PDA

Näytä tavallinen näkymä : sähköpohjalliset

Sivut : [1] 2

tempokisu
20.09.2009, 14.17
Nyt olisi sitten tarvetta näihin jo monissa topiceissa mainittuihin "sähköpohjallisiin". Mutta nyt tarviin apua/tietoa/linkkiä; mistä voi ostaa?

Käytin kyllä hakua, mutta en löytänyt ihan selkeästi, ja ehkä englanninkielinen hakusana ei ole hallussa? kun noista tutuista nettikaupoista haeskelin ( PBK ja bike24 aiemmin tilannut ja hyvin tavarat toimitettu).

Kiitos jo etukäteen avusta!

mk
20.09.2009, 14.26
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/laskettelu-ja-hiihto/murtomaahiihtomonot/sole/

http://www.ulkoilukauppa.com/talviliikunta/laskettelumonot/sole/
ja siihen sitten tietysti sopivasti akkua ja johtoa http://www.ulkoilukauppa.com/haku/?sivu=2&q=therm

Therm-Ic Sole haulla lisää

järppä
20.09.2009, 14.49
Therm-Ic:t on hyvät. Tampereella niitä (pohjallisia + akkuja) on viime talvena saanut ainakin Intersporteista ja Sportia Pekalta sekä pari vuotta sitten jopa Sokoksen urheiluosastolta. Jos siis ei halua välttämättä tilata jostain nettiputiikista.

Kannattaa ottaa omista kengistä pohjalliset mukaan, niin on aavistuksen helpompi valita sopivan kokoiset sähköpohjalliset...

Ripa523
20.09.2009, 17.10
Nopeella googlauksella löytyi tollanen.. (http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=17625&nimi=Hotronic+L%E4mp%F6pohjallinen+m3). vähän erilainen konstruktio ja jonkun euron edukkaampi, kumpi sit lie parempi :)

HiMa
20.09.2009, 17.23
Kaverilla on ollut pari talvea käytössä noi Solet. Pelittävät hyvin, jos vaan akut ovat ehjät ja täydet. 6-7 tuntia ainaki on riittäny noissa virtaa, en muista millä lämpötilalla tuohon tuntimäärään on päästy.

Suffeli
21.09.2009, 01.01
Therm-Ic lämppäreissä ja muissa vastaavissa on lämpövastus vain varpaille, koko pohjallinen pitäisi kokemukseni mukaan saada lämmitettyä, mutta ovat ostamisen arvoiset noinkin. Akut varmaankin pitäisi valmistaa isoimmiksi jos koko jalkapohjaa kuumennettaisiin.

orcatri
21.09.2009, 12.48
Itse hommasin viime talvella Alpenheat Trend (http://www.alpenheat.com/trend_1.html?&L=13) -pohjalliset tuolta (http://thesportsemporium.co.uk). Pattereiden taisiis akkujen kanssa joutui vähän pelaamaan, mutta ei niitä joka lenkin jälkeen ladata tarvinnut. Hommasin muuten myös ne lisäpiuhat, jolla patterikotelot sai ulottumaan vyötäisille.

Hintaisikseen ihan toimivat pelit. Ainakin vähensivät huomattavasti jalkojen palelua. Täysillä niitä toki täytyi melkein aina pitää. Muu varustus oli muuten Shimanon maastokenkä (122?) ja -poljin sekä PROn Endure(?) kengänsuojus. Pärjäsi alle -15 asteessa. Ja CC:llä ajelin.

tempokisu
22.09.2009, 11.20
Kiitos vinkeistä! Kotimainen kauppa on tietysti ensisijalla. Ja nimenomaan varpaat ne nyt lämmitystä kaipaavat; ihme juttu kun viime talvena eivät palelleet ollenkaan. Jatkan silti (avanto)uinteja.

Mutta tärkeä kysymys vielä: Onko ostettava siis pohjalliset + se kalliimpi komponentti eli akut molemmat, erikseen? ainakin tuosta mk:n linkistä sain tämän käsityksen? ( aattelinkin ettei se noin "halpa" voi olla, 45e joka on pohjallisten hinta. )

Teppo
31.10.2009, 22.15
Therm-ic -pohjallisteni litiumioniakut ovat olleet kaapissa käyttämättöminä viime talvesta lähtien. Nyt kun olen yrittänyt ladata niitä, niin lataus keskeytyy jo parin kymmenen sekunnin kuluttua (akkujen punainen valo vilkkuu). Piuhojen uudelleen kytkeminen ei auta kuin taas hetkeksi ja sitten taas valot vilkkuu.:( Onko muilla foorumilaisilla ollut vastaavanlaista ongelmaa? Luultavasti olisin välttänyt probleeman pitämällä akuissa latausta myös kesän aikana, mutta kas kummaa ei pahemmin lämpöpohjalliset pyörineet mielessä tuolloin.

Edit: Epäilen siis, että akut ovat täysin tyhjät ja laturi ei pysty niitä lataamaan koska akut eivät ole "valmiit" ottamaan vastaan täyttä latausta.

yypy
01.11.2009, 00.13
Akut on nyt entiset. Jännite putoaa liikaa varastoinnin aikana, jonka jälkeen laturi ei suostu lataamaan niitä. Niitä voi koittaa "herätellä" laittamalla suoraan toisesta akusta virtaa sisään ja suoraan laturiin.

Jussi T.
01.11.2009, 09.36
Harmi kuulla, että Thermicin LiIon-akuissa on ongelmia. Mulla on saman merkin oldschool NiMh:t toimineet talvesta toiseen ongelmitta. Veikkaan silti, että uudemmissa malleissa akkuongelmaan olisi puututtu -LiIon & LiPo ovat niin paljon kevyempiä ja tehokkaampia kuin AA-kennoihin perustuvat Nimh:t. Täytyy myöntää, että sikahintaa pohjallisista (vastus), akuista ja laturista kokonaisuutena pyydetään. Itse tekemälläkin saisi halvemmat, mutta tekemättä on jäänyt. HInta kannattaa tietty suhteuttaa käyttötunteihin ja saavutettuun hyötyyn. Nimim. kohta hiihtämään alehinnalla 14 eur/lenkki.

Narujalka
01.11.2009, 23.37
Minulla jostain syystä toinen TermIc-akku hyytyi, eli meni tyhjäksi, kun toinen vielä pelitti. Vein paikalliseen alan liikkeeseen, ja akut kennotettiin uudelleen. Samalla akkujen kapasiteetti tuplaantui... Ei halpaa touhua, mutta olen ollut tyytyväinen varpaiden(kin) verenkierrosta lenkillä, joten kannatti:). Loppupeleissähän kaikki on halpaa, mitä rahalla saa...:)

Riksa
02.11.2009, 10.46
Onkos näistä kenelläkään kokemuksia?

http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=3054

Vastaavia lämpötyynyjä ontullut käytettyä ja toimivat kuvatulla tavalla,
lämpöä riittää pariksi tunniksi.

Pohjallisissa ongelmaksi voi muodostua turhan korkea alkulämpö (+40 - +50).

Jos joku on kokeillut niin kiinnostaa, hinta kun ei päätä huimaa...

Tosi Käyttöön(tm) varmaan aivan turhat.

-R

Tapza
02.11.2009, 12.54
Onko kenelläkään kokemusta Aerogeeli pohjallisista ( http://www.polarwrap.com/default.aspx?pid=1&sid=37&show=)? Partioaitassa kaveri meinas että ovat kolme kertaa lämpöisemmät kun kunnon alu-huopapohjalliset.

Eli sähköllä tai kemiallisella reaktiolla toimivia lukuunottamatta, näiden pitäisi olla kaikista parhaat.

Kokemuksia? Tietoa? :seko:

VesaP
02.11.2009, 13.02
Therm-ic -pohjallisteni litiumioniakut ovat olleet kaapissa käyttämättöminä viime talvesta lähtien.

Mudda mudda, miten minulla on sellainen käsitys, että Li-Ion akut EIVÄT menetä jännitettään säilytyksen aikana? Eli jos akut eivät ole olleet käytön jäljiltä tyhjillään keväällä, ei niiden pitäisi olla yhtään sen tyhjempia nyt syksylläkään? Tietysti jos olet jättänyt aivan tyhjille käytetyt akut kesäksi lataamatta niin sit se on vain oma häpeä... En minä Lupineidenkaan akkuja kesällä ladannut ja nyt syksyllä kun ekaa kertaa tankoon niitä virittelin niin akut oli ihan täynnä.

Minullakin noi Therm-Icin NiMH akulliset versiot, ja ovat pelittäneet kuin junan vessa. Minä vain haluaisin itsellekin noi Li-Ion akut juurikin tuosta virtahävikistä eroonpääsemiseksi. NiMH akut menettää tehoaan säilytyksessä varsin nopeaan. Liittiumit olis heti käyttövalmiina kun niitä tarvitsisi.

hannupulkkinen
02.11.2009, 13.23
Mullon yhet geelipohjalliset ja taisi kertakäyttöön jäädä. Alussa poltaa ja kylmenevät pian. Lisäksi jalan pohja tuntuu lilluvan kuin vesisängyssä.
Ei hjuva.

Onko kenelläkään kokemusta Aerogeeli pohjallisista ( http://www.polarwrap.com/default.aspx?pid=1&sid=37&show=)? Partioaitassa kaveri meinas että ovat kolme kertaa lämpöisemmät kun kunnon alu-huopapohjalliset.

Eli sähköllä tai kemiallisella reaktiolla toimivia lukuunottamatta, näiden pitäisi olla kaikista parhaat.

Kokemuksia? Tietoa? :seko:

Narujalka
02.11.2009, 13.32
Minullakin noi Therm-Icin NiMH akulliset versiot, ja ovat pelittäneet kuin junan vessa. Minä vain haluaisin itsellekin noi Li-Ion akut juurikin tuosta virtahävikistä eroonpääsemiseksi. NiMH akut menettää tehoaan säilytyksessä varsin nopeaan. Liittiumit olis heti käyttövalmiina kun niitä tarvitsisi.
Minun Therm-Ic:it muuttuivat kennotuksen myötä NiMH-akuista Li-Ion:eiksi. Ja tosiaan käyttöaika tuplaantui. Eikä tarvitse aina käyttää "loppuun" kapasiteetin turvaamiseksi=>ainakin pohjallisten akut saa ladattua täyteen milloin huvittaa ja pelittämään pitkänkin lenkin. Toisin kuin kuskin...:o::D

Riksa
02.11.2009, 13.36
Mullon yhet geelipohjalliset ja taisi kertakäyttöön jäädä. Alussa poltaa ja kylmenevät pian. Lisäksi jalan pohja tuntuu lilluvan kuin vesisängyssä.
Ei hjuva.

Sori jankkaus mutta oliko kyseessä tuollainen itselämpiävä vai pelkkä "geeli" (jonka tarkoitus on eristää hyvin)? Ihmettelen siksi että
"alussa polttaa" viittaa itselämpiävään mutta
"tuntuu lilluvan" viittaa geeliin, itselämpiävät pussit ainakin menevät käynnistyessään kivikoviksi. Vasta keittäminen "sulattaa" itselämpiävät takaisin geeliksi.

- R

Tapza
02.11.2009, 13.40
Ei hjuva.

OK. Kiitos tiedosta. Taidan aloitella perinteisillä huopapohjallisilla ja jos se ei riitä niin sitten sähköä. Se on varma että ne ainakin lämmittää. :D

VesaP
02.11.2009, 13.45
OK. Kiitos tiedosta. Taidan aloitella perinteisillä huopapohjallisilla ja jos se ei riitä niin sitten sähköä. Se on varma että ne ainakin lämmittää. :D

Osta vain Therm-Icit. Ei tartte KOSKAAN sen koommin stressata palelevista jaloista talvilenkeillä!! Turhaa leikkiä noilla extrapohjallisilla! Tietysti jos lenkit on max 1-2h/kerta niin sitten voinee pystyä noilla pohjallis/kengänpäällys-kikkailuilla hengissä pysymään, mutta jos on pitempään tarkoitus ajaa --> sähkö rules! :cool:

hannupulkkinen
02.11.2009, 14.00
Kattilaan tai kuuman vesihanan alle laitettiin. En ole kyllä varma geelin laadusta. Aika pehmeät ne mun on kylmänäkin. Voip olla, että jos on riittävän iso kenkä niin sitten pelittää.
Olen ennen sähköpohjallisten käyttöönottoa kokeillut myös rautaoksidipusseja. Niissä on se ongelma, että jalan alla ne eivät lämmitä riittävästi ja jalan päällä taan jalkapohja jää kylmäksi kun varpaita polttelee. Jotkut niitä käuttävät ihan menestyksellä.

Sori jankkaus mutta oliko kyseessä tuollainen itselämpiävä vai pelkkä "geeli" (jonka tarkoitus on eristää hyvin)? Ihmettelen siksi että
"alussa polttaa" viittaa itselämpiävään mutta
"tuntuu lilluvan" viittaa geeliin, itselämpiävät pussit ainakin menevät käynnistyessään kivikoviksi. Vasta keittäminen "sulattaa" itselämpiävät takaisin geeliksi.

- R

Kalasi
02.11.2009, 14.33
Viime talvena kokeilin kertakäyttöisiä Mycoal minivarvaslämmittimiä ja ajelin palelematta 3- 5 tunnin lenkkejä -5° -16° pakkasessa. Toimii kun laittoi ensin ohuen sukan ja siihen varpaiden alle lämmittimen ja päälle hieman paksumpi sukka sekä kenkien päälle karvapäälliset. Tarkenee juuri ja juuri 14- 16° pakkasessa, tuskin kylmemmässä. Ei tietenkään niin hyvät kuin sähköpohjalliset mutta melko kätevät käyttää lauhemmilla pakkasilla.

dauppi
02.11.2009, 19.47
Therm-ICin akuille on olemassa herätyskitti, jonka pitäisi herättää uinahtanut akku. Tällaisen voi myyjäliike pyytää maahantuojalta lainaan. Jos systeemit on tilattu jostain, voinee myös maahantuoja (Esa Korpela Oy) auttaa suoraan.

kinde
02.11.2009, 21.29
Rosen kaupassa saksanmaalla on Mematecin sähköpohjallisia paria eri mallia myytävänä puoleen hintaan. Laittaisin kyllä linkinkin, mutku tää on niin hankalaa...prr

Antti Kuitto
02.11.2009, 21.32
Itse hommasin Sidin pohjalliset+talvikengät muutama viikko takaperin. Vielä ei ole tullut pohjallisia testattua kun kelit eivät ole riittävän viileät, mutta noissa on kyllä miellyttävää akun sijoitus pohjallisen sisään, termostaatti (38 astetta tavoitelämpötila) ja langaton kaukosäädin. Toivotaan että kohta pääsee testaamaan niin näkee millaiset nuo ovat käytössä... :)

StantheMan
02.11.2009, 21.34
Rosen kaupassa saksanmaalla on Mematecin sähköpohjallisia paria eri mallia myytävänä puoleen hintaan. Laittaisin kyllä linkinkin, mutku tää on niin hankalaa...prr

http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=155&detail=10&detail2=16073

Kurtz
02.11.2009, 21.50
Itse hommasin Sidin pohjalliset+talvikengät muutama viikko takaperin. Vielä ei ole tullut pohjallisia testattua kun kelit eivät ole riittävän viileät, mutta noissa on kyllä miellyttävää akun sijoitus pohjallisen sisään, termostaatti (38 astetta tavoitelämpötila) ja langaton kaukosäädin. Toivotaan että kohta pääsee testaamaan niin näkee millaiset nuo ovat käytössä... :)

Laita viestiä oletko ollut tyytyväinen. Itsellä Therm-Ic-Sole, ja niissä on noi 3 lämpöasetusta, 37c/45c/70c joutuu kyllä käyttämään tuota 70c asentoakin aika paljon (jossain -5c ja alaspäin). Tuolla 37c lämmöllä ei tee mitään. Ja käytössä Sidin Gore talvikenkä, lämpöpohjallisen alla tavallinen huopa thermopohjallinen. Varpaat on kyllä palelevaa sorttia. NiMh akut ovat muuten vain parantuneet 3:n talvenaikana, virtaa piisaa enemmän kuin uutena. Ladattu ja purettu kesälläkin joka kuun 15. päivä. Kännykkä hälyttää...

Space Cowboy
02.11.2009, 22.58
Mitä sähköjäniksiä täällä oikein pyörii? Eikö näissä sähköpohjallisissa ole kuitenkin viime kädessä kyse vilpillisyydestä? Vähän sama kuin laittaisi polkupyörään salaa sähkömoottorin ja sen siivittämänä kävisi muiden kanssa lenkillä. Itse ajattelin pysyä vielä kaidalla tiellä...hyvä omatunto on paras päänalunen. ;)

m e r k s
02.11.2009, 23.58

Jos on kyseessä nämä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=27168), niin ainakaan itsellä eivät toimineet. Siis oikeasti, toimineet. :mad: Pari paria oli käytössä, kerran taisin onnistua ajamaan lenkin siten, että molemmat toimivat. Viimeinen niitti oli se, että toinen pohjallinen meinasi räjähtää kesken latauksen (pullistui uhkaavasti, onneksi olin lähettyvillä). Sain rahani Bike-Discountista suosiolla takaisin.

Tämän talven ajattelin vetää jo mainituilla Mycoaleilla (http://www.minilammitin.com/index.php?id=tuotteet&sub=varvaslammitin), pari testilenkkiä (3-4h) takana pikkupakkasessa kesäkengillä + suojilla, ja hyvät kokemukset tämän perusteella. Jos noista loppuu teho kesken kovemmilla pakkasilla, niin vetäsen villasukan vaikka kengän ja kengänsuojan väliin lisäeristeeksi.

liquid
03.11.2009, 09.37
Samat ongelmat, kuin merksillä. Viime talven toimi sidin heating insolet jotenkin ja kesän aikana akut oli pullistuneet pilalle. Sain myös onneksi rahani takaisin. Nyt pitäisi keksiä jotain lämmintä tilalle...

polkupedaali
03.11.2009, 16.51
http://cgi.ebay.de/1-Paar-elektrisch-beheizte-Schuheinlagen-Einlegesohlen_W0QQitemZ200401289146QQcmdZViewItemQ QptZDE_Mode_Accessoires_Damen_Herrenschuhe_Damen_H errenbekleidung_Bekleidungs_Schuhpflege?hash=item2 ea8d8ffba

Kurtz
03.11.2009, 20.24
Therm-Ic-Sole...

Ja näköjään parempi NiMh-akuilla.

Jopo Juoppo
04.11.2009, 21.22
Ollut aina silloin tällöin mielessä ruveta värkkäämään noita itse, itseasiassa ei pitäisi olla kovinkaan monimutkaista.
Käsineitä olen hiukan pähkäillyt siten, että tarvitaan jotkin hyvin ohuet käsineet (mekaanisesti kestävät kuitenkin) johon kierretään vastuslanka sormien ympäri jotka kiinnitetään kiertämällä jotain sopivaa hengittävää teippiä (laastaria? tms.) päälle, miksei jollakin liimallakin.
Tai, eikös tuolla ensiapupuolella ole jotain sellaista verkkoa mikä vedetään siihen kipeen sormen päälle pitämään siteitä paikoillaan? Laittaa tällaisen siihen sisäsormikkaan sormeen ja pujottelee vastuslankaa verkon rei’istä ja lopuksi kiinnittää sukan jollakin sopivalla menetelmällä sormikkaaseen.

Koko komeus tungetaan sitten toisten käsineiden sisään. Piuhat ulos ranteista, väliin etuvastus ja säätövastus. Kytkentä sopivaan virtalähteeseen. Omalla kohdalla ajattelin Biltusn ylimääräistä 12V/4,5Ah akkua fillariin kiinnitettynä. Puhtia tuosta akusta riittäisi myös varvaslämmittimille, arvioitu kesto täydellä teholla molemmille n. 10h.

Jopo Juoppo
07.11.2009, 20.52
Taas alko asia kiinnostaa lisää.
Vastuslangan haku vaikutti alkuun yllättävän työläältä tai hintavalta.
Sitten yks kaks löytys tuolta kohtuu hintaan:

http://www.kouluelektroniikka.fi/index.php?usr=l8cb9kt52pu0eodonn8gdamjq1

Vastuslanka ø 0,2mm, 44 ohm/ metri (5m/ pakkaus) (http://javascript%3cb%3e%3c/b%3E:OpenProdWin%28%272660%20209%27%29;)2,20 €

Mitoitus:
Tavoiteltava teho voisi olla luokkaa 2W, eli 1W/käpälä:
2,0W / 12 V = 0,166 A => R = 72 ohm L = 1,6 m, eli 80 cm / käsine sarjaan kytkettynä.

Samalla periaatteella sitten skobojen (trekking) pohjallisten mitoitus.
Sanokaa nyt ihmeessä sitten jos meni laskelmat ”hieman pieleen”.

Onko tuo lanka eristettyä, ei ole tietoa, mutta arvauksena että ei olisi, mikä tulee huomioida huolellisuudella suunnittelussa, jotta vältytään yllättäviltä ”lämpöpiikeiltä”.
Edit: Ko. putiikista tuli tieto, että eristämätöntä lanka on.

Mutta, jos onnistuisi saamaan tommoset "tissilämmittimet" http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37102 niin voisivat käydä kelpoelementteinä rukkasen sisässä.

Teppo
11.11.2009, 20.40
En saanut akkuja heräämään, joten ostin sitten uudet li-ionit suoraan therm-ic:n webbikaupasta. DHL-mies toi ne mulle duuniin viikon kuluessa tilauksesta. Jospa sitä nyt sata euroa köyhempänä muistaisi/tajuaisi ladata nuo akut esim. kerran kuussa myös kesäisin.

HeikkiO
11.11.2009, 23.34
Kumpaa Therm-Ic jatkojohdotoa on tullut hankittua 80 cm vai 120 cm?

Saako akut takin alle ajopaidan takataskuihin 80 cm kaapelilla vai pitääkö ottaa pidempi (kuski 180 cm)? Ei pikaisella etsinnällä löytynyt itse pohjallisen kaapelin pituutta.

SammyB
12.11.2009, 11.36
120cm ja riittää hyvin piuhaa housun kaulukseen akut laittamaan. Pieni ylimääräinen kieppi ei haittaa, tai ainakin haittaa vähemmän kuin liian lyhyt kaapeli. :)

L.A.D.E
14.11.2009, 11.41
Itse hommasin viime talvella Alpenheat Trend (http://www.alpenheat.com/trend_1.html?&L=13) -pohjalliset tuolta (http://thesportsemporium.co.uk). Pattereiden taisiis akkujen kanssa joutui vähän pelaamaan, mutta ei niitä joka lenkin jälkeen ladata tarvinnut. Hommasin muuten myös ne lisäpiuhat, jolla patterikotelot sai ulottumaan vyötäisille.

Hintaisikseen ihan toimivat pelit. Ainakin vähensivät huomattavasti jalkojen palelua. Täysillä niitä toki täytyi melkein aina pitää. Muu varustus oli muuten Shimanon maastokenkä (122?) ja -poljin sekä PROn Endure(?) kengänsuojus. Pärjäsi alle -15 asteessa. Ja CC:llä ajelin.

Ootko tosiaan ollut tyytyväinen noihin...tunnetko selvästi lämmönnousun pohjallisessa?itse erehdyin nuo tilaamaan ja lämpöä tuskin tuntee vaikka täysillä pitää...tai sitten ne on paaskana...

eskoaa
15.11.2009, 00.35

Mulla samat pohjalliset. Kevät talvesta ostin eBay uk:sta 34,95£ + jotain postikuluja.
Pakkaset loppuivat samalla kun pohjalliset saapuivat, eli tosi tehokkaat:eek:
Noh, mittasin kuitenkin pohjallisten max lämpötilaksi 42C.
Pitäis vissiin olla jonkunlainen lämmittävä vaikutus:rolleyes:

orcatri
16.11.2009, 12.42
Ootko tosiaan ollut tyytyväinen noihin...tunnetko selvästi lämmönnousun pohjallisessa?itse erehdyin nuo tilaamaan ja lämpöä tuskin tuntee vaikka täysillä pitää...tai sitten ne on paaskana...
Kuten kirjoitin, niin hintaisikseen ihan toimivat - tuolla hintaa en odottanutkaan ihan loistotuotetta saavani. Täysillä niitä kyllä joutui lähes aina pitämään. Mutta kyllä ne ihan hyvin lämpiävät eli kannattaa varmaan tarkistaa ovatko akkusi/paristosi kunnossa. Tai sitten tosiaan lämmityselementit pohjallisistasi ovat paskana.

tempokisu
18.11.2009, 16.07
Paras keino on varmasti avanto/avovesiuinti. Viime talvena tarkeni pitemmätkin lenkit, eli >100km vaikka pakkasta oli lähteissä max -20 astetta. Kahdet villasukat, kahdet karvavuorisuojat ja päällä vielä villasukkasuoja.

Thermicit on hankittu, mutta ei ole ainakaan vielä tarvinnut, kun on ollut tosi lämpimät ilmat. Varmaan juuri siksi onkin ollut...no, ei-palelevat tassut joka tapauksessa, ja sehän oli lopullinen tarkoitus...:rolleyes:

Joka talvi ne kovat pakkaset ovat jossain vaiheessa kuitenkin tulleet, joten eiköhän pohjalliset tule testattua viimeistään helmikuussa.

Leku
19.11.2009, 12.12
Paras keino on varmasti avanto/avovesiuinti. ...Kahdet villasukat, kahdet karvavuorisuojat ja päällä vielä villasukkasuoja.

Juu, vaikuttaa varmaankin se avantouinti tässä tarkenemisessa eniten. :rolleyes:

tempokisu
19.11.2009, 13.16
Juu, vaikuttaa varmaankin se avantouinti tässä tarkenemisessa eniten. :rolleyes:

KYLLÄ. Voin "lämpimästi" suositella. Vaikuttanut ihan oleellisesti, ja kokonaisvaltaisesti. :):)
Sentään viime vuonna pystyi ajamaan normaalilenkkejä kovallakin pakkasella, ennen tassut jäätyi totaalisesti jo 1-2 tunnin kuluttua. Pieni palelu ei haittaa, mutta jäätyminen kyllä.
Mitä kylmempi keli, sitä hienommalta tuntuu avantokäynnin JÄLKEEN.

kuvia:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:HOq4jLiEI4E-YM:http://www.avantosaukot.fi/Assets/NewLogo.png (http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.avantosaukot.fi/Assets/NewLogo.png&imgrefurl=http://www.avantosaukot.fi/Yhdistystietoa/Tavoitteet&usg=__7GiARdmM38HErxHRxXtgEcXfO-s=&h=210&w=210&sz=37&hl=fi&start=95&tbnid=HOq4jLiEI4E-YM:&tbnh=80&tbnw=80&prev=/images%3Fq%3Davantouinti%26gbv%3D2%26ndsp%3D12%26h l%3Dfi%26sa%3DN%26start%3D84) http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:-hM2s3HSwR59bM:http://www.aamulehti.fi/teema/terveys/8692825-big.jpg (http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.aamulehti.fi/teema/terveys/8692825-big.jpg&imgrefurl=http://www.aamulehti.fi/teema/terveys/avantouinti-auttaa-kestamaan-opiskelupaineita/139495&usg=__KQxL1BRts6T3hynSUKKIa0PtdNY=&h=426&w=638&sz=41&hl=fi&start=15&tbnid=-hM2s3HSwR59bM:&tbnh=80&tbnw=120&prev=/images%3Fq%3Davantouinti%26gbv%3D2%26ndsp%3D12%26h l%3Dfi%26sa%3DN%26start%3D12) http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:StX_DnUFWkqblM:http://www.avantouinti.fi/kuvat/laiturimaisema.jpg (http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.avantouinti.fi/kuvat/laiturimaisema.jpg&imgrefurl=http://www.avantouinti.fi/main.php&usg=__PhGh-pFMU1PcwbQqT7jCBmTHroE=&h=200&w=250&sz=24&hl=fi&start=20&tbnid=StX_DnUFWkqblM:&tbnh=80&tbnw=99&prev=/images%3Fq%3Davantouinti%26gbv%3D2%26ndsp%3D12%26h l%3Dfi%26sa%3DN%26start%3D12) http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:u4Fh8aef6CqUxM:http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/10849/vv___avantouinti-001.jpg (http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.vastavalo.fi/albums/userpics/10849/vv___avantouinti-001.jpg&imgrefurl=http://www.vastavalo.fi/exrf29-avanto-avantouinti-avantouintipaikka-kemijoessa-rovaniemella-88488.html&usg=__Cdy7QaVlgL6GsAiZeIyg0dIc7GA=&h=513&w=888&sz=100&hl=fi&start=10&tbnid=u4Fh8aef6CqUxM:&tbnh=80&tbnw=139&prev=/images%3Fq%3Davantouinti%26gbv%3D2%26hl%3Dfi)

pontus
29.11.2009, 20.36
Viitsisikö joku mittailla noiden Therm-ic-sole akkupaketin ulkomittoja. Kuvista kun ei oikein saa tuota mittasuhdetta selville. Lähinnä kiinnostaisi koko, että mahtaako nuo saada nilkan kohdalle jotenkin kiinni? Vai onko kokemuksi kestääkö tuo jatkojohto polven kohdalta, joutuu kuitenkin aikamoiseen edestakaiseen liikkeeseen. Olisi tarkoitus ajella ens viikonloppuna Tampereen seudulle, mistä noita pohjallisia kannattaisi käydä katsomassa? Löytyykö keneltäkään tuosta pakestista käyttökokemuksia?http://www.bike-discount.de/shop/a11377/bikeset-allround-xl-mit-ueberschuh.html?mfid=541

SammyB
30.11.2009, 12.30
Nuo akut painaa sen verran, että saattaa olla epämiellyttävää pomputella niitä nilkoissa.

hannupulkkinen
30.11.2009, 13.37
Nuo akut painaa sen verran, että saattaa olla epämiellyttävää pomputella niitä nilkoissa.
Ei ne mua ole haitanneet. Ne voi kiinnittää talviajokenkien varteen jousihakasella ja ei ne todellakaan ole kovin painavat.
Minulla on kyllä jatkojohdot, mutta ne tuntuvat taas aika hankalalta. Ehkä en vain ole löytänyt hyvää keinoa.

rhubarb
30.11.2009, 15.45
Viitsisikö joku mittailla noiden Therm-ic-sole akkupaketin ulkomittoja. Kuvista kun ei oikein saa tuota mittasuhdetta selville. Lähinnä kiinnostaisi koko, että mahtaako nuo saada nilkan kohdalle jotenkin kiinni? Vai onko kokemuksi kestääkö tuo jatkojohto polven kohdalta, joutuu kuitenkin aikamoiseen edestakaiseen liikkeeseen.

Ulkomitat n. 7cm * 6cm * 2,5cm. Takana on suhteellisen jämäkän tuntuinen ohut teräspidike, jolla sen saa teoriassa kiinni kengänvarteen. Nopeasti kokeiltaessa paino ei ollut jalassa häiritsevä.

Itse en ole tositoimissa päässyt koettamaan, mutta putoamis- ja kastumisriskin takia arvioin että johtoratkaisu lienee parempi. Jatkojohto (120cm) menee ihan hyvin housun alla jalan sivua pitkin mutta aiheuttaa pientä aaltoilua trikooseen.

pontus
30.11.2009, 17.45
Ulkomitat n. 7cm * 6cm * 2,5cm. Takana on suhteellisen jämäkän tuntuinen ohut teräspidike, jolla sen saa teoriassa kiinni kengänvarteen. Nopeasti kokeiltaessa paino ei ollut jalassa häiritsevä.

Kiitos

järppä
01.12.2009, 08.42
Olisi tarkoitus ajella ens viikonloppuna Tampereen seudulle, mistä noita pohjallisia kannattaisi käydä katsomassa?

Potentiaalisia paikkoja voisi olla Partioaitta, Sportia-Pekka, Intersport.

Takana on suhteellisen jämäkän tuntuinen ohut teräspidike, jolla sen saa teoriassa kiinni kengänvarteen.

Kyllä tämä teoria toimii ihan käytännössäkin. Mulla ei viime talven aikana ollut mitään ongelmia myöskään kastumisen suhteen vaikka akut roikkuivatkin kengissä. Useimmiten ne tosin olivat kengänsuojien alla, mutta toisinaan ilmankin.

VesaP
01.12.2009, 10.25
Kyllä tämä teoria toimii ihan käytännössäkin. Mulla ei viime talven aikana ollut mitään ongelmia myöskään kastumisen suhteen vaikka akut roikkuivatkin kengissä. Useimmiten ne tosin olivat kengänsuojien alla, mutta toisinaan ilmankin.

Mulla on AINA akut kengänsuojien päällä. Ne on saaneet osakseen kuraa ja paskaa ja vettä enemmän kuin laki sallii, ja toimivat aina vaan...

Pitää kuitenkin joskus ostaa ne Li-Ion akut, jos saa pienemmät ja tykimmät akut mitä nää nykyiset Powerpack Max +:at (vai mitkä ne olikaan) niin ei haittaa. Toivottavasti ne sit on yhtä paskan/veden-kestävät mitä nämä NiMh akutkin.

Kiva on aikansa kuluksi katsella btw pimeällä ajaessa omia jalkojaan kun akkujen punavalot pyörii kadenssin tahtiin... Kunhan ei aja ojaan siinä samalla. :D

rhubarb
01.12.2009, 12.27

Hyvä kuulla! Mihin kohtaan kenkää olet sen sijoittanut, ja onko mahdollisesti pitempivartinen popo? Minua on siinä klipsissä arveluttanut lähinnä mukavuus kengän ja jalan välissä.

järppä
01.12.2009, 12.45
Hyvä kuulla! Mihin kohtaan kenkää olet sen sijoittanut, ja onko mahdollisesti pitempivartinen popo? Minua on siinä klipsissä arveluttanut lähinnä mukavuus kengän ja jalan välissä.

Mulla noi akut roikkuu vähän nilkan takapuolella kenkien ulkosyrjillä. Käytössä on SIDin talvikenkä, joissa on aavistus vartta. Onhan toi akun sijoittelu alkuun pientä hakemista, mutta itsellä sopiva paikka löytyi melko helposti. Jos nuo tuntuvat pahalta, niin ainahan voi ottaa ne jatkojohdot käyttöön.

kervelo
01.12.2009, 13.42
Tuon klipsin hankaamisen jalkaan saa vältettyä myös käyttämällä akkujen ripustuksessa Therm-icin velcronauhoja. Itse vetäisen tuon nauhan nilkan ympärille ja klippaan akun siihen kiinni. Viritys mahtuu silti hyvin kengänsuojan alle.

http://www.globetrotter.de/jpg_prod/i/iz_4945201a.jpg

rhubarb
01.12.2009, 15.27
Yksi mahdollisuus saattaisi myös olla pienen viillon tekeminen vuoraukseen? Ei tietysti ehkä ihan uusimpiin kenkiin.

polkupedaali
01.12.2009, 15.40
Tuli tilattua pohjalliset ebaystä. tuntuvat lämpenevän. ihan ok pohjalliset.

VesaP
01.12.2009, 16.09
http://www.globetrotter.de/jpg_prod/i/iz_4945201a.jpg

Jos tuolle tielle lähtee, kannattaa sit hankkia semmoinen ranneke/nilkake(?) mikä voi pelastaa henkesi tai ainakin omaisillesi äkimmin tieto sun hengenvaarasta menee kun pelastajat näkevät tärkeät yhteystiedot heti ranteestasi/nilkastasi. Jeps, mullakin on tämmönen kiitos viisaan vaimoni jolta moisen lahjaksi sain. Piipaamiehet näkevät kuka äijä siellä tiellä ketarat ojossa makaa:

http://www.underonesky.com/uosweb/e107_images/newspost_images/products_wristid_lg.jpg

rhubarb
01.12.2009, 17.22
Jaa, kokeilemalla akku meneekin juuri sopivasti talvisuojan alle vielä, kun asennan sen jalkapöydän päälle (klipsi tarran alle). Tuntuu vakaalta eikä paina yhtään mistään. Johtosilmukka vähän pilkistää varresta mutta ei suoraan sivulle joten ei siitäkään pitäisi olla haittaa. Näin:

http://img188.imageshack.us/img188/5483/weetfarmers.th.png (http://img188.imageshack.us/i/weetfarmers.png/)

Teppo
02.12.2009, 21.17
Li-ion -akut olen aina kiinnittänyt kengänsuojan ulkopuolelle, vetoketjun yläpuolella olevaan suojan suun kiristävään tarranauhaan. Pysyvät kiinni mikäli tarranauha on hyvä. Esim. Prismasta ostamissani erinomaisissa Shimanon kengänsuojissa akut pysyvät ongelmitta. Kengänsuojan ulkopuolelle kiinnittämisessä on se etu, että paahtovoimakkuutta voi säätää helposti kesken lenkin. Eikä ylimääräisistä "takavaloista" taida olla haittaakaan.

VesaP:lle tiedoksi, että kyllä nuo kevyet ja pienet ;) akut kestävät loskapaskassa ajoa vallan mainiosti. Noita pitää vaan muistaa ladata myös kesäisin silloin tällöin.

rhubarb
02.12.2009, 21.50
Eka ulkolenkki takana, hyvin toimi! Kyllä minä sain ihan hyvin kengänsuojan läpi sen vaihdettua vaikka tosin suojina vain Sidi:n ohuet ja joustavat Textranit, ei paksua neopreenia (ja silti pysyi ihan kiitettävästi lämpimänä kesäkengillä -3 asteessa.)

Tapza
03.12.2009, 16.21
Tänään kun mentiin alle nollan niin alko töppösiä paleltaa lyhyelläkin lenkillä sen verran että alan olemaan valmis hommaamaan tuon Therm-Ic Liionpack zydeemin pohjallisilla. Voin vaan kuvitella miten kylmä on kun oikeesti on pakkasta ja vähän pitempää ajaa...

Onko kenelläkään tietoa mistä Therm-Ic Liionpackin saisi edullisimmin tilattua? Siis mukaanlukien ulkomaalaiset webbikaupat...

tempokisu
03.12.2009, 17.10
Palaan tuohon akkujen kiinnittämiseen.
Tein akuille kahdetkin suojapussit, jotka neuloin kiinni leveään kuminauhaan sekä kuminauhaan tarrakiinnitykset, tarpeeksi isot.
Näin aattelin että akut ovat kivasti pussukassa, ja systeemi suhteellisen tukevasti kiinni nilkassa. Mielestäni se metalliklipsi hankaa jalkaa, ja tämä vain seisomakokeiluna.
Ekaksi tulee siis kenkä, sitten karvavuorisuojus, ja sen päälle tuo em. systeemi. Päälle vielä ISO villasukkasuoja.

Olen jokseenkin varma, että pohjalliset tulevat talven mittaan käyttöön, nyt jo hieman paleltaa tassuja, mutta ei pahasti.

vema60
03.12.2009, 19.06
Tänään kun mentiin alle nollan niin alko töppösiä paleltaa lyhyelläkin lenkillä sen verran että alan olemaan valmis hommaamaan tuon Therm-Ic Liionpack zydeemin pohjallisilla. Voin vaan kuvitella miten kylmä on kun oikeesti on pakkasta ja vähän pitempää ajaa...

Onko kenelläkään tietoa mistä Therm-Ic Liionpackin saisi edullisimmin tilattua? Siis mukaanlukien ulkomaalaiset webbikaupat...

http://www.scandinavianoutdoorstore.com/laskettelu-ja-hiihto/murtomaahiihtomonot/sole/

http://www.ulkoilukauppa.com/talviliikunta/laskettelumonot/sole/
ja siihen sitten tietysti sopivasti akkua ja johtoa http://www.ulkoilukauppa.com/haku/?sivu=2&q=therm

Therm-Ic Sole haulla lisää

Halvimmasta en tiedä, mutta noista ainakin saa.

Jussi T.
03.12.2009, 20.01

Noi on kyllä sellaista perustavanluokan riistokamaa, että kun kilpailevia merkkejä ei oikeastaan ole, niin kenenkään ei ole niistä pakko säälistä luopua. Jos mahdollista niin kandee seurailla urkkakauppojen loppuunmyyntejä, Prismojen asiakasomistajapäiviä (-15%) yms. ja sinne sitten vaan hyeenana paikalle. Oiskohan ollut taannoin Myyrmäen Kesportissa -30%. Ei vaan ollut silloin tarvetta kop kop..

rhubarb
03.12.2009, 20.33
Ei tuo Therm-ic nyt ihan älyttömän hintainen ole, NiMh-akulla. Toi Li-ion on kyllä hinnoiteltu vankasti yläkanttiin, jos siihen viittasit.

Therm-ic:llä on oma nettikauppakin, muista katsoa sieltä myös...toimitus oli ainakin asiallinen.

Tapza
04.12.2009, 14.49
Käväsin tossa Forumin Intersportissa ihmettelmässä noita(oli muuten loistavaa palvelua!). Siellä oli tosta Therm-Icistä myös Kids paketti jossa akkujen sijaan on AAA patterit. Niitä menee neljä per puoli. Kooltaan noi oli selkeästi pienemmät kun NiMh akulliset. Lähes samakokoiset kun Li-ionit. Mukana paketissa tuli leikattavat max kokoa 42 olevat lasten pohjalliset (vähemmän lämmitystehoa), mutta aikuisten pohjalliset käyvät yhtä hyvin. Ohjekirjan mukaan lämmitysteho aikuisten pohjallisissa on sama kun noissa akullisissa versioissa. Hintaa koko paketilla oli EUR75,-.

Ostin joku aika sitten uusia AAA akkupattereita ja niissä on 1,2v ja 1000mAh/kpl joten yhteensä siis 4.8v ja 4000mAh, mutta per puoli. Teknisten tietojen mukaan Li-ion akuissa on 7.4v ja 950mAh ja NiMh 4.8v ja 1900mAh

Pohjalliset käyttää maks 2.2 wattia (ja mitään hävikkiä ei lasketa), niin mun laskelman mukaan:
AAA-versio: 4.8x4/2.2=8,7 tuntia(!)
Li-ion: 7.4x0,95/2.2=3,2 tuntia
NiMh: 4.8x1.9/2,2=4,1 tuntia

Eli tämän laskelman perusteella toi AAA versio antaa paljon pidemmäks aikaa lämpöä kun noi akulliset.

Puhumattakaan aikuisten AA-versiosta (EUR99,- paketti jossa leikattavat pohjalliset mukana) johon menee 4 AA patteria, max 2000mAh. Eli yhteensä 8Ah! => 17,5 tuntia täydellä teholla! (toki painoa ja kokoa on sit jo enemmän, joten siksi olen itse enemmänkin kiinnostunut tosta kids AAA versiosta)

Oonkohan nyt jotain laskenut väärin? :seko:

Jos en, niin tämän perusteella, kun kerran laatikossa on valmiiks akkupatteri-laturi ja akkupattereita, kannattaisi ehdottomasti ostaa tuollainen patteriversio. Lisäksi "kaupan päälle" tulee vaimolle omat pohjalliset kun kerran ovat paketissa valmiina. Lisäksi voi reppu olla täynnä varapattereita, joten noilla voi lähteä vaikka viikoks reissuun verkkovirrasta välittämättä...

Toisin sanoen kuullostaa liian hyvältä (ja halvalta) ollakseen totta. Mitä minä olen missannut? :eek:

ZT
04.12.2009, 15.51
Ostin joku aika sitten uusia AAA akkupattereita ja niissä on 1,2v ja 1000mAh/kpl joten yhteensä siis 4.8v ja 4000mAh

Oonkohan nyt jotain laskenut väärin? :seko:

Rinnankytkettynä saisit noista 4000mAh, mutta vain 1.2V.
Sarjaankytkettynä 1000mAh ja 4.8V.

Tämän virheen takia tulokset ovat liian hyviä ollakseen totta.

Tapza
04.12.2009, 16.14
No kiitos tästä. Ajattelinkin että jotain on mulla pielessä. Olisi ehkä pitänyt olla hereillä kun koulussa noita aikoinaan läpi käytiin. :rolleyes:

Muuttaa asiaa aika oleellisesti. Eli AAA versio taitaa sitten olla pois suljettu. Noh, vielä voi miettiä tota AA versiota. Se on pohjallisten kanssa EUR99,- ja pitäs siis kestää sen mitä noi NiMh akut...

Osaako vielä joku fiksumpi kertoa miksi noiden Basicx+ (AA-versio) teknisissä tiedoissa on että saa käyttää enintää 2000mAh akkupattereita??? Mitä tapahtuu jos laittaa esim 2500mAh akkupattereita?

Jussi T.
05.12.2009, 12.40
Osaako vielä joku fiksumpi kertoa miksi noiden Basicx+ (AA-versio) teknisissä tiedoissa on että saa käyttää enintää 2000mAh akkupattereita??? Mitä tapahtuu jos laittaa esim 2500mAh akkupattereita?
Mulla on noi muutaman vuoden vanhat Nimh-akulliset ja veikkaan että siellä on jotkut sen ajan AA-kennot sisällä, oisko 1500 mAh tms. En keksi syytä, miksi ei voisi laittaa vahvempia kennoja. Jos arvata täytyy, niin sulattaisko maks. virralla isot akulliset jo pohjallisten muovia. Ne ainakin kuumenee ihan oikeasti. Just guess.

Olli-Pekka Manninen
09.12.2009, 21.00
Kävin tuossa paikallisessa ulkoiluliikkeessä ja siellä oli myynnissä lämpöpohjallisia jotka eivät olleet nämä termicit tai mitkä tuolla ekalla sivulla mainittiin. Hintaa oli jotain 35 tai sitten 85 ekua riippuen siitä, että onko kyseessä patterimalli vai akkumalli laturilla. Tuo ammulaturimalli voisi olla aika bueno tuohon hintaan kunhan kovat pakkaset tulee. Näillä keleillä lämpöpohjalliset menisi aivan hukkaan. Merkkiä en muista mutta kauppias kehui kyllä aika toimivaksi tarkaisuksi enkä näe syytä miksi hän lähtisi valehtelemaan. Patterimallilla oli aika lyhyt käyttöaika, jotain neljä tuntia mutta sitten ladattavassa oli sen verran hyvä akku, että sen avulla pitäisi pystyä ajelemaan muistaakseni 8 - 10 tuntia eli periaatteessa lähes viikon lenkit.

rhubarb
09.12.2009, 21.24
Näillä keleillä lämpöpohjalliset menisi aivan hukkaan.

Paitsi jos ajaa kesäkengillä niinkuin minä :p

Teppo
10.12.2009, 20.30
Paitsi jos ajaa kesäkengillä niinkuin minä :p

Tai Laken talvikengillä, jalassa Lorpen paksut merinovillasukat ja kenkien päällä Shimanon neopreenisuojat. :(

Olli-Pekka Manninen
10.12.2009, 20.49
Tai Laken talvikengillä, jalassa Lorpen paksut merinovillasukat ja kenkien päällä Shimanon neopreenisuojat. :(

Jaa, eikö silloin sähköpohjallinen ole aika kallis investointi kun vertaa, että urheiluareenan talvikengänsuojus maksaa jotain 50 ekua.

MHag
11.12.2009, 20.11
Honkkari mainosti hiljan sähköpohjia 20€ (tjsp.), paristokotelo, hmm... nyt en muistakaan, taisi olla jotain 4...6 AA/1,5V .
Onko joku hakenut tai tietääkö jotain, olisin hakenut mutta en sitten viitsinyt 20 km päässä piipahtaa ja osaltaan unohtuikin. Idea oli hankkia tällainen osaksi DIY hanketta mitä olen tuossa aikaisemmin pohdiskellut. Jos toimii, niin eihän tuohon jää muuta kuin tehon lähde ja sen säätö tai mitoitus käyttöä vastaavaksi.

JaSa
12.12.2009, 21.58
Honkkari mainosti hiljan sähköpohjia 20€ (tjsp.), paristokotelo, hmm... nyt en muistakaan, taisi olla jotain 4...6 AA/1,5V .
Onko joku hakenut tai tietääkö jotain, olisin hakenut mutta en sitten viitsinyt 20 km päässä piipahtaa ja osaltaan unohtuikin. Idea oli hankkia tällainen osaksi DIY hanketta mitä olen tuossa aikaisemmin pohdiskellut. Jos toimii, niin eihän tuohon jää muuta kuin tehon lähde ja sen säätö tai mitoitus käyttöä vastaavaksi.
"Sopu hintaan saa hipun sontaa" :( eli eipä noi juuri lämpene ko. 3 pariston voimalla. Töissä tuli vielä kokeiltua säädettävällä powerilla ja jännitettä tarttee paljon enemmän, että lämpeävät. En suosittele muutoin kuin DIY-hommiin. Itse ajattelin nostaa jännitettä ehkäpä n. 7V:iin ... täytyy vielä mittailla. Virta 7V:lla oli 0,52A.

JaSa
12.12.2009, 22.22
Honkkari mainosti .... taisi olla jotain 4...6 AA/1,5V .

Joo 3kpl 1,5V:n AA paristoja, jotka laitetaan paristokoteloon (mukana 2 koteloa)
Rakenne muuten:
Paristokotelossa on-off -liukukytkin ja punainen ledi, joka palaa "on"-asennossa. Pohjallisiin on kytketty n. 40cm:n johto, jonka paristokotelon puoleisessa päässä on plugiliitin (vastaliitin kotelossa). Paristokannen rakenne sellainen, että minun mielestä se hajoaa helposti tai ainakin varovainen saa olla ko. muovilukitusten kanssa.
Paristokotelot laitetaan mukana olevilla pusseilla (tarranauha + kuminauha) nilkkaan kiinni.

GF229
13.12.2009, 20.27
http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=136879175

bilato
30.12.2009, 13.31
Nyt on tullut tehtyä pientä hintavertailua Therm-Ic Liionpackin osalta.
Halvimmalla nuo saa tällä hetkellä Skandinavianoutdoors storesta tai urheilukaupasta tarjoushintaan 189,00€.

http://www.scandinavianoutdoorstore.com
http://www.ulkoilukauppa.com/

Olen lähdössä käväsemään Tukholmassa, joten jos jollain teillä olisi antaa vinkkejä mistä Tukholman keskusta-alueen liikkeistä noita saattaisi löytyä niin kävisin tekemässä hintavertailua sielläkin.

Offaria:
Onkohan Skandinavianoutdoors store ja Urheilukauppa yksi ja sama liike? Ainakin niiden tarjonta, hinnat ja yhteystiedot täsmäävät melko hyvin toisiinsa. :rolleyes:

bilato
03.01.2010, 15.52
Tukholman Intersportissa Therm-Ic:n hinnat oli samat kuin Suomen Intersporteissa.

bikeline
08.01.2010, 16.53
Tokmannnilta saa lämpöpohjallisia eli esim. Robinhoodista/Tarjoustaloista pitäisi löytyä patterilämmiteiset kengänpohjalliset. Hinta oli jotain 22.90.Eur

:D:D:DEn tosin ostanut:D:D:D

GF229
08.01.2010, 17.43
http://www.bike-discount.de/shop/k529/a11377/bikeset-allround-xl-mit-ueberschuh.html?lg=en

Jack Boy
08.01.2010, 21.20
valmistajan sivut linkistä...Voin lähettää postiennakolla a/ 200€ M3 tai M4 lähetä rivaa niin soittelen,,

http://www.hotronic.com/products/fw/index_m3.html

Temperature & Duration Chart m4
Setting Approximate Average Temperature Duration Range
°F °C
1 83 - 89fa 28 - 32ce 19 - 21 hrs
2 96 - 106fa 36 - 41ce 7 - 9 hrs
3 105 - 116fa 40 - 47ce 5 - 6.5 hrs
4 135 - 144fa 57 - 62ce 2.5 - 3.75 hrs
Above average temperature and duration ranges are determined from test results with Battery Packs in ambient conditions of +4°F to -9°F.

löytyy yksi M3 ja yksi M 4 jälkimmäinen hieman akku kestävämpi ei juuri eroa.

Temperature & Duration Chart m3
Setting Approximate Average Temperature Duration Range
°F °C
1 83 - 89fa 28 - 32ce 15 - 17 hrs
2 96 - 106fa 36 - 41ce 5.5 - 7 hrs
3 105 - 116fa 40 - 47ce 3.5 - 5 hrs
4 135 - 144fa 57 - 62ce 2 - 3 hrs
Above average temperature and duration ranges are determined from test results with Battery Packs in ambient conditions of +4°F to -9°F.

pötkö
09.01.2010, 12.55
tulee mieleen ne abtronic:it joita joskus tvtv-shopissa myytiin.

eikö noita voisi vähän yhdistellä? vähänkö olisi kivaa lenkillä saada vähän lisävirtaa ajamiseen. ja pysyisi varmaan lämpimänäkin

Jack Boy
09.01.2010, 14.38
Olis varmaan kiva vetää lenkkiä tärinävyöllä ei oo tullu kokeiltua.

Menisköhän paskat housuun, lämmintä luomua succiksissa.

HeikkiO
30.04.2010, 21.08
Therm-ic -pohjallisteni litiumioniakut ovat olleet kaapissa käyttämättöminä viime talvesta lähtien. Nyt kun olen yrittänyt ladata niitä, niin lataus keskeytyy jo parin kymmenen sekunnin kuluttua (akkujen punainen valo vilkkuu). Piuhojen uudelleen kytkeminen ei auta kuin taas hetkeksi ja sitten taas valot vilkkuu.:( Onko muilla foorumilaisilla ollut vastaavanlaista ongelmaa? Luultavasti olisin välttänyt probleeman pitämällä akuissa latausta myös kesän aikana, mutta kas kummaa ei pahemmin lämpöpohjalliset pyörineet mielessä tuolloin.

Edit: Epäilen siis, että akut ovat täysin tyhjät ja laturi ei pysty niitä lataamaan koska akut eivät ole "valmiit" ottamaan vastaan täyttä latausta.
Laitan tänne muistutuksen että laittakaapas Therm-Ic litiumioniakut lataukseen ettei vaan tyhjene (jos Vappukiireiltänne kerkiätte).

A.A
30.04.2010, 22.11
Laitan tänne muistutuksen että laittakaapas Therm-Ic litiumioniakut lataukseen ettei vaan tyhjene (jos Vappukiireiltänne kerkiätte).

Mulla kännykkä hälyttää lämpimänä aikana kerran kuussa, purku ja lataus tehdään silloin. Kolmantena talvena akut antoi täysillä virtaa pidempään kuin ensimmäisenä. Mitä muuta vappuna voi tehdä kuin ladata akkuja?

alvinhammer
26.11.2010, 08.06
Huomio, Viikin Prismasta ei kande käydä ostaa Therm-IC Max settiä vaikka irtookin 129€:n hintaan.

Ei ainakaan ennen kuin sinne tulee uutta erää.

Mulla on menossa viikon sisään jo toinen pari, jossa ei akut toimi ollenkaan. Ekassa parissa toinen akuistaei latautunut kuin puoleen ja nyt näissä (jotka palautan huomenna) ei lataudu kumpikaan. Jepu jee.

tempokisu
26.11.2010, 14.55
Tuntuu siltä, että kaikkein varmin tapa on käydä sisällä lämmittelemässä, usein sen lämmittelyn jälkeen tassut tarkenee. Sen mitä jaksaa enää ajaa.

Harkinnassa on ollut ( riippuu rahatilanteesta sitten) uudet pohjalliset ja uudet akut, ne litium-akut. Mutta onko niissä sitten siten, että akkuja pitää jotenkin säännöllisesti latailla, että toimivat?
Epäilen nyt vaan koko systeemiä, kun omassa paketissani näyttivät tai paremminkin tuntuivat olevan viallisia sekä pohjalliset ( lämpenivät hieman 3 asennossa) ja akut ( toinen akku kuumeni perin kuumaksi). Tuolta ulkoilukaupastahan mä ne ostin, mutta kuittia ei nyt enää ole.

Tosin jos ei aja pitkiä lenkkejä, niin sähköpohjalliset ja koko systeemi on aika turhat. Viime talvena oli niin kylmä etteivät ne varpaat ekana paleltuneet, usein se oli naama ja kaikki muukin.

VesaP
26.11.2010, 15.05
Mutta onko niissä sitten siten, että akkuja pitää jotenkin säännöllisesti latailla, että toimivat?

Joo. Valitettavasti myös lithium-ion akut tyhjenee kun niitä käyttää ja ne pitää ladata täyteen aina välillä.

tempokisu
26.11.2010, 15.44
Joo. Valitettavasti myös lithium-ion akut tyhjenee kun niitä käyttää ja ne pitää ladata täyteen aina välillä.

ööö..tarkoitin lähinnä vaikka kesää, eli vaikka laitteita ei käyttäisi, pitääkö kuitenkin pitää ladattuna "ympäri vuoden". Kyllähän mä sen honaan että käytössä akut tyhjenee, vähän kuten kännykkä.
Sain tuosta yhdestä viestistä vain sen vaikutelman, että jos akut päästää tyhjiksi, lataus ei enää onnistukaan? vaikka semmoinen tuntuu oudolta.

VesaP
26.11.2010, 15.55
ööö..tarkoitin lähinnä vaikka kesää, eli vaikka laitteita ei käyttäisi, pitääkö kuitenkin pitää ladattuna "ympäri vuoden". Kyllähän mä sen honaan että käytössä akut tyhjenee, vähän kuten kännykkä.
Sain tuosta yhdestä viestistä vain sen vaikutelman, että jos akut päästää tyhjiksi, lataus ei enää onnistukaan? vaikka semmoinen tuntuu oudolta.

Akkujen pitkäkestoisesta (useamman kuukauden kestävästä) säilytyksestä:

Li-Ion akut kannattaa säilyttää puoliksi ladattuina. Ohjekirjassa on ohjeet kuinka tähän tilaan päästään. Tai jos akut kestää esmes 15 tuntia niin ajaa 7 tuntia ensin alle ja sit laittaa akut kesäteloille.

NiMH akut hävittää virtansa muutaman päivän jälkeen jo (kuten sullekin jo aikaisemmin kirjoitin jossain toisessa ketjussa). Niitä pitää ladata parin kolmen kuukauden välein täyteen asti vaikka ei ajaisi. Muuten akuista häviää koko lataus ja kennot hajoaa jos aivan tyhjää akkua säilyttää. NiMH akut kannattaa tyhjentää ensin kokonaan ennenkuin lataa täyteen. Voit tyhjentää ne vaikka laittamalla lämppärit päälle vaikka kylppärin lattialle jos et halua kärventää kenkiäsi.

alvinhammer
26.11.2010, 16.15
NiMH akut ..... pitää ladata parin kolmen kuukauden välein täyteen asti vaikka ei ajaisi. Muuten akuista häviää koko lataus ja kennot hajoaa jos aivan tyhjää akkua säilyttää.

Veikkaan että tuossa on juuri syy Prisman myymiin akkuihin. Akut ovat viime kaudelta ja ovat olleet keväästä lähtien varastossa.

Mä ostin sitten Li-Ion akut. Budjetti tuplaantui, toivottavasti se näkyy onnellisuusasteessa, kun suuntaan tuonne pakkaseen fillarin kanssa.

tempokisu
26.11.2010, 17.01
Akkujen pitkäkestoisesta (useamman kuukauden kestävästä) säilytyksestä:

Li-Ion akut kannattaa säilyttää puoliksi ladattuina. Ohjekirjassa on ohjeet kuinka tähän tilaan päästään. Tai jos akut kestää esmes 15 tuntia niin ajaa 7 tuntia ensin alle ja sit laittaa akut kesäteloille.

NiMH akut hävittää virtansa muutaman päivän jälkeen jo (kuten sullekin jo aikaisemmin kirjoitin jossain toisessa ketjussa). Niitä pitää ladata parin kolmen kuukauden välein täyteen asti vaikka ei ajaisi. Muuten akuista häviää koko lataus ja kennot hajoaa jos aivan tyhjää akkua säilyttää. NiMH akut kannattaa tyhjentää ensin kokonaan ennenkuin lataa täyteen. Voit tyhjentää ne vaikka laittamalla lämppärit päälle vaikka kylppärin lattialle jos et halua kärventää kenkiäsi.

AHAA! Tein ratkaisevan virheen, annoin vempainten olla tyhjillään? olisi tietysti toivonut että ohjeessa olisi kerrottu että lataile akkuja vaikka et käytä. :mad: ja mistä sitä tietää kauanko ne on siellä varastossa majailleet tyhjinä.
Kallis kantapään kautta -oppi.

JaSa
30.11.2010, 00.05
Ostin Therm-IC Max setin Riksun Prismasta 75€ ale hintaan. Lisäksi 120cm jatkojohdot myös halvennuksessa 10€ (2kpl). Eka lenkki tehty, mutta oli niin lyhyt, ettei osaa sanoa lopullista tuomiota - mutta about 3 vartin jälkeen normaalisti varpaat palelee, mutta nyt ei (täysteholla). Lenkin jälkeen jätin täystehon päälle ja akuista riitti virtaa sen, minkä valmistaja lupasi.
Ostaessa kannattaa katsoa, että kun laittaa akkupaketin kytkimen vaikkapa "1"-asentoon, niin ledi palaa kirkkaasti. Tällä voi hiukan varmentaa, että akut on jonkilaisessa kunnossa.

lansive
30.11.2010, 01.00
Minä tilasin Bike-Discountista Mematecin pohjalliset jo viime vuonna. Tänä vuonna otin käyttöön ja akut olivat aivan hyvät. Tehoa löytyi sen verran, että alle viiden asteen pakkasessa alkoi pienimmällä teholla varpaat hikoilla. Pakko oli sammuttaa. Nyt jos ei olisi kauheaa flunssaa olisi hyvä keli testata vähän kylmemmässäkin.

JaSa
30.11.2010, 10.07
Minä tilasin Bike-Discountista Mematecin pohjalliset jo viime vuonna. Tänä vuonna otin käyttöön ja akut olivat aivan hyvät. Tehoa löytyi sen verran, että alle viiden asteen pakkasessa alkoi pienimmällä teholla varpaat hikoilla. Pakko oli sammuttaa. Nyt jos ei olisi kauheaa flunssaa olisi hyvä keli testata vähän kylmemmässäkin.
Joo toi eilinen oli testi - ohuet sukat jalassa - ilman kengänsuojia - pakkasta about 17C.

BTW tuli edellispäivänä kokeiltua noita Honkkarista ostettuja pohjallisia Kiinanihmeen akuilla ja jo lämpeni - oikeastaan kuumotti :D. Laadullisesti huonot (liityntäjohto), mutta pohjallisen lämmitysala on jopa parempi kuin therm-icin? Täytyy katsoa, jos tuolta DX:ltä löyytisi sopiva virta-ajuri, jolla säädellä virtaa. Ehkäpä vielä lisättävä suojasulake - ettei rupeis jopa kuumottamaan noi Litium-akut:o

"Sopu hintaan saa hipun sontaa" :( eli eipä noi juuri lämpene ko. 3 pariston voimalla....

BTW Lansive - viikonloppuna ajoa, jos ei lunssaa tms.?

...

mteebee
30.11.2010, 20.10
Onko teillä akut kiinni nilkoissa vai jossain muualla, miltä niiden paino tuntuu ajaessa? Entä teho? Oma diy näyttäisi laskennallisesti 8W tehoa ja pari litium kennoa noin 100g painoa nilkkaan.

rhubarb
30.11.2010, 20.16
Onko teillä akut kiinni nilkoissa vai jossain muualla, miltä niiden paino tuntuu ajaessa? Entä teho? Oma diy näyttäisi laskennallisesti 8W tehoa ja pari litium kennoa noin 100g painoa nilkkaan.

Aiemmin taisi jo olla mainintaa. Minulla on kengänsuojan takaosassa, jotkut pitävät jalkapöydän päällä. Ei talvipyöräilyssä huomaa.

Täytyy kai nuo LiIonit käydä hakemassa, NiMH ei kestänyt kuin ~2,5h minimitehoilla (vaikka tänä vuonna on lämpimämmät kengätkin).

force115
30.11.2010, 22.02
Minkähänlaiset nämä olis:
http://www.mematec.com/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=63&lang=en

Eli akku ilmeiseti pohjallisen sisällä.

JaSa
30.11.2010, 23.51
Therm-ic'n akut on edessä housuissa kiinni (Yokon henkselimallin housut) akkupaketin omilla klipseillä, lähes rinnan korkeudella, takin alla. Painoa ei huomaa.
Parin päivän kokemuksella Therm-ic'stä ei vielä osaa sanoa paljonkaa - täytyis ottaakin mittari esille ja mitata, että voisi puhua tehoista.
DIY? - mullakin on meneillään diy, mutta tarvitsisin vielä jonkinmoisen tehon säädön. Kuinka olet hoitanut virran ton puolen?

A.A
01.12.2010, 08.32
Therm-ic'n akut on edessä housuissa kiinni (Yokon henkselimallin housut) akkupaketin omilla klipseillä, lähes rinnan korkeudella, takin alla. Painoa ei huomaa.
Parin päivän kokemuksella Therm-ic'stä ei vielä osaa sanoa paljonkaa - täytyis ottaakin mittari esille ja mitata, että voisi puhua tehoista.
DIY? - mullakin on meneillään diy, mutta tarvitsisin vielä jonkinmoisen tehon säädön. Kuinka olet hoitanut virran ton puolen?

Mulla on niin kylmäherkät jalat että aina nollan alapuolella olevilla keleillä kakkosasento 30min ja sitten noin 10min täysillä. Alle viiden pakkasasteen aina täysillä, kolmosasento. Akut (NiMh) kestäneet 4-5 vuotta, 2. talvi jopa paremmin kuin 1. talvi.

Kesällä kännykkä hälyttää kerran kuussa purkamaan ja lataamaan akut.

Ps. jossain on ketju joka keskittyy Therm-icin Li-on akkujen haukkumiseen. Itsellä ei kokemusta.

JaSa
01.12.2010, 09.15
Mulla on niin kylmäherkät jalat että aina nollan alapuolella olevilla keleillä kakkosasento 30min ja sitten noin 10min täysillä. Alle viiden pakkasasteen aina täysillä, kolmosasento. Akut (NiMh) kestäneet 4-5 vuotta, 2. talvi jopa paremmin kuin 1. talvi.

Kesällä kännykkä hälyttää kerran kuussa purkamaan ja lataamaan akut.

Ps. jossain on ketju joka keskittyy Therm-icin Li-on akkujen haukkumiseen. Itsellä ei kokemusta.
Samoin kylmänherkät varpaat, varsinkin oikean jalan isovarpas ja sen viereinen varvas, joiden niveliä lääkärit taltanneet parikin kertaa. Kaippa sieltä taltattu verisuoniakin eli huono verenkierto - joten täysillä tehoilla ollut molemmilla kerroilla. No pakkastakin ollut reilusti.

Jep - enpä vielä hauku NiMh-akkuja, vaikka lähellä oli eilen, kun ne tsippas reilun tunnin päästä. Syy ei ole varmaankaan akkutyypissä, vaan että ovat seisseet kaupassa lataamattomina pitkään - ilmankos tätä pakettia myytiin halvennuksessa 75€ hintaan. Menin ja ostin vaikka, joku tällä palstalla varoitteli. No jos tänään vielä tsippaa, niin palautukseen menee.

alvinhammer
01.12.2010, 10.03
...Menin ja ostin vaikka, joku tällä palstalla varoitteli. No jos tänään vielä tsippaa, niin palautukseen menee.

Niinpä.

JaSa
01.12.2010, 12.40
Niinpä.
Jep, jep .. suomalainen ei usko ennenkuin ...:D Ostin kun halvalla sain ...:p ja niinhän siinä kävi, että sopuhintaan saa hipun sontaa :rolleyes:

Veikkaan että tuossa on juuri syy Prisman myymiin akkuihin. Akut ovat viime kaudelta ja ovat olleet keväästä lähtien varastossa.

Mä ostin sitten Li-Ion akut. Budjetti tuplaantui, toivottavasti se näkyy onnellisuusasteessa, kun suuntaan tuonne pakkaseen fillarin kanssa.

Kuis muuten - onko onnellisuusaste noussut, eli Li-Ion'it pelittää ilmeisestikin hyvin / oletko kokeillut täyden tehon toiminta-aikaa?

tempokisu
01.12.2010, 15.10
Kyllä, kaikki käyttökokemukset therm-ic pohjallisista niillä kalliimmilla Li-ion akuilla on tervetullutta!

Onko jollain yhtä palelevat varpaat kuin mulla? :eek: Mulla tulee talvikengät eli tarkoittaa numeron 43 nahkaisia joskus muinoin pien´nukkavuorillisia sidin talvimonoja, käyttöön heti kun lämpö on alle 10 astetta. Elämäni yksi parhaista ostoksista, ostin 10e:lla Bisan tempokisoissa 2001. Ne, lammaskarvapohjallinen ja 1-2 villasukkaa ja 1-2 karvavuorisuojusta.
-10 asteessa voi ajaa 2 tuntia, senjälkeen on aika paha vaikkei mahdoton..

Jos vain sähköpohjalliset lämmittävät kunnolla niin lenkkeily helpottuisi eikä tarvis pelätä kuinka paljon palelee. Kuitenkaan silloin monoon ei mahdu karvapohjallista, joten olisi erittäin hyvä tietää, millainen se therm-icin lämpöteho oikeasti on.
Jos laitatte vaikka 2 ohutta villasukkaa ( tai yksi paksu) niin miltä pohjallisen lämpö tuntuu? Tuntuuko sitä? Lämmitystä pitäisi olla yli 3 tuntia, muuten ei kansii. Ja todella pelkään sitäkin, että kun karvapohjallisesta luopuu, niin tarkeneeko sitten thermicillä ihan oikeasti. Silloinhan lämpö pitää olla koko ajan päällä, muuten se on pirun kylmää.

Kaikki palaute kiinnostaa! kiitos

izmo
01.12.2010, 15.22
ostin talvikengät ja nyt ei varpaat palele:cool: ei tarvita sähköpohjallista

VesaP
01.12.2010, 15.25

Jos minä ajaisin ulkona pakkasella silleen aikuisen oikeasti edes joskus niin ostaisin varmaan ne Therm-Icin sähköhanskat. Onko NIISTÄ jollakin kokemuksia lenkkikäytössä? Hajoaako jos kastuvat hiestä likomäriksi? Vai onko niin wiileet hanskat että ekan kaksituntia voi antaa sormien jäätyä ilman hikoilemista ja sit iskee reteesti vain lämppärit päälle ja seuraavat kaksi tuntia antaa sormien sulaa ja sit seuraavat kaksi tuntia taas antaa jäätyä jne....:seko::seko:

Ja mitä käyttökokemuksia se tempokisu nyt oikein vielä kaipaa. Jos/kun ne pohjalliset on kunnossa, niin kyllä ne lämmittää. Ja kyllä niillä voi ajaa vaikka 8 tuntia vajaan 10 asteen pakkasessa, kyllä niillä voi ajaa vaikka plussakelillä, kyllä niillä voi ajaa lyhyttä ja pitkää lenkkiä. Jos varpaat jäätyy niin ostaa nyt herrajumala toimivat pohjalliset niin ei jäädy enää.

Ja tuossa ylempänä joku kyseli niiden lämmitystä täydellä teholla. En ole uskaltanut kokeilla. Ainakin ohjekirja varoittaa jalkojen palavan jo kakkosasennolla jos pitää vähääkään kauempaa. Mulle riittänyt aina ykkösasento vaikka jalat on mallia "jäässä jo +10 kelissä".

En jaksa kommentoida enempää noihin pohjallisiin liittyen. Hanskoista kuulisin käyttökokemuksia mielelläni.

Polla
01.12.2010, 15.32

+1

oon ollu todella tyytyväinen, 4 h 30 min kestänyt pisin lenkki ja ei todellakaan jalkoja paleltanu :cool:

JackOja
01.12.2010, 15.34
ostin talvikengät ja nyt ei varpaat palele...

+1 ...ei todellakaan jalkoja paleltanu :cool:

Mistäköhän kengistä olis kyse? Vai pitääkö kurkkia "Viimeisin hankintasi" -topic läpi?

mteebee
01.12.2010, 21.54

En säädä tehoa lainkaan, vain mitoitan vastuslangan pituudella virran sopivan suuruiseksi. 8W oli liikaa tehoa, laitoin 4W joka alustavasti tuntuu paremmalta.

tempokisu
01.12.2010, 21.58
:( 300e on iso raha ( varsinkin nykyisessä työtilanteessa), siksi käyttökokemuksia kysyn. Se mikä toisesta on "jo kuuma" voi mulle olla "vähän lämpiää" kun kerta paleluastekin on aikalailla erilainen. Eli ei tarvii kettuilla tai vähätellä. Thermic systeemi on hyödötön, jos lämpö on niin mieto ettei tule 2 villasukan läpi.

Mutta annetaan takas hanskapuolelta. Ostaa lammaskarvarukkaset tai kahdet päälekkäin, nimenomaan rukkaset ovat lämpimämmät kuin mitkään sormikkaat. Jos ja kun käsi hikoaa, laittaa ohuen villatumpun rukkasen sisään.

izmo
01.12.2010, 22.13
Oikeesti noi Laken kengät on toimineet nyt ja kyllä mun varpaat on aika herkät paleleen:(

Akkumies
01.12.2010, 22.21
Itsellä on todella palelevat varpaat ja vaimo kyllästyi tilanteeseen ja hankki minulle Therm-ic muotoillut pohjalliset. Näiden kaverina on Therm-Ic Basix+ Powerpack eli neljää AA paristoa/akkua käyttävät paristopitimet. Näitä olen käyttänyt ulkoillessa, fillaroinut en ole talvella:o. Näissä on kolme tehoaluetta ja 1 teholla pohjalliset ottavat akuista (4.8V) 200mA virran. Tällä teholla ei käytännössä tee mitään eli joskus olen laittanut pohjalliset 1. teholle ja varpaat ei vät ole palelleet. Kotona olen huomannut, että vain toinen oli mennyt päälle ja en ollut huomannut mitään eroa jalkojen välillä vaikka vain toinen oli päällä eli lämmitysteho oli olematon:). 2. teholla pohjalliset ottavat 400mA virran ja tällä teholla pärjää kylmässäkin (-25C) normaaleilla talvijalkineilla. 3. teho samoilla ulkojalkineilla saa jalat kuumottamaan eli ei kiva. 3. teholla pohjalliset ottavat noin 800mA virran ja tällä teholla pärjää jo huonoilla jalkineilla ulkona eli vaikka kumisaappailla, joissa karvasisäpinta.

Pohjallisten tehot tällä paristopitimellä ovat siis 1. teho noin 1W, 2. teho 2W ja 3. teho 4W.
scandinavianoutdoorstore:n sivujen mukaan akkujen kapasiteetit ovat seuraavat: NiMH 4.8V, 1600mAh eli 7.7Wh, toinen NiMH 4.8V, 1900mAh eli 9.1Wh ja Li-ion 7.4V, 950mAh eli 7.0Wh. LI-ion akkujen jännite on korkeampi, kuin muiden eli tehoportaat voivat olla vähän erit kuin NiMH akuilla (pohjallisethan ovat samat), mutta käytännössä varpaat kaipaa noin 2-4W lämmitystä. Jokaiselle akuille luvataan noin 2-2.5h toiminta-aika max. teholla mikä on kyllä linjassa em. arvojen kanssa.

Itse olen käyttänyt GP:n ReCyKo LSD akkuja paristopitimissä. Näiden kapasiteetti on nimellisesti 4.8V, 2050mAh eli 8.2Wh ja em. mittausten perusteella laskennalliset toiminta-ajat ovat 2. teho 5h ja 3. teho 2.5h. Käytännössä ovat toimineet ainakin tämän ajan, kun akkujen jännitteen laskiessa (akkujen tyhjentyessä) myös pohjallisten teho laskee jonkin verran. Nämä irtokennojen pitimet ovat siinä mielessä hyvät, että kennojen uusinta maksaa Prisman hinnoilla 34e. Huonona puolena on se, että ainakin ReCyKo:t ovat tuskallisen piukat näihin eli paristojen irroitus on voimaa vaativaa, toisin ReCyKo:a on moitittu suurista ulkomitoista. Itse olen ladannut kennoja paristopitimissä paikallaaan eli sarjassa ulkoisella älylaturilla lyijyakuille tarkoitettuilla suurilla "hauenleuoilla", ja silloin tällöin irroittanut kennot ja ladannut ne kennokohtaisesti. Nämä hyvälaatuiset kennot tosin ovat hyvin pysyneet tasapainossa sarjassa ladattaessa. Enelooppeja on kehuttu, että kestävät paremmin kylmää ja ovat mitoiltaan pienempiä eli voisi olla parempi vaihtoehto, mutta itse olen pärjännyt näillä ReCyKo:lla. Molemmat ovat ns. hitaasti itsepurkaantuvia eli kestävät hyvin kesän yli säilytyksen kunhan ovat täyteen ladattuja keväällä.

Paras toiminta-aika olisi irtoparistopitimella, jossa on normaalit NiMH kennot. Näiden kapasiteetit ovat 2500-2700mAh eli neljän kennon paketilla pääsisi jo noin 10Wh energiasisältöön. Nämä vaan tyhjenevät nopeasti eli päivittäisessä käytössä (lataus-purkaus) tarjoavat pidemmän toiminta-ajan, mutta jos akut on ladattu 2 vko ennen käyttöä niin LSD akut ovat ainakin yhtä hyvät ja nämä LSD:t eivät mene säilytyksessä yhtä helposti pilalle (virallisesti varauksesta on jäljellä 80% vuoden säilytyksen jälkeen).

Tempokisu:n kysymykseen sanoisin, että Li-ion akut eivät tuo toiminta-ajassa selvää parannusta. Akut ovat kevyemmät ja muutenkin uudempaa tekniikkaa, mutta itse energiaa ne eivät sisällä enempää, kuin NiMH akut. NiMH akkujen huono kesto voi olla osaksi seurausta vaatimattomasta laturista. Itse olen pitänyt omastani eli paristopitimet, joissa AA kokoiset NiMH akut. Kesällä nämä akut ovat olleet muussa käytössä, kun akuilla on myös kalenteri-ikä eli puhutaan 500-1000 lataus-purkauskerrasta, mutta käytännössä pienakut kestävät 2-5 vuotta vaikka käyttäisi vain kerran kuukaudessa. Pahinta akuille on pitkä käyttämättömyys ja varsinkin jos ovat tyhjät (NiMH:t menettävät osan kapasiteetistaan, Li-ion:t menevät kokonaan pilalle).

A.A
02.12.2010, 08.46
:( 300e on iso raha ( varsinkin nykyisessä työtilanteessa), siksi käyttökokemuksia kysyn. Se mikä toisesta on "jo kuuma" voi mulle olla "vähän lämpiää" kun kerta paleluastekin on aikalailla erilainen. Eli ei tarvii kettuilla tai vähätellä. Thermic systeemi on hyödötön, jos lämpö on niin mieto ettei tule 2 villasukan läpi.

Mutta annetaan takas hanskapuolelta. Ostaa lammaskarvarukkaset tai kahdet päälekkäin, nimenomaan rukkaset ovat lämpimämmät kuin mitkään sormikkaat. Jos ja kun käsi hikoaa, laittaa ohuen villatumpun rukkasen sisään.

Kyllä niitä Thermiccejä voi ja pitää käyttää 3 asennolla. Saat..na ei ne polta edes poskea kun kokeilin. Mutta niillä Sidin pohjallisilla ei tee mitään.

Mutta kisu, kyllä niillä ajaa 4 tunnin lenkin jalat lämpöisenä.

Ja mun jalat on varmaan yhtä palelevat kuin sulla. Kun nuo varpaat on kolmen metrin päässä sydämestä.

VesaP, jossain noita hanskoja testattiin ja ne vastukset on täysin väärässä kohdassa, eli kämmenissä eikä sormissa. Joten itse en edes harkinnut.

Parhaat hanskat mulla on silkkihanskat ja päällä untuvarukkaset ja siinä välissä vielä rukkasiin kuuluvat ohuet fleecehanskat.

Untuvarukkaset:
Northface 75€

Kiinalaiset: 15€

Vi....a kun ostin vaan yhdet kiinalaiset enkä kaikkia mihin rahat olisi riittäneet...

Space Cowboy
02.12.2010, 09.16
Mun mielestä toi jalkapohjien grillaus on aika turhaa touhua. Mielummin hankkii aerogeelipohjalliset, jotka tekee kengistä passiivilämmitteiset. ;)

hakusanoja: NASA, luotain, sukkula, venus

JaSa
02.12.2010, 09.31

En säädä tehoa lainkaan, vain mitoitan vastuslangan pituudella virran sopivan suuruiseksi. 8W oli liikaa tehoa, laitoin 4W joka alustavasti tuntuu paremmalta.
Mulla on pohjallisina Honkkarin tavaratalosta ostetut pohjalliset, jotka ei oikein lämmenneet omalla paristopaketillaan (=sudet). Liitäntäjohtokin on aika surkea. Tuli ostettua, kun arvelin se olevan hyvä DIYn alkupaketti.
Hiljakkoin tein kokeen - vaihdoin liitäntäjohdon ja teholähteeksi "Kiinan ihmeen" -lampun akut. Johan lämpeni - muttei edes hehkuneet:D. Niissä tuntui toi lämmittävä alue olevan isompi kuin Therm-IC:ssä tai todennäköisesti se johtuu suuresta virrasta?
No nyt olis tarkoitus laittaa LED-lampuissa käytettävä vakiovirta-ajuri säätäjäksi - osaakos joku sanoa, toimiiko toi säädin tässä tarkoituksessa? Ymmärtäisin, että toimii.

BTW mistä olet ostanut vastuslankaa? Kuinka pitkä pätkä toi 4Wattia lankaa on?/ toihan riippuu syöttöjännitteestä eli mikäs se sitten on?

JaSa
02.12.2010, 09.53
Kyllä niitä Thermiccejä voi ja pitää käyttää 3 asennolla. Saat..na ei ne polta edes poskea kun kokeilin...
Jep, jep - samaa mieltä

VesaP, jossain noita hanskoja testattiin ja ne vastukset on täysin väärässä kohdassa, eli kämmenissä eikä sormissa. Joten itse en edes harkinnut...
Harkittu on ja kokeiltu, mutta en ostanut ts. näin prismassa jonkun valmistajan SORMIKKAAT ja seuraavana päivänä paristojen kanssa kokeilemaan ja kas, kuten edellä kerrottu - vain kämmen (sisäpuoli) lämpenee. Hyllyyn jäi.:cool:

JaSa
02.12.2010, 10.11
Mun mielestä toi jalkapohjien grillaus on aika turhaa touhua. Mielummin hankkii aerogeelipohjalliset, jotka tekee kengistä passiivilämmitteiset. ;)

hakusanoja: NASA, luotain, sukkula, venus
Vot - löytyiskös suoraan linkkejä pohjallisiin - mihin hintaan irtois?
Suomalainen ei usko ennenkuin ... kuullostaa poppakonstilta - milläs näistä valmiiksi kylmistä varpaista irtois lämpöä:rolleyes:
Sais olla koko kenkä vuorattu tällä ihmemateriaalilla, niin josko sitten toimis kuin passiivitalot - ettei vaan tuli homeongelmia jalkoihin:D

JaSa
02.12.2010, 10.20
No entäs nämä / lupaus on ainakin hyvä "never again cold feet":
varsinkin toi remotemalli:
http://www.thermosoles.eu/index.php?language=en&gclid=CIrfmKn-zKUCFZgA3godkie-lA

tempokisu
02.12.2010, 15.26
:o kiitos. Mulla on nyt tämmöinen tuntuma, että jos vain suinkin pystyy pitempiä lenkkejä ajelemaan, ajelee valkeakoskelle, lämmittelee tassut sielä, ja sitten takas. Olisiko varmempi vaihtoehto?
Jos tulee ongelma, soittaa huoltoauton.

Lyhyillä lenkeillä ei maksane vaivaa viritellä kaikkea systeemiä jos se lenkki on 50km. Pukemiseen menee ihan riittävän pitkä aika nytkin.

-25 asteen pakkasessa ei kuitenkaan pysty ajamaan kuin sen 30-40km. Naama jäätyy.
Ei koko vuotta näin vanha jaksa saturaisia ajella, ajelee pitkät lenkit sitten lämpösemmällä, kesä tulee vielä!

mteebee
02.12.2010, 17.44
Mulla on pohjallisina Honkkarin tavaratalosta ostetut pohjalliset, jotka ei oikein lämmenneet omalla paristopaketillaan (=sudet). Liitäntäjohtokin on aika surkea. Tuli ostettua, kun arvelin se olevan hyvä DIYn alkupaketti.
Hiljakkoin tein kokeen - vaihdoin liitäntäjohdon ja teholähteeksi "Kiinan ihmeen" -lampun akut. Johan lämpeni - muttei edes hehkuneet:D. Niissä tuntui toi lämmittävä alue olevan isompi kuin Therm-IC:ssä tai todennäköisesti se johtuu suuresta virrasta?
No nyt olis tarkoitus laittaa LED-lampuissa käytettävä vakiovirta-ajuri säätäjäksi - osaakos joku sanoa, toimiiko toi säädin tässä tarkoituksessa? Ymmärtäisin, että toimii.

BTW mistä olet ostanut vastuslankaa? Kuinka pitkä pätkä toi 4Wattia lankaa on?/ toihan riippuu syöttöjännitteestä eli mikäs se sitten on?

Ei toiminut oikein led ajuri, virta oli ehkä 30 prosenttia siitä mitä ajuri ledille tuuppaa. Hukkasi vieläpä energiaa johonkin, vastuslanka on siitä kiva että se tottelee ohmin lakia ja laskukaavoja orjallisesti, ledihän on diodi eikä sitä voi suoraan verrata puhtaaseen resistanssiin.
Lankaa saa kouluelektroniikasta ja kerasilista, kantsuu kysyä millaisina pätkinä myyvät. Käytin litium akkua, n.4V testissä, mutta aika karseeta ton langan kanssa puuhailu, se ei sitten ole eristettyä...Lanka valitaan sen mukaan mitä jännitettä käytetään ja miten pitkän pätkän haluaa käyttää ja millaista tehoa kaipaa.Kaikki vähän vaikuttaa kaikkeen.
Ehkä maksan parikumppiä ja ostan therm ic pohjalliset ja laitan niihin pari litium akkua sarjaan, tulis vähän siistimpi kuin toi kuumaliima diy hökötys tossa pöydällä :)

Space Cowboy
02.12.2010, 21.25
Vot - löytyiskös suoraan linkkejä pohjallisiin - mihin hintaan irtois?

Myydäänhän noita joka puolella, tässä yksi paikka ja kaksi eri versiota:

http://www.footsmart.com/P-Toasty-Feet-Mens-Gel-Arch-Insoles-10522.aspx?mr:trackingCode=D2E08750-A3F4-DE11-BAE3-0019B9C043EB&mr:referralID=NA&srccode=WMGOOGLE&cm_mmc=perf-_-k58669-_-The%20Sky%20Is%20The%20Limit-_-Primary

http://www.footsmart.com/P-Polar-Wrap-Mens-Insulator-Insoles-10520.aspx?mr:trackingCode=ABE08750-A3F4-DE11-BAE3-0019B9C043EB&mr:referralID=NA&srccode=WMGOOGLE&cm_mmc=perf-_-k58669-_-The%20Sky%20Is%20The%20Limit-_-Primary

JaSa
02.12.2010, 23.01
... Ehkä maksan parikumppiä ja ostan therm ic pohjalliset ja laitan niihin pari litium akkua sarjaan, tulis vähän siistimpi kuin toi kuumaliima diy hökötys tossa pöydällä :)
JEP - kiitti tiedoista. Jatkan näitä kokeiluja taas kun on aikaa ...Minäkin hain tänään Riksun Prismasta Therm-Ic'it (perusmalli = pohjalliset & kotelo AA akuille), kun ne on siellä puoleen hintaan eli 45€. Myös 120cm jatkojohto oli puoleen hintaan eli 10€.

force115
02.12.2010, 23.35
Jep, jep - samaa mieltä

Harkittu on ja kokeiltu, mutta en ostanut ts. näin prismassa jonkun valmistajan SORMIKKAAT ja seuraavana päivänä paristojen kanssa kokeilemaan ja kas, kuten edellä kerrottu - vain kämmen (sisäpuoli) lämpenee. Hyllyyn jäi.:cool:

Tuossa pitäisi olla sellaiset hanskat jotka lämmittävät sormenpäistä:
http://www.ideatuli.fi/product/1121/zanier-heat-gtx--lampenevat-hanskat

Hintaahan noilla kyllä on

VesaP
03.12.2010, 10.51

Paljon halvemmat kuitenkin mitä Therm-Icin hanskat vaikka ne ilmeisesti sitten varsin huonot ainakin fillarointikäyttöön. Jos/kun joskus innostuu taas ulkona jyystämään pakkasessa pitempiä lenkkejä niin näitä Zaniereita pitää kyllä kokeilla! Jos 200 eskolla saa näpit pysymään jäätymättä vaikka 6 tunnin pakkaslenkin ajan, niin kyllä kelpaisi!

Täytyy vain ensin alkaa ajamaan noita kutosia... Tai ylipäänsä vaikka kakkosia ulkona. :o

A.A
03.12.2010, 11.34

Kiitti linkistä.

alvinhammer
03.12.2010, 15.38
Johan kestää tilauksessa… Ei oo vieläkään saapuneet meitsin pohjalliset…

force115
03.12.2010, 15.43
Kiitti linkistä.

Noitahan saa kinnas mallisenakin. Ostakaas joku tuollaiset hanskat ja kertokaa kokemuksia, niin uskaltaa itsekkin tilata

tempokisu
03.12.2010, 18.29
Jos 200 eskolla saa näpit pysymään jäätymättä vaikka 6 tunnin pakkaslenkin ajan, niin kyllä kelpaisi!

Täytyy vain ensin alkaa ajamaan noita kutosia... Tai ylipäänsä vaikka kakkosia ulkona. :o

Mä lähetän sulle kintaat miesten koko ja sinne sisätumput , ja sä laitat mulle 200e? :rolleyes:
( sisätumput siksi että kintaissa käsi hikoilee, sisätumput laitetaan siinä vaiheessa kun hikoilu alkaa muuttua kylmäksi)

Takaan ettei tassut jäädy. Välillä pitää jopa huilutella ulkosalla.

rhubarb
03.12.2010, 19.07
Takaan ettei tassut jäädy. Välillä pitää jopa huilutella ulkosalla.

Ei sulla voi olla kylmä kun ei mullakaan ole.

gobbif
03.12.2010, 19.43
Ihmeen kalliita noi kyllä on, kun vertailee materiaalikuluihin. Eipä esim. kouluelektroniikan vastuslanka paljoa maksa. Tietysti tuotekehitys, markkinointi ja pienet valmistuserät ottavat osansa, mutta silti..

Mulla odottelee tuossa 3e pohjalliset, sikahintainen (oisko 1e/m) vastuslanka ja parit paristokotelot ja himppu liimaa tai kontaktimuovi tueksi. Eiköhän noista synny vähän edullisempi malli vielä jalkoihin.

Hanskat olis ihan yhtä helpot, jos niitä ei tarvitsisi purkaa ensin vastuslankojen asettelemiseksi. Tai pysyishän ne kädetkin ehkä lämpösinä kun tunkis sinne lämpöpohjalliset taitettuna :O

alvinhammer
04.12.2010, 00.28
Mulla odottelee tuossa 3e pohjalliset, sikahintainen (oisko 1e/m) vastuslanka ja parit paristokotelot ja himppu liimaa tai kontaktimuovi tueksi. Eiköhän noista synny vähän edullisempi malli vielä jalkoihin.

Meitsin "ammattitaidoilla" noista elementeistä voisi syntyä suhteellisen mielenkiintoinen, ennalta-arvaamaton tuote, joka varmasti hivelisi jalkapohjaa kolmen tunnin lenkillä :)

Polla
04.12.2010, 16.08
Mistäköhän kengistä olis kyse? Vai pitääkö kurkkia "Viimeisin hankintasi" -topic läpi?

http://www.veltecsportsusa.com/default.aspx?tabid=558&itemno=MXZ302_11&clr=BK

Mulla on nämä. Hetkeäkään en ole ostosta katunut vaikka hinnakkaat olivat. Helsingistä saa useammasta liikkeestä.

Ja mä oon todella kylmän arka, omaan aivan surkean verenkierron (jopa kesällä paleltaa +15 lämpötiloissa) mutta kokeilemalla oon löytänyt varusteet millä pärjää, äsken tulin just himaan 4 tunnin lenkiltä. Nyt mulla on ajossa Burtonin (laskettelu/snoukka merkki) paksut käsineet ja ei todellakaan kädet kylmety, meinaa olla jopa liian kuuma. Takkina unelma ohut ja kevyt häglöfsin gore jonne alle laitan 3 paitaa. Kahdet nalinin bibsit takaa jalkojen lämpimänä pysymisen + laken kengät. Toimii, ei tartte mitään sähkö säätöjä.

tempokisu
05.12.2010, 12.29

Mulla on nämä. Hetkeäkään en ole ostosta katunut vaikka hinnakkaat olivat. Helsingistä saa useammasta liikkeestä.

Ja mä oon todella kylmän arka, omaan aivan surkean verenkierron (jopa kesällä paleltaa +15 lämpötiloissa) mutta kokeilemalla oon löytänyt varusteet millä pärjää, äsken tulin just himaan 4 tunnin lenkiltä. Nyt mulla on ajossa Burtonin (laskettelu/snoukka merkki) paksut käsineet ja ei todellakaan kädet kylmety, meinaa olla jopa liian kuuma. Takkina unelma ohut ja kevyt häglöfsin gore jonne alle laitan 3 paitaa. Kahdet nalinin bibsit takaa jalkojen lämpimänä pysymisen + laken kengät. Toimii, ei tartte mitään sähkö säätöjä.

Kylmänarkuutta on monenlaista. Mulla se on vain ja ainoastaan näköjään varpaissa, mutta siellä sitten sitäkin enempi. Yläkroppa nimittäin tarkenee! Vanhaksi tosin ei ole tulemista, tänä talvena olen ottanut alle pitkähihaisen lämpökerraston paidan, päällä on normaali windstopper-ajotakki. Aiemmin on alla ollut lyhythihainen t-paita. Aina se paita on ihan märkä lenkiltä tullessa.
Alle 15 asteella käytän jo talviajokenkiä ja villasukkaa. Harkitsin niitä jopa joskus tempokisoihinkin, mutten sitten laittanut kun luulin että on hankalat ( enkä kehdannut). Hankalampaa se tunnottomilla varpailla oli ajaa. Ei olisi pitänyt hienostella.
Kesällä saa olla +25 ennenkuin ajan lyhkäsillä ajohousuilla, tänä kesänä ajoinkin muutaman lenkin alkuosan lyhkäsillä!
Bibsit? mitä ne on? No enivei. Alla on hyväpehmuisteiset ajohousut ja päällä talviajohousut. Kerran ( se -21 aamu ) laitoin väliin vanhat kuluneet lämpökerrastonhousut, ja kun pysyvät siellä (talvihousun sisällä)niin hyvin en ole ottanut pois. Yksillä housuilla kyllä pärjäisi muuten, mutta persus tarvii ne kesähousun pehmusteet.
Käsissä on karvarukkaset ja tumput. Jos tarvii, niin aidot lammasnahkarukkaset, ja toiset samanlaiset päälle. Alle ja päälle on varuilla tumput. Ongelmahan on se että käsi hikoilee ja rukkasen vuori kastuu, ja sitten palelee. Jossain vaiheessa lenkkiä kädet alkavat sitten lämmetä!

Jaloissa oleva systeemi on ihan omaa luokkaansa, hyvä kun pääsee tallustelemaan kellariin hakeen pyörän! Olen ihan tasavarma että mulla on maailman kylmäherkimmät varpaat. Nyt oli -7, ja 30km kohdalla oli varpaat jo ihan jäässä, vaikka oli ns. täysvarustus. 50km voi silti ajaa, toinen vaihtoehto on sitten saturainen lämmittelypysähdyksellä. Mutta satasta ei pysty näköjään ajaan kuin joskus ( isoväsy lenkin jälkeen).

Äitee sanoo usein että oon kun mettäläinen lenkkikamppeissani, ja muilla on sillee "hienot tyylikkäät ja ihonmyötäiset vermeet". Mä en osaa ajaa liika hienoissa, eikä syytä kun takinhiha yleensä toimii nenuliinanakin..

Mutta kotona ja yöllä varpaat ovat kuin tulessa. Ei voi peittoa päällä pitää, kun kuumottavat. En edes omista pitkähihaisia sisäpaitoja! neuleista nyt puhumattakaan.

Kumminkaan mikään pakkanen ei ole este lenkille. Aina voi sen 30km ajaa.

izmo
05.12.2010, 12.37

Hyvä ostos... ei tarvi sähköpohjallisia:cool:

Polla
05.12.2010, 20.46
Bibsit? mitä ne on?

http://www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2009/11/desoto-compressor-cycling-tri-bib-shorts.jpg

Bibs eli henkselimalliset ajohousut:D

mulla on siis päällekkäin kahdet pitkät bibsit, alempana lämpimät talvi bibsit ja päällä windstopper bibsit joissa ei oo pehmustetta. kun on -10 niin reidet meinaa silti paleltua, pitää käydä ettimassä jotku superlämpimät shortsit noiden väliin vielä.

sori OT!

Izmo, oon samaa mieltä ;)

tempokisu
07.12.2010, 14.46
Polla, suosittelen sinne bibsien väliin lämpökerraston housuja, ei niitä tavallisia vaan sellaisia joissa on villaa mukana.

eikka15
02.01.2011, 18.50
halvalla täältä http://www.eranetti.fi/index.php?act=viewProd&productId=213

A.A
02.01.2011, 18.59
"Tulipoppa lämpöpohjalliset lämpenevät 36 – 37 °C asteeseen ja säilyttävät ruumiinlämpöisen lämmitystehon n. 8 tunnin ajan."

Käytännössä noilla ei siis tee mitään.

M11ka
04.01.2011, 18.07
Noitahan saa kinnas mallisenakin. Ostakaas joku tuollaiset hanskat ja kertokaa kokemuksia, niin uskaltaa itsekkin tilata
Täällä on käytössä tollaset hanskat, tai oikeestaan vaimolla on. Kovasti on tykännyt, ainoa valitus on tullut ulkonäöstä. piti ainakin neljän tunnin ulkoilun ajan kädet lämpimänä, kun mittari näytti -27

force115
04.01.2011, 22.57
Täällä on käytössä tollaset hanskat, tai oikeestaan vaimolla on. Kovasti on tykännyt, ainoa valitus on tullut ulkonäöstä. piti ainakin neljän tunnin ulkoilun ajan kädet lämpimänä, kun mittari näytti -27

Nämä hanskat olen meinannut jo muutamaan kertaan tilata mutta vielä olen malttanut:
http://www.thermogloves.eu/index.php?language=en

Puheiden mukaan sen verran ohuet, että voi käyttää omia hanskoja päällä ja hintakaan ei olisi paha.

Jopo Juoppo
05.01.2011, 13.27
Ihmeen kalliita noi kyllä on, kun vertailee materiaalikuluihin. Eipä esim. kouluelektroniikan vastuslanka paljoa maksa. Tietysti tuotekehitys, markkinointi ja pienet valmistuserät ottavat osansa, mutta silti..

Hanskat olis ihan yhtä helpot, jos niitä ei tarvitsisi purkaa ensin vastuslankojen asettelemiseksi. Tai pysyishän ne kädetkin ehkä lämpösinä kun tunkis sinne lämpöpohjalliset taitettuna :O

Hmm. Mistä olet löytänyt ERISTETTYÄ vastuslankaa, vai oletko?
Uumoilin myös DIY-henkisiä lämmittimiä, mutta eristetyn langan löytäminen osoittautui hankalaksi.
Eristämättömän kanssa en viitsinyt lähteä koklaamaan, ihan muuten vaan...

Lämpimät käsineet syntyvät helposti kiinnittämällä vastukset vaikkapa puuvilla käsineisiin ja ne sitten varsinaisten käsineiden sisään.

Honkkari myi joskus paristotoimisia pohjallisia alle parin kympin. Korvaamalla paristot sopivalla akkupatteristolla olisi voinut saada niistä ihan toimivatkin.

gobbif
05.01.2011, 21.21
Hmm. Mistä olet löytänyt ERISTETTYÄ vastuslankaa, vai oletko?

Mun vastuslangat on eristämättömiä. Eristettyjä lienee tosiaan aika mahdoton löytää. Mutta eihän sen tarvitse olla eristettu, jos rakenne ei oikosulje sitä. Kengissä tuon voi laittaa vaikka parin muovikalvon väliin liimaten tms jos kengät/pohjalliset on oikosulkevaa metallia tai hikoilee ihan älyttömästi :)

Mulla on myös hyvin ohuita eristettyä kuparilankoja, jotka kävisi tarvittaessa korvikkeeksi, mutta sitä saisi vetää ehkä vähän pidempiä pätkiä. Vaikkapa joku 0.1mm käämilanka on eristettyä ja vastusta alkaa olla jo jonkun verran.

Myös tuettu alumiinifolio voisi toimia, mutta sitä pitäisi katkoa muutamaan palaan, ettei tule liikaa vastusta. Muovikalvojen välissä tuokin toimisi varmaan.

alvinhammer
06.01.2011, 00.35
gobbif, olisi mahtavaa nähdä valokuvia tosta sun pohjallisesta ja valmistamisesta.

hannupulkkinen
23.09.2011, 16.30
Kuopion motonetissa oli myynnissä sähköpohjalliset, jotka toimivat pattereilla ja varmaan toimisivat ladattavilla paristomallisilla akuillakin.
Minulla on ladattavat akut, jotka eivät enää ota latausta vastaan. Sähköpohjalliset ovat ihan ehdottomat jos haluaa ajella talvella. Millään muulla tavalla en ole saanut jalkojani lämpimänä pidettyä.

t-man
23.09.2011, 19.05
Kiitti vinkistä! Pitäneepä testata, kun eivät ole hinnalla pilattuja

mteebee
23.09.2011, 19.18
Akkupatskuja käytettäessä teho voi jäädä 30% pienemmäksi kuin pattereilla, jos tuntuu ettei lämpö riitä akuilla niin kantsuu kokeilla ihan pattereilla hehkuttamista.

Pallomerimies
23.09.2011, 22.26
Ihan vimosen päälle oleva ratkaisu kylmiin jalkoihin on Conform-ablen jalan mukaan muokattavat ja lämpöelementillä varustetut pohjalliset. Niillä on pyöräilyyn tehtyjä pohjallisia, mutta en ole vielä saanut vastausta saako niitä lämmityksellä. Suomessa vaan jälleenmyyjiä tuppaa olemaan harvakseltaan, mutta jo heti lahden takana Tukholmassa tahti on hieman erilainen.

Jake_Kona
08.01.2012, 17.29
Hintavaa touhua. Heti pomppasi pohjallinen, jatkojohto ja akku >190e.:(

suurtumpelo
08.01.2012, 22.44
Minulla on tämmöiset mematec'it, joskus ostanut - ei tee mitään - hävettää koko ostos :o .
Kaiketi noilla parituntia pakkasessa ajelee, mutta niin ajelee ilmankin ja sen jälkeen sitä lämpöä tarvittaisiin.
Patterien kesto -20 astetta ja viima - aivan surkea, tarvitsisi varmaan ostaa patterienlämmitinkin.
Nuo kengänsuojat sentään on jonninmoiset ja niiden patterikoteloon voi tunkea vaikka energiapatukan - enemmän sekin lämmittää ;) .

http://img97.imageshack.us/img97/116/memaice.jpg

p bonk
08.01.2012, 23.35
Partioaitassa on sähköpohjallise (http://www.partioaitta.fi/Talviretkeily/Lammittimet/Hotronic_Footwarmer_Power_Plus_e3)t tarjouksessa. Harkitsin, mutten ostanut. Aion hytistä ilman.

Zarni
09.01.2012, 00.42
Hintavaa touhua. Heti pomppasi pohjallinen, jatkojohto ja akku >190e.:(

Jos haluat kuunnella musiikkia, katsoa karttaa, käyttää sports trackeria, ottaa vastaan puheluja, soittaa, hallita soittolistoja....
Kaikki tämä kätevästi iphonella (500e), sportstracker-kotelolla(49e) ja bluetooth-kuulokkeilla(n125e)
Elämä on valintoja... :rolleyes:

kinde
13.01.2012, 21.09
Tuolla Motonetissä näytti olevan sähköpohjallisia 39 eurolla mukaan tulis lithium akut ja laturi. Onko noista jollain kokemuksia? pakettia tutkien näytti ihan asiallisilta.

Kemppis
13.01.2012, 21.54
Ostin noi hotronicin e3:set ja muutama testilenkki ajettu. Sää ollut vetinen ja lämpö -1 - 0. Lämmitys ollut säädettynä asentoihiin 1 ja 2. Ykkösellä ei oikein osannus sanoa että onko päällä vai ei. Toisella lenkillä ajelin toinen kenkä nollilla ja toisessa asento 2. Nyt huomasi eron, mutta vähän epäilyttää miten noi pelittää yli kympin pakkasilla. Nähtäväksi jää.

Kannelmäen Prismassa oli äsken yksi paketti Therm ic:n basic set 55,90. Ei akkuversio vaan paristokotelo + pohjallinen.

Kosti K.
19.01.2012, 23.29
Tuolla Motonetissä näytti olevan sähköpohjallisia 39 eurolla mukaan tulis lithium akut ja laturi. Onko noista jollain kokemuksia? pakettia tutkien näytti ihan asiallisilta.

Nyt alkaa jo olla vähän kokemusta. Valitsin akkuversion, koska se vaikutti monipuolisemmalta, eikä tarvitse sählätä paristojen kanssa. Seuraavassa joitain huomioita:

Neljä tehoasetusta, valinnanvaraa siis riittävästi. Lämpötilat 35-65 °C, jos käyttöohjetta on uskominen.
Täysteholla käyttöaika noin kolme tuntia, puoliteholla 4,5 h. Tyhjä akku latautuu täyteen viidessä tunnissa. Merkkivalon väri kertoo akun varaustilan, mikä on kätevä ominaisuus.
Akut kevyitä, ei huomaa käytössä, vaikka ne onkin sidottu jalkaan.
Akkujen pusseissa voisi olla vähän enemmän säätövaraa. Nyt joutuu laittamaan pussin lähelle nilkkaa, kun tarranauha ei riitä pohkeen ympärille. Ei kuitenkaan kovin suuri puute tämä.
Käyttöohjeet per...stä. Ei kerrota latausaikoja, käyttöaikoja tai akkujen latausohjeita. Joitain virheitäkin on ohjeissa. Motonetille palautetta antamalla sain uudet ohjeet, jotka ovat ilmeisesti tulevaisuudessa paketissa mukana.
Virtajohto liian pitkä, kun akut kiinnitetään nilkkoihin. Toisaalta liian lyhyt, jotta akut saisi taskuihin.

Bottom line: hintaisekseen toimivat, ja jos vain kestävät, niin tuskinpa ostan kalliimpia sähköpohjallisia. :)

(Ja blogissa (http://liikenteessa.wordpress.com/2012/01/19/talvipyorailijan-tassunlammittimet/) lisää lässytystä noista.)

MTBVespa
29.11.2012, 20.01

Onko kertyny kokemuksia nuista Motonetin pohjallisista?

Jari123
30.11.2012, 08.31
Itselläni on tämä malli, joko löytyi paikallisesta intersportista http://www.monstermarketplace.com/winter-gear/therm-ic-footwarmer-li-ion-remote-w-choice-of-insoles-free-shipping
Tämä taitaa olla uudempi malli?
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/talviretkeily/lammittimet/smartpack-rc-1200/
Näistä on kokemusta jokunen päivä.
Langaton lämmönsäätö on tosi kätevä ja minusta oikeasti tarpeen, ainakin itse säädän lämpöä tarpeen mukaan.

Ostin myös säärystimet, jonka sisään laitan akun. http://www.partioaitta.fi/Jalkineet_ja_sukat/Jalkinetarvikkeet/Saarystimet/Fjallraven_Trekking_Gaiters

VesaP
30.11.2012, 10.04
Langaton lämmönsäätö on tosi kätevä ja minusta oikeasti tarpeen, ainakin itse säädän lämpöä tarpeen mukaan.

Mielestäni tuo langaton säätö ei ole tarpeen pyörällä ajaessa. Sitä voi vaikka ajaessa painaa rullatessa säätöä pienemmälle tai isommalle helposti, ei tarvii kaukosäädintä. Riippuu toki missä akkuja pitää, itsellä ne on esillä kengänsuojan päällä. Ja mitä ohjeissa luki, kaukosäädin toimisi vain 20cm etäisyydeltä --> joutuu anyway näpläämään säädintä käsissään --> aivan sama painaa suoraan nappia akun kyljestä. Eriasia vähän jos säätimen voisi teipata jotenkin vaikka tankoon kiinni, mutta taitaa se etäisyys mennä turhan kauaksi siinä sitten. No, hlökohtaisesti ainakin todella harvoin sitä täytyy anyway ajaessa säätää, yleensä riittää asetus 1 kotoa lähtiessä jo.

StantheMan
30.11.2012, 10.50
Onko kertyny kokemuksia nuista Motonetin pohjallisista?

Viime talveksi ostin vastaavat Motonetista. En tiedä ovatko samaa mallia tänä vuonna myynnissä olevat. Viimevuotiset toimivat ihan hyvin. Lämmittivät asiallisesti sellaiset 4-6 tuntia. Käytin muistaakseni helmikuun 220 kilometrin ajossa viimeisellä puoliskolla, jolloin pakkasta oli max -15C. Muistoja ei ole jalkojen palelemisesta tuolta reissulta. Nyt latasin akkuja kesän jäljiltä, mutta en ole vielä niitä testannut (kun pohjalliset tietenkin jossain hukassa on).

MTBVespa
30.11.2012, 11.57
Viime talveksi ostin vastaavat Motonetista. En tiedä ovatko samaa mallia tänä vuonna myynnissä olevat. Viimevuotiset toimivat ihan hyvin. Lämmittivät asiallisesti sellaiset 4-6 tuntia. Käytin muistaakseni helmikuun 220 kilometrin ajossa viimeisellä puoliskolla, jolloin pakkasta oli max -15C. Muistoja ei ole jalkojen palelemisesta tuolta reissulta. Nyt latasin akkuja kesän jäljiltä, mutta en ole vielä niitä testannut (kun pohjalliset tietenkin jossain hukassa on).

Näytti aika samalta ku viime vuotinen setti. Täytyy käydä ostamassa.

Jari123
30.11.2012, 14.06
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/misc/quote_icon.png Alkujaan tämän lähetti Jari123 http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1943843#post1943843)

Mielestäni tuo langaton säätö ei ole tarpeen pyörällä ajaessa. Sitä voi vaikka ajaessa painaa rullatessa säätöä pienemmälle tai isommalle helposti, ei tarvii kaukosäädintä. Riippuu toki missä akkuja pitää, itsellä ne on esillä kengänsuojan päällä. Ja mitä ohjeissa luki, kaukosäädin toimisi vain 20cm etäisyydeltä --> joutuu anyway näpläämään säädintä käsissään --> aivan sama painaa suoraan nappia akun kyljestä. Eriasia vähän jos säätimen voisi teipata jotenkin vaikka tankoon kiinni, mutta taitaa se etäisyys mennä turhan kauaksi siinä sitten. No, hlökohtaisesti ainakin todella harvoin sitä täytyy anyway ajaessa säätää, yleensä riittää asetus 1 kotoa lähtiessä jo.

Mulla on säädin kaulassa, ihan ajaessa pääsee säätämään.
Tulin juuri tuolta myrskystä ja piti pari kertaa säätää, että ei ollut kylmä eikä tullut hiki jalkoihin.
Makuasioita?

StantheMan
30.11.2012, 14.10
Näytti aika samalta ku viime vuotinen setti. Täytyy käydä ostamassa.

Mulla on sitten aika jämäkät talvikengät ja talvikengänsuojat käytössä normaalistikin, joten en tiedä miten "kevyemmässä" kengässä lämmittääkö eli riittääkö lämpö.

Jake_Kona
30.11.2012, 15.23
Niin paljon ei ole ikinä rahaa, että edes harkitsisi 300€ akkupakettia ja 49€ pohjallisia. Siksi tuo Kostin ehdottama 39€ motonet-satsi tuntuukin aika houkuttelevalta.
Jos täsä joskus vaikka pakastais reilumminkin.

Jopo Juoppo
30.11.2012, 19.53
Motolla tosiaankin kaupan akullisia pohjallisia. Kahta eri versiota, toista leikataan mittansa varpaista (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=pohjalliset) ja toista kantapäästä (http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=pohjalliset). Itse suosisin isokoipisena ja varpaitani aiemmin katkoneena tota jälkimmäistä.

Talvifillaroinnissa käytän edelleenkin patikkakenkiäni ilman klosseja. Huomattava parannus pohjan kylmyyteen oli, kun hankin Liiteristä jotkin geelipohjalliset. Paransi merkittävästi lämpöjä, kylmä kun tuli pohjan läpi. Paukkupakkasilla kenkien ulkokouori on se seuraava heikko lenkki - nahka/goretex & ohut sisävuori.

Jos tuohon suojahuppu päällä ottamassa viiman vastaan voisi olisi se ratkaisu, uskon.

Ja jos vielä lisäksi lämpöpojalliset - niin ihanaa!

gobbif
01.12.2012, 22.38
Tarjoustalossa näytti olevan jotain 19,90 hintaisia sähköpohjallisia. En ehtinyt tutkimaan kunnolla millaiset olisivat laadullisesti ja muovipakkauksen pahvit estivät ikävästi näkemästä kunnolla tuotetta pl. vilaus pohjallisista. Kokoon leikattavia nämäkin.

Jopo Juoppo
01.12.2012, 22.50
No hinta olisi kohillaan, mutta arvatenkin hengettömät(?) paristotoimiset.
Mutta voisi ehkä pelittää jollakin sopivammalla akustolla, eli oliskos tästä se puuttuva komponentti DIY sovelluksiin?

Akkumies
02.12.2012, 00.12
Tarjoustalossa näytti olevan jotain 19,90 hintaisia sähköpohjallisia. En ehtinyt tutkimaan kunnolla millaiset olisivat laadullisesti ja muovipakkauksen pahvit estivät ikävästi näkemästä kunnolla tuotetta pl. vilaus pohjallisista. Kokoon leikattavia nämäkin.
Itsellä on Trekistä ostetut muotoon leikattavat pohjalliset ja ainakin viime talvena tarjoustalo myi samoja. Pohjalliset ovat aika ohuet ja toimivat kolmella AA kennolla. Tehoalueita on yksi ja pohjallisisten ohuessa piuhassa on korvalappustereoiden plugia muistuttava liitin.

Omat varpaani palelevat todella helposti ja koirlenkeillä olen käyttänyt nahkaisia vaelluskenkiä. paksuilla teknisillä sukilla pärjään näillä noin 0 asteen lämpötilassa ilman lämmitystä. Nyt, kun on -10C näiden lämmittimien ja ohuempien sukkien (paksut ja pohjalliset ei mahdu samaan aikaan) jalat pysyy lämpiminä pidempäänkin tosin mitään lämmöntunnetta ei tule eli ei todellakaan ole tarvetta muille tehoasetuksille. Kovemmilla pakkasilla pohjalliset tuplaa ajan milloin alkaan varpaat palella eli 0.5h ilman ja pohjallisilla 1h. Itsellä on myös Therm-Ic, mutta kun nämä ei mahdu nykyisiin vaelluskenkiin niin olen näiden kanssa pärjännyt noilla halpiksilla.

Pohjallisessa lämpöelementti oli liian keskellä (ei lämmittänyt varpaita kunnolla) eli revin puoliskot auki ja siirsin aika pienen elementi aivan etuosaan. Vaahtomuovipuoliskot liimasin kiinni toisiinsa kontaktiliimalla. Paristopidin on joustavalla tarranauhalla kiinni nilkassa ja on todella huomaamaton. Kennoina lagattavat NiMH:t ja näillä toimii pitkään, arviolta 4-8h, lähempänä tuota jälkimmäistä.

Omassa käytössä ovat hyvät ja kun pohjalliset hajoavat ostan vastaavat uudet (viime keväänä näitä myytiin 10e hintaan tarjoustalossa). Saappaissa tehot ei riitä, mutta niihin on nuo paremmat, jotka toimivat 4xAA kennoilla ja tehoalueita 3 kpl.

Jopexi
02.12.2012, 01.08
Täytynee marssia motonettiin hakemaan tuollaiset lämmitettävät pohjalliset. Tänään 3h lenkillä täytyi lämmitellä puolentoista jälkeen sisätiloissa. Jaloissa oli villapohjasukka, villasukka ja Diadoran talvikenkä. Varpaat olivat silti täysin kohmeessa -15C pakkasessa jo reilun tunnin jälkeen. Toivottavasti pohjallisista on apua.

Kerron vähän kokemuksia pohjallisista kunhan saan pari lenkkiä alle. Pakkasta on ainakin luvattu riittämiin tulevalle viikolle...

goljat
02.12.2012, 15.40
Niin paljon ei ole ikinä rahaa, että edes harkitsisi 300€ akkupakettia ja 49€ pohjallisia. Siksi tuo Kostin ehdottama 39€ motonet-satsi tuntuukin aika houkuttelevalta.
Jos täsä joskus vaikka pakastais reilumminkin.

Toi on kyllä ihan naurettava hinta mitä partiovaruste myy. Sama therm IC on sievin turvakengässä. Akkut, laturit, pohjalliset ja lisäksi turvakengät hintaan 251€!! Jos et halua polkea turvakengillä ota pohjalliset irti ja laita toiseen kenkään. Kaupanpääliseksi sulla jää turvakengät + säästit n. 50€ rahaa! kuin jos olisi ostanut partiovarusteesta hintaan 349€ (partiovarusteen nettikauppa on skandinavianoutdoorstore.com)

Tossa noi sievit http://kauppa.suojalaite.fi/epages/Suojalaite.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Suojalaite/Products/47-52421-363-08M/SubProducts/47-52421-363-08M-0005

Niin, tulee tietysti postikulut päälle, mutta jokatapauksessa halvempi vaihtoehto on "ottaa kaupan päälle talviturvakengät"

goljat
02.12.2012, 15.51
Mulla nyt oli eka kertaa motonetin pohjalliset 1h 30min -10 pakkasta. Lämmön laitoin siihen toisiksi suurimpaan. En ainakaan mitään lämpöä tuntenut, ja varpaat oli ihan jäässä. Lämmityselementti menee pohjallisen keskellä. Ei se varpaita lämmitä. Varpaat ne alkaakin palella, missä sen lämmön pitäisi olla. Voisi kokeilla seuraavaksi suurinta tehoa, mutta tuskimpa se varpaita lämmittää. Harkitsen ton sievin kengän hankkimista. On ollut jos jonkinlaista talvikenkää, lampaanvillapohjallisia, lämpösukkia ja aina vaan ne varpaat jäätyy.

Tuolla on myös sähkölämmitteisiä pohjallisia, hanskoja ja takkeja http://www.thermosoles.eu/ noissa on järkevämmässä paikassa lämmityselementt. Lisäksi akku on siinä pohjallisessa, eikä mitään johtovirityksiä.

Madone 4.9
02.12.2012, 16.17

Nyt on 9,90€ tarjouksessa tarjoustalossa. Ei ole paha hinta. Kävin juuri ostamassa ja lähden tästä heittään lenkkiä pian. Niin voin sitten kertoa missä mennään näillä.

Varusteena MTB kengät, pikkasen normaalia vahvemmat, sekä kevyet kengänsuojat.

izmo
02.12.2012, 16.46
Mulla nyt oli eka kertaa motonetin pohjalliset 1h 30min -10 pakkasta. Lämmön laitoin siihen toisiksi suurimpaan. En ainakaan mitään lämpöä tuntenut, ja varpaat oli ihan jäässä. Lämmityselementti menee pohjallisen keskellä. Ei se varpaita lämmitä. Varpaat ne alkaakin palella, missä sen lämmön pitäisi olla. Voisi kokeilla seuraavaksi suurinta tehoa, mutta tuskimpa se varpaita lämmittää. Harkitsen ton sievin kengän hankkimista. On ollut jos jonkinlaista talvikenkää, lampaanvillapohjallisia, lämpösukkia ja aina vaan ne varpaat jäätyy.

Tuolla on myös sähkölämmitteisiä pohjallisia, hanskoja ja takkeja http://www.thermosoles.eu/ noissa on järkevämmässä paikassa lämmityselementt. Lisäksi akku on siinä pohjallisessa, eikä mitään johtovirityksiä.

Kokeile suurinta tehoo ja laita kommentti tänne

MTBVespa
02.12.2012, 16.52
Mie oon ny pari lenkkiä ajellu nuil motonetin ihmeillä. Mitenkähän tän ilmaisisi. Ei niillä pohjallisilla ny kananmunia paista, mut kyl ne vähän lämmittää. Eli ei lenkin jälkeen hikiset oo varpaat, mut ei niin jäiset kun ilman sähköihmeitä. Laitoin myös avaruushuopaa pohjallisen ja kengänpohjan väliin.

goljat
02.12.2012, 18.03
Kokeile suurinta tehoo ja laita kommentti tänne

Juuri tulin lenkiltä. Nyt oli täysteho päällä, aika 1h 14min. Pakkasta on taas sama kuin eilen -10. Ei nyt enää niin jäässä ollut varpaat, mutta ei mitkään lämpimätkään. Alkoi kylmä tuntua varpaissa, ei enää niin pahasti kuin viimekerralla. Tosin olin nyt vartin vähemmän, jos sillä nyt on merkitystä. Kun sillä ei täysiteholla oli lenkin jälkeen parpaat niin jäässä että mekein jo teki kipeää. Mitään lämpöä en kyllä sen kummemmin tunne jalkapohjassa. Ehkä toi nyt estää ettei pakkanen tule niin kengän sisälle. Esim +20 astetta ei tunnu lämpimältä kun ruumiinlämpö on korkeampi. Aika ärsyttävä noita on asennella, mukavampihan se olisi jos akku olisi kengässä kiinni kuten sievissä, tai itse pohjallisessa kuten thermosoles pohjallisessa.

Harhailija
02.12.2012, 18.24
Tänään lenkillä 1h50min. Kuoman nauhanilkkurit ja motonetin sähköpohjalliset keskiasennossa -ei palellut. -13 C näytti mittari. Kannattaa halkaista ne motonetin pohjalliset ja siirtää se lämpöelementti ihan eteen isovarpaan alle. Ne pohjalliset halkee itsestään parin ajolenkin jälkeen:). Siis nää on ne akkukäyttöiset. Mielestäni hintansa arvoiset jos vaan kestävät. Ajettu 5 lenkkiä.

Tomsson
02.12.2012, 20.53
Mie oon ny pari lenkkiä ajellu nuil motonetin ihmeillä. Mitenkähän tän ilmaisisi. Ei niillä pohjallisilla ny kananmunia paista, mut kyl ne vähän lämmittää. Eli ei lenkin jälkeen hikiset oo varpaat, mut ei niin jäiset kun ilman sähköihmeitä.

Jotakuinkin näin. En tajua mitä käyttöä noilla muilla tehoilla on, kun täystehokin on noin nimellinen. Tietysti pitää muistaa ja ymmärtää ettei 3,7v 2200mah lipokennosta voida pitkäkestoisesti ottaa juuri mitään tehoja pihalle. Luvattu 8 wattiakin on kiinan hattiwatteja. Vielä kun pohjallinen on 2 puolinen, niin se lämmittää eli, viilenee myös alapuolelta. Lämmität siis samalla teholla kengänpohjaa kuin jalanpohjaasi.
Puolitoista tuntia äsken remusin -19 asteen pakkasessa metsässä ja täysteholla pysyivät varpaat kuitenkin mukavasti toimintakuntoisina.

Warlord
02.12.2012, 21.21
Löytyykö miltään valmistajalta kunnon talvikenkiä spd-sl- tai speedplay-reijillä?

MTBVespa
03.12.2012, 10.46
Kannattaa halkaista ne motonetin pohjalliset ja siirtää se lämpöelementti ihan eteen isovarpaan alle. Ne pohjalliset halkee itsestään parin ajolenkin jälkeen:). Siis nää on ne akkukäyttöiset.

Hmm. Onkohan meillä erilaiset pohjalliset? Mie eilen omia moto ihmeitä rupesin sielt varpaiden päästä halkaisee, ja siel ihan kärjessä oli jtn johto/vastus hässäkkää. En sit repiny enempää auki, onko siel viel joku "lämpöelementti" taempana? http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=pohjalliset mul tollaset jota leikataan kantapäästä Tuote
54-2482

VesaP
03.12.2012, 13.18
Onko tää vähän kuin noiden kiinanlamppujen ja Lupineiden kanssa. Eli "on nää halvat hyvät kun ensin leikkelee ja liimailee ja vähän virittelee jne" kun vaihtoehtoina olis maksaa vähän enemmän ja ostaa kerralla hyvät (vaikka nyt noi Therm-Icit)? No, jokainen saa toki puuhastella miten haluaa, mutta jos paljon kivuttomampikin tie olisi olemassa... :rolleyes:

VesaP
03.12.2012, 13.29
Toi on kyllä ihan naurettava hinta mitä partiovaruste myy. Sama therm IC on sievin turvakengässä. Akkut, laturit, pohjalliset ja lisäksi turvakengät hintaan 251€!!

No toi on kyllä ihan naurettavaa verrata jotain NiMh akkuja Li-Ion akkuihin ja tietämättä asiaa sen kummemmin (ei käynyt ko kenkien spekseistä ilmi) niin tuo pohjallinenkin VOI olla jotain huonompaa mallisarjaa mitä noi 50e irtopohjalliset. Eli minä EN ostaisi jotain turhia kenkiä mitä mihinkään ei tarvii ja vielä jos joutuisi N kertaa huonompiin (ja samalla 2-3x halvempiin) akkuihin tyytymään ja (kenties) huonompiin pohjallisiin....

Eli vähän sama kuin vertais Ladaa ja Ferraria keskenään tms. Eli nyt puhutaan täysin eri tuotteesta.

magnuken
03.12.2012, 15.21
Noi Sievin lämmitettävät talvibootsit ovat kyllä mainioita. Tuntuu, että niillä parjää missä tahansa ympäristössä ja lämpöä piisaa pitkään. Vaikka lämpöelementit ovat vain varpaiden tienoilla, niin sieltä se lämpö leviää verenkierron myötä koko jalkaan. Itselläni on se Sievin Jedi malli ja sen mukana tuli Therm-IC:n Powerpack Max akkupaketti/laturi, siis NiMh akut.

Mutta, tuskin tuollaisilla bootseilla nyt kukaan ainakaan pitempiä matkoja viitsii fillaroida ja ainakin tuossa Jedi mallissa lämpöelementit ovat kyllä niin hyvin integroitu, ettei niitä taida kenkää rikkomatta irroittaa.

MTBVespa
03.12.2012, 15.28
Ostasin paremmat jos ois rahaa. Paljonko maksaa riittävillä lion akuilla noi therm- icit?

VesaP
03.12.2012, 15.33
Ostasin paremmat jos ois rahaa. Paljonko maksaa riittävillä lion akuilla noi therm- icit?

Ne pohjalliset on sen viiskybää ja akut vajaat 200 eskoa ilman kaukosäädintä eli IC1200 akut. Hinnat näyttää olevan about samoja riippumatta ostopaikasta. Suht pieni hinta mielestäni kuitenkin jos vaihtoehtona on jalkojen paleltumat.

Edit: Tää suomen nopein pyöräliike vaikka vois ottaa ekana(?) oikeana pyöräliikkeenä nämä romut valikoimiinsa ja alkaa niitä myymään edes vähän halvemmalla mitä kaikki muut normiurheilukaupat tai partiokaupat. Kauppa kävisi kuin tyhjää vain! Vinkkiä saa käyttää vapaasti. Mutta muista antaa sit kunnon alet kun romuja kyselen... ;)

Harhailija
03.12.2012, 18.05
Hmm. Onkohan meillä erilaiset pohjalliset? Mie eilen omia moto ihmeitä rupesin sielt varpaiden päästä halkaisee, ja siel ihan kärjessä oli jtn johto/vastus hässäkkää. En sit repiny enempää auki, onko siel viel joku "lämpöelementti" taempana? http://kauppa.motonet.fi/web/guest/muut#query=pohjalliset mul tollaset jota leikataan kantapäästä Tuote
54-2482

On samat pohjalliset kuin sinulla. Minun pohjallisissa ei tuo valkoinen lämpöelementti ollut sillä kohtaa johon se on piirretty, vaan ulompana. Pohjallisten liimaus irtosi itsestään parin lenkin jälkeen. Jouduin siis liima hommiin ja samalla siirsin elementin aivan pohjallisen kärkeen ja sisemmäksi. Jolloin sen pää on isovarpaan alla, joka minulla palelee helpoimmin. Voihan olla että eivät ole kovin tasalaatuisia, ainakin alkuperäinen liimaus on huono. Mutta kuten sanottu ovat hyvät jos vaan kestävät käyttöä.

Jopo Juoppo
03.12.2012, 18.43
Nyt on 9,90€ tarjouksessa tarjoustalossa. Ei ole paha hinta. Kävin juuri ostamassa ja lähden tästä heittään lenkkiä pian. Niin voin sitten kertoa missä mennään näillä.

Varusteena MTB kengät, pikkasen normaalia vahvemmat, sekä kevyet kengänsuojat.

TokNetissä vielä eilen, vaan eipä enää tänään. Joskin nyt lupaavat ilmaisen toimituksen (https://www.toknet.fi/lampopohjallinen-paristokotelo/6438114750315/dp?ref=layout-search-center) ajalle 3.12. - 6.12.
Saatan vielä piipahtaa Tarjoustalossa, jos vaikka siellä olisi.

Madone 4.9
03.12.2012, 19.11
TokNetissä vielä eilen, vaan eipä enää tänään. Joskin nyt lupaavat ilmaisen toimituksen (https://www.toknet.fi/lampopohjallinen-paristokotelo/6438114750315/dp?ref=layout-search-center) ajalle 3.12. - 6.12.
Saatan vielä piipahtaa Tarjoustalossa, jos vaikka siellä olisi.

Pientä raporttia lämmityksestä....

Mitään ahaa elämystä ei tule. Ja kun korvasin pohjalliset pelkästään tällä sähköpohjallisella (VIRHE) niin lämpöä ei oikein piisannut aamulla -20 asteessa :D

Eli kenkiin pitäisi saada jätettyä omat pohjalliset + nämä sähköiset. Sitten niistä voi jotain hyötyä saada.

Huomenna uusilla kengillä sekä pohjallisilla :) Huomiseksi kyllä luvattu vain -5 astetta...

Jopo Juoppo
03.12.2012, 21.24
Jaahas, kävin hakemassa noi Tarjoustalosta. Kuulostellaan nyt sitten hetken, viitsinkö edes pakettiakaan ennen avata.
Lämpöelementti pakkaustekstien mukaan siinä päkiän alla.

Mulla pitäisi jossakin olla 4xAA kotelo + 2100 mAh NiMH akkujakin näyttäisi niin ikään löytyvän yksi iskemätön 4 kpl setti. Ei puutu kuin pohjalliseen sopiva jakki. Ja eiku varpaita käristämään. Vuoden takuun antoivat.

rikalar
05.12.2012, 11.31
Motonetistä pohjalliset 39,90. Eilen oli -19 kun lähin lenkille ja kenkinä kesäkengät+Enduran neopreenit päällä. Kenkään pistin ohuesta huovasta lisäeristettä kun sähköpohjallinen on aika ohut. Varpakset oli kahen tunnin päästä jäässä.

Kotona mittasin pohjalliseen menevä virran. 310mA täpöllä, kertaa 3,7V = ~1W. Eli aivan surkeeta. Pitää varmaan alkaa värkkäämään noihin lisää tehua kun oikeesti tarviisin 2-3 tuntia lämmintä sen sijaan että saa 7 tuntia mitättömyyttä.

VesaP
05.12.2012, 12.15
kun oikeesti tarviisin 2-3 tuntia lämmintä sen sijaan että saa 7 tuntia mitättömyyttä.

Therm-Ic IC1200 akuilla ja saman lafkan pohjallisilla speksien mukaan:

1-taso: 37 astetta ja 16-22 tuntia kesto
2-taso: 45 astetta ja 7-10 tuntia kesto
3-taso: 70 astetta ja 3-4 tuntia kesto

Omat akut tosin sen verran tuoreet vielä, että en voi antaa virallista totuutta oikeista kestoista. Mutta joo, lämmittää kyllä miten luvataankin, eli ei ole "haamulämpöä" vain. :) Sama homma hanskojen kanssa.

En kyllä itse uskaltaisi lähteä talviseen keliin MILLÄÄN lämmittimillä tms varustettuna kesäkengillä. Tsissös chraist sentään! Mitä jos lämmitin leviää kesken ajon jossain korvessa? Ziisus.

Vepa
05.12.2012, 12.47
Mistä tuo lämpötila mitataan? Mielennäni haluaisin tietää tehon watteina, mikä kertoo paljon enemmän kuin lämpötila-arvot. Tosin hölmöille asiakkaille voi myydä mitä vain, kunhan lukemat ovat suuria. Esimerkiksi radiomankka, jolle luvataan tehoa 4300 mW on varmasti parempi kuin vain 4,3 W lukemilla ilmoitettu laite.

Pekka L
05.12.2012, 13.00
Jaa-a. Kerran ajeltiin kaverin kanssa ~4h maastossa talvella nollakelissä. Mulla kesäkengät + hyvät kengänsuojat, kaverilla varrelliset talvi-goretexit. Talvikenkien varresta pääsi lumi+vesi sisään, tiukista kengänsuojien suista ei.
Toinen meistä valitteli n. 3h kohdalla, että kintut on aivan jäässä. Se en ollut minä. Lämmittimiä ei ollut kummallakaan, tietenkään, tossa lämpötilassa.
Ei mulla edes oo talvikenkiä. Eilen -14 asteessa 2h lenkki maastossa, ei palellu kintut. Kertakäyttölämmittimet oli toki kyllä käytössä. Ne on satunnaiseen käyttöön aivan loistavia.

Mitä katselin nopeasti, niin Saksastahan nuo Thermicit kannattaa tilata. Suurin piirtein puoleen hintaan saa siitä, mitä nää partiopellet pitää hintaa.

rikalar
05.12.2012, 13.16
Thermicin spekseissä näyttäis olevan Heating capacity max 2.2w, eli tuplasti enempi tehon kulutusta motonettiin nähden. IC1200 akun kapasiteetti on 1200mAh @ 7,4V. 2.2w teholla äkkiä laskien tulee ~300mA, joka riittää sen 4 tuntia.

En kyllä jaksa uskoa että tehon tuplaamalla jäiset varpaat muuttuu 70 asteisiksi näillä keleillä.

Jotenkin tuli mieleen pistää noihin motonetin pohjallisiin ledeille tarkotettu 700-1000mA regulaattori, jolloin akkukapa riittäs 2-3 tuntia 3-4W teholla. Moodien teko voip olla vähän hankalampaa mutta jos tulee hiki niin voihan ne sammuttaa.

http://dx.com/p/3-6v-9v-800ma-regulated-ic-circuit-board-for-cree-and-ssc-leds-4-pack-3256

VesaP
05.12.2012, 13.25
Hölmöistä asiakkaista tai lukemista en tiedä mutta kunhan laitteet toimii. Se riittää minulle. Näyttää lukevan samalla valmistajan sivulla mistä nuo lämpötilat otin että "Measured directly on the heating element under laboratory conditions".

pätkä
05.12.2012, 13.26
Mulla on therm-ic sähköpohjalliset 950mAh akuilla. Wateista ei mitään hajua, mutta hyvin on lämpö riittänyt -10C pakkasessa parin tunnin lenkillä. Tehot tällöin 2:lla. Parissa tunnissa ei akut tuolla teholla vielä tyhjene, täysi teho olisi jo liikaa -10C pakkasessa. Vesa P puhuu asiaa, nämä vehkeet toimii!

VesaP
05.12.2012, 13.26
Mitä katselin nopeasti, niin Saksastahan nuo Thermicit kannattaa tilata. Suurin piirtein puoleen hintaan saa siitä, mitä nää partiopellet pitää hintaa.

Ai saa vai? Minä yritin joku viikko sitten katsoa pitemmän kaavankin kautta saksasta mutta empä löytänyt firmoja mitkä olis suomeen toimittaneet. Tai ne mitkä löysin oli suomen hinnoissa. Mistä noi kannattaa siis saksasta tilata? Kerro nyt ihmeessä linkkejä? Itse en tarvii enää mutta muita varmaan kiinnostaa!

JackOja
05.12.2012, 13.32
...muita varmaan kiinnostaa!

Hep!

Wilier
05.12.2012, 18.17
Joo, minä haluaisin myös tietää.

Pekka L
05.12.2012, 18.21
No tossa ois 59,95€ pakett (http://www.sport-ecke.com/alpin-nordic/zubeh-r/therm-ic-schuhheizung-powerpack-set-basic-schwarz-grau-rot/a-8409/)i, Postikulut 9,90€, 150€ ylittyessä 0€. Suomessa 40+80€ =120€ Outdoorstoressa.
Se toki vaatii omat akut, mutta mulla ainakin on noita nurkissa ihan tarpeeks.
Ni-Mh häviää jännitteessä hiukan, mutta kapasiteettia on 2500mAh (ja enemmänkin).
Jos Li-akun jännite on 7,4V ja kapaa löytyy 1200mAh, tekee se energiamääräksi ~8,9Wh.
NiMh akuilla jännite jää ~5 volttiin, mutta 2500mAh kapasiteetilla energiamäärä onkin 12,5Wh.

Noh, noi saa käytännössä pohjallisten Suomi-hinnalla. Jos tuntuu että basic-akut ei pelitä riittävän hyvin, niin sitten vaan hommaamaan parempia.

Oliko vielä jotain?

Edit: suurpiirteisesti aiemmin heitin "suurin piirtein puoleen hintaan", mutta oli siis alle puoleen hintaan:cool:

Jopo Juoppo
05.12.2012, 20.26
No tossa ois 59,95€ pakett (http://www.sport-ecke.com/alpin-nordic/zubeh-r/therm-ic-schuhheizung-powerpack-set-basic-schwarz-grau-rot/a-8409/)i, Postikulut 9,90€, 150€ ylittyessä 0€. Suomessa 40+80€ =120€ Outdoorstoressa.
:cool:

Juu tossa toinen suomalainen noteeraus (http://www.makenpyydys.fi/tuotteet/lampopohjalliset-ja-kasineet-lam/therm-ic-lampopohjalliset-ja-kas/), pisti merkille toi Saksan 19% ALV, ensivuonna kun se on suomessa jo 5% yksikköä korkeampi. Suuri on se Suomen tuki ulkomaisille nettifirmoille.

Akkumies
05.12.2012, 21.59
Tässä vanhat omat mittaukseni ja kokemukset Therm-ic pohjallisista ja mittaustuloksista. Pohjalliset ja paristopitimet toimii edelleen ja ovat saapaskäytössä.

Itsellä on todella palelevat varpaat ja vaimo kyllästyi tilanteeseen ja hankki minulle Therm-ic muotoillut pohjalliset. Näiden kaverina on Therm-Ic Basix+ Powerpack eli neljää AA paristoa/akkua käyttävät paristopitimet. Näitä olen käyttänyt ulkoillessa, fillaroinut en ole talvella:o. Näissä on kolme tehoaluetta ja 1 teholla pohjalliset ottavat akuista (4.8V) 200mA virran. Tällä teholla ei käytännössä tee mitään eli joskus olen laittanut pohjalliset 1. teholle ja varpaat ei vät ole palelleet. Kotona olen huomannut, että vain toinen oli mennyt päälle ja en ollut huomannut mitään eroa jalkojen välillä vaikka vain toinen oli päällä eli lämmitysteho oli olematon:). 2. teholla pohjalliset ottavat 400mA virran ja tällä teholla pärjää kylmässäkin (-25C) normaaleilla talvijalkineilla. 3. teho samoilla ulkojalkineilla saa jalat kuumottamaan eli ei kiva. 3. teholla pohjalliset ottavat noin 800mA virran ja tällä teholla pärjää jo huonoilla jalkineilla ulkona eli vaikka kumisaappailla, joissa karvasisäpinta.

Pohjallisten tehot tällä paristopitimellä ovat siis 1. teho noin 1W, 2. teho 2W ja 3. teho 4W.
scandinavianoutdoorstore:n sivujen mukaan akkujen kapasiteetit ovat seuraavat: NiMH 4.8V, 1600mAh eli 7.7Wh, toinen NiMH 4.8V, 1900mAh eli 9.1Wh ja Li-ion 7.4V, 950mAh eli 7.0Wh. LI-ion akkujen jännite on korkeampi, kuin muiden eli tehoportaat voivat olla vähän erit kuin NiMH akuilla (pohjallisethan ovat samat), mutta käytännössä varpaat kaipaa noin 2-4W lämmitystä. Jokaiselle akuille luvataan noin 2-2.5h toiminta-aika max. teholla mikä on kyllä linjassa em. arvojen kanssa.

Itse olen käyttänyt GP:n ReCyKo LSD akkuja paristopitimissä. Näiden kapasiteetti on nimellisesti 4.8V, 2050mAh eli 8.2Wh ja em. mittausten perusteella laskennalliset toiminta-ajat ovat 2. teho 5h ja 3. teho 2.5h. Käytännössä ovat toimineet ainakin tämän ajan, kun akkujen jännitteen laskiessa (akkujen tyhjentyessä) myös pohjallisten teho laskee jonkin verran. Nämä irtokennojen pitimet ovat siinä mielessä hyvät, että kennojen uusinta maksaa Prisman hinnoilla 34e. Huonona puolena on se, että ainakin ReCyKo:t ovat tuskallisen piukat näihin eli paristojen irroitus on voimaa vaativaa, toisin ReCyKo:a on moitittu suurista ulkomitoista. Itse olen ladannut kennoja paristopitimissä paikallaaan eli sarjassa ulkoisella älylaturilla lyijyakuille tarkoitettuilla suurilla "hauenleuoilla", ja silloin tällöin irroittanut kennot ja ladannut ne kennokohtaisesti. Nämä hyvälaatuiset kennot tosin ovat hyvin pysyneet tasapainossa sarjassa ladattaessa. Enelooppeja on kehuttu, että kestävät paremmin kylmää ja ovat mitoiltaan pienempiä eli voisi olla parempi vaihtoehto, mutta itse olen pärjännyt näillä ReCyKo:lla. Molemmat ovat ns. hitaasti itsepurkaantuvia eli kestävät hyvin kesän yli säilytyksen kunhan ovat täyteen ladattuja keväällä.

Paras toiminta-aika olisi irtoparistopitimella, jossa on normaalit NiMH kennot. Näiden kapasiteetit ovat 2500-2700mAh eli neljän kennon paketilla pääsisi jo noin 10Wh energiasisältöön. Nämä vaan tyhjenevät nopeasti eli päivittäisessä käytössä (lataus-purkaus) tarjoavat pidemmän toiminta-ajan, mutta jos akut on ladattu 2 vko ennen käyttöä niin LSD akut ovat ainakin yhtä hyvät ja nämä LSD:t eivät mene säilytyksessä yhtä helposti pilalle (virallisesti varauksesta on jäljellä 80% vuoden säilytyksen jälkeen).

Tempokisu:n kysymykseen sanoisin, että Li-ion akut eivät tuo toiminta-ajassa selvää parannusta. Akut ovat kevyemmät ja muutenkin uudempaa tekniikkaa, mutta itse energiaa ne eivät sisällä enempää, kuin NiMH akut. NiMH akkujen huono kesto voi olla osaksi seurausta vaatimattomasta laturista. Itse olen pitänyt omastani eli paristopitimet, joissa AA kokoiset NiMH akut. Kesällä nämä akut ovat olleet muussa käytössä, kun akuilla on myös kalenteri-ikä eli puhutaan 500-1000 lataus-purkauskerrasta, mutta käytännössä pienakut kestävät 2-5 vuotta vaikka käyttäisi vain kerran kuukaudessa. Pahinta akuille on pitkä käyttämättömyys ja varsinkin jos ovat tyhjät (NiMH:t menettävät osan kapasiteetistaan, Li-ion:t menevät kokonaan pilalle).

Jopo Juoppo
05.12.2012, 22.24
^^Hieno raportti, thx! Tuossa vilahtikin juurikin kaipaamani tieto, paljonko on "sopiva" teho varpaille.^^

Tutkailin tuossa omia patikkakenkä viritelmiä, joihin latasin siten Liiteristä hankitut lisäpohjalliset, saatoin jossakin mainita, jotta geeli tms. Ei ne ole, mitä lie foamia.
"Anatomical comfort, Air circulation, Comfortable arch SUPPORT shock.." tekstejä löytyi.
Mutta noi kun veti kenkään vakiopohjallisen päälle, niin avot! Altapäin hiipivä kylmä loppu siihen.

Pistin juuri merkille, että toi alkuperäinen pohjallinen vaikuttaa hengittävämmältä, ehkä laitan noi liiterein jutut alimmaksi? Täytyy ihmetellä. Oleellisinta tuossa oli kuitenkin se muutos. Nyt kenkien yläpinta on se josta kylmä hiipii sisään varsin nopeasti, suorassa suhteessa nopeuden neliöön :cool:

Tosin on vastoin, mitä olen kertonut paukkupakkasilla pyöräilyä ihmetelleille: "No, jos tulee kylmä, niin sitten lisätään vauhtia..." naureskelevat, eivätkä kysele enempää.

Jokin tuulelta suojaava systeemi kengän päälle siis olisi kova sana. Fillarikäyttöön tarkoitetut suojat taitavat jäädä pieniksi patikkakenkien päälle?

Oliskos muuden näittenkohdalla paikallan käsite "passivinen lämpöpohjallinen"?

Tässä toi mun viritelmä
https://lh4.googleusercontent.com/-bxrQOhSVVBM/UL-WCshHsKI/AAAAAAAAAbY/L53spR-EOTI/s600/P1040413.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-nv3RC0WGMWo/UL-WCnyn-KI/AAAAAAAAAbk/7iYJ5coqx9E/s600/P1040412.JPG

Jopo Juoppo
06.12.2012, 21.43
Kokeilin tuossa hätäisesti noita Tarjoustalon pohjallisia.
Pistin lämmöt päälle paristoilla ja mittasin pintalämpöjä sellaisella laserosoittimella varustetulla mittarilla.
Lämmöt nousee hetkessä, maksimit parissa minuutissa ja huiput vielä hetken päästä.
Ympäristölämpö oli n. 22,4 astetta ja pohjallisen max piste nipin napin sen 50 astetta. Ton "hotspotin" ympärillä lämmöt sitten laskivatkin nopsaan. Jo n. 1 cm päässä saattoi olla lukemia 35..40 astetta jne.
Kun asetti paljaan jalan pohjallisen päälle, lämmön saattoi kyllä aistia. Se "kuumin" kohta oli jossakin n. 80 mm pohjallisen kärjestä, eli jos varpaille sitä lämpöä, niin kannattanee sieltä pohjallisen myös kärjestä nipsasta elementtiä vaurioittamatta.
Tutkiskelen enempi aihetta viikonvaihteessa, jos joutilasta aikaa siihen löytyy.

lansive
07.12.2012, 10.48
Mistähän löytyisi älykäs laturi D-kokoisille NiMH akuille? Sähköpohjallisten oma laturi on mallia "akunsurma" ja nyt pitäisi saada vähän kärsineet akut heräteltyä henkiin.

Pitääkö tilailla Kiinasta vai onko lähempänä kohtuuhinnalla jotakin?

VesaP
07.12.2012, 11.28
pisti merkille toi Saksan 19% ALV, ensivuonna kun se on suomessa jo 5% yksikköä korkeampi. Suuri on se Suomen tuki ulkomaisille nettifirmoille.

Useat ulkomaiset (myös saksalaiset) webbikaupat kyllä muuntaa ostoskorissa saksan alv:n tilalle suomalaisen alvin, eli tuosta halvemmasta alvista pääsee nauttimaan vain harvoissa ja valituissa kaupoissa. Kaikki kaupat mitkä ylittää (jonkun suht naurettavan pienen) vuosimyyntirajan suomeen, täytyy laskuttaa alvit suomen kaavan mukaisesti. Ainakin jos pelaavat sääntöjen mukaan. Esim Bike24.de:ssa on hinnat sen muutaman prosentin kalliimmat kun valitsee olevansa suomesta.

Ja tuo PekkaL:n Therm-Ic saksanversio minkä linkkasit ei nyt oikein vastannut kysymykseen. Jos haluaa ne Therm-Icin parhaat pohjalliset sekä Li-Ion akut. Kuka tässä nyt mistään paristohässäköistä puhuikaan. Toki tyhjää paremmat nuokin varmasti, mutta jos ei halua säätää minkään kanssa vaan haluaa valmiin paketin...

No, ihan sama. Itsellä on jo. Sain (pientä rahallista korvausta vastaan toki) Vantaan Jumbon Intersportista suoraan jalkoihin ja käsiin sopivat lämmittimet kätevästi kertakäynnillä. Siellä niitä on jos joku kaipailee, hanskojakin sovitettavaksi ettei tarvii ostaa sikaa säkissä. :)

skela
07.12.2012, 13.14
Mistähän löytyisi älykäs laturi D-kokoisille NiMH akuille? Sähköpohjallisten oma laturi on mallia "akunsurma" ja nyt pitäisi saada vähän kärsineet akut heräteltyä henkiin.
Joitain vuosia sitten ostin Clas Ohlsonilta Vanson-merkkisen laturin, joka lataa neljää NiCd- tai NiMH-kennoa erikseen. Siihen sopii AAA, AA, C ja D, ja lisäksi päällä on tyhmä latauspaikka 9 voltin akulle. Latausnäyttönä on vain kaksi lediä kullekin kennolle. On kai niitä hienompiakin latureita, joissa on ihan nestekidenäyttö.

Kiinasta en välttämättä uskaltaisi verkkovirtaan kytkettäviä laitteita tai akkujakaan ostaa. Muuta elektroniikkaa kyllä.

Samaan aikaan laturin kanssa ostin myös 8000 mAh:n Minamoto-merkkisiä D-akkuja. Nykyään ne taitavat olla C-kokoisia valepuvussa, jolloin kapasiteetti on huomattavasti vähemmän.
Pari kertaa vuosien mittaan laturi on jäänyt jumiin, mutta vika korjaantui irrottamalla ja kiinnittämällä virtajohto.
Joskus olen käyttänyt laturin purkutoimintoa, ja joskus olen käyttänyt akkua irti laturista, kun laturi ei ole sitä aluksi suostunut lataamaan. Jonkin ikälopun NiCd-akun laturi on tunnistanut rikkinäiseksi, vaikka kuinka monta kertaa olisin sitä käyttänyt irti. :)

lansive
07.12.2012, 14.17
Joitain vuosia sitten ostin Clas Ohlsonilta Vanson-merkkisen laturin, joka lataa neljää NiCd- tai NiMH-kennoa erikseen. Siihen sopii AAA, AA, C ja D, ja lisäksi päällä on tyhmä latauspaikka 9 voltin akulle. Latausnäyttönä on vain kaksi lediä kullekin kennolle. On kai niitä hienompiakin latureita, joissa on ihan nestekidenäyttö.

Clasulla näytti olevan Cotech-merkkisenä tuollainen hienompi laturi, joka lataa neljää kennoa kerralla. Täytyy varmaan käydä sellainen ostamassa kun sähköpohjallisille olisi ollut jo tarvetta useammankin kerran. Nyt kun Hyvinkäälläkin on CO:n filiaali niin ei tarvitse enää pääkaupunkiseudulla pörrätä ankarissa ruuhkissa ja käydä hakemassa autonrämään lisää kolhuja ostoshelvetin parkkipaikalta.

thunder
07.12.2012, 20.08
Ostin nuo motonetin akulliset lämmittimet Laken sisään. Ekalla 2h lenkillä oli varpaat kohmeessa pelkillä sähköpohjallisilla. Ostin prismasta 4,9 e maksavat huopa/alumiini pohjalliset. Halkaisin motonetin pohjalliset, siirsin vastuksen ihan kärkeen ukkovarpaasta alkaen ja liimasin toisen puolikkaan vastuksen kanssa prismasta ostamiini lämpöpohjallisiin. Uuden pohjallisen paksuus on suurin piirtein laken oman pohjallisen paksuinen. Tällä toivottavasti pärjää. Jos ei pärjää, niin pitää kehitellä lisää virtaa noille vastuksille. Sitten ne joko lämpiää lisää tai palaa.

Jopexi
07.12.2012, 23.31
Motonetin pohjallisten ohjeläpyskässä puhutaan 4 tehosta. Itsellä vain 3 tehoa, punainen valo, oranssi valo ja vihreä valo. Muillakin näin? 4 "teholla" tarkoitetaan varmaan, ettei ole lämmöt päällä? :seko: Sarjassa tyhmät kysymykset...

Madone 4.9
08.12.2012, 00.52
Pitää varmaan nuo mätänetin pohjalliset käydä ostaan verrokiksi näille "tarjoustalon" pohjallisille :seko:

Harhailija
08.12.2012, 10.38
Motonetin pohjallisten ohjeläpyskässä puhutaan 4 tehosta. Itsellä vain 3 tehoa, punainen valo, oranssi valo ja vihreä valo. Muillakin näin? 4 "teholla" tarkoitetaan varmaan, ettei ole lämmöt päällä? :seko: Sarjassa tyhmät kysymykset...

Joo kolme tehoa niissä on. Se selviää siitä pikku ohjekirjasestakin. Laskupää ei heillä ole paras mahdollinen:)

Jopo Juoppo
08.12.2012, 21.29
Pitää varmaan nuo mätänetin pohjalliset käydä ostaan verrokiksi näille "tarjoustalon" pohjallisille :seko:

Älähä ny hättäile, ettet vaan ostaisi samaa pökälettä eripaketissa.
Kannattaa ensi tehdä joitain kokeiluja Tarjoustalon pohjallisilla, mitä sanoo vaikka kahdesta sarja-litusta!

Jollen väärin muista, mulla jossakin säädettävä tasajännitelähde (nähnyt vuosiin, enkä sen jännitealuetta muista, yleismittarikin "jossain"), jos löydän ja saan sujuvasti koplattua, voin joitain testaillakin, ehkä rääkätäkin, jossain vaiheessa.

Kosti K.
09.12.2012, 18.29

Mielenkiintoista. Minun viime talvena ostetuissa Motonet-pohjallisissa on kyllä tuo neljäskin teho (punainen, oranssi, vihreä ja vilkkuva vihreä). Akkupaketti on varmaankin ehtinyt jo muuttua toisenlaiseksi. Mutta hyvä juttu, jos myyntipakkauksessa on jonkinlaiset ohjeet nykyään.

mteebee
09.12.2012, 19.42
Voi toimia näinkin, laitoin therm-ic pohjallisiin diy li-ion akut. Teho 1,5-1,7W,virtaa riittää laskennallisesti 5h. ei tehonsäätöja tai muuta kykimiä,pelkkä plugi. Jos en ihan väärin muista oli lämpöelementti 10ohminen. Hinta akustolla jotain 7€ luokkaa,toki laturia jne rompetta löytyi jo valmiiksi laatikonpohjalta.
https://lh3.googleusercontent.com/-jrsokraLgjo/UMS6TAtOSiI/AAAAAAAAATE/eKdeDRxEuUw/s800/_DSC0432.JPG

Jopoman
09.12.2012, 22.06
Ostin nuo motonetin akulliset lämmittimet Laken sisään. Ekalla 2h lenkillä oli varpaat kohmeessa pelkillä sähköpohjallisilla. Ostin prismasta 4,9 e maksavat huopa/alumiini pohjalliset. Halkaisin motonetin pohjalliset, siirsin vastuksen ihan kärkeen ukkovarpaasta alkaen ja liimasin toisen puolikkaan vastuksen kanssa prismasta ostamiini lämpöpohjallisiin. Uuden pohjallisen paksuus on suurin piirtein laken oman pohjallisen paksuinen. Tällä toivottavasti pärjää. Jos ei pärjää, niin pitää kehitellä lisää virtaa noille vastuksille. Sitten ne joko lämpiää lisää tai palaa.

Kiinnostais fileroida omat vastaavat. Onko se vastuslanka kuinka ohutta/herkkää katkeamaan? Josko sen onnistuis poistamaan kokonaan sieltä sisältä ja rakentamaan koko homman uusiksi ja paremmin.

rikalar
12.12.2012, 12.46
Viime talven motonetti oli erilainen kuin tän talven. Tämän talven versiossa pohjallisen kahden kerroksen välistä löytyy vastus ihan helposti siirrettävänä elementtinä (jotain vanulevyä minkä sisässä hiilikuitu-taikavastuslankaa). Tehoasetuksia on punainen-oranssi-vihreä-pois että kai se kiinalaisen logiikan mukaan on 4.

Normi Li-Ion akuilla tehua menee täysillä 300mA@3,7V ja sitä piisaa sen 7 tuntia laskennallisesti.

Nyt on tehtynä viritys jossa rakensin uudet Li-Ion akkupaketit joissa on 3000mAh@7,4V ja ulostuleva virta on rajoitettu 700mA ledien ohjaukseen tarkoitetuilla regulaattoreilla. Eli teho on silloin kai jotain 4-5W riippuen asioista ja kestoa sen 4 tuntia. En ole vielä lenkille asti niillä päässyt kun virityksiä pitää hieman "tuotteistaa" mm regujen jäähdytyksen osalta ja paketoida ne kasaan jotenkin nätisti kuumaliimalla tms. Keittiön pöydän ääressä lämpesivät kuitenkin oikein mukavasti.

Ajatus on että normipohjalliset on käytössä alle 10 asteen pakkasilla ja siitä kylmempiin keleihin sitten tehoakut. Riistin parista vanhasta Nokian puhelimesta liittimen uusiin akkuihin kun oli saman kokonen kuin orkkis akkupaketeissa. Ei tarvinnut rikkoa pohjallisten toimivaa järjestelmää.

mhelander
12.12.2012, 13.52
Nyt on tehtynä viritys jossa rakensin uudet Li-Ion akkupaketit joissa on 3000mAh@7,4V ja ulostuleva virta on rajoitettu 700mA ledien ohjaukseen tarkoitetuilla regulaattoreilla. Eli teho on silloin kai jotain 4-5W riippuen asioista ja kestoa sen 4 tuntia. En ole vielä lenkille asti niillä päässyt kun virityksiä pitää hieman "tuotteistaa" mm regujen jäähdytyksen osalta ja paketoida ne kasaan jotenkin nätisti kuumaliimalla tms. Keittiön pöydän ääressä lämpesivät kuitenkin oikein mukavasti.

Kuvat olis poikaa... etenkin vanhojen kännyjen akkujen hyödyntämisessä on järkeä, ei tarvi hommata kuin halvat lämpöpohjalliset. Noi satasia maksavat on ainakin mun kohdalla auttamatta pois mietinnästä.

rikalar
12.12.2012, 14.38
Kännyköistä otin vain liittimen, kun oli sopivat. Akuiksi laitoin vanhoja läppärin akusta purettuja 18650 kokoisia kennoja. En oikein tiedä mitä elektroniikkaa noissa kännyn akuissa on sisässä niin en ole uskaltanut niitä alkaa säätämään. Sinänsä ne olisi mukavan kokoisia ja helposti saatavilla.

Kuva tulee kunhan saan "tuotteistuksen" suoritettua, nyt on vaan rivi kennoja ja muutama piuhanpätkä reguun ja liittimeen. Proof of concept tyylinen ratkaisu.

mhelander
12.12.2012, 15.06
Kännyköistä otin vain liittimen, kun oli sopivat. Akuiksi laitoin vanhoja läppärin akusta purettuja 18650 kokoisia kennoja. En oikein tiedä mitä elektroniikkaa noissa kännyn akuissa on sisässä niin en ole uskaltanut niitä alkaa säätämään. Sinänsä ne olisi mukavan kokoisia ja helposti saatavilla.

Tuokin on hyvä idea. Läppärin akku kuolee kun siinä kenno tai pari kuoleentuu. Loput on vielä käyttökelpoisia, ainakin tähän käyttötarkoitukseen. Ja oletettavasti helpompi johdottaa kuin kännyjen akut jotka melkein vaatii että on myös romu puhelimia joiden akkupesää liittimineen käyttää kotelona, vielä tarvitaan sen verran toimiva romuluuri jolla saa akut vielä yksi kerrallaan ladattua. Tai ulkoinen laturi joita kännyjen akuille on jo harvassa (=täytyy olla sitten tosi vanha känny).

lansive
12.12.2012, 17.00

Ja silti kannatti käyttää 18650 kennoja tietämättä mitä elektroniikkaa niissä on? Minä en ole nähnyt noissa yhtään suojattuja kennoja, eli suojaus yli- (4.25V) ja ali- (2,7V) jännitteelle. En tiedä minkälainen tuo ledien ohjaukseen käytetty elektroniikka on, mutta ei niissä välttämättä ole mitään suojia. Toki ne lopettavat toimintansa kun jännite laskee riittävän alas, mutta on kokonaan eri asia onko se turvallinen litium-kennoille.

Minä ainakin miettisin parikin kertaa ennenkuin lähtisin "maamieskoulupohjalta" tehtyjä virityksiä julkaisemaan.

rikalar
13.12.2012, 09.27
Ja silti kannatti käyttää 18650 kennoja tietämättä mitä elektroniikkaa niissä on? Minä en ole nähnyt noissa yhtään suojattuja kennoja, eli suojaus yli- (4.25V) ja ali- (2,7V) jännitteelle. En tiedä minkälainen tuo ledien ohjaukseen käytetty elektroniikka on, mutta ei niissä välttämättä ole mitään suojia. Toki ne lopettavat toimintansa kun jännite laskee riittävän alas, mutta on kokonaan eri asia onko se turvallinen litium-kennoille.

Minä ainakin miettisin parikin kertaa ennenkuin lähtisin "maamieskoulupohjalta" tehtyjä virityksiä julkaisemaan.

Plaa plaa ja maailmanloppu tulee kun on litiumit...

DX:n kennoissa on yli ja alijännite suojaukset mukana, patukan päässä on pieni piirilevy mikä hoitaa rajoitukset. Siksi niitten mukana tulee myös tyhmä laturi joka ei osaa rajoittaa mitään. Noissa läppärin kennoissa taasen ei ole mitään suojauksia, mutta lataan niitä älykkäällä laturilla. Eikä ahista yhtään. Alijännite tietty voi ne tappaa joskus jos unohtuu päälle mutta ei siitä kovin suurta stressiä tule. Ne on kuitenkin jo jatkoajalla elinkaaressaan. Ja Li-Ionin virrananto on aika mitätön verrattuna esim repussa olevaan 3S 8Ah LiPo akkuun jolla ajan kypärävaloja.

Mutta riski on tietty olemassa ja jokainen säätää omalla vastuullaan, sanomattakin pitäisi olla selvää.

lansive
13.12.2012, 10.46
Plaa plaa ja maailmanloppu tulee kun on litiumit...

Joo, eikös se ollut 21.12? ;)

Mutta riski on tietty olemassa ja jokainen säätää omalla vastuullaan, sanomattakin pitäisi olla selvää.

Olen täsmälleen samaa mieltä. Olen vain kantapään kautta oppinut itse, että helposti syyttävä sormi osoittaa neuvojaa, jos joku turoilee pahasti kotitekoisilla virityksillä. Siksi en julkaisekaan tietoja omista tekeleistäni.

force115
13.12.2012, 22.31
Se toki vaatii omat akut, mutta mulla ainakin on noita nurkissa ihan tarpeeks.
Ni-Mh häviää jännitteessä hiukan, mutta kapasiteettia on 2500mAh (ja enemmänkin).
Jos Li-akun jännite on 7,4V ja kapaa löytyy 1200mAh, tekee se energiamääräksi ~8,9Wh.
NiMh akuilla jännite jää ~5 volttiin, mutta 2500mAh kapasiteetilla energiamäärä onkin 12,5Wh.

Noh, noi saa käytännössä pohjallisten Suomi-hinnalla. Jos tuntuu että basic-akut ei pelitä riittävän hyvin, niin sitten vaan hommaamaan parempia.

Oliko vielä jotain?

Edit: suurpiirteisesti aiemmin heitin "suurin piirtein puoleen hintaan", mutta oli siis alle puoleen hintaan:cool:

Tilasin nämä ja tulivat koti ovelle 4:ssä päivässä, nyt odotellaan kunnon pakkasia.

Jopo Juoppo
29.12.2012, 20.36
Kokeilin tuossa hätäisesti noita Tarjoustalon pohjallisia.
Pistin lämmöt päälle paristoilla ja mittasin pintalämpöjä sellaisella laserosoittimella varustetulla mittarilla.
Lämmöt nousee hetkessä, maksimit parissa minuutissa ja huiput vielä hetken päästä.
Ympäristölämpö oli n. 22,4 astetta ja pohjallisen max piste nipin napin sen 50 astetta. Ton "hotspotin" ympärillä lämmöt sitten laskivatkin nopsaan. Jo n. 1 cm päässä saattoi olla lukemia 35..40 astetta jne.
Kun asetti paljaan jalan pohjallisen päälle, lämmön saattoi kyllä aistia. Se "kuumin" kohta oli jossakin n. 80 mm pohjallisen kärjestä, eli jos varpaille sitä lämpöä, niin kannattanee sieltä pohjallisen myös kärjestä nipsasta elementtiä vaurioittamatta.
Tutkiskelen enempi aihetta viikonvaihteessa, jos joutilasta aikaa siihen löytyy.

Nonni, nyt sain jotain aikaiseksi tämänkin asian suhteen, eli tömäytin 4x1,2V akkuja sarjaan.
Tossa mittarin lukemaa n. puolen tunnin jälkeen. Näyttämän 72 astetta oikeellisuutta tohdin epäillä, mutta mitäpä tuosta, jos paristokäytön mittaukset tehdään samalla menetelmällä, niin halutut erotahan tuossa esiin saadaan. Lämmöt ovat varsin pistemäisiä, eikä mitään järkevää aluetta saa kuvatuksi, päkiän alueella vaihtelut 30...72 astetta. Saattaa johtua mittausmenetelmästä. Ympäristölämpötila nyt 23,5 ulkoilman lauhtumisen täden.

Tuo aikaisempi paristomittaus oli sellainen hätäinen kokeilu, jos löydän itseeni virtaa, niin teen vastaavan mittauksen 0,5h käytön jälkeen 3x1,5V AA.

Yksi mielenkiintoinen asia on tietenkin kauanko tuolta virtalähteistä lämpöä riittää. Virrat myt olleet n. 1h päällä, katsotaan sitten kumpi väsähtää ensin.

Mitään "tieteellistä" tutkielmaa en viitsi lähteä väsäämään U/I mittauksineen, muutama suuntaa lämpötilan mittaus saa riittää.

EDIT:
Akkujen kanssa testaus suoritettiin vasta latauksesta otetuilla kummilla akuilla, millä voi olla jokin vaikutus tuloksiin. Paristot oli puolestaan koeponnistettu joitain päiviä aikaisemmin vajaa puolituntia.

Ohessa mittatulokset akku/paristo
0,1h = 72 / 53
0,5h = 72 / 50
2,0h = 68 / 48
2,5h = 59 / 48
3,5h = 60 / 47
4,0h = 60 / 46

Conclusion:
- Pattereiden tilalle 4x 1,2 V akusto. Ero paristot/akut käyttäytyminen kylmässä?
- Jos pohjallisen koossa leikattavaa on, niin sieltä kärjestä sitten (vastusta tuhoamatta).
- Paljasjalkatuntumalla nuissa iso ero, toi vajaa 50 tuntui varsin vaatimattomalta, mutta 60 taas tuntui selkeästi lämpimältä.
- Pohjallisten kaapeli on aivan hempuli, tuskin kovin montaa käyttökertaa tulee kestämään

https://lh5.googleusercontent.com/-9NkspBZMMJE/UN8kwVuHsFI/AAAAAAAAAmw/ptpfQQJy6Ts/s600/P1040727.JPG

Jopo Juoppo
18.01.2013, 22.46
Kuningaskuluttaja ihmetteli näitä tuossa: http://areena.yle.fi/tv/1768953
Kohdasta 21 min alkaa.

Jopo Juoppo
24.01.2013, 20.23
Laitoin tollaset (http://dx.com/p/6v-4-x-aa-battery-holder-case-box-with-leads-103856)4xAA akkukotelot 2 kpl tilaukseen DX:stä, 1.9 $/kpl eli yhteensä luokkaa 3€ ja jotain.
Pohjallisten ja kotelon piuhojen päihin vaihdan sopivaiset liittimet, joita tulikin hommatuksi pussillinen riistovalon akkuprojektin yhteydessä.
En ole ollenkaan varma tarviinko nuita sähköpohjallisia ylipäätään missään, tuunaan kuitenkin jotain tarkoitusta varten.

Tuolla jossain hieman ylempänä arvioin Liiterin joitain "aeroshell" (tjsp) pohjallisia aivan loistaviksi. Saman huomion teki Kuningaskuluttajakin testaamistaan joistakin samankaltaisista eristepohjallisista.
Omalla kokemuksella pohjan läpi kylmäntulo patikkakengän pohjan loppui siihen. Eli ne tuli lisäksi kenkien omien pohjallisten päälle LISÄKSI, vaatii siis tilaa lestiltä. Nyt ovat isosti ahtaat, mutta kavio mahtuu kummiskin, ellei sukkia oheummalti. Vanholla panostuksella kuitenkin mennään.
Jäljelle jäänyt osuus, eli jalkaterän yläpinta korostui seuraavaksi ajoviiman jäähdyttäjäksi. Tuohon toki riittäneen minimissään jokin yksinkertainen suoja ihan muovipussista lähtien. Käytännön DYI toteutukset ei arvatenkaan kovin katu-uskottavia.

Tyrkyllä olevat valmiit neopreeni tai vast. suojat lienevät pienet patikkakenkien 44 ympärille?

rengassalama
25.01.2013, 11.11
http://rengassalama.wordpress.com/2013/01/24/ajokengat-kovilla/

minimanista 15e lämpöpohjallisia:)

Veivaaja
25.01.2013, 11.35
Omia kokemuksia ei ole, mutta tässä linkki Kuningaskuluttajan testiin:

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/3242

VesaP
25.01.2013, 11.55
No olisivat nyt ottaneet tuohon testiin myös Therm-Icin pohjalliset. :eek::seko: Taidettiin vaan vähän liikkua eri hinta- ja laatuluokan värkeissä tuossa testissä...

Jake_Kona
25.01.2013, 11.56
Tuo kuningaskuluttajan testi oli kyllä aika ihmeellinen. Tuntui etteivät testaajat testanneet ollenkaan miten pohjalliset lämmittivät vaan ainoastaan miten kiva ne oli käyttää.
Testiolosuhteissa liian pieni pakkanen tai lämpimät saappaat eikä lämpöpohjallisten suomaa lisälämpöä kaivattu...

JackOja
25.01.2013, 12.33
Tuo testi tuomittiin tuolla talvikenkätopicissa jo viikko sitten. Se testiporukka ei tuntunut tietävän "oikeasta" jalkojen palelusta paljoakaan :rolleyes:

izmo
01.02.2013, 20.35
http://www.thermosoles.eu/shop_content.php?coID=121

Tommoset ois ylimääräset paketissa jos joku tarttee... makso 100 e ja puolet siittä

bilato
01.12.2014, 23.00
Useamman vuoden palvelleet Therm-Ic pohjallisten Li-Ion akku sanoi itsensä irti. Noissa Therm-Ic akuissa on hienoa se, että akun pystyy vaihtamaan mutta harmikseni en ole vielä mistään löytänyt akkuja myytävän erikseen. Sattuisiko joku tietämään saako näitä Therm-Ic akkuja hankittua erikseen jostakin?

Akku:
http://i8.aijaa.com/t/00335/13607774.t.jpg

Akkupaketti jonka sisällä akku on:
http://i10.aijaa.com/t/00042/13607776.t.jpg

Kurapyörä
02.12.2014, 00.40
Tuo harmaa malli on palvellut sinua jo niin monta vuotta, että on poistunut mallistosta. Eikä siihen saa enää uusia akkuja.
Sen tilalle on tullut uusi malli, joka on musta ja siinäkin irroitettava akku, joka tosin ihan erilainen kuin tuo harmaan akku.
XXLssä taitaa olla paras tarjous noista uusista tällä hetkellä.
Niin ja uudet akut sopii tietenkin vanhojen pohjallisten kanssa.

wekkuli
02.12.2014, 19.14
Sillai kun järjellä ajattelee, niin minä en kyllä jaksa ruveta johdoilla ja akuilla sohlaamaan, vaan ostan tarpeen mukaan talven mittaan näitä. Fillaroidessa en ole kyllä vielä kokenut tarpelliseksi, mutta muita paleluhommia on. Tuskin tulevat pitkässä juoksussa sen kalliimmiksi ja helppous on ihan ylivertaista.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/544112/Nevercold-varpaanlammitin---pari

Antti_S
03.12.2014, 11.51
Sillai kun järjellä ajattelee, niin minä en kyllä jaksa ruveta johdoilla ja akuilla sohlaamaan, vaan ostan tarpeen mukaan talven mittaan näitä. Fillaroidessa en ole kyllä vielä kokenut tarpelliseksi, mutta muita paleluhommia on. Tuskin tulevat pitkässä juoksussa sen kalliimmiksi ja helppous on ihan ylivertaista.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/544112/Nevercold-varpaanlammitin---pari

Itsellä näitä oli kokeilussa. Pyöräilykenkä oli sen verran ahdas ettei tuo kunnolla reagoi hapen kanssa. Näin ollen lämmitysvaikutus oli kerrassaan surkea.
Liekkö sitten vähän väljemmässä kengässä toimis paremmin.....

haedon
03.12.2014, 13.09
Itsellä näitä oli kokeilussa....
Testasin myös kerran ja lämmitti kyllä, mutta lämpöä riiitti vain pari tuntia.

Edit:Sen lisäisin vielä että tuossa ylempänä mainitut Aerogel nanopohjalliset olivat viime talven käytössä ja ne riittivät minulla Spessun Defroster Traileissa ja kyllähän noilla meni syksyllä nollakelissä hätäseen saman valmistajan kesäkengilläkin, ilman kärkisuojia ja paksuilla merinosukilla.

kauris
03.12.2014, 20.58
Tilattuani ensin Kärkkäiseltä ne virheellisen markkinoinnin muka Lion akkuiset (olivatkin Nimh, Kärkkäinen korjasi nettisivuilleen asian sittemmin) Lenzin pohjalliset ja palautettuani ne mietin hetken, mitä sitä nyt sitten tekisi. Päätin sitten tilata Bike-discountista Lenzin 1000 milliamppeerin akut http://www.bike-discount.de/en/buy/lenz-lithium-pack-insole-1000-accu-for-heatable-insoles-268689 erikseen ja ja Lenzin paremmin muotoillut Heat Sole 3.0 pohjalliset erikseen. http://www.bike-discount.de/en/buy/lenz-heat-sole-3.0-heatable-insoles-253823?currency=1&delivery_country=39
Näin sain nuo paremmat pohjalliset ja hinnaksi tuli 129,95 +29,95 = 160 euroa. Kärkkäiseltä olis toki saanut 149 eurolla ne 1.0 pohjalliset ja 1200 milliamppeerin akut.

Kun paketti alle viikon toimituksella totutusti saapui Bike-discountista, olin tyytyväinen tilattuani ne 3.0 pohjalliset. Olivat selvästi paremmin muotoillut ja tuetut mm. holvikaaren kohdalta kuin ihan läpyskämalliset 1.0 pohjalliset, jotka Kärkkäiseltä kotona aikanaan väärien akkujen kanssa käväisivät. Kun talvikenkäni koko on 46, niin jouduin ottamaan pohjalliset kokoa 46-48 ja niitä sitten piti leikata etuosasta. Kun leikkasi just siitä mihin asti pohjalliseen merkittynä enintään sai, ettei leikkaa vastusaluetta, pohjalliset mahtuivat kenkiini. Kesäkengät on 45 kokoa ja niihin nuo eivät kyllä käy siten millään.

Sen sijaan yllätys oli melkoinen, kun avasin 1000 milliamppeerin akkupaketin päällimmäisen pahvikuoren pois ja alta löytyikin 1200 milliamppeerin liittiumakut ja ohjekirja. No sainkin siis "paremmat" versiot eli tämän akkusetin. http://www.bike-discount.de/en/buy/lenz-lithium-pack-insole-rcb-1200-accu-for-heatable-insoles-268691/wg_id-10444
En mä tajua. No käy tämäkin. Oli varmaan tehtaalla mennyt myyntipakettia kootessa pahvikotelot ja sisälmykset sekaisin. Luultavasti 1200 setti on muutaman gramman painavampi kuin tilattu 1000 setti mutta kestääpähän akut paljon pidempään. Lisäksi nämä oli nyt joka tapauksessa paljon kevyemmät kuin Kärkkäiseltä kotona käväisseet NiMH akut.

Eilen testasin settiä sitten ekaa kertaa ja tein silleen, että vasta loppumatkasta eli noin 50 minuutin ajon jälkeen laitoin lämmöt päälle ja alhaisimmalle 1/3 teholle. Siitä sitten viimeisen 10 minuutin aikana ennen töihin tuloa en huomannut varpaiden lämpenevän tai pohjallistenkaan, kun kädellä asiaa kengän sisältä tunnustelin. Vaihdoin sitten tehon vajaaksi minuutiksi kolmoselle ja koitin kädellä uudelleen, jolloin selvän lämmön sieltä aivan kärjestä huomasi kädellä hyvin. Pitää ensi kerralla laittaa vaikka ykkönen silmään heti lähdöstä tai vaihtoehtoisesti koittaa kylmyyden hiljalleen hiipiessä eli vajaan tunnin kohtalla normaalisti laittaa suoraan kakkkoselle. Ekat puoli tuntiahan jaloilla on yleensä kotoa lähtiessä kuuma ja kosteus ja klossista ja ulkoa hiipivä kylmyys aiheuttaa ongelmat myöhemmin.

Toisekseen, koska jouduin leikkaamaan pohjallista juuri sieltä kärjestä sen reilun sentin verran eri parin kenkäkoon (48->46) verran, 3.0 pohjallisten lämpöelementti on myt aivan siellä pohjallisen kärjessä. Jos kenkäkoko olisi 48 (tai 45 ja olisi valinnut 44-45 koon), lämmitys osuisi myös enemmän päkiän alle. No varpaathan sitä varmaan eniten kylmenee ja ovat herkimmät eli voi olla, että tämä alaspäin leikkaus on vain ihan hyvä juttu. Eiköhän, kun lämmitys lämmittää varpaat, se lämpö ja tuntemus leviä päkiäänkin.

Kokeilut jatkukoot. Käsien tilanteen pakkasia odotellessa korjasin myös tänään ostamalla xxl-kaupasta Hestran Army leather heli ski rukkaset. Olivat siellä muiden kauppojen tarjouksia vielä 20 euroa edullisemmat eli 79,90. http://www.xxl.fi/vaatteet/asusteet/rukkaset-ja-lapaset/hestra-army-leather-heli-ski-mitt/p/1091753_1_style

Lisäys, Niin piti vielä kirjoittamani pohjallisten akkusetin kiinnityksestä sillä akkusetissä olevalla klemmarilla. Ei se ainakaan mun kengissä eli melko matalavartisissa (talvikengiksi) Spessun defrostereissa suoraan siinä takana voi olla. Painaa ikävästi akillesjänteen seutua. Laitoi sitten sen klemmarin silleen siihen sivulle taakse missä oli ihan ok. Joissain korkeammissa talvikengissä se takana keskellä kiinnitys vois toimia tai mieluummin siinä kengän ulkopinnalla sais olla joku kohta johon klemmarin saisi kiinni siten, ettei klemmarin sisempi metallihakanen tule sinne kengän vuoren sisäpuolelle pelkkää jalassa olevaa sukkaa vasten.
Myös erillinen remmi kengän varren ympäri vois toimia paremmin klemmarin kiinnikkeenä. Niitä kai myydään erikseen tai pitää kehitellä joku oma viritys.

Kurapyörä
04.12.2014, 00.27
^ Kaikki lämmitettävät pohjalliset on tarkoitettu käytettäviksi siten, että lämmöt laitetaan päälle jo lähtiessä, eikä vasta sitten kun on jo kylmä! Toiminta perustuu enemmänkin siihen, että pitävät jalat lämpimänä kuin, että lämmittävät jo kylmiä jalkoja.
Laita siis ensi kerralla jo lähtiessä viileällä kelillä ykköselle ja kylmemmällä kakkoselle.
Itselläni on Therm-Ic 1200 litium akut ja niissä riittää virtaa reilusti pariin kahden/kolmen tunnin lenkkiin ja varmaan kolmanteenkin ennen latausta. Talvella laskettelumonoissa niissä riittää virtaa koko päiväksi.

Mä otin sellaisen kiinnitys klemmarin kokonaan pois ja laitan akun sukan varren sisään ja ajohousun lahkeen siihen päälle, pysyy hyvin ja akkukin on lämpimässä tehokkaampi.

kauris
04.12.2014, 08.29
Ok, kiitos vinkeistä. En ekalla kokeilulla laittanut lämpöjä heti, koska jaloilla on alussa aina lämmin ja jopa hiki. Mutta testaan toisin ensi kerralla. Tuo klipsin poisto ja akun sukan sisään laittaminen olikin hieno idea. Tosin tehoa ei voi silloin säätää ne. lennosta mutta jo yksien punaisten liikennevalojen aikana saattais jo ehtiä.

Antza44
04.12.2014, 09.09
Eilen testasin settiä sitten ekaa kertaa ja tein silleen, että vasta loppumatkasta eli noin 50 minuutin ajon jälkeen laitoin lämmöt päälle ja alhaisimmalle 1/3 teholle. Siitä sitten viimeisen 10 minuutin aikana ennen töihin tuloa en huomannut varpaiden lämpenevän tai pohjallistenkaan, kun kädellä asiaa kengän sisältä tunnustelin. Vaihdoin sitten tehon vajaaksi minuutiksi kolmoselle ja koitin kädellä uudelleen, jolloin selvän lämmön sieltä aivan kärjestä huomasi kädellä hyvin. Pitää ensi kerralla laittaa vaikka ykkönen silmään heti lähdöstä tai vaihtoehtoisesti koittaa kylmyyden hiljalleen hiipiessä eli vajaan tunnin kohtalla normaalisti laittaa suoraan kakkkoselle. Ekat puoli tuntiahan jaloilla on yleensä kotoa lähtiessä kuuma ja kosteus ja klossista ja ulkoa hiipivä kylmyys aiheuttaa ongelmat myöhemmin..Lenzin 1 teho on täysin turha IMO en käytä koskaan. 2 pitkä-aikais lämmitykseen akku kestää veikkaan ainakin 8 tuntia. 2 Riittää myös, kun laittaa sille, kun alkaa varpaat kylmenemään. 3 Voi jo sulatella, jos varpaat on kylmettynyt reilusti. Tälläkin akku kestää riittävästi. Nämä havainnot Laken 303 ja Muckboot pilkkisaappaista.

Minä pidän Lakeissa pikkasen sivulla kengän nilkkahihnaan klipsistä kiinnitettynä IMO tosi hyvä kiinneke eikä mitään hiton irto remmejä.

kauris
04.12.2014, 09.17
JOo näissä defrostereissa ei ole mitään nilkkahihnaa itse kengässä vaan kenkä on yläosastaan (joka ei ole kovin ylhäällä) sellaista ohutta neopreeniin tapaista kangasta. Kun sitä on vain tuo yksi kerros, klipsin sisäosa tulee suoraan kengän sisään ja painaa jalkaa. Mutta jos klipsin saa helposti rakennetta rikkimatta irti (ja joskus halutessaan takaisin), koitan tuota ehdotettua klipsin irroittamista ja akun sukan sisään kengän varren ylöpuolelle laittamista.

kuva Spessun defrostereista:
http://cx.cxmagazine.com/wp-content/gallery/winter-shoe-roundup/specialized-img_4144_cxm.jpg

magnuken
04.12.2014, 23.42
Olisiko jollakin kokemusta noista Holotna Erä Trecking sähköpohjallisista? Ne lienevät siis enempi dallailuun tarkoitettuja eikä niinkään fillarointiin. Niissä pitäisi olla siisäänrakennettu Li-ion akku ja kolmiasentoisella tehon kaukosäädöllä. Lämmityselementti on päkiän kohdalla.

Näitä myyvät nykyään noin hinaaan 80 € kovasti kaikenlaiset "eräpuodit ym. partiokaupat" kuten nämä:

http://www.erakontti.fi/Erae-Trekking-Holotna-laemmitettaevaet-pohjalliset
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/talviretkeily/lammittimet/holotna/

bilato
05.12.2014, 19.04
---Niks
Tuo harmaa malli on palvellut sinua jo niin monta vuotta, että on poistunut mallistosta. Eikä siihen saa enää uusia akkuja.
---Naks

Oikessa olit. Tänään tuli hyvin ystävällinen vastaus valmistajalta jossa pahoittelivat ettei vanhanmallisia akkuja ole enää saatavilla koska niiden valmistus on lopetettu. Kokeilen vielä Turkulaista Akkujen erikoisfirmaa josko he seisivat kohtuu hintaan uudelleen kennotettua Therm-IC:n akut.

deee
07.10.2015, 16.26
https://varuste.net/ThermaCELL+Langa...iset?_tu=53616 (https://varuste.net/ThermaCELL+Langattomat+l%C3%A4mp%C3%B6pohjalliset? _tu=53616)
https://varuste.net/Nevercold+Montan...iset?_tu=58064 (https://varuste.net/Nevercold+Montana+Langattomat+l%C3%A4mp%C3%B6pohja lliset?_tu=58064)

Onko näistä kokemuksia? Ajatus akuista nilkkojen ympärillä ei ole mieluisa joten nuo olisi siinä mielessä paremmat vaikka hintaa onkin vähän enemmän.

Nopea
22.01.2016, 00.09
Ostin kokeilumielessä Motonetin patterikäyttöiset sähköpohjalliset. Hinta on alle kymmenesosa Lenzin akkukäyttöisistä li-ion –akuilla toimivista pohjallisista. Voin raportoida, että Motonetin pohjalliset toimivat lähinnä teoriassa, mikä oli ehkä arvattavissa. Irrotin vastuksen pohjallisesta (irtoaa hyvin helposti). Tehoksi on luvattu 1 W. Kolmella Eneloop AAA-akulla vastus lämpiää mutta hyvin maltillisesti. Sen verran maltillisesti, että käytännössä siitä ei ole mitään hyötyä.

Tuntu tarpeettomalta maksaa lähes 200 euroa Lenzin pohjallisista, kun kyse on kuitenkin vain vastuksesta ja akusta. Onko kokemusta, että mitä jos Motonetin patterikotelon vaihtaisi esim. yhteen 18650 li-ion akkuun? Ensimmäisenä ongelmana mieleen tulee akun kotelointi.

http://www.helsinki.fi/~magnusso/huuto/motonet.jpg

VesaP
22.01.2016, 09.49
Tuntu tarpeettomalta maksaa lähes 200 euroa Lenzin pohjallisista, kun kyse on kuitenkin vain vastuksesta ja akusta.

Musta tuntus tarpeettomalta maksaa 1/10 TOIMIVIEN kamppeiden hinnasta johonkin roskaan missä heittää vain rahansa hukkaan. 10% paskasta on paljon enemmän kuin 100% kunnon kamppeista jotka kestää 10v tms.

Disclaimer: No, akut tuskin kestää 10 vuotta aktiivikäytössä vaikka miten huiput olisi mutta anyway. Itsellä edelleen käytössä varmaan >10v vanhat Therm-Icin sähköpohjalliset joihin on vaihdettu vain kertaalleen uudet akut. Ja toimii talvesta toiseen.

paaton
22.01.2016, 10.28
Näin... Minullakin on yhdet edulliset pohjalliset. Liki sentin paksuiset lättänät, ilman mitään muotoilua. Ei lämmitä, mutta se ei haittaa mitään, koska ei ne mahtuisi muutenkaan kengän sisään.

Antti Kuitto
22.01.2016, 11.44
https://varuste.net/ThermaCELL+Langa...iset?_tu=53616 (https://varuste.net/ThermaCELL+Langattomat+l%C3%A4mp%C3%B6pohjalliset? _tu=53616)
https://varuste.net/Nevercold+Montan...iset?_tu=58064 (https://varuste.net/Nevercold+Montana+Langattomat+l%C3%A4mp%C3%B6pohja lliset?_tu=58064)

Onko näistä kokemuksia? Ajatus akuista nilkkojen ympärillä ei ole mieluisa joten nuo olisi siinä mielessä paremmat vaikka hintaa onkin vähän enemmän.

Joskus kokeilin SIDI:n sisäänrakennetulla akulla varustettuja pohjallisia ja jos rehellisiä ollaan, en huomannut onko pohjallinen päällä vai ei. Valitettavasti pohjallisen sisään ei oikein taida järkevällä kustannuksella saada rakennettua riittävän isoa akkua, jotta siitä oikeasti olisi jotain hyötyä. Jos Therm-IC:n akut nilkoissa tuntuvat kehnolta ratkaisulta, niin suosittelen hommaamaan jatkojohdot niille akuille, jolloin akut voi laittaa vaikka ajohousujen yläreunaan kiinni, pysyvät näppärästi vielä lämpimänä takin alla. Kokemusta Therm-IC:n pohjallisista on parin vuoden ajalta ja onhan ne ihan toimivat, joskin pakko myöntää että varpaita alkaa silti paleltamaan, todennäköisesti pitäisi ostaa vähän isommat kengät, jolloin varpaille jäisi vähän enempi tilaa ja mahtuisi paksumpi sukka. Se lämmityselementtihän on itsessään vain pienen muistilapun kokoinen ja sijaitsee päkiän kohdalla, eli ei varpaita lämmitä sen suuremmin, mutta estää toki klossin kautta tulevan vilun.

TemMeke
22.01.2016, 22.10
Ostin kokeilumielessä Motonetin patterikäyttöiset sähköpohjalliset. Hinta on alle kymmenesosa Lenzin akkukäyttöisistä li-ion –akuilla toimivista pohjallisista. Voin raportoida, että Motonetin pohjalliset toimivat lähinnä teoriassa, mikä oli ehkä arvattavissa. Irrotin vastuksen pohjallisesta (irtoaa hyvin helposti). Tehoksi on luvattu 1 W. Kolmella Eneloop AAA-akulla vastus lämpiää mutta hyvin maltillisesti. Sen verran maltillisesti, että käytännössä siitä ei ole mitään hyötyä.

Mä meinasin tuossa pakkasten alettua ostaa ihan samat, mut kun ei paikallisessa Motonetissa ollut hyllyssä, niin tuli ostettua naapurista ilmeisesti käytännössä samanlaiset? Olivat vielä tarjouksessa, kympin pari:
http://www.hongkong.fi/fi/vapaa-aika-ja-lelut/jalkineet-ja-laukut/jalkineet/pohjalliset-ja-hoitotuotteet/safari-termosole-lampopohjalliset/p/904103/

Mun fiilis oli kyllä vähän erilainen. Mulla ei varpaat muutenkaan palele ihan helpolla, mut -10C kesäkengillä varpaat alkoi tuntua kylmiltä jo tunnin lenkillä. Noitten pohjallisten kanssa ei ollut ongelmaa edes -20C pakkasilla, kovemmissa ei oo tullu ajeltua. Pohjalliset ei missään vaiheessa tunnu erityisen lämpimältä, mut auttaa kuitenkin selvästi. Oon toistaseks tyytyväinen halpaan heräteostokseen, vaikka kesto onkin vielä arvotus. :)

Onko kokemusta, että mitä jos Motonetin patterikotelon vaihtaisi esim. yhteen 18650 li-ion akkuun? Ensimmäisenä ongelmana mieleen tulee akun kotelointi.

Ei kokemusta, mut eikös 3*Eneloop oo 3,6V ja yks 18650 on noin sama? Jos vastus ja jännite pysyy samana, ni tehonkin pitäis pysyä samana. Jos haluat vastusta vaihtamatta saada lisää tehoa, ni tarttis nostaa jännitettä. Sitä en sitten tiedä, että paljonko tuon jännitettä uskaltaa nostaa hajottamatta sitä.

Jos tykkäät askarrella, ni mitä jos ostaisit ihan vastuslankaa ja tekisit just sen tehosen vastuksen ku haluat? Tai hommaat tehokkaamman vastusmaton? Ainakin autokäyttöön löytyy vaikka minkä kokosta ja muotosta 12V vastusta, mistä löytyy varmasti "alijännitteellä" sopivan tehon antavia. Hae vaikka eBaystä joku 12V heat pad, ne öljypohjaan liimattavaks tarkotetut toiminee kengässäkin?

VesaP
25.01.2016, 09.56
Mulla ei varpaat muutenkaan palele ihan helpolla, mut -10C kesäkengillä varpaat alkoi tuntua kylmiltä jo tunnin lenkillä. Noitten pohjallisten kanssa ei ollut ongelmaa edes -20C pakkasilla, kovemmissa ei oo tullu ajeltua.

Vai alkoi varpaat tuntua kylmiltä jo TUNNIN kohdalla -10 kelissä kesänkengillä... Voi jeesus. Varpaita on todellakin erilaisia ja luulen että TemMeke:n varpaat on aivan asteikon ääripäästä, pakkaskestoltaan. Itsellä varpaat on jäässä kesäkengillä jo jossain +12 kelissä. :rolleyes:

TemMeke
25.01.2016, 09.59
Vai alkoi varpaat tuntua kylmiltä jo TUNNIN kohdalla -10 kelissä kesänkengillä... Voi jeesus. Varpaita on todellakin erilaisia ja luulen että TemMeke:n varpaat on aivan asteikon ääripäästä, pakkaskestoltaan. Itsellä varpaat on jäässä kesäkengillä jo jossain +12 kelissä. :rolleyes:
On toki erilaisia, sehän on jo tullut esille, enkä mä varpaita yrittänykään vertailla. :)

Sillä vaan tuohon vastailin, että kaipa ne jotain teki, kun huomas selvän eron. Sehän jää jokasen päätettäväks, et kuulostaako tuo itselle riittävältä.

Sent from my A0001 using Tapatalk