Näytä tavallinen näkymä : Pyörän huolto ja perustyökalut?
Terve,
mitkä työkalut kuuluvat pyöräharrastajan (kattavaan) perusvalikoimaan? Eli jos teillä olisi tilaisuus kasata nollatilanteesta kunnon setti laatumerkeistä, niin mitä hankkisitte?
Mulla on siis tällä hetkellä hävettävän ankea lajitelma epämääräisiä kaluja, mutta tilaisuus hankkia työpaikaltani mm. willen, bahcon ja weran käsityökaluja asialliseen hintaan. Näin säästyneillä euroilla täydentäisin sitten settiä Park Toolsin tmv. juuri pyörille tarkoitetuilla erikoistyökaluilla.
Huolto-oppaaksi ajattelin Zinn and the Art of Mountain Bike Maintenancea (http://www.amazon.co.uk/Zinn-Art-Mountain-Bike-Maintenance/dp/193138259X).
Kaikenlaiset vinkit kerrostaloasumisen ja säännöllisen huoltotarpeen mukanaan tuomiin haasteisiin ovat myös tervetulleita - säilytystilat ovat rajalliset, ja nekin oikeastaan jo täynnä fillareita - kaksiossa kaksi fillaristia maasto-ja muine pyörineen :D Pyörien lukumäärän johdosta liikkeessä huollattaminen alkaa olla taloudellinen rasite, jota nyt teeseitse-hengessä yritetään vähentää.
Millainen on toimiva, pieneen tilaan pakattava huoltopiste?
Kiitos ja anteeksi n00biuteni.
Työkalulainaamotopikista löytykin jotain vinkkejä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=36661
Lisävinkkejä voisi kaivaa esim. seuraavista ketjuista:
Pyöräpaja, rakentelupaikka, pyöräateljee... mallia tarjolla?
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37504
Fillarin säilytys asunnossa
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=28547
Sitten työkaluihin ideoita voisi tietty etsiä Park Toolin seteistä, ja korvata ei niin oleelliset halvemman merkkisillä työkaluilla:
Park Tool Professional Tool Kit - PK63
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17714
Park Tool Advanced Mechanic Tool Kit
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17700
Omakohtaisesti luulisin, että pyörän korjausteline vähentäisi eniten kiroilun määrää. Vinkkejä siihen:
Polkupyörän korjausteline -ketjusta
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=32558
Kare_Eskola
10.02.2010, 20.34
Otollisin kiroilun vähenemisen ja rahan kulumisen suhde on Bilteman pyöränkorjaustelineessä. Onhan se kuraa mutta silti.
Ripustin vanhan vaijerilukon leuanvetotankoon ja pyörän siihen kiinni satulatolpasta. Etukiekon tuin puristimella tuoliin. Oikein hyvä ja säädeltävä pyöränsäätöteline.
mutanaama
10.02.2010, 21.17
Hi5bikesiltä jäi parkin PC09 matkaan eilen. 15kg maasturi kiinnitettynä satulaputkesta tuntuu oikeen hyvältä ja tukevalta.
Ehdottomasti hyvä hinta/laatusuhde.
Ja Onhan se nyt herranen aika sentään ParkTool, eikä mikään Biltsu/Clasohlsson/motonet/polkupyörätukkuviritys.:D
Epäilyksen Lohi
25.02.2011, 22.03
Lainataan vanhaa aihetta. Ajattelin ostaa hiukan parempilaatuisia työkaluja pakkiin kuluneiden tilalle ja samalla tarkistaa muutenkin mitä jo löytyy ja mitä puuttuu. Suurin osa perustyökaluista löytyy perustyökalukaupoista, mutta pyöräilyyn suunnitellut erikoistyökalut saa tietenkin hankkia pyöräliikkeistä tai intternjetistä.
Siis se kysymys: onko Park Toolilla eurooppalaista vastinetta? Yleensä pyrin ostamaan ensisijaisesti suomalaista, pohjoismaalaista tai eurooppalaista, mutta en ole törmännyt laadukkaaseen eurooppalaiseen pyörätyökalumerkkiin. Joko olen sokea, ei ole sattunut kohdalle tai sitten kyseiset brändit eivät mainosta itseään.
usko juntunen
25.02.2011, 22.41
Ranskalaisia kaluja: http://www.helkamavelox.fi/tarvikkeet/TYOKALUT_JA_MITTARIT/
Epäilyksen Lohi
26.02.2011, 00.16
Ranskalaisia kaluja: http://www.helkamavelox.fi/tarvikkeet/TYOKALUT_JA_MITTARIT/
Kiitos. Tutustun näihin.
Vaikuttaa mielenkiintoisilta ja laadukkailta, mutta mistään ei tunnin googlettamisen jälkeen löydy ostopaikkaa.
Terve
Kaikenlaiset vinkit kerrostaloasumisen ja säännöllisen huoltotarpeen mukanaan tuomiin haasteisiin ovat myös tervetulleita - säilytystilat ovat rajalliset, ja nekin oikeastaan jo täynnä fillareita - kaksiossa kaksi fillaristia maasto-ja muine pyörineen :D Pyörien lukumäärän johdosta liikkeessä huollattaminen alkaa olla taloudellinen rasite, jota nyt teeseitse-hengessä yritetään vähentää.
Ehdoton perustyökalu on akkukäyttöinen pesuri. Ei tarvi leikkiä millään ämpäreillä, ja saa otettua autoon jos käy ajelemassa pidemmällä.
http://www.mobiwasher.co.uk/shop/product/v17/
http://vimeo.com/15803506
usko juntunen
26.02.2011, 13.44
Kiitos. Tutustun näihin.
Vaikuttaa mielenkiintoisilta ja laadukkailta, mutta mistään ei tunnin googlettamisen jälkeen löydy ostopaikkaa.
Helkaman sivuilla oli tällainen haku. Kirjoita hakukenttään Vantaa. PP-tukku ja Elmo Sport ainakin. Pitäneekö paikkansa, vai löytyykö vai ko. merkin pyöriä?
http://www.helkamavelox.fi/JALLEENMYYJAT/JALLEENMYYJAT/
e: Ei ainakaan PP-tukun valikoimista löydy.
Ehdoton perustyökalu on akkukäyttöinen pesuri. Ei tarvi leikkiä millään ämpäreillä, ja saa otettua autoon jos käy ajelemassa pidemmällä.
http://www.mobiwasher.co.uk/shop/product/v17/
http://vimeo.com/15803506
Bilteman (Hong Kongin, Tarjoustalon, Halpa-Hallin, jne.) puutarharuisku on paljon halvempi ja ajaa saman asian. Jos painetta on oikeasti noin vähän, että sillä pesee jalkansa, niin en näe mitään syytä miksei 20 euron paineruisku ajaisi samaa asiaa.
Erikoisempia työkaluja on tarvinnut seuraavia
-Huoltoteline
-keskiöön sopiva avaustyökalu (riippuu mitä keskiöitä on, ulosvetimet jos ISIS keskiöitä löytyy)
-ketjun kuluneisuus mitta
-napojen aukaisuun tarvittavat kapeat lenkkiavaimet
-ketjunkatkaisin
-pinna-avain
-Ketjupiiska ja rataspakka-avain
Siinä mitä äkkisiltään tuli mieleen, saattaa olla muitakin, muutoin ihan normaali autotalli varustus
Itselläni on Parktool PCS9 huoltoteline on (riittävän) tukeva ja helposti säädettävä, korkeuden säätöön ei ole pikasäätöä, mutta en ole kertaakaan tarvinnut sitä säätää. Omassa telineessäni pituusakselin säätö on sellainen, että se jumahtaa aika tiukkaan kiinni ja vaati jonkin jatkovarren että naksahtaa auki. Ei ihan hirveästi viitsisi fillarin rungolla vääntää auki.. Pistin vaseliinia kaikkiin liukuosiin, mutta ei auttanut. Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Tätä ominaisuutta lukuunottamatta siitä ei huonoa sanottavaa, hintakin on kohdillaan, kun gynteriltä saa alle 100€.
...
Itselläni on Parktool PCS9 huoltoteline on (riittävän) tukeva ja helposti säädettävä, korkeuden säätöön ei ole pikasäätöä, mutta en ole kertaakaan tarvinnut sitä säätää. Omassa telineessäni pituusakselin säätö on sellainen, että se jumahtaa aika tiukkaan kiinni ja vaati jonkin jatkovarren että naksahtaa auki. Ei ihan hirveästi viitsisi fillarin rungolla vääntää auki.. Pistin vaseliinia kaikkiin liukuosiin, mutta ei auttanut. Onko muilla vastaavaa ongelmaa? Tätä ominaisuutta lukuunottamatta siitä ei huonoa sanottavaa, hintakin on kohdillaan, kun gynteriltä saa alle 100€.
Ihan sama. Tosin mullon vaan teräsrunkoja ja olen niillä telineen leukoja kääntänyt.
Oma kokemus on että Biltsusta en työkaluja enää osta. Park Toolit maksaa, mutta huutavat hintansa. Mukavampi värkätä & säätää jos työkalut toimivat kuten niiden kuuluu.
Kiitos. Tutustun näihin.
Vaikuttaa mielenkiintoisilta ja laadukkailta, mutta mistään ei tunnin googlettamisen jälkeen löydy ostopaikkaa.
Kaikista Helkama-polkupyöriä jälleenmyyvistä liikkeistä löytyy Helkama-varaosa- ja tarvikeluettelo josta löytyvät myös VAR-työkalut. Joissain liikkeissä voi tuotteita olla myös hyllyssä, mutta ainakin tilaamalla niitä saa tosiaan kaikille Helkama-jälleenmyyjille.
maalinni
28.02.2011, 13.08
Bilteman työkalut on aika kammottavia. Poljinavaimella vaihtoi kolmet polkimet, kunnes leuat oli kuin pacmanilla. Kunnon työkaluilla ei tosiaan hajota pyörää, vaan korjaa sen.
Onko kukaan ostanut halpa-hallin huoltotelinettä 39,90e?
En tiedä onko ihan oikean otsikon alla, mutta laitetaan kuitenkin. Elikkäs minkälaista salvaa kannattaa ketjuihin laittaa? Kun noita ketjuöljyjäkin on niin monia erilaisia ja jotkut on semmoisia, mitkä kerää sontaa itseensä muita enemmän ja tämähän ei ole hyvä juttu. Voi antaa jotain suosituksia ja pitäis suomenmaasta löytyä.
Ja minkälaisilla litkuilla olette pyöriänne pesseet?
Edit: Olihan tähänkin säie valmiiksi. Thänks Jani73
Löytyhän sieltä tuollainen säie ketjujen voitelusta. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=13350)
Käytän White Lightning Clean Ride vahaa (http://www.aerotechdesigns.com/whitelightninglube.htm) joka ei kerää mitään hiekkaa itseensä, eikä likaa niin herkästi kuin öljyt.
(http://www.aerotechdesigns.com/whitelightninglube.htm)
snowfake
10.04.2011, 23.04
Tärkein työkalu varsinkin jos löytyy yksikin sinkula:
http://www.hi5bikes.fi/images/ss15.jpg
Saa ainakin ne asennuskaljat auki, ja niitähän fillaria säätäessä kuluu.
Villimies
30.06.2011, 02.33
Total bike repair & maintenance. Tuommoisen ostin Australiasta 17,95 AUD, lehden alkuperämaa on UK.
202 sivua+DVD tietoa huollosta ja "tipsejä". Tämä on nykyaikasempi opas mitä aikaisempia pyöränhuolto kirjoja oon selaillu. Löytyy ehkä suomestakin lehtihyllyiltä.
(jostain syystä en kuvaa saanu näkyviin)
http://http://www.google.com.au/imgres?imgurl=http://imgs.zinio.com/magimages/500407303/2010/416120478_370.jpg&imgrefurl=http://magazinegroupdigital.zinio.com/browse/publications/index.jsp%3FproductId%3D500407303&usg=__2IyqCkGENAE2l4IOhT77Ux1-FDc=&h=484&w=370&sz=129&hl=en&start=0&zoom=1&tbnid=xT6O6_9m5otTOM:&tbnh=145&tbnw=111&ei=Z6ULTratF6zzmAWLifWeAQ&prev=/search%3Fq%3Dtotal%2Bbike%2Brepair%2B%2526%2Bmaint enance%26um%3D1%26hl%3Den%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official%26biw%3 D1280%26bih%3D658%26tbm%3Disch&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=127&vpy=111&dur=721&hovh=257&hovw=196&tx=86&ty=139&page=1&ndsp=22&ved=1t:429,r:0,s:0&biw=1280&bih=658
Millainen kuusiokolosetti kannattaa hankkia? Tekeekö noilla "monitoimilinkkari"-tyyppisillä mitään, vai kannattaako hankkia vain perinteinen "avainnippu"-tyyppinen, jollaista olen aiemmin käyttänytkin?
Millainen kuusiokolosetti kannattaa hankkia? Tekeekö noilla "monitoimilinkkari"-tyyppisillä mitään, vai kannattaako hankkia vain perinteinen "avainnippu"-tyyppinen, jollaista olen aiemmin käyttänytkin?
Jos ostaa riittävän tukevan "monitoimilinkkari" -tyyppisen, niin sillä voi ainakin maantiepyörään tehdä melkein kaiken. Pyöräkaupassa/huollossa käyttävät Park Toolin kuusiokoloavain/minityökalua, koska se kestää käyttöä. Avainnippu-tyyppisessä ei tunnu kestävän osa avaimista siinä nipussa ja siitä ihan pienimmästä sain kulmat pyöristettyä, niin jouduin hakemaan työkalukaupasta kunnollisen tilalle.
Suosittelen tuon tyyppisiä kuusikokoloja, joissa on avaimen toinen pää pidemmällä varrella ja toinen lyhyemmällä:
http://www.bbbparts.com/proinfo3.php?N=HEXT&BC=BTL-45&SC=Workshop%20Tools%20&LC=EN&Y=2011
Niitä saa monen merkkisinä.
Millainen kuusiokolosetti kannattaa hankkia? Tekeekö noilla "monitoimilinkkari"-tyyppisillä mitään, vai kannattaako hankkia vain perinteinen "avainnippu"-tyyppinen, jollaista olen aiemmin käyttänytkin?
Minulla on ollut käytössä bilteman halpa&hyvä (onko tämä edes mahdollista?) kuusiokolosarja, joka löytyy tuotenumerolla 10997. Kaikki oleellisimmat koot samassa ja erittäin kompakti paketti sekä avainten pidike toimii vielä itsessään vääntimenäkin mikäli tarvetta on.
Ohiampuja
06.07.2011, 15.29
Tuossa alla on viestini liki samasta aiheesta vuodelta 2009.
Minulla on Curverin muovipakissa pääasiassa Bahcon työkaluja, 6-kolot, Torxit, sivarit, tongit, kiintolenkkiavaimia, pari jakaria ja ruuvaria. Mitäs vielä, muutama hylsyavain takanavan yms kiristämiseen momenttiavaimella. Työkalujen lisäksi olen kasannut pakkiin myös varaosia; ketjulukkoja, vaihtajan korvakkeita, vaijereita, jarrupaloja, parit sisurit, nippusiteitä, vaseliinia, ketjuöljyä, ruuveja, prikkoja.
Niin onhan vielä iskaripumppu, ketjutyökalu, rulla- ja työntömitta, pieniä viiloja... Onhan tuon pakin sisältöä hierottu nyt noin 15 vuotta. :)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37452&highlight=bahcon
"Aika monet ns. erikoistyökalut on turhia. Hyvät, laadukkaat perustyökalut on mielestäni parempi vaihtoehto. Bahcon tai Stahlwillen työkalut on laadukkaita ja niillä korjailee kaikki muutkin vempeleet mitä kotoa löytyy.
Varsinaisia polkupyörän erikoistyökaluja minulla ei taida olla kuin keskiön, takapakan ja kampien irroitukseen, ja nekin aina mikäli mahdollista 1/2" päällä momenttiavainta varten. Niin, nippeliavaimet tietysti noiden lisäksi...
http://www.bike24.com/images/products/p0211582.jpg
Eli tuollaisen keskiöavaimen korvaan ennemmin tällä..."
http://www.bike24.com/images/products/p026835.jpg
dirtyrider
06.07.2011, 15.48
Millainen kuusiokolosetti kannattaa hankkia? Tekeekö noilla "monitoimilinkkari"-tyyppisillä mitään, vai kannattaako hankkia vain perinteinen "avainnippu"-tyyppinen, jollaista olen aiemmin käyttänytkin?
Tällä on pärjännyt niin kotona huoltopukin ääressä ja lenkillä repusta kaivettuna.
http://www.parktool.com/product/fold-up-hex-wrench-set-aws-10
Pakissa lisäksi erillinen avain kammen pultteja varten ja hienosäätöön Syntacen 2-20 Nm momenttiavain.
akottila
28.10.2012, 14.00
Onko hyviä suosituksia kevyistä huoltotelineistä? Ei perinteisä pihdeillä olevia vaan jotain kevyempiä, kuten topeak flashstand
http://www.woolyswheels.com/shopping/product_info.php?cPath=30&products_id=835
Jake_Kona
30.10.2012, 18.09
Nyt sain rosen työkalupakin hypisteltäväksi. Tosi laadukkaan tuntuisia työkaluja kun koko setti maksoi vain 109egeä.
Xtreme niminen.
Onko kellään kokemusta tuosta työkalusarjasta, että tekeekö tuolla mitään ja pärjäääkö normi huolloissa? Tarvisko tuohon jotakin pientä lisäksi. Kiitos vastauksista etukäteen =)
http://www.motonet.fi/fi/tuote/383843/Super-B-Classic-Tyokalusarja-25-osainen
Ei ihan tarkalleen tuosta, mutta ei huonolta näytä. Omani on heikompi ja silläkin pärjää. Vähän huvittaa tuo valtavan kokoinen ohjauslaakeriavain omassanikin, se on harvoin tarpeen nykyään. Puuttuu HT2-avain, sellaisen olen lisäksi hankkinut ja sitä suosittelen tuohonkin.
Tämä: http://www.motonet.fi/fi/tuote/383840/Super-B-Classic-Keskiotyokalu-Varrella
En ole hipelöinyt tuota sarjaa mutta toi pinna-avain näyttää siltä että se kannattaa heivata mäkeen. Tilalle vaikka Park Tool tai jotain muuta katu-uskottavaa.
Biltsusta haetaan sellaista kamaa jolle myönnetään 10v takuu.
Kuusiokoloavaimia hommaat 4mm, 5mm ja 6mm niin on tärkeimmät tuplana ja ne kulkee mukana samassa paikkassa missä paikkauskamatkin.
edit: Ai niin, tossa sarjassa on oikean väriset rengasmuovit ainakin maastokuskille. Jos olet joskus etsinyt mustaa rengasmuovia mustikkapuskista ymmärrät miksi.
sledgehammer
22.05.2015, 01.00
http://tuotteet.etra.fi/tuotekuvat/21829684/wera-950-pks9sm-kuusikoloavainsarja-15-10mm.jpg
Liian paljon ei voi korostaa laadukkaiden kuusiokoloavaimien käyttömukavuutta. Niissä on julmia eroja ja ne "kalliitkaan" eivät nyt kovin paljoa maksa. Mä ostin tämmöset baukkarista, ja isompia kestää vääntää vaikka metrin jatkolla (ei sillä, että fillaripuuhissa tarttis). Lisäksi avaimen profiili on sellainen, ettei mene kulmat pyöreäksi ihan helposti. Paras satsaus pyörän huoltoon heti kunnollisen korjaustelineen jälkeen.
^komppaan Sledgeä. Vaikka muuten haluaisi ostaa halpista, niin kuusikoloavaimissa ei kannata säästää.
Ohiampuja
22.05.2015, 10.24
^komppaan Sledgeä. Vaikka muuten haluaisi ostaa halpista, niin kuusikoloavaimissa ei kannata säästää.
Ja ne kannattaa terottaa silloin tällöin. Se eka milli-pari siitä avaimen päästä pyöristyy aika helposti. Ja muutenkin olen hionut omat avaimet päästä ihan suoraksi, eli niissä ei ole mitään viistettä. Hiukan huolellisemmin ne pitää asettaa paikalleen, mutta minusta purevat paremmin kiinni varsinkin kannaltaan madallettuihin ruuveihin.
Laimataanpa ketjua noob-kyssärille kun en keksinyt parempaakaan...milläs työkalulla tuollaisen keskiön saa irti? Saattaako löytyä kivijalasta, klasulta ym.?
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/25/10a4d5f2f8b61ae80521a8c23369dcc1.jpg
Mulla on tällainen hankittuna http://www.rosebikes.fi/tuote/rose-all2gether-tool-box/aid:711694 jolla luulin pärjäävän aika pitkälle mutta ei tuohon mikään työkalu tunnu sopivan
Onko molemmilla puolilla samanlainen lukintarengas?
Vasara ja tamppi kun/jos ei sopivampaa ole. Toiselta puolen oikeankätinen, toiselta vääränkätinen kierre. Muhviin sopinee kasettikeskiö ja siten myös HT2, jos keskiölaakerille ei laakerin putsaus ja säätö riitä. Tosin en tunne kuvan keskiötä ollenkaan.
Toihan voi myös olla ihan pölysuoja tms. joka lähtis pois ihan meisselillä raottamalla. Alla varmaan normi kasettikeskiö.
Ahaa, kiitoksia vinkistä. Täytyypä kokeilla tuota kun illalla pääsen kotiin. Suhteellisen tiukasti se kyllä vaikutti olevan kiinni, toinen puoli oli mielestäni joo samanlainen (hieman enemmän rapaa vain päällä)
Jjjoo...nyt kun vähän tutkii niin toi ulkoreuna on jotain haurastuvaa kumia. Murtuu siis alta kun sitä koittaa joko ruuvimeisselillä raottaa tai saada pyörimään vasaralla ja tylpällä päällä...ei kyllä osoita mitään merkkejä että lähtisi irti. Laitetaan nyt tämä suttuinen kuva vielä tähän missä sieltä roskan ja kumin alta alkaa metalli pilkottaa, jos vaikka harjaantuneet silmät siitä jotain näkis...
http://images.tapatalk-cdn.com/15/05/26/4fe79fc69003b45e71c3bc5b9078f18b.jpg
Rikonkohan mä kohta jotain peruuttamatonta jos koitan tota kumiläpyskää vielä ruuvarilla taltata irti? Muita hyviä ideoita? Ehkä pitäis vaan luovuttaa, koittaa rasvata tuota ja tyytyä vaihtamaan ne rattaat ja kammet joiden takia tähän irrotusproggikseen lähin...
Vieläkin niin paljon muraa ettei tuosta oikein selvää saa. Lonksuuko keskiölaakeri paljonkin? Voi tuolta paljastua vielä normaali kasettikeskiökin ja jos ei kovin väljä voi sillä ajaa vaikka kumiläpyskät puuttuvatkin, useimmin puuttuvat uudestakin. Ei kannata purkaa enempää, jos keskiö on toimiva, siis ei ole paljon väljä akselista tai kammista tunnustelemalla.
arctic biker
26.05.2015, 21.10
Kuvahan on kohtuu hyvä mutta varsin typeränä pidän ettei ole kohdetta pesty. Vitut. Ja sitten sieltä vetopuolelta myös sen minkä saa ois hyvä.
Toisaalta jos kysyjä on sillä tasolla ettei ees mieleenkäy jotta pientä puhdistusta vois tehdä niin annampa mahdollisen apuni jättää kuran alle.
Aiemminkin olen sanonut, mutta sanon uudelleen. Välillä kannattaisi olla hiljaa ennemmin, kuin antamassa vääriä neuvoja. Nyt keskiö on jo pilalla eikä sitä varmastikaan saa irti millään. Alunperin olisi lähtenyt irti tällä: http://www.starbike.com/p/Park-Tool-Bottom-Bracket-Cassette-Tool-Campagnolo-2077-en
Pese nyt herranen aika sitä sen verran että näät mitä siellä oikeesti on. Toi on melko varmasti kierteellä ja sä olet sen nyt pistänyt paskaksi joten uudet on hankittava.
Mjoo ihan ansaittua vittuilua tuosta kurasta, enpä oikein tiiä miksi ees laitoin tuon toisen kuvan kun ensimmäisessä oli jopa se kurattomampi puoli. ..eikä oo eka kerta kun meen perse edellä puuhun näissä jutuissa. Mutta kiitoksia kuitenkin kaikille neuvojille. Mä meinasin muutenkin alkaa sekoamaan kun oon lueskellu näistä keskiöstandardeista ja niiden eri nimityksistä ja kuvitellut tuon olevan britti (pyörä on 7v vanha saksalainen hybridi) ja sitten olin mittaavinani keskiömuhviksi 70mm... Ehkä nyt jätän tuon keskiön paikoilleen ja hankin vain kammet ja koitan sitten seuraavan rempan yhteydessä että menikö tuo pilalle vai ei
lapingultah
26.05.2015, 23.35
Lainaan välissä ketjua kun alue ja otsikko sopii hyvin, ja kysymyskin on niin yksinkertainen että kuinka saan tällaisen jarrukahvan (Tektro RL340) tuon "lukituksen" irti? Kuva linkin taakse kun on kokoa jonkin verran: http://i.imgur.com/3DNMULh.jpg
Jos lukituksella meinaat kahvan irroitusta niin ensin vaijeri irti jolloin kuusiokolo mahtuu sisään.
lapingultah
27.05.2015, 00.14
Jos lukituksella meinaat kahvan irroitusta niin ensin vaijeri irti jolloin kuusiokolo mahtuu sisään.
Mmm-kay. Vaijeri on paksun "lukkopään" lisäksi kiinni myös toiselta puolelta jollakin paksummalla palalla (millä lie, näkyy juuri ja juuri tarkentumattomana tuossa kuvassa), se ei tahdo lähteä edestä pois.
Jos vaijerin irroitus ei luonnistu niin löysäät vaijeria ja pallopäinen kuusiokolo mahtuu tuosta välistä sisään kun taivuttaa vaijeria vähän edestä.
ja sitten olin mittaavinani keskiömuhviksi 70mm...
Jos keskiömuhvi on 70mm ja siihen käy Campan työkalu niin siinä on italialaiset kierteet eli oikeakätiset jengat molemmilla puolilla.
arctic biker
27.05.2015, 22.22
http://tuotteet.etra.fi/tuotekuvat/21829684/wera-950-pks9sm-kuusikoloavainsarja-15-10mm.jpg
Liian paljon ei voi korostaa laadukkaiden kuusiokoloavaimien käyttömukavuutta. Niissä on julmia eroja ja ne "kalliitkaan" eivät nyt kovin paljoa maksa. Mä ostin tämmöset baukkarista, ja isompia kestää vääntää vaikka metrin jatkolla (ei sillä, että fillaripuuhissa tarttis). Lisäksi avaimen profiili on sellainen, ettei mene kulmat pyöreäksi ihan helposti. Paras satsaus pyörän huoltoon heti kunnollisen korjaustelineen jälkeen.
Pieni eriävä käsitys, tähän kuusiokoloavaimen pallopäähän. Minun järkeni mukaan tolla ei väännetä mitään kiinni mihinkään momenttiin. Toisaalta melkein kaikki pyörien kuuskolopultit on vakiotavaraa, noita löytyy, toki laatueroja piisaa.
Omat top5 huoltovermettä videolla: youtu.be/CYNoxVqptjc (https://t.co/cIKb7750Up)
Lainataas tätä ketjua...
Eli pyörähuollot olisi tarkoitus tehdä jatkossa itse. Tämmöistä settiä ajattelin, ruuvareita yms.löytyy ennestään.
Park Toolin romppeita kaikki:
FR-5H takapakan irroitustyökalu
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/park-tool-fr-5h-cassette-lockring-tool-with-hand/rp-prod144473
PCS-9 teline
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/park-tool-home-mechanic-repair-stand-pcs9/rp-prod5787
CT-5 ketjunkatkaisin
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/park-tool-mini-brute-chain-tool-ct-5/rp-prod7843
PW-5 poljinavain
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/park-tool-home-mechanic-pedal-wrench-pw5/rp-prod12332
DCW-1/2/3/4 kartioavaimet
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/park-tool-double-ended-cone-wrench-dcw/rp-prod106845
CC3.2 ketjumitta
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/park-tool-chain-wear-indicator-cc3-2/rp-prod5784
SR18 ketjupiiska
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/park-tool-sprocket-remover-chain-whip-sr18/rp-prod149824
AWS10 kuusiokolosetti
http://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/park-tool-folding-allen-key-set-aws10/rp-prod109310
Keskiön huollot mennään varmaan tapauskohtaisesti ja sitä varten työkaluja lainaamalla mutta oisko tuossa muihin hommiin riittävästi? Pyörinä pari sinkulaa, Shimpan XT sarjalla oleva GG ja kohta myös fatbike.
Kiitokset etukäteen kommenteista!
Ohiampuja
23.02.2018, 13.10
Eli pyörähuollot olisi tarkoitus tehdä jatkossa itse. Tämmöistä settiä ajattelin, ruuvareita yms.löytyy ennestään.
Ne hyvät perustyökalut on aika tärkeä. Sivuleikkurit, viilat, erilaisia pihtejä, torx-avaimet, kiintoavaimet, hylsysarja, työntömitta yms mitä niitä nyt onkaan.
Nuo erikoistyökalut on monesti vaan erikoishylsyjä joita käännetään tavallisella 1/2" varrella.
Mutta millä sun pyörissä on jarrulevyt kiinni, niihin voi tarvita keskiötyökalua. Ja tarvitko pinna-avaimia kiekkojen huoltoon?
Ne hyvät perustyökalut on aika tärkeä. Sivuleikkurit, viilat, erilaisia pihtejä, torx-avaimet, kiintoavaimet, hylsysarja, työntömitta yms mitä niitä nyt onkaan.
Nuo erikoistyökalut on monesti vaan erikoishylsyjä joita käännetään tavallisella 1/2" varrella.
Mutta millä sun pyörissä on jarrulevyt kiinni, niihin voi tarvita keskiötyökalua. Ja tarvitko pinna-avaimia kiekkojen huoltoon?
Pinna-avain tuosta puuttuikin, hyvä huomio. Voi olla että rihtauksen jätän ammattilaisille, pitäisikö tuo pinna-avain silti olla jotta voi löysiä ottaa tarvittaessa itse pois vai vaatiiko aina rihtauspukin+itse rihtauksen?
Myös asiallinen räikkäsarja täytyy hankkia.
Jarrulevyt ovat samaa Shimanon XT osasarjaa, oliko niiden irroitukseen vielä joku oma juttunsa? Shimanon Ice Tech Centerlock levyt kyseessä.
Huoleton
23.02.2018, 14.46
Centerlock levyt irtoaa joko kasettityökalulla tai keskiötyökalulla. Ainakin etukiekossa on yleensä keskiötyökalulla se mutteri ja takana voi olla se toinen kun akseli on pienempi.
Siis joku ton tyylinen http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/park-tool-bottom-bracket-tool-hollowtech-ii/rp-prod4062
Itsellä on hylsyversio motonetistä.
Huoleton
23.02.2018, 15.02
Itsellä ehkä eniten käytetty työkalu kuusiokolojen jälkeen on vaijerinkatkaisupihdit http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/park-tool-cable-cutters-cn10/rp-prod7202
Saman tien kannattaa hommata vaijereita ja kuorta ainakin vaihteisiin. Jos on hydraulijarrut niin ilmaussetti tulee heti ton jälkeen sitten.
Jonkunlaisia tonkeja tai pihtejä on hyvä olla myös. Vähintään ketjun pikalenkki pitää saada auki ja nippusiteen päät katkottua siististi.
PH-2 ruuvari on kans hyvä kun monet vaihtajat vaatii sitä.
Kuusiokolot olis hyvä mennä 10mm asti. 8mm tarvitaan jo vaikka shimanon polkimiin. Semmoset irtoversiot on parempia kun tollanen jossa kaikki aina samassa paketissa jos enemmän puuhailee. Poljinavainta tarvii aika harvoin jos ei ole jotkut tosi basic polkimet tai garmin vector 3. Sillonkin varmaan 15mm kiintoavain toimii yhtä hyvin.
Centerlock levyt irtoaa joko kasettityökalulla tai keskiötyökalulla. Ainakin etukiekossa on yleensä keskiötyökalulla se mutteri ja takana voi olla se toinen kun akseli on pienempi.
Siis joku ton tyylinen http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/park-tool-bottom-bracket-tool-hollowtech-ii/rp-prod4062
Itsellä on hylsyversio motonetistä.
Ok, hyvä tietää, tattis!
Itsellä ehkä eniten käytetty työkalu kuusiokolojen jälkeen on vaijerinkatkaisupihdit http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/park-tool-cable-cutters-cn10/rp-prod7202
Saman tien kannattaa hommata vaijereita ja kuorta ainakin vaihteisiin. Jos on hydraulijarrut niin ilmaussetti tulee heti ton jälkeen sitten.
Jonkunlaisia tonkeja tai pihtejä on hyvä olla myös. Vähintään ketjun pikalenkki pitää saada auki ja nippusiteen päät katkottua siististi.
PH-2 ruuvari on kans hyvä kun monet vaihtajat vaatii sitä.
Kuusiokolot olis hyvä mennä 10mm asti. 8mm tarvitaan jo vaikka shimanon polkimiin. Semmoset irtoversiot on parempia kun tollanen jossa kaikki aina samassa paketissa jos enemmän puuhailee. Poljinavainta tarvii aika harvoin jos ei ole jotkut tosi basic polkimet tai garmin vector 3. Sillonkin varmaan 15mm kiintoavain toimii yhtä hyvin.
No joo, vähän mietin että ehkä kuitenkin kuusiokolosetti pidemmillä varsilla olisi parempi asennushommiin. Täytyy nuo pihdit lisätä vielä listalle👍🏼
Itsellä ehkä eniten käytetty työkalu kuusiokolojen jälkeen on vaijerinkatkaisupihdit http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/park-tool-cable-cutters-cn10/rp-prod7202
Saman tien kannattaa hommata vaijereita ja kuorta ainakin vaihteisiin. Jos on hydraulijarrut niin ilmaussetti tulee heti ton jälkeen sitten.
Jonkunlaisia tonkeja tai pihtejä on hyvä olla myös. Vähintään ketjun pikalenkki pitää saada auki ja nippusiteen päät katkottua siististi.
PH-2 ruuvari on kans hyvä kun monet vaihtajat vaatii sitä.
Kuusiokolot olis hyvä mennä 10mm asti. 8mm tarvitaan jo vaikka shimanon polkimiin. Semmoset irtoversiot on parempia kun tollanen jossa kaikki aina samassa paketissa jos enemmän puuhailee. Poljinavainta tarvii aika harvoin jos ei ole jotkut tosi basic polkimet tai garmin vector 3. Sillonkin varmaan 15mm kiintoavain toimii yhtä hyvin.
Vaijerin katkaisuun toimivat normaalit (hyvälaatuiset) sivuleikkurit omalla kokemuksella aivan hyvin. Mutta sitä vaijeria ei "puristella" poikki vaan otetaan vasara tai moska, jolla kilautetaan siihen sivuleikkuriin. Vaijeri katkeaa eleettömästi ja siististi kerralla.
Vaijerin katkaisuun toimivat normaalit (hyvälaatuiset) sivuleikkurit omalla kokemuksella aivan hyvin. Mutta sitä vaijeria ei "puristella" poikki vaan otetaan vasara tai moska, jolla kilautetaan siihen sivuleikkuriin. Vaijeri katkeaa eleettömästi ja siististi kerralla.
Meinaatko, että vaijeri lyhennetään lopulliseen mittaansa vaikka laittamalla sivuleikkurit nojaamaan takahaarukkaan ja lyö moskalla vaijerin poikki? Varmaan silloin menee myös runkokin. Vaijerileikkuri on sen verta halpa työkalu, että kaikenmaailman sivuleikkuri-moska viritelmät ei tuo yhtään säästöä.
Lisäysenä sen verta että jos haluaa saada laadukasta työkalua, niin kannattaaa vaihtaa nuo kuusiokoloavaimet ihan perusmerkkeihin; jos laatuun haluaa satsata niin sitten jotain saksalaista Sthalwilleä, Gedorea, KS Toolssia tms. Tuntuu Park Toolilla olla tarve työntää jokaista työkalua nopeasti markkinoille. pyöräilytyökalut on ihan ok-laatua mut kuusiokoloissa jne. olen vähän huomannut että ovat oikoneet.
No onko kuinka moni nämä kokenut tarpeellisiksi? http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/park-tool-master-link-pliers-mlp1-2/rp-prod109888
Normi-pihdeilläkin onnistunee ketjun pikaliittimen irroitus/kiinnitys ihan ok?
Huoleton
24.02.2018, 13.38
Onnistuu normipihdeillä "ihan ok" mutta jos tota tekee usein niin onhan tollaset kätevämmät.
Normipihdeillä siis painetaan pikaliitintä kulmasta kulmaan ja hommaan kuuluu yleensä pari lipsahdusta mutta onnistuu kyllä hyvin etenkin jos on SRAM-tyylinen takavaihtaja että saa vedon pois.
Pikaliittimen sulkeminen onnistuu myös ok kun pyöräyttää ketjun niin että liitin on rattaan yläpuolella ja painaa sitten vaan polkimesta.
Kai näissä melkein kaikissa on kyse vaan siitä että jos samaa tekee usein niin mielummin käyttää vehkeitä joilla homma on helpoin.
Ketjuhommissa kätevä on myös sellanen lenkura jolla saa ketjun päät pidettyä lähellä toisiaan kun sitä liittää.
Taasen pärjää ilmankin ja sen voi tehdä itse vaikka rautalangan pätkästä tai käyttää vaikka nippusidettä tai avustavaa mekaanikkoa.
Ohiampuja
24.02.2018, 14.17
Vuodesta 95 asti olen katkonut kaikki vaijerit Bahcon sivuleikkureilla ilman ongelmia. Ja myös vaijerin suojakuoret. :)
Vuodesta 95 asti olen katkonut kaikki vaijerit Bahcon sivuleikkureilla ilman ongelmia. Ja myös vaijerin suojakuoret. :)
Sama juttu, tosin vuodesta -92.
Kyllähän tuollaisessa vaijerileikkurissa on omat puolensa, varsinkin jos sitä Bahcoa käyttää muuhunkin. Eli aika-ajoin syytä tarkastaa, ettei Bahcon leuat ole kuin mummon suussa.
Mutta onha Parkilla osassa työkaluista hieman rahastuksen makua. Kuten vaikka poljinavaimessa. Koskaan en ole kaivannut polkimien irrottamiseen mitään erikoistyökalua, vanhat lähtee kiintoavaimella ja nämä uudemmat (Shimanot) kuusiokololla. Samoin kartioavaimia en ole koskaan kaivannut, kun ei ole kartiolaakereitakaan, tai jos on, niin hankkiudun niistä yleensä eroon mitä pikimmin. Yhdet olen kerran huoltanut ja se riitti sitten kahteen kertaan, ekaan ja vikaan.
Samoin joku Parkin pullonkorkinavaaja, joka mennee jo huumorin puolelle.
Ja onhan siellä muitakin "nice-to-have" -työkaluja, joita ilman harrastehuoltaja pärjää ihan hyvin.
^Kuin myös, mutta lyön vaijerin / kuoren poikki napauttamalla vasaralla (tai moskalla) leikkuriin. Katkeaa laakista ja siististi.
Lähtökohtaisestihan pyöräilijä ei tarvitse työkaluja, varsinkaan sellaisia jotka helpottavat huoltotöitä, koska ainahan pyörän voi viedä asiantuntevaan huoltoliikkeeseen.
Yhdet olen kerran huoltanut ja se riitti sitten kahteen kertaan, ekaan ja vikaan.
Kolmas sitten se ainoa.
Lähtökohtaisestihan pyöräilijä ei tarvitse työkaluja, varsinkaan sellaisia jotka helpottavat huoltotöitä, koska ainahan pyörän voi viedä asiantuntevaan huoltoliikkeeseen.
Taitaa olla sarkasmia, mutta vastaan silti: kaikilla ei ole aikaa tai halua etsiskellä ns.asiantuntevia huoltoliikkeitä, kuljetella pyörää sinne jonkun pikkujutun takia jne. Helpompaa on, kun osaa itse huoltaa ja korjata pyöränsä.
No tottakai on ja se on miellytävämpää kun siihen on asiaankuuluvat työkalut.
Taitaa olla sarkasmia, mutta vastaan silti: kaikilla ei ole aikaa tai halua etsiskellä ns.asiantuntevia huoltoliikkeitä, kuljetella pyörää sinne jonkun pikkujutun takia jne. Helpompaa on, kun osaa itse huoltaa ja korjata pyöränsä.
Itsellä lähinnä ajan takia. Varsinkin kun työvoimakulut on Suomessa suuret ja liikkeiden pitää tehdä keskitie siihen ettei talvella ole liikaa väkeä töissä ja kesällä hommat hoituu; täälläpäin kesällä kaikissa fillariliikkeissä on sen 3-4 viikon jonot. Ja kesä on lyhyt tuollainen tauko on aika pitkä, varsinkin jos omistaa vain yhden fillarin jolla ajaa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.