PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mavic Ksyrium Elite



Molsk
04.03.2009, 20.21
Koetin selata foorumia mutta osakeskustelua ei ollut kuin neljä sivua eikä sopivaa aihetta löytynyt.

Eli kesäksi ajattelin kiekkosettiä 500-600e väliltä ja Mavicin Ksyrium Elitet vaikuttavat tällä hetkellä mukiinmenevimmältä. En ole katkonut pinnoja halvemmistakaan Maviceista mutta huollettavuus kalliimmissa kiekoissa olisi positiivista: eli miten pinnojen vaihtaminen on onnistunut kotimaassa? (CRCstä näyttäisi saavan jotain Fore-nippelillä mutta menevätkö ne kyseisiin kiekkoihin?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=13826)

Entä mikä on napojen ja vapaarattaan huollettavuuden laita?

Foorumin käyttäjien kokemukset niin Eliteistä kuin Ksyrium-perheen muistakin malleista ovat tervetulleita.

Kiitos jo etukäteen!
-Molsk

kanttiinin tollo
04.03.2009, 21.22
Jos niissä yhä on teräspinnat niin ei niitä poikki saa normaalissa käytössä. Hiton löysät kiekot vaan tämmösen 62-66kg kuskin alla. Blingiä kyllä on sen verran, että pihapiirin pikkupojat ihastelee.

Vapaarattaan irroittaminen huoltoa varten on naurettavan helppoa moneen muuhun verrattuna. Eipä siihen muuta tainnut tarvita kuin 2kpl kuusiokoloavainta.

kh74
04.03.2009, 21.55
Eikös niissä 2009-malleissa ole nyt alumiiniset pinnat ja muutkin ratkaisut niin kuin ennen vanhaan Ksyrium SL kiekoissa?

Mulla on painoa ollut 80-87 kiloa, ja viiden vuoden aikana olen yhden pinnan katkaissut Ksyrium SL takakiekosta.

Hyvät ja jäykät kiekot ovat. Ei voi muuta sanoa.

axel
04.03.2009, 22.49
Voin suositella Ksyrium elite kiekkoja, ajanut yhden kesän ja sopivan jäykät ovat. Kuskilla painoa 74 kg. Pysyvät myös hyvin suorassa ja pinnat kireällä, vaikka kokemusta on vain pari tuhatta kilsaa.

--+MM+--
05.03.2009, 00.45
Mulla on jokku 200X vanhat elitet. Krossia paiskottu reippaasti eikä ole olleet pahoillaan moisesta. Olivat maantie käytössä muutaman vuoden ennen cc:n siirtämistä. Joo ja en ole kapee, enkä kyllä nopeekaan.

µ

petepawn
05.03.2009, 00.59
Minä- noin 90-95kg kuski viikosta riippuen - puolestani annan propsit Elitelle. Edelliset kiekkoni olivat Shimano WH..jotakin olivat löysät ja kunnon ylämäen ajo aiheutti jarrupaloihin osumisen, sen sijaan 2007 malliset Elitet tarjosivat aivan mahtavan parannuksen kaikkien ominaisuuksien suhteen - toki olivat kalliimmatkin. Lisäksi kestivät kivikoilla käynnit vääntymättä ja jopa kasaan ajon TdH:ssa. Suosittelen.

Markku Silvenius
05.03.2009, 08.45
Erittäin hyvät peruskiekot ja helpot huoltaa. Navat aukeaa huollettavaksi kahdella kuusiokoloavaimella.

Varapuolia saa isommista pyöräkaupoista heti käteen tai muutaman päivän odotuksella.

Highlander
05.03.2009, 10.35
Mulla on kolme ajokautta ollut vm. -03 tai -04 Elitet käytössä. Pinnoja ei ole katkeillut, tuskin on alkuperäisellä omistajallakaan. Takakiekkoa on kerran oikaistu, heitto oli hyvin pieni. Ei ne musta ainakaan ole löysiltä tuntunut, olen n. 180/77...tosin ei ole kalliimmista kiekoista kokemustakaan.

NHB
05.03.2009, 11.37
Millaisia eroja on Eliten ja Equipen välillä?

Pyöräpummi
05.03.2009, 17.44
No eihän noissa Eliteissä (on omassa pyörässä) mitään vikaa ole, mutta kyllä valintani menisi nyt kuitenkin Shimanon wh-7850 c24 tai sitten RS-80 kiekkoihin. Ne molemmat käyttävät samoja carbon-vahvisteisia vanteita. Kalliimmassa kiekossa on mm. titaaninen vaaparatasrunko teräksisen sijaista.

Forzza
05.03.2009, 21.00
Oisit saanut 205€ hopeiset elitet, toissa päivänä Roseversantista.

Pyöräpummi
06.03.2009, 19.13
Oisit saanut 205€ hopeiset elitet, toissa päivänä Roseversantista.

Näitä tarjouksia löytyy varastoon jääneile vanhemmista eliteistä.
Voisin kuitenkin väittää että 2009-mallin eliteitä ei tuohon hintaan saa musta eikä hopeisena.

Stags
07.04.2010, 00.03
Aattelin hankkia moiset avokiekot mitäs eroa on 2009 vuosi mallisilla on 2010:siin paitsi hinta ja jokunen kymmenen gramma painoa.Onko päälle päin havaittavissa kummat kiekot on kyseessä.

Supermario
07.04.2010, 00.12
Ostaisin kyllä mielummin nämä http://www.velo-motion.com/product_info.php?info=p269_Shimano-WH-7850-C24-CL-2009-wheelset.html

kaveri
07.04.2010, 00.25
Mä ostaisin vielä mielummin nämä (http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2385). 250 halvempi hinta, sama kehä ja pinnat, painavampi napa.

jaakkoso
07.04.2010, 00.43
RS80 on kyllä hintalaatusuhteeltaan asiallinen setti. Täällä löytyy sekä da että rs80, eikä eroa kyllä juuri huomaa.

Djbottom
07.04.2010, 10.15
Kannattaa katsoa noita Mavic Ksyrium Elite kiekkoja myös kotimaasta, esim Signaturella edellivuoden malli hopeana 350€...

Markku Silvenius
07.04.2010, 14.12
Juniorin uuden pyörän mukana tuli Ksyrium Elitet, kai ne 2010 on kun pyöräkin on..ei kyllä kuvista huomaa eroa 2009 malliin. Kotona on myös uudet RS80 kiekot, punnailin niitä tuossa yhtenä päivänä ilman kumeksia ja pakkoja. Ovat noin samoissa painoissa. RS:t painoi 1529 ja Ksyrret 1542.

RS:ssä on normaalit kartiolaakerinavat ja Ksyrressä teollisuuslaakerit.

Stags
29.04.2010, 12.25
No nyt on Elitet alla testi lenkin jälkeen ok muuten ,mutta lieneekö alku kankeutta takavanne tuntuu käsin pyörittäessä rullaavan kankeasti kun vanhoihin vertaa.Mukana tulleen avaimen kanssa säätelin laakeria eipä toi mitään vaikuttanu.

Janu
29.04.2010, 14.53
No nyt on Elitet alla testi lenkin jälkeen ok muuten ,mutta lieneekö alku kankeutta takavanne tuntuu käsin pyörittäessä rullaavan kankeasti kun vanhoihin vertaa.Mukana tulleen avaimen kanssa säätelin laakeria eipä toi mitään vaikuttanu.

Mulla on elitet jostain vuosituhannen alkupuolelta ja takanavan laakeria piti tosiaan säätää heti kättelyssä, pyöri nahkeasti. Sen jälkeen en ole siihen koskenut joten en muista miten se säätö tehtiin, mutta sen muistan, että helppoa se oli. Oisko peräti manuaalissa ohjeet?

Kelpo kiekot.

Markku Silvenius
29.04.2010, 16.43
Kiekkojen mukana tulee muovinen avain, jolla saa säädettyä laakeroinnin sivuttaisvälyksen takanavan vasemmasta päädystä varovasti kiertäen auki/kiinni juuri sille rajalle, ettei kiekossa tunnu sivuttaisklapia kun vähän nytkyttää kiekkoa yläreunasta sivuttain sen ollessa normaalisti kiinni fillarissa. Hiukan liian tiukassa niin pyörii nihkeästi.

Laakereiden pölytiivisteet tekevät aina pienen vierintävastuksen kun kiekkoa kokeilee ilmassa pyöritellä. Tällä ei ole merkitystä kun siihen päälle laitetaan 50+ kiloa pyöräilijää touhuamaan.

AarJok
16.05.2012, 12.12
Mistä kannattaa tilata varapinnat Ksyrium Elitelle? bike-components.de:ssa näkyi olevan 10 kpl settejä per pituus mutta vähempikin riittäisi.

VesaP
16.05.2012, 13.21
Löytyskö tuolta?

http://www.starbike.com/php/product_list.php?prodcatid=31&lang=en

Knut
16.05.2012, 13.43
Mulla on 2010 vuoden Equipet ja 2012 vuoden Elitet. Navoissa on eroa sen verran, että Equipeista kuuluu voimakkaampi vapaarattaan napsutus. Navat taitavat olla rakenteeltaankin erilaiset. Kummatkin kiekot ovat sopivan jäykät, kun päälle laitetaan 80 kg. Elitet ovat hiukka jämymmät vielä. Erikoishuomiona vielä Eliten nippelit ovat tavallisuudesta poikkeavat ja niitä ei ruuvata vanteen läpi. Kehällä on vain venttiilin reikä ja vannenauhaakaan ei näin ollen tartte.

AarJok
16.05.2012, 13.52
Löytyskö tuolta?

http://www.starbike.com/php/product_list.php?prodcatid=31&lang=en

Kiitos mutta emmä kyllä löytänyt Ksyriumin pinnoja tuolta.

AarJok
31.05.2012, 12.42
Rosesta löytyi Ksyrium Eliten pinnoja 3€/kappale:
http://www.roseversand.com/search/find/?q=ksyrium+elite+spoke

jakob
05.08.2012, 18.34
Rosesta löytyi Ksyrium Eliten pinnoja 3€/kappale:
http://www.roseversand.com/search/find/?q=ksyrium+elite+spoke

Hieman arvokkaat postikulut yhelle pinnalle. Löytyykö jostain kivijalkakaupasta pk-seudulla?

mpesu
15.01.2013, 22.41
Hepulis!
Miun ksyrium elitet on aika vanhat, tarkasti en tiedä mutta veikkaus on 2000-2005. Probleema on se, etten saa niistä akseleita irti minkään ohjeen avulla. Akselin toiseen päähän sopii 5mm kuusio. Toinen akselin pääty ei ole kuusiokolottu vaan pyöreä. Laakerinkiristys rinkulan saan löysättyä. Mut akseli ei sit irtoa. Tässä kohdassa Mavicin ohje sanoo vaan lakonisesti: remove axel. Koitin varovasti napauttaa kuminuijalla akselin päästä mutta ei hievahtanut.

Onko vinkkejä?

pesuman
16.01.2013, 19.27
Kokemuksia Ksyrium Eliteistä n. 5000km yhteiseltä taipaleelta. Kertaakaan ei ole rihdattu, eikä ole tarvetta vieläkään. Painoa kuskilla on ollut 85-90kg. Pyörivät hyvin ollen kuitenkin hieman raskaahkot nykymittapuun mukaan. Oma vanne+rengaskokoonpanoni painaa n. 2,8kg kaikkine tilpehööreineen. Ovat käytännössä olleet kuin suoraan Strömsö ohjelmasta, ei ole ollut ongelmia.

Jotta ei vallan kehuiksi mene. Viime kesänä porukkalenkillä kanssapyöräilijältä pettivät uudet Ksyrium Elitet alta takavanteen katketessa. En ole vastaavasta kuullut aiemmin, joten saattoi olla harmillinen yksilövika.

jk. en ole sukua mpesulle

arctic biker
17.01.2013, 08.55
Hepulis!
Miun ksyrium elitet on aika vanhat, tarkasti en tiedä mutta veikkaus on 2000-2005. Probleema on se, etten saa niistä akseleita irti minkään ohjeen avulla. Akselin toiseen päähän sopii 5mm kuusio. Toinen akselin pääty ei ole kuusiokolottu vaan pyöreä. Laakerinkiristys rinkulan saan löysättyä. Mut akseli ei sit irtoa. Tässä kohdassa Mavicin ohje sanoo vaan lakonisesti: remove axel. Koitin varovasti napauttaa kuminuijalla akselin päästä mutta ei hievahtanut.
Onko vinkkejä?
Tietysti vanhan sepän ohje, isompi leka. Mavicceja en ole koskaan nähnytkään mutta mitä itte olen tommosia avannut ja jollei akseli lähde ihan vetämällä pois niin siellön akselissa semmonen kaulus joka lennättää laakerin pois. Voisin itse ruiskutella siihen laakerin ja navan väliin WD40 , ehkä ihan kuuma-ilmapuhaltimella avittaen. Siihen akselin päähän olen laittanut vasarointivaiheessa kiinni sen haarukan hahloon menevän mötikän.

mpesu
21.01.2013, 13.15
Hiphei ja doggamnit!
Kiitos sepän ohjeesta. Sain akselin irti liukasteella ja lämmöllä. Mukaan lähti toisenpuolen laakeri ja tietty ne toisenpuolen akselinpäätyhilut. Nyt onkin sitten sama ongelma kun koitan saada sen akselissa vielä kiinni olevan laakerin irti. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=9521&d=1358762871
Sinisellä kuvassa iroittettava laakeri joka irtoaa vain kuvassa ylöspäin. Vihreällä kuvatun päätynupin sain pois, mutta punainen "pölysuoja" mikälie poistuu vain ylöspäin, samoin kuin laakeri. Laakeria ei siksi mahdu suoraan lyömään irti akselista kun pölysuojan välissä vain minirako. Koitin sillä viisiin, että marinoin wd40:llä, kuumensin puhaltimella, kiinnitin ruuvipuristimeen laakerista (kuvassa olevien vihreiden nuolien kohdalta) ja löin akseliin ylhäältä. Ei irronnut vaikka aika ronskistikin jymäytin. Luulen, että laakerista puristaminen puristaa laakeria akseliin ja siksi lyönti ei irroita laakeria vaan ennemmin koko homman ruuvipuristimesta.

Nyt ei enää voi pakittaakaan kun kiinni oleva laakeri on joka tapauksessa mäiskitty aika ruttuiseksi :D. Onko Arctisella tai muilla ideoita millä ton laakerin sais svidduun akselista?

mpesu
21.01.2013, 14.31
Jatkokysymys: irtoaako punaisella kuvattu pölysuoja painamalla tai lyömällä? Vai onko siellä jotain kierrettä tai muuta välissä? Meinaan, että kokeilisi irroittamista asettamalla akselin alapääty puisen höyläpenkin reikään johon akselin alapää mahtuu mutta joka painaessa tai lyödessä työntää ensin punaisen sinistä vasten ja sitten molemmat irti. Riskinä on punaisen hajoaminen sen ollessa muovinen.

arctic biker
21.01.2013, 16.40
Toinen akselin pääty ei ole kuusiokolottu vaan pyöreä.
oiskoon siellä 10 millisen kuuskolon paikka, jossain syvällä?? kattelin noita nettiohjeita, jossain mainittiin.

mpesu
22.01.2013, 12.59
Ei ole. :(

mpesu
22.01.2013, 23.05
Täsmennetäänpä vähäsen:
Etuakselin kanssa on tämä akseliin jumittuneen laakerin ongelma jossa pitäisi keksiä keino saada laakeri irti.
Takakiekon navasta löytyi tuo 10mm kuusio ja se purkautui ihan kiltisti kaikista osista.

mpesu
27.01.2013, 22.48
Tämä hoidettu. B-marketin hyllyssä oli tämmönen (http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Ulosvedin/Ulosvedin-2-vartinen-20339/) jolla laakeri irtosi. Kukapa olisi uskonut, että laakerin ulosvetimellä saa vedettyä laakerin pois akselista. :o

pethe
29.01.2013, 13.20
Mulla ratkesi halkipoikki tuommonen Ksyrium Elite loppukesällä, niinkuin jossakin säikeessä kerroin. Homma jatkui takuukeissinä, ja Mavic halusi kiekon ihan Ranskaan asti tutkittavaksi. Ei sieltä mitään palautetta syistä tai muusta tullut, uusi kiekko vain tilalle, eli loppu hyvin, kaikki hyvin ja pääsee sitten lumien sulettua taas taipaleelle. Koko takuuketju BikePlanet->TunturiHellberg->Mavic toimi ja tiedotti asian etenemisestä hyvin. Ja loppukäyttäjänä voisi olla tyytyväinen siihen, että Mavic halusi tutkia tuollaisen mysteerimurtumisen tarkasti. Tietty kesällä olisi kuukauden ranskanreissu kiekolle harmittanu, jos olis ainoot kiekot ollu.

Xamnala
29.01.2013, 13.36
Mulla ratkesi halkipoikki tuommonen Ksyrium Elite loppukesällä, niinkuin jossakin säikeessä kerroin. Homma jatkui takuukeissinä, ja Mavic halusi kiekon ihan Ranskaan asti tutkittavaksi. Ei sieltä mitään palautetta syistä tai muusta tullut, uusi kiekko vain tilalle, eli loppu hyvin, kaikki hyvin ja pääsee sitten lumien sulettua taas taipaleelle. Koko takuuketju BikePlanet->TunturiHellberg->Mavic toimi ja tiedotti asian etenemisestä hyvin. Ja loppukäyttäjänä voisi olla tyytyväinen siihen, että Mavic halusi tutkia tuollaisen mysteerimurtumisen tarkasti. Tietty kesällä olisi kuukauden ranskanreissu kiekolle harmittanu, jos olis ainoot kiekot ollu.

Miten sulla vanne meni "halkipoikki" ja kuinka vanha kiekko sulla oli. Mulla tuli nippelit vanteen läpi Elitestä, noin vuoden käytön jälkeen, vanne samalla nippelien välistä halki. Olitko keneen takuuasiassa ensin yhteydessä.

pethe
29.01.2013, 14.28
Oireet olivat ihan samanlaiset, nippeli korkkasi kun vanne halkesi ympäriltä, kahdesta eri kohtaa. Kiekko oli ostettu vuonna 2011, eli vuosi ja noin 3000 km käyttöä. Takuuasiassa olin yhteydessä BikePlanetin huoltoon Varistossa, kun kiekot oli vanhasta BikePlanetista ostettu.

frp
29.06.2013, 20.22
Takajarrun säätelin lähemmäksi ja huomasin, että alkoi putkelta vääntäessä osua Ksyrium Elite jarruun. Silmällä katsottuna on kyllä ihan suora vanne, ajettu noin 7000km ja mitään ei ole tehty. Paninko jarrun liian lähelle vai onko jo aika viedä Krysiumit kiristeltäväksi? Painoa kuskilla 75.

kolistelija
29.06.2013, 20.57
Kiekon osuminen jarruun putkelta ajaessa voi johtua myös rungon joustosta. En ole ajanut sellaisella yhdistelmällä joka ei laahaisi oikein kovaa runtatessa jos palat ovat niin lähellä kuin mahdollista. Kai sellaisiakin on...?

makimies
19.10.2013, 19.27
Juup, itsellä sama ongelma eliten etunavan kanssa, akseli ei lähde mihinkään suuntaan, ulosvedintäkään ei tuohon saa kiinni. Millainen ajatus on tässä ollut sunnittelijalla? Onko nämä ranskalaista tekoa :)

Nytkö aletaan mättää lekalla uusia kalliita kiekkoja?

duudi
19.10.2013, 22.40
Juup, itsellä sama ongelma eliten etunavan kanssa, akseli ei lähde mihinkään suuntaan, ulosvedintäkään ei tuohon saa kiinni. Millainen ajatus on tässä ollut sunnittelijalla? Onko nämä ranskalaista tekoa :)

Nytkö aletaan mättää lekalla uusia kalliita kiekkoja?

Ei pitäisi olla hankala homma, mutta kyllä laakereita yleensä joutuu vähän kopauttamaan. Selkeät huolto-ohjeet löytyy Mavicin jälleenmyyjäsivuilta http://www.tech-mavic.com
Tuonne pääsee kirjaantumaan tunnuksella "mavic-com" salasana "dealer".
Etsi sieltä kyseinen kiekko ja klikkaa kuvasta haluamaasi komponenttia, niin huolto-ohjeet avautuvat pdf:nä.

makimies
19.10.2013, 23.02
Ei pitäisi olla hankala homma, mutta kyllä laakereita yleensä joutuu vähän kopauttamaan. Selkeät huolto-ohjeet löytyy Mavicin jälleenmyyjäsivuilta http://www.tech-mavic.com
Tuonne pääsee kirjaantumaan tunnuksella "mavic-com" salasana "dealer".
Etsi sieltä kyseinen kiekko ja klikkaa kuvasta haluamaasi komponenttia, niin huolto-ohjeet avautuvat pdf:nä.

juuh ,katsoin tuolta mutta eipä sielä ole mitään järkevää tuosta aiheesta.

http://aijaa.com/LebZpD

Eli tuostako käydään takomaan? Että saa tuon akselin liikahtamaan. Hankala homma vrt. vanha kiekkoa mikä oli irtokuulalla

duudi
19.10.2013, 23.48
Tuostahan sen pitäisi irrota. Jos nurkissa pyörii hylsysatsi, tue napa taustapuolelta sopivalla hylsyllä tai vastaavalla, johon vastapuolelta työntyvät rojut mahtuvat. Ulos sieltä tulee joko laakeri ja akseli tai pelkkä akseli, kumpi nyt sattuukin olemaan höllemmässä.
Jos tuntuu tiukalta, kannattaa antaa koko höskälle maltillisesti lämpöä ja ruikkia sen jälkeen vaikka tuonne akselin reikään esim. brakliinia tms nopeasti haihtuvaa litkua, joka jäähdyttää ja kutistaa akselia hiukan. Sitten vain nopeasti napautusta perään. Yksi napakka isku on parempi kuin kymmenen hentoa.
Klausuulina vielä, että kaiken saa tietysti rikki liialla voiman käytöllä. Aika varman päälle homma onnistuu aloittamalla maltillisesti ja tarvittaessa toistaa tuon lämmitys-jäähdytys -syklin uudelleen ja iskee hiukan lujempaa. Oman kokemuksen mukaan peruslaakeri kestää kohtuullisen tällin menemättä kuopille. Jos laakerit on joka tapauksessa menossa vaihtoon, voi tintata aika surutta. Jos alkaa hirvittää liikaa, kannattanee vastuu ulkoistaa huoltomiehelle.

mpesu
20.10.2013, 16.36
duudi sanoi hyvin. Mavicin ohjehan toteaa lakonisesti tuohon makimiehen työvaiheeseen: " remove axel". Ja ilmeisesti tosiaan akseli on monesti niin tiukasti kiinni laakereissa, että pitää antaa kuminuijalla tai vasara-puupala yhdistelmällä kopautusta. Ja sitten akseli ulostautuu laakereiden kera. Ehkä. Ja jotta laakerin saa irti akselista, pitää ehkä lainata biltemasta sopiva ulosvedin.

makimies
20.10.2013, 17.09
Onko näin kaikissa kiekoissa vai onko tämä joku mavicin erikoisuus? Rupeamme takomaan huomenna :)

duudi
20.10.2013, 20.13
Onko näin kaikissa kiekoissa vai onko tämä joku mavicin erikoisuus? Rupeamme takomaan huomenna :)

Kyllä tuo taitaa olla jonkinmoinen ominaisuus urakuulalaakereiden kanssa. Laakerin sovitteenhan on oltava niin tiukka, että liikettä tapahtuu ainoastaan siinä kuulakehillä. Jos laakeri pääsee luistamaan pesässään tai akselia vasten, on ko. komponentti pian entinen. Ja kun muistetaan, että valmistuksessa on aina jonkinlaiset toleranssit, on ne tehtävä mieluummin liian tiukaksi kuin väljäksi. Lopputulemana on huonolla tuurilla hankalan tiukka sovite.

Mutta uskon kyllä, että onnistutte urakassa, ei se mitään rakettitiedettä ole. Onnea yritykselle!

makimies
21.10.2013, 09.12
Olen noita laakereita ennenkin irroitellut, hirvittää vain kuumentaa mustaksi maalattua kiekkoa ja eipä tuo takominenkaan ikää lisää. Muutaman vuoden päästä noi on ihan mytyssä.

mpesu
21.10.2013, 11.27
Eipäs nyt ripotella tuhkaa päälle siellä! Kopautat vaan sen akselin irti siitä ja hommat etenee :D. Jos laakerit tarvii vaihtaa niin ne tarvii vaihtaa. Jos ei niitä tarvii vaihtaa niin sitten projekti seis.

makimies
11.03.2014, 14.27
Jeh, en ole vieläkään saanut huoltoa aikaseksi ja pyörä on seissyt työhuoneen lattialla tähän asti.
Täytyy lähteä visiitille myyjäliikkeeseen, ei tämä homma muuten selviä, ei noita sovi alkaa takomaan ja laakerin takaisinlaitto on vielä hankalampi homma.

Ja vaikka laakeri rullaa sulavasti kädessä, epäilen silti noiden kuntoa kun pintakin on ruosteessa.

mpesu
11.03.2014, 16.10
Laakerin saaminen takasin paikalleen ei kyl ollut vaikeaa verrattuna irroittamiseen. Muistaakseni ne löpsähti sinne pesään ihan helposti kierretangon, parin prikan ja mutterin avulla. Ja olis varmaan mennyt ilman tätä omatekoista työkaluakin varovaisesti eri reunoista vuorotellen suostuttelemalla. Ja sitten akseli asettui paikalleen myös ihan suosiolla ilman mitään takomista.

Mielestäni ainoa hankala homma on tuo lähtötilanne missä laakerit on jämähtäneet kiinni akseliin.

makimies
11.03.2014, 21.31
Jeh, jonkinsortin ulosvedintä noiden irroitteluun varmaan tarvitsee, vai miten sait irroiteltua vanhat lakut ?

Tampereen reissu päättyi siihen että uusia laakereita ei ollut hyllyssä. Sain kuitenkin takanavasta akselin irti (2-osainen ja päistä avataan ristiin 5mm kuusiokololla) ja laakerit olivat oikein kirkkaan näköiset vielä, mitä nyt pölykansia avasin.

Etuakseli edelleen kettuilee. mavicin ohjeen mukaisesti heidän työkalulla pidetään vastaan ja 5mm kuusiokololla käännetään akselit irti. Itsellä on kovaa tuo jämähtänyt ja vaikea löytää vastakappaletta mitä vasten naputtelisi.

makimies
11.03.2014, 21.50
https://www.youtube.com/watch?v=YdWhSWBCsNo

Jaah , ebayssa näkyy tuollaisia settejä. Tarttee jossain vaiheessa varmaan tilailla, hintaa kyllä lähemmäs 100usd

mpesu
12.03.2014, 11.51
No hitsi, en kyl satasta maksais moisesta. Tuossa vaiheessahan akseli on jo irroitettu ja käytännössä millä tahansa puikolla pystyy laakerit naputtelemaan ulos pesästä. Eivät ne ole sitä pesää vasten tiukassa vaan tiukkuus on akselin ja laakerin välissä. Ja juuri etukiekon akselin irroitus miullakin oli vaikea. Mie vaan lopulta löin akselin päähän siinä määrin napakasti, että se ulostautui toisen laakerin kera. Toinen laakeri jäi pesäänsä josta se irtosi ihan suosiolla. Akselissa kiinni olevan laakerin vedin sitten irti tuolla aiemmin mainitulla biltsun ulosvetäjällä.

makimies
12.03.2014, 12.36
Je, lähtihän se etuakselikin, oli ruostunut kiinni laakeriin. Muuten ok ja lakut hyvässäkin kunnossa, samoin keskiö. Ajelua tuli joku 2500km viime kesänä.

makimies
17.03.2014, 12.38
Tuo mavicin qrm (http://www.mavic.com/wheel-tyre-system/qrm) kyllä vähän ihmetyttää, etukiekossa en saanut tuohon mitään tolkkua, jos klappia jättää todella paljon, ei tuossa pikalinkkujen kiristyksen jälkeen silti tunnu mitään erityistä "klappia" samaan tyyliin kuin irtokuulilla olevissa kiekoissa... Kannattaako tuosta qrm säädöstä välittää erityisemmin?

mpesu
17.03.2014, 13.45
En löytänyt tuolta linkistäsi mitä kohtaa tarkoitat. Mutta joo, olen samaa mieltä, klapin toteaminen on jotenkin epämääräinen homma. Itse säädin sen erittäin summittaisesti mutu-arviolla sopivaksi. Siten, että säätö on melko kireällä mutta ei missään nimessä vaikuta pyörimiseen. Hyvin toimii.

makimies
20.03.2014, 15.47
En löytänyt tuolta linkistäsi mitä kohtaa tarkoitat. Mutta joo, olen samaa mieltä, klapin toteaminen on jotenkin epämääräinen homma. Itse säädin sen erittäin summittaisesti mutu-arviolla sopivaksi. Siten, että säätö on melko kireällä mutta ei missään nimessä vaikuta pyörimiseen. Hyvin toimii.

Taitaapi olla ranskalaisen suunnittelun tulos. Olisi jäänyt nämä hyllyyn jos olisin heti huomannut valmistajan kotimaan :)

Taisi korkata etukiekosta hieman tuo qrm-kiristys ja nyt tuota ei saa kamalan tiukalle... Nooh... ehkä se tuosta suttaantuu

frp
01.04.2016, 10.28
Vanhaa ketjua lainaan.
Onko joku tapa määritellä milloin Krysium Elitet on laitettava roskalaatikkoon jarrupinnan kulumisen vuoksi?
4v maantiepyörällä myös huonoilla keleillä ja työmatkaa niin alkaa aika heikossa hapessa olemaan. Kulumaa on reilusti ja tietyllä säteellä kiertää vielä selkeästi syvempi kuoppa. Kerran on tusinapyörästä pumpatessa kulahtanut vanteen kylki revennyt ja ei erityisemmin kiinnostaisi kyseistä asiaa kokea ajon aikana.

SSGT-92
01.04.2016, 11.02
Mavicin sivuilla ;http://www.tech.mavic.com/uk/sources/Produits/ROUTE/Jantes/General_Points/Wear_Tear_Indicator.pdf
Tiiä sit tosta enempää,pitää omatkin Ksyrret taas tarkistaa...

Oatmeal Stout
01.04.2016, 11.03
Eikös niissä ole ainakin ollut se tarra, jonka mukaan jarrupinnan kuluminen muun vanteen tasolle on se riskiraja?