Näytä tavallinen näkymä : Hiihtojutut
Suositelkaa NNN-siteeseen hyvää ja jäykkää monoa vapaalle hiihtotavalle. Kokeilin Matukan kisahiilari monoa, mutta oli liian "karu" omaan jalkaani.
Alpinan kisakengät on kyllä hyviä, mutta voi olla myös liian "karu" jos Matukkakin siltä tuntu, ei oo pahaa sanottaa noista Alpinoista.
Eipä taida muut monovalmistajia enää SNS:ää käyttää, kun Salomon ja One Way.
hannupulkkinen
03.12.2012, 21.35
Olin ostavinani Salomon Profil Classic siteet, mutta sainkin Salomon Pilot classic siteet. Käynkö vaihtamassa. Minulla on Pilot Classic monot.
Pilot classic siteiden toimivuutta näyttää Juoksijan foorumilla haukuttavan.
ollehuima
03.12.2012, 22.10
[QUOTE=hannupulkkinen;1945323]Olin ostavinani Salomon Profil Classic siteet, mutta sainkin Salomon Pilot classic siteet. Käynkö vaihtamassa. Minulla on Pilot Classic monot.
Pilot classic siteiden toimivuutta näyttää Juoksijan foorumilla haukuttavan.[/
Käy vaihtamassa, toimivuus on huono, Salomon taisi jossain vaiheessa vaihdella niitä takuisiin. Salomon Propulse on kuulemma hyvä, tää oli pikagallupin tulos.
Ja saman tien: suosituksia Profil (Equipe Classic)-siteen kanssa hyvin pelaavasta leveälestisestä pertsamonosta otetaan kiitolisuudella vastaan.
Ovatkos kaikki muuta paitsi Salomon ja One Way jo Rottefella-leirissä?
En tiedä onko jo tiedossa, mutta Profil-siteiseen saa menemään myös Pilot-monot, jos on valmis puukottamaan taaemman raudan mentävän kolon muoviprofiiliin. Uudemmissa profil-siteissä on ura valmiina oikeassa kohdassa. Saattaisi lisätä valikoimaa mistä hakea sopivaa, jos ei tarvitse sulkea pilot-classic monoja pois vaihtoehdoista.
Komppia perinteisten pilotien huonouteen, tietyillä keleillä se takaremmi kerää lunta ja jäätyy ja se paakku jää sitten pyörimään monon alle. Takuuseen olisi kai tosiaan mennyt mutta itse ratkaisin ongelman ottamalla ne takaremmit pois. Vähän on jotenkin oudot hiihtää mutta eipä se kauheasti omissa vauhdeissa haittaa. Pilotin mono menee ainakin itsellä ilman kikkailuja vanhaan profilin? siteeseen.
^Olet oikeassa, profil equipeen menee pilot mono, mutta vanhempaan profil automaattisiteeseen ("turistimalli") ei. Uudemmissa on ura oikeassa kohdassa ja pilot mono sopii.
kuovipolku
04.12.2012, 09.23
Tiedossa oli että Pilot-monon käyttö on mahdollista mutta ei välttämättä onnistu ilman Profil-siteen keltaisen fleksipalan viritystä (veitsellä vuollen) ja toimivuus voi sittenkin vaihdella ilmeisesti kenkämallista riippuen.
Nykyiset Profil-monot ovat näköjään järjestään touringmonoja; kolmas kaupoista löytyvä merkki on "TECNOpro" eli kai joku Intersportin oma halpatuotemerkki.
Täytynee tutkailla tilannetta ja joko (a) ostaa hyvät Pilot-monot ja pyytää kauppiaalta valmiiksi vuollut palat + takuu toimivuudesta, tai (b) ostaa kelvolliset Profil-monot, sillä kyllähän touringmonoillakin hiihtää (ja - let's face it - eihän minun hiihdollani ole kovin paljon kilpahiihdon kanssa tekemistä).
PS Fortesportilta saisi ysiysillä Salomon Escape 9 Profilit.
On ne kilpamonot kyllä niin paljon mukavammat jalkaan, että itse ainakin suosittelen niitä. Muutama vuosi sitten ostin Salomonin S-labit ne kai on ja talven hiihdettyäni kokeilin vanhoja ihan kelvollisia monoja niin lähinnä ihmettelin kuinka ne ovat voineet tuntua hyviltä. Kilpamonot ovat kyllä vähän kylmemmät mutta itse olen pärjännyt sinne -15- -20 asteeseen asti, mononsuojilla sitten 5-10 astetta lisää.
Alpinan kisakengät on kyllä hyviä, mutta voi olla myös liian "karu" jos Matukkakin siltä tuntu, ei oo pahaa sanottaa noista Alpinoista.
Eipä taida muut monovalmistajia enää SNS:ää käyttää, kun Salomon ja One Way.
Botas käyttää sns:ää
Hain tänään sukset voitelusta paikallisesta hiihdon erikoisliikkeestä Mikkelissä. Sukset oli uunissa ja alipainelootassa. Voitelu oli tehty kaiken taiteen sääntöjen mukaan, mutta hinta oli 50 ekee??!! Viime kaudella sama homma hoitui 30 eurolla. Onko hintataso muilla paikkakunnilla samantapainen?
Käyttääkö moni hiihdossa sähkörukkasia ? jouduin lopettaan tänään hiihdon 1 km jälkeen kun näpit paleltui vaikka oli villatumppu ja rukkanen päällä:seko:
Tossa menee se vartti, kunnes rupeaa veri kiertämään ja sitten lämpö riittää. Ainakin mulla.
Kylmällä (alle -20C) en pidä suksia tai sauvoja hanskoissa kun siirryn ladulle tai sieltä pois. Itsellä ranne on aika kriittinen, jos se on suojattu heikosti niin näpitkin saattaa valittaa. Ihmisen hyötysuhde on onneksi niin huono että lämmöntuottoa on helppo lisätä liikkumalla rivakammin.
Jake_Kona
08.12.2012, 00.04
Saako parilla satasella toimivat monot, sukset ja siteet sekä tietysti sauvat 120-kiloiselle.
tunkkari
08.12.2012, 00.34
Saako parilla satasella toimivat monot, sukset ja siteet sekä tietysti sauvat 120-kiloiselle.
Sanoisin, että ei saa...
Tossa menee se vartti, kunnes rupeaa veri kiertämään ja sitten lämpö riittää. Ainakin mulla.
Sama homma vaikka on semmoinen Sinisalon talvisormikas. Varsinkin sormien päät tuppaa jäätymään.
Tulee olemaan vaikeaa löytää riittävän jäykät sukset, jotka vielä toimii. Jostain haijaalta tai vastaavasta paikasta, missä on paljon suksia saattaa tuurilla löytyä sopiva pari. Suksia ostaessa ei kannata ostaa huonoa, niillä ei oo mukava hiihtää. Uusien suksien + monojen osto minullakin edessä, mut alle 600€ ei näköjään kunnollisia saa.
Sama homma vaikka on semmoinen Sinisalon talvisormikas. Varsinkin sormien päät tuppaa jäätymään.
Eiliseesä lähdössä oli varmaan virhe kun jouduin ottaan tumput 5 sec ajaksi vois just ennen lähtöö ja sormet veti umpijäähän hirveessä pakkasessa eikä enään mitään tehtävissä vaikka kuinka ois heilunut:seko:
Viime talvena näpit meni yhtenä hiihtokertana tunnin jälkeen umpijäähän vaikka oli heiluttu aika lailla mutta sillä kertaa auttoi hiihtäjä toverin tumput jotka vaihdettiin lennosta....
Hannuksen kuntoradalla joku veti lasta pulkassa... ylämäki haarakäyntiä juosten. Cool.
hannupulkkinen
09.12.2012, 20.30
Minä sanoisin että toimivia ei saa. Jonkinlaiset hikilaudat voi saada.
HXX1100H
09.12.2012, 21.09
Mielestäni kannattaa sijoittaa enemmän esim. halpis-sauvat notkuvat jo tasamaalla tuolla massalla. Jos lähiseudulta löytyy Haijaa/Kallesport/Carilainen tai vastaava asiantuntijaliike niin suosittelen.
Vaikeaa on. Ite sain viime vuonna ok luistelukamat "halvalla" eli sukset siteineen 130e (fischer sc skatecut) ja salomon active skate 8 monot 70e. Sauvat vielä päälle ja ne taisi maksaa jotain 80e. Sauvoja saa halvemmallakin, mutta toi mun setti lienee halvimmasta päästä kamoja, joilla voi oikeasti hiihtääkin. Olivat edellisen vuoden ylijäämää ja aleprossa luokkaa 60. Tässä vaiheessa kautta vaikea löytää mitään alekamoja. Noilla viime kauden hiihdettyäni (n. 500km) ostin viime viikolla sukset vähän reilulla kolmellasadalla...
Hiihdin kuokkimalla 5 km en paleltunut mutta kyllä oli vaatetta kaksinkertanen määrä kuin pyörällä lähtiessä ajaan...
kolistelija
09.12.2012, 21.28
Minä sanoisin että toimivia ei saa. Jonkinlaiset hikilaudat voi saada.
Ihan niinku yleisesti, vai isommille heeboille?
Kattelin että kenkä+suksi paketteja saa jo reilulla satasella. Noin 300€ luokassa olisi jopa vähän valinnanvaraa.
Kattelin että kenkä+suksi paketteja saa jo reilulla satasella. Noin 300€ luokassa olisi jopa vähän valinnanvaraa.
Ihan yleisesti. Sama se on hiihtokamoissa kuin pyörissäkin, on sekä markettitavaraa, sellaista, joilla on mukava harrastaa ja sitten kisa- yms. kamat. Junnuna kisaa hiihtäneenä en kohta nelikymppisenä tätinäkään suostu hiihtämään kuin kisakamoilla, ei niitä tosin tarvitse kovin usein uusia. Jos hiihtotaitoa ja intoa löytyy, niin kannattaa katsoa edellisen vuoden kisasuksia ja ostaa kunnon sauvat.
hannupulkkinen
09.12.2012, 23.43
Isoille heeboille ei noista halvoista ole. Ovat liian letkuja. Itsekin painan hiihtovarusteissa sata kiloa ja kun hain tänä syksynä uusia suksia niin ei riittävän jäykkiä meinannut löytyä mistään.
Rossignolin kakkosluokan suksista sitten löytyi hyvä pari. Pelkillä suksilla hintaa oli pari hunttia.
Jos pertsan suksia ostat niin paino- pituus on tärkeää. Mitä lyempipainavampi on sitä vaikeampaa on oikean jäykkäisiä suksia löytää.
Missä sä olet hiotuttanut suksia?
Itse itselleni vastaten, vein ykkös-sukseni hiottavaksi,oikaistavaksi ja kuvioitavaksi Jsporttiin Elon viereen. Todella hyvää ja asiantuntevaa palvelua sain ja ennen kaikkea sukset olivat todella hyvät huollon jälkeen. Suosittelen lämpimästi Jsportia ja jatkossakin tulen käyttämään heidän palvelujaan. Moni ei varmaan edes tiedä kys. hiihdon erikoisliikettä, kun se ei ole ollut toiminnassa vielä edes vuottakaan.
http://www.jsport.fi/
On siellä ainakin asian tunetmusta Vankan juhan tunnen ja tiedän kyvyt
On siellä ainakin asian tunetmusta Vankan juhan tunnen ja tiedän kyvyt
Nimenomaan Juha teki sukset kuntoon. Vaikutti kyllä huippukaverilta ja tuntuu olevan vahva osaaminen suksien ja itse hiihdon suhteen. Jää kyllä asiakkaana todella hyvä maku suuhun, kun saa noin hyvää palvelua.
kolistelija
12.12.2012, 17.35
Onko pertsa urpojen juttu ja luistelu kovisten hommaa? Mistä kannattaa katsella suksia pääkaupunkiseudulla? En ole koskaan hiihtänyt kuin lapsena pakotettuna ja armeijassa täyspakkauksella. Missä menee sellainen sweetspot suksiparin hinnassa, sillai vähän niinkuin perus maantiepyörä Aksiumeilla ja 105 voimansiirrolla? Monot varmaan sitten oman maun ja jalan mukaan...
Kävisin ainakin Kalle-Sport:ssa katsomassa. Pertsa ja vapaa on molemmat koville, vapaa enempi lajinomaista pyöräilijöille. Itestä pertsa tuntuu vuosi vuodelta hauskemmalta, kai se on tää keski-ikäistyminen:( Vapaan suksissa sweet spot voisi mennä jossain Fisher RSC paikkeila, myös Rossarit pärjäs hyvin uusimassa Hiihto lehdessä olleessa testissä, joten niistä voisi löytyä. Vapaan suksi on helpompi valita, riittää kun on jäykkä, täällä etelässä hiihdetään kovilla alustoilla, joten jäykkyys takaa helppohiihtoisuuden. Luistossa voi vähän hävitä, mutta se ei haittaa niin paljoa, kuin liian löysä suksi.
Onko pertsa urpojen juttu ja luistelu kovisten hommaa?..
Eikun pertsa on hipstereiden juttu ja vapaa sukkistelijoiden sekä tietty urpojen kurjistelua. Tosi kovat tyypit "hiihtää" tietty vain kunnostettujen latujen ulkopuolella.
Kyllähän se niin on, että vapaalla pääsee urpotkin suht kovaa, mutta pertsalla onkin vähän eri juttu.
Kyllähän se niin on, että vapaalla pääsee urpotkin suht kovaa, mutta pertsalla onkin vähän eri juttu.
jos on urpo niin ei pääse pertsalla kovaa:seko:
(kiva ois oppia perinteisen tyyli)
...täällä etelässä hiihdetään kovilla alustoilla, joten jäykkyys takaa helppohiihtoisuuden...
OT:
Tuo varmaan pitää yleisesti ottaen paikkansa, mutta viimeiset runsaslumiset talvet ovat kyllä olleet jotain ihan muuta. Suuren osan talven lumipäivistä ainakin näiltä nurkilta löytyvät ladut ovat olleet surkean pehmeitä ja hiihtely on sujunut kuin suolla. Ei taida tämänpäiväisen lumisateenkaan jälkeen ihan pian olla missään kunnollisia kovia latupohjia luisteltavaksi.
jos on urpo niin ei pääse pertsalla kovaa:seko:
(kiva ois oppia perinteisen tyyli)
Näin on. Joka muuta väittää on auttamattoman väärässä.
OT:
Tuo varmaan pitää yleisesti ottaen paikkansa, mutta viimeiset runsaslumiset talvet ovat kyllä olleet jotain ihan muuta. Suuren osan talven lumipäivistä ainakin näiltä nurkilta löytyvät ladut ovat olleet surkean pehmeitä ja hiihtely on sujunut kuin suolla. Ei taida tämänpäiväisen lumisateenkaan jälkeen ihan pian olla missään kunnollisia kovia latupohjia luisteltavaksi.Itse asiassa näinhän se on. Muistelen, että kaksi edellistä talvea meni miltei kokonaan löysähköillä lumikelin suksilla ja miltei samoilla voiteillakin. Jäykät suksiparit jäivät tosiaan melko vähälle käytölle.
hannupulkkinen
13.12.2012, 18.05
Paras tapa parantaa pertsan tekniikkaa on savoitta luistelu. Ensimmäisellä 10 kerralla joka toinen kilsa ilman sauvoja niin tyyli paranee huomaamatta.
Sauvoista vain keskeltä kiinni ja eiku potkuilla ja luistattamalla eteenpäin.
Hyvä vinkki. Täytyypäs kokeillakin tätä kunhan pääsee hiihtämään.
Meikän hiihto on muutenkin aikamoista räpellystä, mutta tekee tosi hyvää kipeille hartioille.
Paras tapa parantaa pertsan tekniikkaa on savoitta luistelu. Ensimmäisellä 10 kerralla joka toinen kilsa ilman sauvoja niin tyyli paranee huomaamatta.
Sauvoista vain keskeltä kiinni ja eiku potkuilla ja luistattamalla eteenpäin.
Menisiköhän tuo nyt kuitenkin niin, että se sauvoitta luistelu parantaisi luisteluhiihdon tekniikkaa. Perinteisen tekniikkaa voi sitten paikkailla siten ettei käytä sauvoja vaan etenee siinä latu-urassa pelkästään potkun voimalla. Sitä en sitten tiedä että sanotaanko sitäkin luisteluksi, mutta lähinnä se lienee liukumista?
hannupulkkinen
13.12.2012, 19.32
Menisiköhän tuo nyt kuitenkin niin, että se sauvoitta luistelu parantaisi luisteluhiihdon tekniikkaa. Perinteisen tekniikkaa voi sitten paikkailla siten ettei käytä sauvoja vaan etenee siinä latu-urassa pelkästään potkun voimalla. Sitä en sitten tiedä että sanotaanko sitäkin luisteluksi, mutta lähinnä se lienee liukumista?
Kyllähän se niin menee. Siis sauvoitta hiihtoa tarkoitin. Lapsus. (http://fi.wiktionary.org/wiki/lapsus)
Pelkästään potkimalla ei pertsassa edetä, pitää osata liukuakkin ja siirtää painoa oikein ja ajoittaa potku oikein eri maastokohdissa.
Näin on. Joka muuta väittää on auttamattoman väärässä.
onko tarpeeksi urpoo lähtee ladulle jossa ei oo edes latua opetteleen perinteisen hiihtoo tekniikkaa:seko:
tulihan siellä pöppörössä kolmetoista kilometriä kahlattua mutta niin kuin töissäkin suuret itämaan tietäjät
sanovat "mitä raskaanpi ja kehvelinpi polkupyörä niin kunto kasvaa parhaiten..."
Jotain tällästä sanoo töissä nekin, jotka ei liiku lihasvoimalla lainkaan. Ovat samaa mieltä hiihtämisestä. Kunto kasvaa kuulemma paremmin ku ei luista suksi...
usko juntunen
16.12.2012, 18.54
Tuoreimmassa eli 5/2012 Hiihto-lehdessä on selkokielinen vertailu pitopohjasuksien ominaisuuksista ja soveltuvuudesta eri kelialueille.
Kannattaa lukea ennen ostopäätöstä.
Hiihdin perinteistä 7 km ja oli kyllä viimenen ylämäki paha
Juha Jokila
16.12.2012, 22.21
Avasin kaksi tuntia latua umpihankeen Norjan armeijan puusuksilla. Mukavaa oli hiihtää.
Torronsuon kansallispuisto suihkittu valkoisilla laudoilla. Muuten ok, mutta helvetin märkää, samaa latua tulin takaisin, ja oli monessa kohdassa noussut vesi ladulle. Ekassa kohtaa en huomannut... sitten heiluttiin hetki ison puukon kanssa että sai pahimmat loskat ja jäät suksien pohjista pois. Ei sitten oikein enää luistanut...
Jos vain hankikantoa tulisi, niin siinäpä kiva paikka kaikille läskeille...
Missä myyrään semmosta maskia joka lämmittää sisään hengitettävän ilman... Tampereelle on luvattu yli kymmenen asteen pakkasia
usko juntunen
18.12.2012, 18.27
Missä myyrään semmosta maskia joka lämmittää sisään hengitettävän ilman... Tampereelle on luvattu yli kymmenen asteen pakkasia
http://www.jonas.fi/fi/ saa esim. apteekeista
Toinen vastaava merkki: Psolar mutta ei taida olla myyjää suomessa?
Pyöräpummi
18.12.2012, 18.37
Kävin hakemassa "hiihtopaketin" matkahuollosta!
Nyt stekataan että tavara on sitä mitä sen pitääkin olla.
Mistä näen että suksien painoluokka on oikea?
Fischereiden sivussa on jotain numerokoodia, josta saattaa ehkä sekin löytyä?
Rossignoleilla on jotain tyyppiä takapäässä.
Fishcerit jotka ovat tarkoitettu nollakelille vaikuttavat selkeästi jäykemmiltä kuin Rossarit.
Rossareissa oli oleellisesti tarttuvampaa pitovoidetta kuin Fischereissä.
Olen aivan noviisi näiden suksien kanssa.
http://www.jonas.fi/fi/ saa esim. apteekeista
Toinen vastaava merkki: Psolar mutta ei taida olla myyjää suomessa?
Soitin Yliopiston apteekkiin ja siellä ei oo vaikka on aika vi*un iso putiikki... täytyy huomenna soittaa tonne Jonakseen
hannupulkkinen
18.12.2012, 20.44
Mistä näen että suksien painoluokka on oikea?
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=B6u40oWVGL8
Sain tollaset Karhu Bearclav 52S 52 leveet SNS siteillä varustetut härvelit pitopohjassa siis muinainen sahalaita... tuntus sopivan monikäyttösuksiksi mulle kaikilla tavoilla etenemiseen luistelusta umpihankeen.. noilla neljä numeroa liian isoilla monoilla mutta ei luista. 205cm tai 210 pitkät oon 167cm/75kg luulis että tarpeeksi jäykät.. johtuuko luistamattomuus sahalaidasta vai joutuuko tässä voitelupuuhiin? .... kai ne voiteet jostain kohta löytyy
Torronsuon kansallispuisto...
...polkupyöräily ja ratsastus ovat sallittuja vain alueen teillä.
:)
Teoriassa... jokamiehen oikeuksilla saa kuitenkin mennä jos ei latua riko..
Anaxagore
19.12.2012, 09.58
Perinteisen vermeet tuli hankittua itselle ja kun tuo hiihto tuntuu kiinnostavan niin seuraavaksi lienee edessä luisteluvermeiden hankkiminen. Ongelmana tuntuu vain olevan luistelumonot. Salomonin Slabit tuntuivat lestiltään liian kapeilta ja RS carbonit ehkä aavistuksen leveämmiltä mutta eivät tarpeeksi. Mitkä olisi hyvät mutta leveähköllä lestillä varustetut luistelumonot? Vai onnistuuko noita jotenkin muokata lämmön avulla omaan räpylään sopivaksi? Mulla on melko leveä jalka. Pitäisi kokeilla varmaan muitakin merkkejä.
RS Carbonit on lämpömuovattavat ja antavat kyllä periksi jonkin verran joka tapauksessa. Kovin leveitä monoja ei taida ollakaan noissa paremmissa malleissa.
John McCurve
19.12.2012, 10.48
Mulla on tasostani huolimatta Alpinan kisamonot ja Länsi-Suomen levein jalka. Monot ovat olleet ainakin minulle erittäin mukavat.
Jonaksen maski tilattu lähikauppaan ja huomenna pitäis olla noudettavissa ja malli on Jonasport... saas nähdä tarkeneeko hiihtää nyt
http://www.jonas.fi/tuotteet/
Patteripohjalliset pitäis olla tulossa myös ja ainoo ketjun heikoin lenkki on nyt näpit jokka ei kestä kylmää yhtään
Ongelmana tuntuu vain olevan luistelumonot. Salomonin Slabit tuntuivat lestiltään liian kapeilta ja RS carbonit ehkä aavistuksen leveämmiltä mutta eivät tarpeeksi. Mitkä olisi hyvät mutta leveähköllä lestillä varustetut luistelumonot?
Minä jouduin luopumaan Salomonin monoista liian kapean lestin vuoksi. Vaikka kuinka yritti hiihtää niitä sisään, niin silti ne vain aina hiersi ja hiersi. Kaupassa minulle myytiin sitten Atomicin monot, jotka ovat myyjän mukaan muita monoja leveälestisempiä. Nämä eivät enää ole sitten hiertäneet, joten sinunkin kannattanee käydä niitä kokeilemassa.
http://www.atomic.com/fi-FI/Products/Nordic/Boots.aspx
Ei taida sahalaitapohjasukset luistaa. Ihme keksintö, insinöörillä ollut krapulapäivä? Onneks naiset tykkää risuparrasta ja metsien mies lookista -- tänään ladulla hemaiseva keski-ikäinen nainen mua ohittamassa: "Oih sulla on vielä tollaset vanhat sukset, ihanaa!!" joo ei mitään spandekseja kannata laittaa eikä kannata olla liian urheilullinen muutenkaan.
Jonaksen maski tilattu lähikauppaan ja huomenna pitäis olla noudettavissa ja malli on Jonasport... saas nähdä tarkeneeko hiihtää nyt
http://www.jonas.fi/tuotteet/
Mihin tilasit? Tuleeko ihan useampikin kappale vaiko vain sulle? Pitäis itsekin hommata.
Mihin tilasit? Tuleeko ihan useampikin kappale vaiko vain sulle? Pitäis itsekin hommata.
Meen kohta katsoon onko tullut tohon lähipuotiin.... tilaustavaraa ja lupas päivässä
Onneksi edes lapioida tarkenee näillä keleillä neljäkin tuntia:cool:
------------------------------------------------------------------------------
Lähikaupassa ei sitten ollut maskia kun mukamas tulee eri tukkurilta.... ei sitten tänään hiihdetä 15 min enenpää
Torronsuon kansallispuisto suihkittu valkoisilla laudoilla. Muuten ok, mutta helvetin märkää, samaa latua tulin takaisin, ja oli monessa kohdassa noussut vesi ladulle. Ekassa kohtaa en huomannut... sitten heiluttiin hetki ison puukon kanssa että sai pahimmat loskat ja jäät suksien pohjista pois. Ei sitten oikein enää luistanut...
Ne on kuitenkin ajellu ne ladut? Yleensähän ne hoitaa siellä noita viikonloppuisin kun tekevät siellä vapaaehtoisvoimin.
Onkos kenelläkään kokemuksia luistelumonojen venytyksestä? Onkos sellaista virmaa olemassa pk-seudulla vai tekeekö esim. suutarit venytyksiä? Monot on Rossignolin X-ium World Cup. Menin sitten ostamaan aavistuksen pienet, kun sain niin halvalla vähän käytetyt (vaikka halvalla saa yleensä huolia...). Ne ei hierrä mistään, mutta varpailla vois olla enemmän tilaa. Nyt tuppaa varpaat jäätyä...
Kyllä suutareilla on ainakin sellaiset vehkeet joilla saadaan leveyttä. Luulisi olevan sellaisiakin joilla saa lisää pituutta? Eikös nuo kengät ole lämpömuokattavat? Kannattaisi varmaankin kokeilla olisiko siitä jotain apuja. Täällä Madshusin ohjeet moiseen hommaan: http://madshus.com/technology/technical-guides
Tai sitten jossain liikkeessä varmaankin hoituu.
Ne on kuitenkin ajellu ne ladut? Yleensähän ne hoitaa siellä noita viikonloppuisin kun tekevät siellä vapaaehtoisvoimin.
Huonossa hapessa oli, aika paljon puuteria ladulla (hoito tosiaan varmaan vain vkl:na), ja ilmeisesti vain osa laduista (http://kotisivu.surffi.net/~torro/latuverkosto.htm) on tehty. ja ainakin Torron puoleisen lintutornin alta menevä oli vain pertsalle, enkä suon poikki hiihtäessä mennyt missään yli ladun. Sillä puolellahan on kait yleensä myös luistattelu-baanaa niille jotka ei vielä osaa ihan oikeesti hiihtää... :rolleyes:
Läskipöörä-jengin kannattaa sitten sijoittaa mahdollinen hankikanto-/kuutamo-ajelu samaan iltaan kun siellä on paikallisten kuutamohiihto!
Hiihtään lähtiessä näillä keleillä on tärkeetä saada nopeesti siteet kiinni mohoihin ettei tunaroi montaa sekunttia tai hiihto on siinä...
Onnistuin saamaan siteet kiinni nopesti ja vaatetta oli päällä riittävästi ja jotain 15 min hiihdettyä ja varpaat alkoi kylmeneen
Sitten toi perinteisen tekniikka täytyis saada kasaan kun on hiihdon jälkeen aika väsynyt...
Koivistonkylän Prismalla Koivu apteekissa on varmaan nyt maskeja noin 33 e hintaan
----------------------------------------------------------------------------------
Jonas naamalla tänään kolme tuntia ja pakkasta noin -13 eikä palellut vielä yhtään mutta tosin testi tehtiin pyörällä
ja hiihtotesti kertoo ehkä enempi kauanko tarkenee
Vähän out of business mutta tietääkö joku onko tuo Yokon YQR-pikalukitushihna samaa standardia kuin muinainen Yokon integroituhanskakahva? Löytyis nimittäin kisatason sauvat tuolla vanhalla kahvalla, mutta ikävä kyllä hanskoja ei enää saa mistään, vaikka onkin loistavasti toimiva keksintö. Jos ei käy niin täytyy tilata jotkut toiset kahvat ja hihnat noihin sauvoihin.
http://www.haijaa.fi/liitetiedostot/verkkokauppa/1498.jpg
Kyllä tuo irtohihna käy samaan sauvaan kuin hanskassa oleva lipakekin.
Juha Jokila
27.12.2012, 01.00
Alkaa olemaan Varsinais-Suomessakin lunta niin paljon, ettei kivet kolise enää suksenpohjiin. Tänään avasin vanhan 10 km kilpaladun umpihankeen. Aivan sikasiistiä päästellä 270 cm pitkillä Peltosilla pitkin koskemaattomia pintoja. Latuniilot vaan katto epäuskoisina perään, että ei tuonne voi hiihtää. Joku oli yrittänyt pikkusuksilla seurata mun jälkeä muutaman sata metriä, mutta luovuttanut ja kääntynyt takaisin. heh...
Ohiampuja
27.12.2012, 15.11
Onko kokemuksia pitopohjasuksien "sisään-ajosta"? Voiko sitä nopeuttaa esim messinkiharjalla tai karhunkielellä hankaamalla?
Onko kokemuksia pitopohjasuksien "sisään-ajosta"? Voiko sitä nopeuttaa esim messinkiharjalla tai karhunkielellä hankaamalla?
-Suksikauppias suositteli kokeilemaan (aluksi) karhunkielellä (ja omalla vastuulla).
Olisko muilla jotain ideaa miten ratkasta sellainen pulma kun jalat on hirveän erikokoiset, ja monot tottakai valittu sen isomman jalan mukaan niin jalka pääsee elämään siinä väljemmässä monossa. Todella inhottava hiihtää kun pitää keskittyä siihen ettei jalka pääse liikkumaan monossa. Toiseen monoon pohjalliset? minkälaiset? Käydä vaihtamassa pienemmät monot ja koittaa suutarilla venyttää toista sopivan kokoiseks? Vai vaan ostaa kahdet monot?
Concorde
28.12.2012, 09.58
Hello.
En tiiä onko oikea topikki, mutta toimiiko tänä vuonna Tour de Skin katsomisessa nettistriimi + yle puhe? Jos ja kun toimii, niin mistä löytyis se striimi?
PlusTV kusetti niin pahasti viime kerralla, etten halua rahojani laittaa siihen lafkaan enää koskaan.
Hello.
En tiiä onko oikea topikki, mutta toimiiko tänä vuonna Tour de Skin katsomisessa nettistriimi + yle puhe? Jos ja kun toimii, niin mistä löytyis se striimi?
PlusTV kusetti niin pahasti viime kerralla, etten halua rahojani laittaa siihen lafkaan enää koskaan.
Eurosport Player
Pohjallisella voi pikkusen pelata monon kanssa. Sitten joissakin monoissa on kiristettävää mallia akillesjänteen ympärituleva lenkki. Näillä toimenpiteillä voidaan puhua noin puolesta numerosta. Jos yhtään helpottaa erikokoisiin jalkoihin monon ostoa.
Koitan siirtää voiteluketjusta tälle puolelle.
Ei pyröräpituisiin treeneihin voi tietystikään suoraan hypätä, nyt pitää treenata johdonmukaisesti hiihtomäärää kasvatten jotta pidempiin treeneihin pystyisi myöhemmin hiihtokaudella. Tämä ei tapahdu jos hiihtopohja on rakennettu liian korkeilla sykkeillä ja liian lyhysillä kertatreeneillä, treenin pituus ja treenijatkumo tässä ovat ne mean-pontit, kuka vain vetää yhden nelkun kovemmillakin sykkeillä mutta systemaattiseen jatkumoon ei monikaan pysty kaurapuuro-pohjalta.
Lähtökohtana tässä on se että hiihto on pyöräilijälle sivulaji jolla vain rakennetaan pyöräilykondista, jos ajatus on hiihtokisata/kuntohiihtää tms. kisatyyppistä suksimista niin treeniajatus on aivan toinen. Hans on tässä treenin suhteen old-school; kondis rakennetaan tukevan pohjakunnon päälle matalailla sykkeillä ja mahdollisimman monipuolisella treenillä. Hiihtoa siis rauhallisislla pk1/pk2 sykkeillä (enimmäkseen), iskukyky rakennetaan pyörällä käyttäen koko sykerekisteri aluetta tiivistäen korkeiden sykkeiden suuntaan lähempänä kisakautta... idea noin-niin-kuin karkeasti kuvailtuna...
Meillä on vaan eri lähestymistavat, mutta sama päämäärä. Tai ainakin toivotaan samaa tulosta. Mä olen vain vähän eri mieltä siitä, mikä on korkea syke suksilenkillä. Tulin just hiihtämästä ja 2:50 tuli hiihdeltyä kevyesti keskisykkeen ollessa 144 (aerobinen kynnys vai mikä ventilaatio 1 kynnys onkaan, on viimeksi mitattu pyörällä 152). Pyörällä toi sama syke 2:50 ajan on kova syke mulle ja pitää työntää ihan kunnon teholla, mutta suksilla eri tekijöistä johtuen ei ainakaan tunnu mitenkään pahalta.
OJ:n kanssa ei kannata harjoittelun intensiteetistä väitellä. Hänellä kun on vain yksi mahdollista: TÄYSII!
No ei nyt sentään täysii, vaan resurssit tehokkaimmin käyttäen.
Tehkää se hapenottotesti sauvojen kanssa matolla ja huomaatte että teidän sotkemat kynnykset heittää häränpyllyä kun hyppäätte suksille. Pyöräilijä saa tyypillisesti laittaa 10-15 lyöntiä lisää rasitusta hiihtäessä. Keski-iän maagisen kynnykseen astuneet dieselit toki erikseen, hieman vähemmälä pompulla. Poikkeuksia toki on, mutta ne hiihtää talvisin enemmän eikä niiden tarvitse pohtia sitä että pystyykö hiihtämään esmes 5 tuntia luistelua niin että se on edelleen rasvanpolttoa. Itsellänikin kävi yleensä niin että ekoilla hiihtolenkeillä syke oli 20 pykälää enemmän kuin samalla vauhdilla parin viikon päästä. Rasitustaso oli kuitenkin sama, syke on vain päivittäin vaihtelema lukema.
Kuntoaan kehittävän urheilija, miksei kuntoilijankin, olisi hyvä tehdä kolme vetoharjoitetta viikossa. En oikein ymmärrä sitä että hinkataan hiihdossa mummovauhtia mäkiä ylös että pääsee sit hinkkaamaan pyörällä (pahimmillaan paikoillaan sisällä) vetoja sykemittarin tahtiin kun kerrankin tässä pyöräilijän maastollisessa pannukakussa olisi luonnollista intervallia tarjolla. Kukin tyylillään kait :) Hieman suomalaisia kestävyysurheilijoita menestyneemmät norjalaiset heittää pahimmillaan viikossa 14 maksimikestävyysharjoitetta, mut luonnollisesti suomalainen sakkaa siihen ekaan mäkeen kun polar sanoo ekat piipit anaerobisen kynnyksen hetkellisesti ylittyessä.
kuovipolku
30.12.2012, 11.31
http://www.langrenn.com/-terskeltrening-viktigst.4865036-1743.html
http://langrenn.org/kondisjonstrening
En oikein ymmärrä sitä että hinkataan hiihdossa mummovauhtia mäkiä ylös että pääsee sit hinkkaamaan pyörällä (pahimmillaan paikoillaan sisällä) vetoja sykemittarin tahtiin kun kerrankin tässä pyöräilijän maastollisessa pannukakussa olisi luonnollista intervallia tarjolla.
Lajinomaisilla tehoharjoitteilla on kaiketi omat etunsa, mutta suksilla saa tehtyä mukavammin vauhtileikittelytreenejä ja vaikka nämä eivät olisikaan yhtä tehokkaita kuin vastaava pyörällä, niin ainakin minä tykkään nykyään tällaisesta harjoittelusta.
Mutta asiasta kolmanteen. Hiihtelin joulun pyhinä pertsaa ensimmäistä kertaa piiiitkään aikaan ja ehkä vähän liikaa ja lipsuvilla suksilla. Nyt on sitten sisäreidet ja nivuset niin pirullisessa jumissa ettei ole tainnut olla vastaavaa koskaan ennen. En odottanut tällaista jumia perinteisen hiihtämisestä.
Hiihto on pyöräilyyn verrattuna aivan eri laji. Vaikka kuvittelisi olevansa kuntoilijaksi kelvollisessa pyöräilykunnossa, niin se ei takaa yhtään mitään hiihtokunnosta.
Tänään hiihtelin talven ensimmäisen perinteisen lenkin. Vauhtia ei ollut juuri mitään, sykkeet sen sijaan olivat kiertoradalla. Lenkin jälkimmäisen 8 km:n osan keskisyke oli tasan 170 ja -nopeus 9,5 km/h. Vertailun vuoksi syksyn kuntotesti pyöräergolla kertoo AnK:ksi 162. Suksissa oli seinäpito eikä mielestäni luistokaan ollut huono nollakelissä. Vauhtia pitää ottaa tästä PK-lenkille pois ja paljon. Sykkeet olivat autoon istuessa monta minuuttia lenkin jälkeen 158. Kuinkahan paljon oikein pitää hiihtää, että saa sykkeet järkevälle tasolle?
Kuinkahan paljon oikein pitää hiihtää, että saa sykkeet järkevälle tasolle?
Mulla on hiihtouraa takana 8kk ja keskisykkeet tulleet kuukausittain tasaisesti alaspäin. 157,155,154,154,153,150,148,146. Tasaisen taulukon mukaan menee vielä 16kk, että sykkeet ovat ka. 128, niin kuin polkuajossa metsässä. Eli kun vuoden ympäri ei hiihdetä, niin vaatimattomasti aikaa kuluu 8 vuotta hiihdon oppimiseen.
Mä en mitään harjoittele, hiihdän aina samalla rasituksella, joka on reippaasti, mutta reilusti mukavuusalueella. Syke on sitten mitä sattuu päivästä riippuen, mutta vauhti pysyy vakiona.
Hans Opinion
30.12.2012, 19.00
Lähtökohtaisesti kivanhiihto ja pyöräilijän treenihiihto ovat kaksi aivan eri asiaa, aika turha ottaa Norttia tähän mukaan millään tavalla. Pyöräilijän korkeammat hiihtosykkeet johtuvat yläkropan heikosta voimatasosta, eiköhän tämä ole selvä kun katsoo vaikka Björkan ja Schlecktin veljesten "habaa".
Käsittämättömillä sykkeilla veljet edellä ilmoittavat hiihtävänsä, kyllä tuollaisista numeroista pitää ehdottomasti päästä alemmas. Ei kuntopohjaa voi rakentaa intervallityyppisen vk-sykkeiden varaan eikä pyöräilijällä ole hiihtoharjoitteen suhteen mitään syytä ryhtyä repimään jotain kolmea vetoharjoitusta viikossa... mihin tällä pyritään jos vedetään happorajalla tunnin treeni?
PLR:lle tiedoksi että vajaan kymmenen hiihtolenkin jälkeen Hans (honokuntoinen lähes eläkeikäinen) pertsasi eilen puolitoistatuntia nihkeässä pakkaskelisssä 121 kesy:llä ja 10,2kmh keskareilla... vain kolme neljä ekaa lenkkiä toteuituivat Hansilla kovemmilla 130-140 kesy:llä sen jälkeen tilanne sykkeiden suhteen normalisoitui lähes pyöräilytasolle. Hansilla on tavoitteena hiihdon suhteen ainoastaan rasvanpoltto ja se että kykenisi hiihtokauden lopupuolella jonku kolmosen pertsaamaan (saman tasoisilla sykkeillä mutta kovemmalla keskinopeudella) isommin väsymättä. Hiihtokauden päätytyä sitten aloitetaan täysin toinen laji... aika nollasta mutta hyvässä peruskunnossa jonka päälle voi sitten viritellä halutun kuosin. Totisemmin treenavalla tämä tarkoittaisi sitä että myös kovemmat sykkeet tulisivat harjoitteisiin isommin, hiihtokaudella rakennetun matalasykkeisen kivijalan päälle olisi hyvin voimaa treenata korkeammilla sykkeillä.
Hans on edelleen sitä mietä että paras mahdollinen kunto rakennetaan johdonmukaisesti edeten alhaalta ylös... onneen ei ole oikotietä...
Toivotaan, että ne sykkeet tästä hieman laskevat, kun käy vähän enemmän hiihtämässä. Tavoite on hiihdellä nimenomaan peruskestävyysalueella, tosin jää nähtäväksi voiko sellaista menoa hiihdoksi kutsua. Pyörällä saa 170 sykkeillä kuitenkin selvästi yli 300W takapyörään, mutta suksi se vain ei kulje. :D
Toivotaan, että ne sykkeet tästä hieman laskevat, kun käy vähän enemmän hiihtämässä. Tavoite on hiihdellä nimenomaan peruskestävyysalueella, tosin jää nähtäväksi voiko sellaista menoa hiihdoksi kutsua. Pyörällä saa 170 sykkeillä kuitenkin selvästi yli 300W takapyörään, mutta suksi se vain ei kulje. :D
Kyse voi olla myös tekniikasta, jota kannattaa yrittää parantaa. Liuku pitäisi saada mahdollisimman rennoksi ja pitkäksi ennen kuin sykkeet alkavat tulla alas. Jos joutuu jännittämään koko ajan, niin silloin se näkyy myös sykkeissä. Tietääkseni meidän kuntomme ovat aika lailla samaa tasoa, ja toissapäivänä hiihdin Kaupissa pertsaa 17 km keskivauhdilla 12.3 km/h ja keskisykkeellä 145 (pyörällä Ank 165).
Pertsa menee mulla jotenkin rennommin, mutta luistellen mun on vaikea tehdä pk-sykkeistä lenkkiä, ja se johtunee mun vajavaisesta tekniikasta. Tasapainon pitämiseen menee liikaa energiaa, ja se sitten näkyy myös sykkeissä.
Mää on sitte poikkeus, joka vahvistaa säännön. Mulla tosi helppoa hiihtää 110-120 sykkeillä (fillari aero noin 145), eikä 150 tunnu myöskään pahalta. Mut mää pertsaankin. Hatusta vetäen semmonen 5-10 sykettä voi hiihdossa vetää korkeammalla kuin fillarilla, koska työ lihaksia enempi kuin filolla. Tietenkin jos syöttöpuoli (happi+ravinto) on rajaava, niin sitten sykkeilä.
Pertsa menee mulla jotenkin rennommin, mutta luistellen mun on vaikea tehdä pk-sykkeistä lenkkiä, ja se johtunee mun vajavaisesta tekniikasta. Tasapainon pitämiseen menee liikaa energiaa, ja se sitten näkyy myös sykkeissä.
Sama vika, vaikka pertsa on tullut alotettua vasta tänä talvena eikä pitoakaan ole vielä löytynyt. Vapaalla vähän hiihdelty jo pari talvea. Vapaakin menee rennosti pehmeässä lumessa, mutta esim. eilen kova latu ja vähän heikko luisto niin ei siitä tullut oikein mitään. Suksi lipsuu vaan sivulle ja sääret on tulessa melkein heti. Jouluna pehmeällä ladulla taas meni oikein rennosti jopa loivat ylämäet ja tasaisella helposti peekoota. Varmaan suksillakin vaikutusta, mutta jotenkin tuo vapaan tyylin helppous riippuu ainakin itsellä todella paljon ladusta ja kelistä. Pertsalla taas on aika lepposaa ja rentoa lykkiä tasamaalla, ylämäet kaipais lisää pitoa.
Kävin kiertään Suolijärven noin 13 km aikaa 1h 30 min ja kävelijä meinas mennä ylämäessä ohi vaikka kierrosluku mittari oli punarajalla
pikkupoika
30.12.2012, 22.39
Sama vika, vaikka pertsa on tullut alotettua vasta tänä talvena eikä pitoakaan ole vielä löytynyt. Vapaalla vähän hiihdelty jo pari talvea. Vapaakin menee rennosti pehmeässä lumessa, mutta esim. eilen kova latu ja vähän heikko luisto niin ei siitä tullut oikein mitään. Suksi lipsuu vaan sivulle ja sääret on tulessa melkein heti. Jouluna pehmeällä ladulla taas meni oikein rennosti jopa loivat ylämäet ja tasaisella helposti peekoota. Varmaan suksillakin vaikutusta, mutta jotenkin tuo vapaan tyylin helppous riippuu ainakin itsellä todella paljon ladusta ja kelistä. Pertsalla taas on aika lepposaa ja rentoa lykkiä tasamaalla, ylämäet kaipais lisää pitoa.
Kovalle alustalle ja pehmeälle lumelle, pitäisi luistelu hiihdossa olla aivan erilaiset sukset. Jos suksi on hyvä pehmeällä lumella, niin kuin sanoit. Se on kovalle alustalle aivan liian löysä ja silloin se pyrkii vain pyörimään jalan alla ja sillä on todella vaikea liukua. Tällöin hiihtäjä joutuu jännittämään jalkojaan liuttakseen suksea ja jalat kipeytyvät ja syke nousee aivan suotta. Jos haluaisi hiihtää luistelu hiihtoa yksillä suksilla kaikilla keleiilä, niin se ei tahdo onnistua. Suksia pitäisi olla useammat. Mutta sinä olet onnellisesssa asemassa, sinä tiedät millä kelillä suksesi toimivat. Mukavia hiihto nautintoja näille keleille.
f
Kyse voi olla myös tekniikasta, jota kannattaa yrittää parantaa. Liuku pitäisi saada mahdollisimman rennoksi ja pitkäksi ennen kuin sykkeet alkavat tulla alas. Jos joutuu jännittämään koko ajan, niin silloin se näkyy myös sykkeissä.
Ja tämähän on taivahan tosi! Itse en kolme vuotta sitten ensimmäiset sukseni ostettuani uskonut että hiihtäminen PK-sykkeillä olisi edes mahdollista. Nykyään saa jo pitää vauhtia jos haluaa VK-treeniä hiihtää. Eilen Paloheinän peltoladulla hiihtelin ihmisten perässä ja ihmettelin että miksi porukka ei vaivaudu opettelemaan wassua tai mogrenia. Varmaan 90% kuokkii pitkin pannukakkupeltolatua, missä kuokan käyttö ei ole missään kohtaa edes perusteltua (no ehkä parissa kinkamassa huonolla luistolla). Kuokalla joutuu tekemään kaksin tai kolmin kerroin potkuja pitkään ja rentoon wassuun verrattuna ja hiihtämisen nautinto kasvaa potenssissa kun vähän käyttää aikaa tekniikan hiomiseen eikä vaan "hiihtele".
Hyvä treenivinkki täällä palstalla viime talvena oli (olisiko ollut Pulkkisen Hannun?) että vapaan hiihtäjien kannattaa pysyä pois pertsauralta alamäissä. Itse olen ohjetta noudattanut ja on tasapaino ja laskutekniikka kehittynyt valtavasti. Samoin kovaa hiihtäessä tekniikka pysyy aiempaa paremmin kasassa. Pienestä se on välillä kiinni.
Tällä viikolla olisi tarkoitus alkaa sitten pertsan treenaaminen, joten voi olla että kohta pääsee taas ihmettelemään miten hiihtäminen voi olla niin raskasta:) Tarkoituksena olisi startata Jämillä helmikuussa ja selvitä hengissä maaliin. Saa nähdä mitä tässä reilussa kuukaudessa ehtii oppimaan, mutta ainahan ne lankut jalassa voi vaikka kävellä jos vaan ei ole liian tiukkaa aikarajaa.
Hello.
En tiiä onko oikea topikki, mutta toimiiko tänä vuonna Tour de Skin katsomisessa nettistriimi + yle puhpe? Jos ja kun toimii, niin mistä löytyis se striimi?
http://livetv.ru/en/allupcomingsports/18/
Kävin kiertään Suolijärven noin 13 km aikaa 1h 30 min ja kävelijä meinas mennä ylämäessä ohi vaikka kierrosluku mittari oli punarajalla
Tais olla huono keli?
Sääli että tuli nämä vesisateet, perjantaina oli vielä loistava keli. Intouduin ottamaan oikein aikaakin. Pertsalla 10 km, aikaa 50 min eikä kierroslukumittari ehtinyt punarajalle, kuin pisimmissä ja jyrkimmissä ylämäissä. Jos osaisi tekniikan paremmin, niin tuostakin ajasta lähtisi aika paljon pois.
Pitäisi varmaan saada painoa pois ja kuntoa ylös, niin jaksaisi luistellakin. Luisteluhiihdossa nopeudet on suuremmat ja punaraja paukkuu kierroslukumittarissa turhankin herkästi, jos meinää pitää jyrkemmissä ylämäissä liukua yllä. Perinteisellä nopeuden säätö on helpompaa.
Eikä tuo ole pelkästään tekniikasta kiinni. Omasta mielestä mulla on molemmissä yhtä paljon tekniikka hukassa.
Tasaisella vetelee toki luistellenkin pitkiä matkoja matalalla sykkeellä, mutta aika harvoin tulee tasaisella mentyä pidempää siivua. Yleensä valkkaan ladut sen mukaan, että nuosumetrejä on. Toinen mikä luistelulla nostaa helposti sykkeitä on suuremmat nopeudet. Mulla tulee pertsalla hyvällä kelillä paljon nopeammin tekniikan nopeusrajat vastaan. Luistellen menee liukkaalla kelillä tekniikan puolesta helposti yli 20 km/h (tasaisella) mutta pertsalla ei onnistu mitenkään sujuvasti. Perinteisellä kädet määrää tasatahdin maksiminopeuden, mutta luistelulla ei tekniikan puolesta tule vastaan lainkaan ylärajaa nopeudessa.
Ohiampuja
31.12.2012, 10.55
Onko kokemuksia pitopohjasuksien "sisään-ajosta"?
Enpä viitsinyt alkaa säätämään, joten puolison suksien sisäänajo aloitettiin hiihtämällä meikeläisen toimesta.
Lupasin hiihtää noilla n 50 km ennen luovutusta loppukäyttäjälle. :)
Mutta tuo olikin eka kerta kun kokeilin tuollaisia Optigrippejä, ja se olikin ihan mielenkiintoinen kokemus. Eihän se luisto mikään maksimaalinen ollut tietenkään, mutta jotenkin se tahmeus oli sellainen "looginen", eikä tökkivä kuin pieleen mennyt pitovoitelu. Ihan kuin ajaisi maastopyörällä asfaltilla, kyllähän se silläkin sujuu kun siihen oikein asennoituu.
Minun mielestä tuollaiset pitopohjat voisivat olla oikein hyvät esim kameran kanssa hiihtelyyn. Kokoajan on "turvallisen tahmainen" olo eikä tarvitse pelätä kaatumista kun keskittyy siihen kameran kanssa räpläämiseen. Tai retki/vaellus tyyppiseen hiihtelyyn nuo voisivat sopia hyvin... Kaiken kaikkiaan positiivinen kokemus, odotin paljon pahempaa.
Hans Opinion
31.12.2012, 11.48
... Meillä on vaan eri lähestymistavat, mutta sama päämäärä. Tai ainakin toivotaan samaa tulosta. Mä olen vain vähän eri mieltä siitä, mikä on korkea syke suksilenkillä. Tulin just hiihtämästä ja 2:50 tuli hiihdeltyä kevyesti keskisykkeen ollessa 144 (aerobinen kynnys vai mikä ventilaatio 1 kynnys onkaan, on viimeksi mitattu pyörällä 152). Pyörällä toi sama syke 2:50 ajan on kova syke mulle ja pitää työntää ihan kunnon teholla, mutta suksilla eri tekijöistä johtuen ei ainakaan tunnu mitenkään pahalta...
Oikeassa olet... pitäisikö meidän puhua siitä kuinka paljon live-sykkeet ovat sykemaksimista? Näin muodoin jos sinun max-syke on selvästi päälle 2sadan mainittu 144 kesy olisi jees pk-syketreeniin mutta Hansille jonka max on selvästi alle 2sadan olisi 144 kesy liian kovaa. Hyvin erilaiset ovat ihmisten maksimisykkeet, jollakin huippuhiitäjällä (esmes Björkka) voivat maksimit löytyä jo 180 kohdalta, jollekin em. saattaa olla vk2:sta. Tietystikään maksimeilla ei saada täsmällisiä kynnysarvoja mutta jotakin numeroa kuitenkin minkä tasoista pk-treenin pitäisi olla.
Toivottavasti kuitenkin ollaan siitä samaa mieltä että pk-treenin päälle pitää kondis rakentaa? Siitä taas voidaan olla hyvinkin eri mieltä kuinka paljon ja miten treenikartalle ajoitettuna pk:t pitäisi tehdä. Tästä pikkaisen enemmän. Hansin mielestä hyvä pk-treenin paikka on silloin kun ajokelit ovat huonot eli nyt kun pääsee hiihtämään, todettava on että varsinainen laji pk pitäisi jo olla tehtynä (kisakauden ja levon jälkeen ennen hiihtokautta). Pyöräilijän hiihtosykkeet nousevat mainitut n.10 pinnaa ja tämä istuu treenikarttaan ihan hyvin, kovemmillakin sykkeillä käydään murtomaahiihdossa ja se on ihan jees. Ei korkeita sykkeitä pidä kiertää mutta ei niitä tarvitse varsinaisesti hakeakaan... ellei nyt sitten käy esmes ajamassa vaikka wattipyöräkisaa Pyöräliike Lundbergilla 19.1.2013... no mudda, karkea ajatukseni pyöräilijän kokonaistreenistä on se että lajikohtaiset treenit sekä matalilla sykkeillä (syksyllä) että korkeammilla sykkeillä (keväällä) tehdään laji omaisesti pyörällä. Hiihdon rooli on kaksijakoinen, ei niinkään sykkeiden vaan treenipituukisen suhteen; sykkeet (kesy) aika matalalla ja pituudet (h) mahdollisimman suurina. Hiihdossa on tarkoitus pitää pumppu iskussa mutta ennen kaikkea kertä voimaa sinne missä sitä pyöräilijällä on huonosti mutta tarvetta isosti eli keskikroppaan.
Toivottavasti kuitenkin ollaan siitä samaa mieltä että pk-treenin päälle pitää kondis rakentaa? .
Tai laitetaan niin, että pohjien päälle pitää kondis rakentaa.
tosin...kilpailukauden pituus vaikuttaa talven harjoitteluun. Jollain kilpailukausi loppuu elo-syyskuussa ja jollain toisella Marraskuussa.
Tänä talvena allekirjoittanut pääsee kokeilemaan mitä käy oikein vähillä määrillä ja treenikerroilla. Työviikot ovat olleet koko syksyn 50-60 tuntisia ja lapsia on yksi enemmän kuin viime talvena.
Kyllä nyt ois aikaa ja sää suosis jos haluu hiihtää mutta kaikenlaista tekosyytä ja muuta tekemistä keksii ettei tarvis lähtee hiihtään mutta kohta on pakko....
Tais olla huono keli?
Sääli että tuli nämä vesisateet, perjantaina oli vielä loistava keli. Intouduin ottamaan oikein aikaakin. Pertsalla 10 km, aikaa 50 min eikä kierroslukumittari ehtinyt punarajalle, kuin pisimmissä ja jyrkimmissä ylämäissä. Jos osaisi tekniikan paremmin, niin tuostakin ajasta lähtisi aika paljon pois.
Pitäisi varmaan saada painoa pois ja kuntoa ylös, niin jaksaisi luistellakin. Luisteluhiihdossa nopeudet on suuremmat ja punaraja paukkuu kierroslukumittarissa turhankin herkästi, jos meinää pitää jyrkemmissä ylämäissä liukua yllä. Perinteisellä nopeuden säätö on helpompaa.
Eikä tuo ole pelkästään tekniikasta kiinni. Omasta mielestä mulla on molemmissä yhtä paljon tekniikka hukassa.
Tasaisella vetelee toki luistellenkin pitkiä matkoja matalalla sykkeellä, mutta aika harvoin tulee tasaisella mentyä pidempää siivua. Yleensä valkkaan ladut sen mukaan, että nuosumetrejä on. Toinen mikä luistelulla nostaa helposti sykkeitä on suuremmat nopeudet. Mulla tulee pertsalla hyvällä kelillä paljon nopeammin tekniikan nopeusrajat vastaan. Luistellen menee liukkaalla kelillä tekniikan puolesta helposti yli 20 km/h (tasaisella) mutta pertsalla ei onnistu mitenkään sujuvasti. Perinteisellä kädet määrää tasatahdin maksiminopeuden, mutta luistelulla ei tekniikan puolesta tule vastaan lainkaan ylärajaa nopeudessa.
Toi Pirkan hiihto 90 km on aika tasanen profiili... meneekö se viiteen tuntiin ?:seko:
Alan olla epätoivoinen. Tekisi mieli ostaa pertsasukset, mutten oikein tiedä mitkä! Voitelu epäilyttää kaikkein eniten, luistelusuksiin ei tarvitse kuin maksimaalinen määrä luistoa ja se riittää. Siksi nämä pitopohjasukset ovatkin olleet nyt kovasti harkinnassa. Mutta mitkä niistäkään.. Toisaalla lukee, että zerot ei oo hyvät kuin siinä nollakelillä, niillä ei tee mitään kovemmilla pakkasilla. Toisaalta taas joku puhuu, että nanoilla ei liikkunut mihinkään, mutta zerot oli hyvät siinä -10 asteessa. Liikkeessä sanoivat, että nanot on sinänsä hyvät kun ei tarvitse voidella, zeroihin täytyy vaan sitä luistoa laittaa. Tänään taas samassa kaupassa myyjä sanoi, että pitopohjilla ei tee mitään edes siinä -10 asteessa tai kovemmassa pakkasessa, ja jos vaan yhtään on viitseliäisyyttä, niin osta voideltavat sukset.
Luistelusukset nyt varmaan on suuremmalla käytöllä, mutta pertsat olisi kivat niin voisi jonnekin metsäladuillekin lähteä hiihtelemään. Tuntuu vaan kohta ihan epätoivoiselta, että osaan mitään suksia ostaa lainkaan. Täytyisi melkein olla vähintään kahdet pitopohjasukset, ja niiden lisäksi vielä yhdet ihan tavalliset, jos sittenkään ei keliolosuhteet vastaa suksia juuri sinä päivänä kun haluaa hiihtää..
Onko tähän olemassa ratkaisua vai jätänkö pertsaamiset vaan suosiolla muille?
Mulla rasvattavat Fisherin perinteiset mutta liimasin sen teipin pohjaan kun ei vaan jaksa... luisto ehkä pikkasen huononi
Perinteiset sattu oleen hyvää paria ja ne luistaa hyvin ilman rasvaa eteenpäin
No siis yksi vaihtoehto on se mitä aika monet tututkin harrastaa. Pakkasella pertsaa, varsinkin kunnon pakkasella. Ei tarvi kuin yhden pitovoiteen, esmes roden multigrade. Kaikki muut kelit luistelua kerta se on hanskassa. Ja pertsan suksikin toimii aina eikä töki. Ja on mahdollista innostuksen myötä laajentaa kelialuetta esim tutustumalla lähes nollan purkkiin tai (hui) liisteriin.
Pitopohjan hankkimalla voit unohtaa sen että suksi luistaa hyvin pakkasella. Mikään noista ei pelitä yhtä hyvin kuin voideltava, nanot/optit kehnoiten. Zerot on kokeilemistani selkeästi parhaimmat, mutta allergiset uudelle (irtonaiselle) pakkaslumelle jos noiden kelialuetta haluaa laajentaa. Kovalla ladulla saa kyllä pelittämään pakkasellakin, hieman ottaen pataan luistossa.
Täytyisi melkein olla vähintään kahdet pitopohjasukset, ja niiden lisäksi vielä yhdet ihan tavalliset, jos sittenkään ei keliolosuhteet vastaa suksia juuri sinä päivänä kun haluaa hiihtää..
Pakkaskelin (-2C ja alle) voitelu on helppoa, kuten jo tuossa kirjoitettiin. Tavallisten voideltavien kanssa pärjää aika vähällä, kun riittää yksi luistovoide ja yksi pitovoide. Ostaa sitten plussa ja nollakeleille omat sukset, jos kaipaa (ja ei jaksa voidella erikseen niitä voideltavia).
hannupulkkinen
03.01.2013, 09.50
No en kyllä sanoisi, että yhdellä pitovoiteella pärjää. Kaksi pitää olla, joita vaihtelemalla voi säätää pidon -0 - 25 välille. Luistovoiteita ei välttämättä tarvita ollenkaan, mutta yhdellä pärjää.
Samoilla suksilla ei todella kannata hiihtää myös pluskeleillä vaikka sekin on mahdollista, jos viitsii käyttää liistereitä. Kun liisterikelistä pakastaa niin eikun purkkia päälle niin taas mennään. Luisto ei kuitenkaan ole parasta laatua ja jos lenkit ovat lyhyitä niin alla ollut liisteri ei kulu tarpeeksi pois ja pakkaskelille on sitten taas vaikeampi onnistua saamaan luistoa.
Yksillä voideltavillakin siis pärjää, mutta nämä pitopohjat voivat olla hyvä ratkaisu toisina suksina. Atomicin pitopohjiin voi vaihtaa sekä pluskelin, että miinuskelin karvat ja kuulemma ne pelaavat hyvin. Itsellä ei ole niistä kokemuksia. Nanogripeillä on tuskaista hiihtää pakkasella ja uudella lumella.
KAIKISTA tärkein on valita oikean jäykkyiset sukset. Aloitteleva pertsaaja tarvitsee vakaan suksen, jossa on matalahko pitoalue. Kilpasuksia kannattaa siis karttaa.
Johannes
03.01.2013, 09.57
Alan olla epätoivoinen. Tekisi mieli ostaa pertsasukset..
No siis yksi vaihtoehto on se mitä aika monet tututkin harrastaa. Pakkasella pertsaa, varsinkin kunnon pakkasella. Ei tarvi kuin yhden pitovoiteen, esmes roden multigrade. Kaikki muut kelit luistelua kerta se on hanskassa. Ja pertsan suksikin toimii aina eikä töki. Ja on mahdollista innostuksen myötä laajentaa kelialuetta esim tutustumalla lähes nollan purkkiin tai (hui) liisteriin.
Pitopohjan hankkimalla voit unohtaa sen että suksi luistaa hyvin pakkasella. Mikään noista ei pelitä yhtä hyvin kuin voideltava, nanot/optit kehnoiten. Zerot on kokeilemistani selkeästi parhaimmat, mutta allergiset uudelle (irtonaiselle) pakkaslumelle jos noiden kelialuetta haluaa laajentaa. Kovalla ladulla saa kyllä pelittämään pakkasellakin, hieman ottaen pataan luistossa.
Nuo Zerot, R-Gripit ym. on kieltämättä toimivia suksia. Toissapäivänä satoi jalkarättejä taivaalta kun hiihtelin Rossarin r-gripillä. On aika nautittavaa kun suksessa on hokkipito ja se kuitenkin luistaa hyvin.
Pakkaskelillä olen laittanut esim. multigradea pohjaan ja suksi on toiminut kohtuulisen hyvin, mutta ei kuitenkaan niin hyvin kuin oikea purkkisuksi.
Pitopohjan valinta on jopa vielä tarkempaa kuin purkkisuksen. Pitoalueen täytyy mennä tasaisesti kiinni latuun kun paino on yhdellä suksella, joten suosittelen suksen ostoa asiantuntijalta..
Joenranta
03.01.2013, 10.18
Kommentoin sen verran, että nanopohjasukset ovat hyvin toimivia nollakelissä. Esim. eilen oli +1 astetta ja edellisenä päivänä oli satanut vettä. Minulla on Karhun Spectra nanopohjasukset ja eilen niillä oli varsin hyvä hiihtää. Yksi etu on se, että niissä on hyvä pito eikä tarvitse pitovoiteiden kanssa tuhrata. Jos pakkasta on yli viisi astetta, ei ko. suksilla kannata hiihtää, koska luisto huononee.
Toinen havaintoni on se, että nyt kun ollut suojaa ja lumi on kovettunut, niin luistelusuksilla on paljon helpompi hiihtää.
supertele
03.01.2013, 11.23
Luistelusukset nyt varmaan on suuremmalla käytöllä, mutta pertsat olisi kivat niin voisi jonnekin metsäladuillekin lähteä hiihtelemään. Tuntuu vaan kohta ihan epätoivoiselta, että osaan mitään suksia ostaa lainkaan. Täytyisi melkein olla vähintään kahdet pitopohjasukset, ja niiden lisäksi vielä yhdet ihan tavalliset, jos sittenkään ei keliolosuhteet vastaa suksia juuri sinä päivänä kun haluaa hiihtää..
Mulla on sama tilanne kuin sulle: luistelua tulee enemmän, mutta välillä pertsaakin tekis mieli hiihdellä. Erityisesti odottelen aurinkoisia kelejä keväthangilla, jolloin pääsisi nautiskelemaan pitkistä lenkeistä pertsalla. Päädyin zero-suksiin, sillä jos ne vaikka sattuisivatkin toimimaan pakkaskeleillä riittävästi minun makuuni, niin huippua. Jos taas noilla ei pakkaskeleillä saa hymyä huulille, niin valkkaan sitten luistelusukset silloin. Lisäksi myyjä vakuutteli, että ilman ongelmia noihin zeroihin voi laittaa purkkipidot päälle, kunhan vain jaksaa voiteenpoistoaineella puhdistaa kunnolla myöhemmin.
Kokemuksia en osaa vielä sanoa, koska pari on vielä pohjustuksessa.
Itse vedin liisterit pohjaan kun alko nämä lauhat säät etelässä. Jatkan niillä pariin pakkasasteeseen minkä jälkeen (so. jos pakkanen kiristyy) siirryyn luisteluun. Viime vuonna keväällä pärjäs samoilla liistereillä lähes koko maaliskuun. Johtuen omien perinteisten suksieni pienestä ylijäykkyydestä, en ole saanut niitä pitämään täysin tyydyttävästi kun käytän purkkivoiteita. Liisterillä nämä hieman liian jäykät sukset toimivat kuin unelmat.
hannupulkkinen
03.01.2013, 12.41
Viime vuonna keväällä pärjäs samoilla liistereillä lähes koko maaliskuun. Johtuen omien perinteisten suksieni pienestä ylijäykkyydestä, en ole saanut niitä pitämään täysin tyydyttävästi kun käytän purkkivoiteita. Liisterillä nämä hieman liian jäykät sukset toimivat kuin unelmat.
Juuri tällaiset sukset pelaavat myös pakkasella kun laittaa liisterin päälle sopivan purkkivoiteen ja kun taas on liisterikeli niin laittaa sitten lisää liisteriä.
Juuri tällaiset sukset pelaavat myös pakkasella kun laittaa liisterin päälle sopivan purkkivoiteen ja kun taas on liisterikeli niin laittaa sitten lisää liisteriä.
Täytyypä kokeila tuota eli enpä kaavikaan liistereitä pois kun tulee pikkupakkaset. Kiitos vinkistä!
viskaali
03.01.2013, 14.25
Löyty tälläinen vähän vanhempi kilpahiihtäjien voiteluopas (v.1917). Tekijä Joonas Suvilumi. Voidehyllyn sijasta tulisi suunnistaa lihatiskille ostamaan sorkkia.
http://gp1.pinkbike.org/p4pb9057372/p4pb9057372.jpg (javascript:history.go(-1))
http://gp1.pinkbike.org/p4pb9057380/p4pb9057380.jpg (javascript:history.go(-1))
Vahvoja ja kuvainnollisia termejä osattiin ainakin käyttää: "Surma-keli", "jäädytys-takattaja", "kiusa-Keli" :)
Kaksi kautta hiihdetyt Madshusin HP carbon tip luistelusuksista runko revennyt siteen kohdalta. Ostettu Häijää sportista toissa kaudelle. Onko kukaan saanut takuuseen vastaavalla vialla? Mikähän suksi kannattaisi ostaa tilalle? Fisukka vai joku muu? Muistaakseni olen jostain lueskellut vastaavista rungon repeämisistä. Harmittaa jos ei kestä kahta vuotta pidempään 500 euron sukset. Tarve olisi yleiskelin ja kovalle pohjalle tarkoitetulle sukselle. Painoa on 97 kg, joten aika jäykät saa olla sukset.
usko juntunen
03.01.2013, 20.41
... Tarve olisi yleiskelin ja kovalle pohjalle tarkoitetulle sukselle. Painoa on 97 kg, joten aika jäykät saa olla sukset.
Lähtisin katselemaan Rossignolin hyllystä. Itse ainakin olen tyytyväinen ko. merkin suksiin nimeenomaan kovalla alustalla.
Kaksi kautta hiihdetyt Madshusin HP carbon tip luistelusuksista runko revennyt siteen kohdalta. Ostettu Häijää sportista toissa kaudelle. Onko kukaan saanut takuuseen vastaavalla vialla? Mikähän suksi kannattaisi ostaa tilalle? Fisukka vai joku muu? Muistaakseni olen jostain lueskellut vastaavista rungon repeämisistä. Harmittaa jos ei kestä kahta vuotta pidempään 500 euron sukset. Tarve olisi yleiskelin ja kovalle pohjalle tarkoitetulle sukselle. Painoa on 97 kg, joten aika jäykät saa olla sukset.
Mulla repesi viisi vuotta vanhasta Madshusista NIS-levy ja meni takuuseen eli luulisi tuossakin tapauksessa menevän jos on selvästi rakenteellinen vika. Häijäästä sain kuukausi sitten uudet Fisukat vuoden vanhojen käyrien tilalle eli asiallisesti hoitavat takuuasiat. Kannattaa mennä näyttämään suksia paikanpäälle.
En osaa oikein ottaa kantaa mikä suksi kannattaa ottaa tilalle, mutta takuusta saadut kovan pohjan Fisut on parhaat sukset joilla olen hiihtänyt. Kokemusta on 3 Matukka parista ja 2 Fisusta. Mutulla sanoisin että kannattaa ostaa selkeästi jäykkä kovanpohjan suksi erikseen ja toiseksi pariksi pehmeän/yleiskelin suksi. Viisaammat voivat tätä vielä kommentoida.
Nuo Zerot, R-Gripit ym. on kieltämättä toimivia suksia. Toissapäivänä satoi jalkarättejä taivaalta kun hiihtelin Rossarin r-gripillä. On aika nautittavaa kun suksessa on hokkipito ja se kuitenkin luistaa hyvin.
Pakkaskelillä olen laittanut esim. multigradea pohjaan ja suksi on toiminut kohtuulisen hyvin, mutta ei kuitenkaan niin hyvin kuin oikea purkkisuksi.
Pitopohjan valinta on jopa vielä tarkempaa kuin purkkisuksen. Pitoalueen täytyy mennä tasaisesti kiinni latuun kun paino on yhdellä suksella, joten suosittelen suksen ostoa asiantuntijalta..
Mä tuonkin sulle noi mun pertsakapulat huomenna, niin laitat niihin sen täyteläisen voitelun. Olis nääs yhteislenkki ladulla lauantaina klo 13,,,, vink, vink!
Ja sukset on asiantuntijan valkkaamat! Taitaa olla SkiSelectorin tarrat vielä kiinni.
Noita madshusin luikkareita on pistetty paskaksi voitelemalla. Lämmöt siirtyy runkoon vähän turhankin tehokkaasti. Jos ei uutta tipu niin vaihda ainakin merkkiä, kun sukset ei ole ainut tuoteryhmä missä on ollut ongelmia. Öljysheikeillä on vissiin millä mällätä.
Noita madshusin luikkareita on pistetty paskaksi voitelemalla. Lämmöt siirtyy runkoon vähän turhankin tehokkaasti. Jos ei uutta tipu niin vaihda ainakin merkkiä, kun sukset ei ole ainut tuoteryhmä missä on ollut ongelmia. Öljysheikeillä on vissiin millä mällätä.
Perusvoitelu suoritettu aina kaverin liikkeessä uunissa ja ammattivehekeillä. Lieneekö syy sitten tuossa. Itse voidellut lähinnä pikaluistoilla. Saattaa olla seuraava suksi Fisukan RSC skating cold 192 stiff.
Perusvoitelu suoritettu aina kaverin liikkeessä uunissa ja ammattivehekeillä. Lieneekö syy sitten tuossa. Itse voidellut lähinnä pikaluistoilla. Saattaa olla seuraava suksi Fisukan RSC skating cold 192 stiff.
Mun Fisut on RCS skating plus 192 stiff ja ne on tosiaan toiminut 70 kiloisen alla kuin unelma viime päivien jäisillä/kovilla pohjilla. Tiä sitten löytyykö tarpeeksi jäykkää paria satakiloiselle. Eilen Paloheinässä oli muutama sentti kosteeta irtolunta ja pehmeä pohja niin alkoi jo stiff-suksen painealueet tökkimään eli aika kapea näyttäisi olevan käyttöalue sellaisella suksella, joka oikeasti toimii kovalla/jäisellä pohjalla. Häijään myyjän mukaan plus ja cold mallin toimivuudella eri keleillä ei olisi juurikaan eroa, kyse taitaa olla vaan valmistajan halusta myydä enemmän suksia. No onhan niissä erilainen kuvio pohjassa.
Mitä Madshusien voiteluun tulee niin itse olen Matukoita voidellut usean vuoden ajan 1-2 kertaa viikossa eikä ole ollut ongelmia pohjien kupruilun tms. takia. NIS-levyn korkkaaminenkin johtui ilmeisesti vain liiman väsymisestä. Toki suksen kuin suksen voi pilata liialla lämmöllä, mutta kyllä Matukan voitelukin suksia tuhoamatta onnistuu:)
Tänään herätyskello pirisi kello puoli kahdeksan ja yritti kaikenlaista tekosyytä keksiä miksi täytyis lähtee hiihtää mutta kun ei edes ollut hirmupakkasta niin ei sekään käynyt tekosyyksi.. sain kahden tunnin päästä monon jalkaan ja perinteiset kapulat. Matkaan Prisman takaa kohti Suolijärveä ja Suolijärven 4.3 km kierros paikoin veekoo sykkeillä kello näytti 19 minuuttia ja toinen kierros tiputettiin sykkeitä ja kello näytti 20 min kierrokseen.
Pitoteippi on ollut pohjassa joskus mutta ei varmaan kestä montaa kuukautta kun viime tammikuussa sen sinne laitoin ja kesällä en oo yhtään hiekalla hiihtänyt nyt se on huitsin nevadassa ja ladun profiili ehkä vaatis pitoteippiä kun on laskua ja nousua paljon
^ Mä luulin että se izmo poltti sukset viime talven jäljiltä, mutta ei sittenkään;). Jämiin treenaamassa? Riittääköhän tuo muuten Jämille jos treenaa vain vapaata, kun kisa käydään kuitenkin perinteisellä?
Pitoteippi on ollut pohjassa joskus mutta ei varmaan kestä montaa kuukautta kun viime tammikuussa sen sinne laitoin ja kesällä en oo yhtään hiekalla hiihtänyt nyt se on huitsin nevadassa ja ladun profiili ehkä vaatis pitoteippiä kun on laskua ja nousua paljon
Tuo pitoteipin kesto riippuu kilometrimääristä. Meillä on muiden kun mun suksissa ollut pitoteipit. Välillä olen lainaillut vanhimman lapsen pitoteippisuksia, kun omissa purkkivoiteilla voidelluissa ei ole ollut pitoa. Parin vuoden ja 300 km jälkeen alkaa olla teippi olla uusimistarpeessa. Teipin peittämä alue lyhenee uhkaavasti, kun teippi kuluu päistä. Suksilla on hiihdetty arviolta 300 km, joista yli puolet minä ko suksille ylipainoisena. Kerran tai pari olen tainnut raapia roskat pois ja vetänyt voiteluraudalla miedolla lämmöllä pinnan sileäksi.
Piti oikein (melkein vain siksi) junailla + ajella turkusesta Haapajärvelle hiihtämään Haapajärvi-Somero yhdysladut. Ihan hieno 20km valopäähiihto, kunnes patterit loppu, ja kaveri nopeampana meni menojaan. Jänniä hetkiä jo niissäkin vähäisissä mäissä mitä siellä on, noin niinkuin ekalla pertsa-hiihdolla tänä talvena. Väylä näkyi hämärästi, mutta vähäinenkin töyssu latupohjassa tuntuu, kun se yllättää täysin. Kuu olisi auttanut, missähän sekin taas lusmuili?
^ Mä luulin että se izmo poltti sukset viime talven jäljiltä, mutta ei sittenkään;). Jämiin treenaamassa? Riittääköhän tuo muuten Jämille jos treenaa vain vapaata, kun kisa käydään kuitenkin perinteisellä?
Luulen että tasatyönnöllä menee jos paljon hiihtokilometrejä alla ja oisko Tähden Toni mennyt viime vuonna vapailla kapuloilla ?
MTBwannabe
04.01.2013, 21.49
Luulen että tasatyönnöllä menee jos paljon hiihtokilometrejä alla ja oisko Tähden Toni mennyt viime vuonna vapailla kapuloilla ?
Vähän himottaisi itseäkin lähteä tänävuonna testaamaan tuo ilman pitoja luistelukapuloilla. Ekalla puolikkaalla ei tainnut muutenkaan juurikaan mäkeä olla, mitä viimevuodesta muistelen.
kuovipolku
07.01.2013, 20.00
Pertsan tekniikan perusteita on aina hauska palauttaa mieleensä:
http://www.youtube.com/watch?v=Gqb09bLVdoM
Mutta on mulla asiaakin. Suksien valinta oli tarpeeksi vaikeaa, mutta nyt pitäisi päättää tarvitsenko todella uudet sauvat ja jos, niin kummat valitsen: Start Race vai One Way Diamond Storm 9 Max?
Vanhat eli nykyiset ovat Exel C2, eli nekin "100% Carbon". Istuvat kyllä käteen, mutta olen ruvennut kuvittelemaan että hiilikuiduissa ja hiilikuiduissa on eroa ja että ne voisivat olla jäykemmätkin (mutta voi olla että se on pelkkä mies joka tuntuu välillä väpäjävän), Puhutaan myös kovasti hyvien sauvojen paremmasta "svingistä", mutta mitä se on ja mistä minä tiedän kummassa on minulle parempi svingi (vai onko se sittenkin näissä vanhoissa)?
Prkl. Fillarijutut voi sentään viime kädessä ratkaista pelkällä tunteella...
Kummastakaan sauvasta ei ole henkilökohtaista kokemusta, mutta kilpaa hiihtävä poikani ainakin piti tuota nimenomaista One Way -mallia liian löysänä. Startin sauvasta hänelläkään ei ole kokemusta.
Mutta on mulla asiaakin. Suksien valinta oli tarpeeksi vaikeaa, mutta nyt pitäisi päättää tarvitsenko todella uudet sauvat ja jos, niin kummat valitsen: Start Race vai One Way Diamond Storm 9 Max?
Olen ollut todella tyytyväinen, noihin Startin Race sauvoihin, mutta mulla ei ole ollut koskaan ennen kunnon sauvoja, niin en osaa sanoa minkälainen on oikesti hyvä sauva, vertailukohta puuttuu.
Sauvoista puhuttaessa Hiilikuidulla ja hiilikuidulla ON eroa paljonkin.
Tuossa sain testattavaksi Karhu Spectra Optigripit ja kävin ruokiksella hiihtämässä niillä. Nämä olivat iskemätön pari, joten aluksi tuntui että ei luista sitten yhtään mihinkään. Vielä kun oli nollakeli ja uutta lunta tullut taivaalta pari senttiä ja koko ajan satoi lisää. Ylämäessä tuntui olevan seinäpito ja jyrkkäkin mäki meni ilman sauvoja kun kokeilin. Toisella kierroksella yli minuutti nopeammin kuin ensimmäinen 6,5km lenkki ja kolmannella kierroksella myös minuutti pois. Alkoi tuntumaan jo että luistoa alkaa löytymään. Viimeisessä isossa mäessä erehdyin hiihtämään ylös asti jonkun hitaamman perässä ja heti tuntui että lumi jämähti pohjaan kiinni ja sitten suksia autolla putsatessa huomaasinkin että jäätä oli kertynyt painealueelle eteen ja taakse. kun tahdin piti kohtuullisena niin ei tarttunut missään nousussa, mutta tuntui aina muutaman potkun nousun jälkeen tasaselle tultaessa että ei luista yhtään. Veikkaisin että hitaammilla hiihtäjillä saattaa tulla ongelmia hankalalla kelillä pohjien tukkeutumiseen. Ja tuolla kelillä näytti olevan useampi pitovoidehiihtäjä ladunvarressa putsaamassa pohjia joten en ihmettele noita nanopohjien jäätymistäkään. Muuten tuo nanopitopohja tuntui pidoltaan erilaiselta kuin pitovoideltu. Tasaisella tuntuu että antaa vähän periksi ja nousussa kuitenkin seinäpito ja kertaakaan ei lipsahtanut vaikka lopussa jäätyikin.
Minulla on mainitut One Wayt perinteisen sauvoina ja Start Race vapaan sauvoina. Vaikka vapaan sauvat ovat luonnollisesti pidemmät, niin ovat kuitenkin jäykemmät. Myös se hihna tai mikä lie on mielestäni Startissa parempi. Eli oma valintani olisi annetuista vaihtoehdoista ehdottomasti Start Race.
Veikkaisin että hitaammilla hiihtäjillä saattaa tulla ongelmia hankalalla kelillä pohjien tukkeutumiseen. Ja tuolla kelillä näytti olevan useampi pitovoidehiihtäjä ladunvarressa putsaamassa pohjia joten en ihmettele noita nanopohjien jäätymistäkään. Muuten tuo nanopitopohja tuntui pidoltaan erilaiselta kuin pitovoideltu. Tasasella tuntuu että antaa vähän periksi ja nousussa kuitenkin seinäpito ja kertaakaan ei lipsahtanut vaikka lopussa jäätyikin.
Nanopohjille tarkoitetun Anti icen pitäisi hoitaa tuo. Ostin purkin, saas nähdä koska ehdin kokeilemaan.
Mulla oli samanlainen eka lenkki. Kun havaitsin pientä tarttumista pistin pohjaan ihan tavallista vauhdin +10...-10 asteen pikaluistoa. Sekin toimi ilman murheita. Piti hyvin, ei kerännyt mitään pohjaan ja luistokin parani merkittävästi. Enne pikaluiston lisäämistäkin tuo tarttuminen oli erilaista, kuin voidellussa. Irtosi helpommin. Silti mienasin kerran vetää alamäessä nenälleni, kun suksi päätti kesken laskun vauhdista alkaa keräämään lunta pohjaan.
Pidosta samanlaiset havainnot. Pito ei ole yhtä terävä, kuin voidellussa. Häiritsi ainakin mua hieman, vie potkusta terävyyttä pois.
*Tuo pitoteipin kesto riippuu kilometrimääristä*
Joo ja ei ... sulla oli 300km mulla mökki/metsäsuksissa ehkä 50-100km jälkeen vähän teippiä erotettavissa... tuollainen karkea jääröpelö järvillä ja merellä syö aika hyvin, parafiinit hävis parilla lyhyellä retkellä.
Nanopohjille tarkoitetun Anti icen pitäisi hoitaa tuo. Ostin purkin, saas nähdä koska ehdin kokeilemaan....
Joo, sain purkin myös mukaan, mutta en muistanut laittaa. Täytyy kokeilla seuraavalla kerralla. Saa nähdä kuinka tuo luisto vielä paranee, kun nytkin tuli noin roimia parannuksia per kierros. Nyt tuntui kuitenkin siltä ettei noista ole muuhun kuin treenikäyttöön, vaikka viimeisellä kierroksella pääsikin jo kohtuu vauhtia eli alle 28 min kierros. Tuosta pitäisi kuitenkin parantaa vielä minuutteja että pärjää hyville voidelluille pertsasuksille samoilla sykkeillä. Taisi pari kertaa käydä samoin että kesken liu'un otti kiinni uuteen lumeen mutta tasaisella eikä onneksi alamäessä.
Minulla on mainitut One Wayt perinteisen sauvoina ja Start Race vapaan sauvoina. Vaikka vapaan sauvat ovat luonnollisesti pidemmät, niin ovat kuitenkin jäykemmät. Myös se hihna tai mikä lie on mielestäni Startissa parempi. Eli oma valintani olisi annetuista vaihtoehdoista ehdottomasti Start Race.
Olen tämän talven hiihdellyt Rexin RX 1 sauvoilla. Monenlaisilla sauvoilla olen hiihdellyt, nämä ovat tähän saakka käytössäni olleista (ylivoimaisesti) parhaat.
Joo, sain purkin myös mukaan, mutta en muistanut laittaa. Täytyy kokeilla seuraavalla kerralla.
Kokeile kans kunnon pitkää jäähdytystä ennenkuin lyöt sukset lumelle. Kolme varttia ei ole yhtään liiottelua nanoille uudella/satavalla lumella. Ja jos noi vetää kunnolla jäähän niin se on voi voi, kävellen kotiin, suksien sulatus kuivaus ja uus yritys seuraavana päivänä. :)
kuovipolku
08.01.2013, 22.28
Rex R1 (http://rex.fi/suomi/tarvikkeet/sauvat/)? Varmasti hyvä, mutta hinta lienee vähintään tuplasti yli budjetoidun - eikä itsetuntositä paitsi ole riittävän vahva hiihtämään tuon tason sauvoilla!
R2 voisi ehkä tulla kyseeseen kolmantena vaihtoehtona valintaa vaikeuttamaan. Liikkeessä hihnojen sovittelu ja keppien heiluttelu ilmassa ei tuonut esiin sellaista eroa, jonka olisin kyennyt huomaamaan. Voisin yhtä hyvin arpoa kuin valita värin, hinnan tai painon perusteella...
Rex R1 (http://rex.fi/suomi/tarvikkeet/sauvat/)? Varmasti hyvä, mutta hinta lienee vähintään tuplasti yli budjetoidun - eikä itsetuntositä paitsi ole riittävän vahva hiihtämään tuon tason sauvoilla!
R2 voisi ehkä tulla kyseeseen kolmantena vaihtoehtona valintaa vaikeuttamaan. Liikkeessä hihnojen sovittelu ja keppien heiluttelu ilmassa ei tuonut esiin sellaista eroa, jonka olisin kyennyt huomaamaan. Voisin yhtä hyvin arpoa kuin valita värin, hinnan tai painon perusteella...
Löytyy Exelin. Startin ja Rexin luistelusauvat tallista (170cm) Kaikki parasta ykköslaatua. Exelit ihan ok, mutta sauvoissa ei "terävyyttä", Startit jäykät ja muutenkin asialliset, mutta hihna ei sovi käteeni, alkaa jossain vaiheessa painaa. Rexit selkeästi parhaat myös hihnojen osalta ( minun mielestäni). Suosittelen lämpimästi.
Löytyy Exelin. Startin ja Rexin luistelusauvat tallista (170cm) Kaikki parasta ykköslaatua. Exelit ihan ok, mutta sauvoissa ei "terävyyttä", Startit jäykät ja muutenkin asialliset, mutta hihna ei sovi käteeni, alkaa jossain vaiheessa painaa. Rexit selkeästi parhaat myös hihnojen osalta ( minun mielestäni). Suosittelen lämpimästi.
Komppaan ym. hihnalausuntoa. Punnitsin illalla saman mittaiset R1 ja R2 sauvat ja totesin painon sauvoilla olevan sama (parin gramman heitto mennee digitaalisen mittalaitteen toleranssiin). R2 sauvat tulee (lyhennyksen jälkeen) vaimolle, joten en valitettavasti pääse vertaamaan sauvojen eroa hiihdettäessä. Päällepäin sauvat näyttävät R1/R2 merkintoja lukuunottamatta samanlaisilta. Sompa ja hihna ovat myös täsmälleen samanlaiset. Luulen ettei R1/R2 eroa normaali harrastehiihtäjä edes huomaa.
Ym. sauvoissa kahva on kokoa S ja aiemmissa kokoa M, näin pienikätiselle S tuntuu käteen sopivammalta (tää alkaa olla HIFISTELYÄ).
Tänään taas Optigripien testausta. Lähtiessä -5 ja pito tuntui olevan aika olematonta, mutta luisto kohtuullinen. Edelleenkin luontevin etenemistyyli on vuorotahti. Huonon pidon takia ei vaan pystynyt käyttämään alavartaloa tehokkaasti vaan meni vähän käsillä hiihtämiseksi. Jyrkkä ylämäki meni kuitenkin kohtuullisesti, hankalin oli loivan mäen nousu jossa tuntui ettei etene yhtään. YHden kierroksen satuin hiihtämään kovemman pertsahiihtäjän takana ja siinä huomasin miten selvästi jäi alamäessä ja tasaisella. Ylämäet otin kiinni taas kun herralla ei ollut pitoja ollenkaan. Ei mikään turha äijä kuitenkaan, kun veti Gunnarlan mäenkin tasatyönnöllä ylös;). Loppua kohden lämpeni parilla asteella ja pito tuntui paranevan hieman, kierroajat olivat kuintenkin melko tasaisesti 26 minuutin luokkaa.
Riittääkö lapiointi reeniksi Jämille =? ei meinaan oikeen ois aikaa hiihdellä ja nyt on tulossa pakkaset
--+MM+--
11.01.2013, 12.41
Piti ostaa uudet kepit kun exellin ovaalisauvoihin ei saa oikein varaosia.
Ostin sit Onewayn Diamond 9 Pro Premio -kepit luisteluun. Mitään mullistavaa kokemusta ei kyllä noiden 10 vuotta vanhojen exellin ovaalikeppien verrattanuna tullut. Aika neutraali, mutta myös hyvässä. Pitäs ehkä koittaa hiihtää täysii, mutta ei jaksa kun väsyttää.
µ
Mullon vuoden 1993 Swixin alumiinisauvat uudehkon tyylisillä nauhoilla. On ainaki jäykemmät ku markettihiilarit. Mutta saako alumiinisauvoja enää käyttää ? :)
Riittääkö lapiointi reeniksi Jämille =? ei meinaan oikeen ois aikaa hiihdellä ja nyt on tulossa pakkaset
Ainakin melonta oli hyvää treeniä lapioinnille... viikon melontareissun jälkeen talkoissa viljasiilojen tyhjennys meni heittämällä.. kunhan vaan lapioi melontaotteella. Hiihto lapiointiotteella voi olla vaikeampaa.
Ainakin melonta oli hyvää treeniä lapioinnille... viikon melontareissun jälkeen talkoissa viljasiilojen tyhjennys meni heittämällä.. kunhan vaan lapioi melontaotteella. Hiihto lapiointiotteella voi olla vaikeampaa.
Yrittää heittää aina lumikuorman taakse.... ?:cool:
Mullon vuoden 1993 Swixin alumiinisauvat uudehkon tyylisillä nauhoilla. On ainaki jäykemmät ku markettihiilarit. Mutta saako alumiinisauvoja enää käyttää ? :)
Niin eihän marketissa hiilikuitusauvvoja myydäkään, ainakaan niissä marketeissa missä mä oon kattonu sauvvoja. Se on jotain sekotusta missä on hiilaria sen verran että voi kirjottaa keppiin 'carbon'. Itellä on 90-luvun lopun hiilarikisasauvat (sain kaverilta) ja on kevyet sekä jäykät. Pitäs vaan vaihtaa hantaakit uusiin ja lyhentää 2-3cm. Nämä tosin hajoo todella helposti, mutta en hiihdäkään ryhmässä vaan sen edellä ;)
...Itellä on 90-luvun lopun hiilarikisasauvat (sain kaverilta) ja on kevyet sekä jäykät...
Just tossa piruuttaan punnasin Exelin vanhan ja uuden täyshiilikuituisen kilpasauvan painot ja vanha made in Finland-sauva 170g ja uusi China-tuotantoa 185g. Jotenkin tuo vanha tuntuu myös paremmalta hiihtäessä vaikka uusi on kuin nanotechiä;).
Sauvoista puheen ollen, hiihdin eilen ekaa kertaa Rexin R1:llä, vanhat sauvat olivat myös Rex huippumallit, Revolutionit (n. 7v. vanhat). Olin vähän skeptinen että onko noissa mitään eroa, mutta ero jäykkyydessä oli todella huomattava R1:n hyväksi. Niin ne välineet kehittyy...
Ja voimaahan mulla ei ole yläkropassa ollenkaan mutta silti huomasin eron.
hannupulkkinen
12.01.2013, 13.03
Minulla on luistelusauvoina Lekin parhaat ja ovat jäykät. Varasauvoina on Exelin 20 vuotta vanhat.
Jostain syystä tykkään näistä vanhoista sauvoista enemmän. Ovat jotenkin tasapainoisemmat.
Pertsan sauvoja on kahdet. Fillarilehden tilaaja-arvonnassa voitetut oneway huippusauvat ja
kolme vuotta sitten Stadiumista ostetut. Nämä jälkimmäiset ovat täysin samat sauvat kuin nuo onewayt. Ainoastaan sompa on vähän isompi ja putken prinitti on erilainen. Nimi tietysti.
Nämä maksoivat satasen ja one wayn lähtöhinta näyttää olevan lähellä kolmea satasta.
Tosin niitä on nyt tarjouksessa alle kahden sadan ja jossain voi olla halvemmallakin.
Hyviä ovat molemmat. Kuntoilijan sauvan sommat saisivat vain olla vieläkin isommat. Kilpahiihtoladut ovat yleensä kovempia kuin ne mitä minä useinmiten hiihtelen.
...........Kuntoilijan sauvan sommat saisivat vain olla vieläkin isommat. Kilpahiihtoladut ovat yleensä kovempia kuin ne mitä minä useinmiten hiihtelen.
Voihan nuo vaihtaa. Eikä ole edes hankalaa.
Pari tuttua hankki Atomicin Skintec pitopohjasukset. Lupasin tehdä niihin luistoalueiden pohjustuksen. Pohjustuksen jälkeen piti heittää niillä testilenkki ihan mielenkiinnosta.
Onpahan melkoinen keksintö. Lenkki venyi paljon suunniteltua pidemmäksi, koska sukset toimivat kuin tauti. Mukava hiihtää, kun ei tarvitse keskittyä potkuun, koska aina pitää. Luisto on vähän samanlainen kuin jääkelin liisterillä. Tuntuu pieni takerrus, mutta sitten liukuu. Jos nuo toimivat yhtä hyvin muillakin keleillä, saa pitovoiteet kyllä heittää roskiin.
Jos nuo toimivat yhtä hyvin muillakin keleillä, saa pitovoiteet kyllä heittää roskiin.
Veikkaanpa, että on sama vika kuin kaikissa muissakin pertsasuksissa/-voiteluissa eli toimii hienosti jollain kelilla mutta toisella vain välttävästi tai ei lainkaan. Tänään taas havaitsin saman ominaisuuden optigripeissä. Kun nollakelillä noissa oli seinäpito koko ajan ja luistokin kohdillaan niin tänään -13 uudehkolla lumella pidosta puuttui viimeinen terä ja luisto oli kohtuu nihkeä. Semmoista rauhallista lykkimistä kyllä pääsee, mutta kovalla potkulla lipsahtaa herkästi. Taaskaan ei suksen pohjaan muodostunut yhtään vettä, minkä tuo vaatii toimiakseen. Eli kyllä tuo on nollakelin suksi, jos oikeasti haluaa reippaammin hiihtää.
Luulisi, että tuo skintec ei esim toimi jäisellä ladulla lainkaan, kun karva ei pääse puremaan.
Nollakelillä kai on parempi hiihtää ja kai sukset on yleensä suunniteltu nollakeleille.... taas ei näillä pakkasilla edes kauaa viihti hiihtää vaikka suksi luistaiskin....
Skintekit herättää huomattavaa kiinnostusta. Jossain sivakka-lehdessä oli noista testi, huonoa oli lähinnä lähtöhinta. Noihan tulee kaksilla eri karvoilla jotka valkataan kelin mukaan. Ensin vois kuitenkin testata ja jos toimii niin alkaa venailla alehintaa.
Jos osaa ajaa pyörää niin ei välttämättä osaa hiihtää tai liukuvoiteet on väärässä paikkaa... kattelin tänään tuloksia tuolta Kaupin hiihtobaanalta ja tunnettu pyöräilijä piti listan häntäpäätä pystyssä:cool:
Nollakelillä kai on parempi hiihtää ja kai sukset on yleensä suunniteltu nollakeleille.... taas ei näillä pakkasilla edes kauaa viihti hiihtää vaikka suksi luistaiskin....
Ei kauaa, mutta 20 km kumminkin. Ladulta pois vei lipsuvat sukset. Alkuun suksi toimi todella hienosti, mutta 20 km
jäähileessä hyöläsi voiteet ja kohtuu paksu kerros raudalla hyvin kiinni sulatettua pohjavoidettakin lähti melkein kokonaan. Keli oli siitä mainio, että vaikka pehmeä kerros karkeaa jäähilettä hankasi osan matkasta pohjaa koko matkalta, niin luisto oli hyvä ja pito riittävä, kunnes muovi alkoi tulla paljaaksi.
Ensin vois kuitenkin testata ja jos toimii niin alkaa venailla alehintaa.Ei niitä tosiaan näytä vielä ale-hinnalla saavan. Lähtöhinnalla harrastelijat saivat mukaan siteet, kohtuulliset monot ja sauvat. Voidellessa katselin suksen rakennetta ja se näyttää kyllä varsin laadukkaalta. Karvat kiinnittyvät pohjaan magneeteilla, joten ne on nopea vaihtaa. Keväällä pitkillä lenkillä voi pitää toiset karvat repussa ja vaihtaa alle, jos pito rupeaa loppumaan kelin lämmetessä.
Johannes
12.01.2013, 21.20
Veikkaanpa, että on sama vika kuin kaikissa muissakin pertsasuksissa/-voiteluissa eli toimii hienosti jollain kelilla mutta toisella vain välttävästi tai ei lainkaan.
Luulisi, että tuo skintec ei esim toimi jäisellä ladulla lainkaan, kun karva ei pääse puremaan.
Skintec on on ehkä paras yleis suksi kaikista pitopohjista. Sen pito on ehdottomasti parempi pakkasella ja jäisellä ladulla kun vertaa muihin. Luistokin on pakkasella hyvä. Muuta huonoa siinä ei ole kuin hinta, halvempi se kuitenkin on kuin kisasuksi.
kuovipolku
12.01.2013, 22.56
Skintecejä olen kuullut ja lukenut kehuttavan, mutta myös sen että jos painat yli 70 kg tai hiihdät mielelläsi tasuria, et tule olemaan yhtä tyytyväinen kuin tavallinen sunnuntaihiihtäjä.
Lisäksi käyttäjille semmoinen vinkki että luistoa voi parantaa laittamalla pitokarvoille silloin tällöin esim Startin keltaista pikaluistoa tai Vauhdin sinistä vastaavaa. Atomicin edustajan mukaan pito ei juurikaan heikkene; geeli vain estää karvoja nousemasta liian pystyyn.
hannupulkkinen
12.01.2013, 23.01
Voihan nuo vaihtaa. Eikä ole edes hankalaa.
Olisinkohan muutaman kymmenen kertaa elämässäni sommat vaihtanut ;)
hannupulkkinen
12.01.2013, 23.03
Skintekit yes jos ei jaksa voidella ja no jos lykkii tasatyöntöä, mitä tämänkin päivän lenkistä oli 80% Siihen kai tämä pertsailu nykyisin on mennyt. Yksipotkuista tasatyöntöä joskus ja joissain ylämäissä loppulenkistä vähän vuorohiihtoa, muuten tasatyöntöä.
Onkos vieläkään keksitty kauttaaltaan tuulenpitäviä mutta hengittäviä hiihtohousuja? Nyt on poikkeuksellisesti kierrelty kauppoja ennen täällä kyselyä mutta "ei semmoisia oo" on tullut vastaukseksi.
Hakusessa olisi istuva ja venyvä housu (vaikka sitten trikoo mutta ei välttämättä) joka ei olisi edestä (hiki)vedenpitävä ja takaa trikoota vaan kohtuullisen tuulenpitävä sekä hengittävä joka puolelta. Kaikenlaisia kamppeita on jo kaappi täynnä mutta mieleistä ei ole löytynyt. Edestä WS-suojattuun joutuu pukemaan alle liikaa jotta hanuri/alaselkä ei jumitu.
Mikään reiällinen muovikalvo ei hengitä kovin hyvin, vaikka kuinka olisi trademark-merkintöjä ympäriinsä. Jotkin pyöräilyhousut saattaisi olla haetut. Tuttu vetää löfflerin talvihousuilla ( varmaankin nämä http://www.loeffler.at/en/Products/Bike/Men/Pants/9373-HR.-TRÄGER-TIGHT-WS ) ja on tykännyt enemmän kuin mistään hiihtohousuistaan.
Onkos vieläkään keksitty kauttaaltaan tuulenpitäviä mutta hengittäviä hiihtohousuja?...
Onhan noita ainakin seura-asuja valmistavilla firmoilla hienosti toimivia hiihtoasusteita, mutta niitä ei ole tietenkään myynnissä kaupoissa. Meidän seuran Trimtexin asut on ainakin todella loistavia myös hiihtokäytössä, vaikka onkin tuulen- ja vedenpitävää matskua.
Löfflerillä oli ainakin pari vuotta sitten lämmittelyasu kauttaaltaan windstopperia. Sellaiset tuli hankittua kylmemmille keleille. Taitaa olla juuri tuo edellisessä postauksessa oleva malli.
Mikään reiällinen muovikalvo ei hengitä kovin hyvin, vaikka kuinka olisi trademark-merkintöjä ympäriinsä. Jotkin pyöräilyhousut saattaisi olla haetut. Tuttu vetää löfflerin talvihousuilla ( varmaankin nämä http://www.loeffler.at/en/Products/Bike/Men/Pants/9373-HR.-TRÄGER-TIGHT-WS ) ja on tykännyt enemmän kuin mistään hiihtohousuistaan.
Tommoset on jalassa on innostun lähteen ladulle ja R-Tekistä hain sopivaan rahaan.... ainoo vika että sivusauma ei kestänyt Pyynikin mäen jäistä mäkee:seko:
--+MM+--
14.01.2013, 11.55
Piti ostaa uudet kepit kun exellin ovaalisauvoihin ei saa oikein varaosia.
Ostin sit Onewayn Diamond 9 Pro Premio -kepit luisteluun. Mitään mullistavaa kokemusta ei kyllä noiden 10 vuotta vanhojen exellin ovaalikeppien verrattanuna tullut. Aika neutraali, mutta myös hyvässä. Pitäs ehkä koittaa hiihtää täysii, mutta ei jaksa kun väsyttää.
µ
No ei ollu huonot kepit, kun sadan kilometrin aika parani tunnilla viime vuodesta.
µ
Aika hyvä luisto perinteisellä suksella oli Suolijärven kierrossa(14km) kukaan ei luistellut ohi kun Suolikan kierto on profiililtaan aika paljon alamäkee ja alle tunnin(52min) meni aikaa... huomaa että on tehnyt lapio hommia Ikean metsässä mutta vielä täytyis saada lisää kestävyyttä pitemmälle matkalle(42km)
mutta on surullisen näköstä kun huonokuntonen ja huonolla tekniikalla vielä yrittää päästä ohi vaikka Karkunvuoren suolahiekkalumella....:rolleyes:
Millaset latuprofiilit ja reitit löytyy Karjalan Prikaatin laduilta Vekaranjärveltä? Ois ens kuun puolessa välissä koirahiihdon rotumestaruuskisat siellä.
Eikös tämä sovi tänne?
https://www.dropbox.com/s/mi99j9l0b4j2z4d/vw-hiihto.jpg
Millaset latuprofiilit ja reitit löytyy Karjalan Prikaatin laduilta Vekaranjärveltä? Helpot ladut ja profiilit. Ihan hiljakkoin, eli talvella 81 siellä tuli paljonkin hiihdeltyä, tosin silloin ei vielä luistelua tunnettu olllenkaan. Saattaa olla, että jollakin on vähän tuoreempaakin tietoa :)
Kiitos vastauksesta. Olen hiihtänyt koiran kanssa kilpaa esim. Parolannummella, Kyötikkälässä, Tuulosessa, Pärnävaaralla ja Timitralla. Osaisko joku verrata Vekaranjärven latuja johonkin noista paikoista? Tietäs vähä mihin on menossa...
Missähän Helsingin keskustan liikkeestä löytyisi Rossarin x-ium monoja sovitettavaksi?
kuovipolku
16.01.2013, 17.42
Pelkään pahoin ettei mistään. Kallesportista (http://kallesport.fi/hiihto-2/monot-3/rossignol) melko suurella varmuudella, mutta se on Etelä-Haagassa.
Pyöräpummi
16.01.2013, 18.03
Onkos vieläkään keksitty kauttaaltaan tuulenpitäviä mutta hengittäviä hiihtohousuja? Nyt on poikkeuksellisesti kierrelty kauppoja ennen täällä kyselyä mutta "ei semmoisia oo" on tullut vastaukseksi.
Hakusessa olisi istuva ja venyvä housu (vaikka sitten trikoo mutta ei välttämättä) joka ei olisi edestä (hiki)vedenpitävä ja takaa trikoota vaan kohtuullisen tuulenpitävä sekä hengittävä joka puolelta. Kaikenlaisia kamppeita on jo kaappi täynnä mutta mieleistä ei ole löytynyt. Edestä WS-suojattuun joutuu pukemaan alle liikaa jotta hanuri/alaselkä ei jumitu.
Kannattaisi kokeilla Odlo Evolution X-warm alusasuja. Niillä saat lämpöä ohuemmalla kerroksella.
Jos vain kysyt Häijäältä niin tilaavat Sinulle sellaisia. X-warm -alusasuja on tarjolla yleisemmin naisille, koskapa ovat viluisempia kuin miehet.
http://www.odlo-store.eu/content/images/products/7664/Odlo_He._Pants_long_EVOLUTION_X_WARM_schwarz_280x2 80.jpg
Lämpimyyteen vaikuttaa myös miten hyvin ääreisosat (kädet, jalat ja pää) ovat puettuja.
Odlo Björndalen housuissa on tuulepitävää kangasta muualla paitsi takana polvitaipeesta ylöspäin.
Kuivana pysyminen on lämmön kannalta niin tärkeä että tuulenpitävyyttä uhrataan hengittävyyden hyväksi. Siitäkin syystä hiihtoasuissa tulee kylmä paikalla ollessaan.
Kerrankin Turku on edelläkävijä jossain! Nyt aiotaan kieltää hiihtoladuilla kävelemisen ja muun räiriköinnin lisäksi myös hiiihtäminen (http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/438512/Turku+haluaa+lapset+pois+latuja+tukkimasta)! Eiköhän ala nuo ladut pian rauhoittumaan :seko:
sianluca
17.01.2013, 07.14
Turha sitten valittaa, kun kansainvälisissä kisoissa ei löydy uusia suomalaisnimiä laduilla.
Turha sitten valittaa, kun kansainvälisissä kisoissa ei löydy uusia suomalaisnimiä laduilla.
Ei kai ne sentään Turuus tule ne nimet:cool:
Ei kai ne sentään Turuus tule ne nimet:cool:Äläs nyt, olihan aikanaan Asko Autio ihan kelpo hiihtäjä. Muita ei kyllä tule mieleen.
Kerrankin Turku on edelläkävijä jossain! Nyt aiotaan kieltää hiihtoladuilla kävelemisen ja muun räiriköinnin lisäksi myös hiiihtäminen (http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/438512/Turku+haluaa+lapset+pois+latuja+tukkimasta)! Eiköhän ala nuo ladut pian rauhoittumaan :seko:
lainaus ylläolevasta linkistä:
Kaupungin kouluille on lähtenyt alkuviikosta viesti, jossa koulujen opettajia kehotetaan olemaan viemättä pienimpiä koululaisia Impivaaran varsinaiselle isolle hiihtoradalle.
Aivan käsittämätöntä. Sen olisin veilä ymmärtänyt, että kouluille oliis jaettu kylttejä, että "koululaisryhmiä ladulla tiukkapipoiset aikuiset siirtäkää lenkinne myöhempään ajankohtaan". Ei kai se kellekään aikuiselle voi olla oikeasti ongelma sovittaa omia hiihtojansa ala-asteen liikuntatuntien ulkopuoliselle ajalle.
Nytkin ko ladulla eniten häslinkiä aiheuttaa räpiköivät aikuiset, joista lapset ja vähän hitaammat aikuiset yritää päästä ohi.
hannupulkkinen
17.01.2013, 09.14
Ei kai ne sentään Turuus tule ne nimet:cool:
No ei ainakaan tällä meiningillä.
tunkkari
17.01.2013, 09.47
Onhan tuo kieltämättä vähän jyrkkä toimenpide. Mutta puolensa asiassa. Nykypäivänä latuetiketti oli se mitä sitten hyvänsä on unohtunut. Eli toisten kanssa hiihtäjien huomioiminen. Meilläpäin hiihtoseuran harjoitukset junioreille muutama päivä sitten ja ylämäessä ollaan parkissa koko lauma niin, että mäkeen tullessa joutuu muut hiihtäjät kiertämään puolittain umpihangen kautta. Ottaa aivoon...
Toinen asia mistä olen kyllä joskus myös huomauttanutkin. Miksi vapaan hiihtäjän on pakko hiihtää sisäkurvissa ladun päältä niin, että reuna murtuu? Mukavahan se sitten on tulla pertsalla ylämäkeen ja hakea sukselle paikkaa niitten möykkyjen välistä, että saa suksen pitämään. Baanassa leveyttä kyllä olisi hiihtää vähän kauempaakin.
Jos hiihtokoulut ja koulun hiihtotunnit aloitettais jonkun laisilla ohjeistuksella ja kanssa hiihtäjien huomioimisella. Itse olen kyllä valmis kiertelemään ja väistelemään tulevia hiihtäjälupauksia sekä ihan vain muuten vain hiihteleviä kunhan ei joudu umpihangen kautta kiertämään. Todennäköisesti kaikilla olis kivaa hiihtää :)
Pääsääntöisesti kaikki on kyllä ihan kunnossa ainakin meilläpäin. Ja mukava on kiittääkin, kun joku joskus väistää nopeampaa menijää.
kuovipolku
17.01.2013, 10.20
Onhan se niinkin niin että eka- ja tokaluokkalaisten vieminen tavalliselle hiihtoladulle ei kuitenkaan ole paras tapa tuoda hiihdon ja talviliikunnan iloa lasten elämään tai opettaa suksilla liikkumista lapsille jotka eivät enää välttämättä ole oppineet hiihtämään jo kotona. Senikäisten pitäisi saada liikkua hauskemmin, leikinomaisemmin ja monipuolisemmin hiihtomaassa (http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/olosuhteet/hiihtomaa/).
Voi tietenkin olla että Turussa(kaan) ei säästösyistä mitään senkaltaista ole saatu aikaiseksi, mutta voihan olla myös että opettajat kokevat touhun pakkopullaksi tai suurien ryhmäkokojen takia mahdottomaksi ja ehkä lasten vieminen ladulle on yksinkertaisesti helpoin tapa selvitä opetusvelvoitteesta siltä osin.
PS Itse tervehdin aina ilolla (ja joskus ihan oikeasti) yleisellä hiihtoladulla tapaamiani lapsia, mutta olen myös sitä mieltä että hädin tuskin pystyssä pysyvien vieminen ns. vaativalle ladulle osoittaa aikuisilta tiettyä harkintakyvyn puutetta.
Itsellänikin kun on kaksi tulevaa hiihtäjää kasvamassa, olen tsempannut tai vähintään antanut ystävällisen hymyn suksien kanssa tuskasteleville lapsille. Mutta, toi turvallisuus näkökulma on ihan todellinen. Ei ehkä ylämäessä, mutta alamäessä hyvällä luistolla vauhtia on kuitenkin 30-40 km/h ja siitä vauhdista kun satakiloinen törmää 20 kiloiseen tulee pahaa jälkeä. Eipä ole kuin pari viikkoa takaperin, Paloheinässä oli väkeä kuin pipoa ja ilmeisesti perhe lähti laskemaan mäkeä noin 2 metrin turvaväleillä, siittä ensimmäinen tenava nurin ja koko porukka samaan kasaan ihan kunnon vauhdeista. Vastaantulevia kuokki koko mäen matkalta ja leveydeltä vastaan niin väistä siinä sitten pertsan uralta sivuun. Ei onneks syntynyt muuta kuin hirveä parku. Vanhemmilta tosiaan minäkin kaipaisin harkintaa siitä minne 4-5 vuotiaan vie hiihtämään, kisaprofiilin latu tappaa satavarmasti alkavan innostuksen.
tunkkari
17.01.2013, 10.48
Täysin samaa mieltä kahden edellisen kanssa...
Meilläkin on hiihdetty 2 vuotiaasta asti ja hiihdetään edelleen (11 ja 13v). Alusta asti opettanut muunmuassa katsomaan taakse kun vaihtaa ladulta baanalle tai toisinpäin. Sieltä voi joku tulla aika kovaa. Onhan se viisasta jo oman turvallisuuden vuoksi. Näitä toikkaroijia riittää kyllä ihan riittävästi. Ensin olen minä ja sitten olen minä ja sitten on .. jaa ei tulekaan mieleen :)
Itsellänikin kun on kaksi tulevaa hiihtäjää kasvamassa, olen tsempannut tai vähintään antanut ystävällisen hymyn suksien kanssa tuskasteleville lapsille. Mutta, toi turvallisuus näkökulma on ihan todellinen. Ei ehkä ylämäessä, mutta alamäessä hyvällä luistolla vauhtia on kuitenkin 30-40 km/h ja siitä vauhdista kun satakiloinen törmää 20 kiloiseen tulee pahaa jälkeä. Eipä ole kuin pari viikkoa takaperin, Paloheinässä oli väkeä kuin pipoa ja ilmeisesti perhe lähti laskemaan mäkeä noin 2 metrin turvaväleillä, siittä ensimmäinen tenava nurin ja koko porukka samaan kasaan ihan kunnon vauhdeista. Vastaantulevia kuokki koko mäen matkalta ja leveydeltä vastaan niin väistä siinä sitten pertsan uralta sivuun. Ei onneks syntynyt muuta kuin hirveä parku. Vanhemmilta tosiaan minäkin kaipaisin harkintaa siitä minne 4-5 vuotiaan vie hiihtämään, kisaprofiilin latu tappaa satavarmasti alkavan innostuksen.
Sen verta pitää paljon impparia kiertäneena kommentoida, että kyseessä ei ole missään tapaukseesa kisaprofiilin latu (mun mielestä). Alamäessä 120 kiloisellakaan ei nopeudet nouse juurikaan yli kolmenkympin ja näkyvyys hyvä. Latua kierretään vain yhteen suuntaan, tilaa väistää on kaikkialla. Kerran oli 4 rinnan (aikuisia) tiella ja silti mahtui laskemaan välistä Viime lauantaina koitin laskea ohitettavia, 200 metria alusta ja 40 ohitusta, lopetin laskemisen. Pahimmillaan ladulla veti lipsuvilla suksilla yksi jono ja puutteellisella luistelutaidolla toinen jono (kaikki aikuisia). Itse hiihdin välistä luistelubaanaa perinteisellä kun pitoa oli ja hyvin mahtui eikä ahdistanut. Luistelusuksilla olisi harmittanut, mutta vain sen takia, että en olisi jaksanut vetää tasurilla ylämäkeen jonon ohi.
Valitukset ovat tulleet varmasti kohtuu heikkokuntoisilta aikuisilta joilla ei voimat ja taidot riitä asialliseen ohitukseen ja pujotteluun, mutta silti halutaan mennä kovempaa, kuin hitaimmat.
Pari kertaa olen pysähtynyt, jos on ollut voidepurkki taskussa lipsuvilla suksilla taistelevan lapsi-vanhempi parin kohdalle ja tarjonnut lapselle lisää pitoa. Lapsen ilme on aina näkemisen arvoinen sen jälkeen kun sukset toimii .
Toki vanhemmilta ja opettajilta tarvitaan harkintaa mille ladulle lapset viedään. Impparin ns pitkä lenkki on kuitenkin teknisessä helppoudessaan koko Turun paras latu aloittelijoille harjoitella mielekkäästi muuta kuin tasamaan hiihtoa. 4-vuotias poikani halusi tuolle lenkille välttämättä, mutta onneksi impparissa oli myös erillinen harjoituslatu kohtuu jyrkässä mäessä, jossa voitiin käydä toteamassa, että ei vielä, mutta ehkä lopputalvesta. Katotaan nyt miten taidot kehittyy.
Nyt kun on saatu pää auki "kieltämisen" suhteen, niin haluan lisää kieltoja. Taaperoista ei nyt paljon haittaa ole kun niillä on niin hiljainen vauhti ja pysyvät hyvin kurissa ladulla. Tällä varmaan eniten vaikutusta on pikkuisten turvallisuuteen.
Toiseksi ehdotan, että kielletään yläasteikäisten ja lukiolaisten hiihtäminen, nehän menevät ihan häröpallona mihin saattuu, välillä on tupakkataukokin alamäessä. Harjoitelevat kaikki rinnan luistelua 2.5 metrisillä perinteisillä suksilla tukiten koko baanan, posiitivista näissä on, että pysyvät pystyssä ja pystyvät väistämään.
Yksi ryhmä kuitenkin on, jota ei pitäisi koskaan päästää ladulle. Se on Turun ulkomaalaiset vaihto-opiskelijat, ehkä voidaan yksi kerrallaan kuitenkin päästää. Viime hiihtolomalla niillä taisi olla joku tutustu suomalaiseen kulttuuriin päivä. Sehän oli aivan helvetti silloin irti, kun kolmelle kymmenelle intialaiselle, kiinalaiselle, ranskalaiselle, jenkille, kenialaiselle yms. lyödään sukset jalkaan ja kaikki yhtaikaa sitten ladulle. Eihän niitä uskaltanut ohittaa kun kaatuilivat aivan odottamattomissa paikoissa.
Turun Sanomien juttu on toimittajan rimanalitus, lasten hiihtämistä ei todellakaan olla kaupungin laduilla kieltämässä. Turun kaupungin vastine (http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=414870&nodeid=23) TS:n juttuun.
Eipäs ollut ruuhkaa eikä kukaan ohittanut tänään Lamminpäässä, oisko ollut hiihtokielto vai hirmupakkanen... vapaalla 21 km 1h 13 min ja palelin....
usko juntunen
17.01.2013, 20.53
Turun Sanomien juttu on toimittajan rimanalitus, lasten hiihtämistä ei todellakaan olla kaupungin laduilla kieltämässä. Turun kaupungin vastine (http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=414870&nodeid=23) TS:n juttuun.
Oiskohan toimittajalla paha, joko koulusta tai armeijasta saatu hiihtofobia? :seko:
Oiskohan toimittajalla paha, joko koulusta tai armeijasta saatu hiihtofobia? :seko:
97 % väestöstä tuntuu olevan hiihtofobia eli tod.näk kyllä. ;) Vai olisiko toimittajien bonukset sidottu siihen kuinka aktiivisesti juttuja kommentoidaan netissä?
Joka tapauksessa mielenkiintoista että niinkin "vihattua" harrastusta kuin hiihtoa puolustetaan näin aktiivisesti vähälumisessa Lounais-Suomessa. Ja hieman aiemmin TS:ssä oli keskustelua kävelystä hiihtoladuilla, hiihtäjät kirottiin sinne jonnekin kauas, ladut piti saada kävelijöiden käyttöön. Huoh.
Pellolla ja lähimetsässä oli ihan kiva hiihdellä. Omia latuja.
usko juntunen
17.01.2013, 22.01
Pellolla ja lähimetsässä oli ihan kiva hiihdellä. Omia latuja.
Jo vain on hauskaa puuhaa ulkoilla väliin muuallakin kuin kotoisilla koneladuilla. Pitäs vaan opetella tekniikkaa, jotta pysyis pystyssä :D
https://picasaweb.google.com/108037142476657975777/HiihtoaLahimetsissa2013?authkey=Gv1sRgCKa9g-_KoPylWg#5834508308960831362
Jo vain on hauskaa puuhaa ulkoilla väliin muuallakin kuin kotoisilla koneladuilla. Pitäs vaan opetella tekniikkaa, jotta pysyis pystyssä :D
https://picasaweb.google.com/108037142476657975777/HiihtoaLahimetsissa2013?authkey=Gv1sRgCKa9g-_KoPylWg#5834508308960831362
Hehe :) Eihän kukaan noin luistavilla suksilla pysy pystyssä.
Yli 15 v vanhat klassiset keltaiset Salomonit ovat jo aika pehmeät.
Sopii hyvin jalalleni, joten en halua vaihtaa merkkiä.
Miten nämä eroavat toisistaan. Hinnat brutto, 40-50 eur alea saa helposti:
S-Lab Carbon Skate Pro 379,- eur
S-Lab Skate 329,-
RS Carbon Skate 279,-
Hiihdän paljon, viime sunnuntaina ittekseni 50 km, v 2012 pisin Vuokatti 60 km. En haluais huonoja ostaa ( suksena viime talven "reikä" Fisher ) ja näyttävät kauan kestävänkin.
Ostin vuosi sitten jotkut OW kilpasauvat tarjous noin 100 e ( lähtö n. 300 e.) Ne olivat kuin rautakanget, kun useamman tunnin lenkin meni, hartiat ei tykänneet tärähtelystä. Joten annoin ne pojalle. Mutta onko niin, että kilpasauvat ovat aina jäykät? Meneekö energiaa hukkaan, jos sauva on ”lempeämpi” ja notkuu? Mitä sauvaa näin ollen suosittelette? Siis kevyet ja kunnon leveät remmit.
Noista luistelu sauvoista jos se sauva joustaa tai notkuu niin työnöstä häviää välittyvä voima siihen taipumiseen .Itse lläni oli exeli huippusauvat aikaisemmin käytössä ja nyt Lekin kisasauva niin kyllä ovat paljon jäykemmät kuin nuo edelliset Exelin vastaavat, en ole hiihtämisestä hartioitani saanut kipeiksi tuon jäykkyyden takia,mutta matka taittuuhyvin.
Ei mulla varsinaisesti kipeäksi ole hartiat tulleet. Mutta kun koneella tehdään pohjat koviksi niin hiukka se iskun täräys on pitkällä lenkillä epämukavaa. 50 km = 50 000 m, isku 5 m välein on 10 000 iskua per reissu…
Mitenkähän paljon sitä energiaa menee hukkaan taipumisen vuoksi? Sauvahan oikenee ja palauttaa suurimman osan takaisin. Samoinhan suksikin toimii. Tuleeko liian löysällä sauvalla hiihdosta horjuvaa, kun se pakenee työnnössä alta?
Tietysti voidaan sanoa, että onko hupihiihdossa pienellä energiahukalla mitään merkitystä. Mutta sen verran on tavoitetta, että Vuokatti pitäis päästä alle 4h ( muutama vuosi sitten 3:49 ). Joten ei viitsis välineissä antaa tasoitusta.
Miten nämä eroavat toisistaan. Hinnat brutto, 40-50 eur alea saa helposti:
S-Lab Carbon Skate Pro 379,- eur
S-Lab Skate 329,-
RS Carbon Skate 279,-
Kannattaa sovittaa huolella, RS:t ovat vähän S-labeja väljemmät mutta niissäkin lämpömuovattava sisäkenkä. En saanut ole testattua S-Labeja jalkaan tänä talvena (nilkka ei taivu) mutta omat RS:t on edelleen mukavimmat monot ikinä.
Sauvojen jumittamat hartiat on E-Suomen latujen myötä tulleet tutuiksi mutta yläkroppaa heikentämällä ongelma on poistunut...
hannupulkkinen
18.01.2013, 16.16
Lekit ovat hyvät. Sauvan tasapainoisuus on tärkeämpää kuin ehdoton jäykkyys, mutta tahtoo olla niin, että sitä tasapainoisempi mitä kevyempi ja myös sitä jäykempi.
Kaikki hiilarisauvat taitavat olla aika jäykkiä, minulla on pertsan sauvoina nuo Onewayt ja hyvät ovat nekin kun ovat niin kevyet. Ihan jäykätkin ovat. Vanhemmat luistelusauvat ovat 20 vuotta vanhat Exelin oliskohan malli ollut ion tms. Nekin ovat sataprosenttiset hiilarit, mutta ovat kyllä noita Lekin sauvoja vähän panavammat. Hyvät silti.
Lekin remmit ovat kyllä exelin remmejä paremmat vaikka olen vaihtanut näihin aina uudemmat kun niitä on tullut markkinoille.
Jos nyt ei avan jääladulla hiihdä niin kyllä hanki aina vähän joustaa.
Kannattaa sovittaa huolella, RS:t ovat vähän S-labeja väljemmät mutta niissäkin lämpömuovattava sisäkenkä...
Tämän kauden S-lab Skate Pro on jalkapöydän kohdalta hieman väljempi kuin pari vuotta sitten ja tuntuu aika samalta kuin RS Carbon. Nilkan kohta taas tuntuu tiukemmalta. Mulle ainakin istui tämän vuoden malli jalkaan heti ensi lenkillä ilman lämpömuovaamisia. Aiemman kanssa oli ongelmia, kun hiersi rakkoja herkästi jalkapöydän sisäsyrjälle.
Pehmeyttä hakevalle Leki on aika huono valinta kun se sompa on sellainen et turhat voimanhukkajoustot lähtee pehmeästäkin ladusta. Parhaat sauvat millä olen hiihtänyt ja isoimmat merkit on käyty läpi. Tykkäsin kyllä vanhemmasta Swixistä. Miinuksena tuolla LEKIllä toki on se että enemmän hiihtävällä noita remmejä paukkuu ehkä vähän tiuhempaan tahtiin kuin muilla. Mut "enemmän hiihtelevä" ja liikuntafoorumeilla pyörivähän vaihtaa varusteet vähintään vuoden välein anyway.
Jäi vähän epäselväksi et tuleeko hartiat vai olkapäät kipeeksi? Ei noita paikkoja kannata hajottaa, ottaa vaan suosiolla mukavuutta lisää. Äkkisältään tulis mieleen et kannattais treenata kiertäjäkalvosimia jos kipuilu on yhtään olkapään puolella.
Pakkasta ihan tarpeeksi Tampereella tänä aamuna ja perinteiset sukset pakkastestiin ja siteet oli niin jäässä että ei meinannut monoihin saada kiinni ja näppien paleltuminen oli lähellä mutta kaikesta huolimatta päästiin matkaan ja puolen tunnin jälkeen tuli eloo sormiin... vaativa alamäki Horhan rinteessä ja ulosajo siittä seuras ja matkaa jatkettiin lumisena Kohti Ikuria:seko: kumminkin tuli yli kymmenen mittariin vaikka alussa oli vähän hankalaa ja yli tunti aikaa meni hiihdellessä kovassa pakkasessa
usko juntunen
19.01.2013, 18.13
Tämän kauden S-lab Skate Pro on jalkapöydän kohdalta hieman väljempi kuin pari vuotta sitten ja tuntuu aika samalta kuin RS Carbon. Nilkan kohta taas tuntuu tiukemmalta. Mulle ainakin istui tämän vuoden malli jalkaan heti ensi lenkillä ilman lämpömuovaamisia. Aiemman kanssa oli ongelmia, kun hiersi rakkoja herkästi jalkapöydän sisäsyrjälle.
Hieman samantyyppistä ongelmaa täälläkin. Mulla puutui juuri jalan sisäsyrjä jalkaholvin kohdalta. Ongelma korjaantui kun vaihdoin keskiosaltaan ohuemmat pohjalliset.
Oletko muuten kokeillut siteen alle laitettavia korokepaloja? Tilasin tälle talvelle parin Rossareita ja liikkeesä olivat pistäneet ko palat suksiin valmiiksi. Olin kyllä nähnyt sekä kuullut, kun
kaverit kokeili noita paloja omiin Rottafellan siteisiin. Vitsailin pojille noista korokepaloista- ovat yhtä turhia kuin spacerit stemmin alla-:) No nyt on kaikissa omissakin suksissa spacerit. Salomonin systeemissähän palojen laitto vaatii siteen irottamisen, sekä kolme pitempää ruuvia jotka tulee palojen mukana.
Oletko muuten kokeillut siteen alle laitettavia korokepaloja?
Kyllä olen ja Salomonin kisaluikkareissa on korokepalat. Tuo herkkyyttä ylämäkeen ja enkä ole huomannut, että veisi tasaisella luistoa taikka vakautta pois. Ainakin itse totuin niihin nopeasti. Tottumista, ehkä helpotti "arsenaalista" löytyvä Karhu 990 volcan luikkari, jossa tuo koroke on jo sisäänrakennettuna. Herkkä suksi sekin.
Birlingille sauvahommista, että kannattaa panostaa kunnon sauvaan. Monissa sauvoissa on 100 % hiilaria mutta hiilikuidun "laatu" on halvemmissa huonompaa.Oma kohtaisia kokemuksia on ja ero huippukeppiin vs. peruskeppiin on suuri. Huonomman pään sauvan lumituntuma on juurikin semmoista tärskäyttelevää. Myöskin sauvan swingeissa on isoja eroja. Omat kv+ sauvat on vaa'alla "painavat" mutta ovat erittäin hyvät hiihtää swingin ja tuntuman vuoksi. Lisäksi ovat jäykät.
musta tuntuu että en laita pitoteippiä sukseen enään... nyt on keskellä pikkasen
...Ongelma korjaantui kun vaihdoin keskiosaltaan ohuemmat pohjalliset...
Joo, samaa minäkin kokeilin ja se auttoi niin että pystyi hiihtämään max viisikymppiä kerralla ilman rakkoja, puutumista ei esiintynyt. Sitten niistä meni poikki tuo nilkan tuki ja pohja oli jo aika kulunut, joten siksi tuli investoitua uusiin. Pohjat kuluivat ilmeisesti, koska tulee aina juostua kaksi kilsaa suuntaansa ladulle.
...Oletko muuten kokeillut siteen alle laitettavia korokepaloja?...
Yhdessä parissa on korokepalat eli uusimmissa Supra-X:ssä. Ei noissa kovin suurta eroa tunnu olevan ilman korokkeita oleviin Atomicin World Cupeihin. Pitäisi testata vuoronperään että osaisi tehdä suurempaa analyysiä. Vakaus tai tarkkuus ei ole kyllä minunkaan mielestä heikentynyt.
musta tuntuu että en laita pitoteippiä sukseen enään... nyt on keskellä pikkasen
Izmo, luistellessa ei tarvii pitoteippiä;). Ei ole tullut koskaan testattua pitoteippiä. Kuinka hyvin toimii laajalla käyttöalueella? Parille kaverille on tullut joskus laitettua pohjaan, mutta en ole sitten kysellyt toiminnasta.
Pari mietettä pitoteipistä näin sunnuntaihiihtäjän näkökulmasta:
Olen siis hiihtänyt vaihtelevia määriä (kymmenen - max. 200km / vuosi) pitoteippin kanssa viitisen vuotta nyt. Suksina taitaa olla Salomonenin equipe 8.
-Suojalla ja nollantuntumassa ei pitoa
-uusi lumi hankala. Potkun tarvisee olla terävä että pito löytyy
- kovalla pakkasella ja kuluneella ladulla parhaimmillaan. Pitoa jopa niin paljon että mäet voi mennä kävellen jos siltä tuntuu
-luistoa ei ole mun mielestä merkittävästi haitannut. Tänäänkin menin jonkun luisteluhiihtäjän ohi alamäessä.
-joillain keleillä lumi tarttuu pohjaan jos pysähtyy
Hiihdän yleensä vain reilulla pakkasella. pikkupakkasella voi ajaa sit pyörällä.
Kevätauringossa ei hyvä jos latu pääsee yhtään sulamaan
Mulla rasvattavat perinteiset fisherit mutta laittanut pitoteipin pohjaan mutta nyt kulunut aika lailla teippi jo mutta aattelin jos ei tarvis enään teippiä kun ei osaa potkia edes...
Lenkkivauhti on aika hidasta ja tänään kokeilin suksee taas ja 21 km menee aikaa melkein puolitoista tuntia... joskus voi jopa päästä luisteluhiihtäjästä ohi myös ylämäessä:cool:
Tasatyöntöökös meinasti sit lykkiä kaiken matkaa? :rolleyes:
hannupulkkinen
20.01.2013, 20.42
Pari mietettä pitoteipistä näin sunnuntaihiihtäjän näkökulmasta:
Olen siis hiihtänyt vaihtelevia määriä (kymmenen - max. 200km / vuosi) pitoteippin kanssa viitisen vuotta nyt. Suksina taitaa olla Salomonenin equipe 8.
-Suojalla ja nollantuntumassa ei pitoa
-uusi lumi hankala. Potkun tarvisee olla terävä että pito löytyy
- kovalla pakkasella ja kuluneella ladulla parhaimmillaan. Pitoa jopa niin paljon että mäet voi mennä kävellen jos siltä tuntuu
-luistoa ei ole mun mielestä merkittävästi haitannut. Tänäänkin menin jonkun luisteluhiihtäjän ohi alamäessä.
-joillain keleillä lumi tarttuu pohjaan jos pysähtyy
Hiihdän yleensä vain reilulla pakkasella. pikkupakkasella voi ajaa sit pyörällä.
Kevätauringossa ei hyvä jos latu pääsee yhtään sulamaan
Eikös tämä kuulu tuonne voitelutopikkiin.
Tasatyöntöökös meinasti sit lykkiä kaiken matkaa? :rolleyes:
Kyllä se alkaa näyttään tasatyönnöltä jo... tänään Maunussuo Lamminpää Julkujärvi Topin lenkki ja takas Maunussuolle. Toi maasto on niin tasasta että täytyy sanoo että ei montaa potkua otettu
Hiihtäjiä myös aika vähän liikenteessä tuolla päin ja kukaan ei ohittanut....
kuovipolku
21.01.2013, 08.02
Tasatyönnöstä tuli mieleen se yksi norjalainen, josta on tehty kahdeksanosainen tv-dokumentti, josta on nähtävillä kaksi ensimmäistä osaa, jotka eivät tosin ole tekstitettyjä minkään sivistysmaan kielelle, mutta joita voi silti katsella vaikka trainerilla istuessa tai (lepopäivänä) sohvalla lojuessa:
"Sirkus Northug"
Episode 1 http://www.youtube.com/watch?v=BPMjF1qEOlw
Episode 2 http://www.youtube.com/watch?v=8Zdae6wGw8s
Kyllä se alkaa näyttään tasatyönnöltä jo...
Tässä kun on muutenkin pyöräilijän heikko ylävartalo niin kädet väsyy nopeaan tasatyönnöllä. Sitten hokasin että käytän pelkkiä käsiä ja alkoihan se taas sujumaan paremmin kun otti keskivartalon lihakset mukaan.
hannupulkkinen
21.01.2013, 12.42
Tässä kun on muutenkin pyöräilijän heikko ylävartalo niin kädet väsyy nopeaan tasatyönnöllä. Sitten hokasin että käytän pelkkiä käsiä ja alkoihan se taas sujumaan paremmin kun otti keskivartalon lihakset mukaan.
Päkiöille nousu auttaa myös. Tulee työntö oikeaan suuntaan ja pidempänä. Olen myös huomannut, että aika moni työntää suoralla tai lähes suoralla kädellä kun käden pitäisi olla työnnön alussa koukussa ja lähellä vartaloa.
Tuossa Northugvideossa näkyy kivasti miten vapaan työntö tehdään vassussa.
Nortti on nähtävästi veljensä kanssa rullalenkillä. Veli työntää kaukaa ja pitkästi kun itse mestari lyhyesti ja läheltä. Sama on pertsallakin tasatyönnössä.
Pumppaus on sitten vielä erikseen.
Edit: Vielä paremmin oikea työntö näkyy tuossa Northugvideon kakkososassa kun Norjan maajoukkue työntää Livignossa porukkana rullilla tastyöntöä.
Pyöräpummi
21.01.2013, 22.16
Madhusilta uusi Redline -mallisto (http://www.langrenn.com/madshus-redline-setter-standard.5154879-1743.html)
http://img2.custompublish.com/getfile.php/2185460.92.vtpxsypxtt/mad3.jpg
Taas uusi versio rakkaasta aiheesta, ettei mene tylsäksi... Jokamihenoikeudet kirjan (http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=418505) versio ladulla kävelemisestä? Aamulehti. Kohtahan tämä aihe hiipuu, ja sitten ensi talvena taas alkaa uudestaan :rolleyes:
http://mtbfin.eu/r/temp/2013-01-22hiihto.jpg
Toinen lenkki ja talven eka rytmihäiriö, iha hyvä prosentti siis.. Ja vielä samassa kohti, kun kaks kertaa ennenki on tullu. Pirun ylimääräinen hermorata, ärsyttävää :E
usko juntunen
24.01.2013, 21.36
Iso peukku tälle liikkeelle!!
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/urheiluvalineliike-lahjoitti-koululaisille-500-suksiparia/1275158
Jotakuinkin kuukauden päästä olis tällaista hiihtopölhöilyä tarjolla:
Kuusamo 12h -sivakointi (http://www.ruka.fi/talvi/tapahtumat/default.asp?date=1.1.2013&startdate=23&startmonth=2&startyear=2013&enddate=23&endmonth=2&endyear=2013&eventgroup=47&eventgroup=53&eventgroup=46&eventgroup=54&eventgroup=48&eventgroup=49&mainid=&id=9148&startday=23.2.2013&endday=&week=&period=)
Lauantai 23.2.2013 klo 08:00 - 20:00
Hiihtoaika 23.2.2013 klo 8-20. Ei osallistumismaksua.
Tavoitteena on kiertää Rukalla sijaitsevaa Vuosselin 10,8 km mittaista lenkkiä puoli vuorokautta yhteen putkeen. Tapahtumaan saa osallistua yksin tai joukkueena. Joukkueessa saa olla maksimissaan 6 jäsentä. Hiihtotapa vapaavalintainen. Joukkueen hiihtojärjestys vapaasti päätettävissä. Vuosselin lenkki ei ole valaistu, joten hämärän saapuessa hiihtäjät ottavat käyttöönsä otsalamput (omat lamput mukaan). Rukan rinteiden valaistus luo myös Vuosselin lenkille jonkin verran valoa. Huolto- ja taukopaikkana toimiii Uuttusuon Kahvila Itä-Rukalla (katuosoite: Kinospolku 25, 93825 Rukatunturi), avoinna kisapäivänä klo 8-17, optiona klo 20 asti. Mahdollisuus myös 9 € hintaiseen keittolounaaseen.
Paikka/järjestäjä: Vuosselin lenkki, Uuttusuon laavu/Innokkaat hiihtäjämiehet Vesa Isoviita, Jaakko Kallunki ja Harri Mourujärvi
Lisätietoja: /www.facebook.com/events/485355884841932 (https://www.facebook.com/events/485355884841932)
Ensi yönä hiihdän jos ei taivas tipu niskaan
Tuli Haijaalta uudet sukset vanhojen haljenneiden Matukoiden tilalle. Uudet on Fisukan RSC S-track holet. Piti olla omalle painolleni speksatut, mutta tuntui ensimmäisillä lenkeillä aika levottomilta matukoiden jälkeen. Luisto oli kylläkin hyvä ja nousi mäkeen hyvin. Kokeilin kotona lapputestillä painealueita. Edessä alkaa vetämään kiinni + 30 cm, joka lienee ok. Ongelma on takana, joka alkaa jo kantapään kohdalta menemään kiinni. Levottomuus kovemmissa nopeuksissa johtuneen varmaankin tästä? Miten tuo S-track on muilla toiminut? Pitäisikö noita vielä alkaa vaihtamaan?
skiggeböy
27.01.2013, 13.46
Millasella alustalla oot hiihtänyt?Ne kai tarkoitettu nimensä mukaan pehmeelle,joten kovalla voi olla levottomat.....Ittellä plussat ja ihan vakaat.....
Millasella alustalla oot hiihtänyt?Ne kai tarkoitettu nimensä mukaan pehmeelle,joten kovalla voi olla levottomat.....Ittellä plussat ja ihan vakaat.....
Ajettu pohja, uutta lunta noin 3 cm.
skiggeböy
27.01.2013, 16.19
No voisko sitten olla liian löysät?Niissähän tais olla sivussa se loppujäykkyyttä kuvaava numero viimeiset kolme merkkiä sarjasta...Ittellä 187 cm pitkä suksi ja numerot ...105.Painoo taitaa olla nyt jotain 81 kg ja oon kyllä noilla pärjännyt.Eka pari mulla oli löysä,en muista,mikä siinä oli tuo numerosarja.Otti myyjäliike vielä yli vuoden päästä sukset takasin ja vaihdettiin jäykempiin...No samalla päivitettiin tohon hole-malliin.Myyjä sanoi,etä maahantuoja oli kattonu ton parin "tallikasasta",tiiä sitten....
No voisko sitten olla liian löysät?Niissähän tais olla sivussa se loppujäykkyyttä kuvaava numero viimeiset kolme merkkiä sarjasta...Ittellä 187 cm pitkä suksi ja numerot ...105.Painoo taitaa olla nyt jotain 81 kg ja oon kyllä noilla pärjännyt.Eka pari mulla oli löysä,en muista,mikä siinä oli tuo numerosarja.Otti myyjäliike vielä yli vuoden päästä sukset takasin ja vaihdettiin jäykempiin...No samalla päivitettiin tohon hole-malliin.Myyjä sanoi,etä maahantuoja oli kattonu ton parin "tallikasasta",tiiä sitten....
Ok, mulla on kolme viimesitä 111. Painoa 97 kg. Ei taida olla riittävän jämyt, jos tuo luku jotain kertoo. Juuri kävin hiihtämässä uudessa lumessa. Lähtee potkusta alta ja levotonta oli meno. Taidanpa soitella aamulla myyjälle. Ei mennyt kuin kolme vkoa, että sai aiemmat hajonneet päivitettyä uusiin tuolta. Saapa nähdä ehtiikö kevät tulla ennen uusia suksia.
viskaali
27.01.2013, 16.50
Skiggeböy taitaa olla oikeassa. Mullakin 105/192cm kapulassa ja paino 76kg, eikä voi kyllä levottomaksi haukkua, päinvastoin. S-trackista löytyy kyllä luonteikkaita pareja yleiskäyttöön, mutta myös vain pehmeälle radalle. Taitaa keulan painealueen "muoto" ratkaista kilojen lisäksi.
Näillä mennään. Monoina Jalaksen Goretex monot. Osa tämänkin foorumin lukijoista taisi olla isin pusseissa kun nämä oli uudet. Mutta hienosti toimivat sukset ja näillä mennään niin kauan kun liimaukset kestää.
http://www.albumini.fi/Valokuva-L4PKQ6IX-D.jpg
Skiggeböy taitaa olla oikeassa. Mullakin 105/192cm kapulassa ja paino 76kg, eikä voi kyllä levottomaksi haukkua, päinvastoin. S-trackista löytyy kyllä luonteikkaita pareja yleiskäyttöön, mutta myös vain pehmeälle radalle. Taitaa keulan painealueen "muoto" ratkaista kilojen lisäksi.
Mitäs tarkoittaa 192 / 088 ? semmonen lukee reikä suksessa ?
--------------------------------------------------------------
Varmaan tarkoittaa että suksi on tarkoitettu alipainoselle anoreksia nervosa tautia potevaa olevalle henkilölle?:cool:
Näillä mennään. No, siinähän on Karhun Kevlar Racerit. Olivat huippusukset 70 -luvun lopulla. Sen jälkeen tuli muistaakseni Matrix -sarja. Hienoa, että vanhoja klassikkoja on vielä laduilla :)
viskaali
27.01.2013, 19.57
No, siinähän on Karhun Kevlar Racerit. Olivat huippusukset 70 -luvun lopulla. Sen jälkeen tuli muistaakseni Matrix -sarja. Hienoa, että vanhoja klassikkoja on vielä laduilla :)
Nojaa vielä saman vuoden kartanoon.
Pääsin taas pitkän tauon jälkeen ladulle kun on ollut vähän kiire ja kylmiä ilmoja pidellyt. Tuli myös todettua, että noi Salomonit toimivat ok vähän pehmeämmällä baanalla, mutta täkäläisittäin tyypillisellä betonin kovalla pohjalla pitäisi löytyä jotkut sikajäykät sukset. Pitää katella alennussuksia kevätlomalla vaikka Haijaalta.
Pyöräpummi
29.01.2013, 15.15
Voisiko joku mahdollisesti antaa johdatuksen siihen kuinka jäykkä suksi valitaan eri keleille?
Olen hieman hajulla että nollakeleille valitaan jäykempi suksi ja taas pakkaskeleille löysempi.
Esimerkiksi Fischer Plussani ovat jäykemmät kuin Rossignolini.
Mihin tälläinen valinta oikeen perustuu? Löytyisikö näihin liittyen hyviä linkkejä?
Lyhyt, joskus suoraan Hiihtoliiton sivuilta löytynyt johdanto aiheeseen löytyy tuosta (http://www.saunalahti.fi/shlhelp/huoltokoulutuskoulutusaineisto.htm)
Pyöräpummi
29.01.2013, 15.49
Lyhyt, joskus suoraan Hiihtoliiton sivuilta löytynyt johdanto aiheeseen löytyy tuosta (http://www.saunalahti.fi/shlhelp/huoltokoulutuskoulutusaineisto.htm)
Se oli hyvä johdanto. Nyt tuli termit tutuiksi lisätiedon ymmärtämiseksi.
Tuli Haijaalta uudet sukset vanhojen haljenneiden Matukoiden tilalle. Uudet on Fisukan RSC S-track holet. Piti olla omalle painolleni speksatut, mutta tuntui ensimmäisillä lenkeillä aika levottomilta matukoiden jälkeen. Luisto oli kylläkin hyvä ja nousi mäkeen hyvin. Kokeilin kotona lapputestillä painealueita. Edessä alkaa vetämään kiinni + 30 cm, joka lienee ok. Ongelma on takana, joka alkaa jo kantapään kohdalta menemään kiinni. Levottomuus kovemmissa nopeuksissa johtuneen varmaankin tästä? Miten tuo S-track on muilla toiminut? Pitäisikö noita vielä alkaa vaihtamaan?
Ostin myös samaiset reikäpäät samaisesta liikkeestä joulupyhien jälkeen. Itse sain kerrankin sukset, jotka ovat tarpeeksi jäykät. Verrattuna edellisiin Atomiceihini Fisut ovat vakaat (ei kanttaile) ja jopa Wassu-tekniikka menee jouhevasti. Aiemmin sukset on hankittu vain lapputestillä, ei puristuspenkin avulla. Eli ei kanttausongelmia ja tasapaino pysyy hyvin vakaana. Lisäksi ylämäet menevät jouhevammin (en laske kohonneen kunnon piikkiin).
Itse sain kerrankin sukset, jotka ovat tarpeeksi jäykät. Monesti näkee hiihtäjillä kovin lyhyitä vapaan tyylin suksia. Silloin on aika vaikea löytää riittävää jäykkyyttä. Suositushan näyttää olevan omaan pituuteen + 20-25 cm. Monikohan hiihtää riittävän pitkillä suksilla? Olen ymmärtänyt, että pitkä suksi koetaan jotenkin vaikeampana hallita, mutta oman kokemukseni mukaan se on kyllä yleensä vakaampi.
Kare_Eskola
29.01.2013, 20.13
Jos tavallisesta urheilukaupasta ostaa niin laihalle hiihtäjälle joudutaan laittamaan liian lyhyt suksi alle kun ei ole valikoimaa eikä kanttia sanoa että ei sovi.
Kyllä sellaisellakin oppii hiihtämään.
Missä noin pitkiä luistelusuksia suositellaan? Eikös se mene jotenkin niin, että luikkarit 5-15 senttiä yli hiihtäjän mitan ja perinteiset 15-25 senttiä yli oman mitan.
Missä noin pitkiä luistelusuksia suositellaan? Eikös se mene jotenkin niin, että luikkarit 5-15 senttiä yli hiihtäjän mitan ja perinteiset 15-25 senttiä yli oman mitan.Kyllä se löytyy mm. tuosta Mika A:n linkistä edellä. No, ei olekaan ihme, jos lyhyttä suksea näkyy, kun tuommoisiakin lukuja esitetään. Kovin moni sitten kyllä valittelee jäykkyyden puutetta :)
Kyllä se löytyy mm. tuosta Mika A:n linkistä edellä. No, ei olekaan ihme, jos lyhyttä suksea näkyy, kun tuommoisiakin lukuja esitetään. Kovin moni sitten kyllä valittelee jäykkyyden puutetta :)
Kovin tuntuvat sitten olevan asiantuntijat mitoista eri mieltä: Minä otin tiedot Seppo Anttilan ja Toni Roposen kirjasta: Kaikki hiihdosta. Mitä taas tuohon jäykkyyteen tulee, niin ihan näin maalikkon mielestä luulisi asian olevan niin että hieman lyhyempi suksi on helpompi tehdä jäykemmäksi?
Mitä taas tuohon jäykkyyteen tulee, niin ihan näin maalikkon mielestä luulisi asian olevan niin että hieman lyhyempi suksi on helpompi tehdä jäykemmäksi?Näin se varmaan teknisesti ajatellen onkin ja varmaan huippuhiihtäjien tilanne on kokonaan toinen. Tavallinen tallaaja kuitenkin menee urheiluliikkeeseen ja valitsee sukset siitä valikoimasta, mikä kauppiaalla sattuu olemaan. Kokemuksen mukaan pidemmissä suksissa on silloin parempi loppujäykkyys. On tullut osteltua myös lyhyempiä suksia, mutta yleensä ne on sitten pitänyt antaa tai myydä kevyemmille hiihtäjille.
Jotenkin on vuosien varrella vahvistunut sellainen käsitys, että tehtaiden on helpompi rakentaa vakaa suksi hieman pidempänä kuin lyhyenä. Esimerkkinä tästä on takavuosien "pätkäsukset". Niistä ei tainnut vakaata paria löytää juuri kukaan.
hannupulkkinen
30.01.2013, 10.34
Tuo suksen pituus, jäykkyys ja vakaus on paradoksi. Mitä pidemmät painealueet suksessa on(pidempään sukseen saa helpommin pidemmät painealueet), sitä vakampi se on hiihtää ja sitä huonommin se luistaa. Suksen kiertojäykkyys on myös otettava huomioon. Vaikka suksi olisi miten liukas, jos se on kuin halko niin ei tule mitään tai jos se on liian vänkkärä niin sekään ei ole hyvä.
Rossarit olivat vielä muutama vuosi sitten noita halkoja.
Kyllä minä olen kuntoilijan pertsan suksesta sitä mieltä, että mieluummin pitkähkö suksi pitkillä painealueilla. Niillä on kiva laskeskella mäkiä ja vuorohiihdon saa mukavaksi kun suksi on vakaa. Luistoa jokin 5 senttiä lisää painealueessa vähentää niin olemattomasti, että kuntoilija ei sitä huomaa.
Sama on vapaan suksessa jääkelillä. Tosi vaikea on hiihtää lyhyellä suksella ja lyhyillä painealueilla kun vauhtia tulee lisää.
Kilvanhiihtäjät ovat sitten eri miehiä.
dirtyrider
30.01.2013, 10.54
Linkataanpa vaikka tännekin:
Hiihtotekniikka kuntoon virtuaalisesti (http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/444100/Hiihtotekniikka+kuntoon+virtuaalisesti)
JSportille / Juhan Vankalle taas iso iso peukku loistavasta palvelusta yhdessä reklamaatio-tapauksessa!
http://www.jsport.fi/
Monesti näkee hiihtäjillä kovin lyhyitä vapaan tyylin suksia. Silloin on aika vaikea löytää riittävää jäykkyyttä. Suositushan näyttää olevan omaan pituuteen + 20-25 cm. Monikohan hiihtää riittävän pitkillä suksilla? Olen ymmärtänyt, että pitkä suksi koetaan jotenkin vaikeampana hallita, mutta oman kokemukseni mukaan se on kyllä yleensä vakaampi.
Itsellä pituutta 168 cm ja Fisun reikäpäät ovat 187 cm. Aiemmat Atomicin World Cupit olivat samat, mutta ero kuin yöllä ja päivällä.
BoulDerDash
31.01.2013, 13.35
markettimyyjät ne vasta hauskoja murtsikka myyjiä ovat...
lol. sivusta seurannut:
Asiakas: Terve, pitäis saada sukset perinteiseen, millaista olisi tarjolla..?
myyjä: terve, millasta sinä haluaisit?..
no tää myyjä ei saanu myytyä suksia... niin tyypillistä marketti touhua että...
painealueet jne niistä vaikka 5 paria samaa mittaa ni jokainen toimii erilailla, sellaisia eroja jopa kalliissa rc- suksissakin on..ja luistelu suksissa vielä enemmän paine alueet merkitsevät luistoon...
..Ittellä 187 cm pitkä suksi ja numerot ...105.Painoo taitaa olla nyt jotain 81 kg..
Mulle Ski Patrollin miehet myi 192cm RCS Plussat joissa vikat numerot 095. Paino huitelee 83kg tietämillä ja kun noita katselin niin aloin pohtia et tulikohan liian löysä sukset..? Ei ole mieletöntä eroa 10v vanhoihin Atomicin rimpuloihin jäykkyydessä ainakaan jos noin paperitestillä testaa. Hiihdettävyys on parempi näin huonollakin tekniikalla, mutta mutta...
mitäs se 192 ja 088 sitten vois tarkoitaa ?
Noita Fischerin luistelusuksien numeroita voi jokainen norjankielentaitoinen ihmetellä tämän kuvan perusteella:
http://i10.aijaa.com/t/00415/11702657.t.jpg (http://aijaa.com/hFaIhB)
Mulla Fisun RCS skating plussat mallia stiff ja numerot 192/103, painoa hiihtäjällä 69 kg. Juuri kävin hiihtämässä Fisuilla ja ihmettelin taas kuinka vakaa ja helppo suksi se onkaan.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.