Näytä tavallinen näkymä : Hihnaveto polkupyörässä?
Pahoittelen jos tästä on jo keskustelu. Mutta Trekin District (http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/district/district/) ja Soho (http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/soho/soho/) malleissa on hihnaveto ketjun sijaan. Onko polkupyörässä aiemmin ollut hihnaa? Onko tuossa järkeä?
Alkuun tuli sellainen "hauskaa, että joku koittaa jotain uutta" -fiilis, mutta en silti ole ihan varma hihnan käytännöllisyydestä pyörässä.
Oatmeal Stout
05.09.2008, 10.48
Pahoittelen jos tästä on jo keskustelu. Mutta Trekin District (http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/urban/district/district/) ja Soho malleissa on hihnaveto ketjun sijaan. Onko polkupyörässä aiemmin ollut hihnaa? Onko tuossa järkeä?
Alkuun tuli sellainen "hauskaa, että joku koittaa jotain uutta" -fiilis, mutta en silti ole ihan varma hihnan käytännöllisyydestä pyörässä.
Hihnalla saa huonomman hyötysuhteen, joten treenauskäytössä siinä on.
Hihna on paha katkaista ja liittää uudesteen (toisin kuin ketju) eli hihnaa vaihtaessa tarttis katkaista runko. Vissiin noissa on joku purkautuva takahaarunkan pää ettei tartte rautasahan kanssa operoida. Kauppareissupyörään tommoisen vois ottaakkin, mutta ei kyllä lenkkipyörään.
Niin, ja ohan noita ollu jo ties kuinka paljon, nyt vissiin ekaa kertaa noin isolla lafkalla.
Ainakin mersulla oli kiilahihna-veto nexus-navan kanssa ja niissä harvoissa testeissä, joita siitä tehtiin moitittiin polkemisen raskautta, kun se hihna kiilautui... valitsivat vakion ketjumallin mieluummiin...
Tolla mersulla ei ollut liian iso menestys liittyen myös poskettomaan mersu-hintaan :P
perttime
05.09.2008, 13.18
Useampi merkki niitä on tuonut tai tuomassa markkinoille, jossain oli kuva hihnavetoisesta Nicolaistakin.
niin ja kyseessä näyttää olevan hammashihnat.
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=448346&highlight=belt
xs2jammu
05.09.2008, 13.21
Ei toi hihna mikään uusi keksintö ole. Jo 1800-1900 luvun vaihteessa ketjun tilalla on voimaansiirrossa ollut hihna , polkupyörässä kuin moottoripyörässä.
Itsellekin muistui mieleen tuo M-B. Aika mielenkiintoista, että autoissa mersu ei ole koskaan laittanut, tuotantomalliin ainakaan, hihnavetoista jakopäätä. Sitten lyödään se hihna polkupyörään. Onhan siinä jotain etujakin, mutta kyllä tuo hyötysuhteen heikkous syö ne mennen tullen.
Sellainen ohut hammashihna voisi jopa toimiakin tyydyttävästi.
Kaitainen
05.09.2008, 14.24
Luulisi hihnan olevan varsin hiljainen. Metsässä ei kuulune kuin ajajan läähätys ja luonnon kauniit äänet.
polkupyöräilijä
05.09.2008, 15.05
Onhan se kumihihna paljon kevyempi kuin metallinen ketju ja kumihihnalle voi tehdä myös hammasrattaat kevyemmästä tavarasta kun se ei hankaa niin kovasti. Kyllähän se voi vähän joustaa polkaistaessa ja pienentää hyötysuhdetta mutta varmaan nällä nykyisillä nanoteknologioilla voisi tehdä jämäkämmän hihnan joka ei jousta.
Hihnavedosta voisi saada tulevaisuuden teknologian mikäli joku isompi firma ryhtyy kehittämään sitä kunnolla.
NiriNari
05.09.2008, 15.27
Hiilariketju, ainaskin osaksi: http://www.carbondrivesystems.com/
Hihna ei vaadi huoltoa (rasvaaminen, putsaus jne), on hiljainen eikä sotke tai revi lahkeita. Esim. tuo Gatesin hiilarihihna ei oleellisesti häviä hyötysuhteessa uudellekaan ketjulle. Likainen, huonosti linjattu tai kulunut ketju voi jo hävitä vertailun hihnaan. Tämän lisäksi hihnan kestää todella pitkään pyörässä. Nämä kaikki ovat ominaisuuksia, jotka tekevät hihnasta varsin käyttökelpoisen tiettyyn käyttöön tarkoitetuissa pyörissä.
Onko polkupyörässä aiemmin ollut hihnaa? Onko tuossa järkeä?
On ollut. Ja UCI on sen jo valmiiksi kieltänyt, kuten myös levyjarrut cc-pyörissä ja monta muutakin teknistä uudistusta.
Järkeä siinä ei taida olla. Autoissakin on siirrytty monessa mallissa jakopäässä takaisin ketjuun tai sitten jopa ihan ratasvetoon. Hihnan pahin ongelma on taitaa olla se on-off tyyppinen kuluminen, eli kulunut hihna menee laakista poikki eikä paljon varoittele.
Itsellekin muistui mieleen tuo M-B. Aika mielenkiintoista, että autoissa mersu ei ole koskaan laittanut, tuotantomalliin ainakaan, hihnavetoista jakopäätä. Sitten lyödään se hihna polkupyörään. Onhan siinä jotain etujakin, mutta kyllä tuo hyötysuhteen heikkous syö ne mennen tullen.
Sellainen ohut hammashihna voisi jopa toimiakin tyydyttävästi.
Johtuisiko Mersun politiikka siitä, että polkupyörän ja jakopään vaatimukset ja olosuhteet ovat varsin erilaiset. Ensinnäkin jakopäässä käytetään monirivisiä öljyvoideltuja ketjuja, jotka kestävät auton oletetun elinkaaren. Pyörässä käyttöikä menee toisin päin. Toisaalta hihnan katkeaminen tai hampaiden murtuminen ei aiheuta muita ongelmia toisin kuin jakopäässä. Moderi hammashihna hukkaa tehoa 1-2 prosenttia. Ei tuon pitäisi maailmoja kaataa. Ei se ketjukaan aivan ilmaiseksi pyöri jos olosuhteet eivät ole täydelliset.
Pyöräkaistapää
05.09.2008, 16.02
Buell- ja Harrikkamiehet tietää mitä kivet tekee kun ne pääsee hihnan väliin. Katkihan se menee. Ja halpaa on ku makkara. Palljonko toi "karbonhihna" maksaa? Varmaan yhtä halpa ku em. mopoihinkin.
perttime
05.09.2008, 16.40
Huono!
Ei takuulla mee kaupaksi!
Ei tuu yleistyyn!
Liian kallis!
(Koittakaas keksiä härveli josta ei noin ole sanottu. Naapurit ei uskoneet että hommasta tulee mitään, kun isoisä osti kylän ensimmäisen traktorin.)
Ans kattoon ny.
Buell- ja Harrikkamiehet tietää mitä kivet tekee kun ne pääsee hihnan väliin. Katkihan se menee. Ja halpaa on ku makkara. Palljonko toi "karbonhihna" maksaa? Varmaan yhtä halpa ku em. mopoihinkin.
Motoripyörän hihna on paljon leveämpi ja siten kerää kiviä helpommin. Voi vaatia myös melkoisen paljon jalkavoimaa, ennen kuin hihna katkeaa. Saattaapi jäädä monelta tekemättä. Kuinkahan helposti pyöräilyvauhdeissa kivet edes lentävät hihnan väliin?
Kuinkahan helposti pyöräilyvauhdeissa kivet edes lentävät hihnan väliin?
Oletko kuullut maastopyöräilystä? Siinä on ideana ajaa polkupyörällä tieverkoston ulkopuolella.:rolleyes:
Montako kiveä olet kaivellut ketjun ja rattaan välistä? ;)
Montako kiveä olet kaivellut ketjun ja rattaan välistä? ;)
ketjun liikkuessa rattaalla, niin kaikki moskahan työntyy ketjun läpi poispäin ketjusta kun ketju menee rattaan yli. kyllähän sitä kiveä ketjuun tarttuu ihan tarpeeksikin, varsinkin jos kippaa pyöränsä jollakin sorakuopalla.
se on tosi epätodennäköistä, että jostakin putkahtaisi sen muotoinen kivi, että se tosissaan laittaisi ketjun/rattaan juntturaan (muttei periaatteessa mahdotonta). kaikki tämän asian kannalta merkityksetön pikku silppuhan tosin jää ketjun sisään. pitäisin tätä vain osoituksena ketjun/rattaan ylivertaisuudesta
hihnavedossa hihnahan ei päästä mitään lävitseen, joten kaikki moska siellä välissä on vahvasti miinusmerkkinen tekijä. itse en keksi mitään hyötyä hihnasta polkupyöräkäytössä. eipä se taida olla edes ratkaisevasti hiljaisempi ratkaisu, koska ketju liikkuu muutenkin polkupyörissä vähän hitaammin kuin mopoissa sun muissa.ainoa todellinen myyntivaltti on varmasti se, että joku haluaa erottua massasta.
sanoisin että yleistyy yhtä varmasti kuin 25" renkaat, tai vaikkapa kardaaniveto.
perttime
06.09.2008, 11.48
hihnavedossa hihnahan ei päästä mitään lävitseen, Niissä kuvissa mitä viimeaikoina olen nähnyt, hihnaveto on tehty niin että "rattaat" päästää moskan lävitseen.
edit:
Oiskohan hihnasta muuten se etu, että tehohäviöt ei olisi enää kiinni siitä millä ketjuja voidellaan ja kuinka usein?
kaikki tämän asian kannalta merkityksetön pikku silppuhan tosin jää ketjun sisään. pitäisin tätä vain osoituksena ketjun/rattaan ylivertaisuudesta
hihnavedossa hihnahan ei päästä mitään lävitseen, joten kaikki moska siellä välissä on vahvasti miinusmerkkinen tekijä. itse en keksi mitään hyötyä hihnasta polkupyöräkäytössä. eipä se taida olla edes ratkaisevasti hiljaisempi ratkaisu, koska ketju liikkuu muutenkin polkupyörissä vähän hitaammin kuin mopoissa sun muissa.ainoa todellinen myyntivaltti on varmasti se, että joku haluaa erottua massasta.
Kyllä nämä hihnat ovat vaan tehty sellaisiksi, että hienojakoisempi moska tulee hihnan ja pyörän välistä pois. Etkö tosiaan pidä edes pidempää kestoikää, huoltovapautta ja puhtautta etuna?
Kyllä nämä hihnat ovat vaan tehty sellaisiksi, että hienojakoisempi moska tulee hihnan ja pyörän välistä pois. Etkö tosiaan pidä edes pidempää kestoikää, huoltovapautta ja puhtautta etuna?
noh, olen ehkä väärä henkilö arvioimaan kyseisen laitoksen kestävyyttä, mutta rohkenen todellakin epäillä hihnavedon kestävyyttä/käytännöllisyyttä ympärivuotisessa maastonkäytössä, josta peruslaadukas ketju selviää puhdistuksella tuhansia kilometrejä. kunnon käytössä ei varmastikaan hihnakaan ole täysin huoltovapaa, jolloin hihnan ja ketjun väliltä valitseminen on makuasia.
sanoisinko kömpelönä vertailukohteena mopomaailmasta, että hihnavetoista krossipyörää odotellessa.
lisäksi kohdataan aikamoisia rakenteellisia haasteita. toisaalta sehän on vain valmistajien "vika" kun eivät tuo markkinoille koko voimallansa hihnavetoisia pyöriä osasarjoja, mutta toisaalta miksi toisivat kun asiaan varmaankin liittyy perusteltujakin ennakkoluuloja. sanottakoon näistä nyt aluksi vaikka napavaihteet ja vaatimus katkaistavasta takakolmiosta.
kaupunkifillareihin nuo mainitut kohdat voivatkin päteä. varsinkin jos vertailukohtana on perus ketjuvetoinen markettipyörä.
eli toisaalta ketjussa on ketjun ongelmat ja hihnassa hihnan ongelmat. tarkoituksenmukaisuus ratkaiskoon.
Mitä huoltoa arvelet hihnan tarvitsevan tai mitä sille on edes mahdollista tehdä? Kastuminen ei haittaa mitään ja pöly ei siihen tartu. Hihna siis selviää ilman mitään huollon tarvetta juurikin näistä ketjun suurimmista ongelmista.
On ehkä hieman rajoittunutta arvioida tuon hihnan toimiivuutta pelkästään soramontussa pyörimisen kannalta. Esimerkiksi minä en koskaan ole ketjua uittanut missään sorassa enkä siten ole kiviä ketjun välissä nähnyt. Ketjun puhdistaminen ja voitelu ovat sitävastoin omassa käytössäni ne toimet, joihin +95 % huollosta keskittyy. Äkkipäätä ajatellen hihna poistaisi kaiken tämän.
perttime
06.09.2008, 16.52
hihnavetoista krossipyörää odotellessa.Ei nyt ihan krossipyörä mutta... Buell väittää Ulysses -malliensa kulkevan muuallakin kuin asfaltilla.
http://www.buell.com/_media/images/bikes/adventure/xb12x/gallery/regular/wallpaper_XB12X_7.jpg
Kaitainen
06.09.2008, 17.16
Työmatkapyörään voisin kyllä ottaa hihnan ketjujen tilalle. Jäisi ketjujen pesu ja rasvaus vähemmälle. Tosin kai sitä hihnaa pitää välillä vedellä ruiskia.
City-pyörään hyvä ratkaisu kenties. Sopisi niille,jotka eivät jaksa ketjuja öljytä. Niitähän tulee vastaan usein ketjut kitisten.
Mitä huoltoa arvelet hihnan tarvitsevan tai mitä sille on edes mahdollista tehdä? Kastuminen ei haittaa mitään ja pöly ei siihen tartu. Hihna siis selviää ilman mitään huollon tarvetta juurikin näistä ketjun suurimmista ongelmista.
On ehkä hieman rajoittunutta arvioida tuon hihnan toimiivuutta pelkästään soramontussa pyörimisen kannalta. Esimerkiksi minä en koskaan ole ketjua uittanut missään sorassa enkä siten ole kiviä ketjun välissä nähnyt. Ketjun puhdistaminen ja voitelu ovat sitävastoin omassa käytössäni ne toimet, joihin +95 % huollosta keskittyy. Äkkipäätä ajatellen hihna poistaisi kaiken tämän.
siis väität , ettei kosteaan hihnaan tartu rapa kiinni? Myöskin hihnan kireys on hieman kriittinen kohta. Ongelmatonta voimansiirtoa ei ole olemassakaan, on vain enemmän tai vähemmän sopivia tarkoitukseen...
Hihnan kireyshän on kriittinen juttu, mutta eipä sitä tarvitse kuin paikoilleen laitteassa säätää. Sopivalla kireydellä sen ketjukin pitää olla. Hihna ei edes veny, toisin kuin ketju. Kyllähän siihen hihnaan voi vähän jotain likaa tarttua, mutta mitä haittaa siitä on? Ketjussase sama kiviaines aiheuttaisi heti ääntä ja voimansiirron komponenttien kulumista.
Hihnan esikirityksestä johtuen takahaarukkaan tulee ketjuun verrattuna enemmän rasitusta. Tämä pitää ottaa huomioon mitoituksessa. Sille ei voi mitään ja se on yksi hihnan huonoja puolia.
mutanaama
06.09.2008, 18.51
Joskus on tullut mietittyä automattia polkupyörään, eli fillari hoitelis kadenssin pysmisen samana vaihdista riippumatta, niinku lineaarisesti. Semmoseenhan toi vois jopa toimia, toimisko sitten fillari on taas eri juttu
Oatmeal Stout
06.09.2008, 19.10
Joskus on tullut mietittyä automattia polkupyörään, eli fillari hoitelis kadenssin pysmisen samana vaihdista riippumatta, niinku lineaarisesti. Semmoseenhan toi vois jopa toimia, toimisko sitten fillari on taas eri juttuShimano myy sellaisia.
Tällainen hihnavetoinen tuli bongattua fillarimessuilla männä viikolla
http://img300.imageshack.us/img300/4364/fixiehihnaxy2.jpg (http://imageshack.us)
By okkas (http://profile.imageshack.us/user/okkas)
En ole varma päätyykö tuotantoon asti, mutta kivan näköinen.
Sakkeri91
09.09.2008, 20.31
Tuli vaan miäleen että miten saaha aina joka rotiskoon oikian mittanen hihna?
Ku kaikkiin runkoihin ja runkomalleihin _ei_vaan_voi_ passata aina saman mittainen hihna?
Entäs kun vaihtaa välityksiä, silloinhan hihna täytyy vaihtaa jotta saadaan oikean mittainen siitä?
Pelkät horisontaali dropoutit eivät mun mielestä riitä poistamaan näitä ongelmia.
Kaitainen
09.09.2008, 20.35
Ja miten tai kuka vaihtaa hihnan? Onhan tuossa hihnassa vaikeuksia,mutta olisi silti mielenkiintoista kokeilla sellaista systeemiä.
Tuli vaan miäleen että miten saaha aina joka rotiskoon oikian mittanen hihna?
Ku kaikkiin runkoihin ja runkomalleihin _ei_vaan_voi_ passata aina saman mittainen hihna?
Entäs kun vaihtaa välityksiä, silloinhan hihna täytyy vaihtaa jotta saadaan oikean mittainen siitä?
Pelkät horisontaali dropoutit eivät mun mielestä riitä poistamaan näitä ongelmia.
Pitää vaan ostaa oikean mittainen hihna. Niitähän myydään eri mittaisina. Vähän sama juttu kuin vanteelle sopivan renkaan ostaminen. Jos on tapana vaihdella usein välityksiä, niin hihna tuskin on siihen käyttöön kätevin ratkaisu. Tai no, voihan ostaa useita hihnoja hihnapyörien kaveriksi.
Ja miten tai kuka vaihtaa hihnan?
Kuka vaihtaa hihnat autoihin? Ihmisethän niitä vaihtaa. Pyörässä tuo ei ole edes kovin hankalaa, kun kaikkiin kohteisiin on esteetön pääsy. Linjaus ja oikea kireys ovat ainoat haasteet.
perttime
10.09.2008, 10.04
Ihmisethän niitä vaihtaa.Ja viksu pyöränsuunnittelija väsää rungon niin että hihnan saa pois sieltä takakolmiosta.
Olisi suunnitelmissa hankkia hihnavetoinen fillari. Tarkalleen Focus Planet TR 1.0 (Gates CDC hihnaveto). Kävin tuollaista paikallisessa liikkeessä testipolkaisemassa ja hyvältähän se vaikutti. Ainut todella omituinen piirre oli takimmaisen hihnapyörän vaappuva liike. Hihnapyörä oli selkeästi vinossa napaan nähden. Toisesta nurkasta etäisyys napaan oli noin 1mm ja toisesta noin 3-4mm.
Tämä aiheutti sen että hihna haki paikkaansa hihnapyörällä jokaisella polkaisulla. Tuo hihnan sivuttaisliike taas tuntui jaloissa pienenä pykältämisenä vedossa. Jotenkin kovin häiritsevä piirre muuten niin pehmeästi ja hiljaisesti käyttäytyvässä vedossa.
Myyjä oli kovasti sitä mieltä että tämä on normaalia hihnavedolle. Tuo kuulosti kyllä jotenkin todella omituiselta. Onko muilla hihnankäyttäjillä vastaavaa kokemusta?
Ei todellakaan ole normaalia, jos myyjä sellaista väittää niin ei kannata kyllä ainakaan siitä liikkeestä pyörää ostaa.
Jotain vikaa Focuksessa on. Täällä mikään vaapu
http://www.youtube.com/watch?v=7LTZPrksqU0
No sitähän minäkin. Ei tuo kyllä millään käynyt järkeen. Harmillista kun tuo on varmaan koko maassa ainut oikean kokoinen yksilö. Pitkään metsästin Avantin Inc 3.0 oikeassa koossa (L) mutta aikalailla tuloksetta.
Ei taida markkinoilta löytyä edullista hihnavetoista sinkulaa...?
Ei taida markkinoilta löytyä edullista hihnavetoista sinkulaa...?
Early Rider Belter 325 euroa, painaakin vaan 6 kiloa, esim fortesport.fi.
ei varmaan paljonkaan auta mutta fillarimessuilla keväällä niin oli useita... en vain muista yhtään merkkejä/malleja.. :D
Matti S.
22.09.2013, 09.46
http://beltbik.es/
sillimestari
06.09.2018, 12.23
Xxl:ssä hihnavetoinen automaattivaihteistopyörä myynnissä https://www.xxl.fi/ghost-square-times-18-kaupunkipyora-unisex-sininen/p/1145328_1_style
Sent from my iPhone using Tapatalk
Xxl:ssä hihnavetoinen automaattivaihteistopyörä myynnissä https://www.xxl.fi/ghost-square-times-18-kaupunkipyora-unisex-sininen/p/1145328_1_style
Sent from my iPhone using Tapatalk
11kg, Maguran jarruilla ja thickslickseillä, Ei paha citypyörä. Hihna kestää taatusti mutta miten kestää rattaat, "Gates Carbon Drive Polymer Ceramic 24", eli muoviset/keraamiset?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.