PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tuuliliivit

Fiz
26.04.2010, 15.17
Moi,

Eipä tästä oikein keskustelua löytynyt, joten aloitan uuden aiheen.

Onko ihmisillä kokemuksia eroista tuuliliiveissä? Onko jokin osoittautunut erityisen hyväksi tai jokin erityisen huonoksi? Mistä kannattaisi katsella?

Itse haen ei-niin-kisalookilla varustettua laadukasta liiviä (miel. hillityillä väreillä), joka istuu hyvin ja on teknisesti riittävästi varusteltu. Paikallisia liikkeitä olen vähän käynyt läpi, mutta suurin osa liiveistä on valitettavan räiskyviä.

Lähinnä valinta olisi tällä hetkellä kallistumassa Raphaan, kun se on niin hieno, mutta onhan se aivan kamalan hintainen :)

equilibrium
26.04.2010, 15.56
Mitkä on hillittyjä värejä? Gore Bike Wearilta löytyy hyvin istuvia liivejä, ja miehillekin taitaa olla ainakin mustaa tarjolla. Campagnolon liiviä löytyi Velosportin alerekistä muutamaa kokoa pari viikkoa sitten, ostin sieltä yhden naisten valko-mustan, mutta tuota mustaa (vastaavaa) oli miehille tarjolla:

http://www.wiggle.co.uk/images/campag-racing-wmns-vst-med.jpg

Ei tosin mitään muistikuvaa mitä kokoa olivat nuo yksittäiskappaleet.

Hyvä liivi on aika korvaamaton juttu kevätkeleillä, ja jos sopivan löytää niin kannattaa sellaiseen tarttua.

Windstopperliiviä itse metsästin, mutta kun en löytänyt sopivaa enkä netistä viitsinyt arpapelillä tilata, niin tuo tuuliliivi oli oiva ja sopuhintainen hyvässä alessa, ja tykännyt olen siitäkin. Hyvä puoli on, että menee pieneen tilaan taskuun ja selkä on verkkokangasta, ei hiosta liikaa. Windstopperi pitää sitten ostaa varmaan ennen syksyä jostain.

Fiz
26.04.2010, 16.11
Hillityiksi väreiksi voitaneen laskea kaikkin maanläheiset värit ja myös musta :) Keltaiset, neot yms kirkkaat voidaan siis jättää pois.

Velon aleräkistä meinasin yhden Campan lauantaina ottaa mukaanikin! Pitää nyt katsoa, josko sen sieltä vielä noutaisi.

Jousi
26.04.2010, 16.13
Mulla on käytössä Pearl Izumin Zephrr liivi, eikä tuotteesta ole muuta kuin hyvää sanottavaa. Tässäkin selkä on verkkoa, sillä erolla että keskellä on kaistale samaa kangasta kuin etupuolella, joten pienellä sateella ajettessa ei kastu selkä. Paketointia ei oo tullu kokeiltua, kun liivi on aina heitetty lenkille lähtiessä suoraan päälle ja pidetty päällä, ja ei hiosta ei.

http://www.pearlizumi.com/phpThumb.php?src=/data/uploads/products/NjUwM19XSFRfU0hXLmpwZw==&w=290&h=290
Paikallisesta ostin, alle 40€ tais olla hintaa...

tuosta vielä lisempi tietoa : http://www.pearlizumi.com/product.php?mode=view&pc_id=45&product_id=1364786&outlet=

JiiH
26.04.2010, 16.16
Craftilta löytyy hillityn mustia.
http://78.41.241.199/data/internal/data/01/07/38/1253027484114/194390_2999_Perf_Light_Vest_M_400_300_.jpg

Tuollainen jäi mukaan viime kesänä Vätternrundanin expoteltasta, hullunhalpaan hintaan (alle 20€, ovh:sta en tiedä mitään), ja on ollut varsin mainio.

Edit: lisätään nyt linkkikin (http://www.craft.se/products.html?tx_mdb_pi1[view]=viewLVL3&tx_mdb_pi1[lvl1]=Craft&tx_mdb_pi1[lvl2]=Layer%25203&tx_mdb_pi1[pageid]=134005415&tx_mdb_pi1[lvl3]=Bike).

TMS
26.04.2010, 16.20
Liiviä ostaessa kannattaa huomioda että se on tarpeeksi tiukka. Löysään liiviin pääsee tuuli sisään eikä se näin ollen lämmitä yhtälailla kuin hyvin istuva. Itselläni on tällä hetkellä käytössä Santinin liivi (n. 40 euroa) joka pakkautuu pieneen ja jossa on kaksi isohkoa taskua takana. Kaikissa liiveissä ei noita taskuja ole joten jos on tottunut ajamaan patukat paidan taskussa on sekin hyvä huomioida.

Hebe
26.04.2010, 19.30
Hillityiksi väreiksi voitaneen laskea kaikkin maanläheiset värit ja myös musta :) Keltaiset, neot yms kirkkaat voidaan siis jättää pois.

Miksi kirkkaat värit on pannassa? Ne kuitenkin näkyvät paremmin autoilijoille kuin maaläheiset mustat ja tummat värit. Likaantuuhan ne herkemmin, mutta pesukoneet on sitä varten.

Itsellä on kirkkaan keltainen Craft:n tuuliliivi, harmillisesti vain selästä musta eikä ole taskuja takana.

TuplaO
26.04.2010, 20.17
Multa löytyy sekä Mavicin että Giordanan tuuliliivit. Molemmat ohutta polyesteristä "tuulikangasta", selkä verkkikangasta. Selässä 1 ja 2 taskua. Molemmat on tosi tyköistuvia, mikä on ihan hyvä, jos alla on maksimissaan pari ohutta paitaa. Yhden suunnittelukukkasen noi molemmat jakaa. Takataskuihin laitettu kama "vie pois" liivin kantajan tilasta, eli taskuissa ei ole varsinaista venymisvaraa. :rolleyes: Eli tyköistuvuus tarkoittaa, ettei taskuihin voi lastata sen kummemmin kamaa.

equilibrium
26.04.2010, 21.16
Istuvuus auttaa myös, ettei liivi nouse ylös ja että kamat pysyy taskuissa paremmin. Ihan samat jutut, kuin ajopaitaa- ja takkiakin metsästäessä. Lisäksi tuo silikoniresori on varsin loistava. Netistäkin varmasti löytyy, ja varmaan race fit tutusta merkistä sopii myös liiveissä.

En ole Suomessa joutunut taskuun laittamaan, mutta ostos oli enemmän Alppeja silmällä pitävä, ja siellä tuo pienitaittokoko on iso plussa. Alamäessä lämmikettä kaipaa aina, ja laaksossa ei takuulla.

järppä
26.04.2010, 22.21
En ole Suomessa joutunut taskuun laittamaan,

Joo, yleensä tuon kaivaa taskusta illan viiletessä. Tosin joskus harvoin kun on päässyt kukonlaulun aikaan liikkeelle, niin liivi on sitten mennyt taskuun auringon alkaessa lämmittää.

Gore Bike Wear on melko varma valinta. Castellin Sottile (http://www.probikekit.com/display.php?code=C2332) on myös oiva vaihtoehto (kevyt ja lämmin), jos haluaa että seuratrikoo näkyy alta. Iteltä löytyy kaapista vielä Descenten halpisliivi ja Campan perusliivi ...kyllä niitäkin tulee käytettyä :)

-kft-
26.04.2010, 22.48
Itsellä täksi kevääksi Go-exposta (Hi5bikes:in muistaakseni) alerekistä ostettu shimanon liivi, hintaa 20,-. Verkkoa kyljissä ja keskellä selässä sama kangas kuin edessäkin, silikonit helmassa. Mainiona innovaationa reijät selän puolella sivuissa, jolloin ajopaidan selkätaskuille pääsee "liivin läpi".
Väri oranssi, joten ei taida olla ketjun aloittajan mieleen, vaikka toisaalta huomioväri on näkyvyyden=turvallisuuden kannalta parempi.

aol70
26.04.2010, 22.57
Minulla myös Shimanon liivi ja kyllä hiostaa, heti jos on hiemankin lämpimämpi keli. Takaa kuitenkin täysin verkkoa, joten ei sitä kovin kylmällä voi pitää. En välttämättä suosittele. Stadiumista ostin vuosia sitten Everest-merkkisen liivin ja on ollut todella mainio. Tuuli ei mene läpi, eikä hiosta. Tosin selässä ei ole kuin pieni olematon tasku, johon ei sovi oikeastaan mitään. Talvikäyttöön on sitten Craftin tuulikangas/fleese -liivi, joka on aivan loistava.

china
26.04.2010, 23.03
Goren liivi on tosi hyvä, olisiko ollut Helium-malli. On ollut käytössä myös yllä mainitut Craft ja Izumi. Craft surkea tekele (hiostava kangas, lepattaa) Izumi vähän parempi istuvuudeltaan ja kaulus on hyvä, mutta materiaali sellaista hiostavaa liukasta kangasta. Lepattaa myös.

järppä
27.04.2010, 08.51
Nyt kun kaikki kilvan kehuu Goren liiviä, oisko jollain
heittää vähän kokoluokkaa. Mikä olisi sopiva koko 178 cm
pitkälle ja 77 kg Painavalle?

Täältä löytyy suuntaa antava kokotaulukko -> http://www.gorebikewear.com/remote/Satellite/Customer-Service/Size-Chart

Veikkaan, että koko M voisi osua lähimmäksi oikeaa.

Fiz
27.04.2010, 08.59
No niin, ylitin hivenen budjettini ja ostin Campan komean mustavalkoisen liivin, koko kun istui todella näpsäkästi, soppelin tiukka, mutta ajaessa mukava eikä nouse.

Ainoa ongelma, jonka totesin tänään ekaa kertaa liiviä käyttäessäni on se, että liivi kun on jämäkämpää mallia taitaa sitä kesäksi tarvita vielä toisen, ohuemman version.. d'oh :)

Kiitos kaikille vinkeistä! (Kirkkaiden värien huomioarvo oli muuten kyllä noteerattu, mutta ne eivät oikein tyylillisesti istu omaan silmään :)

JiiH
27.04.2010, 09.24
Goren liivi on tosi hyvä, olisiko ollut Helium-malli. On ollut käytössä myös yllä mainitut Craft ja Izumi. Craft surkea tekele (hiostava kangas, lepattaa) Izumi vähän parempi istuvuudeltaan ja kaulus on hyvä, mutta materiaali sellaista hiostavaa liukasta kangasta. Lepattaa myös.

Oho. Mulla on kokemukset ihan päin vastoin - Gore (mallin nimeä en muista) hiosti ja lepatti, Craft on toiminut kummassakin suhteessa paljon paremmin. Oliskohan Craftilla kankaat vaihtunut? No, pääasia että kaikille löytyy joku toimiva systeemi.

zeizei
27.04.2010, 09.25
(Kirkkaiden värien huomioarvo oli muuten kyllä noteerattu, mutta ne eivät oikein tyylillisesti istu omaan silmään :)

Valkoinenkin on hyvä huomioväri, jos ei kirkkaat värit miellytä. Esim. poliisimoottoripyörät ja kuskien kypärät ovat tuosta syystä valkoisia. Kuulemma ihan tutkittu juttu. Ei tosin toimi niin hyvin kun maassa vielä hanki :)

Fiz
27.04.2010, 13.40
Jep, mustavalkoinen on tyylikäskin ;)

Nyt pitäisi sitten varmaan löytää irtohihat. Ideoita, mistä katsella? Velosportissa noita ei ainakaan ollut yhtään.

china
27.04.2010, 14.53
Täältä löytyy suuntaa antava kokotaulukko -> http://www.gorebikewear.com/remote/Satellite/Customer-Service/Size-Chart

Veikkaan, että koko M voisi osua lähimmäksi oikeaa.

Myös veikkaus M-koon sopivuudesta.

china
27.04.2010, 14.55
Oho. Mulla on kokemukset ihan päin vastoin - Gore (mallin nimeä en muista) hiosti ja lepatti, Craft on toiminut kummassakin suhteessa paljon paremmin. Oliskohan Craftilla kankaat vaihtunut? No, pääasia että kaikille löytyy joku toimiva systeemi.

Njooh, täytyy sanoa, että tuo nykyinen Gore on varmaan kaksi kertaa kalliimpi kuin yksikään näistä aikaisemmista. Crafti taas oli edullisimmasta päästä, sellaista kiiltävää kangasta. Gore on windstopperia ja kankaan tuntuista, ei muovin, ja melko tiukalla istuvuudella. Ei lepata alppilaskuissakaan.

kijas
17.06.2010, 12.04
Multa löytyy sekä Mavicin että Giordanan tuuliliivit

Oon tuommoista mavicin echelonia vähän katellut ja miettinyt kokopolitiikkaa, ite 174 "pitkä" ja keskivartalo melko kapeassa kunnossa niin osaatko sanoa onko S vai M parempi vaihtoehto? Mieluummin tyköistuva kuin lepattava...

TuplaO
17.06.2010, 13.48
Oma Echelon on kokoa L ja se on todella pinkeä. Joku voisi perustellusti väittää sitä liian pieneksi. Pituutta multa löytyy 191 ja rapiat ja painoa se karvan vajaa 90 kg. Rinnanympärys ei ole yli metriä.

(Tässä kohtaa vastuu siirtyy lukijalle) Sanoisin kijas, että M voisi olla teikäläiselle ehkäpä passeli, koska S:n alle ja taskuihin ei sitten välttämättä mahtuisi enää mitään...

kijas
17.06.2010, 14.53
Oma Echelon on kokoa L ja se on todella pinkeä. Joku voisi perustellusti väittää sitä liian pieneksi. Pituutta multa löytyy 191 ja rapiat ja painoa se karvan vajaa 90 kg. Rinnanympärys ei ole yli metriä.

(Tässä kohtaa vastuu siirtyy lukijalle) Sanoisin kijas, että M voisi olla teikäläiselle ehkäpä passeli, koska S:n alle ja taskuihin ei sitten välttämättä mahtuisi enää mitään...

Toivoin että oisit ollu suht saman kokonen mut et ollu ihan :rolleyes: Kiitos kuitenkin kun vastasit. M varmaan hyvä.

TuH
17.06.2010, 15.49
Toivoin että oisit ollu suht saman kokonen mut et ollu ihan :rolleyes: Kiitos kuitenkin kun vastasit. M varmaan hyvä.

Jos 191/90 -kokoinen jässikkä käyttää kokoa L, niin sama tuuliliivi koossa M on hoikalle 174-senttiselle lähes varmasti liian suuri. Itsellä on pituutta 179 ja käytän S-koon yläosia (Santini, Nalini, Craft) ilman mitään ongelmia.

Kannattaa ainakin vilkaista Mavicin kokotaulukkoa:
http://www.primera-sports.com/sizing-guides/mavic-sizing-chart.aspx

TuplaO
17.06.2010, 16.16
Toi L on meikäläiselle tosiaan "liian pieni". S 174-senttiselle saattaa olla jo aikasta nafti.

No, onhan niitä 191-senttisiä, jotka ahtautuu L-kokoon...;)

VPR
17.06.2010, 16.26
Mä oon noin 189-190 ja kaikki pyöräilyvaatteet on XXL/54:ää. :rolleyes:

ranttis
08.09.2016, 16.24
Käytetäänpäs tätä ketjua. Olen tuuliliivejä katsellut jos jotain hyviä syysalennuksia osuisi silmään ja tässä jotain vaihtoehtoja mitä oon miettinyt:
Santini Active Wind Vest: http://www.bobshop.com/en/Men-s/Cycling-Vests/Wind-Vests/SANTINI-Active-Wind-Vest-black.html?force_sid=uibnov8avkosn096m53igflp41
Castelli Fawesome 2: http://www.wiggle.co.uk/castelli-fawesome-2-vest/

Castellilta myös Sottile ja Velo Vest on ollut harkinnassa kun ovat kaiketi Fawesomea ohuempia.
Hakusessa siis olisi lämmittävyydeltään ohut/huono, tuulen pitävyydeltä hyvä ja jonkinlainen sateen hylkivyys. Ihanne tapauksessa olisi toki sateenpitävä mutta se tarkoittaa sitten jo jätesäkkiä joka ei hengitä niin pitää tehdä kompromissia sen suhteen. Kiinnostaisi erityisesti kokemukset noista eri castellin malleista hengittävyyden ja sadesuojan osalta. Oletan että kaikki viiman pitää tarpeeksi hyvin loitolla. Ja jos on muita hyväksi koettuja tuuliliivejä niin vinkatkaa ihmeessä.

PS. Kertokaa jos tästä aiheesta on joku tuoreempi threadi olemassa. Jotenkin olettaisin että asiaa on puitu tässä viiden vuoden sisään :)

Krabba
09.09.2016, 14.24
Minulla on tuo Favesome 2 ja oikeastaan ainut huono puoli hinnan lisäksi on musta selkä. Mitä järkeä on tehdä neonkeltainen liivi pyöräilyyn mustalla selkäosalla? On kyllä todella mukava päällä, ei ollenkaan muovipussi vaan pikemminkin paitamainen. Hylkii vettä ja tuulta niin kuin muutkin Gabba-malliston yläosat.

paaton
09.09.2016, 14.40
Minulla on tuo Favesome 2 ja oikeastaan ainut huono puoli hinnan lisäksi on musta selkä. Mitä järkeä on tehdä neonkeltainen liivi pyöräilyyn mustalla selkäosalla? On kyllä todella mukava päällä, ei ollenkaan muovipussi vaan pikemminkin paitamainen. Hylkii vettä ja tuulta niin kuin muutkin Gabba-malliston yläosat.

Älytöntä tosiaan.
Onkohan tässä ajateltu auringon lämmittävän kivasti selkää, jossa ei ole vuorausta? Voi tosiaan toimiakkin oikein kylminä aamuina... Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen selän paahtuminen.

ranttis
09.09.2016, 14.55
Minulla on tuo Favesome 2 ja oikeastaan ainut huono puoli hinnan lisäksi on musta selkä. Mitä järkeä on tehdä neonkeltainen liivi pyöräilyyn mustalla selkäosalla?

Tämä musta selkä oli ainoa valitus mitä nettikauppojen kommenteista sain poimittua Fawesomeen liittyen.

Krabba
09.09.2016, 17.18
Älytöntä tosiaan.
Onkohan tässä ajateltu auringon lämmittävän kivasti selkää, jossa ei ole vuorausta? Voi tosiaan toimiakkin oikein kylminä aamuina... Itselleni tulee ensimmäisenä mieleen selän paahtuminen.
En ole paahtumista kokenut, mutta ninjapyöräilijäksi olen osittain itseni tuntenut.

speteke
09.09.2016, 17.32
Itselläni on tuo Castellin Velo Vest, ihan tyytyväinen olen ollut. Tuulta tuntuu pitävän hyvin, ja ennen kaikkea menee pieneen tilaan.

WetWillie
10.09.2016, 08.51
Castelli Gabba.

Lähetetty minun SGP521 laitteesta Tapatalkilla

kurvaaja
13.08.2019, 12.54
Nostellaanpa tätä topiccia, kun syksy rupeaa lähestymään (VALITETTAVASTI) ja pitäisi pyöräilyvarustusta taas täydentää. Hyvä tuuliliivi olisi siis hankintalistalla viileisiin aamuihin/iltoihin lyhythihaisen ajopaidan ja irtohihojen seuraksi. Pitäisi olla siis luonnollisesti edestä hyvin tuulen pitävä, mutta kuitenkin hengittävä. Hyvin istuva (ei lepatusta) ja mielellään myös pieneen tilaan pakkautuva, jotta voi tarvittaessa iltapäivällä tunkea hihojen seuraksi selkätaskuun. Plussaa myös jos pitää tuulen lisäksi myös hieman vettä/kevyttä sadetta.

Olisiko suosituksia hyväksi havaituista malleista?

Muutama vaihtoehto, mitä netistä vastaan tuli niin: Pearl Izumin Pro Barrier Lite Vest (esim. https://www.bike24.com/p2271537.html). Endura Pakagilet II (https://www.wiggle.co.uk/endura-pakagilet-ii-1/) Sportful Hotpack Vest (https://www.wiggle.co.uk/sportful-hot-pack-6-vest/). Tässä keskustelussa mainitut Castellin Favesome ja Velo Vest näyttävät olevan poistuneita malleja, onko Castellin nykyisistä malleista suosituksia?

Meneekö Pearl Izumin koot ns. normaalisti eli M kokoiselle M (toisinkuin Castellissa, jossa joutuu vähintään yhtä tai kahta pykälää isomman koon ottamaan) ?

hämeenhitain
13.08.2019, 22.46
Jonkun vuoden vanha Pro Barrier -liivi oli kooltaan ihan normaali ja kokotaulukon mittojen mukainen. Elleivät nyt ole viime aikoina tehneet sen malliin jotain muutoksia.

JohannesP
13.08.2019, 23.58
Suositus Castellin pro light mallille. Ei halpa normihinnalla, mutta hyvä. Selkä kokonaan verkkokangasta ja miellyttävä korkea kaulus.

Ei Castellin kokotaulukko paljoa heitä jos vaatteen kuuluu olla tiukasti istuva myös ajoasennossa ja suunniteltu siihen. Itse käytän paidoissa samaa kokoa kuin normaalistikkin. Jos ei halua täysin slimmiä niin ei valitse pro tason slimmiä leikkausta. Kaksi kokoa isompi ainaki ihan turhaa.

Nalini ainut valmistaja toistaiseksi missä piti ottaa koko isompi.

kervelo
15.08.2019, 10.03
Rapha:
https://www.rapha.cc/eu/en/shop/brevet-gilet/product/BGL05XXHVP (https://www.rapha.cc/eu/en/shop/brevet-gilet/product/BGL05XXHVP)

kurvaaja
15.08.2019, 10.17
Suositus Castellin pro light mallille. Ei halpa normihinnalla, mutta hyvä. Selkä kokonaan verkkokangasta ja miellyttävä korkea kaulus.

Ei Castellin kokotaulukko paljoa heitä jos vaatteen kuuluu olla tiukasti istuva myös ajoasennossa ja suunniteltu siihen. Itse käytän paidoissa samaa kokoa kuin normaalistikkin. Jos ei halua täysin slimmiä niin ei valitse pro tason slimmiä leikkausta. Kaksi kokoa isompi ainaki ihan turhaa.

Nalini ainut valmistaja toistaiseksi missä piti ottaa koko isompi.

Kiitos suosituksesta, tuo Pro Light näyttää asialliselle vaihtoehdolle (+ hyvännäköinen, kuten Castellin vermeet yleensäkin). Onko kokemusta, että onko tuo etuosan materiaali yhtään vettä hylkivää? Pääasia, että on hyvä. Kallis ja hyvä on miljoona kertaa parempi, kuin halpa ja huono.

Itsellä ei tosiaan Castellin vaatteista kauheasti kokemuksia, mutta keväällä tilaamani Jersey XL-koossa on tuntunut sopivalle, vaikka normaali paitakoko onkin M.

kurvaaja
04.09.2019, 16.57
Hommasin alesta Castellin Superleggera Vest -tuuliliivin. Muutaman käyttökerran jälkeen voi jo pitää hyvänä hankintana. Pitää tuulen eikä hiosta. Jopa kevyeltä sateelta suojaa torsoa. Pakkautuu TODELLA pieneksi.

Terotalo
06.10.2019, 20.23
Multa löytyy paria mallia varastosta:
GOD & FAMOUS Brick https://classycyclist.fi/collections/takit-ja-liivit/products/god-famous-brick-wind-gilet
Sigr Vättern https://classycyclist.fi/collections/takit-ja-liivit/products/sigr-vattern-white-cycling-gilet-for-men-pro-series

Ensin mainittu pitää paremmin tuulta ja jopa pientä sadetta edestä, selkä hyvin hengittävä. Jälkimmäinen on taskuiltaan parempi.

harald
04.02.2020, 14.13
Onko tällainen tuuliliivi hyvä idea softshellin päälle jos on kylmempää? Tuntuu siltä että takki/jersey mikä minulla nyt on, on ihan ok muutaman miinusasteeseenkin mutta rinnus tuntuu kylmältä tai siten kuin takin läpi puhaltaisi suoraan.

Jami2003
04.02.2020, 14.41
Onko tällainen tuuliliivi hyvä idea softshellin päälle jos on kylmempää? Tuntuu siltä että takki/jersey mikä minulla nyt on, on ihan ok muutaman miinusasteeseenkin mutta rinnus tuntuu kylmältä tai siten kuin takin läpi puhaltaisi suoraan.

Tuuliliivi toimii ihan hyvin ja olen käyttänyt sitä jonkin verran mutta mun mielestä vielä paremmin toimii kylmemmällä kelillä hiihtoliivi. Etupuolen tuulenpitävyyden lisäksi siinä on vielä oma ohut softshell vuori.

Firlefanz
04.02.2020, 14.58
Softshellistä en tiedä, niitä kun on niin monenlaisia. Mutta semmoisen sporttisemman päälle tuuliliivi on ihan oiva ajatus - jo senkin takia että minäkin joskus sellaiseen turvaudun. Ja lisäähän semmoinen myös näkyvyyttä liikenteessä, jos takki/jersey on musta tai varjossa tai vähässä valossa saman värinen kuin kaikki kissat pimeässä.

Toinen vaihtoehto voisi olla laittaa se takin alle. Toimii jos alla on hyvä aluspaita eikä ole pukeutunut liian lämpimästi. Voi myös olla ainoa vaihtoehto jos liivi on kesäajopaidan päälle laitettava...

Kolmas vaihtoehto on tuulisuojattu aluspaita. Eli jokin sellainen hiihtäjille ja miksei juoksijoillekin tarkoitettu. Craftin paitoja löytyy miltei kaikkialta, joskus alennuksessakin. Mutta sikäli huonompi kuin tuuliliivi että on työläämpi riisua jos ja kun ei tarvitsekaan...

harald
04.02.2020, 15.02
Selkä saisi olla pelkkää verkkoa, ovatko hiihtoliivit sellaisia? Kylmemmällä ei varmaan tarvita mitään kangasta keskelle selkää.

muoks: Tuollainen softshell: http://ridinggravel.com/apparel/endura-mt-500-long-sleeve-jersey-quick-review/

http://ridinggravel.com/wp-content/uploads/2019/02/END-3-295x300.jpg

paaton
04.02.2020, 15.14

Lämmittävä tuuliliivi, esimerkiksi castellin perfetto. Ohutta softshelliä. Pirun hyvä. Muillakin valmistajilla on varmasti vastaavia.

harald
04.02.2020, 15.32
No, kokeillaan tuota enduran liiviä kun on vain 25 € https://www.bikester.fi/endura-gridlock-miesten-liivi-miehet-musta-367549.html

Ainakin pitäisi hengittää selän puolelta;

https://images.internetstores.de/products//367549/01/07c5af/Endura_Gridlock_Vest_Herren_black[640x480].jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true&useTrim=true

velib
04.02.2020, 17.00
Kylmemmällä on tullut käytettyä toppaliiviä, mutta kesällä/syksyllä tuuliliivi oli oikein hyvä. Vähän kelistä riippuen toki välillä tuulitakki on parempi. Tuossa sinun takissasi tosin hihat ovat jo tuulenpitävät. Speksin mukaan etuosakin olisi? Minulla on tuosta vanha versio tai jokin vastaava, jossa hihat ovat tuulenpitävät, mutta etuosa hengittää täysin. Maastossa hyvä, mutta siirtymillä/maantiellä tarvitsee välillä liivin kaveriksi. Liivi on kätevä pienenä ottaa mukaan ja heittää tarvittaessa päälle.

Puskis
04.02.2020, 17.34
Hankin joskus aikanaan erehdyksessä yhtä kokoa liian ison tuuliliivin, joka on osoittautunut erittäin käyttökelpoiseksi, koska takin päälle puettuna se on justiinsa sopiva. Varmaan ohuinta mahdollista kangasta ja selässä verkkoa, mutta mun mielestä sen kanssa on kylmässä kelissä merkittävästä lämpimämpi ajaa kuin pelkällä hyvin hengittävällä softshell-takilla. En oo tuon takia oikein sitten ees tajunnut topattujen liivien ideaa, että minkälaisissa olosuhteissa haluaisin käyttää sellaista. Jos tarvii toppausta, niin sitten pitäisi ehkä olla myös lämpimämmät hihatkin.

paaton
04.02.2020, 17.39
Jep, kyllä liivin pitää tuulta pitää, mutta sen ei tarvitse olla muovipussi, niinkuin monet halvat ohuet ovat. Castelli on hivenen paksumpaa windstopperia.

harald
04.02.2020, 19.05
Velib: takki on tosiaan maastossa ihan sopiva vähän kylmempäänkin. Etuosa hengittää tosiaan siirtymillä/ vastatuuleessa hyvin, joka sitten muutamassa miinusasteessa alkaa olemaan vähän liikaa. Siirtymät metsän siimekseen ehkä 5 km luokkaa. Mitä kylmempi keli sitä enemmän toivoisi keholle tuulensuojaa mutta vain etupuolelle.

Maastossa arvostaa sitten kyllä verkkoa selän puolella oletan.

Välikeleillä nuo liivit antanevat enemmän vaihtoehtoja kerrospukeutumiseen. Fleece alle?

harald
04.02.2020, 19.09
Minulla on tuon em. takin kanssa yleensä kevyt merinovillainen pitkähihainen aluspaita ja ohut tiukka fleecetakki alla. Lenkit maks. 2 tuntia. Maastossa tuo alkaa olemaan vähän liian lämmin tunnin jälkeen nollakelissä. Jos välissä on siirtymää niin ihan ok. Pakkasessa saisi sitten olla vähän tuulisuojaa enemmän, hengittävyydestä tinkimättä. Katsotaan onko tämä hyvä kombo.

Antti Kuitto
10.02.2020, 10.22
Enduralla on hyvä Primaloftin eristeellä oleva tuuliliivi. Samasta liivistä löytyy myös hihallinen malli. Molemmat hämmentävän lämpöisiä, ottaen huomioon et mahtuvat tosi pieneen tilaan, etenkin liivi menee ajopaidan taskuun tosi helposti, eikä takkikaan kyllä iso ole.

paaton
10.02.2020, 12.09
Enduralla on hyvä Primaloftin eristeellä oleva tuuliliivi. Samasta liivistä löytyy myös hihallinen malli. Molemmat hämmentävän lämpöisiä, ottaen huomioon et mahtuvat tosi pieneen tilaan, etenkin liivi menee ajopaidan taskuun tosi helposti, eikä takkikaan kyllä iso ole.

Oletko pessyt noita useammin? Olen kuullut, että vanut pakkautuu laitaan ja lämmittävä vaikutus häviää aika nopeasti.

Antti Kuitto
10.02.2020, 12.36
Oletko pessyt noita useammin? Olen kuullut, että vanut pakkautuu laitaan ja lämmittävä vaikutus häviää aika nopeasti.

En oo pessy kertaakaan kumpaakaan, ovat olleet pakkaskeleillä käytössä kun on tullut vilu, ei oo oikein siitä syystä juurikaan hikoontuneet. :)

paaton
10.02.2020, 12.45
En oo pessy kertaakaan kumpaakaan, ovat olleet pakkaskeleillä käytössä kun on tullut vilu, ei oo oikein siitä syystä juurikaan hikoontuneet. :)

Tuossa käytössä Primaloftit onkin takuulla parhautta. Mä en muutenkaan ymmärrä liivien käyttöä heti lenkin alussa. Niiden ideanahan on just tuo, eli päälle kun kova veto loppuu tai tulee muuten kylmä lenkin lopussa.

Firlefanz
10.02.2020, 13.16
Maastohiihtopuolella puhutaan yleisesti lämmittelyliivistä enkä näe mitään syytä miksei sama ajatus ja käyttötapa toimisi pyöräilyssä.

Lienee totta että lenkin alussa koettava vilu on helppo kestää kun tietää ja muistaa että kohta pikaa kroppa lämpenee, mutta jos ymmärtää riisua lämmittelyliivin ajoissa eikä sen takia aja itseään turhaan hikeen, niin eihän liivin taskussa pitämisellä saavuta kuin korkeintaan jotain badass-pisteitä omassa mielessään?

Kun lähtiessä on lämmittelyliivi päällä, voi olla helpompi osata ja uskaltaa laittaa juuri sopivasti (eikä yhtään liikaa) päälle.

PS Primaloftille on pesu- ja kuivausohjeensa, mutta en nyt heti rupea olettamaan että ne joilla on huonoja kokemuksia ovat pesseet liian lämpimässä, väärillä pesuaineilla tai kuivanneet liian kuumassa, liian kovilla kierroksilla tms.

Jami2003
10.02.2020, 17.44
^Joo kyllä minusta liivin etu on se että helpottaa sopivasti pukeutumista. Saa keskikropalle hieman enemmän lämpöä kuin rajoille.

harald
10.02.2020, 20.38
Liivit saapuivat. Koko oli ainakin sopiva, mutta keli ei nyt vaadi liivejä. Raporttia tulee sitten kun on joko pakkasta (jos niitä edes tulee enää) tai sitten keväämmällä.

paaton
10.02.2020, 22.03
Maastohiihtopuolella puhutaan yleisesti lämmittelyliivistä enkä näe mitään syytä miksei sama ajatus ja käyttötapa toimisi pyöräilyssä.

Lienee totta että lenkin alussa koettava vilu on helppo kestää kun tietää ja muistaa että kohta pikaa kroppa lämpenee, mutta jos ymmärtää riisua lämmittelyliivin ajoissa eikä sen takia aja itseään turhaan hikeen, niin eihän liivin taskussa pitämisellä saavuta kuin korkeintaan jotain badass-pisteitä omassa mielessään?

Kun lähtiessä on lämmittelyliivi päällä, voi olla helpompi osata ja uskaltaa laittaa juuri sopivasti (eikä yhtään liikaa) päälle.

PS Primaloftille on pesu- ja kuivausohjeensa, mutta en nyt heti rupea olettamaan että ne joilla on huonoja kokemuksia ovat pesseet liian lämpimässä, väärillä pesuaineilla tai kuivanneet liian kuumassa, liian kovilla kierroksilla tms.

Joo siis tietystikkin voi pitää myös alussa ennen kuin nostaa sykkeen ylös. Meinasin vaan sitä, että tosi moni käyttää liiviä kiinteenä osana asustetta, eikä lämmön säätelyyn..

Eli jos pukee niin vähän päälle, että joutuu ajamaan jatkuvasti liivin kanssa, niin pitkän lenkin lopussa, kun kamat on märkiä ja pakkanen nousee, ei enää olekkaan mitään lämmintä lisättäväksi.
Tuo on vähän typerää, mutta moni noin tekee.

harald
10.02.2020, 22.45
Itse ajattelin toimi siten että ekat 6 km siirtymää liivillä, ja sitten kun pääsee metsän suojaan ottaa liivin pois. Ei sitä varmaan tarvitse kylmässä poluilla.

Ohiampuja
15.02.2023, 15.48
Nyt löytyi vanha ketju tuuli- tai pyöräilyliiveistä.

Tähän voisi laittaa linkkejä jos tietää hyviä liivejä, joissa on kunnon selkätaskut.

paaton
15.02.2023, 17.36
Perfetto Vest. Tuo on nappi talvikeleille. Mahtuu just taskuun ja antaa lämpöä enemmän kuin ihan ohut kesäliivi. Ainakin se vanhempi malli oli samaa kamaa kuin gabba, eli varmaan tämä vastaa perfettoa. Takaa hengittävämpää.

paaton
15.02.2023, 17.37
Vanhemmassa ei ollut taskuja ja se on kyllä talvikeleillä/syksyllä ärsyttävää.

MRe
16.02.2023, 09.16
Mites tällainen yksinkertainen, missä vielä selkä hengittävää materiaalia:
https://www.siroko.com/fi/p/v1-langkawi-pyoraily-liivi-neonkeltainen

Opulus
16.02.2023, 10.13
Ei kai se hullumpi voi olla. Siroko ei merkkinä ole kovin hohdokas, mutta jos se ei haittaa...

...niin tilaamalla ruotsalaisen bloggarin linkin (https://srko.co/henrikoijer) kautta saa 10% alennusta, myös jo alennetuista hinnoista. €2.90 on rahaa sekin!

MRe
16.02.2023, 10.35
^Perhana... tilasin jo. Ajattelin ettei tuo iso tappio ole, jos ei olekaan "hyvä". En tosin tiedä kuinka huono tuollainen liivi voi oikein olla, jos vain sopii päälle. Ja vielä kun ja jos tuon vetää sen Minakin päälle, niin ei tarvitse tuulenpitävyyskään olla ihan sitä parasta A-luokkaa.

Sotanorsu666
16.02.2023, 13.33
Ostin itse nyt alkavaan kevääseen ja tulevaan syksyyn tämmöisen testiin, kun oli tarjouksessa ja itselleni riittää rintatasku gravel-lenkeillä, kun pyörässä on yleensä tankolaukku kiinni.

https://www.xxl.fi/haglofs-l-i-m-barrier-vest-liivi-monivarinen/p/1192162_1_style

velib
16.02.2023, 14.18
Miten tuon Haglöfsin mitoitus menee? Jos ottaa itselleen normaalin koon, niin mahtuuko alle vähän paksumpi paita? Minulla on yksi Enduran toppaliivi, mutta sen alle ei oikein ajopaitaa paksumpaa mahdu niin ei toimi oikein vapaa-ajan käytössä eikä sitä voi pyöräillessäkään heittää takin päälle.

Ohiampuja
16.02.2023, 14.26
Ja kuinka pieneen tilaan se pakkaantuu, mahtuuko paidan taskuun?

Vielä en ole sitä täydellistä liiviä löytänyt. Tuollainen kesäkäyttöön sopiva, ihan ohut tuuliliivi löytyy ja sitten jostain retkeilykaupasta ostettu perinteinen toppaliivi. Se on toki lämmin, mutta se on niin iso ja muhkea paketti, ettei se pyöräkäyttöön oikein sovellu. Jollain talviretkillä olen sitä kyllä käyttänyt.

Mutta nyt siis hakusessa lämmittävä liivi, joka mahtuu paidan taskuun.

ps. Noista selkätaskuista vielä. Itse olen huomannut että sellainen "mukavan väljä" mitoitus ja selkätaskut ei oikein toimi. Jos taskussa on vähänkään enemmän tavaraa niin se alkaa ikävästi kiskoa liiviä (tai paitaa) ja pikku hiljaa kuristaa kaulasta.

Opulus
16.02.2023, 14.29
Tuuliliivi ei saa koskaan ollla "mukavan väljä"! Niitä tarvitaankin oikeastaan vähintään kaksi: toinen jonka alle mahtuu vain paita tai korkeintaan kaksi, ja toinen jota voi käyttää ohuen, hengittävän takin kanssa.

Sotanorsu666
16.02.2023, 15.04

Vielä en ole sitä täydellistä liiviä löytänyt. Tuollainen kesäkäyttöön sopiva, ihan ohut tuuliliivi löytyy ja sitten jostain retkeilykaupasta ostettu perinteinen toppaliivi. Se on toki lämmin, mutta se on niin iso ja muhkea paketti, ettei se pyöräkäyttöön oikein sovellu. Jollain talviretkillä olen sitä kyllä käyttänyt.

ps. Noista selkätaskuista vielä. Itse olen huomannut että sellainen "mukavan väljä" mitoitus ja selkätaskut ei oikein toimi. Jos taskussa on vähänkään enemmän tavaraa niin se alkaa ikävästi kiskoa liiviä (tai paitaa) ja pikku hiljaa kuristaa kaulasta.

Tässä pönötyskuva ja pakattuna s-ryhmän biopussiin. Menee kyllä vieläkin pienempään tilaan jos pusso on ilmatiivis, mutta tuossa pussissa on reikä. Eli paljaaltaan saa pakattua pyöräilypaidan/takin takataskuun.

Olen itse 171cm/83kg ja ruumimrakenne enemmän ratapyöräilijän ja spurgun väliltä, eli en ole mikään mäkikauris. Alla pönötyskuvassa on t-paita, verkkaripusakka ja kevyt untuvatakki kaikki kokoa M kuten tuo haglöfsin liivikin. Maantielle mulla on tuollainen Oplussan kuvaileva ihoa myötäilevä tuuliliivi mikä puetaan päälle neljän avustajan ja kookosöljyn kanssa.

https://i.ibb.co/JypSR7h/IMG-20230216-135659.jpg
https://i.ibb.co/dLXG3rD/IMG20230216135317.jpg

TuplaO
16.02.2023, 15.23
Mulla toi samainen Haglöfsin liivi oranssina käytössä hölkköhommissa. XL on aika reilu leveyssuunnassa(kin). Pituutta mulla vähän päältä 190 ja painoa talvella jotain 95 ja 100 väliltä. Itse jos pyörän päällä tuota käyttäisin, koko olisi ehdottomasti L (Huom! En ole sovittanut ällää, ja käyttökokemukset meikäläisellä tosiaan hölkkäpuolelta). Laadukkaan oloinen liivi kyllä ilman ylimääräisiä ominaisuuksia.

velib
16.02.2023, 15.37

Enduran Pro SL primaloft gilet mahtuu paidan taskuun, pakkautuu aika lailla 0,33l tölkin kokoiseksi. Mukana tulee (tai ainakin joskus tuli) pussi, johon liivin saa juuri ja juuri tungettua. Liivin mitoitus on vaan tosiaan tiukka, mutta menee minulla M-kokoisena hyvin ajopaidan ja takin väliin. Pituutta 180cm ja painoa 70kg. Jos takki on maantiemallia eli ihonmyötäinen niin saa tuon vielä sen päälle mahtumaan, mutta hieman väljemmän maastotakin/paidan päälle ei oikein mene. Malliltaan se on takaa melko pitkä mutta edestä lyhyt, eli ei hirveän hyvin sovi muuhun kuin pyöräilyyn, vaikka on sitä joskus kylmässä tullut käytettyä ulkoillessakin takin alla.

velib
16.02.2023, 15.39
Tässä pönötyskuva ja pakattuna s-ryhmän biopussiin. Menee kyllä vieläkin pienempään tilaan jos pusso on ilmatiivis, mutta tuossa pussissa on reikä. Eli paljaaltaan saa pakattua pyöräilypaidan/takin takataskuun.

Olen itse 171cm/83kg ja ruumimrakenne enemmän ratapyöräilijän ja spurgun väliltä, eli en ole mikään mäkikauris. Alla pönötyskuvassa on t-paita, verkkaripusakka ja kevyt untuvatakki kaikki kokoa M kuten tuo haglöfsin liivikin. Maantielle mulla on tuollainen Oplussan kuvaileva ihoa myötäilevä tuuliliivi mikä puetaan päälle neljän avustajan ja kookosöljyn kanssa.

Kiitos! Täytynee raahautua vielä sovittamaan tuota. Tarve olisi tosiaan vapaa-ajan käyttöön tai sitten pidemmillä pyöräreissuille tauoilla lämmikkeeksi, eli koko saa olla väljempi kuin makkarankuori.

paaton
16.02.2023, 16.01

No mähän sanoin sen jo. Tuosta perfeton liivistä on tosi hankala laittaa paremmaksi.

paaton
16.02.2023, 16.03
Enduran Pro SL primaloft gilet mahtuu paidan taskuun, pakkautuu aika lailla 0,33l tölkin kokoiseksi. Mukana tulee (tai ainakin joskus tuli) pussi, johon liivin saa juuri ja juuri tungettua. Liivin mitoitus on vaan tosiaan tiukka, mutta menee minulla M-kokoisena hyvin ajopaidan ja takin väliin. Pituutta 180cm ja painoa 70kg. Jos takki on maantiemallia eli ihonmyötäinen niin saa tuon vielä sen päälle mahtumaan, mutta hieman väljemmän maastotakin/paidan päälle ei oikein mene. Malliltaan se on takaa melko pitkä mutta edestä lyhyt, eli ei hirveän hyvin sovi muuhun kuin pyöräilyyn, vaikka on sitä joskus kylmässä tullut käytettyä ulkoillessakin takin alla.

Tuo on muuten hyvä, mutta käsittääkseni ei oikein tykkää kastumisesta.

MRe
16.02.2023, 16.58
Mites tällainen yksinkertainen, missä vielä selkä hengittävää materiaalia:
https://www.siroko.com/fi/p/v1-langkawi-pyoraily-liivi-neonkeltainen

Tähän vielä, että jos tämä on mallia Epic Fail, niin tuosta saanee värkättyä ne taskut sihen Minakiin.

Sitten kun kaivataan lämpimämpää liiviä ei-niin-lämpöisen takin kanssa, niin mulla on joku Enduran softshell-liivi. Se toimii varsin hyvin, löytyy rintatasku ja takataskut.

Olisko tämä: https://varuste.net/p104400/endura-windchill-gilet-ii-mens

Mutta tuota ei kyllä järkevästi pakata mihinkään.

Ohiampuja
16.02.2023, 18.02
No mähän sanoin sen jo. Tuosta perfeton liivistä on tosi hankala laittaa paremmaksi.
Kysymys oli tuosta Sotanorsun Haglöfsistä.

Kävin sitä työmatkalla sovittamassa, mutta yllätys että L oli minulle liian iso. Vaikka muuten Haglöfsit on ällää olleet.

Ohiampuja
16.02.2023, 18.28
Tuosta perfeton liivistä on tosi hankala laittaa paremmaksi.
Löysin Castellin sivuilta Perfetto RoS ja Perfetto RoS 2 liivit. Varmaan hyviä (kalliita), mutta pitäisi päästä jossain sovittamaan…

JKO17
16.02.2023, 20.15
Tuossa Perfetto Ros 2 86 euroa. Ainakin mustaa löytyy kaikkia kokoja.
Minulla castelli osunut hyvin kokotaulukossa esitettyihin cm mittoihin.

https://www.bike24.com/search-result?searchTerm=castelli%20vest

Sotanorsu666
17.02.2023, 05.48
Kiitos! Täytynee raahautua vielä sovittamaan tuota. Tarve olisi tosiaan vapaa-ajan käyttöön tai sitten pidemmillä pyöräreissuille tauoilla lämmikkeeksi, eli koko saa olla väljempi kuin makkarankuori.

Tuohon käyttöön varmasti kurantti konsulttiliivi hyvällä hinnalla. Koko mielestäni aika normaali M ja normaali haglöfs. Itselleni heidän M-koko on aina ollut sopiva, kun ilmoitetaan kirjaimella. M-kokoa vastaava, ainakin XXL:n kokotaulukon mukaan on numeroina 50 ja tilasin kerran haglöfs kyla softshellhousut kokoa 50 ja ne oli kyllä turhan isot ja päätyivät palautukseen, mutta M-kokoisina ilmoitetut kevyemmät softshellhousut ovat tyköistuvat itselleni. Onneksi nykyään ei tarvitse montaa euroa käyttää ilmaisiin postikuluihin ja verkkokaupoissa aina ilmainen palautus myös, niin aika vähiin on jäänyt kaupassa sovittelu. Lähimpään postipisteeseen on alle 1km ja pohjoismaiden suurimaan kauppakeskukseen on kuitenkin about 3km matkaa.

petewow
20.02.2023, 10.17
Perfetto Vest. Tuo on nappi talvikeleille. Mahtuu just taskuun ja antaa lämpöä enemmän kuin ihan ohut kesäliivi. Ainakin se vanhempi malli oli samaa kamaa kuin gabba, eli varmaan tämä vastaa perfettoa. Takaa hengittävämpää.

Onko tuo samaa kokoa kuin Perfetton takki? Vai pitäisköhän hommata kokoa isompi, kun tuonne alle kuitenkin tulee takki?

paaton
20.02.2023, 10.28
Onko tuo samaa kokoa kuin Perfetton takki? Vai pitäisköhän hommata kokoa isompi, kun tuonne alle kuitenkin tulee takki?

Takistahan se tosiaan riippuu. Mulla on kokoa isompi ja se on ok talvitakin kanssa. Ohuemmalle, esim perfetolle ottaisin saman koon kuin takki.

Liivi toimii siis tosi hyvin just perfeton kaverina. Jos on n.10c ja alkaa sataa, niin nakkaa vaan liivin päälle ja saa extra lämmön. Sama hengittävyys säilyy edelleen. Tämä siis reippaammassa ajossa. Iisissä tietysti sadetakkia niskaa.

Ja oma liivi fawesome. Ostettu kauan sitten. Mutta uskon uudenkin olevan aika vastaava.

hece
20.02.2023, 18.49
Mulla on lähes ympärivuotisessa käytössä Endura Hummvee https://www.bike-components.de/en/Endura/Hummvee-Vest-p78615/ . Ohut on, mutta vaatetus yleensä sen mukaan että maastolenkille siirryttäessä alkulenkistä tuulisilla teillä ja loppulenkistä tahdin rauhoituttua tuota tulee pidettyä. XL menee 193/100 XL-kokoisen kaverin päälle, yleensä alla on aluspaita tai kaksi sekä hengittävä merinohuppari (https://www.varusteleka.fi/fi/product/sarma-merinohuppari/30651). Toimii mulla myös hiihtäessä.

Ohiampuja
04.11.2023, 17.43
Tuommoin Fjällräven Expedition liivi tarttui tänään matkaan. Vaikutti just passelilta lenkkien taukovaatteeksi. Vähän topattu, mutta ei liikaa.
https://scandinavianoutdoor.fi/fjallraven/vaatteet/takit/toppaliivit-untuvaliivit/exp-x-latt-vest/?gclid=EAIaIQobChMIq6fm0cmqggMVQQXmCh3jjgiGEAQYAiA BEgI5Z_D_BwE

Ohiampuja
15.06.2024, 19.39
Ehkä tässä voisi ottaa naksun taaksepäin, tässä mun tuuliliivi vastaisuudessa. :)

Vaikka on 30 vuotta harrastanut pyöräilyä, niin vielä en ole oppinut pukeutumaan oikein. Tai sitten se mun sweet spot on vaan niin kapea, että aina tuntuu olevan joko liikaa tai liian vähän päällä.

Mutta ehkä tässä pikku hiljaa oppii tuota liiviäkin hyödyntämään. Pitäisi vaan löytää liivi joka on selästäkin tuulenpitävä. Näillä viileillä kesäkeleillä kun on päällä pitkähihainen aluspaita ja sen päällä pitkähihainen ajopaita, niin sitten ohutkin takki tuntuu olevan liikaa. Mutta silti torso ja varsinkin selkä kaipaisi viimalta suojausta. Tiedän toki että tämänkin foorumin lukijoista moni ajelee lyhyessä ajopaidassa niissä keleissä missä minulla ne kaksi paitaa ei tahdo riittää. :)

zort
15.06.2024, 20.51
Jos on liikaa päällä käy helposti niin että samalla lenkillä voi tulla sekä kuuma että kylmä. Lähtiessä mieluumin viileä kuin ihan lämmin (mutta tietty kylmä ei pidä olla).

Sent from my iPhone using Tapatalk