Näytä tavallinen näkymä : Satula - kysymys VAIN NAISILLE!
No, miehet, hus pois täältä!
Kysymys naisille: oletteko hankkineet ns. naisten satulan? Toimiiko tämä käytössä paremmin kuin vakiomalli? Onko naisillekin erilaisia satulamalleja, esim. maantiepyörään omansa? Mistä kannattaisi ostaa / tilata?
Olen vakavasti pohtinut elämäni helpottamista tällaisen lisävarusteen hankinnalla. Puolentoista tunnin jälkeen moiset ajatukset yleensä jostain syystä voimistuvat...
Kiitos vastauksista :)
Maruzella
15.09.2008, 10.14
Itse ostin MountainBikeShopista Treko Sohooni Bontragerin naisten satulan. Satula oli yllättävän leveä ja aluksi epäilinkin sopiiko satua peffalleni. Mutta nyt 1000km jälkeen täytyy sanoa, että hyvä satula on.
Liikkeistä varmaaan kannattaa kysellä mitä satuiloita naisille on mennyt ja mitä palautetta niistä on saatu.
Lähes joka valmistajalle on naisille omia satulamalleja, joissa on otettu huomioon naisten anatomia. Naisten satulat ovat yleensä hieman leveämpiä ja lyhyempiä kuin miesten.
Itselle sopiva satula riippuu sitten monesta eri asiasta (istuinkyhmyjen leveydestä, ajoasennosta, jne.). Ja naisena en suostu edes kokeilemaan satulaa, jossa ei ole reikää ;-)
Itse kokeilin aikoinaan useita eri naisten malleja, esim. Selle Italia SLK, Terry Butterfly, mutta tyytyväisin olen ollut Specializedin Toupe-malliin. Kannattaa selvittää aluksi istuinkyhmyjensä etäisyys toisistaan, jotta saa selville kuinka leveä satula itselle sopii. Osa naisille tarkoitetuista satuloista on aika leveitä, joten ne tuppaavat hankaamaan sisäreisiä eivätkä sovi maantieajoon.
Eri mallien kokeileminen kannattaa, ja saattaa kestää ennen kuin löytää itselleen sopivan mallin, mutta malleja on niin paljon markkinoilla että ei kannata sietää huonoa satulaa.
En ole jostain syystä edes koskaan kokeillut naisten satuloita. Omissa fillareissa on vain Selle Italian SLR:ää ja taitaa varastossa olla yks Fizikin Gobi. Molemmat sopii mun pyllerölle.
Minulla on käytössä Selle San Marco Aspide Glamour. Tuo on vähän lyhyempi ja takaosasta leveämpi, kuin vastaava miesten malli (=Aspide), ja toppaukset ovat minimissään. Toimii hyvin maastossa ja maantiellä, eikä painokaan ole paha (190g).
Aikaisemmin oli käytössä Selle Italian Lady -satuloita ja harkitsin myös Terryn satuloita. Noissa oli vain liikaa pehmustetta mun makuun, sitä kun on omasta takaakin. Varsinkin noista Selle Italian reiällisistä Lady-malleista tuli vanhemmiten keskeltä aika löysiä, kun sitä pehmustetta oli niin paljon.
Jos kerta miehetkin kykenevät ajamaan kevyemmin pehmustetuilla satuloilla, niin miksi naisille edelleen tehdään paksulla toppauksella olevia, painavia satuloita?
VeloGirl
15.09.2008, 23.28
Kokeilin joskus naistensatuloita, ainutkaan ei sattunut olemaan minun mitoilleni sopiva.
Niinpä molemmissa maantiekulkimissa on Spessun "miestenmallin" Toupe- satula, ja en edes ajattele vaihtamista toisenmerkkiseen. Minimalistisemmasta päästä toppauksien puolesta ja sopivan kapea. Uusi fillari saa sitten saman satulan valkoisena.
Ihmetystä on mullekin aiheuttanu kerran jos toisekin jotkut naisille suunnitellut satulat, mitä ne suunnittelijat oikein ajattelee?
En ole minäkään naisten satuloita kokenut tarvitsevani. Melkein mikä vaan pehmustamaton ja suora (siis ei takaosastaan ylöspäin kaartuva) malli on kelvannut, taitaa omat pehmikkeet riittää niin hyvin. Paitsi pitkän maastolenkin jälkeen on kyllä persaus surkeena, auttaisiko reiällinen satula kestämään paremmin useamman tunnin rytkytystä?
Yksi mukamas hieno satula on mennyt aikanaan vaihtoon noin 5 km ajon jälkeen, kun geelitäyte painoi todella ikävästi - ehkä sillä olis pitäny ajaa vähän enemmän, että se olisi muotoutunut, mutta kun ei pystynyt. Myös liian leveät on huonoja, painavat reisiä.
Kiitos kaikille vastanneille! (Saa laittaa lisääkin viestejä.)
Ei kai tässä muu auta kuin mittailla ahteristoaan ;) ja ruveta kiertelemään kauppoja / tehdä tilauksia netissä. Aika hintavia tuntuvat satulat olevan, mutta mitä nainen ei kärsisi oman hyvinvointinsa eteen :D Rahalla saa ja Trekillä pääsee kohta entistäkin lujempaa.
Muistaakseni nykyinen satulani on Bontragerin ei juurikaan pehmustettu suora versio, jossa ei muuta vikaa ole kuin anatominen yhteensopimattomuus tietyiltä, y-hym, osin pitkää matkaa ajettaessa. Ja kuka sillä lyhyitä ajelisikaan :rolleyes:
tempokisu
18.09.2008, 19.29
Niin joo, onnittelut vaan kaikille naisille jotka pystyy ajamaan semmoisella kapealla kilpamallilla. Huh.
Ja jopa semmoisilla "reiällisillä" malleilla.
Ajaako kukaan ...miten sen nyt ilmaisisi, sellaisella hiilikuitu"palalla"?
Oon yhä enempi vaan vakuuttunut siitä, että mulla on ihan joku erikoismallitakamus, kun en kestä ajella kuin yhdellä pehmeällä, leveällä mallilla, Tunturin Turbolla. :o onneksi tämä malli sentään on halpa, 20e.
Jos nyt saisin sukupuolesta huolimatta kommentoida, aiemminkin tästä on ollut tällä palstalla puhetta: tilasin Saksasta vaimolle, jolle ei oikein mikään satula tuntunut sopivan, Selle SMP Trekking Lady -satulan. Siinä on nokka taitettu alaspäin ja keskellä halkio. Se toimii vaimon mukaan erittäin hyvin, nyt sellainen on myös tyttären maantiefillarissa. Satulasta löytyy myös paljon naisten omia, hyvin myönteisiä kommentteja ulkomaisilla fillaripalstoilla.
http://www.raddiscount.de/images/shop/P04325_BILD1GROSS.jpg
Jos nyt saisin sukupuolesta huolimatta kommentoida, aiemminkin tästä on ollut tällä palstalla puhetta: tilasin Saksasta vaimolle, jolle ei oikein mikään satula tuntunut sopivan, Selle SMP Trekking Lady -satulan. Siinä on nokka taitettu alaspäin ja keskellä halkio. Se toimii vaimon mukaan erittäin hyvin, nyt sellainen on myös tyttären maantiefillarissa.
Toki saa kommentoida miehetkin, jos osaa tehdä sen asiallisesti. Sinä osasit, kiitos hyvästä vinkistä!
Satula näyttää varsin näppärältä mallilta ja voisi vähentää juuri niitä vaivoja joista itse kärsin. Harkitsen tätä vakavasti. Olisiko vielä heittää tilausosoitetta?
Hankin tällaisen satulan keväällä. Väri on kylläkin helmiäisvalkoinen :p. Mun satulan leveys on 143 mm.
http://www.specialized.com/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=33356 (http://www.specialized.com/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=33356)
Hyvin on toiminut takamus tämän kanss:). Ensimmäiset ajokerrat kyllä vaati totuttelua, mutta nopeasti satula tuntui muovautuvan sopivaksi. Joillakin on kuulemma näiden halkiomallien kanssa ollut ongelmaa, että juuri halkion reunat alkaa painamaan. Tässä ei ainakaan minun peffalla ole sitä ongelmaa ollut.
Systeri taisteli monta vuotta muovisatuloiden kanssa. Hankki sitten Brooks B17 S:n (naisten malli), ja valitukset loppuivat. On sittemmin hankkinut toisen samanlaisen.
Olisiko vielä heittää tilausosoitetta?
Pikaisen googletuksen jälkeen esim. täältä löytyis:
http://www.amazon.de/Touren-Sattel-Selle-Trekking-schwarz-Lady/dp/B000NVYEVC
Pikaisen googletuksen jälkeen esim. täältä löytyis:
http://www.amazon.de/Touren-Sattel-Selle-Trekking-schwarz-Lady/dp/B000NVYEVC
Herttinen, minkäs teit! Toihan on tavarataivas :D Nyt rupesi Visa vinkumaan :eek: Taidanpa tästä siirtyä kauppa-osastolle....
Saksassa sitä näytti olevan useammassakin nettikaupassa, ja hintakin on yleensä kutakuinkin sama. Eli kannattaa tosiaankin guuglata "Selle SMP Trekking Lady".
Herttinen, minkäs teit! Toihan on tavarataivas :D Nyt rupesi Visa vinkumaan :eek: Taidanpa tästä siirtyä kauppa-osastolle....
Sori :o, tiedän että nämä nettikaupat on "vaarallisia" paikkoja. Omakohtainen kokemus bike24.comista: piti tilata vain ajolaseihin linssejä- paketti tuli eilen, jossa taisi olla 5 muutakin artikkelia... Kaikki on kyllä ihan tarpeellista tavaraa, kuten bandana Veikkasen tallin väreissä :p
Jos vielä saa ottaa satuloihin kantaa niin ite oon hankkinut kapean 143 mm spessun windien, tais olla bike24:sta.. Vaikka lantio ei ole sitä kaposimpaa mallia niin tykkään kuitenkin että satula on kapea. Tuntuu kuin tuolissa istuis, mukava.
Jos vielä saa ottaa satuloihin kantaa niin ite oon hankkinut kapean 143 mm spessun windien, tais olla bike24:sta.. Vaikka lantio ei ole sitä kaposimpaa mallia niin tykkään kuitenkin että satula on kapea. Tuntuu kuin tuolissa istuis, mukava.
Saa kommentoida!
Yritin tilata tota Selleä mutta eka tilaus tökkäs jostain syystä ja toinen kauppa ei mahdakaan toimittaa Suomeen tavaraa.
Eli lähtöpisteessä ollaan ja asiaa vielä tutkitaan myös mallien suhteen. Spessut vaan on aika hinnakkaita mun kukkarolle.
Tarttee varmaan kattoo tilaushomaa miehen kanssa, se kun on saksantaitoinen ;)
Selle-satulaa myyvät (ulkomaillekin) ainakin
http://www.bruegelmann-shop.de
ja
http://www.raddiscount.de
Eiköhän noi ole ihan kunniallisia firmoja, tosin itse en ole niistä tilannut. Kannattaa ennen tilaamista tsekata tältä palstalta Kaupat-osasto, jossa on kokemuksia.
Selle-satulaa myyvät (ulkomaillekin) ainakin
http://www.bruegelmann-shop.de
ja
http://www.raddiscount.de
Eiköhän noi ole ihan kunniallisia firmoja, tosin itse en ole niistä tilannut. Kannattaa ennen tilaamista tsekata tältä palstalta Kaupat-osasto, jossa on kokemuksia.
Kiitti! Nyt läks tilaus Bruegelmanille :) Toivottavasti osasin täyttää kohdat oikein... Ja eihän sitä edullista satulaa voinut tietenkään yksin tilata, samoilla kuluilla tulee sitten ihan vähän muutakin :rolleyes: Toivottavasti se mun toiseen firmaan viime viikolla tekmäni tilaus meni jonnekin bittiavaruuteen - tai sitten saan hybridiinkin hianon maantiesatulan :D
Hih, tästähän vois innostua! (nimim. verenpainemittari Saksasta jo tulossa...)
mandello
24.09.2008, 00.03
Hyvä että sopiva malli löytyi tilaukseen, toivottavasti toimii ajossakin. Minusta satulan valintaan ei muuta reittiä ole kuin kokeilu, sen verran hajontaa naisten keskenkin ruuminrakenteessa.
Itse käytin aiemmin ainoastaan Sellen TransAm Lady satuloita, jotka tosiaan on melko pehmustettuja. Cyclocrossissa on taas Brooksin perussatula (siis miesten malli) ja hyvin sekin toimii.
Uusimman pyörän mukana tuli San Marcon Aspide Glamour, jossa ei ole reikää vaan vain pieni syvennys keskellä. Hyvin toimii sekin, vaikka pehmusteet on jo aika vähissä.
Oma arvio on se että istumakestävyys on kehittynyt kilometrejä kerätessä, joten useammanlaiset satulat käy nykyään. Mutta ei sovi myöskään unohtaa että keskivartalon lihaksilla paketti pysyy kasassa eikä koko kuski vain röhnötä istumalihasten päällä.
Oma arvio on se että istumakestävyys on kehittynyt kilometrejä kerätessä, joten useammanlaiset satulat käy nykyään. Mutta ei sovi myöskään unohtaa että keskivartalon lihaksilla paketti pysyy kasassa eikä koko kuski vain röhnötä istumalihasten päällä.
Puhut asiaa, Mandello! Mulla otti jo tuossa hybridissäkin (siis jotain 4 kesää sitten tullut pyörä) aikansa, ennen kuin totuin uuteen kovaan satulaan. Mutta nyt en vaihtaisi kovaa, pehmustamatonta mihinkään! Siksi en katsellutkaan nyt noita naisten geelisatuloita, vaikka siinä haarukassa olisi ollut paljon enemmän tarjontaa. Tuossa maantiepyörässä vaan on sen verran etunojampi ajoasento, että löysin alapäästäni jotain vakiosatulan kanssa synkkamatonta aineistoa.
Ja keskivartalopaketin olemassaolon saa havaita, kun ajaa pitkähkön lenkin kovatuulisella kelillä. Ainakin seuraavana päivänä. Ainakin meikä. Siis jotain siellä on ;)
Sirkkusofia
26.01.2009, 10.17
Onko kukaan kokeillut Charge Ladle -satulaa? http://www.evanscycles.com/products/charge/ladle-womens-saddle-ec008967
Kakkospyörän satula on tosi kehno ja ajattelin, että tuo voisi olla riittävä ja kohtuuhintainen siihen. Toiseen pyörään hankin ilmeisesti Selle Italian lady gel -penkin. Sitä on ainakin kehuttu.
Löytyykö jostakin "istuinluiden etäisyys - sopivat satulat" taulukko :seko: Meinaan torstaina kysyä (jos vain kehtaan :o) josko gyne mittaisi etäisyyden :o:o
Minulla on käytössä Selle San Marco Aspide Glamour. Tuo on vähän lyhyempi ja takaosasta leveämpi, kuin vastaava miesten malli (=Aspide), ja toppaukset ovat minimissään. Toimii hyvin maastossa ja maantiellä, eikä painokaan ole paha (190g)....
Glamouria näyttää saavan aika sopivaan hintaan ProBikeKitista. Varsinkin perusmalli on oikeastaan jo halpa.
http://www.probikekit.com/advsearch.php?AQUERY=glamour
mandello
26.01.2009, 10.46
Aspide Glamouria voin suositella, sillä yhden kauden ajaneena. Muissa pyörissä on Transam Lady, ja vaikka se on mukava satula ja vannoin sen nimeen monta vuotta, niin kyllä nykyään Aspide on ykkönen.
En tiedä kuinka paljon hyötyä niistä istuinluiden mittaamisesta on, kun siihen satulassa viihtymiseen vaikuttaa moni muukin asia, kuten keskivartalon lihasten kunto ja varmaan sekin missä kohtaa satulaa suurimman osan aikaa viettää. Ainakin tuo Aspide sallii vähän vaihtelua, Transam Lady ei niinkään.
Tuo Charge vaikuttaa nimekkäimpien satuloiden kopiolta ja voi hyvin ajaa asiansa. Ja onhan se edullisempi tapa kokeilla sopiiko tuonmallinen satula omaan fysiikkaan.
Sirkkusofia
26.01.2009, 11.05
Aspide Glamouria voin suositella, sillä yhden kauden ajaneena. Muissa pyörissä on Transam Lady, ja vaikka se on mukava satula ja vannoin sen nimeen monta vuotta, niin kyllä nykyään Aspide on ykkönen.
En tiedä kuinka paljon hyötyä niistä istuinluiden mittaamisesta on, kun siihen satulassa viihtymiseen vaikuttaa moni muukin asia, kuten keskivartalon lihasten kunto ja varmaan sekin missä kohtaa satulaa suurimman osan aikaa viettää. Ainakin tuo Aspide sallii vähän vaihtelua, Transam Lady ei niinkään.
Tuo Charge vaikuttaa nimekkäimpien satuloiden kopiolta ja voi hyvin ajaa asiansa. Ja onhan se edullisempi tapa kokeilla sopiiko tuonmallinen satula omaan fysiikkaan.
Tuo Aspide vaikuttaa hyvältä. Sitä löytyy näemmä ainakin kahden sorttista: sileää ja reikämallista. Ykköspyörään varmaan hyvä valinta.
Ajoasento ja istumatyyli toki vaikuttavat satulassa viihtymiseen ja en oikeastaan ole varma löytyykö/kannattaako ostaa erityinen naisten malli. Mulla on tosi kapea lantio ja luut ilmeisesti kapealla välillä. Halvat unisex-satulat alkavat vaan ottaa peffaan pikkuhiljaa. Kokeilemalla selvinnee mikä sopii persuuksille parhaiten :)
star trek
29.01.2009, 19.38
Tässä yksi miehinen kommentti satula asioihin, mä oon sitä mieltä että "kaikkeen tottuu" itse en ole vielä niin huonoa satulaa löytänyt etteikö siihen olis tottunu ja aika monenlaista istuinta on pyörissä ollu, ei kannata heti ensimmäisen eikä vielä toisenkaan lenkin jälkeen tehdä liian hätäsiä johtopäätöksiä penkin sopivuudesta, vaimolla on vähän saman suuntaisia kokemuksia. Tällä hetkellä emännän maatiepöörässä on toi sellen glamour aspide. Niin ja maasturissa SLK lady malli ja tykkää molemmista.
Viime kesänä oli Lahden endurossa joku kauppias esittelemässä sellaista vekotinta mihin istutaan ja se mittasi ilmeisesti istuin kyhmyjen leveyttä. Sen mittauksen perusteella sai sitten sopivamman satulan. Sitä en muista tehtiinkö satula mittatilaus työnä vai oliko sitten eri levyisiä mistä katsottiin lähimäksi osuva. En vaan muista :( mikä yritys se oli. Mutta sellaisella mittauksella ehkä säästäis vaivaa ja rahaa kun ei tarviisi kokeilla puolta tusinaa eri satuloita.
Mulla on ongelmana Sele Italian Nt1. Osaisko joku autaa? Takamus on aina mustelmilla jo melko lyhyen ajon jälkeen. Onko tää jokin tottumuskysymys vai pitäiskö ajaa vain pehmustetuilla housuilla, kun nuo istuinluiden kohdat on aina mustana?
Moi,
Hienoa keskustelua satulasta.
Voiko tuollasen Sellen Trekking ladyn asentaa Felt-hybridiin?
Cheers.
Viime kesänä oli Lahden endurossa joku kauppias esittelemässä sellaista vekotinta mihin istutaan ja se mittasi ilmeisesti istuin kyhmyjen leveyttä. Sen mittauksen perusteella sai sitten sopivamman satulan. Sitä en muista tehtiinkö satula mittatilaus työnä vai oliko sitten eri levyisiä mistä katsottiin lähimäksi osuva. En vaan muista :( mikä yritys se oli. Mutta sellaisella mittauksella ehkä säästäis vaivaa ja rahaa kun ei tarviisi kokeilla puolta tusinaa eri satuloita. Tuon voi mitata itsekin helposti. Kovalle penkille aaltopahvia tai muuta vastaavaa johon jää jäljet, ja siihen päälle istumaan. Sitten mitataan vaan painaumien etäisyys ja tadaa, tiedän kuinka leveän satulan tarvitset. Ainaki teoriassa.
Ei se ihan noin simppeliä ole. Ajoasentokin vaikuttaa satulan leveyden valintaan. Mitä matalampi ajoasento, sitä kapeampi satula.
Ei se ihan noin simppeliä ole. Ajoasentokin vaikuttaa satulan leveyden valintaan. Mitä matalampi ajoasento, sitä kapeampi satula. Jos jaksat lukea molemmat viestit, niin ymmärrät ehkä paremmin. Istuinkyhmyjen leveys mitataan noin, ja tuo on se menetelmä josta heze puhui.
FlyingCircus
02.03.2009, 15.28
Mulla on ongelmana Sele Italian Nt1. Osaisko joku autaa? Takamus on aina mustelmilla jo melko lyhyen ajon jälkeen. Onko tää jokin tottumuskysymys vai pitäiskö ajaa vain pehmustetuilla housuilla, kun nuo istuinluiden kohdat on aina mustana?
Noh. Mulla on aina pehmustetut housut.
Ei sen puoleen, mustelmista en tiedä (eihän siinä ny vammoja saisi syntyä) mutta kyllähän peppu tottuu.
korpinsiipi
22.03.2009, 00.17
Minua rupes kiinnostamaan kovasti myös tuo Selle SMP Trekking.
Itsellä on trekking pyörä (Tunturi T210) ja mietin ajomukavuutta muuhunkin ajoon kuin kaupassa käyntiä kun tuppaa ajoasento olemaan erilainen kuin aiemmassa kaupunkimaasto pyörässä (onko se trekking pyörän aiempi nimi?) ja häpyluu saa aika hyvin hankausta, ikävää sellaista.
mandello
22.03.2009, 11.05
Korpinsiipi - onhan pyörän kaikki säädöt kohdallaan? Satula vaakatasossa, satulan korkeus, ja se mitä stongasta on säädettävissä? Tuossa Tunturissahan pitäisi olla aika pysty ajoasento, joten vähän hämmästyttää että hankausta tulee nimenomaan häpyluuhun eli aika eteen (tai sitten insinöörinä en tiedä asiasta yhtään mitään).
Tuosta nimenomaisesta satulasta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta muotoilun puolesta voisi olettaa että siitä on apua.
Satulaa ja pyörää on nyt säädelty niin ettei enää ole ongelmia satulan - eikä muutenkaan pyörän kanssa. Ja pyörä - takamusyhdistelmäkin toimii jo. Säätämällä sai homman toimimaan, kiitos vaan pyöräliikkeelle! Kyllä mä kaupungissa esim. kauppareissut ajelen ilman pehmusteita.
korpinsiipi
22.03.2009, 15.43
Mandello: Säädöt pitäisi olla kunnossa kun pyöräilyliikkeen myyjä ne sääti mutta katson pyöräilijän käsikirjasta vielä ajoasennon ja säädän tarpeen vaatiessa.
Yleensä peffa on tottunut satulaan hyvin, mutta etupuoli jotenkin hankaa.
Sain asennettua tuon Selle SMP Trekking Ladyn maantifiloon kaksi päivää sitten. Ei sovi mulle / maantiepyörääni ollenkaan, liian leveä ala-ajoasentoon tai sitten sitä ei saa mun fillarissa säädettyä tarpeeksi taakse - tai sitten mulla on siihen liian läskit reidet. Kolo sinänsä on hyvä ja oikeassa kohtaa, ei paina luuta eikä huulia.
Taidanpa asentaa vanhan miesten Bontragerin takaisin uutta Berkkulan-matkaa odotellessa. Voipihan tuo olla ihan hyvä pystympään ajoasentoon tuo Selle. Kokeilen vielä hybridiin, ja jos se ei nappaa mulle siihenkään, niin halvalla saa lunastaa pois. (Pistäkää privaa jos kiinnostaa.)
tempokisu
07.04.2009, 17.30
http://www.bike24.com/images/products/p014455c.jpg
Tätä punaista olen miettinyt tilata (bike24) ferrariin :cool:
Allaoleva taas on aika jännittävän näköinen ( ja kallis 284e..) istuin. Erityisesti tuo sivuprofiili on outo..
http://www.bike24.com/images/products/p017382.jpg (http://javascript<b></b>:showPictures('7382', '2', '1');) http://www.bike24.com/images/products/p017382b.jpg (http://javascript<b></b>:showPictures('7382', '2', '2');)
lisäys: hitaat hoksottimen; sehän on pulloteline...tuo takaspoileri.
VeloGirl
09.04.2009, 22.55
Pari tiimikaveria (naispuoleisia) vannoo ISM Adamo Road Saddle'n nimeen. Yksi likoista on laittanut satulan, maantiekiituriinsa, aika-ajofillariin, ratafillariin ja kauppakassihybridiin, eli toimii ainakin hänellä monen tyylisessä ajossa.
Itse en ole kokeillut satulaa, joten omakohtaista kokemusta asiasta ei ole. (Omassa filossa Spessun Toupee edelleenkin)
Kisun laittama kuva Selle Italian Optimasta on melkoisen mielenkiintoinen.
http://www.bike24.com/images/products/p014455c.jpg
Tätä punaista olen miettinyt tilata (bike24) ferrariin :cool:
Mulla on maasturissa tuollanen musta. En ole ainakaan vielä päässyt sinuiksi tuon satulan kanssa, ajotunteja vasta muutama tuon päällä. Täytyy tuossa säädellä vielä muutoinkin ajoasentoa kohdalleen, josko toi satulakin vielä paranis alla - tai sitten ei...
Pari tiimikaveria (naispuoleisia) vannoo ISM Adamo Road Saddle'n nimeen.
Kisun laittama kuva Selle Italian Optimasta on melkoisen mielenkiintoinen.
http://www.gottaridebikes.com/Merchant2/graphics/00000001/Adamo%20Road--white-%20background%20left.jpg
Minusta tää Adamo on tosi outo, en laittais ulkonäkösyistä sitä pyörään - en, vaikka olis kuinka hyvä tahansa!
toi näyttää just irti revityltä hampaalta :eek:
VeloGirl
10.04.2009, 04.26
HiMA
samat sanat, ja kun satula tuon "monikäyttäjän" tapauksissa on pinkkinen nii meinaa sattua silmiin. Omien sanojensa mukaan ulkonäkö ei haittaa kun vaan on sopiva istua ja on pinkkinen. Aina ei jaksa tajuta, ja ei kai se ole tarviskaan.
Mun Selle SMP Trekking Ladyni löysi uuden kodin mun Kivikoneestani :) Sopii ku.... satula perssiisiin :rolleyes:
Maantiefilo odottaa edelleen uutta (reiällistä, kiitos) satulaa, mitähän keksis kokeilla suraavaks? Ideoita?
Tällaisen löysin Berliinistä Zweirad Stadlerista (www.zweiradstadler.de (http://www.zweiradstadler.de)). Olen ollut tooooosi tyytyväinen muutaman sadan kilsan ajokokemuksen perusteella. Ei ollut kaikkein kalleimmasta päästä ja sopii mun ahteriini kuin...
Ei kannata pitkittää satulan vaihtoa, jos nykyinen tuntuu ikävältä. On taas kuin eri laji, kun ei tartte kiemurrella ja vaihdella alati asentoa pidemmällä lenkillä.
http://www.zweirad-stadler.de/bildsystem/shop/10246_0_400px.jpg
Saman satulan omistan (vaikka mulla on kaponen miesten versio) mutta tyytyväinen olen, erittäin hyvä ostos.
Yleensä peffa on tottunut satulaan hyvin, mutta etupuoli jotenkin hankaa.
Mulla on tämä aivan sama ongelma. Takapuoli tottuu, mutta tuntuu, että häpyhuulet on liekeissä 10 km jälkeen.. :( Hiukkasen on inhottavaa. Työmatkoja vielä kun pyöräilee, niin on sitten kiva istua tulisilla hiilillä konttorissa.. :o Auttaisikohan tuohon vaivaan uusi satula vai kunnolliset pyöräilyhousut vai niiden yhdistelmä?
Sanoisin, että yhdistelmä. Pehmeä satula ilman pyöräilyhousuja tai vaihtoehtoisesti kova satula ja pyöräilyhousut (tätä suosittelen). Ei kahta pehmeää päällekkäin, siitä vasta hankaumat tulee. Ja karvat veke. Ne istuinluut kyllä kilometrejä myöten tottuu kovaan satulaan mutta osta kuitenkin oikean levyinen.
Sanoisin, että yhdistelmä. Pehmeä satula ilman pyöräilyhousuja tai vaihtoehtoisesti kova satula ja pyöräilyhousut (tätä suosittelen). Ei kahta pehmeää päällekkäin, siitä vasta hankaumat tulee. Ja karvat veke. Ne istuinluut kyllä kilometrejä myöten tottuu kovaan satulaan mutta osta kuitenkin oikean levyinen.
No mun satula on kyllä aika pehmeä ja muuten ei siinä mitään valittamista. Tuosta karvahommasta en kehdannut eka mitään sanoa, mutta yhtenä syynä hiertymiin epäilen juuri tuota ajelusta johtuvaa sänkeä.. :( Saa nähdä kumpi saa jäädä, alapään vai fillarin ajelu.. :D
Täältä kanssa pojot kovalle satulle ja pyöräilyhousuille. Loppui se persiin kipuilu, kun pisti oikeet pöksyt jalkaan ja unohti pehmeät satulat.
ajelusta johtuvaa sänkeä..
Juu se tekee kipiää, ei pidä päästää sängeksi asti.
Niin ja pehmeät satulat on useimmiten pyöreitä päältä.. tai siis kuperia vai mitenkä sen sanois. Korkea? Muhkea? Sekin edesauttaa hiertymiä. Kannattais ehkäpä kokeilla reikäsatulaa? Se on muodoltaan paljon littanampi ja lisäksi reikä auttaa verenkiertoa häpiksissä pysymään kunnossa eikä puudu :)
Juu se tekee kipiää, ei pidä päästää sängeksi asti.
Niin ja pehmeät satulat on useimmiten pyöreitä päältä.. tai siis kuperia vai mitenkä sen sanois. Korkea? Muhkea? Sekin edesauttaa hiertymiä. Kannattais ehkäpä kokeilla reikäsatulaa? Se on muodoltaan paljon littanampi ja lisäksi reikä auttaa verenkiertoa häpiksissä pysymään kunnossa eikä puudu :)
Joo, pitänee lähteä katselemaan noita reikäsatuloita, kunhan aikataulut antaa myöden. Onko niitä yleensä ihan mahdollista kokeilla liikkeissä (pk-seudulla)? Vähän vaikea voi olla arvioida satulan sopivuutta oman hanuriin, jos saa vain käteen hypisteltäväksi..
Ja laittaa se höylä laulamaan useammin. :)
Vaimoni on testannut tähän mennessä aikas montaa satulaa - Selle Italia Flite, SLR, C2, Lady Gel Flow ja SLK Lady Gel Flow. Lisäksi testissä on ollut parikin Bontagerin mallia. SLR ja Flite liian kapeita keskiosasta, muuten hyviä. Lady Gel Flow oli takaa liian leveä.
Tällä hetkellä ajossa SLK Lady Gel Flow, joka on Leenan mielestä ylivoimaisesti paras. Ja vauhtia on tullut kummasti lisää, kun ei tarvitse kärsiä väärn mallisen satulan mukanaan tuomista vaivoista.
/ Panu.
tempokisu
12.08.2009, 11.34
Ja vauhtia on tullut kummasti lisää, kun ei tarvitse kärsiä väärn mallisen satulan mukanaan tuomista vaivoista.
/ Panu.
..mutta tempossa vauhtia voi tulla lisää jos on nimenomaan ikävä, hankaava satula. Pakko päästä pois!
Näin kävi 2002 kun ajettiin paritempoa 50km Upan kanssa; ensinnä korvanappikuuloke irtosi. Sitten alkoi sataa enkä nähnyt sen keltaisen kokopääkypärän alta mitään. Ja satula hankasi :mad:
Oikeasti, toki itselläkin pitkät lenkit ja "kiva ajaa" on mahdollistunut kun löytyi omalle luisevalle takamukselle sopiva pehmeä ja leveä satula. :)
Henki Hieveri
12.08.2009, 12.01
Mulla on tämä aivan sama ongelma. Takapuoli tottuu, mutta tuntuu, että häpyhuulet on liekeissä 10 km jälkeen..
Minulla tuohon menee yleensä noin 40 km. Satula meinaa tunkeutua ahteriin tuossa 80 km korvilla.
Olen lukenut pyörämatkalogeja ja siellä esiintyy käsite "80 kilometrin vitutus". Siinä vaiheessa minä olen ajanut molemmalla kannikalla, yhdessä ja erikseen ja vaihtanut käsienkin asentoa moneen otteeseen ja sitten vielä polvet ovat kipeinä ja "bonuksena" saattaa reittäkin krampata. Seuraavalle reissulle lähtee magnesium mukaan.
Focus Cariboo Peakin muassa tuli aika mukava satula valmiina. Lost lagoonin kanssa tein niin, että pistin satulan etukumaraan, jolloin se toimi periaatteessa samoin kuin ne satulat, joissa ei ole nokkaa lainkaan.
Vaatevalinnoilla olen yrittänyt parannella satulakipuja. Minulla on ollut sitruunanvärinen ajominari, joka ei jätä saumaa satulan kohdalle ja pelkät stringit alle. Nyt ostin kyllä Liiteristä pyöräilyasun, jossa on pehmike, ei sen puoleen että se kauheasti auttaisi.
en laittais ulkonäkösyistä sitä pyörään - en, vaikka olis kuinka hyvä tahansa!
Vaikka minulla on puhtoinen mielikuvitus, oma satulani on minusta hieman irstaan näköinen. Kaverikin sanoi samaa. Väliäkö sillä, miltä se näyttää kun sen päällä istutaan ja kun pyörä on telineessä niin kukaan ei tiedä kenen se on.
Kisun satulat on hienoja, mutta olen käsittänyt, että noita reiällisiä voi ruuvata leveämmäksi ja kapeammaksi ja ne ovat siksikin hyviä?
tempokisu
12.08.2009, 16.53
Kisun satulat on hienoja, mutta olen käsittänyt, että noita reiällisiä voi ruuvata leveämmäksi ja kapeammaksi ja ne ovat siksikin hyviä?
Niin, minulla tuo punainen satula on vieläkin laatikossa ja pöydällä. En ole sitten saanut aikaiseksi laittaa pyörään, saati kokeilla. Jos ensi vuonna sitten...:rolleyes: mistä niitä voi muka säätää?? en ole huomannut mitään mekanismia..
...satulat? Et suinkaan tarkoita että mun mustat muhkeat selle eps:t on hienoja? No, on ne kuitenkin hienoja takamuksen alla. Pitkätkin lenkit sujuvat ongelmitta.
Satulat kuvin: kesäkurapyörän selle italia eps ( tai turbo)
http://personal.inet.fi/cool/kristiina.iisu1/images/hed1pieni.jpg (http://personal.inet.fi/cool/kristiina.iisu1/images/hed1pieni.jpg)
ja tässä sitten se hieno satula, olohuoneessa ferrarityynyn päällä koristeena. Kokeilin kyllä ajaa, mutta ei mun takamukselle...
http://personal.inet.fi/cool/kristiina.iisu1/images/frunko2p.jpg (http://personal.inet.fi/cool/kristiina.iisu1/images/frunko2p.jpg)
Antti Salonen
12.08.2009, 17.22
Tällä hetkellä ajossa SLK Lady Gel Flow, joka on Leenan mielestä ylivoimaisesti paras. Ja vauhtia on tullut kummasti lisää, kun ei tarvitse kärsiä väärn mallisen satulan mukanaan tuomista vaivoista.
Kommentoin nyt sitten minäkin, vaikka se oli erikseen kiellettyä.
Tyttöystävälläni on ollut maantiepyörässä ihan miesten SLK, joka itseltäni jäi ylimääräiseksi. SLK oli itselleni aivan liian leveä (myös SLR:ssä oli sama vika), miesten kilpasatuloista varmasti leveimmästä päästä ja lisäksi keskiosasta melkein koko matkalta halkaistu. Tyttöystäväni on ollut siihen erittäin tyytyväinen myös pidemmillä 100-150 kilometrin lenkeillä. Satulassa tärkeintä on kuitenkin ajajan perseeseen sopiva muoto - uskoakseni naiset tarvitsevat esim. geelipehmustettuja satuloita tasan yhtä vähän kuin miehet.
Tässä vielä kuva Selle Italia SLK:sta:
http://bicycleseatreviews.com/wp-content/uploads/2008/12/slk3.jpg
equilibrium
15.08.2009, 10.23
http://cdn.mos.bikeradar.com/images/bikes-and-gear/accessories/Redline_Conquest_Team_saddle_and_post-500-90-500-70.jpg
Mulle meinasi tulla Italiassa hätä, kun viikon ajon jälkeen oli vanha satula rikki kulunut istuinluiden kohdalta ja uutta piti kiireessä löytää. En kerennyt kamalasti testiajamaan, kun pysähdyksen kohdalla kaupungin kaupat olivat menossa kiinni viiden minuutin päästä. Vertailtiin vaan profiileja ja yritettiin löytää optimaalisesti vanhaa ja hyväksi todettua muistuttava. Pyllylleen meni, ja takalisto kärsi seuraavan nousun ajan aikalailla. Luut vaan osui satulassa juuri väärään kohtaan, ja asetelma oli pielessä.
Itävallan puolella Söldenissä sunnuntaina kävi suunnattoman hyvä tuuri: pyöräkauppa sattui olemaan auki ja täsmälleen oikea satula löytyi testipenkistä, ja näin pienellä suostuttelulla tuollainen yllä olevan kaltainen satula lähti kaupasta matkaan.
Pitänee metsästää muutama sellainen nettikaupasta varastoon, jottei tule samanmoinen hätä enää toista kertaa!
Nuo naisille suunnatut tai muutan reiälliset satulat eivät tuntuneet omaan peppuun vaan yhteensopivalta. Toisaalta varmaan pitäisi ajaa muutama kilometri, että se varmuudella selkenisi. Tuolla yllä olevalla satulalla pärjäsi taas hyvin seuraavan viikon ajot, vaikka tunteja satulan päällä tuli päivittäin 5-7.
En tiedä onko mulla jostain teräksestä tehty tuo alapää vain onko vain ollut hyvä tuuri, mutta kyllä vaivat on aina olleet enemmän takamusseudulla kuin edessä. Eikä ole ollut väliä millä tavalla on parturoitu ja milloin. Silloin kun on ollut edessä vaivaa, niin nokkaa on laskettu alaspäin. Sain kerran äärimmäisen hyvän neuvon satulan suhteen:'säädä poispäin paineesta'. Ei sillä, että itse osaisin toteuttaa tuota neuvoa, mutta kun säätäjälle tarpeeksi kauan kuvailee vaivaa, niin satula säätyy juuri oikein. Tuon ohjeen mukaan jos alapää on liekeissä, niin varmaan siihen kohdistuu painetta, jota kannattaa poistaa. Miten, se pitää päätellä.
Löysinpä vanhan ketjun, ettei tarvitse perustaa uutta. Satulaongelma on minullakin, nykyinen pyörän mukana tullut satula ei ole ollenkaan hyvä, vaan painaa ikävästä paikkaa. Ei niinkään takapuolen kohdalta, vaan hiukan edempää, minkä takia paikat ovat hyvin arkoina pitempien lenkkien jälkeen. Haluaisin kovahkon melko kapean satulan, ja olen miettinyt reiällistä tai kolollista mallia (kolollinen ehkä houkuttelisi enemmän, niin ei sadekelillä roiskuisi vettä sieltä reiästä haaruksiin). Toivoisin myös mahdollisuutta hypistellä satulaa ensin näpeissä, vaikkei se tietenkään vielä mitään takaakaan, mutta suoraan netistä tilaaminen hiukan arveluttaa.
Tietääkö kukaan pääkaupunkiseudulla liikettä, jossa olisi naisten satuloita maantie / cc-pyöriin tarjolla? Vai onko ainoa vaihtoehto sitten kuitenkin ulkomailta tilaaminen? Olen saanut jo useamman kerran pettyä kotimaan kauppojen naisille tarkoitettujen välineiden tarjontaan, joten odotukset eivät ole sen suhteen suuria, mutta yrittänyttä ei laiteta:) Wigglen valikoimaa jo netissä katselin uteliaisuudesta, mutta en oikein osannut tehdä päätöstä. Kaikki kokemukset ja kommentit aiheeseen liittyen ovat tervetulleita.
Satula on vaikea asia, kirjoitin juuri eilen aiheesta blogiinkin (http://luimupupu.wordpress.com/) trainerilla ajon jälkeen. Sopivan satulan hankkiminen on ollut työn ja tuskan takana. Vuosi sitten syksyllä löysin sentään pepun kanssa yhteensopivat penkit sekä maasto- että kaupunkifillariin. Epicissä on Selle Italia SLR Lady Gel Flow (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=7844;page=1;m enu=1000,2,109;mid=66;pgc=46:158) ja Globessa Selle Italia SLK Lady Gel Flow (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=4436;page=1;m enu=1000,2,109;mid=66;pgc=46:158). Noissa on siis kummassakin geeli mutta eivät ole kauheita soffia eivätkä leveitä kuten monet naisten penkit tahtovat olla.
Penkin lisäksi kannattaa muistaa kiinnittää ajoasentoon huomiota. Hiertäminen johtuu usein siitä, että alaselkä on väärässä asennossa. Selän pitää siis olla "sopivalla tavalla köyryssä" - kannattaa katsoa, miten ammattilaiset istuvat satulassa.
Tietääkö kukaan pääkaupunkiseudulla liikettä, jossa olisi naisten satuloita maantie / cc-pyöriin tarjolla? Vai onko ainoa vaihtoehto sitten kuitenkin ulkomailta tilaaminen? Olen saanut jo useamman kerran pettyä kotimaan kauppojen naisille tarkoitettujen välineiden tarjontaan, joten odotukset eivät ole sen suhteen suuria, mutta yrittänyttä ei laiteta:) Wigglen valikoimaa jo netissä katselin uteliaisuudesta, mutta en oikein osannut tehdä päätöstä. Kaikki kokemukset ja kommentit aiheeseen liittyen ovat tervetulleita.
Bike Company:sta löytyy naisten satuloita, Specialized ja Fi´zi:k. Palvelu hyvä :) ja asiantuntevaa. Ostin Spessun Jett satulan, jonka aattelin ensiksi testata cc:ssä, jos hyvä vaihdan maantiepyörään tai ostan toisen.
Vitamin A
29.01.2011, 21.25
Suosittelisin lämpimästi San Marcon ASPide Glamour-satulaa. Tosi kevyt, ohut ja kolollinen - juuri oikean muotoinen! Hankin sellaisen Velosportista pari vuotta (?) sitten. Siellä oli silloin kaksi mallia naisten maantiesatuloita, Fi´zi:k taisi olla se toinen. Sain koeajaa satulaa seuraavaan päivään ja mainioksi havaitsin. Ja yhä hyvin toimii!
Kiitos vastauksista! Täytyy kaydä katselemassa Velosportissa ja BikeCompanylla lähiaikoina. Tällä hetkellä olen selaillut netistä malleja, ja tuo San Marcon ASPide Glamour ainakin näyttää tosi upealle. Mietin vain sen etuosaa, kun tuntuu kuin tarvitsisin pikemmminkin koloa / syvennystä eteen. Istun varmaan satulassa jotenkin väärin painon kohdistuessa sinne, eikä niinkään takapuolelle. Tuollaistakin olen katsellut: http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=4436;page=1;m enu=1000,4,37;mid=66;pgc=;orderby=1 , mutta en tiedä olisiko sittenkään hyvä. Mutta käyn liikkeissä tekemässä katselmusta, onneksi tässä on vielä pari kuukautta aikaa ennen pidempiä ajeluita, joten vanhallakin pärjää. Kesään mennessä ratkaisu pitää löytyä, ideaalitilanteessa ensimmäinen ostettu olisi heti se oikea, mutta olen varautunut siihenkin, että niitä tulee hankittua joku hutikin.
Kuten yllä kerroinkin, mulla on kaupunkifillarissa tuo tyttöjen geelillinen Selle Italian SLK ja olen kyllä tykännyt siitä.
Painon pitää olla istuinkyhmyillä. Tarkkaile ajaessa selän kaarta. Kannattaa myös tarkistaa, ettei pyörä tai ohjainkannatin ole liian pitkä.
Täällä myös ongelmaa istuimen kanssa. Varsinkin, kun pitää ajaa aika-ajoasennossa, niin on ihan tuskaa etuosastossa. Ostin talvella ISM Adamo Roadin, joka oli ratkaisu vaivaani. Tosin, istuimessa on nyt toinen vika eli se on liian leveä mun etupäästä mun jalkovälille. Joudunkin laittamaan sen myyntiin tuonne myyntipalstalle. Uuden istuimen etsintä siis alkakoon.
Ite tilasin Selle Italia Diva Gel Flow-satulan http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=56155 , yhden lenkin (70km) vasta ajanut, mutta sen perusteella ainakin todella nappiostos, ajaminen muuttui välittömästi miellyttävämmäksi, eikä lenkin jälkeenkään ole ollut mitään kiputiloja. Eikä puutunut enää etumus, kuten tolla vanhalla mikä-lie-vakio, jolla jo tunninkin ajo teki tiukkaa. Geelipehmuste on napakka, ei ihan kivikova, mutta ei missään nimessä mikään löllerökään. Satulan kärki on riittävän kapea hieman kapeammalle jalkovälillekin. Olen hyvin tyytyväinen :) Katsotaan muuttuuko mieli useamman lenkin jälkeen, kunhan tää typerä flunssa ymmärtäis poistua ensin!
Geelipehmuste on napakka, ei ihan kivikova, mutta ei missään nimessä mikään löllerökään. Satulan kärki on riittävän kapea hieman kapeammalle jalkovälillekin.
Saman kommentit sopivat mainitsemiiini Selle Italian tyttöjen penkkeihin (SLR Lady Gel Flow ja SLK Lady Gel Flow). Geeli joustaa ja pehmentää vähän, mutta penkit eivät tosiaankaan ole soffia. Mun perälle tuntuu sopivan yhdistelmä oikea ajoasento, napakka ja riittävän pieni penkki, hyvät pöksyt (A**** on hirvittävästä hinnastaan huolimatta paras ;)).
Lisäänpä tähän ketjuun yhden hyväksi havaitun naisten satulan cycloon/maantielle: Ritchey WCS Lady. Kova satula, mutta ei mikään kurjuutin. Hintaan (n. 59 e) nähden kevyt satula (220 g). http://www.ritcheylogic.com/dyn_prodfamily.php?k=394060 Ritcheyn Comp Lady -satula näyttää mittojen puolesta olevan samanlainen, mutta halvempi ja vähän painavampi.
Onkos kokemusta Brooksin satuloista? Harkinnassa olisi sellainen laittaa. On kuulemma ainut satula, jolla pystyy istumaan vielä satojen kilsojen jälkeenkin. Kommentti on kyllä mieskuskilta ;)
Yhdistän tähän, itselläni on Brooks, vaimolla leveä ja pehmeä geeli, edullinen ja käyttäjäystävällinen. Viime kesänä Savonlinna Tampere pikkuteitä Padasjoen kautta viikossa, eikä tavallisesti arka pimppi ollut ollenkaan, eikä peffa liioin. Aikaisemmin oli joku / joitakin kapeita, joskus säätelin kaltevuutta 10km välein tien päällä. Tämä leveä satula tarttui matkaan 400km kirvistelyn jälkeen Pohjanmaan lakeuksilta jostain pienestä kylästä muutama vuosi sitten. Olemme kumpikin s. -53
Brooksini oli vielä viime kesänä rasvaamaton, jalassa oli pehmustehousut, eikä ollut mitään ongelmia. Koko keikka oli 1100km. Voin siis suositella Brooksia, ja pehmeää, leveää geeliä.
tempokisu
01.12.2011, 16.57
Ite tilasin Selle Italia Diva Gel Flow-satulan http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=56155 , yhden lenkin (70km) vasta ajanut, mutta sen perusteella ainakin todella nappiostos, ajaminen muuttui välittömästi miellyttävämmäksi, eikä lenkin jälkeenkään ole ollut mitään kiputiloja. Eikä puutunut enää etumus, kuten tolla vanhalla mikä-lie-vakio, jolla jo tunninkin ajo teki tiukkaa. Geelipehmuste on napakka, ei ihan kivikova, mutta ei missään nimessä mikään löllerökään. Satulan kärki on riittävän kapea hieman kapeammalle jalkovälillekin. Olen hyvin tyytyväinen :) Katsotaan muuttuuko mieli useamman lenkin jälkeen, kunhan tää typerä flunssa ymmärtäis poistua ensin!
Jotain ihmeellistä tässä on.
Näen paljon paljon pienemmillä valoilla kun muut. Ja nää teidän kehumanne penkit, ei ei kertakaikkiaan.
Itellä on juuri tuo sama Selle Italia DGF mutta hieno punainen. Ei voinut istua, olisi ollut hieno penkki Ferrariin.
?? siis jos "satulan kärki on riittävän kapea kapeammalle jalkovälille" - yritäkkö väittää että mulla olisi jotenkin "leveä jalkoväli" :D mä oon kuvitellu että mulla se vasta kapia on...
^ Pepun ja penkin yhteensopivuus riippuu monesta asiasta kuten istuinluiden leveydestä ja ajoasennosta (selän asento kun vaikuttaa, miten paino siihen penkille asettuu). Mä tykkään Sellen reiällisistä napakoista tyttöjen penkeistä: kun paino on oikein istuinluilla ja hyvät pöksyt jalassa niin ei hierrä mistään. SLR Lady Gel Flow:n mitat (W155xL273) näyttävät olevan vähän eri kuin Divan (W160xL265).
tempokisu
02.12.2011, 14.16
Tämä satula- asia on mun "kestojeesusteluni" miten ihmiset voi istua semmoisilla kilpapenkeillä, kapeilla ja kovilla???
Tuntuu että mun ahterini pää- "ongelma" on se, että luut on tässä ihan "käden ulottuvilla" ja sitä omasta takaa olevaan ihan normaalia pehmustetta ei mulla kyllä ole ollenkaan. Lantion ympärys ei nyt kovasti ns. vyötärön ympäryksestä edes eroa, on siinä varmaan pari senttiä lisää mutta sekin sivusuunnassa. Siksi tarviin enempi pehmuketta alle...
Siis kyllä minäkin tykkäisin että olisi oikea "peppu". Vaatteekin istuisi ja sopisi paremmin, ja muutenkin. Mä oon pelkkä suora pökäle.
Onneksi SUPista löytyi vielä yksi Tunturi Turbo!
Onko kokemusta Brooksin satuloista (naisnäkökulmasta)? Sellainen on lahjalistalla ja tulossa touring-käyttöön. B17 perusmalli tuntuu itsellenikin melko leveältä ja leveys naisten mallissa on samaa luokkaa. Kapeampia malleja löytyy, mutta en oikein osaa arvioida, että mikä niistä olisi paras. Jos kysyn etukäteen, niin lahja ei ole enää yllätys.
Ehkä askartelen vaan lahjakortin aiheesta vapaavalintainen Brooks-satula...
Tuossa aiemmin kyselin tätä samaa Brooks-satulaa... eikä ole vielä kokemuksia tullut.
Minusta toi B17 on aika leveä. Nyt ajan maantiesatulalla (Specialized), joka on 143 mm.
Mullakin olis satulanvaihto edessä. Ikävästi painaa edestä. Satulana tällä hetkellä Selle Italia Diva Gel Flow, joka ei meikäläiselle sovi. Minkähän mallista kannattaisi lähteä kokeilemaan? Suositelkaa liikkeitä Helsingistä :)
^ Tuon pitäisi kyllä olla hyvä penkki. Ennen satulan päivittämistä tarkastaisin ajoasennon ja satulan korkeuden ja asennon ja sen, ettei pyörä ole liian pitkä. Ajoasennosta on juttua tässäkin ketjussa.
t: Heli jolla oli vuosia ongelmia hiertävien penkkien kanssa kunnes opin istumaan selkä oikessa asennossa ja penkki oikealla korkeudella.
^ Tuon pitäisi kyllä olla hyvä penkki. Ennen satulan päivittämistä tarkastaisin ajoasennon ja satulan korkeuden ja asennon ja sen, ettei pyörä ole liian pitkä. Ajoasennosta on juttua tässäkin ketjussa.
t: Heli jolla oli vuosia ongelmia hiertävien penkkien kanssa kunnes opin istumaan selkä oikessa asennossa ja penkki oikealla korkeudella.
Onhan se laadukas penkki, mutta ehkä meikäläisen pyllylle väärän mallinen. Jos lasken nokkaa alemmaksi, niin tunne helpottaa heti, eli ongelmana on juuri tuo etuosan painaminen. En mielestäni edes saa aikaiseksi oikeaa ajoasentoa, koska satula painaa ikävästi.
Minulla on tällainen:
http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSYTuWVIe_o0umwY81azzms9ejmfDObd LqrEaPK7F40zO4daRKOvw
Ja sitten toisessa pyörässä vähän tuota lyhyempi ja kapeampi, pienemmällä halkiolla oleva satula, Roselta ostettu, joku oma merkki, Xtreme tai vastaava halpis, joka on ollut todella hyvä. Tuo Sellen satulakin on hyvä, mutta vähän kova pidemmän päälle. Se Roselta hankittu parin kympin halpasatula on ollut loisto-ostos, mutta niitä ei enää löytynyt sieltä. Joka tapauksessa ilman keskihalkiota olevaa satulaa en enää hankkisi, koska tietynlaiset kivut ja hankausongelmat ovat halkiomallien myötä hävinneet. En tosin ole kokeillut kuin kolmea satulaa, kaksi halkiolla ja naisille suunniteltuja ja yksi tavallinen miestensatula (joka oli huono).
^Eikös tuo ole SLR Lady Gel Flow? Mulla on (maastopyörässä) samanlainen ja olen tykännyt kovasti.
^Eikös tuo ole SLR Lady Gel Flow? Mulla on (maastopyörässä) samanlainen ja olen tykännyt kovasti.
Taitaa olla nimeltään juurikin tuo. Mulla maantiepyörässä, ja on tosiaan hyvin toiminut. Joskus jos paljon tulee lenkkiä putkeen, niin voi alkaa vähän istuinluissa tuntua, kun ei ole maailman pehmein. Se kovuus ei itseäni niin haittaa, kun ei ole hankausongelmaa halkion takia, ja muoto muutenkin aika hyvä. Suosikkipyöräilyhousuillani toimii ihan hyvin, mutta joissain on vähän turhan ohut pehmuste tuon satulan kanssa käytettäväksi.
Olenkohan herkkäpeppuinen kun hyvien penkkien löytäminen kesti vuosia ja joku voi ajaa tällaisella satulalla, jonka näin päivän kaupunkiretkellä?https://luimupupu.files.wordpress.com/2012/03/20120311-dscf0282.jpg
Joku on tehnyt tiedettä: http://m.yle.fi/w/uutiset/yle24/ns-yduu-3-3386827 (http://m.yle.fi/w/uutiset/yle24/ns-yduu-3-3386827) :) Tässäkin keskustelussa olisi monta hyvää vinkkiä. Ajattelen, että puutuneilla on satula tai/ja sen nokka liian ylhäällä.
Joku on tehnyt tiedettä: http://m.yle.fi/w/uutiset/yle24/ns-yduu-3-3386827 (http://m.yle.fi/w/uutiset/yle24/ns-yduu-3-3386827) :) Tässäkin keskustelussa olisi monta hyvää vinkkiä. Ajattelen, että puutuneilla on satula tai/ja sen nokka liian ylhäällä.
Nokatonta satulaa olen itsekkin miettinyt, mutta eipä niitä juurikaan kokeilemaan pääse.
Nokatonta satulaa olen miettinyt jo muutaman vuoden, vaan josko sen tänä kesänä hankkisin. Nuorena mimminä fillaroin kilpaa ja silloin ei ollut mitään ongelmia. Tossa 10v sitten hurahdin Spinningiin ja ongelmat alkoivat. Mun toinen häpyhuuli turposi ja aikani spinnattuani se ei enää palautunutkaan. Nyt kun olen käynyt muutaman lenkin fillarilla niin turpoaa vain entisestään. Olenko ainoa joka kamppailee kyseisen ongelman kanssa? Jos jollakulla on sama ongelma niin ottaisin kaikki vinkit vastaan. En halua et fillarikausi loppuu ennenkuin se ehti kunnolla edes alkaa.
Mulla ei ollut tuota turpoamista, mutta muuten todella ikävä puutumisen tunne. Ostin ISM:n nokattoman satulan ja ongelmat loppui. Olen jo tehnyt useamman pitkän lenkin ja satula toimii todella hyvin. Vaatii aluksi hieman totuttelua ja säätöä, että oikea asento löytyy. Mutta etupuolen puutuminen loppui välittömästi.
Jos asut PK-seudulla, niin voit kokeilla satulaani. :)
Itselläni on ollut nuoruuden pyöräilyharrastus tauolla juurikin herkän alapään takia. Kevään tullen sitä kuitenkin aina aloittaa haaveilun, ja nyt olen pohtinut josko ISM:n nokaton satula olisi vastaus vaivoihini. Mikä ISM:n malli sulla on Matsuma?
Laitoin juuri tilaukseen Selle Italia Diva Gel Flow Ladies satulan http://www.cyclestore.co.uk/productDetails.asp?productID=16191&categoryID=199
Katsotaan miten sopii mun pyrstölle. Kona Jake the Snaken omassa satulassa on pikkuisen liian kapea ja kova penkki.
Justiina
09.05.2012, 14.28
Ridleyn Crossarin satula aiheutti aika ikäviä tuntemuksia takalistossa viimeistään parinkymmenen kilometrin kohdalla. Ilmeisesti ne kuuluisat istuinluut löytyivät minultakin, eli ne jotkin "luiden päät" kipeytyivät todella kovin. Hankin jo pehmustetut pöksyt ja nyt ajaminen onnistuu ilman suurempia tuskia, mutta ei satula edelleenkään erityisen mukavalta tunnu eli ikävää painetta noissa luissa tuntuu vieläkin heti kun satulan päälle hyppää. Onko tähän nyt ratkaisuna uusi satula, totuttelu, ajoasennon korjaus vai mikä? Jos uusi satula, niin mikähän kannattaisi ostaa kun en kovin montaa kallista hutiostosta haluaisi tehdä?
Ridleyn Crossarin satula aiheutti aika ikäviä tuntemuksia takalistossa viimeistään parinkymmenen kilometrin kohdalla. Ilmeisesti ne kuuluisat istuinluut löytyivät minultakin, eli ne jotkin "luiden päät" kipeytyivät todella kovin. Hankin jo pehmustetut pöksyt ja nyt ajaminen onnistuu ilman suurempia tuskia, mutta ei satula edelleenkään erityisen mukavalta tunnu eli ikävää painetta noissa luissa tuntuu vieläkin heti kun satulan päälle hyppää. Onko tähän nyt ratkaisuna uusi satula, totuttelu, ajoasennon korjaus vai mikä? Jos uusi satula, niin mikähän kannattaisi ostaa kun en kovin montaa kallista hutiostosta haluaisi tehdä?
Istuinluiden päät ovat "oikea kohta" kipeytyä ajamiseen totutellessa. Jos olet tosiaan ennen ajanut ilman pehmusteellisia ajohousuja, niin suosittelisin ajamaan uusien pöksyjen kanssa jonkin aikaa ja totuttaa perää ajamiseen. Jos kipeytyminen ei helpota, satula on oikealla korkeudella ja ajoasento on kunnossa, niin sitten kannattaa harkita uuden penkin ostamista. Toisen neuvominen on vaikeaa kun jokainen peppu on erilainen. Tätä ketjua voi tietysti lukea vinkkien saamiseksi.
Hankin jo pehmustetut pöksyt
Tämä nyt kannattaa tehdä kaikkien heti ensimmäiseksi ennekuin edes istuu uuden pyöränsä (ja satulan) päälle! Ei pyörällä ajeta lenkkiä koskaan ilman oikeita pyörähousuja. Ja niissäkin on huomattavia eroja. Itse kokeillut vaikka mitä vuosien varrella ja ylivoimaisesti parhaat housut on kaikki missä on vain Castellin Progetto X2 säämiskä. Tosin taitaa olla vain "men only" lärpäke se, joten jos täytyy olla jotain nais-specific säämiskää niin tuo ei ole autuus onneen.
Mutta anyway, jos persus on kerennyt mennä kipeäksi ilman kunnon housuilla ajoa, niin ne pyörähousutkaan ei hetkessä tuo autuutta välttämättä. Vaan kestää aikansa että ne kipeytyneet paikat korjaantuu. Tai sit jos on herkkä takalisto niin ei se korjaannu koskaan. Siihen taas auttaa ajamalla kahdet (!) ajohousut päällekkäin. Eli tuplasäämiskä siis! Itsekin tein ennen aina noin, tosin nyt pärjään yksillä tuon X2:n ansiosta.
Pyöräily on viddumaista jos ei voi istua satulassa kunnolla. Siinä hajoaa sitten vain muut paikat kun kokoajan hanuriaan siirtelee penkillä --> esmes polvet ei sit taas tykkää, tai nilkat jne...
Edit: Ja sit EI KOSKAAN, siis KOSKAAN EI(!!!) alushousuja ajohousujen alle!! Säämiskän pitää lepäillä suoraan penkin ja kankun välissä!
Edit2: Sori kun sotkeuduin naisten ketjuun. :o
Ehm. Ainakaan tämä nainen EI KOSKAAN pysty olemaan ilman alushousuja :D. Käytän stringejä, ne eivät hierrä mistään :)
Justiina
09.05.2012, 15.04
No siis muita hiertymäongelmia ei ole ollut, vaikka olen kaikkia maailman pyöräilynormistoja vastoin pitänyt alkkareita pyöräilyhousujen alla - ja tulen pitämäänkin mikäli mitään ongelmia ei ilmene. Näin maallikkona on vain vähän vaikea ymmärtää, miksei niissä satuloissa voi itsessään olla pehmusteita, kun ne kerran ovat pakolliset sitten pöksyissä :D Eikä kyllä pyöräkauppiaskaan mitään pehmusteista maininnut ja kaupatkin on väärällään myös pehmusteettomia pyöräilyhousuja, jollaisia itsellenikin tietämättömänä ostin...
miksei niissä satuloissa voi itsessään olla pehmusteita, kun ne kerran ovat pakolliset sitten pöksyissä
1. Kun ajaa vähääkään enempää, liika pehmuste ON pahasta. Sen kyllä tulet huomaamaan.
2. Kun satula on kovempi, voi ajaja housuilla speksata satulan pehmuuden mieleisekseen. Sama satula siis käy useammalla ihmiselle näin.
3. Vähän pehmustetta --> kevyempi satula
kaupatkin on väärällään myös pehmusteettomia pyöräilyhousuja, jollaisia itsellenikin tietämättömänä ostin...
Ne ei ole pyöräilyhousuja valitettavasti. Jotain juoksutrikoita ehkä, muttei pyöräilyhousuja. Sinulle on sattunut täysin osaamaton pyörämyyjä jos hän ei sormeaan heristänyt kun tiskille tuommoset juoksutrikoot kannoit!
Tsemppiä ajeluihin vaan!
Ehm. Ainakaan tämä nainen EI KOSKAAN pysty olemaan ilman alushousuja :D. Käytän stringejä, ne eivät hierrä mistään :)
Kuten Vesa tuossa sanoikin, ei alkkareita ajohousujen alle. Ei koskaan. Ajohousun ja pehmusteen pitää istua napakasti eikä sinne pitäisi saada alushousuja tungettuakaan. Ajohousut pestään sitten joka lenkin jälkeen. Hyvien naisten ajohousujen löytäminen Suomesta on hankalaa. Kannattaa pitää silmänsä reissatessa auki ja sovitella eri malleja. Myöhemmin voi sitten tilata netitse (voi tietysti hetikin, mutta sopimattomuuden riski on jonkinlainen). Monesti se kallein pöksy tuntuu parhaalta...
(Mä sitten niiiiiin tykkään näistä satula- ja pöksykeskusteluista).
Korhonen
09.05.2012, 15.22
Näin maallikkona on vain vähän vaikea ymmärtää, miksei niissä satuloissa voi itsessään olla pehmusteita, kun ne kerran ovat pakolliset sitten pöksyissä :D
Minä olen maallikkona ajatellut niin, että penkin ja pyöräilijän välissä joku hiertää joka tapauksessa, kun ne kuitenkin liikkuvat toisiinsa nähden. Kun säämiskä on tiukasti pebaa vasten, ei tuo hierto kohdistu pebanahkaan, vaan se tapahtuu penkin ja säämiskän ulkopinnan välissä, jolloin iholle ei tule hiertymiä. Jos taas housut ovat ohuet ja säämiskättömät, kohdistuu hierto ihoon olipa penkki sitten pehmeä tai kova.
Anaxagore
09.05.2012, 16.19
No siis muita hiertymäongelmia ei ole ollut, vaikka olen kaikkia maailman pyöräilynormistoja vastoin pitänyt alkkareita pyöräilyhousujen alla - ja tulen pitämäänkin mikäli mitään ongelmia ei ilmene. Näin maallikkona on vain vähän vaikea ymmärtää, miksei niissä satuloissa voi itsessään olla pehmusteita, kun ne kerran ovat pakolliset sitten pöksyissä :D Eikä kyllä pyöräkauppiaskaan mitään pehmusteista maininnut ja kaupatkin on väärällään myös pehmusteettomia pyöräilyhousuja, jollaisia itsellenikin tietämättömänä ostin...
Noita pehmusteettomia versiota on varsinkin kylmän kelin pitkissä pyöräilytrikoissa, kun tarkoituksena on laittaa alle ne lyhyet pehmusteelliset ajohousut. Toisaalta urheiluliikkeet ovat myös juoksutrikoita väärällään, joten olet saattanut mahdollisesti sellaiset ostaa...
Helpoiten saatavilla olevat laadukkaat pehmusteelliset pöksyt lienevät Suomessa Löfflerin Hot Bondit. Niissä on paksu ja erittäin mukava pehmuste. Jo näppituntumalla huomaa pehmusteen eron verrattuna halpiksiin.
Justiina
09.05.2012, 16.30
Noita pehmusteettomia versiota on varsinkin kylmän kelin pitkissä pyöräilytrikoissa, kun tarkoituksena on laittaa alle ne lyhyet pehmusteelliset ajohousut. Toisaalta urheiluliikkeet ovat myös juoksutrikoita väärällään, joten olet saattanut mahdollisesti sellaiset ostaa...
Kyllä ne minun ostokset ovat ainakin markkinamiesten mielestä ollut pyöräilyyn tarkoitettuja, kun on ostettu pyöräilyliikkeistä sekä urheilukauppojen pyöräilyosastolta ja vaatteissa on roikkunut fillareiden kuvia :D Toiset pökät on löysemmät joiden alle menee pehmustetut tiukemmat housut, mutta toiset ovat tiukat ihonmyötäiset ilman pehmustetta, taitavat olla Craftin.
Olen HeliT:n ja VesaP:n kanssa samaa mieltä siitä, että ei alushousuja alle. Just tuossa pyörälenkillä kipeästi koin miten hyväksi havaittu satula muuttui kidutuspenkiksi ihan sen seurauksena, että erehdyin jättämään alushousut alle. Oman mausteensa tuohon toi huonot pyöräilypöksyt, Craftit ei vaan toimi mulla.
No niin, nytpä on aika tämänkin noviisin kirjoittaa ensimmäinen viesti palstalle. Ongelmia kun on satulan valinnassa.
Käytössä mulla on ollut viime kesästä lähtien tämä vakiosatula, mikä pyörässä oli mukana http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25685
sekä tämä, jonka vaihdoin pyörään toissa päivänä, ja sen jälkeen ajanut ensimmäisen 100km lenkin!! (tuuletukset lenkille, ei satulalle) http://www.profirad.de/selle-italia-lady-sattel-p-8310.html
Molemmat ovat huonoja! Tiedän, että ajoasennossa on myös vikaa, koska kun vedän vatsan sisään ja laitan selän kaarelle, ei painetta tule niin paljon, mutta tulee kuitenkin. Paine kohdistuu lähinnä klitoriksen ja emättimen aukon väliin. Mitään ei ole hiertynyt, vaan lähinnä häpyhuulet ja kun siitä kohtaa painelee, on arka.
Pitäisikö siis harkita reiällisen satulan ostoa?
Olen pienikokoinen, 155cm/50kg, en omista lantiota (mutta sehän ei takaa istuinluiden leveyttä?).
Käytössä on aina pehmustetut housut. Pyöräilen cyclocrossilla työmatkoja (14km suuntaansa) ja pidempiä lenkkejä (tavoitteena 80-200km lenkkejä useasti)
Edelleenkin olen tyytyväinen tähän Specializedin satulaan:
http://www.specialized.com/se/en/ftb/saddles/womensroad-multisportsaddles/womensrubyexpert
Eikös Oulussa ole Spessun edustus, joten testipenkkejäkin löytynee?
Eikös Oulussa ole Spessun edustus, joten testipenkkejäkin löytynee?
Oulussa vuosia asuneena pakko kysyä, että missä?
Mietin juurikin tuota, että pakkohan nuita satuloita on saada testata ennen ostoa, ja mietin, että mitkähän liikkeet antavat testata, ja millä liikkeillä ylipäänsä on naisten satuloita?
Saaristonkadulla, iso ja näkyvä.
Molemmat ovat huonoja! Tiedän, että ajoasennossa on myös vikaa, koska kun vedän vatsan sisään ja laitan selän kaarelle, ei painetta tule niin paljon, mutta tulee kuitenkin.
Pientä hienosäätöä voit tehdä nostamalla tankoa hitusen. Esim siirtämällä ohjainkannattimen toisinpäin jos sinulla se tällä hetkellä sojottaa alaspäin (negatiivinen kulma). Siirtämällä se ylösalaisin (positiiviseen kulmaan) tanko nousee ja samalla satulassa kankku lepää automaattisesti eri kulmassa vähäsen. Eli tämän jälkeen sinun ei tarvitse vetää vatsaa sisään ja laittaa selkää kaarelle saadaksesi paineen aavistuksen taaksemmas penkillä. Noinkin pieni asia voi antaa JIHUU elämyksen ja kukkaro kiittää kun ei tarvii vaihtaa penkkiä.
Mittaa myös jollain vatupassilla että penkki on edes about vaakasuorassa. Myös sitä voit kokeilla säätää muutaman asteen alaspäin nokaltaan. Sekin voi vähän helpottaa yhdessä tuon tangon noston kanssa.
Ja laske penkki tarpeeksi alas jottei se ole liian korkealla! Jätä suht reilusti kulmaa polviin polkimen ollessa ala-asennossaan! Sekin siirtää painetta enemmän taakse pehvassa.
Edit: Ääh, huomaan kokoajan kommentoivani täällä naisten alakertaosastolla. :cool:
Edelleenkin olen tyytyväinen tähän Specializedin satulaan:
http://www.specialized.com/se/en/ftb/saddles/womensroad-multisportsaddles/womensrubyexpert
+1. Lisaksi mun ahteri ei huomaa eroa Rubyn ja Toupen (miesten malli) valilla. Toupesta kaytossa on Expert ja Pro, ja kaikkia kolmea olen kayttanyt seka maastossa etta maantiella. Lisaksi mulla on joku painava sohvaversio (Ariel?) kaupunkipyorassa.
Muitakin kuin spessuja olen kokeillut, mutta naa on ainoita joiden kanssa ei lenkilla ajattele hetkeakaan satulaa. Lyhyempia lenkkeja/kisoja olen ajellut jopa juoksutrikoilla ilman mitaan ongelmia.
Taysin ahterikohtaisia toki nama satula-asiat (mutta jostainhan se kokeileminen on aloitettava). :)
+1. Lisaksi mun ahteri ei huomaa eroa Rubyn ja Toupen (miesten malli) valilla.
Taysin ahterikohtaisia toki nama satula-asiat (mutta jostainhan se kokeileminen on aloitettava). :)
Toupe toimii mullakin, useamman viikon olen vuokrapyörällä ajanut, jossa ollut ko. penkki.
VesaP: Omituista, tankoa juuri laskettiin lähipiiriin kuuluvan pyöräilyasiantuntijan(?) toimesta. Jo ostopäivänä pojat käänsivät tangon toisinpäin, eli vissiin juurikin tuohon negatiiviseen kulman. Näin se kuulemma kuuluu olla. Ja toissa päivänä tiputtivat koko tankoa noin 10mm alemmas. Penkki on vaakasuorassa, tämä tsekattiin vatupassilla. Penkinkin pitäisi olla aika alhaalla, kun kulmaat tulee kyllä polveen.
Mä oon vähän sellainen ajelija, että mulle kelpaa huonompikin, enkä tajua jos pyörässä voisi joku olla huonosti, enkä välitä, vaikka matkan eteen pitää hieman tehdä töitäkin ja kärsiä siinä sivussa :) Ehkäpä mä sitten alan välittää, kun kilometrit pysyy lähes joka lenkillä yli kolminumeroisissa luvuissa.
Paine kuvaamissasi paikoissa johtunee enemmän asennosta kuin penkistä. Penkkisi tosin näyttävät aika pehmustetuilta, vähemmän topatun (mahdollisesti geelipenkin) ja reiällisen version testaaminen ei varmaankaan pahenna tilannetta. Voin sanoa omasta kokemuksesta, että jos penkillä istuu väärin niin hiertää ja painaa oli penkki minkälainen ja kuinka kallis tahansa. Painohan pitäisi saada istuinluille ja selkä oikealla tavalla kaarelle. Nykyisin ajan Selle Italian SLR Lady Gel Flow:lla (vanha malli) ja kaupungissa saman valmistajan SLK Ladylla, molemmat toimivat hienosti.
Vesa tuossa jo antoikin hyviä neuvoja, lisäksi kannattaa pyytää jotain asiantuntijaa tarkastamaan ajoasento ja pyörän koko.
VesaP: Omituista, tankoa juuri laskettiin lähipiiriin kuuluvan pyöräilyasiantuntijan(?) toimesta. Jo ostopäivänä pojat käänsivät tangon toisinpäin, eli vissiin juurikin tuohon negatiiviseen kulman. Näin se kuulemma kuuluu olla.
Mitä matalammalla ohjainkannatin on, sitä tykimmältä tietysti pyörä näyttää ja niin se kannattaa laittaa jos vain muuten tuntuu hyvältä. Mutta jos ongelmat on mitä nyt sinulla (ko paikallinen pyöräguru tuskin otti tuota alapääongelmaa huomioon?) niin mitä alemmalla tanko on niin sen enemmän persus penkissä on siinä kulmassa että paine kohdistuu juuri kertomiisi paikkoihin. Kun taas tankoa nostaisi, pehva mukautuu uuteen ajoasentoon siirtymällä hieman eri kulmaan penkillä. Kokeiles vaikka toimistojakkaralla. Mene "ajoasentoon" penkilläsi. Sit nostat kuvitteellista tankoa nyt vaikka 10 senttiä (esimerkkinä vain), eikös pehva siirrykin enemmän takakenoon --> paine siirtyy vähän taaksemmaksi --> voi helpottaa noita sinun ongelmia. Pyörän tankoa toki ei 10 senttiä kannata nostaa mutta tässä toimistojakkaraesimerkissä toiminee. Tangon nosto aiheuttaa pehvalle saman kulman muutoksen mitä vatsan sisäänvienti ja selän kaarelle laitto. Eikös? :)
Ja sit kun penkkiä vielä laskee vaikka sentin (on jo iso muutos) niin pehvan pitäisi edelleen siirtyä enemmän taka-asentoon --> paine pois kriittisiltä paikoilta enemmän "pehvaläskien" päälle.
Edit: Tuli vielä mieleen että jos jotain haluat ostaa tähän ongelmaan liittyen niin kokeile lyhyempää stemmiä uuden penkin sijasta. Lyhyempi stemmi lyhentää ajoasentoa eikä tarvii kurottaa niin eteen --> suht radikaali helpotus tuohon paineongelmaan lienee tosiasia. Eli lyhyempi stemmi positiivisella kulmalla, niin epäilen että maailma olisi parempi paikka sen jälkeen. :)
Ja sit kun penkkiä vielä laskee vaikka sentin (on jo iso muutos) niin pehvan pitäisi edelleen siirtyä enemmän taka-asentoon --> paine pois kriittisiltä paikoilta enemmän "pehvaläskien" päälle.
Istuinluut ovat sitten siellä damfläskien alla :) ja kun istuu oikein "riittävän kovalla" penkillä niin ainakin keväällä luiden kontaktin tuntee penkissä.
Tarkasta muuten, että selkä on köyryssä aikä notkolla (kuten isolla osalla peruspolkijanaisista), jälkimmäisessä tapauksessa paine menee kyllä väkisin herkkään paikkaan. (Hei, tää jakkarakeskustelu on muuten kivempaa kuin kuumalla töiden tekeminen...)
Umpimähkä
11.08.2012, 12.30
Uusi satula (Adamo Prologue) testattu eilen. Vanha satula on tainnut ainakin olla liian kapea, sillä nyt tunnistin istuvani istuinluiden päällä.
Ongelmia on ollut hermojen puutumisen kanssa aina, kun lenkki lähenee 2 h. Sain yhdeltä aktiivipyöräilijältä kommenttia, että ajoasento ihan väärä, että selän tulisi olla suora ja sen pitää lähteä kallistumaan lantion kohdalta eteenpäin. Entisellä satulalla tuo ei ainakaan onnistunut. Pyörä on Bianchin cyclocross ja siinä alkuperäinen satula, sellainen vähän kovera.
Eilen tunnin testilenkki (varoiteltiin kyllä, että testilenkin tulee olla lyhyt) ja aamulla huomasin, että koko takamus aivan muussina, juuri ja juuri pystyin istumaan satulaan. Mahtaakohan tästä tulla mitään. :)
Miksi reikä keskellä, en ymmärrä.
orc biker
25.11.2012, 15.00
Uusi satula (Adamo Prologue) testattu eilen. Vanha satula on tainnut ainakin olla liian kapea, sillä nyt tunnistin istuvani istuinluiden päällä.
Ongelmia on ollut hermojen puutumisen kanssa aina, kun lenkki lähenee 2 h. Sain yhdeltä aktiivipyöräilijältä kommenttia, että ajoasento ihan väärä, että selän tulisi olla suora ja sen pitää lähteä kallistumaan lantion kohdalta eteenpäin. Entisellä satulalla tuo ei ainakaan onnistunut. Pyörä on Bianchin cyclocross ja siinä alkuperäinen satula, sellainen vähän kovera.
Eilen tunnin testilenkki (varoiteltiin kyllä, että testilenkin tulee olla lyhyt) ja aamulla huomasin, että koko takamus aivan muussina, juuri ja juuri pystyin istumaan satulaan. Mahtaakohan tästä tulla mitään. :)
Kipeytyminen johtuu istuinluiden tottumattomuudesta. Sen pitäisi mennä ohitse parissa-kolmessa viikossa. Jos ei mene, niin sanoisin, että sitten satula on liian kova tai väärän muotoinen. Väärä muoto istuinluiden kipeytymisen kannalta tarkoittaa esim. sitä, että satula osuu vain pienelle osalle istuinluita (esim. liian kapea satula tai satula muuten kaartuu istuinluiden alla), jolloin voima kohdistuu pienemmälle osalle istuinluita -> suurempi paine.
Mitä hermojen puutumiseen tulee, niin kyse on paineesta välilihan alueella ja siihen on pari-kolme olennaista vaikuttavaa tekijää:
1) Ajoasennon kulma. Pystympi asento on pyllylle parempi, koska eteenpäin taipuessa paino siirtyy istuinluilta enemmän välilihan alueelle.
2) Satulan kovuus. Mitä enemmän istuinluut uppoavat satulaan, niin sitä enemmän painetta tulee istuinluiden ympäristöön. Minun mielestäni satulan oikea kovuus on niin kova kuin mahdollista, kun istuinluut vielä kestävät kipeytymättä (totuttelun jälkeen).
3) Muotoilu. Mitä alhaisempi nokka, sen vähemmän painetta välilihaan. Samoin nämä muodikkaat kolot satulan keskellä pyrkivät vähentämään painetta. Pelkkä kolo ei minusta kuitenkaan ole kovin hyvä ratkaisu, koska jos sama voima kuitenkin kohdistuu välilihan alueelle, mutta vain kolon ohuille reunoille, niin paine on niissä kohdin todella suuri. SQlab on yksi harvoista valmistajista, joka ottaa huomioon tuon nokan korkeuden tai paremminkin sen mataluuden. Yksi keino on tietysti kääntää satulan nokkaa reilusti alemmas, mutta se kääntää myös takaosan kulmaa ja voi hankaloittaa sen sopivuutta ja satulassa pysymistä; parempi olisi, että valmistaja olisi jo alunperin huomioinut asian.
orc biker
25.11.2012, 15.06
Miksi reikä keskellä, en ymmärrä.
Vastasinpa vanhaan viestiin nostosi takia. Sen tarkoitus on yksinkertaisesti vähentää painetta välilihan alueella.
Vastasinpa vanhaan viestiin nostosi takia. Sen tarkoitus on yksinkertaisesti vähentää painetta välilihan alueella.
En viitsinyt avata omaa ketjua humalaiselle pohdinnalle pyöräporukan kesken.
Umpimähkä
28.11.2012, 20.19
Kipeytyminen johtuu istuinluiden tottumattomuudesta. Sen pitäisi mennä ohitse parissa-kolmessa viikossa. Jos ei mene, niin sanoisin, että sitten satula on liian kova tai väärän muotoinen. Väärä muoto istuinluiden kipeytymisen kannalta tarkoittaa esim. sitä, että satula osuu vain pienelle osalle istuinluita (esim. liian kapea satula tai satula muuten kaartuu istuinluiden alla), jolloin voima kohdistuu pienemmälle osalle istuinluita -> suurempi paine.
Mitä hermojen puutumiseen tulee, niin kyse on paineesta välilihan alueella ja siihen on pari-kolme olennaista vaikuttavaa tekijää:
1) Ajoasennon kulma. Pystympi asento on pyllylle parempi, koska eteenpäin taipuessa paino siirtyy istuinluilta enemmän välilihan alueelle.
2) Satulan kovuus. Mitä enemmän istuinluut uppoavat satulaan, niin sitä enemmän painetta tulee istuinluiden ympäristöön. Minun mielestäni satulan oikea kovuus on niin kova kuin mahdollista, kun istuinluut vielä kestävät kipeytymättä (totuttelun jälkeen).
3) Muotoilu. Mitä alhaisempi nokka, sen vähemmän painetta välilihaan. Samoin nämä muodikkaat kolot satulan keskellä pyrkivät vähentämään painetta. Pelkkä kolo ei minusta kuitenkaan ole kovin hyvä ratkaisu, koska jos sama voima kuitenkin kohdistuu välilihan alueelle, mutta vain kolon ohuille reunoille, niin paine on niissä kohdin todella suuri. SQlab on yksi harvoista valmistajista, joka ottaa huomioon tuon nokan korkeuden tai paremminkin sen mataluuden. Yksi keino on tietysti kääntää satulan nokkaa reilusti alemmas, mutta se kääntää myös takaosan kulmaa ja voi hankaloittaa sen sopivuutta ja satulassa pysymistä; parempi olisi, että valmistaja olisi jo alunperin huomioinut asian.
Adamo Prologue osoittautui liian leveäksi minulle, lopulta kipeytyi tosi paljon lähentäjien jänteet reisien sisäpinnoilla. Sitten testasin Fizikin Arione Donna-satulaa, mutta taas alkoi puuntua hermo ja etuosa. Ja nyt on käytössä Selle Italia Diva Gel ja sama homma vaan jatkuu. Minulla oli hetken lainassa ystävän 10 v vanha Spessupyörän mukana tullut satula ja se oli kyllä hyvä, mutta sellaista en löytänyt mistään. Testeissä ajelin noin 500 - 1000 km ja lopetin, jos tuli koko ajan persusta kipeämmäksi.
Istuinluut ei ole ongelma vaan etuosa puutuu niin, että alkaa pistelemään. Ajoasentoa pitäisikin katsoa, aikaisemmin ajoin aika pystyssä asennossa, mutta kuulemma painoa pitäisi olla enemmän käsillä. Pitää vielä testailla tuota etukulmaa hieman alemmas, kiitos vinkeistä!
Oikean satulan löytäminen on työlästä... Mulle helpotuksen toi Fizik Aliante Versus, ei paina ikävästi takareiden ja pakaran välimaastoon josta aiheutui sietämätöntä kipua (tämä probleema oli ainoastaan oikealla puolella, vasemmalla puolella ei mitään tuntemuksia). Samoin paine etuosasta on poissa kun satulan nokka on aavistuksen alaspäin.
http://www.fizik.it/saddles/versus/ALIANTE_VERSUS/
Istuinluut ei ole ongelma vaan etuosa puutuu niin, että alkaa pistelemään. Ajoasentoa pitäisikin katsoa, aikaisemmin ajoin aika pystyssä asennossa, mutta kuulemma painoa pitäisi olla enemmän käsillä. Pitää vielä testailla tuota etukulmaa hieman alemmas, kiitos vinkeistä!
Ajoasento-ongelmalta tuo mielestäni kuulostaa. Minulla oli joskus samanlaista ongelmaa kun yritin ajaa kuntosalin spinning-pyörällä, johon ei saanut kunnollista asentoa. Selkä ja peppu oikeaan asentoon ja paine istuinluille, niin ongelman pitäisi helpottaa. Ei sitä penkin nokkaa kovin paljoa kannata alaviistoon laittaa, muuten tulee helposti muita pulmia.
orc biker
30.11.2012, 19.44
Ei sitä penkin nokkaa kovin paljoa kannata alaviistoon laittaa, muuten tulee helposti muita pulmia.
Optimaalista on tietysti olla kääntämättä satulan nokkaa, koska se kääntää satulaa muutenkin viistoon, mistä seuraa, että voi joutua nojaamaan enemmän käsiin (ei välttämättä ongelma), voi olla hankalampi kestää satulassa ja pinta-ala istuinluiden ja satulan välillä pienenee. Mutta käytännössä kyllä se usein kannattaa, koska satulaa vaihtamatta ainoa vaihtoehto on kärsiä siitä paljon vakavammasta ongelmasta eli verenkierron heikkenemisestä ja mitä siitä mahdollisesti seuraakaan. Minä tyypillisesti käännän paljon nokkaa alas, tai käänsin ennen tätä viimeisintä satulaani.
orc biker
30.11.2012, 20.05
Minua ärsyttää suunnattomasti pyöräilyvälineteollisuus, joka on täysin urautunutta vuosikymmeniä vanhoihin, ongelmallisiin ideoihin. Sitä tukevat osaltaan harrastajayhteisöt, joilla on liian usein myös samat luutuneet käsitykset esim. satuloista. Vasta viime vuosina on tullut vähän yritystä kehittää vanhaa huonoksi havaittua (esim. mitattu verenvirtauksen heikkeneminen tyypillisillä satuloilla ja ajoasennoilla sekä tilastolliset korrelaatiot erektiohäiriöiden ja pyöräilyn välillä) konseptia.
Alla olevan linkin takaa löytyy hyvää tietoutta:
http://www.sq-lab.com/images/sqlab/2012/blog/2012-sqlab-brochure-the-path-to-a-perfect-saddle.pdf
Kannattaa tosiaan kokeilla noita Sqlabin satuloita. Niissä nokka on jo valmiiksi eri tasossa. Minä itse ostin syksyllä 610 mallin, mutta en vielä osaa sanoa sopivuudesta itselleni ennen kevättä, jolloin kunnolla pääsen ajamaan ja vieläpä tyypillisissä ajovaatteissa. Minä olen siinä kynnyksellä, että lopetan jopa pyöräilyn kokonaan, jos tämä satula ei toimi. Tämä touhu on niin perseestä, varsin kirjaimellisesti, ihan vain satulaongelmien takia.
Sen pystyn jo sanomaan kahden lyhyen testilenkin perusteella, että tuo vie paineen todella hyvin pois verenkierron kannalta ongelmalliselta alueelta. Olen aika varma, että sen suhteen tuo satula toimii jokaisella olettaen, että valittu leveys on sopiva istuinluille.
Pari potentiaalista ongelmakohtaa siinä kuitenkin vielä jää. Ensimmäinen on reisien hankaus nokkaan. Nokka on täysin turhaan niin leveä (ihan normaali satulan leveys, tosin litteämpänä, mutta silti). Siinä on ajateltu edellä olevan pdf:n kertoman perusteella, että suurempi pinta-ala -> pienempi paine. Muuten hyvä, mutta kun tuossa konseptissa nokalle tulee erittäin vähän painetta, joten sitä ei tarvitse jakaa suurelle alalle! Minä en koskaan ole ymmärtänyt leveää nokkaa (vaikka ei minulla mielestäni nyt sentään niin isot reidet ole), koska se hankaa helposti ja ihan turhaan.
Toinen seikka on yleinen satulan muoto. On aika hankala mittailla käytännössä, että tuliko edes ostettua oikean levyinen versio, mutta se on tietysti korjattavissa tarpeen mukaan ostamalla toinen (+-1 cm on pelivaraa, kun minulla on 15 cm versio). Sitten on tietysti tuo, miten kaari takaosasta nokkaan toimii itsellä hankauksen suhteen. Nämä toivottavasti selviävät keväällä.
Umpimähkä
01.12.2012, 14.15
Itselläni on pyöräily ollut monta vuotta todella vähäistä juuri tämän ongelman takia ja nyt viime kesänä oikein panostin asiaan ja testailin erilaisia satuloita, sillä ilokseni löysin tämänkin ketjun ja hoksasin, etten ollut ainoa naispuolinen, jolla on ongelmia saman asian kanssa.
Juuri tuo satulan leveys onkin mielenkiintoinen juttu, Adamo Prologue http://www.ismseat.com/saddle/adamo-prologue oli testissä ja 1000 km ajelin sillä, mutta se oli harmikseni liian leveä, kun tuota puutumista sen kanssa ei ollut ollenkaan. Reisien sisäpintojen jänteet kipeytyvät aika pahasti eikä siinä ollut havaittavissa, että kyllä perse tottuu.
Tuossa edellämainitussa linkissä malli 602 on hyvin lähellä sitä vanhaa Specializen satulaa, jota testasin ja se oli lähes täydellinen (omistaja ei sitä myynyt, eikä sitä mistään saanut enää ostettua).
Istuinluut kaukana toisistaan ja reisien välissä vähän tilaa...
Pitää varmaan tehdä itse itselleen satula! :D
Umpimähkä
01.01.2013, 10.16
Minä itse ostin syksyllä 610 mallin, mutta en vielä osaa sanoa sopivuudesta itselleni ennen kevättä, jolloin kunnolla pääsen ajamaan ja vieläpä tyypillisissä ajovaatteissa.
Kumman mallin ostit: 610 Fitness vai 610 Active Fitness?
tempokisu
02.01.2013, 01.06
Pitää varmaan tehdä itse itselleen satula! :D
Kyllä! Eikö nyt ole jo jotain 3D tulostuksia, vanha satula monistukseen kiitos!
Ihan tosi.
Päinvastoin kun orc biker, minulle kapeakärkiset satulat ei käy ollenkaan, pitää olla melkeinpä mummo-malli. Monta kertaa tästä maininnut ennekin, varmaan mulla on joteikin epämuodostunut istuma-alue kun istun satulalla jolla kukaan muu ei ikuna ajelisi. Tunturin selle turbo. Vanha malli, ja vanhalle se onkin just passeli. Kaikenmoisia innovatiivisia uusia ...minä taas en ole ollenkaan ilahtunut kun vanhaa hyvää ei enää valmisteta!
Vaikka kokeiltu kymmeniä muita niin ei käy, vain tämä yksi malli.
orc biker
03.01.2013, 17.58
Kumman mallin ostit: 610 Fitness vai 610 Active Fitness?
Fitness. Wiggle.co.uk myi sitä halvalla. Ja näköjään myy tällä hetkellä vielä halvemmalla. 42,86 € (posteineen). F--k! No ei voi mitään. Itse maksoin vajaa kuusi kymppiä. Ei sekään ole tuosta, tai yleensäkään mistään hyvästä satulasta, paljon.
Umpimähkä
01.02.2013, 14.35
Itselleni tuli tänään Rosesta SQLabin 610 active fitness ja ensituntuma on todella hyvä, juuri tällaista olen hakenutkin: suurin paino istuinluilla, ei puutumistuntemuksia. Rosessa oli ale ja tämän sai vielä melko edullisesti. Nyt on kotona 3 satulaa kaupan :)
Onko kellään kokemusta, leviääkö takamus vielä toisessa raskaudessa lisää? Minulle kävi nyt niin, että vaivalla metsästämäni satula ei enää tunnu sopivan istuinluiden osalta raskauden jälkeen. Tällä hetkellä ajan niin vähän, että ongelma on siedettävissä, mutta kun pääsen taas ajamaan kunnolla, niin tämä ei vetele. Kysymys ei siis ole laardista takapuolessa, vaan luusto on jotenkin levinnyt. Pohdin, kannattaako uutta satulaa etsiä jo, vai vasta lapsiluvun ollessa täysi? Aika arvokkaita ovat satulat, niin en viitsisi ostaa uutta nyt, jos leviämistä on odotettavissa lisää. :eek:
kolistelija
26.06.2013, 18.10
Sori et mä silleen tunkeudun tänne vain teille kauniimmille tarkoitettuun ketjuun...
Rouva kolistelija on kuitenkin ollut varsin tehokas valistamaan näistä lapsen saamisen vaikutuksista naisen vartaloon. Sellaista kakkosluokan toisenkäden tietoa siis. :)
Ensimmäinen lapsi tasoittaa tietä toiselle. Eli tuo hanurin alue on sen jälkeen valmiimpi toista tulokasta varten. Sen lisäksi tuo luusto taitaa hakea paikkaansa aika kauan vielä synnytyksen jälkeen.
Toista lasta suunnittelevalla voi siis olla vähän vuoristorataa tiedossa tuossa istuinluiden seudulla. Mutta miksi ajaa epämukavasti sen takia? Kohtuuhintaisia satuloita löytyy, joten miksi ei ostaisi jotain halvempaa (ja pari grammaa painavempaa) siksi aikaa kunnes voi sitten ostaa "sen oikean"? Esimerkiksi SDG:llä on kohtuuhintaisia satuloita monelle erilaiselle takapuolelle ja jonkinlainen "kokeile ennen ostoa" systeemi.
Saa miehetkin kommentoida, kun on asiaa:) Täytyy tutkailla noita satulaivaihtoehtoja, tai koittaa vaihtaa krossarin ja maantiepyörän satulat päittäin. Jos siitä ehkä olisi hyötyä... Grammanviilaaja en ole, minun pyöräni ei kulje kovempaa, vaikka satula painaisi 100 g vähemmän;) Mukavuus voittaa. Onneksi nykyään naistensatuloissakin on jo valinnanvaraa, vaikka kivijalkakaupoista niitä ei ainakaan viime etsinnöissä löytynyt. Ja on kaapissa pari miestensatulaa, mutta ne ovat varmaan liian kapeita.
Joku muuten voisi keksiä säädettävän satulan, ainakin halkiomallisessa sen luulisi olevan hyvinkin toteutettavissa. Sitä olisi sitten kätevä ruuvailla leveämmäksi ja kapeammaksi tarpeen mukaan:)
tvhakala
04.03.2014, 23.03
No pistetäänpäs vaikka tänne, kun jotensakin läheltä liippaa, eikä jaksa aloittaa uutta ketjua.
Elikkästä tämmöinen tilanne: reilun viikon pyöräretki melko alkeellisissa ja ei-välttämättä-niin-hygieenisissä oloissa ja kesken kaiken alkaa ne.
Kertakäyttösiteiden kanssa pari päivää tällaisessa tilanteessa ajaneena olen sitä mieltä että never again :mad:. Tamppoonit hankalia kuin ei voi käpäliäänkään kunnolla pestä, kuukuppi samoin. Ainoa mahdollinen ratkaisu jota pylly kestää, taitaa olla ottaa mukaan koko säkillinen kestositeitä. Tosin muutaman päivän helteessä muhinut käytettyjen muovipussi ei sekään niin kivaa mukana kannettavaa ole….
Sirkkusofia
05.03.2014, 11.37
No pistetäänpäs vaikka tänne, kun jotensakin läheltä liippaa, eikä jaksa aloittaa uutta ketjua.
Elikkästä tämmöinen tilanne: reilun viikon pyöräretki melko alkeellisissa ja ei-välttämättä-niin-hygieenisissä oloissa ja kesken kaiken alkaa ne.
Kertakäyttösiteiden kanssa pari päivää tällaisessa tilanteessa ajaneena olen sitä mieltä että never again :mad:. Tamppoonit hankalia kuin ei voi käpäliäänkään kunnolla pestä, kuukuppi samoin. Ainoa mahdollinen ratkaisu jota pylly kestää, taitaa olla ottaa mukaan koko säkillinen kestositeitä. Tosin muutaman päivän helteessä muhinut käytettyjen muovipussi ei sekään niin kivaa mukana kannettavaa ole….
Käsienpesun voi suorittaa ihan kunnolla, kun käyttää vauvan pempun pyyhintään käytettäviä liinoja. Ne ovat edullisia, riittävän kokoisia ja pakkauskokoja on vaikka mitä. Niitä voi käyttää sitten meikin putsaukseen (jos nyt sattuu meikkailemaan), naarmujen desinfiointiin ym.
hannahoo
05.03.2014, 12.03
Jos mukana on retkikeitin, niin keittää vettä ja pesee kuppia sen avulla? Jos mahdollista, niin kuppia varten voi ottaa mukaan vaikka oman pienen keittämistä kestävän kipon, jossa sen voi kiehauttaa vaikka joka kerta. Ainakaan itse en tyhjennä kuppia kuin kahdesti päivässä (aamuin illoin), jolloin tyhjentäminen ja desinfiointi on mahdollista hoitaa siinä samalla mukavasti ruokaa laittaessa. ;)
Lisäksi, jos matkanvarrelle sattuu yleisiä esim. huoltoasemien vessoja, niin ne kannattaa hyödyntää myös.
Jos mukana on retkikeitin, niin keittää vettä ja pesee kuppia sen avulla? Jos mahdollista, niin kuppia varten voi ottaa mukaan vaikka oman pienen keittämistä kestävän kipon, jossa sen voi kiehauttaa vaikka joka kerta. Ainakaan itse en tyhjennä kuppia kuin kahdesti päivässä (aamuin illoin), jolloin tyhjentäminen ja desinfiointi on mahdollista hoitaa siinä samalla mukavasti ruokaa laittaessa. ;)
Lisäksi, jos matkanvarrelle sattuu yleisiä esim. huoltoasemien vessoja, niin ne kannattaa hyödyntää myös.
Toi on ok jos selviää kahdella kupin tyhjennyksellä. Jos sitä pitää tyhjentää parin tunnin välein, niin menee vähän hankalaksi. Luulen, että oma ratkaisuni olisi kupin ja kattilan lisäksi puhdistuspyyhkeet, käsidesi ja nippu riittävän imukykyisiä tampooneja pahimmille päiville. Kestositeitä halutessa ajon komplementtiajaksi, satulassa ne kyllä hiostavat (eikä alkkareita kantsi ajopöksyihin laittaa muutenkaan). Jos niitä pääsee yhtään huuhtomaan matkan varrella, niin eivätköhän puhdistu reissun jälkeen.
Mukavaa retken odottelua!
tvhakala
06.03.2014, 23.28
Niin, tuon kuukupin käyttöähän en vielä ole opiskellut, mutta se ehkä voisi olla hyvä ratkaisu pyöräretkillä, vaikka jonkin verran ylimääräistä askartelua aiheuttaakin. Tamponeista en ole ikinään oikein tykännyt. Kyllähän nyt järvessä ihan riittävän hyvin pystyy peseytymään, ja sitten vielä käpälät tarkemmin vaikkapa sillä ea-bägistä joka tapauksessa löytyvällä haavanpuhdistussuihkeella.
Päiväretkillä kykenee vielä siteen kanssa tulemaan toimeen, ja paria päivää pitemmällä reissulla olen vielä toistaiseksi onnistunut tältä ”onnettomuudelta” välttymään, mutta parasta varautua, kyllä se vielä joskus napsahtaa.
hannahoo
07.03.2014, 10.53
Niin, tuon kuukupin käyttöähän en vielä ole opiskellut, mutta se ehkä voisi olla hyvä ratkaisu pyöräretkillä, vaikka jonkin verran ylimääräistä askartelua aiheuttaakin. Tamponeista en ole ikinään oikein tykännyt. Kyllähän nyt järvessä ihan riittävän hyvin pystyy peseytymään, ja sitten vielä käpälät tarkemmin vaikkapa sillä ea-bägistä joka tapauksessa löytyvällä haavanpuhdistussuihkeella.
Päiväretkillä kykenee vielä siteen kanssa tulemaan toimeen, ja paria päivää pitemmällä reissulla olen vielä toistaiseksi onnistunut tältä ”onnettomuudelta” välttymään, mutta parasta varautua, kyllä se vielä joskus napsahtaa.
Kuppi on tosi hyvä, koska sen avulla koko asiaa ei tarvitse miettiä ollenkaan muutoin kuin tyhjentämisen yhteydessä. Mielestäni siis vähentää huomattavasti kaikkea askartelua (joskin kannattaa harjoitella käyttöä hyvissä ajoin etukäteen). Kestositeitäkin kannattaa ottaa myös varuilta mukaan, kuten HeliT tossa totesikin.
Ja joo, pieni desinfiointiainepullo ja/tai kertakäyttöiset puhdistuspyyhkeet on käteviä käsienpesuun.
Palatakseni asiaan eli satuloihin, kertokaas naiset minkälaisia satuloita käytätte aika-ajossa? Kävin juuri mitoituksessa ja sain tietää, että istuinluuni ovat 131 mm leveät. Vanha satula oli reilu 140mm leveä, ja nyt sain uuden 155mm leveän ja tasaisen satulan. Ensinnäkin helpottaa ihan hitosti, kun ei tarvitse koko ajan mallailla sopivaa asentoa vaan voi ihan vaan suoraan istua siinä istuinluiden päällä. Ei paina etuosassa yhtään.
Tempopyörään pitäisi nyt myös löytää hyvä satula. Millaisia nuo satulat ylipäätään ovat, siinä ei ilmeisesti istuta ihan samalla tavalla kuin normaalissa, joten täytyykö sen satulan olla yhtä leveä? Riittääkö kapeampi? Onko esimerkiksi nuo kaksihaaraiset ns. halkaistut satulat parempia naisten anatomialle kuin sellaiset tavalliset? Kaikki vinkit ja linkit saa laittaa kehiin.
Ostin uuden hybridipyörän ja eteeni ilmaantui ongelma, jota en ole koskaan ennen kokenut. Satulassa paino on nimittäin aivan liian edessä, häpyhuulten päällä. Olen kyllä täysin tietoinen siitä, että painon tulisi olla istuinluilla ja syytin aluksi satulaa. Ostin sitten samanlaisen, mikä mulla oli käytössä edellisessä city-pyörässä. Eipä auttanut.
Eli millä tavalla mulla on nyt pyörän säädöt perseellään kun paino on satulassa liian edessä? Voiko jotenkin johtua siitä, että ohjainkannatin on väärässä asennossa? Tai satula liian edessä/takana vaakasuunnassa? Uskaltaako satulan etulaitaa kääntää reippaasti alas vai meneekö ajoasento ihan pieleen?
orc biker
05.10.2016, 16.54
Ostin uuden hybridipyörän ja eteeni ilmaantui ongelma, jota en ole koskaan ennen kokenut. Satulassa paino on nimittäin aivan liian edessä, häpyhuulten päällä. Olen kyllä täysin tietoinen siitä, että painon tulisi olla istuinluilla ja syytin aluksi satulaa. Ostin sitten samanlaisen, mikä mulla oli käytössä edellisessä city-pyörässä. Eipä auttanut.
Eli millä tavalla mulla on nyt pyörän säädöt perseellään kun paino on satulassa liian edessä? Voiko jotenkin johtua siitä, että ohjainkannatin on väärässä asennossa? Tai satula liian edessä/takana vaakasuunnassa? Uskaltaako satulan etulaitaa kääntää reippaasti alas vai meneekö ajoasento ihan pieleen?Satulalla voi auttaa asiaa, mutta ajoasennossa kyse on pääosin etunojasta. Mitä enemmän nojaa eteen, niin sen enemmän paino siirtyy pois istuinluilta. Suosittelen katsomaan SQlabin mallistoa, koska niissä on nokka jo lähtökohtaisesti alempana, laittamaan satulan nokkaa alemmas ja tarvittaessa pohtimaan, pitäisikö ajoasentoa nostaa lyhentämällä tai tankoa korottamalla. Jos se ei mikään kovin sporttihybridi ole, niin ei sen ajoasennon pitäisi oikean kokoisessa pyörässä olla kovin aggressiivisesti etunojainen, mutta city-pyörään verrattuna muutos on varmasti suuri. Kuitenkin esim. itse ajan SQlabilla maasturillani siten, että ei käytännössä nokkaan kosketa kuin jyrkässä ylämäissä tai muuten poikkeuksellisesti kumartuessani eteenpäin.
Satulan paikka laitetaan suhteessa polkimiin, ei sillä kuulu säätää ohjaamon pituutta. Mitä tulee satulan kallistukseen, niin ihan huoletta voi kallistaa niin pitkään kuin ei tunnu hankalalta, että alkaisi luisua eteenpäin tai muuten tuntua huonolta. Ne jutut vaaterista ovat ihan hölynpölyä. Se on vain yksi tyhmä pyöräilyn "sääntö". Johan satulatkin ovat erimuotoisia ja eri lailla kallistuvia, joten se on tyhmä sääntö.
Ok, eli ohjainkannatinta ylemmäs ja satulaa vähän etukenoon. Sillä alkuun. Mä vähän epäilen, että mun ohjainkannattimessa ei oo tarpeeks säätövaraa, että saattaapi joutua kaupoille...
Ja sitten ennen kuin tekee arvokkaita lisähankintoja, kriittinen silmäys myös siihen omaan ruotoon. Vartalon venyvyyttä ja liikkuvuutta, ml. selän, voi parantaa venyttelemällä ja ihan vaan ajamalla totuttautumalla ajoasentoon. Joskus se tapahtuu kohtalaisen nopeasti, joskus se ottaa vähän enemmän aikaa.
Ajoasentokysymykset on erittäin henkilökohtaisia, kaikkiin yleisohjeisiin kannattaa suhtautua kriittisesti ja omaan tilanteeseen mahdollisimman objektiivisesti. Välillä muutokset jotka menevät täysin logiikan vastaisesti yhden osan osalta (vaikka perseen paikka satulalla ja lantiokulma satulan päällä) muuttavatkin kokonaisuutta parempaan suuntaan. Hyvänä esimerkkinä ohjaustangon otekohtien paikka pyörän pituus- ja korkeussuunnassa satulaan verrattuna. Otekohtien siirtäminen vaikuttaa sekä painojakaumaan että nivelkulmiin, joiden ideaalit on vahvasti henkilökohtaisia.
orc biker
05.10.2016, 18.31
Ok, eli ohjainkannatinta ylemmäs ja satulaa vähän etukenoon. Sillä alkuun. Mä vähän epäilen, että mun ohjainkannattimessa ei oo tarpeeks säätövaraa, että saattaapi joutua kaupoille...
Mutta se satula vaikuttaa kuitenkin tosi paljon. Kannattaa harkita vaihtoa joka tapauksessa. Minua alkoi ahdistaa pidemmillä lenkeillä aikoinaan perinteinen satula. Sitten tein tuon vaihdon selvitettyäni, miten tämä homma oikein toimii. (Siinä välissä kokeilin ainakin puolta tusinaa satulaa huonoin tuloksin.) Siihen loppuivat ne ongelmat ihan täysin. Toki nyt hommattuani aero-tangon tulee ihan uusia haasteita taas satulalle pitkästä aikaa. Normaalilla hyvin kisahenkisellä xc-pyörällä kuitenkin meni ihan tuntemuksitta tässä vuosikaudet. Saa nähdä, miten noin raju etunoja tuo taas sitä painetta takaisin nokalle, mutta varmastikin vähemmän kuin ihan pituussuunnassa tasaisella satulalla.
keskinopeusmies
05.10.2016, 21.19
Satulan on oikein suunnattu kun se on päin persettä.
Sent from my iPad using Tapatalk
HenniAhven
18.09.2017, 15.46
Onko teillä kokemusta hyvästä naisten satulasta pysty/kruiseriasentoiseen kaupunkiajoon?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.