PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uudet kiekot maantiepyörään

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

Mika Petteri
02.08.2007, 14.18
Ostin alkukesästä alumiinisen maantiepyörän ja suunnittelin siihen kiekkojen päivitystä. Budjetti olisi n. 600-700 €. Pyörätiet pääkaupunkiseudulla ei ole erityisen hyviä, joten ajomukavuus on aika lailla ensi sijalla, unohtamatta tietty urheilullisuutta ja tukevuutta. Painoa kuskilla on 75kg, jos sillä on väliä. Kiitos jo etukäteen suosituksista ja tarjousvinkeistä!
-mika

Highlander
02.08.2007, 15.00
Mavic Ksyrium Elite - itsellä pyörivät alla. Ovat ainakin tukevat ja navat hyvät. Näillä kiekoilla on ikää nelisen vuotta ja kilometrejä takana 13-14 tkm. Ei ole ainakaan minun aikana vielä tarvinnut rihdata (4000 km). Niin juu painoa itsellä n. 77 kg.

Taitavat olla sulle vaan liian halvat :p Eli kalliimpaa Mavicilta sitten...

Hans Opinion
02.08.2007, 15.17
Kiekkopareja on joka lähtöön ja todella laadukkaita vaihtoehtoja riittää max.700€uron hintaluokassa vaikka kuinka, mudda periaatteessa kiekot voi jakaa valmiskiekkoihin ja vapaavalintaisista osista kasattuihin custom-kiekkoihin joihin saa tietty myös haluamansa navat, kehät ja puolat/nippelit. Kustomkiekkojen ongelma liittyy kasaamiseen, jos sellainen meedio löytyy niin hinta-laatusuhde on yleensä kohdallaan.

Lisäksi pyytäisin kiinnittämään isoa huomiota laakerointiin joita on urakuula ja irtokuula tyyppiä. Vaikka urakuula on yleisempi niin irtokuula ei ole yhtään huonompi ja itse harkitsen seuraavia kiekkoja tältä pohjalta. Kokemus näes on osoittanut että laatumerkitkin käyttävät kura-ura-laakeria hyvin paljon ja jos ajaa kisaa niin laakereita saa päivittää aika tiuhaan. Urakuulan suosion suunä lienee helppo vaihdettavuus ja huoltovapaus joista jälkimäinen katsotaan aiheetta negatiiviseksi ominaisuudeksi - mitä se ei ole. Irtokuulan kun putsaa ja kiristää laakerin oikeaan tiukuteen niin pitkässä-juoksussa kustannukset tippuu sillä laadukkaat "pikku-laakerit" maksaa kuitenkin 2-3kypää/tsibale... ainakin SKF-merkkiset. Sanoisin että urakuulan ongelmat liittyy nimenomaan siihen että laakeri on suojattu huonosti ja jos sinne pääsee likaa jota ei pääse putsaamaan pois niin laakeri ei ole pitkä-ikäinen... siispä huomiota kannattaa kiinittää navan suojaus-konstruktioon.

Lyhyen mutta huonon alustuksen pohjalta tsekkaisin valmiskiekkopohjalta isojen valmistajien kulutushyödykkeistä Campan ja Mavikin sopivan hintaisia helmutin valikoimista. Kustomeissa on valinnan varaa likipitäen älyttömän paljon mutta es'mes Mavikin Openin kehän sisäpuolelle kun osaava meedio kassa DT:n palikoista setin niin on paino-laatu ja hinta kohdallaan... jos siis osaava kasaaja löytyy, lähtökohataisesti saksasta ei kannata tilata kuin osat mutta kasauttaminen kannattaa jättää kotomaan-osaajalle.

Jupis
02.08.2007, 15.44
Saman kysymyksen äärellä itsekkin.
Budjettina hieman maltillisempi 300-400e max ja olen ehkä päätymässä Fulcrum racing 3 vaihtoehtoon. Customia ei nyt jaksaisi alkaa tilailemaan.
Vai olisko jotain suositeltavampaa? Kevyt kuski ja filoon tulee Campan Centaureilla. Carbon runkoon punaisilla detaileilla kävis musta Fulcrumi hienosti :)

Hans Opinion
02.08.2007, 15.54
Fulcrumi on tuossa hintaluokassa kova sana - luotettavat peruskiekot... laakerit taitaa olla urakuulaa?

Mika Petteri
02.08.2007, 15.56
Kiitos nopeista vastauksista. Tuo kustom-kiekko ajatus kiehtoi jo alustavasti, mutta jostain syystä ajattelin, että ne ovat liian "työläät". Ja mieluusti kiekko saisi olla mahdollisimman kevyt ja olen jostain syystä saanut käsityksen, että valmiskiekot ovat (samassa hintaluokassa) kevyempiä kuin kustomkiekot... vaan taitaapa olla väärä käsitys. Tietysti myös ulkonäkökysymykset (vaikka ne ei tärkeitä olekaan) painavat vaakakupissa. Kustomkiekot ovat aika perinteisen näköisiä ja valmiskiekkoja saa aika hienon näköisinä (esim campan eurus).
-mika

titaani
02.08.2007, 15.59
Kukin tekee mitä haluaa, mutta pk-seudun pyöräteille suosittelisin perinteisiä kiekkoja, kunnon rysäyksestä selviää vanteen vaihtamalla, valmiskiekko voi mennä käytännössä kerralla entiseksi (kokemusta on).

Itse olen havainnut kestäväksi ratkaisuksi taakse Mavic CXP33 ProLock-nippeleillä ja eteen Open Pro. Miksi? Takakiekko näin pomminkestävä ja lisäksi takakiekossa Open Pro tuppaa vaatimaan rihtausta turhan usein. Edessä Open Pro on taas mukavampi matalampana vanteena.
Edessä kestää 28-reikäisenäkin, jos löytää jostain navan.

Jos käytössä on Campa Record navat, saa setin painon jonnekin 1640 g seutuville, jos edessä revot. Ja setti on todella pitkäikäinen, koska vauriot voi korjata.

Harryupp
02.08.2007, 16.45
Kukin tekee mitä haluaa, mutta pk-seudun pyöräteille suosittelisin perinteisiä kiekkoja, kunnon rysäyksestä selviää vanteen vaihtamalla, valmiskiekko voi mennä käytännössä kerralla entiseksi (kokemusta on).

Itse olen havainnut kestäväksi ratkaisuksi taakse Mavic CXP33 ProLock-nippeleillä ja eteen Open Pro. Miksi? Takakiekko näin pomminkestävä ja lisäksi takakiekossa Open Pro tuppaa vaatimaan rihtausta turhan usein. Edessä Open Pro on taas mukavampi matalampana vanteena.

Jos käytössä on Campa Record navat, saa setin painon jonnekin 1640 g seutuville, jos edessä revot. Ja setti on todella pitkäikäinen, koska vauriot voi korjata.

Minä olen elopainoni (98 kg) takia 28 - 32 -36 pinnaisten kiekkojen kannalla ja minä olen myös todennut Mavic CXP 33 vanteet erittäin kestäviksi. Mä olen kasanut kiekkoja itselleni ja pyöräkavereille monta kymmentä vuotta ja hyvin ovat kasassa pysyneet. DT-pinnat ovat olleet riittävän hyvät mulle, ei ole tullut valituksia.
On vain tarvinnut vaihtaa muutama ohueksi jarrutettu vanne jvuosien mittaan.
Mulla on tällä hetkellä yksi Ritchey tehdaskiekko jota ei saa kasaan koska 24 reikäistä OCR vannetta ei löydy (ainakaan halvalla). Jos olis ollut 28 pinnainen olis helpommin ja halvemmin löytynyt uutta vannetta.
Muutaman vanteen ja pinnoja voi pitää varastossa paremmin kuin muutamat parit tehdaskiekkoja.

Petteri Ellilä
02.08.2007, 17.23
Campagnolo Neutron.

- Mahtuvat kirkkaasti hintaluokkaan
- Irtokuulanavat
- Naurettavan helppo laakerin säätö ja voitelu
- Kevyet
- Tunnottomat sivarille
- Pehmeät pystysuunnassa
- Proffat ja minä ajamme näillä, aja sinäkin
- Sanoinko jo että kevyet
- Varaosia todistettavasti löytyy
- Neutroneita ei tule joka päivä vastaan

Patron
02.08.2007, 17.38
Campagnolo Neutron.

Toinen ääni Neutroneille. Matalampi profiili on mukavampi, vaikka juuri Neutroneista ei kokemusta olekaan. Tässä mielessä tuo kysyjän "mukavuus" aspekti täyttyy näistä kaikista mainituista vanteista vain Neutronilla. Ja niihin vielä latexi sisuskalut, niin avot!;)
Neutroneitten saatavuus oli vaan reilu 2kk sitten surkea. Kenties homma on nyt jo kunnossa.

J-ii
02.08.2007, 21.24
Itsellä Neutronit ja Protonit. Ajossa noiden välillä en itse huomaa eroa, joku saattaa huomata...Protonit puolet halvemmat kuin Neutronit. Onhan Neutronit tietty hienomman näköset...

Kane
02.08.2007, 21.53
Protonit, neutronit ja elektronit... Fulcrum Racing 1 on myös hyvä. Kaikki on siis hyviä!

Pyöräpummi
03.08.2007, 00.09
Tuon on ostoslistalla. Sattuu olemaan jo tuolla "myynnissä".

http://209.85.135.104/search?q=cache:975u1_BNeSkJ:www.cyclelogical-newcastle.com/webshop/product_info.php%3Fproducts_id%3D3142+Shimano+WH-7850-SL&hl=fi&ct=clnk&cd=3&gl=fi&client=firefox-a

Hinta todennäköisesti tarkoittaa vain yhtä kiekkoa.

Kohtuuhinta setiltä olisi ehkä noin 600 euroa.

Hans Opinion
03.08.2007, 10.34

Jep, tuossa puhuu järki. Kannattaa miettiä etu ja takapäähän eri kehiä. Minulla on Tunen navoissa kiini etukiekossa cx-rayt RR1.1 kehässä ja takana OpenPro DT:n kompiksilla nippelit on alua kummasakin päässä. 32-reikäiset Rayt+rr ei kestäneet takana edes yhtä suvea suorassa, edessä tuntuu kestävän. Mavikki+dt nosti painoa 80g mutta kestävyys on varmasti luokkaa parempi myös - silti massa pärjää es'mes ES:lle vaikka hinta jää alle 6huntin.

Kaikesta huolimatta ensi suvelle tulee alle toden'näköisesti Shamalit kun niitä rupeaa saamaan järkevällä värityksellä (titan)... myös Lightweitit kiinnostaa kun niiltäkin on tulollaan avokas... no, katsotaan LW:n hinnoittelu.
Tunnelma on Hanssilla kyllä nyt se että alle tulee joka'tapauksessa irtokuula/valmiskiekot koska olen kyllästynyt jatkuvaan urakuula-laakereiden päivittämiseen eikä kustomien oikominenkaan kauheasti kiinnosta... siitäkään huolimatta että ne irtoaa halvemmalla kuin valmiskiekot.

Patron
03.08.2007, 10.40
Tunnelma on Hanssilla kyllä nyt se että alle tulee joka'tapauksessa irtokuula/valmiskiekot koska olen kyllästynyt jatkuvaan urakuula-laakereiden päivittämiseen eikä kustomien oikominenkaan kauheasti kiinnosta... siitäkään huolimatta että ne irtoaa halvemmalla kuin valmiskiekot.

menee taas rankasti OT, mutta:
Kuinka usein sä olet joutunut vaihtamaan noita laakereita?
Eli pitäisköhän munkin alkaa etsimään jo uusia laakereita...

Kysyy nimim: asiasta tietämätön.

VesaP
03.08.2007, 11.49

Ja jos laakereita vaihtaa niin pistää suosiolla nämä:

http://www.ceramicspeed.com/

Nimellinen viissataa eskoa ZIPP303:sen + Recordin takavaihtajan laakerit, keraamisina. (ei, mulla ei ole, haluttas kyllä hommata... samalla toki vois kysyä sopivia leekereitä Claviculan keskiöön...)

Campagnolo Neutron.

- Kevyet

clip...

- Sanoinko jo että kevyet

No miten tuon nyt ottaa. Keveys on katsojan silmissä vai miten se sanonta meni... :rolleyes:

Hans Opinion
03.08.2007, 12.10
menee taas rankasti OT, mutta:
Kuinka usein sä olet joutunut vaihtamaan noita laakereita?
Kysyy nimim: asiasta tietämätön.

No Tuneen es'mes piti vaihtaa balttiaralla 4tkm kohdalla, Ksyriumissa kesti reilusti pidempään. Muistan että vanhat Recordin irtokuula takanavat olivat perintötavaraa. Puhun nyt siis takalaakereista, edessä ei ole ollut ongelmia minkään navan kanssa vaan siellä ne pelittää vaikka kuinka pitkään, ei etunapaan kohdistu sellaisia voimia kun taakse.

Oleellista tässä on kaksi asiaa; kuinka llakeri on suojattu ja laakerin laatu (merkkituote vai ei). Laakeri menee Hansilla vaihtoon kun se rupeaa ääntelemään, harvemmin sielä väljää löytyy mutta enemmän ajetuista sellaistakin on löytynyt. Kun taka-navan purkaa ja pyörittelee kädessä niin tarkkana pitää olla että havaitsee mitään mutta isommalla voimalla takapää ääntelee... ja sehän se käy helposti hermonpäälle jos pyörästä kuuluu ylimääräisiä ääniä.

Kyllä tässä olen tullut nyt siihen lopputulemaan että urakuula ei ole paras mahdollinen laakerointi näin matalille rpm:lle - ne on tarkoitettu laitteisiin jotka pyörii reippaasti "kovemmalla kadenssilla" eli se'mes sähköisiin työkaluihin.
Toinen syy miksi urakuula ei kestä on minusta ehdottomasti se että laakerit on aivan liian pienikokoisia eli konstruktio on epäonnistunut. Urakuulahan leivotaan paketiksi jolloin kuulat ovat pienemmällä kehällä urakuulan kuoren vuoksi kuin irto-kuula-laakerissa. Mitä suuremmalle kehälle kuulat saadaan sen kestävämpi laakeri on. Tästä on kokemuksia Recoredin keskiön laakereiden osatlta ja kun UltraTorguessa laakerointi konstruktoitiin isommalle kehäle ja mahdollisimman etäälle toisistaan niin johan kestää... ainakin 5tkm on jo kestänyt. Kaverin 1000€:n Claviculan-kammessa ei laakerit kestäneet kuin noin 5-6donaa ja kun purettiin keskiö niin pikku laakereitahan sinne oli laitettu ja niissä oli jo vakavaa väljyyttä... eikä tietoa valmistajasta... huraa taas löytyi kuraa...

Normaalissa kuntoilukäytössä laakerit kestää huomattavasti pidempään kun kiskäytössä jossa putkelta runtataan isommalla voimalla. Hanssi on heikkovoimainen 80kg ikuri eikä ura-kuula-laakerit tahdo kestää.

Pakko tässä vissiin on siirtyä irtokuula-tyyppisiin napoihin, niiden huolto on paljon helpompaa kuin urakuulien vaihto... herkempiäkin taitavat olla hyvin säädettyinä.

eppe
03.08.2007, 14.34
Kestäneet kevyen kuskin lenkkikäytössä jo lähes 30000km ongelmitta. Puutteina pieni sivutuuliherkkyys, mutta plussana esim. Campa Protoniin verrattuna parempi sivuttaisjäykkyys. Ja mitään ei oo Ksyrreille tosiaan tarvinut tehdä. Ajoa vaan...Jos ajomukavuutta tarvii niin hommaa 25mm kumit tai vähän laskee painetta.

Patron
03.08.2007, 16.21
Ja jos laakereita vaihtaa niin pistää suosiolla nämä: http://www.ceramicspeed.com/ Nimellinen viissataa eskoa ZIPP303:sen + Recordin takavaihtajan laakerit, keraamisina. (ei, mulla ei ole, haluttas kyllä hommata... samalla toki vois kysyä sopivia leekereitä Claviculan keskiöön...)

Heh, joo - noita mäkin oon kuolannut. :) Jossain näinkin jo Campan Centaur -napaan sopivat (mm. Proton), ilmeisesti hybridi tyyppiset keraamiset laakerit hintaan n. 160€. En vaan enää muista että missä. Jäipi vielä hankkimatta...

No Tuneen es'mes piti vaihtaa balttiaralla 4tkm kohdalla, Ksyriumissa kesti reilusti pidempään. Muistan että vanhat Recordin irtokuula takanavat olivat perintötavaraa. Puhun nyt siis takalaakereista, ...
Täytyy vähän seurata niiden laakereiden ääntelyä. Ei noilla omilla ole takana kuin vasta reilu tonni, joten tämä kesä mennään ainakin niillä vanhoilla laakereilla.

Kiitos vinkeistä! :)

EDIT: Tuollahan noita laakereita olis tarjolla, mutta eihän noista ota erkkikään selvää että mikä sopii...tää ei ollu kyllä se linkki jossa olin aikaisemmin käynyt...
http://www.bocabearings.com/main1.aspx?p=showsearchforpage&cat=rccrossrefguide&pg=9&bc=SK&mfr=268

kauris
30.08.2007, 14.16
No jokos mika petteri on kiekot tilannut ja mihin päädyit?

Itselläni olisi hintaluokka suurunpiirtein sama (600 €). Uudet paremmat Campagnolot nykyisten Ventojen tilalle ovat tällä hetkellä mielessäni etusijalla. Mikä noitten medium- ja matalaprofiilisten eli eurus vs. neutron kanssa käytännössä on erona? Käyttö olisi pääasiassa eteläisessä Suomessa tapahtuvaa kuntoilua ja kuntokin on vain siinä 27 - 32 km/h keskariin yltävää (matkasta ja yksin/porukassa riippuen). Kuskilla painoa alle 70 kg ja fillarina alu/hiilikuiturunkoinen maantiepyörä.

edit: ja ei ongelmaa, jos järkevin ehdokas maksaisikin esim. "vaan" 400 ja paino ja muut ominaisuudet käytännössä samat. Mutta mitään Shimanoja ei Colnago-Campa pyörään tietysti tule :)

ketju44
30.08.2007, 21.58
edit: ja ei ongelmaa, jos järkevin ehdokas maksaisikin esim. "vaan" 400 ja paino ja muut ominaisuudet käytännössä samat.

Mielestäni vois ajatella jopa tuollaisia :

http://www.suomenurheilupyora.fi/index.php?pid=31&lang=fin&group_id=28&product_id=1141

OJ
30.08.2007, 22.59
Näytti olevan Amerikan maalla Pricepointissa edelleen samoja kiekkoja myytävänä mitkä ostin keväällä. Eli Reynolds Alta Race (http://pricepoint.com/detail/15503-365_REYAR6-3-Parts-75-Wheelsets/Reynolds-Alta-Race-Road-Wheelset.htm). Paino menee samoihin Ksyrre ES kanssa, mutta viisaammat ovat kertoneet kiekon olevan aerompi. Kiekko on kasattu standardikamasta, eli ei tarvitse tilata Gyntteriltä varaosia jos menee katolleen ja kiekot ovat kestäneet mun 75-77kg painon alla oikein hyvin tän kesän kisat ja jonkin verran lenkkiä paljon heikommilla teillä mitä Suomessa on tullut mua vastaan. Kun on tän kesän seurannu parin tyypin taistelua Ksyrre ES kiekkojen kanssa, niin voisin jopa väittää noita vahvemmiksi.

Tietty tohon tulee postit ja tullit sun muut päälle, mutta kyllä toi siltikin jää aika kirkkaasti ton 400€ hinnan alle.

Yksi hyvä vaihtoehto on tietty Eastonin kiekot Bike-Discountista. Miinuksena sekä Reynoldsissa että Eastonissa on se, että niihin ei käy Campan pakka.

kauris
30.08.2007, 22.59
http://www.suomenurheilupyora.fi/index.php?pid=31&lang=fin&group_id=28&product_id=1141

1690 g, eikö niitä vois kutsua jo hieman painaviksi. Muut ominaisuudet saattavat toki olla kohdillaan. Ventoni ovat vuosimallia 2006 ovat 1755g mutta ilmeisesti ilman linkkuja. Arvo niillä uutena vissiin alle 150 euroa.

edittiä: neutronit -07 saisi näköjään ainakin 429,90 € hintaan + postik. saksanmaalta. painoa niillä 1,55 kg. Mukaan linkut ja pussit ja vannenauhat.

ketju44
31.08.2007, 17.08
Paino menee samoihin Ksyrre ES kanssa, mutta viisaammat ovat kertoneet kiekon olevan aerompi.

Kun on tän kesän seurannu parin tyypin taistelua Ksyrre ES kiekkojen kanssa, niin voisin jopa väittää noita vahvemmiksi.

.

Kuntoilijalle ei toi aerodynaamisyys taida paljon merkata noilla vauhdeilla.

Itsellä ES Ksyriumit ja paino n. 88kg. Ei mitään ongelmia.

ketju44
31.08.2007, 17.11
1690 g, eikö niitä vois kutsua jo hieman painaviksi. Muut ominaisuudet saattavat toki olla kohdillaan. Ventoni ovat vuosimallia 2006 ovat 1755g mutta ilmeisesti ilman linkkuja. Arvo niillä uutena vissiin alle 150 euroa.

edittiä: neutronit -07 saisi näköjään ainakin 429,90 € hintaan + postik. saksanmaalta. painoa niillä 1,55 kg. Mukaan linkut ja pussit ja vannenauhat.

Paljon menoa helpottaa kuntoilijalla tuo 130g ?

OJ
06.09.2007, 18.40
Kuntoilijalle ei toi aerodynaamisyys taida paljon merkata noilla vauhdeilla.

Itsellä ES Ksyriumit ja paino n. 88kg. Ei mitään ongelmia.
Piti jos vastata aikaisemmin, mutta unohtu.

Kuntoilijallehan ei kiekon aerodynaamisuudella, painolla tai esimerkiksi herkillä laakereilla ole mitään merkitystä. Vauhdit ovat matalia ja jos Suomessa liikutaan, niin mäkiäkään ei ole. Tärkein asia kuntoilijalle on kestävyys, kun aika harva kykenee itse tekemään kiekolle yhtään mitään, ja sitten tietty ulkonäkö.

Mä olen miettinyt, että onkohan noissa Mavicin kiekoissa jotain vaihtelua erien välillä. Suomalaisilla tutuilla Ksyrret ovat kestäneet käsittääkseni aika hyvin, mutta ton lähikaupan asiakaskunnalla on ollut ongelmia oikein roppakaupalla ja ksyriumit pitää mun oikomis- ja pinnanvaihtotilaston ykköspaikkaa tänä kesänä. pari tyyppiä on kyllä vaihtanut ksyrret cosmiceihin kun mavic on tullut vastaan hyvällä diilillä vähän niinkuin takuunomaisesti. Täällä on kyllä tiet heikommassa kunnossa kuin Suomessa, mutta ei nyt niin pahassa hapessa ettei nnormaalit maantiekiekot sitä kestäisi.

kauris
06.09.2007, 19.04
Kuntoilijallehan ei kiekon aerodynaamisuudella, painolla tai esimerkiksi herkillä laakereilla ole mitään merkitystä. Vauhdit ovat matalia ja jos Suomessa liikutaan, niin mäkiäkään ei ole. Tärkein asia kuntoilijalle on kestävyys, kun aika harva kykenee itse tekemään kiekolle yhtään mitään, ja sitten tietty ulkonäkö.

OJ:n ja Ketju44:n kommenttien perusteella mulla ei siis ole mitään syytä vaihtaa Ventoja parempiin. Kestäneet ovat. Saman tien voisin tietty myydä nekin ja vaihtaa johonkin selvästi painavampaan, halpaan ja kestävään satsiin. Ja säästyneillä rahoilla olutta ostamaan :)

Ei vaan, mä olen siitä keveyden tärkeydestä kuntoilijalle vähän eri mieltä. Aerodynaamisuus ei toki ole niin tärkeätä siellä 30 km/h tienoilla, mutta eikö juuri aerodynaamisuuden kustannuksellakin erityisen kevyet kiekot olisi hyvät? Jaksaisi vähilläkin wateillansa paremmin kiihdyttää mutkan jälkeen tai mäen päällä vauhtinsa takaisin edes sinne 30 tienoille.
Jos 400 € tai 600 € nyt sattuu olemaan mahdollisuus sijoittaa harrastukseensa kiekkojen muodossa, niin mielihyväntunteen lisäksi luulisi ajo-ominaisuuksien tai tuntuman (ehkä myös vauhdin) ainakin vähän paranevan vanhoihin kiekkoihin verrattuna.

OJ
06.09.2007, 19.17
Jos Ventot toimii, niin ajaa niillä vaan. Jotkut toiset alumiiniset avokiekot ei ole yhtään sen paremmat.

Mun kommentti nyt oli vastine Ketju44 kommentille, että aerodynaamisuudella ja 130g painonsäästöllä ei ole kuntoilijalle mitään merkitystä. Olen toki samaa mieltä, mutta paremmilla (aerodynaamisilla, kevyillä ja jäykillä) kiekoilla on usein myös kiva ajaa. Kuntoilu- ja lenkkikäytön tarpeisiin riittää aivan loistavasti jotkut ~100€ kiekot ja kyllä halpiskiekoilla kisaakin ajaa oikein kivasti, mutta silti paremmat (kts. yllä) kiekot on hyvin usein paremmat ajaa ja jopa nopeammat. Kilpakuntoilijat ovat sitten se ryhmä mikä on todella anaali noiden kamojen suhteen ja vain paras on melkein riittävän hyvää.

EDIT: Joku 600€ Ksyrreistä tms. matalista alu-avoista on kyllä ylihinta, mutta kukin tyylillään. Esimerkiksi Eastonin Circuitit saa Saldenilta 349€/pari ja ne on taatusti ainakin yhtä hyvät kuin Ksyrret.

Pekka L
06.09.2007, 19.29
No mä heitän Fulcrum Racing 3 tai 1. Mulla on kolmoset ja on hyvät, ei voi moittia. Jos perstaskussa on vääntöä, niin parisataa lisää ja saa ykköset. Menee just tuohon 400-600 haarukkaan. Ja kaiken lisäksi mielestäni keskimääräistä hienomman näköiset kiekot. Painot 1610g ja 1550g per pari.

kauris
13.12.2007, 18.47
Mites nuo neutron ultrat?
http://bike-components.de/catalog/Road/Wheelset/Neutron+Ultra+Laufradsatz

postikuluineen 599 euroa. Menis campan euruksen ja fulcrum ykkösen kanssa käytännössä samoihin hintoihin.

Onko ultra-mallin hiilikuituisissa navoissa tai muissa eroavaisuuksissa ultran perusmalliin nähden huonoja puolia perus lenkkikäytössä (lue kestävyys tms.)?

Antti Salonen
13.12.2007, 18.54
Eipä oikeastaan, sillä ihan samat laakerit siellä on sisällä. Hyödynkin kanssa on tietty vähän niin ja näin, mutta onhan ne aavistuksen kevyemmät.

kauris
14.12.2007, 07.58
Mielenkiintoista. No, koska elitet eivät jostain syystä houkuta, jatkan euruksien ja fulcrumien välistä arvontaa.

VesaP
14.12.2007, 13.34
Mites nuo neutron ultrat?

Hyvät on! Ilman että olen metriäkään niillä ajanut mutta näin on uskottava kun tuommoset kotona odottaa cyclocrossariin asennusta.

Ja onneksi vanteeseen oli liimattu varmaan 30 senttiä pitkä varoitustarra (vapaasti suomentaen):

<CLIP>
Varoitus! Nämä vanteet kuluvat ajaessa. Tarkista ne säännöllisesti tai kuolet.
</CLAP>

Muutenhan sitä olisi voinut vaikka kuolla jos tuota ei olis nähnyt! :eek:

kauris
14.12.2007, 14.21
Hyvät on! Ilman että olen metriäkään niillä ajanut mutta näin on uskottava kun tuommoset kotona odottaa cyclocrossariin asennusta.

Ja onneksi vanteeseen oli liimattu varmaan 30 senttiä pitkä varoitustarra (vapaasti suomentaen):

<CLIP>
Varoitus! Nämä vanteet kuluvat ajaessa. Tarkista ne säännöllisesti tai kuolet.
</CLAP>

Muutenhan sitä olisi voinut vaikka kuolla jos tuota ei olis nähnyt! :eek:

Ameriikastako tilasit, kun varoitustekstit oli moiset?

A R:nen
14.12.2007, 14.33
Kyllä ne tekstit ovat samat kaikkialla, yst terv nimim "incidenti, lesioni fisiche o morte".

VesaP
14.12.2007, 14.45
Kyllä ne tekstit ovat samat kaikkialla, yst terv nimim "incidenti, lesioni fisiche o morte".

Joo, kyllä nuo meikäläisenkin kiekot ihan Güntherilta tulivat. Ja hyviltähän ne käsissä hypisteltäessä vaikuttavat. Empä yhtään ihmettele miksi eivät ajossakin toimisi kuin junan vessa. Ja jos kyseessä on tosiaan irtokuulalaakerinavat niin sehän on huippuhomma näin talvi-suola-paska-cyclocrosskäyttöä ajatellen!! Saa iskeä pari kertaa talvessa uudet vaseliinit peliin aina! :cool:

Edit: Vai oliko noissa irtokuulalaakerit??? Ainakaan mun vanhoissa Vennoissa ei ollut...

kauris
14.12.2007, 15.44
Ja jos kyseessä on tosiaan irtokuulalaakerinavat niin sehän on huippuhomma näin talvi-suola-paska-cyclocrosskäyttöä ajatellen!! Saa iskeä pari kertaa talvessa uudet vaseliinit peliin aina! :cool:

Edit: Vai oliko noissa irtokuulalaakerit??? Ainakaan mun vanhoissa Vennoissa ei ollut...

Herra on hyvä ja aukaisee asian varmistamiseksi. Ja kertoo sitten meille muillekin :)

kauris
18.12.2007, 17.28
heh, lueskelin fulcrum racing ykkösten manuaalia netistä (kiekkoja en vielä omista) ja siellä mm. kehoitettiin viemään vähintään kerran kuukaudessa kiekot asiantuntevan mekaanikon tarkistettavaksi.

Markku Silvenius
19.12.2007, 16.22
http://www.planet-x-bikes.com/road/images/pagemaster/Rim_procarbon50_400_1.jpg

Millaiset noista mahtaisi tulla? Taitaa hinta vaan nousta yli alkuperäisen kysymyksen budjetin (kehät ~450 €) Mut vois olla livakat jollain irtokuulalaakereilla.

twentyniner
19.12.2007, 19.24
Itselleni hankin ensi kesän ajoihin Krysium ES:ät, kun löytyi halvalla , kokemusta ei kauheasti ole maantiepuolelta, mutta helvetin hyviltä nuo ainakin näyttävät :) Eikös se ole paras kriteeri, jos ajelee ei niin tosissaan?

OJ
20.12.2007, 16.28
http://www.planet-x-bikes.com/road/images/pagemaster/Rim_procarbon50_400_1.jpg

Millaiset noista mahtaisi tulla? Taitaa hinta vaan nousta yli alkuperäisen kysymyksen budjetin (kehät ~450 €) Mut vois olla livakat jollain irtokuulalaakereilla.
Ainakin aikaisemmin noi Planet-X hiilarivanteet oli samaa kamaa kuin American Classicit ja parit muut merkit. Vanne on tosi heikko. Pari tuttua rikkoi noi ihan ajamalla ilman kolarointeja.

Corimat saa paljon halvemmalla tai sitten otat hyödyn irti heikosta dollarista ja tilaat ~1500 dollarin kiekkosetin jenkeistä. Alta 1000 eurolla saat esimerkiksi Reynoldsin DV 46 kiekkosetin.

Jäpis
21.12.2007, 12.50
...tai sitten otat hyödyn irti heikosta dollarista ja tilaat ~1500 dollarin kiekkosetin jenkeistä. Alta 1000 eurolla saat esimerkiksi Reynoldsin DV 46 kiekkosetin.

Niin varmaan saakin tuohon hintaan, jos kiekkosatsi ei juutu tulliin. Mulla ei ole kokemusta kuin yhdestä Jenkkilän-tilauksesta, mutta tilaamani levy ainakin jäi tulliin. Dollarihinnan päälle tuli siis alv ja sen päälle tulli, vai oliko se toisinpäin. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita ettei USA:sta kannattaisi tilata mitään, on se dollari meinaan niin heikko ettei siinä enää tullit paljon paina.

OJ
21.12.2007, 16.19
Niin varmaan saakin tuohon hintaan, jos kiekkosatsi ei juutu tulliin. Mulla ei ole kokemusta kuin yhdestä Jenkkilän-tilauksesta, mutta tilaamani levy ainakin jäi tulliin. Dollarihinnan päälle tuli siis alv ja sen päälle tulli, vai oliko se toisinpäin. Ei se kuitenkaan sitä tarkoita ettei USA:sta kannattaisi tilata mitään, on se dollari meinaan niin heikko ettei siinä enää tullit paljon paina.
Joo onhan tossa noi tulli asiat ja muut. Siksi Coriman hinnat onkin aika kohdillaan. Jos haluaa tuunata, niin rakentaa Corimat vaikka Tunen tms. navoilla.

Raakahanu
21.12.2007, 18.18
Noita Planet X:n kehiä löytyy joskus sopuhintaan kyselemällä, kosmeettista kakkosluokkaa. Saitilla niitä ei tosin mainostella.

kauris
25.12.2007, 15.47
Joo, kyllä nuo meikäläisenkin kiekot ihan Güntherilta tulivat. Ja hyviltähän ne käsissä hypisteltäessä vaikuttavat. Empä yhtään ihmettele miksi eivät ajossakin toimisi kuin junan vessa. Ja jos kyseessä on tosiaan irtokuulalaakerinavat niin sehän on huippuhomma näin talvi-suola-paska-cyclocrosskäyttöä ajatellen!! Saa iskeä pari kertaa talvessa uudet vaseliinit peliin aina! :cool:

Onko Giantti Neutroneineen päässyt jo jouluajeluille? Miltä vaikuttivat? Pysyikö laakeritkin vauhdissa vai olivatko liian irtonaiset? ;)

MikiV
25.12.2007, 18.59
Nyt alkaa olla projekti siinä vaiheessa että pitäisi alkaa pähkäillä kiekkojen valinnan kanssa. Mitkä olis hyvät kiekot tempo/triathlon käyttöön? Oon ollu Zipp 808 kannalla ,mut sit ois tietty noi coriman Aero+ ja Zipp 606. Entäs Hed? Tuubina olen ottamassa ja levyn jätän vielä väliin.

VesaP
27.12.2007, 14.25
Onko Giantti Neutroneineen päässyt jo jouluajeluille? Miltä vaikuttivat? Pysyikö laakeritkin vauhdissa vai olivatko liian irtonaiset? ;)

Joo, on ollut parilla lyhyellä lenkillä (yhteensä 140 km) alla eikä mitään valittamista toistaiseksi. Ja kuulin "luotettavasta lähteestä" että ko kiekkojen laakerit ON irtokuulaversioiset. Eli kuulat on jossain urassa mistä ne voi napsauttaa irti tarkempaa voitelua/puhdistusta varten. Eli HIENO HOMMA! Hyvät cc-kiekot näinollen loskakelille!

Saa tosin nähdä miten on kulutuskestävyyden kanssa. Kevyissä kiekoissa kun luulisi että on vähemmän materiaalia jarrupinnoissakin mitä jossain painavissa halpisversioissa. Tai sit painonsäästö on toteutettu navoissa/pinnoissa mitkä ei kulu pahemmin. Tiedä häntä. Ei muuta kuin kovaa ajoa!! :cool:

buhvalo
27.12.2007, 14.35
Oon kuutioinut tässä uusien kiekkojen hommaamista. Mitä mieltä seuraavista, hinta/laatusuhde, kestävyys, huoltohelpous.

Easton Tempest II. 460€
http://www.delta-bike.de/laufraeder.asp?numma=EAS26511

American classics 420. 390€
http://www.pyoramaailma.fi/kiekot_rd.html

7801-SL dura-ace. 599€
http://www.bike24.com/1.php?content=7;mid=2;ID=d5b30c6940b16dcdd85a3d18d 566371b

Fulcrum Racing 1. 569€
http://www.jedi-sports.de/js-shop/product_info.php?language=en&info=p21_Fulcrum-Racing-1-silber.html

VesaP
27.12.2007, 14.40
Nyt alkaa olla projekti siinä vaiheessa että pitäisi alkaa pähkäillä kiekkojen valinnan kanssa. Mitkä olis hyvät kiekot tempo/triathlon käyttöön? Oon ollu Zipp 808 kannalla ,mut sit ois tietty noi coriman Aero+ ja Zipp 606. Entäs Hed? Tuubina olen ottamassa ja levyn jätän vielä väliin.

Ota ZIPPit. Joku malli niistä. Ittellä ei mitään pahaa sanottavaa. Ittellä on 202/303/900 limput. Tai no, 900 meni parempaan käyttöön kovemman kuskin alle Kerawalle mutta anyway. Kehät on kestäneet vaikka minkälaista ajoa. On tiputeltu varsin huolella katukivetyksistä alas, ja välillä vahingossa paukautettu monttuihin jne. 202/303 on ja kukkuu vain kuin uudet olis!! 900:sta nyt en kerennyt mihinkään kolhia kun yksi kisa vain ajettu sillä. Se oli parempi kuin uutena kun se kotia vaihtoi.

Edit: Ja liukkailtakin noi kiekot on tuntuneet... Tai lähinnä 303/900 setti. 202 nyt ei niin kauheen liukkaalta tunnu mutta sivutuulessa NIIIIN namunen ajaa kun tuuli ei ota yhtään kehään kiinni!! Eikä toi 202:kaan mikään ankkuri ole. Mutta ehkei tempokäyttöön kuitenkaan se optimaalinen valinta, varsinkin jos ei myrskysivutuulta ole koko ajoreitin ajan.

kauris
27.12.2007, 18.36
Oon kuutioinut tässä uusien kiekkojen hommaamista. Mitä mieltä seuraavista, hinta/laatusuhde, kestävyys, huoltohelpous.

Fulcrum Racing 1. 569€
http://www.jedi-sports.de/js-shop/product_info.php?language=en&info=p21_Fulcrum-Racing-1-silber.html

Noita itse meinaan mutta aion hankkia Suomesta, kun kerran samalla hinnalla saa.
www.horscategorie.com

Heikkoveikko
01.01.2008, 05.25
Onko kukaan päässy kokeilemaan uusia dura-ace hiilari-avoja? Kiinnostaisi varsinkin kun en kisaa vaan omaksi huviksi - tuntuisivat käytännöllisille jos paino pitää vain paikkansa.

di luca
01.01.2008, 09.22

American classics 420. 390€
http://www.pyoramaailma.fi/kiekot_rd.html

Mulla on A 350:set. Hyvin on toimineet kuntoajossa ja kestäneet, kilomatrejä n. 5000 noilla. Tärkeintä on huomata mikä on kiekkojen painoraja: mulla 80 kg. Eli 350:set ei oo isoille pojille, noista 420 en tiiä. AC:n takanavassa on kaksi 19 mm:n mutteria rinnan ja ne vaativat litteän avaimen auetakseen enkä ole tuota työkalua löytänyt. Tosin kuvastoissa on ollut, mutta en oo vielä tilannut. ET:llä ei ollut tuommosta työkalua, mutta kysy jos nuo hommaat.

buhvalo
01.01.2008, 19.59
Mulla on A 350:set. Hyvin on toimineet kuntoajossa ja kestäneet, kilomatrejä n. 5000 noilla. Tärkeintä on huomata mikä on kiekkojen painoraja: mulla 80 kg. Eli 350:set ei oo isoille pojille, noista 420 en tiiä. AC:n takanavassa on kaksi 19 mm:n mutteria rinnan ja ne vaativat litteän avaimen auetakseen enkä ole tuota työkalua löytänyt. Tosin kuvastoissa on ollut, mutta en oo vielä tilannut. ET:llä ei ollut tuommosta työkalua, mutta kysy jos nuo hommaat.

Jenkki-foorumilla joku itki takanavan jatkuvaa säätötarvetta AC:lla, ilmeisesti sulla ei ole ollut siihen tarvetta kun avaintakaan ei ole tarvinnut vielä hommata. 420:lla ei ollut paino rajaa ilmoitettuna, ei ilmeisesti kestää... Yllättävän halvat nuo on painoonsa verrattuna (1460g). Itelle tuli pyörän mukana 220:t ja ne ei kyllä luo luottamusta AC:n. Navoissa oli lommot laakeripinnoilla, kun avasin ne ihmeteltyäni huonoa rullaavuutta.

di luca
04.01.2008, 09.46
Napa piti säätää heti uutena, kun polkimet pyörivät vapaarattaan mukana. Sen sain tehtyä kevyellä väkivallalla pikkujakarilla ja hylsyllä. Sitten on pelannut tosi hyvin. Syksyllä huoltoguru vielä läpivalaisi pöörän ja kiekot/navat oli ihan priimat.
Mulle sattui muuten uutena vahinko, jossa takakiekko putosi kädestä betonilattialle ja jarrutuspintaan tuli painauma (ei onneksi traaginen!). Rihtaamalla vanne oikeni vielä ja on kestänyt siis hyvin kilometrejä ja ajoa huonommallakin asfaltilla. Mutta siis painoo on mulla 67 kg. Ei varmaan toimisi isommilla pojilla! Niin enkä minä aja kilpaa vaan ihan huvittelen.:)

Järvinen
05.01.2008, 12.15
Itselleni hankin ensi kesän ajoihin Krysium ES:ät, kun löytyi halvalla , kokemusta ei kauheasti ole maantiepuolelta, mutta helvetin hyviltä nuo ainakin näyttävät :) Eikös se ole paras kriteeri, jos ajelee ei niin tosissaan?

Ulkonäön takia noi kiekot mullakin haussa, tuli ostettua punainen pyörä, joten sopis varmaan hyvin yhteen. Ja ovat ihan riittävän laadukkaat harrastelijan käyttöön...

Hans Opinion
11.01.2008, 13.25
Tuntuu että kiekot pitäisi hankkia vaikka välitöntä tarvetta ei olekaan.

Tuumailuissa on kummitelleet ainakin nuo Fullcrumin ykköset, joissa on aika kova hinta/laatusuhde, sekä Campan Shamalit kun niitä saa nyt myös titaanin värisenä... kustomit passaan tällä kertaa...

Eilen pääsin hypistelemään BikePlanetin asiakastilaisuudessa ÄrSyssejä http://www.mavic.com/road/products/R-Sys.995475.aspx
Hienot on hiilikuitupuolat ja kätevä pinnamagneetti kuuluu kauppaan... mudda dyyriit ovat... oveeehooo taisi olla 1100€eroa.

Minkälaisia kommentteja kirvoittaa Mavicin uudet "kärrynpyörät" täällä?

VesaP
11.01.2008, 14.12
Minkälaisia kommentteja kirvoittaa Mavicin uudet innovaatiot täällä?

Jos kiekoista maksaa yli donan niin kyllä minä ainakin haluaisin pinnojen sijaan kehän olevan kuitua... Mutta eiköhän noikin pelit ole vallan mainiot mutta liukkaampiakin pelejä tuohon rahaan saat varmasti ja sekunnithan ne on mitkä Hanssia kiinnostaa kisamiehenä!! Kisakireitä kiekkoja jos olet etsimässä!

Juide
11.01.2008, 14.56
Mitä nyt itse hieman hypistelin noita Mavicin R-SYSejä, niin aerodynaamiset ne ei ainakaan ole. Enkä oikein jaksa käsituntumalta uskoa ilmoitettuun painoonkaan. Jos tuon näköisistä kiekoista tykkää niin voihan niitä pitää ehkä hyvännäköisinä. Samaan rahaan on mahdollisuus saada parempaakin.

Hans Opinion
11.01.2008, 15.12
Kyllä veljet ajattelee saman suuntaisesti Hansin kanssa... vaikka tuossa ulkonäköä kehuin niin ehkä se liittyy enemmän "tekniseen innovaatioon" kun varsinaiseen aerodynamiikkaan ja nopeuteen... niiiiin ja donalla operoitaessa on kiekkorintamalla kyllä vaihtoehtoja...

Mutta inovatiivinen kulutushyödyke Rsys on jokatapauksessa, vaikka kärrynpyörän taipumaton pinna ei sinällään ole aivan uusi keksintö. Ymmärsin estteestä ja mainospuheista että kysymys on nimenomaan siitä että kiekkoa kallistettaessa ei kallistuksen vastaisen puolen pinnat löysty... tai ei siis löysty niin paljon kuin pinnalla joka taipuu... tai siis taipuu enemmän kuin Rsysin hk-pinna...

Jäykkyyttähän tässä nyt haetaan ja ehkä myös saavutetaan mutta tuleeko kiekosta
liian jäykkä ja laaduton ajettava es'mes kovemman alurungon ja/tai kevyemmän kuskin alla?

Juide
11.01.2008, 15.49
R-SYSissähän on takakiekossa vetopuolella alumiiniset pinnat (saman näköisiä tukkeja kuin SL:ssä) kaksi ristiin, ja vasemmalla kuitupuolat suoraan. Kai nuo taipumisasiat on suunniteltu ja mallinnettu siten, että kiekko kestää luotettavasti kohtalaisen määrän kilometrejä ja jopa pientä osumaakin. Tiedä sitten kuinka helposti tuommoisen kuitupuolan vaihtaa, jos sattuu katkeamaan, vai vaihtaako ollenkaan.

OJ
11.01.2008, 16.25
Jäykkyyttähän tässä nyt haetaan ja ehkä myös saavutetaan mutta tuleeko kiekosta
liian jäykkä ja laaduton ajettava es'mes kovemman alurungon ja/tai kevyemmän kuskin alla?
Ei noi mitenkään erityisen jäykät kyllä ole. Tour noita testaili ja Rsysit oli pikkuisen löysemmät kuin Aksiumit, mutta en vaan jaksa muistaa, että kuinka paljon oli eroa. Rsysit on kuitenkin jäykemmät kuin Ksyriumit. Mä en ole noilla kiekoilla ajanut senttiäkään, mutta Interbiken demo-päivillä toi työnantaja oli noita kokeillu ja sano kiekkojen olevan paljon perus-Ksyriumeja pehmeämmät ajaa. Eli hyvät lenkkikiekot noista varmaan saa mutta toi 1100€ on ehkä hitusen liikaa kun rahalle saa aika heikosti vastinetta.

MikiV
11.01.2008, 16.55
[quote=Hans Opinion;901426]Tuntuu että kiekot pitäisi hankkia vaikka välitöntä tarvetta ei olekaan.

Tuumailuissa on kummitelleet ainakin nuo Fullcrumin ykköset, joissa on aika kova hinta/laatusuhde, sekä Campan Shamalit kun niitä saa nyt myös titaanin värisenä... kustomit passaan tällä kertaa.

Nyt tulee vuos täyteen omille Fulcrumin racing ykkösille ja voin kyllä omasta puolestani suositella. Jäykät ja suht kevyet.

maantiejyrä
17.01.2008, 16.44
Jos kiekoista maksaa yli donan niin kyllä minä ainakin haluaisin pinnojen sijaan kehän olevan kuitua... Mutta eiköhän noikin pelit ole vallan mainiot mutta liukkaampiakin pelejä tuohon rahaan saat varmasti ja sekunnithan ne on mitkä Hanssia kiinnostaa kisamiehenä!! Kisakireitä kiekkoja jos olet etsimässä!

Mitkäköhän sitten olisivat liukkaammat? Itellä ois hakusessa juurikin tuon hintaluokan kiekot (tai tarkemmin ottaen takakiekkokin riittäisi). Toivottavia ominaisuuksia ovat ainakin jäykkä, kevyt, kestävä ja aerodynaaminen.

MikiV
17.01.2008, 17.23
Nyt alkaa kiekkojen valinta selkeytyä ja ehdokkaat karsiutumaan. Yhä ehdokkaina ovat Zipp:n 404 ja 808. Nyt viikonloppuna pääsin hipelöimään Easton:n Tempest 2 kiekkoja ,polttelemaan jäi pahasti:D. Koska ei kehtaa perässä hiihtäjä olla on ehdokkaaksi tullut Eastonin EC90 Aero. Asia joka mietityttää on ,että onko 808 profiili liian korkea käytettäviksi yhteislähtökisoissa(triathlon) ja maantie kisoissa. Onko EC90 ja 404 profiili taas liian matala aika-ajoon ja peesikieltokisoihin?

china
17.01.2008, 21.57
Mitkäköhän sitten olisivat liukkaammat? Itellä ois hakusessa juurikin tuon hintaluokan kiekot (tai tarkemmin ottaen takakiekkokin riittäisi). Toivottavia ominaisuuksia ovat ainakin jäykkä, kevyt, kestävä ja aerodynaaminen.

Tuosta voi vähän katsella: http://idata.over-blog.com/0/02/72/10/Tests-Acheteur/base-de-donnees/TEST-aero-wheels.jpg

R-SYS:it olivat kaikkein huonoimmat, ES:t melkein yhtä huonot... :rolleyes:

OJ
18.01.2008, 04.40
Kahdelle viimeisimmälle kyselijälle. Zipp 404 on mun käsittääkseni aika hyvä yleiskiekko. Mä oon kuolannu Reynoldsin kiekkoja ja ne olisi kuuleman mukaan kestävät ja hyvät ajaa, mutta liukkaudesta ei ole tietoa kun niitä ei ole ollut mukana noissa testeissä.

Hans Opinion
18.01.2008, 11.00

Taisi tuon listan kärkipäässä olla enemmän nuita tuubikiekkoja joiden käytön lopetin jo 80-luvulla. No, Hansin vaaka on kallistumassa Campan Shamal Ultra Titaniumeihin joiden nettopaino on aikas lähellä 1,4kg http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=roadwheels ja hinta helmutilla alimmillaan n.770€uroa. Malli on jo vuoden vanha elikäs se tuli markkinoille viime ajokaudeksi, tutut kuskit ovat kehuneet Somaaleja erittäin luotettaviksi ja riittävän hyvin rullaviksi maantiekisoihin... rullaamistuloksia en tosin ole nähnyt...

Täytyy vielä etsiä josko jostain löytyisi parempi tarjous mutta tuskin hinta menee alle 750€uron... nyt vaikuttaa siltä että päädyn Shamaaliin... osittain myös siitä syystä että Campan kiekkoja ei ole ollut alla pitkään aikaan vaikka aikaisemmat kokemukset kyseisen valmistajan kiekkoloista ovat olleet hyvinkin positiivisia.

wanderer
18.01.2008, 11.26
Kuitukiekot tuubeille on mullakin haussa.
Vaihtoehtoina lähinnä
Zipp 404, Fulcrum RacingSpeed ja Easton Tempest II/EC90aero. LW:t menee yli budjetin ja Reynoldsia ei oikein Euroopasta taida löytyä.

Reynoldsit taitaa mennä 1600e kieppeille veroineen ja tulleineen, kun esim. Zippit löytyy kotisuomesta hintaluokassa alle 1400e. Tempestiä löytyy 1500 eurolla ja Fulcrumit ovat ~1,7ke.

Samu Ilonen
18.01.2008, 11.42
Asia joka mietityttää on ,että onko 808 profiili liian korkea käytettäviksi yhteislähtökisoissa(triathlon) ja maantie kisoissa. Onko EC90 ja 404 profiili taas liian matala aika-ajoon ja peesikieltokisoihin?

Kumpikin on siinä välissä. On vaatii tuo 808 pikkasen ennakointia tuulessa mutta ei ne 404:t hitaat ollu. Kaikkea on kokeiltu. :D

Ite ostaisin ehkä 808:t. Ne on pornot ja hauskat ajaa.

Lisäksi Zippit on paljon kivempi pinnata jos on tarve kuin esim uber vetelällä kehällä varustetut Cosmic Carbonet, ne aluhöystetyt. Tuli huomattua...tosin muuten huippukiakot nekin. Vähän painavat mutta avot. Ja Zippin kehiä mää pystyn korjaan kolarien jälkeen. Tai kyllä muitakin täyshiilareita. Olisko noita joku kymmenkunta nyt korjattu menestyksekkäästi.

Matalia Coriman kehiä Tune/Dt navoilla ja X-raylla olen miettinyt, jotta saisi sisustettua olkkarin uudestaan, joku kilon setti, 1g/1€=halba.

Toisaalta minusta Lightweigh:tit ovat halvat verrattuna kuinka kiva niillä on ajaa.

Alfred
18.01.2008, 11.46
Jos tarkoitus on ajaa muiden takarenkaassa kiinni, niin 404 on parempi. Kaukana muiden edellä (tai takana) ajettaessa 808 on parempi.

china
18.01.2008, 11.50
Sitä Shimanon 50 millistä carboonikiekkoa saa nyt avonakin, painoa ilmoittavat olevan noin 100g tuubiversiota enemmän (1580g setti). Tuota voisi noin yleiskiekoksi harkita, ei oikein nuo tuubijutut jaksa sytyttää.

Petteri Ellilä
18.01.2008, 11.51
Sitä Shimanon 50 millistä carboonikiekkoa saa nyt avonakin, painoa ilmoittavat olevan noin 100g tuubiversiota enemmän (1580g setti). Tuota voisi noin yleiskiekoksi harkita, ei oikein nuo tuubijutut jaksa sytyttää.
Onko siinä jarrupinta amuliinia vai hiilikuitua ?

Samu Ilonen
18.01.2008, 11.54
Jos moisiin ryhtyy niin Coriman avotkin kannattaa katsoa? Tosin mun painolla niihin ei Vittorian avoja laiteta, ei riitä paineen kesto. Misukkaan taas riitää 8 bar, takanakin.

Samu Ilonen
18.01.2008, 11.54

Soon Scandiumia...

:D

Ja paino olisi kiva varmistaa.

Samu Ilonen
18.01.2008, 11.56
Jos tarkoitus on ajaa muiden takarenkaassa kiinni, niin 404 on parempi. Kaukana muiden edellä (tai takana) ajettaessa 808 on parempi.

Juu, riippuu kumpaa painottaa. Tri/road. Ja paljonko kuski painaa, kevyemmälle matalammat. Mut nuihinkin tottuu. Kokeilu kannattaa aina, hypetys on vain spekulaatiota.

kervelo
18.01.2008, 12.40
Kuitukiekot tuubeille on mullakin haussa.
Vaihtoehtoina lähinnä
Zipp 404, Fulcrum RacingSpeed ja Easton Tempest II/EC90aero. LW:t menee yli budjetin ja Reynoldsia ei oikein Euroopasta taida löytyä.

Reynoldsit taitaa mennä 1600e kieppeille veroineen ja tulleineen, kun esim. Zippit löytyy kotisuomesta hintaluokassa alle 1400e. Tempestiä löytyy 1500 eurolla ja Fulcrumit ovat ~1,7ke.

Reynoldsin Attackia myydään selvästi alle tuon hinnan:
http://www.competitivecyclist.com/road-bikes/product-wheels/2008-reynolds-attack-full-carbon-clincher-wheelset-4592_1994_FALSE.html

Euroopastakin saa, lähinnä englannista. Hinnat jäävät silloinkin alle 1000 eur. Profiililtaan tuo Attack on kuitenkin hiukan matalampi.

Kiekkosetin 2007-versio oli aikoinaan esittelyssä cyclingnewsissä:
http://www.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2007/reviews/reynolds_attack07

wanderer
18.01.2008, 13.44
Reynoldsilla tarkoitin lähinnä noita DV 46T-kiekkoja.
Olisikohan 808 ihan overkill? Viron triathlon-Juhanson pöristeli niillä ihan komeesti viime kesän Velotuurilla ja onpa niitä isommissakin yhteislähtökisoissa näkynyt.

JiiH
18.01.2008, 13.58
Täytyy vielä etsiä josko jostain löytyisi parempi tarjous mutta tuskin hinta menee alle 750€uron... nyt vaikuttaa siltä että päädyn Shamaaliin... osittain myös siitä syystä että Campan kiekkoja ei ole ollut alla pitkään aikaan vaikka aikaisemmat kokemukset kyseisen valmistajan kiekkoloista ovat olleet hyvinkin positiivisia.

Saldenilla (http://www.salden.nl/default.asp?pid=2017&fs=3908&catid=3176) 699€ (olettaen että niillä on listahinnoissa on alv/vat/mikälie mukana).

Hans Opinion
18.01.2008, 14.24
Saldenilla (http://www.salden.nl/default.asp?pid=2017&fs=3908&catid=3176) 699€ (olettaen että niillä on listahinnoissa on alv/vat/mikälie mukana).

Kiitosta vaan infosta!
Hyvä tarjous jos hinta on verollinen... noilta sivuilta ei asia oikein selvinnyt... pitänee kysäistä Saldenilta itseltään asian laitaa.

china
18.01.2008, 15.12

Jotain kiiltävää se on, joten samoilla jarrupaloilla toivoisin pärjääväni...

china
18.01.2008, 15.14
Uusissa Shamaaleissa lienee ihan samaa vikaa kuin ksyrreissäkin, eli mitkään erityisen nopeat kiekot ne eivät ole. Näyttää tietysti kivalta...

OJ
18.01.2008, 16.59
Saahan noita Zippejä avomalleinakin ja silloin tulee alumiinisella jarrupinnalla. Lähikaupassa on yksi 808 pari avomallina ja se ei kyllä ole kovin kevyt, mutta tasamaalla ja tempo-/triathlonkäytössä ei nyt ihan mahdottomasti haittaa. Kovemmissa sivutuulissa toi kyllä vie aivan satavarmasti sen verran sivuttain, että en yhteislähtöihin tommosta ottaisi.

Ja jos Zippin ja Eastonin välillä pitäisi valkata, niin ottaisin Eastonit yleiskäyttöön. Pitäisi olla aika vahvat kiekot ja esim. reikä vanteessa ei vielä tee kiekosta ajokelvotonta (kaikki siis kuulopuhetta).

Juide
18.01.2008, 17.15
Mulla on tollaiset jo kerettiläiseksikin haukutut 404:t avoversiona. Tukevat ja nopeet ne on tasaisella, mutta ei kovin kevyet. Ja kestävätkin, pamautin jossain kisassa takakiekon pahaan kuoppaan, armoton paukaus kuului ja luulin että tuli keskeytyksen lisäksi kallis reissu. Matka kuitenkin jatkui ja myöhemmin tutkin kiekkoa, ja sellainen vaurio oli tullut, että parin sentin matkalta kuituinen profiili oli revennyt irti alumiinisesta jarrupinnasta samalla hieman pullistuen ulospäin. Tuonkin huomaa vasta kun katsoo tosi läheltä, eikä ole haitannut. Tuntui kyllä siltä se mälli, että joku toinen kiekko olisi voinut levitä totaalisesti. Kuulin myöhemmin että samaan reikään olisi joku särkenyt kiekkonsa kokonaan.

JiiH
18.01.2008, 18.27
Uusissa Shamaaleissa lienee ihan samaa vikaa kuin ksyrreissäkin, eli mitkään erityisen nopeat kiekot ne eivät ole. Näyttää tietysti kivalta...

Onko ne ollut jossain vertailussa mukana? Ei ole nimittäin sattunut silmään.

Asia hiukan kiinnostaa, kun olin ajatellut kevään tullen hemmotella itseäni uusilla kiekoilla. Alun perin ajattelin Euruksia, mutta tuolla Saldenin hinnalla Shamalien lisähinta jää aika pieneksi... Mutta kukas sitä kalliita ja huonoja haluaisi.

Tarpeettoman hyviä nuo varmaan on kaikki tällaiselle harrastelijalle. Mutta kun tekee mieli.:o

OJ
18.01.2008, 18.42

Asia hiukan kiinnostaa, kun olin ajatellut kevään tullen hemmotella itseäni uusilla kiekoilla. Alun perin ajattelin Euruksia, mutta tuolla Saldenin hinnalla Shamalien lisähinta jää aika pieneksi... Mutta kukas sitä kalliita ja huonoja haluaisi.

Tarpeettoman hyviä nuo varmaan on kaikki tällaiselle harrastelijalle. Mutta kun tekee mieli.:o
Shamalissa on överipaksut pinnat ja jättiläisnippelit, eli samaa sarjaa Ksyriumin kanssa. Vanne saattaa olla parempi, mutta aika satavarmasti tossa viimeisessä testissä mukana ollut -06 Eurus on aerompi kuin -07 Shamal ihan pinnojen ja korkeamman vanteen ansiosta (vai oliko -06 Eurus jo näillä tolppapinnoilla?).

china
18.01.2008, 18.45

On ne jossain vertailussa olleet, mutten saa sellaista tähän kaivettua. Siihen ei kuitenkaan suurta insinööriä tarvita päättelemään, että noilla pinnoilla se ei kovin nopea kiekko ole. Se nyt vaan tuntuu jotenkin oudolta pistää iso raha kiekkoihin, jotka ovat ominaisuuksiltaan selkeästi monia halvempia huonommat. Esimerkiksi tylsän näköiset Shimanon valmiskiekot ovat yllättävän hyviä testien mukaan.

Noh, kauden 2008 maantiepelissäni tulee Ksyrret ja meinaan treenini ensi kaudella ajaa niillä, joten tästäkin voi toki päätellä jotain... ;)

StePe
18.01.2008, 19.32
Shamalissa on överipaksut pinnat ja jättiläisnippelit, eli samaa sarjaa Ksyriumin kanssa. Vanne saattaa olla parempi, mutta aika satavarmasti tossa viimeisessä testissä mukana ollut -06 Eurus on aerompi kuin -07 Shamal ihan pinnojen ja korkeamman vanteen ansiosta (vai oliko -06 Eurus jo näillä tolppapinnoilla?).
Kyllähän jo -06 Euruksissa on paksut pinnat. Shamalin/Fulcrum Zeron pinna taitaa olla aavistuksen Euruksen pinnaa ohuempi, joten voisi kuvitella, ettei Shamalin aerodynamiikka ainakaan Eurusta huonompi ole.

betonimylly
18.01.2008, 19.34
Olen kanssa tässä hommamassa kiekkoja, aluksi valitsin fulcrum racing 5 koska ovat ihan ok perussetit, mutta olen niitä bike componentsilta pari viikkoa venaillut, eivät osaa sanoa koska saavat.
Aattelin ehkä vaihtaa ne vaikka neutroneihin, tai sitten record navat ja dt:n rr 1.1 kehäksi.
En ymmärrä noita läskejä alumiinipuolia kiekoissa, teräksiset olisivat aerommat, ja varmaan vielä kevyemmätkin.

JiiH
18.01.2008, 20.58
On ne jossain vertailussa olleet, mutten saa sellaista tähän kaivettua. Siihen ei kuitenkaan suurta insinööriä tarvita päättelemään, että noilla pinnoilla se ei kovin nopea kiekko ole. Se nyt vaan tuntuu jotenkin oudolta pistää iso raha kiekkoihin, jotka ovat ominaisuuksiltaan selkeästi monia halvempia huonommat. Esimerkiksi tylsän näköiset Shimanon valmiskiekot ovat yllättävän hyviä testien mukaan.

Joo-o. Meneepä vaikeaksi.

Tähän asti ykköspyörässä on ollut Ksyrium Elitet, jotka ovat olleet ihan hyvät, paitsi että tietenkin ne ovat painavat, hitaat ja muutenkin huonot, kuten kaikki tietää. Uuden kauden piristeeksi ajattelin tosiaan ostaa toiset, paremmat kiekot, ja ajattelin että paremman pään Campat ovat varma valinta. Nyt käy ilmi että nekin on kaikki hitaita ylihintaisia pa**oja. Ja noita Shimanoita ei ilmeisesti saa Campan vapaarattaalla. Ehkä tuota recordin navat + dt:n kehät -yhdistelmää voisi harkita.

china
19.01.2008, 12.28
Tähän asti ykköspyörässä on ollut Ksyrium Elitet, jotka ovat olleet ihan hyvät, paitsi että tietenkin ne ovat painavat, hitaat ja muutenkin huonot, kuten kaikki tietää.

Älä nyt, Elitethän ovat nopeammat kiekot kuin ne SL:t sun muut, noissa kun on ne ihanat litteät teräspinnat.

Noita graafeja tutkiessa voi sitten miettiä sitä, että matalaprofiilisten kiekkojen erot ovat maksimissaan 10 watin luokkaa viidenkympin vauhdissa, joten tavallisessa lenkkikäytössä eroa taitaa olla... Aika vähän?-)

JiiH
19.01.2008, 12.34
Älä nyt, Elitethän ovat nopeammat kiekot kuin ne SL:t sun muut, noissa kun on ne ihanat litteät teräspinnat.

Noita graafeja tutkiessa voi sitten miettiä sitä, että matalaprofiilisten kiekkojen erot ovat maksimissaan 10 watin luokkaa viidenkympin vauhdissa, joten tavallisessa lenkkikäytössä eroa taitaa olla... Aika vähän?-)

Jep. Eihän tässä asiassa oikeasti millään järkisyillä pelata. Oikeasti kyse on siitä, että haluan uudet hienot kiekot kevääksi, ja yritän harhauttaa itseni uskomaan että jonkun tietyn hankinnan voisi oikeasti perustella.

china
19.01.2008, 15.29
Niinpä, hyvä fiilis lienee se tärkein tekijä jonka uusien kiekkojen myötä saavuttaa. Minun fiilikseeni vaikuttavat kuitenkin jossain määrin nuo käppyrätkin; hidas kiekko tuntuu hitaalta. ;)

JiiH
19.01.2008, 16.53
Niinpä, hyvä fiilis lienee se tärkein tekijä jonka uusien kiekkojen myötä saavuttaa. Minun fiilikseeni vaikuttavat kuitenkin jossain määrin nuo käppyrätkin; hidas kiekko tuntuu hitaalta. ;)

Joo, sama ilmiö vaikuttanee meillä hieman hitaammillakin.

Sadepäivän nettiselailun ja pähkäilyn tuloksena olen kyllä nyt todennut, että voin unohtaa ne aerodynaamisuudet, käyttö kun on kuitenkin lähinnä tuota pidempää kuntoajoa. Jos panostaisi keveyteen ja mukavuuteen sen sijaan ja tilaisi vaikkapa Neutronit.

OJ
19.01.2008, 17.01
Entäs American Classic 420? Hintaa sopivat 390€ ihan Suomesta, eli jäisi rahaa vielä vaikkapa Mallorcan lentoihin kun vertaa noihin Shamaleihin. Jos jotain vähän hienompaa haluaa, niin sitten pitää melkein hommata Coriman vanteet ja rakentaa ne vaikka Tunen navoilla, mutta noi taitaakin maksaa sen ~1000€, mikä on kyllä parempi diili kuin esimerkiksi jotkut R-Sysit.

Joo, sama ilmiö vaikuttanee meillä hieman hitaammillakin.

Sadepäivän nettiselailun ja pähkäilyn tuloksena olen kyllä nyt todennut, että voin unohtaa ne aerodynaamisuudet, käyttö kun on kuitenkin lähinnä tuota pidempää kuntoajoa. Jos panostaisi keveyteen ja mukavuuteen sen sijaan ja tilaisi vaikkapa Neutronit.
Tolla keveydellä ei ole kyllä mitään merkitystä muuten kuin että fillari tuntuu kevyeltä kun nostelee sitä auton katolle. Aerodynaamisuus pieksää keveyden lähes aina. Joku matemaattisesti lahjakas voisi laskea tähän jotain esimerkkejä. Ja lisäksi aerommat kiekot näyttää hienommilta.

MTB 50+
19.01.2008, 17.01
Minulla ovat Elitet ainakin kestäneet hyvin ja ajettelin hankkia toiset samanlaiset.

Miten Shimanon DuraAce kiekot, siis ne Dura Ace WH-7801-SL:t scadiumista, mahtavat kestää lihavalla kuskilla ?

JiiH
19.01.2008, 17.10
Entäs American Classic 420? Hintaa sopivat 390€ ihan Suomesta

Houkutteleva on tuokin. AC:n napojen maine kai lähinnä arveluttaa. Toisaalta, mulla on AC:n Hurricanet kesäkiekkoina cyclocrossarissa ja niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia vaikka kuraa ja pölyä ovat saaneetkin päälleen.

OJ
19.01.2008, 17.17
Houkutteleva on tuokin. AC:n napojen maine kai lähinnä arveluttaa. Toisaalta, mulla on AC:n Hurricanet kesäkiekkoina cyclocrossarissa ja niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia vaikka kuraa ja pölyä ovat saaneetkin päälleen.
Noi on sen verta halvat, että voit vaikka rakentaa noi uudestaan joillakin hipommilla navoilla. Noi etunavat on kyllä ihan silkkaa kuraa kun laakerit on niin pienet. Mulla on tommonen pari, mutta takanapa on PT SL 2.4 ja jos etunapa alkaa kettuilemaan, niin rakennan todennäköisesti koko kiekon uusiksi Tunen tai Extraliten navalla.

JiiH
19.01.2008, 17.27
Noi on sen verta halvat, että voit vaikka rakentaa noi uudestaan joillakin hipommilla navoilla. Noi etunavat on kyllä ihan silkkaa kuraa kun laakerit on niin pienet. Mulla on tommonen pari, mutta takanapa on PT SL 2.4 ja jos etunapa alkaa kettuilemaan, niin rakennan todennäköisesti koko kiekon uusiksi Tunen tai Extraliten navalla.

Totta, hyvä pointti tuokin. Pähkäily jatkuu...

betonimylly
19.01.2008, 18.46
Tilasin sitten Neutronit, ihan sen takia vain että ovat melkeen nykypakettikiekkojen vastakohdat ,
ilman alumiinipuolia, piilotetut nippelit ja muutenkin kivan minimalistinen ulkonäkö joka ei yritä liikaa.
Ehkä jonkun kasaamat kiekot olisivat olleet vieläkin parempi vaihtoehto käytännössä,
mutta kaipa nämäkin on ihan ok.

wanderer
20.01.2008, 01.27
Nyt muuttuu taas vaihtoehdot.

Reynolds DV46T , 1275g, 16/20 puolaa, kehä 46mm
DV-UL , 1200g, 16/20 puolaa, kehä 46mm

Zipp 404 , 550+682=1232g, 18/24 puolaa, kehä 58mm
808 , 655+780=1435g, 18/24 puolaa, kehä 81mm

Reynoldsia kehutaan kovasti rapakon takana. UL:ssa on ilmeisesti kevyempi/hifimpi kehä, mistä johtuen normi DV:tä kevyempi massa. Muuten setti onkin DT:n tavaraa (240s ja Aerolite/Comp).

kervelo
20.01.2008, 11.09
Piti oikein tarkistaa, missä olinkaan nähnyt noita Reynoldseja kaupattavan täällä euroopassa. Löytyi mm. CRC:sta, missä DV46T maksavat hiukan alle 1500,-.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18357

Saksan maahantuoja myy nettikaupassaan suunnilleen samaan hintaan:
http://www.bikeshop-cooperation.de/tunds/3xios/index1.php?maibm=1&mapg=2&maid=reyw&maaktion=null&parextid=REY

Samu Ilonen
20.01.2008, 16.08
Zitat:
Zitat von Eurostar
I have never heard of Lightweight rims wearing out - but I suppose they must do eventually. (Maybe nobody uses them in the winter.) How long do they last, compared to alloy rims? Can you get the rim replaced when it wears out?

I have no idea about the total lifespan of a LW rim. Max Pritzl, 3 times winner of the TOUR Transalp (Grand Masters Category) bought his wheels in 1996 and has now more than 220.000 km on them. The hubs needed some service recently, the rims are still 100% perfect.

Hans Opinion
21.01.2008, 14.02
Täällähän on päällänsä oikein virtausjuhlat... etetivät olisi ne kuuluisat "Hattulan Virtausjuhlat" kun depaatti eteenee näinkin paljon mutu-pohjalta... no... Hans jatkaa samassa viitekehykessä...

On se vaan kumma (?) että es'mes nuita Ksyriumeja on myyty aivan perkeleesti vaikka ne kuulema ovat niin helevetin huonot... luulisi ettei paska mene kaupaksi.
Olisiko tässä nyt kymysys siitä että es'mes aerodynamiikan puolelta ei taida kuitenkaan löytyä isompia eroja... niin ja paskanko väliä on aerodynamiikalla jossain ryhmäajossa. Uskon että tavalliselle kiekonkuluttajalle merkitsee enemmän kiekon luotettavuus ja hinta; siis se että kehä pysyy suorassa ja laakerit herkkinä mahdollisimman pienellä investoinnilla ja huollolla. Sitten vasta tulevat muut ominaisuudet kuten: paino, ulkonäkö, aerodynamiikka ja laakerointi sekä valmistaja. Aika-ajoin kiekkorintamalla korostuvat jotkin em. sekundääri ominaisuuksista, nyt näyttäisi olevan pinnalla ulkonäkö/profiili/tuubi näkökulma, mutta yleensä nämä hömpötykset menevät aika nopeasti ohi "no-pro" piireissä.

Hans on siis priorisoinut asian siten että ensin tulee luotettavuus koska mitään ei ole ilman sitä. Luotettavuuteen taas liittyy pari muuta merkittävää rakenteellista peruskonstruktio pohjista ominaisuutta; avo-kumitus ja irtolaakerointi. Näissäkin peruslähtökohtana on luotettavuus ja helppokäyttöisyys/-huoltoisuus. Sitten tulee paino joka on siitä kriittinen ominaisuus että se syö luotettavuutta, viimeisenä tulee ulkonäkö joka sekin on toki otettava huomioon... nyt tosin näyttää siltä että tärkein valintakriteeri on korkea profiili ja tuubi sekä se että (merkki)valmistajan nimi lukee kyljessä kissankokoisilla kirjaimilla. Tähän ulkonäkönäkökulmaan istuu hyvin epämuodikkaasti erinomaisen kovan hinta-laatu-suhteen omaavat kustom-kiekot... jos löytyy osaava kasaaja niin tämä optio on harkinnan arvoinen... hyvät kiekonkasaajat tosin ovat harvassa...

Ei ole helppoa kiekonvalinta, juniorien pää pyörii kuin reimarin polla ja kääntyy helposti muotivirtausten suuntaan... mutta ei mitään hätää... kiekkoasia kyllä kirkastuu kun ajaa, ajaa ja ajaa... ja ajaa edelleen ja sitten ajaa vielä vähän lisää...

china
21.01.2008, 15.29
On se vaan kumma (?) että es'mes nuita Ksyriumeja on myyty aivan perkeleesti vaikka ne kuulema ovat niin helevetin huonot... luulisi ettei paska mene kaupaksi.

Noh, ei lienee aivan tavatonta muussakaan bisneksessä, että näteimmin paketoitu tuote on se joka menee kaupaksi. Eipä silti, ksyrrethän ovat ihan luotettavat ja perhanan nätit kiekot. Testeissä ne vaan yleensä todetaan jossain määrin löysiksi ja epäairoiksi.

Hans Opinion
21.01.2008, 15.57
Kaikista kiekkosista löytyy puolensa. Mavikeissa luotettavuutta horjuttaa ensimmäisenä vapaaratas... tai no kyllä sekin kestää aika pitkään mutta siitä on minulla ensin hajonnut... laakerivikoja on ollut myös urakuulalle tyypilliseen tapaan ja lopullisesti Ksyriumin elinkaari päättyi pinnan läpituloon kehästä.
Mudda kuten sanoin kaikki kiekot sippaa jossain määrässä ja Ksyriumit kestää aikalailla ongelmitta dollaset 20 donaa ja ilman kisakäyttöä varmasti paljon pidempään... tosin laakereita pitää kyllä vaihtaa taakse...

Jan
21.01.2008, 16.17
Tosin kyllä Elitestäkin saa kovahkon puolat kireelle vetämällä.

Ovatko Eliten puolat niin löysällä, että niistä katoaa ajaessa esijännitys kokonaan? Muuten se puolien kiristäminen ei vaikuta kiekon kovuuteen mitään.

Jan

OJ
21.01.2008, 17.05
Ainakin kaksi Ksyrium SL takakiekkoa ja yksi ES takakiekko sekä kaksi SL etukiekkoa meni mun töissä ollessa takuun kautta vaihtoon huhtikuu-syyskuu -07 välisenä aikana. Yhdellä takakiekolla oli ajettu yli 20tkm. Ongelmina vanteen pettäminen, eli pinnan nippeli irti vanteesta ja sitten tietty pinnojen jatkuva katkeilu mitä ei Mavicin takuuhuollossa saatu loppumaan ja ne lähetti kokonaan uuden kiekon tilalle. Lisäksi yhdellä tutulla ei ES pysy suorassa ei sitten millään vaikka sitä ei ole kolhittu missään vaiheessa mihinkään ja Mavic ei sitä takuuna korvaa kun sitä on oiottu ennen takuuseen lähettämistä. Tämä ES kesti hyvänä kuulemma kokonaiset 3km. Silti Mavic käy kaupaksi, mutta epäilen, että se olisi erinomaisen tuotteen ansiota. Mavicien heikkoon kestoon voi kyllä syytä hakea täkäläisen tiestön heikosta kunnosta.

Jos tämän hetken hype-kiekkojen suurimmaksi yhdistäväksi tekijäksi näkee isot tarrat, korkea profiili ja tuubi, niin joko yrittää rakennella jotain olkinukkeja tai sitten ei vain tiedä näistä kiekoista kovinkaan paljon. Tässä Hansin tapauksessa veikkaan ensimmäistä. Jos vertaa noita isoimmilla tarroilla varustettuja kiekkoja esimerkiksi Ksyriumeihin tai R-sysiin, niin aerodynaamisuudessa on tosi iso ero, jopa kuntoilijan keskinopeuksissa voi aivan varmasti puhua yli 5w eroista, kestävyys on vähintään samaa luokkaa ja painoa on jopa avoversiona vähemmän kuin Mavicin kiekoissa, niin Mavic loistaa ainoastaan edukkaammalla hinnalla. Tuubi ei ole noissa isoilla tarroilla varustetuissa korkeaprofiilisissa kiekoissa edes ainoa vaihtoehto, mutta tuubi suojaa vannetta avoa paremmin mikä on >1000€ kiekkojen tapauksessa melko tärkeä asia.

Niin...ja noi custom kiekothan ovat sitä viimeisintä trendiä kiekkomarkkinoilla. Tosin tämä trendi on mun mielestä oikein hyvä.

Petteri Ellilä
21.01.2008, 21.29
Olisiko tässä nyt kymysys siitä että es'mes aerodynamiikan puolelta ei taida kuitenkaan löytyä isompia eroja... niin ja paskanko väliä on aerodynamiikalla jossain ryhmäajossa....
Aika rohkee väite. Onko sulla esittää asiasta mittausdataa ?

Markku Silvenius
21.01.2008, 21.50
No tuo on aika vanha tutkittu asia, että pikkuporukassakin saa enemmän vatteja peesaamalla kuin vaikka ksyrre sl ja cosmic carbonen ero. Tottakai sillä on merkitystä sille ajajalle joka ajaa piikissä sitä hatkaa, muttei paljoa jos ajetaan vaikka 30 s vetoja kahdeksaan pekkaan; hyväkuntoinen ehtii palautua silti ja voisi jossain mäkimaalitilanteessa jopa olla edunsaaja jos ksyrren pieni kehäpaino antaisi nopeamman snapin ottaa mäkihatka kyttäilytilanteesta.

buhvalo
21.01.2008, 21.59
Häh, eikös ryhmässä siitä renkaan aerodynamiikasta tule lisäksi etu peesin ohelle? Vai meneekö rengas muka aivan tyhjiössä peesissä ajaessa?

Petteri Ellilä
21.01.2008, 22.17
Olisiko tässä nyt kymysys siitä että es'mes aerodynamiikan puolelta ei taida kuitenkaan löytyä isompia eroja... niin ja paskanko väliä on aerodynamiikalla jossain ryhmäajossa....

Aika rohkee väite. Onko sulla esittää asiasta mittausdataa ?

No tuo on aika vanha tutkittu asia, että pikkuporukassakin saa enemmän vatteja peesaamalla kuin vaikka ksyrre sl ja cosmic carbonen ero. Tottakai sillä on merkitystä sille ajajalle joka ajaa piikissä sitä hatkaa, muttei paljoa jos ajetaan vaikka 30 s vetoja kahdeksaan pekkaan; hyväkuntoinen ehtii palautua silti ja voisi jossain mäkimaalitilanteessa jopa olla edunsaaja jos ksyrren pieni kehäpaino antaisi nopeamman snapin ottaa mäkihatka kyttäilytilanteesta.
Profiililla on merkitystä; yhteislähdössä peesin suojassa vähemmän, hatkassa enemmän.

Petteri Ellilä
21.01.2008, 22.20
Häh, eikös ryhmässä siitä renkaan aerodynamiikasta tule lisäksi etu peesin ohelle? Vai meneekö rengas muka aivan tyhjiössä peesissä ajaessa?
Peesin antama etu ensimmäisen selän takana on 30% tjsp, eli kyllä siinä alkaa välineen merkitys pienentyä.

ketju44
21.01.2008, 23.02
Lisäksi yhdellä tutulla ei ES pysy suorassa ei sitten millään vaikka sitä ei ole kolhittu missään vaiheessa mihinkään ja Mavic ei sitä takuuna korvaa kun sitä on oiottu ennen takuuseen lähettämistä. Tämä ES kesti hyvänä kuulemma kokonaiset 3km. Silti Mavic käy kaupaksi, mutta epäilen, että se olisi erinomaisen tuotteen ansiota. Mavicien heikkoon kestoon voi kyllä syytä hakea täkäläisen tiestön heikosta kunnosta.

.

Itsellä on nuo ES kiekot. Ajellu reilun kesän ilman oikomisia. Siis kuntoajoa , mutta kuitenkin. Painoa on kuitenkin reilu 85kg. Ilmanvastus ei edes kiinnosta , mutta ulkonäkö on yksi parhaista. Watteja mulla taas on jaloissa vaikka muille jakaa , mutta kun en saa niitä ulos :).

OJ
22.01.2008, 08.12
Itsellä on nuo ES kiekot. Ajellu reilun kesän ilman oikomisia. Siis kuntoajoa , mutta kuitenkin. Painoa on kuitenkin reilu 85kg. Ilmanvastus ei edes kiinnosta , mutta ulkonäkö on yksi parhaista. Watteja mulla taas on jaloissa vaikka muille jakaa , mutta kun en saa niitä ulos :).
Tämä mun tuttu kisakuski taitaa olla jotain ~65kg luokkaa tosin semmonen vähän patukkarakenteinen. Tasalaatua sanoisin;) Eikä se tainnut edes ehtiä noille normaaleille teille kiekkojaan telomaan.

Mitä tulee esimerkiksi Ksyriumin "kevyeen" vanteeseen (>400g ja jopa 430-440g painoa noille väitetty), niin onhan se toki parhaimmillaan 20-60g kevyempi kuin kevyet 30-34mm alu-vanteet, mutta jos sitä verrataan yhtä korkeisiin vanteisiin, niin painoeroa on melko vaikeaa löytää. Saa olla aika hyvä maalimäki ja kunnon 50m kyttäilykiri, että noin pienet painoerot auttavat. Zippin 38mm korkea alu-hiilari avo menee suunnilleen samoihin painoihin Ksyrren vanteen kanssa, kokohiilariset +30mm tuubivanteet taasen painaa 260-350g ja +40mm kokohiilarisetkin tuubivanteet menee alle 400g...Zippin 58mm pahimmat yksilöt saattavat rikkoa ton 400g rajan.

Vaikka pienessäkin ryhmässä ajaessa se kiekkojen aerodynaamisuus vaikuttaa vähemmän, niin kyllä joku alle 10 watinkin ero alkaa tuntumaan vaikka siinä keulalla kävisi kääntymässä vain 15 sekuntia. Tietty toi ei kaikkia kiinnosta ja jokainen valkkaa kiekkonsa omien tarpeidensa, halujensa, mieltymystensä ja budjettinsa mukaan.

Markku Silvenius
22.01.2008, 11.16
Tähän vapaasti kääntäen toisaalla lausuttu:

Zipin vanteet hajoaa jos katsot niitä liian kovaa
Ksyriumit on kallista ylihintaista kuraa
Zero Gravityn kampisettiä ei tule ikuna
Kaikki tarvii Lightweightit; vanhat ja lihavatkin
Metalliosat on NIIN oldschool

Antti Kuitto
22.01.2008, 11.22
Vähän OT, mutta joku vois kertoa mistä sais jonkun kestävän 24 reikäisen kehän takakiekkoon, sunin venus ei ollut semmoinen ja nyt on D-A:n napa vailla kehää. Painoahan meikäläisellä on se about 72 kiloa ja voimaa EI ole kuin pienessä kylässä, eli vaatimukset eivät nyt aivan mahdottomat ole.

Mikko
22.01.2008, 11.41
Ovatko Eliten puolat niin löysällä, että niistä katoaa ajaessa esijännitys kokonaan? Muuten se puolien kiristäminen ei vaikuta kiekon kovuuteen mitään.

Tämä vaatisi puolien olevan niin ideaalisia jousia, että jousivakio pysyisi vakiona puolan toiminta-alueella venymästä riippumatta. Ovatko ne?

Hans Opinion
22.01.2008, 11.52
Vai mittausdataa. Hans pitää noita mittaustuloksia erittäin ongelmallisina eikä oikein jaksa uskoa niiden luotettavuuteen/ puoluettomuuteen kun viereisellä sivulla komeilee voittaja kiekon mainos... tuo oli ehkä hieman liiottelua mutta suuntaa-antavasti luotettavuuskuvio menee kyllä noin. Sama broblematiikka koskee kyllä kaikkia vimpaimia tekniikanmaailaman autotesteistä musiikin/kuvan esittämiseen jne...

Profiilikiehot ovat tuttuja tempo-puolelta. Takana on zipin 900 levyke ja edessa spinenergyn lahna jollain 60mm profiili kehällä. Takana on tietysti tuubi mutta edessä avokas lateksilla ja contin erittäin keposella päälikumilla (en nyt muista nimeä)... eteen on hankinatlistalla joku oikeasti korkeaprofiilinen zipin kehä tuubilla. Eiköhän tämä kerro mitä ajatten tuulenhalkomisesta... kun ajetaan soolona... mutta maanatie yhteislähdöt ovat aivan toinen juttu.

Porukassa peesin vaikutus on varmasti suurempi kuin lahnojen paremmasta aerodynamiikasta saatava hyöty, tähän ei tarvita edes mittausdataa koska peesietu on niin paljon suurempi. Tärkeämpää on kuitenkin ajotuntuma ja kiekon käsiteltävyys kun ajetaan pienessä tilassa kyynärpäät kolisten. Irtiotossa varmaan etua syntyy lahnan hyväksi tietyissä olosuhteissa mutta esim. tuulet voivat kääntää tämänkin hyödyn negaatioksi. En muista edes milloin joku olisi ajanut soolona irti maaliin saakka näillä lakeuksilla, sen sijaan muistissa on montakin pienemmän porukan hatkaa. Kuten täällä varmasti tiedetään ja on todettukin niin muutaman äijän porukkahatka perustuu peesihyötyyn ja tällöin korkeprofiilisen kiekon hyöty pienenee ja es'mes pahaan sivariin siitä tulee haitta.

Tuubi/ avokas-asetelmasta en lähde tässä yhteydessä edes jauhamaan, puhtaan nyt vain profiilin korkeudesta. Yksi näkökulma käytännön kiekkovalinassa on ajotuntuman lisäksi myös kiekkosten hinta. Jos ajaa issessään niin asialla ei ole niin suurta merkitystä mutta jos ajaa isommassa porukassa ja/tai kisaa niin läjän vaara on olemassa. Tästä syystä yhteislähdöissä näkee harvoin laitveittejä ja muita donaluokan kiekkoja. Treenatessa ne voi olla mukavia jos niin tykkää mutta aika harva "hennoo" laittaa niitä kisoihin alle... niiiin ja kyllä se kuoppa rikkoo yksin ajellessa laitveitin siinä missä kolme kertaa halvemman matalaprofiilisemmankin...

Vielä noista ksyrreistä joiden luotettavauutta arvioitaessa pitää ottaa kaikkitietävän datan lisäksi huomioon myös otoksen suuruus eli se että mavikkeja myydään tietojeni mukaan tässä maassa aika paljon suhteessa muihin kiekkoihin ja jos otettaisiin reklamaatiot es'mes 100 tapausta kohti niin se antaisi ehkä paremman kuvan kyseisen kulutushyödykkeen laadusta ja luotettavuudesta... tosin ei monia merkkejä edes myydä sataa zipaletta vuodessa tähän maahan.

Hankintalistalla ei ole mitään mavikkia vaan samaalit koska mieli tekee kokeilla välillä jotain kampan kiekkosatsia. En myöskään halua tämän enempää puolustaa mavikkia mutta sillä tiedolla mitä itselle on kertynyt ja mitä olen tietooni saattanut lähikäyttäjäpiiristä erilaisista ksyrreistä sanoisin ao.kiekkoja kuitenkin aika luotettaviksi... tosin arvosanaksi ei tipu kuin 7½-8... kypää ei vielä ole alla ollut... tosin joskus vuosia sitten yksi record napainen kustomisatsi oli ysi½ tasoinen... hienoa jos kustomit ovat muotia... harvemmin niitä kyllä näkyy pyörien alla...

Enzio
22.01.2008, 13.36
Mitkä ovat ne nopeimmat kiekot / max 700 EUR ja mihinkä kiekkoihin ei kannata koskea?

Ostolistallani on:

Dura-Ace SL carbon
Fulcrum 0
AC 350 Magnesium

Jan
22.01.2008, 14.54
Tämä vaatisi puolien olevan niin ideaalisia jousia, että jousivakio pysyisi vakiona puolan toiminta-alueella venymästä riippumatta. Ovatko ne?

Kyllä, pinnat toimivat elastisella alueella, ja Hook (http://en.wikipedia.org/wiki/Hooke%27s_law) pätee. Tämä on päivänselvää teräspinnoille (n. 1/3 yield strengthistä), ja ihmettelen suuresti, jos aluminipinnojakaan niin paljon rasitettaisiin kiekossa, että ne eivät olisi enää Hookin lain lineaarisella osalla, silloin niiden kestävyys olisi surkea. No, ihmisille voi nykyään myydä mitä kuraa tahansa...

Jan

china
22.01.2008, 15.44
Mitäs vikaa näissä olisi?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=23229

Eipä varmaan mitään kummempaa, paitsi että hinta alkaa olla aika lähellä Lightweightejä.

kauris
22.01.2008, 15.56
Kiitosta vaan infosta!
Hyvä tarjous jos hinta on verollinen... noilta sivuilta ei asia oikein selvinnyt... pitänee kysäistä Saldenilta itseltään asian laitaa.

Kysyitkö Hanssi noita Shamaleita Saldenilta? Oliko hinnassa kaikki kulut postitusta lukuun ottamatta mukana?

Hans Opinion
22.01.2008, 16.03
Kysyitkö Hanssi noita Shamaleita Saldenilta? Oliko hinnassa kaikki kulut postitusta lukuun ottamatta mukana?

Kysyin alvista mutta Mr Salden jätti vastaamatta juuri tähän veroasiaan enkä ole ehtinyt kysyä uudestaan... olen opiskellut vain lyhyet (tosi lyhyt) alankomaan kieliopinnot ja tuntuma on että esillä oleva hinta sisältää kaikki muun paitsi postikulut jotka olivat Suomeen 25€gee... täytyy selvittää faktapohjalta vielä tuo veroasia enenkuin teen tilauksen...

ketju44
22.01.2008, 16.57
Tähän vapaasti kääntäen toisaalla lausuttu:

Kaikki tarvii Lightweightit; vanhat ja lihavatkin

Toi oli paras :D

OJ
22.01.2008, 17.04
Jos meinaa peesata koko matkan, niin silloin voi ajella ihan millä tykkää. Kuten jos tossa aikaisemmin sanoin, niin lyhyilläkin keulilla kääntymisillä on paljon kivempi jos pääsisi edes sen 5w helpommalla. Joku 5w ero keskiwateissa 60-90s ajan on aivan riittävän iso ratkaisemaan sen, että ehditkö mukaan irtiottoon vai et. Tietty jos on tarkoituksena peesailla, niin silloin ei tällaisista ikävistä asioista tarvitse välittää.

Isossa porukassa se peesihyöty pesee kiekoista saatavan hyödyn, mutta pienessäkin porukassa se 5w on aivan riittävästi. Esimerkkinä voisi olla vaikka viiden kuskin hatka missä jokainen vetää sen ~15s, eli 15s keulilla ja 60s peesissä tai muuten kevyemmin. Toi 5w on aivan riittävästi tekemään eron palautumisen ja jatkuvasti punaisella tinttaamisen välillä.

Jos aero ei kiinnosta vaan pitää olla luotettavaa kamaa mikä on halpa korjata/korvata uudella, niin kyllä silloin voi unohtaa ihan kaikki valmiskiekot. Laittaa alle vaan Open Prot DA tai Record tms. asiallisilla navoilla ja DT Compit pinnoiksi. Nämä on halvat ja luotettavat (riippuu tietty rakentajasta). Tai hommaa vaikka ne American Classicit pyörämaailmasta ja vaihtaa navat jos/kun ne hajoaa ja silti ollaan hinnassa alle monien valmiskiekkojen.

EDIT: Kyllähän jokainen Lightweightit tarvitsee.

Markku Silvenius
22.01.2008, 21.07
Toi 5w on aivan riittävästi tekemään eron palautumisen ja jatkuvasti punaisella tinttaamisen välillä.

Heh, puhut potaskaa. 5 watin eroa ei edes huomaa jalassa (oli siinä tehomittarissa sitten 1 tai 5 sekunnin otanta tai peräti pidempi). No tingitään hieman; ehkä huomaa jos vertaa paikallaan oloa ja 5 watin pyöritystä. Ehkä sen voi huomata tunnin temmossa tai Ironman-pyörälegillä, mut vaan loppuajassa jos se kuski tuuppaa samoilla wateilla (helppo todentaa).

Hans Opinion
23.01.2008, 10.38
Komppaan Markkua 5w verran.

Kyllä noihin watteihin pitää suhtautua varauksella ja vain suuntaa antavasti sillä elvässä ajotilanteessa olevia muuttujia on aivan liikaa jotta saataisiin tarpeeksi luotettavaa dataa... edes soolo ajamisesta... puhumattakaan ryhmästä jossa ajamista on todella vaikea/mahdoton mallintaa labra-olosyhteisiin. Soolo ajamisen mallintaminen on helpompaa kun muuttujat vähenee mutta es'mes pelkkä maaston ja tuuliolosuhteen vaikutus aiheuttaa todella isoja haasteita labra mittaamiselle... ja muitakin on vaikka kuinka; kuskin paino, rengaspaine, raami, ajoasento, jne...

Kokonaan en missään nimessä tyrmää aerodynmisia testauksia sisätiloissa mutta kyllä niihin on pakko suhtautua varauksella. Elävässä ajotilanteessa luotettavuus ja varsinkin tuntuma on tärkeä, kehän profiili ei ole se ratkaiseva tekijä... niiiiiiiin ja se on erittäin tärkeää että uskoo juuri sillä hetkellä käytettävän kiekon olevan parhain ja nopein...

Alfred
23.01.2008, 11.39
Kyllä tuo testidata on ihan hyödyllistä luettavaa. Pitää vain osata soveltaa dataa käytäntöön.

Esim. jos vertaillaan vaikka Lightweightiä sekä Zipin 404 ja 808, niin Lightweight on tasaista nopeutta ajettaessa nopein nousun jyrkkyyyden ollessa yli 7%, Zippi 808 on nopein alamäissä, tasaisella ja alle 1 % nousuissa. Tuossa välissä 404 on nopein

Kiihdytettäessä nopeus 100 m matkalla 0 -> 50 km/m tasaisella maalla sekä sen jälkeen ajettaessa nopeutta 50 km/h Lightweight on nopein kiekko 103 metriin asti. 404 on tämän jälkeen nopein kiekko 366 m asti. 808 ohittaa Lightweightin 138 m ajon jälkeen ja nopeimmaksi 808 muuttuu tuon 366 m jälkeen.

Petteri Ellilä
23.01.2008, 11.44
En oikein ymmärrä. Se ei tosin ole aivan ennenkokematonta. ;)

Jotta saadaan mitattua jotain tiettyä ominaisuutta, kaikki muut tekijät pitää sulkea pois. Ts. kiekkoja on tietääkseni mitattu labroissa erilaisilla "tuulen" kohtauskulmilla. Silloin on p__skan hailee sille onko kuskilla lepattava ajopaita ja kädet yläotteella. Samoin, jos KAIKISSA vertailtavissa kiekoissa on samat renkaat samoilla paineilla, on kuskin massa yhdentekevä. Samalla saadaan selville, paljonko watteja tai mitä ikinä suuretta kuluu kiekon nollasta viitenkymppiin kiihdytykseen ja takaisin nollaan jarrutukseen.

Täältä tähän...

Pekka L
23.01.2008, 11.49
Samaa mieltä tästä, että jos tyynessä kelissä kiekoilla soolona ero on oikeastikin se 5W, niin se ero ei enää peesissä päde, edes pienessä porukassa. Se on jotain muuta, sillä toisen takana ilma ei enää kohtaa ajajaa ja kiekkoa suoraan edestä. Mutta silti OJ:llakin on pointtinsa, vaikka sitä 5W eroa ei käytännössä huomaa, voi se olla se ratkaiseva 5W katkeamisen ja jaksamisen välillä. Sillä jossain se raja kulkee. Sen tietää ainakin jokainen ergolla testiä polkenut:)

VesaP
23.01.2008, 12.22
Kyllä tuo testidata on ihan hyödyllistä luettavaa. Pitää vain osata soveltaa dataa käytäntöön.

Esim. jos vertaillaan vaikka Lightweightiä sekä Zipin 404 ja 808, niin Lightweight on tasaista nopeutta ajettaessa nopein nousun jyrkkyyyden ollessa yli 7%, Zippi 808 on nopein alamäissä, tasaisella ja alle 1 % nousuissa. Tuossa välissä 404 on nopein.

MUTTA, ottaako ko testi mistä noi tiedot on huomioon esim sen että ZIPP kiekkojen dimplet auttaa kiekkojen kulussa jos tuuli tulee tietyssä kulmassa vanteeseen nähden? Eli jos noi arvot on tehty labraolosuhteissa ilman tuulta niin ne ei päde sitten enää kadulla, ainakaan 1:1een. Tuulen tullessa optimaalisessa kulmassa ZIPPin nopeusetu nousee verrattuna sileään Lightweightiin.

Tumppi
23.01.2008, 12.52
NIIN. ja miten vaikutttaa vanteen, puolien yms. elastisuus. Lämmöksihän kaikki muodonmuutokset osittain muuttuvat. Paljonko watteja:rolleyes:

Kyllä tuo R-SYS voisi kuitenkin olla kova sana. Aika kevyetkin avokiekoiksi!

Aika elastiset pinnat juu. Ilmanvastus noissa ainakin olematon ja pinnat helppo vaihtaa. Painokin kohdallaan. Ihanan kallista.:D
http://grahamwatson.com/gw/imagedocs.nsf/images/08tduSt1/$file/14.jpg

Edit. Huhu velloo että R-SYS etukiekkojen osalla olisi tulossa takaisinkutsu..? Ei kuulemma liity kestävyyteen vaan ajaessa kuuluvaan "helinään". Tämä siis kuulopuhetta.

villef
23.01.2008, 13.36
Nopeasti kävin hakemassa jonkun kuvan cyclingnewsin galleriasta..
http://www.cyclingnews.com/photos/2007/tour07/index.php?id=/photos/2007/tour07/tour0712/LCTM-TDF07S12-025
Eli Boonen voitti tuon etapin, jolloin puhutaan tasamaaetapista..
Mun mielestä tuossa näyttäisi olevan aika monella korkeaprofiiliset..
Voi toki olla, että sponsori käskee laittamaan nuo alle, vaikka niistä olisikin haittaa sivutuulella, eihän pojilla ole enää kuin 1.500km matkaa jäljellä..

Sanon kuitenkin, etten ole yhtäkään kisaa ajanut korkeaprofiilisella, enkä pihalla metriäkään.. Mutta kummasti noita vain noissa isoissa kisoissa näkyy yhteislähdöissäkin..
Ja OJ:n kanssa samaa mieltä, että jos hiemankin pääsee pikkuhatkassa helpommalla, niin siitä saattaa olla se ratkaiseva hyöty kun katsotaan kuka seisoo pallilla.. Tai kuka siinä hatkassa loppupeleissä on..

kervelo
23.01.2008, 13.59
Kyllä tuo R-SYS voisi kuitenkin olla kova sana...

Kuituakin saa melkein samaan hintaan:
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/Original/18354.jpg
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=18354

china
23.01.2008, 14.01
Kyllä tuo R-SYS voisi kuitenkin olla kova sana. Aika kevyetkin avokiekoiksi!
Netistä etsin testikertomuksia, ja kovasti niitä on kehuttu nimenomaan voiman välittymisen hyvyyttä.
Että kaipa sellaiset voisi laittaa tilaukseen.
Voihan ne laittaa crossariin, jos eivät osoittaudu riittävän nopsiksi.

Minusta ne ovat saaneet testeissä aika keskinkertaisia arvioita? Oletko kenties lukenut kiekkoihin tonnin pistäneiden omaa ostostaan ylistävien arvioita?-) Kai ne ihan kivat kiekot on, hinta on vaan aika kova siihen nähden mitä sillä saa.

Itse olen harkinnut Shimanon 50 millisellä kuituvanteella olevia kiekkoja, saisi jopa avoversiona (alumiinireunalla).

Oatmeal Stout
23.01.2008, 14.38
Minä olen kovasti tykännyt ajella ihan vaan omaksi iloksi ja vaimon murheeksi Mavic Cosmic Carbon Premiumiella, vaikka eivät mitkään huippu kevyet ole, ja ainakin vielä ovat kestäneet minun vaatimattoman elopainon. Tosin en ole ajanut niillä kilpaa kuin korkeintaan seuranmestaruustemmoissa ja vähän harjoitellut harjoitustemmoissa :o

VesaP
23.01.2008, 14.49
Mitkä olisivat paremmat tuohon rahaan?

Miten olis ZIPP 202?!? Tuubikiekot toki, mutta ei hirveesti kalliimmat kait mitä noi R-Syssit mutta huomattavasti kevyemmät! Ei vetele tuulessa ja pitäs kait olla liukkaammatkin mitä noi ärrät.

Tumppi
23.01.2008, 14.51
Tässä uusimman "kiekkosuurtestin" tuloksia:

http://idata.over-blog.com/0/02/72/10/Tests-Acheteur/base-de-donnees/aero_english.jpg

Ainakin aerodynamiikan osalta Mavicit sijoittuu omaan kastiin. Ikävä kyllä siihen huonompaan päähän.

http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html

Testissä testattu vain etukiekkoja. Kannattaa seurailla Adrianin sivua, sillä lähipäivinä tulee lisää dataa testistä. Itse jos joutuisin valitsemaan avokiekot ja n. tonni olisi budjettina, niin harkitsisin vahvasti Corimoita.
Onneksi ei ole tarvista eikä rahaa ostella nyt kiekkoja.

Alfred
23.01.2008, 14.54
MUTTA, ottaako ko testi mistä noi tiedot on huomioon esim sen että ZIPP kiekkojen dimplet auttaa kiekkojen kulussa jos tuuli tulee tietyssä kulmassa vanteeseen nähden? Eli jos noi arvot on tehty labraolosuhteissa ilman tuulta niin ne ei päde sitten enää kadulla, ainakaan 1:1een. Tuulen tullessa optimaalisessa kulmassa ZIPPin nopeusetu nousee verrattuna sileään Lightweightiin.

Noissa laskelmissa oli keskiarvot 0 - 15 asteen mittauskulmista. Arvoja poimittu mm. Tourin testeistä ja Zipin omista julkaisuista. Laskelmissa oli huomioitu ilmanvastuksen lisäksi (takakiekon osuudeksi oletettu 50 % etukiekosta), kiekon massa ja hitausmomentti.

Tumppi
23.01.2008, 15.28
Meikä ei pääse viittäkymppiä oikein edes alamäessä, kuten varmaan Multian vesilenkillä huomasit;).

Mutta ylämäessä menittekin sitten yli kolmeekymppiä. Hapottaa vieläkin se lenkki.

Koska sinulla on ne C alkuiset osat pyörässä, niin osta shamalit. Niitä saa 700euron pintaan ja painaa saman mitä nuo R-SYS:t. Mie sitten voin testata niitä Mallorcalla...:D

Hans Opinion
23.01.2008, 15.52
Mutta ylämäessä menittekin sitten yli kolmeekymppiä. Hapottaa vieläkin se lenkki.

Koska sinulla on ne C alkuiset osat pyörässä, niin osta shamalit. Niitä saa 700euron pintaan ja painaa saman mitä nuo R-SYS:t. Mie sitten voin testata niitä Mallorcalla...:D

Tuossa edellä JiiHoo infosi että Saldenilta irtoaa Shamalit 699€urolla... en hiffannut noissa testeissä mitään Somaleista, havaitsiko joku ja jos niin kuinka pärjäsivät?

Mielen kiintoista depaattia kannattaa jatkaa - vamos senjores!

OJ
23.01.2008, 16.42
Heh, puhut potaskaa. 5 watin eroa ei edes huomaa jalassa (oli siinä tehomittarissa sitten 1 tai 5 sekunnin otanta tai peräti pidempi). No tingitään hieman; ehkä huomaa jos vertaa paikallaan oloa ja 5 watin pyöritystä. Ehkä sen voi huomata tunnin temmossa tai Ironman-pyörälegillä, mut vaan loppuajassa jos se kuski tuuppaa samoilla wateilla (helppo todentaa).
En mä väittänytkään, että 5 wattia tuntisi jaloissaan. Jos joka 15s vetovuorossa ja 10s takaisin peesiin siirtymisessä säästäisi 5 wattia, niin se tekee helposti eron siihen, että ehtiikö palautumaan siinä 30-45s peesivaiheen aikana. Eihän toi tee kuin jonkun 5-6s eron 10km tempossa jos vertaa vaikka 300 ja 305 wattia, mutta jos on vaikka vähän ylivauhtisessa irtiootossa, niin toi on helposti just riittäävä teho, että pysyy siinä mukana. Shimanon halpiskiekko tossa Roues Artisanales testissä pesee esimerkiksi Ksyrium ES:n 7 watilla 50km/h vauhdissa ja 40km/h vauhdissa ero on varmaan aika lähellä 5 wattia. Jos Ksyriumia verrataan esimerkiksi Coriman Aeroon, niin eroa 50km/h vauhdissa onkin jo 12 wattia. Tietty jonkun 10 watinkin eron voi yrittää tyrmätä sillä, että eihän sitä tunne jaloillaan, mutta toi on semmonen määrä watteja, että vähänkään asiallisemmin treenannut saa tehdä ihan kunnolla töitä, että saa nostettua kynnyswattejaan tolla 10 watilla. Ja toi 10 wattia tuntuu pienen porukan irtiotossa jo jaloissakin ainakin parin vetovuoron jälkeen. Tietty ainahan voi peesata...

Viiden watin ero esimerkiksi kympin tempossa tekee ~5 sekunnin eron loppuajassa jos keskinopeus on siellä 42-43km/h välimaastossa. Toi on mun mielestä jo ihan varteenotettava ero varsinkin kun sen voi saada vaihtamalla ne 600€ kiekot alle 200€ kiekkoihin.

Mua alkaa kiinnostamaan noi tehonsäästöt nimenomaan 50km/h vauhdissa kun tossa vauhdissa alkaa noutaja koputtelemaan olkapäätä vaikkapa viiden kuskin hatkassa tasaisella.

Mä yritän vaan kyseenalaistaa, että miksi kukaan maksaisi extraa kiekoista mitkä eivät ole kevyemmät, aerommat tai muutenkaan paremmat kuin kilpailevat kiekot. Ulkonäkö tietenkin on yksi tekijä minkä monet sanovat olevan ratkaiseva tekijä.

Mitä tohon testiin tulee, niin kyllähän tuolla sivuilla on kerrottukin, että miten noihin tuloksiin on päästy, eli ei tarvitse ihan parhaan arvauksen varassa veikkailla. Adrian saattaa olla jopa halukas kertomaan lisää noista testimenetelmistä jos kysyy.

Markku Silvenius
23.01.2008, 21.17
Joo. Ja sitten puhkesi rengas. Koska aiemmin kasan paikkuussatarvittiin muutama kiekko, niin nyt ei ole toista Corimaa sulle eteen, mut ota tää Ksyrre. :D Realismiahan se on toikin.

Liege -07..Hyvin hoitaa DiLuca sekakiekoilla Schleckin viimeisellä parilla kilsalla, ei siinä korkealaippaiset auttaneet (Schleckillä tosin kylkiluu taisi häiritä 'himpan')

OJ
24.01.2008, 07.47
Joo. Ja sitten puhkesi rengas. Koska aiemmin kasan paikkuussatarvittiin muutama kiekko, niin nyt ei ole toista Corimaa sulle eteen, mut ota tää Ksyrre. :D Realismiahan se on toikin.

Liege -07..Hyvin hoitaa DiLuca sekakiekoilla Schleckin viimeisellä parilla kilsalla, ei siinä korkealaippaiset auttaneet (Schleckillä tosin kylkiluu taisi häiritä 'himpan')
Niin noissa Corimoissa on se miinus, että varakiekko on yleensä heikompi. Ksyriumin tapauksessa se varakiekko on usein parempi. Parempi se varmaan on valkata jo alkuun vähän heikompi rinkula ja maksaa siitä vähän ekstraa, niin on vaan yksi suunta?

Markku Silvenius
24.01.2008, 08.52
Toi on muuten toimiva logiikka :D

kauris
24.01.2008, 15.00
Vähän epäilen tuota puolien hyödyntämistä. Miten kestävyys kärsii ja ennen kaikkea sopivatko pituutensa puolesta uusiin kehiin? Onko niissä just sama profiili tai vielä tarkemmin niitten nippeleiden kiinnityskohta, jonka olis kuitenkin oltava hyvin lähellä sitä nykyistä kehääsi.

Ja vastaus oli sitten vain nöösitasoista pohdiskelua. Itse en kiekkoja ole rakentanut ainuttakaan.

kervelo
24.01.2008, 15.33
Tässä uusimman "kiekkosuurtestin" tuloksia:

http://idata.over-blog.com/0/02/72/10/Tests-Acheteur/base-de-donnees/aero_english.jpg
...

Tuolta testin toptenistä löytyy myös tämä musta hevonen:
http://www.bikeimperium.de/product_info.php?cPath=307_195&products_id=4107&osCsid=716c6d8fb7c62c10297ec8dc94a24372

Saman kiekon avoversio on kuitenkin aika painava.

apartanen
24.01.2008, 15.55
Tuolla imperiumissa näyttää olevan kiekkoja muutenkin alessa. Mm.:
http://www.bikeimperium.de/product_info.php?cPath=307_195&products_id=5425&osCsid=716c6d8fb7c62c10297ec8dc94a24372

Kohtuu hinnalla lähtee minusta.

buhvalo
24.01.2008, 16.12
http://www.bikeimperium.de/product_info.php?cPath=307_195&products_id=5425&osCsid=716c6d8fb7c62c10297ec8dc94a24372

Voi pirulainen, tieto lisää tuskaa. Olin päättänyt tilata Tempest II alu:t mutta nämähän lähtis vain 20€ kalliimmalla. :)

apartanen
24.01.2008, 16.29
Voi pirulainen, tieto lisää tuskaa. Olin päättänyt tilata Tempest II alu:t mutta nämähän lähtis vain 20€ kalliimmalla. :)

Pahoittelut! :p

StePe
24.01.2008, 20.50

Osikohan jäänyt käsiin vanhan vuosikerran tuubikiekkoja (tarjouksessa vain tuubiversiota Shimano-yhteensopivalla takanavalla). Tuo Racing 1 ei ehkä tuubikiekon ostajalle tule ensimmäisenä vaihtoehtona mieleen.

apartanen
24.01.2008, 21.10
Osikohan jäänyt käsiin vanhan vuosikerran tuubikiekkoja (tarjouksessa vain tuubiversiota Shimano-yhteensopivalla takanavalla). Tuo Racing 1 ei ehkä tuubikiekon ostajalle tule ensimmäisenä vaihtoehtona mieleen.

Ahaa... lyhyt (erittäin) saksa sotki. Minä en huomannut muuta kuin hinnan :)

OJ
25.01.2008, 03.46
Crossipyörään toi vois olla ihan ok vaihtoehto.

StePe
25.01.2008, 10.06
Crossipyörään toi vois olla ihan ok vaihtoehto.
Crossipyörässä tuollainen kiekko voisi tosiaankin olla ihan paikallaan - varsinkin tuolla edullisella hinnalla. Maantiekäyttöön useimmat varmaan ensisijaisesti hakevat muutaman sata grammaa kevyempiä vaihtoehtoja.

Hans Opinion
25.01.2008, 14.26

Kysyin asiaa ja vastasivat että:
"Taxes are inluded (19%)"
jonka tulkitsen tarkoittavan sitä että esillä olevat hinnat ovat VEROLLISIA... elkäs Shamalien loppuhinta on 699€ ja päälle ei tule kuin mainitut 25€ postikulut.

Tuohon Jyrkin vanhoista>uuteen projektiin sanoisin ja myös sanon että vanhat nippelit ja pinnat on järkevintä uusia, vanhan napaa voi kierrättää jos se on hyvässä hapessa.

kauris
25.01.2008, 15.12
Hyvä homma. Mainitsit vielä aiemmin, että muuhun vastasivat mutteivat tuohon vero-asiaan. Mitä muuta niihin kiekkoihin liittyvää siis kysäisit ja sait selville vai oliko kyse muiden tuotteiden tilaamisesta? Alkaa meikäläisenkin vaaka kallistua noihin Shamaleihin (titaanisina) verrattuna tähän asti ykkössijalla olleisiin fulcrum racing 1 kiekkoihin. Hinta toki 125 euroa (tai 150 postikuluineen) korkeampi mutta onhan painokin jonkun 150 g kevyempi ja silloinhan mennään hyväksyttävässä hyötysuhteessa €/g

No, meikä venailee tilaamisen kanssa kyllä ensin sitä, että varmistan saavani jalan taas ajokuntoon. Olen ollut joulusta asti ajokyvytön.

Hans Opinion
28.01.2008, 13.09
Hyvä homma. Mainitsit vielä aiemmin, että muuhun vastasivat mutteivat tuohon vero-asiaan. Mitä muuta niihin kiekkoihin liittyvää siis kysäisit ja sait selville vai oliko kyse muiden tuotteiden tilaamisesta? Alkaa meikäläisenkin vaaka kallistua noihin Shamaleihin (titaanisina) verrattuna tähän asti ykkössijalla olleisiin fulcrum racing 1 kiekkoihin. Hinta toki 125 euroa (tai 150 postikuluineen) korkeampi mutta onhan painokin jonkun 150 g kevyempi ja silloinhan mennään hyväksyttävässä hyötysuhteessa €/g
No, meikä venailee tilaamisen kanssa kyllä ensin sitä, että varmistan saavani jalan taas ajokuntoon. Olen ollut joulusta asti ajokyvytön.

Kyselin vaan että löytyykö EvoCx piälikumia ja muutakin kulutustavaraa mitä verkkokauppa sivuilla ei ollut esillä... hyvin löytyi... saas nähdä kuinka saan ne tilattua mutta Saldenilta tulee ainakin Shamalit titanin värisenä.
En tiedä Shamalin linkuista mutta tokkopa ne on yhtä kevyet kuin Tunet jotka hankin viimesuveksi... uskon että tunettamalla jää shamalit selvästi alle 1400g... se on "kohtuu vähän - kohtuuhintaisesta valmiskiekkosazista"...

capitano
28.01.2008, 15.37
Peesin antama etu ensimmäisen selän takana on 30% tjsp, eli kyllä siinä alkaa välineen merkitys pienentyä.

Jos edellä ajavan takamus on tavallista leveempi niin kuinka suureksi peesin etu kasvaa.

Hans Opinion
28.01.2008, 16.54
Ei taida kiekkojen painoissa olla mukana linkut yms. tilpehöörit.

Jep, ei taida yleensä olla... mutta onko tässä listauksessa
http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=roadwheels
en oikein ottanut selvää tuostakaan mutta näyttäisivät samaalit pysyvän aika hyvin luvatuissa massoissa... siis linkuilla tai ilman...

JiiH
28.01.2008, 16.58
Jep, ei taida yleensä olla... mutta onko tässä listauksessa
http://weightweenies.starbike.com/listings/components.php?type=roadwheels
en oikein ottanut selvää tuostakaan mutta näyttäisivät samaalit pysyvän aika hyvin luvatuissa massoissa... siis linkuilla tai ilman...

Ovat ilman linkkuja ("excluding skewers" siellä oikealla).

Pekka L
28.01.2008, 21.42
Ebaysta uudet 50mm hiilikuituiset tuubikiekot tempofillariin $499, 1575g pari. Taiwanin ihmeitä, mutta eiköhän ne sieltä samoilta tuotantolinjoilta tule kuin kolme kertaa kalliimmatkin. Yhdet jo tuolta tilannut, 38mm hiilikuitu avokiekot eikä pienintäkään huomauttamista laadussa. No ehkä vähän. Vannekehä on alumiinia, etukiekossa liitoskohta tuntui alkuun jarruttaessa sormeen pienenä nypytyksenä. Jäykät ja nopeat. Ei hirmu kevyet, 1850g pari. Kaipa noista uudemmista tullin joutuu maksamaan, mutta jos tulliton hinta on alle 350€ niin ehkä sen kärsii:) Ekat avot tuli maksamaan alle 400.

Onhan näissä aina pieni riski, mutta niin on ollut monien kehumat peruskiekot, Ksyrren Elitetkin täyttä kuraa. Tuurista taitaa olla kiinni. Ei niinkään siitä, että sitä saa mitä tilaa.

Niin ja onhan noissa molemmissa mm. DT-pinnat.

Pekka L
09.02.2008, 18.51
Mielenkiinnolla odotan testin seuraavaavia osioita.

Testataanko siinä kenties kiekon ominaisuuksia kolmipyöräisen peesissä?

Junnu 75
12.02.2008, 16.51
"tyhymä kysymys..."

Jos tilaan kiekot + shimanon kymppipakan esmes bike-discount.com :ista niin tarviinko vielä jotain osaa / erikoistyökalua lisäksi että saan ne kiinni toisiinsa?

kauris
12.02.2008, 16.55
No sellaisen yhden "työkalun" kyllä sen lukkorenkaan kiinnitykseen. Mutta kerran pari hommassa toimii ihan hyvin bilteman versio hinnaltaan muistaakseni 3,90 €.
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/27_026iso.jpg

Jos taas haluat tehdä asiat "oikein", tarvitsisit myös momenttiavaimen/mittarin, jolla saat pakan oikeaan kireyteen. Se oikea kireys, pakan tyyliin 40 Nm:iin, on kuitenkin luokkaa hyvin kireälle muttei ihan kaikilla voimilla.

edit: Ja joskus jos haluat pakan irtikin, tarvitset todennäköisesti myös ketjuruoskan. Hintaluokka sama
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/27_008iso.jpg

JiiH
12.02.2008, 16.58
No sellaisen yhden "työkalun" kyllä sen lukkorenkaan kiinnitykseen. Mutta kerran pari hommassa toimii ihan hyvin bilteman versio hinnaltaan muistaaksnei 3,90 €.

On Biltemassa nimeltään "hammasrattaan ulosvedin". Ketjuruoska taas tunnetaan siellä nimellä "hammaskehä-avain":).

Samu Ilonen
13.02.2008, 01.32
No sellaisen yhden "työkalun" kyllä sen lukkorenkaan kiinnitykseen. Mutta kerran pari hommassa toimii ihan hyvin bilteman versio hinnaltaan muistaakseni 3,90 €.
http://www.biltema.fi/osteri/data/Kuvat/27_027iso.jpg

Buhahaa! Taas ammattitaito puhuu. Toi on kierrepakan avain...kasettipakan avaimessa on syvemmät urat. Tiätty saksmannin voisi pyytää laittaa pakan paikalleen niin ei tule yllätyksiä...

kauris
13.02.2008, 14.17
Buhahaa! Taas ammattitaito puhuu. Toi on kierrepakan avain...kasettipakan avaimessa on syvemmät urat. Tiätty saksmannin voisi pyytää laittaa pakan paikalleen niin ei tule yllätyksiä...

Naureskelehan vain. Oletkin ihmeen hyvin tässä viime kuukausina taas jaksanut tällekin palstalle lohkaista juttuja, vaikka välillä vakuutit olevan lopen kyllästynyt "meihin tämän palstan asiantuntijoihin" ;)
Sinuun verrattuna enemmän tai vähemmän nöösit yrittää täällä kuitenkin vain auttaa ja kysellä neuvoja ja voi olla, että urat kuvastosta napatussa kuvassa oli sitten väärän syvyiset. Biltemasta oikeakin avain kuitenkin löytyy jo mainittuun hintaan ja hyvin sillä on pakan saanut auki.

Mutta voi toki pyytää nettipuodinkin hemmoja laittamaan pakan paikalleen. Kiekot ja muut tilattavat tavarat pakkaava, joka pakankin luultavasti vääntää paikalleen, ei tosin luultavasti ole puljun mekaanikko, vaan joku satuinnainen varastohemmo. Momenteista tai muutoin työn laadusta ei voi olla siksi siinäkään tapauksessa varma, kun ei ole itse näkemässä kuka tekee ja mitä tekee. Riippuu tietty tuurista ja paikasta, josta tilaa. Ja ainahan voi lähettää kiekon Samulle Treelle tarkistettavaksi tai korjattavaksi, jos vaikka kuituiseen peräti erehtyy :)

Mikrometri
13.02.2008, 15.37
Todennäköisesti sillä varastopojalla on yhtä paljon kokemusta kuin Canyonin "mekaanikoillakin" jota kasaa pyöriä.
Joka tapauksssa alkuperäinen Bilteman tuote oli väärä sekä hinnaltaan että malliltaan.Jos kuvän perusteella olisi ostanut niin ei olisi onnistunut alkuunkaan vaparin kiinnitys.

kauris
13.02.2008, 17.05
Onneksi Vantaalla asuvalla ei ole pitkä matka Biltemaan. Ja väärän osan vahingossa ostanut saa siellä sen vaihdettua kunhan ei ensin naarmuta sitä piloille. Tein saman väärin valinnan nimittäin itsekin jonkun vuotta sitten mutta en silti näköjään onnistunut oikeata kuvaa linkittämään.

Samu Ilonen
13.02.2008, 18.05
Siksi pyytäisin laittamaan paikoilleen kun Shimanolla on joku pakkomiälle tehdä pieniä epäyhteensopivuuksi 9/10 pakkoihin ja vapaarattaisiin. Mulla moisia ei ole,eikä tule joten asiasta en enämpää tiedä. Siksi nakittaisin sakua.

Avain tietenkin täytyy hankkia kuitenkin joskus ja sekin VAIN kerran elämässä joten esim. Tacx:in varrellinen avain olisi oiva hankinta. Eli se samaan pakettiin, kiitos.

S.M.
15.02.2008, 17.32
Terve! Olisin rakentelemassa fiksiä, ja pitäisi päättää mitkä kiekot siihen laittaisi. Jossain vaiheessa ajattelin, että voisi itsekin opetella kiekkojen kasauksen ja tehdä siis ne nyt itse, mutta sitten ajattelin että laitetaan samantien kunnollisesti. Opettelen sitten joskus paremmalla ajalla.

Tällä hetkellä on oikeastaan ainakin kaksi vaihtoehtoa...
Michen kiekkosetti olisi yksi, tuossa: Miche Pistard Bahn, esim. http://www.bmx-onlineshop.de/index.html?sitemap.htm (ei näköjään voi linkittää suoraan; laufräder ja sitä kautta sitten). Nuo taitavat olla nimestä yms. päätellen radalle tarkoitettu, joten arvelluttaa kestääkö paukuttamista stadin kaduilla?
Toinen vaihtoehto puolestaan olisi Michen ratanapojen ympärille DT:n compeilla CXP33:t. Nuo olisivat jonkin verran kalliimmat, mutta myös kevyemmät ja luultavasti kestävämmät(?). Ainakin itse olen kuullut niistä vain hyvää.
Michet olisivat kuitenkin kätevämmät heti valmiina, eli jos ne vain kestäisivät, valitsisin varmaankin ne. Eli onko jollain kokemusta tai muuten vain tietoa Micheistä (tai yleisemmin ratakiekkojen kestävyydestä). Jakakaa mielipiteitänne vuolaasti ja vapaasti, kaikki on avuksi :).

jampagnolo
16.02.2008, 19.05
Ihan mielenkiinnosta. Kuinka paljon tommoiset keskiverto kiekot kestää ajamista, siis pelkkää lenkkeilyä? Esim. Mavicin Ksyriumit tai aksiumit.

kauris
16.02.2008, 22.21
Ihan mielenkiinnosta. Kuinka paljon tommoiset keskiverto kiekot kestää ajamista, siis pelkkää lenkkeilyä? Esim. Mavicin Ksyriumit tai aksiumit.

Normi lenkkikäyttöön tehtyjen valmiskiekkojen (mavic aksium) kestävyyden pitäisi periaatteessa olla ns. riittävä harrastajan tarpeisiin. Eli, jos tarkoituksella ei paukuttele niitä kanttareihin ja kuoppiin, niin "normaalipainoisen" alla kestävät enemmän kuin peruskuntoilija jaksaa muutamassa kesässä ajaa. Yllä kerrottu sisälsi kuitenkin hyvin paljon yleistyksiä ja napojen huolto vähintään kerran kaudessa on aina hyvästä. Aksiumista mulla ei ole omaa kokemusta mutta olen ymmärtänyt niitä pidettävän hyvinä ja kestävinä peruskiekkoina.

OJ
17.02.2008, 00.34
Kyllä noiden pitäisi kestää, mutta ei noita oikein keskivertokiekoiksi voi sanoa kumpaakaan. Ksyriumissa hinta ja paino on toki kesivertoa ja Aksiumit on aika keskiverto aerot. Lenkkikäyttöön valkkaisin kyllä mieluummin Open Prot 32 pinnalla kuin mitään ylihintaisia 18-20 pinnaisia valmiskiekkoja.

Oatmeal Stout
17.02.2008, 00.35
Ihan mielenkiinnosta. Kuinka paljon tommoiset keskiverto kiekot kestää ajamista, siis pelkkää lenkkeilyä? Esim. Mavicin Ksyriumit tai aksiumit.5-10 vuotta, 1974 vuoden Recordin navat toimivat edelleen :seko:

kauris
03.03.2008, 23.01
voi prkl. Nyt Shamalit on kullitettuna "vain" 599 €. Titaanin-väriset 100 euroa kallimmat. Tuntuu niin typerältä, että maksaisi 100 euroa pelkästä väristä. Mutta kultaisiin ei ehkä kuitenkaan pysty lähtemään. Kiekkojen vaihtuminen tulisi myös varmasti huomattua kotona...

edit: hauskaa, että eurukset maksaa tasan saman verran. Niitä ei tosin saa kultaisina :)

KSi
04.03.2008, 10.41
Saldenilta saa Shamalit 599€/699e riippuen väristä. Halvemmat eli 599e maksavat Shamal Ultra Goldit ovat Saldenilla viime vuoden mallia eli vm. 2007 ja titaaniset vm. 2008. Nyt herää kysymys, että onko noissa muutoksia eri vuoden malleissa?

Ilmoitetut painot (1395g / pari) ylittyvät jonkun verran; voi tietysti vaihdella Shimano/Campa vapaarattaan välillä. Itse tilasi Gold -parin (siis. vm. 2007) ja painoivat Shimano yhteensopivina 1499g, mikä ylitti ilmoitetun painon 104g.

Ovat aika näyttävän näköiset mustassa (+valkea/celeste) Bianchissa, mutta kultaväri kuulemma haalistuu. Itse vahasin nämä hyvällä autovahalla, niinkuin teen joka vuosi koko pyörälle (pyörille).

kervelo
04.03.2008, 10.56
Voisiko tuo painoero tehtaan ilmoittamaan johtua pikalinkuista? Painothan ilmoitetaan aina ilman linkkuja ja tuo runsaat sata grammaa kuulostaa suunnilleen linkkujen painolta.

KSi
04.03.2008, 11.14
Punnitsin toki ilman pikalinkkuja grammavaa'alla.

Hans Opinion
04.03.2008, 12.06
Saldenilta saa Shamalit 599€/699e riippuen väristä. Halvemmat eli 599e maksavat Shamal Ultra Goldit ovat Saldenilla viime vuoden mallia eli vm. 2007 ja titaaniset vm. 2008. Nyt herää kysymys, että onko noissa muutoksia eri vuoden malleissa?

Ilmoitetut painot (1395g / pari) ylittyvät jonkun verran; voi tietysti vaihdella Shimano/Campa vapaarattaan välillä. Itse tilasi Gold -parin (siis. vm. 2007) ja painoivat Shimano yhteensopivina 1499g, mikä ylitti ilmoitetun painon 104g.

Ovat aika näyttävän näköiset mustassa (+valkea/celeste) Bianchissa, mutta kultaväri kuulemma haalistuu. Itse vahasin nämä hyvällä autovahalla, niinkuin teen joka vuosi koko pyörälle (pyörille).

Campa yhteensopivana ja titaanin värisenä 1448g ilman linkkuja... ja teippejä jotka nypin pois kun lähtevät kuitenkin jossain vaiheessa... tommoset vajaat 4% olivat painavammat kun luvattiiin... eiköhän tämän kanssa vielä voi elää. Shamalin linkut on toisi läskit (117g), Hans pidättäytyy käyttämään Tunen (57g) kiinnittimiä. 2007-2008 eroista en osaa sanoa mitään, pitäisi päästä avaamaan nolla seiska... epäilen että isoja muutoksia ei ole...
Avasin joka tapauksessa 08 takanavan ja vilkaisin sisuskaluja - hyvältä vaikuttaa, laite on täysin purettavissa ja huollettavissa. Kyseessä on työkalu-tyyppiset kiekot joka vaikuttaa erittäin jämäkästi tehdyltä... ennustan sen kestävän hyvin... kaiken'kaikkiaankin Shamaalit on duunattu campyn tyyliin aika karkealla työstöllä... jos haluaa alle "jotain kiiltävää" niin kannattaa katsella muita kiekkoja.
Makuasia sanoi haisunäätä kun muniaan nuoli mutta minusta titskun väriset on hianot... ne istuvat värimaailman puolesta useampaan raamiin kuin kullantut... ehkä juuri tästä syystä ottivatkin ohjelmaan titaanin värin...

kauris
04.03.2008, 15.16
Ja titaanit lähti tulemaan...
Tai ainakin tilaus menemään :)

http://www.campagnolo.com/repository/fotoprodotti/img/Shamal_Ti_Mozzo_ant.jpg

naukku
05.03.2008, 20.02
Ehdotelkaapa ~350€ customikiekkoja kevyelle kuskille. (65kg) Kehiksi olen ajatellut DT r1.1 ja pinnoiks DT revot, mutta mitkä navat? Campan Centaurit olis hinnan puolesta soivat, mutta jos sitä löytyis 28 reikäsenä eteen niin siinä olis passeli, mutta kun ei.. Ja Shimanoa on turha tyrkyttää. Tosin yhtenä vaihtoehtona saattais olla Campan Zondat...

mantis
05.03.2008, 23.58
Itte tein saman setin recordin 32-reikäisillä navoilla. Hintaa oli just toi 350e bike-components:lta tilattuna. Painoa kertyi joku 1450g muistaakseni. Hyvin on toistaiseksi kestäny mun 90kg elopainon ihan hyvin. Kerran olen joutunut oikasee takavanteen muutaman sadan kilsan jälkeen.

Hans Opinion
06.03.2008, 10.52
Ehdotelkaapa ~350€ customikiekkoja kevyelle kuskille. (65kg) Kehiksi olen ajatellut DT r1.1 ja pinnoiks DT revot, mutta mitkä navat? Campan Centaurit olis hinnan puolesta soivat, mutta jos sitä löytyis 28 reikäsenä eteen niin siinä olis passeli, mutta kun ei.. Ja Shimanoa on turha tyrkyttää. Tosin yhtenä vaihtoehtona saattais olla Campan Zondat...

Kehät on hyvät mutta pinnat/nippelit voisi noinkin kevyellä kuskilla olla Sapimin... mutta sitten joudut kyllä säästämään navoissa jos meinaat pitää budjetin 3½satkussa... pistä tommonen satku lisää niin alkaa kokonaisuus olemaan paremmin tasapainossa... ja massa menee jopa alle 1400gramman...

Markku Silvenius
06.03.2008, 14.22
Tai sit ostaa jotkut Eastonin Vista SL (taitaa olla tälle kaudelle EA 50 SL) valmiskiekot, ajaa kehät loppuun ja siinä jää jäljelle hyvät urakuulanavat. Niihin kasaa sitten kevyet matalaprofiilikehät.

Ei se napojen paino niin merkityksellistä ole jos on siunattu tuollaisella elopainolla.

OJ
06.03.2008, 16.26
Kinlin XR-300/Niobium 30 vanne amerikan maalta (http://fairwheelbikes.com/index.php?main_page=product_info&cPath=81_24&products_id=529) 2 x 60$ (28 taakse ja 20 eteen) tai 19mm korkea versio 2 x 55$ (28-32 taakse ja 24-28 eteen) jos pitää tehdä mahdollisimman kevyt. Pinnoiksi vaikka revoa ja compia taakse pakan puolelle Starbikestä 31-54€ tai CX-Ray 85-117$. Navat onkin vähän kinkkisempi juttu kun napoihin olisi enää laittaa vähän reilu 200€ ja paremmat takanavat tuppaa maksamaan ton saman verran.

Hyvä valmiskiekko vaihtoehto ton Eastonin lisäksi on Reynolds Solitude. Mulla on Reynolds Alta Racet mitkä on samaa kamaa kuin Solitudet ja ne on hintaan nähden aivan loistavat kiekot.

Jappe
09.03.2008, 18.14
Jengi fiilistelee täällä kaikenlaisilla "katu-uskottavilla" ja eksoottisilla merkeillä, mutta kukaan ei ole kommentoinut meillä tavallisempia ja tunnetumpia esim. shimanoita.
Miten olisi Shimanon uudet Ultegra SL:t. Tietääkseni aika moni menestynytkin maantieajaja on luottanut Shimanoihin.

Itse olen ajatellut investoivani uusiin Ultegran kiekkoihin ja takapakkaan. Ovat ilmeisen kestävät, ihan järkevän painoiset, varaosia ja huoltoa saa helposti, ja irtokuulat on helposti ja huokealla itse huollettavissa.

Aktiiviselle kuntoilijalle varma valinta, ja kai noilla uskaltaa kisoihinkin lähteä messiin...

OJ
10.03.2008, 15.57
~350€ Custom kiekot kevyelle kuskille. Kantsii tsekata tämä nettisivu ja varsinkin kauppa http://www.xx-light-bikes.de/ XXLight matala vanne (sama kuin American Classic 350) 49,90€/kpl ei ole lainkaan paha hinta ja tuolta saa myös noita Kinlin 30 vanteita.

Tosin jos American Classic kiinnostaa, niin kannattaa suunnata katse ihan kotimaahan ja www.pyoramaailma.fi osoitteeseen. AC 350 kiekot 340€ ja 420 kiekot 390€, eli ei taida mistään päin maailmaa saada noita yhtä hyvillä hinnoilla.

EDIT: Ai niin...Shimanot on hyvät ja lähestulkoon loistavat kun katsoo hinta-laatu suhdetta.

Subzero
10.03.2008, 16.29
Ovatko AC 350 ja AC 420 -valmiskiekkojen navat mistään kotoisin?

MTB 50+
10.03.2008, 16.42
Jengi fiilistelee täällä kaikenlaisilla "katu-uskottavilla" ja eksoottisilla merkeillä, ....

....Itse olen ajatellut investoivani uusiin Ultegran kiekkoihin ja takapakkaan. ...
Aktiiviselle kuntoilijalle varma valinta, ja kai noilla uskaltaa kisoihinkin lähteä messiin...

Ihan sama on käynyt mielessä, kun vanhat Mavic Ksyrium Elitet alkavat olla syrjiltään puhkikuluneet. Ultegra laatutaso on riittävä, jäykkyys hyvä, paino kohtuullinen ja hinta varsin kohtuullinen.

OJ
10.03.2008, 17.13
Ovatko AC 350 ja AC 420 -valmiskiekkojen navat mistään kotoisin?
Etunapa on aika höttöä ja siihen joutuu melko varmasti vaihtamaan laakerit aika pikaisesti. Takanavasta oon saanu aika ristiriitaista tietoa kun jotkut valittaa (netissä) sen hajoavan, mutta työn parissa on tullu vastaan monta vuotta vanhoja kymppitonneja tietä nähneitä AC napoja mitkä toimii edelleenkin aivan loistavasti.

Kai noi ainakin jotenkin toimii.

Junnu 75
20.03.2008, 17.00
Uudet kiekot täytyisi löytää Bianchiin, olisko nuo Ksyrium Elitet sitten hyvät ja CRC:n hinta kohdallaan?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?modelID=23257

Vai sittenkin Shimanon Ultegrat, ei ainakaan hinnalla ole pilattu?
http://www.probikekit.com/display.php?code=w1029

Junnu 75
23.03.2008, 18.28
Päädyin sitten tilaamaan Bianchiin sakuista Fulcrum Racing 3:t.
Nyt tarvii enää odotella pakettia :)

kauris
26.03.2008, 15.00
Mä sain tällaiset Shamalit ja reikäiset kiekkopussit Saldenilta (pari lisäkuvaa Salden-topicissa, kaupat osiossa):

http://i2.pinkbike.com/photo/1870/pbpic1870574.jpg

hiilarifiilari
01.04.2008, 01.07
osta mavic ,ksyrium elite,sl tai cosmic.takuu varma kiekko;)

Junnu 75
01.04.2008, 10.31
Tänään tuli Bike24.de:ltä Fulcrumin kiekot ja shimanon 10-pakka.
Lähetteellä ne oli ihan oikein Fulcrumit "for Shimano HG10-speed" ja pakan (Shimano Ultegra CS-6600 Cassette 10 speed) pitäisi sopia siihen.
Mutta kun ei sovi, rattaat saan paikoilleen mutta lukkorenkaan kierre on suurempi kuin kiekossa.
Onko sitten käynyt niin että mulle on lähetetty Campagnolon pakalle sopiva takakiekko?? Eli onko ne pienemmällä kierteellä.

Kysyy epätietoinen vantaalta...

Junnu 75
01.04.2008, 14.10
Täytyypä tutkia tarkemmin vielä.

EDIT: olihan siellä lukkorengas, täytyy kokeilla. Kiitos.

Samu Ilonen
01.04.2008, 20.20
Mitäs mieltä olisitte tästä:

Fixin kiekot, ehkä yksi ratakisa kesässä eli avot.

-navat 32h, korkeat laipat ja urakuulalaakerit. Ontot putkiakselat. Hankittuna jo. Kaapista pilkistää 18h jyrsitty hiano kullitettu alumiininen ratas, vaatisi vastaavan tasoisen 48 rattaan. Tosi olisi törkeän hiano uusi 42 rampiton DH-ratas tuassa myäs. 42/16 pelaa mun käytössä ok, soon kovin kätevä, kisoihin vaan eteen D-A TT54....Siihen XT kammet tai yms. Toisaalta Campan Ultra Torgue kampiin olisi T&A Specialitisin 48h myäs hyllyssä. UT:t on "riittävän" tukevat torimullitteluun.
-pualaus 2X+tinaus langalla. R-Tech by Koutsi laadun varmistamiseksi. Koutsi o Jumala ku kiakot pitää tehrä. 2X on mun päähänpinttymä, en pidä 3X pinnausta parempana ja pinnat on pidemmät. Kireys jonnekin 120 lähellä jos nipat siätää. Etupäässä satakin piisaa tolla pinna myärällä.
-pinnat taakke DT Comp, eteen Revolution. Palanssi baarista palatessa o paree.
-Nipat alumiinia. Ku noita kullitettuja o tuasa.

Epämääräisiä häröilyjä aiheuttaa lähinna kehät...

Open Pro CD vai DT RR 1.1? Ei kumpikaan varmaan huanot ole mutta koska mulla on maantiefilossa kisa-avoissa DT:t niin mulla on 32h RR1.1 aina varalla joten kätevää olisi tietty että kehä olisi sama. + inan sippoisempi, jonkun 50-60g/pari ja kyllä profiilikin viähättää enempi. Hinnanerolla ei väliä. Ja RR1.1 on ollut vallan oiva. Tosin Koutsin työllä on varmaan enempi merkitystä kuin kehän merkillä.

Mitään "aero" kehiä ja pinnaloita ei tule. Kiihtyvyys o-40km/h on tärkeämpi ja terassiuskottavuus, olis kovin noloa jos hippilät nauraisi jollekin 1080-kyläfixille.

Ku jaksaisi laskea viä pinnan mitat....

kaveri
01.04.2008, 23.13
CXP 33 lienee todellisuudessa samoissa painoltaan kun open pro. Kuitenkin vähän jäykempi ja aerompi. Pystyy tekemään 12 millin nippeleilläkin, vaikka mavic suosittelee 14 millisiä. Itellä michen navoilla tuollaiset compeilla, tosin messinkinipat. Edessä radial ja takana 2x. On mulla toisetkin samanlaiset 36 puolaisena open pro CD:lla, niissä kehät oli parikyt grammaa noita kolmekakkosia cxp33:ia painavammat.

Mut kertokaas mikä V-jarrupala ei kerää alumiinia mavicin Open Prosta. Alkaa hermo mennä crossarin vanteiden sorvailuun, eikä huvittaisi kesken lenkin pysähtyä putsailemaan kuria vanteista. Kokeiltu on ShimaNo xt, Fibraxin punainen ja Swiss Stopin vihreä. Viimeinen noista paras, mutta sekin tuntuu kurassa ajaessa saavan itseensä metallia.

Plus
02.04.2008, 12.03
Kertokaas kiekkotietäjät:

Kannattaako 70-kiloisen tikkureitisen miehen ottaa taakse Comppeja pakan puolelle vai pärjääkö pelkillä Revoilla, 32, 3-ristiin?

Eteen ajattelin ottaa 28 Revoa 2-ristiin. Paljon säästää painossa 32, 3-ristiin verrattuna?

Kehät olis Open Pro ja navat DT 240s, nippelit alu. Käyttö soratieajelua crossarilla.

mantis
02.04.2008, 12.12
Toi komppien laittaminen on ihan järkevää varman päälle pelaamista. Itsellä on samanlainen viritys takakiekossa. Tuon painon säästön voi tarkistaa dtswissin laskurilla.

OJ
02.04.2008, 16.14
Samu -> Koita Kinlin/Niobium vanteita. Ne on ainakin mulla toiminu hyvin ja monet muutkin niitä jaksaa kehua (tosin pääosassa on ne 30mm vanteet). Kun dollari on halpaa, niin noille ei jenkeistä ostettuna tule pahasti hintaa verojen kanssakaan. Matalat Niobium vanteet painaa alle 400g ja saa aeronipoillakin.

wanderer
02.04.2008, 23.35
Edelleen kuumottaisi hankkia ne tuubikiekot. Tempo, maantie ja cyclokäyttöön :D
Zipp 404 Pavé voisi olla ratkaisu? Etukiekko vajaa 50g ja koko setti noin 100g painavampi kuin maantieversio. Ei paha? Kestävyys saattaisi olla meikäläisen kokoluokassa parempi, jos silloin tällöin tösäyttelee Suomen huonopintaisten kisateiden monttuihin. Vai uskaltaisiko maantieversioilla ajaa sen pari cyclokisaa vuodessa? Renkaat on jo hankittu, kiekot vaan puuttuu.

Vilhelm V
03.04.2008, 00.12
Kertokaas kiekkotietäjät:

Kannattaako 70-kiloisen tikkureitisen miehen ottaa taakse Comppeja pakan puolelle vai pärjääkö pelkillä Revoilla, 32, 3-ristiin?

Eteen ajattelin ottaa 28 Revoa 2-ristiin. Paljon säästää painossa 32, 3-ristiin verrattuna?

Kehät olis Open Pro ja navat DT 240s, nippelit alu. Käyttö soratieajelua crossarilla.

Mulla on maantipyörässä nyt kiinni itse rakennetut kiekot joissa on open pro vanteet ja DT:n revolution pinnat 32 ja 3-ristiin. Nippelit on messinkiset. Ongelmia ei ole ilmennyt. Painan yleensä enimmillään noin 85 kiloa.

Antti Salonen
03.04.2008, 01.12

Pelkillä Revoilla pärjää takanakin, mutta kiekon sivuttaissuuntainen jäykkyys kärsii hieman. Kestävyyteen tuolla ei ole mitään vaikutusta ja painoa tietysti säästyy hieman. Takakiekossa on periaatteessa kyllä järkevää käyttää vähän järeämpiä pinnoja pakan puolella, koska takakiekko on aina sivusuunnassa joustavampi kuin etukiekko.

Edessä 28 pinnaa riittää kyllä mainiosti, mutta ei sillä säästä kuin karkeasti 20-25 grammaa. Lähtökohta on kuitenkin se, että jos takakiekossa riittää 32 pinnaa riittää symmetrisessä etukiekossa 28 pinnaa vähintään yhtä hyvin.

Samu Ilonen
03.04.2008, 23.13
Mulle tulee tollaset, kai paan sit ne Akalle:

-Front and rear rims are Zipp 303=Zipp 285 ~570g
-Red Tune 180+70 hubs 24 hole both 282g
-Red alloy nipples ~14g
-Black Sapim CX ray spokes 211g
--------------------------------------------------
~1077g 470€

Ompahan sippoiset ja kivat ajaa. Kai ne voi kaupitella jos se haluaa ajaa avoilla. Tuskin, kommentit oli jo sitä rataa kun vaihdoin salaa kammet 170->172,5mm. Piru viä huomasi ja kommentit oli vaikutuksista jus niin kuin pitikin. Jos heitän alle joku 700g kevyemmän setin...

MikiV
10.04.2008, 23.53
Tänään tuli Zipp:t jenkeistä. Oli kyllä esimerkillisesti pakattu. Paketti tuli Suomeen 3:n päivään ,tulli sit hauto sitä 8 päivää lisää.

BB Holland
12.04.2008, 11.56
Nämä menevät tilaukseen 790e Bike24.com, 1425g http://img147.imageshack.us/img147/7076/fulcrumracingzero3qd7.jpg

http://img147.imageshack.us/img147/5748/fulcrumracingzerodp9.jpg

StePe
12.04.2008, 23.08
Nämä menevät tilaukseen 790e Bike24.com, 1425g]
Bike Palastilla (http://www.bike-palast.com) näyttäisi löytyvän Zerot hintaan 750e ja samaan hintaan tulee vielä Conti 4000S-pari sisärenkaineen.

BB Holland
13.04.2008, 19.33
Bike Palastilla (http://www.bike-palast.com) näyttäisi löytyvän Zerot hintaan 750e ja samaan hintaan tulee vielä Conti 4000S-pari sisärenkaineen.
Loistavaa. Mikähän siinä on että sakut ei tunne luottokorttia:seko:
EU-maksun siirtäminen kestää ainakin viikon, ja sitten näillä näkyy olevan tuo Nachnahme.

nga
13.04.2008, 20.02
Nämä menevät tilaukseen 790e Bike24.com, 1425g

Jos tilaat nuo, niin hihkaisepa minulle (vaikka yksityisviestinä), koska tilasit ja koska nuo mahdollisesti saapuivat sinulle. Kuin sattumalta odottelen juuri kyseisiä kiekkoja (tosin mustilla kehillä) B24:stä eikä toimitus (kuljetusfirman osalta) ole vielä mennyt ihan nappiin, kun käyttää tilauksenseurantaa ja katsoo että paketti on matkannut edestakaisin kahden saksalaisen kaupungin välillä... Olisi kiinnostavaa tehdä hieman vertailua, missä ajassa kiekkosi saapuvat omiin verrattuna (jotka toivon mukaan ainakin saapuvat joskus).

Vilhelm V
13.04.2008, 20.08
Nämä menevät tilaukseen 790e Bike24.com, 1425g http://img147.imageshack.us/img147/7076/fulcrumracingzero3qd7.jpg

Pistin just tollaset tilaukseen vähän aikaa sitten Bike-components.de:stä, mutta mustilla kehillä. 735 eur. Mukana tulee säilytyspussit. En tiedä ovatko vakiona aina muutenkin.

china
13.04.2008, 20.14
EU-maksun siirtäminen kestää ainakin viikon, ja sitten näillä näkyy olevan tuo Nachnahme.

Oikeasti se kestää kolmisen päivää. Jos aamulla pistää maksupyynnön liikkeelle, niin jo parin päivän päästä raha on perillä. Ei sillä, etteikö se silti olisi ihan hanurista luottokorttiin verrattuna.

kervelo
14.04.2008, 09.52
Loistavaa. Mikähän siinä on että sakut ei tunne luottokorttia:seko:

Ei se taida luottokortti kelvata moneen suomalaiseenkaan autotallifirmaan. Kunnolliset isommat saksalaiskaupat (esim.Bike24) kyllä kelpuuttavat luottokortit ilman ongelmia.

Hans Opinion
15.04.2008, 13.47
kiekkosilla on tullut sen verran ajeltua että niistä voi heittää jonkinlaisen luonnehdinnan.
Shamalit on tosi napakat eikä notku tippaakaan mihinkään suuntaan... jos alla on alu raami ja päällä kevyt kuski niin voi tuntua jopa kovalta tietyillä kumituksilla... hiilikuituraamin, 80kg kuskin ja Ultremojen kanssa Shamaalit pelittää jette-brå... vaikka Ultremot on ajotuntumaltaa kovahkot.
Shamalit vaatii herkistyäkseen jonkin verran ajoa... rasvaa on aika paljon kupeissa... löysyttämään ei laakereita (uutena) tarvitse ryhtyä.

Shamalit "soi kun soittaa"... ei parmeat mutta tehokkaat ja luotettavat kisatyökalut... hinta ja laatu hyvin kohdallaan kun ostaa helmutilta... mie tykkään... eikä Hanskaan hauku...

BB Holland
15.04.2008, 20.06
Ei se taida luottokortti kelvata moneen suomalaiseenkaan autotallifirmaan. Kunnolliset isommat saksalaiskaupat (esim.Bike24) kyllä kelpuuttavat luottokortit ilman ongelmia.Pitääpä tutkailla tarkemmin, en ole nähnyt saksalaisilla tähän asti luottokorttimahdollisuutta. Olen olettanut että Vorkasse tarkoittaa käytännössä EU-maksua.

....... paketti on matkannut edestakaisin .......
Saattaa seilaaminen vähetä, kun laittaa aina postinumeronsa eteen FI.

nga
15.04.2008, 20.22
Saattaa seilaaminen vähetä, kun laittaa aina postinumeronsa eteen FI.

Tämä ongelma johtui lopulta kuljetusfirman (DPD) säädöstä ja jopa ratkesi (kiekot peräti Tanskassa jo, seuraavalla mädäntymisasemalla). Kannattaisi varmaan juu silti jatkossa tuollainen prefixi postinumeron eteen laittaa.

Oatmeal Stout
15.04.2008, 21.03
Saattaa seilaaminen vähetä, kun laittaa aina postinumeronsa eteen FI.Ja laittavat USA:sta menemään Fiji Islandille :D koska FI on Fidzin tunnus :D mutta asiasta tuli juttua ennen postitusta :D

A R:nen
15.04.2008, 21.40
Ja laittavat USA:sta menemään Fiji Islandille :D koska FI on Fidzin tunnus :D mutta asiasta tuli juttua ennen postitusta :D

Minulle tuli yksi paketti vähän samasta syystä Färsaarten kautta, tosin Finland -> FI -> Faroe Islands -muunnoksesta vastasi sillä kertaa joku muu kuin minä.

Vilhelm V
16.04.2008, 18.14
Oujee, Fulcrum racing zerot tuli eilen postissa. On ne komeet. Ajofiilsten raportointi tulee sitten aikanaan, kun pääsee kokeilemaan.

nga
17.04.2008, 19.19
Samaten tulivat Zerot tosiaan postissa. Vielä en ole ehtinyt ajaa, mutta seuraava ilmiö havaittu:

-Pyörä kiinni korjaustelineessä ilmassa
-Pyöritän polkimia väärään suuntaan / taaksepäin
-> takapyörä alkaa hiljalleen pyöriä taaksepäin
-Yleisesti tuntuisi olevan varsin jäykkä tuo takapyörä ja eteenpäinkin suuntautuva pyörimisliike pysähtyy sangen nopeasti
-Lisäksi normaali rullatessa kuuluva naksuääni ei ole normaalin "terävä", vaan kovin vaimea (vrt. Campa)

Vaativatkohan nuo Zerot sisäänajoa, vai onkohan kohdalle sattunut epätoimiva yksilö?

kauris
17.04.2008, 20.04
Samaten tulivat Zerot tosiaan postissa. Vielä en ole ehtinyt ajaa, mutta seuraava ilmiö havaittu:

-Pyörä kiinni korjaustelineessä ilmassa
-Pyöritän polkimia väärään suuntaan / taaksepäin
-> takapyörä alkaa hiljalleen pyöriä taaksepäin
-Yleisesti tuntuisi olevan varsin jäykkä tuo takapyörä ja eteenpäinkin suuntautuva pyörimisliike pysähtyy sangen nopeasti
-Lisäksi normaali rullatessa kuuluva naksuääni ei ole normaalin "terävä", vaan kovin vaimea (vrt. Campa)

Vaativatkohan nuo Zerot sisäänajoa, vai onkohan kohdalle sattunut epätoimiva yksilö?

Olisko sama kuin Campoissa. Sisäänajoa muutama sata kilsa, niin alkaa rullaamaan. Jos navat on täytetty jäykällä vaseliinilla, niin herkistyminen ottaa varmaan aikansa. Melko nihkeesti minun Shamalit ainakin pyörivät, kun käsillä pidin akselin päistä kiinni ja laitoin hieman vauhtia. Aivan uudet ja ajamattovat siis. Nyt näyttää säät onneksi lämpenevän.

nga
17.04.2008, 22.42
Olisko sama kuin Campoissa. Sisäänajoa muutama sata kilsa, niin alkaa rullaamaan. Jos navat on täytetty jäykällä vaseliinilla, niin herkistyminen ottaa varmaan aikansa. Melko nihkeesti minun Shamalit ainakin pyörivät, kun käsillä pidin akselin päistä kiinni ja laitoin hieman vauhtia. Aivan uudet ja ajamattovat siis. Nyt näyttää säät onneksi lämpenevän.

Campagnolojahan nuo molemmat ovat, brändi vain eroaa. En yllättyisi jos Shamaleissa ja Zeroissa olisi samalta tuotantolinjalta repäisty "koneisto".

Joo, Hansinkin aiemmasta Shamaliin liittyvästä kirjoituksesta päätellen annan noille ajoa (no sitä vartenhan ne ostettiinkin)ja oletan että kenties se helpottaa. Ehkä Vilhelm V tarjoaa omia ensikäden kokemuksia Zeroistaan myös?

china
17.04.2008, 23.04
Dura-acen tupelekset tulivat, eivät ole bling-bling, mutta ovat nopeat ja toimivat heti paketista... ;)

Samu Ilonen
17.04.2008, 23.29
Jaha, mistäs revitään Tune 70/180 napojen mitat pinnalaskuriin? Napoja ei viä ole ja Tune www-sivut on ehtaa kuraa. http://www.tune.de/ tietty jos joku jaksaa laskea pinnan pituudet valmiiksi niin peukku siitä. :D

Kehät on 24h Zipp 303 44mm erd 557mm. Essä Radiaali ja takana kummatkin 2X.

Pekka L
17.04.2008, 23.55
Jaha, mistäs revitään Tune 70/180 napojen mitat pinnalaskuriin? Napoja ei viä ole ja Tune www-sivut on ehtaa kuraa. http://www.tune.de/ tietty jos joku jaksaa laskea pinnan pituudet valmiiksi niin peukku siitä. :D

Siinä sivullahan ne mitat on, taitaa lukutaito olla ehtaa kuraa. Onpahan vaan 180-navan mitat eksyneet väärään sarakkeeseen heti 70 jälkeen.
Mutta jos kaikesta kaiken tietävä on noin yksinkertainen, niin laitetaanpa ne tähän. Mig70: 37,5mm Mag180: 41/54,4mm vasen/oikea.
No niin, hop, hop. Nyt vaan kommentoimaan topikkeihin mitä kaikkea kuraa typerykset on hankkineet.

mantis
17.04.2008, 23.57

Eipä oo helppoa. Dt-swissin, tunen ja starbiken sivut antaa kaikki eri mittoja.
http://www.starbike.com/php/catalogue.php?lang=de&manufacturer=tune#6816d37e1817d234ccf294f9c5ee93b1
Tosin tuo starbiken sivuilla oleva linkki on ilmeisesti tuohon kong-napaan.

Oletko kokeillu käyttää tuota tunen sivuilta ladattavaa pinnalaskuria?

Samu Ilonen
18.04.2008, 09.22
Se pinnalaskuri taitaa olla win3.1 versio.

Ja koska noita mittoja on vähän mitä sattuu niin et viittisi tilata Saksasta ja odotella satasen pinnoja jotka on VÄÄRIÄ. On mulla Tunen 08'-kataloogi toki mutta se on sama kuin Tunen sivulla oleva .pdf ja yhtä sekaisin.

Kuraa saa Biltemasta. :D :D :D

Samu Ilonen
18.04.2008, 09.34
Koska takavanne on 24 reikäinen niin voisi pistää tietty 32 reikäisen navan ja laittaa vasemmalle vain 8 pinnaa niin saisi pinnan kireydet tasaisemmin. Ja sit voisi käyttää Recordin napaa joka on minusta paras jos vertaa kestävyys/paino/hinta suhdetta. Ainoa että haluaisin tosin vanhemman hopeisen mallin kun niitä on mulla jo pari paria. Kun vaan osaisi päättää. Silloin etunavaksi olisi jo Powertap SL etunapa ja se on pää-osin hopeinen, hieman kuitua akkunoissa.

Tosin mustan Recordin jos laittaisi niin eteen voisi laittaa mustan Tune:n. Hieman keviämpi ja sit ton PT:n voisi kelata toiseen 58mm Zipp 404 24h kehään joka mulla on varalla. Ei siis menisi hukkaan.

http://www.saris.com/images/PRODUCT/medium/260.jpg

Asia ei nyt ole kovin tärkeä koska noilla ei ole suunnatonta käyttöä. Akka voisi kinnailla mutta mulla on keveitä kisakiekkoja kuitenkin ennestään 3 paria + aika-ajokiakot +Powertap tehonmittauskiekkosetti +Akalla 2:ssa maantiepyörässä omat kiekot ja ei nyt kerkeä kinnaan ihan kaikilla. 808 takakiekon voisi hankkia kun on etukiakkokin, ne on hauskat ajaa. Tosin ulkonäöllisesti tarttisi olla joku ruma möhköfillari, muuten ne on aika massiiviset...ja Zipp 1080 on vielä koeajamatta...hassua, mulla ei ole yhtään Ksyriumeja tai muita pässeja alupinnaisia, eli kunnon pilipali poseerauskiakot uupuu mutta ken välittää...

mantis
18.04.2008, 09.59
Se pinnalaskuri taitaa olla win3.1 versio.

ab win3.1 - eli win3.1 ylöspäin ;)

Samu Ilonen
18.04.2008, 10.04
Mutta jos kaikesta kaiken tietävä on noin yksinkertainen, niin laitetaanpa ne tähän. Mig70: 37,5mm Mag180: 41/54,4mm vasen/oikea.

Muhahaa!

Oi siä Suuri Guru, laskeppa noilla, vaikka olisivat oikeat, pinnan mitat?

Tarttisi tietää millä leveydellä ja missä kohtaa laipat bunkkaa tässä universumissa myäs. Mailasin Tunelle mutta vastausta en nyt odottelisi tolpan nokassa, saattaa kestää n-tovin.

OT: Mavic R-sys kiakot ilman sika painavia, 108g vs. 53g Tune, vakiopikalinkkuja oli 1374g. Eli about sen mitä arvasin. 100g pois mun Record/DT RR1.1/CX-ray kiakoista mutta 234g lisää miun Lightweight:in ja viä kehille. Nätit kyllä ovat.

Jaha, nyt töihin, neljään päivään 46h duunia jo, ja tehokkain työaikahan on torstain ja tiistain välissä. :D

Samu Ilonen
18.04.2008, 10.07
ab win3.1 - eli win3.1 ylöspäin ;)

Ai niin abs olikin six-pack eri kiälellä. No erhe tuli ladatessa anyway. Täytyy mailata Adrienille tai lähettää textari. Se todella tietää kiakot. Sillä on himmeitä osia ja ihan terveet hinnat kiekkoihin.

www.rouesartisanales.com

Samu Ilonen
18.04.2008, 11.53
Tunelta:

Hello Samu,

please find the actual dimensions in the attached manuals.
For spoke lengths we recommend the spoke calculator ("Speichenrechner") on www.whizz-wheels.de.

Best regards

Dirk Maertins

Vorderradnabe MIG 70

Technische Daten:

Gewicht : 75 g
Lochkreis Ø : 37,5 mm
Lochanzahl : 16, 18, 20, 24, 28 oder 32 L
Flanschabstand : 17,5 (Mitte/ Mitte)
Lager : 61 802 2 RS mit erhöhter Fettfüllung

Technische Daten:

Flanschabstand von Felgenmitte (außen- außen):
36,5/23,5mm(135mm)
39/21mm(130mm)
37/20mm(Kong)
Lochkreisdurchmesser (re/ li): 41,0/54,4mm (Kong 56mm)
Gewicht ca. : MAG 190; 194g (Sh) / 196g (Ca)
Kong su, 225g

Tua wizzwheelsissä mag 130m napa on oikea 17mm keskeltä, 54mm laippa, vasemmalle 39 ja laippa 41mm.

Eli oikean laipan paikka heittää yhä 4mm???

Tunen iso 08' katloogi antaa leveyksiksi 39/17mm ja laipoiksi 41 ja 54,4mm pikku painoerheiden tulkkauksen jälkeen.

Taitaa olla siinä. Ja se 4mm sivusuuntaan ei kauheasti edes vaikuta pinnat pituuteen, kireyteen kyllä.

Hommat jatkuu.

Markku Silvenius
18.04.2008, 12.43
http://sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm

Ei tosta ole apua?; ei se kyllä taida vastata noihin keskitysmittoihin mitään. Siellä otsikossa on vielä muutaman muunkin kuin DT:n laskurin linkit.

OJ
18.04.2008, 16.27
No voihan peijooni sentään. Kävi sitten Reynoldsin myyntimies kaupassa eilen...Nyt pitää saada Reynolds DV46T kiekot oli mikä oli. Pieni miinus on se, että tuli asuntolaina otettua ja uusi maasturikin taitaa olla matkalla tänne suuntaan. Tässä sitä melkein toivoo, että en sitä maasturia saisikaan.

Vilhelm V
18.04.2008, 19.15
Ehkä Vilhelm V tarjoaa omia ensikäden kokemuksia Zeroistaan myös?

Juuh, pistetään heti kun kokemusta alkaa kertymään. Hypistelin vasta etukiekkoa ja sen napa tuntuu kyllä rullaavan kiitettävän herkästi. Tässä olis nyt hakusessa loputkin osat uuteen pyörään, eli ei puutu kuin hiilikuiturunko ja mitä niitä nyt muuta tuppaa ajokissa olemaan. :D Mutta ei maar, pitää noi uudet kiekot testata nykyisessäkin maantiekonkelissa.

nga
18.04.2008, 20.57
Juuh, pistetään heti kun kokemusta alkaa kertymään. Hypistelin vasta etukiekkoa ja sen napa tuntuu kyllä rullaavan kiitettävän herkästi. Tässä olis nyt hakusessa loputkin osat uuteen pyörään, eli ei puutu kuin hiilikuiturunko ja mitä niitä nyt muuta tuppaa ajokissa olemaan. :D Mutta ei maar, pitää noi uudet kiekot testata nykyisessäkin maantiekonkelissa.

Niin siis vanteet ostettu mutta loppu pyörä puuttuu? :)

Vilhelm V
18.04.2008, 22.32
Niin siis vanteet ostettu mutta loppu pyörä puuttuu? :)

Juuri näin. Noin niinkuin periaatteessa. Nykyinen maantiepyörä on tekniikaltaan edelliseltä vuosituhannelta noihin kiekkoihin verrattuna. Tarkoitus on hommata niiden ympärille muu setti tyyliin sopivasti. Jostainhan se pyörän kasaaminen pitää aloittaa... :D

kpyora
21.04.2008, 00.35
Palataan valmiskiekkoihin ja vielä mielellään täältä pääkaupunkiseudulta saataviin. OLMO Dynamic Veloce kaipaa uusia kiekkoja - tei ehkä kuski enemmän. Kuljettajalla painoa 0.1 tonnia ja ajo rauhallista lenkkeilyä. Kuitenkin ajattelin vaihtaa tuubeihin. Mitä vaihtoehtoja?

Samu Ilonen
21.04.2008, 08.53
Kävin kokeilemaan eilen yhtä uutta kiakkoa. Kiva peli ja siihen ympätty mittari pelasi vallan kivasti!

http://weightweenies.starbike.com/forum/download.php?id=25277

Joskus kesämmällä on kiva nähdä paljonko kirissä irtoaa löylyä. Nyt on viä kylmä ja rauhalliset lenkit vasta alla.

OJ
21.04.2008, 18.13
Täytyy vähän mainostaa, että American Classic 420 vanne PowerTapin navalla on toiminu tosi hyvin. Ei mulla ole ulkona tolla kiekolla kuin joku 1000km takana, mutta täkäläisillä poluilla ne saa aika hyvää iskua jatkuvasti. Kun noita pitäisi saada Joensuusta tosi hyvään hintaan, niin mä suosittelen AC 420 kiekkoja. Vaikka navat ei ehkä olekaan ihan parhaat mahdolliset, niin ostamalla 420 kiekot ja vaihtamalla niihin mieleisensä navat, jää hinta edelleenkin alle monen paremmin markkinoidun vaihtoehdon. Lisäksi 420 vanne vaikkapa Tunen navoilla on kevyempi ja nopeampi kuin Mavicin ja Campan tuotteet.

Rumathan noi tuppaa olemaan kun noissa uudemmissa versioissa american classic teksti on maalattu vanteeseen eikä sitä oikein saa pois.

Samu Ilonen
21.04.2008, 22.59
Ainakin ne pitää pahaa ääntä. Webin legendalle, O-P Mannisella oli selllaset AMC navoilla. Sit eräällä kiriketulla oli sellanen uudessa langattomassa PT navassa Mansessa just lenkillä. Kamalaa rutina kokoajan. Tosin kummatkin pinnattu päin persiitä?

Mulla oli joskus AMC navoilla ja kehillä CR350 kiekot+Revo pinnat, osista kunnolla koottuna. Pelasi hianosti jos ei jarruttanut yli 7,5bar paineella ja ei välittänyt että navoista paskoi leekerit heti. Taisi olla siinä 1300g mikä on avokkaille "ihan" kivasti.

Voisin edelleen tehdä CR350 kehillä kiekot mutta navat on Record/DT linjaa ja renkaan jotain Misukkaa. Vittoriat ja Veloflexit vaatii liikaa painetta nuille. Piannat DT tai Sapim. Muut jää narikkaan kyllä.

Jotenkin tuntuu että DT RR1.1 on edelleen paras avokehä jos pinnaaja on pätevä? Noita mulla nyt ajossa yhä 3kpl. Sit Open Pro ja sit ei mikään...

Sit illan pikku vinkki, niitä valmis 420-kiakkoja saa myäs sellaisella pinnauksella johon ei saakkaan kunnon napoja helposti.

OJ
22.04.2008, 01.18
Niin hyvästäkin saa paskaa jos huonosti tekee. Ei noi toki mitkään parhaat avovanteet ole, mutta mut noi on ainakin yllättänyt ihan positiivisesti. Maksimiwatit kiriessä pyörii siellä 1300-1400 watin välimaastossa ja painoa on tukevat 76kg ja tiet on tosiaan aika kuppasia täällä, mutta ei ole ollut mitään ongelmaa noiden kanssa. Etunapa on kyllä ihan onneton, sitä en yritä edes kieltää, mutta ajelen sillä sen aikaa kun se jaksaa toimia.

Oisko toi Mansen kiriketun kiekko samaa tekoa kuin mun kiekot?

Illan pikku vinkkiin lisäys. White Industries tekee hyviä, tosin ei kaikkein kevyimpiä, napoja ihan mille tahansa pinnaukselle.

Samu Ilonen
22.04.2008, 07.26
Jotenkin tuntuu että jos haluaa hajoittaa AMC Micro hub navan niin kannattaa laittaa pikalinkku jossa on on ohennettu, alle 5mm akseli. Pari monttua ja navan päätyjen pihalle saanti hankaloituu "riittävästi" kun ne piänet sisäputket löytöö oodet pokkaukset.

Kaikenmualman mielenkiintoisia napoja kyllä olisi, esim Extralite, mutta tuska ostaa uusia useiden satojen eurojen napoja+satasen pinnat+satasen työt+parin viikon odottelu napojen toimituksessa kyllä pistää kummasti jäitä ajopöksyjen punttiin.

Siksi taidan olla tylsä ja taas ostaa yhen DT 240s setin.

wanderer
22.04.2008, 10.56
No voihan peijooni sentään. Kävi sitten Reynoldsin myyntimies kaupassa eilen...Nyt pitää saada Reynolds DV46T kiekot oli mikä oli. Emme-toimita-sportsista ei sitten saakaan enää Zippejä, eli heivataan haaveet 404:sta.
Oliskohan tuo DV46T 20/24-puolaisena versiona SE kiekkosatsi? CRC:ssä näyttää olevan valikoimissa (mutta ei hyllyssä) vaikka mitä settejä alle 1500e hintaluokassa: EC90 Aero, DV46T, AMC C58, Controltech, D-A 50mm...
Noista taitaisi karsiutua Eastoniin tai Reynoldsiin. Eastonissa on kaikki "omavalmistetta" eli varaosien etsiminen voi olla hankalampaa kuin Reynoldsiin, jossa on DT:n vakiopinnat ja 240s navat.
Reynoldsilla näyttäis olevan hintaa vähän vajaa 1400e kotiovelle. Kannattaako lähteä haalimaan muualta vai painetaanko tilausnappia?

Pekka L
22.04.2008, 11.20
Emme-toimita-sportsista ei sitten saakaan enää Zippejä, eli heivataan haaveet 404:sta.
Oliskohan tuo DV46T 20/24-puolaisena versiona SE kiekkosatsi? CRC:ssä näyttää olevan valikoimissa (mutta ei hyllyssä) vaikka mitä settejä alle 1500e hintaluokassa: EC90 Aero, DV46T, AMC C58, Controltech, D-A 50mm...
Noista taitaisi karsiutua Eastoniin tai Reynoldsiin. Eastonissa on kaikki "omavalmistetta" eli varaosien etsiminen voi olla hankalampaa kuin Reynoldsiin, jossa on DT:n vakiopinnat ja 240s navat.
Reynoldsilla näyttäis olevan hintaa vähän vajaa 1400e kotiovelle. Kannattaako lähteä haalimaan muualta vai painetaanko tilausnappia?

Kissanmaalla poiketessa alkoi kuola valua Dura Ace 50mm kiekkosetin kohdalla... -Taneko omistaja se oli?- sanoi, että siitä lähtee 950 eurolla. On muuten hinta kohdallaan. Tuubiversio, mutta mitä sitten? 450 eurolla viitsii jo nähdä vähän vaivaa gummin asennuksessa;)

wanderer
22.04.2008, 11.34
Niin, hiilikuitukiekot tulee tietysti tuubille. Avokiekkoja on nurkissa jo ihan riittävästi.
Dura-ace ei oikein täytä kriteerejä kevyt, luotettava, helposti huollettava.
Hinta on kyllä kohdallaan.

VesaP
22.04.2008, 14.31
Emme-toimita-sportsista ei sitten saakaan enää Zippejä, eli heivataan haaveet 404:sta.

Täh, ei saa KOSKAAN enää vai eikö ollut hyllyssä haluamaasi settiä? Jälkimmäisessäkin tapauksessa kiekko yleensä tullut muutamassa viikossa... Kiekon toimituksessa ei ole valittamista ollut, mutta toivokaa vaan ettei tartte takuuhuoltoa käyttää tai voi mennä ajokausi harakoille ko kulutushyödykkeen osalta...:rolleyes:

VesaP
22.04.2008, 14.36
Joskus kesämmällä on kiva nähdä paljonko kirissä irtoaa löylyä. Nyt on viä kylmä ja rauhalliset lenkit vasta alla.

Kyllä se jopa Samun betonireisillä tuohon wattimäärään on pitänyt vähän rypistää vaikka "rauhallinen" lenkki olikin kenties alla ko rutistusta lukuunottamatta. :D

wanderer
22.04.2008, 14.44
Täh, ei saa KOSKAAN enää vai eikö ollut hyllyssä haluamaasi settiä? Toistaiseksi ei koskaan..eivät kuulemma ole enää jälleenmyyjälistalla, kun SRAM meni ostamaan Zippin.
Zippin nettisivua ei näköjään ole päivitetty tuolta osin.