Näytä tavallinen näkymä : Hiihto: voitelu
Sivut :
1
2
3
[
4]
5
6
7
8
9
Mä meinasin vetää enimmät paskat pois voiteenpoistoaineella, ja sitten joku huoltovaha pohjaan.
Huomasin eilen , ettei suksi luista enää kuten helmikuussa :eek: Väärä voitelu ?
Mä jätän pitoalueen paljaaksi. Voiteet pois viimeistä ripettä myöden. Luistoalueille vaan suojavaha. Tänä talvena olin niin laiska, että kun otin viime keväänä kesäteloille laitetun vapaan suksiparin lenkille, siklasin ja harjasin suojavahan ja hiihdin ekan lenkin sillä. Hyvin luisti;)
Pitoalueista: kun ekaa pitovoitelua teen ensi talvena, niin ensimmäinen toimenpide on pitoalueen uudelleenkarhennus santapaperilla. Mitäs veikkaatte, olisiko suojavahasta paljonkin hyötyä sitä karhennusta ajatellen?
Mä jätän pitoalueen paljaaksi. Voiteet pois viimeistä ripettä myöden. Luistoalueille vaan suojavaha. Tänä talvena olin niin laiska, että kun otin viime keväänä kesäteloille laitetun vapaan suksiparin lenkille, siklasin ja harjasin suojavahan ja hiihdin ekan lenkin sillä. Hyvin luisti;)
Pitoalueista: kun ekaa pitovoitelua teen ensi talvena, niin ensimmäinen toimenpide on pitoalueen uudelleenkarhennus santapaperilla. Mitäs veikkaatte, olisiko suojavahasta paljonkin hyötyä sitä karhennusta ajatellen?
Ei.
Noin meilläkin tehdään. En tiedä, onko vain kuvitelmaa, mutta tuntuu, että sukset luistavat kesän suojaparkkujen siklauksen ja harjauksen jäljiltä paremmin kuin tavallisen luistovoitelun jälkeen.
hannupulkkinen
29.04.2011, 22.35
Minä pistän sukset kesäksi suksipusseihin pimeään pölyltä ja lialta suojaan ja hiihdän niillä syksyllä ilman suurempia manööverejä. Eihän sitä malta ensilumien aikaan suksia rasvailalla.:rolleyes:
Paremman viestiketjun puutteessa tinttaan tänne kysymyksen olaksen siklaamisesta. Onko joku (muukin) onnistunut siklaamaan olassiklillä olaksen pohjan eli uran pohjan epätasaiseksi? Mä taisin onnistua, koska toisesta suksesta se meni ikään kuin rypyille eikä se taida olla voiteessa vaan suksen pohjamatskussa. Tasoittaako jokin huoltoverme olaksia vai onko turha toivo (=epätoivo)?
hannupulkkinen
23.10.2011, 21.22
Onko se olas terävillä rypyillä vain ikäänkuin laineilla? Olaksen merkitys luiston kannalta ei ole kovin suuri, jos se ei ole terävillä rypyillä niin ei kai syytä huoleen. Jos siinä on teräviä ryppyjä voit itse hioa sitä varovasti hienolla santapaperilla niin, että laitat vähän olasta kapeamman laudanpalan ja teippaat sen toiseen reunaan parin satasen santapaperia ja hiot sillä rypyt pois. Sen jälkeen päälle parafiinia ja hellä siklaaminen.
Se on vähän kuin pohjamateriaali olisi mennyt kasaan olassiklillä työntäessä eli ehkä ne on enempi laineita. Olisko suksi ollut vielä vähän lämmin kun siklasin, vaikka ihan ulkolämpötilassa (+7C) sen tein voiteen lämmityksen jälkeen tein? Tai minä mitään tiedä onko sillä suksen pohjan lämmöllä tässä väliä... Ei se varmaan isoa eroa luistoon tee, mutta ehkä kuitenkin koitan tuota neuvomaasi kikkaa, kiitos siitä. Ellei sitten joku tiedä jonkin suksihuoltomasiinan tekevän vastaavaa tasoittelua?
Olisiko palstalaisilla vinkkejä pitovoiteluun lauantain HS-loppukilpailuun Valkeakoskella?
Keli Valkeakoskella on ollut tänään plussalla. Huomiselle perjantaille sekä Foreca, että Ilmatieteen laitos lupaa pikkupakkasta (-1 - -5 C), samoin pe-la yölle. La klo 14 ennusteesta riippuen luvassa +1 C tai 0 C. Lunta saattaa pe-la yöllä tulla, mutta tässä suhteessa ennusteissa on hajontaa. Kilpailijan lähtö on la hieman puolen päivän jälkeen.
Mikäli lunta ei tule niin eikö latujen luulisi olevan aika jäisiä suojakelin jälkeen? Mitä tuo tarkoittaa voitelun suhteen? Toimiiko purkkivoiteet vai pitäisikö turvautua liistereihin? Itsellä alkaa olla jo pikkuisen kokemusta purkkivoiteluista, mutta liisterivoitelua en ole tehnyt vielä kertaakaan. Tästä syystä mahdollinen liisterivoitelu kuulostaa riskialttiilta touhulta meikäläiselle.
Vinkkejä?
Olisiko palstalaisilla vinkkejä pitovoiteluun lauantain HS-loppukilpailuun Valkeakoskella?
Keli Valkeakoskella on ollut tänään plussalla. Huomiselle perjantaille sekä Foreca, että Ilmatieteen laitos lupaa pikkupakkasta (-1 - -5 C), samoin pe-la yölle. La klo 14 ennusteesta riippuen luvassa +1 C tai 0 C. Lunta saattaa pe-la yöllä tulla, mutta tässä suhteessa ennusteissa on hajontaa. Kilpailijan lähtö on la hieman puolen päivän jälkeen.
Mikäli lunta ei tule niin eikö latujen luulisi olevan aika jäisiä suojakelin jälkeen? Mitä tuo tarkoittaa voitelun suhteen? Toimiiko purkkivoiteet vai pitäisikö turvautua liistereihin? Itsellä alkaa olla jo pikkuisen kokemusta purkkivoiteluista, mutta liisterivoitelua en ole tehnyt vielä kertaakaan. Tästä syystä mahdollinen liisterivoitelu kuulostaa riskialttiilta touhulta meikäläiselle.
Vinkkejä?
Ei tullut käytyä tänään metsässä, mutta usein hiihtoladuilla on huomattavasti kuivempaa tällaisilla loskakeleillä kuin esim. maanteillä tai kotitalon rappusilla. Eli keli ei _välttämättä_ ole pakkasen kiristyessä kovin jäinen. Varsinkin kun latu ajetaan ja alle jäänyt hienojakoinen lumi sekoittuu vähän rapsahtaneeseen pintakerrokseen. Jos latu kuitenkin on jäinen, liisterillä saa tottakai paremman pidon. Voit myös kokeilla laittaa vain pohjaliisterin, jonka päälle normaalisti purkkia. Tämä tuo vähän varmemman pidon. Purkkivoiteeksi pitää valita jäisellä lumella pehmeämpi purkki kuin vastaavassa lämpötilassa uudella lumella. Pitoa voi sitten asteittain lisätä lisäämällä liisterin määrää, esim. laittamalla pohjaliisterin päälle violettia/universalia ja vasta pintaan purkkia tai sekoittaa liisteri purkin kanssa, jonka voi taas peittää purkilla jne... Toki vähän riskialtista hommaa jos itse teet etkä ennen ole tehnyt. Kannattaa kysyä neuvoa kokeneemmilta jos mahdollista tällaisen kelin osuessa kohdalle.
Jos lunta alkaa satamaan, ongelmaksi saattaa muodostua pitojen jäätyminen. Liisterin käyttäminen myös lisää jäätymisriskiä vaikkei sataisikaan. Lumisateella kannattaa kuitenkin liisterit jättää pois. Jäätymistä voi estää käyttämällä pinnassa kovempaa purkkia ja/tai käyttämällä fluoripitoja. Voit myös laittaa luistofluoripulverin pitovoitelun pintaan, joko koko matkalle tai n. 5 cm matkalle pitoalueen päihin. Kannattaa käyttää hienojakoista pakkaskelin pulveria, tiputella sitä vähän (huomattavasti vähemmän kuin poltettaessa luistoja) jäähdytetyn pidon päälle, tasoittaa erittäin kevyesti sormella ja puhaltaa ylimääräiset pois. Ja sanoa hiihtäjälle ettei seiso sukset paikallaan missään umpilumessa!
Paloheinän laduilla on reilun viikon ollut paraställi Holmenlol -1+2purkkis alle ja 0-2 purkkia päälletoimi jopa veis sateessakin hyvin.. Tuo pakkas lumen muutossta ei pitovoiteen osin ole juurikaan merkitystä mutta suksella on sitäkin enemmän koska tuo vesi joka on mennyt tuosta pakkaslumesta läpi ja vasta maan lähellä muuttuu märäksi lumeksi joka nostaa kosteuden ladunpintaan jopa niin kosteaksi ettei pakkasen puolelle valittu suksi kestä vauhia ollenkaan toki toimii hitaassa vauhdissa. o.j
varmaan muistaa hyvin Iisalmen sunnuntai pääivän kilpailun.
Kiitos vastauksista o.j. ja PMT!
Toivotaan, että purkkivoiteilla pärjää eikä liisterivoitelun saloja tarvitse yrittää opetella isossa kisassa.
Paloheinän laduilla on reilun viikon ollut paraställi Holmenlol -1+2purkkis alle ja 0-2 purkkia päälletoimi jopa veis sateessakin hyvin.. Tuo pakkas lumen muutossta ei pitovoiteen osin ole juurikaan merkitystä mutta suksella on sitäkin enemmän koska tuo vesi joka on mennyt tuosta pakkaslumesta läpi ja vasta maan lähellä muuttuu märäksi lumeksi joka nostaa kosteuden ladunpintaan jopa niin kosteaksi ettei pakkasen puolelle valittu suksi kestä vauhia ollenkaan toki toimii hitaassa vauhdissa. o.j
varmaan muistaa hyvin Iisalmen sunnuntai pääivän kilpailun.
Joo muistan... Vaikken haluaisikaan!
Kävin tänään Tampereella Kaupissa pyörähtämässä pikku lenkin pertsan suksillakin vapaan lenkin päälle. Ilman lämpötila -2 ja latua ei ollut ajettu eilisen nollakelin jälkeen => latu oli jäinen liippa. Mulla oli Kollenin violet (0) ja violet spezial (0--2) purkkia ja pito oli ok. Toisessa oli pohjavoide ja toisessa sininen liisteri alla. Liisterillä vähän parempi pito. Jos olisin lähtenyt kisaan tekemään voitelua tuohon olosuhteeseen, olisin tehnyt yhteen pariin liisteri/purkki tällin, esim. universal/violetti liisterit ja violetti purkki sekaisin ja päälle violettia tai jopa sinistä purkkia. Suksen pitää tietenkin olla riittävän korkea jotta liisterimälli ei ota luistosta pois.
Valkeakosken kisoihin tämä ei sinänsä tuo lisäinfoa, koska latu muuttuu olennaisesti kun se ajetaan. Todennäköisesti purkilla pärjää.
Tänään Paloheinän ladut oli liipalla ilma nollan paikkeilla,ei kuulema saanut oikein latukoneella paremmaksi, siinä voitelukopilla kävi kymmenkunta ihmista pyytämässä voitelu apua, pistin niihin Kollenin -1+2 purkkia , kaikki lähtivät ja katosivat kaukaisuuteen, ei saatu palautetta toimiko vai ei , mutta yleensä jos porukka katoaa sinne kaukaisuuteen on suksi toimiva.
Täähän nyt ei auta enää yhtään mitään mutta hittolainen. Silloin kun minä olin nuori niin piirinmestaruustason kisoihin sai voiteluapua oman hiihtoseuran rasvamestarilta ja HS finaaleihin piirin vastaavalta. Ei pontentiaalisten junnujen huolto saa jäädä pelkän oman perheen varaan tolla tasolla.
ppikkupe
24.02.2012, 22.16
Tässäpä aivan pettämätön voiteluvinkki vielä kevään hangille: Voiteluteline... :D
Mie olen hinkuttanut sukset aina kahden keittiöjakkaran selkänojien päällä ja ihmetellyt, miten tyypit jaksaa vetää kelivoiteita 2-3 kerrosta kun yhdessäkin menee ikuisuus ja hermot.
Tänään lähdin hakemaan Prismasta bisseä, mutta ostin kikherneitä, tomaatteja, voitelutelineen ja piruvie unohdin ne bisset. Testasin kuitenkin telineen ja arvioisin ajansäästöksi vähintäänkin reilut 50% verrattuna siklaus-ja-harjaus-selkänojaa-vasten -metodiin. Olipas helppoa.
Hiillosmakkara
25.02.2012, 15.48
Tässäpä aivan pettämätön voiteluvinkki vielä kevään hangille: Voiteluteline... :D
Mie olen hinkuttanut sukset aina kahden keittiöjakkaran selkänojien päällä ja ihmetellyt, miten tyypit jaksaa vetää kelivoiteita 2-3 kerrosta kun yhdessäkin menee ikuisuus ja hermot.
Tänään lähdin hakemaan Prismasta bisseä, mutta ostin kikherneitä, tomaatteja, voitelutelineen ja piruvie unohdin ne bisset. Testasin kuitenkin telineen ja arvioisin ajansäästöksi vähintäänkin reilut 50% verrattuna siklaus-ja-harjaus-selkänojaa-vasten -metodiin. Olipas helppoa.
Pahoittelut bissejen unohduksesta. Täysin samaa mieltä tuosta voitelutelineestä - aivan ehdoton peli. Lisäksi, jos oikeesti harjata meinaa sukset kunnolla, niin siitä ei oikeesti ainakaan kovempien parkkujen kohdalla tule yhtään mitään ilman telinettä. Hipoista hipoimmatkaan telineet ei maltaita kustanna, joten siinä on kyllä erittäin hyvä sijoituskohde.
Vinkkejä?
Startilta löytyy ihan täsmäohje:
http://www.startskiwax.com/fi/suksivoiteet/voiteluinfo/voitelusuositukset/sm-hopeasompa-valkeakoski-p-25-2-2012/
ollehuima
25.02.2012, 16.31
Kyllä tänään Valkekoskella näytti siltä että, liisteriä alle ja purkkia päälle. Startin Universal Wide ja special liisteri sekasin ja siihen vaikka Roden Multigrade päälle. Piti ihan hyvin.
Täähän nyt ei auta enää yhtään mitään mutta hittolainen. Silloin kun minä olin nuori niin piirinmestaruustason kisoihin sai voiteluapua oman hiihtoseuran rasvamestarilta ja HS finaaleihin piirin vastaavalta. Ei pontentiaalisten junnujen huolto saa jäädä pelkän oman perheen varaan tolla tasolla.
Joo, olisihan tuo mukava hieman apua/tukea saada noissa voiteluhommissa. Noh, on piirin puolesta ollut yhden illan voitelukoulutus hiihtäjien vanhemmille. Muuten olen itse yrittänyt opetella voitelua ja helpoilla peruskeleillä homma onnistuu niin, että hirveästi ei tule tasoitusta muille. Hankalammilla keleillä homma on vielä hieman hakusessa. Tänään mentiin niillä purkkivoiteilla ja kyllähän suksen toiminnasta tuli palautetta kilvanhiihtäjältä, mutta eiköhän ne kohtuullisesti toimineet.
Valmennuspuolellekin olisi mukava apuja saada kun henkilökohtaista valmentajaa ei ole ollut. Sellainen on haussa ja mikäli palstalla on innokkaita valmentajakandidaatteja HS-ikäiselle hiihtäjätytölle niin minulle voi ilmoittautua.
Kuinka nykyään esim voitelu junnukisoihin menee? Itse kun hiihdin joskus junnuna, niin ei mulla/meillä mihinkään fluoripulvereihin varaa ollut. kerran sain kisoihin fluorit ja minuutti lähti vitosella ajasta pois kun aikaisempiin hiihtoihin vertasi. suksia oli kaksi paria, joista paskemmalla ei voinu hiihtää yksiäkään kisoja. Sit voidetta jäi pohjaan siklaamatta niin paljon että ihan naurattaa nykyään. Olis varmaan ollu suomenmestari jos olis edes ollu jonkunlaiset välineet..
Läträättekö te kalliiden pulvereiden kanssa vai vedättekö jotakin nappivoiteluja, sii noissa junnujen kisoissa? nykyään laittelen itse lenkillekin toisinaan kun ilmaiseksi saan ja ei ole parempaa käyttöä. Tosin tuolloin kun itse hiihdin niin pulveripurkki makso viisisataa markkaa, liki kymmenen prosenttia duunarin kuukausipalkasta. JA nykyäänhän ne ei maksa kun muutaman kympin.
Mistäs PK-seudulta kannattaa voiteensa hakea? Perus Intersport-hinnat on niin suolaiset ettei viitsi ostaa kun Häijäästä sais tuplasti samaan hintaan. Pirkanhiihtoon pitäs hommata jotain vähän parempaa luistoa, mutta hirvittää maksaa 50 euroa pienestä nokareesta voidetta. Saatikka jos pulveria pohjaan vetää. Millaisen hyödyn huonokuntoinen siitä saa? Jaksaako paremmin maaliin asti vai onko pulverit käytetty jo Jämillä?
Mistäs PK-seudulta kannattaa voiteensa hakea? Perus Intersport-hinnat on niin suolaiset ettei viitsi ostaa kun Häijäästä sais tuplasti samaan hintaan. Pirkanhiihtoon pitäs hommata jotain vähän parempaa luistoa, mutta hirvittää maksaa 50 euroa pienestä nokareesta voidetta. Saatikka jos pulveria pohjaan vetää. Millaisen hyödyn huonokuntoinen siitä saa? Jaksaako paremmin maaliin asti vai onko pulverit käytetty jo Jämillä?
Mitenköhän tuolla Budget-sportissa on voiteita? Nettikaupassa ei tarjontaa kovin paljoa ole, myymälästä en tiedä. Itse en raaskisi ostaa 50 € paloja tai pulvereita. Onneksi työpaikan kerholla on kunnon laukku voiteita. "Firman piikkiin!!" Ja hyviä voitelijoita (en tarkoita itseäni)
Pirkkaan pitäisi lähteä kanssa juu, Toivon pikkupakkaskeliä ettei tarvitse ruveta opettelemaan liistereiden saloja :)
ppikkupe
28.02.2012, 11.03
Jos pulvereita ei muuten käytä, niin saattaa tulla edukkaammaksi varata paikallisesta huoltoliikkeestä/huoltomieheltä aika ja pyytää hyvä kisavoitelu ammattimiehen tekemänä?
Hyödystä en osaa sanoa. Kunhan kapula nyt jossain kunnossa on, niin masentavan vähän (edit: siis kuntoilijan tasolla, kisakuskit asia erikseen) tuntuu kalustolla olevan vaikutusta niin keskivauhtiin kuin jaksamiseenkin. Saahan siitä henkistä virtaa, kun tietää, ettei välttämättä kaluston takia anna hirveästä etua, mutta onko sillä nyt niin suurta väliä, häviääkö kuntoilija kärjen vauhdille 15 vaiko 14 minuuttia per kymppi.
Mitenköhän tuolla Budget-sportissa on voiteita? Nettikaupassa ei tarjontaa kovin paljoa ole, myymälästä en tiedä. Itse en raaskisi ostaa 50 € paloja tai pulvereita. Onneksi työpaikan kerholla on kunnon laukku voiteita. "Firman piikkiin!!" Ja hyviä voitelijoita (en tarkoita itseäni)
Pirkkaan pitäisi lähteä kanssa juu, Toivon pikkupakkaskeliä ettei tarvitse ruveta opettelemaan liistereiden saloja :)
Siellä on ihan tavallinen valikoima ohjehinnalla. Sitten on alekorissa muutamia kiinnostavia palikoita: Vauhdin LF pohjustusvoide, Startin vihreä perusparafiini (joka on hyvä kylmien kelien voide), taisi olla Startin fluoriton pohjavoide myös.
arisaast
13.03.2012, 07.33
Alkais olla liisterin kanssa tuhrailun aika.. Onko kellään kokemusta rexin sprayliisteristä? Mitenkähän tuo kestää suksen pohjassa jäisellä ladulla?
Ei ole Rexin spraysta kokemusta, mutta Swixin on. Tuskin spray jääkelillä kauan viihtyy pohjassa. Käytä pohjaliisteriä (vauhdilla ainakin on) tai sinistä liisteriä alla, pysyy varvemmin.
Alkais olla liisterin kanssa tuhrailun aika.. Onko kellään kokemusta rexin sprayliisteristä? Mitenkähän tuo kestää suksen pohjassa jäisellä ladulla?
Rexin spray vastaa kovuudeltaan violettia, että kyllä sen melko hyvin pitäisi pysyä pohjassa.
Hieman ennakkotietoja Rovaniemen lumiolosuhteista kaipailisin.
Sattuisiko joku tietämään, minkälaista lumi on nyt koostumukseltaan Ounasvaaralla ampumahiihtoradan tienoilla. Onko tuollaista karkeahkoa, mutta vielä selvästi lunta, vai onko jo muuttunut jäiseksi rakeeksi? Ollaan tulossa viikon päästä SM-kisoihin ja tarvitsisi alustavasti miettiä minkälaisia voiteita ottaisi matkaan.
Hieman ennakkotietoja Rovaniemen lumiolosuhteista kaipailisin.
Viimeisen viikon perusteella kova pohja jonka päällä vaihtelevasti oli pakkaslunta. Kelit oli kyllä vähän muuttumassa loppuviikosta mutta jääraekelit olivat vielä aika kaukana.
Vihreä/violetti -linjalla kuulemma pärjäsi hyvin, itsellä oli voiteet mitä sattui pohjassa olemaan kun voitelurauta jäi matkasta. :p
Kiitokset tiedoista. Täällä etelässä kelit ovat jo muuttuneet. Iltaisin luisto on kyllä yleensä mainio voitelusta riippumatta.
Kiitokset tiedoista. Täällä etelässä kelit ovat jo muuttuneet. Iltaisin luisto on kyllä yleensä mainio voitelusta riippumatta.
Ero oli kyllä helposti havaittavissa kun ke hiihtelin Roissa ja to Paloheinässä... Jälkimmäisessä metsälenkit erittäin hyvin havutettu.
Onko pääkaupunkiseudulla muuta paikkaa kuin Kallesport, mihin kannattaa viedä suksensa hiottavaksi ja onko kokemusta kuinka laadukkaan hionnan tekevät? Vai kannattaako viedä suosiolla sukset vaikka Jämille? Mulle riittää ihan peruskuvio kunhan pohjasta tulee suora ja liukas.
Mitäs jos veisit sukset suosiolla Lahteen Timanttikanttiin? Hionnoissa nimittäin on eroja... Ja onhan se käytännössä pääkaupunkiseutuakin :D Luikkariin esim s7-1 tai s7-2 ja pertsaan vastaavat 8-kuviot.
^ Tammistossa Sportia, wintersteigerin uudehko kone ja kaverit jotka osaavat hommansa.
Muoks: en tiedä onko isoa eroa Kallen / Timanttikantin / tuon välillä normaalien kuvioiden osalta. Erikoisemmissa
T-kantti on hyvä.
^ Kiitti näistä. Taidan viedä sukseni tonne Tammistoon, sinne kun on kotiovelta n. 5 kilometriä vs. Lahteen 100 km:) Jämille olis voinut mennä viikonlopuksi putkeen hiihtämään ja huollattanut sukset samalla, mutta ehkä se on helpompaa huollattaa lähellä kotia. Onko toi 7-kuvio takuuvarma jokakelin kuvio vai kannattaisiko harkita hiottavan toiseen pariin eri kuvio? Sukset on Matukan Hypersonic Skate yleiskelille ja Fischerin RCS plus Skate kovalle pohjalle. Ilmeisesti noissa Fisuissa on jo jonkunlainen havukuvio valmiina?
^ sen fisukan tehdaskuvion ainoa hyvä puoli on siinä et sen saa ekalla hionnalla veks.
Takuuvarmoja jokakelin ja jokapohjan kuvioita ei ole, mut nuo "suorat kuutoset / seiskat jne" on lähinnä varmaa.
Veikkaan et Tammistossa(kin) riittää kun kertoo niille velloksille (ei sille kassatytölle...) millaisella kelillä / pohjalla
milläkin parilla meinaa hiihtää, osaavat kyllä tarjota fiksua vaihtoehtoa.
No niin, kävin näyttämässä suksia Tammiston Sportiassa ja siellä tuntuu olevan tietotaito ja asiakaspalvelu kohdallaan. Tavallisen kuntoilijan ei kuulemma kannata hiotuttaa tehtaan kuviota ellei suksi ole selvästi huono, joten päädyttiin vain huoltamaan toinen pari. Fisukasta löytyikin sitten isompi ongelma. Suksi on ollut vähän vaikeasti hiihdettävä eikä pääse luistossa Madshusin tasolle oikeastaan millään kelillä ja Tammistossa kaveri totesi että suksi on kiero sivusuunnassa noin 2-3 mm joka kuulemma voisi olla ratkaiseva tekijä sille että suksi ei toimi. Alkukaudesta pistin toimimattomuuden sen piikkiin että ei ollut sukselle sopivia kelejä, mutta kauden edetessä tuli selväksi että ei se johtunut kelistä. Onko muilla ollut ongelmia kierojen suksien kanssa? Onkohan toi sellanen ongelma että kannattaa ajella 250 kilometrin päähän ostopaikkaan näyttämään suksia, vai onko tuo Fisukan "ominaisuus"?
Onko muilla ollut ongelmia kierojen suksien kanssa? Onkohan toi sellanen ongelma että kannattaa ajella 250 kilometrin päähän ostopaikkaan näyttämään suksia, vai onko tuo Fisukan "ominaisuus"?
Mulla on ainakin luisteluhiihtoon kelvottomat Fischer RCS luistelusukset. Vastaavilla samassa liikkeessä sovitetuilla perinteisen fischereillä pystyn hiihtämään rentoa wassbergia pitkällä rennolla tahdilla. Luistelu-fischer sensijaan elää sivusuunnassa kuin sisilisko, ei luista mihinkään eikä pidä suuntaansa. Voi olla vikaa tietysti väärässä jäykkyydessäkin, mutta toivottomat olivat viime talvena. Saavat palvella kurakelin kuokkasuksina.
Luistelu-fischer sensijaan elää sivusuunnassa kuin sisilisko, ei luista mihinkään eikä pidä suuntaansa. Voi olla vikaa tietysti väärässä jäykkyydessäkin, mutta toivottomat olivat viime talvena.
Jep, täsmälleen sama ongelma. Eilen tsekattiin jäykkyys ja painealueet ja ne ainakin teoriassa oli mulle sopivat. Nimenomaan RCS:ssä on ollut ongelmaa ja männä vuosina oli ollut kuulemma lähes koko erä sekundaa kierouden takia, mutta nykyään ongelmia olisi huomattavasti vähemmän. Soittelen tänään myyjälle ja tiedustelen ovatko halukkaita vaihtamaan lankut toimiviin vai heitänkö vesilintua ja ostan toiselta merkiltä (ja toisesta paikasta) uudet.
skiggeböy
17.10.2012, 12.19
Itse sain vaihdettua RCS:n reiättömät uusin reiällisiin RCS carbon liteihin viime talvena.Edelliset oli "testisukset" eli vähän käytetyt ja myyjä otti ne yli vuoden mulla olleina takaisin ja kuulemma maahantuoja oli nämä uudet katsonut "tallikasasta" ja varmasti tarpeeksi jäykät.Ja niin tosiaan sivusuunnassa luikertelu loppui...ovat tosi hyvät tai tietenkin minun vähällä kokemuksella aiempiin suksiini verraten.Ongelma suksikaupassa kai on se,että tehtaalta lähteneistä pareista on valkannut aika moni taho kuten eri maajoukkueet,eri maiden kansallisen tason hiihtäjät ym. parhaat päältä ennenkuin ne loput saapuvat kauppiaille tavallisen kuntoilijan ulottuville
No niin, vein sukset liikkeeseen josta ne ostin. Totesivat että kierot on, lähettivät maahantuojalle ja parin päivän päästä soittivat että tervetuloa hakemaan uusi pari. Toivottavasti uusi pari lunastaa odotukset, jotka mulla oli Fisukkaa kohtaan ja voin perua kaikki pahat sanat merkistä:) Alunperin sukset myynyt henkilö oli maahantuojan edustaja, joka oli esittelemässä tuotteita silloin kun sukset ostin eli ei oikein voi kauppaakaan moittia huonosta parista. Tiedänpähän jatkossa että ostan sukset vain tietyiltä henkilöiltä, jotka ovat pätevyytensä osoittaneet.
Nyt vinkkiä voiteluraudan ostoon. Nyt käytössä halvahko startin rauta, jolla pärjäilee huonelämpötilassa muuten ihan hyvin, mutta termostaatin katkaistessa lämmityksen rauta jäähtyy yllättävän nopeasti ja voide ei tahdo enää sulaa.
Eli kunnollinen rauta, jolla voitelee ongelmitta kylmässä autotallissa.
tunkkari
04.12.2012, 08.49
Toko T8 tai T14. Vauhdin V1000 myös kohtuuhintainen aika paksupohjainen. Swix T71 Wordcup varmaan paksuin, mutta maksaa yli 300€ :)
Paksu pohja -> tasaisempi lämpö...
Itellä tuo Toko T8 ja olen ollut tyytyväinen. Pohjassa uritus ja voide leviää tasaisemmin.
Täältä myös ääni Tokon T8:lle. Ollut käytössä muutaman vuoden ja on ollut todella hyvä. Lämpenee nopeasti, levittää voiteen tasaisesti urituksen takia ja on hinnaltaan edullinen. Voitelen aina huoneen lämmössä, joten en osaa ottaa kantaa siihen kuinka nopeasti se jäähtyy kylmässä, mutta vanhan halpis Startin pesee käytössä 6-0.
Rexin rauta käytössä aika monella maajoukkueella. Paksu pohja ja max. lämpöä >200°C, jonka aika moni pulveri nykyään tarvitsee sulaakseen kunnolla
http://rex.fi/files/cache/63462afb4cd7e53d0b90aa2a3d470f1d.jpg
Rexin 1200w rauta on toiminut loistavasti minulla. Raudan lämpötila valitsinkin tuntuu pitävan hyvin paikkaansa voiteiden suositusten kanssa. Itse aloittelin voitelun pienellä startin raudalla mutta siinä ei riitä tehot edes sisätiloissa voiteluun. Prismassa näin juuri tuon Rexin raudan tarjouksessa 42e.
Jos oletetaan, että en ole kovin innokas suksien voitelija, niin mikä olisi sellainen luistovoide sekä vapaan että perinteisen suksiin, jota tarvitsisi sotkea pohjiin mahdollisimman harvoin? Epäilemättä tässä tulisi suorituskyvyssä annettua tasoitusta, mutta sen kanssa voisi elää, jos sukset toimisivat edes kohtalaisen hyvin. Voiko yhdellä luistovoitelulla päästä kunnolla 100km? 200?
Minkä tahansa firman LF (vähäfluorinen) sininen tai vaikka Startin BWLF (käytetään myös korkeafluoristen voiteiden alusvoiteena). Jos on kuivempaa niin tavallinen fluoriton sininenkin toimii ihan hyvin. Kyllä 100 kilometriä lenkkeilytarkoituksessa menee yhdellä voitelulla. Jos pohja näyttää harmaalta, eikä harjaus muuta tilannetta, niin sitten uusi voitelu. Ihan kuntoiluun ei luistovoitelu ole mitään salatiedettä, eikä vie edes kovin paljon aikaa. Toki voiteluteline jo sopiva tila (=tila, jossa ei tarvitse hirveästi varoa paikkojen likaantumista) nopeuttaa ja helpottaa voitelua. Hyviä hiihtokelejä!
ollehuima
05.12.2012, 08.45
^ Mun mielestä joku matalafluorinen toimii hyvin lenkkivahana, esim Swix LF 6 tai Rexin LF sininen. Tai joku muu -5-10 asteen pakkaselle tehty. Toki fluoritonkin vaha pelaa ihan hyvin. Fluorivaha pelaa vähän paremmin kun ilmankosteus on korkeampi. Siihen paljonko yhdellä voitelulla kannattaa hiihtää vaikuttaa aika monia asia, lumen likaisuus, karkeus yms. Itse voitelen ehkä 50-100km välein luistot, nuorempana tuli kyllä voideltua luistot joka lenkille. Nykytiedon valossa suksen luistoon, varsinkin vapaalla tyylillä, vaikuttaa profiili ja kuviointi luistovoitelua enemmän.
kuovipolku
05.12.2012, 09.48
Voiteluneuvoja saat varmasti muilta, mutta paremmin kuin kohtalaisen hyvin toimivat sukset saa myös ilman luistovoitelua ns. Kuzminsiklauksella.
Kyseessä on meillä toistaiseksi lähinnä kummasteltu ja paljon haukuttu menetelmä, jossa ei tarvita kuin metallisikli ja hieno teräsharja. Alkuinvestointi vaatii vajaan satasen (jos ennestään löytyy jonkinlainen voiteluteline) ja ensimmäiseen siklaus- ja harjauskertaan voi joutua uhraamaan hyvinkin parikymmentä minuuttia per suksi, mutta sitten hiihtää mukavasti ainakin 300 km ja sen jälkeen riittää jo huomattavasti kevyempi käsittely, Jos on kilpakuntoilija ja/tai haluaa parhaan vauhdin vesikelille voi lisäksi käyttää uritustyökalua, mutta itse olen pärjännyt ilmankin +2 - -16 keleissä.
Jos kiinnostaa (tai on edes niin utelias että haluaa kokeilla voidakseen olla samaa mieltä kuin kokeilemattakin), siklejä myyvät Ruotsissa esim, Enklaresport (http://www.enklaresport.se/) ja Skistart (http://www.skistart.com/swe/). Suomesta löytyy Hankuri Sport (http://www.hankuri.fi/) (josta ei ole muuta tietoa),
Kotikutoisen näköinen mutta ihan hyvä esittelyvideo (http://www.youtube.com/watch?v=VPoDYshn-Cc).
Fluoriton vaha kestää noin 50 km pohjassa. Fluori tuo lähinnä pientä herkkyyttä siihen suksen luistooon ja alamäkeen vauhtia hieman. Fluori tosin auttaa likaa vastaan taistelussa ladulla sekä pysyy pitempäään hiihtokuntoisena. LF all temp on varmaan suurimmalla kelialueella varustettu vaha mikä toimiii kohtuullisesti kunhan ollaan nollan tuntumasta pakkasen suuntaan. Toinen mikä on sitten hieman haasteellisempi voidella on tämä grafiitti. Toimii kanssa kohtuullisesti kaikilla pakkaspuolen keleillä, mutta on varmasti kovinta mahdollsita voidetta mitä sukseen voi laittaa. Mikäli plussa keleillä tahtoo suksien luistavan hyvin joutuu valitettavasti hieman tinkimään tuosta 100 km tavoitteesta yhdellä voitelulla. Samoin myös oikeen karkeilla keleillä voi 50 km olla tiukassa pakkasen puolellakin. Mutta kuten yllä oleva sanoi niiin lumelaatu vaikuttaa paljon minkä verran yhdellä voitelulla pääsee. HF vahat ovat lähinnä kilpailu käyttöön. Itse kyllä harvoin laitan edes LF vahaa lenkille. Kun kumminkin sukset tulee voideltua joka toisen lenkin jälkeen kumminkin viimeistään. Eniten taitaa mennä violettiä perusvahaa minulla.
ollehuima
05.12.2012, 10.43
Onkos tuosta Kuzmin siklauksesta jollain käytännön kokemusta? Pohjaan pitää olla ilmeisesti melko suora? Terä on hieman höylänterän tyyppinen? Sitä pitää ilmeisesti terottaa välillä? Hiihtonetin puolella on jotain juttua, mutta ko sivusto on kovin hiljainen muutoinkin. Suksen profiilihan se tuossakin on tärkeä, mulla vaan olis pertsan pari johon vois kokeilla. Eli jos jollain on käytännön kokemusta niin olisin kiitollinen tiedoista.
kuovipolku
05.12.2012, 19.17
Omalla vaatimattomalla tasolla kokemusta on kaksi talvea. Olen innokas mutta huono hiihtäjä ja entinen laiska ja osaamaton voitelija enkä siis tiedä esim kisavoitelusta ja todella liukkaista puikoista yhtään mitään.
Pohjan suoruudelle ei ymmärtääkseni ole sen kummempaa vaatimusta kuin voitelussakaan, Vaihtelemalla siklauskulmaa ei pohjan suoruuden puute ainakaan pahene. Siklissä on neljä terää jotka tietenkin kuluvat käytössä; yhdellä terällä perussiklaa 2-5 paria riippuen pohjamateriaalista, pohjan puhtaudesta, mutta viimeistelyssä yhdellä terällä pärjää pitkälle: omassa käytössä on kaksi suksiparia ja olen käyttänyt teristä vain kahta. Siklin terottaminen ei käsittääkseni onnistu kotikonstein ilman alan ammattitaitoa ja tarvittavia koneita. (Ei siklaaminen kauheasti halvemmaksi varmaan tule kuin laadukas kuntohiihtovoiteleminenkaan. mutta siitä ei olekaan kysymys.)
Toimimattomasta suksesta ei tietenkään saa hyvää siklaamallakaan. Itse päätin kokeilla siinä vaiheessa kun vaihtoehtona olisi ollut uudelleen(kivi)hionta, pohjustus ja koko hoito. Valitettavasti Suomessa puuha ei ole lähtenyt leviämään eikä kokemuksien vaihto ole vilkasta kuten Ruotsissa Skidforumilla. (Ehkä siksi että meiltä tavallaan puuttuu huonosti luistavilla suksilla tai nykyään parhaassa tapauksessa toimivilla nanopohjilla hiihtävien kuntoilijoiden ja voiteluun perehdyneiden ja fluorivoiteisiin panostavien aktiivihiihtäjien välinen markkinasegmentti eli riittävä massa hiihtäjiä jotka esim treenaisivat 5-8 tunnin Vaasahiihtoon?)
Aika hauska tuo Kuzmin-siklausvideo. En välttämättä ymmärtänyt ideaa täysin, siklauksen ja harjauksen lisäksi ei näköjään käytetty mitään voitelua. Kaveri oli joka tapauksessa keskellä kesää suksia siklaamassa, joten ainakin pääsee lumen tullessa nopeasti ladulle.
Luulen, että kokeilen suksiin jotakin perusvahaa, fluoritonta tai vähäfluorista. Tuo LF all temp näytti vielä järkevän hintaiselta. Vertailun vuoksi viime talvena en voidellut luistelusuksia kertaakaan ja kilometrejä tuli vähän yli 200. Vaikea sanoa paljonko luisto heikkeni loppua kohden. Harjasin suksia kyllä useaan kertaan eikä pohjissa juuri harmaata näkynyt. Sen sijaan perinteisen suksien pohjista tulee harmaita hyvinkin lyhyen hiihtelyn jälkeen.
MutaMika
06.12.2012, 16.19
Vähissä on vielä kuzminsiklauskokemukset, mutta on niitä jo ihan vähän. Ostin siklit ja parit parit olen siklannut. Kerran tosin vasta hiihtänyt kun lähti hetkeksi täältäpäin lumet. Siklit sai edullisimmin tuolta suomalaiselta myyjältä joka ylläkin on mainittu. Ei ollut ihan niin vaikeaa tuo kuin oletin. Tosin jonkinverran vakaata kättä vaati ja jälki varmasti paranee ajan saatossa...
Tuolla ainoalla hiihtokerralla hiihdin muutamilla eri suksilla ja siklatut oli ehdottomasti nopeimmat silloin. Tosin lienivät selkeästi profiililtaankin parhaat silloin. Eli eipä tuota oikein osaa verrata mitenkään voideltuihin, mutta ei ne sukset ainakaan ihan huonoksi menneet :)
Ruotsia tuli kans kerrattua kun tuosta luin ruotsin foorumeilta (suomesta kun ei tietoa juuri löytynyt). Sielä näyttää olevan yleisesti käytössä myös kuzmin siklaus ja sen päälle vielä voitelu. Kivihionnan jättämät karvat (ja koko kuvio itseasiassa) saadaan siklattua nopeasti pois uusista suksista. Siklaus kun leikkaa pohjamateriaalia tasaisesi eikä revi sitä hiontakiven tapaan. Karvojenpoisto hiotuista suksista saattaa vaatia todellamonia voitelukertoja ja todella paljon paljon hiihtoa. Miksei muuten kukaan kehitä konetta joka kuvioisi suksen pohjat leikkaamalla eikä hiomalla ? Olisi sukset jo uutena hyviä eikäö tarvisi niin pitkää rumbaa niiden sisäänajossa.
Itse aion yrittää aluksi ilman voiteita ja suksia on muutama pari eri keleille. Voi keskittyä vain hiihtoon eikä voiteluun. Kun tarkoituksena on kuitenkin hiihtää jonkin verran mutta lähinnä vain pitempiä siivuja leppoisasti niin odotan tuosta toimivaa vaihtoehtoa. Lisäksi ei tarvi fluorikäryjä hengitellä tai poltella suksenpohjia...
Yhdet sukset jotka siklasin on useamman vuoden hiihdetyt Atomic RS-11:t joissa oli aluksi vaikeasti siklattava kovan tuntuinen pohja, mutta kun hiontakuvio oli lähes siklattu pois pehmeni pohja huomattavasti ja sikli alkoi leikkaamaan ihan eri malliin. Oli ilmeisesti tuo pohja kuumentunut aikojen saatossa jo ihan koppuraksi. Eli olisi pitänyt hioa kuitenkin. Ja sitten olisi ollut taas hetken ihan karvainen...
Sikli ei tee pohjasta peilipintaista vaan jättää myös pienet urat. Siklejä on muutamia erilaisia jotka jättää erilaiset urat. Nopeasti katsottuna näyttävät aikalailla hiotuilta nuo pohjat paitsi että ovat kostean kiiltävän näköiset niinkuin voidellutkin (=ei harmautta eli karvoja törröttämässä?). Jotkut ovat kokeilleet jotain sähköhöylän teriä siklaukseen, mutta sen ongelma on että se tekee tasaista peilipintaa joka ei varmaankaan yleensä pohjassa toimi.
Saas nähdä kun pääsee taas enempi hiihtämään mitä tästä tulee...
Luulen, että kokeilen suksiin jotakin perusvahaa, fluoritonta tai vähäfluorista.
Minä käytän pääasiassa Startin SG4 (http://www.startskiwax.com/se/skiwaxes/gliders/start-sg-gliders/product/114/start-sg4):ää, joka on melko edullista ja riittoisaa sekä ihan tarpeeksi hyvin toimivaa omiin ulkoilu-kuntoilu-hiihtoihin. On mulla paketti SG6:ttakin kylmemmille keleille, mutta melko harvoin jaksaa kelin mukaan suksien voiteita vaihdella... Ja silloin kun ei jaksa voitelurautaa kaivaa esiin, on pikaluistot ihan käteviä.
Itsekkään en mikään hifistelijä voiteiden kanssa ole mutta tykkään hiihdellä hyvillä vehkeillä. Tänään voitelin sukset kuntoon. Huonon kelin suksiin perus oranssi pohja joka lämpöisenä kokonaan siklillä pois. Tällä siis pelkästään lian irrotus pohjasta. Ainoana voiteena näihin suksiin laitoin rexin sinisen perusluiston. Parempiin suksiin oli liikkeessä viimevuonna laitettu pohja valmiiksi uunissa. Näihin vielä Startin musta grafiitti pohjalle ja violetti LF06 pinnalle. Molemmille suksille kunnon harjaus ja kuituliinalla kiillotus. Usein lenkkien välillä vedän vain nylonharjalla ja kuituliinalla pohjan kiiltäväksi ja kun huomaa luiston katoavan tai kelit muuttuu niin täysin eri pakkaslukemille voitelen sukset uudelleen. Joskus pelkällä kuumailmapuhaltimella ja voiteenpalalla saa vedeltyä pohjaan ihan riittävän luiston peruslenkille. Tuo violetti LF on kyllä sellainen melko yleisvoide mitä monesti käytän. Kun haetaan tapahtumiin kunnon voitelua niin silloin tulee HF kamojakin. Välillä tulee vain melkein itku kun vilkaisee lattialla olevan 40 euron luistovoiteen lastuina. On tuo voitelu vain aikamoista tuhlausta.
hannupulkkinen
06.12.2012, 23.20
Toista kymmentä vuotta sitten kun kiersin Kalevaa niin siklasin sukset normaalilla terässiklillä ja voitelin sitten vahalla. Muistan, että ne sukset luistivat pirun hyvin.
Viime talvena otin siklauksen uudelleen käyttöön pertsan suksissa ja hyvin luistivat.
Terässikli teroitetaan lattaviillaan hieromalla aika usein. Siklin kantti tulee teräväksi, mutta kun siitä ei oteta purseita pois, siklatessa pohjaan tulee hieno uritus.
Tänään siklasin Rossignolin pakkaskelin sukset ja pohjustin ne Rexin vihreällä.
Uudet Rossignolin pertsat siklasin myös ja nyt ne ovat saunan jälkilämmössä imemässä itseensä pohjustusöljyä.
Nämä melko halvat puuydinsukset olivat pohjaltaan hieman koverat ja niitä piti siklata melko pitkään.
Voiteiden kulutus pienenee paljon kun sulattamisen sijaan hankaa vahan pohjaan ja lämmittää sen jälkeen sen raudalla. Pois siklattavaa vahaa jää tosivähän.
Luulen, että en enää hiotuta suksiani lainkaan vaan hankin Kuzminsiklit ja teen urituksen siklaamalla. Voitelua yksikertaistan niin, että fluoreja käytän vain suojakelillä ja pienellä pakkasella vain tosipitkillä lenkeillä.
Luulen, että en enää hiotuta suksiani lainkaan vaan hankin Kuzminsiklit ja teen urituksen siklaamalla.
Pitää varmaan olla myös rälläkkään tuollainen fluoropolymeerirulla. http://www.kuzmin.se/pgs/fp_drum_en.html
Olen joskus siklannut vanhoja suksien pohjia ihan vaan puukolla. samalla voi veistellä kanteista suurempia vekkejä sileämmäksi. Mutta toisaalta kun hiihtää vaan kovaa sepelistä välittämättä niin tulee sitä uritusta ihan luonnostaankin. Kyllä Pirkan hiihdossakin kovat äijät vetää Hämeenkyrön hiekoitetun kävelyosuuden tasatyönnöllä.
Coasting
07.12.2012, 16.00
Mitä enemmän tätä luen sen vakuuttuneempi olen että valinta oli oikea. Karhun nanot. Eipähän liu'u liikaa ja saa hyvää treeniä. Ja kun en voitele niin eipä voi mennä vikaan. Voi kyllä tällaiselle aloittelijalle suositella mutta ei niillä mihinkään kisoihin ole asiaa.
Shimaani
07.12.2012, 16.08
Fillarifoorumilla topikkina suksettimien voiteluilu? Melko offaria....
hannupulkkinen
07.12.2012, 16.37
Fillarifoorumilla topikkina suksettimien voiteluilu? Melko offaria....
Hiihto on melko monen pyöräilijän talviharjoittelumuoto. Ehkä täällä on "joitakin" topikkeja jotka ovat turhempia.
Tänään kokeilin noita siklattuja Rossignoliluikkareita. Paremmin pelittivät -10 asteen pakkasessa ja satavassa lumessa kuin pakkaskelille hiottuna. Eli näitä ei ainakaan kannata hioa. Siklaus riittää.
hannupulkkinen
08.12.2012, 16.49
Tänään siklasin vapaan sukset ennen lenkkiä ja jätin voitelematta. Luistivat todella hyvin -8 asteen satavassa lumessa. Taidanpa tuhlata 130 euroa sikleihin. Tuota fluoripolymeerirullaa en taida tilata. Voitelen plussakeleillä lf tai hf vahoilla kun niitä on kaapissa. Näyttää Kuzminin sivujen mukaan tuo polymeeri lisäävän luistoa 2% pluskeleillä jos oikein ymmärsin.
Pitänee siis tilata + ja - siklit vai riittäisikö tuo U niversaali yksin?
MutaMika
08.12.2012, 19.02
Ei oo noista eri siklien jäljistä vielä hiihtokokemusta, mutta + sikli on ehkä hyvä lisä U:n kanssa koska on noista karkein ja kaikkein ottavin. Sillä saa nopeesti aluksi tavaraa poies. Parit sukset jotka siklasin otin sillä aluksi ja sitten viimmeistelin U:lla.
kuovipolku
08.12.2012, 23.08
Skidforumin viisaiden Kuzmin-siklaajien (kuzministien?) mukaan vesikeliä varten tärkein hankinta on riller eli kuviointilaite (http://www.nordictrainer.net/kauppa/product_catalog.php?c=2) ja suositeltavin joko suora 1 mm tai suora 2 mm; kumpaakin on suositeltu käytettäväksi ainoana rillerinä, jälkimmäinen ehkä huonompi oikein märällä mutta toimii kylmemmässäkin.
PS Täsmennetään sen verran että tärkeys- eli hankintajärjestykseksi on suositeltu: U-sikli, hieno teräsharja, rilleri - ja tämän jälkeen tarpeen ja halun mukaan useampi eri rilleri, useampi eri sikli, useampi eri harja. (Kehitys siis kehittyy tälläkin puolella tietystä minimalismista kohti täydempää leikkikalulaatikkoa...)
Pyöräpummi
09.12.2012, 19.47
Olen aikamoinen noviisi voiteluasioissa.
Suksikauppoja tehdessäni tuli mieleeni että kannattaisiko samalla ostaa kahdet tai kolmet parit suksia eri keleille? Tarkoitukseni olisi välttää "turhaa voitelua" ja ettei voitelua tarvitsisi tehdä ennen lenkille lähtöä vaan suksi olisi valmiiksi voideltu ko. kelille. Ongelma on myös se että kerrostaloasunnossa on hyvin vaikea järjestää "voiteluasemaa".
Kysymys on pertsoista.
hannupulkkinen
09.12.2012, 20.04
Olen aikamoinen noviisi voiteluasioissa.
Suksikauppoja tehdessäni tuli mieleeni että kannattaisiko samalla ostaa kahdet tai kolmet parit suksia eri keleille? Tarkoitukseni olisi välttää "turhaa voitelua" ja ettei voitelua tarvitsisi tehdä ennen lenkille lähtöä vaan suksi olisi valmiiksi voideltu ko. kelille. Ongelma on myös se että kerrostaloasunnossa on hyvin vaikea järjestää "voiteluasemaa".
Kysymys on pertsoista.
Pari paria on riittävästi jos ei kilpale. Liisterikelille ja kuivalle kelille. Liisterikelille voi osaa myös pitopohjat.
Tänään hiihdin pakasta vedetyillä pertsoilla, joita ei pohjustettu vaan siklattiin.
Hyvin toimi. Edelleen olen vakuuttunut siitä, että minun vahojen kanssa väsääminen on ohitse.
Siirryn Kuzminsiklauksen aikaan.
Pyöräpummi
09.12.2012, 20.13
Kiitos Hannu ohjeista!
Ostetaan sitten kaksi paria!
kuovipolku
09.12.2012, 20.53
Kohta sulle kerrotaan että voitelusta riippumatta tosihiiihtäjä tarvitsee eri sukset eri keleille, ts. oikein valittu suksi jolla on keliin sopivat painealueet tuo 80% siitä mitä me kutsumme luistoksi (ja lopusta 80% saadaan oikealla urituksella tai kuvioinnilla). Mutta kyllä tällainen harrastajakin (jolle sukset valitsee kauppias parhaassa tapauksessa siitä valikoimasta mikä hänellä sattuu olemaan jäljellä ja huonoimmassa tapauksessa niistä jotka eivät ole menneet kaupaksi) voi huomata eron (samalla voitelulla ym) esim plussa- ja pakkaskelin suksien välillä Riippuu tietenkin käyttöolosuhteista millaiset kaksi tai kolme paria olisi hyvä olla, mutta ykkössuksien lisäksi selvä vesikelisuksi ja mahdollisesti jääkelisuksi voisivat tulla kyseeseen. Tai joku nanosuksi ongelmakelejä varten.
Voitelua se tietysti helpottaa silloin kun kelit vaihtelevat tiheään nollan ympärillä, mutta kyllähän voideltuja suksia joutuu joka tapauksessa putsaamaan eli poistamaan voiteet ja laittamaan uudet - voiteet yleensä likaantuvat nopeammin kuin kuluvat kokonaan - eli päähyöty on suksien paremmassa toimivuudessa kaikilla keleillä.
Yhden suksiparin ja laiskan miehen old school- vaihtoehto voisi olla joku violetti matalafluorinen luisto ja pitoteippi tai jos ei hiihdä vesikelillä, sininen universaalipito. Toimii yllättävän hyvin jos tekee yhtään huolella.
Voiteluaseman järjestämisen aa ja oo on voiteluteline, mielummin omilla jaloilla, se säästää aikaa ja vaivaa ja pitemmän päälle myös hermoja kun ei tarvitamitään virittelyja pöytien tai tuolien kanssa. Edelleen: jos kerrostalossa asuu edes muutama murtsikkamies, on todennäköistä että joku heistä on taloyhtiön hallituksessa ja jos talossa on jonkinlainen kerhohuone, yhteistila tai muu vapaa varastonurkka, voi olla yllättävän helppo sopia ja nuijia pöytään paikka ja lupa "yhteiselle voiteluasemalle" (eli sen ei tarvitse olla kaikille yhteisessä kommuunikäytössä, if you know what I mean).
Pyöräpummi
09.12.2012, 21.49
@Kuovipolku, jotain tuollaista on ollut mielessä. Todennäköisyydellä ko. taloyhtiössä voisi olla paikka voitelemiseen.
Voitelu onnistuisi kunhan vain olisi "voiteluasema".
Sukset tulevat tänne PKS-seudun laduille. Tuntuu että täällä riittää ainakin uutta lunta.
Lämpötilat eivät useimminkaan alita -10 astetta.
Toivottavasti en ole niin myöhässä suksihankinnassa jolloin kauppias juuri myy minulle niitä jotka ovat jääneet jäljelle taikka eivät mene kaupaksi?
Ainakin tämä on tunnettu paikka myyjän pitäisi olla asiantuntija.
hannupulkkinen
09.12.2012, 23.37
Osta pluskeleille Fisherin pitopohjat. Itsellä ei niitä ole, mutta muutamalla kaverilla on. Niillä on vähän leveämpi käyttöalue kuin Karhun nanoilla. Kehuvat kovasti.
Pakkaskelille riittävän suksi jossa on sopivan matala voidepesä niin pärjää kovilla voiteilla.
Ei pakkaskelin suksissa tarvitse voiteita paljon poistella. Jos samoilla suksilla hiihtää myös liistereillä niin silloin tuota poistelua voi tarvita.
Pakkassukseen vain pohjavoide ja päälle kelin mukaista pitoa. Kun kylmenee niin kylmempää ja kun lauhtuu niin lämpimämpää kuin mittari näyttää. Vanhan pidon päälle. Jos tekee parinkympin lenkkejä niin pito kuitenkin vähenee sen verran, että uusi keliä hieman yli tai ali menvä voide pelaa oikein hyvin.
Luistot eivät nyt paljon tarvitse uusimista. Hankaamalla olen lisäillyt ja lämmityksen jälkeen hyvin harjaamalla voi liiat poistaa. Ehkä vähän sikliä voi vilauttaa.
No kohta en näitä luistoja tarvitse lainkaan. Kivaa ääntä piti siklattu pohja latua vasteen. Kurzminsiklatut sukset kuulee.
Huonompien perinteisen suksieni pohjat näyttävät siltä kuin niillä olisi hiihdetty sepelillä mikä ei ole kovin kaukana totuudesta. Pohjissa on syviä naarmuja eivätkä ne tunnu lainkaan sileiltä. Voiko noille tehdä mitään itse vai onko hiotuttaminen ainoa keino? Voiko esimerkiksi terässiklillä vedellä pohjia niin pitkään, että pahimmat naarmut häipyvät? Vai ovatko pohjat entiset tällaisen käsittelyn jälkeen? Tosin eivät ne pohjat oikein huomommaksikaan voi mennä.
hannupulkkinen
10.12.2012, 15.58
Huonompien perinteisen suksieni pohjat näyttävät siltä kuin niillä olisi hiihdetty sepelillä mikä ei ole kovin kaukana totuudesta. Pohjissa on syviä naarmuja eivätkä ne tunnu lainkaan sileiltä. Voiko noille tehdä mitään itse vai onko hiotuttaminen ainoa keino? Voiko esimerkiksi terässiklillä vedellä pohjia niin pitkään, että pahimmat naarmut häipyvät? Vai ovatko pohjat entiset tällaisen käsittelyn jälkeen? Tosin eivät ne pohjat oikein huomommaksikaan voi mennä.
Siklaus on turvallista kun teet sen niin, että teroitat siklin hankaamalla lattaviilaa vasten. Kokeile kynnellä, että siklin kantit ovat terävät. Teroittaessa on pidettävä sikli pystysuoraan lattaviilan päällä. Siklauksen jälkeen pohja pitää harjata voimakkaasti messinki tai rosteriharjalla(suksiharja) ja vielä nailonharjalla.
Jos ei ole moisia niin karhunkielellä ja kuituliinalla.
Tämän jälkeen vahaus ja vahauksen jälkeen uusi harjaus ja kiillotus kuituliinalla. Ehkä niitä syvimpiä naarmuja ei saa kokonaan pois, mutta eivät ne menoa haittaa. Minulla on nyt terässiklillä siklatut pertsan udet sukset ja luistavat mainiosti ilman mitään vahoja, mutta vahaus ehkä vähän parantaa luistoa. Toisaalta vahaamaton pohja ei vaadi huoltoa.
http://www.youtube.com/watch?v=OKZWqdPFul8
Siinä vielä havainnollistava video siklin teroituksesta. Puusepäntouhuissahan tylsällä siklillä ei tee muuta kuin aukoa turhanpäiväisiä kirjekuoria....
hannupulkkinen
10.12.2012, 18.14
http://www.youtube.com/watch?v=OKZWqdPFul8
Siinä vielä havainnollistava video siklin teroituksesta. Puusepäntouhuissahan tylsällä siklillä ei tee muuta kuin aukoa turhanpäiväisiä kirjekuoria....
Näinhän se puusepänsikli teroitetaan. Jos ei ole ruuvipenkkiä niin siklin saa riittävän teräväksi myös niin, että hankaa sikliä lattaviilaa vasten. Viila pöydän päällä lappeellaan.Purseita ei suksisiklissä tarvise poistaa. Ne tekevät sopivan urituksen suksen pohjaan.
Siklatessa ei sikliä saa taivuttaa kuten videossa vaan sitä vedetään suksen pohjalla noin 45 asteen kulmassa määrätietoisin vedoin. Siklaukseen saa kulumaan hyvin 15 minuttia ja sikliä voi joutua välillä teroittamaan. Siklaus kuulemma ohentaa suksen pohjaa alle puoli milliä.
Eikös tossa ensimmäisesssä teroitusvaiheessa kannata täriseväkätisten hyödyntää normialppikanttiviilaa. Kait täällä joku myös munkin lisäksi alamäkeenkin hiihtää...
Eipä noita moneen kertaan pysty siklaamaan kun tuo pohjimmainen kerros on n.08 mm paksu. Tuosta siklaamisesta sen verran 90 luvun aikoihin oli Fisherin suksissa karkea salmiakki kuvio joka ei suomen lumilla toiminut, tehtiin nuort5en maajoukkueen suksia joista ensimmäinen vaihe oli sen kuvion siklaaminen yhdellä työnnöllä alusta loppuun kun työsi siklin niin sai suksen mittaisen verkon kun veti sen auki eipä kovin moni uskoltanut sitä työtä tehdävaikka tarjottiin muillekkin sitä kun oli vaan 56 paria suksia joille se piti tehdä.
hannupulkkinen
10.12.2012, 19.59
Eikös tossa ensimmäisesssä teroitusvaiheessa kannata täriseväkätisten hyödyntää normialppikanttiviilaa. Kait täällä joku myös munkin lisäksi alamäkeenkin hiihtää...
Hyvä idea.
Siihen saa ainakin mulla olevassa versiossa vaihdettua niitä viilaosia...
Tuossa kyseltiin taas vähän aikaa sitte nuita laiskan miehen luistovoiteluita, jotka kestää kilometrejä. Paan taas tän mun voiteluelokuvan esille. Ei varmasti paras eikä ainoa totuus mutta toimii. Tulee tehtyä tuo muutamalle "max 10 lenkkiä talvessa" -kaverille aina talven alussa ja hyvin on kuulemma mennyt koko talvi samalla voitelulla, kun on välissä vähän harjaillut kuviota auki.
http://www.youtube.com/watch?v=P0tD7lz9NgY
Tulipa käytyä kolmatta vuotta putkee paikallisen hiihtoseuran Vauhdin voitelukurssilla. Kyllä siitä vaan aina hyötyä on, kun pääsee ammattilaisen kanssa keskustelemaan.
Pyöräpummi
11.12.2012, 18.49
Nyt on tulossa kahdet parit suksia ammattilaisen valkkaamana.
Samankaltaista mitä te olette suositelleetkin.
Voiteluasemakin on löytynyt, mutta sitä ei voi käyttää kuin "virka-aikana".
Nyt vaan tarvitsi opetella voitelemaan.
Ennenvanhaan silloin joskus kun Suomi oli köyhä niin muistan kuinka sitä voidetta vaan tökättiin sinne pohjaan. Näin jälkeinpäin en oikein osaa arvostaa niitä voitelijoita.
Se oli kuitenkin silloin jolloin sukset olivat puusta ja niiden merkki oli Järvinen, joissa oli ne olympiarenkaat. Siteinä oli "rotanloukut" tai jotkut muut.
Luojan kiitos että välineet olivat huonot ja voitelu vieläkin huonompaa, muutenhan minusta olisi saattanut tulla hiihtäjä!
Onko nämä pikavoiteet raadin mielestä käyttökelpoisia?
usko juntunen
11.12.2012, 19.11
Pyöräpummi: Kun sulla on voiteluasema, vaikkakin vain rajoitetusti käytössä niin osta mieluummin tällainen joko violetti tai sininen 1kg murikka. On halpa ja riittoisa vs. pikavoiteet.
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/laskettelu-ja-hiihto/luistovoiteet/huoltovoide-1kg-violetti/
hannupulkkinen
11.12.2012, 21.14
Jotenkin tuo voiteen sulatus pohjaan ja sitten sen pois siklaus tuntuu tuhlaukselta.
Kun hankaa palaa pohjaan niin vahaa saa sinne ihan riittävästi.
Pehmeillä voiteilla se on ihan helppoa, mutta kovilla palaa voi lämmittää ensin raudan pohjaan.
Sitten kun sulattaa niin, että vaha juuri ja juuri sulaa niin hyvä tulee.
Noiden kilovoiteiden kanssa ei ole niin nuukaa, mutta kun on 60 egen HF pala niin en kyllä sulattele kun hankaamallakin todella saa riittävästi sitä vaxia sinne minne se kuuluukin eikä lattialle.
Tänään -10 ja ilman kosteus 97%. Alla Rossain luistelusukset, jotka oli siklattu terässiklillä ja
Kuzminin tavallisella miinussiklillä. Pohjassa hankaamalla laitettu Holmenkol sininen.
Ei ollut vauhti luistosta kiinni. Ehkä tuo vahakin oli turha, mutta kun ei vielä oikein jaksa uskoa täysin tuohon siklaamiseen. Ikinä eivä nämä sukseni ole ennen pelanneet uudella pakkaslumella, joten pohjan hionta on aivan turha juttu.
kuovipolku
11.12.2012, 23.24
Eipä noita moneen kertaan pysty siklaamaan kun tuo pohjimmainen kerros on n.08 mm paksu.
UHMWPE-kerroksen paksuudesta en tiedä (enkä osannut hakea tietoa netistäkään) mutta en yhtään epäile että se on hyvinkin ohut. Kuzminin teeseihin epäillen suhtautuvien taholta esitettiin jo varhain varoituksia suksien ennenaikaisesta kulumisesta ja niiden pilaamisesta siklaamalla, mutta FWIW Ruotsissa on esim eräs Luulajan teknillisen korkeakoulun matematiikan professori joka aloitti Kuzmin-siklatuilla suksilla hiihtämisen vuonna 2006 (ja hiihti 61-vuotiaana samalla viikolla molemmat Öppet spårit ja itse Vaasahiihdon) ja hän käyttää yhä samaa paria jota on siitä asti siklannut. (Pitempää kokemusta ei kenelläkään voi ymmärrettävästi olla.)
Kivihiottujen ja voideltujen suksien ensimmäinen siklaus vaatii enemmän aikaa ja vie pohjamateriaalia huomattavasti enemmän kuin siklatun suksen uudelleen- tai ylläpitosiklaus. En tiedä myöskään sitä miten paljon pohjamateriaalia ensisiklaaminen vie, mutta puru tai lastut ovat ikäänkuin täynnä ilmaa ja lattialle kertyvä määrä voi näyttää hurjalta muttei paina mitään. (Pitäisikin punnita sukset ennen ja jälkeen, kun ostan uuden parin ja siklaan ne heti kaupasta tuotuna.)
Joskushan on silti pakko tulla pää vetävän käteen (kuten sanotaan), mutta arvelisin että siinä vaiheessa suksipari alkaa jo olla muutenkin finito eli sen rakenne on kokonaisuudessaan alkanut pettää. (Hiihdetäänhän sitä hyvinkin vanhoilla suksilla, mutta yleensä ne ovat joko sellaisia joilla kukaan itseään kunnioittava ja hiihtämisestä jotain ymmärtävä ei hiihtäisi metriäkään tai sellaisia jonkin tietyn kelin kuningaspareja joilla hiihdetään vain erityisen tilanteen osuessa kohdalle.)
Sporttikojootin sivuilla kerrotaan hionnasta näin: "Suksia voi hionnalla työstää jopa 20 kertaa, koska pohjasta lähtee hiontakerrallaan vain kymmenesosa millejä. Esim. jos pohjassa on 0,03mm syvyinen kuvio. Pohjasta lähdetään ajamaan kuvio pois kokonaisuudessaan koneenpeili asetuksilla joka on syvyydeltään 0,015 mm. Vanhan kuvion pois ajamiseen tarvitaan n. 3-4 työstö kertaa, sen jälk. ajetaan pohjaan uusi kuvio syvyydeltään 0,03 mm pohjasta on lähtenyt kokonaisuudessaan max n. 0,08 mm pois . Kymmenellä hionta kerralla pohjasta on lähtenyt pois n. 0,8 mm pohjamateriaalia, pohjassa yleensä ollen n. 2-3 mm p-tex pohjamateriaalia."
Johannes
18.12.2012, 12.51
Oon jonkin aikaa seurannut keskustelua näistä kuzminin sikleistä ja suksien hionnan vaikutuksesta. Jos mietitään suksen pohjan kuvioinnin vaikutusta luistoon, vauhdilla on olennainen merkitys asiaan. Mitä kovempi kyyti sitä suurempi vaikutus... Kuntoilija ei käytännössä hyödy kuvioinnista kuin EHKÄ aivan mätö kelillä, silloinkin ero on marginaalinen. Suksen pohjalla on kuitenkin olennainen merkitys luistoon. Pahoin kulunut ja naarmuinen suksi ei luista niin hyvin kuin uusi sileä pohja. Vanha suksi saa uuden elämän jos ne hiotaan koneella. Kisa hiihtäjät hiottaa sukset varsin usein johtuen fluori pinnotteiden käytöstä. Hyvä suksi, parempi mieli...
Mitä kovempi kyyti sitä suurempi vaikutus... Jaa-a, kyllähän sitä kuntoilijakin ainakin tiukassa alamäessä menee kovaa, raskaampi kuntoilija vielä kovempaa :rolleyes:. Sehän se eniten harmittaa, jos alamäessä häviää luistossa.
kuovipolku
18.12.2012, 18.33
Pyöräilyssä aerodynaamisuudesta ja keveydestä saa sitä enemmän hyötyä mitä kovemmin ajaa ja lienee yhtä kiistaton totuus että hiihdossa on luiston suhteen vähän sama juttu. Olen samaa mieltä myös siinä että suksen pohjan on oltava kunnossa - tosin sen saa kuntoon myös Kuzminin konstilla - jos haluaa saada sen luistamaan.
Rohkenisin kuitenkin hiukan poleemisesti väittää että kuntoilija (tai kuka tahansa) hyötyy urituksesta enemmän kuin kilpahiihtäjä. T.s. ero uritettujen fluorivoiteettomien ja urittamattomien fluorivoitteettomien välillä on suhteellisesti suurempi kuin uritettujen fluorivoideltujen ja urittamattomien fluorivoideltujen välillä.
PS Kuviointilaite ei tietenkään ole millään lailla välttämätön kuntoilijalle, olipa hänellä siklatut tai hiotut ja voidellut sukset, mutta nimenomaan märässä vesikelissä ns. tavoittteellinen kuntoilija tai vauhdista muuten vaan nauttiva hiihtäjä huomaa kyllä eron jo kerran kokeiltuaan.
Pyöräpummi
18.12.2012, 18.41
Pyöräpummi: Kun sulla on voiteluasema, vaikkakin vain rajoitetusti käytössä niin osta mieluummin tällainen joko violetti tai sininen 1kg murikka. On halpa ja riittoisa vs. pikavoiteet.
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/laskettelu-ja-hiihto/luistovoiteet/huoltovoide-1kg-violetti/
Kiitos neuvoista, mutta näyttää että kauppias laittanut niin paljon voidetta mukaan että ei enää tarvi niitä hankintoja miettiä vaan että mihin niitä kaikki voiteita oikein käytetään.
hannupulkkinen
18.12.2012, 19.35
PS Kuviointilaite ei tietenkään ole millään lailla välttämätön kuntoilijalle, olipa hänellä siklatut tai hiotut ja voidellut sukset, mutta nimenomaan märässä vesikelissä ns. tavoittteellinen kuntoilija tai vauhdista muuten vaan nauttiva hiihtäjä huomaa kyllä eron jo kerran kokeiltuaan.
Tekeekös tämmösellä enää mitään. Löytyy pakista ja en ole sillä koskaan oikein mitään tehnyt.
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQbJ_oHqeDnl-Q3t7FthJQwauECWi6fHyH0fLDbsW5JK4Iu_IsjYQ
Samaa mieltä "kuovipolun" kanssa. Kosteilla ja märillä keleillä kuviointilaitteilla saa kuntoilija ja kilpailija kyllä huomattavasti apua luistoon. Kuvio toki olosuhteiden mukaan.
Jos, "hannupulkkinen", et sitä kuviorautaa tarvitse, niin kyllä sen kympillä voin ostaa sinulta pois tilaa viemästä.
kuovipolku
19.12.2012, 10.10
Swixin rillerihän se siinä näyttäisi olevan. Siihen 1 mm ja/tai 2 mm terä. niin muuta ei tarvitakaan kuin hifistelyyn (tai kisaamiseen siinä tapauksessa ettei ole varaa antaa kenellekään edes mahdollisuutta kalustotasoitukseen).
PS Oma kokemus (eikä muuta tietämystä ole) urituksesta/kuvioinnista rajoittuu juuri noihin vesikelin suoriin uriin, mutta siinä asiassa olen ollut ns. uskovainen jo pitempään.
hannupulkkinen
19.12.2012, 11.35
Täytyypä kokeilla. Onkos noista urista haittaa pikkupakkasella? Kun nyt etupäässä vain kuzminsiklaan suksenpohjan niin siklauksen jälkeenkö ura vedetään vai kiillotuksen jälkeen?
kuovipolku
19.12.2012, 12.56
Siklauksen ja harjauksen jälkeen olen uritusta tarvittaessa harrastanut. Urituksen jälkeen vielä pikainen harjaus. (Harjoja minulla ei ole kuin hieno teräsharja, mutta paremmin varustetut voivat toki viimeistellä nailonharjalla.)
Jos keli on kiikunkaakun tai vaihtelee ajan ja/tai paikan mukaan vesikelin ja pakkasen välillä, voi tehdä urat vain taakse. (Tämä on ns. tekijämiesten neuvo, josta ei ole haittaakaan ollut.)
Täytyypä kokeilla. Onkos noista urista haittaa pikkupakkasella? Kun nyt etupäässä vain kuzminsiklaan suksenpohjan niin siklauksen jälkeenkö ura vedetään vai kiillotuksen jälkeen?
Tuskin noilla minirollereilla saat kuviota sileeksi siklattuun pohjaan. Kuzminin cold-siklin jäljiltä kuviointi vaatii hitosti painetta ja työkaluksi Holmenkolin TriMaxxin kaltaisen laitteen ja sittenkin se on niin matala ettei siitä oo iloa. Ylipäänsä nuo kuviontilaitteet on tarkoitettu tekemään se kuvio siihen voidejäämään, joka siinä pinnassa on, ei suksen pohjamateriaaliin. Pohjamateriaaliin kuvio vedetään koneella ja voitelun jälkeen se avataan harjaamalla.
Uran toimivuus ja tarpeellisuus pikkupakkasella riippuu ihan sen lumen (kiteen) rakenteesta ja tietysti siitä urasta ittestään. Jauhossa ei niin merkitystä, mut sellaisella isolehtisellä ehjäkiteisellä lumella loivat havukuviot toimii.
Pyöräpummi
19.12.2012, 17.26
Taloyhtiön "suksipenkki" on jostain 60-luvulta ja on varmasti tee-se-itse mallia.
Se on puusta mutta siinä on kaksi metallista puristinta, joilla suksi kiinnitetään sivuista.
Sitten tämä teline kiinnitetään pöytään.
Uskaltaako tälläiseen kiinnittää nykyaikaisia suksia?
En ole ennen edes nähnyt suksipenkkiä ja sitä miten tänä päivänä suksi kiinnitetään.
Tekstarin mukaan molemat sukset ovat pohjustettu niin että vain pitovoide uupuu.
Kuitenkin Rossareissa pitoalueella on suuhtellisen tarttuva pinta. Oliskohan siinä jo valmiiksi pitovoidetta?
Voiteita oli valikoitu; liisteireitä (Rode 3 kpl), purkkeja (Rode 4 kpl) sekä Skigo- low fluor vahapaloja 250 g 4 kpl.
Mukaan oli laitettu voiteenpoistoainetta, messinki- sekä nailonharja, rulla kuituliinaa, muovinen sikli (?), olosta varten pyöreä kaavin ja keinokorkki.
Tällä taitaa hyvin päästä alkuun
Käykö näiden Rode purkkivoiteiden (uudelle lumelle) laitto yksinkertaisesti niin että ne vaan kylmänä "hierotaan" pitoalueelle ja sitten tasoitetaan korkilla.
Entäs sitten näiden "liistereiden" voitelu sukseen?
...Käykö näiden Rode purkkivoiteiden (uudelle lumelle) laitto yksinkertaisesti niin että ne vaan kylmänä "hierotaan" pitoalueelle ja sitten tasoitetaan korkilla.
Entäs sitten näiden "liistereiden" voitelu sukseen?
Jep, näin se menee: Hionta, hiontapölyn poisto, teipit pitoalueen päihin, pitovoiteen levitys hieromalla ja tasoitus korkilla (ja nämä kaksi toimenpidettä niin monta kertaa toistaen kuin tarvii).
Liisteri: hionta, pölyn poisto, teipit, liisterin levitys töpöttämällä suoraan tuubista, tasaus raudalla, viimeistely korkilla.
hannupulkkinen
19.12.2012, 18.08
Jos pitoalue tarttuu sormeen niin siinä on luultavasti pohjavoide jo laitettu.
Laita siihen päälle kerros pehmeintä purkkia mitä mukana on vain kylmänä hankaamalla.
Tasoita se sen jälkeen korkilla hyvin niin, että työnnät luistoalueelta keskisuksea kohden edestä ja takaa. Laita sitten seuraavaksi pehmeintä kerros ja tasoita se ja taas seuraavaksi pehmeintä ja tasoita se. Jos tämä ei ole kelinmukaista, eli pari astetta lämpimämälle tarkoitettua kuin keli on, niin ota sellaista ja laita vielä ohut kerros. Vie suksi jäähtymään ja lähde sitten hiihtämään. Ota kuitenkin mukaan viimeistä kerrosta pehmeämpää purkkia ja korkki sekä kovin voide minkä Sinulla on. Jos suksi ei pidä, laita kerros tätä pehmeämpää pohjaan ja hankaa korkilla tasaiseksi.
Jos taas tutuu, että suksi ei luista laita tätä kovempaa purkkia ohut kerros ja hankaa korkilla.
Kun keli lämpenee niin laita lämpimämpää purkkia pohjaan ja kun kylmeee niin kylmempää.
Näi voit hiihtää muutaman satasen kun vain harjaat luistoalueet nailonharjalla aina lenkin jälkeen.
Toisille, eli niille lämpimän kelin suksille laitat pitoalueelle liisteriä ohuen kerroksen, lämmität sen kuumailmapuhaltimella varoen, viet suksen ulos jäähtymään ja laitat liisterin päälle kelin mukaista purkkivoidetta ja tasoitat korkilla. Mitä lämpimämpi keli sitä punaisempaa liisterin tulee olla.
Selkeällä vesikelillä voit jättää tuon liisterin päälle laitettavan purkkivoiteen pois, mutta jos liisteri jäätyy niin laitat sitten taskusta päälle purkkia ja tasoitat korkilla.
Liisteriä ei tarvitse poistaa kun laitat sitä ohuelti. Kelin vettyessä ja lämmitessä laitat päälle punaisempaa liisteriä ja jäähtyessä vähemmän punaista. Jääkelillä sinistä. Niin ja se purkki siihen liisterin päälle paitsi vesikelillä ja jääkelillä.
Pyöräpummi
19.12.2012, 18.34
Jep, näin se menee: Hionta, hiontapölyn poisto, teipit pitoalueen päihin, pitovoiteen levitys hieromalla ja tasoitus korkilla (ja nämä kaksi toimenpidettä niin monta kertaa toistaen kuin tarvii).
Liisteri: hionta, pölyn poisto, teipit, liisterin levitys töpöttämällä suoraan tuubista, tasaus raudalla, viimeistely korkilla.
Miten tämä hionta suoritetaan? Nyt sattuu olemaan ainoastaan messinki- ja nailonharja.
Olisikohan tuolla viereisellä huoltoasemalla hiekkapaperia?
Kiitos Hannulle neuvoista! Niiden sulattelussa menee oma aikansa.
hannupulkkinen
19.12.2012, 18.42
En minä oiken ymmärrä mistä hionnasta on kyse. Haedonin teipit tarkoittavat sitä, että luistoalueen ja pitoalueen rajalle voi laittaa teipin siksi, että ei vahingossa sotke pitovoiteella luistoaluetta.
Siis luistoalueen päälle niin, että sen(maalarinteippi) reuna on juuri rajalla.
Hiontaa tarvitaan jos pitoaluetta ei ole vielä hiottu santapaperilla, mutta Sinun suksissasihan taitta pitoalueella olla jo jotain voidetta. Jos ei ole niin alueen voi hioa vaikka 80 santaparerilla ja poistaa sitten sen pölyn.
Tuo kuumailmapuhallin on rautaa parempi kuntoilijan voitelussa eikä maksa paljon. Raudalla saa helposti vaahtoydinsuksiin sulatettua kuoppia, jos rauta on liian kuumalla.
Kuumailmapuhaltimen avulla voi lisätä myös luistovoidetta, niin että hankaa voiteen suoraan palasta pohjaan. Lämmittää puhaltimella varovasti, hankaa puhtaalla korkilla ja harjaa. Pysyy pitkään eikä välttämättä tarvitse siklata.
Hifistelijät eivät tästä ohjeesta kyllä pidä.
Pyöräpummille:
- Kyllä siihen vanhaan voitelutelineeseen uskaltaa laittaa suksen kiinni. Ole kuitenkin varovainen, koska nykyisten kilpasuksien sivut eivät kestä kovaa puristusta. Siteestä suksen kiinnittävät telineet ovat mielestäni turvallisempia.
- Kyllä tuota pitoalueen karhennusta (hiontaa) suositellaan kaikissa ohjeissa. Itse en ole koskaan suksiini pitoaluetta karhentanut ja voiteet ovat siitä huolimatta pohjissa pysyneet.
hannupulkkiselle:
- yhden ja kahden millin "suorat" kuviot tuolla swixin laitteella sopivat vesikeleille. Tuohon saa myös kolmen millin "suoran" terän, jolla on saanut kahteen suksipariin käytänössä ikuisen kuvion. Ei niin hyvä, kun eivät olleet aivan optimaaliset vesikelin sukset, mutta tuolla kerralla ainoat mukana olleet. Kaksimilliselläkin käytä painetta maltillisesti. Korkea ja kiinteä (ei pyörivä) suora terä enemminkin leikkaa kuin painaa kuvion suksen pohjaan.
Pyöräpummi
19.12.2012, 22.30
Nyt tuli tehtyä ensimmäinen lenkki. Latu tuntui liian leveältä. Onko tämä todellista, vai johtuiko se vain huonosta tekniikastani? Tehdäänkö ladut yhtä leveiksi kaikkialla?
Luisto oli aivan fantastinen, mutta pidosta en ollut yhtä varma. Laitoin pohjaa violetti Rodea (-2 - 5 C).
Taidanpa kokeilla seuraavaksi sinistä Rodea (-5 - -12 C).
Lämpötila on -8- -9 C tällä hetkelle. Käsillä olevat Rode purkkivoiteet ovat kaikki uudelle lumelle.
Minulle on hämärää mitä tarkalleen ottaen on uusi lumi. Pikku hiljaa tulee lisää lunta, mutta aivan selkeästi lumi myös on liikkunut, joilloin lumikiteen sakarat pyöristyvät ja lumesta tulee kiinteämpää.
Onkohan se nyt sitten vanhaa vaiko uutta lunta?
Pidon heikkous saattaa johtua myös puuttelisesta hiihtotekniikastani.
Hiihtäminen oli yhtä juhla. Tätä tosissaan tulee tehtyä tänä talvena ja paljon.
Hyviin välineisiin investoiminen kannattaa. Ei harmita yhtään vaikka rahat onkin nyt loppu sillä ilo tulee olemaan pitkä.
Hämmästyttävää on se että vaatteet sekä kengät ovat kaikki sopivia vaikken ole niitä edes kokeillut.
Kiitos vielä vuosi takaperin neuvoista, en muista kuka, ja voin todeta että Odlot ovat hyviä asut. Niitä käyttävät myös suomalaiset maajoukkuhiihtäjät sekä Björn Dählien ja Ole Einar Björndalenin nimillä.
hannupulkkinen
19.12.2012, 22.39
Kiva, että nautit hiihdosta!
Olisit vain laittanut tuon kerrosvoitelun, josta kerroin ja ottanut mukaan pari purkkia joilla olisit hetkessä korjannut pidon.
Sauvoittahiihto opettaa tekniikkaa.
Uusi lumi sataa samana päivänä kun hiihdetään. Jos ladulla on paljon hiihdetty sen on vanhaa vaikka olisi tunti sitten satanut. No ladut ovat nykyisin vähän leveämpiä.
Pyöräpummi
19.12.2012, 23.31
Olisit vain laittanut tuon kerrosvoitelun, josta kerroin ja ottanut mukaan pari purkkia joilla olisit hetkessä korjannut pidon.
Olen neuvosi huomioinut. Kuitenkin menen tyvestä puuhun. Yksinkertaisissakin voitelutoimenpiteissä on noviisilla miettimistä. Tutkin ja ihmettelen askel askeleelta.
Kerrosvoitelu tulee aikanaan.
Pitäisi olla myös sellainen vyö johon saa niitä voiteita ja muuta tilbehööriä mukaan.
Tuossa kyseltiin taas vähän aikaa sitte nuita laiskan miehen luistovoiteluita, jotka kestää kilometrejä. Paan taas tän mun voiteluelokuvan esille. Ei varmasti paras eikä ainoa totuus mutta toimii. Tulee tehtyä tuo muutamalle "max 10 lenkkiä talvessa" -kaverille aina talven alussa ja hyvin on kuulemma mennyt koko talvi samalla voitelulla, kun on välissä vähän harjaillut kuviota auki.
http://www.youtube.com/watch?v=P0tD7lz9NgY
Tulipa käytyä kolmatta vuotta putkee paikallisen hiihtoseuran Vauhdin voitelukurssilla. Kyllä siitä vaan aina hyötyä on, kun pääsee ammattilaisen kanssa keskustelemaan.
Nyt lähtee kolmas vuosi tätä tekniikkaa käyttäen eikä voisi olla helpompaa. Loisto video btw. :D
Ainoa miten itse poikkean Lirarenin/Lindin rutiineista, niin jäähdyttelen suksen aina vaiheiden välissä, koska meillä on vaahtoytimiset Madhusit, jotka eivät kestä lämpöä samalla tavalla kuin muut rakenteet. Tämä ei haittaa jos voitelen omat sekä vaimon sukset samalla kertaa, jolloin jäähdytysaika on luonnostaan sopiva. Toinen seikka mikä on muuttunut on harjaus. Harjaan nykyään swixin villisika harjalla suurimmat pois ilman raivopäistä hinkkaamista. Tällöin voi huoletta jättää siklauksessa vähän enemmänkin voidetta sukseen joka sitten harjataan pois. Tämä korostuu erityisesti kovilla voiteilla, kuten vihreällä. Jäähtymisen jälkeen harjaan normaalisti nylonilla kuten ennenkin. Vieläkin tulee tosin sulateltua liikaa voidetta, mutta ei se nyt konkkaan meikäläistä aja.
hannupulkkinen
20.12.2012, 11.06
Ihan hyvä neuvo tuossa Lirarenin videossa. Nykyinen suksen pohja luistaa kyllä ilman voiteluakin ja luulen, että todellisuudessa sitä voidetta ei enää oikeasti ole pohjassa muutaman lenkin jälkeen, mutta ei se menoa haittaa. Kun harjaa pohjaa niin samalla kiillottaa sitä ja kiiltävä pohja luistaa ilman vahaakin kuntoilijalla hyvin.
Minulla on nyt kahdet pelkästään siklatut sukset, siis voiteet ja kuvio terässiklillä pois. Hyvin luistaa ja melkeinpä loistavasti. En kyllä olisi uskonut ilman kokeilua.
Kuntoilijalle riittää siis pakkaskelillä pohjan puhdistaminen ja ehkä vahaaminen vaikkapa vihreällä fluorittomalla vahalla, joka sekin on ehkä turhaa. Vaha kun kerää likaa ja vahaton pohja ei. Eri asia on sitten jos kilpalemaan lähdetään niin voipi vahailla. Tosin vahaamalla ei pääse yhtä hyvään luistoon kuin vahaamattomalla suksella, jos ei ole hyvää kalustoa ja isoa arsenaalia erilaisia vahoja. Siklaamalla ja harjaamalla pääsee pelkällä siklillä, rosteriharjalla ja nailonharjalla uskomattomaan luistoon.
Kilpaurheilu on tosiaan erikseen. Siklaamalla ei saada huippuluistoa, mutta kuka kuntoilija sellaista tavitsee.
Kuzminin tieteellisten tutkimusten(tohtorismies Ruotsista) hyvin siklatun ja hyvin kivihiotun voidellun suksen ero on prosentin pari luistossa. Suksen profiili ratkaisee enemmän.
Tässä mielenkiintoinen (http://hem.bredband.net/stefansand/rapport.pdf) raportti ruotsinkielentaitoisille.
Kannattaa lukea myös täältä Ruotsissa käytyä (http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=895) keskustelua siklatuista versus hitouista ja voidelluista suksista.
usko juntunen
20.12.2012, 17.29
...
Hiihtäminen oli yhtä juhla. Tätä tosissaan tulee tehtyä tänä talvena ja paljon.
Hyviin välineisiin investoiminen kannattaa. Ei harmita yhtään vaikka rahat onkin nyt loppu sillä ilo tulee olemaan pitkä.
Hämmästyttävää on se että vaatteet sekä kengät ovat kaikki sopivia vaikken ole niitä edes kokeillut.
Kiitos vielä vuosi takaperin neuvoista, en muista kuka, ja voin todeta että Odlot ovat hyviä asut. Niitä käyttävät myös suomalaiset maajoukkuhiihtäjät sekä Björn Dählien ja Ole Einar Björndalenin nimillä.
Onnittelut hienosti Suomen talveen sopivan lajin valinnasta! Samaa mieltä välineistä. Näillä kymmenillä ei ole vara antaa välineillä tasotusta :D
Äläkä epäröi kysyä neuvoa tältä foorumilta jos on kysyttävää. Ainakin yligentlemannilta tulee asiallisia ohjeita ;)
Sen verran varotan, kun paahdat pertsaa niin alussa sisäreidet ja ehkä nivusetkin saattaa muistuttaa olemassaolostaan muutaman vrk kuluttua. Se kuuluu lajin luonteeseen,
vaikka ois muuten kuinka reenannut.
Pyöräpummi
20.12.2012, 19.31
Onnittelut hienosti Suomen talveen sopivan lajin valinnasta! Samaa mieltä välineistä. Näillä kymmenillä ei ole vara antaa välineillä tasotusta :D
Äläkä epäröi kysyä neuvoa tältä foorumilta jos on kysyttävää. Ainakin yligentlemannilta tulee asiallisia ohjeita ;)
Sen verran varotan, kun paahdat pertsaa niin alussa sisäreidet ja ehkä nivusetkin saattaa muistuttaa olemassaolostaan muutaman vrk kuluttua. Se kuuluu lajin luonteeseen,
vaikka ois muuten kuinka reenannut.
Kiitoksia innostamisesta!
Suksen toimimaan saaminen on vielä hakusessa. Eilen laitoin sitten vielä sinistä purkkiRodea pohjaan violetin päälle. Ei sillä ollut mitään vaikutus. Mahdoinko laittaa liian ohuet kerrokset?
Minusta suksessa ei ollut riittävästi pito, mutta luisto oli hyvä. Yllättävää oli että mäkeä laskiessani tuntui ettei luistoa ollut hyvä. Jotensakin ristiriitaista.
Nyt lämpötila on noin -10 C astetta. Uutta lunta on satanut pieni kerros päälle.
Mitähän sitten laittaisi pohjaa?
God gli, Hans Olav Hamran (https://itunes.apple.com/no/book/god-gli/id556429513?mt=11), on suuri hitti (https://itunes.apple.com/no/book/god-gli/id556429513?mt=11)No (https://itunes.apple.com/no/book/god-gli/id556429513?mt=11)rja (https://itunes.apple.com/no/book/god-gli/id556429513?mt=11)ssa. (https://itunes.apple.com/no/book/god-gli/id556429513?mt=11)
Ekte smøreglede for skientusiaster!
http://a5.mzstatic.com/us/r30/Publication/v4/d1/5f/d1/d15fd151-d3c0-747e-b97b-6b1a0cda32f3/Forside_SketchBook.225x225-75.jpg
Tulee hankintaan kunhan viitsin laittaa Appleiideet kuntoon.
Skisportinkin haluaisin tilata! Onko jotain muuta parempaa norjalaista lehteä?
Norjan ykköslaji on maastohiihto. Kyllä näissä asioissa luottaisin aivan ykkösenä norskeihin suomalaisia missään nimessä väheksymättä. Meillä vaan sattuu olemaan jääkiekko ykköslaji, josta ei ole paljoa hiihdossa ole iloa vaikka Saku ja Teemu tahkoavat jäätä Orange Countyssä palmujen katveessa.
Hiihdossa näyttää pitävän hyvin paikkansa että tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Niinkuin Usko jo tuossa sanoi että näillä kymmenillä ei kannata antaa nuoremmille yhtään tasoitusta.
Pyöräpummi
20.12.2012, 19.55
Kyllä ruotsalaisetkin osaavat: Scania Waxing Trailer (http://www.langrenn.com/svenskenes-nye-vidunder.5144338-1743.html)
Sisällä on tilaa 1000 parille suksia!
http://img2.custompublish.com/getfile.php/2160019.92.vqtefvdreb/07.jpg
hannupulkkinen
20.12.2012, 20.38
Myivätköhän sinulle kilpahiihtäjän sukset?
Pitää olla jerkkua reisissä, jotta ne saa pitämään.
Jos ne eivät ala pitää niin silloin on keinona laittaa joka kelille pohjavoiteeksi universal liisteriä ja sitten tuo kerrosvoitelu päälle. Tuo kerrosvoitelu auttaa yksinkin. Sukseen ei saa laittaa liian paksuja voidekerroksia vaan monta ohutta kerrosta välillä korkilla tasoittaen. Jos on pito-ongelmia niin keskelle suksea voi laittaa vähän paksumman tällin ja vähän pehmeämpää voidetta ja/tai jatkaa voitelua vähän pidemmälle siteen eteen. Se tapahtuu kuitenkin luiston kustannuksella, mutta pitohan se on amatöörille tärkeintä.
Alamäessä luistamattomuus tarkoittaa sitä, että pitovoiteena on liian pehmeä voide päällimmäisenä. Luistovahalla ei pakkasella ole merktystä. Kaikki luistavat yhtä hyvin, mutta mitä kovempi pakkanen sitä enemmän pitää kayttää harjaa.
Kovempaa voidetta päällimmäiseksi niin luistaa.
Pyöräpummi
20.12.2012, 21.18
Myivätköhän sinulle kilpahiihtäjän sukset?
Pitää olla jerkkua reisissä, jotta ne saa pitämään.
Luupenpa vaan että minulle valkattiin kilpahiihtäjän sukset!
Nämä kyseiset sukset ovat Rossignol WCS Xium Classic ja siteet Rotefella Execelerator.
Tuntuvat aivan höyhenen kevyiltä jalassa. Monot ovat Xium Classic edellisen vuoden mallia ja tuntuvat aivan loistavilta. Ihmettelen ettei jalkakaan palele vaikka on vain ohut sukka ja pohjallinen puuttuu.
Kestääköhän sen reisijerkun saaminen kauan?
On niissä reisissä jotain paukkua pyöräilyn jäljiltä.
Se hyvä puoli taitaa olla että nyt sitten on saatu haastetta hiihtoon.
Niitä nollakelin Fishcereitä en ole päässyt kokeilemaan, mutta kauppias piti niitä parhaina mahdollisina. Sukset ovat Fischer RCS Carbonlite Plus.
Nyt on rahat loppu (kiitos hammaslääkärille), muttu kuulun välinehulluihin jotka ostavat lisää niitä heti kun budjetti sen salliin.
Jos ne eivät ala pitää niin silloin on keinona laittaa joka kelille pohjavoiteeksi universal liisteriä ja sitten tuo kerrosvoitelu päälle. Tuo kerrosvoitelu auttaa yksinkin. Sukseen ei saa laittaa liian paksuja voidekerroksia vaan monta ohutta kerrosta välillä korkilla tasoittaen. Jos on pito-ongelmia niin keskelle suksea voi laittaa vähän paksumman tällin ja vähän pehmeämpää voidetta ja/tai jatkaa voitelua vähän pidemmälle siteen eteen. Se tapahtuu kuitenkin luiston kustannuksella, mutta pitohan se on amatöörille tärkeintä.
Alamäessä luistamattomuus tarkoittaa sitä, että pitovoiteena on liian pehmeä voide päällimmäisenä. Luistovahalla ei pakkasella ole merktystä. Kaikki luistavat yhtä hyvin, mutta mitä kovempi pakkanen sitä enemmän pitää kayttää harjaa.
Kovempaa voidetta päällimmäiseksi niin luistaa.aa pitämään.
Kovempaa voidetta päällimmäiseksi niin luistaa.
Kiitos neuvoista! Täytyy vaan sulatella tuota asiaa ja ostaa se "God gli, ekte smøreglede for skientusiater"-kirja.
Levittelen kyllä riittävän ohuita kerroksia mutta taisi käydä niin että etten laittanut riittävästi kerroksia. Nyt uudelle yritykselle lisäkerroksilla pitoalueelle.
hannupulkkinen
20.12.2012, 21.34
Kyllä Sinulla sitä jerkkua taitaa olla. Pitää vain osata tulla rohkeasti luistavan suksen päälle ja potkun pitää olla terävä. Kuten sanottu niin sauvoitta hiihtämään vain.Ei tuosta voitelukirjasta taida paljon iloa olla muuten kuin, että tietää miten suksen saa luistamaan kisoissa. Se tietää varustelukierrettä voiteluvälineiden ja vahojen osalta, suksen pelaaminen on muustakin kuin voitelusta kiinni. Eniten luistoa saa lisää opettelemalla hiihtotekniikkaa.
Kyllä Sinulla sitä jerkkua taitaa olla. Pitää vain osata tulla rohkeasti luistavan suksen päälle ja potkun pitää olla terävä. Kuten sanottu niin sauvoitta hiihtämään vain.Ei tuosta voitelukirjasta taida paljon iloa olla muuten kuin, että tietää miten suksen saa luistamaan kisoissa. Se tietää varustelukierrettä voiteluvälineiden ja vahojen osalta, suksen pelaaminen on muustakin kuin voitelusta kiinni. Eniten luistoa saa lisää opettelemalla hiihtotekniikkaa.
Tuo sauvoitta hiihtäminen on kyllä hyvä konsti siihen potkun opetteluun. Siinä oppii väkisin, koska muuten ei pääse kunnolla eteenpäin kun ei ole sauvoja apuna. Vallankin alkukaudesta, ja miksei muulloinkin, sitä kannattaa suosia. Siihen hommaan kannattaa valkata tasaisia paikkoja lenkin varrelta ettei mene turhan vaikeaksi.
Luupenpa vaan että minulle valkattiin kilpahiihtäjän sukset!
Minulla oli myös aiemmin ongelmia pidon kanssa ilmeisesti hieman liian jäykillä suksilla. Toimivat vain liistereillä, kunnes viime talvena hommasin Rexin fluoripitoa (http://rex.fi/suomi/pitovoiteet/powergrip-fluor-purkkivoiteet/), joka on ollut hyvä. Liistereillä sain tietysti aina seinäpidon, mutta tuolla purkillakin toimii kyllä.
Voitelua ei kannata ottaa liian vakavasti, täällä foorumilla hifistellään mielestäni ihan liikaa. ;) Viime viikolla otin suoraan pertsasukset varastosta, pohjassa jotain viime talven voiteiden jämiä, ja hiihdin heti 15km ihan iloisesti. Pitopurkin voi ottaa taskuun ja lisätä matkalla, mutta se kannattaa olla takin sisässä lämpimässä.
Tai jos on termos vyölaukku (https://www.toknet.fi/hiihto-ja-laskettelu/future-juomapullo-vyolaukku-musta-/6438114301098/dp?openGroup=841) niin siinäkin pysyy lämpimänä puolisen tuntia. Suosittelen tuollaista, lämmin mehu maistuu kyllä hiihtolenkillä ja pyörälenkilläkin.
Pyöräpummi
20.12.2012, 23.02
Hyviä neuvoja tullut taas ja paljon.
Suksi toimi taas hiukan paremmin. Täyty siinä nyt olla sitä pitoa kun kerran lumikin tarttui pohjaan. Ongelmahan taitaa olla se että toisissa kohdissa latu on puhdas ja toisissa kohdissa siinä on uutta lunta.
Olen sama mieltä tuosta tekniikan tärkeydestä. Vahinko vaan että on "Hartsa-syndrooma". Parempi sekin kun välilevyt pursotukset.
Täytyy nostaa hattua Harri Kirvesniemelle kun niska väärä on hiihtänyt km 50 voittoon. Siinä on täytynyt olla hyvät sopat suonissa kun on noinkin huonolla tyylillä pärjännyt.
Vartalon liikkuvuutta ja symmetriaa yritän parantaa joogamalla.
Voitelun salat kuitenkin haluan ymmärtää varmuudella niin ettei epäselvyyksiä jää.
Jos nyt sitten haluaa joskus osallistua pidempiin massahiihtohin niin siellä on hyvä olla perillä voiteista.
Voitelun salat kuitenkin haluan ymmärtää varmuudella niin ettei epäselvyyksiä jää.
Jos nyt sitten haluaa joskus osallistua pidempiin massahiihtohin niin siellä on hyvä olla perillä voiteista.
Luistoalueelle luistovoidetta, pitoalueelle pitovoidetta. Kelin mukaan tai sinnepäin, enemmän vaikuttaa kuitenkin sää ja ladun kunto.
Mm. tuolla noita ohjeita: http://rex.fi/suomi/voiteluohjeet/voitelusuositukset/pirkan-hiihto-2012/
Jos on pitoalue katsottu niin se kannattaa hioa kerran hiekkapaperilla tms. niin muistaa helpommin. Luistovoitelu normaalisti sulattamalla, siklaamalla ja harjaamalla. Laitan pohjalle perusluistoa ja päälle lf fluoria 1-2 kerrosta. Sillä menee n. 50-100km. Pitoalueelle purkkivoidetta ja korkilla levitys. Jos voide kuluu pois niin lisää vain. Kevään jäisillä laduilla / sohjokelillä toimii liisteri, suoraan vaan tuubista pohjaan ja levittää.
Jos haluaa hifistellä niin puhdistaa sukset, sitten sulattaa liisteriä pohjalle ja purkkia päälle. Luistoa saa parannettua tiettyyn rajaan asti fluorivoiteilla, mutta enemmän vaikutusta on kelillä, ladulla ja suksella.
Luulenpa vaan että minulle valkattiin kilpahiihtäjän sukset!...
Vaihtoehtoina voi olla väärä jäykkyys (hiihtäjän painon mukaan valitaan), väärä pitovoiteen alue tai väärä tekniikka. Tekniikka kehittyy ajan myötä tietenkin. Jäykkyyttä ja pitoalueen pituutta voi testata paperilla. Ohjeita varmaan löytyy jostain juutuubista.
Minulla vähän samaa ongelmaa kuin Pyöräpummilla. Nyt on Häijäästä jo kolmas pari testissä. Ensin koitin kaksi paria viime vuotista Atomicin World Cupia enkä saanut pitämään. Liian loppujäykkä. Nyt testissä tämän vuoden Madshusin Nanosonic ja sekin lipsui eilisellä lenkillä vähän turhan paljon vaikka olikin paras tähänastisista. Jäykkyys on katsottu kyllä Häijäässä sekä mittarilla että seisomalla. Voidepesä myös merkattu ja tuo Matukka jopa Häijäässä voideltu. Olen myös joka kerta sanonut, että haluan suksen, millä pääsee myös rauhassa mäet ylös. Näillä kaikilla kokeilluilla pareilla kuitenkin joutuu aika napakasti ja reippaasti potkimaan, että pitoa löytyy. Kävelyvauhdilla lipsuu jo lähes tasamaalla. Itse voidellen laittanut vähintään neljä kerrosta pitoa. Pari kerrosta koko matkalle ja sitten viimeiset kerrokset lyhentäen. Liistereiden kanssa en ala pakkaskelillä leikkimään, kun pakkaskelillä suksi pitää saada toimimaan pelkällä purkillakin.
Tarkoitus oli kuitenkin saada pertsasukset, joilla voi hiihdellä rauhallista PK-lenkkiä. Luisteluvehkeet on sitten reippaampaan etenemiseen. Saako noita nyt voitelemalla toimimaan vai onko se vaan niin, että noita "parempia" suksia ei vaan saa toimimaan rauhallisessa vauhdissa? Toki hiihtotekniikkaa on tarkoitus hioa, mutta olisi se mukava pystyä hiihtämään niitä rauhallisia lenkkejä jo heti alusta lähtien. Seuraavaksi haen kyllä Karhun Optigripit, jos noista Matukoistakaan ei ala muutaman lenkin ja voitelukokeilun jälkeen löytymään seinäpitoa. Jos sijoitan suksiin 400e, niin sillä pitäisi saada sitten jo aika lailla täydellisesti toimivat. Näyttää mummot markettisuksillakin menevän mäet leppoisasti ylös, kun minä joko lipsuttelen ja kiroilen perässä tai juoksen edellä pitoa hakien.
Sinänsä Häijään toiminnasta ei moitteita. Toimivia suksia on kyllä yritetty löytää, palvelu on asiantuntevaa ja tyytyväisyystakuu todistetusti toimii.
kuovipolku
21.12.2012, 12.10
Jos kyseessä ei ole semmoinen pakkaskelin suksi missä voidepesä on kovin matala, niin tuossa tilanteessa voisi auttaa sanotaanko pieni nöytyminen. Laita pitoteippi tällialueelle miinus viisi senttiä edestäpäin: jos pito löytyy ja luisto säilyy, harashoo, ja jos pitoa ei sittenkään löydy, lisää eteen teippiä viisi senttiä kerrallaan ja toivo että pito löytyy, ja jos luisto tuntuu kärsivän, poista pitoteippiä pari senttiä kerrallaan jne.
(Puhun vain omasta puolestani, mutta jos tuntuma pertsahiihtoon on päässyt katoamaan, sitä voi olla yllättävän vaikea löytää ellei sukseen saa luottamusta, mutta kun tietää suksen pitävän, tekniikka löytyy äkkiä - ja sitten voikin jo huomata että pitoa löytyykin silläkin voitelulla mikä ei aluksi tuntunut pelaavan.)
hannupulkkinen
21.12.2012, 13.05
Kyllähän nämä kilpahiihtäjien sukset on tarkoitettu hiihtämiseen oikealla tekniikalla.
Minulla on yhdet vanhat karhut joiden painosuositus on 83 kiloa ja itse painan 15 kiloa enemmän. Nekin ovat ylämäissä turhan jäykät. Jos pitää kävellä kun ei jaksa hiihtää ylös asti, niin lipsuvat nämäkin.
Nyt ostin uudet Rosignolin Zymaksit. Ne ovat ns. kuntoilijan sukset, eli loppujäykkyys on sellainen, että niillä voi kävelläkin ylämäkeen. Pitävät hyvin ja
luistavat loistavasti ja juuri kuzminin siklillä siklattuna.
Sielu on vain rakennettu sellaiseksi, että aina pitäisi olla kilpahiihtäjälle tarkoitettu suksi vaikka itse on sellaisesta kaukana.
Liisteri joka kelillä pohjavoiteena auttaa kyllä näissä loppujäykissäkin suksisa.
Sielu on vain rakennettu sellaiseksi, että aina pitäisi olla kilpahiihtäjälle tarkoitettu suksi vaikka itse on sellaisesta kaukana.
Näin ei suinkaan omalla kohdallani ainakaan ole vaikka kunnon varusteet mielelläni aina hankinkin. Nimenomaan olen pyytänyt vajavaisen tekniikan omaavalle hiihtäjälle suksea rauhalliseen menoon ja mielellään alle 200e pari. Häijäällä ei vain näytä olevan edes myynnissä kuntoilijalle muita kuin pitopohjasuksia. Kaikki voideltavat ovat ilmeisesti sitten kisasuksia eli liian loppujäykkiä. Halusin kuitenkin sukset sieltä ostaa juuri sen vuoksi, että en niitä itse osaa valita ja tarvitsen asiantuntevaa palvelua.
Toki tarkoituksena on oppia hiihtämään oikein, mutta pidemmillä lenkeillä on siltikin nautinto kaukana, kun ukko väsähtää eikä suksi enää pidä lainkaan. Kai se on vaan mentävä vielä kerran vaihtamaan ne sukset ja tällä kertaa pitopohjiin.
Näin ei suinkaan omalla kohdallani ainakaan ole vaikka kunnon varusteet mielelläni aina hankinkin. Nimenomaan olen pyytänyt vajavaisen tekniikan omaavalle hiihtäjälle suksea rauhalliseen menoon ja mielellään alle 200e pari. Häijäällä ei vain näytä olevan edes myynnissä kuntoilijalle muita kuin pitopohjasuksia. Kaikki voideltavat ovat ilmeisesti sitten kisasuksia eli liian loppujäykkiä. Halusin kuitenkin sukset sieltä ostaa juuri sen vuoksi, että en niitä itse osaa valita ja tarvitsen asiantuntevaa palvelua.
Toki tarkoituksena on oppia hiihtämään oikein, mutta pidemmillä lenkeillä on siltikin nautinto kaukana, kun ukko väsähtää eikä suksi enää pidä lainkaan. Kai se on vaan mentävä vielä kerran vaihtamaan ne sukset ja tällä kertaa pitopohjiin.
Mulle myytiin haastattelun jälkeen sellaiset sukset, missä tuossa paperitestissä keskellä liikku paperi vielä yhdellä jalalla tasaisesti seisottaessa, mutta yhdellä jalalla päkiällä seisottaessa ei. Toimii mainiosti ainakin mun käytössä. Voi myös kävellä mäet ylös, kunhan vain kävelee "varpaillaan". Tietty jos tekniikka hajoaa täysin ja ei jaksa jalan kärjellä painaa, niin sitten pito katoaa täysin, mutta sitä en ole kokenut pidemmälläkään lenkillä ongelmaksi. '
Toisiksi suksiksi ostin (kun halvalla sain) peltosen nanogrip sukset. Pikakokeilulla nekin ok hiihdettävät, mutta ei ne pärjää edes mun heikoille voitelutaidoille sen enempää luistossa, kuin pidossakaan pakkaskelillä. Nolla keliä en ole vielä päässyt kokeilemaan
Toisaalta kun on tottunut sopivan jäykkiin voideltuihin, joissa lepo ja luistokitkan välinen ero on todella iso niin noissa nanogripeissä häiritsi pidossa se, että se oli mielestäni pehmeämpi, eli ne vei potkusta terävyyttä pois. Toisalta kun lipsuivat, niin lipsahtaessakaan pito ei kadonnut kokonaan, mikä helpottaa varmasti hiihtämistä heikolla tekniikalla.
Ostin nuo nanogripit lähinnä nollakelejä varten, mutta kyllä niillä tuntuisi muillakin keleillä hiihtävän ihan hyvin, jos ei ole kiire. Mielenkiinnolla odotan miten nuo nanogripit toimii nollakelillä. Mulla kun on ollut voitelun kanssa ongelmia saada pitoa nollakelillä ja jos on saanut, niin seuraavalla kerralla on ollut pakkanen ja voiteiden putsaaminen edessä.
Yksi jippo on laittaa osalle luistoaluetta astetta kovemmalle pakkaselle suunniteltua pitovoidetta. Sillä voi saada pitoa parannettua huomattavasti, mutta luisto ei silti välttämättä kärsi kohtuuttomasti.
hannupulkkinen
21.12.2012, 17.29
Nollakelillä pitää liisteri, mutta ei sitä tarvitse pakkasellekaan poistaa jos niillä on senverran hiihtänyt, että liisteri on jonkinverran kulunut ja suksen jäykkyys on oikea. Päälle vain kovaa voidetta niin kyllä pelittää. Tietenkään sitä liisteriä ei pidä kovin paksulti laittaa eikä sitä tarvitse laittaa myöskään koko pitoalueelle. Keskelle suksea vain niin ei tarivitse poistohommista huolehtia.
Noille nanogripeille tekee hyvää harjata painealueilta karhunkielellä. Luisto paranee huomattavasti, mutta ovat ne siitä huolimatta pluskelin sukset ja märällä/liippaantuneella ladulla erinomaiset.
Hankin pari viikkoa sitten Fischer Zerot ja olen kyllä ollut tyytyväinen. Tänään kävin piruuttani kokeilemassa -10 asteen pakkasessa ja ihan hyvin toimi, ts .pohjat ei jäätynyt, pitoa oli ja suht' hyvin luistivat (luistona sinistä Rexiä). Pari kertaa olen laittanut jäätymisen esto ainetta. Vielä en ole päässyt kokeilemaan miten nuo toimii 0 tai +-kelissä.
Pyöräpummi
21.12.2012, 21.27
Smøregledet meni ihan v******i!
Saatanan Apple!
Apple mukaan e-kirjaa ei voi ostaa muuten jos ei ole norjalaista laskutusosoitetta ja korttia! Toivottavasti nyt viitsisivät tehdä muutaman näppäimen painallukset ja saada sen suomalaistenkin ostettavaksi.
http://a5.mzstatic.com/us/r30/Publication/v4/d1/5f/d1/d15fd151-d3c0-747e-b97b-6b1a0cda32f3/Forside_SketchBook.225x225-75.jpg
Pertsanöösinä pääsee ihmettelemään pitovoitelua. Kolme lenkkiä perinteistä suht napakassa pakkasessa -20 - -25 on tullut hiihdettyä näinä pyhinä ja luistoa on ihan ok, mutta pitoa en vaan saa toimimaan. Ongelma on, että pitovoide ei kestä kuin ehkä 2 km pohjassa kunnes kuluu toimimattomaksi ja kokonaan pois ehkä 5 km hiihdon jälkeen. Yritin karhentaa pitoaluetta karhunkielellä, mutta siitä ei näytä olevan apua. Pitäisikö karhentaa hiekkapaperilla?
Miten noita eri lämpöjen voiteita pitäisi käyttää yhdessä? Pehmeää alle ja korkilla sileäksi ja sitten kovemman pakkasen voidetta ja lisää korkkia? Pitovoitelu on ihan silkkaa hepreaa mulle. Luistossa sininen ja vihreä toimii 98% mun hiihdoista, eli menee helposti, mutta pito on ihan oma maailmansa.
arctic biker
26.12.2012, 07.14
Nollakelillä pitää liisteri, mutta ei sitä tarvitse pakkasellekaan poistaa jos niillä on senverran hiihtänyt, että liisteri on jonkinverran kulunut ja suksen jäykkyys on oikea. Päälle vain kovaa voidetta niin kyllä pelittää. Tietenkään sitä liisteriä ei pidä kovin paksulti laittaa eikä sitä tarvitse laittaa myöskään koko pitoalueelle. Keskelle suksea vain niin ei tarivitse poistohommista huolehtia.
Varsinkin kun antaa liisterisuksen ensin jäähtyä ulkona. Kylmään pohjaan lisätty kylmä purkkivoide on liisterin päällä omana kerroksenaan. Tällöin lliisteri, varsinkin Rexin sininen toimii erinomaisen sitkaana pohjavoiteena.
arctic biker
26.12.2012, 07.18
Pitäisikö karhentaa hiekkapaperilla? Pitää! Kovalla pakkasella lumi on aika karheaa eli kuluttavaa. kai sulla ollut vähän kovempaa purkkivoidetta kuitenkin. Rexin vihreä esimerkiksi?
Kyllä mä oon saanu pitoo ihan noilla kelivoiteilla tai tervalla.... ei tulis mieleen laittaa liisterii mut tekniikoita tietty moneks ah muoks väärin luettu... pienet parikyt senttii kulunutta hioutunutta liisteriä suksen keskiosassa menee..
mites sitä ... luistoon sinistä parafiiniä tai violettii, pitooon reksin sinistä ja/tai tervaa
.. mökillä muinoin joku joulu kynttilää paremman puutteessa vaikkei muuten puutteessa eletty.
kuovipolku
26.12.2012, 09.54
Pertsanöösinä pääsee ihmettelemään pitovoitelua.
Mä tarjoan mielelläni näitä idioottiehdotuksia. (Siis sellaisia joissa lähtökohtana on että kysyjä on yhtä idiootti kuin vastaaja ja joissa ongelman ratkaisukin on todennäköisesti monien mielestä idioottimainen.)
Sen lisäksi että karhennat pitoalueen (hienolla, 150?) hiekkapaperilla (suksen suuntaisesti), voi olla syytä käyttää jonkinlaista pohjavoidetta tai sellaisena toimivaa pitovoidetta (esim. Vauhti Teho vihreä), Kylmää voidetta lämpimään sukseen, niin saa ohuen kerroksen, joka on helpompi korkilla vimmatusti hangaten tasoittaa. Sitten samalla menetelmällä *väh* kolme kerrosta (ja tällialueelle jopa kuusi kerrosta) varsinaista pitovoidetta.
Yksinkertaisena miehenä (ja laiskana ja huonona voitelijana) suosittelisin Vauhdin oranssia melkein kaikkiin pakkaskeleihin, mutta tuo voi olla jo liian kylmää sillekin - ja jos hiihdät (niin kuin luulen) pohjoisamerikkalaisella lumella, niin voi tietysti hyvinkin olla että siellä tepsivät paremmin sikäläiset niksit?
Ennen kuvittelin voitelun olevan jotain salatiedettä... nyt taidan kuvitella vielä lisää.
arctic biker
26.12.2012, 10.38
Liisteri joka kelillä pohjavoiteena auttaa kyllä näissä loppujäykissäkin suksisa.©hannupulkkinen
hannu kyllä kirjoittaa totuuden sanoja, en äsken hoksannu.
Ennen kuvittelin voitelun olevan jotain salatiedettä... nyt taidan kuvitella vielä lisää.©Smo
ei oikeestaan, vaatii vaan pienen hoksaamisen mistä on kyse. Pidon saamisesta ja voiteitten pysymisestä. liisterihän on erinomaisen sitkas ja kestävä pohjavoide. idea on vaan päällystää se kelinmukaisilla voiteilla eikä sotkea pitovoidetta liisteriin.
Hans Opinion
26.12.2012, 11.49
Pertsanöösinä pääsee ihmettelemään pitovoitelua. Kolme lenkkiä perinteistä suht napakassa pakkasessa -20 - -25 on tullut hiihdettyä näinä pyhinä ja luistoa on ihan ok, mutta pitoa en vaan saa toimimaan. Ongelma on, että pitovoide ei kestä kuin ehkä 2 km pohjassa kunnes kuluu toimimattomaksi ja kokonaan pois ehkä 5 km hiihdon jälkeen. Yritin karhentaa pitoaluetta karhunkielellä, mutta siitä ei näytä olevan apua. Pitäisikö karhentaa hiekkapaperilla?
Miten noita eri lämpöjen voiteita pitäisi käyttää yhdessä? Pehmeää alle ja korkilla sileäksi ja sitten kovemman pakkasen voidetta ja lisää korkkia? Pitovoitelu on ihan silkkaa hepreaa mulle. Luistossa sininen ja vihreä toimii 98% mun hiihdoista, eli menee helposti, mutta pito on ihan oma maailmansa.
Ei näillä kovemmilla pakkaskeleillä pitäisi mitään pito-ongelmia olla, tässä linkki Startin voidevalitsimelle jonka ohjeilla kyllä pärjää jos suksi on jäykkyydeltään hihtäjälle passeli.
http://www.startskiwax.com/fi/suksivoiteet/
Tuossa voiteluoppaassa on kyllä kunnon pitovoiteluohjeet mutta idea on se että karhennetulle pitoalueelle ensin pohjavoitelu ja sitten voiteita tasoitellen kovemmasta alkaen ja pintaan passeli kelivoitelu, voidekerroksia hiihtorupeamaan riittävä määrä... mielummin reilusti kuin liian vähän eli useita ohusia kerroksia. Jos suksi on pikkaisen herkkä (liian jäykkä) niin eikun duunaten pitoaluetta pikkaisen lisää ja/tai löysempää tervaa viimeisille voitelukerroksille. Nyt kun Hans lähtee pertsaamaan ja pakkasta on -15astetta ja uutta lunta niin viimeinen varvi on vihreää tervaa... jos lähden jäykemmällä suksiparilla niin teen mixin sinisestä ja vihreästä tervasta lämmitän raudalla ja sipaisen korkilla, sitten laitan jäähtymään ulos ja lopuksi tasoittelen pinnan kylmänä... jos lämpimässä autossa kuljettaa banalle niin suksi pitää jäähdyttää kunnolla ennen hiihtoa ja tasoitella sitten vielä ennen hiihtoa, mitä kylmempää sen tärkeämpää on suksen kunnollinen jäähdyttäminen.
Ideaali on jos käytössä olisi 2-3 suksiparia eli löysempi pikkupakkasille ja jäykempi kunnon pakkaskelille sekä pitopohja nollakelille/liippaladulle niin helpottaisi kun pohjavoitelua ei tarvitsisi koko ajan päivitellä.
Pohjavoiteita ei tähän häteen ole saatavilla, mutta taidan kokeilla hiekkapaperia ensialkuun.
Hans Opinion
26.12.2012, 17.43
Pohjavoiteena voi käyttää melkein mitä vain (löysää) pitovoidetta jonka saa hyvin kiinni hiottuun pitoalueeseen, raudalla vaan kiinni, jäähdytys ja sitten normi pitovoitelu päälle.
Pyöräpummi
26.12.2012, 17.44
Nyt olisi taas kysymyksiä:
1. Mitä raati suosittelee suksiparin voitelupenkiksi?
Siis sellaista johon saa kiinni yhtäaikaa kaksi suksea?
Olen löytänyt sekä Swixiltä ja Puurulta noin 200 euron hintaiset mallit. Puuru näytti "paremman" näköiseltä. Tietenkin tämä arvio perustuu aivan muuhun kuin tietämykseen.
Olen päätynyt tähän malliin jottain voin tehdä voitelun mahdollisimman nopeasti työvaihen kerrallaan molempiin suksiin niin ettei niitä tarvitse välillä irroittaa.
2. Fischer antaa painoluokkaan 65-69 kg:tä suosituksen 197 - 202 med / 202 - 207 soft / 197 stiff.
Mitenköhän tätä pitäisi oikein tulkita. En yhtään epäile etteikö kauppias olis antanut oikeita suksia, mutta kiinnostaa vaan tietää.
3. Nyt on nuoskakeli tulossa ja pitäisi voidella Fishcer RCS Carbonlite Plus sukset. Siellä on pitovoidepesä valmiiksi karhennettu. Laitetaanko siihen sitten vaan suoraan liisteriä?
Swixin videossa laitetaan suihkenaa erityistä pohjaliisteriä. Minulla on vain Roden liistereitä (multigrade (-6 - +6), rossa (-2 - +4), blue (-3 -7).
Onko oikein levittää paljaalla sormella liisteriä? Onko näissä aineissa vaaraa että ne imeytyvät ihon läpi?
http://www.youtube.com/watch?v=5n2TXubWpF0&list=PLC6DA6CFDABAEBBA5
4. On sekä messinki että nylonharja, mutta missä käytän kutankin?
Näin sitä vaan oppii kun ihmettelee mitä tavaraa on saanut!
5. Olen nähnyt että on "korkeja" joissa on tekstiilitarra johon kiinnitetään hiekkapaperi. Kannattaako näitä hankkia?
Täytyy myöntää että alunperin laiton aika varovaisesti pitovoidetta Rossareihin. Nyt siellä on kunnon kerroksia kuten Hannu neuvoi.
Pyöräpummi
26.12.2012, 17.52
Swixiltä selkeä video kuivavoitelusta, jossa neuvotaan laittamaan 4-8 kerrosta purkkivoidetta pitoalueelle.
http://www.youtube.com/watch?v=54-q0S8Qvzk&list=PLC6DA6CFDABAEBBA5
ollehuima
26.12.2012, 19.02
^^ 1. Mulla on käytössä Puurun yhden suksen malli ja se on ok. Jotenkin tuntuu että kahden suksen mallissa ainakin siklaaminen vois olla hankalampaa. Tai se taitaa riippua paljonko suksien väli on.
2.-
3. Roden sininen liisteri toimii pohjaliisterinä hyvin, muutoinhan se on jäisen ja karkean kelin voide
tulossa olevalle suojalle noista laittaisin Multigradea, mutta siihen voi kannattaa laittaa purkkia päälle. Se taas riippuu siitä että sataako lunta tai räntää. Ja mikä muutoinkin on keli, ilmankosteus on aika ratkaiseva lämpötilan ja mahdollisen sateen lisäksi. Ite olen reilun 30 vuotta levitellyt sormella liisteriä, ei imeydy, mutta tarttuu sormiin. Ja jos liisteriä lämmittää, helpottaakseen levitystä, kannattaa varoa ettei polta sormiaan.
4. Messinkiharjalla kannatta harjata aluksi pohjassa mahdollisesti oleva kuvio auki ja viimeistelyharjaus tehdä nylonilla.
5. Varmaan nekin toimivat, ite kietaisen santapaperia korkin ympärille ja käytän sitä.
Pyöräpummi
26.12.2012, 19.07
Norjalaisilla on rakenteilla uusi voitelu-traileri. Kuvasta voitte nähdä että tästä tulee
suurin ja kaunein. Se on 40 neliömetriä suurempi kuin ruotsalaisten uusi Scania waxing trailer! Hintaa sanotaan olevan 6 miljoonaa kruunua.
VG: (http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10056728)
"
FALKENBERG (VG) Med to etasjer og en bredde på hele 6,6 meter, blir den nye norske smøretraileren i særklasse størst i langrennssirkuset.
VG Nett følger
Langrenn (http://www.vg.no/sport/ski/langrenn)
- Nå kan vi skremme vettet av konkurrentene, og da har vi slått dem allerede på parkeringsplassen, humrer smøresjef Knut Nystad, mens han inspiserer modellen av trailergiganten som er under bygging i Sverige.
Når den står klar i april, vil traileren, som skal koste Skiforbundet ca. seks millioner kroner, ha et bruksareal på smått utrolige 110 kvadratmeter fordelt på to etasjer.
Den vil ha et eget rom til å legge på pulver. Den vil ha kjøkken, møterom, oppbevaringsplass, sengemuligheter og til og med en tribune!
Formel 1-inspirert
Idéen kom da det norske lederteamet var på formel 1-tur i Valencia i 2010. Der fikk de sett servicetrailerne til Mercedes og Red Bull.
- Vi ble inspirert av hvor mye det var mulig å få til i ett kjøretøy, og måtte gjøre noe lignende selv, sier langrennssjef Åge Skinstad.
http://static.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2012/12/25/1356445552182_188.jpg
Pyöräpummi
26.12.2012, 21.03
^^ 1. Mulla on käytössä Puurun yhden suksen malli ja se on ok. Jotenkin tuntuu että kahden suksen mallissa ainakin siklaaminen vois olla hankalampaa. Tai se taitaa riippua paljonko suksien väli on.
Saattaa olla, mutta Puuru PP2 näyttää olevan aika kapeaa mallia ja aina voi mennä sinne pöydän toiselle puolelle.
Olisiko jollain mahdollisesti käytännön kokemusta?
3. Roden sininen liisteri toimii pohjaliisterinä hyvin, muutoinhan se on jäisen ja karkean kelin voide
tulossa olevalle suojalle noista laittaisin Multigradea, mutta siihen voi kannattaa laittaa purkkia päälle. Se taas riippuu siitä että sataako lunta tai räntää. Ja mikä muutoinkin on keli, ilmankosteus on aika ratkaiseva lämpötilan ja mahdollisen sateen lisäksi. Ite olen reilun 30 vuotta levitellyt sormella liisteriä, ei imeydy, mutta tarttuu sormiin. Ja jos liisteriä lämmittää, helpottaakseen levitystä, kannattaa varoa ettei polta sormiaan.
Kiitos neuvoista! Pistänpä pohjavoiteeksi sitä Roden sinistä ja multigradea päälle.
Johannes
27.12.2012, 08.57
Pitovoitelussa varmaan kahden suksen telinen menee hyvin mutta luistovoitelun työstäminen siinä on hankalaa. Varsinkin jos käyttää koneharjaa.
twentyniner
27.12.2012, 10.01
Se on poijaat tänään nano nano :)
Hans Opinion
27.12.2012, 11.24
... 2. Fischer antaa painoluokkaan 65-69 kg:tä suosituksen 197 - 202 med / 202 - 207 soft / 197 stiff.
Mitenköhän tätä pitäisi oikein tulkita. En yhtään epäile etteikö kauppias olis antanut oikeita suksia, mutta kiinnostaa vaan tietää...
Pituuspohjainen suksenjäykkyyssuositus vaatii live tsekkauksen testipukilla, sellainen puolen metrin pitoalue on hakusessa. Kokemus on että harrastekäyttöön myydään koko ajan pikkaisen liian jäykkää sivakkaa joka vaatii kunnon potkun pitääkseen, pyöräilijälle joka halua tehdä pitkää pk-tasoista hiihtotreeniä pitäisi saada alle ennen kaikkea hyvin pienellä potkulla pitävä suksi.
Hyväpitoinen pertsasuksi löytyy paremmin kuntoilutason sivakoista kuin painomitoitetuista kisasuksista joissa loppujäykkyys on usein tiukka. Kissuksissa luisto-ominaisuudet ovat kuntosivakoita paremmat mutta löytyy myös hyviä kompromissisuksia joissa kisasuksiin verrattuna ei oikeastaan ole muuta eroa kuin suksen massa jolla taas ei ole harrastuskäytössä merkitystä.
Tämä on mielestäni yksi kustanustehokkaimmista pertsasuksista
https://www.budgetsport.fi/salomon-equipe-8-classic-perinteisen-sukset/56424297/dp
Salomon suosittelee taulukossa 70kg painoiselle hiihtäjälle 196cm pituista pertsaparia jota pidän liian jäykkänä harrastekäyttöön... 10-15kg painavammalle hiihtäjälle siitä saisi mukavasti pitävän suksen pitkiin treeneihin. 70kg hiihtäjälle laittaisin alle 188cm pituiset sukset jos puhutaan tästä Salomonista... jossa tosiaan on aika hyvä pohja joka ei paljoa häpeä kisatason G5 pohjalle.
pyöräilijälle joka halua tehdä pitkää pk-tasoista hiihtotreeniä pitäisi saada alle ennen kaikkea hyvin pienellä potkulla pitävä suksi.Hans puhuu viisaita sanoja, mutta pyöräilijän pk -lenkille harkitsisin kyllä myös luistelusuksia:). Jos luistelutekniikka on kutakuinkin hallussa, pystyy pulssin pitämään paremmin hallinnassa kuin pertsalla. Ylämäissä tietenkin pitää hyväksyä se, että kuntoilijat painavat pertsalla jonossa ohi.
Pyöräpummi
27.12.2012, 13.07
Tuli pistettyä liisteriä pitoalueelle. Ensiksi laitoin pohjaliisteriksi sitä sinistä Rodea.
Kuinkas ollakkaan en sitten ymmärtänyt että kuinka paljon sitä Multigradea ohuempana oikein tuleekaan sieltä putkilosta. Sitä tuli laitettua niin paljon että otin sitä poiskin. Toiseen sukseen tuli harjoituksen jälkeen sopiva määrä.
Yön yli siinä toisessa suksessa oli liisteri valunut liukualeelle. Siis vieläkin liikaa!
Se nyt sitten kai pitää puhdistaa voitelunpoistoaineella? Sivuvaikutuksena menee luistovaha pois:(. Maksettiin hiukan oppirahoja.
Kyllä näiden kanssa on hyvä olla teline jossa niitä laittelee.
Kyllä Hans on varmasti oikeassa.
Pohjalta lähdetään, mutta into on kova.
Tekniikka on surkea, mutta nyt aletaan joogaamaan niin että niska natisee notkeuden ja symmetrian lisäämiseksi.
Pitäisi saada painoa alas jotta voisi hankki lyhyempiä suksia. Ehkä sitten ensi talvena.
Jos nämä nykyiset sukset eivät lähde toimimaan tyydyttävästi niin kaupasta saa niitä Hansin suosittelemia salomoneja.
hannupulkkinen
27.12.2012, 14.26
Hans puhuu viisaita sanoja, mutta pyöräilijän pk -lenkille harkitsisin kyllä myös luistelusuksia:). Jos luistelutekniikka on kutakuinkin hallussa, pystyy pulssin pitämään paremmin hallinnassa kuin pertsalla. Ylämäissä tietenkin pitää hyväksyä se, että kuntoilijat painavat pertsalla jonossa ohi.
Kyllä melko hyvä tekniikka pitää olla ja kunto, että pystyy luistellen pysymään pk-alueella myös ylämäissä. PK-lenkki mene pilalle jos välillä pulssi nousee yli anaerobisen kynnyksen. Sen jälkeen kun happoja on lihaksissa niin pk- vauhti on todella hidasta ainakin muutaman minuutin ja jos näitä hapotuksia sattuu usein niin koko lenkki on aivan muuta kuin peruskestävyyttä.
hannupulkkinen
27.12.2012, 14.34
Tuli pistettyä liisteriä pitoalueelle. Ensiksi laitoin pohjaliisteriksi sitä sinistä Rodea.
Kuinkas ollakkaan en sitten ymmärtänyt että kuinka paljon sitä Multigradea ohuempana oikein tuleekaan sieltä putkilosta. Sitä tuli laitettua niin paljon että otin sitä poiskin. Toiseen sukseen tuli harjoituksen jälkeen sopiva määrä.
Yön yli siinä toisessa suksessa oli liisteri valunut liukualeelle. Siis vieläkin liikaa!
No ei sitä kyllä liisterin alle mitään pohjaliisteriä tarvita. Tulee liian paksu kerros ja kyllä tuo multigradekin käy pohjavoiteesta sitten purkeille.
Se nyt sitten kai pitää puhdistaa voitelunpoistoaineella? Sivuvaikutuksena menee luistovaha pois:(. Maksettiin hiukan oppirahoja.
Kyllä näiden kanssa on hyvä olla teline jossa niitä laittelee.
Ei sitä voitelunpoistoaineella tarvitse putsata jos nyt ei aivan mahdottomasti ole.
Talouspaperia vain valumaalueelle ja raudalla paperin päältä lämmitys ja siklaamalla paperi pois. Voiteenpoistolla taitaa tulla äitiä ikävä ennenkuin liisterikökkö irtoaa.
Ilman voitelupenkkiä se tietenkin on vähän hankalaa.
nämä nykyiset sukset eivät lähde toimimaan tyydyttävästi niin kaupasta saa niitä Hansin suosittelemia salomoneja.
Eivät Salomonit sen parempia ole sen parempia kuin muutkaan. Suksen profiili ja jäykkyys ovat ratkaiseva tekijä. Salomonilla taitaa kyllä olla enemmän noita kuntoilijoiden profiileilla varustettuja kapuloita. Isellä taitaa olla yhdet equipe classic 8 sukset, jotka ovat kyllä ihan liukkaat. Niissä on vain niin pehmeä vaahtoydin, että raudoittamisessa pitää olla tositarkka.
Kyllä itse pitää olla paikalla kun sukset ostaa vaikka kauppiaalla olisi kone, joka mittaa ja kuvaa profiilin oli kyse sitten mistä tahansa merkistä ja mallista.
Pyöräpummi
27.12.2012, 16.21
Kiitos Hannu kun ehdit vastailemaan! Voisitko mahdollisesti antaa käsityksesi Puuru PP2 telineestä.
Tilasin kyllä postimyynnistä koko satsin. Ei siinä niin suurta vahinkoa tule. Pirun mielenkiintoista tämä on. Ihan tosissaan tulen yrittämään hiihtotekniikan salojen saavuttamista. Joogaan niska natisten ja hullun kiilto silmissä kuin Jouko Turkalla. Eiköhän siinä tekniikkakin ala löytyä kun on oikeat otteet ja asennetta!:)
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQujOVwgsDIsrAewJ8mLPygek8Fe7uar wA3G1iRJswk8d2MDf4Yog
Hans Opinion
27.12.2012, 16.23
Hans puhuu viisaita sanoja, mutta pyöräilijän pk -lenkille harkitsisin kyllä myös luistelusuksia:). Jos luistelutekniikka on kutakuinkin hallussa, pystyy pulssin pitämään paremmin hallinnassa kuin pertsalla. Ylämäissä tietenkin pitää hyväksyä se, että kuntoilijat painavat pertsalla jonossa ohi.
Pakko olla tästä jokseensakin eri mietä, valtaosalla kun luistelutekniikka ei ole vaadittavassa kuosissa. Perustelen näkemystäni sillä että vapalla täytyy käyttää jo hyvinkin hiljaisessa vauhdissa voimaa niin paljon että pk-sykealueella ei tahdota pysyä... pitää tosiaan olla hyvä hiihtotekniikka jos vapaalla pystyy pitämään sykkeet esmes alle 120:ssä. Korkeammilla sykkeillä ei riittävän pitkiä treenejä pysty tekemään ilman runsasta lepoa jolloin taas määrä tippuu liikaa, vapaalla menee kyllä kakkonen mutta 3-4h treenit tuppaavat olemaan liian raskaita... mutta ei pertsalla jolla pystyy hiihtämään hyvinkin hitaasti ja pienellä voimankäytöllä jolloin sykkeet jäävät niin alas että tarpeeksi pitkät treenit ovat tehtävissä lähes pyöräilyn tapaan. On tietysti osaavia voiteluvelhoja ja hyviä olosuhteita (kuten lentokeli) jolloin myös vapaalla pystyy hiihtämään matalilla sykkeillä mutta valtaosalla jo normiolosuhteissa rupeaa luisto kärsimään ja sykkeet karkaamaan... puhumattakaan jostain kunnolla nihkeästä pakkaskelistä jolloin pertsalla pystyy tekemään kunnollisen mittaisen treenin... myös seuraavana päivänä...
Hyviä suksia on tarjouksissa vaikka kuinka eikä ollut sen kummemin tarkoitus kehua Salomoneja, esimerkinomaisesti vain lähestyin suksen jäykkyysasiaa ja valmistajan suosituksia. Pointtini oli se että harrastuskäytössä ei kisatasoisissa sivakoissa välttämättä ole ideaa... tottahan kilo-/kisasuksistakin löytyy pitoa kun laittaa 90kg harrastehiihtäjälle alle jotku 70kg painoiselle kisahiihtäjälle tarkoitetut sukset... suksen pituuden kanssa vain saattaa silloin olla vaikea päästä optimimittoihin.
Kuten kaima edellä todistaa niin ensisijaisen tärkeää on kuitenkin suksen oikein mitoitettu jäykkyys.
...
Maksettiin hiukan oppirahoja.
No tuota. Ne oppirahat liittyy kyllä enemmän siihen, että liisterit pohjassa suksia ei säilytetä pystyssä. Ainakaan huoneenlämmössä.
arctic biker
27.12.2012, 17.11
Tuossa nykysessä naapurissa on pari nuorta poikaa jotka jotain kilvanhiihtoa harrastaa, ovat ihan menestyneetkin. Isänsä tuntuu tietävän voitelusta kaiken!
Josko tossa esikoisen sais käskytettyä että mun parit sukset ynnä iso voidesalkku tulis tänne itäiseen Suomeen. Joskus noita kisasuksia tuli laitettua, huonolla menestyksellä, vain pari hopeemitalia tuli.
Pyöräpummi
27.12.2012, 23.21
Yllätys, yllätys, Fishcerit toimivat kuin unelma minun edellytyksilläni. Pito oli hyvä ja suksissa oli sellainen tunne että lujaa mennään kunhan tekniikka löytyy.
Ehkä voidepesää olisin vähän lyhentänyt edestä, koska liukui paremmin kun paino oli taaempana.
Ei se hiihtäminen nyt ihmeelliseltä tunnu. Kysymys ensijaisesti on se että vartalon kierto on kunnossa, joka on aika mutkikas juttu kun se ei toimi.
Olettaisin että ne ketkä satulassa pystyvät helpolla polkemaan korkealla kadenssilla oppivat hyvin nopeasti hiihtämään parhailla pertsasuksilla.
Fischer RCS Carbonlite Classic Plus ei ole suotta ole "Testsieger".
Näytti että lumi jäätyi liisteriin aika helpolla jos oli paikallaan. Onkohan siihen mitään lääkettä? Olisiko pitänyt Multigraden sijaista sitä lämpimänpää liisteriä?
Rossareiden pitovoitelu on saattanut olla ratkaisevasti pielessä. Sitä päästään pian testailemaan.
hannupulkkinen
28.12.2012, 01.31
Ehkä voidepesää olisin vähän lyhentänyt edestä, koska liukui paremmin kun paino oli taaempana.
Ei se hiihtäminen nyt ihmeelliseltä tunnu. Kysymys ensijaisesti on se että vartalon kierto on kunnossa, joka on aika mutkikas juttu kun se ei toimi.
Olettaisin että ne ketkä satulassa pystyvät helpolla polkemaan korkealla kadenssilla oppivat hyvin nopeasti hiihtämään parhailla pertsasuksilla.
Näytti että lumi jäätyi liisteriin aika helpolla jos oli paikallaan. Onkohan siihen mitään lääkettä? Olisiko pitänyt Multigraden sijaista sitä lämpimänpää liisteriä?
Rossareiden pitovoitelu on saattanut olla ratkaisevasti pielessä. Sitä päästään pian testailemaan.
No hyvä, että pelasivat. Onko niissä NIS järjestelmän siteet. Jos on niin silloin voi siirtää sidettä vähän taaksepäin. Pari senttiä aluksi niin ei voidetta tarvitse edestä lyhentää, joka taas heikentää pitoa.
Tuo puuru näyttää hyvältä telineeltä. Minulla on rimpula kahden suksen teline (http://www.koskenmetalli.net/suomi-vara/index.php?option=com_content&task=view&id=10&Itemid=16) ja nyt kun olen siklaillut Kuzminsiklillä niin on tosivaikea saada suoraa jälkeä aikaiseksi. Voitelussa se on ok.
Jos liisterisuksi jäätyy niin silloin pitää laittaa purkkivoidetta liisterin päälle. Lämpimämpi liisteri ei auta vaan jäätyy vielä pahemmin.
hannupulkkinen
28.12.2012, 01.33
Siklatut Fisherit luistivat olosuhteisiin nähden hyvin. Oli sakea lumisade ja ladulla lunta 10 senttiä.
Pulssi on koko ajan tapissa. Siis vain 45 minuttia.
hannupulkkinen
28.12.2012, 01.35
Tuossa nykysessä naapurissa on pari nuorta poikaa jotka jotain kilvanhiihtoa harrastaa, ovat ihan menestyneetkin. Isänsä tuntuu tietävän voitelusta kaiken!
Josko tossa esikoisen sais käskytettyä että mun parit sukset ynnä iso voidesalkku tulis tänne itäiseen Suomeen. Joskus noita kisasuksia tuli laitettua, huonolla menestyksellä, vain pari hopeemitalia tuli.
Mitä isäntä on mieltä Kuzminin siklausmenetelmästä. Olen entistä vakuuttuneempi, että kuntoilija ei vahoja tarvitse. Tai jos niin yhden.
Mitä isäntä on mieltä Kuzminin siklausmenetelmästä. Olen entistä vakuuttuneempi, että kuntoilija ei vahoja tarvitse. Tai jos niin yhden.
Menetelmä alkaa kiinnostamaan yhä enemmän. Laittakaa ihmeessä kokemusraporttia eri keleiltä?
Mites tuon menetelmän kanssa. Mahtaako suksen hintaluokalla ja pohjan materiaalilla olla minkälainen merkitys sen toimivuuteen?
Oliskohan tuo oikea tapa tärvella nanogrippien luistoalueet lopullisesti?
Oltiin eilen 40 kg kevyemmän kaverin kanssa lenkillä eilen märällä ja sain lykkiä alamäissä että pysyin perässä. No ylämäet tasoitti kyllä pelin, kun luistelubaanakin oli pehmeää pöperöä. Harvinaista tämänpainoiselle olla ylämessä nopampi ja alamäessä hitaampi. Ei ollut liisterillä "mitään" pitoa verrattuna näihin. Ei löytynyt lenkiltä yhtään niin jyrkkää mäkeä, mitä ei olisi helposti noussut kohtisuoraan. Aika monessa mäessä olin jäljistä päätellen ainoa joka nousi suoraan. Jäisellä ladulla ei ollut kyllä noissakaan yhtän pitoa.
Karhunkieli ja 20 km karkeassa kelissä auttoi jotain, mutta silti luisto on edelleen vaatimaton. Tosin sukset ovat muuttuneet nyt selvästi teknisemmiksi. Enää ei kävellä mäkiä ylös. Kai se pito ainakin katosi karhunkielellä käsitellyiltä alueilta :seko:. Jäykkyys suksissa tuntuisi riittävän ihan hyvin, joten kai se on sama tärvellä luistoalueet lopullisesti mahdollisimman liukkaiksi.
Voideltujen kanssa mulla kävi vanhanaikaisesti. Sukset luisti ja piti kohtuullisesti. Sitten ajattelin, että luisto varmaan paranisi pikaluistolla. Luistoalueella kun oli universaalivaha, joka ei ole hyvä plussakeleillä. Ei muuta kuin pikaluistoa ohuesti ja sen jälkeen kyllä luisti, muttei pitänyt lainkaan. Mun pito tuli isoksi osaksi luistoalueelta :) Startin lämpimän kelin pikapito ei auttanut yhtään.
En alkanut enää pitovoidepurkkien kanssa pelaamaan, vaan otin nanogripit alle. Ihan mukava niillä oli hiihdellä. Varsinkin kun vielä tässä vaiheessa talvea käsivoimat hiukan heikot, niin hyvä pito teki etenemisestä mukavaa. Kokonaisuutena olen tähän heräteostokseen tyytyväinen. 119€ viimevuotisista malleista oli ihan ok sijoitus.
Hans Opinion
28.12.2012, 11.08
Yllätys, yllätys, Fishcerit toimivat kuin unelma minun edellytyksilläni. Pito oli hyvä ja suksissa oli sellainen tunne että lujaa mennään kunhan tekniikka löytyy.
Pulkkisen mainitsema NIS-systeemi on hyvä, sillä saa hienosäädettyä pidon juuri kohdilleen... myös lenkin aikana, jossain pitkässä kuntohiihdossa saattaisi löytyä käyttöä. Mutta jos ei ole NISsiä niin pientä säätöä voi tehdä myös sauvan pituudella, lyhyemmällä sauvalla paino menee eteen ja pito paranee... sopivan sauvanpituuden löytämiseksi kannattaa nähdä jonkin verran vaivaa. Tietysti näiden hienosäätöjen kanssa ei kannata pelata koko ajan, jos tekee jonkin korjausliikkeen niin sillä kannattaa sitten hiihtää riittävästi jotta tietää varmasti että meni oikeaan suuntaan.... sama juttu kuin fillarin hienosäätöjen kanssa...
Voitelutellinki asiaan selalista että rakentelin kellarin seinään kiinteän yhden suksen voitelupukin, kyllästyin tatettaviin jotka eivät pysy paikoillaan. Joutopuutavarasta, täkkipulteista ja kumimatopaloista tellinki syntyi. Vaikein osa oli siteeseen tuleva lukitus jolla suksi sidotaan telineeseen, se syntyi parista sisäkkäin mahtuvasta metalliputkesta ja polkupyörän pikalinkusta joka on sopivan paksuinen siteen lukitukseen. Valmistelinepuolella pidän parhaana kunnolla pöytään asennettavaa systeemiä.
hannupulkkinen
28.12.2012, 12.43
Menetelmä alkaa kiinnostamaan yhä enemmän. Laittakaa ihmeessä kokemusraporttia eri keleiltä?
Mites tuon menetelmän kanssa. Mahtaako suksen hintaluokalla ja pohjan materiaalilla olla minkälainen merkitys sen toimivuuteen?
Oliskohan tuo oikea tapa tärvella nanogrippien luistoalueet lopullisesti?
Minulla ei ole kokemuksia vielä kuin näillä kovilla pakkasilla. Luistelusuksia en ole saanut oikein koskaan alle -15 luistamaan hyvin. Siklaamalla luistaa paremmin, mutta kun en ole vanhalla lumella vielä päässyt kokeilemaan niin en osaa sanoa miten hyvin silloin luistaa. Ihan uudella lumella ei vielä ole kovin hyvät.
Ne sukset joissa on UHMWPE-materiaalia, eli lähes kaikki mustapohjaiset sukset ovat siklattavissa. Minulla on nyt siklattuna Fisherin ja Rosignolin luikkarit ja kuntolijatason Rossignolin pertsat. Nuo halvat pertsat luistavat erinomaisesti ja pitovoitelu sanelee luiston. Minulla on vielä useita pareja joita tässä siklailen kevään mittaan. Kerron sitten kokemuksista.
ja 20 km karkeassa kelissä auttoi jotain, mutta silti luisto on edelleen vaatimaton. Tosin sukset ovat muuttuneet nyt selvästi teknisemmiksi. Enää ei kävellä mäkiä ylös. Kai se pito ainakin katosi karhunkielellä käsitellyiltä alueilta :seko:. Jäykkyys suksissa tuntuisi riittävän ihan hyvin, joten kai se on sama tärvellä luistoalueet lopullisesti mahdollisimman liukkaiksi.
Itsellä on halvat Karhun optiripit. Olen hangannut niitä karhunkiellellä ja luisto on parantunut. Itse harkitsin hiottaa niiden luistoalueet, mutta minusta ne ovat niin mukavat jäisellä ja märällä kelillä, että en ole riskeerannut. Siklaamisen kanssa taitaa olla sama juttu. Kokeilla voi tietenkin vahaamalla ne luistoalueet. Luisto varmaan paranee ja pito heikkenee.
kanssa mulla kävi vanhanaikaisesti. Sukset luisti ja piti kohtuullisesti. Sitten ajattelin, että luisto varmaan paranisi pikaluistolla. Luistoalueella kun oli universaalivaha, joka ei ole hyvä plussakeleillä. Ei muuta kuin pikaluistoa ohuesti ja sen jälkeen kyllä luisti, muttei pitänyt lainkaan. Mun pito tuli isoksi osaksi luistoalueelta :) Startin lämpimän kelin pikapito ei auttanut yhtään.
Parhaiten plussakelin luistoa saa lisättyä urittamalla pohjat.
En alkanut enää pitovoidepurkkien kanssa pelaamaan, vaan otin nanogripit alle. Ihan mukava niillä oli hiihdellä. Varsinkin kun vielä tässä vaiheessa talvea käsivoimat hiukan heikot, niin hyvä pito teki etenemisestä mukavaa. Kokonaisuutena olen tähän heräteostokseen tyytyväinen. 119€ viimevuotisista malleista oli ihan ok sijoitus.
Joo tämä seinäpito on nanogrippien paras puoli. Kun luistoa lisätään niin pito heikkenee. Kumpaan haluaa satsata?
Pitää lähteä hiihtämään kun täällä Pyhällä on eka kertaa tämän loman aikana vähän pakkasta ja ei sada lunta.
Viime talvena pääsin testailemaan Atomic Skintek suksia vesi/räntäsateessa ja aina -20 pakkaseen. ana seinä pito ainut jossa suksen sai hiukan lipsahtamaan oli jäätynyt latu ja siinäkin n.80% pito . suksi on keinotekoisella vasta karvalla varustettu , tuo vastakarva on magneetti kiinnitteinen pohjassa , eli vaihto kelpoinen ,luisto pinnat voideltavia eli ei häviä luistossa. Viimetalvena olin voitelemassa eräässä msuksihuollossa jossa oli myös suksia myytävänä ja kokeiltavana oli nanoja ja kisa kireitä suksia , yhtään nano suksen kokeillutta ihmistä ei löytynyt jokaa oöisin ollut nanoihin tyytyväinen mutta nuoita Atomikin skintekkejä meni toista kymmentä paria. Itse otin voideltavat sukset jo ennenkuin läksin kokeilemään noita skintek suksia ja jos en olisi jus ostanut vaimolle ja itselleni noita voideltavia suksia niin meillä olisi varmasti skitek sukset. Suksen mukana tulee kahdet vastakarva palat va vara osana ne maksaa n.30€ ja yhdetpalat kestää noin 1500 km .
Pyöräpummi
28.12.2012, 17.37
Kiitos taas kaikista neuvoista!
Molemmissa pareissa siteinä ovat Rotefella Xcelatorit, joissa nyt näyttää olevan sellainen säätö.
Olisikohan niiden siteiden(suksien) mukana pitänyt tulla sellainen avain jolla sitä säätöä voi tehdä?
PP2 tellinki tulee ennemmin tai myöhemmin. Sellaiset pöytään kiinnitettävät ovat tukevia, mutta nyt ei ole sellaiseen mahdollisuutta vaan pitää tyytyä kokoontaitettavaan.
hannupulkkinen
28.12.2012, 19.31
Nis-siteden mukana pitäisi tulla avain. Jos ei niin soita Häijäälle niin lähettävät.
Video. (http://www.youtube.com/watch?v=IY1clHcnLI4)
Pakko olla tästä jokseensakin eri mietä, valtaosalla kun luistelutekniikka ei ole vaadittavassa kuosissa. Perustelen näkemystäni sillä että vapalla täytyy käyttää jo hyvinkin hiljaisessa vauhdissa voimaa niin paljon että pk-sykealueella ei tahdota pysyä... pitää tosiaan olla hyvä hiihtotekniikka jos vapaalla pystyy pitämään sykkeet esmes alle 120:ssä. Korkeammilla sykkeillä ei riittävän pitkiä treenejä pysty tekemään ilman runsasta lepoa jolloin taas määrä tippuu liikaa, vapaalla menee kyllä kakkonen mutta 3-4h treenit tuppaavat olemaan liian raskaita... mutta ei pertsalla jolla pystyy hiihtämään hyvinkin hitaasti ja pienellä voimankäytöllä jolloin sykkeet jäävät niin alas että tarpeeksi pitkät treenit ovat tehtävissä lähes pyöräilyn tapaan. On tietysti osaavia voiteluvelhoja ja hyviä olosuhteita (kuten lentokeli) jolloin myös vapaalla pystyy hiihtämään matalilla sykkeillä mutta valtaosalla jo normiolosuhteissa rupeaa luisto kärsimään ja sykkeet karkaamaan... puhumattakaan jostain kunnolla nihkeästä pakkaskelistä jolloin pertsalla pystyy tekemään kunnollisen mittaisen treenin... myös seuraavana päivänä...
Menee ohi aiheesta, mutta ei se PK-lenkki nyt noin vaikeaa ole vapaallakaan. Alle 120 sykkeellä hiihtäminen menee useimmilla kävelyksi oli tyyli mikä hyvänsä, eli ehkä parempi lähteä siitä, että ensin hiihdetään fiiliksen mukaan ja lenkin jälkeen tarkastaa sykkeet. Jos hiihtosykkeet ovat 5-15 pyöräilyä korkeammat, niin 130-140 keskisykkeen pitäisi olla ihan passeli pidemmillekin lenkeille jos aerobinen kynnys on 150-155 pyörällä.
Hans Opinion
29.12.2012, 16.55
Menee ohi aiheesta, mutta ei se PK-lenkki nyt noin vaikeaa ole vapaallakaan. Alle 120 sykkeellä hiihtäminen menee useimmilla kävelyksi oli tyyli mikä hyvänsä, eli ehkä parempi lähteä siitä, että ensin hiihdetään fiiliksen mukaan ja lenkin jälkeen tarkastaa sykkeet. Jos hiihtosykkeet ovat 5-15 pyöräilyä korkeammat, niin 130-140 keskisykkeen pitäisi olla ihan passeli pidemmillekin lenkeille jos aerobinen kynnys on 150-155 pyörällä.
Juuri niin, kävelyksi menee ja vapaalla ei enää liiku mihinkään... ainakaan useimmilla pyöräilijöillä. Pointtini oli se että jos suksella pyritään samanlaisiin lenkinpituuksiin ja määrälliseen harjoitteluun kuin pyörällä niin sykkeitä pitää saada alas muuten jompi kumpi edellämainituista jää pidemmässä treeniohjelmassa toteutumatta... se taas että pitääkö ne saada alle 120 riippuu tietysti muista sykeominaisuuksita... mutta sanoisin että 140 sykkeillä ei 3-nelosia ja 10-15h/vk kokoista treeniä monikaan pysty pidempään tekemään... tilanne helpottuu määrän tekemisen suhteen oleelliseti jos syke pysyy 120:ssä...
En jaksa koko ketjua lukea, mutta usean vuoden kokemuksella pitoteippi ja peruspohjavoide luistopuolelle riittää kaikille muille keleille, paitti ihan puhtaille liisterikeleille. Välilä pitää peremmin ja välillä taas luistaa paremmin. Pääosin kuitenkin riittävästi. Ja tulee sitä hyvää vaihtelua kun vähän kitkat vaihtelee. Pitoteippiä vaan tuplana noin 10-20cm matka keskelle suksien jäykkyydestä riippuen, niin avot. Tärkein tässä compossa on se, ettei tarvi jatkuvasti olla voitelemassa. Hiihdosta tuli kaikkiaan todella kivaa, kun lopetin kilometrien laskemisen. Nykyään tavoitteena vain tietty aika ja tietyllä sykkeellä. Eli ihan sama mikä keli tai luisto, umpihankikin käy (on muuten ihan kivaa) ..suosittelen tätä ajatusmailmaa. täähän on fillaristeille kuitenkin kakkoslaji.
Mun mielestä suksilla ei välttämättä kannata yrittää samanlaisia treenejä samoilla sykkeillä kuin mitä tekee pyörällä varsinkaan hiihtokauden parilla ensimmäisellä viikolla. Kun kesän jälkeen nostaa kädet sauvoille, niin syke pomppaa varmaan 10 pykälää ja heti alkaa väsyttämään. Jos ensimmäisistä lenkeistä lähtien yrittää mennä pyöräilyn PK-sykkeillä, niin silloin ei ole tietty muuta mahdollisuutta kuin painaa 3-5 tunnin lenkkejä koska noi on käytännössä kävelylenkkejä ja 1-2 tunnin kävelylenkki ei välttämättä ole muuta kuin ajanviettoa ulkona ja kaukana jääkaapista sekä sohvasta.
Hiihtää kunnolla vaan ja jos sykkeet ovat kevyeltä tuntuvalla lenkillä korkealla, niin älä katso sykemittaria lenkin aikana. Jos sunnuntain lenkillä painaa jaloissa, niin antaa mennä vaan, kyllä se siitä parissa viikossa lähtee.
OJ: No eihän sydän, keuhkot jne tiedä mistä liikunnasta ne aktivoituu. Pääasia että aktivoituu. Sinänsä voi olla fillaristille aika hyvä harjoitus, kun syke korkealla uudesta ärsykkeestä, mutta jalat lepää? . No perusjuttuhan on se, että uuteen harjoitusmetodiin pitää ajaa ittensä sisään. Ite en tiedä muuten jaloille vähemmän rassavaa maxhapenotto treeniä kuin pertsalla semmone 2-3min mäki x.kertaa ylös. Keuhkot huutaa, mutta jalat on seuraavana päivänä ihan freesit.
Hans Opinion
29.12.2012, 20.39
Ei pyröräpituisiin treeneihin voi tietystikään suoraan hypätä, nyt pitää treenata johdonmukaisesti hiihtomäärää kasvatten jotta pidempiin treeneihin pystyisi myöhemmin hiihtokaudella. Tämä ei tapahdu jos hiihtopohja on rakennettu liian korkeilla sykkeillä ja liian lyhysillä kertatreeneillä, treenin pituus ja treenijatkumo tässä ovat ne mean-pontit, kuka vain vetää yhden nelkun kovemmillakin sykkeillä mutta systemaattiseen jatkumoon ei monikaan pysty kaurapuuro-pohjalta.
Lähtökohtana tässä on se että hiihto on pyöräilijälle sivulaji jolla vain rakennetaan pyöräilykondista, jos ajatus on hiihtokisata/kuntohiihtää tms. kisatyyppistä suksimista niin treeniajatus on aivan toinen. Hans on tässä treenin suhteen old-school; kondis rakennetaan tukevan pohjakunnon päälle matalailla sykkeillä ja mahdollisimman monipuolisella treenillä. Hiihtoa siis rauhallisislla pk1/pk2 sykkeillä (enimmäkseen), iskukyky rakennetaan pyörällä käyttäen koko sykerekisteri aluetta tiivistäen korkeiden sykkeiden suuntaan lähempänä kisakautta... idea noin-niin-kuin karkeasti kuvailtuna...
hannupulkkinen
29.12.2012, 21.25
OJ:n kanssa ei kannata harjoittelun intensiteetistä väitellä. Hänellä kun on vain yksi mahdollista: TÄYSII!
Oppressor
29.12.2012, 21.53
Juuri niin, kävelyksi menee ja vapaalla ei enää liiku mihinkään... ainakaan useimmilla pyöräilijöillä. Pointtini oli se että jos suksella pyritään samanlaisiin lenkinpituuksiin ja määrälliseen harjoitteluun kuin pyörällä niin sykkeitä pitää saada alas muuten jompi kumpi edellämainituista jää pidemmässä treeniohjelmassa toteutumatta... se taas että pitääkö ne saada alle 120 riippuu tietysti muista sykeominaisuuksita... mutta sanoisin että 140 sykkeillä ei 3-nelosia ja 10-15h/vk kokoista treeniä monikaan pysty pidempään tekemään... tilanne helpottuu määrän tekemisen suhteen oleelliseti jos syke pysyy 120:ssä...
Ihan täsmentävänä, että noi sykkeethän on aikalailla yksilöllisiä. Mä on niin outo, että reippaasti kävelemällä 120 syke on toimiva ja sillä sykkeellä villarointi on mulla varmasti alle 25 kmh vauhtista. 155-160 sykkeellä pystyy ajamaan villarilla 3 tuntia milloin vaan ja jos laitetaan miestä ahtaalle suksella tai juosten niin anakynnyksellä pitää pystyä vetään lähelle tunnin (180). Jääskeläinen on sitä mieltä, että juoksuun ja hiihtoon verrattuna pyörällä pitäis ajaa 10 pykälää matalammilla sykkeillä mutta ei mulla hermo kestä sellaista nysväilyä.
Jos vaikka jatkatte keskustelua täällä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33552-Hiihtojutut) niin jätetään tämä ketju voitelulle.
Pyöräpummi
30.12.2012, 14.20
Stadissa sataa vettä. Testbed-tutkan mukaan voisi olla toivetta sateen loppumisestakin.
Nyt Fischer Carbonlite Plussien pohjassa on Rode Multigrade liisteriä.
Kuinka usein liisteri pitäisi uusia taikka lisätä?
Vanhat naarmuiset sukset, joihin kokeilin terässikliä pohjiin, tuli tänään koehiihdettyä. Selvää vertailukohtaa ei ole, koska tämä oli talven ensimmäinen lenkki näillä suksilla. Sanoisin kuitenkin, että sukset eivät ainakaan huonontuneet siklauksesta.
hannupulkkinen
30.12.2012, 23.34
Stadissa sataa vettä. Testbed-tutkan mukaan voisi olla toivetta sateen loppumisestakin.
Nyt Fischer Carbonlite Plussien pohjassa on Rode Multigrade liisteriä.
Kuinka usein liisteri pitäisi uusia taikka lisätä?
Helppoa! Sitten kun liisteriä on liian vähän ;) kun suksi ei pidä enää.
hannupulkkinen
30.12.2012, 23.36
Vanhat naarmuiset sukset, joihin kokeilin terässikliä pohjiin, tuli tänään koehiihdettyä. Selvää vertailukohtaa ei ole, koska tämä oli talven ensimmäinen lenkki näillä suksilla. Sanoisin kuitenkin, että sukset eivät ainakaan huonontuneet siklauksesta.-4 ja lumipyry. Vasta ajettu latu ja siklatut pertsan rossarit luistivat aivan mainiosti ja pitivät kun pohjassa oli pohjavoiteen päällä kolme ohutta kerrosta Vauhdin fluoriporkkanaa.
Vanhat naarmuiset sukset, joihin kokeilin terässikliä pohjiin, tuli tänään koehiihdettyä. Selvää vertailukohtaa ei ole, koska tämä oli talven ensimmäinen lenkki näillä suksilla. Sanoisin kuitenkin, että sukset eivät ainakaan huonontuneet siklauksesta.
Vertailukohtaa ei ole, mutta sait kuitenkin selkeän tuloksen etteivät huonontuneet?
Joo tämä seinäpito on nanogrippien paras puoli. Kun luistoa lisätään niin pito heikkenee. Kumpaan haluaa satsata?
Perjatain pakkaskelillä kovalla ladulla ei ollut nanogripeissä oikein luistoa eikä pitoa. (voideltavat toimi loistavasti)
Se karhunkielivinkki oli loistava kiitokset siitä. Kevyellä karhunkielikäsittelyllä sai nopeutettua sisäänajoa mukavasti. Sukset tuntuu paranatavan luistoaan kilometrien karttuessa ja kovimman paineen alueet ovat nyt paljon sileäämmät kuin karhunkielikäsittelyn jälkeen. En usko, että sillä tuli tehtyä mitään negatiivista suksille. Pitoalueen ja vielä jonkin verran sen ulkopuoleltakin jätin luonnollisesti käsittelelmättä. Lauantaina lumi/räntäsateessa Nanogropitkin luisti riittävästi ja pito oli mahtava. Taidan antaa pohjien olla nyt ja katsoa miten sukset kehittyy.
Alkuperäinen idea kakkossuksista pluskeleille tuntuu toimivan mainiosti. Toinen missä nuo on loistavat, niin lasten kanssa hiihdellessä. Joka pienessä alamäessä ei ole aina menossa päälle ja hyvä sivuttaispito, sekä rauhallinen käytös helpottaa esim. kaatuneen lapsen pystyyn auttoa huomattavasti.
Vertailukohtaa ei ole, mutta sait kuitenkin selkeän tuloksen etteivät huonontuneet?
SELKEÄÄ vertailukohtaa. Sellainen mielestäni olisi testirata, jolla luisto kellotettaisiin niin, että ensin mennään siklaamattomilla suksilla ja sitten perään siklatuilla. Puheena olevalla suksiparilla olen kuitenkin hiihtänyt vuosikausia ja niiden (heikot) luisto-ominaisuudet ovat hyvin tiedossa. Koska tässä on takana vasta yksi lenkki siklatuilla suksilla, niin en vielä osaa todeta toimivuudesta enempää kuin että luisto ei ainakaan huonontunut siklauksesta. Silmämääräisesti ja sormella kokeiltuna suksien pohja on sileämpi kuin ennen. Palaan asiaan kun kilometrejä tulee lisää.
Hyviä suksia on tarjouksissa vaikka kuinka eikä ollut sen kummemin tarkoitus kehua Salomoneja, esimerkinomaisesti vain lähestyin suksen jäykkyysasiaa ja valmistajan suosituksia. Pointtini oli se että harrastuskäytössä ei kisatasoisissa sivakoissa välttämättä ole ideaa... tottahan kilo-/kisasuksistakin löytyy pitoa kun laittaa 90kg harrastehiihtäjälle alle jotku 70kg painoiselle kisahiihtäjälle tarkoitetut sukset... suksen pituuden kanssa vain saattaa silloin olla vaikea päästä optimimittoihin.
Kuten kaima edellä todistaa niin ensisijaisen tärkeää on kuitenkin suksen oikein mitoitettu jäykkyys.
Huh, huh ! Tulihan kokeiltua pertsaa eilen ekan kerran, vaikka keli oli aluksi hyvä (baana ajettiin koneella luistamattomaksi), sykkeet hakkasivat ihan omilla lukemillaan (140-150) Ei sovi valkoihoiselle pertsa. Vaihdoin 90 minuutin jälkeen luistelulle ja kas kummaa sykkeet putosivat samalla baanalla yli 20 lyöntiä ja maisemakin alkoi vaihtumaan aivan eri malliin. Ei ikuna enää pertsaa !
SELKEÄÄ vertailukohtaa. Sellainen mielestäni olisi testirata, jolla luisto kellotettaisiin niin, että ensin mennään siklaamattomilla suksilla ja sitten perään siklatuilla.
No voidaan vaikka Kaupissa testata joku päivä erilaisia suksia ja luistoja. Voin tuoda sinne hiotut ja fluorivoidellut Fischer RSC sukset, ja samanlaiset puhtaat metallisiklatut. Tehdään alamäkitesti ja siinä futiskentällä 100m tasatyöntötesti.
Mulla on vuosien (vuosikymmenien) kokemus sellainen että hyvällä kelillä luistaa melkein mikä vain, ja huonolla kelillä ei luista oikein millään. Alkutalvesta kun sataa uutta lunta ja on pakkasta niin luisto tuntuu yleensä huonommalta. Keväämmällä kun on sulaneet ja jäätyneet liippaladut niin niissä kulkee usein voitelemattomillakin suksilla niin lujaa kuin vain uskaltaa kurvissa mennä.
No voidaan vaikka Kaupissa testata joku päivä erilaisia suksia ja luistoja.
Koska mennään kokeilemaan? Näkisi konkreettisesti luistoeron eri suksilla. Loiva lasku vesitornin suunnalta kentälle tuonee erot esiin selvästi.
hannupulkkinen
31.12.2012, 14.51
Huh, huh ! Tulihan kokeiltua pertsaa eilen ekan kerran, vaikka keli oli aluksi hyvä (baana ajettiin koneella luistamattomaksi), sykkeet hakkasivat ihan omilla lukemillaan (140-150) Ei sovi valkoihoiselle pertsa. Vaihdoin 90 minuutin jälkeen luistelulle ja kas kummaa sykkeet putosivat samalla baanalla yli 20 lyöntiä ja maisemakin alkoi vaihtumaan aivan eri malliin. Ei ikuna enää pertsaa !
Oletko sitä mieltä, että kaikki pitäisi osata heti. Minä en ainakaan osaa mitään uutta taitoa ilman, että harjoittelen sitä ensin. Pertsan koordinaatio ja tasapainon hallinta on opittavissa melko helposti, mutta ei ensimmäisellä yrittämällä. Jos koskaan pertsaa hiihtämätön belgalainen ystäväni alkoi saada otetta ehkä viidennen lenkin jälkeen niin kai suskset jalassa syntyneen suomalaisen pitäisi samassa ajassa jo oppia vähäsen.
Übung macht Meister!
Mulla on vuosien (vuosikymmenien) kokemus sellainen että hyvällä kelillä luistaa melkein mikä vain, ja huonolla kelillä ei luista oikein millään.Tämä on tähän mennessä viisain lausuma tässä ketjussa :rolleyes:. Näinhän se eittämättä on. Oli hauska katsella tv:stä Tour de Skitä. Ei ollut Hellnerinkään luistelussa loistokkuutta, kun ei kerran suksi luista :eek:
hannupulkkinen
31.12.2012, 15.19
No voidaan vaikka Kaupissa testata joku päivä erilaisia suksia ja luistoja. Voin tuoda sinne hiotut ja fluorivoidellut Fischer RSC sukset, ja samanlaiset puhtaat metallisiklatut. Tehdään alamäkitesti ja siinä futiskentällä 100m tasatyöntötesti.
Mulla on vuosien (vuosikymmenien) kokemus sellainen että hyvällä kelillä luistaa melkein mikä vain, ja huonolla kelillä ei luista oikein millään. Alkutalvesta kun sataa uutta lunta ja on pakkasta niin luisto tuntuu yleensä huonommalta. Keväämmällä kun on sulaneet ja jäätyneet liippaladut niin niissä kulkee usein voitelemattomillakin suksilla niin lujaa kuin vain uskaltaa kurvissa mennä.
Siklattujen suksien idea on vähän sama kuin pitopohjasuksien: Vähällä vaivalla kohtuuhyvin pelaavat kapulat.
Minä olen harrastanut hiihtoa yli 50 talvea ja huomannut sen, että sukset saa kyllä luistamaan kelillä kuin kelillä voitelemalla hyvin, mutta siihen tarvitaan taitoa ja kalliita välineitä ja siltikään ei ilman fluoripulvereita, nappeja ja geelejä saa sitä huippuluistoa. Sen saa vain jos on varaa valita isosta suksinipusta kelille sopivat sukset, on aikaa ja välineitä testata jne.
Harrastelijan täytyy voidellessakin tyytyä vain melko hyvää luistoon ja se riittääkin kuntoilijalle hyvin. Melko hyvän luiston saa aikaiseksi myös siklaamalla, sen olen jo kokenut. Eroa siihen minkä saan voitelemalla ei ole olemassa.
Tietenkään en ole testannut kunnolla, mutta minulle riittää, että useimmilla lenkeillä suksi pelaa hyvin. Näin luulen olevan myös monella kuntoilijalla yleensäkin. Nyt harmittaa vain, että jää monen sadan euron luistovoiteet käyttämättä. Pitää lahjoittaa ne kohta pois, kunhan vielä vakuutun pluskelin luistosta.
Oletko sitä mieltä, että kaikki pitäisi osata heti. Minä en ainakaan osaa mitään uutta taitoa ilman, että harjoittelen sitä ensin. Pertsan koordinaatio ja tasapainon hallinta on opittavissa melko helposti, mutta ei ensimmäisellä yrittämällä. Jos koskaan pertsaa hiihtämätön belgalainen ystäväni alkoi saada otetta ehkä viidennen lenkin jälkeen niin kai suskset jalassa syntyneen suomalaisen pitäisi samassa ajassa jo oppia vähäsen.
Übung macht Meister!
Arvoisa Hannu Pulkkinen, haluan muutamalla sanalla vastata kirjoitukseesi. En ole osaamaton pertsan hiihtäjä, ainoastaan tottunut hiihtämään luistelemalla enemmistön hiihdoistani. Viime talvena tuli noin 600-700 km pertsaa ja luistelua paljon enemmän, mutta laskuuttani en ole viitsinyt tänä kautena pertsasuksia kunnostaa. Jippo onkin se. että pertsa ja luistelu ovat niin "eri" lajeja ettei toista palvelemalla pysty toista tekemään ainakaan kylmiltään, kuten jo totesit.
hannupulkkinen
31.12.2012, 15.53
Arvoisa Xamnala. Anteeksi, että tein vääriä johtopäätöksiä. Kysymys ei siis ollut pertsan hiihtämisen kyvyttömyydestä vaan haluttomuudesta. ;) Eka kerta ei ollut elämänkulun varrelta vaan tältä hiihtosesongilta.
Jospa lähtisi Lapin Jängille riistovalon tuikkeessa luisteluhiihtämään. Mukavaa ja haluttavaa.
Koska mennään kokeilemaan? Näkisi konkreettisesti luistoeron eri suksilla. Loiva lasku vesitornin suunnalta kentälle tuonee erot esiin selvästi.
Torstaina käyn varmaan Lamminpäässä 18-20 välillä, Lauantaina 10- eteenpäin voisi olla hyvä sää Kaupissa.
Yleisesti tämä voidekeskustelu on vähän samaa luokkaa kuin se että onko 23mm 8bar parempi kuin 25mm 6bar, tai meneekö Racing Ralph polulla kovempaa kuin Race King. Eli ei välttämättä mutta ehkä kuitenkin tilanteesta riippuen. ;)
Torstaina käyn varmaan Lamminpäässä 18-20 välillä, Lauantaina 10- eteenpäin voisi olla hyvä sää Kaupissa.
Jos töiltä ehdin, niin tulen Lamminpäähän hiihtämään torstaina klo 18. Lauantaina olen Uudenkaupungin röörissä ajamassa Röret Runt 2013:sta varmasti hyvässä säässä. :D
Kiovan Dynamo
31.12.2012, 18.02
Yleisesti tämä voidekeskustelu on vähän samaa luokkaa kuin se että onko 23mm 8bar parempi kuin 25mm 6bar, tai meneekö Racing Ralph polulla kovempaa kuin Race King. Eli ei välttämättä mutta ehkä kuitenkin tilanteesta riippuen. ;)
Jos vielä olisi vihreitä palloja jaettavaksi, niin tälle antaisin kyllä yhden. :)
Sinistä rexiä silloin tällöin pohjaan hyvin, pärjää eikä oo isotöistä. Siklaus tietenkin voiteelle, eli siinä mielessä siklausta harrastetaan täälläki. Yhdet sukset kerran siklautin ja kulkihan se niilläkin, eli siinä mielessä en kyllä siklausta tyrmää.
tempoilija
02.01.2013, 15.05
Vaan on se harvinaisen tärkeää. Minäkin täysin voitelukyvyttömänä (mm. yhdet ja melkein toisetkin sukset polttanut pilalle liian tehottomalla voiteluraudalla) joka lenkin jälkeen kaivelen foorumeilta ja tuubeista vinkkejä, mikä sukuvika on taas kyseessä, kun ei suksi luista. Pikkuisen pakkaa sitten joka ilta Paloheinässä naurattamaan, kun kahdeksan tolppavälin mittaisessa ensimmäisessä alamäessä saan 1,5 - 2 tolpan takamatkalta keskivertosuksijan kuitenkin kiinni ilman alkuvauhtia. On ihmeellistä tämä välinehuolto.
Voitelurauta? Ai niin olihan meillä sellainen kun lapsi olin, sitä lämmitettiin jopa camping-gas kaasujutulla ulkona ja mittarikin siinä oli... sit olikin pitkä tauko hiihdossa, ekat viritykset tauon jälkeen vedettiin mökillä kirpputorilta ostettuihin suksiin autonlämppärillä pehmentämällä kynttilää... kuumailmapuhallinta tullut käytettyä ja silitysrauta olikin jo ihan luksusta.
usko juntunen
02.01.2013, 16.22
Talavisovas kuuluvat suomalaiset paahtaneen kynsituliila tervaa suksiensa pohjaan. Vastapuolella ollu vielä surkiampaa, kun ei kaikille oo edes suksia riittäny.
Pyöräpuolella vastaavasti tosi mies ei tartte huoltohommiin kuin korkeintaan jakarin, josta siitäkin on leuka hukassa.
hannupulkkinen
02.01.2013, 17.16
Yleisesti tämä voidekeskustelu on vähän samaa luokkaa kuin se että onko 23mm 8bar parempi kuin 25mm 6bar, tai meneekö Racing Ralph polulla kovempaa kuin Race King. Eli ei välttämättä mutta ehkä kuitenkin tilanteesta riippuen. ;) Miksikähän sitten niin moni itkee, että suksi ei luista tai pidä?
Pyöräpummi
02.01.2013, 19.44
Jos vielä olisi vihreitä palloja jaettavaksi, niin tälle antaisin kyllä yhden. :)
Ymmärsinkö nyt oikein että vihreitä palloja sukseen niin jo luistaa ja pitää?
Kai se on vaan mentävä vielä kerran vaihtamaan ne sukset ja tällä kertaa pitopohjiin.
Toisiksi suksiksi ostin (kun halvalla sain) peltosen nanogrip sukset. Pikakokeilulla nekin ok hiihdettävät, mutta ei ne pärjää edes mun heikoille voitelutaidoille sen enempää luistossa, kuin pidossakaan pakkaskelillä. Nolla keliä en ole vielä päässyt kokeilemaan
Kävin nyt vielä häijäällä Madshusien kanssa valittamassa, että ei tuokaan toimi. Olin valmistautunut nyrpeisiin naamoihin, kun sama kaveri tulee kolmannen parin kanssa takaisin, mutta mitä vielä. Halusin tällä kertaa Karhun Optigrip Spectrat ne katsottiin ensimmäiseksi ilman sen kummempaa perustelua. Vaikka itse olin jo luovuttanut voideltavien kanssa niin myyjät eivät vielä luovuttaneet. Katsoivat vielä porukalla yhdet Fischer RCS:t, jotka pitäisi toimia. Loppujäykkyyttä tuntui ainakin olevan vähemmän kuin Atomicissa ja Madshusissa. Hämmästykseni minulle annettiin molemmat parit testattavaksi ja käskettiin testata rauhassa. Melkoista palvelua, iso peukku häijäälle!
No heti tietysti kotona testaamaan optigripiä, kun keli oli siihen mitä parhain (+/- 0 astetta, räntäsadetta ja osittain jäinen latu). Voi veljet, että on pertsailu hauskaa toimivilla välineillä :D Seinäpito kaikissa nousuissa jopa kävelyvauhdilla eikä luistonkaan kanssa ollut mitään valittamista. Toki luisto oli vähän kehnompaa kuin voidelluilla suksilla pikkupakkasella, mutta laskut meni kuitenkin ihan riittävän lujaa alas. Tasuri vaatii vähän enemmän työtä, mutta tuon antaa helposti anteeksi, kun mäet nousi niin kevyesti. Muutama yksittäinen lipsahdus, mutta seuraava potku piti aina taas kunnolla. Kympin lenkki teräviä nousuja sisältävällä lenkillä meni tasaisilla PK-sykkeillä tuntiin. Nämä sukset jää ainakin käyttöön vaikka nyt sitten vain näille ongelmakeleille, jos ei pakkaskelillä toimi.
Viikonlopulle lupaa pakkaskelia niin pääsee nuo Fischerit kanssa testiin ja pääsee testaamaan myös optigripit pakkasella. Voi tulla vaan kalliiksi, jos nuo Fischerit toimivat. No tässä vaiheessa olen kyllä jo valmis maksamaan siitä, että löytyisi toimivat sukset kaikille keleille.
Viikonlopulle lupaa pakkaskelia niin pääsee nuo Fischerit kanssa testiin ja pääsee testaamaan myös optigripit pakkasella. Voi tulla vaan kalliiksi, jos nuo Fischerit toimivat. No tässä vaiheessa olen kyllä jo valmis maksamaan siitä, että löytyisi toimivat sukset kaikille keleille.
Luultavasti kalliksi tuli.
Jos jäykkyys on oikea, niin voideltava pelaa sopivalla pakkaskelillä niin hyvin, että pitopohjat jää joka suhteessa kakkosiksi. Lämpimillä keleillä voitelu on ainankin mun mielestä niin paljon vaikemapaa, että pitopohjien toimivuuteen on vaikea päästä.
hannupulkkinen
03.01.2013, 10.00
Nuo pitopohjat ovat kaksiteräinen miekka. Kun niiden ideaalikelillä on seinäpito, niin helposti alkaa ajatella, että pakkaskelisuksillakin pitää saada seinäpito aikaiseksi. Sitä ei kyllä sitten saa, jos nousutekniikka on pielessä.
Mukavaahan seinäpidolla on seikkailla.
Huomasit varmaan, että karhunkielta kannattaa nanogrippeihin näyttää niin luisto paranee.
Nuo pitopohjat ovat kaksiteräinen miekka. Kun niiden ideaalikelillä on seinäpito, niin helposti alkaa ajatella, että pakkaskelisuksillakin pitää saada seinäpito aikaiseksi. Sitä ei kyllä sitten saa, jos nousutekniikka on pielessä.
Mukavaahan seinäpidolla on seikkailla.
Huomasit varmaan, että karhunkielta kannattaa nanogrippeihin näyttää niin luisto paranee.
No kunhan pääsisi voideltavillakin rauhallista vauhtia hiihtäen ja väsyneenä mäet ylös niin se riittäisi. En usko, että nousutekniikka aivan hukassa kuitenkaan on ja sekin varmasti paranee koko ajan. Sen verran hyvin kuitenkin luisti tuo optigrip eilen, että vielä en ainakaan koe karhunkielikäsittelyä tarpeelliseksi. Katsotaan sitten pakkaskelikokeilun jälkeen. En kyllä edes halua parantaa luistoa pidon kustannuksella. Kunhan alamäissä ei tarvitse lykkiä niin luistoa on kuntoiluun riittävästi.
.. hyvällä kelillä luistaa melkein mikä vain, ja huonolla kelillä ei luista oikein millään.
Tulipa vertailtua tmilen perinteisten suksien luistoa omiin luistelusuksiini. Jääladulla suksillani ei pysynyt alamäessä perässä, vaikka minulla oli pieni painoetu. Olisi voinut kuvitella, että juuri tuollaisessa jäärännissä ei ole mitään väliä mitä pohjissa on, vaan aina luistaa. Kai sitä on nöyrryttävä voitelemaan luistelusukset, vaikka ne onkin muistaakseni juuri muutama vuosi sitten ostettaessa voideltu.
Olisi voinut kuvitella, että juuri tuollaisessa jäärännissä ei ole mitään väliä mitä pohjissa on, vaan aina luistaa.
Laitoin kotona vanhojen voiteiden päälle yhden kerroksen Rexin LF Violettia (http://rex.fi/suomi/luistovoiteet/lf-medium-fluor/). -1 ja liippaantuneet ladut eli oikein hyvä luisto. Julkujärvelle ja takaisin olisi ollut pk keskinopeus tasatyönnöllä helposti yli 15km/h. Voitelemattomilla suksilla n. 10-12km/h.
hannupulkkinen
03.01.2013, 22.31
Minä epäilisin, että kovalla liippaladulla suksen profiililla on suurempi merkitys kuin voitelulla. Vaikka kyllä sillä voitelullakin voi muutaman prosentin vaikutus olla. Jos latu on märkä niin sitten vielä kuviointi on kuulemma tärkeää.
Keli senkun parani Optigripeille. -1 astetta, ohut kerros uutta lunta, mikä muiden hiihtäjien toimesta jo liipattu. Edelleen seinäpito, mutta nyt luistokin oli todella hyvä enkä huomannut mitään eroa voideltaviin. Tasurillakin meni nyt mukavasti. Yhden pätkän hiihdin, missä olin ensimmäinen hiihtäjä tuolla muutaman millin uudella lumella. Siinä ei suksi toiminut. Luisto aika nihkeä ja nousuissa tuppasi jäämään lumi suksen pohjaan.
Minä epäilisin, että kovalla liippaladulla suksen profiililla on suurempi merkitys kuin voitelulla. Vaikka kyllä sillä voitelullakin voi muutaman prosentin vaikutus olla. Jos latu on märkä niin sitten vielä kuviointi on kuulemma tärkeää.
Älä nyt kehtaa joka viestissä voiteita dissata. Mä olen tuonkin LF Violetin kehittämiseen käyttänyt aika monta tuntia.
^
https://dl.dropbox.com/u/748019/dont_mess_with_Rexpert.jpg
hannupulkkinen
04.01.2013, 12.05
Älä nyt kehtaa joka viestissä voiteita dissata. Mä olen tuonkin LF Violetin kehittämiseen käyttänyt aika monta tuntia.
No en minä dissaa. Mikään luiston osatekijä ei yksin kuitenkaan takaa hyvää tulosta.
Minä olen nyt innostunut tuossa siklaamisesta, mutta ei se mikään tae mihinkään ole sekään. Aikoinaan kun valmensin aktiivisesti niin testattiin suksia ahkerasti ja
kun ensiksi samoin hiottuihin suksiin laitettiin sama vaha, niin olipas niillä isoja eroja. Sitten kun pahaat näistä voideltiin kelinmukaisesti, voikin olla niin että järjestys vaihtui pahaitten parien osalta. Käytettävyystesti saattoi taas nostaa jonkun parhaitten parien takaa siksi sukseksi, jolla kilpailija hiihti.
Liukas suksi, oikea profiili ja hyvä tekniikka vievät eteenpäin.
No kunhan pääsisi voideltavillakin rauhallista vauhtia hiihtäen ja väsyneenä mäet ylös niin se riittäisi. En usko, että nousutekniikka aivan hukassa kuitenkaan on ja sekin varmasti paranee koko ajan. Sen verran hyvin kuitenkin luisti tuo optigrip eilen, että vielä en ainakaan koe karhunkielikäsittelyä tarpeelliseksi. Katsotaan sitten pakkaskelikokeilun jälkeen. En kyllä edes halua parantaa luistoa pidon kustannuksella. Kunhan alamäissä ei tarvitse lykkiä niin luistoa on kuntoiluun riittävästi.
Voidelluissa voit koittaa pidentää pitoaluetta. Joskus kun on ollut sellainen keli, että pitoteippi ei ole oikein pitänyt lapsilla, niin olen vedellyt koko suksen luistoalueet laajan lämpötila-alueen synteettisellä yleispitovoiteela. Suksi luisti kohtuullisesti ja oli seinäpito. Lapsi oli oikein tyytyväinen suksiin ja hiihtämisen helppouteen. Luistokin päihitti nanogrippien luiston ko. kelillä mennen tullen. Joku lipsuvien suksien kanssa kamppaileva aikuinen kommentoikin, että ompas pikkutytöllä reipas vauhti, kun tokaluokkalainen pyyhälsi loivassa nousussa ohi.
Nykyisissä pitovoiteissa on kohtuulliset luisto-ominaisuudet ja niiden levittäminen luistoalueellekaan ei ole välttämättä rauhallisen kulkijan menolle tuhoisaa. Purkki taskuun ja pikku hiljaa kokeillen jatkaa pitoaluetta. Jos pito paranee ja luisto ei heikkene liikaa, niin pitoaluetta voi jatkaa vaikka koko suksen matkalle. jos taas alkaa tökkimään, niin sipaisu pikaluistoa pitovoiteen päälle ja taas luistaa. Tämäntyyppisiä kokeiluja on tullut tehtyä lähinnä lasten suksien kanssa, kun pitoteippi ei ole riittänyt ja lähes aina lopputuloksena on ollut onnellinen hiihtäjä.
Eli pientä ennakoluulottomuutta voi harjoittaa voideltavienkin kanssa ja saada yllättäviä tuloksia aikaiseksi;)
Laitoin kotona vanhojen voiteiden päälle yhden kerroksen Rexin LF Violettia (http://rex.fi/suomi/luistovoiteet/lf-medium-fluor/). -1 ja liippaantuneet ladut eli oikein hyvä luisto. Julkujärvelle ja takaisin olisi ollut pk keskinopeus tasatyönnöllä helposti yli 15km/h. Voitelemattomilla suksilla n. 10-12km/h.
Mistä muuten repäisit nuo keskinopeudet? kokeilitko siis kummallakin suksella? Ite epäilen että ei voide noin paljoa vaikuta. Ja mikä on voitelematon suksi onko se joskus kumminkin voideltu, ja voidetta vielä pohjassa. Itekki tavallaan tuo siklaus vois kiinnostaa, onkohan oulussa ketään kuka tekee niitä?
Tänään piti tehdä vähän vertailua voideltavan Fischerin RCS:n ja Karhun Optigrip Specran välillä. Sopivasti iskenyt flunssa vaan pakotti testin aika lyhyeksi. Nyt taitaa voitelun kannalta olla aika vaikea keli, kun latu oli suojakelin jäljiltä kohtuullisen jäässä. Pakkasta -7 astetta.
Fischerissä mahtava luisto, mutta pidon kanssa jonkin verran ongelmia. Pohjassa noin 4-5 kerrosta Roden sinistä superia. Vedin lenkillä kylmän suksen pohjaan yhden kerroksen lisää pitoa ja samalla pidensin pitoaluetta useamman sentin. Pidennys tuntui vähän luistossa, mutta pitoa tuli jonkin verran lisää. Lyhyen testin perusteella tuosta taitaa nyt saada toimivan suksen, kunhan voitelun saa vielä kohdilleen. Samaa seinäpitoa ei tosin löydy, mitä optigripissä nollakelillä, mutta nyt ei enää tarvinut täysillä juosta mäkiä ylös. Terävä potku ja painonsiirto riitti pidon saamiseksi.
Optigrip yllätti jonkin verran. Luisto oli suunnilleen samaa luokkaa kuin nollakelillä, mutta pito selvästi heikompi. Lipsui jopa enemmän kuin tuo voideltava. Tosin aika erilailla. Mäet pääsi edelleen jotenkin rauhassa kävelemällä ylös, mutta kovempi potku lipsahti helposti. Optigrip ei siis selvästikään toimi jäisellä ladulla ainakaan reippammassa hiihdossa.
Kaikenkaikkiaan tämä vaikuttaa nyt lupaavalta kombolta. Optigrip nollan tuntumaan ja pikkupakkaselle, jos latu ei ole jäässä. Voideltava pakkaskelille. Liistereiden kanssa joutunee silti pelaamaan, jos haluaa jäisellä ladulla hiihtää. Sinistä liisteriä alle ja purkkipitoa pintaan, näinkö se jäisen ladun voitelu pakkaskelillä menee?
hannupulkkinen
06.01.2013, 15.40
Minun Karhu oprigrippini pitävät loistavasti märällä jäisellä ladulla.
Ne on valittu melko pehmeiksi. Tänään voisi kokeilla miten ne pelaavat jäisellä kuivalla ladulla.
Voideltaville suksille, kuivalle jäiselle ladulle pakkasella laittaisin ihan suksen keskelle ohuesti universal liisteriä ja sen päälle jäähtyneelle sukselle Vauhdin fluoriporkkanaa pari kerrosta ja jos on kylmempää kuin 10 niin vielä kerroksen Vauhdin tervapitoa kelin mukaan.
Varmaan muutkin purkit käyvät, mutta Vauhtia minä käyttelen.
Joo. Liisteri pohjavoiteeksi näillä keleillä tai sitten pistää vaikkapa pohjavoiteen sekaan muutaman tipan violettia liisteriä. Sitten pinnoitus pakkaskelin purkilla. Vanhalla lumella toimii pehmeätkin purkit vaikka olisi pakkastakin reippaasti.
Minun Karhu oprigrippini pitävät loistavasti märällä jäisellä ladulla.
Ne on valittu melko pehmeiksi. Tänään voisi kokeilla miten ne pelaavat jäisellä kuivalla ladulla.
Voideltaville suksille, kuivalle jäiselle ladulle pakkasella laittaisin ihan suksen keskelle ohuesti universal liisteriä ja sen päälle jäähtyneelle sukselle Vauhdin fluoriporkkanaa pari kerrosta ja jos on kylmempää kuin 10 niin vielä kerroksen Vauhdin tervapitoa kelin mukaan.
Varmaan muutkin purkit käyvät, mutta Vauhtia minä käyttelen.
Joo. Liisteri pohjavoiteeksi näillä keleillä tai sitten pistää vaikkapa pohjavoiteen sekaan muutaman tipan violettia liisteriä. Sitten pinnoitus pakkaskelin purkilla. Vanhalla lumella toimii pehmeätkin purkit vaikka olisi pakkastakin reippaasti.
Tattista näistä.
Tosiaan viikolla kun oli -1 ja myös aavistuksen jäinen latu niin optigripissä oli seinäpito. Lenkin jälkeen suksen pohja oli märkä, mitä sen optigripeillä pitääkin olla. Tänään pakkaskelin jäisellä ladulla lenkin jälkeen suksen pohja oli aivan kuiva. Uskoisin, että tuo on se juttu noissa nanopohjissa. Kunhan suksen ja ladun väliin syntyy riittävästi vettä niin nanopohja toimii optimaalisesti, muuten sitten joko pito tai luisto tai molemmat kärsii.
Ohiampuja
06.01.2013, 22.26
Kuinka nuo pikaluistot toimivat nykyään? Pärjääkö niillä jos on pakko? Eli jos ei ole mahdollista käyttää rautaa ja siklausta...
Pärjää niillä jos on ihan pakko käyttää. Häviää luistossa jonkunverran ja keston saralla tulee reilummin takkiin. Kesto riippuu niin paljon lumen laadusta, että paha sanoa kilometrimääriä. Vaikutus saattaa hävitä alle kympin matkalla jos on karkeampaa lunta... Rexin pikaluistoja olen käyttänyt hätävarana. Eri suksimerkkienkin välillä on varmasti eroja luistossa ja kestossa, pohjan mukaan. Omat on atomickin world cupit.
hannupulkkinen
06.01.2013, 23.14
Kuinka nuo pikaluistot toimivat nykyään? Pärjääkö niillä jos on pakko? Eli jos ei ole mahdollista käyttää rautaa ja siklausta...
Pikaluiston pysyvyyttä parantaa kun hankaa kuivuneen luiston synteettisellä korkilla. Korkki kannattaa säästää vain tähän käyttöön. Lisäksi pikaluiston voi harjata tämän jälkeen.
Jos ei voi siklata niin kannattaa koittaa myös sitä, että harjaa ahkerasti suksia messinki tai rosteriharjalla ja nailonharjalla niin, että pohjasta tulee rasvainen. Suksessa on hiottu kuvio ja se luistaa myös ihan sinällään ainakin pienellä pakkasella. Pikaluisto lähtee kyllä aika nopeasti pois ilman korkittamista ja harjaamista ja näistäkin huolimatta 15 kilsaa alkaa olla maksimi, mutta jos unohtaa pikaluiston ja vain harjailee niin voipi luistaa yllättävän hyvin muilla kuin ongelmakeleillä.
Tällä korkittamis/harjaamisjutulla voi käyttää myös tavallisia vahoja. Huonelämmin vaha hangataan lämpimän suksen pintaan ja korkitetaan sekä harjataan. Pysyy paremmin kuin pikaluisto. Tähän ei tarvita telinettä. Vielä parempi tulos tulee jos pohjaan hangatun vahan kuumentaa vaikka hiustenkuivaajalla jos kuumailmapuhallinta ole ja sitten korkittaa ja harjaa.
Nöösi kysyy:
Hommasin pertsasukset luisteluvehkeittein lisäksi viime keväänä. Käytin nyt luistovoitelut laitattamassa pohjiin ja itse tökkäsin Rexin pitoteipit tussilla merkitylle pitoalueelle, joka merkattiin silloin suksia ostaessa. Nyt on kymmenisen kilsaa lipsuteltu menemään ja mielestäni pitoa ei ole lähellekkään riittävästi. Kannattaako tuon teipin päälle laittaa toinen kerros lisää vai pitääkö lähteä kokeilemaan pitoalueen laajentamista? Painoni ei ole muuttunut siitä hetkestä, kun pitoalue merkittiin kaupassa.
-J
Nöösi kysyy:
Kannattaako tuon teipin päälle laittaa toinen kerros lisää vai pitääkö lähteä kokeilemaan pitoalueen laajentamista? Nyt voi olla niin, että olet saanut kaupasta ns. kilpakireän parin, joka vaatisi terävän potkun :). Pitoalueen voi määritellä luotettavasti siten, että laitat koko suksen mitalle jotakin pitovoidetta silittämättä ja lasket pitkähkön mäen pysyen kahdella suksella. Voiteen pitäisi nyt jäädä vain pitoalueelle. En kyllä pitoteippiä lähtisi levittämään paljon tämän pitoalueen ulkopuolelle. Pidemmälle alueelle kannattaa kokeilla tavallisia pitovoiteita.
hannupulkkinen
07.01.2013, 14.15
Täällä on parissa viestissä suositeltu tai kyselty pitoalueen pidentämisestä.
Se ei ole ratkaisu. Jos luistoalueelle/painealueelle laittaa pitovoidetta niin kyllähän se vähäksi aikaa voi pitoa parantaa. Luistoa se heikentää joka tapauksessa.
Jos suksi on liian jäykkä ja se ei pidä niin parempi on paksuntaa voidemälliä. Ensin laitetaan pohjavoidetta tai liisteriä koko pitoalueelle ja sitten toinen kerros pohjavoidetta aivan pitoalueen takaosaan 30 sentin matkalle. Sitten purkkivoitelu kerroksittain niin, että eka kerros on pehmeää nollasta pariin asteeseen, toinen kerros parista asteesta viiteen asteeseen, ja kolmas kerros kelinmukaisesti.
Jos tämä mälli ei pidä niin sitten laitetaan neljäs kerros vähän keliä lämpimämmällä. Kerosten välissä voide aina tasoitetaan korkilla.
On paljo parempi tapa kuin pitoteippi, jota ei voi monta kerrosta laittaa, vaikka käyhän sekin pohjavoitelusta.
Kiitokset neuvoista. Uskoakseni jäykkyydestä on kyse tässä, koska "terävillä" voimakkailla potkuilla kohtuullisen pystystä asennosta oli ainoa keino saada pitoa aikaiseksi. Saattaahan nuo teipit lähteä mäkeen, kun pitovoiteitakin löytyy isäukolta sosialisoitavaksi asti. Löystyyköhän suksi käytön myötä yhtään?
Voi löystyä käytön myötä, mutta suht samana sen jäykkyyden pitäisi laadukkaassa suksessa pysyä, pitkään. Kannattaa vielä itse varmistaa/tarkastaa se pitoalue uudestaan.
kuovipolku
07.01.2013, 19.22
Uskoakseni jäykkyydestä on kyse tässä, koska "terävillä" voimakkailla potkuilla kohtuullisen pystystä asennosta oli ainoa keino saada pitoa aikaiseksi
Jäykät sukset ja vaikea keli ovat paras keino oppia parempaa diagonaalitekniikkaa! (Muutama kerta vuodessa käy niin että tämän toistaminen on ainoa keino olla heittämättä suksiaan mäkeen...)
Löystyyköhän suksi käytön myötä yhtään?
Tietyllä viipeellä kyllä, mutta jos et jaksa odottaa vuoden 2019 maaliskuuhun, voi yrittää lisätä hiihtäjän kohtisuoraan ladun pintaa vastaan kohdistuvaa painoa repulla. Joku 4-6 kg on melko vaivaton mahduttaa pieneen reppuun eikä sellaisen lisäpainon pitäisi vaikuttaa haitallisesti tekniikkaan tai altistaa rasituskivuille tai -vammoille. Tärkeimmät ja ensimmäiset konstit ovat kyllä keskittyminen tekniikkaan (eli jopa liioitellun tuntuiseen pystyyn asentoon eli WC-kisoja seuraaville tuttuun "saksalaismalliseen" hiihtoon), toiseksi tärkeimmät pitovoitelun säätäminen (eli Hannun nikseihin turvautuminen), mutta marginaalisen lisäavun voi saada kyllä repullakin.
PS Merkitsikö myyjä suksiin vain koko pitoalueen päät vai merkkasiko hän suksiin sekä "tälli-" eli liisteri- tai muulle paksuimman voidekerroksen alueet että purkki- eli ohuemman voidekerroksen alueet?
PPS Ruotsissahan harrastetaan kerrosvoitelun helpottamiseksi semmoistakin protokollaa että liuskamitan avulla haetaan *neljä* eri pitoaluetta. Eihän se välttämätöntä ole, mutta jos on mahdollisuus, niin voihan kiinnostunut harrastajakin sen tehdä ja kenties saada jotain lisäosviittaa suksiensa voiteluun: www.skistart.com/media/Images/Vallainstruktion.pdf
Elikkä tekniikkaa, voimaa ja voitelun opettelua luvassa... Pitänee sinäputkesta katella tekniikkavideoita.
Yhdet merkit on sukseen laitettu, niin oletan niiden olevan pitoalueen päät. Tuota reppuhommaa tulee kokeiltua väistämättä kun nakkaa makkarat, termarin ynnä muut reppuun. Heh.
Nöösi kysyy:
Hommasin pertsasukset luisteluvehkeittein lisäksi viime keväänä. Käytin nyt luistovoitelut laitattamassa pohjiin ja itse tökkäsin Rexin pitoteipit tussilla merkitylle pitoalueelle, joka merkattiin silloin suksia ostaessa. Nyt on kymmenisen kilsaa lipsuteltu menemään ja mielestäni pitoa ei ole lähellekkään riittävästi. Kannattaako tuon teipin päälle laittaa toinen kerros lisää vai pitääkö lähteä kokeilemaan pitoalueen laajentamista? Painoni ei ole muuttunut siitä hetkestä, kun pitoalue merkittiin kaupassa.
-J
Jos pitoalue on merkattu oikein, niin pidentämisellä vain syödään luistoa todella tehokkaasti. MIelestäni oikea ratkaisu on lisätä pidon paksuutta. Jos haluat käyttää tuota teippiä suksissasi, niin toinen kerros teippiä suksen keskiosaan about puolelle matkalle pitoaluetta varmasti riittää. Nyt kun tuolla on jo hiihdetty, niin varmin konsti saada uusi kerros pysymään on:
-Puhdista pitoalue+karhennus
-lyhyempi pätkä teippiä keskikohdalle n. 20-30cm
-teippi koko matkalle
Tietty kelikin saattaa vaikuttaa. Ainakin eteläisessä Suomessa on ollut melkolailla liisterikeli eli teippi kun ei ole liisteriä, niin sen pito-ominaisuudet eivät aivan selkeimmille liisterikeleille riitä.
Pyöräpummi
08.01.2013, 21.03
Odotellaan voiteluraudan ja -telineen tulemista.
Mitä sillä raudalla saa sulatella kerrostaloasunnossa ettei huoneilmaan synny terveydelle vaarallisia "päästöjä"?
Alkuunsa pitäisi juoksuttaa SkiGo low fluorer glider -vahaa suksen pohjalle.
Taidanpa laittaa Auklandin veljesten voitelukirjan ostoslistalle. Sitä saa ainakin Norjasta tilattua.
Tietääkö joku mahdollisesti jotain muita hyviä voitelukirjoja?
http://img2.custompublish.com/getfile.php/2126889.92.ttqqrtcpec/smoreboka_stort_12_nov.jpg
usko juntunen
08.01.2013, 21.23
Voitelu kerrostaloasunnossa on kyllä aika "äijjä-meininkiä" (on tullut joskus aikoinaan harrasteltu) Ei noilla perusparkuilla tai matalafluorisillakaan voitelu henkeä vie, mutta palovaroitin saattaa ilmota itsestään:cool:
Mites parveke? siellä sauhuttelua ei kai ole vielä kielletty? Käryä voi hieman vähentää juoksuttamalla kuuma voitelurauta esim. parvekkeelle heti käytön jälkeen.
Pyöräpummi
08.01.2013, 21.27
Voitelu kerrostaloasunnossa on kyllä aika "äijjä-meininkiä" Ei noilla perusparkuilla tai matalafluorisillakaan voitelu henkeä vie, mutta palovaroitin saattaa ilmota itsestään:cool:
Hyvä! Otetaan patteri pois palohälyttimestä!:D
Ikkuna vaan auki ei se niin ihmeellistä ole, ehkä kannattaa tuulettaa mieluummin ulos kuin rapun suuntaan..
Pyöräpummi
08.01.2013, 21.52
Innostuksissani hiihtelin paikoissa joihin ei olisi pitänyt mennä. Sillä seurauksella että rossarin pohjassa on pitoalueen takana pitkä tuntuva naarmu.
Todennäköisesti sen saa jollain tavalla häivytettyä, mutta löytyisikö jotain kantaa asiaa?
Koittakaa kestää näitä aloittelijan tyhmiä kysymyksiä.
Innostuksissani hiihtelin paikoissa joihin ei olisi pitänyt mennä. Sillä seurauksella että rossarin pohjassa on pitoalueen takana pitkä tuntuva naarmu.
Todennäköisesti sen saa jollain tavalla häivytettyä, mutta löytyisikö jotain kantaa asiaa?
Koittakaa kestää näitä aloittelijan tyhmiä kysymyksiä.
Jos naarmun reunat koholla, niin terässiklillä kevyesti pohjan tasoon, voitelu ja hiihtoa. Ei se yksi naarmu menoa haittaa. Turha siitä on stressiä ottaa.
Joskus kun voitelin kerrostalossa, niin tein homman kylppärissä. Alipaineinen tila, jossa kohtuullinen poisto. Ei tullut käryt muualle kämppään.
Pitää nyt kertoa tulokset. Mitattiin kotosalla pitoaluetta uudestaan ja vähän se kasvoi kantaa kohden. Sitten vain Jeesun ohjetta hieman soveltaen uutta teippiä pohjaan. Hyvin kulki eilisellä testilenkillä, eikä tuntunut syöneen luistoakaan. Eli ongelma selvisi. Kiitokset vinkeistä.
hannupulkkinen
09.01.2013, 10.50
Näistä fluorikäryistä ei kuntoilijan kannata kärsiä. Jos pohjustuksen voi tehdä ulkona. Siis perusvahalla kolmeen neljään kertaan niin sitten varsinaisen luistovahauksen voi tehdä fluorivoiteillä käryttämättä. Kuten täällä jo kerroin:
Hankaa suoraa vahapalasta kerros luistoalueille tai luistelusuksessa pohjaan.
Hankaa vaha kiinni sukseen synteettisellä korkilla ja harjaa messingillä ja nailonilla. Loppututuloksen ero sulattamiseen nähden on huomaamaton. Jos vielä haluaa vähän hifistellä niin vaikkapa hiustenkuivaajalla lämmittää vahaa ennen korkittamista niin tulos voi olla vähän parempi kestävyyden kannalta.
Pysyy ainakin lähes yhtä hyvin kuin sulattamalla. Ei tule käryjä ja kun siklausta ei tarvita ei ole myöskään vahasotkuja pitkin lattioita.
Kokeilkaa jos ette usko. Minä olen kokeillut ja toimii... Nämä vinkit luin muutama vuosi sitten Hiihtoliiton sivuilta, mutta nyt niitä ei siellä ole kun voidefirmat sponssaavat liittoa niin se ei uskalla enää potkia vastaan.
Paras juttu on olla vahaamatta kokonaan ja vain siklata. Kokeilkaa sitäkin jos ette usko.
Hiustenkuivaajan lisäksi kuumailmapuhallin on hyväksi todettu sekä auton sisäilman lämmitin, tuolla pikkumökissä. Kuumailmapuhaltimella sulaa parafiinit loistavasti pohjaan kun niitä on siihen eka hangannut.
Pistetään vähän mainostaenkin. Rexin sivuilta voidetällejä eri keleille:
Kilpa (http://rex.fi/voiteluohje-pdf/Rex_voitelusuosituksia_kilpahiihtoon.pdf)
Massahiihtoihin/harraste (http://rex.fi/voiteluohje-pdf/Rex_voitelusuosituksia_massahiihtoihin.pdf)
Junnukilpahiihtoon/kilpaharrastajat (http://rex.fi/voiteluohje-pdf/Rex_voitelusuosituksia_juniorikilpahiihtoon.pdf)
Reaktiovoitelu (http://rex.fi/voiteluohje-pdf/Rex_Reaktiovoitelu.pdf)
Ohiampuja
09.01.2013, 13.05
Huonelämmin vaha hangataan lämpimän suksen pintaan ja korkitetaan sekä harjataan. Pysyy paremmin kuin pikaluisto. Tähän ei tarvita telinettä. Vielä parempi tulos tulee jos pohjaan hangatun vahan kuumentaa vaikka hiustenkuivaajalla jos kuumailmapuhallinta ole ja sitten korkittaa ja harjaa.
Kiitos vinkistä, tarvitsee pitää mielessä...
matalafluorisillakaan voitelu henkeä vie, mutta palovaroitin saattaa ilmota itsestään:cool:
Voitelen rivarin kylpyhuoneessa, pölynimuri on apuna ja saa siellä ikkunankin auki, muttei ole käry häirinnyt.
Mitä nyt välillä lentää voidelastuja kissanruokakuppiin. Ehkä säästyy ruokakuluissa pitkällä aikavälillä. :seko:
Pyöräpummi
09.01.2013, 16.52
Hyviä neuvoja taas!
Mitähän tänään illalla 9.1 laitetaan suksen pohjaan täällä stadissa?
Helsingin paikallissää (http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/helsinki?parameter=4&map=weathernow&station=101004)
Näyttää että on olemassa hyvin märkää uutta lunta, mutta kai se "liippaantuu" ladulle samalla lämpötilan laskiessa -1 - -3 asteeseen.
Ennusteen mukaan lähipäiviksi tulee pakkassäätä ilman lumisadetta.
Voisitteko mahdollisesti antaa voiteluvinkkejä tänne Helsingin seudulle lähipäiviksi?
Tällä seudulla on paljon hiihtäjiä, mutta missään ei ole päivän voiteluvinkkejä.
FillaRilla
09.01.2013, 17.11
Pitää nyt kertoa tulokset. Mitattiin kotosalla pitoaluetta uudestaan ja vähän se kasvoi kantaa kohden. Sitten vain Jeesun ohjetta hieman soveltaen uutta teippiä pohjaan. Hyvin kulki eilisellä testilenkillä, eikä tuntunut syöneen luistoakaan. Eli ongelma selvisi. Kiitokset vinkeistä.
Älä nyt vaan ala pidentää- tai taisit jo- pitoaluetta kantapäästä taaksepäin. Se on ihan perusjuttuja, ettei siitä pito parane. Ja juuri sieltä se kaikkein tehokkaimmin leviää takaosan luistopinnoille, ja pitkällä lenkillä alkaa vaikuttaa etenkin laskuissa, kun painosi on kantapäillä. Jos olet varma oikeasta voiteesta tai, että teipin pitäisi juuri ko. kelillä pelata, mutta pito on kuitenkin hukassa, laita päkiän alle toinen kerros vaikka 10-15cm:n matkalle. Jos kolmaskin kerros vaaditaan, taitaa suksi olla jäykkä sinulle. Liisterisuksena saattaisi tässä tapauksessa olla mainio. Eli periaatteessa Jeesun neuvot minultakin.:)
Edellä on ihmettelyä fluorien käryistä. Miksi niitä pitäisi käyttää muulloin, kuin kisatarkoituksessa, tai no... jos on oikein märkää ja paksu lompsa.
Pyöräpummi
09.01.2013, 19.43
Miten Rode:n voideohjeet voivat olla niin sekavia?
Leppäsen Pyörän sivuilla (http://www.leppasenpyora.fi/index.asp?sivu=linkit&linkki_id=39) on ohjeita, joissa viitataan purkkinumeroihin. En ainakaan minä löydä purkin päältä mitään vastaavaa koodia.
Sitten menen Roden sivuille niin siellä ei toimi alkuunsakaan linkki "Waxing guide" -ohjeeseen.
Näyttää vielä että nimeäminenkin on tehty harhaanjohtavasti. Juuri ostamassani purkissa lukee EXTRA 0C +2C ja sivussa stick EXTRA.
Tätä ei sieltä löytynyt vaan ROT EXTRA 0C +2C. Todennäköisesti sama aine?
Hyviä neuvoja taas!
Mitähän tänään illalla 9.1 laitetaan suksen pohjaan täällä stadissa?
Helsingin paikallissää (http://ilmatieteenlaitos.fi/saa/helsinki?parameter=4&map=weathernow&station=101004)
Näyttää että on olemassa hyvin märkää uutta lunta, mutta kai se "liippaantuu" ladulle samalla lämpötilan laskiessa -1 - -3 asteeseen.
Vastaan kun kukaan ei ole vielä vastannut... En itse käynyt hiihtämässä tänään, mutta pari tuntia sitten pyörälenkillä Espoossa ajoin ladun viertä sen verran että olisin sunnuntaivoitelijana ja -hiihtäjän laittanut pohjavoiteen päälle Startin synteettistä violettia sekä ottanut korkin ja sinisen purkin mukaan lumien tarttumisen varalta. Latu-uran pinta kiilteli sen verran että optimistina kuvittelisin ettei tartu violettiin ja jos tarttuu ladun varressa laitettu kerros sinistä voisi estää tarttumisen (?)
Ennusteen mukaan lähipäiviksi tulee pakkassäätä ilman lumisadetta.
Voisitteko mahdollisesti antaa voiteluvinkkejä tänne Helsingin seudulle lähipäiviksi?
Tällä seudulla on paljon hiihtäjiä, mutta missään ei ole päivän voiteluvinkkejä.
Jatkoa sunnuntaivoitelijan arvauksille: Huomenna samat voiteet kuin tänään. Ylihuomenna synteettistä sinistä muutama kerros vanhojen päälle, jollei jaksa putsata ja laittaa pohjavoidetta + sinistä.
Sunnuntaivoitelija = yleensä suksi pitää, joskus pääsee suorilla kaikki mäet, joskus menee jyrkemmissä kohdissa haarakäynnillä ravaamiseksi, joskus joutuu loivissa ylämäissä lyhentämään liukua olemattomiin lipsumisen vuoksi, joskus menee luistot heikoiksi kun ylämäissä tuore irtolumi meinaa tarrata pohjiin kiinni... Pertsa on voitelulaji :)
kuovipolku
10.01.2013, 00.41
Roden numerot viittaavat ilmeisesti kataloogiin: http://www.rodewax.it/m4n/en/Products/1-2/Stick.html
Vanha totuus on että voiteluohjeet avautuvat parhaiten sellaiselle joka ei niitä oikeastaan tarvitse, me muut kompastumme jo siihen että arvioimme kelin ihan väärin.
Päivän keli oli minusta semmoinen yhdistelmää märkää lunta ja pakkasta että tiedossa oli ongelmia tarttumisen ja jäätymisen kanssa. Pelkkä purkkivoide ei riitä pitoon, mutta liisteri pyrkii jäätymään ja lumi tarttuu heit kun joutuu ladulta pois ohituksen tai laduttoman nousun takia. Teoriassa oikea resepti tällä tasolla olisi: pohjaliisteriä tai universaalia kerros alle (tai antaa vanhan olla), suksi kylmään, jotain lämpöastetta kovempaa purkkivoidetta kerros päälle, korkilla tasoitus, töpöttäen toinen kerros, tasoitus ja joku loitsu perään. Ehkä.
Eilen oli alla Swixin pikaliisteriä ja Vauhdin oranssia purkkivoidetta. Ohi ei mennyt yksikään pertsamies ja kivaa oli. Tänään oli jotenkin kosteampaa, mutta ajattelin että voittanutta kokoonpanoa ei vaihdeta. Tulos: luisto hyvä, pito erinomainen ellei jopa seinäpito - mutta etenkin siellä missä luistelijat olivat luistelleet ja haarakäyjät haarakäyneet, lumi nappasi kiinni niin ettei suksi liukunut ollenkaan ja jonkinlainen luisto palasi vasta 20-30 metrin päästä ja lopulta olisi pitokin kadonnut suksen jäädyttyä, ellen olisi päättänyt lyhentää harjoitusta.
Kenties liisteri oli huonosti tasoitettu eli paikoin liian paksua, kenties purkkivoidetta oli liian vähän (sillä uusi lumi kulutti sitä), kenties olisi pitänyt laittaa sinistä - tai kenties olisi pitänyt laittaa alimmaksi Vauhdin vihreää Tehoa?
Hans Opinion
10.01.2013, 10.00
Roden numerot viittaavat ilmeisesti kataloogiin: http://www.rodewax.it/m4n/en/Products/1-2/Stick.html
Vanha totuus on että voiteluohjeet avautuvat parhaiten sellaiselle joka ei niitä oikeastaan tarvitse, me muut kompastumme jo siihen että arvioimme kelin ihan väärin.
Päivän keli oli minusta semmoinen yhdistelmää märkää lunta ja pakkasta että tiedossa oli ongelmia tarttumisen ja jäätymisen kanssa. Pelkkä purkkivoide ei riitä pitoon, mutta liisteri pyrkii jäätymään ja lumi tarttuu heit kun joutuu ladulta pois ohituksen tai laduttoman nousun takia. Teoriassa oikea resepti tällä tasolla olisi: pohjaliisteriä tai universaalia kerros alle (tai antaa vanhan olla), suksi kylmään, jotain lämpöastetta kovempaa purkkivoidetta kerros päälle, korkilla tasoitus, töpöttäen toinen kerros, tasoitus ja joku loitsu perään. Ehkä.
Eilen oli alla Swixin pikaliisteriä ja Vauhdin oranssia purkkivoidetta. Ohi ei mennyt yksikään pertsamies ja kivaa oli. Tänään oli jotenkin kosteampaa, mutta ajattelin että voittanutta kokoonpanoa ei vaihdeta. Tulos: luisto hyvä, pito erinomainen ellei jopa seinäpito - mutta etenkin siellä missä luistelijat olivat luistelleet ja haarakäyjät haarakäyneet, lumi nappasi kiinni niin ettei suksi liukunut ollenkaan ja jonkinlainen luisto palasi vasta 20-30 metrin päästä ja lopulta olisi pitokin kadonnut suksen jäädyttyä, ellen olisi päättänyt lyhentää harjoitusta.
Kenties liisteri oli huonosti tasoitettu eli paikoin liian paksua, kenties purkkivoidetta oli liian vähän (sillä uusi lumi kulutti sitä), kenties olisi pitänyt laittaa sinistä - tai kenties olisi pitänyt laittaa alimmaksi Vauhdin vihreää Tehoa?
Mainittu keli on persan suhteen yksi pahimmista, helposti rupeaa voiteet jäätymään pohjaan. Jonkin verran on empiiristä kokemusta siitä että terva toimii viimeisenä voiteluna mainitussa kelissä, se ei jäädy. Viimeiset varvit siis punaisella tai keltaisella tervalla, muistettava on että ennen hiihtoa pitää terva jäähdyttää kunnolla luomu-lämpötilaan ja sitten vielä tasoitella korkilla ennen aktia.
Mainittu keli on persan suhteen yksi pahimmista, helposti rupeaa voiteet jäätymään pohjaan. Jonkin verran on empiiristä kokemusta siitä että terva toimii viimeisenä voiteluna mainitussa kelissä, se ei jäädy. Viimeiset varvit siis punaisella tai keltaisella tervalla, muistettava on että ennen hiihtoa pitää terva jäähdyttää kunnolla luomu-lämpötilaan ja sitten vielä tasoitella korkilla ennen aktia. Muistan kun hiihdin vastaavalla kelillä Susihiihdon lenkin joku vuosi sitten: oli pikkuisen pakkasta, uuttalunta. Susihiihdon pohjoispuoli oli ajettu koneella ja latu-ura jäinen. Sen vuoksi pohjassa liisterit ja suksi toimikin oikke hyvin. Tästä innostuneena päätin vetää samaan syssyyn myös Susihiihdon eteläpuolen lenkin, jota ei sitten oltu ajettukaan koneella. Oli siis vain hiihdetty latu-ura jossa uutta irtolunta. Ja liisterihän jäätyi vaikka olin "pinnoittanut". Ei ollut tervaa vaan jotain toista purkkia.
Mainittu keli on persan suhteen yksi pahimmista, helposti rupeaa voiteet jäätymään pohjaan. Jonkin verran on empiiristä kokemusta siitä että terva toimii viimeisenä voiteluna mainitussa kelissä, se ei jäädy. Viimeiset varvit siis punaisella tai keltaisella tervalla, muistettava on että ennen hiihtoa pitää terva jäähdyttää kunnolla luomu-lämpötilaan ja sitten vielä tasoitella korkilla ennen aktia.
Itse luovutin nämä kelit nanogripeille. Toimii litkulla liukastettuna kohtuullisesti, kunhan ei ole täysin kiillottunutta jäätä. Ei mulla niin kiire ole, etteikö heikomman luiston kanssa pärjäisi, mutta pohjaan jäätynyttä lunta en halua. Hiihdän tunteja, en kilometrejä kelloa vastaan. Ja aikaa hiihdettäessä absoluuttista nopeutta tärkeämpi tekijä on hiihdon mukavuus.
Pyöräpummi
11.01.2013, 16.01
Kiitos taas hyvistä neuvoista!
Puuru PP2:lla voitelu on yhtä juhlaa. Varmasti on muitakin hyviä voitelupukkeja.
Jonkunnäköinen voiteluteline on must ja eikä se kovin paljoa maksa.
Ainakaan matalafluorisen luistovahan levittämisessä ei tule ainakaan nenässä tuntuvia käryjä.
Vahan siklaaminen ja harjaaminen vaatisi kyllä oman tilansa. Siitä tulevat jätteet ovat suttaisia ja kulkeutuvat mielellään epätoivottuihin paikkoihin.
Nyt vaan menee hukkaan hyvää hiihtoaikaa voiteluiden ihmettelemisessä.
Roden voidejärjestelmä on sekava verrattuna Swixiin, jossa on hyvät ohjeet selkeät merkinnät.
Tästä syystä en suosittelisi Rodea kenellekään aloittelijalle ja tulen vastaisuudessa käyttämään etupäässä Swixiä.
Rode ei kovin sekava, kun multigrade 0-2 ja blue spesial 1-3 menee kaikki pakkaskelit, Swixiltä tulee käytettyä vain vr 70 ja vr30. Tässähän tulikin käytetyimmät pitopurkit. Tosin holmenkol on omassa käytössä syrjäyttänut rodea.
Pyöräpummi
13.01.2013, 17.20
Alkaa tosissaan kiinnostaa tuo Kuzmin siklaus. Ihan jo siitäkin syystä että se soveltuu huomattavasti paremmin kerrostalo-olosuhteisiin.
Tuleehan siitäkin lastuja, mutta eikös ne muovilastut kuitenkin ole siistimpiä kuin vahalastut, -pöly ja -käry?
Kuitenkaan en ole ehtinyt kuin pintapuolisesti perehtymään asiaan.
Mitkähän ovat tämän menetelmän huonot puolet?
Minkälainenhan Kuzmin paketti sitä kannattaisi ostaa?
kuovipolku
13.01.2013, 18.01
http://www.teameilertsen.no/2012/11/komme-i-gang-1-eller-3pk-sikler.html
hannupulkkinen
13.01.2013, 18.15
Kuzminsiklauksen huono puoli on, että sillä ei saa aivan yhtä hyvää luistoa kuin vahaamalla.
Kuitenkin minä saan sillä aivan riittävän hyvän luiston minulle.
Sekin on huono puoli, että kun tuntuu, että ei aivan mahdottoman hyvin luista niin pähkäilen, että luistaisiko vahalla vielä paremmin. Pitäisi olla kahdet samanlaiset sukset, että voisi testata, mutta kun ei ole ja kun profiilin merkitys luistoon on suurempi kuin pohjan käsittelyn niin en voi koskaan saadakkaan samanlaisia.
Sen verran olen jo oppinut, että kun on noin kymmenen astetta pakkasta niin normaalilla terässiksillä ja sähköhöylän terällä saa samanlaisen luiston kuin Kuzminin kalliimmilla sikleillä.
Pyöräpummi
13.01.2013, 18.36
Kuzminsiklauksen huono puoli on, että sillä ei saa aivan yhtä hyvää luistoa kuin vahaamalla.
Kuitenkin minä saan sillä aivan riittävän hyvän luiston minulle.
.
Nämä Stadin ladut näyttävät olevat täynnä tavaraa joka "saastuttaa" voidetta. Jos olen oikein käsittänyt niin Kuzminin etu on juuri että pohja ei "saastu" kuten liukuvoiteilla tapahtuu.
Mitä Hannu sanoisit Kuzminsiklauksen siisteydestä verrattuna vahoilla puljaamiseen?
Hyvä linkki!
http://www.teameilertsen.no/2012/11/komme-i-gang-1-eller-3pk-sikler.html
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.