Näytä tavallinen näkymä : Pyörän pakkaaminen lennolle?
fillarji
05.01.2010, 20.25
Moi,
mikä olisi hyvä/hyväksi todettu tapa pakata polkupyörä lennolle, niin että pyörä säilyy ehjänä perille? Onko kuplamuovista(se iso"kuplainen") paljon hyötyä pakatessa?
Olisi tarkoitus lentää finnairin lomalennolla espanjaan, jossa on se 60 euroa pyöräkulua. Tietääkö kukaan että missä ja milloin se 60e maksetaan?
Kiitos!
fillarji
05.01.2010, 20.29
Onko myös tietoa polkupyörän käsittelystä lennoilla? Erikoismatkatavarana se menee, niin luulisi ettei niitä paljoa heitellä kuitenkaan? Tietoa asiasta?
Niin ja siis ei ole varaa pyörälaukkuun...
Kerran olen vienyt pyörän Saksaan ja takaisin.
Mennessä pakkasin pahveihin ja kuplamuoviin aika overkill tyylillä. Tämä toki oli perusteltua, koska
a) kotona on aikaa ja välineitä pakata
b) lomapäiviä ei kannata käyttää pyörän korjailuun
pyörä perille tulikin ihan kunnossa.
Dumppasin kaikki pahvit ja kuplamuovit kohdelentokentällä, tosin kaksi ~1m^2 kuplamuovia pidin koko reissun mukana pakkausmateriaalina ja lisämakuualustana. Se oli tavallaan turhaa.
Kohde kentällä hain läheltä vähän kuplamuovia, pahvilaatikoita sekä pakkausteippiä.
Siellä noudatin Finnairin minimivaatimuksia (ja vähän kuplamuovia ja pahvia vaihteiston ympärille). Suomessa on sitten aikaa tapella Finnairin kanssa siitä, kuka korvaa hajonneen pyörän.
Molempiin suuntiin pyörä tuli ehjänä ja kunnossa. Ei mitään valitettavaa. Liekkö tuuria, mutta lähden uudestaan reissuun samalla konseptilla.
Olin reittilennoilla (en lomalennoilla) molempiin suuntiin, joten hinnat oli kalliimpia. Molemmissa suunnissa kentällä mun piti käydä maksamassa muualle kuin check-iniin erikseen pyörämaksu ja kiikuttaa kuitti check-iniin. Mielestäni homma toimi varsin mainiosti.
Kuvia löytyy osoitteesta:
http://picasaweb.google.com/kontti/Saksa2009#
Alusta ja lopusta näet paketointi tavan mennessä ja tullessa.
edit: huomaa retkipyörävarustus. Jotain suojaa ehkä tavaratelineet antaa, ja "patarautanen" teräsrunko kyllä painaa sen verran, että ei sitä huomaamatta vasemmalla kädellä heitetä :) Siis verrattuna siihen, jos hipomaantiepyörää olet lomalennolle viemässä.
mehukatti
05.01.2010, 21.05
Käy hakemassa pyöräkaupasta ilmainen pahvinen pyörälaatikko ja pakkaa pyörä sinne. Mikäli sitä joutuu roudaamaan ja/tai kyseessä on painava pyörä, niin kandee hakee Biltemasta pieniä irtopyöriä, kuormasiteitä ja jostain muualta vanerinpala tai pari laudanpätkää. Niistä saa helposti askarreltua skeittilaudan tyyppisen ratkaisun, jonka avulla laatikkoa voi työntää/vetää. Kokemuksesta voin sanoa, että on paljon parempi ratkaisu kuin kantaminen. Lennon ajaksi tuon laudan voi heittää laatikon sisälle.
fillarji
05.01.2010, 21.27
Kerran olen vienyt pyörän Saksaan ja takaisin.
.......
Tuossa ekassa ja toisessa kuvassa oleva boksi näyttää aika isolta(yli 150cm?), siinä on siis pyörä pakattuna kuvan 3 ja 4 mukaisesti...?
Aika iso boksi kantaa, mutta tuossa onkin nuo telineet mm.
Luulisi että jos pakkaisi rungon molemmille puolille yhden renkaan, niin ei kovin suureksi tulisi ja kun on kyse kilpa/maantiepyörästä.
Juu, iso paketti tuli. Ja todellakin aivan liian hyvin pakattu. Muistaakseni paketin pituus oli ~140cm. Ja Kuvissa 3 ja 4 näkyy, miten pyörä oli siellä sisällä.
Me ollaan perheen kanssa lennetty ainakin neljälle eri reissulle Müncheniin ja Amsterdamiin fillarien kanssa ja yleensä ollaan paketoitu fillarit (teräs- ja alurunkosia maastureita) niin, että ollaan otettu polkimet pois, väännetty tanko vinoon, vedetty vähän kuplamuovia vaihtajien/jarrujen ja vaihteiden ympärille, pudotettu satula alas ja mahdollisesti heitetty vielä pyöräkaupasta haettu vanha pahvilaatikko koko komeuden päälle. Niitä on sitten voinut mukavasti rullailla Helsinki-Vantaalla ja perillä kaksi fillaria/ukko pitäen molempien pyörien stemmeistä kiinni. Laiska mies ottaa polkimet veks, vääntää tangon ja vetää kuplamuovia tankoon ja takavaihtajaan kuten tällä reissulla (kuva otettu vuonna 2004 jo silloin huonolla mutta pienellä digipokkarilla):
http://img.photobucket.com/albums/v77/IndyVille/fillari_paketointi_2004.jpg
fillarji
05.01.2010, 22.36
^Tuo vaikuttaisi ihan toimivalta vaihtoehdolta, edellyttäen ettei ne heittele pyöriä siellä käsittelyssä. Kuplamuovia vielä runkoon ettei tulisi skraaduja, niin ehkä olisikin passeli, hmm....
Viime kesänä seurasin sivusta Zürichin lenkentällä pyöränkuljetusepisodia. Lähtöselvitykseen tuli nainen Inseran kanssa, latoi laukun hihnalle ja totesi "että tää pyörä kans." Mitenkään ei oltu pakattu, polkimet paikallaan, tanko ajoasennossa. Eivät olleet innostuneita ottamaan pyörää kyytiin, paikalle tarvittiin esimiestä selvittämään, kun kuulemma oli puhelimessa luvattu että pyörä mahtuu kyytiin. Melkoisen sanasodan jälkeen rouva lähti pyörineen kävelemään osoitettuun suuntaan. Mitä keskustelua kuulin, niin ongelmana oli juurikin pyörän totaalinen suojaamattomuus ja vastuukysymykset mikäli jotain vaurioita tulee. Valitettavasti en enää myöhemmin nähnyt mitä pyörälle oli tehty ennen kuin pääsi mukaan.
Ihmetytti myös että minkä vuoksi Sveitsistä piti raahata perus naistenmallin Inseraa Suomeen, kun sen tason pyöriä kyllä saa lähes joka marketista. Ja jos pyörä piti ehdottomasti ulkomailta ostaa, niin miksi ei pyydetty liikkeestä mitään pahvia yms. mukaan. Uudeksi pyörää vahvasti oletin, oli niin fressin ja kiiltävän näköinen.
Race-Face
06.01.2010, 00.25
Etkös maininnut että "Nainen tuli inseran kanssa..." Eikö se muka riitä vastaukseksi?!?
mehukatti
06.01.2010, 01.51
Tuolla yllä esitetyllä tavalla lienee ihan ok "pakata" joku peruspyörä, koska esim. kuvassa olevat näyttävät ainakin jälleenmyyntiarvoltaan olevan 100e alapuolella. Mutta kun pistetään tuohon nolla perään, niin useimpia alkaa kiinnostaa pyörän pakkaaminen täysin suojaavaan laatikkoon?
Jep, noi oli kuvan ottohetkellä kaikki noin kahdeksan vuotta vanhoja ja uutena muutaman markkatonnin maksaneita urheilukauppapyöriä. Jos lähtisin Kanarialle hiilari-maantiepyörän kanssa kietoisin semmoiset pehmusteet ja laatikot että ei varmasti olisi naarmuakaan.
Olisi tarkoitus lentää finnairin lomalennolla espanjaan, jossa on se 60 euroa pyöräkulua. Tietääkö kukaan että missä ja milloin se 60e maksetaan?
Mulle ei jäänyt hyvää kuvaa Finskin toiminnasta, ensin maksat kalliin erikoisrahdin ja sitten laukku kolahtaa tavallisten matkatavaroiden joukosta hihnalle.:mad:
Lainaa/vuokraa jostain kunnollinen fillarilaukku. Laita vaikka kysely palstalle tai privaa. Yleensä ne on ottaneet 50€ laukkuvuokraa.
Miten pokerimies tekee:
-reppu lentsikkaan
-pyörälaukku ruumaan tavallisena matkatavarana alle 21 kg tai jotain.
-ei muita matkatavaroita
Homman kulku normijannulla:
1. Menet tiskille, kyyppari kysyy; onko tossa pyörä
2. Vastauksesta riippuen marssit 60€ piletin kanssa alakertaan maksamaan huom tämä näkyy tietokoneella portilla jos et ole maksanut
3. Menet näyttämään samalle tiskille maksukuittia ja raijjaat pyörän erikoismatkatavarahihnalle
4. Takaisin päin tullessa kaikki on pärstäkertoimesta kiinni, yleensä kyllä virkailijat huomaa, että finski ai jaa kaikki maksaa. Ja sit maksat taas 60€
Eli kaikkineen 170€, jolla jo vuokraa kohteesta jonkun vispilän. Pyöräloma on tietty omalla pyörällä.
Tolla kuvassa näkyvällä tavalla pakatut pyörät on yleensä talutettu sivuovesta matkatavarahalliin nojaamaan seinää vasten siinä vaiheessa kun ollaan selvitty hihnalle asti.
Pakkaamiseen on tasan kaksi vaihtoehtoa - a) et pakkaa juuri lainkaan, kuten VPR:n kuvassa. Eivät kehtaa rampilla heitellä ihan miten sattuu, mutta sopii lähinnä robusteille MTB:lle b) pakkaat vimosen päälle, mielellään kovaan kuljetuslaatikkoon. Siellä ne nimittäin iloisesti menee hihnalla, ja saavat ihan samaa kovuutta kuin muutkin laukut. Kuplamuovi on laatikossa matkaavan fillarin ympärille on hyvä, mutta erityisesti hiilarimatskut on kätsä suojata semmosella LVI-hommiin tarkoitetulla vaahtomuovituubilla, jota saa normi-rautakaupasta. Ei maksa paljon, ja saa mielenrauhaa.
Kovia bokseja saa vuokralle pk-seudulla ainakin Velosportista ja vissiin myös BikePlanetista.
Tiskillä kannattaa tietty yrittää sutkia ilman maksua, jos painorajat eivät ylity, saattaa onnistuakin. Muista varata filolle paikka erityisesti paluumatkalle, mulla meinasivat jättää viime kesänä paluumatkalla kentälle, kun "ei mahu, ei ole varattu paikkaa". No mahtui se, hinnalla 60+20€ penaltia.
fillarji
06.01.2010, 13.30
Tuo 60 euron kuljetusmaksu pitäisi Finnairin lomalennoilla kattaa meno- ja paluumatkan, onko mahdollista että se pitäisi maksaa molemmissa päissä? Aika erikoista. Luulisi että ne antaa jonkun kuitin jonka voi sitten näyttää paluumatkalla check-inissä tai vastaavaa...
Jos ottaa pyörälaukun messiin ja laittaa tavallisena matkatavarana, niin tuleeko siitä mitään valitusta? Olisi meinaa helpompaa vuokrata tuolla 60 eurolla laukku kuljetusmaksun sijaan.
Onko tarkkaa tietoa noista kuljetuslaukkujen vuokrahinnoista?
Itse pakkasin menosuuntaan pahvilaatikkoon(pyöräliikkeestä ilmaiseksi haettu) erittäin huolellisesti. Pahvilaatikkoa oli heitelty ihan urakalla ulkonäön perusteella ja myös sisällä olevaan pyörään oli tullut pieniä vaurioita. Kuitenkin ihan ajettavissa oli. :) Takaisin päin lentäessä ei ollut mielenkiintoa eikä pakkausmateriaaliakaan, joten kävin kyselemässä ryanairin tiskiltä vaatimuksia pakkauksen suhteen. Ainoa vaatimus oli että ilmat pois renkaista. Jätin kuitenkin vähän ilmaa renkaisiin ettei vanteet iske maahan. Maalipintaa suojasin repusta löytyneillä jätesäkeillä. Suojaamattomana pyörä oli täysin kolhimaton.
Joo, näköjään lomalennolla Finskin hinta on 30/suunta, ja reittilennolla 60/suunta. Hämmentävää. Toi laukkuun pakatun fillarin lisämaksu on sitten aika lailla kiinni tiskin takana olevasta virkailijasta, jos painorajat eivät ylity. Mitoiltaanhan tommonen kuljetuslaukku menee tosi isosta matkalaukusta, mutta toisaalta hinnastoihin on kirjoitettu lisämaksu pyörästä, ja jonkun hommiinsa leipääntyneen virkailijan mielestä pyörä se on laukkuun pakattunakin. Siinä sitten väittelette, ja asiakas on aina väärässä.. Ite kippaan perheen laukut edellisenä iltana kentälle, ja hyvin on pari kertaa lähtenyt ilman lisämaksua, kun muistaa leikkiä tietämätöntä ja ystävällistä. Paluumatkalla sitten kerran vähän vaikeampaa..
Velosportin vuokrahinta Scicon-laukulle on 50€/viikko, BP varmaan samoissa.
Joo, näköjään lomalennolla Finskin hinta on 30/suunta, ja reittilennolla 60/suunta. Hämmentävää. Toi laukkuun pakatun fillarin lisämaksu on sitten aika lailla kiinni tiskin takana olevasta virkailijasta, jos painorajat eivät ylity. Mitoiltaanhan tommonen kuljetuslaukku menee tosi isosta matkalaukusta, mutta toisaalta hinnastoihin on kirjoitettu lisämaksu pyörästä, ja jonkun hommiinsa leipääntyneen virkailijan mielestä pyörä se on laukkuun pakattunakin. Siinä sitten väittelette, ja asiakas on aina väärässä.. Ite kippaan perheen laukut edellisenä iltana kentälle, ja hyvin on pari kertaa lähtenyt ilman lisämaksua, kun muistaa leikkiä tietämätöntä ja ystävällistä. Paluumatkalla sitten kerran vähän vaikeampaa..
Velosportin vuokrahinta Scicon-laukulle on 50€/viikko, BP varmaan samoissa.
Jos saat fillarin mahtumaan tavalliseen matkalaukkuun, niin ei kai sitä tarvitse tiskillä ilmoittaa että laukussa on fillari.
Yleensä ne fillarilaukut/-kassit on sen verran kookkaita ettei ne mene tavallisesta matkalaukusta ja silloin joutuu maksamaan lisää. Ja se fillarin lisämaksu on sama riippumatta siitä onko fillari laukussa vai ei.
Ja Lufthansa perii 70 euroa/suunta, Air Berlin 25euroa/suunta, SAS Eurooppaan 80euroa/suunta.
PetteriY
06.01.2010, 23.12
Onko myös tietoa polkupyörän käsittelystä lennoilla? Erikoismatkatavarana se menee, niin luulisi ettei niitä paljoa heitellä kuitenkaan? Tietoa asiasta?
Seurasin kun meidän Mallorcan lentoa (Finnair) pakattiin. Pyörä- ja kaikki muutkin laukut heitettiin koneen ruumaan nostavan hihnan kulmaan tasan niin ylhäältä ja niin lujaa kuin hommaa hoitava idiootti vain jaksoi. Ja hyvin jaksoi ihan kaikki paketit. Mentaliteetti näytti olevan lähinnä se, että yritetään saada mahdollisimman paljon tavaraa paskaksi.
Ihmeesti kuitenkin sillä kertaa pehmeään pyörälaukkuun mahdollisimman suojaavasti pakattu pyörä tuli ehjänä perille. Kaikkien runkoputkien ympärille solumuovinen putkieriste, laukun sivuille pahvit ja kaikki osat sidotaan niin, etteivät pääse hakkaamaan mitään rikki. Tyhjät välit täytettynä vaatepusseilla. Mitään ei kannata laskea sen varaan, että säällisesti käsiteltäisiin - päinvastoin.
Vilhelm V
07.01.2010, 08.09
Seurasin kun meidän Mallorcan lentoa (Finnair) pakattiin. Pyörä- ja kaikki muutkin laukut heitettiin koneen ruumaan nostavan hihnan kulmaan tasan niin ylhäältä ja niin lujaa kuin hommaa hoitava idiootti vain jaksoi. Ja hyvin jaksoi ihan kaikki paketit. Mentaliteetti näytti olevan lähinnä se, että yritetään saada mahdollisimman paljon tavaraa paskaksi.
Ihmeesti kuitenkin sillä kertaa pehmeään pyörälaukkuun mahdollisimman suojaavasti pakattu pyörä tuli ehjänä perille. Kaikkien runkoputkien ympärille solumuovinen putkieriste, laukun sivuille pahvit ja kaikki osat sidotaan niin, etteivät pääse hakkaamaan mitään rikki. Tyhjät välit täytettynä vaatepusseilla. Mitään ei kannata laskea sen varaan, että säällisesti käsiteltäisiin - päinvastoin.
Sama maku on jäänyt laukkujen käsittelystä kentillä minullekin. Ei kannata laskea sen varaan, että omalle kohdalle osuisi joku laukkuja hellävaroen siirtelevä poikkeusyksilö. Lähivuodet olen käyttänyt polkupyörien lentokuljetuksissa sciconin kovaa pyörälaukkua, jonka olen vuokrannut velosportista Helsingistä. Laukku on pätevä, mutta valitettavasti olen joutunut toteamaan senkin olevan kulutustavaraa tuossa lentokenttävirkailijoiden luolamiesmäisessä käsittelyssä.
Olenkin ottanut tavaksi pakata laukun sisällön nippusteillä ja pehmusteilla vielä omaksi kiinteäksi nipuksi, joka pysyy kasassa vaikka laukku hajoaisi säleiksi ympäriltä.
Olisi tarkoitus lentää Finnairin lomalennolla Espanjaan, jossa on se 60 euroa pyöräkulua. Tietääkö kukaan että missä ja milloin se 60e maksetaan?
Me ollaan aika ilmoitettu etukäteen lentoyhtiölle isoista laukuista. Helsingissä, Nizzassa, Marseillesisissa ja Pisassa on saanut maihinnousukortin saamisen yhteydessä maksulapun ja sillä mennään toiselle tiskille maksamaan.
Sitten laukku viedään aika jonnekin erikoisvastaanottoon.
Lomalennolla Kanarialle lisämaksu maksettiin normaalin maksun yhteydessä, eikä kentällä tarvinnut enää maksaa mitään. Se oli Tjäreborgin matka Kanarialle.
Kaikki on mennyt hyvin, mutta fillarilaukun kanssa menee vähän normaalia enemmän aikaa.
pyorittaja
12.01.2010, 09.52
pari paivaa sitten tuli kuljetettua trekki italialaisessa Saicon pussissa Helsingista Kabuliin. Saiconissa pussin sisalla metallirunko johon fillari kiinnitetaan haarukoista. estaa vaantymisen. Austrian Airlines velotti 150 ecua yhteen suuntaan Helsinki - Wien - Dubai. Melko tyyrista siis. Kokonaispaino oli jotain 18 kg. Olis siis erikoismatkatavara. Dubaista kabuliin velotettiin vain ylipainomaksu toisessa laukussa olleen Tacx vastuksen takia (10 kg overia yhteensa ja 58 USD).Lentoyhtio Safi Airways. Pyora perilla ja yhtena palasena. Satula ja toinen kahva vahan vaantyneena ja hiilarivsanteesta venttiili katki. Ihan OK siis.
jokirapu
04.04.2010, 01.34
Ei mitään kokemusta pyörän kuljettamisesta lentokoneessa, mutta kerran vietiin kahden lapsen pyöräkärry isossa kuljetuspussissa. Sanottiin vain, että siinä on rattaat. Se piti kyllä paikkansa, koska näitä pystyi käyttämään kummallakin tavalla. Ja mukana olisi siis alle 2v. lapsi.
Stonga vinoon, polkimet pois ja renkaista ilmaa vähemmälle. Ei tarvi muuta, hyvin on nyt neljä kertaa kulkenut Helsinki, Munchen, Bucarest, Istanbul. Pyörä tulee aina perille koska sitä kohdellaan erikoismatkatavarana, laukut on pari kertaa jäänyt välille.
Yleensä olen kyllä vielä löystyttänyt kahvoja jotta ne kolahtaessaa vääntyy eikä rikkoudu. Samoin takavaihtajaan saatan laittaa jotain pehmustetta.
Tervehdys!
Itse ostin probikekit saitilta halvan fillarilaukun viime vuonna. Laukku ei ollut vaikka aluksi kuvista luulin kova, mutta ajoi kuitenkin asian ihan kelvollisesti. Pyörän sai sidottua laukkuun sisälle aika hyvin ja ehjänä kulki ainakin ensimmäisen reissun cyclocrossari Kreetalle... Tänä keväänä koitetaan laittaa sitten se hiilikuituinen samaan askiin ja toivotaan parasta :)
Varoituksen sana isoista kuljetuslaukuista ja pienistä lentokoneista:
Finnairilta ilmoittivat, ettei pyörääni voida ottaa mukaan lennolle Hki-manchester, sillä omistamani Radonin kuljetuslaukku on liian suuri kyseisellä linjalla käytettävään Embraer -koneeseen.
Tuosta kokorajoituksesta ei finski mainitse missään (tai en itse ainakaan mitään mainintaa rajoituksesta löytänyt) kirjallisesti, joten nyt ihmettelen, että miten hitossa saan polkupyöräni järkevään hintaan mukaani.
Voin pistää ne maksimimitat huomenna, jos siitä on jollekulle apua.
Takaisin päin lentäessä ei ollut mielenkiintoa eikä pakkausmateriaaliakaan, joten kävin kyselemässä ryanairin tiskiltä vaatimuksia pakkauksen suhteen. Ainoa vaatimus oli että ilmat pois renkaista.
Raikun sivuilla lukee, että pitäisi olla joku boksi tai laukku pyörälle. Itsellä kans sama tilanne kohta, että takaisinpäin lennolle (ainakaan) ei ole pakkausmateriaalia (jotain kuplamuovia voi tietty mukana varmaan kuljetella). Jos Ryanairilla viimeaikoina lentäneitä kuulolla, niin onko vastaavia kokemuksia?
Eli:
Suurin pakkauskoko, jota Finnair hyväksyy Embraer 190-koneisiin on 101x68x76 cm. Näin minulle sanoi puhelinpalvelun täti.
Tietääkö kukaan Blue1:n kuljetus- ja pakkauspolitiikasta? Euroopan sisäisillä lennoilla pyörän kuljetus maksaa 40e siivu. Kyselin eilen asiakaspalvelusta että tarvitseeko pakata niin sanoivat, että polkimet pois ja tanko käännettynä. Sitten kun mainitsin, että suhteellisen arvokas pyörä kyseessä niin alkoikin selittämään että kannattaa pakata. Vastauksen toki ymmärtää, jos hän ei halunnut vastuuta mikäli käykin jotain.
Sitä en lopulta saanut asiakaspalvelijasta irti, että ovatko pyörät lennoilla erilliskäsiteltäviä vai kulkevatko ne muiden matkatavaroiden seassa kolhuille alttiina. Eli mitä olette mieltä, pistänkö hiilikuituisen maantiepyörän kokonaan pakettiin vai käännänkö vain tangon, kuplamuovia runkoon ja poistan polkimet?
Onkos porukka muuten miten paljon ostellut tuollaisia pyöränkuljetulaukkuja ja ovatko moiset hyviä. Aikas tyyriitähän nuo ovat mutta kalliita on fillaritkin. ja miten hyvin toimii tuollaiset pehmustetut mutta kuitenkin suht kevyet mallit (luokkaa alle 10kg) jolloin fillari ja varusteet menisi mukavasti matkalaukkuna.
Seuraava kysymys onkin saako moisia mansesta lainaa jostain, vai onko kohtalona sitten hankkia oma? Ja jos sitten oman hankkii niin oiskohan näillä suunnilla kysyntää lainailla moista kohtuullista korvausta vastaan, jolloin 400-500 euron investointi ei olisikaan enää ihan niin raskas...
Jalgratas
23.06.2010, 15.46
Tietääkö kukaan Blue1:n kuljetus- ja pakkauspolitiikasta? Euroopan sisäisillä lennoilla pyörän kuljetus maksaa 40e siivu. Kyselin eilen asiakaspalvelusta että tarvitseeko pakata niin sanoivat, että polkimet pois ja tanko käännettynä. Sitten kun mainitsin, että suhteellisen arvokas pyörä kyseessä niin alkoikin selittämään että kannattaa pakata. Vastauksen toki ymmärtää, jos hän ei halunnut vastuuta mikäli käykin jotain.
Sitä en lopulta saanut asiakaspalvelijasta irti, että ovatko pyörät lennoilla erilliskäsiteltäviä vai kulkevatko ne muiden matkatavaroiden seassa kolhuille alttiina. Eli mitä olette mieltä, pistänkö hiilikuituisen maantiepyörän kokonaan pakettiin vai käännänkö vain tangon, kuplamuovia runkoon ja poistan polkimet?
Lentelin just äskettäin SASin/Blue1 lennoilla, pyöränkuljetukselle oli hintaa Helsingistä Köpiksen kautta Roomaan (SAS) 40 euroa, saman verran se olisi pitänyt takasinkin maksaa. Jostain syystä takaisin Roomasta suoralla Blue1 lennolla hintaa tulikin 40+10 euroa, joku kympin ekstrafee siihen Roomassa maksaessa tuli (piti maksaa Lufthansan lipputoimistolla), mutten jaksanut alkaa vääntää siitä kättä väsyneenä.
Pyörät menevät erikoismatkavarana ja saavat varmasti erilliskäsittelyn. Valitettavasti se käsittely ei välttämättä ole sitä, mitä pyöräharrastaja välineelleen toivoisi... Eli jos pyöräsi terveys on tärkeä, niin suosittelen pakkaamaan todella huolellisesti. Turha luottaa siihen että pyörääsi siirtelisi silkkihansikkain joku pyöräilyä itsekin harrasteleva laukkumies. Varautuisin pakatessa elämäänsä kyllästyneen pyöräilijöitä vihaavan työntekijän heittelyihin (= kova pyörälaukku).:mad:
Jalgratas
23.06.2010, 16.04
Onkos porukka muuten miten paljon ostellut tuollaisia pyöränkuljetulaukkuja ja ovatko moiset hyviä. Aikas tyyriitähän nuo ovat mutta kalliita on fillaritkin. ja miten hyvin toimii tuollaiset pehmustetut mutta kuitenkin suht kevyet mallit (luokkaa alle 10kg) jolloin fillari ja varusteet menisi mukavasti matkalaukkuna.
Mulla on/oli tämmönen (http://www.bike-discount.de/shop/k352/a3080/transportkoffer-inkl-2-laufradtaschen.html) laukku. Viitaten yllä olevaan viestiini, niin matkatavaroita ei tosiaan käsitellä mitenkään hellästi ja niinpä saivat murskattua laukun alustassa olevan rullapyörän laukun sisään. Itse fillarille ei onneksi vaurioita laukun ansiosta tullut.
Laukun kovamuovinen materiaali huomioon tuon vaurion aikaansaaminen täytyy vaatia myös kohtuullisesti voimaa. Tässäpä vielä kuva (http://img715.imageshack.us/img715/6534/kuva2.jpg) nohevien matkatavarasetien käsittelyn jäljiltä.
http://img715.imageshack.us/i/kuva2.jpg
Markku Silvenius
23.06.2010, 16.11
Itselleni on tullut sellainen käsitys, että kova pyörälaukku = kova käsittely, pehmeä pyörälaukku = ei niin kova käsittely.
(koputtaa puuta..pehmeästi)
Eli:
Suurin pakkauskoko, jota Finnair hyväksyy Embraer 190-koneisiin on 101x68x76 cm. Näin minulle sanoi puhelinpalvelun täti.
Tämä on hämmentävä tieto, kun ainakin oma B&W laukkuni (1180mm long x 850mm high x 275mm wide) tuli ihan nätisti kyseisen koneen ruumassa Geneveen, pari päivää sitten. Ja ihan ehjänä vielä. Toivottavasti siirtyy myös takaisin parin viikon päästä...:seko:
equilibrium
01.07.2010, 10.14
Pakkausongelmia pohditaan täälläkin uudesta näkökulmasta. Meillä on kyllä kovat pakkauslaukut, joissa fillarit on tähän mennessä kulkeneet reissuilla lähes vaivatta ja ongelmitta. Nyt pitäisi säätää kuitenkin joku järkevä vaihtoehto, kun ensin pitäisi päästä Ruotsiin (jonne fillari tulee autolla kisareissulle mukaan) ja sieltä suoraan ajamaan Miehen perään/vastaan Alpeilla. Kovan laukun raahaaminen ei nyt tule kyseeseen, sillä paluu tapahtuu toisesta kaupungista kuin meno. Eli a) voiko oikeasti luottaa oman maantiefillarinsa ilman suurempaa suojausta lentoyhtiön kouriin (esim. viimeksi easyjetillä lentäessäni Lontooseen näin, kun joku talutti pyöränsä ihan koneeseen asti, ja lastenrattaiden tapaan se siitä tyrkättiin viimeisenä ruumaan ja sai sen taas ulos heti ensimmäisenä) - tapahtuuko tällaista IRL? tai b) yritänkö mahduttaa jo luultavasti muutenkin ahtaaseen kyytiin Ruotsiin mukaan pahvisen pakkauslootan, johon voin fillarin pakata (siis Canyonin oma pahvilaatikko) ja jonka voin sitten heivata Nizzan lentokentällä ja murehtia uudestaan fillarin pakkauksessa Luzernissa kymmenen päivää myöhemmin?
Alkuperäinen ajatus oli jättää kovat laukut Luzernin hotelliin säilöön, mutta jos nyt menomatkalla kiertäisin Luzernin kautta kolme päivää jälkikäteen, siitä tulisi yksi junamatkapäivä lisää, kun taas Nizzasta voisin polkea suoraan Miestä vastaan, mikä olisi hieman mielekkäämpi vaihtoehto.
Sama pyöränpakkausongelma on täälläkin: varsinaisia pakkauslaukkuja ei voi ottaa mukaan, kun paluulento on eri paikasta kuin menolento.
Viime vuonna lennätin kaksi maantiepyörää retken päätteeksi Riikasta ostamalla kasan halpoja froteepyyhkeitä ja teippiä paikalliselta torilta. Askartelin sitten lentokentällä pyyhkeet runkojen suojaksi. Ei kaunista ja hieman jännittävää, mutta pyörät tulivat ilman kuhmuja perille.
Tänä vuonna samantyyppinen lähestyminen asiaan: ostin pari rullaa kuplamuovia ja muovitan pyörät kunnolla ennen lentoa. Vähän ilmaa pois renkaista, polkimet pois, tangot vinoon ja muut roippeet reppuun ja ruumaan. Täytyy laittaa sormet ristiin, että tänäkin vuonna pärjätään ilman kolhuja... vähän kyllä hirvittää.
(esim. viimeksi easyjetillä lentäessäni Lontooseen näin, kun joku talutti pyöränsä ihan koneeseen asti, ja lastenrattaiden tapaan se siitä tyrkättiin viimeisenä ruumaan ja sai sen taas ulos heti ensimmäisenä)
Tämä kuulostaa aivan liian utopistiselta ollakseen totta! Mutta toisaalta kuulostaa myös kaikinpuolin (lentoyhtiön, kentän ja pyöräilijän näkökulmasta) järkevimmältä tavalta kuljettaa pyörä mukana lentokoneessa. Onko jollain kokemuksia tuollaisesta kuljetuksesta, tai sitten siitä vielä hullummasta versiosta, jossa vaan annetaan pyörä ilman polkimia ja tanko sivuttain johonkin "erikoismatkatavarat"-deskille. Loogisesti ajateltuna luulisi, että ihan nakua pyörää käsiteltäisiin suht varovaisesti.. mutta eipä nämä asiat yleensä toimi loogisesti.
TUI-konsernin lomalennolle fillari jätettiin kuljetettavaksi ihan tavanomaisen chekkauksen yhteydessä. Ei tarvinnut ottaa polkimia pois tai kääntää tankoa. Näin sittemmin, kuinka pyörä talutettiin koneen luo ja pysäytettyä hihnaa ylös koneen ruumaan. Myös Hanian lentokentällä se talutettiin erikseen. Hyvää kohtelua arvotavaralle!
Toisin oli viime kesänä Finnairin lennolla. Se kokemus mielessäni vuorasin runkoa pehmusteella, mutta tällä kertaa olisi fillari pärjännyt ilmankin.
--heikki--
12.07.2010, 19.39
"Pääsen" testaamaan Finnairin fillarikuljetuksen laadun tulevana sunnuntaina Geneve-Helsinki -lennolla. Ajattelin itse lähteä sille linjalle, että otan vain polkimet veke ja käännän tangon vinoon ja suojaan pahimmat paikat. Ainakin puhelimessa Plus-asiakaspalvelun kanssa homma vaikutti melko lupaavalta, mutta saas nähdä miten lopulta käy. Onneks nyt ei ole muutenkaan mikään pränikkä pyörä kyseessä vaan kuutisen vuotta ajettu peli.
nikoaspo
05.08.2010, 17.28
Tähän heitän omat kokemukseni pyörän koneessa kuljettamisesta. Lennettiin Easyjetillä Ranskaan eli 25 euroa suunta. de Gaullella virkailija ilmeisesti yritti laskuttaa lisäpainona mutta emme tietenkään suostuneet moiseen :)
Alunperin kävin jo hakemassa Natsa-laukun kuljetusta varten mutta kävi ilmi että se ei millään mahdu Rellu-farkkuun kahden matkalaukun lisäksi. Viime hetkellä vaimo keksi ehdottaa vanhaa lätkäkassia. Ei muuta kuin renkaat, tanko, polkimet, satula ja takavaihtaja irti. Reilusti kuplamuovia ja pahvia ympärille, kassiin kypärän, työkalujen kenkien, futiksen!, ja jalkapumpun kera. Painoa systeemille tuli n. 20 kiloa ja sen pystyi kantamaan tarvittaessa ilman trolleytäkin.
Yllättävänkin helppo ja toimiva ratkaisu, etenkin Fragile-tarrojen varmistaessa kevyemmän käsittelyn. de Gaullella näin ikkunasta kuinka nostivat pyörälaukun erikseen ennen matkalaukkuja ruumaan, näin siis Easyjetillä.
Munkin kokemuksia kun oli hieman erilainen setti mukana, eli Pyörä+Extrawheel. Ratkaisin kuljetuksen niin että purin Extrawheelin osiin ja kiinnitin renkaan, aisan ja rungon pyörääni nippusitein niin että ulkomitat ei juuri kasvaneet ja painokin jäi heittämälle alle sen sallitun 30 kilon (Blue1) Ohjaustanko oli kännetty ja pyörät pääsi pyörimään vapaasti. Lukkopolkimet jäivät kiinni kun olivat vaihteeksi niin piukassa etten jaksanut niitä hirveällä kiukulla alkaa irroittamaan. Mitään erikoissuojauksia pyörään ei tullu. Toinen laukku jäi käsimatkatavaroille ja toinen meni ruumaan.
Kentällä fillari talutettiin virkailijan opastuksella johonkin eteistilaan odottelemaan ja sain jopa kiitosta hyvästä pakkauksesta. Perillä sitten jännitettiin kovasti ja pyörää ei missään alkuun näkynytkään. Kävin kysäsemässä että mites tässä pitäisi toimia ja käskettiin vain odotella. Erikoistavarat tuodaan paikalle vasta normilaukkujen jälkeen ja hetken lisäodottelun jälkeen kenttävirkailija taluttikin pyöräni laukkulinjaston viereen ja ihan virheettömässä kunnossa. Sitten vaan nippusiteet poikki, kärry kasaan ja matkaan. Eli kaikki meni siis todella hienosti tähän asti - poistuminen de Gaulle:n kentältä polkien olikin sitten jo toinen tarina, mut onnella siitäkin selvittiin hengissä :p
Kyllähän näissä aina meinaa jotain ongelmia tulla. Itselläni on Scicon kovalaukku. Parempiakin laukkuja varmasti on sillä tässä menee joku lukoista rikki käytännössä joka kerta kuljetuksen aikana. Toinen ongelma on siinä, että jostain syystä laukkuni on securityn toimesta avattu varsin usein ja takaisin pakkausta ei todellakaan ole kovin tarkasti tehty. Ihan ymmärrettävää kyllä, että eivät aikaa pakkaamiseen käytä mutta en tiedä miksi sitä pitää aukoa. Pyörä on säilynyt ilman vahinkoja mutta ei siitä hirveän vakuuttavaa kuvaa jää ja aina joutuu jännittämään tuleeko se ehjänä.
Itse olen aina soittanut lentoyhtiölle ennen lentoa polkupyörästä vaikka se laukussa onkin. En ole Finnairilla enkä Lufthansalla mitään joutunut koskaan maksamaan.
Juuri kotiuduin Bremenistä.
Ostin lipun netistä, ja koska Bremen-Köpenhamina väli lennettiin pienellä Saabin potkurikoneella, olin melkovarman, että koko pyörä ei mahdu koneeseen.
Yllätykseksi virkailija kuitenkin pyörän laputti, ja ohjasi erikoismatkatavaroiden tiskille.
Menin sinne kyselläkseni pakkausmateriaalia ja työkaluja (omat meni jo laukuissa koneeseen), mutta virkailija mitään sanomatta nappasi pyörän ja vei pois. Pyörä siis lähti täysin pakkaamatta ja täysin ajokuntoisena lennolle. Tankosuorassa, täydet paineet renkaissa, kolme juomapulloa ja pumppu kiinni sekä polkimet paikallaan.
Ehjänä tuli perille. Etusisäkumi lienee räjähtänyt, mutta muuten kaikki näyttää täysin kunnossa olevalta. Kiitokset kenttähenkilökunnalle Bremenissä, Köpenhaminassa ja Helsinki-Vantaalla!
edit: Teräksinen retkipyörä kyseessä.
Jarkko L
28.08.2010, 12.32
Ajoin alkukesästä Tammelasta Splittiin. Perille päästyäni, lensin takasin Suomeen. Saapuessani lentokentälle ja matkatavara selvitykseen piti pyörälle tehdä normaalit toimenpiteet eli renkaiden tyhjennys, penkki alas, polkimet pois ja tanko alas ja kääntää se rungon suuntaisesti.
Ikävämpi yllätys tuli kun lentokenttävirkailija ilmoitti että pyörä pitää pakata pahviin. Ainakin Splitin kentällä on tällainen käytäntö. Muuten pyörää ei saa koneeseen. Kun pahvia ei ollut, niin sain sitä anelujen jälkeen vikaliljalta sekä lentokentän kaupasta. Kun vanhoja pahvilaatikoita ei löytynyt tarpeeksi niin sain myönnytyksen että saisin pyörän koneeseen sillä ehdolla että ainakin pyörät tulisi suojata pahvilla.
Toki pyörän pakkaaminen on hyvä juttu mutta tällainen ehdoton pyörän pakkaus tuli yllätyksenä ja aiheutti melkoisen rumban… :(
www.matkafillari.com
Kare_Eskola
03.09.2010, 00.35
Ljubljanan kentän kautta olin tulossa neidon ja kahden suojaamattoman fillarin kanssa. Pyöräliput sain ostettua mutta virkailija oli sitä mieltä että pitää olla pyörälaukku. Sanoin että SAS ei edellytä sitä, ainoastaan suosittelee, kuten netistä hyvin voi lukea. Virkailija myönsi, mutta vaati allekirjoittamaan lapun, jossa olisin tunnustanut, että pyörät on pakattu puutteellisesti ja yhtiö vapautuu korjausvastuusta. En allekirjoittanut. Virkailija myöntyi. Fillarit menivät paljaana ruumaan ja tulivat yhden välilaskun jälkeen ehjinä Helsinki-Vantaalle.
Niin että varokaapa.
- polkupyörä joka matkalle lähtee ei ole sai kaikkein kallein sydänverellä maksettu hipohipo kuitupyörä vaan tavallinen teräs/alurunkoinen jonka menetys ei murra miestä täysin. tätä pyörää käytetään vain vain retkillä joten pysyy yleensä hyvässä peruskunnossa. kaikki osat jotain shimanoa jotta varasosia saa joka kylästä (Euroopassa).
- henkinen ja taloudellinen varautuminen siihen että jos pyörä ei lennon jälkeen ole ajokuntoinen, mennään luottokortin kanssa lähimpään pyöräkauppaan.
- polkimet irti, renkaat puolityhjiksi, tanko suoraksi, takavaihde irti ja kuplamuoviin ja teipataan haarukkaan. pyörä pysyy talutettavana. takavaihteen korvake mukana varaosana jos sellainen pyörässä on. vastaava toimenpide helposti tehtävissä paluumatkaa varten.
- satula alas ja muovia ympärille.
Jalgratas
24.09.2010, 00.03
Laukkuapinat vauhdissa: http://www.youtube.com/watch?v=uRFcbWdn360&NR=1&feature=fvwp.:eek:
Vilhelm V
24.09.2010, 08.28
Laukkuapinat vauhdissa: http://www.youtube.com/watch?v=uRFcbWdn360&NR=1&feature=fvwp.:eek:
Onpas muuten aika käsittämätön vehje tuo korkeareunainen jätelava, jonne kamaa sijoitellaan. Mitäköhän tuossa oikeasti on meneillään? Yleensä kentillä on käytössä sellaiset matalat avoseinäiset vaunut, jonne teoriassa (mutta ei käytännössä) laukut saa kyytiin ilman tuollaisia ballistisia kierreheittoja.
Laitanpa tähän yhden vähän huonomman kokemuksen pyörän lentorahtaamisesta. Kuopiosta Barcelonaan tulin reilu viikko sitten.
Pakkasin pyörän lentoyhtiön ja kenttähenkilökunnan ohjeiden mukaan, ilman sen kummempia pehmikkeitä. Arvelin että meneehän se nyt ehjänä perille, kun näkevät sen olevan pyörä ja osaavat vähän varoa.
Noh, Riikan kentälle meni ihan hyvin, näin jopa kun lastasivat Barcelonan koneeseen. Siellä se näkyi makoilevan muiden tavaroiden päällä ihan mielissään. Pakkauspussi ehjä ja niin edespäin.
Barcelonassa odottelin aikani pyörää, joka tulikin sitten 30min muita matkatavaroita jäljessä. Pyörän pakkauspussi oli hieman repaleinen, mutta arvelin ensin että ovat tehneet jotain tulli tarkastusta tai sen semmoista. Voi sitä vitutuksen määrää kun aloin siinä tulohallissa kasaamaan pyörää. Etukiekko aivan mutkalla, haarukassa reilut naarmut ja lommot, useampi pinna poikki ja rungossa pieniä lommoja. Puhumattakaan nyt niistä kammissa olevista naarmuista. Eturengas oli niin mutkalla, ettei sopinut pyörimään haarukassa. Näyttää että se on pudonnut kuormasta ja ajettu yli autolla. Ei nimittäin riitä minulla voima vääntämään tuota etukiekkoa noin mutkalle, ainakaan ilman työkaluja.
Vähän näyttää siltä, ettei ois kuplamuovit, kuljetuslaatikot tai pyhähenki tuota pelastanut, sen verran roisin näköinen on.
Ja lentoyhtiönä AirBaltic ja voitte kuvitella miten sujuvaa korvauskäsittely on. Tähän mennessä olen saanut vain automaattisen vastauksen, että "käsittelemme hakemuksenne 3-6viikon sisällä"... Saapa nähdä miten mielellään laittavat valmistajan ohjeiden mukaan uuden tangon, Rokkarin Revelation 426 u-turnin, deoren navan ja alkuperäistä vastaavan vanteen pinnoineen.
Välillä vaan käy huono tuuri, sille ei voi mitään...
Samu Ilonen
28.09.2010, 09.15
Korvaus saattaa tulla sit kilojen mukaan, esim 20€/kilo. Ei tavaran arvon koska se on vaikea arvioida mutta painohan on tiedossa...jos näin käy, on huumori niukassa.
En ikuna lähettäisi pyörää pehmeässä pussissa lentokoneeseen enää. Kerta riitti. Oli sen verran ruhjottu sitäkin.
Me käytetään Cervelon pyöräpahvilootia. Siksi että ne on tuplasti paksumpaa kuin monet vastaavat laatikot, esim Scott:in. Ne kestää possua hyvin.
Sellaiset isot muovilootat joita pyörälaukkuina myydään on kivoja jos reissaa usein. Ne vaan hajoaa myös usein, maksavat useamman satasen ja vievät pirusti tilaa kun niitä tarvitsee säilyttää reissujen välillä. Paffilootan voi aina hakea uuden kun tarvii ja ne on kevyempiä käsitellä.
Pyöräpummi
29.09.2010, 15.03
Ns. lomalennoilla (charter) on pyörän rikkoutumisessa pienempi vaaraa.
Ne ovat monesti suoria lentoja pienille kentille. Kuplamuovi on riittävä.
Lentoyhtion korvausvelvollisuus on rajattu ja useasti ei kata fillarin arvoa.
Erillinen vakuutusyhtiön fillarivakuutus kattaa vauriot myös lennolla.
Sellaiset isot muovilootat joita pyörälaukkuina myydään on kivoja jos reissaa usein. Ne vaan hajoaa myös usein, maksavat useamman satasen ja vievät pirusti tilaa kun niitä tarvitsee säilyttää reissujen välillä. Paffilootan voi aina hakea uuden kun tarvii ja ne on kevyempiä käsitellä.
Noita muovilootia saa nykyään ihan kohtuulliseen hintaankin. Esim. Bike-discountista löytyy useampikin malli (http://www.bike-discount.de/shop/k352/transport.html) 150-200 eurolla. Tilasin kesällä tuolta Radonin laukun, joka vaikuttaa ihan hyvältä, ainakin yhden käyttökerran perusteella. XL-kokoisen 29" maasturin mahduttaminen tosin vaati suurin piirtein kaiken irrottamista ja vielä aikamoista pakkauksen suunnittelua. Maantiepyörä varmaan menisi ns. heittämällä.
Ns. lomalennoilla (charter) on pyörän rikkoutumisessa pienempi vaaraa.
Ne ovat monesti suoria lentoja pienille kentille. Kuplamuovi on riittävä.
Jos lähtö on Helsingistä, niin kohdemaan pieni kenttä ei auta mitään. Olemme olleet useampaan kertaan Gardalla pyörien kanssa (pahvilaatikkovirityksillä, vuokralaukuilla ja omilla Sciconin laukuilla). Italian päässä pyöriä kohdellaan todella hyvin, mutta Suomessa käsittely voi olla ihan mitä tahansa :mad::mad:. Purkautumistani (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=996547#post996547) parin vuoden takaisesta retkestä ...
Pyöräpummi
02.10.2010, 17.38
Tuollainen on kiikarissa. Eikä maksa paljoa.
Tuossa kolmannessa kuvassa kiekot ovat ehkä hiukan hutiloidusti laitettu?
Näyttää että alempi kiekko ei ole keskellä ja siksi päällä oleva kiekko jää epäilyttävästi vinoon. Todennäköisesti siitä syystä että valokuvaaja ei ole älynnyt päästää ilmoja pois renkaista? Vai onko jotain muuta tulkintaa?
http://www.bike-discount.de/shop/k352/a15877/transportkoffer-oversize.html
...etenkin Fragile-tarrojen varmistaessa kevyemmän käsittelyn. de Gaullella näin ikkunasta kuinka nostivat pyörälaukun erikseen ennen matkalaukkuja ruumaan, näin siis Easyjetillä.
:D
Sillkihansikkain siirtelyä... (http://www.youtube.com/watch?v=geeldwbn3jk)
Tuo on vielä siistiä siihen verrattuna miten Helsinki-Vantaalla pyörälaukkuja heitellään. Autoilijathan tunnetusti rakastavat suomessa pyöräilijöitä. Baronan lemppajat ovat autoilijoita. Miten luulisitte heidän käsittelevän teidän pyörälaukkuanne kun tietävät teidän olevan lähdössä lomalle? Vinkki: He ovat ystävällisiä suomalaisia, juuri niitä naapureita ja pyöräilijöitä, jotka ei koskaan tervehdi...
Pyöräpummi
10.01.2011, 16.55
Tuollainen on kiikarissa. Eikä maksa paljoa.
Tuossa kolmannessa kuvassa kiekot ovat ehkä hiukan hutiloidusti laitettu?
Näyttää että alempi kiekko ei ole keskellä ja siksi päällä oleva kiekko jää epäilyttävästi vinoon. Todennäköisesti siitä syystä että valokuvaaja ei ole älynnyt päästää ilmoja pois renkaista? Vai onko jotain muuta tulkintaa?
http://www.bike-discount.de/shop/k352/a15877/transportkoffer-oversize.html
Ikävä kyllä tuota ei enää myydä Bike-Discountissa.
http://www.spine22.com/
Itselläni on B&W:n kovaboxi dh-fillarille. Bike Case (http://www.hibike.de/?sessionID=B49ef499fa3f0a3a11eb86e00cdf70aab&method=m_product&nodeID=&pageID=&productID=b84c26f78faba502bd7da70009abd020) Kun viime vuonna Malagan reissulla katselin miten kavereiden pahviset ja kankaiset kuljetuslaukut saivat kyytiä Espanjan päässä, olin ihan tyytyväinen hankintaani :) Tuo B&W:n malli on aika iso ja moni fillari menee saman lafkan pienempään Bike Box laukkuun. Bike Casen mukana tulee alumiinikehikko (QR-akseleille) johon saa normifillarit kiekot irroitettuina hyvin nippuun. Laukun sisällä on ohuelti vaahtomuovipehmustetta. Omaani tein kiinnityskehikon johon sopi dh-pyörän keulan ja perän läpiakselit. Seuraavaan reissuun väsään aselaukkutyyliset vaahtomuovipehmikkeet lokeroineen johon pyörän saa kiekot ja keula irroitettuna. Säästää hieman painossa kun jättää kiinnityskehikon pois..
sianluca
10.01.2011, 17.48
B&W.n boksi taisi olla selvästi paras hinta/laatu-suhteeltaan Tour-lehden testissä, samaa myös Rose myy oman merkin nimissä.
Pikakysymys: Voiko ruumaan menevään matkatavaraan pakata hiilihappokapseleita?
Cycledrophis
19.02.2011, 19.42
Pikakysymys: Voiko ruumaan menevään matkatavaraan pakata hiilihappokapseleita?
Kysyin viimeksi Finnarilta ja vastasivat että voi, kun niiden tilavuus on niin pieni. Laittaisin kumminkin semmoiseen paikkaan mistä ne voi helposti tullimies tarkastaa, ette tarvitse repiä auki koko pakkausta.
Jari
Laitanpa tähän yhden vähän huonomman kokemuksen pyörän lentorahtaamisesta. Kuopiosta Barcelonaan tulin reilu viikko sitten.
Pakkasin pyörän lentoyhtiön ja kenttähenkilökunnan ohjeiden mukaan, ilman sen kummempia pehmikkeitä. Arvelin että meneehän se nyt ehjänä perille, kun näkevät sen olevan pyörä ja osaavat vähän varoa.
Noh, Riikan kentälle meni ihan hyvin, näin jopa kun lastasivat Barcelonan koneeseen. Siellä se näkyi makoilevan muiden tavaroiden päällä ihan mielissään. Pakkauspussi ehjä ja niin edespäin.
Barcelonassa odottelin aikani pyörää, joka tulikin sitten 30min muita matkatavaroita jäljessä. Pyörän pakkauspussi oli hieman repaleinen, mutta arvelin ensin että ovat tehneet jotain tulli tarkastusta tai sen semmoista. Voi sitä vitutuksen määrää kun aloin siinä tulohallissa kasaamaan pyörää. Etukiekko aivan mutkalla, haarukassa reilut naarmut ja lommot, useampi pinna poikki ja rungossa pieniä lommoja. Puhumattakaan nyt niistä kammissa olevista naarmuista. Eturengas oli niin mutkalla, ettei sopinut pyörimään haarukassa. Näyttää että se on pudonnut kuormasta ja ajettu yli autolla. Ei nimittäin riitä minulla voima vääntämään tuota etukiekkoa noin mutkalle, ainakaan ilman työkaluja.
Vähän näyttää siltä, ettei ois kuplamuovit, kuljetuslaatikot tai pyhähenki tuota pelastanut, sen verran roisin näköinen on.
Ja lentoyhtiönä AirBaltic ja voitte kuvitella miten sujuvaa korvauskäsittely on. Tähän mennessä olen saanut vain automaattisen vastauksen, että "käsittelemme hakemuksenne 3-6viikon sisällä"... Saapa nähdä miten mielellään laittavat valmistajan ohjeiden mukaan uuden tangon, Rokkarin Revelation 426 u-turnin, deoren navan ja alkuperäistä vastaavan vanteen pinnoineen.
Välillä vaan käy huono tuuri, sille ei voi mitään...
Kirjoittelempa tänne vähän päivitystä asian suhteen, nyt kun aikaa on jo kulunut kuukausia. Airbaltic lukee pyörän korjausarviosta edelleen vain ja ainoastaan yhden rivin ja tarjoaa sen perusteella 250e korvausta. Koko korjausarvio on 1074e. Surkuhupaisinta tuossa korvauksessa on, että se perustuu korjausarviossa olleeseen "lisäkorvaukseen" rungolle tehdystä vahingosta. Heidän mielestään solmussa olevaan eturengasta ja haarukan vaurioita ei voi osoittaa tulleen tuosta kuljetuksesta. Asia viety kuluttajaviraston kautta Latvian vastaavaan virastoon ja edelleen Airbalticin kanta säilyy. Seuraava mahdollisuus on viedä asia tuomioistuimeen ja vaatia sitä kautta korvausta.
Asiasta viisastuneena toin pyörän takaisin Suomeen CRC:ltä ostamassani halpalaukussa ja näytti olevan ehjä. Tosin näyttää tuo laukku pyörineen jossain lattialla nytkin.
Jos siis jollekin muulle sattuu vastaavaa, niin ottakaa vahingoista HETI hyvät kuvat, jossa näkyy vaikka joku lentokentän työntekijä vieressä (otin kyllä kentällä jo kuvat, mutta ei vaan riitä).Hankkikaa korjausarvio jostain virallisesta paikallisesta korjaamosta, sillä kuulemma valmistajalta sähköpostin välityksellä hankittu arvio ei ole riittävä "authority source".
Ja näin loppuu sanottakoon, että kummasti se valmistaja pystyi tekemään tuo korjausarvion samojen kuvien perusteella, kun mitä lähetin lentoyhtiölle...
Minullakin on Air Balticista samantapaisia vahingonkorvauskokemuksia, jotka eivät liity polkupyörään mitenkään, mutta saattavat kertoa yhtiön politiikasta jotain. Onneksi on muitakin lentoyhtiöitä.
Shimaani
13.04.2011, 22.57
Onkos porukka muuten miten paljon ostellut tuollaisia pyöränkuljetulaukkuja ja ovatko moiset hyviä. .... Mää käytän tuon firman (http://www.triall3sports.com/cases-bike.php)custom road boksia Opalin lentokuljetteluun. Kiekot irti, haarukat kiinni laukun alaosaan, kiekot laukkuun ja laukku kii. Perillä sama käänteisessä järjestyksessä ja sit tien päälle.:)
mustikka
14.04.2011, 14.35
Itse kuulin että kaveri jolla oli pyörä Espanjassa mukana,ei kokenut minkäänlaisia ongelmia pyörän lennättämisestä, vaan suureksi ongelmaksi koitui se että pyörää ei sannut kuljettaa julkisissa kuin tiettyina aikoina ja taksit eivät olleet iloisia ottamaan pyörää kyytiin. Se on harmillista kun niin arvokkkaan (http://www.postikulta.com/nainsetoimii) ja ison tavaran kanssa joutuu vatvomaan eestaas.
wanderer
14.04.2011, 14.50
Radonin laukun, joka vaikuttaa ihan hyvältä, ainakin yhden käyttökerran perusteella.Viime reissulla mukana oli yksi radonin laukku, josta oli menomatkalla hajonnut käytännössä kaikki soljet. Oli ihme, ettei mitään ollut laukun sisällä rikki/tippunut matkalle. Jäljistä päätellen laukku oli pudotettu yhdelle kulmalleen vähän korkeammalta.
Paluumatkalle laukku suljettiin reilulla määrällä ilmastointiteippiä...
Lufthansa: "If you want to take a bicycle with you on Lufthansa flights, please note the following advice: the bicycle does not have to be packaged; handlebars and pedals do not need to be turned or dismantled; nor does the air need to be taken out of the tyres."
Onko kokemusta?
Lufthansa: "If you want to take a bicycle with you on Lufthansa flights, please note the following advice: the bicycle does not have to be packaged; handlebars and pedals do not need to be turned or dismantled; nor does the air need to be taken out of the tyres."
Onko kokemusta?
Yksi Transcontinentalin ajaja valitsi Lufthansan paluulennon Istanbulista juuri em. syystä. Ajoi Ataturkin kentälle ja jätti pyörän sellaisenaan droppiin. Lensi välilaskulla Kanadaan. Turkish airlinesilla on suunnilleen samat ohjeet.
Kuulostaa uskomattomalta. En uskaltaisin usean tonnin pyörää joka olisi siinä vaiheessa ilman naarmun naarmua laittaa täysin pakkaamattomana liikenteeseen. Toisaalta tutkin juuri tarjolla olevia pyörälaukkuja ja parhaat maksaa yli 600 euroa.
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/scicon-aerotech-evolution-tsa-transportkoffer-143297/wg_id-7413
Pehmeäkuorinen, jossa ei tarvitse irroittaa kuin kiekot maksaa samalta ilmeisen hyvältä valmisjalta yli 350 euroa.
http://www.bike-discount.de/de/kaufen/scicon-aerocomfort-2.0-tsa-transportkoffer-143301
Ei ole halpaa. No maksaa Samsoniten parhaan pään "tavalliset" matkalaukutkin eli light-sarjan eri mallit keskikokoisina yli 400.
http://www.belizia.fi/cubelite-spinner-68/V82-05-006/dp
Jos ostaisin laukun ostaisin kuitenkin mahdollisimman suojaavan ja laadukkaan (budjetti ongelmana toki) koska aina lentoyhtiötä ei voi valita.
Pitäisi pakata pyörät lennolle, mutta satulaputki on molemmissa jumittunut niin tiukkaan, että ei lähde irti millään. Taitaapa tulla taas sanomista kentällä.
Veivaaja
07.04.2014, 17.04
Jos on noin pahasti jumissa, niin voit vielä kokeilla:
Satulan päälle suoja. Satula maata vasten ja pyörällä kääntämään satulaputkea ees taas. Saattaa auttaa, pyörän rungossa kun on aika paljon vipuvartta. Edit: Jalat siis satulan päällä. Ja rasvaakin saa laittaa satulaputken juureen.
Jos on noin pahasti jumissa, niin voit vielä kokeilla:
Satulan päälle suoja. Satula maata vasten ja pyörällä kääntämään satulaputkea ees taas. Saattaa auttaa, pyörän rungossa kun on aika paljon vipuvartta. Edit: Jalat siis satulan päällä. Ja rasvaakin saa laittaa satulaputken juureen.
Saattaisi toimia. Ei vaan ehkä Brooksit tykkää hyvää, mutta voishan sitä kokeilla. Pyörät on nyt jo laatikoissa, joista tuli jokseenkin frankensteineja. Täytyy toivoa, ettei virkailija kaiva mittanauhaa esiin.
Tiedossa on lento SAS:lla ja olisi tarkoitus ottaa pyörä mukaan kovassa kuljetuslaukussa. En löytänyt netistä varmaa tietoa joudunko maksamaan laukusta ylimääräistä. SAS:n sivuilla kerrotaan, että yhden erikoismatkatavaran saa ottaa mukaan ilman erillistä maksua, mutta eivät mainitse pyörää kuljetuslaukussa yhtenä erikoismatkatavarana: "Vihje! Jos mukanasi on pelkkä golfbägi, hiihtovarusteet tai soitin eikä mitään muuta matkatavaraa, voit ottaa sen mukaasi ilman lisämaksua. Yksi matkatavara on aina ilmainen!".
Asian selvittämiseksi laitoin SAS:n sivuilla olevan chat-palvelun kautta kysymykseni ja sain yllättäen hyvää palvelua. Alla keskustelumme:
------
Asioit nyt Reino kanssa.
Miten voin auttaa?
Sinä: En löytänyt mistään tietoa siitä saako lennolle ottaa pyörälaukussa (kovassa) olevan pyörän ilman erillistä ilmoitusta ja maksaako tämä?
Reino: maksaa lisälaukun hinnan jos polkupyörä tule muun matkatavaran lisäksi
Sinä: Olisi ainut laukku
Sinä: siis ruumaan menevä
Reino: aina on hyvä ilmoittaa jos pyörälaukku on isompi kui matkalaukku
Reino: siinätapauksessa ei mene maksua jos laukku on max 23kg
Sinä: laukku tulee olemaan alle 23 kg, mutta on kooltaan hieman isompi kuin tavallinen matkalaukku
Sinä: eli ei mene maksua?
Reino: ei jos on ainoa laukku ja paino alle 23kg on kaikki ok
Reino: ei mene maksua
Sinä: tein muuten ilmoituksen nettisivujenne kautta ja sain vahvistuksen, että pyöräpaikka on varattu. ei kai tämä vaikuta palvelun maksullisuuteen?
Reino: ei vaikuta jos pyörä on ainoa matkatavara
Sinä: OK. Kiitos tuhannesti!
------
Tähän keskuteluun meni aikaa 3 minuuttia eikä maksanut mitään. Jos olisin soittanut asiakaspalveluun, olisin joutunut todenäköisesti jonottamaan vähintään 5 minuuttia hintaan 1,80 eur/min. Isot propsit SAS:lle sekä pyörän kuljetuksen hinnasta että asiakaspalvelusta!
Hyvä tietää tuo SAS homma, pitää kans pistää ilmotus että on pyörä tulossa laukussa joka on alle 23kg... =)
Tässäpä taas varoituksen sana pyörän kanssa matkaaville. Tulin viikko sitten Baseliin fillarin kanssa reittiä HEL_FRA_BSL. Fillari oli purettuna/pakattuna kovaan lentolaukkuun, tosin sehän jäi sitten Frankfurtin kentällä jälkeen ja toimitettiin hotellille seuraavana päivänä. Kova kytö oli päästä ajamaan, mutta ei auttanut kuin odotella kädet kyynärpäitä myöden ristissä, että pyörä tulee perässä. Harvinaisen usein muuten noille jälkeenjääneille tavaroille tehdään sitten turvatarkastus, niin kävi myös tässä tapauksessa...
Sittenhän se vasta show alkoi, kun avasin turvatarkastetun laukun. Ne, jotka ovat joksus pyöräänsä purkaneet ja sovitelleet osia kovaan laukkuun, tietävät mitä säätämistä ja pehmusteiden asettelua se on. Siksikin osasin ounastella miten tuo uudelleenpakkaus on onnnistunut. No fillari oli muuten ehjä, mutta turvatarkastuksessa oli purettu takanapa...siinä oli nimittäin PowerTapin tehonapa, joka on kohtuullisen iso mötikkä, sisältä oli ilmeisemmin etsitty jotain sinne kuulumatonta.
Takapakka oli sitten vapaarattaineen irti, kun sitä ei oltu osattu koota takaisin. Enkä ihmettele, napaa ei ilman työkaluja saa edes auki, puhumattakaan jotta sen saisi kynsineen edes takaisin kasaan, varsinkaan jos ei ole ammattilainen. Tosi kiva ylläri...tässä aletaan sitten paluulennon saavuttua takaisin Helsinkiin selvittelemään kuka korvaa..napa on pakko laittaa huoltoon ja lähin PowerTapin huolto lienee Tsekeissä. Että näin! Jatkossa en tehokiekkoa kuljettele mukana, kun näkyy olevan riski että kentillä aletaan tekemään navoista räjäytyskuvia.
Aikamoinen WTF tuo Powertapin purkaminen... Ei jumalauta sentään. :eek: Tottahan toki KAIKKI yrittää räjäyttää lentokoneen tunkemalla PT:n sisään jotain TNT:tä! Entä runko sit... Sehän pitää halkaista kahtia ja tsekata jos siellä näkyy joku tumma möykky esim (=sähkövaihteiden rungon sisään integroitu akku). Tms. Jeesus.
Kantsii ensikerralla näköjään PT napojen haltijoiden teipata Powertapin esitevihkonen takanapaan kiinni ja lappu että "ELECTRONICS INSIDE, DONT OPEN YOU FUKING IDIOTS!"
anttipietila
10.09.2014, 10.55
Yhden mukulakivireissun jälkeen kun aloin koota pyörää kotosalla kävi samalla tavalla, PowerTapin osat irtoilivat iloisesti toisistaan. Pienen googlehaun perusteella laitoin tuon kuitenkin PowerTapin ominaisuudeksi enkä turvatarkastajien tumpuloinniksi. Kokoaminen ei pakka-avainta kummempaa työkalua vaatinut, yhtenä kappaleena on pysynyt ja tehon mitannut tuonkin reissun jälkeen.
kolistelija
10.09.2014, 16.43
Juu, G3 tapin vapaaratasrunko irtoaa ihan vetämällä ja sen saa ihan vaan painamalla paikalleen.
Tämä tarkastettu napa oli kai jotain vanhaa mallia?
Ajattelin hieman lainata tätä viestiketjua.
Pitäisi saada fillari muutettu Hampurista Suomeen ja olen onnekkaasti ostanu SASin paluu lipun kahdella laukulla. Eli fillarin ajattelin ottaa toiseksi matkatavaraksi.
Ongelmana onkin se että harvemmin tulee lennettyä fillarin kanssa, mutta tälle reissulle pitäis se johonkin saada pakattua ja kuljetettua.
Ajattelinkin tiedustella täältä mikäli jollakin on tarvetta kovalle fillarilaukulle, jos lunastan itselleni tämän (http://www.fahrrad.de/rcp-bike-box-fahrradkoffer-292459.html) niin mahtaisiko jollakin olla suurempaa tarvetta ko. tuotteelle ja olisi valmis sen minulta lunastamaan kohtuu hintaan kunhan sen suomeen asti saan, arvioitu eta olis 2.10.?
XXL:ssä näyttää muuten olevan myynnissä nykyään mustia Bikebox Alaneita XXL:n White tarroilla varustettuna hieman edullisemmin vielä mitä suoraan valmistajalta Briteistä.
Vilhelm V
14.03.2016, 00.04
Onko kellään kokemusta kiinteällä satulatolpalla varustetun maantiepyörän pakkaamisesta lennolle? Onko olemassa kovaa laukkua, johon moisen saa sovitettua?
Vilhelm V
14.03.2016, 22.07
Onko kellään kokemusta kiinteällä satulatolpalla varustetun maantiepyörän pakkaamisesta lennolle? Onko olemassa kovaa laukkua, johon moisen saa sovitettua?
Jaahas taisi tulla vähän marginaaliin menevä kysymys, kun on niin hiljaista.
kolistelija
14.03.2016, 22.14
Jaahas taisi tulla vähän marginaaliin menevä kysymys, kun on niin hiljaista.
On tullut pakattua ihan miehen mittaisen fillari sellaiseen perushalpaan laukkuun, eikä tarvinnut edes kampia irroitela. Laukku siis tällainen: http://www.bike-discount.de/en/buy/b-w-bike-box-black-210241/wg_id-64
On tullut pakattua ihan miehen mittaisen fillari sellaiseen perushalpaan laukkuun, eikä tarvinnut edes kampia irroitela. Laukku siis tällainen: http://www.bike-discount.de/en/buy/b-w-bike-box-black-210241/wg_id-64
Tuon kuvan perusteella ei kovin pitkää satulaputkea näyttäisi mahtuvan. Kammet irrottamalla tietty vähän pidempi mahtuu.
Vilhelm V
15.03.2016, 07.23
On tullut pakattua ihan miehen mittaisen fillari sellaiseen perushalpaan laukkuun, eikä tarvinnut edes kampia irroitela. Laukku siis tällainen: http://www.bike-discount.de/en/buy/b-w-bike-box-black-210241/wg_id-64
Siistin näköinen laukku, mutta ei taida kuvan perusteella kiinteä tolppa mahtua sisäpuolelle.
kolistelija
15.03.2016, 07.39
Siistin näköinen laukku, mutta ei taida kuvan perusteella kiinteä tolppa mahtua sisäpuolelle.
Uitsi kun eivät usko kun kertoo... Kuvassa on kiinteä tolppa ja 187cm kuskin fillari. Kuva on vain mallailusta, itse reissua varten kiersin fillaria niin että tolppa ei osunut laatikon reunaan kokoajan. Kampisarjan irroittamalla mahtuisi isompikin.
https://www.dropbox.com/s/kcuzhfnzgq1jmd6/IMG_20150222_102125.jpg?dl=0
Vilhelm V
15.03.2016, 18.10
Uitsi kun eivät usko kun kertoo... Kuvassa on kiinteä tolppa ja 187cm kuskin fillari. Kuva on vain mallailusta, itse reissua varten kiersin fillaria niin että tolppa ei osunut laatikon reunaan kokoajan. Kampisarjan irroittamalla mahtuisi isompikin.
https://www.dropbox.com/s/kcuzhfnzgq1jmd6/IMG_20150222_102125.jpg?dl=0
No pärkkele, nyt pitää jo meikäjääränkin uskoa. Siististi näkyy menevän vaikka on kiinteä tolppa. Kiitoksia vastauksesta ja selventämisestä! Sitten pääsenkin selvittelemään, että vuokraako joku noita laukkuja.
Noviisipyöräilijä
01.04.2016, 16.58
Kellään kokemusta Norwegianista? Mikä on tuon pakkauksen minimivaatimus? Riittääkö joku pahvi/pressu suojaksi, ettei pyörä takerru mihinkään kiinni?
Suojaa pyöräsi
Pakkaa pyöräsi hyvin matkaa varten. Suosittelemme kovia koteloita, jotka on suunniteltu erityisesti polkupyörien kuljetukseen.
Bangkokista (BKK) lähtevillä lennoilla ei hyväksytä pehmeitä laukkuja. Niissä edellytetään, että kaikki pyörät on pakattu koviin koteloihin tai laatikoihin.
Jos pyörää ei ole pakattu kovaan koteloon, ohjaustangot on käännettävä rungon suuntaisesti, polkimet irrotettava, renkaat tyhjennettävä ilmasta ja muut lisäosat irrotettava tai peitettävä.
Emme myy pyörien suojalaatikoita lentoasemalla, mutta joiltakin lentoasemilta voit vuokrata kovia pyöräkoteloita.
https://www.norwegian.com/fi/matkusta-kanssamme/matkatavarat/urheiluvalineet/#Polkupy%C3%B6r%C3%A4t
Rouvashenkilö
04.04.2016, 16.14
Kokemusta on usemmalta lennolta. Pyörät menneet ruumaan ilman pahveja tai mitään suojia, stonga käännettynä ja teipattuna, spedut pois ynnä muu irtoava laukkuun, renkaat tyhjennetty. Vähän laitettu kuplamuovia suojaksi sinne ja tänne. Ei vaurioita miltään lennolta. Useamman kerran jouduttu vääntämään, että onkohan nyt oikein kun ei ole pahveja/laukkua, mutta me ollaan viisastuttu sen verran, että on printti Norskin sivuilta tuo yllä oleva ohje, että kyllä voi näin viedä kunhan muuten ok. Ainoa hankaluus siinä vaiheessa, kun fillari pitäisi läpivalaista ja laiteeseen ei välttämättä mahdukaan pyörä renkaineen. Sitten irrotellaan renkaita tai lampsitaan tullin puolelle kuvauksiin.
mehukatti
04.04.2016, 17.27
Kokemusta on usemmalta lennolta. Pyörät menneet ruumaan ilman pahveja tai mitään suojia, stonga käännettynä ja teipattuna, spedut pois ynnä muu irtoava laukkuun, renkaat tyhjennetty. Vähän laitettu kuplamuovia suojaksi sinne ja tänne. Ei vaurioita miltään lennolta. Useamman kerran jouduttu vääntämään, että onkohan nyt oikein kun ei ole pahveja/laukkua, mutta me ollaan viisastuttu sen verran, että on printti Norskin sivuilta tuo yllä oleva ohje, että kyllä voi näin viedä kunhan muuten ok. Ainoa hankaluus siinä vaiheessa, kun fillari pitäisi läpivalaista ja laiteeseen ei välttämättä mahdukaan pyörä renkaineen. Sitten irrotellaan renkaita tai lampsitaan tullin puolelle kuvauksiin.
Ja tuolla tavalla kuljetettavan pyörän hinta on mikä?
Noviisipyöräilijä
04.04.2016, 20.06
Ja tuolla tavalla kuljetettavan pyörän hinta on mikä?
Norwegianilla Suomesta Keski-Euroopaan on 48€ per yhteys. Eli vaikka vaihtaa konetta, niin hinta on sama.
Noviisipyöräilijä
04.04.2016, 20.08
Kokemusta on usemmalta lennolta. Pyörät menneet ruumaan ilman pahveja tai mitään suojia, stonga käännettynä ja teipattuna, spedut pois ynnä muu irtoava laukkuun, renkaat tyhjennetty. Vähän laitettu kuplamuovia suojaksi sinne ja tänne. Ei vaurioita miltään lennolta. Useamman kerran jouduttu vääntämään, että onkohan nyt oikein kun ei ole pahveja/laukkua, mutta me ollaan viisastuttu sen verran, että on printti Norskin sivuilta tuo yllä oleva ohje, että kyllä voi näin viedä kunhan muuten ok. Ainoa hankaluus siinä vaiheessa, kun fillari pitäisi läpivalaista ja laiteeseen ei välttämättä mahdukaan pyörä renkaineen. Sitten irrotellaan renkaita tai lampsitaan tullin puolelle kuvauksiin.
Kiitos kokemuksesta. Täytyy pitää mielessä tuo rengasasia ja pakata akselin lukkoavain jonnekin ulottuville. :)
Norwegianilla Suomesta Keski-Euroopaan on 48€ per yhteys. Eli vaikka vaihtaa konetta, niin hinta on sama.
Taisi kysyjä kysyä pyörän, ei kuljetuksen hintaa.
mehukatti
05.04.2016, 01.15
Norwegianilla Suomesta Keski-Euroopaan on 48€ per yhteys. Eli vaikka vaihtaa konetta, niin hinta on sama.
Tarkoitin siis itse pyörän hintaa, kun sen uskaltaa jättää kuljetettavaksi ilman kunnollista suojaa. Veikkaan ettei kyseessä oo mikään hiilikuituinen hifipyörä.
Rouvashenkilö
05.04.2016, 08.14
Tarkoitin siis itse pyörän hintaa, kun sen uskaltaa jättää kuljetettavaksi ilman kunnollista suojaa. Veikkaan ettei kyseessä oo mikään hiilikuituinen hifipyörä.
Meidän tavispyörät ilman pakkausta Madridiin maksaa tulevana kesänä Norskilla 42 euroa per pyörä, muistaakseni saman maksoi vuosi sitten.
Noviisipyöräilijä
05.04.2016, 14.18
Tarkoitin siis itse pyörän hintaa, kun sen uskaltaa jättää kuljetettavaksi ilman kunnollista suojaa. Veikkaan ettei kyseessä oo mikään hiilikuituinen hifipyörä.
Mulla on edullinen pyörä, joka ei kolhuista niin piittaa. Tietty isommat vauriot (pinnojen vääntyminen, muoviosien halkeaminen yms) pitää jotenkin pystyä estämään.
Norwegianin sivuilta:
Polkupyörät Enintään 25 kg
Varaa kuljetus hyvissä ajoin, jotta pyöräsi mahtuu varmasti mukaan.
Kaikki lennot (lukuun ottamatta kansainvälisiä kaukolentoja)
42 - 48 EUR (verkossa) 54 - 66 EUR (lentoasemalla)
Kansainväliset kaukolennot
60 EUR (verkossa) 66 EUR (lentoasemalla)
Maksut veloitetaan kustakin välineestä, per suunta.
okahkonen
05.04.2016, 16.23
Älkää hyvät ihmiset tyhjentäkö niitä renkaita. Miettikääs kummin tulee helpommin hittiä kehälle: tyhjällä vai täydellä renkaalla? Lentokoneen sisällä paineistus vastaa 2000 - 2500 metrin korkeudessa olemista koneen ulkopuolella, eikä tuollaisiin korkeuksiin tarvitse rengas- tai jousipaineita säätää. Jos nyt sitten kävisi niin että koneesta katoaisi paineet (mikä on äärimmäisen harvinaista), pahin mita voi käydä on renkaan puhkeaminen. Tyhjällä renkaalla sen sijaan kehän vaurioitumisen odotusarvo kymmeniä prosentteja.
Se mitä lentoyhtiö varmaan noissa ohjeissaa haluaa sanoa on, madaltakaa paineita maltillisesti. Tämä ei siis välttämätöntä, muttei siitä haittaakaan ole. Mutta ei tyhjänä ellei kiekot ole kovassa kuljetuslaatikossa.
Noviisipyöräilijä
15.04.2016, 13.30
Se mitä lentoyhtiö varmaan noissa ohjeissaa haluaa sanoa on, madaltakaa paineita maltillisesti. Tämä ei siis välttämätöntä, muttei siitä haittaakaan ole. Mutta ei tyhjänä ellei kiekot ole kovassa kuljetuslaatikossa.
Soitin vielä Norwegianille ja varmistelin noita käytäntäjä. Pakkaaminen ei ole välttämättöntä, mutta suositeltavaa. Jäi se kuva, että esim. muoviin kääriminen pitäisi riittää. Ehkä kyse on siitä, että muuten pyörä takertelee helposti kiinni ja tietty pakkaus suojaa itse pyörää. Renkaat pitää tyhjentää. En tiedä vaativatko ihan tyhjiksi, van saako jättää jonkun suojapaineen. Se selvinnee kentällä.
Soitin vielä Norwegianille ja varmistelin noita käytäntäjä. Pakkaaminen ei ole välttämättöntä, mutta suositeltavaa. Jäi se kuva, että esim. muoviin kääriminen pitäisi riittää. Ehkä kyse on siitä, että muuten pyörä takertelee helposti kiinni ja tietty pakkaus suojaa itse pyörää. Renkaat pitää tyhjentää. En tiedä vaativatko ihan tyhjiksi, van saako jättää jonkun suojapaineen. Se selvinnee kentällä.
Mulla on kokemus parin vuoden takaa SASsilta kun lensin pyörän kanssa köpikseen, en pakannut mitenkään (ei mikään hipofillari), ohjeet: stonga käännnettävä 90 astetta, polkimet ja ilmat pois. Poljin kentälle ja tein toimenpiteet ja tyhjensin renkaita vain noin puolityhjiksi mutta tää joka otti fillarin vastaan sanoi että pitää khyl tyhjentää kokonaan. Vähän tuumattiin molemmat että oikeestikko on syytä mutta näin ohje määrää.
Fillari tuli perille kaikin puolin kondiksessa, paitsi satula oli hieman raapiutunut, ja brooks vielä pahus. Tosin lähinnä kosmeettinen haitta ja mietin vaan että oliko pyörää vedetty pitkin lattiiaa ylösalaisin vai miten tuo oli saatu aikaan.
Noviisipyöräilijä
15.04.2016, 14.50
Mulla on kokemus parin vuoden takaa SASsilta kun lensin pyörän kanssa köpikseen, en pakannut mitenkään (ei mikään hipofillari), ohjeet: stonga käännnettävä 90 astetta, polkimet ja ilmat pois. Poljin kentälle ja tein toimenpiteet ja tyhjensin renkaita vain noin puolityhjiksi mutta tää joka otti fillarin vastaan sanoi että pitää khyl tyhjentää kokonaan. Vähän tuumattiin molemmat että oikeestikko on syytä mutta näin ohje määrää.
Fillari tuli perille kaikin puolin kondiksessa, paitsi satula oli hieman raapiutunut, ja brooks vielä pahus. Tosin lähinnä kosmeettinen haitta ja mietin vaan että oliko pyörää vedetty pitkin lattiiaa ylösalaisin vai miten tuo oli saatu aikaan.
Mä ajattelin ottaa kentälle mukaan pienen rullan kuplamuovia ja pakkausteippiä ja peittää sillä arimmat paikat kolhujen varalle (takavalo, muoviset lokasuojat, satula, vaihteet, ylätangon vaijerit ja ohjaustanko). Ja sama paluumatkalla kun molemmat tuolla Norwegianilla.
Onko kellään kokemusta pyörän kuljettamisesta Finnairilla viime aikoina? Oon lentänyt monta kertaa Norwegianilla ja kerran SAS:lla, ja aina on riittänyt se, että käärin pyörän muutamaan kerrokseen kuplamuovia.
Finnairilla sivuilla kuitenkin lukee, että "Polkupyörät tulee pakata kovaan suojakoteloon..." (vs Norwegianin sivut missä vaan suositellaan). Kyselin Finnairin asiakaspalvelu chätistäkin, eka tyyppi sano että pitää pakata kovaan pakettiin, toka sano että kuplamuovi käy ja nyt kolmas sano että ehkä, ehkä ei :P
Se on kuitenkin ihan perseestä ettiä boksi ja raahata se boksi lentokentälle, varsinkin sitten palatessa (menee aika vähän tiukoille että varmaan pyöräilen suoraan lentokentälle kohdekaupungissa sitten vikana päivänä kun palaan) että ei oikeen kiinnostais. Eli onko ketään lentänyt viime aikoina Finnairilla ja onnistuneesti saanut pyörän lentämään ilman mitään laatikkoa/koteloa tjsp?
Jani Mahonen
15.11.2016, 22.12
En kyllä ainakaan omaa pyörääni suostu pakkaamaan mihinkään muuhun kuin kovaan tai semikovaan pyöränkuljetuslaukkuun. Käsittely kentillä on täysin mielivaltaista, en jättäisi ajoreissua tuurin varaan...
Jos halvalla haluaa mennä niin hakee pahvilaatikon pyöräliikkeestä. Mutta teitä on varoitettu, katsokaa edes vakuutus kuntoon...
En kyllä ainakaan omaa pyörääni suostu pakkaamaan mihinkään muuhun kuin kovaan tai semikovaan pyöränkuljetuslaukkuun. Käsittely kentillä on täysin mielivaltaista, en jättäisi ajoreissua tuurin varaan...
Jos halvalla haluaa mennä niin hakee pahvilaatikon pyöräliikkeestä. Mutta teitä on varoitettu, katsokaa edes vakuutus kuntoon...
No siis, mä olen lentänyt pyörän kanssa aika monta kertaa ja koskaan ei ole mitään vahinkoa sattunut. Se on kanssa tosi nihkeetä ettiä silloin vikana päivänä pyöräkauppa, raahata se boksi kentälle ja toivoa että se on kivan kokoinen. Esim viime reissulla oli pakko paluulennolle pakata boksiin kun lentokenttä ei sallinnut pyörää muuten, ja se boksi oli niin sairaan pieni että piti purkaa pyörä melkeen kokonaan ja änkeä kaikki tarakat jne hiton tiukkaan siihen boksiin. Oli perseestä. Muutenkin siis jos laittaa oikeesti monta kerrosta sitä kuplamuovia niin se on aika hyvin suojattu. Ehkä sitten joskus kun tulee jotain vahinkoa pyörään niin muutan mielipidettäni, mutta kyllä mä vielä ainakin menen pelkän kuplamuovin kanssa mikäli mahdollista.
Saako lentoyhtiöiltä vuokrattua pyöränkuljetuslaukkua, jonka vois lennon jälkeen jättää laskeutumispaikan lentokentälle?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.