Näytä tavallinen näkymä : Uusi maantiekypärä - vaikea valinta
Kiertelin tänään katselemassa uutta maantiekypärää itselleni. Nykyinen kypäräni on parin vuoden takainen Giro Monza, joka on parin vuoden käytön aikana ottanut vastaan koko joukon pieniä kolhuja, joten vaihtoonhan se menee. Ohessa valittuja havaintoja M-kokoisista kypäristä hintaluokassa 100-200 euroa.
Giro Monza
+ Perushyvä kypärä.
+ Edullinen, sikäli kun unohdetaan, että olet maksanut melkein sata euroa palasta styroksia. :rolleyes:
- Ajolaseja vaikea saada istumaan kunnolla (sangat osuvat kypärän remmikiinnikkeisiin). Giron omilla ajolaseillako tätä pitäisi käyttää?
- Peruskypärän näköinen.
Monza on siis nykyinen kypäräni. Ostaisin varmaan uuden samanlaisen, jos ei olisi tuota ajolasiongelmaa.
Giro Prolight
+ Tuntui tosi, tosi kevyeltä (175 grammaa).
- Ei lainkaan niskasäätöjä! Säätöruuvi korvattu elastisella pannalla, eikä se tuntunut yhtään hyvältä.
- Kallis.
- Ruma. Pienet tuuletusaukot saavat kypärän näyttämään halvalta ja vanhanaikaiselta.
Pettymys, en suostuisi ajamaan tämä päässä.
Giro Atmos
+ Professionaalin näköinen.
+ Istuu paremmin kuin Monza.
+ Tuntuu kevyeltä (240 g).
- Sama ongelma ajolasien kanssa kuin Monzassa. Sangat ottavat kiinni.
- Kallis.
Tämä olisi ollut ehdoton ykkösvalintani ilman tuota Monzasta tuttua ajolasiongelmaa.
Bell Volt
+ Professionaalin näköinen tämäkin.
+ Erinomainen istuvuus. Oikeastaan istuvin kypärä mitä olen missään kokeillut.
+ Ajolasit asettuivat Voltin kanssa ongelmitta.
- Kallista hintaa ei voi selittää erityisillä hipo-ominaisuuksilla (ei hiilikuitua) saati keveydellä (300 grammaa).
Tämä yllätti. Löi istuvuudellaan Girot selvästi laudalta.
Bell Sweep
+ Sama istuvuus kuin Voltissa eli erinomainen.
+ Ajolasit asettuivat myös Sweepin kanssa ongelmitta.
+ Melko edullinen.
- Näyttää halvemmalta kuin Volt.
Hintalappua tarkastellessa tämä olisi selvästi järkevämpi valinta kuin Volt, mutta Voltin ulkonäkö viehätti enemmän.
Lopullinen valinta vielä tekemättä, mutta Voltin suuntaan olen vahvasti kallistumassa. Minkälaisia kokemuksia teillä on muista kypärävalmistajista - MET, Specialized, Lazer, Spiuk, BBB ja mitä kaikkia niitä nyt on?
Mihin unohtui Giro Ionos, ostin sellaisen hiljattain alennusmyynnistä 149€. Viime vuoden malleja löytyy ainakin vielä kotimaastakin alennuksesta:
http://www.rtechsuspension.fi/index.php?cPath=225_30_119_273
Catlike Whisper on myös hauskan näköinen:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=9624;pid=70;g roup=101;menuid1=5
Vaikka ovathan nuo tietysti törkeän kallista styroxia ja mainosmuovia.
Itselläni on Lazerin Genesis ja se on ollut todella hyvä. Kypärässä on semmoinen panta jolla kypärä kiristetään päähän. Tämä systeemi toimii erinomaisesti. Muutkin säädöt ja remmit on ihan ok kypäräss.Mielestäni Genesis on vieläpä hyvännäköinenkin.
Olin itse aikoinaan ostamassa Sweep R:ää mutta eipä ole harmittanut kun vaihdoin Genesikseen.
itse päädyin monzaan. probikekit toimittaa kotiin 70e hintaan. perus kypärä suht edullisesti. bell jäi kauppaan kun näyttivät niin valtavan kokoisilta päässä :o
Giron Atmos ja Ionos ovat ulkoisesti aika lähellä toisiaan mutta oman kokemuksen mukaan Ionos istuu päähän huomattavasti mukavammin.
Itselläni on Lazerin Genesis ja se on ollut todella hyvä. Kypärässä on semmoinen panta jolla kypärä kiristetään päähän. Tämä systeemi toimii erinomaisesti. Muutkin säädöt ja remmit on ihan ok kypäräss.Mielestäni Genesis on vieläpä hyvännäköinenkin.
Samaa mieltä Jahon kanssa. Itsellänikin on käytössä Genesis ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Istuu todella hyvin päähän ja säätömekanismi on toimii hyvin.
Moi,
samoin ettimässä uutta kypärää. Onko kellään kokemusta Specialized S-Worksistä?
Tuota olen ajatellut vaihtoehdoksi, toinen olisi ehkä Giro Ionos.
Cratoni Terron & Bullet:
http://www.cratoni.de/en/bike-helmets/1250961111_mr/terron.html
http://www.cratoni.de/en/bike-helmets/1253866577_mr/bullet.html
Bell Volt
+ Professionaalin näköinen tämäkin.
+ Erinomainen istuvuus. Oikeastaan istuvin kypärä mitä olen missään kokeillut.
+ Ajolasit asettuivat Voltin kanssa ongelmitta.
- Kallista hintaa ei voi selittää erityisillä hipo-ominaisuuksilla (ei hiilikuitua) saati keveydellä (300 grammaa).
Tämä yllätti. Löi istuvuudellaan Girot selvästi laudalta.
Bell Sweep
+ Sama istuvuus kuin Voltissa eli erinomainen.
+ Ajolasit asettuivat myös Sweepin kanssa ongelmitta.
+ Melko edullinen.
- Näyttää halvemmalta kuin Volt.
Itse ostin viime keväänä lukuisten kypärien sovittamisien jälkeen sini-valkoisen Bell Volt vm. 2009. Istui päähäni täydellisesti ja ihastuin kovasti sen ulkonäköön. Istuvuus oli vielä hieman parempi kuin tuossa Sweep. Ei hilikuitua? Ainakin minun Voltissa ovat ilmanottoaukkojen välit vaaleaa hiilikuitua :seko:. Itseasiassa kuituinen spyder-rakenne kiertää koko kypärän tehden siitä todella vahvan. Just punnasin Voltin, painoi 313g. Painoa ei kuitenkaan ollenkaan tunne ajossa ja kypärä on yksinkertaisesti todella laadukaan näköinen ja tuntuinen. Bellin patentoima niskasäätö on mielestäni toiminnaltaan markkinoiden paras.
Kypärän istuvuus on täysin henkilökohtainen asia. Tärkeintä että ostaa omaan päähänsä parhaiten istuva malli ja joka vielä miellyttää silmää. Mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle.
Omaan Voltiin olen kyllä supertyytyväinen. En tajua kuinka kypärä voisi parempi olla.
Olin itse aikoinaan ostamassa Sweep R:ää mutta eipä ole harmittanut kun vaihdoin Genesikseen.
Samaa mieltä Jahon kanssa. Itsellänikin on käytössä Genesis ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Istuu todella hyvin päähän ja säätömekanismi on toimii hyvin.
Mä oon pari kesää ajanut Lazerin Genesiksen kanssa ja hyvin pitkälle samoilla linjoilla olen kuin Jaho ja mtok77:kin. Istuu pirun hyvin ja helppo säätää ajossakin. Tosin mulla säätömekanismi alkoi jo viimekauden lopulla reistaamaan (ei toiminut enää niin sujuvasti) vaikka pyrin pitämään kypärän aina puhtaana. Ja lämpimimmillä keleillä mä koin Geneziksen hyvinkin kuumaksi. Jopa työmatkakypärä (MET Testagrossa) tuntui välilä viileämmältä. Nyt mulla Genesis jää kakkos-/viileänkelin kypäräksi.
Hyllyssä odottaa "kesähelteitä" Spessun S-Works, jonka pitäis arvostelujen mukaan olla "hyvin ventiloitu" ja ainakin aukkojen perustella luulis olevan viileämpi, kevyempi ainakin on. Spessun remmit ovat hyvin ohutta/kevyttä matskua ja tuntuvat hyviltä. Kirraussysteemi muuten ei todellakaan pärjää Genesikselle, mutta itselleni uskottelin, että eihän sitä ajossa kypärää jatkuvati tarvii säätää. Varmaa tietoa tuuletuksesta voin kertoa vasta kesän jälkeen. Istuvuus Spessussa on lähes Genesiksen tasoa.
Mihin unohtui Giro Ionos, ostin sellaisen hiljattain alennusmyynnistä 149€. Viime vuoden malleja löytyy ainakin vielä kotimaastakin alennuksesta:
http://www.rtechsuspension.fi/index.php?cPath=225_30_119_273
Ionos oli minullakin mielessä, mutta näemmä se pitäisi bongata jostain ylivuotisena tai sitten tilata ulkomailta. Jonkun kauppiaan puheista ymmärsin, että maahantuoja on korvannut valikoimissaan Ionoksen Prolightilla.
Kovin vanhaa mallia Ionoksesta ei ilmeisesti kannata ostaa, sillä ulkomaan foorumeilla valitetaan, että ensimmäisissä tuotantoerissä on ollut jotain laatuongelmia (niskan takaa menevä kiristyskisko irtoaa tai jotain semmoista).
Ei hilikuitua? Ainakin minun Voltissa ovat ilmanottoaukkojen välit vaaleaa hiilikuitua :seko:. Itseasiassa kuituinen spyder-rakenne kiertää koko kypärän tehden siitä todella vahvan.
Okei, sitten tein tutkimustyötä vähän huolimattomasti, kun jäin ymmärrykseen, ettei Voltissa olisi mitään rakenteellista hiilikuitua.
Itse olen tyytyväinen METin käyttäjä. Sopivat hyvin päähäni, joten ei ole tullut tarvetta vaihtaa merkkiä. Käytössä Stradivarius sekä vanha halpis-Scatto.
MET Veleno on ollut hyvä, siinä on tosin XC-lippa. Varjostaa kivasti auringolta. Lazerin Genesis oli valittaessa kova ehdokas mutta siitä ei löytynyt oikeaa kokoa, ketkä Suomessa myyvät Catliken Whisperiä? En pitänyt Bellien ulkonäöstä ja Giroilla oli juuri tuo ongelma lasien kanssa joka mainittiin ensimmäisessäkin viestissä.
Nappulakenka
24.03.2010, 16.16
itse päädyin monzaan. probikekit toimittaa kotiin 70e hintaan. perus kypärä suht edullisesti. bell jäi kauppaan kun näyttivät niin valtavan kokoisilta päässä :o
Giro Monza löytyy täältäkin ja istuu tähän nuppiin erinomaisesti :D Giro linja jatkuu myös metsässä. Molemmat kypärät istuvat siis hyvin päähän ja ne saa tuettua hyvin, eivät pääse heilumaan. Lasien kanssa en ole huomannut mitään ongelmia.
Icebreaker
24.03.2010, 16.22
Kukas pääkaupunkiseudulla myy Lazerin kypäriä?
Kukas pääkaupunkiseudulla myy Lazerin kypäriä?
Omani ostin (v.2008) Suomen Urheiluaitasta Annankadulta.
Urheiluaitta myy joo. Mutsi osti sieltä Genesis RD:n ja kaaduttuaan sen halki hommas tilalle XC:n. Olikohan se nyt viime touko- vai kesäkuussa kun kyselin siellä omassa 59,5:n koossa olevaa eikä löytynyt enää.
Cycledrophis
24.03.2010, 17.49
Kävin Rtechissä Tampereella katsomassa Giron Proliteä hinta oli 249€. Muutoin olisi ollut oiva peli.
Jari
tunkkireisi
24.03.2010, 19.30
Kaksi kertaa olen päätynyt Bellin Alcheraan pitkän kokeilurumban jälkeen. Toisella kerralla huomasin, mikä kypärä on kyseessä vasta sitten kun ilahtuneena totesin löytäneeni viimeinkin sopivan. Ainoa sopiva kypärä minulle.
Kannattaa sovittaa ja ottaa mukavin ja istuvin. Sehän on myös turvallisin. Ulkonäöllä ei ole merkitystä, muuthan sitä joutuvat katselemaan.
Bellin Alchera myös täällä, hyvin istuu tässä vesimelonissa.
Itellä valkonen Giro ProLight ja minusta venyvä niskapanta on paremman tuntunen ku Ionoksen niskasysteemi, muutenkin Prolightin remmit on paremmat ku paksut ionoksen... Ionos ehkä rahtusen siistimmän näkönen, mutta prolight on kyllä tajuttoman kevyt ja sopii omaan päähäni hyvin :) Ulkomailta ostettuna maksoi 129€
Cycledrophis
24.03.2010, 20.52
Itellä valkonen Giro ProLight ja minusta venyvä niskapanta on paremman tuntunen ku Ionoksen niskasysteemi, muutenkin Prolightin remmit on paremmat ku paksut ionoksen... Ionos ehkä rahtusen siistimmän näkönen, mutta prolight on kyllä tajuttoman kevyt ja sopii omaan päähäni hyvin :) Ulkomailta ostettuna maksoi 129€
Nettihintakin näkyy olevan muualla 130etietämillä. Rtecille on varmaan tullut arviointivirhe hinnoiteluun
Jari
Tai sit maahantuoja pitää omaa hintaa 180:ssa. :rolleyes:
Markku Silvenius
24.03.2010, 21.39
Limarin Ultralight Pro 104 on kanssa aika veikeä tapaus: Laatikon kun ottaa hyllystä niin heti ei voi olla varma, onko laatikossa tosiaankin jotain :D No, onhan siellä 170 gramman kypärä. Aika isot tuuletusaukot siinä on ja hyönteisverkko noissa etupuolisissa tuuletusaukoissa. Niskan pikakiristyskappale tuntui ihan asialliselta. Hintaa en muistanut kysyä.
http://www.topsport-vlaanderen.be/fotos/15_2010_volk/content/bin/images/large/20102778_125898.jpg
http://www.topsport-vlaanderen.be/fotos/16_2010_volk/content/bin/images/large/20100227_OmloopNieuwsblad_262.jpg
liekittäjä
24.03.2010, 21.47
Bellin Volt suojaa omaa kupoliani, täytyy myöntää että todella hyvä on ollut, painoa tai sen eroa esim vanhaan Giron Atmokseen tai E2:een en huomaa käytössä. Suosittelen!
PetteriY
25.03.2010, 00.31
Lazerin Genesis saa multakin puoltoäänen. Kevyt, hyvin ilmastoitu ja mukava, jos ei kiristä pantaa liian tiukalle (aluksi mulle kävi usein niin ja sitten lenkin kuluessa sai oikeasti kokea sen jo intin palikkatesteistä tutun "tunnetko vanteen kiristävän päätäsi"-tunteen). Limarin taannoinen huippumalli oli edellinen potta ja siitä pelkkää hyvää sanottavaa myös. Istuu mukavammin ainakin mun kupoliin, mutta oli vähän heikommin tuuletettu (mikä nyt ei Suomessa kovinkaan usein ole ongelma).
Rupulikumi
25.03.2010, 09.34
http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2501
Mulla on toi Limar 104. Ostin sen intersport puhoksesta. Hyvä peli. Hinta oli reilu 100e.
Samoin, Viime syksynä lähti Treeltä intersportin alesta reilulla satasella Limar matkaan. Olen ollut varsin tyytyväinen, vanhaan muovipottaan verrattuna ei enään huomaakkaan onko kypärää päässä.
Risto Koivunen
25.03.2010, 22.38
Itse kävin myös joulukuun alussa poimimassa paikallisen Intersportin alesta Limar Pro 104 kypärän, isompaa kokoa ja ilmeisesti vuoden 2008 mallia. Painoksi ilmoitetaan 200 grammaa (pienempi versio samasta mallista oli tiettävästi 180 grammaa).
Tuo päässä on nyt tullut ajeltua pitkin talvea, ja mukavaa on ollut. Säätövaraa on ollut sen verrran että talveksi on saanut mukavasti alle mahtumaan pipon ja kypähupun, eikä tähän mennessä ole päätä paleltanut. Kesäajosta ei ole kokemusta.
Päähän laitettuna kypärä on lähes huomaamaton, pari kertaa olen kotiin tullessani tosiaan unohtanut että koko laite on päässä, ja muistanut sen vasta sitten kun olen yrittänyt ottaa pipoa pois päästä.
OGK Mostro on hyvännäköinen. Vielä kun sellaisen löytäisi jostakin.
http://www.hkbicycle.com.hk/prod_img/OGK--HMRDMOSTRMG.jpg
Ionos täällä, tyylikkäästi Caissen väreissä. Ei ole kuin hyvää sanottavaa, mutta jos Prolight sopii päähän niin ottaisin sen. Kaikille ei sovi, ja Ionoksessa on siihen ne säädöt.
Mites muuten lisätilpehöörejä noissa? Ionoksen mukana tuli talvipehmuste, sellainen etuosan aukot kokonaan peittävä versio joka asennetaan tavallisten tilalle. Juuri tuossa aamulla vaihdoin takaisin kesäpehmusteisiin.
Niksupalkki
26.03.2010, 15.24
Onko tietoa, missä on Catliken kypäriä myynnissä? Erityisesti Catlike Whisper Plus kiinnostaisi.
Oatmeal Stout
26.03.2010, 15.38
Onko tietoa, missä on Catliken kypäriä myynnissä? Erityisesti Catlike Whisper Plus kiinnostaisi.
Lähin kivijalkaliike taitaa olla länsinaapurissa; brittien valtaamilla saarilla niitä oli aika edullisesti kuljetuslaukutettuina ja varasovittimien kera - itse tosin käytän KompactProII:tä yhden Katalonian käynnin jäljiltä.
Finmebli näyttäis olevan Catliken maahantuoja, joku vois kysyä heiltä että löytyykö. Kypärä on kans vähän semmonen artikkeli ettei kokeilematta mielellään ostais.
Oatmeal Stout
29.03.2010, 15.29
Kypärä on kans vähän semmonen artikkeli ettei kokeilematta mielellään ostais.
Täysin samaa mieltä - sopivuus ennen visuaalista uskottavuutta, jos lahkeet kestää.
Täällä on myös yksi Limar 104:n tyytyväinen käyttäjä. Tuo sopii mun päähän, ettei ole mitään mielenkiintoa katsella muita vaihtoehtoja. Pidän sen keveydestä, mainiosta istuvuudesta ja säädettävyydestä. Hillitty muotoilu on myös plussaa. Monet kypäristä ovat kuin suoraan jostain skifileffasta.
Osaisiko joku neuvoa, missäpäin pääkaupunkiseutua tuota Bell Voltia olisi myynnissä?
Osaisiko joku neuvoa, missäpäin pääkaupunkiseutua tuota Bell Voltia olisi myynnissä?
Ainakin Velosportista. Sieltä pitäisi löytyä myös edullisempi Bell Sweep.
Moi,
Valitettavasti Catlike kypäriä ei tällä hetkellä saatavilla Suomesta
Heillä toimitusvaikeuksia.
Terveisin,
Finmebli Oy
Juha Järvinen
http://img29.imageshack.us/img29/826/picture258r.jpg
Painoa tällä L:koon kypärällä oli kaupan hedelmävaa'assa 190g, turhat pehmusteet(kaikki) & hyttysverkot poistettuna ja hihna lyhennettynä.
Hyvin passaa päähän ja kiristysmekanismi tuntuu wörkkivän.
Testilenkki on vielä tekemättä; toivottavasti hihnat eivät veny kostuessaan, niinkuin vanhoissa Giro:ssa(ainakin).
Takaosan tuuletusaukot voisivat olla, jos mahdollista, vähän suuremmat.
Muut kypärät minulla-> Bell/Giro M-kokoa.
Oatmeal Stout
14.04.2010, 15.43
Viesti (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1375395&postcount=41)
Veljeni on odottanut vuodesta 2007 lähtien maahantuojan ilmoitusta :D
Maailmalta saa ja kuljetusliikkeet kuljettaa, ilman toimitusvaikeuksia.
Joo, kai se pitää sit tilata sokkona tai sovitella reissussa. En kyllä vielä tarvitsisikaan uutta kypärää.
Pihatonttu
30.04.2010, 16.11
Uusi maantiekypärä pitäisi hankkia ja Giron Ionosta katselin. Niitä vaan ei oikein löydy kaupan hyllystä lähialueilta, joten nettiputiikista pitänee tilata sokkona ja toivoa että sopii. Harmittavasti menee noi koot M (55-59) ja L (59-63), kun oma vinttikerros on kaliiberia 59+risat.
Puhtaasti ulkonäköseikkojen vuoksi, myönnetään, houkuttaisi tilata M versio. Large kun taitaa olla ulkomitoiltaan jo tuollaista normaalin kylmälaukun kokoluokkaa. Kellään muulla ollut samaa "ongelmaa" Ionoksen tai vaikka Atmoksen kanssa?
tunkkireisi
30.04.2010, 21.57
http://img29.imageshack.us/img29/826/picture258r.jpg
Painoa tällä L:koon kypärällä oli kaupan hedelmävaa'assa 190g, turhat pehmusteet(kaikki) & hyttysverkot poistettuna ja hihna lyhennettynä.
Hyvin passaa päähän ja kiristysmekanismi tuntuu wörkkivän.
Testilenkki on vielä tekemättä; toivottavasti hihnat eivät veny kostuessaan, niinkuin vanhoissa Giro:ssa(ainakin).
Takaosan tuuletusaukot voisivat olla, jos mahdollista, vähän suuremmat.
Muut kypärät minulla-> Bell/Giro M-kokoa.
Pelastit vapun, kiitos.
Mistä löysit kuvan?
Jo pelkästään kuvan perusteella kypärän funktio ei ihan toimi. Ei sitten kuvan mallihenkilöä varten XXL ollutkaan tarjouksessa:D
"Nakkipaketti" mahtaisi suojata paremmin.
Jenkkakahva
03.05.2010, 21.16
Mun Bell Alchera humisee niin penteleesti varsinkin vastatuulessa, kun taas esim 5€:n Biltema kypärä on paljon hiljaisempi. Onko toi humina normaalia noin yleensä vai onko se tuon mainitsemani kypärämallin ominaisuus?
tunkkireisi
07.05.2010, 00.01
Mun Bell Alchera humisee niin penteleesti varsinkin vastatuulessa, kun taas esim 5€:n Biltema kypärä on paljon hiljaisempi. Onko toi humina normaalia noin yleensä vai onko se tuon mainitsemani kypärämallin ominaisuus?
Kyllä se humisee pahasti. Handsfreen käyttö on mahdotonta koska vastaanottavassa päässä kuuluu vain kohinaa, ihan tyynessäkin säässä, jos ajaa ja puhuu.
Koko ja suojaavuus tekevät aina kypärästä hivenen huonomman huminan kannalta. Aerodynamiikastahan siinä on kai kysymys.
Tämä valmistaja on varmaankin Belliä parempi:
http://www.catlike.es/
Tai tämä, Cavendishin päähän ei aerodynamiikkarajoitteinen kelvanne:
http://www.highroadsports.com/partners/4-Uvex
Pysyttelen Alcherassa. Ei ole toimeentuloa jos päähän sattuu ja Alchera istuu parhaiten.
Putkikameli
10.05.2010, 22.31
"Ionoksen mukana tuli talvipehmuste, sellainen etuosan aukot kokonaan peittävä versio joka asennetaan tavallisten tilalle."
Tuleeko kaikissa Ionoksissa kahdet pehmusteet mukana, vai hankitko "special" mallin?
"Ionoksen mukana tuli talvipehmuste, sellainen etuosan aukot kokonaan peittävä versio joka asennetaan tavallisten tilalle."
Tuleeko kaikissa Ionoksissa kahdet pehmusteet mukana, vai hankitko "special" mallin?
Käsittääkseni kuuluu pakettiin kaikissa Ionoksissa. Listattiin varusteluettelossa "Ionos Winter Kit" tjsp. Kannattaa toki varmistaa laatikon kyljestä tai muusta kuvauksesta.
equilibrium
10.05.2010, 23.19
Meillä oli ongelmana kypärän "unohtuminen" varastoon. Ennen viimekesän vuorikiipeilyä metsästin sitten alennuksesta molemmille Specializedin S-Worksin kypärät, ja itse jaksoin tuota kyseistä mallia kantaa vuoren päälle saakka. Miehellä se taisi muutaman kerran siirtyä tankosuojusteeksi... Ei humise, on kevyt ja istuu omaan päähän loistavasti. Kävin muutamaa muutakin mallia sovittelemassa, mutta tuo vei ehdottomasti voiton oman pääkopan kanssa.
Tykkään kun kerrankin S-koko on omaan päähän juuri passeli. Monessa mallissa se on ollut hieman leveä tai vähän liian kapea, jolloin se a) näyttää tyhmältä ja b) ei istu oikein, vaan ilma jää humisemaan ikävästi.
Limarin Ultralight Pro 104 on kanssa aika veikeä tapaus: Laatikon kun ottaa hyllystä niin heti ei voi olla varma, onko laatikossa tosiaankin jotain :D No, onhan siellä 170 gramman kypärä. Aika isot tuuletusaukot siinä on ja hyönteisverkko noissa etupuolisissa tuuletusaukoissa. Niskan pikakiristyskappale tuntui ihan asialliselta. Hintaa en muistanut kysyä.
129,- näyttää nettisivujen mukaan olevan.
Antti Kuitto
12.05.2010, 01.31
Testasin illalla ekaa kertaa Giron prolightiä lenkillä ja kylläpä on hyvän oloinen kypärä. Kevyt kuin mikä ja todella minimaaliset hihnat menevät mukavasti päätä myöten, eivätkä ahdistaneet lasien sankojen kanssa, samoin leuan alla hihna oli mukava vaikka olikin napakaksi säädetty, osasyy lienee todellakin tuolla hihnan minimaalisella koolla. Takaraivon "kiristyspanta" on joustavaa tekstiiliä, ajaa asiansa hienosti eikä ainakaan paina millään lailla, kuten muoviset kiristyspannat saattavat pahimmassa tapauksessa tehdä. Suosittelen lämpimästi.. :)
Pohjanpoika98
12.05.2010, 08.36
Samoin, Viime syksynä lähti Treeltä intersportin alesta reilulla satasella Limar matkaan. Olen ollut varsin tyytyväinen, vanhaan muovipottaan verrattuna ei enään huomaakkaan onko kypärää päässä.
Komppaan , jos ei pelkää ostaa pottaa "urheilun supermarketista";):D.
Sattui vielä Pro 104 löytymään sävy-sävyyn fillarin kanssa....
Pehmusteet ovat sitten tosi ohuet, mutta kyllä siihen tottuu... keveyden hinta.
JT
http://f.hatena.ne.jp/images/fotolife/M/MTG0318/20090926/20090926001916.jpg
Mä oon pari kesää ajanut Lazerin Genesiksen kanssa ja hyvin pitkälle samoilla linjoilla olen kuin Jaho ja mtok77:kin. Istuu pirun hyvin ja helppo säätää ajossakin. Tosin mulla säätömekanismi alkoi jo viimekauden lopulla reistaamaan (ei toiminut enää niin sujuvasti) vaikka pyrin pitämään kypärän aina puhtaana. Ja lämpimimmillä keleillä mä koin Geneziksen hyvinkin kuumaksi. Jopa työmatkakypärä (MET Testagrossa) tuntui välilä viileämmältä. Nyt mulla Genesis jää kakkos-/viileänkelin kypäräksi.
Hyllyssä odottaa "kesähelteitä" Spessun S-Works, jonka pitäis arvostelujen mukaan olla "hyvin ventiloitu" ja ainakin aukkojen perustella luulis olevan viileämpi, kevyempi ainakin on. Spessun remmit ovat hyvin ohutta/kevyttä matskua ja tuntuvat hyviltä. Kirraussysteemi muuten ei todellakaan pärjää Genesikselle, mutta itselleni uskottelin, että eihän sitä ajossa kypärää jatkuvati tarvii säätää. Varmaa tietoa tuuletuksesta voin kertoa vasta kesän jälkeen. Istuvuus Spessussa on lähes Genesiksen tasoa.
Noin siis maaliskuussa. Nyt S-Worksilla ajettu jokunen sata kilsaa. Kiristyssysteemi on ehkä aavistuksen halvan oloinen, mutta toimii, tuuletuksesta ei osaa sanoa mitn, kun on ollunna sen verran kylmää ja tuulista, että on myssy ollu potan alla joka lenkillä. Equilibriumia komppaan kyllä, ei suhise, eikä humise. Ja istuuvus ajossa yllätti tosi positiivisesti, sopii ainakin mun päähän todella hyvin (pitkä ja kapea pää / kypärä XL), nyt kun ajelee duunimatkoja Genesiksellä kaipaa S-Worksia päähän. Pitääpä katsoa vaimon kyökkivaa´alla potan virallinen paino...
Putkikameli
14.05.2010, 20.52
Löytyykö kenelläkään kokemuksia Giron Saroksesta?
Tsekatkaa www.probikeshop.fr (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/www.probikeshop.fr)
Törkyhalpoja kypäriä. Esim Limar104 oli 70€. Mulla on jo kolmas menossa.
Tsekatkaa www.probikeshop.fr (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/www.probikeshop.fr)
Törkyhalpoja kypäriä. Esim Limar104 oli 70€. Mulla on jo kolmas menossa.
Siis missä ajassa? Mihin sä niitä käytät, vai onko ne vaan niin huonoja?
Halpaa on kyllä. Lazer Genesis €70,-...90,- (ovh 180,-). Muidenkin tuoteryhmien osalta hyvin kilpailukykyiset hinnat heillä. Saattaapi seuraava kauppareissuni suuntautua ranskaan.
Putkikameli
06.06.2010, 23.09
Hankin tuon aiemmin peräänkuuluttamani Giro Saroksen tilaamalla sen enempää aiemmin päähäni kokeilematta. Muutamien käyttökokemusten perusteella totean sen olevan ok. kypärä. Aiemmin tällä palstalla mainittu ajolasien istuvuus on tosiaan hieman sovittelussa. Ei kuitenkaan harrastusta haittaava tekijä :)
Siis missä ajassa? Mihin sä niitä käytät, vai onko ne vaan niin huonoja?
Käytän siihen suunniteltuun tarkoitukseen...asfaltin muokkaukseen. Vuodessa. Hyviä. Ittekseni en ole kaatuillut, aina on joku auttanut.
Täältä suositus jos joku on katsellut Catlike Whisper Plussaa! Omaan kuuppaani sopii vielä paremmin kuin tuo aiempi Ionos, lähinnä remmien asetteluiden takia. Tuntuu todellakin olevan hyvin ilmastoitu ja suhina on vaimennut huomattavasti. Puhe kuului jopa takaa lenkillä.
Ja tietty hiano, ainakin n. 50% mielestä :)
Edit: ja bonuksena vielä tukka muotoutuu paljon vähemmän kammottavaan kuosiin :D
Netistäkö tilasit? Catliken Whisper Plus ois kiva ja tempoa varten vois hommata Chrono Aero Plussan. :D
http://3.bp.blogspot.com/_YdKo3yv-EqI/SaTP7ntK87I/AAAAAAAAB4g/B3PvFB0fFUc/s400/Cervelo+Testteam.jpg http://www.roadbikeaction.com/contentimages/testteamcatlike.jpg
Netistäkö tilasit? Catliken Whisper Plus ois kiva ja tempoa varten vois hommata Chrono Aero Plussan. :D
http://3.bp.blogspot.com/_YdKo3yv-EqI/SaTP7ntK87I/AAAAAAAAB4g/B3PvFB0fFUc/s400/Cervelo+Testteam.jpg http://www.roadbikeaction.com/contentimages/testteamcatlike.jpg
Juu, Bike24:stä saa "halvalla" (verrattuna muihin saman tason pottiin). Just tilasin uuden tosin kun pääsin jo kokeilemaan ensimmäisen suorituskykyä kolaritilanteessa.
M-koko on samaa luokkaa kuin muillakin merkeillä, ehkä hieman pienempi. Kunhan tuo uusi saapuu niin voin näyttää jos satutaan vaikka HePoilemaan samaan aikaan, saat siitä osviittaa.
Mun pää menee just ton M-koon ulkopuolelle. Ajateltiin käydä syksyllä Berliinissä, siellä saattaa olla ihan hyllyssä niin voi sitten siellä viimeistään sovittaa.
En sit jaksanu odottaa vaan tilasin eilen Whisper Plussan Cervélo-logolla Bike24:stä.
Vaihtaja
21.08.2010, 01.29
Kokeilin Espanjassa Catlike Whisperia, mutta keski-ikäisen taikinanaamani kanssa se ei vain toiminut (pro-miesten päässä se näyttää kyllä hienolta). Valitsin sitten Las Victoryn, joka ensimmäisen lenkin perusteella tuntuukin kelpo kopalta. Mustavalkoisena ulkonäkö on sopivalla tavalla selkeä ja 'aggressiivinen'.
equilibrium
27.01.2011, 10.27
Pari päivää tässä metsästellyt uutta kypärää, kun entinen saanut pari kolausta viime aikoina ja vihdoin ryhdistäydyin asian suhteen. Giron uusi Ionos vaikuttaa varsin pätevältä ja se on keventynyt entisestään. Testeissä uusittu kiinnitystsydeemi Roc Loc 5 saanut paljon kehuja. Pitää testata sopivuus ja päästä yksimielisyyteen itseni kanssa värin suhteen, mutta tuollainen saattaisi olla kiva ja Briteistä löytyi ihan sopivaan hintaankin.
TetedeCourse
27.01.2011, 10.58
Mulla oli Ionos, joka oli tosi hyvä...syksyllä ostin Prolightin joka on vieläkin parempi - jos on mahdollisuus kannattaa jossain testata ...
http://www.giro.com/media/catalog/product/cache/7/image/450x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/r/prolight_red_black_side.jpg
Pari päivää tässä metsästellyt uutta kypärää, kun entinen saanut pari kolausta viime aikoina ja vihdoin ryhdistäydyin asian suhteen. Giron uusi Ionos vaikuttaa varsin pätevältä ja se on keventynyt entisestään. Testeissä uusittu kiinnitystsydeemi Roc Loc 5 saanut paljon kehuja. Pitää testata sopivuus ja päästä yksimielisyyteen itseni kanssa värin suhteen, mutta tuollainen saattaisi olla kiva ja Briteistä löytyi ihan sopivaan hintaankin.
Messuillahan noita taas varmaan on kokeiltavaksikin?
…
Itse tuossa päivänä muutamana pääsin kokeilemaan Orbean Odin-kypärää ja suosittelen lämpimästi jos ulkomuoto iskee. Kevyt, ventiloitu &c.
pekkajaa
27.01.2011, 12.58
Uusi maantiekypärä pitäisi hankkia ja Giron Ionosta katselin. Niitä vaan ei oikein löydy kaupan hyllystä lähialueilta, joten nettiputiikista pitänee tilata sokkona ja toivoa että sopii. Harmittavasti menee noi koot M (55-59) ja L (59-63), kun oma vinttikerros on kaliiberia 59+risat.
Puhtaasti ulkonäköseikkojen vuoksi, myönnetään, houkuttaisi tilata M versio. Large kun taitaa olla ulkomitoiltaan jo tuollaista normaalin kylmälaukun kokoluokkaa. Kellään muulla ollut samaa "ongelmaa" Ionoksen tai vaikka Atmoksen kanssa?
Wanha quote mutta täytyy nostaa kun täsmälleen saman probleeman kanssa elellään.
Sekä Bellin Sweepin/Voltin että Giron Atmoksen/Ionoksen kanssa oma daiju tuntuu jäävän tuohon M- ja L-kokojen välimaastoon. Bellin M on tosin sen verran nafti että se on selkeesti out of the question. Bellin L-koko tuntuu just sopivalta ja istuu täydellisesti kun kiristyssysteemin vetää aivan vihoviimeiseen naksuun asti, mutta lenkillä potta alkaa tuntua aavistuksen verran löysältä jos ei ole mitään ylimääräisiä rätejä päässä. Viimeksi kun kävin syksyllä Giron Ionoksia sovittelemassa niin en kertakaikkiaan osannut päättää kumman koon hommais.
Sekä Bellin Sweepin/Voltin että Giron Atmoksen/Ionoksen kanssa oma daiju tuntuu jäävän tuohon M- ja L-kokojen välimaastoon.
Itse taas olen ollut täysin ihastunut noihin Bellin huippumalleihin. Ajelin koko viime kesän Voltilla ja äskettäin ostin talvialesta kakkoskypäräksi vielä Sweepin. Bellit eivät voita mitään grammakilpailuja (Volt taitaa painaa lähemmäs 300 g), mutta istuvuus on omaan päähän täysin moitteeton. Muotoilukin miellyttää, pää ei näytä sieneltä.
Mitä kokoihin tulee, niin Bellillä M-koko on minulle just passelii, mutta vastaavasti Giron M-koko aavistuksen nafti. Girossa on vertailukohtaa tosin vain yhdestä kypärästä, Giro Monzasta. Se oli kesäkeleillä ihan jees, mutta sitten kun väliin piti mahtua vähän paksumpaa talvipäähinettä, niin Monzasta alkoivat säätönaksut loppumaan kesken.
LosJormas
27.01.2011, 14.25
Ite ostin juurikin eilen Giron Atmoksen, tosi kevyt ja mukava. Ja oma pään koko on juurikin sen 59+cm. Päädyin L-kokoon (59-63cm), siinä riittää säätövaraa kumpaankin suuntaan, mahtuu talvella alle huivia jne. Ja kun tykkään käyttää Kossin Porta Pro kuulokkeita ajaessa niin mahtuu täydellisesti väliin :)
L-koko näyttikin paremmalta, M-koko tuntui jäävän hieman ylös päässä.
oma valinta oli MET Inferno UL (http://www.met-helmets.com/home.jsp?idrub=10644), josta ei hirveesti ole moitteen sijaa löytynyt. Kevyt, tuulettuu, nätti ja säädötkin toimii. :p
http://www.met-helmets.com/docs/files/457/9513.jpg
mrLoirot
27.01.2011, 14.55
oma valinta oli MET Inferno UL (http://www.met-helmets.com/home.jsp?idrub=10644), josta ei hirveesti ole moitteen sijaa löytynyt. Kevyt, tuulettuu, nätti ja säädötkin toimii. :p
Mulla on ollut tuo sama pari kesää. Muuten olisi hyvä, mutta tuulesta aiheutuva humina on harvinaisen kovaa, vieressä ajavan puhetta ei kunnolla kuule. Syksyllä ja keväällä ei pysty pitämään kypärän alla windstopper-myssyä, koska pipon pinnalle korvien päälle ohjautuva ilmavirta aiheuttaa infernaalisen ujelluksen, joka menee kevyessäkin ajelussa kipukynnyksen yli. Ehkä mulla on korvat väärässä paikassa. Vanhan Bellin kanssa ei kuitenkaan tuollaista riesaa ollut.
Britannia on muuten halpa paikka ostaa kypärä. Siellähän on joitakin turvavälineitä (esim. pyöräilykypäriä) vapautettu kokonaan alv:sta, jos ne täyttävät tietyt standardit.
http://customs.hmrc.gov.uk/channelsPortalWebApp/channelsPortalWebApp.portal?_nfpb=true&_pageLabel=pageLibrary_ShowContent&id=HMCE_CL_000107&propertyType=document#P118_8482
equilibrium
27.01.2011, 16.27
Mulla oli Ionos, joka oli tosi hyvä...syksyllä ostin Prolightin joka on vieläkin parempi - jos on mahdollisuus kannattaa jossain testata ...
Onhan tuo nätti ja Ionoksen kevennyksestä huolimatta edelleen hieman kevyempi. Parempi ventilaatio taitaa kuitenkin viedä voiton, ja Prolight ei saanut Pro Loc 5:sta vielä tänä vuonna, vaan viime vuoden mallit jatkavat myynnissä. Aiempi Ionos sopi myös paremmin omaan pääkoppaan, mutta pitää tosiaan vielä sovitella uusi versio.
rhubarb: Ainakin kun viime syksynä kokeilin oli Orbeassa aika erikoinen päänmuoto, mulle jäi sivuille tilaa vaikka S-koon kypärä oli muuten aikan nafti pituussuunnassa. Ulkomuoto on kyllä varsin jännä ja erikoinen. Ei myöskään taida olla kovin kevyt (en löytänyt speksejä), sillä mutumuistin mukaan oli painoa enemmän kuin Catliten Whisperillä?
equilibrium
03.02.2011, 15.40
Ehkä mun pää on myös kolhuissa muuttanut muotoaan (tai viimeksi ollut sovitettavana jotain muuta kuin ilmoitettu koko), sillä tällä kertaa Prolight vei kyllä ehdottomasti voiton sopivuuden suhteen. S koko istui kuin nakutettu ja siitä tuli tämän valintaprosessin ehdoton voittaja.
Ja tyttö niin tyytyväinen, että piti kahteen ketjuun hehkuttaa samaa juttua. :D
tempokisu
03.02.2011, 17.17
Tämä ei ole myynti-ilmoitus vaan saat ilman!
Mulla on pari tempokypärää, käyttämätöntä vielä, musta ja hopea. Saa tulla hakemaan hyllyiltä tilaa viemästä. Toinen kypärä oli muistaakseni vielä Giron pipa.
Hommasin Spessun uuden Prevail S-Works kypärän. Istuu kyllä päähän todella hyvin ja on kaiken lisäksi hyvänäköinen :)
tempoilija
11.02.2011, 12.03
Onkos tämä äärimmäisen häiritsevä ominaisuus jo Giron uudemmissa malleissa korjattu?
Tai joko joltakin muulta merkiltä löytyy oikeasti, eikä vain paperilla, riittävän isoja maantiekokoja? Takavuosina jouduin aina valitsemaan Giron maantiekypärän, kun muista merkeistä ei vaan löytynyt riittävän isoa (min. 63) kokoa.
Tietääkö kukaan saako Lazerin kypäriä mistään Suomesta?
Edellisen ostin Suomen urheiluaitasta mutta siellä ei taida enää Lazeria olla??
Tietääkö kukaan saako Lazerin kypäriä mistään Suomesta?
Kysy Velosportista. Siellä taisi olla joitakin hyllyssä.
Manu Aali
17.03.2011, 10.48
Cycleurope vastaili, jopa soitti, nopeasti kun kyselin heiltä Genesikseen lisävarusteita. Eli vastauksen varmasti saa sitä kautta. Ikävä kyllä valikoimassa ei vain ollut Aeroshelliä, jonka olisin halunnut hankkia kylmiä ja märkiä kelejä varten.
Itse kypärään olen todella tyytyväinen. Kiinnityssysteemi on aivan loistava.
Juuri tilasin kehutun ja testauksessa omaan päähän istuvan Bell Voltin. Värityksenä tämän vuoden SaxoBank tiimiväritys. Päähän se istui kaupassa kuin unelma, mutta hinta oli törkeä. Päädyin tilaamaan siten netistä!
Pistän infoa fiilingeistä kuhan keväällä pääsee lenkille!
Ratapyöräilyn MM-kisojen miesten 40km:n pisteajon mestarilla E. Alcibiadesilla oli päässään hyvän näköinen kypärä. Mutta mikä se oli? Kuvaa en tähän hätään löytänyt.
http://www.worldchamptrackcycling.com/components/com_focusgallery/files/images/resized/520428_IMG_3732.JPG?rand=4400
http://www.kaskhelmets.com/Products/Road/KASK-VERTIGO
Käytössä mm. Team Skylla.
http://www.kask.it/kask/images/stories/img_news/kask_sky_wwf.jpg
Mistähän tuollaisen Cratoni C-boltin saisi ostaa?
Markku Silvenius
29.03.2011, 11.00
Tämänvuotinen Limarin Ultralight oli mielestäni vähän uusittu tuon kiristimen osilta, mitä hätäseltään ehdin katsella ennenkuin kypärä lähti etelään leirille.
Värivalikoimaa näyttäisi olevan vähän monipuolisemmin kuin aiemmin.
http://www.limarhelmets.com/ita/prod_det.php?id_cat=31&id_sotcat=68&id=51
Slim_Jim
07.04.2011, 12.34
Kuopion Sportiasta tarttui mukaan Specializedin Echelon.
Istuu päähän kuin...ööö hansikas.
Istuu päähän kuin...ööö hansikas.
http://images.wallaceandgromit.com/user_uploads/forum_thumbnails/5/75/355.jpg
Slim_Jim
07.04.2011, 20.35
Juurikin näin :D
Meinasin hommata giron ionos kypärän vanhan tilalle. Pään ympärysmitta on 59 cm. Tämä mitta tietysti kokojen M - L välissä. Onko jollain kokemusta mitoituksesta juuri tuolla pään ympäryksellä?
Meinasin hommata giron ionos kypärän vanhan tilalle. Pään ympärysmitta on 59 cm. Tämä mitta tietysti kokojen M - L välissä. Onko jollain kokemusta mitoituksesta juuri tuolla pään ympäryksellä?
Ympärysmitan lisäksi pään muoto vaikuttaa. Suosittelisin kokeilemaan.
Jep, mulla on ns. long oval -muotonen pää minkä takia piti repiä Catlikesta pehmusteet pois otsan kohalta tai ei mahtunu päähän.
Mistä prolight järkihintaan? Larunpyörässä 299€, joissain nettitarjouksissa 149€? Aika huima on hintahaarukka.
No eipä ainakaan Larusta kannata sitten ostaa :cool:
HXX1100H
19.04.2011, 11.07
Terve!
Minulla pään ympärys = 58 cm ja M-kokoinen Ionokseni on minulle passeli. Tarvittaessa esim. kylmillä ilmoilla siihen sopii ohut kypärähuppu.
Kuten totesit Ionoksen M-kokoisen kypärän yläraja 59 cm , joten kannattaa mennä sovittamaan johonkin liikkeeseen ennen hankintaa.
Mistä prolight järkihintaan? Larunpyörässä 299€, joissain nettitarjouksissa 149€? Aika huima on hintahaarukka.
Jos ei netistä tilaaminen kiinnosta, niin kysy Cycle Centeristä tarjousta. Sain sieltä omani aika kohtuulliseen hintaan.
Terve!
Minulla pään ympärys = 58 cm ja M-kokoinen Ionokseni on minulle passeli. Tarvittaessa esim. kylmillä ilmoilla siihen sopii ohut kypärähuppu.
Kuten totesit Ionoksen M-kokoisen kypärän yläraja 59 cm , joten kannattaa mennä sovittamaan johonkin liikkeeseen ennen hankintaa.
Tuli eilen sovitettua koko Velosportin kypäräsetti pitkän kaavan mukaan. Olin menossa ostamaan prolight mallia, mutta loppupeleissä Ionos sopi päähän huomattavasti paremmin. Mielestäni Ionos oli myös paremman näköinen.
Vielä en ole päässyt lenkkikäytössä testaamaan, mutta muuten istuvuus on erinomainen. Oikea koko oli M, päänympärys 59 cm.
Kiinnostaisi ostaa Catliken whisper plus, mutta olisi hyvä jos saisi jossain sovitettua ennen hankintaa kun pää on mallia ovaali enemmin kuin pyöreä. Onko noita näkynyt missään kotimaisessa liikkeessä? Vai pitääkö tilata jostain nettikaupasta ja jos ei sovi niin myy pois.
Mistäs noita saisi halvimmalla, bike24:ssa n. 135€, onko jossain vielä halvemmalla?
Kiinnostaisi ostaa Catliken whisper plus, mutta olisi hyvä jos saisi jossain sovitettua ennen hankintaa kun pää on mallia ovaali enemmin kuin pyöreä. Onko noita näkynyt missään kotimaisessa liikkeessä? Vai pitääkö tilata jostain nettikaupasta ja jos ei sovi niin myy pois.
Mistäs noita saisi halvimmalla, bike24:ssa n. 135€, onko jossain vielä halvemmalla?
Tätä mallia tosiaan kannattaa kokeilla ennen kuin ostaa. Itsellä on Giron Atmos ja Ionos sekä Spiukin Daggon ja kaikki sopivat hyvin 59-kokoiseen päähän. Whisperin suurin kokokaan sen sijaan ei. Ympäryysmittaa kyllä riittää mutta kypärän muotoilussa on jotain sellaista erilaista että se ei vaan asetu tähän päähän. Kypärä ei ainoastaan ole epämukava vaan se ei mene edes päähän.
Bike24-hinta on aika kilpailukykyinen.
JaakkoRa
22.05.2011, 12.01
Onko jollain heittää jotain vinkkiä, mistä löytyisi netin kautta Ionos/Prolight halvalla? Katselin tuossa muutamaa sivustoa, mutta hinnat olivat suhteellisen korkeita (noin 180-200€).
Uusi kypärän osto edessä ja Ionos/Prolight kiinnostavat. Aion käydä kyllä testaamassa kypärät, jotta ei tule tehtyä virheostosta. Nykyinen MET Inferno ei oikein istu päähän kunnolla, kypärä on ollut käytössä kesästä 2010 lähtien. Vika saattaa olla myös koossa - tässä mallissa on vain kaksi kokoa. Jouduin ottamaan isomman, joka tuntuu ehkä liiankin isolta (toisaalta pienempi olisi ollut sitten liian pieni).
Giron Ionosta ja Prolight - mallia on kehuttu ja niistä löytyy kolme kokoa. Veikkaisin keskimmäisen olevan juuri minulle passeli.
Tätä mallia tosiaan kannattaa kokeilla ennen kuin ostaa. Itsellä on Giron Atmos ja Ionos sekä Spiukin Daggon ja kaikki sopivat hyvin 59-kokoiseen päähän. Whisperin suurin kokokaan sen sijaan ei. Ympäryysmittaa kyllä riittää mutta kypärän muotoilussa on jotain sellaista erilaista että se ei vaan asetu tähän päähän. Kypärä ei ainoastaan ole epämukava vaan se ei mene edes päähän.
Bike24-hinta on aika kilpailukykyinen.
Kiitos tiedosta.
Ongelma useimpien kypärien kanssa on siinä ettei ne mene tarpeeksi syvälle päähän. Jos syvyys on sopia niin ympärysmitta on todella pahasti pielessä.
Harmi kun täällä peräkylällä ei ole mitään kunnon malleja sovitettavana.
Onko jollain heittää jotain vinkkiä, mistä löytyisi netin kautta Ionos/Prolight halvalla?
Täältä:
http://www.bike-discount.de/shop/m70/k466/giro.html?od=&ft=1
Ionos 2011-mallit ovat yli 200e, vanhempia näkyy saavan hajakokoina ja -väreinä edullisemmin. Tilasin itse vanhemman mallin, kun sattuivat olemaan koko ja väri kohdallaan.
equilibrium
22.05.2011, 20.49
Onko jollain heittää jotain vinkkiä, mistä löytyisi netin kautta Ionos/Prolight halvalla?
Myös tuota voi testata. http://www.probikekit.com/eu/factfinder/search/result/?filterbrand=&q=Giro+Prolight
Prolightissa on aika vähän varsinaista säätövaraa, kolme pientä nepparia vain. Jos se istuu, istuu hyvin. Jos ajattelit talvella ajella sama kypärä päässä, niin sovita myös se talvipipon kanssa, ettei säätövara lopu kesken. Mulla tuo on kesällä aivan ideaali, mutta paksumpi pään lämmike ei kyllä enää mene tuon säätövaran sisään.
Ionoksen viime vuotiset mallit on halvempia, koska niissä vanha lukkosysteemi. Tuo uusi RocLock5 on kevyempi ja muutenkin tietenkin parempi, eli kannattaa uuden kypärän hankinnassa varmaan satsata siihen, jos Ionokseen päätyy.
JaakkoRa
22.05.2011, 21.37
Myös tuota voi testata. http://www.probikekit.com/eu/factfinder/search/result/?filterbrand=&q=Giro+Prolight
Prolightissa on aika vähän varsinaista säätövaraa, kolme pientä nepparia vain. Jos se istuu, istuu hyvin. Jos ajattelit talvella ajella sama kypärä päässä, niin sovita myös se talvipipon kanssa, ettei säätövara lopu kesken. Mulla tuo on kesällä aivan ideaali, mutta paksumpi pään lämmike ei kyllä enää mene tuon säätövaran sisään.
Jees, kiitoksia linkeistä. Pitää käydä testamaassa vielä molemmat mallit ja tehdä päätös tämän jälkeen. Toistaiseksi mun pyöräilykausi on kestänyt maalis-huhtikuun taitteesta lokakuun loppuun. Toki tuonne pitää mahtua ainakin lippis/ohut huivi tms. Periaatteessa vanha kypärä toimisi hyvin talvipipon kanssa.
Ionoksen viime vuotiset mallit on halvempia, koska niissä vanha lukkosysteemi. Tuo uusi RocLock5 on kevyempi ja muutenkin tietenkin parempi, eli kannattaa uuden kypärän hankinnassa varmaan satsata siihen, jos Ionokseen päätyy.
Tuo kannattaa pitää mielessä ja kokeilla molempia. Itse olen päässyt kokeilemaan sekä Roc Loc 4 ja 5 -Ionoksia. Minulle RL5 ei ollut 50 euron arvoinen. :)
Epäilyksen Lohi
23.05.2011, 17.04
Sain ihan kotimaisesta kivijalasta Ionoksen tämän vuoden mallin hintaan 200€. Istuu erinomaisesti ja muutenkin vallan ihku peli.
JaakkoRa
24.05.2011, 18.58
Yksi mielenkiintoinen uutuus voisi olla myös Giro Aeon. Alla lisätietoa:
http://www.shimano-nordic.com/publish/content/global_cycle/fi/se/index/news_and_info/news/aeon_-_ny_laettviktare.html
Ilmestynee kauppoihin kesäkuussa... kellään tuskin on tästä vielä testikokemuksia? Hinta on hiukan korkeampi Giron sivujen mukaan. Itsellä merkkaa kuitenkin eniten mukavuustekijät: istuvuus, paino, ilmanvaihto jne...
Yllätys: Bike-Discount lähettikin 2011-mallin Ionoksen vanhan mallin hinnalla. En lähde palauttamaan, vaikka olisin mieluummin ottanut vanhemman Roc Loc 4 -mallin. Tämä uusi Roc Loc 5 -sovitusmekanismi on niin kevytrakenteinen, että kestävyys epäilyttää. No toivotaan, että kestää. Päähän se sopii jumalaisen hyvin.
Itse ostin Prolightin kivijalasta hintaan 170e. M-koon ilmoitettu paino on 173g eikä tuo kyllä päässä tunnu juuri miltään. Hihnassa on tosin yksi sauma, joka on päivittäisessä käytössä hinkannut leukaan punaisen jäljen ja se ei tunnu paranevan. Kai siihen pitää kohta joku teippi laittaa.
TetedeCourse
26.05.2011, 08.48
Yksi mielenkiintoinen uutuus voisi olla myös Giro Aeon. Alla lisätietoa:
http://www.shimano-nordic.com/publish/content/global_cycle/fi/se/index/news_and_info/news/aeon_-_ny_laettviktare.html
Ilmestynee kauppoihin kesäkuussa... kellään tuskin on tästä vielä testikokemuksia? Hinta on hiukan korkeampi Giron sivujen mukaan. Itsellä merkkaa kuitenkin eniten mukavuustekijät: istuvuus, paino, ilmanvaihto jne...
Täällä arvio:
http://road.cc/content/review/36041-giro-aeon-helmet
Itselläni on METin M75 Inferno Ultimalite (paino 275 g), maksoi toissa kesänä muistaakseni jotain 150 euron paikkeilla. Olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen kypärään. On kevyt ja kesän lämpimillä ilmoilla hyvin "hengittävä".
Nyt tuli kolaroitua Prolight halki. Harmittaa, että meni uusi ja arvokas kypärä kertalaakista, mutta parempi kai, että pää säilyi ehjänä. Mietin tässä, että ostaisinko uuden samanlaisen tilalle vai tyytyisinkö vähän halvempaan. Toisaalta Aeon houkuttelisi myös hifimmän säätösysteemin takia.
Laitoin vahingossa väärään ketjuun…Catlike on tehnyt muutoksia Whisper Plussan kiristykseen (ilmeisesti Whisper Deluxen peruja):
http://mypi.cx/ay.jpg
Valmistusprosessia on muutenkin ilmeisesti parannettu, saumat ja kiinnikkeet ovat paremmannäköiset.
Tuli käytyä kierros kivijalkakaupoissa. Kypärä jäi saamatta ja kaikin puolin melko turhautunut fiilis jäi. Nekin kaupat, joissa kiinnostavia malleja on hyllyssä, yrittävät myydä niitä melkein sata euroa nettikauppoja kalliimmalla. Hyvät "tarjoukset" tehdään sitten valehtelemalla ovh:ta satasella ylöspäin. Tällaisina hetkinä sitä miettii, että miksi edes vaivautuu lähteemään noihin kauppoihin, kun tietää, että netistä tarvittavat tavarat löytyy ja säästyy rahaa - hermoista puhumattakaan.
Thundermand
28.05.2011, 16.40
Lienee aika ostaa uusi kypärä, mutta saako hyvää about 50 eurolla, ja jos saa niin millainen se on?
Lienee aika ostaa uusi kypärä, mutta saako hyvää about 50 eurolla, ja jos saa niin millainen se on?
Tuo vois olla aika hyvä: (Tosin Muotipoliisi voi olla eri mieltä jos et ajele samanmerkkisellä pöörällä ;)) http://www.bikecompany.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=1450
Tuli käytyä kierros kivijalkakaupoissa. Kypärä jäi saamatta ja kaikin puolin melko turhautunut fiilis jäi. Nekin kaupat, joissa kiinnostavia malleja on hyllyssä, yrittävät myydä niitä melkein sata euroa nettikauppoja kalliimmalla. Hyvät "tarjoukset" tehdään sitten valehtelemalla ovh:ta satasella ylöspäin. Tällaisina hetkinä sitä miettii, että miksi edes vaivautuu lähteemään noihin kauppoihin, kun tietää, että netistä tarvittavat tavarat löytyy ja säästyy rahaa - hermoista puhumattakaan.
Muutama kuukausi takaperin Velosportilta Giro Ionos muutamaa kymmpiä edullisemmin kuin mistään nettikaupoista.
Thundermand
28.05.2011, 19.25
Tuo vois olla aika hyvä: (Tosin Muotipoliisi voi olla eri mieltä jos et ajele samanmerkkisellä pöörällä ;)) http://www.bikecompany.fi/kauppa/index.php?main_page=product_info&products_id=1450Kiitos linkkivinkistä. Vaikuttaa ihan turvalliselta kyllä ja muutenkin hyvältä, pitääpä siis käydä testaamassa :)
Miten jollain voi olla tällainen ongelma. Kauppaan mennään ostamaan/sovittamaan ja ostetaan parhaiten päähän sopiva kypärä. end of discussion.
Blackspirit
28.05.2011, 20.36
Itte oon kovasti tykännyt sen vähänsen aikaa mitä on tullut maantiefillarilla ajettua Spessun Prevailista. Todella kevyt, pitemmällä frisyyrillä varustettuna tuuletus pelaa hyvin ja kaikinpuolin toimiva systeemi.
Tuli hankittua tuo Catlike Whisper Plus m-kokoisena, ostin kun oli muutakin tilattavaa bike24:stä ja tuli neljässä päivässä.
Ympärysmitta sattuu kohdalleen just, mutta syvempi tuo saisi olla. Paljon paremmalta tuo päässä tuntuu kuin mitkään muut kokeilemani kympärät, silti olen vielä kahden vaiheilla otanko tuon käyttöön vai myynkö pois.
Samu Ilonen
01.06.2011, 10.04
Uusi Giron Aeon oli tosi sippoisen tuntuinen hiplattuna eikä todellakaan niin "lastenkypärämäinen" kuten Prolight tai Limarin vastaava. Tosin mun kuulaan nyt vaan satuu istumaan halvempi Bell Sweep. Mutta kuulia on moneen lähtöön. Giro on levämpi sivuttain.
Meinasin ostaa Bellin Alcheran Prismasta kuudella kympillä kivijalkaliikkeiden hinnoista suivaantuneena. Laitoin sitten kuitenkin uuden Prolightin tilaukseen netistä satasen paikallisen kauppiaan tarjousta halvemmalla. Rahat saattaisin saada duunipaikan vakuutuksen kautta, koska edellinen meni rikki työmatkalla sattuneessa kolarissa.
mistä se kypärien hintojen erilaisuus tulee? Mitä eroa on 10e markettikypärällä ja 100-200e "kilpa"kypärällä? Ehkä jotain pientä aerodynaamisuutta? Näyttää hienommalta?
Itse olen aina ajatellut, että kerran kun päälleen tulee alas se päässä, niin vaihtoonhan minä sen laitan, kun en luota enää toiseen isompaan tälliin ja sen kestävyyteen. Niinpä ajelen vanhalla markettikypärällä, joka ostettu n. 12v sitten (puhuu sen puolesta, että ei sitä nyt ihan joka vuosi uutta tarvitse ostaakaan).
Nyt tahtoo kyl nähdä kuvan 12v vanhasta markettikypärästä.
mistä se kypärien hintojen erilaisuus tulee? Mitä eroa on 10e markettikypärällä ja 100-200e "kilpa"kypärällä? Ehkä jotain pientä aerodynaamisuutta? Näyttää hienommalta?
No, sitäkin. Pääasiassa kuitenkin hyvä moderni kypärä on huomattavasti viileämpi ja jonkin verran kevyempi.
[…], joka ostettu n. 12v sitten (puhuu sen puolesta, että ei sitä nyt ihan joka vuosi uutta tarvitse ostaakaan).
Kannattaisi vaihtaa, styroksi ja liimaukset ovat saattaneet haurastua joten se ei suojaa yhtä hyvin. Valmistajat suosittelevat vaihtoa kai 5 vuoden välien.
Uusi Giron Aeon oli tosi sippoisen tuntuinen hiplattuna eikä todellakaan niin "lastenkypärämäinen" kuten Prolight tai Limarin vastaava.
Ihan OK kypärä muuten päässäkin (http://www.pellossalo.fi/teambikes/)...selvästi parempi kuin Ionos ja Prolight ja värimaailmakin sattui kolmannella yrittämällä Girolla kohdilleen - monta kertaa piti kyllä ohjeistaa. :D
Giron Prolight hankittuna, eikä vielä lenkillä kokeiltuna. Large painaa 200 grammaa, itse punnittu. Mukavuus ei tunnu olevan keskeisin ominaisuus, ainakaan meikäläiisen kallolla. Säädöt melko olemattomat ja koko melko nafti eli ei mahdu varmaan talvivarusteita alle. Kesällä ilmeisesti mukavuuden vuoksi (ja muutenkin) on alla jonkinlainen kangas oltava.
Suomenkielinen käyttöohje, tässä helmiä:
"C. Siirrä sovi järjestelmään aseiden eteen- tai taaksepäin 3 napsahtaa sijatsevat tyynyt etuosaa kohti kypärän kiristää tai löysätä kypärän ympäri pään (kuva 5)."
"D. Kuminauha takana on mahduttava alle occipital lobe (kuva 6)."
Muuten ohjeet ovat ihan hyvää suomea, mutta jostakin syystä nämä kaksi on jätetty konekielisiksi.
Tuli otettua tuo Catlike Whisper Plus käyttöön tänään. Tarpeeksi kun jaksoi nauhoja asetella niin kypärä asettuu nyt hyvin päähän.
Jäi tosi hyvä vaikutelma kypärästä ensimmäisen kolmen tunnin lenkin jäljiltä. Säädöt on hyvät ja pää pysyy viileänä.
Reikien määrässä on se hyvä puoli ettei kärpäset jne. jää pyörimään kypärän sisään :D
Huomasin just, että Intersportissa (ainakin Sellossa) Limarin pro 104 Ultralight on alennuksessa 79 euroa. Tämä sopisi alennustopiikkiin, mutta ainakin mulle tuo sopii hyvin eikä oo mitään valittamista.
daemonsultan
05.06.2011, 18.46
Mikä ihme siinä on, että niiden pehmusteiden kanssa pitää pihtailla. Valtaosa kypäristä on tämmöseen kaljuun päähän hemmetin epämukavia. Tähän mennessä löytynyt neljä sopivaa kypärää valmistajilta Limar, Bell ja Met. Spessu ja Lazer pitäisi kans koittaa ennen päätöksen tekemistä.
En viitti laittaa törkeästi rahaa ko. vehkeeseen, joten ne ~200e kypärät saa jäädä pois. Tähän mennessä ehkä parhaat päässä on olleet Bellin Volt ja Limarin 777. Viitaten aiempaan lauseeseen Limar näyttäisi olevan tuleva vehje.
Samu Ilonen
06.06.2011, 08.48
Jos tykkäät Volt:ista, kokeilitko Sweep:iä? Vähän edukkaampi ja minusta aika vastaava. Sopi mulla paremmin kuin Girot koska kapeampi muodoltaan.
Reikien määrässä on se hyvä puoli ettei kärpäset jne. jää pyörimään kypärän sisään :D
Täytyy sanoa noin vuoden samaa Catlike Whisper Plus kypärää käyttäneenä, että muutama sata pienempää/isompaa ötökkää on tullut poistettua päästä kesken ja jälkeen lenkin. Ne jotenkin houkuttelee varsinkin mehiläisiä jne...johtuneeko kennomaisesta ulkonäöstä
Ei jotenkaan muutenkaan minun päähäni sopiva, fiilis on monesti niin kuin pitäisi ämpäriä päässä. No oma moka olisi pitänyt ensin kokeilla ja välttää nettikaupan houkutuksia. Täytyy käydä Samulla kokeilemassa Giroja, josko ne paremmin istuisi.
Ötökät eivät jää pyörimään mutta kyllä niitä silti sinne lentää. Ja kun surinan jälkeen kopsahtaa päässä tulee heti automaattinen huitomisreaktio.
Pitäisikö jo vaihtaa? Kypäräni on vasta tulossa rippikouluikään.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=1078&pictureid=6107
Olen ilmeisen luottavainen styroksin ikääntymisominaisuuksia kohtaan.
Pitäisikö jo vaihtaa? Kypäräni on vasta tulossa rippikouluikään.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=1078&pictureid=6107
Olen ilmeisen luottavainen styroksin ikääntymisominaisuuksia kohtaan.
Näinpä, kyllähän autollakin on kiva ajella ilman turvavyötä kunnes kajahtaa.
TetedeCourse
09.06.2011, 10.52
Bikepalast myy Giroja alennuksella:
http://www.bikepalast.com/index.php/cat/c372_Giro-Helme.html
tempoa varten vois hommata Chrono Aero Plussan. :D
Sain tämänkin vihdoin hommattua. Sama vika kuin Whisper Plussassa eli pyöreälle päälle tehty mutta otsapehmusteen poiston jälkeen istuu, on viileä ja nopea. :)
Pisteet Giro Aeon:ille täältä. Ostin sen korvaamaan halpamallin Giron. On iso ero ainakin tällä kelillä, tuuletus on loistava, tuskin huomaa että on päällä verrattuna vanhaan, eikä otsastakaan löytynyt tuttuja punaisia jälkiä tämän päiväisen pirkan pyöräilyn jälkeen.
Huomasin just, että Intersportissa (ainakin Sellossa) Limarin pro 104 Ultralight on alennuksessa 79 euroa. Tämä sopisi alennustopiikkiin, mutta ainakin mulle tuo sopii hyvin eikä oo mitään valittamista.
Kävin pelastamassa, vaikka juuri olin ostanut Giro Prolightin. Limarissa paljon parempi istuvuus ja säätömahdollisuus.
Just meni Giro Ionos tilaukseen Probikekitistä, ~155€ postien kanssa. Sopiva koko ja väri oli hyllyssä niin mikäs siinä.
Whisper Plus tuli asvalttiin 35 km/h vauhdista, laitoin kaksi samanlaista tilaukseen. :)
Whisper Plus tuli asvalttiin 35 km/h vauhdista, laitoin kaksi samanlaista tilaukseen. :)
Toiset tykkää toiset ei :D
kuovipolku
17.06.2011, 00.25
Pidätkö seuraavaa tälliä vääjäämättömänä eli ostatko toisen valmiiksi varalle?
PS vauhtia oli (viime syksynä) hiukan vähemmän, mutta huomasin vasta kotona, että oma Whisper Plus oli sisältä halki usemmasta kohtaa, eli kai sekin on osoitus kypärän toimivuudesta, ettei edes huomaa ottaneensa päällään kontaktia asfalttiin. (Ainoa valinnan vaikeus oli sitten värin valinta.)
Hyvä olla kypärä varalla niin ei tarvitse odotella uutta että pääsee ajamaan.
Tyyriimpää pottaa valitessa voi olla hyvä pohtia jopa varaosien saatavuutta.
Kyselin vuosi sitten Velosportista olisiko MET Stradivariukseen löytynyt vaihtopehmusteita. Ei ollut sellaisia kuulemma tarjolla. Olikin tässä kuukausi sitten iloinen yllätys löytää niitä CRC:stä. Taas pehmustaa napakasti ja pitää paremmin hiet pois naamalta.
Oma suositukseni on Spessun uusi Prevail S-Works kypärä. Istuu kyllä hyvin pääkoppaan, hyvät säädöt (paremmat kuin vanhempi S-Works) ja on todella kevyt :)
Hyvä olla kypärä varalla niin ei tarvitse odotella uutta että pääsee ajamaan.
Mulla taitaa olla 3 kypärää kaiken varalta. Maastoon lipallinen S-Works, maantielle tuo Prevail ja varalla MET:n 5th Element.
daemonsultan
18.06.2011, 18.18
Jos tykkäät Volt:ista, kokeilitko Sweep:iä? Vähän edukkaampi ja minusta aika vastaava. Sopi mulla paremmin kuin Girot koska kapeampi muodoltaan.
Ei oikeestaan tarvi enää ees ettiä. Specializedin kypärät sopi kaikki päähän ku valettuja ois. Käyn vielä kokeilemassa yhtä mallia, jota ei ollut just nyt saatavilla ja taidan sit ostaa ko. merkin kypärän. Noita ei taida netistä olla isommin saatavilla, joten joutuu varmaan raahautumaan kauppaan uudemman kerran myöhemmin.
Nyt vaan sitten mietityttää, että kumman valitsisi: Specialized Echelon (89e) vai Bell Volt (179e). Kolmantena vaihtoehtona olisi vielä Specialized Prospero (~135e), jota ei ollut just nyt paikalla.
Saavutanko mä kaksinkertaisella hinnalla niin paljon hyötyjä, että se kannattaa? Lähinnä: onko kalliimpi hiljaisempi ja aerodynaamisempi siinä määrin, että kannattaa maksaa kahden kypärän hinta?
onkohan Giron Aeon mallia Helsingin liikkeissä onks kukaa nähny. Tarttis saada semmonen.
daemonsultan
21.06.2011, 23.17
Tilasin sitten MET Infernon bike-discountin alelaarista. Pääsen varmaan ens viikolla kokeilemaan.
Giron Ionos ollut about 3 kk käytössä. Pelkkää hyvää palautetta. Istuu kuulaan hyvin, lasit mahtuu alle, kevyt, tyylikäs, hyvä ilmastointi, hyvät säädöt jne. Ehkä ainut miinus on suht korkea hankintahinta.
Giron Ionos ollut about 3 kk käytössä. Pelkkää hyvää palautetta. Istuu kuulaan hyvin, lasit mahtuu alle, kevyt, tyylikäs, hyvä ilmastointi, hyvät säädöt jne. Ehkä ainut miinus on suht korkea hankintahinta.
Samoja mietteitä, tämän lisäksi miinukseksi täytyy laskea kova suhina jo kolmenkympin vauhdissa. Edellinen potta oli kyllä paljon hiljaisempi, mutta myös kuumempi.
Nyt vaan sitten mietityttää, että kumman valitsisi: Specialized Echelon (89e) vai Bell Volt (179e). Kolmantena vaihtoehtona olisi vielä Specialized Prospero (~135e), jota ei ollut just nyt paikalla.
Saavutanko mä kaksinkertaisella hinnalla niin paljon hyötyjä, että se kannattaa? Lähinnä: onko kalliimpi hiljaisempi ja aerodynaamisempi siinä määrin, että kannattaa maksaa kahden kypärän hinta?
Jos Volt kiinnostaa, mutta hinta epäilyttää, niin suosittelisin harkitsemaan Bell-malliston kakkosta eli Bell Sweepiä. Se on malliltaan, painoltaan ja istuvuudeltaan käytännössä identtinen Voltin kanssa. Itse en ainakaan huomaa ajaessa mitään eroa Sweepin ja Voltin välillä.
daemonsultan
25.06.2011, 10.52
Jos Volt kiinnostaa, mutta hinta epäilyttää, niin suosittelisin harkitsemaan Bell-malliston kakkosta eli Bell Sweepiä. Se on malliltaan, painoltaan ja istuvuudeltaan käytännössä identtinen Voltin kanssa. Itse en ainakaan huomaa ajaessa mitään eroa Sweepin ja Voltin välillä.
Joo, pitää yrittää löytää jostain sopivan kokoinen Sweep testattavaksi. Erityisesti, jos pitää kutinsa, että tuo MET Inferno on enempi kesäkypärä ja siihen voi olla haasteellista saada pipo alle.
Voltissa on hiilikuituinen tukiverkko 'skeleton',tehden rakenteesta huomattavasti Sweepiä tukevamman. Itse kokeilin aikoinaan kumpaakin omaan päähän ja Volt istui selkeästi paremmin. Päät ovat kuitenkin erimuotoisia,joten kannattaa aina sovittaa ennen hankintaa.
Omaan Voltiin olen ollut supertyytyväinen.
Osaako kukaan sanoa mikä noissa Maantiekypärissä maksaa? Tänään hain Giron Prolightin. styroksia niinku aina ennekin. Onhan se ihan näpsäkkä päässä ja kevyt Mutta 180 tuntuu aika kovalta hinnalta. puhumattakaan laadusta, huomasin kaksi taulunaulan kokoista reikää styroksissa! huomenna vaihtamaan uuteen ilman reikiä
Käytössä ollut pari-kolme kautta kolme eri kypärää eli
- Bell Sweep
- Giro Ionos
- Catlike Whisper Plus
Kypärähän on pääkohtainen asia, mutta ainakin minulle kaikki kolme istuvat oikein hyvin.
Belliä olen käyttänyt enimmäkseen cyclocrossarilla kevät/syksy/talvilenkeillä, koska siihen tuntuu sopivan kypärämyssy alle hieman paremmin. Ionos on taas ollut päässä viileämmillä maantiekeleillä, koska se on itseasiassa aika "kuuma" verrattuna noihin kahteen muuhun. Keskikesän lämpimillä tuo Catlike on porukan paras johtuen tuuletuksesta.
Jos pitäisi sitten valita porukan paras ja valintakriteereinä istuvuus ja tuuletus, niin valinta kyllä osuu Catlikeen. Seuraavana ostoslistalla olisi varmaan Volt BMC:n väreissä...
daemonsultan
01.07.2011, 10.37
Osaako kukaan sanoa mikä noissa Maantiekypärissä maksaa?
Jos vertaa mun peruskypärääni (Raleigh, 12e) ja maantiekypärääni (MET Inferno, 80e), eroa ei huomaa materiaalissa, mekanismeissa, pehmusteissa tai istuvuudessa. Itse asiassa tuo 12 euron kypärä istuu paremmin päähän - paremmin kuin mikään mun kokeilemani.
Ero tulee selkeästi esille nopeuden kasvaessa. Inferno on hiljainen ja tuuletus pelaa, peruskypärä on sama paitsi päinvastoin...
Nyt sitä Prolightiä näyttää saavan Saldenilta satasella. :/
No Samulta Signaturesta tuli hankittua tämä Kaskin Vertigo malli ja ei voi muuta kuin kehua Catliken jälkeen. Kypärä on hiljainen, lähes äänetön ja istuu päähän kuin ...
Aivan eri luokkaa mielestäni kuin aiemmat kypärät. Jo pelkästään kypärän hihnat ovat ikään kuin joku oikeasti olisi miettinyt jotain niitä suunnitellessaan.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=700&pictureid=6255
Onko tuuletuksessa eroa Catlikeen? Catliket ovat hieman liian pyöreitä omaan päähän ja hihnoissa on parantamisen varaa, Kask Vertigo on yksi vaihtoehto jota voisi ajatella seuraavaksi. :)
Onko tuuletuksessa eroa Catlikeen? Catliket ovat hieman liian pyöreitä omaan päähän ja hihnoissa on parantamisen varaa, Kask Vertigo on yksi vaihtoehto jota voisi ajatella seuraavaksi. :)
Kyllä uskon, ettei Catlike tuuletuksessa jää jälkeen, kypärän malli vaan ei sopinut omaan päähän, toisikuin tämä Kask. Kaskin säätökin on huomattavasti pidemmälle kehitetty. Itsellä tosin tuo tuuletus toimii vielä paremmin nyt kun revin kaikki pehmusteet yms. pois. toimii ilman niitäkin erinomaisesti. Painoa kylläkin on melkoisesti eli 280g, tosin tuolla nyt tuskin kauheasti on merkitystä. Täytyy pistää tuo Catlike nyt myyntiin, kun on kerran Kask testattu ja hyväksi todettu. Paluuta ei ole..
Pyöräpummi
05.07.2011, 16.17
Kypäriä edullisesti ALV 0%
Esimerkiksi Giro Aeon 180 e
Tosin postikulut ovat sen verran korkeat että ei tuolta ihan pieniä eriä kannata tilata.
http://www.ribblecycles.co.uk/pp/road-track-bike/Helmets-Road/ZHEL
Oli muuten tosiaan vaikea valinta. Paikalliset tarjosivat vain Giroa, joista Atmos miellytti, mutten päässyt hinnasta yksimielisyyteen. Nyt sitten yön tunteina tuli tilattua ProBikeKitin alelaarista Ionos...
Pyöräpummi
21.07.2011, 14.17
Kypäriä edullisesti ALV 0%
Esimerkiksi Giro Aeon 180 e
Tosin postikulut ovat sen verran korkeat että ei tuolta ihan pieniä eriä kannata tilata.
http://www.ribblecycles.co.uk/pp/road-track-bike/Helmets-Road/ZHEL
Giro Aeon on koekäytetty ja on aivan loistava kypärä.
Entiseen Giro Atmokseen verrattuna oleellisesti kevyempi.
L-koon kypärän tarrassa lukee 222g, mutta luulen sen tarkoittavan M-koon painoa. Istuu päähän niin hyvin kuin mahdollista.
Kaikkiaan hyvä ostos joka tuottaa mielihyvää.
Viimeksi Saldenilta Giro Atmoksen mukana tuli kypäräkotelo, joka on hyvinkin tarpeellinen jos matkustaa. Ribble:stä sitä ei tullut, mutta se menee Atmoksen koteloon.
Ennen ostamista kannattaa tutkia että kuuluuko pakkaukseen kotelo.
Myös Hollanissa (Salden) kypärien ALV on 0%.
Pellossalonon Nousulla (PeNo) näytti olevan tiimikypäränä Giro Aeon, eikä turhaan.
http://www.giro.com/us_en/aeon-9019.html
Tuollaisen Giron kun joskus saisi, mutta kun ei ole pätäkkää.
http://tridigest.com/wp-content/uploads/2011/04/Giro-Aeon.png
Miten olette pesseet kypäriänne? Näillä helteillä olisi kohta tarvetta, kun mustat remmit alkaa muuttua valkoisiksi.
Miten olette pesseet kypäriänne? Näillä helteillä olisi kohta tarvetta, kun mustat remmit alkaa muuttua valkoisiksi.
Ajankohtainen kysymys,mun kypärässä vaan valkoinen hihna on muuttunut hikisen ruskeaksi,yäk :eek:
kuovipolku
22.07.2011, 16.28
Riittävän isossa paljussa, haaleassa vedessä. Hikiset ja likaiset (irrotettavat ja ei-irrotettavat) paikat voi ensin hangata ja vaahdottaa ranskansaippualla. Sen vahvempia aineita tai liotusta en ole tarvinnut.
Olen huuhdellut nyt joka lenkin jälkeen, ja pidempien jälkeen saippuoinut hihnat, niitä kun ei saa irti koneeseen.
Johan Moraal
22.07.2011, 20.56
Olen nyt tehnyt niin että pesualtaaseen sopivasti lämmintä vettä ja pyykinpesuainetta. Siinä pesen kypärän pehmikepalaset käsin ja sitten kypärä hihnat alas altaaseen kellumaan jokin aikaa ja huuhtelu. Puhtaaksi lähtee, öklö haju on lähtenyt hihnoista. Eikä enää kutinaa otsassa:o Ei se pelkkä huuhtelu minusta ainakaan auttanut tarpeeksi.
JaakkoRa
23.07.2011, 15.24
Onko kukaan löytänyt aeon - kypärää pääkaupunkiseudun liikkeistä? Oon käynyt kyselemässä, mutta mistään ei tunnu löytyvän (mm. Velosport, CycleCenter, Larunpyörä). Tilaustavarana toki saa... ei viitsisi tilata ilman sovitusta.
Oma suositukseni on Spessun uusi Prevail S-Works kypärä. Istuu kyllä hyvin pääkoppaan, hyvät säädöt (paremmat kuin vanhempi S-Works) ja on todella kevyt :)
Mulla taitaa olla 3 kypärää kaiken varalta. Maastoon lipallinen S-Works, maantielle tuo Prevail ja varalla MET:n 5th Element.
Mulla on edelleen käytössä vuonna 2003 ostettu Bell. Talvisin siihen on tullut teipattua ilmastointiteippiä aukkoihin ja niiden repiminen aina kesäisin on jättänyt jälkensä. Oliskohan se aika ostaa jo uusi... Tuon Bellin voi jättää pysyvästi talvikypäräksi.
Minua houkuttaisi eniten Spessun Prevaili. Kotomaassa hinnat näkyy olevan aika tarkkaan 249 euroa mutta Evans toimittaisin sen ilman postikuluja 159,99 punnalla eli noin 180 eurolla. Paljon rahaa toki sekin.
Pyöräpummi
28.07.2011, 18.12
Onko kukaan löytänyt aeon - kypärää pääkaupunkiseudun liikkeistä? Oon käynyt kyselemässä, mutta mistään ei tunnu löytyvän (mm. Velosport, CycleCenter, Larunpyörä). Tilaustavarana toki saa... ei viitsisi tilata ilman sovitusta.
Siinä on se verta hintaa että todennäköisesti Suomessa kukaan kauppias ei niitä hanki.
Oikea koon voi aika helpolla päätellä. Mitä nyt omista kokemuksista voin sanoa niin istuu hyvin ja rakenteellisesti sopii eri muotoisille päille.
Giron sivuilla on pdf-muodossa ohjeita miten valita oikean kokoinen kypärä.
Kypärän on siinä mielessä helpompi kuin esim. kengät koska siinä on säätövaraa.
Vileä kerran UK:ssa ja Hollannissa kypärien ALV on 0%. Giro Aeonin tapauksessa tekee jotain 45 euroa.
Minä laitoin tilauksen Spessun M-kokoisesta valkoisesta Prevailista menemään Evanssille. Mitä sitä turhaan enää arpomaan. Tosin aikanaan kun sovitin Prevailia koossa L ja s-worksiä koossa M, niin S-works istui päähän paremmin. Prevail kiristyi ikään kuin vain edestä ja takaa ja jäi sivuilta päätä löysäksi. Ajattelin, että tämä johtui todennäköisesti kuitenkin siitä L-koosta, koska en usko, että kiristyssysteemi on saattanut uudemmassa kalliimmassa mallissa muuttua niin paljoa huonommaksi tai kypärä muuten niin paljon eri päähän eritavalla sopivaksi. Sinänsä kokotaulukoiden puolesta mulle kävisi kumpi tahansa koko (pää 59 cm). Mielummin kuitenkin pienempi, kun pienempi M näyttää paremmalta ja on tyköistuvampi muutoinkin, kun kiristysremmien jälkeen ei ole niin suurta matkaa itse kypärän kuoreen.
Mutta riskillä siis mennään. KOhta saattaa olla käyttämätön Prevail myynnissä edullisesti... Tai no, toki voin palauttaa sen Evansille maksamalla itse postikulut (20 €?) ja tilata s-worksin, joka on yli 30 euroa halvempi.
http://www.evanscycles.com/product_image/image/d13/ade/5e6/52769/product_page/specialized-s-works-prevail-2011-helmet.jpg
Kertokaas Kask Vertigon ostaneet minkä kokoisen potan ostitte? Kahta kokoa vain ja oma nuppi sellaiset 57 cm.
LoneWolf76
09.07.2012, 18.34
Pää 58,5 cm ja otin isomman. Hiukan on sellainen tunne, että pienempikin olisi voinut mennä, mutta kylläpä tuonkin saa kiristettyä sopivaksi.
Pää 58,5 cm ja otin isomman. Hiukan on sellainen tunne, että pienempikin olisi voinut mennä, mutta kylläpä tuonkin saa kiristettyä sopivaksi.
Tilasin tuon pienemmän mallin kun Wigglestä 207 euroon sai (TdF editionin). Toivotaan että sopii.
Tilasin tuon pienemmän mallin kun Wigglestä 207 euroon sai (TdF editionin). Toivotaan että sopii.
Itse itseäni lainatakseni kypärä mahtui hyvin ja on TODELLA mukava päässä. Ja tyylikäs.
Kannattaa kysäistä Itä-Helsingin pyörähuollosta. Jos en väärin muista, niin sieltä saattais löytyä "hyllystä".
Olihan noita tuolle velosportissakin hyllyssä, ainakin kuukausi sitten..
Nykyisessä alle 20€ potassa ärsyttää nuo remmit ja niiden säätäminen on hankalaa. Koska tuossa on huonot remmit, niin mielestäni se ei ole tarpeeksi jämäkkä päässä. Nykyisessä jää myös otsaan painaumat pariksi tunniksi.
Samalla kun hommaa uuden kypärän, niin voisi tuohon ulkonäköönkin kiinnittää huomiota, nykyinen on väriltään tylsän harmaa. Olisko tässä hyvät remmit, kun kuvasta ei näe mitään: http://www.roseversand.com/article/giro-racing-helmet-monza/aid:461627
Vai olisiko mitään edullisempaa suositella aloittelijalle?
Samalla kun hommaa uuden kypärän, niin voisi tuohon ulkonäköönkin kiinnittää huomiota, nykyinen on väriltään tylsän harmaa. Olisko tässä hyvät remmit, kun kuvasta ei näe mitään: http://www.roseversand.com/article/giro-racing-helmet-monza/aid:461627
Vai olisiko mitään edullisempaa suositella aloittelijalle?
Alennuksessa joku näistä:
Bike-Discount
http://www.bike-discount.de/shop/k466/a62624/array-red-black.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1842/a53198/rocket-red-grey-rubber-finish.html
http://www.bike-discount.de/shop/k1842/a43052/ionos-matte-red-titanium-lance-armstrong-collection.html jos koko ei ole liian pieni.
http://www.bike-discount.de/shop/k466/a57368/forte-cyan.html
Salden
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=12545&catid=3679
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=12106&catid=3349 Pieni koko.
Wiggle
http://www.wiggle.co.uk/giro-savant-helmet-2012/
http://www.wiggle.co.uk/lazer-o2-road-helmet/
http://www.wiggle.co.uk/met-inferno-ultimalite-road-helmet-2012/
Tänään Evansilta saapui Spessun Propero II hintaan 89€. Kokeilin alunperin Prevailia, joka istui erittäin hyvin ja arvostelujen perusteella uskalsin tilata budjettimallin eli Properon. Istuu jopa paremmin kuin isoveljensä. Oikeastaan ainoa kypärä, joka tuntuu heti omalta päähän laittaessa. Kokeiltua tuli ainakin Giron, Bellin, Lazerin ja Alpinan kypäriä ennen sitä. Myös ulkonäkö miellyttää silmää, kypärä on hieman kapeamman oloinen kuin "tavalliset". Ajokokemuksia mahdollisesti myöhemmin.
JohannesP
09.08.2012, 08.51
Onko Bell Gage löytäny jo tiensä tänne Suomeen? Kiinnostaisi päästä varsinkin kokeilemaan sopiiko omaan päähän. Hintakin näyttäisi olevan Aeonia muutaman kympin halvempi.
Onko Bell Gage löytäny jo tiensä tänne Suomeen? Kiinnostaisi päästä varsinkin kokeilemaan sopiiko omaan päähän. Hintakin näyttäisi olevan Aeonia muutaman kympin halvempi.
Ainakin kun kysyin asiaa Intersportista, niin heillä ei kuulemma ollut aietta tilata Gageja enää tänä vuonna. Ensi kevääksi vasta.
JohannesP
09.08.2012, 10.57
Laitoin viesti Velosporttiin ja sielläkään ei ollut viellä. Todennnäköisesti vuoden vaihteessa.
Tuossa joku aika sitten mietin kanssa tuota Gage mallia, mutta en jaksanut odottaa ja tilasin Aeonin.
Ennen tilausta kysyin Turun Nummenpyörästä onko tulossa ja sanoivat että tulee heinäkuun lopulla.
Kysy sieltä löytyykö. http://www.nummenpyora.fi/sivut/yhteystiedot
Gieggoilija
01.09.2012, 22.20
Onko suositella mitään kypärää hintakattona 129e maantiepyöräilyyn?
Catlikeä saattaisi saada tuohon hintaan.
Kenelläkään kokemuksia Cratonin Terron malleista ? Ainakin olisivat hyvässä alessa BD:ssä
http://www.bike-discount.de/shop/k719/a63660/terron-white-silver-glossy.html
Älkää suuttuko. Nyt ensimmäistä kypärää hommaamassa ja kuintenki ikävuosiakin jo on joitan takana päin.
Hintahaarukka pyöriin 100e pintaan.
Vaihtoehtoina olisi:
http://www.evanscycles.com/products/specialized/propero-ii-cycle-helmet-ec032087
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=42126;page=2; menu=1000,5,70;mid=155,99;pgc=0
Kypärä tulisi maantie käyttöön ainakin ensisijaisesti. En käytä laseja ajaessani joten niiden istuuvuudella kypärän kanssa ei ole väliä.
Tarkoituksen aolisi saada mahdollisimman huomaamaton potta.
kolistelija
07.04.2013, 23.43
Älkää suuttuko. Nyt ensimmäistä kypärää hommaamassa ja kuintenki ikävuosiakin jo on joitan takana päin.
Hintahaarukka pyöriin 100e pintaan.
Vaihtoehtoina olisi:
http://www.evanscycles.com/products/specialized/propero-ii-cycle-helmet-ec032087
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=42126;page=2; menu=1000,5,70;mid=155,99;pgc=0
Kypärä tulisi maantie käyttöön ainakin ensisijaisesti. En käytä laseja ajaessani joten niiden istuuvuudella kypärän kanssa ei ole väliä.
Tarkoituksen aolisi saada mahdollisimman huomaamaton potta.
En nyt suutu, mutta käy ihmeessä kokeilemassa jossain ettet osta kypärää joka ei sovi. Se on vähän kuin kengät: sovittamatta saa helpommin hudin kuin osuman.
En nyt suutu, mutta käy ihmeessä kokeilemassa jossain ettet osta kypärää joka ei sovi. Se on vähän kuin kengät: sovittamatta saa helpommin hudin kuin osuman.
Tuosta Monzasta löysin melko monta arvioa muttan onkohan noi paljonkin muuttaneet tuota 2013 mallia?
Totta tuo sovitus homma mutta veikkaisin ettei vaasassa löydy spessun kypäriä.
Tuosta löytyi vielä yksi vaihtoehto:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=93527
Jotenkin tuo Giro tuntuisi turvallisimmalta vaihtoehdolta vielä jos pääsisi sovittamaan tääläpäin.
Jake_Kona
08.04.2013, 01.59
En ole yhtäkään kypäristäni sovittanut ja hyvin istuu. Pitää tietää pään ympärys 1cm kulmakarvojen yläpuolelta.
Itsellä on Giro lempivalmistaja. Kypärä on tyylikysymys ja kaikki suojaavat tarpeeksi hyvin. Värillä on väliä jos haluaa liikenteessä tulla paremmin huomatuksi.
Malleissa on selviä eroja minkä malliseen päähän kypärä parhaiten istuu. Itselläni on isohko pää, mutta melkoinen soikio, joten pyöreälle päälle tehty kypärä ei istu kovinkaan hyvin. Nyt on käytössä METin kypärät joihin olen ollut hyvin tyytyväinen. Muidenkin valmistajien tuotteita on ollut käytössä, joten suosittelen lämpimästi sovittamista (vaikka jonkun päähän sopisi vaikka Sarviksen ämpäri).
Kyllä näin on, että malleissa on eroja - ja siksi valinta vaikeata. Kypärää mielellään myös sovittaisi ennen ostopäätöstä.
Onko kokemuksia tai tietoa mistä saisi hankittua (ensisijaisesti kivijalka ja toissijaisesti virtuaaliputiikki):
- Kask K50 Evo
- Spiuk Zirion
- Las Squalo
- Zero Rh+ ZW
- Cratoni Bullet
ja vaikka eri planeetalta noin hinnaltaan:
- Specialized Prevail
Kiitos etukäteen.
Onko havaintoja Rudy Project kypäristä kivijalka kaupoista, sokkona ei viitsi kypärää ostaa. Toisaalta Bellin Sweep on jo kokeiltu ja hyvin sopivaksi
havaittu. Jos näitä kumpaakin on ollut jollain käytössä niin saa myös kommentoida.
proileri
18.04.2013, 22.34
Malleissa on selviä eroja minkä malliseen päähän kypärä parhaiten istuu. Itselläni on isohko pää, mutta melkoinen soikio, joten pyöreälle päälle tehty kypärä ei istu kovinkaan hyvin. Nyt on käytössä METin kypärät joihin olen ollut hyvin tyytyväinen. Muidenkin valmistajien tuotteita on ollut käytössä, joten suosittelen lämpimästi sovittamista (vaikka jonkun päähän sopisi vaikka Sarviksen ämpäri).
Mitkäs muut potat ovat soikeapäisille passanneet? Mullaki o kuuppa vähän aerodynaamisempaa mallia :D
Mitkäs muut potat ovat soikeapäisille passanneet? Mullaki o kuuppa vähän aerodynaamisempaa mallia :D
Mulla on kait soikiopää kun monet kypärät on sivuista väljiä. Nuorempaa Seliniä mukaillen kuvaus "jerry kannun mallinen" toimii myös. Kypäri ei istu tarpeeksi syvällä. Bellin Sweep istui hyvin kun kokeilin.
Hieman OT, mutta... noin 7v polkenut Metin potalla (mallia en muista, hinta aikanaan jotain 100€+). Viime kesänä unohtui kypärä kotiin ja ostin reissun päältä Cittarista sen kypärän mikä sieltä sain (Bell, mallia en muista, oisko ollut 29,90€). Istui todella hyvin päähän ja huvikseni vielä punnasin molemmat potat. Jösses, Bell oli 50g kevyempi eli apaut 240g. Cittarireissun jälkeen päässä on ollut rumahko, mutta kevyt ja päähän sopiva kypärä.
Tännekin kaivattaisiin ehdotuksia kypäräksi soikeapäiselle. Giron Xar on mtb käytössä, mutta se tuntui painavan niskaa aika ikävästi maantiekäytössä. Giron Ionos voisi olla jees, mutta budjetti ei oikein tahdo antaa periksi sen hankkimiseen. :( Bellin Sweeppiä suositellaan pari viestiä ylempänä, onko se muidenkin mielestä ok soikiopäähän?
Antti Salonen
22.04.2013, 12.00
Itsellä on kanssa melkoisen kapea 59-senttinen aeropää, ja toistaiseksi selvästi parhaiten istunut kypärä on ollut Limar 777 (http://www.limar.com/en/products/bike-helmets/road/230/.html). Maastomalli 757 on sama kypärä kunhan visiirin nappaa pois. Limarin kalliimpi Ultralight+ oli sitten selvästi leveämpi ja aika lähellä Giroja, ja meni omalla kohdalla siksi kierrätykseen.
Ainakin Intersport taitaa myydä Limaria Suomessa, eli sovitusmahdollisuuksia pitäisi löytyä.
Tännekin kaivattaisiin ehdotuksia kypäräksi soikeapäiselle. Giron Xar on mtb käytössä, mutta se tuntui painavan niskaa aika ikävästi maantiekäytössä. Giron Ionos voisi olla jees, mutta budjetti ei oikein tahdo antaa periksi sen hankkimiseen. :( Bellin Sweeppiä suositellaan pari viestiä ylempänä, onko se muidenkin mielestä ok soikiopäähän?
Kävin testaamassa hetki sitten läjän eri kypäriä. Kokeilin muistaakseni nämä mallit: Limar 777 (pienehkö 61 numeron päähän vaikka oli isompi koko), Bell Solar (onnettoman rimpulat kiristyssysteemit), joku Alpina (aivan liian pyöreä), Giro Atmos ja Giro Savant. Valinta kohdistui Giro Savanttiin, se istui päähän hyvin ja se oli inhillisen näköinen ja hintainen. Väriksi otin uhkarohkeasti kirkkaan keltaisen, näkyypähän maantiellä, metsässä voi hyvin käyttää mattamustaa pottaa. 71€:n hintaisena (CRC) potan voi jopa joskus uusia ilman suurempaa ahdistusta.
Tekee mieli uutta kypärää myös. Ajatellut hankkia tuollaisen Giro Aeon mallin, luulisi olevan hintansa väärti.
ristopee
16.05.2013, 22.59
Mulla on ollut tämän kevään Aeon käytössä ja hyvä on ollut. Erittäin kevyt ja tuskin huomaakaan päässä. Suosittelen silti kokeilemaan jossain ennenkuin tekee ostosuoritteen. Ja on se tosi mageekin.
Kask himottaisi, mutta kun ei myydä suomessa tällä erää niin otetaan sitten se toiseksi paras vaihtoehto.
Nykyinen kypärä on BBB jonka voitin kolme vuotta sitten fillari-lehden vuoden pyöräilijä äänestyksessä. Hyvä on ollut.
Jake_Kona
16.05.2013, 23.24
Pyöräily on hintavaa, mutta johonkin on vedettävä raja. Minulla se on 100€ max kypärästä. Mitä lie lisäarvoa tuo 255€ kypärä? Leikkaa vaikka hiukset pois niin painossa säästää yhtä paljon.
Kypärä on kuitenkin kertakäyttökamaa joka kolhiintuu ja joutuu vaihtoon jos kolahtaa.
Hiukset on jo leikattu pois. Kerron sitten onko hintansa väärti. :)
Hiukset on jo leikattu pois. Kerron sitten onko hintansa väärti. :)
Paljosta et joudu luopumaan, 16g hiuksia pois ja olet saavuttanut aeonin painoeron savantiin nähden... mjooh, no makuasia sanoi mäyräkoira kun persettä nuoli. Mutta sekunnin osista taistellessa, kääntäisin kuitenkin katseeni tähän (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=67309) malliin, kyse on kuitenkin lajista jossa välineistä ei anneta tasoitusta.
Kannattaa katella tarjouksia, ite ostin Aeonin CRC:stä reilulla 130eurol. Tosin se oli talvella, eli tuskin ihan niin halvalla saat.
Olen iloinen, että kypäräni hankintaan suhtaudutaan tällä vakavuudella. Ei Savant ole yhtään pahan näköinen, mutta viimeinen päätös tehdään
sitten Nekalassa. Tärkeintä on kumminkin että kypärä sopii päähän ja väri miellyttää.
Nekalan sijaan hankinkin kypärän tuolta Velosportista. Valikoima oli merkkien ja mallien sekä värien suhteen hyvä. Ja mukaan tarttui nyt sitten Giro Savant kokoa M.
En pystynyt perustelemaan itselleni kalliimman hyötyjä omassa käytössäni. Kiitoksia vaan neuvoista.
Tänään korkattu, hyvä kypärä on Savant.
Nekalan sijaan hankinkin kypärän tuolta Velosportista. Valikoima oli merkkien ja mallien sekä värien suhteen hyvä. Ja mukaan tarttui nyt sitten Giro Savant kokoa M.
En pystynyt perustelemaan itselleni kalliimman hyötyjä omassa käytössäni. Kiitoksia vaan neuvoista.
En minäkään pystynyt, ja siksi valitsin savantin (tuossa edellisessä viestissäni sivusin asiaa hieman humoristisella tavalla). Minustakin savant on hintalaatusuhteeltaan oivallinen kuori, siksi uskalsin suositella. Menestystä!
Onkohan pääkaupunkiseudun kivijalkaliikkeissä missään Lazerin tai LASin maantiekypäriä myynnissä? Itsellä ei ole tullut vastaan...
Suomen Urheiluaitassa pitäisi olla Lazeria.
PetteriYltava
02.08.2013, 16.07
Onkohan pääkaupunkiseudun kivijalkaliikkeissä missään Lazerin tai LASin maantiekypäriä myynnissä? Itsellä ei ole tullut vastaan...
Oman Lazerini ostin Puhoksen Velo&Oxygenistä viime vuonna, kokeile sieltä.
Kiitos tuhannesti vinkeistä! Täytyy käydä yytsimässä nuo ja ainakin Velo&Oxygenissä näyttäisi verkkokaupassa olevan. Lisätietona muuten jos joku joskus miettii niin V&O:n verkkokauppa näyttää nimenomaan Puhoksen tilanteen, tämä selvisi kun hommasin kengänpäällisiä.
EDIT: Suomen Urheiluaitassa oli Belliä (ei tosin Cagea), Spessua ja Giroa.
Suunnittelin ensi kesäksi uuden maantiekypärän hommaamista. Kuontaloni on kalju joten olen tykännyt tuosta kypärän päällä olevasta kiristysmekanismista. Aikaisempi kypärä oli samaa mallia mitä pyörä erli Bianchi, joten se ei uudelle pyörälle kelpaa. Onko hyviä vinkkejä kypäristä, joissa on päällä kiristysmekanismi?
Toki takana kiristettävissä kypärissäkin on varmasti kunnollisia kypäriä, jotka eivät purista kalloa.
Privileged
05.10.2013, 19.32
Lazerin kypärissä on ainakin tuollainen kiristysmekanismi http://www.lazersport.com/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=1&Itemid=10&lang=en
Kiitos. No tuo bianchipotta on sitten ollut Lazeria. Täytyy katella sopivaa koko ja mallia.
Jaaha... Alkaa maantiepotta oleen eilinen (oisko toi limar 737 n. 6 v vanha).
Maastossa ajelen Giron Hexillä... Tuleeko herroille maantiekypärän osalta mieleen parempaa hintalaatusuhdetta kuin Giro Savant... Jota sais vielä mukavan ällönä hi-viz keltaisena.
Jalgratas
11.03.2014, 01.20
Tuleeko herroille maantiekypärän osalta mieleen parempaa hintalaatusuhdetta kuin Giro Savant... Jota sais vielä mukavan ällönä hi-viz keltaisena.
Mulla on Specialized Echelon (http://www.evanscycles.com/products/specialized/echelon-helmet-ec043573) neonkeltaisena, hyvännäköinen, erottuu liikenteessä. Evansin hinta ainakin pienempi kuin Savantilla, joten täyttänee speksit.
Sirkkusofia
11.03.2014, 09.04
Mulla on Specialized Echelon (http://www.evanscycles.com/products/specialized/echelon-helmet-ec043573) neonkeltaisena, hyvännäköinen, erottuu liikenteessä. Evansin hinta ainakin pienempi kuin Savantilla, joten täyttänee speksit.
Kuin myös! Räitsy väri erottuu kuulemma hyvin jopa paksussa räntäsateessa :) Ostin omani viime kesänä Hatuselta muistaakseni 90 eurolla ja tais tulla kolme paria PI sukkia kaupanpäälle:)
Kiitos aivan erinomaisesta vinkistä ton Spessun Echelon -kypärän suhteen. Menee nyt harkintaan noiden kahden välillä. Tosin Giron rocloc 5 säätö on tuossa mtb-potassa toiminut niin hyvin, että haluaisin ehkä samalla systeemillä maantiekypäränkin.
Espoolainen Jenkka voi käydä kokeilemassa Echelonia vaikka Sellon pyörässä. Mulla on ollut tuo potta käytössä kaksi kesää ja oikein tyytyväinen olen.
http://www.sellonpyora.fi/tuote/757
Uusi maantiekypärä olisi hankintalistalla.
Onko suosituksia kapeaan ja korkeaan päähän? Sovittamallahan se selviäisi, mutta ei täällä peräkylillä mitään ole tarjolla. Googlettamalla löytynyt suosituksia Lazerin muutamista malleista.
Onko suosituksia kapeaan ja korkeaan päähän? Sovittamallahan se selviäisi, mutta ei täällä peräkylillä mitään ole tarjolla. Googlettamalla löytynyt suosituksia Lazerin muutamista malleista.
Rudy project sterling. Omaan kuulaan oli ainakin hankala löytää sivuilta tarpeeksi tiukka kypärä. Sovittamaan ei tuotakaan päässyt, istuu kuitenkin hienosti. Suurin koko sterlingistä on 61cm, jossain mainitaan virheelisesti suurimmaksi 62cm. Bellin malleja kannattaa myös katsella.
Catlike saattaa sopia koska mukana toimitetaan kolmea kokoa sivupehmusteita joilla saa kypärää sovitettua kapeammalekin päälle ellei sitten pää ole todella kapea ja pitkä.
http://www.youtube.com/watch?v=pB7a8Ot2DfU
Niin tosiaan Catlike Whisper plus on tällä hetkellä käytössä, syvyys riittää M-koossa juuri ja juuri, mutta sivuilla silti tyhjää. L-koko olisi syvyyden osalta parempi, mutta pyörii jo lähes ympäri ;)
57-58cm on pään ympärysmitta riippuen mittauskohdasta, eli korkea, kapea ja pitkä pää.
Rudy Project sterling listalle vaihtoehdoiksi.
J_K:lle vielä tiedoksi, Rudystä riittää noilla mitoilla se pienempi kokoinen. Oman pään ympäryksen mittasin kulmakarvojen päältä ja takaraivon uloimmaista kohdasta. Oli jotain 60cm tai vähän päälle ja se suurempi koko sopi hyvin. Itsellä myöskin kapea, korkea ja ehkäpä vähän pitkulainen pään malli. Rudy istuu myös tarpeeksi alhaalla/syvällä.
http://www.all1sport.com/lampre-merida-2014-casco-kabuto-2
Olen katsellut telkkarista kevään klassikkokisoja ja tää uusi Casco Suomy gun wind on aika siisti.
Jos nykyinen Spessun Prevail pitäis laittaa vaihtoon niin tuollainen tekis mieli tilata. Spessuun olen ollut kyllä tosi tyytyväinen. Istuvuuteen, ulkonäköön, keveyteen ja tuuletukseen.
http://www.direttaciclismo.it/images/archivio/medium/2963_lampre-merida.jpg
kuovipolku
05.04.2015, 20.16
http://www.teamlampremerida.com/en/2015/01/nuovi-caschi-per-la-lampre-merida-suomy/
http://www.bikerumor.com/2015/01/23/moto-brand-suomy-diving-head-first-into-cycling-helmets/
Mikä näistä kannattaisi ostaa:
http://www.rosebikes.fi/tuote/giro-savant-road-helmet/aid:632107
http://www.rosebikes.fi/tuote/giro-atmos-ii-road-helmet/aid:785141
http://www.rosebikes.fi/tuote/giro-aeon-road-helmet/aid:631994
Ensimmäinen kypärä minkä ostan niin ei ole oikein tietoa eroista. Hinnalla ei niin väliä. Kunahan on tarpeeksi kevyt ja viileä että on mukava ajella pitkiä lenkkejä kesäkelillä.
Mikä näistä kannattaisi ostaa:
http://www.rosebikes.fi/tuote/giro-savant-road-helmet/aid:632107
http://www.rosebikes.fi/tuote/giro-atmos-ii-road-helmet/aid:785141
http://www.rosebikes.fi/tuote/giro-aeon-road-helmet/aid:631994
Ensimmäinen kypärä minkä ostan niin ei ole oikein tietoa eroista. Hinnalla ei niin väliä. Kunahan on tarpeeksi kevyt ja viileä että on mukava ajella pitkiä lenkkejä kesäkelillä.
Aeonin kanssa ei voi mennä vikaan, jos haluaa mahdollisimman kevyttä eikä hinta ole este.
Aeonin vaihtoehtona suosittelisin toisaalta lämpimästi Bellin Gagea, joka on lähes yhtä kevyt, mutta jotenkin paljon jämäkämmän oloinen kypärä. Aeonissa keventely on viety niin äärimmäisyyksiin, että remmejä ja klipsejä säätäessä saa koko ajan pelätä, että rikkoo jotain...
Mutta jos nyt ihan, ihan järkeviä puhutaan, niin Savant olisi luultavasti enemmän kuin riittävä ensimmäiseksi kypäräksi.
Aeonin listasin siksi kun sen tuuletusta kehuttiin arvosteluissa niin paljon. Onko noilla siten oikeasti kuinka suuri ero kesähelteellä?
Mitenkäs tuo Atmos II? Hintaa 50€ enemmän, mutta painaa myös rosen tietojen mukaan 30g enemmän.
Aeonin listasin siksi kun sen tuuletusta kehuttiin arvosteluissa niin paljon. Onko noilla siten oikeasti kuinka suuri ero kesähelteellä?
Mitenkäs tuo Atmos II? Hintaa 50€ enemmän, mutta painaa myös rosen tietojen mukaan 30g enemmän.
Umpinaiset aeromallit poislukien, en usko että yli sadan euron hintakategoriassa myytävät kypärät havaittavasti eroavat toisistaan tuulettuvuudeltaan. Reikiä täynnä olevat Catliken kypärät saattavat olla poikkeus, mutta itse en ole sellaista koskaan kokeillut.
Aeon hieno kypärä, mutta ei sitä "paremman tuuletuksen" takia kannata ostaa. En minä ainakaan huomaa tuulettuvuudessa mitään eroa esim. puolet halvempaan Bellin Sweepiin.
mukava ajella pitkiä lenkkejä kesäkelillä.
Valikoituivatko Girot vertailuun sen takia että tiedät niiden sopivan muotonsa puolesta omaan päähäsi, vai sen takia että Roselta näytti saavan uskottavan näköisiä kypäriä kohtuullisen edullisesti?
Ainakin omassa päässä, jossa on tukkaa tyypillisesti lyhyelti tai olemattomasti, olen todennut kypärän "tuulettuvuuden" olevan näissä Suomen helteissä ja lyhyissä mäissä täysin toissijainen ominaisuus. Paljon tärkeämpää on löytää omaan kaaliin hyvin istuva kypärämalli, jolloin se tuntuu melkein ominaisuuslistan pituudesta riippumatta mukavalta ja kevyeltä päässä.
Mikäli tulkkaan noiden Giron mallien ominaisuuslistoja oikein, Atmoksessa ja Aeonissa näyttää olevan sama kiinnitysjärjestelmä eli istuvuus lienee samanlainen tai ainakin säädettävissä samanlaiseksi. Hintaero tulee painoerosta. Savantissa kiinnitysjärjestelmä on ilmeisesti erilainen eli säätömahdollisuudet on todennäköisesti heikommat. Sovittamaan kannattaisi mennä jotta löytyy se omaan kaaliin sopiva. Tilaisin itse vasta sitten sokkona nettitarjouksesta jos kyseessä olisi sellainen valmistaja ja mahdollisesti vielä sellainen kiinnitysjärjestelmä jonka kokemuksen perusteella tiedän sopivaksi omaan käyttöön.
Mikäli tulkkaan noiden Giron mallien ominaisuuslistoja oikein, Atmoksessa ja Aeonissa näyttää olevan sama kiinnitysjärjestelmä eli istuvuus lienee samanlainen tai ainakin säädettävissä samanlaiseksi. Hintaero tulee painoerosta. Savantissa kiinnitysjärjestelmä on ilmeisesti erilainen eli säätömahdollisuudet on todennäköisesti heikommat.
Asia ei ole ihan noin suoraviivainen.
Aeonissa painoa on säästetty mm. siten, että kypäräpehmusteet ovat mahdollisimman niukkoja ja remmit kapeita. Silkkaa istuvuutta ja "mukavuutta" ajatellen Aeonissa on siis tehty pieniä kompromisesseja Giron Ionoksen ja Bellin Voltin kaltaisiin kypäriin nähden. Oman näkemykseni mukaan Aeonin mukavuus syntyy ensisijaisesti keveydestä eli siitä, että se tuntuu päässä lähes huomaamattomalta.
Savantin kiinnitysjärjestelmä ei ole välttämättä Atmosta/Aeonia huonompi, ainoastaan jossain määrin painavampi, jotta mallien välille saadaan hintaa selittäviä eroja.
Valikoituivatko Girot vertailuun sen takia että tiedät niiden sopivan muotonsa puolesta omaan päähäsi, vai sen takia että Roselta näytti saavan uskottavan näköisiä kypäriä kohtuullisen edullisesti?
Jotain Giroa kokeilin messuilla ja istuvuus oli ok. Limar 777 on toinen mitä olen kokeillut ja sen istuvuus oli myös ok. Uudempaa 778 mallia saa kesportista, mutta arvostelun mukaan painoa on pudotettu suojauksen kustannuksella.
Markku Silvenius
13.04.2015, 16.48
Aika samoilla linjoilla kuin Camo..Suomen koleudessa useimpien kypsien piisaa helteellä kuin helteellä. Talvikaudella voi kyllä kokea miten kivasti se viima huuhtoo päätä. Sit jos se kypsä on vähääkään nafti tai istuu kuin hanska säätövarojensa puolesta ja joutuu vetää oikein paksua pipoa päähän kun pää meinaa jäätyä......
Kävin kokeilemassa Giroja (Savant ja Farley) tänään uusiksi ja M koko oli löysimmällä asetuksella yhtä jämpti kun muistelinkin, mutta sitten aloin jauhamaan purukumia ja tunsin puristusta ohimoilla :| kokeilin L kokoja ja ne taas näytti liian isoilta. Jätetään Girot ostamatta. Ehdotuksia vähemmän kookkaista kypäristä 59cm päälle?
Eipä tullut uutta kypärää hankittua vielä vuosi sitten, mutta on Poc Octal Racaday hankittu kun tykkään tehdä turhia ostoksia.
Lueskelin positiivisista ominaisuuksista Poc Octalissa, pitäisi istua syvemmällä. No paras se tähän mennessä testaamista on ollut, mutta korkeus ei oikein vieläkään ole ihan sitä mitä haluaisin. M-koon ostin, L-koko menisi jo sitten aivan liian isoksi. Ei jää tyhjiä kohtia ja kypärä tukee tasaisesti ympäriinsä. Kyllä tuota käyttää ja paremmin istuu kuin Catlike, mutta josko sen sittenkin palauttaisi tai myisi.
Tutkin vaihtoehtoina noita jo ehdotettuja malleja, mutta ei ne miellyttäneet ulkonäöltään niinkuin ei kuskikaan. Hankala on löytää sopiva kun varmaan 1/3 päästä on silmien yläpuolella.
TetedeCourse
14.04.2015, 20.32
Uudella Giron Synthe (http://www.giro.com/eu_en/synthe.html/) -kypärällä oon ajellut nyt parisen vkoa. Mulla on sen muotoinen pää, ettei oikein minkään muun valmistajan kypärät käy.
Arvokashan tuo on, mutta erinomaisen hyvä - paras mikä mulla on koskaan ollut (aikaisemmin ollut mm. Giron Monza, Ionos, Prolight)
Oatmeal Stout
15.04.2015, 11.12
Catliken Mixino ja siinä tarvittaessa Aero Shell VD 2.0 on oikein kätevä systeemi, tosin saattaa olla ropiseva kuori myös vesisateessa, rakeet testattuna.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.