Näytä tavallinen näkymä : Teltta
Hankitko kiinateltan? Miten toimi?
Joo hankin. On vasta koottu keittiön lattialle, ja päällisin puolin tarkasteltuna ihan OK tuote.
Saas näkee, ehdinkö tänäkään suvena sitä testaamaan tunturien tuulissa.
Halloo halloo
15.07.2017, 02.45
Joo hankin. On vasta koottu keittiön lattialle, ja päällisin puolin tarkasteltuna ihan OK tuote.
Mulla oli sormi jo liipasimella, mutta menen toistaiseksi vanhalla ja painavalla. Mielenkiinnolla odotan käyttökokemuksia.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/17767/hhnfk/Jack-Wolfskin-Gossamer-tunneliteltta-dark-moss
49.90€
Tullu testailtua muutama yö kyseistä telttaa. Ihan laatukampe vaikuttaa olevan. Hieman hankala pukea vaatteita teltassa ku ei mahu ees istumaan :)
Tohon hintaan oli kyllä ihan huippu ostos.
Tullu testailtua muutama yö kyseistä telttaa. Ihan laatukampe vaikuttaa olevan. Hieman hankala pukea vaatteita teltassa ku ei mahu ees istumaan :)
Tohon hintaan oli kyllä ihan huippu ostos.
Nää oli menny aika äkkiä kun katoin aamulla tuolloin
HDsnowblind
15.07.2017, 17.04
Paska, kyllä harmittaa. Teltta ollut hakusessa jo jonkin aikaa ja tuossa verkkiksen teltassa vaikutti olevan kaikki kohdallansa hintaan nähden. Noh, ehkä pitää laittaa lanka seurantaan, josko joskus vastaavaa "Pang for the buck" - löytöjä tulis
Jotain muutosta telttakalustoon pitäisi tehdä koska sateella kyyhöttäminen MSR:n Hubba HP:ssa tympii jo toista kesää putkeen. Suurin puute on itse konkreettisen sisäteltan ahtauden lisäksi se, että kun ulkoteltan vetskarin avaa niin sadevesi taivaalta ja teltan päältä pääsee valumaan suoraan sisätelttaan ja/tai ulos konttaavan vaeltajan päälle. Apsidin vetskari siis starttaa teltan katonreunasta samasta paikasta jossa sisäteltta ja sen ovi alkaa, eli kevyelläkään sateella apsidia ei voi jättää auki maisemien ihailua ja tuuletusta varten. Rinkkaa ei myöskään oikein mahdu apsidissa pakkaamaan eli sadeaamun lähdöt ovat tympeitä.
Olen ääneen miettinyt tässäkin ketjussa vaihtoehtoja jo aikaisemmin "1-2" hengen teltasta joka kestäisi skandinavian vuoriston 3 vuodenajan käyttöä mutta paino ei kipuaisi kovin paljon yli 1500 gramman. Järjetöntä 600+ euron hintaakaan en viitsisi maksaa.
- MSR:ltä Gear Shed apsidin tilaa reilusti kasvattamaan ja tarjoamaan suojaista säilytystilaa rinkalle yms. Halvin ratkaisu mutta nostaa painoa massiiviset 800 g. Onko kellään kokemusta ko. jatkeesta?
- Helsportin ultralight-sarjan teltta esim. Ringstind 1-2 SUL. Kestävyys arveluttaa eikä ihan vähääkään sekalaisista raporteista johtuen. Hintava.
- Fjellun ja Hillen tarjonta menee överikalliiksi.
- Vauden Power Lizard 1-2 SUL. Tämä ehkä vahvin ehdokas tällä hetkellä ja hinta olisi sulatettavissa jos alesta löytyy. Olen alle 180 cm pitkä eli mahtuisin ilmeisesti istumaan teltassa ja nukkumaan ilman että jalat tai pää on kiinni telttakankaassa matalissa päädyissä, tilaa olisi muutenkin reilummin sekä teltan painoki putoaisi MSR:ään nähden. Mutta uskaltaako tällä lähteä puurajan yläpuolelle?
Eksoottisempia Trailstarin tapaisia en ole tosissaan harkinnut.
Muoks: Vauden Hogan SUL 2P olisi kanssa painon puolesta ok, lepattaisi luultavasti Lizardia vähemmän tuulessa ja olisi sisätilojen puolesta ruhtinaallinen yhdelle, mutta päädyssä oleva ovi vähän pistää miettimään. Kellään käyttökokemuksia enemmän kuin tämän ketjun pari viestiä? Lähinnä siitä onko apsidissa sen verran suojaa että siellä voi pitää kenkiä ja kuraisia vaatteita sekä vielä mahtuu kokkaamaan, ja voiko apsidia pitää yhtään auki sateella ilman että sisäteltta kastuu?
Virittää pienen tai isomman pressun sisäänkäynnin päälle, isomman alla mahtuu kokkailemaankin. Miinusta tietty jos painaa.
Noissa pressuvirityksissä lopputuloksen pitäisi olla sellainen että se kestää tuulta ja on nopea pystyttää, ei siis vaadi lähipuiden tai vaellussauvojen hienosäätöä. Siksi mielummin tietylle teltalle räätälöity lisäeteinen, tai kerrasta tilavampi teltta.
- Fjellun ja Hillen tarjonta menee överikalliiksi.
- Vauden Power Lizard 1-2 SUL. Tämä ehkä vahvin ehdokas tällä hetkellä ja hinta olisi sulatettavissa jos alesta löytyy. Olen alle 180 cm pitkä eli mahtuisin ilmeisesti istumaan teltassa ja nukkumaan ilman että jalat tai pää on kiinni telttakankaassa matalissa päädyissä, tilaa olisi muutenkin reilummin sekä teltan painoki putoaisi MSR:ään nähden. Mutta uskaltaako tällä lähteä puurajan yläpuolelle?
Ei tuo Power Lizardin istumakorkeus mikään kovin hyvä ole, keskikaaren alla mahtuu juuri istumaan. Poistuminen teltasta vaatii aina voimistelua ja kenkien jalkaan laittaminen aina vähän hankalaa. Pituutta sisätelatassa on reilusti, ja jalkapäähän mahtuu reilusti tavaraa. On tuolla yövytty avotunturissa. Ongelma on jos päätykiila aukeaa lyhistyy koko teltta kasaan. Itsellä on päätyihin tukevat kiilat ja niiden päälle voi laittaa vielä kivet lisäpainoiksi. Lizard ei kyllä kestä kovin hyvin sivutuulta, joten illalla kannattaa katsoa että pääty tulee kohti ennustettua tuulensuuntaa..
Ei tuo Power Lizardin istumakorkeus mikään kovin hyvä ole, keskikaaren alla mahtuu juuri istumaan. Poistuminen teltasta vaatii aina voimistelua ja kenkien jalkaan laittaminen aina vähän hankalaa. Pituutta sisätelatassa on reilusti, ja jalkapäähän mahtuu reilusti tavaraa. On tuolla yövytty avotunturissa. Ongelma on jos päätykiila aukeaa lyhistyy koko teltta kasaan. Itsellä on päätyihin tukevat kiilat ja niiden päälle voi laittaa vielä kivet lisäpainoiksi. Lizard ei kyllä kestä kovin hyvin sivutuulta, joten illalla kannattaa katsoa että pääty tulee kohti ennustettua tuulensuuntaa..
Itseasiassa mietin ja tutkiskelin vähän lisää, ja Hogan 1-2 SUL vaikuttaisi tällä hetkellä houkuttelevammalta, juuri tuon tuulen kanssa pelaamisen ja sisätilojen takia. Tosin Hoganinkin peräpää pitää suunnata tuuleen niinkuin nykyinen Hubbakin pitää, mutta se ei ole ehkä ihan niin kriittinen kuin Lizardissa.
arctic biker
01.11.2017, 20.26
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59263/hsdnk/MSR-Elixir-2-teltta-vaaleanharmaa
Minä päädyin tuohon, toki selasin mm Amazonista alkaen kaikkia mutta luulen olevani Elixsiiriin tyytyväinen. Omaishoitajuudesta on ens viikolla viikon paussi joten luulen koestavani uuden kotini.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59263/hsdnk/MSR-Elixir-2-teltta-vaaleanharmaa
Minä päädyin tuohon, toki selasin mm Amazonista alkaen kaikkia mutta luulen olevani Elixsiiriin tyytyväinen. Omaishoitajuudesta on ens viikolla viikon paussi joten luulen koestavani uuden kotini.
Kiitos tästä vinkistä, laitoin minäkin tuollaisen kolmen hengen versiona tulemaan.
arctic biker
11.11.2017, 08.25
Vekaruksella ja matkalla oli käytössä, paljon enemmän plussaa kuin miinuksia! Halusin tilaa ja reilun istumakorkeuden 173senttiselle. Veikkaan ettei 185cm pitkällä vielä pipo teltan kattoa tavoita. Oma pakkauspussi on aika juhlavan kokoinen, vanhaan Tatonkan S-kokoiseen kivasti mahtui, kaaret matkusti vaakaputkessa. 2,86kg punnitsin mökille tultuani. Toki kaatosateessa pystytys on riesa, täytyy koestaa josko maavaate ja pääliteltta ekana ja saisko sitten sisäteltan jotenkin sommiteltua viimeisenä paikalleen.
Tuuletus on aivan toimiva, 2 aukkoa pääliteltassa joka voi myös sulkea. Tuohon hintaan MSR-laatua niin olen tyytyväinen.
Kiitos arctic biker kommenteistasi. Olin jo kovasti lukinnut valinnan tuohon Elixin 3 -telttaan, ja noiden sinunkin kehujen jälkeen vielä entistä tiukemmin. Mutta nyt XXL laittoi tuommoisen Bergans Trollhetta 3 -teltan alennukseen, ja hinnaksi jää just sama kuin tuolle Elixirille. XXL:n normihinta sille 349 e, mutta joissakin siitä kiskotaan jopa 500 euroa. Perinteisellä nyrkkisäännöllä (kalliimpi parempi) tuo Elixir olisi helppo vaihtaa tuohon Trollhettaan, mutta jälkimmäisestä löytyy vähän niukasti kommentteja ja arvosteluja. Retki-lehti sitä oli vuosi sitten testannut ja ilmeisesti perushyväksi havainnut, mutta harmillisesti testissä ei ollut Elixiriä. Vähemmän yllättäen yli tonnin teltta voitti testin.
Aloittelevalle retkeilijälle sopivaa telttaa kattelen, eikä teltalta haeta sopivuutta extreme-urheiluun. Monikäyttöisyys sen sijaan on plussaa. Lähinnä kuvittelen että telttaa tulisi käytettyä aikuisten kesken läskipyörällä retkeillessä, ehkä yksin cyclolla ja/tai läskillä ajellessa, lapsen kanssa telttaretkeillessä pyörällä tai autolla, ja vaikkapa kalareissulla.
https://www.xxl.fi/bergans-trollhetta-3-pers-teltta/p/1115674_1_style?utm_source=eClub&utm_medium=email&utm_campaign=45%2F2017+SuperSunnuntai
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/60383/hsdnq/MSR-Elixir-3-teltta-vaaleanharmaa
Tilathan noissa on suht. samaa kokoa, Elixir 3 pikkasen korkeampi ja leveämpi, ollen silti vähän kevyempi. Trollhetta toisaalta on jalkopäästä pidempi. Elixirissä kaksi ovea, Trollhettassa taas paremmat vesipilariarvot. Kupoli vs. tunneli lienee laajemman keskustelun aihe, ja henkilökohtaiset preferenssit ratkaisee kumpi kenellekin parempi. Mutta speksien puolesta molemmat varmaan on ihan riittäviä minulle, mutta materiaalien laadusta, käytettävyydestä jne. speksit ei kerro mitään. Yhden vähän kattavamman tekstin löysin tuosta Trollhettasta, ja siinä sanottiin että oikein pystytettynä teltan vetoketjut pingottuvat muun kankaan mukana, ja siksi ketju ei aina mennyt hyvin kiinni tai siihen jäi aukkoja.
Näistä lähtökohdista, onko tuo Bergans Trollhetta 3 -teltta niin hyvä että tarjoukseen olisi syytä tarttua, vai jäänkö odottelemaan tuota Elixiriä?
http://www.erikoistukku.fi/mega-horn-kotatelttavaelluskota-p-4786.html
Tommosen ostin. Koepystytyksiä olen tehnyt muutoman ja 10m/s tuulen kesti lepattamatta. Asiallinen peli.:) On nykyään karhuja, susia, ahmoja, murhamiehiä ja ufoja niin paljon, etten viihdy kovin pienissä teltoissa.(Turvallisuudentunne nääs)
Paino kohtuullinen, 2h sisäteltan kanssa 4,5kg ja ilman keskikeppiä(lainaan mehästä 225cm) alle 4kg(punnittu). Olen yleensä pyöräillyt 3-4h teltoilla soolona joten paino ei ole ongelma, uskoisin tuon läskin tai muun vastaavan tarakalla kulkevan.(tai sitten Anjan3)
Vaikkakin hankin tämän veneeseen rantamökiksi jossa voi eukonpullukan kera nauttia laatuajasta.:D
usko juntunen
12.11.2017, 19.19
^
Retki-lehti 9/2017 on juttua talvisesta kotaretkeilystä. Pariskunta koirineen pääsiäisretkellä Vätsärin erämaassa. Kota kamiinoineen kulki ahkiossa.
XXL- kaupassa ois simppelin kokonen laavu, eikä pahan hintainenkaan. Tosin syvyyssunnassa aika lyhkänen.
https://www.xxl.fi/campx-backpacker-1-laavu/p/1049759_1_style
XXL- kaupassa ois simppelin kokonen laavu, eikä pahan hintainenkaan. Tosin syvyyssunnassa aika lyhkänen.
Minulla on hieman vastaava, tosin ilman tuota suljettavaa etuseinää. Olen myös leikannut pohjan pois, jätin vain noin 20cm:n liepeet sisäpuolelle. Kyllähän tuossa sateettoman yön nukkuu, turhan pieni on kuitenkin. Tuossa XXL:n laavussa on leveydeksi mainittu 235cm, suunnilleen sama taitaa olla omassakin. Todellisuudessa tuo mitta ei tarkoita laavun suuaukon leveyttä, joka on noin 200cm, juuri ja juuri tuohon kaarien väliin mahtuu suoraksi itsensä oikaisemaan. Jos tykkää nukkua enemmän kippurassa toisella kyljellään, niin sitten taitaa laavuun mahtua paremmin sisällekin.
https://lh3.googleusercontent.com/ZlUTX0_b7nu76VPlSlppR4Ca9O4zAORTvQjXGIrIWaxObL7Af_ 7zeHH9yR76T7XxblP1-QnLQ-9BOqlvkOif0VT0ANLeGu7uBOyt0zlsslb-CKHL_Is5MB2PIs8hDJQD8OZ3xH1OnpBn-RJJ3nPDHPiCAszePgoTeIyeFT5Wtd6ePGXMxz3P7lDTMPrWXS1 pV3q4hMEl9YcM8k4WYecf9lLhDaVOfisR3ZA9CP-peLAQh0nWfU5GxHZ7239mN-6HaLbE0Cza6bpnfsSkIB-Pt7pj-gjdcoAvibc2Rv5c_gkBuTxMxLLapBKpvpTvpDOBRrGKpnBLPui VcofKYb4Eq7YEKex0LZdkbCuSz2tND2jdyIBuckme5vzT7St_C q7eFFyHuJ_oCuaF9PPpFO1dpFBdwuYw9cUGqFyYFYWBCdme7S_ EVD6LpHZboethsPqKWXQdST1qITOs_aipsNg16OkAmtvwwPBYl XDr4TceaV9DrlYaEh_VkCYsdkw1xl5JY_mq8kX_Bs6OcoGkwJD kFlyzL2O1SNVidbzIhqKIDTtDwMOm_iSWFp40VCbFdHj7SJX39 H5wKrGhlZt-NcjAygz4g63ik7KX2mPba3lSGsg=w1692-h940-no
^Mites ne itikat tommosen avonaisen kans? Ihmetelly ku jotku nukkuu oikeilla laavuillaki mutta meikä tulis hulluksi niitten itikoitten kans :)
^ Laavut, hatarat tuvat ja tarpin alla kesällä tuommonen.
https://varuste.net/Sea+to+Summit+Nano+Mosquito+Pyramid+Net+-+Single?_tu=68956
OKS@ tylsän näkönen mesta, kaverikin kyllästyny ja noussu oksaan :D
OKS@ tylsän näkönen mesta...
Samaa mieltä. Varmaan jostain tylsältä ja rumalta Inarinjärveltä?
arctic biker
13.11.2017, 08.32
Inaria itsekin epäilen ja kajakkia itsetehdyksi.
OKS@ tylsän näkönen mesta, kaverikin kyllästyny ja noussu oksaan :D
Samaa mieltä. Varmaan jostain tylsältä ja rumalta Inarinjärveltä?
Inaria itsekin epäilen ja kajakkia itsetehdyksi.
Kaikilla oikeat vastaukset, vaikka mitään ei kysyttykään. ;) Eli Inarilla itsetehdyllä rimakajakilla.
^Mites ne itikat tommosen avonaisen kans? Ihmetelly ku jotku nukkuu oikeilla laavuillaki mutta meikä tulis hulluksi niitten itikoitten kans :)
Eipä tuossa avonaisessa viitsi kesäöitään viettää. Kuva otettu Inarin syysreissulta, jolloin itikoita ei ollut kahtena ensimmäisenä yönä. Kolmantena yönä mäkäräisiä ihan haitaksi asti, joten laavu vaihtui telttaan.
Laavu on myös hyvä tuulensuoja. ^ Tuohon aikaisempaan kuvaan liittyen, aamu oli kaunis, mutta tuuli puhalsi koleasti suoraan rantaan. Kannoin laavun auringonpaisteen puolelle, jolloin tuuli jäi laavun taakse. Oli oikein hyvä ja lämmin olosuhde nauttia aamupalaa.
https://lh3.googleusercontent.com/-H7gIdC3jDdTii_nJmkhqXSbqT1e8V8Wzc4J53L6_r6gNowebc4 wV-xriVyFlQldNe08daHFBKRJNzrmwPeTcgAwrZ7icWCUwKl3Sh20 9RWlbe9Ibjbs-Af6C4M-VfEzOt0w39mjgNorQrLFi0BG-bv-43wEqgE70l5wcbvCUg0-DSXaZ9sqPrVWSc38MzhUPR6L50yECoNysJc1tLi-Ybwjm69kq-m-YBtEHbDNUpqCQ6hZDUKAU5y1fJnkJmnsU0szVAc-NsexQ9-7li2VG61GmF7XrViw_jEPldCE-XLkdkuzCuILoqjX31htKuzG-LggcquUhijOtCrnSS8JgNOB6iHHi3LGXAR7WdRk-AwTkBXEI38h38kPfBTMVatrWX139_13FZwo3eXWxZgJTQkRfev 6n52nQdrNjuKqjKJ2rgAAz2cgvzBZcIrmo2-77eJdlC6FmNd-0hF1T2rfISfKfHWDBUH154PE_A2JLvAit22sM6iL8KEXh1OebY fQG0s0zYApbE79qwNJpQswk2S0FzPFJasEwH6PzIPVyI9qmeLu QXsFg94ubKBiZG1ztKMF8J8KRh7zGsXex1CxSyLSrgnZldminO GW9xy6WKk=w1503-h940-no
arctic biker
13.11.2017, 20.26
Olenkin jonkin aikaa miettinyt ollaanko ainaskin naamatuttuja, ollaan me! Sen olen kuullut jotta tuo rimakajakki ois maantietäkin ihan läheisesti tutkinut, ehjäksi kuulemma jäi. Aivan söpö kun sitä autos katolla kerran ihailin, kauan aikaa sitten.
arctic biker
13.11.2017, 20.43
Joukolta haluan kuulla kuin tuo toimii tässä pahimmassa eli illalla lämmintä tyyntä ja yöllä pakastuu eli pahin mahdollinen kondenssikeli.
Joukolta haluan kuulla kuin tuo toimii tässä pahimmassa eli illalla lämmintä tyyntä ja yöllä pakastuu eli pahin mahdollinen kondenssikeli.
Jos öisin on pakkasta, niin eipä enää ole räkkääkään, ja voi pitää vetoketjuja auki. Muutoin aamulla on tiedossa aamusuihku, jos erehtyy ulkoseinää pukkaamaan.
Vaatii tuulta, joka vie sisätilan kosteuden pois. Laitan ulkoteltan reunuksen tikulla tms. "nostimella" ylemmäs tuulen ylä- ja alapuolelta, jotta paremmin tuulettuisi.
Enimmäkseen käytän avolaavua. Kesällä viritän suuaukkoon harson, ja syksyllä eteen tulet.
Olenkin jonkin aikaa miettinyt ollaanko ainaskin naamatuttuja, ollaan me! Sen olen kuullut jotta tuo rimakajakki ois maantietäkin ihan läheisesti tutkinut, ehjäksi kuulemma jäi. Aivan söpö kun sitä autos katolla kerran ihailin, kauan aikaa sitten.
Offtopiciksi menee, mutta naamatuttuja käsittääkseni ollaan. :) Satasen vauhdissa tuo puupaatti tosiaankin kerran lähti ilmojen teille. Huolimaton kiinnitys etutelineeseen auton katolla, sidontaliina irtoaa ja ilmavirran voimasta kajakki nousee ja kääntyy vääntäen samalla takatelineen irti. Koko komeus rojahtaa tielle, mutta onneksi kajakissa kiinni oleva teline estää kajakin pomppimisen ja pyörimisen tiellä ja lopputuloksena oli vain muutamia helposti korjattavia pintaruhjeita ja kaksi pientä murtumaa. Kaikkein suurin asia tuossa tapauksessa oli kuitenkin se, että ketään muita ei sattunut olemaan juuri samaan aikaan liikkeellä. Aika pitkään tuo tapahtuma pyöri mielessä kaikkine mahdollisine onnettomuusvaihtoehtoineen.
arctic biker
14.11.2017, 18.34
Jos öisin on pakkasta, niin eipä enää ole räkkääkään, ja voi pitää vetoketjuja auki. Muutoin aamulla on tiedossa aamusuihku, jos erehtyy ulkoseinää pukkaamaan.
Vaatii tuulta, joka vie sisätilan kosteuden pois. Laitan ulkoteltan reunuksen tikulla tms. "nostimella" ylemmäs tuulen ylä- ja alapuolelta, jotta paremmin tuulettuisi.
Enimmäkseen käytän avolaavua. Kesällä viritän suuaukkoon harson, ja syksyllä eteen tulet.
Jouko on teltassa nukkunut ennenkin. Pari peukkua.
https://www.amazon.de/ALPS-Mountaineering-Lynx-Person-Beige/dp/B00BMKD1DU
Sooloteltoista tuo jäi mieleen, räppänät katossa jotta tuuletuskin vois toimia, tyynelläkin kelillä.
https://www.amazon.de/ALPS-Mountaineering-Lynx-Person-Beige/dp/B00BMKD1DU
Sooloteltoista tuo jäi mieleen, räppänät katossa jotta tuuletuskin vois toimia, tyynelläkin kelillä.
Epäilen vahvasti. Jotta ihmisen tuottama vesihöyry kulkeutuisi ulkoteltan ulkopuolelle, niin tarvitaan ilman virtausta.
Sen saa aikaiseksi tuuli.
Toinen mahdollisuus on sisäilman lämmittäminen, jolloin se alkaisi nousta ylöspäin, kohti räppänöitä.
Makuupussissa oleva ihminen ei tuota tarpeeksi lämpöä - koira ehkä.
Tai sitten jokin lämmitin, kuten keitin. Kynttilöiden tehoa en ole kokeillut.
Juha Jokila
14.11.2017, 20.17
Kynttilöiden tehoa en ole kokeillut.
Joskus kauan sitten kokeilin pakkasella kynttilälyhtyä, jossa jousi työntää kynttilää ylös päin ja näin liekki pysyy oikeassa kohdassa. Kyllähän se tehokkaasti piti sisäteltan huurteettomana ja kuivana, mutta oliskohan niitä kynttilöitä mennyt 2 kpl/yö. Tulee aika äkkiä hintaa ja painoa reppuun.
Talvivaelluksella minä olin kipinämikkona ja talonmiehenä. Kangasteltta ja lämmittelin bensakeittimellä.
Minun keitin nielee myös valopetroolia ilman suuttimen vaihtoa mutta on turhan tehoton, nokeaa ja haisee.
Hankin keittimelle oman metallisalkun (Motonet), polttimen alle tein hillopurkin kannesta ja palovillasta eristeen, näin poltinta pystyi pitämään vaikka paljaalla kädellä.
Lettuja paistelin, puurot ja ruoat keittelin ja sulattelin lumesta vedet. Viikon reissulla paloi nelisen litraa bensaa.
Öisin oli parikymppiä pakkasta, teltassa teepaitakelit.
Aina ennen maatemenoa lämmitin tuvan ja sitten pehkuihin. Revontulet lomusi Paistuntureiden yllä, meikäpoika piereskeli unissaan pussissa.
Stuorra biesvarri iltavalaistuksessa.
https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Retkeily/Paistunturit+-16/stuorra+biesvarrin+tulet.jpg/_img1280.jpg
arctic biker
14.11.2017, 20.33
Epäilen vahvasti. Jotta ihmisen tuottama vesihöyry kulkeutuisi ulkoteltan ulkopuolelle, niin tarvitaan ilman virtausta.
Sen saa aikaiseksi tuuli.
Toinen mahdollisuus on sisäilman lämmittäminen, jolloin se alkaisi nousta ylöspäin, kohti räppänöitä.
Makuupussissa oleva ihminen ei tuota tarpeeksi lämpöä - koira ehkä.
Tai sitten jokin lämmitin, kuten keitin. Kynttilöiden tehoa en ole kokeillut.
Joukon ei tartte ees epäillä, vaikka ois kuin kupoliteltan harjassa räppänät niin äärikeleissä kondenssia kertyy. Mun rekordi on yks lokakuun yö Tulppion discon pihassa. Vaikkoi oli kuin Fjellun Camp Q kakkosen ainakin toinen kattoaukko auki niin siinähän heräsin vilkkaan illan jälkeen makkari märkänä ja pitkä tukkani jäässä teltan lattialla.
Stuorra biesvarri iltavalaistuksessa.
Onpa hieno kuutamokuva.
Minä tuossa ihmettelin, jotta tutun näköinen koivunkäppyrä etulalalla. - Tosiaan, siellähän se.
Noita revontulia en kylläkään muista. Vaan kun on tuo .. A.. B.. C.. - eikun D-mentia.
usko juntunen
15.11.2017, 20.51
Sarjassa kenellä kenellä vanhin elossa oleva teltta-teemalla.
Lavuilla syksyisin/keväisin majaillessain olen käyttänyt "rankisena" vuodelta 1979 olevaa Tena Patikka 2 sisätelttaa.
Tässä combossa yhdistyvät laavun ja teltan parhaat puolet. Laavulla voi istuskella nuotiolla tähtitaivasta tiiraillen ja väsyn tultua vetäytyä teltan suojiin.
Yllättävän hyvin tuollainen ohkanenkin sisäteltta varsinkin laavun sisällä pitää lämpöa. Parin asteen pakkasella ei tartte kaivautua kokonaan pussin sisään, vaan tarkenee hyvin nuppi ulkona. Siis pussista.
Kondenssivedestä ei riesaa. Sisäteltta, vaikka onkin retroa ei paina kuin 780g ilman keppejä. Tällä iällä sitä kun kaipaa mukavuuksia, laittaa vielä muumitalon oven lukkoon auton puolipeitteellä. (450g)
Peite toimii tarvittaessa myös tuulisuojana/maavaatteena.
https://lh3.googleusercontent.com/2bquLni_qNWfqMDREpYdozwOXw-vZiNawmUwuaUDdlh2xw1d-8TIPB0FcCjiN6asdmeSm9MnvIsvJU0IGAzd5ARoCw8yLH64hBn _M7dvaxr8JRYnChetOZwfIcQmRm8dvez0WnMcNJ2goBhnCvMkD T3iNQoV_et-letp__SFI_KzxEp7CaUn7NksbwXtCtnCwt-l9Ki_4QdIsqA6pPI7c2noKjae4hDVzptQrynDL4A61yRiaug0u wK2AAFjHL59s1g9L-m9wvSDshV_1xL36qSM_YfZNIGwrtUKx3QdPFy77M_XvTE094nW AQoTPsbO2UvAtbB2XUm61lmmJdARgAQYFmtbydYlncd3nTbXAr HaAiBNWzzmP-0JT4cRX51FXBmb9CdJBe9a9n8rCn2V4RvCbu2I6huS4oHYobTy mFTq7Kk_met7EG2sEy1fwZKF-lXs85lypYEVjcDQEngGBORb3ULZRk3LHX_pVd5st-Gp0XJdUMIeP0Ji6W3KAFdI-d_AWHFrXU4aX4wITshV3eJWAXU5XSemmhH8Toh9shlww-9ARGlJeSVpFu_-xKBOBaUX1rw4jMoeZYlhBq06cK4_w0LyYFfGDAHNaRXtQgk=w1 309-h736-nohttps://lh3.googleusercontent.com/GMz81HabHOAbN-ww4PyNjrbBTyGbGtspcGMhXfh0IUHNOQdJXv_H3klIP1Rla3ZK wl0iOPdgjRiR2LJ3j0rbXYuU_omZDi-8RSSowRjy7DlQUDWQ_zlcOQUXYxU-_y2boLR1lKsI_cNYhzNB3dGfbM-Xk10n8h9hph8ffYRoPOSmILaRMlqLQzKYEUE2w9GKQmdSml2tT hRjW9ZDqVdQc3RREinx3YzcU7fXm4e-BNhac0i9__bYYBKb0LDDE1vMIJBAkS2rr1MIxy-u5W8ouWR3libme6uYZ1g8rzHG6oqeqf2zp70xzgb-8siFMOMcpGlRXNlkDEJyr-XBym603S7wgdmVSjnkw23ZLE4aN2ba2suoR1rHoS77B8klxk3j BMQUYdEdxoaUCO1zshaJaJtzFpBGkQRg-ZO_3S3fSMef6domAuuU4qH90IYxfXS7pXBhizK1UvFDPgij4Ds cteBemJgv4OfMmyDff77UhqiCF8olFBZm_x9s8EjtfvGKCVX5O fSlGE-LtAruYaBcPn5URgQ8gvmmLN9PidXBXLy97AAaQQKB20dqpO94E dK2fftwhiyhQsq5Mqq5w1E3KyRZUmarzHrw_mO6idofGHw=w13 09-h736-nohttps://lh3.googleusercontent.com/ohE9VujqG0LK5_S6Za6WwZLm_Sv2qe7F1-lzi7_0URCn1CdBOjibIr9zBoUoo1lUKDvpgjqrp18ykLu_cMvb tytc87K_YO8xw3HR6SpwKGqQo51Zhd3zvxyitsjVv5eeam6I8N xS3I1YpFjTp7p-QLuxeUP4X91zeanLuzwYn-6VgscweoEMz3_YaoxnJJgZme891lA3BzmM9-ErYsQ51UaIRftUcoUkoH4gGk2AzMmhyYQLq0XVJsnOC4FoabRF Wcx-bjGVFGuKIFX8JQxhFYdHuBox66FTXSfaJ6m4_fedcxsy7KjNdF QSYykbD4gI7hDDk0L9OmDV5nxJkTA81mW_Vhvix04Uos-yel4N2kMrg260Hd77Wv5KKlU8DVKiqL_t_-3oBdzmn2VSmXUtZ8fsAMd5R3PPlwIOc_vKpZr2iDF-0XxkjaXM8_F1s3MAtd-5Q9szJH_GL6BUftOf2V9ZZR_R1D71KI2EqFv67xa0q4x41GNYB B-3VdPbwPRWc6v7zUWQgGfAULGYNSogySe_OSN8gGBPXC81dNC-MVa-zs4aaGBeu2bulF93JaV71uJKIav8BBg6JQyCS_Eh98592GxywU JSgVagBh6pATk=w1024-h683-no
Tässäpä se Tena Patika 2 nököttää vuonna 1952.
OKS ja JiiPee ei laita enää noita pornokuvia tänne. Tulee penaltia tommosista.
Mulla on Tena Rukka / Tena Saana 2 harjateltta noin vuodelta 85 rippikiuluajoilta. Pitää vieläkin vettä, kaksi sisäänkäyntiä, molemmilla puolilla paljon absiditilaa ja saa tosiaan päädyn auki. Kaikenkaikkiaan varmaan kolme kiloa, ulkoteltan saa 12 kiilalla maahan ja sisätelttaan aika monta kanssa. Eipä ole vuosiin tullut käytettyä kun parikiloinen itsestään seisova on vaan niin näppärä ja kevyempikin. Sisävesillä kajakin kanssa toi oliskin ihan ok kun ei tarvi kantaa.
Laitan tänne oman version turvallisesta telttakeittimestä jolla voi myös lämmittää teltan.
Keittimenä toimii optimus polaris (https://www.optimusstoves.com/us/us/8-8019229-polaris-optifuel), polttoaineena pääosin bensa.
Metallilaatikon hankin bauhausista, muita tarvikkeita rakenteluun:
-hillopurkin kansi
-reikäpantaa
-pop-niittejä
-alumiinikulmaa
-tarrapanta
Askartelin paskartelin kuvan mukaisen eristeen polttimelle ja sijoitin sen laatikkoon niin, että polttimen ja pullon etäisyys toisistaan olisi optimaalinen.
Pulloon tarvitsee pumpata painetta ja liekkiä pitää voida säätää.
Eristetzydeemi syntyi siis hillopurkin tms kannesta, poltin korkista kosanilla kaikki kumiset tiivisteet pois käryämästä.
Väkersin leveästä reikäpannasta keittimen jaloille paikat, tein sovituksista niin tiukat että keitin pysyy laatikossa kuin purkka tukassa.
Korkin sisäpuolelle leikkasin sopivan kokoisen palan palovillaa ja tein pienemmästä reikäpannasta kiinnikkeet.
Polttoainepullon kiinnikkeet tein alumiinikulmasta ja vanha tarranauha toimitti kiinnipitäjän virkaa.
Sovittelin keittimen ja pullon laatikkoon ja piirsin pohjaan jalkojen ja pullonpidikkeiden paikat, kiinnitin valmistamani osat poppareilla paikoilleen.
Tzädäm, naparetkeilyyn soveltuva peltikeitinloota oli syntynyt.
Kokemuksia:
Jos tekisin nyt mokoman itselleni, ostaisin niin ison salkun johon mahtuu isompi pullo (saatanpa tehdäkin).
Ahkioon mahtuisi isompikin loota eikä painoa tulisi merkittävästi lisää.
Muuten loota toimi kuin junan huussi, kokkailu ja lämmittäminen teltassa oli turvallista ja helppoa kun kaikki osat olivat tukevasti omilla paikoillaan.
Laatikon pohja ei lämmennyt käytännössä yhtään eristeen ansiosta, keittipä kuinka pitkään tahansa.
Bensalla keittely ja lämmittäminen on vaarallista etenkin teltassa, höyrystyminen on suuri riskitekijä.
Jos puuhaan aikoo, on keittimen käyttäjällä¤ hyvä olla kokemusta bensakeittimen käytöstä ja koekeittelyt suoritettu.
Oikein käytettynä bensakeitin on tehokas ja turvallinen laite, kahden hengen teltta lämpeni että humpsista vaan, sopat kiehuivat ja lumet suli.
Bensana käytin nesteen pienkonebensaa, testattu parhaaksi ja hajuttomimmaksi.
Meidän arktisessa vaellusteltassa oli integroitu iv-putki katossa (lue: pätkä pölynynimuriputkea)
Emme kärsineet minkäänlaisista kondenssivesiprobleemista, teltassa keiteltiin kaikki ruoat ja lämpötilaero ulkoilmaan oli parhaimmillaan useita kymmeniä asteita.
Ohessa kehitelmästä kuvia, saa kopioida jos kokee tarvetta omaan käyttöön.
https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Sekalaista/Handcrafts/boksi+2.jpg/_smaller.jpg
https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Sekalaista/Handcrafts/boksi.jpg/_smaller.jpg
https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Sekalaista/Handcrafts/boksi+3.jpg/_smaller.jpg
Mulla on tuollainen ja se on joka suuntaan liian pieni 183 senttiselle. Kätevä pystyttää ja mukavan korkea. Kaksi kertaa olen käyttänyt, eikä sitä kolmatta enää tule. Saa hihkaista yv:llä jos haluaa avustaa minua tuosta eroon pääsemisessä.
arctic biker
16.11.2017, 20.43
Tuo JiiPeen loota oli joskus kuuminta hittiä ahkiovaeltajilla. Itse en silloin innostunut, sekin etten osannut tehdä, nytten ehkä. Toisaalta Trangia ja pientä taiteilua niin kaasupolttimollakin rapiassa -20C telttailukelissä olen pärjännyt hyvin.
Ja sekin ette exäni bensakeittimiin ollenkaan mielenkiintoa tuntenut vaikutti asiaan!
https://lh3.googleusercontent.com/ohE9VujqG0LK5_S6Za6WwZLm_Sv2qe7F1-lzi7_0URCn1CdBOjibIr9zBoUoo1lUKDvpgjqrp18ykLu_cMvb tytc87K_YO8xw3HR6SpwKGqQo51Zhd3zvxyitsjVv5eeam6I8N xS3I1YpFjTp7p-QLuxeUP4X91zeanLuzwYn-6VgscweoEMz3_YaoxnJJgZme891lA3BzmM9-ErYsQ51UaIRftUcoUkoH4gGk2AzMmhyYQLq0XVJsnOC4FoabRF Wcx-bjGVFGuKIFX8JQxhFYdHuBox66FTXSfaJ6m4_fedcxsy7KjNdF QSYykbD4gI7hDDk0L9OmDV5nxJkTA81mW_Vhvix04Uos-yel4N2kMrg260Hd77Wv5KKlU8DVKiqL_t_-3oBdzmn2VSmXUtZ8fsAMd5R3PPlwIOc_vKpZr2iDF-0XxkjaXM8_F1s3MAtd-5Q9szJH_GL6BUftOf2V9ZZR_R1D71KI2EqFv67xa0q4x41GNYB B-3VdPbwPRWc6v7zUWQgGfAULGYNSogySe_OSN8gGBPXC81dNC-MVa-zs4aaGBeu2bulF93JaV71uJKIav8BBg6JQyCS_Eh98592GxywU JSgVagBh6pATk=w1024-h683-no
Tässäpä se Tena Patika 2 nököttää vuonna 1952.
OKS ja JiiPee ei laita enää noita pornokuvia tänne. Tulee penaltia tommosista.
:)
Onko tuo ^ kuva vuodelta 1952?
Olisikohan ollut jotain 1960-luvun loppua, -70-luvun alkua, kun isäni voitti pilkkikilpailuista ison teltan. Eihän tuota noin 7kg:n pakettia juuri mukanaan viitsi kantaa, mutta muutamilla automatkoilla teltta on ollut mukana. Ruhtinaalliset tilat, myös ylöspäin.
https://lh3.googleusercontent.com/-2wJQE4EBvoUIp3zxI8H14iEU2vAu9aJk1JPvr7VOW-v1dVAQ7zWsUMHq9Aon556Yrbl5S1lkqMr_YnYjYc1xkaelwNY3 T_PUm9a0f3hlMZLtVc82G1cDnJ8lBxXJp37JLTlj3mrWq--_SjMJLzOyXZ5sv8JCr5VP0ycK-UqJfuDFXgq_moFrrpU1F9LrJehSGoT-MXseR_EoS-XA5CjG-SF3B1pNCElT-xA1LnsJBAfzPZszFEX7OQsGCyP7Ko8MSubXqCgAf2ryRQ0lbX4 JfJXA4n7nssiYMYPGxyWg-zxmL7RRPTJSQlTMbGmq-UurDSSLWML2aNEIfhyYxWGVUbH18CrN9Z_jP4amU7c_SrVIeRD Xm5VAou21UT8IjyJmsaaiv-DjIPtvuZ3J7_q8Mj0TPmD-4qQ6BicQPerjIPR2lMDFXiTs4Y7NUsG-5WYrQbPXg7KvvTNUQSd8kDh5XDcmCNvvgrnBF0B0TSLzL1G0Bu DpNgNZ24GTZbUKENYes5WuI5x24cif55mEpS1PUymxLJZjQQjw 5T-CPUYaR2R5dgc0XbrQlrnUrzYWNT1hjZsJO0eiU7lavgXESI6il 7aCXgnFGrALBBZj9yXZtM=w1526-h940-no
usko juntunen
16.11.2017, 21.45
Mulla on tuollainen ja se on joka suuntaan liian pieni 183 senttiselle. Kätevä pystyttää ja mukavan korkea. Kaksi kertaa olen käyttänyt, eikä sitä kolmatta enää tule. Saa hihkaista yv:llä jos haluaa avustaa minua tuosta eroon pääsemisessä.
Jos tämä tuli su. iltana, oisin hihkaissut. Tänään vastaanotin paketin xxl-puodista. Tuskin lie tarpeelllista mainita mitä paketissa oli.
Juuri ja juuri mahtuu 174cm pulkannanaru ovensuussa oikasemaan ihtesä. Ei siinä, on mulle tuolla käyttöä vaikka tuulensuojana tulilla. Tahi Roope-kissan majana pihalla.
https://lh3.googleusercontent.com/xuf06AayWMa8NRMZHCTflahh4MlTka-7mPVm8lTqGj7JMp4qgM_UnryORrovCR9UGX8iR-eYxql0a-3d6kIceCrozcwHxJtKAXif8qROce8cAcVrhOZqY_rtxgCbPYje B1jKruw52q54CaZR-1t5HZoO9RzldCTVrc-M332gdM-mQhWinnyK_ZNwzpAd-qW51l1wycflKd5n35oq1QuylRprJSF_aRcZZcR8u3fYryr4SYG 8-KtL30JjkoeWWx7JVXowpj9Vw5XNzzKv3IKwUAbbzwOO3R1F7zh I3-mElwKhpF7t-d45YVpyUGy57Jd38U59XlpSVqtztFCfndWVfaKBvb_EJjxAfEg rAN7kB2l_uUqT0E4cesodSkkCyctejIkpwXv8jjwcXLkR_TVgY VCdQLtKm_X-BhprAlYea2tRIFdFNvQv4mAjt6P658H23Idw01IVpGioQfxPcv PYdIXtO1_F6kcBSoR5qRzOrCxHIWBlxGWAjLoCXEeqUbN7LzJe x_qS3RF2Y02p9WQu43u_BTMihTpYlrP-xhqQzh0GTaLshpcm4MmeEadSOImOn2PjkrlrcENu4EW6vv8KTi awr8dHCtO8iIMZuRj7UUw=w939-h704-nohttps://lh3.googleusercontent.com/kg3lYueIDr9rPAj17jCkTCf6EUNoyeafGzPy1PtIzgGneAARdn KAT72r2g8scTbhkJcDFt6Eqs_DRHC79w6Dk0WWH-MhxUn6IoHpUpIoJK0KTpRdtp3oqhYLJK2swZ-hHqoI_Y9mNuK4S5Num_to_K1Z1EjCHi3DrPe98rYs6RgQ3N4r_ DENYjmEQSIfVNiW5M_xox-GywFMs1TlvSwg4XFZarHH39RIEMTCiGXoKDdc7r6dt1bMKgvzn gzdMwGT_-NJyskKHnbvPfeV4Vj0e1G0X8N2ZL9PDEugJaKn0z4ZIeyLDZsg tc41JjUzc7y411Wt-RkNy2ZKZhLaMLCyieiieEKi22YmOzBXx9p74ZHj_fPwCouYZqS dp-d6hF2uBLFPCaf_6G3FXnJfs3EONXErHV8I_h9Nl0NJP-388rLkIYjHrklLiUWLP5wi1iZdVHpxeWGUssTjTflvZEQcV7MC 6U2adI_5uWDyzSEO_zZAY0fN5I0FVP8J4houetVG43uA4c1kU9 eK5LgoNgXwe61wrhdUYdhpteUFwL-O7bjaKAifPVEUVwgIJSMILHhcnmcyL1rRs3NGGynRzekIqJv7v JjqI6mtvKDctjyIz0I=w939-h704-no
Mööpelien vartijan suusta kuultuna-topiciin vois tästä jotain mainita...:D
Hieno tsi-taikalaatikko JiiPeellä! Miten on noiden lämmityslaitteiden kanssa, onko häkävaroitin pakollinen varuste? Ettei mene päähän.
Joo tuo retroteltan kuva vuodelta 1952 ei taija pitää kutiaan, kun olen päästäny ekaparkasun -59
Pitäs olla 1982:o
Mä oon 167 hujoppi mutta toi 1.6kg on melkein kuin mun 2h teltan 2kg vaikka kodikkaaltahan tuo näyttää :)
Tänään vastaanotin paketin xxl-puodista. Tuskin lie tarpeelllista mainita mitä paketissa oli.
Juuri ja juuri mahtuu 174cm pulkannanaru ovensuussa oikasemaan ihtesä. Ei siinä, on mulle tuolla käyttöä vaikka tuulensuojana tulilla. Tahi Roope-kissan majana pihalla.
https://lh3.googleusercontent.com/xuf06AayWMa8NRMZHCTflahh4MlTka-7mPVm8lTqGj7JMp4qgM_UnryORrovCR9UGX8iR-eYxql0a-3d6kIceCrozcwHxJtKAXif8qROce8cAcVrhOZqY_rtxgCbPYje B1jKruw52q54CaZR-1t5HZoO9RzldCTVrc-M332gdM-mQhWinnyK_ZNwzpAd-qW51l1wycflKd5n35oq1QuylRprJSF_aRcZZcR8u3fYryr4SYG 8-KtL30JjkoeWWx7JVXowpj9Vw5XNzzKv3IKwUAbbzwOO3R1F7zh I3-mElwKhpF7t-d45YVpyUGy57Jd38U59XlpSVqtztFCfndWVfaKBvb_EJjxAfEg rAN7kB2l_uUqT0E4cesodSkkCyctejIkpwXv8jjwcXLkR_TVgY VCdQLtKm_X-BhprAlYea2tRIFdFNvQv4mAjt6P658H23Idw01IVpGioQfxPcv PYdIXtO1_F6kcBSoR5qRzOrCxHIWBlxGWAjLoCXEeqUbN7LzJe x_qS3RF2Y02p9WQu43u_BTMihTpYlrP-xhqQzh0GTaLshpcm4MmeEadSOImOn2PjkrlrcENu4EW6vv8KTi awr8dHCtO8iIMZuRj7UUw=w939-h704-nohttps://lh3.googleusercontent.com/kg3lYueIDr9rPAj17jCkTCf6EUNoyeafGzPy1PtIzgGneAARdn KAT72r2g8scTbhkJcDFt6Eqs_DRHC79w6Dk0WWH-MhxUn6IoHpUpIoJK0KTpRdtp3oqhYLJK2swZ-hHqoI_Y9mNuK4S5Num_to_K1Z1EjCHi3DrPe98rYs6RgQ3N4r_ DENYjmEQSIfVNiW5M_xox-GywFMs1TlvSwg4XFZarHH39RIEMTCiGXoKDdc7r6dt1bMKgvzn gzdMwGT_-NJyskKHnbvPfeV4Vj0e1G0X8N2ZL9PDEugJaKn0z4ZIeyLDZsg tc41JjUzc7y411Wt-RkNy2ZKZhLaMLCyieiieEKi22YmOzBXx9p74ZHj_fPwCouYZqS dp-d6hF2uBLFPCaf_6G3FXnJfs3EONXErHV8I_h9Nl0NJP-388rLkIYjHrklLiUWLP5wi1iZdVHpxeWGUssTjTflvZEQcV7MC 6U2adI_5uWDyzSEO_zZAY0fN5I0FVP8J4houetVG43uA4c1kU9 eK5LgoNgXwe61wrhdUYdhpteUFwL-O7bjaKAifPVEUVwgIJSMILHhcnmcyL1rRs3NGGynRzekIqJv7v JjqI6mtvKDctjyIz0I=w939-h704-no
Ilmoitettu leveys taisi olla 235cm, suurelta osin tuon takia tein oman laavuhankinnan aikoinaan. Juuri ja juuri tuossa yöpyy, mutta helpon liikuteltavuuden vuoksi aivan erinomainen tuulensuoja. Ja pienellä virittelyllä tuosta saattaisi saada kajakkiin hyvän purjeen. :)
Laavuista ja louteista muljahti mieleen jotta tilapäisessä mielenhäiriössä väkersin joskus erätoverin vaellusfoorumilta saaduilla ohjeilla.
En ole mikään erityisen näppärä ompelija mutta yllättävän simppeli tuo oli valmistaa.
Sittemmin oon ommellut parit suojapussit (https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Retkeily/Paistunturit+-16/akuhotelli.jpg/_img1280.jpg) ilmapatjalle ja makuupussille ahkion päällä kuljetusta varten ja jotain muuta random riepua.
Tätä erätoveria olen käyttänyt useasti teltan edustalla, on mukava suoja sateelta kun touhuaa leirissä.
Tykkään tuosta suojasta siksi kun ei ole paljon hajoavia osia, kevyt (1kg) ja helppo viritellä mihin vain.
Näitä saa kai edullisesti nykyisin erilaisilla nimityksillä.
Kuvia: https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Sekalaista/Handcrafts/Er%C3%A4toverin%20valmistus./
https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Sekalaista/Handcrafts/Er%C3%A4toverin+valmistus./Livoj%C3%A4rvell%C3%A4+er%C3%A4toveri+palveli+auri ngonvarjona..jpg/_smaller.jpg
Edit, kun joku kuitenkin kysyy niin en oo valmistanut hameita....vielä :)
Lavuilla syksyisin/keväisin majaillessain olen käyttänyt "rankisena" vuodelta 1979 olevaa Tena Patikka 2 sisätelttaa.
Saman ikäinen Tena minullakin on. Mallista en ole varma, mutta kahden hengen yksikerroksinen ja ihan ok yhdelle hengelle kuivassa kesäkelissä, vaikka muuten ominaisuudet onkin kaukana nykyaikaisista teltoista. Hankin jo uuden isomman (Jack Wolfskin Sanctuary III), mutta eihän vanhasta raski luopua ainakaan ennen pienemmän teltan hankintaa. Sanctuary II olisi houkutteleva.
Tuo kolmonen on tilava ja painavahko, mutta ilmeisesti tukevaa tekoa oleva teltta. Riippuu käytöstä, onko hyvä vai huono asia. Vain väri on mielestäni yksiselitteisesti huono. Punainen kangas tekee sisälle punaisen valaistuksen, josta en pidä. Ketä ei tuo haittaa, noilla reunaehdoilla varmaan hyvä valinta. Sama teltta tummana olisi minulle hyvä, mutta en ehkä viitsi tämän takiakaan uutta ostaa. Vaikka punaista on käytetty vain pari kertaa, käytetyn myynnissä kuitenkin häviää liikaa rahaa.
arctic biker
21.11.2017, 17.40
Jotain 2003 oltiin exän kanssa kesällä Norjan puolella, siinä yhden padotun järven luo pantiin Hilleberg Nammatj 2 pystyyn. Illalla tyyntä ja puro solisi vierellä, korkeuskäyrää jotain 700 metriä. Aamu valkeni aika märästi, sisäteltankin katto vettä ripotteli, aika ihmeissämme kunnei ees vettä satanut. Kaikki kamppeet teltan sisällä märkiä, vatut. No minä kun olin huomannut järven rannan privaattikämpällä illalla liikettä jotta käympä siellä. Sen sata metriä kun alespäin menin niin hoksin mistä märkyys johtui. Teltta oli pilven sisällä.
Aamukahvit sain ja siinä turistessa myös avaimen läheiseen autiotupaaan. Ynnä osoitteen mihin pitää palauttaa. Teltalle päästyäni taisimma tehdä ennätyksen kuin leiri puretaan... Tää hieno kämppä oli siinä kolmen kilsan päässä. Kivihiilellä lämpeni.
Avaimen lähetin postissa ja kiitoksena yhden mun parhaasti uivista Nils Mastereista.
http://www.ddhammocks.com/product/dd_superlight_tarp_tent?from_cat=43
Olisikohan tämmöisestä yhen yön pyöräretkille? Hinta/paino ainakin kunnossa. Toki tuo kävelykeppien varaan pystyttäminen vaatisi vähän innovointia noin niinkun pyöräilymatkailun kannalta?
Saattaisi tosiaan vaatia innovaatiota, josta tulisi helposti ongelma -itsellä on kokemusta noista innovaatioista, joista tulee pelkkää harmia. Tuollainen sisäteltaton pieni putki tuulettomassa paikassa voi olla oikea kondenssikosteuden kerääjä. Tumma väri ja PU-pinnoitus vihjaavat pimeydestä. Mutta kait siinä makaa.
ReissuReino
27.11.2017, 12.00
Allekirjoitan täysin Erätoverin erinomaisuuden majoitteena. Pystytysesimerkkejä, http://patikka.net/Muuta/eratoveri/FrameSet.htm
Omani tein jo vuosia sitten ja se on palvellut hyvin pohjoisen pyöräreissuilla majoitteena, taukokatoksena ja aurinkosuojana. Räkkäaikana nukkuminen vaatii rankisen kaveriksi mutta se on kevyt varuste lisättäväksi mukaan. Jos joku kiinnostuu Erätoverin tekemisestä Shelbyltä löytyy pari hyvää kangasvaihtoehtoa. Vaikka tekeleellä ei ole paljon painoa voi sitä edelleen keventää tilaamalla keveämpiä kankaita ExtremTextililtä.
Laitetaan vielä teko-ohjekin:
https://fi.scoutwiki.org/Er%C3%A4toveri
arctic biker
27.11.2017, 14.24
Noista on kokemusta vain parilla rakovalkeareissulla, räkkä eli nykyään itikka-aikaan täällä ItäSuomessa varsinkin minulle on teltta se THE majoitus.
arctic biker
27.11.2017, 16.39
Sen verran Lapissa asunut että että rankinen on tuttu, yks ihan itte 80luvulla ompelemani vieläkin pitää itikat kaukana jos leikkimökissä yövyn.
Allekirjoitan täysin Erätoverin erinomaisuuden majoitteena. Pystytysesimerkkejä, http://patikka.net/Muuta/eratoveri/FrameSet.htm
Omani tein jo vuosia sitten ja se on palvellut hyvin pohjoisen pyöräreissuilla majoitteena, taukokatoksena ja aurinkosuojana. Räkkäaikana nukkuminen vaatii rankisen kaveriksi mutta se on kevyt varuste lisättäväksi mukaan. Jos joku kiinnostuu Erätoverin tekemisestä Shelbyltä löytyy pari hyvää kangasvaihtoehtoa. Vaikka tekeleellä ei ole paljon painoa voi sitä edelleen keventää tilaamalla keveämpiä kankaita ExtremTextililtä.
Noi Turhiksen sivut on muutenkin loistavat, hänen reissutarinoita on mukava lukea. Tuota erätoveria oon opetellut käyttämään yhdessä teltan kanssa. Ei teltta likaannu kun pysyy edusta kuivana ja mukava sen alla on ruokia laitella. Nuo kevyemmät kankaat on aika hinnakkaita :)
Ei ole kokoelmissa yhtään "vaelluskupolia", joten XXL:stä tuli viimekesänä ostettua Saleva Denali 2. Aivan selvä MSR Hubba "kopio", hinta 149€ joten hinta laatu kohdillaan. Kyllästin saumat heti uutena ja vaihdoin kevennyskiilat. Paino huitelee 2.5kg:n paikkeilla.
http://i2.aijaa.com/m/00347/14494157.jpg (http://aijaa.com/y6tRdA)
http://i5.aijaa.com/m/00741/14494161.jpg (http://aijaa.com/qZS8vc)
http://i5.aijaa.com/m/00968/14494163.jpg (http://aijaa.com/MrNUOR)
http://i1.aijaa.com/m/00045/14494165.jpg (http://aijaa.com/4qZ9I6)
^ Teltoissakin taitaa päteä sama kuin monissa muissakin retkeilyvehkeissä. Halpa ja hyvä ei mahdu samaan pakettiin. Ennen hankintaa kannattaa miettiä todellista tarvetta. Nukkuuko teltassa pari yötä vuodessa vai yhteensä kuukauden yöt? Jos ollaan lähempänä jälkimmäistä ja aikoo pystyttää teltan avotunturiin toistuvasti, niin vaatimukset teltan ominaisuuksille ovat pari napsua korkeammat kuin satunnaistelttailussa.
Hyvän teltan kun ostaa, nii se toki kestää pitkään. Isäukolla on 1980-luvulla hankittu Haltin vaelluskupoli. Sisäteltta on vähän tummunut ja yksi paikka on pitänyt laittaa, mutta muuten ihan käyttökelpoinen vielä.
arctic biker
14.12.2017, 18.40
Farina kirjoittaa järkeä. Meidänkin Tena Saana hiipui yhden raekuuron takia ja hommattiin silloin -90luvun alussa Fjellun Australia kupoliteltta. Kesän n. 30 telttayön jälkeen se ratkeili vähän joka nurkasta, onneksi takuuseen saatiin Camp Q II joka on vieläkin iskussa ,mitä ny pohjan pinnoitteet on hiipuneet. Semieläkkeellä hää on mutta teltan reiän täyttää.
Tosin nuo Haltin tuotteet, varsinkin viime vuosituhannelta ei mulle mitään laadukkaan kamppeen mielikuvaa tuo, jotain kokemustakin on.
arctic biker
14.12.2017, 19.06
@mahead. Uuden teltan tarpeessa kun olin niin edellissivulla kertomani speksit oli tärkeet. Nopea saatavuus ja hinta tietysti! Kolme yötä ny nukkunut ja olen tyytyväinen.
Toki jos se ihme koittaa jotta ylälappiin pääsen ja vielä talvella niin mulla on valita asti kaksi tunnelia, Njammat2 tai Hellsportin vastaava, molemmat on niin tiedän omistajillaan aika vähäisellä käytöllä. Talvella tunneliteltta on tunturissa ainoa oikea.
@mahead. Uuden teltan tarpeessa kun olin niin edellissivulla kertomani speksit oli tärkeet. Nopea saatavuus ja hinta tietysti! Kolme yötä ny nukkunut ja olen tyytyväinen.
Joo, Elixir 3 tännekin tuli. Yhtään yötä en siinä vielä ole viettänyt, mutta olohuoneessa testasin kasaamista. Laadukkaaltahan se vaikutti, ja oli aika helppo kasata yksinkin kun hoksas miten se oli tarkoitettu. Hintakin oli kohdallaan, nyt näkyy olevan 50 e kalliimpi. Ei paha mielestäni silti tuohon nykyiseen 300 euroonkaan.
Etukäteen joitakin juttuja luin missä tuon suurimpana heikkoutena pidettiin kiiloja, ja suositeltiin MSR Groundhogeja. Saksan Amazonista löytyi putiikki joka halus myydä 2,50 eurolla kuuden kiilan settejä, joten muutaman paketin tilaaminen ei kirpaissu edes 14 e postikuluilla. Normihinta ko. kuuden kiilan paketille 30 e. Vaikka ehkä noilla alkuperäisilläkin kiiloilla minun satunnaiset yöpymiset olis pärjännyt.
Pyörään ajattelin hankkia Topeak Frontloader -ohjaustankohässäkän, ja sinne jemmaan tuon teltan (jos mahtuu, on vähän siinä ja siinä) ja siihen sais kätsysti myös tuon yli-ison Therm-a-restin patjan kiinni. Jopparilla tulisi Topeakin laukussa muuta painavampaa roinaa, ja sitten repussa makuupussi, vaatetta ym. Laskeskelin että yhteensä repussa + pyörälaukuissa olis kuljetuskapasiteettia 60 l, tuon luulisi riittävän ihan mukavasti 1-2 yön retkille. 30 l Lundhags -repun sai mukavasti puoli-ilmaiseksi XXL:n tarjouksesta 29,90 e.
arctic biker
15.12.2017, 18.31
maheadin pakkaussuunnitelma kuulostaa mun korviin järkevältä. Elixir 2 pakkaantuu Topeakin Frondlouderiin kohtuudella, sen verran koestin.
arctic biker
15.12.2017, 18.38
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=1765;menu=1000,5,79;mid%5B 48%5D=1;pgc%5B5678%5D=5681 tuo on ny uutena, värkkäilin alaorret johon saa nätisti
pienet sivulaukut kiinni, ei niihin arvaa vaatteita raskaampaa laittaa, tai jotain kevyttä ruokaa vklreissua varten. On mulla Topeakin Backloaderikin vaan en moisen torniste-
rin ideaa oikein tajua.
maheadin pakkaussuunnitelma kuulostaa mun korviin järkevältä. Elixir 2 pakkaantuu Topeakin Frondlouderiin kohtuudella, sen verran koestin.
Jaa sullako on tuo Topeakin Frontloader? Siitä löytyy harmillisen vähän juttua netistä, joten pystytkö vähän kommentoimaan sitä:
- Ootko ollut tyytyväinen laatuun ja käytettävyyteen?
- Elixir 2 varmaankin mahtuu omassa pussissaan sinne sisälle (MSR ilmoittaa pakattuna halkaisijaksi 17 cm), mutta mitenkähän lie tuon kolmosen kanssa (21 cm halkaisija)? Toki pussista purkamalla teltta menee kyytiin, mutta olisihan se bonusta jos mahtuu tarvittaessa sellaisenaan.
- Miten ison rullan niihin ulkopuolisiin lenkkeihin saa kiinni? Tuo Therm-a-rest Rigderest large on 24 cm halkaisijaltaan.
Alunperin ajattelin että tuo Frontloader olisi oikein sopivan kuuloinen kun hinta on asiallinen ja ominaisuudet vaikuttaa hyvältä, mutta nuo mukana kuljeteltavat rullat on sen verran isoja että rupesin vähän epäröimään. Lisäksi taannoin luin tämmöistä arvostelua Bike24.comissa:
There is one problem with this bag. The main straps (which holds the waterproof bag or other thing like sleeping bag or tent you want to wrap) are way too short, so the overall diameter is maybe 15-20cm. So if for example you have a large sleeping bag you want to use in this place, the chances are its not going to fit, unless you cut the straps and sew longer straps on your own, which is disappointing on the newly bought bag since the bag could just have longer straps.
Olisi mukava saada varmistus onko tuo totta, vai eikö tyyppi vain ole osannut.
Sori, tää meni nyt kyllä hiukan off-topicin puolelle...
arctic biker
15.12.2017, 20.05
Ny vähän hoppu, alkuviikosta koitan perehtyä.
Ny vähän hoppu, alkuviikosta koitan perehtyä.
Joo ei mitään kiirettä, tässä on koko talvi aikaa etsiä sopivaa rullalaukkua tankoon. :)
Jaa sullako on tuo Topeakin Frontloader? Siitä löytyy harmillisen vähän juttua netistä, joten pystytkö vähän kommentoimaan sitä:
Tulikin tuonne Varuste-osastolle jo kirjoiteltua, mutta Ortliebin rullaan sitten loppujen lopuksi päädyin (se siitä talven ajan etsiskelystä...). Ja nyt rullan nähtyäni uskon, että tuo Topeak olisi ollut auttamatta liian pieni. Hätinä tuo Ortliebin lähes tuplasti suurempi tilavuus riitti Elixir kolmosta varten.
usko juntunen
02.01.2018, 21.59
Jos tämä tuli su. iltana, oisin hihkaissut. Tänään vastaanotin paketin xxl-puodista. Tuskin lie tarpeelllista mainita mitä paketissa oli.
https://lh3.googleusercontent.com/kg3lYueIDr9rPAj17jCkTCf6EUNoyeafGzPy1PtIzgGneAARdn KAT72r2g8scTbhkJcDFt6Eqs_DRHC79w6Dk0WWH-MhxUn6IoHpUpIoJK0KTpRdtp3oqhYLJK2swZ-hHqoI_Y9mNuK4S5Num_to_K1Z1EjCHi3DrPe98rYs6RgQ3N4r_ DENYjmEQSIfVNiW5M_xox-GywFMs1TlvSwg4XFZarHH39RIEMTCiGXoKDdc7r6dt1bMKgvzn gzdMwGT_-NJyskKHnbvPfeV4Vj0e1G0X8N2ZL9PDEugJaKn0z4ZIeyLDZsg tc41JjUzc7y411Wt-RkNy2ZKZhLaMLCyieiieEKi22YmOzBXx9p74ZHj_fPwCouYZqS dp-d6hF2uBLFPCaf_6G3FXnJfs3EONXErHV8I_h9Nl0NJP-388rLkIYjHrklLiUWLP5wi1iZdVHpxeWGUssTjTflvZEQcV7MC 6U2adI_5uWDyzSEO_zZAY0fN5I0FVP8J4houetVG43uA4c1kU9 eK5LgoNgXwe61wrhdUYdhpteUFwL-O7bjaKAifPVEUVwgIJSMILHhcnmcyL1rRs3NGGynRzekIqJv7v JjqI6mtvKDctjyIz0I=w939-h704-no
Kyllä siinä nukkuu ulkonakin- tai melkein.
Etuseinän kun jättää yläreunasta auki, niin pääsee höyryt pihalle. Ei kerännyt kondesssivettä nimeksikään. Tosin keli vain asteen pari pakkasella ja laavu laavussa.
Mukava oleskelutila yhdelle.
https://lh3.googleusercontent.com/mPSiGPW77lgW0fkIh6U3lzK_kcDJo4AXrwXZyxj7l7YEoJQi70-6yemtpSyV389SrWADY4M1NUaScVq4utGSnefE2kuUE7O27AuhJ wVbfpJpEtb2VV00kIhAW12WjvPjQExQy8wXeGjCbIu0_nJexW1 bEkELAxJH37on-QP3-2vx1l8gTgtsAStF3cXAWnMKxeeMQhWjJMi3kSrCYlME-tRLpPHMzk5VFw39NoDwQNnhSElfve2C2ki-FeylO6aVBxO-LIT-z2Nv9qonVoianM37ubG-d5r42AMUFbG44K-WCOT51UM_WfpNoB0PRBuz0xBumL5NG3R2Y3j65QvO-wYWdp0z5xYkqluzdHTGeXuQdwFwiF2Rc1oIUZiQl4Ynfhnko-HvQWoQUGo73WrslQzK9RDPHQZ8kzm7JWSQnKgRTqIKqxrrd5Ev Pb4fTvSUcyhhEE06Ojl3I9Kq8wdriTYf3cN99E0t4eREkeD5iB PfaGZCyz0O74foRIX3Nl5pxT88H7Grhwg8Uh5wVwR08w7UZgXn effNVplWtyTWS9JkRjc6Uviuu8qMvZiRPU2kUT91LQ11RXBYUA jKhcY1S_JDBjdQT1HHqUJ3ANIw0Wle3aXz3GmegssblKunx1GQ Aiz7gXIQZPm39pi4n9FyMnCm8lvtX8idNA=w1240-h698-nohttps://lh3.googleusercontent.com/PvPiPpg6LNw1xNFLlLfe8-vq3MELugXfE_P6GbvrTcXFNUs9su5pi8k2bu01-McMbi9eKd7oKvEBpWLWphUJRRir73xVD945jAc_0svgV0GPt50 Lmu3IxDiiteeytUGwdh9POI3Ek1MRoLTSgDBUFpE3fsj3o-bSgCy7BAV5O8PgtoWtkbM-3-Xy2VbcjsrGFlpJzAEMom1Oj83lFHqPHKkXNW0Y_TMWrRYLTvlB ZHfsZ__Lh-N6dDrqjLa1xWi3iq-4piIPyEjYWvCvrRUPT17zs2azPTRPGZkHny-72zSifBkL55Yjua7lNYL8GuUh-Ebqq6ktsybf6XeDTMcpSFRUcxnHFTqkRJracMXPhmc6lX_epLw CuICWeLLGYm8_jlpXQ2m74orr9Ibi2XCLeP8prcHZ1RZElwh30 hYjh0wyOIkZkq-OLPmseEn1faiXrHfs3ySi5mZL2Fw6uFvF500JsmuUYOPM96yuE mrIL7HD2imZGqfYyt8nO302hAIkKQ18AEYEvYIerbdo7TPCH48 eZnhZEPn5Gh3yygH12OUhs5BsUczCI-XwGb1DiNvP6bFF7u-5VrKxgzYhEnEphhghWFSRSq3oBHRYOFuR3Zuz1lBZh-YNE6JIZO6ns_F2y2mMUs9oKIabo4dWcsw53V0Og2smCugFhw=w 1240-h698-no
Nostan pohdintaa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37088-Teltta&p=2699111#post2699111) kohtalaisen tilavasta 1 hengen teltasta. kun hankintaa ei ole vieläkään tullut tehtyä.
Kriteerit eivät ole muuttuneet eli 3 vuodenaikaa, Skandinavian lappi ja alle 1.5 kilon paino olisivat tavoitteena. Listan kärjessä kelluu vieläkin Vaude Hogan SUL 1-2 nyt kun uusia eriä ilmeisesti alkaa tihkua kevään myötä kauppoihin. Sen saa merkittävästi alle 500 eurolla toisin kuin hillen tai fjellun teltat jotka varmasti ovat hyviä mutta omalle käytölle liian hinnakkaita.
Onko telttamarkkinoita seuranneilla vinkata jotain uutta mallia jota kannattaisi harkita, tai kommenttia Vauden Hoganista? Foorumeilta entuudestaan löytyneet kertomukset on toki jo luettu.
Nostan pohdintaa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37088-Teltta&p=2699111#post2699111) kohtalaisen tilavasta 1 hengen teltasta.
Listan kärjessä kelluu vieläkin Vaude Hogan SUL 1-2
Äänestäisin mieluummin täälläkin esitellyn Tarptent Double Rainbown puolesta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37088-Teltta&p=1461040#post1461040
Sen etuja tuohon Vaude Hoganiin verrattuna:
- isommat sisätilat
- 2 sisäänkäyntiä molemmin puolin
- ulkoteltta ulottuu tarvittaessa maahan saakka
- parempi väri stealth campingiin
- halvempi, ainakin silloin kun minä sen ostin 3 vuotta sitten
Jekkujätkä
15.02.2018, 22.31
Tarptentin Double Rainbow on oikein hyvä teltta, mutta skandinaavisissa tunturioloissa hieman vilpoisa sillä tuuli puhaltaa ainakin jossain määrin sisään hyttysverkkoisten sisäseinien tai päädyn läpi. Päädyin myymään omani parin vaelluksen jälkeen. Tilalla ostanen Big Skyn Revolutionin.
Tarptentin Double Rainbow on oikein hyvä teltta, mutta skandinaavisissa tunturioloissa hieman vilpoisa sillä tuuli puhaltaa ainakin jossain määrin sisään hyttysverkkoisten sisäseinien tai päädyn läpi. Päädyin myymään omani parin vaelluksen jälkeen. Tilalla ostanen Big Skyn Revolutionin.
Meinasin kirjoittaa vaatimuslistaan että (sisä)teltta ei saa olla pääosin verkkoa. Se on todellakin viileä ratkaisu; omistan Marmot Auran jossa sisäteltta on täysin verkkoa ja se on melko viileä yöllä verrattuna kakkostelttaani Hubba HP:hen jonka sisäteltan nylonseinät pitävät tuulen poissa nukkumatasolta.
Mitä Double Rainbowiin tulee, pikagooglaus kertoi että siinä olisi heikkona kohtana juuri myrsky/sadekestävyys, lähinnä niin että pystytyksen pitää olla just kohdallaan ja kondensaatio saattaa olla ongelma (korostunee jos seinät pitää kiskoa maahan asti tuulen/sateen takia?). Nyt kuitenkin haluaisin Huban tilalle juurikin kurjassa säässä toimivamman teltan, joten Rainbow taitaa jäädä välistä. Hubba sinällään kestää myräkkää ja sadekaan ei ole tullut sisään, mutta se on ankean ahdas sadekelin majoitteeksi. (Sarekissa sataa _aina_.)
Nyt kuitenkin haluaisin Huban tilalle juurikin kurjassa säässä toimivamman teltan, joten Rainbow taitaa jäädä välistä.
Selvää on, ettei D.Rainbowia kannata hankkia ainoaksi teltaksi. Minulla syy sen hankkimiseen oli kypsyminen Hilleberg Nallon tukahduttavaan uuniin helteellä. Sitä kun ei edes voi tuulettaa mitenkään järkevästi. Rainbowissa saa kunnon läpivedon tyynessäkin säässä ja räkältä suojassa.
Tottakai telttoja pitää olla joka säähän ja mukanaraahaamistapaan omansa. Yleistelttaa ei ole. Minulla on määrittelystä riippuen toistakymmentä majoitetta helle-tarpeista ruska-ajan tunneleitten kautta talvisiin lämmitettäviin geodeetteihin, aina saunateltasta camping-palatseihin asti.
Juha Jokila
16.02.2018, 13.32
^Minkälainen on lämmitettävä geodeettiteltta? Minkälainen lämmitin? Enpä ole moisesta ennen kuullut.
^Minkälainen on lämmitettävä geodeettiteltta? Minkälainen lämmitin? Enpä ole moisesta ennen kuullut.
Esimerkiksi tällainen: http://luontola.com/luontola/retkeily/ On mulla toinenkin, mutta lämmitetään samalla tavalla.
Eli teltta, jota lämmitetään retkikeittimellä. En ihan usko, ettet ikinä olis sellaisesta kuullut. :)
Juha Jokila
16.02.2018, 14.38
Esimerkiksi tällainen: http://luontola.com/luontola/retkeily/ On mulla toinenkin, mutta lämmitetään samalla tavalla.
Eli teltta, jota lämmitetään retkikeittimellä. En ihan usko, ettet ikinä olis sellaisesta kuullut. :)
Eh, siis tavallinen tetta ja keitin. Mä ajattelin lähinnä jotain titaanikaminaa, hormin läpivientiä ja muotoilua, jolla kaminan saa pysymään irti makuupussista.
Selvää on, ettei D.Rainbowia kannata hankkia ainoaksi teltaksi. Minulla syy sen hankkimiseen oli kypsyminen Hilleberg Nallon tukahduttavaan uuniin helteellä. Sitä kun ei edes voi tuulettaa mitenkään järkevästi. Rainbowissa saa kunnon läpivedon tyynessäkin säässä ja räkältä suojassa.
Tottakai telttoja pitää olla joka säähän ja mukanaraahaamistapaan omansa. Yleistelttaa ei ole. Minulla on määrittelystä riippuen toistakymmentä majoitetta helle-tarpeista ruska-ajan tunneleitten kautta talvisiin lämmitettäviin geodeetteihin, aina saunateltasta camping-palatseihin asti.
Kyllä, gearille ei tule loppua :) Mielessä on itselläkin pyörinyt joku leppoisampien / metsäisen alueen reissujen superkevyt mutta tilava teltta, ehkä jopa joku Trailstarin tapainen (joo, tiedossa on että se kestää kyllä myrskyäkin).
Enhän minä hakemalla paskaa keliä hae, mutta kun sellaiseen näytän aina päätyvän niin kelinkesto pitäisi olla ilman kommervenkkejä ja leiripaikan erikoista optimointia hyvä, Hubban luokkaa :) Se kuitenkin on kestänyt myrskytuulet joiden jälkeisenä aamuna läheisten tupien isäntä kävi tarkastamassa olivatko telttailijat vielä elossa...oikeastaan muuta vikaa siinä tosiaan ei ole kuin tuo asuttavuus märällä kelillä.
Eh, siis tavallinen tetta ja keitin. Mä ajattelin lähinnä jotain titaanikaminaa, hormin läpivientiä ja muotoilua, jolla kaminan saa pysymään irti makuupussista.
Niinpä. Eikös se keitin tee tavallisesta teltasta lämmitettävän? Puukaminasta en ole innostunut muuten kuin saunateltassa. Ja kuten tiedät, keitintä talviteltassa käytetään vain oltaessa valveilla, jolloin sen ei tarvitse olla makuupussisuojattu.
Onko telttamarkkinoita seuranneilla vinkata jotain uutta mallia jota kannattaisi harkita, tai kommenttia Vauden Hoganista? Foorumeilta entuudestaan löytyneet kertomukset on toki jo luettu.
Nemon hornet elite 1p on mielenkiintoinen viritelmä. Avotunturiin mielestäni hiukan heppoinen, mutta pyörämatkailuun ja suojaisempiin paikkoihin varmaan ok. Paino 800g ja käyttöikä on varmaan muutamia vuosia. Pohjakangas on ohut ja vaatii varmasti jonkinlaisen maavaatteen, kunhan linkkasin... HMF myy 394€ ja tässä arvostelu:
https://youtu.be/F5riM9gt4NI
Niinpä. Eikös se keitin tee tavallisesta teltasta lämmitettävän? Puukaminasta en ole innostunut muuten kuin saunateltassa. Ja kuten tiedät, keitintä talviteltassa käytetään vain oltaessa valveilla, jolloin sen ei tarvitse olla makuupussisuojattu.
Tuleeko sinne kuinka paljon kosteutta?
Nemon hornet elite 1p on mielenkiintoinen viritelmä. Avotunturiin mielestäni hiukan heppoinen, mutta pyörämatkailuun ja suojaisempiin paikkoihin varmaan ok. Paino 800g ja käyttöikä on varmaan muutamia vuosia. Pohjakangas on ohut ja vaatii varmasti jonkinlaisen maavaatteen, kunhan linkkasin... HMF myy 394€ ja tässä arvostelu:
https://youtu.be/F5riM9gt4NI
Mikä on HMF? Pitäisi tietää mutta sylttää tyhjää.
Ei-Elite -versio Nemosta painaa sekin vain kilon 2P versiona joten ei sekään huono vaihtoehto ole. Halvempi ja materiaalit vähän paksumpaa kuin elite-version kauhuaherättävä 8 denieriä - ei tarvitse siis pelätä äkäisten päästäisten kynsiä tai teräväreunaista sadetta. _Kai_ se kestäisi nämäkin, ehkä...
2P versioissa olisi ruhtinaallisesti tilaa yhdelle, mutta säänkestävyyden puolesta pitää vähän tutkailla nettiarvosteluja lisää. Ulkoteltta kuulemma tulee melko alas joka hieman kompensoi sisäteltan verkkomateriaalin runsautta sateen roiskumisen kannalta, mutta tuulenkestoa saisi myös löytyä.
Ei-Elite -versio Nemosta painaa sekin vain kilon 2P versiona joten ei sekään huono vaihtoehto ole. Halvempi ja materiaalit vähän paksumpaa kuin elite-version kauhuaherättävä 8 denieriä - ei tarvitse siis pelätä äkäisten päästäisten kynsiä tai teräväreunaista sadetta. _Kai_ se kestäisi nämäkin, ehkä...
2P versioissa olisi ruhtinaallisesti tilaa yhdelle, mutta säänkestävyyden puolesta pitää vähän tutkailla nettiarvosteluja lisää. Ulkoteltta kuulemma tulee melko alas joka hieman kompensoi sisäteltan verkkomateriaalin runsautta sateen roiskumisen kannalta, mutta tuulenkestoa saisi myös löytyä.
Tuli lyhennettyä nimi väärin, tarkoitin HMG. On hyvä putiikki ja myy paljon Jenkkireitkeilykamaa halvemmalla kuin saisi tilaamalla suoraan USA:sta. Itse ole tilannut tuolta tavaraa ja ei moitittavaa, nopea toimitus jne.
http://www.highmobilitygear.com/tentes-legeres-abris-tarp-bivouac.htm
Tuleeko sinne kuinka paljon kosteutta?
Katso vanhan linkkini (http://luontola.com/luontola/retkeily/) esim kohta Talvitelttailu-FAQ. Tässä vielä vanhempi saitti Kösäkkö-teltasta (http://www.kolumbus.fi/tunturikerho.kavtsi/kavtsi702.htm).
Kun lämmittävä keitin on riittävän tehokas, eli noin 3 kW bensa/petroolikeitin, niin palamisesta vapautuvalla kosteudella ei ole merkitystä. Jonkun sprii-Trangian teho ei siis riitä. Keitintä poltetaan sisäteltassa ja siinä on ainakin kahta koulukuntaa. Toisten mielestä keittimelle tarvitaan ehdottomasti alumiininen keitinlaatikko. Minä en sellaista ole tarvinnut, eivätkä muutkaan Kösäkkö-telttailijat. Kokemusta tästä on isolle porukalle kertynyt jo muutama vuosikymmen.
Tuli lyhennettyä nimi väärin, tarkoitin HMG. On hyvä putiikki ja myy paljon Jenkkireitkeilykamaa halvemmalla kuin saisi tilaamalla suoraan USA:sta. Itse ole tilannut tuolta tavaraa ja ei moitittavaa, nopea toimitus jne.
http://www.highmobilitygear.com/tentes-legeres-abris-tarp-bivouac.htm
Joo, tuttu pulju josta itsekin tilannut Apiduran pusseja, oli vain pudonnut mielestä.
Itse teltasta: wanhasta Hornetista, ennen jakoa tavalliseen ja Elite-tuotesarjaan, löytyi muuten tarina jossa ulkoteltta oli repinyt itsensä riekaleiksi vain sillä että oli lähtenyt tuulen mukaan ja kietoutunut puun ympärille. Tuossa mallissa matsku taisi olla 7 tai 8 den nylonia eli samaa kuin Elite-versiossa nykyään. Toki ultrakevyiden kamojen kanssa tietty hauraus kuuluu asiaan, mutta omaan makuun Elite-mallin parin sadan gramman säästö kutistaa ihan liikaa virhemarginaalia. Huban 20 denierin ulkoteltta tuntui eka tutustumisella tosi ohuelta, mutta on kestänyt hyvin eikä ole tullut mieleenkään että se tuhoaisi itsensä tuulessa :)
https://lh3.googleusercontent.com/Ade8LGiHhnOSM5imEfXqc4jVJud3D3uwqJURxwh7l-wP4DjtAzF-x-qGSQ2qMWUmOxjRTlz0cgLj5GbmPDs75avdIx3LCU5NlWNJgiFD 9Gnvti3hgqU2RbRrSQd8iFth9hGx9qDyNyXgY9OpoEe4FOVcDp yPyDhZNPizeq6M6IveYNqU3Rf6pM_gmcaeq8j7FMgcoWpoYVih d7dLGQrZol8TklfIGnve-Wu-acBRo1pLNcVO6i3EOaVeryj_gMc3q7fvAS_0yqW9vNEo2L6jLq izyRjk1Xu0Z5b5Z9qY3wXzRHA4BDgcfI6yrYwgMQpVkI7WesPc UY1YekKnXD68y4_4VtkDKxTtIi_m6kO867ZjglkXfM4gLTQExl neAW4iWaKQMJ99MN6BGfyGx4NJebDMnFbSb1vS25SH4HWlHRdY 4D4mU1E-2MlDPCP5fwZvvkwsCpQExaAEK52n27nxrhkGUNWQA0pWAa1n_r GYSgbB8wrQD0K8Y4FoZxruCpSI0bcTMEO9wox62t5ZcBq6dZs7 yDNpr0Uh7DdNw2PEFvQthD0USbjqKkHSnVUTMx_uBZQO_fgWyf iSFbDzlPfHumryrtSiWaTikqji771O=w1113-h739-nohttps://lh3.googleusercontent.com/8QtdgcjkNbMEZ2LhfnEy1ig4XM-Etryz_15Rf5CmRizXE59tQOREaWlXpD9HutgQm3HimUvt2C1Vr cCpFM5Rk951_psyDe04UPYTpOcvDekI3WRQi-QF8X0_J5DUPSB-K-xWFc0HhgBDf9mgGD9Q8vZYbDsJp91Fbf4yoQ836ik2d_MmAuaY BD1H4ndpr7wHFDJNmoVs2RRA7nq2cGbKQ4SoTKmN0YlIRxhyw2 T7kGLZY1fADoHycrxGAtWyGgm6JLxnEmhWNH2oyHahT6XjYNrj JGu43k_FAYpKCtXdcmdvvsNc8ZRXjnvNx3C2f2tYGXc5qkAQ_N X2jiVlV-HPwBXky-gQ0YJL_l9LTrIMw-43yoy_g40BoUXMFesg7TaQjcJlR4jYTeB-2eFHYN2CRSX2ycCTyRvuD1BXk_YIJgaWfmMc_nf1LrzxcfnzLF p8jjqB7ydJ1fTtRkq-clGYcq52SaeHFqJW_g-lb58VPcCKwLIidWiAEVpCKzRVTCPmMu5SN66eQQTNJnVSZ0axB VUfQBu74wkYTv4DDRhg2DjFGVp5X28iG0Axc9JowMCrUiFoJNX FjA_RgDaJ_UW86gK-9vPpF4l5XjHr5TxU=w1095-h739-no
Kaappasin nuo kaksi Uskon ottamaa kuvaa tuolta autokeskustelun puolelta. Mikä se on tuo kuvissa näkyvä teltta nimeltään?
usko juntunen
18.03.2018, 10.20
^
Teltta oli yhden seurueeseen kuuluneen jäsenen, enkä muista kenenkä valmistajan tekemä? Varsin toimiva vehjes automatkailuun. Hyvin mahuttiin 4hlö porukalla. Katoksen alla oli hyvä kokkailla.
Heikkous, kuten kaikissa tuon ajan teltoissa- sateen suojaksi tarvii muovin. Tässä kuvassa näkyy paremmin teltan rakenne.
https://lh3.googleusercontent.com/VgjHFgutvOaffAzm2j_R2WkGCfLeMC_gZi-j44QvaEP5XYeMQ1SN9pvGxOdcLfazoJ1PtbM3mg_cv0mRXqVWr Kz4Ns2vdgZ583x2rhyQV7IXiqBweuWpU2DeF6r8RYYXoZafAm5 VLkH1SL6tE_D6Vb0EmKY1KYB99XABlsqtxAlyj-AzTorNHqLJeGNiqwNrArg8B_PKEmzYxyiTmCw8bM6olnTRRdr3 WuFNfK32jnz6J39kddMnN5oJakrSAFSy2_-OcVIUzXLrjYeV8HJBb6v6-iU18Dg9nU5BqfgtazRv1Z-QXSBaT90yBSYgkRDrDBV_Zxf0o0WL_KRDFJcTT08ADq6_iiikL _-bn4v65TqtMpajwnBVTYhOfWLm3QWaBl55hE-lNWlBTgRrWtFtQGvG56YPhzdGE_k1_byf-nbukfmFzjpL8ZDjKHscjICt9-52ABUe-anHphNKx_TYFq5SkVUFPJ0PvmVrMYz6fhSO208-RV8RCEbH5njYx4t_s5TXKXdJkm2fkxY9mrCVeMT-v-Dync-k1bln85utTEYiM0Y_xIdTQ7qhMKqljM0nMIr95hIEh9p8JGK8r WoAozgwZrIT1aRM7twzKfe4=w1107-h739-no
Viimeisin "teltta" viritys löytyy Erähiihto-topic::)
Hunttailin josko yhdistäisi kahden halpislaavun hyvät puolet yhteen pakettiin laittamalla kötökset sisäkkäin?
Kuvien suurempi, eli ulommainen laavu on ok. siinä mielessä kun siinä on tuo lippa joka suojaa sateelta ja heijastaa nuotion lämmön laavulle.
Tämän laavun huono puoli liittyy majoitteen tuuletukseen tyynellä pakkasella. Lippa on "saranoitu" yläreunastaan ja lippa alaslaskettuna tuuletus ei toimi parhaalla tavalla.
Pienemmässä laavussa vastaavasti tuuletus toimii yläreunan kautta oikein hyvin, mutta sateelta suojaava lippa puuttuu.
Niinpä tungin kaksi huonoa sisäkkäin:cool: (joku joskus jossain ketjussa ihmetteli tätä meikäläisen laavujen naittamista. siinäpä lisää ihmettelemistä:D)
Tämä paketti pitää kyllä testata ulkona. Ahkiossa tuo toisen laavun 1.5kg lisäpaino ei tunnu missään.
Jäsen OKS:llahan oli juuri tuo sisempi laavu pystytettynä jossain Inarin rantapusikossa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png
https://photos.app.goo.gl/incmVGAAu3gs3Tj23
^
Teltta oli yhden seurueeseen kuuluneen jäsenen, enkä muista kenenkä valmistajan tekemä? Varsin toimiva vehjes automatkailuun. Hyvin mahuttiin 4hlö porukalla. Katoksen alla oli hyvä kokkailla.
Heikkous, kuten kaikissa tuon ajan teltoissa- sateen suojaksi tarvii muovin. Tässä kuvassa näkyy paremmin teltan rakenne.
https://lh3.googleusercontent.com/VgjHFgutvOaffAzm2j_R2WkGCfLeMC_gZi-j44QvaEP5XYeMQ1SN9pvGxOdcLfazoJ1PtbM3mg_cv0mRXqVWr Kz4Ns2vdgZ583x2rhyQV7IXiqBweuWpU2DeF6r8RYYXoZafAm5 VLkH1SL6tE_D6Vb0EmKY1KYB99XABlsqtxAlyj-AzTorNHqLJeGNiqwNrArg8B_PKEmzYxyiTmCw8bM6olnTRRdr3 WuFNfK32jnz6J39kddMnN5oJakrSAFSy2_-OcVIUzXLrjYeV8HJBb6v6-iU18Dg9nU5BqfgtazRv1Z-QXSBaT90yBSYgkRDrDBV_Zxf0o0WL_KRDFJcTT08ADq6_iiikL _-bn4v65TqtMpajwnBVTYhOfWLm3QWaBl55hE-lNWlBTgRrWtFtQGvG56YPhzdGE_k1_byf-nbukfmFzjpL8ZDjKHscjICt9-52ABUe-anHphNKx_TYFq5SkVUFPJ0PvmVrMYz6fhSO208-RV8RCEbH5njYx4t_s5TXKXdJkm2fkxY9mrCVeMT-v-Dync-k1bln85utTEYiM0Y_xIdTQ7qhMKqljM0nMIr95hIEh9p8JGK8r WoAozgwZrIT1aRM7twzKfe4=w1107-h739-no
Viimeisin "teltta" viritys löytyy Erähiihto-topic::)
Hunttailin josko yhdistäisi kahden halpislaavun hyvät puolet yhteen pakettiin laittamalla kötökset sisäkkäin?
Jäsen OKS:llahan oli juuri tuo sisempi laavu pystytettynä jossain Inarin rantapusikossa :)
Googlailu tuotti jonkinlaisen tuloksen eli tuo kupoliteltta saattaisi olla Tena Kero 4, huono esitekuva löytyi.
https://www.antikvariaatti.net/tuotekuvat/isot/600844.jpg
Joskus aikoinaan minulle ajautui tuon tyyppinen kupoliteltta, oli kuitenkin sen verran huonossa kunnossa, että jätin vain kaariputket itselleni. Se ihmetytti, kun jossain nurkassa teltan pohjassa oli ehkä noin 30cm vetoketju. Mikähän lie sen käyttötarkoitus? Oliko se sisävessaa varten vai jätteiden poistoa varten vai maakellaria varten?
Sanonnan mukaan halvalla ei saa hyvää, mutta meinaatko, että jos yhdistää kaksi halpaa, niin siitä tulee hyvä. ;)
Samanlainen laavu on käytössä, mutta ilman tuota etuosan verkkoa.
^Noita sisävetoketjuja on ollut muissakin teltoissa ja niistä on tarkoitus tyhjentää sisään tulleet hiekka ja roskat pois. Teltan ovessahan on kynnys, joten siitä on vaikea siivota pohjaa. Nykyiset kupoliteltat kaarineen eivät tyhjennysreikää tarvitse, kun sisäteltan voi kääntää ilmassa ympäri pudistelua varten.
^Noita sisävetoketjuja on ollut muissakin teltoissa ja niistä on tarkoitus tyhjentää sisään tulleet hiekka ja roskat pois. Teltan ovessahan on kynnys, joten siitä on vaikea siivota pohjaa. Nykyiset kupoliteltat kaarineen eivät tyhjennysreikää tarvitse, kun sisäteltan voi kääntää ilmassa ympäri pudistelua varten.
Kiitos selkeästä ja ymmärrettävästä vastauksesta. :)
arctic biker
19.03.2018, 19.16
https://www.amazon.de/gp/product/B00J8WFCD6/ref=oh_aui_detailpage_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 innostuin tommosen tilaamaan. Pienenä miehenä mahtunen. Aikaisempaaa orderia on tarppi ja rankinen ynnä mikrokuinen sisäpussi. Josko noilla ens kesänä pärjäisi. Ainut pieni huoli miten omaishoitajana pääsen?
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/10137/hgchd/MSR-Carbon-Reflex-1-vaellusteltta-vihrea
Tuolta puoleen hintaa kevyt 1-hengen teltta (199 e, 3 kpl jäljellä). Myös FreeLite 2 -malli oli vastaavassa alessa, mutta ehtivät mennä jo.
Mitään tietoa ei tuon Carbon -mallin hyvyydestä minulla ole, mutta tuskinpa tuo ihan susi on. Ainakin merkki on hyvämaineinen.
ReissuReino
20.03.2018, 08.08
Minulle tuli mitta täyteen Halti Cavity teltan kanssa ja siirsin sen eläkkeelle hieman vähemmän vaativiin seikkailuihin. Teltta itsessään toimii, pitää vettä ja pysyy tuulessa hyvin pystyssä koska alkusarjan malleissa oli lisäharukset varmistukseksi. Ongelma oli nimenomaan huonolla kelillä liikkeelle lähtö ja sisään sataminen kun kulkee ovesta. Monesti tuli vetelehdittyä teltassa puolillepäivin odottamassa pientä taukoa sateeseen jotta sai kiireessä pakattua kamat. Sisäteltta ensin pystytys ei sekään toiminut omalla kohdalla pohjoista kiertäessä kun keli meni huonoksi. Sisäteltta ehti kastua ennenkuin sai ulkoteltan päälle, sama homma purkaessa.
Nyt sitten saapui Exped Cetus II UL teltta joka toivottavasti osoittautuu hintansa arvoiseksi tuotteeksi. Sama paino, ulkopuoliset kaaret ja ennenkaikkea absidi jossa voi käyttää keitintä sekä pakata laukut kuivassa.
Huonompana pidetty sisäteltta ensin -telttatyyppi on joskus parempi kuin kokonaisena pystytettävä. Talviteltan sisäteltassa on sisälle kiinnitetty kokolattiamatto ja se tekee paketista ison. Silloin erikseen pakattavasta ulkoteltasta on hyötyä, koska sen saa sijoitetuksi toiseen ahkioon. Minulla on molemman tyyppiset talviteltat ja tämä pakkausongelma on nyt erityisen ajankohtainen. Koskaan meillä ei ole ollut ongelmia inner-first -teltan pystytyksessä avotunturissakaan.
Nostan pohdintaa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37088-Teltta&p=2699111#post2699111) kohtalaisen tilavasta 1 hengen teltasta. kun hankintaa ei ole vieläkään tullut tehtyä.
Kriteerit eivät ole muuttuneet eli 3 vuodenaikaa, Skandinavian lappi ja alle 1.5 kilon paino olisivat tavoitteena. Listan kärjessä kelluu vieläkin Vaude Hogan SUL 1-2 nyt kun uusia eriä ilmeisesti alkaa tihkua kevään myötä kauppoihin. Sen saa merkittävästi alle 500 eurolla toisin kuin hillen tai fjellun teltat jotka varmasti ovat hyviä mutta omalle käytölle liian hinnakkaita.
Never say never. Tein telttapulman kanssa täyden ympyrän ja palasin sittenkin Hillebergiin :) Nyt on tilauksessa Enan, joskin koepystytys ja lopullinen ostopäätös on vielä tekemättä.
Ei Enan sinällään tuo kauheasti tilaa lisää Hubba HP:hen nähden, mutta arvosteluiden pohjalta näyttäisi että tila on asuttavampaa, eli absidi sekä sisäänkäynnit ovat paremmin sateensuojassa. Plus sisäteltan saa klipsaistua irti ja pois tieltä, ts. koko ulkoteltan yhtenäisen tilan käyttöön esim. rinkkaa pakatessa eli sateella ei tarvitse itse kyykkiä puoliksi ulkona teltasta jotta kamat pysyvät sateensuojassa. Lisäplussaa toki ulkoteltan ekaksi pystytyksestä.
Never say never. Tein telttapulman kanssa täyden ympyrän ja palasin sittenkin Hillebergiin :) Nyt on tilauksessa Enan, joskin koepystytys ja lopullinen ostopäätös on vielä tekemättä.
.
Hilleberg ei ole koskaan väärin. Ostin itse runsas vuosi sitten Hilleberg Niak 1.5:n, ja se on ollut mahtava teltta. Painaa muutama sata grammaa liikaa jotta se olisi pyöräilyyn optimaalinen, mutta varsinkin melonnassa on erittäin hyödyllistä että se on itsestään seisova. Ja erittäin tärkeä kriteeri oli myös että saa oven kokonaan pois tieltä kun on hieno keli. (Aikoinaan myin Akton pois tämän takia. Hyvä myrskyteltta, mutta huono hyvän kelin teltta).
https://3.bp.blogspot.com/-faIDy-Bb750/WWxlrJ4X4kI/AAAAAAAAfxI/8dIJv2fIAC8-VTVaxhAfjarrUsGyZcFWACLcBGAs/s800/P1580308.jpg
Hilleberg ei ole koskaan huono valinta. 10-vuoden käytön jälkeen hinta ei tunnu yhtään pahalta. Hilleberg teltasta pääsee aina eroon melko nopeasti ja saa takuuvarmasti 50% ostohinnasta takaisin.
Verkkokauppa.com näköjään jatkaa vanhojen MSR-telttojen varastotyhjennystä. Elixir 4 199 e, vaikka erikseen ei tarjousta olekaan merkitty: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/40772/hgckj/MSR-Elixir-4-teltta-vaaleanharmaa (Amazonissa tuo oli n. 300 e jokunen aika sitten). Tätä kirjoittaessa 2 kpl jäljellä.
Lienee tosin turhan iso pyöräilykäyttöön, mutta linkkasin kuitenkin jos joku haluaa vaikka autoretkeilyyn perheen kans.
Hillen Enan saapui ja oli pikatestin pohjalta yllättävän tilava. En osannut odottaa sitä että telttakaari tuo absidiin niinkin paljon tilaa ja ulottaa absidin käyttökelpoista korkeampaa tilaa sisäteltasta kauemmaksi. Hubba HP:ssa absidi lähtee laskeutumaan vinosti telttakiilaa kohti heti sisäteltan reunasta, eli vaikka absidi sinällään ulottuu kauas, on se aika matala suurelta osalta eikä sitä oikein hyvin voi pitää yläreunasta auki sateella.
Tumma vihreä väri yhdistettynä ovea lukuunottamatta umpimateriaalia olevaan sisätelttaan toi vähän klaustrofobian oireita, mutta plussana ehkä se että ulko-ovea pystynee pitämään ainakin raollaan vaikka kevyesti satelisi.
Katon verkkotasoa ts gear loftia jäin kaipaamaan, ja lisäksi sisäteltassa olisi voinut olla enemmänkin sivutaskuja. Hubassa gear loft tuli vakiona ja se on todella hyvä kaiken pikkusälän varastona. Pitää katsella saisiko elastisilla nauhoilla Huban loftin jotenkin kiinnitettyä Enaniin.
usko juntunen
03.04.2018, 19.11
Hilleberg ei ole koskaan väärin. Ostin itse runsas vuosi sitten Hilleberg Niak 1.5:n, ja se on ollut mahtava teltta. Painaa muutama sata grammaa liikaa jotta se olisi pyöräilyyn optimaalinen, mutta varsinkin melonnassa on erittäin hyödyllistä että se on itsestään seisova. Ja erittäin tärkeä kriteeri oli myös että saa oven kokonaan pois tieltä kun on hieno keli. (Aikoinaan myin Akton pois tämän takia. Hyvä myrskyteltta, mutta huono hyvän kelin teltta).
https://3.bp.blogspot.com/-faIDy-Bb750/WWxlrJ4X4kI/AAAAAAAAfxI/8dIJv2fIAC8-VTVaxhAfjarrUsGyZcFWACLcBGAs/s800/P1580308.jpg
Hieno!
Aivan samoilla linjoilla tuon maisemien näkemisen suhteen.
Vähän samanlaista ajatusta on omassa halpislaavujen hässäkässä. Eli kaksi halpaa, oviratkaisuiltaan erilaista laavua sisäkkäin.
Ulompi aukeaa lipaksi ja sisempi vastaavasti sulkeutuu päinvastoin, eli yläreunan voi jättää avoimeksi jotta tuuletus toimii.
Testasin -15 talvikelissä ja ihan toimiva paketti hintaisekseen. Painonsa puolesta(yht. 4.7kg) ei kylläkään sovi pyöräilyyn. Ahkiossa menee vaivatta.
Toinen testi viikon kuluttua edellisestä samassa paikassa ja -kelissä ilman "sisälaavua". Kyllä tuplassa lämpötalous on selvästi parempi.
Tätä olen kuolannut, mutta pikkusen sylettää pystyttää tuo kipinäsateeseen, jota riittää esm. kun polttaa Tiilikan puison vanhoja pitkoksia(kuva) nuotiossa.https://www.xxl.fi/helsport-fonnfjell-superlight-2-2-hengen-teltta/p/1137169_1_style
https://photos.app.goo.gl/HMlyvBRX6oYD1m2t1
(https://photos.app.goo.gl/HMlyvBRX6oYD1m2t1)
https://lh3.googleusercontent.com/xqZdfrT-iz7nGc-lNYs2XFN64sBSE99iBradyq7Muk_NUal5Teo3AIQ9fTpp1a9mx 9HA3219avp3gcKH2mKzt77cx7Dk3KFUrx6oQbwbN167KH8WjL2 E4j3ndozcE1V19dWTxQ43irvjtkPSQkufcaqWHfCrcctxUOcrD NV-2ijBDBDlschNGovHInfT6HKxp1q3V6A-8W6fZDfl5Iq7IOM_2Nk0xQrQVk3QFkKCiOskYOto38SldYAy4W ZjBau-gB3rFjkHTs-59O-uv769lN6VrWx30sWmc6C7q8nOOrl-9ZTb2NpKtngJNABgylTx6FKAcP8JkIMi6OIVYRFsHOX69mv_n5 c_ClWUp6K5qu5zi3tIsqkbpR2UXKHYa7w318kYzNAe2f1HSSjj-AoofPLlTYFmXitoxanyAPCQBmyUjeVC95S3DEraGUke3c1teVs sBjNlNb5aFmMXwIC8w1fG_dx0QFYSdgq4W5Sm9D11v36rjnOgv fJOihW2tFqRc0j_w1dkfX0oAg0Zzo7AiJ_eGpskSOJfxXbVV0G YUcxLMNwpkxNtianXNTUW6WkV-bd1IYIcH68snl3hxtk-Z_G-9dpqk_rGUdfKMIzEx4Cmnjorj1nyriSnRbLzF7etCO82OVbRdt N-d2sfClj5Mcy8fu-dJiWR1A=w1314-h739-no
Tässä linkissä näkyy paremin tuon tuplalaavun idea. Pystytin kötöksen koemielessä sisällä.
Mie laitoin tilaten tällaisen https://www.partioaitta.fi/shop/fjallraven-abisko-view-2-F53402-pine-green/?sku=7323450207014
Fjällusta aikaisempia kokemuksia, niin jatketaan tutulla kaavalla.
Juha Jokila
04.04.2018, 01.04
Tätä olen kuolannut, mutta pikkusen sylettää pystyttää tuo kipinäsateeseen, jota riittää esm. kun polttaa Tiilikan puison vanhoja pitkoksia(kuva) nuotiossa.https://www.xxl.fi/helsport-fonnfjell-superlight-2-2-hengen-teltta/p/1137169_1_style
Ei tulis mieleenkään pidellä tulia vajaan kiloeuron teltan kyljessä. Yleensä pidemmät tulistelut on osunu hirsilaavuihin tai sitten teltassa on kamina tulta varten. Louekangas laitetaan johonkin ryteikköön, missä ei tuule, lunta on vähemmän ja pystyyn kuivanutta puuta löytyy vierestä.
Halvastakin teltasta voi olla hyvät maisemat :)
http://kuvanjako.fi/sxoct.jpg
Verkkokauppa.com näköjään jatkaa vanhojen MSR-telttojen varastotyhjennystä. Elixir 4 199 e...
Kiitos vinkistä, vaikka en ehtinytkään tilaamaan tarjoustelttaa. Kiinnostuin siitä silti niin, että tilasin sen satasen kalliimmalla ulkomailta. Kannatti. Sain sen vielä vanhaa täysharmaata mallia. Uusihan on pilattu typerän punasilla apsideilla.
Teltta vaikuttaa todella mielenkiintoiselta. Tilaa on enemmän kuin muissa teltoissani ja vielä fiksusti siellä missä sitä tarvitaankin. Nyt projektina on teltan modifiointi talviteltaksi. Lumiliepeet jo ompelin siihen, sitten on vuorossa kokolattiamatto solumuovista velcrokiinnityksin. Reilunkokonen kattoräppänä ulkoteltan huippuun. Parille pienelle ikkunalle on hyvät paikat sivuilla. Vielä gear loft ja ehkä kuivatusnaruja ym pientä.
Tämä voi hyvinkin ehtiä vielä tämän kevään retkelle Paistunturien hangille.
Halvastakin teltasta voi olla hyvät maisemat :)
http://kuvanjako.fi/sxoct.jpg
Eiks tuo ole Retki merkkinen teltta? Aivan samanlaisella tein pyöräreissun Suomen päästä päähän. On yllättävän hyvä ja kevyt erittäin halvaksi teltaksi. Lattia kesti myös yllättävän paljon vettä.
Eiks tuo ole Retki merkkinen teltta? Aivan samanlaisella tein pyöräreissun Suomen päästä päähän. On yllättävän hyvä ja kevyt erittäin halvaksi teltaksi. Lattia kesti myös yllättävän paljon vettä.
Joo, lattian vedenkestävyydestä en tosin ole kovin varma. On se vähän kosteessa ollut muttei märässä ja joskus taisi vähän kostuakkin, olisiko sitten tullut ulko- ja sisäteltan välistä vettä kun huolimattomasti pystytetty. Pidin joskus pressua alla karheilla kallioilla että lattia vähän säästyisi mutta aika usein en. Ei taideta enää pikkuretkeä tehdä.
Siinä olis aika kevyt kiinanteltta, mahtaskohan kestää
https://www.e-ville.com/fi/3045505-teltat/23391-naturehike-ultralight-2-hengen-teltta.html
Scandinavian outdoorissa outdoorpäivät( tai alkaa huomenna). Muun muassa Hillee 10% alennuksella. Itsellä ei niihin rahkeet riitä, mutta ymmärtääkseni ne eivät kovin usein ole alennuksessa ollenkaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
^ Kiitos tuosta outdoorpäivien tiedosta, laitoin Expedin makuualustan tilaukseen. Scandinavian outdoorin uutiskirjeen tilaamalla saa vielä -10% alennusta ensitilauksesta...
Sitten itse aiheeseen. Itsellä on tällä hetkellä käytössä kaksi telttaa: 2 (-3) hengen Vango Omega 250 (http://www.vango.co.uk/gb/tents/2014-omega-250.html) tunneliteltta lähinnä moottoripyöräreissuille (painaa yli 4 kg) ja toisena Force Ten Helium 2 (https://www.outdoorgear.co.uk/Force-Ten-F10-Helium-UL-2-Tent-sku51106101.asp) kesäisille fillari- ja vaellusreissuille. Tuossa olen tosin ehtinyt vasta muutaman yön nukkumaan. Vaikuttaa kyllä toimivalta teltalta, pakkautuu pieneen, on helppo pystyttää ja ominaisuudet vaikuttaa muutenkin olevan kunnossa. Painoksi punnitsin 1331 gr. Kunnon vesisateet ovat kyllä vielä kokematta ja tilaa ei ole kuin yhdelle mukavasti.
Kun vielä Wrapp kännykkä sovelluksen lataa, niin saa Scandinavian outdoorista yli 150€ ostoksesta 15€ takaisin tilille. Toimii ainakin Nordean ja Aktia pankeilla.
Miettinyt kesälle noin neljän yön pyöräreissua ja nykyinen teltta (Jack Wolfkin Exlipse 2) painaa yli 4kg.
MSR Hubba Tour 1 on aika kiinnostavan näkönen. Teltassa olisi pieni eteinen kamoille ja mietimpä että mahtuisko jopa pyöräkin sisälle.
Painoa näyttäis olevan 2.01kg.
https://www.youtube.com/watch?v=k-koY7QHRDA
Tosin Elixir ja Hubbaan saisi myös ostettua erikseen lisä eteisen.
Etulaukku on jo hommattu. Pitäis vielä hommata runkolaukku ja satulalaukku että kaikki kamat mahtuis kyytiin.
Tai sitten vaan menee mökki/hotelliin.
Tuntuu vaan että jotain jää reissusta uupumaan jos ei teltassa nuku :p
Scandinavian outdoorissa outdoorpäivät( tai alkaa huomenna). Muun muassa Hillee 10% alennuksella. Sent from my iPhone using Tapatalk
Bongattu Wild Country Zephyros 1. Laadukas ja kohtuupainoinen 1-hengen hyvä perusteltta 159€. https://scandinavianoutdoor.fi/wild-country-by-terra-nova/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/zephyros-1/?cb=VQBiXJM&utm_medium=email&utm_source=custobar&utm_campaign=lauantain-kuumat-retkeilytarjoukset-946
El-Carpaso
15.05.2018, 14.38
Pitäisi hommata vaimon kanssa teltta tulevaisuuden reissuja ja vaelluksia varten. Nykyinen teltta on Hannah Covert S Al joka on nimellisesti kolmen hengen kupoli. Pituutta ko. teltassa on mainostekstien mukaan se 220cm, mutta omien mittailujen perusteella tilaa on vain 210cm. Tämä siis sisäteltan pituus. Isoin ongelman nykyteltassa on juurikin tuo lyhyys, sillä olen itse 195cm pitkä, eli kun makoilen teltassa suorana sekä pää, että varpaat ottavat teltan viistoihin päätyihin kiinni. Kylmänä yönä kostuvat siis joko makuupussin jalkapää, pääpää tai molemmat.
Harkinnassa ovat olleet lähinnä fjällrävenin ja hillebergin kolmen hengen tunneliteltat absidilla. Hilleberg ja fjällräven, koska niistä löytyy aika kasa ominaisuuksia, joita edullisemmista teltoista ei löydy ja ovat varsin kevyitä kokoihinsa nähden. Kolmen hengen, koska tila on mukavaa ja etenkin pidemmällä reissulla osaa arvostaa lisätilaa pienen lisäpainon kustannuksella. Absidi, koska sinne saa kamat, siellä voi kokata tai hengailla muuten vaan tai vaikka huoltaa fillarin osia suojassa säältä. Tunneliteltta, koska siinä on vähintään yksi suora pääty, joten pääsee lähemmäs teltan seinää ilman kontaktia, jolloin käytettävää pituutta on enemmän.
Eli jos löytyy kokemuksia kyseisten valmistajien teltoista, niin kommenttia vaan tänne. Jos on pitkiä polkijoita niin saa myös ehdottaa telttaa, johon sopii pitkä jannu ja vaimo kamoineen
Metsämuija
15.05.2018, 19.26
Harkinnassa ovat olleet lähinnä fjällrävenin ja hillebergin kolmen hengen tunneliteltat absidilla. Hilleberg ja fjällräven, koska niistä löytyy aika kasa ominaisuuksia, joita edullisemmista teltoista ei löydy ja ovat varsin kevyitä kokoihinsa nähden. Kolmen hengen, koska tila on mukavaa ja etenkin pidemmällä reissulla osaa arvostaa lisätilaa pienen lisäpainon kustannuksella. Absidi, koska sinne saa kamat, siellä voi kokata tai hengailla muuten vaan tai vaikka huoltaa fillarin osia suojassa säältä. Tunneliteltta, koska siinä on vähintään yksi suora pääty, joten pääsee lähemmäs teltan seinää ilman kontaktia, jolloin käytettävää pituutta on enemmän.
Eli jos löytyy kokemuksia kyseisten valmistajien teltoista, niin kommenttia vaan tänne. Jos on pitkiä polkijoita niin saa myös ehdottaa telttaa, johon sopii pitkä jannu ja vaimo kamoineen
Meiltä löytyy Hilleltä vanha Nallo 2 ja uudempi Nallo 3GT. GT on paremmin tuulettuva eli sopii siis paremmin lämpimään kesään ja sareiseen syksyyn. Toki hitusen painavampi kuin tuo simppeli kakkonen, mutta esim Nammatjia kevyempi. Nalloissa on vain yksi absidi. GT:hen on ostettu maavaate eteiseen ja se tuo kyllä luksusta. ukko on 188 ja minusta hän mahtuu ihan hyvin tuolla nukkumaan ja joka tapauksessa sisätelttaan tulee osuttua, mutta kosteushan menee ulkoteltan sisäpuolella. Kummatkin on todella nopeita koota. Nallo 3 GT ei oo mikään iso teltta. Minä, mies ja koululainen - ahdasta tuli omaan makuun ja mä päädyin ulos nukkumaan tarpin (sekin Hille) alle viimeksi. Mukavat tilat kahdelle.
Ukko mietti myös Kaitumia, mutta metsässä noi pienemmät on näppärämpiä kun löytyy helpommin tasainen paikka.
Juha Jokila
15.05.2018, 19.42
Ne Hillen tunnelit, missä on täyskorkee sisäteltta molemmista päistä on luksusta. Sillon molemmat mahtuu istumaan ja pukemaan hyvin yhtä aikaakin, eikä viisto sisäteltta roiku makuupussin päällä. Nykykokemuksella luopuisin pidennetystä absidista ennemmin kuin täyskokosesta sisäteltasta. Ja 3 hengen teltta kahdelle mahdollistaa ottamaan ison osan tavaroista sisälle.
Ja 3 hengen teltta kahdelle mahdollistaa ottamaan ison osan tavaroista sisälle.
Samoin kahden hengen teltta yhdelle.
Hiukan huonosti on minulla vertailupohjaa muihin, mutta silti mielestäni Jack Wolfsikinin teltat on tilavia. Leveydessä tulee pientä etua erikoisen mallisesta kaaresta ja pituudeksiksi ilmoitetaan 225 (Lighthouse RT III). Kahden hengen teltta on 5 cm lyhyempi.
https://www.jack-wolfskin.com/lighthouse-iii-rt/3004031-1074.html
Mallin edeltäjä eli Sanctuary RT III sai kehuja Retkilehden testissä:
http://www.retkilehti.fi/varusteet/testissa-3-hengen-vaellusteltat/
Tuohon menee kohtuullisesti kaksi aikuista ja kaksi lasta, joten kun nykyinen Lighthouse RT III on Sanctuaryä leveämpi, kahdelle hengelle RT II saattaisi olla sekin em. speksejä vastaan riittävän tilava.
Paino on sitten oma juttunsa. Kevyitä nuo eivät ole, mutta uskottelen itselleni rakenteen olevan tukeva.
Hillen Enan saapui ja oli pikatestin pohjalta yllättävän tilava. En osannut odottaa sitä että telttakaari tuo absidiin niinkin paljon tilaa ja ulottaa absidin käyttökelpoista korkeampaa tilaa sisäteltasta kauemmaksi. Hubba HP:ssa absidi lähtee laskeutumaan vinosti telttakiilaa kohti heti sisäteltan reunasta, eli vaikka absidi sinällään ulottuu kauas, on se aika matala suurelta osalta eikä sitä oikein hyvin voi pitää yläreunasta auki sateella.
Tumma vihreä väri yhdistettynä ovea lukuunottamatta umpimateriaalia olevaan sisätelttaan toi vähän klaustrofobian oireita, mutta plussana ehkä se että ulko-ovea pystynee pitämään ainakin raollaan vaikka kevyesti satelisi.
Katon verkkotasoa ts gear loftia jäin kaipaamaan, ja lisäksi sisäteltassa olisi voinut olla enemmänkin sivutaskuja. Hubassa gear loft tuli vakiona ja se on todella hyvä kaiken pikkusälän varastona. Pitää katsella saisiko elastisilla nauhoilla Huban loftin jotenkin kiinnitettyä Enaniin.
Kesti vähän koeponnistus, mutta käväisinpä lähimetsikössä : https://exposedpaths.exposure.co/myllykoski
Miten muuten noihin vesipilariarvoihin on luottaminen? Onko jotain tiettyä arvoa, joka pitää kovan sateen ulkona? Vai tehdäänkö vedenpitävyys jollain vahalla kalvon lisäksi? Tuli vaan mieleen, kun katselin telttoja; suuressa osassa arvot ~5000mm. Haglöfsin takistani löytyy >28000mm ja sekin päästää veden jossain kohtaa läpi. Toki sitä ei ole suurten lihasteni johdosta koko aikaa pingotettu[emoji57]
Joo, tän hetken teltta on -90-luvulta, uutta metsästämässä.
MSR esim. on sitä mieltä että 1500 mm riittää (eikä ole tullut läpi vesi), ultralight-sarjassa jopa 1200. Ulkotelttaa ei kuitenkaan paineta voimalla märkää maata vasten tai rinkan olkaimen alla.
https://thesummitregister.com/tent-fabrics-part-2-waterproof-ratings/
Joo, tän hetken teltta on -90-luvulta, uutta metsästämässä.
-90-luvulta on omakin teltta, Haglöfs Double Peak. Pystytyksiä varmaan lähemmäs kolme sataa, mutta hyvin pysyy (onneksi) sadevedet ulkopuolella, eli toistaiseksi ei ole tarvetta vaihtaa.
https://lh3.googleusercontent.com/rvE9UQjlIPCbzPjtJ6L52dQPZEMkEfocsgUEfNSKnQ00pZ5Fg7 EnccmtczOaBrCijW8Oy1wSfaypy83-AHLpa8pa4x2BHxa3Vk2YGzoy5iX31ku7KtybSq7a-wYickRnzlWRQlxbCc-O2-z0tI1ru7716s2R2JMmYSDseNUG41uuPWO4FSiUJjpGae3_p0nB CSraaISa5tLFh5OZ9rDGfFI6w25Bk9agABzSQl-b5i0Bv3ppeuWiivE4-NBWTEN7CbyHWx9PnGKhiIbuo-cw6iNO3gblEbDiQA_v_MeYNGGm4mGBUIi-swmBB4HCu09UdDAB4HJkQhs4Sg3fW5UJu4B-Jk1NE3JYBX6Ho6VvVVdxhcVeeLUAkcMsMR7EffGOfiGXDUOLBI vAKbei0UlGOT2ImqQEzH58DBoRGDkquwM6W9oMaiQEBEJeP1pm VeEEHI3c_8Hf4YossghIHpdj4jo5XETmaG5lkGJn2RaXKrazrL NUgQjw4HDVusvkZbfroS1fwWbpWGKYAVAVF10KyUL2pi1r1RFm abe7OnHLrmJudI-WlDqA7bsYd3FPzTf9ikB6FSbXlBHf_N_0kREa9Esyu67yQNUy3 oYvHi2J=w1600-h942-no
Oma ei ole Hille ja pystytyksiä ehkä satakunta. Alkaa tulla pikku hiljaa vesi läpi, kulmien saumat alkaa repsottaa ja vetskarit vetelee viimesiään.
Laatu on laatua.
El-Carpaso
04.06.2018, 13.47
Päädyttiin sit kuitenkin hommaamaan Robensin Osprey 3ex, eli kolmen hengen tunneliteltta. Syyt, miksi päädyttiin tuohon eikä hilleen tai fjällikseen:
1) Hinta. Tämä maksoi sen 650e verrattuna molempien kilpailijoiden lähes tonniin
2) Koko. Sisäteltan pituus on 225cm ja takaseinällä on pieni pystyseinä, joka antaa hieman lisätilaa teltan päädyssä. Edes puuvillaisella pussilakanalla varustettu peitto ei kastunut jalkopäästä tämän teltan kanssa, eli odotukset makuupussin kanssa on aika kovat. Tilaa maata on kyllä reilusti ja tuntuu, että teltassa pystyy ihan elämään, toisin kuin vanhassa kupolassa
3) Materiaalit. Kun piti valita polyesterin ja nylonin väliltä, koin polyesterin kokonaisuutena paremmaksi vaihtoehdoksi, koska se ei veny märkänä, ei ime yhtä paljon vettä / kosteutta eli kuivaa nopeammin. Vastaavasti nylon on parempaa kestävyys/painosuhteeltaan, eli saman kestoinen polyester painaa hieman enemmän.
4) Paino. Tää Robens on oikeesti aika kevyt. Kohtuu valtava teltta ja painoa vain noin 3kg kaikkien kilkkeiden kanssa. Mun mielestä tosi hyvä paino fillarireissuille.
Toisaalta huonojakin puolia on.
1) Robensin tikut eivät ole valmiiksi taivuttettuja. Tämä voi olla ongelma tunneliteltassa, koska tunnelin tikkujen kaaren halkaisija on aika tiukka verrattuna esim. kupoliin. Toisaalta tässä robensissa on DAC pressfit tikut ja teltta on aika iso, joten en usko tikkujen hajoavan kovin helposti.
2) Sisäinen tikkuhiha eli tikut kulkevat päälikankaan alla. Tämän voisi alkuun kuvitella olevan hyvä ominaisuus ja joissain konteksteissa se varmasti onkin. Toisaalta, koska olen huolehtivaa tyyppiä, niin ajattelin mitä tapahtuu jos tikku katkeaa kesken kaiken. No sehän paskimmoillaan repii itsensä hihasta ulos ja paskoo ulkoteltan samalla. Jos hiha olisi ulkoteltan ulkopuolella, ei repeämä välttämättä vaikuttaisi vedenkestoon ja korjaaminen olisi helpompaa. Sisäisten hihojen kanssa korjaaminen on varmasti aika jännä kokemus ja jos sataa niin vedehän tulevat siitä sitten sisään.
3) ilmastointi. Tässä ei ole samaa mahdollisuutta kätevästi tehdä teltasta kätevää läpituulitunnelia kuin esim. fjällräven abisko shapessa, eikä sisäteltan ovi ole täysin verkkomatskua vaan vain puoliksi. Tuuletusaukkoja tosin on kaksi suurta edessä ja takana ja luovuudellahan niitä saa lisää esim. jättämällä ovea hieman auki, nostamalla päätyhelmoja hieman ja saa sen eteisen päätyseinän periaatteessa rullattua ylös , mutta vaatii vähän säätämistä. Testiyönä satoi hieman ja oli muutenkin kostea ilma. Illalla oli todella lämmintä, yöllä viileni sinne 10 asteeseen ja aamulla taas tosi kuuma, eli kondensaatio oli todellinen mahdollisuus. Ulkoteltta kostui sisältä hieman, puuvillaiset petivaatteet imivät jonkin verran vettä, mutta herätessä ei ollut märkä tai kostea fiilis.
Omat fiilikset: Painoonsa nähden helvatan iso teltta, jossa viimeistely ja työn laatu ainakin päällisin puolin top notch. Kunnon absidi tuntuu todella luksukselta kupolateltan jälkeen. Tuntuu että siellä oikeasti voisi laittaa trangian turvallisesti tulille. Yksityiskohdat tekevät teltasta tosi helpon ja mukavan käyttää ja koko hökötys vaikuttaa siltä, että sitä olisi joku ihan oikeasti suunnitellut. Ja on muuten pirun tukeva. Siinä kohtaa kun kaikki reunat ja narut on kiinni niin ei paljon tuulessa heilu
Paketista puuttui yksi kiila, mutta Scandinavianista lähettävät uuden tässä tällä viikolla eli nou hätä.
arctic biker
04.06.2018, 17.56
Joku vois tikkujen sijaan käyttää termiä telttakaari, niillä tikuilla pannaan naruja maahan kiinni. Sekun vaan ystävällisesti herjaan.
Juha Jokila
04.06.2018, 18.00
^^Esitaivutetu telttakaaret on ihan perseestä ja hidastaa kaarien käsittelyä. Ehkä muoti ylijäykkien kaarien suosimisesta pakottaa taivutuksiin.
Varustenetistä muutamia Fjällrävenin ja Hillebergin telttoja 20% alennuksella.
https://varuste.net/Teltat?_tr=1017&_attribuutti%5Bhintamin%5D=0&_attribuutti%5Bhintamax%5D=2100&_min_default%5Bhinta%5D=0&_max_default%5Bhinta%5D=2100&_attribuutti%5Bpainomin%5D=150&_attribuutti%5Bpainomax%5D=43500&_min_default%5Bpaino%5D=150&_max_default%5Bpaino%5D=43500&_attribuutti%5Btarjoukset%5D=1
Pieni tuommoinen "maisemateltta" kiinnostaisi. Tarptent Double Rainbow olisi kevyt ja varmaan riittäisi omiin tarpeisiin. Abisko View 2 (http://scandinavianoutdoor.fi/fjallraven/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/abisko-view-2/) kalliimpi ja painavampi, onko muita vaihtoehtoja Tarptentille?
Mun tekisi mieli ostaa Varanger (kotateltta / laavu) perheteltaksi mutta en oikein osaa hahmottaa riittääkö 4-6 hengen malli viiden hengen perheelle. Ok, kolme on lapsia mutta vanhimmat hyvin pian aikuisen mittaisia. Toisaalta kun pienin alkaa olemaan alakoulun loppuvaiheilla eli vie tilaa jo reiluummin, lienee turha haaveilla siitä, että kahta vanhimpaa saa yhtään mihinkään perhematkailuun mukaan.
https://www.xxl.fi/helsport-varanger-46-camp-ulkoteltta-tanko-umpilaavu-vihrea/p/1137187_1_style
Keskisalkohan vie tuossa hieman tilaa mutta kesäkäytössä ei tarvitse kamiinaa tms ja kovin kaukana kesksalosta ei kenenkään tarvitse olla. Mietin myös menisikö se kesäkäytössä pelkällä pääliteltalla ja pohjalla eli ilman erikseen ostettavaa hinnakasta sisätelttaa. Ovessa ja luukuissa on kuitenkin hyttysverkot ulkoteltassakin ja liepeet kulkevat hyvän matkaa maata pitkin. Toisaalta muurahaiset tms maata pitkin kulkevat kyllä kävelevät telttaan sisään nukkujien kaveriksi, jos pelkällä ulkoteltalla ja irtopohjalla mennään.
Sisäteltan kanssa teltta myös tietenkin hieman pienenee.
edit: peräti 49 minuutin video kyseisestä teltasta kaikkine ominaisuuksineen (pystytys, sisäteltta, pohja, kamiina, säädöt, purku)
https://www.youtube.com/watch?v=tL-aDAqVAXc
Mun tekisi mieli ostaa Varanger (kotateltta / laavu) perheteltaksi mutta en oikein osaa hahmottaa riittääkö 4-6 hengen malli viiden hengen perheelle.
Minun mielestä on liian pieni. Meillä oli käytössä kahdella aikuisella, koiralla, 7v tenavalla + rinkat jne.. ja tilaa olisi omaan makuun voinut olla vähän enemmänkin.
Autolla kulkevalle taas hyvä, koska kaiken tarpeettoman voi jättää autoon.
Mahtaakohan tämä olla turvallinen paikka ostaa teltta? Hinnat on sitä tasoa, että pieni epäilys herää.
https://www.jackwolfskinoutlet.online/equipment-tunnel-tents_c20
Kun katsoo "contact us" otsikon taakse ei houkuta ostamaan tuolta mitään :)
Minun mielestä on liian pieni. Meillä oli käytössä kahdella aikuisella, koiralla, 7v tenavalla + rinkat jne.. ja tilaa olisi omaan makuun voinut olla vähän enemmänkin.
Autolla kulkevalle taas hyvä, koska kaiken tarpeettoman voi jättää autoon.
Jos ja kun koko perhe on reissussa, mennään luultavasti autolla ja ylimääräiset tavarat voivat tosiaan olla todennäköisesti siellä.
Pitänee ehkä piirtää pohja suurinpiirtein oikean kokoisena kepillä hiekkaan (kahdeksankulmio, jonka leveys 380) ja käydä makoilemassa siinä retkipatjojen kanssa ja pohtia on tila riittävä.
Ja verrata toisaalta asiaa nykyiseen perhetelttaamme, joka on vähän turhan pieni mutta siinä on lisäksi toisaalta iso eteinen, jossa kassit ja kylmälaukku yms mahtuu hyvin olemaan.
Juha Jokila
08.06.2018, 19.08
Mun tekisi mieli ostaa Varanger (kotateltta / laavu) perheteltaksi mutta en oikein osaa hahmottaa riittääkö 4-6 hengen malli viiden hengen perheelle.
Meillä oli mtbSeikkailussa kotateltta huoltotukikohtana ja näyttihän se ulkoa päin isolle, mutta käyttökelpoinen sisätila on huono, koska seinät on viistot joka suuntaan. Kaminalla lämpeävä kota kyllä tuntuu houkuttelevn kodikkaalle edelleen mielikuvissa, mutta järki sanoo, että joku muu ratkaisu on varmuudella parempi. Jos kota on pakko saada, niin suosittelen ottamaan sen kaikkein suurimman mallin.
No se on 12-14 hengelle. Sinne kyllä mahtuis. Halkaisija yli 5 metriä ja korkeuttakin on 3,5 mkeskellä :)
Juha Jokila
08.06.2018, 23.34
Kyllä makrillejakin saa aika monta ladottua säilykepurkkiin, mutta ei ne siellä elämään pysty.
Kun katsoo "contact us" otsikon taakse ei houkuta ostamaan tuolta mitään :)
Totta, parempi olla edes tunnustelematta sähköpostikyselyllä tilannetta. Ja harmi, kun tuo Sanctuary II olisi kiinnostava malli. Uusi vastaava on 3,2 kg ja se on minun tarpeisiini hiukan liikaa varsinkin, kun vesipilariarvot on aika vaatimattomia.
Halti luola 2 oli positiivinen kokemus, ystävä oli ostanut ja lähdimme kokeilemaan telttaa, reissu sattui juuri hellekauden loputtua, 3 vuodenajan telttana myyvät, hyvin tarkeni yö pakkasessa (kesä makuupussissa) ja vedenpitävyyskin tuli samalla reissulla todettua, hintansa arvoinen se on ja painokin siedettävä, tilaa hyvin kahdelle 180cm ja 175cm vaatteidenkanto telineille.
Apsidin pienuus jäi harmittamaan, kengät siihen mahtuu.
Olisiko vastaavaa telttaa alle 200€ isomalla apsidilla? Ei tarviaisi rinkkaa saada mahtumaan, mutta mopoillessa olisi kiva saada kypärät sään suojaan ja pyöräilessäkin ajovarusteet.
Yksin reissatessa tuo on varmaan myös tilava, ei liian painava ~2.5kg hinta ovh.119€ tämä 90€, nopea kasata, niinkuin tunneliteltat ovat.
Juuri ilmestyneessä RETKI lehdessä on 2h telttojen testi.
Sinänsä lehti oli turha ostos, oma teltta jo siellä, eikä yksikään ollut alle 200€ ja painotkin kovempia. Lisäksi monessa isot apsidit ja pakkauskoko.
Olen siis miettinyt jos hommaisi pienen ja kevyen teltan, isompien jatkoksi.
Pikayöpymisiä varten, aamu kahvikin kahvilassa tyyliin.
Ihan ok katsaus tarjontaan. Harmi, ettei materiaaleja käsitelty millään tavalla. Milloin esim. paino johtuu kankaasta ja onko raskas myös luja. Jack Wolfskinin teltta olisi aika hyvä, mutta hiukan raskas ja vesipilariarvot vaatimattomat. Toisaalta jos se tarkoittaa kestävyyttä ja että kangas pitää vettä teorian lisäksi myös käytännössä, silloin painon voisi ehkä hyväksyä. Edeltävä malli Sanctuary oli näissä ainakin paperilla parempi. Sen jos vielä jostain löytäisin, voisin ostaa pois.
Olen siis miettinyt jos hommaisi pienen ja kevyen teltan, isompien jatkoksi. Pikayöpymisiä varten, aamu kahvikin kahvilassa tyyliin.
Mitä oli vaatimuksena, alle 200€:n hinta, vai mahdollisimman kevyt hinnasta viis?
Sinänsä lehti oli turha ostos, oma teltta jo siellä, eikä yksikään ollut alle 200€ ja painotkin kovempia. Lisäksi monessa isot apsidit ja pakkauskoko.
Olen siis miettinyt jos hommaisi pienen ja kevyen teltan, isompien jatkoksi.
Pikayöpymisiä varten, aamu kahvikin kahvilassa tyyliin.
Msr Flylite on yksi vaihtoehto. Omasta maksoin vuosi sitten 250 eur. Huppukevyt ja vaatii hellää käyttöä.
Mikkomoe
23.06.2018, 10.36
Ostin teltaksi Exped Venus extreme 2.. 3 kiloa, huomaan että muut pyrkii hankkimaan mahdollisimman kevyen ja mä sorruin menemään ihan toiseen suuntaan. No halusin mahdollisimman mukavan teltan, 2 hengen teltan, jossa sateella uskaltaa tehdä ruokaa absidissa. Niitä absideja on kaksi, ja kuumalla säällä voi avata molemmat ovet ja sisäovet niin että verkot jää .. silloin tuulee läpi ja vilpoisempaa. No sitten kun on pyöräreissun aika, rupeenkohan kiroamaan painolastia, että pitikin olla painava teltta mukana ja trangia kaikilla astioilla.. no täytyy yrittää pitää muut varusteet mahdollisimman kevyinä
Tulipa kokeiltua ostaa Verkkokaupan OHO tarjouksesta tänään Haltin XPD 3 Pro telttaa, kun ei 100 km viitsinyt ajella suuntaansa. 3 vehettä ja 3 tiliä oli tanassa 11.00, kun myynti alkoi. Kaikki meni heti, vaikka päiviteltiin sivua ahkerasti jo ennen kellon lyömää. Liekö niitä olikaan luvattua 110kpl verkossa. No XXL äkkiä teltta kouraan ja hintalupausta tinkimään ja sehän onnisti. Tosin pro tilalla lukee Finland ilmeisesti eri painosta muutenhan tuo on sama.
Sisäteltan/pyykkinarun 1 kiinnike on ommeltu väärin päin eli sisällä oleva kuuluisi olla ulkona ja päin vastoin. Lisäksi ulkoteltan oven aukipito lenkeistä puuttuu ylemmästä toinen kokonaan. Liekö näin ollut kaikissa näissä Finland versiossa ja ne on korjattu sitten tuohon pro sarjaan? No hinta laatu oli tänään kohdillaan jokatapauksessa.
Osaisiko joku avata kenkaiden eroja ja muita niihin liittyviä asioita. Näyttää siltä, että monissa halvemmissa teltoissa on paremmat vesipilariarvot. Liittyykö tähän siis jokin juttu, mikä pitää tietää, ettei haksahda tuijottamaan vääriä asioita?
El-Carpaso
25.06.2018, 16.05
Osaisiko joku avata kenkaiden eroja ja muita niihin liittyviä asioita. Näyttää siltä, että monissa halvemmissa teltoissa on paremmat vesipilariarvot. Liittyykö tähän siis jokin juttu, mikä pitää tietää, ettei haksahda tuijottamaan vääriä asioita?
Telttojen ulkokankaat tehdään nykyisin pääasiassa kahdesta eri kangaslaadusta: Ripstop nylon eli polyamidi ja Ripstop polyester.
Nylon plussat:
- Kestävämpää eli kankaan saa kevyemmäksi samalla kestävyydellä
Nylon miinukset
- ei kestä UV-valoa (tosin silikonikerros suojaa UV-säteilyltä, joten etenkään uuden teltan kanssa ei ongelma)
- venyy märkänä. Silikonisoidun kankaan ei pitäisi imeä vettä, mutta riippuen käytetystä kankaasta ja silikonipäällysteen laadusta, voi kangas kostua kovassa sateessa. Tällöin nylon venyy yllättävän paljon ja aiemmin kireä teltta saattaa muuttua aika lötköksi.
Polyester plussat:
- Ei veny märkänä
- kestää UV-säteilyä
Polyester miinukset
- ei yhtä kestävä kuin nylon eli saman kestävyyden teltta painaa enemmän
Periaatteessa on aika sama kumman materiaalin ottaa. Tärkeää tosin on, että kangas tulee olla silikonisoitu, ei polyuretaanilla päällystetty. Polyuretaanipäällysteiset kankaat ovat halvimpia vedenpitäviä, ja vaikka kestävät vettä hyvin, saattavat delaminoitua käytössä, jolloin ovat hetkessä hyödyttömiä. Silikonilla päällystetystä kankaasta saa silikonikerroksen myös hinkattua pois, mutta vastaavaa delaminoitumista ei pitäisi käydä. Huolellisella käytöllä silikonisoidun kankaan pitäisi siis kestää vedenpitävänä pidempään. Mun käsitys on myös se, että polyuretaanilla saadaan parempi vesipilariarvo, mutta se tosiaan ei kestä yhtä pitkään. Polyuretaania ei myöskään vissiin pysty palauttamaan vedenpitäväksi jos se menee pilalle. Silikonin mahdollisesti pystyy.
Halvemmat teltat käyttävät myös usein paksumpia kankaita, jotka ovat kevyitä telttoja potentiaalisesti kestävämpiä ainakin repäisylujuudeltaan, mutta myös painavat aivan helvatasti.
Sitten on nämä cuben fiberit, jotka ovat täysin vedenpitäviä, erittäin kestäviä, helvetin kalliita ja aivan oma lukunsa. Näiden kanssa esim. ei kannata mennä keppien tai muiden terävien esineiden lähelle.
Kiitos!
Kaksi paperilla tasaveroiselta vaikuttavaa vaihtoehtoa, kun haetaan tilavaa telttaa 1-2 hengen tarpeisiin:
Helsport Fjellheim Superlight Camp
https://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp
Jack Wolfskin Lighthouse II RT
https://www.jack-wolfskin.fi/lighthouse-ii-rt/3004041-1074.html
Kankaat
Helsport ulompi kerros: polyamide micro ripstop fabric, very thin (15D) thread, both sides with a silicone coating, water column of 2000 mm.
Helsport pohja: For the rest of the PRO and X-TREM tents we have developed a solid outer tent fabric. It is over eight times more durable and tear resistant than normal fabrics, woven with the nest thread and coated on both sides with silicone. Naturally this fabric also features strong resistance to UV-rays and excellent fabric stability under changing weather and temperature conditions. It has a water column of minimum 3000 mm.
JF ulkopuoli: SILICONIZED HT NYLON RIPSTOP 20D: very lightweight, high tenacity nylon ripstop fabric, coated on both sides and with taped seams (water column rating: 1500 mm)
JF pohja: HYDROFILM SILICONISED NYLON 40D: very lightweight nylon fabric coated on both sides (water column rating: 5000 mm)
Sisäteltan kankaat molemmissa 15D ja ulkomitat hyvin lähekkäin toisiaan. Kaarina molemmissa DAC Featherlite NSL. Kuitenkin painoa Helsportissa 2,0 kg, Jack Wolfskinissa 3,2 kg. Jotenkin on sellainen olo, ettei ihan kaikki selviä noista tiedoista. Onko jälkimmäinen oletettavasti kuitenkin lujempi ja luotettavampi käytössä? Tuollainen ero painossa on jo merkittävä, joten kiva olisi tietää, mistä ominaisuudesta siinä on kyse. 20D ulkokangas tuskin noin paljon vaikuttaa, kun edeltäjässä oli 40D ulkokangas ja 70D pohja, mutta silti vastaava 3 hengen teltta painoi 3,7 kg. Uusi Lighthouse 3 painaa suunnilleen saman noilla ohuemmilla kankailla. Vai onko kankaiden tekniset tiedot vain valmistajan markkinointimateriaalia ilman mitään vertailtavuutta?
Mika_koo
25.06.2018, 18.14
Kiitos!
Kaksi paperilla tasaveroiselta vaikuttavaa vaihtoehtoa, kun haetaan tilavaa telttaa 1-2 hengen tarpeisiin:
Helsport Fjellheim Superlight Camp
https://www.helsport.no/fjellheimen-superlight-camp
Jack Wolfskin Lighthouse II RT
https://www.jack-wolfskin.fi/lighthouse-ii-rt/3004041-1074.html
Jotenkin on sellainen olo, ettei ihan kaikki selviä noista tiedoista. Onko jälkimmäinen oletettavasti kuitenkin lujempi ja luotettavampi käytössä? Tuollainen ero painossa on jo merkittävä, joten kiva olisi tietää, mistä ominaisuudesta siinä on kyse. 20D ulkokangas tuskin noin paljon vaikuttaa, kun edeltäjässä oli 40D ulkokangas ja 70D pohja, mutta silti vastaava 3 hengen teltta painoi 3,7 kg. Uusi Lighthouse 3 painaa suunnilleen saman noilla ohuemmilla kankailla. Vai onko kankaiden tekniset tiedot vain valmistajan markkinointimateriaalia ilman mitään vertailtavuutta?
Oletko tarkistanut ulkomitat? Helsportit ovat tyypillisesti melko matalia.
Toinen on tarkistaa mitä mikäkin paino sitten sisältää.
Kolmas ja tyypillinen vaihtoehto on että punnitustuloksia pyöristellään.
Sent from my iPad using Tapatalk
Kyllä. Helport 420x155x115 ja Jack Wolfskin 410x155x115. Molemmat samantyyppisiä muodoltaan. Jälkimmäisessä erona vain päädyissä ylimääräiset lyhyet tolpat, joilla saadaan sisälle lisää tilaa.
El-Carpaso
25.06.2018, 20.52
Mä en tiedä minkä takia tossa JF:ssä on niin matala tuo vesipilariarvo tai miksi se on niin pirun painava kankaisiinsa nähden. Tuo JF painaa huomattavasti pienempänä telttana enemmän kuin meidän Robens, jossa on kuitenkin 40D polyester ulkokangas.
Toisaalta 2000mm pitäisi kyllä riittää aika kovaankin sateeseen. Se kuitenkin on kahden metrin vesipaine, eli pisarat saavat tulla isoina ja painavina alas, että pääsisivät tuosta läpi. Tiedä sitten, missä menee se haamuraja, josta ei mikään sade maanpäällä mene läpi. Toisaalta sellaisessa sateessa voi olla muitakin ongelmia.
Hilleberg ilmoittaakin kankaiden tiedot paremmin. Siellä yellow labelin telttojen painot on 2 kilon luokkaa, mutta paino kasvaa punaisessa ja mustassa. Toki Jack Wolfskinin 20D ja 1500 mm saman painoisiin Hillebergeihin verrattuna on edelleen varsin vaatimattomia lukuja. Toisaalta 20D ei kerro vielä mitään, pitäisi tietää vetolujuus ja kankaan paino, jotka Hillberg täsmällisesti ilmoittaa.
El-Carpaso
26.06.2018, 09.40
Tutkin aihetta hieman enemmän, ja ilmeisesti noita silikonikankaita on kahden tyyppisiä. Ensinnä on nämä paremmat kankaat, joita ainakin hilleberg ja robens käyttävät, joissa silikonikäsittely on molemminpuolinen pinnoite. Kerlon kankaissa pinnoite tehdään ilmeisesti kolmeen kertaan, kahdesti toiselle puolelle. Hilleberg kehuu kankaitaan parhaiksi maan päällä ja kilpailijoita kestävämmiksi, mutta ISO-numeroiden perusteella kerlon -kankaiden kestävyys on samalla tasolla muiden hyvien silikoninailonien tasolla. Tosin mainitsevat myös, että muissa vähemmän luotettavissa testeissä kerlonit olisivat mahdollisesti vielä paljon kestävämpiä. Omaan korvaan kuullostaa hieman höpöhöpöltä, mutta mistäs noita tietää.
Sitten ovat nämä edulliset silnylon ja silpolyester -kankaat, joissa kangas on ilmeisesti dipattu silikoniseokseen, jolloin silikoni jää kankaan sisään. Tämä vaikuttaa hyvältä ratkaisulta, mutta ei vissiin tuota samaa vedenkestävyyttä tai repäisylujuutta, kuin päällystetyt kankaat.
Jack Wolfskinistä epäilisin, että siinä on käytetty edullisempaa kangasta, jossa ei välttämättä ole niin hyvä silikonikäsittely, kuin noissa hintavammissa teltoissa.
Varsin erikoisesti Fjällräven ei kerro minkälaista kangasta heidän teltoissaan käytetään. Tarkin tieto on, että esim. ulkokangas on polyamidia, mutta se tieto ei paljoa lämmitä.
https://www.xxl.fi/bergans-trysil-3-3-hengen-teltta-sininen/p/1088461_1_style
Mitäs raati on mieltä yllä olevasta teltasta? Ei ole ainakaan hinnalla pilattu.
En löytänyt liiemmin kokemuksia. Muualta kuin rakkailta länsinaapureilta, ne kielet ei vaan oikeen tahdo taipua omaan kaaliin sopivaksi.
...
Mitäs raati on mieltä yllä olevasta teltasta? ...
No painava nyt ainakin.
https://www.xxl.fi/bergans-trysil-3-3-hengen-teltta-sininen/p/1088461_1_style
Mitäs raati on mieltä yllä olevasta teltasta? Ei ole ainakaan hinnalla pilattu.
Kesäkäyttöön varmaan ihan ok teltta. Tuuletusaukot ovat riittävän isot. Absidissa kokkaa sateella, ja 3-hengen kamat mahtuvat absidiin. Veikkaan että heikko kohta on tuo teltan ja apsidin välinen vetoketju, jonka kanssa kannattaa olla tarkkana. Saumat kannattaa kyllästää uutena silikonilla. Ok teltta kolmelle, jos paino ei haittaa ja hintakin on edullinen. Vedenpitävyydestä en sano mitään. Kannattaa koepystyttää kotona, ja tarkistaa että kaikki on mukana, ettei tunturissa tule yllätyksiä:).
Kuten tässä ketjussa on monesti todettu 150€:llä ei voi saada 800€:n Hillebergiä.
Joo, se on selvä, että teltta painaa riittävästi. En kuitenkaan aio satsata telttaan muutamaa sataa euroa enempää, joten noi Hillet ja Fjellut voinee ainakin jättää pois omista laskuista. Kolmen hengen tunneliteltta olisi siis tarkoitus hommata rauhallisella aikataululla.
Ajattelin vain, että omaan silmään speksit ovat painoa lukuunottamatta samaa tasoa kuin joissain 500€ teltassa. Toki kalliimmissa sitten ne kankaat on paremmat. Tohon 130€ hintaan ei vaan montaa telttaa saa.
Pitää nyt huudella vieraaseen pöytään, mutta jumankekka että teltat ovat kalliita Suomessa. Mun kahden hengen halpisteltta maksaa Suomessa yli 300€, ja toi on yli tuplat täkäläiseen normaalihintaan verrattuna.
El-Carpaso
01.07.2018, 18.25
Pitää nyt huudella vieraaseen pöytään, mutta jumankekka että teltat ovat kalliita Suomessa. Mun kahden hengen halpisteltta maksaa Suomessa yli 300€, ja toi on yli tuplat täkäläiseen normaalihintaan verrattuna.
Tarkastelin tuota, niin olet aivan oikeassa osittain. Toisaalta tuossa on pidettävä mielessä miten maahantuonti / valmistus hoidetaan. Jos tuotteet tuodaan esim. Jenkeistä Eurooppaan, lätkäistään niihin tullit jne päälle ja hinta nousee huomattavasti. Vastaavasti jos valmistajalla on tehdas / riittävän kookas haaratoimisto Euroopassa (ja kamat tuodaan esim. suoraan aasian tehtaalta eurooppaan), saattavat tuotteet olla varsin saman hintaisia molemmilla maailman puoliskoilla.
Esimerkki: Robens voyager maksaa Suomessa joku 280e ja jenkkien amazonissa 750 dollaria.
Tätä samaa näkee joidenkin eurooppalaisten fillarituotteiden kanssa. Ovat kohtuuhintaisia täällä, mutta hinta voi olla tuplat
Edellisen viestin aikoihin eli parisen viikkoa sitten laitoin Jack Wolfskinille kysymyksiä Lighthouse:n kankaista. Muuta vastausta ei ole tullut, kuin pahoittelut sähköpostiruuhkasta. Sillä välin Partiovaruste (Scandinavian...) on pudottanut ainakin Lighthousen hintoja 20%. Erämessujen aikana oli jokin nimellinen tarjous, mutta sen tarjouksen jälkeen on sitten pudotettu vähän reilummin. Hyvä juttu, vaikka joku messutarjouksesta telttansa ostanut ehkä ei ihan reiluksi tätä koekaan. Toisaalta mikä kauppaa voisi estää sesonkituotteen hintaa muuttamasta.
https://scandinavianoutdoor.fi/jack-wolfskin/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/lighthouse-ii-rt/
Mahtaako Fjällrävenillä olla vastaavaa hinnoittelua eli teltta kannattaa ostaa loppukesällä tai syksyllä ja ulottuuko alennukset neljän vuodenajan malleihin?
Nyt Jack Wolfskinin vastaus tuli: Pahoittelemme vastauksen viipymistä. Valitettavasti emme voi ilmoittaa 20d ja 40d kankaiden painoa tai lujuutta. Ne kuitenkin on testattu ja täyttää laatuvaatimuksemme. Toivottavasti näistä tiedoista on apua ja kysy tarvittaessa lisää pälä pälä pälä...
El-Carpaso
12.07.2018, 13.58
Ei mikään maailman luotettavin vastaus
Muoks: siis luottamustaherättävin
Juha Jokila
12.07.2018, 18.53
Ei ne tiedä niitä arvoja. Bränditoimisto vaan tilaa kamaa alihankkijoilta ja laatu vaihtelee vuosittain.
Tieto eli tässä tapauksessa tiedon puute lisää tuskaa. Onko tuon teltan kankaat hyviä vai pitääkö maksaa pykälää kalliimman merkin tuotteesta, joka ilmoittaa materiaalien tiedot täsmällisesti.
Jami2003
14.07.2018, 08.42
Kyllä vajaan 600 eur teltasta pitää tulla tarkat speksit ja ammattitaitoinen vastaus. Jos satkulla ostaa festari telttaa niin toi vastaus on ihan ok.
Juha Jokila
14.07.2018, 12.57
^Sää et ole vaan huomannut rahan arvon heikkenemistä ja miten nää bräditoimistot ovat hilanneet hintoja Hillebergien yms. superkalliiden perässä. Jotku Fjälrävenitkin maksoi muutama vuosi sitten alle puolet Hillestä ja nykyisin lähes samoissa.
Fjellu ainakin omissa silmissä nostanu tasoaan aika tavalla...sekä teltoissa et muissa kamoissa.
Etenkin heidän vaatteet miellyttää itseäni. Toki on yksi telttakin Akka view 2 painava, mutta vaikka jossain Lofooteilla telttaillessa näköala siitä teltasta voi olla huikea, sen takia sen aikoinaan ostin.
^ mulla tuosta tuo uudempi versio, abisko wiev 2 ja tykkään kyllä kovasti, juuri pari viikkoa toimi majoitteena ympäri suomea. Kiva oli heittää kyljet auki nyt hienoilla keleillä, silti olematta hyttysten ruokana.
Tulipa kokeiltua ostaa Verkkokaupan OHO tarjouksesta tänään Haltin XPD 3 Pro telttaa, kun ei 100 km viitsinyt ajella suuntaansa. 3 vehettä ja 3 tiliä oli tanassa 11.00, kun myynti alkoi. Kaikki meni heti, vaikka päiviteltiin sivua ahkerasti jo ennen kellon lyömää. Liekö niitä olikaan luvattua 110kpl verkossa. No XXL äkkiä teltta kouraan ja hintalupausta tinkimään ja sehän onnisti. Tosin pro tilalla lukee Finland ilmeisesti eri painosta muutenhan tuo on sama.
Sisäteltan/pyykkinarun 1 kiinnike on ommeltu väärin päin eli sisällä oleva kuuluisi olla ulkona ja päin vastoin. Lisäksi ulkoteltan oven aukipito lenkeistä puuttuu ylemmästä toinen kokonaan. Liekö näin ollut kaikissa näissä Finland versiossa ja ne on korjattu sitten tuohon pro sarjaan? No hinta laatu oli tänään kohdillaan jokatapauksessa.
Oletko ehtinyt jo käydä reissussa teltan kanssa? Kiinnostaisi kokemukset yo teltasta.
usko juntunen
21.07.2018, 18.17
.....
Siinä olis aika kevyt kiinanteltta, mahtaskohan kestää
https://www.e-ville.com/fi/3045505-teltat/23391-naturehike-ultralight-2-hengen-teltta.html
Tilasin jo tällaisen, mutta tilausvahvistuksesta vasta hokasin tämän(silloin) olevan Kiina-toimitus ja pitäs maksaa tullimaksut. En lähtenyt siihen härdelliin. Nyt näyttäisi olevan Suomi-varastotuote?
Vaihdoin vastaavaan yhden hengen malliin. Seisotin pihalla vrk:n ravakassa vesisateessa eikä sisälle kertynyt lammikoita.
Yhden yön nukuin tuossa "koirankopissa" Tiilikan puistossa. On kyllä oikeesti koirankoppi. Varusteita ei juurikaan mahdu sateen suojaan, mutta kajakilla liikuessa varusteet voi säilöä paatissa.
Menettelee yhden yön jutuissa, mutta en ottais pidemmällle reissulle. Nopea ja helppo pystyttää, jos noita hyviä puolia listaa.
https://lh3.googleusercontent.com/mvBK-R7F4iHPxGJuqjKziYzT9GJcJwa6u9bcR--OZhVvrC1B22R0mS5s39jme_oSz_4RzdqEeIUoJ375pQrJTiXTA WLxzU5DVVu1G6SDAnGGVj_gwp1ixs_eRd2Wgit2dc8DIkAt3HI 5quH_4OzI4VlibHadIpOXdq361WP25dBiPe6ytysrUVTMBb7o1 vpw5dTr4u0OdCdszAQk8IZYMHn_B0Teu3AqzbGqN9wQC0z5i_2 zyCVIjhiMc8RmtYAZ1t79pMd5T0evLtTpdWYh9LN2x2CcVkyMR fced_9_kJLwc9TuYvqqooeUo0CIfQgDPUdrUtfT3nsk3vdE3iB _WI03wM8bhZJmuM2Jb2tncPWp92kkyuyXF18Etjx4gGkUnoAXY HbD3Jppq7WTzcX0yIwBmHMKpe0_r7kcxoXk9x6_Ro6BJT9f4NP aCQDIjs1kG6gXCX31i72ymQXDbbM1ZH5F6gtt29SEcQp2239CU E4Dh5lzAYAC6BhKvN9Xuzw25VMMYROshyrCSQivVZcBtbCPk9n MiZunMQTMWK_yGrSsJPHrIPTK7qZk9kbgWxcYi19J-QujIVn4jZ0QJvDb8IduidGki7lNcE8YAmPy=w1314-h739-nohttps://lh3.googleusercontent.com/YjpexDv6X5g83YeXbceIaGEAhBiCGPLv2O-qg6mwfS7vv3jGIzuC4NfOe1uIpVdNP1C8YfNI1Uk1NhaI5DXzG OQpuWzDaPyiBwfJkPlVcaru6ZTCjUDOy14QuBXelfziSOuAY7b olYkf3pPRQmwYHRV8NFR2pZ6khz_JbyWqq8ZB-42EXeiz9gzrMOIqHLjGGyYxz24Wlni2WAcAGWTzp-5siK06Nx8cnbpiZnAoU2K9e2XSkvUsTBCIITmSqu41slu6pj1f ckQ0hBpYaFCzKGdzvzXNLYd7lWcmExYnqEq4UvU4bGOeICmnA9 rgDdQH09xiJfaAhvxupgx9VJu3mwisRL6Xbt9iWKWUPJe3rXM1 kZZRHSao0dLQyWHsfLJA2inQu-KdLwQFkNJ7-ernbR1pA88EOkgKfbrMhKcmeAJOOzSLWgokdVRuwO08SLFFRht 9i-a_i2AxA3xgjDi7ia98CcGU2Wq6grVMYdq-YOgqMJkg_MvUTPBvoLlxuv3hlRX3VUW1zgTAQI56fNwr_032jh l1PU9jixJDwITJJOOUyGoYBYjBDico8rg66LASj_oyTiEEHhud b4gzv6kP5KBGxAc8REftpvSoTTBV=w1314-h739-no
Koska helteet näyttää jatkuvan ja täällä "hehkutettu" maisematelttojen puolesta niin sorruin tilaamaan tällaisen.
e: oli näköjään viimeinen kappale.
https://www.xxl.fi/helsport-reinsfjell-superlight-2-bla/p/1100095_1_size_1
Vauden Space 1-2 onkin ihan uusi tuttavuus. Paino vain 1,4kg, oli XXL:n tarjouskirjeessä 399€. https://www.xxl.fi/vaude-space-sul-1-2p-seamless-kupoliteltta-12-hkl-vihrea/p/1151169_1_style
Sama pisti silmään, sen verran uusi malli ilmeisesti ettei käyttökokemuksiakaan löytynyt. Aika suolainen OVH, ja alennuksenkin jälkeen hintaa jää hyvästi. Näyttää hyvin paljon MSR:n HubbaHubba- rakenteen variaatiolta sillä erolla että pitkittäiskeppejä on kaksi, ei yhtä teltan päädyissä haarautuvaa. Saattaisi vähentää teltan sivuseinien sisäänpainumista tuulessa.
https://www.vaeltajankauppa.fi/epages/vaeltajankauppa.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2015021603/Products/51537
Onko kenelläkään kokemuksia trimmin teltoista? Onko asiallisesti tehty? Hinnat ihan ok.
Lähetetty minun PRA-LX1 laitteesta Tapatalkilla
usko juntunen
14.08.2018, 21.01
^^Esitaivutetu telttakaaret on ihan perseestä ja hidastaa kaarien käsittelyä. Ehkä muoti ylijäykkien kaarien suosimisesta pakottaa taivutuksiin.
Muutaman pystytys/purku- operation perusteella en allekirjoita tätä väitettä ainakaan tämän Helsport teltan kohdalla.
Poikittainen kaari on esitaivutettu, mutta pienintäkään ongelmaan en havainnut kaaren pujottamisessa/purkamisessa.
Ko. telttaa mainostetaan itsestään seisovaksi ja sitä se myös on, mutta ilmankierto sisä- ja ulkoteltan välissä saattaa kärsiä, jos ei saa päätyjen naruja kiinni johonkin=ulkoteltta saattaa jäädä kosketuksiin sisäteltan kanssa. Mitään muuta moitittavaa en kyseisestä sviitistä ole vielä löytänyt. Nukuttaa 7x paremmin vs e-villen Taga 1..;)
Hintavahan tuo on, mutta koskapa laihialaiset ovat kuulemma poistaneet taskut käärinliinoista niin sillä ostin. Hinnasta vielä senverran, että Gyntterin bike24 puodissa teltan hinta tilaushetkellä 50€ tyyriimpi kuin XXL tai Varustenetti
https://www.xxl.fi/helsport-reinsfjell-superlight-2-bla/p/1100095_1_size_1
Juha Jokila
14.08.2018, 21.12
Muutaman pystytys/purku- operation perusteella en allekirjoita tätä väitettä ainakaan tämän Helsport teltan kohdalla.
Poikittainen kaari on esitaivutettu, mutta pienintäkään ongelmaan en havainnut kaaren pujottamisessa/purkamisessa.
Riippunee käytetystä kasaustekniikasta. ite joudun tekemään kokoontaittelun joka palalle erikseen, koska taivutetut kaaret ei aukea nipussa yhtä aikaa vetämälä. Suorilla kaarila tämä onnistui.
UJ @ Hieno teltta tuo helsportti. Onko yhtä helppo pystyttää kuin Ringstindt? Miten muuten vertaisit noita kahta kun käsittääkseni kokemuksia sulla molemmista?
usko juntunen
14.08.2018, 22.15
Vaikka Reinsfjellissä on kolme kaarta, niin jopa helpompi pystyttää kuin Ringstind. Tämä siksi koska teltta virittyy heti kuosiinsa kaarien avulla vs Ringstindt yksi kaari&naruhässäkkä.
Toki vaatii hieman enemmän tilaa, mutta tamä kompensoituu helpolla siirreltävyydellä. Kaikki narut viritettenynä vaikuttaa todella tukevalta ja tilaa on oikeasti jopa kahdelle. Yhdelle tilaa ruhtinaallisesti.
Plussaa vielä kahdesta absidista& sisäänkäynnistä. Ahtaassa paikassa voi valita kulkureitin. Tämä siis yksin majaillessa.
e: Reinsfjellin pakkauspussista pieni miinus. Pussista puuttuu kompressiohihnat, jotka löytyvät Ringstind-mallista. Pakkauspussi on hieman löysähkö ja teltta sujahtaa pussiin vaikka huolimattomastikin rullattuna.
Jossain olosuhteissa tämä saattaa olla jopa toivottu ominaisuus, mutta kompressiohihnoilla pakkauskokoa sais pienennettyä.
Lapin reisullain kuljetin telttaa ohjaustangossa, ja mahdollisten kuljetusvaurioiden eliminoimiseksi sujautin teltan pakkauspusseineen 14L kuivasäkkiin.
https://lh3.googleusercontent.com/If5c8fz1lNDWHBJNko6iiTJsJPURI8RMwVtC1hSRi1uiZsYM_O MzcEq0aPS4C9qyx-y7siL9VC5mL4Z_6iaOpaAB8qJd1HFHftiI6EwIL3e4r74a_NhI PTsqi8rxgW5RkRHlOVBQkF_PFoT-P8qSW1D1LOJ00Y48Vk36nff2wbzbO2sQl1YeGTU_Ri068tt5iW jj0PPicZfgdZ7ik86rp7hayC1JfD7GveELDB2RDD1ZHGjkkkww-uUKG5BLzqERGfF-TAMQTisLhwHS7pv70vU5F-XprCxFr-I4rtRCHWRmqHA3ngJIFHaafta6TolstfC4U0Na9sstbu7-VKLHT5sJsAGx8oKIPX9WRa5DbXfIzwjmW1HSxZulYmjE3zEsWs L9U8AjoJ8TbjrBFfzIud9dpz14F71Q6lbqtEUfsRcHmh7hDqOv 9DcsCLCmTUkw2r1V2luS40jszq-3DC6Ebd_q60sPOPErFKFyl0eN201w4vgQVECN9_daNZpmm1rKm al8iEzeT42z6pHTmGVBMDqs0z3dwLLBszt_mRt7IhkyCLoxdr9 LTrKoLadUuUTPjZWgZb093etWik4NywVc1_dNnUDpv2702oath 4d0=w1314-h739-no
https://lh3.googleusercontent.com/nju9hIQIA0jiJET1mfm0fqaQ1KtLJuV2FZHphs1ieWgWnhf123 itGsnA19iY4PbF8tDRqtt_prsojqzovb11EWGxeAqF2KamIf2d PDJ_QQ6Wt1z34PhMwjibkQTWYYI3I3SEErYturIrBhDhpRvv69 KvGEcZ4dap7wDSR-cEk5PfPlETOWhTiVorkPwFARjN7cxtaOhnGnkwY-NkoqmgSkLPts05V-c0S1AOFKWR1mXHG3ZbuZZvTyDWHXJJNAfkAiFca1xME2EY7QF5 36VC1PdHyOqhJBtRE-7yuFO_Nstee8jLbN_u30JeFNBxrh10Ftl4W3DzHMIs5rQIN7kE ZC5V2qERRtzQD65kWKiKIII99QFQyFCuYeVm41Jy9vtrX2PkNV dyk_g2m-7aZ4Q7OaUNdq1G3zpvoCeYE7t9BNfv5gON6t3NHYmcdEuJhzJK NUuLR7vuMQ8QV3vKevigKpmfmHi3TaCO5rie9K0lHIsktpAE1W YHorNueWohm3jWruGnw1P3lIpf1yn_L82DuPqYclUSMFfwPzm2 MkfqnnYKaeRUCHiLsrgUSTincSs6cWrej6SDFGM6eEvpXvOJKJ OxLXRLszWUmxz6_oRG=w1314-h739-no
(https://lh3.googleusercontent.com/NXgDzYsLvaH5V5VjANEeovFiBbo29OUo2KfXiqJQ1aZwFt4D5c gY1iiT2eEiAXclkT9-uhgZrMlapbCn4IIFNqNiRoJItKhRaTWAlQlxrdze1adbwus5AL M9MHaRe1p5QE8OBZKb7Dno2tmo9ijK-aR2ULspCTSbT321GGADr1kLjVpr6Cse9Swj6U-VTwiISPF8B7_HqRtwWcZps4u-lSHApXasQZb-IxBgqnZJPTWGyIK5TO1FO_mGkwE3Sv7UkGjyaXGykJM1bVJMYi tpNnMhXfAoYA9ApiJvrf-xTZuBL6ZW_izyEPt6Gvs-52cXkIFaVDmeI6VnEeKwHCbdmJeMVPPzkDcfUtcT2su1H7EfCG kRpfaSTghSGe84yFVY3Q3yah9jTQYQswRf4ZS3S9UkCRU3zjfE 7-KzaI5HPDZ2VDyT2N3gDWC_U3NweB_qFTdCqge55l5tmO4cKB8s ijb06eSTvZxaVmuvG4yMjGCZ0TsCjF9l7JuRGMBR_8Z9RyAlcG 4ta3ZCc-ujjA9LgCNeLJHhttRxF3xGvj9LzEJCSKtCqLcRhO8Hb6dIaVcd PRizJ5Xr1ld-tBVq-sdWSKqXp0_Gjx7TiRnmhM8j=w1314-h739-no)
Ei Enan sinällään tuo kauheasti tilaa lisää Hubba HP:hen nähden, mutta arvosteluiden pohjalta näyttäisi että tila on asuttavampaa, eli absidi sekä sisäänkäynnit ovat paremmin sateensuojassa. Plus sisäteltan saa klipsaistua irti ja pois tieltä, ts. koko ulkoteltan yhtenäisen tilan käyttöön esim. rinkkaa pakatessa eli sateella ei tarvitse itse kyykkiä puoliksi ulkona teltasta jotta kamat pysyvät sateensuojassa. Lisäplussaa toki ulkoteltan ekaksi pystytyksestä.
Enan painetestattu ja todella hyvinhän se toimi. Asuin viikon verran siinä Ruotsin tuntureilla ja mukaan mahtui yksi kunnollisen myrskyinen yö (18 m/s puuskin); Enan ei ollut moksiskaan, sisällä oli meteli poislukien yllättävänkin mukava oleskella johtuen siitä että ulkoteltta ulottuu maahan asti eli ohjaa tuulen pois asuintiloista. Samasta syystä teltta oli tosi lämmin verrattuna MSR:ään, sisätilat olivat useita asteita lämpimämpiä kuin ulkoilma. Tuulisella sadekelillä sisältä käsin sivuun siirrettävä sisäteltta oli aika kätevä, rinkan tosiaankin mahtui pakkaamaan suojassa.
Kondenssiahan Enan kerää hyvin herkästi, mutta siitä ei oikeastaan ole haittaa varsinkaan sen jälkeen kun teltan päätyihin kiinnitti lisänarut pitämään ulkoteltta kireällä ja irti sisäteltasta. Selkeästi se kuitenkin on ns. huonomman kelin teltta jossa on tehty kompromisseja muilla alueille, esim. tuuli määrittää oviaukon suunnan kiinteästi eikä absidin avautumissuuntaa voi valita toisin kuin esim. Hubassa. Maisemia jos haluaa ihailla, joutuu makoilemaan osin sisäteltan ulkopuolella koska muuten ulkoteltta tarjoaa näkyvyyttä vain kapealle kaistaleelle.
Kuvakertomusta reissusta tulee jollain aikataululla allaolevaan blogiin.
Ohiampuja
25.08.2018, 13.43
Käyttääkö kukaan enää loue-kankaita? Sellaisen joskus vuosia sitten erämessuilta ostin ja mietin että voisiko sitä käyttää jotenkin tarpin kaltaisesti?
Käyttääkö kukaan enää loue-kankaita? Sellaisen joskus vuosia sitten erämessuilta ostin ja mietin että voisiko sitä käyttää jotenkin tarpin kaltaisesti?
Erämessujen peruja on omakin louevaate. Pari kertaa on ollut reissussa mukana ja osittain käytössäkin. Helposti siirreltävä kaariloue on kuitenkin kätevämpi käyttää. Kyllä kai tuommoinen louevaate jollain tavalla tarpistakin käy, eipä ole tullut kokeiltua.
Ohiampuja
25.08.2018, 18.53
Pari kertaa on ollut reissussa mukana ja osittain käytössäkin.
Vähän sama juttu, varamajoitteena olen tuota pitänyt, mutta yhtään yötä tuossa ei ole nukuttu. Pitäisikö vielä syksyllä testata. :)
Minullakin oli joskus, möin käyttämättömänä pois.
Juha Jokila
25.08.2018, 23.35
Mulla taas ollut loue aina kun avomajoitteella ollut likkeellä. Toimii nuotion kanssa erinnomaisesti, on kevyt vaikka on vanhaa lowtec kangasta ja erittäin yksinkertainen pystyttää. Vahvakin on ollut, koska hankittu Raision erävaelluksen SM-kisoihin. Siitä lienee aikaa noin kolme vuosikymmentä.
Taitaa olla vielä tänään tuo Reinsfjell 2 superlight XXL:ssä -20% eli vajaa 560 euroa, on varmasti Euroopan halvin siellä. Menin tilaamaan sellaisen melonta ja kesävaellus teltaksi.
usko juntunen
26.08.2018, 18.34
Taitaa olla vielä tänään tuo Reinsfjell 2 superlight XXL:ssä -20% eli vajaa 560 euroa, on varmasti Euroopan halvin siellä. Menin tilaamaan sellaisen melonta ja kesävaellus teltaksi.
Ei paha hinta. Nyt uskallan jo väittää, että varsin laatuisa sviitti.
Kävin pikaisella yhdenyön mtb&melontaretkellä viikonloppuna ja vasiten katsoin forecasta milloin tulee vettä oikein kunnolla, jotta pääsen testaamaan miten tuo maja toimii sateella?
Vettä tulikin pe-la välisenä yönä kuin saavista kaataen. Teltta säilyttää ryhtinsä myös sateella, eli ulkoteltta ei painu kiinni sisätelttaan ja tuuletus toimii kuten pitääkin.
Pystytys onnistuu helposti myös pimeässä, koska telttakaarien tunnelit ovat värikoodatut sekä heijastimilla merkattu. Kuvasta päätellen myös naruissa on jotain heijastavaa materiaalia.
https://lh3.googleusercontent.com/I9F_3gIB7Lsxfc1M3-oVwIO7wcoY7GQR5c3LaHKywpKm-Is6-VokmLXQqdO6DK2L4a6HAbAzf8IYjZrx2PmCOFYGKPIFuViqZhb rxCv_pXbFap_jSbGetPhk6oDWJDNmR-omcMy0_QjoSoHlFitOM8b-KwK-PstCwPMphRKMC65QAxvynka74KeQmL0iTmKyLQ3s1j9FE8wEiJ wCBNSaiWwZII2AV2v3w4jGvpJCx-FyvnsiF9yVADnegfOsKBd9UPjatbuU7lWQXKVLVv_86rqKYTnh ucOsES_4IEGod_tU3Wu0rlsKAVZS1ULTehtxQL6G0PPvy5J7tY _o-f_e9Ae5Z945qq_ns5yF3Bsz-yaH5yCG-lWZRapEFBF_63KNop5KocCLKxjLdd3sohFTsx-7ORCclk_0YiXiD48k_On005xY_iC74MS5HKzVI50iKlVAssgOv KqvClLi79IoMqi6Dk3ZhqjT_X0qzo-m4cfMXTE-nwwlxy1B5smGU8Fpkw-I40u93z6-xhsfWgDEeO561ma7_MxLmyuL5I9BPbdSPTUBKvvt1L22IhwrEM rusaFod9u-cj8HE3JTMuzE3gcQRlwEvi3-8162VXGKX_AnuvXVXIo-xzCHcTgQyR9N=w1240-h698-no
e: maksoin tuosta ns. itseni kipeäksi, mutta eikö tuo hintansa haukkune aikanaan. Pittää vaan hommautua ulkoruokintaan tarpeeksi useasti. Seuraavalla reisulla hinta per yö putoaa jo alle satasen:cool:
XPD Pro ja Finland ovat eri telttoja kankaidenkin puolesta. Prossa kangas on nailonia, Finlandissa polyesteriä. Eli Finlandin kangas heikompaa ja painavempaa.
Haltin sivuilta:
Silikoni Nylon R/S
Silikonikäsittely tekee kankaasta sitkeämmän ja kestävämmän repeytymistä vastaan. Loska ja lumi eivät myöskään tartu helposti tähän kankaaseen. Ripstop kudos vahvistaa kangasta. Kankaan repäisylujuus on 17,5 kg.
Polyesteri Ripstop
Laadukas ulkoteltta materiaali joka on pinnoitettu Polyuretaanilla (PU ) vedenpitäväksi. Pinnoitteen vesipilariarvo ilmoitetaan mm lukuna, 3000 tai 4000 mm, joka tarkoittaa vesipilarin korkeutta neliösentillä. Tämä materiaali on myös saumateipattu, jolloin teltan vedenpitävyys paranee entisestään. Ripstop kudos vahvistaa kangasta ja parantaa sen repimislujuutta.
Pittää vaan hommautua ulkoruokintaan tarpeeksi useasti.
Tarpeeksi usein kun lähtee, niin ulkoruokinnasta voi tulla uusi normaali. ;)
Kyllä loue on hyvä vaelluksella leiri- ja taukokatoksena sateella. Ei myöskään kannata väheksyä märissä vaatteissa sen antamaa tuulensuojaa. En ole yöpynyt louteessa. Omastani taisin maksaa poistokorista löydettynä parikymppiä.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180830/ee2304ba8b0ddf75815eae805d01c075.pnghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180830/4a8ccf698de2b6f4531c6d12cd62d5e3.pnghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20180830/938c8aff0c94aa8725df5ecdf009ae9c.png
arctic biker
30.08.2018, 20.02
Joskus kauan aikaa sitten järkkäsin Rovaniemellä parikin rakovalkeareissua, louteet oli mutta hieman paremmat kuin Fobin kuvissa. Niitä silloin Ounasvaaran Latuporukka ompeli porukalla.
Minulla on 3 x 3m erätoveri, ei kai varsinaisesti loue mutta samantapainen vaate. Oon yöpynyt tuon alla syksyllä ja talvella koska ötökkä ei häirihe unta.
Toiminut vaikka minkälaisena katoksena reissuilla. Suosittelen kyllä.
https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Sekalaista/Handcrafts/Er%C3%A4toverin%20valmistus./yksi%C3%B6.jpg?img=img2048
https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Sekalaista/Handcrafts/Er%C3%A4toverin%20valmistus./makuus%20vaakkoissa.jpg?img=img2048
https://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Sekalaista/Handcrafts/Er%C3%A4toverin%20valmistus./Livoj%C3%A4rvell%C3%A4%20er%C3%A4toveri%20palveli% 20auringonvarjona..jpg?img=img2048
usko juntunen
03.09.2018, 20.34
Tarpeeksi usein kun lähtee, niin ulkoruokinnasta voi tulla uusi normaali. ;)
Hyvin sanottu sieltä Napapiiriltä;)
Ulkoruokintakausi senkun vaan jatkuu. Nyt ollaan jo alle satasen per yö.
Iso-Palonen, Kuhmo pari yötä telttailin.
JiiPee:n viimeinen kuva kyllä näyttää enemmänkin riippuliitimeltä:D
^ :D juu oli vähän tuulinen päivä Posion Livojärvellä, hyvä idea kaiken lisäksi!
Edelleen mennään Vaude Power Lizard UL 1-2:n ekalla versiolla, joka on ollut vaihtelevassa käytössä nyt 6 vuotta. Tämän hetken reissussa, lämpimässä Keski-Euroopasaa, telttayöpymisiä on tullut jo ainakin tusina ja näistä tykkää vaan enemmän ja enemmän.
Teltan pahin ja käytännössä ainoa ongelma on joka-aamuinen kondensio/kaste ulkoteltan sisäpinnasta. Se lähtee pois esim. pyyhkeellä tai auringon lämmöllä, jos matkaan ei ole kiirettä. Ärsyttävää se silti on.
Pienempi ongelma on märän maan ja kosteuden kertyminen myös pohjan ulkopintaan. Tämän olen hoitanut kuntoon avaruushuovalla, joka siis on vain kompakti vesieriste. Pienenä toiveena on myös se, ettei ainakaan maasta höyryäisi kosteutta teltan sisälle niiltä osin, joka jää huovan alle.
Märkänä telttaa kannattaa kiristää (koska: silikonoitu nylon), mistä tuli mieleen, voisikohan tuota ulkotelttaa käsitellä jollain superhydrofobisella kemikaalilla niin, ettei kangas edes kastuisi, ja voisikohan sen sisäpinnan käsittely estää kastepisaroiden muodostumisen - vai sataisiko kaikki sitten suoraan sisälle?
Muuten tämä on hyvä, sillä on pärjännyt rankoista ukkoskuuroista semi-tuuliseen vuoristosolaan. Mitään päivien vesisadetta tai pakkasta en tällä haluaisi kokea, ja siksipä suunnittelenkin lenkit ja yöpymiset sääennusteen mukaan.
Ei paha hinta. Nyt uskallan jo väittää, että varsin laatuisa sviitti.
Kävin pikaisella yhdenyön mtb&melontaretkellä viikonloppuna ja vasiten katsoin forecasta milloin tulee vettä oikein kunnolla, jotta pääsen testaamaan miten tuo maja toimii sateella?
Vettä tulikin pe-la välisenä yönä kuin saavista kaataen. Teltta säilyttää ryhtinsä myös sateella, eli ulkoteltta ei painu kiinni sisätelttaan ja tuuletus toimii kuten pitääkin.
Pystytys onnistuu helposti myös pimeässä, koska telttakaarien tunnelit ovat värikoodatut sekä heijastimilla merkattu. Kuvasta päätellen myös naruissa on jotain heijastavaa materiaalia.
https://lh3.googleusercontent.com/I9F_3gIB7Lsxfc1M3-oVwIO7wcoY7GQR5c3LaHKywpKm-Is6-VokmLXQqdO6DK2L4a6HAbAzf8IYjZrx2PmCOFYGKPIFuViqZhb rxCv_pXbFap_jSbGetPhk6oDWJDNmR-omcMy0_QjoSoHlFitOM8b-KwK-PstCwPMphRKMC65QAxvynka74KeQmL0iTmKyLQ3s1j9FE8wEiJ wCBNSaiWwZII2AV2v3w4jGvpJCx-FyvnsiF9yVADnegfOsKBd9UPjatbuU7lWQXKVLVv_86rqKYTnh ucOsES_4IEGod_tU3Wu0rlsKAVZS1ULTehtxQL6G0PPvy5J7tY _o-f_e9Ae5Z945qq_ns5yF3Bsz-yaH5yCG-lWZRapEFBF_63KNop5KocCLKxjLdd3sohFTsx-7ORCclk_0YiXiD48k_On005xY_iC74MS5HKzVI50iKlVAssgOv KqvClLi79IoMqi6Dk3ZhqjT_X0qzo-m4cfMXTE-nwwlxy1B5smGU8Fpkw-I40u93z6-xhsfWgDEeO561ma7_MxLmyuL5I9BPbdSPTUBKvvt1L22IhwrEM rusaFod9u-cj8HE3JTMuzE3gcQRlwEvi3-8162VXGKX_AnuvXVXIo-xzCHcTgQyR9N=w1240-h698-no
e: maksoin tuosta ns. itseni kipeäksi, mutta eikö tuo hintansa haukkune aikanaan. Pittää vaan hommautua ulkoruokintaan tarpeeksi useasti. Seuraavalla reisulla hinta per yö putoaa jo alle satasen:cool:
Ei suju pystytys helposti pimeässä, jos ei ole otsavalo päässä. Pystytystä testailin Rokansaaressa pimeässä ja arvonnaksihan pystytys meni 80km melonan jälkeen, joten kaivoin otsavalon esiin. Mutta yhdellehän tämä on mainio majoite ja mahtuisihan tähän myös vaimo nukkumaan. Yhteen apsidiin mahtuu kuitenkin 3 IKEAn kassia, joten kaksi tässä mahtuu yöpymään helposti. Ehdottomasti hintansa väärti ostos ja erinomainen 2,3kg teltta kesäkäyttöön.
usko juntunen
15.11.2018, 22.11
Tulipa tehtyä taas asuntosijoitus:)
Ei ehkä talviasuttava, mutta erittäin kevyt ja ilmava. Sattumoisin omassa hyllyssä vieläpä just sopivat teleskooppisauvat.
https://varuste.net/MSR+FlyLite+2?_tu=81031
^ Simppeli ja toimivan oloinen teltta. Tuohon oviaukkoon kun vielä laittaisi sääskiverkon.
Ei ehkä talviasuttava, mutta erittäin kevyt ja ilmava. Sattumoisin omassa hyllyssä vieläpä just sopivat teleskooppisauvat.
Halvalla löysit! Itsellä samainen peli. Painoonsa nähden hyvin tilava mutta vaatii melkoisen ison alan jolle pystyttää. Kankaat ja vetoketjut on hellästi kohdeltavia.
usko juntunen
16.11.2018, 20.31
No nyt kävi tuuri. Toisin oli Helsport Reinsfjell teltan oston kanssa. Heti kun oli sen hannkkinut, hinta tippui n. 150€
Samaan pakettiin kylkiäisenä tyrkyttivät ale hintaan 19.90 https://varuste.net/Reflex+Vahva+pelastuslakana+200+x+120cm?_tu=46752
Painosta päätellen teltta, tai laavuko tuo on, pohjakangas ei ehken kestä kovin hieroa etteikö kosteus tunge läpi?? niin otin tarjouksen vastaan.
Koko 200x120cm on just passeli peittääkseen koko pohjan.
Pikainen pystytys "säätämön" lattialle todisti saman. Ihan pieneen tuota luomusta ei kannata yrittää pystyttää.
^
Mites on vedenpitävyys noinkin kevyessä majoitteessa?
Kyllä se vettä pitää. Kovassa kelissä ei ole tullut käytettyä eikä muodon puolesta tuulesta tykkää.
Pohjakangas on niin hentoa että alunen on viisas veto, itse olen toistaiseksi vedellyt paljaalla.
XXL:ssä vielä tänään hyviä alennuksia.
En muista, laitoinko aiemmin tähän viestiketjuun kysymyksen 1-4 hengen majoitustarpeesta. Mutta millaisia näkemyksiä tuo herättää, kun kaikki speksin sisältämät yhdistelmät pitäisi saada katettua ja silti pitää paino ja kustannukset kohtuullisena (=ei kolmea tai neljää eri telttaa), jotta homma pelaisi pyöräretkien lisäksi vaelluksilla?
arctic biker
18.11.2018, 07.12
XXL:ssä vielä tänään hyviä alennuksia.
En muista, laitoinko aiemmin tähän viestiketjuun kysymyksen 1-4 hengen majoitustarpeesta. Mutta millaisia näkemyksiä tuo herättää, kun kaikki speksin sisältämät yhdistelmät pitäisi saada katettua ja silti pitää paino ja kustannukset kohtuullisena (=ei kolmea tai neljää eri telttaa), jotta homma pelaisi pyöräretkien lisäksi vaelluksilla?
Jos yhdellä teltalla meinaat selvitä 1-4 hengelle niin Mission Impossible
Kahdella teltalla kyllä kattaa aika hyvin 1-4 hengen tarpeet. Vaikka toi Reinsfjell 1-2 henkeä ja joku 4 hengen kevyt tunneli 3-4 hengen reissuille. Nallo 4GT olisi oma ehdotus isommaksi teltaksi, oikeastaan sitä jaksaisi kantaa vaikka kahdelle. Omassa kaapissa on kyllä telttoja varmaan 6-7, mutta osa on 25 vuotta vanhoja, joilla ei ole käyttöä, mutta tunnearvoa sitäkin enemmän.
Yritin tilata varuste.netistä tuon MSR:n, mutta se taisi olla jo jonkun muun ostoskorissa, kun luottokortilta meni rahat, mutta ei tullut tilausvahvistusta :) ....
Mulla on kokoperheen käyttöä ajatellen ongelmallinen 2+3+1 kokoonpano. Aikuisia, lapsia ja kohta tuo viimeinen numero eli koirakin. Nykyiseen isoon perhetelttaamme menee mukavasti 4. Sitten on myös 2 hengen tunneliteltta retkikäyttöön. Molemmat ottamalla kaikki mahtuisi. Vaihtoehdoksi olen miettinyt 8-10 hengen kotatelttaa. Tää olis ollut esim viikko sitten tarjouksessa 299. Pohjakangas ja lämmitinpoltin nostais hintaa kuuteensataan. https://www.xxl.fi/helsport-nordmarka-810-camp-kotateltta-vihrea/p/1110186_1_style
Mutta sitten mietin että käyttö olis nyt niin satunnaista ja kauanko noi teini-ikään tulevat 2 vanhinta mihinkään lähtisi. 4-6 hengen versio ja retkeily kokonpanolla 2+1+1 on pidemmällä tähtäimellä todennäköisempää.
Jos yhdellä teltalla meinaat selvitä 1-4 hengelle niin Mission Impossible
En yritä yhdellä. Ahdas 3 h teltta/tilava 2 h teltta (sisäleveys 155) tilavalla eteisellä on jo olemassa, joten joku kevyt 2 h tunneli varmaan menisi sen pariksi. Fjällräven Abisko lite 2 tai vastaava? Katselin XXL:n tarjouksesta jo 1-2 hengen tunnelia, mutta ei kai metriseen telttaan oikeasti kahta mahdu, ei edes parisuhteen alkuvuosina?
usko juntunen
18.11.2018, 18.34
.........
Yritin tilata varuste.netistä tuon MSR:n, mutta se taisi olla jo jonkun muun ostoskorissa, kun luottokortilta meni rahat, mutta ei tullut tilausvahvistusta :) ....
Yksi kpl siellä näyttäisi olevan vapaana varastossa, mutta hinta pompsahtanut reilusti! Nyt 389€ ns "poistomyyntihinta" oli 247€
Kertoisitko miten kävi tilauksesi kanssa?
Luulen että menee arkipäiville kun saan vastauksen kyselyyni, ihmettelen kyllä jos tuo "vapaana" oleva ei tule mulle. Heillä on kuitenkin jo rahat. Alunperin hakusessa oli carbon reflex 1, mutta kun juoksuvaellukselle lähden joka tapauksessa sauvojen kanssa, niin toi sopi ihan hyvin kun oli "halpa".
Edit: Tilaus oli jäänyt jumiin järjestelmään, eli luulisin itse painaneeni jotain väärin, kun piti palata takasin varuste.netin sivulle. Kohta alkaa olemaan suhteellisen juostava paketti kasassa teltan, repun, makuupussin ja makuualustan osalta. Jotain 2,5kg lienee kokonaispaino noille.
Vika yö viimekesän melontaretkellä, joku vois luulla karuksikin mutta ihan mukavat oltavat
http://kuvanjako.fi/083jf-1920.jpg
arctic biker
27.11.2018, 09.08
Kateeksi käy kun viimeisestä melontaretkestä hieman aikaa. Mukavuuden takaisi nyt upouusi Thermarestin Trail Pro , 5 senttiä paksu!
Ottaisko tuon vai 38 mm Prolite plussan. Tai samanlaisen pykälää halvempana eli Trail lite.
arctic biker
28.11.2018, 06.41
Ottaisko tuon vai 38 mm Prolite plussan. Tai samanlaisen pykälää halvempana eli Trail lite.
Mun 2,5cm ohut Mammut otti ja hajosi osin omasta syystä, ryssin vielä paikkauksessa... Trail Pro on kelvollinen, toivottavasti, pakkasillakin ja lienee kestävä mutta varsin painava , 930g Pakattuna varsin iso! Ens kesäksi hankintalistalla joku kevyempi ja 38mm paksu on minulle riittävän mukava.
Näyttää olevan Thremarestilla mallit uudistuneet ja jossain vielä vanhaa myynnissä. Esim. Varustenetissä Trail Lite-malli 84,90 €, L-koossa 1220 g. Scandinavianoutdoor sama hinta, mutta paino 1050 g. Kannattaa siis olla tarkkana. Toki vain mainoksetkin voi olla päivitetty ja silti vanhaa mallia hyllyssä. Tai sitten päinvastoin.
arctic biker
01.12.2018, 23.21
Mun Trail Pro:n paino johtuu osin vankoista kankaista mutta myös leveydestä, Wide Regular, vasta joulun aikaan pääsen oikeesti koestamaan mutta sen verran peräkammarissani tutkinut jotta kylmän kelin aikaan munlaiselle nukkuessa piehtaroitsijalle 63cm on hyvä leveys. Silloin vanhaan hyvään aikaan kun talvitelttareissuja pääsi tekemään niin ahkion päällä kulki "vähän" leveämpi solumuovi jonka päälle sitten normialustat.
Wide regular onkin fiksu mitta, koska itsekin kaipaan leveyttä ja Large-koon pituuteen verrattuna tuo säästää 60 grammaa. Harmi, että on vain muutamissa malleissa. Toisaalta silloin kun ei olla kovalla pohjalla, kuten laavun puulattialla, 13 millinen solumuovipatja toimii hienosti. Ehkäpä siksi Evolite voisi olla hyvä valinta. Vähäisellä käytöllä sen ohuet kankaat ehkä kestää sen, minkä tarvitsee. Toisaalta Evoliten 145 € / 700 g on aika huono hyötysuhde verrattuna NeoAir Venturen 88 € / 770 grammaan. Eihän nämä koskaan tule edes kunnon tarjoukseen, kuten ei Fjällrävenin tai Hillebergin teltatkaan. Suurin etu Evolitessä olisi itsetäyttyvyys, 50 millistä L-koon patjaa saa hetken puhaltaa. Prolite olisi lukujen puolesta hyvä, mutta 25 mm on turhan ohut kovalle alustalle. Prolite plus olisi taas siihen riittävä, mutta painaa heti 200 g enemmän. Että tästäkin pitää saada tehtyä näin vaikeata!
Hieno titaanikaminalla varustettu vaellusteltta. Hieman vaatii kehittelyä, ainakin kipinäverkko uupuu piipun päästä.
https://youtu.be/X8LMSG7xv3c
Olisikohan Robens Verdin hyvä vaihtoehto 1-2 hengen tarpeisiin? Tilaa sen verran, että reppu mahtuu sisälle. Sopivan kevyt eli todennäköisesti huolellisuutta vaativat kankaat. Mutta toisaalta onko tuossa mitään etua esim. Hillebergin Anjaniin tai Anjan GT-malliin verrattuna? Ehkä aavistuksen halvempi hinta, mutta sitten Fjällrävenin Abiskolla on taas kilpailukykyinen malli tarjolla, vaikka painaakin hiukan enemmän.
https://www.robens.de/en-gb/shop/outdoor-tents/verdin
Olisikohan Robens Verdin hyvä vaihtoehto 1-2 hengen tarpeisiin?
Jos etsit 1-2 hengen telttaa, verkkokauppa myy tarjouksessa näitä MSR Hubba toureja:https://www.verkkokauppa.com/fi/product/5544/kcdck/MSR-Hubba-Tour-2-tunneliteltta-vihrea
Jaa pikaisen googlailun perusteella taitaa noissa olla kondenssiongelmaa ja saumat vuotavat, kunhan linkkasin.
Moro
Alkanut kiinnostamaan retkeily, yhden/kahden yön retkiä lähelle (pyöräillenkin/kävellen) ja ehkä kerran vuodessa pidempi vaellus. Tarve käytännössä yhden hengen teltalla. Talvella yöpyminen satunnaista ja viikonloppua pidempää talvella ei varmastikaan ole tulossa.
Ajatuksena että mitä pienempään tilaan varusteet menee niin sitä pienempi kynnys pakata reppu ja lähteä yöksi metsään.
Kertokaapa mikä esim hillebergin Enassa maksaa jos vertaa esim vauden power lizardiin / fjällraven Abisko liteen jne.
Näissä kaikissa yhteistä pienet eteistilat, tämä hoituisi esim fjällravenissa abisko shape 2:ssa, mutta paino pompsahti... Helsportin fjellheim superlight täyttäisi varmaan kaikki vaateet mutta hintaakin taas on. Hillebergeissä tuntuu olevan pitkä paketti, minulle pieni miinus hinnan lisäksi.
Miten muut arvioivat hinta/tarve/ominaisuudet komboa, tuntuu loputtomalta suolta löytää se oikea kun vaihtoehtoja on loputtomasti 😀
Kare_Eskola
20.01.2019, 13.39
Arvioin hinta-laatu -suhdetta siten, että Hillebergillä ei voi mennä vikaan. Itselläni on ollut sama Akto jo parikymmentä vuotta. Toiminnallisuus ja kestävyys ylivertaiset.
Uusimmat keventelyteltat ovat kevyempiä ja menevät pienempään tilaan, mutta jotenkin ei ole tullut niitä mietittyä, kun on muutaman myrsky-yön Aktossa asunut.
Tuo Enan on talvella kelvoton. Jos yhtään tuulee, päätyjen verkosta tulee lumipöly sisään. Optimiolosuhteissa sitäkin voi yhden yön käyttää talvella, etenkin jos ei tunturiin ole menossa ja vaihtoehto telttayölle on olemassa.
Tuo Enan on talvella kelvoton. Jos yhtään tuulee, päätyjen verkosta tulee lumipöly sisään. Optimiolosuhteissa sitäkin voi yhden yön käyttää talvella, etenkin jos ei tunturiin ole menossa ja vaihtoehto telttayölle on olemassa.
Tuleeko pölly sisään vaikka päätyjen sulkuläpät ovat kiinni? (Nehän eivät mene millään vetskarilla kiinni, kiinnitetään vain kuminauhoilla.) Tuon jälkeen kyllä saattaa olla kondenssi melkoista koska päädyt ovat ensisijainen ilmanvaihtoreitti. Ei sillä, ei se miksikään talviteltaksi ole suunniteltukaan.
Enanin pakkaamisessa tosiaan pieni hidaste on päätyjen integroidut lasikuitukepit. Joo, nehän saa irti mutta harvemmin jaksaa, ja telttaa rinkkaan puskiessa sitä ei voi ihan niin huolettomasti pakata kuin pelkkää nylonia olevaa telttaa. Varsinaisen harjakepin pituutta en ole koskaan haitaksi kokenut koska se kulkee yleensä rinkan ulkopuolella.
Olisiko vaihtoehtona ottaa pieni kahden hengen teltta ilman eteistä, kuten Nallo 2 tai Abisko lite 2? Fjäärävenillä vaikuttaa ilmoitettu paino olevan pari sataa grammaa alakanttiin, vaikka ilmeisesti muuten ihan laadukkaita ovatkin. Jos Endurance 2 olisi ilman eteistä, se voisi olla hyvä vaihtoehto yhden hengen tarpeisiin, kun tavaraakin saisi mahtua mukaan.
Vaude Power Lisard omistajat huomio, Bike24:lla vielä yksi maavaate 25€ https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=156869;menu=1300,1350,1351 ;mid%5B184%5D=1;page=5
Bongattu Alpkitin sivuilta uusi Soloist 1-hengen teltta. Paino 1,2kg ja hinta 136€+rahdit. Absidi hiukan pieni, mutta kohtuullinen sisäkorkeus. No ei kaikkea saa tuolla hinnalla. https://www.alpkit.com/products/soloist
https://youtu.be/QY-9QCnRFjc
Robensin teltat löytyy nyt Partiovarusteesta. Itseäni kiinnostaa erityisesti Osprey 2 EX, joka jollain fillarifoorumilaisella taisi jo ollakin:
https://scandinavianoutdoor.fi/robens/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/osprey-2-ex/
"Vain 1...3 jäljellä" taitaa edustaa kyllä sitä Partiovarusteelle tyypillistä markkinointia, johon kuluttajasuojaviranomaiset ovat puuttuneet. Kauppa on ottanut nettikauppaan kokeeksi muutaman noita myyntiin ja luo sillä mielikuvan kovasta kysynnästä.
Teltan oikea hinta selviää hakukoneen avulla:
https://www.addnature.fi/754907.html
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/robens-osprey-2ex-teltta
(https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/robens-osprey-2ex-teltta)Olisikohan tuo parempi valinta kuin hiukan ahdas Fjällrävenin Shape 2 tai kovin ohut ja siten arka, mutta kallis Hilleberg Anjan 2 GT? Puhumattakaan Nallosta, joka maksaa tuplasti verrattuna Ospreyhyn verrattuna.
Haltin Koli Finland 3, 200€.
https://scandinavianoutdoor.fi/halti/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/koli-finland-3/?cb=72xkckvd&utm_medium=email&utm_source=custobar&utm_campaign=outdoor-paivat-alkavat-tutustu-kevaan-kovimpiin-outdoor-tarjouksiin-1508
arctic biker
01.05.2019, 21.38
lain linkkaaman kaltaisia olen tässä katsellut, pelkkä sisäteltta rankisena olis laavu/kota-yöpymisessä varsin kätevä. Viimevuonna hommasin MSR Elixir 2, ihan kiva mutta painaa ja julmetun kokoinen nyytti tarakalla.
Alpkitissä on sisäteltta aika lyhkäinen.
Moro
Alkanut kiinnostamaan retkeily, yhden/kahden yön retkiä lähelle (pyöräillenkin/kävellen) ja ehkä kerran vuodessa pidempi vaellus. Tarve käytännössä yhden hengen teltalla. Talvella yöpyminen satunnaista ja viikonloppua pidempää talvella ei varmastikaan ole tulossa.
Ajatuksena että mitä pienempään tilaan varusteet menee niin sitä pienempi kynnys pakata reppu ja lähteä yöksi metsään.
Kertokaapa mikä esim hillebergin Enassa maksaa jos vertaa esim vauden power lizardiin / fjällraven Abisko liteen jne.
Näissä kaikissa yhteistä pienet eteistilat, tämä hoituisi esim fjällravenissa abisko shape 2:ssa, mutta paino pompsahti... Helsportin fjellheim superlight täyttäisi varmaan kaikki vaateet mutta hintaakin taas on. Hillebergeissä tuntuu olevan pitkä paketti, minulle pieni miinus hinnan lisäksi.
Miten muut arvioivat hinta/tarve/ominaisuudet komboa, tuntuu loputtomalta suolta löytää se oikea kun vaihtoehtoja on loputtomasti 😀
Ostin lopulta Nordisk telemark 1UL teltan tarjouksesta 349€ hintaan. Oon jopa ollut siinä jo yötäkin, hyvältä vaikuttaa. Pirun kevyt, yhdelle riittävän tilava ja tavaratkin mahtuu ”absidiin”. Paketti uskomattoman pieni ja painoa alle 900g. Talveen tuo ei sovellu kovinkaan hyvin tuuletuksien puolesta, mutta keväästä syksyyn uskon toimivan 😊 Ainut selkeä miinus on mataluus, jota minun lyhyys toki kompensoi :D
Yhden hengen n 200€ teltta hakusessa. Onko linkin teltoista kokemusta/mielipiteitä tai suositella muuta tässä hintaluokassa? Pitäis mahtua tarvittaessa keittelemään ja toki pyörän laukutkin (tanko,runko ja satula) olisi hyvä saada jemmaan. Plussaa, että nousisi kerralla, niin kuin nuo Wild countryt. MSR:ssä absidi taitaa olla tilavampi. Compact 1:n etuna paino ja pakkauskoko.
https://scandinavianoutdoor.fi/wild-country-by-terra-nova/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/zephyros-compact-1/
https://scandinavianoutdoor.fi/wild-country-by-terra-nova/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/helm-1/
https://scandinavianoutdoor.fi/msr/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/msr-elixir-1/
Viimeisen vaihtoehdon vesipilariarvot ei mahda riittää
Vaihtoehto https://scandinavianoutdoor.fi/jack-wolfskin/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/gossamer-ii-tunnel-tent/
Erinomainen pohjan vesipilariarvo
arctic biker
03.05.2019, 17.55
Pienellä riskillä laitoin Alpkitin Soloistin tilaukseen, Brexit???. Edullinen ja mun 173cm kropalle just ja just sisäteltan pituus piisaa, on tuossa edessä tuuletusräppänäkin.
Vasta viides telttani, tosin vanhin on vuodelta 1979 sitten-80 ja 90luvuillla hommatut ja hellästi sanottuna ovatten loppuunkäytetyt ja pari vuotta sitten MSR ja Amazonilta yksikerroskeltta joka ei paljoa maksanut... Vain 16 piikkiä vaatii ja kondenssia kerää kohtuuvella. Ei ny kovasti innosta. Puhumattakaan mitä jäi exälle ,Hillebergiä.
Edit, sain emailia jotta ovatten telttani panneet kuljetukseen! 152€ eli ei pahan hintainen.
Pienellä riskillä laitoin Alpkitin Soloistin tilaukseen, Brexit???. Edullinen ja mun 173cm kropalle just ja just sisäteltan pituus piisaa, on tuossa edessä tuuletusräppänäkin. ..... 152€ eli ei pahan hintainen.
Hyvä AB saatkin sitten olla Suomen ensimmäinen testaaja tuolle teltalle, odotellaan raporttia.
Yhden hengen n 200€ teltta hakusessa. Onko linkin teltoista kokemusta/mielipiteitä tai suositella muuta tässä hintaluokassa? Pitäis mahtua tarvittaessa keittelemään ja toki pyörän laukutkin (tanko,runko ja satula) olisi hyvä saada jemmaan. Plussaa, että nousisi kerralla, niin kuin nuo Wild countryt. MSR:ssä absidi taitaa olla tilavampi. Compact 1:n etuna paino ja pakkauskoko.
https://scandinavianoutdoor.fi/wild-country-by-terra-nova/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/zephyros-compact-1/
Ottaisin kyllä tuon Zephyros Compact 1:n. Periaatteesa sama teltta kuin Vauden Power Lizard 1-2p. Pakkautuu pieneen tilaan. Ainakin 2019 mallissa näyttää olevan parannettu tuuletus teltan päissä. Sisäteltta on 225cm pitkä joten teltan sisälle mahtuu varastoimaan tavaraa, jos ei ole mikään koripalloilija. Kun kokkailee teltassa saa tuota sisätelttaa siirrettyä lähemmäs toista sivuseinää, joten absidia saa suurennettua jonkin verran jos makailee teltassa kyljellään.
Miinuksiakin on: heikko mysrskynkesto ja ei ole itseseisova teltta, joten vaatii pehmeää maata pystytykseen. Teltasta ulos tuleminen vaatii hyvät akrobaattitaidot.
Ottaisin kyllä tuon Zephyros Compact 1:n. Periaatteesa sama teltta kuin Vauden Power Lizard 1-2p. Pakkautuu pieneen tilaan. Ainakin 2019 mallissa näyttää olevan parannettu tuuletus teltan päissä. Sisäteltta on 225cm pitkä joten teltan sisälle mahtuu varastoimaan tavaraa, jos ei ole mikään koripalloilija. Kun kokkailee teltassa saa tuota sisätelttaa siirrettyä lähemmäs toista sivuseinää, joten absidia saa suurennettua jonkin verran jos makailee teltassa kyljellään.
Miinuksiakin on: heikko mysrskynkesto ja ei ole itseseisova teltta, joten vaatii pehmeää maata pystytykseen. Teltasta ulos tuleminen vaatii hyvät akrobaattitaidot.
Hyviä pointteja! Kyllä se tosiaan Compactilta vaikuttaa noista. Tuli tuosta pehmeän maan huomiosta, jotta olisko tässä luokassa varteenotettavaa vaihtoehtoa noista itseseisovista?
Tuosta raadin kokemuksia/havaintoja?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/trimm-one-dsl-teltta
E:
Taisi löytyä teltta. Muutin mieltä tuosta, että pitäisi nousta kerralla, jäsen lai sai miettimään uusiksi, kiitos siitä. Tässä olisi hyvät eteiset, seisoskelee itekseen, löytyy taskuja (compactissa ei ole yhtään), ja painokin alle 1,6kg.
Huomioita ja kokemuksia otetaan vastaan.
https://www.matkavaruste.fi/p71862-fjord-nansen-tromvik-i-yhden-hengen-teltta-fi.html
arctic biker
03.05.2019, 20.26
Viimeisen vaihtoehdon vesipilariarvot ei mahda riittää
Vaihtoehto https://scandinavianoutdoor.fi/jack-wolfskin/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/gossamer-ii-tunnel-tent/
Erinomainen pohjan vesipilariarvo
Noissa vesipilariarvoissa kyllä minusta väärää totuutta julistat. Suatan uskoa että pikkasen enemmän mulla on telttaöitä takana, jopa ihan puuvillaisessa...
Tää teltan ilmanvaihto eli kuinka sinne kondenssikosteutta kertyy on tullut liiankin tutuksi.
arctic biker
04.05.2019, 17.11
Mulla on yhden hengen Gossamer 90luvulta ,varsinainen toukankuori. Isompi kaari hieman vääntynyt mutta toimii. Tuohon peruutetaan nukkumaan, oon kankea vanha ukki joten nogo.
Itselläkin hakusessa yhdelle hengelle max. 200€ teltta jonka jakaisi 1-3yön reissuille mukana raahata. Robensista on hyviä kokemuksia teltoissa ja varusteissa ja miettinyt noita uusia kevyitä budjettitelttoja:
https://www.robens.de/en-gb/shop/outdoor-tents/arch-2
https://www.robens.de/en-gb/shop/outdoor-tents/boulder-2 (tämä taitaisi seistä itsestään joten ehkä enemmän mitä haen)
Myös Salewan Micra 2 vaikuttaisi kiinnostavalta:
https://www.salewa.com/micra-ii-tent-00-0000005715
Kaikki lähtisi alle 150 euron, onko mitään ajatuksia näistä? Robenseista varmaan ei vielä ole ainakaan käytössä juuri, mielestäni hinta/paino/ominaisuudet aika kohdillaan. Ajattelin että noissa nukkuisi vielä pojankin kanssa yön yli reissulla ja nuo ihan pienimmät yhden hengen putket tuntuu aika ahdistavalta ajatukselta. Toisaalta hieman tilavammat alle 2kg teltat alkaa jo maksamaan enemmän.
Kaikki lähtisi alle 150 euron, onko mitään ajatuksia näistä? Robenseista varmaan ei vielä ole ainakaan käytössä juuri, mielestäni hinta/paino/ominaisuudet aika kohdillaan. Ajattelin että noissa nukkuisi vielä pojankin kanssa yön yli reissulla ja nuo ihan pienimmät yhden hengen putket tuntuu aika ahdistavalta ajatukselta. Toisaalta hieman tilavammat alle 2kg teltat alkaa jo maksamaan enemmän.
Tässä painoa 2kg ja 1-hengen käytössä absidi kohtuukokoinen: https://scandinavianoutdoor.fi/wild-country-by-terra-nova/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/zephyros-2/
Ja onhan noita muitakin vaihtoehtoja XXL antaa alennusta-20% viikonloppuna.
https://www.xxl.fi/salewa-denali-ii-2-hengen-teltta-vihrea/p/1131947_1_style
https://www.xxl.fi/bergans-trysil-2-2-hengen-teltta-sininen/p/1088460_1_style
https://www.xxl.fi/vaude-taurus-teltta-2-hkl-vihrea/p/1139800_1_style
Omassa Salevan denali 2 teltassa piti ainakin saumat kyllästää heti uutena. Mutta muuten ihan ok teltta hintaan 149€ XXL vuonna 2017.
Taisi löytyä teltta. Muutin mieltä tuosta, että pitäisi nousta kerralla, jäsen lai sai miettimään uusiksi, kiitos siitä. Tässä olisi hyvät eteiset, seisoskelee itekseen, löytyy taskuja (compactissa ei ole yhtään), ja painokin alle 1,6kg.
Huomioita ja kokemuksia otetaan vastaan.
https://www.matkavaruste.fi/p71862-fjord-nansen-tromvik-i-yhden-hengen-teltta-fi.html
Vaikuttaa oiken hyvältä teltalta, ei muuta kuin testaamaan.
arctic biker
08.05.2019, 18.21
Soloist tuli normipostin mukana mikä mulle oikein hyvä. Sisäteltan laitoin pystyyn ja sisällä kävin ,pituus riittää aikas hyvin. 1,39 kg näytti tallivaaka kera maavaatteen jonka paino 138g tarkemmalla. Pääliteltassa on saumat teipattu ja viikon päästä pääsen simuloimaan painepesurilla kohtuu sateen.
Vaikutelma että hinta/paino/pakkauskoko/tilavuus on erinomainen. Tää että pelkkää sisätelttaa voin laavulla rankisena käyttää oli hankinnan tärkeä osa. Syksyllä viisaampi.
usko juntunen
13.05.2019, 18.40
Muistimpa että tällainenkin viritys hyllyssä. Tämähän oli tuolloin ostohetkellä puoleen hintaan nykysestä. Otin varuiksi mukaan melonta&mtb viikonloppuretkelle.
Mukavuudenhalusta en alakanut katella muuta pystytyspaikka kuin laavu, eli ns rankisena testasin. Ihan soiva peli anaki tuohon tarkoitukseen. Tuuletus kyllä pelaa, se on varma.
https://lh3.googleusercontent.com/EPwrNb98ywvJEycsA0NaIgp2_t4hgcXTuKHnERzoVPZx_JN53I DQIJHCaNMU8FrGHN4mzXS1c8GEVdX2VDV2iGx49viaBuPUf7iF ctTY7YIeJ9sLi9TKcxbi7_tz_1nXkot7hydMm9c-pZVAlsnBPEpsbZyyZ-ld9z18CzvlCDTD7i98YohZIniSbchyITuVVo3R7qXRcPlwFIqQ VPgx-LcDcsBHUiZoTWhBHFW4vg5KoNNJUa754hR__SgPpcohQ61KLtj tUgQWlxdNh1-YonEHZMj0uFop1DtrgjK1fRGLnhk_UOwHVr9QJJ_xVGPXB_sVx x0zXAW7kqlt8OWJDb22yxDlP-1rl5IkzpwFOqy_mcamIh_qaoabBBHSw_lg5Qx3VtlsNVy4VRAm PzCWjYDkh73glGCvWAINpr_VWOgtsA_IMbH20H6LtQlgHqswVZ pVfjQ-2Ccbh4rWNhbG_WSxJ5szPqNuxwY1BmCtL7_4qX-T0XtMvoG8yX7C1e6c2vNLtIX7o-nebc1we07qXP4jAUqQqQdUaAeHr0KdUlZb3-R432xtEoKf2QeRyVg4SimcXQc2VgSRyU2vneGE71YUq_aUW8Fi blSyLjyWERI6UAAp8V4SqAulxtAw7TwNQGx9pV2iI7DMnSYoSV GpqIzw_bCEzk3C=w1240-h698-no
https://lh3.googleusercontent.com/2DBbqxR5W93SvM9L3Bh5EGRlyCpB2Pk49pFnOksPJ4KH9wQ0h_ XbuniwXqitHqjrtlBadfzCo0bwu70vjqK1v-6cRt3sWCbPwgGenfV1zUb1vtWWhESxepfw2STHDYhhQJsNs9w7 RQZLAZIjGtuQ8bxk_TUq0iaihmNFgypy2t9qwmquTIIFVNTfH2 bWifOye3d_EIyGCmHoEgulEXBIJg8oiN07DQjN0xn3eSlwqb_6 akkq9SjyTpJ4HqvypcbrJzjYyFEXUFWIpnvxg5i7nVcKJYbrXz GOAL3XIuvhMPGV7tG-fRaecl2ZzYqO8oTSsCIL5IwkHNQ6BZnwpXmcKuLys2-bNuiudYIWqsylyM8ccK6MMdHjaNNC0Q1vhOqm8Q41V4ilbo4-nwxlUtDjCXVxMoLKGM4sMvhpXWZhksfdOjbL7m2BTsedmBNpCQ YWTT5jknTIyflCOEqMColTRFlSoa4pcp5OvuamTTud58uwwHgC LrBRPfrHdYLCf9DGzj_I-yEUI8WWyTPJiykedfpxC5KyVUDM12SyPvnSAEZGdUdVmCbJLh5 ptdd6DNv1ToF1JImJZ0GQ1cPs0-ZyilXTNwYZdlez9Fuwv6mdYVDDC9w2wjJXKspLREZb7zY32ipR vbLQdIrtFKbpc6LG04vfgbbeHmnR=w1240-h698-nohttps://lh3.googleusercontent.com/5ngm_QmR2ahJGuG6Vct9Zss1R_IOHpFvnKW_mt1gBX_rD1Fjnz Yb1M3LPW00r-w13yWE1XUKy8o7YG98GyCb-NhEGGhoADoVVGQUS2W6qlLq5e0lhCaZcjGDbmSroXZYmqbwSLX PKhyrHKaYyY5RMsu_k-NDMM6-0jgN6fV_QNaZIoyDvoTQfsjMh8CxRnhLyVARVUDs7YNRKCQqCc ruCPInNVCtmVVVmMTItRQWfG_X0-AOCe_6l5w8L95_xYH9P9n3NNSdrdGMJ3ER35AVlEu9m5iCVTpA x1ciqJetNmTrbMlCQDyb0X_zImkrEkBakmi_wi2pMkwMcb1RBv eKInzOEQD-acaRaaHvsQ8ycEy6PD6yA9xTErIumzagc4CnSmgq8poUxo-vuISIhTFWVTuj4JbqSL3dkX4_lyBFE0DMWjYW412jsCX5JDBSE e8OlZirQCJwH4zALDKhLozmdeTJOr-2n-6foFTInS_pA_sP59FaD7JauZqR9t386N1LbvFdCST2XW5RkXbC DaXzN8uT1OMwZcanV7y5LLj2S4s20P1widgCpnUdij1Px9tIbo B9Ibo02aTUM45EMDtzhf7KciRFyLeNeBzV3jZK-feGSoLnj5T6FZbabD8fgxiwrMQJ4oEXcBG1NIhJnEgWxDLvFBy E0-M3=w1240-h698-no
jokkedokke
14.05.2019, 10.11
Tässä painoa 2kg ja 1-hengen käytössä absidi kohtuukokoinen: https://scandinavianoutdoor.fi/wild-country-by-terra-nova/varusteet/teltat/vaellusteltat-ja-laavut/zephyros-2/
Itselläni on tuo Zephyros 2 lite-versiona, painaa parisataa grammaa vähemmän ja on vähän kalliimpi. Ainoa mikä teltassa on jurppinut on pyykkinarun puute. Aika kovassa sateessa ja tuulessa tuli yö toissakesänä teltassa vietettyä, vähän meinasi telttakangas vettyneenä retkottaa - liikaa tilaa kun ei ulko- ja sisäteltan välissä ole. Soolokesäreissuille, ja ei ihan kovimpiin keleihin oikein oiva peli. Menee pieneen tilaan eikä paina paljoa.
Ankarampiin olosuhteisiin repusta löytyy sitten Fjällrävenin Abisko Shape 3.
Tuo Zephyros on kiinnostava, mutta mietin että olisiko itsestään seisova teltta helpompi paikan valinnan suhteen? Alkoi myös riippumatot kiinnostamaan, olisi ainakin helpompi löytää nukkumispaikka. Mutta en tiedä paljonko tuohon pitäisi investoida että saisi toimivan setin 184cm henkilölle.
Törmäsin telttoja selatessa varmaankin Bikesterin oman brändin telttoihin Campz, joissa ainakin hintaan nähden specsit vaikuttais hyvältä. Onko mitään kokemuksia kenelläkään? Mitenköhän esim. tämä mahtaisi toimia yhdellä hengellä muutaman yön kesässä:
https://m.bikester.fi/campz-torreilles-teltta-2p-vihrea-oliivi-887304.html
Bikesterin oman brändin telttoihin Campz
Muistuttaa ainakin melko paljon Naturehike halpismerkin telttoja, joissa hinta-laatusuhde mun ymmärtääkseni erinomainen. Eli ehkä kyseessä kiinalainen kopio jostain kalliista merkkiteltasta ihan asiallisella laadulla.
Kiitos vinkistä, ehkä tuo Naturehike voisikin olla hyvä omaan tarpeeseen. Jos käyttöä tulee enemmän niin investoidaan sitten parempaan, mutta eipähän harmita jos jää varastoon pölyttymään.
Katsoin tuota bikesterin valikoimaa tarkemmin, niin esim. tämä: https://www.addnature.fi/campz-lacanau-ultralight-teltta-2p-vihrea-556517.html näyttää kopiolta Big Agnes Copper Spurista ja melko identtiseltä näyttävä, mutta eri värinen teltta löytyy myös Naturehiken valikoimasta. Eli taitaa tulla Campzit ja Naturehiket samasta tehtaasta.
Tuo linkittämäsi Campz taitaa aueta molemmilta sivuilta? Katsoin niin Big Agnes ja Naturehike taas mielestäni ei aukea. Kun näiden telttojen kanssa arpoo niin palasi mieleen viime kesän helle yöt Robens Ospreyn teltassa ja alkoi nuo molemmon puolin aukeavat sivut kanssa kiinnostamaan. Ei ole helppoa valita mitä ostaa, tieto lisää tuskaa. Tuo Robens Boulder 2 olisi kaikin puolin kohdillaan (itsestään seisova, aukeavat sivut, riittävästi tilaa) mutta painoa vähän turhan paljon.
Campz Lacanau näyttää samalta kuin tämä: https://www.naturehike.com/mongar-ultralight-two-men-tent/
Lacanausta taitaa puuttua maavaate, eli ehkä tuote ei kuitenkaan ole täysin sama.
Sekoitin ensin Lacanaun tähän: https://www.naturehike.com/star-river-2-series-ultralight-two-men-tent/
Eroa ei taida olla kovin paljon, mutta tuo on epäsymmetrinen, niin sisällä on ehkä paremmin istumatilaa.
Robens näyttää ihan hyvältä, mutta on selvästi painavampi, kun ilmoitetusta painosta puuttunee vielä maavaate ja ehkä kiilatkin.
Päädyttiin sit kuitenkin hommaamaan Robensin Osprey 3ex, eli kolmen hengen tunneliteltta.
Oletko edelleen tyytyväinen Robensiin? Merkillä on kiinnostavia malleja, etenkin Osprey, mutta jostain tuli mieleen, olisiko nylon sittenkin parempi kuin polyesteri. Voi olla turhaa pohdintaa, kun en polyesteritelttaa ole omistanut.
Näin kun katselee telttojen testejä, tulee taas kerran vastaan se, ettei valmistajan ilmoittamat asiat pidä paikkaansa. Usein teltat ovat ahtampia kuin ilmoitetut mitat. Tämä ei siis koske erityisesti Robensia, vaan havaintona ihan yleisesti ottaen. Tietysti sisäteltan tarkka mittaaminen on jossain määrin tulkinnan varainen juttu, mutta ääritapauksessa isompi teltta voi osoittautua ahtaammaksi kuin ilmoitettujen lukujen perusteella pienemmäksi oletettu malli.
El-Carpaso
19.05.2019, 10.49
Oletko edelleen tyytyväinen Robensiin? Merkillä on kiinnostavia malleja, etenkin Osprey, mutta jostain tuli mieleen, olisiko nylon sittenkin parempi kuin polyesteri. Voi olla turhaa pohdintaa, kun en polyesteritelttaa ole omistanut.
Näin kun katselee telttojen testejä, tulee taas kerran vastaan se, ettei valmistajan ilmoittamat asiat pidä paikkaansa. Usein teltat ovat ahtampia kuin ilmoitetut mitat. Tämä ei siis koske erityisesti Robensia, vaan havaintona ihan yleisesti ottaen. Tietysti sisäteltan tarkka mittaaminen on jossain määrin tulkinnan varainen juttu, mutta ääritapauksessa isompi teltta voi osoittautua ahtaammaksi kuin ilmoitettujen lukujen perusteella pienemmäksi oletettu malli.
Se mitä ollaan sitä keritty käyttämään, niin se on aivan unelmateltta. Koska mä olen aika pitkä, niin se on edelleen siinä rajoilla, riittääkö pituus, mutta leveyden ja korkeuden osalta se on ihan fantastinen. Toisaalta Robenssissa ei ole jalat kastuneet edes kovalla sadekelillä, vaikka edellisessä kastui jalat kuivallakin. Eli tähän mennessä pituuskin on riittänyt. Meillä on se 3EX ja koon puolesta se on todella iso. Valtava jopa. Eteisessä mahtuisi helposti kokkaamaan, mutta itse en koe sitä turvalliseksi, joten kokkailut on hoidettu ulkopuolella.
Ilmoitetuista mitoista sen verran, että Robensin mukaan teltan sisäteltan reunat olisivat 90 asteen kulmassa ylöspäin ennen, kuin alkavat kulkea viistosti kohti keskustaa. Tämä on omien kokemusten mukaan lähinnä teoreettinen mahdollisuus. Kyllä se vähän toimii, mutta kyllä ne alareunatkin jonnin verran viistot ovat joka tapauksessa. Eli pituudesta lähtee hieman sitä kautta.
Referenssinä olen siis 195cm pitkä
Nylon vs polyesterhän on vähän että mistä tykkää ja mitä ominaisuuksia arvostaa. Jos nyloniin pääsee vettä, se venyy, polyester ei veny. Nylon myös ottaa auringosta itseensä tosi ikävästi, jos teltan aurinkosuojaus lopahtaa, kun polyester taasen ei auringosta ole moksiskaan. Vastaavasti nylon on vahvempaa, joten siitä saa kevyemmän teltan aikaiseksi. Tuossa meidän Robensissa ei toisaalta paino ole ollut ongelma, koska edellinen teltta oli pienempi ja painoi enemmän. Robens oli siis win win siltä kantilta. Eikä se kyllä kovin paljoa paina sittenkään. Ulkoteltan materiaali on sen verran ohutta, että kootessa pitää vähän miettiä, kuinka apinan raivolla remmejä repii kireälle, mutta se lienee yhdistävä tekijä kaikkien oikeasti kevyistä materiaaleista tehtyjen telttojen kanssa.
Vaimon kommentti lämmönhallinnasta: "Ei se kuuma ole. Mutta ei se ole viileäkään." Toisaalta vanha teltta oli pätsi ovet auki. Vaikea sanoa, kuinka viileää teltasta voi ylipäänsä kesällä saada, mutta kyllä tuossa tuuletus kohtuullisesti toimii, erityisesti jos vetää kaikki mahdolliset räppänät ja ulko-oven auki.
Jos jotain negatiivista pitää keksiä, niin yksi ulko-oven velcrotarra alkoi repsottaa pian oston jälkeen. Tämä ei meille ompelutaitoisille ollut iso ongelma. Lisäksi mukana tulleet kiilat ovat erittäin kevyitä ja ohuita. Olisin tykännyt sellaisista kolmireunaisista, mutta nämä ovat ihan tikkuja. Pari ollaan omalla huolimattomuudella onnistuttu taittamaan, mutta kulutuskamaahan nuo tuppavat olemaan. Tilalle on ostettu niitä kolmireunaisia. Ja toisaalta koska teltta on niin iso, niin rajoittaa hieman paikanvalintaa umpimetsässä.
Itse olen huomannut, että tuollaisen kokoaminen on helpompaa kaksin, koska kiilojen sijoitukset ja kiristykset on tällöin helpompi synkronoida. Mutta nousee se yksinkin. Vaatii vaan hieman enemmän aikaa yksin. Muuten kokoaminen ja purkaminen on jopa nopeampaa kuin edellisen kupoliteltan kanssa.
Ei ole vieläkään telttaa hommattuna, alkanut miettimään josko kuitenkin nostaisi budjettia jos saa laatuteltan. Jos ei tule käyttöä niin laitetaan eteenpäin. Onko tästä kokemuksia:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/60508/hfvqb/Hannah-Falcon-2-silikonipinnoitettu-teltta-harmaa
Tuosta taitaa olla myös kahden absidin versiota mutta Verkkokaupassa liene vain yksi.
Miettinyt myös MSR Hubba Hubba NX telttaa, sekin taitaa noin 350 eurolla halvimmillaan lähteä. Onko tässä millaisia huonoja puolia, onko hintansa arvoinen?
Miettinyt myös MSR Hubba Hubba NX telttaa, sekin taitaa noin 350 eurolla halvimmillaan lähteä. Onko tässä millaisia huonoja puolia, onko hintansa arvoinen?
-18 syksyllä tuli nukuttua viikko tuossa Hubba Hubassa. Ihan laatuteltta ja pystyttäminen helppoa ja suoraviivaista. Tietenkin ongelmana on kaatosateessa tuo sisäteltta ensin, mutta jos on nopea ei telttaan mitään suurta vedenpaisumusta tule. Pari kaatosadekuuroa reissun aikana oli ja hyvin piti vedet ulkona. Pohjakin todettiin vedenpitäväksi tosin maapohja hiekkamaata, joten missään vesilammikossa ei tarvinut nukkua. Hyvä retkiteltta kahdelle ja kamat mahtuu hyvin absideihin. Absidin oven vetoketju tulee niin ylös, että jos vesisade ja tuuli on oikeasta suunnasta pääsee sadevesi sisätelttaan jos ulkoteltan ovi on auki. Tyynenä yönä +1c kerää kondenssia sisäteltan kattoon, mutta ei sellaista telttaa varmaan ole etteikö tuota ongelmaa noissa olosuhteissa olisi. Pakkauspussi semmoinen hieno sullottava malli, joka mahdollistaa nopean sissilähdön. Jos haluat samantyylisen teltan halvemmalla, on tuo Saleva Denali 2 halpiskopio tuosta MSR teltasta. Jaa se myytiinkin loppuun XXL:n tarjouksessa.
https://img.aijaa.com/m/00692/14703628.jpg (https://aijaa.com/N91BsY)
Kiitos käyttökokemuksista. Tuo Hubba Hubba on näköjään uudistunut 2019 vuodeksi, paremmat keppien materiaali ja vedenpitävämpi kangas. Suurin osa paikoista myy edelleen vanhaa mallia, mutta taidan odottaa että uusi tulee saataville. Paljon on tullut lueskeltua arvosteluita ja tuo Hubba Hubba taitaa olla yksi parhaita kompromisseja tilan/painon/sääkestävyyden suhteen.
Onko kokemuksia Vauden Mark-wrap rakenteesta. Vaude Mark L 3P harkinnassa lyhyehköille vaelluksille ja kalareissuille asunnoksi.
https://www.vaude.com/en-GB/Products/Activity/Backpacking-Hiking/Mark-L-3P
Parempiakin saa esittää: hintaluokka alle 400€, 3 henkilöä, max noin 3,5kg, mielellään itsestään seisova.
arctic biker
27.05.2019, 20.23
Tietysti teltassa , ja jos sitä sitä sisätelttaa rankisena kaipaan, niin sen verta vähän tilaa etten yhtä miestä enempää lääniä tarviii. Voihan siihen laavulle muitakin tulla?
harkinnassa lyhyehköille vaelluksille ja kalareissuille asunnoksi.
Parempiakin saa esittää: hintaluokka alle 400€, 3 henkilöä, max noin 3,5kg, mielellään itsestään seisova.
Jos ei mikään superpitkä vaellus ole kyseessä, niin tukikohdaksi hankkisin kyllä teltan jossa on iso absidi. Tuollaisessa teltassa on mukavampi viettää sadepäivää, kun kaikki tavarat on varastoitu absidin sisäällä ja siellä mahtuu vaikka kokkaamaankin sadekelillä. Tässä vaikka yksi malli:https://www.xxl.fi/bergans-romsdal-3-pers-tent-solidltgrey-br-magma-harmaa/p/1163821_1_style
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.