Näytä tavallinen näkymä : Aloitteleva pyörämatkaaja
hkinenhzu
02.09.2009, 17.17
Moikka!
Päätinpäs kirjoittaa, kun löysin suomenkielisen tasokkaan pyöräilyfoorumin. Hieman itsestäni olen 22v ja nykyään kai jonkin sortin aktiivinen pyöräilijä. :seko: olen alusta alkaen pitänyt pyöräilystä. Innostusta ja toivottavasti kuntoakin löytyy pidemmän eurooppa reissun toteuttamiseen. Mahdollisesti tämä viesti on osittain väärällä palstalla tai olisin kaiken tämän tiedon voinut googlettaakin mutta halusin aloittaa uuden topicin ja kysellä hieman perusjuttuja jos ja kun suunnitelmissa on pitkä reissu...
1. Reittini tulisi olemaan (erittäin alustava) Ruotsista etelään. Lähtöpaikkaa en ole vielä ajatellut (vinkkejä otetaan vastaa) mutta päämääränä olisi Madrid tai vielä eteläisempi Espanja, Malaga ym. ja haluaisin nimenomaan mennä etelä-euroopan kautta eli Hollanti/ranska/espanja noin pääpiirteittäin.
2. kuinka paljon tuollaiselle suunnitelmalle tulisi varata aikaa? Ideana olisi pysähtyä kaupunkeihin ja pysyä tovi mutta ajatellaan vain, että kauan tuohon polkemiseen menisi aikaa ilman pysähdyksiä? Matkaa laskin noin 2400km Rostock -> Madrid
3. Löytyykö kyseisen reitin polkijaa/blogia/muita hyviä vinkkejä reittiin?
4. Sitten se vaikein, eli kuinka paljon osaisitte neuvoa budjetista? paljon ruokaan, yllättäviin kuluihin, asumiseen, varaosiin yms toivoisin vain ihan sellaista könttäsummaa. Tottakai teen sitten tarkempia laskelmia sitten lähempänä reissua mutta nyt näin suurinpiirtein teidän kokemuksien pohjalta summaa?
5. Se tärkein eli pyörä. Vinkkejä asun Helsingissä pitäisikö suoraan mennä johonki kauppaan (?) missä myyjät osaavat jo neuvoa minkälaista pyörää tarvitsen ja missä hintaluokissa pyöritään pyörineen/varusteineen ja varaosineen.
myös jos tiedätte hyvää saittia tai paikkaa missä myydään käytettyä alan tavaraa olisi oikein tervetullut.
Noin tässä olikin 5 asiaa millä aloittelija pääsee hyvin alkuun. Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.
Moikka!
5. Se tärkein eli pyörä. Vinkkejä asun Helsingissä pitäisikö suoraan mennä johonki kauppaan (?) missä myyjät osaavat jo neuvoa minkälaista pyörää tarvitsen ja missä hintaluokissa pyöritään pyörineen/varusteineen ja varaosineen.
Pyörä vaikuttaa oleellisesti matkaan käytettyyn aikaan. Itse lähtisin maantie/cc pyörällä, jossa on tavarateline ja laukut. Jos/kun haluaa enemmänkin turisteilla matkalla olevissa kaupungeissa niin päivämatkat asettuvat siihen 100-150km väliin. Jos haluaa keskittyä ajamiseen (siinäkin kyllä näkee kaupungit) niin 150-250km maastosta riippuen. Reitin voi valita omien preferenssien mukaan kriteereillä nopein, tasaisin ja kiinnostavin.
Oleellista matkan sujuvuudelle on hyvät housut/satula ja riittävä syöminen/juominen.
Hotelliin pääsee 20-40 eurolla yö. Niitä ei juuri tarvitse varata etukäteen. booking.com riittää.
hkinenhzu
03.09.2009, 03.14
Okei kiitoksia. Mitäs uskaltaisit veikata pyörän ja matkatavaroiden hintaa?
Hotellit yms muut kulut saan laskettua toki itse. Olen muuten kokenut reissaaja mutta tämä pyörällä läheminen on se juju nyt :p
Okei kiitoksia. Mitäs uskaltaisit veikata pyörän ja matkatavaroiden hintaa?
Hotellit yms muut kulut saan laskettua toki itse. Olen muuten kokenut reissaaja mutta tämä pyörällä läheminen on se juju nyt :p
Jos minulta kysytään niin budjetti (varusteineen) alkaa suunnilleen 1500 eurosta ja hyvä setti maksaa noin 2500. Ylärajaa ei ole (okei, siinä 10ke jälkeen en enää itse keksisi mitään hyödyllistä :)). Se on sitten vain minun minun mielipide, mutta en lähde suosittelemaan kokoonpanoa jolla en itse voisi lähteä matkaan.
Budjetti riippuu tietysti paljon siitä mitä on valmiina. Voin rakennella jonkun paketin, jos haluat. :)
Pyöränä voisi olla esim. Rossano Touring (siis retkipyörä). Siihen saa laadukkaat etu- ja takalaukkujen kiinnittämiseen sopivat telineet. Takana tavarateline näyttää tavalliselta pakkarilta, mut siinä on lisäputki laukkujen kiinnittämistä varten. Pyörän saa laadukkailla osilla ja tuntuu kestävän. Jos mäkiä on tarkoitus nousta, niin tripla-eturattaat helpottavat elämää, kun mäkeä jatkuu ja jatkuu... ;)
Laukuista sanoisin, että parhaina pitäisin Deuteria ja Ortliebiä. Meillä on molempia.
Jos menet vuoristoon, niin kannattaa katsoa levyjarruin varusteltu pyörä. Vannejarrut kuumentavat vannetta helposti kuminpuhkeamiseen asti. Samalla kannattaa valita jotkut pistosuojatut n. 28 mm (622) renkaat, niin rullaaminen sujuu.
Kaksi juomapulloa on välttämättömyys - eivätkä nekään aina riitä. :(
Kyllähän noista voisi koko päivän kirjoitella, mut työ...
hkinenhzu
03.09.2009, 12.21
Jos minulta kysytään niin budjetti (varusteineen) alkaa suunnilleen 1500 eurosta ja hyvä setti maksaa noin 2500. Ylärajaa ei ole (okei, siinä 10ke jälkeen en enää itse keksisi mitään hyödyllistä :)). Se on sitten vain minun minun mielipide, mutta en lähde suosittelemaan kokoonpanoa jolla en itse voisi lähteä matkaan.
Budjetti riippuu tietysti paljon siitä mitä on valmiina. Voin rakennella jonkun paketin, jos haluat. :)
Tarkoitat siis, että pyörä varusteineneen alkaa n. 1500e? Luulen, että pärjään sellaisella keskivertopaketilla. laita ihmeessä linkkiä/pakettia pyörästä. huom myös käytetyt kiinnostaa, joten sana kiertämään ;)
Pyörä vaikuttaa oleellisesti matkaan käytettyyn aikaan. Itse lähtisin maantie/cc pyörällä, jossa on tavarateline ja laukut.
Perhos- tai kompakti maantietanko suositukseni on. Higg
Tuttavat lähtivät kesällä ajamaan polkupyörillä Santiago de Compostelaan. Taisivat mennä http://www.blue1.com/fi/fi koneella Helsingistä Biarriziin.
Tuosta vaellusreitistä löytyy varmasti paljon juttuja, baskimaa on muutenkin polkypyöräaluetta, mm. Orbea ja BH merkit ovat sieltä kotoisin. Reitillesi osuu myös klassinen Paris-Roubaix jota varmaan on ilo polkea.
Pyöräksi suosittelen maantiepyörää, ohjaustankolaukkua, runkolaukkua ja suurta satulalaukkua. Enempää tavaraa ei pitäisi tarvita, ei telttaa missään nimessä. Kevyt makuupussi/avaruushuopa menee vielä, sen kanssa voi nukkua siltojen alla. Olen itse nukkunut Italiassa sillan alla ja kirkon syvennyksessä puliukkojen kanssa, no problemo. ;) Hostellit / B&B paikat maksavat n. 15-30€. Kuukausi, 2500km ja 1500€ on varmaan realistinen suunnitelma. Hyväkuntoinen suorittaja menee tuon parissakin viikossa.
Normaali hyväkuntoinen nuori aikuinen ajaa kevyesti keskimäärin 100-150km päivässä 20-25km/h keskinopeudella.
Uusia pyöriä löytää mm. Helsingin Velosportista. Käytettyjä http://www.fillari-lehti.fi/perus/ilmoitukset.asp ja http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?cat=ajopolku&status=N&order=B.
Esim. käytetty Bianchi Via Nirone 500-800€ on varma valinta. Tai uutena: http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=825
Mä lähtisin jollain 1500km/kk vauhdilla. Asunto mahdollisesti vuokralle, pressu ja makuupussi mukaan, ruuat dyykaten, tai halvimmalla mahdollisella tavalla. Tulisi "tienattua" jopa rahaa, ja matkasta jäisi ehkä mieleenpainuvampi kokemus=)
Pyörään en laittaisi kuin 100e ja tavarankuljetusvälineisiin ehkä toisen 100e.
Pyöräilyyn voi laittaa tosi paljon, tai tosi vähän rahaa. Jos on paljon tuohta, niin se on kuitenkin maksimaalisen ekologista rahan "tuhlausta". Vähällä rahalla saa varmasti kuitenkin saman nautinnon.
Tarkoitat siis, että pyörä varusteineneen alkaa n. 1500e? Luulen, että pärjään sellaisella keskivertopaketilla. laita ihmeessä linkkiä/pakettia pyörästä. huom myös käytetyt kiinnostaa, joten sana kiertämään ;)
No lyhyesti pyörän lisäksi tarvitsee laukut (Lue yltä. Valmistajia on tasan Deuter ja Ortlieb. Älä usko muita Jumalia. :)). Suosittelen Ultimate classic (M), 2x Back roller classic ja vapaavalintainen Deuterin pyöräilyyn tehty reppu. Hinta n. 200 euroa.
Pyörän huoltoon riittää kunnollinen yleistyökalu, pumppu, öljyä ja muutama vararengas. Hinta n. 50 euroa.
Vaatteet osaat varmaan itse soveltaa. Mukaan tarvitsee pyöräilyhousut, kengät ja jotain säältä (tuuli/sade/vilu) suojaavaa. Hinta n. 200 euroa.
Pyörän voi valita vapaasti siitä 1000 euron hintaluokasta (suosittelen cyclocrossia) ja ostaa siihen polkimet (30-50 euroa), tavaratelineen (15-50 euroa) sekä kunnon renkaat (40-60 euroa).
Kaiken tämän (myös pyörän) voit naputella vaikka heti bike24.com :iin ja painaa tilaa.
hkinenhzu
04.09.2009, 11.52
Lähtöajankohtana olen ajatellut elo- syyskuuta. esim Elokuusta tammikuuhun. Tahdon varata paljon aikaa. Tarkoitus ei ole fillaroida nopeasti etelään vaan pysähtyä paikkoihin ja mahdollisesti etsiä duunia mitä ikinä tuleekin vastaan. pääasia, että ei ole kiire.
jos marraskuu - tammikuu on jo tarpeeksi etelässä pystyyköhän makuupussissa/teltassa nukkumaan. sään puolesta siis.
Kiitoksia kaikille paljon vastauksista!
biketeamnet
04.09.2009, 20.39
Vielä vähän korjausta noihin hintoihin. Mä olen tehnyt 3 ekaa reissua jos lasketaan pyörä ja laukut niin 400 euron paketilla. Sitten jatkossa paremmat laukut niin joku 120 egee lisää.
Mua ainakin kauhistuttais tuollaiset 2000 euron summat niin paljon etten lähtis ikinä minnekään.
Kyseessä asennelaji, ei varustekilpailu kun kyseessä polkupyörämatkailu.
Kyseessä on juuri ne kuuluisat makuasiat. Tilannetta muutta oleellisesti, jos ei ole tarkoitus liikkua nopeasti paikasta toiseen. Jos päivämatka on sellainen 50-100km ja vauhti 20km/h niin se on täysin yhdentekevää millä välineillä on liikenteessä. Ja voihan matkaan lähteä vaikka fiksillä ja muovikassilla. Kyllä se matka niilläkin loppuu. :)
Kyseessä on juuri ne kuuluisat makuasiat. Tilannetta muutta oleellisesti, jos ei ole tarkoitus liikkua nopeasti paikasta toiseen. Jos päivämatka on sellainen 50-100km ja vauhti 20km/h niin se on täysin yhdentekevää millä välineillä on liikenteessä. Ja voihan matkaan lähteä vaikka fiksillä ja muovikassilla. Kyllä se matka niilläkin loppuu. :)
- Ja jos olosuhteet suovat, niin keskinopeus tippuu helposti tuon alle maantiepyörän tai retkurinkin kanssa (sopiva vastatuuli ja tavarat). Eli fiksi ei ehkä ole paras valinta, koska välityksiä tarvitaan etenemiseen ja lepäämiseen edetessä, etenkin jos matkalla on mäkiä. Toki perille varmaankin päästään, mutta itse menisin helpomman kautta.
Henki Hieveri
05.09.2009, 11.41
Minulla matkavauhti on 15-16 km/t ja päivämatka jää helposti alle 100 kilometrin koska satula on kuin kuuma kiuas. Olen huomannut, että välttelen satulavaivoja polkemalla toisella kannikalla, mikä tarkoittaa sitä, että jalkojen matka polkimiin on eri: toinen jalka väsyy ja se rupeaa kramppaamaan tosi ilkeästi polkiessa ja toista jalkaa kolottaa polven alapuolelta eli se joutuu kurottelemaan.
Katselin noita hinnakkaita ortliebejä. Laukuissa on se vika, että vaikka kuinka hyvin pakkaa, niin tuntuu että esineet kaivavat laukun seinään kolon ennen pitkää.
Juha Jokila
05.09.2009, 12.21
Olen huomannut, että välttelen satulavaivoja polkemalla toisella kannikalla,.
Mahtaisiko leveämmälle satulalle mahtua molemmat kannikat yhtä aikaa?
Vaimo käyttänyt 10 € Haltin sivulaukkuja monta reissua ja ne on vieläkin ehjät. Mulla ollu Ortliebit ja nekin edelleen ehjät. Molempia on syytä käsitellä varoen ja huolellisesti, että pysyvät kunnossa. Ei kannata paiskia, repiä, runnoa, ylipakata, jne. Mitä on tullut seurattua toisten pyöräretkeilijäiden pakkauksia, niin jätesäkkimateriaali on yllättävän monen valinta sadesuojaukseen.
Minulla matkavauhti on 15-16 km/t ja päivämatka jää helposti alle 100 kilometrin koska satula on kuin kuuma kiuas. Olen huomannut, että välttelen satulavaivoja polkemalla toisella kannikalla, mikä tarkoittaa sitä, että jalkojen matka polkimiin on eri: toinen jalka väsyy ja se rupeaa kramppaamaan tosi ilkeästi polkiessa ja toista jalkaa kolottaa polven alapuolelta eli se joutuu kurottelemaan.
Nyt taitaa olla aika heittää se nykyinen satula roskikseen. Mitata istuinluiden etäisyys ja ostaa niihin sopiva satula. Itsellä satulaa vaihtamalla katosi 80% persperäisistä vaivoista. Toki sitä lopulta puutuu kun yli 100 km sotkee.
Katselin noita hinnakkaita ortliebejä. Laukuissa on se vika, että vaikka kuinka hyvin pakkaa, niin tuntuu että esineet kaivavat laukun seinään kolon ennen pitkää.
Ei ole moista ongelmaa ollut, mutta eipä noita ole vasta kuin joku 4000km rasitettukaan.
Mahdollisesti tämä viesti on osittain väärällä palstalla tai olisin kaiken tämän tiedon voinut googlettaakin mutta halusin aloittaa uuden topicin ja kysellä hieman perusjuttuja jos ja kun suunnitelmissa on pitkä reissu...
...
Noin tässä olikin 5 asiaa millä aloittelija pääsee hyvin alkuun. Kiitos jo etukäteen vastauksistanne.
Katsopa sigissä olevaa blogia ja oikeasta paneelista löytyvää muistilistaa. Sieltä löytyy jo aika paljon kokemuksia.
Mun kamat mahtuu kahteen Ortliebiin (Bike Packer kun mun mielestä noi Rollereiden rollaileminen on ihan syvältä) ja etulaukkuun. Toinen takalaukku vaatteille ja muille, toisessa on majoitus (teltta pakkarilla). Etulaukussa sitten kaikki pikaisesti tarvoittava. Äläkä hanki Ortliebin etulaukkua, onhan se varmaan syväsukelluksen kestävä, mutta etulaukussa pitää olla lokeroita, joihin voi sijoitella tavat ettei ne ole yhdessä mytyssä pohjalla.
Kamat painaa yhteensä alle 15 kg (sis. laukut), mutta ne onkin painon ja tilan puolesta hiukan hifistelyä... ja siksi maksaa paljon. Reppua en ottaisi selkään mistään hinnasta.
Mitä tulee budjettiin, niin Itä- ja Kaakkois-Euroopassa pääosin pensiooni ja hotellimajoituksessa on mennyt 1500-2000 euroa plus lennot kuukaudessa. Lue blogista miltä kulutusprofiili näyttää, olen hyvän ruuan ja juoman ystävä eli rahaa kulunee enemmän kuin keskivertofillaristilla.
Henki Hieveri
05.09.2009, 17.52
Mahtaisiko leveämmälle satulalle mahtua molemmat kannikat yhtä aikaa?
Vaimo käyttänyt 10 € Haltin sivulaukkuja monta reissua ja ne on vieläkin ehjät. Mulla ollu Ortliebit ja nekin edelleen ehjät. Molempia on syytä käsitellä varoen ja huolellisesti, että pysyvät kunnossa. Ei kannata paiskia, repiä, runnoa, ylipakata, jne. Mitä on tullut seurattua toisten pyöräretkeilijäiden pakkauksia, niin jätesäkkimateriaali on yllättävän monen valinta sadesuojaukseen.
Satulan ostaminen on aina vähän arpapeliä.
Minusta kaikkein suurin ongelma on alipakkaaminen. Alipakkaaminen tietää, että jokin hiertää ja jos siellä jokin sisällä hiertää, niin ennen pitkää laukku on puhki.
Jätesäkki on minullakin ollut perustarvike. Kaiken pistän muovareihin.
Kalliita ovat olleet likiksen matkat. Olen seurannut niitä.
Velootti
05.09.2009, 20.54
Hiukan samanlaisen ongelman olen havainnut Haglöfsin tavarasäkissä, joka on keikkunut mukana muutaman vuoden prätkäreissut. Vaikka kuinka tavaroita koittaa fiksusti asetella, niin ennen pitkää jokin kulma alkaa painaa kangasta vasten. Tämä yhdistettynä tärinään ja kiristysliinoihin saa aikaan ihmeitä. Kevään prätkäreissussa iltapuhteisiin kuului säkin paikkailu jesarilla. Sama kohtalo mietityttää fillarilaukkujen suhteen.
Jarkko L
06.09.2009, 11.08
Lähtöajankohtana olen ajatellut elo- syyskuuta. esim Elokuusta tammikuuhun. Tahdon varata paljon aikaa. Tarkoitus ei ole fillaroida nopeasti etelään vaan pysähtyä paikkoihin ja mahdollisesti etsiä duunia mitä ikinä tuleekin vastaan. pääasia, että ei ole kiire.
Ehkä sun tyyliselle matkapyöräiliälle voisi löytyä vinkkejä tuolta www.matkafillari.com (http://www.matkafillari.com) :) Kaikilla tuntuu olevan kiire päästä mahdollisimman pitkälle joka päivä;) Säät ja keskilämpötilat kannattaa kyllä selvittää huolella. Yöt varsinkin ovat kylmiä ainakin jos teltta majoitusta mietit.
Päiviö Pollari
06.09.2009, 14.39
Satulan hienosäätöön kannattaa panostaa. Minulla on onnistunut kaikkien pyörän mukana tulleiden satuloiden säätö ihan hyvin.
Laitan toiseen sivulaukkuun pohjalle kaikki työkalut omassa muovipussissa ja vaatteet omassa muovipussissaniin että laukku täyttyy hyvin. Lähes kaikki muut tavarat (keittovehkeistä ja kännykkälaturista lähtien) toiseen sivulaukkuun kangaskassissa, jonka täytän sopivan muotoiseksi pyyheliinalla tms niin että sivulaukku täyttyy hyvin. Ortliebit on menneet rikki vain pohjasta, kun ovat joskus raapineet jalkakäytävän reunakiveä tms, mutta kyllä niillä voi tehdä vielä monta reissua.
Ongelmat vanteiden ja pinnojen kanssa loppuivat kun rupesin pitämään sivulaukkuja edessä, tarakalla on vain teltta, makuupussi, vararengas ja juomapullo. Elopainoa on noin 115 kg, josta reissussa katoaa tilapäisesti puolenkymmentä kiloa. Lisäksi jyrkkään vastamäkeen ajaminen on helpompaa kun eturengas ei meinaa nousta irti maasta. Yhdellä reissulla takavanne on hajonnut kun jarrupalat olivat syöneet kyljen ohueksi. Sillä vanteella kilometrejä oli takana ehkä 10 000, jossain Balkanilla saattavat jarrupalatkin kulua olemattomiin parissa päivässä ja tasaisella maalla taas ei juuri lainkaan.
Halloo halloo
10.06.2012, 17.04
jos marraskuu - tammikuu on jo tarpeeksi etelässä pystyyköhän makuupussissa/teltassa nukkumaan. sään puolesta siis.
Kiitoksia kaikille paljon vastauksista!
Tuli tämä vanha ketju vastaan. Kuinka kävi reissun?
Jake_Kona
19.07.2012, 22.28
Halusin tuoda omia havaintoja tälle topikille MITÄ UNOHTUI OTTAA mukaan.
1) Vaseliini
Muuten ihan minimaalisella setillä liikkeellä
Jake_Kona
19.07.2012, 22.33
Kassien rasvaus on autuuden alku. Mukaan tarvitaan lisä +100km jälkeen
jartsuli
20.07.2012, 13.38
Nojuu kyllähän sitä voitelua voi tarvita mihin vain alkavaan hiertymään, ja jos ei sen kummempaan niin ihan rengastöissäkin siitä on apua.. mutta itse ottaisin vaseliinin tilalle jotain vähän hienostuneempaa tavaraa, esim noita vauvoille tarkoitettuja allergiatestattuja rasvoja (noita on apteekit pullollaan)
ppikkupe
20.07.2012, 14.27
mutta itse ottaisin vaseliinin tilalle jotain vähän hienostuneempaa tavaraa, esim noita vauvoille tarkoitettuja allergiatestattuja rasvoja (noita on apteekit pullollaan)
Oma ääni vihreälle Helosan-jalkavoiteelle, jota käytän niin nivustaipeiden kuin jalkapohjienkin hiertymiin. Antiseptinen ja ihoa pehmentävä. Toimii jos on nivusissa päässyt hiukan hankaamaan ihoa herkälle, tai jos huomaa alkavan pukkaamaan rakkoa päkiään tai varpaisiin - ainakin jos on avojaloin sandaalien kanssa liikenteessä, tiedä sitten miten tuo sukan sisällä enää toimisi.
Ja sitten tuolta hevospuolelta (toki Helosaniakin hevoskaupoissa myydään) pari tärppiä:
http://www.agrimarket.fi/Harraste_elaimet/hevoset/hoitotuotteet/supreme-horse-care-iho--haavavoide/
http://www.agrimarket.fi/Harraste_elaimet/hevoset/hoitotuotteet/supreme-horse-care-jodigeeli/
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.