PDA

Näytä tavallinen näkymä : Satula vaihtoon

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7

Jari79
06.03.2009, 07.43
Moi

Eilen työmatkapyöräilyn kauden avaus, 23 km suuntaansa, siis 46 km päivässä. Muistelin viime kesänä olleen jotain ongelmaa satulan kanssa, en vain saanut päähäni mihin säätelyissä päädyin.

Eilen matka sujui hyvin noin 10 kilometriin asti, minkä jälkeen alkoi alakerta puutumaan. "Tuska" alkoikin noin 17 kilometrin kohdalla ja loput kuusi kilometriä melkoista hampaiden kiristelyä. Säädin satulan asentoa kotimatkalle, mutta ilman tuloksia.

Ainoana vaihtoehtona näyttäisi olevan satulan vaihto (nyt '90 luvun Nishikin vakiosatula), mikä sikäli ihmetyttää, kun aiemmin ei ollut mitään ongelmaa. Ongelmat oikeastaan tulivat sen jälkeen, kun nostin satulaa n. viisi senttiä saadakseni jalat oikeaan kulmaan polkiessani (aiemmin liian alhaalla, puudutti jalat yms.) Vanhoja ketjuja kattelin ja reiällinen satula on ilmeisesti hankittava.

Varsinainen kysymys; ketjuissa oli maininta, että kannattaa mittauttaa perseen luut, jotta saa kerralla kunnollisen ja oikean levyisen satulan.
Kuinka mittaus tapahtuu (kotona, jokin testipenkki liikeessä?)? Onko Fillarimessuilla ollut aiemmin mahdollisuus tällaiseen? Messuille olisi tarkoitus poitsun kanssa lähteä ja sieltä varmaankin löytyisi kerralla koko valikoima. Mitä muita konsteja kannattaisi vielä kokeilla vanhan satulan kanssa? Nyt säädetty etäisyyttä tangosta, satulan kulmaa moneen kertaan, mutta apua vaan ei ole ollut.

M_V
06.03.2009, 08.01
Yksi harkinnan arvoinen vaihtoehto on Brooks eli kunnon nahkasatula. Kokeile hakua.

higgins
06.03.2009, 09.16
Moi
Varsinainen kysymys; ketjuissa oli maininta, että kannattaa mittauttaa perseen luut, jotta saa kerralla kunnollisen ja oikean levyisen satulan.
Kuinka mittaus tapahtuu (kotona, jokin testipenkki liikeessä?)? .

Spessun 130 sopii upeasti perseeseeni...

Vakava asia, mutta kevennys: Otanko perseestäni kuvan ja lähetän tänne. Jos sinulla yhtä tyylikäs, haet vaikka Okkalta ko satulan, Higg

Harryupp
06.03.2009, 09.17
Hanki palanen aaltopahvia ja istu sen päälle. Silloin istuinluut tekevät pari syvempää painaumaa pahvin rakenteisiin. Painaumien etäisyys osoittaa sun istuinluitten välin.

Istuimetkin menevät vanhaksi ja ehkä sun kehokin on saanut ehkä muutaman kilon lisää jostain kohtaa.
Ei se reikä satulassa ole ainut autuaaksi tekevä juttu. Mä olen itse huomannut että mulle toimii parhaiten satula jolla on kapea pitkän kärkiosa ja levenee sitten itsuinluitten kohdalla.
Ja geelisatulakaan ei pelasta ellei siinä ole sinulle toimiva runkomuoto.

Pari halpismerkkiä mitä vois kokeilla olis Velo ja BBB merkkisiä satuloita. Mulla eivät kestä pitkään ennenkuin istuinrunko alkaa nitistä ja narskua koska on liikaa painoa, mutta jos on siinä 70 kiloinen kestävät hyvin ja ovat aika hyvän muotoisia.

Mulle ovat toimineet Selle italia SLR Maxflite ja Velo Pronto SL-Si satulat ja nyt jo markkinoilta poistunut malli Selle Italia Novus Ferrari, ja tosiaan vuoden sisäänajon jälkeen Brooksin nahkasatula joka tuli vakiona vanhassa Raleigh fillarissa. Sitten oli paljon halpissatuloita ennenkuin kokeilin San Marco Rolls satulaa ja sellaisilla ajoin melkein kymmenen vuotta. Sitten kokeilin piruuttain sitä Novus Ferrari mallia ja sitä mallia käyttäisin vieläkin kunhan vain löytäisin. Mutta SLR MaxFlite ja Maxflite TransAm ovat toimineet aika kivasti nekin.
Satulani menevät vaihtoon noin 2 - 4 vuoden jälkeen, paitsi Selle Italia TransAm Maxflite joka yllättäin tuntuu hyvältä vielä yli kuuden vuoden käytön jälkeen (ehkä 10 tuhatta kilsaa).

poppeli
06.03.2009, 09.22
Ostin viime vuonna retkikäyttöön Brooksin B.17 enkä ole katunut.

Satula on leveämpi kuin useimmat muut, mutta miellyttävä istua!

Kuntoilulenkeille vaihdan paikalle kapeamman virityksen.

perttime
06.03.2009, 09.22
Moi

Eilen työmatkapyöräilyn kauden avaus, 23 km suuntaansa, siis 46 km päivässä. Muistelin viime kesänä olleen jotain ongelmaa satulan kanssa, en vain saanut päähäni mihin säätelyissä päädyin.Siis, onko edellisestä pyöräilykerrasta vähän aikaa?
Se ei ole mikään ihme, jos muutaman kuukauden tauon jälkeen ahteria ahistaa pyörän satulassa.

Jos satula oikeasti on sopimaton (eikä vain takapuoli talviterässä), satulaa voisi etsiä vaikka koeistumalla kaupassa tai ajamalla tuttujen pyörillä. Satula on sen verran perskohtainen osa, että toiselle on mahdotonta antaa varmaa suositusta, paitsi ehkä se että isompi ja pehmeämpi ei useinkaan ole mukavampi.

Jari79
06.03.2009, 12.42
Aikaa edellisestä reissusta on useampi kuukausi, olisikohan edellinen kerta ollut lokakuussa. Perse on talviterässä ja täten puutui sekä kivisti kuten asiaan kuuluikin, mutta ongelmana on melko kovaksi äitynyt kipu eturauhasen tienoilla. Suoraan sanottuna penkki tuntuu painavan kunnolla ns. välilihan kohtaa (kai meillä miehilläkin sellainen on?) ja siitä kipu levisi alaselkään ja jonkin matkaa vasenta kylkeä ylöspäin. Painetta pitäisi siis saada pois siltä suunnalta.

Fillari on ollut mulla yhdeksän vuotta ja ostettaessa mulla oli painoa n. 73 kg. Nyt on noin 78 ja pahimmillaan ollaan käyty päälle 85 kg. Aiemmin ei ole painanut näin pahoin, ongelma alkoi viime kesänä. Apuna on säämiskähousut, mutta ei tuloksia.

Ajattelin seuraavalle reissulle kokeilla kilpapyörässä olevaa '80 luvun satulaa (muistaakseni Selle Royal), josko se olisi parempi. Lisäksi on vielä yksi retkipyörän satula, mutta jos näillä ei tokene niin on harkittava uuden ostoa.

perttime
06.03.2009, 12.48
Ainakin joidenkin satuloiden kanssa käy niin että ne löystyy käytössä. Silloinhan kontaktipinta on ihan erilainen kuin uudessa jämäkässä satulassa.

lansive
06.03.2009, 13.06
Suoraan sanottuna penkki tuntuu painavan kunnolla ns. välilihan kohtaa (kai meillä miehilläkin sellainen on?) ja siitä kipu levisi alaselkään ja jonkin matkaa vasenta kylkeä ylöspäin. Painetta pitäisi siis saada pois siltä suunnalta.

Käännä nyt aluksi sitä satulan kärkeä alaspäin, niin luultavasti sillä helpottaa jo paljon.

Itselläni on nyt käytössä Selle Italian halpamallit X0 maasturissa ja X2 halkiolla työmatkahyrrässä. Ei puudu kassien tausta, eikä hinkkaa nivusia verille.

Jari79
06.03.2009, 13.20
Eilen käänsin satulaa töissä ennen paluumatkaa jonkin verran alaspäin, ei vaikutusta. Täytyy kääntää lisää ja kokeilla uudelleen.

tuntematon
06.03.2009, 13.20
Ongelmat oikeastaan tulivat sen jälkeen, kun nostin satulaa n. viisi senttiä saadakseni jalat oikeaan kulmaan polkiessani (aiemmin liian alhaalla, puudutti jalat yms.)

Löytyisikö tuosta viiden sentin matkalta sellainen kohta, jossa sekä munat, että jalat viihtyisivät?

Jari79
06.03.2009, 13.24
Se vaihtoehto on vielä kokeilematta. Nyt satula on sellaisella korkeudella, että lukkojen kanssa polkiessa jalka on juuri sopivassa asennossa ja polkeminen sitä myötä hauskaa.

Täytyy seuraavalle reissulle ottaa kuusiokolo mukaan ja muutella asentoa ongelmien mukaan (satulan korkeutta ja asentoa)

mutanaama
06.03.2009, 16.05
Käännä nyt aluksi sitä satulan kärkeä alaspäin, niin luultavasti sillä helpottaa jo paljon.

Itselläni on nyt käytössä Selle Italian halpamallit X0 maasturissa ja X2 halkiolla työmatkahyrrässä. Ei puudu kassien tausta, eikä hinkkaa nivusia verille.
¨
Satula toimii metsässä kuin unelma, eikä ajaessakaan perse puudu. Jaloissa tuntuu hyvältä, rauhanen on rauhassa ja kassitkaan ei rasitu. Mutta täysin huomaamatta jortikan verenkiertoon se vaikutti aika rankasti, puolentoista tunnin ajon jälkeen ei tuntunu miltään. Pidin pienen tauon, noin 15s, jonka jälkeen poljin putkelta pari minuuttia, ja tunto palas normaaliksi.

Tohon ongelmaan varmasti vaikuttaa painosuhde, pehmustettuja housuja ei nyt noin muutenkaan voi käyttää puutumisen takia.

TERU
06.03.2009, 16.28
Vaihtoon vaan tuo jo vanha vakiosatula. Varmaan se on liian pehmeäkin. Hyviä satuloita löytyy kohtuuhintaan, kun ei tarvitse grammoja viilata. Esimerkiksi jo mainittu XO Genuine Geel-mallisena voisi olla hyvä. Siinä on ohut geelipehmuste pinnan alla.

On myös tärkeätä istua oikeassa kohdassa satulaa, jotta istuinkyhmyt tukeutuvat satulan jäykkään takaosaan eikä herkemmät istuinaleueen osat joudu ottamaan painoa liikaa vastaan.

Pyöräpummi
06.03.2009, 18.22
Yksi harkinnan arvoinen vaihtoehto on Brooks eli kunnon nahkasatula. Kokeile hakua.

Kannattaa hankkia samalla sävy sävyyn oleva Brooks nahkaruoska!
Brooks on seksikkäin satula mitä löytyy!
Ainakin Jack Nicholsson sanoisi näin.

nure
06.03.2009, 18.34
Nämä satulajutut ovat sellaisia henkimaailman juttuja etten usko että toinen voi ajatella toisen perseellä ! Itse henk.koht. olen todennut että mitä vähemmän tavaraa on alla niin sitä parempi mutta se on vain oma mieltymys ! Pitäisi oikein perustaa jonkin asteen satulatestausasema !

IoD
07.03.2009, 19.47
Kannattaa hankkia samalla sävy sävyyn oleva Brooks nahkaruoska!
Brooks on seksikkäin satula mitä löytyy!
Ainakin Jack Nicholsson sanoisi näin.

Mulla on työmatkafillarissa Brooks 17. Onhan se mukava, mutta onko muilla ollut samaa ongelmaa: vaikka laittaa satulan vatupassin avulla ihan vaateriin, silti tuntuu että se viettää ajaessa alaspäin. Tämä näkyy siinä, että ajoasentoa pitää korjata tämän tästä ja kädet väsyy.

perttime
07.03.2009, 20.03
Ei pidä uskoa vatupassiin.
Pitää uskoa siihen miltä satula tuntuu.
Jos ei ole hyvä, pitää säätää, sanoi vatupassi mitä tahansa.

Cino C.
08.03.2009, 14.44
Ajattelin seuraavalle reissulle kokeilla kilpapyörässä olevaa '80 luvun satulaa (muistaakseni Selle Royal), josko se olisi parempi.
Kokeilemisen arvoinen. Saat siitä tietoa ja osviittaa. Hyviä satuloita on tehty ennenkin ja jos olet ajanut tuolla, niin se on muokkautunut itsellesi. Esim. San Marco Concor on otettu uudistuotaantoonki (muistaakseni), perinteisissä on hyvät puolensa. Mutta malttia, muutaman lenkin perusteella ei vielä tiedä, kummassa vika, istuvassa vai istuimessa.

EKH
08.03.2009, 18.37
Mulla on työmatkafillarissa Brooks 17. Onhan se mukava, mutta onko muilla ollut samaa ongelmaa: vaikka laittaa satulan vatupassin avulla ihan vaateriin, silti tuntuu että se viettää ajaessa alaspäin. Tämä näkyy siinä, että ajoasentoa pitää korjata tämän tästä ja kädet väsyy.

Brooksia ei mun kokemusten mukaan kannata laittaa ihan vatupassisuoraan. Silloin valuu koko ajan eteenpäin. Kun laittaa satulan nokan vähän ylöspäin, niin silloin siinä hyvin pysyy paikallaan.
Oma suosikki on Brooks on B17 Narrow. Sitä on maailmalla testattu jo 99 vuoden ajan ja yleensä hyväksi kehuttu.

Jari79
12.03.2009, 07.49
Polje- säädä- polje- säädä. Ja löytyihän se kohta sieltä! Eli nyt on satula sellaisessa asennossa, että pääsi aamulla 23 km ilman vammoja (alaselän puutuminen lasketaan tottumattomuuden piikkiin).

znood
12.03.2009, 11.18
(alaselän puutuminen lasketaan tottumattomuuden piikkiin).
Loivenna ajokulmaa siirtämällä penkkiä eteen tai korottamalla tankoa.

wanderer
12.03.2009, 11.21
Loivenna ajokulmaa siirtämällä penkkiä eteen tai korottamalla tankoa.Penkkiä ei koskaan siirretä ohjaamon mitan säätämiseksi! Penkki on just siinä mihin jalat sen haluaa.

Jari79
12.03.2009, 12.19
Täytyy tarkkailla tilannetta ja tarvittaessa muuttaa (joko tankoa tai satulan sijaintia).

Eipä ole tullut tarkastettua satulan kohtaa jalkojen kannalta muuta kuin korkeusuunnassa. Täytyypä joskus kattella vaikkapa lasin heijastuksesta. Eikös se mennyt jotenkin niin, että jalan ollessa polkimella oikessa kohtaa, jalka yläasennossaan niin pitäisi polvilumpion ja polkimen akselin olla suorassa linjassa keskenään?

Selkä ei viime kesänä oireillut lainkaan. Edellinen pidempi lenkki ennen viime torstaita oli viime syksynä. Välissä poljettu poitsun jumppaan tai kirjastoon, 1,5 km suunta, joten ei olisi ihme jos hieman kroppa protestoi kun tempastaankin 23 km yhtä soittoa.

perttime
12.03.2009, 12.36
Eikös se mennyt jotenkin niin, että jalan ollessa polkimella oikessa kohtaa, jalka yläasennossaan niin pitäisi polvilumpion ja polkimen akselin olla suorassa linjassa keskenään?Ei ihan: kun kammet on vaakasuorassa, etummaisen polven alla olevan möykyn pitäisi olla polkimen akselin yläpuolella (luotilanka lie tarkin mittaväline).

Tuokin on sitten suuntaa antava ohje: se vie yleensä lähelle oikeaa, muttei kuitenkaan ole mitään jumalansanaa.

Jari79
12.03.2009, 13.03
Täytyy kokeilla. Tähän asti on vaan ajettu, pitääpä hieman tarkemmin tutkiskella ajoasentoa yms. säätöjä.

Viime vuonna hommasin tohon maasturiinkin lukkopolkimet (aiemmin vain kilpurissa) ja meno parani kummasti. Nyt jos vielä saa kaikki palikat kohdalleen niin a'vot. Sitten joutuu vaihtamaan osia, jotta saa välitykset vastaamaan parempaa tehoa (loppuivat jo viime kesänä kesken)...

Jari79
12.03.2009, 13.15
Tulipa mieleen, että tangon puolesta ajoasento menee vain maakaavammaksi, tolppa on nyt yläasennossa.

Tank Driver
12.03.2009, 22.09

Nice.

Morfoosi
15.03.2009, 09.00
Kertokaapa maallikolle, kun hermot menee satuloita kokeillessa ja rahoja tuhlatessa, että millainen satulamalli on sopinut useimmille. Olen nyt kokeillut sekä keskeltä uurrettuja että flättejä, eri kokoisia, takareuna pyöreä&leikattu v-mallisia ja ja eri näköisiä.

- onko tässä joku teoria miten haarukoida paras penkki, istua lumihankeen ja katsoa mitat?
- kovempi vai pehmeämpi ?
- pyöräilyhousuilla vai ilman?
- treenipenkki arkisin vs maratonmatkat?

Penkkejä tulisi lähinnä MTB/Cyclocross pyörään,
allekirjoittanut on n. 74 kg normaalipärseinen kaveri.

perttime
15.03.2009, 09.40
Onkohan anatomiastani löytynyt se vähemmän ronkeli kohta...
- kypärät ei sovi
- kengät ei kelpaa
- jämäkät ja kapeahkot penkit suoralla yläpinnalla sopii.

Satulanmitoissahan taitaa oleellisinta olla se että ne lonkkaluun pohjassa olevat istumaluut tukeutuu satulaan sopivasti. Leveyden pitää siis siitä kohtaa olla hyvä.

Pehmeään penkkiin vain uppoaa ja hankaaminen lisääntyy.
Kapeus antaa myös lisätilaa liikkua pyörän päällä, kun pitää metsässä siirtää painopistettä.
Suora yläpinta miellyttää itseäni, kun on vähän varaa siirtää istumakohtaa maaston muotojen mukaan.

Eilen viimeksi ajelin verkkarityylisillä housuilla ja penkkinä Fizik Nisene HP: ei ahista.

Iglumies
15.03.2009, 10.10
Ei tähän varmaan löydy mitään yleispätevää keinoa, miten se sopiva löytyy.
Ilmeisesti perse täytyy "tappaa" riittävällä ajamisella, ennen kuin se kestää valittamatta.
Itse löysin vasta 2-vuotta sitten sopivan satulan (SDG Ti-Fly) jolla istuminen on helppoa, ja kokeita on tehty kohta 20 vuotta:o.
Ajomäärät ja -kerrat on varmaan kanssa melko ratkaisevaa asiassa, niin ja mulla on kyse maastopyöristä.

tiger
23.03.2009, 14.48
Uuden fillarini satula rasittaa persettäni tai tarkemmin sanottuna kankkuja. Ihme juttu, koska satula muuten tuntuu hyvältä. Pitää vielä jatkaa (hanurin) sisäänajoa - jospa tuo perse tuohon tottuisi. Kummasti sillä lailla satulan ulkopuolella nuo kankut tuntuvat puutuvan tai rasittuvan. Olen kokeillut säätää satulan kulmaa ja sijaintia etu/taka-suunnassa tuloksetta.
Verrattuna vanhaan satulaani, niin huomasin että tämä uusi on lähes saman levyinen, mutta aika lailla tasainen / flätti sieltä peräpäästä. Vanha oli selvästi kuperampi takaa - paino jakautuu kenties tasaisemmin mun ahterille sillä?

NallePuh
24.03.2009, 17.40
Mulla perse tykkää Max Flitestä.. Aika pirun monta satulaa oli kokeilussa eri frendeltä ja uus Flite oli jo tosi jees, hekutin jo sen ihanuutta, mutta puutuminen alkoi vaivaamaan tossa luokkaa parin tunnin ajon tienoolla. Sitten mun perse sai ekat treffit max Fiten kanssa, se rakastu siihen tyystin.. Nyt ei perse valita pitkistäkään lenkeistä. Satulan etsimiseen kannattaa uhrata aikaa sillä kun SE löytyy, ajaminen on todella kliffaa puuhaa !!

Morfoosi
24.03.2009, 19.54
tere - oliko se joku noista, tyyppejä tuntuu olevan Max Flite genressä useampia mm. Trans am ja gel flow. Mikä sun paino/pituus? Mainitsemasi satula kyllä näyttää lupaavalta, suht kupera peräpää (minkä havainnut hyväksi) + snadi syvennyt keskellä ja ehkä geeliä hiukan. Kö?

http://www.cyclelink.com.au/category393_1.htm

Mulla perse tykkää Max Flitestä.. Aika pirun monta satulaa oli kokeilussa eri frendeltä ja uus Flite oli jo tosi jees, hekutin jo sen ihanuutta, mutta puutuminen alkoi vaivaamaan tossa luokkaa parin tunnin ajon tienoolla. Sitten mun perse sai ekat treffit max Fiten kanssa, se rakastu siihen tyystin.. Nyt ei perse valita pitkistäkään lenkeistä. Satulan etsimiseen kannattaa uhrata aikaa sillä kun SE löytyy, ajaminen on todella kliffaa puuhaa !!

PatilZ
25.03.2009, 08.50
Uuden fillarini satula rasittaa persettäni tai tarkemmin sanottuna kankkuja. Ihme juttu, koska satula muuten tuntuu hyvältä. Pitää vielä jatkaa (hanurin) sisäänajoa - jospa tuo perse tuohon tottuisi. Kummasti sillä lailla satulan ulkopuolella nuo kankut tuntuvat puutuvan tai rasittuvan.

Samat on ongelmat ja ajattelin, että kyllä se hanuri tottuu, kun totutetaan. Nyt on San Marco Blazen päällä istuttu n. 300 tuntia ja yhä tuntuu satula sopimattomalta. Säädetty on vaan tuloksetta. Kyllä tolla penkillä sen tunnin istuu, mutta etenkin pitempien sessioiden loppupuoli on tuskaa (tarkoittaa 3-6 tuntia istumista).

Olen yrittänyt myös kunnon housuilla ongelmaa hoitaa, mutta tässäkin tulokset puhuvat puolestaan. Ja nyt alkaa olla jo ahterissa muutakin ongelmaa kuin vain aristusta istuinluiden ympäristössä. Nämä "saddle sore" (mikä lie suomenkielinen nimitys näille vaivoille) -ongelmat alkavat jo uhata treeniä. Lienee siis vain luovutettava ja etsittävä paremmin ahterille sopivaa satulaa.

fiber
25.03.2009, 11.14
Tää Fillari-lehden juttu antoi mulle avun, kun ei meinannut löytyä maasturissa sopivaa asentoa: www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2005/Oikeakoko.pdf (http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2005/Oikeakoko.pdf)

J Panula
25.03.2009, 11.19
Samat on ongelmat ja ajattelin, että kyllä se hanuri tottuu, kun totutetaan. Nyt on San Marco Blazen päällä istuttu n. 300 tuntia ja yhä tuntuu satula sopimattomalta. Säädetty on vaan tuloksetta. Kyllä tolla penkillä sen tunnin istuu, mutta etenkin pitempien sessioiden loppupuoli on tuskaa (tarkoittaa 3-6 tuntia istumista).

Olen yrittänyt myös kunnon housuilla ongelmaa hoitaa, mutta tässäkin tulokset puhuvat puolestaan. Ja nyt alkaa olla jo ahterissa muutakin ongelmaa kuin vain aristusta istuinluiden ympäristössä. Nämä "saddle sore" (mikä lie suomenkielinen nimitys näille vaivoille) -ongelmat alkavat jo uhata treeniä. Lienee siis vain luovutettava ja etsittävä paremmin ahterille sopivaa satulaa.

Joo, nämä on vaikeita asioita, mä olen siirtynyt vähitellen vähempi topatusta aina vain vähempi topattuun, ja lopulta pitkille maantie matkoille mukavimmaksi on osoittautunut Selle Italian SLR64, jossa ei ole toppausta ollenkaan... kuskilla painoa 85-90kg ;) ... maastossa menee tavan SLR yms. myös, kun ajoasento muuttuu kokoajan...

Suosittelen siis kokeilemaan vähemmän topattua ;)

NallePuh
25.03.2009, 13.33
tere - oliko se joku noista, tyyppejä tuntuu olevan Max Flite genressä useampia mm. Trans am ja gel flow. Mikä sun paino/pituus? Mainitsemasi satula kyllä näyttää lupaavalta, suht kupera peräpää (minkä havainnut hyväksi) + snadi syvennyt keskellä ja ehkä geeliä hiukan. Kö?

http://www.cyclelink.com.au/category393_1.htm

Mulla satula on max flite gel flow ja siinä on keskellä halkio. Geeliä ei taida satulassa olla kuin nimeksi.

likis
25.03.2009, 22.35

Mitatkaa ahterinne. Niiden istuinluiden pitää asettua pehmustetulle osalle tai jossan vaiheessa alkaa kivistää ihan penteleellisesti. Lopulta nöyrryin tuohin mittaukseen ja huomasin että ahteri onkin sentti-pari cm leveämpi kuin nuo vakiosatulat... heti helpotti kun oli leveämpi malli alla. Tarkempi kuvaus löytyy haulla tältä foorumilta.

znood
25.03.2009, 22.54
Penkkiä ei koskaan siirretä ohjaamon mitan säätämiseksi! Penkki on just siinä mihin jalat sen haluaa.

Niin siis se että sinä et siirrä, ei tarkoita sitä etteikö sitä voisi siirtää..
Penkki on just siinä mihin kuski sen laittaa.

AnttiL
29.03.2009, 19.13
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22000
olisi harkinnassa tuo jos ei toi "välimaasto" puutuisi?
onko kokemuksia moisesta mallista maastokäytös?

PMT
29.03.2009, 21.56
Ei oo tosta mutta Flite genuine gelejä tuolla reijällisenä ollut kaks kappaletta, alle vuoden kestivät, molemmista poikki halkion ja kiinityskiskon takapään edestä halkioon, ainut hyvä puoli takuu on pelannut, nyt on vastaava flite ilman halkiota kestänyt vuoden ja istuma tuntuma ei oo halkiollisesta tohon vastaavaan umpimalliin erilainen. Lupaavat molempien soveltuvan maasto käyttöön. Oma painoni on75 kg ja pyärässä 160mm pehmeetä joustoa.

skeba64
13.04.2009, 22.55
Mulla satula on max flite gel flow ja siinä on keskellä halkio. Geeliä ei taida satulassa olla kuin nimeksi.

Nyt pari lenkkiä takana juuri tällä satulalla ja tuntuu hyvältä.

Pitemmänkin istumisen jälkeen sukupuoli tuntui selvältä ilman että asiaa tarkisti ajokorttin printatusta sotun loppuosasta.:D

Minun bärsseltäni siis yksi ääni tälle Selle Max Flite Gel Flow:lle (tuliko nyt sanat varmasti oikeassa järjestyksessä...)

MakeP
25.04.2009, 01.33
Selle Italia Signo Gel Flow:lle ääni. Yhden epäonnistuneen satulakokeilun jälkeen lähdin valkkaamaan satuloista, joiden esiintymistiheys Pro-teameilla on suurin. Nuo jampat kun kuitenkin viettävät kyseisillä jakkaroilla vastaavan määrän ajastaan kuin me muut konttorituoleillamme, joten kannattaa kuunnella kokemuksen ääntä. Esim. SelleItalian sivuilla kerrotaan kaikkien sponssitallin kuskien käytössä oleva penkki.

100kg:n pyöräilijä
27.04.2009, 17.37
Kaikki pisteet selle italia max flite gel flowlle (131 mm). Lakkasi vehkeet puutumasta kun ostin tällaisset satulat sekä maasto- että maantie pyörään. Kun vielä asettelee satulannokkaa karvan verran alaspäin niin menee yli 4h lenkitkit vaikeuksitta. Näkyvät kirjoitelleen foorumilla jotta paino tulee liikaa käsille ja hartiat puutuu kun satulannokka on käännettynä alaspäin. Puutukoot mieluummin hartiat kuin pelivehkeet. Ei ole kuitenkaan ollut hartiaongelmia. Suomen urheilupyörä myi edullisesti satuloita jotka oli leimattu myymälämalleiksi. Ostin pari satulaa 70 euroa kappale. Hyvin ovat toimineet 97 kg:n painon alla.

TURISTI
29.04.2009, 09.15
Nonih, nyt lähti satula (taas) vaihtoon.

Selle Iltalia SLR XC Gel Flow:n tilalle tulossa Selle Italia Prolink Gel Flow.
Prolinkkimalli pitäisi olla leveimpiä Sellen Italian satuloista (144mm), siis ns. kisasatuloista, ja siinä on vako, tärinänvaimennus sekä pehmustetta hieman enemmän SLR:n verrattuna ja runkokin kai on jossain määrin joustavampi.

Jos vaikka perse ja selkä tykkäisivät tuosta enemmän, kuin nykyisestä SLR:stä. SLR on kyllä ollut hyvä, mutta nyt selkäsärkyjen vaivatessa olen alkanut epäilemään josko SLR olisi hitusen liian kapea ja ikäänkuin kiilautuisi istuinluiden väliin aiheuttaen jotain hermopuristusta yms. Itselläni ei mikään megaleveä ahteri ole eikä istuinkymyjenkään etäisyys ole valtava, mutta testattuani (nopeasti) Bontragerin leveää satulaa huomasi eron selkeästi kuinka paino ei ole pelkästää persvaon ja istuinkyhmyjen sisäosan päällä. Katsotaan olisiko leveämmästä satulasta hyötyä.

SLR on 131mm leveä ja 275mm pitkä, painoa 175g
Prolink on 144mm leveä ja 277mm pitkä, painoa 250g

di luca
29.04.2009, 09.45
Selle Italia SLR Kit ollu hyvä mun perssuukselle. Muuten merkki ei ole Selle vaan Selle Italia!

TURISTI
29.04.2009, 09.47
Korjattu Italiat mukaan.

zippo
29.04.2009, 09.50
Noita Italiaanoja saa korjata roskikseen,ne mitään kestä.

TURISTI
29.04.2009, 09.54
No mutta eikös se sun hajonnut satula ollut joku muu kuin Selle Italia?
Selle Italiat ei oo kyllä kovin helpolla hajonneet...

zippo
29.04.2009, 10.01
On ollut kit carbonia ym malleja 5 kpl yhteensä(kaikki rikki alle vuoden käytössä).Myös viimeksi titskukiskot meni poikki Selle Italia tuotteesta.
Ei tule mulle Sellen penkkejä.Mä siirryin halpis Titecpenkkeihin,katsotaan kuinka ne kestää.

TURISTI
29.04.2009, 10.12
On ollut kit carbonia ym malleja 5 kpl yhteensä(kaikki rikki alle vuoden käytössä).Myös viimeksi titskukiskot meni poikki Selle Italia tuotteesta.
Ei tule mulle Sellen penkkejä.Mä siirryin halpis Titecpenkkeihin,katsotaan kuinka ne kestää.

Mun mielestäni se mistä lauantaina napsahti kiskot poikki ei ollut Selle Italia vaan joku muu, mutta voin olla väärässäkin.

TERU
29.04.2009, 19.43
Mitenkäs sen hiilikuitutolpan sai pitämään korkeutensa? Satula ja tolppa vaihtui, satulan kanssa ei ongelmia.

jeijei
30.05.2009, 13.42
Vaikkakin ollut hiukan hiljaista topicissa niin päätinpä kymäistä kun tuo rupee itseänikin hieman vaivaamaan. Kun jaloilla ja selällä on hyvä olla niin väliliha puutuu ikävästi. Ei se vielä mitään kipua ole mutta epämukavaa silti.

Omistan yllättävän leveän perseen! Tai siis istuinluut ovat kyllä sellaisella etäisyydellä toisistaan etten tiedä onko tuo flite ihan paras mahdollinen. Spessulta ainakin olisi Käheä satula (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=5891;group=34 ;page=1;pid=37;menuid1=4;menuid2=0;mid=0;pgc=0)

Kokemuksia muusta kuin Selle Italian vermeistä?

mjh78
30.05.2009, 14.37
... Spessulta ainakin olisi Käheä satula (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=5891;group=34 ;page=1;pid=37;menuid1=4;menuid2=0;mid=0;pgc=0)

Kokemuksia muusta kuin Selle Italian vermeistä?

Vaihdoin just lenkkipyörään Selle Italian C2:n tilalle Spessun Avatarin, nyt on koko kalustossa Spessun BG-satulat 143mm levyisenä. Sopii hyvin leveämpiperseiselle.

C2:n kanssa jatkuvana ongelmana oli yli kolmen tunnin lenkeillä loppua kohti palleihin heijastunut jomottava kipu, Avatarin kanssa ei mitään vastaavia ongelmia. Osuu ihan täydellisesti meikäläisen istuinluihin.

Suosittelen koeistumaan tollasen BG-tyyppisen Spessun, jos vaan mahdollista.

jeijei
31.05.2009, 16.46
No niin no pientä kokeilua selle italian vaollisella alla. Pitää huomenna lenkillä kokeilla uudelleen mutta taitaa olla ratkaisu jos nyt meinaa sukua jatkaa (ehkä olisi parempi pitäytyä vanhassa yhteistä hyvinvointia ajatellen)

Paapaa
03.06.2009, 14.57
Vanha satula alkaa olla surkeassa kunnossa (pinta rikki, toinen "tukiputki" poikki) eli uusi pitäisi hankkia, ja hakuammunnaksi menee. Selle Italian Shiver Gel Flow voisi olla asiallinen:

http://www.bike-components.de/products/info/p18114_Shiver-Gel-Flow-Sattel.html

Kokemuksia tästä? Vai onko vastaus aina: saattaa olla sopiva, saattaa olla ettei.

TURISTI
04.06.2009, 07.59
Ei ollut Selle Italia Prolink meikän perseelle sopiva (http://www.keskio-mtb.com/forum/index.php?topic=296.0), liian pyöreä takaosastaan eli keskeltä korkea ja sivuilta matala. Tuntuu että istuisi pallon päällä :)

Ruuvasin maantiepyörän Bontragerin perussatulan maasturiin ja sillä mennään luultavasti Tahkokin, ei tässä enää ehdi etsiä parempia vaihtoehtoja. Olen tehnyt huomioita, että satulan pitää olla mulla:
- tasainen, eli ei semmosta että on joko pituus tai leveyssuunnassa notkoa tai nousua
- takaalta vähän leveämpi kuin perusflite
- joustava, varsinkin takaosa saa joustaa hieman, muuten istuinkyhmyt ja häntäluun vieressä olevat lihakset kipeytyvät

Eli mikä satula olisi:
- n. 145mm leveä
- rungoltaan joustavahko
- tasainen eli sellainen ettei kärki ja perä ole ylhäällä ja keskellä ole notkoa
- ei järjettömän topattu
- keveydestä plussaa, ei missään nimessä yli 250g
- satulan pinta mieluiten liukuvaa kuin ei liukuvaa mallia. Hiilarisatulan pinta oli hyvä.

Paapaa
05.06.2009, 11.35
Jos ei kokemuksia tuosta Selle Italian Shiver Gel Flow:sta löydy, niin ei auta muu kuin ottaa riski ja tilata yksi tuollainen. Sittenpä näen ja tunnen, miten se toimii. Raportoin sitten joskus ihan perstuntumalla.

greenman
05.06.2009, 11.37
Jos ei kokemuksia tuosta Selle Italian Shiver Gel Flow:sta löydy, niin ei auta muu kuin ottaa riski ja tilata yksi tuollainen. Sittenpä näen ja tunnen, miten se toimii. Raportoin sitten joskus ihan perstuntumalla.

Itselläni on tuo classic versio (eli ilman reikää). Ei ole mitään pidempää lenkkiä vielä takana, mutta ei se nyt ainakaan hintaansa nähden huono ole.

Melko jämäkkä vaikka pehmuste näyttääkin paksulta. Tämä on ainakin mun kokemuksella hyvä asia.

Vinski
09.06.2009, 21.56
Täältä kanssa puolto Sellen Max Flite Gel Flow'lle, mitä nyt parinkymmenen kilometrin sekalenkillä jäykkäperäisessä maasturissa pääsi käsitykseen. Edellinen oli puikulampi ja kuperampi normaali Flite.

Laitoin satulan noukkaa muutaman millin ylös passista ilman kuormaa ja heti tuntu omalta. Aavistuksen tietysti painoi aluksi pakaroita oudosta kohtaa verrattuna entiseen, mutta se meni ohi muutaman kilsan jälkeen. Ajoasentokin tuntui kaikkinensa paljon tasapainoisemmalta.

Ainoa harmitus oli, kun Ortliebin pussukan satulakiskoihin laitettavaa kiinnikettä piti puukottaa ankarasti. Siinähän tuo nyt kuitenkin on.

Vinski
24.06.2009, 20.04
Ainoa harmitus oli, kun Ortliebin pussukan satulakiskoihin laitettavaa kiinnikettä piti puukottaa ankarasti. Siinähän tuo nyt kuitenkin on.

Vilkaisin valmistajan dokkaria (http://www.ortlieb.de/_anleit/saddlebag.pdf) ja kas - kiinnitysosa oli saanut uutta hahmoa. Pistin keskikokoisen pussukan tilaukseen pienempiä kuljetustarpeita varten. Uusi kiinnike meni paikoillensa ilman mitään kotkauksia. Noita asetelmia (http://www.ortlieb.de/_browse_sp.php?lang=en&tfile=ersatz-sonstige) saa myös erikseen (kuvassa erehdyttävästi vielä vanhan mallinen).

Ja miten tämä liittyi satulan vaihtoon - molemmathan ovat aivan pers....ä.

Peregrinus
25.06.2009, 23.03
Etsin suoratankoiseen maantiepyörääni:eek: satulaa, jota pystyisi käyttämään myös ilman topattuja housuja.

Toisessa pyörässäni satulana Selle Italia SLK, jota ei kyllä pysty käyttämään ilman pyöräilyhousuja. On sen verran kova. Malliltaan kuitenkin hyvä.

Satula ei saisi olla profiililtaan liian kupera. Esim. Fizik Arione olisi toppauksiltaan juuri ja juuri riitävä, mutta ei käy kuperuutensa takia. Leveyttä saisi olla 135 - 150mm. Painokin mielellään luokkaa alle 300g.

Mitähän satulaa pitäisi alkaa katselemaan?

Santraginus
26.06.2009, 12.51

Joko on tuntumaa saatu: miltäs Selle Italian Shiver Gel Flow vaikuttaa käytössä?

Onkohan Shiver joku poistuva malli, kunnei Selle Italian sivu tunne tyyppiä ollenkaan: http://www.selleitalia.com/eng/index.html

ToniR
26.06.2009, 12.56
Löytyy se sieltä offroad-valikon alta.

Santraginus
26.06.2009, 13.11
Löytyy se sieltä offroad-valikon alta.

No, mutta: niinpäs löytyykin. Kiitosta vain. Tsekkailin vain tuolta ROAD-osiosta. On jotenkin niin saman oloinen Max Flite Gel Flow -satulan kanssa. Kummankin esittelyvideoissa väitetään, että satula sopii sekä road- että off-road-käyttöön. Vielä kun tietäis käytännön erot peffalle :).

Strategiset mitat:
Max Flite Gel Flow 290 g, LxP 150x290 mm
Shiver Gel Flow 265 g, LxP 153x287 mm

Eli käytännössä ero rajoittunee muotoiluun. Foorumilla taidettiin mainita, että pari tuollaista reiällistä Max Flite Gel Flowta on haljennut lopullisesti. Mahtaisiko Shiver Gel Flow olla kestävämpi...

mjh78
26.06.2009, 13.51
Etsin suoratankoiseen maantiepyörääni:eek: satulaa, jota pystyisi käyttämään myös ilman topattuja housuja.

Toisessa pyörässäni satulana Selle Italia SLK, jota ei kyllä pysty käyttämään ilman pyöräilyhousuja. On sen verran kova. Malliltaan kuitenkin hyvä.

Satula ei saisi olla profiililtaan liian kupera. Esim. Fizik Arione olisi toppauksiltaan juuri ja juuri riitävä, mutta ei käy kuperuutensa takia. Leveyttä saisi olla 135 - 150mm. Painokin mielellään luokkaa alle 300g.

Mulla on nykyään sinkulassa Specialized Rival (http://www.mtbr.com/cat/controls/saddle/specialized/rival-saddle/PRD_365705_140crx.aspx), joka on osoittautunut todella mukavaksi juurikin ilman vaippoja ajellessa.

Leveyttä on 143mm ja satula vaikuttaa käpistellessä pelottavan pehmeältä, mutta käytössä se ainakin mulla tukee juuri oikeista paikoista ilman että pursuaa persvakoon.

Kovin etukenoiseen asentoon se ei välttämättä ole paras mahdollinen, mutta luulisi suoratankoisella olevan ihan passeli.

Muutenkin Spessun satulat on tsekkaamisen arvoisia.

Vinski
26.06.2009, 21.46
Foorumilla taidettiin mainita, että pari tuollaista reiällistä Max Flite Gel Flowta on haljennut lopullisesti. Mahtaisiko Shiver Gel Flow olla kestävämpi...

Enpä tiedä, minkälaiseen käyttöön tuo sinulla tulee. Kannattaa kuitenkin huomioida, että satulanrikkojat taitavat olla yleensä varsinaisia duudsoneita hyppimään.

Santraginus
26.06.2009, 22.47
Enpä tiedä, minkälaiseen käyttöön tuo sinulla tulee. Kannattaa kuitenkin huomioida, että satulanrikkojat taitavat olla yleensä varsinaisia duudsoneita hyppimään.

Ok, ihmettelinkin ns. laatusatuloitten heikkoa kestoa... Itselläni on tarkoitus keskittyä maantieajeluun aurinkoisina sunnuntaipäivinä. Mutta vain, jollei tuule liikaa ;).

Harryup esitti tämän viestiketjun alkupuolella, että istumakyhmyjen etäisyyden saa näpsästi mitattua istumalla aaltopahvin päälle. On muuten toimiva vinkki! Ja etäisyys (k-k) on 11 cm. Jollei mittavirhettä tullut, niin meikkuhan on yllättävän leveäperseistä sorttia. Jos siis vertaa satuloitten leveyksiin.

Mutta olettaa sopii, että Max Flite ja Shiver toimisivat kummatkin Gel Flow -versioina. Max Flite on "virallisesti" laitettu Road-kategoriaan, kun taas Shiver on Off-Road. Mitähän merkitystä tuolla on satulan toiminnan ja ominaisuuksien kannalta?

Ja muotoilun lisäksi suurin ero on, että Flite on aidolla nahalla päällystetty, Shiver keinonahalla. Ja mitenkäs tämä mahtaa vaikuttaa satulan ominaisuuksiin? Onko Max Fliten paljon kalliimmalle hinnalle oikeasti katetta?

http://ecx.images-amazon.com/images/I/41RqqP6Dq6L._SL500_AA280_.jpg (http://www.amazon.co.uk/gp/product/images/B0013NLHLY/ref=dp_image_z_0?ie=UTF8&n=318949011&s=sports)

http://ecx.images-amazon.com/images/I/3129fanD5QL._AA280_.jpg (http://www.amazon.com/Selle-Italia-Flite-Bicycle-Saddle/dp/images/B001CSWMNM/ref=dp_image_z_x_0?ie=UTF8&s=sporting-goods&img=0&color%5Fname=x)

NHB
26.06.2009, 23.35
Harryup esitti tämän viestiketjun alkupuolella, että istumakyhmyjen etäisyyden saa näpsästi mitattua istumalla aaltopahvin päälle. On muuten toimiva vinkki! Ja etäisyys (k-k) on 11 cm. Jollei mittavirhettä tullut, niin meikkuhan on yllättävän leveäperseistä sorttia. Jos siis vertaa satuloitten leveyksiin.
Täällä sama mitta on 13 senttiä. Alla olevan linkin esitteessä sporttisemmille satuloille istuinleveydeksi ilmoitetaan 10-13 cm normaalille mallille ja 12-15 leveälle mallille.
http://www.terry-comfort.de/

Ylva Hubatsa
27.06.2009, 10.13
Mulla on käytössä Selle Italia X0 Trans Am, Selle Italia Tieffe ja Spessu 130.
X0 on aivan mahtava penkki mun takalistolle, pystyn ajamaan 200 kilsan lenkkejä ilman vaippahousuja.
Tieffe on varmaan 10 vuotta vanha, mutta edelleen erinomaisessa kunnossa, sopii sekin mun istuimeksi.
Spessun penkki on vasta koeponnistuksessa, alkutuntuma ei ainakaan tunnu kovin hyvältä, ehkä turhan kova mulle.

Vinski
27.06.2009, 10.36
Mutta olettaa sopii, että Max Flite ja Shiver toimisivat kummatkin Gel Flow -versioina. Max Flite on "virallisesti" laitettu Road-kategoriaan, kun taas Shiver on Off-Road. Mitähän merkitystä tuolla on satulan toiminnan ja ominaisuuksien kannalta?

Veikkaisin, että Shiverin materiaalivalinnoilla on tähdätty enemmän käyttöolosuhteiden kestoon ja siinä ei taida olla joustoa minkään verran.

Onko Max Fliten paljon kalliimmalle hinnalle oikeasti katetta?

Jos se kertyy makuuni MFGF:n ylimääräisestä bling-blingistä, siinä kate meni ainakin kohdaltani hukkaan.

Santraginus
27.06.2009, 10.38
Mulla on käytössä Selle Italia X0 Trans Am, Selle Italia Tieffe ja Spessu 130.
X0 on aivan mahtava penkki mun takalistolle, pystyn ajamaan 200 kilsan lenkkejä ilman vaippahousuja...

Eikös X0:ssakin ole halkio? Olen nimittäin jokusen vuoden ajellut Biltemasta ostetulla Velon halkiosatulalla, ja se on tähänastisista osoittautunut parhaaksi hybridissä.

CC-filussani Velo ei ole yhtä hyvän oloinen, ilmeisesti eteen nojaavammasta ajoasennosta johtuen. On sellainen fiilinki, että valun eteenpäin, vaikka satula on vaaterissa. Takanakenoon sitä ei voi kääntää, koska käy arimpien alueitten päälle. Nyt alkaa muutenkin aika jättää Velon satulasta, eli jotain pitäisi keksiä.

XO näkyy olevan vielä Selle Italian mallistossa, ja olisi Shiveriä (CRC: 42 e, Suomessa tuplahinta) pari egee halvempikin (CRC: 39 e). Hankitko Suomesta (mikä liike), ja paljonko tuli kustannuksia?

Ylva Hubatsa
27.06.2009, 10.50
Ostin tuon X0:n muutama vuosi sitten täältä kivijalkakaupasta. Halpa penkkihän tuo on, hinta/laatusuhde enemmän kuin kohillaan. Hintaa en nyt muista, mutta ei tule konkurssia, jos tommosta menee ostelemaan.
Niin, on siinä halkio.

Santraginus
30.06.2009, 08.43
Tulipa sitten hankittua Selle Italia Shiver Gel Flow satulaksi, kun sattui paikallisesta kivijalkamyymälästä sellainen löytymään. Vielä en ole päässyt sitä kunnolla koeajamaan, mutta muutaman kilometrin "maitokauppareissun" perusteella en vielä rupeaisi manailemaankaan. Kattotaan ny :).

J Panula
02.07.2009, 12.57

Heh, mulla on juurikin SLK:t niissä pyörissä millä ajetaan myös ilman pyöräilyhousuja, muissa SLR ;) On se satula vaan niin pers-kohtainen juttu...

Mutta ajoasento on kyllä etukeno kaikissa mun fillareissa, ja tähän asti mukavin satula mitä olen löytänyt pidemmälle matkalle (vaatii tosin välttämättä pyöräilyhousut) on SLR-C64, jossa ei ole toppausta... :D

Ja kun juuri tuli hankittua myös yksi Arione, niin nyt alkoi pelottaa, jotta millainen ylipehmeä sohva sieltä postista saapuu...

Hupilisti
02.07.2009, 20.28
Ostin sellen fliten ja manuskaa tavatessani löysin kilometrirajoituksen tälle rahille. Jos penkki menee 15000 kilsan jälken vaihtoon, ei kyseessä ole laatutuote,mielestäni. Käytännössään kukaan ei niin tee, satula ajetaan tuhoonsa asti, mutta ei tuo kilsaraja ole omiaan luomaan mielikuvaa kestokulutushyödykkeestä.
Tuntuu ihan toimivalta jakkaralta, katsotaan mitä olen syksyllä mieltä.

Peregrinus
03.07.2009, 22.55
Ja kun juuri tuli hankittua myös yksi Arione, niin nyt alkoi pelottaa, jotta millainen ylipehmeä sohva sieltä postista saapuu...

Kyllä Arione on "sohva" verrattuna SLK:n perusmalliin, jossa ei ole geeliä.

Mahtaakohan SLK:n geeliversio olla takapuoliystävällisempi?

Paapaa
05.07.2009, 14.32
Ostin sellen fliten ja manuskaa tavatessani löysin kilometrirajoituksen tälle rahille. Jos penkki menee 15000 kilsan jälken vaihtoon, ei kyseessä ole laatutuote,mielestäni. Käytännössään kukaan ei niin tee, satula ajetaan tuhoonsa asti, mutta ei tuo kilsaraja ole omiaan luomaan mielikuvaa kestokulutushyödykkeestä.

Mene ja tiedä. Itselläni meni siis Nishikin vakiosatulasta kummatkin kiskot poikki ja kilometrejä oli varmaan luokkaa 5000. Varmasti alle 10000. Jos valmistaja "takaa" kiskojen kestävyyden 15000 kilsaan asti, niin ei se hirveän pahalta kuulosta.

Shiver Gel Flow tuntuu ainakin ekan nopean pyrähdyksen jälkeen kelpo satulalta. Pitää vielä tunnustella vähän enemmän, ennen kuin saa kunnon kuvaa. Ei se ainakaan huono ole - eikä mene vaihtoon. Maksoi vajaa 40e.

Santraginus
05.07.2009, 16.38
...Shiver Gel Flow tuntuu ainakin ekan nopean pyrähdyksen jälkeen kelpo satulalta. Pitää vielä tunnustella vähän enemmän, ennen kuin saa kunnon kuvaa. Ei se ainakaan huono ole - eikä mene vaihtoon. Maksoi vajaa 40e.

No etpä maksanut itseäsi kipeäksi... Ajelin juuri vajaat 130 km Shiver Gel Flow fillarissa kiinni. Ei tuntunut ollenkaan hassummalta: geelitäyte on suht' jämäkkä, eikä tunnu sohvamaiselta. Satulan muotoilu sallii istumakohdan hienosäädön matkan aikana. Ei peffa puudu niin helposti. Ja tuuletuskin pelaa :).

Batti
05.07.2009, 17.58

Mulla on juurikin nämä kaksi kahdessa maantiepyörässäni, enkä ole käytössä huomannut eroa pehmeydessä. Tämän luettuani piti oikein käydä puristelemassa molempia, ja kyllähän Arione peukalon alla huomattavasti pehmeämmältä tuntuu.
Ovathan ne hyvin erityyppisiä muutenkin, joten johtuisiko siitä, että Arione ei ahterin alla tunnukaan niin pehmeältä..

Hiillosmakkara
05.07.2009, 21.50
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti higgins http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1093587#post1093587)

Nice.

Täällä repeillään:D. Satulaa haeskelemassa ja selailin tätä threadia. Täytyy sanoa, että joskus nämä kuittaukset kaikessa lyhyydessään ja ilman hymiöitä toimivat loistavasti! Kiitokset higgins ja Tand Driver - päivän paras sanailu!

Hiillosmakkara
05.07.2009, 22.03
Ei ollut Selle Italia Prolink meikän perseelle sopiva (http://www.keskio-mtb.com/forum/index.php?topic=296.0), liian pyöreä takaosastaan eli keskeltä korkea ja sivuilta matala. Tuntuu että istuisi pallon päällä :)

Ruuvasin maantiepyörän Bontragerin perussatulan maasturiin ja sillä mennään luultavasti Tahkokin, ei tässä enää ehdi etsiä parempia vaihtoehtoja. Olen tehnyt huomioita, että satulan pitää olla mulla:
- tasainen, eli ei semmosta että on joko pituus tai leveyssuunnassa notkoa tai nousua
- takaalta vähän leveämpi kuin perusflite
- joustava, varsinkin takaosa saa joustaa hieman, muuten istuinkyhmyt ja häntäluun vieressä olevat lihakset kipeytyvät

Eli mikä satula olisi:
- n. 145mm leveä
- rungoltaan joustavahko
- tasainen eli sellainen ettei kärki ja perä ole ylhäällä ja keskellä ole notkoa
- ei järjettömän topattu
- keveydestä plussaa, ei missään nimessä yli 250g
- satulan pinta mieluiten liukuvaa kuin ei liukuvaa mallia. Hiilarisatulan pinta oli hyvä.

Aikanaan itsekin tuskailin noiden "pallosatuloiden kanssa". Toisaalta en tykännyt notkoista, mutta tasaiset penki tuntuivat palloilta (so. ei saanut minkäänlaista tukea esim. mäkeä kiivetessä satulasta). Sitten löysin Selle Italia Signon - mahtava penkki. Siinä on hieman notkoa keskellä, mutta niin pitää ollakin, jotta satulassa pysyy paikallaan ja siitä saa tukea peräosastaan. Lisäksi, tuo satula on juurikin joustava takaa, eli ei kipeydy perseposket istuinkyhmyjen vierestä. Erittäin hyvä penkki!

hannupulkkinen
05.07.2009, 22.25
Katselin koko topikin läpi eikä kukaan maininnut näistä:
http://www.fizik.com/TheThirdDimension/
Tämä maastoon (http://www.bellatisport.com/shop/category/192/product/1107/Fi%27zi:k_Gobi_XM_Wing_Flex-Tail_Flex.html)
Tämä maantielle (http://ep.yimg.com/ip/I/yhst-83047719682226_2053_948486)

Ei tarvita halkioita. Parhaaseen on hyvä turvautua ;)

(http://ep.yimg.com/ip/I/yhst-83047719682226_2053_948486)

Tank Driver
05.07.2009, 23.43
Lainaus:
Alkujaan tämän lähetti higgins http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost.gif (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1093587#post1093587)

Täällä repeillään:D. Satulaa haeskelemassa ja selailin tätä threadia. Täytyy sanoa, että joskus nämä kuittaukset kaikessa lyhyydessään ja ilman hymiöitä toimivat loistavasti! Kiitokset higgins ja Tand Driver - päivän paras sanailu!

Sitä tekee vain parhaansa...

Ole hyvä!

J Panula
07.07.2009, 10.23
Katselin koko topikin läpi eikä kukaan maininnut näistä:
http://www.fizik.com/TheThirdDimension/
Tämä maastoon (http://www.bellatisport.com/shop/category/192/product/1107/Fi%27zi:k_Gobi_XM_Wing_Flex-Tail_Flex.html)
Tämä maantielle (http://ep.yimg.com/ip/I/yhst-83047719682226_2053_948486)

Ei tarvita halkioita. Parhaaseen on hyvä turvautua ;)

(http://ep.yimg.com/ip/I/yhst-83047719682226_2053_948486)

Luit vain huonosti, Arione-sohvasta oli kyllä keskustelua :D

Miten nuo Fizikit on niin pahuksen painavia muuten, ilmeisesti titaani-ja kuitukiskojen täytteenä käytetään lyijyä tms? :D

plehti
07.07.2009, 10.45
Jostain syystä mun takamus vaatii saada alleen Selle Italian SLR:n - olen yrittänyt ajella muillakin, mutta SLR tuntuu parhaalta. Niinpä jokaiseen pyörään on tullut valittua kiltisti joku versio SLR:stä. Tällä hetkellä käytössä olevat versiot samasta aiheesta: SLR, SLR Kit Carbonio, SLR Flow ja SLR T1. Ja kaikki ne tuntuvat yhtä hyviltä.

Mitenkäs sen hiilikuitutolpan sai pitämään korkeutensa? Satula ja tolppa vaihtui, satulan kanssa ei ongelmia.

Olikohan tähän jo vastattu... Homma hoituu oikealla satulakiinnikkeellä, satulaputkitahnalla ja kiinnitysmomentilla. Liikaa kiristämällä saa satulaputken nätisti rikki...

/ Panu.

higgins
07.07.2009, 10.56
Mulla on käytössä Spessu 130.
Spessun penkki on vasta koeponnistuksessa, alkutuntuma ei ainakaan tunnu kovin hyvältä, ehkä turhan kova mulle.

Jaa, hyvinhän tuollainen perseeni kanssa toimeen tulee:) Higg

Edit: Samoja juttuja toistoa sorry... sama

J Panula
07.07.2009, 11.57

Juu, Arione tuntuu kyllä melko pehmeältä, ei ole ehtinyt vielä "korttelia ympäri" enempää testata...

SLK:n geelimallista en osaa sanoa, voisi olla juuri sopivasti mukavampi kuin perus SLK, itse olen ollut ihan tyytyväinen SLK-perusmalliin, mutta myös SLR-Trans-am (vähän perus SLR.ää paksummin topattu) on ollut mukava, ero taitaa olla sama kuin SLK vs. geeli SLK suunnilleen?

J Panula
07.07.2009, 11.59
Jostain syystä mun takamus vaatii saada alleen Selle Italian SLR:n - olen yrittänyt ajella muillakin, mutta SLR tuntuu parhaalta. Niinpä jokaiseen pyörään on tullut valittua kiltisti joku versio SLR:stä. Tällä hetkellä käytössä olevat versiot samasta aiheesta: SLR, SLR Kit Carbonio, SLR Flow ja SLR T1. Ja kaikki ne tuntuvat yhtä hyviltä....
/ Panu.

Juu, voi olla mullakin tuo Arione vain väliaikainen kokeilu... SLR on vaan hyvä ;) ja tosiaan mukavin SLR mitä olen testannut on C64, joka tuli hankittua maantiepyörään :D

elasto
08.07.2009, 11.30
ja tosiaan mukavin SLR mitä olen testannut on C64, joka tuli hankittua maantiepyörään :D

Voi veljet! Toi on ehkäpä mun unelmien satula. Miltäs se tuntuu verrattuna siihen perus SLR:ään jos on sellasella tottunut ajelemaan? Mistä ostit ja paljonko maksoi? CRC:ssä näyttäisi ainakin olevan special order onlyna jotain 360€.

EDIT: Bike-Componentsilla 269€.

jeijei
24.07.2009, 07.48
Hiukan hankalahkoa tuo istuinluiden mittaaminen ja nyt olen hiukan kahden vaiheilla onko tuo perus selle italian 130mm sittenkin hitusen liian kapea. Hiukan siltä tuntuu, kerpeleet kun ovat muuttaneet tuota mitoitustaan jossain vaiheessa (testissä siis vanhempi flite, mikä nähtävästi oli 140mm).

Ongelmana siis on, että välillä vasen vain ja ainoastaan vasen istuinluu puutuu ja pahasti. En kuitenkaan ihan purematta niele kapeuttakaan, kun on tullut 4h lenkkejä vedettyä ja reidet olivat rikki, tosin perse siinä nyt hiukan puutui mutta käsittääkseni ihan ymmärrettävää noinkin pitkään istuessa. Jottei nyt ihan tule tehtyä hätiköityjä johtopäätöksiä niin onko kellään ollut mitään vastaavia kokemuksia?

zykkeli
24.07.2009, 11.00

Itsellä on tuossa Bad Boyssa Fizikin Pave BadBoy edition ja on kyllä hyvä. Ei ole paikat kipeytyneet pidemmässäkään ajossa tai tuolla kaupungin tärinöissä.

Bonuksena huippupieni ledivalo valmiiksi integroituna satulan alle:) (tällainen: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=28276 )

En tiedä mikä on ko. satulan saatavuus muuten kuin ko. pyörän yhteydessä, mutta eiköhän tuo saman satulan basic-malli ole aika pitkälti tuo sama.(?) (Tässä about: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=27921 ) Ja painokin olisi alle 300g.

Peregrinus
07.08.2009, 11.19
The Satula löytyi. Fizik Aliante gamma on parasta mitä takapuoleni alla on ollut. Toimii ilman vaippahousuja ja niiden kanssa.

Maantiepyörässäni oleva SLK vaihtuu myös Alianteen.

_TL_
07.08.2009, 14.02
Laitan tän tähän samaan syssyyn kun en uuttakaan jaksa avata.

Mitkä ovat täällä kokemukset I-Beam satulatolpista? Ja onko kellään kokemusta satulalaukuista sen kanssa (SDG puhuu Topeak laukkumountista, mutta sen enempää en asiaan ole perehtynyt)?

Tuossa katselen chainreactionin pakettia jossa SDGn satula ja tolppa tulevat samassa. http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=23386

Varmaan tästäkin on jo joristu, mutta pikahaulla en mitään löytänyt.. Satulana toi kelvolliseksi (hinta/laatusuhteeltaan) todettu Bel Airi kiinnostaisi, mutta tuosta tolpasta en ihan varma ole.

buttonfly
08.08.2009, 18.37
Moro.

onko kokemuksia fizikin arione tai antares satuloista? Arionen pitäis olla hirvee classikko ja tuli sellainen ostettua. Pikkusen ristiriitaiset tunteet; vähän kova ja painaa "välilihaan" jonnin verran (liikaa). Kuitenkin kilsoja tullu 100 - 200 viikossa, et pitäis olla parkkiintunu. Tähän asti ollu sellen SLR xp, mikä on toiminu ihan hyvin. Muutoshaku tuli siitä kun 120km lenkillä viimeinen 20km oli yhtä tuskaa. Alkoi vaan hiertää alaposkia. Toisaalta arione painaa eri paikkaan eli testaus jatkuu..
Olisko hyvä yleistys sellainen että satula on hyvä jos sitä ei ajattele kertaakaan reissun aikana? :)

lansive
08.08.2009, 18.46
Muutoshaku tuli siitä kun 120km lenkillä viimeinen 20km oli yhtä tuskaa. Alkoi vaan hiertää alaposkia.

Onhan housut niin piukat, että pysyy säämiskä paikallaan vaikka vähän hikeäkin olisi kehissä? Itselläni ongelmat poistuivat kun oli riittävät piukat pökät ja SLR alla. Sitä ennen oli aina hiertymiä silleen, että Bepanthenia olisi pitänyt ostaa tynnyrissä, vaikka lenkit oli jotain 2-4 tunnin väliltä.

buttonfly
08.08.2009, 19.45
tjaa..

Enpä oo ajatellu asiaa tolta kantilta.. Housut on kyllä Assos F1 eli about parhaat mitä löytyy ja kokokin oikein. chamois creme vielä kokeilematta.. pitää kai lopettaa ujostelu ja alkaa rasvata.. :rolleyes:

alvinhammer
08.08.2009, 19.50
Mulla on Arione, eikä oo kyllä peffa puutunut tai hiertynyt. Hyvin menee neljä tuntia kunhan muistaa välillä tietenkin lepuuttaa.

vema60
09.08.2009, 10.06
Moro.
onko kokemuksia fizikin arione
vähän kova ja painaa "välilihaan" jonnin verran (liikaa).
Vähän outoa, kun täällä muut valittaa, että on liian pehmeä. Itsekkin olen sitä mieltä että pehmeä on.
Itse meinaan seuraavaksi kokeilla tuota
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21949

MikeM
09.08.2009, 11.55
Minulla tämä versio Arionesta http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35118 pitkillä lenkeillä vasen puoli puutuu mutta lepuuttamalla palautuu nopeasti.

buttonfly
09.08.2009, 23.55
no nyt tuli arionella ajeltua +100km ja toimi kyllä hyvin, ei minkäänlaista ongelmaa. :D tiukkavauhtinen lenkki joten ajoasentoa tuli kyllä vaihdettua tiheään.. jos jatkossa samat fiilikset niin ei mennyt eurot hukkaan. :)

Nappulakenka
11.08.2009, 21.27
Onko täällä porukalla kokemusta Selle San Marco SKN satulasta? Vähän tuo laatu puoli kiinnostaisi.

makkeli
12.08.2009, 02.00
Onko täällä porukalla kokemusta Selle San Marco SKN satulasta? Vähän tuo laatu puoli kiinnostaisi.

Mulla tuli fillarin mukana OEM-versio, joka on ainakin halvempi (~20 eur) kuin aftermarket-versio. Oli se persuksen alla noin 5 tonnia, sen se ainakin kesti.

Lopuksi en pitänyt siitä koska siinä paine tuli vain istuinluiden kohdalle. Itselle sopi paremmin laajemmalle alueelle painetta jakava. Positiivista siinä oli, että ei pallit puutuneet kun vielä oli monttua oikeassa kohdassa.

Nappulakenka
12.08.2009, 05.13
Kiitos makkeli :) Mä tässä odottelen vielä ensilenkkiä joten piti vähän nuuhkia muiden mietteitä ajan kuluksi :D

lansive
12.08.2009, 09.39
Vähän outoa, kun täällä muut valittaa, että on liian pehmeä. Itsekkin olen sitä mieltä että pehmeä on.
Itse meinaan seuraavaksi kokeilla tuota
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21949

On muuten juuri nyt paljon halvempi täällä kotimaassa (http://www.hi5bikes.fi//news.php?n=87). Kahteen pyörään laitoin tuollaiset ja hyvin sopii hanurin alle. Kioskipyörässä on vähän topatumpi SLR, mutta sillä ajellaankin ilman säämiskähousuja.

likis
13.08.2009, 23.51
Olisi muuten luksusta, jos jaksaisitte julkaista satulan mitatun leveyden (tai jopa sen leveyden johon istuinluut asettuvat) kun jotain penkkiä kehutte. Osaisi arvailla olisiko omalle persuustalle edes sovelias...

-kft-
14.08.2009, 11.19
Otetaanpa hieman osaa satulakeskusteluun.
Itsellä viitisen vuotta vanha Bianchi, jossa valmiina oli jokin Selle Italian satula, ilmeisesti jokin Bianchille tehty könttäsarja, koska kyseistä satulaa ei löytynyt enää uutena. Sinänsä harmi, koska kyseinen istuin oli oman ahterin muodoille enemmän kuin hyvä.
Vanhan satulan hajoamisen jälkeen mittailin leveyksiä ja malleja ja myyjän suosituksesta päädyin halppismerkki Spectran Xenon satulaan. Hintaa satulalla n. 30,- ja ainakin meikäläisellä toimii hyvin, eikä maksa liikoja.
Spectran xenon on kuulemma jonkin Fizikin mallin kopio, hintaa vain satku vähemmän.
...ja satasellahan saa jo aika paljon kaikkea muuta kivaa...

jeijei
14.08.2009, 11.40
Olisi muuten luksusta, jos jaksaisitte julkaista satulan mitatun leveyden (tai jopa sen leveyden johon istuinluut asettuvat) kun jotain penkkiä kehutte. Osaisi arvailla olisiko omalle persuustalle edes sovelias...
Mitat ovat ainakin valmistajilta saatuja :eek:
Itse nyt muutaman satulan vaihtaneena voin vain todeta, että pitäisi kyllä koeponnistaa ne. Elikkä ajaa se ~200km ja todeta sen jälkeen sopiiko vai ei. Tuntuu olevan noita perseitä niin eri lähtöön ;)

di luca
14.08.2009, 13.35
Antakaapa tuntumakommenttia, jos kellä on, että millanen perstuntumaero on SLR:llä ja Flitellä? SLR on ollu hyvä, mut joskus oon miettiny oisko Flite pitkässä ajossa vielä mukavampi. Kit Carbonina se ei oo ees kovin painava.

E.T.
20.08.2009, 22.46
The Satula löytyi. Fizik Aliante gamma on parasta mitä takapuoleni alla on ollut. Toimii ilman vaippahousuja ja niiden kanssa.

Maantiepyörässäni oleva SLK vaihtuu myös Alianteen.
Koin vastaavan valaistumisen Antaresin kanssa. Malliltaan just hyvä.
Fizikin penkit ei vaan ole kestäneet kauaa ja tuskin tääkään on poikkeus.
Valitettavasti huippukestävä ja kevyt Signature jää nyt vähemmälle käytölle vähän liian kapeana.

Anaxagore
02.09.2009, 11.20
Nyt on ongelmia maantiepyörän satulan kanssa. Eilinen 140km tuntui helvetiltä san marco ponzan kanssa. Fiilikset on että en kyllä aja enää ko. satulalla. Kärki on helvetin kova ja satulan takaosassa olevat kyhmyt ovat ihan väärässä asennossa. Kyhmyt valuttavat eteenpäin kovalle keskiosalle istumaan. Koko värkki tuntuu kiilalta joka uppoaa koko ajan syvemmälle ja syvemmälle perseeseen.

Housuina olen käyttänyt craftin performance bibbejä ja löfflerin windstopper pitkiä housuja.

Maastureissa mulla on sdg bel air rl ja fizik gobi xm ja cyclocrossarissa sdg bel air sl. Bel aireissa leveyttä on 143mm ja keskellä miltei koko satulan pituinen pierutunneli vähentämässä eturauhaseen kohdistuvaa painetta. Bel airien kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa pitkilläkään lenkeillä ja pyöräily on ollut kivaa :). Napakka pehmustus ja sopivasti joustava runko vähentävät vielä tärinää ja lisäävät mukavuutta. Bel aireilla pystyy ajamaan myös ilman ajohousuja pitkiäkin rupeamia. Gobi on myös mukava mutta usean tunnin maastorupeaman jälkeen on pientä protestia hanurin taholta havaittavissa.

Mikä satula sopisi edellä mainitun kuvauksen perusteella maantiepyörään? Pitääkö laittaa suosiolla bel air, vai löytyykö enemmän tyyliin sopivaa maantiesatulaa em. vaatimuksilla? :seko:

m e r k s
02.09.2009, 13.11
Antakaapa tuntumakommenttia, jos kellä on, että millanen perstuntumaero on SLR:llä ja Flitellä? SLR on ollu hyvä, mut joskus oon miettiny oisko Flite pitkässä ajossa vielä mukavampi. Kit Carbonina se ei oo ees kovin painava.

Joskus keväällä menin ostamaan uuden Fliten, ihan vaan testailumielessä. SLR:ää oli koeteltu talven aikana maasturissa hyvin tuloksin, mutta kun pari pyörää odotti uutta satulaa, niin ajattelin, josko vielä SLR:ää parempi olisi olemassa. Minulle se ei ollut Flite. Flitellä paino jakautuu omalla perstuntumalla epätasaisesti, siinä on molempien kankkujen alla (edellisen viestin Anaxagoren sanoin) kyhmyt ja satula tuntuu liian kapealta ts. tähän uppoutuu liiaksi.

Nyt on kaikissa pyörissä sitten SLR:t. Kaikki ovat "erilaisia": XP/XC/halkiosatula - näiden kolmen mallin välillä en ole eroja huomannut, kaikki em. mainitut toimivat.

Anaxagore
11.09.2009, 11.46
No etpä maksanut itseäsi kipeäksi... Ajelin juuri vajaat 130 km Shiver Gel Flow fillarissa kiinni. Ei tuntunut ollenkaan hassummalta: geelitäyte on suht' jämäkkä, eikä tunnu sohvamaiselta. Satulan muotoilu sallii istumakohdan hienosäädön matkan aikana. Ei peffa puudu niin helposti. Ja tuuletuskin pelaa :).

Moi, itsellä on valinta Shiver gelin ja Max flite genuine gelin välillä. Satula tulee maantiepyörään. Takapuoleni kaipaa ilmeisesti about 150mm leveää satulaa, koska 130mm san marco ponzalla jää istuinkyhmyt hivenen satulan ulkopuolelle. Vieläkö Shiver tuntuu mukavalta? Ja ilmeisesti on maantiepyörässä?

di luca
12.09.2009, 08.09
Kiitos Merks kommentista, tuota just kaipasin. Kerkesin kuitennii jo "ottaa riskin" ja tilata Flite carbonion. Katotaan sitten onko satula myynnissä aikanaan... Tuo SLR kun välillä painaa kankkua (istuinluita) niin penteleesti ja välistä taas on tosi mukava. CC:n SLR ei paina samalla tavalla. Tuon maantiepyörän satulan taas ostin n. 2000 km ajettuna, joten oisko se muotoutunu liikaa jo vai liekö vaan pershermot välistä liian herkät. No nyt Flitee ootellaan, pitää laittaa sitten kommenttia, kun on tuntumaa muutama kymmenen tuntia.:seko::rolleyes:

StantheMan
12.09.2009, 14.46
Kaksi lyhyttä lenkkiä uudella Brooksin maatiesatulalla takana. Vaihdoin sen Selle Signo Limited (tai jotakin sinne päin) -satulan tilalle. Enpä vielä ole havainnut mitään negatiivistä. Liukashan tuo Brooks on. Ensimmäisellä istunnolla olin luiskahtaa satulasta pois vähän niinkuin elokuvissa tumpelot hevosen selkään noustessaan tipahtavat toiselta puolelta hevosta maahan.:o

eupa
17.05.2010, 13.12
Uuta satulaa kaivataan kovasti täälläkin.
Nykyinen focus cayon Concept Extreme ei vaan istu. "Persluut" kipeytyy jo noin tunnin ajon jälkeen Olen ajatellut tilalle jotakin selle italian gel flow mallia, myös halkiota vois kokeilla.
Kannattaako tällasen ronskin suomalaisen perusreiskan kokeilla suoraa noita leveämpiä malleja, Esim max flite?

Ilmeisesti saksa taitaa olla tällä hetkellä maa, mistä noita kannattaa tilailla. Heittäkääs linkkiä jos huomaatte jossain olevan "erikoistarjouksessa" tai muuten vaan hyvän diilin. Mitään yli 100€ satulaa en ajatellut hankkia

lansive
17.05.2010, 13.22
Kannattaako tällasen ronskin suomalaisen perusreiskan kokeilla suoraa noita leveämpiä malleja, Esim max flite?

Riippuu vähän istuinluiden leveydestä. Itse laitoin juuri koekäyttöön tuon Max Fliten. Aika pehmeähän se on, joten en tiedä miten käytännössä tuossa jaksaa istua. Toinen kokeilussa ollut on Shiver, joka ei ole yhtä leveä, mutta päältä aika tasainen, joten luille löytyy kannatuspintaa mukavasti. Varmaan menisi kapeampikin satula, jos en olisi näin tuhdissa kunnossa.

drop
17.05.2010, 13.32
Vähän myöhässä, mutta vastataas kuitenkin :)

Laitan tän tähän samaan syssyyn kun en uuttakaan jaksa avata.

Mitkä ovat täällä kokemukset I-Beam satulatolpista? Ja onko kellään kokemusta satulalaukuista sen kanssa (SDG puhuu Topeak laukkumountista, mutta sen enempää en asiaan ole perehtynyt)?

Tuossa katselen chainreactionin pakettia jossa SDGn satula ja tolppa tulevat samassa. http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=23386

Varmaan tästäkin on jo joristu, mutta pikahaulla en mitään löytänyt.. Satulana toi kelvolliseksi (hinta/laatusuhteeltaan) todettu Bel Airi kiinnostaisi, mutta tuosta tolpasta en ihan varma ole.

I-Beam säätö ei mielestäni ollut yhtä kätevää kuin olisi voinut olla. En tiedä ovatko uudet versiot parantaneet tilannetta. Testasin muutaman eri satulan i-beam tolpalla ja ainut joka sopi omaan ahteriin oli SDGn fxr. Muissa satulan kiinnityspisteet painoivat aika pian kipeästi kankkuihin, tuossa toimivimmassakin sen huomasi enemmän kuin perinteisissä satuloissa.

Tulin kyllä toimeen viimeisimmän satulan kanssa, mutta ei tullut mieleenikään hankkia ibeamia seuraavaan pyörään.

To-Peakin satulalaukut toisaalta (siis ibeamille räätälöidyt) toimivat loistavasti.

Anaxagore
17.05.2010, 13.41
Uuta satulaa kaivataan kovasti täälläkin.
Nykyinen focus cayon Concept Extreme ei vaan istu. "Persluut" kipeytyy jo noin tunnin ajon jälkeen Olen ajatellut tilalle jotakin selle italian gel flow mallia, myös halkiota vois kokeilla.

Ilmeisesti saksa taitaa olla tällä hetkellä maa, mistä noita kannattaa tilailla. Heittäkääs linkkiä jos huomaatte jossain olevan "erikoistarjouksessa" tai muuten vaan hyvän diilin. Mitään yli 100€ satulaa en ajatellut hankkia

Kannattaa käydä tutkailemassa spessun ja wtb:n satuloita. Spessulta saa testisatuloita kokeiluun ja wtb:ltä myös.

Suosittelen mittauttamaan istumaluiden leveyden, joka onnistuu myös kotikonstein istumalla paksun aaltopahvin päälle. Pahviin muodostuu kaksi kuoppaa joiden keskipisteiden etäisyys kertoo leveyden (samalla tavalla ne liikkeessäkin sen mittaa). Kun on saanut leveyden selville niin kannattaa hankkia sitten tuota leveyttä leveämpi satula ja tarkkailla satulan profiilia. Jos istumaluiden poltteen lisäksi genitaalialueet puutuvat niin reiällinen satula voi auttaa. Jos valitsee satulan missä paino tulee yksinomaan istumaluille, on näissä kontaktikohdissa hyvä olla myös pehmustetta (varsinkin jos painoa on esimerkiksi >85kg) etteivät istumaluut huuda armoa pitkällä matkalla. Netistä satulan tilaaminen on aikamoista lottoa, mutta toisaalta laatusatulat saa erittäin hyvin kaupaksi esimerkiksi torin kautta.

Satulan toppaus on hivenen kaksipiippuinen juttu, liika toppaus ei kannattele kehoa tarpeeksi ja painetta tulee myös herkille alueille. Täysin pehmustamaton satula voi olla puolestaan oikeasta muodosta huolimatta hyvin vittumaisen tuntuinen jos satulassa istuu yhteen menoon vaikka 8 tuntia. Housuissa olevat pehmusteet ovat yleensä hyvin pehmeää sorttia ja niiden tärkein funktio on estää hiertymien syntyminen.

StantheMan
17.05.2010, 14.36
Nyt on Brooksilla ajettu yksi kaksisatanen ja yksi kolmisatanen yhden päivän aikana. Onpa se kärsinyt aika paljon, kun vesisateessakin olen sillä surutta ajanut. Sadesuojus tuli mukana, mutta jostain syystä se päällä satula on läpimärkä ja ilman sitä vain puolimärkä. Kenkä(p)lankkia laitoin ja sehän rupesi kiiltämään, kuin uutena. Notkollaan tuo on ja toinen kankku (vasen) on painunut huomattavan alas. Siitä huolimatta ei 11 tunnin ajon aikana minkäälaisia (entisenlaisia) kipuja tai puutumisia takapuolessa. Mystinen juttu.

Kaksi lyhyttä lenkkiä uudella Brooksin maatiesatulalla takana. Vaihdoin sen Selle Signo Limited (tai jotakin sinne päin) -satulan tilalle. Enpä vielä ole havainnut mitään negatiivistä. Liukashan tuo Brooks on. Ensimmäisellä istunnolla olin luiskahtaa satulasta pois vähän niinkuin elokuvissa tumpelot hevosen selkään noustessaan tipahtavat toiselta puolelta hevosta maahan.:o

mutanaama
29.06.2010, 00.08
3-4h:n testilenkin jälkeen Formula FXR tuntui ihan asialliselta sohvalta. Hipposen tuli hanuri araksi, mutta pieni lepo riitti. Hepin puutuminenkaan ei mikään hirmuinen ongelma tunnu olevan. Alkumatkasta oli vähän puutumista havaittavissa, mutta satulan kärjen nosto auttoi asiaan.

syklopaatti
01.07.2010, 16.51
Mulla sekä maantie ,että maastopyörässä tällänen.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35120

Oon tykänny. Maastossa ei tuu pidettyä ees vaippoja ja hyvin perse kestää usean tunnin lenkit.

Mick
01.07.2010, 18.31
Ei kukaan muu ole kokeillut ISM:in satulaa?

Feltin orkkis-satulan (joku Selle Italia-malli?) kanssa esiintyi ikävää puutumista mutta ISM on toiminut hyvin http://www.ismseat.com/products_racing.htm eikä ole ollut tarvetta hakea mukavampaa.

Saksasta tilasin www.mfm-sportshop.com (http://www.mfm-sportshop.com/) , maksu PayPal:illa ja toimitus OK

E.T.
01.07.2010, 23.32
Mulla sekä maantie ,että maastopyörässä tällänen.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35120

Oon tykänny. Maastossa ei tuu pidettyä ees vaippoja ja hyvin perse kestää usean tunnin lenkit.Antares on toiminut mullakin hyvin. Tosin älyttömiä siivuja tuolla ei ole vedetty. Tilaan ton kuitenkin vielä kuitukiskoilla. Ehkä paras satula tuntumaltaan ollut Signaturen kuitupenkki. Sekin alkoi kivistämään jo 550 km jälkeen. Liian kapea se vaan oli mun leveälle ahterille. Harmi kyllä. Brooksin team Pro tuli myös hommattua, sen kesyttäminen jatkuu syksyllä kyklolla. Ei erityisen mukava satula mielestäni, mutta ei huonokaan. Swift pitäisi vielä saada testiin.

Harmi että tuli heitettyä roskiin vanha turbomatic, sitä alkaa tulla ikävä.....

ps. saahan noita vielä ja kevenneltyjä...http://www.wired.com/gadgetlab/2009/11/selle-italia-relaunches-cult-classic-turbomatic-saddle/

Raikku
08.07.2010, 09.47
Mullon tossa mun Cubessa(Reaction GTC) tuo
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35123

Mangaanikiskoilla ja se ainakin on aivan sairaan kova, ei jousta yhtään ja aika kapeakin. Täytyy varmaan se mukavampaan vaihtaa.

HiMa
08.07.2010, 19.13
Paljonko kilometrejä pitäis yhden satulan kestää = olla päin /c:ttä?

Oon ajanu tuolla satulalla noin 5000 km ja nyt on jotenki alkanu tuntumaan, että pidemmissä lenkeissä joutuu loppumatkasta vaihtamaan asentoa vähän väliä. Tänä vuonna oon ajellu kyllä pidempää lenkkiä kuin aiemmin. Vai oliskohan vika jossain muussa kuin satulassa?

tero76
09.07.2010, 15.12
Hei.Mulla myös ongelmana satula maastokäytössä. Ensin selle italian slr xc. Se painoi joka lenkin alussa noihin istuinluihin. Helpotti jossain vaiheessa, mutta alkoi taas parin-kolmen tunnin jälkeen jomottamaan. Muualla ei tuntunut.

Nyt kiinnostaa nuo sdg:n jakkarat, esim ti-fly tai bel air. Tuntuu aika moni kehuvan

Onko kellään kokemusta tällaisesta vaihdosta?

Onko tuo ti-fly hyvinkin samanlainen jakkara kun slr xc?

Nyt on ollut joku fizikin tundra, mutta se on hieman outo. Jotenkin kova ja kupera.

Toinen ongelma on nuo perse- ja nivuskarvat, niiden repiminen alkaa toden teolla koskemaan muutaman tunnin jälkeen.

TuH
09.07.2010, 16.25
Oon ajanu tuolla satulalla noin 5000 km ja nyt on jotenki alkanu tuntumaan, että pidemmissä lenkeissä joutuu loppumatkasta vaihtamaan asentoa vähän väliä. Tänä vuonna oon ajellu kyllä pidempää lenkkiä kuin aiemmin. Vai oliskohan vika jossain muussa kuin satulassa?

Voisiko satulasi olla ihan vähän liian korkealla? Kokeile ajaa lenkki 0,5-1,0 cm matalemmalla ja katso huomaatko eroa.

Liian korkea satula oli suunnilleen ensimmäinen asia josta minulle huomautettiin, kun kävin Velosportin mitoituspalvelussa. Ajomukavuus parani selvästi.

makkeli
09.07.2010, 22.06
Hei.Mulla myös ongelmana satula maastokäytössä. Ensin selle italian slr xc. Se painoi joka lenkin alussa noihin istuinluihin.

Nyt on ollut joku fizikin tundra, mutta se on hieman outo. Jotenkin kova ja kupera.

Jos painetta tulee istuinluihin, niin kuperahan olisi ratkaisu. Kun Tundra ei sovi, niin ehkä Aliante, pehmeä ja kupera. Paitsi mulla se on 3 tunnin satula, kun pidemmillä ajoilla sen pehmeys syö ihon rikki.

Toisen pyörän Selle Italian C2:ssa mulla samoja ongelmia kuin sulla. Istuinluihin tulee liiaksi painetta.

HiMa
10.07.2010, 07.40
Voisiko satulasi olla ihan vähän liian korkealla? Kokeile ajaa lenkki 0,5-1,0 cm matalemmalla ja katso huomaatko eroa.

Liian korkea satula oli suunnilleen ensimmäinen asia josta minulle huomautettiin, kun kävin Velosportin mitoituspalvelussa. Ajomukavuus parani selvästi.

Ei se minusta liian korkealla ole, takamus ei heilu ajaessa ja pystyn polkemaan myös kantapäillä. Mietin tuossa, että jos ottais ohjainpuolelta yhden puolen sentin korokerenkaan pois ja kokeilis sitten. Täytyy fiksailla tässä päivän mittaan ja koeajaa viimeistään huomenna.

Raikku
10.07.2010, 08.28
Minäkin mm noita SDG.n satuloita silmäillyt kun niitä mukaviksi mainitaan.Tässä muutamia yleensäkin mitä kommenttien mukaan tuolta CC:stä katselin.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21948
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21978
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21972
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25692
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=8066

Tietenkään ei saa painava olla(eli alle 250g) ja runkojoustoa pitäisi olla mukavuuden takia, maastossa kun täysin jäykkä satula ei aina hyvältä tunnu iskuissa...

jiiteeteepee
11.07.2010, 10.32
Onkos kellään kokemusta selle italia xo genuine gel - satulasta? Ei ainakaan hinnalla pilattu kun reilu parillakympillä saa.

tero76
11.07.2010, 11.40
SDG:n ti-flyn laitoin tilaukseen.

Tuota nyt on kehuttu ja on melko kevytkin.

Seuraavaksi sitten bel air jos tuo ei iske.

lansive
12.07.2010, 16.19
Onkos kellään kokemusta selle italia xo genuine gel - satulasta? Ei ainakaan hinnalla pilattu kun reilu parillakympillä saa.

Aika pehmeä tuo on. Hintaansa nähden hyvä satula, eikä tosiaan mikään sellainen ilmapallo, vaan pehmeydestä huolimatta kohtuullisen napakka. Lisäksi kunnolla vedenkestävä, joten johonkin kauppamatkapyörään aivan kuningasvalinta.

Tuollainen oli käytössä pitkään, mutta sitten sijoitin parempiin ajohousuihin ja jäi käyttämättä. Sen jälkeen se palveli juniorin pyörässä ja nyt odottaa kaapissa muita projekteja.

jiiteeteepee
12.07.2010, 17.22
No semmone tuli tilattua cc-pyörään. Toivottavasti passaa kun nykyinen niin kova eikä housutkaan parhaasta päästä. Onhan se varmaan pehmeä verrattuna kalliisiin kilpasatuloihin..nykyinen satula siis prologo nago pas cool team.

Supermario
31.07.2010, 14.36
http://www.bike24.com/images/products/p0116787.jpg

Raikku
31.07.2010, 14.42
Mä nyt tässä vaiheessa vaihdoin sen kivikovan Fizik Tundran SDG Bel Air RL Ti-satulaan. Katsotaan nyt mitä perse sanoo. Vaikuttaa ainakin ihan eri tavalla mukavalta.

popomatic
27.08.2010, 13.26
Kenelläkään tietoa, mistä löytyisi tai sais tilattua Charge Spoonia ruskeana?

Muitakin saa suositella. Satula on tulossa arkikäyttöön ja saisi olla mukava ilman säämiskääkin. Pyörä on 70-luvun Länsi-Saksan ihme ja ruskee nahka sopis värinä hyvin. Brooksiin ei viitsi panostaa, kun vaarana on, että se tuolta kaupungilta katoaa.

popomatic
31.08.2010, 00.38
Charge Spoon on hyvä satula, mutta sanoisin sen olevan turhan kova kaupunkiajeluun ilman säämiskää. Käytin sitä tuossa tarkoituksessa vuoden verran, mutta sitten menin vaihtamaan pehmeämpään versioon. Hyvän muotoinen satula muuten on, mutta mielestäni vaatii säämiskähousut, ellei sitten arkikäyttö ole lähikaupassa käymistä.

Ainakin Spoonin kalliimpi versio löytyy Wiggleltä ruskeana http://www.wiggle.co.uk/p/cycle/7/Charge_Spoon_Ti_Synthetic_Saddle/5360039125/, muttei perusmalli.

Siinä perusmallissa tuo logo on mukavasti huomaamattomampi. Enimmäkseen tuolla arkiajo tarkoittaa max. 10 km lenkkejä yhdellä polkaisulla, joten sinänsä ei mitään mielettömiä lenkkejä.

Päädyin nyt kuitenkin hankinnan helppoudesta ottamaan tuohon Helsingin Lauttasaaren Pyörähuollosta ruskean nahkaisen Brooksin Kiina-kopion. Kova se on, mutta ihan hienon näkönen myös. Hintaa oli pikkasen enemmän, mitä meinasin - 69e. Merkki oli minulle outo, mikä ei liene sinänsä yllätys kopion kohdalla. Saa nähdä, miten tuolla viihtyy, mutta ensiajelut vaikutti ihan hyvältä. Istuu nätisti tommoseen matta kultaiseen mankeliin.

lansive
31.08.2010, 10.54
Ebaysta tuli tilattua satula (http://global.ebay.com/Brand_New_Full_Carbon_3K_MTB_Road_Bike_Seat_Saddle _100g/330461767624/item). Jos vaikka nyt loppuisivat hiertymät on kun riittävän kova penkki. Onneksi oli tuollainen leveämpikin malli tarjolla. Katsotaan kauanko kestää saapua Suomeen ja miten kestää.

Gamzae
02.09.2010, 23.37
Mulla on käytössä Spessun satuloita, ja kovasti olen tykännyt. Erityisen hyvää niissä on, että tarjolla on samasta mallista useita leveydeltään poikkeavia versioita. Lantion istuinkyhmyjen etäisyys mitatataan ja valitaan siten sopivan levyinen satula. Pitkä kun olen, niin lantiokin on keskieuroppalaista leveämpi, niin tavallista leveämmät mallit sopivat oikein hyvin. Seuraavat mallit ovat käytössä, kaikki 143mm leveinä:

Phenom SL XC-pyörässä
-kevyt (195g) ja nopea
-vaatii pehmusteen housuun, sen verran kova

Phenom Gel trailipyörässä
-Supermukava, toimii myös arkihousuilla
-295g

Indie XC kaupunkipyörässä
-halpa ja mukava

http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCEqSection.jsp?sid=EquipSaddlesAll&eid=5007&menuItemId=8499

BONK
03.09.2010, 08.49
Phenom SL XC-pyörässä
-kevyt (195g) ja nopea
-vaatii pehmusteen housuun, sen verran kova

Selkeää myyntimiesainesta :D

IncBuff
04.09.2010, 19.07
Nyt kun kävi niin että tuo Cuben alkuperäinen RFR Natural Shape hajosi ja perseeni sattuu tykkäämään siitä, mutta kun kyseessä on OEM-satula niin ei taida mistään oikein samanlaista saada. Ilmoitetaanko nuo satulan mitat yleensä leveimmästä kohdasta? Jos yrittäisi mittailla ja löytää mahdollisimman samanlaisilla mitoilla olevan.

Eipä kyllä kestänyt kauan, mutta pyörän takuuaika on mennyt umpeen niin takuuseenkaan taitaa olla turha vinkua uutta.

Raikku
09.09.2010, 09.04
Sanotaan nyt tuosta SDG Bel Air RL-satulasta että mukava on, muutaman kerran jo sillä ajeltu ja jo heti ensi kerralla oli huomaamaton(eli mukava) verrattuna Cuben alkuperäiseen kovaan Fizik Tundraan joka ahdisti ja kovisti koko ajan.

Putkikameli
12.09.2010, 21.00
Olen päivittämässä oman maantiepyöräni satulaa ja haen keveyden lisäksi tietysti parempaa mukavuutta. Kuinka suuri merkitys mahtaa kiskojen materiaalilla olla ajomukavuuteen, vai haetaanko niillä juuri vain keveyttä ?!?

chriisu
15.09.2010, 10.26
Nyt tarttis työmatkapyöränä toimivaan crossariin päivittää satula. Kuljen päivittäin 10km reissua suurimmaksi osaksi asfalttia, mutta perseeseen tulee väkisinkin hiertymiä jos luopuu pehmustetuista pyöräilypöksyistä. Tietty pyörällä tulee välillä heitettyä 25km maantielenkkejä, mutta työmatkapyöräily on pyörän pääkäyttökohde.

Luulen että haen vähän leveämpää satulaa, sillä hiertymät syntyvät melko syvälle tuonne perseeseen.

Onko suosituksia satulasta, jossa tärkein ominaisuus on mukavuus (esim. farkuilla) hintaluokasta 20-60e? Plussaa olisi myös vedenkestävyys, sillä koulussa ei ole katoksellista säilytyspaikkaa pyörälle.

Miltä vaikuttaisivat seuraavat vaihtoehdot? Selle Italia Flow ja Genuine Gel erot? Onko noissa SDG satuloissa muuta eroa kuin hinta ja paino?

Selle Italia X0 Flow (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=49778)
Selle Italia X0 Genuine Gel (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21998)
SDG Bel Air RL Cro-Mo (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=17911)
SDG Bel Air RL Ti Rail (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=8066)

lansive
15.09.2010, 13.01
Ebaysta tuli tilattua satula (http://global.ebay.com/Brand_New_Full_Carbon_3K_MTB_Road_Bike_Seat_Saddle _100g/330461767624/item). Jos vaikka nyt loppuisivat hiertymät on kun riittävän kova penkki. Onneksi oli tuollainen leveämpikin malli tarjolla. Katsotaan kauanko kestää saapua Suomeen ja miten kestää.

Penkki tuli vähän yli viikossa Suomeen, mutta lapset hukkasivat postia noutaessaan lapun, niin en tiennyt paketin olevan perillä. Lähettäjältä sain seurantakoodin joten paketin pääsi hakemaan.

Lenkille en tuon kanssa vielä ehtinyt, mutta ei tuo ainakaan heti hajonnut kun tällainen epäkevyt keski-ikäinen äijä päälle istui. Satulan rungon joustavuus tuntui olevan samaa luokkaa kuin Selle Italian SLR:ssä, joten voisihan tuon kuvitella kestävän käytössä.

vituxman
15.09.2010, 14.33
Mielenkiintosen näkönen poronsorkka, paa kokemuksia kunhan lenkkeilet.
Mulla Konassa se alkuperänen WTB Rocket V ja pitkät yli viistuntiset lenkit tuntuu kekkosen kohalla ikävänä paineena, not so nice :mad:

Tomsson
10.04.2011, 19.41
Kannattaako ekan fillarilenkin jälkeen vielä alkaa murehtimaan satulaa, koska takapuoli kipeytyi pariksi päiväksi ajon jälkeen?

Hyppäsin siis fillarin selkään pystymetsästä noin parin vuoden tauon jälkeen.
Perjantaina kävin uudella fillarilla ottamassa maltillisen reilun 10km ensipuraisun ja ajossa ei satula mitenkään häirinnyt. Päinvastoin, yllätyin itseasiassa, koska on tuo melkoinen suikale ylipainoisen alla. Siihen nähden ainakin mikä on hybridissä.
Vasta lauantaiaamuna kovalle pinnalle istuessa asia selvisi. Hellyyttä oli havaittavissa. Äsken istuin satulaan ajatuksena, että jokohan malttais mennä lenkille, mutta ja ei kyllä vielä tänään. Huomenna pääsenee jo :)

Iglumies
10.04.2011, 20.34
Ei kannata murehtia, perseelläkin vie aikansa totutella satulaan.

BONK
10.04.2011, 21.53
Tomsson - Jos nyt alapään hermotukset on yhtään elossa, niin kyllä normaali-ihmisellä pitempiaikainen perseen hankaaminen noin äkkiseltään aiheuttaa jotain tuntemuksia - ei siis syytä huoleen, ilmiö on ohimenevä. Kymmenien vuosien turhien satulakokeilujen ja lopulta "oikean polun" löytymisen jälkeen annan vain yhden neuvon satuloihin liittyen.

Hanki Brooks (http://www.brooksengland.com/).

Erityisesti, jos olet isompikokoinen jamppa niin takapuolesi tulee olemaan sinulle ikuisesti kiitollinen.

fillaristi
10.04.2011, 21.57
Kuin kauan mahtaa tuo tottuminen ottaa? Mulla on nykysatulalla kilsoja takana jo noin tonni ja vieläkin on ongelmia. Outoa kyllä, mutta pelkän oikean puolen kanssa. Oikea pakara alkaa noin tunnin ajon jälkeen kiristämään ja kipu siirtyyy siitä pikkuhiljaa ristiselkään. Kipu tuntuu lähinnä pakaran alakiinnityskohdassa. 2.5h lenkki alkaa olla maksimi mitä voi järjellisesti ajella.Tämä siis maantiellä. Tämä vaivaa voi toki olla mahdollista seurausta reilu vuos sitten tapahtuneesta kaatumisesta. Vauhditonta pituushyppyä ja alastulossa ei jalka pitänyt ja suoraan siitä voimalla perseelleen maahan. Pari kuukautta pakara kipeä ja nyt jälkivaivana tämä. Saa nähdä tokeneeko. Satulan asentoa en ole viel koittanut muuttaa ku ei oikeen tiedä viel mihin suuntaan rupeis siiirtelemään.

rhubarb
10.04.2011, 22.06
Kannattaako ekan fillarilenkin jälkeen vielä alkaa murehtimaan satulaa, koska takapuoli kipeytyi pariksi päiväksi ajon jälkeen?

Ei, mutta…

Kuin kauan mahtaa tuo tottuminen ottaa? Mulla on nykysatulalla kilsoja takana jo noin tonni ja vieläkin on ongelmia.

…Tässä vaiheessa kannattaa mahdollisuuksien mukaan kokeilla eri satuloita.

Omalla kohdalla puutuminen vaivaa edelleen joskin uusin kokeilusatula on toiminut ihan kohtalaisesti. Kokeiluun ei onneksi/valitettavasti tarvitse kuin n. 30 minuutin tiukemman ajosession. Spessu väittää että Urheiluaitassa olisi satulatestaus joten suuntaan sinne katsomaan pitääkö se paikkansa.

Luulen, että halkiollinen satula tulee olemaan se oikea ratkaisu mutta siinä yhdessä jota olen kokeillut oli liian pehmeät reunat jotka sitten hiersivät.

Brooksiakin tietysti voisi kokeilla, mutta se että se sopii jollekulle ei millään muotoa takaa sitä että se tekisi kaikki autuaaksi…

hannupulkkinen
10.04.2011, 22.33
Luulen, että halkiollinen satula tulee olemaan se oikea ratkaisu mutta siinä yhdessä jota olen kokeillut oli liian pehmeät reunat jotka sitten hiersivät.

Minulle eivät reikäsatulat sovi, mutta tämä Fizi:k Twin Flex (http://www.fizik.it/technical-innovations.aspx?c=TWIN-FLEX)pelittää oikein hyvin. Maantiepyörässä on Arione ja kohta hommaan Fizi:k Tundran maastokonkeleihin. Näissä ei puudu paikat ja kuitenkin tuki on parempi kuin reikäsatuloissa.

Tomsson
10.04.2011, 22.45
Brooksit näyttää kyllä perseelle suunnitelluilta, mutta kun ostin alle 10kg fillarin, niin katotaan nyt jos takamus tottuisi tommoselle kevyelle suikaleelle :p
Ja mitä enemmän tässä kuntoilee, niin sitä vähemmällä persaus pääsee... Yritys ainakin on.

Muistan kyllä männävuosina, että kevään eka fillarilenkki sai samaa aikaan "pehmeämmilläkin" satuloilla, mutta jälkipolton mittakaavasta ei oikein ole muistikuvaa. Saattoi silloinkin kyllä pari päivää aristaa.
Itse fillari(Focus Marek) kuitenkin tuntuu varsinkin näin jälkikäteen hyvältä. Vaikka tykittelin yltiöpositiivista vauhtia ylämäkiäkin pitkin, niin persaus on ainoa johon jäi muisto mankeloinnista. Kumma ettei kintereissä ole tuntunut yhtään :seko: No se on jonkin muun topicin heiniä.

rhubarb
10.04.2011, 23.16
Minulle eivät reikäsatulat sovi, mutta tämä Fizi:k Twin Flex (http://www.fizik.it/technical-innovations.aspx?c=TWIN-FLEX)pelittää oikein hyvin. Maantiepyörässä on Arione ja kohta hommaan Fizi:k Tundran maastokonkeleihin. Näissä ei puudu paikat ja kuitenkin tuki on parempi kuin reikäsatuloissa.

Kiitos, tuo on mielenkiintoinen (olin jotenkin mielessäni sekoittanut sen tuohon Wing-Flexiin). Täytyy silti kai mitata noita satulaluita mutta joko Arione tai Antares saattaisi toimia. Aliante oli aivan liian leveä (ja pehmeä).

E.T.
11.04.2011, 00.24
Kiitos, tuo on mielenkiintoinen (olin jotenkin mielessäni sekoittanut sen tuohon Wing-Flexiin). Täytyy silti kai mitata noita satulaluita mutta joko Arione tai Antares saattaisi toimia. Aliante oli aivan liian leveä (ja pehmeä).Antaresissa ei taida olla tuota twin flexiä. Arione oli mulle kapea, Antares tosi hyvä muttei kokopäiväpenkki, Aliante kokeilematta, mutta se pehmeys vähän epäilyttää...

BONK
11.04.2011, 08.55
Omalla kohdalla puutuminen vaivaa edelleen joskin uusin kokeilusatula on toiminut ihan kohtalaisesti. Kokeiluun ei onneksi/valitettavasti tarvitse kuin n. 30 minuutin tiukemman ajosession. Spessu väittää että Urheiluaitassa olisi satulatestaus joten suuntaan sinne katsomaan pitääkö se paikkansa.

Brooksiakin tietysti voisi kokeilla, mutta se että se sopii jollekulle ei millään muotoa takaa sitä että se tekisi kaikki autuaaksi…

Minua alkoi puutuminen rassaamaan niin ankarasti, ettei huvittanut useampana vuotena polkea juuri lainkaan. Monena keväänä homma alkoi sillä, että

1. Uusi satula...
2. Kyllä se persaus ensimmäisen tonnin jälkeen tottuu...
3. Epätoivoista ajoasennon, satulan paikan, korkeuden ja kulman, stemmien yms. jne. säätöä ja muuttamista
4. Armoton hatutus ja motivaation lasku, kun puutuminen ei katoa mihinkään
5. Pyörä talliin ja mielummin vaikka golfkentälle
6. Satunnaista ja väkinäistä tekemistä
7. Uusien ostosten suunnittelua seuraavalle kaudelle

En nyt ihan tarkkaan muista, mutta 13 tai 14 eri merkkistä ja tyylistä satulaa löytyy varastosta muistoina noista vuosista. Viime kesänä sitten hommasin maantiepyörään Brooksin Swiftin (titaanisena).

Olin aina pitänyt nahkasatulahihhuleita hieman omituisina "old school" genren edustajina, sillä kyllähän nykyajan modernit materiaalit, halkiot ja tuulitunnelimuodot olisivat ilman muuta parempia. Parin Brooksilla istutun lenkin jälkeen en edes muistanut, että joskus olisivat paikat olleet mukamas puutuneet. Samana kesänä vaihdoin Brooksit kaikkiin fillareihin ja nyt kalusto on vihdoin kunnossa istuinmukavuuden suhteen. Ainoa valittamisen aihe on enää huono kunto, mutta se nyt on mitä on...

Se on totta, että kaikkia ei Brooks tee autuaaksi, mutta kokeilla kannattaa jos on vain mahdollisuus. Perse sen sitten kertoo, mikä on oikea tie kullekin. Testatessa satulatolppaa kannattaa laskea n. puoli senttiä, sillä Brooksin muoto on hieman erilainen.

Speedgoat
12.04.2011, 13.13
Kuin kauan mahtaa tuo tottuminen ottaa? Mulla on nykysatulalla kilsoja takana jo noin tonni ja vieläkin on ongelmia. Outoa kyllä, mutta pelkän oikean puolen kanssa. Oikea pakara alkaa noin tunnin ajon jälkeen kiristämään ja kipu siirtyyy siitä pikkuhiljaa ristiselkään. Kipu tuntuu lähinnä pakaran alakiinnityskohdassa. 2.5h lenkki alkaa olla maksimi mitä voi järjellisesti ajella.Tämä siis maantiellä. Tämä vaivaa voi toki olla mahdollista seurausta reilu vuos sitten tapahtuneesta kaatumisesta. Vauhditonta pituushyppyä ja alastulossa ei jalka pitänyt ja suoraan siitä voimalla perseelleen maahan. Pari kuukautta pakara kipeä ja nyt jälkivaivana tämä. Saa nähdä tokeneeko. Satulan asentoa en ole viel koittanut muuttaa ku ei oikeen tiedä viel mihin suuntaan rupeis siiirtelemään.

Jotenkin tulee mieleen, että tuolla vammalla on jotain osuutta asiaan. Joko jotain on vahingoittunut tuossa laskeutumisessa tai sitten lihaksisto on päässyt lievään epätasapainoon, kun olet pari kuukautta varonut kipeää pakaraasi. Hyvä urheiluhieroja/fysioterapeutti saattaisi osata vinkata vian laadusta ja luonteesta, sekä kuinka päästä eroon siitä.

rhubarb
12.04.2011, 13.44
Jaa, unohdin tänne laittaa: Spessun bikefit-putiikeissa on ihan lainattavaksi tarkoitettuja testisatuloita joista kannoin eilen kotiin kaksi (130 ja 143mm). Nuhaisena ei tullut hirveän hyvää tai pitkää koestusta mutta saipahan noista jonkinlaisen kuvan. Taidan toisen ostaa.

jeijei
13.04.2011, 23.24
Jotenkin tulee mieleen, että tuolla vammalla on jotain osuutta asiaan. Joko jotain on vahingoittunut tuossa laskeutumisessa tai sitten lihaksisto on päässyt lievään epätasapainoon, kun olet pari kuukautta varonut kipeää pakaraasi. Hyvä urheiluhieroja/fysioterapeutti saattaisi osata vinkata vian laadusta ja luonteesta, sekä kuinka päästä eroon siitä.

Mulla oli alunperin 13 satula ja se oli snadisti liian leveä. Aiheutti nimenomaan toiselle puolle kipeytymistä. Kannattaa ensimmäiseksi mitata istuinluiden leveys!
Itsellä ei sentään kipu alaselkään siirtynyt mutta pidemmistä lenkeistä tuli tuskaa.

Spessun toupe geelillä ja 14 leveänä on palvellut vallan mainioti. Kovahan se on muttei sillä niin väliä ole jos se muuten jakaa painon todella hyvin.
Jos mahdollista niin tuo spessun fitti on vallan mainio kokeilla, itselläni meni yrityksen ja erehdyksen kautta mutta lähtisin ensin leveydestä liikenteeseen.

843
22.04.2011, 13.14
Tomsson - Jos nyt alapään hermotukset on yhtään elossa, niin kyllä normaali-ihmisellä pitempiaikainen perseen hankaaminen noin äkkiseltään aiheuttaa jotain tuntemuksia - ei siis syytä huoleen, ilmiö on ohimenevä. Kymmenien vuosien turhien satulakokeilujen ja lopulta "oikean polun" löytymisen jälkeen annan vain yhden neuvon satuloihin liittyen.

Hanki Brooks (http://www.brooksengland.com/).

Erityisesti, jos olet isompikokoinen jamppa niin takapuolesi tulee olemaan sinulle ikuisesti kiitollinen.

Tässä isompi jamppa, jolla meinasi mennä hermot satularallissa. Ostin netistä Brooksin team pron, vai mikä se malliltaan olikaan. Se hyvä puoli siinä satularallissa ja epäsopivissa satuloissa oli että samalla tuli säädettyä ajoasento mahdollisimman oikeaksi mun kropalle ja siihen päälle kunnon BROOKS, niin eipä satu enää ajelu mihinkään...

Brooksin ehdottomasti paras ominaisuus on sen mukautuminen omaan listoon. Aluksi nahkaläppä tuntui melko epämukavalta, koska se oli muotin jäljiltä ja painoi hieman. Melko nopeasti kuinkin peräpään hikirauhasten avustuksella satulan nahka alkoi muokkaantua sopivaksi ja nyt en voisi kuvitellakaan muuta satulaa...

- puoli noissa on se paino. Taitaa olla 0,5kg luokkaa tuo pro temin karvalakkimallikin..

ps. ja ne niitit, hyvin passaa vanhan teräsbianchin habitukseen. Painosta vielä sen verran että kun sitä itselläkin on n. 8kg liikaa, niin 200-300 gr satulassa ei oo mitään :D

Ohiampuja
22.04.2011, 14.08
Onkos noita Spessun PG Fit testauspisteitä kuinka yleisesti täällä Suomen-maassa? Sitä persauksen ja satulan mittausta tarkoitan...

http://www.specialized.com/bc/microsite/bgfit/index.html#/Equipment

derosa
22.04.2011, 15.35
Itselle sopivimman satulan valinta on on runkomallin valinnan oheella täysin mahdoton tehtävä. Ne pitäisi kaikki "ajaa" ja vielä ajalla. Muut eivät voi sanoa, että "tämä ja se" on juuri sinulle sopivin, valitettavasti. Meillä jokaisella on oma "kankkunen" ja oma ajotyyli. Brooks-satulat, kokonaan nahkaa, ovat hyviä muotoutuvuutensa takia, mutta ne eivät vain mielestäni ole sattuneet "disainin" puolesta koskaan "menopyöriin". Niitä kuitenkin käytettiin 60-luvun puolelle kaikissa kilpapyörissä; kokemusta on. Minulla on niitä tuolla kahdet hyllyssä; olivat vielä 70-80-luvun taitteessa hankimissani englantilaispyörissä. Ne vaihdettiin heti "kauniimpiin". Istuin kuitenkin toisen päällä kymmenkunta vuotta retki-työmatkapyörässäni ja se muotoutuvuus aspekti toteutui erinomaisesti, varsinkin kun öljysin satulan alussa ja suojasin sitä välillä epätoivoisestikin kastumiselta. Suosittelen touring-pyöriin.

rhubarb
22.04.2011, 15.57
Onkos noita Spessun PG Fit testauspisteitä kuinka yleisesti täällä Suomen-maassa? Sitä persauksen ja satulan mittausta tarkoitan...

http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCDealerLoc.jsp ja sieltä satula- tai BG-fitti liikkeen tyypiksi. Käsittääkseni jälkimmäinen sisältää edellisen mutta kannattaa varmaan soittaa jos on pidemmälle menossa.

tapioveihola
26.04.2011, 20.49
hommasin uuden filun ja siihen spessun satulan body geometry -systeemin mukaan. istuinkyhmyjen etäisyys toisistaan tsekattiin siten, että istuin jäykälle geelityynylle ja näin kyhmyistä jäi tyynyyn kuopat. siitä sitten taulukko käteen ja näytti että 143 millinen satula (mistä se muuten on mitattu?) on oikean kokoinen. kyseistä Spessun Romin -satulaa on kuulemma moni kehunut mukavaksi.. ei tuo mittaus minua kuitenkaan perusteellisuudellaan vakuuttanut.

no, olen nyt tahkonnut pyörällä ja satulalla muutaman sata km ja fiilis on tosi pettynyt. pyörä on upea mutta satula parin tunnin ajelun jälkeen niin epämukava, että koko ajokokokemus muuttuu kivuliaaksi kun joutuu vaihtelemaan asentoa ettei kipu ja pistely tuntuisi jalkovälissä.

siis helvetti, on tuskaista etsiä itselle sopivaa satulaa ja komppaan edellisiä että vaikka muuten ajoasento olisi just niin jos satula ei niin ei tule mitään. vaihdoin vanhasta fillarista vanhan satulan (10 v) niin johan sillä jo ajelee, ulkonäkö ja paino vaan ovat vähän niin ja näin..

znood
26.04.2011, 21.21
Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi Arione Gobi

eiks joo :)

rhubarb
26.04.2011, 21.30
Vanha satula käteen ja uutta etsimään sen pohjalta, jos se kerran hyvin sopii!

tapioveihola
26.04.2011, 22.07
näin juuri ajattelin tehdä. vanhassa on enemmän sellaista napakkaa pehmustetta eikä niin "teräviä" reunoja, tuntuu sopivan minulle

Lasol
26.04.2011, 22.43
siitä sitten taulukko käteen ja näytti että 143 millinen satula (mistä se muuten on mitattu?)

Leveys leveimmästä kohdasta.

Ohiampuja
26.04.2011, 23.35
Minua kiinnostaisi nämä Fizikin Versus tai VS mallit, jotka on siitä keskeltä "kevennetty".

http://www.roseversand.com/article/fizik-fizik-antares-vs/aid:472014

tero76
27.04.2011, 20.25
Olisiko kenelläkään testattavaksi sdg:n bel air rl:llää Espoossa?

Minulla on saman firman ti fly, ja ei meinaa perse tuohon asettua. Alussa puutuu, sitten menee tunti-puolitoista jotenkin jonka jälkeen asentoa saa hieroa vähän väliä. Mun jakkaraa saa kokeilla ja jos tuntuu kivalle puolin ja toisin niin vaihtokin onnistuisi titaanikiskoiseen versioon.

tero76
07.05.2011, 12.04
Olisiko kenelläkään testattavaksi sdg:n bel air rl:llää Espoossa?

Minulla on saman firman ti fly, ja ei meinaa perse tuohon asettua. Alussa puutuu, sitten menee tunti-puolitoista jotenkin jonka jälkeen asentoa saa hieroa vähän väliä. Mun jakkaraa saa kokeilla ja jos tuntuu kivalle puolin ja toisin niin vaihtokin onnistuisi titaanikiskoiseen versioon.

Eikö kellään?

jarit
07.05.2011, 22.14
Harmi, just viime viikolla heitin tuollaisen sdg:n roskiin ja juuri samasta syystä. Mun hanurille ei toimi nuo takaa korkeat satulat, joissa siis takareuna nousee reilusti.

Mick
10.05.2011, 10.01
"Poronsorkka" ISM Adamo Racing on nyt ollut yhdessä pyörässä parin tuhannen kilometrin verran ja hyvältä tuntuu edelleen. Pisin lenkki sillä on ollut 5h eikä mitään ongelmaa.

Muiden pyörien Feltin orkkis-satulat ei pärjää mukavuudessa, mutta niilläkin on poljettu tyytyväisenä. Tosin toiseen ehkä jotain John Cobbin satulaa vois ihan vaan mielenkiinnosta kokeilla... (cobbcycling.com)

ISMin satula on yhdelle kaverille ollut epäsopiva koska sillä lantio on kaponen ja tämä satula hänelle liian leveä.

kyprok
28.05.2011, 00.51
Vaikka takamus on yhtä henkilökohtainen kuin ajajansakin, rohkenen silti tämän threadin luettuani kysyä suosituksia, tai neuvoa siitä mistä seuraavan satulan valintaa voisi jatkaa.

Noin 1.5 vuotta sitten pyörän mukana tuli WTB:n Pure V -satula, joka toimi yllättävän hyvin. Vaikka en pitänyt sen perän "spoilerimaisesta" -muotoiulusta en jaksanut sitä vaihtaa, koska en tuntenut mitään epämukavuuksia pidemmilläkään matkoilla, poislukien pieniä hiertymiä yli 4 tunnin lenkeillä. Kyseinen jakkara otti kuitenkin yhdellä lenkillä liikaa iskua itseensä ja vuoden palvelemisen jälkeen löysin tilalle Fizikin Aliante -satulan, joka oli malliltaan ja mitoiltaan suunnilleen WTB:tä vastaava. Vaikka Aliante oli mukava, oli se aivan liian kuppimainen ja lyhyt, mikä teki teknisessä maastossa painon siirtelyn eteen ja taakse hankalaksi/mahdottomaksi.

Tästä rohkaistuneena ostin tarjouksesta SDG:n FXR -satulan, joka on sekä pidempi, kapeampi että tasaisempi kuin kaksi aikaisempaa satulaa. Se oli myös sivuttaissuunnassa tasaisempi kuin WTB:n ja Fizikin tarjoamat hieman kuperammat jakkarat. Olen pitänyt SDG:n satulasta muuten, mutta lähes poikkeuksetta noin kahden tunnin ajon jälkeen alkaa tuskastuttava kipu istuinluissa mikä ei poistu asentoa vaihtamalla tai painetta helpottamalla. Kipu tuntuu myös ajon jälkeen kovilla tuoleilla istuessa ja kestää pari päivää, jonka aikana ajaminen tuntuu epämiellyttävältä.

Tänään aaltopahvia käyttäen mittasin istuinluiden leveydeksi noin 120mm, joka Spessun noin (http://www.specialized.com/specs/spec.jsp?speccode=bodygeometrysaddles&tablewidth=400&cellwidth=350) -taulukon mukaan suosittelisi noin 143mm leveää satulaa. Eli itselläni haussa on:

- Suhteellisen pitkä (280mm+) ja pituussuunnassa tasainen satula, jossa painon siirtäminen eteen ja taakse onnistuisi
- Noin 142 - 145 mm leveä
- Leveyssuunnassa hieman kupera helpottamaan takamuksen asettumista, koska aikaisemmat kuperat mallit toimivat kivasti ja nykyinen tasainen huonosti
- Painolla ei ole väliä koska olen niin lihava että on helpompaa polttaa omaa rasvaa kuin alkaa hifistelemään pyöräosien grammoissa, joten kestävyys on plussaa

Aikaisemmat satulat ovat mitoiltaan seuraavat:

WTB Pure V: 145 x 277
Fizik Aliante: 142 x 265
SDG FXR: 138 x 285

Etenkin SDG:n pituudesta olen pitänyt, mutta muuten satula on itselleni helvetistä. Toki voin olla väärässä siinä missä haen, mutta siksi otin asian puheeksi täällä. Olen silmäillyt etenkin Selle Italian Max Flite, sekä Prolink -mallia, mutta tuntuu että niin moni valmistaja jää aina väliin vaikka kuinka kahlaisi eri valmistajien sivuja.

Minkä satulavalmistajien satuloita voisi testata Helsingin (eri) pyöräliikkeissä, tai mitä vastaavia satuloita voisitte suositella?

Iso kiitos!

rhubarb
28.05.2011, 00.57
Minkä satulavalmistajien satuloita voisi testata Helsingin (eri) pyöräliikkeissä, tai mitä vastaavia satuloita voisitte suositella?

Iso kiitos!

Mikset kokeilisi Spessuja? Mukaan otettavia testisatuloita löytyy tosiaan esim. Annankadun ja Ruusulankadun putiikeista.

kyprok
28.05.2011, 01.01
Mikset kokeilisi Spessuja? Mukaan otettavia testisatuloita löytyy tosiaan esim. Annankadun ja Ruusulankadun putiikeista.

Miksipä en. Yritin aikaisemmin hakea Spessun testipisteiden paikkoja mutta ei se mihinkään johtanut, hankala navigaatio jne. Mutta unohtui joka tapauksessa Spessu mainita aikaisemmassa postauksessa, se oli mielessä mutta tätä asiaa niin kauan omassa päässä vatvoessa jotain jäi kuitenkin mainitsematta. Kiitos kun muistutit, otan huomenna yhteyttä jos saisin ensi viikolla Spessun satulan testiin.

Väinö Kokki
28.05.2011, 03.23
Aika vähän on mainittu maantielle vaihtoehdoksi Prologon satulat.
Vaihdoin sellaisen orginaalin tilalle enemmän tai vähemmän vahingossa.
Satula menisi vaikka vasarasta, niin kova se on.
Ekan kesän jälkeen olin vielä hieman ihmeissäni mutta nyt en vaihtaisi sitä mihinkään. Kyseessä on vielä halkiollinen malli joka on lähes taivas liiallisesta haaruspaineesta ja verenkiertohäiriöistä kärsiville.

Peregrinus
28.05.2011, 09.47
Pakko kehua pyörän(Charge Tap) mukana tullutta Charge Spoon satulaa. Satulaa ei ole turhaan kehuttu. Toimii hyvin ilman vaippahousuja ja on edullinen.

Illotus
28.05.2011, 10.26
Pakko kehua pyörän(Charge Tap) mukana tullutta Charge Spoon satulaa. Satulaa ei ole turhaan kehuttu. Toimii hyvin ilman vaippahousuja ja on edullinen.

Komppaan, ei ainakaan alle 10km matkoilla ole paikat puutuneet.

hannupulkkinen
28.05.2011, 10.43
Onko kenelläkään kokemusta tästä satulasta? (http://www.on-one.co.uk/i/q/SAPXSL/planet-x-superlight-team-saddle)
Kakkosmaasturin satula narisee ja yleensä käyttämäni Fizikin satulat ovat tähän satunnaisesti käytettävään pyörään liian kalliita.

juu-zo
28.05.2011, 11.25
Onko kenelläkään kokemusta tästä satulasta? (http://www.on-one.co.uk/i/q/SAPXSL/planet-x-superlight-team-saddle)
Kakkosmaasturin satula narisee ja yleensä käyttämäni Fizikin satulat ovat tähän satunnaisesti käytettävään pyörään liian kalliita.

Kovin on kyllä fizikin thundran näköisiä. Ehkä aavistuksen näyttää paksummilta. Kokemusta ei ole mutta uskoisin että samanlaiset tuntemukset voisi olla kuin fizikin satuloissa.

Torppis
28.05.2011, 12.52
Satulan leveys pitää sopia istuinluihin. Löytyy 12-16cm?
Satulan pinta ilman pehmusteita. Ei liu'u, ei hiertymiä.
Satulan kärki pyöreä. Istuessa ei jää housut kiinni.
Satulan narina, kiskot ei sovi tolpan kannakkeeseen. Kumia tai teippiä väliin.
Satulan paino 80-300g hipoilun mukaan.
Satulan merkki, väri ja hinta. Jos miellyttää, niin pyörä kulkee kovempaa.
Satulan asento yleensä vaakatasossa, poikkeuksia löytyy.
Satulan kanssa huijaus tempossa, ISM toimii.
Satulan on syytä olla päin persettä.

val
06.06.2011, 15.37
Pistetääs vähän visasempaa selvitettävää:

Mulla on tuommoinen Nishiki Hybrid vuodelta -98. Se oli jokusen kerran kaatunut ja satulan reuna oli kulunut puhki sillä seurauksella, että satulan vaahtomuovi imi vettä. (Sateessahan niitä pyöriä kuuluu säilyttää, eiks ni :)

Tänä keväänä hommasin sit uuden satulan, ja toisen, ja kolmannen. Ei vaan toimi. Tuon alkuperäisen satulan kanssa ei ollut koskaan mitään ongelmia. Näistä uusista kova satula on kivulias, ison pehmeän kanssa puutuu reisi ja normilevyisen pehmeän kanssa puutuu oudolla tavalla takapuoli (5 km ajon jälkeen alkaa tuntua siltä, että valuu koko ajan alaspäin tai taaksepäin... selvä puutumisen aiheuttama aistihäiriö).

Kukaan ei tietenkään tiedä, millainen tuo -98 vuoden Nishikin satula on. Mutta jos sattuu tietämään, niin voisi suositella samankaltaista tilalle. Voisin kyllä ostaakin tuollaisen alkuperäisen (ehjän), jos jollain sattuu nurkissa pyörimään.

Asian kanssa pähkäämistä vaikeuttaa vielä sekin seikka, että oma rikkinäinen satula on jo roskissa, joten en pääse tutkimaan millainen se oli. On vain hämäriä muistikuvia: normilevyinen, sopivasti pehmeä (koska pystyi ajamaan ilman ajohousuja), ei kuitenkaan muhkea, ja jonkinlainen erikoinen "anatominen" muotoilu: kolme hyvin kevyttä painaumaa (yksi melko edessä, kaksi hieman taaempana rinnakkain).

appmot
06.06.2011, 17.14
Specializedia myyvistä liikkeistä saa lainaksi testisatuloita, ja siellä myöskin mitataan sopivin satulan leveys. Tampereella on ainakin R-tech http://www.rtechsuspension.fi/index.php?cPath=399_38_363

Esko
07.06.2011, 01.16
Tänään aaltopahvia käyttäen mittasin istuinluiden leveydeksi noin 120mm, joka Spessun noin (http://www.specialized.com/specs/spec.jsp?speccode=bodygeometrysaddles&tablewidth=400&cellwidth=350) -taulukon mukaan suosittelisi noin 143mm leveää satulaa.

Mielenkiintoinen "noin-taulukko". :rolleyes:

Katsotaan vaikka sitä ensimmäistä saraketta (maantiepyörän ajoasento). Jos istuinkyhmyt ovat 70-100mm päässä toisistaan, suositellaan satulaa, joka on 1,3-1,85 kertaa kyhmyjä leveämpi. Jos kyhmyt ovat 130-160 etäisyydellä, suositellaan satulaa, joka on kutakuinkin yhtä leveä kuin kyhmyjen etäisyys tai jopa sitä selvästi kapeampi.

Each is available in 3 widths to ensure a perfect fit, based on your actual measurements and preferred riding position.

Täydellinen sopivuus, joka perustuu omiin mittoihin. Jos esim. maantiepyöräilijän kyhmyt ovat 100-160mm etäisyydellä, 145mm leveä one size fits (almost) all on siis oikea vaihtoehto. Vaikka niillä muilla eri levyisillä versioilla ei olekaan kuin reilu sentti eroa. Vähän on sellainen fiilis, että ensin on valmistettu satulat ja vasta sitten alettu miettiä, että mitenkäs ne saataisiin jaettua tasaisesti taulukkoon. :rolleyes:

Tjoo. Mutta tuli tilattua lopulta itsellekin sellainen satula, jonka valmistajan nimi alkaa B:llä ja joita tehdään Englannissa. Johan sitä vanhasta muovisatulasta oli irronnutkin palasia ja sitä oli korjattu mm. jesarilla. Ei siinä sinänsä mitään, ihan kelvollisesti se oli toiminut jo vajaat 60000 kilometriä. Saas nähdä millaista säveltä hanuri soittaa uuden kanssa kun se aikanaan tulee. ;)

val
07.06.2011, 11.17
Pistin tänään "ison ja pehmeän" satulan alle, eli siis sen jossa yli 10 km lenkillä alkaa toinen reisi puutumaan. Mittasin leveyden ja se on noin 158-160mm. Tuo taitaa olla paras niistä kolmesta, jotka olen ostanut. Tuntuu melko mukavalta. Suurin vika näyttäisi olevan se, että satula on edestä turhan leveä. Sisäreidet hinkkaavat satulaan sen verran, että on ihme, jos pyöräilyhousut eivät mene tuosta kohtaa rikki (vai kestävätkö pyöräilyhousut näin kovaa kulutusta). Voi myös olla, että tuon hinkkaamisen takia jalat eivät pysy niin helpolla suorassa, jos hinkkaamista alkaa varoa.

Eli hakusessa taitaisi olla takaa leveä ja edestä kapea satula. Suosituksia? Olisi suotavaa, että satulaa pystyisi käyttämään myös ilman pehmustehousuja.

Anaxagore
07.06.2011, 11.40

Katsotaan vaikka sitä ensimmäistä saraketta (maantiepyörän ajoasento). Jos istuinkyhmyt ovat 70-100mm päässä toisistaan, suositellaan satulaa, joka on 1,3-1,85 kertaa kyhmyjä leveämpi. Jos kyhmyt ovat 130-160 etäisyydellä, suositellaan satulaa, joka on kutakuinkin yhtä leveä kuin kyhmyjen etäisyys tai jopa sitä selvästi kapeampi.

Täydellinen sopivuus, joka perustuu omiin mittoihin. Jos esim. maantiepyöräilijän kyhmyt ovat 100-160mm etäisyydellä, 145mm leveä one size fits (almost) all on siis oikea vaihtoehto. Vaikka niillä muilla eri levyisillä versioilla ei olekaan kuin reilu sentti eroa. Vähän on sellainen fiilis, että ensin on valmistettu satulat ja vasta sitten alettu miettiä, että mitenkäs ne saataisiin jaettua tasaisesti taulukkoon. :rolleyes:

Tjoo. Mutta tuli tilattua lopulta itsellekin sellainen satula, jonka valmistajan nimi alkaa B:llä ja joita tehdään Englannissa. Johan sitä vanhasta muovisatulasta oli irronnutkin palasia ja sitä oli korjattu mm. jesarilla. Ei siinä sinänsä mitään, ihan kelvollisesti se oli toiminut jo vajaat 60000 kilometriä. Saas nähdä millaista säveltä hanuri soittaa uuden kanssa kun se aikanaan tulee. ;)

Ihan samaa mieltä tosta Spessun mitoituksesta. Markkinointijargonia ja hevonpaskaa. Tuo satulan soveltuvuustaulukko kumoaa edellä höpötetyn istumaluilla istumisen. Harvinaisen ristiriitainen "mitoitus". :D Tuntuu uppoavan ihmisiin kuitenkin kuin häkä... :)

Ja mulla on Phenom ja Toupe...

hannupulkkinen
07.06.2011, 13.48

Eilen tuli satula ja mitat ovat tarkalleen Fizik Arionen. Istumiskokemuksia ei vielä ole.

leecher
08.06.2011, 08.30
Kohta saa kokonaan joustavaa satulaa Fizikiltä http://www.bikeradar.com/news/article/fizik-launches-kurve-saddle-range-30498

buttonfly
12.06.2011, 22.35
fizik antares testattu, ei toiminu meikäläiselle. jos joku haluaa omakseen niin viestiä yv:nä.

kyprok
12.06.2011, 23.16

Nyt tullut kokeiltua kahta spessun "∼ noin/likimain/suunnileen/n. (http://www.specialized.com/specs/spec.jsp?speccode=bodygeometrysaddles&tablewidth=400&cellwidth=350)" -mukaisen taulukon mukaista satulaa ja molemmista hanuri tulee aivan järkyttävän kipeäksi parin tunnin ajon jälkeen. Kokeiltu on Avatar ja Phenom 143 milliä leveinä. Jatkan satulan etsimistä, en ainakaan vielä ole jäänyt kiinni markkinajargoniin ;).

rhubarb
13.06.2011, 00.26
Nyt tullut kokeiltua kahta spessun "∼ noin/likimain/suunnileen/n. (http://www.specialized.com/specs/spec.jsp?speccode=bodygeometrysaddles&tablewidth=400&cellwidth=350)" -mukaisen taulukon mukaista satulaa ja molemmista hanuri tulee aivan järkyttävän kipeäksi parin tunnin ajon jälkeen. Kokeiltu on Avatar ja Phenom 143 milliä leveinä. Jatkan satulan etsimistä, en ainakaan vielä ole jäänyt kiinni markkinajargoniin ;).

Markkinajargon on tietysti oma maailmansa mutta Spessun testisatulaprojekti on oikeasti todella hyödyllinen. Tietty jos mallistosta ei löydy sopivaa niin sitten ei löydy…

Noin yleisesti liian pienen satulan tuntee itsekin aika helposti käsipelillä, sillä luu on aivan satulan reunalla tai sen ulkopuolella. Liian suurta on hieman hankalampi, mutta sellaisella tulee usein kipua reiden taka-/sivuosan jänteisiin.

Sekä Avatar että Phenom näyttävät olevan hieman pehmustettuja, oletko kokeillut mahdollisimman kovaa istuinta?

kyprok
13.06.2011, 11.00
Markkinajargon on tietysti oma maailmansa mutta Spessun testisatulaprojekti on oikeasti todella hyödyllinen. Tietty jos mallistosta ei löydy sopivaa niin sitten ei löydy…

Noin yleisesti liian pienen satulan tuntee itsekin aika helposti käsipelillä, sillä luu on aivan satulan reunalla tai sen ulkopuolella. Liian suurta on hieman hankalampi, mutta sellaisella tulee usein kipua reiden taka-/sivuosan jänteisiin.

Sekä Avatar että Phenom näyttävät olevan hieman pehmustettuja, oletko kokeillut mahdollisimman kovaa istuinta?

Olen samaa mieltä siitä että testisatulaprojekti on hyödyllinen, oli markkinointijargoni mitä tahansa. Ainakin on jokin lähtöpiste mistä jatkaa iteroimista eteenpäin.

Sekä Avatarista että Phenomista jäi sellainen tunne että molemmissa satuloissa istuinluut olisivat olleet juuri reunan sisäpuolella. Ainakin siirtämällä painoa edes hieman eteenpäin havaitsin istuinluiden siirtyvän reunojen päälle ja siitä eteenpäin yli.

Phenom on muodoltaan aikalailla samanlainen kuin SDG:n Formula ja sekin tuntui hyvältä aluksi. Mutta Phenomin kohdalla kävi juuri samoin eli parin tunnin kohdalla istuinluut kipeytyivät ja asennonvaihtaminen oli tuskaa. Avatarin kohdalla tunne oli pahempi. Testiyksilöni oli geelipehmustettu yksilö ja minusta tuntui kuin olisin istunut kahden kovan tennispallon päällä. Istuinluut kipeytyivät huomattavasti nopeammin ja enemmän kuin Phenomissa.

Molemmissa oli kuitenkin sellainen tunne että hanuri ei levännyt hyvin istuimella vaan lenkin edetessä paino tuntui olevan "pistemäisesti" istuinluilla. Avatarissa tämä tunne oli selkeämpi. Tiedän että istuinluiden tulee kantaa paino, mutta nyt se tuntui välittyvän jollain tapaa väärin.

Kovempia istuimia en ole juurikaan kokeillut, joten en osaa arvioida miten se vaikuttaisi. Ehkä pitäisi jotain kautta päästä tällaiseen käsiksi.

--+MM+--
14.06.2011, 18.17
Sellen flow mallit olleet perseelle mukavia, varsinkin hiilarimalli. Eivät vain tahdo kestää näköjään. Xc flow mallista kisko poikki ja carboniosta kansi halki. Mitähän seuraavaksi? Ei viittis ostella noita enää kovin kerta ei kestä meikän alla.

µ

Anaxagore
14.06.2011, 18.33
Olen samaa mieltä siitä että testisatulaprojekti on hyödyllinen, oli markkinointijargoni mitä tahansa. Ainakin on jokin lähtöpiste mistä jatkaa iteroimista eteenpäin.

Sekä Avatarista että Phenomista jäi sellainen tunne että molemmissa satuloissa istuinluut olisivat olleet juuri reunan sisäpuolella. Ainakin siirtämällä painoa edes hieman eteenpäin havaitsin istuinluiden siirtyvän reunojen päälle ja siitä eteenpäin yli.

Phenom on muodoltaan aikalailla samanlainen kuin SDG:n Formula ja sekin tuntui hyvältä aluksi. Mutta Phenomin kohdalla kävi juuri samoin eli parin tunnin kohdalla istuinluut kipeytyivät ja asennonvaihtaminen oli tuskaa. Avatarin kohdalla tunne oli pahempi. Testiyksilöni oli geelipehmustettu yksilö ja minusta tuntui kuin olisin istunut kahden kovan tennispallon päällä. Istuinluut kipeytyivät huomattavasti nopeammin ja enemmän kuin Phenomissa.

Molemmissa oli kuitenkin sellainen tunne että hanuri ei levännyt hyvin istuimella vaan lenkin edetessä paino tuntui olevan "pistemäisesti" istuinluilla. Avatarissa tämä tunne oli selkeämpi. Tiedän että istuinluiden tulee kantaa paino, mutta nyt se tuntui välittyvän jollain tapaa väärin.

Kovempia istuimia en ole juurikaan kokeillut, joten en osaa arvioida miten se vaikuttaisi. Ehkä pitäisi jotain kautta päästä tällaiseen käsiksi.

Mites ois SDG:n bel air rl? Se ois myös 143mm leveä. Jakaa painetta muuallekin kuin istuinluille, mutta puutumisen ehkäisemiseksi siinä on ura keskellä. Titaanikiskoilla ei edes älyttömän painava. Maastopyörään sopii kuin nenä päähän.

Maantiepyörään kannattaa hakea Brooks...?

alteregoni
25.06.2011, 23.50
Satula ongelmia täälläkin. Ei tuo Cube XMS orkkis satula (Scape Active6) sovi perseelle. Maastossa ihan käypänen, varmaan siksi kun ei paino ole persauksilla koko aikaa. Mutta tulee maantielekkiäkin hinkattua, niin siitähän pylly ei pidä. Istuinluihin jomottaa niin helvatusti ja välilihakin kipeytyy. Tämä tapahtuu jo noin puolentunnin ajamisen jälkeen. Ajoasentoni on aika pysty tämän takia istuinluihin tulee paljon painetta. Tossa tuli kopeloitua persettäni ja olin mittaavinani istuinluiden väliks 170mm!:eek:. Vähäisellä fillarointi kokemuksella ainakin tuntuu että pehmeämmät ja leveemmät ns. retki satulat olis mun perseen juttu. Toi: http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?manufacturers_id=155&products_id=5854 tai toi: http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?manufacturers_id=155&products_id=5854 (http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?manufacturers_id=155&products_id=5854)
mielessä. Toi viimmonenhan on naisille suunnattu mutta aiemmin pyörällä missä "naisten" satula tuntu kivalta.

Oikea linkki:http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=399_38_302&products_id=5855

kyprok
26.06.2011, 01.46
Mites ois SDG:n bel air rl? Se ois myös 143mm leveä. Jakaa painetta muuallekin kuin istuinluille, mutta puutumisen ehkäisemiseksi siinä on ura keskellä. Titaanikiskoilla ei edes älyttömän painava. Maastopyörään sopii kuin nenä päähän.

SDG:n Bel Air on käynyt mielessä, mutta toistaiseksi en löydä mistään testiyksilöitä. Huhuilin SDG:n penkkejä testiin ylävitosesta ja kertoivat testiohjelman rantautuvan sinne heinäkuun aikana. Nyt sitten odotellaan ellei osu täydellistä kohdalle.

Yliviivata voi myös spessun Rivan ja WTB:n Vigon. Vigo oli ainakin omaan ahteriin ylipehmustettu sohva joka aiheutti lähinnä laajaa puutumista ja lopulta hiertymiä. Riva on testisatuloista toistaiseksi paras, mutta senkään kanssa ei pysty juurikaan yli kahta tuntia ajamaan. Siltikin toistaiseksi ainut satula jonka päälle pystyi istumaan myös seuraavana päivänä.

Esko
26.06.2011, 02.47
Satula ongelmia täälläkin.
...

Molemmat linkit osoittivat samaan satulaan.

Jos istuinluiden leveys on tosiaan 170mm (tämähän riippuu vähän ajoasennostakin, tosin pystyssä asennossa se on suurimmillaan sikäli kun olen oikein ymmärtänyt), niin eipä siinä taida linkin takana ollut satula kovin paljon auttaa. Sen leveys on kuitenkin alle 14cm, ei liene edes kovin paljon nykyistä leveämpi? Tuon hintaisia satuloita ei kannata ihan pelkän testin vuoksikaan hankkia.

Pääosa leveämmistä satuloista taitaa olla pehmeitä sohvia, ja pehmeys ei ehkä enemmän ajavalle ole kuitenkaan oikea ratkaisu. Brooksilla on jotain perinteistä tyyliin B68, mutta ehkä jollakulla on ehdottaa jotain muutakin merkkiä ja mallia.

tienlaita
26.06.2011, 07.31
Brooksilla on jotain perinteistä tyyliin B68, mutta ehkä jollakulla on ehdottaa jotain muutakin merkkiä ja mallia.

Brookseista sen verran, että rakenteensa vuoksi ne ovat muita leveämpiä. Nahka on ripustettu kehykseen, ja jos istuinkyhmyt tulevat kehyksen päälle, puuttuu nahkasatulan muotoutuminen ja jousto. Se on siis reunoiltaan kuin nahalla päällystetty kova satula.

Tässä kuvien kanssa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1470763#post1470763
(Tosiaan vaikka mittasin istuinkyhmyt, ei se pyörän päällä pitänytkään paikkansa, vaan satulasta näkee ajon jälkeen että siitä kapeammalla on kyhmyjen nahkaan tekemät painumat.)

B-17 / Flyer malleista leveämpään on mm. B72. Se on kiinnostava myös siksi että siinä on kierrejousitettuja kevyempi jousitus. http://www.brookssaddles.com/en/Shop_ProductPage.aspx?cat=saddles+-+city+%26+heavy+duty&prod=B72
"a light weight touring saddle" (Piilotettu väärään satularyhmään sivuilla, jää monilta bongaamatta.) (Oikein light weight :) On se jousitetuksi Brooksiksi kevyt.)

Takaosan leveyttä ei kannata säikkyä: satulat ovat kumminkin keskeltä ja edestä kapeita, ja niin jalat mahtuvat kyllä liikkumaan.

B72 juttuja, osin hämmentäviäkin.
http://www.sheldonbrown.com/harris/saddles/brooks-b72.html
http://lovelybike.blogspot.com/2010/11/choosing-upright-saddle-brooks-b72-vs.html
http://www.mtbr.com/cat/controls/saddle/brooks/b-72/prd_358035_140crx.aspx
http://www.flickr.com/photos/philipwilliamson/5672536071/in/photostream/

http://www.leatherbicyclesaddles.co.uk/index.asp
B68 olisi kevyt leveä Brooks. Itse asiassa myös hieman kapeampi kuin B72. B68 Imperial features the central cut-out

alteregoni
26.06.2011, 12.30
Kiitos ehdotuksista. Tarttee ottaa perse mukaan ja jatkaa väijymistä...

Fiz
28.06.2011, 22.01
Eka lenkki Selle Italia Gel Flow:lla takana ja tuntui jotenkin ihmeen tahmealta housuja vasten - onko muilla vastaavia kokemuksia? Ei tuntunut tuon takia oikein kovin hyvältä.

Samu Ilonen
29.06.2011, 08.14
Eilen tuli satula ja mitat ovat tarkalleen Fizik Arionen. Istumiskokemuksia ei vielä ole.

Arione lienee kopioiduin satula muutaman vuoden sisällä. Esim Nishikeissä oli "näköispainoksia" niistä. Ei kyllä mitään muuta yhteistä. Esim. Velo tekee moisia. Toi Planet-X kyllä näyttää kuvassa jo erilaiselta kuin Arione. No, on se puolet halvempikin.

Toi istuinluiden mittaus on hupaisaa, se ei kerro kuitenkaan mitään satulan muodon istuvuudesta tai milten penkki painaa muutaman tunnin ajon jälkeen. Paitti jos istuu täysin selkäsuorassa...harvempi ajaa niin. Onhan se tietty tapa lisätä myyntiin "vakuuttavuutta". Halkio satuloissa on vähän samaa touhua, jos kuskilla on yhtään enempi painoa, ne ei kestä pitempää lenkkiä tai montaa kuukautta. Tai fiilis on että istuin paikka on muutaman millin tarkkudella "siinä". Ja se ei ole kovin kivaa. Puutuu ruoto aika huolella jos niin takasti pitäisi istua monta tuntia.

BONK
29.06.2011, 10.35
Ihan samaa mieltä kuin Samu. Tietyt perusasetukset satulan paikan säädössä on toki hyvä olla kohdallaan, mutta muuten homma on kuin farkkujen sovittamista. Vaikka tuumakoko täsmää, housut ei välttämättä istu jalkaan kun leikkaus on väärä, materiaali epämiellyttävä tms. jne. yms.

Ymmärrän toki, että esimerkiksi nahkasatula B:n tietyt mallit näyttävät hieman epäsopivalle nykypyörissä, kun niissä ei ole trikolori-väritystä tai tekstiä isoilla kirjaimilla. Itse havahduin noin tusinan eri satulakokeilun jälkeen lopulta siihen tosiasiaan, kun ihan vakavissani pohdin jotta taidan jättää fillaroinnin ihan kokonaan, että persesilmä on todellakin sokea. Tuntuma ratkaisee, ei mikään muu, sillä fillaroinnissa ole minun mielestäni mitään hohtoa, jos jatkuvasti täytyy miettiä tuleeko joku paikka kipeäksi VARUSTEIDEN vuoksi.

Nuo kaikkein leveimmät Brooksit sopivat varmaankin paremmin pystympään ajoon, näin ainakin kuvittelisin, mutta jousitus onkin mielenkiintoinen juttu. Ei maastureihinkaan täysjoustoa ihan vaan huvikseen rakenneta, vaan sillä on tietty tarkoitus. Kun saan oman kaupunkipyöräprojektin kunnolla käyntiin, niin siihen hankin Brooksin jousimallin. Toivottavasti on yhtä hyvä kuin jousettomat sukulaisensa.

Itsellä on maantie-, cyclo- ja maastopyörässä Brooks (Swift, B17 narrow ja B17) ja toki aina välillä kuulee viisasteluja tai hämmästelyä nahkasatulasta, mutta niin kuulee usein samoilta kavereilta valitusta myös kipeästä perseestä :D Samaan hengenvetoon todettakoon, että ei Brooks varmastikaan kaikille ole oikea ratkaisu, mutta jos on jo montaa vaihtoehtoa kokeillut niin viimeistään silloin kannattaa kokeilla.

Valintojen maailma, sano.

lansive
29.06.2011, 12.31

Lenkille en tuon kanssa vielä ehtinyt, mutta ei tuo ainakaan heti hajonnut kun tällainen epäkevyt keski-ikäinen äijä päälle istui. Satulan rungon joustavuus tuntui olevan samaa luokkaa kuin Selle Italian SLR:ssä, joten voisihan tuon kuvitella kestävän käytössä.

Nyt on vähän pidempi kokemus tuosta penkistä. Sillä on nyt ajettu pidempiä rupeamia sekä maantossa että maatiellä. Sama penkki on nyt kolmessa pyörässä. Sinkulassa on San Marco SKN, koska sillä ajan useimmiten ilman ajohousuja.

Yksi satula on mennyt rikki, kun lapset kaatoivat maantiepyörän kellarissa ja satulan reuna osui suoraan lattiaan. Muutaman sentin halkeama tuli, jonka huomasin vasta seuraavalla lenkillä kun alkoi hanurissa tuntumaan ihmeelliseltä. Onneksi noita saa uusia halvalla ja nopeasti tuolta kaukoidästä. Ajoa penkit ovat kestäneet oikein hyvin.

Tässä tällä hetkellä toimiva linkki (http://cgi.ebay.com/Full-Carbon-Seat-Saddle-Road-MTB-Bike-Frame-100g-/270732165903?pt=Cycling_Parts_Accessories&hash=item3f08e5030f) yhteen noista monista tuota satulaa kauppaavista paikoista.

Illotus
29.06.2011, 15.23
Brooks Flyerillä on nyt kilometrejä takana semmoiset 400. Fiilis on melko meh. 200km retkellä pyörällä, missä tanko on hieman satulaa alempana ei oikein toiminut tuo. Toinen miinus siitä, että jouset ovat niin jäykät, ettei niistä juuri iloa ole, eli sikäli likimain sama hommata normaali B17.

Normi-B17 ei ole yksivaihteisessa maantiepyörässä vakuuttanut, vaan painaa ikävästi "pehmeitä osia".

Voihan se olla, että noissa se pehmenimen tulee ajan kanssa mukavoittamaan, mutta mahdollisesti jää moinen kokematta. Selle An-Atomica houkuttaisi kokeilemaan, mutta hinta on posketon. Ehkäpä B17 Imperialin voisi tilailla, kun siinä on vastaavantyyppinen reikä.

Sen verran täytyy kyllä sanoa, että tuo Flyer on kivempi, kuin Charge Spoon tuommoisilla 15-20km matkoilla.

kyprok
30.06.2011, 17.22
Samu tiivisti aikalailla nappiin ajatukset joita itsellä on pyörinyt viime aikoina eri satuloita testatessa. Itse laitoin risan ja jo liian monta iskua ottaneen WTB Pure V:n takaisin paikoilleen (alkuperäissatula) ja oli kevään/kesän ensimmäinen lenkki ettei hanuriin sattunut. Kolme tuntia ajoin ja ei kipua eikä puutumista. Etsin alunperin hieman pidempää ja tasaisempaa satulaa sen tilalle, mutta taidan silti laittaa kyseisen mallin suosiolla tilaukseen ja keskittyä ajamiseen.

alteregoni
03.07.2011, 18.04
Tuli tänään laitettua jokin helvatan vanha Nopsin naistenpyörän satula. Tuntu ainakin alkuun paremmalta kun tuo Scapen istuin. Ei tuokaan timattinen oo liian pehmeä ainakin, ja ehkä nyytteihinkin hieman ottaa. Mutta ton Scapen suurin ongelma mun perseelle on jyrkästi nouseva peräpää. Kattellan nyt tolla vähän aikaa ja kerätään hilloa parempaan.

daemonsultan
10.07.2011, 21.20
Mulla on ollut testauksessa kolme Spessun mallia: Toupe, Avatar ja Romin. Noista Toupe oli selvästi paras ja kokeilen siitä vielä kapeampaa mallia. Alakerran puutumiseen se keskikolo tosiaan auttaa ja oli vaikea saada itseään aluksi uskomaan, että mitä kovempi ja kapeampi satula on, sitä paremmalta se tuntuu. Itse asiassa parhaimmillaan Toupe oli liki täysin huomaamaton.

Tommonen testausmenettely kuin Spessulla olisi kyllä paikallaan muidenkin mallien kohdalla. Ei näiden kokeilujen jälkeen oikein huvita satulaa sokkona ostaa...

Ohiampuja
11.07.2011, 10.11
Itse laitoin risan ja jo liian monta iskua ottaneen WTB Pure V:n takaisin paikoilleen (alkuperäissatula) ja oli kevään/kesän ensimmäinen lenkki ettei hanuriin sattunut.

Minäkin olen maastureissa eri satuloita testannut ja aina palannut vanhaan WTB penkkiin. Onkohan nyt kolmas menossa. :)

Mutta nyt olen testannut C-C pyörässä Fizikin Antares VS -satulaa. Ensi vaikutelma oli hyvä, mutta parin tunnin jälkeen alkoi ihmeesti alapäässä vihlomaan.

On tämä satulan valinta sitten vaikeata, voiko se muka olla näin tarkkaa touhua... :rolleyes:

snowfake
11.07.2011, 16.01
Nyt pitäisi saada työmatkasinkulaan sellainen satula että kehtaisi myös 1-2h "sakkolenkkejä" ajaa kotiin ilman vaippahousuja. Ei myöskään saisi paljoa maksaa, kun tuntuu että on aika perskohtainen juttu, ja sen lisäks kalliimmissa taitaa pehmustettakin olla vähemmän :)

miten esim. Selle Italia X0 Flow? XR? X0 Gel?

hannupulkkinen
11.07.2011, 23.53
Nyt pitäisi saada työmatkasinkulaan sellainen satula että kehtaisi myös 1-2h "sakkolenkkejä" ajaa kotiin ilman vaippahousuja. Ei myöskään saisi paljoa maksaa, kun tuntuu että on aika perskohtainen juttu, ja sen lisäks kalliimmissa taitaa pehmustettakin olla vähemmän :)

miten esim. Selle Italia X0 Flow? XR? X0 Gel?
Eipä taida sellaista satulaa ollakkaan jos ei nyt sitten joitain geelityynyjä.
Miksi kotimatkaa varten ei voi vaihtaa pyöräilyhousuja.
Jotain tämäntyyppistä (http://www.roseversand.com/article/red-x-pro-m-f1/aid:200193)jos vain kehtaa pyöräänsä laittaa.http://www.roseversand.com/article/red-x-pro-m-f1/aid:200193

rhubarb
11.07.2011, 23.57

Onhan noita vaikka mitä. Esimerkiksi Fizikin Aliante menee ihan hyvin normihousuilla. Samalla satulalla ei tosin kannata istua fillarihousuilla.

Mikakoo
19.07.2011, 10.37
Suositelkaapa minulle Cycloon ei kovin kallista (50-80€) satulaa joka kestää n. 100kg miehen painoni...

snowfake
19.07.2011, 23.14
Miksi kotimatkaa varten ei voi vaihtaa pyöräilyhousuja.
Jotain tämäntyyppistä (http://www.roseversand.com/article/red-x-pro-m-f1/aid:200193)jos vain kehtaa pyöräänsä laittaa.http://www.roseversand.com/article/red-x-pro-m-f1/aid:200193

Ei oo noi sakkolenkit aina niin suunniteltuja. Ja välillä tulee kaverinkin kanssa lähdettyä ajelemaan aika spontaanisti ilman että ehtii varustautua.

Tuli Sellen XR ja joku Fizikin satula ostettua kun halvalla sai. Jos vaikka tuurilla osuisi sellainen jolla kestäisi ajella, tai sitten laittaa taas kiertoon.

Japi78
21.07.2011, 10.35
Pari päivää sitten tuli Sellen gel flow vai mikä olikaan satula, ostin kun oli alennuksessa. Aikaisemmin olen katsellut vähän satulahömpötystä kieroin silmin ettei niissä nyt niin älyttömiä eroja ole. Noh eilisen 70 kilometrin jälkeen täytyy tehdä huomio että olin täysin turhaan skeptinen. Ei pysty edes sanoin kuvailemaan mikä ero oli vanhalla ja uudella satulalla. Ei ole pylperi yhtään kipeä/arka ja siinä oli oikeasti mukava istua. Aikaisemmin olen vaan itsekseni ajatellut että mulla on herkkä perä kun tuli joka lenkin jälkeen kipeäksi/araksi, ja olen vain purrut sen kivun läpi itseni. Tyhmähän olen ollut, onneksi uskoin vaimoa ja ostin toisen satulan testiin. :)

Thundermand
21.07.2011, 13.46
Itselläni oli Focuksen cyclocrossarin mukana tullut Concept ex -satula, joka alkoi viime aikoina tuntua hyvin epämukavalta, paikkaa piti pahimmillaan vaihtaa melkein koko ajan. No hommasinpa sitten Selle Italia SLK Gel Flown kun siitä olin hyvää kuullut eikä hintakaan ollut kovin paha (70 €). Ensimmäisillä lenkeillä tuntui erittäin kovalta ja kaikki paine kohdistui terävästi istumaluille. Kolmella seuraavallakin lenkillä oli painetta runsaasti, vaikka geeli oli pehmentynyt hyvin paljon. Ei tuntunut kovinkaan mukavalta silloin. Nyt sitten reilun viikon jälkeen tuo satula tuntuu ihan täydelliseltä, on mukava ja mikä tärkeintä, ei ole enää niitä samoja ongelmia kuin vanhalla satulalla, ehkäpä juuri halkion ansiosta.

Nufan
22.07.2011, 11.56
Meni sitten kaatumisen takia mainio fizik arione manganesesta runko halki.
Mahtaakohan mistään enää saada vastaavaa tilalle puna-valkoisena?

Vai pitääkö hommana Fizik Arione CX malli, että saa tuon puna-valko värityksen.

Entä onko mitään vastaavaa satulamallia ehdottaa?

Oksanen
31.07.2011, 22.43
Onko jollakin kokemusta tuosta satulasta http://www.bike-discount.de/shop/a43055/slr-xc-lorica-white.html?
Ja jos on, niin millaisia?

alteregoni
19.08.2011, 14.39
Tuli eilen haettu R-Techistä Spessun Henge 143 mm leveenä testiin, eikä oikkeen tunnu hyvältä ainakaan vielä. Jotenki tuntuu että istuinluut olis ihan siinä reunan päällä. Tuntuu kokoajan kovapaine siinä istuinluiden "sisä"reunoilla. Liian kaponen ehkä...? Edellisessä missä lie satulassa jomotteli välilihaan tunnin jälkeen...

alteregoni
19.08.2011, 16.31
Tossa kopeloitua persaustani mitan kera, sain istuinluiden leveydeksi tällä kertaa n.150 mm...ööö eli eli satulan pitäs olla vähintään ton? Niin ja jos näin on niin kun istuin siihen geeli tyynyn päälle liikkeessä niin sehän väitti notta tuo 143 mm ois sopiva leveys. Mutta miten helveetissä näin lyhyellä kaverilla on noin levee persaus...:seko:

lansive
19.08.2011, 17.05
San Marco SKN on aika leveä. Sellainen minulla on kioskisinkulassa kun siinä on syytä olla vähän pehmustetta. Muissa pyörissä on suunnilleen samaa leveyttä oleva hiilikuitulätkä.

GaryFrank
20.08.2011, 10.29
Tossa kopeloitua persaustani mitan kera, sain istuinluiden leveydeksi tällä kertaa n.150 mm...ööö eli eli satulan pitäs olla vähintään ton? Niin ja jos näin on niin kun istuin siihen geeli tyynyn päälle liikkeessä niin sehän väitti notta tuo 143 mm ois sopiva leveys. Mutta miten helveetissä näin lyhyellä kaverilla on noin levee persaus...:seko:

Kaksi lenkkiä takana Brooks Imperial B17 satulalla. Perse kiittää. Siinä on muuten leveyttä jotain 170mm. Satula on liukas ja kun aluksi laitoin sen liikaa nokka alas ja aavistuksen liian eteen, niin otti turhasti käsille sekä etureisiin, kun täytyi pitää itseään oikealla paikalla. Pieni säätö ja johan oli hyvä ajaa. En oikeastaan huomannut mitään sisäänajo-ongelmaa. Istuinluiden paikat painuivat nahkaan varmaan ekalla kympillä ja nyt n. viidenkympin ajon jälkeen on istuin todella mukava. Itsellä on painoa tasan 100kg. Brooks osaa kyllä brändäyksen; oli nimittäin ihan vimosen päälle paketti lisämateriaalit (pari vanhanaikaista "sanomalehteä" kiristystyökalu ja erivärisiä kiristysnauhoja). Kohta pitäisi varmaan vähän kiristää kun sisäänajo on suoritettu. Hintaa tällä oli alle 70€ saksasta http://www.bike-components.de/ .

Edellinen satula oli kiinni vain kaksi viikkoa ja merkiltään Selle Italia, sellainen reikämalli ja hiukan geelipehmustetta. Ei sekään huono ollut, mutta 100kg oli sille liikaa ja hiukan pidemmän ajon jälkeen tuntui kuin satula olisi antanut liikaa periksi ja alkoi painamaan. Sellen hinta oli 50€ ja kyllä sitäkin voisi kevyemmille suositella.

Kävin vielä nappaamassa kuvan:

http://dl.dropbox.com/u/226476/WEB-linkitetyt 2011/Fillarit/Focus ax2 disc 3.jpg

alteregoni
20.08.2011, 23.29
Tua noinnii ollu noi Brooksit mielessä ja haaveissa, mutta mietittyttänyt toi maastoajon sujuvuus; pääseekö heleposti siirteleen painoa satulan taakse?

GaryFrank
20.08.2011, 23.52
Tua noinnii ollu noi Brooksit mielessä ja haaveissa, mutta mietittyttänyt toi maastoajon sujuvuus; pääseekö heleposti siirteleen painoa satulan taakse?

Onhan se leveämpi (170mm, tosin kapeampiakin löytyy), joten tuskin yhtä hyvin ja satulan korkeudestahan se myös on paljon kiinni. Mitä tästä ketjusta joskus lueskelin niin muistelen, että joku maastokäyttäjäkin löytyy.

Jula
21.08.2011, 16.47
Kaksi lenkkiä takana Brooks Imperial B17 satulalla. Perse kiittää.

Miltä tuo reikä tuntuu (tai ei tunnu :))? Ajatko säämiskän kanssa vai ilman?

znood
21.08.2011, 16.55
Arione tai arione cx, kestää ison miehen painoa eikä jousta liikoja alla. Esim cobi on liian notkuva.

AnttiL
21.08.2011, 21.50
Noniin, tänään pamahti satula poikki ja uutta tarttis saada perseen alle.
Täysjoustomaasturiin siis tulee kiinni.
Ei tartte olla paljoo toppinkia eikä se kaikkeista kapein malli.
Aikanaan oli Probikekit :issä joku Ritcheyn malli ja hnita oli jotain 25e luokkaa.
Oli mun ahterille hyvä mut meni vanhan fillarin mukana.

Mikakoo
21.08.2011, 22.22
Omaan maasturiin ostin Oulun City Sportista Pro:n Vulturen (http://smartbikeparts.com/search_details.php?itm=SBP05181127), makso 35€ ja parin lenkin jälkeen ei voi kun kehua. Satula oli semmonen vähän leveämpi malli, sopiva isoperseiselle, eti semmonen löytyy hyvinvarustelluista liikkeistä

alteregoni
22.08.2011, 16.35
Nyt tais löytyä mun persaukselle sopiva. Tommonen Spessun Toupe: http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=57843 155 mm leveenä. Joo okei maantiesatulahan tuo, mutta eiköhän se mun maasto käytön kestä. Yllättävän mukavan tuntuinen vaikka ei ole paljon toppaustakaan. Ehkä hieman leveys haittaa maastokäytössä näin aluks mutta eiköhän siihen totu.
Edittiä vielä sen verran, että muuttu pyörän ulkonäköki pari astetta virtaviimasemmaks...

TheMiklu
23.08.2011, 00.01
Aikasemmin hankin Brooksin B17:sta kevyeen asfalttiajeleskeluun. Pisin aika satulassa oli 3h ihan norppi shortsit jalassa ja se tuntu niinku mukavassa nojatuolissa istuis. Aivan mahottoman mukava penkki! Tänään saapui tuon B17:sta kahdella jousella varustettu sisarmalli Flyer. Sen koti on sinkulamaasturi Maryssä (täysjäykkä niinku isäntänsäkki). Vaan olipahan nappi ostos! Jos olisivat vähemmän herkkiä vaihteleville sääolosuhteille niin varmasti arkipyöräänki moisen satulan hankkisin.
Ei voi mitään. Tyylikäs, mukava ja tyylikäs. Meikä on fani!

alteregoni
23.08.2011, 00.38
Joo Brooksin hankkiminen oli mullakin enempi ku lähellä, mutta pelotti vaan se että kuinka se käy polkurymistelyyn. Lähinnä miten pääsee operoimaan satulan taakse.

TheMiklu
23.08.2011, 08.17
Olisin sitä mieltä, että vakavamieliseen metsäkäyntiin nuo Brooksit ei sovellu. Jos sattuu kurassa kovastikki möyrimään + siinä on aika leveä tuo takareuna -> hankala päästä taakse.
Mutta kevyempään polkusinkulointiin toimii mahtavasti meikäläisen peffalla :)

alteregoni
23.08.2011, 17.29
Olisin sitä mieltä, että vakavamieliseen metsäkäyntiin nuo Brooksit ei sovellu. Jos sattuu kurassa kovastikki möyrimään + siinä on aika leveä tuo takareuna -> hankala päästä taakse.

Lähes vastaavan keskustelun kävin itseni kanssa.:p . Aiemmassa ns. maasturissani oli mummopyörän satula koska orkkis imetyi lähes peräreikään asti. :cool: . Tästä johtuen en uskaltanut persaukisena alkaa kokeilemaan perustuen tuohon takaosan leveyteen. Mut toi Spessun testisatula hommeli on kyllä aika jees, ei mee homma ihan pimeessä ammuskeluks. Taitaa olla Sportaxissa sama homma noissa WTB:n satuloissa.

GaryFrank
23.08.2011, 19.19
Miltä tuo reikä tuntuu (tai ei tunnu :))? Ajatko säämiskän kanssa vai ilman?

Säämiskähousuilla ajelen lenkillä ja tuo reikä ei tosiaan tunnu miltään. Paine vaan puuttuu "pehmeistä osista". Mutta kun edellinen Sellekin oli reikämallia, niin helpotusta ei sillälailla havainnoi. Ilman säämiskää ajetut testilinekit ovat kyllä siinä mielessä lupaavia, että voisi kuvitella ajavansa pidempäänkin ilman. Kun satula on sopivan kova, kuten tuo nahka, niin voipi olla, ettei tuolla reiällä ole suurtakaan merkitystä. Ja kunhan istuinluiden kuvat alkaa näkymään penkissä niin pitäisi sisäänajo olla valmis ja mukavuus niin hyvä kuin siitä yleensäkään tulee. VAikka satula ei ehkä esteettisesti ole sopivin nykypyöriin, niin kyllä ainakin muija jaksoi kehua sen ulkonäköä ja laatua kun se paketista ekan kerran avasin. Hieno.

BONK
26.08.2011, 06.00

No minä olisin kyllä ihan eri mieltä :) Meikäläisen ajot tosin eivät ole missään maastossa (tai tielläkään) olleet enää vuosikausiin "vakavamielisiä", joten en ole edes noteerannut moista asiaa jotta leveä takareuna olisi jotenkin haitannut siirtymistä vs. aiemmat satulat. Ja aikalailla monenmoista maastoa on koluttu kelillä kuin kelillä. Nahkasatulassa ykkösjuttu on kuitenkin kunnossapito eli jokaisen sotkureissun jälkeen tehdään kunnon siistintä ja rasvausta kannattaa harrastaa riittävän usein. Ei tarvitse erityisesti varoa, vaikka painepesurilla pesee koko pyörän, kunhan vaan muistaa tuon edellisen.

TheMiklu
26.08.2011, 08.17
No minä olisin kyllä ihan eri mieltä :) Meikäläisen ajot tosin eivät ole missään maastossa (tai tielläkään) olleet enää vuosikausiin "vakavamielisiä", joten en ole edes noteerannut moista asiaa jotta leveä takareuna olisi jotenkin haitannut siirtymistä vs. aiemmat satulat.

Joo minusta se leveys ei välttis ole siinä se vaikeuttava tekijä vaan se, että metallinen kaari penkin alla nostaa istuimen takareunaa suhteessa urheilullisempaa penkkiin. Eli joutuu pikkasen nousemaan, että pääsee taakse. Tai ei se taakse meno vaan takas kiipiäminen vaatii sentin kaks enemmän kiipeilyä + leveyden takija jalkoja vähä leviämmäksi.
Mutta niinku kirjotin niin varmaan niille enemmän HC miehille/naisille nuo ei sovellu jo painonsaki puolesta.

Tärkeintä o kuitenki se, että o Brooksi mukava istuin! :D

Ja aikalailla monenmoista maastoa on koluttu kelillä kuin kelillä. Nahkasatulassa ykkösjuttu on kuitenkin kunnossapito eli jokaisen sotkureissun jälkeen tehdään kunnon siistintä ja rasvausta kannattaa harrastaa riittävän usein. Ei tarvitse erityisesti varoa, vaikka painepesurilla pesee koko pyörän, kunhan vaan muistaa tuon edellisen.

Mitäs rasvaa suosittelisit? Brooksin rasvaa on mutta ymmärsin, ettei sitä pidä olla alvariinsa lyömässä penkkiin.

kmw
26.08.2011, 08.34
^B:n oma rasva lienee paras. Muut mönjät saattavat pehmittää nahkaa liikaa.

Minä luovuin Brooksista (Swift ja B17, ovat vaikka kaupan) maastokäytössä juurikin sen leveyden vuoksi. Päivän kun olin ajellut Porkkalan rantakallioita oli pahat/kirvelevät jäljet reisissä, me no like. Vanha, hyväksi havaittu SDG ti-fly toimii mulla paremmin.

Rossarissa on ollut vähän aikaa n.30v vanha Kashimax, anteeksi vain, mutta imo paaaljon mukavampi kuin Brooks. Päällys alkaa olla ikäisensä näköinen. Alppilassa verhoilija lupasi 50€:lla sen päällystää. Ehkäpä talven aikana?

BONK
26.08.2011, 12.18
Ettet vaan puristais pakaroita liian tiukasti? :D

Mulla on aina normibibsit (lycrat) maastossakin, joten olisko sillä jotain tekemistä ettei reisiin ole tullut tuollaista osumaa?

Niin - ja Brooksin rasva on parasta. eBaysta sitä saa halvemmalla.

appmot
26.08.2011, 12.55
Säämiskähousuilla ajelen lenkillä ja tuo reikä ei tosiaan tunnu miltään. Paine vaan puuttuu "pehmeistä osista". Mutta kun edellinen Sellekin oli reikämallia, niin helpotusta ei sillälailla havainnoi. Ilman säämiskää ajetut testilinekit ovat kyllä siinä mielessä lupaavia, että voisi kuvitella ajavansa pidempäänkin ilman. Kun satula on sopivan kova, kuten tuo nahka, niin voipi olla, ettei tuolla reiällä ole suurtakaan merkitystä. Ja kunhan istuinluiden kuvat alkaa näkymään penkissä niin pitäisi sisäänajo olla valmis ja mukavuus niin hyvä kuin siitä yleensäkään tulee. VAikka satula ei ehkä esteettisesti ole sopivin nykypyöriin, niin kyllä ainakin muija jaksoi kehua sen ulkonäköä ja laatua kun se paketista ekan kerran avasin. Hieno.
Onko jo paljon kilometrejä takana ja onko ajohousut pysyneet ehjinä? Lueskelin Brooksin sivuilta jonkun valittaneen, että housuja kuluu nopeasti tuon reiän takia. Tilasin pari päivää sitten tuon saman, mutta narrow-versiona, eli leveyttä siinä on 151mm. Ensi viikolla pääsee sitten kokeilemaan.

jrara
29.08.2011, 08.45
Pisin Brooksin B17 Standardin tilaukseen, kun nykyinen satula puuduttaa takapuolta kohtuu runsaasti. Toivottavasti on hyvä ostos, eikä tarvitse pettyä.

kanttiinin tollo
29.08.2011, 14.24
Brooks Flyerillä on nyt kilometrejä takana semmoiset 400. Fiilis on melko meh. 200km retkellä pyörällä, missä tanko on hieman satulaa alempana ei oikein toiminut tuo. Toinen miinus siitä, että jouset ovat niin jäykät, ettei niistä juuri iloa ole, eli sikäli likimain sama hommata normaali B17.

Mulla on ollut vuorotellen maastofiksissä (http://www.saunalahti.fi/neonskin/ss/phixin_it_up_before_spa.jpg) ja isompaan menoon tarkoitetussa pyörässä Flyer Special. Molemmissa se on tuntunut olevan ihan kunkku. Painoa 66-67kg nyt kun olen pahasti läskittyneessä kuosissa ja satula joustaa ehkä aavistuksen enemmän kuin jäykkäperään joustoa haluaisin [omat joustotoiveet lienee luokkaa max. 13mm]. Missään tapauksessa jouset eivät ole jäykkiä. Maantiellä tuo tosin ei juur taida joustella, mutta tarvinneeko siirtymillä sitä joustoa muutenkaan.. ?!? on muuten vi_un rumia hymiöitä tänne keksitty

Enempi on ollut ongelmana lycraan pukeutuessa se, että satulan kärki nappaa housuista kiinni kun on sellainen jyrkkä alas ja heti samantien jyrkkä ylös teknisempi kohta. B-17 kanssa olin muistaakseni Sappeella viime vuonna, ei se mua haitannut, mutta siis onhan se leveä takaa.. olen kait tottunut.

Arione tai arione cx, kestää ison miehen painoa eikä jousta liikoja alla.

Arione kestää ehkä ison miehen, muttei minua. Katkes mokoma paska xc-pyörässä ja hiekkamaastossa.. vaikka olihan sekin yksi tapa päästä siitä eroon, ei siinä mitään.

Jaho
16.09.2011, 00.14
Ei kellään ois tiedossa mistä Pirkanmaalta sais Fizikin Antaresta testiin, kun ei viittis mennä ostamaan ennen kun pääsee kokeilemaan kyseistä penkkiä...

Zape
16.09.2011, 12.43
Mites on Helsingin tilanne Fizikin ja Selle Italian satuloiden suhteen? Onko missään liikkeessä kattavaa valikoimaa läsnä, eli myös edullisempia malleja? Tuntuu että kaikissa liikkeissä on sitä samaa Prota vaan tarjolla. Velosportissa toki löytyy, mutta mallit on niitä kalliimpia...

tunkkari
16.09.2011, 13.42
Hi5bikessa ainakin viime kesänä oli Selle Italian testitolppa kohtuullisen hyvällä valikoimalla.

UKK
22.09.2011, 11.51
Hi5bikessa ainakin viime kesänä oli Selle Italian testitolppa kohtuullisen hyvällä valikoimalla.

Vaan eip ollut enää loppukesästä ja jos oikein ymmärsin niin ei ole enää tulossa Selle Italian testisatuloita. Itse hankin Selle Italia Flite Gel Flown leveämmällä lestillä. Ei oikein istunut perperiin, joten on myynnissä. Jos jotain kiinnostaa, niin yv:tä voi laittaa.

x-arttu-x
22.09.2011, 16.36
"Uusi" harrastus tuli aloiteltua kesällä ja nyt on pyörän rakentaminen mieluisammaksi alkanut. Itse en ymmärrä osista hirveästi mitään, mutta satulan haluan vaihtaa nykyisestä hieman sporttisempaan. Pyöräilen pelkästään maantiellä 20-60kilometrin lenkkejä. Minkälainen mahtaa olla TÄMÄ (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=52751) satula? Vai voiko näistä neuvoja antaa toiselle kun ilmeisen yksilöllisiä ovat?! Hintaluokka pitää olla tuolla tasolla ja värin ehdottomasti valkoinen.

GaryFrank
22.09.2011, 16.46
Onko jo paljon kilometrejä takana ja onko ajohousut pysyneet ehjinä? Lueskelin Brooksin sivuilta jonkun valittaneen, että housuja kuluu nopeasti tuon reiän takia. Tilasin pari päivää sitten tuon saman, mutta narrow-versiona, eli leveyttä siinä on 151mm. Ensi viikolla pääsee sitten kokeilemaan.

En ole hirveästi ehtinyt ajamaan, mutta tuollaiset 500km on nyt Brooksin päällä istuttu, enkä ajohousuissa ole huomannut mitään ihmeellistä. Toisin tuonkin määrän aikana on ilmojen kylmettyä tullut varmaan parisataa ajettua pitkillä.