Näytä tavallinen näkymä : dt swiss 240 vapaaratas jumissa
240 takanavan vapaarattaan ulkokehä on takanavassa jumissa. Onko muilla ollut samoja ongelmia? Ei lähde muuten millään irti. Urakuulalaakeri pitäisi vaihtaa tuon kehän takaa. On kokeiltu puristaa hydr. prässiillä pois. 5tonnia oli puristusta ja enempää en uskaltanut pisää painetta. Lämpöäkin on annettu tuohon vapaarattaan kehälle.Onko jotain parempaa ehdotusta? vai pistetäänkö pokerina 15 tonnia puristusta niin joku paikka varmasti antaa peräksi.
Pyöräkaistapää
09.08.2008, 15.14
Ne teräs osat on kierteellä kiinni. Jos nyt tajusin edes mitä osaa tarkoitit.
Joo niin taitaa kierteellä ollakkin. Tuolta DT swissin sivuilla olevasta ohjeesta vain jäi lukematta osio jossa tuo ratas irroitetaan kiertämällä. Hyppäsin suoraan osioon jossa laakeri naputellaan irti akselin avulla. Tyhmänä kuvittelin rattaan ja laakerin tulevan naputtelemalla pois.
Jatketaan harjoituksia Kiitos vastauksesta.
Tomi
Joo niin taitaa kierteellä ollakkin. Tuolta DT swissin sivuilla olevasta ohjeesta vain jäi lukematta osio jossa tuo ratas irroitetaan kiertämällä. Hyppäsin suoraan osioon jossa laakeri naputellaan irti akselin avulla. Tyhmänä kuvittelin rattaan ja laakerin tulevan naputtelemalla pois.
Eipä tainnut olla kaukana navan tuhoaminen :eek:.
Kun fillarin korjaamiseen alkaa tarvisemaan hydrauliprässiä niin kannattaisi jo miettiä ollaankohan tekemässä asioita oikein. :rolleyes:
Eipä tainnut olla kaukana navan tuhoaminen :eek:.
Kun fillarin korjaamiseen alkaa tarvisemaan hydrauliprässiä niin kannattaisi jo miettiä ollaankohan tekemässä asioita oikein. :rolleyes:
Ei ole teknistä laitetta jota ei saisi korjattua järjettömällä voiman käytöllä. :D
Meinasin tälle oman topiikin perustaa mutta ollaan niiiin lähellä aihetta että kokeillaanpas täältä.
Eli DT 340 vapaaratas tahmaa. Nyt siis kaivataan kädestä pitäen vinkkiä huoltorupeaman selustaksi. Lähtökohdat on sellaset että pakan osaan irrottaa ja siihen on työkalu. Syy kysymykseeni on, olen avannut useita napoja .. yhtäkään en ole vielä saanut takaisin kasaan, moisen kohtalon ajattelin välttää tämän navan kohdalla.
Meinasin tälle oman topiikin perustaa mutta ollaan niiiin lähellä aihetta että kokeillaanpas täältä.
Eli DT 340 vapaaratas tahmaa. Nyt siis kaivataan kädestä pitäen vinkkiä huoltorupeaman selustaksi. Lähtökohdat on sellaset että pakan osaan irrottaa ja siihen on työkalu. Syy kysymykseeni on, olen avannut useita napoja .. yhtäkään en ole vielä saanut takaisin kasaan, moisen kohtalon ajattelin välttää tämän navan kohdalla.
340:ssa taitaa olla 240:sen sisuskalut. Kiekko irti, älä irrota pakkaa. Kisko pakasta akselin suuntaan niin että se lähtee irti (mukana vapaarattaan runko), siellä on 4 osaa jotka irtoavat. Putsaa ja voitele öljyllä (ei vaseliinilla).
Öljyn jäykkyys saisi olla moottoriöljyä jäykempää mutta sekin käy, joutuu vaan useammin lotraamaan.
Laita osat takaisin ja paina pakka takaisin.
Pyöräkaistapää
12.02.2009, 04.41
Ekat laakerit meni takanavasta vaihtoon. Vapaarattaan molemmat laakerit finaalissa, navan laakerit vieläkin OK (napa jostain vuodelta 2003). Oireili lievällä natinalla ja vapaaratas heilui kuin Shimanoissa konsanaan.
Jossakin oli juttua, että vapaarattaan laakereita ei voisi itse vaihtaa. Mutta helpostihan se sujuu ilman mitään erikoistyökalujakin:
- ensin naputtelee ulomman laakerin pois. vapaaratas oli mulla kiinni ruuvipenkissä puisella "erikoistyökalulla".
- sisempi laakeri on paikallaan lukkoprikalla, poista lukkoprikka vapaarattaan sisältä.
- naputtele toinenkin laakeri ulos
- kasaa uusilla laakereilla N6902RS
Eri vuosimalleissa näyttää olevan pieniä eroja. Mulla oli Maguran nimellä varustettu napa varaosana ja sen vapaarattaan "akselikorkki" on erilainen, paremmin suojattu kuin omani. Osat eivät olleet suoraan yhteensopivia. Maguran vapaarattaasta piti poistaa 1 kpl "suojalevyjä" laakerin päältä, että sai fixed-moodin pois päältä.
Näistä DT:n huoltohommista oli toinenkin hyvä säie, mutta näyttää hävinneen bittiavaruuteen :(
Kiovan Dynamo
12.02.2009, 09.06
Kiitos Pyöräkaistapää. Pistin kaiken varalta jemmaan vanhan loppuunajetun vapaarattaan, vaikka kovasti väitettiinkin, ettei sitä voisi ehjätä. Nyt onkin sitten varaosia seuraavaksi viideksi vuodeksi noihinkin napoihin. :)
Kiitos Pyöräkaistapää. Pistin kaiken varalta jemmaan vanhan loppuunajetun vapaarattaan, vaikka kovasti väitettiinkin, ettei sitä voisi ehjätä. Nyt onkin sitten varaosia seuraavaksi viideksi vuodeksi noihinkin napoihin. :)
Tuu hakeen täältä lisää. En jaksa alkaa vatuloimaan sen DT Swissin kanssa siitä mun haljenneesta takanavasta. Siksarilla saa kantaa ulos sen navan. Muut osat ehjiä paitsi se navan "kuori".
Kiovan Dynamo
12.02.2009, 10.05
Tuu hakeen täältä lisää. En jaksa alkaa vatuloimaan sen DT Swissin kanssa siitä mun haljenneesta takanavasta. Siksarilla saa kantaa ulos sen navan. Muut osat ehjiä paitsi se navan "kuori".
Dänks, mieluusti haen. Minkä merkkistä vastinetta tuodaan?
Pyöräkaistapää
12.02.2009, 10.08
Tuttu hinta vastaavasta tapauksesta ;)
Taitaa toi "korjauskielto", johtua siitä, että koko vapaaratas on alumiinia. Myös se hammaskehä siellä sisällä. Kait ne on miettinyt, että kun laakerin on valmiit on hammaskehäkin vainaa. Omassani näkyi kulumaa, mutta ei mitään hälyttävää. Arvaisin matkaa olevan omallani takana ainakin 20000km. Eli omalla vastuulla...
Kiovan Dynamo
12.02.2009, 10.16
Tuttu hinta vastaavasta tapauksesta ;)
Taitaa toi "korjauskielto", johtua siitä, että koko vapaaratas on alumiinia. Myös se hammaskehä siellä sisällä. Kait ne on miettinyt, että kun laakerin on valmiit on hammaskehäkin vainaa. Omassani näkyi kulumaa, mutta ei mitään hälyttävää. Arvaisin matkaa olevan omallani takana ainakin 20000km. Eli omalla vastuulla...
Mulla pahimmat vammat ovat tulleet siihen ulkokuoreen, kun olen käyttänyt sitä SS-meiningeissä. Yksi ratas kalvaa tuota kuorta rotan lailla, näemmä. Muuten se oli kyllä aivan asiallisessa kunnossa.
Tästäpä tuli mieleen, onko kukaan nähnyt missään sellaisia rattaita, missä olisi toteutettu leveämpi pinta vapaarattaan kuorta vasten?
Pyöräkaistapää
12.02.2009, 10.24
Saiskohan Shimpan XTR/XT-rungosta tehtyä moisen?
Samu Ilonen
12.02.2009, 10.38
Tästäpä tuli mieleen, onko kukaan nähnyt missään sellaisia rattaita, missä olisi toteutettu leveämpi pinta vapaarattaan kuorta vasten?
Chris King:illä on?
simojoki
12.02.2009, 10.39
On! :)
On-Onen Groove Armada (http://www.bikeradar.com/gear/category/components/single-sprocket/product/groove-armada-sprocket-9874) rattaassa on jo aavistuksen leveämpi otepinta (Surlyllä saman tyylinen), sit näkyyhän noita olevan vaikka tälläsiä rattaita (http://www.singlespeedshop.com/start.htm?d_37055_Rennen_Singlespeed_Cog___3_32___ dunn_.htm).
Edittiä, ja tosiaan Kuninkaan ratas (http://www.singlespeedshop.com/start.htm?d_12521_Chris_King_Steckritzel___fur_Kas settennaben.htm) on myös leveämpi.
Kiovan Dynamo
12.02.2009, 10.56
Tuo kuningashan olisi komia, mutta tuohon hintaan se saa sitten jo ajaa lenkitkin mun puolesta, siivota kämpän ja rasvata ketjut... :eek:
Taidan jatkaa DT:n vapaarattaiden kuluttamista, ne kun ovat laakereineenkin edullisempia, kuin yksi metalliplätkä, mihin joku on kaivertanut maagiset sanat.
Dänks, mieluusti haen. Minkä merkkistä vastinetta tuodaan?
Ei olvia, karjalaa, lapin kultaa, koffia... tai no siis Karhua.
tomibert
12.02.2009, 21.45
Tuo kuningashan olisi komia, mutta tuohon hintaan se saa sitten jo ajaa lenkitkin mun puolesta, siivota kämpän ja rasvata ketjut... :eek:
Taidan jatkaa DT:n vapaarattaiden kuluttamista, ne kun ovat laakereineenkin edullisempia, kuin yksi metalliplätkä, mihin joku on kaivertanut maagiset sanat.
Siis häh, 59€?
Aspire Velotechistä http://www.aspirevelotech.com sama värkki 42 taalaa, ja kokemusten mukaan tulee kotiin suoraan postiluukusta huomaamattomasti pakattuna ;) Ei ilmaista, mutta edes kohtuullista.
Tältä se näyttää:
http://vega.lnet.fi/pics/kuningassinkula_081130_2240.jpg
- Tomi
Minulla lyö DT 240 vapaaratas tyhjää. Purin vapaarattaan ja sieltähän löytyy vain kaksi renkulaa, jotka lukittuvat toisiaan vasten polkiessa ja pyörivät taaksepäin polkiessä. Napa on reilun vuoden vanha, melko paljon ajettu kuitenkin.
Silmämääräisesti renkuloiden hammastukset näyttävät vielä ok. Voisiko tämä olla jo vaihtokunnossa? Jouset, jotka painavat renkuloita toisiinsa ovat aika löysät, siitä voisi löytyä yksi selitys vapaarattaan lipsumiseen. Onko kukaan yrittänyt menestyksellä venyttää jousia ja saada niihin lisää elinpäiviä sillä tavalla.
Yritin katsella crc:ltä varaosia, mutta siellä myydään koko vapaarattaan bodya. Onko kenelläkään tietoa, sisältyykö nämä rattaa tuohon pakettiin?
Tällä hetkellä 'out of stock', joten vinkkejä vaihtoehtoisista ostopaikoista otetaan kiitoksella vastaan.
Tomi
Iglumies
03.04.2009, 20.27
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/28828-1.JpgIn stock 21.95€ +5,49€ postit näyttäis olevan CRC:llä
No kas, kun en itse löytänyt. Kiitoksia!
Näillä saadaan taas napa kuntoon. Tarkempi tarkastelu puhdistuksen jälkeen paljasti, että rattaa ovat kulmistaan kuluneet.
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Full/28828-1.JpgIn stock 21.95€ +5,49€ postit näyttäis olevan CRC:llä
Iglumies
03.04.2009, 22.32
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=28828
Koitappa Tomy tästä.
DT,n sivuilta löytyy napojen räjäytys ja huoltoohjeet , neuvoksi tuo dt rasva joka tulee varaosien mukana on liian jäykkää suomen kylmiin olosuhteisiin. itse olen käyttänyt pakkasen kestävää Kentin valkovaseliinia ja kahdeksan vuotta on navoilla ajettu, Tuo vapaarattaan lääkereiden vaihto ei oo ihan yksinkertainen työ siellä on muistaakseni pari lukkorengasta jotka pitävät laakerit paikoillaan , navan laakereiden vaihto tarvii erikoistyökalu joka lukitsee vapaarattaan navanpyoleisen hammastusen paikoilleen , sen renkaantakana on laakeri. Laakerit ovat stanu mitoilla olevia ja jos vaihtaa rosteri laakerit niin kestävät paremmin. Myös navan puoleinen tiivisterengas olis huollon yhteydessä vaihtaa. Noita vara osia kannattaa kysuä nykyisin Fox comppista On nykyää Suomen maahantuoja, hintojen pitäisi olla euroopan kanssa kilpailukykyisiä näi Kimmo kertoi messuilla.
DT,n mukaan toi vapaaratas on varaosa ei korjattava osa.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=28828
Koitappa Tomy tästä.
Kiitos jälleen. Etsin niin kovasti noita rattaan kuvia CRC:n sivuilta, etten tuon rasvapurkin näköisen kuvan kohdalle osannut pysähtyä.
Kokeiles kasata vapaaratas ensin siten että laitat vaan jotain öljyä voiteluaineeksi, toimiiko sitten?
Kaipa sitä ehtii ajaa vuodessa nuo kynnet sileäksi (varsinkin jos systeemi on osittain jumissa huonon rasvan vuoksi) mutta tuntuis kuitenkin aika lyhyeltä ajalta. Nuo kynnethän kuluvat (teoriassa) vain rullaillessa.
Minustakin vuosi tuntuu lyhyeltä ajalta.
Kyllähän sitä voisi pelkällä öljylläkin kokeilla. Hiukan se epäilyttää, koska tiivistys ei ole kovin kummoinen. Voi olla, että se valuu omia aikojaan pois.
Lähipäivinä asia selvinnee.
Tomi
Onkos tämäkin napa vaseliinilla voitelemalla pilattu?
Itse olen ajellut DT:n kiekkosetillä jo kai jo 4v ja vapaarattaan voiteluun olen käyttänyt vain öljyjä.
Moottoriöljy on liian ohutta (kynnet kuivuu viimeistään parissa viikossa), Fox Fluid taas oikein sopivaa mutta se onkin alkujaan vaihteistoöljyä (~70-85w).
wanderer
05.04.2009, 11.58
Mulla on ollut kiekkosetti 240s-navoilla reilu 4v säälimättömässä käytössä ja kerran on tarvinnu takanapa huoltaa. Vuodenvaihteessa purin, putsasin ja voitelin (Manitou M-prepillä). Taas pelaa 100%, laakereissakaan ei mitään onkelmaa.
Kuulostaa kummalta jos noin ripeesti hajoaa...
Samu Ilonen
06.04.2009, 15.54
Mullakin on 05' Lightweiteissä 240:n rissa ja se on yhä kuin uusi. Tuli kanssa mieleen että liekä yhdistelmä "paljon ajoa kylmässä/paksua vassua" tuhonnut kynnet. Yleensä minusta 240 on kestävimpiä napoja mitä saa. Niin kilometrien kuin momentinkin suhteen. Mulla on kasa kiekkoja noilla ja DT 190 navoilla juuri siksi.
Samu
Navoilla on ajettu paljon kylmässä ja DT:n alkuperäisillä rasvoilla. Napa on siis reilu vuoden vanha, enkä ole sitä DT:n jäljiltä avannut ennen tätä. Täytynee näiden kommenttien perusteella hankkia jostain jäykkää öljyä ja kokeilla sillä.
Samu Ilonen
08.04.2009, 08.36
Lähes kaikille vapaarattaille, oli napa mikä tahansa,on helpoin "Suami-tuuninki", ruiskuttaa rissan sisään ohutta öljyä ja pyöritellä rissaa tovi, minä laittaisin TF-2:sta mutta CRC yms käy, eli käytännössä ohentaan vakiovassuja. Samalla ne leiviää paremmin. Shimanon rissat on viä niin horoja että purkaakkaan ei tarvi vaan kiekko kyljelleen, pakka toki ylöspäin, ja akselin pään "kattilaan" ööliä ja rissaa pyöritellen kunnes kynsien ääni "kirkastuu". Ei jäädy nekään enää talvella sitten. Pöjimmät on tuunannut rissoja hiljaisemmiksi paksummalla vassulla....
Mulla on, tai siis oli kunnes se väkisinostettiin multa pois, DT:n originelli työkalusarja napojen huoltoon. Siihen työkalusarjaan kuulu kahta eri rasvaa. Toinen oli ylesivaseliinia tiivisteille yms. ja sitte nuille hammasrinkuloille (jotka lukittuu ku pannaan veto päälle) oli oma "special grease" ja se oli vähä löysempää ku normi vassu. Ja punasta.
Samu vastaappa privaan tai meiliin.
Mulla ois tarve vaihtaa 240s navan sisuskalut pikalinkkusesta 12mm läpiakselille eli joudun purkamaan sen navan. Kun katsoin tota manuaalia niin näyttäs että siinä on etenkin se sellanen tähtiavain joka vaikutti aika spesiaalilta.. Tarviiko tosissaan ruveta hommaan 180 euron dt swissin työkalusetti jotta homman sais hoidettua vai miten te viisaammat sen teette?
Tarviiko tosissaan ruveta hommaan 180 euron dt swissin työkalusetti jotta homman sais hoidettua vai miten te viisaammat sen teette?
Kai niitä tuohon rahaan saa kolme settiä. Soita bestbrakesiin Lohjalle.
Vaihtaisko Foxcomp ne kilkkeet paikalleen?
Näköjään manuaalin mukaan sisuskalut on ihan samat molemmilla tavoilla eli riittää kun vaihdan ne uloimmat "prikat" jotka lähtee irti ihan sormilla...
Onko kesällä ostetuissa navoissa jo enemmän niitä kynsiä? Ja kuuluuko 240:n pitää sellaista "muted" naksutusta? Ei ole terävä ääni kuten Shimanoissa yms.
edit. Jossain lukikin että DT ei myytäviin tuota 36t:tä laita, kun ollut ongelmia, väki voi itse vaihtaa jos haluavat.
240:sten ääni riippuu hyvin pitkälle vapaarattaan kynsien voitelun käytetyn aineen tyypistä ja määrästä. Meneehän siihen noin minuutti kun katsoo mitä ainetta siellä on....
Fick Dich
24.08.2010, 14.07
Vieläkö DT:n 240 toolkit :ä saa muka bestbrakes:sta? Nettisivuilla ei ainakaan ole puolikasta sanaa ko. työkaluista
Kai niitä tuohon rahaan saa kolme settiä. Soita bestbrakesiin Lohjalle.
Vieläkö DT:n 240 toolkit :ä saa muka bestbrakes:sta? Nettisivuilla ei ainakaan ole puolikasta sanaa ko. työkaluista
kas tässä:
puh. 019-388 485
lohja@bestbrakes.net (laru@bestbrakes.net)
:rolleyes:
Fick Dich
24.08.2010, 14.24
No en kyllä enää mitää työkaluja tartte, päinvastoin voisin luopua niistä. Nämä DT:n navat kun ovat niin "laadukkaita" ja DT:n asiakastuki on täysin perseestä. Artisti maksaa niinkuin aina, paitsi että oli viimeinen DT:n napa minulle.
http://www.pinkbike.com/photo/5532188/
http://www.pinkbike.com/photo/5532168/
No en kyllä enää mitää työkaluja tartte, päinvastoin voisin luopua niistä. Nämä DT:n navat kun ovat niin "laadukkaita" ja DT:n asiakastuki on täysin perseestä. Artisti maksaa niinkuin aina, paitsi että oli viimeinen DT:n napa minulle. http://www.pinkbike.com/photo/5532188/
http://www.pinkbike.com/photo/5532168/
Hugin napahan tuo on,yrittäneet DT:n napaa jäljitellä :D osta DT:n 440Fr se kestää,isältä pojalle ja perillisille jaettavax.
Fick Dich
24.08.2010, 15.00
Hugin napahan tuo on,yrittäneet DT:n napaa jäljitellä :D
En voi sanoa ymmärtäväni. :seko: Hügi = DT, kokeile vaikka googlella.
Jatkossa napaostokseni rajoittuvat yhden ja ainoan valmistajan hyviin, halpoihin ja laadukkaisiin tuotteisiin:
Shimano
Jatkossa napaostokseni rajoittuvat yhden ja ainoan valmistajan hyviin, halpoihin ja laadukkaisiin tuotteisiin:
Shimano
Shimano :eek:???
Fick Dich
24.08.2010, 15.08
Shimano :eek:???
Oliko tässä jossakin kohtaa joku informatiivinen osuus? Voisitko lopettaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa? Olet ärsyttävä tyyppi jonka takia näitä palstoja on helvetin ikävä lukea. :(
Se on moro, häivyn tältä ääliöiden palstalta taas pariksi vuodeksi.
Oliko tässä jossakin kohtaa joku informatiivinen osuus? Voisitko lopettaa jos ei ole mitään järkevää sanottavaa? Olet ärsyttävä tyyppi jonka takia näitä palstoja on helvetin ikävä lukea. :(
Anteeksi :o Hugin ja Dt:n navat on hyviä mutta pitää ostaa sellainen napa mikä kestää omaa ajoa,viikon loppuna näin yhden navan josta meni akseli paskax ja ihan vaan tämän keventämisen syytä kun napoja vaan kokoajan kevennetään ja materiaalin kustannuksella leikitään,toi mikä sulle on sattunut niin se on ollut tiedossa pitkään tuon mallin kanssa,porukat ostaa sitä kun se on edullinen ja sitten käy noin,on mullakin yhdet vastaavat mutta olen ne jättänyt varalle ja mummon pyörään joskus laitettavaksi.
Ei kannata vetää herneitä tämmöisestä.;)
Sanoo verkkopersoona jonka nimimerkki on vapaasti suomennettuna "vedä tumppuun".
Ei millään pahalla, mutta se on lievästi provosoiva ja näköjään provosoidut itsekin varsin herkästi. Sitä paitsi, olisihan se pitänyt tietää, että jos täällä vannoo joko Shimanon tai SRAMin nimeen, niin varmasti saat kuulla kuittailua.
Vaikka tässä tapauksessa ymmärsin ellmerin kommentin lähinnä läppänä, enkä suinkaan provokaationa. Tai sitten en vain tajunnut :rolleyes:
Itse koin tämän ketjun kuitenkin varsin informatiivisena ja vaikka ei DT:n napoja vielä ole ilmestynyt tähän osoitteeseen, niin taisin silti saada sopivaa vinkkiä yhteen toiseen napaongelmaan (voitelumielessä).
Shimano
Kokeileppa uusia DT,n tuotoksia.Niissähän on täysin uusitut vapaaratassysteemit[star ratchet)ym.Itselläni ei ole ollut noiden kanssa ongelmia,Shimanon tuotoksiin en itse enään koske, ne on tulleet liian kalliiksi,tulisi aika pitkä lista jos kaiken kirjaisi.
TaitettaVille
05.01.2014, 14.25
Moi,
Meidän tandemista laukesi tänään Dt Swissin 540 -takanapa. Räikän hammasrattat (http://www.dtswiss.com/Resources/Images/Technology/Hub_240_Explosion_620x327px.jpg) (kohta 2) eivät enää ottaneet paineen alla toisiinsa kiinni. Purin kotona navan ja huomasin, että rattaiden hampaat olivat pyöristyneet ja osasta oli lohjennut palasia. Puhdistin, laitoin voiteluainetta ja kokosin. Kesti hieman paremmin painetta, mutta ei missään tapauksessa kahden reisiparin tuottamaa vetoa. Elikkä hammasrattaat taitaa mennä vaihtoon.
Napaa ei ole avattu tahi huollettu tätä ennen, eli kaikki oli orkkiskunnossa. Ajoa on takana noin puolitoista vuotta, mutta kilometreistä ja tunneista ei minulla ole hajuakaan. Mielestäni eivät ole ilmoitelleet aikaisemmin kulumisestaan. Tosin pyörä on toisinaan pitänyt polkiessa laahaavaa ääntä. Olemme kuitenkin järkeilleet sen kuuluvaksi kammista tai liian kireästä synkroniketjusta. Olisiko laahaava ääni tullutkin sittenkin navasta.
Kysymykset...
1. Onko kenelläkään tietoa, että saako räikän hammasrattaita pääkaupunkiseudun kivijalkaliikkeistä?
2. Voiko syynä olla jokin muu kuin kuluneet hammasrattaat?
3. Mitä mieltä raati on, voiko ko. napa (tai vastaavat ratchet system -navat) pitää polkiessa laahaavaa ääntä, mutta rullatessa pelkästään perinteistä naksutusta? Ääni oli voimakkaampi mitä isommalla välityksellä ajoi.
Kiitos jälleen kerran!
Räikän hammasrattaat = kohta 2 tässä (http://www.dtswiss.com/Resources/Images/Technology/Hub_240_Explosion_620x327px.jpg).
Vetorinkulat? Edes kuvan avulla ei kyllä selviä mitä ne ovat.
TaitettaVille
05.01.2014, 14.44
Vetorinkulat? Edes kuvan avulla ei kyllä selviä mitä ne ovat.
Kiitos huomautuksesta. Laitoin uudet kuvat alkuperäiseen viestiin. Mikä on suomalainen vastine "star ratchet ring" käsitteelle?
Siis se on ilmeisestikin vapaarattaan sisällä olevan räikän ulkorengas, hammaspyörä tms. Olisko tuossa hoitona vapaarattaan vaihto?
TaitettaVille
05.01.2014, 14.53
Olisko tuossa hoitona vapaarattaan vaihto?
Käsittääkseni näissä navoissa pitäisi riittää räikän hammasrattaiden vaihto.
HC Andersen
05.01.2014, 15.23
1. Onko kenelläkään tietoa, että saako räikän hammasrattaita pääkaupunkiseudun kivijalkaliikkeistä?
Ainakin joskus DT:n osia löyty FoxCompista/ShockTheraphysta
Moi,
Kysymykset...
2. Voiko syynä olla jokin muu kuin kuluneet hammasrattaat?
3. Mitä mieltä raati on, voiko ko. napa (tai vastaavat ratchet system -navat) pitää polkiessa laahaavaa ääntä, mutta rullatessa pelkästään perinteistä naksutusta? Ääni oli voimakkaampi mitä isommalla välityksellä ajoi..
2. Nuo navan puolella olevat urat, joissa nuo räikkärattaat liikkuvat ovat melko tiukalla välyksellä. Kivipöly tai jäykkä vaseliini on estänyt jousia puristamasta hammasrattaita yhteen. Tandemin 2*poljinvoima auttaa noiden kynsien hajoamista jos kynnet eivät ole täydellisesti kosketuksissa toisiinsa.
Yhdessä kaverin 240 takanavassa oli talvella ongelmana ettei vapaaratas ottanut kiinni kun oli rullaillut pyörällä. Pelkkä jäätynyt vesipisara esti etteivät nuo jouset jaksaneet painaa rattaita kiinni. Kuivaus ja ohut öljy korjasivat tilanteen.
Kukaan vaihtanut sitä tiheämpää räikkää takanapaan? Toi harva hammastus onkin näiden napojen oikeastaan ainut huono puoli, sikäli jos puuttuvaa värivalikoimaa ei lasketa.
Vakiona noissa on se 18 pykälää ja viritettynä 36. Samalla kestoikäkin voi pudota, joten ehkä tandemkäytössä kannattaa pysyä tossa vakiossa.
Kukaan vaihtanut sitä tiheämpää räikkää takanapaan? Toi harva hammastus ....
O. Kaikkiin napoihin mitä taloudessa on ollu. Nyt enää yks hallussa. Kestäny ihan jees. Herkempi pakkasella rasvan valinnalle, hampit kun pienenee niin paksumpi liukaste aiheuttaa lipsumista. DT:n omaa greasea oon käyttäny HoneySlickin ohella ja noilla on pelannu -30c asti.
TaitettaVille
06.01.2014, 17.33
2. Nuo navan puolella olevat urat, joissa nuo räikkärattaat liikkuvat ovat melko tiukalla välyksellä. Kivipöly tai jäykkä vaseliini on estänyt jousia puristamasta hammasrattaita yhteen. Tandemin 2*poljinvoima auttaa noiden kynsien hajoamista jos kynnet eivät ole täydellisesti kosketuksissa toisiinsa.
Samanlaiseen johtopäätökseen olen tullut mtbr:n tandemifoorumia lukiessani. Siellä monet vaihtavat räikkärattaat tasaisin välein. Pitää tarkastaa vielä tiivisteet, että ylimääräistä pääsisi mahdollisimman vähän navan sisälle.
Nyt meni jo toiset räikkärattaat 240s navasta. Ensimmäiset 36-hampaiset kestivät huimat 15 km kesäkuussa. DT:n huolto Tunturi-Hellberg vaihtoi takuuna tilalle 18-hampaiset (downgreidaus omasta pyynnöstä) räikkärattaat, mutta nyt vajaa kolme kuukautta myöhemmin pettivät nekin. En välissä availlut napaa, kilometreja tuli välissä ehkä 500km, maastossa ehkä 150km. Kiekkona siis actionsportsin kasaama 240s+flow ex 29 jäykkäperäisessä mankelissä. Molemmista on lähtenyt hampaista paloja irti. Kiekko lähtee uudelle huoltokeikalle, katsotaan mitä tuleman pitää.
Nyt meni jo toiset räikkärattaat 240s navasta. Ensimmäiset 36-hampaiset kestivät huimat 15 km kesäkuussa. DT:n huolto Tunturi-Hellberg vaihtoi takuuna tilalle 18-hampaiset (downgreidaus omasta pyynnöstä) räikkärattaat, mutta nyt vajaa kolme kuukautta myöhemmin pettivät nekin. En välissä availlut napaa, kilometreja tuli välissä ehkä 500km, maastossa ehkä 150km. Kiekkona siis actionsportsin kasaama 240s+flow ex 29 jäykkäperäisessä mankelissä. Molemmista on lähtenyt hampaista paloja irti. Kiekko lähtee uudelle huoltokeikalle, katsotaan mitä tuleman pitää.
Mulla ollut kolmisen vuotta nykyinen DT240S, myös Actionsportsin kiekkosetissä. Ekat pari vuotta ja ~3-4tkm ajoin tolla 18-hampaisella ongelmitta ja n. vuosi sitten vaihdoin 36-hampaiseen. Ei mitään ongelmia. Sinkulana 29" -maasturi kyseessä. Kahdessa edellisessä filossa ollut DT240 navat (2005-2011 ja 2011-2013) ja koskaan ei minkäänlaista ongelmaa ko. napojen kanssa. kopkop.
Kiekko tuli nopeasti takaisin huollosta. Ei selityksiä tehdystä työstä mutta oli vaihdettu uudet 18-hampaiset räikkärattaat sekä vapaarattaan runko. Pari viikkoa on taas rullailtua (ja poljettu!) ongelmitta. Kop-kop.
Kiekko tuli nopeasti takaisin huollosta. Ei selityksiä tehdystä työstä mutta oli vaihdettu uudet 18-hampaiset räikkärattaat sekä vapaarattaan runko. Pari viikkoa on taas rullailtua (ja poljettu!) ongelmitta. Kop-kop.
Ja näinhän se kävi että taas tuli ongelmia. Vapaaratas on turkasen jäykkä. Jopa niin ettei taaksepäin pyörittäminen telineessä 11-hampaalla onnistu. Mutta homma helpottaa kun läpiakselia löysää. Mitä ihmettä? Avasin vapaarattaan, putsasin ja laitoin kasaan kokeeksi ketjuöljyllä rasvattuna (ei ole nyt DT swissin vaseliinia käsillä) ja käsillä pyörittäen vapaaratas rullaa edelleen aika jähmeästi. Pyörään asennettuna samaa ongelma, läpiakselin kireys vaikuttaa vapaarattaan rullaamiseen. Vanha crossride kiekko toimii moitteetta. Pyörä jäykkäperäinen Grand Canyon 12x142mm läpiakselilla. Pitää vielä tutkailla illalla lisää, mutta jotain vikaa tässä napayksilössä on.
Ja näinhän se kävi että taas tuli ongelmia. Vapaaratas on turkasen jäykkä. Jopa niin ettei taaksepäin pyörittäminen telineessä 11-hampaalla onnistu. Mutta homma helpottaa kun läpiakselia löysää. Mitä ihmettä? Avasin vapaarattaan, putsasin ja laitoin kasaan kokeeksi ketjuöljyllä rasvattuna (ei ole nyt DT swissin vaseliinia käsillä) ja käsillä pyörittäen vapaaratas rullaa edelleen aika jähmeästi. Pyörään asennettuna samaa ongelma, läpiakselin kireys vaikuttaa vapaarattaan rullaamiseen. Vanha crossride kiekko toimii moitteetta. Pyörä jäykkäperäinen Grand Canyon 12x142mm läpiakselilla. Pitää vielä tutkailla illalla lisää, mutta jotain vikaa tässä napayksilössä on.
Tällä kertaa meni KAIKKI sisuskalut uusiksi. Siellä oli mm. akseli vähän kiero niin ettei se vapaarattaan kohdalla oleva holkki meinannut lähteä irti. Pitäisi siis liuku kevyesti pois. Toivottavasti nyt kestää, eikä vika ollut navan rungossa. Kaikki kuitenkin viittais että alunperinkin ollut jotain pielessä kun eka vapaaratas kilahti 15km jälkeen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.