PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kadenssi maantiepyöräilyssä

Laurentius
12.08.2006, 12.46
Minkälaisella kadenssilla suosittelette ajamaan ihan peruslenkkiä? Ja jos haluaa rankempaa lenkkiä ajaa, niin pitääkö kadenssia nostaa vai vaihteissa pykältää paria isommalle (siis pienemmälle takaa;) ) ?

Itse asensin tässä omaan mittariini nuo kadenssianturit ja hämmästyin, kun kadenssini on ollut keskiarvoltaan lähempänä 110:tä. Onko tuo liikaa, kun olen kuulllu että reilu 90 olisi sopiva? Nyt sitten yritin lenkin aikana pitää kadenssia 90:ssä, vähän tuntui jäykemmän oloiselta tuo polkeminen, mutta ehkä myös tehokkaammalta.

Juha Lehtinen
12.08.2006, 13.39
Minulla kadenssi pysyy 90 paikkeilla. Ainoastaan jotkin palauttavat lenkit saattaa mennä joskus vähän nopeammalla pyörityksellä. Mielestäni kannattaa pitää se pyöritys mikä luonikkaammalta tuntuu. Nopea kadenssi >100 voi kertoa myös hyvästä pyöritystekniikasta. Joten jos yli 100-kierrosta tuntuu luontevalta niin turhaan sitä kannattaa muuttaa. Edellyyttää tietysti että pyörän saa kulkemaan myös kohtuullista vauhtia eikä niin että kadenssin kustannuksella tiputtaa vauhdin liian alas.

mk
12.08.2006, 13.43
"suositus" taitaa olla tuo 90, mutta itselläni on maantiellä noussut kadenssi likemmäs 100 kuin 90 parantuneen pyörityksen johdosta.
Olen hionut pyöritystä paremmaksi ensin sillä 90 kadenssilla. Hyvin yksilökohtaistakin tuo lienee. Pyörittää sillä millä hyvältä tuntuu, jos tekniikka on kunnossa. Eipä tuo 110 kadenssi ainakaan liika alhainen ole :D

ellmeri
12.08.2006, 13.56
Mulla kun kerran sairaalassa tsekattiin sydän ergo-testillä,piti polkeä noin 60 kierrosta minuutissa,hommasta ei tullu mitään,kun sitten siiryttiin 90kierrosta minuutissa rytmiin niin johan rupes homma luistaa.:D

Laurentius
12.08.2006, 20.39
Ajoin tässä äskettäin noin 50 kilsan lenkin ja laskin nyt hieman kadenssia tuosta 110:stä 100:aan. Tuo noin sata (tai vähän yli) tuntuu itselleni olevan juuri sopiva, koska siinä polkeminen on hyvin tasaista. Kun taas reilu 110 alkaa olemaan sellaista riuhtomista ja pomppimista, jolloin ei pysty pyörittämään tasaisesti. Ja jos kadenssi taas tippuu alle 90, niin on älyttömän jäykkä polkea ja eikä oikein tahdo päästä minnekään.

Että tällä tavalla itelläni. Kiitos vaan vastauksista.

Oatmeal Stout
12.08.2006, 22.15
Korkealla kadenssilla tarvitsee vähemmän voimaa nopeuden tuottoon - ei tuosta 110 kadenssista tarvitse eroon päästä.

Jore V
12.08.2006, 23.44
Hyvä kadenssi voi samallakin lenkillä vaihdella kai kovastikin.

Lenkin alussa varon itse visusti käyttämästä pyörittämiseen tarpeetonta voimaa ja kadenssi on senkin takia jossain 95 – 115 välissä.
Vasta noin puolen tunnin- tunnin ajelun jälkeen jo lämmettyä voi iskeä tarve ottaa nousuihin tehoja ja nostaa muutenkin nopeutta; kadenssi ei kuitenkaan nouse kuin kiihdytyksiin, keskiarvo pikemminkin vähän laskee. Ketju on nyt enimmäkseen isorieskalla ja pyörityksessä mukana voimaa. Ei paljon, mutta erona lenkin alkuun, nyt on veto päällä. Kadenssi voi olla mitä vain 75 ja 115 välissä.

Voimaa käytellään kuitenkin varoen, lenkin pituuden mukaan. Hapoille ei mennä ellei nimen omaan ole tarkoitus. Vääntöä on, mutta juuri sen verran, mikä hyvältä pitkään tuntuu.
Ja siltä tuo yleensä juuri tuntuu.

anttius
12.05.2007, 23.36
Nostetaampa vanhaa ketjua hieman ylös.

Kyselisin sellaista että miten satulaa pitää siirtää kun jos pyöritän suurilla kierroksilla niin en pysy satulassa paikoillaan vaan ns. hypin satulalla.
Joten laskenko satulaa hieman vai mikä auttaisi tähän "pyöritys-ongelmaa"?

ketju44
12.05.2007, 23.52
Nostetaampa vanhaa ketjua hieman ylös.

Kyselisin sellaista että miten satulaa pitää siirtää kun jos pyöritän suurilla kierroksilla niin en pysy satulassa paikoillaan vaan ns. hypin satulalla.
Joten laskenko satulaa hieman vai mikä auttaisi tähän "pyöritys-ongelmaa"?

Sanoisin että kertoo liian suuresta kandensista verrattuna tekniikkaan. Voin olla väärässä............

anttius
12.05.2007, 23.59
Niin, kadenssimittaria en omista joten en tiedä kuinka paljon kierroksia tulee. Luulin vain että ei niitä hirveästi tule mutta kiitos. Pitää hommata kunnon mittari mistä löytyy kadenssi-ominaisuuskin.

Zarni
13.05.2007, 00.28
Niin, kadenssimittaria en omista joten en tiedä kuinka paljon kierroksia tulee. Luulin vain että ei niitä hirveästi tule mutta kiitos. Pitää hommata kunnon mittari mistä löytyy kadenssi-ominaisuuskin.Kadenssin suurpiirteiseen mittaamiseen riittää kello ja neljän kertotaulu - lasket kampikierrokset 15 sekunnin ajalta ja kerrot tuloksen neljällä.

JiiPee
13.05.2007, 01.05
Kadenssin suurpiirteiseen mittaamiseen riittää kello ja neljän kertotaulu - lasket kampikierrokset 15 sekunnin ajalta ja kerrot tuloksen neljällä.

kiitos vinkistä zarnius! ite oon miettiny tuota kadenssijutskaa:o! eipä tuohon tarvii kummosiakaan mittareita, riittää kun on tarkkana täällä voorumilla:D! thanks!

Tuomas
15.05.2007, 00.48
Korkealla kadenssilla ajaessa voi hieman siirtää satulaa eteenpäin. Maantiellä noin 5 cm keskiön takana on hyvä jos ajaa paljon pyörittämällä. Useinhan n. 7 cm satulan kärki keskiön takana on se normaali. Satulaa voi myös nostaa pari milliä kun ajaa "sitkuttamalla". Klossseja voi myös siirtää pari milliä eteenpäin.

Paremmin voimaan ajamiseen saa sitten satula hieman taaempana ja matalampana. Klossit pari milliä taaemmaksi ja ehkä satulan nokkaa piirun verran ylöspäin.

Tärkeintä on totuttaa jalkoja erilaisiin kampikierroksiin. Siihen että tarvittaessa pääsee tasaisella lujaa (korkeat kampikierrokset, 130 rpm ja yli) ja myös ylämäkeä, vastatuulta ym. voimaa vaativaa matalilla kampikieroksilla (90 rpm ja alle) . Kyllähän sitä moni pystyy ajamaan laajalla skaalalla kampikierroksia tuoreena, mutta sitten väsyneenä alkaakin vauhti ja kampikierrokset jäädä johonkin tietylle tasolle.

Hyvä keino harjoteilla väsyneillä jaloilla erilaisia kampikierroksia on ajaa mäkistä lenkkiä esim. siten että vaihtaa vain etuvaihtajalla. Mäen alla suht reippaasta vauhdista pudotus edestä pikkurattaalle ja sitten sitkuttaen mäki ylös. Mäen päällä sitten iso eturatas päälle ja putkelta hyvään vauhtiin. Yllättävän haastavaa väsyneenä kun pitäisi jaksaa sekä pyörittää kovaa mäkeen että kiihdyttää isolla välityksellä sen jälkeen :) !

Markku Silvenius
15.05.2007, 12.03
Kyllä musta kadenssimittari on tärkein aloittelevalle pyöräilijälle, ei ehkä pitäisi tyytyä vaan päässälaskemaan silloin tällöin. En tiedä paljonko Laurentius on ajanut, mutta hakisin jo eri painotuksia. 50 lenkki 110 kiepoilla kertoo hyvästä kapasiteetista jalkojen hermotuksessa; tosta eteenpäin kannattaa miettiä jos saisi himpan lisää voimaa per kammenkierros niin nopeus nousee mukavasti. Eli ääripäiden kehittämisen suuntaan ja keskikierrokset pitäen tai jopa himpan pudottaen.

Mikä välitys mahtaa about olla kun tuollainen lenkki ajetaan?

Esa S
15.05.2007, 13.14
Hyvä keino harjoteilla väsyneillä jaloilla erilaisia kampikierroksia on ajaa mäkistä lenkkiä esim. siten että vaihtaa vain etuvaihtajalla. Mäen alla suht reippaasta vauhdista pudotus edestä pikkurattaalle ja sitten sitkuttaen mäki ylös. Mäen päällä sitten iso eturatas päälle ja putkelta hyvään vauhtiin. Yllättävän haastavaa väsyneenä kun pitäisi jaksaa sekä pyörittää kovaa mäkeen että kiihdyttää isolla välityksellä sen jälkeen :) !

Tuota on tullut kokeiltua kerran yhdellä reilun satasen yhteislenkillä, kun melko alkumatkasta takavaihtajan vaijeri napsahti poikki. Kyllähän sitä kaksivaihteisellakin pärjää suomalaisilla teillä. Singlespeed maantiepyörä voisi olla vähän hankala ainakin meidän yhteislenkeillä, kun pyritään ajamaan alamäet vauhdikkaasti ja ylämäet rauhallisesti, näin porukka pysyy paremmin kasassa. No tuolloin jouduin kyllä ajamaan ylämäet vähän lujempaa ja odottelemaan mäen päällä.
Maastossakin on tullut kokeiltua tuota pelkän etuvaihtajan käyttöä, kun viimeksi Finlandiassa takavaihatajan vaijeri oli huonosti kiristetty ja pääsi luistamaan. Onneksi oli rapid rise, vai mikä se nyt olikaan jossa ketju kiipeää isoimmalle rattaalle takana ilman vaijerin vetoa, niin pääsi mäen päälle, jossa pitikin sitten ihmetellä mistä saisi kuusiokoloavaimen vaijerin kiristämiseen, kun tasaisella ei oikein pyöritysnopeus riittänyt.

Rappa
07.10.2008, 11.27
[quote=Laurentius;713226]Minkälaisella kadenssilla suosittelette ajamaan ihan peruslenkkiä? Ja jos haluaa rankempaa lenkkiä ajaa, niin pitääkö kadenssia nostaa vai vaihteissa pykältää paria isommalle (siis pienemmälle takaa;) ) ?

Jos ajaa pitkään (yli tunnin) korkealla kadenssilla (130-150), onko siitä jotain haittaa, esim.lihakset menee tukkoon,voima häviää jaloista jne.?:seko:

Markku Silvenius
07.10.2008, 13.32
Ei kai siitä mitään haittaa ole, mutta kannattaa miettiä mitä sillä yli tunnin sirkutuksella hakee.

Teesaa
07.10.2008, 15.27
The basic rules are, if your legs hurt more than your lungs, increase cadence. If your lungs hurt more than your legs, use a lower cadence.

Jokaisen ruumiinrakenteelle ja sydän-keuhko systeemille sopii oma kadenssi. Verratkaapa vaikka rotevia kirimiehiä ja käppänöitä kiipeäjiä. Ajavat eri kadenssilla tasaisellakin.

Rappa
07.10.2008, 17.59
The basic rules are, if your legs hurt more than your lungs, increase cadence. If your lungs hurt more than your legs, use a lower cadence.

Jokaisen ruumiinrakenteelle ja sydän-keuhko systeemille sopii oma kadenssi. Verratkaapa vaikka rotevia kirimiehiä ja käppänöitä kiipeäjiä. Ajavat eri kadenssilla tasaisellakin.

Kiitos, aika tyhjentävä vastaus. Keuhkojen rassaus-reeniä lähinnä oli mielessä.

Wasserträger
07.10.2008, 22.26
Komppaan myös Teesaa:ta. Itselleni pyöräily oli ainakin alunperin sivulaji, joskin juoksua haittaavia jalkavaivoja (rasitussemmoisia sekä akuutteja nivelsiteiden revittelyjä) on ollut parin viime vuoden aikana sen verran että tuota voi joutua tarkentamaan.

Anyways, pari vuotta sitten kun oli keskikesällä kylkiluita murtunut ja ainoa totetuskelpoinen treenimuoto oli maantiepyöräily, tuli tarvetta tehdä ensi kertaa eläessään pyörällä myös tehoharjoitteita eikä vain pk-lenkkiä. Ylämäessähän sykkeen saa aina ylös, mutta Etelä-Suomen pinnanmuodoilla tietysti jos meinaa minkäänlaista järjellistä vk-treeniä tehdä niin pitää päästä tasaisellakin kovilla tehoilla. Ainakin mulla se onnistui nimenomaan pitämällä kovaa kadenssia (~110), hieman peruslenkkivälityksiä raskaammilla vaihteilla. Pelkkää vastusta lisäämällä meni vain jalat hapoille ja sykettä oli vaikea pitää ylhäällä.

Toki harrastelijan näkökulmasta, eiköhän pyörällä kilpaa ajavien ihmisten lihaksisto toimi pyörittäessä paljon paremmin ylipäätään ja nimenomaan kovilla tehoilla, mutta perusajatus tuossakin taisi tulla konkreettisesti koettua.

Rappa
08.10.2008, 13.33
Jokaisen ruumiinrakenteelle ja sydän-keuhko systeemille sopii oma kadenssi.

Verratkaapa vaikka rotevia kirimiehiä ja käppänöitä kiipeäjiä. Ajavat eri kadenssilla tasaisellakin.[/quote]

*Oon joskus yrittänyt katsella, ei ole mulle selvinnyt kadenssiero?
Voisko saada valistusta,aika kiinnostava aihe/treenivinkki

Pekka Ässä
11.10.2008, 23.10
Todellisen kadenssikeskiarvon saa selville hyvällä mittarilla. Hetkittäisen näkee yksinkertaisemmallakin mittarilla tai saa selville ketjussa aikaisemmin esitetyllä 15 sek / montako kierrosta ja se 4 kertaa. Hirmuja pyörittämään ovat he, joiden keskikadenssi on selvästi yli 100. Itse olen jo yli-ikämies, ja tavoite on pitää kadenssi tasaisella selvästi yli 80 ja se kyllä onnistuu helposti. Pienemmällä eturattaalla (39) ja intoillessa keskikadenssi menee sinne 90 yläpuolelle. Isommalla eturattaalla, joka on minulla 50, kadenssi tapaa vähän laskea, vaikka keskinopus kasvaakin. Noin 130 on minulle se yläraja, jonka jälkeen energia alkaa selkeästi suuntautua enemmän pomppimiseen kuin pyörittämiseen.

Kaitainen
11.10.2008, 23.53
Sinun täytyy ostaa tekniikkarullat ja treenata talvella paljon,niin johan alkaa takamus pysymään satulassa.

hannupulkkinen
03.07.2009, 13.13
Hankin ensimmäisen kerran maantiepyörään kadenssimittarin vaikka olen ajanut kilpapyörällä 40 vuotta. Kaverit ovat yhteislenkeillä olleet sitä mieltä, että pyöritän liian nopeasti. Nyt todellisuus paljastui. Keskikadenssi 50 km lenkillä oli 83. Kuinkahan hitaasti kaverit todella pyörittää. Pitää alkaa harrastaa nopeampaa "sirkuttamista". Parhaalta minulle tuntui 90-100 kadenssi, mutta nykyisillä välityksillä vastatuuleen ja ylämäkeen ei sellaiseen pysty vaikka onkin kompaktia edessa ja 12-25 takana.

ketju44
03.07.2009, 13.27
Kun itsellä oli kadenssimittari ka. oli n.80rmin. Yritin sitä sitten 2-3vuotta nostaa , mutta vauhti vain hidastui :eek: Nyt jatketaan taav vanhaan malliin. Ei "vanha" enää nopeutta kehitä :D

plehti
03.07.2009, 13.37
Mulla kadenssi pyörii keskimäärin 90 tietämillä. Jos kadenssi tippuu alle 80:n polvet alkaa napsumaan. Vedot tulee vedettyä porukkalenkeillä about satasen kadenssilla. Kadenssin osalta huiput lenkeillä yleensä 110-120 tietämilä.

Lisäksi tulee tehtyä jonkin verran pyörittelyintevalliharjoituksia - 10 minuuttia kadenssi about 120 ja 5 min abou 90-100 kadenssilla. Toistoja hyvältä tuntuva määrä 4-6 kpl.

/ panu.

StantheMan
03.07.2009, 18.51
Meikäläisen keskikadenssi siinä 75 paikkeilla. Ei jaksa vanha hosua enää. Eipä tuo pyörä kovin nopeasti ole liikahtanutkaan.

xs2jammu
03.07.2009, 19.34
Tuossahan tuo 80-85 välissä keskimäärältään pyörii. Harvoin alle 80 koko lenkin keskikade.

twentyniner
03.07.2009, 20.19
Itsestäni tuntuu hurjilta nuo yli 120 kampikierroksen lukemat:eek: Itselleni ja ruumiin rakenteelleni sopii selkeästi parhaiten 85-95 kierrosta minuutissa, tuolla mennään "helpoimmalla" lujaa, siis omasta mielestäni lujaa:), eoihän sillä kenenkään perässä pysy.

Keskarit itselläni pyörii siinä 83-86 kierroksen paikkeilla ja maksimit 110-117.

Eilen lähes 2v. tauon jälkeen ajoin kiinteällä 44x19 välityksellä,krossarilla maantietä ja hiekkatietä, tuolla huomaa mielestäni kuinka tärkeää on pyöritys tekniikka ja satula oikea korkeus/sijainti. Jouduin laskemaan satulaa n.5-10mm ja samalla se tietenkin hiukan tuli eteenpäin, tuolla loppui lantion vatkaus yli 100 kierroksen kadenssilla:)

Pitänee vaihtaa 44x17 välitykseen seuraavalle lenkille.

Pyöritelkää poijaat ja tytöt!

Kare_Eskola
03.07.2009, 21.28
Vätternissä 2008 ajoin fiksillä, keskikadenssi reippaasti päälle 100. Jalat pysyivät erittäin tuoreina, pyöritystä tosin helpottivat 165 mm kammet. Jos kiinnostaa kehittää sopeutumista eri pyöritysnopeuksiin ja tehoihin, suosittelen.

suok
03.07.2009, 23.35
Olen joskus jostain lukenut että korkea kadenssi on etu nimenomaan polvien keston takia. Jatkuva raskas vääntö tappaa polvet muutamassa tuhannessa kilometrissä.

Pirkka
03.07.2009, 23.39
Tästä aiheesta oli taannoin galluppi: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=28685

Tuossa säikeessä on myös linkki hyvään kadenssitaulukkoon:
http://www.aijaa.com/v.php?i=873602.gif

Tuosta taulukosta kun kattelen, niin tuleepa ajeltua älyttömän matalallakin kadenssilla, kun tulee vaihdeltua välitykselle 53X12 jo 32-34 vauhdissa tasaisella tiellä tyynellä kelillä. Eipä tuossa paljon kierroksia ole, ilmankos vauhtia ei löydy.

twentyniner
04.07.2009, 00.33
Tuossa säikeessä on myös linkki hyvään kadenssitaulukkoon:
http://www.aijaa.com/v.php?i=873602.gif

Ja tuossa vielä parempi :) http://www.sheldonbrown.com/gears/

Pirkka
04.07.2009, 12.20
Olen joskus jostain lukenut että korkea kadenssi on etu nimenomaan polvien keston takia. Jatkuva raskas vääntö tappaa polvet muutamassa tuhannessa kilometrissä.Polvet ovat vielä vuosien raskaan väännön jälkeen kunnossa, kilometrejä tulee 6000-8000 vuodessa. Juoksuakin polvet kestävät hyvit. Kuulemma matalalla kadenssilla hyötysuhde parempi, vai onko tääkin ihan huhu vaan.

E.T.
04.07.2009, 13.04
Voimaa käytellään kuitenkin varoen, lenkin pituuden mukaan. Hapoille ei mennä ellei nimen omaan ole tarkoitus. Vääntöä on, mutta juuri sen verran, mikä hyvältä pitkään tuntuu.
Ja siltä tuo yleensä juuri tuntuu.
Tässähän tämä on kiteytettynä kuinka jaksaa ajaa pitkään.
Iso rievä eteen ja ja vähän vauhtia ja sit vaan koittaa pitää
sen vauhdin. Ei sitä kadenssia kannata jäädä pohtimaan.

hannupulkkinen
04.07.2009, 13.26
Iso rievä eteen ja ja vähän vauhtia ja sit vaan koittaa pitää
sen vauhdin. Ei sitä kadenssia kannata jäädä pohtimaan.
Hyvä strategia! Toivotan menestystä.

hannupulkkinen
04.07.2009, 22.21
Se hyöty tuosta kadenssimittarista ainakin oli, että tänään ei ole jalat kipeät oikeastaa ekaa kertaa tämän kevään ja kesän lenkkien jälkeen. Eilen ajoin 50 kilsaa yli 90 kadenssilla eli aikaisempaa ehkä kymmenen kierrosta nopeammalla sirkutuksella. Keskisyke oli noin 10 lyöntiä korkeampi ja keskinopeus sama kuin ennenkin, mutta jalat eivät menneet hapoille ja nyt on tuore olo.:)

Pirkka
04.07.2009, 22.34
Se hyöty tuosta kadenssimittarista ainakin oli, että tänään ei ole jalat kipeät oikeastaa ekaa kertaa tämän kevään ja kesän lenkkien jälkeen. Eilen ajoin 50 kilsaa yli 90 kadenssilla eli aikaisempaa ehkä kymmenen kierrosta nopeammalla sirkutuksella. Keskisyke oli noin 10 lyöntiä korkeampi ja keskinopeus sama kuin ennenkin, mutta jalat eivät menneet hapoille ja nyt on tuore olo.:)Ei kai yhdestä kerrasta vielä voi suuria johtopäätöksiä vetää, mutta suuri on ero kumminkin.

Pitäisipä minunkin kokeilla 10-30 pykälää korkeampaa kadenssia ja kattoa miten käy. Olenhan toki yrittänyt pyöritellä kovemmillakin kierroksilla, mutta tuntuu tällä koneella oleva parempi vääntömomentti alhaisilla kierroksilla.

suok
04.07.2009, 22.39
Pidin torstaina vapaata ja ajoin pitkän lenkin, 275 km, pisimmän minkä olen ikinä ajanut. Kadenssi minulle tyypillinen 78..82. Pulssin pidin alle aerobisen kynnyksen 135, maximi taisi olla 152. Perjantaina aamulla reisissä ei tuntunut mitään, polvet vihoittelivat vähän kun poljin töihin.

Toisaalta samalla kadenssilla lihakset saa 45 min maastolenkillä jäykän kipeiksi kun pulssi on anaerobisen kynnyksen (165..170) kohdalla koko ajan.

Tästä voisi päätellä että pulssi ratkaisee (lihasten kipeytymisen), ei kadenssi.

hannupulkkinen
04.07.2009, 23.26
Tästä voisi päätellä että pulssi ratkaisee (lihasten kipeytymisen), ei kadenssi.
Koetappa nostaa vaikka kolmen toiston sarjoja penkistä lähellä maksimiasi.
Tee vaikka kymmenen sarjaa kolmen minuutin palautuksella. Kolmessa toistossa pulssi ei nouse lähellekään anaerobista kynnystä.
Olen varma, että kipeydyt.
Jalkojen kipeytyminen minulla tulee kyllä siitä, että pyöritän liian suurilla wateilla lihaskuntooni nähden. Pulssi ei näillä lenkeillä nouse.
Kun pyöritän nopeammin pienemmillä tehoilla niin pulssi nousee, mutta ei nytkään yli anaerobisen kynnyksen keskimääräisesti. Jos se nousee ylämäissä ajoittain yli anaerobisen kynnyksen niin nopea pyöritys polttaa liiat maitohapot pois. Kyllä se on vanha totuus, joka yhä pitää, että nopea kadenssi ja pyöräily kuuluvat yhteen ja siksi junioreilla on välitykset rajoitettu kisoissa. Siis siksi, että he oppisivat nopea pyörtityksen.
Kokeilin vain tyhmyyttäni vähän aikaa ajaa liian alhaisilla kierroksilla.
Niihin muuten tottuu yllättävän nopeasti.

Kalasi
05.07.2009, 00.06
Sen kummemmin en kadenssiin ole kiinnittänyt huomiota kuin että näyttää olevan suoraan verrannollinen nopeuteen, pitkillä rauhallisilla lenkeillä (nopeus 28-29 km/h) n. 80- 83, kun vauhti menee yli kolmenkympin kadenssikin jo 90. Lyhyessä 6 km tempossa oli kadenssi 103 38 km keskarilla. Jalat ei ole minulla kipeytyneet ajoi miten hyvänsä ja miten paljon hyvänsä, ei maastossakaan jossa pulssi käy toisinaan jyrkkää mäkeä ylös vääntäessä lähellä maksimia.

ketju44
05.07.2009, 00.26
Kyllä se on vanha totuus, joka yhä pitää, että nopea kadenssi ja pyöräily kuuluvat yhteen ja siksi junioreilla on välitykset rajoitettu kisoissa. Siis siksi, että he oppisivat nopea pyörtityksen.
Kokeilin vain tyhmyyttäni vähän aikaa ajaa liian alhaisilla kierroksilla.
Niihin muuten tottuu yllättävän nopeasti.

Kuinka paljon on merkitystä sillä , että eri polkijalla on eri suhde nopeita / hitaita lihassoluja ? Mulle ei ainakaan roppaan sopinut mikää +90r keskipyöritys.

hannupulkkinen
05.07.2009, 01.00
Kuinka paljon on merkitystä sillä , että eri polkijalla on eri suhde nopeita / hitaita lihassoluja ? Mulle ei ainakaan roppaan sopinut mikää +90r keskipyöritys.
Joo! Sitä minäkin pohdin. Luulen, että nopeat liahssolut vaativat nopeaa toimintaa, mutta en ole varma siitä, että kestävyystyyppiset solut vaativat hidasta toimintaa. Ehkä kyse on myös lihastyypistä. Isot muskelit ja isompaa voimantuottoa. Usein on kyllä niin, että isot ovat nopeita ja pienemmät hitaita.
Minä olin pienenä pikajuoksu ja pituushyppytyyppi. Paljon siis nopeita soluja ja siksi pitää pyörittää nopeasti, mutta kyllä siinä on tuo wattimääräkin ratkaiseva. Ei saisi juntata yli omien kykyjensä. Sen opin nyt, että ainakaan mulle ei watteja lisätä hitaalla voimantuotolla vaan nopean pyörittämisen kautta. Luulen, että se on samoin useimmilla.
Pyöritysvoima on ihan eri asia kuin esimierkiksi kyykkäys tai jalkaprässivoima.

Teemu Kalvas
05.07.2009, 10.25
Joo! Sitä minäkin pohdin. Luulen, että nopeat liahssolut vaativat nopeaa toimintaa, mutta en ole varma siitä, että kestävyystyyppiset solut vaativat hidasta toimintaa. Ehkä kyse on myös lihastyypistä. Isot muskelit ja isompaa voimantuottoa. Usein on kyllä niin, että isot ovat nopeita ja pienemmät hitaita

Nopeat ja hitaat lihassolut on vähän harhaanjohtavasti nimetty. Tässä on yksi tilanne, jossa se näkyy. Ns. nopeat solut ovat suurten voimien tuottamista varten, mutta väsyvät. Ne hitaat solut taas ovat pienempien voimien tuottamista varten, mutta olettaen että verenkierto pelaa, ravintoa ja vettä nautitaan jne, eivät väsy mitenkään erityisen nopeasti.

Tästä on tehty viime aikoina ihan kokeitakin (ja muistaispa taas mistä luin tästä, Heinrich ehkä?), käytettävien solujen jakauma pyöräilyssäkin riippuu tasan jalkavoimasta. Jossain kohdassa on henkilökohtainen kynnys, joka ylitettäessä hitaat solut eivät enää jaksa, ja ruvetaan käyttämään nopeita soluja. JOS testi tehdään vakioteholla, jalkavoima ylitetään kun kadenssia viedään ALASpäin, koska teho on voima kertaa kadenssi. Mutta (ja tämä oli tuon tutkimuksen pointti) sillä kadenssilla ei suoranaisesti ole tuohon mitään merkitystä, käytettävien solujen tyypin määrää yksinomaan se voima.

ketju44
05.07.2009, 12.35
.....käytettävien solujen tyypin määrää yksinomaan se voima.

Jos nyt kuitenkin sitä voimaa itsellä on vähintään tarpeeksi pyöräilyyn , miksei pyöritystä nopeuttamalla vaan jaksa ? Olisi kai siihen noi muutama harjoituskausi jotain parannusta tuonut? Onko vaan niin , ettei nopeutta enää n.-50v kehitä?
No jaa :cool: Pyöräilen tasaiset n.90rmin ja sit ylämäet miten jaksan , ettei ny ihan hapoille mene.

hannupulkkinen
05.07.2009, 14.03
Onko vaan niin , ettei nopeutta enää n.-50v kehitä?
Mulla on se 60 ikää. En usko, että pyörittämisessä on nopeudesta kysymys.
Kyllä sitä satasta kierrättää meikäläinenkin helposti. Kyse on ainakin minulla välityksistä ja hermotuksesta. Edessä rattaat 50/34 ja takana 12-25.
34/25 riittää jo aikamoiseen nousuun. 75 kierrosta versus 90 kierrosta tekee melkein neljän mk/h eron.
Tässä (http://www.sportsdigest.co.za/gearcalc.shtml)on hyvä kalkulaattori.

Kun olen pyörittänyt tämän kevään raskaammilla välityksillä siinä harhaluulossa, että saan pyöritysvoimaa lisää niin hermotus on oppinut vaatimaan hitaampaa pyöritystä. Nyt olen kolme lenkkiä pyörittänyt nopeammin ja hermotus alkaa tottua nopeampaan kadenssiin.
Pyhällä kun kesät olemme viettäneet niin teen joskus vetoja liikenneympyrästä hotellille. En tiedä mitkä sen nousun prosentti on, mutta uutta tietä ajaessa on haastetta. Kokeilin viikko sitten ajaa niin, että aloitin 19/34 välityksellä ja pienensin aina kun voima tuntui loppuvan. Puolessa välissä nousua jalat olivat aivan hapoilla. Seuraavalla kerralla aloitin alusta 25/34 välityksellä ja tein kolme nousua ilman, että jalat hapottivat.
Sen jälkeen päätin ostaa kandenssimittarin.

ketju44
05.07.2009, 14.57
Mulla on 50/39 ja 12 - 25. En vaan sit tiedä........... , pitäiskö vielä vaan kokeilla ja yrittää järkeillä enemmän. Kyllähän sitä yli 90 kierrosta pystyy hyvin pitään tasaisella , mutta vähänkään nousevampi tienkohta tekee "suurilla" kierroksilla kipeetä. Menee helpommin 70...75 kadensilla.

StantheMan
05.07.2009, 15.16
Tänään yritin pyöritellä oikein olan takaa, mutta vain 79 kadenssin sain 102 kilometrillä (27 km/h). Kyllä nuo rattaa pyörivät, kun on virtaa, mutta kun väsyy, niin ei. Kiirehän ei olisi ollut, mutta kun kaverin selkä karkaa edestä, niin ei se auta kuin voimalla yrittää perässä pysyä. Ei kukaan malta meikäläisen 90 kadenssin vauhteja ajaa. Kylmähän siinä tänäänkin olisi tullut. Pyörittämällä ei mulla pyörä liiku mihinkään.

hannupulkkinen
05.07.2009, 15.31
Mulla on 50/39 ja 12 - 25. En vaan sit tiedä........... , pitäiskö vielä vaan kokeilla ja yrittää järkeillä enemmän. Kyllähän sitä yli 90 kierrosta pystyy hyvin pitään tasaisella , mutta vähänkään nousevampi tienkohta tekee "suurilla" kierroksilla kipeetä. Menee helpommin 70...75 kadensilla.
Sullon liian isot rieskat edessä. Hermotuskin on tottunut hitaampaan pyöritykseen samoin kun Stanilla.

DeLökä
05.07.2009, 20.08
Kiirehän ei olisi ollut, mutta kun kaverin selkä karkaa edestä, niin ei se auta kuin voimalla yrittää perässä pysyä.

Juu juu, mut kun mulla oli siivet selässä;).

Deve
05.07.2009, 21.48
Itselle tuo 90-100 on aika passeli. En pysty edes ajamaan kauhesti alle 90, tuntuu että menee ihan vain polkimien painamiseksi eikä pyörittämiseksi.

OJ
06.07.2009, 06.02
Niin siis matalilla kierroksilla tehoa on tuotettava paljon enemmän per poljinkierros kuin korkeammilla kierroksilla. Voimasta homma ei tietty jää kiinni, oli kierrokset mitä hyvänsä, mutta korkeammilla kierroksilla homma lienee taloudellisempaa ja rasittaa hermotusta huomattavasti vähemmän.

Mulla on treenilenkeillä keskikierrokset yleensä ~85. Kisoissa tulee ihan luonnostaan kinnattua korkeammilla kierroksilla ainakin aluksi. Suomen kokoluokan mäissä ei ole oikein koskaan käynyt mielessäkään korkeilla kierroksilla sitkuttaminen kun ne on suurimmaksi osaksi sen verran lyhkäsiä, että putkelta iskien pääsee mäen yli kaikista nopeiten.

Jos jalkoihin sattuu mäissä, niin välitysten säätämisen lisäksi voi myös yrittää treenata siihen malliin, että jaksaa pukata vähän enemmän tehoja.

tsingpao
06.07.2009, 07.45
Lenkkien keskikadenssit siinä 88 suunnilleen. Vaihtelee maastosta, tuulista, fiiliksestä ym. riippuen lenkin aikana varmaa 70-115 välillä. Pääosin 90 molemmin puolin. Eturieskat 39/52 ja takapakka 12-25. Tästä lähtökohdasta kompaktikampia, joita nykyisin pistetään jo tollasiin 3000 € maantiefiloiihin, en oikein ymmärrä. Isomman eturieskan ehkä voisi laittaa 50T:ksi. Mitä tekee kompaktikammilla maantiellä? Sinkutusta, sinkutusta. Kadenssit ois varmaan jossain 100-120?!

Teemu Kalvas
06.07.2009, 10.28
Tästä lähtökohdasta kompaktikampia, joita nykyisin pistetään jo tollasiin 3000 € maantiefiloiihin, en oikein ymmärrä. Isomman eturieskan ehkä voisi laittaa 50T:ksi. Mitä tekee kompaktikammilla maantiellä?

Eiköhän pyörävalmistajilla ole noiden pyörien kanssa näkövinkkelissä joku ranskalais-italialais-espanjalainen keski-ikään päässyt harrastaja, jonka sunnuntailenkillä on 30 kilsaa pitkä 7% nousu. En usko että valmistaja tietää mikä Suomi on.

hannupulkkinen
06.07.2009, 11.02
Lenkkien keskikadenssit siinä 88 suunnilleen. Vaihtelee maastosta, tuulista, fiiliksestä ym. riippuen lenkin aikana varmaa 70-115 välillä. Pääosin 90 molemmin puolin. Eturieskat 39/52 ja takapakka 12-25. Tästä lähtökohdasta kompaktikampia, joita nykyisin pistetään jo tollasiin 3000 € maantiefiloiihin, en oikein ymmärrä. Isomman eturieskan ehkä voisi laittaa 50T:ksi. Mitä tekee kompaktikammilla maantiellä? Sinkutusta, sinkutusta. Kadenssit ois varmaan jossain 100-120?!
Tuolla toisessa topikissa kyselin keskikadenssejasi. Mitäs pahaa siinä on jos kadenssit ovat yli sadan. Jos ajaja on näitä lyhyitä hernekeppimiehiä, niin ei sitten tarvita varmaan 36 hampaista eturatasta, mutta kun pannaan vähän lihasta ja läskiä luiden ympärille niin kyllä pikkuratasta tarvitaan. Varsinkin jos on ikää ja tarkoituksena kuntoilla ei kilpailla.
Ei pitä katsoa asioita aina vain omasta pienestä näkökulmastaan. Rattaiden vaihtaminen ei ole iso homma eikä se ole kallista, joten jokainen voi ajaa ihan itselleen sopivilla rattailla ja kammilla.
Ja Teemun toivotan vaikka Puijoa kapuamaan tai meidän mökille vetämään vetoja Pyhätunturille niin muuttuu kuva Suomenmaan pinnanmuodostuksesta.

Schöne Scheisse
06.07.2009, 11.03
Joka ainoa kerta, kun pääsen perässä ajaen - eli lähinnä ohitettuna tai sattumalta sivutieltä tulleena - hetken seuraamaan itseäni paremman kuskin ajoa perä, joudun huomaamaan että hän pyörittää kampia selvästi tiheämpään kuin minä, vaikka olen jo kuvitellut kiinnittäväni huomiota riittävän korkeaan kadenssiin.

Alan vähitellen uskoa, ettei kyse ole pelkästään tyylistä. Ainakaan se ei ole johtunut siitä, että olisin vahvareitisempi kuin em kaverit.

NHB
06.07.2009, 11.07
Jos toisessa vaihtoehdossa on tarpeettoman iso isompi ketjupyörä ja toisessa tarpeettoman pieni pienempi ketjupyörä, niin kumpi näistä on sitten se Ainoa Oikea vaihtoehto?

ketju44
06.07.2009, 12.02

Eiköhän pyörävalmistajilla ole noiden pyörien kanssa näkövinkkelissä joku ranskalais-italialais-espanjalainen keski-ikään päässyt harrastaja, jonka sunnuntailenkillä on 30 kilsaa pitkä 7% nousu. En usko että valmistaja tietää mikä Suomi on.

Hyvä kun kaikille riittää välityksiä. Meikäläinen on harrastanut aivan muunlaisia lajeja ennen pyöräilyn aloittamista , joka taphtui +30 vuotiaana. Voi olla , ettei siltä pohjalta pyöris monella muullakaan.

Santraginus
06.07.2009, 12.06
Jos toisessa vaihtoehdossa on tarpeettoman iso isompi ketjupyörä ja toisessa tarpeettoman pieni pienempi ketjupyörä, niin kumpi näistä on sitten se Ainoa Oikea vaihtoehto?

Ja vastaus on: ei kumpikaan :D! Vaihdetaan sellaiset rattaat, kun itselle sopii.

jeijei
07.07.2009, 10.50
No se tehohan on kadenssi x momentti, mikä siihen kampeen tulee. Eli mitä korkeampi kadenssi sen pienemmällä väännöllä poljetaan (Nm määrä siis).

Itsellä on kompaktikammet, eturieska 50t ja lenkkikiekoissa takana 11-25 (jollen väärin muista) ja pitää kyllä myöntää kuskilta loppuvan tehot kesken ennenkuin pääsee mitään 110 kadensseja maksimivälityksellä vääntämään tasaisella. Muutoin ihan nätisti pääsee 90-100 kadenssilla runttaamaan ja vauhtia on riittävästi perus kuntoilijalle. Eihän tässä mihinkään touriin olla osallistumassa ;)

Se kyllä pitää vielä todeta, että Suomeen kompaktit ja 50/34 on hiukan pienehkö. 50 hampainen on jees mutta tuo 34 johtaa semmoisiin kadensseihin, että hirvittää ja vauhti on aika matelua.

Santraginus
07.07.2009, 11.18
..Se kyllä pitää vielä todeta, että Suomeen kompaktit ja 50/34 on hiukan pienehkö. 50 hampainen on jees mutta tuo 34 johtaa semmoisiin kadensseihin, että hirvittää ja vauhti on aika matelua.

Vaihdoin tuon 50T:n 46T:hen, ja olen muutokseen tyytyväinen. Mutta kieltämättä on käynyt mielessä, että 34T:n voisi muuttaa hieman isommaksi. Pitäisi vain laskeskella (taas) välityksiä. Muutamassa isossa (omasta mielestäni ;)) mäessä olen sitten toisaalta ollut tyytyväinen 34T-rattaasta. Ota nyt tästä sitten selvää...

Edit: Niin, momentista puheenollen. Lisää momenttia koneeseen auttaisi varmaan kanssa, mutta eipä sitä ole pienellä aikaa hirveästi siunaantunut. Tarttis varmaan tehdä jotain.

Pirkka
07.07.2009, 12.09
Tänään yritin pyöritellä oikein olan takaa, mutta vain 79 kadenssin sain 102 kilometrillä (27 km/h). Kyllä nuo rattaa pyörivät, kun on virtaa, mutta kun väsyy, niin ei. ..Mä oikein tarkkailin oman pk-iltalenkkini kadensseja eilen. Se oli 101 km 32 keskarilla yksin ajamani lenkki. Monessa loivassa ylämäessä noin 31-32 vauhdissa oikein kokeilin sopivaa välitystä ja se tuntui olevan aina 53x14. 15-piikkinen tuntui tarjoavan jo liian kovia kierroksia. Kadenssia tuolla 14-rattaalla oli tuossa noin 70, mikä on sentään paljon enemmän, kuin millä tulee usein ajeltua tasaisella tiellä tyynessä samaa vauhtia 12-13-rattailla. Tää on tämmöinen dieselkone, pitäis vaihtaa bensakoneeseen.

geeni
07.07.2009, 12.39
Vaihdoin tuon 50T:n 46T:hen, ja olen muutokseen tyytyväinen. Mutta kieltämättä on käynyt mielessä, että 34T:n voisi muuttaa hieman isommaksi.

Omassa mankelissa on FSA Gossamer MegaExo Compact 46-36 ja takana 12-27. Ainakin tällaiselle kevytrakenteiselle nöösille, jolla ei ole hirveästi jerkkua reisissä, tuo on osoittautunut aika hyväksi komboksi. Tietty kovimmissa alamäissä tahtoo iso kiekko jäädä vajaaksi, mutta sellaisia mäkiä on vähän. 36:tta pienempää ei ole kaivannut koskaan.

Santraginus
07.07.2009, 12.48
Omassa mankelissa on FSA Gossamer MegaExo Compact 46-36 ja takana 12-27. Ainakin tällaiselle kevytrakenteiselle nöösille, jolla ei ole hirveästi jerkkua reisissä, tuo on osoittautunut aika hyväksi komboksi. Tietty kovimmissa alamäissä tahtoo iso kiekko jäädä vajaaksi, mutta sellaisia mäkiä on vähän. 36:tta pienempää ei ole kaivannut koskaan.

Sama kampisatsi meikäläisellä. Kevytrakenteisuudesta taas meikun kohdalla voidaan olla kahta mieltä. Tai ehkä yhtä :D.

Alamäkien suhteen en ole kovin huolissani, viikonlopun Kanuunalenkillä näkyi olevan maksiminopeus rapiat 68 km/h, joten kyllä se minulle riittää. Oletan, ettei ko. nopeus ilmestynyt mittariin tasaisella...

"Perinteinen" asetelma eturattaille kymmenen hampaan erolla kävi minullakin mielessäni, mutta mahtaako olla mitään käytännön merkitystä vaihtaa 34T-->36T? Hintaa rattaanvaihdolle tulisi taasen yli 40 egee...

Teemu Kalvas
07.07.2009, 13.22
Ja Teemun toivotan vaikka Puijoa kapuamaan tai meidän mökille vetämään vetoja Pyhätunturille niin muuttuu kuva Suomenmaan pinnanmuodostuksesta.

Jos saisi sen Pyhätunturin alkamaan vaikka kotipihasta niin suhtautuisin siihen varauksettoman positiivisesti. Kyllä meikäläisen ruumiinrakenteella ylämäki on aina parasta mitä on. Täällä etelässä ei vain valitettavasti ole yhtään pitkää mäkeä.

Mutta silti olen sitä mieltä, että pyörän omistajalla on paljon paremmat edellytykset laskea, mitkä välitykset hänelle sopii, kuin valmistajalla, joka ei käsittele ostajia yksilöinä. Rattaat on onneksi helppo vaihtaa, ja kokonaisten pyörien hintoihin verrattuna kustannuskin on lähes olematon.

hannupulkkinen
07.07.2009, 13.24
50 hampainen on jees mutta tuo 34 johtaa semmoisiin kadensseihin, että hirvittää ja vauhti on aika matelua.Pistetään 10%+ nousu ja 90+ kiloinen äijä pyörän päälle niin 34 hampaisella on käyttöä jos haluaa pitää kadenssin yli 90. Ainakin mulla.
Tasasemmalla taas 48 lehtinen on ihan ok tällaselle tunkille.

hannupulkkinen
07.07.2009, 13.28
Jos saisi sen Pyhätunturin alkamaan vaikka kotipihasta niin suhtautuisin siihen varauksettoman positiivisesti. Kyllä meikäläisen ruumiinrakenteella ylämäki on aina parasta mitä on. Täällä etelässä ei vain valitettavasti ole yhtään pitkää mäkeä.

Mutta silti olen sitä mieltä, että pyörän omistajalla on paljon paremmat edellytykset laskea, mitkä välitykset hänelle sopii, kuin valmistajalla, joka ei käsittele ostajia yksilöinä. Rattaat on onneksi helppo vaihtaa, ja kokonaisten pyörien hintoihin verrattuna kustannuskin on lähes olematon.
Rattaat maksavat parikymppiä ja niiden vaihtaminen kestää 15 minuuttia, joten mikä estää etelässä käyttämään isompia ja siellä missä on ryppyisempää voi vaihtaa sitten pienemmät. Vaikkapa Hämessä Tampereen koillispuolella riittää jo mäkiä.

Pirkka
07.07.2009, 13.32
Pistetään 10%+ nousu ja 90+ kiloinen äijä pyörän päälle niin 34 hampaisella on käyttöä jos haluaa pitää kadenssin yli 90. Ainakin mulla...Tuo nousuprosentti on semmoinen että kyllä siinä alkaa jokainen etsimään maantiefillarin pienintä välitystä ja toteaa että vielä pienemmillekin olisi käyttöä. Siinä ei enää kadenssilukuja taideta katsella, kunhan vaan päästään mäen päälle.

Santraginus
07.07.2009, 13.57
Tuo nousuprosentti on semmoinen että kyllä siinä alkaa jokainen etsimään maantiefillarin pienintä välitystä ja toteaa että vielä pienemmillekin olisi käyttöä. Siinä ei enää kadenssilukuja taideta katsella, kunhan vaan päästään mäen päälle.

Riitti 7%:n pitkä nousu, että tuli mieleen tsibale "Läähätän ja läkähdyn" :D. Nopeus oli vaivaiset 14 km/h.

orcatri
07.07.2009, 13.58
Rattaat on onneksi helppo vaihtaa, ja kokonaisten pyörien hintoihin verrattuna kustannuskin on lähes olematon.
Paitsi jo kyseessä on uuden D-A:n isompi eturieska...

Mutta onneksi hyvin tuolla viiskolmosellakin päästelee.

Santraginus
07.07.2009, 14.00
Rattaat maksavat parikymppiä...

Mistä, mistä...?:) Lasketaan sitten toimituskulut mukaan ;)!

hannupulkkinen
07.07.2009, 16.37
Mistä, mistä...?:) Lasketaan sitten toimituskulut mukaan ;)!
Aika läheltä liippaa. (http://www.bike-components.de/products/info/p7041_Kettenblatt-Road-Compact--5-Arm--110-mm-Lochkreis.html)

Bubi
08.07.2009, 13.20
Aika läheltä liippaa. (http://www.bike-components.de/products/info/p7041_Kettenblatt-Road-Compact--5-Arm--110-mm-Lochkreis.html)

OT: 7 viikkoa odotellut pakettia tuolta, mutta 38 ratasta eivät tunnu saavan millään. Viimeksi kaksi viikkoa sitten sanoivat että heinäkuun alkuun saavat, mutta nyt on jo viikko heinäkuutakin mennyt ja edelleen sivuilla lukee että odotusaika 20 päivää tai enempi tuon rattaan kohdalla. No jospa se kuitenkin ennen lumien tuloa saapuis...

Santraginus
08.07.2009, 13.53

Oho :eek:! 16,95+9,95= 26,90 e, mutta rahat etukäteen.

On vähän suolaisemmat hinnat kotimaassa (32 e)...
http://bikeshop.x.neutech.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=CR4026&listpos=13

Mutta kyllä minäkin voisin halvalla myydä eioota :rolleyes:.

Hiukan on tosin meikäläisessä dinosauruksen vikaa: epäilyttää luottokortin kanssa säätäminen.. Saati maksaminen ennen toimitusta. Mutta pistää kyllä hinnat miettimään!

Edit:
Jaahas, onhan siellä lisämaustetta erityisesti pikkutilauksille:
* Orders , which are below 50€, will be charged with 3€ additionally.
* Bankfees are to be paid by the customer. (Suomessa pankkitili)
* We offer the possibility of payment via credit card for these countries. This has to be charged with 5€ in addition.

...Pelkkä ratas kannattaisi siis ostaa Suomen Turuust'. Kesälomareissu taiskin olla siihen suuntaan :D.

hannupulkkinen
08.07.2009, 14.44
Ei Germaaniasta kannata yhtä ratasta ostaa, mutta muun kivan mukana tulee edulliseksi. Tai kimppatilauksena.

china
08.07.2009, 21.37

Niin, kävinpä juuri viime viikolla sitkuttelemassa tuolla keski-juuroopassa useamman tuollaisen mäen ylös kilpailuhenkisessä etappitapahtumassa, ja noin 95%:lla oli jotain muuta pyörässään kuin se perinteinen 53/39. Omassani oli 50/34 ja 12-27 -pakka, ja silti Stelvion loppupäässä olisi kevyempääkin voinut käyttää.

Suomessa olen tällä kaudella ajanut 50/38:lla ja 12-23 -pakalla, tuolla osuu lenkkivauhdeissa välitykset aika hyvin kohdalleen.

Marcus
09.07.2009, 01.08
Mielestäni on yksilöllistä mikä on optimaalinen kadenssi, riippuen eniten varmasti lihassolukoostumuksesta sekä myös harjoittelusta. Optimaalinen tarkoittaen paras hyötysuhde energiankäyttö/voimantuotto. Tuli vaan mieleen koska svedutriathlonisti Björn Andersson ajoi sitkeästi erittäin matalalla kadenssilla, noin 60-70 suoralla, ylämäessä, alamäessä. Pyörä kulki tosin erittäin kovaa sen tunkkireisillä (sit ei juoksu kulkenut koskaan mihinkään, mutta se on eri juttu). Sitten sillä teetettiin laajat ergomittaritestit jolloinka pääteltiin että sen optimikadenssi on, muistaakseni, 78.
Sitähän näkee myös ammattipyöräilyssä: jotkut sergei goncharit ja jan ullrichit aikoinaan puskevat aika-ajoa 75-80:n kadenssilla, kun taas jotkut kiipeilijät tikittävät jopa 120 kierrosta minuutissa.
Kokemukseni mukaan pyörä kyllä kulkee parhaiten jos pyrkii kiihdyttämään ensi sijassa nostamalla kadenssia, sitten vasta nostamalla välitystä. Ja mäissä ei todellakaan kannata jäädä runttamaan, vaan heittää kylmästi pienemmälle silloin kun pyöritykset uhkaavat tippua. Tietenkin tuumaakin pitää olla jos meinaa päästä kovaa, ettei pyöritä tyhjää :) Pyöräilyä voi hyvin verrata juoksuun - ei sitä juoksekaan nopeasti loikkimalla niin pitkälle kun pääsee joka askeleella, vaikka askelpituutta pitää olla, laskekaapa vaikka Bekelen ja kumppaneiden askeltiheyttä..Taitaa lähennellä sataa..

ketju44
09.07.2009, 01.12
Hyvä kommentti yllä!

Teemu Kalvas
09.07.2009, 11.30
Pyöräilyä voi hyvin verrata juoksuun - ei sitä juoksekaan nopeasti loikkimalla niin pitkälle kun pääsee joka askeleella, vaikka askelpituutta pitää olla, laskekaapa vaikka Bekelen ja kumppaneiden askeltiheyttä..Taitaa lähennellä sataa..

Lyhyillä matkoilla vielä kovempia. Olen katsellut hidastuksista askelpituuksia satasella ja huipuilla näyttäisi olevan siinä kahden ja puolen metrin pintaan, mistä niillä vauhdeilla tulee kadenssiksi sellainen 120-130 luokkaa.

Ohiampuja
09.07.2009, 11.49
En tiedä, että joko nämä Radarin jutut ovat olleet esillä...
http://www.bikeradar.com/fitness/article/technique-cadence-matters-16394

Tässä pohdiskellaan sitä korkean cadensiin (yli)arvostusta...
http://www.bikeradar.com/fitness/article/technique-a-new-spin-on-pedalling-slow-20920

hannupulkkinen
09.07.2009, 13.03
Hansenin tutkimuksista on täällä kyllä jossain jo puhuttu.
Hänhän sanoo, että jokaisella on oma luonnollinen kadenssi, jolla voimantuotto on parasta ja keskimäärin se on 80 luokkaa.

Hän on tutkinut tavallisia pyöräilijöitä, jotka ova tottuneet pyörittämään melko hitaasti. Jos he olisivat jatkaneet nopeampaa kadenssia ja hermotus olisi tottunut siihen, olisivatko tulokset olleet toisia?

Tuo keskikadenssi on mielenkiintoinen, jos se on 80 niin mikä on vaihteluväli.
Jos minimikadenssi on 80, joka on siis Hansenin mukaan useimmille luontainen, niin mikä mahtaisi olla silloin maksimikadenssi. Toisaalta näin keskikadenssi nousisi varmasti ja voimantuotto olisi myös ylämäissä maksimaalista.

StantheMan
09.07.2009, 13.23
Tänään sain punnerrettua keskikadenssin 84:ään. 110 km/29km/h. Sen verran kova vastainen oli välillä, että joutui kevyellä välityksellä "sitkuttamaan".

hannupulkkinen
09.07.2009, 17.19
Tänään sain punnerrettua keskikadenssin 84:ään. 110 km/29km/h. Sen verran kova vastainen oli välillä, että joutui kevyellä välityksellä "sitkuttamaan".
Johan alkaa kulkea peukku

E.T.
09.07.2009, 17.29
Hansenin tutkimuksista on täällä kyllä jossain jo puhuttu.
Hänhän sanoo, että jokaisella on oma luonnollinen kadenssi, jolla voimantuotto on parasta ja keskimäärin se on 80 luokkaa.
Tämä on helppo uskoa vaikka mulla kadenssi on korkeampi.
Täällä yks kaveri ajaa keltaisella cannarin romulla äärettömän kovaa
ja pyörittää tosi hitaasti. Mutta ainahan hyvällä polkijalla on
sellainen "polkimen tunto" että vähän tajuaa mitä on tekemässä.

Wertikal
09.07.2009, 18.03
hmm..

Keskustelu on ollut mielenkiintoinen, ainakin näin aloittelijalle.
Olen pyöräillyt nyt puolisen vuotta 20 vuoden tauon jälkeen ja aerobinen kuntoni on huono. Siksipä juuri aloitin kuntoilun.. Lihaskuntoni sen sijaan on ihan ok. (about)

Kadenssini keskiarvo pyörii pk-lenkillä n. 65 paikkeilla ja silloin lenkki tuntuu ok
Jalkani lihakset eivät yleensä koskaan väsy.

Jos yritän nostaa kadenssia, niin sykkeeni paukahtavat samantien yli PK tasosta, vaikka nopeus pysyy samana.

Keuhkojen/sydämen hapenkuljetuskyvyn ja lihasten voiman välillä oleva tasapaino varmasti määrittelee meille kullekin hermotuksen kanssa sitä optimaalista kadenssia. Samoin optimaalinen, vähiten energiaa vievä kadenssi muuttuu ja elää eri kehitysvaiheessa lihas/aerobisen kunnon suhteessa.

Toivottavasti harjoittelu nostaisi hieman minulle sopivinta kadenssia, sillä uskon polvieni kestävän pitkässä juoksussa paremmin korkeampaa kadenssia, sillä vipuvarren voima ei voi tehdä hyvää nivelelle. Ongelmia ei ole ollut mutta kummallisia "tuntemuksia" esim. portaita kävellessä on polven sisällä ollut.

Taidanpa suosiolla hieman tiputtaa vauhtia, pitää sykkeet alhaalla ja nostaa kadenssia vaikka 75:een. Ainakin aluksi.

ketju44
09.07.2009, 18.28
Edelleen sitä mieltä , että n.80 keskikadenssi on riittävä kuntopyöräilyyn. Voi olla , jos olisin 15kg kevyempi , hapot poistuis jaloista suuremmillakin kierroksilla.

Pirkka
09.07.2009, 18.38
Tänään sain punnerrettua keskikadenssin 84:ään. 110 km/29km/h. Sen verran kova vastainen oli välillä, että joutui kevyellä välityksellä "sitkuttamaan".Vertailu edelliseen sataseesi voi olla vaikeata, jos keli oli ihan erilainen, mutta tuskin tämä samoilla sykkeillä meni kuin edellinen. Kovalla kuormalla tulee yleensä muutenkin poljettua korkeammalla kadenssilla.

Marcus
09.07.2009, 18.42
En tiedä, että joko nämä Radarin jutut ovat olleet esillä...
http://www.bikeradar.com/fitness/article/technique-cadence-matters-16394

Tässä pohdiskellaan sitä korkean cadensiin (yli)arvostusta...
http://www.bikeradar.com/fitness/article/technique-a-new-spin-on-pedalling-slow-20920

Mielestäni tuo aiemmin mainitsemani Björn Andersson (sekä muutama muu svedutriathleetti) nimenomaan perustelevat käyttämänsä hitaan kadenssinsa siihen että silloin kuluu vähemmän happea = oletettavasti pienempi energiankulutus. Toisaalta, suurempi lihastyö kuluttaa enemmän energiaa. Dr Michele Ferrari sen sanoi - korkea kadenssi säästää energiaa jaloista pitkillä matkoilla, mutta vaatii kovaa aerobista kuntoa ja korkeaa anaerobista kynnystä.

StantheMan
09.07.2009, 22.09
Vertailu edelliseen sataseesi voi olla vaikeata, jos keli oli ihan erilainen, mutta tuskin tämä samoilla sykkeillä meni kuin edellinen. Kovalla kuormalla tulee yleensä muutenkin poljettua korkeammalla kadenssilla.

Totta, tänään oli "raskas" keli. Sykkeet oli meikäläisittäin myös aika katossa. Raskaasta poljennnasta olen ainoastaan kärsinyt kevään eka pitkän lenkin, 200 km jo huhtikuussa, jälkeen. Silloin polvet kipeytyivät pahasti. Kesäkelillä kestää painaa vähän raskaammallakin vaihteella ilman pelkoa polvivaivoista.

Tuo Marcuksen kirjoitus on juuri sitä mitä korkeasta kadenssista ajattelen - sopii "kovakuntoisille".

Pirkka
09.07.2009, 22.23
...Tuo Marcuksen kirjoitus on juuri sitä mitä korkeasta kadenssista ajattelen - sopii "kovakuntoisille".Mä luulen että tää on paras selitys, täytyy siis ruveta parantamaan kuntoa ja samalla vauhtia. Sehän nyt olisi liian helppoa parantaa vauhtia, jos samalla sykkeellä kovemmalla kadenssilla pääsisi prosentin tai parikin kovempaa vauhtia. Voipa olla vikaa pyöritystekniikassakin ja pyörän mittojen säädöissäkin. Olisipa markkinoilla joku laite, millä voisi analysoida pyörityksen laadun, eikä siis pelkkää kadenssia. Olisipa ajon aikana säädettävät penkit ja stemmin pituudet ... Videolle voi ottaa ajon, niin voisi joku ammattilainen löytää helposti parannettavaa.

Jotkut suuttuvat, kun saavat ajon aikan ohjeita kokeneemmilta, mutta minusta se on yksi porukkalenkkien hienoja puolia. Pitäis joskus porukkalenkeille mennä porukalla jonkun ammattilaisen luo, niin voisi tulla paljon hyviä vinkkejä pyörästä ja ajotekniikasta vähän kokeneemmillekin.

hannupulkkinen
09.07.2009, 23.25
Tulin juuri 70 kilsan lenkiltä ja keskikadenssi oli 88. Edellisellä ihan samalla reitillä keskikadenssi oli 75 ja keskari oli noin kilsan parempi. Tosin nyt oli vastatuulta 2/3 osaa matkasta. Edellisellä lenkillä ei tuullut lainkaan.
Huomenna huomaa sitten onko hyötyä sitkuttaa nopeammin. Edellisen lenkin jälkeen jalat oliva tönkkönä pari päivää. Nyt oli keskipulssi noin 10 lyöntie vertailulenkkiä korkeampi. Ainakin se pitää paikkansa, että korkea kadenssi ja korkeampi syke. Polari sanoo, että keskisykeeni yli 2.5 tunnin lenkillä oli 86% maksimista. Aika paljon:seko: Vanhemmiten maksimi laskee, mutta ei välttämättä anaerobinen kynnys samassa suhteessa. Ainaskaan mulla.

Pirkka
09.07.2009, 23.37
T...Ainakin se pitää paikkansa, että korkea kadenssi ja korkeampi syke. Polari sanoo, että keskisykeeni yli 2.5 tunnin lenkillä oli 86% maksimista. Aika paljon:seko: Vanhemmiten maksimi laskee, mutta ei välttämättä anaerobinen kynnys samassa suhteessa. Ainaskaan mulla.Hurjalta kuulostaa tuo sykeprosentti pyörällä ajettuna noin pitkällä matkalla. Kyllä minäkin saatan joskus ajella omasta mielestäni kovilla noin 80 % keskisykkeillä esim. 2-3 h lenkin, mutta yleensä yksin ajamillani lenkeillä jää 75% tai alle. Juostessa on hieman yli 90% sykkeillä tullut paineltua kolme tuntia Pirkan Metsähölkän 33 km matkalla huonolla juoksukunnolla.

ketju44
10.07.2009, 00.31
Juostessa on hieman yli 90% sykkeillä tullut paineltua kolme tuntia Pirkan Metsähölkän 33 km matkalla huonolla juoksukunnolla.

Onnittelen huonosta juoksukunnosta , jos sillä ei pysty juoksemaan kuin 3 tuntia :D

Pirkka
10.07.2009, 00.54
Onnittelen huonosta juoksukunnosta , jos sillä ei pysty juoksemaan kuin 3 tuntia :DKyllä se oli murheellista kun syke oli tapissa eikä päässyt paljoa alle 3 h, ja vielä varsinkin kun porukkaa menee suuri määrä lähelle kahta tuntia.

Teemu Kalvas
10.07.2009, 01.24
Kyllä se oli murheellista kun syke oli tapissa eikä päässyt paljoa alle 3 h, ja vielä varsinkin kun porukkaa menee suuri määrä lähelle kahta tuntia.

Suuri ja suuri, olen tainnut olla sadan parhaan joukossa niinkin kehnolla ajalla kuin 2:40 ja viivalla on kuitenkin tuhatkunta. Mutta onhan tuo tuollainen sprintti. Onneksi olen ymmärtänyt etten ole sprintteri ja siirtynyt vähän erilaisiin matkoihin.

Jman
28.07.2009, 12.54
Vasta pari viikkoa maantiepyöräilyharrastusta takana ja varmaan hyvä että löysin tämän ketjun.=)

Pääasiassa ajan n.16km pätkiä kerrallaan(töihin) ja mm. lauantaina 16km sivu meni 153 (80%) keskisykkeellä, 29,5km/h keskinopeudella ja 62 keskikadenssilla ja maksimikadenssikin oli vain 92 (nop max 51,5).

Eli ei ilmeisesti ihme että kolmen ajopäivän jälkeen alkaa olla reidet hiukan tukossa?

Oatmeal Stout
28.07.2009, 14.51
Täysin OT:tä, mutta Pirkkaa 217km ja Vätterniä 300km ja Myllyä 240km Polarin taltioimana keskiarvo/maksimi:

2008 P syke 130/156 kadenssi 84/112
2008 V syke 122/159 kadenssi 88/135
2007 P syke 128/164 kadenssi 85/132
2007 V syke 112/168 kadenssi 90/126 (kuopus oli mukana ajamassa)
2007 M syke 130/166 kadenssi 82/117
2006 P syke 132/164 kadenssi 86/114
2006 V syke 124/160 kadenssi 90/140
2006 M syke 139/173 kadenssi 93/161
2005 P syke 136/165 kadenssi 85/140
2005 V syke 124/164 kadenssi 87/138
2005 M syke 143/171 kadenssi 90/192
kammet 175mm ja 53/39 pakkana 13-26(10) 2005-2007 ja 2008 oli 12-26(10) pakka

Pexi
28.07.2009, 18.53
2005 M syke 143/171 kadenssi 90/192

Hyvänen aika mikä maksimikadenssi, 192! Kyllä moottori pyörii! :eek: :cool:

Jman
29.07.2009, 09.56
Heh, ei se kyllä ihan hyvin menny ku yritin pyörittää nopeammin. Tuntuu että "polkee tyhjää" eli ihan kuin koko ajan vetelis liian pienellä vaihteella ja vauhti putoaa myös aika roimasti...

Tuntuu ettei tuohon 90+ kadenssiin oikein löydy oikeata vaihdetta. Tuntuu kuin isompi eturatas olisi liikaa ja pienempi liian vähän.

Todennäköisin vaihtoehto kuitenkin on etten vaan osaa.

Katila
29.07.2009, 10.10
Heh, ei se kyllä ihan hyvin menny ku yritin pyörittää nopeammin. Tuntuu että "polkee tyhjää" eli ihan kuin koko ajan vetelis liian pienellä vaihteella ja vauhti putoaa myös aika roimasti...

Tuntuu ettei tuohon 90+ kadenssiin oikein löydy oikeata vaihdetta. Tuntuu kuin isompi eturatas olisi liikaa ja pienempi liian vähän.

Todennäköisin vaihtoehto kuitenkin on etten vaan osaa.

Polkemalla oppii :) Tsemppiä!

Itselleni luontainen rytmi antaa kadenssiksi joka mittauksessa 90. Siis sellainen karkea mittaus, että mittarin kellosta aikaa minuutti ja vasemman jalan käynnit allhaalla.

Ohiampuja
11.08.2009, 09.40
Siis sellainen karkea mittaus, että mittarin kellosta aikaa minuutti ja vasemman jalan käynnit alhaalla.
Näin minäkin olen cadensin mitannut, mutta vain 30 sek ajalta. (laiska :rolleyes:)
Spinningissä kokeilin, että kuinka kovaa sitä oikein pystyy pyörittämään, niin siinä ja siinä saako 200 rpm rikki. :)

hannupulkkinen
11.08.2009, 09.45
Jännä tuo jalkojen hermotus. Kuukauden kadenssiharjoittelun jälkeen keskikadenssi on noussut noin 10 kietasua. Aluksi todella tuntui, että pyöritän tyhjää. Nyt on pk-keskinopeus noussut muutamalla kilsalla ja tolpat eivät ole niin tönkkönä lenkkien jälkeen kuin aikaisemmin.

StantheMan
11.08.2009, 10.17
Olen nyt seurannut kadenssia aika tarkaan. Pitkillä matkoilla 76 ja lyhyillä 79. Jalat ovat aika hyvässä kunnossa, joten näillä mennään. Ensi keväänä pitää tietoisesti pyörittää nopeammin, ettei tule tänä keväänä ilmaantuneita polvivaivoja, jotka todennäköisesti johtuivat liian raskaalla ajamisesta.

Hoobee
11.08.2009, 12.44
Ite tullu tarkkailtua kanssa paljon tota kadenssia,harrastusta takana 5v.
Kisat yms.tapahtumat kadenssi aina yli 90,lenkit 80-90(riippuu mitä reenaa,voima"isolla"=pieni kad.,palauttavat,tehot ja pk nopeampi kad.)
Sanoisin kyllä että tollaset alle 80 keskikadenssit normilenkeillä liian alhaiset...
Mulla ainakin paukku reidet jumiin jos ei välillä aja kevyttä isolla pyöritysnopeudella.

aksu08
11.08.2009, 12.58
Olen ajellut melkein vuoden päivät ilman mittaria, mutta nyt se tuli taas laitettua paikalleen, kun epäilin pyöritysnopeuden olevan liian hidas. Ihmismieltä on näköjään helppo huijata, sillä kadenssini näyttääkin olevan "liian suuri". Jalkani tuntuvat toimivan parhaiten pyöritysnopeuden ollessa sata. Miellyttäväksi alueeksi voisi nimetä 95-105. Yli mennessä alkaa ajoasento hieman kärsimään liiallisesta vispaamisesta, mutta alarajalla jo 90 tuntuu kuin voima jaloista loppuisi ja on pakko vaihtaa kevyemmälle välitykselle.
Tästä päästäänkin sitten siihen, että oikeaa jalkaa tuppaa hieman kivistämään lenkeillä akillesjänteen seudulta. Liekö vika klossin asennossa vai missä? Käytössä kuitenkin Shimanon maastopolkimet, mutta jäykkäpohjaiset kengät (M182).

hannupulkkinen
11.08.2009, 13.47
.
Tästä päästäänkin sitten siihen, että oikeaa jalkaa tuppaa hieman kivistämään lenkeillä akillesjänteen seudulta. Liekö vika klossin asennossa vai missä? Käytössä kuitenkin Shimanon maastopolkimet, mutta jäykkäpohjaiset kengät (M182).
Koita laittaa klossit niin taakse kun saat ja venytellä sitä akillesta aina lenkin jälkeen. Kiinnikkeet akileksessa eivät ole kivoja. nim. molemmista jaloista leikattu.
Kun klossi on takana niin pyörittämisen helpottamiseksi voi joutua laskemaan vähän satulaa. Takana olevasta klossista ei pitäisi olla haittaa kun keskellä kenkää olevilla klosseilla on ajettu maailmanmestaruuskin.

Oatmeal Stout
11.08.2009, 15.29
Takana olevasta klossista ei pitäisi olla haittaa kun keskellä kenkää olevilla klosseilla on ajettu maailmanmestaruuskin.
Yksi, mutta kuinka monesta tuhannesta?
Myrkkykäärmeen puremasta ei pitäisi olla haittaa, kun yksi ihminen on kerran selvinnyt puremasta?

Ohiampuja
11.08.2009, 16.55
Takana olevasta klossista ei pitäisi olla haittaa...
Ei pitäisi olla haittaa. No voiko siitä olla jotain terveydellistä haittaa? Oudoksi se pyöritys kyllä muuttuu, olen joskus kokeillut...

Johan Moraal
11.08.2009, 17.04
Ei pitäisi olla haittaa. No voiko siitä olla jotain terveydellistä haittaa? Oudoksi se pyöritys kyllä muuttuu, olen joskus kokeillut...

Joidenkin mielestä siitä on ihan hyötykin.
http://www.trainingbible.com/joesblog/2007_01_01_archive.html

puumangeri
06.06.2010, 00.36
Vanhaa ketjua ylös.

Näitä kadenssijuttuja kun lukee niin tulee käsitys, että lenkillä yritetään pitää kadenssi kokoajan samoissa lukemissa, vai?

Olenko ainoa joka tykkää selkeästi vaihdella kadenssia kesken lenkin? Mulla on runttaajan reidet ja kroppani ainakin vaatii sen, että pitkän pyörittelyhetken (kadenssi ehkä 90-95, eli ei edes kovin iso) jälkeen jalat "rentoutuvat" kun laitan pari pykälää isompaa välitystä ja selkeästi runttaan pitkän matkaa, kunnes lopulta taas aletaan pyörittelemään. Kadenssi runttaamisessa n. 70-75.

Pelkällä pyörittämisellä tulee kolotusta ja särkyä jalkoihin ja pelkällä runttaamisella reidet käyvät tietysti hieman ylikierroksilla seuraavan vuorokauden ajan. Sen sijaan noiden eri tyylien sekoittaminen tuntuu olevan itselleni hyvä kompromissi kaiken suhteen. Senkin suhteen, että se pieni vaihtelu piristää ihan pääkoppaakin kun ajo muuttuu erilaiseksi kesken kaiken...

hannupulkkinen
06.06.2010, 10.46
Kadenssin nopeus on kiinni yksilöllisistä ominaisuuksista ja hermotuksesta.
Jos ei ole pyörittänyt korkealla kadenssilla niin ei se alkuun oikein suju.
Minä en aja talvella ja keväällä aloittaessa kadenssi on yleensä 88.
Syksyllä menee jo sataan. Jos välillä runttaa alhaisemmalla pulssilla niin jalat hapottavat ja palautuminen on hitaampaa. Jyrkissä ylämäissä ei pysty pitämään yli 80 pulssia minun kepeillä ja välityksillä. Siispä happoja ei voi vältää. Kun enemmän ajaa nii maitohapon poistuminenkin tehostuu.

Tietenkin alkukaudesta mieli tekee kokoajan hidastaa pyöritystä kun se tuntuu helpommalta kuin nopea ja vaikuttaa siltä, että jalatkin rasittuvat vähemmän, mutta sitten kun hermotus on tottunut niin sotkeminen nopealla pulssilla on yhtä juhlaa. Vasinkin alamäissä tuuli ja aurinko seläntakana.:D

di luca
06.06.2010, 10.56
Minusta tuo monenlaisella kadenssilla ajo on järkevää, tulee monenlaista juttua jaloille. Mutta kait se keskikadenssi sais olla 90 korvilla.

hannupulkkinen
06.06.2010, 11.09
Yksi, mutta kuinka monesta tuhannesta?
Myrkkykäärmeen puremasta ei pitäisi olla haittaa, kun yksi ihminen on kerran selvinnyt puremasta?
Vanha heitto, mutta sevveran outomielinen, että vastaan nyt.
Jos akillekset kipeytyvät on järkevää laittaa klossit taakse. Tietenkin kun tekee säätöjä niin voihan sitten kipeytyä jostain toisaalta.
Muutokset pitäsi tehdä vähitellen.

Ruottissa monet ajavat klossi keskellä kenkää. Tutkimusta siitä, onko se yhtä vaarallista kuin käärmeen pisto ei ole, mutta Oatmeal Stout voisi kokeilla ja raportoida sitten tänne.

YT
06.06.2010, 11.19
Pohkeet on heikot lihakset verrattuna reisi ja pakaralihaksiin ja ne on kauempana sydämestä. Pohkeet ehkä kannattaisi pitää mahdollisimman pieninä jo ihan ilmanvastuksenkin takia.

ketju44
06.06.2010, 12.23
Kadenssin nopeus on kiinni yksilöllisistä ominaisuuksista ja hermotuksesta.

"Harjoittelin" n. 4v korkeampaa pyöritystä 90+. Ei syntynyt vaan mitään hyvää. Palasin alkuperäiseen n. 80 keskikadenssiin ja se sopii mulle. Olen siis aloittanut pööräilyn vasta 30 ikäisenä. Mitä ny nuorena pillun perässä ajelin.

Oatmeal Stout
07.06.2010, 15.36
Ruottissa monet ajavat klossi keskellä kenkää. Tutkimusta siitä, onko se yhtä vaarallista kuin käärmeen pisto ei ole, mutta Oatmeal Stout voisi kokeilla ja raportoida sitten tänne.
Valitettavasti Sidin kengissä ei ole, ei edes Ruotsissa, kiinnikkeitä keskellä kenkää. Yleensä kiinnikkeet klossia varten ovat kengän pohjassa ja siinäkin ne sijaitsevat enemmän kärki- kuin kantaosassa.
Kipeytyvät akillekset ovat yleensä oire muusta kuin väärästä kadenssista ja keskikadenssin vertaileminen virtuaaliverkossa on mielestäni yhtä järkevää kuin vuoden keskisykkeiden vertaaminen kilpapyöräilijän keskisykkeeseen.

hannupulkkinen
07.06.2010, 16.02
Valitettavasti Sidin kengissä ei ole, ei edes Ruotsissa, kiinnikkeitä keskellä kenkää. Yleensä kiinnikkeet klossia varten ovat kengän pohjassa ja siinäkin ne sijaitsevat enemmän kärki- kuin kantaosassa.
Kipeytyvät akillekset ovat yleensä oire muusta kuin väärästä kadenssista ja keskikadenssin vertaileminen virtuaaliverkossa on mielestäni yhtä järkevää kuin vuoden keskisykkeiden vertaaminen kilpapyöräilijän keskisykkeeseen.
Eiku ruuveilla kiini vaan. Tässä nyt ei tainnut kadenssilla ja akilleksilla olla tekemistä keskenään vaan kipeytyneen akilleksen kanssa pärjäämisestä.
Klossi taka-asennossa sattuu kipeisiin akilleksiin vähemmän kuin klossi päkiän allla. Nimim. vuosia kipeillä akilleksilla ajanut.
Klossin paikka ei tietenkään paranna akilleksia. Puukko taitaa olla ainut joka varmasti toimii jos on oikein pahoja kiinnikkeitä jännetupessa.

Klossin paikka on yksi niistä tutkimattomista myyteistä, joita pyörämaailma on täynnä. Monia näistä myyteistä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn.

ketju44
07.06.2010, 16.08
Klossin paikka on yksi niistä tutkimattomista myyteistä, joita pyörämaailma on täynnä. Monia näistä myyteistä ajetaan kuin käärmettä pyssyyn.

Yksi myytti aikanaan muistaaseni oli ala-asennossa "kuopaisu" poljennan tehostamiseksi ? Muistanko väärin ? Nykyään kait ajetaan nilkka jäykkänä? Ei tosin koske muutos meikäläistä , koska aina on nilkka toimeton polkiessa.

Oatmeal Stout
07.06.2010, 16.14
Eiku ruuveilla kiini vaan.
Vaatii myös jotain muuta kun laittaa keskelle kenkää - edelleen kannatan sitä kengän ulkopohjaa, mutta ... kuten toteat tuolla alempana.

Tässä nyt ei tainnut kadenssilla ja akilleksilla olla tekemistä keskenään vaan kipeytyneen akilleksen kanssa pärjäämisestä.
Klossi taka-asennossa sattuu kipeisiin akilleksiin vähemmän kuin klossi päkiän allla. Nimim. vuosia kipeillä akilleksilla ajanut.
Klossin paikka ei tietenkään paranna akilleksia. Puukko taitaa olla ainut joka varmasti toimii jos on oikein pahoja kiinnikkeitä jännetupessa.

Takana olevasta klossista ei pitäisi olla haittaa kun keskellä kenkää olevilla klosseilla on ajettu maailmanmestaruuskin.
Onneksi esität vain perusteltuja ja tutkittuja väitteitä kuten asiaan kuuluu.

hannupulkkinen
07.06.2010, 16.24
http://www.cykelklubben.se/cykelklubben/images/users/4581/4581_Blog_200903051232_KTEJ.jpg

En esitä väitteitä vaan spekuloin, keskustelen, näyttelen sivistynyttä. :)

Olli-Pekka Manninen
07.06.2010, 17.29
En esitä väitteitä vaan spekuloin, keskustelen, näyttelen sivistynyttä. :)

Ajattelit sitten tehdä noin koska...internet käski niin? Miten satulanpaikka, ootko vienyt paljon eteenpäin vai pitänyt samana?

hannupulkkinen
07.06.2010, 17.58
Kyllä mulla on klossi ihan paikallaan. Satula on aika takana.
Tuo kuva on Ruottista.
On mun klossit kyllä niin takana kuin ne ilman virityksiä saa. Satulakin niin takana kuin ilman virityksiä saa.
Mitään johtopäätöksiä ei kannata kuitenkaan tehdä koska tämän ikäisenä on ihan sama miten ajaa, mikään ei kehity.
Taantuminen voi toki hidastua.

Jankke
15.06.2013, 07.28
Huomenta! Tuli tälläinen vanha ketju herätettyä henkiin. En nopealla silmäyksellä löytänyt vastausta kysymykseeni. Tarkoitus olisi mennä ajamaan normaali lenkkiä (n.40km) pidempi lenkki, jotain +70km ja haluisin tietää ajellaanko tuo ihan samalla kadenssilla kuin muutenkin, mutta vaan pienemmällä vaihteella.? Yhden ainoan yli 60km lenkin oon ajanut ja se tuli mentyä liian lujaa. Palautuminen siitä kesti usean päivän ja viimiset 5km ajelin 10km/h vauhdilla reidet täysin hapoilla..

Sauli Lumikko
15.06.2013, 14.05
Ite tekisin varmaan juurikin noin, eli kadenssi siihen mihin on tottunut ja sopiva nopeus matkaan nähden syntyy vaihteita vaihtamalla. Ajan tosin aika paljon sinkuloilla ja fiksinäkin, silloin pitää vain polkea sillä ainoalla vaihteellaan vähän hitaammin, jos lenkki on pidempi.

Mulle on eripituisia lenkkejä eri vauhteja eri vaihteilla (ja yhdellä vaihteella) ajaessa tullut hyvin vahvaksi sellainen käsitys, että nopeasti pyöräileminen on raskasta, hitaammin ajamalla selviää kevyemmin. Mikään välityssuhde ei anna "ilmaista" energiaa etenemiseen, kyllä sen kaiken on jaloista tultava. Jos kadenssi on edes suurinpiirtein lähellä itselle sopivaa, sen vaikutus hyötysuhteeseen on sen verran pieni, että enemmän tuntuu olevan vaikutusta sillä, millainen päivä oli.

Ylläolevaan periaatteeseen havahduin tavalla, joka sai itteni tuntemaan aika tyhmäksi: koin yhden fiksini välityksen turhan raskaaksi ja vaihdoin siihen isomman takarattaan. Tutussa ylämäessä aloin kirota, kun sen nouseminen ei ollutkaan yhtään kevyempää kuin ennen. No ei tietenkään ollut, koska ajoin ihan samaa vauhtia ylös vain vähän nopeammin pyörittäen, eikä kadenssiero ollut niin iso, että hyötysuhteessa olisi tuntunut kummempaa eroa. Jokainen varmaan ymmärtää jo yläastefysiikan pohjalta, mitä tossa ylämäessä tapahtui.

arctic biker
15.06.2013, 20.44
Tuon Hannun kanssa olen aivan pian samalla ikäkymmenellä niin täytyy jakaa tää taistelu taantumista vastaan! Edellisellä kerralla n. 10 vuotta sitten maantiepyöräilyyn hieman vakavammin tullessani kattelin noita kadensseja. Muista ny mihinkä päädyin. Maastossa ainaskin mulle täysin turhanaikasta seurattavaa. Nyt kolmannella maaantiekaudellani pikkasen kampikierroksia mittaillut. Kun jossain 80-85 välillä kammet mulla pyörii niin hyvä niin. Tolla kadenssilla hautaan asti.

hannupulkkinen
15.06.2013, 22.06
Ikääntyessä on kadenssia pidettävä mahdollisimman korkealla koska lihasvoima heikkenee ja nopeuskin heikkenee jos ei harjoittele molempia.
Tänä kesänä olen tehnyt ylämäkivetoja vähän hitaammalla eli noin 85-95 kadenssilla normaalin satkun sijaan. Voima on jaloissa lisääntynyt ja tasaisella jaksaa nyt pyörittää 105 kadenssillä ja vähän ylikin. Hyvältä tuntuu.

Ensi kesänä olenkin ammattilainen kun jään syksyllä eläkkeelle. Voipi ajella riittävästi.

arctic biker
16.06.2013, 09.51
Ikääntyessä on kadenssia pidettävä mahdollisimman korkealla koska lihasvoima heikkenee ja nopeuskin heikkenee jos ei harjoittele molempia.

Niinpä tietysti, koitan pitää mielessä. Itte asiassa mun perustason Ciclossa on mahdollisuus kadenssimittaukseen, tuon vois oikeestaan investoida, pitänyt pikkasen turhanaikasena mutta kerrankos minä väärässä olen. Muista Hannu ettei me me miehet vanheta, me vaan aikuistumme:)

Co-re
05.07.2013, 18.17
Miten tärkeää tuo kadenssin 90+ tavoittelu mahtaa olla maantie- sekä hiekkatieajossa cyclocrossarilla? Olen seurannut sitä nyt pari ensimmäistä lenkkiäni ja mukava taso eli se, johon itsekseni asetun on noin 80-85. Yli 90 alkaa tuntumaan voimattomalta jalat puuduttavalta vispaamiselta ja luontevaa vain pitkällä tasaisella kun ei ole paha vastatuuli ja ylämäissä. Onko se seikka, joka ajan kuluessa kehittyy oikealle tai henkilön optimaaliselle tasolle vai pitäisikö siihen kiinnittää enemmänkin huomiota ja yrittää pakottaa itsensä sinne 90+ rpm tasolle?

Taustani ovat runsasta juoksemista ja uimista jos nuo nyt taipumuksistani mitään kertovat.

hannupulkkinen
05.07.2013, 21.45
Täällä keskustelussa ollaan kahta mieltä asiasta. Osan mielestä korkeaa kadenssia ei kannata tavoitella ja jokaisella on oma optimaalinen kadenssinsa.
Itse olen traditionaalisella kannalla. Helpoin keino kehittää nopeutta tiettyyn pisteeseen on nopeuttaa kadenssiaan. Harjoitella kannattaa pyörittämään nopeasti. Alussa ajo tuntuu hankalalta ja pulssi saattaa olla korkealla kun ajaa tottumustaan nopeammalla kadenssilla. Nopeasti kuitenkin hermosto tottuu nopeaan pyöritykseen ja pulssi pysyy myös alhaalla. 90-100 keskipulssina alkaa olla jo hyvä. Voimavetoja voi tehdä 60-80 kadenssilla, mutta vedon päälle kannattaa aina pyörittää nopeasti.

Kun aloitin pyöräilyn yli 40-vuotta sitten, valmentajien ohje oli, että pitää pyörittää satasen tuntumassa. Silloin jokaisen pyöräilyn harrastajan kunnia-asia oli pyörittää yli 120 kadenssilla ilman että pylly hyppii penkissä.(Siis maksimina ei keskikadenssina) Junioreilla on rajoitetut tuumat juuri sen takia, että tottuvat nopeaan pyöritykseen. Tietenkin henkilökohtaiset ominaisuudet ratkaisevat, mutta kyllä aina kannattaa opetella nopeaa pyöritystä.

Mihail
05.07.2013, 22.12
Mulla kadenssi yleensä +90 ilman mitenkään asiaa enempää ajattelematta, mutta kuuntelin tuossa eurosportilla Selinien
jutustelua ja ajattelin vetää lenkin +100 kadenssilla.
Kävin vetämässä ja oli mielenkiintoinen lenkki ja tuntemukset jaloissa on ihan uudenlaiset.
Pyrkimys oli polkea koko ajan eli alamäetkin, risteyksissä joutui helppaamaan.
Ajoaika 2tuntia ja 60km, normaalisti vastaavalla lenkillä keskinopeus jotain 31-33km/h ja lenkin jälkeen ei mitään tuntemuksia.
Seuraavaksi ajattelin saman lenkuran koittaa ajaa 80 kadenssilla läpi ja katsella tuntemuksia.

Niin ja tuli siis myös keskisykkeeseen tuollainen +10 iskua lisää nopealla pyörityksellä.

arctic biker
05.07.2013, 22.23
Minäkin oikein omaa pyöritystä mittailin ja 105 sain helposti aikaseksi, sykevyötä ei tietenkään tullu matkaan. 85 on se helppo ja mulle luontainen tahti. Ei tuo yli satasen tahti millään lailla pahalta tuntunut. Jatkan harjoituksia.

Kal Pedal
05.07.2013, 22.30
Minä olen pelkkä kuntoilija. Hankin kuitenkin keväällä Garminin josta tunnetusti näkee myös kadenssin. Pyrin kadenssiin välillä 80-90 (keski-kadenssi jotain 84-85). Minua ainakin tämä on auttanut. Kunto tuntuu olevan parempi.

Spica
05.07.2013, 23.14
En tiedä muista, mutta luulen, että mitä lähempänä omaa maksimia pyöräillään, sitä korkeammaksi kadenssi yleensä menee, jaloissa ei vain voima riitä ainaiseen vaihteen nostamiseen vaan lopussa sitä tehoa lisätään pyörittämällä vain nopeammin jalkoja, joka sitä kautta kuluttaa enemmän happea, mutta lihakset eivät joudu ihan niin lujiin yksittäisiin supistuksiin.

hannupulkkinen
05.07.2013, 23.45
Nopeassa kadenssissa on myös se etu, että polvet eivät rasitu ja kipuile. Siksi ainakin kauden alussa on hyvä pyörittään nopealla kadenssilla. Kilpailuaikoinani sanottiin, että pitää ajaa tonni nopeasti pyörittäen ja vasta sen jälkeen voi alkaa vääntää isommilla tuumilla voimaa, muuten eivät polve kestä ja kadenssi jää koko kaudeksi liian alas. Silloin ei ajattu talvella eikäkä spinninkiä ollut vielä keksittykään.

MarkoSa
27.07.2013, 22.10
Kysellään tietävimmiltä kun tänään tuli ostettua kadenssianturi cycloon. Oma ns. Normikadenssini on n. 75-80. Tuntuu, että pyöritän jo vinhasti. Kokeilin sitten lyhyesti tuollaista 90 kadenssia, pitää puottaa vaihde pienemmälle että pystyi pyörittää ja pulssi ampaisi reilu 10 lyöntiä korkeammalle. Kysymys kuuluukin, kun joutuu pudottamaan korkeamman kadenssin takia vaihdetta pienemmälle syy on huonossa kunnossa, ei riitä voima jaloissa vai sekä että? Pyöräilyä harrastettu vasta 2 kk ja olen nyt n. 115 kg punttijumi. Luulis voiman riittävän reisissä, mutta mutta...

kolistelija
27.07.2013, 22.13
Kysellään tietävimmiltä kun tänään tuli ostettua kadenssianturi cycloon. Oma ns. Normikadenssini on n. 75-80. Tuntuu, että pyöritän jo vinhasti. Kokeilin sitten lyhyesti tuollaista 90 kadenssia, pitää puottaa vaihde pienemmälle että pystyi pyörittää ja pulssi ampaisi reilu 10 lyöntiä korkeammalle. Kysymys kuuluukin, kun joutuu pudottamaan korkeamman kadenssin takia vaihdetta pienemmälle syy on huonossa kunnossa, ei riitä voima jaloissa vai sekä että? Pyöräilyä harrastettu vasta 2 kk ja olen nyt n. 115 kg punttijumi. Luulis voiman riittävän reisissä, mutta mutta...
Eiköhän tässä ole kyse ihan vain tottumuksesta. Kokeile vaikka parilla lenkillä pyöritellä sellaista satasen kadenssia vaikka 5-10 minuutin vedot. Sen jälkeen 90 tuntuu varmaan jo helpommalta ja ajan kanssa syke laskee.

Mitään pakkoahan ei ole ajaa 90 kadenssilla, mutta on hyvä pystyä pyörittämään eri nopeuksilla.

ViliA
27.07.2013, 22.21
Jahka se kroppa tottuu siihen tiheämpään pyöritykseen niin sykkeetkin todennäköisesti laskee. Jos jalkoihin on voimaa salilta haettu niin pystyt varmaan polkemaan mukava watit 100-200m vetoon, mutta lajinomaista kestävyyttä salilta ei kyllä saa. Eli niinkuin edellisessä sanottiin, otat alkuun niitä 5-10min jaksoja vähän reippaammalla kadenssilla niin kyllä se oma optimipyöritys sieltä löytyy.

MarkoSa
27.07.2013, 23.43
Kiitoksia vinkeistä. Pitää nyt kokeilla vetoja kun mittarikin antaa varmempaa tietoa nopeudesta. Ajatteko pk-lenkkejä keskimäärin millä kadenssilla?

tai olihan tuossa ketjun alussa noita kadensseja.

exfatman
28.07.2013, 13.02
Yhtälailla pari päivää ollut kadenssimittari käytössä.
Nyt on sitten pyöräilystä hauskuus kadonnut. Aiemmin laskeskelin ihan perinteisesti 15sek pätkistä kadenssia ja tiesinkin sen hyvin hyvin hitaaksi eli <80.

Parin lenkin kokemuksella koko homma on mennyt nyt pelkäksi mittarin tuijottamiseksi. Mittari on vain todistanut kadenssin jäävän samaan 70-80 haarukkaan. Pätkiä pystyy pyörittelemään 90-100 lukemissa, mutta niissä tuntuu jalat vatkaavan aluksi pelkkää ilmaa ja sit yht'äkin pamahtaa hapoille. Sykkeet nousee samalla 10-20 pykälää ja vauhti tippuu.

Tänään ajattelin katsoa lukemat vasta lenkin jälkeen, niin ei mene koko lenkki noiden numeroiden stressaamiseen.

ViliA
28.07.2013, 13.44
Tuntuu tuo kadenssi olevan myös henkilöstä kiinni, joillain se nopea pyöritys tulee ihan luonnostaan ja toisilla se vaatii harjoittelua. Ei sitä mittaria kannata ruveta liikaa tuijottamaan, menee mielekkyys koko touhusta jos ei mitään muuta lenkin aikana kerkiä seuraamaan.
Monestihan kun pyöräilyä aloitellaan niin pyritään virheellisesti kovaan vauhtiin yleensä pienellä kadenssilla runtaten. Itse ehdotan että tiputtaa vauhtia ja antaa jalkojen rullata reippaasti. Tuon korkean kadenssin tarkoitushan nimenomaan on että se olisi tehokasta ja ettei jalat hapottaisi niin pian, eli yleensä silloin kun polkeminen on helppoa/helpohkoa😄 niin kadenssi on melko kohdillaan.

Saa korjata kun mikään ammattilainen en ole itsekään😄

trauma
28.07.2013, 14.59
Kadenssin nostaminen ei ole mikään pikkujuttu, joka hoituisi suitsaitsukkelaan. Ylivoimainen pääosa lenkeistä kannattaa ajaa sillä kadenssilla, joka omille jaloille tuntuu rennolta. Sinne sekaan sitten 1-5 minuutin pätkiä korkeammalla kadenssilla, ja sen harjoitettavan kadenssin lukema ei tarvitse välttämättä olla mikään hurjasti rentoa pyöritystä suurempi lukema varsinkaan pidemmissä pyörityspätkissä. On myöskin hyvä muistaa että kadenssin harjoittaminen rassaa hermostoa, ja hermoston palautumisaika on suhteellisen pitkä. Siksikään pyörityksissä ei kannata ylilyöntejä tehdä.

trauma

exfatman
28.07.2013, 23.13
Onneks suunnon kadenssimittari meni kesken lenkin pimeäksi, niin ei tarvinnut sitä tänään tuijotella. Sen verran tän viikon vispaamisesta oli kuitenkin jo jäänyt muistiin, että tuli ajettua koko ajan pari pykälää pienemmällä vaihteella, melkein kuin huomaamatta. 100km jälkeen jalat ei olis kyllä tänään vispanneet yhtään määräänsä nopeammin ja viimeiset parikymppiä mielessä kävi jo ettei ehkä sittenkään olis tarvinnut aamulla käydä kuntosalilla.

Ei tuota omaa vauhtia pysty enää paljoa hidastamaan, kun menee ihan retkeilyvauhtia jo muutenkin. Ja kun on pari vuosikymmentä tullut hankittua jumia kuntosalilta, niin runttaaminen matalalla kadenssilla on tuntunut itselle sopivalta. Maasturilla koko pyörityshomma on sujunut ehkä osin huomaamatta. Ylämäkeen on sitkutettu tai runtattu niin paljon kuin kintuista on lähtenyt ja aina oli kirkkaana mielessä että enemmin tai myöhemmin rysäytetään koko massalla alamäkeen, sen enempää kadenssia miettimättä.

Nyt maantiellä pitäisikin pystyä pitämään sitkusta yllä tuntikausia. Päivä palauttelua tähän väliin ja sitä per..leen punttia tietty, mutta sitten pistetään taas mittari kuntoon ja taas sitkutetaan. Pitää ottaa vaikka noita 5-10min sitkutusvetoja.
Treenit siis jatkuvat.

Jani73
28.07.2013, 23.41
Based on research to date, it would appear that relatively high pedal rates (100-120rpm) improve sprint cycling performance, since muscle force and neuromuscular fatigue are reduced, and cycling power output maximised at such pedal rates. However, extremely high cadences increase the metabolic cost of cycling. Therefore prolonged cycling (i.e. road time trials) may benefit from a slightly reduced cadence (~90-100rpm). During ultra-endurance cycling (i.e. >4h), performance might be improved through the use of a relatively low cadence (70-90rpm), since lower cadences have been shown to improve cycling economy and lower energy demands. However, such low cadences are known to increase the pedal forces necessary to maintain a given power output.

http://www.ismj.com/pages/311417173/ISMJ/journals/articles/Vol.10-No.1-2009/optimal-cadence-selection-during-cycling.asp

ValluViltteri
11.09.2013, 10.04
Laskeeko kaikki mittarit kadenssin keskiarvoon myös pätkät jolloin ei pyöritetä ollenkaan? Itselläni on käytössä Cyclemeter, ja ainakaan siitä en löydä vaihtoehtoa ettei kadenssia mitattaisi kun pyöritystä ei tapahdu. Vai kuuluuko asian näin ollakin, eli sotketaan vaan kaikki jyrkät ja pitkätkin alamäet niin per... jos halutaan pitää ka kadenssi korkealla?

Jumo
11.09.2013, 10.42
Laskeeko kaikki mittarit kadenssin keskiarvoon myös pätkät jolloin ei pyöritetä ollenkaan? Itselläni on käytössä Cyclemeter, ja ainakaan siitä en löydä vaihtoehtoa ettei kadenssia mitattaisi kun pyöritystä ei tapahdu. Vai kuuluuko asian näin ollakin, eli sotketaan vaan kaikki jyrkät ja pitkätkin alamäet niin per... jos halutaan pitää ka kadenssi korkealla?

En tiedä kaikista mittareista mutta mulla käytössä garmin 910 Xt ja siinä ainakin voi valita että nollat lasketaan pois. En osaa sanoa kumpi oikeampi mutta itse seuraan vain pyörityskadenssia, en näe mielekkääksi seurata niitä nollia.

Gaastra
11.09.2013, 11.23
En tiedä teenkö ihan väärin, mutta kyllä ainakin minä pyrin myös ne ylä- ja alamäet ajamaan siinä 90 kadenssilla, laittaa vaan sopivaa pykälää silmään. Oikeastaan vain liikennevaloihin pysähtyessä tai tiukoissa mutkissa jalat on polkematta. Mittarina käytössä täällä Garmin Edge 800 ja siinä myös voi valita näyttääkö vain pyörityksen aikaisen keskiarvokadenssin.

sledgehammer
11.09.2013, 13.05
Mä oon ihan huviksen totuttanut koipia nopeampaan pyöritykseen ja alkukankeuksien jälkeen tuntuu pelaavan ihan hyvin. Homma alkoi oikeastaan routesta, jossa fillarin isompi eturatas kieltäytyi toimimasta. No sitten sitkutettiin pienemmällä. Oli kylä aika kylmä lähestymistapa asiaan. Siitä innostuneena ajelin viikottaisia työmatkatempojani niin, että pyörittelin 24km siivut mahdollisimman nopeasti. Ihan muutaman viikon harjoittelulla kadenssit alkoivat olla aina 100-110 välissä. Saan kyllä pyöriteltyä 120 asti, mutta siinä kohtaa voiman tuotto alkaa olla tosi surkeaa. Pinellä reenillä kadenssi nousi kuitenkin niin, että harvoin se jää millään lenkillä alle 95:n. Jos pitää mennä kovaa, niin sitten ajetaan väännöllä ja kiekat tippuu. Ehkä pitäisi reenata vielä sitä pyörittämistä niin, että saisi voimaakin ulos kovemmilla kierroksilla.

Normaalisti mua ei pistä ikinä lenkeilä, mutta kovemmalla kadenssilla ajaessa alkuun tykkäsi tulla pientä pistoa kylkiin. Veikkaan, että se johtui pinnallisesta hengityksestä. Siihen piti keskittyä, kun hitaammilla kadensseilla hengitys ja kadenssi olivat jollain tavalla samassa rytmissä ja sitten kadenssin noustessa meinasi hengitystahti nousta samaa vauhtia. Piti oikein keskittyä siihen että sai menemään jalat ja hengityksen ihan omassa tahdissa. Ainoa miinus tuossa hommassa on perseen puutuminen. Kai sitä hanuria keventää jotenkin hitaammalla kadenssilla/raskaammalla kuormalla, kun silloin hanuri ei puudu. Nopealla kadenssilla mun perse meinaa puutua helpommin. No voihan se johtua ties mistä, mutta tuokin vaiva on helpottanut.

Juha_H
11.09.2013, 13.58
Tuo kadenssi riippuu kanssa aika pitkälle tehosta millä mennään, ainakin itsellä leppoinen pyörittely (esimerkiksi ryhmässä tai loivassa alamäessä) tulee poljettua helposti 60 kadenssilla, vähän reippaammin mennessä kadenssi asettuu luontevasti 90 hujakoille, ja "täysiä" polkiessa jalat pyörii noin 110 lukemissa, ja tuo siis tuntuu siltä luonnollisimmalta kadenssilta. Sen yläpuolella joutuu sitten yrittämään liikaa, jolloin tekniikka kärsii ja tehot tippuu. Jos lenkkiä poljetaan eri tehoilla, niin mun mielestä tasaisen kadenssin pito ei ole niin oleellista. Toki hermotuksia kannattaa treenailla jotta nopeampikin pyörittely onnistuu tarvittaessa. Tekee vaikka vähän intervallihenkistä treeniä pyörittäen välillä pätkiä niin nopeasti kuin pystyy ja muuten menee niillä kierrokisilla mitkä hyvältä tuntuu. Todennäköisesti jossain vaiheessa ne hyvältä tuntuvat kierrokset muuttuu nopeammiksi.

BianchiMan
26.09.2013, 14.00
Aloittelijalla eli itsellä vakiintunut kadenssit sinne 80 nurkille kun katson lenkin jälkeen statsit. Tarkoituksella en lenkillä seuraa niitä vaan ajan siten miten hyvältä tuntuu. Tai no, joskus tottakai kokeillut vetää tuolla 90 kadenssilla mutta tuntuu vähän itsellä utopistiselle pitää koko ajan tuossa sitä.

kp63
19.11.2013, 21.38
onkohan toi juttu ollut jo täällä ?
Journal of Strength & Conditioning Research:
March 2013 - Volume 27 - Issue 3 - p 637–642 (http://journals.lww.com/nsca-jscr/toc/2013/03000)
doi: 10.1519/JSC.0b013e31825dd224
Original Research

The Effect of Cadence on Cycling Efficiency and Local Tissue Oxygenation D. Jacobs, Robert; E. Berg, Kris; Slivka, Dustin R.; Noble, John M.

http://journals.lww.com/_layouts/1033/IMAGES/OAKS.Journals/icon-minus.gifAbstract

Abstract: Jacobs, RD, Berg, KE, Slivka, DR, and Noble, JM. The effect of cadence on cycling efficiency and local tissue oxygenation. J Strength Cond Res 27(3): 637–642, 2013—The purpose of this study was to compare 3 cycling cadences in efficiency/economy, local tissue oxygen saturation, heart rate, blood lactate, and global and local rating of perceived exertion (RPE). Subjects were 14 trained cyclists/triathletes (mean age 30.1 ± 5.3 years; V[Combining Dot Above]O2 peak 60.2 ± 5.0 ml·kg−1·min−1) who performed three 8-minute cadence trials (60, 80, and 100 rpm) at 75% of previously measured peak power. Oxygen consumption and respiratory exchange ratio were used to calculate efficiency and economy. Results indicated that both efficiency and economy were higher at the lower cadences. Tissue oxygen saturation was greater at 80 rpm than at 60 or 100 rpm at minute 4, but at minute 8, tissue oxygen saturation at 80 rpm (57 ± 9%) was higher than 100 rpm (54 ± 9%, p = 0.017) but not at 60 rpm (55 ± 11%, p = 0.255). Heart rate and lactate significantly increased from minute 4 and minute 8 (p < 0.05) of submaximal cycling. Local RPE at 80 rpm was lower than at 60 or 100 rpm (p < 0.05). It was concluded that (a) Trained cyclists and triathletes are more efficient and economical when cycling at 60 rpm than 80 or 100 rpm. (b); Local tissue oxygen saturation levels are higher at 80 rpm than 60 and 100 rpm; (c). Heart rate and blood lactate levels are higher with cadences of 80 and 100 than 60 rpm; and (d). Local and global RPE is lower when cycling at 80 rpm than at 60 rpm and 100 rpm. A practical application of these findings is that a cadence of 60 rpm may be advantageous for performance in moderately trained athletes in contrast to higher cadences currently popular among elite cyclists.

YT
19.11.2013, 21.46
^Siis jos pyöräilee 8 minuuttia, niin kannattaa ajaa matalalla kadenssilla?

r.a.i
19.11.2013, 21.48
On tuo saattanut ollakin, olen ainakin jossain siihen törmännyt. On vain tuo kahdeksan minuuttia aika lyhyt pätkä pyöräilyn tehokkuuden tms mittaamiseen...

Oatmeal Stout
20.11.2013, 10.46
^Siis jos pyöräilee 8 minuuttia, niin kannattaa ajaa matalalla kadenssilla?
Ja sitten voikin hienostella siirtyen elitistiseen ajamiseen korkeammalla kadenssilla.
Ratapyöräilyssä lyhyet matkat seisovilla lähdöillä kyseessä ollessa matalasta kadenssista on haittojakin menestyksen osalta. Lähtö toki tapahtuu matalalla kadenssilla, mutta nopeus kasvaa kadenssin kasvaessa haitat ovat ilmeisiä.

kp63
20.11.2013, 10.57
Kukin tekee tutkimuksista omat johtopäätökset. Keskeisin tossa on kai se miten mitatut asiat vaihtelevat eri nopeuksilla. Niistä voi sitten vetää itselleen johtopäätöksiä riippuen omista lähtökohdista ja heikkouksista.

Markku Silvenius
20.11.2013, 12.13
Kukin tekee tutkimuksista omat johtopäätökset. Keskeisin tossa on kai se miten mitatut asiat vaihtelevat eri nopeuksilla. Niistä voi sitten vetää itselleen johtopäätöksiä riippuen omista lähtökohdista ja heikkouksista.

Sinänsä tuo tutkimuksen johtopäätös ei ole mitään uutta auringon alla. Oleellista on lähinnä erottaa yhteislähdön hyökkäys- ja puolustusajon, sooloajon etc. tilanteet joissa reagointinopeus on korvaamattoman tärkeää. Ja tietenkin voidaan erottaa soolohatkojen ja 2-3 kuskin hatkojen tilanteet sekä toiminta erikokoisissa hatkaryhmissä ja toiminta eri tuuliasemissa. Ettei olisi liian yksinkertaista ;)

okahkonen
20.11.2013, 14.03
Oleellista on lähinnä erottaa yhteislähdön hyökkäys- ja puolustusajon, sooloajon etc. tilanteet joissa reagointinopeus on korvaamattoman tärkeää. Ja tietenkin voidaan erottaa soolohatkojen ja 2-3 kuskin hatkojen tilanteet sekä toiminta erikokoisissa hatkaryhmissä ja toiminta eri tuuliasemissa. Ettei olisi liian yksinkertaista ;)

..sekä se, tarvitseeko seuraavana päivänä polkea tai ei?

Markku Silvenius
20.11.2013, 23.05
..sekä se, tarvitseeko seuraavana päivänä polkea tai ei?

Näinkin juuri.