PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pieni varoitus nettiostamisesta

Tuomo O
07.08.2009, 10.54
Minulle meinasi käydä hassusti, kun tein keväällä/kesällä nettiostoksia pyörätarvikkeista, eräästä nimeltä mainitsemattomasta täällä foorumillakin tunnetusta brittiliikkeestä. Maksoin ostokseni Visalla ja kaikki toimi toimituksen osalta hyvin, siinä ei mitään.
Jonkin aikaa kaupan jälkeen sain pankistani yhteydenottopyynnön. Ja otin pankkiini yhteyttä. Sieltä kerrottiin, että Visa-korttini on joutunut tietomurron kohteeksi ja kortti suljetaan turvallisuus syistä. Antoivat puoli tuntia aikaa käydä nostoautomaatilla. Sain uuden kortin ja tunnusluvut noin viikossa. Onneksi vähäiset rahani säilyivät tilillä, sieltä ei luvattomia nostoja oltu tehty.
Tämä kuitenkin varoituksena ja tiedoksi. Tämäkin liike, josta ostokseni tein, vakuutti ja vakuuttaa edelleenkin, että heidän maksujärjestelmät ovat suojattuja ja turvallisia.
Olen sen jälkeenkin uskaltanut nettiostoksia tehdä, mutta suosin kyllä pienellä hintaerollakin nykyään paikallista kauppiasta. Ja palvelun sekä kotimaisen lamantorjunnankin mielessä.

M.S
07.08.2009, 11.00
Jaa oisko mun tiedot menny samalla?

Joku perkeleen nilviäinen pelas nettipokeria noin 600 eurolla mun kortilla ja niitä velotuksia on saanut nyt selvitellä kolmen reklamaatiokirjelmän edestä, eikä homma ole vieläkään valmis.

Pekka L
07.08.2009, 11.04
Eli kaikesta huolimatta etukäteismaksu pankkiiin luotettavaksi tiedetyssä kaupassa on sittenkin ehkä se järkevämpi vaihtoehto. Säästyy ainakin vaivannäöltä mahdollisissa luottokorttiongelmissa.

mehukatti
07.08.2009, 11.08
Mulle on käynyt kerran niin, että huijarit olivat saaneet jostain luottokorttitietoni ja tehneet niillä ostoksia netissä. Asia kuitenkin korjaantui kirjallisella luottokunnalle tehdyllä reklamaatiolla ja sain samalla uuden kortin. Olin käyttänyt korttia lukuisissa eri nettikaupoissa monen vuoden ajanjaksolla. Itse en kuitenkaan todellakaan sen takia lopettanut nettiostamista. Mitä tulee fillarikamaan, niin pienellä hintaerolla itsekin suosin paikallisia kauppiaita, mutta jos erot ovat esim. 1000e pyörän hinnassa tai 50% osien hinnassa, kuten usein on, niin ostan nettikaupasta.

YT
07.08.2009, 11.09
Keväällä mulle soitti s-pankin täti ja kertoi, että visa pitää vaihtaa. Sen tiedot on kuulemma saattaneet joutua vääriin käsiin. Odotusaika ei haitannut, koska on visa toisestakin pankista. Ainoa nettikauppa, jossa sitä olin käyttänyt oli crc. Crc:stä olen senkin jälkeen tilannut visalla.

VesaP
07.08.2009, 11.34
Munkin Visan tiedot joutuneet olivat tässä pari viikkoa sitten huijareiden käsiin. En ollut huomannut koko tapausta mutta olivat pirulaiset tarkemman selvityksen jälkeen ostaneet Espanjalaisesta viinakaupasta viinaa 9.44 eurolla. :eek::D No, pankki sulki kortin, palauttivat rahat ja nyt on uuden kiiltävä Visa taskussa. No harm done! Eivät suostuneet pankissa kertomaan mistä firmasta oli numero valunut huijareille.

kanttiinin tollo
07.08.2009, 11.35
Minulle meinasi käydä hassusti, kun tein keväällä/kesällä nettiostoksia pyörätarvikkeista, eräästä nimeltä mainitsemattomasta täällä foorumillakin tunnetusta brittiliikkeestä.

Ei sitä firman nimeä piilotella tarvitse. Kerro ihmeessä mistä lafkasta on kyse. Tietääpä itse jatkossa yllätyksen mahdollisuuden. Millä rajasit pois mahdollisuuden, että VISA tietoja ei ole viety jollain keyloggerilla tms spyshitillä omalta koneeltasi?

Tuomo O
07.08.2009, 12.36
Ei kai sitä nimeä turhaan piilotella, mutta jätänpä sanomatta kun tosiasiallista faktaa ei ole. Vain ajoitus täsmää yhteen ostokseen. Ja olen kyseiseen lafkaan laittanut infoa tapahtuneesta, jotta tsekkaisivat turvallisuusjärjestelmänsä.

Saattaa ne tiedot olla menneet jollain keyloggerillakin, mistäpä minä sen tietäisin. Kertokaa viisaammat. Kurkistanko näppiksen alle vai katsonko onko huoneeni kattoon piilotettu piilokamera? Eli ihan oikeasti, voinko tsekata omaa konettani jotenkin?

kanttiinin tollo
07.08.2009, 12.47
No sano nyt edes onko se Wiggle tai CRC.. muilla niin väliä ole kun en juurikaan käytä... :D

Tavallisten madon- yms tongintaohjelmien noi haittashitit pitäs löytämän. Spybot Search & Destroy (http://www.safer-networking.org) tai vaikka SuperAntiSpyware (http://www.superantispyware.com/). Spybotti on ainakin täysin ilmainen ja päivityksiä tulee usein. Ihan kaikkea sekään ei tosin löydä, mut tärkeimmät pitäs löytymän. Noiden kanssa voi sitten tietenkin olla ns. "vekkuleita" ristiriitoja koneessa mahdollisesti olevan virustorjunnan kanssa. Zone Alarmin ja F-Securen kanssa nyt ainakin toimii kimppaankin ihan hyvin, muita en ole aikoihin käyttänyt, joten ingen aning..

Tilde
07.08.2009, 12.49
Ei kai sitä nimeä turhaan piilotella, mutta jätänpä sanomatta kun tosiasiallista faktaa ei ole. Vain ajoitus täsmää yhteen ostokseen. Ja olen kyseiseen lafkaan laittanut infoa tapahtuneesta, jotta tsekkaisivat turvallisuusjärjestelmänsä.

Saattaa ne tiedot olla menneet jollain keyloggerillakin, mistäpä minä sen tietäisin. Kertokaa viisaammat. Kurkistanko näppiksen alle vai katsonko onko huoneeni kattoon piilotettu piilokamera? Eli ihan oikeasti, voinko tsekata omaa konettani jotenkin?

CCleaner softalla kannattaa silloin tällöin kone puhdistaa, ihan nopeutusmielessä. Hijackthis ohjelma näyttää ihan kaikki prosessit mitkä käynnissä, listalta sitten voi googlettaa jokaisen epäilyttävän nimisen ja poistaa kun varmistuu.
HijackThis on tehokas, mutta asiantuntemusta vaativa haittaohjelmien etsimis- ja poisto-ohjelma. Ohjelma tutkii tietokoneen sisällön ja luo keräämistään tiedoista lokitiedoston, josta voi itse valita poistettavat kohdat. Lokin voi tallettaa myös tekstitiedostoksi, jonka voi syöttää HijackThis analysointisivustoille (esim. hijackthis.de (http://www.hijackthis.de/)), tai aiheeseen liittyville keskustelupalstoille (esim. AfterDawniin (http://keskustelu.afterdawn.com/forum_view.cfm/198))

eeppi
07.08.2009, 13.18
Ja muistakaa peitellä tunnuslukua esim. bensa-asemien automaateilla. Se kopiointilaite jää kyllä huomaamatta ellei tiedä mitä etsii. Ja kameroitakin voi olla useampia.

troh
07.08.2009, 13.49
Nettikauppoja ei tässä kannata alkaa mustamaalaamaan. Minulla on Citibank visa, jota en ole koskaan käyttänyt. Silti sen tiedot on päätyneet vääriin käsiin ja joku muu on sitä käyttänyt Portugalissa pari kertaa ja lisäksi Home Debotista (USA?) oli ostettu jotain reilulla satasella. Portugalista tuli laskua vielä blacklistauksen jälkeekin, mutta pankki toki korjasi ongelmansa ihan oma-aloitteisesti. Uutta korttia en ole aktivoinut, kun kortteja nykyään riittää muutenkin. Verkkokauppoja olen joskus käyttänyt, mutta käyttämälleni kortille ei ole ilmaantunut ylimääräisiä laskutuksia.

Jazman
07.08.2009, 13.58
hyviä vinkkejä turvalliseen nettishoppailuun / verkkopankkiasiointiin:

1) älä käytä yleisiä tietokoneita maksaessasi laskuja (esim kirjasto tms.), kun ikinä et tiedä mitä haittaohjelmia sieltä löytyy ja myös kun et välttämättä pysty poistamaan sessiotietoja koneelta käytön jälkeen (tunnukset saattavat jäädä koneelle muistiin ja ovat hyvin helposti muiden käytössä)

2) turvaa kotikone luotettavalla virustorjunta- ja palomuuri-ohjelmalla (esim. operaattorit tarjoavat kuukausimaksua vastaan tietoturvapalveluita), näitä tarjotaan myös ilmaisena kotikäyttäjille (esim. Avast (http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html))

3) muistaa päivittää selaimeen aina uusimmat päivitykset, myös tietoturvaa lisäävät add-onit on hyvä tapa lisätä selaimen turvallisuutta (esim. Mozilla Firefox (http://fi.www.mozilla.com/fi/) + Adblock (https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/1865) Plus ja NoScript (https://addons.mozilla.org/fi/firefox/addon/722)) (täysin turvallista selainta ei ole vielä keksittykään, mutta omalla toiminnalla pystyy hyvin välttämään riskejä)

4) varmista aina nettikaupoissa, että sivut käyttävät TSL-salausta (http://fi.wikipedia.org/wiki/TLS) (tunnetaan myös SSL-salauksena) ja sivuston SSL-sertifikaatti on voimassa ja luotetulta toimittajalta (http://en.wikipedia.org/wiki/Certificate_authority)
(jos osoitekentässä lukee https://, tiedät että liikenne on salattu, SSL-sertifikaatin voit varmistaa selaimen alareunassa olevasta lukko-kuvasta) lisätietoa aiheestä löytyy myös täältä (http://info.ssl.com/article.aspx?id=10068)

ja tietysti kun maksat automaatilla, peitä numerot kädellä tms. kun syötät koodisi :)

Meridisti
07.08.2009, 14.16
5) muista välttää Mikkisoftan wintööttillä varustettuja koneita ;)

colli
07.08.2009, 14.34
Itse käytän verkkomaksamiseen kokonaan eri tiliä jolle sitten siirrän tarpeen mukaan rahaa.
Eikä vielä ole tullut ikäviä yllätyksiä,taitaa olla kuitenkin käyttäjistä melko pieni osa joille ne sattuu.

NHB
07.08.2009, 14.39
Mitä mahdollisuuksia väärinkäyttöön jää, jos maksaa nettiostonsa Visa Electronilla ja klikkaa nettimaksuominaisuuden käyttöön vain tarvittaessa? Netin kauttahan tuon ominaisuuden ottaminen käyttöön tai käytöstä pois on hyvin nopea toimenpide.

NHB
07.08.2009, 14.40
5) muista välttää Mikkisoftan wintööttillä varustettuja koneita ;)

Tämä auttaa myös monissa muissa tietokoneisiin liittyvissä ongelmissa.

Jazman
07.08.2009, 14.42
se on yks hailee onko kyseessä windoze, mäcci, UNIX, Linux, symbian, palm os tai mikä lie

pöpöjä saa takuulla koneelle ja luottokortin tiedot päätyvät hyvin todennäköisesti kelmeille, jos ei ole päivitykset kunnossa (käyttöjärjestelmä, selain, virustorjunta ja palomuuri) ja tekee ostoksia sivuilla missä myydään aikuisviihdettä, potenssilääkkeitä tms

:D

p.s. joskus aikoinaan kun laajakaistat tuli kotikäyttäjille, niin seurasin verkkohyökkäyksien määrää oman palomuurin logeista... ei menny viittä minuuttia, ettei joku olisi tullut skannaamaan portteja! hävyttömimmät yritykset raportoin suoraan operaattoreille, mutta siihenkin kyllästyy ajan myötä... nyt alkaa operaattoreilla olemaan jo paremmat suojaukset käytössä ja ihan niin räikeitä tapauksia ei enää esiinny, mutta kyllä niitäkin aina välillä näkee... mikä tahansa vekotin, mikä on yhteydessä internettiin, on vaarassa altistua hyökkäyksille

Ripa523
07.08.2009, 17.35
Ottamatta mitenkään kantaa nettiostamisen riskeihin...

Sattuiko kukaan katsomaan ohjelmaa "Mestarihuijarit" jossain vaiheessa kesällä? Siinä näytettiin kuinka helposti kortin tietojen kopiointi käy... Kun on näppärät sormet ja vähän harjoittelua alla niin siihen menee noin puoli sekuntia, ja kortti voi olla periaatteessa koko ajan näkyvilläsi. Ohjelmassa tämä huijari oli esimerkiksi tarjoilijana, pudotti kortin "vahingossa" ja kopioi kortin tiedot nilkkaan housunlahkeen alle kiinnitetyllä laitteella nostaessaan sitä maasta. Kukaan ei nähnyt tilanteessa mitään omituista...

Moppe
07.08.2009, 20.38
Mielestäni on ihan hyvä juttu, että tuodaan palstalla avoimesti esiin myös niitä riskejä, joita verkossa asionti tuo väistämättä mukanaan. Itse olen yhden kerran ostanut netin kautta (en fillarikamaa) kotimaisesta liikkeestä postiennakolla ja homma toimi mukavasti.:)

Vähän toppuuteltiin ja lopulta kiellettiinkin, kun meinasin ensimmäisen fillarin ulkomailta ostaa ja herkulliseltahan se vieläkin näyttää.;) Kuitenkin ihan hyvä loppujen lopuks, että en ostanut, koska koon ja pyörän huollon yms. kanssa olis tullut ehkä ongelmia. Kaiken lisäksi sai hyvää palvelua ja kaikki rahat meni varmasti sinne minne pitikin.:D

Lasse
07.08.2009, 20.45
Mä shoppailen netissä paljon ja kaikenlaista.
Mulla on kolmen pankin järjestelmä eli hajautettu salkku kuten sijoittaja sanos.;)
No enyway! Mun Visa laskussa ei vielä koskaan ole ollut mitään ylimääräistä ja olen ollut tyytyväinen vaikka kilpailutan ja vaihdan putiikkia hinnan mukaan herkästi.
Hyödyllä olen kyllä omasta mielestäni kattanut nämä nettiyhteysmaksut mennen tullen. :)

H. Moilanen
07.08.2009, 21.14
En tiedä miten korttien numerot määräytyvät, mutta olettaisin että toisen kortilla voi ostaa käyttämällä jotakin numerosarjaa satunnaisotannalla. Tämän konstin pitäisi periaatteessa toimia kaikissa sellaisissa maksutavoissa, joissa ei kysytä kortin taustapuolella olevaa turvanumeroa.

koppihelsinki
07.08.2009, 23.24
Miksette hanki PayPal -tiliä, johon kytkette visanne tai masterinne tai amexinne...? Eipä tule lainkaan tässä thredissä mainittuja ongelmia, paypal.com

sonnet
07.08.2009, 23.45
En tiedä miten korttien numerot määräytyvät, mutta olettaisin että toisen kortilla voi ostaa käyttämällä jotakin numerosarjaa satunnaisotannalla. Tämän konstin pitäisi periaatteessa toimia kaikissa sellaisissa maksutavoissa, joissa ei kysytä kortin taustapuolella olevaa turvanumeroa.

Useimmiten nykyisin kysytään takapuolen varmennuslukua ja sen lisäksi pitää kortin numeron ja kortin omaajan henkilön nimen täsmätä toisiinsa. Eli kortit on yleensä murrettu jostain myyvästä nettisaitista/rahoittajan saitista/kopioitu takahuoneessa/skannattu bensiksen automaatissa, ei arvailemalla luotuja.

Siitä lähtien kun rahoituslaitokset ovat olleet massan edessä voimattomia ja hyväksyneet nettikaupankäynnin, riski on käyttäjälle melko pieni. Paljon vaivaa ja suljettuja tilejä, kyllä. Mutta väärinkäytöksiä kovin harvoin, kun käyttää tunnettuja saitteja.

Oma yksi korttini (Nordea Stockmann MC) väärinkäytettiin viime vuonna ruotsalaisen nettikaupan kautta, siitäkin lähinnä sen auki saamisen aikataulu mätti (mutta kun ei ole ainoa, niin ei katastrofi) mutta siihen nähden, että tuo on ainoa tapaukseni ja ostelen korteilla koko ajan jotain, en pidä huolta suurena valistuneelle ja tottuneelle vinguttajalle.

lansive
07.08.2009, 23.56
Miksette hanki PayPal -tiliä, johon kytkette visanne tai masterinne tai amexinne...? Eipä tule lainkaan tässä thredissä mainittuja ongelmia, paypal.com

Joko sinulle on kerrottu, että hammaskeiju on lähisukulaisesi? Suorastaan liikuttavaa havaita lapsenomaista uskoa jonkun tietyn instituution tietoturvaan.

Minä en tietoturvasyistä käytä verkossa asioidessani Microsoftin tuotteita. En siitä huolimatta usko tietoturvaan, vaan epäilen kaikkea. En ole silti paranoidi, koska tunnen tekniikan riittävän hyvin. Edelleen pitää koputtaa puuta, että omalle kohdalle ei ole vielä sattunut mitään ihmeellisempää.

Kärjistetysti ottaen Pihtioputaan mummo on ihan oikeassa kun pelkää nettiä ja maksaa laskunsa pankin tiskillä. Oikea ja turvallinen tapa on käydä käteisellä ostamassa tavarat paikallisesta pyöräkaupasta. Tällöin riski tulla rullatuksi on pieni jos kauppa ei ole itä-Helsingissä.

Kyllä Jazman on ihan oikeassa, että tekniikan valinnasta homma ei ole kiinni. Sopivalla valinnalla riski on pieni, mutta edelleen nollasta poikkeava. Henkilökohtaisesti olen ollut kiskomassa serveriä irti verkossa kun joku tuntematon hakkeriryhmä oli onnistunut pääsemään sisään ja ottamaan koneen haltuunsa. Alle tunnin ehti kone olla vihulaisen bottina, ja kyseessä oli kumminkin turvalliseksi tunnettu järjestelmä.

Mr C
08.08.2009, 00.52
Paypallistin kannattaa muistaa että ne kortin tiedot on siellä systeemissä ikuisesti.
Esim CRC:llä kortin tiedot ei ole täydellisinä tallessa enää maksamisen jälkeen. Puutteellisilla tiedoilla (mm vajaa tilinumero) ei voi käyttää vaikka murtautuisikin systeemiin.

H. Moilanen
08.08.2009, 09.30
Useimmiten nykyisin kysytään takapuolen varmennuslukua ja sen lisäksi pitää kortin numeron ja kortin omaajan henkilön nimen täsmätä toisiinsa. Eli kortit on yleensä murrettu jostain myyvästä nettisaitista/rahoittajan saitista/kopioitu takahuoneessa/skannattu bensiksen automaatissa, ei arvailemalla luotuja.

Korttimaksupääte ei kysy kortin haltijan nimeä, eikä varmennusnumeroa jos korttinumeron näppäilee koneelle. Tälläisissä tapauksissa veikattu korttinumero toimii kuin ämpäri kiljua. Jotkut alkeellisimmat maksupäätteet eivät kysy edes kortin voimassaoloaikaa (en tiedä onko se edes mitenkään kytköksissä kortin numeroon, riittää kun kortti on kelvollinen?).

sonnet
08.08.2009, 10.21
Korttimaksupääte ei kysy kortin haltijan nimeä, eikä varmennusnumeroa jos korttinumeron näppäilee koneelle. Tälläisissä tapauksissa veikattu korttinumero toimii kuin ämpäri kiljua. Jotkut alkeellisimmat maksupäätteet eivät kysy edes kortin voimassaoloaikaa (en tiedä onko se edes mitenkään kytköksissä kortin numeroon, riittää kun kortti on kelvollinen?).

Ok, tarkoitat PIN-koodia/"salasanaa". Minä luulin että oli puhe kortin (pitkästä) varsinaisesta tunnisteesta, ja nettimaksamisesta, joka lienee se yleisin korttien tietomurtotapa. Maksupäätteelle tarvitaan fyysisesti varastettu kortti, mikä menee nettiostamisen vaarojen ulkopuolelle. Ja olisi siinä neljänkin merkin PIN-koodissa arvailemista. Joskaan sitä ei tarvitse marketeissa..

tvo
08.08.2009, 13.39
Ok, tarkoitat PIN-koodia/"salasanaa". Minä luulin että oli puhe kortin (pitkästä) varsinaisesta tunnisteesta, ja nettimaksamisesta, joka lienee se yleisin korttien tietomurtotapa. Maksupäätteelle tarvitaan fyysisesti varastettu kortti, mikä menee nettiostamisen vaarojen ulkopuolelle. Ja olisi siinä neljänkin merkin PIN-koodissa arvailemista. Joskaan sitä ei tarvitse marketeissa..

En voi olla sähläämättä sekaan, mutta käsittääkseni H. Moilanen ei puhunut myöskään PIN-koodista vaan esim. Visan allekirjoituspaneelista löytyvästä 4+3 numeron sarjasta eli varmennuskoodista, josta nettikaupat yleensä haluavat kolme viimeistä numeroa (Masterissa sama systeemi).

Itsellä ei (vielä?) kokemusta väärinkäytöksistä, mutta luottokorttilaskut tulee kyllä syynättyä aika tarkkaan (toisaalta en luottokorttia juuri muuhun käytä kuin nettiostoksiin, joten nopea homma laskun tullessa).

sonnet
08.08.2009, 14.21
En voi olla sähläämättä sekaan, mutta käsittääkseni H. Moilanen ei puhunut myöskään PIN-koodista vaan esim. Visan allekirjoituspaneelista löytyvästä 4+3 numeron sarjasta eli varmennuskoodista, josta nettikaupat yleensä haluavat kolme viimeistä numeroa (Masterissa sama systeemi).

Itsellä ei (vielä?) kokemusta väärinkäytöksistä, mutta luottokorttilaskut tulee kyllä syynättyä aika tarkkaan (toisaalta en luottokorttia juuri muuhun käytä kuin nettiostoksiin, joten nopea homma laskun tullessa).

Juu, voi olla noinkin, päättelin tästä "Korttimaksupääte ei kysy kortin haltijan nimeä, eikä varmennusnumeroa jos korttinumeron näppäilee koneelle." PIN:iksi.

Mutta niin tai näin, toistaiseksi ne netin väärinkäytökset lienevät sellaisilla yhä harvinaisemmiksi käyvillä saiteilla, jotka sallivat maksun ilman varmennenumeroa, joka lienee vaikeampi ryövätä. Ja jos sitäkään alkaisi arpoa sen 999 kertaa, niin korttiyhtiö todnäk lukitsisi kortin jo aikaisessa vaiheessa kokeiluja.

Omalle kohdalle sattunut väärinkäyttö btw oli käytetty norjalaisiin junalippuihin..melkoista glamour-nettirikollisuutta ;)

Ulaani
08.08.2009, 23.34
Niinpä niin säkä on käynyt kun ei ole vielä kertaakaan palanut kortit huijareille koputtaa puupäätä*
Vaikka kortit on jo ajat sitten viilattu melkein tappiinsa eipä niistä paljoo iloa kenelläkään olisikaan.
itse kuoletan kortin(t) säännöllisin väliajoin soitan sinne emergency linjaan jja sanon että kortti tuhoitui tai varatettiin ,sitten eikun saksilla poikki ja uusi tulee vkossa . Idioottivarmaa :eek:

Mr C
08.08.2009, 23.55
Juu, voi olla noinkin, päättelin tästä "Korttimaksupääte ei kysy kortin haltijan nimeä, eikä varmennusnumeroa jos korttinumeron näppäilee koneelle." PIN:iksi.

Eiköhän tarkoitettu vain sitä kortin numeroa. Eli mikä on kortin etupuolella kohokirjaimilla. Toisinsanoen kun sen näppäilee koneelle, niin ei tarvitse olla korttia ollenkaan mukana. Arvaamalla saa sitten osumaan jonkun kortin tietoihin, kun mitään muuta ei kysytä kuin kortti numeroa.

Ei tietysti auta jos ei näppäile oikeaa pin-koodia, paitsi kun silloin eivät käytäkään automaattista varmennusta (pin-koodin näppäilyä) vaan allekirjoitusta. Tuurilla sitten joku kun jättää tarkistamatta laskunsa, niin menee ostos läpi.

Mr C
09.08.2009, 00.00

Ei kaupassa (paikallinen siwa tai saksalainen fillarikauppias) myyjä näppäile maksupäätteeseen mitään varmennuskoodeja. Jos kortin magneettiraita on viallinen, niin se kortin numero näppäillään sinne laitteeseen. Sitten asiakas joko näppäilee pin-koodin, tai allekirjoittaa.
Sitä takapuolen 3 numeroista varmennekoodia käytetään vain nettikaupassa, mistä ei puhuttu nyt ollenkaan. Puhe oli myymälässä (tai rosvolla) olevasta fyysisestä maksupäätteestä.

H. Moilanen
09.08.2009, 09.17
Mr C hokasi mistä oli kyse. Fyysinen maksupääte kysyy vain korttinumeron ja koska epärehellisillä tiellä ollaan, allekirjoituksellahan ei ole enää mitään merkitystä.

sonnet
09.08.2009, 11.43
Puhe oli myymälässä (tai rosvolla) olevasta fyysisestä maksupäätteestä.

Ok, siinä tilanne on toinen. Koska kettingissä puhuttiin muutoin nettiostamisen ja korttitietojen rosvoille joutumisen vaaroista, oli rönsy usealle ilmeisen vaikea hahmottaa.

H. Moilanen
09.08.2009, 18.32
Ok, siinä tilanne on toinen. Koska kettingissä puhuttiin muutoin nettiostamisen ja korttitietojen rosvoille joutumisen vaaroista, oli rönsy usealle ilmeisen vaikea hahmottaa.

Muutamalla varastetulla kortilla oli kuitenkin ostettu sellaisesta myymälästä jolla tuskin on nettikauppaa (mm. viinakauppa). Tälläisenn caseen sopii yhtälailla korttinumeron arvaaminen.

TuomasA
10.08.2009, 09.26
Muutamalla varastetulla kortilla oli kuitenkin ostettu sellaisesta myymälästä jolla tuskin on nettikauppaa (mm. viinakauppa). Tälläisenn caseen sopii yhtälailla korttinumeron arvaaminen.

Korttinumeron perusteella ostettaessa tarvitaan myös kortin voimassaoloaika, joten arvaaminen menee aika vaikeaksi. :rolleyes:

simojoki
10.08.2009, 09.38
Korttinumeron perusteella ostettaessa tarvitaan myös kortin voimassaoloaika, joten arvaaminen menee aika vaikeaksi. :rolleyes:
Plus varmennenumerot kortin takaa.
Minusta visalla tilailu on turvallista puuhaa, jos jokin menee pieleen Luottokunta/Visa hoitaa homman järjestykseen. Enempi minua jännittäis siirtää suuria summia suoraan kauppiaan tilille, ongelma tapauksissa niiden rahojen saanti voi hieman kestää.

M.S
10.08.2009, 09.45
Näillä korttivarkailla, jotka mun kortilla mellasti oli numeron lisäksi oikeat tiedot nimestä, osoitteesta, puhelinnumerosta, takapuolen varmenteesta jne... Sen takia yksi pokerifirma rupesikin vänkäämään vastaan, että itse olet pelannut ja asiaa on nyt hierottu useamman reklamaation verran.
Olin mielessäni laittanut vahingon yhden lennokkikaupan syyksi, mutta taitaa tuo oikea vuotokohta olla jo mainittuna tässä topikissa... Ihan arvailuja siis, en ole moneen paikkaan maksanut suoraan kortin numerolla, vaan käyttänyt paypalia aina kun mahdollista.

XC-guy
10.08.2009, 09.59
Minäpä kerron teille elävästä elämästä peräisin olevan mielenkiintoisen esimerkin:

Pari viikkoa sitten kävin pienessä Sveitsiläisessä kyläkaupassa eväsostoksilla. Koska kyseisessä maassa on käytössä eri valuutta kuin "meillä muilla", varmistin että luottokortti kelpaa. "juu, kyllä kelpasi". Kassaneiti vinguttaa korttia ja odotan että saisin syöttää PIN-koodin tai allekirjoittaa velotuskuitin. "Ei tarvitse. Kiitos ja näkemiin"??? Kyllä kävi mielessä että miten tämä maa saa pidettyä kiinni Sveitsiläisiin pankkeihin tallennetuista ulkomaisista miljardeista jos ne suhtautuvat turvallisuuteen yhtä suurella pieteetillä? Kyseessä oli sirukortti, joten "turvallisuus" perustui ilmeisesti siihen että pidän kortista kiinni kuin vihulainen, koska sitä olisi voinut vinguttaa kuka tahansa.

M.S
10.08.2009, 10.02
Helsinki-vantaan lentokentän parkkimittarit antavat myös höylätä visalla kymppejä / satasia ilman mitään varmenteita.

simojoki
10.08.2009, 10.38
Helsinki-vantaan lentokentän parkkimittarit antavat myös höylätä visalla kymppejä / satasia ilman mitään varmenteita.
Eivät kysy edes kortin pin-koodia?

M.S
10.08.2009, 10.56
Eivät kysy edes kortin pin-koodia?

Ei kysele mitään...

-XC-
10.08.2009, 10.59
Lueskelin neuvvoja tuossa ja missään ei tullut ilmi tuo tosiseikka, että kun ostatte netistä jotain, te annatte kaikki tarvittavat tiedot pankkikorteistanne myyjälle. Nehän näpytellään yleensä oston yhteyvvessä.
Loppujen lopuiksi siinä on kyse asiakas / myyjä luottamussuhteesta.
Vastapuolella jos sattuu olemaan joku an....liKalle joka tykkää impata luontokuvia netistä voi sitten käyttää nuita teijjän antamia tietoja omiin harrastuksiinsa.
Myyjä voi ilmoittaa sivuillaan vaikka mistä hypersalauksesta, mutta mitenkään ei voi olla varma siitä ja sen aitoudesta / toimivuuesta, kuin ottamalla ite selvää jollain keinolla, että voiko myyjään ja sen systeemeihin luottaa.

Ite valihen isoja luotettavia liikkeitä, jotka oletan, että ei oo varaa häslätä nuijjen kortilla tehtyjen ostoksien kans.

Pankkikorttiostojen yhteyvvessä piilee AINA pieni riskin poikanen.:eek:

Nettilompakko on hyvä. Moneybookers esim. käy jo monessa muussakin paikassa, kuin pokerisaiteilla. Nordealla in instant siirto ominaisuus nettilompakkoon, joka on maskuton vielä kaiken lisäksi.

geeni
10.08.2009, 11.05
Ihmetyttää kyllä aina nämä luottokorttitietovarkaudet. Oma Visa on vuosien aikana syötetty Paypalin lisäksi vähintäänkin kymmeneen, ellei pariinkymmeneen nettikauppaan ja muutamalle pokerisaitille, mutta toistaiseksi en ole yllärinostoihin törmännyt.

Liekö käynyt vaan tuuri.

simojoki
10.08.2009, 11.11
ei kysele mitään...
No johan :D

Jazman
10.08.2009, 11.46
Helsingin keskustassa on myös parkkiautomaatteja, missä riittää että vetäisee vaan luottokortin lukijan läpi ja syöttää summan

-XC-
10.08.2009, 12.10
Helsingin keskustassa on myös parkkiautomaatteja, missä riittää että vetäisee vaan luottokortin lukijan läpi ja syöttää summan Mulla on tuota varten magneettijuovanlukija tuolla lötköttämässä, että ku käyn Helsingissä voin parkkeerata ilimaseksi toisen nimiin.:p

thomas_s
10.08.2009, 16.42
Minäkin sain heinäkuussa luottokunnalta viestin että kortti on saattanut joutua vääriin käsiin. Mitään kiirettä kortin uusimiseen ei vaikuttanut olevan mutta pyysin kuitenkin että tekevät sen heti. Pitääkin syynätä laskuja tarkasti jos jotain ylimääräisiä veloituksia löytyy.
Mitään arvailuja mistä ostoksista nuo korttitiedot olisivat vääriin käsiin joutuneet minulla ei ole. Olen asioinut crc:llä pari kertaa mutta käyttänyt paljon muitakin eri nettikauppoja paypalilla ja ilman, sekä käyttänyt korttia muutenkin aktiivisesti sekä koti- että ulkomailla.

H. Moilanen
11.08.2009, 06.58
Alkeellisimmat laiteet eivät kysy voimassaoloaikaa. Toisekseen, en ole varma onko voimassaoloaikaa edes mitenkään linkitetty korttinumeroon, riittää kunhan voimassaoloaikaa on vielä jäljellä.

Canuuna
14.08.2009, 12.43
Minäpä kerron teille elävästä elämästä peräisin olevan mielenkiintoisen esimerkin:

Pari viikkoa sitten kävin pienessä Sveitsiläisessä kyläkaupassa eväsostoksilla. Koska kyseisessä maassa on käytössä eri valuutta kuin "meillä muilla", varmistin että luottokortti kelpaa. "juu, kyllä kelpasi". Kassaneiti vinguttaa korttia ja odotan että saisin syöttää PIN-koodin tai allekirjoittaa velotuskuitin. "Ei tarvitse. Kiitos ja näkemiin"??? Kyllä kävi mielessä että miten tämä maa saa pidettyä kiinni Sveitsiläisiin pankkeihin tallennetuista ulkomaisista miljardeista jos ne suhtautuvat turvallisuuteen yhtä suurella pieteetillä? Kyseessä oli sirukortti, joten "turvallisuus" perustui ilmeisesti siihen että pidän kortista kiinni kuin vihulainen, koska sitä olisi voinut vinguttaa kuka tahansa.

Myös Ameriikan maalla tuo kortin vilauttaminen oli aika yleistä ruokakaupassa. Ei pin-koodeja eikä allekirjoituksia.

Eikä Helsingin keskustan parkkihallien maksuautomaateillakaan koodeja paljon kysellä joka hämmentää kyllä joka kerta. Tuntuis, että teknisesti sellanen laite kyllä pystyisi koodin kysymään. :seko:

mpesu
14.08.2009, 17.54
Kerron oman kokemuksen.

Heitän yleensä luottolaskun aika nopealla vilkaisulla hyllyyn. Tietäähän sen mitä siellä on, tai pitäisi olla. Viime tammikuussa sattui onneksi silmään viivan alla oleva yli 6000 € summa ennen laskun suoraveloituksen eräpäivää. Omia ostoja oli laskulla muistaakseni alle satanen, loput viittasivat nostoihin jossain Tunisialaisissa pankeissa. Tein ilmoituksen, reklamaation ja rikosilmoituksen ja asia oli sillä selvä. Lasku peruttiin ja joskin hieman Nordea rahoituksessa asian kanssa tyrivätkin. Lopulta kuitenkin oli uusi kortti käytössä ilman mitään tappioita ja mitään ei tarvinnut selitellä. Kortti oli ollut kokoajan hallussani ja netistä en ollut ostellut. Istanbulissa olin korttia käyttänyt ja epäilykset tietojen anastuksesta ovatkin sillä suunnalla. Luotonantajaa ei kauheasti asian yksityiskohdat kiinnostaneet eikä poliisi ikinä palannut asiaan.

Jipsu
15.08.2009, 00.09
Itse olen ostanut tavaraa lukuisista nettikaupoista sekä uudella että vanhalla mantereella. Ongelmia ei toistaiseksi ole ollut. Luottokunta vastannee aika pitkälle jos tavaraa ei kuulu. Toisaalta jos vastaanottaja saa ns. paketissa paskaa, saattaa etenkin EU:n ulkopuolelta toimitetun tavaran palautus tai vaihto olla hankalaa.

H. Moilanen
15.08.2009, 09.04
Eikä Helsingin keskustan parkkihallien maksuautomaateillakaan koodeja paljon kysellä joka hämmentää kyllä joka kerta. Tuntuis, että teknisesti sellanen laite kyllä pystyisi koodin kysymään. :seko:

Tampereen Koskikeskuskeen on uusittu automaattikassat. Nyt kysytään pin-koodi, voi valita maksaako pankki- vai luottokortilla ja toimitus kestää arviolta 3x pidempään vanhaan malliin verrattuna joka ei kysellyt koodeja ja tuuppasi maksun aina luotolle. Automaattikassa ei varmaankaan kysele koodeja, koska laitteesta ei voi tehdä suuria ostoksia ja rikoshyötykin jää olemattomaksi.

r. kirahvi
15.08.2009, 17.04
Itse olen -- ilmeisesti muutaman muun henkilön lailla -- maksanut PayPal-systeemin kautta aina kun se on mahdollista.

Ymmärtääkseni tällä tavalla annat hyväksynnän ainoastaan tiettyä maksusuoritetta varten, eikä piikki voi tietääkseni jäädä "auki". En ole tähän mennessä kuullut, että PayPalin kautta voi käydä ikävästi, mutta kai sekin on kuitenkin mahdollista.

bilato
15.08.2009, 21.03
Munkin Visan tiedot joutuneet olivat tässä pari viikkoa sitten huijareiden käsiin.

Sama vika täällä. Ilmeisesti jonkun nettikaupan korttirekisteri on hakkeroitu ja luottokorttien numerot jaeltu ympäri maalimaa. Ketuttaa elää reilu viikko ilman korttia :(
Onneks vorot ei meikäläisen kortilla ei ollu kerinny tekemään ostoksia.

Koivukulässä oli muuten muutama viikko sitten ollut pankkiautomaatilla korttien kopiointilaite. Yhdeltä tutulta oli tili tyhjennetty heti sen jälkeen kun hän oli käynyt nostamassa rahaa automaatilta:(

Ohiampuja
15.08.2009, 22.26
Minäkin olen joskus miettinyt näiden netti-ostosten ja Visa-korttien turvallisuutta, että kuinka sitä voisi parantaa.

- Auttaako jos hankkii toisen kortin (mutta samalle tilille), jota käyttää näihin nettiostoksiin? Vai pitääkö avata oikein toinen tili, ettei asuntolainan lyhennysrahat häviä yks'kaks?
- Entäs se nosto / luottoraja? Auttaako se, jos pitää ne mahdollisimman matalana? Silloinhan joku rikollisten junailema yli-suuri ostos rikkoo Visan asettamia rajoja ja syy pitäisi löytyä heidän sisäisen kontrollin puutteesta. Tämä voisi auttaa mahdollisessa hankalassa reklamointitilanteessa.

Ja mistä nuo väärinkäytökset huomaa? Ihan sitä omaa laskua seuraamalla, vai tuleeko pankista yhteydenotto ennen sitä laskua?

Ps. Eikös tilin tyhjentäminen päivässä ole mahdotonta, jos noston suuruus on rajoitettu. Siis tietysti pienemmäksi kuin tilin saldo. :rolleyes:

sonnet
15.08.2009, 23.25
Ja mistä nuo väärinkäytökset huomaa? Ihan sitä omaa laskua seuraamalla, vai tuleeko pankista yhteydenotto ennen sitä laskua?

Jos joku on nusaissut yksittäisestä kortista kopsut takahuoneessa tms., niin itse se varmaan on huomattava ja suljettava kortti. Mutta jos kokonainen erä on murrettu jonkun nettikaupan tai sen järjestelmäkumppanin tms. listoilta, rahoituslaitos ottanee aina yhteyttä kaikkiin osallisiin.

Minä en ainakaan tiennyt mitään väärinkäytöksistä, kun setä Nordea soitteli perään. Sitten se luki jo uutisissakin, joskin siellä sanottiin, ettei asiakkaille koidu haittaa. Kyllä koitui, kun korttitili avautui hitaasti nostettavaksi..

H. Moilanen
15.08.2009, 23.32
PayPal on yhtä haavoittuvainen systeemi tietomurron sattuessa kuin mikä tahansa muukin maksutapa. Ainoa millä riskin voi minimoida, siirtää rahaa PayPal tilille vain sen verran kuin suoritettava ostos kulloinkin tekee. Tällöin väärinkäyttöyritystä voisi rinnastaa rahannostoyritykseen tyhjältä tililtä.

PayPal ei välitä korttitietoa kauppiaalle, mutta murtautuminen PayPal-tilille kertoo ystävällisesti tiliin linkitetyt kortit numeroineen.

Verified by Visa estää tekemästä väärällä korttinumerolla verkko-ostoksia, korttinumeroa voi kuitenkin väärinkäyttää mm. korttimaksupäätteessä.

Eteenpäin mennään koko ajan, mutta rikollisuus kulkee aina askeleen edellä.

Teemu H
15.08.2009, 23.51
Jep, todellakin koituu haittaa, jos joutuu olemaan ilman maksukorttia.

Jos tarvitsee pankki- tai luottokorttia usein vaikkapa työn takia, niin kannattaa varmaankin hankkia niitä useampia. Minullakin piti sulkea keväällä yksi kortti, ja yli viikko uuden saamiseen meni. Ihmeissään siinä olisi saanut olla, ellei lompakosta olisi löytynyt toinenkin kortti eri tilille.

Vinski
16.08.2009, 11.49
PayPal ei välitä korttitietoa kauppiaalle, mutta murtautuminen PayPal-tilille kertoo ystävällisesti tiliin linkitetyt kortit numeroineen.
Vain neljä viimeistä.

Sidi2
16.08.2009, 13.56
Minäkin olen joskus miettinyt näiden netti-ostosten ja Visa-korttien turvallisuutta, että kuinka sitä voisi parantaa.

- Auttaako jos hankkii toisen kortin (mutta samalle tilille), jota käyttää näihin nettiostoksiin? Vai pitääkö avata oikein toinen tili, ettei asuntolainan lyhennysrahat häviä yks'kaks?
- Entäs se nosto / luottoraja? Auttaako se, jos pitää ne mahdollisimman matalana? Silloinhan joku rikollisten junailema yli-suuri ostos rikkoo Visan asettamia rajoja ja syy pitäisi löytyä heidän sisäisen kontrollin puutteesta. Tämä voisi auttaa mahdollisessa hankalassa reklamointitilanteessa.

Ps. Eikös tilin tyhjentäminen päivässä ole mahdotonta, jos noston suuruus on rajoitettu. Siis tietysti pienemmäksi kuin tilin saldo. :rolleyes:

Ei sillä Visalla saa rahaa sun pankkitililtä. Jos joku sitä vinguttaa Visa lähettä sulle laskun. Ja jos sun Visa on jo tapissa, ei sieltä saa mitään.

Pankkikortti on asia erikseen, mutta ethän sä sun pankkikorttia nettiostoksissa käytä.

H. Moilanen
16.08.2009, 15.34
Paitsi että uudet Visa Debit/Credit kortit toimivat ulkomailla kuten meikäläinen pankkikortti. Eli joku voi nostaa asuntolainanlyhennysrahat tililtäsi.

Sidi2
16.08.2009, 16.18
Paitsi että uudet Visa Debit/Credit kortit toimivat ulkomailla kuten meikäläinen pankkikortti. Eli joku voi nostaa asuntolainanlyhennysrahat tililtäsi.

Jaa, noista en tiedä... Onx ne tarkoitettu henkilöille joihin ei voi luottaa sen vertaa että ne maksais viime kuun laskun, vaan pitää saada rahat heti pois?
Ne on varmaan niitä samoja joilla ei ole edes omaa pumppua ja kuusiokoloavainta...

H. Moilanen
16.08.2009, 16.24
Ei, sitä mukaa kun olemassa oleva Visa/Mastercard-kanta vanhenee, kortit uusitaan noiksi Debit/Credit-korteiksi. Kortissa on siis pankkikorttia vastaava ominaisuus (Debit) joka toimii ulkomaillakin ja laskutettava (Credit) piikki kuten luottokorteissa tähänkin asti.

r. kirahvi
16.08.2009, 17.00
Vain neljä viimeistä.

Totta. Taitavat tilitiedot palvelussa olla mallia **** **** **** XXXX.

Korjaus: kyllä, ainoastaan neljä viimeistä numeroa näkyvissä.

Ohiampuja
17.08.2009, 09.50
Soittelin Nordeaan ja kyselin näistä turvajutuista. Eivät suositelleet toisen tilin avaamista pelkästään näitä nettiostoksia varten, mutta se toinen kortti olisi fiksu juttu. Nimenomaan sen mahdollisen lukitsemistilanteen takia...

Ps. Käsittääkseni Visa-korttien Credit / Debit muutos liittyy tähän SEPA-hankkeeseen, eikä kuusiokoloavaimien omistukseen. ;)

http://www.suomenpankki.fi/fi/rahoitusmarkkinat/kehityshankkeet/sepa.htm

alli
17.08.2009, 10.02
Huolestuttavan yleisiä tuntuu tämänkin keskustelun perusteella olevan korttien väärinkäytökset ja sulkemiset. Omalle kohdalle ei ole osunut, mutta kavereille kyllä. Luulisin, että meidän pankkiasiakkaiden ja kortinomistajien yhteisestä pussista nuokin maksetaan.

Tällä hetkellä mulla on kaksi Visaa, mutta ajattelin luopua Nordeasta, kun laskuttavat jatkossa ei-avainasiakkailta huomattavasti aiempaa isommat peruskulut kortin pitämisestä (johtuuko juuri näistä väärinkäytöksistä...) ja se noin periaatteessa ainakin ärsyttää. Electron on kumminkin toiminut aika hyvin nykyisin.

Onko kellä vinkkiä mistä kaupasta/pankista/vastaavasta saisi peruskuluilta mahdollisimman halvan/ilmaisen kakkoskortin? Marginaalilla ei ole niin väliä, koska ei ole tarkoitus pitää sillä luottoa. S-pankista jo on Visa ja se ei tosiaan maksa mitään.

lansive
17.08.2009, 10.08
Stockmannin Mastercard on ilmainen ja toimii hyvin nettikaupoissa. Tuota korttia tässä on vingulteltu kun muista tuli luovuttua turhan maksullisuuden vuoksi.

Agatha Sofia
17.08.2009, 10.09
Onko kellä vinkkiä mistä kaupasta/pankista/vastaavasta saisi peruskuluilta mahdollisimman halvan/ilmaisen kakkoskortin? Marginaalilla ei ole niin väliä, koska ei ole tarkoitus pitää sillä luottoa. S-pankista jo on Visa ja se ei tosiaan maksa mitään.

Sampo pankki uusii systeemejään ja on siirtynyt palvelupakettihinnoitteluun. Korttien vuosimaksut jäävät pois ja tilalle tulevat kuukausimaksut. Minulla kahden kortin (Visa pankkikortissa ja Master nettiostoksiin) omistajana putosivat kulut alle puoleen. Jatkossa Visan saa vain erillisenä ja Masterin voi yhdistää pankkikorttiin. Kysäisepä sieltäkin.

Ohiampuja
17.08.2009, 10.13
Minulla kahden kortin (Visa pankkikortissa ja Master nettiostoksiin) omistajana putosivat kulut alle puoleen.
Nordeassakin suosittelivat toiseksi kortiksi Masteria, Visan rinnalle. Ja tälläiselle avainasiakkaalle ne kortit ovat kuulema ilmaiset. :)

alli
17.08.2009, 10.32
Kiitos vinkeistä, luulen että tuo Stocka olisi näistä mulle paras, koska ei vaadi raha-asioiden uudelleenjärjestelyä. Siellä ei ole mitään laskutuslisääkään, jos ei jätä luotolle vaan maksaa ekan laskun? Tosin jos heillä on tuo platina/muu kanta-asiakkuuserottelu tässäkin, niin siitä voi tulla jotain hässäkkää.

lansive
17.08.2009, 10.36
Kiitos vinkeistä, luulen että tuo Stocka olisi näistä mulle paras, koska ei vaadi raha-asioiden uudelleenjärjestelyä. Siellä ei ole mitään laskutuslisääkään, jos ei jätä luotolle vaan maksaa ekan laskun? Tosin jos heillä on tuo platina/muu kanta-asiakkuuserottelu tässäkin, niin siitä voi tulla jotain hässäkkää.

Jos maksaa heti pois, niin ei tule mitään kuluja. Platina-asiakkaaksi pääsee aika helposti. Sen verran matalat rajat siinä ostosten määrässä on. En edes muista mitkä ne on kun taisi itsellä kestää puoli vuotta että tuli platinajäsenyys.

alli
17.08.2009, 10.52
Jos maksaa heti pois, niin ei tule mitään kuluja. Platina-asiakkaaksi pääsee aika helposti. Sen verran matalat rajat siinä ostosten määrässä on. En edes muista mitkä ne on kun taisi itsellä kestää puoli vuotta että tuli platinajäsenyys.

Hyvä juttu, kiitos vielä vinkistä, hakemus on pistetty netin kautta ja kahdessa viikossa pitäis kortin tulla postitse kotiin.

Mulla on nyt platinakortti, mutta kun en Stockalta paljon ostele ja tääkin kortti tulee vain varalle, niin varmaan putoan siitä kohta pois. Muistaakseni raja oli joskus 2000 euroa/vuosi. Turha kortin vaihto saattaa olla edessä, mutta se on toisaalta kortin myöntäjän probleemi.

N-Man
17.08.2009, 12.12

Minulla on ollut se käsitys että toimiakseen ulkomailla pankkikorttina näissä pitäisi aina näppäillä tuo PIN-koodi. Siis ei toimisi suoraan noin nettiostoksissa. Tietääkö kukaan tarkemmin onko näin? Nimittäin jos ei ole niin järjestelmä on kaikkea muuta kuin turvallinen.

NHB
17.08.2009, 13.07
Soittelin Nordeaan ja kyselin näistä turvajutuista. Eivät suositelleet toisen tilin avaamista pelkästään näitä nettiostoksia varten, mutta se toinen kortti olisi fiksu juttu. Nimenomaan sen mahdollisen lukitsemistilanteen takia...

Millä perusteella tyrmäsivät toisen tilin?

alli
17.08.2009, 13.15
Minulla on ollut se käsitys että toimiakseen ulkomailla pankkikorttina näissä pitäisi aina näppäillä tuo PIN-koodi. Siis ei toimisi suoraan noin nettiostoksissa. Tietääkö kukaan tarkemmin onko näin? Nimittäin jos ei ole niin järjestelmä on kaikkea muuta kuin turvallinen.

Esimerkki S-pankista :

"S-Etukortti Visalla voit maksaa internetin kautta tehdyt ostokset suoraan S-Tililtä tai korttiin liitetyltä luottotililtä.

Maksutilanteessa S-Etukortti Visasta annetaan korttinumeroksi kortin etupuolella oleva 16 merkkiä pitkä numerosarja (2). Internetmaksamisessa käytetty 3 merkkiä pitkä tarkistusluku eli CVV2-luku (8) löytyy S-Etukortin kääntöpuolelta nimikirjoitusalueen oikealta puolelta.

Visa Debit -kortilla tehdyt ostokset veloitetaan suoraan S-Tililtä ja Visa Credit -kortilla tehdyt ostokset korttiin liitetyltä luottotililtä."

Eli ei vaadi muita koodeja kuin kortin numeron + taustapuolella olevan tarkistusnumeron. Debit-kortilla en oo vielä muistaakseni maksanut, mutta vähän vastaavalla Electron-kortilla kyllä. Siinähän tulee katevaraus tilille heti ja rahat lähtee muutaman päivän sisällä.

H. Moilanen
17.08.2009, 22.42
Minulla on ollut se käsitys että toimiakseen ulkomailla pankkikorttina näissä pitäisi aina näppäillä tuo PIN-koodi.

Kaikissa kortimaksupäätteissä on tunnusluvulle ohitusmahdollisuus.

H. Moilanen
17.08.2009, 22.44
Huolestuttavan yleisiä tuntuu tämänkin keskustelun perusteella olevan korttien väärinkäytökset ja sulkemiset. Omalle kohdalle ei ole osunut, mutta kavereille kyllä. Luulisin, että meidän pankkiasiakkaiden ja kortinomistajien yhteisestä pussista nuokin maksetaan.

En sanoisi, että huolissaan kannattaa olla. Tällä palstalla on raportoitu muutama väärinkäytös, kokonaisuudessaan palstan käyttäjät ovat varmaan tehneet tuhansia korttiostoksia netistä. Riski on häviävän pieni, kun pitäytyy hyvämaineisissa ja turvallisissa kaupoissa.

alli
17.08.2009, 23.03
En sanoisi, että huolissaan kannattaa olla. Tällä palstalla on raportoitu muutama väärinkäytös, kokonaisuudessaan palstan käyttäjät ovat varmaan tehneet tuhansia korttiostoksia netistä. Riski on häviävän pieni, kun pitäytyy hyvämaineisissa ja turvallisissa kaupoissa.

Toivottavasti ei tarvii. Laskin kumminkin, että tässäkin olisi ollut jo kymmenen henkilön väärinkäytökset listattuna. Kympin ostoksesta 6000 euron laskuun... Jostain ne vääriin käsiin nostetut sataset ja tonnit on pois.

Munamankeli
22.08.2009, 21.26
Jostain ne vääriin käsiin nostetut sataset ja tonnit on pois.

Tappiot maksetaan korttien nousseina vuosimaksuina, muina kuluina ja kauppiaiden maksamista tilityksistä = asiakkaat maksavat huijauksista aiheutuneet kulut

hannupulkkinen
14.05.2010, 13.25
Ränään soittivat OP-rahoituksesta ja varmistivat onko minun luottokortillani ostettu Lontoossa 500 punnalla vaatteita ja koruja. Eip!
Pitää tehdä rikosilmoitus ja lähettää tiedot luottokunnalle niin ei kuulemma mene omaan piikkiin.
Englannista olen ostanut vain CRC:stä ja Wiglestä.
p a h u s ja nyrkinpuintihymiö

Raikku
14.05.2010, 14.08
Itse olen maksanut PP:ssä Visa Debitillä(siellä oletuksena). Oma PP-salasana on 16-merkkinen.

hannupulkkinen
18.05.2010, 15.06
Paypalia ei näyttäisi olevan väärinkäytetty. Eikös se muuten ole varmin tapa maksaa ulkomaanostokset. Vähään aikaan ei tee mieli ostaa muuten kuin Paypalilla maksamalla. Näyttää siltä, että Englannin ostot eivät jää siihen 500 puntaan mitä op-kotipankki ilmotti.

tubelix
19.05.2010, 08.33
Vähän lisää asiaa korteista. Perinteiset magneettijuovaiset maksukortit korvataan EMV -sirukorteilla.

Debit kortti on luototon sirullinen pankkikortti joka vastaa vanhanmallista pankkikorttia. Credit kortti on sirullinen luottokortti tai yhdistelmäkortti jossa pankki ja luotto yhdessä.

Aluksi ei noita Debit kortteja ollut saatavilla, mutta nyt on koska niille on tarve. Opiskelijat ja muut henkilöt joilla ei ole säännöllistä palkkatuloa eivät voi saada luotollista korttia. Heille piti antaa ”perinteinen” pankkikortti mutta tämä on poistumassa. Siksi luototon Debit kortti syntyi.

Sirukortteissa on siirtymäajan varajärjestelmänä myös magneettijuova. Siinä vaiheessa kun on enää pelkkä siru kortissa eikä magneettijuovaa enää laisinkaan, on tarkoitus että kortti ei enää lähde omasta kädestä minnekään. Itse tyrkätään se tarvittaviin reikiin ja annetaan pin-koodi. Myyjä ei koskaan ota korttia omaan käteensä.

Täältä löytyy jotain aiheeseen liittyvää:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/maksaminen-ja-laskut/sirukortti/

cuppis
19.05.2010, 08.48
Joku pelihimoinen oli maksellut 150$ pelimerkkinsä meikäläisen Paypal-tililtä. Ostotapahtuman kiisto Luottokuntaan ja rahat palautuivat oikealle omistajalle.

Pisami
19.05.2010, 11.34
Toivottavasti saavat nuo varkaat kiinni ja lähettävät Siperiaan!

0pa
19.05.2010, 11.43
Yllättävän paljon on foorumilaisia vaivannut. Reilu kuukausi takaperin joku nilkki kaappasi paypal tilini ja siirsi sieltä mukavan summan pois. Paypal kyllä palautti rahat ihan sutjakaasti, mutta korttini otin kyllä pois paypalista. Taidan tulevaisuudessa lisätä kortin sinne vain oston yhteydessä ja sitten välittömästi pois.

hannupulkkinen
19.05.2010, 11.44
Joku pelihimoinen oli maksellut 150$ pelimerkkinsä meikäläisen Paypal-tililtä. Ostotapahtuman kiisto Luottokuntaan ja rahat palautuivat oikealle omistajalle.
Miten ihmeessä se on madollista. On pelannut nettipokeria?
Eikö se Paypalkaan ole enää luotettava.

cuppis
19.05.2010, 12.40
Miten ihmeessä se on madollista. On pelannut nettipokeria?
Eikö se Paypalkaan ole enää luotettava.

En tiedä miten on mahdollista? Jokainen järjestelmä on haavoittuvainen ja itse suhtaudun näihin maltillisesti. On kaiketi hyvin epätodennäköistä, että tälläista tapahtuisi kovin montaa kertaa samalle ihmiselle. Niitä salasanoja toki kannattaa vaihtaa säännöllisesti.

Sen verran sain googlettamalla selviteltyä, että ilmeisesti oli ostettu jotain pelioikeuksia johonkin nettipeliin.

freerider70
20.05.2010, 12.16
Itsellä on myös Mastercard ja Visa selvitystilassa, masterilta tehty 500€ ja visalta 3x600€ luvaton nosto ja mihinkäs muuhunkaan kuin jonnekin nettikasinoon molemmat. Visan kohdalla tulee tuplaketutus koska kortti on kuulema "joustanut" sallien himpun yli 400€ luottorajan ylityksen.

Mastercardin kanssa asia sujui varsin mukavasti kun kävin paikallisessa Handelsbankenin konttorissa ja asiantuntevasti hommaa hoidettiin, Nordean visa onkin sitten ollut kankeampi tapaus kun on joutunut asioimaan elämäänsä kyllästyneiltä kuulostavien emäntien kanssa puhelimitse. Viikko tuhraantui jo siihen kun ensimmäisellä kerralla ei sanottu että voin tehdä vapaamuotoisen kirjeen jossa kiistän ne ja ne maksut, sanottiin vaan että odotat sitä seuraavaa laskua ja siihen teet ne merkinnät ja lasku takaisin luottokuntaan.

Molempia kortteja olen käyttänyt suht ahkerasti nettiostoihin mutta tämä on ensimmäinen kerta kun käy näin, Paypalilla olen käytänyt vain visaa joten sieltä ei korttitiedot ole vuotaneet mutta jostain... Kuinka kauan näissä yleensä menee että saldot ovat taas kuten ennen nussin iskua?

Janmppa
20.05.2010, 16.51
Itse ainakin poistin visan paypalista, turhaan sitä on siellä pitää kun maksettaessa paypalilla voi myös manuaalisesti kortin tiedot syöttää.

Raikku
21.05.2010, 08.56
Eikös tuosta ollut juttua että sitä on loppujen lopuksi turha poistaa kun ne tiedot jää sinne kuitenkin roikkumaan, halusi tai ei(?)

Siiseli
21.05.2010, 11.57
Itsellä kahdesti ilmestynyt aiheettomia veloituksia kortille. Ensimmäisellä kerralla Stockan (eli Nordean) Masteri paukkui ihan mukavasti. Luottoraja oli muistaakseni 2 500 euroa, josta osa oli jo käytössä. Tästä huolimatta kortilla oli ostettu lentolippuja ja veloitus oli jo yksistään suurempi kuin luottoraja. Lisäksi pienempiä veloituksia oli muutaman satasen edestä. Eli kortti lähes tuhat euroa yli luottorajan. Pankista ei toki oltu yhteydessä, vaan huomasin asian itse laskusta.

Asiaa hoidettiin pankin puolelta todella huonosti ja laskuja tuli parin kuukauden ajan vielä senkin jälkeen, kun olin koko kortin irtisanonut ja veloitukset oli hyvitetty. Sen verran onnetonta palvelua ja osaamista pankilta, että vaihdan pankinkin toiseen kunhan ehdin.

Täysin toisenlaista palvelua sain S-Pankilta, jonka kautta minulla on Visa. Olen kerran saanut pankilta varoituksen, että korttitietoni ovat voineet joutua vääriin käsiin ja pyydettin vaihtamaan korttia. Luulen, että varoitus johtui vain siitä, että käytin lyhyen ajanjakson sisään korttia ahkerasti eri puolilla maailmaa sijaitseviin nettikauppoihin. Ainakaan aiheettomia veloituksia ei ehtinyt kortille tulla. Toisella kertaa veloituksiin ilmestyi noin sadan euron aiheeton maksu, jonka selvittäminen sujui jouhevasti.

freerider70
21.05.2010, 16.03
Mullahan tuo masteri vaihtui myös aikaisemmin juuri siitä syystä etten ollut käyttänyt korttia aikoihin ja sitten innostuin tilaamaan muutaman itemin, tuli soitto ja kortti kiinni. Parin päivän päästä tuli sitten uusi muovi.

Nyt tuntuu homma kestävän kauemmin, ja on kyllä ollut itselläkin mielessä pankin vaihto Nordeasta toiseen juurikin tuon visan onnettoman hoidon takia.

Pisami
21.05.2010, 16.35
Mistä kaupoista korttitiedot vuotavat, voisko niistä tehdä jonkun stickyn tuonne Kaupat-osioon? :) (Kyllä kai luottokorttiyhtiöt sen saavat selville jos haluavat?)

freerider70
21.05.2010, 18.35
Eipä ole mitään tietoa. Kun harrastan pienoismalleja niin niitäkin liikkeitä on sentään jokunen mistä on tullut tilattua, tosin yhden jenkkipuljun sivustosta selain antaa nyt varoituksen vaikka ei siellä silloin tilatessa mitään ongelmaa ollut. Mutta ko kaupassa olen käyttänyt molempia kortteja (www.missionmodels.com).

Mutta kertokaa kuinka kauan on mennyt että kortit on ollut taas ok ja käyttökunnossa, alkaa jo vähän kyrpiä meinaan.

Hassu
21.05.2010, 18.54
Välikommenttina, että ei ne kortin tiedot aina verkkokaupoista lähde väärille käsille vaikka varmaan onkin yleisin tapa, ihan tavallinen pankkiautomaatti tai -kioskikin (tai ihan mikä tahansa muu maksupiste) voi aiheuttaa samanlaisen ongelman täällä kotisuomessakin, muualla euroopassa vielä yleisempää ja sitten asia erikseen on monet muut maat. Kuinkahan paljon Suomessa on tapauksia joita ei edes tule julkisuuteen (summien pienuuden vuoksi)?!?

esim. http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Kymmeni%C3%A4+tuhansia+euroja+nostettu+kopioiduill a+korteilla+Helsingiss%C3%A4/1135257011324 (tässä on kyse uutisen mukaan kuitenkin vanhoista pankkikorteista ilmeisesti)

freerider70
24.05.2010, 13.01
Masteri on nyt ok, Visan tilanne on vielä auki. Ei tunnu Nordealla olevan kiire asian kanssa...

alli
28.12.2010, 20.08
Kaivelin vanhan ketjun esiin kun oma Visa oli jostain hakkeroitu. Tämä ei näkynyt minulle, vaan olivat Nordeasta lähettäneet kirjeen (joulupostien sekaan!) ja yhteydenottopyynnön. Eivät kertoneet, mistä tiedot joutuneet vääriin käsiin kun "eihän se ole kaupan vika". Mahtaako olla viimeaikaisia kohtalotovereita?

Attitude
07.01.2011, 09.18
DPD oi DPD...:eek:

Voi hyvää päivää! Tuote tilattu 23.12. guntherilta se lähti samana päivänä, 30.12. (jo...) se oli Vantaalla ja jakelussa. No kas kummaa, jäi sitten toimittamatta (kuljettapalautus, syy Ovikoodi??? Kyseessä siis rivitalo...). 3.1. uusi yritys, no jäi sitten taas toimittamatta (kuljettajapalautus, syy Virheellinen osoite??? Soittivat siis 3.1 aamulla ja tarkistivat osoitteen - joka oli alunperinkin oikea...). 4.1. uusi yritys, no ei sitten tärpännyt taaskaan (kuljettajapalautus, syy Vastaanottaja ei paikalla - nooh, ainakin siinä osoitteessa mihin sen perkeleen paketin piti tulla niin oltiin...). No nyt olis taas tänään sit seuraava kokeilu... :seko:

Ja jottei tässä tälle viikolle tarpeeks. Soittivat sitten Luottokunnalta; se on sitten meikäläisen Visaa yritetty käyttää jonkun ihme Tanskalaisen nettiputiikin pikkusen reilu 8000 Tanskan kruunun ostoksiin... No ei sit ollu menny onneks läpi. Soon sitten kortin numerot varastettu ja kortti suljettu :eek:

Ja huomenna perheen kanssa Itävaltaan skimbaamaan... Eikö mikään riitä???

No, ainaki löyty syy miks sillä reissulla vinkuu vaimon Visa :p

Tupe
07.01.2011, 10.21
Olen ymmärtänyt, ettei sillä luottorajalla ole paljoakaan merkitystä. Sen voi ylittää ihan huoletta itsekin ilman mitään seuraamuksia. (Siis kunhan maksaa laskut aikanaan.) Luottorajoja ei kuulemma kauheesti tarkkailla.

Pekka L
07.01.2011, 15.07
DPD oi DPD...:eek:

DHL oi DHL...:mad:

Jos EU:n ulkopuolelta tilaatte tavaraa ja kuriirina on DHL, niin pitää varautua lisälaskuun. Jos tullausraja ylittyy, niin DHL hoitaa tullauksen ja luonnollisesti veloittaa vaivannäöstään:rolleyes: 3% tullausarvosta tai vähintään 15€+alv. Voi pikkusen pistää vituttaan jos tullin (alv) määrä on vaikka tuo 15€, niin DHL:n palkkio yli tuplaa sen.
Jos asuu lähellä terminaalia johon paketti on maahan tullessaan saapunut (Helsinki, Turku) niin sen voi noutaa sieltä ja voi maksaa pelkän tullin osuuden itse. Mutta jos asut kauempana, olet käytännössä pakotettu lisäkustannuksiin.

Vertailuna, FedEX on eri planeetalta palvelun laadun suhteen, sen lisäksi että tullauskulut kuuluu heillä rahtihintaan. Samoin esim. EMS-pakettiin ei lisäkuluja tule.

Mutta tämä tiedoksi, DHL:n rahtaamaan lähetykseen voi tulla ikäviä lisäkustannuksia:(

t-man
07.01.2011, 15.58
DPD oi DPD...

Joka kerta kun tilaan puljusta, jonka kuljetusyhtiönä DPD, niin varaudun siihen että joudun hakemaan paketin loppujakelijan varastolta (Kuopiossa savon kuljetus), sillä etukäteissoittoa ei tule, jakelu suoritetaan arkipäivinä sellaiseen aikaan että ihmiset on töissä ja meidän taloyhtiössä ei pääse edes tipauttamaan "pakettia yritetty toimittaa"-lappua postiluukusta kun pääovella koodilukko. Eli ts. jos ei ahkerasti seuraa/osaa seurata netistä paketin kulkua, niin ei ikinä tule edes tietämään että sitä on yritetty toimittaa sillä 3 yrityksen ja 7-10 päivän jälkeen se lähtee takaisin lähettäjälle. Ekalla kerralla nimittäin kävi näin ja hieman ketutti :)

tpievila
07.01.2011, 16.47
Ennen kuin asuin vähän pienemmällä paikkakunnalla UPS:ltä ilmoitettiin, että he eivät toimita normaalihintaan kuin pk-seudulle ja Tampereelle. Vaihtoehtona oli maksaa lisää, tai heittää hyvästit paketille. Tämä siis sen jälkeen kun kauppaan oli jo maksettu tavarasta ja postituksesta. Reilukerho tuokin. Nykyään soittavat ja sopivat toimitusajan kolmen tunnin tarkkuudella, ja tulevat sitten kolme tuntia myöhässä kun on itse soittanut perään ja kysynyt mihin kuski on jäänyt. DHL sentään tuo paketin silloin kuin sovitaan, ja ajankin saa valita tarkemmin.

Liekkö tässä maassa sellaista kuriiria, jonka kanssa ei keittäisi? FedEx?

Esko
07.01.2011, 17.31
Kaivelin vanhan ketjun esiin kun oma Visa oli jostain hakkeroitu. Tämä ei näkynyt minulle, vaan olivat Nordeasta lähettäneet kirjeen (joulupostien sekaan!) ja yhteydenottopyynnön. Eivät kertoneet, mistä tiedot joutuneet vääriin käsiin kun "eihän se ole kaupan vika". Mahtaako olla viimeaikaisia kohtalotovereita?

Näitä viedään käsittääkseni vähän väliä suoraan pankin/luotonantajan järjestelmistäkin, ihmekö tuo jos eivät asiasta paljon huutele..

Masterilla seuraavat kuitenkin kauppatapahtumia. Ts. jos maksoit aamulla Helsingissä ja päivällä Roomassa, jälkimmäinen menee läpi vasta tarkistussoiton jälkeen. Tuttavalla oli käynyt näin, maksaessa kone oli ilmoittanut tarkistuksesta, puhelin oli soinut taskussa, ja homma ok. Visalla ja Dinersillä ei hänen mukaansa vastaavaa seurantaa ollut, vaan kun hänen tunnuksensa (olikohan Visa?) oli viety, vastaavanlainen seuranta olisi silloin käytön paljastanut. Kaveri kertoi maksavansa nykyisin työpaikkalounaatkin luottokortilla, jotta jää aina merkintä käytöstä ja paikasta.

Attitude
07.01.2011, 19.12
Näitä viedään käsittääkseni vähän väliä suoraan pankin/luotonantajan järjestelmistäkin, ihmekö tuo jos eivät asiasta paljon huutele..

Masterilla seuraavat kuitenkin kauppatapahtumia. Ts. jos maksoit aamulla Helsingissä ja päivällä Roomassa, jälkimmäinen menee läpi vasta tarkistussoiton jälkeen. Tuttavalla oli käynyt näin, maksaessa kone oli ilmoittanut tarkistuksesta, puhelin oli soinut taskussa, ja homma ok. Visalla ja Dinersillä ei hänen mukaansa vastaavaa seurantaa ollut, vaan kun hänen tunnuksensa (olikohan Visa?) oli viety, vastaavanlainen seuranta olisi silloin käytön paljastanut. Kaveri kertoi maksavansa nykyisin työpaikkalounaatkin luottokortilla, jotta jää aina merkintä käytöstä ja paikasta.

Joo, tossa mun tapauksessa Luottokunta soitti ja totes että toi Tanskalaisen nettikaupan ostoyritys oli ponnahtanut esiin heidän turvallisuusseurannassa. Se kuulemma seuraa kortin käyttöä ja hälyttää normaalista poikkeavasta käyttötapauksesta - kuten toi em. Rooma Helsinki esimerkki... :p

Oli kuulemma ensin tehty 0,60 Australian dollarin ostos ja heti sen perään yritetty Tanskalaisen nettikaupan rapsakkaa yli kaheksan tonnin Tanskan kruunun ostosta. Hienoo!

Sirkkusofia
01.04.2014, 08.54
Olen ollut aina mielestäni hyvin varovainen nettiostosten suhteen, mutta kuinkas kävikään...

Ostin kotimaisesta ihan asialliselta vaikuttavasta nettikaupasta tuotteita ja maksoin ne pankkikortilla. Mitään ei tapahtunut n. kolmeen viikkoon. Kun kysyin sähköpostitse, missä kamat viipyy sain vastauksen "käsittelyssä". Tässä on nyt sitten viikko vierähtänyt ja edelleenkin ei niin mtn :mad: Soitan vielä sinne (ehkä en tänään, kun on aprillipäivä) ja jos homma vaikuttaa samalta, niin sitten teen rikosilmoituksen. Pienellä googlettamisella selvisi, etten ole ainoa höynäytetty :mad:

Olin hyväuskoinen ja sinisilmäinen, kun ajattelin nettihuijareiden luuraavan ulkomailla. Oppirahat on näemmä maksettava.

Lisäys:
Ko. firma tulee viikolopuksi messuille Messukeskukseen Hesaan. Pitäisikö mennä sinne julkisesti tivaamaan saataviaan? Comments?

Kampinalle
01.04.2014, 09.22
^Eiköhän kannattaisi mieluummin kirjoittaa suoraan, mikä firma on kyseessä. Muuten menee aika monen ensi viikonloppuna messuilla olevan firman maine kyseenalaiseksi.

Nappulakenka
01.04.2014, 09.24
Olen ollut aina mielestäni hyvin varovainen nettiostosten suhteen, mutta kuinkas kävikään...

Ostin kotimaisesta ihan asialliselta vaikuttavasta nettikaupasta tuotteita ja maksoin ne pankkikortilla. Mitään ei tapahtunut n. kolmeen viikkoon. Kun kysyin sähköpostitse, missä kamat viipyy sain vastauksen "käsittelyssä". Tässä on nyt sitten viikko vierähtänyt ja edelleenkin ei niin mtn :mad: Soitan vielä sinne (ehkä en tänään, kun on aprillipäivä) ja jos homma vaikuttaa samalta, niin sitten teen rikosilmoituksen. Pienellä googlettamisella selvisi, etten ole ainoa höynäytetty :mad:

Olin hyväuskoinen ja sinisilmäinen, kun ajattelin nettihuijareiden luuraavan ulkomailla. Oppirahat on näemmä maksettava.

Lisäys:
Ko. firma tulee viikolopuksi messuille Messukeskukseen Hesaan. Pitäisikö mennä sinne julkisesti tivaamaan saataviaan? Comments?

Mikä putiikki on SirkkuSofiaa kusettanut?

marmar
01.04.2014, 14.50
Ostin kotimaisesta ihan asialliselta vaikuttavasta nettikaupasta tuotteita ja maksoin ne pankkikortilla. Mitään ei tapahtunut n. kolmeen viikkoon

Maksoitko pankkikortilla vain luottokortilla (visa, mastercard..). Jos isot luottokorttiyhtiöt on ketjussa mukana, niin heti reklamaatiota sinnepäin, niin ei tarvi vääntää myyjän kanssa. Antaa luottokorttiyhtiön ja myyjän tapella.

Ja vastaisuuden varalle, nettiostokset vain luottokortilla (jos sellainen on tai sellaisen saa). Jos luottokorttiyhtiö (esim. visa tai mastercard) vääntää myyjän kanssa, niin vääntövoimaa on paljon enemmän, kuin yksittäisellä kuluttajalla. Yleensä riittää vihjaus reklamaatiosta luottokorttiyhtiölle, niin myyjäpuolella alkaa tapahtumaan.

VesaP
01.04.2014, 14.57
maksoin ne pankkikortilla.

Maksoitko pankkikortilla vain luottokortilla (visa, mastercard..).

Mvu
01.04.2014, 15.38
Paypal olisi kanssa hyvä, itse en ole joutunut ostoksista vääntämään mutta rc-auto foorumilla on kehuttu toimivuutta tälläisissa tapauksissa.
http://www.verkkoshoppailu.com/2011/08/12/paypal/

Polun tukko
01.04.2014, 17.32
^Eiköhän kannattaisi mieluummin kirjoittaa suoraan, mikä firma on kyseessä. Muuten menee aika monen ensi viikonloppuna messuilla olevan firman maine kyseenalaiseksi.

Eikun sinne messuille vaan kysymään että missä tavarat viipyy.

Jami2003
01.04.2014, 17.51

Ymmärrän kyllä että asiakkaan tehtävä ei ole tavaroiden perään kysely mutta itse suosittelisin ihan muutamaankin kertaan soittamaan ennen kuin alkaa rikosilmoitusta tekemään. Jotku on sellaisia huseroita että unohtavat lupaukset.

Ei muuten mutta kun käsitin että ollaan rikosilmoitusta suunnittelemassa muttei ole vielä kertaakaan soitettu firmaan. Messutkin on muuten ok mutta kun siellä heillä ei välttämättä ole käytössä atk järjestelmää niin se on sitten ihan ulkomuistista kiinni osaavatko mitään kertoa tai muistavatko tehdä.

Ja tosiaan puhelin on aina tehokkaampi kuin sähköposti.

Kampinalle
01.04.2014, 19.12

Tarkoitin, että kirjoittaa tänne foorumille, mikä firma kyseessä, ettei asiaankuulumattomia messuille meneviä firmoja yhdistettäisi täällä mihinkään kepulijuttuihin.. Eiköhän yhteydenotto ko. firmaan ole aika itsestäänselvyys.

Polun tukko
01.04.2014, 19.48
Sirkkuhan oli jo ollut yhteydessä firmaan ja nimikin on täällä julkaistu. Mielestäni ihan hyvä näpäytys olisi mennä messuille kyselemään .

lai
29.04.2015, 15.35
Viimeaikoina on tullut tilattua kolmesta kaupasta tavaraa ja maksu Paypal:illä. Nyt tuli kohtuu laadukas meili:

http://images.paypal.com/en_US/i/logo/logo_emailheader_113wx46h.gif (http://ow.ly/MfKm1)

http://images.paypal.com/en_US/i/scr/pixel.gif

Your ΡayΡal account has been limited

You may have noticed that some limitations have been placed on yout Ρaypal account.
We know this can be frustrating but you can remove these limitations in a few step.

kirjaudu to your ΡayΡal account.
Provide the information we needed.
The sooner your provide the information we need, the sooner we can resolve the situation.

This is part of our security process and helps ensure that ΡayΡal continue to be safer way to buy online. Often all we need is a bit more information.
We appreciate your cooperation and assistance.Yours sincerely,
ΡayΡal

Please do not reply to this email. This mailbox is not monitored.
__________________________________________________ ___________________

Copyright © 2014-2015 ΡayΡal. All rights reserved.

ΡayΡal International Pty Limited ABN 93 111 195 389 (AFSL 304962)
Any general financial product advice provided in this site has not taken into your account objectives
financial situations or needs.

ΡayΡal Email ID PP1537, L-2449 Luxemburg

No aidoissa paypal meileissä täytyy olla osoitteena paypal.com

Lisää vääntöä täällä:

http://www.worldlawdirect.com/forum/money-frauds-scams/84916-paypal-support-com.html

äkssee
29.04.2015, 16.02
Viimeaikoina on tullut tilattua kolmesta kaupasta tavaraa ja maksu Paypal:illä. Nyt tuli kohtuu laadukas meili:

http://images.paypal.com/en_US/i/logo/logo_emailheader_113wx46h.gif (http://ow.ly/MfKm1)

http://images.paypal.com/en_US/i/scr/pixel.gif

Your ΡayΡal account has been limited

You may have noticed that some limitations have been placed on yout Ρaypal account.
We know this can be frustrating but you can remove these limitations in a few step.

Log In to your ΡayΡal account.
Provide the information we needed.
The sooner your provide the information we need, the sooner we can resolve the situation.

Remove Limitation

This is part of our security process and helps ensure that ΡayΡal continue to be safer way to buy online. Often all we need is a bit more information.
We appreciate your cooperation and assistance.Yours sincerely,
ΡayΡal

No aidoissa paypal meileissä täytyy olla osoitteena paypal.com

Kannattaa ehkä poistaa nuo linkit viestistä, niin ei kukaan simapäissään kirjaudu vahingossa sisään. Ja voihan noilla sivuilla olla haittaohjelmia tms...

Dude
29.04.2015, 17.59
Mä en kyllä käsitä, miksi näistä luottokorttijutuista vauhkotaan? Jos tekee nettiostoksia, niin by default kandee olla pari eri korttia. Toisella hoitaa vaan nettiostokset ja toinen sitten päivittäiseen käyttöön. Mullakin on tässä kymmenen vuoden aikana viitisen kertaa mennyt kortti vaihtoon ja sen muutaman päivän ooon sitten ollut ilman kakkoskorttia. No big deal. Yhden kerran kyllä jouduin jopa rikosilmoituksen tekemään (netissä sekin onnistuu). Koskaan en ole lanttiakaan noista kärsinyt. Ja muutenkin on hyvä olla pari luottokorttia, jos yhtään ulkomailla reissaa. Ihan varuiksi, jos toinen viedään, katoaa, tulee raja täyteen tms..

alli
29.04.2015, 21.40
^Onko asiasta keskustelu jotain "vauhkoamista"? Kaikki ei vaan tykkää joutua rikoksen uhriksi, vaikka ei suoraan omalta tililtä joudu väärinkäytöksiä maksamaankaan ja vaikka elämä pyörii normaalisti muitten korttien avulla sitten...