PDA

Näytä tavallinen näkymä : Poljin jumissa

XC-JJ
05.07.2008, 21.02
meinasinpa irrottaa pyörästä lukot ja laittaa tilalle flätit kun ostaja tulee katsomaan huomenna pyörää, mutta lukot ovat niin jumissa kammissa, ettei liiku mihinkään.. eli mikäs nyt eteen?

ellmeri
05.07.2008, 21.20
meinasinpa irrottaa pyörästä lukot ja laittaa tilalle flätit kun ostaja tulee katsomaan huomenna pyörää, mutta lukot ovat niin jumissa kammissa, ettei liiku mihinkään.. eli mikäs nyt eteen?

Kokeilitko avata oikeaan suuntaan :cool: ?

Jos koitit niin,anna olla,jos on hyvä niin menee se noinkin kaupax.

A R:nen
05.07.2008, 21.28
CRC:tä tai vastaavaa kierteille ja aamulla uusi yritys?

znood
05.07.2008, 21.46
Oikeessa polkimessa Oikea kierre ja Vasemmassa Väärä :)

joskus on itekin tullut metrisellä jatkovarrella tullut väänneltyä noita irti :)

XC-JJ
05.07.2008, 23.22
on käännetty oikeaan ja väärään suuntaan ja pitkällä ja lyhyellä avaimella..

tollanen 4400 disc -08 trekki olis vaan helpompi myydä fläteillä..

perttime
05.07.2008, 23.28
Vanhasta pyörästä lähti 10 vuotta paikoillaan olleet polkimet kun naputtelin kiintoavainta vähän vasaralla. Hyvässä lykyssä CRC voi auttaa.

(ei kai ollut polkimet ilman rasvaa asennettu ja väännetty "tarpeeksi tiukalle"?)

Shimaani
05.07.2008, 23.29
Kyllä se poljin irtovaa kun laittaa 15mm avaimen(jos polkimen juuressa on kantaa) ja nakuttaa varovasti vasaralla tai moskalla oikealta puolelta.

Tähän mennessä yxikään poljin ei oo jääny irtoamati. Yhen satulatolpan kanssa meinas mennä hermo mut hidrauliprässi pelasti.

Muox: vttu mää ole hidas täälläki

cujo
05.07.2008, 23.34
Itekkin pari päivää ennen tahkoa väänsin vanhoja lukkiksia irti about 2-2,5h. Vasen lähti noin 1h työn jälkeen irti ja oikea irtosi, kun sain ihan pienen nykäyksen kierrettyä kiinni päin ja siitä sitten lähin vääntämään auki. On ilman rasvaa asennettuna todella tiukassa. Yritin CRC:tä laittaa väliin ja annoin vaikuttaa myös. Onnea pedaalien kanssa... :D

XC-JJ
05.07.2008, 23.40
noh CRC ja VOIMA teki tehtävänsä =) eikä ees kierteet menny pilalle xD polkimet lähti irti pienellä voimannäytteellä.. onneks ei joo kierteet lähteny tällä kertaa mukaan..

Harryupp
06.07.2008, 08.36
Hyvä että irtosivat ilman että kierteet korkkas, Mä tässä viimeviikolla irroittelin Crankbros polkimet kuusiokoloholkilla johon laitoin 80 sentin jatkovarren.
Oikein paukahti kun poljinkierteet irtos kampikierteistä. Luulin jo että nyt jotain särkyi mutta sekä avain, poljin että kampi ja karbonirunko olivat ehjät.
Mitä oppii tästä?
Olis hyvä pistää vähän rasvaa kierteisiin ennenkuin ruuvaa polkimet kiinni.

A.M.®
06.07.2008, 09.52
Vaseliini tai peräti kuparitahna (saa autotarvikeliikkeistä) pelastaa näiltä jumitilanteilta.

Jos jumi on päässyt iskemään, siihen auttaa usein kuumailmapuhallin. Alumiini laajenee mukavasti lämmittäessä ja irrottaa otteensa vaikkapa juuri teräksisestä poljinakselista. Tai keskiöakselista. Kokeilkaas huviksenne, toimii.

lasinilkka
06.07.2008, 10.08
Pyörän mukana tuli m505-lukkopolkimet kaksipuoleisina, eli toisella puolella on kiinni sellainen muovinen läpyskä että voi polkea tavallisilla kengillä. Nyt kun on kunnon kengät hankittu niin miten tämän osan saa irti? Ihan vaan vääntämällä niin kuin kenkäkin irtoaa?

Matti H
06.07.2008, 10.12
Pyörän mukana tuli m505-lukkopolkimet kaksipuoleisina, eli toisella puolella on kiinni sellainen muovinen läpyskä että voi polkea tavallisilla kengillä. Nyt kun on kunnon kengät hankittu niin miten tämän osan saa irti? Ihan vaan vääntämällä niin kuin kenkäkin irtoaa?

Vääntämällä lähtee, ihan kuin kenkäkin. Projektia helpottaa jos saat avaimen mahtumaan jostain välistä niin, että saat käännettyä lukituksen kokonaan auki.

iigor
31.03.2009, 09.58
Nostetaas tätäkin.. Mulla on molemmat polkimet jumissa, en oo siis itse asentanut polkimia vaan edellinen omistaja. Yritin avata metrisellä vivulla, kuumensin liedellä, uitin crc:ssä.... Nyt on polkimetkin jo paskana. Enää tulee mieleen että porais sen akselin pois ja jyrsisi loput pois, mutta noinkohan kierteet kestää moista...?

Olisikos kellään vielä jotain ässää hihassa?

(Joo katselin jo uusia kampia.)

länsiväylä
31.03.2009, 10.12
Tuo ne mulle. Lähtee kyllä irti (jos polkimet saa tuhoutua)

Mike Estonian
31.03.2009, 10.25
Vaseliini tai peräti kuparitahna (saa autotarvikeliikkeistä) pelastaa näiltä jumitilanteilta.

Jos jumi on päässyt iskemään, siihen auttaa usein kuumailmapuhallin. Alumiini laajenee mukavasti lämmittäessä ja irrottaa otteensa vaikkapa juuri teräksisestä poljinakselista. Tai keskiöakselista. Kokeilkaas huviksenne, toimii.

Kuparitahna on kyllä mainio aine jumiutumisen estämiseksi. Vanhempien autojen jarruosissa on tuon pätevyyden monesti havainnut, vuosien jälkeen ovat helposti purettavissa. Jos haluaa olla luontoystävällisempi, niin Terva-spray on hyvä aine kanssa, tuoksuukin hyvälle. Lämmitysvinkki on myös erittäin hyvä, kun kyseessä on erilaiset metallit.
Jumiutuneiden kohteiden irroittamisessa olen myös käyttänyt Rost off Ice nimistä tököttiä, jota on ainakin wurthin valikoimissa. Suihkuttaa, antaa vaikuttaa rauhassa ja suihkuttaa lisää. Tosin kannattaa varoa aineen leviämistä ei toivotuille kohteille.

greenman
31.03.2009, 10.28
Ota kammet irti ja laita ruuvipenkkiin ja metrisellä jatkovarrella kääntelet. Kyllä lähtee. Näin ainakin sain yhden todella jumittunee/tehtaalla kiristetyn polkimen irti.

iigor
31.03.2009, 10.34
Tuo ne mulle. Lähtee kyllä irti (jos polkimet saa tuhoutua)

Hah, okei. Kelasin että sulla on kevätkiireitä niin en tuonu jo aikasemmin.

IoD
31.03.2009, 19.41
Timen maantiepedaaleissa on se ongelma, että niihin käy vain pienehkö kuusikoloavain--ei paikkaa pedaaliavaimelle. Vaikka on kuparitahnat ja kaikki, niin jumissa on--taas kerran.

Paapaa
05.06.2009, 17.52
Laitetaas tänne:

ParkToolin ohjeessa sanotaan, että "Never use a cone wrench to remove or install a pedal.".

Itse irroitin polkimet ihan normaalilla 15mm kiintoavaimella, jonka löysin Clas Ohlsonilta. Mikä on "kartioavaimen" varsinaisen poljinavaimen (esim. Biltemassa myydään) ja käyttämäni kiintoavaimen oleellinen ero?

TERU
05.06.2009, 18.10
Englanti taipuu huonosti, mutta kartioavain on lituskainen peltinenkin avain ja sillä ei kestä availla mitään tiukassa olevaa ruuvia. Bilteman avaimessa on vartta vähän pidempään, avaimeksi käy mikä tahansa kunnollinen 15 mm U-avain kunhan ei ole kovin paksuleukainen. Polkimet pitää kiristää melkoisen tiukkaan, ensimmäisen lenkin jälkeen vielä tarkistaa kireys.

fsol77m
05.06.2009, 18.13
Laitetaas tänne:

ParkToolin ohjeessa sanotaan, että "Never use a cone wrench to remove or install a pedal.".

Itse irroitin polkimet ihan normaalilla 15mm kiintoavaimella, jonka löysin Clas Ohlsonilta. Mikä on "kartioavaimen" varsinaisen poljinavaimen (esim. Biltemassa myydään) ja käyttämäni kiintoavaimen oleellinen ero?

paksuus on ero... sillä kartioavaimen täytyy olla ohut että se mahtuu kiristämään sen kartion
esim ->
http://bikesmithdesign.com/SA/cone-wrench-mod.jpg
http://www.instructables.com/files/deriv/F9P/D5PY/FISZNFR8/F9PD5PYFISZNFR8.MEDIUM.jpg

jos noilla kiristää poljinta niin ohuuden takia se saattaa vääntyä mutkalle tai muuten vain pahasti uralle tms eli viisampaa on vääntää paksummalla lenkillä tms

dILETANTTI
05.06.2009, 19.05
No, johan oli mukavan näköiset leuat jakarissa. Pitääköhän tässä vielä alkaa lämmittelemään rälläkkää ja smirgeliä. Hankin 13-16 mm kartioavaimet, mutta sitten hankin vielä XT:n navat ja eipä käynytkään avaimet. Ajattelin tehdä kiintolenkistä, mutta jakarista saisi kyllä hyvän.

IncBuff
13.06.2009, 15.34
Tulipa ostettua lukkopolkimet, mutta tehtaan jäljiltä olevat pedaalit ei hievahdakaan. CRC:tä on kokeiltu mutta ei liiku milliäkään. Pakko oli luovuttaa. On tää harrastaminen tuskallista :mad:

Santraginus
13.06.2009, 16.35
Tulipa ostettua lukkopolkimet, mutta tehtaan jäljiltä olevat pedaalit ei hievahdakaan. CRC:tä on kokeiltu mutta ei liiku milliäkään. Pakko oli luovuttaa. On tää harrastaminen tuskallista :mad:

Kävipä itsellänikin mielessä, että tehtaan jäljiltä kannattaa varmaan lukkopolkimet avata hyvissä ajoin (vajaa viikko käyttöönotosta), etteivät pääse ajan kanssa jumittamaan.

Jösses, että olivat lujassa! Väärinkäytin 15 mm avainta, jossa oli toisessa päässä silmukka. Viritin silmukan läpi jatkoksi teräsputken, ja väänsin pitkällä varrella polkimet irti. Avainkin kesti käsittelyn. Sitten alumiinitahnaa kierteisiin, ja polkimet takaisin. Hyvin ovat silti pysyneet.

dirtyrider
13.06.2009, 16.56

Kävipä itsellänikin mielessä, että tehtaan jäljiltä kannattaa varmaan lukkopolkimet avata hyvissä ajoin (vajaa viikko käyttöönotosta), etteivät pääse ajan kanssa jumittamaan.
Hehe, hyvä että jollain leikkaa. Ihmettelinkin kuinka uudet pedaalit voi olla noin jumissa tehtaan jäljiltä.. mutta tässä puhuttiinkin nykyisistä pedaaleista... :rolleyes:

Täällä taas tapellaan kammen pultin kanssa, keskiön akseli poikki, joten pitäisi vielä saada pätkä pois kammen sisästä. Pitää käydä kääntämässä viilapenkissä.

massive
30.03.2013, 18.31
Moi,
Viestiketju on vanha, mutta ainakin itselleni sitäkin ajankohtaisempi. Talvialeista tuli Helmikuussa hommattua uusi Konan Cyclo, ja alkavan kevään myötä olen ottamassa sitä vihdoin käyttöön. Olin vaihtamassa tehdaspolkimien tilalle lukkopolkimet, mutta niinpä ne eivät vaan meinaa lähteä irti tavallisin konstein. Tänään kävin hommaamassa poljinavaimen, jolla sain lopulta oikean puolen polkimen irti. Vasen poljin istuu kuitenkin niin tiukassa, että poljinavainkin antoi periksi - ja nyt alkavat polkimen kaikki vääntökohdankaikki kulmat olla jo pyöreinä. Tietystikään polkimissa ei ole myöskään ole kuusiokoloa. CRC:tä, vasaraa ja kuumaa ilmaa olen kokeillut, mutta tuloksetta. Vanhaa poljinta en enää tarvitse, joten sen tuleva kohtalo on ihan yksi lysti.

Onkohan tässä enää mitään tehtävissä? Voisiko jossain pyöräliikkeissä tms. olla riittäviä työkaluja siihen, että tuon polkimen saisi väkisin irti kammesta. Ei huvittaisi kauheasti alkaa vaihtamaan kampisarjoja kun fillari on puolisentoista kuukautta vanha ja sillä on ajettu ehkä 5 km...

Matti Heikkinen
30.03.2013, 18.41
Viestiketju on vanha, mutta ainakin itselleni sitäkin ajankohtaisempi. Talvialeista tuli Helmikuussa hommattua uusi Konan Cyclo, ja alkavan kevään myötä olen ottamassa sitä vihdoin käyttöön. Olin vaihtamassa tehdaspolkimien tilalle lukkopolkimet, mutta niinpä ne eivät vaan meinaa lähteä irti tavallisin konstein. Tänään kävin hommaamassa poljinavaimen, jolla sain lopulta oikean puolen polkimen irti. Vasen poljin istuu kuitenkin Otitko huomioon että vasemmassa polkimessa on vasenkätinen kierre,jos yrität avata sitä oikealle kiertämällä saat vääntää pyöreäksi monta avainta eikä avaudu

massive
30.03.2013, 18.46
Kiitos vastauksesta. Otin kyllä. Avasin vasenta poljinta myötäpäivään, takarenkaan suuntaan.

Veny
30.03.2013, 18.48
Liikkeeseen jouduttiin täälläkin Konan cyclo viemään ja hiki tuli sielläkin. Kampi piti ottaa irti ja laittaa poljin (tai se mitä siitä oli jäljellä) ruuvipenkkiin kiinni niin lopulta antoi periksi.

massive
30.03.2013, 18.56
Jep jep. Kummallista. Vasemmasta polkimesta tosiaan on itselläkikin enää rippeet jäljellä, kun lopulta turhautuneisuudessani avasin polkimen kokeillakseni lenkkiavainta. No, loppputulos oli tietysti se, että laakerit levisivät lattialle ja avain pyöri tyhjää...

Mutta jos tosiaan huoltoon asti pitää viedä, niin onkohan jotain suosituksia minne kannattaisi viedä Pohjois-Helsingin alueella? Lähin huoltoliike lienee Maunulan Deesport.

kolistelija
30.03.2013, 18.59
Kysyin aikoinaan Kauppa Veljiltä miksi Konan polkimet olivat niin tiukalla. Vastaus oli nerokas: "Jotteivät irtoa." :D

massive
30.03.2013, 19.02
Mulle tää Konan polkimien tiukkuus tuli ihan yllätyksenä, kun taannoin varastetussa Kona Dew Plussassa lähti pari vuotta ilman mitään huoltotoimenpiteitä kiinni olleet peruspolkimet ihan nätisti irti ja ihan kiinalaiselal peruskiintoavaimella.

Human Traffic
30.03.2013, 19.08
Pyörätohtori on erikoistunut näihin hommiin. Ota yhteyttä ennenkuin menet.

HallinenK
30.03.2013, 20.00
Minulla kävi syksyllä miltei vastaavaa et oli poljin jumissa. Se oli kylläkin oma vika kun väänsi ensin täysii väärään suuntaan. Onneks oli kunnon avain. Sen jälkeen en ole pihtaillut rasvan kanssa

A.M.®
31.03.2013, 01.01
Kuumailmapuhaltimella saa aikaan riittävän lämpölaajenemisen kammen päähän.

mehto
01.04.2013, 15.15
Oikeessa polkimessa Oikea kierre ja Vasemmassa Väärä :)

Tervehdys,

olen (kuten viestimäärästä voi havaita uusi täällä) ja tästä olisin kysellyt, että vasemman lukkopolkimen sain auki mutta oikea ei liikahdakaan vaikka crc:tä olen sinne laittanut miten paljon.
Eli pitääkö oikeaa poljinta koettaa irroittaa vääntämällä takarenkaan vai eturenkaan suuntaan? Ja auttaako jos pitää avainta toisella puolella ja paukuttaa jollain järeämmällä polkimen puolelta?

Aattelin ruveta nääs käyttämään pyörää enemmän ja aina ei jaksa lukkokenkiä laittaa...

kolistelija
01.04.2013, 16.00
Jos vielä paremman ohjeen antaisi:
Oikea poljin aukeaa samaan suuntaan kuin kossupullon korkki, vasen avataan niin kuin kossupullo suljetaan.

mehto
01.04.2013, 16.48
Jos vielä paremman ohjeen antaisi:
Oikea poljin aukeaa samaan suuntaan kuin kossupullon korkki, vasen avataan niin kuin kossupullo suljetaan.

Kummalta puolelta katsottuna? Pyörän oikealta vai vasemmalta puolelta? :)

Taitaa olla niin, että tarvittaisiin pidempää vipuvartta vääntöä varten, mistä niitä saa paitsi Biltemasta?

Itsok
01.04.2013, 17.06
Istu pyörän päälle. Mieti kuinka Volvo kirjoitetaan. V kuin Vasen ja O kuin Oikea. :D
Eli rataspuoli on oikea ja levyjarrupuoli vasen.
Jatkovarreksi avaimiinhan käy mikä tahansa putki, joka on sopivan kokoinen. Mulla taitaa olla lisävääntiönä jostain matkaan jäänyt 1.5m pitkä rakenneteräs neliöputki tjmv. Pari kertaa on tarvinnut oikeasti sitä jopa käyttääkin.

Riippuen polkimesta avaamiseen voi käyttää 6/8 mm kuusiokoloavainta polkimen päästä tai 15mm kita-avainta poljinvarresta. Jos on mahdollista käyttää kuusiokoloavainta polkimen päästä, niin mieti oikeasti hetki kumminko päin avainta pitää vääntää. polkimen päästä vääntäessä menee helposti sekaisin, vaikkei avaamisen suunta muutukaan.
Ja luonnollisesti hyvälaatuiset avaimet tiukassa olevien polkimen avaamiseen. Jos on oikein tiukkapaikka niin Stahlwillen avaimia vaan yksitellen hakemaan.

Risto Koivunen
01.04.2013, 17.08
Älä hae sitä järeämpää vipuvartta ennen kuin olet varma mihin suuntaan pitää vääntää...

Yksi tapa hahmottaa asiaa on siten, että niiden polkimien irroitussuunta on vastakkainen kampien normaaliin pyörimissuuntaan nähden. Tämä sitä varten, että polkimet eivät pääsisi polkiessa vahingossa löystymään.

Nana
28.06.2015, 17.26
Nyt on sitten Escapen vasemmanpuoleinen poljin jumahtanut. Oikean sain vaihdettua, mutta vasen ei irronnut kiintoavaimella, eikä kuusiokololla, joka taivutettu ja jossa siis vipuvartta, jotta voi omalla kehonpainolla koittaa. Joku mieskin sitä ystävällisesti yritti irroittaa, mutta ei irtoa, ei. Mitä teen? a. lampsin läheiselle bodarisalille pyytämään apua.
b. jätän polkimet eriparisiksi
c. joku muu, mikä? :p

perttime
28.06.2015, 17.32
Siis olet vääntämässä oikeinpäin olevassa pyörässä poljinta pyörän takaaosaa kohti.
- lisää vipuvartta jollain viritelmällä, jos ei ole piiiitkävartista poljinavainta
- kiintoavaimen naputtelua vasaralla
- suihkaus liuotinta (CRC tms.) liitoskohtaan vähän ennen yritystä

Nana
28.06.2015, 17.38
^
Kyllä, takaosaa kohti väänsin ja varmistin, että se heppu väänsi myös takaosaa kohti.
Tuhannet kiitokset, tulipa hyviä vinkkejä, mulla nimittäin on jossain vasara. CRCtä ei taida olla. Hmm, mulla vaan ketjuöljyjä, kuten TF2 ja Muc offit, sekä Muc Off chain cleaneria, mutta ainakin tuo vasarahommeli voisi jeesata. Toki joku öljykin saattaisi auttaa liukastamaan, tosin pitäisi vielä saada työkalulla otettakin. Menenpä heti etsimään vasaraa.

Muoks. Vasara löytyi

Nana
28.06.2015, 17.44
Eikös tuo chain cleaner käy muuten liottimesta?

Lis. Ei irronnut vielä. Kävin vasaran kanssa naputtamassa, mutta en saanut. Mutta uskoisin, että tolla tavalla sen joku saa auki, ainakin jos toinen pitämässä fillaria paikallaan.

Matti Heikkinen
28.06.2015, 18.48
Haluatko siis kiristää poljinta lisää? Helppo sääntö polkimien irroittamiseen ja kiinnittämiseen on: irroitetaan kiertämällä eteenpäin ja kiristetään kiertämällä taaksepäin oletan että irroitit oikenpuolen polkimen kiertämällä eteenpäin

Nana
28.06.2015, 18.52
Miten minun cyclon polkimet sitten irtoavat kun laitan kuusiokolon kiinni ja käännän taaksepäin? ja kiristyy eteenpäin
Kyllä kai näissä pitäisi kierteet olla ainakin samalla tavalla kaikissa pyörissä ja käännän siis Escapessa ihan samaan suuntaan kuin cyclossakin, josta saan polkimet irti ja kiinni. ja tuo toinen poljin Escapesta aukesi tällä logiikalla niin luulisi ettei toisessakaan ole toisin.
Siinä ei ole vielä lainkaan rasvaa kierteissä kun ei ollut rasvaa mukana kun vaihdoimme nuo. Siksi on jumahtanut aika pahasti nuo.

Matti Heikkinen
28.06.2015, 18.54
koskee tietenkin fillaria mikä on käännetty ylösalaisin silloin on polkimien irroitus paremmin käsillä

oem
28.06.2015, 18.55
http://www.ehow.com/video_5773311_remove-bicycle_s-pedals.html

Nana
28.06.2015, 19.05
Minä puhun toki oikeinpäin olevasta pyörästä. Eli kyllä mä olen ihan oikeaan suuntaan kääntänyt. Olipa hieno poljintyökalu hepulla, ainakin oli vartta millä vääntää.
Ellen ole varma kumpaan suuntaan kääntää kokeilen aina cyclollani, jossa rasvatut vispilät irtoavat kevyesti. Nyt olen irroitellut niitä sen verran monesti, että rupeaa jo muistamaan kumpaan suuntaan kiristää ja kumpaan aukastaan.

Antti Salonen
28.06.2015, 19.18
Yleisesti paras tapa saada jumissa oleva poljin (tai muu vastaava) on terävät napautukset vasaralla. Pyörä, poljinkampi ja työkalu sellaiseen asentoon, etteivät ne pääse lyödessä heilahtamaan mihinkään, ja sitten vain kohtuuden nimissä lisää voimaa kunnes alkaa irtoamaan. Pitäisi onnistua myös yksin jos vähän aikaa hakee sopivaa työskentelyasentoa.

Nana
28.06.2015, 19.42
^ Joo, mä yritän vielä uudelleen jossain vaiheessa. Pitäs lähteä tänään vielä koiran kanssa ajelemaan. Se katsoo syyttävästi jos menen liian monta kertaa peräkkäin yksin fillaroimaan.

pepper
28.06.2015, 21.56
Tuo poljintyökalu ei montaa euroo kustanna, säästää vitutukselta ja auenneilta rystysiltä ☺

Nana
28.06.2015, 22.35
^
Varmasti maksavat yli 10e, lähemmäs 15 täällä ja jos muualta niin maksat posteissa saman. On ne minusta ihan hyvin hinnoiteltuja metallinpaloja.
Ja kun tarkoitus on tästä edespäin laittaa rasvaa polkimiin niin on luultavaa, että voisi saada ihan normi työkaluilla ne irti, eikä siksi viitsisi yhtä kertaa varten ostaa tuollaista vielä, siis sen lisäksi, että ostin juuri nivaskan kuusiokoloja ja 15mm kiintoavaimen. Kyllä minusta normaalisti pitäisi polkimet noilla saada auki.

pepper
28.06.2015, 23.02
Eipä tainnu maksaa ku reilu vitosen viime kesänä ku takkusin polkimen kanssa...
Ostin jostain motonetistä tai halpahallista,ei muista ☺

Greycap
28.06.2015, 23.35
Polkimien irrotustapahan menee virallisesti "ota poljinavain ja käännä, poljin irtoaa helposti" mutta totuus on enemmänkin "ota 15 mm lenkkiavain, laita jalkaan pitkävartinen vaelluskenkä kokoa 44, asettele avain polkimeen suunnilleen vaakatasoon, pidä pyörää paikallaan ja polkaise avaimen toiseen päähän niin lujaa kuin uskallat (varo sitä nuppiluuta, se menee läheltä kampea), etsi avain sohvan alta ja kierrä poljin irti".

Nana
28.06.2015, 23.39
Ahhahaa, tulipa osuva kuvaus Greycapiltä. Juuri noin se menee. :D Tosin minun kohdallani jäi tuo polkimen auki kiertäminen väliin ja tyydyin toistamaan lukuisia kertoja tuota asettele, polkaise ja etsi avain, asettele, polkaise ja etsi avain, asettele...

Joo, saahan niitä varmaan halpahalleista halvemmalla, mutta kun tosiaan juuri ostin poikien kehoituksesta erilaisia kuusiokoloja, etten ole heti seuraavan erikokoisen mutterin kanssa taas pulassa niin ei viitsisi ostaa enää poljinavaintakin. Ehkä sitten jos rasvasta huolimatta jumittuvat.

Nana
29.06.2015, 17.27
Noniin, poljin irroitettu. Bike Companyssä käväisin ja skidisti hävetti kun työntekijä nykäisi sen poljintyökalulla ensimmäisellä yrittämällä irti. :rolleyes:
Pitäisköhän treenaa vähän jotain lihaksia käsissä?

perttime
29.06.2015, 17.45
Liian pieni vasara... :)

oem
29.06.2015, 17.53
Noniin, poljin irroitettu. Bike Companyssä käväisin ja skidisti hävetti kun työntekijä nykäisi sen poljintyökalulla ensimmäisellä yrittämällä irti. :rolleyes:
Eihän kaikkea tarvitse tehdä itse.;)

Nana
29.06.2015, 18.42
^
Ei toki. Omaksi puolustukseksi sanottava, ettei sitä eilen saanut minua auttanut mieskään irti kiintoavaimellani, joten on sillä vipuvarren pituudella varmaan juuri tuon verran merkitystä kun poljin vähän jumissa. Ainakin leikitään, että se johtui kiintoavaimen varren lyhyydestä. :D

Nana
29.06.2015, 18.44
Liian pieni vasara... :)

Mulla taitaa olla vielä kirveskin, mikäli faija ei jo vienyt sitä mennessään, siltä varalta, ettei vasarakaan riitä ja alkaa palkokasvia puskemaan nenästä.

pätkä
29.06.2015, 18.47
^
Ei toki. Omaksi puolustukseksi sanottava, ettei sitä eilen saanut minua auttanut mieskään irti kiintoavaimellani, joten on sillä vipuvarren pituudella varmaan juuri tuon verran merkitystä kun poljin vähän jumissa. Ainakin leikitään, että se johtui kiintoavaimen varren lyhyydestä. :D

Tai sitten tää uros ajatteli, että pääsee useamminkin käymään, jos pedaali ei mukamas lähde heti irti...