Näytä tavallinen näkymä : Vuokatinvaaran nousu challenge tai jotain
Hiillosmakkara
04.05.2008, 23.52
No niin, kun Heltsingin pojat challengoi Malminkartanon jätemäen nyppylässä, niin pistetäänpä nokittaen tänne elikkäs enkkareita sitten kokeilemaan ja kirjaamaan Vuokatinvaaran nousussa Sotkamossa (tai Vuokatissa):
- Matkaa nousussa kertyy n. 1,5 km
- Startti siitä mutkasta jossa nousu alkaa (ensimmäisen jyrkän mäen varoitusmerkin kohdalta)
- Maali P-merkin kohdalla siinä virallisen yläparkin kohdalla (toisin sanoen loppusuora on juuri ennen parkkipaikkaa sellainen kohtuu tasainen osuus n. sadan metrin matkalta ja maaliviiva P-merkin kohdalla)
- Keskijyrkkyyttä en tarkkaan tiedä, pitää laskea kartasta ja päivittää sitten tänne, mutta ihan kohtuu hyvä jyrkkyys siinä on.
Edit 31.7.2008:
- keskijyrkkyys yllä mainitulla matkalla 8,7% - kovimmat jyrkkyydet muutaman sadan metrin osalta n. 12%
- totaalinousumetrit n. 125 m
Seuraavassa omat pohjat tältä päivältä reippaan 60 km lenksun päätteeksi:
Kuski: Mies 31 v. / 177 cm / 68 kg
Kalusto: Olmo Tecno KT - rengastus Schwalbe Ultremo
Sää - heikko tuuli, n. +20, auringonpaiste
Aika: 6:00 tasan
Keskisyke 170, maksimi 178 (minulla maksimisykkeet n. 193)
Välitykset - alusta loppuun (lukuunottamatta viimeistä sataa metriä) 39-25, pienempää ei löytynyt, tällä mentiin...
Tähän voi kellotella/kirjailla sitten alamäkienkkareitakin, itse kirjailen sitten kesällä, jahka saan mittarin pyörään hankittua - nyt mentiin pelkällä sykemittarilla. Kesällä saan sitten tarkat jyrkkyydetkin, kun saan CS600:n asennettua pyörään.
Osuinpa Vuokattiin viikonlopuksi ja mieleen muistui toi "mäkivetohaaste".
Kuski: Mies 29/178/78
Kalusto: Trek 8500 -- Nokian NBX lite
Sää: Räntäsade vaakaan +3, kova pyörivä tuuli
Aika: 6.42
Sykkeet: n.165-168 n.90% maksimista, pahoja häiriöitä mittarissa joten arvioilla mennään
Harmi kun loppu mun loma sen verran kesken, etten ehtinyt käydä uudestaan puristamassa;)
Eilen kävin kokeilemassa mäkeä, hyvin meni. Ekaa kertaa maasturilla ajelin, vain 15 min lämmittelyä ennen mäkeä. Pidempi lämmittely olisi auttanut parempaankin suoritukseen.
Kuski: Nainen
Kalusto: Specialized XC Hardrock
Sää: puolipilvinen, + 22, tuuli kohtalainen
Aika: 12:00
Sykkeet: Siinä 170 hujakoilla, max 176. (maksimi 200).
Vappuviikolla olivat polut niin pehmeitä, että piti parina päivänä kihnuttaa asfaltilla mäkeä:
Kuski: Mies 47 v. / 174 cm / 60 kg
Kalusto: Marin Attack Trail - rengastus Schwalbe NN, Rohloff-napa, n. 13.9kg
Säät - heikko tuuli, n. +8, auringonpaiste
28.04.2009
Reppu n. 2 kg, koko lenkki 1:58:58
Ajat: 7:44, 8:54, 9:17, 8:56, 7:58, vetojen väli max. 3:29
Keskisyke, 5. nousu: 160, maksimi 172 (maksimisykkeet n. 180)
Polarin dataa: 35,1 km, noususumma 775 m, 1272 kcal, rasitusindeksi 262
Firstbeat Athleten dataa: 1069 kcal, EPOC=138ml/kg, TE=3,6
30.04.2009
Reppu n. 1.5 kg, koko lenkki 2:23:08
Ajat: 7:24, 8:52, 9:07, 9:08, 8:50, 9:24, 8:20, vetojen väli max. 6:59
Keskisyke 1. nousu: 163, maksimi 169
Polarin dataa: 35,8 km, noususumma 1050 m, 1575 kcal, rasitusindeksi 340
Firstbeat Athleten dataa: 1254 kcal, EPOC=104ml/kg, TE=3,2
http://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/index.do?id=933865
Lenkkien jälkeisiä tuntemuksia, toisiinsa verrattuna, kuvasti paremmin Polarin rasitusindeksi kuin Firstbeatin Training Efect.
Ei ota kone kierroksia, eikä nouse TE...
Team Tuska site (http://teamtuska.sohva.org)
--+MM+--
05.05.2009, 15.19
Maali"viiva" ei selvinnyt kovin hyvin minulle.
µ
Minä otin ajat näistä paikoista, lentävä lähtö
https://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/image.do?ph=n&u=210905&w=933865&i=518606&mediatype=0
ja maali
https://sportstracker.nokia.com/nts/workoutdetail/image.do?ph=n&u=210905&w=933865&i=518604&mediatype=0
Sportstrackerin reitistä näkyy, että palauttelin käymällä ylhäällä asfalttitien päässä ja alhaalla käännyin takaisin alikulkutunnelista.
--+MM+--
05.05.2009, 16.06
Tossahan kyllä kannattas ajaa ihan ylös asti, kun kerta mäkeä riittää. Ylemmälle parkkikselle vaan reilusti.
µ
Tossahan kyllä kannattas ajaa ihan ylös asti, kun kerta mäkeä riittää. Ylemmälle parkkikselle vaan reilusti.
µ
Ei sinne pääse aivan ylös asti, sillä siellä on vielä reilu metri lunta ennen sitä ylintä parkkista...nimimerkki; tänään viimeksi pyörräillyt.
aloittelija kellotus n.20km jälkeen;
aika:7min.15sek.
lähtö paikaltaan
pyörä:Cube Analog disc
alkaa pikkuhiljaa olla metsäkin jo kuivunu mutta pururadat varsinkin vielä todella märät...
--+MM+--
05.05.2009, 20.34
Pakkoko sinne on talvella mennä? :rolleyes: Tarvii tehdä sit oma kellotus sinne päälle asti.
µ
Löytyihän se tämäkin topicki kun vähän aikaa etsii..
Tänään kävin kiertämässä Nuasen ympäri Leihun ja Naapurinvaaran kautta. Samaan syssyyn tuli pyörähdettyä myös Vuokatinvaaralla joten päätin kellottaa tälle kesälle oman referenssin. Data on seuraava:
Kuski: Mies 25/181/76
Kalusto: Cannondale Synapse Carbon SL + Aerokiekot
Sää: Puolipilvistä noin +14 C, kova länsi tuuli (nousussa myötäinen)
Aika: 5.36
Sykkeet: avg. 185 ja max. 192 (96 % maksimista)
Edit:
http://bikecalculator.com/wattsMetric.html
Tuolla laskurilla saa aika hyödyllistä speksiä nousuun käytetystä tehosta, joten lisätään nekin tiedot listaan:
Teho: 385 W
Teho/paino: 5,07 W/kg
Hiillosmakkara
02.06.2009, 23.30
Tossahan kyllä kannattas ajaa ihan ylös asti, kun kerta mäkeä riittää. Ylemmälle parkkikselle vaan reilusti.
µ
Ei kannata vetää ylös asti, vaan juurikin Kaitsun kuvaamalle kohdalle (ja Kaitsun kuvaama lähtöpaikka oli juurikin sama, mitä ketjun ekassa viestissä yritin selvittää). Perustelu: se viimeinen tasainen osuus Kaitsun ja minun kuvaaman maaliviivan jälkeen syö kokonaiskeskijyrkkyyttä rotan lailla - tuolla 1,5 km matkalla keskijyrkkyydeksi muodostuu 8,7 %, joka kuulostaa paremmalta, kuin alle 8;). Tai noh, saahan sen vetää tietty loppuunasti, jos siltä tuntuu, mutta suottapa sitä sotkemaan tulosten vertailukelpoisuutta.
grupetto
03.06.2009, 10.06
Samaa mieltä MM:n kans. Kyl kannattaa vetää ylös saakka= siihen kohtaan, jossa yläparkkis alkaa ja myös nousu tasoittuu. Sehän juuri testaa konetta, että pystyykö kiihdyttämään vauhdin ylös kun mäki loivenee alaparkkiksella.
Itse olen kellottanut siitä Hiillosmakkaran esittämästä kohdasta, yläparkkiksen alkuun saakka.
Huilutane
03.06.2009, 12.09
Itse olen kellottanut siitä Hiillosmakkaran esittämästä kohdasta, yläparkkiksen alkuun saakka.
Se aika unohtui mainita... lienee varaa antaa tuo loppupätkä muille tasoitusta ;)
grupetto
03.06.2009, 16.30
Sillä tavalla semikovaa, eli ei täysiä, on tullu tänä keväänä vajaan kuuden minuutin aikoja ylös saakka ajettuna.
Hiillosmakkara
03.06.2009, 18.06
Samaa mieltä MM:n kans. Kyl kannattaa vetää ylös saakka= siihen kohtaan, jossa yläparkkis alkaa ja myös nousu tasoittuu. Sehän juuri testaa konetta, että pystyykö kiihdyttämään vauhdin ylös kun mäki loivenee alaparkkiksella.
Itse olen kellottanut siitä Hiillosmakkaran esittämästä kohdasta, yläparkkiksen alkuun saakka.
Noh, kyllä se kone tulee testattua vaikka vetää "vain" tohon Kaitsun kuvaamaan kohtaan. Mutta joo, voispa tuon tietty vetästä ylöskin asti. Eikös siellä yläparkkiksella oo ihan "virallinen" maaliviiva? Siis maalattu permanenttimaalilla mm. Aateli-racea varten?
Noh, kyllä se kone tulee testattua vaikka vetää "vain" tohon Kaitsun kuvaamaan kohtaan. Mutta joo, voispa tuon tietty vetästä ylöskin asti. Eikös siellä yläparkkiksella oo ihan "virallinen" maaliviiva? Siis maalattu permanenttimaalilla mm. Aateli-racea varten?
En ole ihan varma.. Voin käydä huomenna "skauttaamassa" paikan duunimatkalla. Illemmalla sitten fillarin kera ;)
Taas on käyty nousu kellottamassa, mutta aikaparannus jäi haaveeksi. Laitetaan nyt kuitenkin speksit ylös, koska nousu vedettiin ylimmälle tasanteelle (eli valkoiselle viivalle) asti.
Pitäisikö tästä eteenpäin tehdäkkin juuri näin, että ilmoitetaan molemmat ajat?
Asiaan:
Sää: Vesisade, noin +17 C. Nousun aikana koht. tyyni.
Aika 1: 5.47
Aika 2: 6.13
Sykkeet: Avg. 191 ja Max. 200
Teho: Avg. 374 W, 4,92 W/kg
Parempi onni ensi kerralla...
Huilutane
14.06.2009, 20.53
Sää ja selitykset kuten edellä...
Kuski: 31/194/98
Pyörä: Litespeed Icon, SRM FSA Pro
Aika 1: 5.58
Aika 2: 6.28
Syke: Avg. 183 ja Max. 193 (maksimi ~200)
Teho: Avg. 451W
Tultiin Vuokattiin pyöäräilemään ja löyty tällänen skaba foorumilta, niin samallahan ton kävi polkasemassa, oli kyllä kova nousu tälläselle keskipohjalaiselle pyöräilijälle :eek: Taisin päästä ykkössijalle hetkeks:cool:
Kuski: Mies 27/184/82
Kalusto: Rossano Road maantiepyörä
Sää: aurinkoinen ja tyyni, tie märkä
Aika: 5.29
Sykkeet: avg. 179 ja max. 184
Sitten vaimon tiedot:
Kuski:Nainen 25/162/49
Kalusto: Rossano Road maantiepyörä
Sää: aurinkoinen ja tyyni, tie märkä
Aika: 8.12
Sykkeet: avg. 162 max.167
Vuokatinvaaran mäkitempo takana ja tulokset alla:
Sää: Myötätuuli, poutaa ja +16 astetta
Kalusto: Sintesi Icon 3.1, Powertap SL
Kuski: Mies 31/185/76
Aika1: 5:11
Aika2: 5:28
Syke: avg. 191, max. 203
Teho: avg. 425W
Toni Ketelä
24.07.2010, 00.14
Sää: +26 kevyt tuuli
Kalusto: Startin rullasukset, uretaani rullilla
Kuski: Mies 22/184/83
Aika: 6:58
Syke: Avg 187 Max. 193
Muistelin tällaisen "challengen" löytyvän netistä, mutta tarkat speksit oli hieman hakusessa. Lähtö alhaalta pyörätien risteyksestä, kolmion kohdalta. Paikoiltaan lähtö, toinen jalka irti polkimesta. Ja stoppi sinne virallisen parkkiksen keskelle.
Sää: +20
Kalusto: Cannondale Six Ultegra compact 50/34 25-11. Nousussa pikkulimppu + takana sieltä pienimmästä päästä
Kuski: Mies 38/180/79
Aika: 5:55 (tai +30sek ylimmälle parkille)
Syke: AVG 160 max.170 (henk. koht. max 205)
Alla 20km lenkki jossa Naapurinvaaran ylitys reippaasti. Täytyy käydä joku toinen kerta ottamassa uusiksi kun tuli luettua nuo ohjeet täältä. Eli kello käyntiin siitä nousun merkiltä, ilmeisesti?
Anteeksi OT...
mutta tästä ketjusta tulee niin nuoruus mieleen... tuota mäkeä tuli lukiossa tasatyönnettyä ja vuorohiihdettyä rullasuksilla kerta jos toinenkin, muutama kerta pyörälläkin (polkeminen oli silloin vain yksi harjoittelumuoto, ei rakas harrastus kuten nykyisin).
Muutama viikko sitten tuli ajettua.
Sää: mukava +20.
Pyörä: Radon R1 5.0
Kuski: mies 22/195/82
Aika: 04:42
Alla samaten Naapurinvaara lämmittelynä. Tarkempaa tietoa tuolta: http://app.strava.com/segments/1659564. Omasta mielestäni osuu aika hyvin noihin alku- ja loppupisteisiin, mutta joidenkin sekuntien heittoa voi ilmetä. Ja juu, lentävällä lähdöllä tuli mentyä.
Hiillosmakkara
27.07.2012, 00.47
Muutama viikko sitten tuli ajettua.
Sää: mukava +20.
Pyörä: Radon R1 5.0
Kuski: mies 22/195/82
Aika: 04:42
Alla samaten Naapurinvaara lämmittelynä. Tarkempaa tietoa tuolta: http://app.strava.com/segments/1659564. Omasta mielestäni osuu aika hyvin noihin alku- ja loppupisteisiin, mutta joidenkin sekuntien heittoa voi ilmetä. Ja juu, lentävällä lähdöllä tuli mentyä.
Huikee aika! Viikko sitten kaverin kanssa hinkkailtiin mäkeä laiskasti essun tassun. N. 8-9 minuuttiin sitä voi ajaa silleen leppoisasti. Alle vitosen aikaan ei kyllä pystyisi/jaksaisi.
Huikee aika! Viikko sitten kaverin kanssa hinkkailtiin mäkeä laiskasti essun tassun. N. 8-9 minuuttiin sitä voi ajaa silleen leppoisasti. Alle vitosen aikaan ei kyllä pystyisi/jaksaisi.
Täytyy käydä tänään koettamassa uusintana. Eilen oli jo tarkoitus, mutta päivällä tuli juostua TV+ lenkki n.18km ja iltapäivällä 34km maantielenkki pyörällä. Kun saavuin vaaran kohdalle, oli reidet niin tyhjät ettei kehdannut lähteä edes yrittämään. Jos vaikka ei olis päässyt päälle ollenkaan :D
On kyllä tosiaan huikea aika Juhoo:lla!!
Edit:
Piti käydä uusimassa. Alle eilistä palautellen puolen tunnin maantieajoa ja perään tuo nousu. Meinaspa olla liian hapokasta! Lähellä oli etten jättänyt leikkiä kesken. Hetken piti keventää ja sitten jaksoi taas puristaa. Ajaksi tuli 5:05 kun tällä kertaa mittasin oikeassa kohdassa. Olen hyvin tyytyväinen, eritoten huomioiden tämän viikon treenisaldo so far.
haastaitsesikunnolla
07.08.2012, 14.10
Samaista nousua pääsee maistelemaan laskettelurinteen puolella Vuokatti MTB:llä la 25.8. Nousu tulee Vuokatti MTB:n reitille ja nopeimmat kiipijät palkitaan. Mäessä chip-ajanotto.
No niin, mähän kävin ajamassa tän pari vuotta sitten.
Kalusto: Specialized Langster sinkula 44x16.
Kuski: M/34/199/76
Sää: Kesäinen
21.7.2010: 7:20
28.7.2010: 6:45
Sen verran pitää selitellä, että ajoin kyllä Naapurinvaaran yli ennen molempia yrityksiä.
Eilen kävin ensimmäistä kertaa ajamassa:
Kalusto: Cannondale CAADX
Ajaja: N/26/171/57
Sää: n.+16, pilvinen
Aika: 7:55
Lämmittelynä 26 km lenkki aika navakassa vastatuulessa.
Täytyy ajella lähiaikoina uudestaan tuo nousu; maali tuli nopeammin vastaan kuin muistinkaan ja voimia olisi voinut rutistaa uskaliaamminkin.
Eräs tarkennuskysymys: onko tarkoitus ajaa tien oikeaa laitaa ylös? Takaisin ajellessa huomasin pyöräilijöiden sahaavan nousua ylös-alas tien vasemmassa reunassa, jossa tilaa on tiemaalausten perusteella paljon leveämpi kaistale.
Sprintrs
09.08.2012, 23.45
Päivällä kävin.
Pyörä: Cube AMS 29 Race -täysjousto
Ajaja: M/50/176/78
Sää: +12, pilvistä
Aika: 7.31
Vähän vielä painoi Syötteen nousu viikonlopulta.
Ajoin tien vasenta laitaa kun tuntui luontevimmalta.
Eräs tarkennuskysymys: onko tarkoitus ajaa tien oikeaa laitaa ylös? Takaisin ajellessa huomasin pyöräilijöiden sahaavan nousua ylös-alas tien vasemmassa reunassa, jossa tilaa on tiemaalausten perusteella paljon leveämpi kaistale.
Tarkoitus on ajaa mäen juuren jyrkkyysvaroitusmerkistä yläparkin P-merkkiin. Merkkien välillä tyyli on vapaa. Ero vasemman ja oikean reunan välillä on maalissa sekunnin puolikas jomman kumman eduksi, joten ihan sama.
Kuski: Mies 28 v. / 192 cm / 83 kg
Kalusto: Cannondale SuperSix - rengastus Continental GP 4000 S
Sää - Sopivan viileä. Lähes tyyni
Aika: 5:45
Välitykset - pääosin 36-21
Odotin, että olisin saanut huonomman ajan kun eräs paikallinen herra pisti viime lenkillä Naapurinvaaran ja Leihunvaaran nousuissa luun kurkkuuni!
Eräs tarkennuskysymys: onko tarkoitus ajaa tien oikeaa laitaa ylös? Takaisin ajellessa huomasin pyöräilijöiden sahaavan nousua ylös-alas tien vasemmassa reunassa, jossa tilaa on tiemaalausten perusteella paljon leveämpi kaistale.
Kun Vuokatista on kyse, niin se vasemman reunan levennys on hiihtäjiä varten :) Alaspäin on turvallisinta tulla autokaistaa pitkin. Ylöspäin voi käyttää sitä levennystäkin jos siellä on paljon autoliikennettä.
trauma
vakevves
19.09.2012, 15.35
Laitan tähän osioon kun jokaiselle isolle mäelle ei jaksa omaa perustaa.
Koli. Lähtö: "sillan" jälkeiseltä valkoiselta merkkitolpalta. Maali: Hotellin ylätasanne. Pituus 4.85 km. Korkeusero 220m, kokonaisnousu 230. reitillä kolme pientä alamäkeä. On hiihtäjien suosima treenipaikka, joiden vakioreitti tämä on.
Aika 14.48 perjantaina, 15.08 sunnuntaina, jolloin kova tuuli. Mies 52v. 73 kg 173 cm. Tällä voittaa parhaat hiihtoajat juuri ja juuri.
Ensimmäisen puolikkaan loivat osuudet antavat mahdollisuuden hengähtää ennen viimeisen 1.8 km 150 metrin nousua. 39/26 on tällä teho-painosuhteella liian iso välitys.
Ei jaksa perustaa? Voi ***** mikä löysäilijä. Vaatii tasan saman vaivan. Otsikonkin voit kopioida tästä.
MacGyver
23.06.2014, 10.48
Kuski: Mies 31 v. / 180 cm / 83 kg
Kalusto: Cotic X - Conti Gatorskin. n.10 kg
Sää: +11, auringonpaiste
Välitykset: pienin 39-28
Aika: 6:09
Lämmittelynä kaksi kertaa Vuokatin vaaran nousu. Sitten muistin että tälle oli tämä ketjukin olemassa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.