PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kunnon testaaminen

Sivut : [1] 2 3

Iisakki
23.10.2007, 17.30
Oletteko käyneet testaamassa talven aikana omaa kuntoa? Esim. aerobiset- ja anaerobiset kynnykset ja maitohapot? Missä päin voi käydä ja onko hinta-arvioita?:eek:

OJ
23.10.2007, 20.27
Oletteko käyneet testaamassa talven aikana omaa kuntoa? Esim. aerobiset- ja anaerobiset kynnykset ja maitohapot? Missä päin voi käydä ja onko hinta-arvioita?:eek:
Vierumäki, Pajulahti ja muut vastaavat testaa. Kai alle satasella saa testin mistä vaan.

SammyB
23.10.2007, 20.58
Jyväskylässä Likesillä ja Kihulla olen urheilu aikoina käynyt.
Seurat maksoi silloin, mutta muistelisin hintahaarukan olevan 80-120 euron välillä, riippuen kuin paljon dataa ja infoa itsestään haluaa.

BadRobot
23.10.2007, 23.54
Syksyllä kävin,ilman sitä olisin todennäköisesti harjoitellut väärin,liian kovilla sykkeillä.Tammikuussa uusi testi.Mielenkiintoista nähdä paraneeko tulokset.

Mikko M
24.10.2007, 09.25
Pienen porukan kun saa kasaan niin Tampereella Varalassa epäsuora testi irtoaa alle seistemällä kympillä.

www.tesku.fi

Kiovan Dynamo
24.10.2007, 09.32
Oulussa ODL:n liikuntaklinikalla lupasivat testin hinnaksi 60-90 euroa riippuen testin tasosta ja otettavien maitohapponäytteiden määrästä.

Markku Silvenius
24.10.2007, 11.36
Jos omaa tehoja mittaavan trainerin, niin itseään voi testata myös siinä ja saada ihan toimivat tasomääritykset. Jos esim PK1/PK2 vaiheessa ajaa peekoot ulkoajona tai vaikka hiihtäen tmv ja erikoisharjoitukset trainerilla.

Jaho
24.10.2007, 13.22
Itse kävin keväällä selvittämässä nuo sykerajat Nokialla. Testi tehtiin juoksu testinä ja hintaa oli mielestäni erittäin edulliset 40 euroa.

No tesit tulokset onkin sitten ihan eri asia mutta mielestäni ihan mukava lisä harjotteluun kun tietää omat "oikeat" sykerajat.

Aerkank
24.10.2007, 13.41
Jos testin tavoitteena on saada tietoon pyöräilyharjoittelua varten aerobinen ja anaerobinen kynnys, kannattaa olla hyvinkin tarkkana, mihin ja millaiseen testiin menee. Tarjolla kun tuntuu olevan kynnysmääritystä arvauksesta mittaukseen.
Aerobinen ja anaerobinen kynnyshän perustuvat elimistön aineenvaihdunnassa ja vasteissa tapahtuviin muutoksiin, jotka näkyvät veren laktaattitason nousuna sekä hengityskaasuissa tapahtuvina muutoksina. Näin ollen pelkällä sykkeellä ei kynnyksiä voida mitenkään määrittää. Conconi-testikin kun tuntuu yliarvioivan anaerobista kynnystä.

Itse valitsisin sellaisen testipaikan, jossa on testauskokemusta tai mahdollisuus tehdä testi myös hengityskaasuilla. Se kun antaa aika tavalla lisätietoa pelkkään laktaattimittaukseen ja määritykseen verrattuna. Ja todennäköisesti tuollaisessa testipaikassa hallitaan myös kynnysten määrittäminenkin kunnolla.
Toiseksi kyselisin, millaisella fillariergolla testi tehdään. Riittääkö siinä tehot aktiivipyöräilijälle. Voiko siinä käyttää omia polkimia tai onko testipaikalla lukkopolkimet. Millaiset säädöt, kuten satulan etäisyys, ergossa on?
Kolmanneksi kannattaa huomioida, mitä testihinta pitää sisällään. On aivan selvää, että muutamalta kuormalta otettu laktaattinäyteja näiden tulostus on selkeästi halvempi kuin testipaketti, jossa useilla mittauksilla ja muuttujilla selvitetään, mitä elimistössä todella suorituksen aikana tapahtuu, myös liikunnan turvallisuus (esim rytmihäiriöt, hengityksen rajoittuneisuus) silmälläpitäen.
Ehkä parhaiten testejä kannattaa kysellä urheiluopistoilta, isoilta kuntoutuslaitoksilta ja ennen kaikkea liikuntalääketieteen keskuksista.

Markku Silvenius
24.10.2007, 14.41
Yksi huomionarvoinen pointti on myös se, että jos reenaa järkevästi niin kroppa mukautuu siinä määrin reeniin että testejä on tehtävä säännöllisesti, muuten ollaan tavallaan samassa tilanteessa kuin alunperin l. taas junnataan paikallaan. Nyt tehdyllä testillä ei pärjää ensi lokakuuhun tai no pärjää tietty..

Jos kaasut ja laktaatti mitataan, niin ergolla tuskin muuta väliä on kunhan se on sama ergo ja muutenkin samat olot, kun tulee 3-4 kuukauden päästä uudestaan. Pajulahden ergo ainakin on ollut sama vuosia ja siinä on ollut aika moni entisistä ja nykyisistä ammattiajajista tai huippuamatööreistä. Tuskin siitä vastuskesken loppuu ellei testata jotain nykyaikaiseen pyörävalmennukseen perustuvaa patteria (5 s, 1 min ja 5 min maksimit sen 20-60 minuutin maksimin lisäksi) Ehkä joku ratamörkö sais sen kärähtämään.

xtrainer80
05.02.2010, 21.05
Uppista.

Tulipa käytyä suorassa hapenottokyvyn testissä Kuortaneen urheiluopistolla. Testi pp-ergolla. Halusin selvittää kynnyssykkeet pyöräilyyn ja maksimaalisen hapenottokyvyn, kevätkautta kohti kiristyvän harjoittelun pohjaksi ja ihan mielenkiinnostakin. Johonkin maastokisaan ois tarkoitus lähteä kokeilemaan ensi kesänä.

Testiä varten laitettiin sykemittari, sekä hengityskaasuanalysaattori eli "nasse" päähän. Se tuntui oudokseltaan epämukavalta, kun tuntui ettei nenän kautta saanut kunnolla happea. Muutaman minuutin jälkeen siihen kuitenkin jo sopeutui.

Testi aloitettiin 50 W tehosta, ja vastusta nostettiin aina 25 W 2 min välein. Poljinkierrokset piti pitää koko ajan yli 80:n, ylärajaa ei ollut. 4 min välein otettiin sormesta verinäyte, polkeminen ei keskeytynyt.

Jaksoin polkea täydet 2 minuuttia vielä 325:llä watilla, sen jälkeen jonkin aikaa 350 watilla ja maksimitehoksi tuli 334 wattia. En päässyt aivan vertailuryhmän keskiarvoon (eri tasoisia miespyöräilijöitä Etelä-Pohjanmaan alueelta), mutta toisaalta maksimaalinen hapenotto (63 ml/kg/min) oli keskimääräistä parempi. Testaaja sanoi että saavuttamani teholukemat on ihan ok painooni suhteutettuna (70 kg), itse huomasin selvästi että reisissä ei vain ollut enää paukkua lopussa.

Kynnyssykkeet muodostui seuraavasti:

max 189

ank 177

aer 156

aerobinen kynnys voisi raportin mukaan olla ylempänä suhteessa maksimiin, tarkoittanee sitä että peruskuntotreeni pysyy edelleen ohjelmassa.

Erityisesti ilahdutti että hengitystilavuus on testin mukaan erittäin suuri kokoiselleni miehelle. Jotain hyötyä niistä hiihtotreeneistä ja kisoistakin on sitten jäänyt, uskoisin että se on perua maksimikestävyyden harjoittamisesta.

Olisin tosiaan toivonut saavuttavani vähän paremmat teholukemat, mutta näillä mennään. Tuntuu että reisissä ei voimat riittäny kun watteja lisättiin, vaikka nopeaa pyöritystä tuli väkisinkin lopussa (yli 110 kierrosta minuutissa). Ei kai se auta muu kuin viettää enemmän aikaa pyörän selässä, vai pitäisiköhän ottaa jotain punttiharjoituksia mukaan ohjelmaan. Tai sitten opetella ajamaan isommalla vaihteella?

Ja maastoajon ollessa kyseessä, tekniikkaa ei tietenkään opi kuin ajamalla maastossa. Siinäkin yksi hidastava tekijä, kun sitä tekniikkaa ei juuri ole.

Pekka L
05.02.2010, 21.29
Vaikuttaa kovin lyhyiltä nuo 2min portaat? Tietääkö joku tästä enemmän miksi näin?
Oon käsittänyt että suorassa(kin) testissä pitää saavuttaa sykkeessä ns. steady state -taso kullakin teholla, 2min on tähän liian lyhyt aika.
Itellä on ollut Varalassa 3 ja 4min portaat käytössä.

trauma
06.02.2010, 10.45
Jos omaa tehoja mittaavan trainerin, niin itseään voi testata myös siinä ja saada ihan toimivat tasomääritykset. Jos esim PK1/PK2 vaiheessa ajaa peekoot ulkoajona tai vaikka hiihtäen tmv ja erikoisharjoitukset trainerilla.

Tarkoitatko wattimäärityksiä vai sykemäärityksiä?

Ja kerro myös miten itsetestaus tulisi tehdä.

trauma

Dossier #1
06.02.2010, 14.44
Vaikuttaa kovin lyhyiltä nuo 2min portaat? Tietääkö joku tästä enemmän miksi näin?
Oon käsittänyt että suorassa(kin) testissä pitää saavuttaa sykkeessä ns. steady state -taso kullakin teholla, 2min on tähän liian lyhyt aika.

Eri paikoissa on käytössä eri minuuttimäärät, ja ergoissa eri wattinousut, varmaankin siksi, jotta tulet seuraavankin kerran samaan paikkaan, kun et voi verrata lukuja keskenään, kun ovat eri protokollalla tehty.

Jack Boy
06.02.2010, 15.48
Aerk = henkästymätöntä lihassuoritusta kuitenkin ei alle 110 lyöntiä/min.
Hengitys tiheys alle 50/min, voi heittää läppää eikä hengästy, 2-6t pitkiä.

Ank = Happea tarvitaan ja lihasta polttaa, hengitys tiheys 70-90/min, 45-90min pitkiä.

Max = henkitys tiheys 100-130/min rohinaa ja vinkunaa kuuluu.

Yleensä porukkalenkeillä rynkytetään kovempaa kuin kilpailuissa.

Lihaksen samaan tottumista horjutetaan saadaan kehitystä aikaan.

Jokaisen oma juttu missä suhteessa tekee mitäkin, keho siitä nopeasti rupee kertoo.
Liian usein liian kovaa kuopasta ei tulla hetkessä ylös.

Parin minuutin rajapinnan rikkominen ei Aerk:ta ajoa Ank:ksi muuta, sallittaneen 2-3/t

Lisäys

Hunaja ja energia patukat antavat puolta pienemmällä hapella kammille vauhtia.
Kun patukat loppuu hiipuu vauhti, rasvatankilla ajaminen vaatii tuplan happea
palaakseen mitä sokeri.

Testeissä ei energia lopu vaan lihassuoritus.

ps. 60v nukkunu 20v, töissä 20v, jne.

Deve
06.02.2010, 16.23
Tuntuu että reisissä ei voimat riittäny kun watteja lisättiin, vaikka nopeaa pyöritystä tuli väkisinkin lopussa (yli 110 kierrosta minuutissa). Ei kai se auta muu kuin viettää enemmän aikaa pyörän selässä, vai pitäisiköhän ottaa jotain punttiharjoituksia mukaan ohjelmaan. Tai sitten opetella ajamaan isommalla vaihteella?
Mä en usko että punttisalilla rautaa nostelemalla se pyörä kulje yhtää lujempaa paitsi kirissä. Kyllä se rajottavin tekijä on verenkiertoelimistö.

--+MM+--
06.02.2010, 16.43
Ihme suhtautuminen monilla voimaharjoitteluun. Eikö ole tietoa, vai mikä mörkö se on?

µ

Oatmeal Stout
06.02.2010, 18.41
Voimaa saa lisää helposti, mutta vaikeaa on saada koko lisäys pyörän liikkeesseen.

Töissä tekivät minulle AinoActiven nimissä ergotestin 2 minuutin nousilla ja testaaja totesi tovin kuluttua, että olisi pitänyt laittaa testiohjelma urheilijamoodiin.
Pajulahdessa tekevät 3 minuutin askelin, mutta kumpikin antoi suunnilleen saman tuloksen, vaikka eroa testeillä oli noin puoli vuotta.

xtrainer80
06.02.2010, 18.57
Mä en usko että punttisalilla rautaa nostelemalla se pyörä kulje yhtää lujempaa paitsi kirissä. Kyllä se rajottavin tekijä on verenkiertoelimistö.

Oon periaatteessa samaa mieltä, ja uskon että mulla jalkojen voimataso kasvaa vielä viettämällä aikaaa pyörän päällä, nöösejä tässä kuitenkin ollaan mitä pyöräilyyn tulee.

--+MM+--:

Ei ole punttiharjoittelu mulle mikään mörkö, onhan sitäkin tullut tehtyä. Varmaan jossain vaiheessa otan jonkinlaista jalkatreeniä ohjelmaan mukaan.

Tämä vastaus vain omasta puolestani, voihan se monille muille ollakin asia jota vältetään viimeiseen asti, varmaan jumi on yksi mitä pelätään punttien kolistelussa.

Pekka L
06.02.2010, 20.39
Töissä tekivät minulle AinoActiven nimissä ergotestin 2 minuutin nousilla ja testaaja totesi tovin kuluttua, että olisi pitänyt laittaa testiohjelma urheilijamoodiin.
Pajulahdessa tekevät 3 minuutin askelin, mutta kumpikin antoi suunnilleen saman tuloksen, vaikka eroa testeillä oli noin puoli vuotta.

Juu, ei nuo protokollat tuulesta ole temmattu, kyllä ne oikeansuuntaiset tulokset antaa. Itselle tehtiin myös joku vuosi sitten töissä testi pyöräergolla. Siinä olisi pitänyt saavuttaa 85% laskennallisesta maksimisykkeestä. Viimeinen porras oli 180W. Kaveri tuijotti läppärin näyttöä kun sotkin sitä vika porrasta, sanoi että tämän mukaan viimeinen porras olisi 280W! Totesin lakonisesti, että lyö sinne vaan. "Emmä voi!" oli vastaus. "Syytön mä siihen olen":D

Aerkank
06.02.2010, 23.58
Eri paikoissa on käytössä eri minuuttimäärät, ja ergoissa eri wattinousut, varmaankin siksi, jotta tulet seuraavankin kerran samaan paikkaan, kun et voi verrata lukuja keskenään, kun ovat eri protokollalla tehty.

Kannattaa pyytää testipaikasta mukaansa testipöytäkirja, johon kuormien kestot ja watit on merkitty, samoin sykkeet, laktaatit ja mahdolliset hengitysmuuttujat. Ammattitaitoinen toinen testipaikka voi sen perusteella kyllä tehdä vastaavalla protokollalla testin ja vertailla testejä keskenään.

Aerk = Hengitys tiheys alle 50/min, voi heittää läppää eikä hengästy, 2-6t pitkiä.
Ank = Happea tarvitaan ja lihasta polttaa, hengitys tiheys 70-90/min, 45-90min pitkiä.
Max = henkitys tiheys 100-130/min rohinaa ja vinkunaa kuuluu.

Jopas on kovat vaatimukset ventilaatiofrekvenssille, ellet sitten laskenut sisään- ja uloshengityksiä kahdeksi erilliseksi tapahtumaksi. Nimittäin normaalisti maksimaalisen hapenoton testissä ventilaatiofrekvenssi nousee maksimissaan noin 50-60/min tasolle, 70/min mennessä jo melkoiseen hyperventilaatioon. AnK:n kohdalla frekvenssi keskimäärin on noin 40/min luokkaa. Ja jos rohinaa tai vinkunaa kuuluu, voisi olla syytä tarkistaa mahdollinen rasitusastma tai VCD ;)

thethent
07.02.2010, 01.27
Ihme suhtautuminen monilla voimaharjoitteluun. Eikö ole tietoa, vai mikä mörkö se on?

µ

Itse olin viime keväänä tilanteessa että etureidet hapotti ärsyttävän helposti jos oli kovat sykkeet, toisaalta saattoi ajaa 9 h maantiellä eikä vetäny hyytelöks.
Otin kokeeks jalkaprässiä yms. ja muutamassa viikossa tapahtui ihan huima muutos, nopeessa maastoajossa ainakin mulla auttoi huomattavasti ja teki ajamisesta taas mukavaa! Suosin voima harjoittelua+++

ar
07.02.2010, 02.25

Jostakin luin, että prot voi ajaa pitemmän viiden minuutin kaavan mukaan sen takia, että väsy ei ala painaa samalla tavalla kuin taviksilla. Jos jauhetaan samalla tasolla minuuttitolkulla, voi tulla seinä alemmilla tehoilla vastaan.

Voihan kyse olla ihan bisneksestäkin: Hinta vs testaajan ajankäyttö

Pekka L
07.02.2010, 10.58

Tää on minunkin ykkösveikkaus. Tehoa nostettaessa siinä menee noin pari minuuttia että syke asettuu vastaamaan tehoa. Vetoa pitäisi jatkaa jotta se syketaso voidaan varmasti todeta. Tuo pari minuuttia vaikuttaa siltä että siinä on vedetty se aika minimiin, eikä sitä oikein muu selitä kuin ajansäästö.

Noihin aiempiin juttuihin, protokolla voi olla identtinen, mutta jos ergometri ja mittauslaitteisto on eri, voi tuloksien vertailun unohtaa. Omaa kuntoa ja sen kehitystä jos seuraa, testi pitää tehdä aina samassa paikassa.

Dossier #1
07.02.2010, 19.13
Jostakin luin, että prot voi ajaa pitemmän viiden minuutin kaavan mukaan sen takia, että väsy ei ala painaa samalla tavalla kuin taviksilla. Jos jauhetaan samalla tasolla minuuttitolkulla, voi tulla seinä alemmilla tehoilla vastaan.

Samaa mieltä, kyllä kai ne kynnykset tulee esiin erimittaisilla minuuttimäärilläkin, se mihin se vaikuttaa on maxwatti. Onhan siinä alla vähemmän kumulatiivista rasitusta jos vetää 2 minuuttisia 20 watin nostoilla, kuin 3 minuuttisia 25 watin nostoilla. Ja sitten kun katsotaan kynnyswattien %-osuuksia maxwatista, niin se maxwattikin alkaa vaikuttamaan.

YocceT
07.02.2010, 19.47
Tuollaisen fillaripolkaisutestin tein pari vuotta sitten kun työnantaja sellaista tarjosi. Ei otettu verinäytteitä, poljettiin vaan parin minuutin välein kasvavalla kuormalla sykemittari rinnalla 70 polkaisua minuutissa kunnes puhti loppui. Tulos kuntotasosta ("hyvin hyvä") oli saman suuntainen kun itse edellisviikolla tehdyllä UKK-kävelytestillä.

Testiohjelma "arpoi" maksimisykkeeksi 194. Ihan noin kovalle asti rasitusta ei viety, vaan tulos on jonkinlainen testiohjelman arvio siitä mikä voisi olla maksimi. Ikään perustuvat laskentakaavat antavat 175, Polarin mittari ehdottaa kuntotestiohjelmallaan suurin piirtein samaa, mutta on tallentanut lenkillä huipuiksi 204 ja 214 välissä olevia lukemia. Niin että mitä tässä nyt uskoisi... Joka tapauksessa ikäperusteiset laskentakaavat eivät mun kohdallani toimi, esim. hiihtäessä ei tarvitse olla kummoinenkaan nousu kun mittari vilkuttaa 185 kahta puolen olevia lukemia. Mutta noi yli 200 arvot tän ikäisellä, ne tuntuu äkkiseltään aika kovilta.

Emännälle olen todennut että mulla on nuoren miehen sydän ja mieli mutta se käskee olla höpöttelemättä..

A R:nen
07.02.2010, 19.59
Nuo kakkosella alkavat voivat ainakin halvemmissa malleissa olla myös voimalinja- ym häiriöiden aiheuttamia virheitä. Sen sijaan CS600 toimii kyllä oikein metrossakin...

YocceT
07.02.2010, 20.27
Mittari on RS300X ja noilla latureiteillä ei normaalia valaistusta vahvempaa voimalinjaa ole.

PHI
07.02.2010, 20.40
Halutessaan maksimisykkeensä saa selville käymällä maksimirasitustestissä esim. Pajulahden Urheiluopistolla.

wanderer
07.02.2010, 22.39
Nimittäin normaalisti maksimaalisen hapenoton testissä ventilaatiofrekvenssi nousee maksimissaan noin 50-60/min tasolle, 70/min mennessä jo melkoiseen hyperventilaatioon. AnK:n kohdalla frekvenssi keskimäärin on noin 40/min luokkaa. Selailin testiraportteja ja näköjään itsellä maksimi alkaa löytymään, kun ventilaatiotaajuus on luokkaa 58-67 1/min. Kerran testin jälkeen, maksimin löydyttyä, oli hyperventilaatiota taajuudella 74 1/min ja se jo oli hönkimistä. Maksimi keuhkotuuletukseksi on kellotettu 208 l/min. Syvässä hengityksessä ahdistavan maskin kanssa ventilaatiotilavuus on ollut luokkaa 4,1 l, kun maksimitaajuudella se jää noin 3,1 litraan.
Mielenkiintoista nippelitietoa biomekaniikasta ja biokemiasta kiinnostuneelle.

Ohiampuja
07.02.2010, 23.23
Minkähintaisia tuollaiset suht' laadukkaat testit oikein ovat?

PHI
07.02.2010, 23.52
110€ Pajulahdessa urheilijan maksimirasitustesti pyöräergolla. 3 min.välein nostetaan vastusta. Verikokeet otetaan sormenpäästä ajon aikana ja hengityskaasut mitataan myös. Liikuntasetelit käy.

Siellä on muuten uusi ergo, tälläinen:

http://carbonio.kuvat.fi/kuvat/Py%F6r%E4ily/Omat%20linkitys%20kuvat/_IGP8728.JPG/full

wanderer
08.02.2010, 00.38
Siellä on muuten uusi ergo, tälläinenOlisin veikannut em. laitteen olevan 80-luvulta kuvan perusteella. Eikö kukaan testaaja ole keksinyt oikeita pyöräilijöiden mittalaitteita, kuten Saris tai SRM? Vissiin Wattbikekin olisi sinne päin.
Ihmettelenpä vaan.

Pekka L
08.02.2010, 07.27
En tiedä palveleeko SRM tai vastaavat yhtään paremmin heidän tarkoitustaan. Veikkaan kun en tiedä tarkkaan, mutta testattavista leijonanosa lienee ihan jotain muita kuin pyöräilijöitä. Testin vertailukelpoisuus on paljon tärkeämpää kuin (kuvitellusti?) absoluuttisen tarkat watit?

MUTTA. Takaan että yksikään testaaja ei vastusta, jos paikalle haluaa raahata kilpapyörän ja trainerin ja polkee testin sillä. Ollaan mekin tuotu soutuergo paikalle kun Varalassa ei sellaista ollut eikä ole.

viskaali
08.02.2010, 08.40
Kun tehdään laadukasta testaustoimintaa, laitteet kalibroidaan säännöllisesti. Käytössä olevat ergometrit eivät yleensä aivan rimpuloita.

Mielenkiintoista on taas se ettei laadukasta palautetta testipaikat tunnu osaavan antaa. Tämänkin keskustelun perusteella testeissä on selvästikkin käyty, mutta mitä on mitattu ja miksi, on jäänyt epäselväksi.

xtrainer80
08.02.2010, 10.37
110€ Pajulahdessa urheilijan maksimirasitustesti pyöräergolla. 3 min.välein nostetaan vastusta. Verikokeet otetaan sormenpäästä ajon aikana ja hengityskaasut mitataan myös. Liikuntasetelit käy.

Siellä on muuten uusi ergo, tälläinen:

Tuollainen oli Kuortaneellakin. Polkimissa sellaiset vanhanaikaiset "häkit" joihin kengän sai kiristettyä.

Testin listahinta oli 100 e, mutta 85 e se kuitenkin vain maksoi. Meitä oli kyllä kaksi testattavaa ja tehtiin eri testit käytännössä samaan aikaan (kaveri 6 * 1000 juoksuradalla) joten oisko siitä tullut vähän alennusta. Itse poljin labrassa pyörää ja kaveri kävi vetojen välillä labran ovella antamassa verinäytteen.

En pidä hintaa ollenkaan pahana saatavaan informaatioon nähden.

Markku Silvenius
08.02.2010, 10.49
Pidempää aikaväliä käytetään ainakin juosten tai sauvajuoksuna tehtävissä testeissä, missä myös maton kulmaa muutetaan. Saatetaan pysäyttää urheilija laktaattiverikokeen ottoon ja muutenkaan astelma ei ole niin vakaa kuin pyörän selässä istuvalla urheilijalla.

Ei mittavälillä niin suurta merkitystä ole jos pyrkii käyttämään samaa testiasemaa, mikä lienee luonnollinen tavoite. Tärkeintä on ehkä tiedostaa harjoituksellinen tilansa ja kyetä antamaan testissä hyvä näyte jotta saa tiedon siitä mitä hakee.

>trauma

Tarkoitan wattimäärityksiä, tarkat kynnyssykkeet (aerobinen ja anaerobinen) voi katsoa ainoastaan kaasu-/laktaattiperusteisella tasomittauksella l. ns. suoralla kynnystestillä. Mittaavalla (ergo)trainerilla pärjää hyvin pitkälle kunhan vakioi olosuhteet kerrasta toiseen. Testinä 20 (-60) minuutin aika-ajo. Lisätietoa:

http://home.trainingpeaks.com/power411.aspx

wanderer
08.02.2010, 11.22
Kun tehdään laadukasta testaustoimintaa, laitteet kalibroidaan säännöllisesti. Käytössä olevat ergometrit eivät yleensä aivan rimpuloita.

Mielenkiintoista on taas se ettei laadukasta palautetta testipaikat tunnu osaavan antaa. Tämänkin keskustelun perusteella testeissä on selvästikkin käyty, mutta mitä on mitattu ja miksi, on jäänyt epäselväksi.Minä ainakin olisin todella tyytyväinen, jos Varalan testeissä kellotetut tehot olisivat kohdallaan. Totuus taitaa olla kuitenkin -10%.
Ja absoluuttisilla tehoarvoilla on merkitystä, kun käyttää tehomittaria. Tokihan sieltä tulee hyvinkin tarkasti kynnyssykkeet ja hengityskaasuanalyysi, mitä siinä haetaankin. Tarkka tehotieto ei nyt ole mitenkään ehdottoman tärkeä, kun FTP:n voi testata ittekin eikä maksa mitään.
Varalasta olen saanut laadukasta palautetta ja kysymyksiin on löytynyt vastaukset.
Sillä vaan ihmettelen noita testaajien mittalaitteita, kun kumminkin noista ilmeisesti maksetaan useampia tonneja ja wattitieto on silti pielessä. Tarkemmin tutkailtuna tuo SRM taitaa olla turhan kallis Suomeen hankittavaksi (Jenkkiovh 22000$), mutta Sariksen ergot (http://www.saris.com/p-384-400-pro-indoor-cycle.aspx) ovat sitten 2800$ alaspäin. Noilla pitäisi saada luotettavaa tietoa, harjoitustiedostot saa talteen ja säädöillä pyörä sopii kaikille.

Pekka L
08.02.2010, 11.32
Jep, Jääskeläisen Matti kertoo kyllä aina testin perusteella missä mennään. Osaa kertoa jos harjoittelu on painottunut liikaa jollekin tehoalueella ja antaa vinkkejä miten asia korjataan.

Tuli vielä mieleen, että tuossa kun aiheesta taannoin juttelin hetken yhden semi-proffan kanssa, niin on tehnyt testit viime aikoina juurikin pyörällä ja trainerilla + SRM:llä. On vaan kuulemma vähän hankalampi kontrolloida tehoja niin. Siirtyi Chebiciin tälle kaudelle...

Markku Silvenius
08.02.2010, 11.38
Jep, Jääskeläisen Matti kertoo kyllä aina testin perusteella missä mennään. Osaa kertoa jos harjoittelu on painottunut liikaa jollekin tehoalueella ja antaa vinkkejä miten asia korjataan.

Tuli vielä mieleen, että tuossa kun aiheesta taannoin juttelin hetken yhden semi-proffan kanssa, niin on tehnyt testit viime aikoina juurikin pyörällä ja trainerilla + SRM:llä. On vaan kuulemma vähän hankalampi kontrolloida tehoja niin. Siirtyi Chebiciin tälle kaudelle...

Silleen on kiva ajaa trainerilla - jos se siis on ohjelmoitava ergo - kun siellä on ohjelma tai vakaaja päällä ja vastusyksikkö säätää tehoa +- niin näyttää pyörässä oleva tehomittari suht sekavaa lukemaa :D

viskaali
08.02.2010, 12.41
Jos kyseessä suora mittausmenetelmä, on käytössä yleensä kaksi mallia, lyhyt ja pitkä testi. Lyhyessä mitataan vain maksimaalinen hapenotto ja pitkässä myös ns. kynnysarvot.
Lyhyessä portaat yleensä 1min ja teholisäys 25wattia, lähtötehot arviodaan niin että testi kestää n.10-12min.
Pitkässä mallissa portaat 2-3min ja laktaatit mitataan portaan lopussa. Tehon annostelu niin että testi kestää n.24-36min.
Mittaustarkkuudella on erittäin suuri merkitys, urheilijatasolla VOmax kehittyy vuositasolla luokkaa 1-3%, joten on selvää että laitteet tulee olla laadukkaat ja kalibroidut.

Tourist
08.02.2010, 12.59
Mielestani 2 minuutin portaat on pyorailytestissa ihan liian lyhyet. Taalla Belgiassa pain testipaikasta riippuen on portaat 4, 6 tai jopa 8 minuuttia. Esim. QuickStep joka ainakin aikaisemmin on testannut KU Leuvenin tiloissa (yliopisto) on portaat ollu 8 minuuttia.

Aloitus 100 wattia ja kahdeksan minuutin valein lisataan 40 wattia.

Yleisesti voi sanoa etta mita pidemmat portaat sita pienemmat huipputehot mutta tarkemmat aerobiset ja anareobiset raja-arvot.

viskaali
08.02.2010, 13.20
Pitkiä testejä ammattimiehet painaa. Jos ajatellaan maksimitehot vaikka, luokkaa 500-600wattia, niin lähtöwatit huomioiden 10 porrasta kertaa 8 min about 1,5 tuntia per testi. Kaupallisesti ajateltuna voi olla arvokasta puuhaa...

Tourist
08.02.2010, 19.37
Lontoota ymmartavat voivat lukea alla olevan Tompan valmentajan haastattelun vuodelta 2006 missa testiprotokollaa yms. on selvitetty.

Tom Boonen's trainer Peter Hespel believes that we haven't seen the best of "Tornado Tom", as he is nicknamed in Belgium. The sports physiologist from the Catholic University in Leuven sets up Boonen's training programs, and knows him like no-one else. "Tom has a big heart," said Hespel to Sportwereld.be, before giving a detailed run-down of Boonen's physiological stats.
Boonen's maximum heart rate is 195 bpm. "That doesn't mean much," said Hespel. "That could also be the case with you and I. But the heart of a top athlete like Boonen can pump much more blood per beat, so-called a sports heart. The average resting heartrate of a typical person is 60 to 80 beats per minute. Tom Boonen's is just above 40. That's also normal. The average rider has a resting heartrate of around 45 beats per minute.
Hespel explained further that Boonen wasn't born with his heart, but the potential was always there to train it. "Tom Boonen's father was never a top rider, but if he trained in the same way, he maybe could have been as big a champion. Maybe, because for the same money that's not the case. He may have had the heart of his mother."
Boonen's lung capacity of 6.5 to 7 litres is also typical for a top athlete, according to Hespel. But it's not the capacity itself that's important. "What's exceptional is that Tom can breathe 200 litres per minute at maximum effort. That's one of the highest values that we've ever measured. Most athletes can breathe a maximum of 170 or 180 litres per minute."
Power output is all-important for cyclists, and Boonen is impressive in this department. "We give all our riders the same test," said Hespel. "They start to pedal at 100 Watts, which is easy for them. Every eight minutes, it increases by 40 Watts. Tom can do it up to 460 Watts after an hour and a half. That means that he has ridden for eight minutes at 420 Watts before that, and eight minutes at 380 Watts before that. You should try that one time on your home trainer. We've never seen that here. Museeuw was a fantastic athlete, but on a pure physical level, Tom is a bigger talent."
When Boonen gives it full gas in a sprint, he can put out 1600 Watts at 110 rpm. That's typical of a top road sprinter, of which there are very few in the world. "That's huge. Because of that, he has broken several frames. Remember the stage in the Tour de France where his chain came off his cog? That's not magic."
Last, but not least, is Boonen's mental aspect. Imbued with self-confidence without too much arrogance, Boonen has the ideal mentality for a champion. "He puts realistic objectives before him but also says to all the press that he can be World Champion. To say that is one thing, but he still does it, because he is so realistic.
"He has a huge amount of race knowledge. He knew in the Ronde van Vlaanderen that he had to attack at the right moment. He'll need that more and more, because if he is there in a break, there will always be coalitions formed against him. On the other hand, he is well supported. If you have guys like Nick Nuyens and Paolo Bettini riding for you in the finale, you can't complain."
Boonen has already shown he can win bunch sprints and the most prestigious one day races. But the question on many people's lips is: can he win the Tour de France, however bizarre it might sound for a rider of his mass? Hespel believes it's possible. "If he concentrated on climbing in place of explosiveness, like Lance Armstrong, then there's a chance that he could win the Tour de France in three or four years. With his body, that is possible, but you never know for sure. The only thing we have to ask is whether that's the right choice."

xtrainer80
08.02.2010, 20.54
"What's exceptional is that Tom can breathe 200 litres per minute at maximum effort. That's one of the highest values that we've ever measured. Most athletes can breathe a maximum of 170 or 180 litres per minute."

Maksimi keuhkotuuletukseksi on kellotettu 208 l/min.

Wanderer, sinussa on selvästi ainesta huipulle. :)

marco1
08.02.2010, 21.25
Tuohon Tompan kehuskeluun sen verran eikös hiihtäjät ole yleensä puhaltaneet semmoiset luvut kuntotesteissä ettei pro-pyöräilijöiden luvut paljoa hetkauta. Lancen mml/kg luvutkin taisivat kansallisen tason hiihtäjän luokkaa mutta niistä huolimatta se on kuiteski ziljonääri ja Tourin kunkku.

leecher
08.02.2010, 22.07
Muutenhan nuo testitulokset on aika paperia, poislukien tuo maksimi wattimäärä.

Tourist
08.02.2010, 22.40
Oli paperia tai ei niin ei tuossa Leuvenin labrassa ole (kuulemma) kukaan polkenu samalla protokollalla parempia tuloksia ja ne testaa paljon niin ammattilaisia kun amatooreja.

Tunnen monta kuskia jotka polkee 2 tai 4 minuutin portailla saman verran. Tompan anaerobinen kynnys on (FTP) kuulemma n. 400 wattia.

erkkk
08.02.2010, 22.49
Tuohon Tompan kehuskeluun sen verran eikös hiihtäjät ole yleensä puhaltaneet semmoiset luvut kuntotesteissä ettei pro-pyöräilijöiden luvut paljoa hetkauta. Lancen mml/kg luvutkin taisivat kansallisen tason hiihtäjän luokkaa mutta niistä huolimatta se on kuiteski ziljonääri ja Tourin kunkku.
Onhan noita, eräskin kansallisen tason hiihtäjä puhalsi omasta mielestään yli 90 milliä/kilo, mutta sinne mäkeenhän se jäi puuskuttaan pyöränsä kanssa. Nuo luvut eivät ole vertailukelpoisia, saat montaa eri lukemaa kun käyt eri testiasemilla yksistään Suomen sisällä. Pyöräilyssä hapenoton lukemalla ei oikein tee mitään vaan merkitystä on ainoastaan hyvin mitattavissa olevalla teholla. Happoja lukuunottamatta testauksen voi hoitaa kotonakin ja useammin vuodessa itseään testaamalla säästää itselleen tehonmittausyksikön, jos nyt näin haluaa ajatella. Pitää vaan tietää mitä tekee. Tai ainakin valita mikä on se testi jota toistaa.

Muutenkin terävimmän kärjen hapenoton vertailussa ei oikein ole mitään mieltä kun ei tiedä missä vaiheessa kautta testi on suoritettu. Viikko tourin alla voi antaa hieman eri tulokset kuin joulukuussa, monestakin eri syystä. Jostain syystä näin olympialaisten alla joidenkin maiden hiihto nousee kohinalla ja joidenkin laskee. Lieko kunnon ajoituksessa vikaa. :D

xtrainer80
08.02.2010, 22.51

90-luvun hiihtostara Björn Daehlie on ainakin puhaltanut harjoituskaudella maksimaalisen hapenoton lukemat 96 ml/kg/min. Jokainen voi tietysti arvailla, kuinka puhtailla eväillä tällaisiin lukemiin on päästy. Tais se Myllyläkin yli 90:n päästä.

Mrk70
08.02.2010, 23.08
En ole asiantuntija, mutta mitä muutaman sellaisen kanssa on tullut juteltua, niin mielipiteet on aika selkeät. Kukaan ihminen ei puhalla yli 90 milliä ilman EPOA, ja sen kanssakaan hyvin harva. Eli jos joku kansallisen tason hiihtäjä sanoo että 90 millin lukemia on tullut vedeltyä, niin luultavasti paskaa puhuu.

ar
08.02.2010, 23.14
Hiihtoon olennaisesti liittyvä käsillä lykkiminen nostanee hapenkulutuksen pyöräilyä korkeammaksi, kun vertaillaan ns. samantasoisia kavereita.

Pystympi asento vaikuttaa sykkeisiin samoin kuin esim. juoksussa, eli väärällä lajilla mitattuja sykerajoja ei kannatta käyttää.

erkkk
08.02.2010, 23.25
En ole asiantuntija, mutta mitä muutaman sellaisen kanssa on tullut juteltua, niin mielipiteet on aika selkeät. Kukaan ihminen ei puhalla yli 90 milliä ilman EPOA, ja sen kanssakaan hyvin harva. Eli jos joku kansallisen tason hiihtäjä sanoo että 90 millin lukemia on tullut vedeltyä, niin luultavasti paskaa puhuu.
http://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htm
Harri perkele ;)

Tosiaan tuolla mattotestillä saa kovemman hapenkulutusarvon kuin fillariergolla. Pari tuttua aikoinaan teki testit matolla juuri sen takia, kysymykseen miksi näin ei ikinä tullut järkevää vastausta. Ergolla saatuja sykerajoja kannattaa tuupata kymmenisen pykälää ylöspäin jos menee hiihtolenkille. Jos ei pahemmin ole hiihdellyt, niin miksei enemmänkin. Riippuu toki paljon skaalasta millä sydän hakkaa. Kyllä sen huomaa jos rinnasta ahdistaa, tai jos ei pysty enää nuuhkimaan snorkkelin läpi. Siinä on pari ihan käypää rajaa.

Markku Silvenius
08.02.2010, 23.48
Paljonkos se Tommeke painoikaan? Niin 80 kiloahan se taisi olla. 400 kynnysteho on siis 5 w/kg. Ei mitään dramaattista PT-tasolla. Kiri ja MK-tasot on ne Boonenin erityisjutut. Tosin kirissäkin on 2-3 tasavertaista ja 2-3 kovaa haastajaa.

PHI
08.02.2010, 23.55
Siinä 80kg

viskaali
09.02.2010, 09.36
Vomax tulos on aina lajikohtainen ja siihen vaikuttaa testissä käytettävien lihasten massa. Hiihtäjät testataan matolla sauvojen kanssa, jolloin käytettävien lihasten määrä suurempi kuin satulassa istuen. Kilpahiihtäjillä tässä mallissa tavataan yli 90ml/kg arvoja huipulla. Huippukorkea arvo ei ole kuitenkaan välttämätön, suorituskyky koostuu monista muistakin tekijöistä. Monet tapaavat pärjätä VOmax testeissä paremmin kuin kisoissa.

Deve
09.02.2010, 09.46
Ei noi Boonenin watit kyllä niin järkyttävän kovia kuitenkaan ole mitä mä olin kuvitellut. Mä aattelin että tyyppi ois pystynyt jauhamaan tota 460 wattia sen tunnin ajan mutta siinä näköjään hyytyy. Noh, on noi silti muutaman pykälää kovemmat kun omat watit :D

Markku Silvenius
09.02.2010, 10.59
Niin tuon belge-valmentajan kertoman puolentoista tunnin kohdallahan Tommekella pitäisi olla kellossa joko 500 tai 540 wattia..tai ehkä testi vaan aloitettiin 180 watin tasosta, kriiäääh! :D

http://www.youtube.com/watch?v=FdpVU59ig6E

Pekka L
09.02.2010, 11.33
Vomax tulos on aina lajikohtainen ja siihen vaikuttaa testissä käytettävien lihasten massa.

Tiiä häntä. Fillarilla oon sotkenut kovimman oman VO2 lukeman, 72ml. Soutuergolla jäin pari-kolme milliä. Molemmilla kolme testiä tehtynä. Jaksaiskohan sitä vielä kerran huvin vuoksi vääntäytyä Varalaan joskus keväällä, jos kerran elämässään puristaisi rasvaprosentin alle kymmenen. Siinä se on pyörinyt, 10,x-12. En oo tosta syömisestä niin stressannut kun huvin vuoksi tässä vaan harrastetaan.

Jos kokaiinitompalta on mitattu 200 l/min ventilaatio ja se on korkeimpia heidän mittaamiaan lukemia, niin ei taida montaa soutajaa ollut käynyt heillä testissä. Tollanen puhelinkopin kokoinen olympialuokan karpaasi hönkii jopa yli 250 litraa minuutissa. 170-180 on varmaan normi arvo jollekin kenialaisjuoksijalle joka painaa 50kg treenikassi kädessä.
Mites tuo lumi muuten vaikuttaa suorassa testissä, jaksaako puristaa kovempaa pidempään?

Johannes
09.02.2010, 12.22
Mielenkiinnosta laitoin sykemittauksen viimeyöksi päälle. Ajoin tulokset Training Managerille aamulla. Keskisykerö tais olla 43 ja minimi 34, tallenusväli 10s. Yön aikana syke oli varsin tasainen. Piikkejä ylös oli jonkin verran, selittynee sängyssä pyörimisiin. Jokaisen yläpiikin jälkeen oli kuitenkin syke pudonnut 35teen jopa alle vähäksi aikaa... Voi johtua huonosta kontaktista mutta voiko tähän olla fysiologista selitystä?
Asiiiiiiiantuntijat kehiin:D

viskaali
09.02.2010, 12.36
Paras VOmax tulos saavutetaan myös parhaalla lajilla, ellei se satu olemaan tikanheitto. Ei ole sattumaa että pyöräilijät testataan pyöräilemällä ja juoksijat juoksemalla.
72 on erinomainen lukema polkien ja voi olla että lihaskunto/ tekniikka / taloudellisuus esim. soutuun ei ole niin hyvää luokkaa.
Suorassa testissä hengityskaasuja voi tarkastella realiaikaisesti esim. kun kävelijälle lykätään sauvat käteen, ruudulla pitäisi alkaa näkyä, jos vauhti pysyy samana.

PHI
09.02.2010, 15.12
Mielenkiinnosta laitoin sykemittauksen viimeyöksi päälle. Ajoin tulokset Training Managerille aamulla. Keskisykerö tais olla 43 ja minimi 34, tallenusväli 10s. Yön aikana syke oli varsin tasainen. Piikkejä ylös oli jonkin verran, selittynee sängyssä pyörimisiin. Jokaisen yläpiikin jälkeen oli kuitenkin syke pudonnut 35teen jopa alle vähäksi aikaa... Voi johtua huonosta kontaktista mutta voiko tähän olla fysiologista selitystä?
Asiiiiiiiantuntijat kehiin:D

Piikit käyrässä ovat hetkiä, jolloin näet unta.

Mrk70
09.02.2010, 16.05
http://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htm
Harri perkele ;)

.

Korostan tätä nyt vielä, vaikka saatan ärsyttääkkin tällä jotain. KUKAAN ei puhalla yli 90 milliä ilman EPOA. Jos tuota listaa katsotte, niin suurin osa siellä olijoista on juuri 90-luvulla urheilleita, ja nykymiehiä ei juuri listalla näy. Tästä voitte päätellä mitä mieltä olen noitten tyyppien "puhtaudesta".

Pekka L
09.02.2010, 16.09
Paras VOmax tulos saavutetaan myös parhaalla lajilla, ellei se satu olemaan tikanheitto. Ei ole sattumaa että pyöräilijät testataan pyöräilemällä ja juoksijat juoksemalla.
72 on erinomainen lukema polkien ja voi olla että lihaskunto/ tekniikka / taloudellisuus esim. soutuun ei ole niin hyvää luokkaa.
Suorassa testissä hengityskaasuja voi tarkastella realiaikaisesti esim. kun kävelijälle lykätään sauvat käteen, ruudulla pitäisi alkaa näkyä, jos vauhti pysyy samana.

Ehkä mä sitten olen luontainen pyöräilylahjakkuus:D Ei vaan, ei se nyt ihan noin yksioikoista ole. Totta kai testit tehdään omassa tutussa lajissa, mutta tekniikka ja taloudellisuus ei pahemmin vaikuta hapenottoon. Kyllä ne lihakset sen hapen kuluttaa huonommallakin tekniikalla, vauhti vaan kasvaa kun tekniikka ja taloudellisuus paranee. Ja tietysti ne tuotetut watit.

Kaivoin testiprujun esiin, mulla on ollut max. ventilaatio myöskin parempi kuin poonenilla (205), eli ihan maailmanluokkaa ollaan:eek:

mandello
09.02.2010, 19.32
Polkimissa sellaiset vanhanaikaiset "häkit" joihin kengän sai kiristettyä.
Ainakin Pajulahdessa saa laittaa omat polkimet kiinni, niin voi tehdä testin niillä klosseilla mitä muutenkin käyttää.

Jack Boy
10.02.2010, 01.20
Polkaisin pajulahdessa 10.3-1995. 173cm 69,5kg rasvat 6.5% ikä 45v. 63ml/kg

Aerk 240W 3.45W / kg hapot 1.5 syke 151

Ank 300W 4.31W / kg Hapot 2.9 syke 170

Max 392W 5.64W / kg Hapot 12 syke 180

100W lähtö 25W / 3 MIN ajoaika 35min hapon poisto 0,48.

Vanhana aloittanu millit alhaalla. löysästi viritetty oikeastaan diesel.
Ank ja Max sykeväli, jos olisi saanut 10 lisää, ehkä tehotkin paremmat.
Testin lopahdettua, tulee mieleen olisi pitänyt jaksaa painaa, mutta kun ei.

PHI
10.02.2010, 02.00
Polkaisin pajulahdessa 10.3-1995. 173cm 69,5kg rasvat 6.5% ikä 45v. 63ml/kg

Aerk 240W 3.45W / kg hapot 1.5 syke 151

Ank 300W 4.31W / kg Hapot 2.9 syke 170

Max 392W 5.64W / kg Hapot 12 syke 180

100W lähtö 25W / 3 MIN ajoaika 35min hapon poisto 0,48.

Vanhana aloittanu millit alhaalla. löysästi viritetty oikeastaan diesel.
Ank ja Max sykeväli, jos olisi saanut 10 lisää, ehkä tehotkin paremmat.
Testin lopahdettua, tulee mieleen olisi pitänyt jaksaa painaa, mutta kun ei.

Suotta vähättelet, helvetin kovat lukemat ainakin minun mielestäni. Teho/painosuhde erinomainen. Lihasmassassa löytyi, ratamiehiä?

viskaali
10.02.2010, 13.40
Maksimitehot on kohdillaan!!! Ank ja Aerk hivenen alakanttiin.
Anaerobinen kynnysteho on huipuilla jopa 90% maksimista, samoin tuo aerobinen kynnysteho 70% hujakoilla.
Laktaatin poistumisen viitearvot kestävyysurheilijoilla 0,4-0,8mmol/min.(tai paremmat).
Ikämieheksi aivan huippua.

xc junkie
12.02.2010, 21.03
Tässä olisi pääkohdat meikäläisen alkutalven testeistä. Kyseessä on 45-v XC "harrastelija", kisailut aloitettu vasta nelikymppisenä. Viime syksynä päätin ekaa kertaa investoida valmennusapuun todettuani että lähes 6kk pitkä kisakausi aihetti erinäisiä haasteita ja syyskuun alussa oli tankki tyhjä ja kauden tärkein kilpailu oli edessä.

28.11.2009
45v, 180cm, 75kg
V02max-55.0mL/kg/min
AerK 260W 3.47W/kg syke 157, 18.1 KCal/min (rasva 8.6KCal/min)
AnK 300W 4.01W/kg syke 171, 19.4KCal/min (rasva 6.0KCal/min)
Max 340W 4.54W/kg syke 180

Loka-marraskuun sohvalla velttoilun jälkeen tehot hivenen alhaiset mutta aerobinen puoli jotakuinkin kunnossa.

Hepe
13.02.2010, 11.36
10.2.2010 Epäsuoratesti, testiprotokolla:Lähtö 60w, 30w:n korotus 2min välein.
42v, 168cm, 69kg.
VO2max 63.7ml/kg/min(vuosi sitten 66.3ml/kg/min)
Aerk syke 136
Ank syke 159
Max syke 181/331W

Tulipahan tämänkin vuoden PAK-suoritus tehtyä. Maratonhiihtokisoja, sekä XCM/XC-kisoja tulee ajeltua, ilman harjoitusohjelmia tulee lenkkeiltyä pyörällä ja hiihtäen, että siihen ihan hyvät arvot testaajan mielestä(entinen maajoukkuehiihtäjä).

erkkk
13.02.2010, 15.48
10.2.2010 Epäsuoratesti, testiprotokolla:Lähtö 60w, 30w:n korotus 2min välein.
42v, 168cm, 69kg.
VO2max 63.7ml/kg/min(vuosi sitten 66.3ml/kg/min)

30W/2 min on aika tiukka tahti nostaa tehoa ja nostaa rajoja ylöspäin, varsinkin maksimitehoja kun pääsee jauhaan kunnon happivelalla. Noston määrä korostuu suhteessa vielä enemmän kun maksimitehot ei ole 400 paremmalla puolella. Miten tuo VO2max on määritelty?

OJ
13.02.2010, 17.41
Labratestit on labratestejä eikä niitä ei voi verrata mihinkään muuhun kuin samassa labrassa tehtyihin testeihin.

Jack Boy
13.02.2010, 18.22
pajulahti 27.4-1995 pituus 171 paino 57.0kg 40v neitokainen rasvat 17.2% Lähtö 50W 25W / 3min

Aerk 190W 3.33W / kg syke 140 hapot 0.9 ml/kg/min 45

Ank 250W 4.39W/ kg syke 159 hapot 2.6 ml/kg/min 56

Max 300W 5.26W/ kg syke 172 hapot 9.1 ml/kg/min 62

viskaali
14.02.2010, 10.16
Naisten ja miesten VOmax vertailu, niin että tulos suhteutetaan painokiloja kohden, ei ole reilua. Naisissa on aina enemmän rasvaa. Kun tulos suhteutetaan rasvattomaan painoon, miesten ja naisten ero kaventuu yleensä n.10%, loput selittyy miesten korkeammalla hemoglobiinilla.
Pyöräilyssä vaaditaan voimaa, joten Jackillä ei pitäisi olla hätää, mutta Hellapoliisin kanssa en lähtisi marathonjuoksussa kisailemaan, jos tekniikka yhtään kunnossa...

YocceT
14.02.2010, 12.48
pajulahti 27.4-1995 pituus 171 paino 57.0kg 40v

Jaa. Tästä tulikin tällainen ketju johon pitää laittaa omat arvonsa ja joka kuuluisi oikeammin tonne kyselyt&gallupit -puolelle...

Jack Boy
15.02.2010, 14.41
Ensimmäinen poruka lenkkini, H:ki-Sipoo-Mäntsälä-Kellokoski-Tuusula-Palojoki-Vantaankoski.

Putosin jo Mäntsälän jälkeen..porukka kontrolloi että näkö yhteys säily, mutta kiinni en saanut.

Oli pakko vetää täpöillä ja yrittää seurata, en tiennyt yhtään missä mentiin, en olis löytäny himaan.

Vantaan koskea ennen porukka rupesi palauttelee ja pääsin porukoihin.. porukan ykkös hemmo sanoi et hyvinhän sä ajat..tunsin itseni hyvä kuntoiseksi ja väsymyskin helpotti.

Sain uskallusta tulla mukaan toistekkin, joitain se kasvattaa ja joillekkin kokemus on liikaa.
Oisko tämä porukkalennkki kiusaamista, vai meneekö kierrätyksen piikkiin, ei sitä kyllä unohda.

Pekka L
15.02.2010, 15.11
Ai sielläkin ajetaan porukkalenkillä PK:ta.

Pudota Kaveri, siis.;)

erkkk
15.02.2010, 17.41
Sain uskallusta tulla mukaan toistekkin, joitain se kasvattaa ja joillekkin kokemus on liikaa.
Oisko tämä porukkalennkki kiusaamista, vai meneekö kierrätyksen piikkiin, ei sitä kyllä unohda.
Kiusaamista olisi se että lenkkikaverit pöllii sun pipon talvella, spurttaa karkuun ja antaa takaisin vasta kahvilatauolla, jonne saavut luontevasti vasta siinä vaiheessa kun muut on olleet sisällä lämmittelemässä. Nopean taukosi jälkeen joku tokaisee että sulla on mennyt kumi puhki. Siinä sateessa alat vaihtamaan sitä ja kun sisälmykset on ulkona, niin kaveri toteaa et ei se oikeesti ole mennyt puhki, me vaan juksattiin sinua. Ja muiden poistuessa jäät sinne yksin räpeltään rengasta takas paikoilleen :D

Versio kaksi on viedä ensikertalainen lenkillä yhteen suuntaan niin kauas kunnes se väsähtää eikä tiedä miten pääsee takas kotiin ja tiputtaa se mäkiin. Jos kaveri tulee takaisin seuraavanakin viikonloppuna niin siitähän tulee pyöräilijä.

Porukkalenkillä kannattaa peesailla jos vauhti on liian kovaa. Isommalla porukalla on vähän pakko ajaa kovempaa kuin yksin sotkiessa jotta peesissäkin säilyy joku teho. Huumorista ei ole haittaa, aina keltanokkia on testailtu ja aina porukassa on myös pientä kisailua.

mjpk
16.02.2010, 20.54
:eek:

Joskus tullut harkittua että uskaltautuisi jollekin porukkalenkille, mutta hyvä kun varoititte etukäteen.

Pekka L
16.02.2010, 21.35
Sinne vaan rohkeesti kokeilemaan.

Mikä ei tapa, vahvistaa.
Mikä ei satu, ei vahvista.

Kyllä sitä ekalla lenkillä kun vedettiin neljääkymppiä sivuvastaiseen ja syke oli peesissä anakynnyksellä, vähän teki pahaa:)

--+MM+--
16.02.2010, 23.49
:eek:

Joskus tullut harkittua että uskaltautuisi jollekin porukkalenkille, mutta hyvä kun varoititte etukäteen.

Porukkalenkkejäkin on varmasti monenlaisia. Uusien jäsenten testailu eka lenkillä voi kuulostaa monesta "jäärästä" mukavalle aamupalalle, mutta saattaa karkottaa mukavan kaverin harrastuksen parista. Joku toinen saattaa pitää testailua haasteesta ja saada lisää virtaa.

Itse ainakin koitan olla varovainen uusien kavereiden kohdalla, ettei mitään jäisi esteeksi uusille yhteislenkeille.

µ

Rituli
17.02.2010, 00.43
Porukkalenkkejäkin on varmasti monenlaisia. Uusien jäsenten testailu eka lenkillä voi kuulostaa monesta "jäärästä" mukavalle aamupalalle, mutta saattaa karkottaa mukavan kaverin harrastuksen parista. Joku toinen saattaa pitää testailua haasteesta ja saada lisää virtaa.

Itse ainakin koitan olla varovainen uusien kavereiden kohdalla, ettei mitään jäisi esteeksi uusille yhteislenkeille.

µ

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif ...uskaltaudun kenties toisenkin kerran yhteislenkille :rolleyes:

leecher
17.02.2010, 09.23
Eikös etelä-suomessa ole näitä eri keskariryhmiä tarjolla ryhmäajoon? Vai onko tämäkin vain täky jollekin hyväuskoiselle vasta-alkajalle?

Pekka L
17.02.2010, 15.46
Meillä Porissa ainakin on harrastajille omat keskiviikkolenkit joissa on vetäjä mukana, itsekin olen ollut tuollaista vetämässä. Kaksi ryhmää, n.20 ja 25-26km/h keskareille. Tuo jm. on hyvää palauttavaa ajoa, on siellä vähän väliä aktiivisempiakin kuskeja mukana pyörittelemässä ja jauhamassa p**kaa.
Sunnuntailenkillä voi sitten varautua ihan mihin vaan, voidaan ajaa rauhallinen pk-lenkki, mutta voidaan ajaa kovaakin. Mitä milloinkin, riippuu aika paljon siitä kuka on paikalla...

japoo
17.02.2010, 15.53
Ai sielläkin ajetaan porukkalenkillä PK:ta.

Pudota Kaveri, siis.;)
Tuo PK-periaate toimii ainakin Hepon arkilenkeillä loppukesästä....:rolleyes: Viikonloppuisin sitten hivenen hitaammin....:)

leecher
17.02.2010, 17.40
Minkäslaiseen keskariryhmään uskaltaa itseään tarjota, jos itsekseen ajaessa mäkisessä maastossa (Mikkelin ympäristö) keskinopeus on pikkuisen vajaa 30 km/h ? Takana vasta yksi kausi maantiepyörän parissa.

Pirkka
17.02.2010, 18.21
Minkäslaiseen keskariryhmään uskaltaa itseään tarjota, jos itsekseen ajaessa mäkisessä maastossa (Mikkelin ympäristö) keskinopeus on pikkuisen vajaa 30 km/h ? Takana vasta yksi kausi maantiepyörän parissa.10-15 % kovemmassa vauhdissa luulisi pysyvän mukavasti. Enemmän kuin vauhti mukana pysymiseen vaikuttaa porukan ajotyyli ja koko sekä tuuliolosuhteet, ja tietenkin se kuinka paljon osallistuu vetohommiin.

mjpk
20.02.2010, 23.54
Uusien jäsenten testailu eka lenkillä voi kuulostaa monesta "jäärästä" mukavalle aamupalalle, mutta saattaa karkottaa mukavan kaverin harrastuksen parista. Joku toinen saattaa pitää testailua haasteesta ja saada lisää virtaa.

Luonnekysymyshän tämä on, itse kuulun tuohon ensimmäiseen ryhmään ainakin arkuuden suhteen ja siltä pohjalta tuli tuo ensireaktio tähän säikeeseen. Ja onhan siinä sekin, että harrastuksesta hakee mukavia kokemuksia ja jopa onnistumisen elämyksiä. Taistella saa muilla rintamilla ihan tarpeeksi, että vapaa-ajalla ei ensisijaisesti hakeudu tilanteisiin jossa saa turpiinsa.

Tietysti ymmärrän sen, että ei kukaan kovakuntoinen halua jotain jalatonta tunaria sotkemaan lenkkiä. Ja onhan tässä sekin että motiiveja harrastukselle on monia, ja ilmeisesti kovaan kisakuntoon pyrkimättömän paikka on muualla.

--+MM+--
21.02.2010, 00.33
Kyllä jos avoimelle yhteislenkille saapuu tarvitsisi tiedostaa, ettei oman keskinopeustavoitteen mukaan välttämättä mennä. Tietysti voidaan muodostaa erilaisia ryhmiä. Kenenkään ei kuitenkaan tulisi olla asenteella, että joku sotkee oman kenkin tai paikka on sitten väärä. Vähäisten kokemuksieni mukaan kisakuskit ymmärtää asian paremmin kuin kuntoilijat. Heidä ei ilmeisesti tarvitse päteä yhdessä ajellessa.

µ

japoo
21.02.2010, 01.09
Vähäisten kokemuksieni mukaan kisakuskit ymmärtää asian paremmin kuin kuntoilijat. Heidä ei ilmeisesti tarvitse päteä yhdessä ajellessa.

µKisakuskeista ei juurikaan ole kokemusta mutta kuntoilijoilla (joihin itse kuulun) tuntuu ainakin osalla olevan tavoite, että mitä enemmän kavereita tippuu, sitä kovempi/parempi lenkki on ollut. Sovitut vauhdit/tavoitteet unohtuu yleensä ensimmäisen 2km matkalla. Saahan sillä "päänahkoja" vyötärölle....:D:D

mjpk
21.02.2010, 10.24
Totta tosiaan ensikertalaisena ei voi eikä pidä olettaa että lenkki menee ensikertalaisen ehdoilla, sitä en yritäkään väittää. Varmasti porukan hyvä meno voi nostaa keskarin ylemmäksi ilman että on ensikertalaisen on syytä hermostua porukkaan. Jos tässä ei kestä mukana, niin eipä siinä juuri mitään, toteaa vain että on tullut väärään joukkoon? Ei tämä niinkään työnnä luotaan.

Mutta nämä muut ilmeisen tavalliset tempaukset, tietoiset eksyttämiset ja tekniset jäynät, ne kyllä tökkivät. Toki jos näistä selviytyminen ja niistä nauttiminen kuuluu porukkalenkeille pääsyn todellisiin ja hyväksyttyihin edellytyksiin, niin hyvä vain tietää. Sillä ihan kaikki eivät halua palata hiekkalaatikolle tai intin alokaskämppään.

DeLillo
21.02.2010, 13.56
Kyllähän nuo jäynät, eksytykset, kahvien maksattamiset, tietoiset pudottamiset ja muut koulutukset edustavat ns. vanhaa hyvää aikaa. Totta kai vauhtia pidetään edelleen, ja varsinkin aloittelija saattaa pudota kyydistä. Vaikka olisi melko hyvässä kunnossa, voi olla, että kroppa ei ole tottunut kovempaan vauhtiin, joka syntyy porukassa ajettaessa automaattisesti. Samaten lähekkäin ajaminen ja peesaaminen saattaa jännittää ja nostaa sykettä ennen kuin tottuu.

Yllättävän usein putoamisen olisi voinut välttää pienellä järjen käytöllä ja jättämällä vetotyöt muille tai ainakin jättämällä tekemättä sen kamikaze-irtiottoyrityksen, joka käynnistää muissakin kuskeissa tykittelyn. Näitä aina joskus näkee.

Rohkeasti vain mukaan porukkalenkille. Pyöräily ei ole yksilölaji.

Sianluka
21.02.2010, 18.41
Jos putoaa porukkalenkillä, on tullut ainakin vedettyä täysiä. Joissakin harjoituksissa tämä on välttämätöntä, yksin ei millään saa sellaista yritystä itsestään irti.

Pekka L
21.02.2010, 19.43
Se on ihan totta että yksinään ajaessa itsensä pudottaminen on hankalaa:)

Mutta millä logiikalla pudonnut on ajanut täysiä?:seko:

Chaintug
21.02.2010, 20.04
Jos putoaa porukkalenkillä, on tullut ainakin vedettyä täysiä. Joissakin harjoituksissa tämä on välttämätöntä, yksin ei millään saa sellaista yritystä itsestään irti.

Se on ihan totta että yksinään ajaessa itsensä pudottaminen on hankalaa:)

Mutta millä logiikalla pudonnut on ajanut täysiä?:seko:

No, jos on ennen putoamistaan "antanut kaikkensa". Tunnen kyllä kaverin joka ei turhia hötkyile, jos muut kiihdyttää, esimerkiksi myötätuulen takia, tahi siitä johtuen, hän ei vauhtiaan muuta. Odottaa ne kuitenkin. Mieluummin vähän jarruttaa, jottei vauhti nouse pelottavan korkeaksi. (yli22km/h)

ANAbooli
01.03.2010, 21.48
Vaikuttaako ihmisen pituus kuinka paljon tuohon V02maxiin, onko isomman körilään "helpompi" puhaltaa kovia lukuja?

erkkk
01.03.2010, 22.00
Vaikuttaako ihmisen pituus kuinka paljon tuohon V02maxiin, onko isomman körilään "helpompi" puhaltaa kovia lukuja?
Tietysti, mutta kun se yleensä suhteutetaan painoon niin siinäpäs se etu meni, ilmoitetut lukemat on yleensä ml/kg eikä litroja. Suhteuttamisessa on järkeä ainakin lajeissa joissa painolla on suuri merkitys mutta muissakin yleensä tulee se ilman/alustan vastus mikä rankaisee. Yleensä pituudella on vahva korrelaatio myös painoon.

xtrainer80
28.06.2010, 14.39
Tulipa käytyä suorassa hapenottokyvyn testissä Kuortaneen urheiluopistolla.

Tällä viikolla pitäisi mennä uudestaan Kuortaneelle testiin, selvittämään onko treeni purrut kun vertaillaan mitattavia lukemia. Edellinen testi oli siis helmikuun alussa.

Odotan selkeää parannusta saavuttamiini watteihin, max.teho viimeksi oli 334 w, nyt tavoite on lähempänä 400 wattia.

Kynnysteho (Ank) oli 250 w, lähemmäs 300 w nyt tavoite.

Teho aerobisella kynnyksellä oli muistaakseni 175 w, eli luontevasti 200 w nurkille pitäisi nyt mennä.

Kuitenkin kynnystehot saattavat vaihdella päivän mukaan paljonkin, joten erityisesti maksimiteho (ja mahdollisesti maksimihapenotto) ovat ne suureet joissa odotan selvää parannusta helmikuun testiin.

Katsotaan kuinka äijän käy.

OJ
28.06.2010, 20.24
Kuitenkin kynnystehot saattavat vaihdella päivän mukaan paljonkin, joten erityisesti maksimiteho (ja mahdollisesti maksimihapenotto) ovat ne suureet joissa odotan selvää parannusta helmikuun testiin.

Katsotaan kuinka äijän käy.
Mä en ole omissa kenttätesteissäni huomannut ihan mahdotonta päivittäistä vaihtelua. Saattaa tietty johtua monesta syystä.

Jos tehot paranevat toivotulla tavalla, niin silloin on kyllä treeni purrut. Noin lyhyessä ajassa voi olla aika tyytyväinen 10% parannukseen jos ei ole ihan aloittelija.

xtrainer80
28.06.2010, 21.07
Mä en ole omissa kenttätesteissäni huomannut ihan mahdotonta päivittäistä vaihtelua. Saattaa tietty johtua monesta syystä.

Jos tehot paranevat toivotulla tavalla, niin silloin on kyllä treeni purrut. Noin lyhyessä ajassa voi olla aika tyytyväinen 10% parannukseen jos ei ole ihan aloittelija.

Aloittelija kyllä mitä pyöräilyyn tulee, ensimmäiset lenkit viime vuonna marraskuun alkupuolella. Kilometrejä seuraavasti:

2009:

Marras: 289 km

Joulu: 335 km

2010:

Tammi: 297 km

Helmi: 182 km (paljon hiihtoa)

Maalis: 28 km (paljon hiihtoa)

Huhti: 616 km

Touko: 664 km

Kesä: 702 km

Lenkit 90 %:sti maastossa, tosin viimeiset 4 lenkkiä maantiellä ja siellä aion jatkossa enemmän ajaakin.

Jos vertaan keskinopeuksia kevääseen, niin huhtikuussa maantiellä meni 1 h keskinopeudella 30,2 km/h (Trek Fuel Ex9, 12,3 kg, renkaat 2.25" nappulat, iskarit lukossa) keskisykkeellä 171 (max. 189, ank 177 aerk 156), kun eilen meni 2 h keskinopeudella 32,3 km/h samalla pyörällä keskisykkeellä 162 eikä tuntunut vielä kovin pahalta.

Olosuhteet tietenkin vaikuttavat, mutta ajoin samaa reittiä edestakaisin minimoidakseni tuulen ja mäkien vaikutuksen. Toki keli oli eilen huomattavasti lämpimämpi kuin huhtikuussa, mutta oman tuntemuksenkin mukaan pyörä kulkee nyt huomattavasti paremmin kuin huhtikuussa. Uskon että se johtuu pitkälti reisien vahvistumisesta, nyt kun on saanut kunnolla kilometrejä alle.

Kuortaneelta soittivat että testilaitteisto (hengityskaasuanalysaattori) oli kerätty pois kesätaukoa varten(?), mutta virittävät sen uudestaan ja testiin pääsee keskiviikkona.

Hienoa toimintaa. :)

Deve
28.06.2010, 21.20
Siis 32,3km/h keskari kahelle tunnille on aikas kova ja kun alla ei oo ees ollu mitään varsinaista maantiekiitäjää :eek: Mulla meni viikonloppuna molempina päivinä 1,5h 300W (dropeilla) 36,3km/h ja 35,8km/h ja kuitenkin oli maantiepyörä alla. Eli varmaan ihan kivat lukemat saat testistä. Vaikka pelkän nopeuden perusteella ei pitäs mennä arvioimaan.

xtrainer80
28.06.2010, 21.30
Siis 32,3km/h keskari kahelle tunnille on aikas kova ja kun alla ei oo ees ollu mitään varsinaista maantiekiitäjää :eek: Mulla meni viikonloppuna molempina päivinä 1,5h 300W (dropeilla) 36,3km/h ja 35,8km/h ja kuitenkin oli maantiepyörä alla. Eli varmaan ihan kivat lukemat saat testistä. Vaikka pelkän nopeuden perusteella ei pitäs mennä arvioimaan.

Joo yllätyin vähän itsekin, kelihän oli tosi tuulinen, ja olisikohan ollut niin että tuuli pyöri sopivasti selän takana vaikka ajelinkin samaa pätkää edestakaisin. Toisaalta selkeästi havaittavaan vastatuuleenkin jaksoi nyt hyvin painaa.

Vaikka ajoinkin maasturilla, niin pystyn ajamaan tosi kumarassa asennossa kädet ihan koukussa, joten en usko että saisin maantiepyörällä ajoasennosta suurtakaan etua. Maantiepyörä on kyllä hankinnassa joten sittenhän sen näkee mitä vauhdille tapahtuu.

Ja testihän kertoo totuuden onko ne tehot kasvaneet vai ei.

aol70
28.06.2010, 23.18
Kovaa ajat! Minkäs verran kumeissa on ollut painetta? Jollain "maastopaineilla" en itse pitkään pysty ajelemaan yli 30 kmh. Itse olen huomannut, että 30 yli menevän vauhdin ylläpito vaatii aivan julmetusti watteja (tai kuntoa). Ajan kyllä maastossa ja sileällä samoilla ihan, kun tuo kumien tyhjentely ja pumppailu ei nyt ole mitenkään erityisen hauskaa puuhaa.

xtrainer80
29.06.2010, 08.48
Kovaa ajat! Minkäs verran kumeissa on ollut painetta? Jollain "maastopaineilla" en itse pitkään pysty ajelemaan yli 30 kmh. Itse olen huomannut, että 30 yli menevän vauhdin ylläpito vaatii aivan julmetusti watteja (tai kuntoa). Ajan kyllä maastossa ja sileällä samoilla ihan, kun tuo kumien tyhjentely ja pumppailu ei nyt ole mitenkään erityisen hauskaa puuhaa.

Rengaspaineet edessä ja takana 2,3 bar, pumpun mittarin mukaan joka saattaa kyllä heittää jonkin verran. Samoilla paineilla ajelen maastossa, tosin olen aina välillä kokeillut erilaisia paineita myös siellä.

Olen myös kokeillut laittaa maantielle oikein reilusti painetta, yli 3 bar, mutta ei se rullaavuus siitä mielestäni parantunut. Jännä juttu sinänsä.

Ja rengashan oli Bontrager Jones XR, joka on kyllä hyvin rullaava ja kevyt rengas.

Iskarit on kyllä pakko lukita jos aikoo pitää reipasta vauhtia, muuten erityisesti ylämäissä (tai niissä nyppylöissä mitä täällä lakeuksilla on), tehot ja vauhti katoaa notkumiseen. Keulan (Fox RP24 140 mm) olen lukinnut niin jäykäksi kuin mahdollista, se ei siis käytännössä jousta yhtään. Näin pystyy ylämäetkin tempaisemaan putkelta eikä vauhti hyydy.

Paitsi siinä vaiheessa kun kuski hyytyy. :)

Takana Propedal on päällä, se kyllä joustaa jonkin verran mutta enemmän tuntuu vaikuttavan jos keula pääsee joustamaan.

Meni vähän OT:ksi, sorry.

a0001754
29.06.2010, 17.42
omana kunnon testaajana ollut 32km tempolenkki, jota on pari viime vuonna säännöllisesti tullut ajettua. Lenkillä yleensä puolet sivumyötäistä ja takaisin tietty sivuvastaista. Tänään tuuli jonkin verran mutta uuteen ennätykseen taas päästiin. Kääntöpaikalla keskari oli 37,8km/h ja maalissa 35,1km/h, aika taistelua oli vika 15km vastatuuleen. Sykkeet keskari 176, max 188 joten aika täpöllä tuli ajettua. 54 min suorituksessa kcal kulutus 1027...

Deve
29.06.2010, 21.22
Itelle tuollaiset yksin tehdyt täpöillä ajetut testit on ihan kuolemaa ajaa just niin kovaa ku kropasta lähtisi, ei löydy motivaatiota kiusata yksikseen itseään. Ehkä jossain labrassa sais piiskattua itteään sen verran että sais millit selville. Muuten kyllä vaatii kisatilanteen että sais itsestään kaiken irti. Tänäänkin tuntu että kovempaa ois päässy, no kunhan kovien vetojen tehot osuu 95% kynnyksestä niin riittää mulle.

xtrainer80
30.06.2010, 18.12
Testi tuli tehtyä. Lyhyesti, ei tullut kovin isoja parannuksia millään osa-alueella, OJ:n arvioima 10 % oli aika lähellä oikeaa.

max. 334 w/max.syke 189 -> 360 w/max.syke 192

Ank. 250 w/syke 177 -> 275 w/syke 180

Aerk. 175 w/syke 156 -> 185 w/syke 158

Maksimi hapenotto (suhteellinen) nousi 4,4 pykälää ollen nyt 66,8.

Hapenkulutus kynnystasoilla ei noussut yhtä paljoa kuin työmäärä kasvoi, josta voinee vetää johtopäätöksen että polkemistekniikka (eli hyötysuhde) on parantunut.

Pientä parannusta siis jokaisella osa-alueella, mutta ei mitään maata mullistavaa. On toi vaan niin eri homma polkea labrassa maski päässä, kun kuorma kasvaa koko ajan, eikä tuu alamäkeä tai myötätuulta että voisi vähän palautella. Raakaa hommaa. Tietenkin sama juttu joka testikerralla, eli hyvä tehdä suoraa vertailua.

Tuntuu lisäksi että maskin kanssa ei pysty hengittämään ihan vapaasti. Ja hikoilu on tietenkin ihan käsittämätöntä.

Mutta kyllä tästä taas hyvää infoa sai, eteenpäin on menty kuten sanoi jo Antti Muurinen aikoinaan. :)

Nailoni
07.07.2010, 14.58
minkä verran muuten ottavat kuortaneella tuosta testistä? Onko pyörä minkälainen millä poljetaan? Lukkopolkimet?

xtrainer80
07.07.2010, 15.37
minkä verran muuten ottavat kuortaneella tuosta testistä? Onko pyörä minkälainen millä poljetaan? Lukkopolkimet?

80 e maksoi.

Pyörä oli hyvin samannäköinen kuin tämä, ettei olisi peräti ollut sama:

http://www.mesamed.de/mesa-ftp/bild/ergoselect_100.jpg

Mielestäni yllättävän hyvä polkea kunhan satulan korkeus ja etäisyys oli säädetty kohdalleen.

Polkimina kaksipuoleiset polkimet joissa toisella puolella lukko ja toisella häkki.

En tiedä minkätyyppinen klossi siihen olisi sopinut, shimanon SPD maastoklossi ei sopinut.

Omia polkimia voi kyllä käyttää, itse poljin jalat remmeissä.

Ohiampuja
07.07.2010, 16.26
Pyörä oli hyvin samannäköinen kuin tämä, ettei olisi peräti ollut sama: http://www.mesamed.de/mesa-ftp/bild/ergoselect_100.jpg
Eipä näytä hyvältä tuokaan, leveä Q-factor ja satula kuin mummo-pyörästä. Paljonkohan mummot käyvät testejä ajamassa? Kannattaisikohan noihin vaihtaa jonkinlainen kisa-henkisempi penkki?

Vai onko pääkäyttö nimenomaan kuntoutussuunnittelussa tai muunlaisessa "mummo-käytössä"...

xtrainer80
07.07.2010, 16.53
Eipä näytä hyvältä tuokaan, leveä Q-factor ja satula kuin mummo-pyörästä. Paljonkohan mummot käyvät testejä ajamassa? Kannattaisikohan noihin vaihtaa jonkinlainen kisa-henkisempi penkki?

Vai onko pääkäyttö nimenomaan kuntoutussuunnittelussa tai muunlaisessa "mummo-käytössä"...

Kuortaneen pyörässä oli kyllä kunnon satula, ei tuollainen mummomalli. Tosin voihan tuollainen mummomallikin olla jollekin tosi hyvä. :)

Q-factor oli kyllä aika iso, sen ihan tiedosti siinä polkiessa. Kuitenkin jos pyörä pysyy samana testistä toiseen, niin liekö tuollaisilla seikoilla sitten merkitystä.

Ikämies
30.07.2010, 13.21
Itse kävin juuri fillaritestissä Suomen Urheiluopistolla, Vierumäellä. Paikka on Olympiakomitean virallinen valmennuskeskus, joten homma on kyllä heillä hyvin hanskassa muutenkin.

Fillaritestin hinnat Urheiluopiston testausasemalla ovat satasen molemmin puolin riippuen siitä tehdäänkö perussetti vai viedäänkö testi uupumukseen asti, jolloin ymmärtääkseni käytetään myös maskeja. Tiloissa näkyi myös uudet fillarit, jotka kuulemma odottivat softan asennusta ja käyttöönottoa.

Itse olin käynyt kuusi vuotta aiemmin samassa paikassa. Heidän tiedostoista löytyi vanhat arvot jotka saatiin nyt uusien rinnalle. Annettu suullinen palaute oli myös asiantuntevaa (kunto on rautaa, mutta notkeus/liikkuvuus kuin rautakangella). Nyt sai samalla kertaa myös oman sykemittarinkin arvot päivitettyä.

Yellow
09.08.2010, 14.33
Helsingin Yliopiston Helsingin urheilulääkäriasemalla Meilahdessa tehdään tieteellisentutkimuksen lisäksi myös kuntotestejä. Valikoimasta löytyy mm suora maksimaalisen hapenottokyvyn testi kynnysmäärityksin missä itse olen muutaman kerran käynyt. Palauta siellä oli selvästi laajempi ja mielestäni parempi kuin Vierumäellä missä olen myös käynyt. Hintoja en nyt muista mutta taisivat olla ehkä hieman Vierumäen testejä kalliimpia. Toki säästyy matkoilta jos sattuu Helsingissä asumaan. Keväällä ja syksyssä aikojen saaminen on tosin hankalaa. Monet urheiluseurat käyvät siellä ja välillä on todellista ruuhkaa.

sunnuntaiajelija
13.08.2010, 12.46
Anaerobinen kynnysteho on huipuilla jopa 90% maksimista, samoin tuo aerobinen kynnysteho 70% hujakoilla.

Vaikka on vanha viesti, mutta threadi taas ylhäällä niin rohkenen kysyä. Onko tuo aerobinen ja anaerobinen kynnys enemmän yksilöllinen prosenttisuhde, kuin kuntoon liittyvä treenin hioma suhde? Lähinnä pohdin sitä, kun jos minun anaerobinen kynnys on 182, ja max syke 195, niin tällöinhän anaerobinen kynnys on 93%, vaikka kunto huono? Aerobinen alue joka olikin sitten huonoakin huonompi kunnon puolesta, niin sen kynnys oli 156=80%, niin voiko siitä päätellä yhtään mitään, pitäisikö sen nousta tai laskea kun kunto paranee?
Kuinka pian uudestaan kannattaa käydä testauttamassa sykealueet, joko vuoden päästä, jos kunto on oleellisesti muuttunut?

msr
13.08.2010, 12.59
Vaikka on vanha viesti, mutta threadi taas ylhäällä niin rohkenen kysyä. Onko tuo aerobinen ja anaerobinen kynnys enemmän yksilöllinen prosenttisuhde, kuin kuntoon liittyvä treenin hioma suhde? Lähinnä pohdin sitä, kun jos minun anaerobinen kynnys on 182, ja max syke 195, niin tällöinhän anaerobinen kynnys on 93%, vaikka kunto huono? Aerobinen alue joka olikin sitten huonoakin huonompi kunnon puolesta, niin sen kynnys oli 156=80%, niin voiko siitä päätellä yhtään mitään, pitäisikö sen nousta tai laskea kun kunto paranee?
Kuinka pian uudestaan kannattaa käydä testauttamassa sykealueet, joko vuoden päästä, jos kunto on oleellisesti muuttunut?

Se prosenttisuhde kuuluu laskea hapenotosta, ei sykkeestä. Itsellä esimerkiksi hapenotosta laskettu anaerobinen kynnys oli 75% maksimista, eli parantamisen varaa olisi. Jos ton sykkeestä laskisi niin tulokseksi olis tullut 87.6%.

Jos tuntee kunnon oleellisesti muuttuneen niin vuoden päästä ei ole liian aikaisin. Omassa testissä suosittelivat uusintaa 6kk-12kk kuluttua

Deve
13.08.2010, 13.03
Ja kynnystehot ja kynnyssykkeet ei oo sama asia.

FillaRilla
13.08.2010, 13.40
Niin, tuohan kertonee esim. sydän- ja verenkieroelimien heikosta tilasta. Niinkuin edellä jo mainittiin, hapenotosta laskeminen on oikea tapa. Myös työteho kuvaa oikealla tavalla kynnystehoa. Heikot kestävyystekijät ja vähäinen harjoitustausta saavat tuon sykkeen pomppaamaan taivaisiin jo kevyellä kuormalla. Eli rauhallinen PK- harjoittelu saa AerK- sykkeen laskemaan ja tehon nousemaan. Sama pätee myös AnAerK:seen.
Rupeet vaan ajeleen muulloinkin, kuin sunnuntaisin.:)

sunnuntaiajelija
13.08.2010, 14.01
Kiitokset ohjeista. Joo PK lenkkiä on tullut testistä lähtien tehtyä useammankin kerran viikossa, kun sitä aiemmat urheilut on yleensä aina ollut lyhyempiä VK alueella olevia, mikä ei näköjään ole auttanut edes VK alueelle, kun PK aluetta ei ole ollut. Tavallaan tyhmää, ettei "tosissaan" treenaaminen tuota tulosta jos ei PK aluetta ole, siinä mielessä tietysti hyvä, että nyt pääsen helpommalla ja saan/olen saanut enemmän, kun on vaan pidentänyt lenkkiä, eikä tarvitse vetää "täysiä".

Sitä nyt ihmettelen, eli siis tarvitsenko johonkin tietää nyt sitä jotain kynnystehoa harjoitusvauhtien säätämiseen? Harjoitteluohjeet testistä menivät esim. PK lenkeille niin, että PK1 lenkit 130-140 sykkeellä, ja PK2 lenkit 140-155 sykkeellä. Jos oletetaan että kynnysteho on x kymmentä vähemmän kuin aerobisen kynnys 156, niin pitäisikö sitä huomioida jotenkin PK1 ja PK2 sykeohjeisiin? Ts. vaikuttaako se kynnysteho mihinkään mitään harjoitusohjelmassa? (pk1 ja pk2 lenkit ovat fifty-sixty juosten tai pyörällä, kummallakaan ei pääpainoa)

Xamnala
13.08.2010, 14.05
Kiitokset ohjeista. Joo PK lenkkiä on tullut testistä lähtien tehtyä useammankin kerran viikossa, kun sitä aiemmat urheilut on yleensä aina ollut lyhyempiä VK alueella olevia, mikä ei näköjään ole auttanut edes VK alueelle, kun PK aluetta ei ole ollut. Tavallaan tyhmää, ettei "tosissaan" treenaaminen tuota tulosta jos ei PK aluetta ole, siinä mielessä tietysti hyvä, että nyt pääsen helpommalla ja saan/olen saanut enemmän, kun on vaan pidentänyt lenkkiä, eikä tarvitse vetää "täysiä".

Sitä nyt ihmettelen, eli siis tarvitsenko johonkin tietää nyt sitä jotain kynnystehoa harjoitusvauhtien säätämiseen? Harjoitteluohjeet testistä menivät esim. PK lenkeille niin, että PK1 lenkit 130-140 sykkeellä, ja PK2 lenkit 140-155 sykkeellä. Jos oletetaan että kynnysteho on x kymmentä vähemmän kuin aerobisen kynnys 156, niin pitäisikö sitä huomioida jotenkin PK1 ja PK2 sykeohjeisiin? Ts. vaikuttaako se kynnysteho mihinkään mitään harjoitusohjelmassa? (pk1 ja pk2 lenkit ovat fifty-sixty juosten tai pyörällä, kummallakaan ei pääpainoa)

Kynnysteho on x kymmentä vähemmän kuin aerobisen kynnys 156 ???

Ei ymmärrä ?

msr
13.08.2010, 14.17

Kynnysteho on jaloista lähtevä wattimäärä sykerajalla (ellen nyt ihan väärässä ole) ja sitä et tarvitse treenisi määrittelyyn. Se vastaa juoksutesteissä saatavaa nopeutta sykerajalla eli kertoo enemmänkin kunnon kehittymisestä. Sykkeen perusteella on helpompi kuitenkin treenin aikana katsoa onko vauhti sopiva.

Teitkö muuten testisi juosten vai pyörällä? Muista, että ainakin aloittelevilla pyöräilijöillä sykerajat pyörällä ovat jonkin verran (n. 10 pykälää) pienemmät kuin juosten. Ainakin näin minun kuntotestissä kerrottiin.

sunnuntaiajelija
13.08.2010, 14.17
Edit. poistin tekstejä, msr ehti vastata samaan aikaan.
Tein testin juosten, testaaja kehotti näin vaikka sykkeitä hieman pyöräilyn kannalta ehkä enemmän pohdin. Perustelu oli, että pyörätaustaa on niin vähän, että todennäköisesti en jaksaisi loppusykkeitä puristaa ulos. Ja oikeassa olikin, nyt myöhemmin esim. +11km tempossa keskisyke on ~168, joka jää varsin kauas maksimisykkeistä, joten vk alueen laajuus olisi jäänyt ihan auki.

Deve
13.08.2010, 17.10
Kynnysteho on jaloista lähtevä wattimäärä sykerajalla (ellen nyt ihan väärässä ole) ja sitä et tarvitse treenisi määrittelyyn. Se vastaa juoksutesteissä saatavaa nopeutta sykerajalla eli kertoo enemmänkin kunnon kehittymisestä. Sykkeen perusteella on helpompi kuitenkin treenin aikana katsoa onko vauhti sopiva.
Sykkeen perusteella treeni on vähän sellaista suurinpiirtein vähän sinnepäin-meininkiä. Rupee aika armotta näkymään tuotetuissa keskitehoissa jos rullailee paljonkin ja on polkematta, sykkeessä ei se sillälailla näy kun se reagoi niin jälkijunassa kaikkeen.

xtrainer80
31.12.2010, 11.05
Testi eilen 30.12:

Aerk 200 w, 2,86 w/kg, LA 1,3 (viimeksi 185 w)

Ank 290 w, 4,14 w/kg, LA 3,0 (viimeksi 275 w)

Max 390 w, 5,56 w/kg, LA 13,8 (viimeksi 360 w)

Mitattu VO2 max 68 ml/kg (maksimityön perusteella laskettu 72 ml/kg)

Hb 166

Parannusta kaikilla osa-alueilla viime testistä (28.6) tuli 5-8 %. Testaajan mukaan maksimiteho on hieman "hämäävä", koska poljin viimeiset 3 min putkelta toisin kuin viime testissä. Silloin en olisi jaksanutkaan. Eli maksimihapenotto ei juuri enää noussut mutta hapot kasvoi. Minulle jäi vähän epäselväksi, että olisiko testi pitänyt lopettaa siihen kun ei satulasta enää jaksa. Eikö se nyt ole hyvä asia jos jaksaa runtata vaikka sitten putkelta?

Ank-kynnyksen teho on pettymys, olin melko varma että 300 w menee rikki mutta eipä mennyt. :( No keväällä sitten.

Tästä on kuitenkin ihan hyvä lähteä kiristämään kevättä kohti. Pääasia että kehitys on jatkunut positiivisena.

Deve
31.12.2010, 11.35
Jännä juttu et lopus jaksaa paremmin putkelta. Itellä 20 min testin viimesillä minuuteilla ei kauheesti tee mieli enää nostaa persettä ylös satulasta, kun hapottaa sen verta kivasti :D

xtrainer80
31.12.2010, 11.44
Jännä juttu et lopus jaksaa paremmin putkelta. Itellä 20 min testin viimesillä minuuteilla ei kauheesti tee mieli enää nostaa persettä ylös satulasta, kun hapottaa sen verta kivasti :D

Mä luulen että kyse on siitä, että en jaksa ajaa itseäni koville hapoille satulassa. Tuntuu ettei sitä voimaa saa kampeen vaikka kuinka vääntää/pyörittää. Tai siis ei vaan jaksa. Putkelta on paljon helpompi kun voi käyttää koko vartalon painoa ja ikäänkuin "juosta" polkimilla. Kadenssi tietysti putoaa kun nousee putkelle.

Ja onhan tota putkelta ajoa tullut harrastettua paljon, joten kroppa on tottunut siihen. Ehkä se on mun vahvuus jota kannattaa kehittää edelleen, sen sijaan että yrittää väkisin satulasta.

Olen myös ihan puhtaasti maastokuski, ens kesän ksat ajellaan vielä jäykkiksellä jolloin on pakkokin jaksaa p*rse irti satulasta...

wanderer
31.12.2010, 11.48
Ei sillä mitään väliä ole ajaako putkelta vai penkistä loppuun, kunhan pyörittää niin kauan kuin kampi kääntyy. Putkelta ajon hyötysuhde on ainakin meikäläisellä sen verran huonompi, että testi loppuu just siihen jos nousee lopussa putkelle (hapot nousee heti korviin saakka).
Hapenotto on just se mikä on mitattu, kun kerran maski on ollut käytössä. Laskennalliset on laskennallisia. Millä laitteella watit on mitattu? Useassa tapauksessa nekin ovat vain viitteellisiä (esim Varalan arvot ~10% yläkanttiin).

xtrainer80
31.12.2010, 11.57
Ei sillä mitään väliä ole ajaako putkelta vai penkistä loppuun, kunhan pyörittää niin kauan kuin kampi kääntyy. Putkelta ajon hyötysuhde on ainakin meikäläisellä sen verran huonompi, että testi loppuu just siihen jos nousee lopussa putkelle (hapot nousee heti korviin saakka).
Hapenotto on just se mikä on mitattu, kun kerran maski on ollut käytössä. Laskennalliset on laskennallisia. Millä laitteella watit on mitattu? Useassa tapauksessa nekin ovat vain viitteellisiä (esim Varalan arvot ~10% yläkanttiin).

Siellä oli uusi ergo, mutta en nyt muista merkkiä enkä mallia. Harmaa runko. Täytyy kysellä testaajalta. Kunhan watteja vain pystyy vertailemaan testistä toiseen, niin eihän muulla väliä. Kysyin testaajalta että voiko tuloksia vertailla nyt kun ajetaan eri laitteella, mutta kuulemma voi koska laitteet kalibroidaan aina ennen käyttöä. Who knows... Ajotuntumassa ei ollut eroa uuden ja vanhan välillä. Ainoa isompi ero oli informaationäyttö kuskille tässä uudessa vehkeessä, josta näki sykkeen, kuorman ja ajan.

Aerkank
31.12.2010, 12.00
Pääasia että kehitys on jatkunut positiivisena.

Annoit siis testilaboratoriolle positiivisen näytteen :D

Tuo putkelta poljettu maksimiteho hämää aika lailla, nimittäin AerK on nyt himpun yli 50% ja AnK noin 75% maksimitehosta. Normaalisti tässä vaiheessa tasojen pitäisi pikemminkin olla jossakin yli 60 ja 80%, etenkin jos kesällä harjoittelu painottuu AnK:n tasolle tai jopa sen yli.

Toivottavasti käytetty testiergo pystyi todella antamaan tuolla kadenssilla luotettavasti 390 w. Monessa ergossa ei nimittäin vastus riitä, jolloin kadenssin tippuessa myös teho tippuu alaspäin, mahdollistaen näin pitemmän suoritusajan. Ja kun kaikki testiohjelmat eivät lue testiergon tehotietoja, ei testaajakaan tätä tehotason blokkautumista välttämättä huomaa.

Kynnystasot ja maksimi ovat vain kolme pistettä testin koko kuormitusjaksolta. Lisäksi kynnysten määrittäminen on myös subjektiivista. Tällöin ylivoimaisesti parhaan kuvan siitä, missä ollaan kehitytty, saa latomalla taulukkolaskentaan eri testikerroista kaikilta kuormilta käytetyt tehot, laktaatit ja sykkeet sekä mahdollisesti hengityskaasuista olennaisimmat muuttujat. Kun tästä datamassasta sitten piirtää muuttujakohtaiset käppyrät käyttäen tehoa x-akselina, näkee kynnysarvoja paljon selvemmin, miten harjoittelu on vaikuttanut. Tämä tietysti edellyttää himan omaa vaivannäköä, kuin myös testipaikana pitää toimittaa riittävän yksityiskohtainen testipöytäkirja.

Markku Silvenius
31.12.2010, 12.23
No, kynnysten osalta kai vertailukelpoinen tulos, muttei maksimin. Enemmän lihasryhmiä otetaan avuksi työhön kun noustaan putkelle ja vaikka se johtaakin nopeammin yläkynnyksen yläpuolella hyytymiseen niin nostaa hapenkulutusta = parempi tulos maksimitasossa.

Mut kynnykset on nousseet ja sehän on hyvä. Saman verran kun nostaa keväälle, mitä nyt on muutosta edelliseen niin on jo ihan reipasta kyytiä poluilla. Ehkä se painotus 1/3 anakynnyksen kehittämiseen ja 2/3 aerobisen kynnyksen kehittämiseen sillä korkeampi aerobinen kynnys antaa pelivaraa tehdä enemmän tehoharjoittelua/kisoja ulkoajokaudella ja palautua niistä.

xtrainer80
31.12.2010, 12.24
Annoit siis testilaboratoriolle positiivisen näytteen :D

Tuo putkelta poljettu maksimiteho hämää aika lailla, nimittäin AerK on nyt himpun yli 50% ja AnK noin 75% maksimitehosta. Normaalisti tässä vaiheessa tasojen pitäisi pikemminkin olla jossakin yli 60 ja 80%, etenkin jos kesällä harjoittelu painottuu AnK:n tasolle tai jopa sen yli.

Toivottavasti käytetty testiergo pystyi todella antamaan tuolla kadenssilla luotettavasti 390 w. Monessa ergossa ei nimittäin vastus riitä, jolloin kadenssin tippuessa myös teho tippuu alaspäin, mahdollistaen näin pitemmän suoritusajan. Ja kun kaikki testiohjelmat eivät lue testiergon tehotietoja, ei testaajakaan tätä tehotason blokkautumista välttämättä huomaa.

No tätä mäkin vähän mietin... toivottavasti ei näin. :D Tuskin se nyt kuitenkaan vielä 400 w lukemilla hyytyy, onha tuolla kovempiakin polkijoita testattu kuin minä.

Paljon oli taas asiaa kuten Aerkankilla aina, ei meikäläisen kyvyt riitä tekemään monimutkaisia laskelmia joten tyydyn vertailemaan samoja muttujia testistä toiseen. Toki ymmärrän että kynnyssykeet elävät ja laktaattitasojen määrittely perustuu aina arvioon eikä ole mitään kiveenhakattuja lukemia, mutta näillä mennään. Ehkä selkeintä on ajatella että nyt meni pari minuuttia pidemmälle kuin viimeksi samalla testiprotokollalla, niin kunto on ainakin jollain tasolla parempi.

xtrainer80
31.12.2010, 13.19
Siellä oli uusi ergo, mutta en nyt muista merkkiä enkä mallia.

Tämä ergo se oli, saksalainen Daum:

http://www.daum-electronic.de/en/modelle/pre-bk8i.html

Markku Silvenius
31.12.2010, 13.55
Tuossa Daumissa on muuten tehon toiminta-alueen yläreuna 1000 w. Sillä ei kai sitten mitata kirivoimaa tai nopeuskestävyyttä. Huikean näköinen laitahan tuo on, ajoasennon säädettävyys näyttäisi ns. riittävältä.

xtrainer80
31.12.2010, 14.14
Tuossa Daumissa on muuten tehon toiminta-alueen yläreuna 1000 w. Sillä ei kai sitten mitata kirivoimaa tai nopeuskestävyyttä. Huikean näköinen laitahan tuo on, ajoasennon säädettävyys näyttäisi ns. riittävältä.

Luulen että Kuortaneella tehdään vaan näitä urheilijan ja kuntoilijan ns. perustestejä. Eipä tuo 1000w tosiaan rata/maantiepyöräilijöiden kireissä tuottamiin watteihin riitäkään.

Ajoasennon sai tosiaan hyvin kohdalleen, varmaan onnistuisi jopa niinkin että ottaa mitat omasta pyörästään, ja säätää sen mukaan. Itse luotin ihan tuntumaan.

Aerkank
31.12.2010, 14.19

Tuohon tarkoitukseen voisi sopia Loden Excalibur http://www.lode.nl/en/products/excalibur_sport. Eiköhän 2500 wattia 6 minuutin ajan kesytä kenet tahansa polkijan. :)

Itse asiassa moini kakku päältä kaunis. Daumin käyttöohjeen sivulla 34 http://www.daum-electronic.de/en/download/bedaprem/ergo_bike_premium8i_en.pdf näkyy, että laite antaa juuri ja juuri 400 wattia 60 kadenssilla. 1000 wattia edellyttääkin jo 110 kadenssia. Periaatteessa ergo siis riittää kohtalaisen tason pyöräilijöiden testaukseen, mutta aika resurssien ylärajoilla mennään. Kovan tason fillaroijien testaukseen käyttäisin jotain muuta laitetta.

xtrainer80
31.12.2010, 14.22
Tuohon tarkoitukseen voisi sopia Loden Excalibur http://www.lode.nl/en/products/excalibur_sport. Eiköhän 2500 wattia 6 minuutin ajan kesytä kenet tahansa polkijan. :)

Itse asiassa moini kakku päältä kaunis. Daumin käyttöohjeen sivulla 34 http://www.daum-electronic.de/en/download/bedaprem/ergo_bike_premium8i_en.pdf näkyy, että laite antaa juuri ja juuri 400 wattia 60 kadenssilla. 1000 wattia edellyttääkin jo 110 kadenssia.

Katoppa vaan, mulla kadenssi putkelta oli 65-70, aivan viime sekunneilla alkoi pudota alle 60 jolloin testaaja kehoittikin nostamaan kadenssia. Oli siis varmasti tietoinen tuosta rajasta (kuorma oli juuri tuo 400 w).

Markku Silvenius
31.12.2010, 14.30
Tuota Daumin ohjetta kanssa kurkkasin juurikin :)

Ajoasennollakin voi olla iso merkitys etenkin 'ylärekisterissä'. Ainakin silloin jos sattuu asento olemaan vähän pitkä ja tietyt lihakset vähän kireet, niin vaikuttaa hengittämiseen aika paljon. Jos testi on vielä mallia MLSS eli vedetään niitä pitkiä vaikka 5-8 minuutia per kuorma, niin kireä asento vaikuttaisikin aika paljon.

Joo eiköhän tuo 2500 riitä vaikka tekis vaan 5 minuutin tasotestin :D Mut rehellisyyden nimissä 18-sarjalainenkin voi kiriä 1400-1500 wattia, että äkkiä joku kuntopyörä on rajallinen. Tosin tuleehan se tuloskin eri lailla riippuen lähdetäänkö paikaltaan vai kohtuullisesta alkuvauhdista ja onko mittaamassa venymäliuskat vai joku nopeuteen perustuva laskuri ja onko sampling rate kuinka nopea ja puhutaanko absoluuttisesta maksimista vai 5-10 sekunnin maksimista. Ihan miten asia rakennetaan tai mitä harjoitusasetelmaa vasten testi rakennetaan.

xtrainer80
31.12.2010, 14.44
Jäi vaivaamaan tuo juttu, että jos hapenotto on jo maksimissa niin minkä ansiosta sitten vielä jaksoi sen muutaman minuutin putkelta rutistaa. Sain testaajalta seuraavanlaisen vastauksen:

"Vastaus kysymykseesi on kyky työskennellä pitkään hapenoton maximissa ( useampia minuutteja kun monella suoritus loppuu heti kun ollaan maximissa).
Tähän liittyen on myös huomattavaa että silloin kun hapenottosi saavuttaa maximin niin ventilaatio ei ole läheskään max ja se taas takaa
tietyllä tapaa 'rennon' suorituksen. Hengitys on vielä ns. hallinnassa ja se on hyvä. Tällöin pystyy 'rutistamaan rennosti kovaa."

Tähän liittyy varmasti myös Markun toteama ajoasennon vaikutus, kun ajoasento muuttuu pystymmäksi niin hengitys kulkee paremmin, varmaankin.

xtrainer80
06.04.2011, 12.17
Taas tuli käytyä. Muutokset 3 kk harjoittelun jälkeen:

Aerk 225 w, 3,21 w/kg, LA 1,2 (viimeksi 200 w)

Ank 305 w, 4,36 w/kg, LA 3,0 (viimeksi 290 w)

Max 376 w, 5,37 w/kg, LA 11,8 (viimeksi 390 w)

Mitattu VO2 max 70 ml/kg (viimeksi 68 ml/kg)

Maksimialue ei siis ole vielä kisatikissä, mutta kynnykset nousseet ihan mukavasti. Mielestäni ihan hyvä parannus näinkin lyhyessä ajassa. Aerobinen pohja on ehkä suurin heikkouteni, joten ilahduttavaa huomata että sitäkin pystyy kehittämään.

Pirkka
06.04.2011, 13.09
..

Max 376 w, 5,37 w/kg, LA 11,8 (viimeksi 390 w)

Mitattu VO2 max 70 ml/kg (viimeksi 68 ml/kg)

Maksimialue ei siis ole vielä kisatikissä, mutta kynnykset nousseet ihan mukavasti. Mielestäni ihan hyvä parannus näinkin lyhyessä ajassa..Onkos paino pysynyt samana? Muutaman kilon paino muutos vaikuttaa aika reilusti tuohon VO2 maxiin.

xtrainer80
06.04.2011, 13.44
Onkos paino pysynyt samana? Muutaman kilon paino muutos vaikuttaa aika reilusti tuohon VO2 maxiin.

Joo kyllä se on edelleen sama 70 kg. Olen haaveillut pudottavani muutaman kilon, mutta taitaa jäädä haaveeksi. Tiedä sitten vaikuttaisiko se edes merkittävästi pyörän kulkuun. Sitäpaitsi uusi fillari on jo tuon verran kevyempi kuin vanha. :p

kaakko
06.04.2011, 15.06
Olis kyllä mielenkiintoista joskus itsekin käydä tuolla testattavana. Ehkä tässä kevään aikana saa vielä aikaa sen verran järjestettyä. Pitääkö xtrainer tuonne Kuortaneelle kuinka paljon aikaisemmin varailla aikaa tuohon testiin?

xtrainer80
06.04.2011, 15.35
Olis kyllä mielenkiintoista joskus itsekin käydä tuolla testattavana. Ehkä tässä kevään aikana saa vielä aikaa sen verran järjestettyä. Pitääkö xtrainer tuonne Kuortaneelle kuinka paljon aikaisemmin varailla aikaa tuohon testiin?

Aika nopeasti sinne pääsee, varmasti n. viikon varoitusajalla. Jos nyt soitat niin ensi viikolle saanet kyllä ajan. Testiin ei kauan mene, n. puoli tuntia itse testi, ja siihen tietysti jutustelut ja vaatteidenvaihdot päälle. Kannattaa muuten ottaa omat polkimet mukaan kun menee. Työkalut on labrassa.

Mulla oli tällä kertaa yleisöäkin, kun liikuntatieteellisestä oli tullut opiskelija testiä seuraamaan. :) Toivottavasti oli jotain hyötyä opintoihin.

Ikämies
06.04.2011, 21.35
Itse kävin Suomen Urheiluopistolla Vierumäellä tasotestissä, kun en ole aiemmin sellaista koskaan tehnyt. Tein tasotestin juoksemalla sisäradalla kun kaksi mukana ollutta kaveria ei harrasta fillarointia. Juoksemalla tasotesti koostui 6 x 1000 metrin juoksulenkeistä annetuilla sykerajoilla. Eka tonni melkein kävelyvauhtia ja viimeinen tonni täysillä. Omasta maksimisykkeestä tulisi olla jonkinlainen käsitys ennakkoon, jotta osaavat asettaa sykerajat jokaiselle tonnille. Sykemittarin antama oletus max sykkeelle 220-ikä osuu kuulemma 60 %:lla henkilöistä +/- 20 %:n haarukkaan, eli 40 %:lla se on täysin pielessä.

Juoksu-tasotestissa jokaisen tonnin jälkeen sekä ennen ja jälkeen testin otetaan verikoe, jolla määritetään laktaattipitoisuus, eli maitohapot. Labrakokeiden perusteella saadaan näin tarkat aerobiset ja anaerobiset sykerajakynnykset sekä rajat peruskestävyys ja vauhtikestävyysharjoitteluun.

Jos oikein muistan niin juoksu-tasotestin hinta oli 125 euroa. Fillarilla tehdyn perus-kuntotestin jolla määritetään lihaskuntoa ja max syke (ei laktaattia), hinta on halvempi. Perus-kuntotestiä ei poljeta tappiin asti. Vierumäen labraan sai odottaa vapaata testiaikaa muutaman viikon, nämä tuntuvat olevan suosittuja.

Nyt on kaikki omat kynnysarvot tarkasti tiedossa. Pitäisi vain opiskella tai saada treeniohjeita miten treenata näiden arvojen kanssa.

xtrainer80
06.04.2011, 21.46
Jos oikein muistan niin juoksu-tasotestin hinta oli 125 euroa.

No johan on kiskurihinta, Kuortaneella suora testi maksaa 85 e, eli siinä analysoidaan myös hengityskaasut laktaattimääritysten lisäksi. Tuo mainitsemasi testi maksaa Kuortaneella muistaakseni kuutisenkymppiä. Mutta hinnathan on testipaikasta kiinni, kysyntä ja tarjonta jne.

Talisker
06.04.2011, 23.11
Kokosimme n 35 kanuunan porukan Varalan kuntotestiin, TesKuun.
Epäsuora ergo, kynnykset ja tehot niillä, kirjallinen ja suullinen palaute.

Itselläni noin kymmenes kerta.
Valitettavasti ikääntyminen näkyy tehoissa, ei niinkään kynnyksissä.
Onneksi arviointi ottaa huomioon iän :) .

Pidän testissä käyntiä ja Jääskeläisen palautetta erittäin hyödyllisenä
kaikille vähänkin tavoiteorientoituneesti harjoittelevalle.

Samu Ilonen
07.04.2011, 08.46
Ikää enemmän vaikutta miten reenaa. On mitä ajaa. Ikääntyneemmän tulisi harrastaa enemmän kovia mutta lyhyitä reenejä ja painoharjoittelua koska lihasta lähtee kokoajan. Niitä mitä on just kypsin tehdä, paitti jos on masokisti tai kisakuski. Samalla tukilihaksisto kestää paremmin ja vahingot ovat pienemmän esim jos vetää lipat. Pohjat tuskin on pitemään harrastajalla ongelma.

Vieläkö Varalan testissä ajataan Tunturilla ja saadaan sykerajoiksi aina pk/vk kynnys =75% max, Vk/max =90% max +-2%.

:D

Samu Ilonen
07.04.2011, 08.49
Mielestäni ihan hyvä parannus näinkin lyhyessä ajassa. Aerobinen pohja on ehkä suurin heikkouteni, joten ilahduttavaa huomata että sitäkin pystyy kehittämään.

En halua masentaa mutta mittavirhe on ko. vermeillä kuitenkin sellainen että kehitys mahtuu sen sisään, ainastaan pk-kehitys on suht. varmaa. Laskeppa vaikka prosentteina...noitten vermeitten mittatarkkus ei riitä alle vuoden jaksoissa paitti jos aloittaa ihan rapakunnosta.

Sun hapot on tosi matalat? VK/MAX raja on hyvillä tehoilla jos hapot on vain 3? Hyvä TT-fillari liikkunee tolla teholla joku 41-42km/h. Sillä voittaa just naisten Elite-sarjan tai on Kilpa/M-30 sarjassa joku 5. Tosin jos mittapaikka on joku Varala, vähennä siitä joku 5-10%. Sitä mitä tolla "max" teholla pitäisi indikoida on mulle jäänyt ihan mysteeriksi. Sillä ei ole mitään tekemistöä ulkona ajamisen kanssa kuitenkaan.

JA jos testin, n.25-30min, lopussa jaksaa ajaa putkelta, on kyllä ittestä irtisaamisessa parannattavaa? Noi matalat hapot viestii samasta? Eli hapot oli matalat mutta lopussa ne tykittää hetkessä ylös...esim putkelta ajamalla. Ja silti max hapot on alle 14.

Eniten häritseen että noi testit ajetaan sellaisella leluilla. SRM testipyöräsäädettävällä kammenmitalla olisi varmaan ihan mahdoton hankkia jos tota tehdään ihan työkseen. Ite ajan mielummin testin trainerilla saman testin.

xtrainer80
07.04.2011, 09.40
En halua masentaa mutta mittavirhe on ko. vermeillä kuitenkin sellainen että kehitys mahtuu sen sisään, ainastaan pk-kehitys on suht. varmaa. Laskeppa vaikka prosentteina...noitten vermeitten mittatarkkus ei riitä alle vuoden jaksoissa paitti jos aloittaa ihan rapakunnosta.

En masennu, tottahan tuo on. Jos tulokset olisi huonontuneet, niin olisin vedonnut tähän. :)

Sun hapot on tosi matalat? VK/MAX raja on hyvillä tehoilla jos hapot on vain 3? Hyvä TT-fillari liikkunee tolla teholla joku 41-42km/h. Sillä voittaa just naisten Elite-sarjan tai on Kilpa/M-30 sarjassa joku 5. Tosin jos mittapaikka on joku Varala, vähennä siitä joku 5-10%. Sitä mitä tolla "max" teholla pitäisi indikoida on mulle jäänyt ihan mysteeriksi. Sillä ei ole mitään tekemistöä ulkona ajamisen kanssa kuitenkaan.

Ei ole maantiekalustoa eikä mua maantiekisoihin saa muutenkaan, joten jäänee testaamatta kuinka se TT-fillari liikkuu... Mutta luultavasti olet oikeassa vauhdin suhteen.

JA jos testin, n.25-30min, lopussa jaksaa ajaa putkelta, on kyllä ittestä irtisaamisessa parannattavaa? Noi matalat hapot viestii samasta? Eli hapot oli matalat mutta lopussa ne tykittää hetkessä ylös...esim putkelta ajamalla. Ja silti max hapot on alle 14.

Tässä viimeisimmässä testissä hapot jäi jopa alle 12. Eli tosiaankaan ei irronnut ihan kunnolla. Mutta ei ilmeisesti läheskään kaikki saa testeissä kaikkeaan irti, en kyllä tiedä saako kisoissakaan. Eiköhän se kuitenkin niin ole, että testi loppuu kun kunto loppuu, ei sitä vaan jaksa painaa kun raja tulee vastaan, oli hapot mitä hyvänsä.

Eniten häritseen että noi testit ajetaan sellaisella leluilla. SRM testipyöräsäädettävällä kammenmitalla olisi varmaan ihan mahdoton hankkia jos tota tehdään ihan työkseen. Ite ajan mielummin testin trainerilla saman testin.

Markku Silvenius
07.04.2011, 11.37
1) Maksimiarvolla on merkitystä jos käyttää ergotraineria tehonmittauksella / tehomittaria ja sillä tavalla, että näkee saiko testissä itsestään kaiken irti = sykkeen ja maksimiteho suhde esim edelliseen testiin. Ehdottomasti sillä on merkitystä ulkoreenissä tehomittarin kanssa.

2) Yli 14 hapot +-70 kiloisella kaverilla kuulostaa ratakuskilta tai ehkä vähän jouluterässä olevalta maantie-/maastopyöräilijältä. Ton kokoinen kaverihan yleensä suotaa sen niin hyvin ja jos ei ole kovin lihaksikas yläkroppa ja sitä ei aktivoida testissä, kun yleensä penkistä ajaen tehdään niin millä se saisi enemän kuin 10-12. Jotkut koneet ei kymppiäkään.

Matalat hapot voi tulla, jos oli väsynyt testiin mennessä jolloin lepohapot voi olla korkealla ja sitten ei ylärekisterissä saa kunnon tulosta. Viimeksihän meni kuitenkin maksimiteho aika paljon korkeammalle. Millä sykkeellä nuo maksimit tuli nyt ja edellisellä kerralla?

Samu Ilonen
07.04.2011, 14.17
Maksimi on mikä? 10s, minuutti? Mihin testi loppui mutta mitä sillä? Ulkona menee ihan erilailla tehoa riippuen kaunako vetää.

xtrainer80
07.04.2011, 14.47
Matalat hapot voi tulla, jos oli väsynyt testiin mennessä jolloin lepohapot voi olla korkealla ja sitten ei ylärekisterissä saa kunnon tulosta. Viimeksihän meni kuitenkin maksimiteho aika paljon korkeammalle. Millä sykkeellä nuo maksimit tuli nyt ja edellisellä kerralla?

Viimeksi 192 ja nyt 191. Mutta maksimitehossa on huomioitava, että viimeksi ajoin viimeiset minuutit kokonaan putkelta, ja sain sitä kautta maksimitehon korkeammalle. Nyt testi loppui satulaan, olisin ehkä pystynyt ajamaan hieman pidempään, jos olisin noussut aikaisemmin putkelle ja pudottanut kadenssia kuten viimeksi (tasolle 65-70). Nyt viimeisten minuuttien kadenssi oli tasolla 85-90.

Markku Silvenius
07.04.2011, 15.34
Maksimi on mikä? 10s, minuutti? Mihin testi loppui mutta mitä sillä? Ulkona menee ihan erilailla tehoa riippuen kaunako vetää.

Varmaankin näin, mutta onhan harjoittelussa paljon muitakin tehoalueita kuin PK/VK/MK..

NK-vedot esim jolloin puhutaan tehoalueista yli ANK, mutta ei maksimaalisia (kiri), vaan 30s-3 minuuttia. Nämähän on juuri niitä vetoja jotka menee helposti pieleen jos ei ole tehomittaria.

pööräilijä
07.04.2011, 21.45

2) Yli 14 hapot +-70 kiloisella kaverilla kuulostaa ratakuskilta tai ehkä vähän jouluterässä olevalta maantie-/maastopyöräilijältä. Ton kokoinen kaverihan yleensä suotaa sen niin hyvin ja jos ei ole kovin lihaksikas yläkroppa ja sitä ei aktivoida testissä, kun yleensä penkistä ajaen tehdään niin millä se saisi enemän kuin 10-12. Jotkut koneet ei kymppiäkään.

Tätä mää en oikein sisäistäny, kysyn koska haluan oppia lisää :) Mitä yli 14 hapot maastokuskilla tarkottaa, joka painaa 71kg, hyvä vai huono ? Ja mitä toi kertoo talven jälkeen, kun painotus ollut PK-ssa, missä kuuluukin ?

Markku Silvenius
07.04.2011, 22.18
Maastokuskilla se voi tarkoittaa ihan muuta, siis hyvääkin jos sen kanssa 'pystyy elämään' Ja maastopyöräilijä monesti pystyy koska on reenannut itsensä kestämään teräviä rytminmuutoksia (maaston vaihtelut, lyhyet spurttailut kummuille jne).

Siellä hapotus voi olla suurempi siitäkin syystä, että esim vetokahvoista runttaus kummulle putkelta aktivoi paljon myös yläkroppaa.

Testi on yksi pysäytyskuva. Yksi testi ei ole oleellista vaan testistä toiseen trendi ja se, että mihin urheilijaa kehitetään heikkoudet ja vahvuudet huomioiden. Se on jokaisella yksilöllistä. Mut varmaan hapotus maksimissa ja kynnyksillä tulisi laskea onnistuneen harjoituskauden aikana.

pööräilijä
07.04.2011, 22.22
Maastokuskilla se voi tarkoittaa ihan muuta, siis hyvääkin jos sen kanssa 'pystyy elämään' Ja maastopyöräilijä monesti pystyy koska on reenannut itsensä kestämään teräviä rytminmuutoksia (maaston vaihtelut, lyhyet spurttailut kummuille jne).

Siellä hapotus voi olla suurempi siitäkin syystä, että esim vetokahvoista runttaus kummulle putkelta aktivoi paljon myös yläkroppaa.

Testi on yksi pysäytyskuva. Yksi testi ei ole oleellista vaan testistä toiseen trendi ja se, että mihin urheilijaa kehitetään heikkoudet ja vahvuudet huomioiden. Se on jokaisella yksilöllistä. Mut varmaan hapotus maksimissa ja kynnyksillä tulisi laskea onnistuneen harjoituskauden aikana.

Kiitos Markku ! :) Elikkä, en ryhdy huolestuun ton suhteen :)

OJ
09.04.2011, 05.39
Yhden päivän hapoista ei mun mielestä kannata ihan holtittomia stressata jos tuntuu normaalilta ja muut lukemat ovat suhtellisen odotettuja. Jos investoit happomittariin, niin säännöllisesti mitatut hapot voivat kertoa jos alkaa menemään syystä tai toisesta överiksi. Mä en tosin ole samaa mieltä siitä, että maastossa hapot takoisivat kovempia lukemia.

Mulla ovat maksimihapot olleet 9-16. Korkeimmat hapot ovat irronneet kyllä nihkeämmässä kunnossa ollessa. Tosin parhaat kynnystehot irtosivat 14 mmol maksimihappojen aikaan, mutta tehotkin olivat mun mielestä sen verran pielessä, että ko. testi on vähän epäluotettava.

SeWentwenty
12.04.2011, 15.21
1) Maksimiarvolla on merkitystä jos käyttää ergotraineria tehonmittauksella / tehomittaria ja sillä tavalla, että näkee saiko testissä itsestään kaiken irti = sykkeen ja maksimiteho suhde esim edelliseen testiin. Ehdottomasti sillä on merkitystä ulkoreenissä tehomittarin kanssa.

Mitäs noi loppuhapot oikeastaan sitten kertookaan? Onko ne täysin yksilöllisiä vai pitäisikö päätellä omia vahvuuksia? Allekirjoittanut noin 70kg maantiekuski. Kolmesti olen varalassa käynyt:
2010 kevät: 14,3
2010 syksy: 19.8
2011 kevät: 15.4

Pitäisi varmaan hankkia ratamankeli.

Ossipoika
05.07.2011, 00.35
Täytyy lainata tätä ketjua ja kysyä, että missä ootte käyny pääkaupunkiseudulla ajamassa suoran hapenoton testin? Soittelin Helsingin urheilulääkäriasemalle tänään ja testin sais vasta elokuun alkuun..

Seuraavaks täytyy soittaa Pajulahti ja Vierumäki läpi ja kysyä josko heille pääsee nopeammin. Oisko jotain vinkkejä, mistä pitäis kysellä?

Iletys
05.07.2011, 01.14
Täytyy lainata tätä ketjua ja kysyä, että missä ootte käyny pääkaupunkiseudulla ajamassa suoran hapenoton testin? Soittelin Helsingin urheilulääkäriasemalle tänään ja testin sais vasta elokuun alkuun..

Seuraavaks täytyy soittaa Pajulahti ja Vierumäki läpi ja kysyä josko heille pääsee nopeammin. Oisko jotain vinkkejä, mistä pitäis kysellä?

Saako kysellä mitä hinnaksi antoivat?

Ossipoika
05.07.2011, 10.24
Hintaa oisin kysyny vasta seuraavaks, kun olisin ajan saanu varattua ;)
Luulisin, että 150-200e on toi suora testi laktaattimittauksilla.

Iletys
05.07.2011, 10.37
Hintaa oisin kysyny vasta seuraavaks, kun olisin ajan saanu varattua ;)
Luulisin, että 150-200e on toi suora testi laktaattimittauksilla.

No tu on varmaan aika lähellä totuutta. Tollanen hinta on mulla siinä anaeerobisen kynnyksen yläpuolella.

Nufan
05.07.2011, 11.11
http://www.pajulahti.com/valmennus/Testiasema/hinnastot-ja-testiohjeet

Tossa on pajulahden 2011 testi hinnasto.

OJ
06.07.2011, 04.04
No tu on varmaan aika lähellä totuutta. Tollanen hinta on mulla siinä anaeerobisen kynnyksen yläpuolella.
:D Mulla alkaa hapottaa jo tommosen hinnan näkeminen aika julmasti.

Ossipoika
06.07.2011, 16.08

Itse itseäni lainaten, nyt on testi varattu Pajulahteen. 19.7. pääsee hönkimään ja aikaisemminkin olis päässy jos omat aikataulut olis antanu myöden.

Saa nähä mitä tulee ;)

Ikämies
07.07.2011, 13.27
Tässä on hieman tietoa Vierumäen urheilijatesteistä (http://www.vierumaki.fi/urheilu-ja-valmennus/urheilijatestaus/yleistestit/) sekä kuntokartoituksista hintoineen (http://www.vierumaki.fi/vierumaen-palvelut/liikunta-ja-terveysklinikka/kuntokartoitukset/)
Aerobista/anaerobista kynnystä määritellessä kannattaa testit tehdä ”omalla lajilla”. Eli jos pyöräilijälle juoksu on outo laji, niin tasotesti siinä tapauksessa fillarilla.

Jupis
08.07.2011, 11.01
Tietääkseni Hki Urheilulääkäriaseman testi on lähempänä 500eur kuin 150e. Ikävä kyllä (toivottavasti joku tietää tarkemmin)
Ite kävin vuosi sitten Pajulahdessa pyörä(ei maksimiin, ilman kaasuja)+ juoksu finaaliin kaasumittauksella. Maksoi 150eur.

Ossipoika
08.07.2011, 11.23
Ei se noin kallis ole Helsingissä. Voin soittaa sinne ja kysyä.
Pajulahteen kun soitin ja ajan varasin, niin fillarilla maksimiin hengityskaasujen mittauksella ja laktaattimittauksella 110€. Yleensä siihen tulee vielä PVK mukaan, mutta se henkilö on kesälomalla joka noita tekee joten siitä saa vähän alennusta.
Normaalisti siis 115€ Pajulahdessa.

Nufan
08.07.2011, 11.24
Tossa ylempänä linkitin ton Pajulahden 2011 hinnaston.

Hubert
09.07.2011, 01.31
Helsingin urheilulääkäriasemalla 257 ekee

piiska
09.07.2011, 12.18
Pajulahdessa voi maksaa myös Smartumin liikuntaseteleillä.

Ossipoika
20.07.2011, 11.39
Noniin, nyt on testi tehty! Tuloksetkin sain ja niistä voi olla montaa mieltä ;) Meikäläisen mielestä testi meni hyvin ja tulokset on just semmoset mitä reenimäärätkin antaa myöden.
Pajulahdessa tehtiin ja testiprotokolla meni seuraavasti: 120W alkukuorma ja 30W lisää 3min välein. Jaksoin polkea 360W loppuun kadenssilla 99 ja seuraavaa kuormaa ei ollu tarvis oikeen ees kokeilla.

Enemmän mua nää sykerajat hämää. Max syke 171, laktaattien ollessa 11,5.
AerK 117 ja AnaK 144 eli PK alueeksi 100-120 ja VK 120-145. Loput on sit mitä on.

Aika alas on sykerajat painunu, pitää rupee reenaamaan ;D

Markku Silvenius
20.07.2011, 12.45
Ei muuta kuin lisää piiiiitkää siivua. Oliko syke maksimissa (onko tuo maksimisykkeesi = saiko itsestään ihan kaiken irti)?

Aerkank
20.07.2011, 18.39
AerK 117 ja AnaK 144 eli PK alueeksi 100-120 ja VK 120-145. Loput on sit mitä on.

Harjoittelun painotusmuutosten perusteena olisi syketasojen sijasta kuitenkin parempi käyttää tehotasoa kynnyksillä ja ennenkaikkea niiden suhdetta saavutettuun maksimitasoon.

Ossipoika
20.07.2011, 22.15
Joo toi on meikän maksimisyke. Oon vasta tän kesän kerenny fillaria polkea, niin oisin varmasti saanu paremmat tulokset sauvakävellen, millä oon ennen testit tehny. Ylläri oli että fillarilla sykerajat on noinkin alhaalla, kun viimeksi suorassa mattotestissä AerK oli 145 ja AnaK 170. Se oli sitä sekavaa aikaa.. Siitä ei oo kuitenkaan kun vajaa kolme vuotta, johon mahtuu tosin yks piiitkä loukkaantuminen.

Onkos teillä tietoa, että miten paljon on hyvä happiprosentti PK-alueella. Mulla oli aerobisella kynnyksellä vielä 6,7%. Siitähän se lähti sit laskemaan pikkuhiljaa.

Wattimittaria ei fillarissa ole, niin pitää sykemittarilla yrittää pärjätä. Tähän asti oon kuitenkin vanhoilla rajoilla tietämättäni vedelly, eli aina vähän liian kovaa ;) Ainahan näistä viisastuu ja nyt hulluna tunteja alle!

Aerkank
20.07.2011, 22.32
Onkos teillä tietoa, että miten paljon on hyvä happiprosentti PK-alueella. Mulla oli aerobisella kynnyksellä vielä 6,7%. Siitähän se lähti sit laskemaan pikkuhiljaa.

6,7% on uloshengityksen happiprosentiksi epäfysiologisen alhainen, joten kyseessä on todennäköisesti TrueO2, ylimalkaisesti sisään- ja uloshengitysten happi%:n erotus. Käsittämättömän usein sen tasosta kuullaan lausuttavan "happi tarttuu hyvin / ei tartu lihaksiin", vaikkakin sen mittauspisteen (suun edestä) ja arvioitavan kohdan (lihastaso) välissä on huikea määrä hapenkuljetukseen vaikuttavia tekijöitä. En tekisi minkäänlaisia päätelmiä TrueO2:n tasosta.

Wattimittaria ei fillarissa ole, niin pitää sykemittarilla yrittää pärjätä.

Tarkoitin tuossa testissä määritettyjä aerobisen ja anaerobisen kynnyksen tehoja suhteessa maksimitehoon. Se kertoo huomattavasti paremmin harjoittelun painottumisesta eri tehoalueille kuin syketasot kynnyksillä.

Markku Silvenius
21.07.2011, 09.17
En tekisi minkäänlaisia päätelmiä TrueO2:n tasosta

Miksi?

Ossipoika
21.07.2011, 23.01
Tarkoitin tuossa testissä määritettyjä aerobisen ja anaerobisen kynnyksen tehoja suhteessa maksimitehoon. Se kertoo huomattavasti paremmin harjoittelun painottumisesta eri tehoalueille kuin syketasot kynnyksillä.

AerK: 210W, 58% maksimista, syke 117
AnaK: 270W, 75% maksimista, syke 144
Max: 360W, 100% maksimista, syke 171

No tästä on hyvä jatkaa treenaamista. Nyt ainakin on vertailupohjaa seuraavaa testiä varten.

fiber
08.08.2011, 18.58
Mulla osuvat työterveyslekurin tämänpäiväinen maksimirasituskoe ja keskiviikon suora max hapenottokyvyn testi Pajulahdessa lähelle toisiaan, vain kahden päivän ero. Kiinnostavaa vertailla testien eroja. Terveystalossa 50W askelin 3 min, yht. 22 min. mutta jalat väsyivät ennen kuin oltiin maksimisykkeissä :/

kauris
08.08.2011, 19.03
Missä ammatissa työterkkarissa pääsee maksimirasituskokeeseen? Meillä työterveyshuolto oli ennen Terveystalolla ja silloin en älynnyt kyllä konttorityöläisenä kysyä pääsiskö testiin. Joku kävelytesti meillä vain vuosittain järjestetään mutten ole edes osallistunut, kun se on kuulostanut niin tyhmältä.

fiber
08.08.2011, 19.28
Ihan normi-toimistotyöläisenä. Vasen kammio piirsi EKG:ssä sellaista piikkiä, että työterveyslääkäri katsoi parhaaksi varmistaa rasituskokeella onko kyseessä ns. urheilijan sydän vai ongelma.

apuajaja
09.08.2011, 10.34
Noniin, nyt on testi tehty! Tuloksetkin sain ja niistä voi olla montaa mieltä ;) Meikäläisen mielestä testi meni hyvin ja tulokset on just semmoset mitä reenimäärätkin antaa myöden.
Pajulahdessa tehtiin ja testiprotokolla meni seuraavasti: 120W alkukuorma ja 30W lisää 3min välein. Jaksoin polkea 360W loppuun kadenssilla 99 ja seuraavaa kuormaa ei ollu tarvis oikeen ees kokeilla.

Kerron omakohtaisen kokemukseni 2 x Varala / 2 x Vierumäki testiasemien antamista tuloksista.

AerK, AnaK ja Max syke muutaman lyönnin päässä noista Ossipojan arvoista (alkuvaiheessa 114,141,172 - myöhemmissä testeissä 121,147,172).

Ihmettelin tuota AnaK raja-arvoa testaajalle ääneen, kun olin saanut "kisaolosuhteissa" tunnin keskisykkeeksi toistuvasti 157 plusmiinus yksi. Kirjallisuudessa kaiketi ollaan varsin yksimielisiä siitä, että tunnin maksimaalinen kisasuoritus = anaerobinen kynnyssyke.

Minulle kerrottiin, että laktaattikynnys määritetään siihen kohtaan laktaattiviivaa kun käppyrä alkaa kääntymään voimakkaammin yläviistoon, "eksponentiaaliseksi", ja se kohta on anaK.

Minulle on jäänyt kokolailla epäselväksi mikä suora korrelaatio on anakynnyksellä ja laktaattipitoisuuden voimakkaammalla kohoamisella. Ei liene mahdotonta, että vaikka laktaattipitoisuus nouseekin "eksponentiaalisesti", koneessa on vielä jonkun matkaa reserviä tehdä työtä aerobisesti?

Friel mm kommentoi testilaboratorioiden testituloksia todeten "they tend to err on conservative side" mikä ainakin omalla kohdallani tuntuu pitävän tasan tarkkaan paikkaansa.

En ole täällä kyseenalaistamassa laadukkaiden testilaboratorioiden työtä, mutta jos tuntuu että muutamankaan vuoden "kynnysharjoittelun" jälkeen harjoitus ei ole tarttunut optimisti, niin sekin mahdollisuus lienee että harjoittelee todellisuudessa melko paljon alle kynnyksen.

Nykyään määritän laktaattikynnyksen kenttätestillä ja suunnittelen harjoitukset sen mukaan.

rolle72
09.08.2011, 11.32
Mulle saatiin viime syksynä elämäni ensimmäisessä oikeassa kuntotestissä Helsingin Urheilulääkäriasemalla arvoiksi 167 - 184 - 202. Tätä suoritusta ihmiset tuppaavat ihmettelemään. Taustalla saattaa olla yhtäältä koko elämän mittainen viehtymykseni punttiin, mailapeleihin ja joukkuepeleihin, joissa vedetään ensin hetki täpöillä ja sitten levätään, toisaalta viha kaikkea tasapaksua jurnutusta kohtaan.

Nyttemmin tosin olen alkanut tykätä PK-treenistä, joten eiköhän nuo kynnysarvot tuolta lähivuosina ropise alaspäin.

Markku Silvenius
09.08.2011, 12.20
Yks juttu mikä kannattaa muistaa on se, että loppupelissä kynnyssykkeellä lukuarvona ei ole niin väliä. Tehot kynnyssykkeillä on kuitenkin ne keskeiset kilpailusuorituskyvyn kannalta. Toki oikeat kynnykset on tärkeät tulokselliseen harjoitteluun.

Voi hyvin watit aerk tai ank muutamassa vuodessa nousta 50% ja syke kynnyksellä nousee 0-5 lyöntiä.

apuajaja
09.08.2011, 12.26
[QUOTE=Markku Silvenius;1675115]Yks juttu mikä kannattaa muistaa on se, että loppupelissä kynnyssykkeellä lukuarvona ei ole niin väliä. Tehot kynnyssykkeillä on kuitenkin ne keskeiset kilpailusuorituskyvyn kannalta. Toki oikeat kynnykset on tärkeät tulokselliseen harjoitteluun.
QUOTE]

Jos ei ole tehomittaria, niin jostain viitearvosta pitää harjoituksen intensiteettitasoa pyrkiä etsimään. Syke on tähän tarkoitukseen mielestäni parempi kuin konventionaalisemmat Borgin taulukot tms vaikka tietysti tehon mittaaminen olisi parempi.

Jos kynnyssykearvot ovat pahasti pielessä niin onhan se todennäköisempää että harjoittelu on pielessä myös tehollisesti kuin jos kynnyssykkeet olisi oikein määritetyt.

rolle72
09.08.2011, 12.32
Jos ei ole tehomittaria, niin jostain viitearvosta pitää harjoituksen intensiteettitasoa pyrkiä etsimään. Syke on tähän tarkoitukseen mielestäni parempi kuin konventionaalisemmat Borgin taulukot tms vaikka tietysti tehon mittaaminen olisi parempi.

Jos kynnyssykearvot ovat pahasti pielessä niin onhan se todennäköisempää että harjoittelu on pielessä myös tehollisesti kuin jos kynnyssykkeet olisi oikein määritetyt.
Mulle oli todella huojentavaa käydä tuossa kynnysarvomäärityksessä. Olin siihen asti aina todella turhautunut, kun yritin tehdä PK-harjoitusta: Joka maallikkoartikkelissa neuvottiin geneerisesti, että sykkeen on hyvä olla 120–140. Mullahan menee tuon yli jo ensimmäisen kolmen hölkkäaskeleen jälkeen. Toisaalta PPPP-sääntö oli pahasti ristiriidassa noiden artikkeleiden kanssa, sillä aloin hengästyä tosissaan vasta yli 170:n sykkeillä. Pitkäkestoinen liikunta vitutti välittömästi vähemmän, kun sai tietää, että kaikki alle 167 iskua minuutissa on PK-harjoitusta.

apuajaja
09.08.2011, 12.56
Mulle oli todella huojentavaa käydä tuossa kynnysarvomäärityksessä. Olin siihen asti aina todella turhautunut, kun yritin tehdä PK-harjoitusta: Joka maallikkoartikkelissa neuvottiin geneerisesti, että sykkeen on hyvä olla 120–140. Mullahan menee tuon yli jo ensimmäisen kolmen hölkkäaskeleen jälkeen. Toisaalta PPP-sääntö oli pahasti ristiriidassa noiden artikkeleiden kanssa, sillä aloin hengästyä tosissaan vasta yli 170:n sykkeillä. Pitkäkestoinen liikunta vitutti välittömästi vähemmän, kun sai tietää, että kaikki alle 167 iskua minuutissa on PK-harjoitusta.

Niinno, maallikkoartikkeleista otetut kynnyssykearvot ovat varmasti kaikkeista huonoin lähtökohta arvioida oikeita omia syketasojaan.

Hyvä että labratestit veivät oikeaan suuntaan. Itse lähinnä kyseenalaistin sitä, että jos labratesti viittaa selvästi eri sykearvoihin kuin kenttätestit, niin viimekädessä olisin kyllä itse ehdottomasti luottamassa ensisijaisesti kenttätestiin.

Ossipoika
09.08.2011, 14.41
Kerron omakohtaisen kokemukseni 2 x Varala / 2 x Vierumäki testiasemien antamista tuloksista.

AerK, AnaK ja Max syke muutaman lyönnin päässä noista Ossipojan arvoista (alkuvaiheessa 114,141,172 - myöhemmissä testeissä 121,147,172).

Ihmettelin tuota AnaK raja-arvoa testaajalle ääneen, kun olin saanut "kisaolosuhteissa" tunnin keskisykkeeksi toistuvasti 157 plusmiinus yksi. Kirjallisuudessa kaiketi ollaan varsin yksimielisiä siitä, että tunnin maksimaalinen kisasuoritus = anaerobinen kynnyssyke.

Minulle kerrottiin, että laktaattikynnys määritetään siihen kohtaan laktaattiviivaa kun käppyrä alkaa kääntymään voimakkaammin yläviistoon, "eksponentiaaliseksi", ja se kohta on anaK.

Minulle on jäänyt kokolailla epäselväksi mikä suora korrelaatio on anakynnyksellä ja laktaattipitoisuuden voimakkaammalla kohoamisella. Ei liene mahdotonta, että vaikka laktaattipitoisuus nouseekin "eksponentiaalisesti", koneessa on vielä jonkun matkaa reserviä tehdä työtä aerobisesti?

Friel mm kommentoi testilaboratorioiden testituloksia todeten "they tend to err on conservative side" mikä ainakin omalla kohdallani tuntuu pitävän tasan tarkkaan paikkaansa.

En ole täällä kyseenalaistamassa laadukkaiden testilaboratorioiden työtä, mutta jos tuntuu että muutamankaan vuoden "kynnysharjoittelun" jälkeen harjoitus ei ole tarttunut optimisti, niin sekin mahdollisuus lienee että harjoittelee todellisuudessa melko paljon alle kynnyksen.

Nykyään määritän laktaattikynnyksen kenttätestillä ja suunnittelen harjoitukset sen mukaan.

Joo, kiinnostavaa :o

Mulla oli myös alkukauden xc-maratonilla keskisyke 170 tietämillä ja kisa kesti 1h20min. Siinä ei ihmeemmin ongelmia happojen kanssa ollut, saatika sitten hengityksen. Kovempaa jalkojen puolesta ei vaan pystyny ajamaan, kun oon polkenu vasta niin vähän...

Maantiellä nyt tolla testin mukasella anakynnyksellä fillari liikahtaa ihan ilosesti, mutta pystyn ajamaan paljon kovemmilla sykkeillä, jolloin pyöräkin kulkee kovempaa. Laktaattimittari itteltä löytyis, jos vaan jostain saa haalittua liuskoja siihen. Jos jollain on lactate pron liuskoja niin laittakee viestiä.

Kai sitä noihin arvoihin on uskominen ja talvella täytyy harjotuskaudella käydä uudestaan testissä.

apuajaja
09.08.2011, 14.55
Mulla oli myös alkukauden xc-maratonilla keskisyke 170 tietämillä ja kisa kesti 1h20min.
...

Kai sitä noihin arvoihin on uskominen ja talvella täytyy harjotuskaudella käydä uudestaan testissä.

Melkoinen ristiriita kisasykkeissä ja mitatuissa kynnysarvoissa. Tuntuu, että tässä tapauksessa nimenomaan testitulokseen ei olisi uskominen. Ei 80 min kisasuorituksen keskisyke voi olla +20 lyöntiä yli anaerobisen kynnyssykkeen. Jompikumpi on pielessä, joko kisasykkeen mittaus tai labratestin antama tulos.

Jeegu
09.08.2011, 22.46
Seuraava ei ole aivan linjassa ketjussa käytetyn testausmetodin kanssa, mutta olen mietiskellyt käyttämäni kevytmenetelmän luotettavuutta.

Kuinka hyvin Polarin sykemittareiden OwnIndex -testi mielestänne korreloi todellisen kunnon ja muilla tavoilla mitatun VOMax-arvon kanssa?

Mittarihan laskee noin VOMax-arvoa vastaavan OwnIndex -arvon about 5 minuutin leposykevaihtelun perusteella.

Oma kokemus on, että mittarilla pystyy seuraamaan trendiä kuten Cooperin-testillä, mutta kotisohvalta käsin. Tänä kesänä tulokset ovat vain parantuneet todella paljon lyhyessä ajassa ja epäilen mittarin luotettavuutta yhtä paljon kuin toivon "kunnon" todella kohonneen.

Pitänee lähteä ensi keväänä Varalaan testattavaksi, koska näinkin epäsuora menetelmä ei ihan koko totuutta kerro. Kunto on selvästi kohonnut ja fillari on kulkenut tänä kesänä paremmin kuin koskaan, mutta sykerajat ovat edelleen tutut 60 % - 70 % - 80 % :D

Jäpis
27.09.2011, 18.44
Luin muuan tanskalaisen lekurin kirjoittaman sähkökirjan (http://www.training4cyclists.com/landing/time-effective-cycling-training/) ja tein hiljattain siinä suositellun 5min testin maantiellä. keskiteho oli 411w @79kg. Ennen testiä ajoin lämmittelyksi 10min vauhtia hiljakseen kiristäen ja 5min kevyttä pyörittelyä.
Muutettavaakin löytyi seuraavaa testiä ajatellen: Testiä edeltävästä ruokailusta oli liian vähän aikaa, 2-3h voisi olla parempi sen 1h sijaan. Goldencheetah näytti armottomasti testin olleen vauhdinjaon puolesta katastrofi, olin aloittanut n. 450w tehoilla ja hiipunut 350-360w tienoille. Maksimisyke testin aikana oli 186, kun labratestissä mitattu maksimini on 200 tienoilla ja 10k tempon lopullakin yleensä >190. Veikkaisin testiä edeltävän päivän tehoharjoituksen vieneen veronsa - eli seuraava koitos levänneenä. Vaihtelin otetta testin aikana alaotteen ja kahvojen välillä, voisi olla tulosten vertailtavuuden kannalta parempi käyttää samaa otetta koko testin. Näin jälkiviisaasti tein lähes kaikki mahdolliset virheet, mutta onneksi itseään voi testailla vaikka kerran kuussa jos siltä tuntuu.

Kirjan mukaan tuollainen 5min vääntö antaa arvion tehosta maksimihapenotolla, mutta arviot ovat arvioita. Testin pääasiallinen tehtävä näyttikin olevan oikean tehoalueen määrittäminen esimerkiksi 5x1min intervalleihin.

lp;el: luin e-kirjan ja ajoin maantiepyörällä 5min kovaa.

FTP:stä (1h keskiteho): Riittääkö 20min tosiaan sen määrittämiseen, vai onko se ainoa oikea tapa ajaa tunti täyttä höyryä? Näin vahvalla mutu-tuntumalla 20min pystyy ajamaan paljonkin kovempaa kuin 1h.

Deve
27.09.2011, 21.08
Kyllä mulla on pätenyt aika hyvin tuo että FTP = 95% 20min tehoista. Se voi tuntua siinä 20min vedon alussa että täähän menee vaikka kuinka paljon kovemmilla tehoilla kuin se tunti mutta kato ootko samaa mieltä vielä kun oot ajanu 10 minuuttia siitä testistä :)

tero76
27.09.2011, 21.17
Onkos noissa labratesteissä ollut kunnon jäähdytystä?

Jussi
27.09.2011, 22.35
FTP:stä (1h keskiteho): Riittääkö 20min tosiaan sen määrittämiseen, vai onko se ainoa oikea tapa ajaa tunti täyttä höyryä? Näin vahvalla mutu-tuntumalla 20min pystyy ajamaan paljonkin kovempaa kuin 1h.

Se on aika yksilökohtaista miten korreloi koko tuntia jos tuoreilla jaloilla ajaa. Tehokas kone siellä pienemmillä matkoilla pistää luvut ihan sekaisin. Kunnon maksimaalinen 5min VO2 veto pohjille, niin vastaa 95% 20 minuuttia ainakin minulla paremmin koko tuntia.

http://alex-cycle.blogspot.com/2008/05/seven-deadly-sins.html
http://alex-cycle.blogspot.com/2009/07/sins-of-sins-testing-ftp-2.html

Jäpis
27.09.2011, 22.35
Onkos noissa labratesteissä ollut kunnon jäähdytystä?

Viimeisin laboratoriotesti on vuoden takaa juoksumatolla, 201 oli maksimisyke. Useista ergometritesteistä onkin sitten enemmän aikaa, mutta en ole koskaan käynyt testissä jossa olisi ollut asiaankuuluvaa jäähdytystä (tuuletin?). Katselin yhden tuoreena maantiellä tekemäni harjoituksen tietoja (tältä kesältä), siinä oli 198 max. Meinasitko että jäähdytys tai sen puuttuminen vaikuttaisi testissä havaittuun sykkeeseen tai muihin tuloksiin niin, että sillä olisi jotain merkitystä?

Markku Silvenius
27.09.2011, 23.24
tein hiljattain siinä suositellun 5min testin maantiellä. keskiteho oli 411w

Tuo 5min testi on hyvä, se vastaa aika hyvin suoraa porrastestin MK-arvoa, nyt kun on aineistoa, miten juniori on tuupannut labrassa ja suht samoihin aikoihin on tehty omat testipatterit. Aina ne ekat testit menee vähän opetellessa. Ehkä kannattaisi loppuviikon hyvällä säällä testata vielä uusiksi. Nyt tiedät aloittaa esim 390 ekan minuutin ja sitten avata hanat ;). Tuo on kyllä aika herkkä testi johon vaikuttaa lämpötila, vaatetus, unitase, harjoitusstatus etc etc melko paljon, mutta tietty täytyy miettiä mikä sen testin tarkotus on; pysäytyskuva vai ennätyskoe.

20min tehosta 90% tai 30 min teho menee aika lähellä anaerobista kynnystä. Suoraan 20 min vs FTP ampuu kyllä yli.

OJ
29.09.2011, 06.04
20min tehosta 90% tai 30 min teho menee aika lähellä anaerobista kynnystä. Suoraan 20 min vs FTP ampuu kyllä yli.
Ei välttämättä. Mä ajelen vauhtileikittelyn tyyppiset 60 min vedot suunnilleen 90% 20 min maksimitehosta. Ei sitä FTP:tä kannata vain yhdellä tavalla arpoa. Tunti täysillä on aika pirun vaikea ajaa ihan oikeasti täysillä varsinkin kilpailun ulkopuolella. Tunnin nousu kisaa pienellä porukalla olisi varmaan paras tapa saada ihan kaikki tehot ulos.

Markku Silvenius
29.09.2011, 10.11
Vauhtileikittelyn keskiteho on kyllä aika eri juttu kuin tasainen maksimaalinen kuormitus. On mahdollista rynkyttää keskiteho ylhäälle ja silti ei ANK / MK-taso välttämättä ole kova. MK-teho määritellään tapauksesta riippuen tehoksi jota kestää 3-8 minuuttia, sitten laktaatin määrä ryydyttää homman. Kuitenkin esim 3 h kovavauhtisessa/aktiivisesti ajetussa kisassa on mahdollista ajaa yli labrassa määritetyn anaerobisen kynnyksen vaikkapa 50-60 minuuttia. Tämä on mahdollista just näistä nopeuskestävyysominaisuuksista johtuen. Tarkoitan vain, että tasoja voi määrittää monella tapaa moneen tarkoitukseen.

OJ
29.09.2011, 16.07
Vauhtileikittelyn keskiteho on kyllä aika eri juttu kuin tasainen maksimaalinen kuormitus. On mahdollista rynkyttää keskiteho ylhäälle ja silti ei ANK / MK-taso välttämättä ole kova. MK-teho määritellään tapauksesta riippuen tehoksi jota kestää 3-8 minuuttia, sitten laktaatin määrä ryydyttää homman. Kuitenkin esim 3 h kovavauhtisessa/aktiivisesti ajetussa kisassa on mahdollista ajaa yli labrassa määritetyn anaerobisen kynnyksen vaikkapa 50-60 minuuttia. Tämä on mahdollista just näistä nopeuskestävyysominaisuuksista johtuen. Tarkoitan vain, että tasoja voi määrittää monella tapaa moneen tarkoitukseen.
FTP:n pitäisi olla vähän yli anaerobisen kynnyksen. Menee treenit melko helpoiksi jos käytän 90% 20 min tehosta FTP:n arvioimiseen eikä tunnin pituisessa vedossa pitäisi nopeusominaisuuksilla olla kuin häviävän pieni rooli. Poikkeuksia tietenkin aina löytyy, mutta mun kohdalla voi puhua parhaassakin tapauksessa hitaasta mutta kankeasta ja nopeusominaisuudet eivät vaikuta mihinkään kun niitä ei ole.

Markku Silvenius
29.09.2011, 16.21
Menee treenit melko helpoiksi jos käytän 90% 20 min tehosta FTP:n arvioimiseen

Varmaan tuo riippuu siitä mitä muuta siinä viikossa on kuin pari 20 minuutin vetoa..15-20-25h tuntia muuta ohjelmaa.. jaksopainotus ylipäänsä.

villef
29.09.2011, 16.37
Varmaan tuo riippuu siitä mitä muuta siinä viikossa on kuin pari 20 minuutin vetoa..15-20-25h tuntia muuta ohjelmaa.. jaksopainotus ylipäänsä.
Eikös se nimenomaan ollut niin, että siinä ei muuta olekkaan ;)

OJ
30.09.2011, 04.24
Eikös se nimenomaan ollut niin, että siinä ei muuta olekkaan ;)
Juurikin näin. Hyvänä viikkona pari vetoa ja huonona vähän vähemmän ja sitten voi ihmetellä, että miksi tätä painoa kertyy.

Mutta eipä 90% ja 95% ole juuri merkitystä treenaamisen kannalta. Mitä tosta tulee...suunnilleen 15 watin ero 20 minuutin vetojen tavoitetehossa, eli osuu treeni vielä ihan oikeaan paikkaan. Jos tuntuu helpolta, niin tekee vaikka yhden vedon lisää ja siitä voi päätellä, että FTP olisi vähän korkeammalla kuin aikaisemmin veikattu.

OJ
03.10.2011, 02.01
Tänään lenkillä tuli taas asiaa mietittyä kun 3 x 20' meni vähimmillään 10 wattia yli luulemani FTP:n. Neljäs veto samaa vauhtia mutta vähän pidempään. Eli FTP on todennäköisesti kivunnut vähän korkeammalle ja jos tiistaina jatkuu samalla linjalla, niin pitää säätää FTP-arviota vähän ylöspäin. Mä olen sitä mieltä, että päivittäinen seuraaminen on treenin ohjauksen kannalta paljon parempi systeemi kuin 2-4 kertaa vuodessa tehdyt labratestit.

Ja tosta aikaisemmasta Markun kommentista, että vauhtileikittelyn tyyppisellä vedolla saa keskitehot tasavauhtista korkeammalle. Näin voi toki olla varsinkin jos on kyseessä sprintteri-tyypin kuski, jolla on matala FTP, mutta anaerobista taakia takana.

Markku Silvenius
04.10.2011, 09.52
Ja tosta aikaisemmasta Markun kommentista, että vauhtileikittelyn tyyppisellä vedolla saa keskitehot tasavauhtista korkeammalle. Näin voi toki olla varsinkin jos on kyseessä sprintteri-tyypin kuski, jolla on matala FTP, mutta anaerobista taakia takana.

eh..näinhän taisinkin sanoa? :D

OJ
04.10.2011, 14.57
eh..näinhän taisinkin sanoa? :D
Olisi varmaan pitänyt kirjoittaa, kuten ensin tuli mieleen, niin olisi vältytty toistolta.

En tiedä pystyisikö esimerkiksi ratasprintteri "huijaamaan" keskitehoja 10-20 minuuttia, ei varmaan ihan joka sprintteri pysty. Jos jaksaa tunnin rynkyttää kovemmilla tehoilla kuin aikaisemmin arvioitu FTP, niin todennäköisesti FTP on arvioitua korkeampi. Omien kykyjensä ylittäminen on kestävyysurheilussa niin kovin hankalaa.

NP on sitten toinen asia ja FTP:tä kovempi NP, eli NP-buster on mahdollista, mutta tähänkään kykeneviä on tosi harvassa. Useimmiten NP-bustereita onnistuu tekemään silloin kun FTP on arvioitu alakanttiin.

Markku Silvenius
04.10.2011, 15.28
Törmäsin tuohon joskus viime kaudella (väsymyksen profilointi):

http://www.peakscoachinggroup.com/ASPX/FP/FP.aspx?AspxAutoDetectCookieSupport=1

Tuttu kenellekään?

Jussi
04.10.2011, 20.02
Hunter Allenin ja Andrew Cogganin juttuja, kuvattu kirjassa Training and racing with a power meter. Profiililla kartoitetaan tehon heikkenemistä eripituisilla maksimitehoilla tietyn energiantuottojärjestelmän sisällä (tuossa vain nuo tärkeimmät), ja tarkoituksena saada tarkempaa tietoa kuskin ominaisuuksista treeniä ja ajostrategiaa varten. Prosenttien suhteita vastaavat kuvaukset on varmaankin otettu samasta datan paljoudesta, mistä nuo tehoprofiilien vertaustaulukotkin (myös esim. WKO+:ssa World class...Untrained). Kartoitusta varten on kirjassa omat testiohjelmat. Tietäväthän sedät toki että energiaa tuotetaan päällekkäin eri tavoilla, mutta tarkoitus onkin pistää asiat luvuiksi, vähän niin kuin matematiikkakin vain kuvaa maailmaa.

Markku Silvenius
04.10.2011, 23.38
Meikäläisellä ei ole tuota Allenin ja Cogganin kirjaa, mutta eikö tuossa laskimessa ole keskeisessä roolissa ne kunkin skaalavälin tehokkaammasta päästä lähtevä tehon putoaminen ajan suhteen? Sikäli tuolla viittaamallasi power profiling-taulukolla ei liene merkitystä.

Johan Moraal
05.10.2011, 00.38
no on tuo pyöräily nyt perkele mennyt vaikeaksi kun ei tommosesta enää mitään ymmärrä:eek:

Markku Silvenius
05.10.2011, 09.18
Ei kai tuossa nyt mitään ymmärtämisen vaikeutta ole? Kaikilla teho putoaa ajan kuluessa ja tässä skaalataan sitä paljonko se putoaa ja kuinka se sijoittuu asetettuihin raameihin. Ainahan nuo käsitteet on olleet olemassa; nyt ne vaan on yhdessä nipussa tuossa taulukossa..

Jussi
05.10.2011, 09.39
Meikäläisellä ei ole tuota Allenin ja Cogganin kirjaa, mutta eikö tuossa laskimessa ole keskeisessä roolissa ne kunkin skaalavälin tehokkaammasta päästä lähtevä tehon putoaminen ajan suhteen? Sikäli tuolla viittaamallasi power profiling-taulukolla ei liene merkitystä.

Se on se pointti. Väsymisprofiili on kuitenkin vain tuota tehoprofiilia tukeva asia, ei sitä korvaava. Ja eipä tuolla nyt mitään mullistavaa varmaan saa aikaiseksi verrattuna että harjoittelisi pelkän tehoprofiliin perusteella. Ne kyvyt on kuitenkin vähänkin ajaneella kyllä itselläkin valmiina tiedossa jo pelkän kokemuksen perusteella. Jos normaalit käytössä olevat testit täyttävät maksimaalisilla suorituksilla tehoprofiilia tarpeeksi, niin turhaan näitä ylimääräsiä varmaan edes ajaa. Vertailu muihin on silti aina mukavaa.

buhvalo
05.10.2011, 11.34
Ihan sama arvio tuosta tuli, mitä voi lukea/arvata CP-käyrästä, joskin mukava saada siitä sanallinen arvi. Eikä toisaalta jotain 5s-30s tehoja ole tullut enempi analysoitua, vaikka kehitystä sinällänsä onkin seurannut.

Markku Silvenius
05.10.2011, 12.08
Nii ja toisaalta jotain 3 minuuttia pidempiin ei tarvii tehomittaria :D

OJ
05.10.2011, 18.44
"Hidas mutta kankea, kokeile vaikka golfia" sanoo mun väsymisprofiili.

plr
25.10.2011, 22.16
Tulipa ensimmäisen kerran kuntotestissä suositukseksi ajaa enemmän kovilla sykkeillä, jotta saa maksimitehoa kasvatettua. On kai sitten kymppitonni tehnyt tehtävänsä, vaikkei tässä edes yritetty kuntoa nostaa, kilometrejä vain niellä ilman sen tarkempaa suunnitelmaa. Kunto (kynnystehot ja VO2max) nousi vähän kuin vahingossa.

Talisker
25.10.2011, 22.36
Samansuuntaiset kommentit tuli Jääskeläiseltä minullekin.
"Äijä taitaa olla iskussa :) ".
Siksi ajattelinkin uusia tavoitteita: v 2012 12 tuh. ja v 2013 13 tuh. :cool:

kolistelija
12.04.2012, 19.04
Kävin tänään työfysioterapeutin vastaanotolla tekemässä epäsuoran kuntotestin. Meni vähän kummalliseksi kun kone arpoi aluksi painon mukaiset ja urheilijastatukseen perustuvat vastustasot.
Tällainen kukkakeppi (68kg/186cm) kun olen niin kone meinasi aluksi että 120W riittää lähtötasoksi ja neljällä kolmen minuutin korotuksella maximi olisi 220W. Vähän hymyilytti kun näin nuo ja sovittiin että korotetaan tehoja vähän enemmän.
Testi meni jotakuinkin 100W/10min lämittelyllä ja kolmen minuutin askelin 145W, 180W, 220W ja 270W. Yritin sanoa että enemmän taakia tarvitaan jotta saadaan vaaditut sykkeet, mutta ei kuulemma menisi oikein silloin.

Lopputuloksena 270W ja 156/193 sykkeet ja arvosanaksi sain virhekoodin. Kunto on kuulemma tavattoman kova ja pitää ottaa uusiksi kunhan valmistaja tekee oikeasti kuntoilijalle sopivan ohjelman. :D

Kyllähän nyt työterveyshuollon pitäisi siihen varautua että sinne voisi joku oikeasti harrastavakin eksyy. Mitähän olisi käynyt oikeasti kovassa kunnossa olevan kohdalla...

Aerkank
13.04.2012, 00.05
...pitää ottaa uusiksi kunhan valmistaja tekee oikeasti kuntoilijalle sopivan ohjelman. :D

Tai työfyssari opettelee tekemään epäsuoran pp-ergotestin ilman ATK-ohjelmaa. Kuten vielä 90-luvulla tehtiin. Ei noissa kuormaportaissa oikeastaan mitään ihmeellistä ole, jos tarkoitus oli pitäytyä submaksimaalisessa testissä. Ehkä nyt tuonne 300 watin paremmalle puolelle olisi voinut säätönuppia kiertää, mutta joissakin testiergoissa ei vastukset enää riitä tuollaisille tehoille. Ellei kadenssia lähde tykittämään jonnekin satasen tasolle. On vain aika mielenkiintoista, kun jo hyväkuntoisillakin pyöräilijöillä testaajien osaamistaso loppuu ja tulokset ovat virhekoodiluokkaa. Mites tuosta datasta vedät sitten työnantajalle palautetta henkilökunnan kuntotasosta?

tempokisu
13.04.2012, 07.39
Täällä, täällä topicissa ja muissakin topiceissa esimerkiksi "tavoitteesi kaudelle..." niin kaikki on että enemmän ja paremmin.
Onko täällä ketään kun olisi huomannut että enää ei voi parantaa, tulee nääs ikä vastaan - se tulee vääjäämättä teillekin, ikävä kyllä.
Se mikä on hyvän kunnon "mittari" 20-30vuotiselle, ei välttämäti sovellu tällee viidettäkymppiä lähestyvälle. Mikä on mittari viiskymppiselle tädille? Kyllä mä sanoisin että jos satasen lenkin ajaa on ihan ok kuntoinen viiskymppinen täti?
Tämmöisiä supertätejä kun Longo, niin ne on poikkeuksia.

Highlander
13.04.2012, 10.24
Lopputuloksena 270W ja 156/193 sykkeet ja arvosanaksi sain virhekoodin. Kunto on kuulemma tavattoman kova ja pitää ottaa uusiksi kunhan valmistaja tekee oikeasti kuntoilijalle sopivan ohjelman. :D

Aha, no mun ei kuulemma kannata tulla 40-vuotistarkastukseen ensi vuonna ollenkaan kun lähetin nappaamani kuvan terkulle etukäteen. Kuvassa ajan kuntopyörää yhdellä kädellä ja kamera toisessa, mittarissa on yli 300W ja lisäksi vieressä olevalla kytkimellä olisi saanut 3x40W lisää :rolleyes:

izmo
13.04.2012, 13.20
Täällä, täällä topicissa ja muissakin topiceissa esimerkiksi "tavoitteesi kaudelle..." niin kaikki on että enemmän ja paremmin.
Onko täällä ketään kun olisi huomannut että enää ei voi parantaa, tulee nääs ikä vastaan - se tulee vääjäämättä teillekin, ikävä kyllä.
Se mikä on hyvän kunnon "mittari" 20-30vuotiselle, ei välttämäti sovellu tällee viidettäkymppiä lähestyvälle. Mikä on mittari viiskymppiselle tädille? Kyllä mä sanoisin että jos satasen lenkin ajaa on ihan ok kuntoinen viiskymppinen täti?
Tämmöisiä supertätejä kun Longo, niin ne on poikkeuksia.

Toi satasen lenkin voi ajaa monella tapaa... kesällä tuulettomana päivänä tai talvella nastarenkailla lumipuurossa vastatuuleen koko matka:eek:

gts/R
13.04.2012, 13.51
Toi satasen lenkin voi ajaa monella tapaa... kesällä tuulettomana päivänä tai talvella nastarenkailla lumipuurossa vastatuuleen koko matka:eek:

No aivan sama mitkä on olosuhteet, jos ajaa satasen lenkin, niin kyllä mun mielestä viiskymppinen täti on silloin ihan ok kuntoinen. Varsinkin jos vertailukohdaksi otetaan vaikka koko Suomen viiskymppiset tädit.

JTG
13.04.2012, 14.22
kisua lainatakseni: Kisa on ainoa oikea testi.

Halloo halloo
13.04.2012, 14.39
^^ samoilla linjoilla. Moni on uuvahtanut sohvan pohjalle.

tempokisu
13.04.2012, 15.37

Aika yleensä talvella nastarenkailla vastatuuleen, lumipuurossa en aja kun ei pysy pystyssä. Kyllä on tosi harvoin tuuleton satanen, mutta on kaksi kertaa ollut että mennen myötäistä ja takas kans. Tai sitten on vaan levännyt ja tuntuu että myötästä koko ajan...
Yleensä ajan aina samalla tavalla, rauhallisesti ja tasaseen mutta hengästyy ja hikoilee, joskus jopa läähättää ja on ihan sippi lopussa. Joskus ajettiin kaverin kanssa koko lenkki "voimaa" elikkä isoimmalla välityksellä koko lenkki, tai tempoja välissä. Ny ei semmoista jaksa, väsyy muutenkin.

ps. Kiitos gts/R, peukku ylös komeelta nuoreltamieheltä, ah

MTBVespa
03.05.2012, 19.01
Minä ku oon käyny testissä, on protokolla ollut 60w alkukuorma ja 20w korotus 1min välein. Kannattaako jatkaa tuolla protokollalla vai pidentää portaita? Parin viikon päästä menos taas testiin.

PatilZ
04.05.2012, 14.14
Minä ku oon käyny testissä, on protokolla ollut 60w alkukuorma ja 20w korotus 1min välein. Kannattaako jatkaa tuolla protokollalla vai pidentää portaita? Parin viikon päästä menos taas testiin.

Periaatteessa vertailukelpoisen tuloksen tekeminen edellyttää samaa protokollaa. Toisaalta näin jälkiviisaana voisi argumentoida, että kestävyyden mittauksessa kestävyysurheilijalta kannattaa protokollan olla myös lajinomainen. Jääkiekon pelaajalle 1 min nostot on esimerkiksi hjuvat. Mutta siis: vertailukelpoinen edellyttää samaa protokollaa, jos olet valmis tinkimään vertailun luotettavuudesta (joka edelleenkin aivan riittävä yhden ihmisen kunnossa tapahtuneen muutoksen havaitsemiseen) ja omaat edes kohtalaisen kestävyyskunnon tai epäilet sen edellisestä huomattavasti parantuneen, niin suosittelen a) isompaa aloituskuormaa ja b) pidempää aikaa kuormitustasoilla.

terveisin nimimerkki alku 100W, lisäys 25W/3 min protokollaa suosiva 48-vuotias mies, joka on ikänsä kestävyysurheillut ja kuluttaa pahimmillaan (VO2max) 5 litraa kallisarvoista happea minuutissa

MTBVespa
04.05.2012, 15.37
Kolmesti käyny testissä, kolmessa eri paikassa. Aina hävinny olemasta testauspaikka kun vuosi vaihtunut. No tää edellisin ei kyl mee konkkaan. Ja se oli eka jossa mitattiin hengitys kaasujakin. Siksi vissiin testaaja käyttänyt samaa protokollaa et edes jotenki verrattavissa edellisiin tuloksiin. No voishan nyt kääntää uuden sivun historiassa ja aloittaa uudella protokollalla tekemisen. Eiku joo eka kerralla ollutkin 25w 120 sek. Mikä se nyt ois kestävyysurheilija pööräiljälle hyvä testi? Tuo 25w 3 min?

Eka testi helmikuu 2009 (25w 120 sek) pituus 171 paino 73,4
aer kynnys 140
anaer kynnys 158
max181
vomax 53
max teho 291
teho/paino 4,0

Toinen testi tammikuu 2010 (20w 60sek) paino 74
aer kynnys 149
anaer 169
max 194
vomax 62,9
max teho 357
teho/paino 4,8

Kolmas testi toukokuu 2011 (60sek 20 w) Paino 70kg
aerk 145 (160w)
ank 169 (240w)
max199 (380w)
vomax 70,9
max teho 382
teho/paino 5,5

Parin viikon päästä menossa samaan paikkaa mis tehtiin tää edellisin testi. Ja ikää nyt 29wee tuli tänää täyteen.

Takamisakari
14.05.2012, 13.45
Missäs porukka on käynyt piäkaupunkiseudulla testaamassa? Erityisesti Espoo / länsi-Helsinki kiinnostaa.

Kai tässä on pakko käydä taas pitkän tauon jälkeen testissä, erehdyin laittamaan parille lenkille sponsoroidun sykemittarin ja mielenkiinto heräsi faktaan että sitä voisi varmaan reenata laadukkaastikin, kun kerran reenaa...

MTBVespa
16.05.2012, 22.58
Kolmesti käyny testissä, kolmessa eri paikassa. Aina hävinny olemasta testauspaikka kun vuosi vaihtunut. No tää edellisin ei kyl mee konkkaan. Ja se oli eka jossa mitattiin hengitys kaasujakin. Siksi vissiin testaaja käyttänyt samaa protokollaa et edes jotenki verrattavissa edellisiin tuloksiin. No voishan nyt kääntää uuden sivun historiassa ja aloittaa uudella protokollalla tekemisen. Eiku joo eka kerralla ollutkin 25w 120 sek. Mikä se nyt ois kestävyysurheilija pööräiljälle hyvä testi? Tuo 25w 3 min?

Eka testi helmikuu 2009 (25w 120 sek) pituus 171 paino 73,4
aer kynnys 140
anaer kynnys 158
max181
vomax 53
max teho 291
teho/paino 4,0

Toinen testi tammikuu 2010 (20w 60sek) paino 74
aer kynnys 149
anaer 169
max 194
vomax 62,9
max teho 357
teho/paino 4,8

Kolmas testi toukokuu 2011 (60sek 20 w) Paino 70kg
aerk 145 (160w)
ank 169 (240w)
max199 (380w)
vomax 70,9
max teho 382
teho/paino 5,5

Parin viikon päästä menossa samaan paikkaa mis tehtiin tää edellisin testi. Ja ikää nyt 29wee tuli tänää täyteen.

Testi käyty. Kehitystä oli taasen tapahtunut.
Toukokuu 2012 (60sek 20w/ Alotuskuorma 60w) paino 70kg
aerk 161 (200w)
ank 175 (300w)
max195 (402w)
vomax74,4
teho/paino 5,7 w/kg

JTG
13.06.2012, 20.29

Josko rynkyttäminen pitää happotasot sopivan korkealla, jolloin kalium ei vuoda solusta ulos niin nopeasti? Kaliumin vuotamisen yhteys lihaksen väsymiseen on kiistaton, kuten myös happojen ja vuodon määrän yhteys. Näiden ilmiöiden käytännön vaikutuksista ja suuruusluokista en tiedä mitään.

fiber
03.07.2012, 10.40
Uusimmassa Bicycling-lehdessä (August 2012, s. 82 alkaen) on erittäin kiinnostava juttu The Transcendent Pain. Se kertoo varsinaisesti kestävyysurheilun tuskasta ja siitä, miksi kiputila tulee ja onko se lihaksiston vai aivojen asettama raja. Tästä päästään erilaisten asiantuntijoiden näkemykseen siitä, mitä hyötyä on testaamisesta, sykerajoista ja onko niillä mitään tekemistä sen kanssa, miten pitäisi harjoitella tai kuinka kisatilanne muuttaa kaiken.

Ossipoika
29.08.2012, 23.34
Osaako joku sanoa onko Kuopion lähettyvillä jotain järkevää testausasemaa missä voi suoran hapenoton testin käydä tekemässä. Pajulahdessa kävin viimeksi, mutta sinne on päiväseltään vähän pitkä matka rullata Kuopiosta..
Olishan se hyvä käydä samassa paikassa, mutta on vaan vaikea järjestää.

PMoi
30.08.2012, 08.51
Kunnonpaikka (http://www.kunnonpaikka.com/fi/liikunta/kuntomittaukset/) Vuorelassa oli paikka jossa tuli taannoin käytyä polkemassa, en kylläkään maskinaamalla mutta sellainenkin siellä ilmeisesti onnistuu.

MTBVespa
30.08.2012, 09.08
Osaako joku sanoa onko Kuopion lähettyvillä jotain järkevää testausasemaa missä voi suoran hapenoton testin käydä tekemässä. Pajulahdessa kävin viimeksi, mutta sinne on päiväseltään vähän pitkä matka rullata Kuopiosta..
Olishan se hyvä käydä samassa paikassa, mutta on vaan vaikea järjestää.

Joo kunttarilla onnistuu. Maskilla ja laktaateilla.

Ossipoika
04.09.2012, 21.27
Joo kunttarilla onnistuu. Maskilla ja laktaateilla.

Kiitos tästä, testi varattu.

MTBVespa
04.09.2012, 21.45
Kiitos tästä, testi varattu.

Yep. Jos Jylhän Antti tekee testin nii kandee kysellä mahd. paljon kaikkee renaukseen liittyvää. Kaveri on kohtuullisen hyvin perillä kestävyysurheilu valmennuksesta ja kaikesta muusta kunnon kohotukseen liittyvästä.

Haka
06.09.2012, 22.11
vomax 53 --> 74,4

MtbVespalla on ollut hämmentävän hienoa kehitystä harjoittelun tuloksena. Onko tästä antaa jotain konkreettista esimerkkiä kuten juostu cooper tai maastokisa 60/120 km tai muu vastaava ? Itselläni Tahko 120 treenaus ei näkynyt vomax tuloksessa juurikaan vaikka itse ajo meni paremmin kuin osasin odottaa (~8h)

MTBVespa
07.09.2012, 09.53
MtbVespalla on ollut hämmentävän hienoa kehitystä harjoittelun tuloksena. Onko tästä antaa jotain konkreettista esimerkkiä kuten juostu cooper tai maastokisa 60/120 km tai muu vastaava ? Itselläni Tahko 120 treenaus ei näkynyt vomax tuloksessa juurikaan vaikka itse ajo meni paremmin kuin osasin odottaa (~8h)

Coopperia en oo tänä vuonna juossu. Mut kolmeen edelliseen vuoteen 2800--->3100 on parantunu cooper. Mut en oo juuri panostanu juoksuun. Pyöräilyn saralla ei ole mitään tarkkaan määriteltyä mittapaalua josta pystyisi kehitystä seuraamaan. Paitsi ehkä tuo Puijon mäki Kuopiossa, jonka nousemis ennätys on parantunut saman suuntaisesti kuin testi tuokset.

Tietysti maastopyöräilyn saralla kärki lähenee joka vuosi 5-10min luokkaa. Tuskin ikinä kiinni asti tulee.

Mut se on totta että testitulokset ovat neljässä vuodessa kehittyneet vuosi vuodelta mukavasti ylöspäin. Mut mielestäni ne eivät ole suoraan korreloituneet kilpailu menestykseen kesällä. Testit olen tehnyt aina toukokuun alkupuolella. Täl hetkel pitäs saada kynnyssykkeitä hilattua huomattavasti lähemmäs maksimia.

jaska
07.09.2012, 11.09
Merkeli, jos olet treenannut erityisesti pitkää suoritusta varten ja hinkkaamalla paljon PK-ta ja leppoisaa VK-ta, niin VO2 max ei välttämättä paranekaan. Jos vauhti on parantunut, niin todennäköisesti kynnystehot ovat sen sijaan selvästi parantuneet.

PatilZ
07.09.2012, 12.56
Tietysti maastopyöräilyn saralla kärki lähenee joka vuosi 5-10min luokkaa. Tuskin ikinä kiinni asti tulee.

Mut se on totta että testitulokset ovat neljässä vuodessa kehittyneet vuosi vuodelta mukavasti ylöspäin. Mut mielestäni ne eivät ole suoraan korreloituneet kilpailu menestykseen kesällä. Testit olen tehnyt aina toukokuun alkupuolella. Täl hetkel pitäs saada kynnyssykkeitä hilattua huomattavasti lähemmäs maksimia.

Kun en oikein tunne sinua tai tiedä sun kilpailullisia tavoitteita tai lajia, niin kaikki mitä kirjoitan voi olla aivan metsään mennyttä. Harjoittelua ohjaavana asiana pitäisi aina olla tavoite ja konkreettisemmin tavoitteen asettamat vaatimukset.

Olet todennäköisesti osunut oikeaan, kun päättelet, että kynnyksille pitäisi tehdä jotain. Tosin varmaan tarkoitat kynnystehoja etkä kynnyssykkeitä. Nyt aerobinen kynnys on syketasolla 83 % maksimista (olettaen, että testissä oikeasti pääsit kutakuinkin maksimiin tai ollaan hyvin lähellä sitä) ja anaerobinen kynnys 89 % maksimista. Eli anaerobinen kynnys on jo aika lähellä sykettä Vo2 max -sykettä. Monesti eliittitason urheilijoilla anaerobisen kynnyksen syke on n. 85-95 % Vo2max -sykkeestä.

Onko toi 402W Vo2max teho vai koko testin max teho? No, joka tapauksessa Vo2max on melko pitkälti geneettisesti määräytynyt ja noiden lukemien perusteella tuo n. 5,2 l / min (viimeisin testi) alkaa olla aika lähellä sun potentiaalia hapenkuljetusjärjestelmän osalta ja sinänsä riittävä vaikka kv-tasolle asti. Tehoja pitäisi kitkuttaa ylöspäin, potentiaalia on. Miten se tehtäisiin optimaalisimmin? Kannattaisikohan hankkia valmentaja?

MTBVespa
07.09.2012, 17.53
Kun en oikein tunne sinua tai tiedä sun kilpailullisia tavoitteita tai lajia, niin kaikki mitä kirjoitan voi olla aivan metsään mennyttä. Harjoittelua ohjaavana asiana pitäisi aina olla tavoite ja konkreettisemmin tavoitteen asettamat vaatimukset.

Olet todennäköisesti osunut oikeaan, kun päättelet, että kynnyksille pitäisi tehdä jotain. Tosin varmaan tarkoitat kynnystehoja etkä kynnyssykkeitä. Nyt aerobinen kynnys on syketasolla 83 % maksimista (olettaen, että testissä oikeasti pääsit kutakuinkin maksimiin tai ollaan hyvin lähellä sitä) ja anaerobinen kynnys 89 % maksimista. Eli anaerobinen kynnys on jo aika lähellä sykettä Vo2 max -sykettä. Monesti eliittitason urheilijoilla anaerobisen kynnyksen syke on n. 85-95 % Vo2max -sykkeestä.

Onko toi 402W Vo2max teho vai koko testin max teho? No, joka tapauksessa Vo2max on melko pitkälti geneettisesti määräytynyt ja noiden lukemien perusteella tuo n. 5,2 l / min (viimeisin testi) alkaa olla aika lähellä sun potentiaalia hapenkuljetusjärjestelmän osalta ja sinänsä riittävä vaikka kv-tasolle asti. Tehoja pitäisi kitkuttaa ylöspäin, potentiaalia on. Miten se tehtäisiin optimaalisimmin? Kannattaisikohan hankkia valmentaja?

402 oli max teho. Jotenki tuntuu et nuita sykerajojakin olisi viel mahollista hilata ylöspäin. Mut tehoissahan on parannettavaa vaikka kuinka, ja ylärajaahan ei taida olla olemassakaan. Sitä kuinka niitä kynnystehoja (ja max tehoa) saisi optimaalisesti parannettua ei minulla ole harmainta haisua. Olen treenaillut puhtaasti fiilis pohjalta. Paljon pk:ta (työmatkat) ja kovia reenejä (lähinnä viikkokisoja) sekaan. Talvella sit sählyy ja pk-treeniä sit työmatka fillaroinnis.
Nyt syksyn lepojakson jälkeen olisi tarkotus käydä tasotestissä. Sit siinä määriteltyjä kynnystasoja (sykkeitä, en omista wattimittariloita) hyväksi käyttäen olisi tarkotus vastusrullilla treenailla. Voisi siirtyä näiden juttujen kera tonne Miten harjoitella? - ketjuun.

MTBVespa
07.09.2012, 17.54
tossa viel kuvat viimesimmin testin raporteista https://lh6.googleusercontent.com/-JVHNknGkgfA/UEn7SndCNUI/AAAAAAAAAVg/MM23FmLVdBc/s512/testi.jpghttps://lh3.googleusercontent.com/-h6IZ0P5ZLCo/UEn7Xnjn4YI/AAAAAAAAAVo/hnpUfYCmDPE/s512/testi%25202.jpg

Ja linkki tarkempiin kuviin https://picasaweb.google.com/101103552585894974621/Kuntotesti

PatilZ
10.09.2012, 13.30
tossa viel kuvat viimesimmin testin raporteista * kuva * Ja linkki tarkempiin kuviin https://picasaweb.google.com/101103552585894974621/Kuntotesti

Linkki ei toiminut. Jos tossa on kaikki, niin sulla Vo2max tuli siis vasta maksimissa. Ja tosiaan voisihan tätä jatkaa siellä harjoittelupuolella, mut menköön tässä OT. Mutta jos puhtisi loppui samaan aikaan, kun saavutit maksimaalisen hapenoton, niin anaerobista kestävyyttäsi ainakin voit parantaa.

Epäilen, että sykkeet kynnyksillä eivät enää muutu vaikka miten harjoittelisit. Sydämen toiminta = syke on sen reaktio / vaste työhön eikä näin kuvaa suoraan työtä. Kynnyssykkeiden noususta ei ole sitä paitsi mitään iloa. Tärkeämpää on, miten pyörä liikkuu. On hyvin todennäköistä, että hyvällä harjoituksella saat kynnystehoja nostettua ja samalla syke näillä kynnyksillä pysyvät samana. Anaerobisella kynnyksellä (lactate threshold) kynnystehosi on 300 W eli 4,3W/kg. Tämä tarkoittaa suurinpiirtein tehoa, jota voit ylläpitää noin tunnin. Parantamisen varaa on, kun huomioi hapenottokyvyn antaman potentiaalin. Jos treenit ovat vielä olleet fiilispohjaisia, niin valmentajan avulla kansallinen kärki voisi olla yllättävänkin lähellä ... takarengasta.

MTBVespa
10.09.2012, 22.27
tossa viel kuvat viimesimmin testin raporteista

Ja linkki tarkempiin kuviin https://picasaweb.google.com/101103552585894974621/Kuntotesti?authkey=Gv1sRgCPz1p8ezw8D80AE

Ny pitäs toimia

Markku Silvenius
11.09.2012, 09.40
Ny pitäs toimia

Ei laktaatteja?

Silloin kun käyttää epäsuoraa menetelmää, olisi parempi käyttää pitkiä kuormitusportaita. Siis 4-6 minuuttiakin. Tällöin näkee parmmin sen kohdan missä alkaa syke nousemaan läpi kuormitusportaan. Minuutin portaat on liian lyhyet epäsuorassa. Tietysti vakioitu testi on aina parempi kuin ei mitään, mutta kestävyysominaisuuksiin epäsuorassa pidempää porrasta. Suorassa kaksikin minuuttia riittää.

Ana75
11.09.2012, 10.59
^Voiko noita kynnyksiä edes määrittää kovinkaan tarkasti ilman laktaatin mittausta säännöllisin väliajoin? Varalassa jonkun kerran epäsuorassa ergotestessä käyneenä laktaatit mitataan muistaakseni 3min(?) välein ja muutenkin testiprotokolla on hiukan eri kuin MTBVespan esimerkissä.

MTBVespa
11.09.2012, 11.08
Ei laktaatteja?

Silloin kun käyttää epäsuoraa menetelmää, olisi parempi käyttää pitkiä kuormitusportaita. Siis 4-6 minuuttiakin. Tällöin näkee parmmin sen kohdan missä alkaa syke nousemaan läpi kuormitusportaan. Minuutin portaat on liian lyhyet epäsuorassa. Tietysti vakioitu testi on aina parempi kuin ei mitään, mutta kestävyysominaisuuksiin epäsuorassa pidempää porrasta. Suorassa kaksikin minuuttia riittää.

Juu ei laktaatteja. Mikä on suoran ja epäsuoran mittauksen ero?

kolistelija
12.09.2012, 13.44
Teinpä huvikseni kotitestin trainerilla. Syke/Teho -suhde on muuttunut melko hurjasti reilu vuosi sitten otetusta suorasta testistä. Kokeilin viikon tuon testin jälkeen trainerilla ja heitot kynnyssykkeillä oli muistaakseni alle 10W. Ei varmaan ihan luotettavimpia testejä, mutta antaa suuntaa. Wanhat rajat muistin mukaan (laput hukassa :(), 99% varma muistikuva.

Portaina 20W/2min, alkaen 140W ja päättyen 360W kun välitykset loppuivat enkä viitsinyt muuttaa trainerin vastusta.
Wanha: AerK 160W (2,38W/kg) AnK 250W (3,73W/kg)
Kotitesti: AerK 230W (3,43W/kg) AnK 300W (4,47W/kg)

Ihan hyvin on pyörä kulkenut, jo jotenkin unissani toivoisin että tuo olisi edes lähella oikeaa. :D
Tällä hetkellä ei ole resursseja käydä testissä todistamassa että tämä on vain unta...

PatilZ
12.09.2012, 14.54
^ Vähän epäselväksi jäi tämä testaaminen. Ilmeisesti sulla on tiedossa n. syke kynnyksellä ja ... mitä sitten?

Kannattaa muistaa, että testi on testi ja se kuvaa suoritusta ja sitä kautta tulosta testiolosuhteista ja epäsuorina mittauksina edustavat enemmän tai vähemmän osuvia aproksimaatioita kuvattavasta ilmiöstä. Se, että alkaa uskoa näiden kynnysrajojen pitävän paikkaansa, on sitten melkoisen naiivia. Hyvä, että tunnistat tulokset uneksi. Mutta ei kotitestit ole myöskään turhia. Ongelmana vaan on, jos testaa ja käyttää tieteellisen maailman / laboratoriotutkimusten käsitteitä ja ilmiöitä kotioloissa, tulosten siirrettävyys reaalimaailman harjoitteluun on vieläkin vaikeampaa kuin laboratoriotestien tulosten siirtäminen. Jo se, mitä tarkoitetaan aerobisella tai anaerobisella kynnyksellä ja miten se näkyy harjoitellessa, on ristiriitaisia mielipiteitä herättävä asia. Esimerkiksi, jos kolistelija ajaa nyt tasaisesti trainerilla tunnin 270 W keskiteholla (90 % kynnyksestä) on hyvinkin mahdollista, että syke kipuaa tuona aikana yli tuon testiprotokollan mukaisen AnK-sykerajan. Mitä tästä sitten päätellään?

Harjoitteluun paremmin soveltuu puhtaasti toimintaa kuvaavat testit noin yleisestikin ottaen, mutta erityisesti jos testi tehdään kotiolosuhteissa. Suosittelen siirtymistä (varsinkin kun kolistelijalla on käytössä tehonmittaus) FTP:n (functional threshold power) mittaukseen. Se tarkoittaa käsitteenä sitä maksimitehoa, jota voi ylläpitää tunnin ajan, ja on käytännössä hyvin lähellä anaerobista kynnystä. FTP:n arviointiin on sitten erilaisia proseduureja, joista kai tarkin - jo määritelmänkin mukaan - on se, että ajaa mahdollisimman kovalla teholla tunnin ajan. Tämä sitten on käytännössä usein vaikeaa ja muitakin keinoja on. Esimerkiksi Allenin and Cogganin protokolla on tällainen:

20 minuuttia lämmittelyä
3 x 1-minuuttia nopeaa pyöritystä (kadenssi 100) minuutin palautuksilla
5 minuuttia kevyesti
5 minuuttia ”maksimia” (kuitenkin niin, ettei tämä jää kesken vaan jaksaa koko 5 min)
10 minuuttia kevyesti
20 minuutin aika ajo “maksimilla” (kuten edellä 5 minuutin suorituksessa, kontrolloi suuoritusta: se pitää olla kova ja tasainen etkä saa sammua ennen loppua)
10-15 minuuttia jäähdyttelyä

FTP on sitten aika lähellä 95% tuosta 20 minuutin keskitehosta.

kolistelija
12.09.2012, 15.10
Ihan vain lisätäkseni sekavia numeroita niin kokeilin vajaa vuosi sitten 20min vetoja. Paras oli muistiinpanojeni mukaan keskiarvoltaan 248W ja huonoin 235W. Ihan linjassa testin mukaan kuitenkin. Kokeilen tässä viikolla uusia tuon.