Näytä tavallinen näkymä : Fillarointia euroopassa - vinkkejä
Tervehdys
Suunnittelen matkaa fillarilla Euroopan halki pohjoisesta etelään, Rostock-Marseille, ja kaipaisin vähän vinkkejä ja näkemyksiä jos joku teistä on fillaroinut enemmän euroopan teillä. Etenkin alppien yli/sivuitse mentäessä reittivalinnat mietityttää.
Tarkoitus on lähteä reissuun vähän "Soininvaaralaisella" asenteella, eli minimimäärä tavaraa mukana ja yöt hotelleissa, ruokailut ravintoloissa.
Kaikenlaisia tippejä ja kommentteja otetaan vastaan...
-jakke
Kelaapa hiukan vanhempia viestejä kesältä niin alkaa löytyä...
Tervehdys
Suunnittelen matkaa fillarilla Euroopan halki pohjoisesta etelään, Rostock-Marseille, ja kaipaisin vähän vinkkejä ja näkemyksiä jos joku teistä on fillaroinut enemmän euroopan teillä. Etenkin alppien yli/sivuitse mentäessä reittivalinnat mietityttää.
Tarkoitus on lähteä reissuun vähän "Soininvaaralaisella" asenteella, eli minimimäärä tavaraa mukana ja yöt hotelleissa, ruokailut ravintoloissa.
Kaikenlaisia tippejä ja kommentteja otetaan vastaan...
-jakke
Tuolla on omasta reissusta yleistä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=36142 . Olin liikkeellä mahdollisimman kevyesti, mutta tarvitsin arkivaatteet ja pyöränkuljetuslaukun mukaan eli tavaraa kertyi aika runsaasti. Vuosi sitten menin lautalla Rostockiin ja pyöräilin Prahaan suunnilleen samoissa varusteissa. Alpeille en ole osunut, mutta reitti kannattaa valita ihan sen perusteella mitä haluaa nähdä. Kaikkialla voi kuitenkin ajaa.
Onko sinulla jotain erityistä kysyttävää? Meinaatko ajaa nyt syksyllä vai kesällä?
http://maps.google.com/maps/ms?doflg=ptk&ie=UTF8&msa=0&msid=107309800837967857830.000476dcb23a053d720df&ll=47.01163,11.599503&spn=0.122431,0.295258&z=12
Itse ajelin kaverini kanssa alkusyksystä about tuollaisen reitin. Brenner Pass taitaakin olla helpoin alppien ylityspaikka. Maisemat silti huikeita. Suunnistus teitä pitkin ainakin meidän reissulla onnistui helposti yleiskartalla ja tieviittoja seuraamalla. Majataloja ja yöpaikkoja on paljon ja tiheään ainakin itävallan ja italian puolella. Me yövyimme suurimmaksi osaksi teltassa ja ruuatkin kannoimme pitkälti mukanamme, joten tietysti tuollainen kevyessä varustuksessa matkaaminen antaa vähän enemmän mahdollisuuksia valloittaa korkeita kohtia.
okahkonen
27.10.2009, 22.24
Olen ehkä hieman jäävi kommentoimaa kun olen sillä tavalla rajoittunut etten ymmärrä miksi kukaan kiinnittäisi pyöräilylaukkuja polkupyörään. Keski-Euroopassa jonkin verran pyörräilleenä ja liikkuneena en kuitenkaan malta olla neuvomatta.
Itse olen ajanut vain kerran pidemmän retken fillarilla: Aikoinaan alppien yli maastopyörällä. Tuolloin selässä oli 8 kilon reppu, ja yhtään enempää en mukaan ottaisi. Eli vain välttämättömät vaihtovaatteet reppuun sekä luottokortti. Matkan edetessä voi sit tarvittaessa ostaa uusia vaatteita, ja jostain voi myös luopua kesken matkan. Suunnitelmasi yöpyä hotellissa ja aterioida ravintolassa on ehdottoman hyvä: Koko matkan Rostockista Marseilleen pärjää kyllä parilla vesipullolla ja yhdellä energiapatukalla. Suomesta kun pääsee pois niin ruoka on yleensä edullista ja useimmiten hyvää. Ja palveluita on tarjolla huomattavasti kotimaisemia tiheämmin.
Otaksun että teillä kuitenkin on kantamuksia vähintään tuo 8 kiloa, joten alppien ylityksen voi unohtaa saman tien: se ei vaan oo kivaa tollaisen lastin kanssa. Toisaalta jos mäkiä haluaa polkea, pistokeikkoja voi tehdä tuosta matkan varreltakin. Kun Marseilleen olette matkalla, ei alppien kiertäminen ole mikään ongelma. Reitin suunnitelussa kehottaisin painottamaan vähäliikenteisiä teitä; en ole yllämainittua Brenneroa ikinä ajanut muutoin kuin junalla, mutta eipä nyt ihan ensimmäisenä tulis mieleen sitä kautta Eurooppaa halkoa. Itse olen oppinut että siellä missä viiniköynökset viihtyvät, viihtyy myös sielu: Nuo ovat yleensä vaurasta maalaismaisemaa, palveluita on hyvin tarjolla ja vähäliikenteisiä pikkuteitä piisaa poljettavaksi.
Itse olen tuolta väliltä ajellut mm. Alsacessa, mikä kokonaisuudessaan loistavaa seutua pyöräilyyn (seuraat vaikka viinitietä Strasbourgista etelään) ja Cote d'Orilla Burgundissa, mikä niin ikään on kuin tehty pyöräilyyn. Grenoblen eteläpuolella taitaa mennä parikin maantietä etelää kohti, ja kuvittelen autoileeni siellä kaikki vaihtoehdot: ei mitään erityisen rauhallisia teitä, mutta Ranskassa kun ollaan, autoilijat jokatapauksessa huomioivat pyöräilijät paremmin kuin Suomessa. Näillä seuduin ei palveluitakaan välttämättä ole ihan joka kulman takana, joten kannattaa ehkä varata se toinenkin energiapatukka paidan taskuun.
Tuo alppinousujen välttäminen helpottaa muuten pakkaamistakin: korkeuserot kun kutistuu niin kelivalikoima jää automaattisesti vähäisemmäksi, mikä puolestaa keventää reppua ja lisää nautintoa.
Executive summary: Pakkaa kevyesti, hyödynnä paikallisia palveluita ja varaudu täydentämään tarvikkeita matkan varrelta. Vältä ruuhkaisia teitä ja unohda alppien ylitys reppu selässä.
Ainiin, yks juttu vielä: Hanki semmonen kunnollinen Ortliebin kuivapussi jossa saat pidettyä aina yhden alusvaatekerran kuivana.
Hyvää reissua!
/Olli
Lähinnä ajattelin jos jollain olisi ollut antaa näkemyksiä siitä, minkä tasoisia tiet euroopassa ovat ja minkä tyyppisiä teitä kannattaa suosia reittivalinnoissa. Kovin raskaasti liikennöidyillä osuuksilla ei viitsisi ajella, tosin mitään kärrypolkujakaan en lähde runnomaan.
Jos Baselin kautta meinaa ajaa, niin onko siellä mitään fiksua alppien ylityspaikkaa. Toinen vaihtoehto on ajaa alppien sivuitse Geneven kautta, mutta olisi tavallaan siistiä oikeasti ylittää Alpit...
Kiitos Olli, juuri tätä kaipasin. Otan viestistäsi vaarin ja jatkan suunnittelua. Jotenkin näin olin ajatellutkin, nyt sain tervetullutta vahvistusta ajatuksilleni.
Ajankohdasta vielä, olin ajatellut lähteä matkaan mehdollisesti kesäkuun alkupuolella toveena, että ei olisi liian kuuma vielä silloin...
-jakke
Otaksun että teillä kuitenkin on kantamuksia vähintään tuo 8 kiloa, joten alppien ylityksen voi unohtaa saman tien: se ei vaan oo kivaa tollaisen lastin kanssa. Toisaalta jos mäkiä haluaa polkea, pistokeikkoja voi tehdä tuosta matkan varreltakin.
Noh noh.. meillä oli n. 12kg molemmilla selässä, alpit tuli ylitettyä, nousuakin tuli ja KIVAA oli. Toki jos mahdollista niin rahaa vaan palamaan ja varustus minimiin. Mitä tulee ajamaamme tiestöön niin suurimmaksi osaksi ajoimme pääteiden suuntaisilla pienemmillä teillä. Välillä joutui poikkeamaan myös isommalle tielle.
Niin, sinä kysyt neuvoa ajoreitin suunnitteluun kertomatta minkälaisella filosofialla olet liikenteessä. "Minimimäärä varusteita ja yöt hotelleissa" tarkoittaa toisilla 5kg ja toisilla 12kg varusteita. Siinä on jo melkoinen ero sekä reitinvalintaa että retken "filosofiaa" ajatellen. Itse olen tehnyt monipäiväisiä maastopyöräretkiä kotimaassa lukuisia kertoja sekä pari kertaa ylittänyt alpit samalla välineellä. Näiden kokemusten perusteella olen samoilla linjoilla Ollin kanssa siitä mikä tällaisen retken varustetaso tulisi olla: max 6-7kg, mikä tarkoittaa että kaikki kulkee selässä ja kantamuksessa on pääpiirteissään:
- "siviilivaatteet" (t-paita, shortsit, crocsit tms)
- pitkä pyöräilyvaatekerta (alppien ylitystä varten),
- perusvarusteet (yleistyökalu, paikkarasia, pumppu yms.)
- hygieniatuotteet ym.
Keskieruoopassa pärjää vähemmällä kuin Suomessa :)
Reitinvalinta tällaisella retkellä on haasteellista sen takia että vaihtoehtoja on niin paljon. Alppien ylitys on sikäli helppo että vaihtoehtoja on todella vähän. Valinta pitää sinun tapauksessa tehdä sen välillä että Alppien yli vai ei. Tasamaan tallaajana sitä on ns. "huuli pyöreänä" pari päivää, jonka jälkeen toeaa että "johan tämä on nähty" kun
näkee nämä Alppilaaksot. Olettaisin että kokemuksen suhteen Ranskan puoleinen reitti on monessa suhteessa yhtä "antoisa". Valitsit minkä reitin tahansa, niin kokemus on taattu :D
okahkonen
28.10.2009, 00.57
Jos välttämättä haluat ylittää alpit, tommonen Martigny - Chamonix - Megeve - Albertville vois olla tolla reitillä toteutettavissa. Eli hakeudut Genevejärven itäpäähän ja siitä sit kohti Ranskaa. En oo tuolla ite pyöräillyt mut autoillut kyllä ja harmitellut kun fillari ei ole ollut mukana. Mahtavat maisemat ja suht rauhallista.
Jos paukkuja jää niin Albertvillestä käsin voit tehdä pistoja Tourin klassikkonousuille joita seudulla riittää.
Super St Bernardin reitti on varmaan kans hieno, mut menee tosi ylös; on korkeuseroon suhteutettuna varmaan kuitenkin vähän ruuhkainen; ja sivussa sun reitiltä. Lisäksi Italia tuolla suunnalla on aika korpea. Toisaalta tuolla luostarissa ois hieno poiketa mut sinne ei taida fillarilla päästä. Ja jälleen varauma: itse vain autoillut tuolla.
Kannattaa muistaa et reittisi määränpäässä on hienoja pyöräilymestoja, mm. Mont Ventoux ja Mont Faron sekä ylipäätään koko Provence - ei siis tarvitse tuhlata kaikkia paukkuja matkalla vaan haasteita voi jättää perillekin. Toisaalta, miksei siitä itse matkastakin tekisi ikimuistoista? :) Ja mitä niihin nousuihin tulee, meille härmäläisille Keski-Euroopassa on monin paikoin varsin mäkistä.
Kesäkuu on varmaan hyvä ajankohta. Ei liian kuuma eikä liikaa ruuhkia.
/Olli
okahkonen
28.10.2009, 01.07
..nyt kun innostuin tota karttaa katsomaan niin kun jatkat Albertvillestä kohti Gapin kaupunkia niin kukaan ei tuu sanoon sulle et "helpon reitin valitsit". Mut suosittelen todella kevyttä reppua :)
biketeamnet
28.10.2009, 12.19
Ei kyllä missään tapauksessa mitään reppua vaan laukut!
Reppu selässä hiki virtaa selästä, vaikka se reppu olisikin "ilmastoitu" malli. Laukkuihin saa kaiken tarpeellisen, ja painoa on maksimissaan 10 kiloa kun ruokaa ja juomaa paljon. Vaatteet ja muut ei mitään painakaan.
Todellakin tuo Ranska seutu (esim. Albertville) on kaunista ja suositeltavaa. Alppien ylitys ei paljon voimia vaadi, jos sitä painolastia ei paljon ole. Ainakin oma keski-euroopan reissu ihan pienillä laukuilla ja maastopyörällä ei ollut mitenkään mahdottoman raskas. Tsekkaa sivuiltani reissu keski-eurooppa niin saat ehkä ideoita.
Euroopan tieverkosta oma kokemus on, että kaikkialla mitä ei ole merkitty moottoritieksi voi ajaa. Mitä pienempi tie sen parempi, mutta isompiakaan ei tarvitse turhaan vältellä ainakaan reittiä suunnitellessa. Kartan kanssa voi sitten katsoa ylimääräisen lenkin, jos joku reitti on liian ruuhkainen.
Omalla reissulla oli mukana reppu, 2 takalaukkua ja etulaukku. Kyse on siis makuasiasta. Esimerkiksi Deuterin Hydro exp reput ei lisää ainakaan minun selän hikoilua. Toisaalta tuollaiset 8-12kg painot repussa hirvittää. Enimmillään minulla taisi repussa olla 3-4kg ja se oli sopiva.
brewster
28.10.2009, 16.25
Olen kyllä matkoja ajanut reppu selässäkin. En suosittele. Ne kilot on nimittäin tuntuu berberin ja satulan välissä. Takapuoli puutuu ja hikoaa ja selkä hikoaa ja olkapäät ja kädet puutuvat. Kaikki lasti ilman muuta pois selästä. Ortliebin tms ohjainlaukku on minusta aivan ehdoton. Siihen saa kartan tai muun suunnistusvälineen kätevästi ja aika paljon tavaraa. En ole kokeillut mutta sitten on sellaisia aika tilavia satulan alle ripustettavai laukkuja. Jossakin aiemmassa tredissä on kehuttu. Niihin saa jo tuollaisen keveän lastin mukaan.
Esimerkiksi http://carradice.co.uk/saddlebags/nelson-saddlebag.shtml tuollainen taakse ja kevyt reppu selkään. Tuollaisella reissulla, etenkin jos tarkoitus on liikkua pitkiä matkoja kerralla, tankolaukku on hyvä paikka sijoittaa gps/kartat.
Yksi (itsestäänselvä) vaihtoehto on katsoa ensin mitä tarvitsee mukaan ja sen jälkeen ostaa niille tarpeeksi tilaa pyörään/selkään. :)
Kiitos hyvistä vinkeistä. Tarkennuksena, kun en ole vielä ymmärtänyt mainita, että maantiefillarilla olen lähdössä matkaan.
Filosofiana on matkustaa mahdollisimman kevyesti noin keskimäärin 150km päivämatkoja hyviä teitä pitkin.
Noi snadit satulaan kiinnitettävät laukut jäi kiinnostamaan, vaikka reppu onkin joka tapauksessa tulossa selkään mukaan. Jos jollain 5-6kg tavaramäärällä selviäisi niin pelkkä reppu menisi mainiosti. Täytyy tehdä vähän testejä.
Onko hyviä suosituksia hyväksi havaituista repuista? Myös kunnon fillari GPS olisi hakusessa. Garminilla on hyvän oloisia malleja, mutta mitään omia kokemuksia ei ole...
Risto Koivunen
29.10.2009, 23.27
Oma Eurooppaa pitkin ja poikin risteily on jäänyt lähinnä junalla matkustamiseksi, pyörällä en ole päässyt ajamaan kuin kaupunkiajoa Hollannissa - missä oli kyllä aivan mahtava ajaa, hyvin tasaista ja mainio pyörätieverkko.
Jos haluaa välttää kukkuloita ja vuoria niin yksi vaihtoehto olisi ajaa rannikkoseutuja pitkin pohjois-Saksan, Hollannin ja Belgian läpi pohjois-Ranskaan, ja sieltä sitten etelään (joko keski-ylängön yli tai ympäri). Tosin tuolla Pohjanmeren lähistöllä voi tuuli ja ajoittaiset sadekuurot hieman alkaa kypsyttämään ja matkantekoa hidastamaan. Ja maisematkin voivat käydä rannikkotasangolla vähän yksitoikkoisiksi. Toisaalta pyöräilykulttuuri on tuolla voimissaan.
Marseillessa en ole kovin montaa tuntia viettänyt, mutta oli kyllä sen näköistä seutua että pyörän jättäminen yksin vartiotta saattaisi olla riskaabelia. Kaupungin arkkitehtuuri sen sijaan oli oikein komeata, tosin ajan hampaan jälkiä ei näyttänyt kovin voimakkaasti restauroidun.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Tarkennuksena, kun en ole vielä ymmärtänyt mainita, että maantiefillarilla olen lähdössä matkaan.
Filosofiana on matkustaa mahdollisimman kevyesti noin keskimäärin 150km päivämatkoja hyviä teitä pitkin.
Noi snadit satulaan kiinnitettävät laukut jäi kiinnostamaan, vaikka reppu onkin joka tapauksessa tulossa selkään mukaan. Jos jollain 5-6kg tavaramäärällä selviäisi niin pelkkä reppu menisi mainiosti. Täytyy tehdä vähän testejä.
Onko hyviä suosituksia hyväksi havaituista repuista? Myös kunnon fillari GPS olisi hakusessa. Garminilla on hyvän oloisia malleja, mutta mitään omia kokemuksia ei ole...
Hyväksi havaittu reppu: http://www.deuter.com/en/products/32199_CompactEXP12_09_DEU.php
Tavalliseen satulaan hyvä "pieni" laukku on Ortliebin Saddle-bag, jota löytyy kolmessa eri koossa.
Itse olen yleensä navigoinut kartalla ja tarvittaessa kännykän gps/google mapsilla, mutta Garminilta löytyy useampikin sopiva malli. Coloradosta, Oregonista ja Edge 705:sta löytyy haulla lisätietoja. Kaikkiin saa sykemittarin samaan pakettiin. Paristot kestävät oikein käytettynä noin 20 tuntia.
Viikon virallisena vinkkinä vielä, jos satut olemaan Elisan asiakas niin 36e/kk saa datapaketin, jolla saa 50mt siirtoa Vodafonen verkossa kaikissa matkalle osuvissa maissa. Tuo määrä riittää esimerkiksi kännykän google mapseihin mainiosti. Minulla oli kannettava mukana ja silti tuo 50mt riitti pitkälle. booking.com on erittäin kätevä palvelu, jos ei halua arpoa hotellien kanssa. Kirjoitat määränpään ja etsit halvimman huoneen, jos ei hinta miellytä niin lisäät etäisyyttä. Myös sesonkina löytänee huoneita 30-40 euron hintaan.
brewster
31.10.2009, 22.29
Kiitos hyvistä vinkeistä. ..., vaikka reppu onkin joka tapauksessa tulossa selkään mukaan. ...e...
Suositukseni siis on; reppu joka tapuksessa pois selästä. Ei ole mitään järkevää syytä kantaa kamoja repussa. Siis maantieajossa. On tusina syytä olla kantamatta reppua selässä.
No offence, mutta en ymmärrä miksi haluat pitää siitä kiinni? Vähäinenkin ylimääräinen kilomäärä käsien ja satulan päällä lisää kipua ja tuskaa kun se rupeaa tulemaan päälle muutaman tunnin ajon jälkeen.
Suositukseni siis on; reppu joka tapuksessa pois selästä. Ei ole mitään järkevää syytä kantaa kamoja repussa. Siis maantieajossa. On tusina syytä olla kantamatta reppua selässä.
No offence, mutta en ymmärrä miksi haluat pitää siitä kiinni? Vähäinenkin ylimääräinen kilomäärä käsien ja satulan päällä lisää kipua ja tuskaa kun se rupeaa tulemaan päälle muutaman tunnin ajon jälkeen.
Niin no.. Ajoin 2008 Venäjällä 1200km noin 5kg reppu selässä ja tänä kesänä noin 4000km 3-4kg reppu selässä eikä se oikein säädettynä mistään painanut. Pyörän ajoasento oli vielä pari senttiä matalampi kuin maantiepyöräni. Ero hyvän ja huonon repun välillä on huomattava. Samoin hyvin ja huonosti pakatun repun.
Raskaammat esineet kannattaa laittaa satula-/tankolaukkuihin.
...tänä kesänä noin 4000km 3-4kg reppu selässä eikä se oikein säädettynä mistään painanut...
Olettaisin tuon olevan aika yksilöllistä. Jotkut voivat pitää reppua ja jonkun toisen fysiologia tökkää heti. Itselläni on tenniskyynärpäät ja yritän aina minimoida käsille tulevan rasituksen.
Niin no.. Ajoin 2008 Venäjällä 1200km noin 5kg reppu selässä ja tänä kesänä noin 4000km 3-4kg reppu selässä eikä se oikein säädettynä mistään painanut.
Oliko tuohon repun käyttöön joku ihan järkeväkin syy? Omat kokemukseni täysin päinvastaiset. Lisää hikoilua/nestehukkaa, käy niskaan/selkään/..., jne.
Jeesriver
01.11.2009, 16.59
Mielestäni ei ole mitään järkeä pitää reppua selässä maantieajossa. Sama kuin laittaisi kiven kenkään juoksulenkille. Etelä-Euroopassa pyöräretkiä tehneenä voin sanoa, että kun lämpö voi nousta reippaasti yli 30 astetta ei reppua tee mieli pitää selässä. Kypärä, aurinkolasit ja ajohousut, siinä on riittävästi päällepääntavaa. Mukavaa reissua. Itselläni olisi tarkoitus pyöräillä väli Trieste-Dubrovnik. Laittakaa kokemuksia ko.reitiltä.
Oliko tuohon repun käyttöön joku ihan järkeväkin syy? Omat kokemukseni täysin päinvastaiset. Lisää hikoilua/nestehukkaa, käy niskaan/selkään/..., jne.
Yllä mainittu Deuterin hydro ihan oikeasti ei lisää selkäni hikoilua verrattuna ilman reppua ajamiseen. Ja sen paino jakautuu tasaisesti eli se ei ota erityisesti mihinkään tiettyyn osaan selkää. Lisäksi se oikeissa säädöissä on asennoltaan sellainen, että ajopaidan taskuihin pääsee käsiksi. Breveteillä "pakkausfilosofiani" oli:
1) Satulalaukussa on kaikki pyörän huoltoon kuuluva (ja painava) tavara
2) Tankolaukussa on sellaiset vaihtovaatteet ja tavarat, joita tarvitaan nukkumaan mentäessä
3) Repussa oli kaikki "aina" tarvittavat eli vaatekertoja, ruokaa, juomajauheet, passi, rahat, vara-akut, jne. Ylipäätään kaikki mitä yleensä tarvitsee silloin, kun ei ole pyörän lähettyvillä.
Muita siirtymisiä ajaessa oli sitten takana 2 sivulaukkua. Toisessa arkivaatteet/kengät ja toisessa kannettava tietokone ja pyöränkuljetuslaukku. Siis kaikki pakollinen paha. :)
Siinä on pyörä ilman ajajaa:
http://www.flickr.com/photos/mkpaa/3830351261/sizes/l/
Ja ajajalla ilman laukkuja:
http://www.flickr.com/photos/mkpaa/3830343123/sizes/l/
Ja vielä viime vuodelta:
http://images38.fotki.com/v1217/fileSRfg/3b51b/1/1146683/6448104/IMG_2597.jpg
Runkolaukussa oli usein vaihdettavat "vaatteet" eli hanskat, huppu, lahkeet ja hihat.
En edelleenkään yritä sanoa, että repun kanssa olisi mukavampi ajaa kuin ilman, mutta sitä ei tarvitse turhaan jättää pois. Ajoin ilman reppu aina, kun se oli jotenkin mahdollista.
brewster
01.11.2009, 20.48
Niin no.. Ajoin 2008 Venäjällä 1200km noin 5kg reppu selässä ja tänä kesänä noin 4000km 3-4kg reppu selässä eikä se oikein säädettynä mistään painanut. Pyörän ajoasento oli vielä pari senttiä matalampi kuin maantiepyöräni. Ero hyvän ja huonon repun välillä on huomattava. Samoin hyvin ja huonosti pakatun repun.
Raskaammat esineet kannattaa laittaa satula-/tankolaukkuihin.
No sittenhän sinulla on varsin hyvin kokemukseen perustuva mielipide. Jätit vielä kertomatta miksi rakastat reppuasi noin paljon. Kuitenkin on oltava niin että on kevyempi ja vapaampi olo ajaa kun ei ole ylimäärästä painoa selässä. Miksi tavrat olisi hyvä kantaa repussa?
No sittenhän sinulla on varsin hyvin kokemukseen perustuva mielipide. Jätit vielä kertomatta miksi rakastat reppuasi noin paljon. Kuitenkin on oltava niin että on kevyempi ja vapaampi olo ajaa kun ei ole ylimäärästä painoa selässä. Miksi tavrat olisi hyvä kantaa repussa?
Onneksi tämä ei vielä ole menossa offariksi, koska repun käyttö on oleellista matkalaisen tapauksessa. :-)
Yllä olevassa jo kuvasin tärkeimmän syyn. Eli repussa olevat tavarat kulkevat mukana myös silloin, kun ei ole pyörän selässä. Tavaraa kuitenkin pidemmällä matkalla kertyy ainakin omalla kohdalla ihan reilu määrä. Olen aika monella kombinaatiolla ajanut ja laukut valitsen aina kyseisen matkan tarpeen mukaan.
Vaihtoehdoista reppu - satulalaukku - tankolaukku on reppu selvästi tasapainosin. Tällä hetkellä lähtisin siitä, että jos käytössä on gps eikä kartta niin ei kannata käyttää tankolaukkua. Putkelta ajettaessa parhaatkin (isot) satulalaukut elävät puolelta toiselle ja tankolaukun kanssa on hankala ajaa ilman käsiä esimerkiksi juodessa, syödessä tai venytellessä.
Repussa(ni) (12l) on myös enemmän tilaa kuin tankolaukussa (9l) tai satulalaukussa (7l) eli sinne mahtuu paremmin tekstiilejä. Paidat/housut jne. ovat kevyitä, mutta vievät paljon tilaa.
Jappe aikoo ymmärtääkseni lähteä maantiepyörällä ja mukanaan myös jonkinlaiset "siviilivaatteet" eli tilaa tarvitaan joka tapauksessa paljon. Tilantarve on erilaista useamman viikon soololla vieraassa maassa verrattuna johonkin Suomen mökkilenkkiin.
Risto Koivunen
02.11.2009, 01.08
Itselläni olisi tarkoitus pyöräillä väli Trieste-Dubrovnik. Laittakaa kokemuksia ko.reitiltä.
Sen ainakin voi sanoa että maisemat tulevat olemaan nätit! Olen pariin kertaan ollut Kroatian rannikolla (tosin ilman pyörää), ja maisemat ovat komeat - ja tietääkseni vaihtelevat rannikon eri osilla, joten ei pitäisi heti pitkästyä. Vieressä kirkas ja turkoosin sininen Välimeri johon kelpaa pistäytyä uimaan. Ja yleensä aurinkoista säätä.
Kannattaisi ehkä harkita pistäytymistä pahimman turistikauden ulkopuolella - tällöin tilaa pitäisi löytyä enemmän, ja hinnat ovat huokeammat. Säätkin ovat leppeämmät kuin elokuun helteillä - itse kävin helmikuun lopulla kokousmatkalla Zadarissa, ja päivälämpötila ulkona oli noin +10 (öisin ehkä +5). Muutamaa päivää aikaisemmin oli tosin tullut lunta, mikä oli kuulemma hyvin harvinaista. Majapaikan lämmitys oli kyllä vähän kevyttä, muttei sisälläkään vilu tullut.
Yhtenä iltana majapaikkaan tupsahti kaksi pyöräretkeilijää, joiden kanssa en tosin ehtinyt montaa sanaa vaihtaa. Olisi voinut kuulla yhtä ja toista kokemusta.
Kroatian rannikko taitaa edustaa tyypillistä välimerellistä liikennekulttuuria, ja rantatiet näyttivät olevan monin paikoin kapeita ja mutkaisia, joten pieneen varovaisuuteen liikenteessä lienee tarvetta. Pyöräily ei vaikuttanut olevan kovin yleistä, sen sijaan erikokoisia veneitä on satamissa ihan tolkuttomasti. Jos aikaa riittää, niin kannattaisi ehkä mantereen lisäksi käydä pistäytymässä lautalla jollakin saarista.
Tieltä maastoon poikkeamisen suhteen kannattaa olla varuillaan - alueilla joilla 90-luvun alussa sodittiin (kuten Zadar ja Dubrovnik rannikolla ja Slavonia idässä) on vielä alueita joita ei ole raivattu maamiinoista. Paikalliset näistä varoittelivat.
Kroatian rannikko taitaa edustaa tyypillistä välimerellistä liikennekulttuuria, ja rantatiet näyttivät olevan monin paikoin kapeita ja mutkaisia, joten pieneen varovaisuuteen liikenteessä lienee tarvetta. Pyöräily ei vaikuttanut olevan kovin yleistä, sen sijaan erikokoisia veneitä on satamissa ihan tolkuttomasti. Jos aikaa riittää, niin kannattaisi ehkä mantereen lisäksi käydä pistäytymässä lautalla jollakin saarista.
Ajelin tuolla alueella (Slovenia-Kroatia-Bosnia&Hetsegovina-Montenegro-Kroatia) viime kesänä 1600km, josta noin 100km Kroatian rannikkotietä Montenegrosta Dubrovnikiin. Siinä oli noin 100km liikaa.
Ajankohtana tietysti pahin turistikausi (elokuun alku), mutta muutama muukin pyöräilijä jonka kanssa juttelin oli ehdottomasti sitä mieltä, ettei rantatie ole pyöräilijälle mikään herkullinen elämys. Kapea, tiuhasti liikennöity, rekkoja ja busseja, äänekäs, pimeitä mutkia, mäkinen, ajoittain varsin kaunis mutta rauhallisia taukopaikkoja ei juuri tuntunut löytyvän. Sanalla sanoen riskialtis. Toki rannikko on pitkä mutta ainakin eteläkärjessä ja toisaalta luoteessa Istrian niemimaalla sisämaan tiestö on huomattavasti miellyttävämpää.
Päiviö Pollari
02.11.2009, 23.17
Ajelin tuolla alueella (Slovenia-Kroatia-Bosnia&Hetsegovina-Montenegro-Kroatia) viime kesänä 1600km, josta noin 100km Kroatian rannikkotietä Montenegrosta Dubrovnikiin. Siinä oli noin 100km liikaa.
Ajankohtana tietysti pahin turistikausi (elokuun alku), mutta muutama muukin pyöräilijä jonka kanssa juttelin oli ehdottomasti sitä mieltä, ettei rantatie ole pyöräilijälle mikään herkullinen elämys. Kapea, tiuhasti liikennöity, rekkoja ja busseja, äänekäs, pimeitä mutkia, mäkinen, ajoittain varsin kaunis mutta rauhallisia taukopaikkoja ei juuri tuntunut löytyvän. Sanalla sanoen riskialtis. Toki rannikko on pitkä mutta ainakin eteläkärjessä ja toisaalta luoteessa Istrian niemimaalla sisämaan tiestö on huomattavasti miellyttävämpää.
Kolmesti olen ollut tuolla päin heinä-elokuun vaihteessa (silloin ajoin rantatietä pohjoiseen päin) ja v. 2008 huhti-toukokuun vaihteessa (Verona-Vlore,http://cc.oulu.fi/~pollari/aprmay2008/) jolloin ajelin etelään, enkä ole kokenut paikkaa tuolla tavalla ongelmalliseksi, osittain ehkä siksi että minulla on tarakalla makuupussin ja teltan kaverina vararengas jonka laitan tarkoituksella vähän enemmän autojen puolelle. Kuuma siellä kyllä on, ja yhden kerran minulle kävi että keskittyessäni nestehuoltoon en muistanut syödä kunnolla ja sitten iski uupumus. Leirintäalueet ovat meluisia, ja niissä ei juurikaan ole nurmikkoa ja telttakepitkään eivät oikein uppoa kiviseen maahan.
No onko tuolle suunnalle sitten parempia reittisuosituksia kun alustavasti itsekin suunnittelen tuota rannikkoa pitkin ajavani jos saan reissun ensi touko-kesäkuulle aikaiseksi.
Lainataan vähän vanhaa ketjua kun samoista seuduista kuitenkin kyse.
Tarkoitus olisi mennä polkemaan tuonne kroatia-makedonia-kreikka akselille ja elokuun puolenvälin aikoihin.
Onko tuolla silloin niin kuuma ettei pyöräily mukavaa tulisi olemaan? Entäpä ne ruuhkat. Taitaa olla pahinta sesonkia juuri silloin?
Lainataan vähän vanhaa ketjua kun samoista seuduista kuitenkin kyse.
Tarkoitus olisi mennä polkemaan tuonne kroatia-makedonia-kreikka akselille ja elokuun puolenvälin aikoihin.
Onko tuolla silloin niin kuuma ettei pyöräily mukavaa tulisi olemaan? Entäpä ne ruuhkat. Taitaa olla pahinta sesonkia juuri silloin?
Tiettyjen turistialueiden lisäksi et varmasti löydä ruuhkaa. Hellettä voi olla, mutta ylhäällä on yleensä siedettävää ja rannalla välimeren kostea ilmasto.
Em. maista pidän eniten Makedoniasta. Suosittelen ainakin muutaman kerran ajamista yön yli. Tyhjät tiet ja täydellinen pimeys länsimaihin verrattuna. Suomessa ei ikinä ole niin lämmin ja pimeä samaan aikaan. :)
Lähtöpaikka olisi tarkoitus olla dubrovnik ja määränpää thessaloniki. Ei noitakaan ole lukkoon lyöty. Lähinnä mietin, että olisi halvimmat kohteet lentää noilla seuduilla.
'Matkapäiviä olisi maksimissaa 11 plus lentopäivät.
Onko suositella joitain paikkoja mitkä kannattaa reissulle ottaa ja mitkä voi hyvin mielin jättää väliin? Ja minkälaista päivämatkaa noilla seuduilla jaksaa ajaa? On tullut kotomaassa pidempiäkin matkoja ajettua, mutta tuolla taitaa olla tiet ja maasto hieman erilaista?
Esim jotain tuollaista reittiä
https://goo.gl/maps/qEsKB
Mont Lovcenille nousu Kotorista. Älä jätä väliin. Tara-joen silta. Ostrogin luostari.
https://c2.staticflickr.com/6/5567/15060708501_edf9e683ce_c.jpg (https://flic.kr/p/oWS4VX)P8171515 (https://flic.kr/p/oWS4VX) by Mikko Mäkipää (https://www.flickr.com/photos/mkpaa/), on Flickr
Ylämäet kannattaa opetella ajamaan hiljaa, mutta muuten tiet ovat ihan kuin muuallakin. Suosisin päällystettyjä kohtalaisen isoja teitä riippumatta kalustosta. Tie Burrelin kautta Debariin oli hieno reitti Albaniasta Makedoniaan.
Melkein meni nappiin reissu. Runko napsahti vain poikki takahaarukasta skopjessa :D
Hienoja maisemia oli. Mäkiä riitti. Parhaimmillaan lämpötila oli auringossa +45C muttei se ajon aikana kauheasti häirinnyt, toisin oli jos menit aurinkoon pysähtymään.
Mitä teit katkenneelle rungolle? Oliko vielä ajokunnossa ja toitko kotiin?
Sopinee tämän otsikon alle tämä. mkpaa ja muut kokeneet pitkänmatkanmaantietsyklistit, kysymyksiä koirista etelä euroopassa:
Ilmeisesti varsinkin Kreikassa on kulkukoiralaumoja jotka voivat olla harmiksi pyöräilijälle. Onko koiria myös maaseudulla vai vain kaupunkien liepeillä? Oletteko varautuneet hätyyttämään koiria ja joutuneet käyttämään konstejanne myös? Oletteko tulleet purruksi?
Markku Liitiä
17.01.2018, 15.08
Menee vähän yleistyksen puolelle, mutta kaupunkien irtokoirat ovat Kreikassa yleensä varsin lauhkeaa ja ihmisistä piittaamatonta sorttia. Maaseudulla talojen lähellä irrallaan olevat koirat taas ovat saaneet ilmeisesti sen verran usein keppiä, että vaikka räkyttävätkin muukalaisen lähestyessä antaumuksella, ne luikkivat lopuksi yleensä nurkan taakse piiloon.
Kokemukset kävelijän näkökulmasta. Em. mallista poikkeavista koirista en ota vastuuta. Kreikassa ei juuri kukaan pyöräile, joten fillaristi voi saada koiran ymmälleen ja käyttäytymään oudosti.
Tuolla on pari videota aiheesta. :) https://www.youtube.com/watch?v=OlFw5w244kk https://www.youtube.com/watch?v=NNcN8yrrNjc
Ankaraa kiroilua ja karkuun ajamista toisinaan, mutta ei yleensä. Etelä-Euroopan koirat ymmärtävät kiroilua myös suomeksi tarpeen mukaan.
Koirat ovat yleensä hyvin säyseitä päivällä, kun on kuuma. Silloin ne eivät liiku senttiäkään ylimääräistä. Yöllä ja aamulla ne ovat liikkeellä. Etenkin herätessään ne joko lähtevät karkuun tai perään. Etukäteen on vaikea tietää kumpaa. Ne ovat äärimmäisen reviiritietoisia eli heti, kun oma tontti loppuu ne pysähtyvät kuin seinään. Koirat osaavat pääsääntöisesti vältellä isoja teitä. Ne jotka eivät osaa, ovat jo poistuneet keskuudestamme.
Omat vinkit on etenkin aja rauhassa ja puhu. Ne harvoin ovat kiinnostuneita, kun huomaavat sinun olevan ihminen. Karkuun ajaminen lähinnä houkuttelee ne juoksemaan perässä. Koirat ovat lähes aina laumoissa. Romaniassa Transfagarasanin jälkeen perässä oli lähes lopulta noin 20 koiraa, kun kylän koirat alkoivat kokoontua tielle yhden herättyä. Tiukka tuijotus ja huuto toimii yleensä isompiinkin koiriin. Ne ilmeisesti havaitsevat epävarmuuden/pelon oikein hyvin. Ehdottomasti stressaavinta koirissa on, että niiden määrää ja laatua on vaikea arvioida. Ainakin Kreikan pohjoisosissa hakunta on maaseudulla jatkuvaa.
Suurimmaksi riskiksi näkisin varomattoman ajamisen, kun on koiria jahtaamassa eli saatat esimerkiksi ajaa kuoppaan tai et huomaa muuta liikennettä koiria vältellessä. Puremat ovat harvinaisia, mutta niitä sattuu silti. Esimerkiksi Trans Amissa samalla seudulla koira puri kolmea eri pyöräilijää. Jos mahdollista niin koirat kannattaa tietysti kiertää kaukaa. En ole koskaan joutunut pysähtymään koirien takia, mutta olen toistuvasti ajanut harhaan risteyksistä.
Kiitoksia. Tuolla jossain ulkomaisella sivulla eräs vinkkasi, että veden pruiskaus juomapuollosta voi auttaa jos vuffeli on ihan kiinni käymäisillään.
Riippuu liikennetilanteesta. Olen kuullut kyllä tuosta, mutta mielummin kyllä keskittyisin ajamiseen kuin veden heittoon. :)
Ehkä jossain tilanteessa, jos on jo joutunut pysähtymään.
heikki53
18.01.2018, 13.02
Sopinee tämän otsikon alle tämä. mkpaa ja muut kokeneet pitkänmatkanmaantietsyklistit, kysymyksiä koirista etelä euroopassa
Kun tuo kysymys oli "etelä euroopassa" ja alppien etelä puolikin mielletään joskus etelä euroopaksi niin todettakoon ettei Italiassa ja Ranskassa ole koirista ollut vaivaa. Espanjasta en tiedä. Ilmeisesti Balkan on se alue jossa noita koiria on vaivaksi asti.
Ei ole Espanjassa koiria näkynyt.
noniinno
18.01.2018, 17.37
Onhan noita näkynyt, mutta aika flegmaattisia ovat olleet. Kuumana päivänä tuskin päiväsaikaan viitsivät rähistä.
Balkanillakin Unkari/Slovakia/Kroatia on vielä käytännössä koiravapaata.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.