Näytä tavallinen näkymä : Silmälasit? Piilarit + ajolasit? Aurinkolasit vahvuuksilla?
No ni. Minkäslaisia rillejä teillä on käytössä urheillessanne? Plussat ja miinukset?
Itse olen tänä syksynä ruvennut käyttämään sisäurheilussa pitkän tauon jälkeen piilareita. Toimivat ihan hyvin, joskin silmät kuivuvat jonkin verran (tai toisinaan jopa enemmän, etenkin, jos unohtuvat päähän saunaankin).
Pyöräillessä olen pitänyt tavallisia arskoja vahvuuksilla. Nekin on periaatteessa ihan passelit. Harmaalla kelillä sitten rillit, jotka eivät alkuunkaan sovi pokien muodolta ja linssien koolta pyöräilyyn. Nyt olisikin hankintalistalla jonkinnäköiset näkimet, joilla voi ajaa ulkona ei-aurinkoisella kelillä ja mieluusti käyttää myös sisäurheilussa. Tarkoittaako tämä väistämättä kaksia laseja? Minkälaiseen ratkaisuun te muut olette päätyneet?
simojoki
16.11.2008, 21.31
Aurinkokelille perus kaarevat Bollet vahvuuksilla muuten on Silhouetten sirot hengettömät kakkulat, jotka pysyy kyllä mainiosti päässä notkeiden titsku sankojen avulla. Kertaakaan ei ole kummatkaan harrastusta haitannut niin, että olisi tarvinnut piilareiden tilausta harkita.
Editti: Eli varsinaisia "ajolaseja" en käytä.
No ni. Minkäslaisia rillejä teillä on käytössä urheillessanne? Plussat ja miinukset?
Rudy projectin lasit vahvuuksilla. Nyt talvella värittömät fliplop-linssit kesällä vihreäsävyiset.
/ Panu.
Hyvänä vaihtoehtona kannattaa harkita myös taittovirheleikkausta. Itse kävin moisen operaation läpi viime keväänä ja sekuntiakaan en ole katunut! Homma kustantaa hyvän filon verran (abt 3500€), mutta jos laskee vuosittaiset silmälasikustannukset (duunilasit, ajolasit, tummat ajolasit, tavalliset arskat, mahd. piilarit etc) niin aika nopeasti tuo itsensä maksaa takaisin vaikka ei elämisen laadun paranemiselle hintaa laskisikaan. Mun mielestä ko. operaatio on paras investointi mitä aikuinen ihminen itseensä voi tehdä!
PS. Jos joku on kiinnostunut kuulemaan käytännön kokemuksia operaatiosta niin huutaa hep - voin kertoa käytännön kokemuksista ilman mainontaa.
mehukatti
16.11.2008, 23.22
Itellä piilarit (kertakäyttöiset) ilman mitään ajolaseja maantiellä ja normaalissa maastoajossa. Alamäkiajossa toki gogglet, ettei vedet tuu silmiin. Ehkäpä maantiellekin vois hommaa ajolasit, mutta en oo kokenut asiaa ainakaan vielä kovin tärkeäksi. Silmälaseja en todellakaan edes harkitsisi missään urheilulajissa, oltiin sitten sisällä tai ulkona, ellei sitten olisi paha yliherkkyys piilareiden suhteen. Itellä ne toimii täydellisesti. Silmälaseista: niihin lentää paska, huurtuvat, hajoavat, vääntyvät ja rajoittavat näkökenttää terävän näön osalta.
Pyöräillessä piilarit. Nykyisten silmälasien (aika pienikokoiset, matalat linssit) kanssa tulee niskavaivoja matalassa ajoasennossa kun yrittää katsoa lasien läpi. Lasien yli ei voi katsoa, silloin kyse ei ole enää terävästä näkemisestä vaan enempi hahmontunnistuksesta...
Vanhat rillit toimii vallan mainiosti lyhyillä juoksulenkeillä (jos ei sada kaatamalla) tai vaikkapa kuntosalilla/circuitissa. Aktiivisempaan sisäliikuntaan kertakäyttöpiilarit päähän.
Fillaroidessa (lähes aina) piilarit + sopivan värisellä linssillä varustetut ajolasit päähän. Pari vuotta takaperin tuli toisinaan käytettyä maatienlenkeillä vahvuuksilla varustettuja aurinkolaseja, mutta tästä tavasta pääsin kerralla eroon kun ilmavirta vetäisi ampiaisen linssin ja silmän väliin. Ei onneks pistänyt kuin silmäkulmaan.
Pidemmillä lenkeillä piilarit ja ajolasit. Useimmiten Rudyn Rydoneissa on kiinni adapterit, joissa linssit omilla vahvuuksilla.
muoks: kertakäyttöiset piilarit, ei tarvi pelata nesteiden kanssa
Onneksi tuo näkökyky vielä sen verran toimii, ettei tarvi välttämättä vahvuuksia fillaroidessa, vaikka muutoin käytänkin laseja.
Mut kun on herkät silmät, niin ajaessa tarvii lasit silti, ettei koko ajan tarvi kyynelehtiä :) Kesällä käytän kaarevia, lähelle silmää asettuvia aurinkolaseja (tais olla just Bollet...). Talvella keltasävyisiä suojalaseja - siis sellaisia, joita remonttimiehet käyttää, sangallinen malli. Ovat varsin mainiot, koska suojaavat myös sivusta ja ylhäältä.... ei tule edes lumipyry tai vesisade simmuun.:D
Harryupp
17.11.2008, 09.25
Pitkillä reissuilla ei piilolinssejä oikein sovi käyttää, ja kun en muutenkaan ole kokenut piilareita mielekkäinä on ainoa vaihtoehto mulle ollut urheilulasit vahvuuksilla.
On ollut monta vuotta käytössä Alpinan Pro Swing lasit vahvuuksilla. Vähän huteran tuntuinen sankarakenne, mutta ovat kestäneet hyvin muuten paitsi että sangan saranan metallinen sprintti on syöpynyt rikki hiestä pari kertaa.
Nyt hajosivat taas saranasta. Eikä näihin rumiluksiin enää löytynyt varaosia.
Rumat mutta toimivat, pitivät ajoviiman kivasti pois silmistä. Sekä tummaa että keltaista suojalinssiä tuli käytettyä paljon sekä kesät että talvet
Tuppasivat menemään huurteeseen märkäkelillä ja kovemmilla pakkasilla. Ja kapea nenäsovite oli välillä hiertävä.
Nyt on Briko Endure Clip lasit vahvuuksilla. Laadukas rakenne, ja lasien mukana hyvä suojakotelo ja kolme eri vaihdettavaa linssiä.
Ne eivät mene yhtä herkästi huurteeseen, mutta eivät suojaa ajoviimalta yhtä hyvin kuin vanhat Alpinan lasit.
Mutta mukautuvat mun pärstään hyvin. Pehmeä nenäsovite on mukava käytössä.
Saisivat myös laittaa yhden tummemman linssin mukaan, muuten hyvässä kolmen vaihdettavan linssin paketissa. Maksoivat vahvuuksilla vain 125 euroa.
StantheMan
17.11.2008, 10.29
Pyöräilyssä käytän normaalilaseja. Hankin kyllä myös Rudy Rydonit ja niitä kesällä kertakäyttöpiilolasien kanssa käytän. Rydonit istuvat ihan hyvin. Kiireessä piilolasien laittaminen tahtoo unohtua, joten Rydonit ei aina päähän "ehdi". Hajataittoa on sen verran ja ikänäköä myös, että esim. kartan lukeminen ei piilareilla onnistu. Pitäisi kuulema "tiimarilasit" sitä varten olla lisävarusteena piilariajossa. Pisin aika pyörän selässä piilolasein oli kesän aikana 19,5 tuntia yhteen menoon.
länsiväylä
17.11.2008, 11.38
Mulla on kaikessa urheilussa piilarit ja sitten kelin mukaan aurinko/suojalasit tai ei. Kun on niin huono näkö kuin on (-4.5), niin rillit painaa jo sen verran, että esim. maastossa ryskätessä ne pomppii nenällä ja näkökenttä sumenee.
Pitkillä reissuilla pitää kyllä olla kakkulat varasuunnitelmana mukana, sillä kymmenen tunnin kohdalla silmät alkaa olla aika kuivat ja linssit popsahtelee itsestään silmistä :eek:
Mites piilareiden kanssa sitten jos saa hiekkaa tai muuta maairtainta silmään?
Mites piilareiden kanssa sitten jos saa hiekkaa tai muuta maairtainta silmään?
Itkemällä silmät puhdistuu. Toivottavasti mukana on jotain puhdasta nestettä jolla simmut saa putsattua.
Pitänee hommata jotkut ajolasit vahvuuksilla, piilarit ei toimi töissä (it-duunari) ja ei viitsi niitä käyttää pelkästään lenkeillä.
Lisäksi linimentin saaminen piilarin ja silmän väliin oli kyllä ikimuistoinen kokemus.
Nyt on Briko Endure Clip ....snip..... Maksoivat vahvuuksilla vain 125 euroa.
Onpas halvat, mistä noin halvalla saa ja onko optiikka OK?
Hyvänä vaihtoehtona kannattaa harkita myös taittovirheleikkausta. Itse kävin moisen operaation läpi viime keväänä ja sekuntiakaan en ole katunut! Homma kustantaa hyvän filon verran (abt 3500€), mutta jos laskee vuosittaiset silmälasikustannukset (duunilasit, ajolasit, tummat ajolasit, tavalliset arskat, mahd. piilarit etc) niin aika nopeasti tuo itsensä maksaa takaisin vaikka ei elämisen laadun paranemiselle hintaa laskisikaan. Mun mielestä ko. operaatio on paras investointi mitä aikuinen ihminen itseensä voi tehdä!
PS. Jos joku on kiinnostunut kuulemaan käytännön kokemuksia operaatiosta niin huutaa hep - voin kertoa käytännön kokemuksista ilman mainontaa.
No jopas oli kallista :eek:
Itse kävin vajaat 4 vkoa sitten ja maksoi 1590 EUR per kaksi silmää. Tällä viikolla on eka jälkitarkastus, maksanee ~100 EUR. Edullista hintaa selittänee käytetty "wanha" PRK-menetelmä jonka valitsin muista kuin taloudellisista syistä. Mitään elämää mullistavaa tämä ei minulle aiheuttanut, toisin kuin ilmeisesti kovin monille. Johtuneeko siitä, että en ole silmälaseja käyttänyt ennenkään. Tätä ennen käytin piilolinssejä 15 vuotta. Käytännössä ei mitään ongelmia ollut, ikinä. Ja en todellakaan noudattanut optikoiden ohjeita vaan käytin alkuun 1kk linssejä 1,5 vuotta (kunnes toinen repesi), sen jälkeen 1 vrk linssejä 2-3 vkoa per pari, käytin piilareita aina paitsi nukkuessa jne. Käytin piilareita myös "epähygienisissä" olosuhteissa (vaelluksilla jne.).
Fillaroidessa käytän Serengetin aurinkolaseja, malli on vähän kaareva joten suojaa silmiä viimalta erinomaisen hyvin. Viikko sitten kävin instrussa pällistelemässä aurinkolaseja ja tuo samainen malli sattui silmääni, hintalapussa järjettömän 240 EUR! Omistani maksoin pari vuotta sitten 80 EUR Insrtussa ja saa noita näköjään vieläkin halvemmalla (http://www.opticsplanet.net/serengeti-sedona-bromo.html). Voin kyllä lämpimästi suositella, ja Serengetin aurinkolaseja yleensäkin. Kannattaa käydä optikolla vertailemassa. Kun nuo ostin kokeilin varmaan kaikki merkit ja mallit mitä kaupasta löytyi ja monella merkillä oli oleellisesti huonompi optiikan laatu.
Oatmeal Stout
17.11.2008, 12.46
Oakleyllä taitaa olla fototrooppisilla linssiellä oleva vaihtoehto nykyisin tai sitten iridiumlinssit - nykyhintaa en tiedä.
Itselläni on Brikon lasit adapterilla, mutta neljä linssipintaa sateessa ei ole optimiratkaisu.
Voimakkuutta hajataittoineen noin -5 ja prismakorjausta riittävästi. Piilarit ei toimi karsastuksen takia ja kuvuisivat silmään muutenkin. Leikkauksella ei pääse kuin ojasta allikkoon.
Ajaessa aina Rudyn Ekynox SXhttp://www.bike-discount.de/bilder/small/12200/ekynox-sx-racing-white.jpg ja niissä kaarevat linssit voimakkuuksilla, oransilla värillä ja likaahylkivällä heijastamattomalla pinnalla. Niillä pärjää pimeätä lukuunottamatta joka kelissä. Eivät huurru kovin herkästi ja toimivat sateellakin, kun pinnoitteen ansiosta pisarat eivät jää lillimään linssin pintaan. Ainoa asia, joka oikeastaan häiritsee, on linssin takapinnalle, pokan alareunan päälle killimään jäävä hikilammikko sitten kun tulee tarpeeksi lämmin. Siihenkin löytyisi jo ratkaisu kun Rydoninkin saa nyt suoraan voimakkuuksilla: http://www.rudyproject.com/products/rx_start.php?sel=0&idL=1&headquarter=1&prodottiInglesi=0&ecommerce=0&idDealer=1&isADealer=0&unicode. Kun ei ole pokaa alareunassa, ei ole mihin hiki jäisi killimään.
Tällaisia http://www.blac.dk/ pyörittelin toissa viikonloppuna Pariisin SILMO-messuilla. 8 grammaa painava hiilikuitupoka ei paina nenulla. Tummuvien linssien kanssa noista saisi melkolailla päheet fillarillistin vapaa-ajanlasit.
No jopas oli kallista :eek:
Itse kävin vajaat 4 vkoa sitten ja maksoi 1590 EUR per kaksi silmää. Tällä viikolla on eka jälkitarkastus, maksanee ~100 EUR. Edullista hintaa selittänee käytetty "wanha" PRK-menetelmä jonka valitsin muista kuin taloudellisista syistä. Mitään elämää mullistavaa tämä ei minulle aiheuttanut, toisin kuin ilmeisesti kovin monille. Johtuneeko siitä, että en ole silmälaseja käyttänyt ennenkään. Tätä ennen käytin piilolinssejä 15 vuotta. Käytännössä ei mitään ongelmia ollut, ikinä. Ja en todellakaan noudattanut optikoiden ohjeita vaan käytin alkuun 1kk linssejä 1,5 vuotta (kunnes toinen repesi), sen jälkeen 1 vrk linssejä 2-3 vkoa per pari, käytin piilareita aina paitsi nukkuessa jne. Käytin piilareita myös "epähygienisissä" olosuhteissa (vaelluksilla jne.).
Missähän nyrkkipajassa olet operaatiossa käynyt kun tuolla hinnalla olet selvinnyt, kun esim. Suomen johtavan alan toimijan (Eiran Sairaala) hinnaston mukaan PRK kustantaa 1.375€/ööga? Ja saanko kysyä mitä olivat ne "muut kuin talaoudelliset syyt", joiden perusteella päädyit operaatioon joka toteutetaan vanhanaikaisella menetelmällä, joka on riskialttiinpi ja jonka lopputulos on pääsääntöisesti epätarkempi kuin nykymenetelmillä toteutettuna? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen.
Missähän nyrkkipajassa olet operaatiossa käynyt kun tuolla hinnalla olet selvinnyt, kun esim. Suomen johtavan alan toimijan (Eiran Sairaala) hinnaston mukaan PRK kustantaa 1.375€/ööga? Ja saanko kysyä mitä olivat ne "muut kuin talaoudelliset syyt", joiden perusteella päädyit operaatioon joka toteutetaan vanhanaikaisella menetelmällä, joka on riskialttiinpi ja jonka lopputulos on pääsääntöisesti epätarkempi kuin nykymenetelmillä toteutettuna? Ihan vaan uteliaisuuttani kyselen.
Sellasella nyrkkipajalla missä puoskarina oli tasan sama "alansa johtava kirurgi" mr. Koskela kuin tuolla Eirassakin ;) Eli siis Medilaserilla Espoossa. Tiesitkö muuten, että Eiran sairaalassa PRK maksoi vielä viime vuonna 600 eur / silmä? Tiedän, koska harkitsin asiaa vakavasti jo tuolloin ja olin sinne silloin yhteyksissä. Jos halvempi hinta tekee "nyrkkipajan" niin...
Muut syyt olivat mm. se, että silmän pinta kasvaa takaisin entiselleen, toisin kuin LASIKissa jossa se läppä ei tiettävästi ikinä kasva takaisin sellaiseksi kun se oli enne sen tekoa. Esim. LASIKin jälkeinen mahdollinen korjausleikkaus tehdään niin, että se sama läppä avataan. Tiedän, koska kysyin. Ei sillä, että tämä nyt niin kamalaa olisi koskapa LASIK potilaat taitavat olla kaikki hyvissä sielun ja ruumiin voimissa läppineen päivineen ja esim. kamppailulajien harrastajilla ei ole ollut mitään ongelmia asian suhteen. Silti minusta tuntuu mukavammalle ajatus siitä, että silmän pinta on täysin ehjä.
Suurempi syy oli se, että PRK:ssa operoitava alue voi olla mahdollisesti suurempi ja lukemani mukaan hämäränäön säilyminen on suuressa määrin riippuvainen operoitavan alueen koosta. Hämäränäkökysymyksiini eivät mitään suoraa vastausta antaneet ja luulen, että yksilöllisillä eroilla on tässä myös suuri merkitys. Työkaverin vaimolle tehtiin LASIK jonka jälkeen hän ei näe kuulemma hämärässä enää oikein mitään. Itselläni en huomaa hämäränäön heikentyneen lainkaan, myöskään mitään häiritsevää "halo"-ilmiötä ei esiinny. Jos tuijottaa suoraan esim. auton valoihin niin sen ympärillä kyllä näkyy jonkinlainen kehä, mutta muistaakseni samanlainen näkyi piilareillakin. Ainkaan se ei ole itseäni haitannut vähäisimmässäkään määrin.
LASIKin läppä on myös komplikaatioalttiimpi kuin PRK:lla operoitu silmä, etenkin jos läppä tehdään terällä eikä laserilla. PRK-operoitu silmä tosin on suojattava UV-säteilyltä erityisen hyvin vuoden ajan operaation jälkeen arpisamentumariskin minimoimiseksi. Tämä ei itselleni ainakaan ole mikään ongelma koska olen käyttänyt aurinkolaseja tätä ennenkin. Mitäköhän tarkoitat suuremmalla riskialttiudella?
PRK ja LASIK tehdään molemmat tasan samalla laserilla eli fyysisellä laitteella, joten itse laseroinnissakaan ei ole mitään eroa ja minulle vakuutettiin ennen operaatiota, että molemmilla menetelmillä päädytään tasan samaan lopputulokseen näöntarkkuuden suhteen. Ainoa ero itse operaatiossa on se, että LASIKissa tehdään silmään läppä ja PRK:ssa silmän pinta kaavitaan pois.
Suurimmat erot nähdäkseni ovat toipumisajassa ja hinnassa. Itse olin työkyvytön 5-6 vrk jonka aikana oli silmissä aina auki pitäessä roskantunnetta ja silmät vuosivat vettä. Mitää kipua ei missään vaiheessa ollut joten sekin on ainakin minun kohdallani pelkkää legendaa. Silmäni eivät myöskään ole mitenkään erityisen kuivat tms. Esim. kostutustippoja minun ei tarvitse käyttää ainakaan tällä hetkellä lainkaan.
Itse en vielä mitään lopullista tuomiota operaatiosta anna koska toipuminen on vielä kesken. Sen kuitenkin voin sanoa, että tällä hetkellä näen vähintään yhtä hyvin kuin piilareilla/silmälaseilla ja että mitään ongelmia ei ole ollut. Oletan näön vielä hieman tarkentuvan jahka kortisonitippakuuri loppuu. Ainakin ennen sen aloittamista näin todella tarkasti ja lukemani mukaan nimenomaan tuo kortisoni hieman heikentää näköä.
Ei kannata uskoa kaikkea markkinointipropagandaa vaan tehdä ihan oma valistunut arvio saatavilla olevien tietojen pohjalta. Riski on aina olemassa, käytetystä menetelmästä riippumatta.
Ittellä lenkillä lasit, oikein aurinkoisella kelillä halvat vahvuuksilla olevat aurinkolasit.
Kisoissa ja maastossa ajaessa sitten kertakäyttöpiilarit ja halvat photokromaattiset lasit (ennen oli Rudy Projektit, mutta vaihtui "halpamerkkiin")..
Yksi tuttu Norjasta kertoi käyneensä Turkissa leikkauttamassa silmänsä.. Sai kuulemma Norjan leikkaushintoihin verrattuna viikon ranta-loman ilmatteeksi. Itte en välttämättä juuri sinne olisi menny, kun täälläkin puhutaan jo "Suomalaisista nyrkkipajoista"..
Kiitos taas kaikille vastaajille! Arvokkaita kommentteja! Ehkä pääsin askelen lähemmäksi ensi kesän ongelmien poistoa.
Nykyisten silmälasien (aika pienikokoiset, matalat linssit) kanssa tulee niskavaivoja matalassa ajoasennossa kun yrittää katsoa lasien läpi. Lasien yli ei voi katsoa, silloin kyse ei ole enää terävästä näkemisestä vaan enempi hahmontunnistuksesta...
Tää on just se munkin ongelmani ydin. Mies ihmetteli, että tarvitaanko pyöräillessä tosiaan isoja linssejä :rolleyes: (ei oo raukalla maantiefiletsua ;)).
...muuten on Silhouetten sirot hengettömät kakkulat, jotka pysyy kyllä mainiosti päässä notkeiden titsku sankojen avulla.
Jos hankkii tällaiset erilliset urheilusilmälasit, niin pitäisi olla aika joustavat sangat. Yhdet potentiaaliset vois olla lähioptikolla.
Pari vuotta takaperin tuli toisinaan käytettyä maatienlenkeillä vahvuuksilla varustettuja aurinkolaseja, mutta tästä tavasta pääsin kerralla eroon kun ilmavirta vetäisi ampiaisen linssin ja silmän väliin. Ei onneks pistänyt kuin silmäkulmaan.
AUTS!!
kertakäyttöiset piilarit, ei tarvi pelata nesteiden kanssa
Joo, kertiksiä mäkin käytän. En ikinä ota enää pitkäkäyttöisiä linssejä epäonnistuneen ensikokeiluni jälkeen. (Ja taas mä vannon vaikkei pitäis...) Noi on niin helppo heittää pois käytön jälkeen, ei ole puhtaus- tms. ongelmia.
Pitkillä reissuilla ei piilolinssejä oikein sovi käyttää, ja kun en muutenkaan ole kokenut piilareita mielekkäinä on ainoa vaihtoehto mulle ollut urheilulasit vahvuuksilla.
//
Nyt on Briko Endure Clip lasit vahvuuksilla. Laadukas rakenne, ja lasien mukana hyvä suojakotelo ja kolme eri vaihdettavaa linssiä.
Ne eivät mene yhtä herkästi huurteeseen, mutta eivät suojaa ajoviimalta yhtä hyvin kuin vanhat Alpinan lasit.
Mutta mukautuvat mun pärstään hyvin. Pehmeä nenäsovite on mukava käytössä.
Saisivat myös laittaa yhden tummemman linssin mukaan, muuten hyvässä kolmen vaihdettavan linssin paketissa. Maksoivat vahvuuksilla vain 125 euroa.
Toi hinta ei ainakaan ole paha. Voisin tutustua tarkemmin. Onko noi värilliset linssit kaikki vahvuuksilla vai onko vaan yhdet silmälasilinssit, jotka laitetaan värillisten kanssa?
Pitäisi kuulema "tiimarilasit" sitä varten olla lisävarusteena piilariajossa.
No ei kovin näppärää toi. Yhdet kunnon lasit, eikös juu!
Mulla on kaikessa urheilussa piilarit ja sitten kelin mukaan aurinko/suojalasit tai ei. Kun on niin huono näkö kuin on (-4.5), niin rillit painaa jo sen verran, että esim. maastossa ryskätessä ne pomppii nenällä ja näkökenttä sumenee.
Pitkillä reissuilla pitää kyllä olla kakkulat varasuunnitelmana mukana, sillä kymmenen tunnin kohdalla silmät alkaa olla aika kuivat ja linssit popsahtelee itsestään silmistä :eek:
Eikö sulla ole erikoisohennettuja linssejä vai miksi ne sun kakkulas niin paljon painaa? Hassua, että sulla plopsahtelee piilarit pois kuivuessaan; mulla ne imasee ittsenä niin kiinni silmän pintaan ettei meinaa pois saada. Me ihmiset olemme siis erilaisia :D (että jo tässä iässä opin tuonkin asian...)
Hyvänä vaihtoehtona kannattaa harkita myös taittovirheleikkausta. Itse kävin moisen operaation läpi viime keväänä ja sekuntiakaan en ole katunut!
Valitettavasti tää ei taida käydä mulle (liekö alkava silmätauti jo meikäläisellä: ei tule ikä yksin). Enkä kyllä suoraan sanottuna ole kovin innostunut edes ottamaan selvää mahdollisuudesta. Tiedän, että joillakin tämä toimii hyvin!
....Ainoa asia, joka oikeastaan häiritsee, on linssin takapinnalle, pokan alareunan päälle killimään jäävä hikilammikko sitten kun tulee tarpeeksi lämmin. Siihenkin löytyisi jo ratkaisu kun Rydoninkin saa nyt suoraan voimakkuuksilla: http://www.rudyproject.com/products/rx_start.php?sel=0&idL=1&headquarter=1&prodottiInglesi=0&ecommerce=0&idDealer=1&isADealer=0&unicode. Kun ei ole pokaa alareunassa, ei ole mihin hiki jäisi killimään.
Tärkeä huomio tuokin aspekti linssin muotoilussa! Kiitos vinkistä!
Yksi tuttu Norjasta kertoi käyneensä Turkissa leikkauttamassa silmänsä.. Sai kuulemma Norjan leikkaushintoihin verrattuna viikon ranta-loman ilmatteeksi. Itte en välttämättä juuri sinne olisi menny, kun täälläkin puhutaan jo "Suomalaisista nyrkkipajoista"..
Enpä lähtisi Turkkiin minäkään :rolleyes:
Sellasella nyrkkipajalla missä puoskarina oli tasan sama "alansa johtava kirurgi" mr. Koskela kuin tuolla Eirassakin ;) Eli siis Medilaserilla Espoossa. Tiesitkö muuten, että Eiran sairaalassa PRK maksoi vielä viime vuonna 600 eur / silmä? Tiedän, koska harkitsin asiaa vakavasti jo tuolloin ja olin sinne silloin yhteyksissä. Jos halvempi hinta tekee "nyrkkipajan" niin...
*"Halvempi hinta sinänsä ei tee verstaasta nyrkkipajaa, vaikka merkittävästi yleisestä tasosta alaspäin poikkeava hinta niin antaakin monesti aihetta olettaa. Tässä tapauksessa pajan seppä on parasta a-ryhmää, mutta alasin ja vasara, eli instrumentit hieman aikansa eläneitäverrattuna esim. Eiraan tai Laseriin. Eli ei tuo arvaus "nyrkkipaja" nyt niin kauas totuudesta heittänyt."
Muut syyt olivat mm. se, että silmän pinta kasvaa takaisin entiselleen, toisin kuin LASIKissa jossa se läppä ei tiettävästi ikinä kasva takaisin sellaiseksi kun se oli enne sen tekoa. Esim. LASIKin jälkeinen mahdollinen korjausleikkaus tehdään niin, että se sama läppä avataan. Tiedän, koska kysyin. Ei sillä, että tämä nyt niin kamalaa olisi koskapa LASIK potilaat taitavat olla kaikki hyvissä sielun ja ruumiin voimissa läppineen päivineen ja esim. kamppailulajien harrastajilla ei ole ollut mitään ongelmia asian suhteen. Silti minusta tuntuu mukavammalle ajatus siitä, että silmän pinta on täysin ehjä.
*"Mihin tämä maitsemasi "tiettävästi" perustuu? Seppä Koskela kertoi minulle että läppä kiinnittyy kohtuullisen voimakkaasti kolmessa vuorokaudessa ja solujen uusiutumisen myötä se tulee olemaan muun sarveiskalvon kanssa "yhtä puuta" noin kolmen kuukauden kuluttua. Ja se "saman läpän avaaminen" on kuulemma pelkkää höpöpuhetta, paitsi jos saman kokoisen läpän tekeminen ja avaaminen lasketaan siksi. Ja muistaa kannattaa myös, että femtosecond-lasik (operaatio jossa sekä läppä että itse leikkaus tehdään laserilla ilman minkäänlaista mekaanista kosketusta silmään) operaation jälkeisten korjausleikkausten tarve on noin yksi kymmenesosa PRK operaation vastaavista."
Suurempi syy oli se, että PRK:ssa operoitava alue voi olla mahdollisesti suurempi ja lukemani mukaan hämäränäön säilyminen on suuressa määrin riippuvainen operoitavan alueen koosta. Hämäränäkökysymyksiini eivät mitään suoraa vastausta antaneet ja luulen, että yksilöllisillä eroilla on tässä myös suuri merkitys. Työkaverin vaimolle tehtiin LASIK jonka jälkeen hän ei näe kuulemma hämärässä enää oikein mitään. Itselläni en huomaa hämäränäön heikentyneen lainkaan, myöskään mitään häiritsevää "halo"-ilmiötä ei esiinny. Jos tuijottaa suoraan esim. auton valoihin niin sen ympärillä kyllä näkyy jonkinlainen kehä, mutta muistaakseni samanlainen näkyi piilareillakin. Ainkaan se ei ole itseäni haitannut vähäisimmässäkään määrin.
*"Niinpä, "voi olla mahdollisesti suurempi"... Tuo sinänsä pitää paikkansa joissakin harvoissa yksittäistapauksissa, joissa sarveiskalvon riittävän paksuuden puute ei mahdollista tarpeeksi leveän läpän avaamista. Tosin sellaisissa tapauksissa ei koko operaatiota suositella, vaan ryhdytään harkitsemaan muita vaihtoehtoja, esim. juuri PRK operaatiota. Hämäränäön mahdollinen heikkeneminen johtuu siitä, että operoitu alue (=läpän leveys) on kapeampi kuin pimeässä laajentuneen mykiön halkaisija, jolloin operoidun alueen ulopuolelta pääsee "vuotamaan" korjaamatonta valoa. Esim. mulla läpän leveys oli 0.9 mm leveämpi kuin mykiön max. halkaisija, enkä siis ole havainnut mitään heikkenemistä hämäränäössä.
Mun serkun lankomiehen naapuri ei kylläkään ole tällaisessa operaatiossa käynyt, mutta on kuulemma sitä mieltä, että oikein kirkkaassa valossa näkeminen saattaa heikentyä, mene ja tiedä.:rolleyes:"
LASIKin läppä on myös komplikaatioalttiimpi kuin PRK:lla operoitu silmä, etenkin jos läppä tehdään terällä eikä laserilla. PRK-operoitu silmä tosin on suojattava UV-säteilyltä erityisen hyvin vuoden ajan operaation jälkeen arpisamentumariskin minimoimiseksi. Tämä ei itselleni ainakaan ole mikään ongelma koska olen käyttänyt aurinkolaseja tätä ennenkin. Mitäköhän tarkoitat suuremmalla riskialttiudella?
*"Mä puhun tässä koko ajan ns. femtosecond -operaatiosta, eli laserilla tehtävästä läpästä, se kun kuitenkin edustaa nykytekniikkaa tässä asiassa. Tämän operaation jälkeen ei tarvita mitään erityistoimenpiteitä UV- tai minkään muunkaan säteilyn suhteen. Suuremmalla riskialttiudella tarkoitan mm. juuri tuota arpisamentumaa, jota tulee JOKAISEEN PRK-operoituun silmään enemmän tai vähemmän, valtaosaan ei tosin mitenkään haittaavissa määrin. Lasik operaatiossa tätä ei tapahdu."
PRK ja LASIK tehdään molemmat tasan samalla laserilla eli fyysisellä laitteella, joten itse laseroinnissakaan ei ole mitään eroa ja minulle vakuutettiin ennen operaatiota, että molemmilla menetelmillä päädytään tasan samaan lopputulokseen näöntarkkuuden suhteen. Ainoa ero itse operaatiossa on se, että LASIKissa tehdään silmään läppä ja PRK:ssa silmän pinta kaavitaan pois.
*"Minulle seppä Koskela taas kertoi että operatiolla saavutettava lopullinen näöntarkkuus riippuu aika pitkälti laseroitavan alueen tasaisuudesta, joka taas kuulemma femtosecond-menetelmällä on paras mahdollinen - ero kuulemma on huomattava. Tiedä sitten mitä tuo "huomattava" oikeasti käytännössä tarkoittaa."
Suurimmat erot nähdäkseni ovat toipumisajassa ja hinnassa. Itse olin työkyvytön 5-6 vrk jonka aikana oli silmissä aina auki pitäessä roskantunnetta ja silmät vuosivat vettä. Mitää kipua ei missään vaiheessa ollut joten sekin on ainakin minun kohdallani pelkkää legendaa. Silmäni eivät myöskään ole mitenkään erityisen kuivat tms. Esim. kostutustippoja minun ei tarvitse käyttää ainakaan tällä hetkellä lainkaan.
*"Mitään kipua en mäkään tuntenut, mutta toipumisajassa tosiaan tuntuu olevan eroa; mulla silmät vuosivat muutaman tunnin operaation jälkeen ja seuraavana aamuna yhdeksältä olin golfkentällä ilman mitään ongelmaa. Ensimmäiset kymmenen päivää laitoin antibioottitippoja, muutaman ensimmäisen viikon aikana oli syytä välttää silmien hieromista, siinä kaikki."
Itse en vielä mitään lopullista tuomiota operaatiosta anna koska toipuminen on vielä kesken. Sen kuitenkin voin sanoa, että tällä hetkellä näen vähintään yhtä hyvin kuin piilareilla/silmälaseilla ja että mitään ongelmia ei ole ollut. Oletan näön vielä hieman tarkentuvan jahka kortisonitippakuuri loppuu. Ainakin ennen sen aloittamista näin todella tarkasti ja lukemani mukaan nimenomaan tuo kortisoni hieman heikentää näköä.
*"Kävin toisessa eli viimeisessä jälkitarkastuksessa pari viikkoa sitten. Todettiin että kaikki on paremmin kuin hyvin ja näen hieman paremmin kuin ennen operaatiota laseilla korjattuna - itseasiassa näköni tällä hetkellä on kuulemma "virheetön"."
Ei kannata uskoa kaikkea markkinointipropagandaa vaan tehdä ihan oma valistunut arvio saatavilla olevien tietojen pohjalta. Riski on aina olemassa, käytetystä menetelmästä riippumatta.
*"Tuosta olen täysin samaa mieltä, ja voin varauksetta suositella operaatiota kaikille, joita lasit vähänkään häiritsevät. Ihmettelen kuitenkin edelleen niitä "muita kuin taloudellisia syitäsi", ne ei oikein mulle auenneet. Varsinkin kun aikoinaan kysyin sekä Koskelalta että esitutkimuksen (jonka kustannukset muuten unohdit mainita tuossa halvan hinnan hurmassasi) tehneeltä silmähoitajalta, että onko olemassa MITÄÄN syytä, joka antaisi aihetta harkita jotain toista operointitapaa; molemmat vastasivat, että jos talaoudellinen aspeksti unohdetaan, niin EI OLE."
Äh, kai tähän nyt täytyy vielä kommentoida kun kerran niin provosoidaan :D
Halvempi hinta sinänsä ei tee verstaasta nyrkkipajaa, vaikka merkittävästi yleisestä tasosta alaspäin poikkeava hinta niin antaakin monesti aihetta olettaa. Tässä tapauksessa pajan seppä on parasta a-ryhmää, mutta alasin ja vasara, eli instrumentit hieman aikansa eläneitäverrattuna esim. Eiraan tai Laseriin. Eli ei tuo arvaus "nyrkkipaja" nyt niin kauas totuudesta heittänyt."
Joo, melkonen puoskari kyllä se Koskela kun käyttää kivikautisia laitteita :rolleyes: Luulisi a-ryhmän sankarin tekevän vain laatujälkeä ja käyttävän vain laatuvälineitä?
Miksiköhän siellä ei-nyrkkipajassa Eirassa maksoi PRK viime vuonna niin vähän? Jos mitataan hinnalla niin minulle tehtiin nyt laadukkaampi operaatio kuin olisi tehty a-laatuluokan Eirassa viime vuonna. Tekikö ne siellä ennen sutta ja sekundaa, nyt sitten parasta mahdollista laatua :seko:
Mihin tämä maitsemasi "tiettävästi" perustuu? Seppä Koskela kertoi minulle että läppä kiinnittyy kohtuullisen voimakkaasti kolmessa vuorokaudessa ja solujen uusiutumisen myötä se tulee olemaan muun sarveiskalvon kanssa "yhtä puuta" noin kolmen kuukauden kuluttua. Ja se "saman läpän avaaminen" on kuulemma pelkkää höpöpuhetta, paitsi jos saman kokoisen läpän tekeminen ja avaaminen lasketaan siksi. Ja muistaa kannattaa myös, että femtosecond-lasik (operaatio jossa sekä läppä että itse leikkaus tehdään laserilla ilman minkäänlaista mekaanista kosketusta silmään) operaation jälkeisten korjausleikkausten tarve on noin yksi kymmenesosa PRK operaation vastaavista.
Kannattaa toki ottaa huomioon myös se, että tuo uusi menetelmä on ollut käytössä vain vähän aikaa, PRK jo ties kuinka pitkään. Pelkästään jo tämä aiheuttaa vääristymää menetelmien onnistumisten vertailulle. Nykyään PRK:ta ei suositella jos näkö on alle tietyn rajan koska onnistumisen todennäköisyys on pieni. Ennen muita vaihtoehtoja ei ollut joten ei yllätä jos silloin ei päästy laakista rilleistä eroon ja kas! saadaan tilastoihin epäonnistumisia.
"Tiettävästi" perustuu siihen mitä olen lukenut ja sen mitä ko. puoskarilta tuosta läpän avaamisesta kuulin. Tai hmm.. en nyt mene vannomaan oliko se itse kirurgi vai joku muu henkilö.
Niinpä, "voi olla mahdollisesti suurempi"... Tuo sinänsä pitää paikkansa joissakin harvoissa yksittäistapauksissa, joissa sarveiskalvon riittävän paksuuden puute ei mahdollista tarpeeksi leveän läpän avaamista. Tosin sellaisissa tapauksissa ei koko operaatiota suositella, vaan ryhdytään harkitsemaan muita vaihtoehtoja, esim. juuri PRK operaatiota. Hämäränäön mahdollinen heikkeneminen johtuu siitä, että operoitu alue (=läpän leveys) on kapeampi kuin pimeässä laajentuneen mykiön halkaisija, jolloin operoidun alueen ulopuolelta pääsee "vuotamaan" korjaamatonta valoa. Esim. mulla läpän leveys oli 0.9 mm leveämpi kuin mykiön max. halkaisija, enkä siis ole havainnut mitään heikkenemistä hämäränäössä.
Mun serkun lankomiehen naapuri ei kylläkään ole tällaisessa operaatiossa käynyt, mutta on kuulemma sitä mieltä, että oikein kirkkaassa valossa näkeminen saattaa heikentyä, mene ja tiedä.
Aivan, tiedän kyllä, että liian pieni operointialue heikentää hämäränäköä ja kuten kirjoitin oli tämä erittäin merkittävä syy siihen, että valitsin PRK:n; sen vaikutus hämäränäköön on mahdollisimman pieni.
En tiedä mitä tämä (oletettavasti kuvitteellinen) tuntematon naapurihenkilö tähän asiaan liittyy jos ei edes tiedä koko asiasta mitään?
Mä puhun tässä koko ajan ns. femtosecond -operaatiosta, eli laserilla tehtävästä läpästä, se kun kuitenkin edustaa nykytekniikkaa tässä asiassa. Tämän operaation jälkeen ei tarvita mitään erityistoimenpiteitä UV- tai minkään muunkaan säteilyn suhteen. Suuremmalla riskialttiudella tarkoitan mm. juuri tuota arpisamentumaa, jota tulee JOKAISEEN PRK-operoituun silmään enemmän tai vähemmän, valtaosaan ei tosin mitenkään haittaavissa määrin. Lasik operaatiossa tätä ei tapahdu.
Tiedän kyllä PRK:n ja LASIK:n erot. Voin vakuuttaa, että selvittelin asiaa hetken jos toisenkin ennen päätöstä.
Minulle seppä Koskela taas kertoi että operatiolla saavutettava lopullinen näöntarkkuus riippuu aika pitkälti laseroitavan alueen tasaisuudesta, joka taas kuulemma femtosecond-menetelmällä on paras mahdollinen - ero kuulemma on huomattava. Tiedä sitten mitä tuo "huomattava" oikeasti käytännössä tarkoittaa.
Sitä en osaa sanoa minäkään. Mutta tasan samalla laserilla minulta olisi grillattu silmät LASIKissakin ja vakuutettiin, että lopputulos on molemmilla menetelmillä sama. LASIK olisi tosin tainnut olla oldskool-höyläys versio eikä tämä uudempi.
Mitään kipua en mäkään tuntenut, mutta toipumisajassa tosiaan tuntuu olevan eroa; mulla silmät vuosivat muutaman tunnin operaation jälkeen ja seuraavana aamuna yhdeksältä olin golfkentällä ilman mitään ongelmaa. Ensimmäiset kymmenen päivää laitoin antibioottitippoja, muutaman ensimmäisen viikon aikana oli syytä välttää silmien hieromista, siinä kaikki.
Jep. LASIKista toipuminen on paljon nopiampaa. Eräs duunikaverini kävi LASIK-leikkauksessa 1-2kk sitten. Oli töissä heti operaatiota seuraavana päivänä. 2-3 vkoa ko. operaation jälkeen kyselin kuinka silmät toimivat ja kertoi toimivan hyvin, mutta että näöntarkkuus vielä hieman vaihteli ja että esim. näön tarkentaminen vaati välillä vielä hieman keskittymistä.
Kävin toisessa eli viimeisessä jälkitarkastuksessa pari viikkoa sitten. Todettiin että kaikki on paremmin kuin hyvin ja näen hieman paremmin kuin ennen operaatiota laseilla korjattuna - itseasiassa näköni tällä hetkellä on kuulemma "virheetön".
Onneksi olkoon :) Itselläni tosiaan torstaina ensimmäin jälkitarkastus. Kuten jo totesin niin näen tällä hetkellä yhtä hyvin kuin näin piilareilla tai laseilla. Ennen kortisonitippakuurin alkua näin paremmin. Saa nähdä kuinka käy kun tippakuuri loppuu.
Tuosta olen täysin samaa mieltä, ja voin varauksetta suositella operaatiota kaikille, joita lasit vähänkään häiritsevät. Ihmettelen kuitenkin edelleen niitä "muita kuin taloudellisia syitäsi", ne ei oikein mulle auenneet. Varsinkin kun aikoinaan kysyin sekä Koskelalta että esitutkimuksen (jonka kustannukset muuten unohdit mainita tuossa halvan hinnan hurmassasi) tehneeltä silmähoitajalta, että onko olemassa MITÄÄN syytä, joka antaisi aihetta harkita jotain toista operointitapaa; molemmat vastasivat, että jos talaoudellinen aspeksti unohdetaan, niin EI OLE.
Minä yritin oman valintani perustelut mahdollisimman selkeästi esittää, ilmeisesti siinä epäonnistuen :(
Olisit kysynyt heiltä myös sitä, että jos ero toipumisajassa jätetään huomiotta niin onko mitään syytä olla valitsematta PRK. Minulle tähän kysymykseen hetken hiljaisuuden jälkeen vastattiin, että ei ole ja että molemmilla päästään samaan lopputulokseen.
Niin ja en hurmassani unohtanut mainita esitutkimuksen kustannuksia; koko homma ensimmäisestä yhteydenotosta siihen, että silmät oli operoitu maksoi minulle kaikkineen tasan 1590 euroa.
En lainkaan kiistä etteikö tälläkin alalla tapahtuisi kehitystä ja mainitsemasi "femtosecond lasik" operaatio on varmasti kaikin puolin hyvä valinta sekin. En silti oikein ymmärrä intoasi "hyökätä" minun valintaani vastaan, ikäänkuin kokisit tarvetta siten puolustaa omaa valintaasi. Minä tein aivan tietoisen ja harkitun valinnan ja tekisin saman valinnan uudestaan.
Millähän puoskarilla minä sitten kävin vuonna muutama vuosi sitten, kun maksoin PRK:sta 500 €/silmä ja 200 € esitarkastuksesta. Oulussa ODL:llä asioin ja kaikki meni loistavasti ja ei oo ollu mitään ongelmia. Se elämänlaadun paraneminen on aika käsittämättömän suurta, kun näin jälkeenpäin ajattelee.
lynxlynx
18.11.2008, 16.34
Piilareita käytän lähes päivittäin (kuukausi), joten lenkille vain ajolasit päähän ja menoksi :)
mandello
18.11.2008, 18.31
Täällä yksi rankasti likinäköinen, joka käyttää kovia piilolaseja (aamusta iltaan). Kovien linssien alle menee helpommin roskia, joten ajolasit on välttämättömät. Ongelma esiintyy keväisin kun pölyä on paljon, silloin käytän kertakäyttöisiä pehmeitä piilolaseja, edelleen ajolasien kanssa.
Ajolasit ei mitkään erikoiset, toki suht kaareva malli. Ja ajokelien mukaan vaihdettavat linssit (keltainen, tumma tai kirkas linssi).
Periytyvän, voimakkaan likinäköisyyden kylkiäisenä tulee tn jossain vaiheessa kaihi. Säästän silmien operoinnin siihen kun kaihin samentama silmä joudutaan operoimaan, koska siitä miten kertaalleen laseroitu silmä laseroidaan toisen kerran ja asennetaan keinolinssi (oikea termi?) ei ole vielä kauheasti tutkimustuloksia. Eli koska kovat linssit toimii lyhyttä kevätpölykautta lukuunottamatta, niin ei vielä leikkausta.
En silti oikein ymmärrä intoasi "hyökätä" minun valintaani vastaan, ikäänkuin kokisit tarvetta siten puolustaa omaa valintaasi. Minä tein aivan tietoisen ja harkitun valinnan ja tekisin saman valinnan uudestaan.
Mä en hyökkää ketään vastaan enkä provosoi ketään, mutta tuollaista hurskastelua (p...kan puhumista?) tyyliin "muista kuin taloudellisista syistä..." en vaan jaksa. Mulla on asiasta riittävä omakohtainen kokemus, jotta uskallan sanoa ääneen että ns. terveellä ihmisellä ainoa syy valita vanhentuneella tekniikalla toteutettava operaatio on taloudellinen, ei mikään muu.
Yht'äkkiä tuli vallan köyhä olo vaikka oon ihan muista kuin taloudellisista syistä tähän asti käyttänytkin kertakäyttöpiilareita :o
Mä en hyökkää ketään vastaan enkä provosoi ketään, mutta tuollaista hurskastelua (p...kan puhumista?) tyyliin "muista kuin taloudellisista syistä..." en vaan jaksa. Mulla on asiasta riittävä omakohtainen kokemus, jotta uskallan sanoa ääneen että ns. terveellä ihmisellä ainoa syy valita vanhentuneella tekniikalla toteutettava operaatio on taloudellinen, ei mikään muu.
Oletko nyt aivan tosissasi? Mikä mahtaa olla omakohtainen kokemuksesi asiasta, ja itseasiassa; mistä asiasta? Leikkausmenetelmistä vai ihmisten valinnoista? Miksi sinä luulet tietäväsi paremmin mitä minä ajattelen? Maksetaanko palkkasi kenties verovelvollisten lompakosta? Asenne ainakin viittaisi siihen suuntaan..
Se on minulle melko sama mitä kuvittelet minusta, mutta sitä en ihan noin vain niele, että minua syytetään valehtelusta. Esitä perustelut väitteellesi tai pyydä anteeksi. Perusteluistasi riippumatta olet joka tapauksessa väärässä.
Mä olen käyttänyt UV-suojattuja kuukausipiilareita. Ei tarvi aurinkolaseja merelläkään. Joskus kun on käyttänyt paljon piilareita niin pyöräillessä silmälasit päässä alkaa särkemään takaraivoon (näköhermot?).
Väittelyksi menee.
Ottamatta mitenkään kantaa taloudellisiin kysymyksiin, olen itse sitä mieltä ettei tervettä kudosta ole syytä leikellä.
Elän myös siinä uskossa, ettei likinäköisyys aiheuta (harmaa)kaihia vaan ikä ja elintavat. Silmänpainetauti eli glaukooma, josta hoitamattomana seuraa viherkaihi on toinen juttu. Likinäköisillä on kaiketi usein huonohko hämäränäkö, mikä johtunee silmän optiikasta.
Prestige
19.11.2008, 07.48
http://zennioptical.com/cart/product.php?productid=998&cat=27&page=1
Tuommoiset yritin jo tilata, mutta resepti ei ollut yhteensopiva. Laitoin heille spostia ja ilmoittivat että toimituskulut suomeen on 9$.
TetedeCourse
19.11.2008, 08.56
http://www.rxsport.co.uk/RX/Pages/Home.aspx
Tuolta tilasin vuosi sitten Rudy Project Ekynox SX -lasit vahvuuksilla - 'bling bling' -mallin crome/flash grey mirror....ei siis mitään adaptereita, vaan linssit suoraan vahvuuksilla - olen tyytyväinen, hyvin tyytyväinen :)
Päädyin ulkomaiseen toimittajaan siksi, että kotimaiselta optikkoliikkeeltä samat lasit olisivat maksaneet 30-40% enemmän...
Highlander
19.11.2008, 09.10
...mutta jos laskee vuosittaiset silmälasikustannukset (duunilasit, ajolasit, tummat ajolasit, tavalliset arskat, mahd. piilarit etc) niin aika nopeasti tuo itsensä maksaa...
Leikkausta olen tuuminut itsekin täällä kun tuota likinäköä on JONKIN verran. Pitää kuitenkin tähän todeta että itselläni on ollut samat silmälasit 5 vuotta, merkkikehykset. Näöntarkastuksessa on tietysti välillä käyty. Linssit ovat jo jonkin verran kuluneet että pitäisi uusia.
Joten tuo on varmaan yleistämistä että kaikki hankkisivat uudet silmälasit joka vuosi. Meillä saa muistaakseni työn puolesta 200 eur korvausta silmälaseista joka toinen vuosi ja siltikään en saa aikaiseksi käydä optikolla...:D
Oakleyllä taitaa olla fototrooppisilla linssiellä oleva vaihtoehto nykyisin tai sitten iridiumlinssit - nykyhintaa en tiedä.
Itselläni on Brikon lasit adapterilla, mutta neljä linssipintaa sateessa ei ole optimiratkaisu.
Käväsin toussa Silmäasemmalla kyselemässä Oakleyn hintoja ja saako urheilulaseihin vahvuuksilla linssit. Esim. M-frame+linssit -2,75 alkaen 340-500euroo linssistä riipuen. Linssi vaihtoehtoja suhteellisen paljon. Linssien toimitus aika n.5viikkoa. Ajattelin kirkasta linssiä.
Oatmeal Stout
19.11.2008, 13.31
Käväsin toussa Silmäasemmalla kyselemässä Oakleyn hintoja ja saako urheilulaseihin vahvuuksilla linssit. Esim. M-frame+linssit -2,75 alkaen 340-500euroo linssistä riipuen. Linssi vaihtoehtoja suhteellisen paljon. Linssien toimitus aika n.5viikkoa. Ajattelin kirkasta linssiä.
Ei tuo hinta enää niin paha ole.
Minä olen (tosin Brikon) ajellut kirkkailla linsseillä, vaikka vaihtomuoveja onkin ja jos/kun seuraavat hankin, niin kirkkaat edelleen - ei tule ajoitusongelmia ja järviä kiertäessä siinä missä syksyisissä viikkotemmoissakin menee helposti hämärälle ellei pimeälle.
Käväisin asennuttamassa normaalikakkuloihin irronneen sangan paikalleen, ja kysyinpä samalla pyöräily-/urheilulaseista. Voi pojat kun sain hyvää palvelua Ruohiksen Tähtioptikolla :eek: Ihan meinasin persiilleni lentää ällistyksestä.
Ajolasit, joita siellä oli tarjolla, olivat melkoisen kalliita mielestäni (250,- oli toisissa malleissa pokan päällä hintalappu + tuohon linssit vahvuuksilla).
Urheilusilmälasipuolella optikko sitten esitteli näitä samoja:
Silhouetten sirot hengettömät kakkulat, jotka pysyy kyllä mainiosti päässä notkeiden titsku sankojen avulla.
Kokeilin ja taidan mennä tilaamaan moiset, vaikka niille tulee hintaa vielä enemmän (enkä tiedä, poistaako se ajolasiongelmaa). Mutta olipa kevyet ja silti jotenkin napakat ja ah, niin taipuisat. Ei varsinaisia pokia ollenkaan, joten eivät tee möykkyjä näkökenttään. Näillä pärjää salilla ja juostessa varmasti vallan mainiosti.
Mutta syy, minkä takia lopullisesti miellyin ko. optikon palveluihin oli se, että piilareista jutellessamme kerrottuani, että silmäni kuivuvat kertispiilareiden kanssa optikko antoi minulle ilmaiseksi kokeiluun uudentyyppiset 2 viikon silikonilinssit ja aineet mukaan :eek: Ihan tuosta vaan, pyytämättä (niin kuin sanonta kuuluu...)
Vastavantasoista palvelua en ole kuunaan uskaltanut edes haaveilla, joten taidanpa jatkossa keskittää optikkoasiani Ruohikseen :) Palvelulla ON merkitystä.
... silmäni kuivuvat kertispiilareiden kanssa optikko antoi minulle ilmaiseksi kokeiluun uudentyyppiset 2 viikon silikonilinssit ja aineet mukaan :eek: Ihan tuosta vaan, pyytämättä (niin kuin sanonta kuuluu...)
Mullakin kuivui silmät kertakäyttöisten piilarien kanssa, mutta Air Optixit (1 kk:n käyttöikä) pelittää todella hyvin. Mä en kerta kaikkiaan kestä urheilla silmälasit päässä. Näkökentän rajallisuus ja varsinkin hirvittävä hikoilemiseni tekevät sen niin epämiellyttäväksi.
Kokeilin ja taidan mennä tilaamaan moiset, vaikka niille tulee hintaa vielä enemmän (enkä tiedä, poistaako se ajolasiongelmaa). Mutta olipa kevyet ja silti jotenkin napakat ja ah, niin taipuisat. Ei varsinaisia pokia ollenkaan, joten eivät tee möykkyjä näkökenttään. Näillä pärjää salilla ja juostessa varmasti vallan mainiosti.
Minulla on jo kuusi vuotta ollut tuollaiset jatkuvassa käytössä, eikä lasista ole mitään pahaa sanottavaa. Ajaessa viima käy silmiin ihan aivan kuten muillakin tavallisilla silmälaseilla, mutta muuten kyllä erittäin loistavat lasit. Ei siis poista ajolasiongelmaa.
Ajaessa aina Rudyn Ekynox SXhttp://www.bike-discount.de/bilder/small/12200/ekynox-sx-racing-white.jpg ja niissä kaarevat linssit voimakkuuksilla, oransilla värillä ja likaahylkivällä heijastamattomalla pinnalla. Niillä pärjää pimeätä lukuunottamatta joka kelissä. Eivät huurru kovin herkästi ja toimivat sateellakin, kun pinnoitteen ansiosta pisarat eivät jää lillimään linssin pintaan. Ainoa asia, joka oikeastaan häiritsee, on linssin takapinnalle, pokan alareunan päälle killimään jäävä hikilammikko sitten kun tulee tarpeeksi lämmin.
Itselläni myös Rudyn Ekynox SX:t, ei ole itselläni ollut moista hikilammikko-ongelmaa. :D
Itselläni näkö suht. heikko, korjausta vas. -6,25 ja oikea -4,5. Inserteillä mennään, ei mitään huurtumisongelmia ole ollut ja toimivat kaikin puolin hyvin. Inserteissä tietenkin sellainen etu että ne saa pois jos haluaa lähteä piilarit päässä polkemaan. Itse pitäis hankkia kokonaan kirkkaan linssit syksy- ja talvipyöräilyihin.
Tuollainen setti kustantaa esim. bobshopista 205 euroa: Lasit 124,95 + linssiadapterit 49,95 + kirkkaat linssit 29,95 tähän sitten vielä päälle ne linssit vahvuudesta riippuen niin ei tuokaan ihan ilmaista ole
Itselläni ollut Oakleyn M framet oranssi linssi vahvuuksilla 2 vuotta. Erittäin tyytyväinen! Pelittää hämärässäkin.
Adidas Evil Eye Pro + adapterit silmälasilinsseille. Tai siis ei enää, kun Italian posti meni hukkaamaan ne.
Itselläni myös Rudyn Ekynox SX:t, ei ole itselläni ollut moista hikilammikko-ongelmaa. :D
Juu, lammikko lainehtii mullakin vain kesäkuumalla kisatessa. Silloin, kun hiki oikeasti valuu pitkin naamaa.
Homma kustantaa hyvän filon verran (abt 3500€), mutta jos laskee vuosittaiset silmälasikustannukset (duunilasit, ajolasit, tummat ajolasit, tavalliset arskat, mahd. piilarit etc) niin aika nopeasti tuo itsensä maksaa takaisin vaikka ei elämisen laadun paranemiselle hintaa laskisikaan.
En tiedä, että olenko sitten erilainen silmälasien käyttäjä, mutta itse en ainakaan osta neljää paria rillejä kerran vuodessa:seko:
Piilareihin tosin menee sellanen 100€ vuodessa.
karvalakki
23.11.2008, 21.56
Itselle tehtiin tuollainen laser-leikkaus "lasik" about 2v sitten ja oon kyl ollu tosi tyytyväinen. Ennen leikkausta käytin piilareita varmaanki 5-6 vuotta ja sit sain tarpeekseni käsien desinfionnista ym. kostutuspippojen käytöstä ,kun itselläni on aika kuivat silmät. Leikkaus kustansi sillon about 2600e kaikkinen jälkitarkastuksineen. Iso summahan tuo on mut en oo päivääkään katunut leikkaukseen menoo.
Leikkaus tehtiin tuolla eiran sairaalassa ja kyseisessä paikassa oleva silmäkirurgi on käsittääkseni suomen parhammistoa. http://www.eiransairaala.fi/index.php?k=8998
Ennen leikkausta käytin piilareita varmaanki 5-6 vuotta ja sit sain tarpeekseni käsien desinfionnista ym. kostutuspippojen käytöstä ,kun itselläni on aika kuivat silmät.
Mä käytän kertakäyttöpiilareita ja mun mielestä ne on parhaat, ku ei tarvii minkään litkujen kanssa pelata, ne voi heittää käytön jälkeen roskiin eikä haittaa jos ne putoo kesken lenkin mettään.
Käsiä en desinfioi, tosin kokemus on opettanut, että jos on levittänyt tiikeribalsamia/linimenttiä/kylmägeeliä, niin sormet kannattaa pestä huolella ennen kuin niillä tökkii silmiin.
Laser-leikkausta olen harkinnut, mutta mun käsittääkseni sinne voi mennä vasta kun näön heikkeneminen on pysähtynyt ja mulla se tuntuu jatkuvan tasaisesti vuodesta toiseen. Olenko oikeassa?
...
Käsiä en desinfioi, tosin kokemus on opettanut, että jos on levittänyt tiikeribalsamia/linimenttiä/kylmägeeliä, niin sormet kannattaa pestä huolella ennen kuin niillä tökkii silmiin...
Kokeile myös habaneron pilkkomista paljain käsin ennen piilareiden poistoa.
Kokeile myös habaneron pilkkomista paljain käsin ennen piilareiden poistoa.
Ice Power Hot ajanee saman asian.
Nim. Kokemusta löytyy:eek:
Taisin käyttää kertakäyttökumihanskoja ja pumpulipuikkoa apuna piilareita poistaessani kun ne hanskat unohtui sen habaneron käsittelyssä. Hoksasin ajoissa - pelkkä sormenpään nuolaisu oli riittävä varoitus.
Laser-leikkausta olen harkinnut, mutta mun käsittääkseni sinne voi mennä vasta kun näön heikkeneminen on pysähtynyt ja mulla se tuntuu jatkuvan tasaisesti vuodesta toiseen. Olenko oikeassa?
No kyllä sinne voinee mennä millon vaan, mutta eipä siitä kovin pitkää hyötyä saa jos näkö heikkenee kokoajan.
Mulla oli 1kk jälkitarkastus viime viikolla ja näkö oli yhtä hyvä kuin laseilla ennen, mutta oli vielä hieman plussalla joten mahdollisesti tästä vielä hieman paranee :)
wanderer
24.11.2008, 22.30
Itte olen miettinyt silmäleikkausta, kun näön tarkkuus ei ole kymmeneen vuoteen muuttunut.
Silti vielä on menemättä ja piilolinssejä olen reilut 10v käyttänyt urheillessa ja silloin kun laseista on haittaa. Ensin kuukausilinssejä jonkun 7v ja sitten "kertakäyttölinssejä".
Käyttö ei ole ollut ihan ohjeiden mukaista, vaan kk-linssejä käytin jonkun pari-kolme kuukautta riippuen käytön määrästä. "Kertakäyttöisiä" käytän kuten kk-linssejä, mutta ne voi huolettaa heittää pois kun alkavat silmässä tuntumaan.
Ongelmia ei ole ollut, ja en koe piilarien käyttöä hankalaksi (tai no retkeillessä ja erityisesti talviretkeilyssä jokseenkin hankalaa, muuten ei). Tämän ja hämäränäön mahdollisen heikkenemisen vuoksi en ole laserin alle mennyt.
Piilarien kanssa (ja niiden vuoksi) käytän aina ajolaseja. Oakleyn tuotteita useilla vaihtolinsseillä. Sapettaisi olla sidottu vain yksiin linsseihin, kun valaistusolosuhteet ovat kovin erilaiset eri vuodenaikoina.
karvalakki
24.11.2008, 23.24
Joo sillon leikkaus on suositeltavaa tehdä kun näkö ei oo muuttunut pitkään aikaan. Itse en kanssa aina käyttänyt ihan ohjeiden mukaan noita piilareita eli tuli pidettyä yli 30pv noita kk linssejä ja kyllähän sen huomas ku ne ei oikein enään hengittänyt. Hämäränäön heikentyminen on vissiin aika yksilöllistä, kun mulla ei ainaakaan yhtään huonontunut.
Mä olen saattanut käyttää kuukausipiilareita puoli vuottakin.. nyt toi toinen silmä ei tykkää piilolinssiunista, kesällä tais yks piilari olla vähän rikki enkä sitä heti huomannut ja ärsytti silmää.. toivottavasti toipuu tai olis varmaankin pitänyt jo. Jos ei kohta parane niin pitänee mennä lääkäriin tai hakea apteekista antibioottisilmäsalvaa. Siis eihän siinä mitään vikaa ole mutta ärsyyntyy pian, pari vuotta sitten merellä meloessa oli kuukausilinssit viikon päässä ilman mitään ongelmia. Nyt häiriintyy jo yöunista.
Suosittelen kyllä hieman huolellisemmin pitämään kiinni piilareiden käyttöohjeista, koska eivät ne kyllä mistään tuulesta temmattuja ole. Mutta omatpahan ovat silmänne ja toivon, että teille ei tule mitään pahempia komplikaatioita.
Tässä on hieman vertailupohjaa miltä silmä näyttää "normaalisti" ja sitten esimerkiksi liiallisen käytön jälkeen. http://www.siliconehydrogels.org/grading_scales/DATA/front_page.htm
Vihreissä kuvissa silmä on värjätty fluoresiinillä.
Joo, voihan sitä vaikka tupakkiakin vetää monta vuotta ilman oireita. Kerran kun sitten kolahtaa, niin on leikki kaukana. Ihmiskeho kestää yllättävän paljon väärinkayttöä, mutta on turha luulla, etteikö väärinkäytöstä jäisi joku jälki.
http://www.gosportsspex.co.uk/AdidasSportsSpectaclesEvilEyePro.asp
Tuolta tuli tilattua nuo ajolasit vahvuuksilla. Eka lenkin perusteella aikas toimivat pelit.
Adidaksiin saa muuten isot vahvuudet. Saahan noita Suomestakin mutta tuolta sai nopeammin ja halvemmalla.
Käväisin asennuttamassa normaalikakkuloihin irronneen sangan paikalleen, ja kysyinpä samalla pyöräily-/urheilulaseista. Voi pojat kun sain hyvää palvelua Ruohiksen Tähtioptikolla :eek: Ihan meinasin persiilleni lentää ällistyksestä.
Mutta syy, minkä takia lopullisesti miellyin ko. optikon palveluihin oli se, että piilareista jutellessamme kerrottuani, että silmäni kuivuvat kertispiilareiden kanssa optikko antoi minulle ilmaiseksi kokeiluun uudentyyppiset 2 viikon silikonilinssit ja aineet mukaan :eek: Ihan tuosta vaan, pyytämättä (niin kuin sanonta kuuluu...)
Vastavantasoista palvelua en ole kuunaan uskaltanut edes haaveilla, joten taidanpa jatkossa keskittää optikkoasiani Ruohikseen :) Palvelulla ON merkitystä.
Nyt kun muistelen niin ostin kerran tuolta piilolinssinestettä ja jäi oikein hyvä mieli kun sai ihan ihmismäistä kohtelua..
Suosittelen kyllä hieman huolellisemmin pitämään kiinni piilareiden käyttöohjeista, koska eivät ne kyllä mistään tuulesta temmattuja ole. Mutta omatpahan ovat silmänne ja toivon, että teille ei tule mitään pahempia komplikaatioita.
Tässä on hieman vertailupohjaa miltä silmä näyttää "normaalisti" ja sitten esimerkiksi liiallisen käytön jälkeen. http://www.siliconehydrogels.org/grading_scales/DATA/front_page.htm
Vihreissä kuvissa silmä on värjätty fluoresiinillä.
Ei löydy sivua.. mutta ainakin ennenmuinoin parikyt vuotta sitten kun ei piilarit hengittäneet niin hyvin niin silmien verisuonet alkoivat kasvaa/punastua että saisi happea..
Hyvin toimivat nämä piilarit (Acuvue Oasys with Hydraclear Plus)! Ei kuivunu enää silmät. Ensi alkuun linssit tutuivat hassun paksuilta, mutta niihin tottui nopeasti. Menen hakemaan näitä nyt ensiavuksi ennen kuin saan noi titskujutskat tilaukseen.
Kuinka olette uskaltaneet tilata ajolaseja vahvuuksilla netin kautta :seko: Pelittääkö homma? Tuleeko hajataittoviilailut kohdilleen vai eikö ajolaseihin saa sellaisia? Entä pokien istuvuus? Oletteko kokeilleet malleja ensin jossain paikallisesssa optikossa?
perttime
16.12.2008, 10.42
Laseja pidän aamusta iltaan ja samat lasit on kelvanneet ajamiseenkin. Aurinkolaseja en osaa kaivata kuin pari kertaa vuodessa... siis en käytä niitä.
Joku aika sitten marssin pitkästä aikaa Instruun ja telineestä löytyi naamalle istuva titaanikehys (siis ei ahista). Työnantaja maksaa parin vuoden välein linssit, mikä tällä kertaa vähensi omia tappioita noin 200€.
Kuinka olette uskaltaneet tilata ajolaseja vahvuuksilla netin kautta :seko: Pelittääkö homma? Tuleeko hajataittoviilailut kohdilleen vai eikö ajolaseihin saa sellaisia? Entä pokien istuvuus? Oletteko kokeilleet malleja ensin jossain paikallisesssa optikossa?
Kyllä mä kiertelin paikalliset optikot ja kokeilin istuvuutta. Ja kyselin samalla hintoja ja toimitusaikoja. Jos pelkona, että linssien viilaus ei onnistu, niin jostain paikoista voi ostaa pelkän insertin mukaan. Ja teettää linssihommat tutulla optikolla.
TetedeCourse
16.12.2008, 11.26
Hyvin toimivat nämä piilarit (Acuvue Oasys with Hydraclear Plus)! Ei kuivunu enää silmät. Ensi alkuun linssit tutuivat hassun paksuilta, mutta niihin tottui nopeasti. Menen hakemaan näitä nyt ensiavuksi ennen kuin saan noi titskujutskat tilaukseen.
Kyllä uskalsin tilata netin kautta - asioin RxSportin kanssa: http://www.rxsport.co.uk/RX/Pages/Home.aspx
Kävin ensi näkötarkastuksessa Suomessa, kävin muutamassa liikkeessä kokeilemassa joitakin malleja ja kehyksiä - sen jälkeen kävin yllä mainitun liikkeen kanssa kirjeenvaihtoa...kerroin mitä lajeja harrastan (pyöräily, golf, retkiluistelu, hiihto, juoksu), mitkä olivat lasieni speksit (vahvuus etc) ja kyselin vielä minkä väriset linssit sopisivat tarkoitukseeni parhaiten..
Vastaukset kysymyksiini tulivat nopeasti ja palvelu vaikuttaa erittäin laadukkaalta - olen hyvin tyytyväinen Rudy Project Ekynox Sx -laseihini :)..
Mun mielestä ko. operaatio on paras investointi mitä aikuinen ihminen itseensä voi tehdä!
Samaa mieltä täälläkin! Jos reiluilla Clavicula-kampien hinnalla pääsee laseista eroon lopullisesti (tai no, ikänäköön asti jos semmonen tuloo joku päivä) niin eipä sen parempaa rahankäyttökohdetta! Ja leikkauksen voi tehdä yli puolet halvemmallakin mitä JPS jos tyytyy pelkkään olikos se nyt PRK leikkaukseen --> lopputulos about sama, paranemisaika vain pitempi. En jaksa enempää vöyhöttää kun useampaan kertaan jo täälläkin vöyhöttänyt aiheesta, mutta jos vain silmänne sen suo, niin menkää hyvät ihmiset laserleikkaukseen, se on vaan NIIIIN kivaa elää ilman silmälaseja tarkan näön kanssa! :cool:
Mä kävin leikkauksessa ja taas on näkö huonontunut.. ettei se nyt niin onnea ja autuutta takaa, vaikka hyvät mahikset siihen onkin. Lasik tehtiin ja niin päin pois.
(tai no, ikänäköön asti jos semmonen tuloo joku päivä) :cool:
Niin, tässä tosiaan puhutaan jo siitäkin, herra nuori :cool:
OT: aika kivat patit sulla polvien yläpuolella :cool:
Lasit mulla on ollut yli kymmenen vuotta, mutta en edelleenkään ole kovin vannoutunut käyttäjä... Ovat käytössä siis aika laiskasti, piilarit sitäkin ahkerammassa lähinnä juuri urheilun sekä työn (kuulosuojaimet painaa lasien kanssa) takia. Onneksi netistä saa edullisesti... Pyöräillessä piilarit+ ajolasit, ilman ei arvaa lähteä kun on miinuksia yli 4. Arskat vahvuuksilla on kokeiltu, mutta kuten joku täällä aiemmin jo mainitsikin, ei suojaus ole paras mahdollinen. Juostessa menee hyvin ilmankin, tosin silloin saa aina jälkikäteen kuulla, kuinka joku tuli vastaan, enkä morjestanut. No kun en tunnistanut... :D.
Leikkausta on tullut toisinaan harkittua, mutta toistaiseksi olen jänistänyt.
Nyt on leikkauksesta vajaat 2kk ja näkö toimii edelleen oivallisesti eikä mitään ongelmia ole ilmennyt. Välillä oli parina päivänä vähän tarkennusongelmaa lähietäisyydelle, mutta en tiedä johtuiko se vain väsyneistä silmistä vai mistä, mutta eipä ole ilmennyt enää. Välillä kun katsoo jonnekin vähän pidemmälle väkisin hymyilee itsekseen ja hämmästelee, että näänpäs mie tarkasti :)
Kortisonitippoja vielä muutama viikko ja sitten jälkihoito olis suoritettu.
Onko noista kenelläkään kokemusta? Noita näyttäisi saavan vähän isommillakin voimakkuuksilla ilman sisäpuolisia irtolinssejä.
polkupedaali
09.04.2009, 13.20
tuolta saa optisia adaptereita pilkkahintaan
http://www.zennioptical.com/cart/home.php?cat=27
itse ostin tuolta. Käytän tuota optista-adapteria probikesin laseilla
http://www.probikekit.com/display.php?code=G1011. Adapteri on kiinnnitetty nippusiteellä siltaan. Toimii tosi hyvin. Tossa pbk:n mallissa voi linssejä vaihtaa ilmojen mukaan kirkkaasta tummaan.
Oon ostanut Julbon Trailit adaptereilla. Linssit on pehmeetä muovia koska sankaa ei lasin alareunassa ole, jos vaikka satun olemaan katollani jossain niin ei linssi vedä vekkiä poskeen. Oon ollut tyytyväinen, joskin nää on ekat adapterilliset lasit. Edelliset oli myös Julbon mutta vahvuudet löytyi suoraan linsseistä ilman adapteria. Musta nää Trailit o pareet http://www.julbousa.com/performance/trail/
Olen käyttänyt laseja ihan lapsesta asti. Pyöräillessä olen käyttänyt hiukan kaarevia, ohuilla pokilla olevia laseja ja niiden päällä ihan tavallisia suojalasejatuollaisia (http://www.turvakauppa.com/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/07092007-13213/Products/300417) ja hyvin olen pärjännyt. Aurinkoisille keleille olen hommannut tuon tapaiset (http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=16820&nimi=Bolle+Recoil+peililinsseill%E4) aurinkolasit omilla voimakkuuksilla ja nekin on toiminut ihan hyvin.
Kaarevissa aurinkolaseissa, siis omilla voimakkuuksilla, on se ongelma, että ne eivät sovi kaikille. Jotkut valittavat, että ne vääristävät liikaa. Osa optikoista jopa kieltäytyy myymästä kaarevia juuri valitusten ja palutusten takia. Itselläni ei ole ollut mitään ongelmia.
Tänään kävin hakemassa piilarit, Air Opticsit, ja lauantaina olisi tarkoitus testata niitä ja suojalaseja yhdessä. Saattaa olla että siirryn kokonaan piilareihin varsinkin harrastuksissa. Syy piilareiden hankkimiseen oli se, että meinasin pudottaa lasini pariinkin otteeseen kiipeillessä kun köysi otti niihin kiinni :eek:
mutanaama
18.06.2009, 14.00
Golf Jill lasit tuli hankittua, mutta :eek: olisko ne vaan tytöille. No ei auta muuta ku ottaa rumempi ilme päälle, niin kukaan ei huomaa. (mut jos ne ei ookaan, hirrrmu vaikeeta).
Edit: Hyvin ne pelitti metsälenkillä. Lasien mukana tuli kolmet lisälinssit, joista liukuvärjätyt sopi maastoon yllättävän hyvin. Ei huurtunut missään vaiheessa, ja pysy päässä hyvin.
Ostospaikka Klaukkalan Optiikka ja hinta huimat 227€
Itselläni ollut Oakleyn M framet oranssi linssi vahvuuksilla 2 vuotta. Erittäin tyytyväinen! Pelittää hämärässäkin.
Kerro nyt ihmeessä, mistä & miten hankit ja mihin hintaan? Tämän nyt luulisi kiinnostavan monia muitakin, onhan kyseessä sentään ajolasien kunkku!
Oakley mikälie (mulle sopivin) malli maksoi 370e Forumin Optikko Arvolalla, kehyksien hinnoissahan ei ole merkittävää eroa mutta Oaakkelilla on tiukat rajat mitä vahvuuksia mihinkin kehykseen tehdään.
Polarisoivat linssit tuli vielä väkisin kun on aika lailla eroa linssien voimakkuudessa, olisi kuulemma voinut tulla sävyeroja.
Muuten olen tyytyväinen mutta sankojen päät osuu Spessun kypärän takaosan kiristyshärveliin, muissa kypärissä ei samaa ongelmaa ole.
dirtyrider
01.07.2009, 16.22
Onko porukalla täällä millaisia kokemuksia Oakleyn tilaamisesta jenkeistä? Ajattelin parin kesän harkinnan jälkeen hankkia viimein uudet aurinkolasit. Ebayssa tuntuu olevan aika sopivat hinnat/myyjät, eikä postitkaan ole Suomeenkaan ole pahat. Sattuu vielä olemaan niin uudet mallit, ettei joka puljusta edes löydy. Joutuuko noista maksamaan alv:t, vai onko tullut läpi ilman mitään? Ei sillä, halvemmaksi tulee kuin Suomesta vaikka menisikin alv:t.
Edit: No joo, eipä jaksanut arpoa enää.. Lähti tilaukseen Ebaysta Oakley Splinter lasit ja kotelo niille. Katotaan miten tulee perille.
Jukka Häkämies
02.07.2009, 18.25
Polarisoivat linssit tuli vielä väkisin kun on aika lailla eroa linssien voimakkuudessa, olisi kuulemma voinut tulla sävyeroja.
Kaikkea sitä yritetäänkin väittää että asiakkaalle saa myytyä kalliimman tuotteen!
dirtyrider
13.07.2009, 12.26
No joo, eipä jaksanut arpoa enää.. Lähti tilaukseen Ebaysta Oakley Splinter lasit ja kotelo niille. Katotaan miten tulee perille.
Jep jep, lasit tuli juuri. Alle kaksi viikkoa tilauksesta, hemmetin hyvin, ottaen huomioon, että lähtivät vasta matkaan 8. pvä LA:sta. Tulivat vieläpä ilman ALV:eja, joten säästöä tuli vieläkin enempi.
http://www.aijaa.com/img/t/00293/4493504.t.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=4493504.jpg)
Vertti83
13.07.2009, 20.33
Itse ei tuu silmälaseja tai piilosilmiä käytettyä, mutta jonkinlaiset suojalasit oli pakko hommata kun etupyörä tuppaa senverran heittämään "tekniikkaa" naamalle että välillä aivan näköä haittaa...
Paikallisessa Prismassa törmäsin Uvexin Flash laseihin jotka tuntuivat sopivan erittäin hyvin päähän ja okuläärien värikin(oranssi) vaikutti varsin passelilta. Päätin kokeilla, kun ei hintakaan ollut kovin paha(15€). Jumatsuikka! Nehän toimii, etenkin pilvisellä ilmalla tuo väri vaikutti toimivan erittäin hyvin. Pientä miinusta siitä että linssien yläosat tuppaa vetään heti huuruun kun pysähtyy, mikä johtunee siitä että lasien yläreuna tulee itselläni liian lähelle kulmakarvoja...
Eniveis, hintaansa nähden erinomainen ostos, imho.
http://www.bici.co.uk/pictures/422/7/1254357-1.jpg
Laseja pidän aamusta iltaan ja samat lasit on kelvanneet ajamiseenkin. Aurinkolaseja en osaa kaivata kuin pari kertaa vuodessa... siis en käytä niitä.
Metsässä pärjää tavallisilla silmälaseilla ihan hyvin. Maantiellä, missä aurinko ei ole puiden takana piilossa ja nopeudet ovat suuremmat, niin ajolasien merkitys kasvaa. Viimeksi tänään ajaessani alamäkeen 71 km/h kohtalaisen merituulen puhaltaessa vastaan osasin arvostaa aerodynaamisia ja pyörteilyä vähentäviä laseja. Aurinkolaseilla ajaessa samassa mäessä alkaa silmät vuotamaan. Minulla on Rudy Project Exception LX -lasit, näkyvät foorumin profiilissani.
Lisätietona kerrottakoon, että olen samassa mäessä ajanut parhaimmillaan 80 km/h.
nakamura
04.05.2010, 20.48
Autolla ajaessa olen pitänyt silmälasien päällä aurinkolaseja. Ei oo varaa satsata tummuviin laseihin. Nyt tuntuu että pitäisi laittaa jo pyörälenkeillekin lasit. Mutta olis se kyllä hölmön näköistä pitää sitten aurinkolaseja siinä päällä...
Metsässä pärjää tavallisilla silmälaseilla ihan hyvin. Maantiellä, missä aurinko ei ole puiden takana piilossa ja nopeudet ovat suuremmat, niin ajolasien merkitys kasvaa. Viimeksi tänään ajaessani alamäkeen 71 km/h kohtalaisen merituulen puhaltaessa vastaan osasin arvostaa aerodynaamisia ja pyörteilyä vähentäviä laseja. Aurinkolaseilla ajaessa samassa mäessä alkaa silmät vuotamaan. Minulla on Rudy Project Exception LX -lasit, näkyvät foorumin profiilissani.
Mutta sulla on siis siinä alla ne adapterit eikös juu? Itse teetätin Rudyn laseihin vahvuudet suoraan linssiin ja vääristymät ovat melkoisia. Tarkennuspiste hiotiin lasin yläreunaan maantieajoasentoa ajatellen minkä seurauksena maastossa tai kaffetauolla ihan huoltoasemallakin kulkeminen lasit päässä on vääristymien takia tuskallista. Maastofillarin päällä tuntuu siltä kuin istuisi noin 2 metriä korkean pyörän päällä ja maaston muodotkin ovat normaalista poikkeavat. Hieman tyytymätön olen siis mutta en koskaan jaksanut mennä asiasta valittamaan. Nyt ostosta on jo pari vuotta. Adapterit olisivat varmaan olleet parempi ratkaisu. Niiden suhteen arvellutti tuplamäärä pölyyntyviä pintoja ja mahdollinen huurtumisongelma.
edit: maastossa ja välillä maantiellä ajankin tavallisilla silmälaseillani noiden ongelmien takia.
mutanaama
05.05.2010, 12.45
Vuoden päästä:
Jillien adapteri sai jäädä kaappiin. Neljä lasipintaa hävittää valoa aivan perkuleesti (20%?). Hämärällä ajettaessa tuntuu ettei näe mitään. Kun ottaa sovittimet pois tulee valoa lisää, mutta taaskaan ei näe mitään:mad:.
Kompromissinä ajaa tavallisilla suojalaseilla. Piilarit taas on ihan hanurista kun sitten ei näe lähelle. Itse lasit on tavalliset suojalasit, joita saa kaupasta muutamalla kympillä.
TetedeCourse
05.05.2010, 12.45
Mutta sulla on siis siinä alla ne adapterit eikös juu? Itse teetätin Rudyn laseihin vahvuudet suoraan linssiin ja vääristymät ovat melkoisia. Tarkennuspiste hiotiin lasin yläreunaan maantieajoasentoa ajatellen minkä seurauksena maastossa tai kaffetauolla ihan huoltoasemallakin kulkeminen lasit päässä on vääristymien takia tuskallista. Maastofillarin päällä tuntuu siltä kuin istuisi noin 2 metriä korkean pyörän päällä ja maaston muodotkin ovat normaalista poikkeavat. Hieman tyytymätön olen siis mutta en koskaan jaksanut mennä asiasta valittamaan. Nyt ostosta on jo pari vuotta. Adapterit olisivat varmaan olleet parempi ratkaisu. Niiden suhteen arvellutti tuplamäärä pölyyntyviä pintoja ja mahdollinen huurtumisongelma.
edit: maastossa ja välillä maantiellä ajankin tavallisilla silmälaseillani noiden ongelmien takia.
Tn sulla on aika vahvat lasit ??? Pullonpohjaefekti on aika tavallinen ilmiö suurilla voimakkuuksilla. Mulla on heikompi -4.25 eikä tuota efektiä ole.
Tn sulla on aika vahvat lasit ??? Pullonpohjaefekti on aika tavallinen ilmiö suurilla voimakkuuksilla. Mulla on heikompi -4.25 eikä tuota efektiä ole.
Mullakin on "vain" -4,5 eli eli, olis vain pitänyt mennä valittamaan liikkeeseen. Harmittaa oma saamattomuus.
onko kenelläkään käytössä Oakleyn Jawbone laseja? Mietin että toimivatko ne pyöräilykäytössä.
nakamura
05.06.2010, 20.23
No nyt on Osiris aurinkolasit vahvuuksilla. Ja pyöräilykäyttöön hyvin muotoillut. Nyt näkee sitten kauaskin terävästi.
John McCurve
08.06.2010, 11.23
Entäpä meille monitehomiehille- ja naisille? Kovin halvalla ei saa ainakaan Suomesta; hinnat lähentelevät paremmissa merkeissä jo tonnia.
Kenellä on kokemuksia tästä?
Totta Marco puhut, mulla on rydin ajolasit jotka laitettiin sanomatalon Zessa optikolla ,omistaja itse pyöräilee koko perheen voimin maastossa ja käyttää itsekkin laseja. Hän halusi tietää tarvitsenko kuinka paljon tuota lähilinssiä ajaessa ja pätti tehdä t5osi kapean lähilinssin linssin alareunaan , nyt voi ajaessa katsoa alaspäinkin huomattavasti paremmin kuin tavallisilla kaksteho linsseillä, silti pystyy karttalukemaan ,tosin alussa joutui vähän keskittymään asiaan . Laseja voin todella suositella eivät haittaa ajamista niinkuin normi kaksteho lasit.
John McCurve
08.06.2010, 13.24
Ovatko nuo lasisi siis rajattomat?
Schöne Scheisse
08.06.2010, 13.42
Totta Marco puhut, mulla on rydin ajolasit jotka laitettiin sanomatalon Zessa optikolla (...)
Kun huomasin, etten näe lukea tienviittoja ilman laseja ja etten näe lukea mittaria yleislinsseillä, noudatin täältä lukemaani kehotusta ja menin Sanomataloon. Nyt minulla ei ole uusia hipokiekkoja, mutta on erinomaiset lasit, jotka maksoivat vähemmän kuin monien käyttämät kiekot.
http://www.cazzesanomatalo.com/rudy_project.php
Ovatko nuo lasisi siis rajattomat?
Ei ole rajaton haittaa kuulemma enemmän ja koska lähilinssi on kapea ei sitä rajaa huomaa ollenkaan , kohta kakskyt vuotta rajattomilla seikkailleena ovat todella hyvion toimineet vaikka onkin rajalliset.
Oatmeal Stout
09.06.2010, 13.37
Entäpä meille monitehomiehille- ja naisille? Kovin halvalla ei saa ainakaan Suomesta; hinnat lähentelevät paremmissa merkeissä jo tonnia.
Kenellä on kokemuksia tästä?
Jos haluaa pohdiskella kalleutta, niin voi verrata S-ryhmän Asiakasomistajatarjoukseen 595€ ohennetut, pinnoitetut monitehon A-omistaja malliston kehyksillä. Suoraan tarjousta fotokromaattisista monitehoista RayBaneihin tms en lopulta kysynyt, vaan ...
Viime vuonna ostin Adidaksen Elevation Climacool (http://www.adidas.com/Eyewear/content/products/10192/elevation-ClimaCool) ajolasit ja adapterin niihin.
Lasit tuli aurinko- ja oransseilla linsseillä, vaahtomuovipehmusteella/eristeellä ja vaihdettavalla päänauhalla, joten laseja voi käyttää myös vaikka lasketellessa.
Olen ollut erittäin tyytyväinen laseihin ja ne onkin aina päässä kun ajan.
Oatmeal Stout
10.06.2010, 10.39
ja adapterin niihin.
Minä hain ratkaisua, jossa linssipinnat vähentyisivät, 4 märkää pintaa hämärässä/pimeässä kukkii kauniimmin vastaan tulevien autojen valoissa kuin kaksi. Toisaalta voi aina kyseenalaistaa hämärässä/pimeässä sateeessa tapahtuvan maantiepylöräilyn ;)
Minä hain ratkaisua, jossa linssipinnat vähentyisivät, 4 märkää pintaa hämärässä/pimeässä kukkii kauniimmin vastaan tulevien autojen valoissa kuin kaksi. Toisaalta voi aina kyseenalaistaa hämärässä/pimeässä sateeessa tapahtuvan maantiepylöräilyn ;)
Hyvä pointti tuokin. Olen noilla laseilla ajanut syksyn, talven ja kevään (-13 - +20 astetta, räntäsadetta, auringonpaistetta ja kaikkea siltä väliltä) ja kylmällä tai märällä ilmalla lasit huurtuvat ainoastaan kun pysähtyy. Lasit ovat aika tiiviisti naamassa kiinni, eikä vesi / räntä ole pahemmin päässyt kastelemaan adapteria. (Talvella on lisäksi tuo vaahtomuovitiiviste kiinni, joka tuntuu ihoa vasten aina lämpimältä ja tiivistää entisestään lasit naamaan eikä sateet tai lumet tule sisäpuolelle.)
Optikko perusteli vaihdettavien linssien ja adapterin-kombinaatiota sillä, että jos näkö heikentyy, voi tilata vain uuden adapterin ja taas jos haluaa vaihtaa linssejä (joita löytyy aikamoinen valikoima), niin niitä saa tilattua erikseen.
Muutenkin lasien kaikki osat voidaan korvata varaosilla ja optikko väitti että häneltä löytyy suurin osa varastosta ja loput saadaan tilattua maahantuojalta.
Lasit toimitettiin minulle alle viikossa, joten toimitus ainakin pelaa.
Itse olen ainakin ollut hyvin tyytyväinen valintaan :)
EDIT: piilarit varmasti olisi ihan hyvä vaihtoehto, mutta en koskaan tykännyt käyttää niitä ja piilarikokeilu jäi yhteen tai kahteen pariin, jonka jälkeen en ole niitä kaivannut... pysyn rillipöllönä
p.s. pyöräily sateessa on asenne- ja varustelukysymys :D
Mulla oli samat tavoitteet ja päädyin piilareihin plus ajolaseihin. Erityisesti pidän siitä, että näen tarkasti koko näkökentän alueella.
RxSportista tilasin Jawbonet fotokromaattisilla linsseillä. On sen verran vähän vikaa silmissä (hajataittoa) että yleensä olen ajellut ihan vahvuudettomilla laseilla mutta varsinkin hämärässä ovat varmasti ihan hyödylliset. Ja tietysti muutenkin hauskempi katsella näkymiä tarkempina. Parin viikon päästä pääsee kokeilemaan..
Meinasin suosia kotimaista kauppaa mutta kaksinkertainen hinta on yli kipukynnyksen.
RxSportista tilasin Jawbonet fotokromaattisilla linsseillä. On sen verran vähän vikaa silmissä (hajataittoa) että yleensä olen ajellut ihan vahvuudettomilla laseilla mutta varsinkin hämärässä ovat varmasti ihan hyödylliset. Ja tietysti muutenkin hauskempi katsella näkymiä tarkempina. Parin viikon päästä pääsee kokeilemaan..
Meinasin suosia kotimaista kauppaa mutta kaksinkertainen hinta on yli kipukynnyksen.
Oletko jo saanut Jawbonet? Olisi mukava kuulla kokemuksia fotokromaattisten linssien toimivuudesta. Ovatko linssisi muuten VR50 vai Black Persimmon Irid?
Olen myös itselleni katellut maastopyöräilyyn/hikiliikuntaan soveltuvia aurinkolaseja. Kävin kokeilemasa Oakleyn valikoimaa lähikaupassa ja Jawbonet istuivat parhaiten omaan päähäni. Linssi valinta vain vielä mietityttää.
Oletko jo saanut Jawbonet? Olisi mukava kuulla kokemuksia fotokromaattisten linssien toimivuudesta. Ovatko linssisi muuten VR50 vai Black Persimmon Irid?
Eipä vielä! Tuo transitions-ominaisuus minuakin kiinnosti (ja ei lisää hintaa juurikaan), laitan kyllä infoa heti kun saa naamalle. Linssi on itseasiassa Gold Iridium joka on paitsi tyylikäs, myös 12%-läpäisevä tummimmillaan. Eli jos kaikki toimii, erittäin herkulliset lasit pitäisi olla tulossa.
Kävin kokeilemasa Oakleyn valikoimaa lähikaupassa ja Jawbonet istuivat parhaiten omaan päähäni.
Sama. Tällä hetkellä on Radarit käytössä ja vaikka nekin istuvat aika hyvin verrattuna aikaisempiin, olivat Jawbonet ihan omaa luokkaansa. Ainoa vika on että näkökenttä ei ole sivulle ihan yhtä laaja pokien vuoksi mutta ero on aika marginaalinen.
Edit: Tänään on kuulema lähetetty! Ei hullummin kun 11. iltana tilasin.
Eipä vielä! Tuo transitions-ominaisuus minuakin kiinnosti (ja ei lisää hintaa juurikaan), laitan kyllä infoa heti kun saa naamalle. Linssi on itseasiassa Gold Iridium joka on paitsi tyylikäs, myös 12%-läpäisevä tummimmillaan. Eli jos kaikki toimii, erittäin herkulliset lasit pitäisi olla tulossa.
Nyt saapuivat ja hyvät ovat! Sopivat kuin nakutettu, vahvuus toimii suuremmin häiritsemättä ja linssikin tummenee (tosin ei kovin paljon, sää kun on mitä on:(). Kirkkaimmillaankaan ei tietysti ihan läpinäkyvä mutta tummaa on kuitenkin niin vähän että aika pimeällä pystyy ajamaan varsinkin kun ne lisäävät kontrastia. Huokeat ja tosiaan käytännössä 12. päivä tilaus sisään joten ei tarvinnut kauaa odotella.
Lisäinfoa jos aurinko vielä tänä kesänä näyttäytyy…
:cool:
Edit: Ilta-aurinko eli pahin kulma + pienin määrä UV-säteitä = toimii mainiosti!
Rudy Project Rydon ajolasit tuli Vätternrundassa hankittua. Niihin photochromatic clear -lasit. Tuntuivat tosi hyviltä ja yölläkin noilla näkee loistavasti. Auringonpaistetta ei sillä reissulla ollut, joten tummumista ei päässyt testaamaan silloin, mutta juoksulenkeillä täällä kotona tuntuvat tummenevan riittävästi, jotta suorassa auringonpaisteessakin on mukava tsiigailla maisemia.
tigerin kirjoituksesta tuli mieleen...
Olen kelannut hankkia "vimpan päälle"-tyyppiset ajolasit. Rudy Rydon on ollut hiplauksessa. Siihen kiinni ImpactX-linssiä fotokromaattisena ja vahvuuksilla.
Saako tollasia tilattua netistä ja ennen kaikkea onkohan joku mahd. jo tilannutkin? RXSporttia vilkuilin, mutta juuri tollasta en ollut löytävinäni (voi olla miehestä kiinni). Kotimaiselta optikolta tarjous oli tasoa 600+€:eek: (ei kuulemma ollut edes tinkimisvaraa). Hyvästä täytyy maksaa, mutta näinkö paljon tosiaan?
Erikoisuutena se, että leveepäisenä ja kyhmyklyyvarisena ihan mikä tahansa kakkula ei vaan istu...
Saako [Rudy Project Rydonia] tilattua netistä ja ennen kaikkea onkohan joku mahd. jo tilannutkin? RXSporttia vilkuilin, mutta juuri tollasta en ollut löytävinäni (voi olla miehestä kiinni). Kotimaiselta optikolta tarjous oli tasoa 600+€:eek: (ei kuulemma ollut edes tinkimisvaraa). Hyvästä täytyy maksaa, mutta näinkö paljon tosiaan?
Erikoisuutena se, että leveepäisenä ja kyhmyklyyvarisena ihan mikä tahansa kakkula ei vaan istu...
Oletko kokeillut muita vaihtoehtoja joita esmes RXSportilla on tarjolla? Hinta on siellä alle tai n. puolet tuosta optikkoliikkeen arviosta.
Tuolla tosin näyttää olevan Rydoniakin, kai: http://www.gosportsspex.co.uk/RudyProjectSunglasses_Rydon.asp. Aavistustakaan putiikin laadusta tms. DuckDuckGo-haku oli "rudy rydon photocromatic".
TetedeCourse
24.06.2010, 11.22
Saako tollasia tilattua netistä ja ennen kaikkea onkohan joku mahd. jo tilannutkin? RXSporttia vilkuilin, mutta juuri tollasta en ollut löytävinäni (voi olla miehestä kiinni). Kotimaiselta optikolta tarjous oli tasoa 600+€:eek: (ei kuulemma ollut edes tinkimisvaraa). Hyvästä täytyy maksaa, mutta näinkö paljon tosiaan?
Kaikki asiat eivät selviä suoraan sivuilta - ensiksikin kannattaa rekisteröityä ja panna sinne omat lasien vahvuudet - tämä jo rajaa muistaakseni eri vaihtoehtoja...
Loppupeleissä kannattaa kuitenkin kirjoitella tonne RXSporttiin ihan sähköpostia, niin saat maksutonta konsultointia asiasta...ilmoita lasiesi vahvuudet ja mitä mallia ja linssityyppiä olet ajatellut - toivottavasti saat infoa kysymyksiisi - minä ainakin sain ..
Ok, tervettä järkeähän toi on vain ja ainoastaan... RXSportista porukalla lienee kokemusta, eli kusoja sinne päin.
Kiitokset vierihoidosta!
Edit: laitoinkin spostia menemään. Saa nähdä mitä sanovat vähän tarkennusta vaativan speksin pohjalta
Omakohtaista kokemusta on tullut erilaisista urheilu- ja aurinkolaseista vahvuuksilla. Vahvuuteni on –2,5 eli likinäköä jonkin verran. Seuraavassa eri merkkien plussat ja miinukset oman kokemuksen mukaan:
Bollen (http://www.rxsport.co.uk/categories/Prescription-Sunglasses/Bolle-Prescription-Sunglasses/Bolle-Spiral-Prescription-Sunglasses/) lasit vahvuuksilla tuli hankittua noin 5 vuotta sitten veneilyä varten. Linssit ovat tummat kuten vesillä pitääkin olla. Ne eivät oikein sovellu metsäfillarointiin, koska metsässähän aurinko ei ole se suurin haitta vaan oksat ja hyönteiset. Muuten Bollen lasit ovat olleet hyvät, linsseissä ei ole vääristymiä. Urheiluun tämä ei ehkä ole paras vaihtoehto, koska hikoillessa tuppaa valumaan nenälle. Plussaa on se että niitä voi käyttää muuallakin (terassiuskottavat).
Tämän jälkeen tuli hankittua Adidaksen (http://www.rxsport.co.uk/categories/Prescription-Sunglasses/Adidas-Prescription-Sunglasses/Adidas-Elevation-Climacool-Prescription-Sunglasses/) lasit, joissa on erillinen adapteri. Nämä tuli hankittua lähinnä laskettelua varten, jolloin tarvitaan myös kehykseen tuleva pehmuste, jotta tuuli eikä lumisade pääse kehyksen sisäpuolelle. Näiden lasien plussaa on linssien nopea vaihto (pakkauksessa tuli kahdet linssit). Samoin adapteri on nopea vaihtaa. Suuri miinus näissä adapterimalleissa on se että ne eivät toimi ääriolosuhteissa. Lasit huurtuvat linssien ja adapterin välistä ja koko systeemi pitää purkaa jotta voi kuivattaa linssit, jotka huurtuvat pian uudestaan. Epämiellyttävää hommaa rinteessä ja metsässä. Lisäksi näkökenttä on näissä hieman rajoittuneempi kuin vahvuuksilla varustetuissa linsseissä.
Viikko sitten tuli tilattua RX Sportista Oakley Flak Jacket XLJ (http://www.rxsport.co.uk/categories/Prescription-Sunglasses/Oakley-Prescription-Sunglasses/*View-All-Oakley-Prescription-Sunglasses*/Oakley-Flak-Jacket-XLJ-Prescription-Sunglasses/) lasit vahvuuksilla. Tulivat tänään postissa ja on nyt testattu kerran pyörälenkillä – toimii erittäin hyvin, eikä ole vääristymiä. Näkökenttä on laaja. Tosin ei ole vielä testattu ääriolosuhteissa. Mietin myös Oakleyn Jawbonea, mutta koska ne ovat umpinaiset malliltaan, niin tuuletus jäi arveluttaman. En tiedä meneekö tuuletetussa Jawbone mallissa (reiät linssin reunoissa) sadevesi sisään. Jawbonessa on kylläkin linssinvaihto kätevästi toteutettu. Näissä kokokehys malleissa tuppaa myös hikipisarat jäädä pyörimään kehyksen sisälle alareunan päälle (ainakin Adidaksessa). Mietin myös Oakleyn M Framea mutta siinä vahvuus on toteutettu integroidulla linssillä, joka jäi arveluttamaan (kts. mallin piirroksesta).
Yleisenä ohjeena voisi todeta, että:
- Paras linssin väri on vaalea oranssi joka toimii pimeässä ja kevyessä auringonpaisteessa ja keinovalossa. Siinä on paras kontrasti ja esim. lumella se on ainoa vaihtoehto. Jos otat toiset linssit, ota tumma peilipinnalla. Peilipinta on kevätauringolle ja esimerkiksi on pakollinen alpeilla pilviselläkin ilmalla (lumisokeus).
- Urheilulasit ehdottomasti samoilla vahvuuksilla kuin vakiopokat. Jos urheilulasit ovat vahvemmat, et totu niihin koskaan, koska yleensä sinulla on vakiopokat päässä.
- Näöntarkastuskortti tulisi olla melko tuore. Älä usko optikkoa että vahvuuden voi mitata nyk. laseista. Itse menin tähän vipuun Bolleissa – pieleen meni vahvuudet – jouduin ostamaan samat lasit toiseen kertaan.
- RX Sportin hinnat ainakin Oakleyssa on 40 % edullisemmat kuin kotimaan optikkojen tingityt hinnat – miksi ostaa Suomesta ? RX:n palvelu oli erinomaista: vastauksia sähköpostilla valokuvien kanssa eri malleista, nopea toimitus, toimitusprosessin seuranta, paketin nouto postista. Koko palveluketju toimi erinomaisesti.
- Jos haluat varmuuden malleista, käy sovittelemassa paikallisella optikolla (vaikkapa Instrussa). Ainakin Oakleyn mallilaseissa linssi on ohutta muovia, toisin kuin kovat ja paksummat vahvuudella olevat linssit jotka sitten saat.
- Itse en kyllä ostaisi enää adapterimalleja (Adidas, Rudy). Ainoa peruste olisi että jos on tapana rikkoa laseja usein, niin silloin adapterimallit tulee halvemmiksi (pelkkä aurinkolinssin vaihto).
- Mielestäni urheilussa ei tarvita moniteholaseja (lukulaseja). Yksitehoilla näkee hyvin esim. sykemittarin (tämä on varmaankin yksilöllistä), harvoinpa sitä tarvitsee lueskella sanomalehteä samalla kun ajaa fillarilla. Samasta syystä jos ikää on mittarissa jo yli 45, unohda laserleikkaukset koska joudut kuitenkin pitämään pokia. Piilareista ei ole omakohtaista kokemusta.
Mietin myös Oakleyn Jawbonea, mutta koska ne ovat umpinaiset malliltaan, niin tuuletus jäi arveluttaman. En tiedä meneekö tuuletetussa Jawbone mallissa (reiät linssin reunoissa) sadevesi sisään. Jawbonessa on kylläkin linssinvaihto kätevästi toteutettu. Näissä kokokehys malleissa tuppaa myös hikipisarat jäädä pyörimään kehyksen sisälle alareunan päälle (ainakin Adidaksessa).
Siinäpä oli tyhjentävää infoa! Noista Jawboneista sen verran että tuuletus/huurtuminen/pisarointi ei ole ollut ongelma kokopleksilläkään. Saako vahvuuksilla edes tuuletusaukkoa?
Ainoa probleema on itselläni ollut se että sankoja täytyi säätää hieman koska muuten lasit voivat valahtaa alas tai muuten liikkua niin että näkökenttä muuttuu tai esim mittari peittyy. Korjauksen jälkeen ei tuo ole enää haitannut.
RX Sport myy myös Jawbonen reiällistä linssiä vahvuuksilla. Jos päätyy tähän valintaan, niin kannattaa tilauksessa varmistaa että haluaa nimenomaan reiällisen linssin (vented prescription lenses).
Jos olisi tarkoitus vaihdella eri värisiä linssejä usein, niin ottaisin silloin Jawbonet. Tilaamissani Flak Jacket XLJ:ssä aion pitää vain yhtä linssiä (Persimmon). Kävin Instrussa sovittelemassa myös Oakleyn Flak Jacketia. Pidän kuitenkin FJ:n XLJ:tä parempana, koska sen linssit ovat suuremmat, eli suojaavat paremmin silmiä.
Oatmeal Stout
03.08.2010, 12.35
http://images.usoutdoorstore.com/usoutdoorstore/products/full/o_nanowire4_mttebkbkirid_08.jpg
Tällaiset ostin, portaaton moniteho ja hajataiton korjaus fotokromaattisina ja tyytyväinen olen.
Uudet ajolasit hakusessa. Onko porukalla kokemuksia Shimanon S70X-PH / S70X ajolaseista.
http://www.bicyclestore.com.au/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/s/7/s70x-material-black.jpg
Hankin Adidaksen Evil Eyet (http://www.adidas.com/Eyewear/content/products/10215/evil-eye-pro-S)keväällä ja ei ole kuin hyvää sanottavaa. Istuvat hyvin ja tuntuvat mukavilta. Minulla on aika kapeat kasvot ja noista on saatavilla kahta eri kokoa, joista se pienempi sopi paremmin. Aluksi pohdin, että haluaisinko sittenkin sellaiset lasit, joissa ei ole adaptereita, mutta tulin siihen johtopäätökseen, että nuo ovat paljon monikäyttöisemmät. Ajolenkit tulee yleensä ajettua adaptereiden kanssa, mutta joissain muissa tapauksissa käytän piilareita ja noita laseja ilman adaptereita.
Hintaa koko paketilla taisi olla 300€ kauppakeskus Ruoholahden Fenno-Optiikasta (http://www.fennooptiikka.fi/component/contact/2-etela-suomi/119-fenno-optiikka-ruoholahti). Voin suositella.
Vähän samaa olen itte ajatellut.
Siis sitä, että kisoissa tulee ajeltua piilareitten kanssa mutta lenkille ei jaksaisi alkaa niitä laittamaan.
Joten olen suunnitellu adapterimallisen hankkimista. Nyt on lenkillä ollut lähinnä silmälasit tai normi aurinkolasit vahvuuksilla. Ne ei kuitenkaan suojaa pölyltä ja hyönteisiltä samalla tavalla..
Adapterimalli ollut joskus 10 vuotta sitten, mutta nykyään lienevät jo paljon paremmat. Huonolle kelille sitten voisi suunnitella vaikka piilareita lenkillekin..
Onko adaptereista muuta pahaa sanottavaa kuin tuo huurtuminen? Hieman ovat tietysti painavammat, mutta mitä muuta?
Proj.nro
11.08.2010, 22.52
Vähän samaa olen itte ajatellut.
Siis sitä, että kisoissa tulee ajeltua piilareitten kanssa mutta lenkille ei jaksaisi alkaa niitä laittamaan.
Joten olen suunnitellu adapterimallisen hankkimista. Nyt on lenkillä ollut lähinnä silmälasit tai normi aurinkolasit vahvuuksilla. Ne ei kuitenkaan suojaa pölyltä ja hyönteisiltä samalla tavalla..
Adapterimalli ollut joskus 10 vuotta sitten, mutta nykyään lienevät jo paljon paremmat. Huonolle kelille sitten voisi suunnitella vaikka piilareita lenkillekin..
Onko adaptereista muuta pahaa sanottavaa kuin tuo huurtuminen? Hieman ovat tietysti painavammat, mutta mitä muuta?
Sama tarina kuin Uomolla.
En tiedä, millaisia adapterilasit olivat 10vuotta sitten, mutta eipä nykyään ole pahaa sanottavaa. Käytin Evil Eyejä talvella hiihtäessä ja kelit vaihteli. Ei varsinaisesti mitään ongelmia, toki huurtumista joskus, mutta huurtumattomia en ole vielä nähnyt. Jos nyt huonon puolen väkisin keksin, joutuu laseja pestessä pesemään lasit ja adapterin. Heijastuksia kahdesta linssistä johtuen en ole huomannut, voi myös johtua heijastamattomasta pinnasta jonka otin adapteriin, en tiedä. Monikäyttöiset ja toimivat, mutta kalliit.
Pokien painoista:
Oakley Flak Jacket XLJ vahvuuksilla 31 grammaa.
Adidas Evil Eye adapterilla, ilman kehyspehmustetta 32 grammaa.
Bolle Conga (vanha malli) vahvuuksilla 29 grammaa.
Eli melko lailla samanpainoisia ovat ja voihan noita grammoja aina viilailla vaikka sangoista - kunhan ei viilaa linssiin.
Oakley tuli testattua eilen kaatosateessa. Pienessä sateessa pisarat ei jää lasille, mutta rankemmassa sateessa kastuvat. Sitten kun vauhti hiljenee ylämäessä niin lasit huurtuvat kun ovat märät. Toisaalta koska tuuletus on parempi kuin adapterilaseissa, niin ne myös aukeavat nopeammin kun vauhti kiihtyy ja ilma virtaa sisäpinnalle.
Adapterilasien ongelma on se, että ne huurtuvat adapterin ja linssin välistä. Itse kyllästyin adapterien kanssa askarteluun metsässä. Oikeastaan tämä ongelma vaivasi enemmän hiihdossa, koska kylmän ilman, lämpimän naaman ja räntä-lumisateen yhdistelmä huurruttaa lasit. Toisekseen normaalisti ei tule vesisateessa fillaroitua.
Tilasin Oakleyt RX Sportilta ja Luottokunnalta tuli juuri lasku. En tiedä miksi laskun loppusumma oli n. 20 euroa suurempi kuin piti olla. Pitää kysyä RX Sportista ja Luottokunnasta (punnan kurssi on jo huomioitu). Joka tapauksessa hintaa tuli nyt 262 euroa kun kotimaisen optikon tingitty hinta olisi ollut 400 euroa.
John McCurve
17.08.2010, 13.06
Tällaiset ostin, portaaton moniteho ja hajataiton korjaus fotokromaattisina ja tyytyväinen olen.
Nyt hän kertoo mistä ja millä hinnalla!!
Nyt hän kertoo mistä ja millä hinnalla!!
Viesti 95. 750€.
Oatmeal Stout
17.08.2010, 13.24
Viesti 95. 750€.
Nenätallojen vaihto yhtenäiseen lisäsi kustannuksia 5€ (muistaakseni) ja lisäsi käyttömukavuutta, piti vain odotelle, että he tilaisivat ja tuote saapuisi - eihän kustannustehokkuden nimissä sellaisia voi pitää varastossa ;)
Pitäisi löytää uudet silmälasit joihin saisi kiinni aurinkolinssit. Vanhat Smithit ovat erinomaiset, mutta loppuun kuluneet ja mallia ei enää tehdä. Ainoa tällä hetkellä tiedossani oleva malli on Rudy projectilta, mutta ne ovat vähän turhan sporttisen näköiset arkikäyttöön.
Onko joku törmännyt uusiin malleihin tai paikkoihin joista niitä mahdollisesti saisi?
Antti Salonen
29.10.2011, 22.45
Mulla oli aikaisemmissa silmälaseissa Ray Banin kehykset, joiden mukana tuli juuri kyseiselle kehykselle tarkoitetut polaroid-clipsit. Nuo olivat siistin näköiset ja toimivat optisesti hyvin, koska polaroidit istuivat kuin hansikas varsinaisen linssin päällä ja niiden muoto oli juuri oikea.
Jake_Kona
06.11.2011, 21.50
Ostin tollaiset http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=36737 . 720 Armor Ford sporttilasit silmälasivahvuuksilla.
Linssiosa irroitettava aurinkolasiosasta. Itselleni tilasin tuplaohennetun heijastamattomalla yms. tasan makeat 200e. Siis optikolta erikseen pitää teettää ne vahvuudet. Huom!
video vielä http://www.youtube.com/watch?v=p6YsaQ6yL0c :eek:
Rillit 7 vuotiaasta 36 vuotiaaseen. Fillaria ajettu maantiellä kaikilla komboilla. Likinäkö noin -5 eli tarkka näkö on noin 15cm päähän, sitten sumenee. Ajaninen ilman laseja ei käy pienessä mielessä.
Alla kokeillut huonoin ensin, paras viimeisenä.
1) Tavalliset rillit eivät pelaa. Ajoasento on liian kumara jotta näkökenttä olisi hyvä. Huurtuvat + kastuvat.
2) Ajolasit adaptereilla.... Rudy Project Rydon + adapteri. Jos adapteri ei ole ihan kohdallaan ja miinuksia on suht paljon tulee vääristymiä. Näkökenttä jää alle normaalin
3) Kuukausipiilarit + ajolasit (RP Rydonit) (päivä-yö). Ihan jees. Kuivaavat silmiä. Lopuksi mm Pirkan pyöräilyssä kuiva piilari tippui muroleessa svidduun. Kyklooppina maaliin, aika mielenkiintoinen fiilis kun ajaa vasemman silmän näön varassa.
4) Kertakäyttöpiilarit + ajolasit. Kohtuullinen vaihtoehto. Pidemmän lenkin jälkeen silmät punaiset ja piilarit niin p-kaiset että parempi vetää suoraan roskiin ja vaihtaa kotona rilleihin.
5) 2010 keväällä LASIK Eirassa. Sen jälkeen Rudy Project Rydon+ ihan silmät vaan. Harri Koskela teki, sen jälkeen näkö ok. lukulasit tulee 5 v sisään mutta toistaiseksi ei mitään ongelmia lukemisessa ja tavallisessa touhussa. Näkökenttä laajeni. Lievä hajataitto poistui. Ainoa miinus on pimeässä lievä halo/starburst - ilmiö joka on tunnettu haittavaikutus toimenpiteestä. Menisin ilman muuta uudelleen- mutta sen verran vanhana että näkö on vakiintunut, se kesti itsellä 25v päälle. Ja parhaaseen (=viimeisintä tekniikkaa olevaan) suomalaiseen laitteeseen mitä rahalla saa. Kun se kerran elämässä kirpaisee niin ei kannata tonnista päkistää, varsinkn kun omalla kohdalla ilman laseja ei nähnyt lukea tai liikkua.
+ ajolasiti Rudy Project impact x photochromic laser. Aivan loistavat lasit lähes kaikkiin keleihin, tummuvat kirkkaalla, vaalenevat pimeällä. Syksyyn ehkä pelkät kirkkaat linssit. Saa Sanomataon Cazzesta mistä saa muutkin fillaristin linssit, myös adapterit. Myyjäheeba ajaa itse, sille siis aikaa varaamaan jos haluaa pitää kiinni rilleistään.
Hankin juuri Rudy Project Slicerit. Vaihtoehtoja ei käytännössä tällä hetkellä ollut tarjolla, joten otin nämä. :)
Hyvin ovat toimineet ja aurinkolasi-klipseilläkin näyttävät ihan oikeilta laseilta eikä avaruusolennolta.
Wanha, mutta nostetaan ylös.
Missä hyvät herrat olette teettäneet linssit PK seudulla adapterimalliin? Ymmärtääkseni pitää olla tähän työhön omat mittalaitteet. Linssi lähempänä silmää??? Emmä tiijjä.
Mulla on nykyiset Guarder C3 suojalasit mallia joissa on adapteri suojalasien rungon sisällä. Käytännössä ampujalasit, joita myös ressu ammunnoissa käytän. Eri linssivärejä.
On vaan välillä huurustumisen estoaineen kanssa leikittävä. Siksi vaihtuu Britti armeijan issue suojalaseihin, joissa parempi ilmanvaihto.
Näissä Guarderin valmistamissa nykyisissä suojalaseissa adapterilinssit jotenkin vääristää ja tulee koko päivän käytöstä hieman katse kieroon. Ei varmaankaan silloin tiennyt optikko mitä teki.
Siksi olisi hyvä saada tietävä optikko tekemään uudet linssit tulevaan adapteriin.
Nyt ostettu ESS Advancer V12. Hyvät kaikkeen harrastukseen, mitä muilta harrastajilta lukenut ja kuullut. Maastöpöörä, maantiepöörä, laskettelu, Paintball, ammunta, mopoilu jne...
Linssiä eriväristä ja hyvä ilmankierto. Ei huurustu ja talvella tai kesällä jäisellä/ pölyisellä kelillä saa linssit "kiinni" jolloin ei tule jäätä/ pölyä silmiin.
Guarderit jää aurinkolaseiksi, kun hyvät edelleen käytössä.
-Hessu-
Tätä ei kysytty, mutta sanonpa kuitenkin monen muun tässä ketjussakin kirjoittaneen tavoin, että taittovirheleikkaus oli elämäni parhaiten sijoitetut 3500€. Ja osamaksulla ei tuntunut kovin pahalta iskulta lompakkoon.
Missä hyvät herrat olette teettäneet linssit PK seudulla adapterimalliin? Ymmärtääkseni pitää olla tähän työhön omat mittalaitteet. Linssi lähempänä silmää??? Emmä tiijjä.
http://www.helsinginkatse.fi (http://www.helsinginkatse.fi/)
Ei vielä omakohtaisia kokemuksia, mutta foorumikommenttien perusteella olen vakuuttunut ammattitaidosta.
Adidas Evil Eye Halfrim Pro + adapteri oli mun valintani moninaiseen ajoon. Kehitystä on havaittavissa kehyksissäkin vuosien mittaan!
Ja potta päässä tietenkin sovittelin. Kauppapaikkana Ruoholahden Fenno-opt.
+ ajolasiti Rudy Project impact x photochromic laser. Aivan loistavat lasit lähes kaikkiin keleihin, tummuvat kirkkaalla, vaalenevat pimeällä. Syksyyn ehkä pelkät kirkkaat linssit. Saa Sanomataon Cazzesta mistä saa muutkin fillaristin linssit, myös adapterit. Myyjäheeba ajaa itse, sille siis aikaa varaamaan jos haluaa pitää kiinni rilleistään.
http://www.helsinginkatse.fi (http://www.helsinginkatse.fi/)
Ei vielä omakohtaisia kokemuksia, mutta foorumikommenttien perusteella olen vakuuttunut ammattitaidosta.
Mulla ollut Rudy Project impactX protochromatic red lasit omilla vahvuuksilla viime tammikuusta lähtien. Nämä ovat hyvät.
ollehuima
11.12.2013, 13.12
Onko kellään vinkata täällä Tampereella paikkaa missä olis ajolaseja vahvuuksilla tai adapterihässäkkää? Tähän saakka on tullut mentyä piilolaseilla, mutta monitehoihin siirrettyäni ei piilarit oikein vakuuta.
Mitään mistään tiärä myyjistä Suomessa, mutta vahvasti suosittelen Ebayta tms, kun olet sen jonkun mallin löytänyt ja peilin edessä testannut jossain Suomen kaupassa.
Säästät rahaa, kun tilaat Suomen ulkopuolelta saman tuotteen.
Jos taas on rahaa kuin roskaa, niin sitten Suomesta riistohintaan.
Itse huomannut tämän monta monta kertaa, varsinkin pyörie, mopojen ja autojen viriosien kanssa.
OT esim. Innovate laajakaista lambda ja siihen mittari parin päivän toimituksella Englannin Ebaysta noin 80 euroa edullisemmin mitä Suomesta löytyvästä nettimyymälästä. Ei kuulemma pysty Suomessa pitämään Euroopan hintoja. Se on pois Suomen myynnistä. Voi voi. Mä ainakin äänestän mun lompakolla ja mietin tarkkaan mihin mun vähäiset harrastusropot laitan.
-Hessu-
Ei ole tarkoitus jeesustella, mutta yks syy miksi amazonit ja ebayt pystyy myymään niin halvalla on niiden verovälttely. Eli laillisesti "kiertävät" veroja. Ei taida tulla penniäkään veroja suomeen noista kaupoista ostetuista tavaroista. Eli ei ole kyse mistään "riistosta" tai ahneudesta suomalaisissa kaupoissa vaan yksinkertaisesti siitä että maksavat veronsa suomeen. Jokainen voi tietysti itse päättää mitä ostaa ja mistä, mutta ite en tilaile enää mitään amazonista, koska muuten ajetaan kaikki raha pois Suomesta. Tuossa esim: Amazon pays £3M tax on £4B UK Sales (http://www.theweek.co.uk/business/tax-avoidance/53052/amazon-tax-avoidance-%C2%A33m-tax-%C2%A34bn-uk-sales) tai Ebay to be investigated over tax avoidance in the UK (http://www.theinquirer.net/inquirer/news/2228903/ebay-to-be-investigated-over-tax-avoidance-in-the-uk)
Niinpä,
Tässä taas tullaan globaaliin kaupan käyntiin ja Suomen kauppapolitiikkaan ja EUn vapaaseen kauppaan. Ei varmaan tässä viestiketjussa viitsi siihen eipäs juupas väittelyyn lähteä.
Kuten itse sanoin, itse suosin kansainvälistä kauppakanavaa ja kissan viikset välitän Suomen kaupoista, kun hinnat on mitä on. Se ei ole minusta se minun tehtävä kannatella suomalaisia kauppiaita, kun ihan samalla tavalla ne saa ALVit sun muut vähennykset verottajalta ja ostettua bulkkina todella halvalla ne tuotteet Suomeen.
Tiedän vaan, kun nähnyt työelämässä tuonnin kauppalaskut, kun jotain vinkuintia kumiankkoja rahdattiin Suomeen konttikaupalla. Se Tullin osa ja muut tuontikulut ovat kärpäsen scheisse liikevoitossa suomalaiselle kauppiaalle. Ahneutta jos laitetaan 50 prossaa katetta jollekin x- euroa maksavalle tuotteelle. Ei tervettä kaupankäyntiä.
Nyt alkaa menemään vaahtoamiseksi, pahoittelen.
-Hessu-
Oatmeal Stout
11.12.2013, 15.25
Niinpä,
Tässä taas tullaan globaaliin kaupan käyntiin ja Suomen kauppapolitiikkaan ja EUn vapaaseen kauppaan. Ei varmaan tässä viestiketjussa viitsi siihen eipäs juupas väittelyyn lähteä.
Kuten itse sanoin, itse suosin kansainvälistä kauppakanavaa ja kissan viikset välitän Suomen kaupoista, kun hinnat on mitä on. Se ei ole minusta se minun tehtävä kannatella suomalaisia kauppiaita, kun ihan samalla tavalla ne saa ALVit sun muut vähennykset verottajalta ja ostettua bulkkina todella halvalla ne tuotteet Suomeen.
Tiedän vaan, kun nähnyt työelämässä tuonnin kauppalaskut, kun jotaon vinkuintia kumiankkoja rahdattiin Suomeen konttikaupalla. Se Tullin osa ja muut tuontikulut ovat kärpäsen scheisse liikevoitossa suomalaiselle kauppiaalle. Ahneutta jos laitetaan 50 prossaa katetta jollekin x- euroa maksavalle tuotteelle. Ei tervettä kaupankäyntiä.
Nyt alkaa menemään vaahtoamiseksi, pahoittelen.
-Hessu-
Missä maassa ajattelit asua vanhuutesi?
Ja onhan se niinkin, että jos jokainen käy ensin kotimaan kaupassa katsomassa mikä tuote kannattaisi tilata ulkomaisesta halpakaupasta ilman veroja niin taitaa kohta loppua nuo kotimaan kaupat. Sitten pitää matkustaa ulkomaille tekemään ostoksia...
jumbojussi
30.05.2017, 19.49
Sporttiset (kaarevat) aurinkolasit vahvuuksilla tahdon eikä suurimmista ketjuista mittää löytyny, paitsi Uvex Instrusta, muttei nekään näyttäny omimmilta.
Fennossa ja Helsingin Katseessa pitäs vielä kävästä ja olikohan muita pk-seudulla?
Vecculiko
30.05.2017, 20.00
Ainakin itse olen parit Oakleyn ajolasit ostanut Jumbon Instrusta. Viimeiset monitehoilla vuosi sitten. Erittäin tyytyväinen olen ollut laatuun. Toinen mistä ainakin viime keväänä löytyi Oakleyta oli Itiksen Instru.
jumbojussi
30.05.2017, 20.28
Jumbon Instrusta hommasin juuri normirillit. Harmi ettei sopivaa sporttiparia ollunna.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.