Näytä tavallinen näkymä : MTB-kiekot
Sivut :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
velociraptor
24.09.2006, 21.57
Pitäisi löytää levyjarrunavalliset kiekot hintaluokassa 200-250e. Katsellut Mavicin Crossridea ja Crosslandia. Shimanolta WH-M565.
Nettikaupoista löytyy Ritcheytä ja Maguraa. Jotkut kauppaa Mavicin kehää XT-navalla. Kun en noista mitään tiedä, niin pyydänkin suosituksia ja ehdotuksia. Jarruiksi tulee Avidin mekaaniset, käyköhän niiden kanssa centerlocknavat? Käytetytkin voisin ostaa. Tarjouksia vastaanotetaan...
Mulla on ollut kolmisen vuotta käytössä setti: Hugi Onyx / Dt Comp / messinkinipat / Mavic 317 (nyk. 717) ja oon ollut tyytyväinen. Vissiin jotain 250 tms saksassa, ja painoa 1850g. 75 kg paino ja rankemman puoleinen enskakäyttö ei oo saanu noita pahemmin vääntyilemään, eli ei oo kertaakaan tarvinnut oikaista. Pitäis kyllä kiristyttää, kun pinnat on kuiteskin jo löysän tuntuiset.
Mutta joo, mielestäni hinta/laatu kohtaa hienosti, ja kehät (joissa paino merkkaa) ovat kuiteskin kevyet ja kestävät. Joillakin on vissiin ollut ongelmia Onyxin vapaarattaan kanssa, mutta en voi allekirjoittaa. XT:n vapaaratas kyllä meni parissa vuodessa samassa käytössä.
velociraptor
26.09.2006, 20.43
Onkohan tuo Hugi Onyx sama kuin DT Swiss Onyx, joita ainakin
Roseversand myy XC 717 vanteilla 229 euroa/pari.
Samat vanteet Shimano Deore XT navoilla 172 euroa.
Onkohan laatueroa hintaeron verran?
Dt:n se onyx on.. Laatu eroista en tiedä. Eikös dt:n navoille tarvitse jonkun oman työ kalun/avaimen huoltoa varten? XT:nnavat mulla ainakin toimineet moitteetta vuoden ajot, sisältäen aika paljon ajoa. Joku aika sitten aukaisin navat ja olivat sisältä kuin uudet. Toisen kiekkoparinkin tilasin xt: navoilla..
Vajaa pari kuukautta sitten speksasin ihan samaa asiaa:
/forum/showthread.php?t=21059
Päädyin DT:n XR4.1/DT Competition/XT -settiin ja tyytyväinen ainakin tähän asti. Tukevan oloinen setti. Bonuksena jännä ominaisuus Nobby Nicien kanssa, jota ei edellisillä vanteilla tullut vastaan: (kevyesti) vuotava sisärengas ei pysäytä menoa. Viimeksi Finlandiassa liialla yrittämisellä sain snakebiten eturenkaaseen. Ajattelin antaa vain ensiapua ja pumppasin renkaan kovaksi, että pääsisin läheiselle juomapaikalle fiksaamaan, mutta lopulta ajoin ilman mitään toimenpiteitä 30km maaliin asti. Ok, voi olla vain hyvää tuuria, mutta sama on nyt tapahtunut kahdesti.
velociraptor
27.09.2006, 20.16
Kiitokset vihjeistä!
Tuossahan ne kiekot voisi sitten olla eli XT navat, DT Competition puolat ja XR 4.1 XC Disc vannekehät. Hintaa 201 euroa Chainreactionissa.
Onkohan nuo navat: XT M756 6-bolt jotain vanhempaa mallia, kun Shimanon sivuilta löytyi vain Deore XT M760-L ja M765-S numeroisia?
Eipä ole tainnut xt:n navat muuttua moneen vuoteen muuten, kuin juuri nuo malli numerot. Mulle tuli muuten sama setti paitsi otin nuo ex 5.1d kehät,tosin näin jälkikäteen ajateltuna olisi riittänyt nuo xr 4.1d kehätkin hyvin, mutta kestääpähän.:rolleyes:
kanttiinin tollo
28.09.2006, 14.42
Onko kukaan normaalissa xc/enduro/free ajossa rikkonut Rhyno Lite XL:n (hitsattu veriso) rakennettuja kiekkoja? Pitäs takakieksa ostaa ja tuollaiseen ajatellut rakennettavan, halpa se ainakin on. Pääasia, että kestää myös ajoittaista vähämielistä käyttöä perus xc:n ohella. Juu.. ja tuon vanteen leveys on pelkkää plussaa tällä kertaa.
Kiitokset vihjeistä!
Tuossahan ne kiekot voisi sitten olla eli XT navat, DT Competition puolat ja XR 4.1 XC Disc vannekehät.
Minkälaiseen ajoon nuo DT:n kehät on tarkoitettu? Mä en tarttis ihan maailman kestävimpiä enska-kiekkoja kun painoa on hieman alle 70 kg ja ajo ei oletettavasti aivan rajuimmasta päästä. Toki jatkuva rihtaaminenkaan ei ole intohimoni mutta sellaista kohtuullisen kestävää ja kohtuullisen kevyttä olisin myös hakemassa ja noin 200 hintaluokassa. Kannattaisko tuo yllä mainittu setti hankkia tässäkin tapauksessa?
Ohiampuja
28.09.2006, 23.24
Kuinka huolellisesti nuo CRC:n tai Rosen vanteen on kasattu? Näkyykö pinnankierretä nippelin juuressa tai yms?
Paljonkohan on toimitusajat näissä kasattavissa kiekoissa? Itseäni kiinnostaa tuo Rosen XT / Mavic 717 setti tuohon reippaaseen 170 ekeen.
Minkälaiseen ajoon nuo DT:n kehät on tarkoitettu? Mä en tarttis ihan maailman kestävimpiä enska-kiekkoja kun painoa on hieman alle 70 kg ja ajo ei oletettavasti aivan rajuimmasta päästä. Toki jatkuva rihtaaminenkaan ei ole intohimoni mutta sellaista kohtuullisen kestävää ja kohtuullisen kevyttä olisin myös hakemassa ja noin 200 hintaluokassa. Kannattaisko tuo yllä mainittu setti hankkia tässäkin tapauksessa?
Ei juuri kevyempiä vanteita ole yleisesti käytössä, joten juurikin hyvä vaihtoehto sinulle. Mavicin 717 Disc on n. 20 grammaa kevyempi, varsin hyvä, yleisesti käytetty ja ehkä pari pennosta halvempi, eli jos saat saman setin niillä niin sekin on ihan hyvä vaihtoehto.
Eri asia sitten minkä verran väliä on 20 grammalla...
Valmistaja sanoo: The perfect cross country rim. Siis tuo XR4.1d-kehä. Mulla on painoa ~81 ja nuilla kehillä oon ajanu yli kolmisen vuotta jo. Ajo on XC:tä mutta jäykkäperäisen pyörän alla ja mun ajotyylillä ne saa aika paljo mäiskettä. Ensimmäiseen vuoteen ei tarttenu koskea kiekkoihin rihtausmielessä (riippuu tietenkin siitä, miten kiekot on rakennettu mutta jos ne rakennetaan hyvin, niin rihtauksen tarvetta ei helposti synny). Sun alla kestää varmasti, sillä ne kehät on erittäin jäykät mun mielestä. Työn laadusta kertoo ainakin sekin, että sitä saumaa en oo löytäny nuista kehistä vieläkään.
On muuten aikamoinen taistelu saada kumit noiden dt:n kehien päälle. Onko mulla samoja ongelmia? mavicin kehille menee käsin heittämällä, mutta dt:n kanssa sain poikki yhden rengas "muovin". Välillä meinasi iskeä jo epätoivo kumia asentaessa, saati pois ottaessa. Yritin kyllä kaikkia mahdollisia muljutuksia, sain kuitenkin lopulta kumit pois ja oli hikinen urakka. Mietin vain, että jos joutuu keskellä metsää kumin vaihto hommiin, niin voi mennä pitkään.. Niin kehinä nuo ex 5.1d. Eikai tuolla leveydellä ole vaikutusta?:seko:
Luulis että leveämmälle on helpompi saada rengas kun on tilaa väännellä. Mavicilla on menty ja mennään, ei ole kehissä vikaa...
Ei juuri kevyempiä vanteita ole yleisesti käytössä, joten juurikin hyvä vaihtoehto sinulle. Mavicin 717 Disc on n. 20 grammaa kevyempi, varsin hyvä, yleisesti käytetty ja ehkä pari pennosta halvempi, eli jos saat saman setin niillä niin sekin on ihan hyvä vaihtoehto.
Eri asia sitten minkä verran väliä on 20 grammalla...
Taitaa Mavicin kehä olla kuitenkin kestävämpi, vaikka vähän painoeroa onkin.
Agent Smith
01.10.2006, 01.00
Taitaa Mavicin kehä olla kuitenkin kestävämpi, vaikka vähän painoeroa onkin.
Mihinköhän tämä tieto perustuu?
Perstuntumaan ja veikkaukseen. Taitaa DT:n kaverit itsekin kyllä tunnustaa olevansa Mavicia jäljessä ja paljon.
Eipä DT:t taatusti mitään huonoja ole, itsekin puntaroin DT:n EX5.1:n ja Mavicin XM-321:n välillä. Maviciin päädyin, mutta kaveri DT:hen. Saas nähdä kuinka kestää.
Agent Smith
01.10.2006, 14.08
Olen lähiaikoina hankkimassa uusia kiekkoja ja vanteiksi olin ajatellut DT:n XR4.1Disc tai Mavicin XC717 Disc.
DT:n yllämainituista vanteista on kokemusta kolmelta ajokaudelta, ei valittamista tähän saakka. Hämmästyttävän hyvin ovat kestäneet ajokamppeissa 85 kiloisen agentin rymistelyt maastopoluilla, tosin kilometrejä ei ko. kiekoille ole varmaan tullut 5000 enempää.
Valinta olisi helppo, kun tietäisi kumpi noista laadukkaista vanteista on himpun verran parempi... mutta kuten tälläkin palstalla on monesti mainittu, hyväkään vanne ei kestä, jos kiekko on kasattu huonosti.
DT:n uudet 4.2:set vaikuttaisi järkeviltä vaan kun niistä ei ole kellään kokemuksia ja saatavuuskin on iso kysymysmerkki.
Kuinka huolellisesti nuo CRC:n tai Rosen vanteen on kasattu? Näkyykö pinnankierretä nippelin juuressa tai yms?
Paljonkohan on toimitusajat näissä kasattavissa kiekoissa? Itseäni kiinnostaa tuo Rosen XT / Mavic 717 setti tuohon reippaaseen 170 ekeen.
Mitkä pinnat noissa on??? On Rosen sivuilta löytänyt mainintaa ollenkaan. Vai eikö nuo olekaan kasatut kiekot laisinkaan, vaan ainoastaan irralliset kehät + navat?
Mitkä pinnat noissa on??? En Rosen sivuilta löytänyt mainintaa ollenkaan. Vai eikö nuo olekaan kasatut kiekot laisinkaan, vaan ainoastaan irralliset kehät + navat?
Ajattelin tähän samaan ketjuun laittaa kysymyksen vanteista. Yhtä fillaria ajattelin kasailla ja vaihtaa uudet vanteet. Metsässä myös tulee tuolla piipahdettua. Kuskilla painoa 90+kg. Onko tällaisista mihinkään? Kuppaveljillä näyttäisi
200e saavan parin tämmöisiä. Tuota enempää en kyllä mielelläni sijoittaisi. Ja pk-seudulta pitäisi löytyä.
Timeless 26" X-Wood taka (AlexRims Crostini)
Tuotteen kuvaus:
XC-käyttöön soveltuva kiekko. 32-reikäinen AlexRims Crostini vanne, Timeless XC-500 urakuulalaakeroidulla navalla, jossa int.std. mukainen 6-pulttinen levyjarrun kiinnitys. Vanne vain levyjarruille. 2mm mustat Alpina Raggi puolat. Sisältää pikalinkun. 8/9-lehtisille takapakoille.
Etukiekko painaa 900g ja takakiekko 1100g, aikasta painaville tuntuvat, vai? Urakuulalaakeroidut navat kuulostaisivat aika huoltovapailta. :rolleyes:
Eteen löytyisi myös:
Mavic 721 Shimano XT levyjarrunavalla etu
Tuotteen kuvaus:
Käsintehty 26" etukiekko 9mm akselilla olevalla Shimano XT 6-pulttisella levyjarrunavalla sekä holkitetulla Mavicin 721-tuplavanteella, jossa myös vannejarrupinta. 109e
Perstuntumaan ja veikkaukseen. Taitaa DT:n kaverit itsekin kyllä tunnustaa olevansa Mavicia jäljessä ja paljon.
Eipä DT:t taatusti mitään huonoja ole, itsekin puntaroin DT:n EX5.1:n ja Mavicin XM-321:n välillä. Maviciin päädyin, mutta kaveri DT:hen. Saas nähdä kuinka kestää.
En nyt pistä päätäni pantiksi, mutta alumiiniprofiilit taitaa tulla samalta tehtaalta sekä DT:lle että Mavicille, eli itse vannetavarassa ei pitäisi juurikaan eroja olla.
Tuota en jaksa uskoa.
DT:n FR6.1d:tä, EX5.1d:tä, XR4.1d:tä, E540:tä, X450:tä tai X455:ttä vastaavia profiileita ei Mavicilta edes tällä hetkellä löydy.
Tuota en jaksa uskoa.
DT:n FR6.1d:tä, EX5.1d:tä, XR4.1d:tä, E540:tä, X450:tä tai X455:ttä vastaavia profiileita ei Mavicilta edes tällä hetkellä löydy.
Voin olla aivan väärässäkin, mutta viime vuonna tuli tutustuttua alumiiniprofiilien ihmeelliseen maailmaan ja sitä kautta ilmeni, että sekä Mavic että DT olisivat ruotsalaisen Sapa nimisen firman asiakkaita. Ei noita erilaisia profiileita ole niin hankala valmistaa, etteikö alalla toimiva firma pystyisi tuuppaamaan ulos useampaakin erilaista vanteen profiilia.
Joo, sori, ymmärsin viestisi vähän väärin. Samaa materiaalia voivat toki olla, mutta aika isoja eroja lopputuotteisiin saadaan erilaisilla profiileilla ja seinämänvahvuuksilla.
Tosin sama paja ei tarkoita välttämättä edes samaa materiaalia. Mavic'han käyttää myös maxtal-nimistä alumiinia, jonka väittävät olevan kehitetty nimenomaan Mavicille. Tiedä sitten jos sama paja väätää siitä pötköä myös DT:lle. Kaikki Mavicit eivät kuitenkaan ole maxtalia -> tehtaalta tulee useampaa materiaalia -> eri merkkien vanteet saattavat olla eri materiaalia.
Kaikki Mavicit eivät kuitenkaan ole maxtalia -> tehtaalta tulee useampaa materiaalia -> eri merkkien vanteet saattavat olla eri materiaalia.
Tai sitten Maxtal on keksitty markkinointiosastolla ja on oikeasti sitä samaa lelumiiniä kuin kaikki muutkin. Lukeeko niissä halvemmissa vanteissa, että ne EI ole Maxtalia? ;) Kuulostaa meinaan just markkinoinnilta. Mitä järkeä käyttää kahta materiaalia, hyvää ja huonoa, joilla ei kuitenkaan ole mitään kustannuseroa.
Spekulointia, spekulointia. Omat vanteeni valitsen sillä perusteella että Maviceihin olen ollut tyytyväinen ja se on perinteikäs firma vannealalla. Ja suomalainen...
Maxtal on 6106:tta. DT ei juuri ilmoita tarkemmin materiaalia, paitsi ympäripyöreän "alumiinin".
Omat vanteeni valitsen sillä perusteella että Maviceihin olen ollut tyytyväinen ja se on perinteikäs firma vannealalla. Ja suomalainen...Ymmärsinkö nyt oikein, onko Mavic mielestäsi suomalainen yhtiö? Käsittääkseni se on ranskalainen. Voi tätä hämmennystä... :seko:
Spekulointia, spekulointia. Omat vanteeni valitsen sillä perusteella että Maviceihin olen ollut tyytyväinen ja se on perinteikäs firma vannealalla. Ja suomalainen...
Njaa... jos firman kotimaa kotimaa päätellään omistuksen perusteella, niin Nokiakin on amerikkalainen...
No, vitsit vitseinä. Sillä suomalaisomistuksella pelleilin, toki ne mainitut vanteidenvalmistuksen perinteet ovat ranskalaiset.
Ohiampuja
22.10.2006, 19.15
Nyt vaihtui Shimanon kuuluisat 475:t navat ja WTB kehät CrossMax Enduroihin. Kiekkojen painokin tippui 285 grammaa. Saas nähdä huomaako sitä ajossa. Tuohon UST leikkiin voisi ryhtyä sitten keväällä, lumien sulattua. Jos tuo tubeless kumien tarjonta siihen mennessä levenisi. :)
Onkohan tuo Hugi Onyx sama kuin DT Swiss Onyx, joita ainakin
Roseversand myy XC 717 vanteilla 229 euroa/pari.
Samat vanteet Shimano Deore XT navoilla 172 euroa.
Onkohan laatueroa hintaeron verran?
Osaako joku kertoa onko Roseversandin kaikissa kiekoissa DT:n pinnat? Itse olen katsellut esim. xt:n navoilla mavicin 717 kiekkoja (170 euroa), joissa Rosen sivuilla mainitaan vain olenvan 2 mm pinnat
http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=155&detail=10&detail2=5348. Pinnan merkistä ei kuitenkaan ole tarkempaa tietoa. Toisaalta samaisella sivustolla noin yleisesti mainostetaan DT:n pinnoille luvattua takuuta (jos nyt oikein mainoksen ymmärsin). Wie gewähren 10 Jahr garantie auf Speichenbruch bei den von uns mt DT swiss speichen eingespeichten Laufrädern.
Tilasin vaimolle Roselta pari vuotta sitten työmatkajyrään hybridikiekot Deoren navoilla. Nämä jotain seitsemänkymppiä maksaneet kiekot on ainakin kasattu DT:n Championeilla (eli suorilla 2mm pinnoilla).
Kiekot oli kasattu hintaan nähden erittäin hyvin: kiekot ovat vieläkin aivan suorat, vaikka pakkarilla on kulkenut välillä lapsi turvaistuimessa, välillä viikon ruokaostokset.
Osaako joku kertoa onko Roseversandin kaikissa kiekoissa DT:n pinnat? Itse olen katsellut esim. xt:n navoilla mavicin 717 kiekkoja (170 euroa), joissa Rosen sivuilla mainitaan vain olenvan 2 mm pinnat
http://www.roseversand.de/output/controller.aspx?cid=155&detail=10&detail2=5348. Pinnan merkistä ei kuitenkaan ole tarkempaa tietoa. Toisaalta samaisella sivustolla noin yleisesti mainostetaan DT:n pinnoille luvattua takuuta (jos nyt oikein mainoksen ymmärsin). Wie gewähren 10 Jahr garantie auf Speichenbruch bei den von uns mt DT swiss speichen eingespeichten Laufrädern.
Mun saksantaidolla tuo meinaa että 10 vuoden pinnankatkeamistakuu DT:n pinnoilla rakentamillemme kiekoille. Eli ainakin käyttävät DT:n pinnoja, mutta en toki tiedä käyttävätkö kaikissa kiekoissaan. Mailaamalla se varmasti selviää.
Mun saksantaidolla tuo meinaa että 10 vuoden pinnankatkeamistakuu DT:n pinnoilla rakentamillemme kiekoille. Eli ainakin käyttävät DT:n pinnoja, mutta en toki tiedä käyttävätkö kaikissa kiekoissaan. Mailaamalla se varmasti selviää.
No näin sitten teinkin eli lähetin mailia. Katsotaan mitä vastaavat.
Ohiampuja
07.11.2006, 10.36
Siinä paperi pumaskassaan taitavat sanoa, että käyttävät DT:n puolia.
Hello,
both sets are built with DT Swiss Champion spokes in
silver. They are 2mm continuous.
Kind regards,
Sebastian O/tech support
----
Selvisipähän tämäkin. Ja ihan oikein oltiin veikkailtu. Kiitettävän nopeasti myös vastasivat.
Noniiin. Tilaus on himassa, xt:n navoilla mavic 717 kehät dt:n ohennetuilla pinnoilla. Kasaaja oli siis bike-components ja aivan tyytyväinen ei voi olla. Noin millin sivuttaisheittoa on molemmissa kiekoissa. Ajanut niillä en vielä ole. Ajattelin ensin purkaa, putsata ja uudelleen rasvata navat. Muistan lukeneeni xt:n napojen olevan tehtaan jäljiltä turhan vähällä vaseliinilla ja turhan kireälle vedettyjä.
Pinnoja kiristellään sitten sisäänajon jälkeen. Saa nähdä suoristuuko omilla kyvyillä vai meneekö lisää kieroon :)
Mulle tuli kaksi viikkoa sitten samanlaiset kiekot, samasta kauppa ja saman verran heittoakin, ainakin takakiekossa. Tasaista laatua:rolleyes:
Tuota napojen aukaisua en oo kyllä harkinnut. Pitäisköhän?
Ohiampuja
09.12.2006, 19.42
Kertoikohan joku, että XT:t ovat jees, mutta siitä alaspäin navat kannattaa avata, voidella ja säätää itse. Mutta tuon kireydenhän tunnet itsekkin, kun akselia sormin pyörittelet.
mankelimies
09.12.2006, 19.52
paljon kiitosta saaneesta lauttasaaren pyörästä ostetussa focuksessa oli paljon kiitosta saanut shimano 475 -takanapa taannoin sen verran huolella kiristetty, että klappia oli reilusti alle puoli senttiä. Eli vahvistan ylläolevan.
Omat xt:n navat jouduin rasvaamaan uudelleen, riitti kylläkin että heitin vaseliinit pelkkien kumi suojusten alle.. Muuten eivät kyllä pahemmin pyörineet.
p-olkisin
12.12.2006, 00.33
Itse ajattelin seuraavia xc kiekkoja homattessani hankkia jotkut navat missä ei tarvii kikkailla noitten kuulien kanssa. Xt napoja paljon kehutaan täällä mutta ihmettelin joskus kun vertailin esim deoren ja xtn räjäytyskuvia niin ei niissä ollut mielestäni juuri mitään eroa tiivisteissä/suojissa.
Oma deore napa tai kartiot on ainakin ihan ruvella ku sinne tuntuu aina änkeävän kaikkee skeidaa. Feltin maastopyörien napojen kanssa sama juttu. Niitä huoltavan hepun kanssa kun juttelin niin vakuutteli että navat kestää kunhan vain ovat oikein säädetty. Eräässä Helsigissä Feltiä myyvässä kaupassa kuitenkin oli myyjä sitä mieltä että navat ovat loppu yhden kauden jälkeen??? En nyt saa päähän tuota navan valmistajaa, oisko myyjät veikanneet sitä Formulaksi. Siinä ainakin menee vapaarattaan puolelta tosi helposti hiekat sisää.
Onko muilla ollut samoja ongelmia. Mitäs mieltä vannoutuneet Xt:n käyttäjät olette noista "teollisuuslaakereilla" varustetuista navoista?
Ostin joskus kesällä CRC:stä kiekot XT:n navoilla, 717-kehillä ja revolution pinnoilla. Kiekot oli kasattu huolella, heittoa ei ollut mihinkään suuntaan. Kerran jouduin rihtauspuuhiin kun takavaihtaja pomppasi pinnojen väliin osuttuaan kiveen, mutta sen sain suoristettua. Muuten ovat pysyneet suorina. Napoja en ole edes avannut, mutta testasin ennen paikoilleen laittoa että pyörivät herkästi eivätkä klappaa. Ovat kyllä loistavat kiekot, mukavan kevyet, eivät kuitenkaan kevennä lompakkoa liikaa ja kehuvat vielä kestäviksi noita 717-kehiä.
Mitäs mieltä vannoutuneet Xt:n käyttäjät olette noista "teollisuuslaakereilla" varustetuista navoista?
XT:t voi avata ja rasvata pari kertaa kaudessa, eihän tuohon mene kuin varttitunti, ja pysyy pitkään herkkinä. Kasettilaakerit kun ei pyöri niin ei pyöri ja saa olla ostamassa ja vaihtamassa laakereita. Helpompaa XT:n rasvaaminen ja säätäminen on kuin laakerinvaihto kasettilaakereilla varustettuun napaan.
Sitä en ole vaivautunut selvittämään, onko Deoren ja XT:n kurasuojauksella eroa, kun XT:t maksaa sen max parikymppiä per kiekkopari enemmän niin turha riskeerata.
Kevyet eivät kyllä XT:n navat ole, kunnon ankkurit. Centerlock-versiota käyttämällä saa painoa pois.
Ainakin kuulien laadussa on eroa deore vrt. XT. Hinta-laatusuhde on mielestäni kohdallaan XT-navoissa. Jos meinaa ostaa Shimpan navat niin miksi edes miettiä, että ostaako deoret vai XT:t, koska hintaero on niin pieni.
Juuri jouduin vaihtamaan DT:n Hugi 240 disc takanapaan laakerit ja navalla ei ole paljoakaan käyttötunteja takana. Jäykkäperäisessä on XT-navat ja niillä päästelty jokunen tonni. Rullaavat pehmeästi ja ei ole klappia tms. vielä ilmennyt. XT-napojen ympärille kasatut kiekot ovat CRC:stä ja tuntuvat varsin laadukkailta.
p-olkisin
12.12.2006, 13.39
No prkl, vielä kun vähän kehutte niin kallistun takaisin kuuliin :eek:
Joo en todellakaan ole hankkimassa deorea enkä sen ostoa suosittele.
Lähinnä ajattelin vaan että voiko se xt olla niin kestävä, kun ei kuvissa juuri kai ollut eroa deoreen. No ainakin noihin saa varmasti ja helposti varaosia, toisinkuin noihin Feltin "Formuloihin".
Painossa ei taida pahemmin olla eroa XT,Onyx tai Hope XC navoilla.
napa etu/taka g
xt disc 244/435g
onyx 192/410
XC 200/385
no jaa onhan noi aika hevit....
Huollettavuus noissa Mavicin vamis kiekoissa myös askarruttaa. Crossridet taitaa olla samassa hintaluokassa, mutta nekään ei painon suhteen ole kovin houkuttelevat.
Hope XC navoista olen haaveillut. Laakereita saisi varmaan laakerikaupoista helposti mutta uutta vapaaratasta ei varmaan ihan joka nurkasta löydy!
Juha Jokila
12.12.2006, 14.06
Hope XC navoista olen haaveillut. Laakereita saisi varmaan laakerikaupoista helposti mutta uutta vapaaratasta ei varmaan ihan joka nurkasta löydy!
Hope xc-navassa on ihan perus urakuulat. Kaikki 4 takana ja 2 edessä ovat samanlaisia. Vapaaratas on tehty irtokynsillä ja jousilla suoraan kasettirunkoon. Tuo runko tuskin hajoaa, mutta netistä joskus luin noita jousia katkeilleen ja olipa joku korjannut sen kuulakärkikynän jousella. Varaosia on mielestän tyrkyllä joka puolella, myös crc:ssä.
Omasta Hope Bulp takanavasta olen joutunt vaihtamaan laakerit vuoden välein. Etunavasta ekan kerran 3 vuoden jälkeen. Vaihtotyö vaatii tarkkuutta ja on mielestäni vittumaista arpapeliä ilman hyviä työkaluja.Vaihtolaakeritkaan eivät ole olleet ilmaisia. Laakerit siis pykälöityvät ja jäyksityvät niin ettei akselista saa sormin väännettyä kuin vaivoin. Ajamaan olisi kyllä pystynyt, mutta kun päässä jäytää ajatus voiman hukkaamisesta navan lämmittämiseen.
p-olkisin
12.12.2006, 19.25
http://www.actionsports.de/Wheels/Laufrad-Specials/Shimano-XTR-Mod-960-DT-XR-41-Laufradsatz::9450.html
halvat kiekot jos ois centerlock levyt!
http://www.actionsports.de/Wheels/Laufrad-Specials/Shimano-XTR-Mod-960-DT-XR-41-Laufradsatz::9450.html
halvat kiekot jos ois centerlock levyt!Ihan sama mitkä levyt on, kun ei niitä noihin napoihin kuitenkaan saa kiinni.
p-olkisin
13.12.2006, 19.34
Pahoitteluni, hätäisesti katsoin ja luulin levynavoiks. Näytti muuten olevan jo 339 kun eilen ne oli viel satasen halvemmat, kai?
Tilasin muuten kiekot Bike-Discountista. Sieltä oli muutakin ostettavaa niin ei viitsinyt maksaa tupla postikuluja.
XT-navat,XC717 ja sapim 2.0 pinnat. 169€+15€postikulut+10€kiekkolisä
En olisi halunnut noita pinnoja, mutta muilla ei saannut kyseistä settiä. Arveluttaa noiden saanti, jos sattuu katkeilemaan. Löytyyköhän Pk-seudun liikkeistä Sapim Leader pinnoja?
Ohiampuja
13.12.2006, 19.47
Eipä sillä pinnan merkillä ole väliä, laita vaikka DT:n tikkuja tilalle. Kunhan ovat samanpituisia ja mielellään samanpaksuisia (ei ohentamattomia ohennettujen sekaan ja päinvaistoin)
No noita Sapiem-pinnoja minäkin hieman vierastin. sitten huomasin bike-componentsin tarjoavan saman setin dt:n competition ohennetuilla ja muutkin bike-discountista aluksi katsomani kamat samaan hintaan tai edullisemmin. Tilasin sitten sieltä. Mutta aivan suorat kiekot eivät tosiaan ole. Pitänee sisäänajon jälkeen rihdata suoraksi. Pinnojen kireydessä tms. ei tunnu olevan pahoja heittoja.
Anaxagore
13.12.2006, 20.33
No prkl, vielä kun vähän kehutte niin kallistun takaisin kuuliin :eek:
Joo en todellakaan ole hankkimassa deorea enkä sen ostoa suosittele.
Lähinnä ajattelin vaan että voiko se xt olla niin kestävä, kun ei kuvissa juuri kai ollut eroa deoreen. No ainakin noihin saa varmasti ja helposti varaosia, toisinkuin noihin Feltin "Formuloihin".
Painossa ei taida pahemmin olla eroa XT,Onyx tai Hope XC navoilla.
napa etu/taka g
xt disc 244/435g
onyx 192/410
XC 200/385
no jaa onhan noi aika hevit....
Huollettavuus noissa Mavicin vamis kiekoissa myös askarruttaa. Crossridet taitaa olla samassa hintaluokassa, mutta nekään ei painon suhteen ole kovin houkuttelevat.
Juu ja XT 765 (elikkä se centerlokki) 180g/369g.
länsiväylä
13.12.2006, 20.47
Mä oon just himoillu Hopen uutta Pro II:sta (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7566). Pitäis olla konelaakerinavoiksi aika hyvin suojatut.
Painoa etu 185 g, taka 285g eli melko kevyet.
Oma deore napa tai kartiot on ainakin ihan ruvella ku sinne tuntuu aina änkeävän kaikkee skeidaa. Feltin maastopyörien napojen kanssa sama juttu. Niitä huoltavan hepun kanssa kun juttelin niin vakuutteli että navat kestää kunhan vain ovat oikein säädetty. Eräässä Helsigissä Feltiä myyvässä kaupassa kuitenkin oli myyjä sitä mieltä että navat ovat loppu yhden kauden jälkeen??? En nyt saa päähän tuota navan valmistajaa, oisko myyjät veikanneet sitä Formulaksi. Siinä ainakin menee vapaarattaan puolelta tosi helposti hiekat sisää.
Onko muilla ollut samoja ongelmia. Mitäs mieltä vannoutuneet Xt:n käyttäjät olette noista "teollisuuslaakereilla" varustetuista navoista?
Todellakin Feltin navat eivät ole mitenkään erikoisen hyvät (Q850). Vapaaratas kesti 1,5 ajokautta, kilometreissä alle 2000. Takanavassa aina toiselta puolelta (en muista kummalta) huoltaessa oli vaseliinit vaahdossa, toisella puolella ok. Napa on brändätty Felt:ksi, en tiedä kenen valmistamia lienee. Ostin tilalle Saksan maalta XT:n takanavan ~30€, paikallisesta liikkeestä Feltin vapaaratas olisi maksanut samanverran, XT:n takanapa 75€ :D Tuli sitten harjoiteltua kiekon kasaamistakin ja hyvinhän tuo ensikertalaiselta onnistui, pienten vastoinkäymisten kautta... Kasaan varmaan kiekkoja toistekkin. Ainakaa vielä ei ole tarvinnut oikaista kasauksen jälkeen.
Mä oon just himoillu Hopen uutta Pro II:sta (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7566). Pitäis olla konelaakerinavoiksi aika hyvin suojatut.
Painoa etu 185 g, taka 285g eli melko kevyet.
Mitkä pinnat ja kehät tulossa?
länsiväylä
27.12.2006, 23.18
Dt Compit ja Mavic XM719 discit. Pitäis tulla erittäin kestävä setti, ja keveyskään ei haittaa.
Tuli sitten harjoiteltua kiekon kasaamistakin ja hyvinhän tuo ensikertalaiselta onnistui, pienten vastoinkäymisten kautta... Kasaan varmaan kiekkoja toistekkin. Ainakaa vielä ei ole tarvinnut oikaista kasauksen jälkeen.
Jatketaampa samaan. Nyt kun on kasauksesta 4kk ja ajoa varmasti alle 400km, niin tuloksena on kaksi katkennutta pinnaa. Ennen kiekon kasaamista ja ennen kiekon kolhimista Tahkolla viime kesänä on katkennut yksi pinna. Tahkon kisassa tulleen lommon oikaisin vasaralla ja sitten pinnasin kiekon, sen jälkeen olen siis kasannut samoilla pinnoilla kiekon eri navan ympärille uudestaan.
En tiedä menikö elämäni eka kasaus *tuiks, vai onko vanteessa/pinnoissa vikaa vikaa, mutta jotain tartteis tehdä. Pinna / 200km on kyllä liikaa, joten taitaapa mennä taka kiekko hankintaan, ehkä jopa molemmat. Olen päätymässä XT napoihin, Mavic 717 vanteisiin ja kevennettyihin DT:n pinnoihin, paitsi jos tilaus paikka on Actionsports.de niin sieltä joutuu ottamaan Sapim pinnat, joku sanoi niitä yhtä hyviksi kun DT:n mutta on vaan niin outo merkki itselle. Nipoiksi tavallista messinkiä. Tollasen setin saa noin 180€:lla, pelkän taka kiekon noin 100€:lla, ihan siedettävä hinta.
Onko Actionsports kasauksista kokemuksia? CRC:tä on kehuttu useiden toimesta, joten saatan tilata sieltä ihan sillä perusteella, ja saahan sieltä vielä DT:n pinnoillakin :)
Juha Jokila
03.05.2007, 22.44
Kyllä minun käsittääkseni Sapimin pinnat ovat vähintään yhtä hyviä kuin DT:n.
717 vanne on myös kevyt ja vahva vanne, siis erittäin hyvä perus polkujen ajelusta kilpailemiseen. Mulla ne on kestäneet jo pitempään kuin Orangen runko, 6. kesä alkamassa. Nykyisin suosisin kuitenkin UST-vanteita jos on vähääkään tarvetta moiseen.
p-olkisin
04.05.2007, 10.50
Talvella tilasin, mielestäni edulliset, tulivat nopeasti, olivat ja ovat vielä suorat!
Olen vasta keväällä aloittanut niillä ajelemaan, lähinnä hiekkateitä ja vähän polkua. Ei ole toistaiseksi ollut valittamista. Pitäis varmaan kohtapuoliin alkaa tutkailemaan, josko pinnoja pitäisi kiristellä?
Eihän nuo mitkään kevyet ole:
etu/taka 894/1084g
xt pikalinkut 123g/pari
yht. 2101g :eek:
Niin ja pinnat on Sapim Leader eli ei keskeltäohennetut. Muistaakseni ei ollut mahdollisuutta saada ohennetuilla pinnoilla.
Actionsportsista 176/186€ riippuen siitä ottaako ohennetuilla pinnoilla vai normi pinnoilla.
Olisin varmaan tilannut Actionsportsista ohennetuilla mutta taisi olla niin että muut kamat lähti sen verran halvemmalla b-d:sta....
Agent Smith
12.05.2007, 11.00
Tilasin Action Sports:sta kolme kiekkoa. Kasaustyön laatu vaihteli kamalasta kohtuulliseen.
Etukiekko XT:n perinteisellä (ei levyjarru) navalla, Mavicin 317 vanteella ja Sapim race 2.0/1.8 + messinkinippeleillä oli ainoa joka oli kohtuu hyvin kasattu, siinäkin tosin oli 1mm - 1,5mm sivutttaisheitto, joka oli rihtauspukissa helppo korjata.
Etu- + takakiekko, DT XR 4.1D + XT disc centerlock + Sapim Race 2.0/1.8 + messinkinippelit. Etukiekossa
puolen kiekon matkalla n. 3mm sivuttaisheitto...! :mad: Etukiekossa oli myös vanteen reunasta kolhun seurauksena irronnut musta anodisointi, nippeleitä oli kiinnitetty akkuruuvarilla joka oli muutamaan otteeseen lipsahtanut, josta seurauksena kivat jäljet vanteen sisäpinnalla........
Takakiekko näytti suoralta, kunnes tajusin että pinnat oli jätetty melkoisen löysälle :(
Molemmissa levyjarrukiekoissa osa nippeleistä oli muuttunut suunnikkaiksi tai olivat väärän kokoisia, kun joskus pinna-avain sopi hyvin ja välillä taas ei... :(
Jos nyt jotain hyvää pitää mainita niin pinnat oli ainakin valittu oikean pituisiksi, yhdestäkään pinnasta ei ollut kierrettä näkyvissä.
Etukiekkoa korjailin omilla puutteellisilla kyvyilläni kolmen illan aikana, ja sain siitä lopulta suoran ja pyöreän.
Ajattelinpa rihtausmaratonin aikana jopa siirtyä Mavicin valmiskiekkoihin, ne kai ovat suoria ja pyöreitä heti paketista otettuna... Action sportsista en tilaa enää yhtään kiekkoa.
Toivottavasti jollakin muulla on parempia kokomuksia ko. kaupasta. Tilasin kiekot Toukokuun alussa, siis pahimpaan ruuhka-aikaan...
Ohiampuja
12.05.2007, 12.00
Olipas tarkka seloste, aivan kuten agentilta kuuluukin tulla.;)
Teksti on kyllä asiaa, kiekkojen kasauksessa ja sen laadussa on muitakin juttuja, kun vaan se että onko ne suorat. Osittain noista samoista syistä olen siirtynyt Mavicin valmiskiekkoihin. Kyllä minä tuommoiset perinteiset mielelläni ottaisin, mutta ei talous kestä teettää niitä paikallisella pajalla.
Ja kaiken maailman Gynthereiden reklamaatiopalveluun minä en usko...
Tilasin Action Sports:sta kolme kiekkoa. Kasaustyön laatu vaihteli kamalasta kohtuulliseen.
Kiitoksia todella paljon raportista, tiedän nyt mistä en tilaa kiekkoja joten, taidampa tilata CRC:stä.
DaNi_BoY
17.05.2007, 19.49
Ei jaksa koko topikkia lukee läpi! MUTTA
Joku tällä palstalla varmasti ajaa MAVICIN crossrideillä 07?
Ovatko mistään kotoisin? 24 pinnaa, aika vähän?
Onko napa minkälainen? Minkälaiset laakerit?
Eivät näyttäis paljoo paivavan. eikä hinnallakaan pilattu!
Ei jaksa koko topikkia lukee läpi! MUTTA
Joku tällä palstalla varmasti ajaa MAVICIN crossrideillä 07?
Ovatko mistään kotoisin? 24 pinnaa, aika vähän?
Onko napa minkälainen? Minkälaiset laakerit?
Eivät näyttäis paljoo paivavan. eikä hinnallakaan pilattu!
Mulla on ollut 07 Crossride Discit alla kuukauden päivät ja hyviltä tuntuvat. Rihtauspukkia mulla ei ole, mutta paikallaan haarukassa pyöritettynä en ole heittoa havainnut. Verrattuna alkuperäisiin kiekkoihin (Wheeler/Shimano navat, Alexrims halpis kehät) on ero huima: en ollut tajunnutkaan miten löysät kiekot voivat olla... Napojen huollon tarpeesta on ollut puhetta täällä, mutta toistaiseksi omani toimivat moitteetta. Ja hyvin ja hiljaa rullaavat. Osumia on tullut jonkin verran Hki:n keskuspuiston polkujen kiviin, mutta suorat siis ovat edelleen. Vaihdoin samalla levyihin (Hayes 9) ja pientä keskittämishommaa vaatii... Kun putkelta runttaa ylämäkeen, niin pientä laahaamista kuuluu, kun fillari käy kallellaan, mutta tuo lienee lähes väistämätöntä?
Voin siis suositella. En ole punninnut omiani, mutta levyjen ja kumien kanssa eivät tunnu erityisen kevyiltä...
Salamana
19.05.2007, 11.12
Noista Mavicin Crossridestä sen verran että millaiset pinnat niissä on?
Saako niitä mistään jos paukahtaa poikki?
DaNi_BoY
19.05.2007, 18.56
Eikös niissä ole ihan normi pinnat!
Eikös niissä ole ihan normi pinnat!Ei ole vaan suoravetopuolat.
Ohiampuja
19.05.2007, 20.17
Rosella on yleensä ollut varapinnoja Mavicin kiekkoihin. Sieltä omani olen tilannut.
Speedgoat
21.07.2007, 00.25
Nostetaanpa viestiä hieman. Eli tarve on n. 250 euroa hintaluokkaan mahdollisimman kevyt, mutta kestävä vannesetti levyjarrulle. Ajo on aika pitkälle xc-ajoa. Fillari on Santa Cruzin superlight. Kuskilla on painoa 85 kg. Lisäksi setin pitäisi pysyä kasassa ilman sen kummempaa huolenpitoa.
Paikallisessa pyöräkaupassa suosittelivat Shimanon 505 vannesettiä, mutta jäin hieman kauhistelemaan painoa (2100 g/pari). Mitä mieltä raati olisi moisesta? Kuka osaisi suomessa koota XT/717 setin asiallisesti? Ulkomaankauppojen kanssa en viitsisi alkaa (vaikka aiemmat kokemukset puoltavat)
Tilaat vaikka crc:stä noilla xt:n navoilla ja dt:n 4.2d kehillä setin, niin ihan hyvä tulee. Joskus kyselin kotimaasta xt:n navoilla ja mavicin 317 kehillä hintoja niin olivat aivan hurjia..
En ole shimanoja kokeillut, mutta en kyllä itselleni ottaisikaan..
Speedgoat
22.07.2007, 10.32
Mikä oleellinen ero noiden DT ja Mavic 717 vanteiden välillä on? Siis miksi kannattaa maksaa 15 puntaa enemmän?
Juha Jokila
22.07.2007, 15.44
Mikä oleellinen ero noiden DT ja Mavic 717 vanteiden välillä on? Siis miksi kannattaa maksaa 15 puntaa enemmän?
Siis kummat on kalliimmat? Mavicit ovat ainakin todella hyvät, kestävät ja kevyet. Vaikea uskoa, että DT:t olisi paremmat mitenkään, kun Mavicit ovat vielä tyylikkäämmätkin. Siis mulla on melkein kaikki muut osat hajonneet taimuuten vaan vaihdettu pyörästä, mutta Mavicin 717 vanteet vaan puksuutaa jo viidettä vuotta. (Silloin vanteet oli nimetty toisin ja mun on nimeltään 317disc = nykyinen 717).
Se 15puntaa voisi paikallaan jos kyse on siitä että DT 4.2d:t 717:jen tilalle.
4.2d:n pari milliä leveämpi vanne voisi toimia paremmin uusien läski-xc-renkaiden kanssa ja ohan nuo kevyemmätkin.
jackknife
22.07.2007, 16.14
Eikös 717 ole 395g ja 4.2d 400g? Mavicit mustakin tyylikkäämmät, mutta eiköhän ne ole todella hyviä vaihtoehtoja molemmat.
717 todellinen paino yli 400 g. DT:kin on taatusti laaturatkaisu, mutta uskoisin Mavicin olevan silti kestävämpi. Painoakaan ei auta tuijottaa suoraan verratessa kahta vannetta jos niiden leveydessä on eroa. Jossakin on silloin jouduttu käyttämään ohuempaa materiaalipaksuutta.
Tai sitten rakenteessa on eroa...
En tiedä, mutta mielestäni dt: kehissä on panostettu paljon enemmän laatuun, ainakin viimeistelyssä. Omista dt:n 5.1d kehistä en löydä edes saumoja, ja muutenkin jälki on hyvää..
Toisissa mavicin valmissetissä (crossmax xl) kehän viimeistely on aika huono, vaikka luulisi jo tuossa hintaluokassa olevan viimeisteltyä.. Haittaahan tuosta ei ole, mutta kuitenkin..:rolleyes:
717 ja DT:n 4.2D ovat ihan samalla rakenteella. Ulkonainen viimeistely ei välttämättä kerro laadusta. Mulla oli Sunin kehät, joissa sauma oli todella siisti....ehkä johtuen siitä että siinä oli liian vähän materiaalia. Katkesi nimittäin siitä kohtaa epämukavin seurauksin.
FeelGood
30.07.2007, 21.27
Missä ajassa ootte noi custom kiekkosetit crc.ltä tilatessanne kotiinne saaneet?
Tuleeko viikossa vai joutuuko odottelemaan toisenkin?
Shimaani
30.07.2007, 21.38
Mulle ne kiekot tuli crc:ltä alle viikossa tilauksesta työpaikalle. :)
FeelGood
30.07.2007, 22.03
Hienoa! .... Enpä taida enempää ostopaikkoja katsella.
xt - dt - 717 lähtee tilaukseen hetimiten. Josko viikonlopun jälkeen pääsisi kokeilemaan.
btw. Mitä eroa on pronssinippeleillä vs. normaaleilla?
Mistä pronssinippeleitä saa? Normaalisti ne on messinkiä (brass). Sitten on alumiinisia, joiden etuna on keveys (jotain 25 grammaa vähemmän per kiekko, heh), mutta haittana pehmeys, tahtoo pyöristyä jos käyttää huonoa nippeliavainta, eikä niitä välttämättä hyvälläkään saa ihan yhtä kireälle kuin messinkisiä.
mitaluot
01.08.2007, 17.25
Itse laitoin äskettäin tilaukseen seuraavanlaisen setin ketjureaktiosta..
Navat: Hope pro II hopeiset
Kehät: Mavic 717 xc disc musta
Pinnat: Dt Revolution mustat.
Onkos paino tietoa kellään? Mitä mahtaa ao. setti painaa?
Sai vielä 10% alennusta setistä.. Uutta settiä odotellessa :cool:
FeelGood
01.08.2007, 17.29
Niin. Siis messinkinippelit tietysti.:o Tuli tilattua sellaisilla.
Nillä saa ainakin rihtaajan tyytyväisemmäksi.
Onkos paino tietoa kellään? Mitä mahtaa ao. setti painaa?
Weightweenies.starbike.comista löytyy osien painot, kuin myös valmistajien nettisivuilta...
Speedgoat
03.08.2007, 00.20
Tänään lähti tilaus XT splined/717/Champion paketista. Samaan pakettiin tuli sitten XTR levyt. Bonuksena CRC:ssä oli kesäale, joten hinnasta putosi vielä 10% pois. Nyt vaan postimiestä vaanimaan.
Mulle tuli Action sportsista ringle/cx-ray/dt 4.2 setti, ja hintaa oli se 329e. punnitsin kiekot, ja painoa oli tasan 725/825 eli 1550 kuten ilmoittavat. Mielestäni hintaan nähden kevyt ja laadukas setti, vaikka navoista ei vielä kokemusta olekaan.
keltanen
19.08.2007, 14.29
Onkos jengillä kokemusta muten noi revot kestää XC/traili ajossa.
Revoilla lähtis 100g pois kiekkosetistä pienellä sijoituksella.
Sit tietty vois spekuloida et onko toi CX-ray parempi ku DT revo...
Painoo kuskilla on alle 80kg ajokunnossa ja ajo on vauhdikasta trailia sekä XC:tä...
Houkutus olis suuri pistää uuteen kiekkosettiin vähän keveempää pinnaa mutta toi luotettavuus mietityttää hieman...
tomibert
19.08.2007, 20.53
Onkos jengillä kokemusta muten noi revot kestää XC/traili ajossa.
Houkutus olis suuri pistää uuteen kiekkosettiin vähän keveempää pinnaa mutta toi luotettavuus mietityttää hieman...
Ohennettuihin pinnoihin liittyy monenlaisia uskomuksia, eräs näistä on kysymys kestävyydestä. Aina välillä joku kyselee (täälläkin), onko kaksois- tai kolmoisohennetuilla pinnoilla puolattu kiekko heikompi kuin ohentamattomilla pinnoilla tehty. Vastaus on yksinkertainen: ei ole. Selitys on moninaisempi:
- Ohennettujen pinnojen suurin vetolujuus on tietenkin pienempi kuin ohentamattomien. Puolauksen kireyttä rajoittaa kuitenkin vanteen kesto, ei niinkään pinnojen vetolujuus. Myös DT:n Revolutionit voi kiristää niin tiukalle että vanne (tai napa) hajoaa.
- Kovassa rasituksessa ohennetut pinnat joustavat keskeltä, ohuimmasta kohdastaan. Tämän ansiosta ohennetut pinnat eivät katkea niin helposti navan tuntumasta, jossa sijaitsee pinnan heikoin kohta. Kiekko kestää kauemmin ja pysyy suorana.
- Ohennettujen pinnojen ainoa heikkous piilee suorien iskujen sietämisessä. Ohennettu pinna saattaa ehkä katketa helpommin jos pinnojen väliin joutuu esimerkiksi keppi tai muu sinne kuulumaton esine. Tällaista tapausta en tosin ole itse nähnyt, vaan keppi on aina ollut se heikompi puolisko.
Jollain on varmaankin erilaisia näkemyksiä, joten kertokaa,
-Tomi
DT:llä Supercomp -pinnat taitavat kevyemmistä pinnoista olla suunnattu levarikäyttöön. Revojahan on ollut pidempään markkinoilla, ja alunperin niitä oli maantielle, ja maastossa keventelijöillä. En sit tiedä miksei ne kestäis levykäytössäkin!?
Muistelen joskus kuulleeni että CX-Rayta käytettäisiin jopa DH:ssa, ja niiden pitäisi kestää levarikäyttöä. Anyway, ainakin muutaman lenkin ajan ovat pelittäneet enskatyylisessä ajossa hyvin. Olis kiva rihtauttaa noi kiekot nopeasti sisäänajon jälkeen jossain, jossa olis jännitysmittari käytössä. Jotenkin en luota hirveästi noiden tarjouskiekkojen rihtaukseen, ja pelottaa pinnojen katkeaminen, vaikka Actionsportin laatikossa lukee "Ihre laufrad spesialist" Tietääkö joku tällaista hyvää rihtauspaikkaa pk-seudulla?
Antti Kuitto
21.08.2007, 00.29
-->Ari
Käytä velosportissa tonylla... :)
DT:llä Supercomp -pinnat taitavat kevyemmistä pinnoista olla suunnattu levarikäyttöön. Revojahan on ollut pidempään markkinoilla, ja alunperin niitä oli maantielle, ja maastossa keventelijöillä. En sit tiedä miksei ne kestäis levykäytössäkin!?
Itse olen ajellut kohta 1,5 vuotta supercompeilla. Kiekot ovat olleet trailikäytössä täpärissäni ja edessä on 185mm levy. Kiekot ovat saaneet aikamoista kyytiä, mutta hyvin ovat kestäneet.
Ps. Supercomp on tietty hiukan eksoottisempi pinna, joten ihan joka liikkeestä sitä ei löydy.
Shimaani
21.08.2007, 09.45
Tietääkö joku tällaista hyvää rihtauspaikkaa pk-seudulla?Itiksen Bikeplanet, Jukka tai Chief (puhuu englantia, en muista etunimeä :o ) ainakin tekevät hyvää työtä.
Foxcomp rihtasi ainakin omat kiekot hyvin.
Petteri Ellilä
08.09.2007, 10.55
LBS antoi aika hyvän tarjouksen -07 XTR kiekoista (vai jokohan ne oli -08 mallit, no jokatapauksessa ei ne paripuolatut hässäkät). Käyttö olisi xc-ajokoiratyyppistä menoa ht:llä, kuskina 66k sälli. Onko noista minkälaisia kokemuksia ?
/p/
Ohiampuja
05.12.2007, 10.00
Tässä tajunnan virtaa kiekoista.
Nyt on tullut ajeltua tasaisesti kaksilla keikoilla, toiset ovat tämän vuotiset Mavicin Crossmax SLR:t ja toiset pari vuotta vanhat Crossmax Endurot. Ja nyt täytyy tunnustaa, että ajossa en huomaa kiekkojen välillä mitään eroa.
En väitä, etteikö isommalla rahalla saa parempia tuotteita, mutta ainakin minun taidoilla ja kokemuksella se paremmuus jää löytymättä.
Nyt jos tässä suoraan suosittelee kiekkojen hankaa suunnitteleville, että älkää ostako liian kalliita, keskihintaisillakin pärjää hienosti, niin joku hipo-osa friikki saattaa hermostua.
Siis en suoraan suosittele, mutta kehotan silti miettimään asiaa...
Olen aikaslailla samaa mieltä Ohiampujan kanssa. Aivan viimeisiä grammoja ei tavallinen harrastaja luultavasti edes huomaa, mutta tietenkin psykologinen vaikutus voi olla suuri.
Toisaalta, suuremman eron kyllä sitten jo huomaakin. Esimerkiksi minulla on DT Swissin 4.2d kehät ja 240 navat täpärissä ja vanhassa pyörässä jotain halpaa peruskauraa (Bontrager tms. ja Deore), niin näillä ajaessa ero on kuin yöllä ja päivällä. Toki niissä on muutkin osat eri tasoa ja sitä myötä painokin, mutta kyllä ainakin minä mieluusti satsaan hieman kalliimpaan jatkossakin.
Mutta 4.2d:t eivät olekaan viimeisintä hipoa, vaan keskihintaiset hyvät kiekot. Ja itse pärjään niillä vallan mainiosti, vaikka välillä tietysti houkutteleekin esim. SLR:t tai nyt uudet DT: 1450 kiekot...:D Ei siinä päivittämisessä kyllä mitään järkeä olisi, siis edes seuraavan pyörän kohdalla.
Olen hankkimassa uutta kiekkosettiä maastoajoon, sillä nykyiset kiekot jää työmatka-ajoon. Hakua käytetty ja nettiä selattu, mutta silti pähkäilen siirtyäkö UST-kiekkoihin vai ei. Tubeless konversiotakin on mietitty, mutta tällä hetkellä se tuntuu vähän epävarmalta ja työläämmältä ratkaisulta (enempi litkujen kanssa pelaamista).
Jäykkäperäisellä mennään ja ajo on XC tyyppistä, ei kovin agressiivista menoa. Omaksi iloksi pyöräilen pitkin metsiä ja erinäisissä kuntotapahtumissa (multisport ja maraton "kisoja" ja tahko). En kilpaile tosimielellä, joten gramman päälle en osien painoja katso. Ukolla painoa vähän alta 70.
UST-kiekoissa ja renkaissa kiinnostaisi pienemmät rengaspaineet ja sitä kautta parempi ajettavuus ja pito. Painossa UST kokoonpano kyllä häviää kevyelle normikiekolle, mutta luulisi paremman ajettavuuden kompensoivan sitä, jopa UST:n eduksi. Jäykkäperäisessä kun tuo perä tahtoo juurakkoisemmissa ja kivikkoisissa paikoissa pomppia ikävästi, mikä on omiaan häiritsemään polkemista.
Ajokokemusta UST-kiekoilla ei ole, joten äskeinen kommentti on tehty ihan netistä löytyvien artikkelien ja keskustelufoorumien perusteella. Jos jonkun UST-renkaita tai muita virityksiä pääsis kokeilemaan Tampereella, niin aina parempi.
Joten onko UST-renkaiden hankinnalle perusteita vai soveltuuko ne paremmin muun tyyppiseen ajoon (enduro- ja trailiajoon)?
Jos päivitän pyörän täysjoustoon, niin pieneneekö/häviääkö UST-renkaiden tuoma etu, kun takanakin on joustoa pitämässä renkaan maassa ja vaimentamassa pomppuja?
Jos jokin muu ratkaisu tuntuisi paremmalta (tubeless konversio, tubeless ready, pysyminen sisäkumillisissa...), niin perustellut kommentit on aina tervetulleita.
Itse hankin juuri perussetin XT-navat+DTSwiss 4.2d+comp-pinnat paremmiksi kiekoiksi. Vielä ne tuossa odottelee kesäkelejä, mutta nyt on jo tullut mieleen, että olisi ehkä sittenkin kannattanut ottaa etunavaksi joku sellainen jota pystyy vekslaamaan pikalinkun/20mm akselin välillä. Nyt kun on monessa mielenkiintoisessa "ensimmäisessä täysjoustossani" on ollut 20mm-akselille keula.
Nyt kun Schwalben UST-renkaiden paino on kilpailukykyinen niin en keksinyt syytä miksei siirtyä UST-käyttäjäksi. bike-discountilta tuli siis viime viikolla paketti, jossa mm. Shimanon WH-M975 XTR-kiekot. Kuivia kelejä odotellessa on aikaa säätää niitä. Pari kysymystä viisaille ja kokeneille.
Suorassa ovat joten eivät vaadi rihtausta. Puolien kiinnitys näyttää olevan vähän erilainen kuin normikiekoilla. Jos ja kun joskus joudun rihtaamaan niin onko mitään erikoista mitä pitää ottaa huomioon? Kiekkojen mukana tuli työkalut. Toisella ilmeisesti estetään puolan pyöriminen kun toisella kiristetään nippeli/tulppa. Samaan suuntaan kuin normaalisti?
Laakerit on säädetty aika kireiksi (jos rihtaustelineessä antaa kevyesti vauhtia niin pyörii 5 kierrosta). Pitääkö säätää niin, että pyörivät vapaasti (ja ehkä rasvatakin)? Vai?Uuden kartioavaimen joudun taas hankkimaan, 18mm...
Taakse tuli jo viime kesälle laitettu Mavic 717, Shimano XT napa ja DT:n 2.0-1.8 ohennetut pinnat ja viimein kun tuo Feltin etunapa alkaa vedellä viimeisiään olisi tarkoitus laittaa samanlainen setti myöskin eteen. Mutta mutta... Tietenkään juuri nyt ei ole CRC:ssä nuita 717 kehiä (395g), eikä sinne voi edes laittaa tilausta sisään, jos ei haluamasi osa ole hyllyssä. 2. vaihtoehto olisi DT:n 4.2 kehä (405g), mutta yllättäen niitäkään ei ole.
Mitäs muita keveitä ja kestäviä vaihtoehtoja voisi harkita? Sen olen jo päättänyt, että CRC:stä tilaan, sieltä on muutakin tavaraa samalla tulossa ja kokema sekä lukema on positiivista kiekkojen kasauksesta sieltä.
Noin saman painoinen (422g) löytyisi Sun Ringle 0 Degree XC Welded:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=1846
Oisko nuista mihinkään? Ajelu on sellaista XC tykitystä ja kuskilla painoa 75kg, Kuopion maisemissa :)
Sitten nuita DT Swiss X 455 XC Disc (455g) löytyis kans, mutta se on jo 60g painavampi kun Mavic 717 :P
Ihan liian vaikeeta, joko on odoteltava että varastoon tulee 717:aa tai sitten on vaan joku otettava tilaukseen ennen kun Feltti räjähtää ja ajelut on jumissa parhaana ajo kautena...
Fillarimies
03.08.2008, 18.19
Takavanne on parasta uusia jos haluan välttyä ylenpalttiselta säätämiseltä.
Takanavaksi otan Shimano XT Disc Hub Rear M756, koska hintahaitari on alle 170e. Ja taitaa tuohon hintaluokkaan normaali kuulalaakerinapa olla parasvaihtoehto jos ei halua tinkiä kehän kestävyydestä?
Ja olen nyt huomannu että ajotyylini on aika ryskäävää.. Eli kiviä päin mennään lujaa:D (ajotyylissä parantamisen varaa)
Painoa kuskilla 72 kalsarisilteen.
Mikä kehä?
Mavic XC717 disc rim
Mavic XM317 disc rim
Mavic XM719 disc rim
Mavic XM819 disc rim
Mitä ero noilla on kestävyydessä, jos painoa ei nyt oteta huomioon!
Bike-discountista oon kattellu tämmöstä:
http://www.bike-discount.de/shop/k448/a7701/xt-disc-6-loch-mit-mavic-xm-317.html <-- kai tuo on valmiiksi kasattu?
Tää on jo vissin eteen ja taakse?
http://www.bike-discount.de/shop/k448/a8917/xt-disc-6-loch-mit-mavic-xc-717-schwarz.html
Haluan pelata varmanpäälle, että ei tarvi olla kokoajan ostamassa uusia kiekkoja kun vanhat pettää, mutta kuitenki tulee jonkuverran kisailtua niin ei kiitos mitään 2kg per.pää kiekkoja:D
Fillarimies
23.08.2008, 16.34
Noniin nyt tuli actionsportsista kiekot: XT navoilla, sapim 2.0/1.8/2.0 pinnoilla, messinki nipoilla ja mavic en321 disc vanteilla. Kestää ajoa varmaan ihan oikeasti, mutta paino ei ole mitään kevyttä.
Mutta nyt päätin, että kestää pitää, mutta paino ei saa olla mitään halppis kiekkojen luokkaa..
Hyvin olivat kasaan pistäneet, en valita!
Entä hintaluokassa 100-200€ ja 20mm etunavalla?? Ei se paino kauheasti merkkaa, vaan se kestävyys. (ei kuitenkaan mitään 3.5 kg per setti, siis etu ja taka yhteensä) Tarvitseeko edessä ja takana olla sama kiekko?
Liippaa ny ainakin suhteellisen läheltä aihetta... Eli oli lenkillä mennyt 1 pinna takaa poikki. Kysymys kuuluu voiko vanteella ajaa vai meneekö helposti enemmän pinnoja poikki? Ei oo niin kiero että rengas ottais runkoon. Mökkireissulla oon ja pitäis päästä ajamaan mutta ei tiedä uskaltaako jos vanne menee siihen kuntoon että pitää taluttaa piitkän matkan päästä tai menee korjauskelvottomaksi. 30 km päästä lapsuuden kodista vois löytyä vanhoja vanteita mistä vois pinnan ottaa mutta mites niissä, voiko olla paljo eri mittainen pinna jolla korvais? Entäs paksuus? Vanteet on mavicin mx117. Sekava viesti mutta kännykällä viestin kirjottaminen on vähä niin ja näin.
Aika pihalla näistä mtb-kiekoista. Pyöränä Gary Fisher Tassajara, ja jarruina shimanon hydrauliset levyjarrut. Kiinnostaisi nuo shimanon M775 kiekot http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/info_WPSHXT775DI.html eikö pitäisi olla hyvät kiekot, ainakin tuohon hintaan? Sopiiko pyörää? Kestääkö hyvin ajoa, itsellä painoa 80kg? Mitä tarvitsee käytännössä että saa nuo jarrulevyt kiinni noihin vanteisiin? Kiitokset jo etukäteen!
Auttakees nyt joku tietämätöntä :o
Ihan hyvät kiekot.
+ Kevyet hintaisekseen
+ Vaikuttavat ihan kestäviltä (itse ajoin noilla n. 6kk kunnes keula ja sitä myötä kiekot vaihtuivat)
+ Sen verran yleiset että luulisi löytyvän varaosia
+ Tubeless
+ Navat paremmat kuin vanhoissa Shimanoissa
+ Centerlock kiinnitys on oikeasti hyvä
- Alkutuotannossa oli ilmeisesti ongelmia napojen kanssa jotka kuitenkin korjattu aika kauan sitten
- Etupyörän napaa ei saa muutettua eri akselille, eli jos keula vaihtuu nykyaikaisempaan pitää kiekotkin vaihtaa (tämä on itselleni isoin miinus)
- Centerlock adapterit on oikeasti ihan vitun kalliita
- Tehdaskiekkojen pinnojen vaihto on aina paljon isompi operaatio kuin kasattujen kiekkojen (joissa perus osat) kohdalla
Noiden kiekkojen kanssa voi käyttää mitä vain tavallisia jarru-levyjä, mutta vaatii centerlock-adapterit. Useimmiten adapterit maksavat enemmän kuin uudet centerlock jarru-levyt (tosin kannattaa varmistaa että levyt ovat sitten yhteensopivia jarrujesi kanssa).
Kiitoksia infosta. Eli Rokkarin toraan ne kumminkin käyvät? Ja tälläiset menisivät niihin kiinni siis suoraan? http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7687 Ja eikös noiden pitäisi sopia Shimano M486 jarruihin?
Aikomuksena olisi hommata toiset kiekot nykyiseen fillariin ja vaikka foorumia on tullut kahlattua niin muutama kysymys olisi.
Kiekot tulisivat XC-käyttöön kevyelle kuskille (~70kg) ja pyöränä on Kona Blast '07, joten kun pyöräkään ei mikään huippu ole, niin kiekkojenkaan ei tarvitse olla mitään hipoa.
Ajattelin tilata custom-kiekot CRC:stä XT:n navoilla (kehiksi varmaan Mavicin XC717). CRC kauppaa M756 -napoja. Nubukissa olisi tarjolla myös mielenkiintoinen setti, mutta napoina on M775 ( http://www.nubuk-bikes.de/index.php?230&backPID=477&tt_products=5716188). Onkohan noilla navoilla jotain käytännön eroa?
Onkos muuten sellaista etunapaa olemassa johon sopisi sekä 9mm pikalinkku, että 20mm akseli (pyörä päivittyy todennäköisesti ensi syksynä niin ajattelin jos siinä onkin erilainen navan kiinnitys keulassa)?
Edit: katsoin kuvaa uudestaan niin ilmeisesti 775 navoissa on c-lock -kiinnitys jarrulevylle ja 756 -navoissa 6-pulttikiinnitys, joten tämä ratkaisee napavalinnan M756:n hyväksi.
Esim. Hopen navat sallivat akselin vaihdon tarpeen mukaan adaptereilla, tukevat ainakin 9mm, 15mm ja 20mm akseleita. Itse olen päättänyt että aika vahvat perusteet pitää olla jotta ottaisi kiekkoja joita ei saa konvertoitua helposti akselista toiseen.
Halvalla jos haluaa päästä niin aina voi ottaa eteen Hopen navan, ja taakse Shimanon. Noista 775 / 756 navoista on 775 täysin uutta sukupolvea jossa on mm. ainakin tuplasti kiinnityspisteitä vanhaan verrattuna.
Nohhh... mitäs laitetaan
http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/400xt-c-lock-775-dtswiss-xr42d-satz/index.html?no_cache=1&L=0
vai:
http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/418xt-c-lock-775-xr42d-scompalu-satz/index.html?no_cache=1&L=0
ehkä peräti:
http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/005laufradsatz-shimano-xtr-xc717-disc-satz/index.html?no_cache=1&L=0
25e kertoivat kuluiksi, joten kohtuullista. En sitten tiedä. Eipä tässä Jamiksen selässä olla. Runkkoja on kolme ja kiekkoja kahdet, joten jotain pitäis kai tehdä. Tiedä sitten kannattaako noihin kiekkoihin sijoittaa - ~sata grammaa pois parista, miltä se muka tuntuu kun satulakin voi painaa +300g (joopa, olis helppo keventää sieltä) ja ruostepyörällä kun ajaa. Cuben mukana tuli vajaat parisen vuotta sitten jotkut alexrims24 + XT -navat systeemit ja hyvin ovat pyörineet suoraan, semmoset 2tkm tosin vasta.
15/20mm akseleita en osaa kaivata kun keulatkin ovat pikalinkuille. Ehkä se on toi halvin, jos perstasku kestää maksaa 165e kiekkoparista kuluineen. Tais olla ne Crossridet samaa luokkaa ja eiköhän nuo Nubukin kiekot ne peittoa sekä meno, että paluumatkalla...? Ai niin mitkä Crossridet? Keväällä ostin parin, ajanut vähän, alle 500km varmasti, ja jo vaatii huolenpitoa takakiekon pinnat.
Onkohan noi alunippelit niinkkq huono juttu kestävyyden kannalta vai mitenkä on että? Niin ja painothan ei varmaan muutenkaan pidä paikkaansa...
Tuolla (http://www.hi5bikes.fi//product_catalog.php?c=20) olis parit edulliset kiekot (Ritcheyt ja Shimanskin MT65:set), kuinkahan noilla MT65:lla pärjäisi, USTit ja kaikkea.
Jumankauta minkä hintaiset nuo MT65't ovat... Ilmeisesti kyseessä on uusi SLX malli, luulisi siis kestävän sen mitä nuo M775'set ja ehkä enemmänkin (pinnoja enemmän?). Keskiöitä tuskin noissakaan saa konvertoitua eri akseleille, mutta jos kiekkopari maksaa noin vähän se ei välttämättä haittaa...
Kysyn ihan vilpittömällä mielellä kun en tiedä: miten niin halvat? Jos nyt vaikka verrataan näihin (http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/400xt-c-lock-775-dtswiss-xr42d-satz/index.html?no_cache=1&L=0). Mikä se iso ero on tuon MT65-setin hyväksi? Jaa, UST. Se kai se on, ilmeisesti ovat nuo USTikehät sitten aika kalliita.
-UST
-Paino
Mitä sitten pitää tärkeänä, mutta harvoja UST kiekkoja tuossa painoluokassa saa tuohon hintaan. Hyvä diili tuo sunkin postaama kyllä on.
Mitä sitten pitää tärkeänä, mutta harvoja UST kiekkoja tuossa painoluokassa saa tuohon hintaan.Ok. Ei ole tullut noita USTeja vielä edes oikein harkittua, niin eipä tullut tuokaan aspekti mieleeni. Ilmoitetulta painoltaanhan nuo Nubukin 140e:n kiekot ovat hiukan kevyemmät. Ilmoitetulta.
En kyllä ole ihan vakuuttunut, että sillä on mitään väliä tällaiselle aloittelijalle onko sitä painoa kiekoissa sata grammaa enempi vai vähempi. En ole kumien painoistakaan jaksanut ressailla ja niissä tulee kuitenkin (kai) paljon isompia eroja. En osaa sanoa kun en tiedä mitä käyttämäni kumit painavat, varmaan paljon... Ehkäpä kannattaa ostaa vaan XT-navoilla, ei millään ihmekevennysnippeleillä ja pinnoilla sekä kestävillä kehillä varustetut kiekot. Hintalapun, ei painon, perusteella. Eli tuo 140e setti olisi varmaan ihan hyvä, joskin kehät varmaan voisivat olla jytkymmätkin. Liekö silläkään mitään merkitystä - yksiäkään en ole saanut rikki tai edes kieroon. Lukuunottamatta sitä yhtä Crossride-takakiekkoa, jossa yksi pinna on aivan löysällä ja pientä heittoa sen ansiosta.
simojoki
14.01.2010, 19.47
juminy: Mulla on toi 139€ nubukin kiekkosetti sinkula Inbredissä ja hyvin kyllä rokkaavat. Suorat on, eikä pinnoihin ole tarvinnut vielä kajota. Kuskilla kuivapainoa 85kg.
juminy: Mulla on toi 139€ nubukin kiekkosetti sinkula Inbredissä ja hyvin kyllä rokkaavat. Suorat on, eikä pinnoihin ole tarvinnut vielä kajota. Kuskilla kuivapainoa 85kg.Kyllä mäkin alan olla niihin kallellaan. Tuskin tuon hipompia tarvitsen tai opin ihan heti kaipaamaan. Kuskin paino ~ sama.
On kyllä kerrassa kokonaisedulliset kiekot. CRC:stä saa hikiseen vanteet + kuljetuksen tuohon hintaan.
simojoki
14.01.2010, 20.48
Näinpä. Noi myös painaa oikeasti sen karvan auki 1800g ja pikalinkut (xt:t) tulee tietty matkassa samaan rahaan, tosin kuin monessa muussa customikiekkosetissä.
Jumankauta minkä hintaiset nuo MT65't ovat...
Toisaalta esim. Merliniltä saa samaan hintaan 775:t. Toki siihen tulee postit päälle, mutta se on suht pieni hinta painonpudotuksesta.
Edit: Näköjään nyt on special offer yli 224e ostoista, joten XT-kiekoille jää hintaa 242e+posti.
Mitenkäs nuo Shimanon MT65 valmiskiekot, minkätyyppiset laakerit on?
En löytänyt tätä tietoa. Onko kysessä semmonen kartiotyyppinen jota pitäisi osata säätää ja huoltaa vai onko kysessä konelaakeri vai mikä se on semmonen joka vaan vaihdetaan uuteen ku alkaa ryttyileen?
Mitenkäs nuo Shimanon MT65 valmiskiekot, minkätyyppiset laakerit on?
En löytänyt tätä tietoa...
Shimanon sivuilta löytyvä tekninen dokumentti [linkki: pdf] (http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/EV/actionsports/WH/EV-WH-MT65-R-2918A_v1_m56577569830684482.pdf) näyttäis, että on kuulat.
Toisaalta esim. Merliniltä saa samaan hintaan 775:t. Toki siihen tulee postit päälle, mutta se on suht pieni hinta painonpudotuksesta.
Edit: Näköjään nyt on special offer yli 224e ostoista, joten XT-kiekoille jää hintaa 242e+posti.
Joo, tosin sieltäkin taitaa nuo MT65't saada edulllisemmin kuin XT't.
Eihän niitä postikuluja tullutkaan sitä luvattua 25 euroa vaan 20. Ihan kohtuullista kiekkoparille.
Suosituksia kyselen kevyeen trail / enduro tyyliseen ajoon.
Onko kellään hajua mistä takakiekko / napa / kiekkosetti Syntacen x-12 taka-akselille, etunapa 15 / 20mm?
Taka-akselin mitat ovat 12x142mm. joten 135mm leveä napa ei suoriltaan käy, jos ollenkaan? Pysyykö jarrulevylinja kohdillaan jos ajattelee 135mm takanavan kavereiksi laitettavan 3.5mm:n "prikat / holkit" per puoli?
Onko olemassa jollain valmistajalla 3.5mm. holkkeja 135mm navalle?
Itse akselikin on vielä hakusessa.
Mistä k.o. tuotteet mahdollisimman edullisesti?
Äh, pitäisi lukea muiden kirjoitukset ajatuksella, ennen kuin vastailee niihin mitään...
dt swiss 240 ja fr 440 napaan löytyy konversiokitti:http://www.dtswiss.com/Products/Accessories/Hub-Conversion-Kits/Conversion-Kit-142-mm-12-mm-TA-rear.aspx
Hopella ei ilmeisesti vielä myynnissä 142/12 adaptereita.
Erikoisemmat akselit tulee yleensä pyörän mukana.
Ei kai 440 napaan ole virallisesti 15mm etuakselin konversiosarjaa. Olen kuullut että DT-Swiss on lähettänyt joillekin käyttäjille moisen, mutta virallisesti sitä ei ole olemassa.
http://www.dtswiss.com/Products/Acce...m-TA-rear.aspx (http://www.dtswiss.com/Products/Accessories/Hub-Conversion-Kits/Conversion-Kit-142-mm-12-mm-TA-rear.aspx)
For 240s and 440 freeride hubs and XRC 1350, XR/X wheels, XM/M wheels EXC/EX/E wheels.
Tarkoittaako tämä käytännössä sitä että tuolla kitillä pystyy muuttamaan
E 2200
http://www.probikeshop.fr/vtt-freeride-enduro-dh/Wheels-Disc-Wheels-Tube-Type/c29_172_176/p1548/DT-SWISS-Pair-Of-Wheels-E2200/product_info.html
tai X 1800
http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/079dt-swiss-x1800-satz/index.html?no_cache=1&L=0
kiekkosetin tarpeiden mukaiseksi.
Tässä harkinnan alla olevat setit.
Saattoi kuulostaa hieman hölmöltä...
Mitä käytännössä konversiokitti pitää sisällään ja onko muutostyö kotikonstein toteutettavissa?
http://www.dtswiss.com/Products/Acce...m-TA-rear.aspx (http://www.dtswiss.com/Products/Accessories/Hub-Conversion-Kits/Conversion-Kit-142-mm-12-mm-TA-rear.aspx)
For 240s and 440 freeride hubs and XRC 1350, XR/X wheels, XM/M wheels EXC/EX/E wheels.
Tarkoittaako tämä käytännössä sitä että tuolla kitillä pystyy muuttamaan
E 2200 ... tai X 1800 ....kiekkosetin tarpeiden mukaiseksi.
Ei pysty muuttamaan tuota E2200:sta - navat ovat 370:siä, joita ei voi DTSwissin konversiokiteillä muuttaa. Etukiekkoa E2200:sta tehdään / on tehty sekä 9mm että 15 mm että 20 mm versioina, mut tietääkseni takakiekko on ain sama, tuo 9mm. Tuosta X1800:sta en tiedä sanoa mitään.
Suosituksia kyselen kevyeen trail / enduro tyyliseen ajoon.
Onko kellään hajua mistä takakiekko / napa / kiekkosetti Syntacen x-12 taka-akselille, etunapa 15 / 20mm?
Syntacen sivuilta (http://www.syntace.com/index.cfm?pid=1&pk=1314) löytyy tietoa miltä valmistajilta löytyy X-12 yhteensopivat navat/kiekot.
Toi merlinin ilmoittelu on kyllä niin paskaa. Sale wheelseis löytyy:
Hope Pro11 - Mavic XC717/XM719 Pair
http://www.merlincycles.co.uk/images/product/thumbs/00000565-2.jpg (http://www.merlincycles.co.uk/mountain-and-road-bike-wheels/special-offer-custom-bike-wheels/hope-pro11-mavic-xc717-xm719.html)
RRP €302.34
€254.18 (http://www.merlincycles.co.uk/mountain-and-road-bike-wheels/special-offer-custom-bike-wheels/hope-pro11-mavic-xc717-xm719.html)
Sit kun klikkaa sisään niin toi hinta onkin per kappale...
edit: voin tietysti olla aivan pihalla, ei olisi eka kerta.
Toi merlinin ilmoittelu on kyllä niin paskaa. Sale wheelseis löytyy:
Hope Pro11 - Mavic XC717/XM719 Pair
http://www.merlincycles.co.uk/images/product/thumbs/00000565-2.jpg (http://www.merlincycles.co.uk/mountain-and-road-bike-wheels/special-offer-custom-bike-wheels/hope-pro11-mavic-xc717-xm719.html)
RRP €302.34
€254.18 (http://www.merlincycles.co.uk/mountain-and-road-bike-wheels/special-offer-custom-bike-wheels/hope-pro11-mavic-xc717-xm719.html)
Sit kun klikkaa sisään niin toi hinta onkin per kappale...
edit: voin tietysti olla aivan pihalla, ei olisi eka kerta.
Pari. Ei kappale.
Mutta kieltämättä ei kovin selkeitä ilmoituksia. edit: just tuli Merlinin uutiskirje ja siinäkin on jotain häikkää - täysin tyhjä meili. Hyvä!
Vieläkö noi XC717kat kilisee niinkuin mtbr:ssä kaikki valittaa?
719't on ainakin hyvät, ne sä haluisit kun kuitenkin saatat joskus haluta 2.3" nakit alle.
Tjahans, nyt olisi haussa kohtuupainoiset 26" kiekot maasturiin. Olen katellut Fulcrumin red metal 3 kiekkoja jotka lähtisi Ranskasta 325e hintaan. Painoa 1680g pari joten ihan hyvä hinta/painosuhde ja hyviä arvioita saanut mtbrssä. Mietin vaan olisiko muita vaihtoehto tuossa hintahaarukassa jotka olisi suunnillen saman hintaiset tai mieluusti halvemmat? Mitä noi Merlinin kiekot esim. painaa kun ei painoa ilmoiteta? Käykö noihin Fulcrumeihin normi Shimano/Sram pakat vai mitä? Merkki on kai Campan tytär...
http://www.probikeshop.fr/vtt/Wheels-Disc-Brake-Wheels-Tubeless/c29_172_175/p54126/FULCRUM-RED-METAL-3-Wheelset-Standard-Black-2010/product_info.html
Noniin. Tarttis kiekot tohon tenseen, optioina ois kaks vaihtoehtoo:
merliniltä ztr flow kehät, dtn comp pinnat ja pro II navat = alle 400 kotiin kuljetuksilla
tai sitten noi vähän kalliimmat dt swissit (http://www.bike-components.de/products/info/p21403_EX-1750-Disc-6-Loch-Enduro-Laufradsatz-20mm-Steckachse.html) bike componentsilta = 499 plus kuljetukset.
Ajatuksia?
Noniin. Tarttis kiekot tohon tenseen, optioina ois kaks vaihtoehtoo:
merliniltä ztr flow kehät, dtn comp pinnat ja pro II navat = alle 400 kotiin kuljetuksilla
tai sitten noi vähän kalliimmat dt swissit (http://www.bike-components.de/products/info/p21403_EX-1750-Disc-6-Loch-Enduro-Laufradsatz-20mm-Steckachse.html) bike componentsilta = 499 plus kuljetukset.
Ajatuksia?
Ääni DT:n härpäkkeille,nehän on viralliset setä-kiekot ;).
mutanaama
16.03.2010, 12.21
Ääni DT:n härpäkkeille,nehän on viralliset setä-kiekot ;).
Mää olen nuihin Mavicin kehiin ollu pirun tyytyväinen. Kaikki kokeillut ustit menee heittämällä ilman mitään ongelmia.
Actionsports.de
Hope Pro 2 Disc Custom Vorderrad für MTB 26 Zoll
2. Rim:Mavic EX 823 UST disc schwarz
4. Nipples:Alu schwarz
3. Spokes:Sapim Race 2.0/1.8 schwarz
1. Hub:Hope Pro 2 disc VR 6Loch rot
LA.AS.0103
FG.MC.0031
SN.DT.0071
SN.SA.0021
NA.DT.0069
162.40 EUR
Hope Pro 2 Disc Custom Hinterrad für MTB 26 Zoll
2. Rim:Mavic EX 823 UST disc schwarz
1. Hub:Hope Pro 2 disc HR 6Loch rot
4. Nipples:Alu schwarz
3. Spokes:Niro 2.0 schwarz
LA.AS.0146
FG.MC.0031
NA.DT.0063
SN.DT.0071
SN.DT.0073
246.90 EUR
Ainiin unohdin mainita et schwarz ei ole hyväksyttävien kehä värien listoilla.
Merlinin flowt ois toki myös valkoiset.
Bere - EX1750 on toimiva setti. Ittellä on samoilla 240S- navoilla / pinnoilla / nippeleillä tehty setti Dt:n 5.1-vanteella (sama vanne kun EX1750-setissä mut irtonaisena eri nimellä) , eessä napa konvertoituna 15mm läpiakselille ja takana 10mm:ksi eikä moittimista. Väri ei tosin oo valkea...
BTW: uudet Hope ProII:t on hiljaisempia kun entiset, vähän tönkömpää rasvaa sisään niin vapaarattaan saa yhtä hiljaiseks kun tuon DT:n. Ja niitä saa värillisenä :rolleyes:
Muoks: vanne ei DT:llä oo Mavicin UST-vanteen tapaan täysumpio, mut kierroksella stanin keltasta teippiä futaa ustina hyvin - reuna-ura on lähes identtinen Maviciin verrattuna.
Joop, Setäkiekoilla™ mennään nyt.
Tjahans, nyt olisi haussa kohtuupainoiset 26" kiekot maasturiin. Olen katellut Fulcrumin red metal 3 kiekkoja jotka lähtisi Ranskasta 325e hintaan. Painoa 1680g pari joten ihan hyvä hinta/painosuhde ja hyviä arvioita saanut mtbrssä. Mietin vaan olisiko muita vaihtoehto tuossa hintahaarukassa jotka olisi suunnillen saman hintaiset tai mieluusti halvemmat? Mitä noi Merlinin kiekot esim. painaa kun ei painoa ilmoiteta? Käykö noihin Fulcrumeihin normi Shimano/Sram pakat vai mitä? Merkki on kai Campan tytär...
http://www.probikeshop.fr/vtt/Wheels-Disc-Brake-Wheels-Tubeless/c29_172_175/p54126/FULCRUM-RED-METAL-3-Wheelset-Standard-Black-2010/product_info.html
Jännää kyllä ettei ilmoiteta vapaarattaan tyyppiä. Mutta omassa pyörässä on viimevuotiset Red Metal vitoset, ja Shimanon rataspakka, joten Shimano/SRAM on vahva oletus. Eihän Campalla taida maastosarjaa edes olla..
greenman
17.03.2010, 14.07
CRC:ltä Hope pro kakosen napoihin, 717 vanteet ja revolution pinnat. Paino sama, hinnasta lähtee ~50€.
CRC:ltä Hope pro kakosen napoihin, 717 vanteet ja revolution pinnat. Paino sama, hinnasta lähtee ~50€.
Painosta verrattuna mihin? Johtuisko painon pudotus vanteen 17mm sisäleveydestä?
Bere - EX1750 on toimiva setti. Ittellä on samoilla 240S- navoilla / pinnoilla / nippeleillä tehty setti Dt:n 5.1-vanteella (sama vanne kun EX1750-setissä mut irtonaisena eri nimellä) , eessä napa konvertoituna 15mm läpiakselille ja takana 10mm:ksi eikä moittimista. Väri ei tosin oo valkea...
Käsittääkseni ex1750 setin vanne ei kuitenkaan ole täysin sama kuin dt:n 5.1.. Voisiko se olla sama kuin tämä uusi ex 500 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40329)?
greenman
17.03.2010, 14.57
Painosta verrattuna mihin?
??
Johtuisko painon pudotus vanteen 17mm sisäleveydestä?
Vaikea sanoa, kun missä ei mainostettu Fulcrumien leveyttä.
?? Vaikea sanoa, kun missä ei mainostettu Fulcrumien leveyttä.
Ketjussa joka toinen viesti käsittelee eri kiekkoja, helpottaa lukemista jos lainaisi viestin johon meinaa vastata.
Joo, luulin että viittattiin tämänviikkoisiin keskusteluihin.
Mun ymmärtääkseni noi EX1750 kiekot ei ole mainittavasti muuttunut elinaikansa aikana, eli kehien pitäisi olla 5.1't. En ole tosin nähnyt mitään faktaa siitä mitä 5.1'sten ja EX500'sten välillä on eroa. Uusi nimi ja tarrat pinnalla? :D
Mun ymmärtääkseni noi EX1750 kiekot ei ole mainittavasti muuttunut elinaikansa aikana, eli kehien pitäisi olla 5.1't. En ole tosin nähnyt mitään faktaa siitä mitä 5.1'sten ja EX500'sten välillä on eroa. Uusi nimi ja tarrat pinnalla? :D
EX500 on uusi 5.1d kertoo mm. Wheelbuilder (http://www.wheelbuilder.com/store/dt-swiss-ex-500-rim.html). Eli uudet tarrat vanhassa rimassa.
En ole tosin nähnyt mitään faktaa siitä mitä 5.1'sten ja EX500'sten välillä on eroa. Uusi nimi ja tarrat pinnalla? :D
Tämä vissiin. Tilasin 5.1:llä ja EX500:lla tuli ja pika-KVG:n perusteena tarrat vaan erona.
Kehitystä ei voi estää. :D
Jännää kyllä ettei ilmoiteta vapaarattaan tyyppiä. Mutta omassa pyörässä on viimevuotiset Red Metal vitoset, ja Shimanon rataspakka, joten Shimano/SRAM on vahva oletus. Eihän Campalla taida maastosarjaa edes olla..
Joo, hetken asiaa puntaroituani tulin kanssa siihen tulokseen että lienee sram/shimano yhteensopiva yllä mainitusta syystä. Kiekot on tilattu, toivotaan että kerkiää ennen viikonloppua perille.
Voisi kysyä muutaman fillarin osalta mitkä kiikarissa että minkälaatuisia nuo DT Swissin valmissetit on?
Esim "XR20"(Scott Scale 20) ja "XPW1600"(Cube Reaction GTC). Onko aivan susia ja fillarin oston jälkeen vaatii CrossMaxien tms ostoa, vai ajaako noillakin?
e.onpas noistakin vaikea mitään netistä löytää, tuosta Cuben satsista jotain löytyi:
"Die XPW 1600 ist ein Laufradsatz für den Cross-Country-(Renn)-Bereich, getrimmt auf Leichtigkeit, Schnelligkeit und Steifigkeit.
- 32 Loch
- 6-Loch Scheibenbremsaufnahme
Folgendes sind Daten, die bei allen XR/XC Laufrädern/Felgen von DT Swiss identisch sind: Quelle (http://www.dtswiss.com/getdoc/1f6a38e1-078d-43fe-983d-ac49cc610752/TechnicalDatasheet.aspx):
- Felge-Gewicht: ~425g
- Gesammtgewicht (VR+HR Laufrad komplett): ~1,8kg
- Max. Reifendimension: 26'x2.35
- Max. Reifendruck: 4-5 Bar
- Max. Fahrergewicht: 90kg"
Ainakin tuo Cuben XPW1600 ei ole DT'n oikea kiekkosetti, en usko että edes DT'n kokoama (vaikka dt'n osia onkin käytetty). DT yleensä ilmoittaa kiekkojen painon mallissa, noi taas paino muistaakseni reilusti enemmän, eli joku Cuben kusetus kai kyseessä.
Muuten DT'n kiekot ovat yleensä todella hyvin koottuja.
......Onko aivan susia ja fillarin oston jälkeen vaatii CrossMaxien tms ostoa, vai ajaako noillakin?
Jos tuollainen asia mietityttää ja CrossMaxit kuumottaa niin pyydä tarjous fillariehdokkaista niillä. Kyllä kauppiaat joustaa... (analogiset kauppiaat ;) ja Stenger)
Ainakin tuo Cuben XPW1600 ei ole DT'n oikea kiekkosetti, en usko että edes DT'n kokoama (vaikka dt'n osia onkin käytetty).
OEM-kamaa - tehty juuri noiden saksalaisten valmistajien tarpeisiin ja leimattu "puhtaasta" omasta tuotannosta eroavaksi. Tässä linkkiä (http://www.fahrrad.de/community/community/forum/mountainbike/beitraege/kaufberatungsinfos-1/dt_swiss_xpw1600.html) keskusteluun jossa on saatu jopa vastaus Cuben edustajalta.
Ja sama luettavalla kielellä. (http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.fahrrad.de%2Fcommunity%2Fcommun ity%2Fforum%2Fmountainbike%2Fbeitraege%2Fkaufberat ungsinfos-1%2Fdt_swiss_xpw1600.html&sl=auto&tl=en)
Eikö tossa kuitenkin sanottu että cube kasaa ne itse (tai ei ainakaan dt). Näin jostain muistelen lukeneeni.
Eikö tossa kuitenkin sanottu että cube kasaa ne itse (tai ei ainakaan dt). Näin jostain muistelen lukeneeni.
Ei ainakaan saksankielisessä versiossa. Sanotaan vain, ettei se ole suoraan mikään DT:n vakiomalli. Enemmänkin DT:n tuotantoon viittaa, tuo mallimerkintä. DT tuskin sallisi markkinointia valmiskiekkosettinä, jos kasaaja on joku muu.
Mutta näyttää kummikin olevan 90 kiloa kuskin maksimipaino tuolle setille. Ihme hyttysten kiekkoja sitä laittavatkin maastopyöriin.
Joo voihan se olla.. Jenkkien MBA-lehdessä vaan oli esittelyssä Yeti-tallin dh-kilpuri, jossa oli kiekot rakennettu 240s navoista ja kehät purettu EX1750 setistä:seko: Siinä kehille annettiin mallimerkintä 5.1B.. Eli tämän perusteella oletin kehien olevan erilaiset.. Miksi niitä nyt muuten purkaisi valmiista kiekkosetistä, jos 5.1D on sama kehä?
Joo, hetken asiaa puntaroituani tulin kanssa siihen tulokseen että lienee sram/shimano yhteensopiva yllä mainitusta syystä. Kiekot on tilattu, toivotaan että kerkiää ennen viikonloppua perille.
Tänään tuli kiekot, tasan viikko tilauksesta.
Paino on 10g luvattua enemmän parille eli 1695g ust-venttiilit paikallaan mutta ilman pikalinkkuja. Ilman usteja ja linkkuja 4g alle luvatun eli 1681g.
Yksi outo homma johon probikeshop ei tietenkään vastaa sähköpostilla mitään kun on jo rahansa saanut on nuo pinnat. Fulcrumin ja probikeshop.fi nettisivu sanoo että kiekoissa on variable section aero pinnat ja kuvissa on semmoset keskeltä litistetyt hienot pinnat mutta kiekot tuli suorilla, pyöreillä tavispinnoilla.
Kirjottelin myös Fulcrumille ja he pyysivät kuvia. Olivat sitä mieltä että kuvissa kiekot näyttävät normaaleilta 2010 rm3 kiekoilta vaikka pinnat ovat aivan erilaiset kuin mainoskuvissa...
Mene ja tiiä, aion jatkaa urputtamista heille koska yksi syy näiden kiekkojen valintaan oli hienot pinnat :D
Ja vapaaratas on sram-shimano tyyppiä
Mene ja tiiä, aion jatkaa urputtamista heille koska yksi syy näiden kiekkojen valintaan oli hienot pinnat :D
Mites onko tähän asiaan tullut selvyyttä?
Itselläni saattaa hankintalistalle päätyä samat kiekot, joten jos käyttökokemuksia on kertynyt nii pistä ihmeessä tännekin.
Halvin paikka mistä itse noi löysin on bike-components, 319e hintaan.
Osaatteko sanoa meneekö tuolle mavicin XC717 kehälle 2,25 rengas? Suosituksena kyllä on 1-2,10. Vai ottaako suosiolla leveemmän vanteen?
Osaatteko sanoa meneekö tuolle mavicin XC717 kehälle 2,25 rengas? Suosituksena kyllä on 1-2,10. Vai ottaako suosiolla leveemmän vanteen?
Kyllä sillä toimii 2,3 ja 2,4 leveätkin, ei huolta...
Riippunee kumistakin. Esim. osa 2.35" Maxxiksen kumeista on oikeasti 2.1" levyisiä. Haluisin nähdä kun joku laittaa 2.4" Rubber Queenit XC 717 vanteelle (jengi valitellut jo 819 vanteella että tulee ikävä profiili ja meinaa taittua alle).
Kyllä sillä toimii 2,3 ja 2,4 leveätkin, ei huolta...
Ok. Kiitokset vastauksista. Ja eikun kiekot tilaukseen.
hannibaali
10.04.2010, 00.40
Tänään tuli hopen hoopsit ztr355 kehillä kotio, paino 1480gr. Helekatin tiukat laittaa kumit päälle, ajokokemuksia myöhempänä...
Mites onko tähän asiaan tullut selvyyttä?
Itselläni saattaa hankintalistalle päätyä samat kiekot, joten jos käyttökokemuksia on kertynyt nii pistä ihmeessä tännekin.
Tavalliset pyöreät pinnat kuuluvat kuulemma 2010 malleihin, Fulcrumin sivuilla oli väärät kuvat ja speksit, samapa tuo. Käyttökokemuksia vata muutama kilometri.
imartika
10.04.2010, 15.11
Jedi-sport.de myy Fulcrum Red Metal 3-sarjaa 299,- + postikulut tietysti.
onkos jollain kokemusta noista Fulcrum Red Metal 10 kiekoista?
itellä hakusessa maastokäyttöön uudet kiekot. budjetti on pieni ja kiekot
pitäis kestää päivittäistä ajoa.
Sanokaas joku hyvä syy, miksen tilaisi näítä: http://www.actionsports.de/Wheels/Laufrad-Specials/Fun-Works-S-Light-XCR-Pro-Scandium-Sapim-D-Light-1320g-Laufradsa::26635.html
Ei olisi kovin kalliit, mutta kovin köykäset...aineellistuisikohan tässä nyt se kuuluisa "Halpa, kevyt, kestävä...valitse kaksi" -toteamus?
Pikkusen painavampi, mutta (kait) kestävämpi olisi: http://www.actionsports.de/Wheels/Laufrad-Specials/Fun-Works-N-Light-NoTubes-ZTR-Olympic-disc-1390g-Laufradsatz::21569.html
Kiekot tulisi lähinnä kisakäyttöön ja pitempiin mara-lenkkeihin ei-niin-tahkomaisessa-maastossa (eli enemmän polkua ja vähemmän kiviä)
Pohjanpoika98
19.04.2010, 17.09
Sanokaas joku hyvä syy, miksen tilaisi näítä: http://www.actionsports.de/Wheels/Laufrad-Specials/Fun-Works-S-Light-XCR-Pro-Scandium-Sapim-D-Light-1320g-Laufradsa::26635.html
Ei olisi kovin kalliit, mutta kovin köykäset...aineellistuisikohan tässä nyt se kuuluisa "Halpa, kevyt, kestävä...valitse kaksi" -toteamus?
Pikkusen painavampi, mutta (kait) kestävämpi olisi: http://www.actionsports.de/Wheels/Laufrad-Specials/Fun-Works-N-Light-NoTubes-ZTR-Olympic-disc-1390g-Laufradsatz::21569.html
Kiekot tulisi lähinnä kisakäyttöön ja pitempiin mara-lenkkeihin ei-niin-tahkomaisessa-maastossa (eli enemmän polkua ja vähemmän kiviä)
Painolimiitti huomioitava köykäisemmissä:
zugelassen bis 80kg Fahrergewicht
Painavammat menisi ainakin minulle.
Hyvät kisakiekot varmaan, mutta en välttämättä hankkisi "jokapaikanhöyliksi"
JT
Painolimiitti huomioitava köykäisemmissä:
zugelassen bis 80kg Fahrergewicht
Painavammat menisi ainakin minulle.
Hyvät kisakiekot varmaan, mutta en välttämättä hankkisi "jokapaikanhöyliksi"
JT
Joo, no mut punnitaan neuvolassa: 70kg, mutta totta silti...painavammat vois kestää tahkollakin enemmän kuin ekan kiven mitä ei jaksa/voi enää kiertää :P
jannevaro
20.04.2010, 15.34
Mulla on tässä kesällä hyvin aikaa päivitellä maasturia niin ajattelin ainakin uudet kiekot hommata. Rajoittimena meikäläisellä on tuo center lock kiinnitys levareille. Roseelta saisi erittäin halvalla Mavicin 717 kehällä ja XT:n navoilla 169€ tommoiset:
http://roseversand.com/output/contro...&detail2=11202 (http://roseversand.com/output/controller.aspx?cid=156&detail=10&detail2=11202)
Vain hieman lisää ja saisi todellä kevyet kiekot. Joskin tuota DT-Swissin kehää MTBR:ssä letkuksi haukuttiin (osa haukkui): http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bike...p-2/index.html (http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/26-lsatz-shimano-xt-775-c-lock-xr400d-scomp-2/index.html)
Tai sitten satsaisi satasen alkuperäiseen ideaan ja ottaisi XTR:n navoilla. Tätä napaa ei enää MTBR:ssäkään haukuttu (XT-napa sai myös osalta haukut):
http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bike...alu/index.html (http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/26-lsatz-shimano-xtr-975-mavic-xc717-disc-dtcb-alu/index.html)
Onko kommentteja? Mulla ei ole mikään kiire uusien kiekkojen kanssa. Ne tulee joka-paikan-höyliksi, mettään ja talvikäyttöön työmatkoille. Kevyehköt saisivat olla...
jannevaro
22.04.2010, 12.01
Eikö oikeasti ole mitään kommenttia edes noihin napoihin xt vs. xtr? Tai että onko toi Mavicin 717 hyvä kehä?
Entä miten on Nubukin toimitukset on kestäneet? Onko niillä noi kiekot valmiina vai aletaanko niitä osia vasta tilailemaan kun teen tilauksen?
Eikö oikeasti ole mitään kommenttia edes noihin napoihin xt vs. xtr? Tai että onko toi Mavicin 717 hyvä kehä?
Jaa niin, eikös kukaan ole vastannut... 717 on hyvä. XTR on kevyempi ja "hienompi" kuin XT.
Entä miten on Nubukin toimitukset on kestäneet? Onko niillä noi kiekot valmiina vai aletaanko niitä osia vasta tilailemaan kun teen tilauksen?
Onko sillä jotain väliä, sillä toteathan itsekin:
Mulla on tässä kesällä hyvin aikaa päivitellä maasturia niin ajattelin ainakin uudet kiekot hommata....
Kyllä sää ne kesäksi saat.
...MTBR:ssä letkuksi haukuttiin...
...Tätä napaa ei enää MTBR:ssäkään haukuttu (XT-napa sai myös osalta haukut)...
Ei kannata uskoa kaikkea mitä internetissä sanotaan :cool:
...Rajoittimena meikäläisellä on tuo center lock kiinnitys levareille...
Kai olet tietoinen, että adaptereita on olemassa?
Pohjanpoika98
22.04.2010, 12.33
Hei Janne
Omakohtaista kokemusta XT/XTR-napojen eroista ei ole ( vielä -
XTR-napaiset XM517-juuri "työn alla" ), mutta vm. 2001 LX ainakin kesti viime kesään asti hyvin, viime kesänä tosin laakerikuulat ja - pesät menivät finiittoon...
Uusia XT-napoja ei ole kehuttu, mutta onhan niiden hintakin vain karvan verran isompi kuin Deoren....
Jos haet kestävyyttä niin ota XTR
JT
Itselläni on seuraavat vanteet olleet puolisen vuotta ja mitään pahaa ei ole sanottavan. Vapaaratas pitää sopivan teknistä ääntä mutta ei kuitenkaan riitä tarpeeksi herättämään jalankulkijoiden huomiota.
Navat ovat minun mielestä hyvät ja kestävän oloiset.
http://www.actionsports.de/Wheels/Laufrad-Specials/Fun-Works-N-Light-NoTubes-ZTR-Olympic-disc-1390g-Laufradsatz::21569.html
jannevaro
22.04.2010, 13.12
Onko sillä jotain väliä, sillä toteathan itsekin:
Kyllä sää ne kesäksi saat.
Kiinnostaa toi toimitusaika nyt kuitenkin. Yksi kaverikin on sieltä kiekkoja tilaamassa ihan työmatkapyörään ja voi olla että itsekin maastoon hinkuisi jo suunniteltua aiemmin...
Mut kiitoksii vastaamisest!
simojoki
22.04.2010, 14.18
Viime kesänä tilasin Nubukilta maastokiekot, oliskoha ne viikossa tullu, en enää muista enkä jaksa etsiä foorumilta omia viestejä aiheesta.
Edit: jaksoinpas kaivaa sähköpostista tiedon - 7 vrk
Kai olet tietoinen, että adaptereita on olemassa?
Kannattaa vaan selvittää se adapterien hinta ennen kuin laskee niiden varaan. Nimimerkillä ostin tarjouksesta uudet jarrut centerlock laikoilla 10e kalliimmalla kuin mitä vanhojen jarrujen valmistajan tukemat adapterit maksoivat.
No ei noi post-is/ is-post adapterit niin kallita ole, ja senhän sä hyvin tiesitkin.
Tuossa puhuttiin centerlock -> 6-pultti adaptereista jotka ovat järjettömän hintaisia ollakseen semmoisia pieniä muovinpalasia.
Oho puusilmä minä... Muistelin lukeneeni satulamounteista enkä jaksanut ees rullaa sivua ylös tarkistaakseni... :(
Kannattaa vaan selvittää se adapterien hinta ennen kuin laskee niiden varaan....
Niinpä. Jarrulevyjäkin voi ostaa. Kyllä minäkin hiukan mietin millä tavalla kysyjää asia rajoittaa:
...Rajoittimena meikäläisellä on tuo center lock kiinnitys levareille...
jannevaro
22.04.2010, 16.45
jaa, käykö se sitten mun jarruihin jos hommaankin 6-pulttisen kiekon ja uuden jarrulevyn joka on 160mm kuten vanha?
Olettaen että jarrulevy on yhteensopiva niiden jarrujen kanssa niin kyllä. Usein ovat yhteensopivia jopa merkkien välillä, oleellisinta kai ettei laikan paksuudessa ole suurta eroa, ja että laikan jarrupinnan leveys ei pienene merkittävästi.
simojoki
22.04.2010, 19.10
Siis onko sulla nyt itelläs centerlock levyt? Jos on, niin miksi sun pitäs ostaa sit 6-bolt navoilla ja uusilla levyillä kiekot? Eikö noi xt/xtr:t ole nykyaikaisempia centerlockeilla ja jos ei Shimano käy, niin DT:n 240:stä taitaa saada kans suoraan centerlockina?
http://www.getprice.com.au/images/uploadimg/767/350__1_shimano-fhm775-med.jpg
http://www.prowheelbuilder.com/photos_lg/xt6boltdiskblackblackhub.jpg
jannevaro
23.04.2010, 13.41
Siis onko sulla nyt itelläs centerlock levyt?
On.
Jos on, niin miksi sun pitäs ostaa sit 6-bolt navoilla ja uusilla levyillä kiekot?
Ei pidä, mutta en tiennyt että se on mahdollista.
Eikö noi xt/xtr:t ole nykyaikaisempia centerlockeilla ja jos ei Shimano käy, niin DT:n 240:stä taitaa saada kans suoraan centerlockina?
En tiedä nykyaikaisuudesta. Minusta DT Swissiä näkyi enempi 6-pulttisena ja Hopea ei kai muuna saakaan. XT/XTR:n varmaankin ottaisin centerlockina...
Ite hommasin juuri noi Mavic crossride disc:it. Ihan lähikauppiaalta vaan.
Takakiekko menee heti uutena takuuvaihtoon,koska kehän sauma irvisti senverran rumasti ettei uskalla ottaa käytöön.
En laadusta tiedä sen enempää vielä mut omissa kiekoissa oli tarra
"made in Romania"
p.s. tulevat nykyään suoraan centerlock navoilla ja 6-pultti adapterit on mukana.
Enpä jaksa nyt perustella, mutta mun suositus - ainakin tutuille - on, että jättäis ne Crossridet kauppaan. No sen verran, että ainoat halpiskiekot mulla, joissa vähäisen ajon jälkeen pinnoja totaalisen löysällä. En toki tarkastanut kovin suurella pieteetillä (tai jollain semmosella) ennen käyttöönottoa, ihan kuten en noita muitakaan, joten en tiedä oliko ne vaan huonosti kasattu vai muuten vaan ihan sudet. Kattoo nyt kun saa taas aikaiseksi ajaa niillä, että pitääkö kirraus. Niin ja, jotta tästä saa kiinni, niin olen nössöjen nössö, en edes muista olenko saanut koskaan ikinä mitään (tänään) fillarista maastossa rikki. Kumitkin ovat tainneet mennä sepelistä kadulla.
Kyl melkeen kannattaa ostaa halpissarjassa XT-napaa (CL-775 vaikuttaa hyvältä, mutten ole ehtinyt ajaa kuin 30km) ja jotain peruskauraa, 32 tai 36 pinnaa. Jotain valittelua muuten joskus kuullut, että ne XT-navat eivät kestä huoltoa...
Itsellä on kahdet Crossridet (levyjarru, pikalinkku), yksi pari jäykkäperäisessä, toinen täysjoustossa, eikä ole mitään ongelmia ollut. Paria pinnaa on kiristetty, navat pysyneet kireydessään, ja vanteet suorana. Molemmat kiekkoparit ovat saaneet kuitenkin melkoista rynkytystä, kun painoa on 100-105kg. Eihän ne kevyimmästä päästä ole, mutta ihan laatukiekot, tiedä sitten miten tuotanto on muuttunut. -08 ja -09 vuoden mallit omistan.
Antti Kuitto
25.04.2010, 15.04
Jotain valittelua muuten joskus kuullut, että ne XT-navat eivät kestä huoltoa...
Siis navat eivät kestä huoltamista? Mutterit pyöristyy, laakerikuulat hajoavat uudesta vaseliinista jne? :D
Siis navat eivät kestä huoltamista? Mutterit pyöristyy, laakerikuulat hajoavat uudesta vaseliinista jne? :DKahden pisteen vihje kuului, että vika ei ole navassa per se.
snowfake
16.05.2010, 00.30
Olisiko kellään hajua noista "Alex RHD 26"" kiekosita jotka tulevat spessun rockhopperissa, eli paljonko painavat? Eli kannattaako painon puolesta ruveta vaihtelemaan. 17mm tietenkin vähän kaposet 2.4" renkaille... meneekö keittiövaa'an hankkimiseksi ?)
Miten nuo Crossmax ST:t ja SLR:t nykyään, toiset sanoo palstoilla että on ongelmia ja toiset taas tykittää niillä freerideä ilman mitään.
Ja miten huolto Suomessa, osaako kukaan pk-seudulla esim rihdata noita ja saako esim pinnoja hyllytavarana? Miten jos ostaa Euroopasta, huoltaako Suomessa joku liike kuitenkin(takuuhuoltona?).
Noi nyt kuitenkin on niin saatanan seksikkään näköisiä kiekkoja että siksi aina kiinnostavat.
Rihdata osaa kaikki jotka yleensäkään sen osaavat, takuuhuolloista turha haaveilla, varaosia (pinnat, vapaarattaat) porukat saaneet vaihtelevalla menestyksellä maahantuojalta tai liikkeistä. Netistä saa varaosia kohtuullisesti ainakin uusimpiin malleihin.
Ei voi suositella ainoiksi kiekoiksi.
Auttakaas vähän nöösiä. Minulla on Cube LTD Comp, jossa kiekkoina RFR ZX24 + Shimano M525 navat. Käsittääkseni nuo on aika painavat, jostain luin että 2,2kg. Pientä päivitystä tekisi siis mieli ja ajattelin, että kiekkojen vaihto vaikuttaa varmaan ajamiseen eniten, kun pyörivä massa pienenee ja samalla kevyemmät kumit. Olen katsellut Fulcrum Red Metal 5 kiekkoja ja sitten http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Wheelset-Specials/Shimano-XT-disc-756-6-Loch-DT-Swiss-XR400-Laufradsatz-black::27766.html nuo pisti silmään. Custom-kiekkoja löytyy useastakin kaupasta, mutta kun en näistä tajua hirveästi niin ei viitsisi summassa tilata. Hakusessa parannusta alkuperäisiin nähden ja budjetti n. 200€. Saako tuohon rahaan mitään sellaista, että kannattaa päivittää?
force115
04.07.2010, 00.15
Eli tuollaiseen 100mm molemmista päistä joustavaan maasturiin olisi tarkoitus päivittää kevyemmät vanteet. Ajelu pääasiassa polkuja pitkin eli juuria ja kiviä on sopivasti mitä täältä Tampereen seudulta löytyy, kuskilla painoa sen 70kg, jos se nyt jotain merkitsee.
Mitäs olette mieltä tällaisesta vannesetistä:
http://www.bikeonline.eu/catalog/pro...oducts_id/2253 (http://www.bikeonline.eu/catalog/product_info.php/cPath/0_21_29/products_id/2253)
tai tämä:
http://www.bikeonline.eu/catalog/pro...oducts_id/2183 (http://www.bikeonline.eu/catalog/product_info.php/cPath/0_21_29/products_id/2183)
Ohiampuja
05.07.2010, 23.28
Shimano XT WH-M775 kiekot 259 euroa. Onkos tuo jo aika halpa hinta XT-kiekoista?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=6444;page=1;m enu=1000,2,140,17;mid=2;pgc=0
-Miten noissa vanteissa on laatu/kestävyys? Esim miten DT:n vanteet, MTBR:ssä arvostelijat sanovat että XR4.2 on heikko vanne(?), entäs XR400?
-Miten NoTubesit, Olympicko on kestävämpi/jäykempi kuin Alpine? Tuleeko DT:n Aerolightien kanssa ok jäykkä kiekko jos noita NT:iä käyttää?
-Jos NT:ien kanssa käyttää sisä/normirengasta, tarvitseeko vannenauhaa ja riittääkö normaalisisärenkaan venttiili(SV14/presta) noiden kanssa? Onko noissa rengas helppo saada vanteelle ja onko ok esim Olympiciin laittaa 2.25 leveä nakki?
edit. Edellisten jatkoksi, onkol Tunen navat(King Kong) ok kamaa, esim kuten tässä http://www.starbike.com/php/product_info.php?lang=en&pid=6894 ,uskaltaako hiilikuituun luottaa taka-akselina?
Shimano XT WH-M775 kiekot 259 euroa. Onkos tuo jo aika halpa hinta XT-kiekoista?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=6444;page=1;m enu=1000,2,140,17;mid=2;pgc=0
Onhan se 50€ halvempi kuin hi5bikesin suomihinta. En sitten tiedä postien jälkeen.
Onhan se 50€ halvempi kuin hi5bikesin suomihinta. En sitten tiedä postien jälkeen.Eikse ero ole 70e? Ja postien jälkeen varmaan luokkaa 50e. Saksasta varmaan 30e ja Hi5:sta varmaan 10e. Mut joo, aiheeseen:
Ei taida mitään ns. kunnollista olla USTirintamalla hintaluokassa 200e/satsen? Nimittäin sisuririntamalla tuolla tai vähän alle saa jo tälläselle aloittelijalle ihan loistorinkulaa alle (esim (http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/26-lsatz-shimano-xt-756-mavic-xc717d/index.html).). Mutta onko USTipuolella vielä mitään muuta sinnepäinkään kuin Shimanon MT-65 (http://www.bike-discount.de/shop/k644/a26663/wh-mt65-centerlock-ust-disc-wheel-set.html) ja sekin menee posteineen sinne kahden ja puolen sadan ja sitten kannattaisi jos katella sitä XT:tä ehdottomasti. Ei taida olla USTi vielä(kään) nuukan sunnuntaiajelijan hommia? Mitään varsinaista tarvetta ei USTiin ole (kumit kestää, nykyistä pienempiä paineita en kaipaa) mutta voisihan sitä kokeilla, jos kohtuuhintaan...
Mutta onko USTipuolella vielä mitään muuta sinnepäinkään kuin Shimanon MT-65 (http://www.bike-discount.de/shop/k644/a26663/wh-mt65-centerlock-ust-disc-wheel-set.html) ja sekin menee posteineen sinne kahden ja puolen sadan ja sitten kannattaisi jos katella sitä XT:tä ehdottomasti. Ei taida olla USTi vielä(kään) nuukan sunnuntaiajelijan hommia?
Fulcrumin Red Metal 3 (http://www.bike-discount.de/shop/k644/a7151/red-metal-3-disc-centerlock.html) menee aikalailla samaan hintaan.
Ridefreen myyntipalstalla tekee joskus ihan kunnollisia löytöjä, jos nuuka sunnuntaiajelija ei halua ostaa kaikkea uutena.
Fulcrumin Red Metal 3 (http://www.bike-discount.de/shop/k644/a7151/red-metal-3-disc-centerlock.html) menee aikalailla samaan hintaan.Joo, kattelin kans. Ei vaan herännyt tarve vielä noidenkaan myötä. Kyl se taitaa mennä sisuripelleilynä vielä seuraavakin pari, jos niitä nyt on edes tarve hankkia. Jaa, tommonen (http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/26-lsatz-shimano-xt-756-mavic-xm819-ust-rbl/index.html) vaihtoehto olis kanssa. Painoa on...
Ridefreen myyntipalstalla tekee joskus ihan kunnollisia löytöjä, jos nuuka sunnuntaiajelija ei halua ostaa kaikkea uutena.Kyllä joo. Kiekkoja vaan pitäis päästä hipelöimään ja monesti ne ovat tarjolla kauempana kuin lähin posti/matkahuolto, joista on kamoja kätevä hakea.
Fulcrumin Red Metal 3 (http://www.bike-discount.de/shop/k644/a7151/red-metal-3-disc-centerlock.html) menee aikalailla samaan hintaan.
Nuo tuli äskettäin hommatua. Ihan kelpo kiekot, vaikka vapaaratas ei raksutakaan yhtä ihanasti kuin Hügi aikoinaan :)
Onko kellään kokemusta näistä "halpanavoista", eli Novatec(esim X-light), Fun Works, A2Z jne jne? Ovatko mistään kotoisin? Noilla kuitenkin Saksan maalla tekevät halpoja kiekkoja kun Olympic/XRay-komboja saa alta 400€:n, ja kevyitäkin nuo kiekot jo on. Hintaero DT/Tune/Acros-navallisiin kiekkoihin melkoinen.
xtrainer80
26.07.2010, 20.14
Ajattelin hommata uudet kevyet kiekot, onko näistä kellään kokemusta, kai joku on tilannut:
http://www.actionsports.de/Wheels/Laufrad-Specials/Fun-Works-S-Light-XCR-Pro-Scandium-Sapim-D-Light-1320g-Laufradsa::26635.html
Käytännössä pelkästään kisakäyttöön olisi tulossa, lähinnä maratonajeluun, ehkä tulevaisuudessa jokin XC-kisakin.
Kevyethän nuo on ja halvat, mutta missä kohtaa on tingitty ja onko heikoin lenkki juuri nuo navat?
Ajattelin selvittää tarkemmin paljonko ust-kiekkojen hankinta kustantaisi. Valikoimaa harventaa se, että eteen pitäisi löytää 15mm akselille sopiva napa. Levyjarrut on kiinni kuudella pultilla.
Olen lähinnä löytänyt Shimanon XT-navoilla olevia, ja juuri äsken myös bike24:sta XT-M776 navalla eli 20 millin akselilla kasatun kiekon.
Onko muilla valmistajilla kriteerit täyttäviä (15mm & UST & 6pultti-disc) kiekkoja?
..Helpottaisi etsintää jos tietäisi millä valmistajien koodeilla hakea..
Linkeistä kiitollinen
pööräilijä
31.07.2010, 12.01
-Ihan huipulta löytäisi Mavicin Crossmax slr:n jonka saa myös 15mm akselilla ja joko centrelockilla tai 6-pultti kiinnityksellä. Myöskin hyvin köykäset, hintavat toki.
-Myöskin Mavicin Crossmax ST on ust ja samoilla ominaisuuksilla.
-Ainahan centrelockin voi muuttaa adapterilla 6-pultiks. Hintaa muutoksellla noin 30€/pää ja painoo tulee jotai 15grammaa kanssa enemmä :D
-Sitten olis DT Swissillä XM 1550 TRICON kiekot, jokka on köykäset ja hienot. Saa myös 15mm-akselilla, mutta adaptereilla pitää muuttaa 6-pultiks. Hintaakin on Shimanoja enemmän.
-Millainen on kiekko budjettisi, etten vain kalliita ehdottelisi.
Ajattelin hommata uudet kevyet kiekot, onko näistä kellään kokemusta, kai joku on tilannut...
Mullon paritkin Actionsportin kiekot ja molemmissa nuo S-light -navat. Kestäviltä vaikuttaa, kun vapaarattaassakin on kuusi kappaletta kynsiä. Sen takia ne ovat kyllä tavallista äänekkäämpiä. Huolto ja laakerien vaihto onnistuu myös helposti, kun lähtee helposti kaikki irti. Sen takia kyllä saattaa tulla väljää ajan myötä.
xtrainer80
31.07.2010, 15.37
Mullon paritkin Actionsportin kiekot ja molemmissa nuo S-light -navat. Kestäviltä vaikuttaa, kun vapaarattaassakin on kuusi kappaletta kynsiä. Sen takia ne ovat kyllä tavallista äänekkäämpiä. Huolto ja laakerien vaihto onnistuu myös helposti, kun lähtee helposti kaikki irti. Sen takia kyllä saattaa tulla väljää ajan myötä.
Kiitos tästä, taidan laittaa kiekot tilaukseen. Hinta/keveys-suhde on kyllä lyömätön. S-light napoja kehuttiin jollain ulkomaisella foorumillakin, että on ihan ok-kamaa.
Toivottavasti eron huomaa, kun 1900 gr kiekkosetti vaihtuu n. 0,5 kg kevyempään. Jatkossakin tietty reenit painavemmilla kiekoilla, niitä ei pahemmin tarvitse sääliä.
Mä taidan kuitenkin ostaa setin DT240s-navoilla. Kun vain osaisi päättää Alpine/Crest vanteiden välillä(X Rayt on pinnat joka tapauksessa). Noissa vanteissa vaikeuttaa valintaa se että Alpinet on korkeampina paremman näköiset mutta Crestit varmaan luotettavammat käytössä.
-Ihan huipulta löytäisi Mavicin Crossmax slr:n jonka saa myös 15mm akselilla ja joko centrelockilla tai 6-pultti kiinnityksellä. Myöskin hyvin köykäset, hintavat toki.
-Myöskin Mavicin Crossmax ST on ust ja samoilla ominaisuuksilla.
-Ainahan centrelockin voi muuttaa adapterilla 6-pultiks. Hintaa muutoksellla noin 30€/pää ja painoo tulee jotai 15grammaa kanssa enemmä :D
-Sitten olis DT Swissillä XM 1550 TRICON kiekot, jokka on köykäset ja hienot. Saa myös 15mm-akselilla, mutta adaptereilla pitää muuttaa 6-pultiks. Hintaakin on Shimanoja enemmän.
-Millainen on kiekko budjettisi, etten vain kalliita ehdottelisi.
Kyllähän niitä alkoi löytyä kun täältä kysyy :)
Hintahaarukka mielellään noin 300€, ainakin sillä hinnalla oon jotain kiekkosettejä nähnyt kaupattavan. Ymmärrän toki ettei tuolla budjetilla keveintä saa mutta ihan keveintä ei olla hakemassakaan.
Centerlock ei sinänsä häiritse, jos sillä kiinnitetty levy käy ilman säätöä nykyiseen satulaan. Tarkoitan siis sitä että olisi mahdollisimman helppoa vaihtaa kiekot ennen lenkkiä, eli kiekoissa olisi toiset levytkin valmiiksi. Jopa voisin ostaa toisen pakan, tai no ehkä kuitenkin vaan työkalun sen irrottamiseen.
Kiitos vinkeistä, alan tutkimaan..
pööräilijä
31.07.2010, 20.42
Mitä nyt ettiskelin, niin mielestäni parhaat vaihtoehdot 300€ budjettiin olisivat:
Fulcrum Red Metal 3 HH Disc Center Lock QR15 (http://www.bike-components.de/products/info/p23144_Red-Metal-3-HH-Disc-Center-Lock-QR15-Laufradsatz-Modell-2010.html) Köykäset 1685 g ja hinta 299€ ja vieläpä aito UST-kehä, ei mitää teippejä. Teipit toimivat kyllä loistavasti, mutta voi vahingossa rikkoa rengasraudalla.
Shimano WH-M778 XT Center Lock (http://www.bike-components.de/products/info/p21483_WH-M778-XT-Center-Lock-Laufradsatz.html)
Vielä kohtuu painoiset, 1744 g, hintaa kertyy 329€, mutta hyvät. Kotimaasta (Hi5bikes.fi (http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2365)) sais hintaan 358.00€, jossa paikan päällä olis vielä tinkimahollisuus ja jos noutaa vaikka työreissun yhteydessä, jolloin jää halvemmaks kuin saksasta postikulujen kanssa.
Painot on mitä on, eri paikoissa eri. Mutta noin suurinpiirtein oikeessa.
Vertti83
31.07.2010, 23.48
Lainaan vähän topiikkia, kun itelläkin olisi tarkoituksena hommata jonkinlaista UST kiekkosettiä, ja oma "probleema" on se että mulla on etupyörässä tuo DT:n RWS läpipultti, ja yhteensopivuudesta näiden kanssa ei ole tarkempaa käsitystä eikä vanteiden yhteydessä yleensä mainintoja.
Toki voisin käyttää noita normi pikalinkkuja, mutta oletettavasti tua RWS läpipultti olis ainakin etupäässä jämäkämpi ratkasu kuin normi pikalinkku(?) ja mieluusti siksi sellaista käyttäis. Eli vaatiiko tuommosen käyttö "yhteensopivan" vanteen ja jonkinmoisen kitin, vai onnistuuko tollasen apinointi jotenkin sen normi pikalinkun "ulkoakselin" tilalle?
pööräilijä
01.08.2010, 01.28
Ainakin DT Swissin Trigonit ovat yhteensopivia läpipultin kanssa ja sitten noita DT:n 240s napoja saa kaikilla variaatioilla. Läpipultti on ehdottomasti jämäkämpi kuin normipikalinkku. Ittellä normi RWS ja paljon parempi kuin normaalit linkut. Kannattaa tarkistaa DT:n valikoima jos löytyisi itselle sopiva ratkaisu, tai sitten custom kasatut.
Miten noiden RWS:ien kanssa oikein on, niistä on niin paljon myös negatiivista arviota. Milloin ratchet hajoaa parissa kuukaudessa tai joku muovipinta deformatoituu. Miten on?
Mitä nyt ettiskelin, niin mielestäni parhaat vaihtoehdot 300€ budjettiin olisivat:
Fulcrum Red Metal 3 HH Disc Center Lock QR15 (http://www.bike-components.de/products/info/p23144_Red-Metal-3-HH-Disc-Center-Lock-QR15-Laufradsatz-Modell-2010.html) Köykäset 1685 g ja hinta 299€ ja vieläpä aito UST-kehä, ei mitää teippejä. Teipit toimivat kyllä loistavasti, mutta voi vahingossa rikkoa rengasraudalla.
Shimano WH-M778 XT Center Lock (http://www.bike-components.de/products/info/p21483_WH-M778-XT-Center-Lock-Laufradsatz.html)
Vielä kohtuu painoiset, 1744 g, hintaa kertyy 329€, mutta hyvät. Kotimaasta (Hi5bikes.fi (http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=2365)) sais hintaan 358.00€, jossa paikan päällä olis vielä tinkimahollisuus ja jos noutaa vaikka työreissun yhteydessä, jolloin jää halvemmaks kuin saksasta postikulujen kanssa.
SUURKIITOKSET! Kyllä noilla hinnoilla hi5bikes vie voiton. Sinne on muutakin asiaa kun vain ehtisi paikan päälle käymään.
Kun tuntuu, ettei tuo cc-pyörä ilmaannu alleni täksi vuodeksi, niin pitäisi katsella vaihtoehtoja, joilla saisi tuota takajäykkää sykkimään hieman paremmin. Eli hakusessa olisi halpa, mutta kevyt, kiekkopari maantielle. Maastoon niillä ei mentäisi, joten sellaista kestävyyttä ei tarvitse. 300 euroa voisi olla budjetin yläraja ja siihen hintaan mielellään mukana olisi jo renkaatkin (ehkäpä 1.35 Schwalben Kojakit). UST:tä ei ole ollut käytössä, mutta siihenkin voisin lenkkikäytössä siirtyä.
pööräilijä
01.08.2010, 12.51
Miten noiden RWS:ien kanssa oikein on, niistä on niin paljon myös negatiivista arviota. Milloin ratchet hajoaa parissa kuukaudessa tai joku muovipinta deformatoituu. Miten on?
Eipä kannata ottaa ressiä siitä RWS-systeemistä. Suurin murhe on että rikot kaatuessa sen muovisen vivun, ja se menee helposti. Mutta paras tapa hyödyntää tämä systeemi, on ottaa vipu taskuun, jolloin ei mene rikki ja kiekon saa nopeemmin irti/kiinni. Ja grammanviilauksen kautta myös tehokkaampaa.
Kun tuntuu, ettei tuo cc-pyörä ilmaannu alleni täksi vuodeksi, niin pitäisi katsella vaihtoehtoja, joilla saisi tuota takajäykkää sykkimään hieman paremmin. Eli hakusessa olisi halpa, mutta kevyt, kiekkopari maantielle. Maastoon niillä ei mentäisi, joten sellaista kestävyyttä ei tarvitse. 300 euroa voisi olla budjetin yläraja ja siihen hintaan mielellään mukana olisi jo renkaatkin (ehkäpä 1.35 Schwalben Kojakit). UST:tä ei ole ollut käytössä, mutta siihenkin voisin lenkkikäytössä siirtyä.
Tiukka budjetti, mutta mahdollinen. Esim actionsportista simpan SLX navoilla ja kevyillä kehillä päästään varmaankin kohtuulliseen(ehkäp 1600-1700g) painoluokkaan. Taakse (http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Custom-Wheels/MTB-Disc-26inch/Shimano-SLX-Disc-Custom-Hinterrad-fuer-MTB-26-Zoll::23107.html) Eteen (http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Custom-Wheels/MTB-Disc-26inch/Shimano-SLX-Disc-Custom-Vorderrad-fuer-MTB-26-Zoll::23111.html)
Mutta oikeesti kyvyt olisi Egle-partsin setti (http://www.bikesportworld.de/V3i/oxid.php/sid/ed174fdd0510aeeef41fc3c6e5cc2bbd/cl/details/cnid/100/anid/elh4b211fe2ef4695.47974267/FRM-XMD-388-Novatec-X-light-MTB-Laufradsatz/) FRM kehät ja jokkut navat. Paino hyvä, mutta ehkei huoltamatta kauheen kauaa kestä noi navat. Tubeless mahdollisuus teipillä ja venttiilillä. Sen jälkeen onkin jo vaikee saada muuta aikaseks.
Tilasin tuossa joku viikko sitten actionsportista tollaset:
XT- kiekot (http://www.actionsports.de/gb/Wheels/System-Wheels/Shimano-WH-M775-XT-Cross-Country-Wheelset-Disc::17296.html)
Ei ole sitä läpipultti mahdollisuutta, mut olen nähnyt tuollase modattuna. Eli ulkokoolit tais olla vain erillaiset niihin 778 verrattuina. NO sen tarkempaa tietoa tästä ei ole kuin 775 15mm läpipulteilla modaamisen jälkeen.
xtrainer80
01.08.2010, 16.39
Taidankin tilata nämä, viiskymppiä halvemmat, jää rahaa vielä uuteen takapakkaan:
http://www.actionsports.de/gb/Wheels/Wheelset-Specials/Fun-Works-N-Light-XCR-Pro-disc-1350g-Laufradsatz::28991.html
Nyt tyhmä kysymys, onhan tuo "laufradsatz" yhtä kuin kiekkopari? Jos tuo on yhden kiekon hinta niin sitten unohdan.
Kandee kuulemma putsata välillä.
Nykyinen RWS ei oo hintansa väärti - kuten drop jo kertoi, sen hantaakin sisukset kannattaa pitää puhtaana. Jos siellä on kakkaa tai jäätä, niin pikkuruiset muovihampit menee takuuvarmasti rikki kun kääntää. Itse oon rikkonu sisukset parista. "Takuuseen" oon käyny uusia hakemassa.
2011-malliset ovatkin sit jo erilaisia (en oo nähny ku päältä päin) ja kumma olis jos eivät olis tuota ongelmaa korjanneet. Vanhankin kanssa voi elää jos katsoo et sisus on puhdas ennen vääntöä... monet pitää sitä kahvaa repussa. Muuten oikein jees, ei löysty ja momenttia saa vähintäänkin tarpeeks.
Concorde
01.08.2010, 21.10
Nyt tyhmä kysymys, onhan tuo "laufradsatz" yhtä kuin kiekkopari? Jos tuo on yhden kiekon hinta niin sitten unohdan.
satz = satsi, eli setti eli kiekkopari.
Mä taidan kuitenkin ostaa setin DT240s-navoilla. Kun vain osaisi päättää Alpine/Crest vanteiden välillä(X Rayt on pinnat joka tapauksessa). Noissa vanteissa vaikeuttaa valintaa se että Alpinet on korkeampina paremman näköiset mutta Crestit varmaan luotettavammat käytössä.
Mulla on toi setti Alpine kehillä. Kyllä ne ainakin Tahkolla pysyi kasassa. Eiköhän se Alpine ole ihan luotettava, en ainakaan sen edeltäjästä Olympicista kauheasti ole huonoa kuullut.
pööräilijä
02.08.2010, 00.14
Mulla on toi setti Alpine kehillä. Kyllä ne ainakin Tahkolla pysyi kasassa. Eiköhän se Alpine ole ihan luotettava, en ainakaan sen edeltäjästä Olympicista kauheasti ole huonoa kuullut.
Oon samaa mieltä. Oon nyt kelannut noilla alpine-kehäsillä kiekoilla melkei 3tonnia kaikkee kivikosta puruun, joten kestävät ne ovat. Ajo on niin treeniä kuin kovaa kisaakin. Kestävyys tuskin normi hemmolla on ongelma, mutta eiköhän tässäkin ketjussa keskusteltu isojen kaverien kanssa(80-90kg).
Mä en ole kuin alle 80... ja vähemmän jos sattuu laihtumaan(ennen painoin ~70kg). Kaipa minä nuo Alpinet valitsen, varsinkin kun sisureilla/normirenkailla aion käyttää enkä luota Crestin "maailman matalimpaan" vanteen reunaan. Eihän siinä voi rengas pysyä.
Mulla painoa aamulla kepillisen jälkeen ilman vaatteita 75, joten ajokamat päällä lähemmäs 80 ja ovat kestäneet. Miksi sä sisureita meinaat käyttää? Suosittelen kokeilemaan tupeleksina niillä ihan normirenkailla. Keltanen teippi vanteeseen ja litkut sisään. Et tule katumaan.
En ole valmis tuollaiseen muutokseen. Eikä koskaan ole ollut ongelmia perinteisen tavan kanssa, koskaan ei ole esim. snake iskenyt.
En ole valmis tuollaiseen muutokseen. Eikä koskaan ole ollut ongelmia perinteisen tavan kanssa, koskaan ei ole esim. snake iskenyt.
Minkälaista valmistautumista se sitten vaatii? Tuskin ajat yhtä alhaisilla paineilla sisäkumin kanssa mitä voisit sisärenkaattoman kanssa käyttää. Eipä se snake biten eliminoiminen ole tuon systeemin ainoa hyöty. Sulla kun on se jäykkis, niin alhasemmat paineet toisi aika paljon etua.
xtrainer80
02.08.2010, 14.52
satz = satsi, eli setti eli kiekkopari.
Kiitokset tästä.
Vielä piti varmistaa, mikä on napojen halkaisija "kiinnityskohdasta", pyörässäni se näyttäisi molemmissa päissä olevan 9 mm. Kysyin asiaa Actionsportista, ja sain vastauksen että sekä etu- että takakiekko sopivat "normaaleihin pikalinkkuihin".
Mistä tiedän onko pyörässäni (Trek fuel Ex9 -09) "normaalit pikalinkut"?
Anteeksi typerät kysymykset, mutta olen aivan n00b näissä hommissa.
Sakari Kyrö
02.08.2010, 14.57
Kiitokset tästä.
Vielä piti varmistaa, mikä on napojen halkaisija "kiinnityskohdasta", pyörässäni se näyttäisi molemmissa päissä olevan 9 mm. Kysyin asiaa Actionsportista, ja sain vastauksen että sekä etu- että takakiekko sopivat "normaaleihin pikalinkkuihin".
Mistä tiedän onko pyörässäni (Trek fuel Ex9 -09) "normaalit pikalinkut"?
Anteeksi typerät kysymykset, mutta olen aivan n00b näissä hommissa.
Normaalit pikalinkut on 9mm akselilla, ja jos ei mitään muuta ole mainittu (15mm tai 20mm) on kiekot sopivat Trekkisi kanssa.
xtrainer80
02.08.2010, 15.30
Normaalit pikalinkut on 9mm akselilla, ja jos ei mitään muuta ole mainittu (15mm tai 20mm) on kiekot sopivat Trekkisi kanssa.
Kiitos Sakari. :)
Taidan itse kallistua noihin Fulcrum Red Metal 3:siin. Budjetti vähän ylittyy, mutta noista viitsii maksaakin himpun enemmän. Kauppa vielä vähän hakusessa, kun pitää olla 2010 versio ja ei-centerlock.
EDIT:
Kun nuo Fulcrumit on "fitted with a 20 mm axle front and rear", niin kaatuikos tämä nyt tähän, vai tarkoitatko, että "normaalit" (9mm) pikalinkut eivät sovi noiden kanssa?
Tavallisessa pikalinkulle tarkoitetussa navassa on edessä 9 mm paksu ontto akseli ja takana vastaava 10-millisenä.
imartika
03.08.2010, 01.10
Taidan itse kallistua noihin Fulcrum Red Metal 3:siin. Budjetti vähän ylittyy, mutta noista viitsii maksaakin himpun enemmän. Kauppa vielä vähän hakusessa, kun pitää olla 2010 versio ja ei-centerlock.
EDIT:
Kun nuo Fulcrumit on "fitted with a 20 mm axle front and rear", niin kaatuikos tämä nyt tähän, vai tarkoitatko, että "normaalit" (9mm) pikalinkut eivät sovi noiden kanssa?
Jedi Sports on halvimmasta päästä, tiedustele onko varastossa (toimitusaika).
http://www.jedi-sports.de/product_info.php/info/p2101_Fulcrum-Red-Metal--3-Disc-6-hole-Intl--UST-Wheelset-2010.html
Suomesta bestbrakes.net taitaa olla satkun kalliimpi, toisaalta säästää postituskuluissa jos voi hakea liikkeestä.
Ylläolevat ovat normaaleille pikalinkuille.
Kuinkahan tuollainen actionsportsin (N-Light, ztr alpine, cx-ray) setti kestää 80kg massan alla, notkuukohan pahasti? Ainakin tiedoissa maksimipaino luokiteltu 80-85kg.. Hinta houkuttaisi tuossa painoluokassa kovasti, navat arveluttavat eniten, mutta eipä noista negatiivista ole kuullut.
Vai olisiko sitten sama setti noilla crestin kehillä parempi? Painoa tulee crestin kehällä se 40g enemmän.. Ja litkuilla olisi tarkoitus ajella.
Lisätäänpä nyt viestiä tähän aiheeseen kun samoilla linjoilla ollaan eli hakusessa olis suht edulliset ja kestävät (painan ilman ajokamoja 90 kg) kiekot talviajoa varten....niin ja etunapa tarttis olla 15 mm läpiakselilla. :)
Nuo Fulcrum Red Metal 3:set vaikuttaa kyllä aika kiinnostavilta...
Jaa, tommonen (http://www.nubuk-bikes.de/nubuk-bikes-part-details/product/26-lsatz-shimano-xt-756-mavic-xm819-ust-rbl/index.html) vaihtoehto olis kanssa. Painoa on...
Oho, onpa edulliset UST-kiekot!
Mavic XM819 Disc-kehät ja Sapim Race-pinnat vaikuttaa aika tiukalta paketilta, eikä noi XT-navatkaan voi niin huonot olla (vai onko?).
Hiukan kuumottais hankkia oikeet UST-kiekot, mut sit kun pitäis olla tarpeeks järeet tällaselle ~90kg + ajokamat kuskille ja kivikkoajoon. Sinänsä kun kiekoissa on pikalinkku / 6-pultti-navat, niin toihan setti olis aika nappiin mun nykyiseen maasturiin.
Ilmeisesti ainakin vanteet ja pinnat on tarpeeks järeetä kamaa ja ainahan ne navatki voi sit vaihtaa ku niistä loppuu henki.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.