PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiihtojutut

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 [22] 23 24 25 26 27 28 29

IHD
08.03.2019, 12.39
Hiihto on hyvin läheistä sukua työmatkatempoajolle, eli jos joku ohittaa - olet hävinnyt. Käsittääkseni monet työmatkatempoilijat harrastavat talvikaudella myös hiihtoa (itse mukaanlukien) :)

kuovipolku
08.03.2019, 13.11
"Ohituksen blokkaamista" on hyvin vaikea tulkita muuten kuin negatiiviseksi kommentiksi. Se huvittiko vai häiritsikö tai ärsyttikö sinua on tämän kannalta herttaisen yhdentekevää eikä kiinnostanut eikä sen pidäkaan kiinnostaa minua.

Esitin yleisen elämänkokemuksen valossa vaihtoehtoisia mahdollisuuksia sille jota pidit tilanteessa ainoana mahdollisena. En enempää, en vähempää. Ei tätäkään olisi uskonut joutuvansa liitutaululle piirtämään.

Lähtisin hiihtämään, mutta +4 astetta on joskus hieman liikaa. Täytyy toivoa että illan ja yön vesisateet jäisivät jonnekin Viroon ja Suomenlahden ylle. Mutta minkäs teet, luonto antaa ja luonto ottaa. Jos ladut säilyvät, lähihiihtokautta on vielä toista viikkoa - mutta voi olla että leikki loppui eiliseen. Jos pyöräilyn sanotaan olevan kovin kausirajoitteista, niin lähihiihto täällä etelärannikolla vasta rajoitteista onkin...

marco1
08.03.2019, 14.35
Lainaan tähän Peter Sagania: "Guys, why so serious?".

kuovipolku
08.03.2019, 15.18
Lainaan tähän Peter Sagania: "Guys, why so serious?".

Tunnetun sanonnan mukaan ilman kovaa, ei ole kivaa, Sama pätee myös foorumikeskusteluun. Jos ei kirjoita sillä asenteella että asia mistä puhutaan on vakavasti otettava ja että siitä kannattaa ja on syytäkin puhua vakavasti, tuloksena on pelkkää tyhjää lässytystä ja lätinää. Pahimmillaan one-linereita jotka ovat tyhjääkin tyhjempiä:cool:

Toinen juttu on sitten se että vakavasti voi kirjoittaa ottamatta keskustelua vakavasti, Mutta tämän tajuaminen ei tosiaan ole kaikille yhtä helppoa ja itsestään selvä asia eivätkä kaikki sitä edes kykene tajuamaankaan. ("F.Kotlerburgilla" en usko olevan tässä suhteessa vaikeuksia.)

PS Jotta olisi vähän hiihtosisältöäkin, onko joku nähnyt jossain myytävänä leveälestisiä SNS-pertsamonoja? Uusia tai käytettyjä? (Oma pari pysyy kasassa enää vain teipillä eikä niillä oikein hiihdä kastelematta jalkojaan kuin kuivassa pakkaskelissä.)

marco1
08.03.2019, 15.23
PS Jotta olisi vähän hiihtosisältöäkin, onko joku nähnyt jossain myytävänä leveälestisiä SNS-pertsamonoja? Uusia tai käytettyjä? (Oma pari pysyy kasassa enää vain teipillä eikä niillä oikein hiihdä kastelematta jalkojaan kuin kuivassa pakkaskelissä.)

Haijaa.fi on pari Salomonin mallia, RC8 taitaa olla aika väljä. Toinen paikka voisi olla Latutilanteen FB-kirpputori.

F. Kotlerburg
08.03.2019, 15.27
"Ohituksen blokkaamista" on hyvin vaikea tulkita muuten kuin negatiiviseksi kommentiksi.
Höpöhöpö. Se on kuvaamassa mitä tilanteessa yritettiin tehdä. Olisi varmaan nillittäjää varten pitänyt kirjoittaa "Ohituksen estämiseksi".

X-terra
08.03.2019, 16.09
Lahessa on kyllä vähän päinvastoin. Hitaammat vilkuilevat pelokkaasti olkansa yli, etteivät vaan olisi kenenkään tiellä. Muutamaan otteeseen olen sanonutkin ohittaessa, että "takaa tulevat väistävät".

Toissapäivänä aloin miettimään, että onko mulla touretten-oireyhtymä ja että huutelisin pakkomielteisesti sitä itse huomaamatta, kun 3 hiihtäjää väisti pertsanladulta "pientareen puolelle", vaikka hiihdin luistellen ja tietysti vapaan paanalla. Viimeinen väistäminen tapahtui ehkä 30m ennen ohitustilannetta ja ohitettava katsoi hieman kummasti???

Tuosta ladun antamisesta nopeammalle, olen kyllä sitä mieltä, että nopeammalla on aikaa odotella se muutama sekunti, jos tilanne on ylämäessä. Tasaisella ja alamäessä ei ongelma ole kyllä minkäänlainen, kun aina mahtuu sivusta ohi, jos hiihdetään latukoneella ajetulla reitillä. Tosin alamäessä ohittaminen voi tuntua ohitettavasti hieman epämiellyttävältä, kun sujahtaa vierestä ohi. "Pertsatontuille" tai samalla tavalla "vapaantontuille" voi sanoa että ei mun vauhti riitäkään, että mene vain edelle, jos ohitettava alkaa lyömään löylyä selvästi lisää. Itse hiihtelen 3000-4000km talvessa ja kyllä noita kiihdyttäjiä tapaa liki viikottain, mutta ei ne haittaa mitään, joko siirryn heidän peesiin tai sitten teen pari voimakkaampaa potkua ja ohitan. Sinänsä tämä lienee sukua sille, että ohitettava auto nostaa nopeutta 72km/h=>95km/h, kun huomaa että toinen auto lähtee ohitukseen.

Vielä olisi hiihtokautta 6 viikkoa ja 1 päivä jäljellä. Kilsatavoitteesta uupuu 1760km, aika tiukalle taitaa mennä :) .... ei ehken tule kilsat kasaan....

hcf
08.03.2019, 16.19
Miten ihmeessä kerkeää hiihtään tommosia määriä? :)
Vissii ku nostaa lenkit sinne 50km:in tienoille

Nalho
08.03.2019, 16.23
On tainnut mennä vähän liian kireäpipoiseksi hommaksi hiihto. Vittuunnutaan sydänjuuria myöden jos eteen sattuu jäämään hissuttelemaan joku onneton laduntukko joka ei heti hyppää näreikköön ladulta jos vauhtisankari lähestyy takaa keuhkojaan pihalle puuskuttaen.

Mitä tuohon blokkaamiseen vauhtia kiristämällä tai niskaan imeytymiseen tulee, niin nehän pystyy estämään omaa vauhtia lisäämällä. Jos ei siihen pysty, niin sitten on vain tyydyttävä peesailemaan ja iskettävä sitten kun blokkaaja tai roikkuja alkaa hyytyä. Tai jos tuo latutempo tappio oikein syvältä mieltä juilii, niin eipä siinä sitten muutakaan voi kuin tehdä lisäharjoituksia tappioidensa minimoimiseksi. Tai sitten ajoittaa lenkkinsä sellaiseen aikaan kun laduilla ei ole potentiaalisia uhkaajia. Esimerkiksi niin myöhään että muut ovat jo vetäytyneet yöpuulle, tai silloin kun ekaluokkalaiset ovat hiihtämässä.

X-terra
08.03.2019, 16.34

Kun on +20 vuotta yhdessä ollut lapseton pariskunta, niin omaa aikaa on jonkinverran. Iso tekijä on varmaan myös alku- ja lopputalven 3 vko "hiihtoleirit" Ylläksellä. Oikeastaan etelässä en hiihdä edes kovinkaan paljon alkutalvea lukuunottamatta. Ehkä 100-150 km viikkoja.

Laerppi
08.03.2019, 16.52
Onneksi stravasegmentit on tullut myös hiihtoon ja usein lenkille osuus kymmenkunta segmenttiä! Kesällä sitten tiukoissa trikoissa jahdataan taajamissa segmenttejä!

kuovipolku
08.03.2019, 17.36
Höpöhöpö. Se on kuvaamassa mitä tilanteessa yritettiin tehdä. Olisi varmaan nillittäjää varten pitänyt kirjoittaa "Ohituksen estämiseksi".

Ohituksen estäminen tai siihen pyrkiminen on sitten siellä päin yksiselitteisesti positiviiseksi katsottua:rolleyes:

No, mieluummin pysyttelen nillittäjien kirjoissa! Oikein hyviä kevättalvisia hiihtokelejä sinne yleisesti ja sinulle erityisesti:D

OJ
08.03.2019, 18.22
Miten niin mennyt tiukkapipoiseksi. Hiihtelin aikoinaan Paloheinän ruuhkaladuilla ja jo silloin siellä lapsiperheiden seassa oli paljon pertsatonttuja ja hiihtoniiloja. Ei oikein mahdu mun ymmärrykseen, että miten sinne voi edes tyontää suksineen satojen muiden sekaan ja jotenkin pienessä mielessään kuvitella voivansa hiihtää treeninsä kuin ladut olisivat tyhjät.

Ja toi mun aikaisemmin mainitsema pertsatonttu oli ihan ilmaisilla laduilla, missä on kaksi pertsauraa rinnakkain yksisuuntaisella baanalla ja sitä baanaa on muistaakseni 50km. Tilaa on niin paljon, että mä yleensä ohitan rinnakkainhiihtäjät niiden välistä, huikkaan vaan vähän ennen, että hiihtäkää rauhassa, ohitan välistä. Aurinkoisena päivänä tuolla on ehkä maksimissaan 200 hiihtäjää laduilla, eli ruuhkaa ei ole koskaan ellei ole pakko tyontää sille 4,5km pikkulenkille mitä 90% porukasta tulee hiihtämään ja siltikään ei olla lähelläkään jonkun Paloheinän kaunista sunnuntai-päivää.

Smo
08.03.2019, 18.30

Minulla on varmaan kohta 50km luistelua kasassa, kiitokset siitä Uskolle vaikka ne "hiekkasukset" ei oikein +5C tuoreessa lumessa luistaneet. Pitää sit 50km kohdalla ottaa ehkä pätkä videota niin voi palstan tekniikkavelhot haukkua ja ehkä vielä näin vähillä kilsoilla olisi jotain tehtävissä. Tapani mukaan en ole katsonut mitään ohjeita vaan mennyt oman pään mukaan kuten muissakin asioissa. Ohjeet katotaan sit jos ei toimi tai meni rikki :rolleyes:

F. Kotlerburg
08.03.2019, 18.53
Ohituksen estäminen tai siihen pyrkiminen on sitten siellä päin yksiselitteisesti positiviiseksi katsottua:rolleyes:

Noin tekona se on yleensä ottaen toki negatiivinen, mutta tässä yhteydessä kertomus, johon se oli sidottu oli täysin neutraali ilman valittamista tai hehkuttamista puoleen jos toiseen, joka tekee siitä myös sinänsä neutraalin tässä asiayhteydessä, koska mitään haittaa ei ollut.

Joo tuo on kyllä ihmeellistä, että jotkut kuvittelee saavansa hiihtää lenkkinsä täysin oman halunsa mukaan. Samoja raivopäitä kai jotka raivoaa kesällä kelveillä, kun joutuu hidastamaan koirankusettajien takia ja pyörälenkin keskinopeus kärsii. Laduilla saa kaikki hiihtää ja jos siellä ei osaa käyttäytyä hitaampia kohtaan asiallisesti hiihtämättä perseeseen kiinni tai tekemättä muuten typeriä ohituksia saa minun puolesta hiihtää suksensa sepeliin.

hcf
08.03.2019, 19.47
Minulla on varmaan kohta 50km luistelua kasassa, kiitokset siitä Uskolle vaikka ne "hiekkasukset" ei oikein +5C tuoreessa lumessa luistaneet. Pitää sit 50km kohdalla ottaa ehkä pätkä videota niin voi palstan tekniikkavelhot haukkua ja ehkä vielä näin vähillä kilsoilla olisi jotain tehtävissä. Tapani mukaan en ole katsonut mitään ohjeita vaan mennyt oman pään mukaan kuten muissakin asioissa. Ohjeet katotaan sit jos ei toimi tai meni rikki :rolleyes:

Mitäpä sitä turhaa. Ottaa mallia nuilta kilpahiihtäjiltä telkkarista :)
Tärkeämpää varmaan saada se lihaskunto kohilleen ja tekniikka hioutuu lähes itsestään

hannupulkkinen
08.03.2019, 19.56
Täällä Pyhällä on nyt todella paljon hiihtäjiä. Onneksi on myös pitkästi latuja, jotta rasitus jakautuu suuremmalle alueelle. Kuitenkin lähellä keskuksia, sekä Pyhää, että Luostoa on joskus melkein ruuhkaa. Tuo nopeampi väistää, pelaa kyllä suomalaisten kanssa, mutta turistit eivät ole kovin tietoisia latuetikestistä ja usein blokkaavat ladut alamäissä kun eivät uskalla laskea ja kun laskevat jäävät sitten ihmettelmään ilmaa siinä, missä luisto loppuu. Kun tulee liukkailla suksilla takaa niin joskus pitää huikkailla ja kun huikkaa niin tulee tuo mihikäs menisin, oikealle vai vasemmalle efekti. Nyt osaan varautua kun kerran saksalaisen miehen kanssa oli tosilähellä törmäys. Häiriöksi asti näitä ei kuitenkaan ole. Ainut juttu on se, että jo aika helpoissakin ylämäissä siirrytään haarakäyntiin ja tietenkin ladun päälle. Sen jälkeen latu on pilalla ja sitä pitkin ei voi nauttia siitä, että pääsinpäs ylös ilman että piti siirtyä pois ladulta.

Olen ihmetellyt miksi vauhtilenkit eivät ole oikein sujuneet joulun jälkeen. Jo toisen vedon aikana on yleensä tullut melkein pohjaton väsy. Söin rautakuurin, ei apua. Eilen vmo esitti, että ei kai minulla ole rasitusastmaa. Kaivoin vuoden vanhan inhalaattorin ja henkäsin pari syvää.Joskus on ollut astmaoireita kun on ollut siitepölyallergiaa ja siitä tuo vanha inhalaattori oli jäänyt kaappiin. Lämmittelyn jälkeen kymppi vapaalla niin kovaa kuin pääsin ja ongelmia ei ollut.
Eli taitaa olla norjalaisten ja Kristan tauti. Pitää kai mennä lääkäriin ja hankkia astmalääkettä. No olen sitten melkein kuin oikea hiihtäjä. Helpotti kuitenkin kun selvisi missä on vika.

hcf
08.03.2019, 20.02
^Oli kyl kovia pakkasia muutama kuukausi. Se ainaki pakottaa meikäläisen menemään hidasta vauhtia. En edes sykettä nosta ku hengityselimet on kovilla sillon. Elimistö vähän tottuu tohon.
Nyt on taas alkanu kulkeen ku päässy vetaseen liukkailla ja lauhalla vähä kovempaa

F. Kotlerburg
08.03.2019, 20.33
Ei kait siinä, kun kiinnittää huomiota siihen, että paino siirtyy liukuvalle sukselle hyvin ja tätä tukien suksi tulee hiihtäjän alle potkun alussa kunnolla. Paljon näkee sellaista, että sukset on v-asennossa ja liike on todella lyhyt eli suksi ei tule kunnolla painopisteen alle potkun alussa, kuten kuuluu. Liuku on sitten lyhyt.

Korostettakoon, että itselläkin on varmasti asiassa parantamista erityisesti pikkaisen jo rasittuneena.

Taas tulee uutta lunta reilusti. Josko sunnuntaina pääsisi taas sivakoimaan hyvässä kelissä. Huolsinkin tuon täällä olevan paremman parin juuri.

Smo
08.03.2019, 21.04
Mitäpä sitä turhaa. Ottaa mallia nuilta kilpahiihtäjiltä telkkarista :)
Tärkeämpää varmaan saada se lihaskunto kohilleen ja tekniikka hioutuu lähes itsestään

Oon mä nähny ku ne vetää muttei mulla niin kiire ole. Joka toisella potkulla on tullut sauvoilla sohaistua, ylämäessä joskus yhdellä kädellä kerrallaan joka potkulla.

Lihaskuntoa varmaan retkiluistelusta vähäsen on, muuta kuntoa ei juurikaan :)

sianluca
09.03.2019, 08.37
Tekniikoiden oppiminen ja hiominen luisteluhiidossa monipuolistaa hiihtotreenejä kivasti. Ja suksenpohjalla puhtaasti liukuminen on tosi hankalaa, niin ettei suksi kantita yhtään. Pidän vassusta myös sen takia, että toisen jalan voi rentouttaa täysin toispuoleisen potkun aikana, säästää voimia mukavasti. Tuosta ohittamisesta, yleensä jos jään jonkun hiihtäjän taakse enkä pääse ohi, se on ihan hyvä, koska tavallisesti omalla vapaalla vauhdilla hiihdän liian lujaa :)…..

PaPa
09.03.2019, 10.25
Tekniikoiden oppiminen ja hiominen luisteluhiidossa monipuolistaa hiihtotreenejä kivasti. Ja suksenpohjalla puhtaasti liukuminen on tosi hankalaa, niin ettei suksi kantita yhtään. Pidän vassusta myös sen takia, että toisen jalan voi rentouttaa täysin toispuoleisen potkun aikana, säästää voimia mukavasti. Tuosta ohittamisesta, yleensä jos jään jonkun hiihtäjän taakse enkä pääse ohi, se on ihan hyvä, koska tavallisesti omalla vapaalla vauhdilla hiihdän liian lujaa :)…..

Mä oonkin ihmetellyt, miksi jotkut ilmestyvät lähes tyhjästä kannoille puuskuttamaan, vauhti on niillä ollut meikäläisen taaperrusta huomattavasti nopeampi. Usein hidastan entisestään sivulle siirtyten, jotta kiireisempi pääsee ohi. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun tämäkään ei auta, puuskutus kannoilla jatkuu aina vaan. Hiihto on mulla pk-touhua, ja pedantisti vahdin sykealuetta. Eli en todennäköisesti vahingossa kiihdytä ja estä näin ohitusta.

Tämä siis palautteena kannoille ilmestyjille ja peesiin jääville, se touhu tuntuu välillä ajattelemattomalta, näin nätisti sanottuna. Summa summarum, jätä väli tai mene ohi.

Jami2003
09.03.2019, 10.43
Jos on mäkinen rata sekä paino, kunto ja luistoeroa niin ei se ohittaminen välttämättä niin helppoa ole. Riippuen miten päin asiat ovat niin joko ylämäessä tai alamäessä meinaa ajautua kantaan kiinni ja sitten taas mäen suunnan vaihtuessa jää jälkeen...

hcf
09.03.2019, 10.49
Mä oonkin ihmetellyt, miksi jotkut ilmestyvät lähes tyhjästä kannoille puuskuttamaan, vauhti on niillä ollut meikäläisen taaperrusta huomattavasti nopeampi. Usein hidastan entisestään sivulle siirtyten, jotta kiireisempi pääsee ohi. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun tämäkään ei auta, puuskutus kannoilla jatkuu aina vaan. Hiihto on mulla pk-touhua, ja pedantisti vahdin sykealuetta. Eli en todennäköisesti vahingossa kiihdytä ja estä näin ohitusta.

Tämä siis palautteena kannoille ilmestyjille ja peesiin jääville, se touhu tuntuu välillä ajattelemattomalta, näin nätisti sanottuna. Summa summarum, jätä väli tai mene ohi.

Äläny ressaa. Hiihtele omaa vauhtia vaa meneen. Pietä vaikka juomatauko jos rupiaa ahistaan.

PaPa
09.03.2019, 10.54
Äläny ressaa. Hiihtele omaa vauhtia vaa meneen. Pietä vaikka juomatauko jos rupiaa ahistaan.

Jos ressaisin, en hiihtäisi. Ihmettely on eri asia, pitää virkeänä. On hauska miettiä puuskuttavien hiihtoniilojen logiikkaa. Hiihtelen pääosin pellolle tehtyä luistelu-uraa, joten tuo mäkisyyskään ei selitä asiaa.

F. Kotlerburg
09.03.2019, 11.28

Niin just. Hitaampien pitää pysähtyä perseeseen hiihtäjien takia, jotka ei osaa pyytää tilaa muuten kuin painostamalla.

hannupulkkinen
09.03.2019, 12.13
Vapaan hiihdon keskeinen juttu on tasapaino. Ilman sitä ei voi tuoda suksea keskilinjalle ja laittaa kokopainoa liukuvalle sukselle rennosti. Paljon sauvoittaluistelua niin taspaino ja painonsiirto sekä pitkä rento liuku alkavat sujua. Monta kertaa on meinannut opetellessa hanki kutsua. Jostain syystä vahvemmalla jalalla eli minulla oikealla liukuminen on horjuttanut. Nyt alkaa vähitellen sujua.

hannupulkkinen
09.03.2019, 12.15
Niin just. Hitaampien pitää pysähtyä perseeseen hiihtäjien takia, jotka ei osaa pyytää tilaa muuten kuin painostamalla. Parasta on vain hiihtää omaa vauhtia ja jättää takaatulevien ongelmaksi ohittaminen.

JiiPee
09.03.2019, 13.16
Parasta on vain hiihtää omaa vauhtia ja jättää takaatulevien ongelmaksi ohittaminen.

Vielä kun etsii kaapista sopivan kokoisen hiihtopipon niin hyvin pärjää, liian kireä ahistaa.

sianluca
09.03.2019, 14.43
Ei kaikki takanahiihtäjät painosta. Alkukaudesta hiihtelen mielelläni letkoissa, Oloksella ja Levillä on mukava hiihtää kisahiihtäjien perässä ja apinoida tekniikkaa....(kun niitä eri maiden kisahiihtäjiä täällä alkukaudesta on paljon)

hcf
09.03.2019, 19.20
Mistä edullinen voidepakki? Järkyttävät katteet noissa muovilaatikoissa.
Työkalupakin saa kympillä. Voidepakin satasella

kuovipolku
09.03.2019, 20.20
Ei kaikki takanahiihtäjät painosta. Alkukaudesta hiihtelen mielelläni letkoissa, Oloksella ja Levillä on mukava hiihtää kisahiihtäjien perässä ja apinoida tekniikkaa....(kun niitä eri maiden kisahiihtäjiä täällä alkukaudesta on paljon)

Eikä kaikki edessähiihtäjät ahdistu eivätkä edes häiriinny. Siis jos edes alkeellisia tapoja noudatetaan eikä hiihdetä kannoille ja ehkä vielä tervehditään.

Aika monen hiihtäjän kanssa on tultu tutuiksi kun on osuttu kiertämään lenkkiä samaan aikaan suunnilleen samaa vauhtia. Joskus olen vetänyt, joskus ollut peesaajana kovemmassa vauhdissa kuin mitä yksin olisin tullut hiihtäneeksi ja joskus on vedetty vuorokierroksinkin. Aina on kiitelty vedosta ja seurastakin, kun toinen on joko saanut päivän kilometrinsä täyteen tai reitti on erkaantunut.

Mutta jotkut tykkäävät hiihtää niin sanotusti yksin ja omaa vauhtia - eikä siinä mitään. Kunnioitetaan heidän toiveitaan.

Ja onhan mullakin päiviä jolloin fiiliksen säilyminen tuntuu vaativan omassa kuplassa hiihtämistä:rolleyes:

usko juntunen
09.03.2019, 21.20
Muoniossa tämä letkahiihto lie maan tapa. Ainakin oman Muonion laduilla hiihdettyjen pyöreesti 4000km perusteella on aina on joku huohottamassa kannoilla tahi itse huohotan edellä hiihtävän niskaan:cool:
https://lh3.googleusercontent.com/W7r1cyzjCFRj2hSL-9wW-lhT0CdL-qy64gt4DyiQkk0SP2dHir4DXqPyzuwtooCs-5qlLwBCjFfYPy6cZz9ajMLZqIbIyNOehfXeYeImoiIkKMG6FWT trP5d1qbIp-FZO9pqsxCSJUDzguwA20G4fK-HXIVXnr4X2Grfp3L1bkgLbpQ0NZgdhIFuYyl0sPhhkf3qt9an--dW7_zSahi3892LFizHSwBJf2jqSav_-DXnp5Lbdcb20zySoGeqNUSA07UEpfrxdZlKXUZ7S41V3v5-G19cl7Ta1FaPkXVhBU6fEM8rorlnNH2WYubSBwBoIFUtgqHV-02E72BeW9x1YQ1MWZvzkyfpg8MNvhPLS0GreLsjtsJiaBW4hv2 T-eXo1N56pbum_J6zNLmBiLFG80AkEVxlciyzHYByapsB_wMmPhy 1fqV6_1EOfBhKR4NTvQ5KadWNVoL58yL2mxmvm4NQe1v_0aHnd vBz1nOGeba71GX0NTrKLE0b4CXHETq8ZRIPMGCIy0ghh1QmhM4 k769FXyYtkqVv5GoyaU8kVSqR5ikBAhakRHykaeL4pDlLG7NiI 5AWjofDvF5-cefUEQ-F8QQaeGAifj8qTt6O-FOcL08O9a39669JTZ99fIOVWimODsNHnLbZdYyPZie8sDrXTS-oWuY6=w1314-h739-no

Josku käyny tuuri ja viuhka, jotta melkein omassa rauhassa saanut/joutunut hiitämään:D
https://lh3.googleusercontent.com/9NYaoXvAyzVtJryvbAzo-qtqYK31PDnJAZ9yDxo_tBaxDqNgAAZTuzFeztq8OM2Rw8toRqp QwWd7X9b2KwIFRNP7o1f8B0v1g_BWvtfJOXO_w97F0CxYU87ah OEWpd_11kE9Li2usujKKa97VuIqk7RIqaer66Wa-wZRpQuzC_dw6bfjPsB873zmHsXeneTWsXlCoRQQ1J2KkknPqU5 K-ix35JIqdyMqn_t3DZBJGwQM6rrpXJ4T-bf75TM7BtrTdAd4P4ij2x0G0hePpQ81kIeM4VbO_soa2lqvFbu JxbHI3awsyp_8VmpXt0WbRSmwNvWQoxj9xJ4bGnZYx0a4uMAto XC1N3jLIJp4bgO5CuT362q-JOkaT1sIpphq4mhc6EAPBqz5MGMABmNcAEeuxmsZMfuISIuNth OSrErQGQUb3gvirpWNaQ2-ctOglmXRUKYrY5DGoKjz6BcDHecYuHWgdSA1ro8D9dlF8nhA1u 0PyA-YJ8el-g8q35jtKOP0oedOV85jcTQ3Vl3vTh5Oiyj9RtQBAK04jq7_gMt e990raB92qKc--_iAyT7HEKrx6Cz6nPwA7rvRBHwTEtAIentxq5P9qc5W4hTgWLj kvZkNl1VV_qrIeSemMlKTfmSp0ogpbNHsW11GmGzQvFTZTP4F_ 0Hq_Vno=w1314-h739-no
https://lh3.googleusercontent.com/pLfyiL8q5BpFzNJaynK9MDFHX_2JG_MNESvOQQoL26HSQgE0PV z-4qNiCAay2caTHIPTjzvSkKTKahl09UN5_5BP1HBgpk1Z6z04TD boMAp9n17taVO6CJHKkw_E9E2DZttbrFtF4PwJMw1TkHlZkeTB HQ0nTcGEeA2hS2HDGKnGj8M3AKmWSLonZBWIG59jdLevMmzWKk ln0cjtF80MTqPnqkh9ZC4wfIakAmFbNLZ_7KET0_n3K7W3d7Zq KT3Z3ix_-zpv_4fxZwBSZzCV4TAR_c44ALwIEb3f1fhN5dk0sOGI_2aX_kx W1QJ9XvRLk23HulZlUpFcEiGyd338otmO5yIP16Dzer-acSR-U859lRbKP_nMKZcBKXKBxMJ02xpgzx87yfi5GF_rozYIUBEypS UaDY9B8KSHDMp_U7mnka62BNOoTqmykROwEvRIslo7Fes3NOpt 5-_IeqqKoSGN9AeJfNMebkDPT7QKUKEXbSOXQTJKVJyuJG2BIFHE 76IpIBmCPezGoPVzPObfy3WUim2V13WLvkOP9eXlqdLj8UJgZV JSrraZsg4JYePSbwtV1Jmq7XjdmE6g9zzDM8bC6NziJw0sYBH9 j_yiL1W3CxTf-DUiOWNz0ZflJVfK-S8l2UlGu7Oz4jylw23Gkd80qNDdb718=w1314-h739-no

https://photos.app.goo.gl/S7PtXcFn9Lc53EsB8

OJ
10.03.2019, 16.11
Muonion maisemat näyttävät kurjilta.

Kävin ensimmäisellä lenkillä noilla uusilla skineillä. -4 pakkasta, lumi vanhaa ja arviolta pari päivää sitten ajetut ladut. Pitoa oli ruhtinaallisesti ja luistokin hyväksyttävällä tasolla. Melkoinen ero kuitenkin 44-44-44 sivuleikkauksella vs. 46-44-48 leikkaukseen kun suora lankku ei käänny lähellekään yhtä notkeasti kun toi leikattu ja suora pyrkii mutkissa ladulta ulos. Mutta kokonaisuudessaan varsin onnistunut hankinta vaikka itse sanonkin.

usko juntunen
10.03.2019, 17.26
Mistä edullinen voidepakki? Järkyttävät katteet noissa muovilaatikoissa.
Työkalupakin saa kympillä. Voidepakin satasella
Vaikkapa joku Stanleyn tai Curverin pakki, missä on riittävästi pikkulokeroita. Vaikka tällainen https://www.nettimyynti.fi/tuote/tyokalupakki-22-erittain-tukeva-malli/5905197935843/

Itsellä on joskus aikonaan Anttilasta ostettu vastaavanlainen muovipakki. Toinen pienempi perinteisen tarvikkeille&voiteille.

hcf
10.03.2019, 17.31
^Joo työkalupakkiin tai uistinpakkiin se häätyy tyytyä.
Ois hyvä jos rautaki mahtus

usko juntunen
10.03.2019, 18.59
Hyvä kun kelepas. Pikkusen hävetti lähettää semmosia raahkuja ja pelekäsin jo saavani vastaanottaa paketin;)

Ootko muuten kokeillu sitä toista paria? Pitäs, tai ainakin sinä vuonna mistä Pirkka-leima, toimia pehmeällä kostealla lumella. Hionta&voitelu täsmätty em mainitulle olosuhteelle.
Kovalla alustalla se pari on melkoinen leija.

Hannu jo mainitsi tasapainon merkityksen pitkän tasapohja liun onnistumiseen. Toinen seikka on rentous.
Aivan sama on rentouden merkitys muissakin tasapainoa vaativissa lajeissa kuten maastopyöräily, melonta jne.. turha "tangon" puristus ja jäkitys vain hankaloittaa suoritusta lajista riippumatta.

Porukkalenkit, joita puoliso sanoo "somehiihdoiksi", ovat kans hyvä tekniikan opetteluun. Meillä kun on pienen kylän pienet piirit, niin lenkillä lähes aina lössi kasvaa niin et lopulta kasalla melkoinen häröpallo.
Osa menee pertsaa, jotkut pelkää tasuria ja loput luikkaria. Välineitä myös vaihdellaan.
Työmatkatempon kaltasia otatuksia harvemmin näkee. Sen verran tuttuja numerolappuhiihtäjiä mukana, et tuntematonta lainaten- elä sinä ukko ala miun kanssa koittaa, tiijät miten siinä käy..
Myös massahiihdot ovat oiva paikka havannoida mikä on turhaa hosumista ja mikä ei. Letkassa tasaisilla pätkillä pääsee "lusmuilemaan" hyvinkin pienellä energian kulutuksella esm sauvoitta luistellen.

Smo
10.03.2019, 21.58
^Oon vielä säästelly niitä parempia suksia ja menny hiekkasuksilla. TAi en oo jaksanu irrottaa fillarista ja vaihtaa toisia. Ei kyllä uudella kostealla lumella kauheasti ehkä luistanu :) Paremmat sauvat pitäs hommata, noi on melkein lyhkäset ja sompakin välillä menee vinosti lumeen

Katoin nyt noiota tekniikoita niin taidan mennä Moogreenia ja kuokkia tai vuoroluistella ylämäissä. Lisäksi mulla on sellainen nelipotkuinen moogreeni ja välillä en käytä sauvoja. 50 km hiihdetty jo ainaskin, pätkä videoo sen kunniaksi. Tossa just lähteny hiihtämään niin vähän laiskaa hapuilua, pehmeää lunta ja jäätä niin ei kovin rentoo. Aikamoista löntystelyä, maha painaa ja talviparta jarruttaa, vähän jää liuku lyhyeksi. No ei näemmä toiminu flickr-video just nyt niin laitetaan google drivestä jos pystyy kattoo

https://drive.google.com/open?id=1tyEUTknSv6DE7NbIY8T8-BFb5Ze4_2Xr

JiiPee
10.03.2019, 23.02
Hiihtelet nyt vaan Smoota ja unohdat muugreenit sun muut mietaat. Kato tää (https://youtu.be/1WMEz-ZCdKs) ja sit reenailemaan liukua. Hyvä siitä tulee :)

sianluca
11.03.2019, 06.09
Noita Uskon maisemia täältä en paikallisena keväällä halua katsoa ja kokea, ahistavia massalähtöjä on maastopyöräkisoissa ja massamaaliintuloja maantiekisoissa tarpeeksi saanut kokea. Ja syksyllä tuota letkahiihtoa saa tarpeeksi harrastaa sekä Oloksella että Levillä :)

usko juntunen
11.03.2019, 18.55
^
Heh. No kyllähän se vähän alussa ahistaa, kun kaikki haluaa keulapaikalle, riitti kunto tahi ei. Sitten kun päästään/joudutaan avotunturin vastatuuleen niin kukaan ei sinne keulille halaja.
2006 Lapponian Karrahuikonen jäi mieleen nimenomaan navakan etelätuulen vuoksi. Koko matka vastaseen ja lopussa vielä räntää päin naamaa.
Kuvan taustalla näkyvä juokseva kelloaika& naaman ilme kertonee jotain:( Kuva otettu 2min maaliintulon jälkeen. Yksin oisi ikävä tullut, mutta jo eka etapilla muodostunut pieni yhteen hiileen puhaltava porukka pelasti paljon. Vertailun vuoksi sama Huikonen vuonna 1994 meni huippukelissä&myötäisessä 3.39 ja risat.

"ahdistuksen" määrään vaikuttaa paljon se millaisessa seurassa "joudut" hiihtään:D
Kuva eka etapilta:
https://lh3.googleusercontent.com/xLNmbej3T_AFbSbyLbITDxIhCnMnT9FfpV0_5gFet3ext8kWne 9RbjdBJx43VRdUu2pgJMPO5BXzpe7I7_aYDh2jI0v3fN8urr3C ywRo4fIdufjQUPYsHbexqCIn7RJN-t0KFnd91NaZStLaiakPTAgHK6A2XkKJSzAv_HEGS_UZ6E4g5_V IjiaH64k6IygCLM_qZ4mlcFXiGYs3-Mi9HfOQ3X40G_5W6tgpjAgzXhieA5-wYg1zhGYDM_LazgQLng1GeRSCuDHRVzVoubrnn39sEj7FlHmYn uwgKGj9G3XwjlToBBFe6wn0ea3kVi7FUYATAhP8q37QsibMird 4XWIW3y14FQAu9kOZDRvgT68IkOAUS7cyEt1S27gozXu03vhIJ nwa2v6TWaksXDUSVl4Q86BdUm9wPo_TWEgmVthVmcxQmD8Z3n1 293305MGIt3IxdX1mufbPwPWrAf6oCXVs7im3LR4Vp3e9g3Vo3-JnlgEq0inqNqVuap1Ynk3-3ePCBxJ5Y2U7sU9AXvMiCq1a7QQmp1ZgER9J8fKpS7qJUqDH6C QfgeBNbbwKGhb4N86H2tzI1qiDE37gZUUa0OGD_IfR_W7u0cXP-qE8NOX9SjgOYyB3iS9iTUdhxw8dNRqQpLZXvdacxFffHSl8z1X lsXYhxziJ=w640-h480-nohttps://lh3.googleusercontent.com/cv7zx7EDRed2UeSXDWQ_rOqUGK_R5Y8RUSL0wks_-P3aGSYNe65Iv2GdUD4MdTsapZJin-yezQRzVPiIPGU3_E0zfcrIKtfD-j6j0iVzpcAcFpVYyly_SLFPpgtfokHu-FHyxrqjknkWrbQx8aKFYeFWN1gtgwiwRL2OQxtV_ym0SCQTHP-z7PCmhEjW885ih9iNfj_m7o0vmLoC0mH3K5YeRLJyD7tWohzgc jWaPUNb4ze3je_eEHgtPxTZTcP96BatFrBUyn-tv0DVUhWwaN1Sb98_c-nFEZgoxPO0Mz5U81wFj6YlKXmex-6EUIE0yv7rme8cxrPREUFyXSKowyqAE_hcurP-abjEDXFP5fVKAL6LTCdnhMz2GPCXq_bTtab60xByHViAmH9ZYO uIjBmV8fP0E_fdrxGKwcZKXZo9KTSQt5LLbdaHOuaTHzZz4bL4 Men_QfluKXWQQ2FKOqJoZYtUOYoD5jARv0z_wi3Ast46pW-reEwzDVwV-2zp-D1iqOArnCyI1V6z4z2AHdZpXWTKYLOBTVNOQpICLkVOGAFPAEU fj2V8KjuvrWuPkaVzHidhCsqvFtlZGzDI_tONtc2i7-4EoV4tgicBgg8OCN3urQuNP2aEROmzyft-4anbCNTKG-v6ZS9CC8FtwHPzLxuby2Yq=w488-h640-no

Lukija5
14.03.2019, 18.32
Mistä pertsaan pitovoide ja tarviiko ostaa välineitä ja pohjavoidetta?

Nimim. Ensikertalainen

hannupulkkinen
14.03.2019, 22.39
Mistä pertsaan pitovoide ja tarviiko ostaa välineitä ja pohjavoidetta?

Nimim. Ensikertalainen

Vastoin tapojani suosittelen sinulle pitopohjasuksia. Jos tuollaista pitää kysyä, niin voitelutaitoja ei taida olla.

kuovipolku
15.03.2019, 00.12
Jos jo on sukset eikä halua heti perään toisia suksia ostaa, mutta haluaa päästä hiihtämään nopeasti ja ilman suurempaa vaivaa tai perehtymistä pitovoitelun saloihin, helpoin ja lähes aina toimiva ratkaisu joka yleisessä pitopohja- tai karvapohjasuksi-innostuksessa on tainnut unohtua on pitoteippi. Merkillä ei väliä, riittää kun lukee ohjeet ja toimii niiden mukaan, mutta Start on paras.

PS Tänään lenkillä huomio kiinnittyi vanhoilla Adidaksen monoilla ja Blizzardin suksilla hiihtäneeseen nuoreen mieheen. Valitettavasti hänkään ei tiennyt miltä vuodelta välineet olivat eikä osannut kertoa niistä muutakaan, sillä ne olivat kirpputorilta hankittuja. Itse en edes tiennyt saati sitten muistanut Blizzardin joskus tehneen maastohiihtosuksiakin, mutta sen osasin kaverille kertoa että sukset olivat takuulla häntä itseään vanhemmat!

Smo
15.03.2019, 09.35
Eilen ekaa kertaa yli 20 km luistelua .. nyt tuntuu kyllä käsissä tai niskassa. Pitäs hommata luistelusauvat vaikkei se ehkä siihen vaikuta mutta kevyemmillä vois ehkä helpommin joskus joka potkullekkin sauvoa. Ja 5 cm piedmmät. Mäet kiipeää kyllä helposti mutta mäen päällä sit kuolo korjaa, kun on pyöräillessäkin tullut vältettyä mäkiä, hikoilua ja hengästystä.

Enpä ole perinteistäkään moista matkaa tainnut mennä sitten lapsuuden.

Ootko muuten kokeillu sitä toista paria? Pitäs, tai ainakin sinä vuonna mistä Pirkka-leima, toimia pehmeällä kostealla lumella. Hionta&voitelu täsmätty em mainitulle olosuhteelle. Kovalla alustalla se pari on melkoinen leija.

Pirkka-tarra oli niissä neon-kasari-hiekkasuksissa .. luulin että uudemmat olis ollu märälle. Niitä uudempia eilen koklasin, kyllä niillä eteenpäin pääsi muttei alta luistanut, tais olla väärissä jaloissa :)

Meinaako leija nopeeta vai sivuttaisluisuvaa? Näillä tais jäällä pitää kantti paremmin.

usko juntunen
15.03.2019, 11.59
^
Leijalla tarkoitin epävakaata suksea. Pehmälle ja varsinkin vesikelille tarkoitettu suksi on profiilinsa takia hankala hiihdettävä jäisellä alustalla.
Se Pirkka-pari luisti ainakin tarran osoittamana vuonna vallan mainiosti ainakin Tampereen hangilla Koukkupolvisarjassa pistesijalle. Mutta lumen koostumus lie noista ajoista muuttunut:cool:

Katsoin tuota laittamaasi luikkarivideoo ja pisti silmään pari aloittelijan tyypillistä virhettä. Kuten JiiPeen linkaamassa videossa näytettiin, paino tuppaa jäämään suksien väliin.
Toinen "synti" suksien nostelu turhan korkealle. Kokeileppa tuoda uuteen liukuun lähtevä suksi niin lähelle vanhan liun suksea, että monot nappaa yhteen.
Silloin uusi liuku lähtee keihäsmiesten termillä pönkän päältä.

Lukija5: voiteita, niin pito kuin luistokin saa vaikka Prismoista. Samoin perusvälineitä, kuten korkki voiteen tasoitukseen, sikli vanhan voiteen poistoon yms.
Pohjavoide on tarpeen kuluttavilla jäätikkökeleillä ja kannattaa siloitella vaikka vanhalla silitysraudalla.

Joskus kasariluvulla "leirillä" piti hieman soveltaa tuota voitelua, kun silitysraudalle oli siihen aikaan tähellisempää käyttöä:)
Käytössä tsi-voitelurauta, joka lämmitettiin kaasutoholla hotellihuoneessa
https://photos.app.goo.gl/bvVp35YZfX1PhF8W6

hannupulkkinen
15.03.2019, 12.20
Smo. Katselin myös videosi ja olen Uskon kanssa samaa mieltä. Kannattaisi varmaan kokeilla sauvoittaluistelua niin oppisi myös potkun paremmin. Tuon monot yhteen jutun merkitys on se, että paino tulee kokonaan liukuvalle sukselle. Saman asian voi sanoa myös niin, että suksi tulee keskilinjalle tasapohjalla ja kääntyy vasta ihan lopussa kantilleen. Tasapainoa on helppo opetella laskemalla yhdellä suksella loivaan alamäkeen ja mahdollisimman pitkiä liukuja. Melko hyvin tuo näyttä muuten sujuvan, mutta tuo painonsiirto ja potku vaatii vielä harjoitusta.

Smo
15.03.2019, 12.24
^
Leijalla tarkoitin epävakaata suksea. Pehmälle ja varsinkin vesikelille tarkoitettu suksi on profiilinsa takia hankala hiihdettävä jäisellä alustalla.
Se Pirkka-pari luisti ainakin tarran osoittamana vuonna vallan mainiosti ainakin Tampereen hangilla Koukkupolvisarjassa pistesijalle. Mutta lumen koostumus lie noista ajoista muuttunut:cool:

Katsoin tuota laittamaasi luikkarivideoo ja pisti silmään pari aloittelijan tyypillistä virhettä. Kuten JiiPeen linkaamassa videossa näytettiin, paino tuppaa jäämään suksien väliin.
Toinen "synti" suksien nostelu turhan korkealle. Kokeileppa tuoda uuteen liukuun lähtevä suksi niin lähelle vanhan liun suksea, että monot nappaa yhteen.
Silloin uusi liuku lähtee keihäsmiesten termillä pönkän päältä.

Täällä on varmaan niin saastunutta lunta ettei luista, toisaalta ehkei sitä kuulu retkiluistimen luistoon jäällä verrata. Helppoja noi kyl on molemmat hiihtää.

Joo nyt kun pidempää liukua sai välillä aikaseksi ja oli luisto tasaisempi ja meno rennompi niin painonsiirtokin ehkä reilumpi mutta tuppaa vaihtelemaan toi tyyli koko ajan :) toi monot nappaa yhteen on hyvä vinkki, koitin välillä tota jonkun mainitsemaa toisen jalan lepuutusta toisen potkaistessa.

usko juntunen
15.03.2019, 13.50
Vielä välineistä. Kyllä noilla vintake-suksilla joutuu antamaan aika paljon tasoitusta vs nykypäivän luikkareihin. Luiston puolesta saattaa vielä pärjätä, mutta esim. kiertojäykkyys, tai pikemminkin sen puute
ei ainakaan helpota tekniikan opettelua. On vähän nurinkurista tyrkätä vasta tekniikan alkeita opettelevan aloittelijan alle menneen aikakauden välineet:o
Mutta jostainhan se on itsekunkin aloitettava. Jos homma ei jatkossa kiinnosta, niin eipähän tuu kallista hukkainvestointia.

ps. tässä nyt joutaa saikulla harrastaa voorumihiihtoo. Hel***timmoinen lunssa päällä. Vuokatti-hiihtoon http://vuokattihiihto.endurancekainuu.fi/fi/ oli meininki mennä hakemann tuntumaa Lapponiaa varten, mutta hyvä kun pärevasussa pysyy.

Smo
15.03.2019, 14.12
^No jos mä oon tähän asti luistellut 215cm "eräsuksilla" ilmastointiteipillä korjatuilla matalavartisilla nahkamonoille lumeen kiinni ottavilla 75mm siteillä niin harppaus eteenpäin on melkoinen. Muutaman tynkälenkin jälkeen jo meno helpottui ja suksilla seistessä ihan kodikas olo.

usko juntunen
16.03.2019, 13.26
^
No nyt helepotti:)
Tässä näkyy takaa kuvattuna hyvin se "monot yhteen" periaate.https://www.youtube.com/watch?v=LAuFEPAnUTg

(https://www.youtube.com/watch?v=LAuFEPAnUTg)
Ja tässä käsiä säästävä tekniikka ylämäkeen. Työntö käsillä lyhyt- kyynärvarret lähes lukossa. Työ tehdään enimmäkseen keskivartalolla. (aivn kuin melonnassa, vink)
Videolla on kans hyvä vinkki vassun alkeiden opetteluun. Aluksi mennään tasatyöntöa ja sit pikkuhiljaa aletaa ottaa myös jalat mukaan pienellä kulmalla.
https://www.youtube.com/watch?v=lgtqu3wmbp8

Laerppi
16.03.2019, 18.51
Sulaisi jo lumet, hiihtokausi alkoi 1.12 ja alkaisi pikkuhiljaa riittämään 😐

Kanuuna
17.03.2019, 00.46
^ Loppuisi tai jatkuisi, mutta nämä etelänvetelien loskasöskökelit sais lähtee. Joko pakkasta, että lumet jää tai kunnon plussaa, että lumet lähtis nopeesti.

Sent from my iPhone using Tapatalk

hcf
17.03.2019, 01.25
Vastahan ne kunnon hiihtokelit o alkanu ku pari kuukautta kärvistelty kovissa pakkasissa. Jatkuisi nämä vaan

OJ
17.03.2019, 17.58
Mulla oli suunnitelmissa pitää talven viimeinen hiihtoviikonloppu, mutta viikon tuulet olivat ravistelleet neulaset puista ladulle ja piru vie kun ei pysty pertsaamaan lainkaan. Vapaa menee jotenkin, mutta vapaan ura on sekä pehmeä että urainen ja töyssyinen. No menee se jostain tekniikkatreenistä hiihdata kakoilla baanoilla.

ensi viikoksi ennustelee, jopa +10 ja aurinkoa, eli ensi viikonloppuna on varmaan maantielenkit ohjelmassa.

sianluca
17.03.2019, 18.46
Onhan tässä vielä kuusi viikkoa kautta jäljellä, toukokuun puolella voi rääpekilometrejä hiihtää aamuisin. Sitten voin siirtyä pyörän selkään, kun Oloksen huipulle vievä huoltotie on jotenkin ajettava ja voi aloittaa maastopyörällä mäennousemisen...

Yussu
17.03.2019, 19.29
Syötteellä ei ole roskaa laduilla :) kalustoa ei vaan tähän keliin vapaalle ole.

Sanokaapa viisaammat millaisia suksia (vapaalle) pitäisi metsästää märän uuden lumen kelille että luistaisi edes välttävästi? Pakkaskelin Fisukat pakkaskelin hionnalla vaan natisee eikä luista ittuakaan.

usko juntunen
19.03.2019, 21.34
^
Pakkaskelin suksi näillä keleillä saattaa tosiaan tuntua väkisinhiihdettävältä. Pitkät loivat painealueet ja siihen vielä pakkaskelin hieno hionta. Vesi ei poistu suksen ja ladun välistä.
Märälle pitäs olla juuri päinvastoin, eli jyrkät lyhyet painealueet ja pohjassa reilusti uraa. Tässä lyhyesti.
Kannatta suunnata asiantuntevaan suksikauppaan.

Smo
19.03.2019, 22.36
^Tosiaan pirkka-suksi oli se neonvärityksellinen ja ne luisti paremmin kuin se punainen, nyt oli melkein +5C ja sohjoa kun kävin kuvarastimetsällä hiihtämässä

Smo. Katselin myös videosi ja olen Uskon kanssa samaa mieltä. Kannattaisi varmaan kokeilla sauvoittaluistelua niin oppisi myös potkun paremmin. Tuon monot yhteen jutun merkitys on se, että paino tulee kokonaan liukuvalle sukselle. Saman asian voi sanoa myös niin, että suksi tulee keskilinjalle tasapohjalla ja kääntyy vasta ihan lopussa kantilleen. Tasapainoa on helppo opetella laskemalla yhdellä suksella loivaan alamäkeen ja mahdollisimman pitkiä liukuja. Melko hyvin tuo näyttä muuten sujuvan, mutta tuo painonsiirto ja potku vaatii vielä harjoitusta.

Tämä menikin ohi kun kirjoitin varmaan samaan aikaan Uskolle :)

Joo luistelin pätkän jonkun staran perässä apinoiden niin tuli pidempää liukua ja ehti jopa joka potkulle sauvomaan :)

Taitaa olla kohta 100 km luistelua kasassa

F. Kotlerburg
20.03.2019, 10.16
Vihdoin vähän yöpakkasia ja kaupunki oli vielä aamuyöstä kairannut ladun koneella niin olipa mukava päästellä ennen töiden alkua vajaa parikymppinen, kun ei ollut jäällä tms eikä myöskään liian sohjoinen. Lumi kyllä karkeaa, mutta aika hyvin tuntuu tuo mun lämpimämmän kelin pari tälläisellä pelaavan. Paljon oli kyllä jo porukkaa ladulla näin aamusta. Varttuneempaa väkeä pääsääntöisesti.

Ohiampuja
21.03.2019, 15.42
Käytinpä 15 vee vapaan Fisukat eka kerran hionnassa Häijäällä. Toivottavasti niillä pärjää vielä seuraavat 15 vuotta. :)

hcf
21.03.2019, 20.28
^Saattaa luisto parantua melekosesti :)

Ohiampuja
21.03.2019, 20.56
Olisi ihan tervetullut muutos. :)

izmo
22.03.2019, 22.08
sukset joutaa nyt talvi teloille

Kanuuna
22.03.2019, 22.19
Onkos se sillain, että maantiepöträn ja -kumien tultua alle, sukset lähtee hyllylle? Ittellä lähti kyllä jo sukset odottaan ens lumia.

hannupulkkinen
22.03.2019, 22.49
Vappuun asti hiihdetään ja ohessä senverran sisäpyöräilyä että peffa tottuu ja toukokuussa baanalle uudella fillarilla.

HXX1100H
23.03.2019, 06.44
Ounasvaaran lumilla viikko hiihdetty ja välipäivinä ajettu fattiksilla . Ensi viikoksi siirrytään Äkäslompoloon jossa jatketaan samalla kuviolla.

hcf
23.03.2019, 07.27
Itekki täs lähössä olokselle. Siitä liikutaan pallas,ylläs ja levi. Fätin jätän kotiin vaikka eilen oliki mainio keli ajaa. välipäivinä rinteessä tai OAC:lla mettässä

sianluca
23.03.2019, 08.31
Eilen töhelöin Jerisjärven jäällä, niiasin telemarkit ladulle kertyneessä kinostuneessa lumessa niin että vasen polveni mursi Rossignolin s2:n rakenteen...onneksi varastossa on yksi pariton s1 samaa pituutta, ja ajattelin parittaa jäljelle jääneen s2:n sen kanssa. Miten foorumin arvovaltainen asiantuntijaraati kommentoi tätä ajatusta?

hcf
23.03.2019, 08.36
Heh. Varmaan vähän epätasapainosta hiihtoa mutta kokeile ihmeessä. Tekniikkaki saattaa vähän omaksua tuon eripari suksen

m-52
23.03.2019, 18.19
Hiihtoa, juoksua ja läskipyöräilyä,noin niin pikään kuin hiihtokelejä riittää. Lumien lähdettyä suunnistusta ja maantie ja -läskipyöräilyä. Hiihtokelejä Kainuussa riittänee pitkälle huhtikuuta, tällä hetkellä lunta yli 80 cm.

sianluca
24.03.2019, 16.20
Eipä paljoa eroa kun paritin tuon s2:n ja s1:n, jotain aavistelin s1:n olevan jäykempi joten laitoin sen kuokkahiihdon ponnistuspuolen sukseksi :), laskuissa s1 vähän napakampi ulkokaarteen puolella. Keli tosin oli aika pehmeä.

usko juntunen
24.03.2019, 16.37
^
Mites siellä Muonion seduilla on lumitilanne nyt? Joku aika sitten kuulin huhuja heikosta lumitilanteesta mm. Torassiepin ja avotuntureden rinteillä. Lähinnä kiinnostaa väli Hetta-Olos avotunturit.
Torassiepin lomakylän isäntä epäillyt jopa Lapponian olevan vaarassa.

sianluca
24.03.2019, 17.39
Ylhäällä tunturissa kivikot ovat paljaat, viima on vienyt lumen pois siellä. Muutenhan lunta on runsaasti, ja reittihän voidaan vetää niin ettei ylös tarvitse kiivetä. Torassiepissä lunta on ihan hyvin, sehän ei ole korkealla.

viimeinenlenkki
24.03.2019, 18.21
Eilen kotia leviltä hiihdettyä tuli 403km 8 päivää.lunta ainakin alaladuilla riitävästi(satoi lisää viikon aikana noin.20cm).tosin tunturin päällä ei tullut hiihdettyä että siintä en osaa sanoa lapponia reittiäkin jonkin verran ja lunta oli.

Smo
24.03.2019, 22.09
Tänään pääsi vielä Espoon Keskuspuiston ympäristössä reilut 20km luistelemaan niin ettei tarvinut samaa lenkkiä monesti kiertää. Melko jäistä paikoitellen, olis hyvin mennyt retkiluistimilla. Jokunen reikä siellä täällä, paremmin lunta kuin uskalsi arvata.

tikola
25.03.2019, 09.21
Sama tilanne Mätäkivenmäellä Vantaalla, eli ilmeisestikkin sunnuntaina oli vielä latukone käynyt ja paanat sen mukaiset. Ihan OK luisteltavaa - paikoin priimaa - paikoin ei enää ihan niin priimaa, mutta kelvollista kumminkin. Pari kylmää yötä vielä edessä, joten ainakin parina aamuna vielä pitäisi olla sama mahdollista.

hcf
25.03.2019, 10.54
^
Mites siellä Muonion seduilla on lumitilanne nyt? Joku aika sitten kuulin huhuja heikosta lumitilanteesta mm. Torassiepin ja avotuntureden rinteillä. Lähinnä kiinnostaa väli Hetta-Olos avotunturit.
Torassiepin lomakylän isäntä epäillyt jopa Lapponian olevan vaarassa.

Joo lunta on mutta ei tunturien päällä ku tuuli lennättäny pois. Osa rinteistäki sulkettu sen takia ku kivet paistaa.
Oloksella kävin laskemassa ja vasta puurajalla uskaltaa mennä rinteen ulkopuolelle.
Nyt pallaksella ja samalta näyttää vaikka päälle en oo viel menny. OAC:lla täs lompsinu alempana.
Eihän näil uskalla laskea ku ei tue sivuttain yhtää nää kengät. Vois kyl tellu siteet ja monot laittaa

Edit: Noniin ja pallaksella laskettu. Kivettömiäkin paikkoja löytää ku etsii ja laskee ittensä hukkaan. Prkl tuli hiki rämpiä takasi hisseille

tunkkireisi
25.03.2019, 13.15
Mielensäpahoittaja pahoitti taas mielensä.

Rexin Sprayluisto toimi hyvin viimeksi. Toista kertaa käytettäessä olikin sitten suutin mennyt tökötin kuivuttua tukkoon ja homma meni pelleilyksi.

Suosittelen että kaikkien sparyluistojen käytön jälkeen otatte suuttimen irti ja puhallatte brakecleanerilla tai vastaavalla spraylla puhtaaksi. Kaikissa asennoissa toimivasta ei saa muuten puhtaaksi ja Rexilläkin saattaa loppua ponneaine ennen vahaa.

tunkkireisi
25.03.2019, 13.35
Laitanpa tännekkin kiihkeämielisen kaupallisen vuodatukseni, ettei jää Oululaisilta huomaamatta. Sisältäähän tämä myös lajityypillista välineitten subjektiivista arviointia, joka tukee postuumisti omaa ehdottoman oikeaa valintaa.

Kas näin:

Oulussa Joutsensillan Intersportissa on noin 8 paria Rossignolin X-ium Premium S3 transparenttipohjaisia luistelusuksia koossa 173, 174 ja 181 hintaan 150€ pari. Ovh 600€

Siitä 45-60 kiloiselle huippusuksia kaikille karkeille ja kaikille märille/kosteille keleille, eli melkein koko marras, maalis ja huhtikuu (toivottavasti myös toukokuussa) . Hiihtoniilojen mielestä S3 on susi. Eipäs ollutkaan. Vaikka keulan painealua näyttää terävältä, hiilikuitukeula ui lumessa hyvin (ei tule lumessa painepiikkiä koska keula ei ole löysä). Alkuperäisen karkean kuvion voi hiottaa hienommaksi.

Kun vielä jättää sulatettavat vahat käyttämättä ja voitelee vain nesteillä, toimii tosi hyvin. Lukekaa Juha Vankan ohjeet Hiihto-Lehdestä 2/2019.

Varoitus: Pakkaskelillä tulee huippuhiihtäjälläkin itku näiden kanssa, tarvitaan toiset sukset.

hcf
26.03.2019, 15.28
Kyllä kelepaa nammalakurussa

https://farm8.staticflickr.com/7834/47471557101_e59b93d459_o_d.jpg

usko juntunen
26.03.2019, 19.17
^
Kurjalta näyttää Nammalakurun maisemat. Saattaapi olla myös kurja olo parin viikon päästä tuossa kohtaa. Siis jos tuohon kohtaan edes seleviää;)
Utelias savolainen kyseleepi, että missä päin Muoniota majailet?

ps. tulin just parin tunnin hiihtolenkiltä ei aivan yhtä puhtailta valkeilta laduilta. No, parempaa odotellessa...

hcf
26.03.2019, 19.44
^Oloksella ollaa mökissä

OJ
26.03.2019, 20.06
Varsin kurjalta taas vaikuttaa. Mä kävin kuin kävinkin suksimassa parikymppiä sunnuntaina, mutta pertsan ladun olivat aika kurjassa kunnossa ja luistelubaanakin joko pehmeä tai jäinen koppura. Ehkä tässä tulee vielä käytyä ladulla kun on vähän viileämpää ja pilvistä.

F. Kotlerburg
26.03.2019, 20.28
Vähän kyllä alkaa olla väkisin hiihtämisen makua näillä keleillä.

hannupulkkinen
26.03.2019, 21.16
Eipä paljoa eroa kun paritin tuon s2:n ja s1:n, jotain aavistelin s1:n olevan jäykempi joten laitoin sen kuokkahiihdon ponnistuspuolen sukseksi :), laskuissa s1 vähän napakampi ulkokaarteen puolella. Keli tosin oli aika pehmeä.
Eikös kuokkaa hiihdetä molemmilta puolilta? No nyt sun on ainakin hiihdettävä vain toiselta.

:)

JackOja
26.03.2019, 21.52
On muuten ihan mahtavia hemmoja nuo vanhan liiton hiihtoniilot 60-luvun anorakeissaan, joilla hartianleveys samaa luokkaa kuin oma pituus. Mieletöntä tasaista tappotahtia eteenpäin riippumatta siitä onko myötälettä vai vastamäkeä.

Hattua päästä.

sianluca
27.03.2019, 05.53
Eikös kuokkaa hiihdetä molemmilta puolilta? No nyt sun on ainakin hiihdettävä vain toiselta.

:)
täytyy aina vaihtaa suksea välillä lenkillä....

erkkk
29.03.2019, 13.00
Laitanpa tännekkin kiihkeämielisen kaupallisen vuodatukseni, ettei jää Oululaisilta huomaamatta. Sisältäähän tämä myös lajityypillista välineitten subjektiivista arviointia, joka tukee postuumisti omaa ehdottoman oikeaa valintaa.

Kas näin:

Oulussa Joutsensillan Intersportissa on noin 8 paria Rossignolin X-ium Premium S3 transparenttipohjaisia luistelusuksia koossa 173, 174 ja 181 hintaan 150€ pari. Ovh 600€

Siitä 45-60 kiloiselle huippusuksia kaikille karkeille ja kaikille märille/kosteille keleille, eli melkein koko marras, maalis ja huhtikuu (toivottavasti myös toukokuussa) . Hiihtoniilojen mielestä S3 on susi. Eipäs ollutkaan. Vaikka keulan painealua näyttää terävältä, hiilikuitukeula ui lumessa hyvin (ei tule lumessa painepiikkiä koska keula ei ole löysä). Alkuperäisen karkean kuvion voi hiottaa hienommaksi.

Kun vielä jättää sulatettavat vahat käyttämättä ja voitelee vain nesteillä, toimii tosi hyvin. Lukekaa Juha Vankan ohjeet Hiihto-Lehdestä 2/2019.

Varoitus: Pakkaskelillä tulee huippuhiihtäjälläkin itku näiden kanssa, tarvitaan toiset sukset.
Olen hiihtänyt S3:silla. Suksipareissa on toki eroa, mutta en ole ikinä saanut mitään suksea toimimaan tuolla lailla plussakeleillä. Eka tuntemus oli että eihän tän pitäisi olla mahdollista. Kokeiltu myös vanhalla pakkaslumella ja kyllä niillä perus kuntohiihdot vetää. Jos on eri merkkiä kuin mihin on tottunut, niin kannattaa kyllä kokeilla hiihtotuntumaa. Merkkien välillä on todellakin eroja.

hcf
29.03.2019, 13.36
Ois kyllä ollu eilen s3:lle käyttöä. Hiihtelin 60km. olos-torasieppi-jeris-mustavaara-pallas ja sieltä suorinta tietä takas.
Lämpötila nousi +7 niin loppu luisto. Helvetti mitä taistelemista oli viimeset 20km vastatuuleen ja suksi ei luistanu mihinkää. Narisi vaan ku imi niin paljo.
Polariki meni sekasi ja näyttäs että 8pv palautumista :)

sianluca
29.03.2019, 17.53
Ylhäällä Oloksen kolmosella luisto oli eilen ihan ok....torstaina hiihtelin Jerisjärvellä ja Särkijärvellä vastatuuleen ja oli kyllä niin vaikeaa....

JackOja
29.03.2019, 19.29
Karvasuksi ei ole paras mahdollinen etenijä kun sataa 3+ tuntia märkää räntää.

F. Kotlerburg
30.03.2019, 11.54
Lauhat kelit ja myrskytuulet on tuoneet tänne Länsi-Siperiankin laduille sen verran tauhkaa, että taitaa kausi olla taputeltu, jos ei nyt jostain 5-10cm uutta lunta ilmaannu. Tänään skineillä ja hirvitti joka laskussa milloin suksi tarttuu johonkin oksan palaseen tai kaarnaan sen verran, että pääsee jäiselle ladulle turvalleen. Oulun latuja en jaksa edes kuvitella missä kuosissa ne alkaa olla.

Poy
30.03.2019, 14.09
Lauhat kelit ja myrskytuulet on tuoneet tänne Länsi-Siperiankin laduille sen verran tauhkaa, että taitaa kausi olla taputeltu, jos ei nyt jostain 5-10cm uutta lunta ilmaannu. Tänään skineillä ja hirvitti joka laskussa milloin suksi tarttuu johonkin oksan palaseen tai kaarnaan sen verran, että pääsee jäiselle ladulle turvalleen. Oulun latuja en jaksa edes kuvitella missä kuosissa ne alkaa olla.
Oliskohan meren jäällä hiihdettävää, kun ei siellä niin hirveästi ole puusto josta noita roskia tulee?

F. Kotlerburg
30.03.2019, 14.11
Oliskohan meren jäällä hiihdettävää, kun ei siellä niin hirveästi ole puusto josta noita roskia tulee?
Nämä kovat tuulet ovat työntäneet jäälle vettä, että vähän epäilen ja saattaa olla hasardiakin.

Smo
01.04.2019, 20.01
Viime torstaina luistelin Oittaalta Nuuksioon ja pääs vielä jotain hiekkakohtia lukuunottamatta yllättävän hyvin. Kiersin yhden lammen ja sitten "oikasin" ja kävi kuten aina fillarillakin eli löysin itseni rämpimästä umpimetsästä, polku oli kyllä kartalla muttei metsässä. No luistelusukset oli ketterät, kuvissa fiiliksiä :)

Tänään kävin retkiluistelee niin täytyy sanoa että on tainnu hiihtoluistelut hyödyttää kun kevyesti meni, ja pidempää liukuakin. Retkiluistelun muinoin aloitin lätkäluistelutekniikalla ja se oli tietty aika rassaava ja turhan lyhytliukuista, nyt taas tuli hiihdosta vähän hassua fiilistä luisteluun.

https://sports-tracker.com/apiserver/v1/image/scale/5c9d14f88bfe5d0eea48291f.jpg?width=800&height=800&fit=true

https://sports-tracker.com/apiserver/v1/image/scale/5c9d14fa8bfe5d0eea4829c4.jpg?width=800&height=800&fit=true

usko juntunen
01.04.2019, 21.05
^
Nyt oot kyllä vallan erehtynä topicista. Erähiihto-lankaanhan nuo kuvat kuulusi;)

No, ei meilläkään kohta ole paljoo enempää lunta. Eilen illallalla saunalenkillä mietin etten kyllä viihtis 6.5 tuntia pertsaa hiitää näillä laduilla. Tiilikan puiston soilla lauvantaina meni aivan heleposti:)

Maalainen
03.04.2019, 09.30
Karvasuksi ei ole paras mahdollinen etenijä kun sataa 3+ tuntia märkää räntää.

Optigripillä ei pysty etenemään ko olosuhteessa lainkaan. Paitsi kantamalla suksia. Muutoinkin melko kurja keksintö, näin yhden talven kokemuksella.

hcf
03.04.2019, 09.42
^Zero suksi on ainoa oikea moisiin olosuhteisiin. Eli perinteinen hiomapaperilla karhennettava pitopohja. Silikoonia voi lisätä viel pitoalueelle estämään tarttumista.

hcf
06.04.2019, 13.05
Pitäs varmaan ostaa pertsan rullasukset enskesäksi. Onko kokemusta kannattaako mielummin ottaa hidas rulla että vuorohiihtoakin pystyis meneen?
Vapaan rullat löytyy jo tasurilenkeille.

marco1
06.04.2019, 14.53
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190406/02458ae955ad2891e42c38ef110ecaa7.jpg
Espoon Oittaalla on vielä ihan kelpo kunnossa ladut, toki kannattaa mennä aamusta.

Kuutio
06.04.2019, 17.35
Hiihtelin viikko sitten pertsaa liisteriyhdistelmällä Start pohjaliisteri, lila ja lila special sekaisin. Sää lähtiessä -3, lenkin aikana lämpesi +5. Pito oli hyvä, latu karkean kova, kunnes sitten soosintui ilman lämmetessä. Tänään sama setti, lähtiessä -1, lopettaessa +6, latu lähtiessä jäinen, paikoin karkea, lopettaessa soosiintui pikkuhiljaa, pito ei toiminut niin hyvin kuin viimeksi. Oma johtopäätös oli se, että tuo sekoitus ei toiminut, kun latu oli jäisempi eli vettynyt viikon mittaan ja sitten jäätynyt. Huomiselle mietin jonkun muun liisteritällin. Vielä on hiihtokautta jäljellä, ainakin viikko. Skinejä en enää näillä keleillä käytä: neulasten/roskaisuuden puolesta olisi hyvä, mutta skini ei näillä kevään vesikeleillä toimi.

usko juntunen
06.04.2019, 18.34
^^
Onpa yllättävän puhtaita Oittaan ladut! Paljon puhtaammat kuin meillä Iisalamessa. Taisi olla tiistai kun viimeksi hiihtelin kotokylän laduilla.
Nyt näyttää paaaljon paremmalta. Tosin 600km pohjoisempana. Aamulla 1/2 kuus tarttasin kohti Olosta.
https://lh3.googleusercontent.com/X3gmSjo-G8hF-Isgpf9Ns_4wymGgJojfXppXAwHmj40XHwdIDNW-KwsiTZ4rTQFqRTzsiFz67BiwXZESMhfQWUKifCXMmyPQd5SDw0 5lvOkYoAbYpkqkg7dfhiQqXQIKYoAccNXUJhkvyGhBKnOuBu1-eg8TvIGu4v9Ub3_6Ke6DzKpgVnYLKp9lZEWJihAVbg0_0wOBRF nQ4pNKTEbP2zPj0xCs0o3QxiHJKITCaJRghwKJxDjSBfk6R4dz uuLlWJpMTD9cTAiVgML3s8vre71I4fM_NH9PA680hx7b2ZdBt3 XMOZZM-R-FAyZytOhw7pu9SVBPT8PRkDP2hITtEtjrJkOHt3Oec0HMiYMbx kRItmnLC9T8Q4kguO0immLE532wmY-ErpBNwbQOIEGuNLLCpjCoK7bfLWZIRqmpzJ1Gtbo33pJZPdRvr YM6TxN_OILd5nr-0cvjoco6Hk5ngTH4JlyZoGS-tfkf4WcBH5vtnNdF_OOOrom1sQ7iybQRoEgbjuZkGetEA0xIOt KxivHxaK8lImZYILPdn9g1cBQlBY40WM1h44HopcQnSw0YvNEO oN-J72u937MTOMosPZ794qee11HOryq9Am3aZPcbm__4V2yYlok7l XtQ4hhD9OptikBmi-Rfz11V4Wvhia3819a_dJDK=w1314-h739-no
https://lh3.googleusercontent.com/fAxpQ8qZqBapapckFxmt0GhmOyR4KP4u7kc_q_HAVrTjN6dT62 J7pbE0TM9fAO0MSecyt_D7e9j1fKMzU_sUD4C_yC4TIR_XCXc_ gZK0W7sC7X7HYoxFCtXGQSSnwHLfNxMtoKGPyIWD-9QMRBLXnYXJLzwTl6OwLZzZui59eiOFyhQkNMksq7N_Wkhd7bP rukBlvywp2IeiCJFuI3x2ZDD172z-h-rUZDj0LFoF5urpHm3drUOarJFOsqawk5qfi7b9taN5fFN-9ihua0yuCfl_m9UJpeL4qpQHgdrLaQCvD8RSByRAEiam2F3GJT OBlRFhhsxJCAo2pgCJOuAfL8JWsjZ9pGNDHhDN3hd4UdpesKEM hW0moidbae814GhnKIzmlL4lMTVq1sDg4XUiNzfD6-9zI8yL8Z088lN_exdm5ldnUofDUeY27jQ61Ci42V4FkEe9ltDd 7c6NtSsqNDVEKbIYSp9h3x2sd6FUMm78OCKYY7p7shVd8eAdN0 Ac2pC_LlPjY8hpWzpP--KplCrFmBUj0x8bYTjDBzAFDwj4YTQrEPyXSTGSskKoUaYYWNxU 8y8zKSDBEr-Q991i9Jf0DnxQVvM2SyKFAs93YlbSKb8RMp0RwOzFN3BH_53w6 F7rrDWIP7_d_GgjnUZeSCVtl2t5yNEi=w1314-h739-no
Maanantaiaamun poroerotus karsina. Vain nopeimmat seleviää.;)

sianluca
07.04.2019, 07.59
Tervetuloa tänne päin! Oloksen kolmonen ja ympärilatu ovat hyvässä kunnossa, muut ladut, Särkijärvelle, Jerisjärvelle ja Torassieppiin, ovat vähän kapeita ja pehmeitä. Keli maanantaina taitaa olla ihanteellinen. Itse joudun maanantaina olemaan töissä.....

usko juntunen
07.04.2019, 11.19
Juu, hyvältä näytti Oloksen ympäristön ladut. Kiersin eilen ajomatkan verryttelyksi Oloksen ja poikkesin Tammikämpällä.
Se on aika tyly viimeinen vitonen Tammikämpältä Olokselle huomenna eka Lapponia etapilla . Vitonen lähes pelkkää nousua.
Tuota opaskylttiä katellessa mietin, onkohan porukat hiihelly Olokselta Ylläkselle ja onko ylipäätään mahdollista ilman eräsuksia?
https://lh3.googleusercontent.com/GYKfZp33KaT2Buup9cl_DXI3caRSJOGd60zop-7Wi0bj4tQEylqvkXs1yJR7HaxXCgMgQ4injf8hNZVAF0Qxvawt _Ufk_jzJeMYnIXXqhBNa4fKghrSVq6JorqZ5-zKFoBNv8HP_XJukOCS7TjNGNX6r7s9U9rVLiU9tS6TDD2f17sI AVhsM8a_UpOphquO-9FPhEgrFE2zvj6AKC2IOBwrtNeeGJJdUxnwIG4nz874on292st N9jmg6kA_jePoVxOupaTlmqHPjD0stuhdXgK9yMyLdY-64HigMt4OrcbXnvYr5VI4eGKujwSpvKfj6pizpmxCWpg9N_hpy QeAD6UzKTvq9IjZNYtSfOMb-s9MGeLLtejDPguTpDg2GpwV0sEqkHsBqYTDq2HjJ39cpSFLWZZ GThqROkZtKKBUVw--vl6_Unx44DJ4gnYPIaJ1EVN8KxCVcJ2UgYUR4JXM6pAHwUkMS4 DA-Wfmq2aPPyfY9aAz4Ko1CZWQccpImAECQZ-r4OPq00ENRw9kOBVxX195H2jH2sgkTHO2b1MhZBmjXR60_ynhJ RS94qKCqvyuAKdPKuT6sQo8earKipjxtNBrR2zO4lWBoRuKc-kzlPh5FGytL-DgDEfUdUnEaUoBNpOtrAsSSXHI6mkpQtCFNy5BLeQ65EboZ=w1 314-h739-no

Ja edelleen tuosta Ylläs 48km kyltistä tulee mieleen muuan kaveriporukan hiihtoviikko Ylläksellä joskus -90 luvulla.
Seurueen yks jantteri oli koko viikon joka ainut aamu ennen kukonlaulua pakannu reppuunsa ruisleipää, meetvurstia ja litran Airamillisen kahvia.
Sitten vaan suksen käret kohti Leviä. Suomeksi sanottuna hiihtäny viikon jokaisena päivänä edestakaisin välin Ylläs-Levi.
Majapaikan emäntä oli puolen viikon kohalla kyselly porukoilta "onko talon ruokapuolessa vikkaa, kun se yks kaveri ei käy ollenkaan syömässä. Ei edes kahvilla käy?"
-kaveri laittaa omat kahvit reppuun ja kääp juomassa ne Levillä:)
Ko jantteri on tuttu nuoruuden aikojen retkipyöräilyreissuilta Norjassa sekä keskieuroopan mäkiviikolta, joten ihan normiviikko:cool:

hannupulkkinen
07.04.2019, 18.48
Uskon kuva tai video ei näy. Onko asetuksena julkinen?

usko juntunen
07.04.2019, 19.07
Tämä kuva siellä pitäisi näkyä?
https://lh3.googleusercontent.com/Xrl4OQKEYRWTChL0cvjgONx7DXqDSx6SrdAUw-a5JV2VctWQfFU2vJhK98Y9WcVn4kmJf0uozO6r9pK0_RyBuhvR _VTr3kub48uQFDhLgwZp-iooPb5LTsKxva0PrqubuL74SPxqH9l62LKc21sBZWrG9z41Omz vyIds74S2TzEKT0aeU27Mlh38ex5Pp9pZviKfOlNZyUcf3v2M6 X1yEv7gBRSoKasBaN8GIIoJJwO0WvdNti_MUdPnlBOh07czWEj yQdOd7W34txBOiFksVNSiI_1PBJa0xw1hzd86XuK0o5I3QzQ_W lqwmFmksXx8Lr6JNh_zwISiVC_EXEnuwqW6kUZ0El8bHWRZ17l 4YYjUGqa8HMxCibDEfy7BkYmpQTVKM3AyyJkmIHPNaEoQOIJoi iLDzAXgot-BLxuEGVkyYEfCHnHpIuqDCal-FV1tiwsdPMbj4mkl8xBDva518So58X5JZBZDsYmkxFgkaMI1SI 0kq4AFLRj3XfNXbaRRU-azjqw8IO-d5LZXEm6uURrsjKMT-HTuH35KM61NVtUVVCqUX-HEWG3ut0DZ_QiKVB1ORWgkkFhaaZEu-RXAJ2RKnS5YDGqMCInoiw=s1314-w1314-h739-no

Nojohan on perskules.
Kokeillaanpa linkkiä

e: ei toimi linkkikään. Rasaan paremmalla ajalla.

hcf
07.04.2019, 19.31
Eii näy :(

hcf
08.04.2019, 11.23
https://online4.tulospalvelu.fi/tulokset-new/fi/2019_lapponia/tmyl/smart/1/

Siitä jännäämään miten uskon käy ;)

marco1
08.04.2019, 13.35
Kärki on ainakin hyvin lämmitellyt Ylitorniolla, samat äijät kuin eilen eilen SM 50km:llä kärjessä. Mites sen palautumisen kanssa... :eek:

usko juntunen
08.04.2019, 16.50
https://online4.tulospalvelu.fi/tulokset-new/fi/2019_lapponia/tmyl/smart/1/

Siitä jännäämään miten uskon käy ;)
Vanha viidakon sanonta realisoitui. Loppua kohti parantaa kuin sika juoksuaan;) Väliajat vahvistaa tämän.
Joo, alku oli aivan käsittämättömän tukkoista. Sammaltunturin nousussa vanaha diisseli ei tahtona ottaa kierroksia ollenkaan. Puolen matkan jäläkeen alako helepottaa.
Pelkäämäni viimeinen ylämäkivitonen Tammikämpältä maaliin oli koko retken paras siivu.

Meille koukkupolville M60 ois oma sarja, mutta vain 1/2 matkoilla.
On se jännä miten tuo numerolapun rintaan ripustaminen vaikuttaa aivokoppaan!
Aattelin ottaa rennosti ja hiihtää retkimeiningillä. Latu-uskottavuuden vahvistamiseksi vetelin päälle Löflerin lämppäriasun spandeksin sijaan.
Se mitään auttanut. Toinen numerolapun vaikutus on se, ettei tarvi käyvä kus...puskassa kertaakaan. Ilman numerolappua pittää merkata melkein jokatoinen tolppa.
Olosuhteet&tunnelma ei tästä paljoo voi parantua.

hcf
08.04.2019, 16.55
Noniin ilmeisesti ihan hyvissä voimin vielä maalissa? Meinaatko vielä jatkaa?
Mites keli? Täällä on ainaki ihan järkyttävä tuuli ku tuossa jäällä käväsin vähän fillaroimassa

usko juntunen
08.04.2019, 17.13
Juu, kaikki matkat on jo etukäteen halviman hintaportaan aikana maksettu.

Oli siellä pari hatunnoston arvoista suoritusta.
190 sijalle ajalla 4.20 hiihtänyt japanilainen nuorukainen, sekä suomalainen nuori jotain 4.45 ajalla. Molemmat 13v
Hiihon jälkeen ruokalassa jututin tätä suomalaista sankaria, kun satuttiin pöytänaapureiksi. Hyvin oli matka sujunut, mutta oikeeta ruokaa oisi kuulemma kaivannut jossain kohtaa loppumatkasta.
En ihmettele, sillä kaveri lappo kaksin käsin lihasoppaa ja leipää naamaansa:D

Meinas unohtua geelihylsyt. Niitä oli kyllä luvattoman paljon luvattomissa paikoissa reilun sadan hiihtäjän jäljiltä.
Juomapaikoillla, joita oli ihan riittävästi, oli mtb-kisojen tapaan "roskaamisalueet" On se vaan kumma kun ei hylsyjä jakseta kantaa max 5km.

Kilpailuohjeesta poimittu:
"Roskien-esm geelipussien -jättäminen muualle kuin niille osoitetuille keräyspaikoille vaarantaa kilpailun järjestämisen kansallispuistossa sekä voi johtaa tuloksen hylkäämiseen
ja rangaistustoimenpiteisiin viranomaisten taholta"

X-terra
09.04.2019, 18.03
Juuri tuon luistelumonon pohjan jäykkyyden vuoksi kokeilen niitä pertsanmonona. Varpaat eivät kestä enää pohjan taipumista ilman kipuja. Tai kestää hiihtää sen 10-15 kilsaa, mutta hieman pidempään pitäisi pystyä hiihtämään. Tänään ennen töitä testaamaan, jos lumitöiltä ehtii.

No, ei tämäkään ollut mikään taikatemppu. Kun jäykempi pohja vaikeuttaa pitävän potkun tekoa sitä alkaa laittamaan potkuun enemmän voimaa => jalkaterä kipeytyy yhä hieman ja akillesjänne saa enemmän rasitusta. No, kyllä tuolla hiihtelee aika inhimillisillä tuntemuksilla +60 km, mutta ei luistelumonon pohja jalkaa ehjäksi tee.
No, hiihtelin yhen lenkin speedmaxeilla ja pertsan monolla kipua tuntuu enemmän 3 kilsan jälkeen.

Ylläksellä on kyllä hieno kevät, tuttujakin näkyy aika paljon, itsehän en ilman silmälaseja tunnista ketään muuten kuin äänestä. Tehtaan tuotantojohtajakin pääsi yllättämään duunarin aamuisella hiihtolenkillä. Lauantai aamuna pitää hiihdellä kilometrin verran umpista pitkin Kukaksen laelle ottamaan kuvia oikeista urheilijoista.....

tempokisu
09.04.2019, 18.09
Kiinnostaisi ( tietämättömän ) tietää saako niissä pitkänmatkan hiihdoissa hiihtää myös ihan "normaalisti" vuorohiihtoa? Kun lykkivät sitä perstasatyöntöä...onko tää "ptt" todella nopein etenemistapa, olisiko ihan normaali perinteinen hiihtotyyli kuitenkin nopeempi?
Nuorempana ( 12-16 iässä) hiihtelin paljon laturetkiä, silloin mentiin ihan normaalilla hiihtotavalla. Mikä tää tasatyöntöinnostus nyt oikeesti on? Ruman näköistä se nyt ainakin on eikä näytä yhtään hiihdolta.

X-terra
09.04.2019, 18.48
Perinteisenhiihdossa, varsinkin noissa isoissa massahiihdoissa vauhdit ovat sellaiset, että vuorohiihdolla ei ehdi ja pitovoitelu hidastaa aina hieman kahdensuksenkin liussa. Viime lauantain ski classic kisa lienee ainoa, jossa kärki käyttää pitoja.

Tietysti vuorohiihto tai yksipotkuinen on paljon kauniimpaa hiihtoa, mutta kello ei tykkää kärjen osalta niistä ja ei noita kisojen reittejä voi oikein vaikeuttaa, kun nytkin ne ovat kuntoilijoille,h kuten minä ihan riittävän vaativia. Hiihtelin Ylläs-Levi reitistä Äkäslompolosta Aakenuspirtille, ja onhan toi aika hapokas väli taviskuntoilijalle. Ei mitään mahdollisuutta tasurilla vetää sitä väliä. Pääsin juttuihin muutamagn toimitsijan kanssa ja kyllä siellä kuntoilijat taitaa luistella mäissä, jos pitoja ei ole. Kärki menee tietysti puhtaasti tasurilla, kun sitä kuvataan 100% matkasta.

X-terra
09.04.2019, 18.55
Kilpailuohjeesta poimittu:
"Roskien-esm geelipussien -jättäminen muualle kuin niille osoitetuille keräyspaikoille vaarantaa kilpailun järjestämisen kansallispuistossa sekä voi johtaa tuloksen hylkäämiseen
ja rangaistustoimenpiteisiin viranomaisten taholta"

Hiihtäjillähän on mukana iso ja kätevä tasku noille geeleille, tyhjät geelipakkaukset trikoiden alaosaan vyötäröstä sisään. Tosin aikanaan pistin puolitäyden geelin Pogostan hiihdossa trikoisiin ja maalissa näytti siltä, että oli tullut muutakin kuin hyvä hiihto......

usko juntunen
09.04.2019, 20.06
Tänään Lapponia kisa-infossa kuultua. Haastattelivat pariskuntaa Niskanen&Mikkonen. Jälkimmäinen tunnetaan paremminkin Iivon lankona, vaikka hiihti SM-hopeaa 50km su. Ylitorniolla.
Juho Mikkonen oli mennyt nurin jossain Jeriksen kohalla ja siinä kärki karkasi.
Tykkäsivät rennosta meinigistä, reitistä ja maisemista- joita kerkee jopa katselemaan, toisin kuin "oikeissa" kisoissa.

Kilpailun TD:n puheenvuorossa tuli esille juuri em roskaaminen. Paljon on menty eteenpäin, mutta ongelma on yhä olemassa. Yksi sanktio ma. kisasasta langetettu.

X-terra
09.04.2019, 22.03
Mikkosella on tältä vuodelta 2x SM-hopea vapaalla. Jos Juho ei ole maajoukkueessa ensi kaudelle, niin kovasti ihmettelen. En tiedä mitä vaivoja Juholla alkukaudesta oli, mutta suorituskyky ainakin parani loppukaudesta aika paljon.

Jos Juho sattuisi jollain ihmeen kaupalla siirtymään Puijolle, voisi jälki muistuttaa Vuokatin parhaita päiviä....

tikola
10.04.2019, 12.38
Pitäs varmaan ostaa pertsan rullasukset enskesäksi. Onko kokemusta kannattaako mielummin ottaa hidas rulla että vuorohiihtoakin pystyis meneen?
Vapaan rullat löytyy jo tasurilenkeille.

Reenikäyttöön hitain mitä löytyy. Silloin se vastaa eniten normaalia hiihtoa vauhtinsa ja rasittavuutensa puolesta. Jos haluaa kisata ja kehua vauhdeillaan, niin sitten vain nopeinta (=kimmoisinta) polyuretaanirengasta alle. Itse olen aina käyttänyt hitainta luistelusuksea ja se on minusta ainoa järkevä valinta, jos treenaaminen on tarkoitus. Perinteistä Helsingissä moni vetää Paloheinän kivituhkalla. Itse en ole moiseen vielä sortunut, mutta se on yksi optio myös vauhdin rajoittamiseen.

hcf
10.04.2019, 12.48
^Joo näin aattelin kans. Mäenlaskuki ois vähä turvallisempaa hitaalla rullalla. Mutta tuleekohan siitä sit väkisin hiihtoa? :)

tikola
10.04.2019, 14.29
^Joo näin aattelin kans. Mäenlaskuki ois vähä turvallisempaa hitaalla rullalla. Mutta tuleekohan siitä sit väkisin hiihtoa? :)

Ei minusta vaan siitä tulee lähimmäksi normaalia hiihtoa vastaavaa rullasuksiversiota, eli liukkaammilla suksilla luisto on sellainen, että lumella ei koskaan siihen päästä ja siten tunne on erilainen. Turvallisuusaspekti on marginaalinen, eli ne hitaimmatkin rullat ovat liikenteen seassa aika vaaralliset - toki vähemmän vaaralliset kuin kisarullat, mutta vaaralliset kumminkin. Itse olen selvinnyt 45 ikävuoteen parilla pahemmalla kaadolla, mutta niistäkään ei ole asfalttiihottumaa suurempaa vauriota tullut.

paskalokki
10.04.2019, 16.42
Onko ideaa ostaa alennusmyynnistä (jos sellaisia vielä on) pelkkä suksi ja haalia myöhemmin kasaan loput setistä?

hcf
10.04.2019, 18.24
^miksipä ei jos sattuu passeli suksi löytymään

X-terra
10.04.2019, 20.19
No en kyllä hitainta rullaa ottaisi ainakaan luistelurulliin. Hidas rulla on paljon hitaampi, kuin normaalit hiihtokelit. Jos talvella vapaan vauhti on 16-17 km/h, niin hitaalla rullalla vauhti on ehkä pikkuisen alle 15km/h. Esim Marwelta 6-rulla on järkevin valinta.

paskalokki
10.04.2019, 21.15
^miksipä ei jos sattuu passeli suksi löytymäänRaskaalle sarjalle sopivaa, pitää googletella huomenna. Miten nuo pituudet luistelusuksissa 190 senttiselle?

F. Kotlerburg
10.04.2019, 21.22
Raskaalle sarjalle sopivaa, pitää googletella huomenna. Miten nuo pituudet luistelusuksissa 190 senttiselle?
Pisin mahdollinen. Suurimmalla osalla valmistajista pisin luistelusuksi on luokkaa 192-195cm. Se oikea jäykkyyshän se kuitenkin tärkeintä on.

hannupulkkinen
10.04.2019, 22.34
Rullasuksien nopeuksista. Minun kokemukseni on, että jos on kuntoilija niin kannattaa valita ainakin vapaan rullissa nopeahkot. Miksi? Siksi että hitaalla rullalla kuntoilija ei jaksa hiihtää oikealla tekniikalla ja hiihtämisestä tulee räpeltämistä.Nopeilla rullilla saa riittävästi rasitusta kun hiihtää riittävän vaativassa maastossa. Pertsan rullilla ei kannata hiihtää vuorohiihtoa siksi, että niissä on taattu pito ja potkun oppii suuntaamaan väärin. Lumella ei sitten pitoa löydykkään opitmaalisilla suksilla, vaan valitaan sitten varmasti pitävät liian lepsut sukset, joita ei sitta saa luistamaan tai jos valitaan normaalijäykkyiset niin niitä ei saa pitämään kun ei osata oikeaa potkua. Pertsaa mennään tasurilla.

HXX1100H
11.04.2019, 08.05
Hyviä huomiota hannupulkkisella ja x-terralla rullasuksista. Kuntoilija ja hitaat rullat ovat huono yhdistelmä. Rullasuksen rungon materiaalia kannattaa myös miettiä.
Karkeammalla asfaltilla ainakin minulla alumiiniset rungot tärisivät "kiitettävästi". Vaihdettuani x-terran mainitsemiin Marwellin 6- rullaisiin meno tasoittui.

marco1
11.04.2019, 09.25
Raskaalle sarjalle sopivaa, pitää googletella huomenna. Miten nuo pituudet luistelusuksissa 190 senttiselle?

Pituudella on aika vähän väliä mutta lyhyttä suksea ei yleensä saa painavalle sopivaksi. Tarjouksista esim. http://sporttipalvelu.fi löytyy kauppiaan mittaamia pareja jonkin verran, varuste.netissä myös joitakin pareja. Häijäälläkin varmaan on mutta ne harvoin laittavat eriteltyjä pareja nettiin esille.

tikola
11.04.2019, 12.10
Hyviä huomiota hannupulkkisella ja x-terralla rullasuksista. Kuntoilija ja hitaat rullat ovat huono yhdistelmä. Rullasuksen rungon materiaalia kannattaa myös miettiä.
Karkeammalla asfaltilla ainakin minulla alumiiniset rungot tärisivät "kiitettävästi". Vaihdettuani x-terran mainitsemiin Marwellin 6- rullaisiin meno tasoittui.

Tuon allekirjoitan, eli kuiturunko on rullasukselle parempi kuin alumiini - toisaalta luistelusuksien isompi rengas vähentää tärinää ja siinä alumiin voi olla toimiva (ja ainoa tarjolla oleva) ratkaisu. Itsellä luistelurullat alumiinia Marwelta pertsat jotain vanhempaa kuitua/puuta Swenorilta. Tärkeintä on löytää alle aina uusi asfaltti - se tekee hommasta nautinnollisempaa.

Tuo rullannopeus on makuasia, mutta minun makuun hitain on paras ja turvallisin. Minusta 15km/h vastaan 16-17km/h ei ole niin murskaavan nopeusero, että tekniikka murtuisi kokonaan. Tulee myös muistaa, että rullatiet alkavat yleensä kotoa, eikä siinä välttämättä kaikilla ole huippuvaihtelevaa maastoa tarjolla. Eli tasainen tie ja hitain rulla on minusta edelleen lähimpänä talvihiihtoa vastaava paketti ainakin vapaalla. Heti kun otat nopeammat rullat nopeus kasvaa reilusti yli talvihiihdon nopeuden ja sitäkautta kolarissa tuleva runtukin on pahempaa. Toki jos mäkinen rullarata lähtee siitä kotiovelta (esim. Pärnävaara Joensuussa) niin mikäjottei nopeampikin rulla kelpaa.

Makuasioita, mutta itse vannon hitaimman Marwelaisen nimeen vaikka nopeampiakin löytyy autotallista ja on alla käytettykin.

Concorde
11.04.2019, 12.19
Tää on /ceestä...

https://www.aamulehti.fi/a/018b95df-3cc3-4d59-a7c6-bf4365520047?c=1522737894164

Muun muassa maastohiihdon, mäkihypyn, yhdistetyn ja alppihiihdon maailmancupit näkyvät kaudesta 2021 alkaen NENT Groupin tv-kanavilla ja suoratoistopalveluissa. Yrityksen kanavia ovat Viasatin urheilukanavat sekä Viaplay- ja Viafree-suoratoistokanavat.

Sopimus kattaa myös vuosien 2023 sekä 2025 hiihdon MM-kisat. Sopimukseen kuuluvat lisäksi lumilautailun ja freestylehiihdon maailmancupit.

Menneellä talviurheilukaudella tärkeimpien talvilajien Suomen-mediaoikeudet olivat Yleisradion hallussa.

Jagge_
11.04.2019, 13.37
Hiihdän swenorin finstepeillä kivituhkalla pertsaa, asfalttihiihdon lopetin 80-luvulla. standardipyörät, nopeampia en ole kaivannut mutta hitaampia kyllä toisinaan. Kivituhkan nopeus vaihtelee kelin mukaan, loppukesästä sileällä ja kovalla pinnalla kaipaisi pientä hidastusta että ehtisi paremmin potkimaan. Rullhiihto kun on minulle korvaava kuntoilumuoto ja pelkkä tasuri ei ole sitä mitä siitä haen. Ymmärrän huolen potkun suuntauksen tuntuman katoamisesta, mutta ongelmaa ei kannata liioitella varsinkaan jos ei varsinaisesti kilpaa hiihdä. Eniten etenen yksipotkuista tasatyöntöä, se on hyvin lähellä samaa mitä kesällä enkä ole havainnut mitään ongelmaa potkutekniikan muuttumisesta varman pidon takia. Vuorohiihtoa ei tule käytännön syistä tehtyä paljoakaan rullilla. Se on vaikeampi teknisesti tehdä samalla tavalla kun talvella koska latu-uraa ei ole. Lisäksi sitä hiihdetään vain jyrkemään ylämäkeen ja niitä näillä kivituhkabaanoilla varsin vähän ja nekin pätkät lyhyitä. Vaikea nähdä että näillä vähäisillä vuorohiihtopätkillä saisi tekniikan pilalle. Mutta toki jos hommaa yyberhitaat rullat ja tahkoaa tasamaata vuorohiihtoa niin tilanen voi olla toinen. Minun vauhdit perus kivituhkapertsalenkeillä vaihtelee 4min/km molemmin puolin ja vastaa aika hyvin talven vauhteja. Alamäet kivituhkalla eivät ole osoittautuneet ongelmaksi kun tuntee reitin ja kiertää niin päin ettei pahimpiin laskuihin joudu vaan jyrkimmät kinkamat on vuorohiihtoylämäkinä.

Kerran kävin hiihtämässä kameran kanssa, tusta näkee millasita touhua se on (tuosta voi bongata ukrainapolun sinikeltaisia merkkejä).

https://youtu.be/oReDL1aec7c

tikola
11.04.2019, 15.10
No löytyihän tänne yksi Paloheinän kivituhkaspesialisti. Missään muualla en ole tätä ilmiötä nähnyt vaan muualla rullahiihtäjät liikkuvat aina asfaltilla, mutta Paloheinässä kivituhka toimii ihan hyvin - perinteisellä. Vapaata en ole nähnyt kenenkään siellä menevän, enkä usko että kapea rulla tuossa toimii ollenkaan. Rullanopeudesta olen samaa mieltä, eli hitainkin on aika nopea ja jos tarkoitus on treenata, niin se on minusta ihan toimiva ja omiin tarpeisiini toimivin. Kukin saa valita minkä tahansa, mutta se että tekniikka hajoaisi on minusta yksiselitteisesti väärin. Oma tekniikkani ei hajoa tai muutu mihinkään vaan kyllä kesän rullailujen jälkeen talvityyli on löytynyt ihan joka vuosi uudestaan

hcf
11.04.2019, 15.19
Tää on /ceestä...

https://www.aamulehti.fi/a/018b95df-3cc3-4d59-a7c6-bf4365520047?c=1522737894164

Ei ***** oo tosi? Eikait tuo oo aprillipila?

X-terra
11.04.2019, 15.31
Kivituhka specialisti kertoo käyttävänsä normaalirullaa, ei hidasta. Marwella siinä tulee varmaan se parikilsaa tunnissa vauhti eroa, saati jos ottaa sen hitaimman 8-rullan. Itse ajattelin hommata kesällä 0-rullat, niin pääsee reenaamaan yhtä luistavilla rullilla, kuin kevään massahiihdoissa lumi on. Mutta varmaan tärkeintä rullahihdossakin on se,että hiihtää, oli rullat sitten vaikka kisarullat..... kyllä syke nousee varmaan niilläkin, ainakin jännityksestä.

usko juntunen
11.04.2019, 16.21
...... Missään muualla en ole tätä ilmiötä nähnyt vaan muualla rullahiihtäjät liikkuvat aina asfaltilla...
No Iisalmi ilmoittautuu kivituhka-populaatioon:)
Vuonna 2014 kaupunki kivituhkasi osan pururadoista ja heti ilmestyi perinteisen hiihtäjät "ladulle"
https://lh3.googleusercontent.com/mLv0zssUNd8ZFhqlyJWSRS3JnJQD-DXE3hQmV4l4JgdofgrcDjFMUQ-l_QO_m1pckkO1FFw1RKwocbRHKxU1yHQg8zyJlGmPOE8_lsHPq L9lCHNRzvrVyEIGXWVivR7MSRlynXx7c6gIFXbR773b4yZXelk d2pMUQAeaSGuxo8A0sFKyfmsDSFP5KrkBtU_kD32HJF15WG5Kc ME-cR8jBT8L6XslYgxxjajWDOoxIl-LKtD5jUEoRfm2vUstRToIhiqnrWFZfGd4hG-I2o8tIzP6zBRt3aV0csZGDjrwhRC6XpBt4H_YHoYcwZ0H09I8z 9O2HKbywDRVS79XOFKrFTvGHHkYBKDbZszD1OWgJFwjFyExs0I yo-RX0R97GHsZ0ajhiv5_gy6JYcuVjlNMX7yxmo3p9Cd15fwSoI8f awMHegO8R3bwFdxJ32d03STSzH5p9eFU_LoBvbslpud0lZgGfY G9jnbLnTcfRCtBcmcI4JiYT-jhi2Cf8hws6K_bSBTVAdwLG-o7ghhP3RpDV9xwkYRi3U5AK3fkQ2tDLrtHqQAsukSIVuOXgNzd 8AJrTnNwsuNyOBiYZxPC_ZJ46vuJ6uY5FdC8czeyHi2gEXzDCl gRINQbtJ6anDU-e2-v6EurawMud6cGa6k9MCaur53mA3ykHhyg=w528-h703-nohttps://lh3.googleusercontent.com/gZ3V4b50L_yXfsnKNcDnZTXkw8t7J0H4kR0pGGLwle0k8FZ8rx t0LlJx2YxwjweFL6Y2-l66d-2bbLsyBev4ulTlDpDKLqTeChvQ29U_tt8gXx7IPOJEyJ2Koi_w 2iZNaZWGCipY9AY4YXx6vfGPcMttQuvpi7XR9e5ghWInhme0Rd xl4tGZvo7kRYRt2_aA3T37v3CZEBU1i4oCBI9fwlxvI0v42kkr 9ZB4qPWY2HX-n03xWuIl5PIQDsbb1Rv96V1O31g61ev2Gx9qJjhoGeJUXL31Xb 3vw9dMXoh6jsfZzBShrQh4_-uCu3QyKPujQNlxrvPfclyzLgB02BCAjOyRZMdPHUdij5WbXmgm IKPqpFBTKba-ln6D5yjEE41PQPJwaRrAAIqgg_u8LRK5o5dTEZ1DpnuVw2rTId 0AnX0PDyzZbT3o5GO32y8LQCpTE2VvUenrMOpXSqUd3e3xgSFe B3Qmtzkm4WEipzWRui7MWu_3QQXcorfGtUvId3NtZm5NgD-NVgOyIz45_K9rFUCc2AypOHdTDEmnmtlwfh1JFn4FcfOp0ad2s 8_a5_fPjuU6GANrXYcUWCggFshAYryzPvWjhHfvE22heilAxB4 zj_gVdgpY_OPyOFNQmIJg6soo63YGzk5tmZLE9J77ZfEnaK5Lc ZoG=w528-h703-no

Vuonna 2016 nuorten tulevia SM-hiihtoja silmälläpitäen paranneltiin Paloisvuoren itäpuolen kisaladut ja pinta sai kivituhkan. Myös siellä on nähty pertsan hiihtäjiä mäkivetopuuhissa.
Kyseessä siis samat rinteet missä puikkelehti tämän talviset SM- hiihtosuunnistusreitit. Eli aika hapokkaita nousuja on.

tikola
11.04.2019, 19.12
Että Iisalmessakin on lähdetty tuohon - eipä olisi vanhasta kotiseudusta uskonut. Tai no joo, on täysin mahdollista, että tätä kivituhkarullailua harrastetaan muuallakin, itselleni se on tuttua vain Paloheinästä, koska se vaatii ihan tietyntyyppisen pintamateriaalin onnistuakseen. Pururadalla on turha kokeilla. Yksi mikä kivituhkassa on paha on kuran kulkeutuminen laakereihin ja monoihin. Eli kokonaan tuohon hommaan pyhitetyt monot on syytä olla, koska valkeilla keväthangilla ne kivituhkassa hiihdetyt näyttävät varmaan aika pahalta.

X-terra
11.04.2019, 19.41
Joskus 90-luvulla olen hiihdellyt Paloheinän hileladulla, kun osa on hiihtänyt finstepeillä siinä kivituhkalla. Ollut kai rullakilsat vajaat tai letkajenkka lumella ei ole kiinnostanut.....

Jagge_
12.04.2019, 09.53
On tullut hiihdeltyä kivituhkalla ja hiekalla siellä sun täällä, esim Lappeenrananssa lentokenttää ympäri. Entinen purubaana muutettiin kivituhkaksi ja se oli alkuunsa luonnollisesti vähän pehmeä, ei kaivannut hitaampia rullia. Alikulkutunnelit oli vielä purulla ja niissä tökkäsi, mutta pikku tökkäykset pitää vaan sopivasti yllä vanhoja hisurefleksejä. Vähän ollut harkinnasssa hommata hitaammat eturenkaat ja vaihdella niitä baanojen nopeuden mukaan, eli normirullilla muulloin paitsi jos kuivan kauden jälkeen baanat on sileitä ja kovia niin sitten hitaat kiekot alle. Jos löytyisi nastat, fätit tai pikkusukset niin voiskohan noilla tuupata menemään talvellakin?

tikola
12.04.2019, 10.17
Jos löytyisi nastat, fätit tai pikkusukset niin voiskohan noilla tuupata menemään talvellakin?

Vantaalla kävin hiihtämässä luonnonlumilla keskiviikkona 27.3 Mätäkivenmäellä - ensimmäisen rullailijan näin lauantaina, joten Vantaalla rospuuttokausi luonnonlumista rullahiihtoon on tänä keväänä ollut todistetusti 3 päivää :-)

tikola
12.04.2019, 11.40
Ei ***** oo tosi? Eikait tuo oo aprillipila?

Kyllä se todelta vaikuttaa - käsittääkseni sopimus alkaa vasta syksystä 2021, joten meillä lienee pari kautta aikaa nauttia ylen tarjonnasta ja jännittää löytyisikö hiihto sitten vaikkapa Viafreestä tai jostain muusta ihmepalvelusta. Jalkapallon karsintapelit tulevat jo nyt sieltä Viafreestä ja se on ollut ihan kelvollinen ratkaisu.

usko juntunen
12.04.2019, 14.27
Tänään ei ollu kivituhkaa paanalla. Joitain värillä merkattuja kiviä tunturin pällä kylläkin. Tosiaan avotunturien laella on kivet näkyvissä, vaikka muualla lunta vaikka kuin paljon.
Olipahan taas mahtava hiihtopäivä. Muutama aste pakkasta jä lähes pilvetön taivas. Ainu mistä pikkusen kateellinen, kun tunturissa ohitettiin muutama ahkoin vetäjä. No kaikee hyvää ei voi kerralla saada.
Varasin Karrahuikoseen (Hetta-Olos) 5 tuntia, mutta jäi tähteeksi 27min:D
Nyt naulataan sukset seinään joksikin aikaa. Niin ja geelipussit. Kiintiö on täysi:(

ps.seinään naulaaminen ei koske eräsuksia;)

hcf
12.04.2019, 17.00
^Noniin hieno homma että urakka selvitetty. Saispa itteniki joskus siihen kuntoon että viittis lähtee yrittään :D
Paljon sielä kyllä näky niitä ahkion vetäjiä ku itekki kävin

usko juntunen
12.04.2019, 17.14
^
Kannatetaan. Jo pelkästään tunnelman ja hurtin huumorin takia. Aamulla linja-autossa matkalla pohjoiseen on sananmukasesti tunnelmaa.
Jotenkin vain ne samanvauhtiset huru-ukot sattuukin samaan autoon ja -letkaan. Muutamakin Tuonelan Maratonhiihtäjä, kotosin Tervolasta, niin johan alakaa juttu lentää:D
Kanssamatkusjat joskus epäilly, et korkki on jääny auki edelliseltä iltaa...mut eihä me urheilijanuorukaiset semmossii.

sianluca
12.04.2019, 19.25
Hieno juttu, hiihdit tapahtuman . Vaikka olen paikkakuntalainen, kartan hiihtotapahtumia koska pyöräilyvaiheessa on tullut oltua massakolareissa liian monta kertaa :). Itse hiihdin normi parikymppisen kolmosen lenkillä Oloksella........

hcf
13.04.2019, 00.11
Käyhä sianluca kiertään kisareitit vielä ku kerkee 😉
Taidetaan osa laduista ajaa vain lapponiaa varten

marco1
13.04.2019, 11.13
Ylläs-Levin loppumatka menossa (reilu 15km), näkyy Yle Areenasta suorana. Tasurilla kärkimiehet, naisissa vielä osa pidoilla.

F. Kotlerburg
13.04.2019, 14.16
Ei tuolla touhulla ole kyllä hiihtämisen kanssa paljoakaan tekemistä.

Vähän etelämpänä alkaa olla kyllä hiihtohommat taputeltuja. Tänään Syötteella niin alkaa jo latupohja pettää alta ja sohjoksi menee. Vaatis muutaman kylmän päivän kunnon yöpakkasia, mutta eipä näy olevan tulossa.

usko juntunen
13.04.2019, 20.06
Hieno juttu, hiihdit tapahtuman . Vaikka olen paikkakuntalainen, kartan hiihtotapahtumia koska pyöräilyvaiheessa on tullut oltua massakolareissa liian monta kertaa :). Itse hiihdin normi parikymppisen kolmosen lenkillä Oloksella........
No onneksi tuolla ei ainakaan tälläkertaa tullut pahoja kasoja. Se "prologin" eli eka päivän kasa oli saanut alkunsa yhdistetyn miehen Arttu Mäkiahon kaatumisesta Jerikselle laskettaessa.
Siihen sitten Karppa ja Juho kompastuneet. Näin kertoili Kari V. pukuhuoneessa Karrahuikosen lähtöpaikalla.
Muutamia ulosajoja sattui mm. Himmelriikin hiihdossa. Yksi Oulun seudun hiihtäjä kertoi ulosajossaan suksen irronnen jalasta siten, että side oli liukunut irti nis-levystä.
Yksi tuttu Tuonelan Maratonhiihtäjä menetti somman sauvastaan 15km kohdalla ja hiihti lopun 45km pelkällä putkella:eek: Varasauvoja ois kyllä ollu huotopaikoilla, mutta kaveri ei niitä "sohloja" huolinu.
Niin ja paras tai pahin- oli sattunut erälle nimeltä mainitsemattomalle hiihtäjättärelle. Monosta oli irronnut pohja, mutta ei hätää. Ladun varrelta oli "löytynyt" ehjä mono.
Maaliin oli tultu jalassa 38 ja toisessa 46-numeroinen mono. Pelin henki on-kaveria ei jätetä. Tässä yksi syy, miksi tuonne tulee lähdettyä vuosi toisensa jälkeen.

Ladut oli kyllä mainiossa kunnossa. Esm nousu Vuontisjärveltä Montellin majalle aivan priimaa. Jossain Sammaltunturin päällä oli lyhyt pätkä, missä pienisompainen sauva saattoi mennä läpi.

sianluca
13.04.2019, 21.27
Vuontisjärveltä Montellin majalle on vedetty autotien veroinen väylä, ajelin sen kesällä maasturilla ylös kun lähdin sitä kautta Hettaa kohti. Tie oli pohjustettu tosiaan auton mentäväksi, välillä kyllä on vähän jyrkkä....

hannupulkkinen
13.04.2019, 22.30
Ei tuolla touhulla ole kyllä hiihtämisen kanssa paljoakaan tekemistä.

Kerro tarkemmin. Minusta ihan hiihtämisen touhua. Mitenkäs itse pärjäisit?

F. Kotlerburg
14.04.2019, 11.03
Kerro tarkemmin. Minusta ihan hiihtämisen touhua. Mitenkäs itse pärjäisit?
Miten minun pärjäämiseni liittyy mihinkään? Taas yksi jonka mielestä pitää olla ammattiurheilija kyseisessä lajissa, että voi kommentoida?

X-terra
15.04.2019, 15.23
Alkaa olemaan taas hiihtäjän parasta aikaa tarjolla Lapissa. Edellyttää kyllä heräämistä ajoissa, mutta rapsakka aamun lentokeli on jotain muuta kuin puolilta päivin lässähtävä latupohja.

Alamäet on kyllä välillä aika kamalia kun pelottaa niin maan 😈.... Mutta nyt tuntee keski-ikäinen pullukkakin itsensä hyväkuntoiseksi...

hcf
15.04.2019, 23.40
Nojoo jos tamppari on aamusta liikkeellä niin sit o mukavaa. Jäätyneet sohjobaanat o meleko ikävä hiihtää.
Ite kyl taidan lenkkareihin ja fillariin vaihtaa

X-terra
16.04.2019, 04.45
Ylläksellä tamppari liikkuu loppuillasta, jolloin aamulla on tarjolla hyvää ja liukasta paanaa.

usko juntunen
16.04.2019, 19.38
^

Alkaa olemaan taas hiihtäjän parasta aikaa tarjolla Lapissa. Edellyttää kyllä heräämistä ajoissa...
No ainakin postaus ajasta päätellen ollaan herätty ajoissa...;)
Nimimerkillä: kateellinen talvilomansa tuhlannut. Korvaushoitona jotain soratie pyörälenkkiä ajettu, mutta toivo suksille pääsystä elää...

X-terra
17.04.2019, 04.53
Ero luistossa ja hiihtämisen mukavuudessa on niin suuri, ettei viitsi nukkua onnensa ohi....

sianluca
19.04.2019, 12.42
Vielä viikko hiihtoa tutuissa lenkkimaastoissa, sitten hiihtokauden finaali Kilpisjärvellä.....

hcf
19.04.2019, 20.08
Minä vihelsin jo pelin poikki ja alotin pyöräilyn maantiellä ja lenkkeilyn. Ei saanu ku 1300km kasaan tänä talvena. Työt rajottaa ihan liikaa.

Kilpisjärvi pitäs kyllä kokea joku kevät. Tullu vaan kesäisin sielä käytyä.
Sitä vaan on aina niin sipissä hiihdosta niin myöhällä kevättä

sianluca
24.04.2019, 20.21
Ihan pakko oli laittaa toi, tämänaamuiselta lenkiltä

https://live.staticflickr.com/65535/33811327318_9b49478332_k.jpg

marco1
25.04.2019, 08.38
Sehän näyttää hyvältä, tiistaina oma kauden viimeinen lenkki ja aika sohjoa oli Levin tykkilatu +14 lämmössä. Edellisenä päivänä oli jängille vedetyt ladut eteläpuolella jo kastumassa.

sianluca
26.04.2019, 05.34
Pitäisi vähitellen opetella puolen vuoden tauon jälkeen treenaamaan pyörän päällä. Tuntumaa kyllä on tullut muutaman kerran kun kokeilin paksupyörällä ajoa moottorikelkkareittejä pitkin, nyt ne reititkin ovat ihan sohjoiset

X-terra
26.04.2019, 15.32
Aika nopeasti katosi hiihtokelit Ylläkseltä ja muista lähialueen hiihtokeskuksista. Vielä viikko sitten Ylläksellä oli huollon piirissä 330km ja tänään taita olla jo latujenhoito lopetettu. Ensi talvena on varmaan parempi ottaa kevätviikot viikkoa aiemmin, vaikka ilmeisesti normaalisti hiihtokelit kestää pidempään?

sianluca
27.04.2019, 16.05
Joo, tänä vuonna hiihdot ovat tässä. Yritin aamulla Kilpisjärvellä lenkkiä, järven jäällä oli ohuen jääpeitteen alla parikymmentä senttiä vettä, luisteluhiihto oli hankalaa. Pertsaa olisi rantoja pitkin päässyt. Maastossa lumi oli paikoittain ihan pois. Viime vuonna hiihtokausi loppui Muoniossa toukakuun alkupäivillä, kaksi vuotta sitten hiihdin vielä toukokuun 14. päivä. Aika aikainen kauden päätös...

hannupulkkinen
28.04.2019, 15.55
Eilen kauden viimeinen lenkki Pyhällä. Ladut ajettiin vielä tänään ja yöpakkasten ansiosta olisi voinut kyllä hiihtää. Motivaatio vain hävisi. Kauden saldoksi tuli 2401 kilometriä. 113 kertaa.
Satanen vähemmän kuin viimekaudella, mutta mieli oli parempi. Eläkkeellä ollessani olen nyt hiihtänyt 11200 kilometriä kuuden talven aikana. Kunto ei ole paljoa noussut, muttei ei ole laskenutkaan.

marco1
28.04.2019, 19.31
Kauden parhaat asiat hiihtorintamalla ovat olleet juniorin parantunut hiihtotekniikka, uus Löfflerin hiihtotakki kylmille keleille ja latujen kunnossapidon hyvä taso Vantaa + Espoo-akselilla.
Ensi kaudelle täytyy taipua rotoharjan ostoon, itsellekin karwapohjat harkintaan ja pitää miettiä hiihto+wattbike vs hiihtoon keskittyminen (keleistä riippuvainen asia toki).

Pekka L
28.04.2019, 19.48
Rotoharja on ihan kurko. Etenkin laskettelusuksia kun harjaa normisti kuutisen paria kuntoon kun lähdetään kolmistaan mäkeen, niin jännetupin tulehduksen siitä saisi kun nuo käsin jynssäisi.
Ainut käsiharja enää käytössä on ollut keskikarkea teräs, jolla oon vedellyt pohjia auki ennen parkkua.
Murtsikoiden harjaus on rotolla yks hujaus vain.
Ekana Startin valkoinen nylon ja perään sininen viimeistelyharja. Tuolla sinisellä lähtee uskomaton määrä tavaraa pohjasta vielä nylonin jälkeen, moiseen lopputulokseen käsin harjaamalla menisi vähintään kymmenkertainen aika.

hannupulkkinen
28.04.2019, 22.27
https://www.youtube.com/watch?v=1sdUMXdR_88

paskalokki
07.05.2019, 07.59
https://www.xxl.fi/madshus-hypersonic-carbon-skate-18-19-luistelusukset-harmaa/p/1154167_1_style

Onko poistamisen arvoiset 160 euron hintaan ensi talvea ajatellen? Vielä pitää siis siteet, monot ja sauvatkin hankkia. Ensisukset.

marco1
07.05.2019, 10.10
^ Ei noista puristelematta tiedä mitään sanoa. Madshusilla on joku siru / tarrasysteemi joka kertoo miten pari on tehtaalla mitattu jos kaupassa sitä ei tehdä.
Alennus ovh:sta on ihan hyvällä tasolla.

hcf
07.05.2019, 11.06
Mulla on yhet xxl:stä ostetut hypersonicit. Ne on joo tehtaalla valmiiksi mitattu sopivat kilot.
Mulle sattu pikkupakkaselle passelit sukset. Ja varsinki uudelle lumelle. Sinne ihan omiaan

Pyorailija85
07.05.2019, 12.17
Kuinkahan onnistuisi skatetyylin rullasuksien tekeminen vanhoista talvisuksista? Lähinnä mietityttää että riittäisikö 75-kiloiselle hiihtäjälle pyörien tuennaksi alumiini- tai teräspalaset, jotka poraisin sahattuihin hiihtosuksiin vain sivuilta? Näin painokin pysyisi alhaisempana.

kuovipolku
07.05.2019, 12.55
Kyllä sä niistä satasen saat ja varmaan parikymppiä päällekin jos asennettujen siteiden kanssa ne ensi keväänä perinpohjaisesti turhautuneena päätät jättää hiihtohommat ihan tykkänään muiden hoidettaviksi:cool: Eli mä uskaltaisin ottaa sen riskin mikä suksien ostossa yleensä ja luistelusuksien kanssa erityisesti on silloin kun ei ole sataprosenttista lupausta siitä että niin monta kertaa vaihdetaan kunnes olet tyytyväinen.

Luistelumonoja kokeilematta sanoisin että XXL:n tarjouspaketin monot ovat vähintäänkin riittävän hyvät. Käy hyvä mies kokeilemassa jalkaasi! (Itsekin aion käydä, vaikka mulla Alpinan pertsamonoilla hiihtävänä pitäisikin periaatteessa olla oikea koko jo tiedossa.) Monoille ja siteille tulee hintaa +180 € jos laskin oikein.

PS Mutta voisit yllättyä positiivisesti jos menisit johonkin pääkaupunkiseudun yleisesti hyväksi ja osaavaksi ja riittävän suurella volyymilla (mikä ei tarkoita supermegasporttimarkettia vaan voi olla "pieni" hiihtoon erikoistunut kivijalkakauppakin) suksia myyväksi liikkeeksi, tiedustelet muina miehinä miten lumien äkkilähtö täällä meillä etelässä vaikutti suksikauppaan, jäikö paljon hyviä pareja seiniä pystyssä pitämään...nyt on aikaa palvella ja ehkä halua päästä ylivuotisista eroon (muttei silloinkaan omaa mainettaan pilaten).

paskalokki
07.05.2019, 13.24
^ Ei noista puristelematta tiedä mitään sanoa. Madshusilla on joku siru / tarrasysteemi joka kertoo miten pari on tehtaalla mitattu jos kaupassa sitä ei tehdä.
Alennus ovh:sta on ihan hyvällä tasolla.Valitsee listalta pisimmät ja jäykimmät kun itse menen siihen haarukkaan? Olen ymmärtänyt suksien valinnan olevan pituus- ja painokriteerinen pohdinta suhteutettuna lompakon paksuuteen.

marco1
07.05.2019, 14.40
Valitsee listalta pisimmät ja jäykimmät kun itse menen siihen haarukkaan? Olen ymmärtänyt suksien valinnan olevan pituus- ja painokriteerinen pohdinta suhteutettuna lompakon paksuuteen.
Tuossa on hieman liikaa yksinkertaistettu mutta ensimmäisiä suksia ostaessa ei kannata liikaa uppoutua detaljeihin. Sukset alle ja ladulle. :)

Yksi Amerikan setä tarjoilee tämmöistä tietopakettia suksen valintaan omassa kaupassaan: https://www.caldwellsport.com/2019/05/e-z-buyers-guide/

paskalokki
07.05.2019, 19.49
Tuossa on hieman liikaa yksinkertaistettu mutta ensimmäisiä suksia ostaessa ei kannata liikaa uppoutua detaljeihin. Sukset alle ja ladulle. :)

Yksi Amerikan setä tarjoilee tämmöistä tietopakettia suksen valintaan omassa kaupassaan: https://www.caldwellsport.com/2019/05/e-z-buyers-guide/Kissat koiria ja 100 kiloisella jonkun kuikelon suksi alla. Ehkei nyt ihan noinkaan. [emoji2957]

sianluca
08.05.2019, 06.43
Repsahdin tilaamaan tuollaiset xxl:ltä 75-90- painoluokassa, itse painan noin 83kg. Kun alkoi tuota luntakin tulla aamuyöllä runsaamman puoleisesti.....ehkä pääsee pian kokeilemaan...

paskalokki
08.05.2019, 07.12
Kannattaisiko tuohon siteet napsutella mukaan? Sauvoja ja monojahan varmasti saa muulloinkin, kun on sidetyyppi tiedossa.

kuovipolku
08.05.2019, 09.45
Olenko mä tempokisun hylkylistan lisäksi myös paskalokin hylkylistalla?

Vai onko kyse pelkästään siitä että (a) viimeksi mainittu katsoo (ehkä täysin perustellusti) ettei meikäläisen mielipiteellä ole näissä jutuissa (jos nyt muissakaan) minkäänlaista painoarvoa tai (b) että hän vain on sitä ihmistyyppiä joka haluaa varmistua asioista ja tarvitsee oman käsityksensä vahvistukseksi ja tueksi päätökselleen useamman eri ihmisen vankan mielipiteen?

Vaan joo: täällä odotetaan nyt ensi talvea. Ja jo sitä ennen ostetaan jostain luisteluhiihtopituiset sauvat. Voinkin kertoa ettei ainakaan Hypersonicien odotusarvossa ole mitään vikaa.

F. Kotlerburg
08.05.2019, 09.49
Kannattaisiko tuohon siteet napsutella mukaan? Sauvoja ja monojahan varmasti saa muulloinkin, kun on sidetyyppi tiedossa.
Kyllä mä ottaisin. Noista Rottefelloista valkkaa mitä tuo tarjoaa kylkeen niin saa siteet asennettuna.

Rohkeasti vaan tilaamaan ja ensi talvena ladulle. Vaikka täällä saa sen käsityksen, että joka asteelle ja lumityypille pitää olla omat sukset niin aloitteleva harrastaja ei tartte. Mullakaan ei ole kuin kolme paria (pakkaskeli, lämpimämpi keli ja yksi vähän huonompi pari alkutalven vähälumisia ja kevään pahimpia roskakelejä varten), vaikka oon kohta kymmenkunta vuotta hiihtänyt aktiivisesti. Kunhan huolehtii sitten, että hionta on kunnossa ja voitelee silloin tällöin niin kyllä sitä hiihtelee. Ei tuon hintaluokan suksissa niitä jäykkyyksiäkään nyt niin paljoa ole, että kovin pahasti pieleen voisi mennä.

paskalokki
08.05.2019, 11.59
Olenko mä tempokisun hylkylistan lisäksi myös paskalokin hylkylistalla?

Vai onko kyse pelkästään siitä että (a) viimeksi mainittu katsoo (ehkä täysin perustellusti) ettei meikäläisen mielipiteellä ole näissä jutuissa (jos nyt muissakaan) minkäänlaista painoarvoa tai (b) että hän vain on sitä ihmistyyppiä joka haluaa varmistua asioista ja tarvitsee oman käsityksensä vahvistukseksi ja tueksi päätökselleen useamman eri ihmisen vankan mielipiteen?

Vaan joo: täällä odotetaan nyt ensi talvea. Ja jo sitä ennen ostetaan jostain luisteluhiihtopituiset sauvat. Voinkin kertoa ettei ainakaan Hypersonicien odotusarvossa ole mitään vikaa.
Ihmisten ignoreen laittaminen internetin keskustelupalstalla on vähän niin ja näin, et ole. En ollut lukenut viestiäsi.

Intersportista tarjottiin talvella 580 eurolla koko pakettia (Madshusin sukset, siteet, monot, hiilikuitusauvat). Suksien luvattiin toimivan vaikka kilpakäytössä ja seinähinta oli 399 €. Saattaa olla samat kyseessä tai sitten paremmat Madshusit, en tarkempaa mallia tiedustellut tuolloin.

XC Skis Hypersonic Carbon-sukset ja XC Bindings Performance-siteet 188 euroa (asentavat lie samalla, kun samassa paketissa tilaa?). Jos painaisi tämä tulemaan ja monojen sekä sauvojen hankinnan jättäisi myöhempään..

hcf
08.05.2019, 12.25
Asentaahan ne samalla mutta ei ole kova homma itekkään. Nis levyyn vaan pukataan kiinni ja nis avaimella avustetaan oikeaan kohtaan

kuovipolku
08.05.2019, 12.30
Ihmisten ignoreen laittaminen internetin keskustelupalstalla on vähän niin ja näin, et ole. En ollut lukenut viestiäsi.

Olen ehdottomasti samalla kannalla: kun on leikkiin ryhtynyt, saa luvan leikin kestää:cool:

Mutta se osa viestistä oli niin sanottu vakavalla naamalla esitetty vitsi - eikä siihen sitten juuri muuta jäänytkään kuin jo annnetun rohkaisun ja ostosuosituksen vahvistaminen.

Eikä mulla nytkään muuta kuin että Alpinat ovat paitsi hiton nätit nin myös yleisesti melko hyviksi tunnetut ja melko monenlaiseen jalkaan (mukaanlukien se niin sanottu perinteinen suomalainen jalka) sopivat. Mulla on sellainen kertakokemus ja sellainen yleisempi käsitys että hyviä "ylemmän keskiluokan" monoja voi olla vielä vaikeampi löytää sesongin ulkopuolella kuin vastaavantasoista ja itselleen sopivaa suksiparia. Syksyllä kyllä taas löytyy, mutta uuden malliston monoista pyydetään uuden malliston hintaa...

paskalokki
08.05.2019, 15.00
Hypersonicit tilattu Rottefellan siteillä.

paskalokki
10.05.2019, 15.22
Salomon RS 8X ja RS 8-malleista, tai niiden eroista kenelläkään kokemusta? Tulee NNN-versiona jalkaan ja onko faktaa miten eroaa Salomonin eri mallien koot keskenään toisistaan? 44 2/3 oli tuosta RS8X-mallista hyvä.

marco1
10.05.2019, 16.01
^Ainakin SNS -versio on vahvasti ylipainoinen, koittaisin venyttää budjettia ainakin RS Pilotiin asti.

X-terra
11.05.2019, 00.12
Monoiksi ostaisin kyllä niin hyvät kuin perse kestää, niillä hiihtelee kuitenkin sen +5000km jolloin hintaero liudentuu kyllä nautintoon vuosien varrella..... Ei monojen tarvitse olla mikään +600 euroa hiilikuitumalli, mutta se seuraava alaspäin saattaa olla se paras vaihtoehto.....

paskalokki
01.06.2019, 11.29
XXL:ssä vielä tänään monot -25 %. Tietenkään ei omaa kokoa (44 2/3), kuin kaikkein halvimmasta Salomon Prolink-mallista. Intersportkin tarjoaa jalkineista saman alennuksen, mutta tuolla taasen ei toimi monoihin alekoodi.

hcf
02.08.2019, 20.18
Ruukaatteko vetää kesän tasatyöntölenkkejä pertsan vai vapaan sauvoilla?
Vapaan sauvoilla tuo tuntuu mukavemmalta ku saa vähä enemmän tehoa siihen eikä ole niin väkisin puurtamista

lai
03.08.2019, 09.13
Nykyisin tulee hiihdettyä pelkästään tasatyöntöä pertsan rullasuksilla. Kamatkin sekalaiset: Pertsan rullasukset ja luistelumonoilla ja sauvoilla. Tuo vuorohiihto on vaan meikäläiselle jotenkin hankalaa noilla pertsan rullasuksilla.

hcf
03.08.2019, 12.20
Johaug voittanu iivo niskasen Lysebotn Opp rullahiihtokisoissa. On se melekonen. Toki se suosii höyhenen kevyitä urheilijoita ku mennään kovaan ylämäkeen.

Pekka L
03.08.2019, 13.21
Niin joo. Ensi kuun jälkeen on jo lokakuu. Pitäiskö alkaa kaivamaan voitelurautaa esiin. Aika viileää jo ulkona.

usko juntunen
03.08.2019, 20.05
^
Äläs nyt. Just eilen tuli kyselyä Oloksen suunnalta vieläkö setä jaksaa heilua Lapponian ja laitetaanko vakikämpän varaus voimaan?
Maja varattu:)

Seuraava eli 2020 Lapponia tarjoaa nyt eka kerran oman sarjan&lähdön myös perinteisen hiihtäjille!
Ilmeisesti siellä on kuunneltu hiihtäjien toiveita. Viime talvena muutama pertsan hiihtäjä koitti siellä luikkariporukan seassa mennä.
Kovin hankaleelta näytti meno rikkinäisellä ladulla siinä luikkarijonon vierellä.

https://www.lapponiahiihto.fi/

xcakke
05.08.2019, 12.47
Vapaan sauvoilla tuo tuntuu mukavemmalta ku saa vähä enemmän tehoa siihen eikä ole niin väkisin puurtamista
Siirtynyt vähän vapaan sauvoista lyhyempiin. Tuntuu enemmän vatsoissa. Pituudeltaan aika lähellä pertsan "tasurisauvojani". Rennossa matkahiihdossa menee molemmat, mutta mäkivetoihin otan aina lyhyemmät.

gts/R
07.08.2019, 22.00
Tulevana talvena on tarkoituksena antaa uusi mahdollisuus pertsalle. Edellinen päättyi siihen, että en vaan saanut suksia pitämään edes sillä helpoimmalla pikkupakkasen kelillä vaikka sukset oli omien mittojen mukaan etukäteen kesällä tilattu jne. Siitä lähtien onkin menty vapaalla tyylillä, mutta vapaalla hiihtäessä saa unohtaa PK1-lenkit, sillä syke nousee liikaa.
Siksi uusi mahdollisuus pertsalle, ei kylläkään voideltavilla suksilla vaan joku tarjolla olevista valmiista pitopohjaratkaisuista. Näitähän on monenlaisia ja eri suksimerkeillä omansa. En ole koskaan hiihtänyt kilpaa enkä taatusti osaa hiihdon tekniikkaa aivan täysin. Omasta mielestäni ns. sunnuntaihiihtäjä. Onko suosituksia mitä merkkiä ja millaista suksenpohjaa kannattaisi lähteä ostamaan? Haussa siis ensisijaisesti mahdollisimman hyvä pito nollakelistä noin 10 pakkasasteeseen.

marco1
07.08.2019, 22.07
^Riippuu myös siitä missä hiihtelee. Etelään ehkä pitopohja parempi mutta jos pohjoisessa kuivia pakkaskelejä riittää niin pitovoitelun saloihin perehtymistä kannattaisi jatkaa.

hcf
08.08.2019, 11.21
Kait ne skinit on sunnuntaihiihtäjille parhaat jotka ei tasuria paljon vedä.
Olettasin ku monet sunnuntaihiihtäjät kehuu. Itekki vähä miettiny työreissuille moisia ku ei jaksa voidella tai raahata montaa paria mukana.
Halpoja tuskin kannattaa ostaa. Ei oo mukava jos karvat laahaa maata kokoaja

Lähetetty minun F8331 laitteesta Tapatalkilla

xcakke
08.08.2019, 11.37
edes sillä helpoimmalla pikkupakkasen kelillä vaikka sukset oli omien mittojen mukaan etukäteen kesällä tilattu jne.
Mulla ei ole karvasuksista omakohtaisia kokemuksia, mutta puutun hiukan tähän lauseeseen. Pikkupakkanen ei mielestäni ole mitenkään helppo (taikka yksiselitteinen) pertsan voitelukeli, ehkä juuri vaikeimmasta päästä. Jos sillä speksillä tilaa sukset, niin ne yleensä tulee jollain keskikorkealla voidepesällä, jonne mahtuu myös pikkasen liisteriä (ainakin keskelle) alle. Sellaista suksea voi olla hankala saada pitämään pelkällä purkilla kovalla ja varsinkin kiiltäväksi liippaantuneella latupohjalla, jollaisia suosituimmat lyhyet purulenkit monesti ovat. Varsinkin jos painot on valittu vähän kilpa/kuntohiihtäjän spekseillä.

Helppo pertsan keli on karkea kuiva ja suht kiinteä pakkaslumi, jollaista yleensä on ainakin -5C kylmemmässä. Samoin noita helppoja kelejä on yleisemmin tammi-helmikuussa, kun taas keväämmällä on vanhempaa, kosteampaa ja usein päivisin sulanutta lunta, joka saattaa vaatia liisteriä voiteen alle tai paksummin pehmeetä purkkia.

pepsimax
27.08.2019, 01.42
Mistähän 155/65 kokoinen saisi luistelusuksia? Tuntuu, että lyhyimmät on jotain yli 174cm pitkiä :/

marco1
27.08.2019, 07.28
Karhu Volcan Skating mini on 166cm lyhyt luistelusuksi aikuiselle, tämä taisi olla aikaisemmin myynnissä Yokon nimellä.

Olet varmaan kuullut että tekniikan ollessa kunnossa suksen pituudella ei ole juuri väliä mutta jos pituus tuntuu hankalalta niin sitten se tuntuu.

hcf
12.09.2019, 09.34
Mitäs hanskoja ootte käyttäny rullahiihdossa? Yoko YXG:t korkkas saumoista eikä taho löytyä samanlaisia tällä hetkellä.
Tarkotus käyttää myös lauhemmilla hiihtokeleillä niin siksi ei rullahiihtohanskoja ku niissä ei pahemmin mitään tuulisuojaa ole.

Huilutane
14.09.2019, 09.49
Itse rullahiihdän yleensä napakoilla saliräpikkäillä (nykyiset on XXL:stä ostetut Reebokit), mutta jos samoilla on tarkoitus hiihtää talvellakin, niin Swix Triac -hiihtohanskat on napakat ja rullailuun sopivan ohkaiset, joskin hintaan nähden kuluvat melko nopeasti. Niissä ei myöskään ole puristavaa saumaa kämmenen alasyrjällä.

hcf
14.09.2019, 10.29
Njoo kerkesin tilaamaan lilsportin legend goldit. Saa nähä onko liian kuumat. Ei ainakaan ole eristetyt/topatut

Sotanorsu666
06.10.2019, 11.08
Hiihtokausi lähenee ja pitäisi käyttää vehkeet huollossa. 2 paria vapaan suksia ja 2 paria laskettelusuksia olisi huoltoa vailla. Onko suositella jotain mestaa pk-seudulla mihin nuo kannattaisi kiikuttaa huoltoon ?

lai
06.10.2019, 11.33
Onko suositella jotain mestaa pk-seudulla mihin nuo kannattaisi kiikuttaa huoltoon ?
http://www.suksihionta.fi/ ei varmaankaan halvin, mutta tulee varmasti hyvät.

hannupulkkinen
06.10.2019, 11.59
Lunta on jo satanut ja kuukauden päästä pääsee ehkä ladulle Pyhän mökillä. Kesä on mennyt pieleen loukkantumisten takia ja kunto on alempana kuin viiteen vuoteen. Ostin viime syksynä Rossarin pertsan sukset. Ne olivat parhaat sukset, joilla olen hiihtänyt, siis hiihdettävyydeltään. Katkesivat, niin kuin niiillä on kuulemma tapana ja en enää uskalla uhrata riskisuksiin monta satkua. Olen hiihtänyt useilla merkeillä elämässäni, mutta yleensä ns. kakkossuksilla ja onhan ne ainakin Rossareilla vähän huonompia nimenomaa hiihto-ominaisuuksiltaan. Ostin myös Peltoset edellisenä talvena ja ne jäivät kauas Rossareista, joten niitä en enää osta. Onko kellään kokemuksia Karhuista. Joskus minulla on niitä ollut ja mielikuva on edelleen hyvä. Kiteelle ei olis pitkä matka niitä hakemaankaan. Onko muita suosituksia? Karvasuksia en kaipaa. Osaan ja haluan voidella.

hcf
07.10.2019, 20.12
Ounasvaaralla kausi lykkääntyy enskuuhun. Säilölumikasa sulanu puoleen eikä saada varmaan edes yhtä pitkää rataa tehtyä ku ennen.
Käyttivät kangasta muhan sijasta tällä kertaa. Ilmeisesti hätä ratkasu ku piti stadionille säilöä ku uuteen paikkaan ei jostain syystä pystynykkään.

EIkait siinä. Parasta maastopyöräilyaikaahan tämä vielä onki. Taidan panostaa siihen nyt.

Karhuista ei kyllä hajua. Taitanu vaihtaa valmistajaakin viimevuosina monta kertaa. Jos se kiteellä tehhään niin varmaan sama suksi ku Yoko.
Ite niil hiihtäny. Ihan hyvät sukset mutta en osta enään porattavia vehkeitä ku niistä korkkas reijät.

mitkäs mallit rossareista katkeaa? Ite aattelin pertsan rossarit ostaa ensilumien jälkeen. En kuitenkaan mitää kisasuksea ku ei taidot riitä

hannupulkkinen
08.10.2019, 14.13
Karhuista ei kyllä hajua. Taitanu vaihtaa valmistajaakin viimevuosina monta kertaa. Jos se kiteellä tehhään niin varmaan sama suksi ku Yoko.
Ite niil hiihtäny. Ihan hyvät sukset mutta en osta enään porattavia vehkeitä ku niistä korkkas reijät.

mitkäs mallit rossareista katkeaa? Ite aattelin pertsan rossarit ostaa ensilumien jälkeen. En kuitenkaan mitää kisasuksea ku ei taidot riitä

Karhuja tehdään Kiteellä ja on niissä eroa Yokoihin kuulemma. Yokotkin ovat aika herkkiä katkeilemaan. Rossareissa kaikki Ixiumit ovat herkkiä katkeilemaan. Minulla oli C1 malli, eri pakkaskelin perinteinen suksi. Erinomaiset hiihtää.

sianluca
08.10.2019, 19.22
Kahdet Rossarit ovat katkenneet minulla. Toinen kun ajoin alamäessä lumipenkkaan, toinen kun horjahdin jäällä ja tein telemarkit niin että polvi osui sukseen, suksesta rusahti rakenteet hajalle...

hcf
08.10.2019, 19.42
Nooh luulis nuitten aktiiviharrastajan sukset kestävän paremmin ku kisasukset. Ei oo kevenetty kriittisen paljon.
yhet perus luistelu x-ium:it mulla on ollu pari talvee ja delta courset ollu sen 7v varmaan.

Wolffis
09.10.2019, 13.20
Kivikon hiihtohalli testattu ja ihan hienot on puitteet. Vapaan ura oli jo suht pehmeä aamusta, mutta tämä oli aikaisemmista kommenteista tiedossa. Ei kuitenkaan pahemmin haitannut itse kuntoilua. Tunti meni rattoisasti ja varmaan pidempäänkin viitsii, jos ei tarvitse töihin kiirustaa.

viimeinenlenkki
09.10.2019, 13.41
19.10.2019 olisi 5km tykkilatua hiihdettävänä täällä imatralla.

hcf
09.10.2019, 16.02
Ohan tää noloa ku etelässäki hiihdetään aijemmin ku täällä lapissa :D
Kuinkahan imatran tykkilatu meinaa kestää ku varsinainen talvi alkaa?

viimeinenlenkki
09.10.2019, 18.49
Viime syksynä levitetty kesti aika hyvin kun vähän odottivat(12.10.2018 19,8 lämmintä)latu oli valmis 23.10 jolloin hiihtokausi omalta osaltani alkoi ja jatkui aina maaliskuun loppuun.lunta laittavat noin metrin verran paksuutta ladulle niiin aika hyvin tuntuu kestävän.

hcf
09.10.2019, 19.22
Viime syksynä levitetty kesti aika hyvin kun vähän odottivat(12.10.2018 19,8 lämmintä)latu oli valmis 23.10 jolloin hiihtokausi omalta osaltani alkoi ja jatkui aina maaliskuun loppuun.lunta laittavat noin metrin verran paksuutta ladulle niiin aika hyvin tuntuu kestävän.

Nojoo kyl se sitte. Täällä ei varmaan ollu ku 30cm paksu peite viime talvena ja sehän sulas. Epäpätevä porukka oli remmeissä

Ohiampuja
10.10.2019, 11.58
Ohi mennessä käytin pertsasukset Häijään SkiSelector mittauksissa.

Peltoset 35 kg ja Fisukat 52 kg hiihtäjän sukset ja minä n 78 kg. Yllättävän hyvin tuo purkkivoidekin vissiin luistaa. :)

Mutta vähän siinä karvoista puhuttiin, joko sitä uskaltaisi skineihin siirtyä? Ja kuinka pitkään ne mahtaa kestää. Nuo Fisukat on nyt 17 vuotta vanhat. :)

Ps. Netistä löytyi hiihtolehden skini-testi ja sen pohjalta kiinnostaa Fischer Twin Skin Pro tai Twin Skin Race, tai sitten Salomonin S-Race Skin.
Hakusessa helppohiihtoinen kuntoilijan suksi. Koska hiihtäjällä ei ole potkussa voimaa, ja tekniikka on huono. :)

viimeinenlenkki
10.10.2019, 12.32
Kävin tänään tarkistamassa tuon lumen määrän(levitetyllä osuudella) kun tuo metri alkoi tuntua itsestäni aikasta paljolta, nyt lunta on levitetty noin 70-85 cm paksuinen kerros.täälläkin kun tuota tykkilunta enimmäisiä kertoja leviteltiin niin laitettiin noin.30-40 cm joka ei sitten riittänyt luonnon lumille, riittävän paksun kerroksen vaatii kestääkseen.

F. Kotlerburg
10.10.2019, 12.37
sitä uskaltaisi skineihin siirtyä? Ja kuinka pitkään ne mahtaa kestää. Nuo Fisukat on nyt 17 vuotta vanhat. :)

Ne karvat voi vaihtaa.

Firlefanz
10.10.2019, 13.07
Ne karvat voi vaihtaa.

Veikkaisin että Ohiampujaa arvelutti se mahdollisuus että jos hankkii karvasukset ja käy - kuten suksille joskus käy - että niiden kantavuus laskee. Tai miten se oikein termein sanotaan? Eli käy vähitellen niin että 80-kiloisen hiihtäjän suksista tulee 60-kiloisen hiihtäjän sukset. Eli karvat tuovat pitoa myös liukuvaiheessa.

Voideltava suksikaan ei tällöin enää välttämättä ole parhaimmillaan, mutta sen perusteella mitä karvasuksista olen lukenut ja kuullut voi niillä hiihtämisestä kadota kaikki nautinto hyvinkin äkkiä. Ostajiahan neuvotaan usein ostamaan tarpeeksi jäykät eli usein jopa itseään reilusti painavammalle hiihtäjälle tehtaalla merkityt sukset.

Karvasuksien rakenteen vaikutuksesta suksen kestävyyteen tai siis nimenomaan siihen miten hyvin ja pitkään se säilyttää jäykkyytensä en osaa sanoa yhtään mitään, mutta voisihan sitä ajatella että se ei ole ainakaan kestävyyttä lisäävä tekijä.

marco1
10.10.2019, 13.18
Se on kyllä melko höttöistä pohdintaa että pohjaan jyrsitty millin syvä kolo (Fischer, Peltonen, Rossignoll) vaikuttaisi suksen kantavuuteen. Muutenhan se pitovoidekin vaikuttaisi suksen jäykkyyteen.

Ohiampuja
10.10.2019, 13.39
Kuten yllä kirjoitin, 52 kg suksella olen voinut hiihtää ihan hyvin, kun sitä pitovoidealuetta voi lyhentää tarpeen mukaan. Mutta karvan kanssa se on vähän vaikeampaa.

Mutta pointti on siinä että haluan ostaa kestäviä välineitä, joilla voi huoletta harrastaa useita vuosia. Ja purkkisuksian kanssa se on siis onnistunut hyvin, ja mun vapaan suksetkin on jo 16 vuotta vanhat, enkä koe mitään tarvetta niiden vaihtamiselle. (Vielä kun ne viime keväänä hiottiin :) )

marco1
10.10.2019, 14.40
Karvasukseen kuuluu ehdottomasti siirrettävät siteet joten kokonaisuus vastaa aika lailla pidon kanssa säätämistä. Ja voi sinne karvan ulkopuolelle sipaista vähän pitoakin jos ei kerro latupoliisille.

JackOja
10.10.2019, 14.47
Karvoihin voi sipaista luistoa.

hcf
10.10.2019, 15.06
Ohi mennessä käytin pertsasukset Häijään SkiSelector mittauksissa.

Peltoset 35 kg ja Fisukat 52 kg hiihtäjän sukset ja minä n 78 kg. Yllättävän hyvin tuo purkkivoidekin vissiin luistaa. :)

Mutta vähän siinä karvoista puhuttiin, joko sitä uskaltaisi skineihin siirtyä? Ja kuinka pitkään ne mahtaa kestää. Nuo Fisukat on nyt 17 vuotta vanhat. :)

Ps. Netistä löytyi hiihtolehden skini-testi ja sen pohjalta kiinnostaa Fischer Twin Skin Pro tai Twin Skin Race, tai sitten Salomonin S-Race Skin.
Hakusessa helppohiihtoinen kuntoilijan suksi. Koska hiihtäjällä ei ole potkussa voimaa, ja tekniikka on huono. :)

Mites noita tulkitaan? 2x35kg niin olis soppeli 70kg:selle?

Ohiampuja
10.10.2019, 18.18
Ei vaan se mitattu pari sopii 35 kg hiihtäjille. Ja niillä minä viime talvellakin tyytyväisenä hiihtelin. :)

sianluca
11.10.2019, 05.49
Oloksella 10.10.http://live.staticflickr.com/65535/48878679162_940d699b38_k.jpg

Firlefanz
11.10.2019, 09.11
Se on kyllä melko höttöistä pohdintaa että pohjaan jyrsitty millin syvä kolo (Fischer, Peltonen, Rossignoll) vaikuttaisi suksen kantavuuteen. Muutenhan se pitovoidekin vaikuttaisi suksen jäykkyyteen.

Höttöinen pohdinta on pohdintaa sekin, mutta mielenkiintoinen tieto että karvasukset tehdään ottamalla voideltava suksi ja jyrsimällä pohjaan millin syvä kolo.

Tuohon perään tarvittavat.

Plus
11.10.2019, 09.57
Höttöinen pohdinta on pohdintaa sekin, mutta mielenkiintoinen tieto että karvasukset tehdään ottamalla voideltava suksi ja jyrsimällä pohjaan millin syvä kolo.

Skinisukset tehdään skineiksi ihan rungon profiilista lähtien. Myös pohjamateriaalin paksuus on esim. Peltonen SkinPro:ssa erilainen, jotta siihen ylipäänsä voidaan jyrsiä kolo. Ja kyllä pohjamateriaalin poistaminen voidepesästä vaikuttaa loppukiloihin mitattavasti. Onhan näitä sitten jälkikäteen tehtäviäkin skinejä mutta ne ovat asia erikseen.

Karvoihin voi sipaista luistoa.

Nestemäisten luistovahojen liuotin irrottaa karvan liimauksen. Kannattaa olla varovainen. Paras käsittelyaine skinikarvoihin on Rex Hydrex, se kyllästää karvan hydrofobiseksi jolloin se ei vety, ei likaannu ja luistaa paremmin. Käsittelyn vaikutus kestää pitkään...

marco1
11.10.2019, 13.01
No prkl, olen väärässä... profiileja tietenkin tehdään erilaisia mutta epäilen silti että skin suksen kestävyydessä ei ole eroa skinittömään. Kestää minkä kestää, ja veikkaan että useimmilla kuitenkin kuitenkin kuljetus- tai voiteluvauriot ovat suurin syy suksien hajoamiseen.

Ohiampuja
11.10.2019, 15.04
Kestää minkä kestää, ja veikkaan että useimmilla kuitenkin kuitenkin kuljetus- tai voiteluvauriot ovat suurin syy suksien hajoamiseen.
Ilmankos minulla sukset kestää pitkään, kun olen syntymävarovainen kaikkien tavaroiden kanssa. :)

Kompura
11.10.2019, 20.36
Vuokatissa hiihdetään jo toista päivää ulkona. 4000km Rossingnolin r-skineillä ,toiset karvat menossa loistavat sukset.

orto
12.10.2019, 16.02
Viime vuonna teetin Custom skillä 52kg 1, 3 korkeasta 902 rungolla olevasta Fisu speed maxista skinit. Piti tehdä ne 82kg käyttöön. Nastolan vaaka näytti sen sopivan n 75-78kg . Eli löystyi aika paljon. Custom olisi fiksannu mielellään, mutta niille löytyi sopiva hiihtäjä joka halusi ostaa.

Ohiampuja
18.10.2019, 14.18
Nyt on Fisukoita käyty puntaroimassa ja lankulla testaamassa. Ja vaikeata on parin valinta.
Liian löysä ei saa olla kun tökkii kiinni, mutta silti pitäisi olla rento ja helposti hiihdettävä ilman kisamiehen potkuvoimaa.:rolleyes:

Kumpi teidän mielestä on isompi riski tällaiselle laiskalle ikämiehelle? Liian löysä vai liian jäykkä suksi?
Eli ikää on 50 vee ja hiihtovauhti on aina n 10 km/h. On sitten alla perinteiset tai vapaan sukset...

Jeesu
18.10.2019, 14.37
Se löysä ja tökkivä suksi syö myöskin voimia, ite kallistuisin sen vähän jäykemmän kannalle. Tai oikeasti etsisin sen sopivan jäykkyisen suksen. [emoji28]

hannupulkkinen
18.10.2019, 15.03
Nyt on Fisukoita käyty puntaroimassa ja lankulla testaamassa. Ja vaikeata on parin valinta.
Liian löysä ei saa olla kun tökkii kiinni, mutta silti pitäisi olla rento ja helposti hiihdettävä ilman kisamiehen potkuvoimaa.:rolleyes:

Kumpi teidän mielestä on isompi riski tällaiselle laiskalle ikämiehelle? Liian löysä vai liian jäykkä suksi?
Eli ikää on 50 vee ja hiihtovauhti on aina n 10 km/h. On sitten alla perinteiset tai vapaan sukset...

Monet myyjät suosittelevat kuntoilijalle hieman kilpahiihtäjän suksea löysemmän, kun potku ei ole ihan samaa tasoa. On olemassa kuitenkin matalapesäisiä helposti hiihdettäviä suksia, jotka kuntoilijakin saa pitämään. Pertsan suksessa voi tietenkin panostaa hyvään pitoon tai huippuluistoon. Siirrettävällä siteellä voi jonkinverran säätää pidon ja luiston välillä. Karvasuksissa tämä on aika välttämätöntä, mutta auttaa myös voideltavassa ja voitelemalla voi muutenkin säätää pitoa sopivaksi luiston kärsimättä.

Luistelusuksi ei tosiaan saa olla liian löysä. Jos on hyvä tekniikka niin mieluummin vähän jäykempi, mutta painealueiden pituudella ja etäisyydellä toisistaan on hyvin suuri merkitys.

Ohiampuja
18.10.2019, 15.08
Siis ekat karvat on nyt hakusessa...

xcakke
18.10.2019, 15.19
Jos on tarkoitus vain kohottaa kuntoa, niin noista kahdesta pahasta mielummin vähän liian löysä.

Jos pitää se naapurin laiska ukko voittaa massahiihdossa, niin sitten tietysti liian jäykkä ja varuilta paljon tasuritreeniä alle.

Riippuu myös treenimaastoista ja mieltymyksistä. Jos lykkii pääosin tasuria järven jäällä ja helpoissa maastoissa, niin jäykempikin menee. Jos kotiladut on kovin mäkiset, eikä yläkropassa ole paukkuja tasuriin & hartiapitoon, niin löysillä suksilla mäet nousee jaloilla - jäykillä voi lenkki jäädä parin nousun jälkeen kesken.

Molempia suksityyppejä omistaneina suurimmat vitutukset treenilenkeillä on tulleet liian jäykillä suksilla mäkisessä maastossa.

Ohiampuja
19.10.2019, 21.52
Hyvä kirjoitus. Tasuri ei ole mun juttu, perinteinen vuorohiihto siellä mäkimaastossa koskettaa enemmän.

Järven jäällä en hiihdä kuin vapaata. :)

Ohiampuja
19.10.2019, 22.10
Uudessa TM:ssä on juttu suksista ja niiden valinnasta. Ja kiinnostaa kuinka se mahtaa pitää paikkaansa. Siis se "romanttinen" tarina siitä kuinka kisamiehet ja kauppiaat tärkeysjärjestyksessä käy puristelemassa ja valikoimassa suksieristä parhaat päältä ja sitten loput valuu kauppoihin ja marketteihin. Ihan kuin Paulig-mainoksissa. :)

Kuinka se mahtaa pitää paikkaansa? Minkä hintaluokan sukset käydään käsipelissä valitsemassa? Tuskin kenenkään kauppiaan resurssit tai kiinnostus riittää käydä käsin valikoimassa noita kymmeniä 200 euron kapuloita. Ja käsittääkseni Patrol toimittaa Fischerit asiakkaille pituuksien ja niiden FT lukujen mukaan. Vai mikä se jäykkyysluku nyt onkaan.

JTu
19.10.2019, 22.35
^Luin juuri saman jutun ja hymähdin myös tälle ”ravintoketju”-kohdalle. Vaikka siinä hieman totuutta onkin, ei se täysin niin mene. Ennakkosukset ja tallin hiihtäjien sukset tietyillä merkeillä valitaan yleensä valmistan/maahantuojan varastosta erikseen, mutta se ei todellakaan tarkoita etteikö hyviä pareja päätyisi myös muualle. Eikä pelkästään puristelemalla tai mittaamalla saa selville mikä on todellinen tykkipari, vasta lumella hiihto kertoo totuuden.

Esim. tavallisesta urheilukaupasta on löytynyt ihan kisakelpoista kapulaa kansallisen tason hiihtäjälle. Ja eikös Aikunkin yksi luottopari näyttänyt mittarilla ihan surkealta, mutta oli silti huippuhyvä lumella.

hannupulkkinen
19.10.2019, 23.07
Kyllä se niin menee, että tallihiihtäjät käyvät ensin varaamassa parhaat sukset, tai paremminkin heidän valtuuttamansa valitsijat. Noin parisataa paria valikoutuu testaukseen. Eli satakunta molempia lajeja varten. Jotkut karsivat vielä suuremmasta joukosta. Sitten alkaa testaajien hommat. Jokaiselle kelialueelle on oma valikoimansa. Testaajat valitsevat hiihtäjien testattavaksi kymmenkunta paria kelialuetta varten.Hiihtäjä testaa sitten sekä luistot, että hiihdettävyyden. Lopulta kelialuetta kohden on pari kolme paria joista sitten valitaan hiihtopäivänä voideltuina paras pari alle kisaan. Joka vuosi sama homma. Hiihtäjällä on sitten satoja suksia, jotka myydään tallisuksina muille hiihtäjille. Huippusuksien erot ovat niin pienet, että tavallinen kuntoilija ei edes huomaa eroa. Jos tilaa enakkotilauksessa niin tilaaja kertoo kauppiaalle millaiset sukset haluaa, tai yhdessä asiantuntevan kauppiaan kanssa mietitään minkälaiset pitäisi olla. Kauppias tai bulvaani käy valitsemassa mielstään sopivimmat. Parhaat kaupat antavat suksille vaihtotakuun.

Kakkosluokan suksia ei testaa kukaan, vaan ne lähettään liikkeisiin painon ja pituuden mukaan ja niistä sitten kuntoilija käy ostamassa. On myyjän armolla, jos ei itse tiedä mitään suksien ominaisuuksiin vaikuttavista tekijöistä.

Ohiampuja
20.10.2019, 08.40
Tiedän kyllä että noin se tuolla huipulla meneekin. Mutta TM:n artikkelista saa sellaisen kuvan että koko suksibisnes pyörisi noin, mutta eihän se ole mitenkään mahdollista.

Osaako Hannu sanoa vaikkapa jotain hintarajaa jonka yläpuolella olevat sukset on yksilöinä valikoitu? Vai puhutaanko nyt sellaisista suksista jotka eivät edes päädy kauppojen hyllyyn. Vaan ne pidetään takahuoneissa...

hannupulkkinen
20.10.2019, 09.54
Tiedän kyllä että noin se tuolla huipulla meneekin. Mutta TM:n artikkelista saa sellaisen kuvan että koko suksibisnes pyörisi noin, mutta eihän se ole mitenkään mahdollista.

Osaako Hannu sanoa vaikkapa jotain hintarajaa jonka yläpuolella olevat sukset on yksilöinä valikoitu? Vai puhutaanko nyt sellaisista suksista jotka eivät edes päädy kauppojen hyllyyn. Vaan ne pidetään takahuoneissa...

Kun joka vuosi mallit vaihtuvat ja nistä aina ensin huiput valkkaavat ja sitten kansallisen tason hiihtäjät, niin sen jälkeen on vuoro suksikauppiailla, jotka tulevat valitsemaan ennakkotilatut sukset ja ehkä myös ne sukset, jotka he haluavat ostaa. Näin kotimaisten suksien tapauksessa. Ulkomaisista suksista maahantuoja käy valitsemassa tehtaalla myytävät ja suksitallit valitsevat hiihtäjilleen maahatuotavat, joista sitten kauppiaat käyvät valitsemassa ennakkotilatut ja myytävät.

Kaikki sukset paritetaan ihan ihmisvoimin (koneen avulla), mutta sitä tarkemmin missä mitä kalliimmasta suksesta on kyse. Kaikki ykkösluokan sukset( hintaluokka 400-700 euroa), valitaan tarkasti. Kakkosluokan sukset (200-400 euroa) valitaan myös, mutta ei niin tarkasti. Useilla myyjillä on skiselectorit, eli koneet, joilla voi hyvinkin tarkaan valita hyvät sukset mistä kategoriasta tahansa.

Ykkösluokan ja kakkosluokan suksissa erot suksien välillä ovat aika pieniä. Parhaat sukset minä olen aina kuitenkin saanut hiihtäjien reputtamista tallisuksista. Niitä on aika harvoin saatavilla, mutta nykyisin yhä useammin.

marco1
20.10.2019, 12.15
Suomalaiset kaupat ei vissin kirjoittele blogeja suksien valinnasta mutta tässä esimerkki yhdysvaltalaisen liikkeen liikkeen toiminnasta: http://www.caldwellsport.com/2019/08/late-summer-ski-selection-teaser/. Toki myös kotimaiset asiantuntijakauppiaat tehtailla vierailee mutta eipä niistä juuri kirjoitella.
Sukset on parempia kuin koskaan ja peruskauppiaan tilaus tehtaalle "lähettäkää XXXkpl halpaa suksea, YYkpl keskitason suksea ja ZZkpl kallista suksea yleisissä paino/kokoluokissa" tuottaa varmaan hyllyyn keskivertosuksijalle mukavasti ulkoiluun sopivia varusteita.
Parasta tietysti jos kauppias tuntee kapulat oikeasti, painon lisäksi se potkun nopeus/napakkuus vaikuttaa suksen valintaan merkittävästi.

viimeinenlenkki
21.10.2019, 14.11
Viime talvena ostin pitkästä aikaa uudet sukset luistelu tyylille Fischer merkkiset. toimivuustakuu sai palauttaa jos ei tyytyväinen.ei tarttenut palauttaa hyvän parin sain sekä hiihdettävyydeltään että luistoltaan.on tullut myös täysiä susipareja ostettua ilman palautusoikeutta, kyllä syö miestä.

Pekka L
23.10.2019, 14.50
Levillä aukesi tänään 5km ensilumenlatua.

hannupulkkinen
23.10.2019, 17.26
Viime talvena ostin pitkästä aikaa uudet sukset luistelu tyylille .Anssi Kukkosen mielestä on eri hiihtotapoja ja perinteisen hiihtotavan suksia sekä luisteluhiihtotavan suksia. Luistelutyyli on jokaisella omansa sekä myös perinteisen tyli ;)

No järkeähän tuossa on.

sianluca
24.10.2019, 06.14
Perjantaina Oloksella ladut olisivat periaatteessa auki, taitaa vaan tulla sellainen lumimyräkkä, että hiihtämään ei ole menemistä. Sen jälkeen taitavat kaikki muutkin ladut, ensilumen ladun ohella, olla hiihtokunnossa..:)

X-terra
24.10.2019, 20.02
Nyt näyttäisi siltä, että reilun viikon päästä pääsee hiihtämään jo Uudellamaallakin. Yö pakkasten pitäisi alkaa tiistaina ja varmaan se 3 yötä menee VihtiSkissä kunnes on riittävästi lunta ladulla. Jos sitä saisi 400-500km kasaan marraskuussa ennen pohjoiseen pääsyä. Ylläkselläkin taitaa päästä viikon päästä jo valaistut ladut ajamaan tampparilla, joten noin 5-6 viikkoa ovat viime vuotta edellä. Tästä vuodesta tulikin varustehankintojen suhteen liki välivuosi, kun ainoa hankinta on uudet luistelumonot vajaa 10k km hiihdettyjen tilalle. Uunittamalla noihin vanhoihin saattaa saada vähän lisäryhtiä. Jotkut zerot saatan kyllä hankkia kevääksi, mutta ihan yhtä hyvin taidan pärjätä ilmankin.