Näytä tavallinen näkymä : Täysjousto, 100mm vai 140mm?
Olen nyt pari vuotta ajellut Spessun Epicillä kuntoilumielessä Helsingin keskuspuiston polkuja ja joitain Tahko&Finlandia-tapahtumia ja xc-cupin&Bianchi-cupin peijaisia. Mutta ajo siis pääasiassa hauskaa harrastelua kohtuullisen juurakkoisilla metsäpoluilla. Nyt mieltä on alkanut haastaa ajatus pidempijoustoisesta pyörästä. Painoa ei saisi tulla lisää vaan ajatuksissa pyörii 11-11,5kg, 140 milliä molemmista päistä joustava sorvi, esim. Spessun uusi Stumpjumper FSR. Syynä tähän mieltä vaivaavaan ajatukseen on mukavuuden halu ja kuvitelma siitä, että tuo lisäjousto ja pystympi asento helpottavat näissä kuusikoissa päästelyä.
Ja nyt kysymys kuuluukin: Onko tuollainen muutos joustomatkassa + yleensä mukana muuttuvassa geometriassa merkittävä(ltä tuntuva)? Itsellä ei ole tuollaisista pyöristä kokemusta kunnollisessa maastoajossa ja toivoisin näkemyksiä mielellään juuri sellaisilta, jotka ovat saman polun kulkeneet: jäykkis, xc-henkinen täpäri, am-henkinen (mutta kevyt!) täpäri. Onko vauhdikkaan xc-ajelun ja pidempijoustoisen pyörän yhdistelmän hakeminen edes järkevää? Itse ajattelin, että silloin pitäisin kaksia kiekkoja+renkaita, joista toiset selkeästi kevyemmät (tapahtumat/kisat) ja toiset tanakammat treenilenkeille (tuhottaviksi).
Mutta siis jos kokemusta samasta tilanteesta niin pls tönäiskää suuntaan tai toiseen.
H. Moilanen
30.06.2010, 17.35
Oma polkuni kulki jäykkäperästä 3,5" joustavan kautta 5" joustavaan. Nyt haaveissa 6" joustava; tosin olen hyväksynyt painon nousemisen seuraavassa joustomatkan lisäyksessä. En pidä kilon lisäystä putkiosiin merkityksellisenä asiana jos ja kun eteneminen teknisessä maastossa paranee. Joutuuhan xc-tyyppiseen tykitykseen antamaan tasoitusta jo huomattavasti pystymmällä ajoasennollakin. Otetaan muut sitten kiinni teknisillä pätkillä.
Ja nyt kysymys kuuluukin: Onko tuollainen muutos joustomatkassa + yleensä mukana muuttuvassa geometriassa merkittävä(ltä tuntuva)? Itsellä ei ole tuollaisista pyöristä kokemusta kunnollisessa maastoajossa ja toivoisin näkemyksiä mielellään juuri sellaisilta, jotka ovat saman polun kulkeneet: jäykkis, xc-henkinen täpäri, am-henkinen (mutta kevyt!) täpäri. Onko vauhdikkaan xc-ajelun ja pidempijoustoisen pyörän yhdistelmän hakeminen edes järkevää? Itse ajattelin, että silloin pitäisin kaksia kiekkoja+renkaita, joista toiset selkeästi kevyemmät (tapahtumat/kisat) ja toiset tanakammat treenilenkeille (tuhottaviksi).
Mutta siis jos kokemusta samasta tilanteesta niin pls tönäiskää suuntaan tai toiseen.
Kannattaa silti yhtenä vaihtoehtona miettiä pitkäjoustoista am. jäykkäperää. Sillä pärjää yllättävän hyvin Suomen vuoristoissa. Tässä juttua aiheesta:http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39285
...mukavuuden halu...
...jäykkäperää...
Jos ajaa xc-täysjoustolla ja hakee lisää mukavuutta, niin jäykkis tuskin on oikea valinta.
Kyllä se 140mm joustava, loivempikulmainen pyörä kulkee varmasti Epiciä paremmin teknisessä maastossa. Mutta pidempijoustoinen on kyllä laiskempi ajettava vaikka paino pysyisikin samana.
~100mm joustolla säästyy selkä mutta joutuu teknisellä polulla vielä aika lailla pomputtamaan ja hakemaan ajolinjoja, yli 140mm joustoilla losautellaan selvästi rennommin. Molempi parempi ja omien ajohalujen mukaan se on valittava.
Marsusram
01.07.2010, 00.00
"XC-henkinen mutta mukava" -yhtälö kuulostaa 29" täpäriltä.
Lyhyt jousto, mutta esteiden yli pääsee silti rullaamaan vaivatta.
Mitäs se 29" Epicin speksattu paino olikaan..
http://www.specialized.com/zz/en/bc/SBCBkModel.jsp?spid=45733&menuItemId=0
21.5 naulaa :eek:
Hintalappu pistää kyllä katsomaan vaihtoehtojakin.
Kannattaa silti yhtenä vaihtoehtona miettiä pitkäjoustoista am. jäykkäperää. Sillä pärjää yllättävän hyvin Suomen vuoristoissa. Tässä juttua aiheesta:http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=39285
Jos edessä on hyvät joustot, mutta takana ei mitään, niin miten sellasella pyörällä ajetaan? Ihan siis tyhmänä kysymyksenä pistän, kun ei ole ollut koskaan kunnon jousella varustettua hardtailia. Voiko keulan täräytellä "huoletta" kiviin, mutta takapäällä kierrellään tai joustetaan jaloilla... tietenkin samalla polkien? Jos itse joutuisin jomman kumman pään joustoista luopumaan, niin keulasta lähtisi. Aika usein on epähuomiossa tullut ajeltua alamäkeen keula vielä lukossa ja sen huomaa vasta jossain virhepaikassa, koska etupyörälle on kuitenkin helpompi katella smuuttia ajolinjaa, kun ajohousu ei ole silmän edessä niinkun takapyörään päin kattovalla silmällä...
Tänx tähän mennessä kommentoineille. Kyse olisi nimenomaan mukavuudesta, joten takaisin jäykkiksen suuntaan en ole menossa. 29":t on ihan vieraita härveleitä, niitä varmaan pitäisi kokeilla ennen kuin sen isomman kehän vaikutuksen esteiden ylityksessä ymmärtää. Kiekoista ja kumeksista kaiketi tulee kuitenkin painotappioita pyörivään massaan, mutta ylittääkö hyvät puolet huonot?
No, joka tappauksessa tuo lisäjousto ja ajoasento ja niiden vaikutus ajofiilikseen on se mitä mietin ja kaipa sekin olisi pakko päästä kunnon maasto-olosuhteissa ja vauhdeissa kokeilemaan. Nykyinen 100mm ja aika etupainoinen asento ovat varmaan tosissaan ajeluun ja kisailuun passeleita, mutta sitten sitä kuitenkin ajelee issekseen enimmän aikaa, joten vähän relampi tatsi houkuttaa. Putkelta tulee muuten ajettua aika vähän.
Sain melkoisen ahaa-elämyksen kun menin aikanaan ekan kerran juurakko&kivikko-pätkille Epicillä kun edellisviikolla oli samoja vetänyt 80mm jäykkäperällä. Hitto, että yhtäkkiä olikin aika taitava, tai no, rohkea kuski ja vielä jaksoikin selän puolesta ajaa niitä selkeästi pidempään kuin ennen. Vähän niinkuin neljän kaljan jälkeen on varsin hyvännäköinen, lihaksikaskin, eikä fyrkastakaan ole pulaa!
Heittäkää vielä, että tuleeko pidemmästä joustosta ja loivemmista kulmista toinen samanlainen "itsetuntobuusti" tai heureka-havainto?
...Heittäkää vielä, että tuleeko pidemmästä joustosta ja loivemmista kulmista toinen samanlainen "itsetuntobuusti" tai heureka-havainto?
Siirtymä jäykkäperä => 100 mm täysjousto on huomattavasti dramaattisempi kuin siirtymä 100 mm täysjousto => 140 mm täysjousto.
Toki sekä 100 mm, että 140 mm täysjoustoja on niin monenlaisia että saman joustomatkan sisälläkin mukavuus voipi olla kovinkin erilainen. Itsellä esim. viimeisin pieni siirtymä 130 mm joustosta 140 mm joustoon toi paljonkin lisää mukavuutta tehokkuuden kärsimättä.
Siirtymä jäykkäperä => 100 mm täysjousto on huomattavasti dramaattisempi kuin siirtymä 100 mm täysjousto => 140 mm täysjousto.
Ei ole kokemusta tuosta 100 -> 140mm siirtymästä, mutta jäykkäperä -> 100mm täpäri muutos oli kyllä hyvin dramaattinen.
Nyt perus pomput ja töyssyt siliää lähes täysin ja uskallusta on yhtäkkiä löytynyt valtavasti, niin että mieli tekee koko ajan rankempaan ja teknisempään maastoon ajelemaan.
Tietysti tässä olennainen muutos oli kanssa sopivan runkogeometrian ja ajoasennon löytäminen, edellisessä se oli ns. päin persettä omaa ajoa ja mieltymyksiä ajatellen.
DzeiDzei
08.07.2010, 22.56
Ittellä on Santa Cruz Superlight n.10,5kg (100mm) ja Rocky Mountain Altitude RSL70 n.12,0kg (140mm). Ero pyörien välillä on kyllä valtava, Rockyssa ajoasento on tosiaan melko pysty ja lisäksi levee stonga tekee ajosta melko leppoisaa, mutta silti Rocky kiipeä todella hyvin mäkiä ja todella jyrkissä ylämäissä Rocky on varmaan jopa parempi kuin Superlight. Alamäissä ja teknisissä pätkissä Rocky on ehdottomasti parempi sekä lisäksi pitkillä lenkeillä pysty ajoasento on selälle kiltimpi. Superlight taas on ketterämpi (lyhyempi akseliväli). Erityisesti kivikoissa, joissa kivet on koripallon kokoisia niin niissä paikoissa Rocky ketteryytensä ansiosta on parempi ja lisäksi paino on Superlightin puolella (kevyempi on aina kevyempi). Kisoihin valinta tulee olemaan Superlight paitsi Tahkolla jos kiertää enemmän kuin yhden kierroksen niin silloin tulee Rocky alle. Rockylla tulee nykyään enemmän ajettua kun sillä vaan on paljon mukavempi ajaa ja Superlightia voi säästellä marttakisoihin.´
Eli jos jotain pyörää pitäisi suositella niin RM Altitude RSL90, jonka paino taitaa tuohon haluttuun painospeksiinkin asettua.
DzeiDzei
08.07.2010, 23.01
Sain melkoisen ahaa-elämyksen kun menin aikanaan ekan kerran juurakko&kivikko-pätkille Epicillä kun edellisviikolla oli samoja vetänyt 80mm jäykkäperällä. Hitto, että yhtäkkiä olikin aika taitava, tai no, rohkea kuski ja vielä jaksoikin selän puolesta ajaa niitä selkeästi pidempään kuin ennen. Vähän niinkuin neljän kaljan jälkeen on varsin hyvännäköinen, lihaksikaskin, eikä fyrkastakaan ole pulaa!
Heittäkää vielä, että tuleeko pidemmästä joustosta ja loivemmista kulmista toinen samanlainen "itsetuntobuusti" tai heureka-havainto?
Tuosta 80mm jäykkäperästä siirto 100mm täysjoustoon on kokemusta myöskin ja kyllä silloin ns. heureka-havainto oli melkoinen. Eli ihan niin suuresta muutoksesta ei 100 ==> 140 ole kyse vaikka sekin melko muutos onkin.
Olen nyt pari vuotta ajellut Spessun Epicillä kuntoilumielessä Helsingin keskuspuiston polkuja ja joitain Tahko&Finlandia-tapahtumia ja xc-cupin&Bianchi-cupin peijaisia.
Voipi käydä Keskuspuisto melko äkkiä tylsäksi paikaksi ajella, kun tuosta joustoa paljon kasvattaa. Mulla kävi aikoinaan niin, kun vaihdoin jäykkäperästä 100 milliä joustavaan RM Elementtiin, tulikin lenkkeilystä tylsää puuhaa. Perse penkissä pyöritteli samoja polkuja kuukaudesta toiseen. Aika pian vaihtui pyörä takas jäykkäperään.
"XC-henkinen mutta mukava" -yhtälö kuulostaa 29" täpäriltä.
Itsellä evoluutio 1) täysjäykkä 2) edessä 80mm 3-5) täpäri 100mm x 3 6) nyt 29" 100-120mm täpäri.
29" on mukavampi, maastossa tuntuu melkein huijaamiselta kun aiemmin tökivät kannot ja kivet menevät ilman minkäänlaista ongelmaa. Ajan paikoista joista en aiemmin uskaltanut.
Tosin rehellisesti sanottuna painon ja huonomman kiihtyvyyden kyllä huomaa.
Väittäisin, että 29" on käsissäni kisassa hitaampi, mutta harrastusvälineenä ehdottomasti mukavampi ja hauskempi. Välillä jopa tuntuu, että osaan ajaa....
mutanaama
09.07.2010, 21.39
Voipi käydä Keskuspuisto melko äkkiä tylsäksi paikaksi ajella, kun tuosta joustoa paljon kasvattaa. Mulla kävi aikoinaan niin, kun vaihdoin jäykkäperästä 100 milliä joustavaan RM Elementtiin, tulikin lenkkeilystä tylsää puuhaa. Perse penkissä pyöritteli samoja polkuja kuukaudesta toiseen. Aika pian vaihtui pyörä takas jäykkäperään.
Meitä on moneen junaan. Nyt en vaihtaisi takaisin millään, ja samoilla poluilla rullaillaan. Nyt on juustoa noin 150mm, eikä harmita yhtään.
Vaihdoin Canyon Nerve XC:n 115/115mm joustoista Cube Stereon 150/140mm joustoon ja loivempaan geometriaan, pystympään asentoon ja leveämpään ohjaustankoon, eikä takaisin ole paluuta. Riippuu tietysti maastoista, mutta ainakin Vaasan kivikoissa ja juurakoissa paaljon mukavampaa. Laiska kun oon niin tykkään löhötä satulassa rennosti mieluummin kuin ajokoira-asennossa.
Ensimmäinen jousto kuitenkin löytyy renkaista... vaikka joustoa olisi se 6" niin paska sillä on ajaa jos on 4,5 barin paineet alla... jos ideaalia hakee niin mahd. paljon joustoa + isot renkaat mitkä toimii hyvin pienemmillä alle 2,5 bar paineilla niin hyvä tulee. Mun mielestä juuri tuo rengasjousto on kaikken olennaisin osa joustoa... pienemmillä rengaspaineilla painelee pienessä juurakossa vaikka täysjäykän kanssa, mutta isoilla painella 100mm täpärin kanssa asfaltti/soratie lenkintä poikkeaminen "oikeaan" maastoon on jo aika epämiellyttävää...
Itsellä evoluutio 1) täysjäykkä 2) edessä 80mm 3-5) täpäri 100mm x 3 6) nyt 29" 100-120mm täpäri.
29" on mukavampi, maastossa tuntuu melkein huijaamiselta kun aiemmin tökivät kannot ja kivet menevät ilman minkäänlaista ongelmaa. Ajan paikoista joista en aiemmin uskaltanut.
Tosin rehellisesti sanottuna painon ja huonomman kiihtyvyyden kyllä huomaa.
Väittäisin, että 29" on käsissäni kisassa hitaampi, mutta harrastusvälineenä ehdottomasti mukavampi ja hauskempi. Välillä jopa tuntuu, että osaan ajaa....
Muistuttaa omaa historiaani:
Täysjäykkä teräspyörä
Täysjäykkä alupyörä
60 mm etujoustoinen käytetty teräspyörä
Tarvikkeena tuohon toiseen pyörään 77 mm DH-keula
120 mm täpäri, ensimmäinen pohdinta isorenkaisesta
Rinnakkaispyöräksi täysjäykkä teräs-29
100/110 mm 29-täpäri
Näistä viimeisin on allani kaikkein nopein ja hauskin. Ei tunnu kivet eikä juuret. Ajotaito parani ja uskallan ajaa uusista paikoista. Ei tule minulle enää 26-maasturia. Isompien renkaiden kanssa tuntuu pärjäävän vähemmällä joustolla.
Ohiampuja
10.07.2010, 11.54
Itse olen pohdiskellut samaa juttua tuosta joustomatkasta. Ennen pidin sellaisia 120 mm joustavia pelejä hyvinä monikäyttöpyörinä, mutta taitaakin kehitys mennä jo yli tuosta 120 millistä ja ne monikäyttöpyörät löytyvät tuosta 140 mm ryhmästä.
Mutta onhan noissa merkeissäkin eroja, mikäli käsitin oikein, niin esim Giantti ei tee 140 mm malleja, Trance on 120 mm, Reign on jo sitten 150 mm. Spesulla taasen Stumpjumpperit taitavat joustaa juurikin tuon 140 mm.
Noiden pyörien painoeroista en tiedä, mutta tuskin ne muutamat sentit kauheasti painoa nostavat, tältä ainakin tuntuu kun lukee juttuja uusista pyöristä. Tai jos vertaa tuota Dzei Dzei:n Rocky Mountain 140 mm filoa, joka painaa 12.0 kg, meikeläisen muutaman vuoden vanhaan 100 mm XC-peliin painaa 12.5 kg... :rolleyes:
Ps. Olen tänä kesänä ajanut 29" jäykkäperällä ja 26" täpärillä, niin 26 tuumaan ei ole paluuta. Kyllä 29" on jotenkin mun juttu, seuraavaksi voisi miettiä 29" täpäriä ja siinä 100 mm voisi riittää. :)
...
Ps. Olen tänä kesänä ajanut 29" jäykkäperällä ja 26" täpärillä, niin 26 tuumaan ei ole paluuta. Kyllä 29" on jotenkin mun juttu, seuraavaksi voisi miettiä 29" täpäriä ja siinä 100 mm voisi riittää. :)
Kolme vuotta sitten minulla oli Canyon Nerve ES, jossa oli 140 mm joustoa. Sekin oli hyvä pyörä, mutta kokemukseni mukaan nykyinen pyörä (29" täpäri 100/110 joustomatka) menee silti tasaisemmin poluilla. Eli 29" 100 mm joustomatkan nettoeffekti vastaa aika hyvin 26" 140 mm joustomatkaa, paitsi tietysti dropeissa.
Ajetaan vissiin eri keskuspuistoissa. :D
Toki siellä voi jäykkäperäisellä pitää hauskaa, mutta löytyy kivoja paikkoja myös pitkäjoustoiselle.
Nostellaan vanhaa keskustelua ylös, niin ei tarvitse uutta aloittaa. Omassa tapauksessani puntaroin kuitenkin 120mm ja 140-150mm välillä.
Olen ajellut tämän kesän jäykkäperä Feltillä, pyörä tuntuu hyvältä helpossa maastossa ja asfaltillakin tulee ajettua satunnaisia lenkkejä. Järvenpään metsät ovat kuitenkin kivikkojuurakko painotteisia, joten tällainen kokematon kaveri saa jalkautua vähän väliä.
No viikonloppuna sain lainaan täysjousto Metan, jolla kävin pari kertaa lenkillä. Edessä joustoa 150mm, takapään joustosta en tiedä. Kyllä nousi hymy korviin kun päästeli samoja kivikkojuurakkopätkiä, mitä jäykkäperällä joutui aina taluttamaan. Tästä johtuen iski sitten kova täpärikuume päälle ja nyt tarvisin apua pyörätilanteen päivittämiseen.
Vaihtoehto 1. Pidän nykyisen jäykkäperän ja ostan kaveriksi 140-150mm joustavan am-pyörän. Jäykkäperällä ajelen helpommat reitit ja asfalttiajot. Täpärillä sitten mennään vaikeammat metsälenkit. Tässä ratkaisussa on miinuksena, että varastoon ei mahdu kunnolla kolmatta pyörää. Tarvittaessa tilaa kuitenkin järjestyy :)
Vaihtoehto 2. Myyn jäykkäperän ja ostan 120mm joustavan täpärin. Tämä hoitaisi kaikenlaiset ajot asfaltista juurakkoihin ja varastointiongelmia ei tulisi.
Nyt tarvisin apua, kumpi olisi järkevämpi ratkaisi. Huomaanko 120mm ja 140mm joustoissa mitään eroa, kun painoa ei ole kuin 70kg? Se kuitenkin on varma, että täysjousto on saatava.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Kyllä 120 ja 140 joustossa on eroa, tietysti tuo ei ole ainut vaikuttava tekijä, vaan yleensä geometriakin muuttuu samalla niin, että pidempijoustoisessa on vähän loivempi ohjauskulma jne joka voi vaikuttaa jopa enemmän ajotuntumaan.
Vaihtoehto 1. Pidän nykyisen jäykkäperän ja ostan kaveriksi 140-150mm joustavan am-pyörän. Jäykkäperällä ajelen helpommat reitit ja asfalttiajot. Täpärillä sitten mennään vaikeammat metsälenkit. Tässä ratkaisussa on miinuksena, että varastoon ei mahdu kunnolla kolmatta pyörää. Tarvittaessa tilaa kuitenkin järjestyy :)
Itse menin jotakuinkin tämän vaihtoehdon mukaan ostaessani viime syksynä 120mm trail-täpärin (Trek Fuel EX9). Tosin jäykkäperä pöllittiin ja nyt on käyttöpyöränä täysjäykkä. Ajatuksena on joskus käydä poluilla muullakin kuin täpärillä, mutta on jäänyt ajatukseksi paria polun kautta koukkaamista lukuunottamatta. En tiedä onko uutuudenviehätystä, mutta on vaan niin paljon kivempaa ajaa ylös alas röykkyistä polkua täpärillä, jossa on 2,35" tubelessit 1,5 bar paineilla. Tähän vaikuttaa myös se että kivikkoa ja juurakkoa löytyy kodin läheltä (Espoon keskuspuisto). Jos olisi enemmän sileämpää polkua, tulisi ehkä mentyä jäykkikselläkin metsään - esim. jos olisi Hyvinkään Sonninmäki vieressä, jäykkis olisi kivaa vaihtelua. Pitänee seuraavaksi koittaa laittaa jäykkiksen toisille kiekoille leveämpää rengasta ilman sisuria. Harmi vaan ettei mahdu 2,2":sta isompaa runkoon, ilmatilavuus alhaisella paineella kun tuo ainakin tuoreen tubeless-käännynnäisen mielestä ihmeesti kontrollia epätasaisella alustalla.
Vaihtoehto 2. Myyn jäykkäperän ja ostan 120mm joustavan täpärin. Tämä hoitaisi kaikenlaiset ajot asfaltista juurakkoihin ja varastointiongelmia ei tulisi.
Tähän vaihtoehtoon sisällyttäisin kahdet kiekot, toiset sileälläkin rullaavilla renkailla ja toiset leveillä tubelesseilla. En kyllä omallani tykkäisi ajaa asfalttia, kun ei ole lockouttia takana ja perä liikkuu aina vähän vaimennuksista huolimatta. Vrt. kun jäykkiksessä on slicksit alla, sillä ajaa asfaltilla ihan mielellään.
Mulla on just rullaavammat kumit toisissa kiekoissa, niillä ajaa työmatkojakin 180mm täysjoustolla kunhan ruuvaa vähän lisää vaimennusta.
Keskiäkäinen lohjalainen
10.09.2012, 11.19
...
100/110 mm 29-täpäri
Näistä viimeisin on allani kaikkein nopein ja hauskin. Ei tunnu kivet eikä juuret. Ajotaito parani ja uskallan ajaa uusista paikoista. Ei tule minulle enää 26-maasturia. Isompien renkaiden kanssa tuntuu pärjäävän vähemmällä joustolla.
Seuraava maasturi on mullakin 29-täpäri, syistä jotka tuossa yllä onkin hyvin kerrottu.
Hankinta on jopa helppo perustella perhepiirissä: en pysy enää 26-tuumaisella 120 milliä joustavalla kulkineella tenavien perässä, kun meno muuttuu vähääkään teknisemmäksi. Ajotaito ei enää näemmä parane, joten pakko ottaa kovemmat keinot käyttöön. :o
Jos olisi enemmän sileämpää polkua, tulisi ehkä mentyä jäykkikselläkin metsään - esim. jos olisi Hyvinkään Sonninmäki vieressä, jäykkis olisi kivaa vaihtelua.
Kyllä tuolla Sonninmäellä on sellaisiakin polkuja, että ainakin minä saan helposti 120 mm joustavan jyrkkäkeulaisen täpärin helpostikin tökkimään kiviin varsinkin ylämäkeen ajettaessa- eikä se pyörä myöskään alamäkeen ajettessa varsinaisesti leiju kivien yli. Mutta joo, on siellä tietysti paljon kivettömiä ja juurettomia kaahauspolkujakin toisissa osissa mäkeä.
Niin. jatkakaa vaan keskustelua. Minäkin harkitsen 140-160 mm joustavan 26" -täpärin ja 110-120 mm joustavan 29" -täpärin välillä.
Kyllä tuolla Sonninmäellä on sellaisiakin polkuja, että ainakin minä saan helposti 120 mm joustavan jyrkkäkeulaisen täpärin helpostikin tökkimään kiviin varsinkin ylämäkeen ajettaessa- eikä se pyörä myöskään alamäkeen ajettessa varsinaisesti leiju kivien yli. Mutta joo, on siellä tietysti paljon kivettömiä ja juurettomia kaahauspolkujakin toisissa osissa mäkeä.
Juu, on Sonninmäessä haasteellisiakin paikkoja mm. niiden monttujen reunoilla ja seinillä, mutta sieltä löytyy myös sileämpää baanaa paljon. Oikein kiva paikka täpärilläkin ajella, mutta sen verran monipuolinen että jäykkikselläkin voisi olla houkutusta ajaa. Mulla oli vähän huonot sanavalinnat, joten pahoittelut aiheuttamastani OT:sta...
Tällä hetkellä alan kallistua ensimmäiseen vaihtoehtoon, eli jäykkäperän kaveriksi pidempijoustoinen täpäri. Pitää vielä jostain saada lainaan 120mm joustava täpäri, jotta saa vertailupohjaa valinnalle.
Uudemmissa ja vanhemmissa täpäreissä voi olla aika paljon eroa tehokkuudessa. Pidemmän jouston huono puolihan on lähinnä energian menetys, ja juuri tällä saralla on ollut suurinta parannusta jonka myötä uudet 140mm joustavat pyörät voivat olla yhtä tehokkaita polkea kuin vanhemmat 120mm joustavat mallit.
Pidempijoustoisen pyörän kanssa polkemistekniikkakin on vähän erilainen. Tekniikka kehittyy ajan myötä, joten jos ajat nyt testissä 120 ja 140mm pyöriä samalla tavalla kuin jäykkäperäistä voi ero tuntua isommalta kuin parin kuukauden jälkeen.
syklopaatti
10.09.2012, 21.34
Tällä hetkellä alan kallistua ensimmäiseen vaihtoehtoon, eli jäykkäperän kaveriksi pidempijoustoinen täpäri. Pitää vielä jostain saada lainaan 120mm joustava täpäri, jotta saa vertailupohjaa valinnalle.
Nyt alat olla asian ytimessä. Eläkä välttämättä tyydy siihen 140mm vaan 150/160/170 takajoustoo ja pitkäjoustoinen jykevä(160-180mm) keula kaveriks.
Loiva keulakulma auttaa myös. Sitä on vaikee selittää ,mut se fiilis on vaan niiiin erilainen.:)
Perus polkuajossa et menetä paljoakaan ,mut teknisissä paikoissa tai kun kokka kääntyy alaspäin niin Wauuuuu...:cool:
kolistelija
10.09.2012, 21.42
Eräs kilpailuissakin menestynyt ystäväni sanoi kerran: "Pitkä jousto on ihan jees ku haluu ajaa vaan kovaa niin et fillari humisee maaston yli. Lyhyt jousto on sitä varten että haluu ajaa kovaa niin että se tuntuu isolta." :)
Sen jälkeen kun 140mm täysjousto vietiin (ja uusi vielä hakusessa), olen ajellut samoja polkuja vanhalla 80mm jäykkäperällä. Alkuun ei ollut mitään kohtaa missä jäykkäperällä olisi ollut hauskempaa, mutta pian huomasin isoimman ajokokemukseen vaikuttavan eron olevan ohjaamossa. Vanhan pyörän kapea 580mm ohjaustanko ja 12cm kannatin vaihtuivat 720mm tankoon ja olemattoman pituiseen kannattimeen. Penkkiä vielä hieman alas ja taaemmas niin syntyi lähes am-henkinen menopeli. Uusi pidempi budjettikeula vielä tulossa... saa nähdä onko täpärin tarvettakaan enää sen jälkeen :)
Täpärin oston kanssa voi minusta huoletta katsella noita 140mm ja pidempiäkin joustoja, varsinkin jos on investointivaraa. Ne alkavat olla niin keveitä ja hyvin toimivilla takajoustoilla että sopeutuvat nimensä mukaisesti kaikenlaiseen ajeluun.
Nostetaanpa taas tätä ketjua. Harkinnassa on 130mm joustavan jäykkäperän rinnalle (tai myöhemmin korvaajaksi) 29" täpäri. Nykyisellä pyörällä pärjää muuten hyvin, mutta joillekin poluille olisi kiva saada lisää vauhtia ilman että tarvitsee pelätä takavanteen tai oman peränsä hajoamista. Nykyisen pyörän loivasta keulakulmasta (68 astetta) olen pitänyt, keulan puolesta tuntuu että pääsee mistä vaan ja vauhtiakin uskaltaa pitää. Pyörällä olisi tarkoitus ajella mahdollisuuksien mukaan myös helpompaa neulaspolkua ja joitakin marakisoja. Siirtymiä tulee myös jonkin verran. Hiekkatielenkeille on kuitenkin cyclo erikseen.
Alkuun pyörittelin vaihtoehtoina Canyonin Nerveä ja Spectralia, joista päädyin tuohon Spectraliin pääasiassa loivemman keulakulman ja ehkä hivenen paremman geometrian takia. Rahan puutteessa vaihtoehtoja on ehtinyt kuitenkin pyöritellä sen verran, että nyt rinnalle ovat tulleet myös Trekin Fuel Ex, Radon Slide ja uusimpana Kona Hei Hei Trail (http://www.konaworld.com/hei_hei_trail.cfm).
Miten tämä liittyy aiheeseen, Spectral ja Radon Slide ovat 130mm molemmista päästä joustavia, mutta Kona on 100/120mm (taka/etu). Konassa on kuitenkin loiva keulakulma (68 astetta) ja lyhyt chainstay (430mm), joiden pitäisi tehdä pyörästä monipuolisempi kuin pelkkä joustomatka antaisi ymmärtää. 111/120mm joustavaa Process 111:stahan (http://www.konaworld.com/process_111.cfm) markkinoidaan jopa enduroon sopivana, ja Hei Hei Trailissa on hyvin samanlainen geometria (toki muuten ei ole tarkoitettu samanlaiseen rymistelyyn). Process karkaa vaihtoehdoista hintansa puolesta.
Kysymys kuuluukin: kuinka suuri ero mahtaa lyhyempijoustoisessa "leikkisällä" geolla varustetussa pyörässä olla noihin 130mm joustaviin trailipyöriin? Kuinka paljon eroa on 100mm vs 130mm takana?
Onhan niissä toki eroa, 130mm joustavalla voi ajella huolettomammin, tai ainakin näin luulisi kun enemän joustoa. Mites olisi Commencal Meta V4 Trail:
http://www.commencal-store.com/PBSCCatalog.asp?ActionID=67174912&PBCATID=2353570
Saman tyyppinen geometria 120mm joustoa ja kohtuu hintanenkin vielä. Keulakulma puol astetta jyrkempi(?)(67,5) ja CS 437mm.
Eli erona Konaan lähinnä etujouston matka.
Kai noita Commencalejakin voi katsella. Tuo kyseinen malli taitaa vain olla 27,5". En toki sulje sitäkään täysin pois ainakaan ilman koeajoa, mutta nykyinen jäykkäperä on 29" ja ajatus oli samassa rengaskoossa pysyä.
velib. Haetaan ihan samaan tarkotukseen pyörää ja oon pohtinut samoja vaihtoehtoja. Itellä oli hiilikuitu jäykkäperä, mutta päädyin myymään sen lähinnä liian hyökkäävän ajoasennon takia ja kokoa liian pienen rungon takia.
Kävin maanantaina koeajamassa Canyon Nerve al 9.9 2015 mallia ja se oli rakkautta ensi polkasulta. Harmi että kyseinen malli on loppuunmyyty. Muutenkin kun googletti niin kävi ilmi, että Canyonin ongelma on nimenomaan runko tai lähinnä sen surkea ja epätasainen laatu. Googlettamalla löyty monia foorumeja lähinnä englannin kielellä jossa puhuttiin, että Canyonin runkomalleissa on liikaa maanantai kappaleita. Tälläkin foorumilla on muutamia varoittavia tapauksia. Eli tuurista kai paljon kiinni. Ainekin kirjoitusten ja kuulupuheiden perusteella. Hintaluokka osiin nähden on vaan niin pirun houkutteleva.
Kävin tänään ajamassa Spessun Camber Comp mallia ja en ollut vakuuttunut. Sen minkä Canyonissa maksaa osista niin Spessussa, Cannondale ja muissa ns merkkipyörissä maksaa rungosta. Näin lateti myyjä. Eli kuulemma runko on se mikä maksaa, kun laatu on kohdillaan. Osat sitte astetta huonompaa. Myyjä sano, että jos haluut projetki pyörän niin tilaa canyoni hyvillä osilla ja jos/kun runko sanoo poks niin etsi hyvä runko tilalle :D En tiedä olisiko järkeä. Kai sitä samantien voisi koota kunnon pyörän osista. Viestin pointti on lähinnä, että pistä ihmeessä tänne ketjuun jos löydät etsimäsi.
Jami2003
13.08.2015, 00.13
Itellä on 29er cube ltd jäykkäperä jonka vasta keväällä kasasin alle mutta samalla kun löysin uudelleen maastopyöräilyn ilon, kiihtyi aina vaan nälkä 29er täysjoustoon. Kovasti vaan pyöritellyt että jos laittaa xc 100mm täpärin niin taitaa saada laittaa cuben myyntiin. Ei taida maistua lenkki enää sillä. Mutta lenkki on pitkälti xc:tä joten pidempi joustoisetkin varmaab turhia valintoja...vaikeaa. Kun oiskin rivi eri joustoisia pyöriä jota pääsis maastoon testaamaan...
Myyjä sano, että jos haluut projetki pyörän niin tilaa canyoni hyvillä osilla ja jos/kun runko sanoo poks niin etsi hyvä runko tilalle :D En tiedä olisiko järkeä.
Onhan ne Canyonin hinnat sitä luokkaa, että rungon saa oikeasti kaupan päälle kun ostaa osat. Mutta jos runkoa lähtee vaihtamaan, ei puhuta enää siitä parhaasta mahdollisesta hinta/laatusuhteesta. Uudet runkosetitkin maksaa hunajaa varsinkin isoilta merkeiltä. Käytettyjen markkinoilta voi toki löytyä järkihintaisia yksittäiskappaleita.
Justiinsa tuli Bike-Discountin tarjouskirje... Cuben 29er täpärirunkoja á 199€. Halvaksi tulee jos kokeilla haluaa...
edit:
Tainut koko kesän ollut tuolla hintaa
Jaa... en oo seurannut niin luulin että olis hyväkin tarjous :)
twentyniner
13.08.2015, 09.07
Justiinsa tuli Bike-Discountin tarjouskirje... Cuben 29er täpärirunkoja á 199€. Halvaksi tulee jos kokeilla haluaa...
Tainut koko kesän ollut tuolla hintaa
Vuoden ajelin Canyonin 29 jäykkiksellä ja nyt ostin spectralin 27,5. Polut saaneet ihan uusia ulottuvuuksia ja pyörä tekee miehestä paremman . Viimeksi eilen ajoin sellaisen polun läpi että jäykkiksellä olis edes haaveillut sinne menevänsä.
Vuoden ajelin Canyonin 29 jäykkiksellä ja nyt ostin spectralin 27,5. Polut saaneet ihan uusia ulottuvuuksia ja pyörä tekee miehestä paremman . Viimeksi eilen ajoin sellaisen polun läpi että jäykkiksellä olis edes haaveillut sinne menevänsä.
Miltäs tuo Spectral on tuntunut helpommilla poluilla ja siirtymillä verrattuna jäykkäperään? Itselläni ei ole kokemusta yli 100mm joustavista täpäreistä, joten en tiedä miten ne kulkevat helpommassa maastossa. Kaverin 100mm Santa Cruzin Tallboylla ajeli mukavasti pururatoja ja teitäkin, tosin hieman yläkanttiin ollut koko saattoi edesauttaa tuota. Varsinaista lenkkiä ei teitä pitkin ole siis tarkoitus ajaa, mutta siirtymiä voi välillä tulla melko paljonkin.
Ketjureaktio
13.08.2015, 09.31
140mm peräjoustoa polkuajeluun on aika overkill, sitä on vaikeahko saada sekä toimimaan tehokkaasti että mukavasti. Kypsyttelin sellaista ajatusta että laittaa 27,5 Nerveen 140mm keulan, näin saa keulakulman kohdalleen ja joustoa on siellä missä sitä tarvitaan. Onko kellään moisesta virityksestä kokemusta? Hinnoittelun kannaltahan siinä ei ole järkeä, samaan hintaan saa Spectralin kuin mitä tuollainen operaatio kustantaa.
140mm peräjoustoa polkuajeluun on aika overkill, sitä on vaikeahko saada sekä toimimaan tehokkaasti että mukavasti.
Varmaan riippuu pyörästä, kuskista ja maastosta pitkälti.. Itellä tulee ajettua omat polkuajelutkin ylihintasella spessun 29 endurolla ja eipä juuri koskaan ole mitenkään overkilliltä tuntunut vaikka takaa löytyy 155mm joustoa.. Eipä täällä suunnalla juurikaan mitään neulaspolkuja olekkaan vaan isompa kivikkoa ja juurakkoa riittää..
Ketjureaktio
13.08.2015, 10.29
Varmaan riippuu pyörästä, kuskista ja maastosta pitkälti.. Itellä tulee ajettua omat polkuajelutkin ylihintasella spessun 29 endurolla ja eipä juuri koskaan ole mitenkään overkilliltä tuntunut vaikka takaa löytyy 155mm joustoa.. Eipä täällä suunnalla juurikaan mitään neulaspolkuja olekkaan vaan isompa kivikkoa ja juurakkoa riittää..
Toki toki, tässäkin on monta muuttujaa. Velib oli hakemassa poluille lisää vauhtia, siinä käy helposti niin että kovin joustavalla pelillä sitä lisää vauhtia tulee jäykkäperäiseen verrattuna vain eräissä alamäissä. Siinä mielessä suosisin ehkä jotain tuollaista 100mm perällä mutta 120mm keulalla varustettua HEI HEI:n tyyppistä peliä, varsinkin jos kuski on jo tottunut ajamaan jäykkäperällä putkelta jne.
SaamiBoy
13.08.2015, 12.18
Toki toki, tässäkin on monta muuttujaa. Velib oli hakemassa poluille lisää vauhtia, siinä käy helposti niin että kovin joustavalla pelillä sitä lisää vauhtia tulee jäykkäperäiseen verrattuna vain eräissä alamäissä. Siinä mielessä suosisin ehkä jotain tuollaista 100mm perällä mutta 120mm keulalla varustettua HEI HEI:n tyyppistä peliä, varsinkin jos kuski on jo tottunut ajamaan jäykkäperällä putkelta jne.
Anthem SX. tai sitten vaan tavan anthemi upgreidatuilla osilla. Solo air rokkarit saa ruodon vaihdolla 100mm-->120mm.
Miltäs tuo Spectral on tuntunut helpommilla poluilla ja siirtymillä verrattuna jäykkäperään? Itselläni ei ole kokemusta yli 100mm joustavista täpäreistä, joten en tiedä miten ne kulkevat helpommassa maastossa. Kaverin 100mm Santa Cruzin Tallboylla ajeli mukavasti pururatoja ja teitäkin, tosin hieman yläkanttiin ollut koko saattoi edesauttaa tuota. Varsinaista lenkkiä ei teitä pitkin ole siis tarkoitus ajaa, mutta siirtymiä voi välillä tulla melko paljonkin.
Ei ole ollut ongelmia. Hyvin kulkee tiellä/polullakin ja ei notku polkiessa. Mäet kiipeää hyvin vaikka iskari ei olisikaan climp asennossa. Ennemmin sellaista polkua mitä olisi pitänyt runtata jäykkiksellä oikein tosissaan irti satulasta voi nyt paahtaa härskimmillä ajolinjoilla ja yllätys kavereiden selät ei enään pakenekaan :)
Minkäslaisia nämä Scott Geniusit on? Ainakin niitä ja joitain muita olisi XXLssä mahdollista käydä koittamassa. Tosin voi olla, ettei niissäkään riittävän pientä kokoa löydy.
Tapiol65
14.08.2015, 22.18
Muista 29er täpäreistä en tiedä, mutta ainakin oma S-Works Stumpy vm.2013 kulkee kyllä mistä vaan ja rajoittava tekijä on pelkästään kuljettaja heikkouksineen. Ja rullaa kuin pieni eläin...
ihan mielenkiinnnosta että minkälainen polku oli siis, täyskivikko..? Mietin vain onko jäykkis siis niin paljon vaikeampi ajaa kun täysj.
Kannattaa tosiaan ennen hankintaa lueskella arvosteluja yms. Just luin Scott Genius 720 arvostelua, siinä 150mm joustoa, en muista mitä takana, mutta ihan kunnolla joustoinen pyörä ja heti alussa sanoi, että huomaa tämän juontavan juurensa xc pyöristä, sillä se ei jousta lainkaan niinkuin olettaisi 150mm joustavan, vaan tuntui pikemminkin 100mm joustomatkalta. Siinä oli kai tarkemminkin selitetty mistä tämä johtuu, mutta siis pyöriä on erilaisia eikä se jousto yksin vielä takaa nojatuolikyytiä kovemmassa ryskeessä. Varmasti tuollainen vähemmän joustava on parempikin jos pitää ajaa polkujakin ym, mutta eihän siihen sitten kannata edes laittaa 150mm jos ei sitä tarvittaessa saa hyödynnettyä.
Varmasti tuollainen vähemmän joustava on parempikin jos pitää ajaa polkujakin ym, mutta eihän siihen sitten kannata edes laittaa 150mm jos ei sitä tarvittaessa saa hyödynnettyä.
Eiköhän sen saa hyödynnettyä. Kyse on varmaan enemmän progressiivisuudesta ja keulakulmasta, kun pitkilläkin joustomatkoilla varustettu täysjousto voidaan niin halutessa tehdä tavallaan kohtuullisen ryhdikkäästi ja pintakovasti kulkevaksi. Silloin sellainen sohvamaisuus jää taka-alalle normaalissa ajossa, mutta pyörä näyttää potentiaalinsa sitten kun vauhti kasvaa ja jousitukseen kohdistuvat energiat lisääntyvät. Se ei välttämättä sovi kaikkien mieltymyksiin mutta olen ymmärtänyt että Scottilla sellainen tietty kisakireys ja polkutehokkuus on yritetty säilyttää koko maasturimallistossa. Ainakin uusia malleja on julkaistu parin viime vuoden aikana tiuhaan, eli XXL:stä voi olla saatavilla melko ajankohtaisia vehkeitä hyvällä hinnalla.
Olin itse keskustelun aloittajan tilanteessa tänä kesänä ja päädyin vaihtamaan Trek GF Hifin (nyk. Superfly täpäri) BMCn Speedfoxiin.
Lisää joustoa, pidempi vaakaputki, lyhyempi stemmi, erilainen takalinkku ja loivempi keulakulma; nousee Helsingin keskuspuiston tekniset kivikko/juurakkomäet merkittävästi helpommin ja ajossa on ihan uusi hauskuusaspekti.
Suosittelen tutustumaan ko. fillariin jos on samat aikeet, eli pääasiassa kunto/hupiajoa teknisillä poluilla ja muutama maratoonitapahtuma vuodessa omaksi huviksi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^^
Ainakin minä ymmärsin tuosta, että ei saa, että se poikkeaisi muista 150mm joustoisista selvästi noissa teknisissä kohdissa. "From the first ride, the Genius 720 quickly gives the impression that it has deep roots in XC. The suspension simply doesn't come close to feeling anything like other 150mm travel designs, even in the fully open Descend mode."
Tässä linkki niin voitte itse lukea tuon arvostelun. http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/mountain-bikes/full-suspension/product/review-scott-genius-720-13-47062/
"It took a handful of rides to adjust our ride style accordingly, with a litmus test of flatting on each of the first three outings, by virtue of expecting the suspension to suck up little trail edges that usually never cause an issue for other bikes with less travel.
The Scott still descended like a much racier, 100mm travel bike, and generally froze up through bumpy trails that asked it to deal with sequential hits."
En täysin ymmärtänyt tota tekstiä. Mitä siinä selitetään syyksi miksi näin on? Miksi se vaikuttaa enemmän 100mm travel pyörältä kuin 150mm travel?
ihan mielenkiinnnosta että minkälainen polku oli siis, täyskivikko..? Mietin vain onko jäykkis siis niin paljon vaikeampi ajaa kun täysj.
Täyskivikko & juurakkoa. Kyllä tuosta pääsee jäykkikselläkin jos osaa ajaa :rolleyes: Oma kokemus on että täpärillä saa pidettyä paremmin vauhtia ja sitä myötä vaikeimmatkin paikat menee ajamalla.
noniinno
15.08.2015, 15.40
Kyllä jäykkäperällä ajaa sieltä mistä joustopyörälläkin, vauhti ja kuskilta vaadittava effortti on vaan eri.
Jami2003
15.08.2015, 16.11
Eiköhän suunnilleen jokainen täpärin omistaja ole myös omistanut jäykkäperäisenkin joten tietää missä jäykkäperällä ajaa ja missä ei ja onko se omasta mielestä enää hauskaa.
Joo, tottahan toki jousto pehmentää menoa. Huomaahan sen jo käsien tärinässä jäykkismaasturilla vs jäykkäperä, jolla keula kuitenkin pehmentää suurimman osan, eikä ranteet kipeydy niin helposti. Ihan vastaavasti jousitus toimii myös takana ehkäisten selän (joka itselläni kipeytyy jopa kaupunkiryskytyksessä) kipeytymistä, koska vaimentaa tärinät. Vaikka seisoisit polkimilla kaikki juurakot jalkojen toimiessa iskareinasi, se tärinä jäykkäperällä alkaa jossain kohtaa tuntua selässä. Tätä voi hieman ehkäistä pitämällä polvia koukussa ja joustaen niillä, mutta siitä huolimatta täpärillä ei varmastikaan yhtä helposti selkäänsä saa kipeäksi pahemmassakaan kivikossa/juurakossa.
Onko muilla tällaisia kokemuksia? Onko liian pitkäjoustoisella pyörällä lähipolut käyneet tylsiksi? Minkä verran ajotuntumassa juurakkopoluilla 130-140mm joustava pyörä häviää lyhempijoustoisille 100-120mm joustaville (vai toisin päin)? Suurin osa ajeluista tapahtuu Tampereen itäpuolen juurakkopoluilla, mutta toisaalta pyörä ei saisi käydä liian raskaaksi helpommilla singletrack -tyyppisillä poluillakaan. Esim. Spessun Stumpjumper ja Santa Cruzin Tallboy LT vaikuttavat arvostelujen perusteella hyviltä jokapaikan pyöriltä. Minkälaisia ne ovat helpommassa maastossa? Niiden kanssa budjetti tosin pomppaisi melko paljon...
Mulla muuttui vain hauskemmaksi, kun voi päästellä kovempaa.
Onko muilla tällaisia kokemuksia? Onko liian pitkäjoustoisella pyörällä lähipolut käyneet tylsiksi? Minkä verran ajotuntumassa juurakkopoluilla 130-140mm joustava pyörä häviää lyhempijoustoisille 100-120mm joustaville (vai toisin päin)? Suurin osa ajeluista tapahtuu Tampereen itäpuolen juurakkopoluilla, mutta toisaalta pyörä ei saisi käydä liian raskaaksi helpommilla singletrack -tyyppisillä poluillakaan. Esim. Spessun Stumpjumper ja Santa Cruzin Tallboy LT vaikuttavat arvostelujen perusteella hyviltä jokapaikan pyöriltä. Minkälaisia ne ovat helpommassa maastossa? Niiden kanssa budjetti tosin pomppaisi melko paljon...
Mulla kävi juuri niin, 140mm täpärillä kävi polut pakkopullaksi. Okei, sen minimaalisen hetken mitä röykkysiä alamäkiä oli, niin oli jättebra. Tietty painoi jotain 15kg, tuntu ku tervassa ajelis tasapoluilla. Joku 100/120mm täpäri vois olla kiva, process 111 tulee ekana mieleen.
Vaikka itse kehunkin (eli näkökulma on 100% objektiivinen), niin oma ajopelivalinta tuntuu -ainakin toistaiseksi- menneen nappiin, kun just se edellinen 100mm täpäri tuntui pakkopullalta.
Eli mahdollisen pakkopullautumisen määrittää vissiin kunkin omat mieltymykset ja vakkaripolut.
Mullahan on varastossa 100/80 joustava vanha scott, josta ei paljoa herkkyyttä löydy. Sen kaverina 150/160 joustava giant. Ja kyllä vaan ajot menee pääosin giantilla. Se häviää lähinnä nousuissa, jotka on suht tasaisia, juurakkoisissa giantin herkkä perä säilyttää pidon paremmin. Muualla scott on hieman ketterämpi, mutta ajan kanssa on oppinut giantinkin vääntämään paremmin mutkaan ja ainakin jälkimmäisessä pidempijoustoinen perä ei polkemisen tehokkuudessa kummemmin häviä lyhytjoustoiselle. Keulassa ei ole kunnon lukitusta, niin parhaiten paketti toimii pelisilmä satulaa vasten. Itselläni ensimmäinen pidempijoustoinen, jolla oon tykänny ajaa oikeastaan joka paikassa, joskin aiemmat on ollu himpun raskaampia ja melkoisen notkuvia.
Tallboy LT testattu. Omiin ajoihin tuntui overkilliltä, kun lähipoluilla pystyi turhan helposti ajamaan kaikkea päin eikä ajolinjoja tarvinnut enää valita kovin tarkkaan. Alamäissä oli toki hauskaa, mutta samalla alkoi omiin taitoihin nähden hieman liian turhan kova vauhti pelottaa... Positiivista oli, että aikaisemmin "mahdottomat" juurakkopolut muuttuivat ajettaviksi. Toisaalta pitäisi ne oppia ajamaan myös jäykkäperällä...
Olen tässä samalla viime lenkeillä yrittänyt analysoida omaa ajotyyliäni. Helpohkoilla neulaspoluilla on kiva ajaa kovaa, haastavammilla kivikkojuurakkopoluilla taas on kiva välillä (yrittää) pitää vauhtia ja välillä mennä rauhassa ja etsiä parhaita ajolinjoja ja harjoitella tekniikkaa. Neulaspoluilla tykittely ja teknisessä maastossa rauhallinen eteneminen onnistuu mukavasti myös nykyisellä jäykkäperällä, mutta nimenomaan vauhdin hakuun takajoustoa kaipaa. Pyörän leikkisyys ei saisi kuitenkaan hävitä. Tällä hetkellä kovia vaihtoehtoja olisivat Konan Process 111 tai Hei Hei Trail. Näiden geometria ainakin vastaa hyvin lähelle nykyisen jäykkäperän geometriaa. Käyköhän Process liian raskaaksi koko päivän reissuilla tai siirtymillä? Toisaalta onkohan Hei Hei tarpeeksi kestävä kivikkoisissa alamäissä?
Hieman odottelen myös uutta Canyonin Nerveä, jos sen perää olisi lyhennetty ja keulakulmaa loivennettu... Myös Spectralia pitäisi varmaankin testata.
Tallboy LT testattu. Omiin ajoihin tuntui overkilliltä, kun lähipoluilla pystyi turhan helposti ajamaan kaikkea päin eikä ajolinjoja tarvinnut enää valita kovin tarkkaan. Alamäissä oli toki hauskaa, mutta samalla alkoi omiin taitoihin nähden hieman liian turhan kova vauhti pelottaa... Positiivista oli, että aikaisemmin "mahdottomat" juurakkopolut muuttuivat ajettaviksi. Toisaalta pitäisi ne oppia ajamaan myös jäykkäperällä...
Olen tässä samalla viime lenkeillä yrittänyt analysoida omaa ajotyyliäni. Helpohkoilla neulaspoluilla on kiva ajaa kovaa, haastavammilla kivikkojuurakkopoluilla taas on kiva välillä (yrittää) pitää vauhtia ja välillä mennä rauhassa ja etsiä parhaita ajolinjoja ja harjoitella tekniikkaa. Neulaspoluilla tykittely ja teknisessä maastossa rauhallinen eteneminen onnistuu mukavasti myös nykyisellä jäykkäperällä, mutta nimenomaan vauhdin hakuun takajoustoa kaipaa. Pyörän leikkisyys ei saisi kuitenkaan hävitä. Tällä hetkellä kovia vaihtoehtoja olisivat Konan Process 111 tai Hei Hei Trail. Näiden geometria ainakin vastaa hyvin lähelle nykyisen jäykkäperän geometriaa. Käyköhän Process liian raskaaksi koko päivän reissuilla tai siirtymillä? Toisaalta onkohan Hei Hei tarpeeksi kestävä kivikkoisissa alamäissä?
Hieman odottelen myös uutta Canyonin Nerveä, jos sen perää olisi lyhennetty ja keulakulmaa loivennettu... Myös Spectralia pitäisi varmaankin testata.Entä Pivotin Mach 429 trail?
Entä Pivotin Mach 429 trail?
Vaikuttaa oikein hyvältä, mutta pelkkä runko näyttäisi olevan 3000 €, menee reilusti yli budjetin. Processkin pitäisi saada tarjouksesta tai käytettynä. Hei Heihin joutuisi hommaamaan dropper postin erikseen, mikä tietysti nostaa sen hintaa.
Kyllä pidempijoustoisessa pyörässä muuttuu kerralla monta asiaa, jotka vaikuttaa fillarin ajettavuuteen sekä hyvässä että pahassa. Mulla oli kokemusta vain 100mm 29" täpäristä, hain jotain rouheampaa maaston valloittajaa ja hommasin 150/140 joustavan Spectral CF:n. Se on kyllä kiva laite, mutta ei kuitenkaan se kaikkeen kykenevä joka paikan höylä mitä hain.
Pidempiä jutusteluja aiheesta voi käydä halutessaan rullailemassa täältä:
http://msuomal.wordpress.com
pturunen
22.09.2015, 21.57
Tai sitten juuri tuossa "helppoudessa" piilee seuraavalle stepille nousu ajotaidoissa. Tuolla pyörällä menet kuukauden sillä ajeltuasi sieltä, mistä vannoit kaksi kuukautta sitten ettet koskaan ajaisi (ellet sitten ole kokenut kettu, en jaksa selata threadia takaisin). Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi pitäisi jäykkäpyrstöllä oppia joku paikka ajamaan. Ei siihen mitään universaalia pakkoa ole. Ajaa sillä mikä tuntuu hyvältä. Mielummin ajan suoraan täpärillä flow päällä kuin tunkkaan jäykkäperällä. Näin mielipiteenä ilmaistuna, tästäkään ei voi mitään totuutta johtaa.
Jokapaikan höylästä vielä. Itselle se totuus höylälle löytyi päivityksestä Stumpjumper > Enduro, 29" molemmat. Puhun toki maastoajosta, kauppa/työmatkapyöräksi tuota ei kannata hankkia.
^Totta tuokin. En ole kokenut kettu, mutta ainakaan noissa lähimaastoissa ei montaa ajamatonta paikkaa jäykkäperällekään ole (ainakaan järkeviä polkuja), enemmän kyse on ehkä siitä, millä vauhdilla niistä pääsee. Vuosi sitten niitä ajamattomia paikkoja löytyikin enemmän. Eihän tämä homma täällä foorumilla selviä, pitäisi vain koeajaa tarpeeksi erilaisia fillareita. On vain hauska kuulla, minkälaisia ajatuksia ja kokemuksia muilla on.
^^Lukaisinkin jo tuon uusimman tekstin kun bongasin sen jostain toisesta säikeestä. Mielenkiintoista pohdintaa. Hieman vastaavasti huomasin pärjääväni maastopoluilla yllättävän hyvin crossarilla, kun lainasin maastopyörääni kaverille testiin. Siinä tuli samalla oivallus, että ei kai sitä tarvitsekaan välttämättä niin kovaa päästä, pääasia että on sopivasti haastetta tai sitten muuten vaan hauskaa.
Siinä tuli samalla oivallus, että ei kai sitä tarvitsekaan välttämättä niin kovaa päästä, pääasia että on sopivasti haastetta tai sitten muuten vaan hauskaa.Tämä itselläkin, täpäri tosin tulossa kun jäykkis pöllittiin. Jos ei maita meno sillä niin sitten kiertoon.
Itselläni kävi seuraavasti:
Ekana täpärinä BMC TF01, edessä/takana 140mm joustoa, todella kiva peli kunnes runko katkesi. Ostin tilalle Spessun Enduron, 160mm molemmissa päissä ja se oli tosiaankin liikaa, turhaa notkumista ja ylämäet suht raskaita. Enduro varastettiin ja tilalle 120mm joustava Canyon Nerve XC. Näistä kolmesta Canyoni vie voiton samoilla poluilla ajettuna, vauhtia riittää ja silti joustomatka ei lopu heti kesken.
Keskiäkäinen lohjalainen
23.09.2015, 08.43
Hieman odottelen myös uutta Canyonin Nerveä, jos sen perää olisi lyhennetty ja keulakulmaa loivennettu... Myös Spectralia pitäisi varmaankin testata.
Villi arvaus: Nerven geometria ei muutu. Jos muuttuisi, sitten ero Spectraliin jää todella vähäiseksi.
Itsellä on Nerve 29 ollut vähän "läskitauolla" kesän ajan, mutta nyt olen taas ajellut sillä muutaman lenkin. On se vaan vikkelä peli.
Henkilökohtaisesti en ymmärrä miksi pitäisi jäykkäpyrstöllä oppia joku paikka ajamaan. Ei siihen mitään universaalia pakkoa ole. Ajaa sillä mikä tuntuu hyvältä. Mielummin ajan suoraan täpärillä flow päällä kuin tunkkaan jäykkäperällä. Näin mielipiteenä ilmaistuna, tästäkään ei voi mitään totuutta johtaa.
Osa (minä mukaanlukien) saa kicksit juuri siitä, että samat polut säilyttää viehätyksensä pitkään ja voit pikkuhiljaa kehittää tekniikkaasi suoriutuaksesi niistä yhä paremmin.
Maastoajossa tekniikalla on tosi iso rooli (fyysisen kunnon lisäksi) eikä siihen ole oikotietä, että tekniikka paranee, sitä on yksinkertaisesti vaan treenattava paljon, mutta siinähän se maastoilun suola onkin, kun mahdottomat kohdat pikkuhiljaa muuttuvat mahdollisiksi.
Itse en haluaisi täpäriä ainakaan ainoaksi pyöräkseni vielä. Jos rahaa ja tilaa olisi ylenmäärin sellainen varmaan olisi lisänä, mutta uskon, että tekniikkani kehittymisen kannalta on vaan parempi, että ajelen tuolla xc jäykkäperälläni noita polkuja, portaita yms. Nämä on niin yksilöllisiä juttuja, mutta niin se pitää ollakin, jokainen harrastaa juuri niin kuin haluaa ja asettaa itselleen sellaisia tavoitteita kuin haluaa, silloin se harrastaminen antaa eniten.
Vaikuttaa oikein hyvältä, mutta pelkkä runko näyttäisi olevan 3000 €, menee reilusti yli budjetin. Processkin pitäisi saada tarjouksesta tai käytettynä. Hei Heihin joutuisi hommaamaan dropper postin erikseen, mikä tietysti nostaa sen hintaa.
Bikeshopissa 111 juurikin tarjouksessa 3200e..
Bikeshopissa 111 juurikin tarjouksessa 3200e..
Tuo on melko houkutteleva. Onko täällä Process 111:n omistajia? Sen alamäkiominaisuuksia hehkutetaan kaikkialla, mutta voikohan se olla turhan raskas päivittäiseen peruspolkujen tahkoamiseen? Toisaalta niissä satunnaisissa poluilla olevissa alamäissä ei tahtoisi pelätä liikaa pyörän tai ukon hajoamista... Onko kukaan päässyt vertaamaan Processia 100-120 mm joustaviin "do-it-all" xc/trail-pyöriin (esim. Canyon Nerve, Spessun Camber...)?
GTJamppa
25.09.2015, 13.53
Alltriksissä Transition smukler tarjouksessa, yksi kappale M-kokoa. Miksen ole lyhyempi, miksen...kierteelliset keskiöt ja Hauki haarukkana...
http://www.alltricks.com/mtb/bikes/transition-complete-bike-29-smuggler-2-turquoise-193-205858.html
pturunen
25.09.2015, 14.48
Alkaa olla transulla hinta kohdillaan. Tuo oli pitkään ostoslistalla Cruzin Tallboyn kanssa, mutta usean sattuman kautta päädyin Spessuun. Smuggler vaikuttaa erinäisen netissä tapahtuneen salapoliisityön perusteella trail-käyttöön ideaaliselta. 67 asteen HA on iso plussa ja jousitus ilmeisesti on suunniteltu hyvin, kun 115 mm koettiin kaikissa arvioissa riittäväksi (luonnollisesti suunniteltuun käyttötarkoitukseen sovitettuna).
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.