Näytä tavallinen näkymä : Hiihto: voitelu
Sivut :
1
2
[
3]
4
5
6
7
8
9
Tuo että fluori ei niin toimisi näillä pakkasilla ja kuivalla lumella oli hyvä vinkki
Fluorin suurin hyöty tulee tosiaan kosteammilla ja likaisemman lumen keleillä. Yleisesti ottaen lumi on näin alkutalvesta puhtaampaa kuin mitä se on lopputalvesta. Tosin ei se uusi satanut lumikaan, ainakaan täällä etälä-suomessa, ole puhtainta tavaraa. Kevättalvella lumi on kyllä likaisempaa ja kelitkin yleensä lauhempia jolloin se flurin tarve kasvaa.
usko juntunen
31.12.2010, 15.38
Ihan Intersportista ostettu n. 300e suksipaketti, joten ei nyt ihan umpisurkeat luulisi olevan.....
Suksipaketti? Monesti ns. suksipaketti sisältää kaikki vermeet.Sukset, sauvat, monot..jos ostamasi paketti sisältää kaiken tämän, tuolla mainitsemallasi summalla ei kyllä kovin laadukkaita suksia saa. Luetun perusteella laittaisin luistamattomuuden pikemminkin suksen, kuin voitelun piikkiin
Kyseelläs vähän. Hommasin tuollaisen Maplussan rosteri harjan joka tuntuu aika ottavalta. Mihin kaikkeen sitä on järkevää käyttää??
Oma ajatus oli että sillä vois avata pohjia ennen voitelua ja sitten kun harjataan sitä lämmintä kovaa voidetta niin ekan nylon hinkkauksen jälkeen vois vetää pari kertaa tuolla niin ei tarvis niin paljon sillä nylonilla hinkkaa enää sen jälkeen.
Ei kai se rosteriharja mitään tukkoisuuksia avaa, jos siellä on paskaa niin saa kai ne muutenkin pois. Ja voi harjata suoraan siklauksen jälkeen, ei tarvitse nailonilla hangata ensin.
Mutta ei näillä Suomen pakkasilla taideta koskaan kilpailuissa parasta luistoa saada ilman fluoria. Että en usko että fluorilla suksea täysin luistamattomaksi saa.
Itse testasin eilen 15 asteen pakkasessa fluoria siten,että vedin lf-vihreän päälle jotakin +9--9 startin nappia toiseen sukseen. Ei oikeastaan vaikuttanut mitenkään. Lenkeille tulee muutenkin noita pinnoitteita tuolleen testailtua, saa mielestäni parhaan kuvan eikä tarvitse montaa paria voidella. Varuksiin on sitten mukana toinen pari jos tulee älyttömät luistoerot. Yleensä ei tule.
Kyseelläs vähän. Hommasin tuollaisen Maplussan rosteri harjan joka tuntuu aika ottavalta. Mihin kaikkeen sitä on järkevää käyttää??
Oma ajatus oli että sillä vois avata pohjia ennen voitelua ja sitten kun harjataan sitä lämmintä kovaa voidetta niin ekan nylon hinkkauksen jälkeen vois vetää pari kertaa tuolla niin ei tarvis niin paljon sillä nylonilla hinkkaa enää sen jälkeen.
Mää en tykkää lämmintä voidetta vetää metalliharjalla. Vaan jähtynyttä pohjaa. Rosterilla saa kivan mattapinnan sellasta -15 ja kylmemmän kelin uutta "tuhkalunta" varten. Ei tartte painaa paljo ollenkaan. Samanlaisen pinnan voi sitte vetää jähtyneeseen sukseen lauhalle kostealle kelille/vesikelille.
Mutta ei näillä Suomen pakkasilla taideta koskaan kilpailuissa parasta luistoa saada ilman fluoria. Että en usko että fluorilla suksea täysin luistamattomaksi saa.
Ei varmasti kilpailussa saadakkaan parasta luistoa ilman fluoria. Mutta jos puhutaan lenkkikäytössä olevasta suksesta tälläsellä kovalla pakkasjaksolla, niin siinä fluorin käyttö on vähän niin ja näin. Tartteeko se suksi pk-lenkeillä ihan viimesen päälle olla?!? Jos hiihtää esim. parin kympin tai pidempiä lenkkejä niin eihän se fluori siellä koko lenkkiä enää jeesaa muutenkaan.
Mutta en kyllä ittekkään ilman fluoria lähtis pakkaskelillä kisaa välttämättä hiihtämään.
Ja tuhon piti kans jo aikasemmin kirjotella, et jos 300:lla on ostanut suksipaketin, niin siinähän se luistamattomuuden syy todennäköisesti on. Kerros McPupu mikä suksi merkki/malli on kyseessä.
Suksipaketti? Monesti ns. suksipaketti sisältää kaikki vermeet.Sukset, sauvat, monot..jos ostamasi paketti sisältää kaiken tämän, tuolla mainitsemallasi summalla ei kyllä kovin laadukkaita suksia saa. Luetun perusteella laittaisin luistamattomuuden pikemminkin suksen, kuin voitelun piikkiin
Hyvä pointti, tarkennetaan siis että sukset, siteet ja monot tuli tuolla hinnalla, siis hieman yli 300. Fischer CS skatecut on suksien merkki/malli jos se nyt mitään kertoo. Tullut vähän mieleen että ehkä nuo on pohjiensa puolesta ns. yhden kelin sukset, eli pluskelin jälkeen pakkaskelillä kyllä kulkee muttei sitten kylmällä tuoreella lumella. En näistä sen suuremmin kyllä ymmärrä.
Oppressor
02.01.2011, 22.41
Fischer CS skatecut on suksien merkki/malli jos se nyt mitään kertoo. Tullut vähän mieleen että ehkä nuo on pohjiensa puolesta ns. yhden kelin sukset, eli pluskelin jälkeen pakkaskelillä kyllä kulkee muttei sitten kylmällä tuoreella lumella.
Ongelma ei kylläkään liity siihen pohjamatskuun vaan suksen runkoon eli painealueisiin. Jos suksi on kovalla pakkasella liukas niin se on aivan sama vaikka vetäisi kynttilää pohjaan ja silti pätkii ns yleissuksen tai pikkupakkasen kapulan mennen tullen luistossa
Toistetaans tämä kysymys jos vaikka sais vastauksen. Eli millä saa tosi huono kuntoiset sukset puhtaaksi mahdollisimman vähällä vaivalla? Nyt oli vuorossa siskon jotkut halpis pertsat ja huoltohistoria 0. Sama vaiva kun noissa isän suksissa, mutta luistopintojen lopputulos huonompi koska pohja oli jotain huonoa matskua. Sukset jotkut salomonin classic 5 tjsp. Noita ei varmaan edes kannata hioa?
Asiasta kolmanteen. Huolsin tuossa isä-ukkoni suksia kun tuli joululahjaksi luvattua. Kyseessä oli pertsat joihin oli satunaisesti laiteltu noita pika-luistoja ja pika-pitoja. Sukset oli ihan hirveässä kunnossa. Mikä on nopein tapa puhdistaa noista vanhat paskat pois?
Nyt meinaan laitoin aluksi base cleaneriä ja annoin seistä 10-15min, jona aikana lämmitin pitoja vessapaperin läpi ja pyyhin tärpättiin kastetulla karhunkielellä jämiä pois. Sitten pyyhin cleanerit pois ja aloin laittaa pehmeää pohjavoidetta. Jouduin laittamaan 3 kertaa tuon ennen kuin alkoi edes tulemaan jollakin tavalla puhdasta jätettä. Sininen kovemmalla lämmöllä ja paskan nousu jatkui. Sininen uudestaan ja alkoi taas tulla puhtaampaa. Lopuksi vielä vihreä. Aikaa paloi tolkuttomasti ja voide kerroksia tuli lopulta 6. Tuon jälkeen sai vielä karhentaa pitoalueet ja laittaa pohjavoiteen sekä muutama kerros pakkas pitovoidetta. Aika kova urakka oli, mutta lopuksi tuli niin hyvää jälkeä kuin tuossa kunnossa olevilta pohjilta voi odottaa.
Eipä siihen mitään oikotietä taida olla. Pehmeetä vahaa ja lämpimänä siklausta + rosteri/messinki harjalla kovaa harjausta. Jos se suksi on pidemmän aikaa ollut huonolla hoidolla, niin kyllähän siinä aika paljon saa töitä tehdä, että hyvä tulee. Hionnassa tietty saa jonkunlaisen kerroksen paskaa pois, mutta eihän se tuollasessa halvemmassa suksessa ihmeitä muuten aikaan saa. Jatkossa vaan parempaa huolta suksesta.
Johannes
03.01.2011, 11.17
Toistetaans tämä kysymys jos vaikka sais vastauksen. Eli millä saa tosi huono kuntoiset sukset puhtaaksi mahdollisimman vähällä vaivalla? Nyt oli vuorossa siskon jotkut halpis pertsat ja huoltohistoria 0. Sama vaiva kun noissa isän suksissa, mutta luistopintojen lopputulos huonompi koska pohja oli jotain huonoa matskua. Sukset jotkut salomonin classic 5 tjsp. Noita ei varmaan edes kannata hioa?
Voiteenpoistoaine taitaa olla noihin suksiin paras mahdollinen aloitus. Jos suksen pohja on oikein naarmuinen, olen vetänyt esim. mattoveitsen terällä sitä suoraksi ja tasaiseksi, karhunkielellä puhdistus, sitten vaan vahaa jälkeen ja hiihtoa. Huomioitavaa on että kaikki kovemmat käsittelyt kannattaa tehdä kärjestä kantaan päin.
Johannes
03.01.2011, 11.38
Ihan Intersportista ostettu n. 300e suksipaketti, joten ei nyt ihan umpisurkeat luulisi olevan. Valitettavasti en itse osaa sanoa onko hyvät vai huonot joten jouduin täysin myyjän armoille, oletan että kohtuulliset ovat vähintäänkin koska lauhemmilla keleillä kulkevat huomattavasti mielekkäämmin, ei tarvitse vk-alueella jyystää joka lenkkiä :D Vapaan tyylin suksista siis kyse.
Itselle on välineiden hankinnasta tullut seuraava käsitys.
1. Jos todellakin haluat harrastaa hiihtoa, osta sukset asiantuntialta. Marketeissa voi olla hyviä suksia mutta silloin sinun pitää tietää mitä ostat. Vaadi jonkinlainen takuu suksille.
2. Perinteisen sukset voi olla halvimmillaan 2-3 tason (min 150€), mutta ei muovipohjainen. Hinnat näin yleisesti.
3. Luistelusuksi pitää olla min 2 tason, hinta min. 200€.
Jos vanhoista kisamalleista löytyy sopivia, niitä kannattaa ottaa.
Eipä siihen mitään oikotietä taida olla. Pehmeetä vahaa ja lämpimänä siklausta + rosteri/messinki harjalla kovaa harjausta. Jos se suksi on pidemmän aikaa ollut huonolla hoidolla, niin kyllähän siinä aika paljon saa töitä tehdä, että hyvä tulee. Hionnassa tietty saa jonkunlaisen kerroksen paskaa pois, mutta eihän se tuollasessa halvemmassa suksessa ihmeitä muuten aikaan saa. Jatkossa vaan parempaa huolta suksesta.
Kiitos tiedoista. Eli periaatteessa olen tehnyt homman oikein. Ainoa että tuota rosteri/messinki harjalla kovaa harjausta en ole uskaltanut tehdä. Toi maplussan rosteri on tosi ottava ja olis varmaan hyvä, mutta pelkään että pilaan pohjat jos ne ensin siklataan ja sitten melkein voiteettomia suksia aletaan metallilla voimakkaasti harjaamaan.
Voiteenpoistoaine taitaa olla noihin suksiin paras mahdollinen aloitus. Jos suksen pohja on oikein naarmuinen, olen vetänyt esim. mattoveitsen terällä sitä suoraksi ja tasaiseksi, karhunkielellä puhdistus, sitten vaan vahaa jälkeen ja hiihtoa. Huomioitavaa on että kaikki kovemmat käsittelyt kannattaa tehdä kärjestä kantaan päin.
Mattoveitsi.... hui :eek: En kyllä tuohon lähtis varsinkin jos olis vähänkään paremmat sukset. Ja jos voiteenpoistoaineella tarkoitat noita tärpätin kaltaisia aineita niin ei mielellään niitä käytellä. Mielummin sillä vauhdin base cleanerillä, mutta pistin kyllä merkille että vahalla nousee paska paremmin. Ja tuntuu ettei sillä pehmällä vahalla nouse kaikki koska violetilla/sinisellä kun ottaa tuon pohjustusvahan jälkeen niin paskaa nousee lisää. Ilmeisesti joku siellä pohjassa vaatii kanssa sitä kovempaa lämpöä noustakseen. Tai sitten olen tuota pohjustus vahaa siklannut liian pehmeänä pois. Mene ja tiedä :rolleyes:
Sain muuten tuossa välipäivinä vastauksen minua joskus askarruttaneeseen kysymykseen, kun pertsasuksia katsoessani kyselin jäykkyyksiä. (elopainoa edelleen se liki sata..) Myyjä kertoi, että katselemamme "viime vuoden kisa atomicit" on itse asiassa tehty viime kesänä ja justiin tulleet kauppaan. Suksitehtaat kuulemma tekevät pohjoismaiden markkinoille tyypillisesti "re-production" malleja vanhalla kuorella. Totesin, että ovat ilmeisesti huomanneet, että mikä myy. Myyjä myönsi, että kyllähän se ostaja usein valitsee mielummin sen viime kauden kisamallin kuin samanhintaisen kakkossuksen. Salaliittoteorioihin taipuvaisena mieleeni tuli vaan, että mitähän siellä kuoren alla on? Saattaa olla vaikka sama suksi kuitenkin.. Mutta joo, on tuohon tullut itsekin sorruttua ja hyviäkin suksia saatu.
Jos vaan sitten mitenkään pystyy hankkimaan itsensä tilaisuuteen päästä testaamaan suksia ennen kaupantekoa, niin suosittelen lämpimästi. En sitten nimittäin taivututtanut atomic-nippua, vaan sain Vuokatti Ski Serviceltä testattavaksi kolme isojen miesten paria samalla tavalla voideltuina, kahdet karhu volcanit ja yhdet matukan nanosonicit. Toiset karhut olivat niin ylivoimaiset, että oli pakko ostaa pois kuleksimasta, vaikka olivat rumimmat. :)
Kiitos tiedoista. Eli periaatteessa olen tehnyt homman oikein. Ainoa että tuota rosteri/messinki harjalla kovaa harjausta en ole uskaltanut tehdä. Toi maplussan rosteri on tosi ottava ja olis varmaan hyvä, mutta pelkään että pilaan pohjat jos ne ensin siklataan ja sitten melkein voiteettomia suksia aletaan metallilla voimakkaasti harjaamaan.
Joskus joku tallivoitelija, tai itseasiassa useempikin on sanonut ettei käsin voi metallillakaan pohjaa likaa harjata. Ennemmin loppuu voima/kärsivällisyys tekijästä :). Itte melkein joka kerta harjaan hiihdetyn pohjan messingillä ennen voitelua ja vielä suht napakasti.
Kyllä se lika varmasti kovemmalla lämmöllä paremmin tosiaan sieltä pohjasta nousee. En ole koskaan itte käyttäny voiteenpoistoainetta luistopinnoilla. Ymmärtääkseni se kuivattaa pohjaa turhaan. Tietty halvemmassa muovipohjassa sillä ei varmaan ole niin suurta merkitystä.
Johannes
03.01.2011, 15.44
Nyt oli vuorossa siskon jotkut halpis pertsat ja huoltohistoria 0. Sama vaiva kun noissa isän suksissa, mutta luistopintojen lopputulos huonompi koska pohja oli jotain huonoa matskua. Sukset jotkut salomonin classic 5 tjsp. Noita ei varmaan edes kannata hioa?
Jos suksen pohja on oikein naarmuinen, olen vetänyt esim. mattoveitsen terällä sitä suoraksi ja tasaiseksi, karhunkielellä puhdistus, sitten vaan vahaa jälkeen ja hiihtoa. Huomioitavaa on että kaikki kovemmat käsittelyt kannattaa tehdä kärjestä kantaan päin.
Mattoveitsi.... hui :eek: En kyllä tuohon lähtis varsinkin jos olis vähänkään paremmat sukset. :rolleyes:
Kyse olikin nuista "sankkomuovipohjaisista" salomoneista. En minäkään parempiin suksiin sitä tekisi... ;) Yhtään väheksymättä mutta muovipohjaisten suksien luistovoitelu kun on niin ja näin...
Joskus joku tallivoitelija, tai itseasiassa useempikin on sanonut ettei käsin voi metallillakaan pohjaa likaa harjata. Ennemmin loppuu voima/kärsivällisyys tekijästä :).Nyt täytyy sitten vain huomata, että tämä koskee suksia, joissa on kunnollinen pohja. Itse olen törmännyt siihen ongelmaan, että ns. "markettisuksesta" irtoaa mustaa pelkästään akryylisiklillä. Se ei ole likaa vaan pohjamateriaalia. Ei kannata lähteä tuollaiselle pohjalle rosteria näyttämään.
Juu, ei noita perussuksia ("ämpärimuoviset") kannata turhaan hinkata, ne ei siitä kummene.
Niillä on se luontainen oma luistovauhtinsa kun pohja on kunnossa (ei puutu palasia), putsattu (vanhat pidot pois) ja asiallisesti voideltu perusparkulla.
No tuo on kyllä varmasti totta. Halvassa suksessa se pohjamuovi on varmasti pehmeämpää ns. ämpärimuovia ja voi tietysti ottaa itteensä liian voimakkaasta harjauksestakin... eipä oo kokemusta ;). Jos kyseessä on niin halpa suks, ei siihen kyllä sit kannata yhtä voidekerrosta enempää aikaa uhrata muutenkaan. Voi siitä hetkellisesti kohtalaisen näköisen saada, mut eihän se voide siellä muutamaa kilometriä pidempää kestä kuiteskaan.
Kyse olikin nuista "sankkomuovipohjaisista" salomoneista. En minäkään parempiin suksiin sitä tekisi... ;) Yhtään väheksymättä mutta muovipohjaisten suksien luistovoitelu kun on niin ja näin...
Joo, ehkä noihin halpis salomoneihin uskaltais kokeilla tota mattoveistä jos oikein pahasti olis naarmuuntunut. Joo enpä kyllä enää voitelekkaan noita siskon suksia koska eivät ne ota sitä voidetta kunnolla vastaan. Tarkoitus olikin alunperin vain putsata sukset ja laittaa kunnolliset pitovoitelut kun kuulemma lipsuivat mahdottomasti. Mutta ajattelin että vois ne luistopinnatkin huoltaa siinä samalla.
Nyt täytyy sitten vain huomata, että tämä koskee suksia, joissa on kunnollinen pohja. Itse olen törmännyt siihen ongelmaan, että ns. "markettisuksesta" irtoaa mustaa pelkästään akryylisiklillä. Se ei ole likaa vaan pohjamateriaalia. Ei kannata lähteä tuollaiselle pohjalle rosteria näyttämään.
Tässä tapauksessa on täysin mahdollista ja jopa todennäköistä että se 'musta paska' mitä sieltä pohjasta tuntu vaan nousevan ja nousevan olikin sitä pohjamateriaalia, koska tietääkseni noilla siskon suksilla ei ole edes älyttömästi hiihdetty.
Tuo että messingillä/rosterilla voi kohtuullisesti harjata sitä pohjaa ennen voitelua oli tavallaan uutta mulle. Tota vois kokeilla seuraavan kerran kun voitelee.
Joku taisi jo mainitakin, mutta koita sitä harjaa ensin vaikka kämmensyrjään. Varsinkin messingillä saa aika kovan paineen. Ei ole hyötyä painaa liian lujaa, menee vaan harja pilalle. Eli kova harjaaminen tarkoittaa mieluummin määrällisesti paljon.
Emmä noita messinki ja rosteri harjoja ole koskaan painanut kovaa. Oikeastaan sellainen paine mikä tulee kun harjaa kuljettava käsi suksen ja harjan päällä eli en paina lisää. Kovalla nylon harjalla painankin sitten lujaa, ei nyt ihan koko vartalon painolla, mutta niin kovaa että hiki tulee harjatessa.
Itselle on välineiden hankinnasta tullut seuraava käsitys.
1. Jos todellakin haluat harrastaa hiihtoa, osta sukset asiantuntialta. Marketeissa voi olla hyviä suksia mutta silloin sinun pitää tietää mitä ostat. Vaadi jonkinlainen takuu suksille.
2. Perinteisen sukset voi olla halvimmillaan 2-3 tason (min 150€), mutta ei muovipohjainen. Hinnat näin yleisesti.
3. Luistelusuksi pitää olla min 2 tason, hinta min. 200€.
Hyvä lista. Olen tässä pikkuhiljaa kypsynyt asiaan ja sisäistänyt sen että uusilla paremmilla suksilla ongelmat ratkeaisi. Jos vaikka haijaan sivuilta tarttuisi ostoskoriin jotain soveliasta :rolleyes:
Testailin tuossa tota maplussan rosteri harjaa, joka on erittäin ottava. Harjattaessa vastus tuntuu noin kolme kertaa kovemmalta kuin pienellä vauhdin messinki harjalla ja jälki on sen mukaista.
Muuntelin tuota lirarenin ohjetta tuon harjan käytön osalta hieman. Ensiksi pyyhkäisin vanhoja voiteita rosterilla kevyesti pari kertaa ja pyyhkäisin liinalla puhtaaksi. Liinaan jäi ihan semmoista harmaata matskua aika paljon. Sitten base cleanerin toviksi ja kuivaus. Kuivattu pinta näyttää aivan samettiselta ja matalta. Siihen päälle sininen, kevyt siklaus, 1 hinkkaus nylonilla ja pari vetoa lämpimään sukseen rosterilla sekä hieman nylonia vielä lisää. Tuli vähän sellainen olo että voidetta poistui hieman liikaakin. Pinta oli tasainen ja hieman rasvaisen näköinen muttei niin paljon mitä pelkällä nylonilla ja kovalla hinkkaamisella on saanut. Sitten jäähdytys, hieman nylonia ja pari kevyttä vetoa messingillä vihreän paremman tarttuvuuden takia. Pölyt pois liinalla ja vihreä päälle. Tällä kertaa harjasin ensin rosterilla pari vetoa kevyesti heti siklauksen jälkeen ja perään nylonia hinkaten muttei läheskään niin paljon kuin aiemmin olen hinkannut. Nyt tulos oli rasvaisemman näköinen ja varsin tasainen. Ehkä tuon rosterin oikealla opettelulla pystyn säästämään harjaus määrässä ja ajassa, mutta pitää tota pelkällä nylonilla harjaustakin harjoitella vielä lisää tai varsinkin sitä millä sen saa tehtyä nopeasti. Ihan hauska kun on niin erityyppisiä harjoja :cool:.
Mää oon ymmärtäny rosteriharjan nimenomaan viimeistelyharjaksi. Mulla ei semmosta oo, enkä ehkä tule ostamaankaan, en tunne tällä hetkellä tarvetta sellaselle. Kuitenkaan en käyttäs rosteria lämpimään voiteeseen vaan jähtyneeseen ja nylonilla harjattuun sukseen. Noin niinku yleisellä tasolla. Mulla on nylonin lisäksi messinkiharja ja en silläkään harjaa koskaan lämmintä pohjaa/voidetta.
Rosteriharjaa on hyvä käyttää esim. pinnan kevyeen mattaamiseen voitelun lopuksi, jos keli sitä vaatii.
Rosteriharjan sijaan aion sijoittaa rahani kuviorautaan. Red Creekin +5/-5 havukuvioraudan aion ostaa. Sinetöi ostopäätöksen se järjetön ero luistossa, minkä sain kokea viime keväänä samalla suksella ja voitelulla, kun nollakelissä ja vesisateessa hiihdin kuvioimattomalla suksella vs. voitelun jälkeen kuvioidulla suksella. Voitelu oli Vauhdin sininen + LF vihreä + HF pinkki + kuvioraudalla kovaa painaen kuvio + kevyt mattaus messingillä.
Mää oon ymmärtäny rosteriharjan nimenomaan viimeistelyharjaksi. Mulla ei semmosta oo, enkä ehkä tule ostamaankaan, en tunne tällä hetkellä tarvetta sellaselle. Kuitenkaan en käyttäs rosteria lämpimään voiteeseen vaan jähtyneeseen ja nylonilla harjattuun sukseen. Noin niinku yleisellä tasolla. Mulla on nylonin lisäksi messinkiharja ja en silläkään harjaa koskaan lämmintä pohjaa/voidetta.
Rosteriharjaa on hyvä käyttää esim. pinnan kevyeen mattaamiseen voitelun lopuksi, jos keli sitä vaatii.
Mä hommasin tuon koska se mun messinkiharja oli semmoinen vauhdin nylon/messinki yhdistelmäharja. Ja tuo messinki siinä on hyvä nimenomaan viimeistelyyn/mattaamiseen koska se on aika pehmeä eikä poista voidetta paljon. Tuo rosteri on ehkä hieman erilainen mitä semmonen normi rosteriharja on. Harjakset on samaa pituusluokkaa kuin tuossa vauhdin kovassa nylon harjassa ja se ei mielestäni kyllä sovellu viimeistelyyn. Varmasti tuo ottavuus hieman pienenee kun harjaa käytetään enempi, mutta sanoisin että nimenomaan tuohon pohjan avaamiseen se on omiaan. (Siis ennen jä jälkeen voitelun). Eipähän ainakaan tarvi hommaa mitään rotoharjaa koska toi on nopeampi käyttää.
Rosteriharjan sijaan aion sijoittaa rahani kuviorautaan. Red Creekin +5/-5 havukuvioraudan aion ostaa. Sinetöi ostopäätöksen se järjetön ero luistossa, minkä sain kokea viime keväänä samalla suksella ja voitelulla, kun nollakelissä ja vesisateessa hiihdin kuvioimattomalla suksella vs. voitelun jälkeen kuvioidulla suksella. Voitelu oli Vauhdin sininen + LF vihreä + HF pinkki + kuvioraudalla kovaa painaen kuvio + kevyt mattaus messingillä.
Ihan mielenkiinnosta, mittasitko eroa luistossa jollain kenno-systeemillä vai ihan perstuntumalla? :D Voisin kuvitella että monesti erittäin liukuherkkä suksi hitaassa vauhdissa ei välttämättä ole laskussa sen nopeampi, mutta hitaissa nousuissa saattaa tuo alkuluiston ero jo vaikuttaakkin.
Ilman kuviota suksi imi, ja mitä vauhdin kasvaessa koko ajan pahemmin. Kuviolla ja matattuna ei mitään imemistä. Ero oli VALTAVA.
No kaipa tuommoinen pitää joskus hommaa jos huomaa hiihtävänsä vesikelissä. (kuten tulevana viikonloppuna täällä etelässä :D ;) )
Luin noi käyttöohjeet. Ihan järkevä tommonen vekotin, missä kuvionnin jälkeen voi sen poistaa seuraavalla kerralla voitelemalla. Hinta on vain aika suolainen yhdestä metalli-vekottimesta. (Ainakin oli haijaa:lla)
Onhan siitä kostealla kelillä todella suuri hyöty! Sitä vettä on vaan aivan liikaa siellä ladun ja pohjanvälissä, mutta kuviointi auttaa asiaan.
http://www.startskiwax.com/fi/suksivoiteet/tarvikkeet/kuviointilaite/
Tuohan se taitas olla yksi parhaista, mutta on harrastajan pakkiin aivan älyttömän hintainen...
Tulipa tuolla jossain vastaus vanhaan kysymykseen "paljonko voidetta menee suksenpohjaan"?
Vastaus: Alle 2 grammaa (päässälaskua, älkää ampuko) jos neliösentille menee pari milligrammaa.
Lähteenä pohjamateriaalin valmistajan tiedot: http://www.cps-gmbh.net/de/p-tex-sintered.php
Sit voidaan tehdä empiirinen testi ja punnita keittiövaa'lla voide pala ennen ja jälkeen. Päästään kartalle että mikä on haaskuuseen menevän voiteen osuus :cool: Oma villi veikkaus on enemmän kuin 100% :rolleyes:
Jenkkakahva
05.01.2011, 16.24
Onhan siitä kostealla kelillä todella suuri hyöty! Sitä vettä on vaan aivan liikaa siellä ladun ja pohjanvälissä, mutta kuviointi auttaa asiaan.
http://www.startskiwax.com/fi/suksivoiteet/tarvikkeet/kuviointilaite/
Tuohan se taitas olla yksi parhaista, mutta on harrastajan pakkiin aivan älyttömän hintainen...
Mä olen joskus kokeillu tälläista (http://www.toko.ch/en/productDetail/411000930_v_9999/Structurite+Nordic.html) kun kaveri sitä kovasti kehui. Ihan kohtuullisesti sukset luisti kuvioinnin jälkeen, mutta mitään "kenttävertailuja" kuvioitujen ja kuvioimattomien kesken ei tullut suoritettua.
Onko muilla kokemuksia ko. vempaimesta, ihan mahottomissa hinnankiroissahan se ei ole?
Kyllähän noilla kaikilla myynnissä olevilla raudoilla urat pohjaan saa. Tuossa Startin raudassa ei pääse ainakaan helpolla tapahtumaan sitä, että terä ei jostain syystä pyörisikään. Siinähän on sellainen rulla pohjaa vasten mikä pyörittää sitä itse terää. Sellaisessa missä ei ole kuin se itse terä, on riskinä se että terä pysähtyy vaikka liike on eteenpäin. Ei se tietysti mikään iso riski ole ja ei siinä katastrofia käy jos vähänkään on järkeä kun uria pohjaan tekee.
wanderer
05.01.2011, 16.38
Kun nyt muutenkin mopo on karannut näissä suksenlaittohommissa, niin tuli joku aika sitten hommattua 0/-10 havu-rauta (RC035). Ei vaan ole vielä ollut noin lämmintä keliä.
Sitten tuosta innostuttua tuli vielä askarreltua suoraa uritusta varten red creekin mallinen suoran uran tekemiseen puurunkoinen laite pultista. Ei kyllä tiedä onko mistään kotoisin, mutta maksoi 1% kaupallisen versioon verrattuna.
Käyttäny jokusen talven sekä Startin että Tokon kuviointivärkkejä, noita jo mainittuja. Ovat ihan ok, mutta ottaa jokusen kerran kokeilua ennenkun pohjaan saa koko matkalle nätin kuvion. Päädyin itse lopulta Holmenkollin TriMaxx:iin (http://www.holmenkol.com/produkte/trimaxx-structuretool-nordic.html) jossa 3 erisyvyistä / kulmaltaan erilaista "havukuviota" - nuo toimivat meikeläisessä lumessa jees. Käyttö uudella / satavalla lumella kun plussaa ja pinta pehmee tai liippautuva - hienoin heti nollan alla ja karkein losovesikelillä. Käyttö heleppoo, hinta vaan aikas suolainen. Hirmusti noille kuvioille ei oo käyttöö, märkä lumi ku vanhenee niin suora urakin pelittää, mut tuoreella snögellä noista on iloa.
Tätä ne ammattilaiset tällä hetkellä suosittelee:
http://www.skiroller.fi/
Hinta on vaan ihan **tun jäätävä. Paitsi tuo Speedy SSR, jonka saa edulliseen 105 euron hintaan. Se on siis vakiokuviolla. Mutta tuohon toiseen laitteeseen voi vaihtaa teriä, ja niitähän tuolla firmalla riittää erilaisa. Mieli tekis mutta laitoin lompakon otsaa vasten ja ostamatta jää.
Kuvioinnista on eniten hyötyä lauhalla ja vesikelillä, kun lumi on kosteaa. Sen takia satsaan siihen +5/-5 rautaan ja muilla keleillä mennään ilman kuviota, pakkaskelillä sillä kuviolla ei enää ees oo niin suurta merkitystä. Tai saattaahan nuita ostaa myöhemmin lisää, mutta pitää kerätä enempi pulloja ja se on sitte hiihtoajasta pois.
Kuvio tehdään tosiaan voitelun lopuksi ja se lähtee seuraavalla voitelulla pois.
wanderer: Kai oot tulossa Hämeenlinnaan 12.2. ja 13.2.? Ja sakemannien rotumestaruudet on Äänekoskella 6.3. Siellä on makia rata, joskin yks 900 m pitkä nousu.
Mun mielestä rosteri on juuri tuohon siklauksen jälkeiseen voiteenpoistoon. Muutaman kerran kun vetää kevyesti niin saa kuvion auki ja ei tarvitse harjata niin paljon. Ja pelkällä nailonilla jää kuitenkin liikaa voidetta, kun ei se kaikkea sieltä kuviosta poista
Joo niin se varmaan sitte on.
Ostin eilen hiihtokisoista sen Red Creekin +5/-5 kuviointilaitteen ja jätin myyjälle 2 pari asuksia hiottavaksi. Uusi toimija tällä seudulla, mutta puheet oli kovat, joten katotaan miten käy.
wanderer
07.01.2011, 09.35
wanderer: Kai oot tulossa Hämeenlinnaan 12.2. ja 13.2.? Ja sakemannien rotumestaruudet on Äänekoskella 6.3. Siellä on makia rata, joskin yks 900 m pitkä nousu.Kaipa ainakin Janakkalan starttiin voisi tulla, harrastussarjassa olis näköjään sama matka ku kilpasarjoissa. Pääsis taas näkemään paljonko tulee neniin.
Ei taida olla osallistumisoikeutta spkl-kisoihin, kun en oo sellaisen seuran jäsen. SPL-mestaruudet on pahassa ajankohdassa, kun silloin pitäisi olla sätkimässä 90km Pirkan Hiihtoa.
Ja aiheeseen, tuli tuossa testattua kireän pakkasen halpaa herkistelyä sukseen. Harjasin rotolla 55km hiihdetyn lf vihreä-pinnan ja suihkutin pinnalle teflonia. Annoin kuivua ja hiersin rotokorkilla kiiltäväksi. Tuli ainakin omasta mielestä hyvä, testialustana jäälatu noin -25 pakkasta ja uusi vitilumi.
Markku Silvenius
07.01.2011, 10.47
Aika viihdyttävä lause tuolla skirollerin sivuilla:
"Pohjan voitelukerroksen kuviointi parantaa merkittävästi luistoa lisäämällä ilmavirran pyörteilyä suksen ja ladun välillä"
:D
"Pohjan voitelukerroksen kuviointi parantaa merkittävästi luistoa lisäämällä ilmavirran pyörteilyä suksen ja ladun välillä"
Vähän niin kuin alokkaan asemaan meno; jalka koskettaa maata vain joka toisella askeleella.
Joo ei ole ollut vissiin markkinointi-ihminen ihan ajantasalla. Toki siellä varmasti ilmaakin on, mutta eikös tuolla kuvioinnilla kuitenkin koiteta rikkoa sitä vesipatjaa siellä pohjan ja ladun välisää...vai hiihdänkö itte vaan liian hiljaa ja lähellä lunta :)
Jos tuolla raudalla kuvioidaan mäkihyppysuksia. Siinähän ollaan tekemisissä ilman pyörteilyn kans.
Jenkkakahva
07.01.2011, 14.23
:D
Alkaa oleen samoja piirteitä kun siinä yhden rannekkeen markkinoinnissa:p.
Selänne ja Barrichello korvattu Närväsellä ja Suojärvellä..:p
No, vinoilu sikseen, kyllä noi vissiin ihan päteviä laitteita on, tosin tarvetta ei täälläpäin juuri tänä talvena ole ollut, ehkä ensi viikolla.
Selvittelin tuossa hieman noita kuviointilaitteita. Speedyn ssr tekee kuulemma sellaisen ristikuvion eli ei havua, joka toimii kuulemma märällä ja karkealla kelillä. Ymmärtääkseni kuitenkin tuo havu toimisi paremmin märällä ja kostealla uudella lumella.
Joo mää meilailin kans tuon Speedyn valmistajan kans ja kuulosti tuo halvin malli olevan aika kapea käyttöalaltaan, niin ostin sitte sen Red Creekin. Sitä oon kuitenki päässy testaamaan ennen ostamista ja todennut, että toimii.
Tänään oli sellanen -2C ja uutta lunta 5-10cm ihan pöperöksi asti, mutta luisto oli loistava ihan ilman kuvioitakin. Vauhdin sininen+skigon punainen LF pohjassa. Kyllä se vihreäkin LF luisti hyvin vaimon suksissa, mutta kokeilin ihan mielenkiinnosta. Vähän kevyemmin siklasin tuon punaisen kuin normaalisti ja annoin ennen harjausta jäähtyä ihan pikkaisen (1 min).
Kyllähän se havu taitaa tällähetkellä olla paras vaihtoehto märälle uudelle/nuoskalumelle. Joskus on ollu ittelläkin kisassa pohjassa havu + suorakuvio, mikä taitaa olla Startin sivuillakin suositus vesikelille. Mutta jos on karkee ja märkälumi niin siinä ei ihan niin paljon imua synny, kun tuollasella nuoskalumella.
Eilen tuli hiihdettyä 20km Oittaalla vesisateessa ja ensimmäistä kertaa oli testissä Tokon kuviointilaite (märänkelin x-kuvio). En tiedä kuinka paljon kuvio vaikutti luistellessa mutta ainakin laskujen lopussa eron kuvioimattomaan sukseen huomasi selvästi. Luisto oli muutenkin hyvä. kelivoiteena oli Rexin punaista HF:ää. Onko muilla kokemuksia tästä Tokon laitteesta. Minkälaisella kelillä tulisi käyttää niitä kahta muuta terää? Laitteen mukana ei tullut tarkempia ohjeita vain eri terien lämpötila-alueet.
Onko muilla kokemuksia tästä Tokon laitteesta. Minkälaisella kelillä tulisi käyttää niitä kahta muuta terää?Ostin viime viikolla laitteen, mutta otin siihen vain sen keskimmäisen terän. Ei tule turhaan valinnan vaikeutta :D
Eilen vetelin urat Peltosen punapohjiin ja kävin kokeilemassa. Ennätyspitkälle liukui kaikissa laskuissa, joten ilmeisesti laite toimii. Eilen ei nyt ihan puhdas vesikeli ollut, mutta jonkunlaista imua olisi todennäköisesti ilman uritusta ollut.
Ostin viime viikolla laitteen, mutta otin siihen vain sen keskimmäisen terän. Ei tule turhaan valinnan vaikeutta :D
Eilen vetelin urat Peltosen punapohjiin ja kävin kokeilemassa. Ennätyspitkälle liukui kaikissa laskuissa, joten ilmeisesti laite toimii. Eilen ei nyt ihan puhdas vesikeli ollut, mutta jonkunlaista imua olisi todennäköisesti ilman uritusta ollut.
Tiedä noista urista ! Eilen luisti ennätyspitkälle noin 100 km sitten voidelluilla suksilla ! Ongelmana oli jo liiallinen luisto, kuinkahan olisi luistanut jos olisi ollut voidetta pohjassa.
wanderer
11.01.2011, 11.39
Eilen pääsin vihdoin testailemaan pitopohjazeroja. Nollan miinuspuolella olevalla jäisellä ladulla tuntui olevan varsin hyvää pitoa, ja ei mitään tökkimistä eikä jäätymistä ollut havaittavissa. Jäisellä latu-uralla sai menemään joitakin huolimattomia potkuja läpi.
Eipähän tarvi liistereillä sotkea. Vielä täytyy testata jäisellä pakkaskelillä.
Uudella pakkaslumella lyhyen kokeilun tulos oli ainakin ihan älytön seinäpito, mutta vastineeksi sai aika mukavaa tökkimistä. Siinä määrin, että loivassa alamäessä olevan ylikulkusillan taitteessa tuli täysstoppi ja mahalleen. Eivät silti jäätyneet.
Nyt on semmonen vitilumi ettei suksi luista... Lamminpäästä Koukun majalle yli tunti ja tuntui että hiekassa ois hiihtänyt:o
Nyt on semmonen vitilumi ettei suksi luista... :oJoo, ja jostakin syystä kaikki palstan "voitelumestarit" ovat aika hissukseen näillä keleillä. Hyviä voiteluja retostellaan silloin, kun muutenkin luistaa vaikka minkälainen kapula :D
Luistaa se vapaan suksi silloinki ku lumi on kun rautanaulaa eli kirskuvan kuivaa vitiä. Ei sillon samanlaista luistoo saa kun helpolla kelillä, mut hyvän kumminkin.
Ekaks tarttee omituisen suksen. Itselläni on yks pari rossarin x-iumeja, joissa on 15cm painealueet niin että etummainen alkaa 7 cm tasapainopisteestä eteen ja taaempi 7 cm kengän kannan takaa. Omituiseks tuon parin tekee se että nuo painealueet on tuommoiset, on siinä painoa päällä 35kg tai 105kg... Mitattu kahdella eri SkiSelectorilla, on aika kipeen näköset nuo käyrät.
Tuohon pohjaan ku laittaa alle Holmenkollin EC:n (HF -12 -> -30) ja pintaan SG9-kovettajapulverin niin jo vain luistaa. Testattu viimeks väliviikolla Ylläksellä noin 25asteen pakkasilla ja nyt viikonvaihteessa täällä pk-seudulla, eipä tuolla kellään ollu yhtä liukasta suksea allansa.
En sano että tuo profiili on optimi kovalle pohjalle vitikeliin, mut onpahan paras mitä on vastaan tullut. Vitikelillä suksi ratkaisee >90% ja voitelu vaan inan verran, IMO.
Joo, ja jostakin syystä kaikki palstan "voitelumestarit" ovat aika hissukseen näillä keleillä. Hyviä voiteluja retostellaan silloin, kun muutenkin luistaa vaikka minkälainen kapula :D
En tiiä "voitelumestarista", mutta tarttee olla kyllä vitikelille oma suksi, jos huippuluistoa havittelee. Se suksi mikä luistaa pikkupakkasella hyvin, ei vaikka mitä voidetta laittas, luista enää niin hyvin vitikelillä. Vaatis pitkää painealuetta jotta sinne pohjan ja lumen väliin saisi kosteutta aikaiseksi.
Oon kyllä kuullut joskus, että vesikelin parillakin vois olla mahkuja kovalla vitikelillä saada luistoa aikaiseksi....
Voiteena pitää olla kovavaha, vihreä tai grafiitti, ja niin hyvin harjattuna kun vain saa. Jos sitä voidetta jää liikaa sinne pohjaan, puree se terävä lumikide siihen voiteeseen eikä se suksi enää luista mihinkään. Kyllä ainakin omat sukset saa vitikelilläkin luistamaan, sen mikä ne voi luistaa. Mut en kyllä kehtaa lähteä hiihtämään jos pakkasta on yli -15 ;)
Eilen kauden ekat koirahiihtokisat Rokualla. Edellisenä päivänä tampparilla ajettu kova latu, vanha erittäin kuiva nariseva lumi (osassa kohti tuulen mukanaan tuomaa irtolunta), lämpötila -17 C. Matka 8 km vapaata. Suksena mun kivikelin halpisAtomicit, joiden pohjia paikkailtu itse ja sen jälkeen liikkeessä hiottu suora 6. Suksi on jonkin verran epävakaa mutta toimii silti pakkasella painealueiden vuoksi.
Voiteluna oli Vauhdin sininen + LF grafiitti + LF vihreä + FoxGel miinus. Geeli lämpimään sukseen heti LF vihreän siklaamisen ja harjaamisen jälkeen, annoin kuivaa ja jäähtyä tunnin, jonka jälkeen vielä geelin kiinnitys luonnonkorkillä käsin, minkä jälkeen huolellinen harjaus nylonrotolla ja muutama harjaus voimalla käsin nylonilla. Ikinä ei oo pakkasella luistanu sukset noin hyvin. Ihan hyvin verrattavissa normaalin kosteamman ja lauhemman kelin luistoon. Suksi oli herkkä eikä tökkiny yhtään. Ei tuntunut lainakaan hiekassa hiihdolta. Geelivoitelu kesti lämpimään sukseen tehtynä ja ennen harjausta korkitettuna koko kisan ja jonkin verran jäähdyttelylenkillekkin. Reitillä on vielä kovavauhtisia pitkiä laskuja, joissa geeli tahtoo yleensä "sulaa" pois.
Kokeilkaa pakkaskelillä (jos suksi vähänkään toimii pakkasella) LF grafiittia pintana, siten, että harjaatte lopuksi metalliharjalla pinnan mataksi. Ainakin narisevalla lumella toimii minusta hyvin.
Johannes
17.01.2011, 11.22
Joo, ja jostakin syystä kaikki palstan "voitelumestarit" ovat aika hissukseen näillä keleillä. Hyviä voiteluja retostellaan silloin, kun muutenkin luistaa vaikka minkälainen kapula :D
"Huonoja suksia ei saa voitelemalla hyväksi eikä hyviä voitelemalla huonoksi"
Tänä talvena on vahvistunut käsitys suksen merkityksestä.
Mestarista en tiedä, mutta vitikelillähän se voitelu on maailman helpoin asia. 3-4 kerrosta -5...-15 purkkia pidoksi ensimmäinen raudalla lämmittäen ja luistoksi niin kovaa vahaa kun pakista löytyy, mielellään tietysti sukseen missä on pitkät painealueet ja mahdollisimman sileä kuvio. edit_ Taivalpirtin ladulla ei muuten lauantaiaamuna päässyt eteenpäin kuin vuorohiihtoa vaikka vasta ajettu latu olikin, mutta siinä pehmeässä vitilumessa ei luista mikään. Ehkä se päivän ja hiihdon myötä hieman olis kovettunut.
Keli on hankala sitten kun pohjat näyttää tuolta (http://dl.dropbox.com/u/1139308/P120310_12.47.jpg)
Joillain yyberpakkaskeleillä tosiaan voi vesikelinsuksi olla hyvä, tälle en mitään fysikaalista teoriaa nyt muista enkä muistaakseni ole kilpaakaan moisella ratkaisulla ikinä hiihtänyt, mutta se on siis kyllä mahdollista kuulemma.
Ja kun niitä voiteluja kaivattiin, niin tuonne jäätävään tihkusateeseen en ehkä perinteistä lähtis hiihtämään mutta jos lähtisin, jysäyttäisin Skigon Kickeriä tms tahmeaa nollakelin purkkia pohjiin ja pitäisin peukkuja pystyssä.
Luistovoidesuositus Rexin sininen niinkuin 80% keleistä.
Ainiin, toissaviikko Saariselällä, kertaakaan en uutta vahaa pistänyt vanhan kisaFischerin pohjaan (Swixin vihreä 3€ vaha Citymarketin tarjouskorista oli pohjassa koko viikon), aina ~50km välein yksi kerros purkkia lisää. Kertaakaan ei kukaan ohi mennyt alamäessä (eikä ylämäessäkään) eli suksi on se tärkein kuitenkin. (iki)vanhat kisasukset on siitä mukavia lenkkisuksia, että pienen löystymisen myötä hiihtäminen helpottuu kuluneillakin voiteilla ja luisto on kuitenkin lenkkikäyttöön erinomainen.
ja tuonne tämänhetkiseen vesisateeseen violetti liisteri ja TODELLA HYVIN jotain 0...+2 purkkia päälle. yhtään liisteriä ei saa olla lunta vasten tai ensimmäinen haarakäyntinousu ja hiihto loppuu siihen.
edit_ tai joku universal liisterikin varmaan toimii, pääasia että se on peitetty purkilla.
Ei mulla vielä tänä talvena ole hiihtämättä jäänyt vapaata luiston takia vaikka monet sitä valittaa. Startin vihreetä lf:ää ja rosterilla harjaa pääpiirteittäin kaiken irtoavan pois. Nailonia lopuksi.
Nyt on melko hyvät fischerin yleislankut, kaikki nollasta miinus kahteenkymppiin olen noilla vetänyt.
Luistovoidesuositus Rexin sininen niinkuin 80% keleistä.
Jauhojärven haastattelua kuuntelin tänään Radio Suomesta joskus puolilta päivin. Sanoi siinä että Rovaniemen korkeudella 98% harjoituslenkeistä pärjää sinisellä parafiinilla luistovoiteena.
Keep it simple.. sopisi ohjeeksi varmaan useimmille.
bartagma
17.01.2011, 23.00
Pomminvarmana voiteluna (-1-20) Alla joku sininen parkku hyvin harjattuna ja päällä Vauhdin vihreä LF pikaluisto päälle harjaus kiillotus tai hiihtoa.
Mutta kyllähän Suksen voitelu o niin "Turhake" koska parafiineistä n. 99% menee hukkaan.
wanderer
17.01.2011, 23.14
Heh. Zerokeliin zerosuksi. Kylmälle lumelle tihkutti vettä, ilma plussan puolella. Karhennetun pitopohjan päälle silikonia. Ja eikun hiihtoa. Pitoa riittää tökkimättä ja jäätymättä. Luistokin tuntui olevan vallan hyvä, vaikka voiteluna pelkkä violetti fluoriton parkku ja suksen takaosassa painettuna suora uritus.
Ihan nöösi olen voitelutouhuissa, mutta tänään osui selkeästi jotain kohdalleen. Kostea keli ja ehkä aste pari pakkasta, varsin pehmeä ja enimmilläänkin tyydyttävästi ajettu latu, vanhojen skatecut fisukoiden pohjissa violettia parafiinia sekä sinistä fluoria, ja tuloksena paras luisto minkä muistan. Äijäkin pelas about sen vähän mitä siitä nyt lähtee, prkln kiva lenkki.
Sanokaa ny joku, että tällä kelillä luistaa mikä tahansa ja siis myös meikän pilaama kapula :D
Ihan nöösi olen voitelutouhuissa, mutta tänään osui selkeästi jotain kohdalleen. Kostea keli ja ehkä aste pari pakkasta, varsin pehmeä ja enimmilläänkin tyydyttävästi ajettu latu, vanhojen skatecut fisukoiden pohjissa violettia parafiinia sekä sinistä fluoria, ja tuloksena paras luisto minkä muistan. Äijäkin pelas about sen vähän mitä siitä nyt lähtee, prkln kiva lenkki.
Sanokaa ny joku, että tällä kelillä luistaa mikä tahansa ja siis myös meikän pilaama kapula :D
Valitettavasti vesisateen jälkeen kun tulee pakkanen ja jäinen lumimassa jauhetaan isolla koneella niin syntyy se legendaarinen lentokeli jossa luistaa vaikka isovaarin Järvinen :D
EDIT_ eli selkeä Rexin sinisen keli. taas :)
pekkajaa
18.01.2011, 21.07
Paloheinässä muuttui illalla kivasti keli ja sitämyöten kapuloiden luisto parissa minuutissa hyvästä ihan p#%&*ksi kun märkä rantäsade muuttui jalkaräteiksi :mad:
Olen viime aikoina huomannut että, käytettäessä kuvioita voiteiden päällä voi myös seurata hyvin voiteiden kulumista. Esim. jos on vaikka laittanut kaksi kerrosta voidetta ja siihen tehnyt x-kuvion päälle niin yllättävän kauan menee, että kuvio kuluu pois. Itse olen nyt hiihtänyt samalla voitelulla 70km ja vielä kuvio näkyy selvästi. Ainoastaan muutamasta kohtaa on pohja hiukan harmaantunut ja kuvio melkein häipynyt. Kun tekee uuden voitelun niin, kuvio häviää ekalla siklauksella. Kuviontilaitteella tehdyn vedon jälkeen huomaa myös hyvin suksen pohjan epätasaisuudet, varsikin suksissa joissa on kaksi olasta.
Olen myös alkanut käyttämään Holmenkol sinistä HF luistoa (-6--20) hankaamalla sukseen. Voide tarttuu hyvin sukseen ja sen voi kiinnittää raudalla. Itse käytän teflonliinaa vielä välissä. Harjaan suksen nopeasti nylonilla heti kiinnityksen jälkeen ja vielä jäähtymisen jälkeen uudestaan. Teen siis voitelun vähän samaan tapaan kuin fluorinappia käytettäessä. Mukava tapa voidella kun ei tartte siklata ja voidetta kuluu pirun vähän. Holmenkol HF voiteet on muutenkin jo aika edullisia (30e/70g). Itse olen saanut pakkaskelillä ja uudella lumella todella hyvän luiston tällä menetelmällä. En ole vielä törmännyt muihin sinisiin vahoihin jotka tarttuisivat helposti hankaamalla.
Onko kellään kokemusta onko hankaamalla tehty voitelu yhtä kestävä kuin perinteinen eli jos voiteen sulattaa rautaa vasten?
Onko kellään kokemusta onko hankaamalla tehty voitelu yhtä kestävä kuin perinteinen eli jos voiteen sulattaa rautaa vasten?
On se yhtä kestävä. "Normaalisti" laitettaessa valtaosa voiteesta siklataan vain roskiin ja suksen pohjaan jää se pieni määrä mitä sinne jää. Riskinä tässä pienen voiteen määrän laitossa on pohjan polttaminen, eli kannattaa käyttää sitä teflonliinaa välissä.
Muiden merkkien siniset vahat ovat tosiaan usein niin kovia ettei hankaaminen onnistu. Osapuilleen saman asian voi tehdä niin, että käyttää palaa nopeasti raudan pohjassa ja hankaa sitten suksen pohjaan.
Vitikelille ja muutenkin pakkaselle kokeilun arvoinen Reaktiovoitelu. (http://www.normark.fi/extra/images/extra/KisatasonLuisto.pdf)
Ohiampuja
24.01.2011, 09.43
Minua on harmittanut tuo luistovoitelun kilometrikeston heikkous. Viime keväänä sitten siirryin Rexin Vihreään, ja nyt kestää. Pertsasuksilla meni noin 250 km, ennen kuin kanta alkoi käydä harmaaksi.
Mikään optimiluisto tuolla ei tietenkään tule, mutta minulle ihan riittävä. Eipä tarvi tuhlata hiihtoaikaa voiteluun... :)
wanderer
26.01.2011, 14.37
Lauantaina 50km P Jyväskylässä, startti klo 10.
Millaisella voitelulla lähtisitte liikkeelle?
Käytettävissä pakkaskelin sukset ja vesikelin zeropohjaiset.
Sääennustus:
08.00 -4° 3 m/s
Pilvistä ja poutaa
Suht. kosteus: 99%
Sateen todennäköisyys: 15%
11.00 -3° 4 m/s
Pilvistä, mahdollisesti vähäistä lumisadetta
Suht. kosteus: 97%
Sateen todennäköisyys: 65%
14.00 -1° 3 m/s
Pilvistä, ajoittaista lumisadetta
Suht. kosteus: 93%
Sateen todennäköisyys: 95%
Rexin voitelusuositus Linkki (http://bit.ly/hwa5eG)
Sääennustus:
08.00 -4° 3 m/s
Pilvistä ja poutaa
11.00 -3° 4 m/s
14.00 -1° 3 m/s
Sukseksi voideltava pakkaskelin pari.
Luistoksi laittaisin jonkun sinisen fluorivahan, eikä haitanne jos laittaa sinisen alle vihreän vahan. Pintaan sitten pulveri jos semmoista on. Merkistä riippuen joku cold/mid pulveri. Pulverille välissä irroitus harjalla ja uudestaan raudoitus.
Jokeri: Vihreä vaha pohjalle (siklaus&harjaus). Nappi hangaten, kiinnitys Optiwaxin kylmän kelin luistonauhalla. Harjaus. Nappi toisen kerran hangaten pohjaan, kiinnitys äsken käytetyllä luistonauhalla. Harjaus.
Olen antanut itseni ymmärtää, että tuloksena erittäin kulutuskestävä voitelu. Ei välttämättä nopein heti eikä vitosenkaan hiihdon jälkeen, mutta kolmenkympin kohdalla voi hyvin ollakin...
Pidoksi ensin toki pohjavoide raudalla. Sitten jotain 0-kelin purkkia ja pintaan kerros-pari pikkupakkasen fluoripurkkia. Erityisesti pitojen suhteen mennään kisoissa usein metsään, kun aletaan hakemaan jotain "spesiaalia" kisaa varten. Käytä samoja voiteita kuin olet lenkilläkin käyttänyt ja hyviksi todennut.
edit: pidot olen yleensä testannut niin, että olen tehnyt kakkospariin (jonka olisi hyvä olla mahdollisimman samanlainen kuin kisaparinkin) kaksi hieman erilaista pitotälliä joko jo kotona tai kisapaikalla ja valitsen niistä paremman, jonka teen kisapariin. Näin on enemmän mahdollisuuksia reagoida myös esim. yllättäviin kelimuutoksiin tai paikkaansa pitämättömiin ennusteisiin, kun kisasuksen pitoaluetta ei ole tärvelty väärällä voitelulla.
wanderer
26.01.2011, 15.34
Pakista puuttuu vielä K12-purkki. Se pitää tuollaista keliä varten käydä hankkimassa.
Napit ja pulverit puuttuu. Luiston herkistelyyn ajattelin laittaa Tokon Helx:n rotokorkilla hiertämällä.
Näin on enemmän mahdollisuuksia reagoida myös esim. yllättäviin kelimuutoksiin tai paikkaansa pitämättömiin ennusteisiin, kun kisasuksen pitoaluetta ei ole tärvelty väärällä voitelulla.
Mulla on tästä karvaita kokemuksia. Pirkan hiihtoon (vapaa) luvattiin päiväksi aurinkoista ja puolen päivän jälkeen plussakeliä. Ajattelin lähteä plussakelin suksella ja tetsata porukassa alun pakkaskelissä, ennen kuin aurinko alkaa lämmittää latua. Sitten helpottais kun muilla alkaa tahmaa...
Vielä mitä, keli pysyi selkeesti pakkasella niinkuin paska junttilan tuvan seinässä.:mad: Kyröskoskella oli tehtävä radikaali päätös, alan hiihtää omaa hiihtoa ja annan muiden mennä. Oli tosi raskasta kinnata joka laskun jälkeen rako kiinni, kun muilla luisti paremmin (yhtä lukuunottamatta) ~10 hiihtäjän sakissa. Ajattelin että sippaan lopullisesti jos jatkan sitä jojoa.
Vedin sitten omaa tasaista vauhtia lopun ja jäin tuon porukan parhaalle joku 5-6min, ollen itse yleisen 10. Sitä tuli jonkun kertaa mietittyä, että mikä olisi Pirkan paras aika ja sijoitus jos sukset olisi olleet oikeat... äijä oli kunnossa.
Jos tänä vuonna taas hiihtäisi Pirkan läpihiihtona, kuten 2005. Se oli hienoa kun maalissa sai juosta saunan portaat, muuten ne on tullut raahustettua miten nyt on pystynyt:o
Heikki Vierelä
26.01.2011, 17.56
Mites noita harjoja pitää putsata? Heräsi vaan ajatus tuosta poraharjasta, kun sillä harjaan voiteet kun voiteet, niin käyköhän sen kanssa lopulta niin että ihan sama mitä kynttilää sinne pohjiin on ensin sulatellu kun harjassa on monen vuoden coktail:)
Jotku kuulemma liottelee niitä voiteenpoistoaineessa yms. Itte välillä pyyhkäsen käsiharjan pöydänreunaan ni lähtee suurimmat pölyt pois. Paineilmalla on kans ihan kätevä puhaltaa harja puhtaaksi.
Tosta kisavoitelusta: kannattaa sitä suksea, jos vaan mahdollista, käydä kokeilemassa ihan siellä varsinaisella kisaladulla. Viime vuonna Finlandian testiladulla pito oli hyvä, mutta itse ladulla ei mihinkään...noo tulipahan hyvä tasatyöntö treeni ;) Onneks en ollu ainut jolla oli ongelmia voitelun kanssa
Heikki Vierelä
26.01.2011, 20.31
Jotku kuulemma liottelee niitä voiteenpoistoaineessa yms. Itte välillä pyyhkäsen käsiharjan pöydänreunaan ni lähtee suurimmat pölyt pois. Paineilmalla on kans ihan kätevä puhaltaa harja puhtaaksi.
Tosta kisavoitelusta: kannattaa sitä suksea, jos vaan mahdollista, käydä kokeilemassa ihan siellä varsinaisella kisaladulla. Viime vuonna Finlandian testiladulla pito oli hyvä, mutta itse ladulla ei mihinkään...noo tulipahan hyvä tasatyöntö treeni ;) Onneks en ollu ainut jolla oli ongelmia voitelun kanssa
Mulla kävi just samoin, 35km tasuria ja sitten huoltopaikalta jotain Startin lumiliimaa pohjaan, nousut juosten ja viiden sentin paakut pohjiin joita potkittiin irti urakalla.
Se oli mun viimeinen Finlandia se...
Johannes
27.01.2011, 17.59
Mites noita harjoja pitää putsata? Heräsi vaan ajatus tuosta poraharjasta, kun sillä harjaan voiteet kun voiteet, niin käyköhän sen kanssa lopulta niin että ihan sama mitä kynttilää sinne pohjiin on ensin sulatellu kun harjassa on monen vuoden coktail:)
Hankaa kahta harjaa toisiinsa lunta välissä. Yllättävän tehokas ja nopea. Silloin tällöin olen puhdistanut voiteenpoistoaineella käsiharjat ja rotot. Siklit tulee puhdistettua viikoittain. Tuo puhtaus on tärkeä varsinkin pinnotteissa.
Hankaa kahta harjaa toisiinsa lunta välissä. Yllättävän tehokas ja nopea. Silloin tällöin olen puhdistanut voiteenpoistoaineella käsiharjat ja rotot. Siklit tulee puhdistettua viikoittain. Tuo puhtaus on tärkeä varsinkin pinnotteissa.
Itsekkin olen käyttänyt lunta kahden harjan välissä. Ja sehän toimii vallan hyvin.
wanderer
28.01.2011, 14.03
Ennuste näyttäis tällaista:
08.00 0° 3 m/s
11.00 -1° 3 m/s
Suht. kosteus: 87%
Sateen todennäköisyys: 30%
14.00 -1° 5 m/s
Suht. kosteus: 89%
Sateen todennäköisyys: 25%
Ettei vaan olisi zerokeli?
Sääennustus:
08.00 -4° 3 m/s
Pilvistä ja poutaa
11.00 -3° 4 m/s
14.00 -1° 3 m/s
bonzorno
28.01.2011, 16.24
http://www.huhtasuonhiihto2000.fi/keskisuomihiihto/vauhdin_voiteluohje_2011.pdf
eilen oli latupohjat todella pehmeet!
mutta tänään on ollut suojakeli joten eiköhän ne kovetu huomiseks!
wanderer
28.01.2011, 16.30
No toi Vauhdin ohje on tehty jo keskiviikon ennusteen mukaan.
Muuttaako tuo tämän päivän/huomisaamun suojakeli jotain?
Ohiampuja
30.01.2011, 21.11
Oli kuulemma aika hankala voitelukeli Keski-Suomi hiihdossa.
Vai mitenkä meni?
wanderer
30.01.2011, 23.28
Juu todellakin. Ekalla testillä purkkisuksessa ei sitten mitään pitoa ja sitten pari kerrosta pehmeämpää pintaan ja jäähän alkoi vetää. Tosin voidepakista puuttui just tuon kelin "hyvät" voiteet, vissiin VR 55/60 olis pelannu. Sivumennen kuulin että K9 ei pitänyt testaillessa.
No zerot oli mukana, tosin vailla viimeistä luistopinnoitusta. Seinäpito testipätkillä ja niillä matkaan. Reitillä oli umpijäisiä, läpimärkiä ja kuivia osia. Alkuvaiheessa vetäisin jopa kerran tasaisella naamalleen kun pohja tarrasi kuivaan lumeen. Pientä jäätymistä oli paikoin, mikä sitten vähitellen kerrytti jäälaikkuja pohjaan ja pito heikkeni käsien tyhjentyessä samaan tahtiin.
Rankka rata näin kuntohiihtelijälle.
Sivumennen kuulin että K9 ei pitänyt testaillessa.
Mun tällissä pohjavoide sekä 4 ohutta kerrosta k9:ä ja toimi hyvin testatessa sekä kisassa. Ekalla kiekalla keräs nousuissa lunta pohjaan joka yleensä irtosi nousun jälkeen helposti. Pito oli hyvä alusta loppuun. Hiihdin melko löysällä suksella. Ympärillä hiihtäneisiin nähden mulla oli järjestäen parempi pito.
Rankka rata näin kuntohiihtelijälle.
Samaa mieltä!
Lauantain plussakelin ja eilisen suurten hiihtäjämäärien jäljiltä latu oli tänään jäinen. Ilman lämpötila noin -1. Pohjassa roden multigrade ja pitoa ei sitten palaakaan. Elikkä minkäslainen voitelu nyt olisi ollut paikallaan?
Jos se ihan jäinen on ollu, niin selvä liisterikeli! Jäisen/karkeankelin liisteri alle ja jotain pikkupakkasen purkkia kerros/kaks päälle. Tai miks ei pelkällä liisterilläkin, mut sit tulee ongelmia jos se latu ei ookkaan kokonaan jäässä. Liisterikelillä on siitä kiva hiihtää pertsaa, että pito on yleensä huippu. Voi rennosti hiihtää kohtuu jyrkkiäkin mäkiä vuorohiiholla ylös ilman lipsumisen pelkoa.
Päätin ottaa hyötykäyttöön vanhat sängyn laudat ja rakentaa voitelutelineen.
Runsaat 4 euroa törsäsin kauppaan ja ostin 4mm kierretankoa sekä kulmarautahässäkän. Lopuksi ostin vielä sahankin, meni hiukan helpommin kuin rautasahalla, jolla ensiksi aloitin palikoiden pätkimisen.
Tässä tekele puolivalmiina. Täytyy ensimmäisten palikoiden liimausten jälkeen hakeaa vielä paikat toisille palikoille, että suksi lepää pedissään hyvin.
http://sites.google.com/site/aboriginaali/Home/voiteluteline.jpg
hannupulkkinen
31.01.2011, 23.04
Ei kaunis, mutta toimii. Itselläni oli vastaava ekana telineenä. Siteen kiinitysosa oli vain smirklailtu nelikulmaisen putken pätkästä.
Johannes
04.02.2011, 13.47
Kaveri valitteli ettei saa pertsoja kunnolla pitämään. Ihmettelin vähän kun tiesin että sukset on sopivat hänelle. Selvisi että hän oli luottanut liikaa voidepurkin merkintöihin ja käyttänyt liian kovaa voidetta.
Kuinkahan moni harrastehiihtäjä on tuskaillut saman asian kanssa...
Nyt kun on ollut lauhempaa jaksoa olen hiihtänyt 0 violetilla. lähempänä 10 astetta pikkasen kovempaa purkkia pintaan. Ihan seinäpito.
Jos oikein muistan Vauhti muutti omien pitojen merkintöjä pari kautta sitten, oliko näin?
Veikkaan kans, että tuossa on monella sunnuntai hiihtäjällä ongelmaa. Toisaalta tuntuu hölmöltä, ettei noihin purkkien merkintöihin voi "luottaa".
Tänä talvena on tullu aika paljon hiihettyä Roden Multigradella. Pohjalle sit jotain pehmeämpää tai kovempaa kelistä riippuen. Aina aloitan pitojen laiton Rexin PowerGripillä, minkä pistän lämmittämällä kiinni. En siis suinkaan joka kerta laita kaikkea alusta alkaen.
Kyllähän purkin arvoihin voi luottaa jos lukee oikei mitä lukee, yleisemmin uudelle lumelle tai vastasataneellelumelle, kuinka kauan lumikide on uutta max 2 tuntia, lumikide rupeaa heti sadettuaan muuttamaan muotoaan joko karkeammaksi ,mutta ainakin pyöreämmäksi isommaksi kiteeksi, täsä johtuu ettei tuo lämpötila pidä useinkaan paikkansa. Amatti voitelijat pärjää yleensä kahdella purkilla normikelit ,heillä on tosin tiedossa myös nuo liippakeliä kestävät purkit joissa maallikko turvautuu liisteriin. Roden Multigrade on voide joka toimii -1- -10 välillä tosi hyvin ja saman merkin superblue -6 - -20 ja jos joku haluaa kylmemmillä hiihtää kannatta pistää vain pohja purkki voide joka luistaa japitää n. -30 asteeseen asti.Nuo lämpöisemmät voiteet tarvitsevat tosiaan tuntemusta miten ne toimivat.
Swixin (vihreässä) purkissa pisti silmään että suositus oli lämposemmälle jos lumi on uutta, ja selvästi kylmemmälle jos lumi on vanhaa. Eli vanhan lumen kelille jonkin verran pehmeempi voide kuin purkin kyljessä lukee (jos on vain yksi lukema)? Olen kuullut kehuttavan Roden violettia, toimii kuulemma paljon kylmemmälläkin eikä jäädy; mutta kun kokeilin niin jäätyi kuitenkin--mutta ehkä oli uuden lumen keli?
Nyt on ainakin ollut käytännöllisesti ongelmakelit , koska lumi joka pääosin on ollut vitilunta, tuli vesisade joka menee tuosta pakkaslumesta läpi ja rupeaa tekemään tepposiaan , pohjalla on nuoskalumi joka tuo kosteutta pintalumeen ja tekee tepposet tuolle pinnassaolevalle lumelle, tuolla hangessa jos kaivaa löytyy kaksi kerrosta jos mennään maahan asti on muutaman senti jääkerros ,sen jälkeen 10-15 cm nuoskalunta ,uusivesisade ja uusi tiukkakerros jnkapäällä taas nuosklunta ja loppu kerros pakkaslunta , jolloin jopa pakkaskelin suksi toimii hyvin hitaassa vaudissa mutta rupeaa imemään vauhdin noustessa, johon taas auttaa märemmän kelin suksi ja jopa karkea uritus .
moi,oisko vinkkiä huomiseksi pito voiteluksi,paloheinään pitäis mennä aamusta,ottaa 30km mikä liisteri olisi hyvä?pakista löytyy swix universal ja hopea ja toi kr50.vinkkejä kiitos
Todennäköisesti toi Universaal on lähinnä toimiva , riippuen kuionka paljon tällä hetkellä satavalumi kerros paksunee, tuon liisterin voi myös peitää purkilla jollointesaisen kovemman kerroksen alla on elstinen liisteri.
joo laitoin ton universalin ja huomen sitte joku purkki päälle ehkä vauhdin porkkana?tuli mieleen kun tos leikin ton liisterin kanssa et oiskohan pitoteippi ollu hyvä vaihtoehto?ite alkanu harkitsee jos on hyvä.
Pito teippi on varmaan tuolla paloheinässä kanssa aikalailla toimiv koska ladut liippaantuu kovan käytön takia.
tuli käytyy paloheinässä,kyllä toimiliisteri ihan hyvin,ylämäissä kun kipitti silloin tarttu lumet pohjaa,oli hyvä meininki sit se loppu.20km kohal ylämäessä sauva poikki,vitutus hillitön päivitin viikko sitten sauvat exel world cuppeihin ja nyt poikki...ei muutaku himaan hakee kuitti ja urheilu kauppaan .no siellä sitte sanottiin et pitää lähettää maahantuojalle 1-3 viikkoon menee aikaa,alko vituttaa viel enemmän..no onneks on varasauvat....et sellast tänää
kiitos ja anteeks
Tuo liisteri suksella hiihto on siitä vaikeaa ettei yleensa sais paljoo mennä ladulta pois eikä v askelusta voi näillä keleillä huolettomasti tehdä, koska suurimpaan osaan liistereitä tuppaa tuo ladunvieri lumi puremaan niin kovasti ettei aina meinaa saada irti koska se saattaa nopeasti jäätyä, ja kuitenkin suksi toimii hyvin ladulla. Satava lumi on yleensä ongelma liisterille.
Ei ainakaan ollut purkkikeli tänään hesassa! Kun näytti sataneen lunta yöllä, päällystin rexin vihreän powergripin 0--2 purkilla, eikä toiminut ensinkään. Latu olikin ajettu ja karkea, ei yhtään uutta lunta. Aivan ilmeinen liisterikeli. Onneksi oli tasainen latu, niin pääsi treenaan tasatyöntöjä.
Pito teippi on varmaan tuolla paloheinässä kanssa aikalailla toimiv koska ladut liippaantuu kovan käytön takia.
Eipä tuntunut olevan eilen aamulla ;(
Meni tasatyöntöharjoitteeksi ainakin minun hiihtely pitoteipeillä Paloheinässä.
Nyt on ollut hienot kelit Nanogrip suksille.Aivan loistava luisto ja pito.
Putkikameli
07.02.2011, 16.02
Kertoisitko vielä minkälainen keli on paras pitopohjasukselle?:)
Lämpötila +2 ja sataa jalkarättejä, eli kaikki nuo kelit-0,sta lämpimämpään= kelit jotka on erittäin haastavia voitelulle.
Olisiko pitovoidevinkkiä kun kelit näyttää muuttuvan kylmemmiksi, mutta lumisateet loppuu? Esim. ensi sunnuntaina on tytöllä aluemestaruusviestit Vihdissä ja tämän hetken ennuste on n. -10--15C ja aurinkoista. Tänä talvena on noita uuden lumen kelejä ollut paljon ja niillä olen saanut hyviä kokemuksia alla olevan listan Roden voiteilla, mutta tuollaisen reilun pakkasen vanhan lumen keliltä ei ole oikein kokemuksia.
Mikä pitovoide voisi siis toimia yllä mainitulla kelillä? Tällä hetkellä minulla on käytössä alla olevia pitovoiteita, mutta tarvittaessa voisin ostaa vielä jonkun purkin lisää (mielellään ihan perusvoiteita, ei mitään hippa-fluorivoiteita).
Rode Violetti? (Multigrade) (0 - -2)
Rode Vaalean sininen (Super Extra) (-1 - -5)
Rode Super Gialla (-1 - -5)
Start Sininen (-2 - -6)
Start Purple (+1 - -3)
Start Universal (0 - -20)
Vauhti Oranssi (-1 - -6)
Vauhti Violetti (0 - -2)
Vauhti Terva (-1 - -6)
Vauhti Terva (-6 - -15)?
Noista jos pitäis jotain valita, Rode super extra tai mahdollisesti Vauhdin oranssi ja Startun sininen, eiköhän noista läydy pitoa.
Jenkkakahva
08.02.2011, 22.06
Olisiko pitovoidevinkkiä kun kelit näyttää muuttuvan kylmemmiksi, mutta lumisateet loppuu? Esim. ensi sunnuntaina on tytöllä aluemestaruusviestit Vihdissä ja tämän hetken ennuste on n. -10--15C ja aurinkoista. Tänä talvena on noita uuden lumen kelejä ollut paljon ja niillä olen saanut hyviä kokemuksia alla olevan listan Roden voiteilla, mutta tuollaisen reilun pakkasen vanhan lumen keliltä ei ole oikein kokemuksia.
Mikä pitovoide voisi siis toimia yllä mainitulla kelillä? Tällä hetkellä minulla on käytössä alla olevia pitovoiteita, mutta tarvittaessa voisin ostaa vielä jonkun purkin lisää (mielellään ihan perusvoiteita, ei mitään hippa-fluorivoiteita).
Rode Violetti? (Multigrade) (0 - -2)
Rode Vaalean sininen (Super Extra) (-1 - -5)
Rode Super Gialla (-1 - -5)
Start Sininen (-2 - -6)
Start Purple (+1 - -3)
Start Universal (0 - -20)
Vauhti Oranssi (-1 - -6)
Vauhti Violetti (0 - -2)
Vauhti Terva (-1 - -6)
Vauhti Terva (-6 - -15)?
Kävin paikallisessa asiantuntijaliikkeesssä ja siellä ne ylipuhui ostamaan roden violettia ja super giallaa. Niitä kun laittaa vuoronperään kerroksittain, siten että super g jää päällimmäiseksi, niin pärjää kuulemma -17 asteeseen saakka. Eikä jäädy sanoivat.
En tiedä tuliko korkitetua jotenkin huolimattomasti vai mikä oli, mutta ei pitäny ja luistokin oli kehno. Pakkasta oli noin 5. Tiedä sitten jos olis ollu kymppi enemmän.
Mulla on toiminu tossa viidentoista asteen hujakoilla vihree rex, siis lenkillä. Kisaa en ole hiihtänyt noin kylmässä tai muutenkaan:D
Portti,ehdottomasti RODE multigrade 0-2,giallat yms muut rodet eivät pärjää lähellekkään.Ja monta kerrosta sittenkin välillä tasoittaen,ainakin 5 kerrosta ja päkiän alle vielä runsaammin.Tosin jos on löysä suksi niin vähemmälläkin voi lähteä ...testaa ennen kisoja.
Tuo roden multigrade nolla miinus 2 on aika kovan pakkasen voide. Eilen koitin uudella lumella ja koko päivä satanut. Pakkasta -2-3. Ei minkään sortin pitoa ja kerroksia oli varmasti riittävästi. Todella pehmeä latu oli. Ihmettelen muutenkin näiden voidevalmistajien astesuosituksia, jotka tuntuvat heittelevän miten sattuu. Mutta minkäs teet kun uskoin ammattimiehen vinkkejä.. Itse nää pitää testata mutta kun olis sitä aikaa. :/
Monet kehuu kyl multigradea mutta enää en laita sitä eiliselle kelille. Näin jälkiviisaana olis pitänyt uskoa omaa mutua kun tuntui, että näinköhän näin kovan makuinen voide pitää... Kypsyttää vaan kun on turannut paljon aikaa voiteluun ja ei pidä sitten pätkääkään.
Näin on,0 kelillä pito on "herkässä" ja saa lyödä liisteriä alle ja rode päälle niin pitää paremmin mutta portin kysymään pakkaseen on toiminut hyvinkin,kun vaan vetelee kerroksia tarpeeksi tarvittaessa.
Jenkkakahva
09.02.2011, 10.33
Tuo roden multigrade nolla miinus 2 on aika kovan pakkasen voide. Eilen koitin uudella lumella ja koko päivä satanut. Pakkasta -2-3. Ei minkään sortin pitoa ja kerroksia oli varmasti riittävästi. Todella pehmeä latu oli. Ihmettelen muutenkin näiden voidevalmistajien astesuosituksia, jotka tuntuvat heittelevän miten sattuu. Mutta minkäs teet kun uskoin ammattimiehen vinkkejä.. Itse nää pitää testata mutta kun olis sitä aikaa. :/
Joo ne lämpötilat niihin purkkien kylkeen on vissiin arvottu. Jos katsoo vaikka näitten voitelufirmojen kisaraportteja ja suosituksia, niin siellä saatetaan tarjota kahdenkympin pakkaseen purkkia jonka kyljessä lukee -2 - -8.:seko:
Siinä Roden purkissa taitaa lukea 0-2 ja uudelle lumelle, joten noin yhtäkkiä kuvittelisi, että voide toimii, jos pakkasta on 2 ja lumi on uutta:rolleyes::rolleyes:
Ohiampuja
09.02.2011, 10.52
Itse olen hoitanut pitovoitelun Rexin vaaleansinisellä, kyljessä taitaa lukea -1C - -4C. Se on pelannut ainakin -22 C pakkasiin asti. Sen kylmemmässä en ole viitsinyt hiihtää. Eli tuolla purkilla pärjää kelit noin 3-4 pakkasasteessa tuonne kahteenkymppiin asti.
Johannes
09.02.2011, 10.56
Joo ne lämpötilat niihin purkkien kylkeen on vissiin arvottu.
Nuo voidesuositukset taitaa olla pizzanpaistajien lumelle. En ole koskaan hiihtänyt kuin pohjoismaissa mutta olettaisin että lumen rakeisuudella ja kosteudella on merkitystä asiaan. Kovallakin pakkasella nuo violetit 0 purkit on toimivia etenkin vanhemmalla lumella. Uudella lumella kannattaa laittaa kovempaa pintaan.
Jenkkakahva
09.02.2011, 11.21
Nuo voidesuositukset taitaa olla pizzanpaistajien lumelle. En ole koskaan hiihtänyt kuin pohjoismaissa mutta olettaisin että lumen rakeisuudella ja kosteudella on merkitystä asiaan. Kovallakin pakkasella nuo violetit 0 purkit on toimivia etenkin vanhemmalla lumella. Uudella lumella kannattaa laittaa kovempaa pintaan.
Ilmaisin itseäni hieman epäselvästi, mutta tarkoitin kaikkien voidemerkkien ohjeita tasapuolisesti. Kuten edellä on muutkin todenneet Rode 0- -2 toimii kovalla pakkasella ja rex -1 - -4 toimii pakkasasalueella 3-22:seko::seko:.
Kiitos kaikille vinkeistä. Nuo lämpötilasuositukset taitaa tosiaankin olla ihan huuhaata, mutta miten on lumityyppisuositusten laita?
Tuota Roden Super Extraa (-1 - -5) olen käyttänyt uudella lumella kovemmallakin pakkasella ja on toiminut hyvin, mutta toimisiko tuo (tai Rode Multigrade) tosiaankin myös vanhalla lumella kovalla pakkasella?
Minkälainen muuten olisi tuo Vauhdin Terva -6 - -15 kun valmistajan mukaan olisi passeli vanhalle lumelle.
Noista Roden voiteista kumpikin toimii jäätymättä , mutta tuo Suoper extra on liukkaampi ja pitävä kui Multigrade. Tervapohjaiset voiteet on enemmänkin uusdelle lumelle ,jolloin ei niin helposti synnu voiteen siirtumistä kuin vanhalla lumella, pito on varmaan kuitenkin hyvä. Vielä jos pääsette katsomaan kilpailu paikoille joissa on ammattilaiset voidetta valitsemassa,ensimmäisenä käyvät ladun pintaa koittamassa sormellaan jolloin tietävät millainenlatu on ja se jo selvittää mitä käytetään, on tietysti tunnettava voiteet ja niiden koostumus ja toiminta , suurin virhe on verrata mitä toiset käyttää ja korjata omia samoilla voiteilla, on luotettava omaan tietoon ka kokemukseen.
tunkkari
09.02.2011, 13.17
Siirtykää Vauhdin K-sarjaan. Kotimainen ja toimii lämpötilojen mukaan. Itse olen kolmatta talvea mennyt sillä ja ei ole valittamista. Vauhdin sivuilta voiteluoppaaseen lämpötila ja lumen koostumus. Sillä voiteet pohjaan ja toimii.
Kyllä myöskin Tokon voiteilla onnistuu :D
Ei kannata Roden kanssa tuolla lailla tapella.
tunkkari
09.02.2011, 18.14
Mites Tokon luistojen kanssa on? Pitääkö pakettiin merkattu lämpötila paikkaansa. Mulla joskus ollut keltainen, jossa +-0 -3 ja kauppias sano, että käytännössä +-0 - +10 ... Nyt sain muutaman Tokon luiston ja ihmettelin, että pitääkö ne kutinsa???
Mites Tokon luistojen kanssa on? Pitääkö pakettiin merkattu lämpötila paikkaansa. Mulla joskus ollut keltainen, jossa +-0 -3 ja kauppias sano, että käytännössä +-0 - +10 ... Nyt sain muutaman Tokon luiston ja ihmettelin, että pitääkö ne kutinsa???Kyllä ainakin viime lauantaina Valkeakoskella tuo keltainen LF pelasi todella hyvin. Lämpötila oli 2-3 astetta pakkasella. Sunnuntaina oli hiukan kylmempi ja käytin toisia suksia, joissa oli sininen LF. Ei ollut luistossa moittimista.
Itellä ollu ongelmia kunnon pidon löytämisessä. Reilu kuukausi sitten hommasin kisahiihtäjien testikäytössä olleet Atomicin World Cupit. Vauhdin vihreetä LF:ää pohjaan ja tuntuu luistaman niin -8 kuin -20 asteen keleissä. Roden pitovoiteita löytyy muutama purkki ja niitä käyttäny. Skivolan sivuilta löytyy testiraportteja voiteista, mitä ovat kisoissa käyttäneet vaan ei oikein näihin pakkaskeleihin. Ainoo lähelle on tuo -9 asteen kelissä käytetty P46/P38 sekoitus.
Oikeestaan eilen sain ekaa kertaa kohtuu pitoa aikaseksi. Pakkasta -19 ja pohjassa voidetta tolkun monta kerrosta. Päällimmäinen kerros P36:sta (-3...-7). Ei ongelmaa jäätymisen kanssa. P38 tuntuu pelittävän myös jossain -12 asteen lämpötiloissa.
Reilu kuukausi sitten hommasin kisahiihtäjien testikäytössä olleet Atomicin World Cupit. Skivolan sivuilta löytyy testiraportteja voiteista, mitä ovat kisoissa käyttäneet vaan ei oikein näihin pakkaskeleihin.Aika hankala yhtälö, kun on "kisakireät" sukset ja lisäksi kisavoitelu. Silloin pitää hiihtää jo aika lujaa, että homma pelaa :D
Aika paljon on nyt ollut ns. lumikelejä, jolloin tarvittaisiin aika löysä suksi. Noilla kisavoitelusuosituksilla en ole juuri kehdannut lähteä lenkille edes yrittämään. Tahtoo jostakin syystä lipsua :D
Portille:
Laitat nyt mitä tahansa niin, eka kunnon karhennus ja laita pohjavoidetta alle, vaikka kuumailmapuhaltimella vähän lämmität ja sitten korkilla tasaseksi. Anna jäähtyä.
Pitotälli: Koittasin pelkällä -1 - -5 Super extralla. Jos ei pelkkä tämä pidä niin vuorokerroksin multigradea ja super extraa. Super extra kuitenkin päällimmäiseksi. Vauhdin porkkana on myös melko varma pito tolle kelille.
Toinen tälli: Swixin vr45 ja vr40 vuorokerroksin, auringonvarma tälli peruspakkaselle.
Molempia voi herkistää laittamalla kylmässä hyvin ohuesti 1-2 kerrosta esim. swixin vr30/vauhdin vihreä fluoripito/ vastaavaa. Ei vie pitoa ja herkistää luiston.
Redfive: Outoa, että ei multigrade pitänyt tolla kelillä. Kaiken järjen mukaan pitäisi toimia. Ainakin ennen toiminut. Tohon keliin ois voinut tarjota multin alle Roden violet nollaa/super giallaa pari kerrosta ja multia päälle. Pehmeällä ladulla pitää muistaa kuitenkin, että ei siinä seinäpitoa saa millään. Latuhan pettää siellä potkujen alla ja lumi lähtee liikkeelle. Vaikka se voide ottaisikin lumeen kiinni hyvin.
Ite käytän aika paljon sitä voitelussa, että vähän keliä pehmeämmällä purkilla sinne "patja" pitävää voidetta ja päälle sitten kovempaa pari kerrosta ettei töki. Tänä talvena vielä kertaakaan oo sukset lipsunu! Eikä näillä keleillä ihan heti oo ongelmia tulossakaan.....ootellaan vielä kuukausi ni voi vaihtaa tälliä.
Muistakaa voitelussa aina kuitenkin se yksi perusasia: "Voitelu on aina oikea, keli voi olla väärä"!!
Reilu kuukausi sitten hommasin kisahiihtäjien testikäytössä olleet Atomicin World Cupit
Onhan suksi oikean jäykkyytinen ja ootko miten paljon pertsaa hiihtäny?
Kuten Taunokin mainitsi, kisavoitelussa saatetaan parhaan pidon kustannuksella laittaa kovempaa pitoa/vähemmän kerroksia jolloin luisto yleensä paranee. Tuota Topin mainitsemaa taktiikkaa käytän itte. Lämmittämällä PowerGrippi tai vastaava karhennettuun pohjaan, siihen sitten 2-4 kerrosta pehmeempää purkkia ja pintaan sitten kelin mukaan vähän kovempaa purkkia 1-2 kerrosta. Tänä talvena suurimman osan ajasta viimeisenä kerroksena on ollu Multigrade. Ei ole pito-ongelmia tänä talvena oikeen ollut. Ollu pertsanhiihtoon aika hyvät kelit, pääsääntösesti voitelunkannalta helppoja pakkaskelejä.
Olen menossa vapaan 60km kisoihin. Ennuste on -14c ja mahdollisesti sataa hiukan lunta. Olen pohjustanut sukset hyvin ja laittanut vihreän LF:n päälle Holmenkol sinistä HF:ää (-6 - -20). Voitelupakista löytyisi vielä Vauhdin fluorinappia HFC15. Onko riskiä, että se huonontaisi luistoa? Sen suositus on -2 - -12. Kannattaako laittaa pakkaskelin kuviota suksiin? Käytössäni on joku suora kuvio, jonka kelialuuksi on ilmoitettu -10 tai kylmempi ja ilmeisesti kuivalle lumelle. Olisiko vinkkejä?
Jos on uutta pakkaslunta tiedossa niin älä ainakaa lisää uraa laita. Mahdollisimman hienokuvio niin pelaa varmasti parhaiten. Siis onko se raudassa oleva kuvio tuo suora vai jo suksen pohjassa oleva?
Voitelusi on juuri oikea tuohon keliin muuten, varmasti ei petä. Nappiahan voi kokeilla raudoittaa tai korkilla kiinnittää useamman kerroksen. Alkumatkasta varmasti voi herkistää, tuskin pysyy koko matkaa pohjassa.
Joku pakkaskelin pulverihan tohon ois paras ratkaisu pintaan jos oikein vimpan päälle haluis laittaa. Kollenin sininen HF:ä pelaa varmasti. Mikäli sulla nyt ei oo tarkoitus ihan viimisistä sekunneista taistella niin pelkästään voit silläkin lähteä matkaan.
Kuviointilaitteessa on tuo suorakuvio ja kelialue -10 tai kylmempi. En varmaankaan uskalla sitä laittaa, koska en ole ehtinyt testaamaan. Suksissa on suora 7. Vauhdin HFC15 nappi vaan hiukan huolestuttaa kun on luvattu kylmempää kuin sen kelialue. Ehkäpä jätän pintaan ton Holmenkol sinisen.
Joo, älä ainakaan sitä kuvioo laita pohjaan. Tuo sun suora seiska pelaa varmasti paremmin ilman. Napin laiton saat jättää omaan harkintaan:)
wanderer
10.02.2011, 15.18
Voiko napilla tai pulverilla heikentää luistoa (missään) suomalaisessa kelissä?
Voiko napilla tai pulverilla heikentää luistoa (missään) suomalaisessa kelissä?
Voi. aina kun kosteus on alle 50%, mikä usein edellyttää parinkymmenen asteen pakkasta.
Fluori pehmentää pintaa vaikka kuinka olis pakkaskelin pulveria. (fysiikan lakien mukaisia todisteita en saa päästäni heitettyä, älkää kysykö)
Ja jossei heikennä niin ei siitä ainakaan hyötyä ole.
(tai thunder bay 1995 miesten takaa-ajo tyyppinen keli jolloin diesel on ainoa toimiva aine :rolleyes:)
Kiitos kaikille pitovoiteluvinkeistä. Taidan päätyä kokeilemaan Roden Super Extraa sunnuntaille. Tosin tämän hetken pakkasennusteet näyttää sille, että saapa nähdä hiihdetäänkö sunnuntaina ollenkaan.
Asiasta toiseen:
Meinasin luistovoitelupuoleenkin vähän panostaa ajattelin ostaa jotain fluorinappia. Näitäkin on tietysti kaikilla valmistajilla jos jonkinlaista. Onko näistä suosituksia? Mitkä valmistajat tekee hyviä fluorinappeja vai onko noilla mitään eroja?
Käytin joulukuun pakkasilla vain Rexin ja Swixin purkkipitoja, jotka eivät oikein koskaan pitäneet. Sitten tuli nollakelit ja vaihdoin Toko Universal Klisteriin, jonka jälkeen on ollut loistava pito kaikilla keleillä 0-20 asti.
Mitkä valmistajat tekee hyviä fluorinappeja vai onko noilla mitään eroja?
Napeissa sama homma, kun muissakin voiteissa, jokaisella merkillä tosiaan omansa ja toisella toinen onnistuu paremmin jossain tietyssä kelissä. Itte oon käyttäny rexejä ja tokoja. Nykysin tulee tosin harvemmin käytettyä, joskus jos haluaa lenkille hifistellä niin sitte. Kisaan sukset voitelee joku muu kun minä ite, ei luota omiin kykyihin terpeeksi....on sit kisan jälkee joku jota syyttää jos ei hiihtokule :D
Ilmatieteenlaitos lupailee semmoisia pakkaslukemia, että kai se täytyy vaihtaa perinteiseen tyyliin. Viimeisestä perinteisen lenkistä on aikaa, ja pitovoitelusta vielä kauemmin. Sen verran tiedän tällä hetkellä, että pitovoidealue on karhennettava ja sen olen tehnyt, mutta siihen se tieto loppuu. Voisiko joku kertoa pitovoitelun lyhyen oppimäärän näin interwepin välityksellä? Luistovoiteluun tarkoitetut välineet löytyvät sekä luonnonkorkki.
-Pasi
hannupulkkinen
13.02.2011, 20.18
Laita sille karhennetulle alueelle Vauhdin fluoriporkkanaa pari-kolme ohutta kerrosta välillä korkilla tasoittaen. Näillä keleillä pitää varmasti jos suksen jäykkyys on oikea ja luistaakin kohtuullisesi.
Mulla oli lyhyellä lenkillä tänään voidelluissa suksissa tautinen pito,mutta luisto ei ollut ihan parhaasta päästä.Pitona oli Roden -1/-3 ja luistona jokin liikkeen tekemä.
Pakkasta noin -14
Viikonloppuna oli vapaan tyylin suksissa ihan kohtalainen pito, mutta luisto puuttui melkein kokonaan.
Uskaltaako joku kehuskella hyvällä luistolla? :D
hannupulkkinen
14.02.2011, 09.58
Viikonloppuna oli vapaan tyylin suksissa ihan kohtalainen pito, mutta luisto puuttui melkein kokonaan.
Ei luistanut ei. Otin vanhat Karhun perinteiset ja laitoin jotain 30 senttiä porkkanaa keskelle suksea. Piti hyvin ja luisti vähän paremin kuin uudemmat ja jäykemmät sukset. Mutta kehua ei voi.
Lentokeliä ei näillä korkeuksilla ole vielä ollut kertaakaan tänä talvena.
Oli kyllä aikas narisevaa menoa viikonloppuna vapaalla tyylillä. Jos piti vauhtia yllä niin silloin suksi pelasi ehkä kohtuullisesti. Oli kyllä aika tiukkaa vetää lauantaina parit vedot Paloheinässä 5km lenkillä. Varsinkin ylämäissä sai puskea ihan tosissaan, että sai edes vähän suksea liukumaan. Huh!
Oli kyllä aikas narisevaa menoa viikonloppuna vapaalla tyylillä. Jos piti vauhtia yllä niin silloin suksi pelasi ehkä kohtuullisesti. Oli kyllä aika tiukkaa vetää lauantaina parit vedot Paloheinässä 5km lenkillä. Varsinkin ylämäissä sai puskea ihan tosissaan, että sai edes vähän suksea liukumaan. Huh!
Sulla on huono suksi tuolle kelille. Minulla ei Espoossa suksi narskunut, pakkasta oli kuitenkin liki 20. Ja baanat ei varmaan sen kovemmat ole kuin Paloheinässäkään. Tottahan tuokin pari löysässä vauhdissa ylämäessä alkaa hirttää kiinni. Kovaa kun jaksaisi hiihtää niin koko ajan luistaisi paremmin. Eka pari muuten jolla monella kelillä baana on alamäessä latua liukkaampi. Voiteena startin sininen lf ja painealueilla Hf:ää alla
Sulla on huono suksi tuolle kelille. Minulla ei Espoossa suksi narskunut, pakkasta oli kuitenkin liki 20. Ja baanat ei varmaan sen kovemmat ole kuin Paloheinässäkään. Tottahan tuokin pari löysässä vauhdissa ylämäessä alkaa hirttää kiinni. Kovaa kun jaksaisi hiihtää niin koko ajan luistaisi paremmin. Eka pari muuten jolla monella kelillä baana on alamäessä latua liukkaampi. Voiteena startin sininen lf ja painealueilla Hf:ää alla
Tottahan sie turiset. Sukset on Carcon Lite Plus-mallit, mutta ihmeen hyvin niilläkin hiihti. Ens talveks siten uutta paria alle kylmille keleille.
Laita sille karhennetulle alueelle Vauhdin fluoriporkkanaa pari-kolme ohutta kerrosta välillä korkilla tasoittaen. Näillä keleillä pitää varmasti jos suksen jäykkyys on oikea ja luistaakin kohtuullisesi.
Riittääkö tuo porkkana -20 asti? Purkin kylessä on lukemat hieman lauhemalle kelille.
hannupulkkinen
14.02.2011, 20.46
Kyllä se porkkana riittä -20 ja ylikin. Voit yrittää laittaa kovempaa voidetta päälle, mutta luulen että luisto ei siitä parane eikä pito heikkene.
Kovin kylmällä ei luista mikään.
Tiedän ihmisiä, jotka eivät muuta voidetta käytäkkään kuin tuota porkkana.
Täältä saa (http://www.vauhti.fi/pages/23)vinkkejä voiteluun, mutta aika hipo ohjeita.
Pohjavoidetta esimerkiksi tarvitaan vain erittäin kuluttavalla kelillä.
Pohjavoiteena voi käyttää vähän lämpimämmälle tarkoitettua voidetta.
Tässä koko arsenaali. (http://www.vauhti.fi/sivut/fi/tuotteet/?PHPSESSID=54937f6f350be44132a704ae47427e18)
Jos haluat ostaa useampia purkkeja niin porkkanan lisäksi voi hankkia vihreän ja violetin purkin ja niillä pärjää kaikilla pakkaskeleillä.
Yli kymmenen asteen pakkasella voi tosiaan laittaa vihreää pari kerrosta porkkanan päälle ja lähellä nollaa violettia porkkanan päälle. Kun sitten kylmenee voi panna violetin päälle vihreää ja taas pitää. Eli porkkana on ikäänkuin peruspitovoide, jota voi sitten modata kelin mukaan eikä tarvise poistaa vanhoja voiteita.
Edit: Tuli mieleeni, että pitovoidetta ei kannata laittaa liian pitkälle. Hae paperitestillä voidepesän pituus ja laita ensin 10 senttiä lyhyemmälle alueelle voidetta. Jos ei pidä niin laita keskelle pitoaluetta vähän paksummin. Jos ei vieläkään pidä niin pidennä sitten monon edessä olevaa pidon matkaa koko voidepesän alueelle.
Märällä kelillä pitää alla käyttää sitten liisteriä ja päällystää se porkkanalla jäätymisen estämiseksi. Tai violetilla. Kun kylmenee niin sitten voi laittaa vihreää päälle ja taas mennään. Itsellä on suksia eri keleille ja se helpottaa kyllä niin voitelua, että koskaan ei tarvitse poistaa pitovioteita.
Märälle kelille ja jääkelille minulla on optigripit.
Ai niin: kannattaa pysyä yhden valmistajan voiteissa niin oppii ne sitten tuntemaan. Vauhti ei ole mitenkään Rexiä tai Rhodea tai muita parempi, mutta sitä minä käytän pääasiasa. Jokunen harva purkki on muita, mutta voisin antaa ne poiskin kun en niiden käyttöä hallitse.
Fluoripohjaisten voiteiden haitallisuudesta uutta(?) tietoa. Kannattaa lukee, jos näitä käyttää ite / lastensa kisavälineisiin:
http://www.environmentalhealthnews.org/ehs/news/ski-wax-chemicals
Muutamii lainauksii jutusta:
"Little information is available on the chemical composition of ski waxes, because companies closely guard their formulas. Researchers in Norway who analyzed 11 different race waxes, however, found PFCs (perfluorochemicals ) in every one."
"Because they do not break down naturally in the environment, PFCs are nearly indestructible."
“The junior racers, the parents are there trying to tune their skis, do the best they can. And they probably don’t have much information on safety.”
"Ski workrooms are not the only place affected by PFCs in wax, said Nilsson. In an upcoming paper, she plans to publish data on PFC levels in snow. The wax definitely rubs off on the snow,” she said. She is also concerned about what happens to all the wax shavings at the end of the day. “Many kilos… end up on the floor in the cabins and are simply being put in the trash.”
No joo, varmaa maailimassa on kovempiiki myrkkyjä, mutta kuitennii...
Kysästään nyt viisailta.
Kävin hiotuttamassa sukset, ja otin ilman pohjustusta. Pitää itte koittaa tehdä. Riittääkö jos laitan Base oilia yhden kerran ja annan olla yön yli? "Voiteluboxista" löytyy Rexin pohjustuspalaa, onko kaksi kertaa levitys ja siklaus ok, vai vielä useammin? Annanko jäähtyä välissä hyvin?
hannupulkkinen
18.02.2011, 16.54
Ölyn jälkeen pohjustusvoidetta hyvin sulattaen ja jäähdyttäen ja sulattaen ja jäähdyttäen jne. Vähän aikaa sitten kinailtiin siitä, että pitääkö voide siklata välillä. Jossain asiaa oli jopa tutkittu ja todettu, että imeytyminen ei parane välillä siklaamalla vaan se on voideiden myyjien markkinointia, että välillä siklailla pitäisi.
Empäs vain löydä nyt vg-metodilla sitä juttua.
Jep, näillä mennään. Öljyt on pohjassa, nyt odotellaan sitten huomiseen. Katsotaan sitten aamulla kuinka monta erilaista ehdotusta on tullut. Viikonloppu aikaa hieroa, ei taida pakkaset tästä laskea.
Mikä sen öljyn tarkoitus on siellä pohjassa?
Sama tehtävähän sillä öljyllä on kun pohjustusvahallakin, saada siitä pohjasta rasvanen ja valmis kelivoitelua varten ;) pitäisi vaan nopeammin sen pohjan olla "valmis" öljyä käyttämällä.
nii ja lisätään nyt vielä, että se "öljy" ei oo mitään ketjuöljyä tai auton moottoriöljyä =)
Käytin viime viikolla omat sukset hiottavana ja kysäisin mitä voidetta laitetaan pohjiin. Punaista tai keltaista luistovoidetta ja esim. Swixin lf käy(firma ei myy swixiä). Herra, joka neuvoi on ex sm-mitalisti. 2-3 kerrosta ja välil siklaten..
Sama tehtävähän sillä öljyllä on kun pohjustusvahallakin, saada siitä pohjasta rasvanen ja valmis kelivoitelua varten ;) pitäisi vaan nopeammin sen pohjan olla "valmis" öljyä käyttämällä.
nii ja lisätään nyt vielä, että se "öljy" ei oo mitään ketjuöljyä tai auton moottoriöljyä =)
Öljy kuin öljy, niin luulisi että se parafiini ottaa paremmin siihen öljyttömään pohjaan kiinni. Luulisi että se vaha irtoaa siitä öljytyn suksen pinnasta vähän samaan tyyliin kuin vesi hanhen selästä. Joten sitä vahaa ei jää pohjaan sitäkään vähää kuin ilman öljyämistä.Taitaa moinen tökötti olla taas vain voiteidenvalmistajien höynäytys että saataisiin hiihtäjät ostamaan lisää purkkeja pakkiinsa.
hannupulkkinen
18.02.2011, 20.47
Öljy kuin öljy, niin luulisi että se parafiini ottaa paremmin siihen öljyttömään pohjaan kiinni. Luulisi että se vaha irtoaa siitä öljytyn suksen pinnasta vähän samaan tyyliin kuin vesi hanhen selästä. Joten sitä vahaa ei jää pohjaan sitäkään vähää kuin ilman öljyämistä.Taitaa moinen tökötti olla taas vain voiteidenvalmistajien höynäytys että saataisiin hiihtäjät ostamaan lisää purkkeja pakkiinsa.
Oletkos kokeillut. Minä olen ja ihan hyvää se on. (http://www.youtube.com/watch?v=yWTbBHDMvW4&feature=youtu.be)
Lisäksi se on vielä edullista.
FillaRilla
18.02.2011, 21.35
Terve Tauno. Olin lauantaina 12.2. Jämsän hienoissa maastoissa Himoksella hiihtämässä työkaverin kanssa pari kymppiä luistellen n. -15C:n kelissä ja täytyy sanoa, että n. 20v vanha Karhun pakkaskelin suksi oli oloihin sairaan liukas. Pohjassa vihreetä Holmenkollenin kovaa voidetta. Jos joskus tarviit lainaksi pakkaselle, vaikka kisoihin, niin täältä löytyy. Kokeillakin saa. Ihmeen hyvä oli kaverinkin suksi; pohjassa sinistä Swixiä ja kakkosluokan Salomonit. Ladut ei olleet ajettu, vaan 2-3cm uutta, hiihtämätöntä lunta oli alla. Varmaan vaikutti luistoon, kun ei ollut kone pilannut pohjia.
Öljy sisältää pohjustamisen kannalta parhat ainesosat parhaiten imeytyvässä muodossa. Sen vuoksi yksi käsittely öljyllä vastaa usaeampaa tavallista pohjustuskertaa. Kova parkku imeytyy öljyn päälle yhtä hyvin kuin tavallisen parkun päälle.
Öljy sisältää pohjustamisen kannalta parhat ainesosat parhaiten imeytyvässä muodossa. Sen vuoksi yksi käsittely öljyllä vastaa usaeampaa tavallista pohjustuskertaa. Kova parkku imeytyy öljyn päälle yhtä hyvin kuin tavallisen parkun päälle.
Mutta eiköhän se parkku nyt kuitenkin jää siihen pohjaan riittävän hyvin ilman öljyjäkin. Miksi sitä yleensä muka tarvitsisi pohjustaa moneen kertaan kun se kuitenkin siklataan pohjia myöden joka kerta pois. Jos siihen vetää sen pohjustuksen vaikka kymmenen kertaa ja aina siklaa pois, niin eihän siellä pohjassa ole kuitenkaan muuta kerrosta kuin se mikä sinne käsittelemättömään pohjaan ensin vedettiin, kaikki muut ovat töhnänä lattialla. Koska eikös tutkimuksissa ole todettu ettei sinne pohjaan monista luuloista huolimatta imeydy vahaa. Se vahahan jää siihen pintaan joka hionnan jäljiltä on kuitenkin enemmän tai vähemmän nukkainen, eikä se määrättömästi ota sitä vahaa vastaan. Silkkaa ajan ja rahan haaskuuta on moinen kerrosten kasailu ja roskiin siklailu.
Johannes
19.02.2011, 06.51
Mutta eiköhän se parkku nyt kuitenkin jää siihen pohjaan riittävän hyvin ilman öljyjäkin. Miksi sitä yleensä muka tarvitsisi pohjustaa moneen kertaan kun se kuitenkin siklataan pohjia myöden joka kerta pois. Jos siihen vetää sen pohjustuksen vaikka kymmenen kertaa ja aina siklaa pois, niin eihän siellä pohjassa ole kuitenkaan muuta kerrosta kuin se mikä sinne käsittelemättömään pohjaan ensin vedettiin, kaikki muut ovat töhnänä lattialla. Koska eikös tutkimuksissa ole todettu ettei sinne pohjaan monista luuloista huolimatta imeydy vahaa. Se vahahan jää siihen pintaan joka hionnan jäljiltä on kuitenkin enemmän tai vähemmän nukkainen, eikä se määrättömästi ota sitä vahaa vastaan. Silkkaa ajan ja rahan haaskuuta on moinen kerrosten kasailu ja roskiin siklailu.
Pohjustamisen tarkoitus on saada pinta rasvaiseksi ja pehmeäks, niinkuin edellä mainittiin. Tämä edesauttaa voitelun kulutuskestävyyttä ja suksen liukkautta. Näin keskitalvella kuivemmilla keleillä asia vielä korostuu. Jonkinlaisen poikkeuksen tekee uusi märkä lumi. Uusi kuiva suksi saattaa luistaa todella hyvin, mutta vain vähän aikaa.
Kokenut voitelija tunnistaa helposti kädellä kuivan ja rasvaisen pohjan eron. Yleensä pelkkä öljyäminen tai/ja vahaus ei riitä, pohjille on tehtävä käsitöitä(ei tarvii tumputtaa:D) tai hionta. Pohjustusta ei myöskään kannata tehdä ämpärimuovi pohjiin.
E. tämä kaikki on tietenkin samaa hipoilua kuin pyörän tuunaaminen, mutta hiihdossa välineiden kunto on huomattavasti ratkaisevammassa osassa kuin pyöräilyssä.
Pohjustamisen tarkoitus on saada pinta rasvaiseksi ja pehmeäks, niinkuin edellä mainittiin. Tämä edesauttaa voitelun kulutuskestävyyttä ja suksen liukkautta. Näin keskitalvella kuivemmilla keleillä asia vielä korostuu. Jonkinlaisen poikkeuksen tekee uusi märkä lumi. Uusi kuiva suksi saattaa luistaa todella hyvin, mutta vain vähän aikaa.
Kokenut voitelija tunnistaa helposti kädellä kuivan ja rasvaisen pohjan eron. Yleensä pelkkä öljyäminen tai/ja vahaus ei riitä, pohjille on tehtävä käsitöitä(ei tarvii tumputtaa:D) tai hionta. Pohjustusta ei myöskään kannata tehdä ämpärimuovi pohjiin.
E. tämä kaikki on tietenkin samaa hipoilua kuin pyörän tuunaaminen, mutta hiihdossa välineiden kunto on huomattavasti ratkaisevammassa osassa kuin pyöräilyssä.
Tuo edellämainittu ei vielä valota yhtään sen ns. kerrosvahauksen tarpeellisuutta mitä tuossa aiemmin epälin. Jostain olen lukenut sellaisia neuvoja että mitä enemmän vahaus/siklauskertoja sen papempi. Tuntuu jotenkin pöhköltä hommalta että sulateltaisiin aina samaan paikkaan uutta parafiiniä joka sitten siklataan pohjapintaa myöden pois ja kuvitellaan että siihen pohjaan muka jäisi parafiini jotenkin paremmin kuin kuin kertavetäisyllä. Tai vaikka nyt kahdella, jos sillä haluaa uskoaan vahvistaa. Kun se kerran on tutkien todettu ettei se vedä määräänsä enempää parafiiniä niin sitten se ei vedä.
Tietenkin tuo vahojen kanssa lutrailu antaa tekijälleen uskoa siihen että se parantaa voitelua koska niin on aina ennenkin tehty ja neuvottu. Tuo yltiöpäinen vahaus ja sen jatkuva korostaminen monimutkaisuudessaan on varmaan pelottanut monia jotka ovat ajatelleet alkaa hiihtoa harrastamaan. Monessa muussakin asiassa luullaan että enempi on aina parempi. Vahateollisuus on liiketoimintaa ja tietysti on heidän etujensa mukaista toitottaa sitä että suksenpohja vaatii moninkertaisen vahauksen ja siklauksen suoraan roskiin, sillä sehän heidän tiliään paisuttaa.
Nyt on paljon nostanut päätään eräänlainen voiteluminimismi, ettei vahata suksia ollenkaan, vaan pohjat pelkästään siklataan ja harjataan, jolloin esiin tulee se pohjan ns. rasvainen liukkaus. Ainakin hoitohomma helpottuu kun ei tarvita muuta kuin pohjan puhdistusharjaus. Se on vielä taistelua tuulimyllyjä, eli vanhoja pinttyneitä asenteita vastaan, ainakin täällä Suomessa. Ruotsissa asia on edennyt jo paljon pidemmälle ja varmasti saa täälläkin vielä enemmän huomiota josta yhtenä esimerkkinä Hiihtoliiton yhteistyö ruotsalaisen siklivalmistajan kanssa.
Speedgoat
19.02.2011, 21.51
Edit: Tuli mieleeni, että pitovoidetta ei kannata laittaa liian pitkälle. Hae paperitestillä voidepesän pituus ja laita ensin 10 senttiä lyhyemmälle alueelle voidetta. Jos ei pidä niin laita keskelle pitoaluetta vähän paksummin. Jos ei vieläkään pidä niin pidennä sitten monon edessä olevaa pidon matkaa koko voidepesän alueelle.
Kiitos hyvästä vinkistä! Kommenttisi palasi mieleen, kun vakituinen lenkkikaveri mutisi jotain pitoalueen lyhentämisestä viime viikonlopun pakkaskelin lenkin jälkeen. Jatkoin viime talvena pitoaluetta paperitestin perusteella ja tulihan sitä pitoa lisää, mutta luiston - erityisesti pakkaskelin luiston - kustannuksella. Palasin 7 cm lyhyempään pitoalueeseen, laitoin sille Rexin sinistä (-2 - -8) ja presto! Ei se tehnyt kelistä lentävän liukasta (-16!), mutta oli ihan eri meininki kuin viikko sitten ja pito oli riittävä takaamaan rennon hiihdon.
No ei kai noita perusparkkuja moneen kertaan tarvitse vetääkkään.
Fluorit nyt taitaa vaatia useamman kerroksen, niissä taitaa olla eripituisia fluoriketjuja, jotka liukenee pohjaan ja sitoutuu toisiinsa. Saadaan paljon fluoria pohjaan. Eihän tuonne pohjaan mitään imeydy, ja eihän siellä mitään huokosia ole.
Olipas tänään kohtalaisen nihkeä suksi. Pakkasta oli noin -15 astetta, ja pohjassa tais olla vauhdin LF vihreä. Tuntui, että suksi pitää paremmin kuin luistaa, vaikka tuommoista ilmiötä ei juuri luistelusuksiin halua.
sianluca
20.02.2011, 08.44
Oma luistelusuksen luisto ihan kohtalainen, hiihtelin metsässä pikkulatua, jota ei ollut ajettu auki, vaan pinta kulunut ja jäinen. Pohjassa Rex:in -10- -25 -luistot.
No ei kai noita perusparkkuja moneen kertaan tarvitse vetääkkään.
Tuo ohje mm. on niitä joihin viittasin: http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/harrasteliikkujat/ohjeita_harrastajalle/voitelu/
Hiihtäjä
22.02.2011, 03.45
Olen hankkimassa itselleni rotoharjoja voitelun helpottamiseksi, niin onko eri valmistajien rotoharjoilla suuriakin eroja laadun suhteen ja jos näin, keneltä parhaat?
HXX1100H
22.02.2011, 07.25
Terve!
Rotoa hankkiessa kannattaa ottaa huomioon, että hommaa suojuksella varustetun . Ei sitten lentele pölyt silmille.
hannupulkkinen
22.02.2011, 09.33
Terve!
Rotoa hankkiessa kannattaa ottaa huomioon, että hommaa suojuksella varustetun . Ei sitten lentele pölyt silmille.
No eipä ole suuri ongelma ollut vaikka suojusta ei olekkaan.
Onkos täällä muita, jotka meinaa mennä hiihtämään Finlandia-hiihdon vapaalla ensi sunnuntaina? Mitäs aiotte laittaa suksen pohjiin? Ennusteena tällä hetkellä n. -10, vanha lumi ja ilman kosteus 75-80%. Jonkun ennusteen mukaan yöllä voisi tulla uutta lunta mutta tuskin vaikuttaa voiteluun, koska koneet kuitenkin möyhentää pintaa ennen kisaa. Itselläni aikomus laittaa Rexin RCF grafiitti ja vihreä Olympico ja siihen jotain nappia vähän päälle. Hyvänä voitelumottona toimii "Ei ole niin väliä kuinka hyvin luistaa kunhan luistaa paremmin kuin muilla".
Kyllähän tuo ihan toimivalta voitelulta vaikuttaa. Itte tosin menossa lauantaina lykkimään perinteisellä.
Jokerikysymys. Mitä esiperinnöksi saatujen puisten umpihankisuksien pohjaan uskaltais laittaa?
Tervaa joo, tietty, mutta voiko moderneja luistoja viedä lähellekkään tällaisia aarteita?
hannupulkkinen
25.02.2011, 13.55
Jokerikysymys. Mitä esiperinnöksi saatujen puisten umpihankisuksien pohjaan uskaltais laittaa?
Tervaa joo, tietty, mutta voiko moderneja luistoja viedä lähellekkään tällaisia aarteita?
Ensin tervaa ja sitten voiteita. Puusuksen voiteluhan on erilaista kuin modernien suksien ja umpihankisuksien vielä erikseen. Pitovoidetta vain koko pohjalle niinkuin ennenvanhaan. Sinisellä rexillä pärjää kaikilla keleillä.
Terve!
Roto tuntuu vaativan myös aika tehokkaan pyörittäjän, omassa akkuporakoneessa ainakaan ei oikein ole tarpeeksi vääntöä sille. Olenkin palannut harjalinjalle (ensin messinki, sitten nylon).
Terve kaikille!
Päätinpä rekisteröitä, koska täällä tuntuu olevan erittäin hyvin voitelusta perillä olevia ihmisiä. :)
Itse olen siis perus kuntoiluhiihtäjä, joka on pikkuhiljaa kiinnostunut myös voitelusta. Ennen olen vetänyt vaan pikaluistoa pohjaan ja eikun hiihtämään, luistelusukset siis kysessä.
Päätinpä nyt hommata voiteluraudan ja Rexin perusluisto voiteita, punaista, violettia, sinistä ja vihreää testiksi. Väsäsin myös voitelutason, johon suksen saa tukevasti kiinni.
Nyt vain rupesi mietityttämään, että voinko vain vetästä esim tätä Rexin sinistä voidetta pohjaan, vai pitääkös siihen laittaa jotain muuta alle? Sukset ovat Atomicin rs10.
hannupulkkinen
25.02.2011, 18.38
Jos siis luistelusuksista puhut, niin pohjustus, grafiitti ja luistovoide.
Sitten voi vielä päällystellä napeilla, geeleillä tai pulvereilla.
Grafiitin voi jättää poiskin, mutta erityisesti pakkasella on suositeltavaa se.
Okkei. Kun on pohjustuksen + grafiitin laittanut niin kuinka usein niitä pitää laittaa uudestaan? Eikai sentään aina samalla kuin luistovoidekin? :)
Jos siis luistelusuksista puhut, niin pohjustus, grafiitti ja luistovoide.
Sitten voi vielä päällystellä napeilla, geeleillä tai pulvereilla.
Grafiitin voi jättää poiskin, mutta erityisesti pakkasella on suositeltavaa se.
Miksi tavallisen peruskuntoilijan muka tarvitsee käydä tuo koko paletti läpi? Todennäköisesti aivan yhtä hyvään tulokseen pääsee sillä pelkällä luistovoiteella. Tietysti jos alkaa hifistelemään tai hakee sitten jotain prohommia sen tueksi että sukset luistaisivat paremmin, niin silloin tietysti voi sitä tököttiarsenaalia lisätä niin paljon kuin rahamassi antaa peräksi. Mutta kyllä totuuden ja kohtuuden nimissä tavallisille ladunhinkkaajille riittää aivan hyvin tuo pohjaan vedetty pelkkä luistovoide. Tällaiseksi tavalliseksi kuntoilijaksi käsitin kysyjän?
Miksi tavallisen peruskuntoilijan muka tarvitsee käydä tuo koko paletti läpi? Todennäköisesti aivan yhtä hyvään tulokseen pääsee sillä pelkällä luistovoiteella. Tietysti jos alkaa hifistelemään tai hakee sitten jotain prohommia sen tueksi että sukset luistaisivat paremmin, niin silloin tietysti voi sitä tököttiarsenaalia lisätä niin paljon kuin rahamassi antaa peräksi. Mutta kyllä totuuden ja kohtuuden nimissä tavallisille ladunhinkkaajille riittää aivan hyvin tuo pohjaan vedetty pelkkä luistovoide. Tällaiseksi tavalliseksi kuntoilijaksi käsitin kysyjän?
Juu, hyvinkin tavallanen kuntoilija kyselee.
Eikös kuitenkin tämä pohjustus "auta" luistovoidetta kestämään pidempään suksessa vai olenkohan lukenut ihan väärin?
Eikös kuitenkin tämä pohjustus "auta" luistovoidetta kestämään pidempään suksessa vai olenkohan lukenut ihan väärin?
Pehmeä (pohjustus) voide imeytyy sukseen paremmin ja kai se auttaa kovempaa luistovoidetta pysymään. Pohjustin juuri sukset kolmannen kerran tänä talvena, eli n. kerran kuussa voitelen kunnolla, eli putsaus, pohjustus + pari kerrosta luistoa. Siinä välillä olen n. kerran viikossa laittanut sään mukaan lisää luistoa ja pitoa.
Vedät sinne sinistä tai vihreää vaikka viidenkymmenen kilometrin välein.
Muuten harjaat vain ennen lenkkiä nailonharjalla paskat pois. Varsinkin takapainealueelle tahtoo kertyä likaa.
Toki jos voitelusta tykkäät ja tilat on, niin voi kai sitä vaikka joka lenkin jälkeen voidella. Ei vaan ole käytännön hyötyä.
hannupulkkinen
25.02.2011, 22.05
Ei tarvitse, mutta saa käydä koko paletin lävitse.
Harjaus lenkin jälkeen riittää pitkälle, mutta sitten kun harjaus ei enää poista pohjan harmautta ja kun pohja ei enää ole rasvaisen kiiltävä niin on syytä laittaa lisää luistoa ja uusi pohjustuskaan ei tee pahaa. Kelin kuluttavuus vaikuttaa siihen kuinka usein tuon tarvitsee tehdä, mutta satasen välein kovempaa luistoa laittaisin ja pehmeämpää viidenkympin välein tai jotain.
Jos kerran kuussa pohjustelisi niin hyvä olisi.
Sitten kun ei enää nylonharjalla lähe harmaus pois on aika voidella sukset. Jos ei käytä pohjustusöljyä tms. kannattaa ensin ainakin kerran laittaa pehmeää pohjustusvoidetta (esim. se punainen tai oranssi) ja siklaa sen lämpimänä pois. Näin suurin osa paskasta lähtee pois ja sitä likaa siellä on. Kannattaa joskus tarkkailla sitä siklaus jätöstä, on monesti aivan mustaa/harmaata. Periaatteessa tuon voi varsinkin aluksi toistaa useammankin kerran kunnes likaa ei enää nouse pahasti. Puhdas suksi on kuintenkin kaiken A ja O.
Edit: hannu oli nopeampi :D
Pohjustin ja laitoin tänään sinistä luistoa pari kerrosta pohjaan. Voin kyllä kertoa että pikaluistot se voittaa! Tuli alamäessä selät vauhdilla vastaan. :D
Jokohan täällä kehtaisi kysellä vinkkejä sunnuntain Pirkan hiihtoa varten. Eli mitä voiteita ja missä järjestyksessä pitäisi laittaa että luistoa riittäisi loppuun asti? Matkana vapaan täysmatka. Keliksi luvattu 3-4 astetta pakkasta. Riittääkö LF-voide vai onko HF-voiteet niin paljon parempia että kannattaa niihin panostaa? Tavoitteena lähinnä päästä maaliin, eli mitään pro-luokan voitelua en ole tekemässä, kunhan nyt saisi edes vähän minimoitua kärsimystä:)
Jokohan täällä kehtaisi kysellä vinkkejä sunnuntain Pirkan hiihtoa varten. Eli mitä voiteita ja missä järjestyksessä pitäisi laittaa että luistoa riittäisi loppuun asti? Matkana vapaan täysmatka. Keliksi luvattu 3-4 astetta pakkasta. Riittääkö LF-voide vai onko HF-voiteet niin paljon parempia että kannattaa niihin panostaa? Tavoitteena lähinnä päästä maaliin, eli mitään pro-luokan voitelua en ole tekemässä, kunhan nyt saisi edes vähän minimoitua kärsimystä:)
Kelihän on hiukan samanlainen kuin Finlandiassa sunnuntaina. Itselläni oli voiteluna pohjalla Rexin RCF grafiitti, päällä sininen HF ja pinnoitteena Vauhdin HFC15 nappi raudoitettuna. Luisto oli huikea. Kyllä mielestäni HF-voiteet on liukkaampia kuin pelkkä LF. Monet HF voiteet voi hangata pohjaan ja raudoittaa vaikka leivinpaperin läpi. Näin yksi HF voide kestää ainakin 50 voitelua. Halpaa ja luistaa hyvin. Nappien käyttökin on melko edullista n. 3 euroa /voitelu. Monesti itse asiassa kovat LF voiteet tulevat kaikkein kalleimmaksi kun niitä kuluu sulattaessa todella paljon.
Eli lyhyesti: alle kova LF ja päälle sininen tai violetti HF. Hifistelynä nappia, geeliä tai pulveria. Jos ilma on -2 tai lämpimämpi niin violetti HF muuten on varmempi panna sinistä HF:ää.
En ole hiihtämään tulossa, mutta grafiitilla aloittaisin tuon voitelun ja siihen sitten HF:ää pintaan ja päälle nappia/pulveria. Eihän se nappi/pulveri koko matkaa auta, mutta kaikki on kotiinpäin mitä alussa kevyemmin pääsee!
MTBwannabe
02.03.2011, 20.45
http://www.startskiwax.com/fi/suksivoiteet/voiteluinfo/voitelusuositukset/pirkan-hiihto-6-3-2011-perinteinen-vapaa/
Tuolla startin ohjeet tämän hetkisen keliennusteen mukaan tehtynä.
usko juntunen
02.03.2011, 21.19
En ole hiihtämään tulossa, mutta grafiitilla aloittaisin tuon voitelun ja siihen sitten HF:ää pintaan ja päälle nappia/pulveria. Eihän se nappi/pulveri koko matkaa auta, mutta kaikki on kotiinpäin mitä alussa kevyemmin pääsee!
Suurin piirtein tuolla kaavalla mennään. Pulveriksi laitan Vauhdin 9 tai Swixin FC8X. Eka sulatuksen jälkeen pulveri "irroitetaan" hiertämällä harjalla, mutta pöly jätetään pohjaan. Sekaan hiukan lisää uutta pulveria ja uusi sulatus.
MTBwannabe
03.03.2011, 14.00
http://www.startskiwax.com/fi/suksivoiteet/voiteluinfo/voitelusuositukset/pirkan-hiihto-6-3-2011-perinteinen-vapaa/
http://www.vauhti.fi/sivut/voitelusuositukset?openitem=27
Vauhdin ohje pirkkaan.
http://www.vauhti.fi/sivut/voitelusuositukset?openitem=27
Vauhdin ohje pirkkaan.
Rexin ohje Pirkkaan:
http://rex.fi/suomi/voiteluohjeet/voitelusuositukset/pirkan-hiihto-2011/
Kiitos vinkeistä! Kävin tänään pällistelemässä voiteita ja totesin että ei oo köyhän laji hiihtokaan, ohjeiden mukaisen voitelun aloituskustannukset kun pyörii 100-200 euron paikkeilla:eek: Eli LF-voiteilla mennään ja kärsitään:)
Joskus laskeskeltiin mitä maksaa kilpasuksen voitelu huippu tuotteila,pääsimme -90 luvun lopussa parin keskimääräisesti maksavan nykyrahaksi muutettuna n. 50€ ja kalleimillaan n. 80e Nykyisillä voiteieten hinnoilla ei huippu suksea varmaan halvemmalla tee ainakin voiteet on kallistuneet. Littelin kaverille toissa iltana pikeisen parannuksen suksiin , kaverin kysyi että mitoi purkki maksaa kerroin hinnan 120-150€. eilen kaveri soitti ja kertoi ettei ollut sellaisella koskaan hiihtänyt ja olivt muutkin ihmetelleet suksia. En ole koskaan voinut kenellekään suositella kilpahiihtoa varusteisiin menee helposti paritonnia ja siitä vasta alkaa kulut , voitelut majoitukset itse aikoinaan tyttäreni kilpaillessa kiersimme maata marraskuusta huhtikuuhun 35000 km . laskekaa siitä kenen perse kestää nuo kustannukset, siitä on kuitenkin kaikkien aloitettava kunnes saa menestystä jos saa .
Johannes
03.03.2011, 22.06
laskekaa siitä kenen perse kestää nuo kustannukset...
Onneksi pyöräily on halpa laji...:)
timppa_234
03.03.2011, 22.33
Hiihtoliitto (ja pyöräilyliitto) voisi halutessaan tehdä lajista kohtuuhintaista, jo se haluaisi. Mutta liitoilla on liikaa kytköksiä valmistajiin ja maahantuojiin, jotta sääntöjä voitaisiin rukata. Kilpailijat ja niiden huoltajat kärsivät tilanteesta.
Hiihtoliitto (ja pyöräilyliitto) voisi halutessaan tehdä lajista kohtuuhintaista, jo se haluaisi. Mutta liitoilla on liikaa kytköksiä valmistajiin ja maahantuojiin, jotta sääntöjä voitaisiin rukata. Kilpailijat ja niiden huoltajat kärsivät tilanteesta.
Hiihtoliitot saavat mailman kapeissa esim nuo voiteet sellaiseen hintaan valmistajilta ettei maahantujat voi kuin haaveilla niistä hinnoista . Mutta millä tavalla liitto voisi kohtuulistaa kulujaan, eipä tuota ole muutkaan osanneet tehdä, antaisitko hyvän neuvon ,uskon että se jopapalkittaisiin hiihtoliitossa.
timppa_234
04.03.2011, 07.21
Liiton kuluista mä en tiedä mutta kilpailijoiden kuluja voitaisiin kohtuullistaa kieltämällä luistovoitelu junnukisoissa, tai vaikka kaikissa kansallisissa.
Valvonta tapahtuisi vaikka niin, että se sama kaveri, joka laittaa leiman suksiin pyyhkäisisi voiteenpoistoaineella suksen pohjat ennen lähtöä.
Toinen mitä voitaisiin tehdä on rajoittaa kilpailukaudella käytettävien suksien määrää. Kun kilpailija osallistuu kauden ensimmäiseen kisaan niin sen suksiin laitettaisiin RFID siru. Samaa suksiparia pitäisi käyttää kaikissa saman tyylin kisoissa. Lähtöpaikalla olisi aina lukija, joka kertoisi kenelle tämä suksipari kuuluu ja jos ei kuulu lähtijälle tai ei sirua ollenkaan niin lähettäjä ohjaisi hiihtäjän sivuun.
Tuo yhden suksen käyttö kaikissa kilpailuissa tekisi todellisen arpapelin lajista ,koska eri kelit vaikuttaa suksen toimivuuteen 90% hiihdosta voiteilla saadaan n 10% max 15% suksen toimivuudesta. Samalla etelän hiihtäjillä ei olisi mitään mahdollisuutta pärjätä pohjoisen olosuhteissa sama päin vastoin. Lumen koostumus ja kosteus % on niin erilaista eri paikoissa. Ainut mahdollisuus josta on joskus jopa keskusteltu olisi että järjestäjillä o0lisi sukset jotka arvottaisi kilpailijoille. Tuossakin vaihtoehdossa on arvalla suuri merkitys koska kahta samanlaista paria ei tehtaat edelleenkään pysty tekemään ainoastaan ulko näkö on samanlainen , esim markettisuksi on saman näköinen kuin huippu kilpasuksi ja silti suksi jonka saat ostaa kaupasta eroaa esim noista suksista joilla talli hiihtäjät hiihtävät, niissä on yleensä eri runngot ja pohjamateriaalit kuin tusinasuksissa. Toisekseen kukaan järjestäjä ei ple niin rikas että pystyisi pitämään 100-150 paria suksia.
timppa_234
04.03.2011, 08.55
Höpöhöpö. Hiihtäjien pitäisi vaan valita sukset niin, että ne toimii kohtuullisesti kaikilla keleillä. Tai jos halutaan niin sivakoita voisi rekisteröidä kahdet per kausi, toiset kostealle sopivat ja toiset pakkaskelille.
Liiton kuluista mä en tiedä mutta kilpailijoiden kuluja voitaisiin kohtuullistaa kieltämällä luistovoitelu junnukisoissa, tai vaikka kaikissa kansallisissa.
Valvonta tapahtuisi vaikka niin, että se sama kaveri, joka laittaa leiman suksiin pyyhkäisisi voiteenpoistoaineella suksen pohjat ennen lähtöä.
Toinen mitä voitaisiin tehdä on rajoittaa kilpailukaudella käytettävien suksien määrää. Kun kilpailija osallistuu kauden ensimmäiseen kisaan niin sen suksiin laitettaisiin RFID siru. Samaa suksiparia pitäisi käyttää kaikissa saman tyylin kisoissa. Lähtöpaikalla olisi aina lukija, joka kertoisi kenelle tämä suksipari kuuluu ja jos ei kuulu lähtijälle tai ei sirua ollenkaan niin lähettäjä ohjaisi hiihtäjän sivuun.
Tuo on aivan yhtä pöhkö ajatus kuin vaikka sellainen, että kisoissa käytettäisiin ainoastaan järjestäjän suksia jotka sitten arvottaisiin ennen kisaa.
MTBwannabe
04.03.2011, 09.57
Täällä alkaa keskustelu lähtemään vähän käsistä. Arvonnalla monista nykyisistä kilpailumuodoista tulisikin mielenkiintosia, mahtaisi huippuhiihtäjää harmittaa kun sprintissä osuisi "tyhjä" arpa :D tai missä tahansa muussa kilpailumuodossa. Siinä vuoden työ valutettaisiin viemäriin samantien.
Kuntoilijan ei tarvitse miettiä sitä, paljonko pinnoituspulveri suksen pohjaan maksaa. Ensin 10k h tuntia harjoittelua alle niin asia voidaan ottaa uudelleen mietintään.
Mitä ihmettä täällä puhutaan?!? Ei kyllä pienintäkään järkeä alkaa rajoittamaan mitään suksien määrää/voitelua kisoihin... Ei siellä ihan pienissä junnuissa kuitenkaan tarvii kymmentä paria suksia olla ja pulvereita pohjaan mättää joka lenkille. Toki kalustovaatimus kasvaa iän myötä ja sitä kautta alkaa kuluja tulla. Mites jääkiekko, siinä se vasta kallis laji onkin, pelkkä lisenssi toista tonnia vuoteen... pitäs kieltää koko laji! ;)
Eihän noilla edellä mainituilla konsteilla saataisi millään lähellekkään tasavertaista hiihdosta...arvotaan sukset ennen kisaa yms. :D Itte oon ollu junnuna aika pienikokoinen muihin ikätovereihin nähden, olisiko se ollut kiva saada arvonnasta sukset mitkä on tarkoitettu 10 cm pidemmälle ja 10 kiloo painavemmalle hiihtäjälle? Koita niillä sitten esim pertsaa hiihtää...
Tää nyt on pahasti ulkona itse aiheesta ja sopis paremmin tuonne hiihtoaiheen alle.
Viime viikonloppuna sain koirahiihdon SM:issä hiihtää eka kertaa pulverivoidelluilla suksilla. Vielä kun voitelun teki ammattilainen, niin voi jumalauta mikä luisto! Kyllä nuilla HF:illäkin saa aika lentoon sukset, jos ne kelille ja laustalle passaa, mutta onhan tuo pulveri vielä valovuoden siittä eteenpäin. Suksen herkkyys ja kiihtyvyys oli aivan uskomatonta.
timppa_234
04.03.2011, 10.14
Mitä ihmettä täällä puhutaan?!? Ei kyllä pienintäkään järkeä alkaa rajoittamaan mitään suksien määrää/voitelua kisoihin...
Miksi siinä ei ole järkeä?
Voitelu ja suksen valinta ei tuo mitään lisäarvoa mukavaan lajiin. Rahaa kuluu ja terveys menee kun läträä fluorien kanssa.
MTBwannabe
04.03.2011, 10.19
Viime viikonloppuna sain koirahiihdon SM:issä hiihtää eka kertaa pulverivoidelluilla suksilla. Vielä kun voitelun teki ammattilainen, niin voi jumalauta mikä luisto! Kyllä nuilla HF:illäkin saa aika lentoon sukset, jos ne kelille ja laustalle passaa, mutta onhan tuo pulveri vielä valovuoden siittä eteenpäin. Suksen herkkyys ja kiihtyvyys oli aivan uskomatonta.
Ei täällä kukaan takuulla ole noiden aineiden pätevyyttä kiistämässä, mutta jos hiihdetään vaikkapa 4h Finlandiaa niin voidaan miettiä että ovatko ne aivan tarpeellisia? Ja kauanko ne siellä pidemmällä matkalla pohjassa edes kestävät :D
SM-kisat tietysti asiat erikseen, mutta tuolloin on kyseessä jo hieman enemmän kuin pelkkä kuntoilu kauniissa ilmassa. Ja tietysti kukaan ei niitä kiellä pohjaan laittamasta, tällöin pitää vain muistaa että budjetti hiukan nousee, samoin vauhti ladulla.
Miksi siinä ei ole järkeä?
Voitelu ja suksen valinta ei tuo mitään lisäarvoa mukavaan lajiin. Rahaa kuluu ja terveys menee kun läträä fluorien kanssa.
Minkä takia ei tuo lisäarvoa? Onhan sillä suksella/muillakin välineillä kilpahiihdossa aivan pirun iso merkitys. Jos vähänkään on seurannu meneillään olevia MM-kisoja niin voi huomata mikä merkitys niillä välineillä voi olla lopputulokseen.
Ja mihin se terveys menee? etsippäs jostain jotain faktaa, että jonkun terveys on mennyt suksen voitelusta harrastaja tasolla. Jos junnujen/omia suksia piirinmestaruus/sm-tasolla voitelee niin ei sillä vielä voi kyllä omaa terveyttä saada pilattua. Ei kukaan pakota niitä fluoreja nenään vetämään. Voitelutilaan voi asentaa poistopuhaltimen tai hommata maskin päähän voitelun ajaksi jos niitä käryjä niin pelkää. Ja tuohon rahan kulumiseenkin, niin kyllähän sillä yhdellä napilla tai pulveripurkilla aika monta paria pinnoittaa. Mutta jokainen voi käyttää tai olla käyttämättä rahansa ihan niinkuin itse tahtoo ja kokee tarpeelliseksi.
timppa_234
04.03.2011, 10.44
etsippäs jostain jotain faktaa, että jonkun terveys on mennyt suksen voitelusta harrastaja tasolla.
Syksyn Hiihto lehdessä on paljon faktaa asiasta. Vaikka käyttäisi kuinka hyviä suojaimia niin fluori näyttää kulkeutuvan hengitykseen ja se on suurina annoksina tappava aines.
No kuinka moni hiihtäjä/voitelija on kuollut fluoriin? Ei ole tullut tuota lehteä luettua. Tunnen aika monta voitelijaa jotka ovat vuosikymmeniä hommaa tehneet, osa ihan työkseen ja kyllä kaikki vielä hengissä ovat. Kyllähän tässä maailmassa on aika paljon muitakin vaaroja elämisen kannalta...ehkä tuo fluori on kuitenkin aika pienessä osassa ;)
Mutta kuten äsken jo kirjotin, onneksi jokainen voi itse valita mitä voiteita käyttää ja mihin rahansa sijoittaa. Huomiseksi voisikin laittaa pulverin pohjaan niin olisi mukava nautiskella viimeisistä hiihtolenkeistä vähään aikaan...ai niin mutta uskaltaakohan sitä mennä lentokoneeseen sehän voi tippua alas ja rahaakin tulevaan matkaan menee muutama kiloeuro :D
timppa_234
04.03.2011, 10.55
Lehdessä oli kuvattu ainakin yksi kuolemantapaus, vuoden ahkeran käytön jälkeen. Riskit on varsin suuret.
Tuosta fluorista on ollut vuosien mittaan paljon puhetta ja testejä, Kuopion yliopstola teki suuren tutkimuksen Fluorivoiteista ja sen vaikutuksesta , voitelijalle se on samaa kuin tupakan poltto ,taas mitenkä paljon sitä on voiteissa ja paljonko sitä jää sukseen on promillien luokkaa eikä voiteista löytynyt edes prosentin vertaa fluoria, fluori kun on vielä sellainen yhdiste joka haihtuu jo pienissä lämpötiloissa, nykyiset huippu voiteet on nano tuotteita, voitelun suurin vaata on höyryn mukana ilmaan tulevat hiukkaset ja harjauksen mukanaan tuoma pöly jonka ihminen vetää hengittäesään keukoihin. Itse amattivoitelijana 15-20 vuotta lolleena ei sinskssn mun hapen otto eikä fyysinen kunto ole kärsinyt.
Ei täällä kukaan takuulla ole noiden aineiden pätevyyttä kiistämässä, mutta jos hiihdetään vaikkapa 4h Finlandiaa niin voidaan miettiä että ovatko ne aivan tarpeellisia? Ja kauanko ne siellä pidemmällä matkalla pohjassa edes kestävät :D
SM-kisat tietysti asiat erikseen, mutta tuolloin on kyseessä jo hieman enemmän kuin pelkkä kuntoilu kauniissa ilmassa. Ja tietysti kukaan ei niitä kiellä pohjaan laittamasta, tällöin pitää vain muistaa että budjetti hiukan nousee, samoin vauhti ladulla.
Tuo mun kommentti oli vain yleinen huomio ja hehkutus. Ei reaktio tai kannanotto kenenkään muun postaukseen, ei suositus eikä mikään muukaan. Jos mulla ois varaa, niin mulla ois pakissa heti kaikki pölyt ja napit.
wanderer
04.03.2011, 11.18
Lenkkiä voi onneksi hiihtää perusparkuilla. Ei ole kallista eikä vaivalloista.
Jep, harvemmin tulee lenkille LF:ää kummallisempaa laitettua. Joskus jos haluaa herkutella niin sitten voi jotain vähän veikeempää pintaan sipasta. Aktiiviuran jälkeen on kuitenkin pakkiin jäänyt melkoinen määrä nappeja/pulvereita niin ei niitä roskiinkaan kehtaa heittää. Käyttää sit niissä harvoissa kisoissa tai joillain lenkeillä niitä pois.
Myy mulle, jos et kehtaa käyttää...
Ei mullakaan toki lenkillä ja vetoreeneissä oo LF:ää kummempia oo. Joskus tulee testattua voiteluita, niin saatan sipasta HF:ääki. Nuihin kisoihin tarttis kyllä sitte pinnotteet.
Ei niitä myydä kehtaa, käyttelee itte pikkuhiljaa pois. Vaikee kuitenkaan määrittää hintaa jollekkin avatulle pulveirlle tai napille. jos niistä nyt kympin tai kaks jostain sais niin ei kantsi myydä. Tosin joitain nappeja on kyllä tuplat, mutta kyllä ne sieltä pikkuhiljaa kuluu.
Ostat jonkun pulverin ens alkuun kosteemmille keleille, jostain +2...-5 välikköön. Siinä se suurin hyöty jotakuinkin tulee. Pulveri maksaa sen 60-80 euroa niin voi sen rahan huonomminkin käyttää. Jättää yhden baari-illan väliin ni voi ostaa jo kaks pulveria :)
Pehmeät HF voiteet voi hangata pohjaan ja sulattaa teflon liinan tai vaikka leivinpaperin läpi. Hintaa tulle jotain 30 senttiä per voitelu. Samoin fluorinappien käyttö on aika edullista. Varsinkin kovimpia nappeja kuluu todella vähän. Napin hinnaksi tulee parhaimmillaan jotain 2e/voitelu. Eli halvempaa kuin esim. LF-voiteiden käyttö. Eikä fluorigeelien käyttökään kovin kallista ole. Oikeastaan vaan pulveri maksaa maltaita.
usko juntunen
04.03.2011, 16.33
No kuinka moni hiihtäjä/voitelija on kuollut fluoriin? Ei ole tullut tuota lehteä luettua. Tunnen aika monta voitelijaa jotka ovat vuosikymmeniä hommaa tehneet, osa ihan työkseen ja kyllä kaikki vielä hengissä ovat. Kyllähän tässä maailmassa on aika paljon muitakin vaaroja elämisen kannalta...ehkä tuo fluori on kuitenkin aika pienessä osassa ;)
Mutta kuten äsken jo kirjotin, onneksi jokainen voi itse valita mitä voiteita käyttää ja mihin rahansa sijoittaa. Huomiseksi voisikin laittaa pulverin pohjaan niin olisi mukava nautiskella viimeisistä hiihtolenkeistä vähään aikaan...ai niin mutta uskaltaakohan sitä mennä lentokoneeseen sehän voi tippua alas ja rahaakin tulevaan matkaan menee muutama kiloeuro :D
Heh, noin minäkin ajattelen. Kun täältä lähtee, ei niitä rahoja mukaansa saa
Onhan kahvin juontikin kallista, jos sen haluaa niin ajatella. Sanon tämän positiivisellä painotuksella..:)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=40675&page=2
On topic: Voiteluun liittyen.Kuinkahan roskaiset ladut lienee Tampereen suunnalla? Meillä päin paanat muistuttaa parkkuulanssia..:( Ajattelin laittaa pohjalle molybdeenin, jos on kovin likaista.
wanderer
04.03.2011, 16.36
Erittäin roskaista on havupuumetsäosuuksilla. Onneksi ei tarvi pitoja laittaa luistelusuksiin.
usko juntunen
04.03.2011, 16.42
Eipä käy kateeksi pertsan hiihtäjiä. Toki ladut "puhdistuu" jos ja kun ajetaan latukoneella, mutta varmasti roinaa jää uriin.
wanderer
04.03.2011, 16.46
Ei roskaa tosiaan niin paljon ole, ettei se koneella mylläämällä peittyisi. Mutta kyllähän nämä viime päivien nolla/plussakelit ovat irrottaneet puista tavaraa aika lailla.
Mikäs mahtaa olla kun vauhdin LF grafiitti tuppaa jättämään sellaista pientä harmaata länttiä/viirua pohjaan kun on viimeistelty? Ihmetyttää kun ei tuo vihreä LF tee samaa.
Se on se grafiitti, eli hiili mikä siinä aiheuttaa sen harmauden. http://fi.wikipedia.org/wiki/Grafiitti
Olipahan tarinaa kustannuksista. Porin Ässissä maksaa b-junnun pelaaminen 450€/kk, enkä usko että se on paljon halvempaa Helsingissä. Kaikki on suhteellista, kyllä hiihto maksaa ja välinelaji se on, mutta ei kohtuutonta.
Mitä tulee harrastajan voiteisiin, niin jos tavoite on pari reippaasti hiihdettyä massahiihtoa kaudessa, niin kallista ei ole. Voiteita ei tartte ostaa pakillista kerralla. Katsoo sääennusteen ja voitelusuosituksen, painuu pari päivää ennen kauppaan ja ostaa tarvittavan HF-voiteen. Jos seuraavaan starttiin suositellaan muuta, ostaa sit sen. Mutta pian on tarvittavat parkut pakissa ja jos niitä käyttää muutaman kerran talvessa, ne kisavoiteet kestää vuosia. Mulla on ainakin 2003 ostettua HF:ää pakissa, ei se happane. Pulvereita on saanut tavallisesti 70-80€ purkki, ei niistä ovh:ta maksa kuin hölmöt. Siitä tekee 4-5 voitelua, eli alle 20€ kerta. Pohjavoide+HF+pulveri maksaa alle 30€ kerta. Esim. Pirkkaan maksaa ilmoittautuminen 80€ paikan päällä, suhteuttakaa vaikka siihen.
usko juntunen
04.03.2011, 22.19
Olipahan tarinaa kustannuksista....
Älä muuta virka! Jos nyt kuitenkin tuntuu kalliilta ja vaarallisilta noi synteettiset voiteet, tässä luomuvoitelu. Halba ja vaaraton..:rolleyes:
https://lh3.googleusercontent.com/_YbRCD0ndZpk/TXFIFqoXcxI/AAAAAAAAKmY/2mY7BPa1oys/s512/Luomuvoitelu%20002.jpg
Tuli hankittua kilpahiihtäjätytön suksia varten ensimmäinen luistofluorinappi joku aika sitten ja nyt olisi raadille kysymys.
Nyt olisi ensimmäistä kertaa tarve luistovoidella uudelleen ne sukset, joiden pohjaan fluorinappia (Vauhdin jokuFox) on tullut laitettua kylmävoiteluna. Aiemmin kun en noita hifivoiteita käyttänyt niin uusi perusluistovoide on vaan tullut vedettyä vanhojen päälle. Voiko näin tehdä nytkin vaikka pohjassa on myös fluorinappivoidetta? Vai pitääkö tuota hippahifi-voidetta ensin jotenkin poistaa välistä ennen kuin alkaa vetelemään uusia luistoja päälle?
<<<levität sukseen perus voiteen ja siklaatsen lämpimänä pois sen jälkeen voitelet suksen normaalisti.
<<<levität sukseen perus voiteen ja siklaatsen lämpimänä pois sen jälkeen voitelet suksen normaalisti.
Kiitos vinkistä!
usko juntunen
07.03.2011, 09.50
Lenkkiä voi onneksi hiihtää perusparkuilla. Ei ole kallista eikä vaivalloista.
Niinpä. Tuli sitten kämmättyä oikein kunnolla pirkassa tuon voitelun/suksivalinnan kanssa. Tuijotin liikaan mittarin lukemiin kotona ja hipoviilasin lauhankelin sukset. Ajoin treelle ja aloin kokeilla suksia. Varasuksena oli pakkaskelin pari jossa perus violetti parkku. No, ne hipovoidellut sukset ei luistanu mihinkään verrattuna profiililtaan sopivampaan, mutta perusparkulla voideltuun sukseen. Niillä sitten hiihdettiin pirkka ja eikö vain perille päästy ennen pimeän tuloa (vapaa 90) :) Sitä nöösille sattuu kaikenlaista..:o
wanderer
07.03.2011, 10.10
Oli kyllä aika (voitelua) kuluttava keli eilen. Melko lailla kaikki kommervenkit tuli iskettyä suksen pohjaan, mutta niin vaan oli aika paljon harmaata ilmestynyt, muutamalla naarmulla :( höystettynä.
Pitojen keston kanssa taisi olla enemmänkin ongelmaa. Olisikohan esim. Vauhdin K-base -pohjavoide saanut pidettyä voiteita vähän paremmin? Siinä kun kuulemma on sekaan leivottuna liisteri ja pitäisi olla hyvä (Vauhdin edustajalta Finlandiassa kuultua). Paranneltu versio ennestään hyvin toimivasta Super-pohjavoiteesta.
Peregrinus
07.03.2011, 10.49
Pitojen keston kanssa taisi olla enemmänkin ongelmaa. Olisikohan esim. Vauhdin K-base -pohjavoide saanut pidettyä voiteita vähän paremmin? Siinä kun kuulemma on sekaan leivottuna liisteri ja pitäisi olla hyvä (Vauhdin edustajalta Finlandiassa kuultua).
Se olisikin ollut ihme, jos Vauhdin edustaja ei olisi voidetta kehunut:).
En ymmärrä miksi pohjavoidepurkissa on mukana fluoria? Sillä ilmeisesti halutaan viestiä että tuote on PRO ja samalla hinta voidaan kolminkertaistaa.
usko juntunen
07.03.2011, 10.56
Oli kyllä aika (voitelua) kuluttava keli eilen. Melko lailla kaikki kommervenkit tuli iskettyä suksen pohjaan, mutta niin vaan oli aika paljon harmaata ilmestynyt, muutamalla naarmulla :( höystettynä.
Kuluttava oli keli varsinkin alkumatkasta! Ihme kyllä harmaata ei juurikaan tullut, eikä pahoja naarmuja. Ois mielenkiintoista nähdä niiden muutamien karjujen sukset jokka hiihti Kyröskosken juoksu/kävely pätkän:eek:
wanderer
07.03.2011, 11.07
No en minäkään ihan sitä fluoria siinä ymmärrä, mutta jos lopputulos on erittäin jäisellä kelillä kestävä pitotälli niin antaapa olla. Käytännön toimivuudesta ei pysty taaskaan sanomaan mitään, kun ei ole tarvinnut vielä käyttää. Mutta jos kehittelyn pohjalla on ollut Super, niin lähtökohta on valmiiksi hyvä.
Voi olla että tää on taas turhaa höntyilyä, mutta meikäläinen tarttuu herkästi uutuuksiin eli markkinamiesten vietävissä ollaan. Onhan se purkki kolme kertaa kalliimpi kuin perinteiset pohjavoiteet eli kallista on. Onneksi yhdellä purkilla tekee monen monta tälliä.
Voitelu oli Pirkassa niin helppoa..
Hiihdin Rexin sivujen mukaisella pidolla eli pohjaksi vihreä Power Grippiä ja päälle viis kerrosta violettia. Juuri ennen juoksu osuutta lisäsin Rexin hopeaa purkista (helppo levittää myös kylmänä) päälle synteettisellä korkilla tasoitus. Koko matkan aikana kenenkään suksi ei näyttänyt luistavan omiani paremmin. Luistona V.P. Kinnusen kehittämä "Ekoluisto". Käyttämääni suksipariini ei ole muuten ikinä sulatettu parafiinia. Pohjat ovat yhä kiiltävän mustat..
Naarmuja suksensa pohjiin saivat ainakin ne pari tyyppiä, jotka hiihtivät kävelyosuuden. huvittavinta oli, että hölkkäsin suksineni niiden tasatyöntäjien peesissä koko kävelyosuuden, joten ei pohjien naarmuttamisesta kovinkaan paljoa hyötyä heille ollut..
Yhdellä Kyröskoskella jalkakäytävää hiihtäneellä näkyy olevan 24 Pirkkaa takana:seko: Huikkasi ohi mennessään, että tämä on hiihtotapahtuma. Jospa se jalkakäytävä oli heidän toivomuksestaan hiekoittamaton. Oli pari kertaa nytkin lipat lähellä, joku vuosi meinas suksi lentää Kyröskoskeen kun tosiaan vedin ne lipat siinä sillan pielessä. Ei oo muovinen monon pohja ihan optimi jäällä...
Olin niin naatti kun heitin sukset kaverin boksiin, etten niitä paljon siinä ihmetellyt. Toista vilkaisin ja oli siinä pieniä naarmuja muutama. Lintuharjua ennen olevassa tienylityksessä nappas suksi kiinni niin että meinasin lentää naamalleni. Täytyy tsekata kalustotappiot kun pääsee kotiin.
Usein pienet naarmut on silti vain painumia, jotka palautuu aika hyvin kuumavoitelussa.
Pitojen keston kanssa taisi olla enemmänkin ongelmaa. Olisikohan esim. Vauhdin K-base -pohjavoide saanut pidettyä voiteita vähän paremmin? Siinä kun kuulemma on sekaan leivottuna liisteri ja pitäisi olla hyvä (Vauhdin edustajalta Finlandiassa kuultua). Paranneltu versio ennestään hyvin toimivasta Super-pohjavoiteesta.
En omista K-basea, joten käytin Vauhdin vanhempaa ohjetta apuna, ja laitoin Superin sekaan 4-5 tippaa per puoli sinistä (Start) liisteriä. Siihen päälle Vauhdin suositusten mukainen K12 + K15. Piti alusta loppuun, ei minkäänmoista ongelmaa. Ei ensimmäistäkään hiihtoa haitannutta risua tarttunut pohjaan, mutta jotain pieniä lehdenpalasia siellä näytti olevan. Luiston kanssa oli enemmän ongelmia Lintuharjulta Pentinmaalle, kun oli vähän turhan kosteeta tolle suksiparille.
Mielestäni mainio suoritus pitovoitelun osalta pertsapirkan ensikertalaiselle... Aloittelijan tuuria?
No eipä paljon mitään ollut suksien pohjissa. Yksi ainoa mainittava naarmu, sekään ei paha. Yksi epämääräisen näköinen painumajälki joka palautuu muutamalla voitelulla, ehkä se oli se Lintuharjun tapaus. Takapainealueet oli aavistuksen harmaantuneet, mutta kun tuuppasin pohjia pari kertaa kevyesti hienolla rosteriharjalla ja hiukan viimeistelyharjaa perään, totesin että sukset on siinä kunnossa että vedän noilla kisavoiteilla vielä lenkin huomenna:)
hannupulkkinen
08.03.2011, 18.47
Kokeilin tänään yksinkertaista luistovoitelua luistelusuksiin. Hankasin palasta Rhoden korkeafluorista luistopalaa pohjaan. Lämmitin vähän lämpöpuhaltimella ja tasoitin kämmenellä. Annoin jäähtyä ja harjasin hyvin vauhdin karkealla nailonharjalla. Pyhätunturin nollakelissä luisto oli mahottoman hyvä koko 32 kilsaa, jonka hiihdin. En usko, että monimutkaisemmalla voitelulla olsi luisto parantunut yhtään tai vain niin minimalistisesti, että sillä ei kuntoilijan kannalta ole mitään merkitystä.
Kuka väittää, että voitelu on vaekeeta:seko:
Ei minullakaan suksenpohjat kärsineet juuri naarmuja Pirkassa. Pientä harmautta oli kyllä havaittavissa. Kaksi kevyttä vetoa kupariharjalla ja nailonilla perään niin harmaudet poistui, mutta pinta ei silti kiiltänyt kovin. Ajattelin kuitenkin tehdä jotain ja hinkkasin sinisellä parafiinin kulmalla suksiin vähän voidetta ja vielä nailonilla hiertäen kiinni sukseen -> alkoi kiiltää. Näytti kestävän 20km lenkin roskaisella ja jäisellä -1C baanalla.
Vähän jaloissa vielä huomas että väsähtivät aikaisin, Pirkan peruja....
-Jukka
Se on jännä homma kun suksen voitelut kestää ihan eri tavalla täällä lapissa kuin etelässä. Nyt on hiihdelty sinisellä fluoriparkulla 130km eikä vieläkään tarvis voidella. Harjaus riittäis ihan hyvin. Ilmeisesti noi ilmansaasteet ja/tai lumenlaatu on vähemmän kuluttavaa.
Se on jännä homma kun suksen voitelut kestää ihan eri tavalla täällä lapissa kuin etelässä. Nyt on hiihdelty sinisellä fluoriparkulla 130km eikä vieläkään tarvis voidella. Harjaus riittäis ihan hyvin. Ilmeisesti noi ilmansaasteet ja/tai lumenlaatu on vähemmän kuluttavaa.
Tai sitten on kyse parafiinin kovuudesta, pistitkö pohjoisen kylmemmille keleille kovempaa laaatua kuin etelään, ja sitten on kulutuskestävämpi??
On tullut kokeiltua myös tuo parafiinin hankaaminen pohjaan ja sitten raudalla silittely kiinni ja jäähdyttyä harjaus nailonilla niin on saatu luistoa joksikin aikaa ilman mitään siklailuja aikaiseksi ihan hyvin, mutta ei ollakaan himohiihtäjiä.
Pistin pehmeämpää sinistä. Etelässä olen käyttänyt vihreätä.
Onko kokemuksia Oulun suksihuollon (http://web.me.com/jouni.mattila/Oulun_Suksihuolto/Suksihuolto.html)luistovoitelusta? Weppisivuhan lupaa kymmenen hyvää jne mutta mutta... Firmahan näyttää toimivan Oulussa ja Tanpereella, joten kyllä foorumilaisten pitäisi tietää jotain. Eli toimiiko vaiko ei?
Olen tässä talven aikana alkanut miettimään noita LF ja HF- voiteiden fluoripitoisuuksia. En ainakaan itse ole huomannut parin merkin "purkeissa" olevan mitään fluoripitoisuus määriä. Kuitenkin eri valmistajien voiteilla tuntuu olevan aika iso hintahaitari. Onko niissä joissa hinta on kalliimpi, niin kenties fluoripitoisuus ero, vai johtuuko hintaero suoraan brändistä? Mene ja tiedä.
Muistelujen mukaan esimerkiksi vauhdilla on LF:ssa race ja sport versiot, jossa sport-versiossa tuo fluoripitoisuus olisi hieman matalampi, ja näin hintakin jonkin verran huokeampi. Tämä ei ole mitään tarkkaa tietoa, mutta muistelen kuulleeni näin.
Mut niinkai se menee, et kallis on aina parempaa?? :rolleyes:
-Pasi
LF = matalafluorinen ja HF= korkeampifluorinen, asia jota ei saa kuin laboratorioissa selvill paljponko fluoria tosiasiassa on. Monet ilmoittavat olevan paljon , kuitenkin aikoinaan kun tehtiin suuri fluori testi ei muistaakseni yhdestäkään voiteesta löytynyt tuota ihme ainetta kuin muutama prosentti, tutkimus myös selvitti ettei suksi tarvitse kuin muutaman promillen fluoria pintaansa saadakseen tarpeellisen luiston aikaiseksi. Tuo fluori kun ei tykkää lämmöstä vaan haituu taivaan tuulii ja tästä johuen se määrä joka sukseen jää on erittäi pieni ja merkittävä luiston suhteen . Suurin merkitys on lumen kosteudella , yleensä yli 75%kosteus rupeaa vaatimaan fluori pohjaisia voiteita , kuivemmalla ei mitään hyötyä fluori voiteista. Kyllä noilla kalleilla voiteilla on kilpahiihdossa merkityksensä , mutta kuntoilijalle kyseen alainen sijoitus. Sitten on nämä Nano pohjaiset voiteet jotka tuli n. 5 vuotta sitten markkinoille on taas omalajinsa ja hintansa, mutta vaikea on perin teisillä voiteilla lähteä noiden nano voiteiden kanssa edes lähteä samalle viivalle on ne vaan sen verran herkempiä ja luistavampia, vanhoihin versiohin nähden.
LF = matalafluorinen ja HF= korkeampifluorinen, asia jota ei saa kuin laboratorioissa selvill paljponko fluoria tosiasiassa on. Monet ilmoittavat olevan paljon , kuitenkin aikoinaan kun tehtiin suuri fluori testi ei muistaakseni yhdestäkään voiteesta löytynyt tuota ihme ainetta kuin muutama prosentti, tutkimus myös selvitti ettei suksi tarvitse kuin muutaman promillen fluoria pintaansa saadakseen tarpeellisen luiston aikaiseksi. Tuo fluori kun ei tykkää lämmöstä vaan haituu taivaan tuulii ja tästä johuen se määrä joka sukseen jää on erittäi pieni ja merkittävä luiston suhteen . Suurin merkitys on lumen kosteudella , yleensä yli 75%kosteus rupeaa vaatimaan fluori pohjaisia voiteita , kuivemmalla ei mitään hyötyä fluori voiteista. Kyllä noilla kalleilla voiteilla on kilpahiihdossa merkityksensä , mutta kuntoilijalle kyseen alainen sijoitus. Sitten on nämä Nano pohjaiset voiteet jotka tuli n. 5 vuotta sitten markkinoille on taas omalajinsa ja hintansa, mutta vaikea on perin teisillä voiteilla lähteä noiden nano voiteiden kanssa edes lähteä samalle viivalle on ne vaan sen verran herkempiä ja luistavampia, vanhoihin versiohin nähden.
Ainakin startin nanot toimii vain likaisella lumella, muuten ne suosittelee muita fluorivoiteita.
Tänään viimeksi hiihtelin nano voiteilla ja sukst olivat tosi liukkaat. Tosin käytän vain Holmenkol voiteita tai toun tehtaan muita tuotteita eikä ainakaan paloheinän laduilla ole useinkaan näkynyt liukkaampia pareja. Holmenkol toi aikoinaan nano voiteet ja pinnoitteet markkinoille ja samalla osti muutaman tehtaan joilla oli tuotteiden raaka ainneet , eli emo yhtiö omistaa noiden raaka aineiden oikeudet ja myy niitä toisille voidefirmoille, ongelma niin fluorin ja nanovoiteiden teossa on ollut aineet joihin nensekoitetaan toimiviksi , esim Start takoi aikoinaa4-5 vuotta päätään seinään kun cera tuli markkinoille ja samoja ongelmia tuntuu määrätyissä voiteissa edellleenkin olevan lukekoon paketin päällä mitä vaan.
Monet ilmoittavat olevan paljon , kuitenkin aikoinaan kun tehtiin suuri fluori testi ei muistaakseni yhdestäkään voiteesta löytynyt tuota ihme ainetta kuin muutama prosentti, tutkimus myös selvitti ettei suksi tarvitse kuin muutaman promillen fluoria pintaansa saadakseen tarpeellisen luiston aikaiseksi. Tuo fluori kun ei tykkää lämmöstä vaan haituu taivaan tuulii ja tästä johuen se määrä joka sukseen jää on erittäi pieni ja merkittävä luiston suhteen
Tuollaisesta testistä en olekaan kuullut. Olisiko minkäänlaista muistikuvaa kuka tuon testin on tehnyt tai mistä voisi tuon testin saada käsiinsä?
Ei oo tarkempaa muistikuvaa , mutta vois olla silloin -90 luvun puolenvälin tienoilla kun fluorin vaarallisuudesta puhuttiin , niin voitelijoiden kun muidenkin toimesta . muistelisin tutkimuksen tehneen Kuopion yliopisto. Loppu tulos oli kuitenkin se .että voitelun vaarat on lämmön mukana nouseva pien hiukkaset jotka voitelija vetää hengityksen mukana keuhkoihinsa, samoin harjauksen mukana nouseva pöly. Omien suksien voitelussa ei ollut edes tukapan vertaista haittaa .Itseni kohdalla en ole löytänyt terveyteen vaikuttaneita vaurioita, vaikka tuon 15-17 vuotta talvet olin ammatti voitelijana ja viettänyt älyttömän ajan voitelukopeissa, Touhu oli 80-90luvun vaiheilla aika kovaa kun Cera pulveri tuli markkinoille , oli meitä työmaakopissa 4 voitelijaa ja monesti35-50 paria kisa suksia työn alla, höyryä oli lkopissa niin teetei meinannut eteensä nähdä ja porukasta pari hemmoa vielä poltti tupakka töitä tehdessä, noisssa olo suhteissa kun vietti 12 tuntia päivässä kaikki talven viikon loput niin oli hengitys tiet joskus kovilla. Jossain 90 luvun aikoihin ruvettiin käyttämään hengitys suojaimia jolloin työstä tuli mukavampaa, suurin muutos oli moottoroidut maskit joita tuli pidettyä kopissa päivät , eikä sen jälkeen ollut tukkoisuutta . Se mikä myös tuli silloisista voiteista ilmi , oli tuo voiteitten Fluori pitoisuuden vähyys ja se paljonko sitä sukseen jää , tähän on seliys , fluori haihtuu jo 60 asteen lämmössä voimakkaasti ja , sen vmäärä on tarkoin tutkittu voide tehtaissa , olen ollut katsomassa kun Holmenkol tehtaalla testattiin todella suurta määrää fluoria , vesi pisara suorastaan räjähtää suksen pinnalta muttei se suksi sili luistta mihinkään.
usko juntunen
19.03.2011, 10.08
http://www.carilainensport.fi/ajankohtaista.html Vierailee viikonloppuna veteraanien SM-kisoissa Iisalmen Paloisvuorella. Nyt saa edullisesti voiteita. Esim. Swix LF 200g 25eur. Sekalainen kokoelma pulvereita ja nappeja 49e!
usko juntunen
24.03.2011, 21.27
"BOSCH" voitelupukki..:)
Ostin kun halvalla sain jiirisahan ja sen kylkiäisenä tuli sahauspöytä. Heti kun näin tuon pöydän, otin sen parempaan käyttöön. Pienellä viilauksella, eli siteeseen tulevan kiinnitys sangan kun värkkää, tulee todella tukeva ja kätevä mukana kulkeva voitelupukki. Jalat menee napista linkkuun ja kaikki säädöt ilman työkaluja. Kaipa sille sahallekin jotain käyttöä lienee...;)
https://lh4.googleusercontent.com/_YbRCD0ndZpk/TYuVDimaTbI/AAAAAAAAK3g/JiRoh-DpaOs/VOITELUPUKKI%20004.jpg
Nyt kun hiihtokausi on jo aikaa sitten saatettu onnelliseen päätökseen, niin miten arvon raati laittaisi hiihtimet ns. kesäkuntoon? Kolme paria makaa säätämön lattialla ainakin liisterinpoistoa odotellessa. Tai no ei niistä yksistä luistelusuksista varmaan paljoa tarvitse sitä liisteriä pois hinkata - vähän varmaan kuitenkin, kun kerran köröttelivät pohjoisesta samassa pussissa liisterilautojen kanssa kotiin.
Joskus olen vedellyt luistoalueille kesäksi varastorasvaksi jotain pakin pohjilta löytyneitä pehmeän parkun jämiä. Voide on siis vain sulatettu suksen pohjaan ja jätetty siklaamatta. Tämänlainen toimitus varmaankin hieman suojaa suksea, mutta onko käsittelystä sittenkään mitään suurta iloa? Haittaa siitä on sen verran, että sitten kun alkutalvesta pitää nopeasti päästä baanalle, niin eihän noin käsitellyillä suksilla voi mitenkään ladulle mennä. Ja sitten voi käydä niin, että kun saa järjestymään hiihtoaikaa, niin se hiihtoaika kuluukin suksien hinkkaamiseen. "Tyhjillä" suksilla sentään voisi lähteä laakista - mitä nyt perinteisen ollessa kyseessä pienen pitohinkkaamisen jälkeen.
Tämä asia saattaa muitakin kiinnostaa, joten mitenkä voisi olla järkevää toimia?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.