Näytä tavallinen näkymä : Pyörän vahaus?
Juu enpä tiedä kuuluuko tälle alueelle mut sama se : D Eli sitä kysyisin että millasta vahaa pyörään kannattaa käyttää? Ja onkos toho hommaan jotain erityistä tekniikkaa?
xs2jammu
03.06.2008, 21.08
Eipä tuolla vahalla suurta merkitystä ole sen suhteen että millaista.
Tärkeintä on se että ensin peset pyörän kunnolla ja kuivaat sen hyvin. Itse olen käyttänyt ihan normaaleja autovahoja mitä purkeissa on ollut. Mieluiten teen sen kuitenkin Auto Glymin kultaisella koska se on niin helppo töinen. Sen ku levittää ja antaa kuivahtaa vartin verran niin sitten vaan ensin toisella rätillä suurimmat vahat pois ja toisella kiillotus.
Tietenkin jos olet päästänyt pyörän pahasti likaantumaan niin sitten voi kokeilla myös jonkun verran hiovampaa vahaa ja sen päälle vaikka ns. uuden auton vahaa.
Toisten mielestä pyörän vahailu on hoopojen touhu, mutta omasta mielestäni on paljon mukavampi pestä liat pois kun ne ei tartu kauheen kovin kiinni hyvän vahapinnan ansiosta. Toisaalta pyörääkin on kivempi käyttää kun ei ole kauheen rytönen.
Mustaan hiilikuiturunkoon mustavahaa. Aina jotain pieniä käytön jälkiä ilmestyy rungon pintaan ja ne näkyy ikävästi vaaleina kohtina siinä rungossa. Mustavahalla ne peittyy kivasti, muttei se kuitenkaan värjää sileää pintaa.
mehukatti
03.06.2008, 22.48
Muistaakseni Hi5Bikesissa on Pedros:in jotain vahaa/kiillotusainetta.
Nestemäisiä autovahoja olen käyttänyt. Niitä on niin sairaan helppo levitellä ja kiillotella, että vahauksen tekee mielellään pari kertaa vuodessa. Tämän hetkinen vaha taitaa olla Korrek TFX tai joku vastaava se on. En jaksa nyt mennä etsimään purkkia.;)
Moikka !
Uudet rungot (hyvin usein) vahataan myös täällä aina Autoglymin kultaisella nesteellä. On työstöltään ylivoimaisesti helpoin.
Turtlen Speed Wax, helppo ja nopea.
Kestosta en tiedä, mutta on niin helppo että voi vahata melkein joka pesun jälkeen.
http://www.turtlewax.fi/autovahat/nano_speedwax.jpg
Pyöräprojekti*
11.07.2008, 18.53
Menin sitten vahaamaan postissa saapuneen Cuben anodisoidun rungon. En suosittele :( Ei kiillotu millään karheassa pinnassa, runko on nyt sellainen harmahtava (kun pitäisi olla musta).
fairy auttaa vahan poistamisessa, samoin auton liotinpesu
Shimaani
11.07.2008, 19.46
Menin sitten vahaamaan postissa saapuneen Cuben anodisoidun rungon... Ei postissa kannata vahailla.... asiaan:
Mitä vahaa käytit?
Mulla on anodisoidussa toiminut jo mainittu Autoglymin kullanvärinen Extra Gloss protection ilman mitään mutkutuksia.
gloss protection ei ole aitoa vahaa joka sisältäisi polymeerejä vaan oikeastaan pelkkä pintakovakiilloke
Shimaani
11.07.2008, 20.01
Olkoon prkl vaikka kenkälankkia tai pekonin paistorasvaa kunhan toimii noin hyvin. :)
dirtyrider
11.07.2008, 20.35
Ei postissa kannata vahailla.... asiaan:
*repes* :D
Hiillosmakkara
11.07.2008, 21.07
Pariin yllä mainittuun postaukseen viitaten: Eikai pyörän vahan valintaa voi perustella työstön helppoudella? Pyörässä on niin vähän pintaa, että se on aivan sama, miten "vaikeatyöstöinen" (=vaikea kiillotttaa) vaha on. Mielestäni pyörä kannattaa kyllä vahata, ja vaikka vähän useamminkin. Kätevämpi pestä ja pysyy maalipinta paremapana. Toisaalta, jos on ihan paska maalipinta jo tehtaalta tullessa (Kuten mun Kona Jake) niin siinä ei vahat paljon auta. Toisaalta jos maali/lakka on priimaa, niin sitten kandee vahailla. Ja vahaksi kannattaa valita ihan mikä vaan vaha. Oikeesti ei mitään väliä mitä vahaa käyttää, pääasia että vahailee riittävän usein.
Moikka !
Uudet rungot (hyvin usein) vahataan myös täällä aina Autoglymin kultaisella nesteellä. On työstöltään ylivoimaisesti helpoin.
Ja kestää pyörässä hyvin. Ja moottoripyörässä käytän samaa.
Pyöräprojekti*
12.07.2008, 00.31
Ei postissa kannata vahailla.... asiaan:
Mitä vahaa käytit?
Mulla on anodisoidussa toiminut jo mainittu Autoglymin kullanvärinen Extra Gloss protection ilman mitään mutkutuksia.
Joo, kyllä postin tädeillä naamat venähti, kun kaivoin Turtlen PFTE-autovahan esiin!
fairy auttaa vahan poistamisessa, samoin auton liotinpesu
Kiitos vinkeistä, molempia löytyy. Mutta onkohan tuohon joku toimiva aine tilalle? Vai onko anodosoitua jostain syystä vähemmän tarpeellista vahata?
swinger1
13.07.2008, 21.26
Uuteen runkoon holmenkollen nanowax,suihkutetaan puhtaalle pinnalle ja jätetään siihen,ei työstetä millään tavalla.Vanhemmille kuluneille pinnoille oon käyttänyt Sonax Xtrema polish wax 2.Sonax,illa on muutenkin aika hyviä tuotteita maalipintojen ehostamiseen ja hapettumien/ruostumien poistoon.
H. Moilanen
14.07.2008, 11.05
Sonax - ihan paska autovaha.
Pyörän vahaaminen onkin mukavaa puuhaa, sitä voi tehä nurmikolla istuskellen. Täs menikin toista viikkoa ihan vahaillessa.
Siinä istuksiessa mietin, että jos naputtelis kuulapäävasaralla alumiitirungon täyteen sellassia koloja niinko golfpallossa on, menis varmaan kovenpaa.
Juu, ens kerralla siirryn varjoon vahailemaan, näkyy noi liujottimet menevän päähän.
Over and out.
Tietääkö kukaan sellaisista uusille autoille tarkoitetuista "kestovahoista" (hardwax protector)?
Mitenkäs sellainen sopisi uuden polkupyörän rungolle?
Voiko sellaista "kestovahaa" käyttää myöhemminkin vaikkei se pinta enää olisikaan uusi, jos se muuten on puhdas? Vai pitäisikö se silloin vahata ensin jollain muulla vahalla ennen kuin laittaa kestovahaa?
Mitäs muita osia/materiaaleja voi/kannattaa vahailla maalatun rungon lisäksi? Paljasta alumiinia? Ruostumatonta terästä?
Tavoitteena olisi, ettei lika tarttuisi niin helposti fillariin ja suojata osia muutenkin. Mutta ei ole väliä vaikkei fillari niin säihkyisikään auringossa tms.
Mun teräsrunkoinen on vahattu tällä http://autonhoito.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=216 (Collinite No. 476S) ja voin suositella. Tuo työstön helppous on fillarin kohdalla jo niin hymyilyttävä pointti, joten ainakin musta fillari kannattaa vahata kunnon vahalla eikä millään litkuilla. Maalipintojen lisäksi kromatut pinnat on vahattu ihan menestyksekkäästi. Tuo vaha sopii ainakin ihan kaikille pinnoille puusta lähtien.
Turtlella kerran viikkoon pesun yhteydessä. :cool:
Autoglym gold .... toimii
Nappulakenka
13.05.2010, 10.29
Turtlella kerran viikkoon pesun yhteydessä. :cool:
Turtlea pintaa, mutta ei ihan noin usein.. Vahaan pyörät kaksi kertaa kesällä ja talvella kolme kertaa. Voi olla, että vahaaminen lisääntyy/helpottuu kun sain tuon telineen vihdoinkin :)
Autoglym gold .... toimii
Vaihtakaa noi glymin vahat Cartec gold waxiin . Vielä helpompi ja nykyaikainen vaha .
http://www.maalikauppa.org/cartec-gold-vaha-p-803.html
Vahailin tolla jo viimevuonna MP:n , jossa on kaikenlaista "koloa". Kiillottaminen käy melkein samantien ja paremmin ku glym. On tietty vielä kestävämpiä vahoja , mutta niiden kiillotus hankalissa paikoissa on jo työlästä.
Mä vedin pyörän eilen just tällä http://www.meguiars.fi/tuotteet/kiillotus_ja_vahaus/ ja tuolla kolmivaihe Deep Crystal järjestelmälä. Ihan sairaan hyvää. Kolme purkkia noin 60€. Oon ollut ennen aina vannoutunut Autoglymin käyttäjä mutta nyt löysin KUNNON vahan. Voin kokemuksella suositella, sillä siivoan autoa suht usein (=joka päivä), taksin kun on aina oltava puhdas ja siisti:D Autoglymitkin suht hyviä mutta ne ei montaa pesua kestä. Cartecin aineet kanssa hyviä. . .
Enpä olisi uskonut, että pyöriä vahataan noinkin huolellisesti. Tässä jokaiselle tosivahaajalle seuraava purkki: http://www.swissvax.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=1015500
Enpä olisi uskonut, että pyöriä vahataan noinkin huolellisesti. Tässä jokaiselle tosivahaajalle seuraava purkki: http://www.swissvax.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=1015500
Nuo Swissvaxin tuotteet ovat ihan päälliköitä:D
Tilailen tuolta firmalta autonpesu ja kiillotustavarat. http://www.cleanyourcar.co.uk/wax/collinite-no-476s-super-doublecoat-auto-wax/prod_207.html Ei ole aiemmin tullut vastaan yhtä hyvää vahaa. Kaikki markettitavarat (glym, presta etc.) on tullut käytyä läpi. Tuota ja muitakin colloniten tuotteita voi suositella.
Midnight Walker
13.05.2010, 23.02
Käyttävävätkös jotkut oikeasti autoglymin kultaista sellaisenaan? Mitä nyt autoja vahaillut niin aina ensin punaisella vahaus jonka jälkeen vielä kultaisella käsittely. Ja kultaisen tietenkin jos jättäisi vielä useammaksi tunniksi pintaan sekä hinkkaisi sen jälkeen pois niin tulisi hyvää jälkeä. Tosin mitenkään kovin pitkäkestoinen pintahan noilla tuotteilla ei silti tule, mutta ovat kyllä helppoja käyttää. Muistelen vaan että pelkkä kultainen ei toimi yksinään vahana, vaan sitä on tarkoitus käyttää aina toisen tuotteen jälkeen tai jättää käyttämättä.
Jonkun pyöränkin olen tainnut joskus vuosia sitten vahata, mutta aika turhaa touhuahan se oli, ainakin maastopyöristä puhuttaessa. Kukin tavallaan tietenkin, mutta itsellä tuo pyörän peseminenkin on erittäin harvinaista.
Mc_Mursu
13.05.2010, 23.46
Menin sitten vahaamaan postissa saapuneen Cuben anodisoidun rungon. En suosittele :( Ei kiillotu millään karheassa pinnassa, runko on nyt sellainen harmahtava (kun pitäisi olla musta).Mulla on samanlaine pinta Radonissa ja olen todennut saman.
Myöhemmin oivalsin kokeilla bilteman black waxia (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=36607&sivu=36607.htm&ryhma=7&kategoria=77). Tulee todella näyttävä ja syvämusta kiilto. Maalatut logot ja tekstit pitää pyyhkiä mustasta vahasta märällä rievulla ennen vahan kuivumista.
Nykyään vahaan ensin pari-kolme kertaa rungon Turtle Waxin kultakorkkisella ja kiillotan niin paljon ku pystyy. Sen jälkeen mustavahaa pintaan, joka peittää vaaleat vahajäämät hienosti. Lopputuloksena komee pinta, joka hylkii vettä ja kuraa pitempään ja paremmin, kuin pelkkä mustavahaus.
http://lh5.ggpht.com/_7NhPYDosrsc/S7Ha5hCZYjI/AAAAAAAAFIg/az2CAkl2_Ro/IMG_5039.JPG
Jaquel´s
16.05.2010, 01.38
Minun pyörissä on tällaiset aineet pinnassa ja lika lähtee kyllä pesussa todella helposti pois. http://www.juhakarppanen.fi/diamondbrite.pdf
Jopo Juoppo
16.05.2010, 18.07
Nuo Swissvaxin tuotteet ovat ihan päälliköitä:D
Onhan tuo hinta hieman törtevä, mainitsevat "sisältää 76 % brasilialaista puhdasta valkoista carnaubaa".
Olipa hyvä, että asia tuli esiin, vaimo kun on tuossa jotain mutissut jotain ottavansa Brazilian wax, outoa, eipä tuo ole ennenkään pyöräänsä vahannut. Että kallista on, sanoisinko. Täytyypä ryhtyä toppuuttelemaan hanketta, mistä sitten lieneekään kyse. :seko:
Mun pyörässä on mattasininen maali, olisko sitä syytä vahata ollenkaan?
Onhan tuo hinta hieman törtevä, mainitsevat "sisältää 76 % brasilialaista puhdasta valkoista carnaubaa".
Olipa hyvä, että asia tuli esiin, vaimo kun on tuossa jotain mutissut jotain ottavansa Brazilian wax, outoa, eipä tuo ole ennenkään pyöräänsä vahannut. Että kallista on, sanoisinko. Täytyypä ryhtyä toppuuttelemaan hanketta, mistä sitten lieneekään kyse. :seko:
Nuo brasilialaiset vahat tuhoavat kuulemma sademetsiä.
Tarkoitus olisi käyttää 3M kiveniskuteippiä takahaarukassa suojana mahdollisia ketjun iskuja vastaan.
Mietin vaan, että kannattaisikohan ensin vahata runko ja sitten liimata tuo teippi kiinni vai päinvastoin?
Tarttuuko kiveniskuteippi hyvin vahattuun pintaan?
Tai lähteekö se millään irti sitten tulevaisuudessa ei-vahatusta pinnasta, kun on aika vaihtaa se suojateippi?
Millä muuten mattapintaista hiilikuitua pitäisi vahata/suojata?
Tarkoitus olisi käyttää 3M kiveniskuteippiä takahaarukassa suojana mahdollisia ketjun iskuja vastaan.
Mietin vaan, että kannattaisikohan ensin vahata runko ja sitten liimata tuo teippi kiinni vai päinvastoin?
Tarttuuko kiveniskuteippi hyvin vahattuun pintaan?
Tai lähteekö se millään irti sitten tulevaisuudessa ei-vahatusta pinnasta, kun on aika vaihtaa se suojateippi?
Tee ihan miten haluat, mutta itse tulee aina muodon vuoksi vahattua takahaarukka ennenkuin laitan kiveniskuteippiä.
Voiko nestemäistä autovahaa käyttää ruostumattomasta teräksestä tehtyihin lokasuojiin? Tavoitteena olisi, ettei lika tartu niin helposti.
H. Moilanen
24.05.2010, 22.25
Voi. RST-hoitoöljy on parempi vaihtoehto.
RST-hoitoöljy on parempi vaihtoehto.
Miksi se on parempi vaihtoehto?
H. Moilanen
25.05.2010, 08.40
Miksi se on parempi vaihtoehto?
Jättää paremman kiillon, poistaa himmentymät ja on huomattavasti helpompi työstää.
Millä muuten mattapintaista hiilikuitua pitäisi vahata/suojata?
Itsekin mietin samaa. Varmaan joku hyvin juokseva "normaali" vaha käy? Jostain luin että ainakin hiilarimuoteissa vahana käytettäisiin carnauba vahaa, käviskö ihan normaaliin vahaukseenkin. Korrekin mukaan se on kyllä kiillottavaa...
Jostain luin että ainakin hiilarimuoteissa vahana käytettäisiin carnauba vahaa, käviskö ihan normaaliin vahaukseenkin.
Juu käytetään, tai oikeastaan missä vaan laminointihommissa, jossa muotti pitää saada siististi irti kovettumisen jälkeen. Ihan mutuna tuntuisi siltä, että pelkkä carnaub on aika pehmoista tavaraa sellaisenaan käytettäväksi.
Iltaa! Ajattelin vahata ennen käyttöä paketista repäistyn hiilikuiturungon, varmaan autotallista löytyvällä Turtle Wax Metallicilla. Onko kellään pahaa sanottavaa? Entä saanko vahata satulatolppaa vai tuleeko siitä liian liukas ja liian kovaa puristusta vaativa?
^ eiköhän voi vetää tuollakin. Ainakin jos pyörän pinta on sileä kuin auton maali?
Oikeastaan ihan sama mitä vahaa käyttää kunhan sitä käyttää. Huonokin vaha estää lian kittaantumista ja puhdistaa tiukimmat likakököt paljon tehokkaammin kuin pelkkä peseminen.
http://www.autoglym.fi/includes/getthumb.asp?Width=189&VFilePath=../images/products/Egp_325.jpg
Tota laitoin kun talvella vahasin kaikki runkoni (teräs).
Itteeni viisaammat vinkkasi, kiitos heille. Sopii suoraan uuteen/vastamaalattuun pintaan. Vanhat rungot käsittelin ensin
http://www.autoglym.fi/includes/getthumb.asp?Width=189&VFilePath=../images/products/Srp_1.jpg
Oikeesti vahaaminen on hyvä juttu. Pakko se on tunnutstaa vaikka olinkin epäileväinen notta moinen neiteily jne. P*skaa ei tartu niin paljon ja se mikä tarttuu lähtee helposti irti.
Kannattaa kokeillahttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
JohannesP
25.05.2012, 11.59
Suosittelesitteko vahausta kiiltävään hiilikuiturunkoon (musta Cervelo S2)? Mustavahaa suositeltu ekalla sivulla, mutta tarviiko toistakin vahaa punasiin ja valkoisiin kohtiin? Vai kannattaako käyttää vain kirkasta vahaa kun muutakin väriä rungossa?
Ja viellä muutama amatöörikysymys jos päädyn vahaukseen: kuinka hyvin normaali vaha suojaa runkoa kiveniskuilta? Mikä olisi sopiva vahauksen uusintaväli jos ajoa tulee vaikka 10h viikko?
Aiheeseen liittyen tässäkin ketjussa mainostamallani Collinite No. 476S tehtyä pintaa (Tuli siveltyä alukeväästä iltapuhteina hieman toistakymmentä kerrosta teeveenkatselun ohessa)
http://hohde.net/sekalaista/vahaa.jpg
En näe mitään syytä miksei tuo toimisi kuiturungonkin kanssa. Tosin koska kyseessä on kovavaha, niin niitä kerroksia joutuu laittelemaan hieman useamman kuin noilla glymeillä. Tämä siitä syystä, että yksittäinen kerros on hyvin ohut. Vastapainona kesto ja kiilto on omassa luokassaan.
^ Collinitella tulee todellakin komeeta jälkeä, ja olen sillä oman hiilikuitumankelinkin vahannut.
JohannesP
25.05.2012, 13.26
Rupesi kiinnostamaan tämä Collinite. Saako Suomesta kyseistä ainetta kun Google ei suoraan kerro vai meneekö tilaamikseksi?
Mä tilasin omani täältä: http://autonhoito.com/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=216 (noutotilauksetkin näköjään mahdollisia Loviisasta)
Vanhat rungot käsittelin ensin
http://www.autoglym.fi/includes/getthumb.asp?Width=189&VFilePath=../images/products/Srp_1.jpg
Oikeesti vahaaminen on hyvä juttu. Pakko se on tunnutstaa vaikka olinkin epäileväinen notta moinen neiteily jne. P*skaa ei tartu niin paljon ja se mikä tarttuu lähtee helposti irti.
Kannattaa kokeillahttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Kannattaako tuota punaista Auto glymiä käyttää täysin uuteen ajamattomaan kuiturunkoon
joka on kiiltäväpintainen ?
Collinitesta kiinnostuneille vinkkinä, että sitä saa Suomesta myös Modificarsilta.
Justiinsa vahasin kauppakassipyöräni Bilteman Supervahalla (se ei Collinitea tartte). Halpaa (alle 7 euroa puteli) ja yllättävän hyvä lopputulos, taisi jokunen vuosi sitten pärjätä jonkun autolehden vahatestissäkin.
Itsellä kun ollut tapana fillareita puhdistaa tuolla Pedron bike lustilla(siis kun ei kovin paskaa ole vaan enemmän pölyjä), niin todennut että tuollaisessa mattahiilikuidussa ei jätä kiiltävää pintää kuten teräs ja alu maalattuihin runkoihin. Hiilariin jää sellaiset "vetojäljet". Eihän se vahaa olekaan, mutta piti vain päästä sanomaan.
arctic biker
18.07.2012, 20.45
Mullon noita perusalumiinisia ja kerta vuoteen rungoista osat irti ja pesu ja autovahaa, mtä ny Tokmannilta sattuu halavalla saamaan. Levyjarruvanteet myös! Viime vuonna oli autoglym ja nyt näköjään Korrek kestovahaa pari pänikkää. Enempihän se on runkojen peruspesua, maalipinnat ainakin mulla näyttää kolhiintuvan. Krouvia käyttöä.
Kannattaako tuota punaista Auto glymiä käyttää täysin uuteen ajamattomaan kuiturunkoon
joka on kiiltäväpintainen ?
En tiedä kuidusta, mutta uuden teräsrungon käsittelin tolla ja kyllä kiiltää :)
http://www.autoglym.fi/includes/getthumb.asp?Width=189&VFilePath=../images/products/Egp_325.jpg
voiko cuben maalipinnan vahata tuolla auto glymin kultasella kun se on juku matta eikä kiiltävä pinta? alumiini runko siis
Onko tuossa Autoglymin punaisessa jotain hiovia aineita, jotka naarmuttaisi ajamatonta kuiturunkoa ?
Löytyis tuota punaista glymiä jo ennestään, ja voisin kokeilla sitä. Varsinkin kun tuo kultainen on aika hinnoissa ja autoa en vahaile juuri koskaan.
Silloin kun vahaan en käytä kultaista kun on jo 10v vanha maalipinta.
Onko tuossa Autoglymin punaisessa jotain hiovia aineita, jotka naarmuttaisi ajamatonta kuiturunkoa?
Ei ole. Sen kun pistät vahaten vaan.
Jos joku nyt mietti Turtle Wax orginalin käyttöa vahauksessa, niin hyvää perusvahaa pyörälle. Pinnasta tuli liukas vahauksen jälkeen ja vanteet pysyvät paremmin puhtaana. Ainoa vaan, kun tuota sattuu renkaille sutimaan *****.
Tälle kesälle vahasuositukset ? Kestävyys ja helppo pyörän pesu nro.1 priotity..
Jake_Kona
10.05.2013, 20.11
Pyörä on niin hankala vahata perinteisillä vahoilla että käytän nykyisin vain Turtle Wax it wet. Suinkuttaa puhtaalle märälle pinnalle ja kävelee pois. Aikas kätevää:)
Pyörä on niin hankala vahata perinteisillä vahoilla että käytän nykyisin vain Turtle Wax it wet. Suinkuttaa puhtaalle märälle pinnalle ja kävelee pois. Aikas kätevää:)
Miten niin hankala ??
Jake_Kona
10.05.2013, 20.42
Auton pinta on iso ja tasainen. Pulkupyörässä paljo eli joka paukassa taitteita, nurkkia ja koloja. Ja jos se ei riitä on kaiken maailman kaapeleitakin. Jää valkoisia rumia vahajäämiä joiden ...
Collinite 476s toimii aina ja kaikkialla. Kun tuo kestää autossakin kohtalaisesti talven yli, niin kumma jos ei kestäisi pyörässä kesää.
sledgehammer
10.05.2013, 22.05
Joo, collinite on kovaa tavaraa. Mequiarsin ultimate quick detailer on varmaan helpoin tapa saada fillari kiiltämään ja hylkimään vettä ja paskaa, varsinkin jos sen vetää vahan päälle. Tällä olen omaa pyörääni vahaillut ja kyllä kiiltää. http://www.cleanyourcar.co.uk/pre-wax-cleaners/carlack-68-nano-systematic-care-300ml-/prod_380.html Peittelee aika kivasti myös naarmuja.
Lynskey rantautui uuteen kotiin, kuinkas nuo titaanirungot onko niille hyvää vahaa? Autoglym?
Ehdottaisin Bilt-Hamberin Autobalmia :) Titskun kanssa ei niin korroosion kanssa tarvitse painia, mutta Autobalm on kuitenkin helvetin hyvä kun puhutaan maalipinnan tai metallin suojaamisesta yleensä.
Pesukinnas foorumin puolella on paljon tyytyväisiä käyttäjiä, minä mukaanlukien. Peittää auton maalipinnassa olevia mikro-naarmuja todella hienosti ja kestää hyvin (täysin synteettinen sealant-tuote)
Lynskey rantautui uuteen kotiin, kuinkas nuo titaanirungot onko niille hyvää vahaa? Autoglym?
Onnea uudelle Lynskeylle!
Siihen mitn vahoja tarvita. Ei todellakaan.
DjZorlag
23.10.2013, 19.25
Ite vahasin useamman vuoden vanhan maastopyörän kerran autoglymillä. Aluksi näytti että kaikki naarmut ja hankaumat hävisivät ja maalipinta oli kerralla melkein kuin uusi. Kuitenkin muutaman maastopyörälle ominaisen ajon ja sen jälkeisen pesun jälkeen näytti siltä kuin pyörää ei olisi vahattukaan. Eli aika turhaa työtä sinänsä. Tiedä mikä söi vahat vai kuluivatko ne vain pois, mutta en jaksa vaivautua siihen uudestaan ainakaan maastopyörän tapauksessa. Maantiepyörä, jolla ajetaan pelkästään aurinkoisina kesäpäivinä voisi ollakin vahauksen veroinen ja kiilto saattaisi kestää sen kesän.
Monet vahat ovat hiovia ja saavat näin osan näkyvistä naarmuista katoamaan, varsinainen temppu kuitenkin tehdään fillereillä, joiden tehtävä on jäädä maalipinnalle ja täyttää hiusnaarmut.
Vahan kesto on todella paljon riippuvainen vahan ainesosista (synteettinen, luonnonvaha) ja käytettävistä pesuaineista. Täällä paljon käytetty Pineline on todella hyvä poistamaan
vahakerroksia jos laimennusuhde on tuju (1:5 luokkaa), myös fairyllä saadaan vahat lähtemään nopeasti. Samalla kun vaha poistuu poistuvat myös fillerit ja saatu "kauneusetu" menetetään.
Collinite 476s on kohtuullisen useasta paikasta saatavaa ja pitkäikäistä vahaa, autokäytössä todella suosittu.
Onko kenelläkään kokemuksia Canyonin kuiturunkojen vahauksesta?
Hieman yllättäen ostamassani Canyonissa on mattapinta, joka tuntuu vetävän likaa puoleensa ja on muutenkin vaikea puhdistettava (mm. kaikki rasvaiset jäljet näkyvät, eikä niitä saa kovin helposti puhdistettua) toisin kuin esim. Spessu, jossa on kiiltävä lakkapinta. Kokeilin pinnan käsittelyä Meguiarsin nestemäisellä pikavahalla, mutta heikoin tuloksin.
Ketjun aikaisemmissa viesteissä on hyviä ohjeita, mutta jos jollain on uudempaa tietoa ja/tai kokemuksia esim. Muc-Offin tuotteista (Miracle Shine tai Uber Wax), niin otan kiitollisena kaikki ohjeet vastaan.
Muc-Offin Miracle Shinesta on kokemusta, mutta vain alurunkoisten pyörien vahauksessa.
Se on mainio tuote ja sillä saa runkoon likaa hylkivää pintaa ja hienon kiillon, mutta en tosiaan tiedä miten tuo toimii mattapintaisessa kuiturungossa, ei varmaan yhtä näyttäviä tuloksia saa ainakaan, mutta saattaahan se jonkinverran ehkäistä noiden jälkien tarttumista.
Onko kenelläkään kokemuksia Canyonin kuiturunkojen vahauksesta?
Hieman yllättäen ostamassani Canyonissa on mattapinta, joka tuntuu vetävän likaa puoleensa ja on muutenkin vaikea puhdistettava (mm. kaikki rasvaiset jäljet näkyvät, eikä niitä saa kovin helposti puhdistettua) toisin kuin esim. Spessu, jossa on kiiltävä lakkapinta. Kokeilin pinnan käsittelyä Meguiarsin nestemäisellä pikavahalla, mutta heikoin tuloksin.
Ketjun aikaisemmissa viesteissä on hyviä ohjeita, mutta jos jollain on uudempaa tietoa ja/tai kokemuksia esim. Muc-Offin tuotteista (Miracle Shine tai Uber Wax), niin otan kiitollisena kaikki ohjeet vastaan.
Mattapintaista maalia ei voi, saa eikä kannata vahata millään kiiltävän pinnan vahalla esim. autovahalla, koska se sisältää hiovia ja siten kiillottavia aineita. Mattamaalipintojen hoitoon on täysin omat aineet esim. Swissvax Opaque.
Naarmua ei voi poistaa mattamaalista millään vahalla hiomalla. Mattamaalipinnan korjaaminen onnistuukin vain ylimaalaamalla.
FillaRilla
21.01.2016, 18.09
Onko kenelläkään kokemuksia Canyonin kuiturunkojen vahauksesta?
Hieman yllättäen ostamassani Canyonissa on mattapinta, joka tuntuu vetävän likaa puoleensa ja on muutenkin vaikea puhdistettava (mm. kaikki rasvaiset jäljet näkyvät, eikä niitä saa kovin helposti puhdistettua) toisin kuin esim. Spessu, jossa on kiiltävä lakkapinta. Kokeilin pinnan käsittelyä Meguiarsin nestemäisellä pikavahalla, mutta heikoin tuloksin.
Ketjun aikaisemmissa viesteissä on hyviä ohjeita, mutta jos jollain on uudempaa tietoa ja/tai kokemuksia esim. Muc-Offin tuotteista (Miracle Shine tai Uber Wax), niin otan kiitollisena kaikki ohjeet vastaan.
Tavallinen siliconiöljy sopivissa oloissa (ainakin mustalla) mattapinnalla käyttynä on aikas cuulin näköinen. Sopimaton olosuhde on ainakin hiekka- tai savipöly. Siliconipinta imee pölyä kuin magneetti rautaa itseensä. Lähtee kyllä pesuaineilla pois ja käsittelyn voi helposti uusia. Siliconipinta on myös helppo puhdistaa kurakelin jälkeen. Eli maantiepyörään milloin vain ja maasturiin ei kesän kuivilla jaksoilla, jollei ole putsaamisesta nautiskelevaa tyyppiä. Kuivallahan ei pesua normistai lainkaan tarvii.
Onko kenelläkään kokemuksia Canyonin kuiturunkojen vahauksesta?
Hieman yllättäen ostamassani Canyonissa on mattapinta, joka tuntuu vetävän likaa puoleensa ja on muutenkin vaikea puhdistettava (mm. kaikki rasvaiset jäljet näkyvät, eikä niitä saa kovin helposti puhdistettua) toisin kuin esim. Spessu, jossa on kiiltävä lakkapinta. Kokeilin pinnan käsittelyä Meguiarsin nestemäisellä pikavahalla, mutta heikoin tuloksin.
Ketjun aikaisemmissa viesteissä on hyviä ohjeita, mutta jos jollain on uudempaa tietoa ja/tai kokemuksia esim. Muc-Offin tuotteista (Miracle Shine tai Uber Wax), niin otan kiitollisena kaikki ohjeet vastaan.
Oma Kanjoni on vielä käsittelemättä, mutta siihen laitan saman Nanolexin pinnoitteen kuin auto ym. hommissa. Ja on jo hyvää käyttökokemusta yhdestä mattapintaisesta maastopyörästä. Tuo on siis nimen omaan mattapinnoille tarkoitettu eikä tee pinnasta kiiltävää niin kuin esim. vahat. Mattapinta pysyy siis sen näköisenä kuin sille ei olisi tehty mitään :) , se vaan hylkii likaa yms. .
Kuvassa siis kaksi oikean puoleista pulloa. Isommassa puhdistusaine (täydellisesti haihtuva) jolla lähinnä pyyhitään viimeisenä juuri ennen pinnoitteen laittoa vähäisimmätkin rasvan ym. jäänteet ja sormenjäljet pois, pienemmässä itse pinnoite.
http://kaze.pic.fi/kuvat/Tilap%C3%A4inen/1-008.JPG/_smaller.jpg
JiiÄm:llä on ammattitasoiset aineet! Noilla syntyy hienoa pintaa ja antaa suojaa maalipinnalle. Itse olen laittanut omaan mattamustaan kuiturunkoiseen maasturiin Pedro´s Bike Lust:ia pesun jälkeen. Parin minuutin homma ja pyörä säihkyy. Aine on silikonipohjaista ja helpottaa pesua ja estää pölyn tarttumista. Bike Lust muistuttaa autojen puhdistuksessa käytettäviä Quick Detailereita - helppoja ja nopeita, mutta kunnon tuloksen saa noilla oikeilla vahoilla ja pinnotteilla.
Tuossa vielä pari mallikuvaa, ei mitään hd-laatua mutta kyllä niistä juuri erot havaitsee. Runko on puhdistettu em. puhdistusaineella ja sen haihduttua sitten pyyhkäisty pinnoite.
Tämä on otettu heti levittämisen jälkeen jotta eron huomaisi selkeämmin, ännän vasemmalta puolelta pinta on käsittelemätön.
http://kaze.pic.fi/kuvat/Tilap%C3%A4inen/DSC_0342%5B1%5D.JPG/_img900.jpg
Ja tässä sitten jo hetken kuivuttuaan.
http://kaze.pic.fi/kuvat/Tilap%C3%A4inen/DSC_0343.JPG/_img900.jpg
Kiitos yläpuolella olevista vastauksista. Tiedustelin mattamaalipinnan käsittelyasiaa myös Muc-Offin aspasta. Tässä vastaus:
"After cleaning your frame and bike parts with our Nano Tech bike cleaner (which is safe on all parts of the bike) I would then use the bike spray followed by silicon shine.
Personally I use bike spray first on my Matte bike and then use the silicon shine after wiping away the excess bike spray. Silicon shine makes your bike extremely fresh and also is good for use on the fork stanchions and rear shocks which reduce resistance which makes your ride incredibly smooth!
So I would say not to use miracle shine on your matte bike (as its aimed towards a glassy effect on bike frames) but definitely can use silicon shine but just make sure you buff it out nicely with a microfibre cloth."
Kokeilen käsittelyä Silicone Shinella ja kerron tuloksista tänne. Pedro's Bike Lust olisi myös kiinnostava tuote, mutta tuntuu olevan vaikeasti löydettävissä. Ainoa paikka, josta löysin suoraan hyllystä oli bike24.
Mitä toi first I use bike spray tarkoitti? Meinasko vain sitä perus punaista spray-purkin pesuainetta jolla pesee pyörän?
Itse olen oman fillarin pinnoittanut ppshieldin tuotteilla. Erittäin hyviä kokemuksia tuosta. Kuivunut muta irtoaa pelkällä vedellä. Ei tartte turhaa hinkkaamista
Lähetetty minun ONE A2003 laitteesta Tapatalkilla
^Oon samaa mieltä vahaamisesta ja hankaamisesta. Mieluummin lakkabensiini,(+uusi vaha), kuin hankaus.
Mattarungon käsittely Silicone Shinella syventää värejä ja tuottaa puolikiiltävän pinnan. Voisin liittää kuvan käsitellystä rungosta tähän, jos joku ystävällisesti neuvoisi miten.
Kannattaa rekisteröityä Photobuckettiin ja siirtää kuvia sinne. Sieltä saat sitten yhdellä klikkauksella valmiin osoitteen tänne. Täällä päässä vain klikkaat viestikentän yläreunasta valokuva-symbolia, josta tulee kenttä, mihin hiiren oikeaa klikkaamalla saat liitettyä Photobucketista kopioimasi osoitteen. Esim netistä saat toki kuvia suoraankin klikkaamalla hiiren oikealla kopioi kuva ja pasteamalla sen sitten viestikenttään.
Kiitos vinkistä. Tiedoksi: kuvien lataaminen Aijaa.comista ei näköjään onnistu. Uusi yritys.
Kuva rungosta 2 x Silicone Shine käsittelyn jälkeen. Toinen käsittelykerta ei lisännyt kiiltoa, kuten ei myöskään aineen jättäminen runkoon muutamaksi minuutiksi ennen kiillottamista.
http://i1038.photobucket.com/albums/a468/peniini/C3_zpsajolvbku.jpg
Pedro´s tuotteet on hyllytavaraa ainakin Ridemore:ssa Konalassa.
sledgehammer
02.03.2016, 11.40
Mattapintaista maalia ei voi, saa eikä kannata vahata millään kiiltävän pinnan vahalla esim. autovahalla, koska se sisältää hiovia ja siten kiillottavia aineita.
Toiset sisältää ja toiset ei. Iso osa oikeasti laadukkaammista autovahoista ei sisällä juuri muuta, kuin vahaa. Punaiset glymit ja muut markettivahat sitten erikseen. Collinitellä on vahailtu omat filot. Dodo juicelta löytyy varmasti myös sopivat aineet ja monelta muultakin.
Oliko täällä kokemuksia Autoglymin Extra Gloss Protectionin (kai tää on se kultainen kuten aiemmin on ketjussa mainittu) käytöstä mattapintaiselle hiilarirungolle? Tuota olisi kaapissa.
Uusi Planet X Stealth Jet Black runkoni sisältää pääosin mattapintaa ja osin kiiltäväksi tehtyä pintaa. Mulle on ihan sama säilyykö matta juuri sellaisennäköisenä kuin nyt. Enemmän kiinnostaa että pinta ei mene pilalle, pysyy siistinnäköisenä vaikka muuttaisi hieman sävyä ja että siihen muodostuisi likaa hylkivä pinta.
Nyt saa jo ihan pyörille tehtyjä kemikaalejakin:
http://www.noquarterpaint.co.uk/products/
^^ saattaa hiukan kiillottua mutta ilmeisesti ohkaset vahat soveltuu jotenkin matallekin. Ei mitään paksua joka vaatii voimakasta hinkkausta. Itse kokeilisin jonnekin piiloon, mihin ei näy ajaessa.
Matallekin on tehty omat vahat, mutta nekin muuttaa hiukan kiiltoa. Varmasti käytetty lakka vaikuttaa asiaan. Mulla on autossa mattalakattuja osia ja niihin tuli satiinimainen kiilto myllytyksellä ja vahalla.
^Enpä huomaa mattapinnassa mitään eroa pienellä kokeilulla Autoglymin kultaisella vahatulla alueella ja käsittelemättömällä. Kiiltävä kohta ehkä kiiltää aavistuksen enemmän mutta lienee myös pienen pyyhkäisyn ansiota. Toivotaan että hylkii likaa jonkin verran.
Palataanpa tähän. Oletteko vahailleet teräsrunkoisia pyöriänne talvella aina pesun jälkeen? Riittäneekö suojaksi tiesuolaa vastaan? Uutena olisi ilmeisesti hyvä käsitellä runko esim. Dinitrol ML kotelosuojalla tai vastaavalla?
Olisi uusi teräsrunkoinen tsygä ja ei sinällään kiire juuri sillä heti päästä sillä tienpäälle niin nyt olisi sopiva hetki tuunailla...
Oletteko vahailleet teräsrunkoisia pyöriänne talvella aina pesun jälkeen?
Emme.
Riittäneekö suojaksi tiesuolaa vastaan?
Ei.
Uutena olisi ilmeisesti hyvä käsitellä runko esim. Dinitrol ML kotelosuojalla tai vastaavalla?
Joo.
...nyt olisi sopiva hetki tuunailla...
Eiku hommiin sit.
Emme.
Ei.
Joo.
Eiku hommiin sit.
Kiitos kun vastasit meidän kaikkien puolestamme! Yhdyntää em. sanojaan ei ole syytä vastustaa
^^ ja ^ Jees, näillä mennään. Tattis.
Ei vahaamisesta haittaa ole.
Ei ole ei. Silloin tällöin kannattaa sekin tehdä. Mutta joka pesun jälkeen liioittelua.
Ai mut niin, jotkuthan pesevät pyörän kerran vuodessa.
Oatmeal Stout
23.01.2019, 13.37
Ei ole ei. Silloin tällöin kannattaa sekin tehdä. Mutta joka pesun jälkeen liioittelua.
Ai mut niin, jotkuthan pesevät pyörän kerran vuodessa.
Ja jotkut pesevät pesuvahalla pyöriään. miltä voi välttyä ostamalla mattarunkoisen pyörän - välttää myös vahaukselta, mutta matan suoja-aineilta ei välttämättä.
Ai mut niin, jotkuthan pesevät pyörän kerran vuodessa.
Kuka nyt tuollaista jatkuvaa puunausta viitsii harrastaa?
arctic biker
14.02.2019, 19.38
Kerta vuoteen mutta kun on monta puunattavaa niin suattaa olla että joku pyörä saa pesunsa ja vahansa hieman harvemmin... Maantierukki on mattacarboonia, sitä en vahaa. Pesen vaan syksyllä.
Pesin eilen molemmat pyörät mut vahaus pääsi unohtumaan, kuten vaihtajan voitelukin, (jäätyi ajossa).
Saattais olla nyt hyvä aika vahata ja seuraavan kerran syksyllä.
Oatmeal Stout
15.02.2019, 00.51
Maantierukki on mattacarboonia, sitä en vahaa. Pesen vaan syksyllä.
Minä käsittelen matan suoja-aineella.
cokekola
25.03.2020, 21.38
Hiilikuiturungon kiilto on heikentynyt, pinta on "mikronaarmuuntunut". Millähän tuota uskaltaisi kiillotella? Varmaan parasta olisi antaa olla, mutta harakan lailla pidän kiiltävästä, joten jokin hellävarainen kiillotusmentelmä kiinnostaisi. Ainakin arvo-autojakin tietääksenin kiillotellaan säännöllisesti, eikä niidenkään maalipinta aivan kättelyssä kulu puhki, joten kaipa hiilikuituakin voisi vastaavilla menetelmillä yrittää palauttaa loistoonsa?
Hiilikuiturungon kiilto on heikentynyt, pinta on "mikronaarmuuntunut". Millähän tuota uskaltaisi kiillotella?
Minä olen käyttänyt autokemikaaleja. Uuteen runkoon olen ennen kokoamista laittanut ns.kiiltovahaa eli vahaa jossa ei hiovia aineita. Vanhoja runkoja joskus elvyttänyt tavallisella vahalla.
Hiilikuiturungon kiilto on heikentynyt, pinta on "mikronaarmuuntunut". Millähän tuota uskaltaisi kiillotella? Varmaan parasta olisi antaa olla, mutta harakan lailla pidän kiiltävästä, joten jokin hellävarainen kiillotusmentelmä kiinnostaisi. Ainakin arvo-autojakin tietääksenin kiillotellaan säännöllisesti, eikä niidenkään maalipinta aivan kättelyssä kulu puhki, joten kaipa hiilikuituakin voisi vastaavilla menetelmillä yrittää palauttaa loistoonsa?
Jos/kun siinä hiilikuidun pinnassa on maali tai maali+lakka niin voi sitä kevyesti kiillottaa koneellisestikin. Harvalla vaan lienee myllytyskoneita varastossa. Itse olen pari maantierunkoa "ehostanut" kiillottamalla, yleensä pinta on ollut sen verran pehmeää lakkaa, että kiillotus on varsin nopea ja helppo tehdä, edellytyksenä, että on siihen tarvittavat välineet. Varmaan käsipelissäkin jollain "hiomavahalla" saa halutessaan parannusta lähtötilanteeseen.
Veivaaja
29.03.2020, 18.49
Teräsrunkoisiin:
Olen vahannut, yleensä kerran vuodessa. Käsin. Palvelee lähinnä perusteellisempana puhdistuksena, vahauksessa tulee käytyä koko pyörä läpi. Haluan uskoa, että peseminen on sen jälkeen helpompaa. En kyllä usko sinällään auttavan ruostumisen ehkäisyyn - ainakaan merkittävästi.
Hiilikuitu:
En ole. Autoliikkeissä näyttää olevan eri mömmöt hiilikuitu-osille.
JohannesP
29.03.2020, 19.03
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/collinite-476s-super-doublecoat-auto-wax-266-ml-autovaha
Collinite 476s ollut ainakin viisi vuotta käytössä kiiltäväpintaisessa kuiturungossa. Ei sisällä hiovia aineita ja pyöräkäytössä riittävyys lähes ikuinen. Tulee hyvää jälkeä, kun viitsii laittaa 3+ kerrosta. Joku voi korjata, mutta käsittääkseni klassikkoautopiireissäkin suosittua ainetta.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/collinite-476s-super-doublecoat-auto-wax-266-ml-autovaha
Collinite 476s ollut ainakin viisi vuotta käytössä kiiltäväpintaisessa kuiturungossa. Ei sisällä hiovia aineita ja pyöräkäytössä riittävyys lähes ikuinen. Tulee hyvää jälkeä, kun viitsii laittaa 3+ kerrosta. Joku voi korjata, mutta käsittääkseni klassikkoautopiireissäkin suosittua ainetta.
Tuo on varsin suosittu ja eritoten myös kulutusta kestävä vaha. Maali / lakkahan niissä kuiturungoissakin yleensä on niin huoletta niitä voi vahata. Itselkin käytän tätä samaa ainetta, helpottaa puhdistusta aika paljon.
kurvaaja
30.03.2020, 10.13
Itse olen vahaillut kiiltäväpintaista kuiturunkoa esim. Autoglym punainen tai muilla viimeistelyvahoilla. Helpottaa puhtaana pitoa tosi paljon, kun voi lenkin jälkeen vain pyyhkäistä mikrokuituliinalla pölyt pois. Myös märällä ajon jälkeen pesu huomattavasti nopeampaa
Mä vahasin uuden Cube nuroadin Fusso coat 12 month vax for Light colours vahalla, tuli hyvä pinta runkoon, teräsrunkopyörääkin tällä, ei pahaa sanottavaa.
Sivustakatsoja
07.06.2024, 12.44
Muc-Off Miracle Shine on nyt ollut vahana: helppo, nopea ja kiiltoakin tulee. Oikeastaan aloin vahata, koska olen luopunut pyörää pestessä pesuaineista: ne pienentävät pintajännitystä, mikä ei ole ollenkaan hyvä asia. Pelkällä vedellä pestessä pyörään jää helposti harmaa kalvo, mutta hyvin vahatusta kalvo lähtee vaivatta kuivalla liinalla.
Aikaisemmin jarrut olivat ainoat kohteet, jotka saivat ruiskaisun pesuainetta, mutta nyt sekin on jäänyt -vaikuttaisi jopa siltä, että jarrut toimivat tasaisen purevasti. Toki sekä jarrusatulat, palat ja levyt saavat pumppupullosta vesisuihkun.
Kuumavahatut ketjutkaan eivät kaipaa pesuainetta.
Mä olen myös vähentänyt pyörien pesua ja varsinkin pesuaineella pesua jotta vesi ei tunkeudu laakereihin. Maastureista usein pyyhin vain märällä rätillä isoimmat kurat. Niissä on suojakalvoakin monin kohdin pinnan päällä ja alamäkipyörä maalaamatonta alumiinia. Eikä niissä pieni lika haittaa mua. Maantiepyörässä hyvät vahat ja ajo pääosin kuivilla teillä. Muinoin puunasin pyörän jokaisen lenkin jälkeen mutta nykyään harvemmin. Sitä pyörää pitää kuitenkin mielellään edustavan näköisenä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.