PDA

Näytä tavallinen näkymä : harjoitusvastus??!!

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 [19] 20 21

Juha Lehtinen
11.10.2020, 22.16
Meillä on yhdellä trainerilla käytössä ”tavallinen” Prisma-tasoinen iso jalallinen tuuletin, jossa kaukosäädin. Ihan toimiva peli, jos on mahdollisuus laittaa se ihan siihen pyörän eteen puhaltelemaan. Korkean jalustan avulla ilmavirta osuu hyvin yläkroppaan.

Toisella trainerilla käytössä Kickr headwind, jota itse pidän vielä parempana. Puhallin on synkattu sykepantaan ja teho kasvaa automaattisesti sykkeen noustessa. Tuota ei saa helposti yläkropan korkeudelle, joten puhaltelee nyt alaviistosta. Tehoa löytyy maksimissaan riittävästi: huoneessa verhot heiluvat ja paperitavara lentelee pöydiltä.
Itselläni on Malmbergs merkkinen 40cm jalallinen lattiatuuletin ja vaikka täysillä tuota pidän niin paita tulee vähän reippaammalla treenillä litimäräksi jo lyhyessä ajassa. Tilan ahtauden vuoksi olen joutunut tuulettimen sijoittamaan etuviistoon, miksei voisi toisen samantyyppisen ostaa ja sijoittaa se toiselle puolelle etuviistoon. Kieltämättä tuo on hyvä tehomittari kun tavarat eivät pysy enää paikoillaan :D

OJ
11.10.2020, 22.36
Mä tykkään noista vähän isommista tuulettimista, jotka voi olla vähän kauempana ja puhkuvat ilmaa "isommalle alueelle". Mutta...mä en aja traineria paita päällä koskaan ja pelkkä ajatus alkaa hikoiluttamaan.

hannupulkkinen
11.10.2020, 22.46
Minä olen käyttänyt ihan tavallista markettituuletinta. Ikkuna auki ja tuuletin sen alle hyrräämään. Metrin verran pyörästä. Paitaa ei tietenkään päällä ja päässä puolikas buffia, niin ei hiki mene silmiin. Liian kovalla ilmavirralla voi olla samanlainen vaikutus kuin liian kylmälle säädetyllä auton ilmastoinnilla. Tuolla minunkin välineistöllä saa nenän vuotamaan jos ajaa yli tunnin settejä.

Juha Lehtinen
11.10.2020, 22.52
Minun tulee pidettyä paitaa lähinnä siksi että yritän suojella fillaria hieltä. Toki minulla on erillinen hikisuoja rungon päällä mutta keskiötä se ei suojaa. Voi olla minulta hätävarjelun liioittelua suojata fillaria tuolla tavalla oman viihtyvyyden kustannuksella.

OJ
11.10.2020, 23.43
Ikkuna auki
Yksinkertainen mutta toisinaan käyttämäton apu. Mä pidän ikkunaa auki näin syksyllä, mutta kovempien pakkasten tultua pysyy ikkuna kiinni.

Tosiaan voi olla myos liian kylmä. Mä olen ajanut trainerilla toisinaan mokillä autotallissa, missä on talvella +5 lämmintä. Tarvitsee pienen tuulettimen koska tyynessä hiki lentää, mutta noin viileässä tuulenvire myos viilentää paljon enemmän.

brilleaux
12.10.2020, 06.50
Hiki pysyy aisoissa ihan Motonetin tuulettimella, reilun metrin verran etäisyyttä ja etuviistosta puhaltaa yläkroppaan. 1-asento on riittänyt mulle. 19.90e joutui kärsimään.
Jumppahuoneessa myös ikkuna auki kun ajan.

https://asset.motonet.fi/img/7/789617/300/789617.jpg

samamies
12.10.2020, 18.05
Kiitoksia vastanneille! Jäin empimään tuota tilausta ja Verkkiksestä nuo näyttivät jo loppuneen. Ehkä tuon voisi tuolta vielä tilata, mutta miten kauan lie kestäisi toimituksessa :| Aika monessa ulkomaalaisessakin kaupassa myydään jo eioota. Saa nähdä meneekö syksylle tuon hankinta sitten kuitenkin.

Ostin lopulta Elite Suiton Verkkokaupasta. Kokoontaitettavuus on suuri etu ja eiköhän tuo ominaisuuksiltaan minulle vältä. Toivottavasti ei ole julmetun äänekäs :D

fiber
13.10.2020, 10.53
Peukku Suiton hankinnalle.

Mulla ikkuna ja ovi auki. Yksi tuuletin riittää lämmittelyvaiheessa, kahta tarvitaan kisatessa. Lattia suojattu muovimatolla plus lisäpyyhkeellä. Pelkät bibsit. Kun alkaa tulla kylmemmät kelit, niin lämmittelyvaiheessa paita yllä.

brilleaux
13.10.2020, 19.25
Tuo ilmeisen toimiva siis? Itse tuota miettinyt, Wahoon pöytä kun on melko hinnakas. Ja tuossa GZR:ssä ilmeisesti lukittavat pyörät+paikat pulloille?

Äsken kokosin tuon GZR:n pöydän. Posiitivisesti yllätyin tukevuudesta ja rakenteesta muutoinkin.
129euron hintaan pidän varsin hyvänä hankintana.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201014/faee4fb95da1fc2236642eaf2d52fb22.jpg

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

brilleaux
14.10.2020, 12.19
Kuten kuvasta näkyy heivasin tuon blokin eturenkaan alta pois. Miksi porukka tuota käyttää ei mulle ole auennut. Nostaa keulankin "oikeaa" ylemmäs?
Toki nyt se on 1cm "oikeaa" alempana koska matto trainerin alla. Parempi noin. Imo.

Juha Lehtinen
14.10.2020, 13.02
Kuten kuvasta näkyy heivasin tuon blokin eturenkaan alta pois. Miksi porukka tuota käyttää ei mulle ole auennut. Nostaa keulankin "oikeaa" ylemmäs?
Toki nyt se on 1cm "oikeaa" alempana koska matto trainerin alla. Parempi noin. Imo.

Itselläni kävi ilman blokia joskus niin että alkoi etupää vispaamaan hieman rauhattomasti joka kävi käsilleni joten laitoin blokin alle että pysyy paikoillaan. Se huono puoli siinä tosiaan on että keula nousee sen verran ylös että satulaa pitää säätää reippaasti eteenpäin että polvi-polkimen akselilinja pysyy oikeanlaisena.

Sent from my iPad using Tapatalk

fiber
14.10.2020, 14.28
Minullakin tuo blokki on lähinnä helpottamaan paikallaan pysymistä kireissä. Itseäni ei haittaa vaikka asento muuttuu. Muutenkin fillareissani (puhumattakaan vuokrapyöristä) on erilaisia ajoasentoja. Se kuppimallinen on parempi kuin tuo kourumallinen.

r.a.i
14.10.2020, 15.02

Itse tykkään vähän korottaa etupäätä traineriajossa, varsinkin aika-ajopyörällä. Musta se jotenkin jäljittelee paremmin ulkona ajamisen asentoa, ehkä johtuu siitä sisähommissa jää ilmanvastuksen hitusen vartaloa tukeva vaikutus pois, jota tuo koroke kompensoi?

brilleaux
14.10.2020, 15.07
^Pitänee itsekin vielä vertailla, etupää mulla vispaa blokin kanssa melkein enemmän jos vispaa. Paljas betoni ja muoviblokki...

kurvaaja
14.10.2020, 15.39

Tällä hetkellä itsellä ei mitään eturenkaan alla, mutta joku pieni korotus tuntuisi ehkä olevan tarpeen. Täytyy katsella joku sentin korotuspala ja koittaa sillä.

Pexi
14.10.2020, 17.53

Itse tykkään käyttää blokkia juurikin, koska se nostaa pyörän keulaa hieman ja vastaa siten hieman paremmin nousuissa käytössä olevaa asentoa. Vaikutus ei kyllä ole suuren suuri.

Tuulettimiin liittyen: mulla on pari eri kokoista tuuletinta käytössä ja kummatkin oman smart-plugin (Kasa HS-100) päässä. Kun kännykkä on treenatessa tangossa kiinni, niin sillä (Kasan appilla) on sitten näppärä laittaa tuuletustehoa tarpeen mukaan on/off.

fiber
17.10.2020, 20.26
Taas meni hihna Elite Diretosta 6000 km ajon jälkeen. Muuten hyvä peli, mutta tällainen 10 kuukauden välein toistuva härdelli on rasittava.

Muistaakseni X- tai XR-mallissa hihna on vahvempaa tekoa, mutta eipä tässä nyt ole varsinaista syytä uutta ostaa.

paaton
17.10.2020, 22.51
Taas meni hihna Elite Diretosta 6000 km ajon jälkeen. Muuten hyvä peli, mutta tällainen 10 kuukauden välein toistuva härdelli on rasittava.

Muistaakseni X- tai XR-mallissa hihna on vahvempaa tekoa, mutta eipä tässä nyt ole varsinaista syytä uutta ostaa.

Kannattaa miettiä niin, että tuo on hihnavetoinen traineri. Hihnat on kulutustavaraa.
Miksi odottaa hihnan laukeamista kesken ajon tai treeniviikon, eikä vaihtaisi sitä kesän aikana?

fiber
18.10.2020, 08.31
^Minun olikin tarkoitus saada viime talvelna kaksi hihnaa: yksi katkenneen tilalle ja yksi varalle. Toista niistä en kuitenkaan saanut ja asia hautautui. Nyt pitää huolehtia, että on sitten myös varakappale.

Puolisen tuntia pärjää rullilla, mutta enpä viisti sahata niillä sen enempää. Vanha Elite Qubo Digital B+ ei toiminut oikein, kun sitä eilen kokeilin. Tuntuma oli, että pyöritän 250-300 watilla, mutta traineri näyttää 80 W.

kervelo
18.10.2020, 09.53
^^Noista etupään korotuspaloista ainoa näkemäni (muistamani) ohje on se, että sillä on tarkoitus saada pyörä vaakasuoraan eli samaan asentoon, jossa se ulkonakin on; eturenkaan alle siis sama korotus, kuin traineri aiheuttaa takapäälle. Ja ”mäkitreeneihin” voi sitten halutessaan korottaa etupäätä. Itse en kyllä viitsisi lähteä muuttamaan pyörän satulan tms.säätöjä traineriajoa varten, vaan mieluummin olen aina etsinyt paremmin sopivan blokin etupyörän alle.

Juha Lehtinen
18.10.2020, 10.22
olen yrittänyt etsiä matalaa blokia etukiekon alle mutta en ole löytänyt, joten Eliten blokilla mennään. Minulla on fillariin kaksi satulatolppaa jossa oma satula, toinen on säädetty sisätreeniä varten ja toinen yhdistelmä ulkoajoa varten. Ei tarvitse säätää mitään, vaihtaa vaan satulatolpan satuloineen ja asettaa sen merkatulle korkeudelle.

brilleaux
18.10.2020, 11.35
^^Noista etupään korotuspaloista ainoa näkemäni (muistamani) ohje on se, että sillä on tarkoitus saada pyörä vaakasuoraan eli samaan asentoon, jossa se ulkonakin on; eturenkaan alle siis sama korotus, kuin traineri aiheuttaa takapäälle. Ja ”mäkitreeneihin” voi sitten halutessaan korottaa etupäätä. Itse en kyllä viitsisi lähteä muuttamaan pyörän satulan tms.säätöjä traineriajoa varten, vaan mieluummin olen aina etsinyt paremmin sopivan blokin etupyörän alle.

Mulla ainakin blokki nostaa keulaa normaalia ylemmäs. Akselista mitalla katsottuna ilman blokkia etu- ja takapää ovat lähes samoin kuin ulkona. Rippuu tietty siitäkin paljonko niitä trainerin jalkoja ruuvailee ulos.
Mutta eilen taas ajoin blokin kanssa; on se ehken kuitenkin parempi niin.

Sent from my iPhone 11 Pro Max using Tapatalk

huotah
18.10.2020, 17.48
olen yrittänyt etsiä matalaa blokia etukiekon alle mutta en ole löytänyt, joten Eliten blokilla mennään. Minulla on fillariin kaksi satulatolppaa jossa oma satula, toinen on säädetty sisätreeniä varten ja toinen yhdistelmä ulkoajoa varten. Ei tarvitse säätää mitään, vaihtaa vaan satulatolpan satuloineen ja asettaa sen merkatulle korkeudelle.

Sariksen blokki hyvä, jos sellaisen vaan löytää jostain. Ei juurikaan nosta etupyörää, arviolta 5-10 milliä.

Juha Lehtinen
18.10.2020, 17.56
Sariksen blokki hyvä, jos sellaisen vaan löytää jostain. Ei juurikaan nosta etupyörää, arviolta 5-10 milliä.

Onko kyseessä kuvassa oleva malli?.

https://www.saris.com/Uploads/Saris/Dynamic/600x460/2014/10/LevelingBlockSingle-97491.png

huotah
18.10.2020, 18.53
Onko kyseessä kuvassa oleva malli?.

Hyvä kun kysyit, tarkoittamani malli ei ole tuo vaan matalampi kolmion muotoinen.

Edit: tarkoitin tätä H3:n mukana tulevaa mallia

https://www.saris.com/Uploads/OneBrand/2019/8/h3-whitesweep-02.jpg

Pexi
18.10.2020, 20.08

Oma pyöräni viettää ulkona pääosan ajasta keula ylhäällä, mäkeä ylös ajaen, koska sama nousu ylös-alas ajaen on ajassa ehkä noin 4:1. Lisäpainoarvoa "keula ylös" mallille tulee itselleni myös siitä, että ylämäki on se raskaampi (tai raskain) ajettava, alamäet ja tasaiset on yleensä melko velttoa nautiskelua.

Satula pysyy samassa asennossa niin trainerissa kuin ulkonakin, kesät talvet.

ClarksBr88
19.10.2020, 11.15
Miksi yksi valmistaja kieltää hiilikuiturungon polkupyörän käytön kuntolaitteessa? Jopa Tacx-perusmallissa, jossa pyörä on kiinnitetty taka-akselista.

PatilZ
19.10.2020, 12.05
Varmuuden vuoksi välttääkseen takuuseen liittyviä vaatimuksia.

jovaa
19.10.2020, 18.29
Elite Suitolla polkenu muutamia viikkoja. Parin ajokerran jälkeen väsäsin rocker platen, suomeksi kai keinuva alusta tms, ja selän kipeytyminen treenatessa loppui siihen. Ei sillä mitään ulkona tehdyn sprintin pyörän heilumista simuloida, mutta pienikin liike tuntuu itsestäni paremmalta, kuin se "betoniin valettu"

samamies
19.10.2020, 21.21
Elite Suitoa tuossa kalibroin. Oli melkoinen urakka. Android -aplikaatio ei toiminut (sanoi vain, että increase speed, vaihtelevasti antoi target speedin), Zwiftin kalibrointi ei myöskään edennyt. Viimein sain iPadilla Eliten omalla aplikaatiolla offset-arvon ulos, mutta sitten huomasin, että trainerissa ei ole ollenkaan offset-tarraa?? Onko muiden Suiton omistajilla tuota offset-lukua tiedossa ja missä kohtaa se teidän trainerissanne on?

brilleaux
20.10.2020, 06.58
Selviää ihan tätä ketjua lukemalla. Google auttoi viidessä sekunnissa.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25856-harjoitusvastus-!!&p=3009472#post3009472

samamies
20.10.2020, 13.05
Selviää ihan tätä ketjua lukemalla. Google auttoi viidessä sekunnissa.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25856-harjoitusvastus-!!&p=3009472#post3009472

Kiitos. Ei osunut minun englanninkieliseen hakukuplaani, jossa muutamat tuosta tarrasta puhuivat.

Kalibrointituska taas oli todellista ja näitä juttuja löytyy ulkomaalaisista keskusteluista paljon. Kannattaa kokeilla eri laitteilla, jos on mahdollista.

das_rad
25.10.2020, 18.43
Elite suito tuli hankittua tulevaa talvea varten, myetraining:n kanssa pyöritellyt tuota nyt jonkun verran, mutta jostain syystä ei tunnu toimivan vastuksen säätö appin puolelta ollenkaan. Watit muuttuu padillä, muttei trainerin puolella. Laitoin supporttiin kyselyä, mutta olisko jollain kokemusta vastaavasta?

das_rad
27.10.2020, 23.05
Pitkän funtsailun jälkeen päätynyt siihen, että edes nämä uudemmat Androidit (Bluetooth 5.0 & ANT+) eivät osaa ohjata näitä laitteita, lukea dataa noista ainoastaan? Garminin ajotietokone pääsi viimein 'sisään' Suitoon, ja tuolla voi tosiaan säätää vastusta ja näemmä myös PWR moden tehoa - tärkeimmät listattuna..

Mutta kysymys siis, eli käyttävätkö muut PC:tä treinerin ohjaamiseen yleensä, vai onko joku saanut homman toimimaan pelkillä mobiililaitteilla?

Jouko
28.10.2020, 00.04
Pitkän funtsailun jälkeen päätynyt siihen, että edes nämä uudemmat Androidit (Bluetooth 5.0 & ANT+) eivät osaa ohjata näitä laitteita, lukea dataa noista ainoastaan? Garminin ajotietokone pääsi viimein 'sisään' Suitoon, ja tuolla voi tosiaan säätää vastusta ja näemmä myös PWR moden tehoa - tärkeimmät listattuna..

Mutta kysymys siis, eli käyttävätkö muut PC:tä treinerin ohjaamiseen yleensä, vai onko joku saanut homman toimimaan pelkillä mobiililaitteilla?
Ipadillä rokkaa sekä Zwift että Bkool ilman mitään kommervenkkejä. Harjoitusvastus on Tacx Neo.

ranttis
28.10.2020, 07.14
Eri laitteet mulla toki mutta kyllä vanha Android luuri osaa ohjata Wahoo Kickr Corea ainakin kun käytössä Wahoon oma applikaatio.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

brilleaux
28.10.2020, 14.36
Oliko jossain ketju/keskustelua rocker plateista (https://zwiftinsider.com/sbr-rockr-pro-review/)? Pari videoo tsekkasin ja saattaisi olla hankintalistalla.

PatilZ
28.10.2020, 15.08
^ ei vissiin omaa. Asia pumpsahtaa esiin siellä täällä.

kurvaaja
28.10.2020, 15.10
Eri laitteet mulla toki mutta kyllä vanha Android luuri osaa ohjata Wahoo Kickr Corea ainakin kun käytössä Wahoon oma applikaatio.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Sama juttu. Samsungin luuri + Kickr = toimii kuin junan vessa Intiassa. Ainakin Wahoo ja TR appit, muita en ole kokeillut

peippo
28.10.2020, 21.49
Oliko jossain ketju/keskustelua rocker plateista (https://zwiftinsider.com/sbr-rockr-pro-review/)? Pari videoo tsekkasin ja saattaisi olla hankintalistalla.
Tällainen on mullakin ollut hankinnassa jo useamman viikon, ei vaan oikein saa päätettyä millainen sen pitäisi olla ja tekeekö itse vai ostaako valmiin. Ei ole koskaan maastopyöräillessä satuloiden kanssa ollut niin justiinsa ja useampi tunti menee ihan ongelmitta, nyt trainerin kanssa kun on aloittanut pyörittelemään niin tunnin jälkeen jo ihan valmis lopettamaan puutumisen takia. Satuloita olen kokeillut jo useampaa joten jos seuraavaksi sitten tuollaista rockkeria.

CRC:ssä oli Lifelinen perusmalli ok tarjouksessa vielä viikko sitten mutta se meni ohi. Toisaalta kiinnostaisi myös tuo paremmissa malleissa oleva eteen/taakse-liike sivuttaisen lisäksi. Itse rakentaminenkin voisi onnistua jos levyt saisi jossain sahautettua ja tarvittavat osat onnistuu löytämään. Pientä haastetta tuo se kun ohjeissa osat on tietysti englanniksi, sattumalta löysin esimerkiksi että tuo monessa mallissa käytetty vibration mount löytyy täältä nimellä "lieriöeristin" :)

Jos joku näitä Suomessa rakentelee kohtuuhintaan tai sattuu olemaan valmis ostoslista K-Rautaan niin kertokaa ihmeessä.
Tästä Facebook-ryhmästä löytyy paljon keskustelua aiheesta https://www.facebook.com/groups/415329188897706

brilleaux
29.10.2020, 07.09
Itsellä asiasta on kokemusta tasan nolla mutta törmäsin myös tähän videoon:

https://www.youtube.com/watch?v=pWLY4zLDPFE&ab_channel=ShaneMiller-GPLama

Kyllä toi pitäisi päästä kokeilemaan ennen ostoa, toimiiko itselle vai ei.

Juha Lehtinen
29.10.2020, 09.06
Sarisilla on kiikkulauta joka tuon lisäksi tekee edes takas liikettä. Löytyy myös testivideo gplamalta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

brilleaux
29.10.2020, 09.23
^Videollahan siis annetaan ymmärtää että kiikkulauta toimii väärin; kallistaa pyörää (putkelta?)poljettaessa väärään suuntaan vs todellinen elämä?

PatilZ
29.10.2020, 11.15
Löysin naamakirjan puolelta videota tosta mun kiikkulaudasta.

https://www.facebook.com/watch/TurboRocksUK/

Itse olen säätänyt aavistuksen löysemmälle omani -> voimakkaampi / herkempi liike ja varmemmin oikein kallistuva. Menee tuossakin ihan oikein, mutta tykkään kiikkerästä.

r.a.i
29.10.2020, 11.20
Itsellä asiasta on kokemusta tasan nolla mutta törmäsin myös tähän videoon:

Kyllä toi pitäisi päästä kokeilemaan ennen ostoa, toimiiko itselle vai ei.

Joo, kiitos tästä. Olen tollasta miettinyt, mutta ei tarvitse kokeilla - ei jatkoon. Voihan tota vaikka testata heittämällä sängyn patja trainerin alle ja tsekata tuntuuko kivalta.

das_rad
30.10.2020, 00.12
Doh, olikin maanantaikappale toi Elite Suito - ohjainpiiri ilmeisesti shot, eli ei säädä magneetteja oikein. Eli toimii tosiaan ainakin Samsung S9 mukana tulleen apin kanssa, jos laite nyt muuten vaan olisi kunnossa. Hatun nosto Italialaisille, että ovat lähettämässä uuden ctrl-kortin postissa jos huvittais korjata itse.

jovaa
31.10.2020, 17.24
Tällainen on mullakin ollut hankinnassa jo useamman viikon, ei vaan oikein saa päätettyä millainen sen pitäisi olla ja tekeekö itse vai ostaako valmiin. Ei ole koskaan maastopyöräillessä satuloiden kanssa ollut niin justiinsa ja useampi tunti menee ihan ongelmitta, nyt trainerin kanssa kun on aloittanut pyörittelemään niin tunnin jälkeen jo ihan valmis lopettamaan puutumisen takia. Satuloita olen kokeillut jo useampaa joten jos seuraavaksi sitten tuollaista rockkeria.

CRC:ssä oli Lifelinen perusmalli ok tarjouksessa vielä viikko sitten mutta se meni ohi. Toisaalta kiinnostaisi myös tuo paremmissa malleissa oleva eteen/taakse-liike sivuttaisen lisäksi. Itse rakentaminenkin voisi onnistua jos levyt saisi jossain sahautettua ja tarvittavat osat onnistuu löytämään. Pientä haastetta tuo se kun ohjeissa osat on tietysti englanniksi, sattumalta löysin esimerkiksi että tuo monessa mallissa käytetty vibration mount löytyy täältä nimellä "lieriöeristin" :)

Jos joku näitä Suomessa rakentelee kohtuuhintaan tai sattuu olemaan valmis ostoslista K-Rautaan niin kertokaa ihmeessä.
Tästä Facebook-ryhmästä löytyy paljon keskustelua aiheesta https://www.facebook.com/groups/415329188897706

Elite Suitolla polkenu muutamia viikkoja. Parin ajokerran jälkeen väsäsin rocker platen, suomeksi kai keinuva alusta tms, ja selän kipeytyminen treenatessa loppui siihen. Ei sillä mitään ulkona tehdyn sprintin pyörän heilumista simuloida, mutta pienikin liike tuntuu itsestäni paremmalta, kuin se "betoniin valettu"

Halvallahan tuollaista pääsee kokeilemaan, kun itse tekee 😁 Oma yksinkertainen, mutta varsin toimiva, versio syntyi kotoa löytyneestä15mm koivuvanerista ja näistä tarvikkeista

https://www.ikh.fi/fi/akseli-pikkuperavaunun-20x850-t0496
https://www.ikh.fi/fi/tarvikepussi-t0496-akseliin-t0496a Näitä meni kaksi pussia, toiset kiinni alempaan levyyn ja toiset ylempään. Jousituksena levyjen välissä toimii löysäksi jätetyt kottikärrinrenkaan sisuskumit. Suiton kiinnitin kutistesukalla päällystetyllä vannenauhalla ruuvaten. Painoa ja kokoa tuolle yhdistelmälle kertyy sen verran, että syytä olla paikka, josta sitä ei joka ajokerran jälkeen tarvitse siirtää. Akselin ansiosta liike on erittäin herkkää, säätö onnistuu "jousituksen" paikkaa ja kovuutta muuttamalla.

OJ
31.10.2020, 18.06
Joo, kiitos tästä. Olen tollasta miettinyt, mutta ei tarvitse kokeilla - ei jatkoon. Voihan tota vaikka testata heittämällä sängyn patja trainerin alle ja tsekata tuntuuko kivalta.
Millerin Shanen maantietubeless videon jälkeen olen alkanut suodattamaan kaverin juttuja kakkasuodattimen läpi. Jos GPLama sanoo, että rocker plate ei toimi, niin on syytä olettaa rocker platen toimivan.

Alla video miltä rockerilla ajaminen voi myos näyttää.

https://youtu.be/UcaHZwGTgME

Mixsu
07.11.2020, 10.29
Elite Suitoa tuossa kalibroin. Oli melkoinen urakka. Android -aplikaatio ei toiminut (sanoi vain, että increase speed, vaihtelevasti antoi target speedin), Zwiftin kalibrointi ei myöskään edennyt. Viimein sain iPadilla Eliten omalla aplikaatiolla offset-arvon ulos, mutta sitten huomasin, että trainerissa ei ole ollenkaan offset-tarraa?? Onko muiden Suiton omistajilla tuota offset-lukua tiedossa ja missä kohtaa se teidän trainerissanne on?
Hävis tuo aikasempi viesti. Suiton calibrointi ei eliten oman My E-Trainingin kanssa onnistu ainakaan Android laitteille. PC,sen (win 10) kautta yrittänyt ANT+ kautta. ei onnistu. Kyselin tuosta offset-arvosta, mikä tarkoitus sillä on ? My E-Training kysyy myös rengastietoja, miksi ? jos jollain vinkkiä millä tuon laitteen calibroitua, Zwift kautta yritin silmäillä myös calibrointi asetuksia, en löytänyt sieltäkään.

Juha Lehtinen
07.11.2020, 11.20
Herjaako My E-Training jotain vai millä tapaa kalibrointi tökkii?. Minä olen kalibroinut Drivo 2:n iPhonella sekä Macilla onnistuneesti joka kerta. Drivo 2:n kalibrointi taphtuu samalla tavalla kuin Suiton. Jos en muista väärin niin tuo offset taisi olla hidastuvuus arvo siitä kun kalibrointiohjelma ilmoittaa että lopeta polkeminen. Itseäni hämäsi viimeksi tuo Eliten ohjelma kun piti kalbroida ja ohjelmapäivityksen jälkeen kaikki valinta kohdat oli muutettu punaiseksi tähdeksi ikään kuin laitteeni ei olisi löytynyt mutta kyllä sen kalibroinnin sai ihan normaalisiti tehtyä.

Mixsu
07.11.2020, 15.12
Herjaako My E-Training jotain vai millä tapaa kalibrointi tökkii?. Minä olen kalibroinut Drivo 2:n iPhonella sekä Macilla onnistuneesti joka kerta. Drivo 2:n kalibrointi taphtuu samalla tavalla kuin Suiton. Jos en muista väärin niin tuo offset taisi olla hidastuvuus arvo siitä kun kalibrointiohjelma ilmoittaa että lopeta polkeminen. Itseäni hämäsi viimeksi tuo Eliten ohjelma kun piti kalbroida ja ohjelmapäivityksen jälkeen kaikki valinta kohdat oli muutettu punaiseksi tähdeksi ikään kuin laitteeni ei olisi löytynyt mutta kyllä sen kalibroinnin sai ihan normaalisiti tehtyä.
Näyttää olevan niin että tuo calibrointi toimii pääsääntöisesti pelkästään Iphonella ja Macillä. E-Training herjaa kun traineriä koittaa calibroida, niin aina canceled. Kyllähän tuo olisi mukava päästä tekämään, ilman että tarvii lähteä vielä Iphone kaupasta ostamaan. :D

tual
07.11.2020, 18.49
Näyttää olevan niin että tuo calibrointi toimii pääsääntöisesti pelkästään Iphonella ja Macillä. E-Training herjaa kun traineriä koittaa calibroida, niin aina canceled. Kyllähän tuo olisi mukava päästä tekämään, ilman että tarvii lähteä vielä Iphone kaupasta ostamaan. :D
Kokeile pyörittää huomattavasti kovempaa kuin kalibrointisofta kertoo. Minulla Suiton kalibrointi alkoi toimimaan kaikilla sovelluksilla sen jälkeen kun jostain luin tuosta vinkistä.

Mixsu
07.11.2020, 19.41
Kokeile pyörittää huomattavasti kovempaa kuin kalibrointisofta kertoo. Minulla Suiton kalibrointi alkoi toimimaan kaikilla sovelluksilla sen jälkeen kun jostain luin tuosta vinkistä.
Kiitosta, hommahan alkoi toimimaan. Itse nostin nopea tempoisesti nopeuden määrättyyn nopeuteen, jonka jälkeen softa ilmoitti, että lopeta polkeminen. varmaan 15sec. kaiken kaikkiaan kun homma oli selvä. itellä offset-arvoksi tuli hieman yli 10000.

Mixsu
07.11.2020, 20.27
Jottei tää homma nyt niin putkeen mee, niin suito päätti alkaa vilkuttamaan powerin valoa, muuntajan kun ottaa irti seinästä ja laittaa takas, niin pelaa taas, ainakin hetken.? Onkohan muille osunut samanlaisia yksilöitä vastaan ? Calibrointi tais olla liikkaa... :D

Pulimonni
05.02.2021, 17.47
Suito tuli hankittua foorumin katkon aikana ja aika tyytyväinen olen. Laitoin pakaksi 11-32, pitäis riittää ylämäkiin.

jii.haanpaa
13.02.2021, 10.01
Mielenkiinnosta, sanokaas mitä mä saan paremmin tai lisää, jos vaihdan Suiton Wahoon kikkeriin v5?

Pulimonni
13.02.2021, 19.08
Mielenkiinnosta, sanokaas mitä mä saan paremmin tai lisää, jos vaihdan Suiton Wahoon kikkeriin v5?En ole asiantuntija, enkä tiedä laitteiden ajotuntumasta yms mitään, eikä juuri kiinnostakaan. Wahoossa on tarkempi tehonmittaus ja korkeampi maksimiteho. Itse en maksaisi 2x hintaa, mutta olenkin tarkka rahoistani.

Liimis22
13.02.2021, 21.04
Automaatti kalibroinnin, ei siis tarvitse kalibroida itse. Vähän joustavat jalat, meillä on 2019 core ja v5 ajotuntumassa ei ole juurikaan eroa, molemmat toimii kuin se kuuluisa junanvessa.

OJ
19.02.2021, 15.14
Nyt on peijooni katiskassa ton ekan sukupolven Kickrin kanssa. Alkoi kettuilemaan tiistaina BT yhteyden päässä, antoi joko nollavastusta Zwiftin näytollä, mutta vastusta oli niin paljon etten saanut kampia kuolleen kohdan yli. Ajoin sitten Ant+ yhteydellä, joka toimi, mutta vastus oli "pulssimaista" ja teholukemat vaikuttivat liian korkeilta. Sitten keskiviikkona kokeilin uudestaan BT:n kautta ja aluksi tehot olivat liian korkeat kun 300-400 wattia ei tuntunut miltään ja muutaman virtojen katkaisun jälkeen palautui normaalimmalle tasolle, mutta sitten oli 200 wattia ihan liian vaikean tuntuista. Nämä kaikki siis Zwiftin vapaassa ajossa ja Zwiftin kalibrointi antoi vihreää valoa. Kokeilin ERG-moodia ja se vaikutti asiallisemmalta.

Pitää tutkailla tarkemmin, mutta nyt vähän jännittää, että onko toi tiensä päässä.

paaton
19.02.2021, 15.24
5g säteilyä. Tuo sotkee kaikki. Mulla on ihan samaa neon kanssa. Pätkii, kun yrittää kisata. Foliohattua päähän.

huotah
19.02.2021, 17.22
Nyt on peijooni katiskassa ton ekan sukupolven Kickrin kanssa. Alkoi kettuilemaan tiistaina BT yhteyden päässä, antoi joko nollavastusta Zwiftin näytollä, mutta vastusta oli niin paljon etten saanut kampia kuolleen kohdan yli. Ajoin sitten Ant+ yhteydellä, joka toimi, mutta vastus oli "pulssimaista" ja teholukemat vaikuttivat liian korkeilta. Sitten keskiviikkona kokeilin uudestaan BT:n kautta ja aluksi tehot olivat liian korkeat kun 300-400 wattia ei tuntunut miltään ja muutaman virtojen katkaisun jälkeen palautui normaalimmalle tasolle, mutta sitten oli 200 wattia ihan liian vaikean tuntuista. Nämä kaikki siis Zwiftin vapaassa ajossa ja Zwiftin kalibrointi antoi vihreää valoa. Kokeilin ERG-moodia ja se vaikutti asiallisemmalta.

Pitää tutkailla tarkemmin, mutta nyt vähän jännittää, että onko toi tiensä päässä.

Olikos sulla käytössä AppleTV? Täällä on iPad ja Zwiftissä kaikenlaisia ongelmia BT:n kanssa, Trainerroadissa ei mitään. Apple+Zwift on paljon kirottu yhdistelmä Zwiftin foorumilla trainerista riippumatta.

OJ
22.02.2021, 18.36
Olikos sulla käytössä AppleTV? Täällä on iPad ja Zwiftissä kaikenlaisia ongelmia BT:n kanssa, Trainerroadissa ei mitään. Apple+Zwift on paljon kirottu yhdistelmä Zwiftin foorumilla trainerista riippumatta.
Apple TV ja Zwift. En ole ehtinyt tutkimaan kun tuli hiihtokelit ja mokkiviikonloppu, mutta jos tänään kattelisi. Mun setuppi on kuitenkin toiminut moitteetta parin vuoden ajan ja aikaisemminkin ollut Applen ohjauksessa. Ja kyllä tos on jotain häikkää myos Ant+ yhteyden kautta.

Juha Lehtinen
23.02.2021, 16.57
Mielenkiintoinen ilmiö ollut omassa Elite Drivo 2:ssa jonkin aikaa. Suoraan vedosta vastus/tehot tippuu nolliin muutaman kerran joka ajosession aikana ja sitten tulee hätä esim. porukkalenkissä ettei tipu porukasta. Laitoin ant+ tikun nyt jatkokaapelin päähän ja tikun trainerin viereen. Huomenna testi onko tuosta ideasta mitään hyötyä.

30 hampainen
23.02.2021, 18.07
^Minulla tekee vähän väliä nykyään niin että tehot putoavat Zwiftissä nollaan mutta vastuksessa se ei tunnu. Tuo kuitenkin pudottaa porukasta. Garminissa tehot näkyy joten Zwiftin päässä vika.

Juha Lehtinen
23.02.2021, 18.16
^Minulla tekee vähän väliä nykyään niin että tehot putoavat Zwiftissä nollaan mutta vastuksessa se ei tunnu. Tuo kuitenkin pudottaa porukasta. Garminissa tehot näkyy joten Zwiftin päässä vika.
Itselläni tuntuu vastuksessa. Reaktio on että muutama pykälä raskaammalle ja porukka kiinni. Joskus tuohon reagoi nopeammin mutta useimmiten keskittyminen on muualla ja porukka sujahtaa vauhdilla ohi.

Rawjunk
23.02.2021, 18.50
Mulla pätki ant+ vaikka oli ihan trainerin vieressä. Bluetoothilla ei ongelmaa, tietokone lattialla eturenkaan vieressä.

Juha Lehtinen
23.02.2021, 19.33
En ole bluetoohilla traineria käyttänyt mutta ilman muuta testaan tuotakin huomenna.

OJ
26.02.2021, 05.48
Apple TV ja Zwift. En ole ehtinyt tutkimaan kun tuli hiihtokelit ja mokkiviikonloppu, mutta jos tänään kattelisi. Mun setuppi on kuitenkin toiminut moitteetta parin vuoden ajan ja aikaisemminkin ollut Applen ohjauksessa. Ja kyllä tos on jotain häikkää myos Ant+ yhteyden kautta.
Juu, ei toimi aikaisemalla tavalla. Yritin ajaa Haute Routen ensimmäisen etapin, mutta putosin jo tasaisella porukasta kun yli 250 watin ajaminen oli ihan hana auki vauhtia. Jotenkin tuntui, että kun kiihdytti, niin aluksi tehot vastasivat suht normaalisti, mutta jos koitti nostaa tehoja ja pitää teholukema sen jälkeen tasaisena, niin siinä vaiheessa traineri kyllä syotti reippaasti vastusta.

Ja testasin myos Wahoon omalla appilla eikä sekään toimi.

Kunto ei tietty ole hyvä allekirjoittaneella koskaan, mutta ainakaan suksen kulkemisen perusteella ei kunto ainakaan ole laskenut, eli ei pitäisi olla näin vaikeeta.

Laitoin Wahoolle viestiä ja soittelen huomenna perään.

fiber
26.02.2021, 08.29
Haute Routen ensimmäisen etapin
Ongelmaasi en osaa vastata, mutta kiinnostuin Haute Routesta. Varsinkin ensimmäisen etapin reitti näyttää kiinnostavalta. Olin ajatellut tänään välipäivää ja huomenna aamulla FZR Masters Race, mutta pitää vielä harkita josko vaihtaisi suunnitelman. Riippuu kauanko tapetointiin ym. saa kulumaan.

paaton
26.02.2021, 09.06
Juu, ei toimi aikaisemalla tavalla. Yritin ajaa Haute Routen ensimmäisen etapin, mutta putosin jo tasaisella porukasta kun yli 250 watin ajaminen oli ihan hana auki vauhtia. Jotenkin tuntui, että kun kiihdytti, niin aluksi tehot vastasivat suht normaalisti, mutta jos koitti nostaa tehoja ja pitää teholukema sen jälkeen tasaisena, niin siinä vaiheessa traineri kyllä syotti reippaasti vastusta.

Ja testasin myos Wahoon omalla appilla eikä sekään toimi.

Kunto ei tietty ole hyvä allekirjoittaneella koskaan, mutta ainakaan suksen kulkemisen perusteella ei kunto ainakaan ole laskenut, eli ei pitäisi olla näin vaikeeta.

Laitoin Wahoolle viestiä ja soittelen huomenna perään.

Eikö sinulla ole tehomittaria kiinni?

paaton
26.02.2021, 09.13
Vanhassa kickrissä on muuten hammashihna. Siksi se on uudempaa mallia kovempi ääninen. Tuon vuoksi vanhan hihna on käytännössä ikuinen. Siis täysin sama hihna, mitä monessa autossa jakohihnana. Luistaminen mahdotonta.

Kaikissa uudemmissa on moniura, joka voi tietysti luistaakkin. Sama varmaan esimerkiksi elite diretossa. Moniurassa hihnan kireys on tärkeä.

Juha Lehtinen
26.02.2021, 09.33
Olen alkanut harkitsemaan Elite Drivo 2 tilalle Tacx Neo 2T traineria. Erilaisia omituisuuksia on alkanut Drivoon ilmetä. Välillä tulee vetoon löysiä/tyhjiä kohtia, tuon lisäksi tulee myös hetkiä ikään kuin ketju skippaisi takarattaalla. Fillariin on vaihdettu kokonaan uusi voimansiirto eli ketju, eturattaat ja varoiksi vielä keskiö sekä traineriin takarattaat. Testailen tänään vielä eilistä remmin kiristystä.

paaton
26.02.2021, 09.42
Oletko tarkistanut vapaarattaan kunnon?

Juha Lehtinen
26.02.2021, 10.00
Oletko tarkistanut vapaarattaan kunnon?

Hyvä kun kysyit. Tarkoitus vaihtaa tuo tänään. Ainakin lovia on ilmestynyt vapaarattaaseen useamman rattaan kohdalle. Saattaa muutakin olla.

Juha Lehtinen
26.02.2021, 14.48
Asensin traineriin uuden vapaarattaan ja puhdistin myös vanhan vapaarattaan. Ruiskautin Loctiten puhdistusainetta niin osa jossa on kynnet irtosi ruostetta ja myöskin vastakappaleesta. Ei ihme jos on toiminut hieman epäilyttävästi. Trainerissa näyttää olevan vähintäänkin yhtäpaljon huollettavia kohteita kuin fillarissa.

Rawjunk
26.02.2021, 16.01
Liekkö näitä tonnin vehkeitä saa juuri huolettua missään/mitenkään takuuajan jälkeen. Välillä tuntuu muutenkin, että kestävä kehitys ei koske fillarijuttuja :)

OJ
26.02.2021, 16.31
Eikö sinulla ole tehomittaria kiinni?
Mulla on kolme SRM mittaria ja kaikista patterit loppu, enkä ole saanut lähetettyä kalibroitavaksi/patterinvaihtoon.

Soittelen tänään Wahoolle josko heillä olisi ratkaisu ongelmaan. Kunhan se ei ole uusi traineri kun just ostin vaimolle ja itselle uudet maastopyorät ja harrastebudjetti on melkolailla käytetty.

mkp
26.02.2021, 16.48
Mulla on kolme SRM mittaria ja kaikista patterit loppu, enkä ole saanut lähetettyä kalibroitavaksi/patterinvaihtoon.

Soittelen tänään Wahoolle josko heillä olisi ratkaisu ongelmaan. Kunhan se ei ole uusi traineri kun just ostin vaimolle ja itselle uudet maastopyorät ja harrastebudjetti on melkolailla käytetty.

Paljonkos sulla on tunteja takana? Mulla on saman ikäinen laite ja nyt alkaa hirvittää, että kosahtaakohan sekin kohta. Tähän saakka pelittänyt kyllä hienosti, ilman mitään säätöä.

OJ
26.02.2021, 17.42
Oisko mulla joku 500 tuntia, eli ei edes paljon.

mkp
26.02.2021, 17.46
Oisko mulla joku 500 tuntia, eli ei edes paljon.

Jep. Mulla on yli 900 tuntia reilusti jo jyystetty, enkä oo kyllä mitään huoltoo vielä tehny. Täytyy vaan pitää sormia ristissä ja toivoa pitkää ikää. Ei olis nyt oikein itelläkään varaa sijottaa uuteen. Toivottavasti löydät ongelmaan ratkaisun.

Juha Lehtinen
26.02.2021, 17.57
Ainakin oma traineri pelitti tänään, toivottavasti myös muina päivinä.

OJ
26.02.2021, 18.21
Juttelin just Wahoon teknisen tuen kanssa ja kertoivat, etteivät tarjoa huolto/korjauspalveluita gen 1 ja 2 trainereille. Eivätkä ole myoskään tietoisia muiden tarjoamista korjauspalveluista. Eli, uusi traineri pitää hankkia tai sitkuttaa tolla välittämättä wateista.

Ulkona tietty aika ikävä rospuuttokeli. Hiihtämään ei oikein enää pääse, maastopolut eivät ole ajokunnossa ja maanteilläkään ei oikein pääse vielä päästelemään.

Huoleton
26.02.2021, 18.53
Voisko olla toi valkonen merkki vaan likanen? https://wahoofitness.yonyx.com/y/conversation/?id=c6b7e660-be88-11e7-b908-bc764e10c19d

Huoleton
26.02.2021, 19.05
Gen1 kickrissä se onkin tossa kohtaa https://support.wahoofitness.com/hc/en-us/articles/115001728624-How-to-Clean-the-Optical-Disc-and-Sensor-on-an-Original-KICKR-14

OJ
26.02.2021, 19.15
Pyyhin ton optisen sensorin, mut taidan tehdä vielä vähän huolellisemman putsausoperaation ennen uuden trainerin tilaamista

OJ
01.03.2021, 15.47
Sain elvytettyä trainerin ainakin jotenkin toimivaan kuntoon. Kävin läpi Wahoon listan, joka päättyi tehdas ”spindowniin” ja se sai trainerin käyttökelpoiseksi. Teholukema vaikuttaa mutun pohjalta edelleen matalalta, mutta vastuksen ”pulssi” ei ole enää riesana. Eli ei varmaan tarvii Zwiftin kisoissa riehua, mutta eiköhän toi harjoittelussa toimi ainakin loppukevään.

Juha Lehtinen
01.03.2021, 20.37
Aloin käyttämään Elite Drivo 2 traineria Zwiftissä bluetooth yhteydellä muutama päivä sitten. Yllätyin kun Zwift antoi mahdollisuuden tehdä spindown kalibroinnin, ant+ yhteydellä tuota mahdollisuutta ei ole ollut. Kalibrointia en tehnyt mutta voisihan tuon kalibroinnin vaikutusta testata jos nyt sillä mitään eroa Eliten omaan kalibrointiin on.

hubba
16.03.2021, 10.55
Onko muilla alkanut Elite suiton hihna pitämään ääntä? Omasta alkanut kuulua semmonen kuiva hankaava ääni, uutena tuota ei kuulunut. Voikohan tuota vyötä jotenkin puhdistaa / rasvata?

Toinen omituinen ääni on kova kilahtelu lenkin jälkeen, vähänkuin pyörän soittokello, tuota tekee vaan muutaman kerran yleensä varmaan kun jäähtyy.

X-Caliber
26.03.2021, 09.46
Tuli hankittua Favero Assioma Duo -wattipolkimet ja sen jälkeen olen muutamalla Zwift-lenkillä tehnyt vertailuja Zwiftin näyttämiin Elite Suiton ja Garminin näyttämiin Faveron teholukemiin. Suito näkyy kautta linjan näyttävän lähes 10% alhaisempia tehoja kuin Favero ja Googlen perusteella ongelma on ollut Eliten trainereissa vuosikausia, mutta toimivaa korjausta ei ole saatu aikaiseksi. Tosin virhettä on saatu pienennettyä muutaman vuoden takaisesta noin 20% nykyiseen vajaaseen 10% firmware-päivitysten myötä, joten kyse on selkeästi softaviasta.

Koska en kilpaile niin tuolla poikkeamalla ei ole minulle juurikaan merkitystä, onpahan lähinnä hyvä tietää. Tarkemmin treenaamiseen suhtautuvalle tuolla voi olla hyvinkin paljon merkitystä, poikkeamat tehoissa ovat sen verran isoja.

Muutama esimerkki keskitehoista (yrittäkää olla nauramatta):

90 min: Suito/Zwift: 129 W ; Favero/Garmin: 141 W
60 min: Suito/Zwift: 137 W (max 338 W) ; Favero/Garmin: 148 W (max 352 W)
3 h 20 min: Suito/Zwift: 128 W (max 269 W) ; Favero/Garmin: 141 W (max 288 W)

Suiton firmware on päivitetty laitetta käyttöön otettaessa syyskuussa 2020.

Niin ja ongelman pystyisi toki kiertämään yhdistämällä Faverot Zwiftiin, mutta sitä en ole vielä kokeillut. Nettikommenttien perusteella tosin tämäkään ratkaisu ei ole täysin ongelmaton.

Juha Lehtinen
26.03.2021, 10.07
Itse olen huomannut että pieniä eroja teholukemissa tulee Zwiftin ja Garminin välillä samallakin tehomittarilla, ei tarvita kahta eri laitetta saadakseen eroja. Erot ei ole isoja mutta kuitenkin, isommat erot tulee tallentuneissa tehopiikeissä. Itselläni on Garmin Edge 1030 Plus samaan aikaan käytössä Zwiftin kanssa niin tulee noita eroja huomattua.

edit. todenmukaisempi ero tulisi varmaankin niin että tallennus tapahtuisi vaikkapa kahteen samanlaiseen pyörätietokoneeseen eikä niin että toinen Zwiftiin ja toinen Garminiin.

X-Caliber
26.03.2021, 10.12
Itse olen huomannut että pieniä eroja teholukemissa tulee Zwiftin ja Garminin välillä samallakin tehomittarilla, ei tarvita kahta eri laitetta saadakseen eroja. Erot ei ole isoja mutta kuitenkin, isommat erot tulee tallentuneissa tehopiikeissä. Itselläni on Garmin Edge 1030 Plus samaan aikaan käytössä Zwiftin kanssa niin tulee noita eroja huomattua.

Tämä on totta ja saman huomasin ennen Faveroiden hankkimista kun sekä Zwift että Garmin näyttivät trainerin teholukemaa. Poikkeamat olivat kuitenkin vain muutaman watin luokkaa kun nykyisin eroa on yleensä kymmenkunta wattia tasaisessa ajossa ja tehopiikeissä jopa enemmän. Reidet ei kestä kokeille kilowatin tehoja, mutta kuulemma virhe kasvaa jyrkästi tehon lisääntyessä.

jone1
26.03.2021, 11.26
Eiks toi suito ole remmivetokone?
Remmin kireydellä on vaikutusta tohon asiaan.
Todennäköisesti remmiä kiristämällä ton eron saa pieneksi.

jone1
26.03.2021, 11.51
Käytän ite ulkopuolista tehomittaria trainerin kanssa niin saa samoja lukemia kuin ulkona.
Mielestäni noi trainerien näyttämät watit on ihan vitsi koko asia.
Ensin testaajat hehkuttaa esim. neo1 ja neo2 kun saa samoja tehoja jatkuvasti ulos kuin ulkopuolisilla tehomittareilla.
Sitten tulee neo 2t ja mulla näyttää 5% liian vähän kun vertaa power2maxiin.(kahta konetta testannu ja sama virhe)
Paljon samanlaisia tuloksia muillakin ,neo2t näyttää liian vähän jollain enemmän jollain vähemmän.
Yht äkkiä ruvetaan puhuun voimansiirtohäviöistä ja jostain vitun neo effectistä, eikö niitä ollu muka neo1 ja 2 aikoihin.
ergilla ite tastannu , 300w ohjelmoi 1030edgestä päälle ja painaa lap nappia, ajaa 5min. ja painaa lap nappia. Siinä testi. Pieni rieska edessä ja suora ketjulinja.
315w näyttää power2max.
Toi Laama ukko tubessa huomaili alussa samoja asioita mutta ei ota enää kantaa koko asiaan. Sillä oli joku yhteys garminiin mistä sai firmiksiä tohon neo2t:hen ja testaili niitä.
Maksettu vissiin hiljaseksi garminin toimesta.

Juha Lehtinen
26.03.2021, 11.58
Itsekin käytän ainoastaan Quarq DZeroa Zwiftissä josta menee data samaan aikaan Garminiin, on sitten lukemat linjassa ulkona ajon kanssa.

pkuitune
26.03.2021, 12.04
Tuli hankittua Favero Assioma Duo -wattipolkimet ja sen jälkeen olen muutamalla Zwift-lenkillä tehnyt vertailuja Zwiftin näyttämiin Elite Suiton ja Garminin näyttämiin Faveron teholukemiin. Suito näkyy kautta linjan näyttävän lähes 10% alhaisempia tehoja kuin Favero ja Googlen perusteella ongelma on ollut Eliten trainereissa vuosikausia, mutta toimivaa korjausta ei ole saatu aikaiseksi. Tosin virhettä on saatu pienennettyä muutaman vuoden takaisesta noin 20% nykyiseen vajaaseen 10% firmware-päivitysten myötä, joten kyse on selkeästi softaviasta.

Koska en kilpaile niin tuolla poikkeamalla ei ole minulle juurikaan merkitystä, onpahan lähinnä hyvä tietää. Tarkemmin treenaamiseen suhtautuvalle tuolla voi olla hyvinkin paljon merkitystä, poikkeamat tehoissa ovat sen verran isoja.

Muutama esimerkki keskitehoista (yrittäkää olla nauramatta):

90 min: Suito/Zwift: 129 W ; Favero/Garmin: 141 W
60 min: Suito/Zwift: 137 W (max 338 W) ; Favero/Garmin: 148 W (max 352 W)
3 h 20 min: Suito/Zwift: 128 W (max 269 W) ; Favero/Garmin: 141 W (max 288 W)

Suiton firmware on päivitetty laitetta käyttöön otettaessa syyskuussa 2020.

Niin ja ongelman pystyisi toki kiertämään yhdistämällä Faverot Zwiftiin, mutta sitä en ole vielä kokeillut. Nettikommenttien perusteella tosin tämäkään ratkaisu ei ole täysin ongelmaton.

Tässä yhteydessä kannattaa muistaa kaksi asiaa:

1. Elite Suitossa ei käsitykseni mukaan ole varsinaista tehomittaria, vaan tuotettu teho arvioidaan muilla tavoin (älä kysy, miten :D)

2. Trainerin arvioima teho mitataan navasta, jolloin kyseinen mittaus pitää sisällään voimansiirron kitkahäviöt. Näitä voimansiirrossa syntyviä häviöitä poljinmittaus ei huomioi.

Ensimmäisen google-hakutuloksen (https://www.cyclingabout.com/drivetrain-efficiency-difference-speed-between-1x-2x/) todetaan seuraavaa:

– The 1X drivetrain is as efficient as 96.0% and as inefficient as 92.4%. On average it’s 95.1% efficient.
– The 2X drivetrain is as efficient as 96.8% and as inefficient as 94.8%. On average it’s 96.2% efficient.

Yhteenvedon mukaan keskimäärin 4-5 % polkimiin kohdistuvasta tehosta siis katoaisi voimansiirrossa, eli tuossa sinun ~150 watin teholuokassa tämä tarkoittaisi noin 6-8 watin häviötehoa.

X-Caliber
26.03.2021, 13.04
1. Elite Suitossa ei käsitykseni mukaan ole varsinaista tehomittaria, vaan tuotettu teho arvioidaan muilla tavoin (älä kysy, miten :D)

2. Trainerin arvioima teho mitataan navasta, jolloin kyseinen mittaus pitää sisällään voimansiirron kitkahäviöt. Näitä voimansiirrossa syntyviä häviöitä poljinmittaus ei huomioi.

Ensimmäisen google-hakutuloksen (https://www.cyclingabout.com/drivetrain-efficiency-difference-speed-between-1x-2x/) todetaan seuraavaa:

– The 1X drivetrain is as efficient as 96.0% and as inefficient as 92.4%. On average it’s 95.1% efficient.
– The 2X drivetrain is as efficient as 96.8% and as inefficient as 94.8%. On average it’s 96.2% efficient.

Yhteenvedon mukaan keskimäärin 4-5 % polkimiin kohdistuvasta tehosta siis katoaisi voimansiirrossa, eli tuossa sinun ~150 watin teholuokassa tämä tarkoittaisi noin 6-8 watin häviötehoa.

Tuo oli toki tiedossa, että teknisesti ottaen Suitossa ei todellakaan ole tehomittaria. Selvitys kitkahäviöistä oli mielenkiintoinen ja selittää osan teholukemien eroavuuksista. Samalla se myös osoittaa kuinka niinkin "yksinkertaisessa" lajissa (siis tehomittauksen kannalta) kuin pyöräilyssä mittaustulokseen vaikuttaa hyvinkin moni tekijä. Tämä lähinnä siksi, että olen mielenkiinnolla seurannut myös juoksutehoa mittaavien (pitäisi ehkä kirjoittaa "mittaavien") laitteiden kehitystä ja testituloksia.

pkuitune
26.03.2021, 23.50
Nyt on kyllä itsellä ollut Suiton kanssa todella paljon hankaluuksia:

Laite kuumenee ei-voimansiirron puolelta todella paljon ja haisee palaneelta kumilta
Hihnassa on kapeaa hankaumaa keskilinjan kohdalla sekä merkillisen näköisiä neliskulmaisia länttejä epäsäännöllisin välein
Pidemmällä lenkillä vastuksen säätyminen maanpinnan kaltevuuden mukaan lakkaa toimimasta. Tämän huomasi tänään hyviin Alpe du Zwiftin huipulla, kun nousun taituttua polkeminen ei muuttunutkaan yhtään kevyemmäksi, vaan kadenssi pysyi myös huipulle pääsemisen jälkeen ~50 rpm tietämillä todella suuren vastuksen vuoksi. Syke pysytteli tuolla huipulla kammetessa 175-180 välillä, mutta Zwiftin ilmoittama teho oli jotain aivan naurettavaa, muistaakseni 5-15 wattia, ja nopeus sitten tätä tehoa vastaava (muistaakseni noin 6-8 km/h). Laskettelin seuraavaksi vuorelta alas koskematta polkimiin, ja kun olin päässyt alas asti, traineri oli ilmeisesti ehtinyt jäähtyä sen verran, että vastuksen säätö kaltevuuden perusteella toimi taas (tosin vain hetken, kunnes se meni uudestaan tilttiin).
Voimansiirron puolella on todella paljon pientä metallipölyä (alla olevan kuvan mukaisesti), minkä uskoisin olevan peräisin trainerista. Voimansiirto olisi toinen vaihtoehto, mutta en jaksa uskoa tähän vaihtoehtoon, koska rattaat eivät näytä kuluneilta eivätkä ketjut ole venyneet edes 0,5 prosenttia. Saa älähtää, jos alla olevien kuvien rattaat näyttävät jonkun silmään kuluneilta.

Osaisiko kukaan ottaa paremmin kantaa tuohon, mikä tuon metallipölyn todennäköisin lähde olisi? Oli miten oli, taitaa tämä laite mennä joka tapauksessa takuupalautukseen :rolleyes:

https://pic.useful.fi/hQoBsvp7M.jpg

https://pic.useful.fi/4d4l4zjWZ.jpg

https://pic.useful.fi/ecDbwPogD.jpg

jone1
27.03.2021, 07.51
Milläs voitelet ketjua?
Näyttää aika kuivalta ketju.
ite käytän ihan öljyä sisällä kun se ei mitään paskaa pääse keräämään ketjun pintaan.

pkuitune
27.03.2021, 08.24
Shimanon dry lubea olen käyttänyt, mutta enpä ole aikoihin lisännyt öljyä noihin, eli varmaankin ihan osuva huomio sinulta! En ole kuitenkaan kokenut asiaa ongelmana, koska ketjut eivät ole kitisseet lainkaan ja voimansiirto on muutoinkin omien tuntemusten mukaan toiminut normaalisti.

Juha Lehtinen
27.03.2021, 09.43
Onko mahdollista että vapaaratas/kasetti hankaisi pyörän runkoa vasten?, mietin vain vaihtoehtoja metalli vasten metallia hankaamiseen. Kannattaisi varmaankin ottaa fillari irti ja tarkistaa näkyykö jälkiä ja katsoa myös onko vapaaratas kunnolla kiinni ettei ole päässyt löystymään jne. Itselläni oli joskus vapaaratas päässyt Drivo 2:ssa päässyt löystymään.

pkuitune
27.03.2021, 10.17
Otin fillarin eilen irti vastuksesta, kun iski pelko persiiseen, että pyörän runko olisi hioutunut pilalle... rungossa ei kuitenkaan ollut mitään jälkiä. Vapaarattaan kireys jäi kokeilematta, eli voisin tuon vielä tarkastaa :) taka-akseli oli kylläkin ollut aavistuksen löysällä, mutta kuten yllä todettua, niin en havainnut rungossa mitään hankausjälkiä.

pkuitune
30.03.2021, 17.17
Vaihtoon menee Suito. Katsotaan, saanko puhuttua toisen vastuksen tilalle vai antavatko uuden Suiton. Tavoitteena olisi vaihtaa joko Kickr v5 tai Neo 2T tilalle.

jone1
30.03.2021, 20.10
Kauanko toi Suito kesti sulla tai paljon on tunteja takana Suitolla?

pkuitune
30.03.2021, 20.50
Kauanko toi Suito kesti sulla tai paljon on tunteja takana Suitolla?

Noin 65 tuntia zwiftailua. Tosin oletan, että tuo on ollut viallinen uudesta asti, sikäli kun trainerin pitämä ääni on vaikuttanut todella kovalta verrattuna revikoiden arvioihin ja videonäytteisiin. Mittasin tänään puhelimen mikillä äänenvoimakkuudeksi noin 78 dB 200 W teholla.

Rawjunk
30.03.2021, 22.16
Ekana tuli mieleen oletko pujottanut ketjun oikeasta kohdasta takavaihtajan läpi. Pitäisi nykyään melkein olla aina varatraineri odottamassa :)

pkuitune
31.03.2021, 08.51
Ekana tuli mieleen oletko pujottanut ketjun oikeasta kohdasta takavaihtajan läpi. Pitäisi nykyään melkein olla aina varatraineri odottamassa :)

Hyvä ehdotus, mutta ainakin tällä hetkellä ketjun reititys on ohjeen (https://si.shimano.com/api/publish/storage/pdf/en/dm/RARD001/DM-RARD001-04-ENG.pdf) sivulla 14 esitetyn tavan mukainen, ja tapaan kiinnittää tähän asiaan aina huomiota ketjujen kiinnittämisen yhteydessä. :) Tarinahan ei tosin ota kantaa siihen, ovatko ketjut aina reitittyneet oikein, mutta tuossa takavaihtajan häkissä ei ainakaan suurempia kulumia näkynyt.

Varatraineri olisi jees, mutta onneksi tällä hetkellä ainakin Verkkokauppa.comin varasto pullistelee erilaisia harjoitusvastuksia, eli uuden laitteen hankkiminen hajonneen tilalle ei pitäisi muodostua ongelmaksi.

macci
31.03.2021, 21.36
Käytän ite ulkopuolista tehomittaria trainerin kanssa niin saa samoja lukemia kuin ulkona.
Mielestäni noi trainerien näyttämät watit on ihan vitsi koko asia.
Ensin testaajat hehkuttaa esim. neo1 ja neo2 kun saa samoja tehoja jatkuvasti ulos kuin ulkopuolisilla tehomittareilla.
Sitten tulee neo 2t ja mulla näyttää 5% liian vähän kun vertaa power2maxiin.(kahta konetta testannu ja sama virhe)
Paljon samanlaisia tuloksia muillakin ,neo2t näyttää liian vähän jollain enemmän jollain vähemmän.
Yht äkkiä ruvetaan puhuun voimansiirtohäviöistä ja jostain vitun neo effectistä, eikö niitä ollu muka neo1 ja 2 aikoihin.
ergilla ite tastannu , 300w ohjelmoi 1030edgestä päälle ja painaa lap nappia, ajaa 5min. ja painaa lap nappia. Siinä testi. Pieni rieska edessä ja suora ketjulinja.
315w näyttää power2max.
Toi Laama ukko tubessa huomaili alussa samoja asioita mutta ei ota enää kantaa koko asiaan. Sillä oli joku yhteys garminiin mistä sai firmiksiä tohon neo2t:hen ja testaili niitä.
Maksettu vissiin hiljaseksi garminin toimesta.

Käytin itsekin Assioma Duojen tehoja aiemman trainerin (KICKR SNAP) kanssa ja juuri sama perustelu, että on varmuudella samat tehot kuin ulkona.

Nyt on Neo2T (reilu kuukausi sitten hommattu) ja pistin Assiomat kaappiin. Toki testasin nuo ensin: 200W vs 200W, 252W vs 252W, 302W vs 300W ja 403W vs 400W (eka luku Assioma toinen Neo2T). 54T ovaali ja suora ketjulinja ja uudehko ketju. Pari wattia siis häviää 400W tasossa - käytännössä siis aivan samat lukemat. Neo2T Firmware on 0037 (oli tuo siis suoraan kaupasta haettaessa, päivityssofta väittää että 0036 on uusin).
Ja ulkona irtoaa muutenkin eri tehot kuin sisällä, että sinällään ei niin tarkkaa mitä treineri näyttää (kunhan se näyttää aina samaa eikä watit vaihtele päivän mukaan).

paaton
31.03.2021, 22.46
Neo on tosiaan siitä kova, että se on ja pysyy. Tulee uusia tehomittareita ja vanhat kolkkaa kiveen. Neon kanssa pystyy vuodesta toiseen tsekkaamaan oman kuvitellun kehityksen.

Jos noita haluaa tarkemmin seurata, niin tarttee ymmärtää toisen olevan suoraan jaloissa ja toisen kohdassa josta voima välittyy tiehen. Eli poljin tallentaa tarkemmat piikit, mutta neo ehkä tarkemmin tiehen siirtyvän voiman.

Macci voi myös nyt aloittaa voimansiirtohävikin testailun. Joko on vahakuutiot ja keraamiset vaihtajarullat tilailtu?

pkuitune
01.04.2021, 08.18
Neo 2T houkuttelisi, mutta ymmärsin, ettei se olisi kovinkaan hyvin yhteensopiva levyjarrullisten pyörien kanssa. Toki tämä on kierrettävissä ylimääräisillä spacereilla (ts. takapään levittämisellä) tai jarrusatulan irroittamisella, mutta nämä vaihtoehdot kuulostavat hieman purkkavirityksiltä. Oli joku toisella foorumilla ehdottanut myös trainerin kotelon hiomista jarrusatulan kohdalta :D

Huoleton
01.04.2021, 09.40
Eri neon versiot (OG, 2 ja 2T) näyttää eri tehoja vauhtipyörän nopeudesta riippuen.
Eli jollain vauhtipyörän nopeudella neo ja tehomittari näyttää samaa lukemaa ja toisella nopeudella eri lukemaa. Tämä ero on erilainen neon versiosta riippuen.
Voimansiirron tehohäviöargumenttia voi käyttää vaan kerran. Joskus sanotaan että neo on oikeassa koska näyttää samaa kun tehomittari ja joskus taas se on oikeassa kun näyttää vähemmän (koska tehohäviöt). Molemmat ei voi olla totta yhtäaikaa samalla vauhtipyörän nopeudella.
Neon käyttäminen voimansiirron häviöiden mittaamiseen on siis turhaa hommaa jos ei tarkkaan tiedä missä mennään oman tehomittarin ja neon kanssa. Tuota ei voi tietää ilma kalibrointia jollain muulla mittarilla.

Itsellä on 2T ja ajan sen wateilla sisällä ja power2max wateilla ulkona. Neo watteja käytän ihan vaan kun ne tulee BT kautta suoraan koneeseen niin on kätevämpi. Ehkä on eroa ehkä ei mutta itseä ei haittaa.
Jos ostaisin uuden trainerin nyt niin ostaisin kickrin koska siinä on parempi inertiafiilis polkiessa tosi kovaa ja tosi hidasta vauhtia. Toi ero on kyllä sen verran pieni ettei tiedä jos ei vierekkäin koita.

macci
01.04.2021, 11.18
Eri neon versiot (OG, 2 ja 2T) näyttää eri tehoja vauhtipyörän nopeudesta riippuen.
Eli jollain vauhtipyörän nopeudella neo ja tehomittari näyttää samaa lukemaa ja toisella nopeudella eri lukemaa. Tämä ero on erilainen neon versiosta riippuen.
Tämä tuli myös testattua kun kokeilin Neo2T vs Assioma Duo (koska KICK SNAPillä tosiaan asia oli noin) ja ainakaan tällä omalla yksilöllä mitään havaittavaa eroa ERG käyttöä ajatellen ei ollut.

300W 5min 70cad vs 300W 5min 90cad (eli melkein 30% muutos) ja assioman lukemat tehot samat 302W molemmissa vedoissa. Luonnollisesti samat rattaat käytössä.
Alpe ylä vs alamäki toki olisi tähän parempi testi.

Joko on vahakuutiot ja keraamiset vaihtajarullat tilailtu?
Ihan noin pitkällä ei olla vielä (toki vakavasti jo suunniteltu ja vahausvälineitä kartoitettu) mutta ketjujen putsaukseen on jo panostettu! Viime kaudella on varmuudella joitain watteja kyllä hukkunut sottaisten ketjujen takia.

paaton
01.04.2021, 11.36
Neo 2T houkuttelisi, mutta ymmärsin, ettei se olisi kovinkaan hyvin yhteensopiva levyjarrullisten pyörien kanssa. Toki tämä on kierrettävissä ylimääräisillä spacereilla (ts. takapään levittämisellä) tai jarrusatulan irroittamisella, mutta nämä vaihtoehdot kuulostavat hieman purkkavirityksiltä. Oli joku toisella foorumilla ehdottanut myös trainerin kotelon hiomista jarrusatulan kohdalta :D

Jarrusatulan sivulle siirtämiseen menee ehkä 30s, mutta syyhän se tuokin on.

Aika monet "shimmaavat" noin levyn kohdilleen aina kiekkoja vaihtaessa.

paaton
01.04.2021, 11.43
Jep. Minullakin ensimmäisessä neossa wattiero täysin samat kolmilla eri vectoreilla mitattuna. Ihan sama mikä vauhti. Alpe tai tasamaa.

Voimansiirto häviönhän pitäisi kasvaa kovempaa ajaessa.

Olisiko 2t näyttämävirhe korjattu macin traineriin? Jos siis tuota firmistä ei ole vielä edes julkisessa jaossa? Koeta laittaa vanhempi sisään ja testaa :)

pkuitune
01.04.2021, 12.10
Jarrusatulan sivulle siirtämiseen menee ehkä 30s, mutta syyhän se tuokin on.

Aika monet "shimmaavat" noin levyn kohdilleen aina kiekkoja vaihtaessa.

Näinhän se on, mutta tuo ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa miksikään, että Neon muotoilussa ei ole tajuttu huomioida levyjarrullisten pyörien ”erityis”vaatimuksia. Tämä jos mikä on outoa, sikäli kun Neolla on menossa jo kolmas sukupolvi, eivätkä levyjarrut enää ole mikään kovin harvinainen kummajainen maantiepyörissä.

paaton
01.04.2021, 12.13
Kurkista sinne sisälle. Ei kyse ole mistään muotoilusta.

pkuitune
01.04.2021, 12.37
Jos ongelma on ratkaistavissa hiomalla kotelointia satulan kohdalta ohuemmaksi, niin mielestäni kyse on jossain määrin nimenomaan koteloinnin muotoilusta tai materiaalivahvuudesta.

Juha Lehtinen
01.04.2021, 12.49
Jos ongelma on ratkaistavissa hiomalla kotelointia satulan kohdalta ohuemmaksi, niin mielestäni kyse on jossain määrin nimenomaan koteloinnin muotoilusta tai materiaalivahvuudesta.
Eikö jarrusatulaa voi irroittaa traineroinnin ajaksi vai eikö sekään ratkaise ongelmaa?.

pkuitune
01.04.2021, 12.59
Eikö jarrusatulaa voi irroittaa traineroinnin ajaksi vai eikö sekään ratkaise ongelmaa?.

Voi irrottaa, ja se on yksi (ellei jopa fiksuin) tapa ratkaista ongelma :) Mahdollisesti riittää vain satulan pulttien avaus ja satulan liu'utus mahdollisimman kauas trainerin kyljestä.

E: GPLama näyttäisi pistäneen levyjarrullisen Canyonin Neo 2T:hen ongelmitta: https://www.youtube.com/watch?v=9DqiBksaVSY

HXX1100H
01.04.2021, 13.33
Neo2T:n mukana tulee mm. spaceri jolla ainakin levyjarrulliset Cervelon ja Canyonin pystyy asentamaan ongelmitta traineriin. Eikä tavitse irroittaa/löysätä jarrusatuloita.

paaton
01.04.2021, 14.39
Jos pyörä ei pysy talvea traineissa, niin holkki väliin. Jos pysyy, niin itse löysäisin kyllä satulaa. Ei oikeasti ole ihan kamalan suuri homma...

Huoleton
01.04.2021, 15.06
Jokuhan tätä tehojuttuakin on tutkinut https://tacxfaqx.com/knowledge-base/linearity-showdown/
Voimansiirron tehohäviö muuttuu ketjulinjan ja rataskoon mukaan. Huonoin hötysuhde on siis pieni/pieni (ketju ristissä ja pienet rattaat). Paras hyötysuhde on iso edessä ja ketju suorassa. Tästä testi täällä https://www.cyclingabout.com/drivetrain-efficiency-difference-speed-between-1x-2x/#:~:text=The%201X%20system%20is%200.9,1X%20drivetr ain%20being%200.3%25%20slower.

Ton perusteella vois olettaa että Assioma ja Neo lukemat poikkeaa eniten just pieni/pieni combolla. Noin ei ollut millään versiolla ja hämmentävästä 2T lukemat ei juuri muuttunut ratastuksen mukaan.
Enemmän tehoeroon näytti vaikuttavan vauhtipyörän nopeus.

Yleisesti vois sanoa että trainerit näyttää aina väärin ainakin jonkun mielestä. Jos tulee samat tehot kun mittarista niin sitten ei näytä tehohäviöitä oikein ja jos tulee eri lukemat niin jonkun mielestä toi on itsessään väärin.
Tossa testissä kuitenkin 2T oli eniten lähinnä oletettavaa totuutta, mutta siinäkin oli toi tehohäviö pikkurattaalla väärin päin (2T näyttää +3W kun oletetaan näyttävän -xW).
Oma neoa en ole tolleen testaillu, mutta kickriä olen ja se näyttää myös kovilla nopeuksilla yli. Tulee hyvä mieli max sprinteissä alamäkeen :)

tri-nisti
01.04.2021, 23.39
Tänään paras 20 min Neo2T 287W ja Assioma 306W. Isolla etusella ja aika suoralla ketjulinjalla. Aiemmin eli koko viime talven ja nyt syksyn ja talven ero oli 10W luokkaa mutta viime aikoina mielummin 20W. Molemmat on up to date ja Assiomat on silloin tällöin nollattu, ja se kai pitäisi käydä nyt automaattisestikin.
Jokin ei natsaa...

kp63
02.04.2021, 06.24
Miettikää nyt mistä puhutaan: 500 euron mittari on pajalla max 100euron laite. Sillä hinnalla ei voi saada 100% tarkkuutta mihinkään ja wateissahan se tarkoittaa mm venymäliuskan mittarin oman virheen, sen sijainnin tarkkuuden aiheuttaman virheen, mitattavan materiaalin kimmomoduulin (voima/venymä) vaihtelun virheen, lämpötilan vaikutuksen aiheuttaman virheen, voimansiirron häviöiden virheen, kadenssin ja pyörityksen tasaisuuden aiheuttaman virheen jne jatkuvaa seurantaa. Kuten sanottu, mulla 2xpowertapnapa, 1xstagespoljin, 1xrotorpowerkeskiö ja 1xquarkelsa ja kaikki näyttää omiaan eli hyviä apuvälineitä, ei muuta. Syke ja oma fiilis kertoo kyllä vasteen treeniin. Väitän, että samaa vauhtia ajaisin tempossa/roadissa ilman niitä ja parhaat kisatempot (esim Mäntsälä ISM) ajanutkin ilman teho ja sykemittareita. Mutta olen pitänyt markkinatalouden pinnalla omalta osaltani.

paaton
02.04.2021, 08.52
Onhan tri-nistillä polkimissa kaikkien päivittelyjen jälkeen edelleen kammen pituus oikein?

Uudemmassa neossa se laakeri ehjä, joka vikaantui noista?

tri-nisti
02.04.2021, 09.48
Joo kyllä kaikki näyttää ja tuntuu olevan ok. Rockerplate on ollut käytössä suunnilleen koko talven, pitää nyt vielä katsoa onko se voinut vaikuttaa lukemaeroon, tuntuisi että ei voi.

TT-pyörä menee nyt loppukevääksi traineriin, katsotaan millainen ero sillä tulee.

kp63
02.04.2021, 10.10
Nyt on väärä suunta, just eilen korkkasin TT filolla 55km, toki KUOPIO ja PORKKALA on eri asia. Ihana jälleen kokeminen. Ajellut TTCC:llä, jossa ajoasento noin sama 2-3vkoa ja olihan kroppa ja erityisesti niska valmiit. Suosittelen.

tri-nisti
02.04.2021, 11.05
Juu täällä on tiet kyllä olleet jo tovin sulana, mutta yöpakkaset saattaa viivyttää hiekanpoistoa vielä viikoilla. Joten ehtii hyvin tehdä ftp:tä ja ajoasentoa tt-pyörällä rainerissa.

r.a.i
02.04.2021, 11.41
Joo, helppo se on siellä hesassa huudella :) Jos nykäskylässä on tiet putsattu ennen Juhannusta, niin menee hyvin..

kp63
02.04.2021, 15.30
Miettikää nyt mistä puhutaan: 500 euron mittari on pajalla max 100euron laite. Sillä hinnalla ei voi saada 100% tarkkuutta mihinkään ja wateissahan se tarkoittaa mm venymäliuskan mittarin oman virheen, sen sijainnin tarkkuuden aiheuttaman virheen, mitattavan materiaalin kimmomoduulin (voima/venymä) vaihtelun virheen, lämpötilan vaikutuksen aiheuttaman virheen, voimansiirron häviöiden virheen, kadenssin ja pyörityksen tasaisuuden aiheuttaman virheen jne jatkuvaa seurantaa. Kuten sanottu, mulla 2xpowertapnapa, 1xstagespoljin, 1xrotorpowerkeskiö ja 1xquarkelsa ja kaikki näyttää omiaan eli hyviä apuvälineitä, ei muuta. Syke ja oma fiilis kertoo kyllä vasteen treeniin. Väitän, että samaa vauhtia ajaisin tempossa/roadissa ilman niitä ja parhaat kisatempot (esim Mäntsälä ISM) ajanutkin ilman teho ja sykemittareita. Mutta olen pitänyt markkinatalouden pinnalla omalta osaltani. Selittelin tätä juttua paremmalle puoliskolle ja sain kyllä opettavan palautteen. Iso osa foorumilaisista on ei insinöörejä ja mm mittaukseen liittyvät asiat eri lailla tuttuja tai hanskassa. Yritän ajatella monipuolisemmin jatkossa, jos insaivot sen mahdollistaa.

Juha Lehtinen
02.04.2021, 16.11
Selittelin tätä juttua paremmalle puoliskolle ja sain kyllä opettavan palautteen. Iso osa foorumilaisista on ei insinöörejä ja mm mittaukseen liittyvät asiat eri lailla tuttuja tai hanskassa. Yritän ajatella monipuolisemmin jatkossa, jos insaivot sen mahdollistaa.

Ei sillä väliä mitenkä asian esittää, pääasia että tulee selväksi ;).

paaton
02.04.2021, 21.29
Neo on oikeasti siitä hyvä, ettei mittari voi näyttää väärin, koska mittaria ei ole. Itsekkään en pidä wattimittareita mitenkään pomminvarmoina laitteina, vaikka monet noin tuntuvat tekevän.

Tri-nistillä on jotain hämärää kombossa. Jompikumpi sekoilee pahasti. Jospa tuo assioman autmaagi kalibrointi ei tykkää kyttyrää trainerista.

tri-nisti
03.04.2021, 14.29
Toisaalta toivon että Neo sekoilisi ja Assioma näyttäisi oikein ;). Kattelin tämän vuoden ajoja niin on jo ainakin 5.1. ollut 20W eroa Neo2T vs. Assioma, tuon vanhempia ei ole zwiftpowerissa niin ei ole helppo verrata.

Llama oli testannut jo senkin että Rockeri ei vaikuta ainakaan Wahoon trainerin näyttämään. Varmistan tuon kyllä itse Neo2T osalta tässä ennen kesää.

Jouko
03.04.2021, 19.48
Syke ja oma fiilis kertoo kyllä vasteen treeniin. Väitän, että samaa vauhtia ajaisin tempossa/roadissa ilman niitä ja parhaat kisatempot (esim Mäntsälä ISM) ajanutkin ilman teho ja sykemittareita. Mutta olen pitänyt markkinatalouden pinnalla omalta osaltani.
Komppaan lämpimästi, vaikka en insaivoja omaakaan. Tässä muuten linkki, jossa testaillaan fiilispohjalla ajelua. Lontoota.
https://youtu.be/sQEBfYYse7Y

paaton
03.04.2021, 19.55
Toisaalta toivon että Neo sekoilisi ja Assioma näyttäisi oikein ;). Kattelin tämän vuoden ajoja niin on jo ainakin 5.1. ollut 20W eroa Neo2T vs. Assioma, tuon vanhempia ei ole zwiftpowerissa niin ei ole helppo verrata.

Llama oli testannut jo senkin että Rockeri ei vaikuta ainakaan Wahoon trainerin näyttämään. Varmistan tuon kyllä itse Neo2T osalta tässä ennen kesää.

20w on sellainen lukema, ettei tuollainen vahingossa pääse jalkoihin tulemaan. Eli ehkäpä tiedät jo, kumpiko noista on oikein...

Laerppi
06.04.2021, 12.39
Pitäis ostaa suoravetotraineri. Onko Wahoo KICKR core vielä järkevä valinta vai mikä on raadin mielestä järkevä ostos?

Jami2003
07.04.2021, 17.58
Talvella ostin sellaisen enkä nyt mitenkään ihan hirveästi ole kerennyt ajelemaan mutta toistaiseksi ainakin olen ihan tyytyväinen.

OJ
07.04.2021, 19.07
Mun kuoleman kielissä kärvistelevä Kickr pudottaa tehoja nollaan nyt vähän pidemmiksikin pätkiksi, eilen taisi olla pisimmillään joku 3-4 sekuntia ja sen huomasi selvästi Zwiftin kuvassa kun avatar putosi vaihdilla 20 kuskin porukan keulalta perälle. Mitähän noille dropeille voisi tehdä vai onkohan edessä uuden trainerin hankinta?

Juha Lehtinen
07.04.2021, 19.59
Mun kuoleman kielissä kärvistelevä Kickr pudottaa tehoja nollaan nyt vähän pidemmiksikin pätkiksi, eilen taisi olla pisimmillään joku 3-4 sekuntia ja sen huomasi selvästi Zwiftin kuvassa kun avatar putosi vaihdilla 20 kuskin porukan keulalta perälle. Mitähän noille dropeille voisi tehdä vai onkohan edessä uuden trainerin hankinta?

Itsellänikin tulee silloin tällöin tehon pudotuksia Drivo 2 trainerilla, ei kylläkään nollaan mutta pitkälti alle 100 ilman ihmeempää syytä ja ihan tasaisella, yhteydet toimii kyllä ant+ yhteydellä. Erg moodissa taitaa tuota tapahtua useimmiten minulla palauttavalla 120-130w vastuksella.

OJ
07.04.2021, 20.38
Noita droppeja on ollut aikaisemminkin, mutta tän kevään ongelmien jälkeen mennyt aikas pahaksi. Laskin eilisestä Zwift ajelusta 40 1-4 sekunnin droppia nollaan.

tri-nisti
07.04.2021, 20.45
Johtuuko nollahetket trainerista vai mistä, mutta Neo2T:lläkin ihan satunnaisesti tapahtuu, ei onneksi läheskään joka ajossa. Mutta kun se tapahtuu kisamaisessa tapahtumassa niin onhan se perin ärsyttävä juttu. Tuplatehoja jopa joutuu sen jälkeen hetken käyttämään että pääsee jos pääsee takaisin porukkaan.

Laerppi
08.04.2021, 13.15
Aikaisemmin oli KICKR snap ja koneessa ant stick kiinni, en muista että olisi ikinä pätkinyt. Kännykällä bluetooth yhteydellä tuntuu olevan ongelmia...

OJ
08.04.2021, 23.35
En ole tutkinut tarkemmin tota yhteyshommelia, mutta Kickr on BT yhteydessä Apple TV:on ja Ant+ yhteydessä Garmin Fenix 5X kelloon. Fenix 5X tallentaa noita droppeja.

Testailin tota traineria tehomittarin kanssa ja traineri näyttäisi olevan noin 35-45 wattia matalampi kuin tehomittari. Pitää vielä testailla SRM:llä kalibroinnin jälkeen kun pidän sitä luotettavampana.

Juha Lehtinen
09.04.2021, 08.52
Tein oman vertailutestini myös hiljattain. Quarq Dzero Garmin Edge 1030 Plussaan paritettuna ja Eliten Drivo 2 Zwiftiin paritettuna. Keskiteho oli molemmissa sama. Olen testannut muutaman kerran bluetoothia Zwiftillä ja ainakin noina kertoina ei ole ainakaan signaalit tippuneet pois eli yhtä hyvin pelittänyt kuin ant+ yhteydellä. Mene ja tiedä mistä johtuu että Drivo 2 joskus satunnaisesti tiputtaa vastusta ilman mitään syytä.

Huoleton
09.04.2021, 11.26
Noi langattomat signaalit on välillä murheenkryynejä. Yleensä toimii sekä ant että BT ilman mitään ongelmia, mutta välillä on sitten taas tuskaa.
Ne on kai aika samalla taajuusalueellakin vielä ja wifi on siellä myös sotkemassa.
Semmosta oon huomannut että kun samassa huoneessa on useampi polkija niin ongelmien todennäkösyydet kasvaa dramaattisesti.
Noita "signaalikelejä" näyttää olevan kuitenkin vaikea ennustaa.

Vois kyllä ajatella että jos sekä ANT että BT pudottelee signaalia yhtä aikaa ja vielä eri laitteisiin niin ongelma olis trainerin puolella.
Jos zwiftissä käyttää anttia niin tuolla pystyy katteleen kuinka signaali kulki https://zwiftalizer.com/

Juha Lehtinen
09.04.2021, 11.39
En tiedä voiko aiheuttaa mahdollisia ongelmia mutta trainerini vieressä on pakastinkaappi. Mitenkä herkkää trainerin tekniikka on tuollaisille laitteille?.

pkuitune
09.04.2021, 12.19
Mielenkiintoista sekoilua tämän Suiton takuuvaihdon / -palautuksen suhteen. Neuvottelin asiasta ensin valmistajan kanssa, ja valmistaja totesi kuvailemieni oireiden ja lähettämieni kuvien perusteella, että mene Suitosi kanssa jälleenmyyjän tykö ja vaihda laite uuteen. Jälleenmyyjälle tämä ei käynyt, vaan myyjä pyysi ottamaan yhteyttä Eliten tuotteista vastaavaan huoltoyhtiöön (Shimano) ja selvittämään takuuhuoltoa heidän kanssaan sen sijaan, että tämä viallinen laite olisi vaihdettu suoraan uuteen. Otin sitten Shimanoon yhteyttä ja he totesivat suoraan, etteivät lähde näitä trainereita huoltamaan vaan ne vaihdetaan suoraan uuteen laitteeseen. Luulin asian olevan tällä selvä, mutta ei sitten kuitenkaan :D Nyt jälleenmyyjä vielä haluaa, että lähetän laitteen heidän omaan huoltoon, jossa he tutkivat vielä traineria ennen kuin homma on paketissa.

Ehdotin tässä yhteydessä myös kaupan purkua / Suiton vaihtamista kalliimpaan traineriin, niin en nyt sitten osaa sanoa, johtuuko tämä hötkyily tästä ehdotuksesta vai olisiko prosessi edennyt samalla tavalla myös normaalin takuuvaihdon yhteydessä.

Juha Lehtinen
09.04.2021, 13.26
^ melkein kuullostaa kiusanteolta. Ikään kuin mitään ei tehdä että osta uusi omilla rahoilla.

pkuitune
09.04.2021, 14.03
Siltä se alkaa itsekin tuntua, että eivät tunnu millään uskovan, että laite voisi takuuaikana rikkoutua. Kirjoittivat vielä siten, että "jos toimitan koko tuotteen heille ja vika todetaan takuun alaiseksi, niin kauppa voidaan purkaa". Kun vehje käryää pidemmissä sessioissa palaneelta kumilta ja hihna näyttää reilusti alle 100 h käyttötunnin jälkeen oheisen kuvan mukaiselta, niin en näkisi tässä keississä olevan mitää epäselvää :) Mutta kaipa ne vielä tämänkin saavat käännettyä ei-takuunalaiseksi viaksi (minun syyksi), jos oikein yrittävät.

https://pic.useful.fi/RyoncfyS1.jpg

pkuitune
12.04.2021, 15.36
Tacx Neo 2 alennuksessa 799,90 € (ovh 1149,90 €) https://www.verkkokauppa.com/fi/product/66214/mvrkb/Tacx-Neo-2-Smart-Direct-Drive-harjoitusvastus

Elite Direto XR alennuksessa 659,9 € (ovh 759,8 €) https://www.verkkokauppa.com/fi/product/41573/ntqvj/Elite-Direto-XR-harjoitusvastus

Myös Saris H3 + kasa proteiinipatukoita 10 % alennuksessa (ilman patukoita näyttäisi olevan normaalihintainen :D) https://www.verkkokauppa.com/fi/product/70873/qqrbg/Saris-H3-harjoitusvastus-Shimano-Evolver-proteiinipatukat

Pulimonni
12.04.2021, 15.51
Tacx Neo 2 alennuksessa 799,90 € (ovh 1149,90 €) https://www.verkkokauppa.com/fi/product/66214/mvrkb/Tacx-Neo-2-Smart-Direct-Drive-harjoitusvastus

Elite Direto XR alennuksessa 659,9 € (ovh 759,8 €) https://www.verkkokauppa.com/fi/product/41573/ntqvj/Elite-Direto-XR-harjoitusvastus

Myös Saris H3 + kasa proteiinipatukoita 10 % alennuksessa (ilman patukoita näyttäisi olevan normaalihintainen :D) https://www.verkkokauppa.com/fi/product/70873/qqrbg/Saris-H3-harjoitusvastus-Shimano-Evolver-proteiinipatukatNyt vähän harmittaa, että ostin pari kk sitten Suiton. Noilla hinnoilla lähtis jompi kumpi matkaan.

pkuitune
12.04.2021, 15.55
On tuolla tarjouslistauksessa Kickr v5 ja Neo 2T -trainerien näemmä mainittu niin ikään olevan 10 % alennuksessa mutta tämä tieto ei ole jostain päivittynyt haun kautta esitettyyn listaukseen.

OJ
12.04.2021, 20.30
No nyt alkoi vaimokin valittamaan, että huomaa teho-ongelmat omassa ajossaan, eli ehkä pitää alkaa katselemaan uutta traineria tässä kesän aikana. Pitää alkaa arpomaan Kickr V5 ja Neo 2T välillä. Olen joskus maininnut, että Neo olisi se seuraava traineri kun tarve tulee, mutta se maksaa 450 täkäläistä rahaa enemmän kuin Kickr, enkä ole ihan varma onko se tehonmittauksen tarkkuus ton arvoista kun tehomittareitakin on muutama. Ehkä vaan kärkyn mahdollisia tarjouksia tai muita diilejä ja annan lompakon valita.

paaton
12.04.2021, 20.41
Käy koettaa. Ostat sen, mikä tuntuu mukavammilta jaloissa. Noin tekisin itse.

OJ
13.04.2021, 00.17
Käy koettaa. Ostat sen, mikä tuntuu mukavammilta jaloissa. Noin tekisin itse.
Pitää katella. Noi on ollu loppu paikallisista kivijaloista suunnilleen vuoden verran, eli testailu voi olla hankalaa ainakin lähikaikoina.

kurvaaja
13.04.2021, 09.34

Mites tuo Neo 2 erosikaan 2T -mallista?

pkuitune
13.04.2021, 09.44
Mites tuo Neo 2 erosikaan 2T -mallista?

Ulkomuistista lueteltuna seuraavat:

Neo 2:n maksimivääntö on noin kolmanneksen heikompi kuin Neo 2T:ssä --> voi aiheuttaa luistoa jyrkässä ylämäessä matalalla kadenssilla
Neo 2:ssa ei ole natiivia tukea läpiakseleille, vaan läpiakselipyörän kiinnittämiseksi täytyy käyttää trainerin mukana toimitettavaa "erikois"akselia
Yllä olevasta syystä Neo 2:n laakerointi on toteutettu suuremmilla kuulilla, minkä vuoksi Neo 2:n laakeroinnin pitäisi olla Neo 2T:tä kestävämpi

E: kaksi alinta eivät pidä paikkansa, koska myöhemmin selvisi, että SE:ssä onkin natiivi läpiakselituki, joka tarkoittanee samalla myös 2T:n kaltaista laakeriratkaisua.

paaton
13.04.2021, 10.12
Niin juu. 2t on muutoksia magneeteissa ja käämityksissä. Tuon vuoksi tehonäyttämäkään ei pysynyt samana.

Itse en ole koskaan huomannut mitään luistoa ykkösessä. Mutta tuo natiivi läpiakseli on todellinen. Eli kannattaa ainakin funtsia minkä pyörän hankkii. Esimerkiksi uuteen bmc teamachineen ei vanhaa neota saa kiinni mitenkään.

Hebe
13.04.2021, 12.30
Miten tuo läpiakseli-asia oikein tarkoittaa? Mullon nyt Tacx Flux smart. ja siihen saa nykyisen läpiakselipyörän kiinni adaptereiden ja tacxin pikalinkun avulla.

Ajatuksenä myyä fluxi pois ja laittaa tilalle Neo2

paaton
13.04.2021, 12.39
Teamachinessa ei ole enää reikää takahaarukan läpi asti.

paaton
13.04.2021, 12.45
https://cdn.bike24.net/i/mb/02/8c/7b/teammachine-slr-01-mod-853439.jpg

paaton
14.04.2021, 07.13
Kaveri muuten huomasi, että nämä verkkokaupan neot ovat SE mallia. En ole tuollaisesta tiennytkään. Sama, kuin neo2, mutta natiivi läpiakselilla.

https://www.dcrainmaker.com/2021/01/update-explainer-tidbits.html

On todellakin edullinen ostos tuohon hintaan.

pkuitune
14.04.2021, 08.53
Bongasin itsekin tuon maininnan Verkkiksen laatimasta esittelyteksistä, mutta ajattelin sen tarkoittavan sitä, että trainerin mukana tulisi tämä myös erikseen myynnissä oleva adapteri läpiakselipyörille: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/69026/mdckb/Tacx-Neo-Flux-12-mm-lapiakseli-adapteri

E: Ilmeisesti läpiakselituki on natiivi, kuten paaton yllä totesi. Rose Bikesin adapteriesittelyssä (https://www.rosebikes.fi/tacx-t28352840-thru-axle-adapter-for-neo-smartflux-smart-trainers-876363) on oheinen maininta. Adapteri ei ole ulkoisesti ihan identtinen kuin tuo Verkkiksen versio, mutta rakenne/toiminta-ajatus näyttäisi olevan molemmissa sama.

Compatible Tacx trainers:
• Tacx Neo 2 Smart T2850 (NOTE: NOT suitable for Tacx Neo 2 Smart "Special Edition" T2850.61, as this uses the axle of the Neo 2T Smart T2875 from 2019/Q4 onwards!)

Voi olla, että otan tuon Neo 2:n testiin Suiton tilalle. Suito on nyt kolmatta päivää huollossa ihmeteltävänä, ja lähtökohtaisesti tavoittelen tässä kauppojen purkua. Jos Neo 2 ei jostain syystä olisi yhteensopiva mun pyörän kanssa, niin ottaisin sit varmaankin Elite Direto XR:n tilalle.

E2: Enää mietityttää, että mahtaako tuo Neo 2:n luisto aiheuttaa hankaluuksia? Nimimerkillä Alpe du Zwiftiä ylös 50:n kadenssilla :)

Huoleton
14.04.2021, 12.00
Aika pienet on todennäkösyydet että saisit neon luistamaan alpen mäessä.
Etenkin jos eliten ei oo luistanu niin ei sitten neokaan.
Radiomaston mäessä ja lontoon metron rapuissa voi olla jo paremmat saumat luistattaa vähän, mutta en antais ton vaikuttaa ostopäätökseen.

pkuitune
14.04.2021, 12.02
Vaikea tuosta Elitestä on takuuseen mennä, kun siinä oli oiretta jos minkälaista! Mutta ei tuo varmaankaan miksikään kynnyskysymykseksi muodostu, ja saahan tuon laitteen palauttaa kuukauden sisällä ostamisesta, jos a) tuota luistoa esiintyisi ja b) sen luiston kokisi merkittävässä määrin häiritseväksi.

TKe_
14.04.2021, 12.06
Tohon verkkokaupan hintaan lähtisi kyllä tuo Neo aika nopeasti tilaukseen jos tarvetta olisi.
Wahookin vaikuttaisi saaneen kickr2018 mallin laatuongelmat kuriin, itsellä nyt neljäs (kyllä, neljäs) malli on kestänyt kasassa jo 200h ajan. Tämä viimeisen laitos oli kyllä heti alusta alkaen paljon jämptimmän tuntuinen ajeassa, selvästi valmistustoleranssit oli muuttunut. Vaihto onneksi wahoolla on toiminut ainakin omien kokemusten mukaan hyvin eikä ole tarvinnut sen suhteen enempi hikoilla, kun lähetti toi ja haki joka kerta laitteet kotoa/kotiin.

paaton
14.04.2021, 12.10
Itse en ole koskaan saanut 1. Neota luistamaan. Eiköhän tuo tule esille vain low cad putkelta ajetuissa kireissä, eli aika harvinainen tilanne.

PatilZ
14.04.2021, 12.24
Mä olen saanut ensimmäisen sukupolven (*) Neon luistamaan sekä radiomäessä että Lontoon metron rappusilla. Edellyttää, että ensin pysähtyy kokonaan ja sitten tempasee (mun) maksimiväännön. Näistä jaloista irtoaa maksimissaan noin 1100-1200W hetkellistä tehoa ja viisi sekunttia menee juuri ja juuri yli 1000W. Eli mulla ei luisto ole ongelma.

* mikähän malli mulla on, kun tekniikka on ensimmäistä sukupolvea, mutta tuota kuorta on muotoiltu aivan alkuperäisestä hieman? Mutta tämä ei ole Neo 2. Esim. aika-ajopyörä ei olisi oikein sopinut siihen ihan alkuperäiseen. Olisko ostovuosi joko 2016 tai 2017 syksy? Todennäköisesti 2017.

pkuitune
14.04.2021, 12.33
Mulla on 5 s maksimi 1200-1300 wattia, mutta hyvin harvoin (ei koskaan) tulee tällaisia tehoja runtattua paikaltaan 15 %:n ylämäkeen lähtiessä.

E: mainittu tehohaarukka "mitattu" Elite Suitolla eli todellisuus lienee jotain lähempänä 1000 wattia :)

paaton
14.04.2021, 12.33
Sama neo kuin minulla. 1. Se on, muttei aivan vanhimpia. Esimerkiksi magneettien välissä on jo muovipalat.

PatilZ
14.04.2021, 12.44
Sama neo kuin minulla. 1. Se on, muttei aivan vanhimpia. Esimerkiksi magneettien välissä on jo muovipalat.

Olkoon siis 1b.

paaton
14.04.2021, 13.01
Tacx Neo 1 (Gen2 - 2018)

Eli 2018 muuttui tuo uudempi malli ykkösestä. Itsekkin taisin ostaa 2017 loppuvuodesta.

pkuitune
14.04.2021, 14.30
Jos tuossa SE:ssä on natiivi läpiakselituki, niin sen laakerit lienevät samalla tavalla toteutettu kuin 2T:ssä --> aikaisemman viestini kaksi alinta bullettia eivät siten pidä paikkansa.

Ulkomuistista lueteltuna seuraavat:

Neo 2:n maksimivääntö on noin kolmanneksen heikompi kuin Neo 2T:ssä --> voi aiheuttaa luistoa jyrkässä ylämäessä matalalla kadenssilla
Neo 2:ssa ei ole natiivia tukea läpiakseleille, vaan läpiakselipyörän kiinnittämiseksi täytyy käyttää trainerin mukana toimitettavaa "erikois"akselia
Yllä olevasta syystä Neo 2:n laakerointi on toteutettu suuremmilla kuulilla, minkä vuoksi Neo 2:n laakeroinnin pitäisi olla Neo 2T:tä kestävämpi

Eskaloitui Neo 2:n varastosaldokin aika nopeasti pienemmäksi päivän mittaan. Aamulla saldo näytti vielä yli 25 kappaletta, reilu tunti sitten noin kappaletta ja äsken enää 7 kpl. Olisin halunut vitkutella viel tilaamisen kanssa ja odotella huollon tuomiota Suiton suhteen, mutta nyt oli pakko laittaa tilaus sisään ennen kuin loppuvat kesken.

Laerppi
14.04.2021, 18.17
Juuh minäkin tilasin Neo2.

paaton
14.04.2021, 23.17
No onhan tuo törkeän halpa. Välimallin hinnalla saa toimivan trainerin.

pkuitune
15.04.2021, 11.59
Mielenkiintoista sekoilua tämän Suiton takuuvaihdon / -palautuksen suhteen. Neuvottelin asiasta ensin valmistajan kanssa, ja valmistaja totesi kuvailemieni oireiden ja lähettämieni kuvien perusteella, että mene Suitosi kanssa jälleenmyyjän tykö ja vaihda laite uuteen. Jälleenmyyjälle tämä ei käynyt, vaan myyjä pyysi ottamaan yhteyttä Eliten tuotteista vastaavaan huoltoyhtiöön (Shimano) ja selvittämään takuuhuoltoa heidän kanssaan sen sijaan, että tämä viallinen laite olisi vaihdettu suoraan uuteen. Otin sitten Shimanoon yhteyttä ja he totesivat suoraan, etteivät lähde näitä trainereita huoltamaan vaan ne vaihdetaan suoraan uuteen laitteeseen. Luulin asian olevan tällä selvä, mutta ei sitten kuitenkaan :D Nyt jälleenmyyjä vielä haluaa, että lähetän laitteen heidän omaan huoltoon, jossa he tutkivat vielä traineria ennen kuin homma on paketissa.

Ehdotin tässä yhteydessä myös kaupan purkua / Suiton vaihtamista kalliimpaan traineriin, niin en nyt sitten osaa sanoa, johtuuko tämä hötkyily tästä ehdotuksesta vai olisiko prosessi edennyt samalla tavalla myös normaalin takuuvaihdon yhteydessä.

Uusi juonteenkäänne. Jälleenmyyjän oma huolto lähetti sitten kuitenkin laitteen vielä maahantuojalle (Shimano) huoltoon, vaikka Shimanon huollosta aikasiemmin kommentoitiin ensin, etteivät huolla noita laitteita. :rolleyes: Ihme sekoilua kyllä eri osapuolien välillä.

paaton
15.04.2021, 12.00
Mua ei kyllä naurattaisi, jos siis olisi vielä trainerikausi käynnissä. Täysin mahdotonta odotella uutta laitetta viikkoja.

pkuitune
15.04.2021, 12.04
No joo, itse en onneksi treenaa trainerilla ihan niin vakavissaan/tavoitteellisesti, mutta ainaki jää tuo Tour of Watopia nyt välistä, kun ei ole laitetta käytettävissä. ToW:n rundeja tosin pystyy vielä jälkikäteen paikkailemaan, niin ei sekään taida miksikään ongelmaksi muodostua.

OJ
15.04.2021, 20.17
Onko toi nyt niin ihme sekoilua? Vaikuttaa ennemminkin ihan normaalilta fillaripuolen takuukäsittelyltä ja sellainen sujuva toiminta on se poikkeustapaus jos osuu kohdalle.

PMoi
16.04.2021, 07.25
Muutaman kerran minulla on kesken harjoituksen Direto pudottanut vastusta reilusti muutaman sekunnin ajaksi.

https://c.mail.com/@647403696702891732/aKYEifxsSgatD2vKPIrBMw/ROOT/ROOT

Eilen tämä taas tapahtui kun vaimo tuli omalta ulkolenkiltään. Tämä tehon pudotus tapahtui siis juuri samaan aikaan kun hän tuli kotiin. Hänen Garmin 830 on myös paritettu Direton kanssa. Kun tiedustelin häneltä mihin aikaan hän tuli niin hän sanoi että pyörää autotalliin palauttaessa Garmin oli ilmoittanut parituksesta harjoitusvastuksen kanssa.

Harjoitusvastuksessahan ei ole mitään paritus varmistusta vaan kuka tahansa voi parittaa oman päätelaitteensa jonkun harjoitusvastuksen kanssa. Sitten se on harjoitusvastuksen sisäisestä ohjelmasta kiinni kuinka se suhtautuu toisen paritetun laitteen antamiin komentoihin. Mutta ainakin Direto häiriintyy, mutta onneksi vain hetkeksi.

kurvaaja
16.04.2021, 08.55
Tohon verkkokaupan hintaan lähtisi kyllä tuo Neo aika nopeasti tilaukseen jos tarvetta olisi.
Wahookin vaikuttaisi saaneen kickr2018 mallin laatuongelmat kuriin, itsellä nyt neljäs (kyllä, neljäs) malli on kestänyt kasassa jo 200h ajan. Tämä viimeisen laitos oli kyllä heti alusta alkaen paljon jämptimmän tuntuinen ajeassa, selvästi valmistustoleranssit oli muuttunut. Vaihto onneksi wahoolla on toiminut ainakin omien kokemusten mukaan hyvin eikä ole tarvinnut sen suhteen enempi hikoilla, kun lähetti toi ja haki joka kerta laitteet kotoa/kotiin.

Ihan mielenkiinnosta, kauanko jouduit olemaan ilman traineria vaihtojen aikana?

TKe_
16.04.2021, 13.43
Ihan mielenkiinnosta, kauanko jouduit olemaan ilman traineria vaihtojen aikana?
Siinä mielessä kävi "tuuri", että mulla noi rikki menneet yksilöt alkoivat vauhtipyörän osalta menemään epätasapainoon ja oireena oli helikopterimainen ääni. Wahoo lähetti aina uuden laittaan vanhan tilalle ja vanhaa pystyi käyttämään kunnes uusi saapui. Eli prosessi meni pari vuotta sitten sillein, että wahoo lähetti ensin uuden trainerin, uuden saavuttua ilmoitin wahoolle, että nyt se, jonka jälkeen wahoo tilasi vanhan laitteen poisviennin. En tiedä onko tuo noista ajoista muuttunut, voi olla sillä noita laitteita taisi silloin 2018-2019 mennä vaihtoon luultavasti erittäin suuria määriä.. Jätin vanhan Kurtin Road Machinen vielä varalaitteeksi aikoinaan, jotta ei ihan tarvitse ilman traineria olla talvisaikaan. Toki kynnys nykyaikaisen trainerin jälkeen siirtyä kurttiin lienee isohko.

Laerppi
16.04.2021, 20.00
Vihdoin Neon 2 postin kyydissä, maanantaina lupasivat toimitusta

Jouko
17.04.2021, 20.44
Siinä mielessä kävi "tuuri", että mulla noi rikki menneet yksilöt alkoivat vauhtipyörän osalta menemään epätasapainoon ja oireena oli helikopterimainen ääni. Wahoo lähetti aina uuden laittaan vanhan tilalle ja vanhaa pystyi käyttämään kunnes uusi saapui. Eli prosessi meni pari vuotta sitten sillein, että wahoo lähetti ensin uuden trainerin, uuden saavuttua ilmoitin wahoolle, että nyt se, jonka jälkeen wahoo tilasi vanhan laitteen poisviennin. En tiedä onko tuo noista ajoista muuttunut, voi olla sillä noita laitteita taisi silloin 2018-2019 mennä vaihtoon luultavasti erittäin suuria määriä.. Jätin vanhan Kurtin Road Machinen vielä varalaitteeksi aikoinaan, jotta ei ihan tarvitse ilman traineria olla talvisaikaan. Toki kynnys nykyaikaisen trainerin jälkeen siirtyä kurttiin lienee isohko.
Ihailtavan kestokykyinen olet ollut tuolle Wahoon jaskalle laadulle. Mulle riitti yksi helikopteriräpätys ja vaihdoin lennossa Tacx neo 2: n ja tällä on menty nyt kaksi talvikautta ilman ongelmia.

pkuitune
19.04.2021, 15.54
No nyt tuli tuomio Suitolle: laite on viallinen ja vika on takuun alainen. Ei muuta kuin noutamaan Neo 2:sta postista :)

Juha Lehtinen
19.04.2021, 17.31
No nyt tuli tuomio Suitolle: laite on viallinen ja vika on takuun alainen. Ei muuta kuin noutamaan Neo 2:sta postista :)
Hyvä juttu että selvisi.

pkuitune
19.04.2021, 21.55
Onhan tuo Neo 2 ihan eri vehje verrattuna Suitoon :D esimerkiksi vastus säätyy kaltevuuden mukaan paljon täsmällisemmin ja pehmeämmin. Takavaihtajan häkki ottaa kiinni laitteen kylkeen suurimmalla takarattaalla mutta kaipa tuon kanssa pystyy elämään. Jarrusatula otti myös ensi alkuun kiinni toiseen kylkeen, mutta tämän sai ratkaistua laitteen mukana toimitetun 2mm prikan avulla.

jone1
20.04.2021, 07.35
Mites neo 2 tehot vertautuu suitoon?

pkuitune
20.04.2021, 08.49

Oiskohan ollut seuraavasti:

Neo2 max 2200 W ja 25 %

Suito max 1900 W ja 15 %

PatilZ
20.04.2021, 12.14

Teknisesti voi olla vaikeaa mitata samanaikaisesti Neon ja Suiton tehomittausta.

Neo ilmoitettu poikkeama alle 1 % ja Suito 2,5%.

jone1
20.04.2021, 19.17
Sitä meinasin että jos ergissä pyydät 300w molemmissa niin tuntuuko samalta.? Eli onko sulla sama syke jonkun tehoisessa vedossa jos et tehomittarilla pysty vertaamaan tehoja keskenään.
Neo effectiä haen.

PatilZ
20.04.2021, 21.02
Joo. Tokihan Suiton ja Neon voi vertailuttaa keskenään kolmannen laitteen esim. Assioma polkimien avulla.

Jos Neon kohdalla pyynti on 300 niin todellinen teho on 297-303 välillä Suiton kohdalla hajonta on sitten suurempi 292,5 - 307,5. Jos sulla on Suito joka näyttää maksimin alakanttiin ja Neo joka on yläkantissa, niin kyllähän jaloille välittyy 10W ero. Jos taas molemmat on siellä alakantissa niin ero on 4,5W. Ja aina on mahdollista, että molemmat on ihan kohdillaan.

Mutta tuolla periaatteella pääset testaamaan Suitolla Neo-tunteen. Aja 290, 300 ja 310 wattia samalla kadenssilla.

Ja onhan noissa sitten eroa inertian suhteen, mutta se onkin sitten eri tarina.

paaton
20.04.2021, 21.48
Joo. Tokihan Suiton ja Neon voi vertailuttaa keskenään kolmannen laitteen esim. Assioma polkimien avulla.

Jos Neon kohdalla pyynti on 300 niin todellinen teho on 297-303 välillä Suiton kohdalla hajonta on sitten suurempi 292,5 - 307,5.

Noihan on vaan valmistajan lupauksia. Todellisuudessa hihnavetoinen suito saattaa näyttää ihan mitä vaan ja vielä muutella sitä.
Eikä neo 2t näytä myöskään näköjään aina oikein, mutta tärkeintä on toistettavuus, eli tehon pitää pysyä samana läpi talvikauden.

Meinasiko jone ostaa sellaisen trainerin, millä saa eniten tehoja irti? Ei noilla tehovertailuilla ole oikeasti mitään merkitystä.
Jos haluat siirtyä suoraan samoihin tehoihin maantiellä, niin sitten siirretään roadin tehomittari traineriin. Tai sitten käytetään ulkona ja sisällä eri ftp lukua. Tuokin toimii oikein hienosti. Edelleen tärkeintä on tuo, että voit luottaa tehoon millä treenaat. Sen pitää pysyä täsmälleen samana päivästä ja kuukaudesta toiseen. Tuo onnistuu neolla tai laadukkaalla tehomittarilla.

jone1
21.04.2021, 07.22
Neljäs traineri menossa joka on neo2t. Remmivetoisiin en koske enää. Power2max hoitaa tehomittauksen neo 2t:n kanssa. Direto näytti suunnilleen samaa tehoa kuin power2max.
Kahta 2t laitetta koittanu. Molemmissa oli heittoa enemmän kuin valmistaja lupaa. Heitto ei vaella neo2t:ssä eli toistettavuus on hyvä.
20min. tasaisella erg vedolla testannu noita vehkeitä.

fiber
27.05.2021, 22.10
Elite Direto on muuten hyvä, mutta hihnat ei mun käytössäni kestä kuin noin 7000 km. Eilen illalla meni taas, jo kolmas. Laitoin meiliä Italiaan, että uutta hihnaa tarttis. Ihan nopeaa toimintaa Eliteltä, "DHL Express -lähetyksesi rahtikirjan numerolla 8052409993 lähettäjältä ELITE SRL on matkalla. " Eikä maksa mitään :)

EDIT: paketti tuli jo eilen! Torstai-iltana niin meni hihna, ja uusi oli kädessä lauantai-iltana.

toutain
29.07.2021, 09.12
Pohdin ensimmäisen harjoitusvastuksen hankintaa. Olen katsonut wheel on -trainereita ja törmäsin ongelmaan pikalinkun pituuden kanssa. Pyörässäni on kiinnike Thulen pyöräilyvaunua varten ja tämän mukana tullut erikoispitkä 170mm pikalinkku (https://www.thule.com/fi-fi/accessories/thule-axle-mount-ezhitcht-cup-with-quick-release-skewer-_-20100796). Äkkiseltään vaikuttaisi siltä, että tämä on mahdoton yhtälö käytännössä minkään trainerin kanssa. Onko ainut vaihtoehto hommata erillinen takakiekko tai direct drive -traineri vai olisiko tähän jotain kikkaa? Houkuttaisi mahdollisuus treenata käyttöpyörän kanssa autotallissa huonoilla keleillä ja talvella, ja ylimääräisen säädön (kiekon irroittelu ym.) minimointi olisi ideaalia.

Juha Lehtinen
29.07.2021, 11.05
Pohdin ensimmäisen harjoitusvastuksen hankintaa. Olen katsonut wheel on -trainereita ja törmäsin ongelmaan pikalinkun pituuden kanssa. Pyörässäni on kiinnike Thulen pyöräilyvaunua varten ja tämän mukana tullut erikoispitkä 170mm pikalinkku (https://www.thule.com/fi-fi/accessories/thule-axle-mount-ezhitcht-cup-with-quick-release-skewer-_-20100796). Äkkiseltään vaikuttaisi siltä, että tämä on mahdoton yhtälö käytännössä minkään trainerin kanssa. Onko ainut vaihtoehto hommata erillinen takakiekko tai direct drive -traineri vai olisiko tähän jotain kikkaa? Houkuttaisi mahdollisuus treenata käyttöpyörän kanssa autotallissa huonoilla keleillä ja talvella, ja ylimääräisen säädön (kiekon irroittelu ym.) minimointi olisi ideaalia.
Jos ostat wheel on trainerin niin niissä yleensä tulee oma pikalinkku joten voit ottaa Thulen pikalinkun pois ja laittaa trainerin mukana tulevan tilalle. Direct drive trainereissa tulee toki oma pikalinkku myös mukana. Eli erillistä takakiekkoa ei ole pakko ostaa. Wheel on traineri on siinä mielessä kätevämpi traineri koska pyörän saa nopeasti käyttövalmiiksi sisätreeniä ja ulkona ajamista ajatellen. Direct drive trainerit ovat tosin fiksumpia ja mielekkäämpi harjoittelu tuntumaltaan, muttaa riippuu mitkä ovat käyttäjän vaatimukset laitteiston osalta niin päätökset sen mukaan.

toutain
29.07.2021, 13.06
Jos ostat wheel on trainerin niin niissä yleensä tulee oma pikalinkku joten voit ottaa Thulen pikalinkun pois ja laittaa trainerin mukana tulevan tilalle. Direct drive trainereissa tulee toki oma pikalinkku myös mukana. Eli erillistä takakiekkoa ei ole pakko ostaa. Wheel on traineri on siinä mielessä kätevämpi traineri koska pyörän saa nopeasti käyttövalmiiksi sisätreeniä ja ulkona ajamista ajatellen. Direct drive trainerit ovat tosin fiksumpia ja mielekkäämpi harjoittelu tuntumaltaan, muttaa riippuu mitkä ovat käyttäjän vaatimukset laitteiston osalta niin päätökset sen mukaan.

Joo, ehkä helpoin vaihtoehto on vaihdella tuota pikalinkkua. Thulen kiinnike vaatii tuon pitkän pikalinkun, joten se pitää vaan sitten laittaa takaisin aina treenin jälkeen, jos on vaunuhommia odotettavissa. Toinen takakiekkokin kyllä löytyisi, mutta linkun vaihto voi olla vähän nopeampi homma. Itseni tuntien yritän minimoida kaikki ylimääräiset vaiheet ennen treeniä, jottei vaivalloisuudesta jää ainakaan kiinni. Ideaali olisi löytää traineri, johon saisi tuon pitkän linkun kiinni, mutta niitä ei taida markkinoilla olla.

Juha Lehtinen
29.07.2021, 14.06
Joo, ehkä helpoin vaihtoehto on vaihdella tuota pikalinkkua. Thulen kiinnike vaatii tuon pitkän pikalinkun, joten se pitää vaan sitten laittaa takaisin aina treenin jälkeen, jos on vaunuhommia odotettavissa. Toinen takakiekkokin kyllä löytyisi, mutta linkun vaihto voi olla vähän nopeampi homma. Itseni tuntien yritän minimoida kaikki ylimääräiset vaiheet ennen treeniä, jottei vaivalloisuudesta jää ainakaan kiinni. Ideaali olisi löytää traineri, johon saisi tuon pitkän linkun kiinni, mutta niitä ei taida markkinoilla olla.

Yksi vaihtoehto on etsiä uusi pitkä pikalinkku joka sopisi molempiin käyttötarkoituksiin.

PMoi
29.07.2021, 22.09
Huomionarvoista arkipyörän käytöstä wheel-on harjotusvastuksen kanssa on pari seikkaa:

Karkea rengas tuo mukanan melutason nousun.
Hiekka joka renkaan mukana kantautuu harjoitusvastukseen ei tee vastukselle hyvää -> renkaan puhdistus tuo ylimääräistä vaivaa.

Em. asiat laskien itse olisin taipuvainen suosittamaan Direct drive harjoitusvastusta. Arkirengas pikalinkkuineen pois ja pyörä kiinni harjoitusvastuksen sen omalla pikalinkulla. Ja sitten sama toisin päin moodin vaihtuessa.

_ava_
01.08.2021, 13.43
Pimenevään syksyyn ja talveen tuli hommattua Kickr Core. Pari kysymystä:
- Onko tuo hihnasta irtoava kumipöly normaalia? Hieman epäilyttää hihnan kestävyys....
- Mikä olisi käyttökelpoinen Android -ohjelma, jolla tuota vastusta olisi mahdollista etukäteen ohjelmoida? Tarkoitus siis luoda wattipohjainen treeni etukäteen. Wahoon oma ohjelma ei kai tuollaiseen kykene, ja treenin aikana on hieman turhauttavaa vastuksen tehoa säädellä. Tällä hetkellä en mitään muuta kaipaisi, en ryhmäajoja tms. muita kilkkeitä. Ainoastaan tuon treenin etukäteen ohjelmoitavuuden. Ja tosiaankin juuri puhelimeen, PC:tä en viitsisi valjastaa tätä käyttöä varten.

Sitten vielä vinkki ko. vastuksen ostavalle: Se Coren mukana tuleva shimmi pakan ja navan väliin on paksumpi kuin normaalisti käytettävä 1,85 mm shimmi. Tämä siis, jos kymppipakkaa ko. vastukseen joku muukin on istuttamassa......

paaton
01.08.2021, 15.50
- Onko tuo hihnasta irtoava kumipöly normaalia? Hieman epäilyttää hihnan kestävyys....
- Mikä olisi käyttökelpoinen Android -ohjelma, jolla tuota vastusta olisi mahdollista etukäteen ohjelmoida? Tarkoitus siis luoda wattipohjainen treeni etukäteen. Wahoon oma ohjelma ei kai tuollaiseen kykene, ja treenin aikana on hieman turhauttavaa vastuksen tehoa säädellä. Tällä hetkellä en mitään muuta kaipaisi, en ryhmäajoja tms. muita kilkkeitä. Ainoastaan tuon treenin etukäteen ohjelmoitavuuden. Ja tosiaankin juuri puhelimeen, PC:tä en viitsisi valjastaa tätä käyttöä varten.

Sitten vielä vinkki ko. vastuksen ostavalle: Se Coren mukana tuleva shimmi pakan ja navan väliin on paksumpi kuin normaalisti käytettävä 1,85 mm shimmi. Tämä siis, jos kymppipakkaa ko. vastukseen joku muukin on istuttamassa......

Indoor cycling workout on helppo, edullinen ja toimiva apsi.

https://play.google.com/store/apps/details?id=net.pierrox.indoorcyclingworkout&hl=fi&gl=US

_ava_
01.08.2021, 16.16
Tnx, pitää tutustua!

imartika
01.08.2021, 16.17

Minulla ei ole hihnasta irronnut mitään, ainakaan niin paljoa että erikseen olisi noteerannut. Hieman alle 8000 km ajettu.
Kahta eri kymppipakkaista pyörää olen käyttänyt mukana tulevan shimmin kanssa, ei ongelmia. En kyllä muista että olisin enempää säätänyt talvella kun vaihdoin toisen pyörän traineriin.

_ava_
01.08.2021, 16.21
Joo, siis sen enempiä miettimättä löin kymppipakan ja pakan mukana tulleen prikan kiinni Coreen. Sitten aikani ihmettelin, miksi vaihteet aivan pielessä.....

Täytyy tuota pölyn määrää seurailla ja koettaa selvitellä.

imartika
01.08.2021, 16.26
3080484 (tel:3080484)[/URL]]Joo, siis sen enempiä miettimättä löin kymppipakan ja pakan mukana tulleen prikan kiinni Coreen. Sitten aikani ihmettelin, miksi vaihteet aivan pielessä.....

Täytyy tuota pölyn määrää seurailla ja koettaa selvitellä.
Minulla on käytössä olleet pyörät (maantie/aika-ajo) ihan normi pikalinkulla, tsekkaa varmuudeksi että oikeat adapterit?

_ava_
01.08.2021, 20.35
Moitteetta vaihteet toimivat, kun sen oikean (Coren mukana tulleen) prikan siis laitoin pakan ja navan väliin.

Mutta täytyy kyllä heti laittaa takuuhuoltoon. Tuossa sadepäivän iloksi koetin hieman ajella ja puolessa välissä suunniteltua treeniä lähti sähköt Coresta.
Eipä tuota viimeistä pätkää muuntajan jälkeiseltä liittimeltä ja Coren välistä paljon tarvitse heilutella, niin katkeaa sähköt. Liitosongelma siis, joka kai olis itsekin helpohko tarkistaa/korjata. Katsokoon samalla tuon hihnaongelman, eli mistä tuota purua oikein tulee.

Onneksi on vielä luomuajopäiviä runsaasti jäljellä takuukorjausta odotellessa.

Wahoo muuten suuressa viisaudessaan (omien härpäkkeiden myyntiä edistämään?) poistanut Ant+ -tuen. Enpä saanut Garminin kadenssianturia saati Garminin sykevyötä paritettua. Voinee vaikuttaa tuohon ICW:n käyttöönottoonkin?

imartika
01.08.2021, 20.52
Moitteetta vaihteet toimivat, kun sen oikean (Coren mukana tulleen) prikan siis laitoin pakan ja navan väliin.

Mutta täytyy kyllä heti laittaa takuuhuoltoon. Tuossa sadepäivän iloksi koetin hieman ajella ja puolessa välissä suunniteltua treeniä lähti sähköt Coresta.
Eipä tuota viimeistä pätkää muuntajan jälkeiseltä liittimeltä ja Coren välistä paljon tarvitse heilutella, niin katkeaa sähköt. Liitosongelma siis, joka kai olis itsekin helpohko tarkistaa/korjata. Katsokoon samalla tuon hihnaongelman, eli mistä tuota purua oikein tulee.

Onneksi on vielä luomuajopäiviä runsaasti jäljellä takuukorjausta odotellessa.

Wahoo muuten suuressa viisaudessaan (omien härpäkkeiden myyntiä edistämään?) poistanut Ant+ -tuen. Enpä saanut Garminin kadenssianturia saati Garminin sykevyötä paritettua. Voinee vaikuttaa tuohon ICW:n käyttöönottoonkin?
Minulla lähti kanssa joskus sähköt mutta oli tullut laitettua johto huonosti kiinni. Tai sitten tönäistyä/vetäistyä johtoa.
Kerran-pari on paritus tipahtanut Zwiftin kanssa, tässä voisi auttaa jos toisi anturin lähemmäs vastusta. Kadenssin (likiarvon) saat vastuksesta jos sinulla on viimeisin firmware.

Tai siis Core tukee Ant+/Bluetooth, tarkoititko että sinulla on wahoo mittari? Vai sovellus?

_ava_
01.08.2021, 21.06
Johtoon kun vähän koskee sopimattomasti, niin sekä BT että Ant+ -valo häipyy. Muuntajan ja Coren välinen liitin loppuun asti työnnettynä eli ei siitä ainakaan johdu. Viittaa kyllä vahvasti huonoon liitokseen laitteessa. Nyt siis lähti sähköt ajaessa, ekaa kertaa muutaman käyttökokeilun aikana. Ei lainkaan kivaa, jos tuollaista tapahtuu useammin. Nyt siis vastus putosi sinne "oletusarvoon" ja treeni oli siinä.

Garminin sykevyö ja Garminin kadenssianturi. Wahoo Fitness -ohjelma ei siis tue sitä enää (kuten ko. ohjelman kommenteissakin moni sitä kaipaa). Joo, tosiaan ohjelma laskennallisen kadenssin saa vastukselta. Jopa aika hyvin paikkansapitävän.

mahead
08.08.2021, 22.42
Mistä hyvä ja halpa matto trainerin alle?
Kommentoinpa vanhaan viestiin, kun Google toi minut tämän keskustelun ja tämän nimenomaisen viestin äärelle juuri samaa asiaa pohtiessani. Koska vastauksia ei ole tullut, enkä oikein muualtakaan mitään löytänyt, niin lähdin sitten sokkona ostamaan ja tämmöisen kannoin kotiin: https://www.puuilo.fi/kramfors-kumimatto-120cm-2m .

Hyvää:
- Edullinen.
- Riittävän iso, mutta halutessaan voi leikata pienemmäksi.
- Pysyy todella hyvin ainakin parketilla paikallaan.
- Suht. koht. ohut, menee pienehköön tilaan kun rullaa huolellisesti (kaupan paketissa rullan läpimitta oli jotain 10 cm).

Huonoa:
- Kumi on painavaa. Tuota rullaa saa jo vähän kantaakin.
- Haisee. Toivottavasti helpottaa ajanmyötä, mutta ainakaan 5h pihalla ei hajua juurikaan vähentänyt.

Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen. Varmaan 60 euron Wahoon matossa on jotain hintansa edestä parempaa, mutta ei tuollakaan kumimatolla pahasti pieleen mene.

Pari kuvaa: https://www.instagram.com/p/CSUlIvPMXF0/

_ava_
09.08.2021, 18.56
Wahoon takuuhommelit pelasivat loistavasti. Tasan viikko sitten lähestyin Wahoota saamallani reklamaatiolinkillä, josta vastattiin lähes välittömästi. Viallinen Core XXL:ään, viikonloppu välissä ja tänään sain tiedon, että tulepa hakemaan uusi tilalle. Näin ne kuuluu takuuasiat mennä :)

Kollinjoki
13.08.2021, 14.24
Jäänkö kaipaamaan jotain, jos hankin Kickr Coren vs. Tacx Neo 2T?

Neo on kai parasta mitä yleisesti saatavilla on, mutta on hintaakin tuplat Coreen nähden. Kalibrointia Neo ei ainakaan tarvitse ja sitten siinä on niitä tienpinnan epätasaisuutta simuloivia ryttyytystoimintoja sekä alamäkimoottori.

Halvemmassa hintaluokassa olisi tietysti myös Tacx Flux 2, josta tuntuu arvosteluissa löytyvän kaikkea pientä hämminkiä, ja sitten Eliten laitteita, jotka ovat jääneet mulle vieraammiksi.

Ja mahtaako Tacx:eissa olla Garminin systeemien kanssa käyttäen jotain extraa kun on saman firman vehkeitä?

imartika
13.08.2021, 15.47
Jäänkö kaipaamaan jotain, jos hankin Kickr Coren vs. Tacx Neo 2T?

Neo on kai parasta mitä yleisesti saatavilla on, mutta on hintaakin tuplat Coreen nähden. Kalibrointia Neo ei ainakaan tarvitse ja sitten siinä on niitä tienpinnan epätasaisuutta simuloivia ryttyytystoimintoja sekä alamäkimoottori.

Halvemmassa hintaluokassa olisi tietysti myös Tacx Flux 2, josta tuntuu arvosteluissa löytyvän kaikkea pientä hämminkiä, ja sitten Eliten laitteita, jotka ovat jääneet mulle vieraammiksi.

Ja mahtaako Tacx:eissa olla Garminin systeemien kanssa käyttäen jotain extraa kun on saman firman vehkeitä?
Itse jäisin kaipaamaan mahdollisuutta pyörän kallistamiseen esim putkelta ajaessa. No ei sitä ole kummassakaan noista vaihtoehdoista. Wahoo Kickr v5 olisi mutta hinta on sitten kovempi.
Toinen on tietenkin että kuuluuko hihna, itsellä Core ja on ollut ok. _ava_:lla oli kulunut heti uutena.

Kollinjoki
13.08.2021, 17.04
^ Kickr V5:ssä olisi tietty ne axis feetit, jotka antaa vähän joustoa, mutta ilmeisesti vaikutus on hyvin vähäinen ja saman saa laittamalla maton alle, eikä tietenkään anna sellaista kallistusta kuin oikeasti pyöräillessä tulee putkelta ajaessa. Pitäisi varmaan olla sellainen keinulauta alle.

Saattaisin ehkä laittaa tällaista mattoa alle, 2 kpl 8 palasen satseja riittäisi. https://www.xxl.fi/pure2improve-puzzle-mat-alusmatto-multicolor/p/1156029_1_style

Kollinjoki
14.08.2021, 13.19
Vaikka miten yrittää perustella itselleen edullisemman trainerin hankkimista, niin joka paikassa tulee esiin miten ylivertaisen hyvä tuo Neo 2T on magneettivastuksineen jne. Ja ilmeisesti sallii ihan pikkuriikkisen sivusuuntaista liikettäkin tekemään pitemmästä sessiosta mukavamman.

Sitten vielä Bikesteristä saisi -10% Suomen Ladun jäsenalekoodilla, niin tuohan alkaa olla jo suorastaan halpa laite.:rolleyes:

paaton
14.08.2021, 13.46
Ainakin 1 neon hankintaa ei voi kyllä edelleenkään kuin kehua. Onko nyt neljä talvea ajettu, eikä pienintäkään kuumetta uuden trainerin hankinnalle ole.

Itseäni ei ihan kamalasti hihnavehkeet kiinnostele, vaikka osa noistakin on ihan toimivia. Se ensimmäinen kickr kestää ainakin, koska on hammashihnalla. Kaikki uudemmat ovat hiljaisempia moniurahihnoja.

Mutta joo. Trainerilla ajo on muutenkin niin veemäistä touhua, ettei mikään ylimääräinen säätely kiinnosta. Ihan sama miten hyvä ja toimiva takuuhuolto on.

Huoleton
14.08.2021, 18.26
Neo 2T on ihan hyvä mutta välillä poljintuntuma on vähä kökkö. Sellasta pientä virtuaaliluistamista virtuaalivauhtupyörässä. Sivuttaisheiluminen on kyllä hyvä. Ite ostaisin kickrin poljintuntuman takia. Ei kyllä täydellinen sekään.

Juha Lehtinen
14.08.2021, 19.08
Itselläni on Elite Drivo 2. En tiedä mitä arvosteluissa on siitä sanottu mutta vertailussani ulkona ajamiseen niin inertia ei vastaa ulkona ajoa vaan vastusyksikkö iskee liian nopeasti. Mutta tuolla mennään vielä tovi kun on vielä toimintakunnossa. Elite on tuon mallin jo lopettanut. Virtuaaliajoa taitaa olla aika mahdotonta saada mallinnetuksi ulkona ajamiseen verrattuna, siis tuntumaltaan.

Tolkun mies
19.08.2021, 10.14
hitsin hitsi.. zwift reissu big loopin lähestyessä loppuaan alkoi kolina jostain kampien seudulta. Siitä sitten vaihtamaan toinen fillari Kickriin ja varmistamaan että nyt on Trekin BB90 taas rempan tarpeessa. Yllätys olikin suuri että BB90 on ehjä mutta ääni tulikin trainerista. Tänään aamullla pikaisesti Kickr osiksi ja vauhtipyörän laakerit irti jotta pääsee iltapäivällä paikalliseen laakerikauppaan. Positiivinen asia on että nuo ovat helppo purkaa ja toivottavasti myös helppo asentaa uudet.

Tolkun mies
19.08.2021, 13.24
^ ja tämä oli nopea laittaa nippuun ruokatunnin aikana. Testattu pikaisesti ja todettu hiljaiseksi.
Voisin ryhtyä korjaamaan näitä urakkana :)

paaton
19.08.2021, 14.55
Noinhan se laadukkaissa trainereissa on. Oikeat laakerit, jotka on helppo vaihtaa.

Tolkun mies
19.08.2021, 15.10
Kyllä, vaikka hetken aikaa oli jo ns "kickr otsassa" kun asia ihmetteli. SKF laakerit kustansivat yhteensä 13 euroa. Sen sijaan Domanen Rotor Aldhu- P2Max- BB90 -kombo ei suostunut purkautumaan vaan vasen kampi on täysin jumissa akselissa.

paaton
19.08.2021, 15.37
Alumiinia. Hapettuu. Uskaltaisiko näyttää lämpöä.

Juha Lehtinen
19.08.2021, 16.06
Itselläni on uudessa maantiefillarissa power2maxin nimikkeellä kulkeva kampisarja joka on ihan vastaava Rotorin Aldhun kanssa. Toivottavasti aukeaa kun pitää joskus irtoittaa, ainakin rasvaa laitoin akselin päähän ja kierteisiin.

Tolkun mies
19.08.2021, 16.34
Annoin aamulla hieman lämpöä akselin päähän butaanilla, mutta en varmaankaan tarpeeksi.
Vetopuoli irtosi hyvinkin herkästi kumivasaralla, mutta se ei auta uuden Rotorin akselin kanssa, koska tätä ei voi vetää läpi laakereista kummin päin tahansa.

Juha Lehtinen
19.08.2021, 16.55
Kuullostaa siltä että pitää ainakin kerran vuodessa irroittaa vasemmanpuoleinen kampi ja pistää takaisin uusien rasvojen kanssa, ikään kuin varotoimenpiteenä. Ikinä ei ole itsepurkautuva kampi vielä ennen kiinni hirttänyt mutta kerta se ensimmäinenkin.

Tolkun mies
19.08.2021, 18.54
Palataan vielä naputuksen perimmäiseen ongelmaa. Vaikka Kickrin laakerit olivat lopussa, niin kyllä siellä oli myös näiden laitteiden vakivika eli hihnapyörä ja sen kiila löysällä. Ei kiristy tarpeeksi pultilla. Onneksi tallista löytyi Locktiten 603 kierrelukitetta. Tällä on vedetty useampi Raket 85 ja Yamaha kt100 vetoratas kiinni kampiakseliin, silloin kun oli karting-mekatsu faijana pojan ajaessa noin 10v sitten. Nuo olivat hyvin samanlaisia kiilaurallisia rattaita ja lukitteen täytyi kestää rasvaa. 603 vaatii lämmityksen jotta aukeaa mutta voidaan liimata hieman rasvaisiakin kierteitä. Jos tuo nyt korjaisi tilanteen.

Jouko
21.08.2021, 14.37
Noinhan se laadukkaissa trainereissa on. Oikeat laakerit, jotka on helppo vaihtaa.
Joo. Muistaakseni vaihdoit siihen Taxciisi uudet laakerit. Itseä vähän sviduddaa kun näitä ei Suomessa kukaan ammattilainen huolla. Jos nyt tulisi omaan taxciin laakerinvaihdon tarvetta, niin olisi kyllä mukavaa, jos jossain olisi edes ohjeet mitä työkaluja tarvitaan ja sitten kuvien kanssa a ja b jne. Vähän niin kuin fillarien kanssa. Täytyykin muuten käydä kurkkaamassa YouTubesta.

Jouko
21.08.2021, 14.43
Joo. Muistaakseni vaihdoit siihen Taxciisi uudet laakerit. Itseä vähän sviduddaa kun näitä ei Suomessa kukaan ammattilainen huolla. Jos nyt tulisi omaan taxciin laakerinvaihdon tarvetta, niin olisi kyllä mukavaa, jos jossain olisi edes ohjeet mitä työkaluja tarvitaan ja sitten kuvien kanssa a ja b jne. Vähän niin kuin fillarien kanssa. Täytyykin muuten käydä kurkkaamassa YouTubesta.
Itse itselleni vastaten: Garmin näyttää ratkaisseen tämän ongelman jo. https://support.garmin.com/en-US/?faq=IIO7Rkegam1r2YLimtBNG9

Benny
25.08.2021, 13.53
Laitteena Turbo Muin ja misuro B+ anturi paritettuna Garmin Fenix 5. Ilmoittaa nopeuden varsin optimistiseksi, eli 170-200km/h lepposalla polkemisella. Misuro anturin väläykset asetettu oikein ja kelloon koko asetettu (2105) 700/25c renkaan mukaan.

Mutu tuntumalla laitoin kellon rengaskoon pieneksi, jolloin nopeus on edes sinne päin.

Onko tähän joku oikea tapa?

duris
25.08.2021, 14.03
Laitteena Turbo Muin ja misuro B+ anturi paritettuna Garmin Fenix 5. Ilmoittaa nopeuden varsin optimistiseksi, eli 170-200km/h lepposalla polkemisella. Misuro anturin väläykset asetettu oikein ja kelloon koko asetettu (2105) 700/25c renkaan mukaan.

Mutu tuntumalla laitoin kellon rengaskoon pieneksi, jolloin nopeus on edes sinne päin.

Onko tähän joku oikea tapa?
Uudemmissa Turbo Muineissa tuo taisi olla rekgaan koko/13,2

Eli 2105/13,2 = 159

Benny
25.08.2021, 14.22
Uudemmissa Turbo Muineissa tuo taisi olla rekgaan koko/13,2

Eli 2105/13,2 = 159

Joo, tuon luvun 13.2 löysin jostain ohjeesta, mutta en tajunnut jakaa sillä renkaan kokoa.

Täytyypä kokeilla, kiitos!

OJ
26.08.2021, 17.27
Pitää suunnata trainerikaupoille arpomaan Kickr V5 ja Neo 2T välillä. Täytyy kysellä jos jossain olisi ihan testattavaksi asti, kun ilmeisesti poljintuntuma on erilainen.

PMoi
26.08.2021, 20.59
Täytyy kysellä jos jossain olisi ihan testattavaksi asti, kun ilmeisesti poljintuntuma on erilainen.

Suosittelenn testaamaan. Yhden talven ajoin Tacx Geniuksella jossa on siis virtuaalinen vauhtipyörä. En koskaan päässyt sinuiksi sen kanssa, onneksi alkoi ääntelemään niin kannoin XXl:n takaisin ja otin rahat osamaksuksi Diretoon. Tämän Genius kokemuksen jälkeen päätin etten virtuaalivauhtipyörää ota koeajamatta.

paaton
26.08.2021, 22.23
Suosittelenn testaamaan. Yhden talven ajoin Tacx Geniuksella jossa on siis virtuaalinen vauhtipyörä. En koskaan päässyt sinuiksi sen kanssa, onneksi alkoi ääntelemään niin kannoin XXl:n takaisin ja otin rahat osamaksuksi Diretoon. Tämän Genius kokemuksen jälkeen päätin etten virtuaalivauhtipyörää ota koeajamatta.

Loistavaa päättelyä.

Kollinjoki
26.08.2021, 23.27
Eikö tuo Genius ole joku muinaisaikainen rullatraineri?

Mulla ollut virtuaalivertailussa Neo ja Kickr. Hintaero näillä "vain" vajaa satku Kickrin hyväksi joka ei tuossa hintaluokassa enää ole ratkaiseva. Neossa on muuten enemmän kiinnostavan tuntuisia ominaisuuksia. Ajotuntumaa ei vertailemaan pääse joten se on sitten mikä on kun laite on ostettu. Kickr Climb lisälaitteena voisi kääntää vertailun Kickrin suuntaan, mutta sen verran kallis lisuke että yhdistelmälle tulisi jo aivan liikaa hintaa.

Sormi ollut jo pari viikkoa Neon ostonapilla mutta vielä on sisäpyöräily tuntunut liian kaukaiselta ajatukselta. Lakkaa tuntumasta sitten kun pitää alkaa viritellä kengänsuojia ym. ärsyttäviä lämmikkeitä päälle. Kovin suuret odotukset ei ole sisäpyöräilyn ihanuutta kohtaan, mutta jos saisi jalat pidettyä iskussa talven yli niin ei tarviis keväällä taas aloittaa ihan nollasta. Ja pääsisi tekemään intervalleja ym. treenejä joita ei ulkosalla huvita tehdä kun ihan vaan pyöräily on paljon kivempaa.

PMoi
27.08.2021, 08.20
Eikö tuo Genius ole joku muinaisaikainen rullatraineri?

Tänä päivänä voi sanoa noinkin. Mutta kyseisenä ajankohtana se oli Tacx:n huipputuote (ainakin hinnaltaan) rullallisista harjoitusvastuksista ja sen vastus perustui nimenomaan virtuaalivauhtipyörään.

Ja se asian minkä kanssa en päässyt sinuiksi sen kanssa oli nimenomaan poljintuntuma. Poljintuntuma ylikorosti, eli vastusti liikaa poljin nopeuden lisäystä ja sitten kun hölläsi niin moottori tuntua jatkavan ajoa. Toinen oli TTS4:n säätöalgoritmin hitaus muutos 160W->400W kesti 20s tai 210W->250W sama 20s, ja sitten jos yritit 'hyökätä' intervallin alkuun niin sai ajaa pitkään ylitehoilla. Sitten Tacx ilmoitti lopettavan tuen TTS4:lle kävi minulle selväksi että tulevaisuus on muualla.

Huoleton
27.08.2021, 09.54
Neon virtuallivauhtipyörä on ihan jees, muttei täydellinen. Kickr on mun jalkaan parempi.
Neo on selvästi parempi pitkissä alamäissä kun ei poljeta. Toi ei ole ehkä se tärkein käyttötapaus.
Kumpikaan ei ole sinnepäinkään tosi jyrkässä ylämäessä. Ero on silti tosi iso pienempiin trainereihin.
Poljintuntumalla on iso merkitys siihen kuinka pitkään zwiftiä jaksaa tahkota. Yleisellä treenausmotivaatiolla toisaalta paljon isompi.

Neossa hyvä on se heilunta ja se pysyy paremmin paikallaan kun eturengas on lukittu telineeseen. Kickr liikkuu helpommin lattialla, mutta toisaalta ohjauksen vapaa kääntyminen on tavallaan kiva.

Ei varmaan kummallakaan metsään mene ja kun yks on ostettu niin tuskin tulee tarvetta "päivittää" siihen toiseen.
Pahin virhe on ostaa huonompi kun mihin olis varaa. Sitten joutuu päivittään.

Tolkun mies
27.08.2021, 16.23
Jatkoa Kickr korjauksiin.
Testit on ajettu pari iltaa sitten. Fiilis oli kuin uudella trainerilla ajaisi eli aivan totaalin hiljainen ja samettisen pehmeä poljin tuntuma :) Unohtui vain kalibroida, koska hihna kävi irti, niin Bigger Loopilla huomasi että ero P2Max tehomittariin oli 10-15wattia. Tänään käytävä korjaamassa asia.

OJ
28.08.2021, 16.48
Neon virtuallivauhtipyörä on ihan jees, muttei täydellinen. Kickr on mun jalkaan parempi.
Neo on selvästi parempi pitkissä alamäissä kun ei poljeta. Toi ei ole ehkä se tärkein käyttötapaus.
Kumpikaan ei ole sinnepäinkään tosi jyrkässä ylämäessä. Ero on silti tosi iso pienempiin trainereihin.
Poljintuntumalla on iso merkitys siihen kuinka pitkään zwiftiä jaksaa tahkota. Yleisellä treenausmotivaatiolla toisaalta paljon isompi.

Neossa hyvä on se heilunta ja se pysyy paremmin paikallaan kun eturengas on lukittu telineeseen. Kickr liikkuu helpommin lattialla, mutta toisaalta ohjauksen vapaa kääntyminen on tavallaan kiva.

Ei varmaan kummallakaan metsään mene ja kun yks on ostettu niin tuskin tulee tarvetta "päivittää" siihen toiseen.
Pahin virhe on ostaa huonompi kun mihin olis varaa. Sitten joutuu päivittään.
Hyvää pohdintaa. Kickr olisi lähikaupassa testattavana ja edellisen mallin Neoja olisi tutuilla, eli ehkä testattavaksi saatavilla. Neon saisin vähän edukkaampaan hintaan kuin Kickrin, mutta noissa hintaluokissa ja odotettavassa käyttomäärässä se hintaero ei oikeestaan merkkaa mitään. Toi ensimmäisen sukupolven Kickr on kyllä ollu tosi hyvä, kunnes siihen tuli joku sähkovika ja tuotetukea ei enää saa noin vanhalle laitteelle Wahoolta.

Oon mä kyllä miettiny sitäkin vaihtoehtoa, että ajaisin vaan tolla vanhalla Kickrillä kun se syottää edelleen oikeansuuntaisen tuntuista vastusta ja tehot erillisestä mittarista Zwiftiin ja muualle. Ehkä testailen tota raineria tänään kun Zwiftin tilaus palasi kesälomalta.

OJ
31.08.2021, 05.45
Arpa osui Neo 2T laitokseen. Ostin sian säkissä ja saan trainerin joskus ensi viikolla. Ei kai siinä sit hittojakaan, remmiä vaan talven pimeinä (ja kylminä) iltoina. Ehkä toi auttaa myos tuskaluolan melutasoon jos ei tarttis luukuttaa musiikkia niin kovalla. Pieni kysymysmerkki on se, että mahtuuko traineri vanhalle vanerialustalle.

Maple
31.08.2021, 10.03
Minulla ollut pari vuotta käytössä Tacxin traineri, muistaakseni Boost -malli.

Pyörä on ollut esim talvet kokoajan kiinni trainerissa, ja pyörää ottaessa pois huomasin että tuo vipu millä pyörä lukitaan tai vapautetaan, on todella jumissa. Piti paukuttaa vasaralla että sen sai liikkumaan suuntaan tai toiseen. Onko muilla ollut vastaavaa ja mitenhän korjaantuu, pitäisiköhän tuonne johonkin ruutata öljyä?

Kollinjoki
31.08.2021, 13.20
Jospa tekisikin vanhasta (5 v) cyclosta traineripyörän kun en saa aikaiseksi myydäkään sitä. Hyvä puoli se että erillisen traineripyörän kanssa ei tarvitse uhrata ykköspyörän ulkokäyttömahdollisuutta satunnaisen nätin päivän koittaessa välikaudella ennen talven (ja sitten aikanaan kevään) lopullista tuloa. Mitenhän cyclon välitykset 46/36 + 11-28 istuu tuommoiseen käyttöön?

kaakku
31.08.2021, 13.48
Missä trainerissa on paras bang for the buck tällä hetkellä? Kickr Core? Ihan hirveästi ei tee mieli sijoittaa.

Kollinjoki
31.08.2021, 14.34
Missä trainerissa on paras bang for the buck tällä hetkellä? Kickr Core? Ihan hirveästi ei tee mieli sijoittaa.

Alle tonnin hintaluokassa paras saattaa olla Saris H3 (904,95 e Bikesteristä ja tuonnehan saa -10% alekoodin kuka tahansa liittymällä Suomen Ladun jäseneksi 26 e / vuosi).

Kickr Core pykälää halvempana saanut arvosteluissa myös paljon ylistystä.

virkpe
03.09.2021, 11.22
Onko mielipidettä/kokemusta Wahoo KICK CORE tai Tack Flux 2 Smart välillä?
laitteet olisi saman hintaluokan(700-800), mutta onko esimerkiksi ajotuntumassa paljon eroa ja millainen ohjelmistoa niihin on tarjolla tai kuinka monipuolinen? Eli kummassa olisi enemmän vastinetta rahoille?

Kollinjoki
03.09.2021, 13.30
^ Paljon on tullut luettua eri laitteiden testejä ja Flux 2:sta on jäänyt mieleeni etenkin dcrainmakerin arvostelu, jossa laitteessa oli ollut erilaista pientä häikkää, mm. poljinvoimamittauksessa ym. Voivat olla softapuolen ongelmia jotka nyttemmin korjattu, mutta pieni kysymysmerkki ainakin minulle on tämän laitteen toiminnan luotettavuus. Kickr Coresta en ole lukenut muuta kuin kehuja. Pohjimmiltaan Kickr Core on ilmeisesti v. 2017 mallin "normaali" Kickr hiljaisemmaksi kehitettynä versiona, eli sitä ei ole edes tehty erikseen halpismalliksi vaan hyödynnetty ja kehitetty olemassa olevaa aiempaa mallia edullisemman hintaluokan malliksi. Vannejarrullista Canyon Ultimatea siihen ei saa laittaa kiinni. Minä valitsisin itse näistä vaihtoehdoista Kickr Coren.

Neo 2T meni äsken tilaukseen, saas nähdä miltä se tuntuu kun saapuu ja saan sen laitettua käyttökuntoon.

huotah
03.09.2021, 15.12
Onko mielipidettä/kokemusta Wahoo KICK CORE tai Tack Flux 2 Smart välillä?
laitteet olisi saman hintaluokan(700-800), mutta onko esimerkiksi ajotuntumassa paljon eroa ja millainen ohjelmistoa niihin on tarjolla tai kuinka monipuolinen? Eli kummassa olisi enemmän vastinetta rahoille?

Mulla on ollut Kickr Core ja alkuperäinen, 1. sukupolven Flux. Jos Flux 2 on tuntumaltaan ja toiminnaltaan samanlainen kuin Flux 1 niin valinta olisi selvä: Core.

virkpe
03.09.2021, 15.12
^ Paljon on tullut luettua eri laitteiden testejä ja Flux 2:sta on jäänyt mieleeni etenkin dcrainmakerin arvostelu, jossa laitteessa oli ollut erilaista pientä häikkää, mm. poljinvoimamittauksessa ym. Voivat olla softapuolen ongelmia jotka nyttemmin korjattu, mutta pieni kysymysmerkki ainakin minulle on tämän laitteen toiminnan luotettavuus. Kickr Coresta en ole lukenut muuta kuin kehuja. Pohjimmiltaan Kickr Core on ilmeisesti v. 2017 mallin "normaali" Kickr hiljaisemmaksi kehitettynä versiona, eli sitä ei ole edes tehty erikseen halpismalliksi vaan hyödynnetty ja kehitetty olemassa olevaa aiempaa mallia edullisemman hintaluokan malliksi. Vannejarrullista Canyon Ultimatea siihen ei saa laittaa kiinni. Minä valitsisin itse näistä vaihtoehdoista Kickr Coren.

Neo 2T meni äsken tilaukseen, saas nähdä miltä se tuntuu kun saapuu ja saan sen laitettua käyttökuntoon.
kiitos.
Tuo on kiusallista jos ohjelma on raakile ja aiheuttaa ongelmia mittauksessa jne.
Olen ymmärtänyt että mitä painavampi vauhtipyörä niin sitä parempi ajotuntuma, ja tuossa Fluxissa on isompi. Se että onko ratkaiseva ero en tiedä?
Onkohan näiden softapuolella eroa kumpi tarjoaa enemmän?
Tuo Neo 2T ilmeisesti pystyy jäljittelemään jopa pinnan epätasaisuutta mkä on mielenkiintoinen ominaisuus, en tiedä onko muissa malleissa sitä?

Huoleton
03.09.2021, 15.34
Se neon pinnan epätaisaisuushomma ei ole kauheen maailmaa mullistava. Välillä ihan hauska kun tuo vähän vaihtelevuutta ja välillä aika teennäinen. Enemmän tulee tota pidettyä pois päältä kun päällä.
Se on ihan kiva vaikka kun zwiftissä laske mäkeä jungleen ja tie menee hiekalle niin täristys alkaa. Tulee sellasta tunnelmaa. Sitten taas risteysalueilla se on aika pois eli siinä tulee sellanen uncanny kohtaus heti jo perään.
Jos maksimeilla mennään niin pois tulee otettua kun se kuitenkin haittaa polkemista vähän.

Alamäkimoottori saattaa olla kans pelkästään neossa ja se on vähän samalainen että ihan kiva, mutta rajattu hyöty. Alpen alamäessä kickr pysähtyy jos ei polje, neo jatkaa alas asti. Vaikuttaa siihen miltä tuntuu kun lähtee uudestaan polkemaan.

Jos ostaa Neo 2T niin kannattaa ostaa se ihan eri syistä kun toi pintamallinnus. Hyviä syitä kyllä riittää muutenkin. Vakaus, heilunta, jarruteho, mittauksen tarkkuus, poljintuntuma ja luotettavuus.
Kuten sanottu itse ostaisin nyt kickrin mutta ei harmittais vaikka tulis neo vahingossa.

OJ
03.09.2021, 16.28
Oma Neo tuli eilen ja viritin sen tuskaluolaan koeajoa varten. Ehkä siinä on jotain ikäviä tuntumaeroja Kickr V5 verrattuna, mutta ekan sukupolven Kickrin toi kyllä pesee tuntumassa. Ajokuntoon laitossa meni ehkä 10 minuuttia, josta noin 5 minuuttia "tyotä", eli ei tossa kyllä ole muuta kuin kasetti kiinni. Hiljainen (pitää ilmeisesti säätää vaihteet) ja tosi pehmeä/tasainen vastustuntuma. Jos jotain valittamista pitää tässä vaiheessa loytää, niin BT yhteys Apple TV 4K kanssa on ehkä vähän heikompi kuin vanhalla Kickrillä. Tai en ole ikinä nähnyt Zwiftissä kolmen tolpan yhteyttä ennen Neon yhdistämistä. Sain sen neljään palkkiin kun siirsin Apple TV:n lähemmäs traineria. Toinen miinus on se, ettei Neon jaloissa ole korkeussäätoä. Mun tuskaluola on kellarin lattialla jossa on pikkuisen kaatoa, eli pitää viritellä tasoitusta alustan avulla ja se saattaa haitata rocker-toimintoa. Kolmas miinus on ehkä se sivuttaisliike/keinunta/mikä lie johon pitää varmasti tottua kun se ei ainakaan aluksi tunnu kovin tasapainoiselta, varmaankin osaksi ton lattian kaltevuuden takia.