Näytä tavallinen näkymä : Napojen/laakereiden voitelu
raneteus
29.04.2010, 16.10
Voiko ja kannattaako kyseisiin paikkoihin suihkutella voiteluainetta esim. aina fillarin pesun jälkeen, vai onko täysin tarpeetonta tai peräti haitallista? Meneekö mitään perille "oikeaan" paikkaan jos kuvan kohtiin ruiskuttaa esim. CRC:tä tai TF2:sta?
http://img222.imageshack.us/img222/6866/img0362j.jpg
http://img411.imageshack.us/img411/4463/img0363hz.jpg
http://img541.imageshack.us/img541/1174/img0364x.jpg
Homelite
29.04.2010, 16.38
Älä suihkuta, noissa paikoissa on kestovoidellut vaseliinit laakereissa ja tuollaiset ohuet öljyt kuin crc tai tf2 liottavat ne vaseliinit sieltä. Ja sit menee ne laakerit.
...vai onko täysin tarpeetonta...
Mielestäni on. Mä en suihkuttelis...
......Meneekö mitään perille "oikeaan" paikkaan jos kuvan kohtiin ruiskuttaa esim. CRC:tä tai TF2:sta?
Todennäkösimmin ei.
Itse pitäisin tuota haitallisena. Ulkoapäin suihkutettu öljy tosiaan pesee rasvaa pois laakereista ja vie mukanaan likaa laakeriin.
Voiko ja kannattaako kyseisiin paikkoihin suihkutella voiteluainetta esim. aina fillarin pesun jälkeen, vai onko täysin tarpeetonta tai peräti haitallista? Meneekö mitään perille "oikeaan" paikkaan jos kuvan kohtiin ruiskuttaa esim. CRC:tä tai TF2:sta?
Voi suihkuttaa, mutta ei kannata missään tapauksessa! Kyllä nuo litkut menevät osittain perille ja huuhtovat pois vaseliinia, jota on laakereiden voiteluaineena.
Eli suihkuttelulla pilaat pyöräsi nopeammin kuin ilman suihkuttelua :eek:
Joskus(esim. kerran-kaksi vuodessa) nuo laakerit kannattaa avata ja tarkistaa vaseliinin sekä mahdollisten epäpuhtauksien määrä. Tarvittaessa voi sitten pestä laakerit ja/tai lisätä vaseliinia.
No ei missään nimessä , alkuperäinen vaseliini vain huuhtoutuu pois !
raneteus
29.04.2010, 22.51
Aihetta sivuten, huomasin tänään kumienvaihdon yhteydessä, että etupyörää pyöritettäessä navasta kuuluu vaimeaa rahinaa. Pyörä on pari viikko vanha, enkä ole noita napoja tykitellyt millään vesisuihkulla tai muullakaan. Onko kellään mitään ajatusta, mistä rahina voisi tulla ja mitä sille voisi tehdä, vai antaako vaan olla :D?
Aihetta sivuten, huomasin tänään kumienvaihdon yhteydessä, että etupyörää pyöritettäessä navasta kuuluu vaimeaa rahinaa. Pyörä on pari viikko vanha, enkä ole noita napoja tykitellyt millään vesisuihkulla tai muullakaan. Onko kellään mitään ajatusta, mistä rahina voisi tulla ja mitä sille voisi tehdä, vai antaako vaan olla :D?
kyseessä voi olla se että laakereissa ei ole juurikaan rasvaa (yleistä nykypyörissä että rasvaa käytetään todella niukasti sillä jokainen gramma pois laakerista tuo säästöä :) )
jos itse ostaisisin pyörän niin ensitöikseni kyllä avaisin kaikki paikat jossa on laakereita ja vetelisin kunnolla vaseliinia tms täyteen ja vasta sitten aloittaisin pyörän sisäänajon.
sinänsä siitä ei ole haittaa vaikka ajaakin huonosti voidellulla pyörällä mutta sen sitten vain huomaa siitä kun pyörää on raskas polkea , navat ja keskiö ja muut laakerit voivat olla puhkikuluneita jo kesän jälkeen ymsyms... eli ensivuonna voit joutua ostamaan uuden pyörän :)
ps... älä mene suihkuttamaan mitään juuri noihin kohtiin joista jo laitoit kuvatkin vaan avaa mieluummin ko kohdat "sepposen selälleen" ja lyki vaseliinia täyteen... nestemäiset voiteluaineet laakereissa tms ovat vain ensiavuksi hyviä mutta pitempää käyttöä ajatellen kunnon vaseliini on parasta. edes vaseliinin merkillä/mallilla ei ole hirveästi väliä kunhan sitä vain on paljon ja kestää edes jossain määrin vettä :)
esim bilteman laakerirasva on hyvää tavaraa mutta tietty fillariliikkeistä saatavat eriväriset rasvat ovat ehkä vielä parempia.
tienlaita
30.04.2010, 10.48
ps... älä mene suihkuttamaan mitään juuri noihin kohtiin joista jo laitoit kuvatkin vaan avaa mieluummin ko kohdat "sepposen selälleen" ja lyki vaseliinia täyteen...
Takanavasta on kuva. (Vaikuttaisi, että kyseessä on kuppi ja kartio -tyyppinen laakeri?)
Alkuperäinen kysymys osoittaa, ettei rakenne ole tuttu, joten paikallaan olisi kirjan tai kokeneen apu. Polkupyörän huolto on niitä asioita, joihin onnekkaat ovat saaneet opin jo pienenä isän tai muun tutun opastuksella. Mutta onneksi tämä tekniikka ei ole niin vaikeaa, etteikö sitä oppisi helposti myöhemminkin. Helpompaa ainakin kuin opetella uimaan tai ajamaan pyörää vasta aikuisena! :)
Ehkä kohta, jossa täysin tottumaton tekijä voi saada tuhoja aikaan, on kiristysmomentit - koska ne eivät ole hanskassa kokemuksesta. Kokenut (kaikenlainen ruuvi-mutteri-kokemus) tietää jo ruuvin koosta suunnilleen sopivan kiristyksen ja tietää myös työkalun vääntövarren pituuden ja otteen siitä, joka on tarpeen kussakin tapauksessa. Ei ole kiva jos harjoittelukappaleena on silmäterä fillari, kun niitä ruuveja alkaa poikkeilla, tai alumiinisista osista huonomee kierteet. Vinkkinä: ruuvimeisselillä - siinähän ei ole oikeastaan lainkaan vääntövartta, joka lisää momenttia - saa jo sormenpäillä helposti kilon parin kiristyksen.
Ennen vanhaan oli yleisempää, että navoissa oli rasvanipat keskellä. Sieltä voi puristaa vaseliinia sisään avaamatta, ja silloin se työntyy kahteen suuntaan kohti päissä sijaitsevia laakereita ja pursuaa ulos tuolta välistä mikä näkyy kuvassa. Rasvanipat on ainakin 80-luvun Campagnolon navoissani.
Olen samaa mieltä, että kannattaa tutustua pyöräänsä avaamalla. Mutta ehkä sen kirjaston kautta? Toisaalta saatat löytää netistäkin tarpeeksi hyvät ohjeet. Älä tee tähän liian suurta kynnystä, vaan teet vain yhden kohdan kerrallaan, ja pyörä on ajossa joka päivä. Itse alkaisin etunavasta, sitten takanapa. Kokeneelta navan perusteelliseen huoltoon (laakerien puhdistus myös, ei vain lisärasvan laitto) menee 15 minuuttia (jos ei tarvitse kiirehtiä).
Ohjainlaakerista ja keskiöstä ei ole huolta ainakaan tässä vaiheessa. Niissä on aivan eri rakenne myös. Sen sijaan navat kannattaa huoltaa ainakin kerran vuodessa, vaikkei olisikaan mitään tuntuvia tai kuuluvia oireita.
elosalama
30.04.2010, 11.15
Aihetta sivuten, huomasin tänään kumienvaihdon yhteydessä, että etupyörää pyöritettäessä navasta kuuluu vaimeaa rahinaa. Pyörä on pari viikko vanha, enkä ole noita napoja tykitellyt millään vesisuihkulla tai muullakaan. Onko kellään mitään ajatusta, mistä rahina voisi tulla ja mitä sille voisi tehdä, vai antaako vaan olla :D?
Napa liian kireällä tai kuiva. Napa auki, vaseliinien tarkastus ja uudestaan kasaan mutta oikeaan kireyteen. Noin tuoreen pyörän kantaisin takaisin liikkeeseen (olettaen että siellä joku osaa asialle jotain tehdä).
Pahimmillaan menee kartiot tai kuulat. Kuinka nopeasti riippuu kuormasta, kilometrimääristä ja ajotyylistä.
Aihetta sivuten, huomasin tänään kumienvaihdon yhteydessä, että etupyörää pyöritettäessä navasta kuuluu vaimeaa rahinaa. Pyörä on pari viikko vanha, enkä ole noita napoja tykitellyt millään vesisuihkulla tai muullakaan. Onko kellään mitään ajatusta, mistä rahina voisi tulla ja mitä sille voisi tehdä, vai antaako vaan olla :D?
Voi myös johtua siitä että tiivisteeseen on mennyt hiekkaa joka sitten rahistee pyörää pyörittäessä. Ei muutaku napa auki ja puhdistaa ja rasvaa uudestaan, tekemällä oppii. Park Toolin (http://www.parktool.com/repair/index.asp) sivuilta saa apua.
Fillarimies
01.05.2010, 14.18
Itse pesun jälkeen kuivaisin vaan nuo pinnat ja jos on paineilmaa käytössä niin kevyesti suhauttelisin kosteudet pois. Jos laittaa vaseliinia tai öljyä niin se kerää likaa itseensä ja kohta rohisee kahta kauheammin:mad:
Irrotin melko tuoreen Kona Unitin takakiekon irti, kun tuntui pyörivän niin jähmeästi. Olin hieman yllättynyt siitä, että takanavassa on kaksi kiristysmutteria toisella puolella, mutta takarattaan puolella vain yksi. Takarattaan puolinen yksinäinen mutteri oli ihan löysällä. Mitenkäs tämmöistä oikein kiristetään oikein? Käännetäänkö tuo yksinäinen mutteri vaan tylysti kireälle ja sitten toiselta puolelta mutteriparilla sopiva väljyys? Olen tottunut siihen, että muttereita on kaksi molemmin puolin. Vai onko tuosta mystisesti kadonnut johonkin rataspuolen toinen mutteri...
tienlaita
01.05.2010, 21.17
Irrotin melko tuoreen Kona Unitin takakiekon irti, kun tuntui pyörivän niin jähmeästi. Olin hieman yllättynyt siitä, että takanavassa on kaksi kiristysmutteria toisella puolella, mutta takarattaan puolella vain yksi. Takarattaan puolinen yksinäinen mutteri oli ihan löysällä. Mitenkäs tämmöistä oikein kiristetään oikein? Käännetäänkö tuo yksinäinen mutteri vaan tylysti kireälle ja sitten toiselta puolelta mutteriparilla sopiva väljyys? Olen tottunut siihen, että muttereita on kaksi molemmin puolin. Vai onko tuosta mystisesti kadonnut johonkin rataspuolen toinen mutteri...
Ainakin silloin kun on rataspakka, kartio on siellä aika syvällä ja pakan kohdalla olen nähnyt pitkän prikan (holkin), jonka päällä voi olla yksinäinen mutteri. Kannattaisi avata kokonaan, niin näkee rakenteen. Mikä napa siinä on?
Ainakin silloin kun on rataspakka, kartio on siellä aika syvällä ja pakan kohdalla olen nähnyt pitkän prikan (holkin), jonka päällä voi olla yksinäinen mutteri. Kannattaisi avata kokonaan, niin näkee rakenteen. Mikä napa siinä on?
Juu - tuo on ihan totta, että tuon mutteriparin toinen osapuoli on rataspakan puolella melkein vapaarattaan sisällä. Mutterin ja pakan puoleisen laakerikartion kirirstäminen vastakkain vaatii joko rataspakan irroittamisen tai vastapuolen muterin ja laakerikartion irroittamisen kokonaan. Yksinkertaisin tapa on varmaan pakan vastapuolen laakerikartion ja mutterin irrottaminen niin että akselin saa työnnettyä pakan puolella niin ulos että kartion ja vastamutterin kiristäminen vastakkain onnistuu. Tämän jälkeen akseli takaisin ja pakan vastapuolen vermeet paikoilleen. Niiden avulla säädetään sitten laakerivälys kohdalleen ja avot.
tienlaita
02.05.2010, 01.18
^ Kyllä. Vasemmalta puolelta avataan, niin saa akselin ulos oikealta.
Napa on Formula dc52 tietääkseni. Ei tuossa kyllä rataspakan (tai siis rattaan, sinkula kun on) puolella ole toista mutteria. Jos sitä ainukaista avaa, näkyy suljetun laakerin seinä. Tai siltä näyttää. Tiedän kyllä noista navoista, joissa sisempi mutteri on laakeripesän toinen puoli, että toinen mutteri voi olla aika syvällä. Mutta tässä semmoista ei ole.
tienlaita
02.05.2010, 07.37
Siinä on siis teollisuuslaakerit ja edellä puhuimme kuppi ja kartio -systeemistä.
http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/Naben/HR-Nabe-Single-Speed/Point-Singlespeed-Nabe-DC-52-N-32L-29118101::3236.html
http://www.doublexstore.de/index.php?cat=c2371_Naben--Singlespeed--135-mm-.html
http://www.google.fi/search?hl=fi&safe=off&client=firefox-a&hs=g85&rls=org.mozilla:fi:official&ei=efbcS7n5LoKM0gSt8ODHBw&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&ved=0CAUQBSgA&q=formula+hubs&spell=1
En ole vielä yhtäkään sellaista napaa käyttänyt, joten en tiedä. Yhdet on kyllä odottamassa vanteita. Katso ainakin ettei kiristäminen vie herkkyyttä pyörimisestä. Silloin ei liene kovin väärin toimittu.
No, eipä ollut pyörän myyjälläkään muuta ohjetta kuin että tiukalle, muttei liian tiukalle. Sinänsä hassua, että etunavassa on tuplamutterit molemmin puolin, vaikka siinäkin teollisuuslaakerit.
tvhakala
02.07.2014, 23.38
Minullakin on vähän napa-asiata, niin laitetaanpas tänne.
Elikkästä ajattelin yrittää elvyttää erään ylimääräisen etukiekon rohisevaa napaa, kun nyt suurinpiirtein uskon ymmärtäväni miten se tapahtuu. Siinä navassa siis lukee Shimano HB-M475, ja kun BD:ltä muutenkin olen piakkoin rojua tilaamassa, niin tiedustelisin, että mahtaako tähän käydä nuo kuulat (ainoat etulaakerin kuulat joita BD:stä löysin):
http://www.bike-discount.de/en/buy/steel-ball-3-16-for-front-hub-20-pcs.-64785
Vielä en ole navan sisuskaluja tutkaillut, kun ei ole tarvittavaa kartioavaintakaan (vaan tilaan sen kanssa samalla BD:ltä), mutta mahdollista on, että kartiotkin olisivat vaihtokunnossa. Osaako joku sanoa, että millä nimellä niitä kartioita voisi tuolta samasta puljusta löytyä, kun en millään keksi hakusanaa joka antaisi hiukkaakaan järkeviä tuloksia (sanojen ”hub”, ”cone” ja ”nut” yhdistelmillä lähinnä kokeilin). Vai onko sitten tosiaan niin, ettei niitä tuolla ole myynnissä? Ja jos nyt jostain muualta yritän noita kartioita haalia, niin voiko niitä olla jotenkin eri kokoisia / mallisia, jotka ei kaikki tuohon Shimanon napaan kävisikään?
Tee näin. Osta uusi HB-M475 napa (halpaa kuin saippua) ja siirrä sen sisuskalut akseleineen vanhaan napaan. Samalla purkaessa uutta napaa, näet missä järjestyksessä se on kasattu. Toi on semmoinen vartin homma...
Antti Salonen
03.07.2014, 00.35
Navoissa, joissa on irtokuulat, on perinteisesti etunavassa 3/16" kuulat ja takananavassa 1/4" kuulat. Shimanon navat taitavat olla kaikki tätä sorttia.
Ainoa merkittävä poikkeus nykyään taitaa olla Campagnolon (eli myös Fulcrumin) kalliimmat navat, joissa on pienempiä 5/32" kuulia isompi määrä sekä edessä että takana.
arctic biker
03.07.2014, 09.10
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/HB/EV-HB-M475-2197B_v1_m56577569830647979.pdf
arctic biker
03.07.2014, 09.19
Shimanon navat taitavat olla kaikki tätä sorttia.
Ei aivan: Vaikkapa HB-7900 käyttää 5/32" kokoisia http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/HB/EV-HB-7900-2876_v1_m56577569830651601.pdf
Jake_Kona
03.07.2014, 09.33
Mista niitä viivottimen näköisiä erikokoisilla kuulalaakeriraoilla varustettuja työkaluja saa. Ja minkä nimisiä ne on? Vai tilailetteko nettitietojen mukaan pussillisen kutakin lajia?
arctic biker
03.07.2014, 09.51
Kuullutkaan mistään laakerikuulan mittarista! Noita kahta Shimanon vakiokuulia mulla on pussilliset aina jemmassa.
Mista niitä viivottimen näköisiä erikokoisilla kuulalaakeriraoilla varustettuja työkaluja saa. Ja minkä nimisiä ne on? Vai tilailetteko nettitietojen mukaan pussillisen kutakin lajia?
Työntömitta on paljon monikäyttöisempi.
tvhakala
03.07.2014, 14.29
Tee näin. Osta uusi HB-M475 napa (halpaa kuin saippua) ja siirrä sen sisuskalut akseleineen vanhaan napaan. Samalla purkaessa uutta napaa, näet missä järjestyksessä se on kasattu. Toi on semmoinen vartin homma...
Pahus, kun ei juuri tuota etunapamallia M475 näytä BD:ltä löytyvän (ja googletuksen perusteella tuo malli on muutenkin saanut tietyillä foorumeilla kaikkien aikojen paskimman navan arvonimen :D ). Muita malleja kyllä olisi saatavilla, kuten esim. tuommoista:
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/bikecomponents/HB/EV-HB-M525-A-3288_v1_m56577569830772108.pdf
mutta tässä on erona ainakin se, että laakerikuulia (vaikka ovatkin sama kokoisia) on 11 kpl / puoli, eli mahtaako tuon mallin osaset (lähinnä kartiot) käydä ensinkään siihen M475:een?
Pitää yrittää paremmalla ajalla tehdä lisää salapoliisityötä noiden techdocsien kanssa, mutta saapi toki avittaa, jos jollakulla olisi vastaus valmiina siihen, että minkä mallin osat tuohon M745:een kävisivät. 6-pulttinen jarrulevyn kiinnitys ja 36 pinnan reikää olisi bueno, niin kävisi vanhoihin systeemeihin, jos jossain vaiheessa ehtisi / jaksaisi opiskela sitä kiekon kasaamistakin.
arctic biker
03.07.2014, 15.31
Siinä on vasemmassa laidassa sarake Shimano code no eli vara-osanumerot. Jos ne täsmää niin sitten osat käy. Hakalan linkkaaman navan sisukset ei siis passaa 475:lle.
Mista niitä viivottimen näköisiä erikokoisilla kuulalaakeriraoilla varustettuja työkaluja saa. Ja minkä nimisiä ne on? Vai tilailetteko nettitietojen mukaan pussillisen kutakin lajia?
Park Tool toimittaa
http://www.parktool.com/product/spoke-bearing-and-cotter-gauge-sbc-1
Itsellä on Cycluksen vastaava, ja hommasin sen jostain nettipuodista
bipabupa
03.11.2016, 21.47
Meikäläisen Cubessa (reaction gtc pro) rupesi eturenkaan napa vinkumaan sen jälkeen, kun huuhtelin pyörän vedellä metsälenkin jäljiltä. Mitä tuolle navan vinkumisille/kitinälle voi tällainen täydellinen aloittelija tehdä ilman pelkoja totaalisesta katastrofista? Mitään öljyjä sinne ei ilmeisesti kannata suihkautella.
Meikäläisen Cubessa (reaction gtc pro) rupesi eturenkaan napa vinkumaan sen jälkeen, kun huuhtelin pyörän vedellä metsälenkin jäljiltä. Mitä tuolle navan vinkumisille/kitinälle voi tällainen täydellinen aloittelija tehdä ilman pelkoja totaalisesta katastrofista? Mitään öljyjä sinne ei ilmeisesti kannata suihkautella.
Kannatta katsoa millaiset navat siellä on. Ainakin novatecin navoissa on päätytulpat, joissa on normaali O-rengas tiiviste. Tulppa pois ja väliin rasvaa niin natina loppuu. Ja voi siihen väliin tipauttaa tipan öljyäkin, ei se mitään haittaa.
bipabupa
04.11.2016, 21.23
Meikäläisen Cubessa (reaction gtc pro) rupesi eturenkaan napa vinkumaan sen jälkeen, kun huuhtelin pyörän vedellä metsälenkin jäljiltä. Mitä tuolle navan vinkumisille/kitinälle voi tällainen täydellinen aloittelija tehdä ilman pelkoja totaalisesta katastrofista? Mitään öljyjä sinne ei ilmeisesti kannata suihkautella.
Kiinnitin tänään tuohon vinkunaan/kitinään tarkempaa huomiota, niin aamulla kotoa lähdettyä eturengas rupesi vikisemään hentoisesti noin 5 minuutin ajon ja vinkui vain satunnaisesti ajon aikana. Pyörän oltua päivän ulkosalla, niin kuuluva vinkuna alkoi heti ja sitä kesti aikalailla koko matkan. Huomasin myös sen, että ihan hentoinenkin jarrukahvan painaminen lopetti vinkunan. Eli onko se vika sittenkin jarrussa navan sijaan?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.