PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tubeless Renkaat



Toni.T
13.04.2009, 19.07
Kiinnostaisi hankkia tuollaiset Tubeless renkaat, kun tuossa uudessa pyörässä taitaa sellaiset kiekot olla jotka soveltuvat Tubeless renkaille.

Mitä kaikkea tarvitsee Tubeless renkaiden lisäksi?

Onko Tubeless renkaista mitä hyötyä/haittaa verrattuna sisärenkaallisiin renkaisiin?

Kannattaako hankkia Tubelesit jos meinaa kisoja ajella? Puhkeaako herkästi? Millainen vierintävastus?

heze
13.04.2009, 20.35
Jos kiekot ovat tosiaan mallia tubeless, niin hankit tubeless venttiilit ja renkaat. Sitten vaan asennat ne. Itse suosittelen tubeless litkun laittamista renkaan sisään varmuuden vuoksi. Tämä litku tiivistää ja paikkaa pienet vuodot. Jos tubeless malli kevyempi kuin sisärenkaalliinen+sisärengas niin silloinhan vierintä vastusta vähemmän.

+Vähemmän rengas rikkoja
+Kyljet yleensä tubeleksissa vahvemmat
+Voi ajaa pienemmillä paineilla, pienestä vanteelle osumasta ei sisä rengas hajoa
*näin ollen parempi pito

-Hinta
-Vara sisärengas hyvä olla pitkillä lenkeillä mukana
-Useat tubeless renkaat vaatii litkun

H. Moilanen
13.04.2009, 20.41
UST-speksattu rengas ei ole välttämättömyys. Osta tubeless-systeemiin tarkoitettua lateksilitkua ja korvaat sisärenkaan lateksilla. Tubeless venttiili paikalleen, ilmaa perään ja valmista tuli.

Tubeleksen hyöty on alhaisemman paineen käyttömahdollisuus ilman renkaan puhkeamista. Rullaavuuden erot sisärenkaalliseen lienee lähinnä marginaalisia, tunnepuolella enemmänkin.

PMT
13.04.2009, 21.18
Tuohon UST rengas merkkeihin palatakseni nii yhdeksän vuoden kokemuksella en litkuja ole käyttänyt kuin pari kertaa ja ainoastaan pientenreikien takia mitkä lie piikit on pistäneet pienen reijän muutaman kerran, tärkein on tubelesvanteen reuna jossa on tiivistäväkumipinta vannetta vasten ja toinen on ust (Mavic) vanne jossa ei sisäpinnalla ole pinnan reikiä samoin vanteessa on ura johon rengsas tiivistyy, noi UST redyt pn tavallisia vanteita voka tiivistetään kumisella vanne nauhalla näissä väitäisintarvittavan tuo litku sisään,, Mukana on aina sisärengas jonka olen kerran joutunut laittamaan kun kylkeen tuli sentin pitkä repeämä. Rullaavuuteen taas vaikuttaa renkaan kuvio ,paineet , navat ja niin edelleen.Muun muassa Nokia yritti tehdä tubeles renkaita joissa eisaanut 20min pysymään ilmaa juuri sentakia että siitä puuttui tuo tiivistävä reuna vannetta vasten.

ellmeri
13.04.2009, 21.29
.Muun muassa Nokia yritti tehdä tubeles renkaita joissa eisaanut 20min pysymään ilmaa juuri sentakia että siitä puuttui tuo tiivistävä reuna vannetta vasten.

Muistan ne kumit,ei kauaa ollu kun kiikutin ne takaisin,ei metsään kerenny kun pumppua kaivattiin.

9 vuotta tubeless renkaita ;) myös mulla.

VauhtiSusi
13.04.2009, 21.35
Oli ne nokialaiset tosi raskaitakin. Juttujen perusteella normaalin nokialaisen pystyy asentaan litkujen kanssa, ja kesto pitäisi olla hyvä, mitenhän sitten ne kylkivahvuudet, ilmeisesti kestää...?

Näin on ainakin itellä tarkoitus laittaa (NBX)....stanilla..:rolleyes:

lansive
13.04.2009, 21.38
Muun muassa Nokia yritti tehdä tubeles renkaita joissa eisaanut 20min pysymään ilmaa juuri sentakia että siitä puuttui tuo tiivistävä reuna vannetta vasten.

Nyt ovat tainneet oppia homman, koska minulla on nyt pysynyt NBX Litessä hyvin ilmat sisällä ilman mitään litkuja. Vanteelle se ei kyllä nouse kauhean helposti, vaan monta kertaa saa heilutella ja nitkuttaa ja laittaa kompuralla painetta. Maxxis Ignitor meni tuohon verrattuna heittämällä paikalleen. Kiekot ovat Mavicin Crossmaxit ja Crosslandit (molemmat renkaat olleet kummissakin kiekoissa).

Jami76
13.04.2009, 22.14
Kiinnostaisi hankkia tuollaiset Tubeless renkaat, kun tuossa uudessa pyörässä taitaa sellaiset kiekot olla jotka soveltuvat Tubeless renkaille.

Mitä kaikkea tarvitsee Tubeless renkaiden lisäksi?

Onko Tubeless renkaista mitä hyötyä/haittaa verrattuna sisärenkaallisiin renkaisiin?

Kannattaako hankkia Tubelesit jos meinaa kisoja ajella? Puhkeaako herkästi? Millainen vierintävastus?

Pyörässä Bontragerin RaceDisc Tubeless ja renkaana Panaracerin FireXCPro ja hyvin rullaa. On koluttu tappajasepeliä niin kovalla kuin vähäselläkin paineella, pitoa riittää juurakossa ja jopapakkas- ja sohjolumessa, eikä muutenkaan mitään valittamista...ei edes hinnasta. Itse käytän litkuja sisällä kaiken varalta.
Jotta renkaan saa nousemaan vanteelle kaipaa se kunnon painetta, joten unohda käsipumppu ja ota tilalle jalkapumppu tai käytä kompuraa.
Johtuuko se sitten hyvästä päivästä (tai juuri "siitä"), mutta tubeless tuntuu toimivan kevyemmin kuin sisärenkaallinen. Takaisin vanhaan en kuitenkaan tule vaihtamaan.

MikMy
13.04.2009, 22.27
Minä kyllä suosittelen Tubeless sekä Tubeless Ready renkaita.Jo pari kilpakautta olen niitä käyttänyt ja hyvin toimii.Pystyy ajaa matalilla paineilla (Enska kisoissa jopa 1,4bar).Mulla on yhdet Bontrager Race Vanteet ja Maxxis Ignitor UST (ilman litkua)jolla ajoin pari viimeistä enska kisaa viime vuonna ja senjälkeen en ole koskenut niihin,ja ne on aivan täynnä vieläkin.Nykysi olen jopa jättänyt litkut pois Bontragerin Tubeless Redy renkaista hyvin pysyy ilmat niissäkin,ehkä 0,5bar putoo paineet kolmessa viikossa.
Mutta ne on kylläkin paksut freerider renkaat.Marathon ym. Tubeless ready renkaissa käytän kyllä litkuja 40-60ml (riippu renkaasta)

PMT
13.04.2009, 22.43
Tuohon renkaan vanteelle nousemiseen voi helpotta lievällä saippua nestaallä kastelemanna renkaan reuna jopa vesikin helpotta asennusta tai hankkimalla auton renkaissa käytettävää rasvaa, helpottaa tosi paljon työtä. noi litkut renkaan sisällä tietenkin estää nuomahdolliset pienet istokset joita renkaaseen joskus tulee, noissa uusissa Fat Alberteissa on sisäpinnalla tehty Butyyli kalvo jonka pitäis tukkia pienet vuodot , aika näyttää mitekä toimii.

H. Moilanen
13.04.2009, 23.15
...hankkimalla auton renkaissa käytettävää rasvaa
= palasaippuaa huomattavasti kovemmalla kilohinnalla.

Ei mitään erikoisaineita, Fairy pelittää hienosti.

heze
14.04.2009, 09.28
Fairylla minakin olen saanut vanteelle nousemaan, ei vaan kannata säikähtää ääntä mikä siitä vanteelle nousemisesta tulee :)

Mulla oli huonoja kokemuksia bontragerin jones acx tubeless, ne ei pitänyt kuin litkun kanssa ja lisäksi kyljet halkeili. Sain takuuseen uudet tubeless ready, ne vaati kans litkun.

Viime kesän ajelin nobby nic evo tubelesseilla, ei tarvinnu litkua. Jonkun ajan kuluttua toinen rengas rupes vuotaa, katsoin saippua vedellä että mistä. Joka puolella oli pieniä reikiä, näytti että lasin siruista. Laitan niihin nyt litkut sisään. Kokemuksia mikä litku pysyy kauimmiten tuoreena?

PMT
14.04.2009, 10.35
noista litkuista olen käyttänut Moottoriyörien paikkaus vaahtoa toimi erittäin hyvin ja viime kesänä testasin Swalben Doc Blue nestettä noit pieniä reikiä tukki tosi nopeasti,pysyy myös talvella renkaassa nesteenä ja tekee hienon kalvon renkan sisäpintaan kun renkaan iroitettuaan pyyhkii kuivaksi. Ainut miinus noissa litkuissa on , että renkaan vaihdossa oo sottaista hommaa koska neste ei kuiva renkaan sisään se muuttuu vasta vitraksessa tukkivaksu aineeksi.

pyöräveijari
12.11.2009, 23.24
Mitäs nämä tubeless ready renkaat ovat? Tai mistä tunnistan ne. Ust on ilmeisesti tubeless-rengas, mutta onko esimerkiksi Continentalilla noita tubeless readyja? Supersonic? Protection?

H. Moilanen
12.11.2009, 23.40
Contilla on UST:t ja tavalliset. Ei välimalleja. UST-maininta löytyy tuotteen mallinimestä.

SakkeMO
10.08.2013, 06.47
Osittain aiheeseen liittyen kysyn tässä: Onko siitä jotain haittaa jos käyttää tubeless renkaita normivanteilla sisurin kanssa? Sain Michelin dh24 All Terrainit niin halvalla että pitihän ne ostaa, nuo on kuitenkin mallia tubeless ja vanteet ei. Ilkeääkö tuommosilla ajella ilman pamputusta? :)

Jampuli
10.08.2013, 09.36
Osittain aiheeseen liittyen kysyn tässä: Onko siitä jotain haittaa jos käyttää tubeless renkaita normivanteilla sisurin kanssa? Sain Michelin dh24 All Terrainit niin halvalla että pitihän ne ostaa, nuo on kuitenkin mallia tubeless ja vanteet ei. Ilkeääkö tuommosilla ajella ilman pamputusta? :)
Ei ole mitään haittaa vaikka sisuria käyttää mutta jos haluat ajaa tubeleksena niin hi5bikesta voit tilata tälläsen normi vanteelle http://www.hi5bikes.fi/~ux5Yx0000001/?Y999=PGR&Y174=47
tuossa vielä asennusvideo jos kiinostaa http://vimeo.com/34566369

janneko
26.08.2013, 21.12
Riittääkö 59ml/2oz stanin litkua 29 tuumaselle Rocket Ronille? Pistin eilen litkut renkaisiin ja jouduin aika kauan ja paljon kallistelemaan että sain mikroreiät kyljissä tukittua. Ajossa nuo tuskin olisi edes sulkeutuneet kun vaati kallistelua. Mietin vaan että tuliko laitettua litkua liian hintsusti...

CamoN
26.08.2013, 21.20
Riittääkö 59ml/2oz stanin litkua 29 tuumaselle Rocket Ronille? Pistin eilen litkut renkaisiin ja jouduin aika kauan ja paljon kallistelemaan että sain mikroreiät kyljissä tukittua. Ajossa nuo tuskin olisi edes sulkeutuneet kun vaati kallistelua. Mietin vaan että tuliko laitettua litkua liian hintsusti...

Stanin ohjeissa suositellaan 26" renkaalle 60ml ja 29" renkaalle 90ml. Se on siis suositus, tarkan markan mies pärjää varmasti vähemmälläkin jos rengas ei ole ihan seula. Minä olen seuraillut noita suosituksia ja mukavasti on toiminut. Renkaaseen josta juoksevat litkut on kuivuneet tai vuotaneet olen täydentänyt taas suosituksen mukaan, vaikka renkaassa on ollutkin litkukalvo jo ennestään.

Two-Shoes
14.10.2013, 13.53
Mitä sisureita ootte käyttänyt ghetto tubeless viritelmissä? 26 vanteelle nähtävästi 24 sisuri? Presta irrotettavalla sielulla olis venttiili toiveissa.



Sent from my C5503 using Tapatalk 2

mhelander
14.10.2013, 15.53
Mitä sisureita ootte käyttänyt ghetto tubeless viritelmissä? 26 vanteelle nähtävästi 24 sisuri? Presta irrotettavalla sielulla olis venttiili toiveissa.

No mulla pelas 451-koon sisuri (20") kun niitä sattu olemaan hyllyssä. 24" taisin heittää jollekin toiselle 26" vanteelle. 29er vanteelle laitoin 26" sisurin.

Noille DT-Swiss XM-400 ja XR-490 vanteille ei kannata laittaa tubelessina muuten kuin ghettona, raivoreetut blurppaili kunnolla tubelessina liikaa, heitin ne WTB:n vanteille ja laitoin WTB Bronson Race:t tilalle ilman ghettoja, lopulta alkoivat pitää ja pysyä vanteilla mutta paineita pitää olla tilkka enemmän kuin haluttais.

brilleaux
14.10.2013, 16.05
Onko Tubeless renkaista mitä hyötyä/haittaa verrattuna sisärenkaallisiin renkaisiin?

Kannattaako hankkia Tubelesit jos meinaa kisoja ajella? Puhkeaako herkästi? Millainen vierintävastus?

Tubeless-hömpötystä pidin täysin turhana, kunnes nyt muutama lenkki ajettu tubeleksilla: En vaihda sisureihin enää. Syyksi riittää jo ajotuntuma juurakoissa+ kivikoissa. Ja pidon lisäys, rengas kai myötäilee alustaansa paremmin tubeleksena. Varsinkin jos vielä hyödyntää tubeleksen antaman mahdollisuuden käyttää matalampia paineita.
Myötäilyn seurauksena tuntuisi myös kulkevan(rullaavan) kevyemmin juurakoissa.

Itsellä ei ole tubeless-kumeja; On onen rengastus(+Flow ex vanteet), mitkä ei ainakaan omaa UST-tms merkkejä. Litkuilla toimii ok, paineita tosin joutuu lisäilemään viikoittain(outoa).
Ja täällä jatkuvasti hypetettyä asennusta en kutsuisi helpoksi. Helppoa se EI ole silloin, jos joudut käydä huolto-asemalla pamauttamassa kumin vanteelle. Tai käydä ostamassa kompuran. Siitä on helppous kaukana. :D
Ja vahtimaan paineita aluksi pari päivää, ja sen jälkeen ennen joka lenkkiä.

Mutta silti ajossa niin paljon paremmat, ettei paluuta ole. :)

Ynnykkä
11.11.2013, 21.34
Onko Tubeless äijillä metsissä mukana, pieni vara-litku-pullo vai joku pieni paineilma-ampulli? Itseltä hävis paineet Tubelessista ja sittenpä sinne ei millään mitään saanutkaan, vaan oli talutettava 8km kotia kun ei nyt jaksanut alkaa sisuriakaan väsäämään. Niin lähellä kun oli.

ErnoNykanen
12.11.2013, 07.34
Onko Tubeless äijillä metsissä mukana, pieni vara-litku-pullo vai joku pieni paineilma-ampulli? Itseltä hävis paineet Tubelessista ja sittenpä sinne ei millään mitään saanutkaan, vaan oli talutettava 8km kotia kun ei nyt jaksanut alkaa sisuriakaan väsäämään. Niin lähellä kun oli.
Sisuri. Kestäähän siinä tosiaan varmaan se 5 minuuttia kun laittaa sen sinne paikalleen.

Käytännössä: jos maastossa tulee rengasrikko, jota litkut siellä renkaassa eivät paikkaa niin a) renkaassa ei ollut enää litkuja jäljellä tai b) reikä on niin iso, että lisälitkukaan sitä tuskin paikkaisi. Itellä ainakin ne pari tapahtunutta rengasrikkoa tubelesilla ovat vaatineet paikkauksen ennen uudelleentiivistymistä. Toisekseen, jos rengas lähtee vielä samassa syssyssä vanteelta niin minipumpulla voi olla melko nihkeää saada sitä nousemaan takaisin vanteelle.

Tosin, jos rengasrikko on johtunut syystä a) niin lisälitkut voivat tietysti tehdä tarvittavat temput ja CO2-patruunalla saa varmastikin sen renkaan takaisin vanteelle, jos se on päässyt sieltä pois.

brilleaux
12.11.2013, 08.13
Sisuri. Kestäähän siinä tosiaan varmaan se 5 minuuttia kun laittaa sen sinne paikalleen.


Poislukien mahdollisuus sopivasta rengas+vannekombosta. Jos renkaan asennuksessa(siis jo pelkässä vanteelle laitossa) menee pari tuntia ja nyrkit on verillä, ei se sisurin laitto metsässä hoidu viidessä minuutissa. ;)

frp
12.11.2013, 10.55
Onko normaalia että noin kuukauden jälkeen asennuksesta renkaan sisältä ei kuule enää mitään litkun ääniä, vai onkohan mun litkut kovettunu? Muistaakseni silloin aluksi kyllä useamman päivän pyöritellessä kuuli vapaan litkun liikkeen.

Muuten kyllä toiminut tosi hyvin. Pitää ilmatkin niin pirun hyvin etät ihan outoa kun ei oikeastaan ollenkaan tarvi tarkastaa paineita. Pari kertaa vähän lisännyt ilmaa.

jame1967
12.11.2013, 19.05
Täytyypä todeta näin viikon parin kokemuksella , hyvin toimii ensimmäiset aidot tubeles renkaat . Ilmat pysyneet alusta asti ilman litkuja ja nostettu tornipumpulla.
Aiemmin kokemusta vain normirenkaista vaihtelevalla menestyksellä , ja kompuran avulla nostetuista .
Niin ja renkaat contin X-king .
Renkaista vielä sen verran , entiset kevyet misukat antautu kyljistä ja tilalle jouduin laittaan väliaikaisesti jotkut DH nakit mitkä tuli joskus jonkun kaupan mukana .
En aiemmin ole huomannut noin selkeetä eroa rullaavuudessa , ensinnäkin oli aika urakka vääntää nää jäykät kumit vanteille sisurin kera (ei enää pitänyt ilman) ja sitten kun pääsi baanalle oli kuin vastatuuleen ajelis . No sitten x-kingit ja taas myötätuuli palasi , ne huonosti rullaavat oli jotkut vanhat misukan tubelesit , en nyt muista tarkkaa mallia .

syklopaatti
14.11.2013, 00.03
Onko normaalia että noin kuukauden jälkeen asennuksesta renkaan sisältä ei kuule enää mitään litkun ääniä, vai onkohan mun litkut kovettunu? Muistaakseni silloin aluksi kyllä useamman päivän pyöritellessä kuuli vapaan litkun liikkeen.

Muuten kyllä toiminut tosi hyvin. Pitää ilmatkin niin pirun hyvin etät ihan outoa kun ei oikeastaan ollenkaan tarvi tarkastaa paineita. Pari kertaa vähän lisännyt ilmaa.
Aikas normia. Osa litkusta jämähtänyt renkaan seinämiin ja osa haihtunut. Riippuu säilytyspaikasta ,mutta ainakin kesäkuumilla lasitetulla parvekkeelle litkut haihtuu alta aikayksikön. Jos sieltä ei litkun liikettä kuulu niin varmaan aika lisätä jos haluaa ,että siellä on litkua joka yllättävän puhkeamisen sattuessa paikkaa tilanteen.
Voihan se olla ,että herra Stan on jo paikannut jonkun pikkuviillon ja et vaan ole huomannut sitä.

lansive
14.11.2013, 10.12
Voihan se olla ,että herra Stan on jo paikannut jonkun pikkuviillon ja et vaan ole huomannut sitä.

Ääni tälle. Minulla ainakin pikkunappulaisissa kumeissa (NBX Lite ja Rocket Ron) tuli yllättävän paljon töitä litkuille kaikkien pikkureikien paikkauksessa. Sisurin kanssa niitä ei olisi edes huomannut, kun eivät vaikuta ilman pysymiseen. Varsinkin nämä uudemmat tubeless readyt tuntuvat väillä vaativan aika paljon litkua jos haluaa, että sitä jää vielä alkutiivistyksen jälkeen syntyvien reikien paikkaukseen.

frp
14.11.2013, 10.50
OK, kiitokset tiedosta. Enpä taida lisäillä litkua kun on kohta kuitenkin aika vaihtaa nastakummit

Tmh
14.11.2013, 10.50
Normaalia on myös että siellä renkaan sisällä pyörii litkujen sijaan sellainen kumipallo...

Ketjureaktio
14.11.2013, 13.19
Seuraava urakka on syksyllä litkutettujen renkaiden vaihto litkutettuihin talvirenkaisiin. Suositteletteko? Talvinagit ei kai periaatteessa tubelessiyttä tarvitse kun paineet voi pitää kovemmalla kuitenkin, ei ole juurakkoja ja kivikkoja vaan tasaisempaa baanaa? Kyseessä siis polkuajo & työmatka-ajo taajaman kelveillä.

Kare_Eskola
14.11.2013, 15.11
Seuraava urakka on syksyllä litkutettujen renkaiden vaihto litkutettuihin talvirenkaisiin. Suositteletteko? Talvinagit ei kai periaatteessa tubelessiyttä tarvitse kun paineet voi pitää kovemmalla kuitenkin, ei ole juurakkoja ja kivikkoja vaan tasaisempaa baanaa? Kyseessä siis polkuajo & työmatka-ajo taajaman kelveillä.

Nythän on niin, että talvella voi ja kannattaa pitää kesää matalampia paineita mukavuus-, rullaavuus- ja pitosyistä, ja koska snakebitejen todennäköisyys on pienempi.

Sikäli vahvasti suosittelen, jos talvirenkaissa tubeless-valmius löytyy.

Kemizti
14.11.2013, 17.00
Sikäli vahvasti suosittelen, jos talvirenkaissa tubeless-valmius löytyy.

ja kannattaa nähdä vähän vaivaa ja tehdä tubelekseks vaikka väkisin.. ;)

cujo
19.11.2013, 23.25
Mitäs arvon raati on mieltä seuraavasta. Eli vanteet dt swiss xr1450, jossa itselleni uusi tuttavuus schwalbe 22-559 high pressure vannenauha. Onnistuuko litkutus suoraan, ust venttiilit tietysti lisäämällä pakettiin?? Yritin googlailla mut en saanut ulkomailtakaan sattumaan mainintoja yhteensopivuudesta.

bartagma
20.11.2013, 00.30
Mitäs arvon raati on mieltä seuraavasta. Eli vanteet dt swiss xr1450, jossa itselleni uusi tuttavuus schwalbe 22-559 high pressure vannenauha. Onnistuuko litkutus suoraan, ust venttiilit tietysti lisäämällä pakettiin?? Yritin googlailla mut en saanut ulkomailtakaan sattumaan mainintoja yhteensopivuudesta.

Vahvasti epäilen litkutuksen onnistuvuutta, mut kokeile ihmeessä ja kerro miten kävi.
Stanin vanneteippi on takuuvarma ja DtSwiss valmistaa myös valmista settiä.

Ketjureaktio
05.12.2013, 10.39
Mitäs raati sanoo vaijeri-Ardentin "tubelessittämisestä"? Reuna näyttää olevan muodoltaan tubeless-tyyppinen eli vähän väkäsempi, mutta siihen on jätetty kumin valujäljet, viittaa siihen että litkua tarvitaan. Renkaat vaikuttaa sisuritestauksella niin hyviltä (rullaa ja pitää syyskelissäkin) ettei tekisi mieli laittaa niin hyvää rengasparia kiertoon parin kympin takia - kun tilalle joutuu kuitenkin ostamaan jotkut kalliit rinkulat.

JackOja
05.12.2013, 11.08
^silloin kun noita Stanin litku- ja tubeless-kit -tuotteita alettiin enempi mekkaloimaan, niin oli se valikoima renkaita, jotka toimivat ja eivät toimi. Vaijerireunallisista sanottiin, että ne toimivat aina(!) merkistä riippumatta. Täällä [http://www.notubes.com/RecommendedTires.aspx] se oli ennen mainittu, mutta ei enää.

Uskosin, että toimii ihan mainiosti.

mhelander
05.12.2013, 12.43
Sain lopulta jopa Contin TopContact II Winter 37-622 kitkagummin pitämään tubelessina ilmaa. DT-Swiss XR 490 vanteella ja Stans:n teipillä & litkulla. Samainen 50-559 XM 400 vanteella piti ilmat heittämällä...

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

Ketjureaktio
05.12.2013, 13.35
Kiitos, tämä oli kannustavaa. Ehkä pidän ne ja koitan litkuttaa.

PaH
05.12.2013, 16.14
Mitäs raati sanoo vaijeri-Ardentin "tubelessittämisestä"? Reuna näyttää olevan muodoltaan tubeless-tyyppinen eli vähän väkäsempi, mutta siihen on jätetty kumin valujäljet, viittaa siihen että litkua tarvitaan...

Ardentista ei, mut vaijerikanttisista maksis-renkaista Wetscreamista, Larsen TTstä ja HR SemiSlicksistä kyllä. Onnistuneisuus-% on vielä 100, myös muilla kun UST-kehillä. Yks Larsen TT piti sittemmin katkaista, kun jäi liiankin tiukkaan kiinni DT:n E2200- kehälle.

ambient
24.03.2014, 22.19
Mulla on kohtuu jämäkästi kuivunu noi litkut renkaaseen, onko jotain millä ne sais helposti putsattua vai repimällä vaan? Vai onko niitä kuin tarpeen saada pois? Voi olla asentajalle vmäista koittaa saada noin liimasia renkaita vanteelle? (minähän se asentaja en ole, sen verran ymmärtäny hirveeks hommaks...) :D

mhelander
24.03.2014, 22.44
Tiskiharja ja kynsiharja toimi mulla, veden kera. Ei hauskaa mutta joutuu ja kannattaa edes kerran vuodessa tehdä, litkutkin pysyy litkuna ja toimii paremmin.

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

ambient
24.03.2014, 23.19
Juu, eikun siis hinkkaamaan :D kiitos vinkistä.

ambient
27.03.2014, 16.52
Onko mitään liuotinta mitä uskaltas käyttää ja olis avuks tossa hinkkaamisessa? Mulla on nii tiukassa kiinni noi tatinat ettei lähe ku repimällä ja on kohtuu hidasta hommaa :D

ambient
29.03.2014, 03.07
En tiä, aattelin et niistä on jotai haittaa kait.. Tulee painoo enemmän :D plus tämä "litkutkin pysyy litkuna ja toimii paremmin."

CamoN
29.03.2014, 09.28
En tiä, aattelin et niistä on jotai haittaa kait.. Tulee painoo enemmän :D plus tämä "litkutkin pysyy litkuna ja toimii paremmin."

Tätä on jotkut ihan tutkineetkin (http://www.bikerumor.com/2014/02/19/tubeless-tire-sealant-tech-part-1-how-often-should-it-be-checked-replaced/), ettei tarvitse mennä ihan mutu-tuntumalla.

hemppa
29.03.2014, 10.14
Tätä on jotkut ihan tutkineetkin (http://www.bikerumor.com/2014/02/19/tubeless-tire-sealant-tech-part-1-how-often-should-it-be-checked-replaced/), ettei tarvitse mennä ihan mutu-tuntumalla.
Kiitos linkistä. Kaikki ei kumminkaan viitsi tuota lukea, niin poimin yhden keskusteluun oleellisesti liittyvän pätkän:

"Is there an easy way remove old sealant? Should we remove it?

STAN’S: We use liquid soap and water. A lot of the dried sealant inside the tire is sealing up any of the tire’s porosity, and we say leave it in there. Just wipe out any big chunks. As much as people think they’d like it, there’s not a solvent that we recommend."

Eli STAN'S ei suosittele poistamaan kaikkea kuivunutta litkua. Vain suurimmat kikkareet.

ambient
29.03.2014, 15.33
Takkarepokkare. Eli revin suurimmat kököt pois. Kova työ se oliski noista uudenveroset saada..

kuntokinnari
16.05.2014, 14.07
Olisikohan nyt oikean topicin alla... Ainakin ketju alkaa samankaltaisella viestillä :D

Elikkäs maastopyörässäni on 26" DT Swiss E 530 vanteet ja haaveilen sisäkumien heivaamisesta ja siirtymisestä tubeless renkaisiin.
Valmistajan sivulla mainitaan, että vanteesta voi tehdä tubeleksen valmistajan tubeless kitin avulla.

Onko porukalla kokemuksia DT Swissin kittien toimivuudesta ja pystyyköhän tähän käyttämään mahdollisesti myös Stan's kittiä?
Tietysti kokeilemalla kaikki selviää, mutta spekulointi saattaisi säästää opiskelijan kaljarahoja ja hermoja.

linkki vanteesta:
http://www.dtswiss.com/Components/Rims-MTB/E-530-26

linkki vanteen profiilista:
http://www.dtswiss.com/Resources/Sup...m-profile-E530

HDsnowblind
07.07.2017, 20.35
Jos on Tubeless-Ready Rim (Cuben fätti) niin pitäiskö kumin nousta suoraa vanteille ilman sisäkumia, vai pitääkö siihen hommata se vannevyö-hommeli / gorilla teipit?
-- Mistä sen vannevyön tai gorilla tiepit hommais nopeiten tähä hätään? --

hcf
07.07.2017, 21.35
Nosta toinenpuoli ainaki sisurilla tubelessia tehdessä. Gorillaa saa vaikka motonetistä. Osta sitä leveintä. Olikohan se 73mm. Vannevyö sulla varmasti on jo siinä.

henripit
08.07.2017, 12.53
Minulla on pari kertaa käynyt hassusti tubeleksien kanssa. Hitaassa teknisessä paikassa, jossa eturengas lähes poikittain ja joutuu jarruttamaan, niin on päästänyt ilmat ulos renkaan kyljestä (eturengas). Kumi siis taittuu alle. Onko kyse ominaisuudesta, viasta, vai surkeasta käyttäjästä. Eilen viimeksi ja paineet n. 2bar 2.1"x29" rengas. Ekalla kerralla oli pienemmät paineet.

SSGT-92
08.07.2017, 13.39
Tuo kysymyksesi on "kumpi on parempaa,vai ...".Kerro mitkä vanteet ja renkaat kysymyksessä,valmistajien väitteistä huolimatta kaikki ei vaan toimi kaikkien kanssa.

henripit
08.07.2017, 15.43
Mavic Crossmax SL Pro vanteet ja Mavic Crossmax Pulse Ltd renkaat.

dxteri
03.09.2017, 12.01
Onko muilla maxxis ikon renkaiden omistajilla ongelmia tubeleksena ajellessa että litkua näyttäisi tihkuvan renkaan kyljistä läpi? Joka kerta pyörää tallista ottaessa on renkaiden kyljissä pienet märät läntit ja painetta hävinnyt 0.1-0.2 bar? Renkaat tulivat ensiasennus renkaina canyon exceed mukana ja kiekkoina on dt swiss 1700


Sent from my iPhone using Tapatalk

JackOja
03.09.2017, 12.06
...litkua näyttäisi tihkuvan renkaan kyljistä läpi? ...painetta hävinnyt 0.1-0.2 bar?

Ihan normaalia tihkuminen. Tuon verran painetta karkaa kun kiinnität pumpun/mittarin.

Jyri K
03.09.2017, 13.53
Aika moni on valitellut viime aikoina, että Stanin litkut tulee läpi vähän joka renkaasta. Näitä viestejä on alkanut tulemaan ihan viimeaikoina. Olisiko Stani muuttanut hieman litkun koostumusta.

Kenen litkut dxterillä on renkaan sisällä.

Jyri

dxteri
03.09.2017, 18.30
^ no stanin litkuthan ne siellä on [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Jyri K
03.09.2017, 21.53
Noita Stanin tihkumisia on nyt porukka ihmetellyt Facessa ja foorumeilla vähän väliä joku.

Taitaa olla niiden uusittu litku hieman mennyt pieleen. No kaippahan niille asti on moisesta tieto kulkeutunut.

Jyri

paaton
03.09.2017, 22.09
Noita Stanin tihkumisia on nyt porukka ihmetellyt Facessa ja foorumeilla vähän väliä joku.

Taitaa olla niiden uusittu litku hieman mennyt pieleen. No kaippahan niille asti on moisesta tieto kulkeutunut.

Jyri

No minusta se stani on tihkunut kyllä ihan aina, koska se ei tee renkaaseen kiinnittyvää kalvoa, vaan paikkaa vasta reiän.
Jos stania tihkuu renkaan läpi, niin vika on renkaassa, eikä litkussa. Tosin moni muu litku tekee sellaisen v-mäisen kalvon renkaan sisään, joka voisi olla sopivampi näihin kylkivikaisiin schwalben renkaisiin. Esimerkiksi efetto marioposa toimii tuollaisissa renkaissa paljon paremmin.

Se vanha ja normaali stani on taas paljon pidempi ikäistä hyvässä renkaassa, eikä takerru renkaan sisään paakuiksi ja kalvoksi.

Mikkomoe
08.01.2019, 22.37
Haluaisin kokeilla tubelesseja mun KTM Life Lite retkipyörässä jossa on tavalliset vanteet, kyljissä ei mitään viittausta tubelesseihin. Pitääkö tubeless renkaina olla nimenomaan readyt tai easyt mitä joissain rengastuotekuvauksissa lukee? Vai voiko laittaa nämät:

m.bikester.fi/mavic-yksion-elite-allroad-renkaat-28-musta-710164.html

Tietysti uusin vannenauhat ja sen sellasta ohjeiden mukaan.

paaton
08.01.2019, 23.52
Haluaisin kokeilla tubelesseja mun KTM Life Lite retkipyörässä jossa on tavalliset vanteet, kyljissä ei mitään viittausta tubelesseihin. Pitääkö tubeless renkaina olla nimenomaan readyt tai easyt mitä joissain rengastuotekuvauksissa lukee? Vai voiko laittaa nämät:

m.bikester.fi/mavic-yksion-elite-allroad-renkaat-28-musta-710164.html

Tietysti uusin vannenauhat ja sen sellasta ohjeiden mukaan.

Tavalliselle vanteille ei oikein voi tubeleksia laittaa, koska siellä ei yleensä ole hyllyä jolla rengas pysyy. Varsinkin maantiellä tuo on aika hazardi kokeilu.
Toisinpäin kyllä monasti onnistuu hyvinkin.

Edit: Pikaisella googlauksella pyörässä on ilmeisestä nämä kehät, eli hylly on normaaliin tapaan pyöreä. Rengas saattaa tuolla tuurilla vähän aikaa pysyäkkin, mutta ensimmäisessä kovemmassa kanttauksessa sattuu kipeästi.

https://www.ryde.nl/zac-2000

Tubeleksena toimivan kehän erottaa kyllä silmälläkin. Tässä esimerkki toimivasta profiilista.

https://www.ryde.nl/trace-m-26-os

Mikkomoe
09.01.2019, 15.13
Vai sillä lailla. Selailin netissä UST vannekehävalikoimaa. Aika huonosti vaikuttaa löytyvän 28tuumasia vannejarrupinnalla 36 pinnareikäisinä. Vaihdattaisin kehät, että samoja napoja vois käyttää dynamon takia.

JackOja
09.01.2019, 15.15
Vai sillä lailla. Selailin netissä UST vannekehävalikoimaa...

EI niiden UST tarvii olla. TLR riittää.

paaton
09.01.2019, 16.05
UST erona taisi olla se, ettei tubeless teippiä tarvitse käyttää. Pinnan reiät eivät tule kehän läpi asti.

huotah
15.03.2019, 22.26
Mavicin UST-patentin rauettua ovat Mavic ja merkittävä osa muista vanteiden valmistajista sopineet noudattavansa UST-standardia. Poikkeuksena joukosta on mainittu Stan's. Saa nähdä lähtevätkö rengasvalmistajat mukaan tähän standardiin ja tuleeko näihin road tubeless virityksiin viimeinkin jotain rotia.

paaton
15.03.2019, 22.29
Tuo olisi kyllä hienoa. Eli käytännössä tämä varmaan tarkoittaisi saman kokoista ja muotoista hyllyä.

moikkis
10.07.2019, 10.47
Nostetaas ketjua ylös ja kysytään, että onko kukaan vääntänyt Continentalin trail king 2.4" 27.5 tubelessiksi? Kyljistä en löytänyt merkintää tubelessista ja jostain netistä luin, että continental ei tahtoisi välttämättä istua oikein paikalleen tubelessina?

Kanuuna
10.07.2019, 12.01
Riippuu seoksesta. Protection-seos on muistaakseni Contsun ainoa virallinen tubelessiseos. Mutta kyllä noita Racesporttejakin on tubelessoitu[emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Julle83
03.08.2019, 16.27
Haluaisin ottaa uudesta maastopyörästäni sisäkumit pois. Ensimmäinen kerta kun ryhdyn moiseen. En löytänyt mitään virallista ohjetta, joten olen kasannut tietoa lähinnä tubevideoista ja googlaamalla.

Edessä Maxxis Ardent Race 3C, 29x2.2, 3C/EXO/TR/ MaxxSpeed
Takana Maxxis Ikon 3C, 29x2.2, 3C/EXO/TR/ MaxxSpeed

Valmistajan mukaan tubeless ready ja teipattu. Pyörän mukana tuli tubeless-venttiilit. Ostin Orangen litkun ja muutaman rengasmuovin.

Pari kysymystä:
Kaadanko litkun renkaaseen suoraan vai venttiilin kautta?
Riittääkö ilmantäyttöön käsipumppu tai jalkapumppu vai kannattaako mennä huoltoasemalle täyttämään paineilmalla? Silloin litkutuskin pitäisi vissiin tehdä siellä, mikä ei kamalasti houkuttele.

Kanuuna
03.08.2019, 16.37
Kaadanko litkun renkaaseen suoraan vai venttiilin kautta?

Ei ole väliä. Itse pistän venttiilin kautta. Joillain litkuilla venttiili vaan tahtoo mennä tukkoon. Silloin renkaan reunaa vähän auki ja siittä liemet sisään.


Riittääkö ilmantäyttöön käsipumppu tai jalkapumppu vai kannattaako mennä huoltoasemalle täyttämään paineilmalla? Silloin litkutuskin pitäisi vissiin tehdä siellä, mikä ei kamalasti houkuttele.

Jalkapumpulla pärjää monesti, muttei aina. Kompura ja vaikkapa toinen käsipari auttavat kummasti. Litkut voi pistää renkaaseen jo vaikka kotosalla. Pitää vaan renkaan pystyssä niin liemet pysyy sisässä. Ei sitä litkua sinne renkaaseen kuitenkaan tarvi montaa litraa. 40-80 ml olen pistänyt riippuen renkaasta. Tai sitten lorauttaa tosiaan paikan päällä litkut renkuloihin niin välttyy varmasti sotkemiselta.

Ps. Itsellä on puolentoista litran limupullosta tehty painesäiliö, joka toimii kuten kompura.
Sent from my iPhone using Tapatalk

JackOja
03.08.2019, 16.40
Kaadanko litkun renkaaseen suoraan vai venttiilin kautta?
Riittääkö ilmantäyttöön käsipumppu tai jalkapumppu vai kannattaako mennä huoltoasemalle täyttämään paineilmalla?

1) koita nouseeko rengas vanteelle tornipumpulla (jos näin tapahtui siirry vaiheesen 3)
2) ellei nouse, käy huoltoasemalla kompressorin äärellä
3) irroita venttiilin sielu ja ruuttaa litku sisään
4) laita sielu paikalleen ja pumppaa renkaaseen ilma
5) aja ja nauti

Julle83
03.08.2019, 18.57
[QUOTE=JackOja;2893113
3) irroita venttiilin sielu ja ruuttaa litku sisään[/QUOTE]

Pitäisikö tuosta venttiilistä saada tuo hopeainen osa irti vastapäivään kiertämällä?
https://i.imgur.com/Tm1pUBs.jpg?1

Julle83
03.08.2019, 19.01
Vastaan itselleni: Lähtihän se, vaati vain työkalun.

Julle83
04.08.2019, 00.46
1) koita nouseeko rengas vanteelle tornipumpulla (jos näin tapahtui siirry vaiheesen 3)
2) ellei nouse, käy huoltoasemalla kompressorin äärellä
3) irroita venttiilin sielu ja ruuttaa litku sisään
4) laita sielu paikalleen ja pumppaa renkaaseen ilma
5) aja ja nauti

Jep, näinhän se onnistui. Jalkapumpulla ei ilma pysynyt renkaassa, joten menin huoltsikalle. Ekalla yrittämällä vuoti siinäkin ilma jostain raosta pois, mutta aseteltuani renkaan hieman paremmin niin johan napsahti. Olisi varmaan jalkapumpullakin onnistunut, jos olisin tajunnut heti asetella, mutta luulin ongelman olevan liian hitaassa ilmansyötössä. Laitoin litkut sisään siinä huoltoaseman pihalla venttiilin kautta ja hyvin se sujui. En mitään mittaillut vaan struuttasin pullosta ehkä noin desin per rengas. Kotosalla pumppailin ilmat mittarin kanssa, mutta jostain syystä jo kahden barin kohdalla tuntui rengas aika tiukalta, joten en viitsinyt laittaa edes renkaassa lukenutta 2,5 barin minimiä. Eikö tubeless-kumeissa pitäisi pärjätä hieman alemmilla paineilla?

Pussissa, jossa tubeless-venttiilit tulivat, oli myös pari liuskaa valkoisia ovaalinmuotoisia tarroja. Mitähän näillä on tarkoitus tehdä?

Moska
04.08.2019, 01.48
Pussissa, jossa tubeless-venttiilit tulivat, oli myös pari liuskaa valkoisia ovaalinmuotoisia tarroja. Mitähän näillä on tarkoitus tehdä?

Tiivisteitä? Venttiilin ja vanteen väliin.

Kanuuna
04.08.2019, 15.46
Pussissa, jossa tubeless-venttiilit tulivat, oli myös pari liuskaa valkoisia ovaalinmuotoisia tarroja. Mitähän näillä on tarkoitus tehdä?

Jos tarrat tulivat pyörän mukana, veikkaisin niiden olevan tarkoitettu suojaamaan runkoa vaijereilta kaulaputken ympärille.


Sent from my iPhone using Tapatalk