PDA

Näytä tavallinen näkymä : Lukkopolkimia hankkimassa

mikkoni1
13.05.2009, 02.51
Onko lukkopolkimien laadussa tavallisen harrastajan kannalta merkittäviä eroja? Oma kokemus on joistain hyvin halvoista shimanoista, ja nyt olen cyclocrossiin polkimia hankkimassa, joten neuvot ovat tarpeet. Kannattaako ostaa spd:tä vai lookia? Entä paljonko laittaa rahaa?

H. Moilanen
13.05.2009, 07.34
On merkittäviä eroja. Halvin Shimano kesti huonoimmillaan kolme viikkoa, kalleimmalla on nyt ajettu vuosi ilman ongelmia.

Look-klossit eivät sovi kuin maantiekenkiin, eli käveleminen on mahdotonta. Ota siis SPD.

0pa
13.05.2009, 07.37
Kolmas vuosi menossa shimanon 520 polkimilla, eli se kaikista edullisin (kai?!) malli. Noita näkee tarjouksessa 20e. Hyvin toimii.

EDIT: omistan myös huomattavasti kalliimmat TIME:n polkimet, mutta tykkään shimanoista, kun niissä voi säätää vapaammin irroituksen helppoutta.

JackOja
13.05.2009, 09.16
Mää suosittelen Crank Brothersia... Eggbeater, Candy tai Smarty. Kaikkia kokeiltu, Candy SL on ehkäpä tämänhetkinen suosikkini.

--+MM+--
13.05.2009, 09.19
Lookia saa myös maastoon. Oikeaan maastoon en suosittele, sillä kiven tapaaminen rikkoo polkimen näköjään luvattoman helposti. Se mistä kukakin tykkää on jokaisen oma asia. Timet kestää kokemuksien perusteella viis..kuus vuotta aktiivikäyttöä.

µ

kmw
13.05.2009, 09.25
Ääni halpashimpoille. Jos laukeaa senkus ostaa uudet. Wank bros. Candyt eivät kestäneet niin kauan kuin hinnan ja brandin maineen perusteella olisin odottanut.

Harryupp
13.05.2009, 10.03
Jep Shimano SPD:t kestää, olen ainoastaan onnistunut tuhoamaan yhden oikeanpuoleisen polkimen laakerit, siinä kun tuhosin noin yksi sellainen vuodessa kun kokeilin muita merkkejä.
Eka malli Time oli myös kova sana, mutta eipä paljon jalkauduta Timen tai Lookin klosseilla.
Sen takia ajauduin SPD mallisiin MTB-polkimiin. Kun vielä saa muutaman asteen liikkuvuutta klossiin ovat ihan Yes! Jopa se halpia 520 poljin on ihan ok, eikä mene rikki pienestä!

Nappulakenka
13.05.2009, 10.09
Itsellä ollut shimanon 520:et käytössä noin 8 kk(samalla ensimmäiset lukkopolkimet) ja toimivat moitteetta, vaikka kiitettävästi ovatkin kolisseet kiviin :) Muutenkin positiivinen kuva jäänyt noista. Halvat, toimivat ja kestävät.

higgins
13.05.2009, 11.53
Ääni halpashimpoille. Jos laukeaa senkus ostaa uudet. Wank bros. Candyt eivät kestäneet niin kauan kuin hinnan ja brandin maineen perusteella olisin odottanut.

Joo ei ne krankkuveljesten halpikset oikein tahdo kestää, aina napsuu ja sillai, Higg

Kiovan Dynamo
13.05.2009, 11.58
Lukkopolkimistakin löytyy jo valmiiksi miljoona vääntöä, mutta kirjoitetaan se sama nyt tähänkin, kuin niihin kaikkiin muihinkin.

Time Atac _________

Täytä tyhjä viiva käytettävissä olevan budjetin mukaan. Aliumitkin toimivat ja kestävät ihan hiton hyvin. Eivätkä maksa paljoa. 2002 ostetut Aliumit joutunen tänä kesänä hylkäämään, sen verran on tullut klappia akseliin ja löysyyttä jousiin.

Samoista vanhoista jutuista löytyy sitten myös erinäisiä kommentteja aiheesta SPD + muta tai SPD + talvi. ;)

peippo
13.05.2009, 12.00
Kyllä se Shimanon 520 taitaa olla järkevin ostos. Pari vuotta toiminut ongelmitta, ykköspyörään vaihdoin 970/XTR:t kun halvalla sai, aika pieniä on erot tuohon 520:n verrattuna. Painossakaan ei säästä muistaakseni kuin noin 50 grammaa.

Paapaa
13.05.2009, 15.12
Voiko esim. 520:lla polkea millään normaaleilla kengillä? Vai meneekö hermo?

Meridisti
13.05.2009, 15.23
tai 540 niin malli muuttuu samalla periaatteella tehdyksi kuin 970. Hintaeroa 10€ ulkomaan kaupoissa (19,90 => 29,90). Tosin itse olen ostanut Suomesta 30€:lla 540:t samalla kun ostin muuta.

Meridisti
13.05.2009, 15.27

menee tai sitten on pitkä pinna ja on ihan sama kuinka mukavaa ajaminen on.

Paapaa
13.05.2009, 15.47
menee tai sitten on pitkä pinna ja on ihan sama kuinka mukavaa ajaminen on.

Ok. Mukavuus on todellakin tärkeää. Olen ajellut normipolkimilla (siis lukottomilla) tähän asti ja mietin vaihtoehtoja, kun polkimet pitäisi uusia. Lukkoilua olisi mukava kokeilla, mutta pääosin pyöräily on hyötyliikuntaa, jolloin tarvitse jalkaani normikengät.

bihtori
13.05.2009, 15.51
Kona-crossarissani on Shimano PD-M505:t eli maastopolkimet lähinnä sen takia, että klossit eivät tee siirtymiä kotiin ja työpaikalle aivan mahdottomiksi. Lisäksi, kun matkalla on ihan riittävästi pysähdyksiä liikennevalojen sun muiden risteyksien takia, maastopolkimet mahdollistavat helpomman ja nopeamman liikeellelähdön kuin Look Keo Sprintit, jotka ovat kiinni maantiepyörässäni. Lookit ovat jämäkämmät eivätkä salli niin paljon liikettä kuin SPD:t, mutta ovat harvinaisen ärsyttävät siirtymämatkoilla, kun pysähdyksiä saa tehdä minuutin välein. Kun maantielle pääsee, Lookit ovat silkkaa parhautta verrattuna Shimanoihin.

orcatri
13.05.2009, 15.55
Lyhyt matka paksupohjaisilla kengillä on suht ok, muttei tosiaankaan mitään nautintoa.

Noihin polkimiin saa muuten sellaista muovipalikkaa, joka muuttaa polkimen yksipuoliseksi tyyliin 324. Shimpan koodi sille on SM-PD22, ja sellainen näyttäisi lähtevän gyntteriltä mukaan kuudella eurolla. Kotimaisissakaan kaupoissa on tuskin hinnalla pilattu.

Paapaa
13.05.2009, 16.03
Noihin polkimiin saa muuten sellaista muovipalikkaa, joka muuttaa polkimen yksipuoliseksi tyyliin 324.Tuohan olisi aika patenttiratkaisu. Esim. M520 + PD22 ja löisin 2 kärpästä yhdellä iskulla. Siis mikäli tuo PD22 ei ole ihan rimpula ja kestää ihan oikeaa käyttöä. Pitää pohtia... Tai sitten ostan kahdet erilliset pedaalit.

Ripa523
13.05.2009, 16.05
Ok. Mukavuus on todellakin tärkeää. Olen ajellut normipolkimilla (siis lukottomilla) tähän asti ja mietin vaihtoehtoja, kun polkimet pitäisi uusia. Lukkoilua olisi mukava kokeilla, mutta pääosin pyöräily on hyötyliikuntaa, jolloin tarvitse jalkaani normikengät.

Tietysti voi sitten tehdä myös niin, että ostaa esim nuo Shimpan 324:t. Pääsee kunnolla kokeilemaan. Tosin, oman kokeilun jälkeen ovat jääneet hyllyyn. Se poljin on aina väärinpäin suhteessa siihen ajaako lukkiskengillä vaiko tavallisilla...:(

Nakili
13.05.2009, 16.15
Itte anna pinnat kyllä CB:n lukkomekanismille verrattuna Simppoihin. Toimii mun mielestä huomattavasti paremmin, MUTTA kulutuskestävyydeltään shimanon polkimet hakkaa kyllä cb:t helposti. Voi tietty olla, että noi mun smartyt on aitoa maanantaitavaraa..

Fin-76
13.05.2009, 16.57
Itte anna pinnat kyllä CB:n lukkomekanismille verrattuna Simppoihin. Toimii mun mielestä huomattavasti paremmin, MUTTA kulutuskestävyydeltään shimanon polkimet hakkaa kyllä cb:t helposti. Voi tietty olla, että noi mun smartyt on aitoa maanantaitavaraa..Komppaan tätä. CB:t toimii myös talvella. Kokemusta EggBeater SL sekä Smarty (C?)

SPD:t on tosin Spinning-yhteensopivia... Puhtaissa olosuhteissa simpat toimii muutenkin

Analog Kid
13.05.2009, 19.01
Tietysti voi sitten tehdä myös niin, että ostaa esim nuo Shimpan 324:t. Pääsee kunnolla kokeilemaan. Tosin, oman kokeilun jälkeen ovat jääneet hyllyyn. Se poljin on aina väärinpäin suhteessa siihen ajaako lukkiskengillä vaiko tavallisilla...:(

Kaupan setä sanoi mulle kun ostin samaiset polkimet, että ajan mittaan lukkopuoli kääntyy yläpuolelle. Ja ainakin mulla toimii pääsääntöisesti juuri näin.

elasto
13.05.2009, 19.52
Itselläni maastokäytössä kokemusta Shimanosta ja Crank Brothersista. Shimanolta ainakin mallit 505 ja 520 ja Crank Brothersilta Egg Beater Ti.

Shimano (505 & 520):

+edulliset
+kestää hyvin kolhuja esim. kiviin
+selkeä tuntuma milloin poljin on kiinni ja millon ei
+jousivoiman säätö irrotukseen kätevä ainakin aloittelijalla
-muta pakkaantuu ikävästi polkimiin ja saattaa jumittaa ne täysin

Crank Brothers (Egg Beater Ti):

+kevyet
+helppo astua neljään eri pintaan ja onnistuu myös taaksepäin lukittaminen
+muta ei pääse pakkaantumaan niin herkästi
-hinta
-ei niin selkeä tuntuma lukittaessa
-menee helpommin iskuista rikki avoimen rakenteen takia

Vaikka tossa enemmän miinuksia tuli mieleen Crank Brothersin Egg Beaterin suuntaan niin silti tuntuvat mun käyttöön olevan mielekkäämmät ja itse suosin niitä.

simojoki
13.05.2009, 19.58
...mutta eipä paljon jalkauduta Timen tai Lookin klosseilla.
Tä, miks Timen klosseilla ei voi jalkautua - vai mitä toi meinaa?
Parit Timen Atac Aliumit löytyy fillareista ja nyt tulee Roc sarjan kompostiittis versiot tuohon viksi-pyörään. Joten täältä ääni Timelle!

CyclingGoofy
13.05.2009, 20.22
Täältäkin ääni Timelle, omat on atac xs:t, muovinen runko menee nopsaa kurjan näköiseksi mutta eipä se toimintaan vaikuta.

Vahapina
13.05.2009, 21.45
Tuohan olisi aika patenttiratkaisu. Esim. M520 + PD22 ja löisin 2 kärpästä yhdellä iskulla. Siis mikäli tuo PD22 ei ole ihan rimpula ja kestää ihan oikeaa käyttöä. Pitää pohtia... Tai sitten ostan kahdet erilliset pedaalit.

Tuo muovitaso on enemmänkin suunniteltu koeajoa ja heijastimia varten. Kyllä sillä siis siedettävästi ajelee ja pysyvät ihan nätisti menossa mukana (omien kokemuksien mukaan). Tosin jos niitä useamman kerran irroittaa ja laittaa kiinni niin muovinen PD22 pyöristyy eikä pysy enää jossain vaiheessa kiinni.

mjh78
13.05.2009, 22.00
Tuo muovitaso on enemmänkin suunniteltu koeajoa ja heijastimia varten. Kyllä sillä siis siedettävästi ajelee ja pysyvät ihan nätisti menossa mukana (omien kokemuksien mukaan). Tosin jos niitä useamman kerran irroittaa ja laittaa kiinni niin muovinen PD22 pyöristyy eikä pysy enää jossain vaiheessa kiinni.

Winwood Decksters (http://winwoodbike.com/pedal.html) toimii samalla periaatteella. Ei tietoa mistä löytyy tai mitä maksaa.

Mika Hollström
13.05.2009, 22.05
Shimanoa ja Crank Brothersia on ollut. EggBeaterit ovat kestäneet käytössä hyvin. Ihan se perusmalli on ostettu silloin, kun ne tuli markkinoille ja edelleen ovat ehjät. Triple Ti:t on kestäneet nekin jo viidettä vuotta. Kilsoja tulee noin 5000 vuodessa ja ajan niin, että polkimet eivät paljoa kolise kiviin. Klossit ovat kulutustavaraa ja niitä kannattaa pitää varalla.

Minun valintani on CB.

Hupilisti
13.05.2009, 22.05
Ääni Time atacille. Toimii,ei muuta sanottavaa.Kantapäiden sivuttaisliike on minulle ollut hyvä ja jopa tarpellinen ominaisuus.

NKOTB
14.05.2009, 13.28
Mistä polkimista muodostuisi hyvä ja edullinen pari, kun tarkoitus olisi ajaa maantielenkkiä yhdellä pyörällä ja hoitaa kommuutteri/arkiajot toisella.

En siis halua hommata useampia kenkiä, vaan kengillä pitäisi pystyä vähän kävelemään ja ajamaan kahta pyörää. Kommuutterissa maastolukkisten helppokäyttöisyys on plussaa, mutta lenkkikäytössä polkimelta toivoisi vähän enemmän tukea/pinta-alaa.

Jotkut Shimanon spd-klosseille sopivat maantiepolkimet siis luultavasti hakusessa, mutta mitkä niistä on toimivimmat?

drop
14.05.2009, 14.37
Itte anna pinnat kyllä CB:n lukkomekanismille verrattuna Simppoihin. Toimii mun mielestä huomattavasti paremmin, MUTTA kulutuskestävyydeltään shimanon polkimet hakkaa kyllä cb:t helposti. Voi tietty olla, että noi mun smartyt on aitoa maanantaitavaraa..

Jaa, itse vaihdoin just Shimanot maastopyörään tänä talvena kun tuntuivat CB'n kiinnitysmekanismit ikäviltä (että päädyin lähtemään vaikeampaan maastoon aina ilman lukkopolkimia). Shimanot irtoavat helpommin - ja kiinittyvät helpommin. Hankin siis nyt myös muihin pyöriin Shimanon halpis lukkopolkimet jotta samat kengät käy kaikissa pyörissä.

Eli jos joku haluaa saa vähän käytetyt CB egg beaterit ja Candy't (varmaan ne edullisimmat mallit) halvalla.

vehvis
14.05.2009, 14.58
Ääni myöskin halpis-shimanoille. Ei mitään ongelmaa ja kohta vuosi takana ^^

--+MM+--
14.05.2009, 16.35
Neljät Timet 7...1 vuotta kesät talvet, ei myöskään ongelmia.

µ

perttime
14.05.2009, 16.42
Ääni Time atacille. ToimiiJoo.
ATAC XS on hyvä. ROC ATAC (Carbon) on vähän vielä parempi.

Jipsu
14.05.2009, 17.08
Miten nuo Shimpan 324:t? Ovat ilmeisesti suhteellisen painavat suhteessa normi SPD - polkimiin. Miten noissa on kestävyyden laita? Entä miten toiminnallisuus? En tarkoita kääntöominaisuutta, vaan lähinnä sitä että tukevatko jalkaa niin hyvin kuin voisi olettaa? Oma kavio on aika suuri, joten ajatuksena paineen jakautuminen laajemmalle alueelle miellyttää - tämä on tietysti kengistä aika paljon kiinni... Entä olisiko näille jotakin vaihtoehtoista, vastaavaa tuotetta?

Bubi
14.05.2009, 17.56
Entä olisiko näille jotakin vaihtoehtoista, vastaavaa tuotetta?

Ainakin Wellgo (http://www.wellgo.com.tw/product.asp?category=multi%2Dfunction&offset=0) ja Shimanon PD-A530 (http://cycle.shimano-eu.com/publish/content/global_cycle/en/nl/index/products/pedals/mountain/product.-code-PD-A530.-type-pd_mountain.html).

konaworld
14.05.2009, 18.23
CB 2 ti:t pyörässä. En juurikaan säästele ajossa, kolisee välillä rajustikkin kiviin. Toisessa pyörässä perus C:t. Edellisessä pyörässä oli jotkin halvat simpat. Nekin toimi kohtuullisesti. Kolmen vuoden kokemuksella (n. 14000 km) en vaihda CB:n polkimia muihin.

Nakili
04.01.2010, 21.44
Ongelmani on seuraavanlainen: Hirveesti tekee mieli hommata SPD lukot tagasin. Jostain syystä kyllästyin kampiveljesten polkimien ominaisuuksiin. Osaako kukaan siis kertoo, mitkä noista simanoosta toimii säädyllisesti ja mihin kannattas ehkä vaihtaa?
Vai onko jollain haluja vaikkapa vaihtaa simpan pedaalit päikseen puolikkaan kesän ajettuihin CB Candy SL (mustat) polkimiin? Joson ni ottaa yhteyttä..

H. Moilanen
05.01.2010, 08.17
XTR-pedaali on ainoa mikä oikeasti kestää.

Tank Driver
05.01.2010, 10.28
Kestää DX:kin eli M647. Tämä tietenkin tapauksessa, jossa polkimen paino ei aiheuta aivoinfarktia. Hyvät on polkimiksi.

kmw
05.01.2010, 10.38
Minä vaihdoin Wank Bros. klossit Shimppoihin viime keväänä ja olen ajellut tyyytyväisenä. Polkusimet ovat luultavasti halvimmat mitä S. tekee. Ostin kahdet 30€:)
Messuilla saattapi päivittyä.

Mullakin lojuu hyllyssä vähän kolhitut Candyt + 4 klossia ja repairkittiäkin löytyy.

kenaattori
05.01.2010, 11.00
Mulla oheiset järeähköt polkimet elokuusta asti ollut käytössä. Ovat olleet käytännölliset jos tarvitsee välillä käyttää normipolkimia. Olen käyttänyt polkimien ns. normipuolta nyt talvena, vauhti kun ei ole liukkailla se tärkein tekijä vaan turvallinen eteneminen.

Powerplay Dual Sided Shimano Compatible ATB/Commuter Pedal with Cleats

http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/19411.jpg

H. Moilanen
05.01.2010, 11.27
Polkusimet ovat luultavasti halvimmat mitä S. tekee.

Noissa halvoissa on pirusti laatuvaihtelua. Yhdet karvalakkipolkimet kesti vuoden, toiset vain kaksi viikkoa. Nyt XTR:llä takana lähes kaksi vuotta ilman huoltotarvetta. Korjaustarve aiheutui kontaktista kiven kanssa. Siitä ei voi syyttää pedaalia.

tomibert
05.01.2010, 12.22
Noissa halvoissa on pirusti laatuvaihtelua. Yhdet karvalakkipolkimet kesti vuoden, toiset vain kaksi viikkoa. Nyt XTR:llä takana lähes kaksi vuotta ilman huoltotarvetta. Korjaustarve aiheutui kontaktista kiven kanssa. Siitä ei voi syyttää pedaalia.

En ole itse huomannut eroja huoltotarpeessa pd-m540, pd-m770, (pd-m858) ja pd-m970 -polkimien välillä; kaikissa laakerit joutui säätämään muutamien viikkojen/kuukausien sisäänajon jälkeen. Säätö on helppo ja nopea toimenpide ja sen jälkeen polkimet toimivat enempiä ihmettelemättä maailman tappiin. Omituisen kestäviä tuotteita tässä kertakäyttöisessä nykymaailmassa :)

- Tomi

Juha_H
05.01.2010, 12.39
Mulla on/oli noissa fillarin mukana tulleissa malliston kai halvimmissa spd:eissä sellainen vika, että kenkä ei päässyt pyörimään siinä "vapaalla" alueella vapaasti vaan poljin tahtoi vetää jalan aina tiettyyn asentoon - mikä ei ollut ollenkaan hyvä ottaen huomioon että spd-polkimissa kulmaa ei käytännössä pysty säätämään. Nyt on pd-m770 polkimet ja nuo toimii kuten pitää. Lukkiutuvatkin jonkunverran jämäkämmin.

Pd-m770 ja pd-m540 on käsittääkseni täsmälleen sama poljin ainoana erona maalaus ja monessa paikassa noiden hinnoillakaan ei ole juuri mitään eroa.

perttime
05.01.2010, 13.55
Eikös ihmisillä ole Shimanon 540 ja jopa 520 -maastopolkimet toimineet ihan hyvin?

(Omissa pyörissä Timen polkimet enkä keksi syytä vaihtaa)

p bonk
05.01.2010, 14.13
Mulla on maastopyörissä ja yleispyörässä 540:t, eikä niissä ole ollut vikaa, enkä ole saanut niitä rikki.

timoe
05.01.2010, 14.48

http://roseversand.com/output/importbilder/artikel/5/4/3/543251_1.jpg

http://roseversand.com/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=1564

nämä on identtiset Wellgon vastaavien kanssa, mutta jostain syystä Xtreme merkkisenä halvemmat. Toisella puolella spd klossin lukko ja toisella puolella normaali pedaali, johon halitessaan vielä voi laittaa mukana tulevat kumitulpat pehmikkeiksi, en ole kyllä tarvinnut, siis voi ajaa tavallisilla kengillä ja kevyet, viimeistely ollut 3 polkimissa, (2 itselle ja 1 tuttavalle) hyvä.

H. Moilanen
05.01.2010, 15.10
Eikös ihmisillä ole Shimanon 540 ja jopa 520 -maastopolkimet toimineet ihan hyvin?
Laakerit noista menee, ei kai muita vikoja?

Timpsteri
05.03.2010, 17.52
Olen hankkimassa lukkopolkimia, mutta myös kenkiä. Mites niiden yhteensopivuudet menee? Jos ostan Shimanon polkimet niin onko pakko ostaa Shimanon kengät jne..? Tällaiset asiathan selviää hyvin jos pääsisi asioimaan itse kauppaan, mutta taitaa joutua tyytymään internetbisneksen, kun täällä periferiassa asustelee.

kmw
05.03.2010, 17.56
@Timpesteri
Shimanon klossi sopii kaiken merkkisiin pyöräilykenkiin.
Messuilta aattelin katella Simpan halpispolkusimia. Viime vuanna kahdet ostin ja jos niitä löytyy niin huomenna myös.

VPR
05.03.2010, 18.39
Ei ole kiinni merkistä vaan lähinnä käytetystä kiinnitystavasta/klossista.

Risto Koivunen
05.03.2010, 18.59
Olen hankkimassa lukkopolkimia, mutta myös kenkiä. Mites niiden yhteensopivuudet menee? Jos ostan Shimanon polkimet niin onko pakko ostaa Shimanon kengät jne..? Tällaiset asiathan selviää hyvin jos pääsisi asioimaan itse kauppaan, mutta taitaa joutua tyytymään internetbisneksen, kun täällä periferiassa asustelee.

Kannattaa huomata että ainakin niitä kenkiä varten kannattaa ehkä käydä kaupassa - osalla valmistajista kun tuo kenkien numerointi poikkeaa vähän kotimaisesta normikäytännöstä.

Rusty
13.04.2016, 14.28
Ostin Motonetista Wellgon "kaksipuoleiset" lukkopolkimet (29,90e outletissa) (tuotenro 38-2025). Nyt kun niitä vähä pyörittelin niin ihmetyttää niiden laakerointi. Shimanon M520 ja joihin Puuilon 5,90e polkimin verrattuna noiden laakerointi on todella jäykkä ja "epätasaisesti"pyörivä. Kannattaakohan nuo suosiolla palauttaa? Onko muilla kokemuksia noista polkimista.

orc biker
13.04.2016, 14.30
Ostin Motonetista Wellgon "kaksipuoleiset" lukkopolkimet (29,90e outletissa) (tuotenro 38-2025). Nyt kun niitä vähä pyörittelin niin ihmetyttää niiden laakerointi. Shimanon M520 ja joihin Puuilon 5,90e polkimin verrattuna noiden laakerointi on todella jäykkä ja "epätasaisesti"pyörivä. Kannattaakohan nuo suosiolla palauttaa? Onko muilla kokemuksia noista polkimista.
Minulla oli joskus Wellgot. Pyörivät ihan normaalisti.

jarit
13.04.2016, 16.41
Yleistäen: Edullisemmissa polkimissa akseli on usein vain kokoonpanossa kiristetty hieman tiukan nihkeäksi. Katso kuinka se purkautuu ja varaudu rasvaamaan & kiristämään se sopivan herkäksi.
MItä on Biltsun polkimia ollut työväli-kauppa fillarissa, niin ensin olen laittanut osiksi ja tarkistanut, rasvannut kasannut. Vasta sen jälkeen voi asentaa fillariin.