Näytä tavallinen näkymä : Polvi kipeytyy..
Mistän voisi johtua, että vasemman jalan polvi kipeytyy hieman ajossa. Käytössä spd lukkopolkimet. Väärä asento vartaan jollain tapaa. Miten kannattaa alkaa haarukoimaan ongelmaa pois?
Mulla on sama vika ollut jo pari vuotta. Molemmat polvet kertaalleen tähystetty, toinen tuli kuntoon ja toinen edelleen riesana. Polvi kipeytyy lähinnä maastofillarilla jos ajetaan paljon ylämäkiä. Maantiellä oikeastaan kipua ei ilmene. Ja pahin kipu alkaa vasta kun hyppää pois satulasta. Ollaan säädetty ajoasentoa yms. Ilmeisesti ortopedin puukko kutsuu jälleen syksyllä. Se onkin sitten kolmas syksy putkeen kun käydään tähystämässä polvea.:cool:
Toi on tosi tärkeä hoitaa kuntoon ettei polvet mene sököksi! Aloita tsekkaamalla että ajoasento on kunnossa;
- Polven ei pidä suoristua ihan kokonaan kun poljin on lähimpänä maata, mutta toisaalta penkin ei pidä olla tietenkään liian alhaalla (kyykyssä ei pidä polkea). Tästä löytyy threadeja, etsi "ajoasento" tmv.
- Muuta klossien asentoa. Onko sulla tosi edessä klossit tällä hetkellä?
- Jalkaterän tulisi olla suorassa, ettei polvi graindaa 'sivuttain'
Frendilläni on toinen polvi vähän löysä ja se kipeytyy varsinkin pitkissä ylämäissä. Hänellä jeesaa polvituki.
Ohiampuja
24.06.2008, 12.01
Tästä linkistä 2-sivua tekstiä samasta aiheesta. Lukaiseppa se pohjiksi. ;)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=25649&highlight=polvi
Tässä myös...
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=26172&highlight=polvi
Itsellä polvi pelaa kun nämä pitää kohdillaan...
- Satulan oikea korkeus ja satula tarpeeksi edessä
- Tarpeeksi korkea kadenssi
- Polvet lämpöisenä, eli kesälläkin irtolahkeista tehdyt polvenlämmittimet
- Polven asennon tarkkailu, eli pitää huolen että polvi pysyy tarpeeksi "ulkona" eikä kierry sisäänpäin
- Klossin asento siten, että jalkaterät osoittavat hiukan ulospäin, niin että jalan sisäreuna on suht' suorassa, eli samassa linjassa kammen kanssa. Tämä on helppo tarkastaa kun laittaa pelkän kengän kiinni polkimiin ja sitten kampi suoraan eteenpäin.
Näillä eväillä puukkoa vältelty aika hyvällä menestyksellä.
Cycling Plus -lehdessä oli polvivaivoista pitkä juttu. Sen mukaan suurin syy on ylirasitus, eli kytännössä harjoittelumäärien liian nopea lisääminen.
Omat polvivaivat ovat vähentyneet kun olen (taas) alkanut käyttää sykemittaria, ja pidän erityisesti pidemmillä lenkeillä sykkeet tarpeeksi alhaisina (70-80% maksimista--*enkä* tuijottele liikaa keskinopeutta) sekä kadenssin tarpeeksi korkeana (90-100kierrosta/minuutti).
Olen myös nostanut satulaa hitusen korkeammalle vanhaan "kantapää polkimelle" -metodiin verrattuna; sillä kuulemma satula jää helposti vähän liian alas.
tempokisu
24.06.2008, 12.59
Itselläni oli ongelmia polvien kanssa kun juoksin. Sain erityiset pohjalliset, joilla vaiva lähtikin....tuli tosin kantaluun murtumat ja muunlaiset jalkavaivat vaihdossa. Tukipohjalliset pitää ottaa käyttöön vähitellen, mutta sitähän mä en silloin tiennyt, eikä kukaan kertonut...:rolleyes:
Pyöräily on ollut polville ( ja muutenkin näille koiville) erinomainen liikuntamuoto. Kuitenkaan polvet eivät ihan kaikesta tykkää. Esmerkiksi salilla jalkaprässi ja kyykyt ei ollenkaan. Samoin on jos oikein kunnolla voimaa ajaa; isoimmilla tuumilla Murhamäkeä ( siis Murhasaaren niitä mäkiä). No siittä ei ole enää tarvinnut murehtia, kunto ei riitä...
Yleensä se on klossi väärässä asennossa mikä heti tuntuu polvissa, yhdistettynä rasitukseen ja kylmään. Myös satulan korkeus, lähinnä liian korkealla tuntuu polvissa. Joskus kylmä& rasitus aiheuttavat tulehdusta polven taakse ( Bakerin kysta) siihen olen heti laittanut kylmää, kipugeeliä ja isomman annoksen tulehduskipulääkettä, on yleensä aika nopeasti helpottanut. Ajamaankin on pystynyt, pienillä tuumilla.
Polvituki, eli semmoinen sukka-mallinen on ollut jopa haitaksi, kun on painanut sitä polven taivetta.
Aika yleinen vaiva on patellan chondromalasia, eli polvilumpion ruston pehmeneminen. Tuntuu pistävänä kipuna erityisesti rasituksessa ja rappusia alasmennessä. Itselläni on tähän auttanut polven lihasten ja jänteiden vahvistaminen yksinkertaiselle lihasjännitysharjoitteella.
Kiitoksia jo nyt hyvistä neuvoista.
Taidan aloittaa tuolla klossin säätämisellä. Hankala tarkkaan sanoa missä kohtaa kipu tuntuu, mutta määrittelisin sen tuonne lumpion alapuolelle ja ulkoreunaan ja siinä olevaan "luuhun".
Taidan aloittaa tuolla klossin säätämisellä. Hankala tarkkaan sanoa missä kohtaa kipu tuntuu, mutta määrittelisin sen tuonne lumpion alapuolelle ja ulkoreunaan ja siinä olevaan "luuhun".
Jos polvi kipeytyy ulkoreunasta voi syynä olla juoksijan polvi, eli it-jänne on kireällä ja hinkaa luihin. Vai miten se nyt meni. Siihen auttaa venyttely. Ainakin minulla.
Vinkkiä venytykseen löytyypi tuolta--> http://forums.mtbr.com/showpost.php?p=2935054&postcount=47
Google auttaa myös.
Joo..vaivaa ei oikein auta kun kylmä ja lepo! Itsellä liian innokas mäkitreenailu maasturilla alkukeväästä/kesästä sai vanhan juoksijanpolven heräämään ja nyt täytyy jättää Tahko väliin kun kunto mennyt niin surkeaksi levon ja vähäisen pyöräilyn takia..
Ohiampuja
24.06.2008, 20.11
Tästä Tahkosta tuli mieleen pyörän työntäminen ylämäkeen ja sen vaikutukset polvessa. Jostain kumman syystä polkemisen lopettaminen ja pyörän työntäminen ylöspäin vihlaisee polvessa.
En tiedä mistä se johtuu, karkaakohan polvikulma ajamisen jälkeen liian sisään, jos sitä ei hoksaa vahtia. Pienen hohhailun jälkeen työntäminen kyllä onnistuu, mutta semmoinen C-C henkinen nopea jalkautuminen on pahasta.
kalasatu
24.06.2008, 21.09
Ylempänä on jo mainittu hyviä taikatemppuja, joilla itsekin olen onnistunut pitämään polvikivut poissa. Minun ehjä, ei operoitu polvi vihoittelee jos ajan kylmällä ja/tai liian raskaalla välityksellä. Viileällä ilmalla yritän muistaa laittaa lämmikettä polven kohdalle (esim irtolahje tai ideaaliside) ja käyttää kevyttä vaihdetta pyörässä.
Kokeilin myös yhdessä vaiheessa, josko kengän kallistaminen pituusakselin suuntaisesti auttaisi, mutta eipä tuosta tullut jelppiä. Tein ohuesta kumilevystä klossin muotoisen aluslevyn, jonka leikkasin poikki ja laitoin nostamaan klossin toista reunaa ylemmäs. Klossin ja kengän väliin tulevia välilevyjä myydään jossain www-puljussa valmiina, mutta helppoahan tuollaisen teko on vaikkapa vanhasta sisäkumista.
Ihan ensimmäisenä, laskekaa satulaputkea vaikka sentti..
Ja koska melkein kaikki on sanottu, niin:
Jos sinulla on notkoselkä, ehdotan että korotatte päkiän aluetta, aivan aavistuksen. Esim. korotuspaloilla. Mahdollinen jalan virheasento saattaa korjaantua jopa näinkin yksinkertaisesti eikä polvea enää vaivaa kipu.
Tässä ihan hyvä juttu polvikivusta, lopussa myös kuva ko.lihaksesta.
CYCLING PERFORMANCE TIPS
Leg, Knee, and Hip Pain
Knee and hip pain are the most common cycling injuries. The most common cause of knee (and hip pain) in cyclists is iliotibial band (IT band) syndrome. The IT band is a thick fibrous band of tissue, which runs on the outside of the leg from the hip to the knee. Pain is caused when the band becomes tight and rubs over the bony prominences of the hip (greater trochanter) and/or the knee (lateral epicondyle). Tight inflexible lower extremity muscles may worsen the condition.
As injury is generaly a problem of overuse, it is often seen in the cyclist just beginning a training program or early in the training season when the temptation is to do too much too fast. In order to minimize knee and hip pain in the early season, take it easy for the first few weeks - pedal with low resistance and keep that cadence up to at least 80-90 rpm allowing your body to adjust again to road riding. (Likewise with any change that leads to a slightly new bike position.) Minimize hard riding or hill work (http://www.cptips.com/climb.htm#cad) for the first few weeks. Add in a stretching program for your lower extremities, especially for the gluteus and IT band to help transition you into your riding season.
The most common causes are:
Faulty saddle height or position
Crank too long (http://www.cptips.com/crnklth.htm) - especially if you have chondromalacia
Pushing excessively high gears (slow cadence in cold weather)
Too much leg work in the gym
Cleat alignment
Individual cyclist anatomy
And finally don't forget about the low back as playing a role in leg pain - especially the back of the leg and hamstrings. All leg pain is not from problems "where it hurts".
Q. I have a question about lower back and leg pain that I sometimes experience while riding. Sometimes when I am riding my legs will become so racked with pain that I can no longer pedal. I know I have lower back issues from years of heavy Olymic style weightlifting, but this is ridiculous. Sometimes I cannot climb even the smallest hills without stiffness and pain so bad that I almost black out. Any ideas? SG
A. A lot of leg pain is really back pain. So if you have a history of low back problems from the past, I'd start with a good massage therapist that deals with sports injuries combined with a program of back stretches.
Knee Pain
Knee Pain Location
One way to classify knee pain (and identify possible solutions) is to look at the location of the pain.
Anterior (see chondromalacia below)
Reasons
patellar tendonitis
patellofemoral syndrome
Causes
pushing BIG gears - cadence too low
saddle too low or too far forward
foot too far forward on the pedal
crank arms too long
leg length discrepancy with seat set for shorter leg
Possible solutions
ride at 75 rpm or higher
raise seat (in small increments of less than 5mm) or move seat back
move cleat forward 1 to 2 mm
shorten crank arms by 2.5 cm
set seat for longer, not shorter, leg with correction for the shorter leg
Posterior (http://www.cptips.com/pknee.htm)
Reasons
hamstring/gastrocnemius
neurovacular bundle
Causes
saddle too high or too far back
too much pedal float
leg length discrepancy with no correction for shorter leg
Possible solutions
lower seat (in small increments) or move seat forward
limit float to 6 - 8 degrees
set seat for longer, not shorter, leg with correction for the shorter leg
Medial (inner side)
Reasons
medial collateral ligament
pes anserenus
Causes
cleat position too wide - foot held externally rotated (toes point out)
excessive knee frontal plane motion
too little pedal float
Possible solutions
narrow foot position by moving cleat towards the outside of the foot (thus your foot moves nearer the bottom bracket)
orthotic or wedge to correct foot alignment
pedal float should be 6 - 8 degrees
Lateral
Reasons
iliotibial band
degenerative lateral meniscus
Causes
cleat position too narrow - foot held internally rotated (toes pointed in)
too little pedal float
excessive knee frontal plane motion
Possible solutions
widen foot position by moving cleat away from the bike
pedal float should be 6 - 8 degrees
orthotic or wedge to correct foot alignment
Iliotibial band friction syndrome.
The iliotibial (IT) band is a tough group of fibers that run along the outside of the thigh. The gluteal muscles and the tensor fascia lata muscle attach to the top, and the lower part attaches to the tibia, just below the knee. It functions primarily as a stabilizer during running and can become irritated from overuse. Runners will usually describe pain on the outside part of the knee or lower thigh, often worsened by going up or down stairs, or getting out of a car. http://www.rice.edu/~jenky/images/itband.anat.gifhttp://www.rice.edu/~jenky/images/itband.2.anat.gif
No niin, tänään ~20km töihin ja polevessa ei tuntunut mitään..
Täytyy seurata ajossa jalan/polven liikettä. Ihme homma tuo alkuviikon polvi kipuilu, koska kipu tuntui koko päivän ja jopa seuraavana päivänä ja nyt ei sitten mitään. Tuo yllä mainittu venyttely täytyy ottaa taas 10 vuoden jälkeen tavaksi. Eilen kun vähän oijoin raajojani, niin huomasin että kuinka kankea sitä onkaan. Venyttelyllä varmasti välttää monta vaivaa..
Meneppä lattialle selällesi makaamaan, ja katso mihin jalat sojottaa kun rentoutat ne.
Oma vasurini osoitti 12 ja oikea koipi n.14.15. Asento on "kaasupoljin" ja johtuu autossa istumisesta.
Oikea polvi on ollut ok sen jälkeen kun olen venytellyt persustaa.
Päätin tulla kysymään polviongelmaani neuvoja täältä, koska omat ideat ovat nyt aika vähissä. Minun tapauksessani kyse on spinningistä ja siinä kipeytyvästä polvesta.
Olen harrastanut spinningiä vuodesta 2002 saakka, 1-5 kertaan viikossa. Vuodesta 2006 lähtien aktiivisemmin pyöräilykenkien ja lukkopolkimien kanssa. Viime vuosina vasemman jalkani polvi alkoi satunnaisesti vaivata jo spinningtunnin aikana ja sen jälkeen. Kipu tuntui polvitaipeen takaosassa erityisesti polkiessa mutta hieman myös kävellessä ja takareittä venyttäessä. Myös kyykistyminen polven varaan tuntui vaikealta. Kipu kuitenkin poistui aina muutaman päivän spinningtauon aikana, vain tullakseen aina uudestaan. Viime keväänä ongelma oli pahimmillaan, mutta lopetin myös silloin spinningin muista syistä. Eli viimeisen vuoden aikana ei kipua ole polvessa ollut lainkaan.
Tällä viikolla kokeilin kuitenkin polkemista pitkän tauon jälkeen ja tuloksena oli kipeämpi polvi kuin koskaan. Osteopaatti katsoi polvea ja totesi siinä selvän limapussintulehduksen eli Bakerin kystan. Suurta turvotusta polveen ei kuitenkaan muodostunut ja osteopaatti totesikin ongelman olevan vielä lievä. Nyt parin päivän levon jälkeen polvessa ei tunnu enää juurikaan kipua.
Osteopaatti epäili ongelman syyksi
-liiallista takareisien kireyttä
-väärää ajoasentoa, mistä johtuen paino on polkiessa liian edessä ja etureidet kuormittuvat liikaa.
Omasta mielestäni ajoasentoni on ollut ok, sitä on katsonut myös pari spinningohjaajanakin toimivaa kilpapyöräilijää. Satulan paikan säädän niin, että polkimien ollessa vaakatasossa näen etummaisen jalan varpaat. Polkiessani seisaallaan pyrin pitämään pepun satulan päällä tai jopa hieman sen takana. Istuimen korkeus on sellainen, että polkimen ollessa alhaalla polvi jää hieman koukkuun. Onko jotain mitä minun kannattaisi erityisesti ajoasennossani tarkkailla? Satulan korkeus?
Entä kenkiini kiinnitetyt lukot, voivatko ne olla väärin sijoitetut? Mihin suuntaan niitä kannattaisi kokeilla siirtää?
Minua hämmästyttää se, että ongelma on ollut koko ajan vain vasemmassa polvessa. Voisiko kyse olla jalkojen pituuserosta?
(Olen normaalipainoinen, liikuntaa suhteellisen runsaasti harrastava 23-vuotias nainen, lihaskuntoni on salitreenin takia keskivertoa parempi... mikäli nämä tiedot nyt jotain merkitsevät.)
Lähinnä minua kiinnostaisi kuulla, mikäli jollakin muulla on ollu samanlainen ongelma ja siihen on löytynyt ratkaisu.
Kare_Eskola
19.03.2009, 18.46
Tämä ei auta Bakerin kystaan, mutta saattaa auttaa yleisellä tasolla.
Spinning-tunneilla ajetaan paljon hitaalla pyöritysnopeudella, eikä temposta voi tai ole tarkoitus poiketa. Jos on hyvä lihaskunto ja kestävyys, vastusta tulee nostettua suureksi. Tämä rasittaa polvia paljon.
Oikealla pyörällä ilman jumputusmusiikkia olisi helpompi ajaa kevyellä vaihteella nopeasti pyörittäen. Eli ulos pyörälenkille heti kun polvi paranee.
Polvia rasittaa myös se, kun seisaallaan ajaessa pitää takamuksen takana. Tiedän että joissakin spinning-sarjoissa se kuuluu asiaan, mutta ei kaikissa. Parempi ajatella polven kuormitusta ihan maalaisjärjellä ja enimmän aikaa putkelta ajaessa pitää paino polkimen päällä.
Lisäksi spinningpyörissä on monesti ihan tolkuton Q-factor, eli ajetaan jalat levällään. Se voi tuoda mitä ihmeellisimipiä ongelmia kun juntataan kovalla vastuksella.
Sakari Kyrö
19.03.2009, 22.45
Minulla polvi kipeytyi aika helposti viime kesänä...
Alla olevan linkin takana on artikkeli joka sai minut LISÄÄMÄÄN Q-factoria, ja ongelmat katosi. Myös Specialized Body Geometry pohjallisten mukana tulleiden kiilojen asettaminen Sidin kenkiin auttoi. Maastossa olen ajanut Spessun kengillä jo pidemmän aikaa ilman ongelmia. Kiilat auttavat tekemään polven liikkeestä vertikaalisesti suoremman.
Ennen kiiloja, polvi teki pientä ympyrää polkuliikkeen aikana. Kiilat + suurempi q-factor = kipu katosi.
http://www.bikeradar.com/fitness/article/health-knee-care-and-maintenance-part-2-17445
Pari viikkoa sitten parin rankan treeniviikon jälkeen polvet taas kipeytyivät. Yksi vanha konkari takanani sanoi että käännän oikean jalan kantapäätä ulospäin kun vauhti nousee ja alan runnomaan.
Viime viikolla ostin Lookin mustat klossit joissa 0 astetta vapaaliikettä. Polvet voi taas paljon paremmin... tärkeätä tosin että asento on täsmälleen, eikä melkein oikea.
Speedplayt oli hanurista, riippumatta markkinointihypestä... Polvet kärsi entistä enemmän... niihin en enää kajoa.
TunkkiPuolikas
19.03.2009, 22.55
Jos polvi kipeytyy ulkoreunasta voi syynä olla juoksijan polvi, eli it-jänne on kireällä ja hinkaa luihin. Vai miten se nyt meni. Siihen auttaa venyttely. Ainakin minulla.
Vinkkiä venytykseen löytyypi tuolta--> http://forums.mtbr.com/showpost.php?p=2935054&postcount=47
Google auttaa myös.
Jep tuolta se vaikuttaisi näin äkkiseltään. Minulla käy vastaanotolla melko usein vastaavia tapauksia. Osa juoksijoita, osa jonkun muun kestävyyslajin harrastajia, myös pyöräilijöitä. Ja itselläkin on joskus ollut.
Hae joltain fysioterapeutilta venytysohje. Itsellä olisi hyvä liike siihen, mutta se on niin pirun hankala selittää. Samalla hän voisi tsekta, mistä siinä on kysymys, onko jotain muuta ongelmaa, esim bursiitti eli limapussin tulehdus. Niitä on aikas paljon polven seudulla.
Sakari Kyrö
19.03.2009, 23.03
Onko jotain mitä minun kannattaisi erityisesti ajoasennossani tarkkailla? Satulan korkeus?
Entä kenkiini kiinnitetyt lukot, voivatko ne olla väärin sijoitetut? Mihin suuntaan niitä kannattaisi kokeilla siirtää?
Minua hämmästyttää se, että ongelma on ollut koko ajan vain vasemmassa polvessa. Voisiko kyse olla jalkojen pituuserosta?
Lähinnä minua kiinnostaisi kuulla, mikäli jollakin muulla on ollu samanlainen ongelma ja siihen on löytynyt ratkaisu.
Kannattaa kokeilla hieman laskea satulaa... satula liian korkealla = kipua polven takana, satula liian matalalla = kipua polven etupuolella.
Kannattaa kokeilla hieman laskea satulaa... satula liian korkealla = kipua polven takana, satula liian matalalla = kipua polven etupuolella.
Onpas tää nyt kummallista. Tarkistutin nimittäin asentoni eräällä pyöräilijällä ja hän oli sitä mieltä, että satula on mulla liian alhaalla. Poljin tänään ekan tunnin reilusti aiempaa korkeammalla ja lähempänä tankoa olevalla satulalla, ja kipu pysyi melkein poissa.
Kare_Eskolan kommentin takia yritin myös välttää suuria vastuksia erityisesti istuen polkiessani.
Tarkkailin myös jalkaterieni ja polvieni asentoa. Mun klosseissa on sivuittaissuunnassa aika paljon "liikkumavaraa", eli jalkaterät kääntyilee välillä jonnekin muualle kuin eteenpäin. Onko tämä huono juttu?
Sakari Kyrö
22.03.2009, 12.54
Onpas tää nyt kummallista. Tarkistutin nimittäin asentoni eräällä pyöräilijällä ja hän oli sitä mieltä, että satula on mulla liian alhaalla. Poljin tänään ekan tunnin reilusti aiempaa korkeammalla ja lähempänä tankoa olevalla satulalla, ja kipu pysyi melkein poissa.
Kare_Eskolan kommentin takia yritin myös välttää suuria vastuksia erityisesti istuen polkiessani.
Tarkkailin myös jalkaterieni ja polvieni asentoa. Mun klosseissa on sivuittaissuunnassa aika paljon "liikkumavaraa", eli jalkaterät kääntyilee välillä jonnekin muualle kuin eteenpäin. Onko tämä huono juttu?
Tärkeintä että kipu katoaa. :) Satulan korkeuden vaikutus polvikipuihin on itselläni maantiellä mennyt aikalailla mainitsemani kaavan mukaan. Silloin kyse omalla kohdalla on säädöistä jonka mukaan satula on liian matalalla jos se on vajonnut 73,5cm korkeuteen, ja liian korkealla jos sen huolimattomasti säätää 74cm korkeuteen. Optimaalinen korkeus 73,8cm.
Voi olla että maantiellä kun istuu samassa asennossa 4-5 tuntia putkeen, on vaikutus korkeudesta eri kuin spinningluokassa, jossa asentoa vaihdetaan varsin usein.
Klossien sivuttaissuuntaisesta liikkumisesta voi olla vaikeata päästä eroon spinning-tunneilla. Pitäisi ruveta säätämään polkimien jousien kireyttä ennen jokaista tuntia.... Parempi keskittyä siihen että oppii pyöritystekniikan kunnolla ja että jalkojen asento tuntuu mukavalta. Tunnustele mikäli jalkasi asento on mukava kun se on polkimessa kiinni, jos ei, säädä klossia kunnes jalkasi on rento ja keskittyy polkimella luonnolliseen asentoon. (lähtökohtana suoraan eteenpäin)
Ohiampuja
22.03.2009, 14.41
Tänään parin tunnin maantielenkillä kokeilin satulan nostoa noin 10 mm ja se auttoi. Tämä terveempi oikea polvi ei kipuillut yhtään. No, tämä vasen oireili niin kuin se on tehnyt viimeiset vuodet, mutta tärkeintä oli että tätä tervettä polvea voi taas kutsua terveeksi. :rolleyes:
Mielestäni tuosta klossien sivuliikkestä ei pitäisi olla haittaa. Kunhan hiukan tarkkailee missä asennossa jalkateriään pitää ja missä kulmassa polvet oikein pyörivät. Minulla polvet tuppaavat kääntymään sisäänpäin, lähemmäs vaakaputkea. Pitää oikein keskittyä, että polvet pysyvät suorassa...
Kohtahan se kesäaurinko lämmittää ja korjaa puolet nivelvioista. :)
Sakari Kyrö
22.03.2009, 21.22
Mielestäni tuosta klossien sivuliikkestä ei pitäisi olla haittaa. Kunhan hiukan tarkkailee missä asennossa jalkateriään pitää ja missä kulmassa polvet oikein pyörivät. Minulla polvet tuppaavat kääntymään sisäänpäin, lähemmäs vaakaputkea. Pitää oikein keskittyä, että polvet pysyvät suorassa...
Kohtahan se kesäaurinko lämmittää ja korjaa puolet nivelvioista. :)
Kunnia kesäauringolle! Aina kun lähden lenkille on irtolahkeet varmuuden vuoksi mukana... mikään ei saa polvia särkemään kuin kylmä ja vähän kovempi treeni.
Mitä klossien sivuliikkeeseen tulee, olen eri mieltä. Minulla on ollut polvien kanssa ongelmia 7-vuotiaasta lähtien kun lasketellessa oikea polvi taipui hassusti. Myöhemmin ongelmat palasivat kun aloin juoksemaan pidempiä matkoja, ja armeijassa pidemmillä marsseilla.
Anyways... takaisin klossien sivuliikkeeseen. Polvien liikettä olen jo pyrkinyt säätämään mm. sillä että hankin Specialized sisäpohjalliset maantiekenkiin, ja pistin paketissa tulleet 1,5mm kiilat kenkiin. Näin ollen polven liike muuttui pienestä ympyräliikkeestä suoraksi ylös-alas -liikkeeksi.
+1 piste mukavuuden kannalta. (Tehoakin tuntui olevan enemmän.)
No, se ei riittänyt ja ITB (iliotibial band syndrome) ongelmat saivat aikaan oikean polven ulkoreunassa todella pahaa kipua.
Kuten mainitsin, muutin bikeradar-artikkelin perusteella klosseja lähemmäs kengän sisäreunaa, ja lisäsin q-factoria.
+1 mukavuuden kannalta.
Olen aina karttanut 0 -asteen vapaaliikeklosseja, mutta se mitä en ottanut huomioon, oli että suuremman rasituksen aikana käännän kantapäätä ulospäin. Kun vauhti nousee erityisen paljon ja yrittää pysyä parempien kuskien perässä, en ainakaan itse kykene miettimään miten jalkaterät on.
Vaihdoin vähän aikaa sitten Look-polkimien klosseiksi mustat täysin liikkumattomat klossit, ja viimeisetkin ongelmat ovat kadonneet. Siinä omien ongelmien lääkkeet.
Se mikä pyörän sovittamisessa on niin v-mäistä että syitä ongelmiin voi olla niin monta, että hyvää ja täysin mukavaa asentoa saa etsiä pitkään. Itselläni prosessi on kestänyt melkein vuoden...
Ohiampuja
22.03.2009, 22.40
Vaihdoin vähän aikaa sitten Look-polkimien klosseiksi mustat täysin liikkumattomat klossit, ja viimeisetkin ongelmat ovat kadonneet.
Kyllähän ne varmaan hyvät ovat, mutta ne pitää osata laittaa just oikeaan asentoon. Näin netissä niitä ei oikein uskalla joka kysyjälle suositella, kun ei tiedä tilanetta ja taustoja...
TunkkiPuolikas
23.03.2009, 00.20
Kun siirtää satulaa eteenpäin, niin lonkkakulma pienenee. Ja koska sekä Hamstringit, että polven ojentajat ovat lihaksia, jotka menevät kahden nivelen yli (lonkan ja polven) on vaikutusta molempiin. (Huomoitatavaa on reenamisenkin kannalta, että hamstringit myös ojentavat lonkkaa samalla kun ne koukistavat polvea. Ojentajat koukistavat lonkkaa samalla kun ojentavat polvea. Tämä mahdollistuu liikeakselien ja lihasten kiinnityskohtien aikaansaamista, erilaisista momenteistä).
Mitä edempänä ja ylempänä, sitä pienempi kulma. Vaikutusta on kyllä. Mutta kisapyöräilijän tulee muistaa satulan paikasta annettu sääntö. 5cm keskiön takana ja pienille morfologisiin syihin vedoten 0cm, mutta ei keskön eteen. Triathlonissa sääntöä ei ole.
Hyvä konsti on tarkkailla sivuttaisliikettä katsomalla, että polvi pysyy samalla linjalla isovarpaan kanssa. Monella tulee "vemputtamista" joka rasittaa polvea. Se kun on tarkoitettu vain koukistus-ojennus liikkeesen. Tosin aivan pieni kierto tulee, mutta sillä ei merkitystä tähän.
Tietysti kannattaa myös katsoa eteensä, ettei otsa kipeydy:D:D
Näistä polvivaivoista tälläkin palstalla voisi koota kirjasen, joka vastaisi vähintään Sinuhen paksuutta..
Se on selvä, että osa skeptikoista tyrmää tämän viestin huuhaana, mutta olen tyytyväinen jos edes yksi polvivaiva saataisiin kuriin:)
Homman nimi on foam rolling, eli putkirullaus. Isossa jenkkilässä tämä on ollut esillä jo varmaan kymmenen vuotta, täälläkin ehkä pari vuotta.
Jos enklanti taipuu, niin tässähttp://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=9911&PageNum=&CategoryID= hyvinkin selkokielinen artikkeli kuvineen kaikkineen. Hiukan tarkempaa lähestymistä tuostahttp://www.strengthcoach.com/public/1303.cfm videoiden kera.
Pähkinänkuoressa: Lihaksiin muodostuu herkästi ns. triggerpisteitä, jotka ovat kivuliaita ja haittaavat lihaksen toimintaa. Koostuvat kuona-ainekertymistä, sidekudosarpeutumisista ja ties mistä. Pelkkä venyttely ei auta, koska silloin vain terve lihaskudos venyy. Putken palasella sitten rullaillaan ja pehmitetään näitä ongelmakohtia. Sopii erittäin, erittäin hyvin täälläkin kymmeniä kertoja mainittuun IT-bandiin reiden ulkosivulla. Kokeilla voi vaimokkeen hiussuihkeputelilla, viemäriputkella tai vaikka 1.5l kokispullolla. Opiskelukaveri kuvasi hyvin tilanteen; Jos lihas on solmussa ja sitä venyttelee, niin ei se solmu siitä aukene. Tottakai urheiluhierojat osaavat asiansa, mutta tämä nyt vain on halvempaa ja tätä voi tehdä juuri silloin kuin huvittaa.
Sanotaan nyt vielä, että menetelmänä ei autuaaksi tekevä eikä ruutitynnyrejä räjäyttävä.
Sakari Kyrö
23.03.2009, 19.58
Kyllähän ne varmaan hyvät ovat, mutta ne pitää osata laittaa just oikeaan asentoon. Näin netissä niitä ei oikein uskalla joka kysyjälle suositella, kun ei tiedä tilanetta ja taustoja...
Olet oikeassa sen suhteen... Menin vähän liian nopeasti kirjoittelemaan omista lähtökohdista.
Sakari Kyrö
23.03.2009, 20.02
Mutta kisapyöräilijän tulee muistaa satulan paikasta annettu sääntö. 5cm keskiön takana ja pienille morfologisiin syihin vedoten 0cm, mutta ei keskön eteen.
5cm keskiön takana tarkoittanee satulan kiinnityskohdan keskipistettä satulaputkessa?
Ohiampuja
23.03.2009, 20.17
Ei vaan se mitta tarkoittaa satulan kärjen etäisyyttä keskiön keskelle. Tarkastetaan luotilangan avulla.
Sakari Kyrö
23.03.2009, 21.29
Ei vaan se mitta tarkoittaa satulan kärjen etäisyyttä keskiön keskelle. Tarkastetaan luotilangan avulla.
Kiitos! Mittasin ja aika tarkkaan viisi senttiä se satulankärki oli keskiön takana. Kiva "löytää" uusia vinkkejä rungon sopivuuden mittaamisesta...
TunkkiPuolikas
23.03.2009, 21.50
Näistä polvivaivoista tälläkin palstalla voisi koota kirjasen, joka vastaisi vähintään Sinuhen paksuutta..
Laitan oman korteni kekoon. Se on selvä, että osa skeptikoista tyrmää tämän viestin huuhaana, mutta olen tyytyväinen jos edes yksi polvivaiva saataisiin kuriin:)
Homman nimi on foam rolling, eli putkirullaus. Toisessa polvitopikissa tästä mainitsinkin, mutta eipä paljo kiinnostanut. Isossa jenkkilässä toi on ollut esillä jo varmaan kymmenen vuotta, täälläkin ehkä pari vuotta.
Jos enklanti taipuu, niin tässähttp://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=9911&PageNum=&CategoryID= hyvinkin selkokielinen artikkeli kuvineen kaikkineen. Hiukan tarkempaa lähestymistä tuostahttp://www.strengthcoach.com/public/1303.cfm videoiden kera.
Pähkinänkuoressa: Lihaksiin muodostuu herkästi ns. triggerpisteitä, jotka ovat kivuliaita ja haittaavat lihaksen toimintaa. Koostuvat kuona-ainekertymistä, sidekudosarpeutumisista ja ties mistä. Pelkkä venyttely ei auta, koska silloin vain terve lihaskudos venyy. Putken palasella sitten rullaillaan ja pehmitetään näitä ongelmakohtia. Sopii erittäin, erittäin hyvin täälläkin kymmeniä kertoja mainittuun IT-bandiin reiden ulkosivulla. Kokeilla voi vaimokkeen hiussuihkeputelilla, viemäriputkella tai vaikka 1.5l kokispullolla. Opiskelukaveri kuvasi hyvin tilanteen; Jos lihas on solmussa ja sitä venyttelee, niin ei se solmu siitä aukene.
Sanotaan nyt vielä, että menetelmänä ei autuaaksi tekevä eikä ruutitynnyrejä räjäyttävä.
Tarkennetaan:) Polven ojentajista ainoastaan suora reisilihas kulkee lonkkanivelen yli. Tosin sartoriushan se vasta vinkeä lihas onkin, koska se koukistaa polvea että lonkkaa..
Totta. Rectus femoris, mutta kuulluu osana nelipäiseen reisilihakseen, m. quadriceps femorikseen.
Sorry epätarkkuus, mutta mun jumppariksi nyk fysioterapeutiksi valmistumisesta onkin jo aikaa 20v. Tosin meillä vaadittiin anatomiasta 2/3 oikein, että pääsi läpi. :D
Ja toisaalta käytännössä ei asialla liene pyöräilijälle merkitystä.
Kannattaa kokeilla tuota rullaa.
wanderer
13.05.2009, 14.05
Pähkinänkuoressa: Lihaksiin muodostuu herkästi ns. triggerpisteitä, jotka ovat kivuliaita ja haittaavat lihaksen toimintaa. Koostuvat kuona-ainekertymistä, sidekudosarpeutumisista ja ties mistä. Pelkkä venyttely ei auta, koska silloin vain terve lihaskudos venyy. Putken palasella sitten rullaillaan ja pehmitetään näitä ongelmakohtia. Sopii erittäin, erittäin hyvin täälläkin kymmeniä kertoja mainittuun IT-bandiin reiden ulkosivulla. Kokeilla voi vaimokkeen hiussuihkeputelilla, viemäriputkella tai vaikka 1.5l kokispullolla. Opiskelukaveri kuvasi hyvin tilanteen; Jos lihas on solmussa ja sitä venyttelee, niin ei se solmu siitä aukene. Tottakai urheiluhierojat osaavat asiansa, mutta tämä nyt vain on halvempaa ja tätä voi tehdä juuri silloin kuin huvittaa.
Sanotaan nyt vielä, että menetelmänä ei autuaaksi tekevä eikä ruutitynnyrejä räjäyttävä.Teinpä sitten oman "rollerin". Vedellä täytetty Lidlin 2l pullo ja sen päälle kitkakerrokseksi ohutta solumuovia teippaamalla.
Tuntuisi toimivalta useampaankin jumikohtaan. Maksaa 40 senttiä.
Ohiampuja
13.05.2009, 14.14
Tuntuisi toimivalta useampaankin jumikohtaan. Maksaa 40 senttiä.
Voiko pyöräilyharrastuksessa mikään noin halpa olla toimiva? ;)
Ohiampuja
08.06.2009, 09.15
On tuo kylmyys ikävä asia, ei mahda mitään. Eilen Pirkassa kun oli aamusella aika koleaa, niin taas on tuntemukset samat kuin viime syksyisen Myllyn Pyöräilyn jälkeen. Eli taas on oikea polvi kipeä, vaikka vartavasten hommasin Windstopper ajolahkeet, Windstopper ajohousut ja vielä Windstopper polvenlämmittimet. Nämä viimeiset oli eilen jalassa...
Kyllä se taitaa olla niin, että meikeläisen polvilla maantieajelu ei vaan toimi alle 10-15 asteen lämpötiloissa. No, kokeillaan korjaantuuko se 3 päivän Ibusal-kuurilla.
Ps. Onkohan meikeläisen geenit speksattu keskieuroopppaan, kun en tykkää kylmästä enkä jääkiekosta. :)
Pakko testata tuota "foam rolling" juttua kun sitä mainostetaan jokaisella mahdollisella jollain tavalla kuntoiluun liittyvällä forumilla. Josko auttaisi omiin polviinkin kun ne tuntuu temppuilevan.
Juha Lehtinen
09.06.2009, 14.51
Minulla polvi kipeytyi aika helposti viime kesänä...
Alla olevan linkin takana on artikkeli joka sai minut LISÄÄMÄÄN Q-factoria, ja ongelmat katosi. Myös Specialized Body Geometry pohjallisten mukana tulleiden kiilojen asettaminen Sidin kenkiin auttoi. Maastossa olen ajanut Spessun kengillä jo pidemmän aikaa ilman ongelmia. Kiilat auttavat tekemään polven liikkeestä vertikaalisesti suoremman.
Ennen kiiloja, polvi teki pientä ympyrää polkuliikkeen aikana. Kiilat + suurempi q-factor = kipu katosi.
http://www.bikeradar.com/fitness/article/health-knee-care-and-maintenance-part-2-17445
Pari viikkoa sitten parin rankan treeniviikon jälkeen polvet taas kipeytyivät. Yksi vanha konkari takanani sanoi että käännän oikean jalan kantapäätä ulospäin kun vauhti nousee ja alan runnomaan.
Viime viikolla ostin Lookin mustat klossit joissa 0 astetta vapaaliikettä. Polvet voi taas paljon paremmin... tärkeätä tosin että asento on täsmälleen, eikä melkein oikea.
Speedplayt oli hanurista, riippumatta markkinointihypestä... Polvet kärsi entistä enemmän... niihin en enää kajoa.
Itselläni on ollut jonkin aikaa ongelmia polvitaipeen sisäsyrjän kanssa ja tuo bikeradarin linkki vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Täytyypi testata tuota säätöä jossa klossia käännetään niin että varpaat kääntyy hieman sisäänpäin. Itselläni on Lookin Keo polkimet jossa ei ole juurikaan varaa siirtää klossia sivusuunnassa mutta testaan noita harmaita klosseja joissa on vähemmän vapaaliikettä kuin punaisissa. Tietysti voisi testimielessä ostaa mustat klossit jossa ei ole vapaalikettä laisinkaan.
On tuo kylmyys ikävä asia, ei mahda mitään. Eilen Pirkassa kun oli aamusella aika koleaa, niin taas on tuntemukset samat kuin viime syksyisen Myllyn Pyöräilyn jälkeen. Eli taas on oikea polvi kipeä, vaikka vartavasten hommasin Windstopper ajolahkeet, Windstopper ajohousut ja vielä Windstopper polvenlämmittimet. Nämä viimeiset oli eilen jalassa...
Kyllä se taitaa olla niin, että meikeläisen polvilla maantieajelu ei vaan toimi alle 10-15 asteen lämpötiloissa. No, kokeillaan korjaantuuko se 3 päivän Ibusal-kuurilla.
Oletko kokeillut ihan perinteistä villaa? Ainakin itselläni polvia särkee jos saavat liikaa kylmää ja minulla nämä syyt löytyvät polven sisuskaluista(nivelestä itsestään ja kierukoista) eivätkä lihaksista ja villa auttaa siihen.
Esimerkiksi vanhan villasukan terä irti ja varsi polven yli tai sitten ihan säärystimet. Taitaapa olla jopa myynnissä ihan merinovillaisia lämmittimiäkin polviin. En siis kuitenkaan käytä näitä villasukanvarsia polvissa ajaessani vaan sitten lenkin jälkeen kotosalla.
Ainakin vanha kansa uskoo kovasti villan parantavaan voimaan ja minulla toimii.
equilibrium
15.06.2009, 10.14
Itselläni on ollut jonkin aikaa ongelmia polvitaipeen sisäsyrjän kanssa ja tuo bikeradarin linkki vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta. Täytyypi testata tuota säätöä jossa klossia käännetään niin että varpaat kääntyy hieman sisäänpäin. Itselläni on Lookin Keo polkimet jossa ei ole juurikaan varaa siirtää klossia sivusuunnassa mutta testaan noita harmaita klosseja joissa on vähemmän vapaaliikettä kuin punaisissa. Tietysti voisi testimielessä ostaa mustat klossit jossa ei ole vapaalikettä laisinkaan.
Mulla oli täsmälleen sama ongelma. Nyt tuntuu helpottaneen. Testaltiin eri klossisäätöjä, Q-factorin lisäämistä... Ei apua. Monikin asia auttoi väliaikaisesti, osa siirsi kipua. Satula ei mielestäni ollut liian alhaalla, mutta testimielessä se jäi 3 mm alemmas kun palautettiin klossin paikka takaisin eteen vanhaan asentoon. Tuo 3 mm oli ratkaiseva siirto, enää ei polvea särje. Klossit suorassa, täsmälleen samassa kohdassa kuin aloituspisteessäkin olivat, mutta volá, polvi ei ole kipeytynyt pariin päivään fillaroinnin jälkeen! En halunnut lähteä uusimaan klosseja ja polkimia vaan testimielessä, mutta vapaaliikkeen vähentäminen kiristämällä auttoi myös tuntuvasti.
Toivottavasti tämä oli pysyvä ratkaisu.
Mulla on nyt pari kertaa availtu näitä triggerpisteitä neulan avulla. Voisinpa väittää että saattuu ehkä enemmän kuin mikään koskaan. Auttaa kyllä, mutta apu ei ole kovin pysyvää ja operaatio on tosiaan erittäin epämiellyttävä.
Mulla on nyt pari kertaa availtu näitä triggerpisteitä neulan avulla. Voisinpa väittää että saattuu ehkä enemmän kuin mikään koskaan. Auttaa kyllä, mutta apu ei ole kovin pysyvää ja operaatio on tosiaan erittäin epämiellyttävä.
Aijaa:seko:
Itse olen joskus pistellyt mm. kyynärvarteeni akuneuloja ja ei satu lainkaan. Kokeiltu on myös pohkeisiin ja reisiin. Niiden hyvä puolihan on nimenomaan siinä, että
se on molemmille osapuolille vaivattomampi keino rentouttaa lihas ja se todella toimii, sillä neula saa aikaan niin suuren ärsykkeen lihaksessa.
Lihaksen kireyden huomasi mm. siitä että neula alkoi täristä, vaikka olin niin rentona kun mahdollista. Joku aiheeseen hurahtanut totesi, että se on chi:n tanssimista :D
Jos akupunkteerausta verrataan akupainantaan, perushierontaan tai vaikka putkirullaukseen, niin jälkimmäisten kivun tunne johtuu lihaksen paineen kasvusta. Tätä taas neulat eivät tee, vaikka vaikutusmekanismi on samansuuntainen.
Kyse ei omassa tapauksessani ollut akupunktiosta.
Neula (akupunktioneulaa paksumpi käsittääkseni) työnnettiin ihon läpi lihakseen sisään, tämmöiseen triggeripisteeseen. Sen jälkeen fysiatri pyöritteli/veivasi neulaa niin että siitä syntyi vahvaa ärsykettä triggeripisteeseen. Lopulta kipu laukeaa ja kyseinen "solmu" avautuu. Tuntuu vähän samalta kuin että lihasta hierottaisiin sisältäpäin erittäin voimakkaasti, erittäin voimasta sähköistä säkenöintiä yms.
Kyse ei omassa tapauksessani ollut akupunktiosta.
Neula (akupunktioneulaa paksumpi käsittääkseni) työnnettiin ihon läpi lihakseen sisään, tämmöiseen triggeripisteeseen. Sen jälkeen fysiatri pyöritteli/veivasi neulaa niin että siitä syntyi vahvaa ärsykettä triggeripisteeseen. Lopulta kipu laukeaa ja kyseinen "solmu" avautuu. Tuntuu vähän samalta kuin että lihasta hierottaisiin sisältäpäin erittäin voimakkaasti, erittäin voimasta sähköistä säkenöintiä yms.
Pistän pääni pantiksi, että kyse on nimenomaan siitä. Neuloja on ohuempia ja paksumpia..paksummat tietty tuottaa suuremman ärsykkeen ja omatoiminen pyörittely vielä voimistaa reaktiota. Triggereitä on monenlaisia ja uskon, että ei se aina kivaa tee. Ymmärtääkseni säkenöintimäinen kipuilu johtuu kehon meridiaaneista, jolloin kivun tunne ulottuu laajemmalle alueelle ja on tunteena varsin omituista. Nämä siis vain omakohtaisia kokemuksia.
Omaan yliliikkuvat nivelet ja oikea polvi temppuili kun harrastin jääkiekkoa nuorempana. Sitten innostuin kokeilemaan maantiefillaria ja ostin viime kesän lopulla oman pelin.
Tänä kesänä vasen polvi alkoi kipeytymään ulkoreunasta silloin tällöin ja oli välillä todella kipeä. En voinut kävellä rappusia ylöspäin ollenkaan. Lueskelin täältä foorumilta apuja ja sitten säädin ensin vähän klosseja taaksepäin, jotka siis olivat aivan edessä. Ei auttanut tämä sentin säätö, mutta sitten kokeilin säätää "liikkuvat taakse" eli kaikki säätövara käyttöön. Siirsin myös satulaa ~5mm eteenpäin ja vaikka edellisenä päivänä oli polvi kipeä niin säädön jälkeisenä päivänä ei lenkillä tuntunut enää mitään! Olin suorastaan hämmentynyt tästä. Eli ajoasentoni oli hieman väärä.
Omaan yliliikkuvat nivelet ja oikea polvi temppuili kun harrastin jääkiekkoa nuorempana. Sitten innostuin kokeilemaan maantiefillaria ja ostin viime kesän lopulla oman pelin.
Tänä kesänä vasen polvi alkoi kipeytymään ulkoreunasta silloin tällöin ja oli välillä todella kipeä. En voinut kävellä rappusia ylöspäin ollenkaan. Lueskelin täältä foorumilta apuja ja sitten säädin ensin vähän klosseja taaksepäin, jotka siis olivat aivan edessä. Ei auttanut tämä sentin säätö, mutta sitten kokeilin säätää "liikkuvat taakse" eli kaikki säätövara käyttöön. Siirsin myös satulaa ~5mm eteenpäin ja vaikka edellisenä päivänä oli polvi kipeä niin säädön jälkeisenä päivänä ei lenkillä tuntunut enää mitään! Olin suorastaan hämmentynyt tästä. Eli ajoasentoni oli hieman väärä.
Ja tänään ajelin 110km lenkin ilman polvikipuja.
Sakari Kyrö
31.07.2009, 22.28
Olen itse törmännyt heinäkuun aikana uudenlaiseen polvikipuun, joka sinänsä ei ole kovin vakavaa, mutta vahvistaa osittain täälläkin esitettyjä hypoteesejä tottumattomuuden olevan syynä kipuun.
Viime kuukauden aikana, kun ajokerrat ovat jääneet vähiin, ja ne kerrat kun on päässyt pyörän päälle, on meno ollut kovaa. Se mikä on ollut pieni yllätys on että polvet kipeytyy kun EI pyöräile.
Olen aikaisemmin huomannut että kun aloittaa treenin, ja varsinkin kun treenaa voimaa, on lihaksien tasapainon muuttuminen syynä pieneen kolottavaan kipuun. Ei pistekipuun.
Kun taas treenaa vähemmän ja reiden lihaksien tasapaino taas palaa hieman kohti normaalia, ei pyöräilijän lihastasapainoa, on samanlaista kipua havaittavissa. Kyseessä lienee reiden ulko- ja sisäpuolen lihaksien aiheuttama polvilumpion sijainnin muuttuminen. Intensiivisten treenikausien aikana, polvilumpiot osoittavat selvästi enemmän ulospäin. Lepokausien aikana enemmän eteenpäin.
Maltti on valttia, myös treenimäärän ja rasituksen suhteen.
Ohiampuja
31.07.2009, 22.57
Juu, ja pyöräilyssäkin huomaa eroja maaston ja maantien välillä. Kun on pidemmän pätkän pois metsästä ja kivikosta, niin parilla ekalla maastolenkillä polvi oireilee, mutta sitten se kipu häipyy itsekseen...
Jotenkin metsässä polvet kuormittuvat erilailla, tietysti cadenssi ja voiman tuotto vaihtelevat enemmän kuin tasaisella maantiellä, jossa kaikki on aika kontrolloitua.
Mulla melkein aina polvivammoihin on auttanut ja ehkäissyt tukevan polvisukan pitäminen. Se tukee polven lihaksia ja suojaa kylmältä. Pitkillä vaellusreissulla vasen polvi (oikeastaan nelipäisen reisilihaksen polven yli menevät sidokset) on kipeytynyt sisäreunasta, pitkillä pyörälenkeillä taas ulkoreunasta.
Eli tällainen: http://ssl.terveysasema.com/index.php?main_page=product_info&products_id=1401
Sipuliitta
30.09.2013, 22.13
Kysytääs täältä vanhan aiheen kautta viisaammilta. Tänä kesänä aloitin pyöräileen pitkän tauon jälkeen. Joskus hiihtäny kilpaa ja silloin treenasin hybridi pyörällä. Nyt ajeltu maantiepyörällä ne mitä on pystyny ajamaan.
Keväällä ajoin ekat noin 20 km lenkit lenkkareilla ja norm polkimilla. Ei ongelmia,ainoastaan ajoasennon hakemista. No sitten ensimmäinen vähän pidempi lenkki n.55 km vielä lenkkareilla ja vasen polvi kipeytyi jo ajaessa. Päättelin että satula oli silloin liian edessä ja alhaalla kokemattomuutani säädetty... Kolmen päivän päästä kummatkin polvet sisäsyrjästään erittäin kipeät! Ei voinu kuvitellakaan pyöräilevänsä pariin viikkoon. Hommasin sittemmin kengät ja lukkopolkimet, ja ajoasento on kyllä nyt mukava ja mitoitettu kohdalleen,mutta sama ongelma toistuu aina pyöräilyn jälkeen. Kipukohta lumpion yläreunasta vähän ylöspäin ja sisäsyrjällä. Tuntuu kipua myöskin rappusia noustessa tai laskeutuessa. Hölkätä pystyy aika hyvin.
Pari viikkoa kun on ajamatta fillarilla niin taas voi sipasta pikku lenkin mutta eihän tossa kunto kehity. Mahtaako se olla nyt vaan täysmittainen lepo vai mikähän tossa nyt auttais? Onhan talvikin jo tulossa...
Hei Sipuliitta (lapsuuden kotikylältäni muuten ;)...),
kannattaa katsoa jonkun enemmän ajaneen kanssa, että ajoasento on nyt kunnossa. Vaiva kuulostaa foorumin polvitädin mielestä siltä, että reisilihaksia ja mahdollisesti alaselkää kiristää ja polven ympäristö kipeytyy sen takia. Kannattaa venytellä, käydä hierojalla ja ostaa pilatesrulla(foam roller) jalkojen rullaamiseen.
Halloo halloo
30.09.2013, 22.40
Viime kesänä ajoin hybridillä, tänä vuonna CC:llä. Ajoasento luonnollisesti muuttunut -> polvi ei kipeydy.
Sipuliitta
30.09.2013, 23.26
Hieno kylä tää Renko vieläkin, mutta juu, olen kyllä tosiaan luonnon kankea nimenomaan alaselästä. Ja täytynee vielä tarkastuttaa toi ajoasento jonkun kokeneemman toimesta. On tässä jotain pakko keksiä, muuten jää pyöräilyt liian vähälle.
Ohiampuja
12.07.2020, 17.25
Kävin tekemässä vähän rinnevetoja, niin kylläpä alaspäin kävely oli tuskaista. Ehkä mun jalkaisin tehdyt rinnevedot on nyt nähty...
tempokisu
12.07.2020, 18.04
Kävin tekemässä vähän rinnevetoja, niin kylläpä alaspäin kävely oli tuskaista. Ehkä mun jalkaisin tehdyt rinnevedot on nyt nähty...
Onko rappusia alaspäin meno myös kivuliasta? kyse voi olla chondromalasiasta, patellan pehmenemis-syndroomasta. Siihen on kirurginen hoito, mutta Sakari Orava neuvoi pari helppoa jumppaliikettä; istualtaan jalka suoraksi ja jännität reittä, muutama sekunti ja alas. Tämä vaikka 10 kertaa. Niin ja siis esim. 3 kertaa päivässä parin viikon ajan, tai miksei pitempäänkin.
Toinen jumppaliike on yhdellä jalalla seisominen, jos on liian helppoa niin silmät kiinni. Vaikein taso on silmät kiinni ja kädellä toisesta jalasta kiinni.
Ja vaikka kyse olisi jostain muusta, ei mainituista jumppaliikkeistä haittaakaan ole.
Ohiampuja
12.07.2020, 20.25
Sehän se. Diagnoosi on tehty jo vuonna 1999. :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.