Näytä tavallinen näkymä : Maantiekiekot CX-pyörään
Mielessä on pyörinyt hankkia maantiekiekot cyclocrossiin kesän vauhdikkaita maantiehuristeluja varten. Tässä muutama vaihtoehto, joista haluaisin kuulla (käyttäjien) kommentteja:
- Shimano RS80
- Shimano WH-6600 Ultegra
- Mavic Cosmic Elite
- Mavic Ksyrium Equipe
- Easton EA70
Ja mustana hevosena (taitaa mennä budjetin ulkopuolelle)
- Mavic Ksyrium Elite
Toki saa ja pitääkin esittää myös muita vaihtoehtoja, mutta hintaluokan toivotaan olevan alle 400 euroa.
Saldenilta saisi Campagnolo Neutronit 429 eurolla (Campa/Shimano). Jos budjettisi suinkin venyy noihin, niin en edes katselisi muiden listaamiesi vaihtoehtojen perään.
- Shimano WH-6600 Ultegra
...
Tuon sijaan minä ottaisin mielummin WH-6700 Ultergra -kiekot ja laittaisin niihin tubeless-kumit.
edit: Hi5bikesta alle 300€ (http://www.hi5bikes.fi//product_catalog.php?c=156)....
pikku-mihkali
17.05.2010, 11.29
Minun valintani tohon n.400 € olisi Fulcrum Racing 3:t
perämiehiä
17.05.2010, 11.30
Itse olen ajellut Fulcrum3, voi suositella. Neutronit 370 velo-motionilla, fulcrumit 299
Anaxagore
18.05.2010, 13.54
Mielessä on pyörinyt hankkia maantiekiekot cyclocrossiin kesän vauhdikkaita maantiehuristeluja varten. Tässä muutama vaihtoehto, joista haluaisin kuulla (käyttäjien) kommentteja:
- Shimano RS80
- Shimano WH-6600 Ultegra
- Mavic Cosmic Elite
- Mavic Ksyrium Equipe
- Easton EA70
Ja mustana hevosena (taitaa mennä budjetin ulkopuolelle)
- Mavic Ksyrium Elite
Toki saa ja pitääkin esittää myös muita vaihtoehtoja, mutta hintaluokan toivotaan olevan alle 400 euroa.
Ksyrium elitet täältä. (http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=6923&catid=3183) Kestää isoa kuskia, konelaakerit, ei tartte vannenauhoja ja tyylikkäät (makuasia). Varaosiakin löytyy hyvin.
Mitä luulette kysyjän saavan irti vastauksista, joissa lukee vain merkki/malli ilman minkäänlaisia perusteluita? Perusteitakin varmasti löytyisi, koska osa mielipiteistä näyttää olevan varsin selviä.
Keskiäkäinen lohjalainen
18.05.2010, 20.19
Itse olen ajellut Fulcrum3, voi suositella. Neutronit 370 velo-motionilla, fulcrumit 299
299 Fulcrumista on aika jees hinta.
Mulla itselläni on Racing ykköset ja edelleen naamalla on ajaessa jonniinmoinen kestohymy, etenkin ylämäessä. Merkittävin ero kolmosen ja ykkösen välillä taitaa olla kolmosen teräksiset pinnat. Kolmoset ovat aika jämäkän & kestävän kiekon maineessa.
Fulcrumilla oli aika suurta hajontaa hinnassa, kun katoin eri verkkokauppojen kiekkotarjontaa. Velo-Motionilta lähtee halvimmalla hinnalla.
Mitenhän noiden pinnojen kans on, löytyykö noita huoltamolta vai pitääkö ne tilata maailmalta? Jos vaikka katkeaa.
Keskiäkäinen lohjalainen
19.05.2010, 09.45
Mitenhän noiden pinnojen kans on, löytyykö noita huoltamolta vai pitääkö ne tilata maailmalta? Jos vaikka katkeaa.
Racing 1:n pinnojen saatavuus on ilmeisen kehnoa ja varapinnojen hinta aivan käsittämätön (15 euroa/kpl ???!). Kolmonen voi olla vähän helpompi case.
Fulcrumin Racing 3:sta, Zerosta ja Shimanon RS80:stä kokemusta omaavana sanoisin, että ottaa mieluiten noi RS80. Vaikka vaaka sanookin suunnilleen samoja lukemia kun R3, niin RS80:ssä kehä on kevyempi ja se tuntuu parempana ajotuntumana, missä tuntuvat olevan kovin lähellä Zeroja. RS80:han on napaa lukuunottamatta sama kiekko kun vastaava Dura-Ace. Edullisemmalla navalla tulee toki painoa lisää, mutta ajo-ominaisuuksiin se ei vaikuta. Näitähän saa kotimaastakin (http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2385) aika kohtuulliseen hintaan.
Mitkä tahansa kiekot ostatkin, niin muista hankkia niiden päälle hyvät renkaat ja lateksisisäkumit. Ne vaikuttavat ajo-ominaisuuksiin vähintään yhtä paljon kuin kiekot.
Toisessa palstassa oli RS80 huomio, että ei ole identtinen muutenkaan DA:n kanssa.Esim pinnat ei ole samat rakenne kehässä sama mutta toteutus himppa toinen. Nämä huomiot toisesta ketjusta joku kirjoitteli. Mutta kiekon hyvyys on sitten toinen juttu. Ja ne DA navat on sitten hyvät... kyllä se ajossa näkyy. Mutta hyvät kiekot nuokin varmaan.
Anaxagore
19.05.2010, 13.16
Ja ne DA navat on sitten hyvät... kyllä se ajossa näkyy. Mutta hyvät kiekot nuokin varmaan. Pikaisella kokemuksella (yhden lenkin verran) on hankala löytää eroja Dura-ace ja RS-80-kiekoista. Tosin jos ajaa enempi niin eroja voipi löytyäkin.
Ja jos ajaa kelillä kuin kelillä niin kannattaa pysyä erossa irtokuulalaakerillisista kiekoista. Tämä rajaa listalta ainakin Shimanot ja Fulcrumit pois. Jos vettä pääsee tekemään tuhoa laakereihin niin toinen kartio noissa irtokuulallisissa on kiinteästi navassa ja ainakin navat menee uusiksi...
Toisessa palstassa oli RS80 huomio, että ei ole identtinen muutenkaan DA:n kanssa.Esim pinnat ei ole samat rakenne kehässä sama mutta toteutus himppa toinen. Nämä huomiot toisesta ketjusta joku kirjoitteli. Mutta kiekon hyvyys on sitten toinen juttu. Ja ne DA navat on sitten hyvät... kyllä se ajossa näkyy. Mutta hyvät kiekot nuokin varmaan.
Minulle maahantuojan tekninen edustaja kertoi kehien olevan samat. Vertaat nyt varmaan tubeless-versioon DA:sta, eli C24 TL. Niissähän toki onkin erilainen kehä ja pinnaus sisärenkaattomuuden vuoksi. Pinnat ovat kyllä eri väriset, ja ovat etukiekoissa eri mittaisetkin eri navoista johtuen, mutta muoto on sama, ja takuuvarmasti materiaalikin. Nippeleiden varaosanumero on sama, joten niissä ei eroa ole.
DA-navat ovat kyllä oivat ja kestävät valtavan hyvin. Mutta. Tälläisissä valmiskiekoissa yleensä sen kiekon elinikä lopulta päättyy jarrupinnan loppuunkulumiseen. Siihen asti kestää se Ultegra-napakin. Molemmissa navoissa on hiotut kartiot, joten eroa herkkyydessäkään tuskin on. Ehkä se navan kyljessä oleva teksti tuo pari alitajuista lisäwattia. Laakerivälykset toki pitää säätää molemmista sopiviksi.
Tietysti merkistä jotkut haluaa maksaa ja sitten ne vaan ovat paremmat. Painoahan DA:lla lähtee jonkinverran, mutta sillä 250 (?) eurolla sitä lähtee muualta helpommin. Ja jos painoa haluaa pois, niin kannattanee katsella hiilikuituisten tuubikiekkojen suuntaan muutenkin.
Tässä kuitenkin puhuttiin alle 400 euron kiekoista ja DA ei siihen budjettiin mahdu. Halusin nyt kertoa kuitenkin, että DA:n ominaisuuksista lähes kaiken (bling factoria ja kevyitä napoja lukuunottamatta) saa tuohon alle 400 euron budjettiin oikein kivasti. Pahoittelen kiekkojen vertailua, joka sinänsä on aika off-topic.
^
Ihan hyvät labyrinttitiivisteet on sekä shimanossa, että Fulcrumissa. Paljon paremmat kuin vanhemmissa irtokuulanavoissa oli. Omille Zeroille tuli maantietä kelissä kun kelissä ajettuna sellainen 10 tkm ja niissä ainakin navat oli vielä aivan hyvässä kunnossa. Irtokuulanavat kannattaa kyllä purkaa, puhdistaa ja rasvata kunnolla kerran kaudessa niin kestävät hyvin. Sen lisäksi Fulcrumissa on vaihdettavat laakerikupit, joten siitäkään ei jää kiinni. Kartiot toki saa Shimanoonkin varaosana.
Mitenhän nuo Mavicin valmiskiekot rullaavat tai sitten tuo Easton EA70? Se on ainakin listauksessa kevein kiekkosetti ja pärjännyt vertailuissakin hyvin.
Minulla on CC:ssä lenkkejä varten Ultegra WH-6600-setti, maksoi vuosi sitten bike-componens.de:ssä 199 euroa (saattoi olla ale-hinta tai muu vastaava).
Nyt ajelen niillä kyllä työmatkatkin, kun krossikumit alkoivat tympimään. En osaa niitä moittiakaan, ihan tyytyväinen olen ollut.
Huomaako paljon eroa painossa/vauhdissa kun vaihtaa esim. Mavic Aksium kiekot - > Fulcrum 3 ?
1800g vs. 1659g... sataneljäkymmentä grammaa. Eipä tuo järin suuri ero ole. Vaihda samantien kunnolla kevyempiin jos haluat, että tuntuu.
...kannattaako sijoittaa 300€ (n. 20% pyörän hinnasta) kiekkoihin 3 vuoden käyttöön...
Sinä itse olet asian paras arvioija, sanoisin.
1800g vs. 1659g... sataneljäkymmentä grammaa. Eipä tuo järin suuri ero ole. Vaihda samantien kunnolla kevyempiin jos haluat, että tuntuu.
Competitive Cyclist on punninnut vähän eri painot noille kiekoilla.
2010 Mavic Aksium: 1790 g
2010 Fulcrum Racing 3 2-Way Fit: 1595 g
Parinsadan gramman painoero kiekoissa on jo tuntuva. Minulla on yhdessä fillarissa Aksiumit (vanhempaa mallia, vielä painavammat) ja toisessa Fulcrum-kolmosia vastaavat Campagnolo Zondat ja onhan niillä eroa kuin yöllä ja päivällä.
Kiekoissa vastine rahalle muuttuu Fulcrum Racing 3:n edustaman tason jälkeen äkkiä huonoksi eli tuntuvasti parempiin kiekkoihin saa latoa sitten tuntuvasti enemmän rahaa. Kolmesataa tuollaisiin kohtuuhyviin kiekkoihin ei ole huono diili.
Competitive Cyclist on punninnut vähän eri painot noille kiekoilla.
2010 Mavic Aksium: 1790 g
2010 Fulcrum Racing 3 2-Way Fit: 1595 g
Oho, mää tsekkasin nuo painot jostain nettikaupan kataloogista...
Parinsadan gramman painoero kiekoissa on jo tuntuva.... Kolmesataa tuollaisiin kohtuuhyviin kiekkoihin ei ole huono diili.
Ilman muuta juuri näin, mutta mistä nuo Fulcrumit saa kolmellasataa :seko:
Mikrometri
31.05.2010, 10.43
Aikuisten oikeesti. Kannattaa lopettaa noiden nettikauppojen kataloogeihin uskominen.
Eikä ainakaan postata niiden lukemia totuutena.
The Racing 3 2-Way Fit™ wheels have a more marked competitive nature, as demonstrated by the 65 grams of difference that separate them from the Racing 3 model
Tuo Velo-motionin kiekko on clincher-malli ja siis tuon 65g painavampi vastaavaa 2-Way fit mallia.
Kolmellasadalla tuota tubeless-yhteensopivaa ei saa mistään, mutta hyvä kiekko clincher-mallinenkin. Itsellä ollut tämän kesän alla Bianchin ensiasennus Ambrosioiden tilalla ja tyytyväisenä on saanut rullailla vanhoihin verrattuna, jotka mutkissa sirisivät ja letkuivat alla.
Pari viikkoa sitten pyörä sai kaverikseen Mavic Ksyrium Equipe kiekot. Suhteellisen tyytyväinen olen ollut ja tuntuma tiehen on parantunut huomattavasti, mitä CX-pyörän vakiokiekkoihin vertaa tai voiko niihin edes verrata..
Hei,
herätelläämpä vanhaa topiccia ja katsotaan tuleeko tähän vastauksia ennen kuin teen uuten ketjun.
Suuri osa Cyclocross lenkeistäni tapahtuu maanteillä ja aika monikin on viljellyt minulle ideaa maantiekiekkojen ostamisesta toiseksi vaihtoehdoksi, jotta vaihto olisi nopeaa kuvioitujen ja sliksien välillä. Tällä hetkellä kiekot ovat ALEXRIMsin todennäköisesti hyvinkin halvat (onko niillä muita?) COMPDISC 28" tai jotain tuohon suuntaan, mitkä tulivat siis pyörän mukana vakiona. Renkaat ovat Maxxiksen mud wrestlerit. Pyörässäni on levyjarrut. Sitten liuta (tyhmiä?) kysymyksiä, joihin kaipaisin mielipiteitä.
1. Kuinka suuren eron renkaan kuviointi ja leveys tekevät maantiellä ajaessa?
2. Onko järkeä ostaa esim. 200 € hintaluokan kiekkosettiä vai kannattaako suosiolla laittaa enemmän rahaa tai
3. Ostaa vain toiset (siis hyvät) renkaat nykysille kiekoille ja vaihdella niitä tarpeen tullen, vaikka se hitaampaa onkin.
Mielipiteitä ja ideoita kiekoista ja renkaista otetaan vastaan. Kiekkosetin maksimihinnaksi voisin sanoa vaikkapa 300 €, mutta kalliimpiakin saa ehdottaa, jos ovat parempaa vastinetta rahalle.
H. Moilanen
31.07.2017, 14.15
1. Kuviointi ja muut ominaisuudet vaikuttaa rullaavuuteen enemmän kuin pelkkä leveys. Ja itseasiassa leveämpi saattaakin rullata paremmin kuin kapea:
http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28
2. 200 euron kiekkosetissä on järkeä, jos vanhat ovat rikki. Tai vaihtoehtoisesti löydät hyvän, käytetyn setin. Muussa tapauksessa parannus pyörän orkkiskiekkoihin jää nimelliseksi.
3. Onhan tämäkin vaihtoehto. Jos kesä menee kestopäällysteellä ja syksyksi tarvitaan vasta nappulakumia, ei ehkä tarvita toista kiekkosettiä. Olen kyllä itse huomannut sen, ettei renkaita tule juurikaan vaihdeltua pl. kausivaihdot; jos tarvitaan useita erilaisia renkaita erilaisiin käyytötarkoituksiin, vaihtokiekot ovat ainoa oikea ratkaisu.
1. Kuviointia ja leveyttä enemmän vaikuttaa käyttämäsi rengaspaine
2. Itse koin saavani hyvät tuohon käyttöön (https://www.huntbikewheels.com/products/mason-x-hunt-four-season-disc-brake-road-bike-wheelset-tubeless-ready) 400 €:lla
3. Huomattavasti helpompaa pitää kaksi valmista settiä
^^^Budjettiin kannattaa myös laskea sille toiselle kiekkoparille jarrulevyt, takapakka ja pikalinkut (ellei kiekkojen mukana tule). Noista tulee helposti 100€ lisää
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.