Näytä tavallinen näkymä : Mitä juomaa lenkille?
Vesi olisi tietysti paras juoma lenkille, mutta muovipullossa vesi alkaa maistua aika nopeasti muoville. Mikä olisi hammasystävällinen juoma?
Tyhjensin kokeeksi pillimehun pulloon ja lisäsin vettä niin että pullo tuli täyteen. Siitä tuli helposti hyvän makuista "urheilujuomaa", mutta eihän tuokaan taida olla hampaille kovin hyvää...
Onkohan muuten olemassa jotain pyöräilyyn sopivia kevytrakenteisia metallipinnoitettuja pulloja joissa olisi esim. neopreeni päällyste? Säilyisi juomat kylmänä ja raikkaana.
Kurkkaa esim Partioaitasta Siggin tai Lakenin pullot. Ja taitaapa "vastaavia" myydä lähes joka urheilukauppa. Siggillä on ainakin aivan pyörään suunniteltuja pulloja.
Noi on useimmiten alupulloja ja ainakaan Siggistä ja Lakenista ei mitään makua irtoa (omistan molemmat). Korkit on hyviä ja pullot kestäviä. Tosin etenkin Sigg on aika hintava....
Noi neopreenit on sitten vähän niin ja näin. Ei ne kauhean kauaa juomaa viileänä pidä.
Ohiampuja
21.07.2008, 15.13
Itse meinasin tilata kokeeksi näitä Eliten uusia rutistettavia thermopulloja. Eivät ne termospulloa korvaa, mutta katsotaan kuinka pelaavat.
http://www.elite-it.com/jsp/c-Prodotti.jsp?ID=0062101
Ps. Ja juomaksi vettä...
Vesi olisi tietysti paras juoma lenkille
Täh? :seko: Vedellä menee joku max 1h lenkki vain. Jos pitempi, tarvitaan hien mukana haihtuvia suoloja ja muita hivenaineita jostakin täydentämään ko aineiden puutostilaa. Eli vedellä pestään kroppa lenkin jälkeen, mutta lenkillä käytetään urheilujuomia. Itse suosin MAXIMin jauheita, ne maistuvat parhaimmille ja oma maha tykkää niistä. Juotava on 20 minuutin välein, oli jano tai ei. Lisäksi geelejä ja patukoita lenkin mitan mukaan, mutta sitähän tässä ei kysytty.
Ja juomapulloksi normaali fillari-juomapullo. Ja ei noissa Eliten thermaripulloissakaan juoma sen kylmempänä säily. Talvella ne jaksavat kuitenkin pitää lämpimän mehun jäätymättä vähän kauempaan mitä normipulloissa.
Hardcore käyttäjä käyttää ihan perus metallista termaria joka pitää lämpimän juoman lämpimänä vaikka "hamaan tappiin" asti. Noiden huonona puolena pieni koko, vissiin ei ole pahemmin yli 500ml termareita, ja niiden juominen kait ajaessa on aika haasteellista kun ensin ruuvattava kuppi irti jonka jälkeen vielä korkki ennenkuin janolientä saa kaadettua kurkun perukoille asti.
Summa summarum: vesi sucks yli 1h lenkeillä. kroppa tarttee energiaa, vaikka ei siltä heti tuntuisikaan!
Edit: Montakohan minuuttia menee kun aletaan avautumaan että "pelkällä vedellä minäkin 10h lenkkejä vedän eikä tunnu missään"...
Antti Kuitto
21.07.2008, 15.34
Itse olen ajellut vedellä ongelmitta 3-4h lenkkejä..ja kotiin olen päässyt aina takaisin, missä siis vika?
Itse olen ajellut vedellä ongelmitta 3-4h lenkkejä..ja kotiin olen päässyt aina takaisin, missä siis vika?
Ei vikaa. Sama homma täällä. Säännöllisesti tulee vedettyä pitkiä lenkkejä vedellä, tulee treenattua rasva-aineenvaihduntaa. Suurin osa lenkeistä kyllä siten että toinen pullo Dexalia ja toinen vettä. Mutta minulle on sitten myös täysin tuntematon juttu sellainen lenkillä sammuminen josta olen joidenkin kuullut kertovan kokemuksia. Kroppa tuntuu pitävän aika kiitettävästi tuon sokeritasapainon.
Alkuperäiselle kysyjälle ehdottaisin vedellä jatkettua mustikkasoppaa jos kriteerit on noin tiukat. Tai sitten hammasharja lenkille ja joka juomisen jälkeen pesaisee hampaat:rolleyes:
Tai sitten hommaa jostain skylitoolia makeutusaineeks... ainut vika taitaa olla, että nesteissä käytettynä on äärimmäisen laksatiivinen aine :D
Ohiampuja
21.07.2008, 16.29
Kyllähän ne urheilujuomat varmaan hyviä ovat, mutta mielestäni vesi + geeli / patukka on kätevämpi yhdistelmä. Sillä pullovedellä voi tarpeen mukaan huuhtaista naamaa ja ajolaseja, lisäksi niiden pullojen peseminen on simppelimpää.
Noita metalli-termareita saa myös urheilupullo-korkilla. Itselläni on Thermoksen pullo, jossa tuli mukana kuvan mukainen korkki. Pyörän normi pullotelineeseen tuo liian kapea, mutta hiihtohommissa se on hyvä. Rosella näitä näyttää olevan kahta mallia.
http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=15480
http://www.roseversand.de/output/importbilder/artikel/5/5/7/t_557016_2.jpg
StantheMan
21.07.2008, 16.50
Minä olen sekakäyttäjä, mutta otan aina vähintään puolet vettä (tietenkin eri astiaan). Pitkillä matkoilla 2 litran vesireppu ja puolitoista litraa urheilujuomaa. Peruslenkillä yksi pullo vettä ja yksi pullo urheilujuomaa. Kiinteän evään ja geelin kanssa tarvitsen ehdottomasti vettä, muuten "kuivun". Nyt olen rohkeasti pyrkinyt pelkällä vedelläkin pärjäämään. Jos pitäisi valita, niin vesi! (Olenhan luuseri)
.. plaa plaa.. klippi
Edit: Montakohan minuuttia menee kun aletaan avautumaan että "pelkällä vedellä minäkin 10h lenkkejä vedän eikä tunnu missään"...
Tulihan noita jo. Lisäisin että kenen perse kestää ohjeiden mukaista (?) aineiden käyttöä, piristeitä 20 min välein (piriste puriste 3.9 €/3 puristusta.. eli tunti)? Kuuden tunnin lenkki maksaa 23,4 € plus päälle pullakaffet ja muut välipalat. Maailman mahtavin idea noiden kaupustelu, heti tupakin ja niintä eroon pääsyyn auttavien mömmöjen myynti! Jipiii!
3-4 tuntia menee ihan vedellä, tosin tässä taitaa olla sama juttu, kun apteekissa töissä oleva ystäväni sanoi (kultuaan etten ole ollut sairaslomalla n. 10 vuoteen..) että lääkkeiden käyttö on iloinen asia.. :rolleyes:
ostaa isomman satsin kerralla tulee halvemmaks
Normi keho pystyy puskuroimaan suolaa ja energiaa neljän tunnin lenkille.
holapeelo
21.07.2008, 18.21
Tai sitten hammasharja lenkille ja joka juomisen jälkeen pesaisee hampaat:rolleyes:
Mutta eihän hampaita saa heti pestä, jos on syönyt/juonut jtn hapokasta (tuskin vakava ehdotus kuitenkaan tuo hammasharja :D). Silloin lähtee vaan kiilteet irti... Happaman syömisen/juomisen jälkeen pitäisi suu saada huuhdeltua vedellä. Eli siis mukaan yksi pullo urheilujuomaa ja toinen pullo vettä, mistä voi aina hörppästä sen jälkeen, kun on ensin juonut sitä hapokasta urheilujuomaa. Jos siis hampaiden parasta haluaa ajatella. :)
Normi keho pystyy puskuroimaan suolaa ja energiaa neljän tunnin lenkille.
No nythän se selvis miksei pyörä kulje. Pitää vissii alkaa kasvattaa energiapuskuria tohon vyötärölle :D
Reino Hoo
21.07.2008, 20.14
Mutta eihän hampaita saa heti pestä, jos on syönyt/juonut jtn hapokasta (tuskin vakava ehdotus kuitenkaan tuo hammasharja :D). Silloin lähtee vaan kiilteet irti... Happaman syömisen/juomisen jälkeen pitäisi suu saada huuhdeltua vedellä. Eli siis mukaan yksi pullo urheilujuomaa ja toinen pullo vettä, mistä voi aina hörppästä sen jälkeen, kun on ensin juonut sitä hapokasta urheilujuomaa. Jos siis hampaiden parasta haluaa ajatella. :)
Mikäli käyttää urheilujuomia lenkillä on hampaiden kannalta parasta pestä ne ENNEN sitä lenkkiä ja urheilujuoman nauttimista....
Nimim. kokemusta omaava (ja nykyisin taas vedellä käyvä kauramoottori)
VeloGirl
21.07.2008, 21.14
Yksi pullo vettä ja toinen urheilujuomaa mukaan kun ajamaan lähden. Ja joitain geelejä.
Urheilujuomana on tavallisimmin Hammer Nutritionin HEED, joka saa makeutensa steviasta ja ksylitolista. phebis tais kaivata ksylitolia makeutusaineeksi.
Pitemmät lenkit suunnittelen siten, että matkanvarrelle osuu mahdollisuus ostaa lisää vettä ellei sitten valmentaja ole jossain matkanvarrella lisäpullojen kanssa.
Käytössä on kahdenlaisia pulloja, noita ihan tavallisia muovisia ja sitten pari Polar-pulloa. Polar pitää juoman viileänä melko hyvin, ja jos muistaa laittaa illalla puoliksi täytetyn pullon pakastimeen aina vaan parempi.
ajat niin hiljaa ettet hikoile? :seko:
ajat niin hiljaa ettet hikoile? :seko:
Kuvittelet(te)ko ihan tosissanne ihmiskehon olevan rakennettu niin, että kulutetut ravintoaineet on saatava korvattua ihan välittömästi?
Antti Kuitto
22.07.2008, 00.23
Hehehhehee...aika hiljasta et rupeisin normaaleilla lenkeillä napsii esmes geelejä. Jos oikein pitkään on tarkoitus ajaa ja mahdollisesti kovaakin välillä, sitten ehkä pullo urheilujuomaa mukaan. Muutoin menee kyllä vedellä, lidlin myslipatukoilla ja satunnaisesti mukana on banaaniakin. Jos oikein nälkä sitten iskee ja ajelu on enemmän sunnuntaihenkinen, niin kahvilastoppi huoltiksella ja sieltä kokis+sämpylä/pulla naamariin, niin johan taas jaksaa.
Kisoissa on sitten tietty geelit ja urheilujuomat pelissä, mutta koittakaa nyt ihmiset normaalit lenkit ajella ilman niitä..kyllä se elimistö jossain vaiheessa alkaa asiaan tottumaan.
(tosin yleinen vika, eli liian kovaa ajelu omasta mielestään pk-lenkillä saattaa vaatia geelejä, urheilujuomaa yms.. jotta kotiin selviää)
0,75l pullo on yleensä täynnä Born Energy urheilujuomaa, sitä kun tekee 2-3 lusikkaa tuohon vesimäärään suhteella niin olen parhaaksi aineeksi havainnut - harmi vain että saatavuus Suomessa on aika huono. Vanha työkaveri tuota aikanaan myi; myy toki vieläkin, itse olen väärässä paikassa hommissa vain. Maxxim (tms) juomaa ostin Prismasta kun halvalla sai, purkki ensinnäkin puolityhjä(kilpailijalla melkein täynnä) ja vaikutus paljon heikompi..
Sitten mukaan lenkin pituudesta riippuen 0,5l pullo tai 1,5l reppu pelkkää vettä. Alle tunnin pyrähdykset menee kyllä pelkällä vedelläkin..
Henk. koht ainakin olen huomannut että jaksan huomattavasti paremmin kun jotain 'oikeaa' juomaa on mukana, muuten tulee totaalisippi jossain vaiheessa jos veden avulla yrittää takuta. Olkoot sitten lumevaikutusta tai todellisuutta niin juoman avulla mennään..
Nestettä tulee nautittua kun siltä tuntuu periaatteella, yleensä jokatoinen vettä ja jokatoinen urheilujuomaa periaatteella - kuitenkin siten että loppulenkkiin painotan tuota urheilujuoman nauttimista.
Tuo tapani nyt ei mikään "urheilulääkärien" testaama ole, ei kannata ehkä mallia ottaa - mutta minulle sopii hyvin.
Markku N
22.07.2008, 08.58
Jos alle tunnin ajelee hiljakseen ei tarvita edes vettä ja jos sen ajaa kovaa, niin ei ehdi juoda, Pidemmillä riippuu sitten vauhdista kuinka pian rupeaa kaipaamaan vettä tukevampaa evästä. Harvemmin alle kahden tunnin lenkille muuta kuin vettä otan mukaan. Noita hienopia geelejä sun muita tarvitaa vaan jos meinaa oikein kovaa vaihtia pitää. On niitä tetysti kevyemmellä lenkillä hyvä testailla, niin tietää sitten mikä omalla vatsalle sopii. Mutta yksilöllistähän tämä on, riippuu siitä mihin kroppansa totuttaa ja geenitkin varmaan vaikuttaa..
Ennen oli mukana pelkkää vettä, nyt tänä kesänä yli kahden tunnin lenkeillä mulla on ollut toisessa pullossa laimeaa urheilujuomaa ja toisessa pelkkää vettä. On tuntunut hyvältä ratkaisulta, eikä pidemmilläkään rupeamilla ole krampannut kuten ennen.
Tärkeintä olisi muistaa/viitsiä juoda tarpeeksi.
Jos mussuttaa siviilissä sohvalla kokoajan karkkia ja jädeä ja pepsiä niin on pakko mussuttaa lenkilläkin kokoajan patukkaa ja geeliä ja tropicalfruit urheilujuomaa. Miksi muuttaa tapansa jos lähtee trikoissa ulos...:rolleyes:
Totally On-Topic: Miksi samoojalla tuo ruotsin(?) lippu tuossa avatarissa?
Tunnin lenkillä en tarvii mitään. Pidän kuitenkin Dexal lightiä mukana kaiken varalta. Yleensä juon sen (ja vettä) ajon jäälkeen. 1.5 tunnin lenkillä on Dexal lightiä 0.7 litraa. 2½ tunnin lenkillä 1.5 litraa dexal lightiä tai 0.75 lightiä ja 0.75 heavyä. Viimeksi 2½ tunnin lenkillä tuntui, että noutaja tulee 2 tunnin jälkeen. Pari hörppäystä heavyä hoiti tilanteen. En tiedä oliko lumetta vai mitä. Yleensä ei ole ollut ongelmaa, jos vaan on muistanut pitää kiinni 15-20 min juomavälistä.
Tunnin lenkillä en tarvii mitään. Pidän kuitenkin Dexal lightiä mukana kaiken varalta. Yleensä juon sen (ja vettä) ajon jäälkeen. 1.5 tunnin lenkillä on Dexal lightiä 0.7 litraa. 2½ tunnin lenkillä 1.5 litraa dexal lightiä tai 0.75 lightiä ja 0.75 heavyä. Viimeksi 2½ tunnin lenkillä tuntui, että noutaja tulee 2 tunnin jälkeen. Pari hörppäystä heavyä hoiti tilanteen. En tiedä oliko lumetta vai mitä. Yleensä ei ole ollut ongelmaa, jos vaan on muistanut pitää kiinni 15-20 min juomavälistä.
Eikö se Heavy ole tankkaukseen tarkoitettu? (En kyllä näihin sokerien pituuksiin ole perehtynyt sen paremmin että tietäisin mitä eroa.)
Minä menen n. kahteen tuntiin asti pelkällä vedellä. Jos lenkki kestää selvästi sen yli niin sitten otan maantielle laimeaa perusdexalia ja maastoon reppuveden lisukkeeksi patukkaa tai geeliä tai sekä että.
Meikäläisellä on lenkillä kuin lenkillä mukana urheilujuomaa, Maxim on mun valinta tällä hetkellä ainakin ;) Vähintään 0.7 l mutta yli 1.5 h lenkillä 2*0.7 l. Launataina kävin piiiitkällä lenkillä (258 km / 10.5 h) ja silloin tuli juotuta ko. urheilujuomaa 4 l, vajaa litran vettä/mehua + 2 kuppia kahvia. Lenkin jälkeen 1.2 l vettä + 3-4 lasillista maitoa :D
Teemu Kalvas
22.07.2008, 13.42
Höh, eihän puolentoista tunnin lenkillä tartte minkään valtakunnan juomaa. Juostessa harvemmin kannan vesiä mukana, ellei ole ns. pitkä lenkki, joten tätä juomattomuutta on tullut jopa testattua. Jälkikäteen voi tietysti olla jano.
Pyörällä yleensä starttaan pullot täynnä Marlin mustaherukkamehua vallitsevan lämpötilan mukaan lantrattuna. Kuumalla ilmalla ne on jossain vaiheessa tyhjät ja sitten vain jostain hanasta vettä tilalle. Halpaa ja välttää muovin maun.
Jostain syystä ainakin minulla tuolla mehun mukana tulevalla sokerilla on jonkin verran vaikutusta siihen miten jaksaa ajaa, vaikka näillä laiskan miehen vauhdeilla luulisi, että rasvalla mennään. Jostain Wilsonista tmv. luin hypotetisointia siitä, että asianmukaisella tasolla pidetty verensokeri parantaa rasvan polttamista. Vakavammin kilpailevilla on varmaan tästä jotain omakohtaista perstuntumaa.
kanttiinin tollo
22.07.2008, 13.46
Kuvittelet(te)ko ihan tosissanne ihmiskehon olevan rakennettu niin, että kulutetut ravintoaineet on saatava korvattua ihan välittömästi?
Luepas Pekka hiukan Pakkotoistoa niin ymmärrät sinäkin asian olevan juuri näin, muutoin keho muuttaa kaikki lihakset glukoosiksi ja rasvaksi - VÄLITTÖMÄSTI! :D
Tässä rupeaa mietityttämään että pitäiskö kokeilla näitä urheilujuomia, kun niistä on kuulemma hyötyä jo parin tunnin lenkillä. Joskus viisi vuotta sitten olen viimeksi kokeillut enkä huomannut mitään muuta kuin että vatsa meni sekaisin, eli tuo valmiste ei ilmeisesti sopinut minulle.
Viikonloppuna ajeltiin 600 km ja juomapulloissa oli pelkkää vettä. Matkalla ruokailtiin kerran kunnolla ja muutama kahvikuppi tuli myös juotua munkkien tai ruisleipien kanssa. Energiapatukoina toimivat tavalliset suklaa- ym patukat, mitään urheilupatukoita ei syöty. Matkalla ja jälkeen olo oli ihan hyvä, voimat ei ollu missään vaiheessa loppu. Etukäteistankkkaustakaan ei juuri ehditty tehdä, kun lähdettiin pikakomennuksella liikkeelle. Olishan se kiva tietää miten noilla urheilujuomilla ja muilla valmisteilla olisi kulkenut.
Kyllä juoman määrä ja laatu riippuu aivan kahdesta asiasta:
A) Lenkin rasituksesta
B) Fysiologisista ominaisuuksista
Kohtaan A) vaikuttaa lenkin kesto ja käytetty teho sekä olosuhteet, kuten lämpötila, vastatuuli, ylämäet yms.
Kohtaan B) taas kunkin liikkujan henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten mm. energiankulutus. Eräs kaverini ei tarvitse helteellä juomaa juuri lainkaan ja vastaavasti itse vaatisin suoraan suoneen tiputusta juomapullon sijaan. Samainen kaveri kylmässä tarvitsee urheilujuomaa tms. kun taas itse pärjään juomatta.
Kaikenkaikkiaan aika heikosti noissa urheilujuomissa energiaa on. Vedellä ja geelillä/patukalla saa helposti suuremman energiamäärän aikaiseksi. Muistettava on että pienikin nestevajaus johtaa huomattavaan suorituskyvyn laskuun.
Luepas Pekka hiukan Pakkotoistoa niin ymmärrät sinäkin asian olevan juuri näin, muutoin keho muuttaa kaikki lihakset glukoosiksi ja rasvaksi - VÄLITTÖMÄSTI! :D
Niin ja jos ei saa riittävästi proteiinia päivässä, voi muuttua KYNÄNISKAKSI. Näinhän Testoman ja Raudokin totesi:D.
Tosin nää jätkät vetääkin Greg Valentinon (http://www.bagofnothing.com/uploaded_images/gregval-784073.jpg) ohjeen mukaiset palautusjuomat. :cool:
Itse kyllä pärjäilen aika kivasti vedellä. Pidemmällä lenkillä on usein mukana joku hedelmä, että saa masun pohjalle jotain. Sitten varmuudeksi muutama geeli (dexalit masaa 1€/kpl), jos alkaa tuntumaan siltä, että jotain energiaa tarttis saada. Itse kannan veden aina juomapussissa, joten tässäkin on yksi syy, miksi en halua sitä värjätä noilla urheilujuomilla.
Vedellä mennään. Pikkuiset 1-2 tunnin maastolenkit menevät ilman mukanakulkevaa juomapulloa (juomareppua ei ole eikä tule), tosin suunnittelen ne usein kulkemaan niin että pääsen poikkeamaan johonkin kahvilaan/ulkoilumajaan tankkaamaan. Pitkällä (siis minulle pitkällä) maantielenkillä 3-4t on mukana yleensä 0,5 litranen pullo + tankkaan pitäessäni kahviloissa tms. 1-2 taukoa.
Onko jollain kokemuksia tuosta Eliten Nanogelite pullosta kesäkäytössä?
Talvikäytössä suukappale todettiin hieman ongelmalliseksi:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=27468
Ja kuinkahan on veden "muovisuuden" kanssa kyseisellä pullolla?
Kyllähän tässä näkyy suurimmalla osalla olevan realiteetit hallussa; nestetasapaino on se tärkein. Lenkkeillessä ei mitään suoloja tarvi. Ne saa kyllä ruuasta lenkin jälkeenkin. Tehokaan ei sinänsä ratkaise, kovat lenkit tapaavat olla kevyitä lyhyempiä. Itse otan kyllä aina urheilujuomaa kovalle lenkille.
Kilpailusuoritukseenkaan juomien ja geelien energialla ei juuri ole merkitystä. Kroppa pystyy ottamaan sellaiset max 60g hiilihydraattia eli n.240kcal tunnissa kun kulutus voi olla helposti yli 1000kcal enemmän. Juoman sokeri auttaa pitämään verensokerin tasapainossa ja siten vireystilan korkeana. Nitti Nuuttila sanoi osuvasti kerran Tanhuvaaran urheiluopistolla: "tietää paremmin mistä on tulossa ja minne menossa".
Sitten kun kilpailusuoritus kestää useita tunteja, alkaa hivenaineillakin olla jo jonkinlaista merkitystä ja lähinnä juuri sillä natriumilla.
En aja mitään asketismin asiaa, mutta itse kullekin tekisi hyvää opetella tulemaan toimeen vähemmällä energialla treenatessa. Uskon että sillä on juuri vaikutusta siihen, ettei tule mitään sellaista "stoppia" lenkillä, kun energia ei kuitenkaan ole loppu. Kroppa vaan vaatii sitä mitä on tottunut saamaan. Ja siitä, että lenkillä ei koe tuollaisia stoppeja, voi taas olla hyötyä kisoissa. Ei tule sitten sielläkään. Tämä viimeinen oli siis mutua ja itse koettua.
usko juntunen
22.07.2008, 15.45
Noita metalli-termareita saa myös urheilupullo-korkilla. Itselläni on Thermoksen pullo, jossa tuli mukana kuvan mukainen korkki. Pyörän normi pullotelineeseen tuo liian kapea, mutta hiihtohommissa se on hyvä. Rosella näitä näyttää olevan kahta mallia.
http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=15480
http://www.roseversand.de/output/importbilder/artikel/5/5/7/t_557016_2.jpg
Noita minäkin käytän kylmillä keleillä ja tuohon Thermoksen pulloon saa normikorkin,voi käyttää termarina.Laadultaan tuo on ehkä paras termari mitä koskaan tehty. Tuon neopreenin päälle kun pyöräyttää sisuskumista leikatun renkulan niin se ei hölsky pullotelineessä Hiihtolenkeillä tuo on aivan lyömätön.
Ei Pekka, minä en kuvittele, tällä ponnettomalla keholla jossa ei ole juuri lainkaan mitään vararavintovarastoa on pakko saada kamaa, mielellään jo lenkin aikana.
Pekka hyvä, onko kukaan muistanut sanoa sinulle, että me olemme kukin yksilöitä, se mikä toimii sinulla ei toimi minulla.
Minulla on kaksi pulloa nestettä mukana. Joskus Sigglestejä, joskus mitä erikoisempia sisältöjä niissä on.
Ohiampuja
22.07.2008, 19.41
itse kullekin tekisi hyvää opetella tulemaan toimeen vähemmällä energialla treenatessa. Uskon että sillä on juuri vaikutusta siihen, ettei tule mitään sellaista "stoppia" lenkillä, kun energia ei kuitenkaan ole loppu. Kroppa vaan vaatii sitä mitä on tottunut saamaan.
Tässä asiassa on aikamoisia eroja ihmisten välillä, itse olen aika herkkä verensokerin heilahteluille. Käytännössä en lähde pyörällä mihinkään, ilman paria geelipussia taskussa hätävarana. Sitten jos ja kun se stoppi tulee, niin se on aika totaalinen. Ei siinä ambulanssia tarvita, mutta meno loppuu kuin seinään.
sorkan_fiba
23.07.2008, 00.21
Ei tähän mielikuvitusta tarvita. Kyllä elimistön toimii niin, että jos menetyksiä ei korvata tulee puutostiloja. Tavoitteellisessa ja säännöllisessä urheilussa energiatasapainolla on merkittävä vaikutus suorituksesta palautumiseen. Ei tietenkään tarvitse välittömästi ravintoaineita korvata, mutta mitä haittaa siitä on?
Pekka[/FONT] L;972966]...En aja mitään asketismin asiaa, mutta itse kullekin tekisi hyvää opetella tulemaan toimeen vähemmällä energialla treenatessa.
Aika paljon ruutia on valmennuksessa ja ravitsemuksessa on tehty duunia tankkaukseen ja palautukseen, jotta energiatasapaino säilyisi. Kyllä elimistö ihan riittävästi "kärsii" ilman vähemmän energianoton harjoitteluakin.
Kyllä juoman määrä ja laatu riippuu aivan kahdesta asiasta:
A) Lenkin rasituksesta
B) Fysiologisista ominaisuuksista
Kohtaan A) vaikuttaa lenkin kesto ja käytetty teho sekä olosuhteet, kuten lämpötila, vastatuuli, ylämäet yms.
Kohtaan B) taas kunkin liikkujan henkilökohtaiset ominaisuudet, kuten mm. energiankulutus...
Lisäisin tähän vielä:
C: ravitsemustila: tankkaus ennen lenkkiä, ravinnon saanti lenkillä ja energian ottaminen lenkin jälkeen
D: seuraavien treenien huomiointi
... Viikonloppuna ajeltiin 600 km ja juomapulloissa oli pelkkää vettä. Matkalla ruokailtiin kerran kunnolla ja muutama kahvikuppi tuli myös juotua munkkien tai ruisleipien kanssa. Energiapatukoina toimivat tavalliset suklaa- ym patukat, mitään urheilupatukoita ei syöty...
Onnittelut 600 km taivalluksessa. Minulla ei ole mitään munkkeja tai suklaa- ym patukoita vastaan, mutta kyllä energiapatukat on ravintoarvoltaan ihan eri planeetalta.
Antti Kuitto
23.07.2008, 00.56
Munkeista puheenollen,tossa kevään malliksen leirillä kyllä eräs suomen kärkipään fillaristikin opasti suklaacroissantien käyttöön lenkkieväänä. Ja kas,ihan hyvinhän se toimikin kun testasin. Muistan kyllä toisaalta hyvin senkin ajan kun itsekin piti ottaa lenkille evästä mukaan ja maracupeissa joutui stoppaamaan huoltopisteille tai popsimaan evästä ajon aikana. Nyt kun äijä on hieman paremmassa iskussa, niin maracupeissa riittää urheilujuoma ja pari geeliä veden kera kisan aikana. Eli, oma vinkki: ajakaa enemmän,kyllä se elimistö siihen tottuu ja kunto kasvaa. Sitten pärjää hyvin pitkänkin lenkin lidlin patukoilla ja vedellä ilman mitään pulmia. Ja sitten sen pitkän lenkin jälkeen kunnon palautusjuoma niin on taas seuraavana päivänä iskussa.
Pakko vähän lieventää omaakin mielipidettä...
Sillä esim eilen ajoin 2h ergometria pelkällä vedellä. Tosin alkutankkaus oli sen verran tuju että tarpeeksi suoloja (ja ennenkaikkea rasvoja) oli elimistöön vedetty taasen (pizzerian pitsa, jäätelö ja sit lisää jäätelöä vähän myöhemmin ja pari dominokeksiä). Ei kroppa tarvinnut enää lisäenergiaa tuollakaan 2h lenkillä.
Mutta ulos jos lähden ajamaan normaalia lenkkiä niin kyllä AINA on pullot täynnä Maximia, oli suunniteltu lenkki kuinka lyhyt tai pitkä tahansa.
Hä?:seko: Mulla tollasilla alle 4h lenkeillä ainoastan Pepsi Max:ia, ;)pari patukkaa ja alle 1.1/2 h lenkeille en ota mitään.:eek: Jos lenkin pituus ylittää tuon 4h otan tavallista pepsiä tai joskus Maximia. Kisoissa pulloissa tosin Maxim energia juomaa.
Tosin mulla rasvaa mitä polttaa muutamakilo ylimäärästä.:D
on sitä mullakin muutama kilo kevennettävänä, mutta ihan pelkällä vedellä ei kulje kuin sellaset 1,5-2 tuntia sitten vaatii jo lisäenergiaa. Liekö sitten verensokeri, joka tekee tuon. (eipä oo tutkittu, mutta villi arvaukseni). Tänpäiväsen lenkin nesteinä oli 2x 75cl gutzy 5% vahvuisena ja 2 ltr vettä juomarepussa. Eväänä pari ruisleipää ja rusinaa. Lenkin kesto 6h02min kevyttä pk tahtista keskisykkeellä 117. Nesteet riitti hyvin maaliin saakka eikä vieläkään nälkä ole. :seko:
Mistä hankitte näitä Dexaleja ja muita.
Mistä hankitte näitä Dexaleja ja muita.
No esim. Prismasta. Aika saman maksaa joka paikassa, viimeinen pottu taitaa olla Intersportista. Isolinnankadun viinakauppaa vastapäätä on luontaistuotekauppa joka myy mm. Squeezy:a.
kanttiinin tollo
28.07.2008, 00.41
Tänään oli lenkin loppuvaiheesta kourassa ½l tölkki olutta ja lenkki ei ollut silloin vielä ohi. Ei tarvinnu edes itse ostaa, kunhan kirjoitti nettiin vaan siitä miksi oluenjuonti estyy ja kas, hyvän mittaisen maastolenkin lopulla sitä jo oli tarjolla... :eek:
Itse lenkillä meni seljankukkamehulla maustettua vettä ja omarakenteinen maltokoktaili, sekin seljankukkamehulla maustettuna toki. Niin joo.. neljä tuntia about ja kolme mentiin vedellä ja yhdellä patukalla vaikka se kai ihan mahdotonta onkin... sen jälkeen malto. Eikä ollut mitään hidastelua vaikka rauhallista pitikin olla.. olisi tuo syödyllä aamiaisella mennyt varmaan läpi asti ilman maltojakin... vaan mitäpä sitä ei tekisi palautuakseen.
Raakahanu
28.07.2008, 09.54
No laudan ikurit vetää Helsingistä Ivaloon pelkällä pyhällä hengellä, sehän on jo todettu.
Pasi A S
11.07.2012, 01.42
Vesi on urheillessa riittänyt.Maratonilla 30 km nurkilla sorrun energiageeliin.Cuben logolla varustettu juomapullo on fillari lenkillä pitänyt veden maun vedenmakuisena.onko nuo vesireput kovia maustamaan vettä?
Kettu-Pekka
11.07.2012, 08.23
Vissyä pulloon ja ketju tiukalle :)
Vettä camelbackissa, jossa t lusikallinen suolaa. Eipä oo sen koomin kramppeja tullu. Mukana lisäksi 0,5l limupullollinen Maximin sitruunan makuista eneergiajuomaa ( väkevä sekoitus).
nuubiainen
11.07.2012, 11.09
Tässä asiassa on aikamoisia eroja ihmisten välillä, itse olen aika herkkä verensokerin heilahteluille. Käytännössä en lähde pyörällä mihinkään, ilman paria geelipussia taskussa hätävarana. Sitten jos ja kun se stoppi tulee, niin se on aika totaalinen. Ei siinä ambulanssia tarvita, mutta meno loppuu kuin seinään.
Allekirjoitan tämän pari kertaa bonkanneena. Aivot eivät toimi ilman riittävää glukoosin saantia ja seuraukset voivat olla todella epämiellyttäviä.
Mielestäni parempi pitää huolta riittävästä energiansaannista kuin mennä äärirajoilla. On kuitenkin aika epätodennäköistä, että lihoisi ajamalla.
Näköjään kun tämäkin keskustelu on nostettu pinnalle, niin kerronpa nuorena naisena omat kokemukset nesteytyksestä..
Pyöräilyssä olen vielä aivan noviisi, mutta takana 12 vuotta salibandyä, josta viimeiset vuodet SM-liigassa. Aikaisemmin "pärjäsin" vedellä pitkät treenit ja ottelut, MUTTA kun aloin käyttää hardsporttia veden rinnalla, huomasin jaksavani paremmin, joten miksipä en käyttäisi. Vettä meni 90min peleissä 2-3l, energiaa 0,5l. Jokainen on kuitenki yksilöitä, esim joukkuetoverini tuskin edes veteenkään koski pelin aikana.
Pyöräillessä yli 4h lenkeillä olen käyttänyt vettä ja mehua tai hardsporttia. Puolessa välissä kahvilassa mehua ja leipää. Geeleihin enkä patukoihin ole koskenut enkä edes totuttele itseäni niihin. Rusinat vois mennä, jos niitä jaksaisi mukana kuljettaa. Salibandyssä huolto hoiti energiansaannin todella hyvin :)
tempokisu
11.07.2012, 17.50
Tämä tulee varmasti kaikille yllärinä :p, mutta kyllä se satanen ja reilukin vedellä menee, jos on viileetä niin ilman mitään. Menee varmaan pitempikin lenkki mutta käyn juomassa MEHUA Valkeakoskella, ellei sitten ota kaffe ja kakkupala ( jota en vältämättä tarvii). Aiemmin meni pitempikin rupeama vedellä.
Kun juoksin, niin ikinä mitään matkalla juonut, 25-30km lenkki keli kun keli niin kuivin suin. Tosin oli kuiva hölkkääjäkin.
Olen kyllä sitä mieltä kans että olemme erilaisia, tätä mun metodia ei varmana voi soveltaa kaikkiin - mutta taas ite voin pahoin jos lenkillä pitää juoda tai syödä, liikaa.
Maantielenkeillä pulloissa vissyä mistä hapot hölskytelty pois ja joskus seassa Maratonicia, maastossa repussa vettä tai vissyä.
Jake_Kona
11.07.2012, 18.51
Nuun elektrolyyttejä sisältävää juomatabletti tai 2 yhteen litraan vettä.
Jaksaa mennä mitä lihaksista löytyy.
Keskeytyksiä ei ole tullut juoman takia. !34 km pirkan pyöräytystä ja 5l nuunia ja pari?? litraa muita juomia.
Kuitenkaan en koskaan, siis en koskaan ole pyörälenkillä "heittänyt vettä"
Jos joku kuiva kapakala pärjää ilman juomaa keravalta kemiin sitten voi ihan omalla luvalla rääkätä itseään.
Minulla janon tunne on ikävä tunne. Mielummin olen väsynyt kuin väsynyt ja janoinen. Se saattaa v...tututtaa paljon.
:)
J. Conrad
11.07.2012, 19.20
Tämä tulee varmasti kaikille yllärinä :p, mutta kyllä se satanen ja reilukin vedellä menee, jos on viileetä niin ilman mitään. Menee varmaan pitempikin lenkki mutta käyn juomassa MEHUA Valkeakoskella, ellei sitten ota kaffe ja kakkupala ( jota en vältämättä tarvii). Aiemmin meni pitempikin rupeama vedellä.
Kun juoksin, niin ikinä mitään matkalla juonut, 25-30km lenkki keli kun keli niin kuivin suin. Tosin oli kuiva hölkkääjäkin.
Olen kyllä sitä mieltä kans että olemme erilaisia, tätä mun metodia ei varmana voi soveltaa kaikkiin - mutta taas ite voin pahoin jos lenkillä pitää juoda tai syödä, liikaa.
Suurimmalla osasta meillä muilla on vielä sisuskalut tallella. Toiset ei voi juoda jos suolta on jäljellä 3cm ja kaikki tulee samantien läpi, ja naisilla on talvella, keskellä yötä varmaan vaikea kyykkiä puskassa pupujen ympäröimänä. Helpompi kun ei juo ettei tule tilannetta...
Itse ajelin pitkään pelkällä vedellä, mutta kun sain pari kertaa verensokerin niin alas, että tulisi käytännössä stoppi ajamiseen, niin pisti funtsituttamaan uudestaan. Jälkimmäisellä kerralla en meinannut pysyä tolpillani, kun hyppäsin pyörän selästä pois. Noiden kertojen jälkeen juomarepusta on aina (pois lukien alle tunnin junnulenkit) löytynyt ~1,5 vettä Sponserin urheilujuomajauheeseen sekoitettuna. Ja varalla vielä pari myslipatukkaa.
Halloo halloo
11.07.2012, 22.43
Lyhyt lenkki (1-3h): Vettä yhdessä pullossa.
Pitkillä taipaleilla (3h->): Kaksi juomapulloa, 850ml vettä, 500ml sokeripitoista mehua, johon sekoitettu 1 tl pansuolaa (huom! ei normaalia). Sopivin väliajoin nappaa suolaliuosta, ehkä 1/4 on lähellä hörppyjen suhdetta. Vesipulloa täytyy täyttää tietty huoltoasemilla tai kahviloissa, mutta suolaliuosmehu on kestänyt koko päivän matkan. Kokemusta ei ole pitkistä taipaleista kertynyt merkittäviä määriä.
Juon pelkkää vettä lenkeillä. Nelituntisia pisimmillään 30 keskarilla. En tarvitse energiaa enkä suolaa, koska minulla on täysimittainen suoli jossa on vielä pari edellistä ateriaa sulamassa.
Vettä tulee juotua camelbakista mutta mukana sitten suklaata/myslipatukkaa/marjapiirakkaa. Tiistain kahdeksan tunnin lenkillä poikkesin Hesessä ;D
Viikko sitten maasturilla ajamalleni 80 km:n mökkimatkalle tuli lähdettyä huonolla tankkauksella ja kyllähän se kostautui. Väsytin itseni ajamalla liian kovaa kymmenen kilometrin asvalttisiirtymän vastatuuleen jonka jälkeen viimeiset 30 kilsaa soratietä olivat todella pitkiä kilometrejä. Siinä ei paljon pullosta urheilujuoman naukkailu auttanut.
Voithan vetää praimerin 10min ennen lenkkiä, niin saat pidettyä nesteet paremmin tasapainossa. Urheilujuomiin lisätyt hiilihydraatit vähentävät tai jopa ehkäisevät liikunnan aiheuttamaa kataboliaa lihaksistossa. Ihan sama, kun ihmiset esim. vetävät yli 60min treenejä salilla kovaa, niin pitäisi saada proteiini-hiilari sekoitusta (palautusjuoma) ettei lihaksiin vapautuvat radikaalit aiheuta liian kovaa kataboliaa. Tarkoituksena pitää lihastenkasvatuksessa positiivinen proteiinitasapaino, jolloin päästäisiin anaboliseen tilaan. Hiilihydraatit tehostavat proteiinisynteesiä ja tietenkin saat myös energiaa.
Miten tämä liittyy pyöräilyyn? Ihan samalla tavalla lihakset rasittuvat, mutta pidemmällä aikavälillä. En tarkoita, että tunnin mittaisen lenkin aikana pitäisi vedellä kaikenmaailman sekoituksia vaan jos vedät pitkää lenkkiä ja haluat ylläpitää lihaksistoa niin kannattaa oikeasti panostaa ravitsemukseen myös lenkillä. Vedellä kyllä pärjää kyllä 1-2h pyöräillessä, jos treenaat tosissasi. Itse siirtyisin jo energiajuomiin tai jopa vetäisin palautusjuoman pidemmillä lenkeillä :)
E: Mainostan taas mielestäni parasta palautusjuomaa. Ei makeutusaineita eikä mitään sokerilitkua, niin kuin esim. Gainomax. Tämä on kyllä jauhetta: http://www.shopping4net.fi/Fitness/Ateriankorvike/Jauhe-Juoma/Top-Fuel.htm
Kuparinen
12.07.2012, 11.46
Pelkkää vettä on mukana. Lähinnä siksi että muuten suu ja kurkku kuivuvat inhottavan tuntuisiksi. Pikku hörppy säännöllisesti, lämpimällä kesäkelillä 2 l / 100 km. Vararavinto kulkee mukana vyötäröllä, siitähän tässä juuri yritetään päästä eroon... normaalilenkeillä ei tarvita lisäravinteita, eli minun kunnolla ja vauhdeilla alle 100 km.
Muutamalla pidemmällä matkalla on sitten energiat loppuneet. Tämä "bonk" on mielenkiintoinen ja jälkeenpäin huvittavakin ilmiö: yhtäkkiä "tie nousee pystyyn" eikä millään tahdo löytyä tarpeeksi pientä vaihdetta. Ajatukset ovat jossain ihme putkessa ja katse eturenkaassa, kunnes sitten yhtäkkiä huomaa että kävelijätkin menevät ohi. Toipuminen kestää yllättävän kauan.
Santtu_Pasanen
14.07.2012, 22.28
Pari perusjuttua:
1. Energialähteiden käyttö ei ole kiinni saatavuudesta, vaan harjoitustehosta. Ts. ihan sama, kuinka paljon hiilaria lenkillä vetää, rasvaa ei samalla intensiteetillä kulu enempää tai vähempää.
2. Alhaisella teholla rasvan suhteellinen osuus on suuri, mutta harjoitustehon noustessa, vaikka suhteellinen osuus tippuukin, käytetty kokonaismäärä on suurempi, ts. rasva-aineenvaihduntaa harjoitetaan tehokkaammin. Eli hiilaria pulloon/taskuun, kovempi vauhti --> suurempi absoluuttinen rasvan käyttö
3. Tärkein rasva-aineenvaihduntaa rajoittava tekijä on tismalleen sama kuin hiilareilla, ts. mitokondrioiden määrä, tiheys ja entsyymit, ts. vaikka onnistuisi treenaamaan yksinomaan niin kovalla intensiteetillä, että kaikki energia tulee hiilareista (anaerobinen kynnys ja yli), niin rasva-aineenvaihdunta kehittyisi silti.
Jake_Kona
24.10.2012, 21.11
Olen nyt jokusen vuoden käyttänyt elektrolyytti- urheilujuomia joissa ei ole kaloreita.
Puretabletteina: Nuun ( **** 4 tähteä) vaikea/mahdoton saada suomesta aika kallis, paljon makuja
High5 (****4) ------------ II-------------
Jauhapurkkina: Xenofit mineral light, ( *****5) sekoittuu itsekseen erinomaisesti, hyvän makuinen, huomattavasti edullisempi kuin poretabletit
Ja on minulle ollut näistä apua ainakin henkistä. Pullossa tehosatsi ja juomarepussa pelkkää vettä. Helppo pitää paikat puhtaana.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.