PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiihtojutut

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29

pazi
04.03.2011, 14.58
Viimeisestä osuudesta tulee jännä!

Jussi_L
04.03.2011, 14.59
Juhalla isku päällä! Italia jää

DeLillo
04.03.2011, 15.00
Hillitön isku Lallukalla!

Pekka L
04.03.2011, 15.00
Jumankauta, Suomi taistelee jopa kullasta!

Jussi_L
04.03.2011, 15.01
Nyt Matille se PÖLJÄpäivä niin se ois siinä! jännää on!!!

Harmitta että villellä oli niin huono suksi..mut turha jossitella

DeLillo
04.03.2011, 15.01
Ei olisi uskonut Nousiaisen tervasuksihiihdon jälkeen, että Suomi kiinni kullassa.

wanderer
04.03.2011, 15.04
Noni ja Hellner vetää Nortin keulille :(

Pekka L
04.03.2011, 15.06
Eiköhän Nortilta ainakin yritetä syödä vielä sitä kiriä.

buhvalo
04.03.2011, 15.06
Norski peesas kiinnioton ajan, pahapaha. Tarttee heikkiseltä pitkän kirin

Jussi_L
04.03.2011, 15.10
Äijät lenkkeilee nyt...tulee kova loppu

Pekka L
04.03.2011, 15.13
Aika lailla selkä pystyssä tosiaan mennään.

E: jännittää!!

DeLillo
04.03.2011, 15.22
Heikkisellä aika nihkeä ilme.

Pekka L
04.03.2011, 15.25
Voi perkele. Peltosen kapuloihin kaatu tämä kisa:(

Jussi_L
04.03.2011, 15.26
sellasta, ei ollu ihan pöjäpäivä heikkisellä

jep, taidan polttaa omat yhdet peltoset, kele

buhvalo
04.03.2011, 15.32
Välinelaji.:D Kaksi osuutta väline-etu (?), kahdella takapakkia. Kvartsisuoritus.

DeLillo
04.03.2011, 15.36
Neljäs sija sitten, yllättäen. Heikkisen meno oli vaikean ja tahmean näköistä ja taisi olla huono suksi verrattuna muihin.

Nalho
04.03.2011, 17.14
Tuntuu siltä että mitenkä tällaiset tavalliset pulliaiset osaavat ollenkaan valita suksensa ja voitelunsa kun se ei tunnu onnistuvan edes ammattilaisilta. Vähän näyttäisi siltä että Peltonen ja Atomic ovat tulleet huipputason suksina tiensä päähän, jos siellä sitten ovat koskaan olleetkaan? Taitaa ensi kaudella olla lähtöviivalla pelkästään niitä kellertäviä?

Gogoo
04.03.2011, 17.55
Miesten viestistä tuli mieleen, että kertokaapas jos joku tietää, että miten tolla tasolla voidellaan sukset?
Tarkoitan siis, että miten Nousiaisella ja Jauhojärvellä voi olla noin paljon eroa suksissa? Molemmat kuitenkin hiihtivät pertsaa perä jälkeen?
Eikös siellä kuitenkin samat kaverit voitele suomen maajoukkueen sukset? Mikä selittää tuon eron suksissa? Toinen haukkuu sukset ja toinen kehuu älyttömästi, kertokaapas viisaammat! :)

PMT
04.03.2011, 18.22
Pito voitelu toimi molemmilla hyvin ,niin kuin Nousiainen sanoi ettei oo näin huonolla suksella hiihtänyt, ei taida peltosen profiili sopia noille keleille. Tuo suksen profiili on tosi vaikuttava suksen luistoon , juuri tämän takia pitäisi olla monenlaisia suksia varastossa, että saataisi kaikille keleiile sopiva pari.

mantis
04.03.2011, 18.24
Suksen profiili määrittää luiston ja pidon paljon pidemmälle kuin itse voiteet. Mites se nyt menikään: suksi ja kuviointi on 95% luistosta, voitelu 5%, tjsp.

Jussi_L
04.03.2011, 20.09
Jep, suksissa on niin suuret erot, että vaikka kuin ois sama voitelu niin toinen voi hävitä luistossa aivan älyttömästi. Mutta niinkuin kisoissa on nähty niin voitelullakin voi epäonnistua pahasti. Ruotsalaisilla kuitenki pääsääntösesti Fisuja ja varmasti kalustoa riittävästi, mutta voitelu kun epäonnistuu niin tulos on selvä.

usko juntunen
04.03.2011, 20.57
http://www.mtv3.fi/urheilu/mmhiihto/uutiset.shtml/2011/03/1284542/ruotsalaiset-raivoissaan-northugin-toimista-han-on-sika

Mitäs arvon raati tykkää näistä Northugin tempauksista?

Jussi_L
04.03.2011, 21.17
No en nyt tuosta tempauksesta lähtis moittimaan. Ei omasta mielestä tuon tekemisen pidä olla liian vakavaa ja jäykkää kaavoihinkangistunutta. Kyllähän tuonne joukkoon väripilkkuja kaivataan ehdottomasti! Tottakai ruotsalaiset tuosta älähti kun ei Hellneri pystyny vastaamaan loppukirissä.

Muuten miun mielestä urheilijan pitää käydä lehdistötilaisuuksissa yms. mitkä kuuluu olennaisena osana tuohon työhön. Niistä pois jäänti ja muu pelleily ei taas ole mistään kotosin, mutta kyllä tuolla ladulla saa hauskuuttaa jos siihen on varaa!

Pekka L
04.03.2011, 21.31
Olihan meillä Lätsä-Pekka ihan omasta takaakin. Yritti ne ruåttalaiset sitäkin hylätä. Ei mitään uutta taivaan alla. (maastojuoksun maailmanmestari toim.huom. Ei ihan joka oksalla valkonaamaisia moisia tänä päivänä...)

Pekka L
05.03.2011, 12.45
Enpäs ole vieläkään päättänyt lähdenkö Pirkkaan vai jätänkö väliin. Olo petraa päivä päivältä ja niin hyvää keliä lupaa sunnuntaille, että kovasti tekisi mieli laturetkelle lähteä.
Huomenna kokeilemaan miten happi kulkee vähän reippaammassa vauhdissa ja jos ei ihan pahasti töki, niin...http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon5.gif

Aika kinthaalle meni elpyminen räkätaudista. Taisi olla keuhkoputkentulehdus. Eilen tuntui jo hiihto ihan mukavalle. Eli eiköhän huomenissa suunnata vanhaan palveluspaikkaan, josta lähteminen on aina yhtä hienoa. Joko suksilla tai muuten vaan siviilit päällä:D
Aika paljon oli pyöräilijöitä ennakkoilmoittautuneena. Huikeeta keliä lupailee, tulee hieno laturetki. Lykkyä vaan kaikille palstalaisille omaan urakkaan, mä aion nautiskella koko rahalla. Sehän on melkein euron/kilsa ja halvallahan ei saa hyvää.

Izmo, enköhän mä kerkee sun etees ennen puolikkaan starttia. Tuun sitte peesiin kun meet ohi;) Mut sitä ennen lapaa pystyyn lentokentällä.

Pekka L
05.03.2011, 15.52
Hienoa Kaisa-Leena! MM-hopeaa!!!

izmo
05.03.2011, 16.15
Aika kinthaalle meni elpyminen räkätaudista. Taisi olla keuhkoputkentulehdus. Eilen tuntui jo hiihto ihan mukavalle. Eli eiköhän huomenissa suunnata vanhaan palveluspaikkaan, josta lähteminen on aina yhtä hienoa. Joko suksilla tai muuten vaan siviilit päällä:D
Aika paljon oli pyöräilijöitä ennakkoilmoittautuneena. Huikeeta keliä lupailee, tulee hieno laturetki. Lykkyä vaan kaikille palstalaisille omaan urakkaan, mä aion nautiskella koko rahalla. Sehän on melkein euron/kilsa ja halvallahan ei saa hyvää.

Izmo, enköhän mä kerkee sun etees ennen puolikkaan starttia. Tuun sitte peesiin kun meet ohi;) Mut sitä ennen lapaa pystyyn lentokentällä.

Voi olla aika nakit huomenna kun tänään avasin jalkoja 60km metsäpolulla:rolleyes: ohitus voi olla hidas....:o

jukez
05.03.2011, 16.54

Mulla taas näyttää räkätauti sen kun pahenevan. Jos huomenaamulla näyttää edelleen tila pahenevan en lähe Puolipirkkaan.

-Jukka

SammyB
05.03.2011, 18.17
Analyysiä Matin kultahiihdosta:

http://worldofxc.com/blog/2011/03/01/splits-analysis-15-km-classic-men/

tehaku
05.03.2011, 19.12
Mulla taas näyttää räkätauti sen kun pahenevan. Jos huomenaamulla näyttää edelleen tila pahenevan en lähe Puolipirkkaan.

Minä olen ollut flunssassa jo maanantaista lähtien, enkä tällekään päivälle kokenut ihmeparantumista, joten Pirkka jää multa valitettavasti väliin. Ottaa kyllä päähän, koska kaikki olisi ollut hiihtoon valmiina. Jopa tankkausta olen tehnyt koko viikon siinä toivossa, että olisin viikonloppuna terveenä. Mutta ei niin ei.

ksihja
05.03.2011, 21.30
Noh huomenna pitäis koitos olla edessä eli 90 kilsaa vapaalla. Pisin lenkki ikänä suksilla ja ajallisesti kaikki lajit mukaan lukien. Hassun hauskaa on ollut. Mitään aktiiviurheilutaustaa ei mulla ole, mutta puoli-prosti on hiilareitä tankkailtu 3 päivää (joo ekaa kertaa ikänä). Tänään hain LB fluoritöhkät kelin mukaan suksen alle - voiteluekspertti Intersportilla tuumasi, kun kyselin drinkkivinkkejä vauhdikkaalle ysikymppiselle: "Tossa hyvä kelin mukainen LB voide. Pistä 2 kerrosta, kun sulla on tota painoa!" :rolleyes:

Rahnaa on mukana nyt sen verran, että matkan loppuessa kananlentoon pääsee pirssillä kotiin kauempaakin - noh olihan noita välietappikuljetuksia "talon puolesta" järkätty väliaikapisteillä, että niihin sitten ehkä kumminkin ensi sijainen tähtäin.

Reeniä on kevennetty hurjasti: viimeisen 3 viikon aikana (osin tarkoituksellisesti) on tullut hiihdettyä vaan 150 kilsaa. Sitä ennen tuli kyllä veivattua reilu 600, Mutta, mutta ...

Sulkiksessa väänsin nilkan keskiviikkona, mutta ei se enää isommin satu.

Suksetkin sitten voitelin tänään ihan itse. Fluorivoide onkin aika vänkä levittää kun se ei meinaa sulaa kunnolla. No käänsin raudan TOSI KUUMALLE ja johan suli. No tuli sinne suksenkin pohjaan pari kuprua, mutta ne siitä kai hioutuu tuon vauhdikkaan ysikymppiseni aikana - no oon mä kyllä yks h##?% touho.

No joo, häntä pystyssä lähtään kisaan.

Tsemppiä kaikille muillekin, morjestellaan kun näytätte perävaloja :p

MTBwannabe
06.03.2011, 16.58
Olipa tänään pirkassa "hauska" huomata että kiertoreitti ennen "vaarallista" laskua Rokkakoskella oli aivan tolkuttomasti itse "riskinottoa" nopeammassa kunnossa :rolleyes:

tmile
06.03.2011, 17.49
Olipa tänään pirkassa "hauska" huomata että kiertoreitti ennen "vaarallista" laskua Rokkakoskella oli aivan tolkuttomasti itse "riskinottoa" nopeammassa kunnossa :rolleyes:

Ihmettelin samaa, hiihtelin pitkään pappajengin mukana (pari kunniahiihtäjää) jotka sitten kääntyivät kiertoladulle. Jatkoin mäkeen jossa sai hyvät vauhdit, pellolla jarrutin n. 20 metriä sivuluisua jäiseksi kuluneella pinnalla ja pysähdyin vasta ladun reunan penkkaan. Pappoja ei näkynyt ylhäällä enää missään ja tuntui että "kiertotietä" pitkin meni kauhea määrä porukkaa ohi. :)

Mutta eipä haittaa näillä sunnuntai-vauhdeilla, puolikas meni pertsalla 3.50. Voiteina Rexin sinistä joka kului matkalla pois. Piti laittaa huoltopisteellä lisää purkista. Hyvät oli ladut ja täydellinen sää.

izmo
06.03.2011, 18.05
hyvin meni puoli Pirkka vapaalla... niksahdus tapahtui vasta Pentimaalla:rolleyes: no tankkaus ja valmistautuminen raskailla jaloilla ei tietenkään auttanut asiaa:)

xtrainer80
06.03.2011, 18.18
Plääh, tulospalvelu mättää. :(

ksihja
06.03.2011, 21.43
Ekakertalaisena vauhdinjakoni tuntui onnistuvan hyvin. Himmailin oikeastaan viimeiselle 15 kilometrille asti (Rokkakosken nousut toki oli kovia, mutta ei läheskään niin pahoja mitä olin etukäteen pelännyt), ja valaistun latuosuuden tulin sitten niin paljon kuin miehestä lähti - siinä vaiheessa tosin ei enää lähtenyt mainittavan paljon. Kuittailin kuitenkin arvokkaita päänahkoja vielä viimeisissä Julkujärven jälkeisissä nousuissa.

Koska olin aivan peräpään valvojia, niin en voinut olla panematta merkille vaarallista laskua Teivoon. Kun tulin maaliin oli jo pimeää ja valaistulta ladulta maaalialueelle erkaneva ura oli pimeänä. Ei paljon nähnyt ja kyllä piti spagettijaloilla vetää kunnon aurausta sen mikä jaloista lähti. Tuossa kohtaa pelotti.

Mutta kaiken kaikkiaan hieno kokemus ja aivan mahtava hiihtopäivä.

-mustikka-
06.03.2011, 22.23
Tavoiteaika 5:59 alittui reilusti joten tyytyväinen pitää olla.

usko juntunen
06.03.2011, 22.56
Maaliin päästy ja kotiakin ajettu n.400km. Alkumatkan takkuilusta huolimatta hieno kokemus taas jälleen. Pekka ällän ladulla esittäämään kysymykseen, -teitkö kunnon toton- vastaan; Vielä joutuu vierailemaan teivossa, päävoitto edelleen saamatta..:D
Tulokset http://www.pirkankierros.fi/Tulokset_2011HI_Index.htm

Pekka L
07.03.2011, 06.19
Ei sitten kun uutta matoa vaan koukkuun, Usko:)

Ittellä meni reissu ns. elämänkoulun puolelle. Tuli opittua että 90km on liian pitkä matka just flunssasta toipuneelle. Parin edeltävän viikon hiihdot jäi 2,5 tuntiin.
Rauhallisesti ja höntyilemättä liikkeelle, Kyröskoskelle meni ihan hyvin. Sitten alkoi matka painaa ja Pentinmaalla oli jo vieteri aivan suora. Aikalailla tahdonvoimalla tultiin loppu, vaikka jossain vaiheessa teki mieli hankeen makaamaan.
Suksi oli lähdöstä maaliin ihan loistava.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gifhttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gifMäkäräisen Kaisalle isoakin isommat peukuthttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gifhttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

izmo
07.03.2011, 07.34
Oon samaa mieltä Pekan kanssa että 90km on liian pitkä matka ja parempi valita puolikas jos ei "ehdi" reenaan hiihtoo;) Pentinmaalla huomas ittekin että hiihto on eri laji kun ajaa pyörää mutta vaikka tuntui vauhti hiipuvan niin edellä menneeseen puolimatkalaiseen joka jätti Rokkakoskella peesistä mut niin tuli vaan tappioo noin 5 min Pentinmaalta Raviradalle

Ana75
07.03.2011, 09.05
Ensikertaa Pirkassa ja ylipätään missään massahiihdossa. Matka kyllä hirvitti etukäteen ja sunnuntai-aamuna oli aikamoinen täpinä päällä. Olipahan hieno kokemus ja omaan suoritukseen voi olla enemmän kuin tyytyväinen, kun loppuaika oli jotakin 5:15. Erityiskiitokset mustikalle loistavista suksista ja hyvästä matkaseurasta lähdöstä maaliin! :)

MTBwannabe
07.03.2011, 09.07
Aamulehti tarjoaa taas laatuartikkelin Pirkanhiihdosta. Tällä kertaa kohteena on ollut multisport-mies, kommentit, keskivauhdit ja sykkeet löytyvät paperiversiosta. Erittäin mukava lisä tapahtuman uutisointiin.

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Urheilu/1194669205618/artikkeli/video+jaakko+makelan+pitka+matka+maaliin.html

jukez
07.03.2011, 10.42
Täällä näyttää olevan kovakuntoista sakkia, alle viiden tunnin tulokset 90:llä on kyllä huimia!

Minulta vapaan Puolipirkka meni ihan käsikirjoituksen mukaan. Vähän olin nuhaisena matkassa, mutta eihän sitä viittiny jäädä pois, ja kyllä olis kaduttanutkin. Alku tuli rauhallisesti kuunnellen kehoa, lopussa pystyi vähän rutistamaan. Ja kyllähän niitä 90km hiihtäjiä sitten "seisoikin" joka ikisessä nousussa viimeisellä 15km:llä.

Mulle tavanomainen aika 3:03, mutta suhteellinen sijoitus näyttää tippuvan joka vuosi. Nyt siellä 120/290 paikkeilla. Joskus vuonna viis (2005) olin tuolla ajalla vielä viidentoista sakissa. Tosin osallistujiakin oli ehkä puolet tai kolmasosa tästä vuodesta.

Voiteet kulahti monesta voitelukerroksesta huolimatta suksen painepiikeistä pois. Ehkä oli virhe lähteä noilla mullekin liian jäykillä suksilla matkaan, kun pöperöä oli noinkin paljon.

-Jukka

Pekka L
07.03.2011, 17.00
Jos jotakuta kiinnostaa Pirkan tarkka matka ja huoltopisteiden välit, niin tulipa ne nyt huvin vuoksi FRWD:llä mitattua. Itse oon lyönyt kelloon väliajat joka vuosi, näkee vähän vertailua vauhtiin ja ennenkaikkea sen jakoon.

Kuninkaanlähde 10,0km
Jämi 17,6km (vanha kohta lentokentän päässä 17,4km)
Varpee 25,4km
Vatula 32,8km
Lentokenttä 44,0km
Kyröskosken koulu 50,6km
Kävelyosuuden loppu 51,9km
Lintuharju 57,4km
Rokkakoski 65,7km
Pentinmaa 72,5km
Julkujärvi 79,6km
Maali 87,6km

Mulla on kerran ennenkin ollut gps mukana kun mentiin retkimielellä. Silloin 88,0km, mutta reitti kulki mm. hiihtoputken kautta ja siitä tuli kiertoa. Eli aika samaa luokkaa tämän mittauksen kanssa.

xcakke
07.03.2011, 17.46
Jos jotakuta kiinnostaa Pirkan tarkka matka ja huoltopisteiden välit, niin tulipa ne nyt huvin vuoksi FRWD:llä mitattua.
Hyvin samanoloiset lukemat tuli myös Polarin GPS:llä, joka oli nyt toista kertaa matkassa.

Sellainen huomio Jämin suunnalta, että se Jämin oikealta ohittava kiertoreitti, joka hiihdettiin mm. viime vuonna repussa, on kilometrin tätä normireittiä pidempi. Ainakin 08 tai 09 mentiin perus-pirkassakin sitä kautta.

Takapainoinen Taapertaja
07.03.2011, 19.57
Olihan kova reissu! Ylikovaa ensin puolimatkaan huonosti luistavalla suksella (siis muihin verrattuna). Kelihän oli mitä mainioin.

Oli tasan viimeinen kerta, kun vien sukset voideltavaksi "ammattilaiselle"! Voiteet oli käytetty puolimatkaan mennessä ja sen jälkeen ei puikko luistanut enää mihinkään. Liian kova alkuvauhtikin alkoi painamaan ja viimeiset 40 km oli henkiinjäämistaistelua. Matkalla heränneet haaveet 5 h ajasta vaihtuivat maaliinpääsystä haaveilemiseen. Selvästi alle 6 h sentään. Jälkimmäinen puolikas 43 minuuttia hitaammin kuin ensimmäinen puolikas.

Taisi käydä ensikertalaiselle aikas perinteisesti. On muuten aika erilaista hiihtää 50 km tai 90 km kilpaa. 50 km menee vielä ns. täysillä, mutta 90 km ei ainakaan meikäläiseltä enää menee anakynnyksellä. No, ensi vuonna vähän rauhallisemmin liikkeelle ja omat tällit suksen pohjaan.

usko juntunen
07.03.2011, 20.45
Mielestäni puolikkaat ei ole kyllä vertailukelpoiset kun katsoo rataprofiiliia. Toisella puolikkaalla on korkeus syheröä aika paljon enemmän.

e:Takapainoinen Taapertaja. Hienosti taisteltu maaliin saakka eka pirkka. Minulla ensimmäinen päättyi noloon keskeytykseen Pentinmaalla.

Kyllä tuollainen viiden tunnin reippailu raikkaassa ilmassa herättää, jos ei muita haluja, niin ainakin ruokahalun. Aikamoinen "jälkipoltto" on päällä koko ajan. Yölläkin piti nousta syömään lämmin ruoka vaikka just ennen nukkumaanmenoa söin vankasti:p

tunkkari
07.03.2011, 21.03
Mulla Suunnon Gps antoi matkaksi 89 rapiat. Laitoin päälle palan matkaa ennen startti viivaa.

ksihja
07.03.2011, 21.21
Hyvin samanoloiset lukemat tuli myös Polarin GPS:llä, joka oli nyt toista kertaa matkassa.

Sellainen huomio Jämin suunnalta, että se Jämin oikealta ohittava kiertoreitti, joka hiihdettiin mm. viime vuonna repussa, on kilometrin tätä normireittiä pidempi. Ainakin 08 tai 09 mentiin perus-pirkassakin sitä kautta.

Garmin Forerunner 305 näytti matkaksi 88,62 km. Se on keltaisen ryhmän kirous, että joutuu heittämään vähän kärkeä pidemmän matkan, mikä väkisinkin näkyy loppuajassa. Kai mulla on tuohon ylimääräiseen kilometrin matkaan töhriintynyt se 2 tuntia ja risat, minkä muille suoritustaan raportoineille oon jäänyt jälkeen. Mitään muuta selitystä en kyllä tuolle tosihitaalle reippaasti 7,5 h ylittäneelle ajalleni keksi :seko:
Itse voitelemani suksetkin toimi erinomaisesti, vaikka kärtsäsin raudalla pohjaa vähän kupruille, joten sukset ei tilannetta selitä. Ohittaessani tyylipuhtaassa muna-asennossa viereisellä ladulla lykkivän kaverin tämäkin kehui suksieni hyvää luistoa :D:D

Mutta endorfiinihumalassa toista päivää viettäen alkaa tuntua, että tätähän täytyy saada lisää. Eli ehkä ensi vuonna uudestaan, mutta jälleen luultavasti "turistiluokassa" naatiskellen.

Pekka L
08.03.2011, 07.03
Mielestäni puolikkaat ei ole kyllä vertailukelpoiset kun katsoo rataprofiiliia. Toisella puolikkaalla on korkeus syheröä aika paljon enemmän.

Ei ole ei, alkuosa on hyvin helppo. Sen lisäksi kävely/juoksuosuuteen menee rutosti enemmän aikaa kuin jos sen saman pätkän hiihtäisi. Vaikka tosiaan, jotkut oli tämänkin hoksanneet.:o

izmo
08.03.2011, 07.25
Älyttömän kova keskinopeus vapaan puolikkaan voittajalla? kun latu ei oo auki vaan aika ruuhkanen...

oisko aika paljon parempi jos ei ois ysikymppisiä tiellä...?

Ana75
08.03.2011, 08.51
.
Kyllä tuollainen viiden tunnin reippailu raikkaassa ilmassa herättää, jos ei muita haluja, niin ainakin ruokahalun. Aikamoinen "jälkipoltto" on päällä koko ajan. Yölläkin piti nousta syömään lämmin ruoka vaikka just ennen nukkumaanmenoa söin vankasti:p

Tää on kyllä totta, että on ollu Pirkan jälkeen ihan valtavat halut. Mikään ei tunnu riittävän :p

Matkan pituudesta; Polarin GPS näytti matkan pituudeksi 88,1km

Ja siitä Kyröskosken kävelyosuudesta, joka käveltiin kaverin kanssa ihan rauhallisesti niin porukkaa juoksi ohi oikealta ja vasemmalta, mutta kas kummaa samat selät oli sitten ladulla edessä ja ohi mentiin. Se kävelypätkä oli ensinäkin paikon niin liukaskin ettei ois tullu mieleenkään juokseminen.

Maalissa ois ollu kyllä kiva saada sitä Gainomaxia, jota kuulemma piti olla ainakin 3000:lle ensimmäiselle tarjolla...

MTBwannabe
08.03.2011, 10.25
Maalissa ois ollu kyllä kiva saada sitä Gainomaxia, jota kuulemma piti olla ainakin 3000:lle ensimmäiselle tarjolla...

Sitä taisi olla tarjolla 3000 pakettia, mitä itse katselin niin porukka veteli sellaista 5:n paketin annosta naamariinsa ja taisi vielä pistää laukkuunsakin osa vähintään saman verran :D Itse tuli ostettua varuiksi sellainen laukkuun joten tyydyin yhteen, muuten olisin tietysti itsekin iskenyt :rolleyes:

Liraren
08.03.2011, 10.29
Millasia painealueita suosittelette tällaseen hiihtoon?
http://www.youtube.com/watch?v=1cppkpKu-CA

Ana75
08.03.2011, 10.36
Sitä taisi olla tarjolla 3000 pakettia, mitä itse katselin niin porukka veteli sellaista 5:n paketin annosta naamariinsa ja taisi vielä pistää laukkuunsakin osa vähintään saman verran :D Itse tuli ostettua varuiksi sellainen laukkuun joten tyydyin yhteen, muuten olisin tietysti itsekin iskenyt :rolleyes:

Just joo, perin fiksua toimintaa :mad: No kyllähän sitä "kannattaa" hamstrata, kun kaupassa Gainomaxi maksaa noin 2eur/kpl. Sais tonkin homman organisoida sillä viisii, että maaliviivan jälkeen toimitsijat lyövät yhden purkin käteen ettei jengi pääse sitä itse hamstraamaan. Itse en kyllä kehtais sitä yhtä purkkia enempää ottaa, sen verran ajattelen kanssahiihtäjiäkin. Onneks oli sentään autossa odottamassa valmiiksi sekoitettu palautusjuoma.

MTBwannabe
08.03.2011, 10.47
Just joo, perin fiksua toimintaa :mad: No kyllähän sitä "kannattaa" hamstrata, kun kaupassa Gainomaxi maksaa noin 2eur/kpl. Sais tonkin homman organisoida sillä viisii, että maaliviivan jälkeen toimitsijat lyövät yhden purkin käteen ettei jengi pääse sitä itse hamstraamaan.

Kyllähän siinä muutama nuori tyyppi oli niitä "jakamassa" mutta se taisi perustua enemmänkin siihen että kantoivat niitä lisää pöytään sitä mukaan kuin porukka niitä siitä rohmusi. Tuskin olisivat kommentoineet vaikka olisi ryhtynyt pakkaamaan niitä auton peräluukkuun :D

Ei siinä mitään vaikka niitä yhden tai kaksi ottaa, mutta siinä vaiheessa kun niitä alkaa pakkaamaan laukkuihin kotimatkaa ja juhannusta varten pitää alkaa miettiä järkeä :D:D

Pekka L
08.03.2011, 10.54
Joo, mäkin ajattelin maalissa että huonosti meni kun 3000 sakissa ei olla:(

No, tällä kertaa ei ollut omasta takaa todistajia matkassa, mutta yks kerta vaimo ainakin totesi, että Gainomaxin jakajilla oli silloin enemmänkin meininki "jaetaan nää äkkiä pois niin päästään veke täältä" eli lykkäsivät sitä ihmisille jotta nakki olisi äkkiä hoidettu:rolleyes:
Silloinkin jäin ilman.

Mitali ja purkki kouraan, ei vaikeaa?

pesk
08.03.2011, 11.34
Jäi tämän vuoden Pirkan Hiihto väliin kun iski keuhkoputkentulehdus,
johon lääkäri määräsi antibiootit. Kirjoitti todistuksen, ettei saa mennä
hiihtämään Pirkkaa. Kaksi viikkoa on mennyt lepäillessä. Massahiihtoja
toki vielä on paljonkin, mutta joutuu ajamaan aika pitkälle. Tässä
linkki Hiihtoliiton sivuille, josta löytyy "Massahiidot 2011.pdf" -lehti talven
massahiidoista:
http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/harrasteliikkujat/massahiihtotapahtumat/
massahiihdot-2011-pdf-lehti/

pesk
08.03.2011, 11.38
Lähettämässäni viestissä linkki jakautui kahdelle riville ja
tässä se korjattuna:
http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/harrasteliikkujat/massahiihtotapahtumat/massahiihdot-2011-pdf-lehti/

hannupulkkinen
08.03.2011, 11.40
Minä lopetin laturetkien hiihtämisen silloin kun ne muuttuivat massahiihdoiksi.
En halua olla massaa.:)

Pekka L
08.03.2011, 11.52
Jäi tämän vuoden Pirkan Hiihto väliin kun iski keuhkoputkentulehdus

Jotain tällaista aavistelin kun ei tuloslistoilla näkynyt, ennakkolistasta bongasin.

wanderer
10.03.2011, 11.00
Samperi, kun on paljon roskaa ladulla. Saisi tulla vielä jonkunmoinen kerros lunta, niin pääsisi vielä perinteisellä etenemään.

Liraren
10.03.2011, 11.05
Koko ajanhan tuota tulee. Märkää nuoskaa on tuossa jo muutama sentti.

izmo
12.03.2011, 09.27
http://www.nic.fi/~teiskonu/hiihto_tiedostot/hiihto_2011_tm.jpg

Jää väliin oman pellon mestaruushiihdot tällä kertaa:rolleyes:

Ski
12.03.2011, 21.37
Syötteellä tullu puuterilunta kaks päivää putkeen. Hulluna telluttanu freeridessä ja reidet paukkaa ja lämpiää ihan kunnolla. No, tänään 4 tuntisen puuteriorgasmin jälkeen 7 kanankoipea ja lihamureketta buffetista ja illalla 33km pertsaa ... tänään oli mulla semmonen pölijäpäivä.... :)

Liraren
15.03.2011, 09.15
Piristetäänpä hieman tätä topikkia värikkäillä kuvilla. Käytiin taas koirien kanssa kisaamassa viime vkl molempina päivinä. Kallinkankaalla Keminmaassa on kyllä makiat maastot ja baanat.

Lähtösuorakuvat molemmilta päiviltä, ensin la vanehmma koiran kanssa ja sitten su nuoremman koiran kanssa.

http://sustik.kuvat.fi/kuvat/Koiratapahtumia/Valjakkohiihto%20Keminmaa%2012.-13.3.2011/kalli2011%20111.JPG/_medium.jpg

http://sustik.kuvat.fi/kuvat/Koiratapahtumia/Valjakkohiihto%20Keminmaa%2012.-13.3.2011/kalli2011%20283.JPG/_medium.jpg

ussaf
15.03.2011, 11.12
^mainiot kuvat kerrassan! :D

Hyvätasoisia monoja vapaalle etsimässä nyt kun popot on halvennettuja, vanhoista kymmenen vuotta vanhoista salomoneista alkaa pohjien rivat kaivaa ulos. Ja on ne vähän liian leveätkin, nyt kun on enemmän hiihtänyt.

Ongelmana on ollut juuri tuo leveys, jalkani on aika kapea. Salomonit (slab nilkkaremmillä ja ilman) sekä Fischer (kisakenkä nilkkaremmillä ja ilman sekä skate 7) on testattu koossa 43,5 tai vastaava ja todettu liian leveiksi. Nilkkaremmillisestä Slabista voisi ehkä kokeilla yhtä kokoa pienempää, se vois osua. Valitettavasti hyllyt alkaa olla eioota, eikä kokoja näy.

Mites Madshus ja Rossari, muistelin lukeneeni Hiihto-lehden monotestistä että ne olis kaposempia lestiltään, mutta pitäneekö kutinsa? Tosin Jyvässeudulla niitä ei näytä kukaan myyvän. Plääh.

Liraren
15.03.2011, 12.20
Alpinan kisakenkä on aika napakka mono. Ei mullakaan kauhean leveä lesti ole, mutta Alpina oli mun jalkaan jo ehkä liian napakka. Oiskait ne tietenki muotoutunu ja hieman myös muotoiltavissa, mutta pelasin varmaan päälle ja halusin välttää mahdolliset ongelmat ja ostin nuo yllä olevissa kuvissakin näkyvät Fischerit, koska ne kuitenkin istuvat hyvin. Tälle talvellehan nuoista tuli uusi malli. Pihuin myyjän kanssa niistä ja sanoi, että niissä uusissa on hieman tilavampi lesti kuin nuissa, jotka mulla on.

Edit: siteethän sulla menee sitten vaihtoon Fischerillä, Alpinalla, Madshusilla ja Rossingnolilla, vaikka varmaan sen jo tiesitkin...

haedon
15.03.2011, 20.08
Mullon noi S-labit:http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5G14lFnQ_xlN4JlJjS5-sG_tCo6dRAPH56o8Cs7lM9D_i9qwo
ja hiertää ärsyttävästi sisäpuolelta tuon lisäremmin kohdalta. Hyvällä sukalla voi hiihtää +30 km, mutta jos erehtyy laittamaan jonkun tennissukan niin jo on parinkympin jälkeen rakko. Sitten se on koko talven, kun joka lenkillä hiertää samasta kohdasta. Taidan heittää mäkeen tän kauden jälkeen ja katella jotain muuta. Edelliset Salomonit ei hiertäneet koskaan.

tero76
15.03.2011, 20.27
Mulla on vanhempi malli s-lab skate carbonit, koko 42.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=946&pictureid=5587

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.gearwest.com/images/P/Salomon-2007-S-Lab-Carbon-Skate.jpg&imgrefurl=http://reviews.gearwest.com/product-reviews/XC-SKI-BOOTS/SALOMON/p/8901855-Salomon-S-Lab-Carbon-Skate.html&usg=__ISKsGD9pXccnaQhw2l7QQnu9Jmc=&h=350&w=350&sz=41&hl=fi&start=0&zoom=1&tbnid=-jlJZdoSxvSuuM:&tbnh=149&tbnw=149&ei=JK9_TZ3vIsvFswbs943mBg&prev=/images%3Fq%3Dsalomon%2Bs-lab%2Bskate%26um%3D1%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official%26biw%3 D1024%26bih%3D604%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=341&vpy=69&dur=1179&hovh=225&hovw=225&tx=93&ty=139&oei=JK9_TZ3vIsvFswbs943mBg&page=1&ndsp=12&ved=1t:429,r:1,s:0

Minulla nuo hiertää tuosta nilkan etupuolelta. Aina ollut tarkka sukasta. Mulla tosin tulee joku jalan koukistajajänne aika pitkälle jalkapöytään tuossa kohti. Yksi pitkä lenkki tennissukilla, niin ei ole ehtinyt parantua kunnolla.

Tänään kävin katselemassa uusia monoja. Rossarin kisakenkä oli aika kapea, ja se taittuu hassusti päkiän kohdalta päältä. Samoin ottaa tuohon kipeään kohtaan. Fischerin tämän vuoden malli oli päkiän kohdalta liian ahdas. Salomonit ei olleet ahtaat uutenakaan.

Alpinan kisakengästä olen sovittanut kokoa 43, ja se tuntui hyvältä. 42 voisi ehkä mennä myös.

Onko kenelläkään tietoa onko noita alpinoita/tuleeko kunnon alennuksiin pääkaupunkiseudulla? Sellon intersportista kävin katselemasta, siellä on hiihto vähintään miinus 30%, mutta ei alpinan kenkiä. Rossarin uusinta kisamonoa oli muutamaa kokoa, esim 42, puoleen hintaan. Jotakin 160 euroa

Siis tämä:

http://www.rossignol.com/FI/FI/x-ium-wc-skate-lvf_RI01020_product_nordic-men-boots-skating.html

Mikähän olisi fiksuin foorumi myydä vanhat salomonit?

pazi
15.03.2011, 21.28

Fiksuimmasta en tiedä, mutta mitä olen seurannut, niin ihan hyvin menee käytettyjä kamoja kaupaksi Nousukunnon (www.nousukunto.com) foorumilla.

usko juntunen
16.03.2011, 15.53
Onko palstalaisia tulossa veteraanien äsämmiin?
http://www.iisalmenvisa.com/veteraanien_sm_hiihdot_2011/index.html
Keli ja puitteet on kyllä mitä mainioimmat.

phebis
16.03.2011, 17.48
Mulla on vanhempi malli s-lab skate carbonit, koko 42.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=946&pictureid=5587

http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://www.gearwest.com/images/P/Salomon-2007-S-Lab-Carbon-Skate.jpg&imgrefurl=http://reviews.gearwest.com/product-reviews/XC-SKI-BOOTS/SALOMON/p/8901855-Salomon-S-Lab-Carbon-Skate.html&usg=__ISKsGD9pXccnaQhw2l7QQnu9Jmc=&h=350&w=350&sz=41&hl=fi&start=0&zoom=1&tbnid=-jlJZdoSxvSuuM:&tbnh=149&tbnw=149&ei=JK9_TZ3vIsvFswbs943mBg&prev=/images%3Fq%3Dsalomon%2Bs-lab%2Bskate%26um%3D1%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26sa%3DN%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official%26biw%3 D1024%26bih%3D604%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=341&vpy=69&dur=1179&hovh=225&hovw=225&tx=93&ty=139&oei=JK9_TZ3vIsvFswbs943mBg&page=1&ndsp=12&ved=1t:429,r:1,s:0

Minulla nuo hiertää tuosta nilkan etupuolelta. Aina ollut tarkka sukasta. Mulla tosin tulee joku jalan koukistajajänne aika pitkälle jalkapöytään tuossa kohti. Yksi pitkä lenkki tennissukilla, niin ei ole ehtinyt parantua kunnolla.

Tänään kävin katselemassa uusia monoja. Rossarin kisakenkä oli aika kapea, ja se taittuu hassusti päkiän kohdalta päältä. Samoin ottaa tuohon kipeään kohtaan. Fischerin tämän vuoden malli oli päkiän kohdalta liian ahdas. Salomonit ei olleet ahtaat uutenakaan.

Alpinan kisakengästä olen sovittanut kokoa 43, ja se tuntui hyvältä. 42 voisi ehkä mennä myös.

Onko kenelläkään tietoa onko noita alpinoita/tuleeko kunnon alennuksiin pääkaupunkiseudulla? Sellon intersportista kävin katselemasta, siellä on hiihto vähintään miinus 30%, mutta ei alpinan kenkiä. Rossarin uusinta kisamonoa oli muutamaa kokoa, esim 42, puoleen hintaan. Jotakin 160 euroa

Siis tämä:

http://www.rossignol.com/FI/FI/x-ium-wc-skate-lvf_RI01020_product_nordic-men-boots-skating.html

Miks et näytä puukkoa sille läpälle siel monon sisällä?... sen reuna se painaa, tai ainakin paino mua.
Ite vetäsin tän kauden s-labeista puukolla noin puol senttiä pois ja painaminen loppu.

tero76
16.03.2011, 20.11
Ei ole mulla se läppä, painaa ylemmäksi.

usko juntunen
16.03.2011, 20.44
Ei ole mulla se läppä, painaa ylemmäksi.
Katoppa se vetolenksun ommel siitä "sukan" suulta. On ainakin uutena karhea ja ohuella sukalla tuntuu hiertävän. Laitoin ilmastointiteipistä siivun ompeleen päälle. Ongelman aiheuttaja saattaa olla myös nauhoituksen pikalukko jos se osuu jänteen päälle.

Ski
17.03.2011, 09.11
Onko palstalaisia tulossa veteraanien äsämmiin?
http://www.iisalmenvisa.com/veteraanien_sm_hiihdot_2011/index.html
Keli ja puitteet on kyllä mitä mainioimmat.
No hö, en tienny koko kisasta. Meen kuitennii vielä treenaan Syötteelle. Ja vähä pönötteleen latukahviloihin :)

izmo
19.03.2011, 16.00
Tulipas käytyä Pirkan uralla Ylöjärveltä Kyröskoskelle... ei suksilla vaan pyörillä:rolleyes: eipäs siellä ois ollut suksilla mitään asiaa 10cm puurolumessa ja näkyi sentään yksi hiihtäjä Manninmäen kohdalla mutta oli jäänyt lenkki varmaan kilometrin pituseksi... meillä tuli pikkasen päälle sata kilsaa

tiksi
19.03.2011, 16.11
Tulipas käytyä Pirkan uralla Ylöjärveltä Kyröskoskelle... ei suksilla vaan pyörillä:rolleyes: eipäs siellä ois ollut suksilla mitään asiaa 10cm puurolumessa ja näkyi sentään yksi hiihtäjä Manninmäen kohdalla mutta oli jäänyt lenkki varmaan kilometrin pituseksi... meillä tuli pikkasen päälle sata kilsaa

http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/195941_10150166478248899_721233898_8073904_2948053 _n.jpg

Ohiampuja
19.03.2011, 20.18
Nyt on tämä viikko hiihdelty Rukalla. Latujen kunto on ollut yllättävän huono. Kuulemma latupooli on laitettu jäähylle ja nyt Kuusamon kaupunki vastaa latujenhoidon kilpailutuksesta. Ja kun kuntapuolen säännöillä mennään, niin halvin voitti.

Paikalliset yrittäjät eivät kuulemma tykänneet muutoksesta ja ymmärrän kyllä heidän harmituksen.

Mutta kelithän ovat olleet loistavat, meikeläiselle passeleita 30-40 km lenkkejä on tullut lykittyä. (Ja iltasella sitten norkoilua baareissa, tuo riekkuminen on kyllä saattanut hiukan haitata hiihtelyä... :) )

mantis
19.03.2011, 21.51
Ylläksellä sen sijaan latujen hoito toimii. Pari viikkoa tuli hiihdeltyä enimmäkseen loistokeleissä vaimon kanssa. Sellanen karvan alle 400km tuli mittariin, mitä pidän ihan hyvänä ensimmäistä vuotta luikkareilla hiihteleville. Isometsän nousukin tuli mentyä muutaman kerran ylös. Aika hapokasta oli :D

mantis
20.03.2011, 15.52
Hyvä Kaisa!!!! Hieno saavutus vaikka vähän jännäksi meni neljän sakkokierroksen myötä.

tchegge_
20.03.2011, 17.12
Hyvä Kaisa!!!! Hieno saavutus vaikka vähän jännäksi meni neljän sakkokierroksen myötä.
aikalailla jännän äärellä oli Mäkäräinen kisassa, hyvä että hoiti homman kotiin.

Erikoisjännä oli kyllä oman hiihtolenkin voitelu. Ei startin pikaluisto kyllä auttanut pennin vertaa tuoreella lumella. Se on mulla näköjään normivoitelu luistelusuksiin että pääsee perinteistä ylös mäkiä paremmin kuin luistellen. :seko: Ei väliä onko pikavoide vai oikea voitelu, joillain keleillä ei noi sukset/voitelut tunnu toimivan ollenkaan.

Mutta muuten oli jopa lähes kivaa hiihtää.

PMT
20.03.2011, 19.10
Tänään ainaskin etelässä oli keli jossa piti olla kuvioitu pohja jos halus suksen luistavan, tuo pinnassaollut lumi oli pirun kosteata. Noilla tavallisilla pika voiteilla ei onnaa juurikaan millään kelillä huvää liukkautta, on olemassa Fluoripitoisia ja nano pikavoiteita , ainut ongelma niiden kanssa on hinta.

tero76
20.03.2011, 20.21
Joo. Ei ole noin huonoa luistoa ollut koko vuonna. Oli kyllä jäätiköllä ja havunneuloilla useamman kymmenen kilometriä sitten voidellut sukset.

HeliT
20.03.2011, 21.10
T Fluoripitoisia ja nano pikavoiteita , ainut ongelma niiden kanssa on hinta.
On fluorien kanssa muutakin ongelmaa: voitelupaikassa pitää olla ilmastointi kunnossa ja itsellä mieluusti hengityssuoja ja hanskat. Mä en ole fluoreja käyttänyt sitten kisailuaikojeni. Tulee sitten parempi reeni kun luistaa huonosti ;).

JiiPee
20.03.2011, 21.29
Ylläksellä sen sijaan latujen hoito toimii. Pari viikkoa tuli hiihdeltyä enimmäkseen loistokeleissä vaimon kanssa. Sellanen karvan alle 400km tuli mittariin, mitä pidän ihan hyvänä ensimmäistä vuotta luikkareilla hiihteleville. Isometsän nousukin tuli mentyä muutaman kerran ylös. Aika hapokasta oli :D

Hienoa Mantis, miehekkäät kilsat oot pistelly menemään ;)

PMT
20.03.2011, 22.11
On fluorien kanssa muutakin ongelmaa: voitelupaikassa pitää olla ilmastointi kunnossa ja itsellä mieluusti hengityssuoja ja hanskat. Mä en ole fluoreja käyttänyt sitten kisailuaikojeni. Tulee sitten parempi reeni kun luistaa huonosti ;).
Ei nuo pikavoiteet tarvi mitään ilmastointia ku niitä ei tarvitse lämmittää, mutta niin kiun tuolla aikaisemmin kerroin voidellessä itsessään hengityssuojain olisi paikoillaa.Ilmastointi ois hyvä mutta ei noissa voitelukopeissa yleensä ole sellaisia , sen takia kun itskkin voitelin käytin moottoroitua hangitys suojainta, sitä jakso pitää jopa 8 tuintia jlman ongelmia, pelkkä hengitys suojain ei estä silmiin tuon pölyn menemistä.

JanKar
21.03.2011, 14.37
Mullon noi S-labit:http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS5G14lFnQ_xlN4JlJjS5-sG_tCo6dRAPH56o8Cs7lM9D_i9qwo
ja hiertää ärsyttävästi sisäpuolelta tuon lisäremmin kohdalta. Hyvällä sukalla voi hiihtää +30 km, mutta jos erehtyy laittamaan jonkun tennissukan niin jo on parinkympin jälkeen rakko. Sitten se on koko talven, kun joka lenkillä hiertää samasta kohdasta. Taidan heittää mäkeen tän kauden jälkeen ja katella jotain muuta. Edelliset Salomonit ei hiertäneet koskaan.

Pilotin siteelle leveälestisempää monoa etsivälle vastaus saattaa löytyä Botaksen valimoimista
http://www.fortesport.fi/mono_botas_skate_carbon_pro_pr_LB49211.html

Itellä kans ollut hieman samaa ongelmaa Salomonin S-Labin kanssa sisäsyrjän painamisesta mutta vähentyi huomattavasti kunnon sisäänhiihdon jälkeen kun pääsivat muovautumaan. Olen toki jättäny kenkää hieman löysemmällekin, ei vaikuta merkittävästi istuvuuteen kun ovat muutenkin aika tukevat. Hiihdän aina kahella sukalla (liner+huopa) niin ei tule hiertymiä.

usko juntunen
24.03.2011, 10.24
...

Sauvoittaluistelu on erinomainen tapa kehittää luisteluhiihdon tekniikkaa. :)
Olosuhteiden pakosta on tullut jo viikon verran luisteltua käytännössä ilman sauvoja, no jossain jyrkimmissä töppäreissä vasemalla sauvalla hiukan avitettu. Lekuri veti käteen...puukolla pienen viillon ja kolmen viikon kuluttua vetää toiseenkin. Hiukan tuntuu alaselässä 30 km lenkin jälkeen, mutta eiköhän se kuukauden jälkeen ala jo tottua..:cool: Lapponia hiihto jäänee (ehkä) väliin, mutta Oloksen paanoillle kuitenkin on tarkoitus mennä hiihtelemään vko 14.

Pekka L
24.03.2011, 10.47
Lekuri veti käteen...
...Lapponia hiihto jäänee (ehkä) väliin

Höpö höpö:) Niin kauan kun käsiä piisaa, niitä voi vaikka puuduttaa.

Kattelin tossa Pirkan jälkeen saunalla, kun siinä oli yks urakkansa suorittanut suihkuun menossa. Ei ollut kaverilla kuin yksi käsi. Ei mun häntä sääliksi käynyt, enemmänkin lähinnä kunnioitus kävi mielessä.
Siinä on monta kertaa ollut ojentajalihakset hellinä kun 90k on tuupannut täysiä, millaistahan olis tuupata yhdellä...?

Viikonlopuksi lupailee lentokeliä kun tuo rakeinen lumi tosta jäätyy. Taitaa olla ohjelmassa vk:ta sydämen kyllyydestä! Sen jälkeen sitten jo joutaakin sivakat pakettiin.

Jussi_L
24.03.2011, 10.59
Viikonloppuna vois tosiaan käydä hiihtämässä jos keli hyvältä näyttää. Tässä on ollu suksilla olemisesta taukoa Finlandiasta lähtien...ei vaan jotenkin enää tää talvi nappaa, palmupuiden alla +30 lämpötiloissa vietetyn ajan jälkeen :)

usko juntunen
24.03.2011, 14.55
Höpö höpö:) Niin kauan kun käsiä piisaa, niitä voi vaikka puuduttaa.

Kattelin tossa Pirkan jälkeen saunalla, kun siinä oli yks urakkansa suorittanut suihkuun menossa. Ei ollut kaverilla kuin yksi käsi. Ei mun häntä sääliksi käynyt, enemmänkin lähinnä kunnioitus kävi mielessä.
Siinä on monta kertaa ollut ojentajalihakset hellinä kun 90k on tuupannut täysiä, millaistahan olis tuupata yhdellä...?

.
No joo, luultavasti käsi kestää jo sauvoa ilman puudutustakin Lapponian aikoihin. Kysymys on enemmänkin periaatteesta jos ja kun on saikulla, ei viittis hiihtää numerolapun kanssa.

Huomasin myös yksikätisen kaverin Lamminpään saunalla ja ajattelin ettei pientä sormien puutumista kannata murehtia kun kaverilla puuttuu koko käsi.

Täällä hiihtokelit eikun paranee! Uusi puhdas lumi peitti juuri sopivasti tuulen roskaamat paanat.

Birling
25.03.2011, 15.09
Olin viikon 11 Hotelli Luostotunturissa, jossa Ametistikylpylä. Vähän halvemmalla olisi päässyt Pyhälle, mutta ajattelin että on kiva mennä lämpöiseen ”pataan” hiihdon jälkeen.
32 vuotta olen hiihtänyt ja haaveillut, että pääsisi Lappiin viikoksi. Ei minulla mitään km tavoitetta ollut, edelliset 31 vuotta olivat 0 km. 220 km tuli. Hiihdin sen mikä tuntui hyvältä, metriäkään ei väkisin. Repussa eväät, makkarat, kamera, vesi ja varavesi. Oli pakko olla juotavaa, jotkut latuasemat meni kiinni jo klo 15. Jos 10 km päässä ollut asema oli kiinni, joutui hiihtämään 20 km ilman huoltoa. Kameran ja pitkän zoomin kanssa reppu painoi varmaan yli 5 kg. Sää ei olisi voinut olla parempi, lähes joka päivä täys auringonpaiste ja n. -3 C.
Siellä suojaisia hyvin hoidettuja latuja ja kaikki 174 km kelpasivat myös luisteluhiihtoon. Pieni tuppukylä tuo Luosto. Yksi muutaman neliön K-kauppa/ruokapaikka, 2 matkamuistomyymälää, 3 pientä hotellia. Sunnuntai-iltana oli suksivarastossa vain minun sukset. Sanoivat, että 8-10 viikot tietysti täyttä, mutta tämä 11 on väliviikko, sitten 12 ja eteenpäin tulevat sellaiset, joilla on auringonotto ja joku muu enemmän kuin hiihto mielessä….
Alla kuvalinkki. Ne eivät ole aikajärjestyksessä. Joskus oli pikkukamera mukana, ne kuvat tuli ensin, kun niissä on pienempi numerointi.

http://jaribirling.kuvat.fi/kuvat/Hiihtolomaviikko%20112011%20Luosto/

Näin K-kaupassa kaverin, joka vaikutti tutulta. Sitten muistin, että olimme olleet Ounasvaaran XCOssa muutama vuosi sitten. Oli Markku Väyrynen OPP. Hän on kuvassa TREK auton edessä. Sanoi, että ensi kesän ISM menee kaupan edestä. Pitääköhän tulla kuvaamaan. Olen 5-6 viimeistä ISMää kameran takaa katsonut. Vai ajamaan? Täytän toukokuussa 58 ja kun maastossa ei ole 60 sarjaa, pitääköhän siirtyä maantielle. ( Varsinainen velmu tämä Väyrynen. Muistan kun hän oli Ounasvaaralla sellaisella Crimeca valuvanteisella maasturilla. Kaverit olivat ryhmittyneet yhden vesilätäkön molemmin puolin. Hän täräytti siitä täysillä läpi….)
Keskustelitte yksikätisistä. Olin 80-luvulla Finlandiassa ja yksikätinen meni ohi. Kaverini tokaisi, että pitää lisätä vauhtia ennen kuin yksijalkaiset ohittaa. Kuvissa näkyy Sipoolaispariskunta punaisissa vaatteissa. Herralla on vain yksi sauva. Onko Pirkanhiihtäjänne ? Tutustuin heihin, kun mennessä odottelimme 1,5 tuntia Skibussia Rovaniemen asemalla. Vedennousu oli katkaissut tien. Hiihdin pari kertaa Pyhälle. Laahustin Huttu-Uulaan joka on hissiaseman vieressä. Takanani samalla oven avauksella tuli reippaasti minua vanhempi nainen, joka huusi saliin. ”Taksi Luostolle lähtee”. Ja tämä Sipoolaispari nousi pöydästä. Minä tietysti innokkaana mukaan, mutta se taksi oli täynnä.
Siellä oli tapan hiihtää Pyhälle ja takaisin skibussilla tai taxilla, kun bussi menee 4 tunnin välein,. Järkevintä on tietysti mennä bussilla ensin Pyhälle ja hiihtää takaisin. Ei tarvi hikisissä vaatteissa seisoa kylmissään pysäkillä. Ees-taas hiihto olisi vaatinut väh 60 km. Olsi jumittanut liikaa seuraava päivää ajatellen.
Luulempa ettei jäänyt viimeiseksi Lapin matkaksi.

Pekka L
27.03.2011, 13.19
Harvassa on ne, jotka ekan lapin reissun jälkeen sanoo ettei palaa;)
Ei tainnut olla tuo kaveri joka Pirkan jälkeen tuli nähtyä, sanoisin että oli jonkun verran nuorempi ja taisi olla vasen käsi joka häneltä puuttui.

No, asiaan: 30km SM
1. Kerttu Niskanen
2. Mari Laukkanen
3. Laura Ahervo

Moniko veikkasi oikein?
Lisää tätä:)

Oliskohan Lallukka kuitenkin viidenkympin kuningas?

E: Kyllä ja suvereenisti. Teemu rimpuili alussa, mutta ei mitään jakoa.

usko juntunen
27.03.2011, 16.47
Joo., olipa "hieman" yllättävä mitalikolmikko naisissa. Roponen sentään ymmärsi onnitella Kerttua, mutta Aikku ei huomioinut voittajaa mitenkään. Naama mykkyrällä häippäs jonnekkin.

Joenranta
27.03.2011, 19.16
Kommenttia "Luostolla" käyneestä sen verran, että onhan se niin, että Luosto ei ole mikään ruuhkapaikka ns. sesonkien ulkopuolella. Vähän sama ongelmahan on Lapissa muuallakin. Hiihtolatuja siellä on kuitenkin hyvin ja niitä hoidetaan. Olen samaa mieltä, että jos aikoo hiihtää Pyhän ja Luoston välin, kannattaa mennä autolla Pyhälle ja hiihtää sieltä Luostolle, jolloin matkaa tulee n.30km, minkä tein viime talvena. En minäkään ole ko. matkaa hiihtänyt edestakaisin. Pari kertaa olen hiihtänyt. n.6km Pyhältä olevalle hotelli Astelille, jolloin edestakaista hiihtomatkaa tuli 46km.

Birling
28.03.2011, 16.44
Sen verran tarkennan tuota latuasemat kiinni klo 15 kommenttia, että kuten toisesta kuvasta näkyy oli Lampivaarassa jätetty styrox laatikkoon mehua ja munkkeja, jotka voi sopivan rahan puuttuessa maksaa myöhemminkin.
Koparaan menin 5 min vaiille, mutta isäntä sanoi, että ollaan auki vaikka ilta yhdeksään, jos asiakkaita piisaa.
Torvisen mökille menin 30 sek vaille 16.00. Kopistin, kun ovi oli kiinni ja se avattiin. ( Pitäjällä oli sairas lapsi kotona oli siksi sulkenut. )
Pitää ens kerralla hiihtää kovempaa, ettei meni tiukille.

usko juntunen
06.04.2011, 08.39
Täällä Muonia ja Olos. Lapponia hiihdon kuvia. Eka startti, Keimiön kiekerö:
https://picasaweb.google.com/usko.juntunen/Lapponia2011KeimionKiekero?authkey=Gv1sRgCJ-bpJH04-aBTQ#

Maisemakuvia: https://picasaweb.google.com/usko.juntunen/OloksenLatuja2011?authkey=Gv1sRgCLHyjvX35pjHaw#
:) Hiihtelis noita jos ois parempi keli...

Lisää kisakuvia. Himmelriikin hiihto. https://picasaweb.google.com/usko.juntunen/Lapponia2011HimmelriikinHiihto?authkey=Gv1sRgCNmHr sSO0IHHPA#

Karrahuikonen: https://picasaweb.google.com/usko.juntunen/LAPPONIA2011KARRAHUIKONEN?authkey=Gv1sRgCIbuq6yVsc aq5gE#

Palkintojen jako: https://picasaweb.google.com/usko.juntunen/LAPPONIA2011PALKINTJENJAKO?authkey=Gv1sRgCKSgna-sxe_kXA#

Jasi
09.04.2011, 20.40
Karra Huikonen 2011:

Torstai: Sukset kuntoon: Puhdistus, HF Vihreä, HF Sininen/Violetti, Pulveri Start +5--5, Kuvio suora+havu.

Perjantai:
Ylös klo 05:00, säätilan tarkastus (-1), puuroa, urheilujuomaa, tavarat kassiin ja eikun Olokselle. Numeron haku ja Bussiin kohti Hettaa klo 6:30. Mukavaa jutustelua bussissa ja samalla litra ananasmehua (sis.120g tärkeää hiilaria). Hetassa istuskelua, kaikki valmiiksi ja 5 min juoksua 20min ennen starttia. Sukset jalkaan ja viivalle toiseen riviin. Lähtö tapahtuu kelkan perässä ja vapaa vauhti alkaa noin 500metrin lykkimisen jälkeen. Tällä kertaa pää pysyy kylmänä enkä hötkyile, vaikka tuttuja menee reilusti edellä. Mietin että 80km tekee tehtävänsä ja oma taso löytyy jokaiselle.

Ekat nousut mennään todella rauhassa eikä "kone" käy vielä kovinkaan kovilla, hyvä niin, koska alku on tärkeää ottaa siten että itseään ei saa ahdistaa ainakaan kovin pitkään. Ekan juottopisteen jälkeen aletaan suurempi kipuaminen tunturiin. Siinä vaiheessa letkat hieman katkeilevat ja teen muutamia "strategisia" ohituksia. Kuitenkin niin ettei sykkeet mene kovin punaiselle. Tunturiin noustaan noin 300 metriä vertikaalia ja sitten baana muuttuu vaikeaksi, jäiseksi ja vähälumiseksi kelkkauraksi, jossa lasketaan parhaimmillaan jotain 60km/h. Vaarallista, mutta onneksi kaikki menee meidän porukalta hyvin. Jälkeen kuulin että joku vietiin helikopterilla sairaalaan suoraan tunturista ja useat loukkasivat itseään. Ilmeisesti pahimmassa tapauksessa käsi oli mennyt poikki.

Suksi on liukas ja tunne sellainen että tästä voi tulla hyvä päivä. Jossain Hannukurun jälkeen letkamme saavuttaa muutamia edellä menneitä. Sitten alkaa tapahtua ja eräässä mutkassa kaksi kärkikahinoissa olevaa naista kaatuu ja toinen menee todella kauas jänkälle lumen pölistessä. Hetken päästä saavutamme Outi Gröndahlin jolta on mennyt suksi poikki kaatumisessa (hän sai kuitenkin uuden suksen pian tuon jälkeen, eikä kokonaistilanne muuttunut).
Pallaksen lähettyvillä nostan hieman vauhtia letkan edessä ja saavutamme kaksi Sieppikeron nousussa karannutta karkulaista. Suksi toimii edelleen hyvin mutta oikea ojentaja tekee pari kramppia ja säikäyttää hieman. Pallaksella saan kuitenkin vaimolta ennaltasovitun suolapussin ja sen avulla krampit häviävät lopullisesti.

Pallakselta alkaa monen kilometrin laskuosuus, jossa vedän letkaa eikä mulla tunnu olevan haluja keulaan. Kohti maalia taivalletaan melko rauhallista kyytiä jo hiukan väsyneenä. Vasta 5km päässä maalista joku "100 vuotias" (oikeasti synt -58) venäläinen (KOLYSHEV Sergey) avaa pelin ja siirtyy vetämään letkaa. Minulla tulee vaikeata, mutta pysyn vielä matkassa. Kunnes nuoret "junnuhiihtäjät" tulevat takaa ohi enkä pysy enää perässä. No pojat peesasivat kokomatkan eivätkä tulleet vetoon, vaikka pari kertaa erikseen anelin. Vetomiehen palkkahan on yleensä tappio (eikä kiitosta kuulu edes maalissa).

Joka tapauksessa kiva ja melko helppo päivä: Sijoitus 49. Aika 3:43:50.

http://www.lapponiahiihto.fi/?Tulokset_%282011-2001%29:2011:Karra_huikonen

usko juntunen
09.04.2011, 21.31
Mukava "matkakertomus" Jasilta! Millä numerolla hiihdit? Kaikki ottamani kuvat ei ole noissa linkeissä. Tuosta tunturin luistinradasta oli kovasti pulinaa maalissa. Äijät tuli naama veressä ja kiroillen maaliin..:mad: Itse olin tällä kertaa turistina.

Jussi_L
09.04.2011, 21.43
Hyvä raportti tosiaan, harvemmin saa lukea kertomuksia miten kisa on edennyt. Tosin eipä sitä tuu itsekkään raportoitua sen enempää...

Omat hiihdot on tältä talvelta hiihdelty, viime lauantaina 25 kilsaa +1..+4 asteen lämpötilassa ;) oli melko rankka lenkki viimeiseksi hiihtolenkiksi. Nyt on täällä ladut sen näköset, että voi huoletta vetää jo suojavahoja pintaan ja mietti kesän fillarointeja!

Jasi
09.04.2011, 22.20
Numero oli vissiin 584. Punainen puku, Alpina kengät ja punainen trekin huivi.

Pekka L
10.04.2011, 09.45
Mukavaa luettavaa tosiaan ja hyvää vauhtia on tultu.

Muistui mieleen noista Karra Huikosen tuloksista, kun -08 oli meninkinä hiihtää Lapponia. Kevät kuitenkin saapui tänne jo maaliskuun alussa ja ihan ei ollut motivaatiota putkessa pitää hiihtokuntoa kuukauden ajan yllä yhden Lapponian takia. Lähdettiin sitten vaan lomailemaan tuonne Olokselle ja hiihtelemään huvin vuoksi. Himmelriikin kylläkin hiihdin silloin lenkkikamoissa... kun en edes ottanut kilpa-asua mukaan.

No, Karra Huikosta lähdin sitten katsomaan reitin varteen, hiihdin Jeriksen kautta Mäntyrovan porokämpälle ja siitä sitten kohti Olosta. Meni ajoitus aika nappiin, Mursu ja Lemmettylä tulivat paikalle kun olin pari minuuttia ehtinyt olla itse kisareitillä. Pikku matkan päässä heitä seurasi yksinään Viron Simonslatser, joka siis nytkin oli kolmas. Mulla oli juomavyössä pullo, kaveri huikkaa vähän ennen ohitusta "anna juomaa":eek: Sekunnin siinä hämmästeltyäni nappasin pullon käteen ja ajattelin että siitä vaan jos kelpaa. Timo-poika veti pitkän huikan Dexalia ja pudotti pullon ladun varteen, josta poimin sen mukaani.
Tulin siitä sitten kohta juottopisteelle, niin kysyin että saanko mukillisen kun annoin omat tuolle kolmantena olleelle...

Aika ennakkoluuloton meininki. Ei itselle välttämättä tulisi mieleen.:)

tero76
10.04.2011, 10.10
Ennen kuin luin topicin loppuun luulin että sun nimi on Karra Huikonen :)

-mustikka-
10.04.2011, 15.05
... tunturin luistinradasta oli kovasti pulinaa maalissa. Äijät tuli naama veressä ja kiroillen maaliin..:mad:
Omasta mielestäni tunturissa lasketeltu kapea osuus oli suorastaan vaarallinen, merkkaus oli miten sattuu tai sitä ei ollut ollenkaan ja yhden kelkkamiehen näin heilumassa ennen kivikkoa. Monta pölähdystä siellä näkyi, toivottavasti selvisivät vähillä vammoilla. Pari kaarrosta tuli laskettua niin että jälkeenpäin ihmettelin itsekin olevani pystyssä.
Omat hiihdot meni omiin tavoitteisiin nähden oikein hyvin. Karra Huikosta en ollut aiemmin hiihtänyt joten käsijarru päällä taivalsin melko kauan ja viimeisen kympin sitten rajoitinta vasten.
Olosuhteet oli muutoin oikein mukavat, pehmeäksi menneet urat oli tiedossa joten viimeisen kisan tunturilaskuja lukuunottamatta oikein mukava viikko.

Jasi
11.04.2011, 09.04
Karra Huikonen olis muuten komea nimi J Tarkoittaa “Kova Matka”. Mullakin oli muutama mutka sellaisia että oikein ihmettelin että pystyssä ollaan. Mekin laskettiin jopa vaikeimissa paikoissa siten että ukkoja oli kolmekin rinnan. Siinä ei paljoa linjaa muuteta vaikka kivi olis edessä. Minäkin laskin yhden kohdan siten että hyppäsin reilun hypyn mättään yli mikä ei jäisellä baanalla ja liukkaalla suksella ole niin helppoa. Kiitos lapsuuden suksimisien niin pystyssä pysytään yleensä melkein vaikka missä. Vaikeinta siellä tunturissa on tuollaisella pilvisellä säällä kun lumenpintaa ei erota taivaasta. Pitäisi olla sellasen keltaset lasit päässä niin sais vähän kontrastia lisää. Lapin Kansassa kärkimiehetkin sadattelivat kovasta että kelkkaurilla hiihdetään. Varmasti/toivottavasti ottavat opikseen ja ensi vuonna reitti ajetaan tampparilla myös tunturissa. Vielä sellainen vinkki tuonne lähteville että ottakaa isosopmpaiset sauvat Karra Huikoselle. Mulla Exelin sauva meni monessa paikassa maata myöten ja siinä tuhrautu voimia jonkin verran.

Pekka L
11.04.2011, 12.44
Paikallisessa Prismassa oli voiteet ja tarvikkeet -50%. Piti oikein miettiä mitä ehkä tarttee ens talvena. Asiallinen messinkiharja ainakin tarttui mukaan 8 eurolla ja Vauhdin pikaluistoa laiskan päivän varalle. Suksipidikkeitä pari paria, ne katoaa mulla aina jonnekin:seko:

Tosi hyvin tavaraa jäljellä, valinnan varaa oli.

dakar-xam
12.04.2011, 19.19
Varmasti/toivottavasti ottavat opikseen ja ensi vuonna reitti ajetaan tampparilla myös tunturissa.

Oltiin Pallaksella lomailemassa Lapponia-hiihdon aikaan ja kuulimme Nammalakurun kahviossa, että lumen vähyyden vuoksi Hetan päätä ei oltu pystytty ajamaan tampparilla.

Täytyy nostaa hattua Lapponian hiihtäneille, reitit ei ole kevyimmästä päästä. Joskus olisi toiveena itelläkin hiihtää Lapponia läpi, pitäisi vaan olla parempi kunto.

Joenranta
13.04.2011, 09.34
Tuli oltua Luostolla keskiviikkoillasta maanantaihin.Yöpakkasia oli varsin vähän niin, että lähdin aamulla hiihtämään puoli yhdeksään mennessä. Tämä mahdollisti sen, että kohtuullinen keli oli n. kello 11.00 saakka, minkä jälkeen lämpöasteet alkoi huonontaa luistoa.Kun hiihdin luistelusuksilla, niin tasamaahiihtoihin tottuneena pitkät nousut tuntuivat jälkeenpäin jalkalkalihaksissa. Kävin mm. Koparassa, jonne oli hyvä latu. Sensijaan siitä eteenpäin Pyhälle oli hoitamaton latu. Maanantaiaamuna kiersin Luoston lenkin ja vähän lisää niin, että talven viimeisen hiihdon pituudeksi tuli 20km, minkä jälkeen matka alkoi puolenpäivän aikoihin kotiin. Latuja hoidettiin mielestäni hyvin. Valaistut ladut oli ajettu ensin ja varsin aikaisin. Paikalliset valittelivat lumen vähyyttä ja pelkäsivät, että riittääkö se Pääsiäsiseen. Vähempiin lumimääriin tottuneena minusta lunta oli riittävästi. Kilometrejä tuli 135 ja mikä tärkeintä koko talven saldoksi tuli 2000km:n rajan rikkoutuminen Luostolla. Nyt alkaa sitten pyöräilykausi.

Jasi
13.04.2011, 14.20
Mullekin tulee vielä pääsiäisreissu Ylläkselle. Ottaisko pyörän vai sukset vai molemmat :)

Tauno
13.04.2011, 14.27
Mullekin tulee vielä pääsiäisreissu Ylläkselle. Ottaisko pyörän vai sukset vai molemmat :)Kyllä sukset taitavat olla turhat kapineet siellä pääsiäisenä. Toisaalta ei pyörälläkään vielä silloin ainakaan maastossa mitään tee. Maanteitä voi tietysti ajella. Kannattaa keskittyä sisähommiin :D

Jasi
13.04.2011, 15.02
Jos vaikka bilettäis kun se olis ainakin jotain ihan uutta :)

pesk
18.04.2011, 16.37
Terveiset Ylläkseltä!

Täällä on vielä hyvät hiihtokelit ja laduilla paljon porukkaa.
Eilen hiihdin 30km ja tänä aamuna heitin 35km lenkin, johon meni
aikaa tunti ja 55 minuuttia. Luisto oli kohtalainen ja vauhti oli
reipasta kun piti lenkin jälkeen vaimo kuskata Leville hammaslääkäriin.
Voitelin sukset Optivaxin +0:sta -10:een LF:lla ja päälle Optivaxin
fluoripuristetta noin +4:sta -2:een lämpötilalle. Molempina iltoina olen
ajanut sisään Haixin Airpower Pro jalkineita (2 tuntia ja 1,5tuntia).
Tarkoitus on mennä heinäkuussa Nijmegenin marssille Hollantiin,
jossa marssitaan neljänä päivän 4 x 40km ja selässä 10kg lisäpainoa.
Huomenna aamulla hiihtolenkki sekä iltapäivällä ehkä vuokraan maastopyörän
Iso-Ylläksen urheiluliikkeestä ja heitän lenkin vaikka Äkäslompolon puolelle.

Hyvää Pääsiäistä!
pesk

timoe
18.04.2011, 17.03
taidetaan olla vähän eri sarjan hiihtäjiä...tänään 38 km ylläksellä jotain 4h 15min ehkä lyhyiden taukojan kanssa, ja ei sitten mitään voiteluita,eli perinteistä karhun optigripeillä :D

Aamulla ladut on jäässä ja iltapäivällä sohjoiset, kaikki ladunpohjat jäätyvät yöllä ja ovat amulla melko kovia,eli mössöä ei muodostu kovin paljoa, ilmeisesti luistelu sujuu melko mukavasti, lumi hupenee koko ajan,ja oaikoin latupohjat ovat kohdittain jo paljaita kivien ja kantojan kihdalta mutta ne on helppo väistää.

Latukartta kannattaa ostaa... siinä ladut on merkitty I II ja III kategoriaan. I kategoria ajetaan illalla 20 maissa latukoneella jotta latu-ura jäätyy ja pysyy kasassa seuraavan päivän.

Kaikkia latuja ei enää pidetä kunnossA, KANNATTAA KATSOA LATUKARTTAA JA VERRATA SEURAAVAN LINKIN TIETOJA SIIHEN:

http://www.yyth.fi/index6.html

Järven jäillä olevat ladut eivät kaikin paikoin ole enää kunnossapidon piirissä, samoin kuin monet kauempana keskuksista olevat III sarjan ladut, mutta näillä latupohjilla pystyy kyllä luistelemaan useinkin.

Joo ja kevyen liikenteen väylät ovat kesäkunnossa, pyöräily ja juoksu sujuu niillä kyllä ainakin täällä Äkäslompolossa

pesk
19.04.2011, 14.35
Hyvin on ladut kunnossa, varsinkin I-tason ladut.
Viime yönä oli sentään pakkasta, joka kohmetti mukavasti
latupohjat. Tänään hiihdin 35km ja törmäsin Kotamajan
jälkeen Lainiotunturin pohjoispuolella vihaiseen pääsiäistipuun,
joka meinasi käydä sääriin kiinni! Tässä muutama otos
kännykkäkameralla em. kukkoilijasta:

http://dl.dropbox.com/u/23658491/Yllas2011/19042011006.jpg
http://dl.dropbox.com/u/23658491/Yllas2011/19042011007.jpg
http://dl.dropbox.com/u/23658491/Yllas2011/19042011008.jpg

Aurinkoista Pääsiäistä!
pesk

Topi
19.04.2011, 18.32
Peskin kanssa ollaan samaan tipuun törmätty:) Ite näin sen jo toissa viikolla, tais olla perjantaina. Siellä se on kuulemma uhonnut jo pitemmän aikaa.

Kyllähän tuolla vielä hiihtämään pääsee, tosin ei nyt enää mitkään huippubaanat ole. Viime viikon ke tuli vielä leville ja takas hiihdettyä täältä Ylläkseltä silloin oli hyvässä kunnossa koko väli. Nyt varmaan turha lähtä enään yrittämään.

Kait sitä täytyy vielä kerran ees koittaa hiihtää tänä talvena, huomen aamulla jos jaksais:)

Maantiepyörällä ois jo mahtavat kelit ajaa, itellä vain maastopyörä täällä niin aika tylsä sillä rullata noita teitä, mut parempihan sekin kun ei mitään!

JiiPee
19.04.2011, 20.31
Haha tiput on näin keväisin torhakkana, meitsi törmäs Saariselällä vähän ennen Luulammen majaa perinteiseen lapin tipuun, oli illalla siirtyny hotellille ja laittanu pakkelia naamaan ja karseesti parffyymiä kainaloihin :D
Sori ku on huono kuva(gopro)

T. Ö-luokan hiihtäjä

http://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Sekalaista/testi/tipu-0168.jpg/_medium.jpg

Laitetaas tähän vielä videopätkä (http://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Videot/sukseilua+part.2.wmv) Saariselän maisemista.

Johannes
20.04.2011, 08.26
Haha tiput on näin keväisin torhakkana, meitsi törmäs Saariselällä vähän ennen Luulammen majaa perinteiseen lapin tipuun, oli illalla siirtyny hotellille ja laittanu pakkelia naamaan ja karseesti parffyymiä kainaloihin :D
Sori ku on huono kuva(gopro)

T. Ö-luokan hiihtäjä

Laitetaas tähän vielä videopätkä (http://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Videot/sukseilua+part.2.wmv) Saariselän maisemista.

Hieno video Saariperältä... Tuttuja seutuja, lunta ei vain ole paljoa jäljellä.

Pexxi
20.04.2011, 11.01
Hyvin on ladut kunnossa, varsinkin I-tason ladut.
Viime yönä oli sentään pakkasta, joka kohmetti mukavasti
latupohjat. Tänään hiihdin 35km ja törmäsin Kotamajan
jälkeen Lainiotunturin pohjoispuolella vihaiseen pääsiäistipuun,
joka meinasi käydä sääriin kiinni! Tässä muutama otos
kännykkäkameralla em. kukkoilijasta:

http://dl.dropbox.com/u/23658491/Yllas2011/19042011006.jpg
http://dl.dropbox.com/u/23658491/Yllas2011/19042011007.jpg
http://dl.dropbox.com/u/23658491/Yllas2011/19042011008.jpg

Aurinkoista Pääsiäistä!
pesk
Oli tosiaan jo kuukausi sitten, siinä Karhunkodalle menevän ladun risteyksen tuntumassa.

JiiPee
20.04.2011, 14.13
Hieno video Saariperältä... Tuttuja seutuja, lunta ei vain ole paljoa jäljellä.

Joo, paikallisetkii ihmetteli aikasta kevättä, mutta kyllä siellä näky porukka hiihtää lenkkasevan ;)! Terkkuja sinne Iideniin.

usko juntunen
20.04.2011, 16.34
videopätkä (http://jiipeen.otokset.fi/kuvat/Videot/sukseilua+part.2.wmv) Saariselän maisemista.
Vimeolla siinä kohtaa kun termosta kallisteltiin, mietin joko tuosta paukahtaa käyntiin Saariselkärintti*;) Meinaan vaan kun tuolla pohjolan perukoilla vielä noita rinttikisoja pitävät..:D

JiiPee
20.04.2011, 16.52
Vimeolla siinä kohtaa kun termosta kallisteltiin, mietin joko tuosta paukahtaa käyntiin Saariselkärintti*;) Meinaan vaan kun tuolla pohjolan perukoilla vielä noita rinttikisoja pitävät..:D

Buahhhaaaa:D, kyllä se kuule meikäläiselle oli yhtä rinttiä koko reissu. Tälle kaverille vasemman käen juttu, hää kö on proo-tason kavereita. Oli muuten UJ huippuhyvät paanat;)

(Oota laitan kuvia lisää:D)

Birling
21.04.2011, 22.49
Niinhän siinä kävi kuten Pekka L ennusti, eli ekasta kerrrasta jää koukkuun. Kuka sanoi, ettei täällä voi hiihtää pääsiäisenä. Tänään menin 40 km etelän suunnassa. Ladut super kunnossa.

hannupulkkinen
21.04.2011, 22.52
Niinhän siinä kävi kuten Pekka L ennusti, eli ekasta kerrrasta jää koukkuun. Kuka sanoi, ettei täällä voi hiihtää pääsiäisenä. Tänään menin 40 km etelän suunnassa. Ladut super kunnossa.
Ai! Taas olet Lapissa. Pyhällä ei voi enää hiihtää, mutta pyöräilykelit ovat loistavat.

Ski
22.04.2011, 08.26
Syötteelläkin on hankikeli, aurinko paistaa ja mulla flunssa...

Ohiampuja
22.04.2011, 13.03
Laitoin tuossa sukset kesäteloille, ja vetelin parafiinit pohjiin suojaksi.

Mutta enpä ole ennen törmännyt noin likaisiin luistelusuksen pohjiin. Pohjat oli ihan ruskeassa tahmassa. Voiteenpoistoaineella ja rievulla hankasin ne puhtaiksi, niin se rättikin tuli ihan ruskeaksi. Eli kyllä märkä, vetinen lumi osaa olla likaista.

Mutta meinasin kesällä hiotuttaa niiden pohjat, niin onkos tälläiselle kuntoilijalle ihan sama mikä kuvio sinne vedetään? Noilla vapaan suksilla hiihdetään silloin kun pertsan purkki-voitelu ei pelaa, eli nolla-keleissä ja plussan puolella...

Niin, kilsoja tuli 897 km.

o.j.
23.04.2011, 20.58
Mutta meinasin kesällä hiotuttaa niiden pohjat, niin onkos tälläiselle kuntoilijalle ihan sama mikä kuvio sinne vedetään? Noilla vapaan suksilla hiihdetään silloin kun pertsan purkki-voitelu ei pelaa, eli nolla-keleissä ja plussan puolella...
Kohtuu sileä suora kuvio on turvallinen valinta. Karkealla ja/tai märällä kelillä sitten pitää tehdä käsikoneella lisää kuviota jos haluaa, että suksi luistaa niin hyvin kuin mahdollista. Liian karkea kuvio kuitenkin puree kiinni uudella lumella.

Tuolla päin kun asustelet, suosittelen Lamminsivua hiojan hommiin (tykkäsi ainakin pari vuotta sitten ajaa havuseiskaa yleiskuvioksi, sopii sinunkin kuvaamaan touhuun vallan mainiosti vaikkei suora kuvio olekaan)
http://www.ilesport.fi/

Birling
28.04.2011, 19.16
Äkäslompolossa olin vähän pidennetyn pääsiäisen. Reittejä ja lunta oli reilusti. Katsokaa itse kuvista.
Lukekaa juttu loppuun, siellä on pieni pyyntö.
21. torstai – 24. su oli joka aamu pakkasta, ladun pinta alkoi pehmetä auringossa vasta 10.30 ja varjossa 11. Mutta pohja ei pettänyt, vaikka hiihti puoli kahteen. 144 km sain luisteluhiihtoa neljässä päivässä. Maanantaina tein hullun tempun, hiihdin Ylläksen huipulle. Nousumetrejä 502 (718-216). 50 metrin nousukin on jo jonkinlainen mäki, nyt tuli niitä 10 putkeen. Kun ei jalat yhtään väsyneet, laskettelin sinistä rinnettä alas, se tosin muuttui matkalla punaiseksi. Gondolilla olisi voinut päästä ilmaiseksi alas, nehän ovat ylhäällä ”ongelmajätettä” ja pitää palauttaa tyhjänä alas.
Täällä oli juttua siitä Kotamajan reitillä olevasta metsosta, joka puolusti kiihkeänä reviiriään. Sain siitä hyviä kuvia. Kaksi settiä, jossa se ajaa takaa miestä. Mies kaatuu ja metso nokkii takapuoleen. Näin yhden Rajamäen Rykmentin miehen, jolla oli kolo sormessa, kun se oli nokkassut.
Kuvat eivät ole aikajärjestyksessä. Niistä on otettu kännyllä kaksi ensimmäistä, 3000 sarja pikku ja 5000 sarja isolla Canonilla. Kuvasivustoon on juuri lisätty toiminto, joka pienentää kuvia, ruksasin ja se pienennyspalkki pyöri vihreänä. Jännää, että datassa näkyy alkuperäinen iso koko, esim 2008 kt, mutta kun sen kopioi spostiin on se 200 kt. Jos haluatte alkuperäisiä pyytäkää birling(at) kolumbus.fi.
Kotamajalla sattui perjantaina 22. 4. hauska juttu. Olin mennyt aurinkolaseilla sisään, jotka vielä hikoontuivat. En nähnyt juuri mitään. Rupesin latoon hanskoja, pipoja ja reppuja pöytää, sitten säpsähdin kun siinä vieressä nurkassa istui nainen, jolla oli tummanruskea palmikoitu tukka ja tummat aurinko lasit ja mustat Haltin vaatteet. Sanoin, että laita ens kerralla valkoinen pipo.
Vähän aikaa siinä juteltiin, hän oli edellisenä päivänä hiihtänyt 60 km, asui jossain Äkäslompolo järven pohjoispuolella. ja sanoi että kaverit olivat pyytäneet menemään Saariselälle ( ehkä meni, kun ei enää jatkossa näkynyt ). Hän näytti kartasta sen metsopaikan. Hänellä oli pehmeä miellyttävä ääni ja rauhallinen puhetapa. Ulkomuoto oli urheilullisen hoikka. Hän pääsi livahtamaan, kun yksi pariskunta pyysi minua ottamaan kuvaa heistä. Mutta nyt kun jälistäpäin olen katsonut kuviani, niin hän on siellä mäessä alhaalla ( kuva 5271 ja suurennos 5271 crop). Odottiko hän minua? Tunteeko joku hänet? Näin leskimiehenä pitää olla aktiivinen, tietysti hän voi olla varattu, mutta eihän siinä mitään pahaa ole, jos kiimaisen ukkometson kuvia lähettää…

http://jaribirling.kuvat.fi/kuvat/%C4k%E4slompolon+%E4k%E4inen+metso+20-26.4.2011/

Joenranta
28.04.2011, 22.36
Tuota Birlingin hiihtotarinaa ja varsinkin sen loppua lukiessa tulee mieleen, että olisiko häneen jotenkin vaikuttanut se kuuluisa Kotamajan metso.

pesk
29.04.2011, 23.15
Birlingin kuvissa olen minäkin vaimoni kanssa kuvassa 5267, jossa istumme terassilla
Kotamaja kyltin alla. Kuvaajalla oli kelta-oranssi pusero, jossa oli paljon mainos-
tekstejä mm. BikePlanet. Minä lähetin siitä metsosta kuvia ennen Pääsiäistä, jolloin
näin Kotamajalla myös kyseisen naisen pari kertaa.
T: pesk

Birling
30.04.2011, 11.51
Joo, minulle oli päällä pp seura IK32 pusero. Se on parempi kuin monet hiihtopuserot, kun siinä on taskut takana, ei tavarat heilu mahan edessä.
Pieni maailma, toisaalta saman henkiset ja samoja harrastuksia omaavat tapaavat samoissa paikoissa.

Pexxi
02.05.2011, 13.06
Onpas vähän lunta, olen ollut monena vuotena juuri huhtikuun viimeisellä viikolla tuolla ja vain kerran on jonkin verran mättäitä tullut esiin lumen alta. Latujakin näytti viime viikolla olleen tosi vähän, normaalisti ainakin kaikki I-luokan ladut on ollut vielä kunnossa.

TMS
23.06.2011, 13.27
Nyt pitäisi saada nopea katsaus rullasuksien maailmaan. Iski ihan hirveä tarve ostaa vapaan rullasukset kun testasin kaverin suksia:) Eli miten pitäisi lähteä valitsemaan suksea? Materiaaleja näyttäisi olevan hiilikuitua, lasikuitua, puuta ja alumiinia. Samoin renkaissa on useita eri kokoja ja materiaaleja, ja laakereitakin saa erilaisilla rullausominaisuuksilla. Sauvaksi käynee samat jotka talvellakin? Taustaa sen verran että hiihtoa olen harrastanut pari vuotta n. 1000 km/talvi, tekniikka varmaan perustasoa eli eteenpäin pääsee kaikilla tyyleillä. Sukset tulee ainoastaan harjoitteluun, mutta saisivat silti kulkea suht vauhdikkaasti. Max. hinta sukselle + siteelle saisi pyöriä 200-250 euron hujakoilla.

--+MM+--
23.06.2011, 13.35
Nyt pitäisi saada nopea katsaus rullasuksien maailmaan. Iski ihan hirveä tarve ostaa vapaan rullasukset kun testasin kaverin suksia:) Eli miten pitäisi lähteä valitsemaan suksea? Materiaaleja näyttäisi olevan hiilikuitua, lasikuitua, puuta ja alumiinia. Samoin renkaissa on useita eri kokoja ja materiaaleja, ja laakereitakin saa erilaisilla rullausominaisuuksilla. Sauvaksi käynee samat jotka talvellakin? Taustaa sen verran että hiihtoa olen harrastanut pari vuotta n. 1000 km/talvi, tekniikka varmaan perustasoa eli eteenpäin pääsee kaikilla tyyleillä. Sukset tulee ainoastaan harjoitteluun, mutta saisivat silti kulkea suht vauhdikkaasti. Max. hinta sukselle + siteelle saisi pyöriä 200-250 euron hujakoilla.

Marven 610 ni mene pahasti mettään.

µ

wanderer
23.06.2011, 13.37
Oikein "nopeat" sukset voi olla liikenteen seassa vähän liiankin jännät...?

lagavulin
23.06.2011, 18.57
Itselläni oli Startin Elegancet (kirjoitettiinko se noin), mulle liian nopeat ja vaaralliset Tampereen teille. Siirryin Startin 72, joita on maajoukkueen joillakin hiihtäjillä. Sopivat hitaat ja työläät, mutta riittävän nopeat. Suosittelen.
EsaN

HeliT
23.06.2011, 20.36
"Liian nopeilla" suksilla lenkistä tulee helposti pelkkää ulkoilua ja oikeiden hiihtolihasten käyttö on vaikeaa (luistellen ei pääse kunnolla sukselle ja tasatyönnössä tulee tökkineeksi vain käsillä). Sitten lumella hiihtäminen tuntuu raskaalta.
Sauvoissa 100% hiilikuituputki on turhan herkkä hajoamaan. Se ei tarvitse katketakseen kovinkaan kummoista kilkkausta suksesta tai "jarrutusyritystä".

Pekka L
15.07.2011, 21.11
Pirkan Hiihdon hengessä: tänään grillasin Julkujärven makkaraa (http://www.veljeksetmattila.fi/myytavat_kuluttajatuotteet/jj_valkosipuli.html):D

(parempaakin on syöty, mutta eipä se hiihtokaan pahemmin enää Julkujärvellä maita...)

ussaf
30.09.2011, 13.08
Nyt kun on useammassakin otsikossa juteltu voimatreenistä pyöräpuolella, niin kysäsenpä täällä että mitä kukkakeppimallisen kannattaisi tehdä hiihtokautta varten. Teen aika ison osan talven reeneistä suksilla.

Viime talvena tuli hiihdettyä vajaa tonni, pääosin PK-juttuja. Olen hiihtänyt lähinnä vapaalla. Monesti oli fiilis, että hiihto kulkee ihan mukavasti, mutta suht paljon jää voimasta ja nimenomaan ylävartalon voimasta kiinni. Kun sitä ei oikein ole. Eli paremman lajivoiman avulla hiihtotreeneistä saisi enemmän irti. Ja varmasti tuohon hiihtovoiman hankkimiseen kuuluva keskivartalon treenaus auttaisi fillarinkin selässä.

Resurssina on penkki, vapaita painoja ja käsittääkseni pari taljaa frendin kotisalilla. En ajatellut panostaa ns. oikean salin käyttöön, teen noilla käsillä olevilla resursseilla sen minkä pystyn. Kahvakuulaan voin kyllä sijoittaa kanssa mikäli raati niin suosittelee. :D

Keskivartaloa treenailen jo nyt ihan kotona ja siihen löytyy myös voimapyörä. Perus pitoharjoituksia ja sitten eri perusliikkeillä toistoja vatsaan/selkään.

Penkillä ja kyykyillä ajattelin tehdä varsinaiset hiihtovoimaa lisäävät treenit - näin ohjeistettiin muistaakseni myös Toni Roposen hiihtokirjassa. Ja oli siinä muutakin hyödyllisen oloista: "yliveto" penkillä, ja sit käden vetäminen suoraksi taljalla. Oheen otan kyl loikkia ja tasajalkahyppyjä esteen päälle.

Saa siis neuvoa, kommentoida, toppuutella ja suositellakin. Mallia hiihdon voimaharjoittelua for dummies, liikkeistä, painoista, sarjojen pituuksista alkaen, mikä hyödyttää mitäkin ja näin poispäin...

hannupulkkinen
30.09.2011, 13.27
Kovastihan sinä touhuat. Luulen, että noilla mennään kovaa. Keskeistä on kuten sanoit kädet ja keskivartalo. Erityisesti vapaalla tietenkin myös jalat.
Jos johonkin sijoitat niin osta perinteisen tai luistelun rullasukset ja tee niillä pelkästään tasatyöntöjä loivaan ylämäkeen noin 3-5 minsan vetoina reippaalla työntötahdilla ja palauttele sama aika.Vetoja kolmesta viiteen ja tietenkin lämmittelyt ja verryttelyt, jotka voi tehdä vaikka juosten. Ehkä parhainta voimaharjoittelua mitä hiihtäjä voi tähän aikaan vuodesta tehdä.

phebis
30.09.2011, 13.49
Tasuri ja sauvoittaluistelu on hyviä kestovoimareenejä. Kannattaa vaihdella pituuksia. Etenkin tasurissa, lyhyemmätkin setit, kuin mitä HP. ehdotti, toimii hyvin.
Aikanaan tehtiin hiihtoreeneissä oikeestaan kahdella tavalla: tasuria 5-10min vaihtelevaan maastoon + perään sama sauvoittaluistelua. Tämän toistaa vaikka 3-6 kertaa. Toinen enemmän voimapuolelle menevä on lyhyet tasurit, eli alle minuutti (loivaan) ylämäkeen ja näitä toistoja 3-10. Sopiva palauttelu välissä.

Tärkeää noissa on muistaa, että maasto pitää olla sellaista, että tekniikka pysyy edes jossain määrin kasassa. Tasuri liian jyrkkään mäkeen on ihan hanurista...

hannupulkkinen
30.09.2011, 17.19
Jos ei ole hiitotekniikka kovin hyvässä kunnossa niin rullilla se ei paljon parane. Tuo sauvoittaluistelu voi olla hyvä tasapainon harjoite ja tietenkin voimatreeni. Tasuri on siitä hyvä, että sillä ei ole ainakaan tekniikkaa huonontava vaikutus ja sekä pertsassa, että vapaalla työnnetään "tasuria".
Pertsan potku ja painonsiirto voi mennä piloille kun on seinäpito. No en oikeasti tiedä miten kuntoilijalla käy, mutta junnuja kovasti varoitellaan.

HeliT
30.09.2011, 20.15
Tuossa tulikin jo hyviä ohjeita, jos viitsii rullilla tökkiä, niin hitaat rullat ja tasuria OIKEALLA tekniikalla. Riittävän mäkisessä maastossa maastopyörällä ajo on oivaa voimaharjoitusta keskikropalle (ja vähän käsillekin). Itse en paljon muuta tarvitse, vähän kotijumppaa kuminauhan kanssa ja ilman sekä juoksua mäkisessä maastossa ja vedessä.

Jussi_L
30.09.2011, 22.06
Nyt kun on useammassakin otsikossa juteltu voimatreenistä pyöräpuolella, niin kysäsenpä täällä että mitä kukkakeppimallisen kannattaisi tehdä hiihtokautta varten.

Tuossa ylempänä on nyt tullukkin aika hyvin tohon rullahiihtoon vinkkejä, mutta jos ei ole rullia/tarkoitus niitä hankkia niin... Penkkipunnerrus suht kapealla otteella + muut liikkeet ojentajille on ainakin ittellä ne mitä näin syksyisin tulee tehtyä salilla hiihtoa ajatellen. Toistoja on yleensä se 15-25, eli aika pienillä painoilla mennään, toki joskus isommillakin painoilla ja vähemmillä toistoilla. Teen kyllä salilla paljon muutakin, mikä ei välttämättä ole niin hiihtoon tai pyöräilyyn tähtäävää vaan enemmänkin yleiseen kuntoiluun/hyvin vointiin.

Itte oon nyt parina syksynä huomannu, että salilla tehdyt ojentaja treenit on auttanu alkutalven ekoilla hiihtolenkeillä menemistä aika paljon. Aiemmin loppu käsistä voima jo puolen tunnin jälkeen, kun jalat ois jaksanu vaikka kuin. Ei kuitenkaan pyöräilystä oikeen käsille ole hyötyä. Teen ojentajia yleensä taljalla ja osa liikkeistä on tasatyöntöä muistuttavia pitkiä liikkeitä, eikä pelkkään ojentajaan kohdistuvia. Jaloille olen tehnyt kyykkyä ja askelkyykkyä + pohkeita laitteessa, mutta nyt ne on jääny revenneen kierukan takia väliin. Jospa niitäkin vielä alkutalvesta pääsis tekemää. Näitten lisäksi vielä pitkiä sarjoja vatsa- ja selkälihasliikkeitä ihan pelkällä kropanpainolla.

akkki
02.10.2011, 14.23
Kari Variksen harjoitteluvinkkejä, juttua myös salitreenistä ja kuntopiiristä. Huomattavaa on että hiihtäjien salitreenissä nykysuuntaus taitaa olla pikemminkin maksimivoima, kuin täälläkin suositeltu perusvoima.. Toki harrastajan kannattaa miettiä mistä on itselle eniten hyötyä.

http://www.jami147.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=41:oikealla-harjoittelulla-tavoitteisiin&catid=23&Itemid=186

http://www.jami147.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=48:valmistautuminen-jami42-hiihtoon-alkaa&catid=23&Itemid=186 (http://www.jami147.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=41:oikealla-harjoittelulla-tavoitteisiin&catid=23&Itemid=186)

OJ
02.10.2011, 17.25
Kari Variksen harjoitteluvinkkejä, juttua myös salitreenistä ja kuntopiiristä. Huomattavaa on että hiihtäjien salitreenissä nykysuuntaus taitaa olla pikemminkin maksimivoima, kuin täälläkin suositeltu perusvoima.. Toki harrastajan kannattaa miettiä mistä on itselle eniten hyötyä.

http://www.jami147.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=41:oikealla-harjoittelulla-tavoitteisiin&catid=23&Itemid=186

(http://www.jami147.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=41:oikealla-harjoittelulla-tavoitteisiin&catid=23&Itemid=186)http://www.jami147.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=48:valmistautuminen-jami42-hiihtoon-alkaa&catid=23&Itemid=186
Eikö maksimivoima ole 1-3 toistoa 90-100% painolla ja perusvoima 4-12 toistoa 60-85% painolla? Noi esimerkin voimatreenit näyttävät menevän enemmän perusvoiman puolelle. Mä olen enemmän persuvoiman kannalla jos voimaa haluaa/pitää tehdä. Maksimivoima lisää voimaa hermotuksen kautta ja hermotuksella saavutettu voima on hankala siirtää muihin liikkeisiin. Ei perusvoimakaan yhdenkään kestävyysurheilijan lihaksia räjäytä, mutta joku 10-15 sekunnin sarja saattaa jeesata anaerobista tehoa ainakin pikkuisen.

EDIT: Kun aloitan hiihtämisen joskus Joulukuussa (toivottavasti alkupuolella), niin ensimmäinen 100 km on ihan toivotonta taaperrusta ja tuntuu ettei suksi mene lähellekään minne haluaa ja käsissä ei ole voimaa. 500 km kohdilla alkaa suksi luistamaan ja "voima" on löytänyt tiensä yläkroppaan. Pitää vaan painaa wassua aina kuin mahdollista vaikka vähän tekisikin pahaa. Kerran elämässäni olen päässyt toiselle tuhannelle yhden talven hiihdoilla ja muistaakseni vauhtia alkoi olemaan ihan kiitettävästi Maaliskuun keväthangilla...tosin ko. talvena tulikin sitten suunnilleen 2000 km hiihtoa kun pääsi jo Marraskuussa suksille.

akkki
02.10.2011, 18.46
Eikö maksimivoima ole 1-3 toistoa 90-100% painolla ja perusvoima 4-12 toistoa 60-85% painolla?

Totta. Ei ole nämä voimaharjoittelun termit ihan hallussa. Tarkoitus oli ilmaista että nykysuuntaus taitaa olla salitreeneissä maksimivoimaharjoittelu, johon perusvoimakin siis lasketaan, eikä niinkään kestovoima.

ussaf
03.10.2011, 12.56
Jees, pitää kato touhuta silloin kun virtaa riittää. :D

Kiitti kaikille vastauksista. Noita sauvoittaluistelua ja tasuria olenkin jo viime talvena tehnyt, just tolleen lyhyissä viiden minsan tai alle pätkissä. Toimivat mielestäni sekä voiman että tekniikan kehittämiseen. Viime vuonna painopiste oli enempi tekniikan tarkkailussa. Pitänee nyt etsiä myös jokus sopiva loiva ylämäki tai kumpuileva pätkä, jolla noita tekee ladulla. Valoladut on vaan helposti aika jyrkkäpiirteisiä tasurin vetämiseen.

Myös OJn wassun painaminen oli viime vuonna käytössä, ja kyllähän sitä alkoi siellä tammikuussa jo jaksaa. Ekat lenkit oli kieltämättä aika tosi nihkeitä.

Mitä noihin voiman eri lajeihin ja niiden kehittämiseen punttien jne. kanssa tulee, niin ajattelin aluksi ihan vaan totutellla liikeratoihin ja rasitukseen. Sen jälkeen ensin tota perusvoimaa ja hiljalleen maksimivoimaa mukaan. Kestovoiman suhteen olin ajatellut niin, että sitä voi sitten kehittää lumien jo tultua noilla mainituilla sauvoittaluistelulla/tasurilla.

Tosin voi olla, että saan kuin saankin myös rullat lainaksi. Katsotaan. Kyllähän se tasurin lykkiminen varmasti olisi hyvää harjoitusta. Arvelluttaa vaan vähän se, että niissä ei ole minkään valtakunnan jarruja. Osaat HeliT varmaan kertoa turvallisia paikkoja JKLssä, mieluisten läheltä keskustaa kun ei ole autoa mestoille siirtymiseen. Äkkiseltään tulee mieleen Jyväsjärven baana voi olla vähän vilkas, Palokkajärven suoralla ois ehkä enemmän tilaa. Molemmat on suht saavutettavissa tästä kämpiltä.

OJ
03.10.2011, 14.53
Niin ei pienestä puntin kolisteluta varmasti haittaa ole, ehkä voisi tota itsekin kokeilla. Pitää varmaan vaan ensiksi niksautella ja hierotuttaa selkä kuntoon.

HeliT
03.10.2011, 15.17
Tosin voi olla, että saan kuin saankin myös rullat lainaksi. Katsotaan. Kyllähän se tasurin lykkiminen varmasti olisi hyvää harjoitusta. Arvelluttaa vaan vähän se, että niissä ei ole minkään valtakunnan jarruja. Osaat HeliT varmaan kertoa turvallisia paikkoja JKLssä, mieluisten läheltä keskustaa kun ei ole autoa mestoille siirtymiseen. Äkkiseltään tulee mieleen Jyväsjärven baana voi olla vähän vilkas, Palokkajärven suoralla ois ehkä enemmän tilaa. Molemmat on suht saavutettavissa tästä kämpiltä.
Vilkkaimmilta reiteiltä kannattaa pysyä pois, ei siis järviä kiertämään. Voimanhankinnan suhteen kannattaa hakeutua mäkisempiin maastoihin. Silloin kun vuonna yks ja kaks kisailin ja hiihtelin rullilla, niin vakiopaikkoja olivat Ronsuntaipaleen tie (Ylämyllyjärveltä Ladun majan ohi Isolahteen) ja Ruokkeen tie, molempiin pääsi kätevästi Kortepohjasta. Moottoritien sivussa Keljonkankaan puolella on profiililtaan hyvä mäki tökkiä tasuria. Nyt tämä täti hiihtää vain lumella :).

wanderer
03.10.2011, 15.22
Penaa, dippiä ja kyykkyä! Vähän kuntopallon viskelyä päälle. http://youtu.be/t2zCCgGB6hE

MTBwannabe
03.10.2011, 17.43
Penaa, dippiä ja kyykkyä! Vähän kuntopallon viskelyä päälle. http://youtu.be/t2zCCgGB6hE

Näen jo sieluni silmin uimahallin kuntosalin penkkipyramidit :p

Jussi_L
03.10.2011, 18.52
Näissä pitäs aina ottaa myös huomioon se, että onko kyseessä kuntoilija vai ihan alansa pro. Jos maajoukkuehiihtäjä tekee salilla pelkästään maksimivoimaa, niin sillä kyllä tulee muutenkin kesäaikana lajinomaista voimaharjoitustakin ihan kiitettävästi. Sit taas kuntoilija, kuten minä, ajan fillaria kesän ja ylävartalo jää aika vähälle tekemiselle, niin mielestäni on salilla hyvä aloittaa tekemään suht pienillä painoilla pitkiä sarjoja. Ja kunten edellä mainittiin niin saa helpommin liikeradat ja tekniikan kohdilleen, voihan sitä sitten jossain välissä lisätä rautaa tankoon enemmänkin jos sen kokee tarpeelliseksi.

Ainahan nää on tapauskohtasia asitoita ja pitää ottaa huomioon mitkä on lähtökohdat ja mitkä on tavoitteet. Nyt lähen kyllä salille tekemään 15-20 toiston sarjoja yläkropalle + siihen päälle vatsaa ja selkää.

o.j.
03.10.2011, 22.55
Useampi vuosi on tullut asuttua Jyväskylässä ja niihin aikoihin hiihtoa tuli reenattua kohtuu tosissaan, joten muutama rullailupaikkakin on tullut tutuksi. Yksi hyvä vaihtoehto on Tampereen motarin vierellä Keljonkeskuksen sittarin tienoilta kohti ABC:ta suuntaava baana. Siinä on kohtuu mittainen nousu muttei mitään älyttömän jyrkkää. Pientä tarkkaavaisuutta takaisin alas laskiessa, koska jyrkimmän laskun alla on risteys. Jos jännittää liikaa eikä luota laskutaitoihin, kyseinen pätkä on aika lyhyt, joten sen voi tulla vaikka kävellen. ABC:lta lähtee sitten Säynätsaloa kohti tasaisempaa, kuitenkin vähän vaihtelua tarjoavaa baanaa. Näillä reiteillä oli ainakin pari vuotta sitten kohtuu rauhallistakin.

Kovempia nousuja etsivä voi suunnata Keljonkeskukselta tai Laajavuoren suunnasta Ylämyllyjärvelle (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/karttalinkki/karttalinkki.html?view=show&x=432260&y=6898527&sc=8000&text=maali&action=link&srs=EPSG%3A3067&e=432252&n=6898517&scale=8000&tool=merkitse&styles=normal&lang=fi&showSRS=EPSG%3A3067&width=800&height=800). Tais tulla toistasataa metriä nousua kohtuu lyhyelle matkalle. Legendaarinen lenkki on sitten Muuramen lenkki eli kaatopaikan ohitse Isolahteen, sieltä Muurameen ja sieltä takaisin Jyväskylään (tarvittaessa Säynätsalon kautta). Asfaltti (oli ainakin pari vuotta sitten) huonokuntoinen, liikenne kohtalaista ja kapea tie, eli ihan aloittelijan ei kannata lähteä.

Kortepohja/Laajavuori-akselilla kun itse asuin, niin sieltä oli hyvät yhteydet myös Saarenmaan ja Puuppolan suunnille, siellä tuli melko usein käytyä.

Edit: olihan tähän jo vastattu, meni jostain syystä ohi. No samat paikat taisi tulla pääosin mainittua :)

ussaf
04.10.2011, 07.18
Jep, teidän kummankin mainitsemat onkin kaikki tuttuja paikkoja. Raakkasin ne vaan itte pois kun ajattelin, että ovat jo melko mäkisiä ja aivan varmasti miulle liikaa esim. tasurin lykkimistä varten. Isolahden/Ronsuntaipaleentien nousuja on kyllä tullut käytettyä fillarilmäkivetoja varten. Tuolla Saarenmaan/Puuppolan tiellä on tosiaan rullahiihtäjiä näkynyt suht paljon. Ehkä parhaalta vaihtoehdolta tuntuu just nyt se Keljonkankaan kevyenliikenteenväylän pätkä. :)

TMS
13.10.2011, 10.48
Onko kukaan ehtinyt jo testaamaan viime viikonloppuna uudelleen avatun Ylläs-Hallin ladut? Lähinnä lumen laatu kiinnostaa, onko vielä samanlaista sohjoa kuin aikaisemmin, vai onko 15 euron arvoinen panostus? Heidän webbisivut on vielä aika vaiheessa, joten sieltä ei saa juurikaan tietoa muusta kuin hinnoista. Kiviconstruction Oy niminen yritys kuulemma vastaa latujen kunnosta. Toivottavasti ei viittaa aiempaan ongelmaan, jolloin laduille oli paikoin noussut hiekkaa:)

P3t3
17.10.2011, 20.24
Luulen, että sama meno jatkuu, koska kyseisen firman toimitusjohtaja on sama kaveri kun aikaisemminkin.
Jatkossa ladulla on kiviä hiekan sijasta. Eikös tuo firman nimikin sen sano :-)

Kiviconstruction Oy niminen yritys kuulemma vastaa latujen kunnosta. Toivottavasti ei viittaa aiempaan ongelmaan, jolloin laduille oli paikoin noussut hiekkaa:)

TMS
23.10.2011, 18.35
Kävin testaamassa Ylläs-Hallin. Lumi on edelleenkin aika pöpperöä, mutta yläkerran rundi oli yllättävänkin hiihdettävässä kunnossa. Alakerrassa vapaalla on aika tarpomista. Hiekkaa ei näkynyt missään. Sen verran jäi kuitenkin positiivinen fiilis että menen toistekin.

TMS
24.10.2011, 10.36
Jatketaanpa vielä tätä yksinkeskustelua tähän topicciin:) Olen ensi viikonloppuna menossa Tampereen suuntaan ja ajattelin samalla hakea vapaan sukset Häijäästä. En vain osaa päättää otanko Madshusin Nanosonicit vai Fischerin RCS skating plussat. Haussa olisi suksi jolla pärjää kelissä kuin kelissä. Olisiko toi Fischer kuitenkin vajavaisen tekniikan omaavalle kuntohiihtäjälle parempi valinta kuin Madshusin kisamalli? Olen joistakin keskusteluista lukenut että Fisukka olisi suuntavakaampi, mitä se käytännössä tarkoittaa? Olisiko tällä suksella helpompi saada aikaan pidempi liuku? Ennestään omistan kaksi paria Madshusin Hypersonic X3:a joista olen tykännyt, mutta toisaalta en ole muilla suksilla hiihtänyt, joten ei ole vertailu kohtaakaan.

Jussi_L
24.10.2011, 11.11
Olen joistakin keskusteluista lukenut että Fisukka olisi suuntavakaampi, mitä se käytännössä tarkoittaa? Olisiko tällä suksella helpompi saada aikaan pidempi liuku? Ennestään omistan kaksi paria Madshusin Hypersonic X3:a joista olen tykännyt, mutta toisaalta en ole muilla suksilla hiihtänyt, joten ei ole vertailu kohtaakaan.

En ole uusimmilla Madshuseilla hiihtänyt, mutta ainakin aiemmin Fischerit olivat suuntavakaampia, eli siis rungoltaan kiertojäykempiä suksia. Kun suksi on suuntavakaa on sillä myös helpompi saada pitkä liuku aikaiseksi. Suksi siis menee sinne minne sen liun alkuvaiheessa laittaa menemään, eikä sitä tarvitse niin paljon ohjailla liun aikana. Itte ottaisin nuo Fisut.

HeliT
24.10.2011, 11.34
^
Toisen puolesta on mahdoton tehdä valintaa. Mä hiihdin vuosia Fischereillä, mutta ekat Madhusit ostettuani en vaihtaisi niitä minnekään. Fischerit ovat kyllä vakaammat, mutta eloisiin Madhuseihin verrattuna rautakanget. Eikä se merkki ja mallikaan vielä kerro täysin, millainen suksi on kunkin hiihtäjän alla. Jokainen pari (ja hiihtäjä) on oma yksilönsä, hiihto- ja luisto-ominaisuudet voivat olla hyvinkin erilaisia.

PaH
24.10.2011, 11.45
Oma kokemus uusista Nanosoniceista rajoittuu vain yhteen viimetalviseen pariin, joka sekin oli HP-versio
(eli teoriassa kiertojäykin noista) ja useempaan pariin noita RCS:ä, ilmastoiduilla kärjillä ja ilman ja musta_tuntuu
ettei noissa sen suurempaa eroa suuntavakavuuden osalta ole kun mitä kummallakin mallilla löytyy eri parien
välillä. Onhan ne erilaiset alla, mut paremmaks en kumpaakaan väitä. Oleellisempaa kuin merkki/ malli, on löytää
sellainen pari alle joka sopii omalle tekniikalle ja sille alustalle millä sitä kuskaa.

Uskoisin että Häijäällä osaavat valkata sellaisia pareja jotka on tuossa parempia kun toiset, kun kertoo et
suuntavakavuus on toivomuslistan ykkösenä. Suksella on tuossa osansa, mut se osa on se pienempi ja
helpommin korjattavissa - oma tekniikka on tuossakin se tärkein osanen.

ussaf
24.10.2011, 12.21
Omaa kokemusta ei ole kuin fisukoista, mutta tuttava on ollut koko lailla lirissä madshusien voidellessa ylös pullahtavien pohjien kanssa. Ilmeisesti edes raudan lämmön pitäminen hyvin hyvin alhaisena ei ole sekään auttanut. Hää tuli semmoiseen lopputulemaan, että suksesta on tehty niin kevyt ja "ohut", että raudan kanssa touhutessa pohjavahinko sattui liian helposti. Kyse tosin oli 08-09 suksista, mutta tämmöinen kaksisenttinen nyt kuitenkin kehiin. Voihan nuo olla suksiyksilöidenkin lapsuksia, mutta aika ahkerasti noita läheteltiin silloin jatkuvasti maahantuojalle jne.

Itse olen ko. tyyppiin nähden täysi tumpelo voitelijana, mutta eipä ole ollut ongelmia omien suksien pohjien kanssa. Eli tämmöinen käytettävyyshuomio nyt vaan, ehkäpä tuo on vieläpä korjattu jo tai sitten ihan vaan omia mokia. Hiihdettävyydestä en osaa sanoa mitään, olis kyllä kiva koittaa Madshuseja.

izmo
24.10.2011, 12.47
Oppiiko perinteistä hiihtään jos ei oo kokeillut perinteisen suksia kahteenkymmeneen vuoteen ja pääseekö mäkee ylös jos ei oo voimaa ollenkaan?

saahan tietenkin sukset jalasta pois ja ylämäet voi mennä kävellen....

hannupulkkinen
24.10.2011, 14.29
Oppiiko perinteistä hiihtään jos ei oo kokeillut perinteisen suksia kahteenkymmeneen vuoteen ja pääseekö mäkee ylös jos ei oo voimaa ollenkaan?

saahan tietenkin sukset jalasta pois ja ylämäet voi mennä kävellen....
Riittävästi pitoa vain niin pääsee ylös vaikka seinää Sinun kunnollasi, joissakin tapauksessa pitää ehkä vähän mennä haarakäyntiä tai Sinun tapauksessasi haarajuoksua.

izmo
24.10.2011, 15.24
Riittävästi pitoa vain niin pääsee ylös vaikka seinää Sinun kunnollasi, joissakin tapauksessa pitää ehkä vähän mennä haarakäyntiä tai Sinun tapauksessasi haarajuoksua.

http://www.jami147.fi/

Tommonen ois idea....

OJ
24.10.2011, 15.47
Parin viikon päästä pitäis alkaa tulemaan lunta, eli pitää tuunata kamoja kuntoon. Metsäsukset ovat haussa, että pääsee hiihtämään susien kanssa. Minkä levyisiä suksia kannattaa lähteä hakemaan, että 50-100 cm lumihanki ei ole turhan hankala paikka? Rossignolia saan kaiketi edukkaimmin ja niiden BC 90 suksi on 88-60-78 levyinen ja vaikuttaisi näin nollakokemuksella melko hyvältä. Tarkoitus ei ole lähteä mihinkään tellu-kamoihin kun täkäläiset mäet ovat sen verran pieniä, että väkisinhiihto-ominaisuudet ovat tärkeimmät.

Vinkkejä?

Pekka L
24.10.2011, 17.50
Mulla vois olla tallessa Retki-lehti jossa on vertailussa metsäsukset. Pitääpä tarkistaa kun joutaa, huomenissa jos muistan.
Umpihankihiihto on hienoa puuhaa, viime talvena tuli tossa lähimetsissä tarvottua. Näkee paljon sellaista mitä ei muualla näe. Vaikkapa metsäkauriiden jälkiä ja ruokailupaikkoja, olivat kuopineet jäkälää esiin. Ja paskaa tietty kans.

Niin, mulla on vaan vanhat ruotsin armeijan sukset, talvikumisaappaat jalassa. Parempiakin varmasti on.

OJ
24.10.2011, 18.55
Täällä päin noita inttisuksia ei juurikaan liiku ja jos liikkuu, niin ovat lähempänä tellusuksia.

Tästä kun lähtee itäänpäin 1-3 tuntia, niin on vaaramaisemaa ns. riittävästi ja tuntuu hölmöltä olla hiihtämättä niitä mäkiä. Ne sudet vaan on aika jänniä ja niitäkin on paljon.

tmile
25.10.2011, 10.39
http://www.jami147.fi/
Tommonen ois idea....

Sama on ideana, ja eiköhän tuolla kankaalla mennä pertsaa pelkällä tasatyönnöllä, kuten Pirkan hiihdossakin. Eikä laiteta pohjiin mitään hidastusvoiteita.
Ajattelin hankkia pertsaa varten nykyistä n. 10cm pidemmät tasatyöntösauvat ja treenata enemmän vatsaa ja ojentajia.

Jussi_L
25.10.2011, 11.24

Kyllähän sitä pertsaa oppii hiihtämään, alkutalvesta treenailee sauvoittahiihtoa, niin saa potkun kohdilleen. Potkuun kannattaa melkein ensimmäiseksi kiinnittää huomiota, että se olisi hallussa. Sen myötä sit saa myös sen liun kuntoon, kun pääsee potkun jälkeen kunnolla suksen päälle.

Sama on ideana, ja eiköhän tuolla kankaalla mennä pertsaa pelkällä tasatyönnöllä, kuten Pirkan hiihdossakin. Eikä laiteta pohjiin mitään hidastusvoiteita

onhan siihen rataan muutama nousu saatu aikaiseksi: Radan noususumma on noin 411 metriä ja korkeuseroa on 69 metriä

tuolta lisää hiihto reitistä: http://www.jami147.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=11&Itemid=129

Jeesu
25.10.2011, 15.11
Sama on ideana, ja eiköhän tuolla kankaalla mennä pertsaa pelkällä tasatyönnöllä, kuten Pirkan hiihdossakin. Eikä laiteta pohjiin mitään hidastusvoiteita.
Ajattelin hankkia pertsaa varten nykyistä n. 10cm pidemmät tasatyöntösauvat ja treenata enemmän vatsaa ja ojentajia.

ite en kyllä tuota ihmisten innostusta pitempään sauvaan tasatyöntöä varten oikein tajua. Toki mulla on uljas ja lihaksikas pyöräilijän yläkroppa, mutta itsellä tasatyöntöön pätee sama homma kuin pyörittämiseen. Elikäs isommalla frekvenssillä(kadenssilla) tarvitsee käyttää vähemmän voimaa saman tehon tuottamiseen. Eli ite hoidan ton tasatyönnön lisäämällä kierroksia sauvoihin vs. pidempi sauva.

tunkkari
25.10.2011, 15.47
Lyhyellä sauvalla lyhyempi terävämpi työntö keskivartalon lihaksilla ja pidempi palutumisjakso... Itse lyhensi sauvaa viime talvena ja pertsan hiihto muuttui kyllä paljon paremmaksi. Siis tekniikka parani, ainakin omasta mielestä :) Mielestäni yleisesti käyttetty sauva kerroin 0,85 antaa liian pitkää sauvaa. Varsinkin vuorohiihdossa lyhyempi toimii paremmin. Enkä ole huomannut eroa tasurissakaan. Aluksi toki tuntui kuin sauva häipyisi alta, mutta pian muuttui tuntemus toiseksi. Tällä hetkellä sauva n. 0,83 x pituus ja jos jotakin tekisin, niin lyhentäisin lisää.

Toki jos Virtakoivuksi joku haluaa, niin siitä vaan :D Toissa talvena yks vanhempi kaveri hiihteli Pirkan pertsaa ylipitkillä sauvoilla. Oli kyllä Rokkakosken nousussa lähinnä säälittävän näköistä hommaa niitten kanssa kiipeeminen. Jos ei oikeasti osaa/jaksa pumpata tasuria koko matkaa kuten P. Virtakoivu, niin ehkä kannattaa harkita toisenkin kerran....

Topi
25.10.2011, 16.01
Madshus vs. Fischer keskusteluun sen verran voin sanoa omasta kokemuksestani, että jos haluat pitkäikäiset sukset niin jätä matukat hyllyyn. En sano etteikö kestäisi mut todennäköisyys on huomattavasti parempi toisella merkillä. Suksenhuolto hommissa töissä ollessani n. 90% suksista joissa oli jotain vikaa eli pohja kuprulla ja kiero tai muuta niin oli matukoita valitettavasti. Suksen "foam" rakenne tuon taitaa aiheuttaa kun joutuu tekemisiin lämmön kanssa. Muuten suksi on varmasti aivan yhtä hyvä hiihtää ja liukas kuin F-merkin suksi kun vain sattuu sopiva pari kohdilleen.

Jämiä täällä itekin on suunniteltu, pitää nyt kattoa miten alkaa suksi kulkemaan kehtaako sitä laittaa numeroa rintaan:) Tuo tripla kyllä kiinnostaa....ois vaan tuota juoksua vähän enemmän harjoitettava kuin tänä kesänä. Siinähän sitä ois projektia, ois taas joku tavote vuodeksi ni ei pääse laiskistumaan:)

Tasuri pitää kyllä olla vahvassa kunnossa jos meinaa liikahtaa, sitähän se suurin osa nykyään lykytään....sillekin siis pitää tehdä jotain ja äkkiä:)

Jio
25.10.2011, 16.45
Löytyykö mistään fillarointipäiväkirjan kaltaista hiihtopäiväkirjaa?

HeliT
25.10.2011, 17.09
Lyhyellä sauvalla lyhyempi terävämpi työntö keskivartalon lihaksilla ja pidempi palutumisjakso... Itse lyhensi sauvaa viime talvena ja pertsan hiihto muuttui kyllä paljon paremmaksi. Siis tekniikka parani, ainakin omasta mielestä :) Mielestäni yleisesti käyttetty sauva kerroin 0,85 antaa liian pitkää sauvaa. Varsinkin vuorohiihdossa lyhyempi toimii paremmin. Enkä ole huomannut eroa tasurissakaan. Aluksi toki tuntui kuin sauva häipyisi alta, mutta pian muuttui tuntemus toiseksi. Tällä hetkellä sauva n. 0,83 x pituus ja jos jotakin tekisin, niin lyhentäisin lisää.

Olen tainnut aikaisemminkin kirjoittaa johonkin hiihtoketjuun, että olen samaa mieltä noista suosituskertoimien suuruudesta. Lyhyellä sauvalla saa keskivartalon paremmin mukaan sekä tasurissa että vuorohiihdossa ja selän asento on paremin. Kannattaa katsoa norjalaisten sauvan mittoja ja tekniikkaa. Itse hiihdän pertsaa 0,80 kertoimisella sauvalla.

hannupulkkinen
25.10.2011, 17.15
Treenit.net palvelee kaikkea. On yksinkertainen ja helppo.
Tuosta sauvan pituudesta sen verran, että en tuohon 0,83xpituus kyllä menisi. Itsellä oli puusuksien aikaan 152 senttiset sauvat, eli lähellä tuota 0,83 nyt on kymmenen senttiä pidemmät ja kyllä se 0,88xpituus on kuitusuksilla parempi. Aika paljon tulee tasatyöntöä ainakin Savon laduilla ja on se tehokkaampaa vähän pidemmillä sauvoilla.

tunkkari
25.10.2011, 17.17
Olen tainnut aikaisemminkin kirjoittaa johonkin hiihtoketjuun, että olen samaa mieltä noista suosituskertoimien suuruudesta. Lyhyellä sauvalla saa keskivartalon paremmin mukaan sekä tasurissa että vuorohiihdossa ja selän asento on paremin. Kannattaa katsoa norjalaisten sauvan mittoja ja tekniikkaa. Itse hiihdän pertsaa 0,80 kertoimisella sauvalla.

Tais olla muuten sinun suosituksesta, kun viime talvena lyhensin sauvaa... Ja nyt täällä juttelen kokemuksen syvällä rintaäänellä :):) Jos en viime talvena kiittänyt vinkeistä, niin nyt KIITOS !!!! ;)

HeliT
25.10.2011, 17.18
Tais olla muuten sinun suosituksesta, kun viime talvena lyhensin sauvaa... Ja nyt täällä juttelen kokemuksen syvällä rintaäänellä :):) Jos en viime talvena kiittänyt vinkeistä, niin nyt KIITOS !!!! ;)
Hyvä, että vinkistä oli apua!

Ossipoika
25.10.2011, 17.27
Löytyykö mistään fillarointipäiväkirjan kaltaista hiihtopäiväkirjaa?

Meikäläinen on tuupannu kaikki harjoitukset tänne (http://www.trainit.fi/fi/), toiminu hyvin tähän asti ja tekee kivoja käppyröitä ;)

Kyllä se pertsan hiihto vaatii vähän harjoittelua. Tasatyönnöllä tuupataan suurin osa, mutta vuorohiihdolle ja 2-potkuisellekkin on paikkansa. Potkun pitävyys on paljon kiinni suksesta, reiden poikkipinta-alasta ja näiden yhdistelmästä. Tekniikallakin toki on oma osuutensa, mutta etenkin vuorohiihto on vahvajalkaisten miesten/naisten hommaa.
Meikä on myös ehkä tulossa tuuppaamaan ton triplan, hauskan kuulonen kisa! Täytyy Topin lailla tehdä asialle jotain..

Jussi_L
25.10.2011, 17.46
Piti jo tuohon aiempaan viestiin kirjottaa, että en ihan 10 cm lähtis sauvaa pidentämään. Kyllä se tekniikka pysyy vaan parempana ja saa keskivartalon kunnolla mukaan työhön, kun sauva on "oikeen" mittanen. Se onko se laskettu sit 0,80 tai 0,85 kertoimella alkaa oleen jo tottumus, tekniikka, makukysymys. Ittellä taitaa tällä hetkellä olla kerroin jotakuinin 0,84. Junnuna kun sitä "voimaa" oli mukamas paljonkin niin kokoajan piti saada pidempää sauvaa, vaikka valmentajat toisin sano. No nyt ei kyllä oo mitään hinkua pidentää sauvoja, vaikka voi voimaa olla vähän enemmänkin käytössä kun junnu vuosina.

Potkun pitävyys on paljon kiinni suksesta, reiden poikkipinta-alasta ja näiden yhdistelmästä. Tekniikallakin toki on oma osuutensa, mutta etenkin vuorohiihto on vahvajalkaisten miesten/naisten hommaa.

Kyllä se tekniikka pitää olla ensin kohdillaan, jos potku lähtee mistä sattuu niin ei sillä isollakaan reidellä saa voimaa menemään oikeaan suuntaan. Jos ei pääse suksen päälle liun aikana ja sieltä tekemään potkua menee voima ihan harakoille, kun ei suksikaan pidä. Mutta kova vuorohiihto vaatii kyllä voimaa jaloissa, siitä oon ihan samaa mieltä. Ja tässä nyt oletan, että hiihtäjällä on suksi kunnossa.

TMS
26.10.2011, 08.45
Kiitos kaikille Madshus vs. Fischer aiheeseen vastanneille. Olen pikkuhiljaa kallistumassa Fischereihin vaikka aluksi olin 90% varma että ostaisin Madshusit. Onpahan sitten jatkossa vertailukohtaa uusia suksia ostaessa. Juttelin joskus kesällä viimeksi Häijäässä käydessäni myyjän kanssa ja hän sanoi että Madshusien pohjien kupruuntumis ongelma olisi korjattu viime talven malliin. Tiedä sitten oliko vain mainospuhetta. Omissa Madshuseissanikin on havaittavissa pientä monttua kantapään alla mutta ei mitään häiritsevää.

Onkos muuten kukaan käynyt Jämillä putkessa tänä syksynä? Kuulin että siellä oli jotain häikkää jäähdytyksen kanssa mutta ilmeisesti korjattu ja ladut kunnossa? Ajattelin samalla ajella sinne hiihtelemään kun nyt siellä suunnassa viikonloppuna tulee pyörittyä.

izmo
26.10.2011, 08.56
Putki on Jämillä kunnossa kai... meen torstaina katsoon onko mitään vikaa siellä

MTBwannabe
26.10.2011, 09.07
Onkos muuten kukaan käynyt Jämillä putkessa tänä syksynä? Kuulin että siellä oli jotain häikkää jäähdytyksen kanssa mutta ilmeisesti korjattu ja ladut kunnossa? Ajattelin samalla ajella sinne hiihtelemään kun nyt siellä suunnassa viikonloppuna tulee pyörittyä.

Jämillä on putki hyvässä kunnossa tällä hetkellä. Jotain häikkää oli sekä jäähdytyksen että rahoituksen kanssa aiemmin, mutta nyt ainakin ensimmäinen on korjattu.

PaH
26.10.2011, 09.59
... kesällä viimeksi Häijäässä käydessäni myyjän kanssa ja hän sanoi että Madshusien pohjien kupruuntumis ongelma olisi korjattu viime talven malliin. Tiedä sitten oliko vain mainospuhetta. Omissa Madshuseissanikin on havaittavissa pientä monttua kantapään alla mutta ei mitään häiritsevää...

Oon voidellu kai kolmea viimetalvista mallia olevaa Madshus-paria useemman kerran ja vaikka pohjiin ei kupruja voidellessa tullut
niin kaikissa noissa oli kuplia ihan pakasta vedettyinä. Yks pari oli testipari ja siinä oli toisen suksen keulassa sellainen 2€ kolikon kokoinen
kohouma. Toisen parin pohjan sai suoraks yhdellä konehionnalla ja siinä toisessa on kiharaa vieläkin vaikka se on kahdesti hiottu.
Noista kai muuta haittaa ole kun tekevät siklauksen hankalaks.

wanderer
26.10.2011, 10.14
Izmo, treenaat vaan sitä tasatyöntöä. Jämin reitillä ei isompia mäkiä ole.

Liraren
26.10.2011, 10.54
Mää ostin vapaan reikäkärjet Carilaiselta.

Salla
30.10.2011, 19.25
Maastohiihdon maailmancup alkaa lähestyä. 3 viikon päästä on jo eka viikonvaihde ohi. Seuraavassa kalenteria

http://www.fis-ski.com/data/document/cal-cc11-12.pdf

Paljon mielestäni hyviä uudistuksia. Kuusamon 10/15km perinteisellä, viime vuonnahan tämä oli vapaalla. Davosissa 15/30km perinteisellä ja väliaikalähdöllä.
Tour de skillä toinen "prologi" Toblach 3/5km perinteisellä ja Oslossa on keväällä kauden loppupuoliskolla kestävyyshuipentumana 30/50km perinteisellä, tosin massalähtönä.

Iletys
30.10.2011, 19.41
Mää ostin vapaan reikäkärjet Carilaiselta.

Saman tein minä viime talvena. Oli "tallisukset" edullisesti. Oli vaan pikkusen pitkät. Siis varmaan hyvä mulle jos osaisi hiihtää, mutta kun jalka laiskistuu, niin alkaa kannat kopista.

Matti
30.10.2011, 20.28
Itse olen päätynyt pidempiin sauvoihin (kerroin 0,9) sillä ajatuksella, että jos Virtakoivu jaksaa niin miksen minäkin. Nyt kymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa, ettei ollut huono valinta. Ilman mitään kilpahiihtokokemusta olen ollut Pirkan parhaimmillaan kai kuudes sarjassani (M-40) perinteisellä. Mutta hitaalla kelillä koville ottaa. Vain kerran olen ollut ilman pitoja. Yksipotkuinen tasatahti on se joka jyllää.

Rehellisesti sanoen, vuorotahtia tarvitaan tosi harvoin. Tämän vuoksi jotkut sprinttihiihtäjät hiihtävät joskus perinteisen täysin ilman pitoja. Toimii, jos ei ole loppusuora ylämäkeen.

Siis kannatan kokeilemista. Ja hyvä puoli on se, että sauvaa on aina helppo lyhentää. Ja ole valmis treenaamaan vatsaa, koska niillä lihaksilla vauhti tehdään. Ojentajat ovat vain pieni apu.

Pekka L
31.10.2011, 06.33
Pirkan- tai mitä tahansa massahiihtoa ei kannata verrata kilpahiihtoon. Pitkin tasaisia kangasmetsiä menee kyllä tasuria, mutta kyllä nuo sprinttiradatkin pääsääntöisesti sen yhden seinänousun sisältää. Poislukin joku ruåttin kungslåttin kiertäminen...
Se mikä onnistuu Virtakoivulta, ei onnistu maailmancupissa.
(=ylämäkiluistelu)

TunkkiPuolikas
31.10.2011, 07.45
Nuo massahiihdot ovat menneet tasurikisoiksi, mutta jos kunnon palikalla menee, ei se luisto huonone vaikka pidot olisikin.
Ja perinteisesti Norjalaiset ovat hiihtäneet lyhyellä sauvalla vrt suomalaiet. Voima tulee vartalosta kumminkin, eikä tuolta pään yläpuolella huiskiessa. Rytmikin on parempi säilyttää jos sauva ole pitkä.
Ja tuosta Virtakoivusta olen Pekan kanssa samaa mieltä. Monta kertaa ylämäissä sen hiihto muistutti vapaavalintaohjelmaa :D

Matti
31.10.2011, 08.43
Käsittääkseni alkuperäinen kysymys koski osallistumista Jämin 42 km kisaan, joka on massahiihto ja hiihdetään osittain Pirkan hiihdon uralla. Sitä varten kannattaa ainakin kokeilla pidempiä sauvoja. Lisäksi kun latuprofiilia katsoo, niin vain pari tiukempaa nousua siellä näyttäisi olevan.

Kilpahiihto on kokonaan toinen laji ja vaativat latuprofiilit pakottavat vuorotahtiin, jolloin lyhempi sauva on parempi mm. rytmin takia. Kyse on siis siitä miä varten treenataan.

Virtakoivusta voidaan olla mitä mieltä tahansa, mutta turha sitä on perästä huudella.

Pekka L
31.10.2011, 09.33
Virtakoivusta voidaan olla mitä mieltä tahansa, mutta turha sitä on perästä huudella.

Sanotaanko näin, että ko. äijän kanssa samassa startissa hiihtämättömän on aika turha protestoida.
Kanssakilpailijat ne sitä touhua sormiensa läpi katsoo.
Toisaalta, on siellä hiihtäjiä hylättykin mm. suksien vaihdosta Kyröskoskella.
Tuskin ne järjestäjät sitäkään näki.

Tais olla ko. startin voittaja, jolle jäi luu käteen.

TunkkiPuolikas
31.10.2011, 09.54

Kyllä sen edestä näki paremmin. Mäen päältä huoltomiehen silmin. Ja TA-miehen lappu hankittuna:D

izmo
31.10.2011, 11.40
Aika paha toi perinteisten suksien osto kumminkin taitaa olla kun on pitopohjaa ja rasvattavaa pohjaa myytävissä suksissa mutta mikä on tavallisella harrastajalle paras kun hiihtelee maisemia katsellen

tmile
31.10.2011, 12.21
Aika paha toi perinteisten suksien osto kumminkin taitaa olla kun on pitopohjaa ja rasvattavaa pohjaa myytävissä suksissa mutta mikä on tavallisella harrastajalle paras kun hiihtelee maisemia katsellen

Kannattaa unohtaa nuo pitokarvapohjat. Hae Turtolan Kesportista RCS/RSC Classic Fischerit. Tai Sportia Pekasta jotkut muut tavalliset tarjous-kisasukset.

Pitoalueen kun hioo hiekkapaperilla ja siihen välillä purkkia ja korkkia niin hyvin menee. Jos ei saa purkilla tarpeeksi pitoa niin liisteriä sitten.

Pexxi
31.10.2011, 12.23
Jos tulee satoja kilometrejä talvessa niin rasvattava, jos enintään sata niin pitopohja. Itse otan voitelupuolen rennosti, parilla pakkaskelin voiteella, pehmeällä purkilla ja parilla liisterillä selvittää käytännössä kelin kuin kelin. Pari kolme kertaa talvessa laittaa luistot ja välillä sitten harjailee niin se on melkein siinä. Kilsoja tulee jotain 1000+ talvessa.

orcatri
31.10.2011, 13.39
Itse hiihtelen tavallisilla voideltavilla pertsasuksilla. Kuten edelläkin mainitsee, niin melko pienellä vaivalla ja voidearsenaalilla saa pitovoitelun kuntoon. Toki suksen jäykkyyden ja profiilin pitää olla käyttäjälleen oikea. Tuollaista pitopohjalankkua tulee kuitenkin ikävä kahdessa tilanteessa: uudella noin nollakelin lumella sekä kevättalven roskaisilla laduilla. Molemmat tilanteet pystyy kuitenkin selättämään melkein aina luistelusuksilla tai sitten vaihtamalla hiihtolenkin johonkin muuhun.

Jussi_L
31.10.2011, 13.41
Pakko kommentoida tuohon Virtakoivun menoon. Tuli hiihdettyä kyseisestä herrasta ohi, ihan numerolappurinnassa, viime talvena ylämäessä vuorohiihdolla ja kyllähän se tasuri aika säälittävältä näytti siinä jyrkähkössä mäessä. Eikä se enää loppumatkan tasasemmallakaan menny ohi, vaikka ittellä onkin vaan "lyhkäset" sauvat. Ehkä sillä oli vaan huono päivä :)

Omasta mielestäni kuntoilija voi ottaa tekniikkamallia aika hyvin tuolta ihan maailman huipulta. Jos toi tasuri ois ihan ylivoimanen juttu, niin miksi ei sitä sitten käytetä tuolla huipulla?!? vai onko ne kaikki kilpahiihtäjät vaan väärässä ;) Sitä en kiellä etteikö noissa massahiihdoissa olisi paljon ja pitkiä tasatyöntöosuuksia, mutta kyllä siellä on tarvetta myös sille ykspotkuselle ja vuorohiihdolle.

Ja veilä tuohon suksen valintaan, niin kyllä ittekkin ottaisin viel ihan voideltavat, jos vähänkään enemmän meinaa hiihtää. Kuten Pexxi tuossa ylempänä kirjoitti, niin muutamalla purkilla ja 1-2 liisterillä voitelee kaikki talven kelit niin lenkille, kuin johonkin pitkänmatakankisaankin.

rantanr
31.10.2011, 14.15
Piti jo tuohon aiempaan viestiin kirjottaa, että en ihan 10 cm lähtis sauvaa pidentämään. Kyllä se tekniikka pysyy vaan parempana ja saa keskivartalon kunnolla mukaan työhön, kun sauva on "oikeen" mittanen.
Näin omissa päissäni ajateltuna pitkä sauva pelkkään tasatyöntöön tuntuu hyvältä. Keskivartolalla työnnettäessä tarvitaan vähemmän staattista voimaa pitämään käsien kulmaa jäykkänä. Ehkä loppusivallukseenkin saa vähän lisää tehoa. En ole kokeillut muuten kuin luistelusauvoilla, eli ihan mutua tämä vaan on.

izmo
31.10.2011, 14.23
Kannattaa unohtaa nuo pitokarvapohjat. Hae Turtolan Kesportista RCS/RSC Classic Fischerit. Tai Sportia Pekasta jotkut muut tavalliset tarjous-kisasukset.

Pitoalueen kun hioo hiekkapaperilla ja siihen välillä purkkia ja korkkia niin hyvin menee. Jos ei saa purkilla tarpeeksi pitoa niin liisteriä sitten.

Kävin perjantaina Turtolassa Fisherin suksia hiplaamassa mutta kolme myyjää pelas ristinollaa eikä tulleet auttaan nöösiä niin jätin vielä Fisut kauppaan:rolleyes:

Pexxi
31.10.2011, 16.24
Kävin perjantaina Turtolassa Fisherin suksia hiplaamassa mutta kolme myyjää pelas ristinollaa eikä tulleet auttaan nöösiä niin jätin vielä Fisut kauppaan:rolleyes:Käy Häijäässä, siellä ainakin palvellaan. Tai sitten Jämillä, päässee kai testaamaankin putkessa.

TMS
01.11.2011, 13.05
Tuli ostettua viikonloppuna Fischerin RCS Skating Plussat. Pyysin mahdollisimman yleiskelin suksea joka toimii välillä 0--10 C ja joka pohjalla vähintään tyydyttävästi eikä tarvitse välttämättä toimia millään kelillä täydellisesti. Lisäksi pyysin helppoa hiihdettävää. Sain 192 cm pitkät stiff-sukset jotka "avautuu" kuulemma n. 80 kg:n painolla (painan itse 73-75kg). Onko tuo suksi nyt sellainen kuin hain? Mitä tuo stiff tarkoittaa? Onko kyseessä kiertojäykkyys vai jokin muu ominaisuus? Olisin olettanut medium-suksen olevan enemmän yleis-suksi? Onko noi plussat toimivammat PK-seudun laduilla kuin coldit? Päätin luottaa myyjään, mutta jäi vielä hiukan kaivelemaan, koska olin etukäteen ehkä ajatellut toisenlaista suksea. Ajattelin kysästä vielä täältä kun sukset on vielä tässä vaiheessa helppo vaihtaa ja ennenkuin maksan 50 euroa pussituksesta.

timppa_234
01.11.2011, 13.19

Pitopohjaa ehdottomasti jos et jaksa keskittyä voiteluun. Nykyiset pitopohjat on yllättävän hyviä ja toimivat varsinkin nollakelillä paremmin kuin keskiverto voitelija. Pitopohjasuksi pitää sitten valita tarkasti oman painon mukaan. Jos otat vähänkin liian löysät niin kulkee kuin olisit laittanut liisteriä luistoalueelle.

zeizei
01.11.2011, 13.58
Pitopohjasuksi pitää sitten valita tarkasti oman painon mukaan. Jos otat vähänkin liian löysät niin kulkee kuin olisit laittanut liisteriä luistoalueelle.

Minä kun olin käsittänyt, että pitopohjasuksilla jäykkyydellä ei ole niinkään väliä, kun koko matkalla on sama "voitelu" ja toiminta perustuu suureen lepokitkaan ja pieneen liikekitkaan eli koko suksen pohja on tarkoitettu olemaan lumea vasten koko ajan toisin kuin voideltavissa pertsasuksissa. Tiedä sitten toimiiko käytännössä kuitenkaan näin...

Vai meneekö mulla nyt puurot ja vellit sekaisin? Onkos pitopohja ja nanopohja sama asia?

Jeesu
01.11.2011, 14.47
Pitopohjasuksi: karhennettu pitoalue. Pitoalue voi olla normaalia pohjaa tai pehmeämpää kumi-muoviseosta
nanopohjasuksi: Suksen koko pohja on käsitelty nanotökötilla.

e: eli siis pitopohjasuksen voi tehdä ihan normaalista pertsan suksesta santapaperilla...

zeizei
01.11.2011, 15.01
Pitopohjasuksi: karhennettu pitoalue. Pitoalue voi olla normaalia pohjaa tai pehmeämpää kumi-muoviseosta http://www.normark.fi/kuvapankki/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=5086&g2_serialNumber=2

nanopohjasuksi: Suksen koko pohja on käsitelty nanotökötilla.
http://www.normark.fi/kuvapankki/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=5303&g2_serialNumber=2

e: eli siis pitopohjasuksen voi tehdä ihan normaalista pertsan suksesta santapaperilla...

Ok, no tuossa epäilemättä se suksen jäykkyys pitää olla aika hyvin kohdillaan :)

Oliskohan nuo nanopohjasukset sopivat tuollaiseen uuden lumen pk-lenkkeilyyn, kun ei polut ole vielä tamppaantuneet fillarointia varten. Kovaa ei siis tarttis päästä ja voiteluhommat ei oikein innosta. Viime talvena hommasin luisteluvehkeet, mutta niillä ei oikein pk-lenkkejä tällä tekniikalla tehdä :p

Grr
01.11.2011, 15.53
Kyl nanopitosuksetkin kannattais ottaa sopivan jäykkänä. Jos pakko on ottaa ohi niin vähän löysemmän puolelle ettei potkun kanssa ole niin just. Luiston kannalta ne painealueet toimii kuitenkin samaan tyyliin kuin voideltavissakin suksissa.

Uudella pakkaslumella nanopohja on huonoimmillaan. Mites olis lumikengät nille keleille? :)

zeizei
02.11.2011, 08.26
Mites olis lumikengät nille keleille? :)

Nuokin on kyllä mielessä käynyt. Tarttee nyt katella kuinka tuo talvi tuosta lähtee käyntiin, että joutuuko jotain vaihtoehtoista lenkkimuotoa keksimään vai ajellaanko kuravellissä.

hannupulkkinen
02.11.2011, 08.36
Voitelu on yksikertaista varsinkin pakkaskeleille. Ei sen takia kannata hiihtämisestä luopua vaikka pitopohjasukset eivät toimikkaan.

tmile
02.11.2011, 09.55
Oliskohan nuo nanopohjasukset sopivat tuollaiseen uuden lumen pk-lenkkeilyyn, kun ei polut ole vielä tamppaantuneet fillarointia varten. Kovaa ei siis tarttis päästä ja voiteluhommat ei oikein innosta.

En kyllä ottaisi noita nanopohjasuksia kun ne eivät yleensä luista mihinkään. Pitovoitelu ei ole sen kummallisempaa kuin pyörän ilmanpaineiden tarkistaminen ja pumppaaminen. Purkkivoidetta (http://rex.fi/suomi/pitovoiteet/rex-peruspurkkivoiteet/) hankaa pitoalueelle, tasoittaa korkilla ja tuolla menee hyvin n. 50km. Samoin liisteriä (http://rex.fi/suomi/pitovoiteet/liisterit/)on helppo laittaa suoraan tuubista ja viimeistään niillä saa seinäpidon.

Pertsa on ihan mukavaa kun saa tekniikan kohdalleen ja lihakset tottumaan, mulla meni tuohon viime talvena yli 100km. Tänä talvena ajattelin tehdä enemmän pitkiä (n. 40km/4-5h) rauhallisia hiihtolenkkejä.

Grr
02.11.2011, 15.27
Viime talvena hommasin luisteluvehkeet, mutta niillä ei oikein pk-lenkkejä tällä tekniikalla tehdä :p
Niin ja halvin & nöyryyttävin vaihtoehto on tietysti opetella hiihtämään vapaata hiljaa. Ei se vaikeeta ole, saattaa jopa onnistua näin toisena talvena (jos sellainen saapuu). :-)

zeizei
02.11.2011, 15.47
Niin ja halvin & nöyryyttävin vaihtoehto on tietysti opetella hiihtämään vapaata hiljaa. Ei se vaikeeta ole, saattaa jopa onnistua näin toisena talvena (jos sellainen saapuu). :-)

Vapaan harjoittelut varmasti jatkuvat ja hiljaa mentiin ihan varmasti jo viime talvenakin :D Liukkaalla, pehmeällä ja tasaisella baanalla saattoi syke viime talvenakin jopa pysyä PK-alueella. Alkutalvihan se suurin ongelma on kun pitäisi tehdä paljon tunteja peekoota, mutta keli näillä leveyspiireillä ei oikein tue tuota.

HeliT
02.11.2011, 16.04
Tekniikka kuntoon niin vapaalla on paljon helpompi hiihtää pk-lenkkejä hyvällä kelillä. Pitää liukua kunnolla ja opetella eri maastokohtiin oikeat tekniikat, ei siis kuokkimista tasaisella, se on jyrkempien ylämäkien tekniikka.

Grr
02.11.2011, 16.25
Niinpä. Ihan vakavissaankin, kannattaa kysäistä ladulla ohi kiitäviltä seura-asuisilta jampoilta viitsisikö ne hiihtää hetken perässä / vilkaista sivusta miltä hiihto näyttää. Imartelee kivasti hiihtoniilon egoa kun turre kysyy tekniikkaoppia, osaavat ainakin neuvoa kokeneemman valmentajan hoiviin jos eivät muuta.

Fiksillä ajaminen pakottaa oppimaan pyöritystekniikkaa.
Sauvoitta hiihtäminen pakottaa oppimaan hiihtotekniikkaa.

gts/R
03.11.2011, 09.54
Viime talvena hommasin luisteluvehkeet, mutta niillä ei oikein pk-lenkkejä tällä tekniikalla tehdä :p

Täysin sama ongelma, vaikka olenkin yrittänyt hiihtää vapaata tyyliä jo useampana talvena. Syke vaan nousee liikaa kun tekniikka (ja kunto) on huono. Tämän vuoksi hankin viime talveksi pertsan sukset, jotta myös pk-lenkit onnistuisi. Voitelusta vaan en päässyt oikein jyvälle, mutta nyt on hankittu tähän asiaan hyviä oppeja. Vielä tuo luistelutekniikka täytyy jonkun ammattilaisen avustuksella katsoa parempaan suuntaan. Asiaa helpottanee myös se, että täälä on avattu uusi, tasainen luistelupaana, jossa tekniikan harjoittelu onnistuu.

Jeesu
04.11.2011, 22.19
Hiihtokausi avattu Oloksella. Latu oli kyllä yllättävän hyvä olosuhteisiin nähden ja ratamestari vannoi ladun kestävän ainakin ensi viikonlopun FIS-kisatkin. Huomenna pääseekin testaamaan todella vesikelin luistoja plussa-asteita riittävästi ja vettä tulee ihan kunnolla...

timppa_234
10.11.2011, 18.13
Minä kun olin käsittänyt, että pitopohjasuksilla jäykkyydellä ei ole niinkään väliä, kun koko matkalla on sama "voitelu" ja toiminta perustuu suureen lepokitkaan ja pieneen liikekitkaan eli koko suksen pohja on tarkoitettu olemaan lumea vasten koko ajan toisin kuin voideltavissa pertsasuksissa. Tiedä sitten toimiiko käytännössä kuitenkaan näin...

Vai meneekö mulla nyt puurot ja vellit sekaisin? Onkos pitopohja ja nanopohja sama asia?

Pitopohja ja nanopohja on sama asia, eri markkinointinimi vaan.

Vielä ei ole keksitty sellaista pitoa, joka toimisi luistoalueella. Jos kaupassa tarjotaan suksea, jonka pohja on samanlainen koko pitoalueelta niin älä osta.

Jotkut pitopohjat toimii kohtuu hyvin kovalla pakkasella ja uudella lumella kunhan se pitoalue ei pääse raapimaan lunta muuta kuin potkun aikana. Luistoero pitovoidesukseen on toki jonkunmoinen.

ussaf
11.11.2011, 08.48
Aika kovaa hommaa tuo tasurin lykkiminen rullilla on kädettömälle. Semmosta kymppiä on nyt tullut tönittyä, muutama mäki on reitillä ja ne sitten voiman kannalta. Ihan kivaa kyllä ja varmasti hyödyllistä. Kiva saada vähän suksituntumaakin jo. Mutta ei pysy PKlla, ei sitten millään. :D

PaH
11.11.2011, 09.09
Pitopohja ja nanopohja on sama asia, eri markkinointinimi vaan.

Höpö höpö. Pitopohja tarkoittaa isoa nippua erilaisia taaksepäinliukumisen estämiseen tarkoitettuja pohjaratkaisuja
kun pelkästään nuo nano-jutut. On pohjaan työstettyä kynttä tai suomua, on "karvaista" pohjaa ja on iso nippu
sellaisia ratkaisuja joissa pitoalue erotetaan luistoalueesta erilaisella pohjamateriaalilla...

timppa_234
11.11.2011, 11.37
Höpö höpö. Pitopohja tarkoittaa isoa nippua erilaisia taaksepäinliukumisen estämiseen tarkoitettuja pohjaratkaisuja
kun pelkästään nuo nano-jutut. On pohjaan työstettyä kynttä tai suomua, on "karvaista" pohjaa ja on iso nippu
sellaisia ratkaisuja joissa pitoalue erotetaan luistoalueesta erilaisella pohjamateriaalilla...

Nanojuttu on myös takaisinpäin liukumista estävä pohjaratkaisu :). Tuskin kukaan tarjoaa nykyään suomupohjaa latuhiihtoon.

Mulla on käytössä Fisherin Zero karvapohja ja sen pito on täydellinen melkein kelissä kuin kelissä. Kaverilla on Karhun Spectre nanopohja ja ne luistaa paremmin mutta myös lipsahtelee joillain keleillä.

PaH
11.11.2011, 12.09
Nanojuttu on myös takaisinpäin liukumista estävä pohjaratkaisu :). Tuskin kukaan tarjoaa nykyään suomupohjaa latuhiihtoon...

Nanojutut tuli hiihtimiin ensin luiston tavoittelun myötä (nano-voiteet tms). Sitten vasta liukumista estämään.
Multigrip / suomupohjia myydään edelleen nimenomaan latuhiihtoon, mm Madhjus niitä tekee.
Mut tää on pilkun viilausta, tunnustan ja poistun ;)

marco1
11.11.2011, 13.42
Mikäs se on tuo http://www.rottefella.com/Products/Racing/Xcelerator-Skate-Spacer/ mitä ne nyt tyrkyttää rotanloukkusiteille? Jonkinlainen korotuspala vissin mutta nouseeko tuossa kantapää vai kantti kun lupaukset on sen verran epämääräiset? Yleisestä mielenkiinnosta vaan kyselen, väärä standardi toistaiseksi ja olihan niitä kanttipaloja tyrkyllä muinoin SNS:llekin.

Liraren
11.11.2011, 14.18
Mulla on nuissa uusissa kapuloissa nuo Xcelerator-siteet ja kuulin sellasista korotuspaloista viime talvena. Aikku niitä on kuulemma viime talvena testaillu, yks nuorten ampumahiihtomaajoukkueen tyttö kerto, kun se kävi meidän koiran kans yhden kilpailun hiihtämässä. Ylämäkeen pitäs päästä paremmin mutta tasaisella meno ei oo enää kuulemma niin vakaata.

Liekkö nuo sitte just ne palat, ku se tyttö kerto, että ne tulee tälle talvelle myös kuluttajien saataville. Mutta tuo edge pressure -maininta tosin vähän hämää tuossa. En tiiä onko samat palat sitte. Ne, mistä minä kuulin korottaa kantapäätä muutaman millin.

Ois kyllä mielenkiintonen kokeilla.

PaH
11.11.2011, 20.43
En tiedä noista eri versioista mitä on pilotoitu kuin ne vastaa tuota marcon linkkaamaa pleittiä, mut testihiihdin viime talvena
kahta eri versiota, toinen oli pelkkä korotettu aluslevy jossa oli muistaakseni kanta karvan ylempänä kuin etupää mut ei sivu-
kallistusta ja toinen oli sellainen missä sisäkantti oli selvästi ulkokanttia matalampi. Eka oli ihan jees kovalla pohjalla ja kovassa
vauhdissa, toisen kanssa en päässy sinuiks ensinkään - tuntu et suksi kanttaa yli. Omalle testitulokselle en anna paljoa arvoa,
itse kun oon pysyny yhä Pilot-leirissä niin koko tuo rotten systeemi tuntuu alla oudolta ja ne lainakengätkään ei ollu mun juttu.

Mut uskon et kantapään maltillisella korotuksella saa hyödyn ylämäessä, jos siihen tottuu niin tasaisella ehkä hyöty ja haitta menee
tasan ja alamäessä homma on kiinni taas laskuasennosta ja suksen profiilista miten käy. Etu korostuu kovalla ja nopeella pohjalla,
pehmeessä pullonkaulaks tulee sit oma tekniikka. Ehkä NIS antaa nopean ja helpon mahdollisuuden katsoa ennen viivalle menoa
kannattaako palan käyttö vai ei - ei tuo kumminkaan mikään vallankumous oo; tulevillakin lumilla mitaleita kerätään ilman noita

Jeesu
11.11.2011, 22.47
Niin tuo Rottefellan spacerhan korottaa kengän kärkeä, ei kantaa. Antaa herkkyyttä ylämäissä sekä pehmeällä ladulla. Oikein kovalla ladulla harkitsisin käyttöä. Toki riippuu suksesta ja hiihtäjästä.

Topi
11.11.2011, 22.54
Toi siteen alle laitettava korotuspala nostaa siteen etureunaa ylöspäin, ei kantapäätä. Parantaa suksen ylämäki ominaisuuksia etenkin sellaisessa suksessa mikä "hirttää" kiinni etupainealueelta ylämäkeen. Jos omistat Nis-siteet niin kantalappu pois kokonaan niin auttaa myös hieman samaan asiaan. Kokeilkaapa liukua suksella paino kantapäällä niin yleensä herkistyy. Tuo levy tosiaan tekee suksesta hieman epävakaamman hiihtää, koska sinne ei muodostu niin kovaa painetta.

Testiä testiä, sillä se selviää...

Topi
11.11.2011, 22.57
Jeesu olikin nopeempi:)

Liraren
12.11.2011, 11.17
No hyvä, että täällä jotku tietää, mistä on kyse. En tiiä, mistä mulle jäi semmonen kuva, että se lappu tulis kannan alle.

opapopa
13.11.2011, 02.40
Nojaa itse olen aina vetänyt siten miten parhaalta tuntuu, oli tekniikka sitten oikea tai ei.

jiiteeteepee
13.11.2011, 09.48
Eli hommasin madshusin nanosonic käytetyt tallisukset. Niissä kuitenkin näyttää että kärjet ovat vähän halkeilleet, siis ihan kärjestä vain. Onko tuossa vaaraa että halkeama alkaa laajeneen ja pohja irtoamaan. Vai onko tuosta pienestä kantin halkeamasta mitään haittaa käytännössä?

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

izmo
14.11.2011, 07.22
Tulihan käytyä eilen hiihtämässä Lempäälän kylällä ja ei ollut lunta oikein tarpeeksi ja vähän likasta vielä lumi.... hiljasta oli ladulla. liekö liputuspäivällä ollut osuutta siihen

opapopa
27.11.2011, 17.56
Kellään mitään hajua millainen on lapissa lumitilanne? Ensiviikon lopusta olisi mahdollisuus lähteä jonnekin päin suomea hiihtämään viikoksi.

twentyniner
27.11.2011, 20.09
kyllä olis kiva päästä lumille, Hyvinkäällä on mahtavat maastot, mutta tuo +8c jotenkin rajoittaa luistoa :)

J T K
27.11.2011, 20.13
Tuolta löytyy jotain osviittaa: http://ilmatieteenlaitos.fi/lumitilanne

ussaf
27.11.2011, 20.25
Kellään mitään hajua millainen on lapissa lumitilanne? Ensiviikon lopusta olisi mahdollisuus lähteä jonnekin päin suomea hiihtämään viikoksi.
Saariselällä on ladun päästä (tekniikkalatu kaunispäällä) päähän (tunturikeskus kiilopäällä) ehkä se 16-17 kilsaa. Kyllä täällä ihan hiihtelee. 8) Lunta on joku 15cm joten kohtuullisessa kunnossa ovat ladut siihen nähden, vähän pitää hiekkaa muutaman kummun päällä varoa mut muuten ei mitään.

Melkonen liuta täällä on (maa)joukkuevermeissä kiitäviä junnuja ja aikuisiakin.

E: ja lisätäänpä perään, että uusien monojen myötä on hiihtäminen kuin toiselta planeetalta kun voi oikeasti luistellessa potkaista. Ennen pyöri Salomonit jalassa, mut Madshusit istu ny kuin sukka. Ehkä kondiksen kehittymiselläkin on oma vaikutuksensa asiaan...

Jussi_L
28.11.2011, 11.01
Kuten jo tuossa ylempänä mainittiinkin, niin Saariselällä pääsee hiihtämään ihan asiallisesti. Oltiin siellä viikko 46 ja loppuviikosta latua oli about 6 km, mutta nyt siis jo pidempi pätkä. Ylläksellä pääsee kanssa jo hiihtämään, vaan ei ole tarkempaa tietoa missä kunnossa siellä latua on ja kuinka pitkälti sitä on.

Topi
28.11.2011, 11.08
Ylläksellä latua Äkäslompolosta Ylläsjärvelle, lunta joku 15cm. Paikoin näkyy maata, mut hyvin pääsee siivuttaa.

ellmeri
28.11.2011, 13.21
Ylläksellä latua Äkäslompolosta Ylläsjärvelle, lunta joku 15cm. Paikoin näkyy maata, mut hyvin pääsee siivuttaa.

Mistähän tuolta sais halavalla kämppää useammaksi viikoksi?

ps.saa laittaa privaa tositarkoituksella.

Pyöräpummi
28.11.2011, 17.22
Luinpa juuri maanantain Hesarista arttikelin "vanhan liiton harjoittelusta".
Tosiasiahan on ollut se että norjalaiset ovat koko kauden hyvässä kunnossa ja suomalaiset tähtäväät kuntohuippuun myöhempänä kaudessa. Nyt tätä suomalaisten perinteista on kutsuttu "vanhan liiton harjoitteluksi", jossa aloitetaan varoivaisesti kunnon kehittäminen.
Sen sijaan norjalaiset alkava jo kauden loputtua kovahkon harjoittelun seuraavaan kauteen.

Luin myös muutama viikko sitten entisen Norjan hiihtomaajoukkueen valmentajan artikkelin (hiihtäjä lehti?) siitä miksi norjalaiset pärjäävät.
1) Hiihto on ykköslaji Norjassa ja harrastajamäärät ovat suuria.
Suuremmasta joukosta voidaan seuloa lahjakkaampia yksilöitä.
2) Valmennusjärjestelmä on hyvä
3) Rahaa on

Minua on aina ihmetyttänyt se minkä takia norjalaiset pärjäävät koko kauden verrattuna suomalaisiin, jotka eivät siihen pysty. Kun sitä esittelee suomalaisille niin jäjestään vastaus on todistamaton väite/vihjaus dopingista.

Luin norjalaisia otsikoita Rukan kisasta. Miehet: To på pallen, Naiset: Trippelseir for Norge. Aika vakuuttavaa jälkeä. On se varmasti piristävämpää vetää voittoja tasaiseen tahtiin kuin tähdätä siihen yhteen kuntohuippuun.

Liraren
29.11.2011, 10.35
Jeee! Eilen "talven" eka hiihtolenkki. 27 kierrosta ja 1:27 vajaan kilsan säilölumilatua. Yllättävän hyvin pysyi tekniikka kasassa, odotin, että ois ollu vaikeampaa eka kerta ja varsinkin, kun latu oli kova ja osittain jäinen. Mitään kiputilojakaan ei tullut säärien etuosiin, nilkkoihin tai muualle, jossain vaiheessa vähän yritti mutta sain rentoutettua ja ne meni pois. Ostin kyllä joku aika sitten tällaisen (http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRD4kD57QxCzkHaYuI148jpP8ZYJwmLR wpLHwCVfeNeVzpKJzxC). Liekkö sillä osuutta asiaan parantuneen tasapainon johdosta. Iltasin telkkaria kattoessa tullu tehtyä monennäköstä reeniä tuon kanssa. Youtubesta löytää paljon ideoita hakusanalla wobble board. Yhden jalan kyykyt hitaalla vauhdilla oli yllättävän karu liike alkuunsa. Muutaman perättäisen kyykyn jälkeen nilkan lihakset ihan tulessa.

Eilen tuli taas käytyä Oulun hiihtoseuran järjestämällä Vauhdin voitelukurssilla opiskelemassa lisää, nyt kun on tullut hankittua fluoripinnotteita ja toivottavasti ensimmäistä kertaa toimivia kapuloita (onneksi niissä on tyytyväisyytakuu). Tulis vaan lunta nyt vähä äkkiä, että pääsis koirien kanssa reenamaan. Puolustettavana on rotumestaruuksia ja SM-mitaleita.

gts/R
29.11.2011, 10.46
Onko tietoa Vuokatin latutilanteesta? Ilmeisesti ainakin ensilumenladulla hiihdellään, kuinka pitkä pätkä se mahtaa olla? Onko muita paanoja putken lisäksi hiihtokunnossa? Pitäis tulevana viikonloppuna lomailla sieläpäin..

--+MM+--
29.11.2011, 11.09
4,2 km on virallisen tiedon mukaan. Latukamera (http://62.145.172.170/view/index.shtml).

Ulkona oleva latu on viime vuoden lumia ja kiertelee alamaastossa putken vieressä.

µ

HXX1100H
29.11.2011, 18.17
Terve!

Olin Vuokatissa 19-26 .11 ja ulkoladuilla oli riittävästi Urheilulukiolaisia ja itäeurooppalaisia b- maajoukkueiden hiihtäjiä varsinkin aamuisin n: 9 -12 ja iltapäivisin n klo 16 lähtien tappiin asti. Vaimo tuli viikon puolivälissä ja sai kerralla tarpeeksi varsinkin venäläisten hiihtäjien ristipisto-tyylistä ja siirtyi selkeästi hiihtoputkeen hiihtelemään. Joten jos haluaa hiihdellä rauhassa niin heti klo 12 jälkeen ladulle. Itse jätin yleensä hiihtoputken kokonaan väliin ja haettuani rannekkeen ajoin autolla Sokoshotellin päädyn kautta ampumaradalle vievän tien varteen , josta pääsi suoraan ladulle.

gts/R
06.12.2011, 16.00
Noniin Vuokatin hiihtoputki on nähty ja koettu. Mikäs siinä oli hiihdellessä.. ulkomaalaisia ja kovia kotimaisia menijöitä oli paljon. Nyt kun lunta ei vielä ole ja voi vain haaveilla tulevasta hiihtolomasta, niin mikä on Suomen paras hiihtolomakohde, mikäli Lappiin asti ei halua ajaa? Onko se Vuokatti vai joku muu?

HeliT
06.12.2011, 16.38
niin mikä on Suomen paras hiihtolomakohde, mikäli Lappiin asti ei halua ajaa? Onko se Vuokatti vai joku muu?

Paha kysymys, riippuu paljon talvesta, siitä, millaisia latuja haluaa hiihtää, haluaako laskea mäkeä, onko maisemilla väliä ja mitä muuta haluaa lomalla tehdä. Kuusamossa on loistavat ladut, yleensä hyvin lunta mutta sinnekin on aika paljon ajamista. Vuokattiin on lyhyempi matka ja latuja on sielläkin aika paljon. Hyvänä lumitalvena paljon hyviä latuja löytyy vaikka Jyväskylästä - ajamista on paljon vähemmän mutta maisemat ovat lähinnä hakkuuaukkoa...

Jenkkakahva
06.12.2011, 17.12
niin mikä on Suomen paras hiihtolomakohde, mikäli Lappiin asti ei halua ajaa? Onko se Vuokatti vai joku muu?
Kolmevarttia kolmoskehältä on Lahteen ja tunti Vierumäelle. Kummassakin on kohtuu kattavat reitit ja paikoitellen maisematkin ok.
http://www.mski.fi/lahti/

http://www.vierumaki.fi/wp-content/uploads/2010/02/Opiston-ulkoilureitit.pdf

Jeesu
06.12.2011, 18.48
Ja Lahtihan on yksi kolmesta hiihtomaailman legendaarisimmista paikoista (Holmenkollen, Falun, Lahti). Ainakin jos vähän osaa arvostaa perinteitä+omaa mielikuvitusta, niin hiihtolenkistä pitäisi saada jotain irti Salppurin maastoissa.

kalppinokka
11.12.2011, 15.33
Ja Lahtihan on .... niin hiihtolenkistä pitäisi saada jotain irti Salppurin maastoissa.

Parin päivän takuisen lumet on ajettu kiinni pohjiin. Ainakin Tapanilasta Hollolan Työtjärvelle pohjat on hiihdettävissä vapaalla (kaupungin pään kapeammista pohjoista ei havaintoa) eli jotain 20 km edestakaisin on mahdollinen. Väkeä oli sekä eilen että tänään suksittelemassa jo aika paljon, muttei mitään ruuhkaa kuitenkaan.