Näytä tavallinen näkymä : Hiihtojutut
Taas laitettiin vauhdin vihreetä ja kai se suksi luistaa paremmin kun perinteisen toppapukuhiihtäjällä, kävin Kaukajärveltä Kisapirtin majalla tänään ja se hyvä latu aloittelijalla kun alamäkee suurin osa matkasta ja mittari näytti 12.2km ja ei aikaa mennyt kuin 41min vaikka ihan peekoo alueella mentiin mutta toi outo ilmiö kun meinaa kumminkin paita kastua vaikka polkupyörällä samoilla sykkeillä ei paita meinaa kastua?
Tarkennus, pituudella tarkoitin tietenkin suksien haluttua pituutta. Ja hiihtovarusteet ei nyt kovin merkittävästi paina ellei käytä rinkkaa.
On siinä toki sellainen pikku epävarmuustekijä, että ensi syksyn/talven paino pitää tietää keväällä. Siitä voi joillain olla liian optimistisia tavoitteita/kuvitelmia (lue esim. topikki Painon pudotus loppuvuoteen:D) ja sitten huomaakin hiihtävänsä liian löysällä pertsasuksella pidot kiinni ladussa:D
Tilasin keväällä muutaman parin helppohiihtoisia pertsansuksia 74 kg painoiselle. Nyt on massaa jäljellä 83 kiloa ja sukset on hmmm... todella helppohiihtoisia. Vähän meinaa kahnata vastaan. Paino kävi jo 78 kilossa, mutta pari kuukautta sairastelua ja oltiin taas siellä missä ei pitäisi.
steelmän
19.01.2010, 22.37
Tunnin tahkosin suksiani, nyt ei muuta ku peukut pystyyn että voitelu ja etenkin SUKSI sitten huomenissa toimiiiiiiiiiiiiii ..
--+MM+--
19.01.2010, 22.39
Mun perzansukset on valittu silloin kun paino oli 69kg. Nykyään 80kg paikkeilla pyörivällä painolla ei ongelmaa. Hyvin menee ylä- ja alamäkeen.
µ
steelmän
19.01.2010, 23.05
Suksia voidellessani huomasin yhden asian lisää ryhmään 'kiireellä ei tule kuin ....' , suksen pohjassa oli kait palanen muovia painunut sisään ......
http://i667.photobucket.com/albums/vv34/steelman_2/Sukset001.jpg
Pitänee kumminkin tehdä rekku ..... ja vongata vielä lisäaletta.
Ja mun 'väliaikais'voiteluteline ...
http://i667.photobucket.com/albums/vv34/steelman_2/Sukset002.jpg
Taas laitettiin vauhdin vihreetä...
Jos käytät Vauhdin vihreätä pikaluistoa, niin levitä sitä suksiin edellisenä iltana. Sitten ennen hiihtämään lähtemistä seuraavana päivän huolellinen harjaus hyvällä nylonharjalla ja anna suksien jäähtyä ennen hiihtämistä. Näin se toimii parhaiten ja kestää pisimpään. Pikavoiteet kannattaa laittaa joka lenkille, koska ne ei kestä kauaa pohjassa.
Monoista:
Nyt pitää ostaa kisamonot Rottefellan siteille. Niitä valmistaa ainakin Alpina (http://www.alpinasports.com/Alpina.php?Catalog1=34&Parent1=1), Madshus (http://www.madshus.com/Products-0910/Boots-0910/Champion/Nano-SKC/), Fischer (http://fi.fischer-ski.com/en/products_nordic_boot.php5?parent=50466) ja Rossignol (http://www.rossignol.com/FI/x-ium-world-cup-skate-lvf_RI71020_product_nordic-men-boots-skating.html). Tuleeko muita mieleen, löytyykö kommentteja noista (tämänhetkisistä malleista)? Oulusta en löytäny toistaseki ku Fischeriä mutta mahtavalta ne kyllä tuntu. Oletteko nähneet nuista hyviä tarjouksia missään? Tänään pitää tehdä soittokierros tässäkin ketjussa kehuttuihin liikkeisiin.
John McCurve
20.01.2010, 08.03
Jos käytät Vauhdin vihreätä pikaluistoa, niin levitä sitä suksiin edellisenä iltana. Sitten ennen hiihtämään lähtemistä seuraavana päivän huolellinen harjaus hyvällä nylonharjalla ja anna suksien jäähtyä ennen hiihtämistä. Näin se toimii parhaiten ja kestää pisimpään. Pikavoiteet kannattaa laittaa joka lenkille, koska ne ei kestä kauaa pohjassa.
Monoista: Tuleeko muita mieleen, löytyykö kommentteja noista (tämänhetkisistä malleista)?
Alpinan huippumalli näyttää olevan suosionsa huipulla, mutta kokeilun perusteella kengän mukavuus (kova sisäkenkä) ei iskenyt. Lisäksi vetoketju-läppä -yhdistelmän työn jälki ja toimivuus ei ennusta pitkää käyttöikää. Häijäältä tämän olisi saanut 240 eurolla. Kuten myös Fischer Carbonlite, joka oli omasta mielestäni selvästi parempi Alpinaa niin tukevuudessa kuin laadussa. Tämä olikin valintani ja toimii. Kakkoskenkänä minulla on Madshusin RPS, jota jo joku taisi täällä aiemmin kehua. Se ei ole sarjan huippumalli ja taitaa olla jo vanhaa vuosikertaa,mutta sitä saanee jo alle satasella.
Muoks: ai niin, Alpinassa ei ole pikakiristystä, mutta Fisussa on ja se pitää.
Mun nykyiset monot ja Alpinat mutta ne ei ole sitä parhainta mallia, taitaa olla nuo RS:t (http://www.alpinasports.com/Alpina.php?Catalog1=34&Parent1=1) 2007 vuoden mallia. Ne on jotenki väsyneet, vaikka kilsoja ei tolkuttomasti olekaan. Ne taitaa olla myös ehkä numeron tai puolikkaan liian isot. Pitäs hirttää nauhoista (ei tosiaan ole pikakiristystä) niin perkeleesti, että jalka pysyis monossa paikallaan ja sivuttaistuki ei ole riittävä. Hirttämisestä seuraa, se että veri ei kierrä jaloissa > jalta jäätyy nopeasti ja tulevat kipeiksi. Tuosta vetoketjuasiasta olen samaa mieltä, mulle on jo toiseen monoon vaihdettu vetoketju. Olen kyllä jo oikeastaan tiputtanut tuon Alpina pois vaihtoehdoista, koska nämä "toiseksi parhaat" ei ole kyllä vakuuttaneet.
Edit: Uuh, Häijäällä Madshus Nano SKC:t 269 €.
Hans Opinion
20.01.2010, 09.40
Monoista sen verran että Hansilla on ollut aina hankala löytää sopivaa kenkää vapaalle, selvästi vaikeampaa kuin pyöräilykenkää... no onhan vaatimuksetkin aivan eri luokka hiihdossa ja varsinkin luistelu sellaisessa. Pertsanmono löytyi laakista, tosin sekin oli Fischer eli sama kuin minkä olen havainnut sopivaksi myös vapaan puolella.
Sellaisen huomion olen tehnyt että jos on jotain jalkaongelmia (lättä, rintava, tms) niin kannattaa kokeilla kisatasosta yhtä pykälää alempaa, tämän tason monoissa on pehmustetta ja painoa pikkaisen enemmän mutta tekniikka on usein kisatasoa... niiiiin ja fyllinki parantaa monon lämpötaloutta.
Ite oon tykännyt rossignolin x-iumeista. Pari viikkoa sitten taisi olla jotain tarjouksia Seinäjoen supersportissa. Toimittavat myös nettikaupan kautta, mutta kannattaa soittaa ensin. Mulla meni viime vuoden tammikuussa molemmista vetoketjut ja kesti vuoden ennenkuin maahantuoja sai mulle uudet tilalle. Rossareissa taitaa olla aika kapea lesti. Arvoin aikoinaan näiden ja madshusien välillä, mutta päädyin rossareihin suksien takia.
Alpinan huippumalli näyttää olevan suosionsa huipulla, mutta kokeilun perusteella kengän mukavuus (kova sisäkenkä) ei iskenyt. Lisäksi vetoketju-läppä -yhdistelmän työn jälki ja toimivuus ei ennusta pitkää käyttöikää. Häijäältä tämän olisi saanut 240 eurolla. Kuten myös Fischer Carbonlite, joka oli omasta mielestäni selvästi parempi Alpinaa niin tukevuudessa kuin laadussa. Tämä olikin valintani ja toimii. Kakkoskenkänä minulla on Madshusin RPS, jota jo joku taisi täällä aiemmin kehua. Se ei ole sarjan huippumalli ja taitaa olla jo vanhaa vuosikertaa,mutta sitä saanee jo alle satasella.
Muoks: ai niin, Alpinassa ei ole pikakiristystä, mutta Fisussa on ja se pitää.
Minä olen muistaakseni kehunut Madshusin RPS monoja. RPS on Madshusin ns. kakkoskenkä ja jäykkyydeltään monen kilpamonon tasoinen. Itse vedin testilenkit Alpinan RS, Madshusin RPS ja Madshusin Nano SKC monoilla ennen ostopäätöstä. Valitsin siis tuon RPS monon, koska se tuntui jäykemmältä ja tiukemmalta jalkaan kuin Alpina. En oikeastaan huomannut mitään eroa RPS:n ja Nano SKC:n välillä siksi otin halvemman monon (159 euroa). En tiedä kuinka vanhaa mallia kyseinen mono on mutta myyjä sanoi sen olevan mallia 2009. Nyt olen hiihtänyt sillä n. 500km ja olen erittäin tyytyväinen. Minkäänlaista kulumista tai löystymistä ei ole havaittavissa. Ainoa asia mikä huolestutti ennen ostoa oli tuo nilkan tarrakiristys. Mutta sekin näyttää kestävän. Suosittelen.
Ainiin: Fisherin monot ei sovi minulle, koska niistä ei löydy kokoa 42,5. RPS kokona 43 on juuri tuo Fisherin 42,5.
Kiitoksia kommenteista.
Madshuseista ei oikeen löydy kokoa mistään ja Jämin Kesport ei halua niitä edes myydä, koska niitä on tullut niin paljon reklamaationa takaisin, päällysmateriaali ei kestä. Sanoivat myös Madshusia väljemmäksi lestiltään kuin esim Fischer ja Alpina. Tänään käyn kokeileen jalkaan Rossignolit, Fischerit ja Alpinat. Alpinan kisakenkä on kuulemma lestiltään (tätä sanoivat soittokierroksen kaikki myyjät) kapeampi ja napakampi kui tuo RS, joka mulla on. RS:ssä on enemmän pehmeää fylliä ja ne on muutenki isommalla lestillä kuin Carbon Skate ECS. Eräs myyjä sanoi Rossignoleja vähän muita pehmeämmiksi ja niissä on myös jalan asento vähän eri eli kantapää ylempänä. Näin etukäteen luulen, että ostan Fischerit tai Alpinat.
Huomenna viisaampi. Tänään taitaa jo illalla päästä testaan uusia monoja.
Ylva Hubatsa
20.01.2010, 11.09
Kyllä hieman mietityttää tuo älytön voiteluhypetys. Nyt lomalla kokeillu kolmella eri kelivoiteella voidella luistelusuksia eri lämpötiloissa. Tänään voitelin ihan tahallaan "persiilleen" ja tempasin pohjaan roden punaista, tarkoitettu 0 - -4 kelille. Ulkona oli -15 astetta pakkasta ja luisto aivan sama, kuin tälle kelille tarkoitetulla voiteella.
Testipaikka on vuosikausia käyttämäni ja oon aikaisemminkin pistäny merkille, että pakkaskelillä on ihan se yks lysti mitä tonne pohjaan tunkee, siis jos puhutaan fluorittomista perusvoiteista. Luistokelillä pohjassa ei tarvitse olla mitään voiteita, aina se pakkaskelin luiston voittaa.
Taidan siis jatkaa hyväksi havaitsemallani linjalla, lätkäsen harmaaseen pohjaan pakin pohjalta sitä mikä ensiks sattuu käteen, yleensä jotain sinistä.
Kilpatasolla homma on varmaan jotain muuta, mutta siitä en haluakaan tietää.
steelmän
20.01.2010, 11.13
ISO KIITOS edellisestä kommentista, kilpailijat on munkin kategoriassa eri, ja muuta en raski ostaa ku perusparafiineja joten niillä mennään ....
Johannes
20.01.2010, 11.27
Monoista:
Nyt pitää ostaa kisamonot Rottefellan siteille. Niitä valmistaa ainakin Alpina (http://www.alpinasports.com/Alpina.php?Catalog1=34&Parent1=1), Madshus (http://www.madshus.com/Products-0910/Boots-0910/Champion/Nano-SKC/), Fischer (http://fi.fischer-ski.com/en/products_nordic_boot.php5?parent=50466) ja Rossignol (http://www.rossignol.com/FI/x-ium-world-cup-skate-lvf_RI71020_product_nordic-men-boots-skating.html). Tuleeko muita mieleen, löytyykö kommentteja noista (tämänhetkisistä malleista)? Oulusta en löytäny toistaseki ku Fischeriä mutta mahtavalta ne kyllä tuntu. Oletteko nähneet nuista hyviä tarjouksia missään? Tänään pitää tehdä soittokierros tässäkin ketjussa kehuttuihin liikkeisiin.
Syksyllä vaihdoin Rottefellaan koko kaluston, melekonen side rumba..:mad: Testikäytössä pääsin kokeilemaan Rossaria ja Alpinaa. Hylkäsin Rossarin kun siinä oli jo ongelmia vetoketjun kanssa (kaverilla). Valitsin Alpinan, pertsat oli tosi hyvät alusta alkaen. Luistelukengässä oli kivulias sisäänajo vaihe. Nilkkatuen sarana painoi luuhun ja hiihtämisestä ei meinannu tulla mitään.
Nyt kuitenkin vaikeudet ohi ja kenkään olen tosi tyytyväinen.
Huom. Alpinasta on tullut uusi pehmustettu malli. Nilkkaan on tullut toppausta lisää. Vanhassa on kullan värinen nahka nilkan kohdalla. Uudessa on toppausta.
Syksyllä vaihdoin Rottefellaan koko kaluston, melekonen side rumba..:mad: ...
Saitko tukkualennusta? Harkinnu jo pari vuotta samaa, mutta (laiskuuttani varmaan...) lykänny tuota. Enkä oo oikeesti yhtään vakuuttunu että tuolla muuta saavuttais kun selkeesti paremman valikoiman potentiaalisia hiihtokenkiä... vai kuin?
Onks tuota mahdollisuudesta siirtää sidettä / painopistettä ollut kellekään todellista hyötyä (oletan nyt että nuissa mun hiihtimissä on nuo pilottisiteet suunnilleen siellä missä pitää) ???
Edit: ja kysymys on siis luistelusuksista ?
Johannes
20.01.2010, 11.52
Saitko tukkualennusta? Harkinnu jo pari vuotta samaa, mutta (laiskuuttani varmaan...) lykänny tuota. Enkä oo oikeesti yhtään vakuuttunu että tuolla muuta saavuttais kun selkeesti paremman valikoiman potentiaalisia hiihtokenkiä... vai kuin?
Onks tuota mahdollisuudesta siirtää sidettä / painopistettä ollut kellekään todellista hyötyä (oletan nyt että nuissa mun hiihtimissä on nuo pilottisiteet suunnilleen siellä missä pitää) ???
Edit: ja kysymys on siis luistelusuksista ?
Minulla vaihtui molemmat P/V.
Rahaa meni kyllä siteen vaihtoon, vaikka suhteita olikin..:mad:
Joo, homma lähti kengistä. Valikoima alkoi käydä suppeeksi. Vain Salomon/Atomic ja Botas (http://www.fortesport.fi/mono_botas_skate_carbon_pro_pr_LB49211.html).
Suurin muutos oli että Rottefellassa jalka on lähempänä suksea. Koko paketti on matalampi, sen tuntee hiihtäessä. Minun tapauksessa kun vanhoihin suksiin vaihdettiin siteet, ei NIS levyn etuja päässyyt kokeilemaan. Uusi F:kin oli ilman levyä:(
Faktaa on että esim. pertsassa ei voide pesä ole kaikissa samassa kohti. Pienestä säädöstä ei ole haittaa.
Se että onko sillä merkitystä muualla kuin kisailussa on toinen tarina.
Mun mielipide siirrettävästä siteestä on, että siitä on loppupeleissä enemmän haittaa. Nimittäin voiko olla 100% varma, että se on just oikeassa lovessa just nyt...? Ja jos kisassa on moisia epävarmuustekijöitä, on ajatukset väärissä asioissa.
Asia jota ei tarvi miettiä, ei myöskään vaivaa mieltä. Tiedän vaan että asioihin vakavasti suhtautuvat on tätä siteen asemaa kisan alla kuumeisesti pähkäillyt.
Thnx NISsi-kommenteista. Itsellänikin tuo popo-politiikkaa asiaa ohjaa, jos joku. Atomicci ei istu jalkaan tai jalka ei istu Atomiciin, kuin päin vaan. S-kengät istuu, mut emmä niistä juur tykkää. Liittyisin "Centrixit takaisin"- kansanliikkeeseen jos sellainen olis olemassa ;)
Tuota Botasta pyörittelin männä keväänä käsissä kun F-sportissa kävin, ei vaan ollut silloin kun (vääriä) mallikokoja tarjolla, joten istuvuudesta en tiedä.
Muutamat kalikat on kyllä noilla NIS-levyillä nytkin, Pilotti on vaan pultattu siihen pintaan. Tuota Johanneksen mainitsemaa Pilotin korkeutta vs. NIS:n mataluutta en tullu miettineeks, nykycombon korkeus ei häiritse millään tavoin. Sen sijaan voisin kuvitella joskus kokeilevani mitä siirto vaikuttaa, ihan kiinnostuksen vuoksi - numerolappu on rinnassa nykyään enää sen verran harvoin, että mielenrauhaani siteen paikan oikeus ei heiluttele. Nuo nurkkiin kertyneet (vuosien varrella syystä tai toisesta valikoituneet) suksiparit kun tuntee sen verran hyvin, että ainoa asia mikä joskus tuppaa harmittamaan on et alla ei oo just se pari minkä tietää toimivan paremmin just niissä olosuhteissa kun se minkä on mukaansa valinnu. Mun vähät voitelut toimii kans tuolla pohjalla, kullakin parilla on sille sopivin tietämäni voitelu jota uusitaan tarvittaessa ja alle otetaan ne jotka olosuhteisiin / keliin käypi.
Joku muuten kyseli aikaisemmin kokemuksia pikaluistoista - omien kokemusten mukaan selkeä ykkönen tuossa kategoriassa on Tokon HelX- spray, sekä warm että cold. Pikaluistoks lasken tuon siks että on nopeeta laittaa :p - muut ominaisuudet sillä ehkä pudottaa sen tuosta kategoriasta.
Muita positiivis-merkkisiä ovat Cezan fl-nesteet sekä Soldan fl-sprayt. Muista sitten enempi ristiriitaisia kokemuksia. Enkä ihan kaikkee oo ees kokeillu, mm. nuo MaPlussan tuotteet ovat melkein outoja. Se kylmän kelin P1(?) parafiini-spray kyllä toimii, sais sen vaan kestämään pohjassa pidempään...
Kyllä hieman mietityttää tuo älytön voiteluhypetys. Nyt lomalla kokeillu kolmella eri kelivoiteella voidella luistelusuksia eri lämpötiloissa. Tänään voitelin ihan tahallaan "persiilleen" ja tempasin pohjaan roden punaista, tarkoitettu 0 - -4 kelille. Ulkona oli -15 astetta pakkasta ja luisto aivan sama, kuin tälle kelille tarkoitetulla voiteella.
Testipaikka on vuosikausia käyttämäni ja oon aikaisemminkin pistäny merkille, että pakkaskelillä on ihan se yks lysti mitä tonne pohjaan tunkee, siis jos puhutaan fluorittomista perusvoiteista. Luistokelillä pohjassa ei tarvitse olla mitään voiteita, aina se pakkaskelin luiston voittaa.
Taidan siis jatkaa hyväksi havaitsemallani linjalla, lätkäsen harmaaseen pohjaan pakin pohjalta sitä mikä ensiks sattuu käteen, yleensä jotain sinistä.
Kilpatasolla homma on varmaan jotain muuta, mutta siitä en haluakaan tietää.
+1! Samaa mieltä. Jos on oikein valitut sukset oikealle kelille, niin aika minimaalisesti voi voiteilla tehdä suurta eroa (kilpatasolla kaikki sekunnit lasketaan). Mulla on pakkaskelille rossarin x-iumit ja ne luistaa pakkaskelillä aina, oli pohjassa mitä tahansa. Yleensä jotain sinistä tai vihreää peruparafiiniä. noin 100 kilomerin välein uutta vahaa pari kerrosta pohjaan. No sohjossa ja nahkealla ladulla ne ei sitten luistakaan. Siihen on mulla vanhat atomicin beta racet.
Sidevalinta tehty aikanaan sillä periaatteella että otetaan parhaiten istuva mono ja sen mukaan siteetkin eli Salomonilla mennään.
NNN näyttää yleistyvän todella kovasti, mikä on etuna - paremmat monot, siteet, toiminta, halvempi tehdä vai mikä?
->PaH
Eikös noita Fiskereitä ole vielä siellä täällä myytävänä nettikaupoissa, eli kai semmoiset vielä saa jos haluaa.
->PaH
Eikös noita Fiskereitä ole vielä siellä täällä myytävänä nettikaupoissa, eli kai semmoiset vielä saa jos haluaa.
Muutaman kerran tsekkailin aikanaan, silloin ei löytyny kokoja. Aika monessa kaupassakin noita on vielä rajoitetusti näkynyt, ei vaan oikea koko kohdalle sattunu :( Täytynee tehdä vielä kierros nettikaupoissa...
Tuo Salomonin ja NNN välinen juttu johtuu pitkälti siitä että Amer osti Salomonin ja esim Fischer ei tietenkään voi käyttää suksissaan Salomonin siteitä koska heidän sopimus loppui viimevuoteen.Suuri syy on myös monojen pohjien hinnoittelussa NNN on n puolet halvempi . Salomon sitoi pohjan käyttäjät sopimuksella ,ettei saa myydä alle Salomon monojen, kuitenkin puitten monojen valmistajat eivät saaneet viimeisintä pohja versiota käyttöönsä , tämä oli aikoinaan mm. Karhun siirtyminen NNN järjestelmään
Itsellä ainakin siirtyminen rottefellaan aiheutui yksinkertaisesti siitä että madshusin monot sopivat parhaiten jalkaan. Alpinalla tuli suunnilleen tunti ja rakko, hiihteles siinä viittä tuntia päivässä keväthangilla kun parin päivän jälkeen kintut on kuin lihamyllyn jäljiltä. Lesti oli liian kapea.
Koko suksikaluston siteiden uusimisessa kannattaa ostaa hyvää liimaa että voi sitten liimailla täysin korkanneita siteitä takaisin. Kahdesta meni.
Näitä side vaihtoja kun tekee niin kanattaa otta huomioon , teikä jako on itse siteellä sama kuin Salomonissakin , mutta NNN siteen kiinitys pistett on n. 10-15 milliä taaempana , eli jos samoihin reikiin meinaa laitta on painopisteet persuksillaan.
Minua ihmetyttää esim. Startin perusluistovoiteiden kohdalla mainoslause: "Start SG -luistovoiteet ovat fluorittomia perusluistovoiteita. Voiteet on tarkoitettu harjoitus- ja kilpakäyttöön, kun ilman suhteellinen kosteus on alle 55%."
Etelä-Suomessa ilmankosteus on talvella melkein aina välillä 90-100% ja muuallakin harvemmin alle 80%. Pienin kosteuslukema, jonka olen nähnyt tänä vuonna ilmatieteenlaitoksen sivuilla on 78% ja se oli Kuusamossa kovilla pakkasilla. Swixin sivuilla taas suositellaan käyttämään LF-voiteita kun ilmankosteus on yli 70%.
Omien kokemusteni perusteella matalafluorisilla LF-voitella saa hiukan paramman luiston kuin perusvoiteilla. Todennäköisesti ne siis toimivat paremmin aina?
steelmän
20.01.2010, 15.15
No nih, eka keikka uusilla Atomic:eilla heitetty, luisto oli kohtalaisen hyvä, suksi tuntui ihan hyvälta, jäisissä polanteissa ehkä inan liian löysältä mutta ihan BUENOT! Piti kelata 30 kilsaa mutta tuossa tuon isovarpaan 'märännyttyä' oli hetkonen taukoa joten noutaja otti pois ladulta 25 kilsan kohdalla ( 2,5 km lenkki), maanantaina aloin taas liikkua ja eilen tein pari harjoitusta ja palautuminen ei ollut parasta, ja liemikin loppu kesken (' ' 'kele ku en laittanut juomareppua täyteen! ! !).
Minua ihmetyttää esim. Startin perusluistovoiteiden kohdalla mainoslause: "Start SG -luistovoiteet ovat fluorittomia perusluistovoiteita. Voiteet on tarkoitettu harjoitus- ja kilpakäyttöön, kun ilman suhteellinen kosteus on alle 55%."
Etelä-Suomessa ilmankosteus on talvella melkein aina välillä 90-100% ja muuallakin harvemmin alle 80%. Pienin kosteuslukema, jonka olen nähnyt tänä vuonna ilmatieteenlaitoksen sivuilla on 78% ja se oli Kuusamossa kovilla pakkasilla. Swixin sivuilla taas suositellaan käyttämään LF-voiteita kun ilmankosteus on yli 70%.
Omien kokemusteni perusteella matalafluorisilla LF-voitella saa hiukan paramman luiston kuin perusvoiteilla. Todennäköisesti ne siis toimivat paremmin aina?
Tuo fluoriton perus voide tarkoittaa, on halvin ja tavalliselle hiihtäjälle riittävä voide , viittaus harjoitus ja kilpakäyttöön kuivilla keleillä tarkoitta niin kuin on kirjoitettu , eli kuivalla ei fluori luista samalla tavalla kuin fluoriton voide.
wanderer
20.01.2010, 22.40
Eipä uskoisi, että sauvan jäykkyys vaikuttaa pertsan hiihtoon yllättävän paljon. Vuorotahdin työnnön loppuvaiheesta tuli selkeästi tehokkaampi verrattuna aiempiin 40% hiilarisauvoihin, jotka tuntuivat selkeästi löysiltä vasta tasatyönnöllä ylämäkeen hyökätessä. Tämä auttoi pitämään tekniikan paremmin kasassa ja homma tuntui jälleen pykälää mukavammalta.
Nyt on kaikki muu kalusto kunnossa, paitti sukset. Tai no skeittiin löytyy yhdet kohtuulliset 0'-10' sukset kovalle pohjalle. Muut lankut on enemmän tai vähemmän huonoja. Kattoo nyt jos viittii vielä tänäkään talvena tehdä asialle mitään kun kyllä noilla lenkkeilee.
Järvinen
20.01.2010, 23.32
Kertokaas hiihtoihmiset, voiko luistelusuksi olla liian löysä ja milloin suksi on liian löysä? Olen ymmärtänyt että löysä suksi toimii paremmin pehmeällä lumella ja jäykempi kovalla alustalla.
Eipä uskoisi, että sauvan jäykkyys vaikuttaa pertsan hiihtoon yllättävän paljon. Vuorotahdin työnnön loppuvaiheesta tuli selkeästi tehokkaampi verrattuna aiempiin 40% hiilarisauvoihin, jotka tuntuivat selkeästi löysiltä vasta tasatyönnöllä ylämäkeen hyökätessä. Tämä auttoi pitämään tekniikan paremmin kasassa ja homma tuntui jälleen pykälää mukavammalta.
Nyt on kaikki muu kalusto kunnossa, paitti sukset. Tai no skeittiin löytyy yhdet kohtuulliset 0'-10' sukset kovalle pohjalle. Muut lankut on enemmän tai vähemmän huonoja. Kattoo nyt jos viittii vielä tänäkään talvena tehdä asialle mitään kun kyllä noilla lenkkeilee.
Sukset ehkä menettelee mulla vielä ehkä vaikka pohjat täynnä uria ja naarmuja kun suksittu hiekalla välillä mutta vaikka porkat 100% kuitua niin vituttaa se kiinnityspuoli joka tuleen käteen kun ne remmit niin oudot... uudet porkat vai pelkät kahvat? uudet porkat kyllä vaan maksaa jotain 90e paikkeilla eikä kai se tässä konkurssissa tuntuis kun eteisen pöydällä odottaa 1500e edestä laskuja....
Fischerin Carbonlite -monothan ne tuli ostettua.
Alpina Elite Carbon Skate ECS: napakka ja tukeva jalassa joskin myös kolho ja koppura, vetoketjun toimivuus surkea ja lisäksi sen väliin yritää jäädä koko ajan jotain lärpyköitä. Sivutuki paino nuppiluuta oikeassa jalassa sisäsyrjällä. Nauhoja vaikea saada pysymään halutussa kireydessä ennen kun saa solmun aikaiseksi.
Rossignol X-ium World Cup Skate: Koko 43 oli liian tilava ja iso, koko 42 oli jotenki outo, joskin sopivan mittainen. Kantapään tuenta sen nousemisen estämiseksi vajavainen muihin verrattuna ja kantakuppi painoi kantapäätä kipeästi. Ärsyttävä nauhoitussysteemi. Erilainen asento muihin nähden eli kantapää on korkeammalla, tämän tunsi selvästi jo seisoskelemalla ja kävelemällä. Tuntui vähän kuin olisi seisoskellut laskettelumonoilla. Ei yhtä tukevat sivusuunnassa tai jalkaterän alueelta kuin Alpina ja Fischer.
Fischer RCS Carbonlite Skating: Istuu hiton hyvän jalkaan. Napakka mutta samalla ylivoimaisesti mukavin sisäkenkä, mono on kuitenkin helppo vetää jalkaan, koska siinä on sitä varten lenkit sisäkengän suulla. Loistava nauhojen kiristyssysteemi. Nauhoista vetämällä jalkaterän osa kiristyy ja puristaa tasaisesti joka puolelta, ei tarvetta kiristää joka läpiviennin kohdalta erikseen kuten Alpinassa ja osittain Rossignolissakin pikakiristimistä huolimatta. Loistava kantapään säätö. Saa tarkasti säädettyä niin, että kantapää ei nouse ja istuu hyvin kuppiin. Nillkkatuen kallistuksen säätö, jotta pihtikintut ja länkkärit saavat myös pohjan suoraan maahan ja suksen pohjaan nähden. Vetoketju toimii sujuvasti. Nilkkatuki on todella tukeva ja kiristys helppoa. Kenkä taipuu todella helposti nilkasta siihen suuntaan, johon se saakin taipua, helpottaa jyrkkien mäkien kiipeämistä.
Muista ei ole ladulta kommentteja mutta Fischerissä ainakin on todella kiertojäykkä pohja. Nilkkatukea ei tarvitse edes kiristää kovin kireälle, kun se jo tukee tosi hyvin. Ainoa miinus tulee vähän liian liukkaista nauhoista ja pitämättömistä pikakiristimistä. Ne löystyivät hiihtäessä, mutta ajattelin heivata ne kiristimet mäkeen ja tehdä rehellisen solmun. Tuossa kengässä kuitenki riittää, kun vetää vaan nauhojen päistä, niin koko nauhoitettu osa kiristyy tasaisesti. Potkuun sai ihan uutta "potkua", kun kerrankin jalka ei muljua monossa; sen voi pitää rentona ja kiertojäykkä pohja takaa, että voima menee latuun asti.
Olipa jotenki uskomaton kokemus hiihtää ensimmäistä kertaa kunnon monoilla. Uituttaa vaan se, että on pitäny kiusata itteään niillä Alpina RS:illä pari talvea. Tosin vielä vuosi sitten ei oikeen tienny paremmasta. Muutenkin syytin kaikista hiihdon ongelmista itseäni, aloitinhan hiihtämisen vasta 2007 joulukuussa, kun vaimo pakotti koiran kanssa vetohiihtämään lainavälineillä. 2008 keväällä ostin Peltosen Zenithit, Alpinan RS:t ja jotku halvat sauvat, jotka oli 5 cm liian pitkät. Ensinnä katkes sauva, ostin kalliimmat ja 5 cm lyhemmät. Tuli ensimmäinen mullistus omaan hiihtotekniikkaan ja hiihtoon yleensä. Ne enimmäiset sauvat taipu ku jousipyssyt. Uusilla sai työntöön jotain voimaakin.
Toinen mullistus tuli, kun aloin oppimaan hiihtotekniikkaa ja tajusin pikkuhiljaa, että nuo Peltoset on ihan sudet. Sikajäykkä takapää ja ihan lörppä etupää helvetin löysällä kärjellä. Ei toiminu missään olosuhteissa. Ostin Atomicin Worl Cup Skatet ja sattu huippu yleiskelin pari. Hei, suksillahan voi liukua ja jyrkät mäet ei mene kävelyksi, jos vähän onkin pöperöä. Kakkosukset on jotku nyt joulukuussa ostetut Atomicin Race Skatet ja nekin sattu todella hyvä pari.
Tänä talvena alkoi sitten tuntumaan, että jokin tässä vielä mättää ja ne oli nuo monot. Nyt ei pitäs olla ku miehestä kiinni, kun on saanut voiteluunkin hyvät ohjeistukset ja sekin on ruvennut onnistumaan.
3 vuotta sitten sanoin, että en s****** ikinä hiihä. Nyt on käyty koirahiihtokisoissa PM-kisoja myöten. Mitenhän tässä näin pääsi käymään?
Kiovan Dynamo
21.01.2010, 08.46
3 vuotta sitten sanoin, että en s****** ikinä hiihä. Nyt on käyty koirahiihtokisoissa PM-kisoja myöten. Mitenhän tässä näin pääsi käymään?
Se ei ennenkään ole pitkään vienyt, kun Heinäpään yössä kuuluu 'vips' ja takista on vuoripuoli ulospäin. :D
Ylva Hubatsa
21.01.2010, 09.15
Tässä nyt odotellaan pakkasen lauhtumista, että pääsis päivän lenkin heittämään.
Mulla on näillä pakkasilla - 18 ongelmana sormien jäätyminen, joutuu hiihtämään noin puolisen tuntia ennen kuin alkaa sormetkin tarkenemaan.
Auttaisikohan, jos lisäisi yläkroppaan reilusti vaatetusta, lämpimämpiä hanskoja ei voi käyttää, nytkin on alkulenkistä käytössä sinisalon paksut kolmisormiset ja silti tahtoo näpit jäätyä.
Kertokaas hiihtoihmiset, voiko luistelusuksi olla liian löysä ja milloin suksi on liian löysä? Olen ymmärtänyt että löysä suksi toimii paremmin pehmeällä lumella ja jäykempi kovalla alustalla.
Paljon näkee liian löysiä luistelusuksia. Suksen mahdollisen löysyyden huomaat parhaiten, kun yrität luistella kovaa tekemällä voimakkaasti jaloilla työtä. Parhaan kuvan saa, kun luistelet vielä ilman sauvoja. Liian löysä suksi antaa potkussa periksi ja luistelun voima menee hukkaan. Pehmeällä alustalla löysäkin suksi pysyy kohtalaisesti linjassa, mutta kovemmalla pinnalla alkaa soutaa sinne tänne.
Sianluka
21.01.2010, 09.20
Tässä nyt odotellaan pakkasen lauhtumista, että pääsis päivän lenkin heittämään.
Mulla on näillä pakkasilla - 18 ongelmana sormien jäätyminen, joutuu hiihtämään noin puolisen tuntia ennen kuin alkaa sormetkin tarkenemaan.
Auttaisikohan, jos lisäisi yläkroppaan reilusti vaatetusta, lämpimämpiä hanskoja ei voi käyttää, nytkin on alkulenkistä käytössä sinisalon paksut kolmisormiset ja silti tahtoo näpit jäätyä. Omat kokemuseni näppien jäätymisestä on, että hiihtolenkillä ensimmäiset 45 minuuttia ovat kovalla pakkasella pahimmat. Sen jälkeen helpottaa.
Mulla on näillä pakkasilla - 18 ongelmana sormien jäätyminen, joutuu hiihtämään noin puolisen tuntia ennen kuin alkaa sormetkin tarkenemaan...
Muualle eristeen lisääminen auttaa myös käsien lämpimänä pysymiseen, mutta vaan tiettyyn rajaan asti. Yks hyväks havaittu keino pitää hyppyset lämpiminä on käyttää ohuita alushanskoja normaalien lisäksi. Itse suosin hyvin ohutta silkkihanskaa, joka menee lähes hanskan kun hanskan alle ja lisää hyvinkin 10 graadia mun comfortable- rajaan :p
Noita lobster- tyyppisiä systeemejä näkyy paljon ja alushanska toimii niidenkin kanssa. Mun suosikki tosi kylmässä on Sinisalon pakkashanska (ihan viiden sormen versio) yhdistettynä silkkihanskaan. Silkkisen alushanskan hyödyn saa maksimoitua kun valkkaa sellaisen koon, joka ei purista mut muuten sen pitää istua kun .... hmmm... hanskan.
Edit: pakkasella on kovastikin merkitystä sillä kuinka veri pääsee vapaasti kiertämään käsissä - jos sauvan hihnat on semmottiset jotka joutuu vetämään niin tiukalle et haittaa verenkiertoa, niin ei hyvä. Onni on hyvin istuva hanskamainen hihna, joka kestää kiinni ajatuksen voimalla ...
--+MM+--
21.01.2010, 09.37
Paperitestissä yhdellä suksella seisottaessa suksi ei saa painua keskeltä maahan kiinni.
http://www.sporttimedia.fi/kuvat/kuntovinkki/suksi1_1.jpg
µ
steelmän
21.01.2010, 10.12
Jos menee kiinni niin silloin taitaa olla kyseessä jo UBER LÖYSÄ suksi? Eikös se ole jo löysä jos se liikkuu yhdellä jalalla vain 15-20 senttiä?
--+MM+--
21.01.2010, 10.25
löysä, löysempi, veltto.... taitaa riippua hieman käyttötarkoituksestakin.
µ
Auttaisikohan, jos lisäisi yläkroppaan reilusti vaatetusta, lämpimämpiä hanskoja ei voi käyttää, nytkin on alkulenkistä käytössä sinisalon paksut kolmisormiset ja silti tahtoo näpit jäätyä.
Mulla myös käytössä noita lobster-hanskoja, sekä pyöräillessä että hiihtäessä, mutta ei ne ihan kovimmilla pakkasilla riitä. Osta ihan rehelliset vanhanaikaiset nahkarukkaset, niitä mä käytän -18 asteen kelissä. Riittää yksinään, ja jos ei, niin alle ohut tumppu. Sillä pärjää!
steelmän
21.01.2010, 10.29
Parhaan kuvan saa, kun luistelet vielä ilman sauvoja. Liian löysä suksi antaa potkussa periksi ja luistelun voima menee hukkaan. Pehmeällä alustalla löysäkin suksi pysyy kohtalaisesti linjassa, mutta kovemmalla pinnalla alkaa soutaa sinne tänne.
No noin tais mulle käydä kun lyhensin suksia sen vaaditun 10 senttiä, vanha oli ku luistin kovilla pohjilla mutta tuo lyhyempi ei ota niin tanakasti kiinni, tais käydä niin ku ammattilainen sano että 'Atomic:iltä et tarpeeksi jäykkää löydä' .... :-(
John McCurve
21.01.2010, 10.31
...lämpimämpiä hanskoja ei voi käyttää, nytkin on alkulenkistä käytössä sinisalon paksut kolmisormiset ja silti tahtoo näpit jäätyä.
Mitä tarkoitat, ettei lämpimämpiä voi käyttää.
Eilen oli 20 pakkasta ja ajattelin lähteä hieman kävelemään suksilla, eli todella hiljaisella vauhdilla. Käsissä oli yksinkertaisesti vain vanhat nahkarukkaset, joissa lapanen sisällä. Hieman vaikeampi laitta rukkanen hihnaan, mutta, ah sitä lämpöä! Tuollaisella pakkasella ei muutenkaan kannata riuhtoa, mutta naapurin vetämänä emme suinkaan kävelleet.
Miulla suurempi ongelma kylymillä ilmoilla on nykysuuntauksen mukaisten hiihtopukujen ylisuuri tuuletus puvun takaosassa. Niin housuissa kuin takissa. Hikinen selkä jäätyy välittömästi pitkässä laskussa ja loppumatkasta van persietä palelee niinku reisiäkkii.
+1! Samaa mieltä. Jos on oikein valitut sukset oikealle kelille, niin aika minimaalisesti voi voiteilla tehdä suurta eroa (kilpatasolla kaikki sekunnit lasketaan). Mulla on pakkaskelille rossarin x-iumit ja ne luistaa pakkaskelillä aina, oli pohjassa mitä tahansa. Yleensä jotain sinistä tai vihreää peruparafiiniä. noin 100 kilomerin välein uutta vahaa pari kerrosta pohjaan. No sohjossa ja nahkealla ladulla ne ei sitten luistakaan. Siihen on mulla vanhat atomicin beta racet.
Samaa mieltä osin, eli mullakin sukset jotka luisti aina Rexin sinisellä oli keli mikä vaan. Mutta sanokaas mikä vikana, kun ne ei käyttäydy enää samallalailla. Ne on 10 vuotta vanhat Peltoset, tosi hyvät yleissukset aiemmin ja nyt kyllä luistaa hyvin, mutta alkaneet olla vähän nirsit kelin suhteen. Ovat kovan alustan sukset, mutta ennen luisti hyvin myös pehmeällä. Nyt tuntuu, että "ottavat kiinni" pehmeällä alustalla. Onko hiihtäjässä vika, eli joku tekniikkajuttu vai se, että nykyään vaatii enemmän suksiltaan, kun on hankkinut kilpasuksia alleen, vai voiko suksi "vanheta", siis jotain tapahtua painealueille? Mainittakoon, että hiihtäjän massa on pysynyt kutakuinkin samana...
P.S. Rossarin x-iumit löytyy multakin ja ne on kyllä ihan huiput kovalle, jäiselle alustalle, mihin ne hankinkin. Pysyy kyllä alla potkussakin eikä karkaa alta. Ylämäkeen ne ei sitten ihan niin kiltisti menekään, varsinkin, jos pehmeää lunta, vaatisivatko enemmän voimaa hiihtämiseen sitten?
Mulla myös käytössä noita lobster-hanskoja, sekä pyöräillessä että hiihtäessä, mutta ei ne ihan kovimmilla pakkasilla riitä. Osta ihan rehelliset vanhanaikaiset nahkarukkaset, niitä mä käytän -18 asteen kelissä. Riittää yksinään, ja jos ei, niin alle ohut tumppu. Sillä pärjää!
Eräällä ruotsalaisella valmistajalla on tuotannossa hiihtohanskan ja remmien päälle laitettava päälyrukkanen, siis tuulisuoja. Ne jotka ovat käyttäneet niin kehuvat tuotetta kovasti. Mitkään lämmikkeet ei toki auta jos veri pääsee jäähtymään ennen sormia eli vaatetuksella käsissä ja ranteissa on merkitystä, ei toki niin paljon kuin fillaroinnissa. Kovemmilla pakkasilla yleensä pelkän liivin käyttäminen riittää, itse laitan toisen kerraston lisää siinä -25 korvilla.
Johannes
21.01.2010, 13.04
Samaa mieltä osin, eli mullakin sukset jotka luisti aina Rexin sinisellä oli keli mikä vaan. Mutta sanokaas mikä vikana, kun ne ei käyttäydy enää samallalailla. Ne on 10 vuotta vanhat Peltoset, tosi hyvät yleissukset aiemmin ja nyt kyllä luistaa hyvin, mutta alkaneet olla vähän nirsit kelin suhteen. Ovat kovan alustan sukset, mutta ennen luisti hyvin myös pehmeällä. Nyt tuntuu, että "ottavat kiinni" pehmeällä alustalla. Onko hiihtäjässä vika, eli joku tekniikkajuttu vai se, että nykyään vaatii enemmän suksiltaan, kun on hankkinut kilpasuksia alleen, vai voiko suksi "vanheta", siis jotain tapahtua painealueille? Mainittakoon, että hiihtäjän massa on pysynyt kutakuinkin samana...
P.S. Rossarin x-iumit löytyy multakin ja ne on kyllä ihan huiput kovalle, jäiselle alustalle, mihin ne hankinkin. Pysyy kyllä alla potkussakin eikä karkaa alta. Ylämäkeen ne ei sitten ihan niin kiltisti menekään, varsinkin, jos pehmeää lunta, vaatisivatko enemmän voimaa hiihtämiseen sitten?
Itsekkin miettinyt samaa asiaa. "Luottopari" ei toimikkaan enää... Todennäköinen syy on suksen löystymisessä. Se taas voi johtu voitelusta (lämpötilan vaihtelusta) tai yksinkertaisesti paljosta käytöstä. Myöskin hionnan kulumisella on merkittävä vaikutus.
Toisaalta uudet sukset kehittyy vuosi vuodelta. Ei pärjää vanhat enää.
Nuihin alkujäykkiin suksiin pätee se tosiasia että ne ei välttämättä ole herkkiä hiljaisessa vauhdissa. Mutta kun sukselle laitetaan painetta (kovempi ponnistus), se muuttuu paremmaksi. Löysässä suksessa muutos voi olla päinvastainen.
hannupulkkinen
21.01.2010, 13.18
Tämä Vauhdin Ski Base Fluor Cleaner (http://www.vauhti.fi/puhdistusneste?show=853) on osottautunut hyväksi tuotteeksi kyllä.
http://www2.vauhti.fi/productImages/skibasecleaner.jpg1220523746.jpg
Tämä fluoriton vaihtoehto teki kyllä plusfisherien pohjan hionnan jälkeen tosihyväksi. En ole viellä päässyt kokeilemaan luistoa kun on ollut kovat pakkaset. Helppo tapa pohjustaa. Toivottavasti toimii myös käytännössä.
Tämä taitaa olla kovasti yksilöllistä, kenellä sormet jäätyy ja kenellä ei. Minulla on hiihtohanskoina Sinisalon jotkut normaalit viissormiset, taitaa olla vuosimallia 2005 tai -6 ja hyvin niillä olen pärjännyt aina näihin -18 lukemiin asti. Koko on pikkasen reilu, ehkä pykälän normaalihanskaa suurempi, joten tuo lievä väljyys tuo lisää lämpimyyttä. Korvalehdet näillä keleillä ensimmäisenä jäätyy, pitäisi vissiin ostaa pipo joka ylettää paremmin peittämään.
on se tosiaan hiihtäjästä kiinni kenellä jäätyy näpit, mulla jäätyy näillä keleillä (-17) näpit rukkasissakin jo puolen tunnin jälkeen ja hiihtäessä ei edes saa kättä "nyrkkiin" jolla sais lisälämpöö...
Ylva Hubatsa
21.01.2010, 15.05
Mitä tarkoitat, ettei lämpimämpiä voi käyttää.
Eilen oli 20 pakkasta ja ajattelin lähteä hieman kävelemään suksilla, eli todella hiljaisella vauhdilla. Käsissä oli yksinkertaisesti vain vanhat nahkarukkaset, joissa lapanen sisällä. Hieman vaikeampi laitta rukkanen hihnaan, mutta, ah sitä lämpöä! Tuollaisella pakkasella ei muutenkaan kannata riuhtoa, mutta naapurin vetämänä emme suinkaan kävelleet.
Miulla suurempi ongelma kylymillä ilmoilla on nykysuuntauksen mukaisten hiihtopukujen ylisuuri tuuletus puvun takaosassa. Niin housuissa kuin takissa. Hikinen selkä jäätyy välittömästi pitkässä laskussa ja loppumatkasta van persietä palelee niinku reisiäkkii.
Tarkoitin ettei paksumpia enää viitsi käteen laittaa, tuntuma sauvaan on vähän löperö. On kuin villasukalla n...is.
Nahkarukkanen lapasella on ihan hirveä yhdistelmä, se sopii metsähiihtoon, mutta rivakampaan meininkiin ei missään tapauksessa.
Mittari näytti tasan -20 kun kävin aamupäivällä hiihtelemässä. Laitoin kaksi ylimääräistä paitaa päälle ja kas kummaa, näpit ei jäätyny yhtään noilla lobstereilla, olisin pärjänny varmaan ohkasemmillakin hanskoilla joten kuten.
Tuo hiihtohousujen takaperän tuuletus häiritsee minuakin, perse siinä näillä keleillä jäätyy. Pakko käyttää ikivanhoja hiihtopöksyjä joissa ei tuo takaosa ole tuuletettu.
Jos vaan jostain saisi, niin mä haluaisin kylmimmille keleille koirannahkarukkaset. Tahko Pihkalalla oli sellaiset kun mm. Hämeenkankaalla aikanaan 50-luvun alussa tutki mahdollista Pirkan hiihdon tulevaa reittiä. Sanoi, että niillä sujui hiihto kuin itsestään, nimittäin toinen hanska oli koiraasta ja toinen nartusta tehty. Kun toisen sauvan vei vaan eteen, tuli toinen itsestään perässä:D
Nyt pitää tyytyä lobstereihin ja niiden alla ohueen puuvillasormikkaaseen. On mulla myös tosi lämpimät Yokon sormikkaat, niihinkin mahtuu ohut sormikas alle jos pitää hienosäätää. Yokot menee sellaisenaan -15 asti, muutama aste lisää alusormikkaalla. Lobsterit sitten likempänä -20 ja jos menee alle, taas sinne toiset sisään. Mononlämmittimiä en ole käyttänyt koskaan, niin kylmää ei ole ollut että olisi tarvinnut. Pakkaskeleillä muutenkin kun hiihto vaihtuu pertsaan, siinä pysyy jalkaterä ihan eri tavalla lämpimänä.
Tämä fluoriton vaihtoehto teki kyllä plusfisherien pohjan hionnan jälkeen tosihyväksi. En ole viellä päässyt kokeilemaan luistoa kun on ollut kovat pakkaset. Helppo tapa pohjustaa. Toivottavasti toimii myös käytännössä.
Kummalla tavalla teit? Eli tuo aine yön yli suksissa vai aine sukseen ja heti parafiini perään.
Igor Pavlovits
21.01.2010, 17.04
Tähän asti olen hiihdellyt lähes pelkästään luistelua, mutta nyt polven kipeytymisen ja pakkasen takia tuli hankittua perinteisen sukset, mutta voitelusta ei ole pätkääkään kokemusta, joten onko heittää hyvää ja yksinkertaista pitovoidevinkkiä 8-20 pakkasasteen keleille.
Vaikka esimerkiksi pari kolme purkkivoidetta, joilla pärjää tällainen ei-kilpavauhtia hiihtävä.
Alunperin ajattelin käyttää pitoteippiä, mutta sitä ei kuulemma kannata käyttää ennen kuin lämpötila on käynyt kertaalleen plussan puolella.
Tervapito Universal Miinus (Startin tekemä) toimii ainakin meillä perheen pertsasuksissa lähes joka kelillä. Purkin kyljessä on asteet 0 --20 mutta lähellä nollaa ja jäisellä ladulla pitää ruveta katselemaan muita purkkeja. Mutta muuten toimii hyvin.
Pitoteippiä kokeilin joskus yksissä suksissa. Varmaan joo ihan hyvät joillekin.. mutta ei tuon purkkipidonkaan levittäminen nyt ylivoimaisen työlästä ole.
steelmän
21.01.2010, 17.40
Tein vertailevaa tutkimusta noista suksistani (vanhat :Peltonen 193 cm ja uudet Atomic 183 cm) ja varsinkin takaosan jäykkyyksissä on suuri ero, omaksi ikäväkseni nuo pidemmät taitavat sittenkin olla jäykemmät ja muuten kuin pituuden puolesta sopivammat ... :-(
Etupainealue (tasapainopisteestä) Atomic:eillä reilu ja vajaa 40 cm ( paino kahden/yhden päällä) kun Peltonen n. 5 senttiä vähemmän ( silti noitten Atomic:ien ihan kärki on noita Peltosia notkiampi) MUTTA takapaineet Atomic 30/ 20 cm ja Peltonen jopa 40/ 35 cm.
Ja äijä knafti 80 kiloa. Ilmankos noilla Peltosilla oli hyvä pistää tasaisella ilman sauvoja .....
ja taas mäessä kannat hakkas yhteen.
Nuo Atomic:it tuntuu kovalla alustalla kait ton notkeen kärkensä takia hieman rauhattomilta.
Sauvoistakin joskus höpötin ja joku meinas että mulla vaan on pitkät (178 cm äijällä 170 cm sauvat) mutta tarkkailin tuota somman maahan tuloa ja sinne monojen tienoolle tippuu: alles bra?
Ei ku taas 30 kilsaa huomenissa
edit: moisilla arvoilla olevat alta 300 kilsaa ( vai peräti 200) Peltoset olis siis ylimääräisinä .....
xtrainer80
21.01.2010, 17.53
Sauvoistakin joskus höpötin ja joku meinas että mulla vaan on pitkät (178 cm äijällä 170 cm sauvat) mutta tarkkailin tuota somman maahan tuloa ja sinne monojen tienoolle tippuu: alles bra?
Varmaan ok silloin jos kerran tuntuu sopivalta, mutta aika pitkältä kuulostaa, kuinka saat yläkropan työnnön päälle? Itse olen 176 pitkä, ja hiihdän 155 cm sauvoilla luistelua. Ehkä muutaman sentin voisi lisätä sauvoihin mittaa, mutta ei missään nimessä yli 160:n.
steelmän
21.01.2010, 17.56
En taida saada ollenkaan (?) eli taitaa mennä ihan käsivoimilla .....
--+MM+--
21.01.2010, 18.21
Daa daa, meikä on 176cm ja luikka menny vuosia 160cm kepillä.
µ
Kiovan Dynamo
21.01.2010, 18.24
Hmmm. Mulla mittaa 197 ja vielä viime talvena meni vapaa 170cm tikuilla. Tänä talvena on 175 pitkät Exelit ja olen vähän kahden vaiheilla, että pitäisikö katkoa. Mutta makuasioitahan nämä.
usko juntunen
21.01.2010, 18.36
... On mulla myös tosi lämpimät Yokon sormikkaat, niihinkin mahtuu ohut sormikas alle jos pitää hienosäätää. Yokot menee sellaisenaan -15 asti, .
Mikä malli, mistä ostit, paljo makso..räpylät jäätyy herkästi, rukkaset vähän kömpelöt. Noita koirarukkasia pitäs päästä testaamaan..:D Sinisalon Thermot oli lämpimät ja notkeat vielä vuostuhannen alussa kun ne tehtiin Puolangalla. Nykyset tehty jostai kattohuovasta ja ommeltu rautalangalla kiinassa. On semmoset koppurat ettei tosikaan. Hehkutan käpälät kuumalla vedellä tulipunaseks ennen lenkille lähtöö, konstilla pärjää aikansa.
Korkki sauvan kädensijassa tekee ihmeitä. Mulla palelee näpit herkästi, mutta hiihtäessä pärjää pelkillä WS-sormikkailla helposti -15 asti, -20 asteessa pari viikkoa sitten alkoi tulla ongelmia pikkurillin jäätymisen kanssa.
hannupulkkinen
21.01.2010, 19.16
Kummalla tavalla teit? Eli tuo aine yön yli suksissa vai aine sukseen ja heti parafiini perään.
24 tuntia taisi olla ja sitten parahviiniä.
Korkkikädensija on must näillä keleillä! Mulla on pertsasauvana Exel (ei korkkia kahvassa) ja vapaan tikkuna OneWay (korkilla) ja ero on havaittavissa. Tai sitten vaan kuvittelen.. Onhan noissa muutakin eroa, esim hihnasysteemi joka tuntuisi OW:ssa hiukan mukavammalta.
aprillia
21.01.2010, 20.07
Tähän asti olen hiihdellyt lähes pelkästään luistelua, mutta nyt polven kipeytymisen ja pakkasen takia tuli hankittua perinteisen sukset, mutta voitelusta ei ole pätkääkään kokemusta, joten onko heittää hyvää ja yksinkertaista pitovoidevinkkiä 8-20 pakkasasteen keleille.
Vaikka esimerkiksi pari kolme purkkivoidetta, joilla pärjää tällainen ei-kilpavauhtia hiihtävä.
Alunperin ajattelin käyttää pitoteippiä, mutta sitä ei kuulemma kannata käyttää ennen kuin lämpötila on käynyt kertaalleen plussan puolella.
Jos hiihdät koneella tehtyä latua eikä siinä ole irtolunta niin silloin pärjäät Roden vaaleasinisellä Blue super - 1...-3 tai Swixin V40 1- ...-7 tai kun pakkanen menee yli -10 niin Roden vihreä -4...-10. Eilen ja tänään pertsan lenkit vihreällä pakkasta -18 pito seinään ja luisto hyvä. Aikanaan 80-luvulla ei pari maajoukkuehiihtäjää käyttänyt koskaan pakkaskelillä muuta kuin Roden vaaleansinistä. Laittoivat vain ohuemmat kerrokset, kun keli kylmeni. Eli näillä opeilla tässä on menty ja laitettu paitsi omat niin vaimon ja kolmen lapsenkin sukset ja hyvin menee. Yksinkertaistakin. Luistoksi joko Rexin sininen tai Swixin sininen LF, jos fluoria haluaa.
Sauvavinkkinä, hankkikaa kunnon sauvat (100 % hiilikuitua), jotka eivät turhia notku. Huolellisesti pitäen sauvat ovat lähes ikuiset, joten muutaman kympin säästö ostohinnassa ei vuosien mittaan ole yhtään mitään, mutta hiihtonautinto on taattu.
Mikä malli, mistä ostit, paljo makso..räpylät jäätyy herkästi, rukkaset vähän kömpelöt. Noita koirarukkasia pitäs päästä testaamaan..:D Sinisalon Thermot oli lämpimät ja notkeat vielä vuostuhannen alussa kun ne tehtiin Puolangalla. Nykyset tehty jostai kattohuovasta ja ommeltu rautalangalla kiinassa. On semmoset koppurat ettei tosikaan. Hehkutan käpälät kuumalla vedellä tulipunaseks ennen lenkille lähtöö, konstilla pärjää aikansa.
tota viimesta tekstiä en ymmärrä? siis kädet kuuman hanan alle ja kun alkaa polttaa niin suksimaan? itte oon yrittänyt välttää käsien lotrausta näin kylmällä kun ihon oma suojaava rasva lähtee käsistä? Nyt on hyvä pitää hiihtotaukoo ja odottaa -5 pakkasia....
Järvinen
21.01.2010, 21.36
Paperitestissä yhdellä suksella seisottaessa suksi ei saa painua keskeltä maahan kiinni.
http://www.sporttimedia.fi/kuvat/kuntovinkki/suksi1_1.jpg
µ
Ok tänks, jostais syystä luulin että paperin pitää liikkua vähintään 40-50cm yhdellä jalalla seistessä.
Mulla on sellaiset muutaman vuoden vanhat Atomicin ns. kisasukset jotka on "liian" jäykät mulle. Ne ei luista uudella pehmeällä lumella yhtään mihinkään, mutta kovalla alustalla on luiston puolesta hyvät. Mutta sit taas kovalla alustalla meno tahtoo olla välillä aikamoista hakemista, eli sellanen levoton suksi. Liekö tuo hurjasta jäykkyydestä johtuvaa? Tosin mun tekniikkakin on aika huono ja sekin osaltaan vaikuttaa.
--+MM+--
21.01.2010, 21.40
Luistelusuksihan ei saisi mennä missään tilanteessa "läpi", joten ei kai pahasta jos paperi liukuu sen parikymmentä senttiä yhdellä jalalla seistessä.
Nää on hiukka hankalia asioita selvittää täällä hiihtäjästä ja suksesta tietämätä sen enempää.
µ
Ylva Hubatsa
21.01.2010, 21.54
Ok tänks, jostais syystä luulin että paperin pitää liikkua vähintään 40-50cm yhdellä jalalla seistessä.
Mulla on sellaiset muutaman vuoden vanhat Atomicin ns. kisasukset jotka on "liian" jäykät mulle. Ne ei luista uudella pehmeällä lumella yhtään mihinkään, mutta kovalla alustalla on luiston puolesta hyvät. Mutta sit taas kovalla alustalla meno tahtoo olla välillä aikamoista hakemista, eli sellanen levoton suksi. Liekö tuo hurjasta jäykkyydestä johtuvaa? Tosin mun tekniikkakin on aika huono ja sekin osaltaan vaikuttaa.
Niinhän sen pitääkin, kymmenisen senttiä kantapään taakse ja vähintään 30 senttiä monon kärjestä. Lisäksi päkiälle noustessa eli ponnistettaessa ei keskikohta saa pohjata.
Sattaa olla, että muistan väärin, mutta tuohon suuntaan.
Varmaan ok silloin jos kerran tuntuu sopivalta, mutta aika pitkältä kuulostaa, kuinka saat yläkropan työnnön päälle? Itse olen 176 pitkä, ja hiihdän 155 cm sauvoilla luistelua. Ehkä muutaman sentin voisi lisätä sauvoihin mittaa, mutta ei missään nimessä yli 160:n.Minulla pituutta 170 cm ja hiihdän vapaata 163 cm sauvoilla. Sauvan pituus vaikuttaa lähinnä siihen, missä kulmassa työntö lähtee. Somman iskemäpiste on noin 20 cm monon takana ja työntö suuntautuu taaksepäin eikä alaspäin. Ainut haitta pitkistä sauvoista on, että jotkut ahnaat peesarit tuppaavat hiihtämään sompien päälle.
usko juntunen
21.01.2010, 22.21
tota viimesta tekstiä en ymmärrä? siis kädet kuuman hanan alle ja kun alkaa polttaa niin suksimaan? itte oon yrittänyt välttää käsien lotrausta näin kylmällä kun ihon oma suojaava rasva lähtee käsistä? Nyt on hyvä pitää hiihtotaukoo ja odottaa -5 pakkasia....
Kuumalla vedellä säikytetään vanhat klönttiytyneet pintaveret liikkeelle(wanha koillismaalainen sanonta);) Vaimoke kehotti kokeileen, meinaan tuota kuumaa vettä, silläki routii näpit herkästi. En uskonu ennenkö kokeilin ja se toimii!
Igor Pavlovits
21.01.2010, 22.28
Tervapito Universal Miinus (Startin tekemä) toimii ainakin meillä perheen pertsasuksissa lähes joka kelillä.
Vauhdin vastaavan purkin löivät kaupassa käteen kun hain perinteiseen (hiilikuitu)sauvat, joten kai tuolla on hyvä aloittaa, vaikka kaupassa ihmettelinkin myyjän mainospuheita.
Jos hiihdät koneella tehtyä latua eikä siinä ole irtolunta niin silloin pärjäät Roden vaaleasinisellä Blue super - 1...-3 tai Swixin V40 1- ...-7 tai kun pakkanen menee yli -10 niin Roden vihreä -4...-10. Eilen ja tänään pertsan lenkit vihreällä pakkasta -18 pito seinään ja luisto hyvä. Aikanaan 80-luvulla ei pari maajoukkuehiihtäjää käyttänyt koskaan pakkaskelillä muuta kuin Roden vaaleansinistä. Laittoivat vain ohuemmat kerrokset, kun keli kylmeni. Eli näillä opeilla tässä on menty ja laitettu paitsi omat niin vaimon ja kolmen lapsenkin sukset ja hyvin menee. Yksinkertaistakin. Luistoksi joko Rexin sininen tai Swixin sininen LF, jos fluoria haluaa.
Kiitokset näistä, enää perinteisen voitelu ei tunnu miltään salatieteeltä.
Edit. Tarkoititko tulla Roden vihereällä tätä: multigrade vihreä -3/-7?
Luistoksi joko Rexin sininen tai Swixin sininen LF, jos fluoria haluaa.
Rexillä on perussinisen lisäksi sinistä kolmella eri fluoritasolla; LFG sininen, RCF sininen ja Olympico sininen, ei tartte merkkiä vaihtaa... ;)
Johannes
21.01.2010, 23.18
Voiteluohjeista... Tässä (http://www.iltasanomat.fi/videot/kotimaa/1861517) on aika selkeät ohjeet ihan vitejolla. On tainnu kaveri vierailla tälläkin foorumilla... Eka kerran löysin jotain viisasta kyseisiltä sivuita:rolleyes:
steelmän
21.01.2010, 23.36
Niinhän sen pitääkin, kymmenisen senttiä kantapään taakse ja vähintään 30 senttiä monon kärjestä. Lisäksi päkiälle noustessa eli ponnistettaessa ei keskikohta saa pohjata.
Sattaa olla, että muistan väärin, mutta tuohon suuntaan.
Tämän edellä mainittu kait se urheilukauppojen sääntö ( siis 40 - 50 senttiä vapaata), pahuuttaan käväsin eräässä Intersportissa eräitten Hard Atomic:ien päällä ja arvoksi saatiin 35 eteen ja 15 taakse eli n. 50 senttiä (ohuella peltilevyllä). Ja ovat kuulemma JÄYKÄT.
Vanhoille itelle pitkille Peltosille sain paperilla tuloksen 35 eteen ja 40 taakse eli 75 senttiä, kait ne sitten oli jäykät B-) Mutta tosiaan vaikka jäykät niin kyllä nekin eli kovalla pinnalla siten että monasti meinas horjahtaa ku ote 'lipsu'.
Vknloppuna ostamilleni Atomic:eille sain arvon 42 + 30 eli n.70 mutta hassua että tuntuivat nuita Peltosia 'huonommilta', voi olla että menee ladun muuttumisen piikkiin ( ei ole tullut nimeksikään lunta ja testirata on PALJON hiihdettävä pikkulenkki kaupunkialueella).
Tää se vasta välinelaji näemmä onkin .... B-)
--+MM+--
22.01.2010, 07.19
Kuullostaa jo jousiammunnalta. No säästyy voiteita, kun ei tarvitse voidella kuin 60cm päistään. ;)
Kuullostaa Mr. Taunon sauvathommat mielenkiintoiselta. Mistä olet moiseen päätynyt?
µ
aprillia
22.01.2010, 07.43
Vauhdin vastaavan purkin löivät kaupassa käteen kun hain perinteiseen (hiilikuitu)sauvat, joten kai tuolla on hyvä aloittaa, vaikka kaupassa ihmettelinkin myyjän mainospuheita.
Kiitokset näistä, enää perinteisen voitelu ei tunnu miltään salatieteeltä.
Edit. Tarkoititko tulla Roden vihereällä tätä: multigrade vihreä -3/-7?
Tarkoitin vihreää (Verde, joka ainakin joskus tunnettiin lempinimellä vertti), mutta ei tuo multigradekaan huono ole. Kyllä sillä kuntohiihtäjä pärjää. Laitat vaan vähän ohuemmin kuin vihreää.
Mikä malli, mistä ostit, paljo makso..
No mistäs luulisit, Kolströmiltä tietysti:D Hankintametodi oli simppeli: "mitkä on teidän lämpimimmät sormikkaat?" Kolmisen kymppiä ne tais maksaa, tai 39€, ei muista enää, mutta hintansa väärtit ne on. Tuollaiset.
http://www.haijaa.fi/liitetiedostot/verkkokauppa/1913.jpg
Ylva Hubatsa
22.01.2010, 09.54
Löytyykö mistään rukkasia missä olis tuo hihansuu tiukalla resorilla, kuten hiihtohanskoissa on.
Kaikki rukkaset tahtoo olla isolla avonaisella hihansuulla, niitä mulla on vaatekaappi pullollaan.
steelmän
22.01.2010, 09.59
Kuullostaa jo jousiammunnalta. No säästyy voiteita, kun ei tarvitse voidella kuin 60cm päistään. ;)
Kuullostaa Mr. Taunon sauvathommat mielenkiintoiselta. Mistä olet moiseen päätynyt?
µ
Jousiammuntaa tai ei niin näemmä noi pidemmät on ainakin jäykät.
Ja Taunolla tuntuu olevan 'hyvä' tuntuma sauvoista ( ku on samaa kalibeeriä ku mun ... :-).
µAikanaan, kun tuli aloitettua luisteluhiihtoa (siitä on jo aikaa), nyrkkisääntö oli, että sauvan pää ylettyy kulmakarvoihin. Sitä sääntöä olen sitten noudattanut.
Nyt, kun tästä asiasta tuli tällä foorumilla puhe, olen vähän tarkkaillut kilpahiihtäjiä televisiosta ja kanssahiihtäjiä ladulla. Kilpahiihtäjillä näyttää sauvan iskemäpiste olevan selkeästi monon takana, tuon 10 -20 cm. Kuntoladulla nopean näköisillä menijöillä iskemäpiste oli säännöllisesti monon takana. Aivan harrastelijat löivät sauvan monon kohdalle ja sauvat olivat enemmän tasapainoapuina.
Olen asiaa hiihtäessäni pohdiskellut, enkä kuolemaksenikaan keksi, mitä hyötyä saadaan siitä, että sauva lyödään hyvin pystyssä hankeen. Jos ylävarataloa käytetään työnnön apuna, se onnistuu kyllä, vaikka sauva olisi vähän vinossakin. Vinolla sauvalla voimat suuntautuvat ehdottomasti paremmin oikeaan suuntaan.
Olen asiaa hiihtäessäni pohdiskellut, enkä kuolemaksenikaan keksi, mitä hyötyä saadaan siitä, että sauva lyödään hyvin pystyssä hankeen. Jos ylävarataloa käytetään työnnön apuna, se onnistuu kyllä, vaikka sauva olisi vähän vinossakin. Vinolla sauvalla voimat suuntautuvat ehdottomasti paremmin oikeaan suuntaan.
Kyse on voimantuottoajoista. Ihminen ei ole kone, voimatuoton kasvu vaatii hetken ja kun vauhtia on vaikkapa 6m/s, siinä ei ole kovin montaa hetkeä sille otolliselle voimantuotolle sauvaan. Jos se optimaalinen kulma hukataan alussa sillä että lihakset ei "kerkeä mukaan " niin kannattaisko ottaa pieni ennakko?
--+MM+--
22.01.2010, 10.14
Itselläni tasatassu ja luistelutyöntö lähtee siteen kohdalta. Vuorotahdissa tulee hieman taemmaksi.
Sitä en tiedä meneekö voimat etenemisen suuntaan, mut sitähän ei rasvakudos tiedä palaessaan.
µ
Ylva Hubatsa
22.01.2010, 10.19
Sauvan pituus ja moni muukin asia hiihtämisessä on hyvinkin yksilöllinen asia.
Yleensä kaikki arvot on ohjeellisia ja harrastuksen edetessä nämä mitat hioutuvat pikkuhiljaa kohilleen, omakohtaisesti.
Hyvä esimerkki on fillarin satulan paikka ja korkeus, siinä voi mennä monta vuotta ja tuhansia kilometrejä, kun sitä milli kerrallaan haetaan kohilleen.
Minä en koskaan näitä ohjearvoja ole kuunnellut, pikkuhiljaa sauvoja pätkimällä oikea tai ainakin sopiva mitta on löytynyt.
steelmän
22.01.2010, 10.20
Sitä en tiedä meneekö voimat etenemisen suuntaan, mut sitähän ei rasvakudos tiedä palaessaan.
µ
Mutta olkapää tietää ...... eli mulla oli aluksi (omaan tyyliin liian lyhyillä sauvoilla) kipeinä kun tikkasin rinnettä 90 asteen kulmassa ....
Nyt kun steelmän on päässyt hiihdon makuun, niin Porin Tarmo järjestää talvitriathlonin nyt viikonloppuna. Huomenna uinti 1000m ja sunnuntaina hiihto 10km ja juoksu 5km. Osallistuminen maksaa uimahallin sisäänpääsyn verran:)
Juu, kisa ei oo kovin vakavamielinen.
steelmän
22.01.2010, 10.40
Nyt kun steelmän on päässyt hiihdon makuun, niin Porin Tarmo järjestää talvitriathlonin nyt viikonloppuna.
Kiitos tiedosta ....... josko vaikka vähemmän tosikkomainen olisikin niin meikä on enemmän fiilarireenailija (joku kaveri vois sanoa jotain muuta) kun kisojen kiertäjä vaikka nuita hieman sivuun meneviä juttuja kannattais näemmä harrastaa enemmänkin ( kun ainoot kiiltävät kotiin on niistä tuotu).
aprillia
22.01.2010, 10.41
Sauvan pituus ja moni muukin asia hiihtämisessä on hyvinkin yksilöllinen asia.
Yleensä kaikki arvot on ohjeellisia ja harrastuksen edetessä nämä mitat hioutuvat pikkuhiljaa kohilleen, omakohtaisesti.
Hyvä esimerkki on fillarin satulan paikka ja korkeus, siinä voi mennä monta vuotta ja tuhansia kilometrejä, kun sitä milli kerrallaan haetaan kohilleen.
Minä en koskaan näitä ohjearvoja ole kuunnellut, pikkuhiljaa sauvoja pätkimällä oikea tai ainakin sopiva mitta on löytynyt.
Komppaan Ylvaa. Sauvalaskureilla pääsee alkuun, mutta lopulta kannattaa valita sen mittaiset sauvat, jotka itsestä tuntuu hyvältä. Vaimokin tokaisi Petra Majdicin luistelusauvoista, että onpa lyhyet, niinhän ne ovatkin mutta kyllä Petra niilläkin näyttää pääsevän. Muutoinkin näyttää siltä, että esim. norjalaiset hiihtelevät lyhyemmillä sauvoilla kuin venäläiset. Kuitenkin kaikki menevät melkoista vauhtia.
Suositus sauvan mitasta on muuttunut vuosien saatossa siten, että joskus aikoinaan (70-80- luvun taitteessa) sopiva perinteisen sauva oli 0,78 kertaa oma mitta. Nyt kertoimeksi suositellaan 0,85. Itsellä on aikuisvuosina sauvan mitta perinteisessä muuttunut 142,5 sentistä 152,5 senttiin.
Jos ja kun sauvan mitta tuntuu itselle sopivalta niin eikun menoksi.
--+MM+--
22.01.2010, 10.51
Ei voi käydä kipeesti jos vielä vaarankiekan jälkeen väkisin hymyilyttää:
http://3.bp.blogspot.com/_96xX-iqdyjk/SdTnQab_DbI/AAAAAAAAAZs/RirdZeEvDJQ/s1600-h/IMG_4088r.JPG (http://3.bp.blogspot.com/_96xX-iqdyjk/SdTnQab_DbI/AAAAAAAAAZs/RirdZeEvDJQ/s1600-h/IMG_4088r.JPG)
µ
Proj.nro
22.01.2010, 10.53
Aika paljon sauvan mittaan vaikuttaa myös baana ja sen kovuus. Eilen sauva tuntui vähän pitkältä kun oli baana kuin betonia. Toisaalta, kun uusi lumi ei ole vielä tiivistynyt ja kovettunut nykysompa (onewaylla saatanallisen pieni, mistä isommat?) uppoaa aika tehokkaasti ja syö sauvan pituutta. Eli koita siinä sitten säätää sauvanmitta kohdilleen :)
Perinteinen 0.85 x hiihtäjän pituus
Luistelu 0.90 x hiihtäjän pituus
Noi on nyky suositukset, josta voi lähteä, niin on "kartalla".
steelmän
22.01.2010, 11.02
Onko joku telonut naamaansa tms. kun tehnyt 'huoltoa' matkalla? Itellä meinannut tapahtua moneen kertaan, esim. kun oikein väsyneenä ottaa juomapulloa ( joskus käytän juoksuun tarkoitettua juomavyötä) ja ollut sauva eteenpäin ...... liki on monasti pitänyt, vielä hampaat tallella.
steelmän
22.01.2010, 11.05
[QUOTE=Ylva Hubatsa;1328502]
QUOTE]
Jotenkin tolleen ..... eli nyt kun takana on jonkin sortin vapaauintia yli 20 v. niin se tekniikka ja eteenpäin meno on kait sitten niin hallussa ku se vaan tällä kropalla voi olla ... B-)
Kyse on voimantuottoajoista. Ihminen ei ole kone, voimatuoton kasvu vaatii hetken ja kun vauhtia on vaikkapa 6m/s, siinä ei ole kovin montaa hetkeä sille otolliselle voimantuotolle sauvaan. Jos se optimaalinen kulma hukataan alussa sillä että lihakset ei "kerkeä mukaan " niin kannattaisko ottaa pieni ennakko?Kerropas, Pekka mitä tuolla asialla on tekemistä sauvan pituuden kanssa. Sauvan pituushan vaikuttaa vain kulmaan, jossa sauva iskeytyy lumeen. Pidemmällä sauvalla kulma on loivempi. Iskemän jälkeen sauva on paikallaan ja työntö lähtee ja voi olla niin pitkä kuin kättä riittää. Lyhyemmällä sauvalla sauvan asento on alussa jyrkempi ja työnnön voima suuntautuu enemmän alaspäin.
Vai kulkeeko ajatus niin, että työnnön alussa ei kuitenkaan ole mitään voimaa käytössä, jolloin sauvan kulmalla ei ole ns. väliä?
Eikös tuo sauvan pituus ole aika lailla tekniikkakysymys (siitä miten haluaa hiihtää), jos käyttää enemmän (massiivisen) keskivartalon voimaa ja lisäksi riippuu siitä onko hiihdossa mukana kuinka paljon ylös/alas-liikettä.
Tasaisella voisi käyttää pidempiäkin sauvoja mutta mäkimaastossa lyhyempi toimii paremmin.
Ei kai tuo nyt niin sentin päälle ole, sommatkin on sen verran erilaisia eri merkeillä että niissä tulee jo 1-2cm eroa teholliseen pituuteen hiihtotilanteessa.
Igor Pavlovits
22.01.2010, 11.57
Perinteinen 0.85 x hiihtäjän pituus
Luistelu 0.90 x hiihtäjän pituus
Noi on nyky suositukset, josta voi lähteä, niin on "kartalla".
Liikkeessä myyjä sanoi, että suksivalmistajat ovat halunneet taviksia varten tuollaisia kivoja "tasalukuja", sillä parempi kerroin myyjän mukaan perinteiselle on 0.84. Tiedä sitten onko tuolla mitään perää.
Katselin vähän, mitä aiheesta on keskusteltu muilla foorumeilla ja löysin mielenkiintoisen kommentin Sepon kotisivuilta:
"Oman kokemukseni mukaan sauvan optimaalinen pituus on eniten riippuvainen hiihtäjälle ominaisesta työntötaajuudesta ei niinkään hiihtäjän pituudesta. Hidas, voimaperäinen punnertaja hyötyy ylipitkästä sauvasta ja toisaalta nopeatahtinen tikkaus onnistuu ainoastaan lyhyellä sauvalla.
Norjalaisten viitoittama nykytrendi vaikuttaisi kulkevan nopeatahtiseen suuntaan niin vapaalla kuin myös perinteiselläkin, tässä paras esikuva lienee Therese Johaug.
Pyöräilijöillehän tämä on tuttu juttu, kovalla kadenssilla kulkee kevyemmin."
Tuo väite on mielenkiintoinen, että ns. tikkaus onnistuu vain lyhyellä sauvalla. Mielestäni siihen ei sauvan pituus vaikuta kyllä mitenkään. Sattuiko joku muuten näkemään, kun Mr "Tasatyöntö" Pekka Virtakoivu esiintyi VO2 -ohjelmassa. Pekalla oli kyllä sellaiset kepit, että jo meikäläistäkin hirvitti.
Liikkeessä myyjä sanoi, että suksivalmistajat ovat halunneet taviksia varten tuollaisia kivoja "tasalukuja", sillä parempi kerroin myyjän mukaan perinteiselle on 0.84. Tiedä sitten onko tuolla mitään perää.
Hiihtolehdessä sauvapituuden valinnasta:
Perinteinen 0,82-0,85
Luistelu 0,88-0,90
Liian pitkät sauvat haittaavat tehokasta jalkatyötä raskaassa maastossa.
steelmän
22.01.2010, 15.21
Hidas, voimaperäinen punnertaja hyötyy ylipitkästä sauvasta ja toisaalta nopeatahtinen tikkaus onnistuu ainoastaan lyhyellä sauvalla.
Pyöräilijöillehän tämä on tuttu juttu, kovalla kadenssilla kulkee kevyemmin."
Kummikin makes common sense. Ja ainakin omakohtaisesti toi sauvajutska tuntuu olevan ihan totta.
Ja kammilla sama juttu( en oo pyörittäjä, joka vehkeessä 175 mm kammet/ inseam niukka yli 80 cm).
Kummikin makes common sense. Ja ainakin omakohtaisesti toi sauvajutska tuntuu olevan ihan totta.
Jos pidetään kiinni siitä, että sauva osuu hankeen monon kohdalla, niin silloin tuo pitää paikkansa, koska pitkällä sauvalla käden liikerata kasvaa. Jos sauvan saa laittaa hankeen taaempana, niin käden liikerata pysyy samana, oli sauvan pituus mikä tahansa.
Siitä, onko tuo Taunon tapa tehokkaampi, en oikein osaa arvata. Pitäisi ensin katsella videolta eri tyylejä ja piirrellä voimavektoreita paperille. Taidan kuitenkin luottaa siihen, että ammattiurheilijat ovat tätä jo pohtineet ja käyttävät niitä tehokkaimpia välineitä.
steelmän
22.01.2010, 15.36
[QUOTE=asb;1328688]Jos pidetään kiinni siitä, että sauva osuu hankeen monon kohdalla, niin silloin tuo pitää paikkansa, koska pitkällä sauvalla käden liikerata kasvaa. Jos sauvan saa laittaa hankeen taaempana, niin käden liikerata pysyy samana, oli sauvan pituus mikä tahansa.
QUOTE]
Olin just hiihtämässä ja kiinnitin tuohon pudotuskohtaan huomiota, useimmiten monon tienoille, joskus jopa inan eteenkin. Ja teen 'työtä' työnnössä myös keskivartalolla.
Ylva Hubatsa
22.01.2010, 15.44
Onko joku telonut naamaansa tms. kun tehnyt 'huoltoa' matkalla? Itellä meinannut tapahtua moneen kertaan, esim. kun oikein väsyneenä ottaa juomapulloa ( joskus käytän juoksuun tarkoitettua juomavyötä) ja ollut sauva eteenpäin ...... liki on monasti pitänyt, vielä hampaat tallella.
Suksilla ei ole kokemuksia, mutta rullaluistimilla on. Kerran juomapullon kanssa kikkaillessa sauvan tökkäs asfalttiin ja kahva iski leuanpäähän. Vauhtia oli ihan reilu juoksuvauhti ja kyllä se siinäkin tuntu ihan näpäkästi. Onneks ei tosiaan suuhun tai hampaisiin tökänny.
steelmän
22.01.2010, 15.54
Kun hiihtelen 2-3 tuntia niin olis tärkeä osata hiihtää oikealla alueella, toisaalta luistelun monimuotoisuus tekee siitä raskaan ja täten herkän sykkeitten nostoon. Mulla ei taida maksimi enää mennä 190 päälle, silti jos 'antaa vaan mennä' niin mäessä syke on paikoitellen yli 180 ja niillä ei hyvä heilu ....... ilmankos ke olin IHAN LOPPU 25 km jälkeen kun en yhtään rajoitellut, tänään mittarin kera ja en päästänyt yli 165 ja että oli kokoajan paljon parempi olo.
Jotenkin noin hyvä?
Eip ollu kiva syksyn maratonillakaan kun ( miltei täysin ilman happoharjoitteita) jo toisella tunnilla sykkeet kokoajan yli 170 ....... noutajahan siinä meinas tulla mutta onneksi luupää jatko jatkamistaan ja sai elämän ekan pystin kotio. Mutta että oli ne jalat kipeät, en istumaan päässyt ilman tukea :-)
xtrainer80
22.01.2010, 16.09
Suksilla ei ole kokemuksia, mutta rullaluistimilla on. Kerran juomapullon kanssa kikkaillessa sauvan tökkäs asfalttiin ja kahva iski leuanpäähän. Vauhtia oli ihan reilu juoksuvauhti ja kyllä se siinäkin tuntu ihan näpäkästi. Onneks ei tosiaan suuhun tai hampaisiin tökänny.
Rullasuksilla saa olla muutenkin enempi varuillaan mihin sauvansa tökkää, mulle kävi joskus haaveri kun aika reippaassa vauhdissa onnistuin tökkäämään kaivonkanteen, sauva jäi kiinni ja lensin selälleni käsi edelleen kiinni lenkissä. Sauva meni poikki "somman" juuresta kyllä, mutta ilmeisesti vasta sitten kun olin jo kaatunut. Teki kipeää kyllä.Ja oon tökänny ihan lumella hiihtäessäkin sauvalla kipeesti mahaan (ilmat pihalle), rintaan ja leukaankin. Nykyään osaa (?) olla varovaisempi..
Mulla kävi tossa pariviikkoa takaperin. Asettelin kauluria paremmin ja sauva tökkäs maahan ja kieli jäi hampaiden väliin. Onneksi oli vaan sellanen sivuosuma, että päästiin viikon kipeänä olevalla kielellä, ilman veriroiskeita.
Siitä, onko tuo Taunon tapa tehokkaampi, en oikein osaa arvata. Pitäisi ensin katsella videolta eri tyylejä ja piirrellä voimavektoreita paperille. Taidan kuitenkin luottaa siihen, että ammattiurheilijat ovat tätä jo pohtineet ja käyttävät niitä tehokkaimpia välineitä.No, ammattiurheilija Jauhojärven mukaan luistelusauvan pitää ylettyä korvannipukkaan. Muistaakseni Jylhän ohje oli, että nenän kohdalle. Jos mittaus tehdään sukset jalassa lumella, päädytään esimerkiksi minun kohdallani juuri tuohon 163 cm sauvaan (oma pituus 170 cm). Kannattaa kyllä vaikkapa televisiosta katsella, miten pitkillä sauvoilla ammattihiihtäjät luistelevat. Ei siellä ainakaan mitään sääntöä (0.9 x pituus) noudateta. Somman iskemäkohtaakin kannattaa tarkkailla. Saattaa olla monella aika lailla takana.
xtrainer80
22.01.2010, 20.44
Luulenpa että Jauhojärvellä ja kumppaneilla on tuo hiihtotekniikka ja lihaskunto hieman eri tasolla kuin kuntohiihtäjällä, tällöin pidemmästä sauvasta saa ihan eri tavalla tehoa irti. Tottakai kovempaa pääsee periaatteessa, mutta todennäköisesti (edelleen kuntoilijasta puhuessa) lyhyemmällä sauvalla hiihto on taloudellisempaa. Veikkaanpa että jos vaikka minä keskinkertaisen tekniikan ja lihaskunnon/kestävyyskunnon omaavana vaihtaisin pidempään sauvaan nykyisestä 155 cm, vauhti ei juuri kasvaisi mutta olkapäät ja erityisesti ojentajat olisi kipeänä jokaisen lenkin jälkeen. Mahdollisesti myös selkä jumissa. Ja ylämäet tuntuisi entistä haastavimmilta.
Mulla muuten tuo sauvan iskukohta vassussa on selkeästi monon edessä, tuntuu että jos se jäisi monon tasalle en saisi kunnolla terävyyttä työnnön alkuun, sellaista rennon letkeää lähtöä työntöön. Lisäksi kun olen myös seurannut huippujen työskentelyä, mielestäni heilläkin työntö lähtee monon edestä. Tottakai sauvat ovat silti jo hieman kulmassa, yläkropan pitää olla jonkin verran kallistuneena eteen työnnön lähtiessä. Eli työnnön alkuvaihe ei suinkaan kohdistu suoraan alaspäin.
Parasta tietenkin olisi, jos pääsisi rauhassa testailemaan eri mittaisia sauvoja. Joku teleskooppimalli voisi olla ihan jees. :rolleyes:
Rullasuksilla saa olla muutenkin enempi varuillaan mihin sauvansa tökkää, mulle kävi joskus haaveri kun aika reippaassa vauhdissa onnistuin tökkäämään kaivonkanteen, sauva jäi kiinni ja lensin selälleni käsi edelleen kiinni lenkissä. Sauva meni poikki "somman" juuresta kyllä, mutta ilmeisesti vasta sitten kun olin jo kaatunut. Teki kipeää kyllä.Ja oon tökänny ihan lumella hiihtäessäkin sauvalla kipeesti mahaan (ilmat pihalle), rintaan ja leukaankin. Nykyään osaa (?) olla varovaisempi..
Kaivonkannesta muistu mieleen huvittava juttu myös rullasuksilla. Itsellä jäi sadevesikaivon kanteen sauva kiinni ja irtos kahvasta ja putos kaivoon. Lankomies oli mukana mun Nishikillä lenkillä ja pyydettiin yks riski ohikulkija apuun, roikottivat mua jaloista ni yletyin nappaamaan sauvan n. 4m syväst kaivosta, (olin kyl kokonaan kaiossa). Kahva sauvaan ja matka jatkui.
Ylva Hubatsa
22.01.2010, 21.22
Tänään oli se päivä talvesta jolloin tuo luistelu napsahti taas kohalleen. On se kumma, joka talvi se tapahtuu kuin napista painais, joutuu vaan tuon alkuräpellyksen joka kerta ensin tekemään.
Tästä lähtien se on sitä liikunnan hurmaa, jos kelit vaan pysyvät otollisina.
Mennään luistellen sitten nyt, kun tuo nilkka ei kestä pertsaa ollenkaan. Aloitin pertsan harjoittelun lähes nollasta, yli 2 kympin lenkeillä ja tässä tulos, nilkka antautu.
Tänään oli se päivä talvesta jolloin tuo luistelu napsahti taas kohalleen. On se kumma, joka talvi se tapahtuu kuin napista painais, joutuu vaan tuon alkuräpellyksen joka kerta ensin tekemään.
Tästä lähtien se on sitä liikunnan hurmaa, jos kelit vaan pysyvät otollisina.
Mennään luistellen sitten nyt, kun tuo nilkka ei kestä pertsaa ollenkaan. Aloitin pertsan harjoittelun lähes nollasta, yli 2 kympin lenkeillä ja tässä tulos, nilkka antautu.
varmaan mun täytyy vielä odottaa sitä päivää vielä ja pakkasten talttumista ;)
--+MM+--
23.01.2010, 11.41
katoitteko SM-sprinttiä? Ei siellä kovin moni työnnellyt sompiaan siteen takapuolelle työnnön alussa.
µ
Eipä tullut katsottua, mutta en mä myöskään allekirjoita sitä takaa työntämistä. Juutuupista tossa katselin jotain pätkiä ja kyllä se työntö lähtee niillä huipuilla sieltä monon kärjen tuntumasta tai sen etupuolelta. Pitää kuitenkin muistaa että mc-laduilla ei tasamaata ole käytännössä muualla kuin stadionalueilla. Tv:n kaksiulotteisuus taasen tuhoaa kuvasta tehokkaasti korkeuserot ja nämä sankarit tuuppaa vielä kohtuu nousuun vassua, mutta kuvassa näyttää melkein tasamaalta. Siinä se työntö lähtee väkisin vähän taaempaa kun vartalon nojaa enemmän eteen. Toisaalta se seuraaminen on helpompaa kun frekvenssi putoaa... katsokaa niitä maalisuoran revityksiä.
Tossa yks a-luokan valmentaja mulle neuvoi pertsan tekniikoita ja tasatyönnössä kehotus oli iskeä sauva ~10cm monon eteen. Tehokas sauvatyö kun vaatii sitä yläkroppaa mukaan eikä siitä paljon iloa ole jos sauvat on valmiiksi takaviistossa.
Eikä se sauvan pituus juuri vaikuta siihen kulmaan, siihen vaikuttaa se mihin hiihtäjä sen sauvansa iskee. Kyllä pitkän sauvan saa jyrkkään, nostaa vaan kättä hiukan enemmän. Kyse on kuitenkin vaan senteistä. Toisilla se käden nostaminen on vaan vähän niin ja näin, hiihtävät mieluummin niin että palauttavatkin sauvat sivukautta kun käsi ei nouse. Tuollaista helikopteria on vekkuli ohittaa... siitäkin voi ottaa mallia niistä huipuista, kyllä se sauvan palautus on hyvinkin suoraviivainen liike.
--+MM+--
23.01.2010, 13.56
J Hartonen näyttää juuuri mallia tv:ssä kuinka reilusti pitkällä kepillä hiihdetään ;) Hirvittävän näköistä touhua.
µ
Ohiampuja
23.01.2010, 14.12
Vielä tuosta voitelun kilometrikestosta.
Kaupassa tehty pertsasuksen luistovoitelu kesti hiihtää noin 190km. Nyt sitten tein itse luistovoitelun, niin jo 35 km hiihdolla on kannassa valkoiset, kuivaneet alueet. Voitelun tein kahteen kertaan sulattaen, varovasti siklaten ja mielestäni kunnolla harjaten. Voiteena oli Startin violetti -1 - -7 C.
Onko syynä liian pehmeä parafiini, kun pakkasta on kuitenkin 16-20 astetta vai olenkohan tehnyt jonkun suoritusvirheen tuossa voitelussa?
--+MM+--
23.01.2010, 14.18
Onko syynä liian pehmeä parafiini, kun pakkasta on kuitenkin 16-20 astetta?
Luultavasti juuri näin. Pakkaslumi on aika terävää.
µ
Jos se valkoinen lähtee harjauksella pois ja pohja kiiltää taas mustana, niin minusta tuntuu, että se on voidetta, jota on jäänyt liikaa pohjaan. Siklaa vaan parafiini kunnolla pois, jos ja kun toivottavasti muovisikliä käytät. Kunnon harjaus ensin messingillä muutama yhdensuuntainen veto ja sitten nylonilla ihan tunteella.
Mä voitelen sukset uudestaan reilusti yli 100 km välein. Harjailen kyllä välillä ennen lenkkiä
Käytän aina aika kovia parafiineja, minusta sininen toimii lämpimälläkin kelillä ihan hyvin. Vihreä tälle pakkaselle.
Jengi yleensä hiihtää pisteestä A pisteeseen A ja käyttää siihen haluamansa ajan. Ei ole kovinkaan järkevää juoda vauhdista lenkillä kun kuitenkin puhutaan lajista jossa matkavauhti on 15 km/h molemmin puolin ja kyseinen vauhti saavutetaan parissa sekunnissa pysähdyksen jälkeen. Tosta sauvasta voi saada todella rumasti turpaan ja usea vakuutus ei edes korvaa hammasremppaa. Kerran olen itsekin saanut naamalle sauvasta ja toi vauhdista juominen loppui siihen, ikinä ei ole niin kiire ellei hiihdä kisaa. En myöskään fillarilenkeillä kuse vauhdista vaikka kyseinen taito on hyvin hallussa. Harvemmin on niin kiire. :D
Jos tuntee pakkomiellettä juoda vauhtista niin turvallisinta on laittaa molemmat sauvat toiseen käteen ja juoda toisella. Silleen häviää muutaman metrin mut jos ne metrit on sen arvoisia niin mun puolesta saa ottaa naamansa hiilikuitua.
Tiedän yhden melojan jolla oli kerran niin kiire jonnekin että päätti juoda janoonsa itämerta ja kusta kajakkiin. Elämä on täynnä valintoja.
Pieni eriävä mielipide tuohon lenkillä juomiseen, sikäli kun tähtää johonkin massahiihtoihin. Se on osa harjoittelua. Juomisen pitää käydä vauhdissa ilman suurempaa keskittymistä. Kuitenkin oma pullo on mukana ja oma huolto joka heittää uutta lestiä ladun varresta.
Juomareppu ei toimi ihan kympillä noissa pitkissä hiihdoissa, se on sitten selässä jos omaa huoltoa ei ole syystä tai toisesta. Mutta pakkaskelissä letkun/suuttimen jäätyminen on ongelmana. Kikkailla voi, ja jotenkin sen kanssa pärjää, mutta pullo on aina parempi.
Jos aina vauhti hidastuu kun juo, niin niitä välejä on paskamainen kinnata kiinni kun letka menee menojaan.
Ei, en ole telonut itseäni juodessa. Liki on joskus ollut.
usko juntunen
23.01.2010, 16.27
Juuri näin. Massahiihdoissa näkee jos minkälaista pullon kanssa säheltäjää, sauvat huiskaa poikittain ja vauhti tippuu. Ohitappa siinä sitten. Pullon sujuvaa käsittelyä kannatta harjoitella kaikessa rauhassa lenkillä.
steelmän
23.01.2010, 16.27
Jos tuntee pakkomiellettä juoda vauhtista niin turvallisinta on laittaa molemmat sauvat toiseen käteen ja juoda toisella.
Toi ollut kyllä mielessä, vaatisi taas 'kilpavarustelu' elu sellaset sauvat joissa sen rannelenkin saa pikalukossa irti: kuka niitä tekee?
Toi ollut kyllä mielessä, vaatisi taas 'kilpavarustelu' elu sellaset sauvat joissa sen rannelenkin saa pikalukossa irti: kuka niitä tekee?
Leki.
Ironman kertoikin parhaan(?) vaihtoehdon. Muita löytyy Madshusilta ja Yokolta. M:stä ei mitään kokemusta, noista muista on. Leki voittaa 5-0 jos helppo irroitettavuus on pointti.
Juska Pattu
23.01.2010, 18.18
J Hartonen näyttää juuuri mallia tv:ssä kuinka reilusti pitkällä kepillä hiihdetään ;) Hirvittävän näköistä touhua.
µ
Jukka Hartonen oli oman aikansa taituri. Vapaan hiihtotapa oli silloin vielä melko nuori. Vaan muistatteko sveitsiläisen vuoriviljelijän pojan Andy Grünenfelderin, joka hiihti kovaa pitkillä sauvoilla.
Kyselin yhdeltä hiihtomieheltä näistä sauvojen pituuksista. Hän oli sitä mieltä, että turhaa väittelyä. Hiihto on kehittyvä laji. Uuden suuntauksen mukaan vapaata hiihdetään lyhyemmillä sauvoilla kuin takavuosina ja työntö on enemmän hakkaavampi ja lyhyempiaikainen kuin ennen.
Ja kuten tämän päivän hiihtolähetyksistä kuulimme, jopa koko hiihtotekniikankin pitäisi muuntautua olosuhteiden mukaan.
Nyrkkisääntö luistovoitelussa on, että kylmemmän kelin voiteet pelaavat lauhalla kelillä paremmin kuin toisin päin. Myös kerrosvoitelussa aina kovempien pakkasten voiteet alle.
Jukka Hartonen oli oman aikansa taituri. Vapaan hiihtotapa oli silloin vielä melko nuori. Vaan muistatteko ...
Jukka osas hiihtää, aikanaan, ja kovaa. Osaa vieläkin mut väistämättä näkyy ikä ja nuorempiin verrattuna myös kovan harjoittelun puute J:n tekniikassa. Sekin menee rikki kun väsy iskee. Silti iso peukku Jukalle - harva xx60-luvulla syntyny hakeutuu enää yleisen sarjan SM:en lähtoviivalle...
Muistan aina kun Hartosen Jukasta tulee kyse, Pellon 50km SM kisat jotka jukka voitti ylivoimaisesti, Eka mäki johon sippas neljän kympin kohalla , Kirvesniemi ,Myllylä ja moni muukin kova menijä , niin Jukka iaki mäkeen wassulla ku toiset ei meinannu kuokallakaan jaksaa.Samoin se perään antamattomuus joka Jukalla oli tuli hyvin esiin yhessä Lappoonia hiidossa jossa hän hiihti katkenneen kylkiluun kanssa kaks matkaa kärki porukoissa ollen n 7,nellä sijalla siinä vaiheessa ja toi meille vielä viimeistä päivääkin varten suksensa voiteluun ja vasta aamulla tuli sanomaan ettei kärsi lähteä matkaan kylki sen verran kipeä.
steelmän
23.01.2010, 20.30
Teen uusille suksilleni toista voitelua (alla 2 x knahti 30 kilsan luistelut): mitä voi sanoa siitä että pohja on muutoin tumma mutta sellainen hieman hilseilevän vaalea siitä monon kannan takaa 2-30 sentin matkalta?
Takapaine alue on kuluttanut voiteet kokonaan pois , Joko ei tarpeeksi hyvin pohjattu suksi Tai liian löysä suksi, tosin lumi on teräväkiteistä ja kuluttavaa = kovempia voiteita kehiin .
steelmän
23.01.2010, 20.42
Joo kyllä se baana jossa vetelin niin on TOSI kuluttavassa kunnossa.
Eli jos löysä niin suksen ollessa VIELÄ jäykempi kuluma olis ihan suksen takaosassa?
Tuo mikä muolle on osunu silmään sun uusista suksista , en tiedä pituuttasi mutta tuuntuu että noi sun Atomikkis on sulle liiaan lyhköset ja sen takia myös ei löydy tarpeeksi jäykkää , tyo 183 pitkä suksi kuuluu nun mielestä hiihtäjälle jonka pituus on 155-165, yleensä 187 -190 on yleisimmin käytössä oleva miesten mitta suksessa. On paljon nopeampi kuin tuollainen lyhyempi suksi , lyhyellä hiihtää herkästi liian leveällä v asennolla. Tyttäreni 165 pitkänä käytti normalisti 185 pikää suksea. Saatiin kerran Hartosen Jukan 195 pitkä suksi koe käyttöön kun oli seuraavan vuoden malli. sillä suksella tyttöni hiihti Paloheinän 5 km uuteen enätys aikaansa 13.45 joka oli liki minuutin nopeampi kuin omilla suksillaan hiihdetty.
steelmän
23.01.2010, 21.03
Voit olla oikeassa, ei nuo vanhat kait kokonaispitkät olleet mutta 'oudon' etupainoiset ali keskipainopisteestä taakse 92,5 senttiä ...... kun noissa lyhyemmissä on 84 senttiä. Ei hakkaa enää yhteen ...... mutta ei ole myöskään tosiaan niin stabiili ilman sauvoja suihkiessa.
Olen 177 senttinen n. 80 sentin inseamilla. Eli aikkasen pätkät jalat.
Voit olla oikeassa, ei nuo vanhat kait kokonaispitkät olleet mutta 'oudon' etupainoiset ali keskipainopisteestä taakse 92,5 senttiä ...... kun noissa lyhyemmissä on 84 senttiä. Ei hakkaa enää yhteen ...... mutta ei ole myöskään tosiaan niin stabiili ilman sauvoja suihkiessa.
Olen 177 senttinen n. 80 sentin inseamilla. Eli aikkasen pätkät jalat.
Tuo 183 on ehdottomasti liian lyhyt suksi sinun mittaiselle, sanoisin että ammattitaidoton kauppias joka suostuu myymään tuon mittaisen suksen, Tuo suksen ostaminen on tosi vaikeaa , kaikki myyjät ovaat asiantuntioita ollakseen vaikkeivat olisi koskaan hiihtäneetkään,Näitä ammatinsa osaavia myyjiä on vaan ikäväkyllä tosi harvassa, esim. Kalle Spotin myyjät ei suostu mulle valitsemaan suksea vaan sanovat että etsi siitä itselles sopiva niin tarkistetaan hinta sitten jos löydät sopivan. liike on kuitenkin yks johtava ja osaavan henkilökunnan omaava liike.
steelmän
23.01.2010, 22.13
Toi ammattitaidon kuvaus osuu muutoinkin liian usein naulan kantaan, jotta saisi oikean kaman kotiin niin itse pitäisi tietää mitä ostaa .... Kerran sentään digikameraa ostaessani myyjäksi osui alan harrastaja ja osasi kyllä hyvin kuvailla miksi se 2 x X maksava kamera olisi
enemmän se mun kamera kuin X maksava.
No noissa uusissa on se krämmäle pohjassa, taitavat mennä takaisin jahka asiakaspalvelun s-postiosoitteesta joku vastaisi, meinaa en PERIAATTEESTAKAAN soita MAKSULLISEEN palvelunumeroon kun kämmi on heidän. ' ' 'kele mitä asiakasPALVELUA! ! !
Ylva Hubatsa
23.01.2010, 22.27
Jos joku, niin suksien myyjän pitää olla ehdottomasti ammattitaitoinen ja osata vielä keskustella asiakkaan kanssa niin, että selviää minkälaiset sukset asiakas oikeastaan tarvitsee.
Porvoon Intersportissa on onneksi aina ollut ammattitaitoiset myyjät paikalla kun olen suksia hankkinut. Tosin osaisin ne itsekin valita, mutta parempi että paikalla on asiantuntemusta myyjänkin puolelta. Se ainakin tietää mitä siellä on varastossa, ei tarvitse turhaan hyllyjä penkoa.
Tuo 183 on ehdottomasti liian lyhyt suksi sinun mittaiselle, sanoisin että ammattitaidoton kauppias joka suostuu myymään tuon mittaisen suksen,
Jaa... suksen pituudesta, etenkin luisteluun, on niin paljon erilaista faktaa ja käsitystä olemassa että en nyt ihan noin jyrkästi menisi asiaa ilmaisemaan. Yleisin ohje on että luistelusuksen pitäisi olla 5-15 senttiä yli oman pituuden, ja kyllä noita +20 sentin suosituksiakin näkee. Jokunen vuosi takaperin luistelusuksi oli korkeintaan hiihtäjän pituinen ja joskus ammoisina aikoina näki suosituksia että pitäisi olla jopa reilusti alle oman pituuden.. Kehitys kehittyy. Mutta kyllähän trendi on ollut koko ajan pidempää kohti.
Oma luistelusukseni on 10 senttiä yli oman pituuden. No onko se juuri optimi vauhdin suhteen, niin enpä edes viitsi tuollaista pohtia. Tämä on minule vain hauska liikuntamuoto ja mielen virkistystä ja raitista ulkoilmaa tarjoava ajanviete. Jos nyt joku menee ladulla karkuun niin menkööt.
jaa oma luistelusuksi on vaan 5cm mua pitempi, onko se liian vähän? viime yönä näin jo unta että side lähti kesken lenkin irti alamäessä... ei paranis lukee enään näitä postauksia;)
steelmän
24.01.2010, 10.04
Jokunen vuosi takaperin luistelusuksi oli korkeintaan hiihtäjän pituinen ja joskus ammoisina aikoina näki suosituksia että pitäisi olla jopa reilusti alle oman pituuden.. Kehitys kehittyy. Mutta kyllähän trendi on ollut koko ajan pidempää kohti.
Tuohon huomioni on joskus kiinnittynytkin, telsusta pärjääviä haastatellessa inan kulmassa olleet sukset ovat hädintuskin mitalistin pituisia.
Tuohon huomioni on joskus kiinnittynytkin, telsusta pärjääviä haastatellessa inan kulmassa olleet sukset ovat hädintuskin mitalistin pituisia.
Ne tuskin on enää samat sukset joilla on hiihdetty. Avustajat vaihtavat heti maaliintulon jälkeen.
edit. Omat luikarit 188cm ja itse 178cm
steelmän
24.01.2010, 10.35
Omat luikarit 188cm ja itse 178cm
Ja jalan sisämitta? Itellä snadi +80 cm ja nyt sukset 184, ei kait voi paljoa olla pärssiilleen ...
Vielä tuosta suksen mitasta , kun katselee noiden suksen valmistajien taulukoista , suksea 70-75 kg painavalle niin valikot näyttää 187 -189 suksia, ja painavimmille näistä pituuksista löytyy myös jäykimpiä versioista . tässä muuta vuosi sitten ei näille paino luokille tehty kuin kahta mittaa yleisesti lyhyemmät oli nuorten suksia.
Ja jalan sisämitta? Itellä snadi +80 cm ja nyt sukset 184, ei kait voi paljoa olla pärssiilleen ...
Sisämitta kans jotain 80cm. Mutta tuosta suksen mitasta/ominaisuuksista ei multa kannata kysellä enempää. Mutta sen mittaiset mulle on myyty. (intersport Tammisto)
En tiedä mihinkä tuota jalan sisä mittaa hiihdettäessä tarvitaan , tai paremmin suksen valinnassa , tuo paino on se kriteeri johon kiinitetään huomiota jotta saataisiin oikean jäykkyyksinen suksi j kuten äskeisessä viestissäni totesin tehtaat tekivät pituus karsintaa luistelu suksii aikaisemmin tais saada 2-3 sentin välein suksia 185-195 kun oli ns aikuisten luistelu suksista kyse. Ainut sääntö mikä on ollut että luistelu suksen pitäisi olla vähintään hiihtäjän mittainen. Ja kuten aikaisemmin kerroin pitemmällä vaan päästään kovempaa ja opitaan parempi tekniikka.
steelmän
24.01.2010, 11.21
Ei kait sitä missään sillai tarvita, itellä nyt vaan taisi osua kaksi asiaa vastatusten ( lyhyehköt jalat ja tuon sinänsä sopivan suksen etupainoisuus:lue tasapainopiste ehkä normaalia hieman edempänä) ja kannat hakkaa ylämäissä yhteen vaikka yrittää mennä hieman extraharallaan. Siitä tulikin mieleeni että joku mainitsi että lyhyellä voi äkkiä olla liian harallaan, mihinkähän se perustuu?
edit.tää on näemmä pahempaa säätöä ku stemmin ja istuinkorkeuden kera .... taas oppii jotakin uutta, eli pitää jatksossa tietää TARKKAAN tuo takapituus.
hannupulkkinen
24.01.2010, 11.55
Siitä tulikin mieleeni että joku mainitsi että lyhyellä voi äkkiä olla liian harallaan, mihinkähän se perustuu?
Kun kannat kolisevat on ehkä kyseessä enemmän tekniikkavirhe kuin liian pitkät sukset. Juurit tämä liian leveällä luisteleminen saa kannat kolisemaan.
Täällä (http://kuntoon.kaleva.fi/index.cfm?p=hiihtokoulu&o=1446&id=833049) on hyviä tekniikkavideoita. Lyhyehköjä tosin.
Kuokkavideosta näkee hyvin kuinka läheltä kannat menevät toisiaan . Vassulla oppii ehkä paremmin pitämään A:n kapeana.
xtrainer80
24.01.2010, 11.57
Mulla luistelusuksen pituus on 187, itse 176, jalan sisämitta 86 cm. Oon kokeillut yli 190 suksea kuten myös alle 180 pätkää, mutta tuo 187 on näistä selkeästi paras. Toki suksen profiilillakin on vaikutusta asiaan.
steelmän
24.01.2010, 12.08
Mulla luistelusuksen pituus on 187, itse 176, jalan sisämitta 86 cm. Oon kokeillut yli 190 suksea kuten myös alle 180 pätkää, mutta tuo 187 on näistä selkeästi paras. Toki suksen profiilillakin on vaikutusta asiaan.
Jotta saisin tuohon 'vvt'-testiini lisää pontta katsoisitko noista omista 187 suksista monon raudan (etummaisen jos kaksi) etäisyyden kannasta?
Silloin muinoin kun hiihtelin kilpaa oli luistelusukset 16 sarjasta eteenpäin 190 senttiä. Muistelisin että pituuteni oli 190 senttisiin suksiin siirtyessä jotain 170 senttiä. Nyt mittaa on 178 ja luistelusukset on 183-190. Ostin kokeeksi noi 183 senttiset, mutta jatkossa tulee varmaan 190 senttisiä suksia hankittua. Noi lyhyemmät toimii kyllä ihan hyvin, mutta jotenkin paremmalta tuntuu pidempi.
Luistelu sauvana mulla on 162 senttinen, eikä se ainakaan liiaan lyhyt ole. Viime viikonloppuna näin kahtena edellisvuonna luistelupirkassa kärkikaksikossa olleen hiihtäjän, jonka luistelusauva näytti todella lyhyeltä, ja meno todella vaivattoman nopealta. Tuli mieleen että jos lyhentäisi omatkin sauvat 160 senttisiksi. Saisi paremmin keskivartalon mukaan työntöön.
usko juntunen
24.01.2010, 13.34
^steelmän:
Kuvassa näkyy erilaisia näkemyksiä siteen paikasta. Molemmat asennettu maahantuojan edustajan näkemyksen mukaan. Molemmat sukset 187, kuski 174. Sukset hiukan eri aikakaudelta, 2004 ja 2009 Vaikka uudemmassa side 4cm edempänä, liukuu ylämäkeen selvästi paremmin. Kertonee suksien kehityksestä jotain.
http://lh3.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/S1wt74BnwDI/AAAAAAAAGVQ/o69b97PAlTg/s512/siteen%20paikka%20006.jpg
Mihinkä paikkaan suksen painopiste asettuu nopissa suksissa jos etu kiinikkeen lekkiin nähden, tuossa edenpänä olevassa suksessa taitaa olla pilotin side ,vai onko molemmissa? Kuitenkin kun pilotit tuli niitä asennettiin samaan paikkan kuin sns, kin vaikka suksen painopiste siirtyi liian taakse ja jouduttiin monessa suksessa asentamaan n1,5-2 sm taaemmaksi , tosin nuky suksissa on tuo varmaan otettu huomioon rakenteessa, koska siteen paikka vaikuttaa nopeasti liian etupainotteiseen sukseen
steelmän
24.01.2010, 14.35
Kiitos! ! !
Mun 193 toi monon raudan paikka on 95 sentin kohdalla (kun olen kiinnittänyt siteet tasapainopisteen etupuolelle). Pari senttiä sait kait pois mutta liikaa on silti ....
usko juntunen
24.01.2010, 14.55
Kuvassa näkyvissä -09 tasapainopiste 1.5cm etummaisen lenkin takana. -04 vastaava 1cm. Molemmissa on Pilot.
Sitten on -08 malliset 192cm ja niissä mitta kannasta etulenkkiin juuri sama kuin steelmänillä eli 95cm ja tasapainopiste 1cm eka kiinnityspisteen takana.
..helpompi rasti on se satulan paikka ja korkeus..;)
Järvinen
24.01.2010, 16.58
Vielä tuosta suksen mitasta , kun katselee noiden suksen valmistajien taulukoista , suksea 70-75 kg painavalle niin valikot näyttää 187 -189 suksia, ja painavimmille näistä pituuksista löytyy myös jäykimpiä versioista . tässä muuta vuosi sitten ei näille paino luokille tehty kuin kahta mittaa yleisesti lyhyemmät oli nuorten suksia.
Tämähän ei taas toimi ns. keskitason ja halvemman pään suksissa, joissa ei ole mitään painoluokkia. Näissä jäykkyys menee käytännössä pituuden mukaan, eli pidempi suksi on jäykempi. Kaikki aktiiviharrastajatkaan ei halua ostaa sitä ristuksen kallista kisasuksea.
Ite olen 187cm ja hiihtelen vähäiset lenkkini n. 190cm luistelusuksilla. Kun on huono tekniikka ja vähän voimaa, niin pidempiä suksia en halua. Ja aika vähän taitaa olla tarjollakaan yli 2 metrisiä luistelusuksia?
Tämähän ei taas toimi ns. keskitason ja halvemman pään suksissa, joissa ei ole mitään painoluokkia. Näissä jäykkyys menee käytännössä pituuden mukaan, eli pidempi suksi on jäykempi. Kaikki aktiiviharrastajatkaan ei halua ostaa sitä ristuksen kallista kisasuksea.
Ite olen 187cm ja hiihtelen vähäiset lenkkini n. 190cm luistelusuksilla. Kun on huono tekniikka ja vähän voimaa, niin pidempiä suksia en halua. Ja aika vähän taitaa olla tarjollakaan yli 2 metrisiä luistelusuksia?
Tuo mun kertoma pätee erittäin hyvin Kisa ja seuraavaan tasoon asti, siitä halvemmissa on vaikeata löytää edes 80 kiloiselle toimivaa suksea, On muuten kiva seurata ihmisiä tuolla hiihdellessä , näkee jo kaukaa kuinka tehdään hirveästi töit'ä eikä matka etene kun ei raaskita ostaa kuin se marketin tarjous paketti ja yritetään sillä hiihtää, ei luista eikä pysu alla on kuin oltais juovuksissa, toki kaikki jotka talvella yrittävät suksilla liikkua , heille nostan hattua yritykselle ,mutta niinkuin foorumilaiset ilmeisesti kuitenkin yrittävät kerätä kuntoa pyöräilyyn niin eise onnistu niillä vehkeillä, ja jos on tonneja varaa pistää pyörään niin luulis 250-300€ varaa pistää hyviin suksiin ja nauttua niillä myös talvisista liikunnasta, se markein paketti on kuin paljon parjattu insera.:D
--+MM+--
24.01.2010, 17.56
Miksi kunnon parantamnen ei onnistuisi huonommillakin välineillä?
µ
Esim. Fischerillä pisin luistelusuksi on 192cm.
µ
Koitappa hallita sellaista luistelu suksea jolla et pusty hakemisen takia liukua edes kahtametriä tuleeko siitä muutakuin väkinäistä vääntämistä , ei sellsisella jaksa kauaakaan hiihdellä ja jos se ei luista niin akkiä sulla on sykkeet työn pyolella eikä siellä missä niitten pitäi harjotellessa olla, Mun puolesta jokainen saa tehä ja harjoitella millä haluaa ja mitenkä haluaa, olen vaan vuosikymmenet seurannut kaikenlaisia harjoittelijoita ,jotka harjoittelevat niinmaar pirusti kehittymättä kuitenkaan mihinkään, kyllä siinäkin pitää olla järki mukana millä välineillä sitä kuntoaaan yrittää kehittää.
Omia kokemuksia -15 asteen hiihtolenkistä. Pyöräillessä minulla sormet ja varpaat paleltuvat todella helposti, mutta hiihtämään pystyin 1,5h oikein mukavasti. Alussa sormet alkoivat kylmettymään, mutta kun lopetin turhan sauvasta puristamisen, niin alkoi tuntemukset sormissa helpottamaan. Hanskoina minulla on yokon lobsterit, jotka ovat windstopper mallia. Noin tunnin kohdalla varpaat alkoivat vastaavasti kylmettymään. Sukkina käytän monoissa falken merinovillasia. Monon sisään ei enää mahdu fyllinkiä lisää, menee muuten liian ahtaaksi.
Onko kenelläkään kokemuksia monon päälle laitettavista suojista? Mitkä olis hyvät, ja onko niistä oikeati apua?
-Pasi
µ
onnistuu varmaan vaikka kakkosneloset jalassa tamppais mäkeen...;) mutta ei varmaan aina huvita lähtee liikkeelle huonolla suksilla tai pyörällä? ittee ainaski vituttaa noi sauvat kun ne tarrat on kuluneet eikä meinaa pysyä enää kiinni ja luulen että ne lentää ihan näinä päivinä roskapönttöön vaikka on 100% kuitua... töissä kuultua > mikset aja painavalla mummopyörällä niin kunto kasvaa parhaiten :)
--+MM+--
24.01.2010, 18.26
Nyt se sitten selvisi miksi olen näin persekunnossa.
Vaida izmo remmit tai koko kahvat.
µ
Tuo mono asia iheuttaa aina keskustelua jalan palelemisesta, itselläni on Slomonin luistelu kisamonot joissa kuitu pohja, moni sanonut ettei sillä voi pakkasella hiihtää, mä olen hiihtänyt yli -20 lämpötiloissa 3-4 tunnin lemkkejä ja jalka ei oo koskaan palellut , käytän tavallista urheilu sukkaa enkä muita lämmittimiä , mielestäni moni tuppaa parit sukat ja yrittää siten lämmittää jalkojaan , itse olen huomannut että toi kisa monokin on niin lämmin että jos liikaa panet sukkia niinjalka hikoaa ensin ja 1/2tunnin jälkeen palelee tosissaan , tämä on varmaan pyöräilu kenkienkin kanssa en oo tarvinnut kuin eristävän pohjallisen ettei klossin kylmyys tule pohjan läpi. Monon suojat kyllä lämmittää erittäin hyvin , en tiedä saako niitä vielä villa sisuksilla varustettuja , joskus 80 luvulla ku monot oli kuin tanssi kengät niitä oli saatavana.
Onko kenelläkään kokemuksia monon päälle laitettavista suojista? Mitkä olis hyvät, ja onko niistä oikeati apua?
-Pasi
Parempi puolisko käyttää ain kun asteita on enempi ku -10C. Hän, kuten moni muukin suojien käyttäjä, väittää et niillä saa sen 5 - 10 astetta lisää hiihtokeliä. Semmoinen, missä on karvaa sisällä, on lämpimämpi kun pelkkä kuori. Hyviä en osaa suositella, se kun pitkälti riippuu siitä minkä kengän kans niitä käyttää. Popo mukaan kun sovittelee, semmoinen on hyvä mikä menee kengän päälle siististi (ilman väkivaltaa) ja mikä jättää pohjan poikkiraudat suht vapaaks, saapi siteen vielä kiinni vaikka olis hiukka luntakin vaivana. Ompeleet ja liimaukset niissä heikoin paikka on, niitä kannattaa kattoa miten ne on tehty. Aineskin Rossarin neopreenisuoja sekä Sportfulin vastaava tuntuvat olevan ok.
usko juntunen
24.01.2010, 18.47
http://www.urheiluareena.fi/hiihto.htm
http://www.urheiluareena.fi/mono.jpg
Lämmin ja helppo pukea. Pieni hiihtoa haittaava juttu on pohjakangas tai mikä kelmu se nyt onkaan, vaikeuttaa monon pohja-uran asettumista siteeseen. Pilot siteelle oma versio, liekö tuossa huomioitu pohjan ura? Ei omakohtaista kokemusta.
Joenranta
24.01.2010, 18.47
Pitääpä palata vielä suksien luistovoiteluasiaan.Ski Expo messuilla viime syksynä yhdellä osastolla kaveri voiteli suksia malliksi. Hän kertoi, että kun sulattaa luistovoiteen suksen pohjaan, sitä ei saa heti siklata vaan on syytä antaa sen hetki jäähtyä.Itse olen huomannut, että jos luistovoiteen siklaa lämpimänä, luistovoidetta lähtee paljon enemmän siklillä pois kuin jos sen antaa hetki jäähtyä. Täten maallikkona käsitän, että on syytä antaa luistovoiteen hetki jäähtyä, jotta se ehtii imeytyä paremmin suksen pohjaan. Tästä aiheesta saanen mielipiteitä.
On muuten kiva seurata ihmisiä tuolla hiihdellessä , näkee jo kaukaa kuinka tehdään hirveästi töit'ä eikä matka etene kun ei raaskita ostaa kuin se marketin tarjous paketti ja yritetään sillä hiihtää, ei luista eikä pysu alla on kuin oltais juovuksissa
Osalla tässä on kyllä syynä suksen sijasta huono tekniikka. Se kannattaa opetella. Kyllä mun ekat kerrat luistelusuksien päällä oli just tuollasta, leveässä haara-asennossa kauheaa huitomista ja syke tapissa. Kolme kilsaa jaksoin. Ajattelin jo että hukkainvestointi oli nämä lankut mutta pikkuhiljaa sitä upposi tajuntaan oikea tekniikka. Ja nyt on suupielet korvissa kun vetelee tuolla baanalla menemään!
foorumilaiset ilmeisesti kuitenkin yrittävät kerätä kuntoa pyöräilyyn
Mulle nämä on kaksi rinnakkaista tapaa liikkua: toista lajia sulan asvaltin aikaan ja sään ollessa plussalla ja toista lumikeleillä.
Pitääpä palata vielä suksien luistovoiteluasiaan.Ski Expo messuilla viime syksynä yhdellä osastolla kaveri voiteli suksia malliksi. Hän kertoi, että kun sulattaa luistovoiteen suksen pohjaan, sitä ei saa heti siklata vaan on syytä antaa sen hetki jäähtyä.Itse olen huomannut, että jos luistovoiteen siklaa lämpimänä, luistovoidetta lähtee paljon enemmän siklillä pois kuin jos sen antaa hetki jäähtyä. Täten maallikkona käsitän, että on syytä antaa luistovoiteen hetki jäähtyä, jotta se ehtii imeytyä paremmin suksen pohjaan. Tästä aiheesta saanen mielipiteitä.
Osa voidefirman edustajista sanoo että pitäis siklata lämpimänä kovia voiteita jottei ne lohkea. Itse olen aina suosinut tapaa että en siklaa ennen kuin suksi an vähintään tilan lämmössä missä itse voitelen , aikaisemmin kerroin suksen pohjustuksen yhteydessä , jos levittää suksen pohjaan ja jättää sen jäähtymään yön yli niin uden suksen pohjasta ei paljon ole siklaamista se on imeytynyt sinne pohjaan , samoin kun hiihtokauden jälkeen laitta pohjiin suoja vahan kesäksi niin syksyllä kun valmistautuu ekoihin hiihto lenkkeihin ei paljoa ole siklattavaa.
Tuo jalan lämpimänä pysyminen on jännä juttu. Fillarilla tarvin kyllä kengänsuojaa ja jalat palelee aika helposti. Kertakäyttöisiä varpaanlämmittimiäkin on ollut pitkillä lenkeillä käytössä. Mutta hiihtämällä ei ole vielä tullut vastaan keliä että monon päälle pitäisi jotain fylliä asentaa. Kuitupohjaiset kisamonot on kintussa ja -25 astetta menee kyllä jalkojen puolesta. Sen kylmemmässä ei juuri edes huvita hiihtää. Toisaalta eipä niin kylmiä kelejä juurikaan ole, lapissakaan, varsinkin jos pysyttelee tunturissa ylempänä.
Mitä varusteisiin tulee, niin kierrätyskeskuksesta tai poliisin huutokaupasta mummis fillarilenkille ja tarralenkkarit Honkkarista kympillä, sukset voi hommata vaikka SPR:n kontista, kyllä niillä kunto kohoaa. Muu on hifistelyä.
Keuruun SM-hiihdoissa näytti T.Ramstedtilla olevan kierot sauvat. Eli mutka oli heti kahvan alapuolella. Onko ne jotkut uutuusjutut ja mikä hyöty noista on? Väistääkö ne kättä tai reittä?
Selittivät että sauvan idea on siirtää voima remmistä suoraan alaspäin putkeen, tavallisessa sauvassa se veto tulee sivusta. Jokainen ottaa tuon niin vakavasti kuin huvittaa:rolleyes: Ainakin sen sauvan on pakko olla painavampi.
Järvinen
24.01.2010, 19.28
Tuo mun kertoma pätee erittäin hyvin Kisa ja seuraavaan tasoon asti, siitä halvemmissa on vaikeata löytää edes 80 kiloiselle toimivaa suksea, On muuten kiva seurata ihmisiä tuolla hiihdellessä , näkee jo kaukaa kuinka tehdään hirveästi töit'ä eikä matka etene kun ei raaskita ostaa kuin se marketin tarjous paketti ja yritetään sillä hiihtää, ei luista eikä pysu alla on kuin oltais juovuksissa, toki kaikki jotka talvella yrittävät suksilla liikkua , heille nostan hattua yritykselle ,mutta niinkuin foorumilaiset ilmeisesti kuitenkin yrittävät kerätä kuntoa pyöräilyyn niin eise onnistu niillä vehkeillä, ja jos on tonneja varaa pistää pyörään niin luulis 250-300€ varaa pistää hyviin suksiin ja nauttua niillä myös talvisista liikunnasta, se markein paketti on kuin paljon parjattu insera.:D
Kai se kallis kisasuksikin voi olla päin persettä valittu, eikä taaskaan homma toimi. Ainakin itsellä se aivan liian jäykkä kisasuksi menee mihin sattuu, kun ei tekniikka ole hanskassa.
Näinhän se menee, että jotkut valmiita maksamaan harrastusvälineistä enemmän ja jotkut vähemmän, lajiryhmään tai tulotasoon katsomatta. Tärkeintä lienee noin kansanterveyden kannalta, että tällä hetkellä suomalaiset ostaa kaupat tyhjiksi murtsikkavälineistä.
Eikös ne hopean väriset Salomonin kisamonot (olisko ampiaisväristen jälkeiset mallit) olleet prkl kylmät, ainakin kaverit valitteli aikanaan? Nykymalleilla ei liene vastaavia ongelmia?
RS Carboneilla tulee kylmä vasta siinä vaiheessa kun jalat on hikoillut märäksi jossain 3-4 tunnin kohdalla, nuo päälliset kun eivät juuri hengitä.
steelmän
24.01.2010, 19.39
Osalla tässä on kyllä syynä suksen sijasta huono tekniikka. Se kannattaa opetella. Kyllä mun ekat kerrat luistelusuksien päällä oli just tuollasta, leveässä haara-asennossa kauheaa huitomista ja syke tapissa. Kolme kilsaa jaksoin. Ajattelin jo että hukkainvestointi oli nämä lankut mutta pikkuhiljaa sitä upposi tajuntaan oikea tekniikka. Ja nyt on suupielet korvissa kun vetelee tuolla baanalla menemään!
Joku jo mullekkin ilmaisi epäilyksensä siitä että menen liian leveässä haara-asennossa (ja sykkeet tapissa ... B-) ja näin se taitaa olla, siinä kun näin tänään yhden hemmon menevän siten että potkun alussa sukset ovat miltei samaan suuntaan niin itse olen kuin mikäkin Jan Boklöv koko ajan ..... mutta mulla on hieman huono tasapaino, pitänee silti yrittää petrata tekniikkaa. Mutta tuossa se syy miksi olen ollut hieman 'allerginen' sille suksen takamitalle.
Kai se kallis kisasuksikin voi olla päin persettä valittu, eikä taaskaan homma toimi. Ainakin itsellä se aivan liian jäykkä kisasuksi menee mihin sattuu, kun ei tekniikka ole hanskassa.
Näinhän se menee, että jotkut valmiita maksamaan harrastusvälineistä enemmän ja jotkut vähemmän, lajiryhmään tai tulotasoon katsomatta. Tärkeintä lienee noin kansanterveyden kannalta, että tällä hetkellä suomalaiset ostaa kaupat tyhjiksi murtsikkavälineistä.
OOt kommentissas ihan oikeessa kauppiashan myy kaikki paskatkin kisa sukset hyvinä , mielestäni kerroin jossain aikaisemmin yhden tunnetun kauppiaan kertomuksen maahan tuojan valitsemasta suksessta jota kauppias ei olisi asiakkaalle myyny.
Eikös ne hopean väriset Salomonin kisamonot (olisko ampiasväristen jälkeiset mallit) olleet prkl kylmät, ainakin kaverit valitteli aikanaan? Nykymalleilla ei liene vastaavia ongelmia?
Oli. Hyllyssä on vielä yhdet semmoset, CarbonPro lukee kyljessä. Just niiden keltamustien seuraajat. Neopreenisisäkenkä, heikot vetskarit ja päällä ei juuri eristettä mitään. Kesällä tarkenee rullia noilla kuskata. S-labit ym. uudemmat on pykälää lämpimämpiä.
Oli. Hyllyssä on vielä yhdet semmoset, CarbonPro lukee kyljessä. Just niiden keltamustien seuraajat. Neopreenisisäkenkä, heikot vetskarit ja päällä ei juuri eristettä mitään. Kesällä tarkenee rullia noilla kuskata. S-labit ym. uudemmat on pykälää lämpimämpiä.
Mulla on kaks paria noiden "sisarmallia", Adidas ja tasan sama mono. Vanhemmista on toiseen vaihdettu vetskari suutarilla, mutta tarkenemisen kanssa ei ole ongelmaa kuten yllä kuvasin. Taitaa olla aika yksilöllisiä juttuja.
steelmän
24.01.2010, 20.07
Onko joillakin noitten lämpivyydestä tuntumaa? Noissa kyllä ainakin mun varpaat jäätyy ja äkkiä, tänään olin yli 2 tuntia -7 asteen kelissä ja reilun puolentunnin sivakoinnin jälkeen tuntu varpaat jo kylmiltä ......
usko juntunen
24.01.2010, 20.24
µ
Osalla tässä on kyllä syynä suksen sijasta huono tekniikka.
Huonot välineet ja päälle vielä huono tekniikka, ei hyvää päivää:mad: Syy vai seuraus? Muutamat tuttavat ja työkaverit kyselly -"millaset sukset pitästäs ostaa, en hiihä kuin muutaman kerran, en tarvitse hienoja ja kalliita" Pakko tunnustaa, menee hetki ennenkö pystyy vastaamaan..:o Ei muuten, mutta sama kaveri tuumas kun metsästyksestä oli puhe. -kyllä ne kunnon välineeet tarvii olla jne...
Kuten kaikki vähänkään hiihtovälineisiin perehtyneet tietää, markettien ämpärimuovisilla suksilla tapetaan se viimeinenkin hiihtonautinto..mutta hei, niillähän se kunto kasvaa, sano työkaveri..
Eikös ne hopean väriset Salomonin kisamonot (olisko ampiaisväristen jälkeiset mallit) olleet prkl kylmät, ainakin kaverit valitteli aikanaan? Nykymalleilla ei liene vastaavia ongelmia?
RS Carboneilla tulee kylmä vasta siinä vaiheessa kun jalat on hikoillut märäksi jossain 3-4 tunnin kohdalla, nuo päälliset kun eivät juuri hengitä.
Noi hopeen väriset mullakin on ja ei oo jalka palellut, edeölleen uskon siihen mitä ensin kirjoitin ,että alussa liikaa jolloin sukaat kostuu ja sen jälkeen palelee.
Itsellä on juuri nämä (http://www.crosscountryskier.com.au/gear/closeouts/images/Salomon_Carbon_Pro_Ex-Hire_L.jpg) hopeiset monot. Pitänee lähteä tutkimaan paikallisten kauppiaiden valikoimaa, että löytyykö monojen päälle laitettavia "vuoria".
-Pasi
Koitappa hallita sellaista luistelu suksea jolla et pusty hakemisen takia liukua edes kahtametriä tuleeko siitä muutakuin väkinäistä vääntämistä , ei sellsisella jaksa kauaakaan hiihdellä ja jos se ei luista niin akkiä sulla on sykkeet työn pyolella eikä siellä missä niitten pitäi harjotellessa olla, Mun puolesta jokainen saa tehä ja harjoitella millä haluaa ja mitenkä haluaa, olen vaan vuosikymmenet seurannut kaikenlaisia harjoittelijoita ,jotka harjoittelevat niinmaar pirusti kehittymättä kuitenkaan mihinkään, kyllä siinäkin pitää olla järki mukana millä välineillä sitä kuntoaaan yrittää kehittää.
Mutta sitä ei välttämättä tajua hiihtävänsä ns. "huonoilla" suksilla. Mullekin kävi niin, että vasta ajan kanssa tajusin suksilla olevan eroa. Olin ala-asteikäinen, kun aloitin vapaan tyylin opettelun perinteisen suksilla ja hyvin meni. No sain lukioikäisenä ensimmäiset luistelusukset, sitä ennen oli ollut perinteisen suksia ja niillä myös mentiin luistelutyyliä, pitovoiteet pohjassa... :D No lukiossa sain ensimmäiset luistelusukset ja -monot ja voi että ne oli mahtavat. Olen kirjoittanut päiväkirjaanikin, että silloin vasta ymmärsin, mitä kunnon välineet tekee hiihdolle. No, meni muutama vuosi ja sain uudet sukset, kilkakuntoilija tasoa ja ne vasta olivatkin hyvät. Pysyivät "alla" jääkelilläkin ja niillä pystyi menemään pitkää liukua ja ne luistikin kelissä kuin kelissä ja ne vasta mahtavat oli! No... viime talvena ostin Rossignolit oikein jääkelille, kun niitä oli ollut useampana talvena enemmän kuin lumikelejä ja silloin vasta ymmärsin, mitä tarkoittaa, kun alla on oikeasti suuntavakaa suksi...
Tämän pitkän sepustukseni idea oli se, että en mä ennen kuin sain kunnon kilpasuksia alle edes ymmärtänyt, minkälainen on hyvä suksi. Mä olin älyttömän tyytyväinen aina niihin suksiin, mitkä oli alla ja iloisesti hiihtelin. Kun en ollut ikinä kokeillut kilpasuksia tai kenenkään muun suksia, niin mistä mä sen tiesin. Sitten sain ahaa-elämyksiä, kun osti uudet sukset. Eli kyllä varmaan osalla niistä, jotka hiihtää huonolla suksella, eli esim. sellaisella, joka ei pysy alla kovalla alustalla ja jolla ei pysty potkaisemaan kunnolla, ei vaan tajua, että on olemassa parempiakin suksia. Toki mun tekniikkakin on kehittynyt niistä nuoruusvuosista, mutta kyllä sillä suksellakin on merkitys. Harrastajan vaan pitää kokeilla joskus ostaa myös niitä parempia suksia ja kokea se ahaa-elämys. Hyvä olisi, jos voisi kokeilla suksia jossain ja todeta eron.
Tuohon sukseen liittyen , olimme viime vuosituhannella Rukan SM kisoissa voitelemassa suksia ja jäimme viikoksi hiihtelemään , en silloin vielä omistanut omia suksia vaan hiihtelin tyttäreni luistelusuksilla , nousimme Valtavaaran päälle josta oli latu kone ajanut koskemattoman luistelubaanan sieltä lähtee kovavauhtinen suht vaikea lasku , laskun loppupuolelta tulee suolta yhdyslatu ja mäki jatkuu vielä n.250-300m , kaveri tuumas siinä laske sinä yhellä suksella toista reunaa niin hän laskee toista reunaa, eli laskimme loppulaskun yhdellä suksella jolloin latujäkien väliksi tuli n2,5-3 m , saatto siinä perässä tulija ihmetellä kuinka iso ihminen ne jäljet oli tehnyt, tätä temppua ei pysty tekemään jos suksi ei ole valaa ja hallittavissa.
bartagma
24.01.2010, 22.08
Suksen jäykkyyden pitää olla oikea ja painealueiden oikeat kelille ja kuten keuruun juontajat sanoivat myös eri hiihtotekniikat eri keleillä toimii erillailla.
Tänään perinteisellä -22*c 24km 4h aikaan jalassa 2 ohuet pyöräilysukat ja Therm-ic lämpöpohjalliset keskiteholla 45'c.
Suksen pohjassa Rexin vihreää -7-25*c
ja pitoalueella
-pohjana vauhdin tehopito -2-20
-3 kerrosta vauhdin porkkanaa raudalla kiinnitettynä
-ja pinnassa 3 tosi ohutta kerrosta vauhdin -10-30*c
Moro
Kuuntelin eilen SM hiihtoja ja selostajat kertoivat olympialaisiin lähtevien hiihtäneen Keuruun kisat ns. kakkoskalustolla. Varsinaiset kisatykit olivat kuulemma Lahdessa pohjahionnassa => ne toimitetaan kontissa olympialaisiin.
Mitä kokemuksia teillä on suksen pohjahionnan vaikutuksesta suksen luisto-ominaisuuksiin?
Hiontokuvioita on erilaisia, onko ne tarkoitettu eri lämpötiloille vai erilaisiin kosteusolosuhteisiin?
Salomon Skate 9.1 RS monot/ ne keltapunaset jostain vuostuhannen alusta: Onko joillakin noitten lämpivyydestä tuntumaa? Noissa kyllä ainakin mun varpaat jäätyy ja äkkiä, tänään olin yli 2 tuntia -7 asteen kelissä ja reilun puolentunnin sivakoinnin jälkeen tuntu varpaat jo kylmiltä ......Erinomaiset monot. Tarkenee hyvin ilman suojia tuonne -20 asteeseen saakka. Kyllähän noissa keleissä tietysti varpaita jo vähän nipistelee, mutta eivät ole vielä jäätyneet.
--+MM+--
25.01.2010, 07.54
Hionnalla saadaan pohjasta suora ja haluttu kuvio pohjaan. Karkeasti ottaen pieni kuvio pakkaseen ja karkeampi vesikeleille. Sitten on erikoisempia kuiviomalleja. Alla kuvassa Vuokatti Ski Servicen RL -hiontakuvio.
http://www.vuokattiskiservice.fi/images/user/DSCF2691_kuvio.jpg
Erinomaiset monot. Tarkenee hyvin ilman suojia tuonne -20 asteeseen saakka. Kyllähän noissa keleissä tietysti varpaita jo vähän nipistelee, mutta eivät ole vielä jäätyneet.
jollain vaan palelee varpaat -10 pakkasessa vaikka monot vylläis karvatallukoilla...
steelmän
25.01.2010, 10.42
Erinomaiset monot. Tarkenee hyvin ilman suojia tuonne -20 asteeseen saakka. Kyllähän noissa keleissä tietysti varpaita jo vähän nipistelee, mutta eivät ole vielä jäätyneet.
No hyvä tietää vertaiskokemus, mulla on kyllä hieman huono ääreisverenkierto ( just oli varvas lekurilla ja vaikka suoraa kotoota menin niin mainitti varpaitani kylmiksi), eipä siis parane laittaa nuota telakalle tuon takia.
Silloin n. 10 v. sitten oli piirimestarin moiset kilometrejä nähneet (mutta siistit) kokeilussa (nro 43 1/3) ja ne olis saannut tosi sopivasti mutta oli inan pienet, niitten väritykseen iski himo, siitä sitten (hommista tiätty) soittelemaan läpi suomen että kellä on 44:sta, muutaman paikan jälkeen hokasin soittaa maahantuojalle, kertoivat mihin oli 44:sta toimitettu eniten ja BINGO:sieltä suomen toiselta puolelta lähti monot mulle B-)
steelmän
25.01.2010, 10.47
Tuo mikä muolle on osunu silmään sun uusista suksista , en tiedä pituuttasi mutta tuuntuu että noi sun Atomikkis on sulle liiaan lyhköset ja sen takia myös ei löydy tarpeeksi jäykkää , tyo 183 pitkä suksi kuuluu nun mielestä hiihtäjälle jonka pituus on 155-165, yleensä 187 -190 on yleisimmin käytössä oleva miesten mitta suksessa.
Alkaa mennä jakeluun ..... meinaa eilen sain hiihdettyä sen 30 kilsaa ja vaikka luisto oli menettelevä vauhti kyllä surkea verrattuna niihin jäykkiin 'ongelma' suksiin.
Josko noi 'täplä'suksien myynneen liikkeen asiakaspalvelu jossain vaiheessa ottaa yhteyttä :-(
niin kait paras palauttaa .....
Tuossa olis ollut kait hyvä pari .... B-) ainakin jäykkyyttä ois riittänyt.
http://cgi.ebay.de/Atomic-Skating-Ski-Wordcup-Scate_W0QQitemZ180457845688QQcmdZViewItemQQptZSpor t_Skisport_Skier?hash=item2a042033b8
steelmän
25.01.2010, 11.00
Pitäis se JO mullekin mennä jakeluun että ensin pohjat/tekniikka/ tietämys kuntoon niin sitten alkaa syntyä ....
t:12 vuotiaana sähköbassokitaran puutyötunnilla veistellyt ( TOIMI - 10 numeroksi B-)
http://www.youtube.com/watch?v=j5CF2fg1Gjc&feature=related
Mikäli on tarvetta löytää ns. pakkasuksista jäykkiä pareja, kannattaa noissa suksikaupoissa katsastaa josko nurkissa pyöris vielä hiukan vanhempaa Rossarin kalustoa siltä ajalta ennenkuin alkoivat värittää suksensa oranssivoittoiseks. Niistä puna-hopean värisistä X-iumeista (S1 ainakin) on löytynyt jäykimmät luikkarit mitä oon tavannu, ihan 187- pituudesta. Ja paljon noita näkyy vielä kisoissakin, vaikka niiden käyttäjillä olis tuoreempiakin olemassa...
Toinen tyypillisesti kovastikin jäykkä malli on Atomicin RS-11, sellainen tummanpunainen pinnaltaan. Muuten ovat kyllä hankalan suksen maineessa.
steelmän
25.01.2010, 11.10
Toinen tyypillisesti kovastikin jäykkä malli on Atomicin RS-11, sellainen tummanpunainen pinnaltaan. Muuten ovat kyllä hankalan suksen maineessa.
Tarkoitatko RS II:sia? Yksiä 'ajettuja' 190 senttiä ois mulle nyt tarjolla ....
Ohiampuja
25.01.2010, 11.17
Mitä kokemuksia teillä on suksen pohjahionnan vaikutuksesta suksen luisto-ominaisuuksiin?
Omia kokemuksia ei ole, enkä tiedä niiden merkitystä kuntohiihtäjälle. Mutta kilpahiihdossa tuo koviointi on aika tärkeä. Esimerkistä käy juttu Ylen Blogi-sivuilla kun Kuitunen kertoo MC-kisoihin valmistautumisesta. Eli kuvioinnin merkitys olisi lähes voitelun luokkaa, voisin arvailla. :rolleyes:
"Edellispäivänä tehty testitoiminta toistetaan, luistotestissä tänään on kuusi paria, joista kukin pari lasketaan kennoihin viidesti. Kuviotestissä kisa-aamuna on neljä paria, jotka samoin lasketaan viidesti. Tulokset analysoidaan ja parhailla hiihdetään tuntuma luisto-ominaisuuksien varmistamiseksi myös hiihtäessä."
http://yle.fi/urheilu/kolumnit/hiihtajat/2010/01/virpi_kuitunen_huoltomiesten_jetsettia_ja_glamouri a_1377966.html
Tarkoitatko RS II:sia? Yksiä 'ajettuja' 190 senttiä ois mulle nyt tarjolla ....
Eiku RS 11:sia. Tuommoisia -
http://run-go.bits-bytes.fi/filer/butik/bilder/10982019201.jpg
Koehiihdä tarjous-sukset ennen kun teet kaupat ;)
hannupulkkinen
25.01.2010, 11.23
Kuvioinnin lisäksi suksen profiililla on suuri merkitys.
Harvoin kuntoilijalla on useita suksia, joten sekä profiili, että hionta täytyy valita monella kelillä toimivaksi, joka taas vähentää hionnan merkitystä.
Mulla on kahdet luistelusukset joissa on eri profiili ja eri hionta.
Kolmissa pertsansuksissa on eri hionta. Vaikea sanoa mikä on hionnan merkitys kun yhdet on valittu liisterikeleille, yhdet kevyelle pakkaselle ja ydet kovalla pakkasella ja vitikelille. En ole niiitä ristiin kokeillut.
Tuo mikä muolle on osunu silmään sun uusista suksista , en tiedä pituuttasi mutta tuuntuu että noi sun Atomikkis on sulle liiaan lyhköset ja sen takia myös ei löydy tarpeeksi jäykkää , tyo 183 pitkä suksi kuuluu nun mielestä hiihtäjälle jonka pituus on 155-165, yleensä 187 -190 on yleisimmin käytössä oleva miesten mitta suksessa. On paljon nopeampi kuin tuollainen lyhyempi suksi , lyhyellä hiihtää herkästi liian leveällä v asennolla. Tyttäreni 165 pitkänä käytti normalisti 185 pikää suksea. Saatiin kerran Hartosen Jukan 195 pitkä suksi koe käyttöön kun oli seuraavan vuoden malli. sillä suksella tyttöni hiihti Paloheinän 5 km uuteen enätys aikaansa 13.45 joka oli liki minuutin nopeampi kuin omilla suksillaan hiihdetty.
Minulla oli viiden vuoden ajan 183cm pitkät Rossignolin Deltat luistelusuksina. Painoa on sellaiset 78kg ja pituutta 176. Nuo deltat olivat todella jäykät ja luistavat yksilöt ja sopivat minulle hyvin (luistelu oli helppoa eikä suksi karannut alta). Viime syksynä tilasin uudet 187cm Rossignolin X-ium NIS1 sukset, jotka on Ski Selectorilla valittu minun painolle ja etelä-suomen olosuhteisiin. Vaikka Deltat olivat hyvät niin kyllä nämä uudet ovat aivan eri luokkaa. Suksi on niin käsittämättömän vakaa ja liukuminen helppoa. Luistoltaan suksi on kosteissa keleissä parempi kuin Delta mutta -10 pakkasilla samaa luokkaa.
Pointtina oli se, että kyllä 183cm suksi voi olla tarpeeksi jäykkä ja nopea aktiiviharrastajalle, joka painaa alle 80kg. Toki suosittelen kilpasuksia kaikille niille jotka voivat panostaa hiukan enemmän varusteisiin. Eikä kisasukset maksa kuin n.100e enemmän kuin kakkostason sukset.
Tuon kuvion merkitys on todella suuri kilpailu käytössä , kuittenkaan monellakaan ei ole varaa hankkia saman laisia pareja parittain jolloin voidaan toiseen hioa erilainen kuvia , sen takia on olemassanoita kuvion teko höyliä joilla saadaan monen laisia kuvioita tehtyä ja suksessa voidaan käyttää 6 hiontaa , tuo painamalla voideltuun sukseen laitettu uritus nousee videlta essa taas urattomaksi,yleensä kuntoilijan ei tarvitse noista kuvioista olla järin huioleestunut, jos suksen profiili on hyvä se toimii erittäin hyvin jos käytetään esim 6 hiontaa.
...yleensä kuntoilijan ei tarvitse noista kuvioista olla järin huioleestunut, jos suksen profiili on hyvä se toimii erittäin hyvin jos käytetään esim 6 hiontaa.
PMT:n mainitsema 6 (ja ehkä vielä tavallisempi 7) on Wintersteiger-miesten kieltä ja tarkoittaa suoraa uraa, mitä pienempi numero sitä tiheempi / pienempi on ura. Suurin suora ura jonka itse olen pohjaan ajattanu taitaa olla tuolla asteikolla 13, yksiin vanhoihin punapohjaisiin Supriin jotka pelitti mätövesikelillä oikeinkin hyvin. Näillä uudemmilla koneilla (Tazzari yms.) hionnan ohjaus tehdään ohjelmallisesti ja nuo kuvioiden koodit on toisenlaisia. Eräs lahtelainen hiihtostadikan kulmilla oleva yritys ajeli männä keväänä mulle kahteen pariin sellaiset vekkulit viistohavu-kuviot (A-K S:n suksien seassa taisivat mennä) ja olihan ne märällä uudenlumen kelillä aika ässät. Mut niinkus PMT sanoi, suora peruskuvio pelittää useimmin. Sitä paremmin mitä lämpimämpää on, kuvioinnin päätarkoitushan on estää imua pohjan ja lumen välissä - kylmillä keleillä kuvioinnin merkitys vähenee selvästi.
steelmän
25.01.2010, 12.48
Koehiihdä tarjous-sukset ennen kun teet kaupat ;)
Ovat nuo, mikä noissa on ollut hinta ja mikä hyvä 'kurssi' käytetylle?
Ovat nuo, mikä noissa on ollut hinta ja mikä hyvä 'kurssi' käytetylle?
Heitit pahan :rolleyes:
Ovat olleet aikanaan A:n huippumalli (=kisasuksi) ja eiköhän noiden ovh-hinta ole ollut 300 - 350 € kun saataville ovat tulleet. Seuraavana keväänä, kun vuotta tuoreempi malli on tullut, on noita(kin) myyty -30% - -50%:n halvennuksella nurkista pois. Nykyhinta onkin sit toinen juttu, jos niisson kiinni käypäiset siteet, niin siteen hinta plus jotain. Jos itte löytäisin tosihyvän parin noin itselleni, niin 50 - 100 eetä voisin maksaa... Huippuparista ehkä enemmänkin.
Edit: jos ne ostaa meinaat, käy pohjat läpi tarkasti... noiden "tyyppivika" on keulassa olevat pohjan kuhmut ja kuopat siinä missä punainen pohjamateriaali vaihtuu mustaks. Siellä voipi olla ihan selvä kynnyskin, jota edes koneella ei tahdo saada veks. Toinen probleemi noissa on ollut siitä epäsymmetrisestä kuorirakenteesta (se beta-cap) johtuva suksen keskiosan (se korkein kohta) yletön jäykkyys verrattuna muuhun osaan tai vielä oikeammin painepiikkien muodostuminen tuon takia. Mut jokainen suksi on yksilö ja löytyy noista soiviakin pareja.
steelmän
25.01.2010, 13.10
Toi on just paha kaikessa käytetyssä ja sen ostamisessa kun miltei kaikkea on ollut mahdollista saada miltei puoleen hintaan jo uutena (mutta ylivuotisena).
Siteillä oli eka pyynti pitkälti yli 100 egee.
Pitäkääpäs nyt mielessä, että se -50% tavara on sitä paskaa joka on jäänyt hyllyyn makaamaan. Siitä ei välttämättä ole valmis maksamaan yhtään mitään.
steelmän
25.01.2010, 16.02
Pitänee paikkansa kait tällasten hifi-tuotteiden kuin suksien kanssa, mutta ei se hyllyyn viimeiseksi jäännyt 48 koon Nike-lenkkari taida olla yhtään huonompi kuin se 43, otollista maaperää sille vaan on niukemmin.
No suksia tietenkin tarkoitin. Ja voihan niillekin sopiva käyttäjä löytyä tuurilla. Tuppaa vaan olemaan niitä vetelimpiä pareja jotka sinne jää.
Uskoisko, no miksipä ei uskoisi internjet-huhua (http://seponkotisivut.com/vb/showthread.php?p=337574#post337574) aiheesta Salmonin uudet standardit:
Varsin luotettavasta lähteestä kuultu huhu kertoi, että Salomonin ensi kauden siteissä olisi luovuttu kokonaan kaksoiskiinnityksestä ja kaikissa monoissakin palattaisiin yhden akselin järjestelmään. Pohjalevyn rakenne taas muistuttaa kuulemma pitkälle nykyistä Rottefellaa ja tavallaan kostuu kahdesta osasta. Vanhaa Salomonia on taas se, että side ei mistään ylitä suksen reunoja.
SNS on ottanut viime vuosina markkinoilla niin pahasti takkiinsa ja menettänyt asemansa myös huippujen joukossa, jotta varmaan on ollut aika tehdä jotain. Erityisesti Fischerin siirtyminen kilpailijan standardiin on ollut varmasti kova menetys. Uuden siteen kauppamiehet ovat kuulemma kiertäneet ahkerasti suksi- ja monovalmistajien pakeilla yrittäen saada näitä vaihtamaan talliinsa.
Euroopan suurimmat urheilumessut, ISPO, järjestetään parin viikon päästä Saksassa ja siellä on periteisesti julkistettu seuraavan talven tärkeimät uutuudet, joten eiköhän Salomoninkin side paljasteta kansallenkin siellä. Aikatauluhan mahdollistaisi sen, että Vancouverissa joillain huipuilla voisi olla uusi side ja uuden mallin kengät. Pitänee tihruta televisiosta.
Ei tosin vaikuta mun hiihtoihin ihan lähiaikoina paitsi jos vääränmallisilla siteillä (nykyinen Pilot) varustettuja 09-alueen-vesikelin luistelusuksia saa tämän vuoksi halvalla.
steelmän
25.01.2010, 16.39
Jaa toi UCI:n harrastama (joskus rungot, nyt tangot/ runko-justkasta pääsin 'osallikseksi' edullisen tuotteen muodossa) kuluttajien jännityksessä pito iskee tännekin .....
Eihän tuo salomon ole eka tuote joka ottaa takkiinsa Amerin tuotteista ja kuten aikaisemmin kerroin nuo salomonin kauppatavat on ärsyttäneet monet monojen valmistajat siirtymään NNN järjestelmään. On vaan otettava kauniisti lusikka käteen ja tehtävä jotain , Salomon on n 10 vuoden välein vaihtanut sidettään uuteen malliin ja johan tuo pilottikin rupee oleen sen ikäinen.
Osa voidefirman edustajista sanoo että pitäis siklata lämpimänä kovia voiteita jottei ne lohkea. Itse olen aina suosinut tapaa että en siklaa ennen kuin suksi an vähintään tilan lämmössä missä itse voitelen , aikaisemmin kerroin suksen pohjustuksen yhteydessä , jos levittää suksen pohjaan ja jättää sen jäähtymään yön yli niin uden suksen pohjasta ei paljon ole siklaamista se on imeytynyt sinne pohjaan , samoin kun hiihtokauden jälkeen laitta pohjiin suoja vahan kesäksi niin syksyllä kun valmistautuu ekoihin hiihto lenkkeihin ei paljoa ole siklattavaa.
Heh heh, mahtaa sulla olla painavat sukset kauden lopussa jos ne aina imee jäähtynenä ylimääräisen voiteen sinne suksien sisään. Sulla menee varmaan ihan homona voiteita kauden aikana.
Mahtaisko se kesän aikana imeä sitä voidetta varastoon jos laittais ne vaikka isoon aromipesään joka on täynnä voidetta, ei tarvis sitten voidella koko seuraavana talvena?
Ylva Hubatsa
25.01.2010, 17.03
Pakko oli hakea jäykemmät luistelusukset, koriin tarttui Madshusin nanosonic carbonit.
Miten tuo pohjakäsittely kannattaa tehdä, pohjavoide pintaan ja saunaan? Paljonko saunan lämpötila pitäisi olla ja kauanko saunotetaan?
Heh heh, mahtaa sulla olla painavat sukset kauden lopussa jos ne aina imee jäähtynenä ylimääräisen voiteen sinne suksien sisään. Sulla menee varmaan ihan homona voiteita kauden aikana.
Mahtaisko se kesän aikana imeä sitä voidetta varastoon jos laittais ne vaikka isoon aromipesään joka on täynnä voidetta, ei tarvis sitten voidella koko seuraavana talvena?
Voithan sä naureskella kaikessa rauhassa mutta sen kuitenkin teen ja en oo jaloihin jäänyt omilla suksillani eikä oo tarvinnut mitään hipo voiteita käytt'', vaikka niitäkin varastosta sen verran löytyy. Kaikkihan saahiihtää niillä mihin taito ja tieto riittää.
bartagma
25.01.2010, 19.12
Pakko oli hakea jäykemmät luistelusukset, koriin tarttui Madshusin nanosonic carbonit.
Miten tuo pohjakäsittely kannattaa tehdä, pohjavoide pintaan ja saunaan? Paljonko saunan lämpötila pitäisi olla ja kauanko saunotetaan?
Omat sukset voitelin seuraavasti...
Raudalla voide pohjaan lämpimänä siklaus ja uusi voitelu ja uuniin.
4h uunissa jäähdytys siklaus, ja kelivoide.
89km hiihtoa jonka jälkeen uutta voitelua
Ensimmäinen kerros lämpimänä siklaus ja lisää voidetta ja 4h uunissa.
siklaus harjaus ja kelivoide pintaan.
Uunin/saunan lämpötila ei saa nousta yli 55'c!!!
hannupulkkinen
25.01.2010, 19.27
http://www2.vauhti.fi/productImages/skibasecleaner.jpg1220523746.jpg
Tällä pohjustaessa saunan ei tarvitse olla lämmin ja tulee tosihyvä tulos. En usko sen poikkeavan merkittävästi mistään muusta pohjustustavasta. Fluorittomana tai fluorillisena saa ja on meleko halapaa.
Pitäkääpäs nyt mielessä, että se -50% tavara on sitä paskaa joka on jäänyt hyllyyn makaamaan. Siitä ei välttämättä ole valmis maksamaan yhtään mitään.Samaa mieltä Pekan kanssa. Ei niitä kannata mennä ostelemaan, ellei osaa itse arvioida niitä kunnolla. Kerran oli Lahtelaisen urheiluliikkeen mainos lehdessä, että myydään 50 paria ylivuotisia huippufischereitä tarjoushinnalla. No, heti avaamisaikaan liikkeeseen ja valitsemaan suksia. Kaksi hyvää paria löytyi heti kättelyssä ja niillä on hiihdetty paljon vuosien mittaan.
Ylva Hubatsa
25.01.2010, 20.43
Omat sukset voitelin seuraavasti...
Raudalla voide pohjaan lämpimänä siklaus ja uusi voitelu ja uuniin.
4h uunissa jäähdytys siklaus, ja kelivoide.
89km hiihtoa jonka jälkeen uutta voitelua
Ensimmäinen kerros lämpimänä siklaus ja lisää voidetta ja 4h uunissa.
siklaus harjaus ja kelivoide pintaan.
Uunin/saunan lämpötila ei saa nousta yli 55'c!!!
Tuo on aika hyvän kuuloinen ohje. Sukset on nyt pari tuntia ollu saunassa, saunokoot nyt tämän illan.
Vanhoja suksia voidellessa huomasin, että toisesta oli pohja irti parin sentin matkalta siteen kohdalta.
Ostinpahan hyvään aikaan uudet, eihän noilla vanhoilla voi enää hiihdellä :eek:
Onko kenelläkään kokemuksia nanosoniceista, onko vakaat?
Saunottamiset saa unohtaa, ku ostaa tuota Hannun laittamassa kuvassa olevaa tuotetta fluorin kanssa tai ilman. Mulla on sitä fluorillista versiota ja sillä on kyllä helppo pohjustaa sukset ja se myös toimii todistetusti. Kolmet sukset tälle kaudelle pohjustin tuolla fluorillisella.
- sprayta muutama suihkaus pohjaan
- sormella levitys tasaiseksi
- annetaan olla 24 h
- pyyhitään mikrokuituliinalla tai talouspaperilla hieman kosteaksi jättäen
- sinistä perusparafiinia raudalla pohjaan (sekoittuu hieman tuon sprayn kanssa)
- lämpimänä siklaus ja harjaus (tai voi antaa jäähtyä hieman, koska tuo cleaner pehmentää sinistä)
- uusi kierros sinistä lämpimänä siklaus ja harjaus
Tuossa on jo hiihtovalmiit sukset normaalille kelille, jos pienellä vaivalla kohtuulliset sukset haluaa, joillain keleillä jopa hyvät. Ne sukset ei enempiänsä ime sitä voidetta, joten helevetin monen pohjustuskerroksen laittaminen tuntuu turhalta. Sitten tietenki halun mukaan kelejä tuon sinisen päälle. Tänään Oulussa -8 ja luisto oli pelkällä sinisellä perusparafiinilla todella hyvä.
--+MM+--
25.01.2010, 21.14
Mitä noi tuollaiset fluorin kanssa tai ilman purkit maksaa ja monekto parit pohjaa yhdellä? Ilmeisen hyvin toimut. Huomaako pohjista silmällä jotain eroa? Rasvaisemmat tms.
µ
Ohiampuja
25.01.2010, 21.32
Täällä kun puhutaan tuosta suksien saunottamisesta voitelun takia, niin ennenhän sitä käytettiin suksen painealueiden "muotoiluun".
Onko tuossa saunottamisessa joku riski, että suksi voisi menettää ryhtinsä siellä saunassa? Kuinka tarkasti ne pitää tukea tai missä asennossa ne pitää saunottaa? Siis ettei tulisi mitään takaiskuja...
Oon pohjustanu tuolla 4 sukset sekä puhdistanut hiihtämisen jälkeen sukset n. 20 kertaa. Nyt on nesteen pinta menossa tuossa pikkusen etiketin yläreunan alapuolella. Aine on todella riittoisaa, koska yhteen sukseen tarvitsee n. 4-5 suihkausta ja kun sormella levittää, niin saa jo kohtuu rapakot aikaseksi. Mää veikkaan, että mulla ei lopu tuo vielä ens talvenakaan.
Minusta tuolla aineella tulee tasainen ja "kylläinen" pohja. Mutta se näkyy vasta sitten kun pyyhkimisen jälkeen laittaa kerran sitä sinistä, mikä siis täytyy tehdä, kun tuolla pohjustaa. Just tänään voitelin ykkössukset, joihin eilen laitoin tuota fluorillista suihketta olemaan yöksi. Ainetta oli selvästi imeytynyt pohjiin yön aikana. Pyyhkäsin vaan kerran liinalla niin, että jäi selvästi kosteaksi ja sitte siniset niskaan 2 kertaa. Kertaki kyllä riittäs.
Täällä kun puhutaan tuosta suksien saunottamisesta voitelun takia, niin ennenhän sitä käytettiin suksen painealueiden "muotoiluun".
Onko tuossa saunottamisessa joku riski, että suksi voisi menettää ryhtinsä siellä saunassa? Kuinka tarkasti ne pitää tukea tai missä asennossa ne pitää saunottaa? Siis ettei tulisi mitään takaiskuja...
Just tän takia suosittelen jotain muuta pohjustustapaa. Toimii ne muutkin.
usko juntunen
25.01.2010, 21.40
^
^
On tosiaan riittoisaa tavaraa, eikä paha hinta. Fluoriton Prismassa 16e. Fluoria sisältävä urheiluliikkeen esittelytarjouksessa 23e ovh. jotain 28?
Paras asento saunottaa suksia on varmaan pohjat alaspäin, muuten veri pakenee helposti jaloista. Vai voikohan ne sukset ottaa pois jaloista saunottaessa?
Mieto ainakaan ei silloin Lahdessa ottanut, olikohan vuosi 1978. Tosin en tiedä muokkasko se Järvisten painealueita vai oliko joku pidempi pohjustussessio kyseessä.
Johannes
25.01.2010, 21.44
Liian kuumassa alkaa liimat sulamaan. Ennen käytettiin pehmeitä vahoja mutta nykyään voisi suositella pohjustusöljyn tai Hannun mainitseman puh.aineen käyttöä. Ei tarvitse niin paljoa lämpöä. Sukset vapaana, pohjat ylöspäin, ei sotke paikkoja:rolleyes:
< tai sitten niinkuin Mietaa teki, tais ottaa pohjustusöljyn sisäisesti...
Ei tuon Vauhdin sprayn kanssa tartte huoneenlämpöä kummempaa. Mulla on ollu aina sukset yön yli +15 asteessa kerrostalon kellarissa häkkivarastossa.
hannupulkkinen
25.01.2010, 21.48
Miksi muuten pohjustustavaran pitäisi olla fluoripitoista?
No jos pluskelin suksia pohjustaa niin ehkä sitten.
Johannes
25.01.2010, 21.52
Ei tuon Vauhdin sprayn kanssa tartte huoneenlämpöä kummempaa. Mulla on ollu aina sukset yön yli +15 asteessa kerrostalon kellarissa häkkivarastossa.
Ei välttämättä, mutta lämpö tehostaa sitä. Uunin päällä sopiva paikka.
Ylva Hubatsa
25.01.2010, 22.13
Liian kuumassa alkaa liimat sulamaan. Ennen käytettiin pehmeitä vahoja mutta nykyään voisi suositella pohjustusöljyn tai Hannun mainitseman puh.aineen käyttöä. Ei tarvitse niin paljoa lämpöä. Sukset vapaana, pohjat ylöspäin, ei sotke paikkoja:rolleyes:
< tai sitten niinkuin Mietaa teki, tais ottaa pohjustusöljyn sisäisesti...
Mikäköhän se liian kuuma on? Joskus emännän suksia saunottaessa on lämpömittari noussu noin 80 asteeseen, ei näytä ainakaan siinä lämpötilassa kärsivän.
Johannes
25.01.2010, 22.19
Mikäköhän se liian kuuma on? Joskus emännän suksia saunottaessa on lämpömittari noussu noin 80 asteeseen, ei näytä ainakaan siinä lämpötilassa kärsivän.
Joo, parempi onkin kun et kokeile omiin suksiin... Pitäisin kyllä 50 astetta maksimina.
Ylva Hubatsa
25.01.2010, 22.30
Aloin epäilemään oliskos tuo pohjan irtoaminen vanhoista suksistani johtunut ylikuumennuksesta. Mutta tarkemmin katottuna suksen kantti on niin kulunut, että liimaus on lähtenyt irti.
Kerran kokeilin irrottaa pohjan liimauksen kuumailmapuhaltimella, tahtoi se pohja mieluummin sulaa kuin liimaus olis irronnu.
En tiedä nykysuksista, saattaa olla miedommat liimat käytössä.
Ohiampuja
25.01.2010, 22.38
Osaisiko joku konkari kertoa että kuinka se muotoilu-saunotus oikein tehtiin.
Paljonko vaati lämpöä ja kuinka pitkän aikaa. Ja kuinka isoja pulikoita sinne suksien väliin piti oikein sitoa, eli paljonko sitä puristusvoimaa vaadittiin?
bartagma
25.01.2010, 22.42
Hmmmm....
Suksien saunotusta tehdään jotta saadaan suksen pohja kyllästettyä voiteella ja siten toimimaan haluttujen kelivoiteiden pohjavoiteina ja kestämään käyttökilometrejä paremmin.
Normaalilla voitelutyylillä se vaatii n.10-15 voitelukertaa.
Öljyjen avulla 5-10 voitelukertaa.
Omat sukseni pohjustin alkaen pehmeillä voiteilla ja päälimmäiseksi pistin kovinta mitä pakista löyty. nyt olen hiihtänyt 34km yli 20*c pakkasissa ja hyvin on luistanut.
Tähän säikeeseen puskee viestiä kyllä niin rajulla tahdilla, että minä ainakin alan jo oikeasti kaivata hiihdolle omaa alaosiota tänne foorumille. :seko: 10 viestiä tuntiin parhaimmillaan on jo kohtalaisen hyvä suoritus.
bartagma
26.01.2010, 00.06
Tähän säikeeseen puskee viestiä kyllä niin rajulla tahdilla, että minä ainakin alan jo oikeasti kaivata hiihdolle omaa alaosiota tänne foorumille. :seko: 10 viestiä tuntiin parhaimmillaan on jo kohtalaisen hyvä suoritus.
NO. 5kk päästä tää o täysin unoholassa...
Sulais lumet ni pääsis nauttii poluista eikä tarttis voidella ku keula ja ketjut.
Paljonko vaati lämpöä ja kuinka pitkän aikaa. Ja kuinka isoja pulikoita sinne suksien väliin piti oikein sitoa, eli paljonko sitä puristusvoimaa vaadittiin?En itse ole ihan niin konkari, että olisin tuota tehnyt. Pääsin kuitenkin poikasena sivusta seuraamaan, kun isäni tuota harrasti. Kyseessä oli aikanaan menetelmä, jolla puusukseen saatiin lisää "jalkavuutta". Tarkoittanee ilmeisesti samaa kuin nykyinen puhe suksen jäykkyydestä, mutta ehkä enemänkin kyse oli ainakin puusuksessa käyryydestä.
Sukset sidottiin yhteen kannasta ja kärjistä ja laitettiin halutunlevyinen puukapula väliin. Sen jälkeen sukset saunaan asettumaan. Yli 80 -vuotias isäni osaisi varmaan kertoa menetelmästä tarkemminkin, koska muisti vielä pelaa. Täytyykin seuraavalla tapaamisella vähän haastatella.
Sukset sidottiin yhteen kannasta ja kärjistä ja laitettiin halutunlevyinen puukapula väliin. Sen jälkeen sukset saunaan asettumaan. Yli 80 -vuotias isäni osaisi varmaan kertoa menetelmästä tarkemminkin, koska muisti vielä pelaa. Täytyykin seuraavalla tapaamisella vähän haastatella.
Tämä tosiaan varmasti toimi, ku 80-vuotias isäsi oli nuori ja sukset olivat puuta. Kun PUUTA lämmittää ja taivuttaa samaan aikaan, niin se säilyttää osan taivutuksesta jäähdyttyään. Vielä tehokkaampaan lopputulokseen päästänä, kun puu kostutetaan läpikotaisin esim kuumalla vesihöyryllä. Googlatkaa "steam bending" tjsp.
Nykyaikaiset sukset eivät ole puuta, vaan puun ja muovin KOMPOSIITTEJA. Muovi ei lämmitettäessä käyttäydy samalla tavalla kuin puu ja suksen puuosatkin ovat nykyään vain ohuita puuviiluja, jotka on liimattu yhteen. Uusia suksia ei siis välttämättä kannata lähteä saunottamaan kovin kuumaan saunaan ja taivuttelemaan, ellei varastossa ole ylimääräisiä suksia harjoituskappaleiksi.
Onko kenelläkään kokemuksia nanosoniceista, onko vakaat?
Mulla on viimevuoden (edit: tai siis nyt jo toissavuoden) nanosonicit käytössä. Mä olen 199cm/76-78kg ja sukset 195cm/hard. Jäisellä tai kovaksi pakkasessa tampatulla pohjalla ei järin vakaat, mutta vähän pehmeämmällä ja tuoreemmalla ei mitään ongelmaa. Kallesportista viime jouluksi haettu ja ne valitsi liikkeen myyjä, eikä maahantuojan edustaja.
Edit2: Nyt lienee jo vähän myöhäistä, mutta ei olis pahitteeksi, jos olis erikseen topicci luistovoitelulle.
Johannes
26.01.2010, 09.30
En itse ole ihan niin konkari, että olisin tuota tehnyt. Pääsin kuitenkin poikasena sivusta seuraamaan, kun isäni tuota harrasti. Kyseessä oli aikanaan menetelmä, jolla puusukseen saatiin lisää "jalkavuutta". Tarkoittanee ilmeisesti samaa kuin nykyinen puhe suksen jäykkyydestä, mutta ehkä enemänkin kyse oli ainakin puusuksessa käyryydestä.
Nykypäivänä jos saunotusta tarvitaan, se tehdään päinvastaisesta syystä. Jalkavuutta halutaan pois tai pikemminkin painealueita halutaan jatkaa. Sukset puristetaan yhteen sillä voimalla kun painepiikit muodostuu. Siteet mielellään irti ja vahat pohjaan.
En suosittele kokeilemaan, poikkeuksetta epäonnistuu. (tai kannattaa kokeilla huonompiin suksiin ensin) Muistelen että Uskokin on kokeillut..
Paljonko vaati lämpöä ja kuinka pitkän aikaa. Ja kuinka isoja pulikoita sinne suksien väliin piti oikein sitoa, eli paljonko sitä puristusvoimaa vaadittiin?
Niin konkari en oo että olisin tuota suksien saunottamisen kultakautta kokenu, mut parikin kertaa seurannu toimitusta vierestä. Tekijä oli kokenut ja suksien kuljettaja MM- / O-kisakävijä, tosin siitä en tiedä sanoa oliko noita kisoja juur noilla saunotetuilla pareilla hiihdelly. Näin ne sen teki - esimerkin suksi oli Karhu, luistelusuksi, viimeisimpiä Matrixin nimellä tehtyjä.
- ilmeisen hyvä pari muuten mutta koettivat siirtää takapainealuetta taakkepäin -- sukset nipussa pohjat vastakkain- siteen alle, öbaut kantapään kohdille pari Karjalaista (paikallislehtee) tiukalle rullalle teipattuna poikittain, oliskos nyytin paksuus ollu ~5 cm. Heti sen taakse tiukka puristus ihan puristimella, jotain suojaa tais olla suksen pinnassa. Toinen puristin siteen eteen. Kaksinkerroin taitettu aaltopahvi väliin kärkeen sekä kantaan noin 25 sm matkalle (halusivat ilmeisesti säilyttää ne rentoina).
Paketti pari tuntia koskematta lauteella kyljellään kylpylämpimässä (puulämmitteisessä) saunassa joka jäähtyi itsekseen, lievä kiristys sen jälkeen ja lepo yön yli. Aamulla vähän löysää puristimiin ja illalla viritelmän purku.
Hiihdin itsekin tuolla parilla ennen / jälkeen ja muuttuihan se suksi, siitä en tiedä kuinka pitkäaikainen parannus oli ja kuinka suksen rakenne muuten kesti jatkossa. Mut tuossa yks malli siitä miten noita tehtiin, eikölie kukin erilailla tuon tehny.
Disclaimer: En lähtis tuota tekemään omille suksilleni enkä tuota suosittele edes kokeilemaan - p-seelleen menon riski on olemassa. Kunhan vastasin aiemmin esitettyyn kysymykseen.
Mulla on viimevuoden ... nanosonicit käytössä..... Jäisellä tai kovaksi pakkasessa tampatulla pohjalla ei järin vakaat, mutta vähän pehmeämmällä ja tuoreemmalla ei mitään ongelmaa....
Kovasti tavallinen kommentti Madshusin suksista, jos niissä jotain parannettavaa on niin juuri tuo niukka suuntavakaus kovalla pohjalla. Asian voi kiertää kun valitsee Nanosonicista HP-mallin (HardPacked) ja siitäkin vielä "liian" jäykän parin (= ~ 10 kg +) - jos kovan pohjan suksea hakee. Tuo ei sit enää oo kovin mukava pehmeellä ...
Ohiampuja
26.01.2010, 12.40
Disclaimer: En lähtis tuota tekemään omille suksilleni enkä tuota suosittele edes kokeilemaan - p-seelleen menon riski on olemassa. Kunhan vastasin aiemmin esitettyyn kysymykseen.
Juu, minäkin tiedostan rajani, enkä lähtisi itse kokeilemaan. Tälläiset vanhat käsityötaidot vaan kiinnostavat. :)
steelmän
26.01.2010, 13.10
Jäykkyydestä vielä, tuossa olin Atomic:in tämän kauden WC suksien päällä ( 190 cm/ 80 -100 kg) ja jännä juttu että vapaa-alue ja sen muutokset molemmilla/toisella jalalla seisten oli ilmoitettu 74 kiloiselle (-8 cm) .... :-( ...... siitä sitten 80 kiloa päälle ja molemmilla jaloilla meni vapaa-alue hyvinkin kantapään takkse mutta yhdellä jalalla ei tahtonut oikein kantapään taakse enää mennä ....
Ei vakaa suksi merkistä riipu vaan siitä kuinka kaukana painealueet on toisiaan ja kuinka pitkät ne painealueet on. Vakaa suksi kovilla on sellainen jossa painealueet on lyhyet ja mahdollisimman kaukana toisistaan. Tällainen suksi myös liukuu hyvin alamäessä ja tasaisilla mutta monesti tökkää kiinni ylämäissä, eikä ne luista hyvin kylmällä ilmalla..
Harrastajan suksi (ainakin jos yhdellä parilla yrittää pärjätä) on aina kompromissi. Ne on kilpaa hiihtäjät erikseen joilla pitää olla sukset viiden asteen välein eri keleille. Voishan sitä tietty mennä kauppaan ja ostaa useammat mutta kun täällä etelässä hyvä lumitalvi on keskimäärin kerran kolmessa vuodessa.. Jos nyt lykkisi noilla menemään mitkä tallissa on ja katselisi sitten joskus uusia ja parempia.
Onneks tulin ostaneeksi sukset, ennenkuin luin tän ketjun. Olisi voinut jäädä sukset ostamatta.
steelmän
26.01.2010, 16.15
Nyt alkaa ihan potuttamaan kun tätä talviharrastamisen kirjoa varjostaa ihan urakalla varpaitten kohmeentuminen ...... kait pahiten kärsin siitä hiihdossa ( kun pisimpiä justkia), noi monot on aika sopivan kokoiset (vois kait olla inan isommatkin), pohjallinen on joku paksu seospolyuretaani: oisko jotain lämmintä ohutta pohjallista olemassa/ tiedossa? Kun saisin sen inan korkeutta vapaaksi matalimmilla ja lämpöä 'heijastavilla' pohjallisilla niin kiva olis. Viime su 2 h 20 min ja varpaat jotenki ok mutta oikean jalan ulkosyrjä oli kyllä aika kohmeessa vaikka puolenvälin jälkeen olin hetken suksilta ja koko ajan liikuttelin varpaitani.
Pitovoiteluun liittyvää aloittelijan kysymystä:
Onko suurta eroa sillä, jos vain laittaa uutta pitovoidetta vanhan päälle vs. voiteiden poisto ensin ja sitten vasta uusi voitelu? Tämä sellaisessa tilanteessa kun suksien pohjat eivät ole likaiset/roskaiset vaan voide ainoastaan jonkin verran kulunut tai tarvetta laittaa erilaista pitovoidetta pohjaan?
Olettaisin, että:
- Samanlaisen/samantyyppisen pitovoiteen lisääminen vanhan päälle => ei mitään ongelmaa?
- Normaalin peruspurkkivoiteen päälle esim. tervapohjaista pitovoidetta tai toisinpäin => onko huono idea/mitä tapahtuu?
- Liisteriä purkkivoiteen päälle tai toisinpäin => onko huono idea/mitä tapahtuu?
Saman tyypisen voiteen lisääminen onnistuu hyvin , Synteetisen voiteen päälle voit laittaa tervapohjaista mutta toisin päin ottaisin tervapohjaisen pois.
Pitovoiteluun liittyvää aloittelijan kysymystä:
Onko suurta eroa sillä, jos vain laittaa uutta pitovoidetta vanhan päälle vs. voiteiden poisto ensin ja sitten vasta uusi voitelu? Tämä sellaisessa tilanteessa kun suksien pohjat eivät ole likaiset/roskaiset vaan voide ainoastaan jonkin verran kulunut tai tarvetta laittaa erilaista pitovoidetta pohjaan?
Olettaisin, että:
- Samanlaisen/samantyyppisen pitovoiteen lisääminen vanhan päälle => ei mitään ongelmaa?
- Normaalin peruspurkkivoiteen päälle esim. tervapohjaista pitovoidetta tai toisinpäin => onko huono idea/mitä tapahtuu?
- Liisteriä purkkivoiteen päälle tai toisinpäin => onko huono idea/mitä tapahtuu?No niin, eli kyllä voiteita voi lisätä vanhojen päälle, ei siinä mitään. Mikäli teet ns. kerrosvoitelua, periaate on se, että pehmeä tavara on alla ja sitten aina kovempia kerroksina päälle. Liisteriä voi käyttää alla, jolloin se toimii ns. kimmokerroksena. Sitten kun pitkällä lenkillä voiteet kuluu, alta tulee aina pehmeämpää voidetta käyttöön ja pito säilyy. No niin, ammattimiehet jatkavat tästä.
Onneks tulin ostaneeksi sukset, ennenkuin luin tän ketjun. Olisi voinut jäädä sukset ostamatta.
:D
Kyllä tässä nettimaailmassa jokaisesta yksinkertaisestakin asiasta saadaan väännettyä kilotavutolkulla teoriaa. Kui hitossa sitä ennen interwebbiä osasi ostaa sukset ja fillarit ja muut härvelit ihan omin päin ilman tällaisia vatulointifoorumeita? Parasta ois vissiin lopettaa kokonaan nämä netissäroikkumiset ja olla sekin aika ladulla. Vaikka ne sukset nyt oliskin liian löysät tai väärin voidellut tai peräti ihan väärää merkkiä..
Ylva Hubatsa
26.01.2010, 17.37
Kovasti tavallinen kommentti Madshusin suksista, jos niissä jotain parannettavaa on niin juuri tuo niukka suuntavakaus kovalla pohjalla. Asian voi kiertää kun valitsee Nanosonicista HP-mallin (HardPacked) ja siitäkin vielä "liian" jäykän parin (= ~ 10 kg +) - jos kovan pohjan suksea hakee. Tuo ei sit enää oo kovin mukava pehmeellä ...
Otin juuri tuon Hp-mallin ja kahdesta parista jäykemmät. Toivottavasti tässä on nyt riittävän jäykkä suksi jääkelille.
Olisin ostanu Rossarin x-iumit, mutta en jaksanu lähteä metsästämään, kun ei paikallisella yrittäjällä ollut.
Jospa laittais kelivoiteen ja kävis kokeilemassa, on sopivan nahkea kelikin -20 mittarissa.
--+MM+--
26.01.2010, 18.19
Nyt alkoi vanha (joo, tänään jo yli kolmikymppinen) leikkii litkuilla. Laitoin perzan alkutalven pariin Vauhdin base cleanerit fuorilla pohjustumaan yön yli. Saas nähä miten käy. Vertailukohtaa ei nyt ole oikein mihinkään, mut koitetaan tunnustella tulosta.
µ
usko juntunen
26.01.2010, 18.34
OT: Mutta, sanokaas viisaammat nörtit, onko minun asetuksissa, selaimessa vai missä vika, kun +MM+:n teksti (fontti) on pirun vaikea lukea?
(joo, tänään jo yli kolmikymppinen)
Onneks olkoon vaan...
bartagma
26.01.2010, 19.58
Nyt alkaa ihan potuttamaan kun tätä talviharrastamisen kirjoa varjostaa ihan urakalla varpaitten kohmeentuminen ...... kait pahiten kärsin siitä hiihdossa ( kun pisimpiä justkia), noi monot on aika sopivan kokoiset (vois kait olla inan isommatkin), pohjallinen on joku paksu seospolyuretaani: oisko jotain lämmintä ohutta pohjallista olemassa/ tiedossa? Kun saisin sen inan korkeutta vapaaksi matalimmilla ja lämpöä 'heijastavilla' pohjallisilla niin kiva olis. Viime su 2 h 20 min ja varpaat jotenki ok mutta oikean jalan ulkosyrjä oli kyllä aika kohmeessa vaikka puolenvälin jälkeen olin hetken suksilta ja koko ajan liikuttelin varpaitani.
Sulle suosittelen lämpiäviä pohjallisia (therm-ic tai vastaavat) Itellä on therm-ic Li-ion akuilla ja ovat hintansa väärtit
Kalliiksi niitä voi haukkua mut lenkillä lattialämmityksen tuoma ilo on jotain mistä ei aikaisemmin osannu edes haaveilla enkä enää lähtis pakkaseen ilman niitä.
(nim. 7v talvipyöräilyä kylmin varpain sai riittää)
Ylva Hubatsa
26.01.2010, 20.14
OT: Mutta, sanokaas viisaammat nörtit, onko minun asetuksissa, selaimessa vai missä vika, kun +MM+:n teksti (fontti) on pirun vaikea lukea?
Minä kyselin aikaisemmin jossakin samaa asiaa, erittäin vittumaista lukea. Voiskohan asianomainen korjata asian ;)
Ja oli mulla asiaa aiheestakin.
Nyt ensimmäinen kympin koelenkki takana uusilla suksilla. Kyllä voi suksella ja suksella olla julmettu ero, enpä olisi uskonut.
Nyt voi ihan rauhassa keskittyä suksen luisuttamiseen, ei karkaa alta. Metka tunne vetää moogreenia paikoissa joissa on aikaisemmin saanu mennä varovasti kuokkimalla. Suksi tietenkin hakee hieman urissa, mutta ei karkaa mihinkään, eikä tarvitse puristaa niin jumalattomasti jaloilla.
Ja hienoa oli huomata luistonkin parantuneen, nyt -20 pakkasessa tuo testimäki liuku yhtä pitkälle kuin vanhoilla suksilla parhaimmillaan.
Eihän mulla ollutkaan suksia aikaisemmin, nyt on.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.