PDA

Näytä tavallinen näkymä : Työsuhdepolkupyörä

mpesu
18.06.2009, 10.21
Onko jollakulla käytössään työsuhdepolkupyörä? Kertokaa vähän miten homma on toiminut. Miten paljon käytännössä maksaa, saiko pyörän valita vapaasti, voiko pyörän lunastaa lopulta itselleen jne.

Systeemi kiinnostaa mutta meillä ei firmassa moista ole ja asiaa pitäisi itse käydä ajamaan.

mutanaama
18.06.2009, 13.12
Käy Bike Planetissa, ne on homman alullepanijoita

Tauno
18.06.2009, 15.11
Bike-Planetin tarjoama leasing -ratkaisu ei ole ainakaan pyörän hintaluokassa 2000 - 3000 € työntekijälle kovin kannattava. Leasingmaksu on jo melko korkea ja näin myös edun verotusarvo. Pyörän voi uusia kahden vuoden välein ja lunastaa vanhan pyörän edullisesti itselle. Ongelmana on sitten se, mitä niillä vanhoilla pyörillä tekee. Tuon hintaisen pyörän jälleenmyyntikin on melko hankalaa, koska pitäisi löytää melko samankokoinen ostaja.

Parempi olisi neuvotella sellainen leasing -ratkaisu, jossa pyöräliike ottaa pyörän kahden vuoden jälkeen takaisin ja antaa uuden tilalle. Pyöräliikkeen on käsittääkseni kuitenkin helpompi saada se jollekin kaupaksi. Näin leasinghinta voisi olla edullisempi ja käyttäjän kannalta pyörän ainainen päivitysongelma olisi kertakaikkiaan ratkaistu.

Ainakin Keravalla Lundbergin pyöräliikkeessä oltiin valmiita tarjoamaan leasing -ratkaisua, mutta yksityiskohdista en ole keskustellut

YocceT
18.06.2009, 15.24
Tuossa on sitten huomioitava sekin että joissain työpaikoissa luontaisedun arvo vähennetään bruttopalkasta, jolloin on ihan sama otatko nk. työsuhdepyörän (tai auton tai mitä tahansa) vai ostatko saman hyödykkeen omalla rahalla tai vaikkapa rahoituksella (osamaksulla, pankkien jousto yms luotoilla). Loppuviimeksi noissa liisingeissä maksat pyörän 1-1,5 kertaa liisinvuokrissa ja sitten vielä lunastat jäännösarvolla sen itsellesi. Kallista, voisi joku sanoa. No elämä on.

drop
18.06.2009, 21.03
Bike-Planetin tarjoama leasing -ratkaisu ei ole ainakaan pyörän hintaluokassa 2000 - 3000 € työntekijälle kovin kannattava. Leasingmaksu on jo melko korkea ja näin myös edun verotusarvo. Pyörän voi uusia kahden vuoden välein ja lunastaa vanhan pyörän edullisesti itselle. Ongelmana on sitten se, mitä niillä vanhoilla pyörillä tekee. Tuon hintaisen pyörän jälleenmyyntikin on melko hankalaa, koska pitäisi löytää melko samankokoinen ostaja.

Olen samaa mieltä. Mulla on Bike-Planetin työsuhdepyörä joka on kyllä edullisempi, mutta olen laskenut että loppuhinnalla olisi kyllä saanut uuden oman pyörän OVH hintaan.

Edullinen lunastushintakin on hämärän peitossa, eivät ainakaan viime vuonna osanneet arvioida mitä se on.

Parempi olisi neuvotella sellainen leasing -ratkaisu, jossa pyöräliike ottaa pyörän kahden vuoden jälkeen takaisin ja antaa uuden tilalle. Pyöräliikkeen on käsittääkseni kuitenkin helpompi saada se jollekin kaupaksi. Näin leasinghinta voisi olla edullisempi ja käyttäjän kannalta pyörän ainainen päivitysongelma olisi kertakaikkiaan ratkaistu.

Kyllä Bike-Planet viime vuonna väitti että pyörän voi kahden vuoden kuluttua vaihtaa uuteen, siis ei sitä tarvitse lunastaa.

shoeshine
02.08.2009, 18.27
Tuossa on sitten huomioitava sekin että joissain työpaikoissa luontaisedun arvo vähennetään bruttopalkasta, jolloin on ihan sama otatko nk. työsuhdepyörän (tai auton tai mitä tahansa) vai ostatko saman hyödykkeen omalla rahalla tai vaikkapa rahoituksella (osamaksulla, pankkien jousto yms luotoilla). Loppuviimeksi noissa liisingeissä maksat pyörän 1-1,5 kertaa liisinvuokrissa ja sitten vielä lunastat jäännösarvolla sen itsellesi. Kallista, voisi joku sanoa. No elämä on.

Minulla on Bike Planetista liisattu työsuhdepyörä, ja luontaisedun arvo vähennetään bruttopalkasta, siis ennen veroja. Silloin nimenomaan EI ole sama ostanko hyödykkeen omalla rahalla koska tällaisessa tapauksessa maksan nettopalkastani eli verojen jälkeen.

Työsuhdepyörää ei myöskään ole pakko lunastaa sopimuksen umpeuduttua.

Minusta työsuhdepyörä on edullinen vaihtoehto.

Tauno
03.08.2009, 09.00
Suunnittelin ottaa työsuhdepyöräksi 2000 - 3000 €:n maastopyörän. Ajatuksena oli, että näin ratkeaisi ikuinen kaluston päivitysongelma ja myös pyörän kunnossapito.

Tyypillisesti näihin leasing -paketteihin kuuluu kuitenkin vain yksi huolto vuodessa ja sehän ei kunnon maasturikuskilla riitä mihinkään. Taaskin pitää lähteä viemään pyörää huoltoon ja kalliiksi tulee.

Voisi olla mielenkiintoista kysyä tarjousta maastopyörän liisauksesta siten, että siihen sisältyisi ns. täysi huoltopalvelu osineen päivineen. Uskoisin, että kuukausimaksu nousisi melko korkeaksi.

lansive
03.08.2009, 09.24
Minulla on Bike Planetista liisattu työsuhdepyörä, ja luontaisedun arvo vähennetään bruttopalkasta, siis ennen veroja. Silloin nimenomaan EI ole sama ostanko hyödykkeen omalla rahalla koska tällaisessa tapauksessa maksan nettopalkastani eli verojen jälkeen.

Työsuhdepyörää ei myöskään ole pakko lunastaa sopimuksen umpeuduttua.

Minusta työsuhdepyörä on edullinen vaihtoehto.

Kuvitteellisesti 1000 euron pyörän verotusarvo on 55.45 euroa kuukaudessa. Jos nyt lasket tuosta paljonko jäisi veroprosentin jälkeen käteen ja kerrot sen vaikka 36 kuukaudella, niin huomaat, että olisit ostanut samalla rahalla sen pyörän itsellesi, huollattanut sen ja ajanut yhtä huolettomasti. Lopuksi vain pyörä olisi sinun ja sillä olisi varmasti kolmen vuoden jälkeen nollasta poikkeava jäännösarvo.

Pitää muistaa, että pyörien liisaus on liiketoimintaa, josta on tarkoitus tehdä voittoa. Bike Planet tai joku muu ei varmasti tee tuota kansanterveysnäkökulmasta, vaan rahaa sillä kerätään firman kassaan.

Työsuhdepyörä on varmasti hyvä vaihtoehto joissakin tapauksissa, mutta edulliseksi sitä ei pysty väittämään. Ihan samaa pätee työsuhdeautoonkin, sillä verottaja pitää huolen siitä, ettei kansalainen pääse turhaan nauttimaan perusteettomista eduista.

mutanaama
03.08.2009, 09.29
Mutta monessa tapausessa kyseessä on luontaisetu, jonka arvo lasketaan palkan päälle, eli vaikka 100€, josta maksat 25% veroa=25€=900€/kolme vuotta.

lansive
03.08.2009, 09.50
Mutta monessa tapausessa kyseessä on luontaisetu, jonka arvo lasketaan palkan päälle, eli vaikka 100€, josta maksat 25% veroa=25€=900€/kolme vuotta.

Mutta ei tuossa edellisessä tapauksessa. Siinähän sen verotusarvo otettiin pois bruttopalkasta, joten koitin oikein esimerkillä selittää, miksi tuossa tapauksessa edullinen on vähän huono adjektiivi kuvaamaan työsuhdepyörää.

mutanaama
03.08.2009, 11.42
Mutta ei tuossa edellisessä tapauksessa. Siinähän sen verotusarvo otettiin pois bruttopalkasta, joten koitin oikein esimerkillä selittää, miksi tuossa tapauksessa edullinen on vähän huono adjektiivi kuvaamaan työsuhdepyörää.

Ihan totta, autoissa se hyöty on muutaman prosentin. Jos saat omasta autosta kilometrikorvauksia, niin silloin ei ite pirukaan laske mikä tulisi halvemmaksi. Muuttujien määrä on aivan älytön. Ei auta excelikään, kun pitäisi pystyä ennustamaan ajojen määrä, vakuutukset sun muut kolmen vuoden päähän.

shoeshine
03.08.2009, 17.47
Kuvitteellisesti 1000 euron pyörän verotusarvo on 55.45 euroa kuukaudessa. Jos nyt lasket tuosta paljonko jäisi veroprosentin jälkeen käteen ja kerrot sen vaikka 36 kuukaudella, niin huomaat, että olisit ostanut samalla rahalla sen pyörän itsellesi, huollattanut sen ja ajanut yhtä huolettomasti. Lopuksi vain pyörä olisi sinun ja sillä olisi varmasti kolmen vuoden jälkeen nollasta poikkeava jäännösarvo.

Pitää muistaa, että pyörien liisaus on liiketoimintaa, josta on tarkoitus tehdä voittoa. Bike Planet tai joku muu ei varmasti tee tuota kansanterveysnäkökulmasta, vaan rahaa sillä kerätään firman kassaan.

Työsuhdepyörä on varmasti hyvä vaihtoehto joissakin tapauksissa, mutta edulliseksi sitä ei pysty väittämään. Ihan samaa pätee työsuhdeautoonkin, sillä verottaja pitää huolen siitä, ettei kansalainen pääse turhaan nauttimaan perusteettomista eduista.

Juuri noin olen itsekin laskeskellut ja väitän edelleen, että työsuhdepyörä on minulle edullinen vaihtoehto. Kas näin: pyöräni hinta oli €1400,- + varusteet €380, yhteensä €1780,-. Kuukausivuokra on €85,- ja sopimuksen pituus 24kk. Veroprosenttini on 45, eli veroprosentin jälkeen käteen olisi jäänyt 24 x 46,75= €1122,-.

Sopimukseen kuuluu lisäksi 2 huoltoa per vuosi. En tiedä mitä huolto maksaa Bike Planetissa, olisiko €70-90? Pyöräni on tähän asti huollettu kahdesti, ja siihen on vaihdettu takapakka, ketjut sekä renkaat. Varovastikin arvioiden uskoisin että sopimuskauden aikana huoltoihin ja varaosiin uppoaa noin €400,-.

Sopimuskauden lopussa pyörälläni on ajettu arviolta 8000km, en tiedä mikä pyörän markkina arvo tuolloin on, olisiko puolet eli €700,-. Varusteilla tuskin on jäännösarvoa.

Eli jos olisin ostanut pyörän nettopalkasta olisin maksanut 1780 + 400 = 2180 - 700 (jäännösarvo) = 1480. Minä olen siitä maksanut tuon yllä mainitun 1122.

Minusta työsuhdepyörä on ennen kaikkea vaivaton vaihtoehto, saan kahden vuoden välein uuden pyörän alleni, minun ei tarvitse nähdä vaivaa vanhan pyörän myymisessä, mutta jos haluan voin lunastaa sen itselleni, en tosin tiedä vielä mihin hintaan.

On myös totta että liisaus on liiketoimintaa, ja Bike Planethan saa tuon 24 x 85 = 2040 + 700 (jäännösarvo) = 2740,-. Kuluina tietysti vielä huollot ja varaosat.

Varsinainen etu omalla kohdallani on kuitenkin se, etten ikinä olisi laittanut tuollaista summaa pyörään vuosi sitten (olin täysin aloitteleva pyörälijä) jos olisin ostanut pyörän. Kun sain hyvän pyörän alleni innostuin pyöräilystä niin paljon, että poljin töihin keskimäärin 3 kertaa viikossa ympäri vuoden ja vielä lenkit päälle niin että kilometrejä kertyi ensimmäisenä vuotena 3800.

Smo
04.08.2009, 05.53
Mä olen yksinyrittäjä ja ainoa henkilö koko yrityksessä.. nyt vois ostaa työsuhdefillarin kun olis rahaa. Jälkikäteen sitten kirjanpitäjä voi sanoa ettei mee läpi.. mut sit on jo myöhäistä. :D

Nappulakenka
05.08.2009, 17.07
Työsuhdepyöräilyn suosio on kasvussa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009080510034480_uu.shtml.

drop
05.08.2009, 22.43
Työsuhdepyöräilyn suosio on kasvussa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009080510034480_uu.shtml.

Mä oon varmaan töissä tuolla suurimmalla asiakkaalla. Ja olen vieläkin vakuuttunut että tuossa voittaa lähinnä Bike Planet ja verottaja. Asia on tietysti eri jos tarvii käyttää kaupan huoltoa, itse en jaksa jättää sitä sinne vaan huollan kuitenkin ite (eri asia jos osia hajoaa tietysti).

Prestige
06.08.2009, 08.21
Olikos se niin että bikeplanetin sopimuksessa on 2 tai kolme huoltoa pyörälle/vuosi? Ymmärsin kuitenkin heidän kanssa jutellessani että sopimukseen kuuluu että kaikki pyörästä hajoavat jutut uusitaan siellä ilman lisämaksua. Toisinsanoen, takakiekko menee rikki niin siellä laittavat uudet tilalle ilman lisämaksua.

shoeshine
06.08.2009, 14.05
Juuri näin. Minun sopimukseen kuuluu kaksi huoltoa/vuosi. Kaikki kuluneet tai hajonneet osat on vaihdettu joko huollon yhteydessä tai erikseen

mutanaama
08.09.2009, 20.11
Mä olen yksinyrittäjä ja ainoa henkilö koko yrityksessä.. nyt vois ostaa työsuhdefillarin kun olis rahaa. Jälkikäteen sitten kirjanpitäjä voi sanoa ettei mee läpi.. mut sit on jo myöhäistä. :D

Soitinpa tänään verovirastoon ja kysyin. Eipä kieltäny hankkimasta, vaikka on autokin:eek:. Nyt verovirastossa ei mainittu mitään, että pitäis ostaa liisarina. Senkun hankit. Veroahan maksat vain sen mukaan, kuinka pajon fillari maksaa.

Ja en keksiny ite, ihan oikeesti soitin, ja samaa juttua tavattiin:
http://www.vero.fi/?article=7214&domain=VERO_MAIN&path=5,40&language=FIN

J.F
08.09.2009, 22.45
Soitinpa tänään verovirastoon ja kysyin. Eipä kieltäny hankkimasta, vaikka on autokin:eek:. Nyt verovirastossa ei mainittu mitään, että pitäis ostaa liisarina. Senkun hankit. Veroahan maksat vain sen mukaan, kuinka pajon fillari maksaa.

Ja en keksiny ite, ihan oikeesti soitin, ja samaa juttua tavattiin:
http://www.vero.fi/?article=7214&domain=VERO_MAIN&path=5,40&language=FIN

Juuri näin. Noin olen minäkin tehnyt. Ostin fillarin tai siis firma osti fillarin minulle ja tuon kaavan mukaan maksan veroja. Paljon edukkaampi kuin Bike-Planetin liisari. Potuttaa kun ovat omineet työsuhdepyörä-käsitteen:mad: koska ei niitä todellakaan ole pakko liisata.

Sitten 2 vuoden kuluttua päätän itse että fillarin arvo onkin enää 100 egee ja lunastan sen itselleni:D

mutanaama
08.09.2009, 22.55
Mitähän kummaa höpinää jossain oli ohjehinnasta. Eikai sellaisia olekaan:eek:

Prestige
09.09.2009, 08.42
Juuri näin. Noin olen minäkin tehnyt. Ostin fillarin tai siis firma osti fillarin minulle ja tuon kaavan mukaan maksan veroja. Paljon edukkaampi kuin Bike-Planetin liisari. Potuttaa kun ovat omineet työsuhdepyörä-käsitteen:mad: koska ei niitä todellakaan ole pakko liisata.

Sitten 2 vuoden kuluttua päätän itse että fillarin arvo onkin enää 100 egee ja lunastan sen itselleni:D

Mitä olette arvioineet pyörän oletetuiksi käyttövuosiksi?

J.F
09.09.2009, 08.52
Mitä olette arvioineet pyörän oletetuiksi käyttövuosiksi?

En vielä mitään. Kuukausi sitten ostettu. Pitänee kohta jutella kirjanpitäjän kanssa (hänellä ei vielä tietoa koko asiasta...:)) En ole päättänyt olisiko 2 tai kolme vuotta hyvä aika. Jos laittaa pidemmän niin kuukausittainen verotusarvo pienenisi mutta toisaalta ei se kauheen isoksi mene vaikka lyhyemmän laittaisikin. En ole tarkemmin tutkinut mutta jos laittaisi vaikka 2 vuotta niin tarkoittaakohan se että fillarin kirjanpitoarvokin laskee "nollaan" kahden vuoden jälkeen, vai tehdäänkö tavalliset poistot:seko: En tiedä mutta pitänee tsekata kirjanpitäjän kanssa.

Aaaron
19.09.2009, 12.00
Olen nyt yrittänyt hankkia työsuhdepolkupyörää Bike Planetin kautta, mutta heitä ei kiinnosta asiakaspalvelu lainkaan, eli eivät vastaa tiedusteluihin ja tarjouspyyntöihin kovinkaan aktiivisesti (kuulemma paikan päällä käydessä yhtä surkea palvelu), joten onko pääkaupunkiseudulla muita liikkeitä, jotka kyseistä hankintavaihtoehtoa tarjoavat? Bike Planetin kanssa en halua olla missään tekemisissä.

mutanaama
19.09.2009, 13.22
Olen nyt yrittänyt hankkia työsuhdepolkupyörää Bike Planetin kautta, mutta heitä ei kiinnosta asiakaspalvelu lainkaan, eli eivät vastaa tiedusteluihin ja tarjouspyyntöihin kovinkaan aktiivisesti (kuulemma paikan päällä käydessä yhtä surkea palvelu), joten onko pääkaupunkiseudulla muita liikkeitä, jotka kyseistä hankintavaihtoehtoa tarjoavat? Bike Planetin kanssa en halua olla missään tekemisissä.

Marssi mihin tahansa liikkeeseen, osta fillari firman piikkiin.
Laske fillarin ostohintaan 6,8% rahotuskulua, lisää siihen huollot kumit sun muut, ja jaa summa 36:lla. Se on fillarin verotusarvo. Jos teet huollot ja ostat itte kumit sun muut, ne voi jättää laskelmasta pois.

J.F
20.09.2009, 12.07

Eli unohda nuo liisarit ja yritä saada firma ostamaan sulle se. Voit valita minkä tahansa fillarin etkä ole riippuvainen Bike Planetin tarjonnasta. Tämä siis mikäli työnantaja suostuu sen ostamaan...

Aaaron
21.09.2009, 20.24
Kiitos kommenteista! Ehkä täytyy ehdottaa tuota,vaikka epäilen, että eivät ihan hetkessä lämpene idealle...

mutanaama
13.01.2010, 15.04
Nyt alkaa hankinta hiljalleen muuttua lihaksi. Keskihintainen maastopyörä:

Laskennallinen uushankintahinta----------------------- 4 500,00
lunastushinta - -------------------------------------------------1 000,00
Yhteensä --------------------------------------------------------3 500,00
Korko -------------------------------------------------------------1,25 %
Korko/vuosi -----------------------------------------------------43,75
Korko yhteensä/36kk ----------------------------------------131,25
Pyörän pääomakustannus ---------------------------------3631,25
Huolto ym kustannukset /vuosi --------------------------500,00
Kustannukset yhteensä/36kk ---------------------------5131,25
Käyttöaika kuukausina -------------------------------------36
Verotusarvo kuukaudessa--------------------------------142,53
Veroprosentti ------------------------------------------------40%
Maksetaan veroa kuukaudessa -----------------------57,01

VPR
13.01.2010, 16.57
"Keski". :D

forlon
14.01.2010, 15.59
Virkistyskäyttöön ostettu pyörä yritykselle ilman varsinaista nimettyä käyttäjää mielestäni on edelleen käyttäjälleen verotusarvoton. Jos siis esim. ostaa maastopyörän yritykselle, jota on tarkoitus käyttää vain virkistyskäyttöön, niin sen voinee ostaa, eikä sen käyttäjien tarvitse maksaa verotusarvoja. Se kirjataan vain yrityksen kirjanpitoon samalla tavalla kuin virkistyskäyttöön ostetut yhtiön moottorikelkatkin. Ilmeisesti näitä käyttäjiä kuitenkin pitäisi olla useampia kymmeniä, ettei yhdelle sitten tulisi kovin montaa käyttöpäivää vuodessa. Kannattaa tarkistaa asia verottajalta ja tai verolakimieheltä.

Mielestäni on typerää, että pyöriä koskee samat säädökset kuin autojakin. Pyörät sentään edistävät kansanterveyttä liikunnan, virkistymisen ja tietysti saasteettomuuden myötä ja siten kenekään ei pitäisi maksaa niiden käytöstä mitään.

liikunta - pyöräilyn fysiologiset hyödyt
virkistäytyminen - pyöräilyn psyykkiset ja sosiopsyykkiset hyödyt

Taidanpa laittaa mailia ainakin Wallinille ja Hyssälälle. http://www.valtioneuvosto.fi/hallitus/jasenet/fi.jsp Kukin jos lähettää oman mailinsa päättäjille, vaikka valituille kansanedustajille oma mukaanlukien, niin kelkka voi asiassa kääntyä. Nyt kun on kätevästi tuo ilmaston lämpeneminenkin (kylmeneminen*) jokaisen päättäjän mielessä, niin asia voi mennäkin läpi.

*Ilmastohuijaus on offtopic ja jokainen voi googlettaa siitä todisteita lisää.

.jon
25.03.2010, 10.19

Päätin yrittää järjestää itselleni työsuhdefillarin, ja asiaa tutkiessani törmäsin tähän ketjuun.

En ymmärrä ylläolevaa matematiikkaa, itse päädyin siihen että 1000 euron polkupyörä maksaisi esim 30% veroprosentilla 24kk sopimuskauden aikana huollettuna ja vakuutettuna yhteensä 399,36 euroa, jonka jälkeen saisin uuden ilman mitään kustannuksia. Otetaan siis uus tonnin filo kahdeksi vuodeksi, samalla veroprossalla mennään ja neljän vuoden jälkeen on maksettu 800 euroa.

Sama itse maksettuna 24kk jälkeen: 1000eur + ensihuolto 50eur + vuosihuolto 80eur x 2 = 1210eur mikä ei sisällä vielä vakuutusta eikä huollossa vaihdettujen osien hintoja. Kahden vuoden jälkeen minulla on toki oma pyörä, jonka katuhinta torilla voisi olla esim 550-600eur. Ok, myydään vanha, jolloin 24kk kustannukset olisivat siis vähintään 610eur, mikä on 211 euroa enemmän kuin työsuhdepyörävaihtoehto. Tähän mennessä siis vaikuttaa siltä, että ero työsuhdepyörän eduksi syntyy huolloista... mutta omistusvaihtoehdossapa nyt ei ole uutta pyörää, ei itse asiassa pyörää ollenkaan, vaan pitää taas kaivaa kuvetta 1000 euron verran...

610+1210-600= 1220 vs 800 jne.

Sitten kun laskee mukaan vakuutuksen, pannaan vaikka 20eur/vuosi= 80eur, pakkaa, ketjua ja renkaita ja hyväksytään nöyrästi se, että fillarista ei saanukaan ku 500 euroa ni lukemat on jo varsin selvät liisarin eduksi, ja nämä säästöt voi sitten hyvillä mielin käyttää varsinaiseen harrastukseen.

Onko laskelmissani joku virhe mitä en huomaa?

lansive
25.03.2010, 10.45
Onko laskelmissani joku virhe mitä en huomaa?

Eli esimerkkinä ollut 55,45 €/kk verotusarvolla (veroprosentti 30%) kahdessa vuodessa käteen jäisi n. 930 euroa jos summan ottaisi rahana. Toinen vaihtoehto on ottaa se noin tonnin fillari, joka ei jää sinulle kun sopimus päättyy. Veroa maksat kummassakin tapauksessa saman verran.

Normaalistihan työnantaja vähentää rahapalkkaa verotusarvon verran. Jos saat ruinattua työsuhdepyörän, mutta et palkankorotusta niin sitten tilanne on tietysti toinen.

.jon
25.03.2010, 10.57
Jaa, voihan sen vaihtoehtoiskustannuksen toki noinkin nähdä. Itse en 50 euron palkankorotuksen takia jaksaisi vaivautua palkkaneuvotteluja avaamaan, ja ehkä työnantajakin suhtautuu palkankorotuspyyntöihin ja työsuhdepyöriin eri tavalla.

alli
25.03.2010, 11.20
Jaa, voihan sen vaihtoehtoiskustannuksen toki noinkin nähdä. Itse en 50 euron palkankorotuksen takia jaksaisi vaivautua palkkaneuvotteluja avaamaan, ja ehkä työnantajakin suhtautuu palkankorotuspyyntöihin ja työsuhdepyöriin eri tavalla.

Laskemissasi olet kuitenkin vissiin olettanut saavasi sen palkankorotuksen pyörän muodossa, ja siitähän tietysti tulee ero kokonaisuuden kannattavuudessa. Peukkua kumminkin sun työnantajalle, jos kerran näkee pyörällä kulkemisen kannattavaksi sponssikohteeksi!

.jon
25.03.2010, 11.52
No, katsotaan mitä henkilöstöhallinto tuumaa.

Itse miellän tämän enemmän sarjaan "terveen elämän tukeminen", jota meillä harrastetaan mm. liikuntasetelien, oman kuntosalin ja tupakoinnin lopettamisesta annettavien palkintojen muodossa, kuin pelkäksi palkankorotukseksi.

Unkka.T.Kumiankka
25.03.2010, 12.25
Suunnittelin ottaa työsuhdepyöräksi 2000 - 3000 €:n maastopyörän.

Oletko ammatiltasi metsuri? :D

mutanaama
25.03.2010, 13.58
Mä sitten hankin laskelmani mukaisen työsuhdepolkupyörän.
Maksan siis kuutisen kymppiä kuukaudessa. Ja voin lunastaa sen itselleni kolmen vuoden päästä. Ei mitään liisaria yhden liikkeen kanssa, vaan olen vapaa valitsemaan kaikki itse.

ellmeri
25.03.2010, 14.06
Hmmm,Nikulai wissiin DT:keulalla :rolleyes: olisko teillä tai sun tyänantajalla wiemäri-sukeltajalle duunia.

ps:ystäwälliset vastaukset YW:nä:D

drop
15.06.2010, 11.39
Mulla loppu nyt liisinki Bianchin Via Nironesta Sora osasarjalla. lunastushinnaksi tuli 169€, eli yllättävän vähän. Aikanaan sanottiin että huollot yms vaikuttavat lunastushintaan, enkä ole itse vienyt sitä kertaakaan sinne huoltoon tämän kahden vuoden aikana.

Mikrometri
15.06.2010, 12.41
Eli vähän on ajettu eikä ole revitetty. Annoitko koskaan muiden käydä ajelemassa vai piditkö kuin kukkaa kämmenellä?

drop
15.06.2010, 15.01
No itseasiassa maantiepyörä ei sopinut kauhean hyvin työmatkapyöräilyyn, erityisesti reppu selässä (tuli niskat kipeäksi) joten en sillä hirveästi ajellut. Musta tuntuu että on vähemmän vaivaa huoltaa pyörä itse kuin viedä liikkeeseen ellei jotain yllättävää tule (eikä tullut).

Mikrometri
15.06.2010, 15.21
No itseasiassa maantiepyörä ei sopinut kauhean hyvin työmatkapyöräilyyn, erityisesti reppu selässä (tuli niskat kipeäksi) joten en sillä hirveästi ajellut. Musta tuntuu että on vähemmän vaivaa huoltaa pyörä itse kuin viedä liikkeeseen ellei jotain yllättävää tule (eikä tullut).
Ei kai Biancheihin tulekaan vikoja? Onhan tällä saitilla yksi jonka mielestä maantiepyörä on myös paras kaupunkipyörä. Naama irvessä varmaan vetää reppu selässä mutta kun ei paremmasta ymmärrä niin kärsiköön.

bere
15.06.2010, 15.24
Vaihdat repun lähettilaukkuun ja työmatkat lyhenee kummasti.

Mikrometri
15.06.2010, 15.26
Vaihdat repun lähettilaukkuun ja työmatkat lyhenee kummasti.

Tsuppareillakaan ei ole kippuratankoja kaupungissa. Wanna Bet ja Hipsterit jotkut käyttää.

bere
15.06.2010, 15.27
Sehän se on tärkeintä mitä muut ajattelee/tekee.

Mikrometri
15.06.2010, 15.54
Sehän se on tärkeintä mitä muut ajattelee/tekee.
Wanna Be tsupparit ei ajattele mitä muut tekee. Tyhjä katse maahan päin ja keskellä katua track standissä. Koko muu liikenne ihmettelee että
kaikkea sitä lasketaan nykyään avohoitoon.

mteppo
01.07.2010, 15.54
Päätin yrittää järjestää itselleni työsuhdefillarin, ja asiaa tutkiessani törmäsin tähän ketjuun.

Anteeksi kun nostan iquvanahaa ketjua pintaan mutta mikä lienee verottajan kanta tähän asiaan tänäpäivänä?
Vero- sivuilta ei löytynyt kuin km- korvauksia pyörille - mitään erityistä ohjetta työsuhdepyörille ei ollut.
BikePlanet pisti taannottain täältä pillinsä pusseihin ja näinollen pitäisi varmaan tehdä homma jotenkin "virma ostaa" tyyliin. Onko tossa mitään rajoituksia millekkään?

Lähinnä tiedokeruuvaiheessa ennenkuin ehdottaa moista "päättäville tahoille"

htunkelo
05.07.2010, 10.54
Anteeksi kun nostan iquvanahaa ketjua pintaan mutta mikä lienee verottajan kanta tähän asiaan tänäpäivänä?
Vero- sivuilta ei löytynyt kuin km- korvauksia pyörille - mitään erityistä ohjetta työsuhdepyörille ei ollut.
BikePlanet pisti taannottain täältä pillinsä pusseihin ja näinollen pitäisi varmaan tehdä homma jotenkin "virma ostaa" tyyliin. Onko tossa mitään rajoituksia millekkään?

Lähinnä tiedokeruuvaiheessa ennenkuin ehdottaa moista "päättäville tahoille"

Ei mitään erityistä ohjetta ole, mutta yleinen ohje luontoiseduista:
http://www.vero.fi/?article=8016&domain=VERO_MAIN&path=5,40,87&language=FIN

EDUT, JOIDEN ARVOA VEROHALLINTO EI OLE VAHVISTANUT

Verotusarvo sellaiselle edulle, jolle ei ole vahvistettu verotusarvoa, on edun käypä hinta. Yleensä tällä tarkoitetaan edun hankkimisesta työnantajalle aiheutuneita kustannuksia.

Esimerkki, polkupyöräetu Jos työnantaja omistaa työsuhdepolkupyörän, polkupyöräedun luontoisetuarvo työntekijän verotuksessa lasketaan seuraavasti:

Pyörän hankintahinta jaetaan pyörän oletetuilla käyttövuosilla. Saatuun arvoon lisätään pääoman (pyörän hinta) korko. Näin saadaan vuotuiset pääomakustannukset. Jos työnantaja maksaa myös pyörän huolto-, korjaus- yms. kuluja, lisätään niistä aiheutuneet kustannukset pääomakustannuksiin. Saatu summa on edun vuosiarvo.

Kuukausittain palkanlaskennassa käytettävä arvo saadaan jakamalla vuosiarvo käyttökuukausilla.
Jos yhtiö hankkii työsuhdepolkupyörän leasing-sopimuksella, polkupyöräedun luontoisetuarvo työntekijän verotuksessa on työnantajalle aiheutuva kustannus (leasing-maksu/kk) vähennettynä toimistokuluilla.
Eli firma ostaa ja omistaa polkupyörän, jonka antaa työntekijän käyttöön. Mitään rajoituksia pyörän mallista tai ominaisuuksista ei ole.

Meillä on töissä suht. simppeli käytäntö:

Firma ostaa ja omistaa fillarit
Fillarit lasketaan olevan 12kk vuodessa käytössä, kolmen vuoden ajan
Kolmen vuoden jälkeen fillarit myydään pois (saa ostaa itselleen)

Tästä tulee verotusarvoa tuon ylläolevan ohjeen mukaisesti n. 35€/kk

N.N.
31.07.2010, 22.58
Minulla oli Bike Planetin työsuhdefillari kaksivuotisen sopimuskauden. Uushankintahinta varusteineen n. 1350 e, hybridifillariin olin tyytyväinen ja erityisesti hyviin huoltoihin kaksi kertaa vuodessa (vaihtoivat rataspakkoja ym.), ajan myötä tajusin että verotusarvo 61 e /kk ei ole ihan järjellinen, ja kauden lopussa olin tyytyväinen saadessani lunastaa fillarin omakseni n. 250 eurolla, ja tekivät vielä hyvän loppuhuollon fillarille. Työsuhdepyörän liisauksen verotus pitäisi panna uusiksi, on kohtuutonta että fillariin suhtaudutaan verotuksessa samalla tavalla kuin saastuttavaan autoon.

mutanaama
17.02.2012, 16.08
Vähän nostetta tälle, että muutkin muistavat hyödyntää tätä.
Vaikka työsuhdefillari tuntuisikin vähän oudolta, niin pitää muistaa, että monessa firmassa on mökkejä, veneitä, mönkkäreitä, lumikelkkoja ja jopa hevosia palkan lisänä. Näihin nähden fillari on todella hyvä sijoitus niin työnantajalle, kuin tekijälle.
Eli älkää häpeilkö pyytää sitä, jos siihen vain vähänkin on mahdollisuus. Myös verottaja suhtautuu tähän hyvin myötämielisesti. Menee läpi ilman jupinoita mistä tahansa verotarkastuksesta toisin, kuin osa noista edellämainituista.

Tuossa olisi mun käyttämä, verottajan kanssa vahvistettu kaava, jolla hankinnan voi suoraan esittää eteenpäin.

Nimi
Pyörän malli

Ostovuosi

Kari Ahola
Nicolai AM

1.1.2010

31.12.2012
asti

Laskennallinen uushankintahinta

4 500,00

Lunastushinta

-1 000,00

Yhteensä

3 500,00

Korko

1,25 %

Korko/vuosi

43,75

Korko yhteensä/36kk

131,25

Pyörän pääomakustannus

3631,25

Huolto ym kustannukset /vuosi

500,00

Kustannukset yhteensä/36kk

5131,25

Käyttöaika kuukausina

36

Verotusarvo

142,53

Veroprosentti

0,40

Maksetaan

57,01

Esimerkki, polkupyöräetu

Jos työnantaja omistaa työsuhdepolkupyörän, polkupyöräedun luontoisetuarvo työntekijän verotuksessa lasketaan seuraavasti:

Pyörän hankintahinta jaetaan pyörän oletetuilla käyttövuosilla. Saatuun arvoon lisätään pääoman (pyörän hinta) korko. Näin saadaan vuotuiset pääomakustannukset. Jos työnantaja maksaa myös pyörän huolto-, korjaus- yms. kuluja, lisätään niistä aiheutuneet kustannukset pääomakustannuksiin. Saatu summa on edun vuosiarvo. Kuukausittain palkanlaskennassa käytettävä arvo saadaan jakamalla vuosiarvo käyttökuukausilla.

Jos yhtiö hankkii työsuhdepolkupyörän leasing-sopimuksella, polkupyöräedun luontoisetuarvo työntekijän verotuksessa on työnantajalle aiheutuva kustannus (leasing-maksu/kk) vähennettynä toimistokuluilla.

Gobi
18.02.2012, 22.27
Vähän nostetta tälle, että muutkin muistavat hyödyntää tätä.
Vaikka työsuhdefillari tuntuisikin vähän oudolta, niin pitää muistaa, että monessa firmassa on mökkejä, veneitä, mönkkäreitä, lumikelkkoja ja jopa hevosia palkan lisänä. Näihin nähden fillari on todella hyvä sijoitus niin työnantajalle, kuin tekijälle.
Eli älkää häpeilkö pyytää sitä, jos siihen vain vähänkin on mahdollisuus. Myös verottaja suhtautuu tähän hyvin myötämielisesti. Menee läpi ilman jupinoita mistä tahansa verotarkastuksesta toisin, kuin osa noista edellämainituista.

Täytyypä itse yrittää tuota, että firma ostaa pyörän. Nyt jo 2. pyörä menossa, seuraavaksi tulossa Giant Reign X0 2012 + varusteet (Garmin Edge 800 etcetc). :p

Huomattavasti "siistimpi" tapa hommata kuin mitä tuo liisaus, ehkä saisin johtajan tuohon suostuteltua. Jää pois noita ylimääräisiä laskutuskuluja sun muita ja saa tuota sopimuskautta venytettyä
2 vuodesta -> 3 vuoteen. Ollut tuolle työsuhdepyöräilylle koko ajan positiivisella kannalla, miksei siis olisi myös tälle toiselle tavallekin. :)

mutanaama
23.08.2017, 19.18
Uppia tälle

Pari fillaria käynyt mulla työsuhdepyöränä kääntymässä, ja homma on hoitunut verottajan kanssa aiemmin esitetyllä tavalla.

-Kari

TrailRider
26.08.2017, 23.09
Pari fillaria käynyt mulla työsuhdepyöränä kääntymässä, ja homma on hoitunut verottajan kanssa aiemmin esitetyllä tavalla.

Mites onko tietoa/kokemusta onko tällainen työsuhdepolkupyöräksi hankittu omaisuus yritykselle verovähennyskelpoinen hankinta? Mietin, että yrittäjänä tätä voisi harkita, mutta jos polkupyörän hankintakustannuksen alv. ei ole verovähennyskelpoinen niin koko järjestelystä saavutettu hyöty jää kokonaisuudessa aika pieneksi.

mutanaama
26.08.2017, 23.22
Mites onko tietoa/kokemusta onko tällainen työsuhdepolkupyöräksi hankittu omaisuus yritykselle verovähennyskelpoinen hankinta? Mietin, että yrittäjänä tätä voisi harkita, mutta jos polkupyörän hankintakustannuksen alv. ei ole verovähennyskelpoinen niin koko järjestelystä saavutettu hyöty jää kokonaisuudessa aika pieneksi.

Olet oikeassa, ei ole alvivähennettävää

Sent from my iPhone using Tapatalk

Cyclefrenia
19.10.2018, 11.42
Mitä sitten sen 36kk jälkeen kun pyörän määritelty käyttöikä tulee täyteen? Työntekijällä on mahdollisuus lunastaa pyörä jollain summalla? Yllä olevassa laskelmassa tuo lunastushinta ei vaikuta kuin pääomakustannusten määrään, se verotusarvo on kuitenkin hankintahinta+pääomakustannukset jaettuna käyttökuukausilla. Heitetäänkö se lunastushinta vaan hatusta ja työntekijä voi sillä sitten lunastaa fillarin itselleen?

skithund
19.10.2018, 14.16
Tämähän ei nyt ihan vastaa suoraan kysymykseen ja ketjussa käytettyyn laskelmaan, mutta Suomen Työsuhdepyörän kautta olevat ovat 24kk sopparilla ja lunastushinta on 25% hankintahinnasta.
Työnantaja tuollaisen minulle tarjoaa luontoisetuna, joten en sen tarkemmin osaa ottaa kantaa vähennyksistä, kustannuksista tai laskelmista.

Velogi
29.09.2020, 19.17
Päivitystä vanhaan ketjuun nyt, kun työsuhdepyörän verkokohtelu muuttuu 2021 alusta. Videolla vastaukset useimmin kysyttyihin kysymyksiin:

https://www.youtube.com/watch?v=eG1ZJECxsps&list=PLsDJucv3JYFU2fZMB-gCM2cZcX_OdIUSn&index=4&t=0s

Kuminauha
30.09.2020, 14.06
Itse alkoi kyllä nyt joku sähköcommuutteri kiinnostamaan, esim helkama TE5

Takamisakari
30.09.2020, 14.41
Hieno ja selkeä video. Itseäkin kuumottaisi nopea asvalttisähkökiituri. Tietääkö joku miten ALV käyttäytyy tässä eli jos (ja kun) leasingyhtiön ja yrityksen völinen kauppa on ALVillista kauppaa, lasketaanko ALV mukaan myös työtekijälle määräytyvään kustannukseen? Luulisi että käytäntö on sama kuin esim leasingautoissa mutta itsellä on näistäkin jo sen verran aikaa että käytäntö on pyyhkiytynyt lähimuistista..

drop
30.09.2020, 22.57
Mua hämäsi nyt taas toi kohta 9 muuten niin selkeässä videossa. Kun siinä selitetään työntekijän etua, sanotaan että verotetaan etua tuloveron mukaisesti... Jotenkin olin kuitenkin ymmärtänyt että nyt 1200 asti vuodessa ei veroteta?

Jännittää mihin oma työnantaja päätyy tämän kanssa. Pyöräetu on ollut tarjolla ennestään, mutta jotenkin siitä ei ole ollut hyötyä edes keskinkertaisen pyörän hankinnassa.

MRe
01.10.2020, 08.40
^Etuhan riippuu siitä, antaako työnantaja sen palkan päälle, vai vähentääkö tuon 1200 EUR/v palkasta, eli satasen kuussa. Mutta siis itse etu on veroton.

Hesarissa oli tänään pitkät jorinat aiheesta palkkaesimerkkeineen. Pitää linkata kun tulee nettiin.

skiman
01.10.2020, 10.07
Hesarin juttu:
https://www.hs.fi/talous/art-2000006654027.html

stenu
01.10.2020, 10.10
No niin, olihan täällä jo tälläinenkin. Siirto toisaalta tänne.

Pyöräilyn lopettaminen on ehkä vielä tyhmempää tulevaisuudessa, koska se on suunnilleen ainoa rahaa vievä harrastus, jota valtio subventoi ja jos toi korotus menee läpi, niin jopa suht avokätisesti. Onneksi en ehtinyt hankkimaan vielä mitään uutta pyörää. Yrittäjänä olisi suoranaista tyhmyyttä olla hankimatta yhtä työsuhdepyörää, jonka jälkeen 1200 euron rajaan asti voi laittaa kaikki tarvehankinnat firman piikkiin ihan verottajan määräyksestä ja hyötyä useita satoja euroja vuodessa. Ei tossa mitään järkeä ole valtion kantilta katsoen, mutta mun seuraava gravelpyörä on työsuhdegravelpyörä. Tai ainakin myyn jonkun olemassa olevista firmalle. Olikohan täällä jo työsuhdepyörälanka, koska jossain määrin huidellaan aiheen vierestä.

velib
01.10.2020, 10.16
Löytyyköhän mistään laskuria tai edes suuntaa-antavaa tietoa siitä, mitä verottomat edut tekevät palkansaajan eläkkeelle? Käsittääkseni niistä ei eläkettäkään kerry, joten todellinen rahallinen hyöty jää vaikkapa tuota Hesarin juttua pienemmäksi. Toki verovuonna tilanne on tuo. Täytyy harkita itsekin ylityötuntien ottamista polkupyörän muodossa alkuvuodesta...

MikkoT
01.10.2020, 11.51
En ole juristi, mutta voin silti vilkaista...
Pikaisella tutkiskelulla (<15min) ei palkanlisän verollisuus tai verottomuus vaikuta eläkekertymään. Ja jos vaikuttaisi, niin jokainen 1200€/vuosi tiputtaisi työeläkettä 1200*1,5%/12 = 1,5€/kuukausi.

Itsehän tykkään laskea näissä pienissä rahapalkan muutoksissa marginaaliveroasteen mukaan ja luotan siihen, että veronmaksajain keskusliiton laskelmat (https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskelmat/Palkansaajan-veroprosentit/#9862b120) siitä ovat kohtuullisen päteviä.
Silloin normijullin, jolla kuukausipalkka on kolmen tonnin luokkaa eikä ylimääräisiä vähennyksiä ole merkittävästi, marginaaliveroprosentti on vajaan 50 pinnaa. Tarkka marginaaliveroaste riippuu tietysti vahvasti asuinkunnasta ja kirkollisveron maksuhalukkuudesta.
Laskettuna tuolla 47,9% marginaaliveroasteella jokainen satanen jonka verotettava vuositulo tippuu (jos työsuhde-edun arvo vähennetään rahapalkasta) vähentää maksettavan veron määrää 47,9€.

Eli jos ylimääräisiä kuluja (työnantajan mahdollisia rahoituskuluja, vakuutusmaksuja, huoltokustannuksia) ei ole, niin periaatteessa pyörästä saa 47,9% alennusta. Oletuksella, että koko pyörän hankintahinta katetaan työsuhde-edulla eikä verottaja puutu nollaksi tipahtavaan lunastushintaan...

velib
01.10.2020, 12.50
Aivan. Muistan lukeneeni jostain esimerkin, jossa työsuhdeasunto pienentäisi eläkekertymää, mutta se saattoi olla virheellistä tietoa. Tai sitten ymmärsin väärin. Marginaaliveroa ajatellen tuo työsuhdepyörä tosiaan kannattaa, tosin vain jos pyörälle on oikeasti tarvetta, kun pitää siitä kuitenkin se n.50% maksaa. Tältä foorumilta löytää sitten tarvittaessa itselleen sen tarpeen.

MRe
01.10.2020, 12.56
^Tuohan riippuu, että tuleeko etu päälle, vai vähennetäänkö palkasta. Jos vähennetään palkasta, niin tietysti laskee eläkettä, koska ei noista eduista makseta eläkemaksuja.

Ja stenulle sen verran, että omaa pyörää ei voi myydä firmalle ja ottaa sitten työsuhdepyöräksi. Välissä pitää olla joku toinen (pyörä)liike. 1200 EUR/v pitää sisällään sen pyörän poistot & huoltokustannukset. Tämän foorumin normifillarilla ja kolmen vuoden poistolla ei siihen paljoa jää enää päivitysvaraa. No, ehkä joku 200-300 vuodessa korkeintaan.

stenu
01.10.2020, 16.50
^ No sitten pitää varmaan ostaa uusi. Taas yhteiskunta kannustaa tarpeettomaan kuluttamiseen.. :)

velib
05.10.2020, 10.55
Mites sellainen tilanne, että firma omistaa jo pyörän tai hankkii vielä tämän vuoden aikana yhteiskäyttöpyöräksi, joka myöhemmin (ensi vuonna) annetaan yhdelle työntekijälle työsuhdepyöräksi? Eli toisin sanoen pitääkö pyörän olla myös ostettu ensi vuoden puolella? Ja vaikuttaako se, annetaanko pyörä työntekijälle omaksi vai käyttöön kuukausittaista korvausta vastaan?

MRe
05.10.2020, 11.06
^Ei kai sillä ole merkitystä onko pyörä jo firman tai ei. Jaetaanhan työsuhdeautojakin välillä uudestaan. Sitä en tiedä, mitä tarkoitat että pyörä annetaan omaksi. Jos annetaan omaksi, niin se on palkkaa ja verotetaan sen mukaan. Jos työntekijä "maksaa" pyörästä korvausta, mutta pyörä on firman, niin verotus menee sen mukaan mitä on mainittu. Työsuhde-edunhan voi joko antaa palkan päälle tai vähentää palkasta. Verotukseen sillä ei ole vaikutusta.

Mutta siis eihän tämä pyörä nyt eroa mitenkään muistakaan ts-eduista, kuten puhelin tai auto tai asunto. Niille on vain eri laskentäsäännöt. Esimerkiksi puhelimen osalta itse puhelimen hinta ei vaikuta, vaan edun arvo on aina 20 EUR/kk.

velib
05.10.2020, 11.24
Sitä en tiedä, mitä tarkoitat että pyörä annetaan omaksi.

Työsuhdepyöränhän voi hankkia niinkin, että firma ostaa sen suoraan työntekijälle, jolloin 1200 € asti se on verotonta etua. Tällöin se käsittääkseni on työntekijän oma. Toinen vaihtoehto on että firma ostaa sen itselleen ja antaa käyttöön korvausta vastaan (tai palkan päälle), mutta joka tapauksessa "osamaksuna". Tällöin jos työntekijä haluaa lopulta pyörän omakseen, täytyisi se lunastaa käyvällä hinnalla (kuten vaikka tietokoneet tai puhelimet), toki on varmaankin mahdollista arvioida että työntekijä on kuukaisittaisilla lyhennyksillä maksanut koko pyörän arvon työnantajalle, jolloin sillä ei pitäisi enää olla verotuksellista arvoa. Mutta kysymykseeni tuo vastasi, eli hankinta-ajankohdalla ei liene väliä, kiitos.