Näytä tavallinen näkymä : Surlyville
Kun foorumi on nyt ryhmittymässä brändien taakse, niin kyllä Surlykin on oman threadinsä ja ryhmänsä ansainnut!
Pyörämaailman puukko, yleiskäyttöinen työkalu tilanteeseen kuin tilanteeseen, on Surly Cross-Check. Joka foorumien mukaan taipuu melkein mihin vaan. Toisaalta, Surlyltä löytyy myös pyörä melkein hommaan kuin hommaan.
On retkipyörä Long Haul Trucker.
On fiksi Steamroller.
On sinkula 1x1.
On rahtijuhta Big Dummy.
On maantiekiitäjä Pacer.
On talvien ja pehmeiden alustojen erikoispyörä Pugsly.
On matkamiehen taittopyörä Travellers Check.
On 29er heille jolla koolla on väliä - Karate Monkey.
On koville jätkille Instigator.
Äkkiä tulee mieleen, että yhden yleipuukon sijaan haluaisi omistaa koko kokoelman, jolloin kokoelmasta löytyisi tilanteeseen kuin tilanteeseen työkalu.
Oman kokoelman karttumista odotellessa, saisimmeko foorumista kerättyä edes ryhmän, josta löytyisi koko kokoelma?
Liity ryhmään: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/group.php?groupid=10
Tiedän, että foorumisteillä on/on ollut ainakin LHT, Steamroller, 1x1, Pacer, Pugsly ja Karate Monkey. Joten hyvät mahdollisuudet ainakin on.
Tervetuloa!
Jepujee. LHT ja Steamroller löytyy tallista, ja vielä Pacer josta yritän päästä eroon, kuten allekirjoituksesta näkyy.
Tässä siis oiva tilaisuus liittyä tähän ryhmään pikavauhtia!
1x1 liittyy. Verraton laite.
Kare_Eskola
17.09.2008, 11.11
Cross-Check, hieno pyörä mutta ehkä numeroa liian iso eli 58. Haluaako joku?
Täällä Surly mietinnässä..vaihtoehtoina roller tahi 1x1. Vai josko Fixien Peacemaker?Pääsis vain testailemaan näiden runkoviidakoiden keskellä..
Cross Check (54?) mietinnässä. Jo jonkin aikaa on ollut tulossa "näinä päivinä" Suomeen. Odottelen innolla koeajelua. Etukäteen mietityttää bar end vaihtajat. Toisaalla forumilla kyselin asiasta, mutta en ole vielä viisastunut. Onkos täällä kenelläkään kokemusperäistä tietoa? Ja paljonko vaati budjettia jos bar endit ei tunnu hyviltä?
kirj. wannabee surlyman
Etukäteen mietityttää bar end vaihtajat. Toisaalla forumilla kyselin asiasta, mutta en ole vielä viisastunut. Onkos täällä kenelläkään kokemusperäistä tietoa?
Tuolla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=29634&highlight=jokapaikan) näistä on ainakin vähän ollut juttua. Alkutotuttelun jälkeen minä ainakin olen niistä LHT:ssä tykännyt, varsinkin sen jälkeen kun otin takavaihtajankin vivusta naksut pois. Lenkkipyöriin en niitä kyllä haluaisi, mutta työmatka- ja retkipyörässä, jota ei koko ajan jaksa puhdistaa, nuo ovat mukavan huolettomat.
Tuolla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=29634&highlight=jokapaikan) näistä on ainakin vähän ollut juttua. Alkutotuttelun jälkeen minä ainakin olen niistä LHT:ssä tykännyt, varsinkin sen jälkeen kun otin takavaihtajankin vivusta naksut pois. Lenkkipyöriin en niitä kyllä haluaisi, mutta työmatka- ja retkipyörässä, jota ei koko ajan jaksa puhdistaa, nuo ovat mukavan huolettomat.
Kiitti linkistä. Olin missannut koko ton ketjun. Harvinaisen paljon hyviä postauksia.
Nyt vaan menee mun pakka sekaisin, CC vai LHT?? Mietintä jatkuu ja..............
Verska-Vesa
18.09.2008, 00.58
Long Haul Trucker löytyy, vaikken pyöräretkeilyä harrastakaan.
länsiväylä
19.09.2008, 01.20
Mulla on maailman parasta vesijohtoputkea kahden fillarin verran; Karate Monkey ja Cross Check. I´m loving it!
no jos lancekin, niin mäkin.
omajan myös onnistuneesti brändättyä 4130 cromo-putkea kahden rungon verran.
omajan myös onnistuneesti brändättyä 4130 cromo-putkea kahden rungon verran.
Onkos näkemystä, että millä tuotenimelle nuo rungot on brändätty?
surlyksi tietysti.. vertaa saman vesijohtoputken hintaa vaikka On-Oneen, aika kalliilla menee surlit.. suhteessa.
Verska-Vesa
21.09.2008, 00.58
Pitäisikö siinä putkessa olla joku hienolta kuulostava italialainen leima jotta sen voi luokitella muuksi kuin vesijohtoputkeksi?
simojoki
21.09.2008, 02.54
Voihan niihin putkiin ostaa vaikka mitä leimoja, jos vain haluaa... Tarinaa huippu arvokkaasta DN6:sta (http://www.on-one-shop.co.uk/?page_id=660) :D
..meikkää NIIN diggaa, siitä että pienellä lisähinnalla olisi saanut Reynoldsin tarrasetin messiin. Saakohan niitä tilaamalla erikseen.
Verska-Vesa
21.09.2008, 22.39
Ei tässä nyt ota selvää, mikä on sarkasmia ja mikä ei.
Täytyy sanoa, että itse en alkuunkaan käsitä kuolausta jonkun Dedacciain tai Reynoldsin putkien perään. Tai ainakaan sitä että muut kunnollista materiaalia (4130 CrMo-teräs) olevat putket on muka jotain vesijohto- tai huonekaluputkea.
Vaikutan nyt varmaan tosikolta, koska tässä topikissa tuo oli kai vaan läppää, mutta tuntuu että monien asenne on tuollainen.
länsiväylä
22.09.2008, 00.57
No humööria se on. 4130 on yleinen vesijohtoputkien materiaali. Ei tietenkään samaa putkea, mutta matsku on sama.
Itse tykkään Surlyjen ajotuntumasta, ja ihan sama mitä se putki on
Verska-Vesa
22.09.2008, 00.59
Miksi kannattaa käyttää suht kallista teräslaatua, joka kuitenkin ruostuu, vesijohtoputkiin?
kampipakka
24.09.2008, 11.54
Jeps, mukana ollaan. LHT löytyy aktiivisesta käytöstä. Tosin tallista löytyy myös GT:n ja Tunturin muokkaamaa terästä, pitäisköhän niistä nyt sitten luopua, noin niinkuin puhdasoppisuuden nimissä? Tai siis vaihtaa Surlyiksi?
LHT löytyy ja karatemonkeyn keula toisesta fillarista.
Myykääs mulle 62 kokonen crosscheck tai pacer?
Verska-Vesa
24.09.2008, 12.06
Mitä jos laitetaan mukaan kuvia pyöristä?
Tässä olisi aloitukseksi oma LHT:
http://img84.imageshack.us/img84/5270/kuva2009tn0.jpg
http://img297.imageshack.us/img297/2716/kuva2007gr3.jpg
http://img222.imageshack.us/img222/8052/kuva2008qi9.jpg
Mitä jos laitetaan mukaan kuvia pyöristä?
Tässä on mun lht:sta kuva uutena. Siinäkin on nykyään vähän heijastinteippiä ja käytön jälkiä mm. auton alle jäämisestä.
http://uncle.vanhavessa.net/%7Ebuugi/lht/LHT.jpg
1x1 liittyy. Verraton laite.
Komppaan! http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Eilen Cross Check koeajolla. Kyllä teräs tumtui hyvältä:) Tarkoitettu pitkiin sessioihin, Voisi viettää kokonaisia päiviä pyörän selässä. Säätöä olis vähän; stemmi pitäisi vaihtaa (orkkiksella mulle ei ole alaotetta ollenkaan) ja ehkä vaihtajat (bar endsit ei olleet kuitenkaan niin pahat kuin pelkäsin, niitten kanssa vois ehkä elää) ja ehkä takapakka.
Jäi iso muistijälki persauksiin.:D Kokeilin alkuviikosta Rossanon krossaria (ei huono) , mutta teräs-alu ottelun lopputulos on 100-0.
Kuume ehti vähän laskea kun sopivaa kokoa piti odotella, mutta nyt............................. korvissa kohisee:eek: Jos kiinostaa niin Tikkurilan Ajomiehessä on 54, mutta pidä kiirettä. Se voi päästä pian uuteen kotiin:p
Taisin vähän rakastua.
-punastuu, poistuu sulkien oven hiljaa perässään-:o
Satulaperuna
29.09.2008, 00.15
http://farm4.static.flickr.com/3027/2895409777_a407c01883.jpg
Surly Long Haul Panzer II
Toimii erinomaisesti myös perhostangon kanssa.
LHT rungon koko....
pakko sitä on vain kirjoittaa tänne kaikki tietäville ihmisille:D
olis tosiaan tarkoitus ostaa LHT runko, mutta kun on sitten vain pieni ongelma, kun ei osaa päättää, joko 60 tai 62.
Pituutta on 193cm ja sisäjalan mitta on 87,5cm. ite laskeskelin nuota kokoja joillakin laskimilla niin sain aivan älyttömiä kokoja, joten en niistä puhu yhtään mitään.
konttisella ainakin voisi olla jotakin hajua, että kuinka sopii kun varmaan toi jalan sisämittakin on aika lähellä samaa.
tarkoitus pistää peruskikkura sarvet kiinni, sarviihin jarrut ja vaihteet alaputkeen.
tortaihin mennessä pitäisi saara päätetttyä jotta voisi pistää tilauksen menemään. kavereilla kiiruumpi saara osaa kuin itellä, mutta kyllähän sitä pyöräilisi jo täyttä häkää kun saisi vain se pyörä...
No mulla on 62 kokonen LHT 110mm stemmillä Lauttasaaressa... Ei oo just nyt ajokunnossa, mutta saa tulla ihmettelemään.
No multa löytyy 60cm LHT Leppävaarasta. Saa tulla kokeilemaan.
Omasta mielestäni aika sopiva minulle, pituutta 189 ja inseam 89. 62cm runkoa en ole kokeillut, mutta 58 oli selkeästi pieni.
Nyt tupsahti LHT postilaatikosta tupahan!!! on se vaan komia, koko on 62 ja sarvet 46cm leveet. muut osat odottavat vielä saksassa kiekkojen kasausta....
kävin kokeilemassa 60 ja 62, päädyin sitten loppujen lopuksi isoompahan. Vaikka mulla jalat onkin lyhyen puolooset. mutta kun ei kassit hakanneet putkehen niin se oli ratkaisevaa, 60 olis pitänyt taittaa satula putkee ja pistää tosi pitkää stemmiä. ehkä näin siis parempi.
lisää kirjoittelen kun saan muutkin osat ja pyörää kasaaan. Pistän silloin sitten kuviakin....
opnykanen
12.02.2009, 08.10
Laitoin eilen Surlyn tilaukseen. Crosscheck on tulossa tänne jossain ensikuun puolella.
opnykanen
15.02.2009, 01.14
Kysyisin näin yleisemmin, että onko teidän Surlyillä ollut rotsauksen tarvetta?
EDIT: "Surly frames are faced before they are painted, but the paint can build up enough to make your headset operate less than perfectly. Most facers are also reamers-- they shave the tube ends and mill the inner circumference-- but you don't really need to ream it, so we Surlies usually just shave the paint off the head tube ends with a carpet knife blade. You can save a little money doing it this way, but if you have your shop do it with a facing tool, it should be sharp and in good condition or you might do real damage to your new baby. It is not necessary to remove a lot of metal, just the paint."
tuollaista löytyi surlyn sivuilta
twentyniner
28.02.2009, 11.03
Olen reilu pari kiloinen Cross Checkin alku, peruskrossari minusta pitäisi kuulemma isona tulla. Isäntä lupasi laittaa fotoa, kunhan hiukan kasvan
ensin...Näkemisiin.
"Kätilö" Toikka, palvelevasta pyöräkauppa Foxcompissa rotsasi minut, tiedä olisiko tuolle ollut tarvetta, mutta tulipahan tehtyä
Cross Check tuli tänään kotiin. Olen hyvin innoissani ja tyytyväinen! Kyllä teräs on hienoa!:D
Cross Check tuli tänään kotiin. Olen hyvin innoissani ja tyytyväinen! Kyllä teräs on hienoa!:D
Onnexi olkoon :)
twentyniner
02.03.2009, 18.45
En tiedä onko myöhäistä, muuta aina kannattaa kysyä . Foxcomp myi koko helmikuun ajan kaikki Syrlyn rungot varastosta 250e/kpl...tiedän on jo maaliskuu, mutta kannattaa kysäistä;)
Oliks niillä sitä bigdummyä?
plösöpötsi
02.03.2009, 19.14
Oliks niillä sitä bigdummyä?
Kivihaankuja 1
00310 Helsinki
Arkisin: 12:00-18:00
Puh. 040 4119779
http://www.cosgan.de/images/midi/frech/c010.gif
twentyniner
06.03.2009, 10.00
Lähdetkö joku päivä ulkoiluttamaan?
Itse kävin eilen heittämässä "neitsytajot", eipä tuntuma tuntunut ihemellisemmältä, kuin edelliselläkään krossarilla, Reynoldsin 631 putkesta väännetyllä Jamiksella, Surly vaan on hiukan lyhyempi sekä matalampi, joten saan tangon alemmaksi eli syvyyttä asentoon. Tuo asento on nyt enemmän race-tyyppinen, kun Jamiksella oli semmoinen pysty retkiasento;)
[quote=twentyniner;1093579]Lähdetkö joku päivä ulkoiluttamaan?
Joku päivä mennään varmasti:p, mutta ensin pitää tulla terveeksi:p:p En ole vielä ajanut metriäkään pyörällä, pari kertaa ollessani yksin kotona olen nostanut filon varastosta olohuoneeseen ja tuijotellut sitä rakastuneena. Pienin järjestelyin mellä olisi sille seinällä tilaa, mutta vaimon mielipiteen tiedän jo etukäteen niin antaa olla:D
twentyniner
06.03.2009, 11.56
Paranemisiin...Itsellä meni viikko kovassa kuumeessa, siihen kaksi viikkoa röhässä...Eilen tosiaan kävin ekaa kertaa polkemassa, sitten 9.2 jälkeen. Kannattaa parannella kunnolla, ettei tule jälkitauteja.
Täällä alkaa Cross Checkin speksailu - vaikka en oikeesti ole ostamassa juuri nyt:rolleyes::)
Retkeily on ollut mielessä ja mies + romppeet tulee olemaan jo kunnioitettava massa. Levyjarru edessä olisi tehokkaampi pysäytin kuin orkkis. Onko jäsenillä kokemuksia / suosituksia? Vai murehdinko turhaan:seko:
.
twentyniner
16.03.2009, 10.26
http://lh6.ggpht.com/_e6-UR9xBQEM/SbQVfEONvrI/AAAAAAAAAFU/Z0EYwc3Kd9M/s640/surly.jpg
http://picasaweb.google.com/lh/photo/JRnXkRUK79frwihrzoXPFQ?feat=directlink
brewster
16.03.2009, 18.21
Tuli Foxcompin alennuksesta pieni Krostsek runko kotiin. Eteisessä patsastelee asennustelineen nokassa. Suomesta vaan ei löydy sellaisia osia joita siihen tartsen.
Tulee pojalle koulufillariksi eikä koulun pihaan nykyisin voi millä vaan ilmestyä. Tarkoitus on ettei siihen tule yhtään vaijeria eikä letkua. Vaihteiden määrässä kilpailtaessa tällä ei voita.
Twentyniner,
Sulla on vissiin tollanen Surlyn crosschecki kokoa 50 ajossa. Jos sopii niin kyselisin sun kokoa kun itse puntaroin 46 ja 50 välillä. Ei tarvitse joka raajan mittaa eritellä, pituus ja yleistuntemukset riittää. Itse olen 168 pitkä ja olen kääntymässä tuon 46 puoleen mutta mielipiteestäsi olisi apua.
twentyniner
19.03.2009, 18.45
Twentyniner,
Sulla on vissiin tollanen Surlyn crosschecki kokoa 50 ajossa. Jos sopii niin kyselisin sun kokoa kun itse puntaroin 46 ja 50 välillä. Ei tarvitse joka raajan mittaa eritellä, pituus ja yleistuntemukset riittää. Itse olen 168 pitkä ja olen kääntymässä tuon 46 puoleen mutta mielipiteestäsi olisi apua.
Moikka vaan, tuossahan on tuo efektiivinen vaaka reilu 54cm eli korkeuteen nähden pitkähkö...Pituutta 176cm ja jalan sisämitta riippuen mittaajasta ja päivästä n. 78-79cm. Vaihdoin juuri edellisen teräsrungon Surlyyn, koska siinä oli vaaka 555mm ja siinä en saannut tankoa noin alas, tykkään ajaa penkki korkealla ja tanko alhaalla eli syvässä etukenossa. :D
Mulla on itselläni 100mm stemmi ja tuntuu sopivalta.
Missähän päin stadia asustelet? Käyn lähes viikottain "sukuloimassa" kehä kolmosen tasalla ja yleensä on fillari mukana, kun saa muksut hoitoon, niin että pääsee itse lenkille. Voisimme tehdä treffit, niin saat kokeilla.
Noin perstuntumalta viiskymppinen saattaa olla hiukan reilu sinulle, mutta kokeilemalla se selviää. Älä osta kokeilematta, kyllä pk-seudulta löytyy vaikka tämän forumin kautta 46, niin että pääset edes istumaan päälle ja vähän kokeilemaan.
Moikka vaan, tuossahan on tuo efektiivinen vaaka reilu 54cm eli korkeuteen nähden pitkähkö...Pituutta 176cm ja jalan sisämitta riippuen mittaajasta ja päivästä n. 78-79cm. Vaihdoin juuri edellisen teräsrungon Surlyyn, koska siinä oli vaaka 555mm ja siinä en saannut tankoa noin alas, tykkään ajaa penkki korkealla ja tanko alhaalla eli syvässä etukenossa. :D
Mulla on itselläni 100mm stemmi ja tuntuu sopivalta.
Missähän päin stadia asustelet? Käyn lähes viikottain "sukuloimassa" kehä kolmosen tasalla ja yleensä on fillari mukana, kun saa muksut hoitoon, niin että pääsee itse lenkille. Voisimme tehdä treffit, niin saat kokeilla.
Noin perstuntumalta viiskymppinen saattaa olla hiukan reilu sinulle, mutta kokeilemalla se selviää. Älä osta kokeilematta, kyllä pk-seudulta löytyy vaikka tämän forumin kautta 46, niin että pääset edes istumaan päälle ja vähän kokeilemaan.
Kiitokset kommenteista ja testitarjouksesta. Huomenna pääsen kokeilemaan 46:sta joten sen perusteella saa jo käsityksen pitäiskö kokeilla suurempaa. Speksien perusteella tuo 46 tuntuisi sopivammalta ja sinun mitat vahvistavat tätä. On aina mukava kuulla muiden mielipiteitä ja tuntemuksia, saa vahvistusta omille näkemyksille. Itse olen myös kompaktimman mitoituksen kannattaja.
Katsotaan huomisen kokeilun jälkeen mihin päädytään.
Blackno1
23.03.2009, 12.28
Uusi karate monkey löysi kotinsa ja tuntuu kyllä todella hyvältä ajettavalta entisen pyörän jälkeen.
http://photos-d.ak.fbcdn.net/photos-ak-snc1/v2648/45/28/543029285/n543029285_1409515_555770.jpg
opnykanen
24.03.2009, 18.49
Ovat Surlyllä lopettaneet legendaaristen FFF Fatties Fit Fine tarrojen liimailun. Olisiko joku ottanut nokkiinsa? :rolleyes: Kysäisin tästä Surlyn pojilta ja he lupasivat laittaa minulle postissa muutamat. Olivat kuulemma saaneet mukavasti palautetta kyseisestä päätöksestä :p
brewster
31.03.2009, 22.31
asentelin tänään Crosstsekkiin etypyörän renkaan kammet keskiön ohjaimen tupet satulan. Takapyörä puuttuu. Siitä tulee vaan niin hieno!!!
Ei tullu ollenkaan sellainen kuin olin suunnitellut. OIkeita osia on mahdoton saada. Vielä vaijereita asentamatta ja sitten paanalle.
Onko täällä kellään Steamrollerin omistajalla lokareita kiinni pyörässä? Mulla olisi sellaiset haussa, mutta kun tuosta rungosta puuttuu asiaan kuuluvat korvat niin en ole mitään järkevää löytänyt. Ihan sama ovatko rumat vai ei kunhan ajavat asiansa. Ehdotuksia?
Cross-Check löytyy. Sinkulana. Runko koko on 50 vaikka kaikki muut rungot mulla aina olleet 52 kokoisia. Pikkasen peljätti runkoa kotona pyöritellessä, että tuli liian pieni. Mutta geometria on sen verran ainakin pitkä, että olikin just sopiva.
Pyöränä Surly on aivan loistava. Viime syksystä ollut ajossa ja heti ensi polkaisusta alkoi suloinen rakkaustarina =) Vakaa peli liukkaalla ja hangessa. Kierto jäykkä runko vastaa polkemiseen hienosti ja mäet nouseekin upeasti. Kiihtyykin komiasti. En voi kun olla tyytyväinen ja suositella lämpimästi muillekin.
Onko täällä kellään Steamrollerin omistajalla lokareita kiinni pyörässä? Mulla olisi sellaiset haussa, mutta kun tuosta rungosta puuttuu asiaan kuuluvat korvat niin en ole mitään järkevää löytänyt. Ihan sama ovatko rumat vai ei kunhan ajavat asiansa. Ehdotuksia?
Maantiepyörissä joskus käytettävät lyhyet lokarin pätkät toimii ihan hyvin. Evätkä ole edes rumat. Lokari tulee takajarrun jälkeen pikkasen matkaa gummin päälle. Edessä haarukan taakse. Aisat kiinni haarukoihin, eikä kiinnitys korvakkeita tarvita.
Biltemasta saa halvalla, mutta aisojen kiinnitykset on rumat isot klöntit.
SKS taisi tehdä ihan asiallisia, mutta aika arvokkaita loksuja.
Kaverin Steamrolleriin laitettiin Bilteman lokarit, mutta kiinnitykset aisoihin silvottiin sirommiksi ja ohutta kumia väliin ja nippusiteillä kiinni. Hyvä tuli. Ainakin parempi ku moni huonompi.
jusba_84
08.04.2009, 08.52
Hommasin itelleni Cross-chekin sekalaiseen ajeluun ja kyllä tuntuu mukavalle Ridley Crossbowin ja Canyon Ultimaten jälkeen. Pakaksi vaihdoin xt:n 12-32 maastopakan, tuntuu jaloissa loppuvan potku laukkujen kanssa ja metässä polkiessa normipakalla. Mites muut, ajatteko maastossakin maantiepakalla? Ihmettelen miksei porukka käytä enemmänkin maastopakkoja krossareissaan?? Alkuperäinen takavaihtaja (Tiagra) ainakin pelittää ihan hyvin yhteen tuon pakan kanssa. Tai sit oon ite vaan talven jälkeen rapakunnossa kun tollasia ihmettelen..http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon11.gif Kesäksi aattelin hommata toiset kiekot joihin tulee alkuperäinen 12-25 pakka ja 25mm Michelin Krylionit. Vähän joutuu takavaihtajaa säätämään mutta ei iso homma.
brewster
08.04.2009, 19.27
Hommasin itelleni Cross-chekin sekalaiseen ajeluun ja kyllä tuntuu mukavalle Ridley Crossbowin ja Canyon Ultimaten jälkeen. Pakaksi vaihdoin xt:n 12-32 maastopakan, tuntuu jaloissa loppuvan potku laukkujen kanssa ja metässä polkiessa normipakalla. Mites muut, ajatteko maastossakin maantiepakalla? Ihmettelen miksei porukka käytä enemmänkin maastopakkoja krossareissaan?? Alkuperäinen takavaihtaja (Tiagra) ainakin pelittää ihan hyvin yhteen tuon pakan kanssa. Tai sit oon ite vaan talven jälkeen rapakunnossa kun tollasia ihmettelen..http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon11.gif Kesäksi aattelin hommata toiset kiekot joihin tulee alkuperäinen 12-25 pakka ja 25mm Michelin Krylionit. Vähän joutuu takavaihtajaa säätämään mutta ei iso homma.
No uudessa krostsekissä on välitykset 16x39. Hiukan tuntuu turhan pitkiltä. Saa nähdä millon jaksaa vaihtaa 18 taakse.
No uudessa krostsekissä on välitykset 16x39. Hiukan tuntuu turhan pitkiltä. Saa nähdä millon jaksaa vaihtaa 18 taakse.
Mulla on kesällä 16/42 välitys ja talveksi vaihdan 17 piikkisen taakse. Poljen kuitenkin lähes ainoastaan pyöräteitä. Maastoon on mukavempi mennä maastopyörällä ;)
brewster
10.04.2009, 11.15
Nyt se on laskeutunut http://p1.pinkbike.com/photo/3236/pbpic3236149.jpg
Nyt on neitsytlenkki Krostsekillä tehty. Kyllä on hyvä pyörä. Hymylihakset meinas naamassa krampata kun oli niin makeaa menoa. Ainoa miikka on jarrujen tehot. Olen tottunut maastopyörässä levyjarruihin ja nämä orkkis cantit toimii lähinnä hidastimina. Pitää olla varovainen ja kaahailla vain kun näkvyys on riittävä.
Huomenna lisää:p
muoks. hyvät on energiat edell. postauksen kuvassa:)
Pakaksi vaihdoin xt:n 12-32 maastopakan, tuntuu jaloissa loppuvan potku laukkujen kanssa ja metässä polkiessa normipakalla. Mites muut, ajatteko maastossakin maantiepakalla? Ihmettelen miksei porukka käytä enemmänkin maastopakkoja krossareissaan??
Tuota minäkin olen mietttinyt. Nyt kun pyörän päällä on vain kuski, vesipulloja ja satulalaukku normipakka tuntuu riittävän (ainaskin täällä Uudellamaalla), mutta jos ensi kesän retkisuunnitelmani toteutuvat mun reidet ei riitä millään mukavaan pyörittämiseen. Lastia tulee n.15kg. Toisaalta eräs palstan jäsen kertoi että hyvän pyörityksen ylläpitäminen maastopakalla on hankalampaa koska rattaiden kokoerot ovat isommat. Kertokaa te joilla on kokemuksia.
jusba_84
14.04.2009, 21.56
Onhan se totta että sopivat poljinkierrokset on maantiellä hankalampaa löytää maastopakalla jossa erot rattaiden välillä suuremmat, mutta parempi mielestäni niin päin kuin runnoa polvet hajalle liian isoilla välityksillä. Mieluummin siis poljinkierroksia reilummin kuin liian vähän, vähäiset poljinkierrokset kostautuu itselläni ainakin pidemmillä pyöräreissuilla polvien kipeytymisenä. Ensimmäiset kokemukset crosscheckillä maastopakalla positiiviset; 15kg tavaraa pyörän päällä, keskinopeus reilu 27km/h, matka 85km. Alkuperäiset renkaat ei laukkujen kanssa kunnolla kestäneet, takarengas meni kahdesti puhki.
sweetleaf
22.04.2009, 18.56
http://jmf.1g.fi/kuvat/LHT_pieni.jpg/full (http://jmf.1g.fi/kuvat/LHT_iso.jpg/full)
Laitetaan jonon jatkoksi kuva omasta LHT Truckaccinosta. Brooksin satula ja etutarakka odottaa vielä kaupan hyllyllä. Älkää vetäkö herneitä polkimien tai venttiilien asennoista ;) Klikkaamalla isommaksi.
Tervehdys Surlyjen omistajat, ja varsinkin Cross-Checkien. Minulla olisi yksi kysymys: Minkä pituisilla keskiön akseleilla Cross-Check -pyöränne ovat varustettuja? Olisi tarkoitus laittaa maantiekammet kahdella rattaalla ja yritän selvittää mimmoista akselia siihen voi laittaa ennen kuin kammet tai ratas nakkaavat runkoon tai ketjulinja menee huonoksi. Kiitti!
EDIT: Eli voisin tarkentaa: Mahtuuko 39-piikkinen pyörimään 102 millisen keskiön akselilla?
länsiväylä
08.09.2009, 00.15
Riippuu pitkälti siitä mitkä kammet on kyseessä, mutta todennäköisesti ei mahdu.
Mulla on vanhojen Campan Velocen kampien (39-50) kanssa 111mm keskiö ja tilaa ei oo kovin paljon.
Wasserträger
08.09.2009, 11.35
Muistaakseni Campan viimeisimmät nelikanttikammet ennen Ultra-Torqueen siirtymistä olivat niin, että halvemmassa päässä 111-millinen keskiö (ml. tuo Veloce), Record ja Chorus 102 -millinen (triplaseteille oli sitten omia systeemejä joita en muista). Olettaisin kuitenkin, että niillä kuitenkin saatiin sama ketjulinja eli kammet olisivat olleet erimuotoiset. Eli hyvinkin kiinni kammista, pitäisi selvittää että mahtuuko jollain tietyllä ketjulinjalla mikä noilla kammilla ja keskiöllä tulee. Mutta kuulostaisi siis siltä, että tuossa Länsiväylän pyörässä on ihan standardi maantieketjulinja.
mandello
08.09.2009, 11.38
Mulla on Campan vanha Mirage-sarja (3 eturatasta) laitettuna CrossCheckin runkoon, mutta en kyllä muista keskiöstä mitään. En kuitenkaan muista että olisin joutunut ostamaan uutta keskiötä asennuksen yhteydessä.
Ainakin yksi Surly tuli bongattua TdH:ssa (itse olin Ridleyllä liikkeellä).
länsiväylä
08.09.2009, 13.32
Joo juuri näin. Record ja Chorus on 102mm keskiöllä ja kampi on muotoiltu erilailla kuin halvemmissa. Mitkä kammet Subdogilla on?
Muistaakseni Campan viimeisimmät nelikanttikammet ennen Ultra-Torqueen siirtymistä olivat niin, että halvemmassa päässä 111-millinen keskiö (ml. tuo Veloce), Record ja Chorus 102 -millinen (triplaseteille oli sitten omia systeemejä joita en muista). Olettaisin kuitenkin, että niillä kuitenkin saatiin sama ketjulinja eli kammet olisivat olleet erimuotoiset. Eli hyvinkin kiinni kammista, pitäisi selvittää että mahtuuko jollain tietyllä ketjulinjalla mikä noilla kammilla ja keskiöllä tulee. Mutta kuulostaisi siis siltä, että tuossa Länsiväylän pyörässä on ihan standardi maantieketjulinja.
Joo juuri näin. Record ja Chorus on 102mm keskiöllä ja kampi on muotoiltu erilailla kuin halvemmissa. Mitkä kammet Subdogilla on?
Ei ole vielä kampia ollenkaan. Recordit olisi hakusessa, mutta mietinpä on kova, että miten 102 millisellä mahtuu rattaat ja kammet pyörimään. Netti ja google ei paljon auta, paitsi Surlyn sivuilla tekstiä, että jos käyttää isoa ratasta (lähemmäs tai yli 50-hampaista), ei lyhyemmällä akselilla välttämättä selviä. Tämä saattaa tietysti tarkoittaa tilannetta, jossa on vain yksi ratas. Kahdella rattaalla tilanne saattaa olla eri. Mutta kuitenkin tämä saattaa sulkea siis Recordit ja Chorukset 102 millisine keskiöineen pois. Jos se on tosiaan liian pieni, laitan varmaan Centaurin kammet 111 millin keskiöllä tms. Etuvaihtajana olisi tarkoitus kyllä pitää Record.
Wasserträger
08.09.2009, 14.53
Ei ole vielä kampia ollenkaan. Recordit olisi hakusessa, mutta mietinpä on kova, että miten 102 millisellä mahtuu rattaat ja kammet pyörimään. Netti ja google ei paljon auta, paitsi Surlyn sivuilla tekstiä, että jos käyttää isoa ratasta (lähemmäs tai yli 50-hampaista), ei lyhyemmällä akselilla välttämättä selviä. Tämä saattaa tietysti tarkoittaa tilannetta, jossa on vain yksi ratas. Kahdella rattaalla tilanne saattaa olla eri. Mutta kuitenkin tämä saattaa sulkea siis Recordit ja Chorukset 102 millisine keskiöineen pois. Jos se on tosiaan liian pieni, laitan varmaan Centaurin kammet 111 millin keskiöllä tms. Etuvaihtajana olisi tarkoitus kyllä pitää Record.
Niin siis se mitä minä ja länsiväylä tässä tarkoitimme, on että Recordin (/Choruksen) 102 mm keskiöllä + sille tarkoitetulla kammella rattaat tulevat millilleen samaan paikkaan kuin Centaurin (/Velocen/Miragen...) 111-millisellä keskiöllä ja sille 111-milliselle tarkoitetulla kammella... Niin ja oletan, että tässä puhutaan edelleen kasettikeskiöstä, mahdetaankos noista uudemmista ulkoisten laakerien systeemeistä edes antaa sellaista tietoa kuin akselin pituus, edes virtuaalista?
Tuo Surlyn ohje tarkoittanee sitä, että jos laitat pidemmälle keskiölle (111, 113, 118, 108, mitä näitä nyt on erilaisille akseleille tarjolla) tarkoitettua kampea lyhyempään keskiöön ja ketjulinja näin kapenee, niin voi tulla ongelmia. Älä tuijota sitä keskiön pituutta vaan mieti ketjulinjaa, koska sehän se ratkaiseva on toiminnan kannalta. Eri kammet antavat samalla keskiöllä eri ketjulinjan, ja sama ketjulinja saadaan eri kammilla aikaan erimittaisilla keskiöillä, joten pelkkä keskiön pituuden pohtiminen ei kerro välttämättä mitään.
http://www.sheldonbrown.com/chainline.html
Edittiä: Niin ja kuten arvelitkin niin ohje koskee mitä luultavimmin juuri sinkulanrakennusta (kysehän on kuitenkin surlystä :)), jolloin ketjulinjaa mietitään ihan eri näkökulmasta, ja se yksi ratas voi tulla tuplakampien sisempään paikkaan (tai jos tulee ulompaan niin alkaa kiinnostaa q-factorin kaventaminen tms.). Jos ja kun kerran olet laittamassa vaihteita niin maantietakanavan kanssa paras ratkaisu lienee ihan tavallinen maantietuplan ketjulinja ilman mitään kikkailuja, jolla eturattaat ovat pakan keskellä. En jaksa millään uskoa, että kukaan olisi tehnyt cyclocross-rungon, jossa ei 39-53 rattaat mahtuisi pyörimään vakioketjulinjalla.
Pitääpä kokeilla miten käy. Niin vähän pyörän kasaamisesta kokemusta, että tyhmät kysymykset suotakoon. :) Kiitos huojentavista neuvoista, I'm going for the Record. Ilmoittelen sitten jos menee v*******i. Joo ja nelikattikeskiöllä on tarkoitus homma toteuttaa.
Nostoa ketjulle.
Kävin tänään rakastumassa omaan CC:n uudestaan. Eka lenkki Thompson Elite setbäck tolpalla ja hyvälle tuntui. On kuitenkin itänyt epäilyksen siemen että ostinkohan kuitenkin liian pienen rungon (54")? Setback + 10cm stemmi 0° kulmassa (tanko on Surly Torsion bar) ja ... ja ... onko se nyt hyvä ja valmis ... kunhan pähkäilen. Mutta on se kyyti kuitenkin niin makiaa ja mukavaa:):)
Shimaani
22.11.2009, 17.39
Tuammosta se on ku laittaa Cross-checkiin suaran tankon.....:p Paas joku päivä/viikko/kuukausi testaten mun Mölöä (http://www.pinkbike.com/photo/1915733/)niin saat tuntumaa teräkseen. :)
Minä yritin ihan uutterasti ja tosissani opetella kippurasarviselle, useita eri stemmejä orkkis kippuralla + One-One Mungolla, mutta ei vaan sytyttänyt. Olis ehkä pitänyt vielä jatkaa harjootuksia, mutku oli kiire ajonaatiskelemaan:)
Vanha enään mitään uusia temppuja opi, nih. Mutta saatanpa hyvinkin poiketa talossa ja tutustua Mölöön hieman paremmin ja lähemmin. Hyvin Hienon Näköinen Pyörä, ihan selvästi.
Nostetaanpas tätä.
Ensimmäinen ajelu tehty itse kasatulla Surly Cross-Checkillä. Vaihtajat ja vivut Gamagoolon Recordia, kammet Kuitukentauria. Kylläpä oli hauskaa. Vauhtia riitti vähän painavammilla krossirenkaillakin, kuraa lensi ja mukavan letkeää oli ajaminen. Ensivaikutelma pyörästä on kertakaikkisen mukava.
Jaa tämmönenkii. Tuli kesällä haettua ekan varsinaisen pyöräretken jälkeen LHT Foxcompilta pois kulkemasta. Olisko täällä muita vajaiksi (pituudeltaan) jääneitä eli 26" vanteilla ajelevia, mistä tuommoiselle löytäis vähän kapoisempia gumeksia vai kannattaako edes?
Ajella ei paljoa kerinnyt, kun samainen retki ensin rikkoi jalat ja sitten muuttohässäkät ja talvi aikataulun ja ajokelit...
Schwalbella on, mm. Duranoa saa 28-559-koossa. Soita Roihuvuoressa sijaitsevaan Helsingin Pyörähuoltoon ja kysy, ne tuovat Schwalbea maahan.
Schwalbella on, mm. Duranoa saa 28-559-koossa. Soita Roihuvuoressa sijaitsevaan Helsingin Pyörähuoltoon ja kysy, ne tuovat Schwalbea maahan.
Velotradella (ent./nyk. Helsingin Pyörähuolto? ainakin puh.nrot ja osoite täsmäävät) ei ollut Duranoja tuossa koossa, mutta Stelviota oli, kaksi kävin hakemassa pois kuleksimasta ja yhden asensin takavanteelle. Kiitos siis vinkistä. Pääseekin heti huomenna tositoimiin, ja toivon mukaan parin viikon päästä semmoiselle 170 km päivärykäisylle.
http://jmf.1g.fi/kuvat/LHT_pieni.jpg/full (http://jmf.1g.fi/kuvat/LHT_iso.jpg/full)
Tää voi olla taas tyhmä kysymys, mutta: Onko tuossa Nice Rackissa väliä, että mihin kulmaan nuo takahaarukan yläputkeen tulevat kiinnikkeet jäävät (suhteessa vaakatasoon)? Makialehden filossa näyttävät osoittavan hieman taakse ylös, mulla taas taakse alas (ja ottavat ärsyttävästi kiinni lokariin, mikä sitten aiheuttaa turhaa räminää, pitänee tuunata)...
Onko muuten suosituksia hyviksi jarruiksi noitten LHT Completen Tektrojen tilalle? Ainakin näin levareihin tottuneelle varsinkin takapyörän jarrut tuntuvat lähinnä hidastimilta, ja jarrukahvan käyttö esittää vain kainon toiveen, josko fillari suvaitsisi hieman hidastaa...
Moi kaikki Surly-spesialistit. Cross-checkin ympärille olis tarkoitus rakentaa pyörä työmatkakäyttöön ja erittäin satunnaiseen maantielenkkeilyyn ja retkiajoon. Kuulisin mielelläni kokemuksia rungon koosta. Olen 183 cm pitkä ja jalan sisämitta on n. 86-87 cm. Nykyisen pyörän vaakaputki (on käytännössä vaakatasossa) on 58 cm, stemmi 14 cm ja tolpassa on 2 cm offsettia taaksepäin. Vaikka satulan on siirtänyt ihan eteen (liikkuu n. 2 cm kumpaankin suuntaan) on pyörä tuntunut liian isolta. Uusi pyörä olisi tarkoitus mitoittaa pienemmäksi, mutta en ole ihan varma että kuinka pieneksi ja mistä ottaa sentit pois. Erityisesti hämmentää se, että rungossa vaakaputken pituus vaihtelee hyvin vähän eri kokojen välillä (54 cm rungossa 56 cm vaakaputki, 56 cm rungossa 57 cm vaakaputki, 58 cm rungossa 58 cm vaakaputki). 58 cm runko menee jo ehkä vähän pieneksi jos ajattelee standover-korkeutta (n. 85 cm) ja vaakaputkikin olisi yhtä pitkä kuin edellisessä pyörässä. 56 cm rungossa standover olisi n. 82-83 cm vaakaputken päälle mitattuna eli ok. Riittääkö kuitenkaan 1 cm vähennys vaakaputken pituudessa vai pitäisikö mennä numeroa pienempään eli 54 cm runkoon jossa vaakaputkeen tulisi 2 cm lyhennystä nykyisestä? Olisiko se kuitenkin muussa mielessä (missä?) liian pieni? Stemmiä voisi lyhentää 3 cm ja tolpasta ottaa offsetin pois?
Jos stemmin ja tolpan valinta ei mee ihan kohdalleen niin niitä voi aina ostaa uusia. Rungon koko olis kiva saada kerralla kohdalleen.
Mitä tajunnanvirtaa, sentit vaan pyörii päässä. :seko::D
Niin, ja jos omistaa tai tietää kuvia Cross-checkeistä joiden runkokoko on tiedossa niin saa laittaa esille.
@Alex
Ollaan aika saman kokoisia. Mullon 54", setback tolppa, 12cm stemmi ja suora tanko. Oon mietiskellyt että jos laittaisin isomman rungon niin tolppa voisi olla suora ja stemmi lyhyempi, mutten ole vielä saanut aikaiseksi - saankohan ikuna?
Testiajo on mahdollista järjestää jos sillä tulisit viisaammaksi.
Ollaan aika saman kokoisia. Mullon 54", setback tolppa, 12cm stemmi ja suora tanko.
Kiitos. Olisin voinut vielä mainita että pyörään tulee ohjaustanko mallia maantie.
brewster
03.05.2010, 00.25
krosstsek kävi tänään lohjalla
Paparazzi Passepartout
19.05.2010, 13.01
Minkälaista palikkaa cross checkien omistajilla on pyörissä kiinni?
Pientä nostoa tähän ketjuun.
Kymysys on Cross-Check ja sivulaukut. Edell. pyörässä hyvin toiminut tarakka + Ortlieb ei käy CC:iin. Chainstay on vaan liian lyhyt ja kantapää ottaa kiinni laukkuun. Mitäs tarakoita muut rostsekkarit ovat käyttäneet? Tubuksella on paljon malleja, mutta oiskos siellä mulle sopivaa?
PS. tänään asentelin kippurasarven + bar end-vaihtajat. Testailu vielä edessä.
MatkaMies
25.11.2010, 19.31
Mitäs tarakoita muut rostsekkarit ovat käyttäneet? Tubuksella on paljon malleja, mutta oiskos siellä mulle sopivaa?
Mulla on Tubus Vega. Aika läheltä kulkee 44-kokoinen kenkä mutta mahtuu kuitenkin. Laukkuna Ortlieb Back-Packer, joka on säädetty niin taakse kuin menee.
Matkapyörässäni on Tubus Logo, jota mittailemalla tulin siihen tulokseen, että että kenkä ottaisi Surlyssä kiinni. Logossa laukut roikkuu muutaman sentin alempana.
Pientä nostoa tähän ketjuun.
Kymysys on Cross-Check ja sivulaukut. Edell. pyörässä hyvin toiminut tarakka + Ortlieb ei käy CC:iin. Chainstay on vaan liian lyhyt ja kantapää ottaa kiinni laukkuun. Mitäs tarakoita muut rostsekkarit ovat käyttäneet? Tubuksella on paljon malleja, mutta oiskos siellä mulle sopivaa?
PS. tänään asentelin kippurasarven + bar end-vaihtajat. Testailu vielä edessä.
Löysin tämän ketjun vasta nyt. Aloittaja kyseli mitä Surlyjä porukalla löytyy. Minulla on maitokahvin värinen LHT ja lisäksi On One Inbredissä Instingatorin patarautainen keula.
Mutta asiaan:
Minulla on LHT:ssa telineenä Tortec Expedition. Muistan lukeneeni telinettä hankkiessani, että juuri tähän malliin saa laukut taakse kauas jaloista vaikka olisi lyhyet chainstayt. Kuvasta asia selviää verrattaessa esimerkiksi Tubus Vegaan.
http://www.bikeradar.com/gear/category/accessories/racks/product/expedition-rear-rack-16968
http://www.bike-components.de/products/info/p7464_Vega.html
Kiitos vinkistä xx851z. Tänään kuriiri toimitti paketin Evansilta ja pikainen testailu oli positiivinen. Tortec Expedition siirtää laukun riittävästi taakse että 46 Shitmano mw50 talvipopo pyörii hienosti. Tilaa olisi varmasti 53 kengällekin.
Paketista löytyi myös Brooksin tankonauhaa. Nyt rimmaa elekantisti Swiftin kaa:D
Paketista löytyi myös Brooksin tankonauhaa. Nyt rimmaa elekantisti Swiftin kaa:D
Meillä kävi niin, että kun koko kesän perse kehui Swiftiä, niin kädet ilmoitti syksymmällä että jos ei tule nahkaista tankonauhaa, niin sitten ajat äijä ilman käsiä jatkossa. Pakkohan ne oli sitten laittaa, mutta laitoin tällaiset. Vaikka itse sanonkin, niin on ihan tyylikkäät...
http://www.etsy.com/listing/49504255/braided-strap-leather-drop-bar-wraps
Tuon punoksen idean keksiminen kesti tosin hetken ja piti jopa konsultoida vaimoa (!!!) :D
On nätisti laitettu tankonauhat. Ripsektiä BONK:n vaimolle:) Mulla on täysi työ saada jotenkuten ja melkein siististi paikalleen ihan vaan normisti kierittämällä. Tumpelo mikä tumpelo.
Onkos nahkatankoteippiä syytä rasvata kuten satulaa?
On nätisti laitettu tankonauhat. Ripsektiä BONK:n vaimolle:) Mulla on täysi työ saada jotenkuten ja melkein siististi paikalleen ihan vaan normisti kierittämällä. Tumpelo mikä tumpelo.
Onkos nahkatankoteippiä syytä rasvata kuten satulaa?
Tuossa kuvassa ei kylläkään ollut meikäläisen punokset, mutta (lähes) yhtä hyvät ne kyllä on livenäkin ;) Nämä on sellaista nahkaa, että pitäisi ajan saatossa patinoitua saman väriseksi kuin satula ja itse en ajatellut rasvaa tarjoilla heti kättelyssä. Tosin eipä noilla ole oikeastaan vielä edes ajettukaan, katsoo sitten ensi keväänä, tarvitseeko värin tasaamiseksi tehdä jotain rasvausoperaatioita.
Trinkula, 36/18-16-14
https://lh3.googleusercontent.com/-eg_6TaQ0V50/ThrYUJR4p_I/AAAAAAAAA-I/RVnK3H-9jgI/s640/11072011724.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-IMSgZV53N5k/ThrYWxNUTJI/AAAAAAAAA-U/B3z9ATpR2fA/s640/11072011726%2525231.jpg
https://lh6.googleusercontent.com/-OxdxS7sbItE/ThrYUqbpWqI/AAAAAAAAA-Q/zVb0QPOYB2U/s640/11072011722.jpg
Takapakka tuli tiensä päähän eikä laarista löytynyt toista. Ja meneehän se noinkin, vaihtaminen kestää n. 15sek, jarru menee samoilla säädöillä koko ajan.
Viime yönä Santapakanmäen alla http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=16000&text=hyv%C3%A4n+yl%C3%A4m%C3%A4en+alku%3A%29&srs=EPSG%3A3067&y=6693628&x=371795&lang=fi laitoin 18t ja pääsihän siitä:D. Luukissa tuli sitten vastaan se lenkin ainoa kinkama joka piti tunkata. Klo 02.00 sateessa kotia kiitäessä kohti 14t antoi riittävästi kyytiä:rolleyes: Tosin laarista löytyy 13t jota pitää kokeilla.
Tommonen zydeemi voisi olla käyttökelpoinen esim. työmatkasinkulassa, ts. myötä- ja vastatuuliratas. Rostsekin pitkä dropoutti sallii isotkin erot piikkien määrässä.
Ja ei enää Brooks. Niiden keskiharjanne on vaan inan liian leveä mun haaroille. Perustuttujaturvallinen SDG ti-fly on mun ahterille hyvä.
SURLY
Runko: CrossChek 52
Vaihteet: Shimano
Tanko: Nitton-viiksi
Satula: brooks
Tankonauha: brooks
Jarrut: tekro
Kiekot: ritchey
Kumit: Michelin Prorace 2
kampipakka
17.07.2011, 19.40
Tervehdys pitkästä aikaa Surlyvillen väelle!
Fatties fit fine, mutta olisiko jollain oikeasti tietoa, miten leveänä Scwalben Big Apple mahtuu LHT:ssa pyörimään? Rungon kokohan mulla on 54cm ja 26 tuumaisilla mennään.
Niin ja saa kyllä sano, jos isot omenat on ihan hölmö valinta tuommoiseen soratiepainottuneeseen rauhalliseen retkiajoon?
Heps kaikki Karate Apina sinkuloijat. Onko ollut ongelmia pikalinkkutakakiekon paikallaanpysymisessä? Vetopuolen saa hoidettua Tuggnutilla, mutta jarrupuoli saattaapi (kuulemma) liikkua taakse päin.
Oikeesti on alkanut päivitetty KM (disc only) kuumottamaan.
Onko tietoa saako cross checkiin etusivulaukkuja jotenkin sovitettua?
Tjaah että tämmönenkn ketju on. on pääsyt unehtumaan.
^ näköjään saa.
http://l.yimg.com/g/images/spaceout.gifhttp://l.yimg.com/g/images/spaceout.gif
http://www.google.fi/imgres?imgurl=http://m6.i.pbase.com/g5/85/557985/2/99908656.2FdBMTRn.jpg&imgrefurl=http://www.pbase.com/image/99908656&usg=__VtbLW5eHbc8HSy6k1aIbnpRRoV8=&h=593&w=800&sz=207&hl=en&start=20&sig2=-EXsjIkivicJoM7_2dTSzA&zoom=1&tbnid=cLRQ-XfCFNhCVM:&tbnh=106&tbnw=143&ei=k1NgUayXN4rOsgaIj4DAAQ&prev=/images%3Fq%3Dsurly%2Bcrosscheck%26hl%3Den%26client %3Dfirefox-a%26sa%3DX%26rls%3Dorg.mozilla:fi:official%26tbm%3 Disch&itbs=1&sa=X&ved=0CFEQrQMwEw
Vielä kun tietäis et miten ne on tohon viritetty :)
http://www.google.fi/search?q=surly+cross+check,+front+rack&oe=utf-8&rls=org.mozilla%3Afi%3Aofficial&client=firefox-a&hl=en&nfpr=&spell=1&sa=X&ei=_mtgUcgFhse0Boi9gbAC&ved=0CBYQvwU
Vielä kun tietäis et miten ne on tohon viritetty :)
Olisikohan kuvan pyörässä kiinni Tubus Tara (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,5,79;produc t=9676)?
Omasta tallista löytyy steamroller 59' ja karate monkey L, i am loving it!
Campione
11.04.2013, 23.48
^ Olette hieno ihminen.
Aiheeseen: 2011 Troll löytyy.
Campione
11.04.2013, 23.57
^ Parhautta. Edit. Noh, kmw poisti omansa :(.
Ja tässä kuva seuraksi omastani
https://dl.dropbox.com/u/99165317/troll1.jpg
Puksutin
https://lh6.googleusercontent.com/-JwMvyBIQxIw/UUhp_z1uFqI/AAAAAAAABTc/E5hDGEMFAfw/s640/20130319_151746.jpg
Rostsekin kuvatus löytyy ed. sivulta.
Setupit vaihtuu säänöllisen epäsäännöllisesti. Sitä ainoaa oikeaa ja parasta ei vielä ole tullut. Puksussa on nyt Salsan 2bend bar ja lukkopolkimet ja Rostsekki on 48*19 kiinteä.
Cross-Check täällä harkinnassa. Ajattelin hommata pelkän rungon ja kasailla mieleisen. Yleispyöräksi tulisi joten suoralla tangolla mennään. Sinkuloita löytyy jo kaksi kappaletta ja sitten on 29" maasturi joustokeulalla. Surlysta olisi tarkoitus tehdä vaihteellinen, siksi kysynkin onko kokemuksia/suosituksia olisko maastopakka hyvä? Tulee ajettua soralla mutta myös kaupungissa joten välitykset olisi hyvä riittää myös asvaltilla ajoon.
Mulla Rostsekissä kesällä 36*48/11-28 enkä ole kaivannut kevyempää. Mastopakassa on isommat "pykälät", joka saattaa tuntua vähemmän käytännölliseltä asphaltilla pyörittäessä. Monsterirossailuun varmasti toimiva.
Mahtaisikohan Surlyn Pacerin jompikumpi pienin koko taipua lyhyen naisen ajokiksi? Mittaa 159cm, josta kinttua noin 75cm. Pacerin kai pitäisi olla geometrialtaan melko rento? Standover rajoittaa valintaa kahteen pienimpään kokoon, mutta mistä tiedän kumpi on parempi? Minkäänlaisia mieltymyksiä minulla ei vielä maantiepyörien suhteen ole, joten koon valinta menee omatoimisesti tehdessä lähinnä arvonnaksi.
Tuolla maantiepyörän koon valinnassa yritin tätä jo kysellä toistaiseksi tuloksetta, mutta olisikos täällä valistuneita Surly-kuskeja? Ulkomaiden foorumeilla aika moni mittaiseni oli valinnut 42cm rungon, joka minustakin vaikuttaisi passelilta, mutta käykö tuo 46cm yhtä lailla? Standover menee siinä jo aika tiukille, pienemmässä olisi vielä mukavuusvara haaruksissa. Apua?
Pacerista tiiä mtn, mutta noin yleisellä tasolla sanoisin että jos joutuu arpomaan isompi vs. pienempi runko niin mieluummin jälkimmäinen. Stemmillä ja setback tolpalla saapi säädettyä asentoa hyvinkin paljon.
Metsäläinen
12.03.2014, 10.13
Tuolla maantiepyörän koon valinnassa yritin tätä jo kysellä toistaiseksi tuloksetta, mutta olisikos täällä valistuneita Surly-kuskeja? Ulkomaiden foorumeilla aika moni mittaiseni oli valinnut 42cm rungon, joka minustakin vaikuttaisi passelilta, mutta käykö tuo 46cm yhtä lailla? Standover menee siinä jo aika tiukille, pienemmässä olisi vielä mukavuusvara haaruksissa. Apua?
Tervehdys Jojensuusta.
Pacerista ei ole kokemusta, mutta miulla ja kollegalla ois kaksi pienintä Cross Chekin runkoa (käyrät tangot, toinen dura acen palikoilla, toinen Campan palikoilla varustetuna) koeajettavana , jos on kiinnostusta käytännön testaamiseen. Ajajat pituudeltaan luokkaa 162 ja 165 cm.
Tervehdys Jojensuusta.
Pacerista ei ole kokemusta, mutta miulla ja kollegalla ois kaksi pienintä Cross Chekin runkoa (käyrät tangot, toinen dura acen palikoilla, toinen Campan palikoilla varustetuna) koeajettavana , jos on kiinnostusta käytännön testaamiseen. Ajajat pituudeltaan luokkaa 162 ja 165 cm.
Pidetään mielessä, jos tulee asiaa Joensuuhun päin. Asioikseni en tule kokeilemaan :D
Mulla Rostsekissä kesällä 36*48/11-28 enkä ole kaivannut kevyempää. Mastopakassa on isommat "pykälät", joka saattaa tuntua vähemmän käytännölliseltä asphaltilla pyörittäessä. Monsterirossailuun varmasti toimiva.
Ok, kiitti vinkistä. Tuo välitys kuulostaa ihan hyvältä. Oletko ajellut sillä sekä maastoa että katua?
What she/he said.
Ok, kiitti vinkistä. Tuo välitys kuulostaa ihan hyvältä. Oletko ajellut sillä sekä maastoa että katua?
Enimmäkseen sekä hiekka- että pikitietä, mutta myös paikkoja jossa maastopyörä olisi paljon tarkoituksenmukaisempi.
Monilla varmaan monenlaista ollut kun tuohon sopii vaikka mikä.
Itellä ollut eka setti oli oli Tiagran osasarjalla ja Pro:n perus putkiosilla, 105/DT Comp/Open Pro kiekoilla. Sen jälkeen tangoksi tuli Midge ja kiekkoihin navoiksi taakse Surly ja eteen Sturmey Archer, kammiksi Deoret ja voimansiirto kiinteäksi. Fiksinä crossaaminen oli liian hankalaa joten sinkulana eteenpäin. Myöhemmin kiekoiksi samanlaiset kuin alussa (eri kiekot kuitenkin) ja voimansiirto edelleen vaihteeton. Viimeisimpänä muutoksena taas kompaktidroppi tangoksi. Kumeina ollut kaikenlaista 28mm Duranosta 2.0 29er mutakumiin (vaati reunanappuloiden veistämistä).
Joku kuvakin
tässä "monstercrossina"
http://farm9.staticflickr.com/8485/8193303750_f22c2b1786.jpg
nykyinen kuosi
http://farm3.staticflickr.com/2834/11511706784_7016850c11.jpg
puuskutusta
http://i196.photobucket.com/albums/aa168/Greboles/596ED1AD-4604-4DA7-A891-605B7CF946E3-5905-00000C3B2FED3298.jpg
Metsäläinen
13.03.2014, 00.17
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=7481&d=1338368641
Tuommoselta miun cross check suurin piirtein nytkin näytttää. Kiekot on vaihtunu ja kumit kelien mukaan Racing Ralf:eista sileisiin maantiekumeihin ja talvella nastat. Osina vanhaa dura acea, kammet nelikanttikeskiöiset FSA:t. Talvella tuo pyörä on työmatka-ajossa, kesällä hiekkateiden ja polkujen kulkijana. Kuskina useimmiten koukkupolvi-ikäinen miespuolinen harrastelija.
Surly Cross-Checkiin liittyen; onko kellään pääkaupunkiseudun harrastajalla moista koossa 48-56cm? Onnistuisiko pienimuotoinen testiajo? Keksin jotain vaivanpalkkaa tietenkin.
Cross-Check sai tänään päälleen kunnon mutakerroksen, ja siitähän se tykkää... :) Bilteman lokarit lisäroiskeläpällä pelasivat kuskin.
https://farm8.staticflickr.com/7126/13168267994_bc91d4784d_o.jpg
Jaa, katsos täällä on tälläinenkin ketju :)
Täällä oli aikoinaan XL-kokoinen karate apina maastossa, ja myöhemmin se vaihtui 60cm Cross Checkiin. Se tuntui parin kauden aikana turhan rauhalliselta omaan ajoon ja viihtyi enimmäkseen sinkulana eli nyt jo lienee neljäs vuosi menossa Steamrollerilla, joka muuntuu kesän katuohjuksesta mukavasti joko krossikuosiin tai talvijyräksi ilman suurempia komplikaatioita. On ne vaan hyvei pelei. Tehty kovaan ajoon.
http://farm9.staticflickr.com/8042/8063036922_4ea895ef35_c.jpg
http://farm9.staticflickr.com/8457/8063035080_2f28a2d538_c.jpg
http://farm3.staticflickr.com/2873/10868314515_a6a4d6cdd1_c.jpg
Vielä odottaa varastossa yksi LHT:n keula, jos sen latais tuohon rolleriin levyjarrun kans jossain vaiheessa. Katsotaan jaksaako. Ehkä joskus..
Ei ole testimahdollisuutta tullut, täytyy varmaan vaan ostaa runko.
Mitä Cross-Checkin omistajat suosittelette rungon kooksi jos 178cm pituus ja jalan sisämitta 81cm? Tämän hetken yleispyörässä 20"/50,80cm pystyputki ja n. 57-58cm vaaka. Alkuperäisen stemin vihdoin lyhyempään koska tykkään hieman pystymmästä ajoasennosta.
^veikkaisin että 54 olisi aikas passeli.
Justiina
21.03.2014, 13.18
Enpäs ollut tähän ketjuun törmännytkään! Viime syksynä tilasin Disc Truckerin rungon - kokoa en muista mutta pienin taitaa olla - ja kasailin ihan itse omin pikku kätösin. Vanha maantiefillarini toimi elintenluovuttajana, uutta on luonnollisesti kiekot ja renkaat, levyjarrut, lokarit sekä satula. Lopulliset vaihteiston ja jarrujen säädöt tehtiin Mountain Bike Shopissa, kun itsellä ei osaaminen ja hermot lopulta riittäneet. Eilen sain ajella pikkuisen kotiin ja ensikilometrit oli hymy korvissa :o Tänään ei sitten enää niinkään työmatkaa tahkotessa hymyilyttänyt, mutta se johtui kelistä eikä fillarista... :p
Tässä vielä huono kännyräpsy. Pitää ottaa järkkärillä edustavampia jahka tulee nätti pyöräilysää :)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=12332&d=1395396395
Muoks: Speksejä, kun ne teitä miehiä kuitenkin kiinnostaa ;):
Voimansiirto: 2x9 Shimano Sora/Tiagra, kahvat Sora, kammet FSA Vero 165mm, Shimanon perusmaastopolkusimet
Jarrut: Avid BB5 Road
Putkiosat: Bontrager (stonga 38 cm, stemmi 60mm)
Kiekot: 26" RCZ 2013 Race Mini Disc
Renkulat: Continental Contact Extra Light 26 x 1,75
Satula: Selle Italia Turbo 1980
Lokarit: Curana C-Lite 26"/55mm
Kuskin mitat jotakuinkin 155cm/74cm, pieni ihminen on hyvin onnellinen tästä rungosta :) (Edit: Siis fillarin rungosta, oman rungon vertikaalinen rajoittuneisuus joskus hieman haittaa ;))
... Speksejä, kun ne teitä miehiä kuitenkin kiinnostaa ...
Miten niin vaan miehiä kiinnostaa? Oletko punninnut?
Justiina
21.03.2014, 14.09
Miten niin vaan miehiä kiinnostaa? Oletko punninnut?
:D Joo, oli vähän yleistäen sanottu ;) En ole punninnut, enkä tiedä uskallanko edes. Toisaalta vaakalukema voi puolustaa maantiefillarin hankkimista tuon kaveriksi...
^veikkaisin että 54 olisi aikas passeli.
Joskus kun tota foxcompissa specsailin, niin mun 178/persjalkainen mitalla myyjän antama suosituskoko oli 50. 54 koossa ei tarvitse paljoa pystymmästä asennosta haaveilla. Tarkoitan siis, että 54 on kaikkea muuta kuin aikas passeli pystymmästä asennosta tykkäävälle.
Joskus kun tota foxcompissa specsailin, niin mun 178/persjalkainen mitalla myyjän antama suosituskoko oli 50. 54 koossa ei tarvitse paljoa pystymmästä asennosta haaveilla. Tarkoitan siis, että 54 on kaikkea muuta kuin aikas passeli pystymmästä asennosta tykkäävälle.
EvilOne kävi meikäläisen 54:sta kokeilemassa ja ymmärsin että tykkäsi sen olevan passeli. 50 kokoinen 178 senttiselle kuulostaa mun mielestä liian pieneltä, tosin jos kovasti persjalkainen niin oisivatko standoveria sitten miettineet(?). Surlyn 50 vs 54 ei pituudessa ole niin paljon eroa kuin korkeudessa kuitenkaan. Toki omat mieltymyksetkin vaikuttaa ja millaisella kokoonpanolla meinaa pyörän kasata (esim. minkälainen tanko on tulossa). Sinänsä kyllä mun käsityksen mukaan ko. liikkeessä osaamista piisaa, eli varmaan siinä joku pointti oli takana. Läskipyörän suhteen kyllä suosittelivat meikäläiselle selkeästi liian pientä.
EvilOne kävi meikäläisen 54:sta kokeilemassa ja ymmärsin että tykkäsi sen olevan passeli. 50 kokoinen 178 senttiselle kuulostaa mun mielestä liian pieneltä, tosin jos kovasti persjalkainen niin oisivatko standoveria sitten miettineet(?). Surlyn 50 vs 54 ei pituudessa ole niin paljon eroa kuin korkeudessa kuitenkaan. Toki omat mieltymyksetkin vaikuttaa ja millaisella kokoonpanolla meinaa pyörän kasata (esim. minkälainen tanko on tulossa). Sinänsä kyllä mun käsityksen mukaan ko. liikkeessä osaamista piisaa, eli varmaan siinä joku pointti oli takana. Läskipyörän suhteen kyllä suosittelivat meikäläiselle selkeästi liian pientä.
Juu, kiitokset vaan Salomo testimahdollisuudesta.
Droppitangon kanssa olen melko vähän ajanut joten jäin vielä asiaa pohtimaan ennen rungon tilaamista, onneksi eräs toinen harrastaja viestitteli että mahdollisesti onnistuisi demo suoralla tangolla. Semmoinen olisi tarkoitus omaankin sitten ainakin aluksi asentaa.
Justiina
22.03.2014, 16.44
Pitää ottaa järkkärillä edustavampia jahka tulee nätti pyöräilysää :)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=12346&d=1395494984
Iteltä löytyy Trolli 650B kiekoilla ja 1x10 vaihteistolla.
Pöhkönä menin myymään 29":n, mutta Rostsekki ei ole ihan huono korvike. Jyrkemmät alamäet himppasen hirvittää (niitä ei kovin monta ole näillä kulmilla), mutta muuten on vallan soiva peli.
https://lh6.googleusercontent.com/-oJqHBisIXTA/U19HyR_3GvI/AAAAAAAADXg/3yK753S6KXk/w414-h552-no/Kuva0093.jpg
https://lh4.googleusercontent.com/-40Nq7uq4GjE/U19HyU0OvsI/AAAAAAAADXs/UIAHo21N-E8/w640-h480-no/Kuva0092.jpg
^Kiitos kmw:lle loistavasti kiteytetystä ajo-ohjeistuksesta ennen koeajoa ihmeteltyäni (ainakin mun mielestä) huisin suurta toe-overlapia vallattoman suurten flättitossujeni kera:
"Älä kääntele sitä tankoa hyvin paljoa. Polje vaan mahdottoman kovaa!" Rock.
Turnipsi
26.05.2014, 15.00
Ilmeisesti LHT:ta saa Suomessa kahdesta kaupasta. Runko on 459 € ja tehdasvalmisteinen LHT maksaa 1700 € ja levyjarruilla 1800 €. Jossain aikaisemmin olen ollut törmäävinäni vähän päälle tonnin olevaan hintaan, eli nousua lienee tapahtunut. Kustomoidut pyörät lähtevät 1400€->. Oma budjetti ei välttämättä riitä tuonne tehdasvalmisteisten hintaan, joten onko käyttäjillä hyviä vinkkejä, mistä komponenteista pyörä kannattaisi kasata? Tarkoitus on käyttää pyörää retkeilyyn mutta myös ihan perusajoon, etenkin talvisin.
Justiina
26.05.2014, 15.19
^ Mitä tarkoitat "tehdasvalmisteisella"? Siis sitä Surlyn oletuskokoonpanoa, jolla myyvät valmista fillaria? LHT:n levyjarruversio on nimeltään Disc Trucker, jollainen minullakin on (ylempää löytyy pari kuvaa ja osalistaa). Jos budjettirajoite on tiukka, niin katselisin netistä käytettyä kokoonpanoa tai sitten ostaisin rungon ja siihen edullisen pään osasarjaa (esim. Shimanon Tiagra) taikka käytetyn osasarjan. Ei siitä silti kovin halpaa tule, kun maksaa ne osat silti; kiekot, putkiosat, kaikki se pikkuhilpe jota tarvitaan yllättävän paljon... Niin ja työkalut, jos ei niitä ole ennestään tai niitä ei saa lainaksi.
Turnipsi
26.05.2014, 15.28
Joo, sitä juuri tarkoitin tehdasvalmisteisella. Näin minä vähän arvelinkin, ettei halvaksi tule. Mitä olen ulkomaanhintoja katsellut, niin $ 1000-1200 hintoihin olen törmännyt oletuskokoonpanoissa.
Justiina
26.05.2014, 15.39
Kannattaa huomioida sekin, että toisaalta itse kasaamalla tulee mieluinen. Noissa valmiskokoonpanoissa taitaa olla esim. tangonpäävaihtajat, joita ainakin itse vierastaisin.
Omassa yksilössäni on paljon edellisestä fillaristani siirrettyä osaa (kahvat, takavaihtaja, takapakka, kammet rattaineen, polkimet, putkiosat), mutta kyllä tuon hinta taisi silti tonniin tai ehkä ylikin kivuta. Rungon ja valtaosan muusta hilppeestä tilasin Saksasta Bike-Componentsilta.
Näin kesälomien kunniaksi tuli sitten hankittua GG kruiseriksi tuo Surlyn Pacer, jää tuo cyclocrossari varmaan varastoon notkumaan kun ei lokari kiinnitystä syksyksi.
Testailin lokareilla sekä 32mm kumeilla, mahtuu!
Varmasti menee jopa 42mm nastarengas eteen että taakse. (ehkä lokareillakin)
Tuossa rungossa on tuo headtube pienemissä rungoissa todella lyhyt.
Lisää fiilistelyä kun pääsen huomenna lenkille.
Speksit: Campangolo Veloce 8 speed ja Vento vanteet + PRO:n palikat: Paino varmaan 10kg
Valmis
http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/540/6cf258.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/540/6cf258.jpg/)
Edestä
http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/633/09f79b.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/633/09f79b.jpg/)
Takaa alhaalta
http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/674/0fffd8.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/674/0fffd8.jpg/)
Takajarru
http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/902/03820b.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/902/03820b.jpg/)
Tuli laitettua muovisyklorossari myyntiin ja tilattua foxcompista 2x surly straggler runkosettiä, tulevaa parisuhde pyöräilyä :) . Ajatus olisi malttaa kasailla hissukseen syksyn/alkutalven aikana kasaan molemmat tai ainakin toinen
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Näin kesälomien kunniaksi tuli sitten hankittua GG kruiseriksi tuo Surlyn Pacer, jää tuo cyclocrossari varmaan varastoon notkumaan kun ei lokari kiinnitystä syksyksi.
Valmis
http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/540/6cf258.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/540/6cf258.jpg/)
Komea Pacer! Kelpais :) ( ps. kuvien linkit toimii vähän oudosti )
btw. Onko kukaan jo kokeillut Dirt Wizardeja tai 3" Knardeja Trollissa? Muuttaako ajotuntumaa paljonkin pehmeämpään?
Tuli laitettua muovisyklorossari myyntiin ja tilattua foxcompista 2x surly straggler runkosettiä, tulevaa parisuhde pyöräilyä :) . Ajatus olisi malttaa kasailla hissukseen syksyn/alkutalven aikana kasaan molemmat tai ainakin toinen
Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla
Samansuuntainen liike suunnitelmissa – tekisi mieli vaihtaa Focus Mares Straggleriin; teräsrunko on vaan niiiiin paljon leppoisampi vähän kovemmassa rytkyttelyssä. Ja tossa Stragglerissa olisi käsittääkseni vähän leppoisampi geometria (?) ja levarit ja ja…
Rahat vaan puuttuu. Ja sitten pitäisi ostaa ihan oikea maantiepeli kun on Focus ollut viime ajat lähinnä siinä virassa :)
Konamies
02.09.2014, 23.27
Olisko jollain täällä pk-seudulla 54 kokoista cross checkiä jota voisi pikaisesti kokeilla. Olisko jollain vahva mielipide 175cm mittaiselle 52 vai 54?
^ Hää tulee sunnuntaina Hertsikkaan. Olen VPCX-radalla pauttia 13.00. Harmaa 54 Rostsekki, raiseri nurinperin. Luulen että ei ole toista moista :)
Ei vahva mielipide, mutta mutu on että pienempi voisi olla sopivampi. Mulla mittaa 182.
^Ainakin viimeviikonloppuisten reenien perusteella jos voi jotain päätellä, niin sunnuntaina Hertsikassa on CrossCheckejä muutamassa eri koossa. Perässä linkin takaa löytyvän sivun noin puolivälistä löytyy tarkemman tiedot: http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=21888&page=2
Reippailija
07.09.2014, 23.35
Onko kellään näytille Rostekkia Tampereen lähistöllä? 184 / 89 tai sinnepäin on mitat.
Vai tietääkö joku valmiiksi rungon koon?
Sen verran hauskaa porukkaa täällä, että tommoinen pitäisi kasata.
Tank Driver
07.09.2014, 23.51
Mä olen 183/92 ja mulla oli 58cm.
Juu itsellä mitat 189/94,5 ja 60cm oli alla aikoinaan sopiva. Nyt onkin viime vuodet menty sitten rollerilla.. :)
Reippailija
08.09.2014, 16.47
Siis saattaisi olla se 58 mulle passeli. Onko osasarjasta ehdotuksia. Meneekö vikaan jos Simppa cx 105:n laittaa. Halvemmatkin kelpais muttei mitään susia.
Kiekoista en tiedä yhtään mitään. Nykyisessä hybridissä on holkitetut ontelovanteet. Se kai on vähimmäisvaatimus. 28-37 renkailla olisi tarkoitus ajella.
Varmaan teillä jollain ehdotuksia, jossa hinta ja laatu kohtaa sopivasti. Ja cantileverit kelpaa
jusba_84
12.09.2014, 22.46
Kyllä se Straggler on vaan soiva peli, 2,2" renkaan nielee helposti eteen ja vanteeesta riippuen n.45mm taakse, kylä lähtee!
jusba_84
12.09.2014, 22.51
ja tietty 1x10 sarjalla,(n.)38-piikkisellä eturattaalla ja sopivalla pakalla (11-36) uskon monen pärjääävän normiajeluissa.
Testailin lokareilla sekä 32mm kumeilla, mahtuu!
Varmasti menee jopa 42mm nastarengas eteen että taakse. (ehkä lokareillakin)
Hmmh, onkohan tuossa renkaan tila muuttunut noin rankasti kun omassa pari vuotta vanhassa 32mm Ralliranen nappulat otti kiinni?
Hmmh, onkohan tuossa renkaan tila muuttunut noin rankasti kun omassa pari vuotta vanhassa 32mm Ralliranen nappulat otti kiinni?
En tiedä mutta kyllä tuo vaikuttaa aika "tilavalta" vielä tollasilla 32mm kumeilla.
Voisihan tuosta kokeilla 42mm Nokian W240sillä.
Harmi kun on näin laho pää etten nyt muista mistä nuo 32mm ranet ottivat kiinni, taisi kuitenkin olla jarruista tuo ongelma lähtösin. Tektron R358 siis kyseessä.
Jos testaat niin kerro ihmeessä tulokset täällä.
Onkos kellä hajua miten tuo vesiputki kestää väärinkäyttöä? t.nimim. eilen juurakkoa ja kivikkoa sillä ajanut.
Olemmää vähän ajanut ihan väärissä paikoissa sekä Rostsekillä että Stragglerilla ja mutu on että kuski taipuu ennen kuin putki. Jäsen Pötkö rääkkäsi omaa CC:ään monta vuotta ilman sääliä, Kare osti sen, maalasi vihreäksi ja on harrastanut samaa ryskytirynkytystä. Kiekkoja menee ja samoin kuluvat osat kuluvat, mutta runko käy ja kukkuu.
En saanut Strgn takapäähän mahtumaan 45mm Firecrossia. Kehä on joku Salsan 29", muista yhtään kuinka leveä. Pitäiskös olla leveä vai kaponen vanne että sopisi pyörimään?
Sitä mä tässä vaan jännäilen että on tuo kuitenkin on "maantiepyörä" että jos mahtuu krossikumit alle niin uskaltaako sillä hiekkatieltä poiketa juurakkoon vai onko ne putket oikeesti suunniteltu vaan tasaselle tielle ja satunnaisille nimismiehenkiharoille?
Suurta eroa ei painoissa kai ole vaikka en surlyn sivuilta löytänyt 54 rostekin painoa vaan piti tyytyä Jensonin 56 C-C:n painoon.
Pacer: Weight 54cm = 4.62 lb (2.10kg) Fork—uncut = 2.2 lb (1000g)
C-C: 56cm = 4.88 lbs (2.2 kg) Fork - uncut = 2.19 lbs (.99 kg)
^tervemenoa seuraavaan VPCX-happeninkiin. Siellä on emempikin niitä "maantiepyöriä". Ihan väärillä poluilla :)
Juu ei se Pacer ole pienestä varmasti moksiskaan. Kovaa ajoa vaan.
No hertsikassa kyllä kävin kameralla teitä häiriköimässä ja siinä kännissä lupasinkin että tuun nöyryyttämään itseäni vielä joskus sinne kun oli sen verta hauskan näköstä, kiva vaan kuulla ettei tartte lisää kalustoa hommailla sit tän takia :)
Tässä nyt palstapyöräilyä kerrakseen. Eli kyseessä Nokian W240 asennettuna paikoileen Surlyn Paceriin. (Kai noi nyt on sitten 40mm leveät tai jotain)
Edessä toimii ok. Takana saattaa tuo etuvaihtajanpanta jäädä aika nopeasti jumiin, 3mm väli. (toki ohuemmalla pannalla ja pultikohdalla no problemo)
Nopeassa testi versiossa oli bilteman pulttikiinnitykselllä omaavat etu ja takavanteet joten pienellä varauksella tuo takarenkaan tilanne tuolla omalla etuvaihtajan pantakiinnityksellä.
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/631/gCRVaN.jpg (http://imageshack.com/f/hjgCRVaNj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/909/jdNSBI.jpg (http://imageshack.com/f/p9jdNSBIj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/910/8Q4eVF.jpg (http://imageshack.com/f/pa8Q4eVFj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/674/31jAbE.jpg (http://imageshack.com/f/iq31jAbEj)
http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/540/5o32CI.jpg (http://imageshack.com/f/f05o32CIj)
Antti Salonen
16.09.2014, 16.36
Jos W240:n kanssa ilmenee käytännössä ongelmia, Continental Nordic Spike (https://www.bike-components.de/de/Continental/Nordic-Spike-240-Draht-Spikereifen-p9368/) on vähän kapeampi (oikeasti noin 37 milliä) ja rullaa paremmin. Nokian tehtaalta tulevat nuokin. Kapeimmat Schwalbet (Marathon Winter ja Winter) mahtuvat toki sitten hienosti.
Kommandiittiyhtiömme kiittää :)
2.0 Maxxis Beaver
https://lh5.googleusercontent.com/-qpaOnCRxzss/VDUD3l2Z75I/AAAAAAAAEXg/JXYSBxjikvI/s512/image.jpg
Maastossa oli mukavaa eikä GG-rullaavuus ollut pöllömpi. Ehdottomasti jatkoon.
https://lh4.googleusercontent.com/-q-7B34sJlcI/VDUD9KQWzmI/AAAAAAAAEXo/_2fuNkplKO0/s640/image.jpg
Viistoputkeen ei Mudfläppi sovi. Mutiscarbon voisi mennä :)
Tank Driver
08.10.2014, 20.43
Kmw mutun vilkku! Pöllit mun ajatuksen! Mun piti olla uraauurtava ekstrovertti ja laittaa bieberi ekana koko maailmassa krossariin.
Nyt on Pacerilla tullut ajeltua jo jonkin verran, vaikka ei mikään tiukka race geo niin kyllä tuolla ajelee. Suosittelen kovasti. Jäänyt tuo Spessun Crux Disc ajamatta kuin tuo Pacerilla hoituu noi cyclocross hommatkin. Vaihdoin jarrupalat noihin KoolStopin punaisiin ja kyllä pyörä pysähtyy, vaikka kuka jarruttelee. Tekisi jopa mieli ostaa yks vara runko varastoon :)
Eli jos joltain löytyisi tietoa että löytyykö markkinoilta tuollaista carbon road forkia joka olisi halukas ottamaan 32mm ja lokaria niin laittakaa tänne tietoa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=15685&d=1428854351
Pari lenkkiä ajettu Instigatorilla ja tykkään ihan perkeleesti. Alaspäinmenoon tuli selvästi lisää vauhtia ja uskallusta. Puskee yllättävän hyvin myös ylöspäin 180mm keulasta huolimatta. Pitkän ja matalan rungon päällä mahtuu hyvin tekemään painonsiirtotemppuja. Knardien ansiosta ollaan juuristossa kuin kotonaan, tykkää rypeä kurajorpakoissa ja kyyti on jäykkäperäksi pehmeää.
^Kertaalleen jo kehuin, mutta voin kehua toisenkin kerran. Pyörärokkia parhaimmillaan.
Mää olen Straggleria modannut sinne ja tänne. Kiinteä 36/18 on mettään liian taaki mun sieville narujaloille. Nyt vapari + sama väli kuin Puksussa ja 29":ssä ollut 1.71. Siirtymät on ihan perseestä, mutta mettässä on oikein kivaa. Tankona 710mm Salsa 2bend 23°. Ehkä suunnittelija ei ihan sellaista stongaa ko. runkoon tarkoittanut/ajatellut, mutta voi pojat ja tytöt miten hyvälle tuntuu.
Vaihdoin viikko sitten Trollin alle 650B:n vanteet ja 2.25" gummit. Edessä Mountain King ja takana Racing Ralph. Knard+DW yhdistelmä toimi talvella hyvin, mutta kyllä oli aikamoista iloittelua kun pyörä sai alle kiekot mitkä siihen olin alunperin hommannutkin.
Ainoa takaisku oli, että taka-akseli oli talven aikana siirtynyt sen verran eteenpäin, etä DW oli hangannut maalia pois. Toivottavasti hionta+paikkamaali toimii korjauksena.
Hyllyssä odottaa myös syksyn alennusmyynneistä käteen jäänyt rokkarin 650B keula, jonka avulla olisi tarkoitus lähteä hakemaan Tahko-vauhtia päivittäisen työmatkan ohessa Kaupin poluilta. Viime kesän Valkeakosken 20km maastokisassa totesin nykygeometrian olevan niin epävakaa nopeissa alamäissä, että pitää kokeilla jos tuolla keulalla käyttäytyminen paranisi.
Kiitokset kmw:lle tuplakehuista.
Tänään kokeilin 29" rengasta Instigatoriin. 29x2.0 conti raceking menee helposti takahaarukkaan 2cm pelivaralla kun käyttää 135x10 dropoutteja. 142x12 dropout lyhentää takahaarukkaa jonkin verran.
26x3.0 Knardin halkaisija on silmämääräisesti pari cm pienempi kuin 29x2.0 racekingin, taka-akselin päät osuvat reunoista toisiinsa.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=15785&d=1430426776
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=15784&d=1430426302
Kuis on kollegat Surlysuvinsa saaneet liikkeelle? Itellä on ollut muutama hyvä gg-painotteinen ajopäivä. Yöeeppistelyt vielä odottaa että vähäsen edes kesenee ja tuulet tyyntyvät iltaisin. Mieluummin äkkiä, pöz.
Strgg kesä15-moodissa: 46*34 / 32-11, Shimanolla vaihtuu, jarrut SLX. Tanko ammoin Pyörätohtorilta ostettu, ehkä alunperin lastenpyörään tarkoitettu (?), terästä ja bäksviippiä mukavasti. 32mm Mara Supreme toimii useimmiten loistavasti, kunhan hiekkatiellä alamäkikurveissa osaa olla yrittämättä kanttaamista :)
https://lh3.googleusercontent.com/-L4j5sLonHtI/VYqM6Pj2dBI/AAAAAAAAFF8/tLsbzIKqJ5E/s640/image.jpg
https://lh3.googleusercontent.com/-l8Ecn6vV35o/VYqM6TV40kI/AAAAAAAAFGA/5iZfcHPPNVI/s640/image.jpg
@HarMi
Mitä ajotuntemuksia rinpula vs. leveämpi nakki?
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xfa1/v/t1.0-9/11425567_10153324337394976_1683050563541872575_n.j pg?oh=d18a2894cab340da3a177e1dca422ae9&oe=55F01842
Huono kuva mistä saa syyttää ihan kännykän surkeaa kameraa, mutta kuten kuvasta näkyy, teräskeula vaihtui viime syksyn alennusmyynnistä ostettuun rokkarin keulaan. Vauhtia metsään tuli lisää ainakin 20%. Eilen laitoin AB:n ovaalin eturattaan ja tuntuu loistavalta. Melkein harmittaa kun tallista löytyy myös täysjousto 29 ja lupaus lähteä kahdelle kiekalle kun olisihan sitä voinut tälläkin lähteä fiilisteleen Tahkolle yhtä kierrosta.
^ Komee fillari. Ajaisin.
Saahan neuvoa Avokidiä? Tahkolla 2 ekaa kierrosta juustopöörällä ihan täysii ja 3. Surlyfiilistellen. Tähän sopiva hymiö.
^ Komee fillari. Ajaisin.
Saahan neuvoa Avokidiä? Tahkolla 2 ekaa kierrosta juustopöörällä ihan täysii ja 3. Surlyfiilistellen. Tähän sopiva hymiö.
:D
Ei taida löytyä jalkoja vetää kolmea kiekkaa :)
twentyniner
25.06.2015, 19.51
Onko joku nähnyt 29er DW rinkuloita missään myynnissä , siis in stock .
Onko joku nähnyt 29er DW rinkuloita missään myynnissä , siis in stock .
http://www.charliethebikemonger.com/surly-dirt-wizard-29-tyre-29x30-4716-p.asp 120 tpi in stock
twentyniner
25.06.2015, 23.18
http://www.charliethebikemonger.com/surly-dirt-wizard-29-tyre-29x30-4716-p.asp 120 tpi in stock
Thanks
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16029&d=1435334505
Sama moodi kesät talvet :p
adrianus
27.06.2015, 00.24
Ogre
http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/26/e94b59a8fbcb3e0f251742684a146a9d.jpg
Ice Cream Truck
http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/26/638331bc9b7d68bf0c9a13250580a507.jpg
Ei kahta ilman kolmatta?
Sent from my iPad using Tapatalk
Tank Driver
27.06.2015, 01.17
Surlyt on kyllä sellaisia, että tekee niistä mitä tahansa niin aina menee oikein. Hienoja laitteita, lisää!
Bensakeuhko
27.06.2015, 15.56
HarMilla on kyllä hieno Instigator! Samaten adrianuksen jäätelöauto on sangen näyttävä! Miten tuo Instigator toimii tollasessa agressiivisemmassa ja nopeammassa ajossa? Joustoa sulla siinä ainakin on riittävästi :D
HarMilla on kyllä hieno Instigator! Samaten adrianuksen jäätelöauto on sangen näyttävä! Miten tuo Instigator toimii tollasessa agressiivisemmassa ja nopeammassa ajossa? Joustoa sulla siinä ainakin on riittävästi :DSiitä aggressiivisesta vauhtiajosta mitään tiedä, mutta omissa vauhdeissani Espoon kivikkojuurakoissa Instigator tuntuu olevan soiva ja hauska peli. 180mm keula sopivan jäykällä vieterillä toimii tässä pyörässä, eikä tunnu överiltä. Tietty olis kiva kuulla jonkun oikean vetomiehen kommentit.
@HarMi
Mitä ajotuntemuksia rinpula vs. leveämpi nakki?Kyllä mulla on käyttöä molemmille ja aion jatkaa sekakäyttäjänä yhden pyörän taktiikalla.
+kokoisetkin renkaat tuovat selkeästi lisää joustoa ja kantavuutta. Pito ei välttämättä lisäänny kaikilla alustoilla.
Naten pito on kieltämättä väkevä ja lisääntyneen ilmatilavuuden tuoma jousto tuntui selvästi. Samalla homma tuntui jopa liian helpolta. Menee melkein mistä vaan kuin nyrkki pullataikinassa :p.
Jahvetti
29.06.2015, 23.46
Tyrkkästään nyt meidänkin talouden Surlyt tänne.
Miun ICT:
http://ep1.pinkbike.org/p5pb12400119/p5pb12400119.jpg
Ja emännän Puksu:
http://ep1.pinkbike.org/p5pb12400140/p5pb12400140.jpg
adrianus
30.06.2015, 00.38
Ei kahta ilman kolmatta?
Ollaan lasten kanssa mummolareissulla ja ei ollut kun yhdelle omalle pyörälle tilaa, joten Ogre matkassa. Kävin sit ajelee sillä vähän lenkkeilymielessä ja päädyin myös hiekkateille. Siellä tyhjillä teillä maalaismaisemissa ajellessa tuli vähän fiilis, et semmonen cyclocross olis kyllä mukava vehje korvaamaan mun maantiepyörän.
Project Straggler...
Tarkista tuo Pacer samalla.
Itselläni tuo käytössä. Maantiefillari ja soratie pyörä samalla (jos levarit ei ole must). Menee kyllä cyclocrossiakin jos vaan kehtaa ajaa maantiejarruilla. Itselläni cyclocross disceillä ja en ole paljoon ajanut sillä kun voi poiketa samalla pyörällä soralle maantielle ja ehkä metsäänkin kuivalla säällä (itselläni randorenkaat)
Pelkkä runko vaihtoon hyvällä tuurilla.
Ollaan lasten kanssa mummolareissulla ja ei ollut kun yhdelle omalle pyörälle tilaa, joten Ogre matkassa. Kävin sit ajelee sillä vähän lenkkeilymielessä ja päädyin myös hiekkateille. Siellä tyhjillä teillä maalaismaisemissa ajellessa tuli vähän fiilis, et semmonen cyclocross olis kyllä mukava vehje korvaamaan mun maantiepyörän.
Project Straggler...
Tank Driver
01.07.2015, 14.00
Pari näkemystä Stragglerista.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/01/d6dc088977faec4fb9ecdaf6fbc36dfe.jpg
Bensakeuhko
01.07.2015, 23.12
Tuo vasemmalla oleva on aika villin näköinen, hyvällä tavalla! :D Mitkä kumit nuo vaaleat muuten on?
Tank Driver
01.07.2015, 23.15
Contin Retro Ridet 50-622. Pitäis saaha taakse inan kapeampi, haluaa kovasti kosketella runkoa.
Eikä me olla veljeksiä, vaikka me ollaan kahden, jala jallai jalajala vei vei vei..
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16063&d=1435858534
Tank Driver
02.07.2015, 22.21
Päheyden määrä ei näemmä ole vakio.
Bensakeuhko
04.07.2015, 23.54
Siitä aggressiivisesta vauhtiajosta mitään tiedä, mutta omissa vauhdeissani Espoon kivikkojuurakoissa Instigator tuntuu olevan soiva ja hauska peli. 180mm keula sopivan jäykällä vieterillä toimii tässä pyörässä, eikä tunnu överiltä. Tietty olis kiva kuulla jonkun oikean vetomiehen kommentit.
Oukei, jotain tämän tyyppistä menoa ajattelin :)
https://www.youtube.com/watch?v=MdNMxriGtWE
Jaaha, ilmeisesti olen kerran ajanut tuollaista vihamielistä polkuajoa. Nimittäin viime vuoden Tahkolla, pururatapyöräilijöiden jonoajoon ja turhiin tunkkauksiin v*ttuuntuneena, tein massaohituksia alamäissä huonompia ajolinjaa pitkin.
Kuvassa joku oikea vetomies antaa Instigatorille kyytiä.
https://scontent-lhr3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xta1/v/t1.0-9/11391357_853346428081705_5187282885005588268_n.jpg ?oh=d314e3e4e43fce027a35f71cc8f73284&oe=565BCCF1
Oma laitteeni muuttui Institraktoriksi. Natesta sivunappulat pois, 83mm keskiöön tarkoitetut kammet 73mm adaptereilla ja takavanteen offsetin säätö.
Tällä pärjää hyvin EKP:n alle 10km/h keskinopeuksissa. Alamäkiominaisuuksia pitäis käydä jossain bikeparkissa kokeilemassa, silloin taidan laittaa 26" zankimankit alle.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16076&d=1436108222
nyt meni semiläski ihan läskiksi.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16168&d=1437046963
Asenne kohdallaan. Se että jotain ei ole ennen kokeiltu numeroiden,ulkonäön tms seikan vuoksi ei tarkoita että ettei se voisi olla mahdollista tai jopa ihan hemmetin hauskaa.Rispekt.
Btw.Franken setupiin kandee kokeilla eteen 4.8 bud 65-80mm kehällä jos pääsee ko. etukiekko/rengas comboa testaamaan.
Hissitolppa
18.07.2015, 17.21
Ehdottoman hienoa pioneerityötä HarMilta. :peukku:
kampipakka
20.07.2015, 13.53
Morjensta taas Surlyvilleen!
Myin pari vuotta sitten LHT:n pois, mikä on sittemmin kaduttanut noin sataan kertaan. Mutta kerran Surly, aina Surly, jokin niissä vaan viehättää.
Nyt olisi ajatuksissa rakentaa Ogren runkoon sellainen jokakelin ja -lähdön peruspyörä. Jonka ulkonäössä ja olemuksessa olisi sellaista sa-int fillarin yksinkertaisuutta, jykevyyttä ja luotettavuutta. Mutta jolla oikeasti myös pystyisi ajamaan iloisesti asvalttia, soratietä ja tarvittaessa nautiskelemaan maastostakin. En yritä harhauttaa itseäni, enkä edes vaimoa, varmasti ei tule olemaan viimeinen eikä ainoa pyörä. Mutta ajatuksissa olisi kuitenkin pitempiaikainen kumppanuus vaihtelevin kokoonpanoin. Elintenluovuttajaksi ensi alkuun on valikoitunut eräs vähän ajettu Cube, josta soveltuvin osin olisi tarkoitus ottaa osia. Eli maasturimainen vaikutelma, mutta lokasuojilla ja tavaratelineellä. Ja Brooksin satulalla, tietty.
18" lienee sopiva runkokoko, jos pituutta kuskilla on 175cm ja haarus 82cm. Mutta olisko tässä jotain muuta, mitä pitäisi huomioida? Tai olisko jollain vinkkiä, mistä tuommoisen rungon ja etuhaarukan kustannustehokkaimmin löytää, uutena tai käytettynä.
^Kerro ihmeessä mullekin sillä samaa runkoa etsin ja muutenkin speksi tuntuu hyvin yhtenevältä. Elintenluovuttaja vaan on eri. 😗
foxcompilla näkyy olevan Ogre runkoja hyllyssäkin: http://foxcomp-turku.fi/tarjoukset
kampipakka
23.07.2015, 10.04
Voi tätä suolaisen ihanaa pyörän valinnan tuskaa taas. Tulikin viime yönä mieleen, että olisko se Cross Check sittenkin parempi valinta. Painottuis vähän enempi maastosta tien päälle, mutta ei kuitenkaan liiaksi, ehkä.
Suuret ne voi olla ihmisen murheet :).
No ***tu BÄNG! Kaikki ylläolevat kehitysversiot tuosta Instigatorista. Vapina. Kiihko. Mahtava!
Hei Surlyvilleläiset! Kova on Stragglerkuume, mutta kokomietintä vie jo yöunet... Tarkoitus olisi koota straggler droppitangolla yleishöyläksi. Pituutta mulla on 191 cm, josta sisäjalkaa 91 cm. Arvon 60 cm ja 58 cm välillä. Onko viisailla näkemystä asiasta?
Kiitokset!
Kävin kokeilemassa alamäkiajoa ja enskaa Klaukkalan Tornikeskuksessa. Mielestäni Instigator suoriutui hommasta mainiosti ja olisi paljon kovempaakin runtua sietänyt. Kuski ajoi varman päälle, ehjänä alas.
Tank Driver
30.07.2015, 12.32
Hei Surlyvilleläiset! Kova on Stragglerkuume, mutta kokomietintä vie jo yöunet... Tarkoitus olisi koota straggler droppitangolla yleishöyläksi. Pituutta mulla on 191 cm, josta sisäjalkaa 91 cm. Arvon 60 cm ja 58 cm välillä. Onko viisailla näkemystä asiasta?
Kiitokset!
Sama sisäjalka, pituutta 8cm vähenpi ja 58cm. Ota vähintään 60cm. Setbacktolpalle varaus.
Grandi66
30.07.2015, 12.45
Sentin pitempi jalka ja kolme senttii lyhyempi kokonaispituus ota 60.
adrianus
02.08.2015, 01.12
Ice Cream Truck
http://images.tapatalk-cdn.com/15/06/26/638331bc9b7d68bf0c9a13250580a507.jpg
Lainasin naapurin matkalaukkuvaakaa. Tuloksena 16,8kg tossa kunnossa. Liekö sit paljon vai vähän, mutta mukava tolla on ajella...
Veetire Mission 24x4.0 Halo Sas Pro 36mm vanteella takana. Karvat hipoo takahaarukkaa molemmin puolin. Tuntuu mukavasti joustavalta 26:lta ja pito pehmeässä maastossa parempi. Zankimanki/läskimission-kombo ei oo mikään parhaiten rullaava yhdistelmä, mutta kyllä sillä just jaksaa 3 tuntia urheilla.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16343&d=1438523811
Löytyykö Surly MDS 12mm Thru Axle Slotted with Hangers dropoutteja Euroopasta.
Instigatorin rungon mukana tuli 10x135, single speed horizontal ja 12m thru axle (shimano direct mount derailleur) dropoutit.
12mm slotted dropoutin avulla voi ajaa singlespeediä 12 akselilla. Itse haluaisin vain käyttää Sramin vaihtajaa 12mm akselin kanssa.
http://www.peddlerbikeshop.com/product/surly-mds-12mm-thru-axle-slotted-with-hanger-sku-fs2008-qc72.htm
http://surlybikes.com//uploads/parts/FS2008_640x480.jpg (http://www.peddlerbikeshop.com/product/surly-mds-12mm-thru-axle-slotted-with-hanger-sku-fs2008-qc72.htm)
Surly MDS 12mm Thru Axle Slotted dropoutit löytyivät Shocktherapyn hyllystä.
Niillä saa säädettyä akseliväliä hiukan pienemmäksi kuin Shimanon Direct mount vaihtajalle tarkoitetulla 12mm thru axle dropoutilla ja vielä hiukan suuremmaksi kuin normi QR/10mm akselin dropoutilla. Nyt mahtuu 29x2.4 Chunky Monkey taakse noin sentin pelivaralla ja pitihän sitä kokeilla minkälainen 29er Instigatorista tuli. Keskiöakselin korkeus 32cm
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=16476&d=1440143836
^ ompas laihan, jopa aneemisen näköinen ed. setuppiin verrattuna. Kulkee varmasti ihan täysii.
Mulla Rohlokiekossa ei pinnat pysy ehjinä, ei millään. Kostoksi sinkuloin Puksuttimen ja ach, miten onkaan mukavata. Saa keskittyä ajamiseen kun ei tartte vaihteita ropailla. Nyt 34 (AB ovaali) / 21. Takana menisi mainiosti myös 22t kun siirtymiä en aja eikä kiirettä ole minnekään.
Nyt olisi ajatuksissa rakentaa Ogren runkoon sellainen jokakelin ja -lähdön peruspyörä. Jonka ulkonäössä ja olemuksessa olisi sellaista sa-int fillarin yksinkertaisuutta, jykevyyttä ja luotettavuutta. Mutta jolla oikeasti myös pystyisi ajamaan iloisesti asvalttia, soratietä ja tarvittaessa nautiskelemaan maastostakin. En yritä harhauttaa itseäni, enkä edes vaimoa, varmasti ei tule olemaan viimeinen eikä ainoa pyörä. Mutta ajatuksissa olisi kuitenkin pitempiaikainen kumppanuus vaihtelevin kokoonpanoin. Elintenluovuttajaksi ensi alkuun on valikoitunut eräs vähän ajettu Cube, josta soveltuvin osin olisi tarkoitus ottaa osia. Eli maasturimainen vaikutelma, mutta lokasuojilla ja tavaratelineellä. Ja Brooksin satulalla, tietty.
Minulla on tässä alkukesästä rakennettu juurikin tuolla ajatuksella Army Green värillä Ogre. Edellisvuosien väri, mutta taisi tuonne Foxcompiin jäädä pienempi runko ko väriä vielä.
Renkaina litkutetut Super Motot (29 x 2.35). Mukavat ja käyttöön sopivat.
Lokareina SKS Bluemelsit, jotka vasta eteen asentanut. Vähän turhan paljon heiluvat, kun kovin paljoa ei väliä kiinnikejäteen kiinnitykseen renkaalla, niin vituttaa kun röykkyisemmässä maastossa osuvat renkaaseen. Eipä sinänsä funktionaalista haittaa aiheuta, mutta täytyy nyt miettiä vielä vaihtoehtoja.
Ohjaustanko on toinen mitä miettinyt. Nyt siis ihan perus maastopyörän tanko elintenluovuttajasta. Mutta saisi olla pidempään ajoonkin ergosomisempi, eli enemmän taakse taittuvuutta. Monstercross-optiokin hiukan kiinnostaisi kokeilla, mutta käyrätankoa varten piätisi levyjarrutkin vaihtaa ja lopputuloksesta ajoasennon suhteenkaan ei voi olla varma, niin jäänee tulevaisuuteen tuo kokeilu.
Täytyy laittaa kuva, kun saa omasta mielestä tarpeeksi kuvaukselliseen kuntoon.
Nomuthei, tällä sivulla ei vielä ole kuvaa mun pyörästä :-)
Ostin Tubuksen Strggiin. Kuvassa kaupoilta tulossa ja sen jälkeen laitoin jatkopalat niin takalokarillekin on tilaa. Oikein suositeltava tarakka. http://images.tapatalk-cdn.com/15/09/23/36548a21b16df3fdfe2a353036babc90.jpg
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
Avaudutaanpa täällä merkkikohtaisessa ketjussa jalalla olevasta "ongelmasta". On nyt siis päällä paha Surly-addiktio. Ei kahta ilman kolmatta. Instigator ja ICT esittävät aina tallissa käydessä syyttäviä katseita, kaipaavat kevyttä, siroa ja kaunista kaverikseen... No joo, leikki sikseen. Nyt ICT on omassa elementissään leppoisana maastoajeluun sopivana retkipyöränä. Painaa, mutta menee hiljalleen minne vaan. Sairaan kiva peli ajella leppoisia lenkkejä. Instigator taasen on juuri hyvä jäykkäperäisena rymistely-pyöränä. Se hakee vielä muotoaan 26" semifätin ja 27,5" välillä, lähinnä ajomukavuus vs vauhdin tuntu painii keskenään. Semifät on mukavampi, mutta 27,5 rullaa nätisti. Ajaminen on molemmilla mukavan aktiivista paukuttelua, vaikkei minusta mitään enduro-kärpästä olekaan irronnut, olen turhan varovainen siihen.
Noiden kaveriksi oli siis haussa enemmän kadulle ja kovapohjaisille teille sopiva, hieman köykäisemmin kulkeva peli. Tässä on koko ajan kummitellut takaraivossa vaihtoehtona pitäytyä Instigatorissa kaksilla kiekoilla. Jos laittaisi 27,5 kiekoille Schwalben Super Moto-X:t ja niiden kaveriksi vaihtaisi aina OnOne kuitukeulan. Kohtuu helppo ja nopea muuttaa katupeliksi ja mitä tuollaisella setupilla olen ajanut, niin ihan hauska peli. Mutta aina vaan tahtoo olla ne väärät palikat alla ja innostus vaihtoon on nolla, kun haluaisi lähteä ajamaan.
Niinpä mielessä kolmas Surly, enemmän katukelpoinen, ehkä cyclocross suuntaan. Straggler on nyt muodotumassa pitkällisen harkinnan jälkeen vaihtoehdoksi, jos sellaisen talven aikana kasaisi. Pohdinnassa vielä, kumman ottaisi, perusmalli vai 650b. Harmillisen vähän olen löytänyt infoa, mitä käytännön eroa noilla on. Geometrioita olen ihmetellyt, mutta en vielä tarpeeksi syvällisesti. Perusmalli tuntuu nyt noista kiinnostavammalta, mahtuuhan siihenkin sitten 650b kiekot jos sellaiset haluaa. Omaan makuun parasta tuossa pyörässä, kuten Surlyssä muutenkin on muunneltavuus moneen lähtöön. Runko taipuu tarvittaessa sinkulaksi tai yleis-hybridiksi ja sopii myös pidemmille bike-packing retkille. Mukava, kun kalusto ei rajoita mielikuvitusta harrastuksen suunnasta!
Ajatus oli kasata pyörä leveillä, mutta katukelpoisilla kumeilla. Joskus oli Kona hybridi 45mm markettirenkailla, siitä jäi hyvä fiilis. Kiekoiksi jotkut perus MTB-kiekot ja voimansiirroksi alkuun 1x10. Tangon mallia ja jarruja täytyy miettiä. Kippuratanko olisi kiinnostava, mutta olisi myös uudehkot SLX-jarrut jouten. Ehkä niiden kieroutunut yhdistelmä. :) Tai suosiolla cyclocross tyylinen varustus. Tai sitten lyhyt suora tanko ja vaikka törkeät nousukahvat. Tai enemmän retkimallinen comfort-tanko. Äh, paljon on vaihtoehtoja kokeilla.
Mitähän kokoa 169cm pituinen, lyhyt jalkainen ja pitkä kätinen voisi suunnitella? Onkohan 50cm likellä sopivaa ja meneekö 52cm jo pitkäksi? Onko maastureiden reach ja muu ohjaamon mitoitus vertailukelpoinen? Instigatorin ja ICT:n ohjaamo on nyt aika lähellä samaa. Instigator M-kokoisena reach 423 + 30mm stemmi + 10mm setback tolppa kun taas ICT S-kokoisena reach 403 + 60 stemmi ja suora tolppa. Käytännössä yhtään tuon pidempää en ottaisi ja vähän lyhyempi voisi olla kumpaankin juuri nappi.
Kokemuksia/kommentteja Crosscheckin 132,5 mm leveästä takahaarukasta?
Ajatus olisi vaihtaa pyöräkärrinveto/yleispyörän runko, mutta säilyttää muut osat. Nyt osansa luovuttavassa Feltin hybridissä lienee 135 mm takamus. En ole vielä mitannut, mutta päättelen kun kaikki on maasto-osaa, ei maantie.
Miksikö? Mitä järkeä? a) helpotusta pyöräkuumeeseen ilman kokonaista uutta pyörää b) terästä täysalumiinin tilalle c) Surly on seksikäs.
Muuta osaa voisi sitten yksi kerrallaan ajan kanssa vaihtaa ja roplata. Tarvittaessa vaihtaa maantiepuolelle joskus.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kare_Eskola
06.10.2015, 09.13
132,5 perä toimii just niin kuin pitää. Se käy sekä 130 mm että 135 mm takanavalle.
Yksipyöräisen Bob Yak -kärryn vetämiseen Cross-Check on laajan kokemukseni mukaan löysä. Kiertojäykkyyttä puuttuu. Kaksipyöräisiä kärryjä sillä varmaan vetää siinä missä muillakin.
^^^ Strgg ON hyvä. Jos vain 1 pyörä niin se taipuu moneen, hyvin moneen kuosiin.
Ehdottomasti tästä pyörästä en luovu -osastolla. Toimii joka paikassa ja missään ei ihan hyvä :)
Koko selviää sovittamalla. Reach yms. en osaa viisaita lausua. Ite olen vertaillut efekt.vaakaputken mittaa ja hyvin on osunut kohilleen.
Omakohtainen kokemus opetti että SLX-jarrukahva ei ehjänä sovi droppitankoon. Jos nestejarru niin TRP Hylex (http://www.trpbrakes.com/category.php?productid=1207&catid=206). Tosin Avidin BB7:n teho on vallan riittävä imho. Vaikka merkkiuskolisessa ketjussa ollaan niin silti kannattaa vaihtoehtona/verrokkina check http://www.pelagobicycles.com/bicycles/stavanger.html/
Mää olen pähkämöinyt josko taas kerran kokeilisin kippurasarvea. Löytyy yksi perinteinen, hyvin vähäisellä dropilla, Mungo, Midge. Edelliset yritykset, säännöllisesti pauttia joka toinen vuosi, ovat kestäneet max. viikon.
Mä kyllä haluaisin kovasti Stragglerin. Runkosettinä johon elintenluovuttajana toimisi nykyinen syklo. Olen kuolannut jo jonkin aikaa. Mutta en vain pysty perustelemaan sitä, en sitten millään. En keksi muuta voittoa kuin silmäniloa itselleni. Nykyinen pyörä ajaa kyllä asiansa. Mutta ku kuiteski ei vaan pääse ajatuksesta eroon.
Vähän harkinnut muutamaan kertaan stragglerin myyntiin laittoa, hyvä etten ole koska varmaan nyt oisin ilman ja harmissani. Tosiaan taipuu moneen kunhan ei ole keventely mielessä ensimmäisenä.
Tank Driver
06.10.2015, 21.54
http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/06/e228a4ff5ff757fcc2b44c50d5f4f757.jpg
Tässä yksi tankonäkemys. FSA Metropolis.
132,5 perä toimii just niin kuin pitää. Se käy sekä 130 mm että 135 mm takanavalle.
Yksipyöräisen Bob Yak -kärryn vetämiseen Cross-Check on laajan kokemukseni mukaan löysä. Kiertojäykkyyttä puuttuu. Kaksipyöräisiä kärryjä sillä varmaan vetää siinä missä muillakin.
Kiitokset! Juuri tuon "peräasian" halusin tietää, ettei tule yllätyksiä.
Kärri on siis Thule Chariot lasten vetämiseen. Kahdella pyörällä toki.
Mites runkojen suojaaminen? Jos Surlyn sivuja vilkuilee, sanovat että rungot ovat "ED coated", mutta suosittelevat silti jonkin framesaverin käyttämistä.
Onko porukka tehnyt asian eteen mitään? Lähinnä koskee ympäri vuoden pyöräileviä.
Itsellä yksi sisarfirman All-City samalla käsittelyllä, sille pyöräkaupan setä sanoi että ei tarvitse muuta. Tiedä häntä.
Tank Driver
07.10.2015, 11.46
Puksuun vedin muistaakseni Mastonin kotelosuojaa. Sgrzzwlriin en mitään. Ei ole kumpikaan mädäntynyt.
Omaan Ice Cream Truckkiin suihkuttelin Dinitrol (http://www.motonet.fi/fi/tuote/607000/Dinitrol-Kotelosuoja-500ml) kotelosuoja-ainetta.
Ihan vaan sillä perusteella, kun tuli ICT:n hankinnan aikoihin kunnostettua yksi teräsrunkoinen pyörä, jota oli säilytetty pihalla.
El-Carpaso
07.10.2015, 16.21
Mä laitoin kanssa Dinitrolin kotelosuojaa ihan varmuuden vuoksi ja helppohan se oli ruiskautella putkiin kun oli pelkkä runko.
Josta muuten pieneen kritiikkiin Surlyjen suhteen. Ilmeisesti ovat vähän innokkaita maaliruiskun kanssa, koska tuossa mun bränikässä LHT:ssä on tähän mennessä pitänyt kierteyttää tai 'puhdistaa' jokaikinen kierre, joka on tullut vastaan paitsi keskiö. Yhdestä takalokarin kiinnikkeestä meni saatana kierteet kun pultti katkesi maalien takia sisään. Piti vetää uudet kierteet, jotka onneksi on riittävän syvät takalokarille. Jos olis ollu tarakkakiinnike olis saattanu tulla kirosana jos toinenkin.
Eli surlyn runkojen ostajilla on ehdottomasti oltava kierteytystyökalu, jos aikoo kiinnittää runkoon mitään
Yks saakelin reikä oli niin maalissa, ettei läpi meinannu nähdä.
arctic biker
07.10.2015, 17.35
Mä laitoin kanssa Dinitrolin kotelosuojaa ihan varmuuden vuoksi ja helppohan se oli ruiskautella putkiin kun oli pelkkä runko.
Josta muuten pieneen kritiikkiin Surlyjen suhteen. Ilmeisesti ovat vähän innokkaita maaliruiskun kanssa, koska tuossa mun bränikässä LHT:ssä on tähän mennessä pitänyt kierteyttää tai 'puhdistaa' jokaikinen kierre, joka on tullut vastaan paitsi keskiö. Yhdestä takalokarin kiinnikkeestä meni saatana kierteet kun pultti katkesi maalien takia sisään. Piti vetää uudet kierteet, jotka onneksi on riittävän syvät takalokarille. Jos olis ollu tarakkakiinnike olis saattanu tulla kirosana jos toinenkin.
Eli surlyn runkojen ostajilla on ehdottomasti oltava kierteytystyökalu, jos aikoo kiinnittää runkoon mitään
Yks saakelin reikä oli niin maalissa, ettei läpi meinannu nähdä.
Yhden Surlyn kuskina ja muitakin nimimerkillä joskus nähneenä niinnei mitään uutta. Vähintään M5 kierretappi tahi varuilta kaksi ynnä vääntiö on näitä pakin pakollisia.
Ite suihkuttelin WDtä Trolliin..
En oikein toiminut Trolli 100mm rokkarin kanssa. Kesän ajelin 650Bnä ja nyt syksyllä 26+ renkailla. Tilasin nyt tilalle kuitukeulan..
Shimaani
17.10.2015, 16.30
Ja sit vaihteeksi kuvia prkl:
http://ep1.pinkbike.org/p5pb12797940/p5pb12797940.jpg
El-Carpason murheet toisaalta riipukset, mut sit kääntöpuoli. Kaikki ei kiinnitä noihin kierteisiin mitään, siksi hyvä, että ovat ruosteessa suojatut.
Ite suihkuttelin WDtä Trolliin..
En oikein toiminut Trolli 100mm rokkarin kanssa. Kesän ajelin 650Bnä ja nyt syksyllä 26+ renkailla. Tilasin nyt tilalle kuitukeulan..
Wd on lähinnä liuotin ja puhdistukseen sopiva aine, eikä omien kokemusten mukaan toimi ruostesuojana ollenkaan [emoji17]
Z3/Tapatalk
arctic biker
17.10.2015, 21.07
Wd on lähinnä liuotin ja puhdistukseen sopiva aine, eikä omien kokemusten mukaan toimi ruostesuojana ollenkaan [emoji17]
Z3/Tapatalk
+1
Tank Driver
17.10.2015, 21.16
Se on kuulkaa just näin.
Kiitokset vinkeistä/kokemuksista. Näköjään tuota Dinitrol-kotelosuojaa saa Motonetistä.
Pelkkää runkoa hommattaessa tuo on helpompi homma, että miksei toisaalta laittaisi varmuudeksi.
Ainakin mulla tuli purkin mukana semmoinen aika pitkä muovinen letku, jonka päässä oli useaan suuntaan ruuttaava suutin. Rungon sai hyvin suojattua vaikka pyörä oli kasassa kun putken työnsi vesirei'istä yms ja tuuttasi ainetta menemään.
Mahtuuko Thunder Burtit Cross-Checkiin?
Nostetaas välillä kuvien muodossa.
Tälläinen kolmikko täällä, kuukausi sitten myin Moonlanderin ja varastoon jäi vain tuo KM ja tarkoitus oli hoitaa sillä kaikki ajot, toisin kävi... :rolleyes:
http://i1006.photobucket.com/albums/af187/Tonda-/IMG_0718.jpg
Kaikille Stragglerin himoajille. On se hyvä, ja taipuu moneen. Oma Straggleri toimii ensisijassa työmatkapyöränä, mutta siinä sivussa hoitaa muun muassa retkipyörän, seikkailupyörän ja lastenperäkärrynvetopyörän virkoja. Alla olevassa kuvassa S lähdössä toimittamaan Mammuttimarssi-pyörän tehtävää.
http://fat-bike.fi/wp-content/uploads/2015/10/IMG_3223.jpg
Tarakaksi valikoitui Tubus Disco 28, joka toimii juuri niinkuin pitääkin. Kyseessä on Tubuksen toistaiseksi vissiin ainoa levyjarrujen kanssa käytettäväksi suunniteltu tarakka. Ei vaadi mitään lisäpaloja eikä muita virityksiä ja lokaritkin mahtuu mainiosti. Vähän kapeanpuoleinen Disco on, mutta mun käytössä se ei haittaa.
Jos joku ihmettelee etulokasuojan puuttumista, niin se on poistettu Mammuttimarssin ajaksi, koska reitti piti sisällään myös maastoajoa (tai niin luultiin, todellisuudessa maasto-osuudet oli lähinnä tunkkaamista). Maastoajossa toe overlappia on niin paljon, että potkisin lokasuojan rikki. Työmatkamoodissa lokasuoja on paikallaan eikä toe overlappi vaivaa, koska maantiellä ajaessa pyörää lähinnä kallistellaan, ei käännetä.
adrianus
08.11.2015, 14.51
^ Ja himot vaan kasvaa...
Nyt kun Trollia on ajettu parin vuoden aikana työmatkapyöränä tarakan kanssa, 20km maastokisa Valkeakoskella täysjäykkänä, 27.5" renkailla ja 3" 26+ renkailla, joustokeulaisena ja ensi talvi menee 2.35" nastarenkailla. Nyt tekisi mieli kokeilla surly-hengessä ensi kesäksi touring-settiä tiekäyttöön.
26 levyjarrullisia kiekkoja löytyy varmasti suht edullisestikin ja haluaisin pysyä kyllä noissa levareissa.
Muihin varmaan löytyy ratkaisut, mutta jarrukahvat ovat hankalat. Nyt pyörässä on XT:n levyjarrut ja eihän sellaisia droppitankoon saa toimimaan ainakaan helposti. Onko kellään ideaa tangosta joka mahdollistaa matalemman asennon, mutta voisi käyttää silti XT:n jarrukahvoja?
Vai pitäisikö vaihtaa jarrut mekaanisiin?
Riser-tanko, jossa paljon risea nurin päin lienee ainoa ratkaisu jos XT:t haluaa. Mek.levareilla saa enempi vaihtoehtoja. Itellä Puksuttimessa BB7 ja tykkään.
Edith: tämmöinenkin mahdollisuus http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-rs685-road-disc-brake/rp-prod119977
Nyt kun Trollia on ajettu ... tekisi mieli kokeilla surly-hengessä ensi kesäksi touring-settiä tiekäyttöön. Onko kellään ideaa tangosta joka mahdollistaa matalemman asennon, mutta voisi käyttää silti XT:n jarrukahvoja?
Omavaltaisesti lainaan oleellisimman. Olen nyt todennut, ettei minusta ole AM henkisen Instigatorin ohjastajaksi, ainakaan toistaiseksi. Ei tule sellaisia reissuja vaan siinä määrin tehtyä, että tuosta olisi iloa tuollaisena. Ajot menevät nyt yleensä jätskiautolla ja "täysjäykällä XC-Ragleyllä" tai miksi tuota viimeisintä viritystä nyt voi sanoa. Yleensäkin jäykällä on ollut kivempi vetää. Enemmän pitäisi hakeutua rajumpaan maastoon, tuntuu että rauhallisempi läskeily on enemmän mun juttu. Toisaalta on myös kovasti poltellut ottaa ohjelmaan ensi kesälle pidempää bikepacking-lenkkiä. Niinpä ajattelin, jos pyhittäisi ja muuntelisi Instigatorin siihen käyttöön, ainakin toistaiseksi.
Tuota varten on nyt Salsan Firestarter (teräs)keula hankittu ja tulossa on vielä sinkulakamppeet. Meinasin nyt heittää pyörän läjään niillä, kiinnostaa todella paljon kokeilla millainen sinkula on ajella, kun ei ole kokemusta. Jos oikein maukasta pukkaa, niin voisi ajatella ajavansa hetkisen aikaa 26+ versiona, on tuossa ylimääräisiä nastoja ja hyvät Dirt Wizardit jouten, jos sille tielle innostuu. Keväällä oli tarkoitus joka tapauksessa käydä laite kunnolla läpi, laittaa 1x10 voimansiirto, ommella tarvittavat laukut, laittaa leveät 27,5 kiekot ja 2,8-3" Maxxis Chroniclet ja speksailla retkihommiin sopivat osat muutenkin.
Tanko on vastaavasti mietityttänyt, kun ei ole kunnon kokemusta droppitangoista ja sen vähäisen kokemuksen pohjalta en ole ihan sinut niiden kanssa. Eikä sellasta nyt tuohon Instigatoriin muutenkaan lähtisi ihan heti laittamaan. Niinpä Salsa Bendbar tai muu vastaavan tyyppinen (OnOne OG, Jones H) reilummalla sweepillä oleva voisi olla passeli. Kaveriksi Ergon GS3 gripit. Saisi käyttää yhdet löytyvät SLX jarrut niiden kanssa. Hyvä idea tuo tanko nurinpäin, kaipa sitäkin voisi koittaa.
*OT* Mikäs on HarMin mielikuva Instigatorista kaks'ysinä noin muuten? Jotain oudon kiehtovaa tuossa rungossa on.. *OT*Oma 29 kokemus on niin vähäinen, että en osaa sanoa onko tämä hyvä 29 tai onko rungon geometria väärä isoille renkaille. Kostean kelin EKP-lenkeillä 29 Instigator on tuntunut etenemiskykyiseltä laitteelta vaikeammassakin maastossa. Ajo on tuntunut hauskalta vaikka 29 on hiukan kömpelömpi kuin 26 ja jäykkäkeula hillitsee vauhtia ryskytyspaikoissa. OTB saldo 0. Tämän hetken kokoonpanossa (Salsa Cromoto Grande jäykkäkeula läpiakselillla ja Speccun Butcherit Mavicin Crossroc vanteilla) kammen pultti on 32,5cm korkeudella.
Jos slow haluat 29-asiantuntijana koeajaa laitetta, niin laita yv:tä. Eikös me olla samassa pyöräkerhossakin?
Hi5 lähetti seurantakoodin, joten Stragger-runko on oikeasti jo tulollaan. Monta asiaa olen parin illan aikana ehtinyt selvittämään, mutta kammet ja keskiö aiheuttaa hämmästelyä. Inttervepin kuvia kattelemalla näyttää tässä rungossa käytettävän sekä mtb että maantieosia. Keskiöksi mulla löytyy jo paikalleen sopiva XTR-keskiö, joten mitenkä kannattaisi kammet valita, mtb vai maantiepuolelta? Ilmeisesti q-factorissa on merkittävin ero?
Vielä ei ole ihan lopullista ajatusta kombinaatiosta. Osia löytyisi hyvin rakentaa sinkula suoralla tangolla ja hydejarruilla, sen varmaan ensin katson läpi. Sinkulana välitykset olisivat 36/18, kammet olisivat tuolloin vanhat 170mm mtb-kammet 68/73 keskiöllä. Pitkällä tähtäimellä myös 1x11 kippuratangolla kiinnostaa kokeilla. SRAM Rival 1 osasarja (https://www.bike-components.de/en/SRAM/Rival-1-Gruppe-1x11-hydr-Scheibenbremse-GXP-p46609/) herätti mielenkiinnon noin äkkiseltään, olisiko tuo hyvä kokonaisuus?
Onko tähän pohdintaan jotain kokemuksen kautta jalostunutta neuvoa?
Strgg taipuu vaikka mihin. Osiksi semoset että toimivat yhteen (mulla XT, 105, Tiagra, SLX). Henk.koht. sähkövaihteet vähän kuumottelee. Hinta hieman hilistsee intoa.
Mihinkäs se TomiKoon uusi sitten ajetaan? Kyselen kun imho 36/18 on mettässä vähän raskaanpuoleinen ja tiellä sillä ei pääse oikein minnekään. Mulla omassani oli mettään 36/20 fix (kevyin mahdollinen mitä laarista löytyi. 21t olisi ollut vieläkin parempi) ja pienen hetken gg-hurvitteluun vaparilla 38/15. Välitys tosin on semmonen juttu että interveppiä lukemalla ei tule onneliseksi vaan vain kokeilemalla löytyy ittelle paras väli.
http://www.surplace.fr/ffgc/ Hyvä laskuri välityspähkäilyyn.
HarMille kiitos. Tosin 29-asiantuntijaksi ei ole kukaan ennen erehtynyt mainitsemaan..
Jatkan privalla.
Osiksi semoset että toimivat yhteen (mulla XT, 105, Tiagra, SLX).
Mihinkäs se TomiKoon uusi sitten ajetaan? Kyselen kun imho 36/18 on mettässä vähän raskaanpuoleinen ja tiellä sillä ei pääse oikein minnekään.
http://www.surplace.fr/ffgc/ Hyvä laskuri välityspähkäilyyn.
Niin sitähän minä just, että sopivatko ne maantie ja mtb osat tosiaan keskenään yksiin noin hyvin. Ilmeisesti. Kyselen vain, ettei nyt tulisi ihan tyhmiä hankintoja tietämättään tehtyä.
No joo tuo välityshomma nyt on ihan arpaa vielä, kiitos hyvästä linkistä joka kyllä vähän selkiyttää ajatusta. Mainittu 36/18 oli sillä ajatuksella, että 36t olisi suurin, jonka saa jemmassa oleviin kampiin 104 jaolla ja 18 piikinen taakse löytyy jo. Eli edes jonkin sortin lähtökohta testata mihin suuntaan muuttaa. Kesällä maantieajossa ollut jäykistetty 26" maasturi oli 36 kammilla ja 11-36 pakalla. Siinä tuli käytettyä 11-15 välejä tasamaalla ja lähiseudun nyppylöissä.
Stragglerin käyttötarkoitus sinkulana olisi gg-tyyppistä hiekkatie-retkeilyä ja sunnuntai-kruisailua kaupunkiin ja takaisin pyöräteitä pitkin. Rauhallisia +50km lenkkejä. Ei hampaat irvessä maksimin hakemista tai porukkalenkeillä perässä roikkumista muttei myöskään selkeästi maastoajoa. Tuohon käyttöön ehkä maantiekampien kaveriksi sopiva 42/18 voisi olla paremmiin kohdallaan. Myöhemmin sitten 1x11 vaihteisena retkipyöränä.
Oulu Roksitissä ja liepeillä ei isompia mäkiä taida olla niin uskaltaisin suositella gg-hommiin jtkn n. 2.5 väliä, esim. 46/18. Renkaat ja paineet vaikuttaa myös. Kun mun rakas Piantsi tuli taloon niin siinä oli 42/17 fix ja kylläpä osasi olla ärsyttävä. Ylös pääsi hyvin, mutta alas ahdisti ja tasaisella ..tutti. Mutta kuten sanoottu vain kokeilemalla asia selkiintyy. No-name sinkulatakarattaat ei maltaita maksa niin laittaa useamman eri kokoisen.
kampipakka
01.12.2015, 21.51
Heh, meikäläisen puolen vuoden jahkaus Ogren ja CC:n välillä päättyi siihen, että nyt on Foxcompilta matkalla musta Stragglerin runko mulle päin.
Tarkoitus rakennella pääosin maastopuolen osiin nojaten semmoinen Salsan Cowbellillä ja 3x10 vaihteistolla varustettu jokakelin kulkine.
Nonni, muitakin höyrähtäneitä! :D Minä pitkään jahkailin tarvetta ja selailin hintoja. En voinut enää vastustaa Hi5Bikesin eilistä tarjousta. Näkyy jo seurannassa, lienee huomenna jaossa. :cool::cool::cool:
Ensisijaisessa ajomaastossa Oulun seudulla ei varmaan kummoisia mäkiä tule vastaan. Nyt kun tuota välityshommaa taas miettii hivenen viisaampana, niin olet varmaan tuolla 46/18 ehdotuksella aika hyvin hehtaarilla. Täytyy vielä miettiä, mille sitä alkais. Tuossa olis kyllä perus maasturiosia just sen verran, että saisi peirnteisemmän 1x10 rakennettua suoraan. Voisi koittaa ensi silläkin. Osasarjojen hintoja ja koostumuksia kun vertailee, niin tulee monia vaihtoehtoja. Ja taas se kysymys, Shimano vai SRAM... :rolleyes: Kurkin kiekkojen osalta cyclocross-keskusteluja, mutta vaatii vielä selvittelyä? Kuskilla on elopainoa vielä toistaiseksi, joten ihan köykäsintä settiä ei uskalla laittaa.
http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/02/fec0828089868f1246df7dfbfc59a376.jpg
Midge kokeeksi asennettu. Tiä vielä pääseekö jatkoon.
Lähetetty minun H60-L04 laitteesta Tapatalkilla
arctic biker
02.12.2015, 17.15
Värikoodausta, viistoputkissa jotain punaista, heijastin teippiä? Ja samaan sävyyn pullotelineet.
Taakse osoittaa Anti Ninja -tarra. Eikö AB ole vielä saanut?
Tästä se projekti lähtee. Lapasesta, kuten aina. :p
http://tomikoo.kuvat.fi/kuvat/Fillarit/Surly+Straggler/Projectstart.jpg/_smaller.jpg
^ ou jee :) :) :)
Erittäin.
Suurin osa puuttuvista lähti tänään matkalle kohti suomea. Vähän jännittää, onnistuuko ideat, tulee ainakin kunnon sekasikiö! Mutta onpahan lyöty lukkoon ensimmäinen variaatio Stragglerista! Tunnetustihan se hakee muotoaan vielä monet kerrat. :o
Tulossa: Voimansiirroksi itse kasattu 1x9 (kahdesta XT 10 pakasta, 14-32 välit) ja shifteri alaputkeen. Kammiksi olemassa olevat Sram peruskammet 38t narrow widella. Tangoksi katkaistu ja käännetty 46cm droppi tai jos se onnistu, niin hyllystä 55cm riser. Jarrut hydrauliset SLX:t 160mm levyillä. Kiekot 29" mtb ja renkaiksi Knardit. Satulaksi haaveilen vielä Brooks Cambiumia ja vastaavia tankonauhoja, mutta ehkä alkuun joku halvempi vaihtoehto saa kelvata.
Hyvää on tulollaan. Tähän isoja peukaloita.
Shimaani
04.12.2015, 20.31
Saa siitä strgglr istä toteminkin värkättyä:
http://ep1.pinkbike.org/p5pb11251098/p5pb11251098.jpg
kampipakka
04.12.2015, 21.34
http://i1362.photobucket.com/albums/r689/sahonki/DSC_2027_zpsnpx4apyo.jpg (http://s1362.photobucket.com/user/sahonki/media/DSC_2027_zpsnpx4apyo.jpg.html)
Eilen tuli kanssa oma raami ja tänään Saksasta laatikollinen osia. Teema on mustaa ja Shimanoa, jarrut bb7. Kiekot vielä hakusassa, Knardit todennäköinen rengasvalinta, kunhan sinne saakka päästään.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.