PDA

Näytä tavallinen näkymä : Renkaiden täyttäminen huoltoasemalla

yannara
18.08.2009, 16.25
En oikein löytänyt mitään keskustelua renkaiden täyttämiseen huoltsikalla. Itse en ole vuosiin jaksanut pumpata ilmaa käsin, vaan kiikuttanut pyörän läheiselle huoltoasemalle, ja täyttänyt sen ilmapaineella. Kysymys lähinnä kuuluu, mikä on maksimi paine, jonka uskaltaa maastopyörärenkaaseen syöttää. Renkaiden paksuus on 2cm, ja olen täyttänyt 3:een asti. Rengas tuntuu niin, että just ja just saa sormella vähän painettua. Miten kovaksi te täytätte, ja pilaantuuko sisäkumi tästä toimintatavasta mitenkään?

Henki Hieveri
18.08.2009, 16.31
Kysymys lähinnä kuuluu, mikä on maksimi paine, jonka uskaltaa maastopyörärenkaaseen syöttää. Renkaiden paksuus on 2cm, ja olen täyttänyt 3:een asti. Rengas tuntuu niin, että just ja just saa sormella vähän painettua. Miten kovaksi te täytätte, ja pilaantuuko sisäkumi tästä toimintatavasta mitenkään?

Minä täytän sellaiseksi, ettei rengas painu yhtään sisään sormella painettaessa tai korkeintaan ihan minimaalisesti. Minä olen ajatellut, että sitä varten on vendiili olemassa, että se falskaa liiat paineet pois.

p bonk
18.08.2009, 16.34
Fillarin venttiili ei taida oikein toimia varoventtiilinä. Paitsi jos se repeää irti ennen kuin sisuskumi räjähtää liian kovaan paineeseen täytettäessä.

Siinä ulkorenkaassa on jossain merkintä suositelluista rengaspaineista. Katso siitä.

Santraginus
18.08.2009, 16.36
..mikä on maksimi paine, jonka uskaltaa maastopyörärenkaaseen syöttää...

No, rohkea suomalainen uskaltaa nostaa rengaspaineet niin korkealle, kun kompressorin rahkeet rittää.. :D

Mutta renkaitten kyljestä selviää maksimi speksien mukainen täyttöpaine ;). Itse en lähtisi tuota ylittämään. Maastopyörän renkaitten suhteen ylitys saattaisi jopa onnistua huoltsikankin paineilmavälineillä.

tirsintarsi
18.08.2009, 16.39
Itse en moisiin kapistuksiin ole luottanut sen jälkeen, kun luin joskus aikoinaan jutun, jossa niitä oli testattu. On ilmeisesti kohtuullisen paljon heittoja huoltoasemien välillä niiden vehkeiden ilmoittamissa paineissa eli kalibrointi olisi paikallaan... Toki, jos aina käyttää samaa huoltsikkaa, niin ei ainakaan tule virhettä siitä.

Franz_Koopa
18.08.2009, 17.33
eikös mittarilla varustettu jalkapumppu (siis semmoinen, missä seisotaan jaloilla tukien päällä ja pumpataan kaksin käsin) ole järkevä ratkaisu? ainakin jos ne mittarit on riittävän tarkkoja (en tiedä tästä, olen vain luottanut mittariin). itse maksoin tommosesta 25 euroa. sen verran tehokas, ettei väsy pumpatessa.

liikaa ei kande laittaa ilmaa. oon nähny, kuinka räjähtää kesken ajon.

Oatmeal Stout
18.08.2009, 17.44
Minulla on jalkapumppu (B-burn TP4) kuin 12v-kompura autossa, jonka luvataan pääsevän kohtuulliseen 17 barin paineeseen - toki paineita laitan kohtuullisesti tarpeen mukaan, mutta ...
Ihan kätevä kun menee autolla pyöräilemään.

Nakili
18.08.2009, 19.29
Laiskuuttani en oo jaksanu hankkia mittarillista jalkapumppua, eli ihan näppituntumalla mennään:p. Jos sattuu kärmes purasemaan, niin sehän on yleensä vaan indikaatio liian alhasista paineista. Eli uus gummi alle, aiempaa enemmän painetta ja matka jatkuu.

Santraginus
18.08.2009, 19.35
Itse en moisiin kapistuksiin ole luottanut sen jälkeen, kun luin joskus aikoinaan jutun, jossa niitä oli testattu. On ilmeisesti kohtuullisen paljon heittoja huoltoasemien välillä niiden vehkeiden ilmoittamissa paineissa eli kalibrointi olisi paikallaan... Toki, jos aina käyttää samaa huoltsikkaa, niin ei ainakaan tule virhettä siitä.

Puskaradion mukaan huoltsikalta ei kannata renkaisiin ilmaa ottaa, kunnei kompurassa ole kuitenkaan huolehdittu paineistettuun ilmaan joutuneen öljyn poistosta. Siksi T-mallin mittarillinen pumppu on kova sana.

Mysteeriksi on jäänyt, kuinka huoltsikan ilma kelpaa auton renkaisiin.. :)

Iglumies
18.08.2009, 19.52
Puskaradion mukaan huoltsikalta ei kannata renkaisiin ilmaa ottaa, kunnei kompurassa ole kuitenkaan huolehdittu paineistettuun ilmaan joutuneen öljyn poistosta. Siksi T-mallin mittarillinen pumppu on kova sana.

Mysteeriksi on jäänyt, kuinka huoltsikan ilma kelpaa auton renkaisiin.. :)
Mitenkähän se "ilmaan joutunut öljy" vaikuttaa ja mihin?

Tässähän on jo ainesta kehittyä miltei yannaran Taka pakkaan vaihdon veroiseksi kestosuosikiksi. :D

Santraginus
18.08.2009, 20.01
Mitenkähän se "ilmaan joutunut öljy" vaikuttaa ja mihin?..

Osuit naulan kantaan :D!

H. Moilanen
18.08.2009, 21.22
Ajatelkaas. Joillain huoltoasemilla paineilmaan oikein lisätään öljyä.

Trike-Man
18.08.2009, 21.51
Se öljyn-lisääminen ilmaan kyllä vaatii ainakin pikahuolto-mahdollisuutta...

Santraginus
18.08.2009, 22.30
Ajatelkaas. Joillain huoltoasemilla paineilmaan oikein lisätään öljyä.

Oliskos tuolloin myös käytössä TSI-miehille paineilmatyökaluja?

HamSSi
18.08.2009, 23.06
Mitenkäs tarkkana ton maksimipaineen kans pitää olla maantiekumeksilla? Ja kuinka tarkkaan noihin pumppujen mittareihin uskaltaa luottaa? Jostain ketjusta luin, et 11 baaria saa helposti (jollain tietyllä) perinteisen mallisella käsipumpulla ja mä saan jo 8 baarin kohalla painella pystypumppua ihan tosissaan, enkä kaikkein heikoimmasta päästä kuitenkaan oo.

Näppituntumaankaan en oikein uskalla nyt luottaa, ku renkaissa kyllä on joustoa jonku verran sormilla puristaessa, vaikka mittari näyttää 8 baaria (8,5 maksimi) ja on tullu nyt ihan lyhyen ajan aikana poikkeuksellisen rajuja rengasrikkoja. Osa menee varmaan asennusvirheen piikkiin, mut ei mulla oo ikinä ennen rengas räjähtäny, aina on vaa hiljaa sihistelly ilmat pihalle. Ego pakottaa väittämään etten oo sentään samaa virhettä tehny montaa kertaa peräkkäin ku viel erityisen huolellisesti koittanu välttää kumin jäämistä ulkorenkaan ja vanteen väliin.

Aattelin ensin käydä täyttämässä autoventtiilil varustetun maasturin renkaat huoltsikalla ja sitte verrata oman pumpun lukemiin, mut jos kerta huoltsikoittenki kompurat kusee, nii milläs tommosen halppispumpun tarkistat?

H. Moilanen
18.08.2009, 23.07
Oliskos tuolloin myös käytössä TSI-miehille paineilmatyökaluja?
Paineilmakaluja ainakin oli, ei välttämättä TSI-miehille.

alli
18.08.2009, 23.44
Mites toisinpäin, onnistuuko auton renkaiden täyttö polkupyörän pystypumpulla? En oo koskaan uskaltanu kokeilla ku pelännyt että jos vaikka ilmat pusahtaa vaan ulos.

mutanaama
18.08.2009, 23.59
:D*reps*:D

Älkääs nyvviittikö.

Maastopyörässä renkaan paine on siellä 1,5-5 barin hujakoilla renkaasta, valmistajasta ja maastosta johtuen ja tosiaan lukee siinä kyljessä. Gummeissa on tietysti pieni varmuusraja, joten ei pieni ylitys vielä rengasta räjäytä. Aikasemmin vedin aina maksimilukemat renkaaseen, kunnes viisaammat osas kertoa, että turhan kovat paineet pistää isonappulaisen maasturin renkaan rullaamaan huonommin, varmasti ainakin maastossa. Ja onhan se epämukavakin.

Jos siinä huoltsikan mittarissa on 10-20% heitto, ei se paljoo maastofillarissa tunnu, ja suurimmalla osalla ei varmaan saa maantiefillarin renkaaseen edes tarpeeksi painetta.

@alli
Auton renkaassa on todennäköisesti paljon vähemmän painetta, kuin maasturin renkaassa, sitä on vaan siellä hirrrmuisesti enemmän.

alli
19.08.2009, 00.29
Auton renkaassa on todennäköisesti paljon vähemmän painetta, kuin maasturin renkaassa, sitä on vaan siellä hirrrmuisesti enemmän.

Eli hiki tulis, naapurit naurais ja nopeampi hurauttaa bensikselle kuitenkin? Ku tankkaan yleensä kylmäasemalla niiin siks on tämmöinen käsipumppaus tullu mieleen joskus :).

mutanaama
19.08.2009, 00.32
Eli hiki tulis, naapurit naurais ja nopeampi hurauttaa bensikselle kuitenkin? Ku tankkaan yleensä kylmäasemalla niiin siks on tämmöinen käsipumppaus tullu mieleen joskus :).

No menishän siinä varmaan vartti, mutta ei se nyt niin kauheen iso homma ole. Ennen kompuraa tuli pumpattua noita ihan jatkuvasti.

alli
19.08.2009, 00.44
No menishän siinä varmaan vartti, mutta ei se nyt niin kauheen iso homma ole. Ennen kompuraa tuli pumpattua noita ihan jatkuvasti.

Selvis siis tääkin asia, hyvä. Ehkä kokeilen, ehkä en...

Pekka L
19.08.2009, 08.04
...ja mä saan jo 8 baarin kohalla painella pystypumppua ihan tosissaan, enkä kaikkein heikoimmasta päästä kuitenkaan oo.

Tekniikkalaji. Kokeiles painovoimaa avuksi ensi kerralla, eli ruhon painoa. Kun painetta alkaa olla siellä +6bar, pumppaa jaloilla, käsivarret suorana. (se loppupainallus) Helppaa kummasti.

yannara
19.08.2009, 10.07
Siinä ulkorenkaassa on jossain merkintä suositelluista rengaspaineista. Katso siitä.

Ja ratkaisu oli taaskin liian helppo, eli tosiaan 2,8-4,6 PSI lukee mun maastorenkaissa. Jotain 3-3,5 sinne täyttelen huoltoasemalla, ja kun puristaa, niin ihan pikkasen menevät sisään.

znood
19.08.2009, 10.13
Hervannassa on ainakin erään mulkun kauppiaan pitämällä asemalla lappu että ei saa täyttää polkupyörien renkaita kompuralla :D

NHB
19.08.2009, 10.29
Ei tuo öljyn joutuminen paineilmaan ole tosiaankaan mikään tuulesta temmattu juttu. Kompressorit monesti vaativat voitelua ja osa öljystä kulkeutuu mäntien ohi ilman sekaan. Ihan samalla tavalla kuin autojen moottorit kuluttavat aina hieman öljyä. Kun vielä butyylikumilla on tunnetusti heikko öljynkesto, niin kyllä kai on jotenkuten perusteltua välttää sellaisia kompressoreita, joita ei varmuudella tiedä öljyttömiksi.

Asentaja
19.08.2009, 10.30
Mä oon täyttäny mun renkaat aina ilmalla :D

ErkkiE
19.08.2009, 15.07
Mites toisinpäin, onnistuuko auton renkaiden täyttö polkupyörän pystypumpulla? En oo koskaan uskaltanu kokeilla ku pelännyt että jos vaikka ilmat pusahtaa vaan ulos.

Onnistuu erinomaisesti auton/mopon/moottoripyörän renkaat, kun on vain pumpussa pää "aivan tavalliselle autonventtiilille"(eli siis schrader-venttiilille). Vaikka paineet on alhaiset fillarirenkaisiin nähden (useimmiten suositukset 2-3 barin välillä), niin tilavuus on suuri, joten pumppaaminen käy työstä, jos pitää oikein paljon lisätä ilmaa. Mutta onnistuu kyllä eikä ole mitään pelättävää eikä pusahda ilmat hallitsemattomasti pihalle.

Itse käytän tuollaista pumppua aina renkaanvaihdon yhteydessä, niin ei tarvitse turhaan lähteä erikseen ajelemaan huoltsikalle ilmaa hakemaan.

E

Shimaani
19.08.2009, 17.35
Mites toisinpäin, onnistuuko auton renkaiden täyttö polkupyörän pystypumpulla?... Vallan hyvin onstuu. :) Jos naapureiden virnuilu ja velmuilu hirvittää niin voi punputtaa autontassut pinkeiksi jo sisällä telkkaria kattellessa.

Muoks:
Jaa mutis jo ennätti....

Oatmeal Stout
19.08.2009, 17.39
Mä oon täyttäny mun renkaat aina ilmalla :D
Mun ilmassa on aina ollut kosteutta, mistä sais kuivailmaa :o

H. Moilanen
19.08.2009, 18.10
Ei tuo öljyn joutuminen paineilmaan ole tosiaankaan mikään tuulesta temmattu juttu. Kompressorit monesti vaativat voitelua ja osa öljystä kulkeutuu mäntien ohi ilman sekaan. Ihan samalla tavalla kuin autojen moottorit kuluttavat aina hieman öljyä.
Paineilmatyökaluille paineilmaan vieläpä lisättävä öljyä koneiden toiminnan takaamiseksi. Öljyn määrä pysyy kuitenkin niin pienenä, ettei öljytyllä paineilmalla saa edes sotkettua valkoisia pintoja. Vain maalareiden kannattaa olla huolissaan öljytystä paineilmasta.

H. Moilanen
19.08.2009, 18.11
Mun ilmassa on aina ollut kosteutta, mistä sais kuivailmaa :o
Laita renkaiden sisään Silica-rakeita imemään kosteutta.

mutanaama
19.08.2009, 21.15

Juu, tai punppaa ne täyteen mäkien päällä, siellä ilma on hirrrmuisesti ohuempaa, joutuu ain haukkoo henkeä ihan vimmatusti, eikä silti riitä.

Asentaja
20.08.2009, 10.20
Juu, tai punppaa ne täyteen mäkien päällä, siellä ilma on hirrrmuisesti ohuempaa, joutuu ain haukkoo henkeä ihan vimmatusti, eikä silti riitä.

Olen huomannut saman ilmiön, mutta en tiennyt tätä tieteellistä selitystä.

Oatmeal Stout
20.08.2009, 11.23
Kiitos hyvästä ajatuksesta.
Eikös olisi näin ollen parempi laittaa ne punppuun, jotta sen läpi kulkeva ilma kuivuisi.

Antti Salonen
20.08.2009, 14.38
Tekniikkalaji. Kokeiles painovoimaa avuksi ensi kerralla, eli ruhon painoa. Kun painetta alkaa olla siellä +6bar, pumppaa jaloilla, käsivarret suorana. (se loppupainallus) Helppaa kummasti.
Riippuen pumpun sylinterin halkaisijasta ja pumppaajan massasta ei siinä välttämättä tekniikkakaan auta. Omien kokemuksien mukaan esim. Blackburn TP-4:n kanssa 60-kiloinen ajaja ei juuri yli 8 barin paineita renkaisiin saa omalla massallaan. 60-kiloinen nyt ei välttämättä korkeampia tarvitsekaan, mutta aika rajoilla mennään silti.

Ja mitä pumppuihin yleisesti ottaen tulee, Bilteman 20 euroa maksava mittarilla varustettu jalkapumppu on täysin pätevän oloinen vehje. En tiedä kuka sen oikeasti on valmistanut, mutta materiaalit ovat laadukkaan oloisia ja mittari iso ja pumpun yläpäässä. Tyttöystävällä on ollut semmoinen pari vuotta aktiivisessa käytössä ja itselläni on samanlainen landella vähän satunnaisemmassa käytössä, enkä ole siitä vielä mitään vikaa löytänyt. 9 bariin asti ei ole mitään ongelmaa, ja mittari taisi mennä 11 bariin asti.

JackOja
20.08.2009, 15.02
... Bilteman 20 euroa maksava mittarilla varustettu jalkapumppu on täysin pätevän oloinen vehje.... 9 bariin asti ei ole mitään ongelmaa, ja mittari taisi mennä 11 bariin asti.

No, mittarihan voi näyttää mitä paineita haluaa ja on mun volkkarissakin nopeusmittari 280km/h asti. Itse on ainakin omassa kappaleessani alkanut epäilyttää että se näyttää liian vähän. Siis siinä bilteman pumpussa :)

Antti Salonen
20.08.2009, 16.52
No, mittarihan voi näyttää mitä paineita haluaa ja on mun volkkarissakin nopeusmittari 280km/h asti.
Jep, ja mun sitikassa saa vakionopeudensäätimen säädettyä 255 km/h asti, mutta kun sen kytkee päälle tulee vain joku ranskankielinen virheilmoitus ruutuun. Olihan se melkoinen pettymys, kun olin ihan satavarma, että tätä nappia painamalla 1,6-litrainen mopo lähtee kuin raketti.

En joka tapauksessa ole huomannut eroa Bilteman ja Blackburnin pumppujen näyttämissä lukemissa ja ajotuntumassa maantiepyörällä. Toki kumpikin voi näyttää 2 baria pieleen, mutta ei mulla ole mitään sertifioitua tarkkuusinstrumenttia, johon voisin verrata.

H. Moilanen
20.08.2009, 18.06
Kiitos hyvästä ajatuksesta.
Eikös olisi näin ollen parempi laittaa ne punppuun, jotta sen läpi kulkeva ilma kuivuisi.
Ilmastoinnin kuivaimestahan saakin rakenneltua näppärästi kuivaimen jalkapumppuun.

Ja ei kun piirustuslaudan ääreen.

Umpimähkä
03.09.2009, 11.32
Mites tuolla Clas Ohlssonilla myytävät jalkapumput? Onko ok?

NinjaSamu
04.09.2009, 19.13
Faijalla meni autosta rengas rikki tuossa joskus. Bilteman pystypumpulla 240 vetoa ja uskals ajaa huoltsikalle paikkauttamaan.
E: 225/50 17" kokonen rengas.

Itse täytän fillarin ja auton renkaat aina tuossa shellillä ja hyvin toimii. Käyttöpyörässä 4,5bar ja täpärissä jotain 2,5-3,5 vähän käytön mukaan. Itehän en ole kyllä koskaan mitään öljyä siitä paineilmasta löytänyt ja tuo painemittarikin pitää toistaseks paikkansa ku just uuden hankkivat. Noistahan pitäis löytyä kalibrointitarra jossa on vuosiluku millon on viimeks tarkastettu.

HannuK
05.09.2009, 16.57
Noistahan pitäis löytyä kalibrointitarra jossa on vuosiluku millon on viimeks tarkastettu.
heh heh, hyvät naurut sai..
En ole vissiin riittävästi huoltiksia kiertäny, kun yhtään kalibroitua ilmamittaria ole tullut vastaan. Yleensä vaan toivoo että ois edes semmonen mittari joka ei ole jäänyt rekan alle :-)

Deve
05.09.2009, 20.14
Jostain ketjusta luin, et 11 baaria saa helposti (jollain tietyllä) perinteisen mallisella käsipumpulla ja mä saan jo 8 baarin kohalla painella pystypumppua ihan tosissaan, enkä kaikkein heikoimmasta päästä kuitenkaan oo.
Kyllä mulla menee tuo 8 baria ihan iisisti ja enkä mikään bodari todellakaan ole. Tai sitten Robbarista ostetun pumpun mittari näyttää totaalisen väärin :D

Teemu Kalvas
05.09.2009, 20.21
Kyllä mulla menee tuo 8 baria ihan iisisti ja enkä mikään bodari todellakaan ole. Tai sitten Robbarista ostetun pumpun mittari näyttää totaalisen väärin :D

Se pumppaamisen raskaus riippuu tietty siitä pumpun sylinterin halkaisijasta. Leveämmällä sylinterillä menee enemmän ilmaa kerralla, mutta pumppaus paineessa X on sitten vastaavasti raskaampaa. Ikinä en kuitenkaan ole kohdannut lattiapumppua jolla ei saisi pumppaaja omaan ajoonsa riittävää painetta myös maantierenkaaseen. Meikäläinen 65-kiloisena ei tarvitse 11 baria renkaaseen (eikä suurimmalla osalla pumpuista myöskään sitä pystyisi pumppaamaan).

Eikä lattiapumpulla pumppaamiseen tarvita voimaa vaan massaa. Jaloilla ylös, sitten kyynärpäät suorana koko painolla pumpun päälle, siinä vaiheessa kun pumppu rupeaa pistämään vastaan.

higgins
05.09.2009, 21.38
En oo ikuna huoltsikalla fillarinrenkaita täytellyt, minulla on pumppu, Avenir taitaa olla merkki, kevyesti ainakin 8bar renkaaseen sujahtaa,Higg

HamSSi
05.09.2009, 22.47
Jees, siitä sylinterin tilavuudesta tai halkasijasta toi näköjään on kiinni. Tänään ostin Bestbrakesista (http://www.bestbrakes.net/product_info.php?products_id=1578) oikein näpsäkän pumpun fillariin kiinni ja tolla menee melkeenpä helpommin riittävät paineet ku pystypumpulla. Tota kyseistä Authorin tekelettä voin suositella sillä varauksella erittäin lämpimästi etten oo mitään muuta vastaavaa käyttäny, mut en varmaan tuu käyttämäänkään :p

Hevonen
06.09.2009, 10.04
Hervannassa on ainakin erään mulkun kauppiaan pitämällä asemalla lappu että ei saa täyttää polkupyörien renkaita kompuralla :D

Kerro mikä ettei vahingossa tule tankattua autoa siellä tai muutoin poikettua?

kmw
06.09.2009, 10.11
Vähän OT.

Mullon toi http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=17&item=PMP-5 varmasti saa riittävästi painetta, myös hennompi immeinen :)

Wallu
06.09.2009, 11.20
Se pumppaamisen raskaus riippuu tietty siitä pumpun sylinterin halkaisijasta. Leveämmällä sylinterillä menee enemmän ilmaa kerralla, mutta pumppaus paineessa X on sitten vastaavasti raskaampaa. Ikinä en kuitenkaan ole kohdannut lattiapumppua jolla ei saisi pumppaaja omaan ajoonsa riittävää painetta myös maantierenkaaseen. Meikäläinen 65-kiloisena ei tarvitse 11 baria renkaaseen (eikä suurimmalla osalla pumpuista myöskään sitä pystyisi pumppaamaan).

Eikä lattiapumpulla pumppaamiseen tarvita voimaa vaan massaa. Jaloilla ylös, sitten kyynärpäät suorana koko painolla pumpun päälle, siinä vaiheessa kun pumppu rupeaa pistämään vastaan.

p= F/A

F=kgm/s2

znood
07.09.2009, 06.42
Kerro mikä ettei vahingossa tule tankattua autoa siellä tai muutoin poikettua?

Hervannan Wanha bensis (nykyään neste express).

J-M
07.09.2009, 09.31
Varokaa niitä telineessä olevia painesäiliöllä varustettuja huoltoasemien ilmapistooleita! Olen pari kertaa käynyt "lisäämässä" paineita sellaisella vain tajutakseni, että niiden maksimipaine on jotain kahden ja puolen barin luokkaa. Kun pistät sen kiinni 3.5 barin maastorenkaaseen (saatikka 10bar maatierenkaaseen) niin käykin siten, että renkaasi täyttää huoltoaseman laitetta eikä päinvastoin!

Siinä on sitten ollut edessä pitkähkö kotimatka vetelällä renkaalla...

yannara
16.12.2014, 13.44
Nostoa tälle, eli ulkorengas määrää painrajat, ei sisäkumi? Nyt vasta tajusin että renkaan puristamis-kokeilu huoltsikalla ei vielä kerro mitään vaan pitää katsoa mittareita. Vaikka rengas ei puristu sormivoimista, mutta kun päälle istahtaa niin kyllä se kasaan silti vähän menee.

tienlaita
16.12.2014, 14.44
Auton renkaassa on todennäköisesti paljon vähemmän painetta, kuin maasturin renkaassa

Minun tietääkseni autoissa tavallisia paineita on 2, 2,5 ja 3 baria. Maasturissa usein jopa alle 2.

tienlaita
16.12.2014, 14.46
Auton renkaassa on todennäköisesti paljon vähemmän painetta, kuin maasturin renkaassa

Minun tietääkseni autoissa tavallisia paineita on 2, 2,5 ja 3 baria. Maasturissa usein jopa alle 2 mutta harvemmin yli 3. Ai niin, fillaristit eivät osaa laittaa sopivasti eli aivan liian usein 4,5. :D

Mutta eihän noita oikeasti mittailla kuin keskustelun vuoksi. Ja mittarit näyttää mitä sattuu. Oikeasti on vain yksi oikea kuhunkin tapaukseen ja säähän: sopiva mikä löytyy kokeilemalla.

yannara
16.12.2014, 15.32
Minun tietääkseni autoissa tavallisia paineita on 2, 2,5 ja 3 baria. Maasturissa usein jopa alle 2 mutta harvemmin yli 3. Ai niin, fillaristit eivät osaa laittaa sopivasti eli aivan liian usein 4,5. :D

Mutta eihän noita oikeasti mittailla kuin keskustelun vuoksi. Ja mittarit näyttää mitä sattuu. Oikeasti on vain yksi oikea kuhunkin tapaukseen ja säähän: sopiva mikä löytyy kokeilemalla.

Okei, missä paineessa tuommosen 26x2,10 rekaan aja alkaa mennä, että se voi poksahtaa?

Iglumies
16.12.2014, 15.58
Se selviää parhaiten kokeilemalla, rohkeasti vaan painetta renkaaseen.

arctic biker
16.12.2014, 16.50
Samalla tulee vanteenkin kestävyys koestettua.

J.Kottenberg
16.12.2014, 17.39
Joo, kokeilu on varmaan paras keino mutta kokeillessa voisi olla hyvä käyttää suojalaseja niin voi tämän valaistumisen jälkeenkin ajella ilman opaskoiraa. Kuulosuojaimetkin voi olla ihan mukavat, ainakin jos innostuu useamminkin tämmöisiin kokeiluihin. Tietty ilman kuulosuojaimia toimittaessa saattaa hyötynä pitemmän päälle olla joidenkin vähemmän tarpeellisten esim kotona ajoittain esiintyvien kommenttien kuulematta jääminen.

tienlaita
16.12.2014, 19.13
Okei, missä paineessa tuommosen 26x2,10 rekaan aja alkaa mennä, että se voi poksahtaa?

Renkaan valmistaja ilmoittaa maksimipaineen ja se varmaan löytyy renkaan kyljestä. Vaan mitä ihmettä maksimipaineella on tekemistä sopivan paineen kanssa? No ehkä se, että sopiva/paras paine kuhunkin tilanteeseen löytyy usein sen alapuolelta. ( Maksimit voi joutua joskus ylittämään uuden renkaan nostamiseksi vanteelle eli saadakseen renkaan ryhtiin pyörimään suoraan eli reunan sille kuuluvaan paikkaan vanteelle.)

yannara
16.12.2014, 19.21
No niin, selvisihän se. Eli 4.5max ja ei sen enempää menekkään, vaikka yrittäis täyttää, niin ei viisari nouse. Rock rock, I rest my case :)

KJP
16.12.2014, 19.49
Tässä esimerkkinä DT Swiss:n maksimi rengaspaineet renkaan koon mukaan (http://www.dtswiss.com/Resources/Tech-PDF/Tire_Pressure_Dimension)

tienlaita
16.12.2014, 20.04
Tässä esimerkkinä DT Swiss:n maksimi rengaspaineet renkaan koon mukaan (http://www.dtswiss.com/Resources/Tech-PDF/Tire_Pressure_Dimension)

"The tire pressure must stay within the tire manufacturers
specified pressure but never exceed the max. tire pressure
specified by DT Swiss."

Valmistajat eivät liiemmin taida ilmoittaa alarajaa paineelle? Oudolta sellainen tuntuisikin. Kun renkaan jousto ei riitä vaan ilma häviää vanteen ja maan väliltä, lie syytä laittaa lisää.