Näytä tavallinen näkymä : Pyörän kuljettaminen junassa ja linja-autossa.
Hei,
Ajattelin ottaa ensimmäistä kertaa maastopyöräni mukaan pohjoiseen kesämökilleni parin viikon lomareissua varten ja ajella siellä tuntemiani reittejä sekä sora- ja metsäautoteitä.
Itselleni päänvaivaa aiheauttaa pyörän kuljettaminen junassa ja matkahuollon linja-autoissa. Haluaisin kysyä näistä jos jollain on kokemusta näistä.
Suurimman osan siirtymämatkasta taitan junalla; joko vanhemman mallisessa yöjunassa joisaa ainakin ennen oli erilliset vaunut rahdille/isommalle tavaralle tai sitten IC/IC2 -junilla. Kuinka hyvin noihin saa maastofillarin kyytiin ja tarviiko pyörää pakata/suojata matkaan ettei osat tai pyörä hajoa/ota vastaan ikäviä iskuja yms? Toinen itselleni täysin tuntematon alue on fillarin kuljetus matkahuollon busseissa. Onko näistä kellään mitään kokemusta?
Olen selvittänyt maksut mm. junassa kuljettamisessa ja sen tarvitsemista varauksista, mutta tarve pyörän suojaamiselle junassa tai bussissa on hieman kysymysmerkki. Matkahuollosta vakuuttivat että pyöriä kuljetetaan päivittäin ja että ne pakataan siten että ne myös tulevat ehjinä perille.
Jos jollain on kokemuksia tai vinkkejä niin ottaisin niitä mielelläni vastaan :)
dirtyrider
01.07.2009, 14.52
Haku?
Fillari junaan jänikseksi? (http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=33322&highlight=junassa)
Maantiepyörä junassa (http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=31783&highlight=junassa)
Pyörän kuljetus kiskobussilla (http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=31382&highlight=junassa)
VR ja lähiliikenteen fillari/sanktiomaksu (http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=30215&highlight=junassa)
VR:n intercityvaunujen pyöränkuljetustelineet (http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=27502&highlight=junassa)
jne jne...
Jos junassa on tavaravaunu, ei sillon pitäis olla mitään ongelmaa kuskata fillaria. Jos kyseessä on sitten IC, niin kannattaa matkalippua varatessa kattoo junan tiedoista( siellä missä ne universaalit merkit näkyy), että on fillarin kuljetusmahdollisuutta kyseisellä IC: vuorolla. Kaikissa nimittäin ei välttämättä ole.
Sit kun löytyy sopiva juna, ni suosittelen varaamaan lipun mahdollisimman ajoissa, IC:n fillaripaikalle kun mahtuu maks 3 fillaria. Ittelleni meinas käydä huonosti:rolleyes:..
Ja lippu on sen 9 erkkiä.
Ja IC:ssähän on sellaset koukut, mihin se nostetaan tangosta roikkumaan, ei tarvi suojata mitenkään.
Jos junista pikavuoron jostain löydät, niin kannattaa käyttää mielummin sellaista. Ne IC:n telineet on hanurista, eikä oikein mikään pyörä sovi telineeseen.
Lisäksi on sellainenkin mahdollisuus, että sulla on takareuna paikka, ja edessäkeskellä on lukittu pyörä, joka estää sun pyörän poisottamisen, ja pyöränomistaja on jossain ihan muualla kun sun pitäisi jäädä pois.
Se on uskomattoman hieno keksintö tuo pikajunien "tyhjä tila" konnarivaunussa. IC junissa kun kaikille asioille on juuri niille muotoiltu paikka, johon sopii vain ja ainoastaan standardin muotoinen esine.
Bussit toimii hyvin. Itse yleensä saa laittaa pyörän tavarasäilöön ja ottaa pois. Mukava ja toimiva systeemi.
Haku?
Hakua olen käyttänyt aika ahkeraankin, mutta aivan tyydyttävää vastausta en ole löytänyt, siksi uusi postaus. Mutta kiitos linkeistä, yksi oli hyödyllinen ja aikaisemmin itseltäni huomaamatta jäänyt.
Itselläni taitaa olla sinänsä hyvä tilanne että pohjoiseen menevistä yöjunista (1 vuoro per suunta per yö -muistaakseni) on juuri tuollainen vanhemman malllin pikajuna joissa on tuo tavaravaunu. Luulen että ajotan matkani niihin, sujuu pidempi matka muutenkin helpommin nukkuessa.
Itse en vain kuollaksenikaan muista millaisia ne tavaravaunujen häkit/kiinnitykset yms. ovat, eli miten pyötä sitten siellä keikkuu. Vanhat junat mielestäni heijaavat esim. IC ja pendolino junia enemmän, liekö vain kuvitelma). Mutta eiköhän asia selviä ja pyötä saada perille ehjänä.
Busseista muistan itsekkin että aika liberaalisti siellä on itse päässyt pakkailemaan, ja jo vakuuttivat että ehjänä pitäisi mennä.
Kiitos kaikille vastauksista.
Itse en vain kuollaksenikaan muista millaisia ne tavaravaunujen häkit/kiinnitykset yms. ovat, eli miten pyötä sitten siellä keikkuu. Vanhat junat mielestäni heijaavat esim. IC ja pendolino junia enemmän, liekö vain kuvitelma). Mutta eiköhän asia selviä ja pyötä saada perille ehjänä.
Pikajunissa ("sinisissä junissa") on paria eri sorttia tavaravaunuja (Fot ja EFit(i)), ensiksimainittu on kokonaan tavaravaunu, viimeksimainituissa puoli vaunua tavaravaunua ja puolet päivävaunua. Molemmissa tyypeissä IIRC vaunun reunoja kiertää kaiteet, joihin pyörän saa pultattua kiinni U-lukolla tai vaijerilla. VR:n vaunukuvastosta voi vilkuilla, ja VR vastaa kyllä sähköpostiinkin muistaakseni hyvin. En suoriltaan osaa sanoa, kumpaa vaunusorttia nykyään käytetään, pohjoisen reissuni tapahtuivat ennen uutta juna-aikaa.
Busseista muistan itsekkin että aika liberaalisti siellä on itse päässyt pakkailemaan, ja jo vakuuttivat että ehjänä pitäisi mennä.
Busseissakin kannattaa muuten varmistaa etukäteen, että pyörä mahtuu mukaan. Nimim. meinasi jäädä pyörä Hotelli Valtatie 1:n viereen pysäkille, onneksi bussissa oli juuri tilaa. Toista pyörää ei olisi enää mahtunutkaan. Tämä erityisesti Matkahuollon rahtia kuljettavissa pikavuoroissa. Eikä edes mikään ruuhka-aikavuoro, pika Tku-Hki arkiaamupäivänä.
Pikajunissa ("sinisissä junissa") on paria eri sorttia tavaravaunuja (Fot ja EFit(i)), ensiksimainittu on kokonaan tavaravaunu, viimeksimainituissa puoli vaunua tavaravaunua ja puolet päivävaunua. Molemmissa tyypeissä IIRC vaunun reunoja kiertää kaiteet, joihin pyörän saa pultattua kiinni U-lukolla tai vaijerilla. VR:n vaunukuvastosta voi vilkuilla, ja VR vastaa kyllä sähköpostiinkin muistaakseni hyvin. En suoriltaan osaa sanoa, kumpaa vaunusorttia nykyään käytetään, pohjoisen reissuni tapahtuivat ennen uutta juna-aikaa.
Kiitos, kokeilen lähettää VR:lle sähköpostia, mutta muistaakseni fillarin saa lukittua varsin hyvin. Itse kuljen todennäköisimmin yöjunalla, jossa ainakin ennen on ollut koko vaunun käsittävä tavaravaunu. Mutta eiköhän se siellä kulje.
Busseissakin kannattaa muuten varmistaa etukäteen, että pyörä mahtuu mukaan. Nimim. meinasi jäädä pyörä Hotelli Valtatie 1:n viereen pysäkille, onneksi bussissa oli juuri tilaa. Toista pyörää ei olisi enää mahtunutkaan. Tämä erityisesti Matkahuollon rahtia kuljettavissa pikavuoroissa. Eikä edes mikään ruuhka-aikavuoro, pika Tku-Hki arkiaamupäivänä.Tuo on hyvä pointti, jonka myös itse selvitin kun otin yhteyttä liikennöitsijään. He ohjeistivat että edellisenä päivänä kun ilmoittaa että on tulossa fillarilla tiettyyn vuoroon niin lupasivat että sitten sille vuorolle otetaan vähemmän rahtia että pyörä varmasti mahtuu mukaan.
Ite oon IC junissa pyöriä kuskaillu tässä Oulu-Helsinki välillä ja jtn voi sanoa. Eli paikka on ahdas ja tosiaan jos pyörä on taimmaisena, niin se voi olla vaikea saada pois, joten ite olen yleensä asemilla seurannu, että koska pyöriä tulee kyytiin ja kysynyt kavereilta, että koska ne jää pois. Sit on siirrelty pyörät niin, että ne saa hyvin ulos. Usein vain sinne sekaan tungetaan pyöriä ihan omalla jalustimellaan seisoskelemaan, ko ei jakseta alkaa tunkeen koukkuihin ja usein tämä on konnarinkin mielestä ok.
Viimeisimmällä kerralla maastopyörää tuodessani ei tuo nostokoukku oikein sopinut maastopyörän paksumman stemmin/tangon liitoskohdan kanssa yhteen, joten pyörää piti tukea paperilla, jotta välttäis isoimmat hankaumat. Oli muuten joku välillä sit lastenvaunutkin tunkenu tuonna pyöräpaikalle ja vähän jo kattelin, että paljonko on mun pyörää väännelly ne.
Yleisesti lippuja on saanut hyvin, kun on min. edellisenä päivänä käyny hakemassa. Ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin pyrkivät myymään istumapaikan samaan vaunuun, kuin missä pyörä on. Samassa vaunussa on muuten kans lasten leikkipaikat ja invapaikat, joten siksi ehkä noista lastenvaunuista on riesaa.
Linja-autoissa kuljettaminen on ilmeisesti ihan liikennöivästä firmasta kiinni. Osa sano, ettei ota maksua ollenkaan ja osilla se on joku kiinteä summa. Toisilla firmoilla vastaavasti on auton perään kiinnitettävät pyöräkoukut, joilla pyörä saadaan kyytiin, vaikka auto olisikin täynnä. Itse en ole näitä vielä alkanu kokeilemaan. Pääsääntönä olen pitänyt sitä, että mikäli linja-auto lähtee lähtöpaikastaan pyhäpäivänä, ei se tule kuljettamaan rahtia, eli silloin on tilaa viedä pyörä. Tällaisista esimerkkinä kuski mainitsti sunnuntai-iltana Helsingistä Rovaniemelle menevän Express bussin, joka ajaa ilman lastia koko matkan, koska asemat eivät ole auki välillä. Vastaavasti maanantain puolella olevassa autossa olisi jo lastia.
Toivottavasti auttaa asiaan.
Eli paikka on ahdas ja tosiaan jos pyörä on taimmaisena, niin se voi olla vaikea saada pois,
Pyörä voi olla tosiaan todella hankala saada irti noista IC-junien telineistä. Viime kesänä tulin pyöräreissulta pois junalla ja pääteasemallani nakkasin ekaksi laukut ulos junasta ja aloin vänkäämään pyörää irti. Juna ehti jo liikkua jonkin matkaa mutta pysähtyi uudelleen kun minua autolla hakemassa ollut isäni sai huidottua konnarille, että siellä on vielä tavaran purkaminen kesken. Eli ilman isääni olisin todennäköisesti matkannut pyörän kanssa seuraavalle asemalle ja laukut olisivat jääneet sinne edellisen aseman pihaan :)
Kannattaa siis junasta ulostautuessa varsinkin pienemmillä asemille huikata konnarille, että operaatiossa kestää koska junat eivät näköjään asemalla seiso välttämättä kuin pari minuuttia.
Kannattaa siis junasta ulostautuessa varsinkin pienemmillä asemille huikata konnarille, että operaatiossa kestää koska junat eivät näköjään asemalla seiso välttämättä kuin pari minuuttia.
Totta tuo. Viimeviikolla oli tilanne, jossa etelään menevästä junasta piti purkaa kolme pyörää+kamat+kaikki ihmiset Tikkurilassa parin minuutin pysähdyksessä. Asiaa helpotti huomattavasti, kun asiasta aiemmin mainitsi konnarille, joka tulikin jo reilusti ennen asemaa kyseiseen välikköön juttelemaan ja katsomaan josko voi autella tavaran purkamisesta. Bojot tästä kyseiselle konnarille.
IC-junan tupakkavaunu nyt, 48 oulu-hki.
http://mtbfin.eu/r/temp/ictupakka2013.jpg
Halloo halloo
15.07.2013, 13.49
Ööö, mitä pitäisi näkyä? Nyt näkyy kukkia ja pyörä.
Susi jo syntyessään. Miten tuohon asetetaan esim. Fatbike?
Halloo halloo
15.07.2013, 19.27
VR - tilan tuhlaajat eivät ole miettineet hommia loppuun asti. Seinille yksinkertaiset telineet, max 15€/kpl, alapäähän ehkä joku tuollainen takapyörän mentävä rako, ja samaan tilaan mahtuisi pyöriä vähintään tuplaten. Onko siellä VR:n päässä kukaan koskaan kuljettanut omaa pyöräänsä junassa?
Mikä fiksaatio VR:llä on lukuun kolme? Tanan pahvit.
nuubiainen
15.07.2013, 22.32
Toi IC:n lukittava telinehärveli on todellakin varsin typerä. Parempi vaihtoehto olisi simppelit ripustuskoukut ja seinään ehkä vielä joku teräskaide, mihin saa halutessaan pyörän omalla U-lukolla kiinni.
Lisäksi pyörän kuljettaminen maksaa liikaa.
Itse ostin lipun kesä-heinäkuun vaihteessa tarjouksesta ja silloin myytiin pyörille vielä niitä vanhoja ripustuspaikkoja numeroinnista päätelleen (333, 555 tms). Hinta 5 euroa/suunta, eli aikaisempaa edullisempi. Onhan paikoista laskennalliset kustannuksensakin, joten en pidä nykyhintaa pahana.
Sveitsissä just katselin, että siellä oli IC-junassa ainakin katossa koukku/alhaalla seinässä teline raoilla -tyyppinen ratkaisu, joka ei hirveästi vienyt tilaa välikössä. Tosin ei siinä ollut pyöriä malliksi silloin.
Halloo halloo
16.07.2013, 00.16
Miten Virossa saavat juniin mahtumaan 12 pyöräpaikkaa kahteen vaunuun, kun Suomessa tuohon huoneeseen 3? Miksi 3? Miksei edes 4?
Ruotsissa ei ollut mitään mahdollisuutta saada mihinkään junaan pyöriä matkalle Örebro-Tukholma. Ainoa tapa olisi ollut pakata pyörä matkalaukkuun, niin ettei siitä ilmene sisältö. Tätä varmisteli useampi taho usealla eri puhelulla. Kaikki kyllä muistivat mainita, miten asiat oli ennen paremmin. Lopulta pyörän sai tuotua bussilla Örebrosta Tukholmaan, mutta sekin onnistui vain erikseen sopimalla ja sittenkin ko. bussikuski kieltäytyi ja suostui vasta neuvoteltuaan toimiston kanssa.
Juttelimme keskenämme siitä, miten ennen vanhaan Suomessakin oli busseissa ulkopuolella koukut, mihin sai pyörät ripustettua. Olisi kyllä erittäin kätevät edelleen.
Kaiken tämän jälkeen VR:n telineet oli kyllä aivan parhautta. Tietysti kannattaa valita junailut niin, ettei satu pahimpiin ruuhka-aikoihin, jos valita voi.
Kai tuo teline on jonkinlainen nopea tilapäisratkaisu, seuraavassa isommassa remontissa tilalle toivottavasti tulee jotain järkevämpää. Tosin VR:n hallinnon tapauksessa järjenkäyttöön pitää toki yleensä suhtautua lähinnä iloisena yllätyksenä.
(Pari viikkoa sitten onnistuin vihdoin käyttämään sitä IC-junien pystymallista telinettä melkein oikein, mitä nyt maantietangon toinen pää tuli väliseinän väärälle puolelle. Bonuksena tuolla tavalla se lukkokin toimi niin, ettei stonga enää lähde hampaiden välistä irti. Onkohan siinä tullut joku mittavirhe tai jotain?)
Asetyylikoliini
16.07.2013, 07.48
Voi jeesus, miten erinomainen ajatus onnistuttiin taas pilaamaan noin surkealla toteutuksella.
Mistähän muuten voi antaa VR:lle palautetta? Jokin aika sitten tongin heidän nettisivujaan enkä löytänyt sellaista kohtaa.
Halloo halloo
16.07.2013, 12.26
Voi jeesus, miten erinomainen ajatus onnistuttiin taas pilaamaan noin surkealla toteutuksella.
Mistähän muuten voi antaa VR:lle palautetta? Jokin aika sitten tongin heidän nettisivujaan enkä löytänyt sellaista kohtaa.
http://www.vr.fi/fi/index/asiakaspalvelu/ota_yhteytta.html
http://www.vr.fi/fi/index/asiakaspalvelu/palautelomake.html
Asetyylikoliini
16.07.2013, 13.29
http://www.vr.fi/fi/index/asiakaspalvelu/ota_yhteytta.html
http://www.vr.fi/fi/index/asiakaspalvelu/palautelomake.html
Kiitos. Noloa etten noita silloin löytänyt.
Halloo halloo
16.07.2013, 14.47
Kiitos. Noloa etten noita silloin löytänyt.
Ilo olla avuksi, etenkin tässä asiassa. Kuten sanottua, en ymmärrä mikä viehtymys VR:llä on kolmen kimppaan. Ehkä sivuilla olevat tilat on tarkoitettu fateille ja muille telineeseen sopimattomille pyörille. Mites levarit, mahtuuko telineeseen?
Alkuviikosta pakkasin kaksi filoa ja bob yakin onnibussin alakertaan, fillarit päällekkäin. Meni maksutta. Kuski oli vähän nyreissään kun ei ollut saanut ennakkoilmoitusta, jonka tarpeesta minä en ollut tietoinen, sillä aikaisemmin olin yhtä fillaria kuljetellut. Mutta hyvin päästiin Hesaan ja nyt Haapsalussa miettimässä Vormsin lauttatilannetta, kun nettivaraus väitti seuraavan olevan täynnä tai sihen ei ainkaan myyty, viiden tunnin päähän.
Amatööri
25.07.2013, 23.53
Alkuviikosta pakkasin kaksi filoa..
Uteliaisuudesta kysyn, miten nää yleensä kannattaa pakata tavaratilaan? Kuplamuovia ostamaan? Onko busseissa mitään kiinnikkeitä tavaratilassa ja kulkeeko pyörät naarmuitta perille?
En ole ainakaan käyttänyt mitään suojia (vähän vaikea olisikin kun useimmiten on tullut käytettyä bussia maantielenkin jatkeena), ei ole ikinä käynyt mitään. Kiinnikkeitä ei ole, mutta kannattaa käyttää järkeä pyörän sijoittelussa (vaihteet ylöspäin ja niin ettei pyörä pääse liikkumaan ihan miten sattuu).
Itseasiassa lastadin kaksi filoa päällekkäin ja Bob Yakin kärryonen kasseineen sinne sekaan. Neljä tuntia olivat siellä, näkyviä vaurioita ei ilmaantunut, nyt poljettu kyseisen tapahtuman jälkeen 550 km. Ensi viikolla on tarkoitus toistaa mainittu "pakkaaminen".
Itse olen tämän kesännyt kuljettanut mukanani useita kertoja fillaria Turku-Salo-Turku-väliä. Kertaakaan en ole varannut paikkaa etukäteen ja yhtä kertaa lukuun ottamatta fillari on otettu mukaan mukisematta. Tuona yhtenä kertana varsinainen bussi oli mennyt rikki ja käytössä oli paikallisliikenteen bussi, jossa ei ole alhaalla varastotilaa. Kuski oli asiasta ilmiselvästi pahoillaan, mutta ei kyennyt ottamaan fillaria mukaan. Muulloin 4 euron maksu fillarista on pääsääntöisesti otettu, parilla kerralla on otettu pelkkä matkustajamaksu. Homma on siis toiminut kaikin puolin mainiosti.
Terässiipi
27.07.2013, 13.21
Eilen matkustin IC junassa maantiepyörän kanssa. Samaan junaan tuli myös nainen jolla oli normaali naistenpyörä. Oma konkeli meni telineeseen vallan mainiosti, mutta tämä daamin pyörä ei meinannut mennä millään ilveellä. Tässäkin tapauksessa kolmas pyörä olisi ollut aivan liikaa, ei olisi todennäköisesti mahtunut siihen telineeseen.
Oman pyöräni sain lukittua siihen masiinaan aivan normaalisti, koska siinä oli se avain paikallaan, mutta tämän naisihmisen telineessä sitä ei ollut, joten se roikkui siinä telineessä aukinaisena. Jouduimme vaihtamaan junaa välissä, ja sama homma oli siinäkin.
Jos en olisi saanut omaa pyörääni lukittua siihen telineeseen, niin olisi pitänyt varmaan joka pysäkillä mennä kyttäämään ettei sitä kukaan vie.
Itse ostin nyt viimeksi liput netistä, enkä siinä kiireessä tajunnut, että istumapaikan olisi voinut valita erikseen. Istuin siis molempiin suuntiin parin vaunun päässä pyöräpaikoista. Onneksi toiseen suuntaan oli reunapaikka, jossa fillarin saa kiinni alhallaalla olevaan kaiteeseen, ja toiseen suuntaan keskipaikan kolikkolukko (kumma kyllä) toimi.
Takaisin tullessa kolmas fillari ei ollut mennyt telineeseen, mutta oli ihan siististi pysynyt jalan varaan pysäköitynä paikalla ja sain omani irti tätä pyörää siirtämällä, ei ollut onneksi kiinni siinä kaiteessa. Jäin pois väliasemalla, ja olin jo pakannut pyörän ja laukut valmiiksi ennen asemalle tuloa, kun paikalle ilmestyivät kahden muun fillarin omistajat laukkuineen. Vähän jo hiki kihosi otsalle, että nyt tulee tosi ahdasta eteisvälikössä, mutta onneksi jatkoivat seuraavaan pysähdykseen asti.
Yhden etapin verran jouduin pakkautumaan fillarin kanssa myös bussiin, ja se meni taas kerran erittäin mukavasti. Kuski oli tosi rento, ei ottanut edes maksuakaan fillarista ja matkailuvinkkejä & huumoria tuli kaupan päälle.
IC-junassa kuskasin pyörää pari viikkoa sitten. Ei ongelmia.
Mutta miten Pendolinoissa, ootteko kuskanneet fillaria niissä? Mulla on kyseessä maantiepyörä ja pienikin se on, muttei taittopyörä ;) Pyörälaukkua en voi ottaa mukaan, koska määränpäässä en voi raahata sitä mukana.
Halloo halloo
28.08.2013, 23.32
Intercity, x-tupakkakoppi. Kopista oli jonkun ottama kuva liikkeellä, tässä lisää.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=11112&d=1377717631
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=11111&d=1377717597
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=11113&d=1377717670
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=11115&d=1377717796
Miten se IC pyörätelineen kolikkosysteemi onkin osattu suunnitella niin että lukkoa avatessa kolikko sinkoutuu kopin peränurkkaan?
Bussissa en ole itse pyörää kuljettanut, mutta kalastaja Linkola näyttää kuljettavan pyöränsä Expressbussilla Sääksmäeltä Helsinkiin kun siellä päin liikkuu. Positiivisesti kuskit ovat ainakaan hänen "matkatavaraansa" suhtautuneet.
Halloo halloo
29.08.2013, 15.00
^ Oma lukko junaan mukaan. Telineisiin, joista puhut, mahtuu kaksi pyörää hyvin lattialle. Minä en niitä telineitä enää edes yritä käyttää.
Tässä VR-mallipyörät nätisti telineessä... eipäs kun siis sattumalta samassa junassa kulkeneen pariskunnan pyörät. Nättejä ovat. Ja sopii telineisiin kuin sormi nenään. Läski retkikamoilla vähän huonommin, kuin tunkisi HK-sinistä sinne, sen tavallisen herneen sijasta... :eek:
http://mtbfin.eu/r/temp/2013-07-22-vr-pyorat.jpg
Nyt on oikein käytössä tämä tupakkakoppi. Kunhan joskus pääsee kokeilemaan pakatun pöörän kanssa, portaissa kurvailua. Oho, lunta etuoikealla!
http://i.imgur.com/RQjpYDd.jpg
Joenranta
22.02.2014, 15.15
IC-junassa pyörille on kolme ahdasta paikkaa. Se on varsin ala-arvoista. Kun tämän asia on tiedetty, olen varannut pyöräpaikan hyvissä ajoin etukäteen. Esim. viime kesän pyörämatkalla kaverin kanssa teimme niin, että laitoimme pyörät laukkuinemme ko. tilaan, kun muita pyöriä ei ollut ja istumapaikat otimme läheltä pyöriä. Muutamia vuosia sitten Saksassa matkustimme kahteen otteeseen pyörien kanssa junalla. Siellä oli pyöräilijät huomioitu erinomaisesti. Ehkä meitä pyörien kanssa matkustajia on liian vähän, minkä vuoksi VR ei ole pyörien kanssa matkustajista kiinnostunut.
Halloo halloo
22.02.2014, 21.24
^ Ei meitä vähää ole. VR-vaununvalisijamiesraadissa ei vain ole ollut yhtään pyöräilijää mukana.
okahkonen
26.02.2014, 22.51
Tämä on muuten niitä asioita, joista jokainen pyöräilijä voisi antaa äänekästä palautetta VR:lle. Surkeassa jamassa Suomessa fillarin kuskaaminen julkisilla.
hathathat
26.02.2014, 23.20
Surkeassa jamassa Suomessa fillarin kuskaaminen julkisilla.
... mutta sentään paremmin kuin länsinaapurissa. Muutamana viime kesänä olisi ollut tarvetta päästä junalla/bussilla oikaisemaan reissussa niin ei tuntunut saavan millään keinolla pyörää kyytiin Ruotsissa - ei muuten auttanut viime kesänä edes se että olisin pakannut pyörän suojapussiin ennen (tyhjään) tavaratilaan laittoa, kuski vaan totesi ettei he kuljeta polkupyöriä. Varmaan jos purkaa pyörän ja pakkaa kassiin ettei pyöräksi tunnista niin onnistuu.
Oli helpotus saapua laivalla Suomeen ja nostaa itse pyörä tilavaan pikajunan konnarivaunuun Turussa. Huono vaan että nuo pikajunavuorot alkavat olla katoava luonnonvara .
okahkonen
26.02.2014, 23.26
... mutta sentään paremmin kuin länsinaapurissa. Muutamana viime kesänä olisi ollut tarvetta päästä junalla/bussilla oikaisemaan reissussa niin ei tuntunut saavan millään keinolla pyörää kyytiin Ruotsissa - ei muuten auttanut viime kesänä edes se että olisin pakannut pyörän suojapussiin ennen (tyhjään) tavaratilaan laittoa, kuski vaan totesi ettei he kuljeta polkupyöriä. Varmaan jos purkaa pyörän ja pakkaa kassiin ettei pyöräksi tunnista niin onnistuu.
Oli helpotus saapua laivalla Suomeen ja nostaa itse pyörä tilavaan pikajunan konnarivaunuun Turussa. Huono vaan että nuo pikajunavuorot alkavat olla katoava luonnonvara .
Niin ne taksikuskitkin sanoo, että "paremmin sentään kuin Tukholmassa". Kuinka moni urheilujoukkue benchmarkaa itseään sarjan jumboon? Miksi edes puhutaan Ruotsista muualla kuin lätkässä? Katse sinnä missä asiat osataan: tässä tapauksessa ei taida tarvita mennä Tanskaa kauemmaksi, mutta voi mennä aina välimerelle asti.
Suomessa pyöränkuljettaminen on äärimmäisen helppoa julkisissa, jos tietää mitä tekee. En ole käytännössä kertaakaan onnistunut varaamaan esimerkiksi junaan paikkaa etukäteen, mutta toistaiseksi olen vain kerran jäänyt "rannalle" junasta. Bussissa sama eli kerran joutunut odottamaan seuraavaa. Vaikeaa se on lähinnä VR:lle ja Matkahuollolle, jotka on tehnyt varaamisesta lähes mahdotonta. Ei onnistu netissä, ei onnistu automaatilla ja ei aina edes asemalla.
Jos pyöriä joskus on enemmän kuin 1 per juna/bussi niin menee vaikeaksi. Yleensä ei ole. :)
Vaikeaa se on lähinnä VR:lle ja Matkahuollolle, jotka on tehnyt varaamisesta lähes mahdotonta. Ei onnistu netissä, ei onnistu automaatilla ja ei aina edes asemalla.
Minulta on onnistunut pyöräpaikan varaaminen netissä samalla kuin junalipunkin. Kokeilin juuri äsken huvin vuoksi ja perjantaina Ouluun menevään Intercityyn olisi ollut mahdollista ostaa yksi junalippu + 3 pyöräpaikkaa á 5 euroa. Ehkä kehitys on mennyt tässä eteenpäin tai sitten riippuu junasta ja suunnasta.
Minulta on onnistunut pyöräpaikan varaaminen netissä samalla kuin junalipunkin. Kokeilin juuri äsken huvin vuoksi ja perjantaina Ouluun menevään Intercityyn olisi ollut mahdollista ostaa yksi junalippu + 3 pyöräpaikkaa á 5 euroa. Ehkä kehitys on mennyt tässä eteenpäin tai sitten riippuu junasta ja suunnasta.
Jopas. Viimeksi ei vielä toiminut nettikaupassa. Tosin ostan käytännössä aina lippuni automaatista.
Aikaisemmin esimerkiksi konduktöörit soitteli keskenään onko jatkoyhteydessä tilaa pyörälle. :)
Olihan se pk-seudun paikallisjunien maksuton pyöränkuljetus(kokeilu) edelleen voimassa? Mietin josko joskus ottais junan Karjaalle (no ei ole enää pääkaupunkiseutua) kun sinne asti pääsee paikallisvaunuilla ja ajaisin myötätuuleen kotiinpäin espooseen kuninkaantietä tms pientä kivaa asfalttia.
okahkonen
27.02.2014, 10.21
Suomessa pyöränkuljettaminen on äärimmäisen helppoa julkisissa, jos tietää mitä tekee. En ole käytännössä kertaakaan onnistunut varaamaan esimerkiksi junaan paikkaa etukäteen, mutta toistaiseksi olen vain kerran jäänyt "rannalle" junasta. Bussissa sama eli kerran joutunut odottamaan seuraavaa. Vaikeaa se on lähinnä VR:lle ja Matkahuollolle, jotka on tehnyt varaamisesta lähes mahdotonta. Ei onnistu netissä, ei onnistu automaatilla ja ei aina edes asemalla.
Jos pyöriä joskus on enemmän kuin 1 per juna/bussi niin menee vaikeaksi. Yleensä ei ole. :)
Touché. Suomessa, tai ainakin Helsingissä julkinen liikenne on suunnattu sellaisille, jotka liikkuvat julkisilla säännöllisesti. Tällainen satunnaiskäyttäjä ei löydä pysäkkejä, ei saa hankituksi lippuja, eikä tunne sääntöjä. Hassuna esimerkkinä: olin taannoin ollut kaksi viikkoa Hong Kongissa, missä olin käyttänyt sujuvasti kaikkia mahdollisia julkisen liikenteen muotoja. Palattuani Suomeen läksin hakemaan autoani Haagasta, missä se oli ystävälläni lainassa. No, en ihan ensi yrittämällä Haagaan päässyt. Junalla yritin.
Mietin tätä samaa asiaa viime viikonloppuna Englannissa: juna-asemilla tulee parin minuutin välein kuulutuksia joko "liikenne sujuu", tai sitten kerrotaan missä on ongelmia. Ja sekä asemien että junien seinät on täynnä informaatiota siitä, kuinka matka taittuu sujuvasti. Josko se olisikin vain tiedottamisesta kiinni?
Olihan se pk-seudun paikallisjunien maksuton pyöränkuljetus(kokeilu) edelleen voimassa? Mietin josko joskus ottais junan Karjaalle (no ei ole enää pääkaupunkiseutua) kun sinne asti pääsee paikallisvaunuilla ja ajaisin myötätuuleen kotiinpäin espooseen kuninkaantietä tms pientä kivaa asfalttia.
Polkupyörä
HSL:n alueen lähijunissa saa kuljettaa polkupyörää maksutta ruuhka-aikojen ulkopuolella, jos matkustajalla on HSL:n lippu ja junassa on tilaa. Ruuhka-aikoina (ma–pe klo 7–9 ja klo 15–18) polkupyörien kuljettaminen ei ole lähijunissa sallittua.
Metrossa polkupyörää voi kuljettaa maksutta aina, jos vaunussa on tilaa. Metroasemilla polkupyörällä ajo on kielletty. Asemalla pyörä on turvallisinta kuljettaa hissillä.
Suomenlinnan lautalla pyörän kuljettaminen on maksullista. Katso voimassaoleva hinta Suomenlinnan Liikenne Oy:n sivuilta (http://www.slloy.fi/kuljetushinnasto).
Pyörää kuljettavan on huolehdittava siitä, ettei pyörästä aiheudu haittaa tai vaaraa muille matkustajille.
Polkupyöriä ei saa kuljettaa busseissa eikä raitiovaunuissa. Kokoontaitettavan polkupyörän saa kuitenkin ottaa mukaan bussiin tai raitiovaunuun, mikäli se on pakattu pussiin tai vastaavaan.
https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/nain-kaytat-joukkoliikennetta/liikennevalineessa
https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/kestavat-kulkutavat/pyoraily-ja-kavely (https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/nain-kaytat-joukkoliikennetta/liikennevalineessa)
Markku Liitiä
27.02.2014, 16.28
Fillarin kuljetus näyttäisi onnistuvan lähijunassa myös silloin, kun matkustaa VR:n lipulla HSL:n lipun sijaan. Siis vaikka R-junassa, johon Helsingistä Keravalle asti kelpaa HSL:n lippu, mutta Keravaa pohjoisemmaksi matkustavalta vaaditaan VR:n lippu.
Veivaaja
28.02.2014, 12.41
Hei!
Tarkastin Markun tietoja; Kun kerran konnari kyseli, millä lipulla olin liikenteessä. Kertoi, että VR:n lipulla olisi pitänyt maksaa pyörästä erikseen. Varmistin vielä VR:n sivuilta; VR:n lippua käyttäessä paikallisliikenteessä pitäisi periaatteessa maksaa pyöränkuljetusmaksu (4,20). Periminen taitaa riippua konnarista - heillä kun on palvelualttiutta, VR:llä ei.
http://www.vr.fi/fi/index/junaliput/mukaanmatkalle/polkupyoran_kuljetus_2.html
Periminen taitaa riippua konnarista - heillä kun on palvelualttiutta, VR:llä ei.
Sama vika kuin kivijalkakaupan hinnoissa. Ikinä ei voi tietää etukäteen. Jos pyörän on junassa/bussissa laittanut itse paikalleen niin karkeasti 1/4 siitä ei veloiteta mitään.
Junassa pyörä on toisinaan kalliimpi kuin ihminen.
VR:n vyöhykeliikenteeseen on mahdollista ostaa lipunmyynnistä etukäteen 4,20 eur arvoisia polkupyörälippuja. Lippu vain leimataan kun sitä haluaa käyttää. Tämä on ihan kätevää koska läheskään aina sen fillarin kanssa ei mahdu juuri siihen lipunmyyntivaunuun ja sitten saa reissata ilman polkupyörälippua tarkastajien pelossa koko matkan.
Tämä siis niille kenellä on käytössä sarja- tai kausilippu vyöhykeliikenteessä.
Lisäksi olisi mukava jos VR suurentaisi reilusti (kooksi vaikka metri kertaa metri) fillarinkuljetusosaston merkkiä junissaan, koska olen useampaan kertaan saanut juosta laiturilla pyöräni kanssa etsimässä sitä pientä polkupyörää esittävää tarraa. Samoin voisivat merkitä lastenvaunupaikatkin.
Markku Liitiä
03.03.2014, 14.06
Kiitos Veivaajalle oikaisusta! Tarkistin itsekin VR:n sivuilta, mutta eipä pistänyt silmään linkkisi takana oleva kohta.
Pihi pyöräilijä siis ostaa lähijunassa lipun viimeiselle HSL:n piirissä olevalle asemalle, jää pois siellä ja polkee loppumatkan.
retkuilija
12.03.2014, 13.15
Oman kokemukseni mukaan retkeilessä jos täytyy turvautua fillarinkanssa julkisiin. Busseilla homma onnistuu n. 10krt helpommin...aina ei edes peritä maksua pyörästä! Jos mahdollista menee vain lähtöpisteen lastauslaiturille norkoilemaan, koska ko.bussin pakkaaminen aloitetaan....Näihin nykyisiin busseihin normifillarini mahtuu jopa pystyyn monasti...irtoremmeillä vain kiinni peräseinään!! ja kuski kiittää...(näin siis kotimaassa)
Loirivinkkiä pöörän kuljetukseen...
https://www.youtube.com/watch?v=HALaLOsinhQ
Veivaaja
17.01.2015, 19.17
Moi, Pöökke ja muut!
Olen samaa mieltä, että VR voisi ilmoitella paikallisjunissa paremmin niistä pyöräpaikoista. Linkistä löytyy pyöräpaikkojen sijainti erilaisissa junissa. https://www.vr.fi/cs/vr/fi/lahijunat
Aika sekavaa...
Monesti matkustanut pyörän kanssa junassa.
Intercity junissa (ex.tupakkakoppi) kannattaa ottaa vaijerilukko mukaan. U-lukolla ei saanut lukkoon mihinkään laitettua, koska takarengas ei uponnut telineeseen.
Siitä on helppo ottaa vorolla pyörä mukaan asemalla.
Ikävästi pyörät ovat kaikkien näprääjien ja kokeilikoiden saatavissa. Vielä ei ole mitään ihmeempää sattunut.
Ja kun varaa pyöräpaikan vaunuun, kannattaa varata läheltä omaa vaunua. Ettei pyörä ole toisessa päässä junaa ja itse toisessa.
Poikkeuksellisesti pitää kehua... uusi emaillippu on UPEA! Avaa email kännyssä. Ei muuta, siinä näkyy heti lippu. Näin se olisi pitänyt olla jo alunperin.
Tekstarilippuhan on ihan vitsi, kun sitten pitää kuitenkin avata linkki selaimeen jne. Siitä otin aikaisemmin ruudunkaappauskuva, se ei häviä jos verkko tökkii :rolleyes:
Tuli kuljettua Hesasta Porin kautta itärajalle polkien, bussilla ja junilla. Poriin menin halvalla onniexpress bussilla, joka on ilmainen pyörälle. Sen lisäksi käytin matkan varrella kiskobusseja, jotka on myös ilmaisia ja helppoja pyörille.
Käyttäkää näitä tietääkseni parhaita julkisia pyöräilijän kannalta, niin saadaan ne pysymään ja lisäämään reittejä :)
http://i.imgur.com/S3RDTpTl.jpg
Fillarin saa helposti sisään, vaikka peräkärry kiinni.
http://i.imgur.com/5Lu1Cjpl.jpg
Näissä on lippuautomaatit, joihin käy kortti ja käteinen.
http://i.imgur.com/suwi8fgl.jpg
http://www.onniexpress.fi/
https://fi.wikipedia.org/wiki/Dm12
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kiskobussi
Polkupyörä
HSL:n alueen lähijunissa saa kuljettaa polkupyörää maksutta ruuhka-aikojen ulkopuolella, jos matkustajalla on HSL:n lippu ja junassa on tilaa. Ruuhka-aikoina (ma–pe klo 7–9 ja klo 15–18) polkupyörien kuljettaminen ei ole lähijunissa sallittua.
Metrossa polkupyörää voi kuljettaa maksutta aina, jos vaunussa on tilaa. Metroasemilla polkupyörällä ajo on kielletty. Asemalla pyörä on turvallisinta kuljettaa hissillä.
Suomenlinnan lautalla pyörän kuljettaminen on maksullista. Katso voimassaoleva hinta Suomenlinnan Liikenne Oy:n sivuilta (http://www.slloy.fi/kuljetushinnasto).
Pyörää kuljettavan on huolehdittava siitä, ettei pyörästä aiheudu haittaa tai vaaraa muille matkustajille.
Polkupyöriä ei saa kuljettaa busseissa eikä raitiovaunuissa. Kokoontaitettavan polkupyörän saa kuitenkin ottaa mukaan bussiin tai raitiovaunuun, mikäli se on pakattu pussiin tai vastaavaan.
https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/nain-kaytat-joukkoliikennetta/liikennevalineessa
(https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/nain-kaytat-joukkoliikennetta/liikennevalineessa)https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/kestavat-kulkutavat/pyoraily-ja-kavely
8 euroa lauttamaksu!Per suunta,jää kokematta Suokki.
Hakua olen käyttänyt aika ahkeraankin, mutta aivan tyydyttävää vastausta en ole löytänyt, siksi uusi postaus. Mutta kiitos linkeistä, yksi oli hyödyllinen ja aikaisemmin itseltäni huomaamatta jäänyt.
Itselläni taitaa olla sinänsä hyvä tilanne että pohjoiseen menevistä yöjunista (1 vuoro per suunta per yö -muistaakseni) on juuri tuollainen vanhemman malllin pikajuna joissa on tuo tavaravaunu. Luulen että ajotan matkani niihin, sujuu pidempi matka muutenkin helpommin nukkuessa.
Kiitos kaikille vastauksista.Bussissa maksaa fillarin kuljetus 4 euroa,matkan pituudesta riippumatta.Mikäli fillari lähetetään rahtina,maksaa 30 kg mukaan.Joo ei fillarit paina 30 kg,mutta jonkun mukaan vievät sen edestä tilaa.Ja sääntönä on ,jos ruumassa on tilaa,näin muistaakseni.
Busseissakin kannattaa muuten varmistaa etukäteen, että pyörä mahtuu mukaan. Nimim. meinasi jäädä pyörä Hotelli Valtatie 1:n viereen pysäkille, onneksi bussissa oli juuri tilaa. Toista pyörää ei olisi enää mahtunutkaan. Tämä erityisesti Matkahuollon rahtia kuljettavissa pikavuoroissa. Eikä edes mikään ruuhka-aikavuoro, pika Tku-Hki arkiaamupäivänä.
Pika Tku-Hki vuoroilla otetaan rahtia niin paljon kuin mahtuu,koska se on suoraan tulloa firmalle.Onnibus vie sitten matkustajat..näemmä.Tämän vuoksi kannattaa ennakkoon tiedustella,että onko tilaa.Itse olen n. vuoden aikana kerran kuljettanut pyörän tällä välillä,maksu 4 euroa.
Ite oon IC junissa pyöriä kuskaillu tässä Oulu-Helsinki välillä ja jtn voi sanoa. Eli paikka on ahdas ja tosiaan jos pyörä on taimmaisena, niin se voi olla vaikea saada pois, joten ite olen yleensä asemilla seurannu, että koska pyöriä tulee kyytiin ja kysynyt kavereilta, että koska ne jää pois. Sit on siirrelty pyörät niin, että ne saa hyvin ulos. Usein vain sinne sekaan tungetaan pyöriä ihan omalla jalustimellaan seisoskelemaan, ko ei jakseta alkaa tunkeen koukkuihin ja usein tämä on konnarinkin mielestä ok.
Viimeisimmällä kerralla maastopyörää tuodessani ei tuo nostokoukku oikein sopinut maastopyörän paksumman stemmin/tangon liitoskohdan kanssa yhteen, joten pyörää piti tukea paperilla, jotta välttäis isoimmat hankaumat. Oli muuten joku välillä sit lastenvaunutkin tunkenu tuonna pyöräpaikalle ja vähän jo kattelin, että paljonko on mun pyörää väännelly ne.
Yleisesti lippuja on saanut hyvin, kun on min. edellisenä päivänä käyny hakemassa. Ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, niin pyrkivät myymään istumapaikan samaan vaunuun, kuin missä pyörä on. Samassa vaunussa on muuten kans lasten leikkipaikat ja invapaikat, joten siksi ehkä noista lastenvaunuista on riesaa.
Linja-autoissa kuljettaminen on ilmeisesti ihan liikennöivästä firmasta kiinni. Osa sano, ettei ota maksua ollenkaan ja osilla se on joku kiinteä summa. Toisilla firmoilla vastaavasti on auton perään kiinnitettävät pyöräkoukut, joilla pyörä saadaan kyytiin, vaikka auto olisikin täynnä. Itse en ole näitä vielä alkanu kokeilemaan. Pääsääntönä olen pitänyt sitä, että mikäli linja-auto lähtee lähtöpaikastaan pyhäpäivänä, ei se tule kuljettamaan rahtia, eli silloin on tilaa viedä pyörä. Tällaisista esimerkkinä kuski mainitsti sunnuntai-iltana Helsingistä Rovaniemelle menevän Express bussin, joka ajaa ilman lastia koko matkan, koska asemat eivät ole auki välillä. Vastaavasti maanantain puolella olevassa autossa olisi jo lastia.
Toivottavasti auttaa asiaan.
Rahtia ei oteta myöskään lauantain pika-,eikä erikoispikavuoroille.Silloin on tilaa fillareillekin,ainakin Pohjolan Liikenteen busseissa.
Nyt kyllä VR:n kesähinnoilla voi vaihtaa pyörämaisemaa suht edullisesti, tosin pyörän kuljetus maksaa saman kuin ukon eli 5 €. Matkaraportti Pori - Tampere väliltä videolla: http://youtu.be/bbJwDu0_MEE ping
Veivaaja
21.07.2015, 12.24
Busseissa pyörän kuljettamisessa: Tulipa tässä pari viikkoa sitten kuljetettua pyörää ensin Salo-Turku ja sitten Salo-Helsinki -väleillä. Lauantaina oli hyvin tilaa (kun ei ollut rahtia). Maanantaina myöhäisellä iltapäivävuorolla oli ahtaamaanpaa, kun oli rahtia ja mukana jo kolme pyörää, mutta hyvin kuski pakkasi pyörän mukaan (kun otin etukiekon irti). Hommaa oli selvästi tehty ennenkin. Pakkasivat pyörät pystyyn, jolloin veivät vähemmän tilaa. Vainion liikenne taisi olla kyseessä. Hintaa kertyi 4-6 euroa, ilmeisesti matkan pituuden mukaan. Alumiinihaarukkainen cyklo kulki hyvin mukana.
Homma siis toimii, tosin suositeltavaa on kuljettaa pyörää matkahuollon kiinnioloaikana (iltaisin, viikonloppuisin) jolloin on vähemmän rahtia. Varmaankin myöskään välipysäkiltä voi olla vaikea pyrkiä autoon, jossa on paljon tavaraa. Kuljettajat kun mieluimmin laittavat pyörät omaan osastoonsa. Vievät paljon tilaa, mutta on helppo ja nopea pakata.
kalppinokka
22.07.2015, 23.21
Mentiin junalla+bussilla Ylläs-Levi -reitin avajaispolkaisuun. Junassa Riihimäki-Kolari fillarit á 5 e ja bussissa Kolari-Äkäslompolo á 5 e, yhteensä fillarinkuljetus menopaluuna siis 20 e. Ei paha, sanoisin. Etukäteen varmistin Eskeliseltä, mahtuuko 3 fillaria bussiin ja luvattiin mahtuvan, mahtui myös. Tosin seuraavalla kerralla, nyt kun tiedän ja jos mökki on yhtä kaukana kylältä ja/tai tavaraa paljon, saattaisin käyttää bussin aijaan Äkäslompololaista taksia (3 hlöä + 3 fillaria Kolariin yht 75 e).
Taitoin eilen Helsinki-Kuopio välin Pohjolan liikenteen bussilla pyörän kanssa. Eipä voisi enenpää risuja antaa palvelusta. Ilmoitin pyörästä asiakaspalveluun kaksi vuorokautta ennen matkaa, asiakaspalvelija totesi ilmoittavansa asian eteenpäin. Helsingin linja-autoasemalla huonolla jalalla työpäivään noussut kuljettaja ihmettelee pyörää, ja kyselee ja epäilee olenko ilmoittanut asiasta. Rahtitila oli aika täynnä paketteja, kiireen takia kuskilla ei kiinnostanut järjestellä paketteja uudelleen vaan uudenkarheasta Stumpjumperista kiinni ja apinan raivolla fillari pahvilaatikoiden päälle noin niinkuin sinnepäin. Yritin ehdottaa kiekkojen irrotusta mutta eipä kuskilla kiinnostanut. Monttu auki seurasin toimintaa, kun pyörä suurinpiirtein sinnepäin kyytiin ja luukku kiinni ohjaustangon kolahtaessa luukkuun.
Enempää meteliä en asiasta nostanut, vaan kävelin auton kyytiin. Vielä 4e lisärahtia maksaessa kuski kyseli minne olen asiasta ilmoittanut, eikä meinannut uskoa että olen mitään ilmoitusta tehnytkään. Onneksi pyörä ei matkan aikana vahingoittunut.
Pohjolan liikenteessä siis informaatiokatkoksia, sekä välinpitämättömiä kuskeja (ainakin 1kpl). Olisi mieli tehnyt huomauttaa, että pyörän arvo lähentelee logistiikka-alan ammattilaisen kahden kuukauden tilinauhaa, mutta pidin mölyt mahassani. Jatkossa valitsen todennäköisesti jonkun muun firman, jos pyörää tarvii bussissa kuljettaa..
Ihan turhaan tuli jännitettyä miten kahden cyclocrossin kuljetus sujuu junassa toiselle puolelle Suomea. Ic -junassa takaisin tullessa oli lukitussysteemit rikki, joten piti lukita pyörät omilla lukoilla. Konnarikin sanoi, että telineet ovat ihan surkeita, niinhän ne onkin. Pieksämäeltä Joensuuhun sinisellä junalla pyörät sai näppärästi matkatavaravaunuun, missä oli tilaa ja konnari oli auttamassa pyöriä vaunuun ja pois sieltä. Ensi kerralla pitää ottaa mukaan läskipyörät!
Ihan turhaan tuli jännitettyä miten kahden cyclocrossin kuljetus sujuu junassa toiselle puolelle Suomea.
Mua kanssa jännitti, kun palasin kesän pyöräreissulta yöjunalla, ja pysähdys olisi kolmen minuutin mittainen kello kahden jälkeen aamuyöllä eikä mitään tietoa, mihin kohtaan laituria tavaravaunu pysähtyy. Ei voinut siis edes irrottaa tavaroita pyörän päältä etukäteen. Onneksi olin vain parin vaunun päässä oikeasta kohdasta ja konnarikin havaitsi mut ja avasi vaunun sivusta luukun, josta nostin fillarin & laukut kyytiin. Juna oli jo myöhässä, joten ei ehkä sitä kolmeakaan minuuttia olisi oltu asemalla ilman fillariani, mutta hyvin siis sujui ja halvalla kesätarjouksen ansiosta.
Myös menomatka bussilla Satakunnan liikenteen sunnuntaivuorolla meni kätevästi ilman ennakkovarausta.
Taitoin eilen Helsinki-Kuopio välin Pohjolan liikenteen bussilla pyörän kanssa. Eipä voisi enenpää risuja antaa palvelusta. Ilmoitin pyörästä asiakaspalveluun kaksi vuorokautta ennen matkaa, asiakaspalvelija totesi ilmoittavansa asian eteenpäin. Helsingin linja-autoasemalla huonolla jalalla työpäivään noussut kuljettaja ihmettelee pyörää, ja kyselee ja epäilee olenko ilmoittanut asiasta. Rahtitila oli aika täynnä paketteja, kiireen takia kuskilla ei kiinnostanut järjestellä paketteja uudelleen vaan uudenkarheasta Stumpjumperista kiinni ja apinan raivolla fillari pahvilaatikoiden päälle noin niinkuin sinnepäin. Yritin ehdottaa kiekkojen irrotusta mutta eipä kuskilla kiinnostanut. Monttu auki seurasin toimintaa, kun pyörä suurinpiirtein sinnepäin kyytiin ja luukku kiinni ohjaustangon kolahtaessa luukkuun.
Enempää meteliä en asiasta nostanut, vaan kävelin auton kyytiin. Vielä 4e lisärahtia maksaessa kuski kyseli minne olen asiasta ilmoittanut, eikä meinannut uskoa että olen mitään ilmoitusta tehnytkään. Onneksi pyörä ei matkan aikana vahingoittunut.
Pohjolan liikenteessä siis informaatiokatkoksia, sekä välinpitämättömiä kuskeja (ainakin 1kpl). Olisi mieli tehnyt huomauttaa, että pyörän arvo lähentelee logistiikka-alan ammattilaisen kahden kuukauden tilinauhaa, mutta pidin mölyt mahassani. Jatkossa valitsen todennäköisesti jonkun muun firman, jos pyörää tarvii bussissa kuljettaa..
Itse k.o firmassa työskenneltyäni,en yhtään ihmettele asiaa.Tiedottaminen aivan lasten kengissä,eli kuski ei ole saanut asiasta infoa.Tähän kyseiseen linjaan ,kun otetaan helvetisti rahtia.No ,lopetin vuodenvaihteessa hommat ja jäin opintovapaalle,eikä enää koskaan pölhölään duuniin!
Läskin kaa tulee junissa vinkeitä tilanteita. Ei mahu rengas, liian pitkä kokonaismitta, liian levee tanko...kahenlaisiin pyöräpaikkoihin oon törmänny ja molemmissa tyypeissä miun läski vie kolme pyöräpaikkaa. Vielä ei oo tullu tilannetta eteen, ett joku muu ois yrittäny saada omaa villariaan mahtumaan samaan loossiin, mut ei taija mahtuu.
Konnarit levittelee käsiään ja luvanneet viedä palautetta eteenpäin, mutt eihä se tietenkää mitää auta, ennenku seuraava vaunusukupolvi hommataan. Mitää muutoksia ei olemassa oleviin vaunuihin kuitenkaan tehä. Korkeintaan aiheuttaa sen, ett tulee rajoituksia fillareiden mittoihin :(
Onkos peräkärryä onnistuneesti kuljetettu IC-junassa?
jottilainen
14.04.2016, 12.27
Helsingistä Tampereelle ja Turkuun on liikuttu perheen kanssa IC-junilla. Meillä kärrynä Nordic Cab. Se vaunu missä on lastenvaunu ja invapaikat, on varustettu leveämmillä ovilla. Mitat löytyy VR:n sivuilta. Huippureissut mm. Ahvenamaalle.
Tämä on muuten niitä asioita, joista jokainen pyöräilijä voisi antaa äänekästä palautetta VR:lle. Surkeassa jamassa Suomessa fillarin kuskaaminen julkisilla.
Kolmen puhelun ja yhden sähköpostin verran olen ollut yhteydessä VR:ään, mutta ainakaan normaalin asiakaspalvelun kautta ei kehitystä tapahdu. Siellä on vastassa asiakaspalvelijat, joiden tehtävänä on vastata asiakkaiden kyselyihin, ei kehittää yhtiön toimintaa.
Yritin saada selville, miten onnistuisi henkilöauton + neljän pyörän kuskaaminen junalla Lappiin, mutta käytännössä mahdotonta tuo on. Pikajunalla Kolariin ehkä pyörät saisi tavarana. Etukäteen ei siitä ole varmuutta. IC-junaankaan ei pyöriä käytännössä saa, vaikka teoriassa tuollaista mahdollisuutta tarjotaankin ja kesällä pikajunia on rajallinen määrä.
Ainoa varma tapa lienee peräkärryn ottaminen mukaan, mutta lisähintaa siitä melkoisesti tulee. IC:n autopaikan korkeus on 204 cm ja pikajunan alakerrassa 165 cm. Yläkerrassa junan nopeus on kattotelineelle liian suuri ja n. 2,7 m korkuista kuormaa tuskin muutenkaan hyväksyttäisiin. VR ei salli autojunassa vetokoukkuun kiinnitettävää pyörätelinettä, vaikka suurin sallittu leveys ei ylittyisikään. Perusteena on pelko heiluvan pyörän osumisesta muihin autoihin. Toki vetokoukkutelineitä on monenlaisia, mutta ainakin Thulen mallistossa on telineitä, joissa pyörät ei pääse heilumaan ja ehkä muissakin on pyörät mahdollista sitoa kiinni. Toki tavanomaisen autopaikan pituus 5,05 m ylittyisi herkästi, mutta pieni lisähinta ylityksestä olisi siedettävissä nykytilaan verrattuna.
En tiedä, miten tavallinen junankäyttäjä voisi pyöräilijöiden asioita ajaa. Siksi ehdotankin, että jokin pyöräilijöiden etuja ajava yhdistys ottaisi asiakseen kehittää VR:n kanssa parempia ratkaisuja, kenties yhdessä LVM:n kanssa. Sielläkin kun on tavoitteena edistää pyöräilyä ja LVM:n saaminen samaan pöytään ehkä lisäisi VR:n kiinnostusta tehdä asialle jotain.
Mikäs tuossa Kolarin pikajunassa on VR:n mukaan se epävarmuustekijä? Rovaniemi on kyllä hankala tapaus, kun sinne ei pikajunalla enää puksutella.
metsäsika
12.07.2016, 10.18
Tämä alkoi kiinnostamaan ja huolestuttamaan oikein tosissaan. Tarkoitus olisi saada auto, miehet ja pyörät (onko väärä arvojärjestys) Helsingistä Rovaniemelle ja takaisin. Se on jo kantapään kautta opittu, että vetokoukkutelineessä ei saa pyöriä kuljettaa. Kolariin menee vanhoja sinisiä vaunuja ja niissä on konduktöörinvaunu, jonne pyörät saa ongelmitta. Mutta Rovaniemelle menee uudet makuuvaunut. Onko niissä junissa mahdollisuutta kuljettaa isoa matkatavaraa (pyörää). Soitin äsken VR:lle ja sieltä kerrottiin, että matkatavaran kuljetus onnistuu, mutta en vakuuttunut, vastaus tuli liian nopeasti. Onko jollain varmaa kokemusperäistä tietoa tästä. Pitääkö mennä illalla asemalle katsomaan junan vaunut.
Rupesinpa nyt oikein tutkimaan, ja kyllä yöjunissa on VR:n mukaan aina matkatavaravaunu: https://www.vr.fi/cs/vr/fi/yo-_ja_autojunat
Minkä ihmeen takia tuonne ei muka voisi laittaa neljää polkupyörää?
E-Cruiser
12.07.2016, 11.28
Kerran istuin puhelimessa varmaan puoli tuntia että lopulta pääsin läpi VR:än oikealle henkilölle, ja kysyin onnistuuko kinnerin kuljetus?
Vastaus oli, että eijeiei. Sitten niitten sivuilla kuitenkin lukee näin:
Kanootteja, kajakkeja, suksibokseja ja muita vastaavia tilaa vieviä tavaroita voit kuljettaa matkatavarana ainoastaan junissa, joissa on matkatavaravaunu, ja mikäli kuljettaminen on olosuhteet huomioon ottaen mahdollista. Kuljetus voi estyä esim. tilanpuutteen vuoksi. Kuljetusmaksu on 20 euroa.
Kanootti on vähintään yhtä iso, pidempikin. Täytyy jatkaa selvittelyä, jos käyttäisi termiä polkukanootti:) Ovat heti että joojoo.
metsäsika
12.07.2016, 11.31
Hienoa kun löytyi tuollainen kirjallinen dokumentti asiasta. Huolet väistyivät ja VR:n asiakaspalvelija oli siis ilmeisen oikeassa.
Nuo VR:n nettisivut eivät ole kyllä täydelliset, onko siellä jopa liikaa tietoa. Ainakin ne ovat sekavat ja osin ristiriitaiset. Kun ostaa autonjunan lippuja, niin niillä sivuilla kerrotaan, että pyörälipun ostaminen ei onnistu. No, tuo ehkä pitää paikkansa, jos ollaan sanatarkkoja, lipun ostaminen ei onnistu (netissä), mutta kuljettaminen onnistuu (mikä on pääasia).
Mutta kun matkatavaravaunu kuuluu varustukseen, nin kyllä sinne aika lailla pyöriä mahtuu.
Junaparissa 265/274 (Kemijärven juna) näyttää olevan 20.6. alkaen aina Fots -vaunu, jossa ei ole lainkaan matkustajapaikkoja. Siellä nyt ainakin luulisi tilaa riittävän. Muissa yöjunissa sitten Efit(i)/EFs/EFits -vaunu, jossa on tavaraosaston lisäksi myös istumapaikkoja.
Mikäs tuossa Kolarin pikajunassa on VR:n mukaan se epävarmuustekijä?
VR ei etukäteen lupaa, että pyörät mahtuu kyytiin. Muillakin saattaa olla tavaroita mukanaan.
noniinno
13.07.2016, 11.21
Kummallista, itse voisin maksaa aika paljonkin luotettavasta ja turvallisesta kuljetuksesta julkisissa liikennevälineissä. Tuntuu olevan arpapeliä aina että onnistuuko ylipäätään ja miten ja paljonko maksaa. Joku pyöräilyjärjestö voisi keskittyä tämän asian edistämiseen, luulisi että olisi helpompaa maksullisen palvelun hankinta kuin pyöräkaistojen vaatiminen verovaroin toteutettavaksi.
Lentomatkustamisessa monin verroin helpommat kuviot. Usein hinta ei ole este sielläkään.
Lentomatkustamisessa monin verroin helpommat kuviot. Usein hinta ei ole este sielläkään.
Lentokoneissa onkin huomattavasti enemmän rahtitilaa suhteessa matkustamoon kuin muissa kulkuvälineissä, joten harrastusvälineiden kuljetus ei ole ongelma. Samoin lentomatkustamisen prosessit on hiottu viimeisen päälle tarkasti, toisin kuin VR:llä.
noniinno
13.07.2016, 12.31
^ Niin, voisivatko julkisen maaliikenteen toimijat tehdä asialle jotain? Vai riittääkö, että todetaan tilanteen nyt vaan olevan näin.
Esim. Kotimaan matkailua voisi piristää pyörä+bussi -matkalippu. Jos tilaa on vähän, luulisi siihenkin löytyvän keinot joko lisäämällä kapasiteettia, järkeistämällä tilankäyttöä, asettamalla selkeät rajoitteet tai tehostamalla prosesseja. Tuskin kukaan kuvittelee, että palvelun saisi ilmaiseksi.
Pyörälipun ostaminen ei käsittääkseni onnistu jos paikat on myyty. Siel on ne 3 koukkupaikkaa.
Onkos kukaan kokeillut http://www.esend.fi/ palvelua? Ei ole jokajannun hommaa, kun vaatii aika uuden puhelimen, iPhone 4S (IOS 8) tai aika uusi Android pitää olla (Galaxy S2:lla ei esim. toimi).
Savonlinjan asiakaspalvelija närkästyneellä äänellä kommentoi kahden pyörän olevan vähän paljon, mutta kahteen vuoroon varasi kuitenkin paikat pyörille. Saa taas nähdä kulkeeko viesti eteenpäin..
Tuli testattua nuo yöjunien fillarinkuljetusmahdollisuudet, meno Kolariin ja paluu Kemijärveltä. Itselläni toki vain yksi konkeli matkassa. Kolarin junan tavaraosasto ei ole valtava, mutta todella huono tuuri pitää käydä ettei sinne muutamaa pyörää sopisi. Juna oli makuupaikkojen puolesta loppuunmyyty, ja konnarin mukaan pari lisävaunuakin, mutta tyhjää tilaa tavaraosastolla oli silti reilusti.
Kemijärven junissa on tosiaan tuo Fots -vaunu. Siellä oli lääniä niin tolkuttomasti, että pyörien mahtumiseen voi kyllä luottaa.
metsäsika
18.07.2016, 09.57
Kuittaan Auvon diagnoosin, todella huono tuuri, jos yöjunassa pyörän kuljettaminen ei onnistu. Päiväjunissa on sitten omat haasteensa. Se on sitten vähän eri juttu, että VR:n informaatioa asiasta on ainakin minusta etenkin yöjunien osalta hieman vaikeaselkoista.
Toista oli fillarien kuljetus junassa vielä vanhoina hyvinä sinisten vaunujen aikoina :D
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160719/c78a6b4fc6ca5c8a0e95050fd465f29b.jpg
Veivaaja
04.08.2016, 12.21
Hei!
Tulipahan tehtyä tandem-reissua Suomessa. Tässä kokemuksia tandempyörän kuljetuksesta linja-autossa:
Hki-Lpr: Tandemista oli ilmoitettu pari viikkoa aiemmin. Onneksi kyselin asemalla, joku ystävällinen kuski pyysi Savon linjan kuskin paikalle. Hän ihmetteli asiaa, ei ollut saanut mitään tietoa. Pyörälle löytyi sunnuntaina hyvin tilaa, oma matkatavaraosasto.
Nurmes-Kuopio: Matkasuunnitelmat muuttuivat, ja tandem bussiin noin tunnin varoajalla. Sujui hyvin, kuski oli saanut tiedon asiasta, ja tilaa oli.
Kuopio-Helsinki: Pe päivänä linjalla oli runsastavaratilainen auto, tavaratila n. 3 krt 2,5 m. Pyörä meni heittämällä. Kuulemma toiseen suuntaan on pe paljon rahtia.
Ja näistä opittua:
- Liikenneyhtiöiden sisällä tieto kulkee huonosti. Ekassa tapauksessa olimme kuulemma soittaneet väärään paikkaan (vaikka yhtiön keskuksen kautta yhdistettiin). Ei ole tietenkään asiakkaan eikä kuskinkaan vika, mutta siis täysin mahdollista. Kannattanee kysellä ja koettaa varmistaa kun ottaa yhteyttä, että tieto kulkee.
- Kuopio-Helsinki -välin bussissa oli valtava tavaratila, johon mahtuu helposti kymmenenkin pyörää. Kuskin mukaan näitä autoja on Kuopion Liikenne ja sen pääyhtiö kymmenkunta. Niitä olisi siis mahdollista saada myös isomman seurueen pyörien kuljetukseen? Todennäköisesti viikonloppuna tms.
metsäsika
31.08.2016, 14.27
Kokemuspohjaisesti voin nyt sanoa, että pyörien kuljetus YÖjunassa etelästä pohjoiseen ja takaisin sujui täysin ongelmitta ja palvelu oli ystävällistä. Tilaa konduktöörivaunussa olisi vaikka polkupyöräjoukkueen pyörille. Eli päiväjunissa kuljettaminen on kinkkisempää, mutta yöjunissa onnistuu.
Pyörällä Vaasasta Tikkurilan asemalle ja takaisin. Kuulostaa hienolta ja helpolta. No, en suosittele kenellekään edes yrittää saada IC-junaan XL runkoista ja plussarenkaista täpäriä. Pari huomiota listattuna.
1. Vaasasta kulkee vain 2 junaa päivällä jossa on ne 3 pyöräpaikkaa. Nämä junat siis lähtevät Vaasasta ja saapuvat Helsinkiin. Sama toisinpäin. Loput junat menevät Seinäjoelle josta pitää vaihtaa Rovaniemi-HKI junan kyytiin. Vaasa-Seinämäki junassa ei saa kuljettaa pyörää. Usein tämä juna on lähes tyhjä mutta silti kielto on ehdoton. Onko muillakin poikkiradoilla sama ongelma?
2. Varsinkin Tikkurilassa vaihtoaika on älyttömän lyhyt verrattuna siihen kuinka paljon siitä tulee ja menee väkeä (lentokenttä). XL kokoisen fillarin saaminen ulos tuosta väliköstä ottaa aikaa. Jos juna on myöhässä niin aikataulua otetaan kiinni lyhentämällä välipysähdyksiä.
Muutenkin tuo välikkö on aina täynnä hyökkäysvaunujen kanssa seilaavia lapsiperheitä jotka tunkevat yläkerran leikkipaikasta tuohon välikköön. Jos et ehdi ennen näitä avaamaan pyöränlukkoa ja laittamaan kamat kasaan, et pääse ajoissa ulos. Konnaritkaan eivät aina auta. Niitäkin on yllättävän paljon m*lkuja kuten oli viimeksikin.
3. Tikkurilasta junaan sisäänmeno on sekuntipeliä ja jos et löydä oikeaa vaunua heti, jäät laiturille fillarisi kanssa. Sitä pyörämerkkiä ei vieläkään ole päivitetty niin että sen näkisi ilman suurennuslasia. Miksi se ei voisi olla kuten HSL vaunuissa? Koko seinän kokoinen kuva.
4. Jos ja kun löydät sen oikean oven, akseliväliltään valtavan fillarin nostaminen sisään niiden lastenvaunujen takaa on tuskallinen operaatio. Siinä haahuilee yleensä porukkaa lentolaukkuineen ja se fillari oikeasti tukkii kaiken liikenteen siitäkohtaa. Varsinkin kun siinä on 2 muutakin pyörää ihmettelemässä miten tästä nyt mahtuu kääntymään.
5. Ns. päiväretki pääkaupunkiseudulle onnistuu fillarin kanssa ainoastaan jos asuu pääradan varrella. Poikkirata ei mahdollista pyöräkuljetuksia aamuisin eikä iltaisin joten samanpäivän aikana meno ja paluu on turha haave. Sinänsä outoa kun julkisia ja pyöräilyä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn ja näinkin yksinkertainen asia ei vain onnistu. Jos pyöräilyä halutaan kasvattaa, junassa pyörän kuljettamisen helpotaminen pitäisi olla aivan ensimmäinen toimenpide.
6. Unohda nuo koukut. Ne on tehty tuollaisille rimpuloille markettipyörille mitä tuossakin kuvassa näkyy. 23kg painolla kun tuo koukku hakkaa stemmiä ja tankoa vasten, niin onko riskin arvoista laittaa sitä sinne väkisin? MummoGT:n kromattu rautatanko tuskin siitä miksikään menee mutta nykyaikaiset tangot tuskin hyvää tykkää. Muutenkin tuon jammun näyttö estäisi tuon koukun käytön.
7. Älä laske sen varaan että konnarit auttaa. Viimeksikin eräs nainen tuskaili koukun kanssa ja konnari vain tuhahti ja lähti pois kun kysyi apua. Menin sitten itse auttamaan kunhan sain oman pyörän jotenkuten pois keskikäytävältä (vihaisten tuijotusten saattelemana).
http://i66.tinypic.com/dwou0y.jpg
Tuttu juttu...
Ei ole sen helpompaa bussilla. Yleensä bussiin ei voi varata pyörälle paikkaa, eli pääsee jos mahtuu? Itselle pitää kuitenkin ottaa lippu että pääsee, tai saa paljon halvemmalla. Kuka sen varaan voi laskea matkaansa?
Huvittavaa että pyöräretkeilijälle oma auto on lähes välttämätön juuri tämän takia. :rolleyes:
Jossain vaiheessa oli niitä pyörähuoneitakin/ex tupakkahuone? Tosin ne oli junassa niin korkealla että mulle oli jo aika työ nostaa pyörä sinne. Ei mitään ratapihan tasolla olevaa jutskaa...
Tämän keskustelun sivulla 2 on kuvia, onkohan tuota vielä?
Metsämuija
06.05.2019, 20.29
Sulla oli sentään vain yksi pyörä...
Mulla meinasi tunteet kuumota VRn kanssa viime keväänä, kun varailin paikkoja pyörille ja lapselle. Saimme koko järjestelmän solmuun ja löysin monta bugia tekstiviesti/appis/sähköpostisovelluksesta. Jokaisessa oli erilainen vaihtoehto istumapaikkoja ja pyörän sijaintia. Onneksi VR:n palvelusta lopulta ilmoitettiin että sekä pyörät että paikat ovat samassa vaunussa, luki lipuissa ihan mitä tahansa. Piti jo kysellä saattopalvelua lapselle pyörän kansaa kun olisimme olleet eri päissä junaa. Pyöräpisteitä voi olla niin vaunussa 2 kuin 4 IC junissa...
Mutta ajatuskin, että olisin yrittänyt sähköläskiä tuohon härveliin nostaa tai säätää matkatavaroita pois ja takaisin - päätin heti suosiolta jättää sen väliin. Käytännössä läski ei mahdu tuonne ja se matkustaa poikittain kaikkien tiellä siellä eteisessä. Tuli koettua ruuhkajuna-säätäminen matkalaukkujen kanssa seilaavien matkalaisten (ihan oikeasti vaunun numero on seinässä ja asemilla olevista näytöistä voi katsoa mihin oma vaunu pysähtyy, mutta siitä huolimatta osa matkaa pakaasien kanssa ympäri junaa). Mainitsinko jo humalaiset, jotka alkaa tivata pyörän speksejä ja hintaa seisoen esteenä ahtaassa eteisessä kun yrität saada palapelin pyörimään hiki pinnassa että edes yksi pyörä olisi suurinpiirtein oikeassa paikassa. Tuli aika voimallisesti käskettyä väkeä siirtymään vaan pois ja paikoilleen. Käytännössä itse matkaan pyörän/pyörien vieressä koko matkan, matkatavaroita ja pyöriä vahtien.
Ai niin, bonuksena olkoon viime kesänä ulkona helle, rikkoutunut ilmastointi vaunussa 4 eli sisällä sauna. Kiitokset kuitenkin VR:lle ilmaisesta kylmästä limusta. Mutta päästiin kuitenkin pyöräretkelle silloinkin.
Tuttu juttu...
Ei ole sen helpompaa bussilla. Yleensä bussiin ei voi varata pyörälle paikkaa, eli pääsee jos mahtuu? Itselle pitää kuitenkin ottaa lippu että pääsee, tai saa paljon halvemmalla. Kuka sen varaan voi laskea matkaansa?
Huvittavaa että pyöräretkeilijälle oma auto on lähes välttämätön juuri tämän takia. :rolleyes:
Jossain vaiheessa oli niitä pyörähuoneitakin/ex tupakkahuone? Tosin ne oli junassa niin korkealla että mulle oli jo aika työ nostaa pyörä sinne. Ei mitään ratapihan tasolla olevaa jutskaa...
Tämän keskustelun sivulla 2 on kuvia, onkohan tuota vielä?
Muistan itsekin nuo "tavaravaunut". Tupakkavaunu taisi olla erikseen se viimeinen vaunu. Tämä oli ennen tupakkakoppeja. Onko Turku-Tampere-HKI samanlaista sekoilua vai meneekö Turkuun pelkkiä IC-junia
Sulla oli sentään vain yksi pyörä...
Mulla meinasi tunteet kuumota VRn kanssa viime keväänä, kun varailin paikkoja pyörille ja lapselle. Saimme koko järjestelmän solmuun ja löysin monta bugia tekstiviesti/appis/sähköpostisovelluksesta. Jokaisessa oli erilainen vaihtoehto istumapaikkoja ja pyörän sijaintia. Onneksi VR:n palvelusta lopulta ilmoitettiin että sekä pyörät että paikat ovat samassa vaunussa, luki lipuissa ihan mitä tahansa. Piti jo kysellä saattopalvelua lapselle pyörän kansaa kun olisimme olleet eri päissä junaa. Pyöräpisteitä voi olla niin vaunussa 2 kuin 4 IC junissa...
Mutta ajatuskin, että olisin yrittänyt sähköläskiä tuohon härveliin nostaa tai säätää matkatavaroita pois ja takaisin - päätin heti suosiolta jättää sen väliin. Käytännössä läski ei mahdu tuonne ja se matkustaa poikittain kaikkien tiellä siellä eteisessä. Tuli koettua ruuhkajuna-säätäminen matkalaukkujen kanssa seilaavien matkalaisten (ihan oikeasti vaunun numero on seinässä ja asemilla olevista näytöistä voi katsoa mihin oma vaunu pysähtyy, mutta siitä huolimatta osa matkaa pakaasien kanssa ympäri junaa). Mainitsinko jo humalaiset, jotka alkaa tivata pyörän speksejä ja hintaa seisoen esteenä ahtaassa eteisessä kun yrität saada palapelin pyörimään hiki pinnassa että edes yksi pyörä olisi suurinpiirtein oikeassa paikassa. Tuli aika voimallisesti käskettyä väkeä siirtymään vaan pois ja paikoilleen. Käytännössä itse matkaan pyörän/pyörien vieressä koko matkan, matkatavaroita ja pyöriä vahtien.
Ai niin, bonuksena olkoon viime kesänä ulkona helle, rikkoutunut ilmastointi vaunussa 4 eli sisällä sauna. Kiitokset kuitenkin VR:lle ilmaisesta kylmästä limusta. Mutta päästiin kuitenkin pyöräretkelle silloinkin.
Sama juttu tuon tilauksen kanssa. Se menee solmuun heti kun sinne laittaa fillarin. Esim. jos laitan Vaasa-Seinäjoki-HKI, niin se ei anna valita istumapaikaa koska pyöräpaikka valittu...
Kieltämättä nuo tilanteet ovat äärimmäisen stressaavia ja seuraavan reissun teen suosiolla omalla autolla. Se niitä ilmastotalkoista :(
Metsämuija
06.05.2019, 23.03
Sama juttu tuon tilauksen kanssa. Se menee solmuun heti kun sinne laittaa fillarin. Esim. jos laitan Vaasa-Seinäjoki-HKI, niin se ei anna valita istumapaikaa koska pyöräpaikka valittu(
Näin softa-ammattilaisena oikein pyörittelen silmiä, miten joku on generoinut tuonne logiikan, jolla automaatti valitsee istumapaikan oletuksena eri vaunuun pyöräpaikan kanssa, vaikka samassa vaunussa olisi vaikka miten paljon tilaa. Voi miksi, miksi ihmeessä...
En nyt todellakaan väitä että fillarin kuljettaminen kaukojunissa olisi yhtä juhlaa, ei todellakaan. Mutta korjaillaan nyt muutama kohta. Myönnetään toki heti alkuun, että mulla junassa on yleensä kulkenut cyclo, läskin kuljettamisesta ei ole kokemusta. Ja ei, en ole VR:llä töissä.
1. Vaasasta kulkee vain 2 junaa päivällä jossa on ne 3 pyöräpaikkaa.
Katsoin nyt pisto-otannalla muutaman Vaasan IC-junan. Niissä oli kaikissa sekä EDO- että ainakin yksi EDFS -vaunu, joissa molemmissa on pyöräpaikkoja. Niitä paikkoja on siis ainakin 5, ei 3. (En ole ihan varma onko joissakin EDOissa kolmea pyöräpaikkaa, mutta ainakin kaksi). IC-junia näyttää lauantaisin menevän tuo kaksi, kaikkina muina päivinä neljä.
Jos juna on Pendolino, niin sinne ei fillareita saa ottaa.
2. Varsinkin Tikkurilassa vaihtoaika on älyttömän lyhyt verrattuna siihen kuinka paljon siitä tulee ja menee väkeä (lentokenttä). XL kokoisen fillarin saaminen ulos tuosta väliköstä ottaa aikaa. Jos juna on myöhässä niin aikataulua otetaan kiinni lyhentämällä välipysähdyksiä.
Itse olen kyllä toteuttanut tapaa, jossa käyn nostamassa sen filllarini kiikusta jo hyvin ajoissa ennen asemaa. Tällöin poistuminen asemalla ei vie sen enempää aikaa kuin normaalistikaan. Hyvin olen ehtinyt, vaikka mun usein pitää fillarin ulostamisen jälkeen mennä sisältä hakemaan vielä peräkärry.
3. Tikkurilasta junaan sisäänmeno on sekuntipeliä ja jos et löydä oikeaa vaunua heti, jäät laiturille fillarisi kanssa. Sitä pyörämerkkiä ei vieläkään ole päivitetty niin että sen näkisi ilman suurennuslasia. Miksi se ei voisi olla kuten HSL vaunuissa? Koko seinän kokoinen kuva.
Kuvake voisi kieltämättä olla paljon isompikin, mutta kyllähän polkupyöräpaikan vaunu on jo etukäteen tiedossa. Ja laiturinäytöistä voi päätellä mihin kohtaan se vaunu suurinpiirtein pysähtyy.
6. Unohda nuo koukut. Ne on tehty tuollaisille rimpuloille markettipyörille mitä tuossakin kuvassa näkyy. 23kg painolla kun tuo koukku hakkaa stemmiä ja tankoa vasten, niin onko riskin arvoista laittaa sitä sinne väkisin? MummoGT:n kromattu rautatanko tuskin siitä miksikään menee mutta nykyaikaiset tangot tuskin hyvää tykkää. Muutenkin tuon jammun näyttö estäisi tuon koukun käytön.
EDO-vaunun polkupyöräpaikat eivät ole koukkumallia, vaan niihin fillari tulee ns. normaaliin asentoon. Nyt en sitten mene takuuseen, että meneekö siihen hahloon läskipyörän rengas, voi hyvin olla ettei mahdu. Ottaa junalipun VR:n puhelinpalvelun kautta, niin voi pyytää fillaripaikkaa juuri tuohon EDOon. Ja EDO on siis tuttavallisemmin ohjausvaunu, kulkee Vaasan junissa aina vaununumerolla yksi.
Toi koukun käyttö kieltämättä aiheuttaa ensimmäisillä kerroilla hämmennystä, mutta pienellä kokemuksella menee nykyään aika nopeasti. Monelta jää näköjään huomaamatta, että koukku liikkuu kyllä varsin alas, pyörää ei tarvitse nostaa ylös.
Näin softa-ammattilaisena oikein pyörittelen silmiä, miten joku on generoinut tuonne logiikan, jolla automaatti valitsee istumapaikan oletuksena eri vaunuun pyöräpaikan kanssa, vaikka samassa vaunussa olisi vaikka miten paljon tilaa. Voi miksi, miksi ihmeessä...
Syy lienee se, että se fillaripaikat sisältävä vaunu on samalla myös lastenvaunu. Arvelen siis, että Koodaaja-Pentti on ajatellut sijoittaa ilman kakaroita matkustavat aikuiset lähtökohtaisesti johonkin toiseen vaunuun. Ei ole tietenkään mikään selitys sille miksi Pentti ei voisi ajatella myös fillaristin matkaavan mielellään samassa vaunussa rakkaan konkelinsa kanssa.
En nyt todellakaan väitä että fillarin kuljettaminen kaukojunissa olisi yhtä juhlaa, ei todellakaan. Mutta korjaillaan nyt muutama kohta. Myönnetään toki heti alkuun, että mulla junassa on yleensä kulkenut cyclo, läskin kuljettamisesta ei ole kokemusta. Ja ei, en ole VR:llä töissä.
Katsoin nyt pisto-otannalla muutaman Vaasan IC-junan. Niissä oli kaikissa sekä EDO- että ainakin yksi EDFS -vaunu, joissa molemmissa on pyöräpaikkoja. Niitä paikkoja on siis ainakin 5, ei 3. (En ole ihan varma onko joissakin EDOissa kolmea pyöräpaikkaa, mutta ainakin kaksi). IC-junia näyttää lauantaisin menevän tuo kaksi, kaikkina muina päivinä neljä.
Jos juna on Pendolino, niin sinne ei fillareita saa ottaa.
Ok, en ole perehtynyt vaunutyyppeihin. Se mitä näen on varausjärjestelmä ja omat kokemukset. Ongelmahan on se, että noihin Vaasa-Seinäjoki juniin ei oteta fillareita. Kerran yritin ja konnari kertoi että älä edes kuvittele (olikohan tämä sitten se Pendolino? kuten mainitsit). Otin siis 2 erilistä lippua ja kokeilin onneani (varausjärjestelmä menee solmuun jos molemmissa junissa ei ole pyöräpaikkaa). Olen myös yrittänyt asiakaspalvelusta selvittää mutta vastaus on selkeä: ei pyöräpaikka = ei pyörää junaan.
Nuo IC:t ovat helpoimpia koska lähtöasema on Vaasa ja pääteasema Helsinki. Sama toiseen suuntaan. Mutta haaste on se, että ne menevät ja tulevat keskipäivällä ja iltapäivällä. Jos haluaa aamulla lähteä ja illalla saapua, se ongelmakohta on aina Seinäjoki koska se väli on iltaisin ja aamuisin 3 vaunun "perusjuna" joissa ei todellakaan ole muuta kuin tyhjiä penkkejä.
Itse olen kyllä toteuttanut tapaa, jossa käyn nostamassa sen filllarini kiikusta jo hyvin ajoissa ennen asemaa. Tällöin poistuminen asemalla ei vie sen enempää aikaa kuin normaalistikaan. Hyvin olen ehtinyt, vaikka mun usein pitää fillarin ulostamisen jälkeen mennä sisältä hakemaan vielä peräkärry.
Tämän opin viimekerralla kantapäänkautta. Käytävä täyttyy lentokentälle menijöiden laukuista ja lastenvaunuista jo hyvissä ajoin.
Kuvake voisi kieltämättä olla paljon isompikin, mutta kyllähän polkupyöräpaikan vaunu on jo etukäteen tiedossa. Ja laiturinäytöistä voi päätellä mihin kohtaan se vaunu suurinpiirtein pysähtyy.
Jep. Kyllähän se numero siinä valotaululla näyttää mihinkohtaan se ko. vaunu suurinpiirtein pysähtyy. Käytännössä näet junan vaunun numeron vasta kun kävelet kohdalle koska se on vain jotain 10x10cm kokoinen ruutu. Sitten kun näet sen numeron, pitää päätellä kummassa suunnassa on pienemmät ja suuremmat numerot. Lähdet väärään suuntaan niin kyllä siinä alkaa tuskanhiki nousta otsalle.
EDO-vaunun polkupyöräpaikat eivät ole koukkumallia, vaan niihin fillari tulee ns. normaaliin asentoon. Nyt en sitten mene takuuseen, että meneekö siihen hahloon läskipyörän rengas, voi hyvin olla ettei mahdu. Ottaa junalipun VR:n puhelinpalvelun kautta, niin voi pyytää fillaripaikkaa juuri tuohon EDOon. Ja EDO on siis tuttavallisemmin ohjausvaunu, kulkee Vaasan junissa aina vaununumerolla yksi.
Toi koukun käyttö kieltämättä aiheuttaa ensimmäisillä kerroilla hämmennystä, mutta pienellä kokemuksella menee nykyään aika nopeasti. Monelta jää näköjään huomaamatta, että koukku liikkuu kyllä varsin alas, pyörää ei tarvitse nostaa ylös.
En kyllä mitään hahlopaikkoja noissa junissa ole nähnyt. Tiedän kyllä ne ja btw ei mahdu kun markettirimpula (vrt. kauppojen pihoilla olevat vanteenvääntäjät). Olen kyllä nähnyt noita joissain junissa ja olisihan se koominen näky kun siihen laittaisi XL koon täpärin. Tukkisi koko käytävän :cool:
Tuossa lataamassani kuvassa olevista koukuista 2 oli väännetty epäkuntoon ja osasta puuttui avain. Ja kuten todettu 780mm ohjaustangolla varustettu pyörä mahtuisi juuri ja juuri keskimäiseen mutta veisi silloin koko tilan. Ei se kokonaisleveys paljon ole tuossa välikössä. Sanoisin metrinverran. Tuollaisen 23kg pyörän nostelu ahtaassa välikössä ei muutenkaan ole mitään herkkua vaikkei siinä muita ihmisiä pyörisikään ympärillä.
Ihan oikeasti tuo pyörä on kooltaan valtava. Sen huomaa vasta kun sitä liikuttelee sisätiloissa. Tiedän eron ihan käytännössä kun joka päivä nostelen tallissani tuota täpäriä ja hybridiäni. Hybridin saa vaikka yhdellä kädellä pystyasentoon. Tuota monsteria kun nostat takapyörän varaan pystyyn niin se on jo vaarallista sekä itselle että muille.
Toivotaan että kaukojuniin tulee jokupäivä samanlaiset systeemit mitä HSL käyttää. Voisi vaikka ajaa sisään ja ulos. Ei kyllä kannata pidätellä hengitystä odotellessa VR:n tietäen.
Mun mielestä myös on toiminut ihan ok näin, vaikka sen kerran kun matkustan junalla, on mukana yleensä myös sivulaukkuja, telttapussukkaa yms. Siihen välikköön änkee monta muutakin ihmistä, osa pyörineen yms. eikä siinä ole erityisen tilavaa tai viihtyisää, mutta mukavaa juttua on joskus myös kanssamatkustajien kanssa. Usein tavarat saa samassa eteisessä olevaan säilytyslokeroon matkan ajaksi.
Itse myöskin luulen, ettei junaan ajoissa pyrkivää matkustajaa kovin herkästi jätetä kyydistä, vaikka stressaajana tälläistakin jännittää, ennen kuin pääsee junaan. Jokunen vuosi sitten odotin Kokkolassa yöllä junaa, joka oli myöhässä. Mitään laiturinäyttöjä ei ollut toiminnassa, ja vaunun numerokin oli 23, eli pitkä juna tiedossa.
Jäin siihen kohtaa laituria, missä muukin popula oli, ja aika hyvin osui. Tupakalle pyrkinyttä matkustajaa konnari ohjeisti sanomalle, että juna lähtee kyllä heti, kun saadaan tämä pyörä kyytiin, kun ei olla aikataulussa. Mutta auttoi ystävällisesti pyörän kanssa, kun tässä ei ollut niitä pyörätelineitä vaan tavaravaunu, jonka sivusta fillari nostettiin junaan.
Mulla on etulaukkuteline kiinni ohjaustangossa, eikä koukku oikein toimi sen kanssa, mutta osan matkaa nousee sentään ja on siinä pysynyt reissun ajan. Tylsimmillään on joku laittanut oman pyöränsä maksamalleni paikalle ja konduktööri kohautteli hartioitaan, mutta näistä huolimatta edelleen koen junan aika mukavaksi tavaksi lähteä/palata lomalta. Matka taittuu ihan eri tahtiin kuin itse vääntäen :).
Ok, en ole perehtynyt vaunutyyppeihin. Se mitä näen on varausjärjestelmä ja omat kokemukset. Ongelmahan on se, että noihin Vaasa-Seinäjoki juniin ei oteta fillareita. Kerran yritin ja konnari kertoi että älä edes kuvittele (olikohan tämä sitten se Pendolino? kuten mainitsit). Otin siis 2 erilistä lippua ja kokeilin onneani (varausjärjestelmä menee solmuun jos molemmissa junissa ei ole pyöräpaikkaa). Olen myös yrittänyt asiakaspalvelusta selvittää mutta vastaus on selkeä: ei pyöräpaikka = ei pyörää junaan.
Kyse ei ole siitä mihin se juna on matkalla, vaan kalustosta jolla sitä ajetaan. Vaasasta aamun neljän ensimmäistä junaa ajetaan Pendolinolla, ja niissä ei fillaripaikkoja ole. Eli pyöräilijän kannalta kyllä ihan haitarista. Mutta esim. 13:42 lähtee IC-juna, jossa siinäkin on etelää kohden jatkettaessa Seinäjoella vaihto, ja siihen kyllä pyörän mukaan saat.
Sitten kun näet sen numeron, pitää päätellä kummassa suunnassa on pienemmät ja suuremmat numerot. Lähdet väärään suuntaan niin kyllä siinä alkaa tuskanhiki nousta otsalle.
Sen vaununumeroinnin suunnan kyllä näkee laiturinäytösta. Pääradalla (ja Vaasan radalla) tuo on vielä helppo muistaakin, numerointi alkaa aina junan Helsingin puoleisesta päästä. Sama logiikka pätee kyllä muillakin radoilla, mutta lisäksi pitää tietää onko juna matkan varrella vaihtanut tai vaihtamassa kulkusuuntaa.
En kyllä mitään hahlopaikkoja noissa junissa ole nähnyt.
IC-junan vaunusta 1 tällaisen aika isolla todennäköisyydellä löytää. Mutta saattaa hyvinkin olla täpärille kelpaamaton, pitääkin vilkaista kun seuraavan kerran junalla matkustaa.
Metsämuija
11.05.2019, 17.04
Ruuhkasuomen vuoroista täytyy kyllä sen verran todeta, että esim helsingin tai tampereen päähän saapuessa ei ole mahdollista säätää näppärästi esim pyörälaukkujen kanssa junien eteisissä. Nuo junat ovat aamuisin ja iltaisin loppuunmyytyjä, porukkaa jää näillä asemilla matkatavaroiden kanssa niin paljon pois että eteiset täyttyy odottajista jo paljon ennen asemaa. Asemat ovat kaaosta ihmisten säntäillessä joka suuntaan eli ymmärrän sinänsä satunnaisempia matkailijoita. Heillä ei ole käsitystä, missä vaunut pysähtyvät (tosin aina välilä kyllä kuskikin parkkeeraa vaunun 1-2 vaununmittaa väärin) tai mihin suuntaan numerot kasvaa. Näytöt on pimeinä vähän väliä. Esim Turku, Jyväskylä tai Pori ovat suorastaan tyhjiä vuoroja... pohjoiseen menevät junat ovat erityisesti loppuviikosta sillipurkkeja.
Näin satunnaisen viikonloppu/kesäreissaajan näkövinkkelistä on niin, että se vartti säätämistä ja odottelua kansoitetussa eteisvälikössä ei oo mikään loman kohokohta, mutta aina toistaiseksi oon päässy kyytiin ja kyydistä siellä missä pitikin ja tavaratkin pysyneet mukana. Tilaa on tehty pyydettäessä sen verran että pääsee lokerolle ja saa fillarin koukusta yms.
Lentäminen pyörän kanssa on mun mielestä hankalampaa eikä ookaan nyt tullut lähdettyä esim. Saksaan, vaikka vois olla taas kiinnostusta. Laivaan on mukava ajaa, mutta siinä on pitkät jonotukset eikä se autokansikaan niin viihtyisä ole... joten itelle juna ehkä ykkössuosikki kumminkin. Myös busseista hyviä kokemuksia etenkin ystävällisen palvelun osalta, mutta niihin ei taida saada netistä pyöräpaikkoja varmistettua.
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Isä nitro
18.07.2019, 11.51
Käytyäni Euroopassa pyöräreissulla ja turvauduttuani kahdesti myös junaan täytyy antaa varovaiset kiitokset VRn appseille. Saksassa ei esimerkiksi IChen voi ostaa lippua online - tai ainakaan minä en onnistunut. Sain lipun itselleni, mutta sitten lähtöpäivänä selvisi asemalla, että pyörälippu pitää ostaa päivää ennen. Regionaalit junat olivat sitten pelastus, mutta siinä meni oman lipun rahat. Vaikka en ole lukenut saksaa koulussa, totesin virkailijalle että "sie haben schaisse system". Hän ymmärsi vitsin. Ja pointin. Toisessa pyöräily-ystävällisessä maassa Tanskassa ostaessani lippua itselleni ja pyörälleni automaatti antoi puhelinnumeron, johon piti soittaa. Luurin päässä palveltiin englanniksi (tusen tack!) ja annettiin koodi, joka piti sitten syöttää viereiseen automaattiin. Tämä siis vuonna 2019. Ruotsi on aivan oma lukunsa. Yrittäkääpä saada selville ihan millä tahansa välineellä miten saada pyörä junassa (tai bussissa) Malmöstä Tukholmaan. Minun koulutukseni, älyni ja kärsivällisyyteni loppui kahden illan selvittelyn jälkeen. Sukulaisenikin kotimaassa nosti kätensä ylös.
Olen käyttänyt itse paljon niin matkailun kuin työmatkojen yhteydessä VR Mobiili-sovellusta. Aivan kuten edellä todettiin, tässä kyllä onnistuu myös pyörälipun ostaminen, mutta kone on monta kertaa arponut minulle paikan, jota junassa ei oikeasti ole. Pari kertaa juna on ollut täynnä ja ravintolavaunuun on täytynyt mennä sitten nauttimaan olutta lohdutukseksi. Neljäs kerta taisi olla liikaa ja suutahdin konduktöörille, joka tottuneesti totesi että ongelma tiedetään. Hillitsin tunteeni ja menin ravintolavaunuun. Kesällä 2018 sama juttu. Tällä kertaa konduktööri sanoi, että häntäkin tämä raivostuttaa ja soitetaanpa koodarisedällä. Hän haukkui systeemin ensin itse ja sitten minä. Koodari sanoi, että ongelma ei ollut tullut hänen tietoonsa. Voi p-e. En ole systeemiä käyttänyt tämän jälkeen, mutta nyt VRltä tuli uusi appi. Siinä ei ole ollenkaan pyöräoptiota. Kirjoitin heti annettuun osoitteeseen ja sieltä myös vastattiin, että tiedossa on ja että tulossa on. Kiitin yllättyneenä, siitä että viestini luettiin ja siihen myös vastattiin viitaten muiden maiden kokemuksiini. Tähänkin vastattiin. Pyrin pitämään realistisen optimismin ensisijaisena elämänasenteeni, joten toivon pikaista muutosta. Liikun toisinaan kevyesti ja miehittämättömien asemien varrella iPhonen ollessa ainoa kytkökseni VRn lippupalveluihin
Summa summarum. Tässä rakkaassa maanosassamme, ja kenties vielä rakkaammassa kotimaassamme, pitää ilmeisen monta bittiä vielä virrata ennen kuin saadaan tämäkin ilmeisen helppo asia ojennukseen.
Veivaaja
18.07.2019, 20.12
Paikallisjunien pyöräpaikoista:
Tulipa kuljetettua useammallakin junalla pyörää ihan viime päivinä. Käytin paikallisjunia (Hki-Riksu) ja peruspuksutinta (Mänttä-Tre). Junien pyöräpaikat olivat hyvin täynnä, varsinkin kun sinne änkesi myös joku muu matkustavainen.
R-junien toisessa päässä oli vain kaksi paikkaa (mielestäni aiemmin kolme). Samaan tilaan täytyy mahtua myös lastenvaunut, joten tiivistä oli. Selvisin kuitenkin.
Mänttä-Tre välillä ei kyllä selvinnyt, mihin pyörät oli tarkoitus laittaa, joten törkkäsin sen (pyörän merkillä varustetun) vaunun eteiseen. Mahduin sinnekin, mutta ihmettelin kyllä, mihin pyörät olisi tarkoitus laittaa. Pyörälippu siihen kyllä myytiin.
Loma-aika selittii osittain runsaat matkustaja- ja pyörämäärät, mutta olin kyllä yllättynyt, miten arkipäivänä keskipäivällä oli niin matkustajia kuin pyöriäkin. Hyvä sinällänsä, mutta lisää paikkoja kyllä tarvittaisiin.
Aiemmin paikallisjunat olivat mielestäni mukavampia pyöränkuljetuksessa kuin IC. Nyt ne käyvät vaan kovin ahtaiksi.
JohannesP
18.07.2019, 20.15
Saako IC:issä kuljetettua mitenkään pehmeää pyörälaukkua (Evoc) turvallisesti? Pitäisi olla vielä jokin turvallinen paikka eikä käytävällä kaikkien saatavilla, kun puhutaan viisinumeroisista summista. Tekisi mieli ottaa maantiepyörä mukaan Turku - Oulu, mutta taitaa olla turha luulo saada tälläistä järkkäytymään ilman, että lähtee itse autolla?
Metsämuija
18.07.2019, 21.09
Itsekin kokeilin lähijunaa välillä Hämeenlinna - Tampere (mulle riitti pyöräily yhteen suuntaan...). Ruuhkaisessa lauantaijunassa oli pyöriä ja lastenvaunuja enemmän kuin laki sallii. Samalla tuli kyllä huomattua, miten pieniä ja näppäriä ovat maantiepyörät niin leveydeltä kuin pituudeltaan. Tässä junassa oli periaatteessa vanteenväännin kahdelle pyörälle. Sain ujutettua oman läskini just ja just kaiteen & leimauspäätteen ja laihan maantiepyörän väliin. Onneksi uusissa hesan pään lähijunissa on tajuttu, että keskelle eteistä oleva leimauslaite ei ole kätevin liikkumisen kannalta etenkään jos tilassa on vaikka joku muukin...
Isä nitro
18.07.2019, 21.54
Saako IC:issä kuljetettua mitenkään pehmeää pyörälaukkua (Evoc) turvallisesti? Pitäisi olla vielä jokin turvallinen paikka eikä käytävällä kaikkien saatavilla, kun puhutaan viisinumeroisista summista. Tekisi mieli ottaa maantiepyörä mukaan Turku - Oulu, mutta taitaa olla turha luulo saada tälläistä järkkäytymään ilman, että lähtee itse autolla?
En tiedä turvallisuudesta, mutta jos se on siinä silmien edessä niin eikös se riitä? Seuraava kommenttini on lapsipulasta kamppailevassa Suomessa ilmeisesti poliittisesti arveluttava, mutta minkä takia lastenvaunuja saa olla rajoittamaton määrä junassa? Ja eikös pyöriäkin saa olla, kunhan ne vain ovat vaikkapa tuollaisessa Evocissa...
JohannesP
18.07.2019, 22.29
En nyt ihan lähiaikoina ole matkustanut IC junalla, mutta muistelisin ettei penkkien lähellä ole mitään sopivaa aukkoa tuon kokoiselle laukulle? Lähinnä tulee mieleen, että siinä vaunun aulassa sisääntultaessa saattoi olla isompia välikköjä vaunoille ynm, mutta ne ei ole enää jatkuvasti valvovan silmän alla ja lasiovikin välissä. Siis ennen kuin mennään istumaosastolle.
Viime syksynä kysyin konnarilta Tre-Kemijärvi matkalle pyörälle paikkaa. Junassa oli pyöräpaikat, mutta ei kiinnostanut jättää kuitutäpäriä siihen vaijerilukon varaan ja mennä itse toisaalle. Konnari antoi pistää pyörän talteen heidän omaan vaunuunsa, johon muilla ei ole asiaa. Homma toimi loistavasti. Kemijärveltä sitten bussilla Pyhälle. Sekin sujui loistavasti. Ei valittamista, kiitos VR ja bussi pohjoosen päässä.
Ja sama toiseen suuntaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Päiviö Pollari
18.07.2019, 23.26
Jos ei ole kova kiire niin Saksassa pyörän kanssa junailu on ongelmattominta paikallisjunilla. Päivälipulla saa matkustaa yksittäisessä osavaltiossa arkisin klo 9 alkaen seuraavaan yöhön klo 2 saakka, viikonloppuna ja juhlapyhinä jo vuorokauden vaihduttua. Pitemmillä etapeilla jokin pätkä saattaa olla sellaisella junalla jossa pyörille on vähän paikkoja, ja arkipyhinä ja viikonloppuisin saattaa olla melkoinen tungos ja kaaos kun on myös lastenvaunuja sekä istumamatkustajia jotka eivät osaa lukea että tietty osa on varattu ensisijaisesti pyörille/lastenvaunuille. Joskus vaihdot ovat vain muutaman minuutin, mutta vielä kertaakaan en ole missannut yhtään vaikka olen kulkenut Hampuri-München välin muutaman kymmenen kertaa. Jos jää asemalla jonottamaan hissiä niin myöhästyy. IC-liput ovat kalli
ita jos ei osta muutama päivä etukäteen, ICE-junissa en ole vielä pyörääni kuljettanut. Minusta näyttää että IC-juniin varataan enemmän paikkoja kuin oikeasti matkustetaan, ehkä varauksia ei vaan hyvitetä jos peruttaa. Tuloksena on sitten joskus ollut loppuunmyyty vaunu johon olen saanut viimeisen paikan, ja puolet pyöräpaikoista ei ole missään vaiheessa käytössä. Kaukoliikenteen busseissakin kuljetetaan pyöriä, mutta en ole kokeillut. Joka tapauksessa pyörän kanssa matkustaessa on syytä varautua Saksassakin yllätyksiin, esim. kerran minulle oli myyty lippu junaan jossa ei ollut matkatavaravaunua. Totesin konduktöörille että on yksin DB:n ongelma että minne pyöräni laitetaan, ja löytyi paikka. Apseja ym en ole käyttänyt, asemien automaateista voi ostaa kortilla ja rahalla lippuja.
Ruotsissa normaali pyöränkuljetus lakkasi toimimasta SJ:n junissa noin 20 vuotta sitten, ja sitä ennenkin oli muutama eeppinen kokemus miten homma ei kuitenkaan oikein toimi. Joskus vuosituhannen alkupuolella EU antoi direktiivin että pyöränkuljetus pitää olla mahdollista kaukoliikenteen junissa, ja muutamana kesänä oli joihinkin yhteyksiin hyvin byrokraattinen varaussysteemi ja pyörä olisi pitänyt tuoda vuorokautta aikaisemmin. Nyt voi kuljettaa pyöriä normaali matkatavarana kunhan se on laatikossa ja junassa on tilaa. Toimii varmaan jos menee pyörän kanssa lentokentälle tai palaa reissusta, kunhan perillä on paikka kuljtuslaatikolle tai lentofirma sallii pahvilaatikon. Muuten ei. Bussissa on onnistunut kahdesti ilman etukäteisvarausta ja paketointia, jälkimmäisellä kerralla olin valinnut arkipäivän keskellä viikkoa. Kokemukseni mukaan Ruotsi on kaukoliikenteen pyöränkuljetuksessa ehdottomasti Euroopan pohjanoteeraus. Sekä Saksassa että Ruotsissa auttaa ongelmatilanteissa paljon jo toisen osapuolen asenteeseen jos osaa kommunikoida paikallisella kielellä.
Mänttä-Tre välillä ei kyllä selvinnyt, mihin pyörät oli tarkoitus laittaa, joten törkkäsin sen (pyörän merkillä varustetun) vaunun eteiseen. Mahduin sinnekin, mutta ihmettelin kyllä, mihin pyörät olisi tarkoitus laittaa. Pyörälippu siihen kyllä myytiin.
Ne on ilmeisesti tarkoitus tunkea siihen pyörillä merkatun vaunun ikkunan viereen vasten kaidetta. Tai ainakin siihen junankuljettaja mun pyörän on laittanut, kun on ollut auttamassa kyytiin noustessa. Niistä kaiteista löytyy usein kiinnityslenkkejä valmiina.
Isä nitro
19.07.2019, 10.18
Sekä Saksassa että Ruotsissa auttaa ongelmatilanteissa paljon jo toisen osapuolen asenteeseen jos osaa kommunikoida paikallisella kielellä.
Tässähän se onkin. Ei pitäisi nimittäin vaikuttaa - etenkään ulkomaalaisen ja usein epätietoisen matkustajan kohdalla. Kaikkia pitäisi (tässäkin asiassa) kohdella tasa-arvoisesti riippumatta onko konduktööri herännyt krapulassa vai onko hän onnensa kukkuloilla. Ensisijaisesti olen kyllä kohdannut tapauksia, joissa konduktööri on nimenomaan venynyt systeemiä enemmän. Myös oma asenne vaikuttaa luonnollisesti.
Ja jos jotakin olen jäänyt kaipaamaan niin niiden vanhojen meikäläisten sinisten junien tavaravaunua. Sinne sai laittaa vaikka valaan. Pyörien lisäksi junissa näyttää olevan Euroopan tasollakin yllättävän paljon ihmisiä/perheitä, joilla on mittava arsenaali tavaroita mukana.
Sent from my iPad using Tapatalk
VR ei salli autojunassa vetokoukkuun kiinnitettävää pyörätelinettä, vaikka suurin sallittu leveys ei ylittyisikään. Perusteena on pelko heiluvan pyörän osumisesta muihin autoihin. Toki vetokoukkutelineitä on monenlaisia, mutta ainakin Thulen mallistossa on telineitä, joissa pyörät ei pääse heilumaan ja ehkä muissakin on pyörät mahdollista sitoa kiinni. Toki tavanomaisen autopaikan pituus 5,05 m ylittyisi herkästi, mutta pieni lisähinta ylityksestä olisi siedettävissä nykytilaan verrattuna.
Itse koeponnistin tätä asiaa Kolarin rautatieasemalla viime lauantaina, pääteasemana Pasila. Vetokoukussa Thulen Euroclassic 3:lle fillarille, telineessä 1 Specialized merkkinen maastopyörä. Olin kyllä henkisesti varautunut pieneen sanailuun ja kuljetukseni purkukäskyyn vaan vielä mitä, ystävällinen henkilökunta ystävällisesti ohjeisti ajamaan avovaunun ylätasolle ja toivotti hyvää matkaa. Olin kyllä varmistanut että paketin kokonaispituus jäi juurikin tuohon 5,05metriin mutta eipä tuo mittailukaan ketään kiinnostanut.
metsäsika
20.08.2019, 13.14
Mielenkiintoista, muutama vuosi sitten tuli ehdoton stoppi ajaa tuollaista kuormaa autojunaan. Sen jälkeen olen nöyrästi taluttanut pyörät konduktöörin vaunuun. Onkohan VR:n linja muuttunut vai oliko henkilökunta kesämielellä. Aikoinaan itse jatkoin sanailua VR:n pääkonttorin kanssa ja sieltä kuljetuskielto silloin vahvistettiin.
Ehkä sesonkiajan ulkopuolella ja varsinkin Kolarissa osataan joustaa. Tänä kesänä kysyin mahdollisuutta kuljettaa kajakkia katolla, mutta asiakaspalvelusta ei siihenkään lupaa tullut. Pitää kai pakata kajakki suksipussiin, kun sen kuljettaminen on sallittua. Kesällä suksipussi oli katolla, mutta yhtään paria suksia ei siellä ollut. Samanlainen tavaratilan jatke se oli, kuin monilla suksiboksi. Piti vaan laittaa pohjalle lauta jäykistämään pussia, jotta sen sai sidottua ja pysymään ryhdissä.
Pyörät olen ottanut sisään autoon. Kiekot ja satula irti, pyörien lukumäärästä riippuen myös tarvittaessa ohjaustanko rungon suuntaiseksi. Yksi aikuisten ja yksi lasten pyörä menee suht vähällä survomisella täyteen pakattuun keskiluokan farkkuun.
Viimeksi vuosi sitten kysyin asiaa ja vastaus kuului:
"Kiitos yhteydenotostasi. Tiedustelit pyörän ja autoon kiinnitettävän pyörätelineen kuljetusmahdollisuutta autovaunussa.
Pasilan autojuna-aseman henkilökunnan mukaan pyörät on jätetty telineeseen kiinni mikäli ne ovat mahtuneet määriteltyyn autopaikan mittaan, eivätkä ole aiheuttaneet turvallisuushaittaa. Pyörän uloimmainen poljin ja sen ulottuvuus määrittää auton pituuden. Auton ja polkupyörän/telineen yhteispituus ei saa ulottua lastausalueen ulkopuolelle.
Mukavaa kesän jatkoa toivottaen
Tuula"
Tuolloin en sitten kuitenkaan testannut miten olisi onnistunut. Mutta ilmeisesti VR:n vastaukset ovat aivan ihan tahansa riippuen siitä kuka asiakaspalvelija sattuu olemaan vastausvuorossa ja ratapihan henkilöstö sitten käyttää maalaisjärkeä tilanteen mukaan. Eli kannattaa kokeilla jos omistaa kunnollisen kuljetustelineen eikä paketin kokonaispituus rivosti ylitä sitä 5,05m maksimia. Ja muistaa henkisesti valmistautua siihen että fillarit saattaa silti joutua taluttamaan sinne konnarivaunuun. :)
Jos tuosta nykymenosta alkaa protestoimaan VR:lle syystä että joku muu pääsi kyytiin ja minä en, niin todennäköisimminhän sen maalaisjärjen käyttö kielletään välittömästi ja ehdottomasti.
Tuollainen sähköpostivastaus paperille tulostettuna kannattaa ottaa mukaan, jos joutuu aiheesta keskustelemaan. Mutta hienoa, että pientä ehdollisuutta on siinä firmassa havaittavissa. Ehkä Lapin matkailupuolen kaverit ovat olleet yhteydessä ratapuolen kavereihin. Onhan tavoite jatkaa sesonkia hiihtokauden ulkopuolelle tuottanut jo tulosta ja se varmasti vaikuttaa lipunmyyntiin junissa.
En nyt ihan lähiaikoina ole matkustanut IC junalla, mutta muistelisin ettei penkkien lähellä ole mitään sopivaa aukkoa tuon kokoiselle laukulle? Lähinnä tulee mieleen, että siinä vaunun aulassa sisääntultaessa saattoi olla isompia välikköjä vaunoille ynm, mutta ne ei ole enää jatkuvasti valvovan silmän alla ja lasiovikin välissä. Siis ennen kuin mennään istumaosastolle.
Pyörätuolipaikat sisältävän vaunun alakerrassa on sopiva tila. Kun varaa ajoissa ja tulee sisään ennen lastenvaunujen kanssa tulevia, niin pääsee istuman vaikka kosketusetäisyydelle pyörälaukusta. Tosin kannattaa huomata, että VR:n maksimimitat pyörälaukulle on selvästi pienemmät kuin mitä tahansa muuta tavaraa sisältävälle laukulle, joten jos sisältö näyttää kovin ilmeiseltä, sitä kannattanee vähän naamioida...
Itsekin kokeilin lähijunaa välillä Hämeenlinna - Tampere (mulle riitti pyöräily yhteen suuntaan...). Ruuhkaisessa lauantaijunassa oli pyöriä ja lastenvaunuja enemmän kuin laki sallii. Samalla tuli kyllä huomattua, miten pieniä ja näppäriä ovat maantiepyörät niin leveydeltä kuin pituudeltaan. Tässä junassa oli periaatteessa vanteenväännin kahdelle pyörälle. Sain ujutettua oman läskini just ja just kaiteen & leimauspäätteen ja laihan maantiepyörän väliin. Onneksi uusissa hesan pään lähijunissa on tajuttu, että keskelle eteistä oleva leimauslaite ei ole kätevin liikkumisen kannalta etenkään jos tilassa on vaikka joku muukin...
Tultiin kaverin kanssa Härkätien reissulta ja ajettiin tämä sama väli lähijunalla. Juna lähti klo 16:00, joten loma-ajasta huolimatta laiturilla oli 7-8 ihmistä pyörien kanssa meidän lisäksi. Kun lähijuna saapui yllätys oli melkoinen, kun se koostui vain kahdesta vaunusta. Koska junassa oli jo muutama pyörä sisällä, niin oli melkoinen vääntäminen että saatiin kaikki fillarit kyytiin. Jouduttiin seisomaan kaverin kanssa koko matka oviaukossa, kun omia fillareita piti pitää pystyssä ja tehdä tilaa poistuville ihmisille. Oli kyllä halpa kyyti muuten ja pyörästä ei menny lisämaksua:)
Viimeksi vuosi sitten kysyin asiaa ja vastaus kuului:
"Kiitos yhteydenotostasi. Tiedustelit pyörän ja autoon kiinnitettävän pyörätelineen kuljetusmahdollisuutta autovaunussa.
Pasilan autojuna-aseman henkilökunnan mukaan pyörät on jätetty telineeseen kiinni mikäli ne ovat mahtuneet määriteltyyn autopaikan mittaan, eivätkä ole aiheuttaneet turvallisuushaittaa. Pyörän uloimmainen poljin ja sen ulottuvuus määrittää auton pituuden. Auton ja polkupyörän/telineen yhteispituus ei saa ulottua lastausalueen ulkopuolelle.
Mukavaa kesän jatkoa toivottaen
Tuula"
Tuolloin en sitten kuitenkaan testannut miten olisi onnistunut. Mutta ilmeisesti VR:n vastaukset ovat aivan ihan tahansa riippuen siitä kuka asiakaspalvelija sattuu olemaan vastausvuorossa ja ratapihan henkilöstö sitten käyttää maalaisjärkeä tilanteen mukaan. Eli kannattaa kokeilla jos omistaa kunnollisen kuljetustelineen eikä paketin kokonaispituus rivosti ylitä sitä 5,05m maksimia. Ja muistaa henkisesti valmistautua siihen että fillarit saattaa silti joutua taluttamaan sinne konnarivaunuun. :)
Jos tuosta nykymenosta alkaa protestoimaan VR:lle syystä että joku muu pääsi kyytiin ja minä en, niin todennäköisimminhän sen maalaisjärjen käyttö kielletään välittömästi ja ehdottomasti.
Me kysyttiin lippuja tilatessa samaa asiaa tänä kesänä ja vastaus oli yksiselitteinen ei.
Itse olen tästä aiheesta kysellyt aina silloin tällöin ja vastaukset taitaa mennä tällä hetkellä 4-1, kieltävät selkeässä johdossa. Asiakaspalvelija Tuula on ensimmäinen valonpilkahdus joka on tullut vastaan. :D Sekä tietenkin nuo ratapihoilla duunissa olevat, on varmasti iso kynnys toimia isossa konsernissa vastoin virallista ohjeistusta. Mutta jos porukka viitsisi aiheesta laittaa kyselyitä ja painetta VR:n suuntaan niin EHKÄ se virallinenkin linja joskus voisi alkaa muuttumaan.
Itseltä mennyt tää vallan ohi silmien, torukaa jos on jo käsitelty muualla. VR:n sivulta bongattua:
Onko mukana polkupyöräteline?Yleisimmät auton taakse asennettavat polkupyörätelineet lisäävät auton kokonaispituutta noin 40-100 cm. Muistathan aina mitata autosi todelliset enimmäismitat. Väärin ilmoitetut auton mitat voivat johtaa auton jäämiseen pois kyydistä.
Mihin tämä liittyi? Oliko tässä joku kysynys?
Tähän asti VR ei ole sallinut vetokoukkuun kiinnitettäviä pyöränkuljetustelineitä autojunissa. Tuosta bongaamastani voisi päätellä sen nyt olevan sallittua. Pahoittelut edellisen viestin kryptisyydestä.
Voiko tuosta VR:n tekstistä päätellä, saako siinä auton takana olevassa telineessä olla polkupyöriä?
Ei itseasiassa tuosta tekstistä, vaan kun jaksoi VR:n sivulta kaivella: "Polkupyöriä voi kuljettaa auton perään tulevassa kuljetustelineessä alla olevien mittarajoitusten mukaisesti ja asianmukaisesti kiinnitettynä."
Joissain telineissä voi tulla peräylitys ongelmaksi. Muistelen, että joskus autovaunuun ajaessani baana olisi ollut sellaista jatkuvaa ylös-alas -kynnystä. Olikohan ylä- ja alatasossa samanlaista? Voin muistaa väärinkin, on jo aikaa.
Jos varaa matalan autopaikan niin nehän on pääsääntöisesti noissa uusissa katetuissa vaunuissa joissa alusta on tasainen eikä ongelmaa pitäisi olla. Itse aina korkealla paikalla avovaunuissa joissa on tuo vuoristorata. Autossa maavara vähän vajaa 20cm ja Thulen teline lisää paketin pituutta 65cm eikä ole murhetta tuon kanssa ollut niinä muutamina kertoina kun olen onnistuneesti fillarit pohjoisesta etelään kuskannut.
.... Autossa maavara vähän vajaa 20cm ...
Tuo auttaa vuoristoradassa peräylityksen kanssa.
Tuo auttaa vuoristoradassa peräylityksen kanssa.
Takaylityksen aiheuttamaa jännitystä voi vähentää roikotin-mallisella telineellä, se minimoi maakosketuksen riskiä ja lisää myös todnäk kokonaispaketin pituutta vähemmän kuin vastaavalle pyörämäärälle tarkoitettu alustamallinen teline. (onhan ne enemmän persiistä kuin alustamalliset mutta joskus pitää vaan nöyrtyä)
Tuo VR:n 5m:n raja taitaa paukkua aika monilla auto/pyöränkuljetustelineyhdistelmillä.
Mutta kaikenkaikkiaan VR:n myöntyminen pyörien kuljettamiseen autojunissa on omassa harrastuskuplassani yksi parhaimmista uutisista vuosiin, ehkä jopa vuosikymmeneen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.