Näytä tavallinen näkymä : Garmin Edge 500
Tästä näyttää tulevan suosittu laite, joten aloitetaan ketjua...ei tosin ihan omakohtaisia kokemuksia taida tulla vielä hetkeen. Muun muassa 18 tunnin käyttöaikaa lupailevat!
Tässä kuitenkin RBR:n ensiarvostelu (http://www.roadbikerider.com/producttests.htm) ja hyvältä näyttää! Hieman karsittu versio 705:stä, mutta kaikki tärkeä on mukana ja ulkonäköä/käytettävyyttä on onnistuttu parantamaan. Hinta tosin ei välttämättä ainakaan alkuun tule olemaan paljon 705:ttä alempi, mutta silti kohtuullinen.
GPS ilman navigointimahdollisuutta?
Mun on pakko sanoa, etten oikein ymmärrä laitteen tarkoitusta. 705 josta on karsittu sen paras ominaisuus pois, eli karttanäkymä ja sitä myötä mahdollisuus ajaa ennalta suunniteltuja tuntemattomia reittejä eksyilemättä. Ja toisaalta fillarimittarina tuo toimii vähän niin ja näin, kun 18h on fillarimittarin patterikestolle kuitenkin kohtuu vähän. Saa olla alati latailemassa, tai potku loppuu kesken lenkin, tai sitten lenkille lähtiessä huomaa että mittari oli jääny viimereissulla päälle ja akut on loppu (olettaen että laite osaa kytkeä itsensä yhtä automaattisesti pois kun isoveljensä)
Ja mitä lisäarvoa akkuja paljon kuluttava gps lopulta tuo kun sen googlemapsin kanssa leikkimiseenkin kyllästyy nopeasti ja perus treenidatan saa helposti talteen ilman gepsiäkin.
GPS ilman navigointimahdollisuutta?
Juu, näin näyttää. Vaikka tuo onkin joissain tapauksissa erinomainen ominaisuus, niin on minusta pelkkä reitin tallentaminenkin. Näinhän voi helposti tutkia suorituskykyä reitin eri kohdissa, vertailla aikaisempiin rundeihin jne. Itse ei tuossa 705:ssä ole kauheasti tullut navigaattoria käytettyä (tallennettua senkin edestä), mutta tutuilla seuduillahan olen kyllä liikkunut.
Toisaalta en sitten tiedä miksi se on pois jätetty...oletettavasti se olisi vaatinut parempaa/värillistä näyttöä, ja tämä taas ei sopinut kaavailtuun hintaluokkaan.
Proj.nro
11.12.2009, 08.47
Mun on pakko sanoa, etten oikein ymmärrä laitteen tarkoitusta. 705 josta on karsittu sen paras ominaisuus pois, eli karttanäkymä ja sitä myötä mahdollisuus ajaa ennalta suunniteltuja tuntemattomia reittejä eksyilemättä.
Vähän sama. Se, että voi eksyilemättä lähteä uusille alueille on aivan fantastista. Lenkkeilyalue laajenee paljon ja on huikeasti monipuolisempi kuin tietämättä missä menee. Kartasta on myös hyötykäyttöä silloin kun oikeasti pitää löytää joku paikka. Ehkä laite on tarkoitettu siihen, että itse huomaa kuitenkin tarvitsevansa karttaa ja ostaa sitten sellaisen. Ja garmin saa myytyä kaksi vehjettä :)
Jokos tästä on ehtinyt kertyä kokemuksia? Muutama arvostelu on laitteesta tullut luettua (mm. http://dcrainmaker.blogspot.com/2009/11/garmin-edge-500-in-depth-review.html), mutta muitakin kokemuksia olisi kiva kuulla. Erityisesti kiinnostaisi tuon barometrisen korkeusmittarin toiminta. Garminin sivut ilmoittavat resoluutioksi noin 15m, kun taas esim. Suunnon laitteissa resoluutio on 1m, huomaako tätä käytössö? Garminin foorumilla oli aika paljon juttua tuosta korkeusmittarin toiminnasta ja ilmeisesti sen kanssa on joitain ongelmia.
Tuo laite on selvästi urheilijoille eikä pyöräilijöille. Vähän kuin Polar CS500 (viimeisiä tietoja tosin vielä odotellaan).
TetedeCourse
17.03.2010, 13.22
Ainakin fiksumman värinen versio on tästäkin härpäkkeestä tulossa tulevaisuudessa:
http://garmin.blogs.com/.a/6a00d83451bb7069e201310fa7e6af970c-200wi
http://garmin.blogs.com/pr/2010/03/argyle-style-for-gps-with-team-garmin-versions-of-edge-500-and-n%C3%BCvi-.html
http://garmin.blogs.com/.a/6a00d83451bb7069e20120a940f681970b-200wi
Argyle-versio on vekkulimpi.
Ottaisin tuon Argylenä koska tahansa. Pitääkin katsoa tekisikö joku vinyyleitä 705:een.
wanderer
17.03.2010, 23.48
Tuollahan saisi näppärästi korvattua nämä 2000-luvun alun Polarin vehkeet.
Sopis kaikkiin pyöriin ilman irtoantureita, parempi sykevyö (kuin Polarin kökkö Wearlink), Powertap-yhteensopivuus ja tiedonsiirto kaapelilla. Parisataa näyttäis maksavan...hmm.
Suunnon sykemittari temppuilee sen verran paljon ,että aattelin korvata sen jollain muulla tod.näk vika comfort sykevyössä ei viittis sijoitta 70 ekua siihen jos ei vaikka pelaa sittenkään.Käyttö kokemuksia olis kiva kuulla lisää garmin 500 sesta.
Jossain näin kuvan laite oli kiinnetettynä ranteeseen joten voi ilmeisesti käyttää ainakin kohtalaisesti juostessa ja hiihtäessä.Miten lie sitten saatavuden kanssa Crc ainakin myy ,mutta mites tuolla laturi lienee britti päällä tarvii varmaan ainakin adabterin eikös briteissä lie jo 220 voltin jännite.
Ainakin tuosta arvostelusta, minkä linkkasin ylempänä, saa sen käsityksen, että mukana tulevassa laturissa on useampi pää, eli ei pitäisi olla mikään ongelma. Ja muutenkin noita sovittimia myy vähä joka lähimarket + DX.
Mitään adaptereita ei tosiaan tarvita. Mittaritelineitäkin tuli paketissa valmiiksi kaksi kappaletta niin ei tarttenut tilailla ylimääräisiä.
Edge 500 on osoittautunut epävakaaksi käytettäessä reititystä. Garminin foorumilla on tuosta enemmänkin juttua. Olen kerinnyt testaamaan laitetta vasta parin päivän ajan, ja heti ensimmäisellä kerralla kun käytin reititystä se kaatui. Kyllähän sen sitten sai bootattua, mutta kaatumishetkeen mennessä kerätty data oli mennyttä. Noh, toivottavasti tulevat firmwarepäivitykset hoitavat tuon ongelman.
Tuo dcrainmakerin kirjoittama review kertoo melkolailla kaiken muun tarpeellisen. Firmwareversio 2.2 sisältää myös workoutit.
Kunhan saat laitteesta lisää kokemusta niin kerro kuinka tuo korkeusmittaus toimii. Onko tarkka vai vain sinnepäin.
Kunhan saat laitteesta lisää kokemusta niin kerro kuinka tuo korkeusmittaus toimii. Onko tarkka vai vain sinnepäin.
Ei tuohon tarvita mitään kokeilua, koska suoraan tietää, että on "sinnepäin". Ihan sama kaikissa korkeusmittareissa, joita voi kuljettaa mukana. Eri mittareilla saadaan eri tavalla vääriä tuloksia.
Voisit muuten itse kertoa, miten tarkistat korkeusmittarin luotettavuuden.
Kyllähän sellainen edestakainen reitti pitäisi yleensä näyttää samoja korkeuskäyriä mennen tullen. Tuo on kai ensimmäinen tapa tarkistaa...
Voisit muuten itse kertoa, miten tarkistat korkeusmittarin luotettavuuden.
Asettaisin referenssikorkeuden ennen lenkille lähtöä ja kiertäisin saman lenkin vaikkapa viiteen kertaan. Tämä toistettaisiin vaikkapa viikon ajan joka päivä, niin kyllä tuosta jo pitäisi aika hyvä käsitys tulla korkeusmittauksen luotettavuudesta.
Lenkki pitäisi vain pitää sen verran lyhyenä, että säätila ei ehtisi muuttumaan.
Ohiampuja
24.03.2010, 13.46
Lenkki pitäisi vain pitää sen verran lyhyenä, että säätila ei ehtisi muuttumaan.
Niinpä, kuinka luotettava on korkeusmittari joka ei siedä säätilan muutoksia. :rolleyes: Suomessa kun kelit voi vaihdella aika nopeastikin...
Äkkiseltään vilastuna tuo näyttää toimintojen valossa samalta kuin juoksupeli Forerunner 310XT.
Tuo laite on selvästi urheilijoille eikä pyöräilijöille. Vähän kuin Polar CS500 (viimeisiä tietoja tosin vielä odotellaan).
No mikäs laite sitten on pyöräilijöille jos tämä ei täytä kriteereitä? Itse katselin tätä juurikin tulevan Poar cs500 tilalle. Garminin softalla (http://www.garmin.com/garmin/cms/cache/offonce/us/intosports_old/training_center;jsessionid=4B21F3F9B476D3DC34CA8C2 1235BAA7D) taitaa saada aika tarkasti treeni-datat talteen? Näyttäisi olevan myös tarjolla kunnolliselle käyttikselle (OS X) tuo softa.
Minkälaisia kokemuksia käyttäjillä ko. laitteesta? Itselleni kartalla/ navigoinnilla ei ole mitään merkitystä. Tärkein ero tällä esim. Polarin laitteisiin on mahdollisen wattimittarin lisääminen jälkikäteen, kunhan Metri gear saa joskus laitteensa ulos. Ilmeisesti nopeusanturia ei tarvitse, mutta cadenssi anturia ei taada saada erillään? Käykö joku muu Ant+ cadenssi-anturi?
TetedeCourse
30.03.2010, 09.54
Tää nyt ei ihan tähän liity mutta Garmin julkaisi uuden aloittelevan juoksijan mittarin (Garmin Forerunner 110), jossa sykeperusteinen kalorinlaskenta, gps jne - ei mitään käyttökelpoista fillaroitsijoille.
http://garmin.blogs.com/pr/2010/03/garmin-forerunner-110-simplifies-and-streamlines-gps-for-runners-.html
Mikä on mielenkiintoista, on se että kohta Polarin 'näennäinen' etumatka teknisesti edistyksellisempinä laitteina alkaa olla mennyttä ...:eek:
alvinhammer
04.04.2010, 20.15
Meitsi hommasi torstaina Edge 500 -laitteen. Yhtään lenkkiä ei ole vielä takana, eikä liiemmin aikaisempia kokemuksia muista gps-laitteista. Mutta iskenpä sitten omaa kommenttia kun kokemuksia kertyy. Se täytyy jo nyt sanoa että laite vaikuttaa todella näppärältä ja oivalliselta mun käyttöön; navigointi-mahdollisuutta en kaipaa ja olen ymmärtänyt että aika harva 705:n omistajakaan sitä käyttää - loppujen lopuksi.
Ilmeisesti nopeusanturia ei tarvitse, mutta cadenssi anturia ei taada saada erillään? Käykö joku muu Ant+ cadenssi-anturi?
Ei saa, eikä mun mielestä kannatakaan. Etuja sitä käytettäessä Garminin anturia on:
+Automaattinen kehän ympärysmitan laskenta.
+Korjaa ylä/alamäessä syntyvää GPS mittaus virhettä.
+Todella nopea reagointi cadenssin muutokseen.
Mistäs tuo edge 500 kannattaa tilata? Onko Chainreactionin 250 ekua halvin hinta tällä hetkellä, vai onko joku löytänyt jostain halvemmalla?
I-d-I-o-O-T-t-I
09.04.2010, 22.30
Mistäs tuo edge 500 kannattaa tilata? Onko Chainreactionin 250 ekua halvin hinta tällä hetkellä, vai onko joku löytänyt jostain halvemmalla?
sähköpostilla viesti kiinnostuksesta. esim. marinea.fi tai kivenalla.fi, molemmista tuli tarjous 250egee + postikulut . takuu 2v! En ole varma miten onnistuu ulkomailta ostetuissa härväkkeissä tuo takuu? Siitä syystä maksoin postikulut ja otin suomesta.. helpottaa takuun kans. crc:ssä oli muuten 253 egee mut tosiaan ilmainen toimitus. halvempiakin oli mut ei viitsi ihan mistä tahansa tilailla.
Teille, jotka olette edge 500 käyttäneet, niin onko laitteessa mahdollista muokata esim yhdelle ruudulle haluamansa toiminnot ja jos niin kuinka monta toimintoa yhdelle näytölle on mahdollista saada näkyviin:seko:
"ei tarvi räplätä vaan voi keskittyä polkemiseen"
Teille, jotka olette edge 500 käyttäneet, niin onko laitteessa mahdollista muokata esim yhdelle ruudulle haluamansa toiminnot ja jos niin kuinka monta toimintoa yhdelle näytölle on mahdollista saada näkyviin:seko:
"ei tarvi räplätä vaan voi keskittyä polkemiseen"Itse en vielä omista, mutta ainakin youtubessa oli joku pätkä jossa valikkoja sais mulkattua ja sai myöskin rullaamaan läpi.
TetedeCourse
20.04.2010, 20.14
1-8 tietokenttää per näyttö ja näyttöjä voi olla 3 erilaista:
"Data Field Setup: When you setup the Edge 500 you have a number of options as to how many data fields you’d like to display, ranging from 1 to 8:
You can display up to three pages of data, with each page containing up to 8 data fields. The less data fields, the larger each field (in visual size)"
lähde: http://www.dcrainmaker.com/2009/11/garmin-edge-500-in-depth-review.html (http://www.dcrainmaker.com/2009/11/garmin-edge-500-in-depth-review.html)
1-8 tietokenttää per näyttö ja näyttöjä voi olla 3 erilaista:
"Data Field Setup: When you setup the Edge 500 you have a number of options as to how many data fields you’d like to display, ranging from 1 to 8:
You can display up to three pages of data, with each page containing up to 8 data fields. The less data fields, the larger each field (in visual size)"
lähde: http://www.dcrainmaker.com/2009/11/garmin-edge-500-in-depth-review.html (http://www.dcrainmaker.com/2009/11/garmin-edge-500-in-depth-review.html)
Hän ystävällisesti kiittää ja kumartaa vasen jalka oikean eteen taivutettuna oikea käsi selän takana......nöyrin kiitos selventävästä vastauksesta
Onkohan taas tullut yks laite liian aikaisin markkinoille.Oma Edge meni jo eka lenkillä ensin täysin jumiin lopulta sain muut toimimaan ,mutta matkaa ei suostunut mittaamaan.
TetedeCourse
03.06.2010, 09.48
Olen ajanut Edge 500:lla runsaat kymmenen lenkkiä ja vain kerran se jumittui 15 km:n jälkeen, kun oli antanut kierrosajan (jonka se mulla tekee 5 km:n välein)
Buuttasin uudelleen käyntiin ja kotona reittitietoja katsoessa tuota jähmettymistä ei datasta olisi voinut arvata...
Garminin keskustelupalstan perusteella tuota tapahtuu, muttei kaikille ja satunnaisesti.
Mulla on käytössä kadenssi-/nopeusanturi, autostoppia käytän jos vauhti on alle 2km/h ja väliajat 5 km:n välein.
Olen ollut tyytyväinen toistaiseksi laitteeseen ...ainostaan nappulat laitteessa voisivat olla isommat, muttei niitä tule paljoakaan räplättyä - vain lenkin alussa ja lopussa.
alvinhammer
03.06.2010, 10.04
Olen ajanut Edge 500:lla runsaat kymmenen lenkkiä ja vain kerran se jumittui 15 km:n jälkeen, kun oli antanut kierrosajan (jonka se mulla tekee 5 km:n välein)
Buuttasin uudelleen käyntiin ja kotona reittitietoja katsoessa tuota jähmettymistä ei datasta olisi voinut arvata...
Garminin keskustelupalstan perusteella tuota tapahtuu, muttei kaikille ja satunnaisesti.
Mulla on käytössä kadenssi-/nopeusanturi, autostoppia käytän jos vauhti on alle 2km/h ja väliajat 5 km:n välein.
Olen ollut tyytyväinen toistaiseksi laitteeseen ...ainostaan nappulat laitteessa voisivat olla isommat, muttei niitä tule paljoakaan räplättyä - vain lenkin alussa ja lopussa.
Joo mulla jymähti neljäntunnin kohdalla. Kuulemma uudessa tulevassa firmwaressa korjattu toi buki.
Nappulakenka
03.06.2010, 10.11
Onkohan taas tullut yks laite liian aikaisin markkinoille.Oma Edge meni jo eka lenkillä ensin täysin jumiin lopulta sain muut toimimaan ,mutta matkaa ei suostunut mittaamaan.
Oletko asentanut uusimman firmware? Yleisesti uusissa softissa on lapsuksia, joita sitten korjaillaan julkaisun jälkeen
TetedeCourse
03.06.2010, 10.17
Mulla on: "Your version: 2.29"
Nappulakenka
03.06.2010, 10.30
Uusin versio on 2.30
TetedeCourse
03.06.2010, 10.35
Uusin versio on 2.30
Joo näin olen huomannut - täytyypä päivitellä !
Joo näin olen huomannut - täytyypä päivitellä !
Garmin on aika aktiivinen päivittämään vanhempienkin laitteiden softia, joten kannattaa silloin tällöin käydä vilkaisemassa josko päivitys olisi saatavilla.
Antti Salonen
04.06.2010, 01.32
Pari lenkkiä on nyt takana Edge 500:lla, tuolla mustavalkoisella, eikä pahaa sanottavaa ole. Softaversio oli jo valmiiksi tuo uusin 2.30.
Edge 500 tuli ainakin mulle Polar S725:n korvaajaksi eikä navigointityökaluksi. Polar näytti mulle yhdestä näytöstä aika hyvin kaiken, minkä pyörän päällä haluan nähdä, mutta Polarissa oli omat ongelmansa. Karttaa en tarvitse, joten pieni ja siro Garminin malli passasi vallan mainiosti. Se, että GPS-jäljen saa lenkin jälkeen tietokoneelle on kiva pikku lisä, mutta ei sen enempää mulle.
GPS-pohjaisesta ratkaisusta on se ilo, että kun laite on käytössä kolmessa pyörässä ei jokaiseen pidä kiinnitellä nopeusantureita. Kadenssin mittaamista en tajua (tiedän paljonko se on mittaamattakin), joten Garminin yhdistetty nopeus/kadenssianturi ei ole hankintalistalla. PowerTap sen sijaan voisi ollakin hankintalistalla, ja siinä oli yksi syy lisää vaihtaa vanha Polar Garminiin. Lisäksi S725:n häiriöherkkyyttä ei tule ikävä.
TetedeCourse
04.06.2010, 08.20
Garmin on aika aktiivinen päivittämään vanhempienkin laitteiden softia, joten kannattaa silloin tällöin käydä vilkaisemassa josko päivitys olisi saatavilla.
Hassua, koetin päivittää tuota uutta mustaa Edge 500:sta, mutta se sanoi, että on jo viimeisin versio mittarissa - onko siis 2.29 = 2.3 ??
tsingpao
04.06.2010, 22.26
Nyt 500:lla tehty 5 lenkkiä ja moitteetta on pelittänyt. Versioni on bundle eli sykyvyöllä varustettu. Sykkeeseen perustuva kalorien kulutus on selvästi alempi kuin Polarsin CS100 ja 200:n antamat lukemat. Kumpi lie luotettavampi? Edgen akviivisuusmääritys ja elopainon muuttaminen eivät juuri näytä vaikuttavan kulutuslukemiin. Kokemuksia ja ideoita kellään?
Onko kukaan kokeillut, paljonko tulee matka- ja nopeusdataan eroa erillisen nopeusmittarin kanssa ja ilman.
Käsittääkseni 500:llakin voi latailla laitteeseen reittejä ja (yrittää) seurata niitä. Ainoastaan karttapohja puuttuu 705:een verrattuna. Tämä feature kiinnostaa enemmän kuin kartan perusteella suunnistaminen. Puhelimesta löytyy kartat, jos sattuu eksymään.
Ohiampuja
06.06.2010, 21.27
Edge 500 tuli ainakin mulle Polar S725:n korvaajaksi eikä navigointityökaluksi...
Samat olisi tavoitteet. Minkälainen tuo Garminin cadenssi/nopeusanturi oikein on? Kestäisiköhän se maastopyörässä, eikös se tule kiinni johonkin siihen keskiön taakse chain staysiin? Kuinkahan se saa kiinni erilaisiin täpärimalleihin?
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=1266
Samat olisi tavoitteet. Minkälainen tuo Garminin cadenssi/nopeusanturi oikein on? Kestäisiköhän se maastopyörässä, eikös se tule kiinni johonkin siihen keskiön taakse chain staysiin? Kuinkahan se saa kiinni erilaisiin täpärimalleihin?
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=1266
Sinnehän se tulee jotta saa polkimesta kadenssin. Kuten näkyy, kadenssianturia voi myös liikuttaa sopivaan kulmaan. Ongelmana joustopyörässä lienee kiinnityksen sijaan lähinnä se että polkimen magneetin ja anturin tulee osua kohdilleen joka kierroksella että saa luotettavan lukeman. Oletan että joissain malleissa tuo onnistuu, kaikissa ehkä ei. Nopeusanturin kanssa ei pitäisi olla mitään ongelmaa ja jos metsässä ajaa, se saattaa itseasiassa olla ihan hyvä hankinta vain senkin takia - maantiellä pärjää ihan sillä GPS:llä.
Laite saapui vihdoin Chainreactionista. Tuliko muilla nopeusanturi pinnaan mukana? Minulle ei tullut ko. anturia, jos edes kuuluu. Ilmeisesti nopeus pelkästään GPS:n avulla? Vai onko tuo mukana tullut anturi sittenkin pinnaan, mutta miten kadenssi sitten mitataan?
SeWentwenty
08.06.2010, 16.17
Laite saapui vihdoin Chainreactionista. Tuliko muilla nopeusanturi pinnaan mukana? Minulle ei tullut ko. anturia, jos edes kuuluu. Ilmeisesti nopeus pelkästään GPS:n avulla? Vai onko tuo mukana tullut anturi sittenkin pinnaan, mutta miten kadenssi sitten mitataan?
Mitäköhän hait takaa? Mukana pitäisi tulla kampeen kiinnitettävä magneetti joka tulee kiinni sekä tarralla, että nippusiteellä. Mukana tulee myös pinnaan ruuvattava pinnamagneetti.
Mitäköhän hait takaa? Mukana pitäisi tulla kampeen kiinnitettävä magneetti joka tulee kiinni sekä tarralla, että nippusiteellä. Mukana tulee myös pinnaan ruuvattava pinnamagneetti.
Ainoastaan jos on ostanut nopeus-/kadenssianturin erikseen tai bundle-paketissa.
Ainoastaan jos on ostanut nopeus-/kadenssianturin erikseen tai bundle-paketissa.
OK, elikkäs minun paketista sitten puuttui tuo kadenssi anturi...prkl. Ruuvattava pinnamagneeti on. Voi helvata, eikai se auta muuta kuin kirjoitella Chainreactionille palautetta. Tilasin tuon bundle-paketin. Ei muuten näy ko. anturia tässä mainoskuvassakaan? http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44124
Proj.nro
08.06.2010, 17.56
OK, elikkäs minun paketista sitten puuttui tuo kadenssi anturi...prkl. Ruuvattava pinnamagneeti on. Voi helvata, eikai se auta muuta kuin kirjoitella Chainreactionille palautetta. Tilasin tuon bundle-paketin. Ei muuten näy ko. anturia tässä mainoskuvassakaan? http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=44124
On tuossa kolmannessa kuvassa kaikki anturit ja magneetit; pinna ja kampi. Ja anturi on molemmille sama. Viimeinen osa on pinnamagneetin vastakappale joka ei pysy kirveelläkään kiinni :)
TetedeCourse
08.06.2010, 18.01
Viimeinen osa on pinnamagneetin vastakappale joka ei pysy kirveelläkään kiinni :)
Pysyypäs :cool:
On tuossa kolmannessa kuvassa kaikki anturit ja magneetit; pinna ja kampi. Ja anturi on molemmille sama. Viimeinen osa on pinnamagneetin vastakappale joka ei pysy kirveelläkään kiinni :)No voi helvetin kuusitoista:o Nyt vasta tajusin, että tuo magneetti oli kiinni kadenssianturissa. Huh huh, sama pää kesät talvet ...Onko jotain niksiä tuon pinnamagneetin kinnittämiseen, jos sen kanssa on ongelmia?
magnuken
08.06.2010, 18.20
Vinkkinä, että Garminin verneitä ei välttämättä kannata ostaa ulkolaisista nettikaupoista kun niitä saa ihan kotimaan kivijalkakaupoistakin suunnilleen samaan hintaan tai edullisemmin. Tällöin on takuuasiat ja muut rekutkin helpompia.
Esim. Marinea Hesan Kallion Näkinkujalla myy Garmin Edge 500 Bundlea hintaan 269€. Lähettävät kyllä myös postitse ja silloin tulee lisäkuluja noin 10€.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3938
Vinkkinä, että Garminin verneitä ei välttämättä kannata ostaa ulkolaisista nettikaupoista kun niitä saa ihan kotimaan kivijalkakaupoistakin suunnilleen samaan hintaan tai edullisemmin. Tällöin on takuuasiat ja muut rekutkin helpompia.
Esim. Marinea Hesan Kallion Näkinkujalla myy Garmin Edge 500 Bundlea hintaan 269€. Lähettävät kyllä myös postitse ja silloin tulee lisäkuluja noin 10€.
http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3938
Näin on. Kävin tänään hakemassa yhden itselleni. Hintaero halvimpaan nettikauppaan mitä näin oli 20€, joten ei maksa vaivaa eikä varsinkaan aikaa alkaa tilailla jostain muualta.
Pinnaan tuleva magneetti pitää laittaa paremmin kiinni, kun alkoi napsua anturia vasten melko röykkyisellä ensilenkillä. Eipä muuten mitään ihmeellistä asentamisessa tai virittelyssä.
Mittarin käytettävyys ja erityisesti näyttöjen kustomointi pieksee Polarin cs600:n mennen tullen. Polarissa rasittaa erityisesti, että sykettä, matkaa ja kulunutta aikaa ei saa mitenkään samaan näkymään. Garminissa saa :)
Toinen (http://www.kivenalla.fi/index.php?act=tuote&tuoteid=694&subcategory=15) kotimainen gps-verkkoputiikki.
(Handtecistä (http://www.handtec.co.uk/product.php/2337/garmin-edge-500-heart-rate-monitor---speed-cadence) toki edelleen edullisimmin.)
SeWentwenty
14.06.2010, 16.03
Onkos kukaan pohtinut, miten laitteen saisi ranteeseen juoksu/hiihtolenkeille? Olen muutaman kerran pitänyt juostessa kädessä, mutta hiihdossa tämä ei onnistu.
Yksi vaihtoehto olisi laittaa sykerajat mittariin ja asettaa hälytysääni kun mennään liian kovaa/hiljaa, mutta jotenkin mukavampi olisi ranteesta vilkuilla.
Mites gepsin herkkyys maastokäytössä, eli kannattaako hankkia maastopyörään? Pätkiikö kovasti?
TetedeCourse
16.06.2010, 13.52
Onkos kukaan pohtinut, miten laitteen saisi ranteeseen juoksu/hiihtolenkeille? Olen muutaman kerran pitänyt juostessa kädessä, mutta hiihdossa tämä ei onnistu.
http://lh4.ggpht.com/_Wo8yCZ1eTVw/Syc4WxqV9DI/AAAAAAAAUHQ/oqS2ACl4cZ0/IMGP8420_thumb.jpg?imgmax=800
Edge 500 with Garmin 310Xt quick release kit
Lähde: http://www.dcrainmaker.com/2009/11/garmin-edge-500-in-depth-review.html
magnuken
16.06.2010, 15.47
Mites gepsin herkkyys maastokäytössä, eli kannattaako hankkia maastopyörään? Pätkiikö kovasti?
Gepsin käytöstä maastopyörässä ei minulla ole kokemusta mutta kylläkin paljonkin sen käyttämisestä ihan jalkaisin hyvinkin peitteisessä maastossa liikuttaessa.
Eli sen jälkeen kun muutamia vuosia sitten ilmestyi se herkkä SirfStar-III gps-moduli (mitä hyvin monet gps valmistajat käyttävät) niin laiteet ovat olleet hyvinkin käyttökelpoisia tiheässäkin ryteikössä. Itse olen siis maastossa käyttänyt Garminin gepsejä ja eivät ne juurikaan pätki. Myös uusi "harjoitustietokoneeni" Garmin Forerunner 310XT tuntuu toimivan vallan hyvin ja pätkimäti mettässä.
Edge 500 with Garmin 310Xt quick release kit
Jopas. Eihän tuo ole sen mohlompi kuin vanha kunnon Forerunner 201/301. Komppaa entisestäänkin tämän hankintaa sitten kun Fore 305:sta aika jättää.
gorillasaurus
17.06.2010, 23.48
Käsittääkseni 500:llakin voi latailla laitteeseen reittejä ja (yrittää) seurata niitä. Ainoastaan karttapohja puuttuu 705:een verrattuna. Tämä feature kiinnostaa enemmän kuin kartan perusteella suunnistaminen. Puhelimesta löytyy kartat, jos sattuu eksymään.
Tämä "etukäteen valitulla reitillä pysyminen" kiinnostaisi kovasti minuakin.
Laitteen käyttäjät, osaatteko sanoa tämän mielekkyydestä? Onko 500 "oikea" gps-neuvoja, vai muodostukko kartattomuus kynnykseksi hyödylliselle käytölle?
Erillisenä kysymyksenä tiedustelisin vielä sitä, mitä softia olette käyttäneet Mac OS -ympäristössä. Millä "piirrätte" reitit, missä formaatissa siirrätte ne Garminiin?
Kiitos hyvästä ketjusta ja vastauksista näihin!
magnuken
18.06.2010, 09.21
Itselläni on FR 310XT ja sen "reittiominaisuudet" ovat samanlaiset kuin Edge 500:ssa. Eli reittinä (course = juoksu) voi käyttää joko laitteen itsensä tallentamaa jälkeä tai sitten ladata siihen PC:stä jollakin muulla vehkeellä tai käsin tehdyn reittitiedoston.
Tuon reitin saa sitten näkyviin itse laitteessa pilkkuviivana ja "navigointi" tapahtuu siten, että pyrit vain seuraamaan sitä näytössä olevaa reittiviivaa. Mitään kääntymisohjeita tai muuta opastusta laite ei siis anna. Tosin reittiin voi olla yhdistettynä virtuaalivastustaja, jolloin vehje vertaa omaa aikaasi tähän virtuaaliin.
gorillasaurus
19.06.2010, 11.56
Kiitos vastauksesta! Tuolla näkyy vähän vihjettä siitä, miltä reitti viissatasen näytöllä ilmeisesti näyttää: http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=3938
magnuken
19.06.2010, 23.51
Joo, tuollaiselta pilkkuviivaltahan se näyttää. Mutta jos kyseessä on fillarointi, niin sitä pystyy vallan hyvin seuraamaan koska fillarillahan yleensä ajetaan melko selviä väyliä pitkin. Eri juttu on sitten joku maastojuoksu, missä vedetään skuttassa missä sattuu. Sellaisessa sen reittiviivan seuraaminen (ainakin tarkasti) voi olla aika haastavaa.
Tämä "etukäteen valitulla reitillä pysyminen" kiinnostaisi kovasti minuakin.
Laitteen käyttäjät, osaatteko sanoa tämän mielekkyydestä? Onko 500 "oikea" gps-neuvoja, vai muodostukko kartattomuus kynnykseksi hyödylliselle käytölle?
Erillisenä kysymyksenä tiedustelisin vielä sitä, mitä softia olette käyttäneet Mac OS -ympäristössä. Millä "piirrätte" reitit, missä formaatissa siirrätte ne Garminiin?
Kiitos hyvästä ketjusta ja vastauksista näihin!
Ei ole tullut mieleenkään piirrellä reittejä itse, vaan ladata muiden tallenteita. En ole vielä kokeillut sitäkään.
TCX-formaatissa olen siirrellyt reitit garmin connectista endomondoon. Jostain syystä endomondo ei osaa lukea ainakaan Mac/Firefox -kombolla suoraan laitteesta, vaikka niin väittääkin.
Tänään kotiutui Probikekitistä Neutral bundle, mukavasti yllätti kun tässä versiossa oli mukana premium-sykevyö ja tuo neutral väritys sopii mustavalkoiseen pyörään paremmin kuin sininen.
Joskos sitä huomenna testaisi lenkillä.
magnuken
22.06.2010, 13.53
Onkohan se niin, että se sininen Edge 500 bundle mitä esim. Marinea myy Näkinkujalla hintaan 269€ sisältää sen vanhemman mallisen sykevyön, eikä sitä uutta premium mallia, mikä tulee esim. 310XT:n mukana?
Onnistuiko sen kadenssianturin asennus hyvin? Se kun näyttää hieman monimutkaiselta kun kaksi eri magneettia pitää kohdistaa saman mötikän kahteen eri kohtaan.
Edit: Garminin sivuiltahan tuo löytyi. Eli uudessa Edge 500 Team Garmin Bundlessa on tosiaankin se premium vyö kun muissa vanhan mallinen vyö. Hinnat näkyvät kuitenkin olevan samat sekä sillä sinisellä että harmaalla bundlella.
Kyllä sen Kadenssi anturin asentaminen on helppo homma nopeus puolella on vielä säädettävä tunnistimen varsi .
Löytyykö foorumilta jo kokemustietoa Edge 705 ja Edge 500 välillä: kannattaisiko 705 vaihtaa tuohon pienempään malliin?
Toimivatko workoutit 500-mallissa samalla tavalla kuin vanhemmassa mallissa vai löytyykö eroja?
JaakkoRa
23.06.2010, 10.56
Voisiko joku heittää vinkkiä, mistä voisi ostaa (Suomesta) Team Garmin Edge 500 Bundlen? EmporioLive.comista löytyy ainakin, mutta jotekin vähän arveluttaa em. putiikki.
Team Garminin väritys on mun mielestä tyylikäs, joten juuri tuo laite kiinnostaa...
Edit: soitin Marinea - verkkokauppaan. Sanoivat että Team Garmin Edge 500 - mallia ei ole vielä tullut Suomeen. Tarkkaa päivämäärää ei ole vielä tiedossa, mutta oletettavasti tulisi Heinäkuussa!
magnuken
23.06.2010, 21.43
Eipä tosiaankaan taida löytyä vielä mistään kotimaan puodeista eikä oikein eurokaupoistakaan tätä uutta Edge 500 bundlea.
Tosin noita harmaa-mustia bundleja oli vielä toissapäivänä Probikekit:llä heidän varastosaldonsa mukaan 3 kpl mutta nyt ei yhtään. Tuolla ylempäähän nimimerkki J_K kertoi ostaneensa sieltä hiljan kyseisen uuden Edge 500 Team Garmin Bundlen.
TetedeCourse
23.06.2010, 21.56
Tuolta ostin jo runsaat kuukausi sitten mustan Garmin Edgen 500:n, heti kun oli julkaistu ja kun ei mistään muualta silloin ollut saatavana ja pakkohan tuollainen mustaan Cerveloon oli saada :D
Silloin oli myös tuota Team Garmin versiota...mutta nyt varasto tyhjä..
http://www.all-gps.de/garmin-edge-500-argyle-limited-edition-orange-neuerscheinung.html
magnuken
23.06.2010, 22.15
Kyllähän heillä näkyy vielä olevan listoillaan se Edge 500 harmaa-musta bundle (siis uusi sykevyö+kadenssi). Hintaa on tosin hieman liikaa, eli 299€ + rahti. Marinean Näkinkujan puodistahan tuon todennäköisesti kohtapuolin saa siihen 269€ hintaan.
En tosin löytänyt mitään mainintaa varastosaldosta tuolta All-GPS kauppiaalta, eli liekö oikeasti saatavilla?
Eipä tosiaankaan taida löytyä vielä mistään kotimaan puodeista eikä oikein eurokaupoistakaan tätä uutta Edge 500 bundlea.
Tosin noita harmaa-mustia bundleja oli vielä toissapäivänä Probikekit:llä heidän varastosaldonsa mukaan 3 kpl mutta nyt ei yhtään. Tuolla ylempäähän nimimerkki J_K kertoi ostaneensa sieltä hiljan kyseisen uuden Edge 500 Team Garmin Bundlen.
Laitetaan tähän vielä korjaus, eli ostin Neutral-bundlen ja mukana tuli premium-sykevyö. Näyttää olevan taas loppu, Team-bundlea näytti olevan ja hinta £55 enemmän ja ajopaita mukana.
Asennus sujui ilman ongelmia. Laite toiminut moitteettomasti, vielä kun osaisi hyödyntää kaikki ominaisuudet.
magnuken
23.06.2010, 22.58
Ok, kiitos tarkennuksesta. Mutta mikäköhän tuossa nyt oikein on erona, siis malleissa Edge 500 Neutral Bundle ja siinä Team Garmin Bundlessa?
Molemmat laitteet ovat käsittääkseni väritykseltään harmaa-valkoisia (tai vaihtoehtoisesti sini-oransseja) ja mukana molemmissa seuraa se premium (pehmeämpi) sykevyö sekä nopeus/kadenssianturi GSC10.
Neutral bundle on hopea/harmaa ja Team Garmin bundle on oranssi/sininen väritykseltään.
magnuken
23.06.2010, 23.37
Ok, kiitos selkisi. Ja sitten taitaa ainakin joiltakin kauppiailta näköjään tulla sen Team Garmin Bundlen kylkiäisenä sellainen "Team Garmin" fillaripaita.
gorillasaurus
24.06.2010, 00.03
Onkohan se niin, että se sininen Edge 500 bundle mitä esim. Marinea myy Näkinkujalla hintaan 269€ sisältää sen vanhemman mallisen sykevyön
Jep. Hain sinisen bundlen Marineasta, sain erinomaista palvelua ja laite toimii erittäin hyvin. On vaikea kuvitella, miten sykevyö voisi olla enemmän premium. Ehkä kevyempi? Ainakaan kolmen ja puolen tunnin lenkin aikana ei ehtinyt puristaa tai ärsyttää millään tavalla.
Ainakin sininen versio laitteesta on hieno. Viimeistelty ja kestävän tuntuinen.
Onnistuiko sen kadenssianturin asennus hyvin? Se kun näyttää hieman monimutkaiselta kun kaksi eri magneettia pitää kohdistaa saman mötikän kahteen eri kohtaan.
Onnistui. Nippusiteillä pelataan.
Ei saa, eikä mun mielestä kannatakaan. Etuja sitä käytettäessä Garminin anturia on:
+Automaattinen kehän ympärysmitan laskenta.
+Korjaa ylä/alamäessä syntyvää GPS mittaus virhettä.
+Todella nopea reagointi cadenssin muutokseen.
Eilen tuli postisedän miukana Bundle-versio ja nyt on alkanut laitteeseen perehtyminen. Onko tietoa kuinka tarkkaan laite määrittelee kehän ympärysmitan? Onko parempi näpytellä arvot käsin laitteeseen vai luottaa automaattiseen kehän ympäryksen määritykseen? Ilmoittaako laite minkä ympäryksen on laskenut?
Eilen tuli postisedän miukana Bundle-versio ja nyt on alkanut laitteeseen perehtyminen. Onko tietoa kuinka tarkkaan laite määrittelee kehän ympärysmitan? Onko parempi näpytellä arvot käsin laitteeseen vai luottaa automaattiseen kehän ympäryksen määritykseen? Ilmoittaako laite minkä ympäryksen on laskenut?
Anna automatiikan hoitaa. Normaalistihan nopeus mitataan muutenkin gepsillä ja anturi on käytössä ainoastaan tunneleissa jne. Kehän mittaus perustuu samaan.
TetedeCourse
30.06.2010, 14.02
Sivu 41.
http://www8.garmin.com/manuals/Edge500_FIkayttoopas.pdf
Itse käytän mukautettua arvoa
Sivu 41.
http://www8.garmin.com/manuals/Edge500_FIkayttoopas.pdf
Itse käytän mukautettua arvoa
En päässytkään noin pitkälle ohjekirjassa että olisin nähnyt noita mukautettuja taulukkoarvoja, kun piti päästä tien päälle kokeilemaan mittaria... Katselin noita mukautettuja arvoja, näyttää siltä että eri taulukoissa on hieman eri arvoja, ainakin Sigman mittarin taulukoissa on isommat arvot. Nuo Garminin arvot näyttävät samoilta kuin Sheldon Brown:n taulukoissa. No, erot ovat alle 2% luokkaa. Täytynee kokeilla
magnuken
30.06.2010, 18.40
Itse käytän Forerunner 310XT laitetta myös fillarikäytössä, jossa siis ohjelmisto lienee kutakuinkin sama kuin Edge 500 vehkeessä.
Olen sen pyörän ulkokehän mitannut itse fillarin päällä istuen ja "oikeilla" rengaspaineilla sekä pyörää liikuttaen 10 renkaanpyörähdyksen verran. Sitten olen metrimitalla mitannut kuljetun matkan millilleen avustajan asvalttiin liidulla piirtämien merkkien perusteella. Tuon luvun jaettuna kymmenellä olen sitten syöttänyt mittariin.
Nyt vain askarruttaa missä tilanteessa laite käyttää nopeuden ja matkan mittaamiseen gps:ää ja vastaavasti fillariin kiinnitettyä nopeusanturia.
Olisiko niin, että jos laitteessa valitsee "Wheel Size = Custom" ja syöttää millimetreinä kehän pituuden, niin vehje aina käyttää nopeusanturin antamaa dataa?
Mutta, jos valitsee "Auto" niin se käyttääkin ensisijaisesti gps-dataa ja ainoastaan anturidataa ellei gps ole saatavilla? Käyttöohjeesta tämä ei oikein ilmene, tai sitten en vain ole löytänyt.
Turhaa stressata sen kehämitan kanssa - hyvin toimii pelkällä gepsullakin. Mulla on tollanen "kevennetty" malli:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?pictureid=4056&albumid=455&dl=1277974367&thumb=1 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=455&pictureid=4056)
Ihan harkittu ei tuo sensorin kevennysoperaatio ollut, mutta siitä huolimatta hyvin pelittää. Eikä tartte laittaa lisää pyörivää massaa!
Mitenköhän tuon kokonaisajan saisi nollattua, kun se näyttää 9999:59:59? Ei onnistu jos vain nollaa koko laitteen..
Saako Garmin 500 sellaista tietoa, joka ilmoittaa kuinka pitkän matkan lenkistä kammet on ollut pyörimättä? Esimerkiksi, jos lenkki on 100km, niin montako kilsaa on rullailtu aurinkokannella.
Itselläni on käytössä Forerunner 305, mutta uskoisin, että siinä hyvin paljon samoja softia ja ominaisuuksia on. Reitit piirrän http://www.bikemap.net -palvelua käyttäen, sieltä export to GPS ja sitten http://www.gpsies.com/convert.do -palvelulla TCX-muotoon ja siitä Garmin Training Centerillä laitteeseen. Muuhun käytän joko Rubitrack-softaa, jolla voi kerätä tiedot laitteesta, mutta enemmän ja enemmän olen käyttänyt Garmin Connect-palvelua.
Lisäksi, mitä tulee tuohon navigointiin, niin mode-nappia painamalla näkee sen pisteillä piirretyn reitin, mutta jos vielä painaa modea niin ruudulle tulee (ainakin omassa laitteessani) nuoli, joka osoittaa mihin päin pitää mennä, kuinka kaukana seuraava reitin piste on ja jäljellä oleva aika reitin päätökseen.
Muitakin reitinluontityökaluja ja -palveluita on olemassa ja testattu, mutta parhaimmaksi omasta kokemuksesta on noussut tuo Bikemap.net, omia reittejä voi katella vaikka täältä (http://www.bikemap.net/user/fb596387891)
Saako Garmin 500 sellaista tietoa, joka ilmoittaa kuinka pitkän matkan lenkistä kammet on ollut pyörimättä? Esimerkiksi, jos lenkki on 100km, niin montako kilsaa on rullailtu aurinkokannella.
Garminin Connect näyttää kadenssin, jos mittari on asennettu, eli näet graafista milloin olet ollut polkematta. Mulla on tuossa nyt aika valittuna, mutta saa graafin myös matkasta.
Tässä kuvaesimerkkiä:http://img.skitch.com/20100719-x44sn5mpi5xmq6q2xu5xps8f6k.jpg
Linkki kuvaan: http://img.skitch.com/20100719-x44sn5mpi5xmq6q2xu5xps8f6k.jpg
Vähän ruvennut kiinnostamaan garminin edge 500, näyttää siltä että vaihtoehdot on ostaa joko ilman sykevyötä ja kadenssianturia tai molemmilla. Mutta kun... tarttisin vain tuon sykevyön niin kysyn että onko tietoa toimiiko laite yhteen muiden kuin garminin vöiden kanssa? (esim. daumin ergometrit toimivat täydellisesti polarin perusvyön kanssa). Itse laitehan taitaa paketista riippumatta olla täysin sama ja tuon vyönhän voi ostaa erikseen mutta onhan sillä aika suolanen hinta...
suunnosta kun hajosi sykevyö niin sai valita ostaako uuden vyön kalliimmalla kuin kokonaan uuden rannetietokoneen jossa tulee mukana kyseinen vyö :rolleyes:
magnuken
04.08.2010, 12.33
Garmin Edge käyttää ANT+ siirtoprotokollaa laitteen ja antureiden välillä. Eli kyseinen Edge 500 toimii kyllä kaikkien sykevöiden kanssa jotka ovat ANT+ yhteensopivia. Mutta, esim Polarin vyöt eivät taida tukea mainittua protokollaa.
Tuota Edge 500 voi toki ostaa myös pelkällä sykevyöllä. Esim. Handtec myy tällaista bundlea noin 200 euron hintaan:
http://www.handtec.co.uk/product.php/2636/garmin-edge-500---heart-rate-monitor
Edge 500 toimii kyllä kaikkien sykevöiden kanssa jotka ovat ANT+ yhteensopivia.
Eli ei ilmeisesti toimi Suunnon Comfort-sykevyön kanssa joka specsien mukaan hyödyntää "perus" ANT tiedonsiirtoa, :( Nyt tulikin vissiin eteen ensimmäinen hyvä syy hankkia edge 705 edge 500 sijasta, kun ANT teknologiaa hyödyntävään 705:een löytyisi valmiiksi mukava sykevyö ;)
Melkein olisin voinut väittää että myös 705:ssä on ANT+ mutta saatan olla väärässä.
magnuken
04.08.2010, 16.24
Garmin Edge 705 käyttää myös ANT+ protokollaa eikä näinollen ole yhteensopiva Suunnon antureiden käyttämän vanhemman ANT protokollan kanssa!
http://www.garmin.fi/product_info.php?cPath=99&products_id=67
Nyt en ymmärrä, garminin suomen sivuilla sanotaan selkeästi että 705 on ANT ja 500 on ANT+ mutta täällä väitetään että molemmat ovat ANT+ mittalaitteita. :seko:
Edge 705:n sykevyön kyljessä on tämmönen logo
http://www.o-synce.com/img/ant_plus_sport.jpg
Plussasta tuolla englannikielisillä sivuilla puhutaan.
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=160&pID=10885#featureTab
Ilmeisesti jossain vanhassa 705:ssä (tai 605:ssä?) on ollut ANT? Omassani on ainakin ANT+.
magnuken
04.08.2010, 19.22
Tavaramerkki ANT™ kattaa sekä vanhemman ANT että uudemman ANT+ protokollan. Eli Garminin laitteiden ominaisuuksia tutkiskellessa kannattaa katsoa ne sieltä firman omilta sivuilta eikä esim. suomalaisen maahantuojan sivuilta, jotka tässäkin tapauksessa ovat melkoisen epätarkat. Myös Edge 705 käyttöohjeesta käy varsin hyvin ilmi, että laite edellyttää ANT+ antureiden käytön.
Tosin jotkut ANT+ laitteet ovat myös taaksepäin yhteensopivia. Näin on esim. Wattbiken laitteiden osalta mutta tietääkseni Edge 705 ei ole yhteensopiva vanhemman ANT protokollan kanssa.
Myös Suunto ilmoitti keväällä 2010, että he siirtyvät tuohon laiteriippumattomaan ANT+ protokollaan mutta vielä heillä ei taida olla markkinoilla ANT+ laitteita? Tuo vanha ANT oli siis hyvin valmistajakohtainen protokolla, josta kaikilla oli omat sovelluksensa ja siten ne eivät yleensä olleet keskenään yhteensopivia.
Arpominen ja kokeilu lopetettu ja Edge500 Bundle varattu Marineasta. Pitääpä polkaista huomenna hakemaan.
http://www.dcrainmaker.com/2009/11/garmin-edge-500-in-depth-review.html
Tuosta ei kyllä paljon analyysi parane :rolleyes:
Team Edition näyttäis saavan team-kaupasta:
http://eu.shopslipstreamsports.com/garmin/garmin-edge-500-argyle.html
Hinta: 245.22EUR + 13EUR (postitus)
Paljonkohan tuo maksaa Suomessa katukaupassa ?
Nyt on sitten ensimmäinen reittidata 500:lla plakkarissa:
http://connect.garmin.com/activity/43359860. Hienosti saa vaihdettua kielen suomeksi ja mailit metreiksi, ja nataa kertyy enemmän ja tarkemmin kuin iPhonen Endomondo-applikaatiolla. Lisäksi mittarin asetukset ja käyttö on niin helppoa, että humanistikin osaa :)
Yhtä en löydä: miten saan kartan reittiviivaan näkyviin kilometrit tai miten näkisin kartalta sen, missä kohtaa reittiä ollaan, kun esimerkiksi sykekäyrässä vien kursorin kohtaan 10min 27sek jolloin syke on käynyt tosi matalalla? Löysin ainoastaan valinnan Kierrosaikojen näytölle. Tietysti määräämällä kierrokset kilometrin mittaisiksi voisi puutetta vähän korvata, mutta ei ihan vastaa kysymykseeni.
Nyt on sitten ensimmäinen reittidata 500:lla plakkarissa:
http://connect.garmin.com/activity/43359860. Hienosti saa vaihdettua kielen suomeksi ja mailit metreiksi, ja nataa kertyy enemmän ja tarkemmin kuin iPhonen Endomondo-applikaatiolla. Lisäksi mittarin asetukset ja käyttö on niin helppoa, että humanistikin osaa :)
Yhtä en löydä: miten saan kartan reittiviivaan näkyviin kilometrit tai miten näkisin kartalta sen, missä kohtaa reittiä ollaan, kun esimerkiksi sykekäyrässä vien kursorin kohtaan 10min 27sek jolloin syke on käynyt tosi matalalla? Löysin ainoastaan valinnan Kierrosaikojen näytölle. Tietysti määräämällä kierrokset kilometrin mittaisiksi voisi puutetta vähän korvata, mutta ei ihan vastaa kysymykseeni.
Kokeile soitinta.
Kokeile soitinta.
fiber kiittää ja pokkaa!
Raijkaard
11.08.2010, 19.47
Kiitokset magnukenille linkkivinkistä http://www.handtec.co.uk/product.php...t-rate-monitor (http://www.handtec.co.uk/product.php/2636/garmin-edge-500---heart-rate-monitor), tuolta tilasin lauantai-iltana, maanantaina lähti ja tänään keskiviikkoaamuna laite oli ekaa kertaa fillarissa kiinni. Hintaa kaiketi jotain 239 euron luokkaa posteineen ja toimitus oli siis nopeinta ikinä.
Täytyy sanoa, että vanhan sigman jälkeen olen ihan lovena tohon härveliin. Tuntuu tosin, että sigma näytti vauhdit hieman yläkanttiin tai sitten tämänpäiväinen vastatuuli vei mehut. Kuntohan ei voi olla heikentynyt. :rolleyes: Hieno laite, hyvä kauppa, suosittelen!
Voisikohan tuota laitetta käyttää talvella hiihdon seuraamiseen? Osaako laskea kalorikulutuksen oikein? Toiminnosta voi ilmeisesti vaihtaa pyöräilyn maastohiihdoksi, kun lataa treenin Garmin Connectiin.
Loistava laitehan tuo on muuten ollut. Ensi kesänä kaveriksi vielä wattimittari, niin alkaa dataa saamaan talteen omiksi tarpeiksi.
magnuken
15.08.2010, 17.56
Kyllähän noita Garminin urheiluvehkeitä käytetään myös maastohiihdossa. Kalorikulutuksen laskenta perustuu Edge 500 sykevyön antamaan dataan sydämen lyönneistä. Eli, eiköhän hiihossakin ne kaloriluvut ole ainakin sinne päin.
Jos käyttää ilman sykevyötä, niin kalorinäyttämä on todennäköisesti hiihdossa kovastikin pielessä.
ykkössepepeli
27.08.2010, 20.19
No niin nyt tilaus lähti Englantiin, nopeita ovat siellä. FedExin seurantakoodi pärähti samantien. Tilasin 500:sen ja forerunner 405.:D
Mistähän saisi tilattua tuohon edge 500 sykevyöhön uuden vyöosan? Meni irroitettaessa poikki muoviklipsi siitä kangasosan päästä.
Mistähän saisi tilattua tuohon edge 500 sykevyöhön uuden vyöosan? Meni irroitettaessa poikki muoviklipsi siitä kangasosan päästä.
Suomesta jos meinaat niin kannattaa varmaan kysellä Marinea:sta.
Löytyy näköjään Garminin esitteestä erikseen saatavissa.
http://www.garmin.fi/pdf/garmin_fitness_2010.pdf
Sitten Bike24.de taitaa olla tämä?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,5,144,145;p roduct=13618
Suomesta jos meinaat niin kannattaa varmaan kysellä Marinea:sta.
Löytyy näköjään Garminin esitteestä erikseen saatavissa.
http://www.garmin.fi/pdf/garmin_fitness_2010.pdf
Sitten Bike24.de taitaa olla tämä?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,5,144,145;p roduct=13618
Kiitos vinkistä, marineasta tulossa uusi hintaan 15€.
Anaxagore
13.09.2010, 10.36
Nyt kun olen tässä jo hieman pidempään tuskaillut pyöräily-gps:in valinnan suhteen niin Edge 500:n omistajille muutamia kysymyksiä:
- Jos olet ladannut laitteeseen reitin (course), niin opastaako laite tämän reitin alkuun?
- Opastamisella tarkoitan lähinnä sitä että näyttääkö laite mihin päin linnuntietä tulisi mennä että pääsee reitille?
- Näyttääkö se myös etäisyyden reitistä...?
- Jos tekee reitin esimerkiksi BikeRouteToasterilla (joka luo kääntymisohjeet automaattisesti), piippaako Edge että pitäisi kääntyä?
- Kääntymisohjeet ilmeisesti saa myös ruudulle?
- Jos katoaa reitiltä, näyttääkö laite mihin suuntaan pitäisi mennä että pääsee takaisin reitille?
Jos tuo reititys toimii kunnolla niin tässäpä olisi se fillari-gps mitä olen haaveillut (pieni koko, kunnon sykemittaus ja kalorinlaskenta, hyvä toiminta-aika)... Edge 705 olisi myös jees (ja tuleva 800) mutta ovat ehkä turhan isoja ja autonavigaattorityyliselle reititykselle (valitse osoite ja laite neuvoo lyhimmän reitin) ei ole mulle tarvetta. Myöskin reilusti kalliimman härpäkkeen hajottaminen harmittaa enemmän...
Nyt kun olen tässä jo hieman pidempään tuskaillut pyöräily-gps:in valinnan suhteen niin Edge 500:n omistajille muutamia kysymyksiä:
- Jos olet ladannut laitteeseen reitin (course), niin opastaako laite tämän reitin alkuun?
- Opastamisella tarkoitan lähinnä sitä että näyttääkö laite mihin päin linnuntietä tulisi mennä että pääsee reitille?
- Näyttääkö se myös etäisyyden reitistä...?
- Jos tekee reitin esimerkiksi BikeRouteToasterilla (joka luo kääntymisohjeet automaattisesti), piippaako Edge että pitäisi kääntyä?
- Kääntymisohjeet ilmeisesti saa myös ruudulle?
- Jos katoaa reitiltä, näyttääkö laite mihin suuntaan pitäisi mennä että pääsee takaisin reitille?
Jos tuo reititys toimii kunnolla niin tässäpä olisi se fillari-gps mitä olen haaveillut (pieni koko, kunnon sykemittaus ja kalorinlaskenta, hyvä toiminta-aika)... Edge 705 olisi myös jees (ja tuleva 800) mutta ovat ehkä turhan isoja ja autonavigaattorityyliselle reititykselle (valitse osoite ja laite neuvoo lyhimmän reitin) ei ole mulle tarvetta. Myöskin reilusti kalliimman härpäkkeen hajottaminen harmittaa enemmän...
Mittari näyttää etäisyyden reitin alkuun ja päivittää reittiviivaa kulkusuunnan suhteessa. Oma tunniste ruudulla on pieni kolmio, jonka kärki näyttää kulkusuuntaan. Mitään opastusta ei ole eikä karttapohjaa.
Laitteen voi tuolla toasterilla asettaa piippaamaan halutun mitan päässä merkatuista pisteistä. Kääntymisohjeet saa tekstinä ruutuun. Oman kokemukseni mukaan tekstiä ei kuitenkaan ehdi lukea eikä piippausta aina kuule. Reittiviivan seuraaminen on helpointa. Jos reitiltä poistuu, niin laite zoomaa ulos ja reitti siis näkyy sivulla.
Navigointinäytöissä ei vaan näe tärkeitä mittaritietoja (syke etc), vaan näyttötilaa joutuu tarpeen mukaan vaihtelemaan. Ostaisin vielä kuukauden kokemuksella uudestaankin...
Anaxagore
17.09.2010, 11.43
Mittari näyttää etäisyyden reitin alkuun ja päivittää reittiviivaa kulkusuunnan suhteessa. Oma tunniste ruudulla on pieni kolmio, jonka kärki näyttää kulkusuuntaan. Mitään opastusta ei ole eikä karttapohjaa.
Laitteen voi tuolla toasterilla asettaa piippaamaan halutun mitan päässä merkatuista pisteistä. Kääntymisohjeet saa tekstinä ruutuun. Oman kokemukseni mukaan tekstiä ei kuitenkaan ehdi lukea eikä piippausta aina kuule. Reittiviivan seuraaminen on helpointa. Jos reitiltä poistuu, niin laite zoomaa ulos ja reitti siis näkyy sivulla.
Navigointinäytöissä ei vaan näe tärkeitä mittaritietoja (syke etc), vaan näyttötilaa joutuu tarpeen mukaan vaihtelemaan. Ostaisin vielä kuukauden kokemuksella uudestaankin...
Kiitos vastauksesta! Periaatteessa tuolla voisi suunnistaa aina kotiinkin jos tekee sopivan coursen vaikka kotitalon ympäri :). Tuolla onnistuu siis navigoida etukäteen suunnitelluilla reiteillä, mikä on hyvä asia. Puhelin kulkee aina mukana reissussa missä on sitten kartallinen navigaattori totaalista eksymistä varten.
Jenkkakahva
17.09.2010, 13.21
Paketissa tulee kaksi tankokiinnityssysteemiä, mutta mitenkäs olisi järkevintä toimia nopeus/kadenssianturin kanssa, jos mittaria käyttää kahdessa pyörässä? Käsittääkseni ko. anturi on yksiosainen ja kiinnitetään nippusiteillä takahaarukkaan ja on näinollen hankala siirtää pyörästä toiseen? Sama ongelma ilmenee tietysti polkimeen ja pinnaan kiinnitettävien magneettien kanssa.
magnuken
17.09.2010, 13.30
Tuon kadenssianturin ja kahden magneetin jatkuva siirtely kahden fillarin välillä on kyllä kovin hankalaa ja sitkeyttä vaativaa hommaa. Helpoin ratkaisu on tietty ostaa yksi kadenssianturi lisää. Marineassa kyseinen anturi kustantaa 76euroa.
TetedeCourse
17.09.2010, 13.37
Marineassa kyseinen anturi kustantaa 76euroa.
Aina pitäisi suosia kotimaisia kauppoja, mutta PKB:ssa sama: 48.40 € kotiintoimitettuna
http://www.probikekit.com/display.php?code=NP06403
Jenkkakahva
17.09.2010, 13.46
Tuon kadenssianturin ja kahden magneetin jatkuva siirtely kahden fillarin välillä on kyllä kovin hankalaa ja sitkeyttä vaativaa hommaa. Helpoin ratkaisu on tietty ostaa yksi kadenssianturi lisää. Marineassa kyseinen anturi kustantaa 76euroa.
Näin arvelinkin, mutta elättelin toiveita siitä, että tuo anturi olisi jotenkin kaksiosainen (anturi+kiinnitysosa), jolloin ei tarvitsisi hommata kuin nuo magneetit ja kiinnitysosa tuplana. Tämä paketti (http://www.handtec.co.uk/product.php/2000/speed-cadence-bike-sensor-spare-parts--gsc-10-)ei siis sisällä kuin ne magneetit ja nippusiteet.
TetedeCourse
Niin kotimaista pitäisi suosia, mutta .... (http://www.handtec.co.uk/product.php/1451/garmin-speed-cadence-bike-sensor--gsc-10-)
Kiitos vastauksesta! Periaatteessa tuolla voisi suunnistaa aina kotiinkin jos tekee sopivan coursen vaikka kotitalon ympäri :). Tuolla onnistuu siis navigoida etukäteen suunnitelluilla reiteillä, mikä on hyvä asia. Puhelin kulkee aina mukana reissussa missä on sitten kartallinen navigaattori totaalista eksymistä varten.
Kyllä tuolla tosiaan suuntiman saa. Tietysti ikävä ajaa umpikujaan, jos ihan luottaa mittarin näyttöön. Voi päätyä vaikkapa Porkkalanniemeen, kun pitikin mennä Upinniemeen tms...
Ostin 500 bundlen pari viikkoa sitten ja on pieni ongelma. Voisikohan joku auttaa. Kaikki muut asiat olen saanut toimimaan paitsi kadenssianturia. Se on asennettu ja valot vilkkuu eli magneetit on kohdallaan, mutta mittari ei ota yhteyttä anturiin tai päinvastoin enkä näen ollen saa poljinnopeutta jne. näytölle. Sykemittariin laite otti yhteyttä automaattisesti. Vaatiiko anturin ja edgen välisen yhteyden saaminen jotain erikoista? Ohjeet olen lukenut, mutta niistä ei ole ollut apua.
Ikävä kyllä lap/reset-nappula lopetti toimimisen toisen käyttökerran jälkeen eli laite lähtee takaisin Marineaan.
Vaatiiko anturin ja edgen välisen yhteyden saaminen jotain erikoista?
705:ssä pyöräprofiilissa pitää rastittaa kadenssi erikseen, olisikohan sama?
705:ssä pyöräprofiilissa pitää rastittaa kadenssi erikseen, olisikohan sama?
Siinä on neljä eri vaihtoehtoa rastille:
nop-/pnot-anturi
nop. tunnistin
pn.-tunnistin
nop ja pnop tunnistin
Olen kokeillut kaikkia mutta sen jälkeen se pyytää tunnistimet tunnusta jonka sykemittari haki automaattisesti. Tunnistimen tila anturille on "ei yhteyttä".
Marinean myyjä ei viimeksi tienny laitteesta mitään. Jospa siellä on tällä kertaa asiantuntevampi myyjä.
magnuken
18.10.2010, 12.17
Eli kun olet sieltä "Asetukset/Pyöräasetukset" kohdasta valinnut kohdan "Ant+nop/pnop", niin oletko vielä valinnut sen "Tark.uud"? Tässä muuten se englanninkielinen menu on paljon selkeämpi. Tuo "Tark.uud" on siis siinä "Rescan".
Niin, ja tuossa vaiheessahan Edge ei saa olla pari metriä kauempaa anturista.
Eli kun olet sieltä "Asetukset/Pyöräasetukset" kohdasta valinnut kohdan "Ant+nop/pnop", niin oletko vielä valinnut sen "Tark.uud"? Tässä muuten se englanninkielinen menu on paljon selkeämpi. Tuo "Tark.uud" on siis siinä "Rescan".
Niin, ja tuossa vaiheessahan Edge ei saa olla pari metriä kauempaa anturista.
Tuo etäisyys on saattanu olla ongelma. Voi olla, että tuon vaiheen oon tehny kauempana laitteesta. Kokeilen näitä neuvoja. Kiitokset vastanneille.
Anaxagore
18.10.2010, 13.55
Tuleeko Probikekitissä myynnissä olevassa Edge 500 Neutral bundlessa mukana premium -sykevyö?
magnuken
18.10.2010, 14.28
Probikekitissä on myynnissä kaksi neutral väristä Edge 500 vehjettä:
- Garmin Edge 500 GPS Unit - Black / Silver (Neutral Version) (http://www.probikekit.com/display.php?code=O0204), £179.99
- Garmin Edge 500 GPS Unit Neutral Version with Heart Rate & Cadence - Silver / Black (http://www.probikekit.com/display.php?code=O0202), £224.98
Ensimmäisen mukana ei tule ulkoisia antureita, ainoastaan fillariteline.
Toisen mukana tulee sitten sekä sykevyö että kadenssi/nopeusanturi.
Anaxagore
18.10.2010, 14.46
Probikekitissä on myynnissä kaksi neutral väristä Edge 500 vehjettä:
- Garmin Edge 500 GPS Unit - Black / Silver (Neutral Version) (http://www.probikekit.com/display.php?code=O0204), £179.99
- Garmin Edge 500 GPS Unit Neutral Version with Heart Rate & Cadence - Silver / Black (http://www.probikekit.com/display.php?code=O0202), £224.98
Ensimmäisen mukana ei tule ulkoisia antureita, ainoastaan fillariteline.
Toisen mukana tulee sitten sekä sykevyö että kadenssi/nopeusanturi.
Ööh... Ajattelin vain että tuleeko tuon heart rate & cadence neutral bundlen mukana Premium-sykevyö vai tavallinen sykevyö...? Tässä topicissa joku oli väittänyt saaneensa premium-sykevyön neutral bundlen tilatessaan, mutta muita vastaavan saaneita ei ole ilmoittautunut...
Tuolla probikekitin sivulla ei kerrota minkä tyyppinen sykevyö tulee mukana, mutta garminin sivuilta selviää että esimerkiksi Australian markkinoille suunnatussa neutral heart rate & cadence bundlessa tulisi tuo parempi sykevyö mukana.
magnuken
18.10.2010, 15.11
Tuo verkkokauppa ei sitä kerro, mutta moni muu verkkopuoti kertoo, että kyseisen Neutral bunddlen mukana tulee Premium sykevyö.
Anaxagore
18.10.2010, 15.22
Tuo verkkokauppa ei sitä kerro, mutta moni muu verkkopuoti kertoo, että kyseisen Neutral bunddlen mukana tulee Premium sykevyö.
Selvä. Lähtee sitten tuo tilaukseen :)
Anaxagore
27.10.2010, 10.29
Selvä. Lähtee sitten tuo tilaukseen :)
Ja nyt kotiutui Probikekitistä tuo Edge 500. Musta-harmaa on tuo väriltään ja mukana tuli nopeus/kadenssianturi sekä premium-sykevyö pehmeällä pannalla. Kätevän oloinen laite ja dataa saa enemmän kuin tarpeeksi esiin :). Iltasella täytyy kokeilla maastolenkillä tuota niin saa polut talteen ja voipi tulevaisuudessa ajaa samat reitit uudestaan.
Course-ominaisuus vaikuttaa mainiolta, aikaisemmin ajetun tai koneelta ladatun reitin saa näkyviin pilkkuviivana ja tätä "karttaa" voi zoomata manuaalisesti. Tällähän voi navigoida :).
Sykemittaus aktivoituu nopeasti, dataa saa mukavasti ulos (ihan graafinakin) ja vanhaa Suunnon mittaria ei tule ikävä. Poltetut kalorit näyttäisivät olevan alhaisempia kuin Suunnolla, tiedä sitten onko vaan mutua. Trainerilla polkiessa poltetut kaloritkin näkyy, tämä ei tainnut onnistua edge 705:lla.
Kadenssimittaus on tässä tosi hyvä Sigman BC1606L:n jälkeen. Saa keskiarvot ym. ja ennen kaikkea hetkellinen kadenssi päivittyy tiheään. Sigmassa kadenssi päivittyi todella hitaasti (laski ilmeisesti pitkältä ajalta..), eikä siitä saanut mitään muuta ulos kuin hetkellisen kadenssin.
Ensivaikutelmat ovat lupaavat.
magnuken
27.10.2010, 11.13
Edge 500 käyttää sykevyötä käytettäessä suomalaisfirman Firstbeatin sydämentoimintaan perustuvaa kalorimittausta ja tällöin se ilmoittaa yleisesti ottaen paljon pienemmän kalorikulutuksen kuin mittari joka laskee kulutuksen pelkästään henkilön profiilin mukaan. Eli näin pitää ollakin.
Tosin, myös ainakin uudemmat Suunnot käyttävät myös Firstbeatin teknologiaa tuossa kalorimittauksessa mutta ehkä sinun Suuntosi on sen veraan vanha, että se arvioi kalorit vain siihen syötetyn käyttäjäprofiilin perusteella.
Jenkkakahva
27.10.2010, 11.36
Trainerilla polkiessa poltetut kaloritkin näkyy
Tosta paikallaanpolkemisesta tuli mieleeni, että matkanmittaus perustuu ilmeisesti pelkästään GPS:ään vaikka käytössä olisikin nopeus/kadenssianturi, vai saatko trainerilla polkiessa myös ajetun matkan talteen? Eihän sillä tiedolla paljoa käyttöarvoa ole, mutta saisihan matkan perusteella kikkailtua nättejä käppyröitä:p
Anaxagore
27.10.2010, 12.22
Tosta paikallaanpolkemisesta tuli mieleeni, että matkanmittaus perustuu ilmeisesti pelkästään GPS:ään vaikka käytössä olisikin nopeus/kadenssianturi, vai saatko trainerilla polkiessa myös ajetun matkan talteen? Eihän sillä tiedolla paljoa käyttöarvoa ole, mutta saisihan matkan perusteella kikkailtua nättejä käppyröitä:p
Trainerilla ajaessa saa myös ajetun matkan talteen. Kun GPS:än kääntää pois päältä niin matkan mittaus perustuu nopeusanturiin.
Jenkkakahva
27.10.2010, 12.33
Trainerilla ajaessa saa myös ajetun matkan talteen. Kun GPS:än kääntää pois päältä niin matkan mittaus perustuu nopeusanturiin.
Tänx, eli GPS pitää erikseen ottaa pois käytöstä? Oletin että laite olis niin fixu että se osais itse päätellä tilanteen. (Takapyörä pyörii, mutta gps:n mukaan ollaan paikallaan tai ilman signaalia=traineri tai tunneli:seko:)
magnuken
27.10.2010, 12.43
Tänx, eli GPS pitää erikseen ottaa pois käytöstä? Oletin että laite olis niin fixu että se osais itse päätellä tilanteen. (Takapyörä pyörii, mutta gps:n mukaan ollaan paikallaan tai ilman signaalia=traineri tai tunneli:seko:)
Ongelmana on se, että jos sisätiloissa on isot akkunat, niin gps saattaa saada niistä jonkinlaisen signaalin ja siten rekisteröidä liikettäkin vaikka itse asiassa ei olla liikkeessä. Eli kaikissa sisätiloissa ei tuollainen automaattivalinta toimisi luotettavasti ja siksi se mittaustapa gps tai nopeusanturi on jätetty käyttäjän valittavaksi.
Jenkkakahva
27.10.2010, 13.12
Ongelmana on se, että jos sisätiloissa on isot akkunat, niin gps saattaa saada niistä jonkinlaisen signaalin ja siten rekisteröidä liikettäkin vaikka itse asiassa ei olla liikkeessä. Eli kaikissa sisätiloissa ei tuollainen automaattivalinta toimisi luotettavasti ja siksi se mittaustapa gps tai nopeusanturi on jätetty käyttäjän valittavaksi.
Toi on kieltämättä ihan hyvä pointti, eikä tuon GPS:än käytöstäpoistaminen mikään iso operaatio ole.
Anaxagore
27.10.2010, 14.56
Mistäs saisi kätevimmin hankittua 310XT quick release kitin? Tarkoituksena käyttää tuota siis Edge 500:n kanssa...
http://shop.onlinesportstore.com.au/Users/shop.onlinesportstore.com.au/Images/661_300_300.jpg
Amazon.de ja Amazon.co.uk herjaavat että eivät voi lähettää osoitteeseeni...
magnuken
27.10.2010, 15.56
CRC nyt ainakin toimittaa tavaraa Suomeen ja heiltä näyttäisi löytyvän se uusin malli.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=52418
Tuo malli joka sinulla on kuvassa on siis vanhempi ja siinä on sellainen varsin epämukava kovahko ranneke. Uusi malli käyttää laitteen alkuperäistä ranneketta. Lisäksi tuon uuden mallin fillariin tuleva kiinnike sopii myös ihan suoraan esim. Edge 500 laitteen pohjaan.
Jenkkakahva
27.10.2010, 16.10
CRC nyt ainakin toimittaa tavaraa Suomeen ja heiltä näyttäisi löytyvän se uusin malli.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=52418
Tuo malli joka sinulla on kuvassa on siis vanhempi ja siinä on sellainen varsin epämukava kovahko ranneke. Uusi malli käyttää laitteen alkuperäistä ranneketta. Lisäksi tuon uuden mallin fillariin tuleva kiinnike sopii myös ihan suoraan esim. Edge 500 laitteen pohjaan.
Missäs tossa on se ranneke:seko:? Eiks toi ole paketti, jolla 310 laite saadaan kiinni pyörään?
magnuken
27.10.2010, 16.19
Kellon (310XT) alkuperäistä remmiä käytetään edelleen mutta kelloon pohjaan tulee uusi samantyyppinen pohja kuin Edge 500 laitteessa, siksi mukana on tuo työkalu. Lisäksi paketissa on mukana sama fillariin kiinnitettävä pohjalevy kuin Edge 500:n mukana tulee. Eli fillariin samaan telineeseen voi kiinnittää joko 310XT tai Edgen.
Mutta Edge 500:een on myös saatavissa ihan erikseen noita pohjalevyjä. Kannattaa sähköpostilla kysellä vaikkapa Marineasta. Kun ostaa sieltä Edgen, niin ylimääräinen fillarikiinnike kustantaa heillä 9 euroa.
Anaxagore
27.10.2010, 16.34
Tarkoituksena on siis saada Edge 500 ranteeseen... Elikkä tarvitaan tuo quick release kit + rannehihna. Käykö tuohon quick release kittiin mikä vaan normikellohihna?
Kannattaa sitten ottaa eri pyöräprofiili käyttöön trainerilla ajaessa, muuten menevät vuosikilometrit väärään. Jos siis sillä on mitään väliä henkilökohtaisesti.
magnuken
27.10.2010, 16.43
Tarkoituksena on siis saada Edge 500 ranteeseen... Elikkä tarvitaan tuo quick release kit + rannehihna. Käykö tuohon quick release kittiin mikä vaan normikellohihna?
Ok, luulin, että haluat saada Edge 500:n fillarin kiinni 310XT telineellä. Vähän ihmettelinkin kun sen mukana tulee parikin fillaritelinettä. En arvannutkaan, että joku voi haluta sen Edge 500:n ranteeseensa!
Kun tosiaan haluat homman noin päin, niin sinun pitäisi jostakin löytää se vanhempi teline jonka rannekkeeseen Edge 500 mitä todennäköisemmin sopii.
Samu Ilonen
27.10.2010, 16.47
Mulla on kanssa noita rannekekiinnikkeitä Edge 500:een. Tarkoitus on näet että sama mittari käy esim hiihtäessä.
Mulla on kanssa noita rannekekiinnikkeitä Edge 500:een. Tarkoitus on näet että sama mittari käy esim hiihtäessä.
Tuo on itsellänikin ajatus. Elikkä mikä paketti täytyy ostaa, jotta saisi 500 rnateeseen kiinni? Tuossa yllä mainitussa paketissa ei näkynyt rannehihnaa.
magnuken
27.10.2010, 18.11
Lohenettellä näkyy vielä olevan listoillaan tuota vanhaa (ei enää valmisteta) 310XT fillaritelinettä, missä siis tulee sellainen melko kova ranneke mukana. Eli sama mitä olit Amazonilta katsellut. Tosin Lohenette haluaa siitä 49 € postikuluineen:
http://www.lohenette.eu/product_16315.html
Toinen mahdollisuus on, että hankit sen nykyisen 310XT Quick Release Kitin ja lisäksi 310XT:n ylimääräisen hihnan. Näistä saa rakennettua haluamasi rannetelineen Edge 500 laitteelle. Siis nämä Garmin osanumerot:
010-11215-01 https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=62366
010-11215-02 https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=65811
ps. Jos päädyt Loheneteltä tilaamaan sen härpäkkeen kannattaa vaikka sähköpostilla tarkistaa heiltä, että kyseessä on todellakin se vanha malli ja etteivät vain ole unohtaneet päivittää sivuaan!
Samu Ilonen
27.10.2010, 21.30
Tuo on itsellänikin ajatus. Elikkä mikä paketti täytyy ostaa, jotta saisi 500 rnateeseen kiinni? Tuossa yllä mainitussa paketissa ei näkynyt rannehihnaa.
Garmin Pikakiinnitys FR 310XT. Paketissa tulee lisäksi yksi fillariteline lisää mukana. En nyt muista tarkkaa mallinumeroa mutta kyllä se näytti asiakkaan ranteeseen sujahtavan ja pysyvänkin varsin tukevasti. Aika katu-uskottan ajannäyttäjän siitä saa samalla. :D
-
Yep
Innostuin minäkin sitten tästä Garmin Edge 500 Bundle:sta.
CRC:stä tuli 10% alevoucher ja innostuin tilaamaan
myös "Quarter Turn Bike"- kiinnikkeen kyytipoikana.......
239 euroa yhteensä
Millähän saisi vaimon vielä maksamaan koko lystin?
Isänpäivän piikkiin saa ainakin osan kuitattua.....
magnuken
29.10.2010, 04.53
No, sittenpähän sinulla on siihen Edgeen kiinnikkeet neljään fillariin - varmaan niistä yhdet joutaa vaimollesikin?
Anaxagore
01.11.2010, 13.29
Ja nyt kotiutui Probikekitistä tuo Edge 500. Musta-harmaa on tuo väriltään ja mukana tuli nopeus/kadenssianturi sekä premium-sykevyö pehmeällä pannalla. Kätevän oloinen laite ja dataa saa enemmän kuin tarpeeksi esiin :). Iltasella täytyy kokeilla maastolenkillä tuota niin saa polut talteen ja voipi tulevaisuudessa ajaa samat reitit uudestaan.
Course-ominaisuus vaikuttaa mainiolta, aikaisemmin ajetun tai koneelta ladatun reitin saa näkyviin pilkkuviivana ja tätä "karttaa" voi zoomata manuaalisesti. Tällähän voi navigoida :).
Sykemittaus aktivoituu nopeasti, dataa saa mukavasti ulos (ihan graafinakin) ja vanhaa Suunnon mittaria ei tule ikävä. Poltetut kalorit näyttäisivät olevan alhaisempia kuin Suunnolla, tiedä sitten onko vaan mutua. Trainerilla polkiessa poltetut kaloritkin näkyy, tämä ei tainnut onnistua edge 705:lla.
Kadenssimittaus on tässä tosi hyvä Sigman BC1606L:n jälkeen. Saa keskiarvot ym. ja ennen kaikkea hetkellinen kadenssi päivittyy tiheään. Sigmassa kadenssi päivittyi todella hitaasti (laski ilmeisesti pitkältä ajalta..), eikä siitä saanut mitään muuta ulos kuin hetkellisen kadenssin.
Ensivaikutelmat ovat lupaavat.
Ja lisää käyttäjäkokemuksia:
- Sisäpyöräilyyn laite tosiaakin sopii kun kääntää GPS:n pois päältä, tällöin laite käyttää nopeusdatan lähteenä nopeusanturia. Laite myös laskee kalorit nopeusanturilla ajaessa, toisin kuin Edge 705.
- Sykemittaus toimii hyvin ja häiriöttömästi, ja aktivoituu nopeasti
- Sykekäppyrä on mukava ominaisuus
- Kadenssimittaus päivittyy tiheään, mikä tekee siitä todella hyödyllisen
- Lämpötilamittaus vaatii jonkin verran aikaa että se asettuu kun tullaan sisätiloista ulos, asettunut arvo on hyvin lähellä todellista
- Nopeusdata päivittyy tiheään
- Rannehihnalla saa kiinni ranteeseen, jolloin tätä voi käyttää esimerkiksi juostessa ja hiihtäessä
- Kiinnitys pyörään on oikeasti erittäin toimiva, tukeva ja helppokäyttöinen
- Erittäin pienikokoinen
- Virtual partner on hauska ominaisuus, aiempi suoritus joka toimii kirittäjänä :)
- Reittien luominen onnistuu helposti sekä vanhoista suorituksista että nettisivuilla (kuten esim. bikeroutetoaster, kätevä palvelu joka tarjoaa myös openstreetmapsin reititystä varten)
- Reitteihin ei kannata lisätä kääntymisohjeita, kannattaa ladata pelkkä reittiviiva.
- Tosin jotain muistamisen arvoisia paikkoja kannattanee lisätä reitteihin
- Oma sijainti reittiviivalla päivittyy hieman verkkaiseen tahtiin, mutta kyllä tällä reitillä pysyy
Maantielle ja trainerilla polkemiseen mainio laite, maastoajoon tarvitsee uusien paikkojen tutkimiseen ehkä kuitenkin maastokartoilla varustetun härvelin.
Tilasinpa mäkin nyt PBK:sta sen Neutral Bundlen ja alesta Test Teamin kuteita, pitää olla sykemittari valmiina kun ensi viikolla alkaa seuran spinning.
Amazon myy Edge 500 -mittaria kohtuuhintaan:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1503728&postcount=848
Sakari Kyrö
16.02.2011, 11.36
Pieni vinkki Edge 500:sen omistajille. Eilen en nollannut laitetta lenkin jälkeen ennen kuin laitoin sen pois päältä... Kun illalla yritin ladata tiedoston koneelle, oli se kadonnut.
Eli ilmeisesti reset lenkin jälkeen on pakollinen jotta suoritettu lenkki tallentuu laitteeseen?
Onko tähän mitään kikka kolmosta jolla vielä sen reitin voisi kalastaa esiin?
Jenkkakahva
16.02.2011, 11.47
Pieni vinkki Edge 500:sen omistajille. Eilen en nollannut laitetta lenkin jälkeen ennen kuin laitoin sen pois päältä... Kun illalla yritin ladata tiedoston koneelle, oli se kadonnut.
Eli ilmeisesti reset lenkin jälkeen on pakollinen jotta suoritettu lenkki tallentuu laitteeseen?
Onko tähän mitään kikka kolmosta jolla vielä sen reitin voisi kalastaa esiin?
:seko:
Mä en resetoi oikeestaan koskaan ja aina ne lenkit on menny koneelle. Ilmeneeko ongelma connectissa, training centerissä vai jossain muussa softassa? Jos harjoitus on hävinnyt itse laitteesta lienee etsintä hankalampaa.
Sakari Kyrö
16.02.2011, 11.50
:seko:
Mä en resetoi oikeestaan koskaan ja aina ne lenkit on menny koneelle. Ilmeneeko ongelma connectissa, training centerissä vai jossain muussa softassa? Jos harjoitus on hävinnyt itse laitteesta lienee etsintä hankalampaa.
Connectissa... Kun sen jälkeen yritin löytää harjoitusta suoraan laitteesta, ei sitä löytynyt sieltäkään.
Garminin omilla foorumeilla parilla muullakin oli käynyt sama asia.
En tiedä auttaisiko 2.60 firmwareen päivittäminen asiaan. Tällä hetkellä vakiona ollut 2.50.
Jenkkakahva
16.02.2011, 12.00
Connectissa... Kun sen jälkeen yritin löytää harjoitusta suoraan laitteesta, ei sitä löytynyt sieltäkään.
Garminin omilla foorumeilla parilla muullakin oli käynyt sama asia.
En tiedä auttaisiko 2.60 firmwareen päivittäminen asiaan. Tällä hetkellä vakiona ollut 2.50.
Erikoiselta kuulostaa, eihän siinä laitteessa ole muisti täynnä? Päivämäärän perusteella etsienkään ei löydy mitään?
Homman pitäisi toimia niin että harjoitus tallentuu tiedostoksi siinä vaiheessa kun mittari nollataan. Jos nollausta ei ole tehty niin laite nollaa itsensä ja tekee harjoitustiedoston siinä vaiheessa kun se kytketään tietokoneeseen.
Varmin konsti on nollata laite aina ennen sammutusta. Haiskahtaa siltä että joku bugi on tyhjentänyt laitteen käyttömuistin ennen koneeseen liittämistä.
Nollaaminen on hyvä siksikin että “muutaman” kerran on käynyt niin että lenkki on “jatkunut” seuraavana päivänä kun ei tullutkaan siirrettyä dataa koneelle (jonka siis tosiaan pitäisi viimeistellä auki jäänyt tiedosto).
Garmin on ruvennut vähän takkuilemaan. Satelliittien löytäminen kestää ja harjoitukset kirjautuvat yhdeksi. Onko jotain keinoa valita HR-käyrästä pätkää ja nähdä keskisyke? Tällä kertaa kiinnostaisi tuo spinningin osuus:
http://1.bp.blogspot.com/-qd4kSuuo9pE/TWFWt7vy3MI/AAAAAAAAA5w/OGYunqoNLQ8/s1600/spinning-syke.png
Garmin on ruvennut vähän takkuilemaan. Satelliittien löytäminen kestää ja harjoitukset kirjautuvat yhdeksi. Onko jotain keinoa valita HR-käyrästä pätkää ja nähdä keskisyke? Tällä kertaa kiinnostaisi tuo spinningin osuus:
Useammassakin softassa tuo mahdollisuus on, olisiko jopa Garminin omassa koneelle asennettavassa jos nykyinen yrityksesi kohdistuu Garmin Connectiin. Golden Cheetahissa ja WKO+:ssa ainakin. Extreme-tapauksessa voisi itse kirjoitella sen XML:n minkä tarvitsee kahden tiedoston rakentamiseen.
Useammassakin softassa tuo mahdollisuus on, olisiko jopa Garminin omassa koneelle asennettavassa jos nykyinen yrityksesi kohdistuu Garmin Connectiin. Golden Cheetahissa ja WKO+:ssa ainakin. Extreme-tapauksessa voisi itse kirjoitella sen XML:n minkä tarvitsee kahden tiedoston rakentamiseen.
Kiitos vinkeistä. Latasin Golden Cheetahin, mutta Garmin Connectista löydän vain karttadatan ulosviennin eli TCX, GPX ja KML.
Kiitos vinkeistä. Latasin Golden Cheetahin, mutta Garmin Connectista löydän vain karttadatan ulosviennin eli TCX, GPX ja KML.Eiköhän tuossa TCX-formaatissa kulje syke- ja kaikki muukin tieto reittipisteiden lisäksi.
StePe, kiitos - söihän se TCX:ää, mutta seuraavaksi pitää vaan opetella käyttämään...
Laitteen toiminnoista tuli pari asiaa mieleen, mitä en huomannut ainakaan pikaisella selauksella oleva tekstissä..
Kuinka häiriöherkkä gps on eli onko ollut toimintahäiriöitä esm pilvisellä säällä tms?
Entäs miten tuon mittarin näyttämä, onnistuuko Polar mittareiden tapainen näyttönäkymien rullaus?
Laitteen toiminnoista tuli pari asiaa mieleen, mitä en huomannut ainakaan pikaisella selauksella oleva tekstissä..
Kuinka häiriöherkkä gps on eli onko ollut toimintahäiriöitä esm pilvisellä säällä tms?
Pari vuotta Edge 705:ä käyttäneenä sanoisin, että häiriöt ovat todella, todella harvinaisia. Melkein koko talvi on ollut täällä etelässä pilvistä, eikä ole yksikään lenkki jäänyt gepsin takkuamisen takia tallentamatta.
Toimintavarmuudesta kertoo, etten ole vieläkään tuntenut pakottavaa tarvetta erillisen nopeus-/kadenssianturin asentamiseen (lojuu yhä laatikossaan).
Tämäkin kokemus perustuu 705:een: näyttönäkymien automaattinen rullaus ei ole tarpeen koska ~kaiken tarvittavan saa kerralla näkyviin.
Toimintavarmuudesta kertoo, etten ole vieläkään tuntenut pakottavaa tarvetta erillisen nopeus-/kadenssianturin asentamiseen (lojuu yhä laatikossaan).
Eikö kadenssiluku olisi kuitenkin aika oleellinen? (En itse tiedä vielä miten paljon sitä sitten tarvitsee, ei ole ulkona tullut ajettua edge 500:n hankkimisen jälkeen.)
Ei ole tullut mieleenkään, että olisi ongelmaa gps:n, sykevyön tai kadenssin kanssa. Muutamilla lenkeillä, jotka on menneet kännykän tukiaseman tms. vieritse, on ollut sykepiikkiä, mutta ei muuta probleemaa.
500:ssa voi rakentaa itse kolme erilaista näyttökombinaatiosta eli valita mitä yhdessä näkymässä näkyy. Seitsemän dataa mahtuu yhteen ruutuun, niin että pystyy myös vauhdissa lukemaan. Näkymiä ei saa automaattisesti rullaamaan (vaihtumaan, mitä varmaankin tarkoitat), mutta nappia painamalla vaihtuu.
EDIT: nakkjen viestissä alla tarkemmat tiedot
Jenkkakahva
21.02.2011, 17.55
StePe, kiitos - söihän se TCX:ää, mutta seuraavaksi pitää vaan opetella käyttämään...
Sillä Golden Cheetahilla pystyy ilmeisesti muokkaileen dataa aika monipuolisesti, mutta äkkiä katsoen sieltä taas ei pysty kirjoittamaan ulos TCX:ää. Eli et pysty lukemaan GC:llä muokattua harjoitusta takaisin Garmin Connectiin. Siihen TCX-tiedostoon pystyy varmaan tekemään "käsin" vaikka mitä muutoksia, mutta viimeistään tässä kohtaa voidaan unohtaa käyttäjäystävällisyys.
Ei ole tullut mieleenkään, että olisi ongelmaa gps:n, sykevyön tai kadenssin kanssa. Muutamilla lenkeillä, jotka on menneet kännykän tukiaseman tms. vieritse, on ollut sykepiikkiä, mutta ei muuta probleemaa.
Mulla on kerran hiihtoreissulla mennyt eka 20min ilman sateliittiyhteyttä, mutta muita ongelmia ei muistaakseni ole ollut.
Yhteenvetona mittari on hyvä, mutta Garminin jalkikäsittelysoftat on vähän "kevyitä".
alvinhammer
21.02.2011, 18.15
Yhteenvetona mittari on hyvä, mutta Garminin jalkikäsittelysoftat on vähän "kevyitä".
Samaa mieltä. Mielestäni voisi ihan hyvin laajentaa vähän noita vrt. strands tms. Niiden tartte super monipuolia olla, mutta toi "millä välineellä treeni on suoritettu" -feature ois nasta… Siis sinänsä hassua, että toi toimintohan on tossa itse laitteessa, mutta ei näy missään muualla.
Osaan rajata Golden Cheetahilla tarkasteluun vain osan suoritusta, mutta edelleenkään en keksi miten sen saisi ilmoittamaan rajatun alueen keskisykkeen.
https://lh5.googleusercontent.com/_KbhVFRYm2Jg/TWKBQfIxq9I/AAAAAAAAA6E/6khMTXpPXh8/s1024/goldencheetah.png
500:ssa voi rakentaa itse kolme erilaista näyttökombinaatiosta eli valita mitä yhdessä näkymässä näkyy. Kahdeksan dataa mahtuu yhteen ruutuun, niin että pystyy myös vauhdissa lukemaan. Näkymiä saa automaattisesti rullaamaan (vaihtumaan, mitä varmaankin tarkoitat), mutta kätevämmin vaihtuu napilla.
Korjattu'd
Mutta tosiaan, se automaattinen vaihtuminen on parin valikon alla asetuksissa, joten helpompi vaihdella sivuja manuaalisesti ellei nyt sitten oikeasti tarvitse 12+ dataa näkyviin 'kokoajan' rullaamaan.
Eikö kadenssiluku olisi kuitenkin aika oleellinen?
Kadenssiasioissa tykkään enemmän luomusta eli fiilispohjalta tapahtuvasta korkean ja matalan pyöritysnopeuden vuorottelusta. Kyllä sen heti tuntee jaloissa ja ajossa, jos kadenssin päästää vahingossa liian alas.
Ok. kiitosta. Tosiaan jotain vanhempia gps-lokkereita testannut ja niissä tahtoi olla työn takana löytää edes sitä satelliittia..
Vaikuttais aika pätevältä paketilta ja ilmeisesti toimii muillakin kuin Microsoftin käyttöjärjestelmien kanssa.
Ehkäpä pitäis käydä päivittämässä Polaria..
Osaan rajata Golden Cheetahilla tarkasteluun vain osan suoritusta, mutta edelleenkään en keksi miten sen saisi ilmoittamaan rajatun alueen keskisykkeen.
Tätä minä ajattelin, onnistuuko näin? http://bugs.goldencheetah.org/projects/goldencheetah/wiki/How_to_create_new_intervals.
Toinen vaihtoehto voisi olla tuon “ylimääräisen” osion poistaminen (tarkoitettu lähinnä esim. pysähdyksien poistoon), ohje taitaa olla tuolla: http://bugs.goldencheetah.org/projects/goldencheetah/wiki/Ride_Plot.
Itse käytän WKO+:aa, GC-juttuja vain on näkynyt Wattagessa sun muissa joten käsittääkseni jommankumman keinon pitäisi onnistua.
Jenkkakahva
22.02.2011, 09.15
Tätä minä ajattelin, onnistuuko näin? http://bugs.goldencheetah.org/projects/goldencheetah/wiki/How_to_create_new_intervals.
Ei tää taida purra Fiberin ongelmaan. "....intervals to be renamed or deleted"
Kokeilin "SportTracks" -nimistä softaa ja siellä on muokkaa valikon takana toiminto "Väliaika" jolla saa paloiteltua harjoituksen helposti.
On tää aikamoista kikkailua:(
Ja sitten kirsikkana kakussa tuo SportTracks on vain PC:lle, kun mulla on Mäccylä :/
Kiitos kuitenkin!
No, eipä tää nyt elämää suurempi ongelma ole enkä muutenkaan taivu mihinkään työläämpiin kikkoihin. Pistän Garminille palautetta, että saisivat vähän kehittää softaansa tältä osin. Ehkä sitten vuonna 13...
Ei tää taida purra Fiberin ongelmaan. "....intervals to be renamed or deleted"
Joo, täytyypi katsoa vielä erikseen, käsittääkseni on mahdollista poistaa osio koko fileestä.
…
Joka tapauksessa, kokeilin tuossa nopeasti ja intervallin valitseminen (Shift-click-drag) näyttää tältä:
http://mypi.cx/ac.jpg
Eli tuossa näkyvät mielestäni keskiarvot alueelle. Oletettavasti ne saa jotenkin näkymään jälkeenkinpäin intervallia tarkastellessa.
Joo, täytyypi katsoa vielä erikseen, käsittääkseni on mahdollista poistaa osio koko fileestä.
…
Joka tapauksessa, kokeilin tuossa nopeasti ja intervallin valitseminen (Shift-click-drag) näyttää tältä:
...kuva...
Eli tuossa näkyvät mielestäni keskiarvot alueelle. Oletettavasti ne saa jotenkin näkymään jälkeenkinpäin intervallia tarkastellessa.
Loistavaa, rhubarb, kyllähän se tosiaan onnistu, vaikkei ihan ensi yrittämällä!
Tämän halusinkin tietää: spinning tuntui erityisen kovalta, koska 50 min keskisyke oli 86 % ja sen 42 min harjoitusvaihe 88 %. Vähän kyllä vieläkin epäilyttää, mutta kaipa tää nyt on oikein mitattu (HRmax pyöräilyssä 181, spinningissä 182):
https://lh3.googleusercontent.com/_KbhVFRYm2Jg/TWN0frOhbJI/AAAAAAAAA6U/XMQFI8bKhaM/s1152/spinningsyke.png
Haltiakeijo
13.04.2011, 19.07
Toimiiko tämä keksintö alkuunkaan sisälajeissa?
Pyöräilyynhän tämä sopii ymmärtääkseni selkeästi paremmin kuin vaihtoehtona oleva Forerunner 310XT, mutta toisaalta olisi kiva saada sykekäppyröitä ja kalorikulutusta sisäpalloilutreeneistä ja mikä ettei myös ulkopalloiluista. Ja olisihan tämä selkeästi halvempikin.
Toimiiko tämä keksintö alkuunkaan sisälajeissa?
Pyöräilyynhän tämä sopii ymmärtääkseni selkeästi paremmin kuin vaihtoehtona oleva Forerunner 310XT, mutta toisaalta olisi kiva saada sykekäppyröitä ja kalorikulutusta sisäpalloilutreeneistä ja mikä ettei myös ulkopalloiluista. Ja olisihan tämä selkeästi halvempikin.
Toimiihan se. Et tietysti gepsillä tee mitään mutta kyllä se sykemittaus toimii ihan samalla tavalla.
Haltiakeijo
13.04.2011, 19.57
Toimiihan se. Et tietysti gepsillä tee mitään mutta kyllä se sykemittaus toimii ihan samalla tavalla.
Erinomaista, kiitos vastauksesta.
Onko vehkeessä muuten mitään pyörä- tai lajiprofiileja (esim. maantiepyöräily, maastopyöräily, hiihto, juoksu...) vai tallentuvatko kaikki harjoitukset vain geneerisinä harjoituksina, joita voi/pitää sitten Garmin Connectissa, SportTracksissä, tms. sitten allokoida eri lajien suoritteiksi?
Pyöräprofiileja on tarjolla pari ja mahdolliset nopeus-/kadenssianturit yhdistetään vain tiettyihin profiileihin. Kaikki harjoitukset tallentuvat käsittääkseni geneerisinä "aktiviteetteina".
Haltiakeijo
13.04.2011, 23.39
Pyöräprofiileja on tarjolla pari ja mahdolliset nopeus-/kadenssianturit yhdistetään vain tiettyihin profiileihin. Kaikki harjoitukset tallentuvat käsittääkseni geneerisinä "aktiviteetteina".
Thanks.
Vermes oli jo ostoskorissa (PBK), mutta kun hehkuttivat tarjoavansa ilmaisia pyöräilyhanskoja kaupan päälle, ja kun ne sitten lisäsin ostoskoriini, halusivat kuitenkin hintaa rukkasista, jouduin ahneena miehenä laittamaan britteihin kyselyä, notta mitäs peliä tämä nyt on olevinaan, ja odottamaan vastausta ennen tilauksen vahvistamista. Toivottavasti tuo 10% alennuskoodi ei ehdi happanemaan ennen kuin saavat vastatuksi.
Haltiakeijo
15.04.2011, 20.09
Thanks.
Vermes oli jo ostoskorissa (PBK), mutta kun hehkuttivat tarjoavansa ilmaisia pyöräilyhanskoja kaupan päälle, ja kun ne sitten lisäsin ostoskoriini, halusivat kuitenkin hintaa rukkasista, jouduin ahneena miehenä laittamaan britteihin kyselyä, notta mitäs peliä tämä nyt on olevinaan, ja odottamaan vastausta ennen tilauksen vahvistamista. Toivottavasti tuo 10% alennuskoodi ei ehdi happanemaan ennen kuin saavat vastatuksi.
No niin, vastaus tuli; olisi pitäny ostaa pyöräilypaita, jotta olisi saanut ne käsineet. Onneksi hanskoja ilmaiseksi tarjonneessa mainoksessa ei ollut mitään mainintaa, että hanskojen saamiselle on ehtoja. Tyhmänä oletin, että Edge 500 riittäisi oikeuttamaan hanskoihin. Lisäksi väittivät vielä, että tarjous ei ole enää voimassa, koska hanskat ovat loppu. Nettikaupan varastosaldo näyttää tosin, että kaikkia kokoja olisi varastossa, useimpia kokoja yli 10 paria.
Aiemmista melko positiivisista kokemuksista huolimatta probikekit joutuu nyt henkilökohtaiseen ostoboikottiin, ainakin toistaiseksi.
Onko muilla ollu sellasta ongelmaa, että mittari näyttäis törkeesti ylimäärästä sykkeen osalta. Fiilis on, että syke about 145-150 ja mittari huitelee +200 lukemissa. Ite epäilen että se johtuis vastatuuleen lepattavasta paidasta ja sykepanta lukis sen jotenki...
SeWentwenty
18.04.2011, 11.21
Saako mittarista/datoista jotenkin selville, kuinka paljon on oltu milläkin sykealueella. Kiinnostaisi seurailla kisojen välillä.
Kiitos.
^ ainakin 705:n kanssa toi tieto löytyy sillä Garminin PC -softalla (http://www.garmin.com/garmin/cms/us/intosports/training_center). Luulisi onnistuvan myös 500:lla...
Onko muilla ollu sellasta ongelmaa, että mittari näyttäis törkeesti ylimäärästä sykkeen osalta. Fiilis on, että syke about 145-150 ja mittari huitelee +200 lukemissa. Ite epäilen että se johtuis vastatuuleen lepattavasta paidasta ja sykepanta lukis sen jotenki...
Ei ole tullut vastaan mitään tällaista. Vihdintien liikennevaloissa tulee usein jokin yksittäinen sykepiikki, kun olen liikennevalotolpan vieressä, mutta muuten ei mitään poikkeuksellista.
Garminin kanssa ei ole ongelmaa ollut, mutta Polarin mittari rupesi sekoilemaan jos sykevyötä ei muistanut välillä pestä kunnolla.
Ohjekirja taisi opastaa pesun käsin miedolla saippualiuoksella.
Nyt myös Edge 500 sw päivitys 2.70.
Change History
Changes made from version 2.60 to 2.70:
Added one second recording setting. Located at Menu -> Settings -> Bike Settings -> Data Rec. -> Data Recording.:)
Fixed issue causing ANT sensors to not pair as expected when switching between bike profiles.
Fixed display issues while editing %FTP, %HRR, and %HR Max in a workout step.
Fixed a display issue with the elevation value in a saved elevation point.
http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=4715
Noniin, tähän laitteeseen on sitten päädytty myöskin.
Pikku ihmetyksen aihe, mistä en löytänyt juttua aiemmin...niin olen muutaman lenkin tallettanut laitteella, mutta "Totals" valikko mussuttaa ettei ole tallennettuna yhtään mitään dataa, vaikka viereisestä harjoitusvalikosta löytyy tehdyt harjoitukset?!
Onkohan tässä jotain bugia kun ei tiedot siirry yhteenlaskettuihin tilastoihin vai jätänköhän nyt jotain oleellista tekemättä..
Oletko resetoinut lenkin jälkeen mittarin? Data ei taida tallentua ennen?
Itselläni on samaa ongelmaa edge 800 kanssa. Garminin omalla sykevyöllä sykkeet noin 250 ja polarin vyöllä garminin lähettimen kanssa näyttää oikealta, mutta ei toimi koko lenkkiä. Käskivät viikolla lähettää koko laitteen huoltoon, mutta aattelin lähettää vasta pyhien jälkeen.
Juup, resetti-nappula pohjassa kunnes laite piippaa.
Kyllä se osaa muodostaa harjoituksen, mutta siitä kertyneet kilometrit ym data ei mene suoraan kokonaismääriin. :/
magnuken
23.04.2011, 01.00
Hei,
kertokaapa miten se uusi 1/s tallennustiheys on Edge-800/500 suorituksiinne nyt vaikuttanut?
Ja samoin, onko Edge-800 tuon softapäivityksen jälkeen enää hypellyt Afrikkaan ym. Antarktikseen?
Jenkkakahva
23.04.2011, 09.27
Hei,
kertokaapa miten se uusi 1/s tallennustiheys on Edge-800/500 suorituksiinne nyt vaikuttanut?
Kyllähän se reitti on nätimmän/oikeamman näköinen. Hiihtäessä tuo tiheämpi tallentaminen olisi varmaankin ollut hyvä. Esim. Vierumäen vitosta kiertäessä kierroksen pituus vaihteli viissatasen Garminin mukaan noin 200m. Tämä johtui juuri tuosta harvemmasta tallennusvälistä, jolloin tallennettu reitti "oikoi" mutkia.
Tallennusvälin tihentäminen parantaa tallennetun reitin oikeellisuutta, jos reitti on "pienipiirteinen" ts. paljon jyrkkiä mutkia, kuten juuri hiihdossa ja maastopyöräilyssä. Maantiellä tallennustiheyden vaikutus reitin pituuteen ja sitäkautta äärimmäisen tärkeään keskariin, on pienempi.
Ja vastauksena Magnukenin kysymykseen, keskarilla mitatuna suoritusten pitäisi nyt olla parempia kuin aiemmin:rolleyes::).
Jenkkakahva
26.04.2011, 14.11
Tuli ilmeisesti muutettua tuota otsikon asetusta samalla kun vaihdoin tallennustiheyttä.
Manuaalista ei ole juuri apua, mutta täältä varmaan tietoa löytyy.
"Asetukset-->pyöräasetukset-->data rec-->poljinop" -kohdassa on kaksi vaihtoehtoa:
"0-arv oh kesk"
"0-arv.ohit"
Ilmeisesti käytössä on vähän merkkejä ja käännös enu-->fi ei ole ihan onnistunut, mutta tuo "0-arv oh kesk" lienee valittava, jos haluaa eliminoida 0-kadenssin keskikadessilaskennasta?
Juuri tuosta syystä pidän omaani Lontoon kielellä.... Manuaalin mukaan, oletus asetus on että nolla tulokset on poistettua keskiarvomittauksesta.
Entä onko 1/s väli vaikuttanut isommin akun kestoon?
Jenkkakahva
26.04.2011, 19.09
..."0-arv oh kesk" lienee valittava, jos haluaa eliminoida 0-kadenssin keskikadessilaskennasta?
Suorittamieni kenttäkokeiden jälkeen voin todeta arvelleeni oikein:)
kolistelija
26.04.2011, 19.24
Entä onko 1/s väli vaikuttanut isommin akun kestoon?
Vajaa neljän tunnin lenkki söi akkua melkein olemattomasti, ainakin jos tuhon prosenttilukemaan on uskomista. Täyteen ladattu näytti lenkin jälkeen 82%...
EDIT:
En siis ole tuota ennen seurannut joten vertaus jää tekemättä. Tuo arviolta 20h kesto kyllä riittäisi itselleni helposti. :)
Esko Mörkö
03.05.2011, 15.11
Omien havaintojeni mukaan jotkut pyöräilypaidat lepattaessaan nostavat sykkeen +200 -tasolle. Kun saa hien päälle niin ongelma poistuu kun paita ei enää lepata. Liekö hankaussähkön vika?
Toivottavasti kelit lämpiäis niin sais taas lyhythiaiset paidat päälle lepattamaan...
Hmm, mitenkäs tämä mittari nyt mittaakaan tuon nopeuden jos käytössä on myös nopeusanturi?
Itse huomasin tuossa lenkillä, että huonosti asemoitu magneetti-anturi aiheutti nopeuden rajua heilumista eli nopeus ei tullut oletusarvoisesti gps:n kautta. Saakohan tätä säädettyä niin, että mittauksen tekisi oletuksena gps, kun tuntuu että tuo gps:n antama nopeuslukema olisi "oikeampi" verraten aikaisempiin anturimittareihin?
,
Jenkkakahva
12.05.2011, 10.39
Hmm, mitenkäs tämä mittari nyt mittaakaan tuon nopeuden jos käytössä on myös nopeusanturi?
Itse huomasin tuossa lenkillä, että huonosti asemoitu magneetti-anturi aiheutti nopeuden rajua heilumista eli nopeus ei tullut oletusarvoisesti gps:n kautta. Saakohan tätä säädettyä niin, että mittauksen tekisi oletuksena gps, kun tuntuu että tuo gps:n antama nopeuslukema olisi "oikeampi" verraten aikaisempiin anturimittareihin?
,
Mun käsityksen mukaan nopeus ja matka mitataan GPS:ään perustuen aina kun yhteys satelliitteihin on olemassa eikä GPS:ää ole poistettu käytöstä.
Mun käsityksen mukaan nopeus ja matka mitataan GPS:ään perustuen aina kun yhteys satelliitteihin on olemassa eikä GPS:ää ole poistettu käytöstä.
Jeps, näin minäkin sen olen ymmärtänyt, mutta mittari oli kyllä eri mieltä.
Tiistaina tämän huomasin ja gps yhteydessä ei ainakaan olisi pitänyt olla vikaa. :seko:
kolistelija
12.05.2011, 11.37
Periaatteessa se onkin niin. Mittari vertaa gps:n mittaamaa matkaa tuohon anturin antamaan ja korjaa sitten sen mukaan tuota renkaan kehämittaa. Eli epäsuora gps mittaus. :)
Jenkkakahva
12.05.2011, 15.36
Periaatteessa se onkin niin. Mittari vertaa gps:n mittaamaa matkaa tuohon anturin antamaan ja korjaa sitten sen mukaan tuota renkaan kehämittaa. Eli epäsuora gps mittaus. :)
Ei kai se ihan noin mene. Kehämitta voidaan määrittää asetuksissa korjattavaksi tai kehämitan voi antaa käsin. Tuota mittarin itse määrittämää tai käsin annettua kehämittaa käytetään nopeuden ja matkan määrittämiseen silloin, kun GPS-signaalia ei saada tai GPS-on kytketty pois päältä.
kolistelija
12.05.2011, 15.44
Ei kai se ihan noin mene. Kehämitta voidaan määrittää asetuksissa korjattavaksi tai kehämitan voi antaa käsin. Tuota mittarin itse määrittämää tai käsin annettua kehämittaa käytetään nopeuden ja matkan määrittämiseen silloin, kun GPS-signaalia ei saada tai GPS-on kytketty pois päältä.
Ei se kyllä niin taida olla. Nopeus ja matka tulee tuosta anturista jos se on käytössä. Ilman anturia nopeus pomppii vähän miten sattuu vaikka vauhti olisi tasainen -> gps mittaus.
Edit:
Tämä siis myös silloin kun gps signaali on kunnossa.
...gps:n antama nopeuslukema olisi "oikeampi" verraten aikaisempiin anturimittareihin?
Sori, mutta ei pidä paikkaansa :(
Jenkkakahva
12.05.2011, 16.07
Kyllä se on niin, että mä olin väärässä. Ruudulla näkyvä nopeus on siitä anturista jos se on käytössä.:o
Matka tulee kuiteskin gepsistä, eix vaan ja keskari?
Ok, taida irrotella magneetin ni ei tarvi katsella nopeuksien pomppimisia :))
Eka koeajo takana Edge 500:n kanssa ja silloinkin kun näytöllä on vain 3 eri lukemaa, niin numerot ja niiden yksiköt perässä ovat niin pienellä että niitä on vaikea kovassa vauhdissa havaita. Varsinkin kun lähinäköni on ihan normaali. Toinen ärsyttävyys liittyi piippailuun, jonka onneksi sai pois päältä ennenkuin koiramme tuli hulluksi ne muutamat kerrat kun otin laitteen pois latauksesta.
Positiivista kuitenkin on että sain erillisen sykemittarin ja nopeus/kadenssimittarin yhdistettyä nyt samoihin kuoriin.
Eka koeajo takana Edge 500:n kanssa ja silloinkin kun näytöllä on vain 3 eri lukemaa, niin numerot ja niiden yksiköt perässä ovat niin pienellä että niitä on vaikea kovassa vauhdissa havaita. Varsinkin kun lähinäköni on ihan normaali.
Tjaa, väittäisin ehkä että ei ole ihan normaali jos ei numeroita näe kun taustavalo on sopivaksi asetettu; yksiköt nyt ovatkin sen verran pienellä että niitä välttämättä ei (eikä yleensä tarvitsekaan). Toinen vaihtoehto on se että olet asettanut mittarin huonoon paikkaan? Stemmin etuosa on aika hyvä.
Toinen vaihtoehto on se että olet asettanut mittarin huonoon paikkaan? Stemmin etuosa on aika hyvä.
Vanha mittari oli oikealla puolella tankoa siinä missä tankoteippi loppuu ja nyt kun Garmin on stemmissä, niin saisi se olla edempänä tai pidempi stemmi ettei tarvitsisi tihrustaa. Auringonvalossa taustavaloa ei tarvitse, mutta tuo numeroiden pienuus oli vain ensireaktio Sigman mittarin jälkeen. 40 km/h vauhdissa ei tarvitse kummoista kuoppaa tulla kun mittaria tihrustaessaan siihen ajaa. Piilolinsseillä kaikki näyttää tietenkin vähän pienemmältä. Aiemmin nopealla vilkaisulla näki kaiken helposti, nyt täytyy tihrustaa pidempään tai sitten laitan vain 2 tietoa per näyttö.
Huomasin että nykyisissä sykemittareissa on samalla tavalla epäselvemmät ja pienemmät numerot kuin vanhoissa malleissa (Polar, jota käytän on n. vm 2003).
Saa kelvata tuo Edge 500:sen näyttö, kun kallistin sitä hieman etureunastaan kohti pyörän keulaa ja enemmän vaakatasoon.
Nyt ensimmäisellä ruudulla on 5 eri tietoa, seuraavilla kahdella ruudulla vain 2 tietoa näytöllä kerrallaan että ovat tarpeeksi isolla ja lisäksi laitoin vaihtamaan automaattisesti seuraavalle ruudulle normaalinopeudella.
Päivitin tuon 2.70 ohjelmistoversion ja tuntuu että mittayksiköiden fontti olisi vähän kasvanut.
Edge 705 sanoi sopimuksen irti ja nyt tarttis uuden tietokoneen. Tämä 500 vaikuttaisi tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta, kun 705:ssäkin navigointiin yleensä riitti se etukäteen laitteeseen ladattu viiva.
Pariin asiaan kaipaisin vielä selvyyttä:
-Tuleeko paketissa (ei bundle) kaksi vai yksi pyöräkiinnikettä? Kaikissa myyntipakoissa saa käsityksen, että yksi. Tämän ketjun joistain kommenteista saa kuitenkin kuvan, että tulee kaksi.
-Onko premium-sykevyöstä muuta etua kuin parempi remmi? Vanha kun toimii vielä hyvin. Myyntiesitteissä puhutaan tarkentuneesta kalorimittauksesta, mutta onko vain myyntipuheita?
-Toimiihan 705:n kadenssi-/nopeusanturi myös 500:n kanssa?
Edge 705 sanoi sopimuksen irti ja nyt tarttis uuden tietokoneen. Tämä 500 vaikuttaisi tällä hetkellä parhaalta vaihtoehdolta, kun 705:ssäkin navigointiin yleensä riitti se etukäteen laitteeseen ladattu viiva.
Pariin asiaan kaipaisin vielä selvyyttä:
-Tuleeko paketissa (ei bundle) kaksi vai yksi pyöräkiinnikettä? Kaikissa myyntipakoissa saa käsityksen, että yksi. Tämän ketjun joistain kommenteista saa kuitenkin kuvan, että tulee kaksi.
-Onko premium-sykevyöstä muuta etua kuin parempi remmi? Vanha kun toimii vielä hyvin. Myyntiesitteissä puhutaan tarkentuneesta kalorimittauksesta, mutta onko vain myyntipuheita?
-Toimiihan 705:n kadenssi-/nopeusanturi myös 500:n kanssa?
-2 kiinnikettä tulee mukana
-Premium vyön paremmuudesta en osaa sanua. Varsin huomaamaton se on kyllä puettuna. Remmi tuntuu kuitenkin menevän kurttuun, tiedä sitte onko ajanmyötä mitää haittaa.
-GSC10 anturi on yhteensopiva
Jaa niin, bundlepakettihan tuo itsellä on. En oo satavarma kiinnikeiden määrästä. Mutta alle kympillä saa 2 kiinnikettä lisää.
Jenkkakahva
23.05.2011, 14.23
-2 kiinnikettä tulee mukana
-Premium vyön paremmuudesta en osaa sanua. Varsin huomaamaton se on kyllä puettuna. Remmi tuntuu kuitenkin menevän kurttuun, tiedä sitte onko ajanmyötä mitää haittaa.
-GSC10 anturi on yhteensopiva
Jaa niin, bundlepakettihan tuo itsellä on. En oo satavarma kiinnikeiden määrästä. Mutta alle kympillä saa 2 kiinnikettä lisää.
Kyllä mä väittäisin, että kiinnikkeitä tulee mukaan 1, jos tilaa pelkän mittarin. Bundlepaketissa kiinnikkeitä tulee 2.
Kyllä mä väittäisin, että kiinnikkeitä tulee mukaan 1, jos tilaa pelkän mittarin. Bundlepaketissa kiinnikkeitä tulee 2.
Näin juuri. Eli ostin tuon mittarin+kadenssianturin+sykevyön erikseen ja paketissa oli vain yksi teline. Erikseen ostetussa teline-myyntipakkauksessa oli 2 telinettä lisää ja nippu kuminauhoja.
Eilinen lenkkikaveri oli sitä mieltä että se premium-sykevyö hukkaisi välillä sykkeet 310:n kanssa (saattaa olla yksilövika), joten olen ihan tyytyväinen että ostin tuon halvemman, kun se toimii kuin junan vessa.
Kiitokset vastauksista. Enköhän käy tuon tänään hakemassa pois paikallisesta, kun hinnat samaa tasoa kuin maailmalla. Ja vanha sykevyö jäänee käyttöön kun tosiaan toiminut hienosti ainakin 705:n kanssa.
thomas_s
23.05.2011, 15.41
Minä tilasin pelkän mittarin, mustaharmaa versio, ja siinä oli kaksi kiinnikettä mukana.
thomas_s
23.05.2011, 15.48
Tuohon voisin vielä kirjoittaa pari varoituksen sanaa. Reittiviivan mukaan ajaminen on kyllä loistva toiminto ja käytän sitä itse usein. Edge 500:ssa viivan piirtyminen näytölle kuitenkin takkuilee välillä ikävästi. Näytön päivittyminen on hidasta ja välillä viiva katoaa kokonaan näkyvistä. Toivottavasti saavat vielä toimintaa parannettua.
Tuohon voisin vielä kirjoittaa pari varoituksen sanaa. Reittiviivan mukaan ajaminen on kyllä loistva toiminto ja käytän sitä itse usein. Edge 500:ssa viivan piirtyminen näytölle kuitenkin takkuilee välillä ikävästi. Näytön päivittyminen on hidasta ja välillä viiva katoaa kokonaan näkyvistä. Toivottavasti saavat vielä toimintaa parannettua.
Ok, kiitos varoituksesta. Tästäkin huolimatta taidan tuon hakea, kun navigoinnille on tarvetta vain uutta reittiä etsiessä ja silloinkin lähinnä päätösten tukena risteyskohdissa. Olenpahan kuitenkin nyt varoitettu niin ei tule yllärinä :)
Jenkkakahva
23.05.2011, 17.10
...Enköhän käy tuon tänään hakemassa pois paikallisesta, kun hinnat samaa tasoa kuin maailmalla...
Näinmenetellen telineittein määrä on täysin riippuvainen neuvottelutaidoistasi:D
Näinmenetellen telineittein määrä on täysin riippuvainen neuvottelutaidoistasi:D
Hain Samulta (http://www.signature.fi/) tuon pois ja ilman suurempaa neuvottelua tuli ne kaksi telinettä mukaan ja vielä pyytämättä putilo ketjuvahaa kaupanpäälle. Hintakin asettui muun Suomen ja Euroopan tasolle niin mukava oli lähikaupasta hakea. Mielellään aina tällaisen kokemuksen jälkeen palaa muutakin hakemaan, kun tarpeita ilmenee. Ehkä niitä Enven putkiosia sitten joskus... :rolleyes:
Odotellaan että on laite latingissa niin pääsee hiplaamaan.
thomas_s
23.05.2011, 21.15
Tuohon reittiongelmaan on tässä joitakin hyödyllisiä havaintoja:
https://forums.garmin.com/showpost.php?p=90797&postcount=4
Mistäs olette sen 310 XT:n rannekkeen tilanneet että Edge 500:sen saisi ranteeseen juoksulenkeillä? Nyt olen pitänyt sitä kämmenessä toistaiseksi juostessa.
handtec.co.uk sieltä löytyy ranneke tuohon 310 XT malliin ainakin
Jenkkakahva
26.05.2011, 15.17
handtec.co.uk sieltä löytyy ranneke tuohon 310 XT malliin ainakin
Mun mielestä sieltä ei löydy tällaista (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=30292). Itse hommasin ko. osan kivijalasta.
Mun mielestä sieltä ei löydy tällaista (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=30292). Itse hommasin ko. osan kivijalasta.
Sarjanumerolla löytyykin sitten paljon enemmän paikkoja, josta ostaa: http://www.google.fi/#q=Garmin+010-11215-00
Moi!
Tarkoitus olisi tilata Verkkokaupasta Edge 500 http://www.verkkokauppa.com/fi/product/18823/cqxvg/Garmin-Edge-500-Bundle ja noiden tuotetietojen perusteella paketissa tulee mukana sykevyö ja kadenssianturi. Onko tuo kadenssianturi nyt siis poljinnopeutta mittaava anturipari, joka asetetaan polkimeen ja runkoon?
Itselläni tuota laitetta hommatessa pääasia on, että saan reitin kotona ulostettua laitteesta koneelle mahdollisimman tarkkoine korkeuserotietoineen ja sykkeineen enkä navigoinnista välitä. Alunperin olin hommaamassa Forerunner 110:aa, mutta siinä ei ole tuota ilmanpaineeseen perustuvaa korkeuserojen mittausta, jonka oletan pääasiallisesti olevan tarkemman kuin pelkkään GPS-signaaliin perustuva. Pääasiallinen käyttö tuolla 500:lla olis pyöräily ja hiihto.
magnuken
27.05.2011, 09.33
Moi!
Tarkoitus olisi tilata Verkkokaupasta Edge 500 http://www.verkkokauppa.com/fi/product/18823/cqxvg/Garmin-Edge-500-Bundle ja noiden tuotetietojen perusteella paketissa tulee mukana sykevyö ja kadenssianturi. Onko tuo kadenssianturi nyt siis poljinnopeutta mittaava anturipari, joka asetetaan polkimeen ja runkoon?
Itselläni tuota laitetta hommatessa pääasia on, että saan reitin kotona ulostettua laitteesta koneelle mahdollisimman tarkkoine korkeuserotietoineen ja sykkeineen enkä navigoinnista välitä. Alunperin olin hommaamassa Forerunner 110:aa, mutta siinä ei ole tuota ilmanpaineeseen perustuvaa korkeuserojen mittausta, jonka oletan pääasiallisesti olevan tarkemman kuin pelkkään GPS-signaaliin perustuva. Pääasiallinen käyttö tuolla 500:lla olis pyöräily ja hiihto.
Tuo paketissa mukana tuleva GSC10 anturi on siis sellainen kaksitoiminen. Se mittaa sekä kampikierrosnopeutta että ajonopeutta. Anturin mukana tulee kaksi magneettia, toinen kiinnitetään kampeen ja toinen takavanteen pinnaan.
Edgessä on sellainen kätevä barometrisen korkeusmittarin automaattinen kalibrointi mitä kannattaa käyttää. Eli laitteelle syötetään muutama korkeudeltaan ennestään tunnettu piste ja sitten kun laite on näiden lähellä se automatik kalibroi korkeusmittarinsa.
On, se mittaa sekä kadenssia että polkupyörän nopeutta, jos ajat usein sisähallista, trainerillä tai pitkissä tunneleissa. Mukana tulee magneetti polkimen kampeen ja takapyörän pinnaan. Ilman tätä kadenssi/nopeusanturia polkupyörän nopeus tulee suoraan GPS:ltä, joten nopeusanturin kanssa se lukema on tarkempi.
Ajan kakkospyörällä ilman kadenssi/nopeusanturia ja toimii ihan hyvin. Samalla mietin että joskus vuokrapyörää ajaessa Garmin pitää ottaa mukaan.
Pääasiallinen käyttö tuolla 500:lla olis pyöräily ja hiihto.
Itse Garminissa ei ole eri lajeja valittavissa, mutta valitsen Bike 3:sen aina kun käyn juoksemassa. Sitten vasta tietokoneella Training Center-ohjelmassa muutan nämä lyhyet muutaman kilometrin lenkit niin että lajina on juoksu.
Moi!
Tarkoitus olisi tilata Verkkokaupasta Edge 500
Koneboxista tilaamalla saisit halvemmalla (https://www.konebox.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=111321)
koodilla V17A9CVE saa vielä 5% halvennusta voimassa tän kuun loppuun
Koneboxista tilaamalla saisit halvemmalla (https://www.konebox.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=111321)
koodilla V17A9CVE saa vielä 5% halvennusta voimassa tän kuun loppuun
Kiitoksia vinkistä! :)
Samu (http://www.signature.fi) sai taas erän Edge 500 (myös 800 löytyy) ja tarvikeita Edge-laitteille mm ranneteline. Ostin omani tänään.
Reittisuunnitteluohjelmia etsiessäni törmäsin tähän http://www.bikeroutetoaster.com/
BikeRouteToaster.com is a course creation application primarily aimed at Garmin Edge/Forerunner owners although other users without a GPS may also find it useful for planning rides. Courses are created using Google maps and then downloaded from the server.
Ensivaikutelma on positiivinen, jatkan kokeilua.
Edit: Tämmönen TCX-konvertteri tuli myös vastaan: http://www.teambikeolympo.it/TCXConverter/TeamBikeOlympo_-_TCX_Converter/TCX_Converter_ENG.html
alvinhammer
29.05.2011, 21.12
Jos hommaa laitteen… Ei kande sit asentaa uutta 2.7 firmwarea… todella buginen.
Cycledrophis
29.05.2011, 21.17
Jos hommaa laitteen… Ei kande sit asentaa uutta 2.7 firmwarea… todella buginen.
^
Ai? En tiedä kuin yhden bugin, joka haittaa: Sykevöiden sekoittuminen viallisen parittamisen takia.
Jari
kolistelija
29.05.2011, 21.25
^
Ai? En tiedä kuin yhden bugin, joka haittaa: Sykevöiden sekoittuminen viallisen parittamisen takia.
Jari
Tuokin vain jos laitteen sammuttaa esim. kesken porukkalenkin. Mitään muuta ongelmaa ei ole tullut vastaan.
Tällä uudella firmiksellä ei ole vielä mennyt kertaakaan jumiin, eikä muitakaan bugeja ole vastaan tullut.
Yep
Tuo sykevöiden sekoittuminen kiusaa tosi usein. Ja vaikka kalorilaskenta ei ihan must mulle olekaan, niin tuolla 2.7 firmiksellä heittoa löytyy vähän turhan paljon
Eilinen lenkki maantiepyörällä (7,5 kg) : Aika: 02:03:08 Etäisyys: 57,50 km Kalorit: 1.196 C
ja tänään nojakilla (13,5 kg) : Aika: 02:55:15 Etäisyys: 76,16 km Kalorit: 460 C
Edellisellä 2.6 firmiksellä ainakaan mulla ei tuommoisia heittoja esiintynyt.
Tapani
Eilen 2.70.0.0 firmiksellä ja 8,2 kg maantiepyörällä: Aika: 02:28:52 Etäisyys: 96.04 km Kalorit: 0 C
:D
magnuken
30.05.2011, 15.18
Garminin forumeilla on ollut paljonkin juttuja firmwareversion 2.70 mukana tuomistaan virheellisistä HR parituksista (siis vieraaseen sykeanturiin) sekä kalorimittauksen reistailusta.
Lääkkeeksi on neuvottu paluuta versioon 2.60 ellei sitten jaksa odottaa korjausversion 2.80 ilmestymistä. Tuo paluu on neuvottu tässä ketjussa:
https://forums.garmin.com/showthread.php?t=18937
Tällä uudella firmiksellä ei ole vielä mennyt kertaakaan jumiin, eikä muitakaan bugeja ole vastaan tullut.
Tein Bike Route Toasterilla reitin, jota yritin seurata Edge 500:lla. Garming sammui ainakin neljä kertaa karttanäytön ollessa aktiivinen. Ohjelmistovirheeltä tuo vaikuttaa. Firmware on 2.70.
equilibrium
30.05.2011, 15.45
Mulla on myös ollut ongelmia HR-mittauksen kanssa. Parhaimmillaan lenkillä sykkeet huidelleet +240 lukemissa noin puolet ajasta. Ihan niin kovilla kierroksilla ei taida pumppu kuitenkaan käydä. Tuo on siis se soft-strap premium malli, mikä tuli 800:n mukana, olen kuitenkin enimmäkseen käyttänyt sitä 500:sen kanssa, joka riittää suurimmaksi osaksi oman fillaroinnin tarpeisiin. Vika ei siis ole vastaanottolaitteessa tai sen firmiksessä, kun sama homma on molempien mittareiden kanssa. Onko jotain helppoa tapaa saada tuo takuuseen Suomessa, vai pitääkö se lähetellä kauaskin?
Olisikohan tuo pehmeä vyö alttiimpi häiriöille? Minä olen käyttänyt tuota hyväksi havaittua vanhaa vyötä, senkin olemassaolo unohtuu n. 5 s asentamisen jälkeen.
equilibrium
30.05.2011, 15.50
Ehkä, mutta jos sen vaikka saisi toimimaan oikein, niin on myös aikalailla mukavampi. Edellisiä spekulointeja esim. paidan hankauksesta en allekirjoita, toimii yhtä huonosti oli sitten litimärkä paita päällä (tuli jäätyä sadekuuron uhriksi pari kertaa) tai lenkin alku- tai loppuvaiheessa.
Laitteen hankkimisen alkuperäinen idea oli mm. pärjätä vähemmällä mittarimäärällä, mutta näin se on vaan ollut vanha luotettava Polarin vyö ja ranteessa sykemittari kuitenkin päällä silloin, kun on oikeasti pitänyt sykkeitä tarkemmin analysoida. :mad:
magnuken
30.05.2011, 15.50
Olen käyttänyt molempia vöitä, uudempaa pehemeätä ja sitä vanhaa muovista sekä 310XT että Edge 500 kanssa. Kummassakaan ei ole ongelmia esiintynyt. Olen tosin useimmiten kastellut sen anturin ja välistä peräti kardiogeelillä.
kolistelija
30.05.2011, 15.52
Mulla on myös ollut ongelmia HR-mittauksen kanssa. Parhaimmillaan lenkillä sykkeet huidelleet +240 lukemissa noin puolet ajasta. Ihan niin kovilla kierroksilla ei taida pumppu kuitenkaan käydä. Tuo on siis se soft-strap premium malli, mikä tuli 800:n mukana, olen kuitenkin enimmäkseen käyttänyt sitä 500:sen kanssa, joka riittää suurimmaksi osaksi oman fillaroinnin tarpeisiin. Vika ei siis ole vastaanottolaitteessa tai sen firmiksessä, kun sama homma on molempien mittareiden kanssa. Onko jotain helppoa tapaa saada tuo takuuseen Suomessa, vai pitääkö se lähetellä kauaskin?
Onko ollut joku kevyt ajoapaita päällä niillä lenkeillä kun se sekoaa?
Luulen ettei takuusta tullut vyö korjaa tuota ongelmaa. Vaatteenvaihto tai aluspaidan käyttö todennäköisesti korjaa ongelman. Vaihtoehtoisesti joku oma viritys jolla paidan lepatus ei osu vyöhön voisi olla ratkaisu.
equilibrium
30.05.2011, 15.55
Kyllä näillä Suomen kesäisillä keleillä on saanut olla päällä alustoppi, aluspaita, ajopaita ja tuuliliivi. Yhtä hyvin se sekoaa myös talvipaidan alla, eli vika ei liene siinä. Toimi aluksi ihan normaalisti, muistaakseni vielä Mallorcalla maaliskuun lopulla näytti ihan oikeita lukemia, ja sitten huhtikuussa "sekosi" ja sen jälkeen ei ole selvää päivää nähnyt. :eek:
En ole huomannut mitään ongelmia 2.70 firmiksellä paitsi ettei laitetta kannata sammuttaa porukkalenkkien tauolla, kun muita vöitä on lähistöllä.
Pitäisi oikeastaan kokeilla uudestaan sitä löysää paitaa, jonka kanssa polarilla oli ongelmia sykkeissä. Joskus tuo korkeiden sykkeiden ongelma johtuu siitä että sykevyö on huonossa kohdassa ja vähän kun liikuttaa niin tilanne korjautuu.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.