PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän maalaaminen

Biker
12.05.2009, 16.12
Onnistuuko mattapintaisen fillarirungon maalaaminen ilman hiekkapuhallusta tms, siis pysyykö maali ollenkaan jos pistää vain jotain sprayta suoraan päälle?

Nappulakenka
12.05.2009, 16.20
Mikäli nykyinen maali on hyvässä kunnossa kyllä sen voi maalta, mutta uuden maalin pysymisestä en mene takuuseen. Kannattaa vetää muutama kerros lakkaa vielä siihen päälle niin se auttaa maalin kiinnipysymistä.

EDIT: muista putsata runko huolella ennen maalaamista :)

znood
12.05.2009, 18.42
ei se nappimaali siinä kovin hyvin pysy, saa laittaa useamman kerroksen(5->) välihionnalla niin sitten voi jo kohtuullisesti pysyä.

nure
12.05.2009, 20.37
Materiaali kannattaa huomioida , jos on terästä niin vanhat pois ja pohjat kunnolla . Alumiinin maalaaminen (Pysyvästi) on ongelmaisempaa , jos vanha maali on ok niin ei hiota puhki , vain karhennetaan ja maalataan yli .

luonto
12.05.2009, 23.46
Heittäkääs vinkkiä missä voisi teettää maalauksen asiantuntevasti? Mieluiten myös niin että fillarin purku ja kokoaminen hoituisi samaan pakettiin.

Kyseessä on Nishikin vanha maantiepyörä, jonka maalipinta on kärsinyt pahasti. Ruostetta ei ole, mutta nuhjuinen olemus kaipaisi vähän tuunausta.

Varmaan hiekkapuhallus / liuotinkäsittely + maalaus + teipit(?) + lakka tekisi kutaa.

Narujalka
28.03.2010, 22.01
Nostetaan tämä... Onko vinkkejä, missä Turun talousalueella fillarin teräsrungon pohjustus(hiekkapuhallus?) ja maalaus onnistuisi hinta/laatu-suhteessa ok. Alkavaan projektiin olen miettinyt yhdeksi kandidaatiksi maalariammattikoulua (mikähän senkin nimi nykyään lienee?:seko:).

Muko
28.03.2010, 22.44
Samantien saa laittaa myös pääkäypynkiseudun edullisia paikkoja.

Kysyin hetki sitten VTM:ltä hintoja, ja antoivat pelkälle pulverivärille satasen hintaa, lasikuulapuhalluksesta veloittaisivat toisen mokoman...
Alumiinirunko on siis tämä.

Kuparinen
29.03.2010, 00.22
Tampereella teetin pari vuotta sitten vastaavan homman. Nuhjuinen alumiinirunko puhtaaksi, teräksinen jäykkä haarukka samaan väriin (uusi, maalattu mutta hirveän värinen), hiekkapuhallus, jauhemaalaus ja sitä ennen pohjatyöksi laakeripaikkojen ym. arkojen kohtien peittely.

Kahdeksankymppiä koko homma, firman nimi oli Tamcorro Tampereella. Kokeiltuani hetken rungon puhdistamista teräsharjalla (koneella ja käsinkin) ja hiomapapereilla, en pidä kalliina. Aikatauluksi tosin sovittiin "näillä lumilla", se kuulemma vaikutti hintaan kun ei pantu mitään päivämääriä ylös. Lopulta oli vain parin viikon keikka "kun sattui hyvä väli".

Malkuth
29.03.2010, 04.57
Nostetaan tämä... Onko vinkkejä, missä Turun talousalueella fillarin teräsrungon pohjustus(hiekkapuhallus?) ja maalaus onnistuisi hinta/laatu-suhteessa ok.

Yksivaihde.netissä (http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=878) on jotain asiasta puhuttu.

Narujalka
29.03.2010, 09.00
Kiitos Malkuthille vinkistä!

-JT-
29.03.2010, 11.54
Nuhjuinen alumiinirunko puhtaaksi, teräksinen jäykkä haarukka samaan väriin (uusi, maalattu mutta hirveän värinen), hiekkapuhallus, jauhemaalaus ja sitä ennen pohjatyöksi laakeripaikkojen ym. arkojen kohtien peittely.

Alumiinirungon hiekkapuhaltaminen kuulostaa meikäläisestä aika hurjalta. Miten kävi rungon jäykkyyden? Tuliko huomattavasti löysempi? Käsittääkseni soodapuhallus olisi alumiinirungolle huomattavasti hellävaraisempi. Onko kellään kokemusta ko. toimenpiteestä ja sen vaikutuksesta rungon jäykkyyteen?

znood
29.03.2010, 11.57
Alumiini pitää lasikuulapuhaltaa tai poistaa vanhat maalit maalinpoistoaineella(esim nitromors).

JarkoH
29.03.2010, 17.45
Jep. Alumiinille lasikuulapuhallus, joka on hellävarainen. Tuo nitromorssi menee aika nyhräykseksi varsinkin epätasaisilta pinnoilta (esim.saumat ja viennit) poistettaessa. Jos metallipinnalla on yhtään mitään ylimääräistä, niin pulverimaalijauhemuovihässäkkä ei siihen tartu.

forlon
29.03.2010, 18.21
Olisin puhdistamassa vanhaa Trek 9900 -hiilikuiturunkoa. Mitä liuotinta kannattaa käyttää maalin poistamiseen? Tarkoitus ei ole maalata runkoa sitten lainkaan, vaan laitan pelkät tarrat, jos niitäkään.

Kannattaako tarrojen päälle laittaa lakkaa vai kannattaako ylipäätänsä lakata koko runko, onko siitä käytännön hyötyä? Ja mitä lakkaa kannattaa hiilikuiturungoissa käyttää?

Terwis
29.03.2010, 18.31
Hiomalla.
Weight Weeniesin foorumilla moni on poistanut lakat/maalit ja jättänyt puhtaalle hiilarille.
Puhtaanapito voi tuolla mattapinnalla olla vaan hankalempaa kuin lakatulla.
Tuossa yksi rojekti: http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=67791&hilit=modified&sid=49b82b6a180272fa0a6a4ba546538f5d

Jazman
30.03.2010, 13.30
Samantien saa laittaa myös pääkäypynkiseudun edullisia paikkoja.

Kysyin hetki sitten VTM:ltä hintoja, ja antoivat pelkälle pulverivärille satasen hintaa, lasikuulapuhalluksesta veloittaisivat toisen mokoman...
Alumiinirunko on siis tämä.

Saitko vastauksia pääkaupunkiseudun liikkeistä?
Itsekin voisin olla kiinnostunut teräskilpurin maalauttamisesta, jos se onnistuu hyvään hintaan.

Etsin joskus viime vuonna näitä liikkeitä ja aika nihkeesti oli infoa netissä. Muutamaan liikkeeseen soitin ja hinnat pyörivät noissa samoissa lukemissa kuin mitä mainitsit tuossa yllä...

-mustikka-
30.03.2010, 13.50
Alumiini pitää lasikuulapuhaltaa tai poistaa vanhat maalit maalinpoistoaineella(esim nitromors).
Mä oon puhaltanut useita alurunkoja keraamisella hiekalla pienellä paineella.
Kaikki ovat edelleen ajokuntoisia, jaa mutta yks ei ole mutta se ei ole puhalluksen ansiota/syytä.

Muko
30.03.2010, 14.58
Saitko vastauksia pääkaupunkiseudun liikkeistä?
Itsekin voisin olla kiinnostunut teräskilpurin maalauttamisesta, jos se onnistuu hyvään hintaan.

En ole saanut vinkkejä, en ainoatakaan.

Mä oon puhaltanut useita alurunkoja keraamisella hiekalla pienellä paineella.
Kaikki ovat edelleen ajokuntoisia, jaa mutta yks ei ole mutta se ei ole puhalluksen ansiota/syytä.

Itsekö olet puhaltanut? Haluaisitkos puhaltaa meikäläisen ja Jazmaninkin runkoja? :)
Tosin edelleen pitäisi saada pulverit pintaan sen jälkeen...

vehvis
30.03.2010, 16.39
Tattarisuolla oleva Taximo hiekkapuhaltaa ja maalaa 80 eurolla, lasikuulapuhalluksesta pyysivät parikymppiä lisää. Jäljessä ei ole moittimasta ja tuntuu pysyvän kiinni :)

forlon
30.03.2010, 16.56
Hiomalla.
Weight Weeniesin foorumilla moni on poistanut lakat/maalit ja jättänyt puhtaalle hiilarille.
Puhtaanapito voi tuolla mattapinnalla olla vaan hankalempaa kuin lakatulla.
Tuossa yksi rojekti: http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=67791&hilit=modified&sid=49b82b6a180272fa0a6a4ba546538f5d

Märkähionta onkin ollut tiedossa, mutta jollakin liuottimella kun vain saisi homman hoidettua nopeammin ja mahdollisesti jättämättä mitään jälkiä maalinpoistosta itse runkoon. Esim. tuossa Trek 9900:ssä on monokokkirunko, joten liimausten suhteen ei pitäisi olla oikein ongelmia, mutta OCLV-rungoissahan itsessään on sitten toisaalta käytetty epoksia, jos tuohon on luottaminen: http://teamcyclingandfitness.com/articles/why-treks-oclv-carbon-bicycles-are-better-pg509.htm, joten kysymys kuuluukin, että kuinka hyvin asetoni tai muut maalinpoistoaineet tehoavat jähmettyneeseen epoksiin.

Kuparinen
30.03.2010, 18.36
Alumiinirungon hiekkapuhaltaminen kuulostaa meikäläisestä aika hurjalta. Miten kävi rungon jäykkyyden? Tuliko huomattavasti löysempi? Onko kellään kokemusta ko. toimenpiteestä ja sen vaikutuksesta rungon jäykkyyteen?

Tuo Nishiki ei varmaan ollut alkuaankaan kevyimpiä runkoja... en kyllä ajanut sillä ennen putsausta, koska tämä runko oli kotoisin roskalavalta pelastetusta raadosta.

Mielestäni ajoltaan ihan normaali ja minun käyttööni riittävän jäykkä. Pinta oli ennen maalausta varsin karhea, mutta ainakin jauhemaali tarttui hyvin.

-mustikka-
30.03.2010, 21.15
Itsekö olet puhaltanut? Haluaisitkos puhaltaa meikäläisen ja Jazmaninkin runkoja? :)
Tosin edelleen pitäisi saada pulverit pintaan sen jälkeen...
Joo, ihan itse puhaltanut.
Ei vaan onnistu enää kun vaihdoin mielekkäämppän työhön.

kampipakka
31.03.2010, 14.52
Kotikutoista soodapuhallusta: www.aircooledtech.com/tools-on-the-cheap/soda_blaster/

lansive
30.09.2010, 00.06
Mitenkäs eloksointi ja Nitromors sopii yhteen? Rungossa on kaikenlaista maalausta eloksoinnin päällä ja mielellään pitäisin sen alla olevan tyylikkään mattamustan.

pmw
30.09.2010, 11.06
Netissä isot pojat sano ettei paukulla voi maalata runkoa, maali kuulemma katoaa ja murskaantuu heti.

Onneksi olin juntti ja tein asiat toisin, muutamia kerroksia vanhan maalin päälle paukkua ja 5 vuotta aktiivikäytössä villari, vieläkin maalit pinnassa yhtä hyvänä.

Tämä vain oma kokemus.

ps. samanlailla olen vetänyt viiteen eri pyörään maalit ja hyvin pysyy.

lansive
30.09.2010, 11.57
Netissä isot pojat sano ettei paukulla voi maalata runkoa, maali kuulemma katoaa ja murskaantuu heti.

Ja ovat oikeassa, koska sama pätee kaikkiin muihinkin maaleihin. Maalien kemiallinen reaktiot eivät ole riippuvaisia siitä miten aine roiskitaan pintaan. Epäyhteensopivat aineet aiheuttavat kuplimista ja muuta ikävää. Kilikalipulloista kun ei tiedä mitä niissä on sisällä niin vaikea on edes arvata käykö hyvin vai huonosti jos ei kokeile ensin.

Onneksi olin juntti ja tein asiat toisin, muutamia kerroksia vanhan maalin päälle paukkua ja 5 vuotta aktiivikäytössä villari, vieläkin maalit pinnassa yhtä hyvänä.

Tämä vain oma kokemus.

Tuurilla ne laivatkin seilaa.

ps. samanlailla olen vetänyt viiteen eri pyörään maalit ja hyvin pysyy.

Sitä tuuria on ollut näköjään paljon.

hartsu
30.09.2010, 16.54
Mitenkäs eloksointi ja Nitromors sopii yhteen? Rungossa on kaikenlaista maalausta eloksoinnin päällä ja mielellään pitäisin sen alla olevan tyylikkään mattamustan.

Hyvin sopii, viime vuonna poistin Stevensin rungosta ylimääräiset nettiosoitteet ym. tekstit. Tosin jouduin käyttämään lisäksi asetonia ja silti vielä sopivassa valossa saattaa nähdä haamukuvan tekstistä.
Johtunee siitä että eloksoitu pinta on niin röpelöinen että maali on vähän imeytynyt kiinni koloihin.
Eloksointi ei kärsinyt käsittelystä.

(Pieni takaisku tosin tuli kun laitoin mörssit etuhaarukkaan joka ei yllättäen ollutkaan eloksoitu vaan maalattu...)

pmw
06.10.2010, 01.47
Sitä tuuria on ollut näköjään paljon.

Tuuria on ollut tässä talossa niin kauan kun spraymaaleja on ollut. Toki aina ei voi voittaa.

lansive
06.10.2010, 17.00
Tarvitseeko eloksoinnin päälle vetää joku erillinen tartuntamaali ennen pohjamaalia, kuten paljaalle alumiinille suositellaan?

Polla
05.01.2011, 12.57
Nostetaas.

Cyclo on saanu sikaa mun käsittelyssä (4 kk vanha alu pyörä) ja maalia on alkanyt rapisemaan pois sieltä täältä.

1. Pitääkö/kannattaako paljastunut alumiini suojata jotenkin?

2. harkinnassa uusi maalaus, millä tekniikalla nuo vanhat maalit poistetaan? mihin pääkaupunkiseudun maalaamoon runko kannattaa viedä sillä maalin poisto/pohjatyöt jäävät myös liikkeen huoleksi.

4. Ei kai rungon takuu mene uudelleen maalauksessa?

3. mitä tommonen kustantaa?

Leku
05.01.2011, 13.02
4. Ei kai rungon takuu mene uudelleen maalauksessa?

No ei missään nimessä vaan päinvastoin, takuuaika suorastaan nollaantuu ja alkaa taas alusta.

Highlander
05.01.2011, 13.07
Cyclo on saanu sikaa mun käsittelyssä (4 kk vanha alu pyörä) ja maalia on alkanyt rapisemaan pois sieltä täältä.

Ei jösses, ei kai niitä nyt kannata maalaamaan ruveta? mun kohta 5v täyttävän Konan runko alkaa olemaan "elämää nähnyt". Ei tulis mieleenkään maalata sitä. Yrität nousta nyt perse edellä puuhun...älä tee sille mitään - katuuskottavuus vaan kasvaa kohisten :rolleyes:

Polla
05.01.2011, 13.10
Ei jösses, ei kai niitä nyt kannata maalaamaan ruveta? mun kohta 5v täyttävän Konan runko alkaa olemaan "elämää nähnyt". Ei tulis mieleenkään maalata sitä. Yrität nousta nyt perse edellä puuhun...älä tee sille mitään - katuuskottavuus vaan kasvaa kohisten :rolleyes:

mä en haluu että mun pyörä on "elämää nähnyt" :( mä haluun että se on hyvännäkönen vaikka se joutuukin koville mun kanssa.

nimim. pakka, ketjut, jarruvaijeri ja läjä jarrupaloja jo vaihdettu..

lansive
05.01.2011, 13.45
1. Pitääkö/kannattaako paljastunut alumiini suojata jotenkin?

Ulkonäkösyistä kannattaa käyttää autoille tarkoitettua värivahaa. Suojausta alumiini ei tarvitse, tosin vahattu pyörä on helpompi pestä.

nuubiainen
05.01.2011, 13.51
No ei missään nimessä vaan päinvastoin, takuuaika suorastaan nollaantuu ja alkaa taas alusta.

Etenkin jos rungon maalaa pinkiksi ja kylkeen esim. teksti "Ehtaa kuraa"

Polla
05.01.2011, 14.00
Etenkin jos rungon maalaa pinkiksi ja kylkeen esim. teksti "Ehtaa kuraa"

hah hah.

bere
05.01.2011, 14.15
Nyt on polla erehtynyt ajamaan pyörällään. Kai ne nyt siinä kuluu? Helpoin keino pitää pyörä siistinä on olla ajamatta niillä.

Polla
05.01.2011, 14.20
Nyt on polla erehtynyt ajamaan pyörällään. Kai ne nyt siinä kuluu? Helpoin keino pitää pyörä siistinä on olla ajamatta niillä.

kyllä mulla maantiepyörä on ihan siisti ajamisesta huolimatta, cyclo ei.

miten toi vahaaminen onnistuu värivahalla kun runko ei ole yksivärinen? mustaa, valkoista ja punaista.

mustaksi jos maalauttaisin ton niin pysyisi siistin näköisenä ....

edit. ja aivan mahtava lynkkaus / vittuilu meininki täällä pastalla taas.

Torspo
05.01.2011, 14.27
tuolla on jotain noista takuuasioista, en tiiä päteekö samat Suomessa: most warranties specifically state that no "modifications" can be made to a frame...including painting it (http://www.ridemonkey.com/forums/showthread.php?t=232007)

nuubiainen
05.01.2011, 14.29
Ei ollut henkilökohtainen vittuilu tavoitteena, ainakaan itselläni

lansive
05.01.2011, 14.37
miten toi vahaaminen onnistuu värivahalla kun runko ei ole yksivärinen? mustaa, valkoista ja punaista.

Värivahalla vedetään vain ne vaurioituneet kohdat. Vai jäikö pyörä johonkin happosateeseen?:D

edit. ja aivan mahtava lynkkaus / vittuilu meininki täällä pastalla taas.

Miksei aina voi olla perjantai? Tai maanantai, tiistai, keskiviikko, torstai, lauantai, sunnuntai, joulu, juhannus, halloween, kekri, irlantilaiset ruumiinvalvojaiset...

Polla
05.01.2011, 14.41
Värivahalla vedetään vain ne vaurioituneet kohdat. Vai jäikö pyörä johonkin happosateeseen?:D

aa :) kas vain, taas opin jotain uutta :D

reif
06.01.2011, 14.22
Ei ehkä liity täysin topikkiin mutta en viitsi perustaa omaa ketjua. Eli potilaana on hiilarirunko, jonka lakkapinta on kulunut emäputken ympäriltä paikoin himmeäksi. Puhki lakkapinta ei siis ole. Olen kaiketi pitänyt vaijerinkuoria vähän liian lyhyinä ja se on tämän aiheuttanut.

Saakohan tuon pelkästään hiomalla taas kiiltäväksi (millä karkeudella) vai tarvitseeko lakata? Jos tarvitsee lakata niin onnistuuko paikallislakkaus?

pekkajaa
06.01.2011, 15.23
Himmeän taikka naarmuuntuneen paikan kiiltäväksi saamiseksi täytyy käyttää useampaa eri karkeutta, esim 400-600-800-1000, ja loput jollain kiillotuslitkulla/vahalla. Periaatteena siis se että edellisen karkeuden naarmut pitää poistaa kokonaan aina vähän hienommalla karkeudella. Alussa pitää ottaa matskua pois sen verran että syvimmätkin montut/naarmut tasoittuvat, usein tämä valitettavasti tarkoittaa pinnoitteen poistamista aina alustamateriaaliin asti. Paikkaushommissa on jokatapauksessa aina enemmän tai vähemmän haastavaa saada paikattu kohta olemaan erottumatta vanhasta pinnasta.

Atro
07.01.2011, 09.33

Itsellä ei ole autokäytössä hyviä kokemuksia noista värivahoista: ne ei vaan kerta kaikkiaan peitä naarmuja, tulee vain maali naarmun ympäristöstä tahrasen näköiseksi.

Onko naarmut menneet alumiiniin asti vai onko naarmuja vain lakkakerroksessa? Kostuta naarmua ja jos se katoaa, on naarmu vain lakassa. Jos se on vain lakassa, niin esim. Fareclan G3 hioma-ainetta ja rättiä käyttäen voi naarmun saada pois ilman sen kummempia työkaluja.

Risto Koivunen
07.01.2011, 10.00
Jossakin olen kuullut vinkin että pieniä naarmuja maalipinnassa voi koittaa peittää myös kynsilakalla.

Ei ole tullut itse vielä kokeiltua, kun ei ole ihmeemmin tuota kynsilakkaa kaapissa hollilla.

maalinni
07.01.2011, 10.36
Onko kukaan poistanut maalia alurungosta. Ajattelin, että semmonen harjattu puhdas alumiini olisi aika hieno tai miksei kiillotettukin. Eli värjäytyykö käsittelemätön alumiini käytössä?

Risto Koivunen
07.01.2011, 10.47
Eli värjäytyykö käsittelemätön alumiini käytössä?

Aika monessa pyörässä on siellä täällä alumiinipalikoita joissa ei ole mitään pintakäsittelyä. En ole nähnyt yhdenkään värjäytyneen käytössä.

mustaviiva
07.01.2011, 19.49
Kyllä paljas alumiini hapettuu ainakin jossain määrin. Onpa tullut rautakloriitilla patinoituakin alumiinia - tällöin syntyy tappavan myrkyllistä kaasua, joten se on ehdottomasti ulkotyötä.
Hiekkapaperisieni, jonka voi kastella, myötäilee hyvin hiottavaa pintaa - märkänä estää pölyn leviämisen.

Polla
07.01.2011, 20.33
Onko naarmut menneet alumiiniin asti vai onko naarmuja vain lakkakerroksessa? Kostuta naarmua ja jos se katoaa, on naarmu vain lakassa. Jos se on vain lakassa, niin esim. Fareclan G3 hioma-ainetta ja rättiä käyttäen voi naarmun saada pois ilman sen kummempia työkaluja.

kun noi ei oo mitään naarmuja vaan maalia on lähtenyt kunnon pala irti jonka halkaisija on 4 mm. ja noita on useita. naarmujakin löytyy mutta ne ei niin häiritse...

nuo vaurio kohdat on mustia, onkohan alla joku pohjamaali vai onko jo ehtinyt hapettua vai jotain muuta? T. tietämätön

Risto Koivunen
07.01.2011, 23.08
nuo vaurio kohdat on mustia, onkohan alla joku pohjamaali vai onko jo ehtinyt hapettua vai jotain muuta? T. tietämätön

Hapettunut alumiini on vaaleaa, joten siitä ei ainakaan ole kyse. Eli jotakin muuta on kyseessä.

reif
20.04.2011, 10.14
Paljon on topikkeja maalauksesta - nostetaan tätä.

Työn alla on siis Peugeotin 70-luvun teräksinen maantiepyörä, jonka kulunut maalipinta tulisi uusia. Tällä hetkellä komponentit on irroitettu ja olen aloittelemassa maalinpoistoa.

Nitromors jäi valitettavasti kauppaan ja mukaan tarttui Bilteman maalinpoistoainetta. Pehmentää sekin maalia mutta aika paljon jää käsityötä. Kysyisinkin, mitä apuvälineitä maalin kaapimisessa kannattaa/voi käyttää? Runko on terästä, joten onko mitään estettä esim. teräsharjahiomalaikan käytölle? Luulen, että se helpottaisi maalinpoistoa esim. lugien ympäriltä. Jostain taisin myös lukea, että pehmennyt maali irtoasi hyvin painepesurilla. Liekö järkeä?

Juha_H
20.04.2011, 10.31
Mä en lähtis pahoinpitelemään runkoa teräslaikalla, mutta ne neekerintukka-hiomalaikat (pahoittelen kovasti rasistista ilmaisua, mutta en oikeaa nimeä tiedä) syö hyvin maalia, mutta eivät vahingoita teräspintaa.

Kare_Eskola
20.04.2011, 10.43
Meidän perheen ei-niin-hipoista teräsrungoista on alkuperäinen maali lähtenyt nätisti hiekkapuhaltamalla. Eikä maksa paljon paikallisen teollisuusalueen nyrkkipajoissa. Paljon hauskempaa kuin hengitellä katkuja ja raapia keskiön seudulta jämiä tuntitolkulla.

reif
20.04.2011, 10.51
neekerintukka-hiomalaikat

Mitä materiaalia ovat? Jotain tuollaista (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=19206.htm&tuote=19206&ryhmaid=139) olin ajatellut. Mutta jos teräs vasten terästä on huono ajatus, niin sitten jotain muuta.

...alkuperäinen maali lähtenyt nätisti hiekkapuhaltamalla. .

Yhdestä paikasta kyselin hiekkapuhallusta ja hinta olisi ollut 50e. Toisessa paikassa pelkkä maalaus 200-300e. Tästä tulee siis käyttöpyörä, joten kovin suuria summia en viitsi laittaa siihen. Ja puuhastelu on mukavaa.

hartsu
20.04.2011, 17.27
Paljon on topikkeja maalauksesta - nostetaan tätä.

Työn alla on siis Peugeotin 70-luvun teräksinen maantiepyörä, jonka kulunut maalipinta tulisi uusia. Tällä hetkellä komponentit on irroitettu ja olen aloittelemassa maalinpoistoa.

Nitromors jäi valitettavasti kauppaan ja mukaan tarttui Bilteman maalinpoistoainetta. Pehmentää sekin maalia mutta aika paljon jää käsityötä. Kysyisinkin, mitä apuvälineitä maalin kaapimisessa kannattaa/voi käyttää? Runko on terästä, joten onko mitään estettä esim. teräsharjahiomalaikan käytölle? Luulen, että se helpottaisi maalinpoistoa esim. lugien ympäriltä. Jostain taisin myös lukea, että pehmennyt maali irtoasi hyvin painepesurilla. Liekö järkeä?

Muutama viikko sitten juuri yhden rungon putsasin bilteman tavaralla, ihan hyvin lähti kun muutaman kerran ainetta levitti ja aina välissä teräsharjalla raaputteli. Viimeistely 3M hiomatyynyllä ja karhunkielellä.

Viime kerralla käytin Nitromorssia ja kuumavesipainepesuria. Niillä lähti maalit helpommin.
Painepesurin pitää olla kunnollinen, nämä pienet Kärcherit jotka on tarkoitettu auton- ja matonpesuun on aika leluja eikä niillä kyllä irtoa maali.
Viimeistely piti silti tehdä ihan käsin hiomalla.

ArtoW
20.04.2011, 17.40
Itse hioin rungon, ensin 240:lla ja sitten 600 vesipaperilla. Maalannut en itse vaan töissä maalari hoiti sen homman. Parempi kun ammattilainen teki niin ei tarvinnut montaa kertaa maalata.

http://i8.aijaa.com/t/00520/7917721.t.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=005207917721.jpg) http://i7.aijaa.com/t/00528/7917722.t.jpg (http://aijaa.com/v.php?i=005287917722.jpg)
http://aijaa.com/v.php?i=005287917722.jpg

Premnas
20.04.2011, 19.10
Jos alurunkoisesta pyörästä on vaikka paikasta x lohjennut kivenmurenan hankaamisen seurauksena maalia aluun asti, kuinkakohan helposti se lohkeama lähtee leviämään? Ilmeisesti kuitenkin suojaukseksi riittää vahaus, ettei noita kannata edes lähteä peittelemään maalilla? Onhan se tietty vähän epäesteettinen seikka nuo maalinlohkeamat perfektionisti-pyöränpuunaajalle..

Juha_H
21.04.2011, 07.53
Mitä materiaalia ovat? Jotain tuollaista (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=19206.htm&tuote=19206&ryhmaid=139) olin ajatellut. Mutta jos teräs vasten terästä on huono ajatus, niin sitten jotain muuta.
Olipa hankala googletella tuolle oikeaa nimeä, mutta ilmeisesti kuusamon tussuksikin kutsuvat :D

Siis tällaista matskua:
http://www.virtasenkauppa.fi/img/kuvat_suuret/60102.jpg

Nuo teräslaikat syö melko väkisin myös sitä teräspintaa.

Ajattelin itsekin laittaa baaripyörän pääsiäisenä kuntoon, kun ovat luvanneet kunnon ropausilmojakin. Pitäis vaan päättää tekeekö siitä pirteän keltaisen vai tyylikkään mustan. Musta olis ehkä huomaamattomampi kun tuo saa seistä aika paljon p-e ja la-iltoja juna-asemalla mut jotenkin se keltainenkin viehättäis.

Jupess
21.04.2011, 13.58
Itse maalautin uudehkon Spessu Globen alumiinirungon. Pohjatyönä ainoastan himmensin vanhan maalipinnan karhunkielellä, jonka päälle vedettiin automaaleina käytettävä vesiohenteinen massaväri (metallihohto tumman harmaa), ja päälle reilusti lakkaa. Pinnasta tuli oikein sileä ja nätti :) Lopputulosta voi yrittää arvioida allaolevista kuvista..

Alkuperäinen:
http://www.boardlocal.ch/html/img/pool/specialized%20globe%20san%20francisco%201%20silver-1.jpg

Ja maalattuna, kuvassa varjot hieman häiritsee:
http://koti.phnet.fi/jupess/Globe.jpg

reif
25.04.2011, 19.31
Maalinpoisto onnistui lopulta yllättävänkin hyvin Bilteman maalinpoistoaineella, mattoveitsellä ja hiomapaperilla. Pinta tuli siistiksi mutta pariin otteeseen tuli kyllä pidettyä hullun hommana verrattuna hiekkapuhallukseen. :)

http://img707.imageshack.us/img707/2680/maalaus.jpg

Jos joku kummeksuu kiinni olevaa haarukkaa niin se oli yksinkertaisesti jämähtänyt kiinni.

Maalinpoiston jälkeen olen laittanut pohjamaalin ja vesihionut sen. Tämän jälkeen tuli varsinainen väri, jolle tein muutaman kerroksen jälkeen välihionnan vesihiomapaperilla. Tämän päälle pari kerrosta väriä ja pari kerrosta lakkaa. Seuraavaksi kaiketi välihionta lakalle mutta entäpä viimeisten lakkakerrosten jälkeen? Miten pinnan saisi parhaiten kaiken päätteeksi peilikiillolle?

LosJormas
27.04.2011, 20.48
Seuraavaksi kaiketi välihionta lakalle mutta entäpä viimeisten lakkakerrosten jälkeen? Miten pinnan saisi parhaiten kaiken päätteeksi peilikiillolle?

Ei ku löytyki sopiva ketju ja vielä sopiva viestikin!
Tausta:
Nitromors -> rapsutus -> hionta -> (pohjamaali -> hionta ->)x2
päälimaali -> hionta -> päälimaali -> 5x spraykiiltolakka

Sitten kysymykseen.

Milläs tosta kiiltolakasta sais sitten kiiltävän? :)
Ja toinen kysymys on että kun mulla on siinä rungossa teippauksia, niin riittääkö tollanen spraylakka pitämään ne suojassa, vai tarviiko jonku läskimmän lakan pintaan? Kun lakkakerros on viel 5 kerrankin jälkeen niin olemattoman ohut...

http://img576.imageshack.us/img576/1630/p1030929o.th.jpg (http://img576.imageshack.us/i/p1030929o.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

LosJormas
27.04.2011, 21.26
On muuten dramaattisen näkönen toi Reifin kuva :)

tirsintarsi
27.04.2011, 22.33
Tuikkaan tähän väliin... Tietääkö kukaan Kuopio-Siilinjärvi-akselilla pätevää iekkapuhallusta+maalausta teräsrungolla?

pekkajaa
27.04.2011, 22.46
Milläs tosta kiiltolakasta sais sitten kiiltävän? :)

Se ei ole vissiin tasoittunut kunnolla jos kiiltävä lakka ei kiillä. Eli ruiskutettu liian nopeasti/kaukaa kenties? Jos pohjat vaan on kunnossa niin himmeänkin pinnan saa kyllä kiiltämään jos vaan jaksaa jynssätä: http://www.mirka.fi/oheistuotteet/kiillotus

LosJormas
28.04.2011, 15.17
Okei, kiitoksia. Pitää varmaan kokeilla vetästä vielä lähempää tasasempi kerros päälle. Onkos se nyt sit niin et ku on jo vuorokausi viime lakkauksesta niin pitää ventata viikko jotta voi vetästä taas yli? (ylimaalaus 15min tai 7 vrk jälkeen)

kebne
17.06.2011, 15.01
Meillä oli taloyhtiön pihatalkoot, jossa pyörävarasto tyhjennettiin hylätyistä ja eksyneistä fillareista. Myös piha oli täynnä hylättyjä kavereita. Pannuhuoneen vapaan riistan kasasta liputin itselleni kolme vanhanaikaista fillaria. Ajattelin maalata ja puunata. Enpä ole sellaista prokkista ennen tehnyt... Noissa pyörissä pysyi jopa ilma renkaissa, kun testasin, kuinka isoja vammoja niillä oli. Mitä nyt ketjut vähä ruosteessa... Tuunausta odottaa ikivanha tunturi (sellainen jopon muotoinen), kaarevarunkoinen mummo-crescent 30 vuoden takaa ja vanha intin fillari. Värit tulee vaihtumaan ja pintaan myös hieman koristusta.
Vinkkejä/neuvoja ja ideoita otetaan vastaan :)

p.s. sinne jäi vielä ikivanha Peugeotin miesten maantieohjus....

Muko
17.06.2011, 15.07
p.s. sinne jäi vielä ikivanha Peugeotin miesten maantieohjus....
Jaa että millainen, minkä kokoinen? :eek:

reif
17.06.2011, 16.12
Laitanpa tänne vielä kuvan omasta Peugeot-projektista, kun sain tästä topikista maalaukseen vinkkejä:

http://img94.imageshack.us/img94/3144/110531peugeotnew2resize.jpg

Pyörä on siis maalattu ihan Bilteman paukkumaaleilla. Pari kerrosta pohjamaalia, välihionta, pari kerrosta maalia, välihionta, lakkaus ja kiillotus. Yllättävän tasaista jälkeä tuli kyllä Bilteman maaleilla. Valitettavasti joudun varoituksen sanana sanomaan, että mitään hirmu kovaa pintaa noilla maaleilla ei saa(tai sitten jokin ei toiminut maalausolosuhteissa/tekniikassa). Ainakin nyt vielä pari kuukautta maalaamisen jälkeen maalipinta tuntuu vähän pehmeältä ja todennäköisesti lohkeaisi jos siitä raaputtaisi. Mutta noh, ainakin toistaiseksi näyttää vielä hyvälle.

kebne
17.06.2011, 16.17
Jaa että millainen, minkä kokoinen? :eek:

Laitanpa tänne vielä kuvan omasta Peugeot-projektista, kun sain tästä topikista maalaukseen vinkkejä:

http://img94.imageshack.us/img94/3144/110531peugeotnew2resize.jpg

Pyörä on siis maalattu ihan Bilteman paukkumaaleilla. Pari kerrosta pohjamaalia, välihionta, pari kerrosta maalia, välihionta, lakkaus ja kiillotus. Yllättävän tasaista jälkeä tuli kyllä Bilteman maaleilla. Valitettavasti joudun varoituksen sanana sanomaan, että mitään hirmu kovaa pintaa noilla maaleilla ei saa(tai sitten jokin ei toiminut maalausolosuhteissa/tekniikassa). Ainakin nyt vielä pari kuukautta maalaamisen jälkeen maalipinta tuntuu vähän pehmeältä ja todennäköisesti lohkeaisi jos siitä raaputtaisi. Mutta noh, ainakin toistaiseksi näyttää vielä hyvälle.

Minäpä käyn sen tänään liputtamassa nippuun ja kuvaamassa, jos sen joku haluaa pelastaa....

kebne
17.06.2011, 17.55
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/253559_10150225523478879_673068878_7235552_2992159 _n.jpg

http://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/254136_10150225523323879_673068878_7235548_1584548 _n.jpg

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/253939_10150225523393879_673068878_7235550_2259121 _n.jpg

Tämä taitaa olla vapaata riistaa... Ei ollut mittanauhaa mukana, mutta järjestynee. Runko näyttää hyväkuntoiselta, kuten myös maalipinta. Niskassa on vain vuosien pölyt, jota en pyyhkinyt kuvan ottamista varten.

EDIT: Pyörä huudettu uuteen kotiin!

kebne
17.06.2011, 17.57
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/264825_10150225523258879_673068878_7235544_3092946 _n.jpg

Näistä voisi tehdä itselle jotain?

Edit: Taakimmainen testattu työmatka-ajossa. Kauniisti ja tasaisesti kulkee :) jalkajarru kitisee voimakkaissa otteissa. Ylämäessä pääsee urheilukauppa-hypridien ohi :D vähän hitaampi pysähtymään, kun junan saa vauhtiin.

Ketjureaktio
17.06.2011, 23.30
Pelastakaa Pösö ennenkuin joku raiskaa sen muotipyöräksi ;)

tienlaita
18.06.2011, 08.44
Pelastakaa Pösö ennenkuin joku raiskaa sen muotipyöräksi ;)

Näyttäisi olevan retkipyörä. Pitkä takahaarukka antaa lastauskelpoisuutta. Hyvinkin loivalta näyttää satulaputki, joten reach on suhteessa yläputken pituuteen pieni. Pyörän koko lie jossain 56cm paikkeilla (satulaputki).

Ei tuossa sentään ole 630 vanteet?

Tactica
22.07.2012, 21.35
Noista ammattimiesten hiekkapuhallus- ja pulveri/jauhemaalauspaikoista Tattarisuolla on ollut mainintaa monesti täällä ja muilla suomalaisilla sivustoilla, mutta harvemmin maalauksen kohteena tuntuisi olevan täysjoustorunko. Kuinka hankala operaatio linkkujen laakerien ja muiden akselikohtien suojaus ja poisto rikkomatta mitään on? Pulverimaali taitaa vieläpä jättää aika paksun pinnan, eli nuo laakeriupotukset pitäisi joko suojata erittäin hyvin maalauksen ajaksi tai sitten poistaa upotuksista maalia maalauksen jälkeen?

Tattarisuolla työstetään siinäyhdessäpaikassajonkanimeäennytmuista paljon moottoripyöriä, joten oisikohan siellä kokemusta tehdä lasikuulapuhallus anodisoidulle alurungolle, suojata linkut ja maalata samaan syssyyn? Kilikolimaalit eivät kiinnosta.

Pyörällä ja autolla
22.07.2012, 21.50
Soodapuhallus on paljon hellävaraisempi metallipinnoille kuin hiekkapuhallus, mutta yhtä tehokas maalin ja ruosteen poistoon.
http://www.soodapuhalluspalvelu.fi/

hartsu
22.07.2012, 22.10
Soodapuhallusta kyselin syksyllä parista paikasta mutta hinta oli hirvittävä, 80€+ALV. Ja tämä pelkälle rungolle.
Ovat ilmeisesti tottuneet veneitä puhaltaessaan siihen että kaikki asiakkaat on miljonäärejä.

Vein sitten hiekkapuhaltajalle joka pyysi kympin rungon+haarukan puhalluksesta. Annoin parikymppiä kun en kehdannut ihan ilmaiseksi työtä teettää. Teräsrungosta kysymys joten hiekkapuhallus oli suht turvallinen vaihtoehto. Maalari sanoi että pulveritkin tarttuu paremmin kun pinta on karhea hiekkapuhalluksen jäljiltä.

Tactica
22.07.2012, 22.12
Soodapuhallus on paljon hellävaraisempi metallipinnoille kuin hiekkapuhallus, mutta yhtä tehokas maalin ja ruosteen poistoon.
http://www.soodapuhalluspalvelu.fi/

Hyvä tietää tuokin vaihtoehto. Oletko puljun edustajia tai asiakas? Mihin hintaan runko soodapuhalletaan?

Pyörällä ja autolla
22.07.2012, 22.30
Hyvä tietää tuokin vaihtoehto. Oletko puljun edustajia tai asiakas? Mihin hintaan runko soodapuhalletaan?

En ole edustaja enkä asiakas vaan tuolta toisen harrastuksen eli Citroen 2 CV:n rakentajien ja entisöiporukoiden puolelta on tuo soodapuhallus tuttua. Rättärissä kun tuo pelti on tunnetusti ohutta ja taipuisaa, niin soodapuhallus on kyllä se paras tapa saada ruosteet ja maalit pois pinnoista.
Itse en ole soodapuhallusta vielä tarvinnut mutta työskentelyä olen sivusta seurannut ja lopputulosta ihastellut.

Tactica
22.07.2012, 23.22
Soodapuhallusta kyselin syksyllä parista paikasta mutta hinta oli hirvittävä, 80€+ALV. Ja tämä pelkälle rungolle.
Ovat ilmeisesti tottuneet veneitä puhaltaessaan siihen että kaikki asiakkaat on miljonäärejä.

Vein sitten hiekkapuhaltajalle joka pyysi kympin rungon+haarukan puhalluksesta. Annoin parikymppiä kun en kehdannut ihan ilmaiseksi työtä teettää. Teräsrungosta kysymys joten hiekkapuhallus oli suht turvallinen vaihtoehto. Maalari sanoi että pulveritkin tarttuu paremmin kun pinta on karhea hiekkapuhalluksen jäljiltä.
Olisi kiva kuulla myös mitä rungolle tehtiin puhalluksen jälkeen? Maalasitko itse vai käytitkö ammattilaista? Oliko kyseessä jäykkäperäinen runko ja mitä toimenpiteitä teit kierteiden suojaamiseksi jne.

hartsu
23.07.2012, 01.18
Runko ja haarukka meni jauhemaalarille koska halusin kestävän ja edullisen pinnan.
En ole ihan perillä miten jauhemaalaus tehdään mutta ilmeisesti se on aika yksinkertainen toimenpide jossa osat ensin pestään ja sen jälkeen käsitellään jollain tavalla ( fosfatointi ?) jotta saadaan metallin korroosionkestoa lisättyä ja hyvä tartuntapinta maalijauheelle.

Täysjäykkiä mulla on kaikki pyörät.

Suojaukset tein itse, kaikkiin kierteisiin kiersin ruuvit suojaamaan kierteitä. Keskiöön ja emäputkeen tein kierretangosta ja isoista prikoista suojat, kierretanko putkesta läpi ja molempiin päihin isot prikat ja muttereilla piukkaan kiinni. Haarukanputkeen sopiva teräsputkenpätkä suojaksi, iso prikka päähän ja ruuvilla kiinni putkessa olevaan kruunumutteriin.
Ja pikku vinkkinä sellainen että kun suojaa kierteitä ruuveilla niin pitää huolen siitä että esim. jos haarukanpäissä on reikiä lokaria tai tarakkaa varten niin ei kannata kiertää sitä suojaruuvia niin pitkälle että jenkaa näkyy toisellakin puolella. On nimittäin todella vaikeaa saada ruuvi pois jos maalia on siinä osassa ruuvia jonka pitäisi tulla kierteen läpi ulos.

Tactica
23.07.2012, 02.00
Ylisuuret prikat keskiön ja keulaputken suojina varmasti myös ehkäisivät tarvetta rotsata noita alueita jälkikäteen? Ammattimaalari varmasti osaa suihkuttaa sinne prikan allekin? Sitäkin tuossa mietin, että millainen kynnys paljaan pinnan ja maalin väliin jäi noilla alueilla? Lähteekö maali helposti lohkeilemaan tuosta pinnoitetun ja pinnoittamattoman metallin välikohdasta?

Ruuvin läpikiertämisen välttäminen oli hyvä vinkki, ei kai se maalattu kierre kivasti läpi tulekaan.

hartsu
23.07.2012, 12.54
Käyttämäni prikat oli niin ohkaista tavaraa että kun kiristin mutterit niin niistä tuli vähän kartion muotoiset jolloin maali pääsi putkien päihin. Puukolla raavin pois ja viimeistelin hiekkapaperilla.
Jos jauhemaali on kunnolla tarttunut metalliin niin ei sitä kovin helpolla saa lohkeamaan, on meinaan perhanan kovaa mutta silti sitkeää tavaraa.

Pyörällä ja autolla
23.07.2012, 13.03
Runko ja haarukka meni jauhemaalarille koska halusin kestävän ja edullisen pinnan.
En ole ihan perillä miten jauhemaalaus tehdään mutta ilmeisesti se on aika yksinkertainen toimenpide jossa osat ensin pestään ja sen jälkeen käsitellään jollain tavalla ( fosfatointi ?) jotta saadaan metallin korroosionkestoa lisättyä ja hyvä tartuntapinta maalijauheelle.

Täysjäykkiä mulla on kaikki pyörät.

Suojaukset tein itse, kaikkiin kierteisiin kiersin ruuvit suojaamaan kierteitä. Keskiöön ja emäputkeen tein kierretangosta ja isoista prikoista suojat, kierretanko putkesta läpi ja molempiin päihin isot prikat ja muttereilla piukkaan kiinni. Haarukanputkeen sopiva teräsputkenpätkä suojaksi, iso prikka päähän ja ruuvilla kiinni putkessa olevaan kruunumutteriin.
Ja pikku vinkkinä sellainen että kun suojaa kierteitä ruuveilla niin pitää huolen siitä että esim. jos haarukanpäissä on reikiä lokaria tai tarakkaa varten niin ei kannata kiertää sitä suojaruuvia niin pitkälle että jenkaa näkyy toisellakin puolella. On nimittäin todella vaikeaa saada ruuvi pois jos maalia on siinä osassa ruuvia jonka pitäisi tulla kierteen läpi ulos.

Jauhemaalaus on menetelmä, jossa muovijauhetta (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Muovi) ruiskuttamalla useimmiten staattisen sähkön (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Staattinen_s%C3%A4hk%C3%B6) avulla peitetään maalattava esine maalijauheella, jonka jälkeen esine kuumennetaan niin, että jauhe sulaa. Lämmitys tehdään yleensä uunissa, minkä vuoksi menetelmästä käytetään usein nimitystä polttomaalaus. Siitä käytetään myös nimitystä "pulverimaalaus".
Menetelmää käytetään paljon teollisuudessa (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Teollisuus), jossa se on normaalisti osittain automatisoitu (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Automaatio) maalauslinjoilla. Muovijauheena on yleensä epoksi (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Epoksi), polyesteri (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Polyesteri) tai epoksipolyesteriseos. Muita laatuja ovat polyakryyli (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Akryyli) ja polyuretaani (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Polyuretaani). Myös metallijauheita, kuten sinkkipölyjauhetta (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Sinkki) voidaan käyttää. Tyypillisiä maalausalustoja ovat metallipinnat, koska ne ovat sähköäjohtavia. Esimerkiksi kuluttajakäyttöön tarkoitetut metallikotelorakenteet, kuten erilaiset metallikaapit ovat usein polttomaalattuja. Maalauksen onnistumiselle ja maalikerroksen pysyvyydelle on tärkeää, että pohja on hyvin puhdistettu. Usein metalliesineiden pohjakäsittely ennen maalausta on fosfatointi (http://www.fillarifoorumi.fi/w/index.php?title=Fosfatointi&action=edit&redlink=1).

Eaud
26.07.2012, 00.31
Se tuo pulverimaalaus on rungolle hyväksi maalipinnan kestävyyden takia ja siksi että sähköjohdettuna pulveri taittuu kyllä joka nurkkaan mitä rungoista löytyy.
Itse olen muutamia pyöränrunkoja ja haarukoita maalaillut ihan niin omaan kuin muidenkinkäyttöön(olen siis automaalari ammatiltani) ja ihan teippisuojauksilla selvinnyt hyvin. Jos hienoa pintaa haluaa niin kiikuttaa fillarin automaalaamoon, jossa myös värivalikoima on erittäin kattava(toisin kuin pulveri puolella?). Vähän yritys/pyöräkohtaisia että alkavatko purkamaan ja kasaamaan pyörää, saati sitten millä korvauksilla :D maalarille ainakin helpompi ku purkaa itse ja kiikuttaa maalaamoon mahdollisimman raa an rungon.

nuissa ennen maalausta tehtävissä pohjustustöissä olen itse havainnut hyväksi linjaksi vanhan maalipinnan päälle ruiskutettavan hiomavärin. paljaalle pinnalle ei mielestäni kannatettu lähteä hiomaan. Hiomaväri peittää jo itsessään pienimmät kiveniskut rungosta ja kuivuttuaan voi hiomavärin päälle tarvittaessa kitata. Ja itselläni ei ainakaan dirttikolistelussa oli kitit rungosta irti lentäneet kunhan ei ala senttikaupalla kittaamaan.

Toivottavasti moinen jaarittelu selventää edes jollekkin jotain.

Two-Shoes
15.12.2012, 00.17
Mistäköhän kannattaisi Tampereella hankkia automaaleja? Pääsee kaverin ruiskulla maalaamaan mäkipyörän rungon. Pieni määrähän se on mitä tollaseen tarvii niin ei kauheita määriä viitsisi turhaan hankkia.

Eaud
15.12.2012, 01.36
Varaosaliikkeissä ainaki täällä rovaniemen seutuvilla myyvät :)

M.S
05.01.2013, 10.20
Onkos kukaan poistanut teräsrungosta maaleja ja ruosteita elektrolyysillä? Peregrinen maali on lohkeillut tosi pahasti, niin meinasin poistaa kaiken vanhan maalin ja vedellä ruiskulla sileetä hammeritea pintaan... Jossain lasten uima-altaassahan tuon elektrolyysin mahtuisi tekemään :)

artzi
05.01.2013, 18.14
Mikäs noista maalauksista olisi sopivin alumiini-vanteelle? Kolhuja tulee...

FillaRilla
05.01.2013, 19.31
Mistäköhän kannattaisi Tampereella hankkia automaaleja? Pääsee kaverin ruiskulla maalaamaan mäkipyörän rungon. Pieni määrähän se on mitä tollaseen tarvii niin ei kauheita määriä viitsisi turhaan hankkia.
Marssahtele johonkin paikalliseen automaalaamoon/peltikorjaamoon kypärä kädessä kyselemään. Heillä on yleensä/aina oma väribaari, jossa onnistuu aivan minkälaisen määrän valmistus/sävytys tahansa. Ainakin meilä täällä Jäkessä pelittää.:)

M.S
06.01.2013, 09.16
Onkos kukaan poistanut teräsrungosta maaleja ja ruosteita elektrolyysillä? Peregrinen maali on lohkeillut tosi pahasti, niin meinasin poistaa kaiken vanhan maalin ja vedellä ruiskulla sileetä hammeritea pintaan... Jossain lasten uima-altaassahan tuon elektrolyysin mahtuisi tekemään :)

Yön yli nukuttuani päätin unohtaa tuon elektrolyysin, pinta pitäisi päästä kuivaamaan ja suojaamaan heti altaasta nostettua, mutta kuinkas teet rungon sisäpuolen fillarissa?

Jake_Kona
22.04.2013, 08.24
Onko kellään onnistuneita kokemuksia vanteiden maalauksesta späypurkkimaaleja käyttäen?

sneppiskaba
23.04.2013, 08.47
Onko kellään onnistuneita kokemuksia vanteiden maalauksesta späypurkkimaaleja käyttäen? Yksivauhdin puolella tätä on kokeiltu, maalit löyty jarrupaloista ekan lenkin jälkeen.

JaKon
23.04.2013, 09.42
Ihan hyvin on väri pysynyt vanteissa (levyjarrukiekot), motonetin halvalla paukkumaalilla maalattuna. Kevyt hionta, pohjamaali ja väri pintaan. Pinnat kannattaa teippailla huolella, niin tulee siistiä jälkeä. Vähän on kiven iskemät tehneet maalipintaan lohkeamia, mutta niitä ei huomaa kuin lähemmällä tarkastelulla. Vannejarruissa voi tosiaan olla tuo vanteen kuumeneminen ongelma?

proileri
23.04.2013, 10.32
Vannejarruissa voi tosiaan olla tuo vanteen kuumeneminen ongelma?

Ei varmaan edes se kuumeneminen, vannejarru plus katupöly siinä toimivat vaan hyvin hiomapaperina. Siinä ei oikein mikään maali kestä, olettaen että kun katsoo sitä vannetta ni jarrupinnoissa metalli on ihan naarmuilla. Se osuus mihin jarrut eivät ota kyllä lie onnistuu maalata.

Alumiinipinta tarvii nopean oksidoitumisen takia kevyen hionnan ja happopohjamaalia, sitten pitäisi kohtuuella pysyä - muussa kuin jarrujen hinkkaamassa osuudessa siis. Jos vanha maalipinta on hyvä eikä ole puhki, niin värinvaihto onnistuu huolellisen karhennuksen päälle, ei kannata poistaa hyvin tarttunutta maalia turhaan.

JaKon
23.04.2013, 12.03
Niin joo, en tullut edes ajatelleeksi että joku maalaisi myös sen jarrupinnan :) Mutta tosiaan eihän se vanne niin paljon lämpiä, että maali alkaisi muualta irtoamaan, kuin jarrupinnalta (tulipas kirjotettua ajatelematta tossa aiemmin) :seko:

sunny
25.04.2013, 09.02
Ehkä joku jo kommentoinutkin, mutta kun jollain oli ajan patinoima Nishiki ilman ruostetta, niin sillä alkuperäismaalilla, ajan patinalla ja lookilla on oma itseisarvonsa. Uudelleen maalaus voi toki lisätä käyttöarvoa ja kulutuskestoa, mutta alkuperäisyys/retroarvo on silloin menetetty pysyvästi (sen voi maalata 1000 kertaa, mutta se on alkuperäinen vain kerran). Maailmalla on omat sivunsa erilaisista patenteista paikkamaalauksiin esim. kynsilakat on suosittuja, kun niissä löytyy värisävyjä.

Laitan tässä vielä esimerkin maalipinnasta, jota ei kannattaisi lähteä turmelemaan päällemaalauksella: http://www.retrobike.co.uk/forum/viewtopic.php?t=174391

Tämä jorina nyt koskee lähinnä klassisia teräsrunkoisia, vaikka esim. Kleinin alumiinirunkojen ympärillä pyörii erilaista bisnestä.

proileri
25.04.2013, 16.14
Ehkä joku jo kommentoinutkin, mutta kun jollain oli ajan patinoima Nishiki ilman ruostetta, niin sillä alkuperäismaalilla, ajan patinalla ja lookilla on oma itseisarvonsa. Uudelleen maalaus voi toki lisätä käyttöarvoa ja kulutuskestoa, mutta alkuperäisyys/retroarvo on silloin menetetty pysyvästi (sen voi maalata 1000 kertaa, mutta se on alkuperäinen vain kerran). Maailmalla on omat sivunsa erilaisista patenteista paikkamaalauksiin esim. kynsilakat on suosittuja, kun niissä löytyy värisävyjä.

Oma koulukuntansa ovat sitten entisöijät, uudenkin maalipinnan saa hyvin lähelle perinteistä ja esim. logojen ja tekstien kopiointi ja jopa kaiverrettujen lätkien teko onnistuu käteviltä kynäruiskumaalareilta ja muilta tekijöiltä. Museoauto- ja MP-piireissä löytyy paljon tuota osaamista.

lansive
22.08.2013, 14.49
Lainataan tätä ketjua, kun maalausta sivuaa. Tarkoitus olisi poistaa alumiinirungosta kaikki maali ja sen jälkeen vain laittaa heijastintarralla tekstit kiinni. Pitääkö tai kannattaako runkoa jotenkin käsitellä maalien poiston jälkeen? Mitään kiillotusta ei ole ajatuksissa, vaan ihan raakana saisi olla. Maalien poistoon ajattelin Nitromorsia taikka soodapuhallusta.

ptaipale
22.08.2013, 14.53
Mistäs löytyisi tekniikkaa tarrojen tai siirtokuvien tekemiseen? Siis tyyliin SUOMALAINEN helkama TURVAPYÖRÄ sopivalla serif-fontilla ja VAELTAJA shaded sans -fontilla, ehkäpä alkuperäinen on joku Letraset?

jopo22
23.08.2013, 10.49
Lainataan tätä ketjua, kun maalausta sivuaa. Tarkoitus olisi poistaa alumiinirungosta kaikki maali ja sen jälkeen vain laittaa heijastintarralla tekstit kiinni. Pitääkö tai kannattaako runkoa jotenkin käsitellä maalien poiston jälkeen? Mitään kiillotusta ei ole ajatuksissa, vaan ihan raakana saisi olla. Maalien poistoon ajattelin Nitromorsia taikka soodapuhallusta.

Itselläni on yksi kiilloteltu runko käytössä. Jostain sain neuvon pyyhkiä se Masinolilla kiillotuksen jälkeen. Kiilto kyllä häipyy ajan kanssa, mutta on suht helppo saada uudelleen samaan kuosiin kun on sen kerran hioma-aineilla saanut kiiltämään. Masinoli ehkä hiukan pitkittää tuota himmentymisaikaa.

std.Upi Kurvaaja
23.08.2013, 12.38
Samanlainen masinol-vinkki kuultu myös. Omassa kiilto-rungossa ohut lakka, joka on epäilemättä kestävin ratkaisu. Osasta runkoa lakka uupuu ja silloin tällöin esim. autoglymin metal-polishia ja pikku jynssäys, niin taas kiiltää.

kstnria
03.09.2013, 21.44
Remppasin vanhaa fillaria, mutta rungon maalausprokkis meni vähän nenilleen. Alkukäsittelynä puhdistus ja hionta, stten pohjamaali+ 4 .maalikerrosta Motipin akryyylispraymaalia +5. kerrosta Motipin kirkasta lakkaa. Kuivumista reilu viikko.

Noh, ensimmäisellä käyttökerralla pyörä sai jo ensimmäiset kolhunsa - maali lähti ja pyörän alkuperäinen valkoinen väri pilkottaa ikävästi. Olisi tosiaan pitänyt viedä fillari ammattilaiselle, näin jälkiviisaana todeten. Olisiko mitään keinoa, jolla voisin maalipinnan vielä pelastaa. 2-komponenttilakka toki olisi Motipia kestävämpää (ja kalliimpaa), mutta onko sitäkään mahdollista enää lähteä päälle sutimaan?

samu88
31.10.2013, 12.51
Hieman tuossa pähkäillyt tuota maalaus hommaa, niin jos haluan maalauttaa fillarini mattamustaksi, niin pitääkö tarrat vetää maalipinnan ja lakan väliin? Näyttääkö tarrat tyhmältä jos vetää lakan päälle? Eikös noihin mattapintoihin tule kumminkin se mattalakka?

pätkä
31.10.2013, 18.52
Hieman tuossa pähkäillyt tuota maalaus hommaa, niin jos haluan maalauttaa fillarini mattamustaksi, niin pitääkö tarrat vetää maalipinnan ja lakan väliin? Näyttääkö tarrat tyhmältä jos vetää lakan päälle? Eikös noihin mattapintoihin tule kumminkin se mattalakka?

Tarrat lakan alle. Mattalakka päälle tai itseasiassa mattalakkaa saadaan kun normi lakkaan lisätään ainetta joka vie kiillon pois.....

Mattamustan rungon logot voi toteuttaa myös kuten Etoe.de sivulta löytyvässä Cervelo R5:ssä. Löytyy myös suoraan youtubesta hakusanalla etoe.de.

pätkä
31.10.2013, 18.56
Remppasin vanhaa fillaria, mutta rungon maalausprokkis meni vähän nenilleen....Olisiko mitään keinoa, jolla voisin maalipinnan vielä pelastaa...

Kyllä, runko jollekkin joka osaa maalata.

J_K
13.01.2014, 17.53
Löytyisikö suosituksia hyvästä jauhemaalauspaikasta noin 200km säteellä Savonlinnasta?

Kuparinen
13.01.2014, 19.09
Mistäs löytyisi tekniikkaa tarrojen tai siirtokuvien tekemiseen? Siis tyyliin SUOMALAINEN helkama TURVAPYÖRÄ sopivalla serif-fontilla ja VAELTAJA shaded sans -fontilla, ehkäpä alkuperäinen on joku Letraset?

Monilla silkkipainofirmoilla ja mainostaloilla on tarraleikkureita, joilla kirjainten muotoonleikkaus käy kätevästi. Tavallisesti tarrassa on lisäksi etupuolella tukikalvo, joka pitää kirjaimet halutussa asettelussa liimattaessa.

V-P.V
15.01.2014, 06.36
Löytyisikö suosituksia hyvästä jauhemaalauspaikasta noin 200km säteellä Savonlinnasta?

Ruokolahdelta Imatran kupeesta löytyy sellainen firma kuin Asu- Kaluste (nimi hieman harhaanjohtava). Tekee noita polttomaalauksia mutta värivalikoima on hieman suppea. Punainen, valkoinen, harmaa ja musta on pää- asiassa mitä käyttävät kun polttomaalaavat osia teollisuuden käyttöön. Erikoisvärejä saa mutta hinta on sitten aika kova. Perusväreilläkin se oli pauttia satkun. Ite olin viemässä yhtä runkoa mutta päätin maalauttaa sitten ihan automaaleilla niin saan just sellaisen kun haluan.

JohannesP
29.07.2014, 21.16
Ehdotuksia kuinka tälläisen saisi paikkamaalattua? Taitaa spray-maaleisa olla ongelma alumiinipinnalla iskusta lohkeaminen. Tällähetkellä tosin spray tuntuu parhaimmalta idealta, jotta pinnasta saisi tasaisen ja asfaltilla ei hirveästi kolise kivet vanteisiin. Jos maalaus ei onnistu niin ainahan voi poistaa loputki maalit. :p

http://pove.arkku.net/upload/uploads/DSC_0056.JPG

no-saint
29.07.2014, 21.46
Hionta hienolla, alimmaiseksi lakkaa, sitten pintaväri ja vielä lakka päälle. Lakka tarttuu hyvin myös alumiinille koska on "tahmeampaa" kuin maali. Esim alumiinisten auton korinosien maalauksessa toimii jos pinta muuten "hylkii" maalia. Toimii myös muovien kanssa joista maali muuten lohkeaa helposti. T: erikoispintakäsittelyn ammattitutkinto + 33v elämänkoulu.

JohannesP
29.07.2014, 22.40
Hionta hienolla, alimmaiseksi lakkaa, sitten pintaväri ja vielä lakka päälle. Lakka tarttuu hyvin myös alumiinille koska on "tahmeampaa" kuin maali. Esim alumiinisten auton korinosien maalauksessa toimii jos pinta muuten "hylkii" maalia. Toimii myös muovien kanssa joista maali muuten lohkeaa helposti. T: erikoispintakäsittelyn ammattitutkinto + 33v elämänkoulu.
Kiitoksia, mutta nythän tässä vasta sekasin meni kun rupesin tutkimaan noita lakkoja ja maaleja.

Kiekkohan on tuubimallia ja alkuperäisen maalipinnan päällä ei ole minkäänlaista lakkaa, minkä takia vanha maali lähti hätäseen kun hanskan kautta joutu asetoonia pinnalle. Joku liuottimen kestävä lakka olisi hyvä olla maalin päällä, jotta välttyisi samalta virheeltä. Nopeesti googlettamalla selvisi, että ainakin lakan pitäisi vissiin olla 2k, jotta kestäisi liuottimia.

Auto menossa torstaina takuuhuoltoon automaalaamoon niin voisi samalla kysellä paljonko maksaisi jos siellä suihkisivat maalin ja lakat kiekkojen pinnalle. Max 150€ voisin maksaa tästä virheestä, mutta epäilen ettei tuollaisella summalla saada edes väriä alle... Uutta vannettakaan ei ole mahdollista saada ellei 200€ halua maksaa ebay:stä.

fiber
17.07.2017, 11.05
Missä voisi maalauttaa hiilikuiturungon? Ajatusta hintaluokasta?

Oman Bianchin lakkakerros ei näytä enää hyvältä ja haluaisin nykyiset tarratkin pois. Metalli-/helmiäisväri olisi nasta.

kuovipolku
17.07.2017, 13.40
GrafZeppelin maalautti Lookinsa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25264-Py%F6r%E4projekti&p=2655322#post2655322) varsin onnistuneesti pornalaisessa WTP-coating (http://www.wtp-coating.fi/)issa (joka sijaitsee Järvenpää—Pornainen-tien varressa). Ihan halpaa puuhaa se ei ole mutta jälki on komeaa katsottavaa luonnossakin.

Semmoinen Pippo Pozzaton Wilier Triestinan inspiroima cromovelato voisi olla aika makea Bianchissakin...

fiber
17.07.2017, 14.06
^kiitos, täytyypä kysellä.

Katselin eilen M Ouvisen komeaa BMC:tä, ja sen kautta tuli tämä metalliteema. Sitten huomasin, että on niitä jonkin verran pro-tasollakin. Pitää myös kysellä tutulta pintakäsittelyn opettajalta.

Sambolo
18.07.2017, 02.07
Remppasin vanhaa fillaria, mutta rungon maalausprokkis meni vähän nenilleen. Alkukäsittelynä puhdistus ja hionta, stten pohjamaali+ 4 .maalikerrosta Motipin akryyylispraymaalia +5. kerrosta Motipin kirkasta lakkaa. Kuivumista reilu viikko.

Noh, ensimmäisellä käyttökerralla pyörä sai jo ensimmäiset kolhunsa - maali lähti ja pyörän alkuperäinen valkoinen väri pilkottaa ikävästi. Olisi tosiaan pitänyt viedä fillari ammattilaiselle, näin jälkiviisaana todeten. Olisiko mitään keinoa, jolla voisin maalipinnan vielä pelastaa. 2-komponenttilakka toki olisi Motipia kestävämpää (ja kalliimpaa), mutta onko sitäkään mahdollista enää lähteä päälle sutimaan?

Ite tein saman virheen ja maalasin akryylimaalilla. Oon paikkaillu semmosella auton kynsilakkamaalilla osumia. Ainakin mastonin 2k lakka käy myös mastonin akryylin päälle. Suolasen hintanen vain, 20e purkki, sen takia vedin itsekin kaikki kerrokset akryylillä, ois tullu muuten halvemmaks viedä pulverimaalaukseen, mikä ois jälkiviisaana ollut muutenkin fiksuinta.

noniinno
18.07.2017, 14.00
On olemassa akryylimaalia ja akryylimaalia. Jos ihan ehtaa 2k kamaa on, niin ei ihan pienestä lähde lohkeamaan.

bionic
18.07.2017, 15.00
Itse maalautin eläköityneellä automaalarilla uuden kuituisen cyclorungon kun oli vähän räikeän(halpa) värinen. Väriksi valkkasin BMW Sophisto Grau eli tumma harmaa metalli kiiltävällä lakalla ja ihan hyvä tuli ja puhtaana ihan hienosti kiilteleekin sivistyneen huomaamattomasti (koko fillari alusta loppuun tylsän musta/tumma harmaa kun en muuta keksinyt). Hintaa oli muistaakseni 150 euroa, mutta tämä siis täällä Turun seudulla landella.

kni94
05.05.2018, 17.42
Kuvanmukaisista kammista on lähtenyt maalit kävelemään kenkien hinkkauksen takia. Mietin että saisko nuo maalattua mustaksi niin että se pysyy? En tiedä mitä maaleja tai lakkoja tuohon pitäisi ostaa tai pitääkö hioa joten ohjeet kelpaa työvaiheineen. Ajattelin että jos siitä selviäisi jollain tyyliin arkki hiomapaperia+käsin hionta, spraymaali ja päälle spraylakka. Meneekö mönkään?

https://hollandbikeshop.com/img/prod/shimano-kampisarja-acera-fc-m3000-22-40t-175mm-3-9v-harmaa-4524667325468-11-l.jpg

pätkä
05.05.2018, 19.05
Aceran kammet taitaa olla sen hintaiset, että kunnon maalit maksaa lähes yhtä paljon ellei enemmän.

kni94
05.05.2018, 21.35
Voishan ne hioa kokonaan puhtaaksi ja kiillottaakkin kun on siihen tarpeita valmiiksi mutta en tiedä oisko helpompi vaan lätkiä uutta maalia päälle. Noilla 3.90 - 6.90e motonet spraymaaleilla ei tee mitään?

Huonon näkönen kun yhestä kohti paljas metalli ja muualta harmaa

e: Pitää ensin koittaa saako noihin kampiin lätkästyä narrow wide chainringin kun sellanen tuli 20 eerolla ostettua. Luulisin että tuosta lähtee vanhat ihan purkamalla pois mutta en ole kokeillut. Ehkä tarvii jotain spaceria tai lyhyempiä kiinnityspultteja

Einiö
11.08.2018, 16.24
Tuli ostettua maantiepyörän hiilikuitu runko, lakka on muutamasta kohdasta lohjennut sekä vähän "kuplimisen" merkkejä siellä täällä, joten ajattelin jos maalais rungon kokonaan uusiksi.

Mites hiilari rungon pohjat on järkevin tehdä? Ihan käsinhionta hiekkapaperilla?

Väriksi ajattelin mattamustaa, onko antaa vinkkejä miten maalaus kannattaa toteuttaa, pohjavärit ym?

Ruiskun ajattelin hommata, spraymaaleilla kun ei tunnu kovaa pintaa saavan..

Lähetetty minun PLK-L01 laitteesta Tapatalkilla

Ohiampuja
15.01.2019, 18.18
Kumpi on parempi komponenttien maalaukseen, alkydi- vai akryylimaali? Spraypullo siis kyseessä.

Reba
15.01.2019, 19.12
Eihän noi sprayt mitään ihanteellisia maaleja ole, mutta laita akryylia. Liuottimia ne ei pahemmin kestä, että osia putsatessa muistaa tämän. Laadukkaampiakin spraymaaleja on, mutta niitä myyvät automaali-liikkeet.

Ohiampuja
15.01.2019, 22.26
Onko noilla maaleilla eroa maalattavuudessa? Esim peittävyydessä tai valumisherkkyydessä?

STN
15.01.2019, 22.33
Eihän noi sprayt mitään ihanteellisia maaleja ole, mutta laita akryylia. Liuottimia ne ei pahemmin kestä, että osia putsatessa muistaa tämän. Laadukkaampiakin spraymaaleja on, mutta niitä myyvät automaali-liikkeet.

Akryylimaalejahan ne automaalitkin on, tai ainakin oli vielä 2000-luvun alussa.

STN
15.01.2019, 22.35
Onko noilla maaleilla eroa maalattavuudessa? Esim peittävyydessä tai valumisherkkyydessä?

Akryylimaali on ns. läpikiiltävä eli valumat jne. voidaan korjata. Tosin en tiedä onko alkydimaali läpikiiltävä; sekin voi olla. Akryylimaalihan ei tavallaan kovetu, siitä vain haihtuu liottimet jne. nestemäiset aineet pois.

Moska
15.01.2019, 22.53
Vesivärimassa alle ja kaksikomponenttilakka päälle ja mielellään jotain vähän kovenpaa laatua, ettei heti naarmuunnu. Ja jos mattaa haluaa, niin mattausaine lakkaan sekaan. Automaaliliikkeet voi sekoittaa värimassan vaikka spraypulloon, mutta lakalle taitaa paras olla ruisku.
Hionta p600 saakka, varsinkin hopean alta näkyy naarmut herkästi ja massan pitää olla kuiva ennen lakkausta. Lakan ohennus sopivaksi, paksulla tulee appelsiinia.

Ps: mattamustakin voi olla metallihohto.

Ohiampuja
16.01.2019, 11.50
No niin, jalkauduin kivijalkaan kyselemään neuvoja kun tuossa syömässä poikkesin. Ja siellähän olikin tarjolla vaikka mitä. Vanhojen alkydi- ja akryylivaihtoehtojen rinnalle oli tullut vesipohjaiset maalit ja hybridimaalit. Ja nyt siis puhuttiin pelkistä spray-maaleista. Ja koska tarkoitus on maalata yli 10 vuotta vanhoja osia, niin pysytään spray-linjalla. Kustannus ja vaivannäkö syistä. :)

Mutta olenko ymmärtänyt oikein jos sanon että alkydin etuna on kovempi ja kestävämpi pinta, mutta haittana reagointiherkkyys alla oleviin vanhoihin maaleihin. Ja akryyli on sitten vastakohta, ei niin kestävä mutta ei reagoi vanhoihin alle jääviin maaleihin. Onko noin?

Nyt näitä hybridejä kehuttiin kaupassa että se yhdistää noiden molempien maalien hyvät puolet. Ja vielä tarttuukin hyvin, eli ei tarvitse erillistä pohjamaalia...

Esim tässä kuvastossa sivulla 32.
https://issuu.com/rakennuskemia/docs/motip-kuvasto-fi-2018-issuu

Reba
16.01.2019, 14.09
Laita tuota hybridiä, jos sitä kehuivat. Spraymaalien kanssa on aina vaara, että jotain reakointia tulee, yleensä vasta silloin, kun joskus myöhemmin maalataan taas jollain muulla maalilla päälle. Spraylakkaan, jos haluaa "kestävän" pinnan, siis silloin, kun tehdään lakka "tyhjään" pulloon, lisätään kovetinta sama määrä, kun ruiskumaalaksessa, mutta silloin pullon käyttöikä on max muutama tunti. Vesiohenteista en suosittele kotioloissa, koska kuivaa hitaasti ja kuivumista pitää edesauttaa hiustenkuivaajalla tai jollain puhaltimella. Vesimaaliin kanssa ei yleensä reakointeja tule.

hphuhtin
20.08.2022, 20.45
Hiljainen ketju.. oliskohan tämän päivän suosituksia runkoja maalaavasta tahosta pääkaupunkiseudulla? Kuulemma decovari.fi tekisi ainakin, mutta ei ole mitään kokemuspohjaista tietoa laadusta.

Sieltä saa ilmeisesti myös alkaen kynsilakkapullokoosta sävytettynä maalia.

nure
21.08.2022, 08.36
Reba, 2K sprayssä kovettaja "sekoitetaan" itse kun aloitetaan. Pysyy maalattavana about vuorokauden, joskus kauemminkin...

hphuhtin
21.08.2022, 13.49
Saamari, pitääköhän mun odottaa kans 3,5 vuotta että joku vastaa :)

nure
21.08.2022, 17.41
^Ota suoraa yhteyttä, ei maalaaminen mitään ydinfysiikkaa ole, kärsivällisyys on avainsana!

23.08.2022, 13.58
Työpaikan projektiin teki killercoating Keravalla todella hienoa jälkeä. Sieltä vois kysäistä

23.08.2022, 14.00
...vai olisko ollu Tuusulassa...no kuitenkin

migis
30.01.2023, 09.44
Tietoa kuka lasikuulapuhaltaisi alurungon Espoon nurkilla (myös Kirkkonummi, Nummela ja Lohjakin käy)? Kolmeen paikkaan laittanut Vantaalle ja Järvenpäähän viestiä kotisivujen kautta, mutta vastauksia ei ole kuulunut. Seuraavaksi toki soitan noihin perään, jos lähempää ei löydy.

Yhden rungon olen itse hionut ja maalauttanut kaverin kautta automaalaamossa. Pinta oli todella hyvä, mutta maali lohkeili ruuvin kantojen alla ja osittain irtosi. Nyt saisin samasta paikasta hionnan ja maalauksen 200 eurolla, mutta mieluummin puhalluttaisin rungon täysin puhtaaksi.

Kestäisikö jauhemaalaus paremmin puristusta ruuvin kantojen alla?

nure
30.01.2023, 10.19
^Oliko alumiinirunko?

migis
30.01.2023, 11.13
^Oliko alumiinirunko?

Kyllä, sekä aiemmin maalautettu että tämä puhallusta ja maalausta kaipaava.

uusitunnus
30.01.2023, 15.20
Minkäslaista ainetta tuo sooda on? Omistan valmiiksi kompuran, eikä soodapuahllusvehkeistä paljoa köyhtyisi kun Motonetistä käväisee hakemassa. Motonetin puhallussoodan tuotetiedoissa sanotaan aineen olevan myrkytön. Tarkoittaako tuo sitä, että voin huoletta puhallella fillarin rungoista maaleja pois ja olla välittämättä luontoon ajautuvasta aineksesta? Varmasti minulta jää nyt jotain huomaamatta, mutten tiedä mitä. Tarkoitus on poistaa maalit alumiinitäpäristä ja jättää maalaamattomaksi. Sen ikäinen pyörä kyseessä, että toimenpiteen järkevyys on kyseenalaista, mutta paljas alumiini olisi silti hienomman näköinen kuin kärsinyt ja ruma alkuperäismaali.

migis
30.01.2023, 15.26
Kattelin myös Motonetin soodapuhallusvehjettä. Netin kokemusten perusteella vaatii vaan aika tehokkaan kompuran, jotta ilmantuotto riittää. Liian pienellä paineella soodaa kyllä kuluu, mutta teho jää uupumaan tai joutuu odottelemaan kompuran täyttymistä. Joku kirjoitti, että kämmentä pienempien länttien putsaamiseen hyvä. Käsittääkseni samalla kapistuksella voi puhaltaa myös lasikuulaa, joka puhdistaa tehokkaammin - ehkä se voisi toimia. Aine hieman kallimpaa (20 €/5 l).

migis
30.01.2023, 15.38
Soodapuhalluksessa potentiaalinen ympäristöhaitta (tai terveyshaitta jos pölyä hengittelee) taittaa tulla irtoavasta maalista. Soodallahan puhalletaan talojen seiniä yms. Runko pitää puhdistaa soodasta huolellisesti (jossain luki etikka-vesiseoksella) ennen maalausta.

migis
13.02.2023, 13.19
Tietoa kuka lasikuulapuhaltaisi alurungon Espoon nurkilla (myös Kirkkonummi, Nummela ja Lohjakin käy)? Kolmeen paikkaan laittanut Vantaalle ja Järvenpäähän viestiä kotisivujen kautta, mutta vastauksia ei ole kuulunut. Seuraavaksi toki soitan noihin perään, jos lähempää ei löydy.

Aika niukalti mielenkiintoa firmoilla puhallella ja maalailla yksittäistä runkoa. https://www.uudenmaansooda.fi tekisi, mutta matkaa tulee tunti suuntaansa. Kunnostavat paljon autojen vanteita, ja niissä jälki nettikommenttien perusteella priimaa. Pitää hetki vielä miettiä ja jatkaa haeskelua, jos lähempää joku tekijä löytyisi.

xc-pyöräilijä
13.02.2023, 14.48
Näin on. Itse käytin Ruokolahdella, priimaa tuli. Tekijä sanoi tuollaisen työn olevan sitä extra näpertelyä hiljaisille ajoille. Olisikohan 300 ollut puhalluksineen ja teippauksineen kirkkaalla lakalla.

J3K
13.02.2023, 17.44
Kenties joku ammattiopisto tekisi?

__Sameli
13.02.2023, 20.32
Mikäli MH/kuljetuskustannukset eivät ole ongelma, suosittelen pulverimaalaukseen ehdottomasti http://www.pulverfix.fi Isossakyrössä. Loistava palvelu sekä tarkka jälki herkemmillekin kohteille. Ei kylläkään ole edullisin. Instagramista löytyy reippaasti kuvia, silloin tällöin vilahtelee myös fillarinrunkoja.

migis
05.03.2023, 15.37
Rapsuttelin aikani kuluksi itse maalit pois pyörästä. Yllättäen Car-Rep maalinpoistoaine puri hyvin tämän Trekin maaliin, odotusarvo oli kyllä lähellä nollaa. Loput lähti hiomasienellä ja messinkilaikalla. Muutamat kolot vaatisivat vielä puhaltamista. Uudenmaan Soodapuhallukseen (puhallus ja maalaus) viemistä vielä pohdin, kun jono on kuulemma kuusi viikkoa.

Miten muuten keskiö ja emäputki on helpointa tulpata ja suojata maalauksen ajaksi?

Kuminauha
06.03.2023, 08.13
Keskiön saa ainakin sillä, että jonkun jämä keskiön kiertää siihen paikalleen (jos siis on kierrettävä). Toki jos sitä ei ole, niin huolellinen teippaus ja sisälle vaikka jotain paperia rypistää tueksi.

migis
18.04.2023, 16.45
Runko tuli takaisin Pulverfixistä. Värinä kiiltävän valkoinen ja lakka päällä. Ensiluokkaista jälkeä. Aikaa meni kolme viikkoa, mukana matkahuollon kuljetukset ja pääsiäisen pyhät.

Markku Lehikoinen
01.08.2023, 11.10
Huomenta, nyt olisi tarvetta ohjaukselle ja opastukselle.
Rapiat 40v vanha kromattu haarukka. Lian ja töhnän alta
paljastui samea ja laikukas kromipinta. Hinkkasin Autosol
kromitahnalla ja nyt säihkyy ja säkenöi. Pinnassa on kuitenkin
ruostevaurioita, pilkkuja on paljon, mutta ovat pieniä eivätkä
näy kuin läheltä tirkistelemällä.
Mikäs nyt olisi viksuin tapa edetä? Uudelleen kromauttaminen
tai koko kahvelin osto ei oikein innosta. Minkäs verran noita uskaltaa
hioa, ettei tee isompaa vahinkoa? Alkuun päässyt ruoste tuppaa
leviämään, joten jonkinlainen suojaus tai pintakäsittely lienee
tarpeen. Toimiiko jokin lakka tai vaha kromin kanssa? Kiillosta
en haluaisi tinkiä.
Polkemista tulee vain kauniina aurinkoisina kesäsunnuntaina.

Markku Lehikoinen