PDA

Näytä tavallinen näkymä : Turun pyöräkaupat



Sivut : [1] 2

MTB 50+
13.11.2005, 18.52
Siis ei hyvältä näytä. Kaupoista ei joko saa tavaraa tai palvelua tai osaamista tai ei yhtäkään näistä.

Vaikka kuinka haluaisin tukea omalla vähäpätöisellä panoksellani turkulaisia pyöräkauppiaita se ei onnistu. Tarvikkeita tai pyöriä ei joko saa lainkaan tai sitten saa joskus ja hinta on joku aivan älytön.


Tässä on ollut pakko siirtyä nettikauppojen asiakkaaksi. Vaikea on paikallisen pyöräkauppiaan saada hukattua asiakasta takaisin.


Harmittaa, että nämä yrittäjät ovat päästäneet tilanteen näin huonoksi. Halavatun amatöörit !

Ulla
13.11.2005, 18.54
Mikäs nyt on? Minä ainakin olen esimerkiksi Citypyörään ihan tyytyväinen.

MTB 50+
13.11.2005, 19.05
No, kun sieltä sen enempää kuin muualtakaan ei saa tavaraa.

Tämä vaikerrus kohdistuu kaikkiin Turun pyöräkauppoihin.

Ilmeisesti olemme kaikki siirtyneet ostamaan siinä määrin netistä, ettei pyöräkauppias enää voi pitää tavaraa varastossa, ja sitten ostamme loputkin netistä.

Ainoastaan huolto ja sen mukana myytävät romppeet saattavat olla kannattavaa toimintaa.

kapu73
13.11.2005, 19.28
Harvemmin tulee tälle palstalle avauduttua, mutta pitäähän sitä välillä runoilla. Mielestäni tämä erikoiskauppojen vaiva (koko maassa) on "syytä" ainakin siitä, että olemme EU:ssa. Markkina-alue on laajentunut tänne Pohjolaan päin, eikä päinvastoin. Ajasta fillarimyynnin kannalta ennen EU:ta en osaa sanoa mitään, mutta onkohan näiden laajentuneiden markkina-alueiden myötä myös asiakkaiden nälkä ja asiantuntemus (ehkä lisäksi netin tuoma vertailun mahdollisuus) syynä. Aiemmin tarjonta oli kai suppeampi ja paremminkin myyjän markkinat. Ota tai jätä ei taida nykyään enää myydä. Kuinkahan moni nykyisistä nettiasiakkaista ja muista fillariharrastajista hankki osansa tai pyöränsä ulkomailta ennen EU:ta ja nettiä? Siinä varmaan tarvittiin hieman enemmän tietämystä ja taitoa. Nykyään kaikki on varmasti helpompaa.

Jos tästä ilmastonmuutoksesta tulisi pelastus fillarimarkkinoille ja Suomessakin ajellaan kohta samoissa keleissä kuin Tanskassa ympäri vuoden. Fillarikauppiaita en ala neuvomaan, kun en tiedä varsinaista syytäkään tavaravirran niukkuuteen ja hintatasoon.

Sportholisti
13.11.2005, 19.34
Hmm suomessakin on kauppa , josta saa campan osia samaan hintaan, kuin ulkomailta.Eli mahdollisuuksia lienee.Tiedä sitten mistä se on kiinni.Tietysti markkinat on pienet ja sekin kapenee ulkomailta tilatessa, mutta jos harrastuksiin menee tonneja ( €) vuodessa pakkohan se on hieman harkita mistä saa ja mitä maksaa.

Tupe
13.11.2005, 22.16
Turussa oli joskus kunnon fillarikauppa, josta harvoin tarvitsi lähteä tyhjin käsin kotiin. Saariolta löytyi aina. Silloin melkein harmitti, kun yritti "kilpailuttaa" ja käydä muualla, mutta muualta ei koskaan saanut mitään. Nyt kun Saario on enää vain huoltoliike, olen ollut hukassa.

Ajopyörässä on ärsyttävän lipevät myyjät. Jotain tavaraa on sentään hyllyissä (paitsi että mitään maantiekamaa ei ole). Citypyörässä ei ole koskaan tavaraa hyllyssä. Eikä ne aina saa sitä maahantuojaltakaan. Huollot sentään pelaa.

Vaan sama taitaa olla monissa muissakin erikoisalojen liikeissä. Kaikki perusjutukin pitää aina tilata. Sitten kun tilaus vihdoin saapuu kauppaan, kauppias sanoo että mitähän ne on tällä kertaa lähettäny. Ei hyvää päivää.

Toki osa ongeimasta saattaa olla tavarantoimittajien päässä. Esimerkiksi Saariolla eivät joskus osanneet sanoa, milloin seuraava vaate-erä tulee, koska Pohjoismaihin lähtee vaatteita Euroopasta yksi rekkalastillinen ja auto liikahtaa vasta kun se on tarpeeksi täysi.

Jo pelkkien hyvien V-jarrupalojen löytäminen voi olla tuskallista. Prkl. Tällä hetkellä Turun pyöräkauppatilanne on aivan perseestä.

---

Tulipas taas kitistyä :)

A.M.®
13.11.2005, 22.48
Ostakaa vain sitä, mitä on hyllyssä. Jos menee toimitustavaraksi, kannattaa itse tilata Euroopasta. Yleensä vielä nopeammin ja halvemmallakin.

Markku N
13.11.2005, 22.51
Marraskuussa eletään varmaankin pyöräkauppiaan kannalta vaikeinta aikaa vuodesta. Luulisin. Tämän vuoden sesonki on ohi ja seuraavaan on aikaa. Ilmeisesti kauppiaille ei ole oikein varaa pitää rahojaan kiinni omassa varastossa sesonkiaikaankaan saati sitten nyt. Hyllyyn ostettu tavara saattaa seisoa hyllyssä kuukausia ja rahat ovat sitten siinä kiinni.

Toisaalta ainakaan maantieosien kanssa ei ole tähän aikaan vuodesta mitään kiirettäkään.

Pyöräpummi
13.11.2005, 23.17
Ei pyöräkauppaa kannata itkeä!
Kauppa ei kannata sillä että perseaukisille kuten minä myydään nippeleitä. Tai kyllä se kannattaisi jos niitä nippelin ostajia olisi kertaluokkaa enemmän. Se tulee siitä kun myydään joko kalliita pyöriä tai sitten paljon markettipyöriä.
Palvelua myydään niille joille siitä on varaa maksaa.

Tästä syystä minulla ei ole varaa hankkia mitään Suomesta.
Yleensä se pyöräkauppias on aika myrtsi kun haen jotain nippeleitä, joita ei vielä useastikaan löydy ja jos löytyy niin ovat kalliita.

Seuraavaksi kun tilaan Saksasta hankin 100 vaijerin pakkauksen, niin ei ole enää niistäkään pulaa ja voin ilahduttaa ystäviäni pienillä lahjoilla.

Kuulin juuri tänään uutisista, että Saksan uusi hallitus on aikeissa korottaa ALV-veroa. Tietääkö joku mahdollisesti mihin se nostetaan. Nythän se on näissä tavaroissa 16% ja ruoassa 8?

jeppe
14.11.2005, 00.49
Löytyy Turusta sentään vielä muutama hyvä pyöräkauppa.

Pyörähuolto Saario
Vähän epäilyttää tukea yritystä, joka meni konkurssiin ja jatkaa kuitenkin käytännössä toimintaansa. Joka tapauksessa asiantunteva palvelu ja opastus (jonka ansiosta päädyin heidän asiakkaakseen). Hyllytavaraa kylläkin aika vähän.

Nummen Pyörähuolto
Ei mikään täydellinen paikka harrastepyöräilijöille, mutta rehellinen palvelu ja realistisesti ilmoitettavat toimitusajat ovat nykyään hieman harvinaislaatuista herkkua. Ennen luvattua ajankohtaa valmistuneet työt saavat lisäkiitoksen. Aina mukava käydä kääntymässä. Mun kohdalla palvellut 10+ arvosanoin rengasongelmien kanssa, joita on siunaantunut ihan kiitettävästi.

Citypyörä
Plussaa valikoimasta, jota on saatavilla tilaamalla. Hyllytavaraa myös aika vähän. Moitteena turhan optimistisesti ilmoitetut toimitusajat (vrt. Nummen Pyörä). Monipuolinen henkilökunta - asiantuntemusta vähän joka lähtöön. Osoittautunut vähän hintavaksi paikaksi. Huollot pelaavat nopeasti ja kiitettävällä aikataululla.

ja jos vähän matkaa Turusta uskaltautuu polkemaan, niin Naantalissa taatusti vierailemisen arvoinen liike:
Forsport
Erinomainen ja asiantuntava palvelu. Miellyttävä henkilökunta. Erinomainen valikoima tavaraa saatavilla tilaamalla ja hinnat enemmän kuin kohdallaan. Ehkä paras pyöräliike, johon olen törmännyt. (Ja jos autolla on liikkeellä, niin tuonne on hyvät kulkuyhteydet.)


Huonojakin löytyy
Ajopyörä
Huonon palvelun erikoisliike. Ikävä kyllä yksi niistä harvoista, joissa tavaraa on hyllyssä ja pyöriäkin esillä riittävästi. Ikävä siksi, että valikoima on sattunut huonon liikeen kohdalle.

Antin Pyörä
Liian Tunturi. ;) Kun liikkeessä on pelkkää Tunturia ja Shimanoa, ovat mainospuheet myös sen mukaiset...

Jotain siltä väliltä
AAB-Pyörähuolto
Itse en olisi tänne uskaltanut pyörääni viedä, mutta sisärenkaita löytyi PALJON. Tämän vuoksi niitä tuli ostettua loppuunmyynnissä muutama, joista riitti yksi jopa omaan varastoonkin. Puljun pomo oli OUTO. :p

MTB 50+
14.11.2005, 06.47
Ostakaa vain sitä, mitä on hyllyssä. Jos menee toimitustavaraksi, kannattaa itse tilata Euroopasta. Yleensä vielä nopeammin ja halvemmallakin.

AM on oikeassa. Kun toimitusaika kotimaisesta paikallisesta kaupasta on pidempi ja epävarmempi kuin netin kautta tilattuna, ei ole mieltä odotella kotimaista monen mutkan kautta tapahtuvaa toimitusta.


Onko kellään kokemuksia tästä uudesta turkulaisesta Velotemasta ?

Prot
14.11.2005, 11.43
Pyörähuolto Saario

Tosiaan pelastus ainoastaan pyörän omistavalle, ainoa keskustan lähettyvillä oleva "parempi" pyöräkauppa. Sieltä tulee haettua kaikki pikkuosat, joskin hintataso mielestäni noussut konkan jälkeen..



Ajopyörä

Tuosta palvelusta on paljon puhuttu, mutta vaikka useasti olen siellä käynyt niin kertaakaan ei palvelu ole ollut huonompaa kuin muissa liikkeissä. Tuskin tuo juttu huonosta palvelusta on ihan tuulesta temmattu mutta välillä tuntuu että asiaa vähän liioitellaan.



AAB-Pyörähuolto: Puljun pomo oli OUTO

Todellakin :D No sai sieltä jotain kivaa pikkupalikkaa työmatkafillariin kun lopussa myivät -50%

OJ
14.11.2005, 12.04
Ajopyörä
Huonon palvelun erikoisliike. Ikävä kyllä yksi niistä harvoista, joissa tavaraa on hyllyssä ja pyöriäkin esillä riittävästi. Ikävä siksi, että valikoima on sattunut huonon liikeen kohdalle.
Asiakaspalvelussahan on aina kaksi osapuolta. En yritä puolustella liikettä kun ei mullakaan ole erityisen hyviä kokemuksia liikkeestä, mutta kyllä he parhaansa taitavat yrittää.

Tupe
14.11.2005, 12.16
Marraskuussa eletään varmaankin pyöräkauppiaan kannalta vaikeinta aikaa vuodesta. Luulisin. Tämän vuoden sesonki on ohi ja seuraavaan on aikaa.

Kyllä samat ongelmat tuntuu olevan ympäri vuoden.

Syynä tietenkin on tosiharrastajien pieni määrä. Markkinat on vaan liian pienet.

Elias
14.11.2005, 12.37
Asiakaspalvelussahan on aina kaksi osapuolta. En yritä puolustella liikettä kun ei mullakaan ole erityisen hyviä kokemuksia liikkeestä, mutta kyllä he parhaansa taitavat yrittää.

Jotenkin tuntuu siltä ettei tämä AP:n kauppias yritä olla mikään asiakaspalvelija, sen verran selvästi väärä asenne asiakkaita kohtaan paistaa läpi. Etenkin silloin on turha odottaa häneltä palvelua, jos on käynyt myymälässä aikaisemmin, eikä ole ostanut sillä kertaa mitään. Muut liikkeen myyjät ovatkin mukavampia.

p bonk
14.11.2005, 12.46
Mä olen ostanut maantiepyörän Citypyörästä, josta ei pahaa sanottavaa ja maastopyörän Ajopyörästä kun siellä oli syksyn alennusmyyntejä. Eipä tuo AP niin paha ollut vaikka Citypyörä onkin parempi.
Olen samaa mieltä aikaisempien vastaajien kanssa siitä, että tavaraa on useimmissa liikkeissä aika vähän hyllyssä. Mikä on sääli, mutta toisaalta ymmärrettävää.

-bianchi-
14.11.2005, 18.34
Onko kellään kokemuksia tästä uudesta turkulaisesta Velotemasta ?

Eli on TURUSSA on mielestäni KUNNON HARRASTAJAN KAUPPA!
Muutettuani hämeestä turkuun yllätyin näinkin mahtavasta valikoimasta ja reilusta palvelusta!!
Loistava(Bianchi,Avanti,Argon..) valikoima maantiepyöriä/runkoja ja osia!!.Sekä Niken vaateosasto!!Ja palvelu pelaa..on sinne kuulemma tulossa tuota maasto-osastoa(Gary Fisher,Klein) kun pojalleni pyörää kevääksi kyselin..
Ja huoltokin pelaa mielestäni hyvin..
Suosittelen lämpimästi!!!!:):):)

OkeOke
14.11.2005, 18.46
Missäs päin se liike on?

MTB 50+
14.11.2005, 18.46
Täytyy käydä testaamassa tätä Velotemaa, varsinkin kun tuohon omaan kalustoon kuuluu yksi Klein ja 2 Gary Fischeriä.

Isaac hiilikuiturunkoja näytti myös olevan valikoimassa. Maantiepolkimessani on Isaacin etuhaarukka.

Siis tuo kalustopuoli on aika lähellä omaa valikoimaa, vain Cännäri puuttuu.


Tarkkaillaan tilannetta !

MTB 50+
14.11.2005, 18.50
Tuolla on Velotema: http://www.karttalinkki.fi/cgi-bin/gwi/etexy/?0wS1r7gIVtdaJvfInPwmTwvn5AXZMf8lXTBWWyk.l34ka1ilm MynMYwi33K.m.Nn6o4s8XBTu_IrpLA2Ju7mfzHZ1CKNarTeisB 1pMg4PCGi4Lc3PqBj1gWfV6.EsCxA8agZOBsTLr0LkEsTXli2u byhvFfT8XRa_52qUPFPYu4k92Avh0llLr.j6OLUf65brJ8hskV j8H4Q720tOCzZ2myhzHWPwWAIIxHlAr70arzLk.3LZsYAJ1bEq 72BolNYV

Uudenmaantie 32, Turku

A.M.®
14.11.2005, 18.55
Tuolla on Velotema

Vissiin Bilteman tontilla :D (anteeksi, oli pakko....)

MTB 50+
14.11.2005, 19.02
A.M. ... josko sieltäkin löytyisi ne legendaariset lilat nousukahvat, niin laitanpa ne seuraavan 24:een Kleinin tankoon kiinni. Komeaa, eikö totta ?

mkk8
14.11.2005, 19.02
Aika useasti olen bongannut myynti-ilmoituksia huuto.net:stä joissa mainitaan että pyörä on Velotema Oy:n omistuksessa. Myynnissä on ollut uusia ja käytettyjä maasto- ja maantiepelejä. Ovat tainneet keksiä aika ovelan mynti/markkinointikanavan.

Ajattelin tässä joku kerta töiden jälkeen kyseiseen puljuun polkaista, mikäli aukioloajat antaa myöden.

A.M.®
14.11.2005, 19.12
A.M. ... josko sieltäkin löytyisi ne legendaariset lilat nousukahvat, niin laitanpa ne seuraavan 24:een Kleinin tankoon kiinni. Komeaa, eikö totta ?

Ilman muuta. Pysäköidään Kleinit vierekkäin, kun mulla on BT:levari omassani :rolleyes:

Elias
14.11.2005, 19.18
Viime keväänä Veloteman myyjä melkein onnistui myymään minulle ControlTechin hintavan hiilaritangon maastopyörään. Eli kyllä siellä maastopyöriinkin osaa löytyy, mutta kyllä siellä vaikutelma oli selvästi maantiepainotteinen. Jos harrastaisin maantiepyöräilyä niin Velotema olisi minun kantapaikka. Palvelukin oli ystävällistä.

-bianchi-
14.11.2005, 20.05
Vissiin Bilteman tontilla :D (anteeksi, oli pakko....)

En tiedä Biltemasta mutta tämä Liike on kaupungin kupeessa,jo puretun kupittaan jäähallin lähellä!!:)

HooÄm
14.11.2005, 22.10
En tiedä Biltemasta mutta tämä Liike on kaupungin kupeessa,jo puretun kupittaan jäähallin lähellä!!:)


Siitähän Bilteman kyljestä ko. liike lähtöisin. Eivät kai katsoneet suopeasti muita merkkejä saman katon alla. Nimessä vielä jäännettä Biltemasta Bil= auto, Velo= pyörä + teema. Mahtavatko edelleen hoitaa Bilteman takuuasiat...

-bianchi-
14.11.2005, 23.05
Siitähän Bilteman kyljestä ko. liike lähtöisin. Eivät kai katsoneet suopeasti muita merkkejä saman katon alla. Nimessä vielä jäännettä Biltemasta Bil= auto, Velo= pyörä + teema. Mahtavatko edelleen hoitaa Bilteman takuuasiat...

Sehän oli pyörähuolto mikä oli siinä takapihalla ja myyjän kertoman mukaan tämä on aivan eri yritys eli pyöräLIIKE OY.Kertoivat minulle sen pyörähuollon tehneen takuuasioita 0,5vuotta kunnes kyllästyivät..(miksiköhän..?)Ja kertoivat kaarinan pyörähuollon hoitavan ne YOsemite takuu-hommat!

Olisihan se osurkuhupaisaa että tuhansieneurojen pyöriä tms. myytäisiin bilteman yhteydessä:D:D !!!!

A.M.®
14.11.2005, 23.10
:D :D :D :rolleyes: ................

Tupe
15.11.2005, 09.11
Mainitaanpa myös Uudenmaankadulla oleva Star-Velos, jossa olen tehnyt muutamat hyvätkin kaupat (mm. hybridin renkaat). Kauppa on tosin sunnuntaifillaroijille sunnattu, mutta palvelu on aina ollut ystävällistä ja mukavaa.

Tupe
22.11.2005, 14.43
Onko kellään muuten kokemusta Martinkadun Kevytpyörästä? Ikkunasta ainakin ohimennessä katselin Bianchin maantiefillareita.

china
23.11.2005, 10.37
Onko kellään muuten kokemusta Martinkadun Kevytpyörästä? Ikkunasta ainakin ohimennessä katselin Bianchin maantiefillareita.

Noh, se on ihan omaa luokkaansa se liike. Naurattaa aina ohi mennessä ne jotkut 90-luvun campan sciroccot, joissa on joku 450e/kiekko hintalappu. :D Ehkä sieltä voisi neuvottelemalla jotain järkevään hintaan saada, mutta pahasta epäilen koko toiminnan jämähtäneen tuttuun ja turvalliseen neuvostoaikaan.

SalmineN?
25.11.2005, 20.27
Mun peukut ylös menee kuitenkin Saariolle ja Citypyörään. Saariolta saa nykyään ihan OK hintaan SRamin ja Racefacen kamat ja kaikki ET-sportsin vermeet ja jotain TLD:täkin taas Citypyörän kautta. Ihan hyvä esimerkki oli et Turusta sai koko kesän RS Pikejä alle 500 eurolla mikä on jo ihan hyvä saavutus mun mielestä.

Saario pelastanut monta ajoreissua tai viikonloppua, joka ongelmaan on lääkkeet löytyneet sitten jos oma sormi on ollut suussa ja taidot loppu.

JiiH
02.01.2006, 12.17
Tietääkö kukaan onko Citypyörä talvilomalla tai jotain, ja kuinka pitkään? Eivät vastanneet välipäivinä puhelimeen eivätkä tänäänkään.

jeppe
02.01.2006, 20.23
Pitivät välipäivinä auki. Rakettimyynti naapurissa taisi vetää asiakkaita mukavasti.
En muista että olisi ollut puhetta siitä että olisivat alkuvuodesta kiinni... paikanpäältähän se selviää. ;)

china
02.01.2006, 20.26
Siinä citipöörän puhelimessa on jotain vikaa, ennen joulua sitä ihmeteltiin porukalla. Soittelin aamulla sinne varmaan viidesti eikä kukaan vastannut. Kävin paikalla ja sanoivat, ettei puhelin ole kertaakaan soinut. Tuskin valehtelivat, kun ei siellä asiakkaitakaan joulukuussa aamulla juuri näkynyt.

Eli tuskin ovat lomalla, käy paikalla kääntymässä.

JiiH
02.01.2006, 20.56
Eli tuskin ovat lomalla, käy paikalla kääntymässä.
Jep, kävinkin jo kääntymässä iltapäivällä. Putiikki auki mutta puhelin rikki. Alkoi itseäkin epäilyttää että olisivatko näin pitkään kiinni; välipäivät olisi vielä ymmärtänyt.

WIMA
05.01.2006, 14.43
Ei saatana, kyllä siellä nyt on joku muukin pielessä, kuin puhelin.

china
05.01.2006, 14.55
Ei saatana, kyllä siellä nyt on joku muukin pielessä, kuin puhelin.

No mikäs siellä nyt? Löysin muuten yhden kaipaamani pikkuosasen Saariolta... Sielläkin näkyy olevan kaikenlaista.

WIMA
05.01.2006, 14.58
Puhelin ei nyt vaan voi olla yrityksessä, kahta viikkoa epäkunnossa. Valitettavaa on, mutta jokin muu mättää.

Mika1
05.01.2006, 16.36
Kyllähän ne vaan voi olla, jos kyseessä on auria niin voi mennä kuukausikin ennen kuin ehtivät mitään tekemään...

Tupe
05.01.2006, 20.15
Kyllähän ne vaan voi olla, jos kyseessä on auria niin voi mennä kuukausikin ennen kuin ehtivät mitään tekemään...

Korjaus: -- ennen kuin viitsivät mitään tehdä.

kramppi
08.01.2006, 00.43
Puhelin ei nyt vaan voi olla yrityksessä, kahta viikkoa epäkunnossa. Valitettavaa on, mutta jokin muu mättää.

Terve

Käväisin tänään Helsingissä alan (pyörä) liikkeissä toiviomatkalla. Pääkaupunkiin oli kantautunut ikäviä uutisia Citypyörän tilanteesta. Tiesivät kertoa puhelin yhteyksien katkaisusta, velaksimyynnin lopettamisesta sekä yrityksen päätyneen myös kauppalehden vähemmän mairitteleville listoille. Olin ns. kuin pölkyllä päähän lyöty. Toisaalta olen tehnyt Citypyörän kanssa viimeaikoina kauppaa uudesta n. 2000€:n maantiepyörästä ja alkuinnostuksen jälkeen on liikkeen yhteistyöhalu kadonnut tyystin;toivotaan että ei johdu edelllämainituista syistä..

Väiski
08.01.2006, 11.57
Protestilista


Takaisin | Uusi haku
Häiriöpäivä: 22.11.2005
Aineistopäivä: 23.12.2005
Nimi: CITYPYÖRÄ OY
Y-tunnus: 01440067
Osoite: Asentajankatu
Postinumero: 20320
Postitoimipaikka: Turku
Talousalue: Turun talousalue ja Ahvenanmaa
Summa: 1709
Häiriötunnus: Velkomustuomiot: Yksipuolinen tuomio velkomusasiassa
Velkoja: Suomen Keltaiset Sivut Oy

Häiriöpäivä: 13.12.2005
Aineistopäivä: 27.12.2005
Nimi: CITYPYÖRÄ OY
Y-tunnus: 01440067
Osoite: Viilarinkatu
Postinumero: 20320
Postitoimipaikka: Turku
Talousalue: Turun talousalue ja Ahvenanmaa
Summa: 5373
Häiriötunnus: Protestoinnit: Yksityisoikeudelliset tratat
Velkoja: Lindorff Oy

Prot
09.01.2006, 10.51
Helvata..

Toivottavasti ei tämä ala johtamaan tilanteessa jossa jäljellä on pieniä "helkama-huoltoja" ja Ajopyörä..

MTB 50+
09.01.2006, 19.09
[QUOTE=Väiski]Protestilista

No voi h..ri, pahalta näyttää.

Shamus
09.01.2006, 19.32
Jep, ennemmin tilaan sisärenkaatkin Euroopasta kuin haen jäljelle jäävistä liikkeistä.... no ehkä Veloteema on kokeilun arvoinen?

Ulla
09.01.2006, 20.14
Nyt huolestuttaa. Minne minä jatkossa menen kun tulee ostos- tai huoltotarpeita?

china
09.01.2006, 20.51
On kyllä tosi kurjaa. Viimeksi tänään kävin siellä saamassa huippuluokan palvelua... :(

fleGsuz
09.01.2006, 21.00
Voi hitto. Toivotaan asioiden kääntymistä parempaan suuntaan. Saario tulee säätöjutuissa kysymykseen, mutta 'seinänaapuriin' en astu jalallanikaan. Näyttää muuten Citypyörän nettisivutkin kadonneen.

MTB 50+
09.01.2006, 21.44
Siis ei hyvältä näytä. Kaupoista ei joko saa tavaraa tai palvelua tai osaamista tai ei yhtäkään näistä. ...!

Tämä ketju alkoi tällä vuodatuksella ja jo silloin oli talouspuoli ilmeisesti kuralla siinä ainoassa palvelua yrittäneessä kaupassa.

Täällä taitaa pärjätä vain niitä peruspyöriä -Tunturi, Helkamaa yms. - myymällä.

Pyöräilyä enemmän missä tahansa muodossa harrastavat osaavat, jos haluavat, hankkia harrastelaitteet sieltä mistä ne edullisimmin ja helpoiten saa. Samalla olemme aika kronkeleita välineiden suhteen ja kallis hieno tavara saattaa jäädä ja jää usein kauppiaalle hyllyyn tasetta rasittamaan.

Toivotaan vielä, että edes yksi kunnollinen pyöräkauppa pysyisi hengissä !

Mika1
10.01.2006, 07.40
Nummen pyörästä on kaveri ainakin saanut asiallista palvelua, on saanut tilaamalla jopa harvinaisempia trial-osia sinne... Itselläni ei ole kokemuksia, mutta ajattelin jonain päivänä käydä katsastamassa paikan.

JiiH
10.01.2006, 08.03
Kävin viime vuoden puolella Velotemassa hakemassa Laken talvipopot ja se vaikutti kyllä päällisin puolin asialliselta paikalta, kannattaa ehkä käydä katsomassa.

fsol77m
10.01.2006, 10.44
onko se citypyörä nyt jo lopettanut ? vai mikä on homman nimi... tietoa ??

MTB 50+
10.01.2006, 12.19
onko se citypyörä nyt jo lopettanut ? vai mikä on homman nimi... tietoa ??

Kyllä nuo ainakin eilen vielä töissä olivat.

Protestilista kyllä näyttää perin huolestuttavalta. Toivotaan, että kyseessä on tilapäinen likviditeettiongelma.

rikardo+
10.01.2006, 13.12
Todealla murheelliset ajat koittavat jos ainoa ammattitaitoinen pyöräkauppa katoaa turusta.

Citypyörä on jo pitkään ollut ainoa laadukasta huoltopalvelua tarjoava alan yritys turussa.

Mutta niin se vaan taitaa olla että laadukkaampien pyörien myynti on niin pientä ettei sillä saa firmaa pyörimään ja markettipyörissä isommat hakkaavat tällaiset pienemmät liikkeet volyymillään.

Tietääkö joku asiallista pyörähuoltoa 100km säteeltä turusta??

steelmän
10.01.2006, 13.14
Eräskin jo pillit pussiin lyönyt kauppias totesi myös että 'juu peruspyörä on se mikä liikkuu mutta siitäkään ei ole iloa kun asiakas tinkaa sen viimeisen (markka-ajan) myyjälle kuuluneen satkun.Joku joka kannattaa on huollot mutta kun siinäkin on kiire huhti-toukokuussa ja muuten sitten onkin jo rauhallisempaa'.

Kovvoo hommoo tuo yritysmaailman pyörittäminen.

-bianchi-
10.01.2006, 18.36
Tietääkö joku asiallista pyörähuoltoa 100km säteeltä turusta??

Nummen pyörä on tuntunut ihan asialliselta..
Sekä Pyöräliike Velotema;sta olen kyllä saaanut maantiepyörääni kaiken tarvittavan!
>velotema.com

Tupe
10.01.2006, 20.32
Toivotaan parasta. Ja mennään kaikki tilaamaan yks kallis filo Citypyörästä. :)

Itse kannoin korteani kekoon ostamalla sieltä uudet kiekot ja takavaihtajan viime kuussa sekä ajohanskat viime viikolla.

silakka3000
10.01.2006, 21.23
Ikävä juttu tosiaan jos citypyöräkin lopettaa, mut kyllä nummen pyörässäkin homma toimii.

Ulla
10.01.2006, 21.37
Ikävä juttu tosiaan jos citypyöräkin lopettaa, mut kyllä nummen pyörässäkin homma toimii.

No toimii ainakin peruspyörien osalta (oikein hyvin) mutta uskaltaako sinne maantiepyörää viedä?

fleGsuz
10.01.2006, 21.40
Kuulemani mukaan Nummen pyörässä ollaan hieman "yössä" dh- ja muidenkin rääd-pyörien suhteen. Citypyörän mekaanikko Tommi on pirun pätevä niissä jutuissa ja Esko taas maantiepuolella.

SalmineN?
10.01.2006, 21.47
Mä liputan edelleen Saarion puolesta, uusi 2006 Pike tuli yhdessä vuorokaudessa puhelinsoitosta, tilasivat vielä samalla sinne toisenkin että saan vapaasti itse valita sopivan värin.. JA korkeintaan 10 e otin nyt takkiin siitä et ostin lähikaupasta sen sijaan että olisin tilannut saksasta ja maksanut rahdit.

Saariolla joulukuussa mun uuteen (muualta ostettuun) runkoon Saariolla korjasivat vialliset keskiön kierteet erikoistyökalulla, laittoivat erikoisrasvat ja keskiön ja ohjurin kiinni ihan odottaessa, ja puoli-ilmaiseksi. Aukioloajoissa aina joustetaan asiakkaan puolesta ja oon lainannut sieltä työkalujakin jopa kotiin asti. Hienoa toimintaa!

Ulla
10.01.2006, 21.49
Kuulemani mukaan Nummen pyörässä ollaan hieman "yössä" dh- ja muidenkin rääd-pyörien suhteen. Citypyörän mekaanikko Tommi on pirun pätevä niissä jutuissa ja Esko taas maantiepuolella.

Joo-o, Eskolle kiitoksia tähänastisista.

jeppe
10.01.2006, 23.56
Kuulemani mukaan Nummen pyörässä ollaan hieman "yössä" dh- ja muidenkin rääd-pyörien suhteen. Citypyörän mekaanikko Tommi on pirun pätevä niissä jutuissa ja Esko taas maantiepuolella.

Joo ollaanhan siellä, mut ehdottomasti kiitettävä arvosana ja kunnioitus sille että se tunnustetaan kyllä. :)
No, tietotaito on kasvava luonnonvara, joten ehkä sitten joskus...
Saarion, Citypyörän ja Nummen pyörän lisäksi en ole tainnut saada hyvää palvelua missään turkulaisessa pyörälyalan liikkeessä. Jotain kertonee se, että liikkeellä joka tuosta kolmikosta panostaa eniten peruspyöriin, menee ilmeisesti parhaiten. Noiden kolmen liikkeen palvelusta olen ollut kyllä valmis maksamaan ja harmittaa kyllä noiden puolesta, jos ei hyvä palvelu kannata... :(

rikardo+
11.01.2006, 16.09
Saariota ei kyllä nykyisellään voi suositella vaativampiin huoltotöihin. Tavaran tilaamisen ja myymisen varmaan osaavat hoitaa ihan ok.

Viimeksi olin pakotettu asioimaan Saariolla kun citypyörässä oli tarvittava työkalu hajalla ja itsellä kiire saada runko läjään.

Saariolla oli paikalla vanhempi tukevahko herrasmies joka oli täysin sekaisin. En hyvällä tahdollakaan saanut äijän jutuista paljoa tolkkua.

Varmasti nuorempi herrasmies oppii ajan kanssa ihan asia mekaanikoksi mutta pari kertaa kun on jo miun osilla harjoitellut niin ei huvittaisi enää maksaa muiden oppirahoja.

Nummen pyörähuollosta ei ole kokemuksia mutta kun eivät laadukkaita maastopyöriä edes myy niin hiukan epäilyttää tuo huoltotaito?

MTB 50+
11.01.2006, 16.15
Onneksi harrastajan kannalta nämä muutokset ovat nyt sesongin ulkopuolella.

Enpä usko sen ammattitaidon mihinkään katoavan yhden kaupan mukana. Pyörämies on ja pysyy pyörämiehenä !

Asioilla on sitä paitsi taipumus järjestyä, joko hyvin, huonosti tai sitten hyvin huonosti :D

Hiihdellään nyt talven yli ja katsotaan taas sesongin alkaessa missä mennään.

Tupe
11.01.2006, 17.18
Hiihdellään nyt talven yli ja katsotaan taas sesongin alkaessa missä mennään.

Tänäänkin on ollut loistava vesihiihtokeli. :)

Markku N
11.01.2006, 22.14
Toivotaan, että asiat järjestyvät siihen malliin, että Citypyörä jatkaa. Ne protestilistalle päätyneet velat, jotka tuolla yllä mainittiin tuskin vielä riittävät firmaa kaatamaan. Muutaman hyvän maantiepyörän hintahan niissä vaan on. Mutte ehkäpä maksuja on rästissä enemmänkin. Vaikeuksia on, mutta ehkä ratkaisukin löytyy vielä,toivottavasti.

Mika1
12.01.2006, 06.25
Liikettähän voisi auttaa sillä tavalla, että mennään kaikki ostamaan sieltä edes jotain pientä tai jopa isoa ja ihan ovh -hintaan. Jotkut vaan taitavat mielummin odottaa loppuunmyyntiä kuin pitää asiallisen pyöräliikkeen. :(

asakaril
12.01.2006, 15.11
Toivotaan, että asiat järjestyvät siihen malliin, että Citypyörä jatkaa. Ne protestilistalle päätyneet velat, jotka tuolla yllä mainittiin tuskin vielä riittävät firmaa kaatamaan. Muutaman hyvän maantiepyörän hintahan niissä vaan on. Mutte ehkäpä maksuja on rästissä enemmänkin. Vaikeuksia on, mutta ehkä ratkaisukin löytyy vielä,toivottavasti.

Jos rahat on loppu niin ei siinä paljon pienempiäkään laskuja maksella. Huvikseen harva yrittäjä noille listoille tuppaa.

Ja lisää rahaa taas on paha tehdä jollei ole mitä myydä, voi hiukan huonosti saada esim. pyöriä kevätsesonkiin jollei tukusta anneta luottoa.

Valitetava tosiasia tuntuu olevan, ettei muuta kuin peruspyöriä kannata täällä myydä. Jos pidät erikoisosaa varastossa niin sinnehän ne vanhenee kun muoti muuttuu. Jos taas tilaat asiakkaalle tarvittaessa, niin yhtä hyvinhän asiakas ne itsekin ulkomailta tilaa.

-bianchi-
12.01.2006, 17.42
"Jos pidät erikoisosaa varastossa niin sinnehän ne vanhenee kun muoti muuttuu. Jos taas tilaat asiakkaalle tarvittaessa, niin yhtä hyvinhän asiakas ne itsekin ulkomailta tilaa."[/quote]

MIKSI?
Miksi asiakas ei voi odottaa kun liike tilaa osan jollei löydy hyllystä?
juuri tuon asenteen takia kaupat kuolevat!!!!:mad:
Ja miksi laskea muutaman euron säästöjä ja vertailla tuntikaupalla hintoja itsekseen ja sitten vielä täällä netissä?Kaiken sen ajan voisi käyttää itse ajamiseen joka nyt kuitenkin on homman tarkoitus!!!:)
Minä ainakin olen nyt käyttänyt samaa liikettä kokoajan ja saan sieltä jo sen verran kantis-alennusta etten edes jaksa vaivautua saksasta tilaamaan ja kaiken lisäksi saa hyvän mielen kun tukee pientä liikettä!!!
Miettikää mihin liiallinen ulkomailta tilaaminen ja vain sisärenkaan hakeminen lähiputiikista johtaa!!!

Väiski
12.01.2006, 19.08
Kyllä se nyt vaan valitettavasti on niin, että ne "kantisaletkin" on 30-50 % Saksan hintoja kalliimpia.

Juha Jokila
12.01.2006, 19.40
Ja varsinkin sisärenkaita kannattaa tilata ulkomailta sopiva käsivarasto itelle. Tuntuu, että tuollaisesta "on pakko saada heti" tavarasta kiskotaan kaikkein röyhkeimmin.:mad:

-bianchi-
12.01.2006, 20.14
Kyllä se nyt vaan valitettavasti on niin, että ne "kantisaletkin" on 30-50 % Saksan hintoja kalliimpia.
Tietenkin tuotteita on monen hintaisia ja alennuksia myös..Tarkoitin lähinnä viestilläni että ei sitten kannata surkutella täällä että liikkeet lopettavat jos on sitä mieltä että kannattaa tilata kymmeniä sisärenkaita varastoon vaan siksi että ON HALPAA vaikka ei niitä tarvitsisikaan heti kaikkia!
Myös Kommentti "KISKOTAAN RÖYHKEIMMIN" on aika harhaan johtava,tuskin kauppiaat niistä mitään kiskovat..kunhan nyt vajaat pari euroa saavat varmaan..Tuntuu olevan tuo suomen tarkanmarkan meininki sekä "kauppiaat on huijareita"-meiniki nyt syynä..Onko porukalle tullut ikinä mieleen että mitä enemmän tilataan ulkomailta ja samalla vähemmän ulkomailta niin sitä enemmän hinta-eroa syntyy ja sitä huonommin suomen kauppiaat pärjäävät!!
SUOMALAINENHAN OSTAA ENNEMMIN HUONOA HALVALLA KUN LAADUKASTA KALLIILLA;KUNHAN ON HALPAA!!!
Onneksi on vielä meitä jotka eivät edes ajattele tilaavansa ulkomailta kun on tarvetta pyörälle tms!!TUETAAN KOTIMAISIA LIIKKEITÄ!!!!!!:):):)

jeppe
12.01.2006, 21.14
Noo.... sanotaan näin että olisin ollu syksystä asti peeaa, jos olisin Spessuni Suomesta ostanut.
Totuus on se, että opiskelijalla ei ole varaa maksaa enemmän. Olishan se kiva tukea kaikkea itselle tärkeää, mut ei kaikkeen riitä rahat. Olen kyllä valmis maksamaan hyvästä palvelusta, jos hinnat ovat muuten kohdallaan.
Kyllä se 30+ € on jo opiskelijalle paljon, eikä tuotteen tarvitse olla kovinkaan kummoinen, kun tuon verran hintaeroa tulee vaikka tilaustavaraan lasketaan toimituskulut.


...mitä enemmän tilataan ulkomailta ja samalla vähemmän ulkomailta niin sitä enemmän hinta-eroa syntyy...

Loistava analogia. ;)

WIMA
12.01.2006, 21.28
Huoltotyöstä pitäisi saada (ja varmaan saisikin) laskutettua enemmän, jotta homma toimisi. Sitä kun ei (onneksi) voi (pääsääntöisesti) ostaa ulkomailta.

Itse olen aina ihmetellyt, miten pyöräliikkeet voivat tulla tälläisellä työveloituksella toimeen. (kun tarvikemyynnistä ei voi kilpailun takia kuitenkaan saada riittävää katetta, näin pienillä volyymeilla.)

Laika
12.01.2006, 22.15
Noo.... sanotaan näin että olisin ollu syksystä asti peeaa, jos olisin Spessuni Suomesta ostanut.
Totuus on se, että opiskelijalla ei ole varaa maksaa enemmän. Olishan se kiva tukea kaikkea itselle tärkeää, mut ei kaikkeen riitä rahat. Olen kyllä valmis maksamaan hyvästä palvelusta, jos hinnat ovat muuten kohdallaan.
Kyllä se 30+ € on jo opiskelijalle paljon, eikä tuotteen tarvitse olla kovinkaan kummoinen, kun tuon verran hintaeroa tulee vaikka tilaustavaraan lasketaan toimituskulut.
Minäkin laskin säästäneeni miltei 1000e kun kasasin fillarin ja ostin osat sieltä täältä, osan nettikaupoista ja osan suomesta. Ja jotkut osat on kertakaikkiaan helpompi hankkia nettikaupoista, kun liikkeissä ei ole minkäänlaista valikoimaa. Esim just Citypyörässä mulle sanottin, ettei teleskooppisatulatolppia ole olemassakaan, kun sellaista havittelin. Sanoin "selvä", menin kotiin ja tilasin sellaisen "mielikuvitustolpan" samantien CRC:stä.
Munkaan opiskelijabudjetista ei tosiaan riitä tukieuroja paikallisille liikkeille. Ikävä kyllä. Ostan eirttäin mielelläni paikallisesta, jos kamaa on, vaikka hinta olisi vähän kovempikin.


Loistava analogia. ;)
Ehhehe...terävä havainto :D

china
12.01.2006, 22.28
Ohan se hauskaa, että joku tulee siitä kantisalesta onnelliseksi. Se on murheellista, että esmes Shimanon osia myydään Saksassa kuluttajille halvemmalla kuin suomalainen kauppias saa niitä tukusta. Homma mättää ja pahasti, mutta siitä huolimatta yksittäisellä kuluttajalla ei todellakaan ole mitään velvollisuutta tukea liikettä jonka homma ei syystä tai toisesta toimi. Nettikauppaa tehdään monella muullakin alalla, mutta juuri pyöräbisneksessä nettikaupasta puhutaan aina kotimaisen kuolemana sen sijaan, että yritettäisiin ihan oikeasti kilpailla.

Ulla
12.01.2006, 22.40
No, minä voin hyvällä omallatunnolla sanoa tukevani pelkästään paikallisia liikkeitä opiskelijabudjetillani. Nakki(nais)sormineni en uskalla hajottaa pyörääni itse atomeiksi enkä vaihtaa niitä atomeja tuoreimpiin, en edes ymmärrä mitä pitäisi vaihtaa ja mihin. Keskityn siihen ajamisesta nauttimiseen ja annan osaavien tehdä tarvittavat oheistoimet, ainakin toistaiseksi. Ja maksan mielelläni hyvästä palvelusta.

zippo
12.01.2006, 22.51
Onko se paikallinen jälleenmyyjä vai maahantuoja joka nostaa hinnat yli nettikauppojen tason?Kauppiaiden sisäänosto ale % ,liiketilan vuokra, jne
kaikki vaihtelee......
Kyllä nettikaupat ovat tuoneet valinnanmahdollisuuksia lisää,se ei ainakaan
ole huono asia.

MTB 50+
13.01.2006, 07.52
Yritän aina kun vain mahdollista tukea ostoillani paikallisia pyöräliikkeitä. Aina = tavaraa saa, hinta ei ole aivan mahdottomasti yli nettihinnan, palvelu on kunnollista, liike osaa työnsä ja tuotteensa.


En nyt kuitenkaan ole enää ihan opiskeluikäinen ja kun vertaan pyöräilyharrastusta muiden ikäisteni viidenkympin villityksen kanssa reuhaavien ukkojen harrastuksiin on pyöräily varsin halpaa. Vrt H-D:t, golf jne. H-D:n hinta lähtee jostain kaipa 30 kEUR:sta vakuutukset ovat nekin varmaan enemmän kuin tonnin vuodessa jne. Noilla rahoilla ostaa jo kummasti Kleinia ja Principia XTR - Dura Ace palikoilla.


Vaikka taustani ja koulutukseni antaisi avut pyörän omatoimiseen ruuvailuun, en halua sitä tehdä. Kun joka päivä on viimeiset 30 vuotta kamppaillut jonkun teknisne ongelman kanssa, ei sitä enää vapaa-aikanaan halua. Ei kertakaikkiaan. Ajaminen on harrastukseni, ei ruuvailu.



Siis kauppiaan kate on liian pieni ja siitä syö ison osan maahantuoja, jonka funktiota erikoistarvikekaupassa en ymmärrä.Taitaa olla vain Kona ja Cännäri, jotka tekevät kauppaa suoraa loppukauppiaan kanssa.


Loppukauppiaan pitäisi kai pyrkiä suoraa kauppaan valmistajan tai sitten todella ison eurooppalaisen dealerin kanssa.

StantheMan
13.01.2006, 08.09
Ostan myös paikallisista pyöräilyvarusteita. Olen myös tilauttanut tavaraa, enkä ole hintaa ottanut puheeksi (!?). Toimitusaika on ollut 2-3 viikkoa, kuten kävi hankkiessani suomalaiset pöksyt, suomalaiselta valmistajalta, paikallisen liikkeen kautta. Saman saa euroopanpojilta kolmeen päivään. Pari viikkoa sulanvedenkautena on pitkä aika. :seko:

MTB 50+
13.01.2006, 08.32
Ostan myös paikallisista pyöräilyvarusteita. Olen myös tilauttanut tavaraa, enkä ole hintaa ottanut puheeksi (!?). Toimitusaika on ollut 2-3 viikkoa, kuten kävi hankkiessani suomalaiset pöksyt, suomalaiselta valmistajalta, paikallisen liikkeen kautta. Saman saa euroopanpojilta kolmeen päivään. Pari viikkoa sulanvedenkautena on pitkä aika. :seko:

Tässä ei toteudu se kohtuulliseen aikaan. Vaikka kuinka halaisi, en parhaana ajokautena odota jotain perustavaraa 2 ... 4 viikkoa.

china
13.01.2006, 09.58
Tässä ei toteudu se kohtuulliseen aikaan. Vaikka kuinka halaisi, en parhaana ajokautena odota jotain perustavaraa 2 ... 4 viikkoa.

Sehän siinä juuri surkeaa onkin. Yleensä paikallisista liikkeistä ei löydy kuin jotain ihan perustavaraa ja jos oikeasti tiedät mitä haluat, joudut odottamaan sitä viikkoja ja maksamaan siitä reilusti.

Itse ostan paikallisista liikkeistä ajovermeitä, renkaita ja huoltopalveluja sekä jotain pikkuosia. Siitäkin kertyy syystä tai toisesta kuitenkin satoja euroja vuodessa. ;)

MTB 50+
13.01.2006, 10.34
Viimeisen vuoden aikana olen ostanut paikallisesta liikkeesät kolme fillaria ( Klein Palomino, Rossanon hybridi vaimolle ja pikkuisen käytte GF Marilyn), runsaasti huoltopalveluita. kaikki tarvikkeet, jotka ovat löytyneet, läjän renkaita jne. Nuo ostot ovat yhteensä useampia tuhansia euroja, mutta yksi asiakas ei pidä kauppiasta hengissä.

Kaikki ajovarusteet, trikoot, kypärät, housut, kengät jne. olen ostanut netistä taikka sitten ulkomaanreissuilla.

Ja sitten tuon komean "Cyclepassion" kalenterin hintaa 36.00 von Haachtilta Hampurista. Näitä ei taida monta olla Suomessa. Jopa perinteine Pirellin kalenteri kalpenee tämän rinnalla. Ärrä on nähnyt tämän ja varmasti vahvistaa.

Markku N
13.01.2006, 11.27
Viimeisen vuoden aikana olen ostanut paikallisesta liikkeesät kolme fillaria ( Klein Palomino, Rossanon hybridi vaimolle ja pikkuisen käytte GF Marilyn), runsaasti huoltopalveluita. kaikki tarvikkeet, jotka ovat löytyneet, läjän renkaita jne. Nuo ostot ovat yhteensä useampia tuhansia euroja, mutta yksi asiakas ei pidä kauppiasta hengissä.

Kaikki ajovarusteet, trikoot, kypärät, housut, kengät jne. olen ostanut netistä taikka sitten ulkomaanreissuilla.



Minäkin olen mielelläni suosimut paikallisia kauppiata. Joskus näinn joutuu maksamaan enemmän kuin netistä tilaamalla. En minä näin hyvästä sydämestäni pelkästään tee, vaan siksikin, että minusta meille harrastajille siitä, että on paikallisia liikkeitä on hyötyä. Kyllähän netistä tilaa silloin kun tarkalleen tietää mitä haluaa, mutta luotettavasta ja ammattitaitoisesta kauppiaasta on paljon apua silloin kun pyörän, osan tai muun varusteen valinnassa tarvitsess apua. Näin voi välttyä huonoilta hankinnoilta. Netin kautta niitä voi tulla tehtyä, jollei asianttuntemus yllä kovin korkealle. Puhun nyt omasta kokemuksesta, vaikka onneksi olen suurilta mokilta välttynyt.

Yhtä paljon en ole nyt pariin kolmeen viime vuoteen hankintoja tehnyt kuin MTB 50. Pari pyörää olen koonnut. Rungot ja joitakin osia hankin käytettyinä enkä tiedä mitä kautta alkuperäiset omistajat ne olivat hankkineet, mutta molemmmat rungot ovat paikalllisen kauppiaan maahan tuomaa merkkiä. Osat hankin kotimaisilta ja suurelta osin paikallisilta kauppiailta, ja yhdet kiekot teetätin paikallisella ja hyvät sain. Yhden osasarjan ehdinn tilata ulkomailta mutta peruin tilauksen kun toimitusajaksi ilmoitettiinkin useita viikkoja ja sain saman kotimaasta parissa päivässä lähes samaan hintaan. Kotimaisetkin siis onnistuvat ihan menestyksellä kilpailemaan ainakin toisinaan. Pyörien kokonaishinnat eivät varmasti olleet maailman halvimmat mahdolliset, mutta kohtuulliset kuitenkin ja molemmat ovat hyviä pyöriä.

Vaatteet olen aina hankkinut paikallisilta. Olen pitänyt tärkeänä päästä kokeilemaan ennen ostamista.

En yleensäkään pidä mielekkäänä metsästää sitä halvinta mahdollista. Jos kaikki tai tarpeeksi moni toimii niin, tuloksena luultavasti on kotimaisten kauppojen nurinmenoja. Eikä se ole lajin harrastajien edun mukaista.

Perustavaran pitkät toimitusajat ovat ikäviä tietysti, mutta voisihan sitä yrittää omia tarpeitaankin vähän ennakoida. Sen tarvitseeko rataspakan, ketjut, renkaat, housut tms. heti keväällä voisi hyvin pikapuoliin tarkistaa ja jos haluaa paikallista kauppaa hankinnoillaan kannattaa käydä tilaamassa.

MTB 50+
13.01.2006, 11.40
Perustavaran pitkät toimitusajat ovat ikäviä tietysti, mutta voisihan sitä yrittää omia tarpeitaankin vähän ennakoida. Sen tarvitseeko rataspakan, ketjut, renkaat, housut tms. heti keväällä voisi hyvin pikapuoliin tarkistaa ja jos haluaa paikallista kauppaa hankinnoillaan kannattaa käydä tilaamassa.


No just hain paikalliselta spesialistilta Principian takaisin. Nyt on ihka uudet kompaktikammet, takapakka, ketjut ja keskiö. Ajamaan en varmaan pääse vielä ainakaan pariin kuukauteen. 34 on nyt pienin edessä ja 27 suurin takana, joten pitäisi päästä vähän pidempi ja jyrkempi mäki ylös.

StantheMan
13.01.2006, 11.44
[/QUOTE]Perustavaran pitkät toimitusajat ovat ikäviä tietysti, mutta voisihan sitä yrittää omia tarpeitaankin vähän ennakoida. Sen tarvitseeko rataspakan, ketjut, renkaat, housut tms. heti keväällä voisi hyvin pikapuoliin tarkistaa ja jos haluaa paikallista kauppaa hankinnoillaan kannattaa käydä tilaamassa.[/QUOTE]

Olenkin menossa pian tekemään tilausta uusista romppeista. Yritän antaa ainakin kuukauden toimitusaikaa. Toivotaan, että riittää.

Markku N
13.01.2006, 11.47
No just hain paikalliselta spesialistilta Principian takaisin. Nyt on ihka uudet kompaktikammet, takapakka, ketjut ja keskiö. Ajamaan en varmaan pääse vielä ainakaan pariin kuukauteen. 34 on nyt pienin edessä ja 27 suurin takana, joten pitäisi päästä vähän pidempi ja jyrkempi mäki ylös.

No niin sitä pittää. Minun pitää nyt varmaan mennä tutkimaan mitä mun pyörälle pitäis tehdä. Ajamaan ei varmaan vielä pariin kuukauteen pääse, mutta onpa sitten pyörä valmiina kun se kevään ensimmäinen maantieajopäivä koittaa.

Markku N
13.01.2006, 11.50
[QUOT
Olenkin menossa pian tekemään tilausta uusista romppeista. Yritän antaa ainakin kuukauden toimitusaikaa. Toivotaan, että riittää.[/QUOTE]

Jos maantiepyörästä on kysymys, niin onhan tässä aikaa parikin kuukautta.

GTCR
13.01.2006, 13.17
Onko porukalle tullut ikinä mieleen että mitä enemmän tilataan ulkomailta ja samalla vähemmän ulkomailta niin sitä enemmän hinta-eroa syntyy ja sitä huonommin suomen kauppiaat pärjäävät!!
SUOMALAINENHAN OSTAA ENNEMMIN HUONOA HALVALLA KUN LAADUKASTA KALLIILLA;KUNHAN ON HALPAA!!!
Onneksi on vielä meitä jotka eivät edes ajattele tilaavansa ulkomailta kun on tarvetta pyörälle tms!!TUETAAN KOTIMAISIA LIIKKEITÄ!!!!!!:):):)

Miksi vitussa niitä pitäisi tukea??? Yritystoiminta on liiketoimintaa, joka perustuu kannattavaan businekseen. Jos sitä ei kykene tai ymmärrä suorittaa, ei sitä pidä aikakaan kenenkään hyväntekeväisyydestä tehdä. Minä en ainakaan omilla rahoillani tue yhtään yrittäjää, jos hän ei kykene järjestämään omia tuotteitaan kilpailukykyisesta!

Prot
13.01.2006, 14.05
Miksi vitussa niitä pitäisi tukea???
Huolto-palveluiden vuoksi, näin ainakin omalla kohdalla. Kait osa-kauppa hiukan tukee huolto-palveluita eli pelkästään toisella ei tule toimeen.

MTB 50+
13.01.2006, 14.26
Huolto-palveluiden vuoksi, näin ainakin omalla kohdalla. Kait osa-kauppa hiukan tukee huolto-palveluita eli pelkästään toisella ei tule toimeen.

Juuri näin. Asiantuntemuksesta ja palvelusta pitää maksaa.

Jos osaa ja haluaa tehdä huollot itse ja omistaa vielä tarvitavat työkalut ja lisäksi on intoa perehtyä kaikenlaisiin uusiin ihmeisiin ja ratkaisuihin itse, ei tarvitse paikallista pyöräkauppaa.

Itse ainakin keskityn ajamiseen enkä ruuvaamiseen.

Markku N
13.01.2006, 14.51
Juuri näin. Asiantuntemuksesta ja palvelusta pitää maksaa.

Jos osaa ja haluaa tehdä huollot itse ja omistaa vielä tarvitavat työkalut ja lisäksi on intoa perehtyä kaikenlaisiin uusiin ihmeisiin ja ratkaisuihin itse, ei tarvitse paikallista pyöräkauppaa.

Itse ainakin keskityn ajamiseen enkä ruuvaamiseen.

Osaamisen, haluamisen ja innon lisäkksi pitää olla aikaa ja rahaa, jos haluaa perehtyä uusiin ihmeisiin niitä itse kokeilemalla. Se maksaa vaikka tilaisi ihmeet mistä. Toinen vaihtoehto on antaa paikallisen pyöräkaupan kokeilla ja hyväskyä se, että kokeilun kuluja pitää maksaa kaupan hinnoissa. Vaikea sanoa kumpi lopulta on kalliimpi vaihtoehto.

Jos kauppa keskittyy peruspyöriin ei ole tarvetta kokeilla ja perehtyä mihinkään. Mutta jos haluaa keskittyä näihin hienompiin vehkeisiin niin sitten pitää. Tämä varmaan osaltaa selittää sitä miksi peruspyöräkauppa pärjää mutta kilpapyöräkauppa ei.

Ei tässä ole kyse mistään yritysten tukemisesta, (vaikka paikallisen yritystoiminna tukeminen hyvinkin olisi viisasta) vaan siitä että vähänkin seuraavan hankinnan hintaa pidemmellä asiaa miettimällä tulee äkkiä siihen tulokseen, että pöyräilyn harrastajien kannalta on hyvä, jos on olemassa paikallinen hyvä pyöräkauppa ja mieluiten useampikin. Yhden pyöräilijän ostokset eivät tietysti riitä muuttamaan sitä, että - ehkä hieman liiotellen sanoen - euroopan pyöräkauppa keskittyy parin saksalaisen nettikauppiaan hoidettavaksi, mutta pienistä puroista tulee suuri virta, vai kuinka sitä sanotaankaan.

Laika
13.01.2006, 14.55
Nettikauppaa tehdään monella muullakin alalla, mutta juuri pyöräbisneksessä nettikaupasta puhutaan aina kotimaisen kuolemana sen sijaan, että yritettäisiin ihan oikeasti kilpailla.
Soitinkaupat valittivat samaa tässä muutaman vuoden, mutta nykyään niistä saa tavaraa samaan hintaan kuin saksasta tai jopa alle. Eikä siitä huolimatta ole konkursseja tullut. Ehkä pyöräharrastajillakin on vielä toivoa.

GTCR
13.01.2006, 15.15
Juuri näin. Asiantuntemuksesta ja palvelusta pitää maksaa.

Jos osaa ja haluaa tehdä huollot itse ja omistaa vielä tarvitavat työkalut ja lisäksi on intoa perehtyä kaikenlaisiin uusiin ihmeisiin ja ratkaisuihin itse, ei tarvitse paikallista pyöräkauppaa.

Itse ainakin keskityn ajamiseen enkä ruuvaamiseen.

Joo kyllä palvelusta jne. kannattaa varmasti maksaa. Sehän on selvä. Ja toki tehdystä työstä tulee maksaa siitä kuuluva veloitus. Mutta en ymmärrä miksi yrittäjää pitäisi alkaa jotenkin tukemaa. Kuulostaa joltain kolehdin keräämiseltä.
Mun mielestä jokainen halutessaan voi maksaa osistaan, saamastaan palvelusta, tai huolloista vaikka tuplahinnan. Mutta joku toinen sanoo sitä tyhmyydeksi.:D :D

OJ
13.01.2006, 15.43
Joo kyllä palvelusta jne. kannattaa varmasti maksaa. Sehän on selvä. Ja toki tehdystä työstä tulee maksaa siitä kuuluva veloitus. Mutta en ymmärrä miksi yrittäjää pitäisi alkaa jotenkin tukemaa. Kuulostaa joltain kolehdin keräämiseltä.
Mun mielestä jokainen halutessaan voi maksaa osistaan, saamastaan palvelusta, tai huolloista vaikka tuplahinnan. Mutta joku toinen sanoo sitä tyhmyydeksi.:D :D
Mun mielestä taas jonkinasteinen yksilötason taloudellinen protektionismi on ihan paikallaan vaikka se välillä maksaisikin enemmän. Jos tukee täysin sitä ajatusta ja toimintaa, että on tyhmää maksaa liikaa ja hankkii tarvitsemansa tuotteet sieltä mistä halvalla saa, niin ei ole mitään sanottavaa esimerkiksi yritysten toimintojen Kiinaan tai muihin halvempiin maihin siirtämiseen...Aika moni tällä palstalla kirjoittava taitaa työskennellä IT-alalla ja voisi suupielet kääntyä hivenen alaspäin jos oma työpaikka siirrettäisiin Kauko-Itään? Tyhmäähän töitä on kalliilla teettää kun halvemmallakin saa?

china
13.01.2006, 15.45
Soitinkaupat valittivat samaa tässä muutaman vuoden, mutta nykyään niistä saa tavaraa samaan hintaan kuin saksasta tai jopa alle. Eikä siitä huolimatta ole konkursseja tullut. Ehkä pyöräharrastajillakin on vielä toivoa.

Kyllä, ajattelin juuri musiikkialaa kirjoittaessani tätä. Mm. Fazer-musiikkihan on kyennyt vastaamaan Thomannin haasteeseen.

MTB 50+
13.01.2006, 15.58
...

Ei tässä ole kyse mistään yritysten tukemisesta, (vaikka paikallisen yritystoiminna tukeminen hyvinkin olisi viisasta) vaan siitä että vähänkin seuraavan hankinnan hintaa pidemmellä asiaa miettimällä tulee äkkiä siihen tulokseen, että pöyräilyn harrastajien kannalta on hyvä, jos on olemassa paikallinen hyvä pyöräkauppa ja mieluiten useampikin. Yhden pyöräilijän ostokset eivät tietysti riitä muuttamaan sitä, että - ehkä hieman liiotellen sanoen - euroopan pyöräkauppa keskittyy parin saksalaisen nettikauppiaan hoidettavaksi, mutta pienistä puroista tulee suuri virta, vai kuinka sitä sanotaankaan.

Markku N puhuu asiaa. Maksaa kohtuullinen korvaus tehdystä työstä, osista ja ammattitaidosta ei ole tyhmyyttä. Ei varmasti !

Toinen asia on, että jos kaikki pyrimme aina suosimaan kotimaista ja paikallista yrittäjä, palautuu edes osa varoista paikalliseen kiertoon eikä siirry rajojen ulkopuolelle. Tähän voisi joku kansantaloustieteilijä antaa laajemman selvityksen. Tämä kuitenkin esim. työllistää paikallisesti, lisää veronmaksajien märää ja laskee yksilön veroastetta. Että silleen.

china
13.01.2006, 16.01
Ainahan voi pyrkiä suosimaan, niin teen minäkin mielelläni. Kuitenkin se todellinen tilanne ainakin omalla kohdallani on pyöriäni kasatessa ollut aina se, että paikallisessa liikkeessä ei ole niin mitään ja jos niitä lähdetään tilailemaan, se kestää ja maksaa reilusti enemmän kuin vaikka Saksasta tilatut osat. Ne muutamat osat jotka omaa maasturiani varten järkevästi täältä sai myös täältä ostettiin.

GTCR
13.01.2006, 18.50
Markku N puhuu asiaa. Maksaa kohtuullinen korvaus tehdystä työstä, osista ja ammattitaidosta ei ole tyhmyyttä. Ei varmasti !

Toinen asia on, että jos kaikki pyrimme aina suosimaan kotimaista ja paikallista yrittäjä, palautuu edes osa varoista paikalliseen kiertoon eikä siirry rajojen ulkopuolelle. Tähän voisi joku kansantaloustieteilijä antaa laajemman selvityksen. Tämä kuitenkin esim. työllistää paikallisesti, lisää veronmaksajien märää ja laskee yksilön veroastetta. Että silleen.

Jos yrittäjän hinnat on liian kovat verrattuna kilpailijaan, on yritystoiminnassa jotain pahasti vialla. Tai sitten ko. henkilö harrastaa kiskontaa. Tätä varten meillä on olemassa markkinatalousjärjestelmä, jossa kilpailu toimii. Ja yleensä ihmiset ostavat sen tuotteensa tai palvelunsa halvimmasta paikasta mikäli muut asian kaupanteon kannalta ovat kunnossa. Aika harva on valmis maksamaan kauppaan liittyvistä emotionaalisista elämyksistä ainakaan tupla tai triplahintaa.
Ja yleensä jos tuo "huonosti" busineksesnsa hoitanyt yrittäjä ei etsi fiksumpia keinoja hoitaa liiketoimintaansa kilpailukykyisella tavalla, on jonkun viisaamman oikeus vuorostaan kerätä voitto liiketoiminnasta.
Nuo työllistämis, kausantaulous ym höpinät on niiden yrittäjien propakandaa. Paskapuhetta oman edun tavoitteluun.
Miksi esimerkiksi tilataan Saksasta? Yksinkertaisesti siksi, että sieltä saa laadukkaita tuotteita pääsääntöisesti selvästi halvemmalla. Lisäksi valikoimat on jotain ihan muuta. Palvelu toimii. Ja saat jopa ko. vuoden mallia, ei tarvitse tyytyä 5 vuotta varaston hyllyssä seisoneeseen kamaan jota täällä kaupataan uutena. Tuollainen yleensä muulla alalla myydään 70% alennuksella pois.
Moni asia kun monessa tuotteessa vanhenee, vaikka sitä ei käytettäisikään.
Ja ei ne sakutkaan meille hyväntekeväisyytenä niitä osia myy. Ne käärii vielä siitä välistä itselleen mukavasti tuohta.

GTCR
13.01.2006, 18.52
Markku N puhuu asiaa. Maksaa kohtuullinen korvaus tehdystä työstä, osista ja ammattitaidosta ei ole tyhmyyttä. Ei varmasti !
.
Minä kirjoitinkin tuplahinnan maksamisesta. Jos se ei jonkun mielestä ole tyhmyyttä, niin sille en sitten voi mitään. :D :D

kramppi
13.01.2006, 23.57
Terve

Tsekatkaa nämä sivut! http://www.velotema.com/index.html
Ja sen jälkeen joukolla tukemaan TURKULAISTA pyöräilyn erikoisliikettä.

Tammikuusta huolimatta siellä oli tänään positiivinen karma,,,

Paikallinen asiantuntija auttaa miestä mäessä:)

-bianchi-
14.01.2006, 09.31
Jos yrittäjän hinnat on liian kovat verrattuna kilpailijaan, on yritystoiminnassa jotain pahasti vialla. Tai sitten ko. henkilö harrastaa kiskontaa. Tätä varten meillä on olemassa markkinatalousjärjestelmä, jossa kilpailu toimii. Lisäksi valikoimat on jotain ihan muuta. Palvelu toimii. Ja saat jopa ko. vuoden mallia, ei tarvitse tyytyä 5 vuotta varaston hyllyssä seisoneeseen kamaan jota täällä kaupataan uutena. Tuollainen yleensä muulla alalla myydään 70% alennuksella pois.

Tässä nähdään juuri tämänkin herran asenne.."Miksi vitussa pitäisi tukea?!?!"
No hei ei sinun pakko ole jos alkaa oikeen vituttamaan,ei todellakaan!!!!!!!!

Suomen ja esim, saksan hinnoilla ei ole, mitään tekemistä keskenään ja myös markkinatalousjärjestelmää sinun kannattaisi tutkia tarkemmin että voit asettaa kyseiset maat vastakkain!!!!:D

Eli väittämäsi että suomalaisen pyöräkauppiaan yritystoiminnassa on jotain pahasti vialla kun hinnat ovat saksaa kalliimmat EI JOHDU SIITÄ ETTÄ KAUPPIAAN YRITYSTOIMINNASSA OLISI VIKAA,VAAN IHAN MUISTA SYISTÄ.. Ja TIEDÄN että suomesta saa muutakin kuin 5vuotta hyllyssä seisonutta tavaraa!!!joku MUU voi varmaan vahvistaa tämän?!
Kuvastaa vain herran asennetta että huijareita ne suomalaiset kauppiaat ovat,ja paskaa myyvät!!:mad:
Myös nuo edell.mainitut talousasiat ovat todellakin totta vaikket niistä ymmärrä,onhan selvää että jos suomessa asut ja tämän valtion palveluita käytät niin olisi suotavaa käyttää tätä maata myös hankintoja tehdessä mikä ikäänkuin on ollut ideana tässä..ja kyllähä ulkomailta aina jotain voi/saa tilata!!!mutta että selkänsä kokonaan kotimaisille kauppiaille kääntää niin..:mad:

Toivoisin että vähän otetaan asioista selvää ennekuin kirjoitellaan ihan mitä sattuu!!Olen tyytyväinen että muutama edelläni näyttää olevan asiallisilla lijoilla ja on todellakin ymmärtänyt tukemisen tarkoituksen järkevässä mielessä:)!!

MTB 50+
14.01.2006, 10.55
Terve

Tsekatkaa nämä sivut! http://www.velotema.com/index.html
Ja sen jälkeen joukolla tukemaan TURKULAISTA pyöräilyn erikoisliikettä.

Tammikuusta huolimatta siellä oli tänään positiivinen karma,,,

Paikallinen asiantuntija auttaa miestä mäessä:)

Tuolla Velotemalla on ainakin asialla merkkivalikoima. Täytyy käydä tutkimassa toimintaan ja paljonko osaavat maasturipuolelta.


PS. Asenne "kauppiaat on ahneita ryöstöhintoineen" on jo hiukan aikansa elänyt, mutta "Suomi on ainoa maa, jossa kateus voittaa kiiman" Jörn Donner :D

GTCR
14.01.2006, 11.25
Jos yrittäjän hinnat on liian kovat verrattuna kilpailijaan, on yritystoiminnassa jotain pahasti vialla. Tai sitten ko. henkilö harrastaa kiskontaa. Tätä varten meillä on olemassa markkinatalousjärjestelmä, jossa kilpailu toimii. Lisäksi valikoimat on jotain ihan muuta. Palvelu toimii. Ja saat jopa ko. vuoden mallia, ei tarvitse tyytyä 5 vuotta varaston hyllyssä seisoneeseen kamaan jota täällä kaupataan uutena. Tuollainen yleensä muulla alalla myydään 70% alennuksella pois.

Tässä nähdään juuri tämänkin herran asenne.."Miksi vitussa pitäisi tukea?!?!"
No hei ei sinun pakko ole jos alkaa oikeen vituttamaan,ei todellakaan!!!!!!!!

Suomen ja esim, saksan hinnoilla ei ole, mitään tekemistä keskenään ja myös markkinatalousjärjestelmää sinun kannattaisi tutkia tarkemmin että voit asettaa kyseiset maat vastakkain!!!!:D

Eli väittämäsi että suomalaisen pyöräkauppiaan yritystoiminnassa on jotain pahasti vialla kun hinnat ovat saksaa kalliimmat EI JOHDU SIITÄ ETTÄ KAUPPIAAN YRITYSTOIMINNASSA OLISI VIKAA,VAAN IHAN MUISTA SYISTÄ.. Ja TIEDÄN että suomesta saa muutakin kuin 5vuotta hyllyssä seisonutta tavaraa!!!joku MUU voi varmaan vahvistaa tämän?!
Kuvastaa vain herran asennetta että huijareita ne suomalaiset kauppiaat ovat,ja paskaa myyvät!!:mad:
Myös nuo edell.mainitut talousasiat ovat todellakin totta vaikket niistä ymmärrä,onhan selvää että jos suomessa asut ja tämän valtion palveluita käytät niin olisi suotavaa käyttää tätä maata myös hankintoja tehdessä mikä ikäänkuin on ollut ideana tässä..ja kyllähä ulkomailta aina jotain voi/saa tilata!!!mutta että selkänsä kokonaan kotimaisille kauppiaille kääntää niin..:mad:

Toivoisin että vähän otetaan asioista selvää ennekuin kirjoitellaan ihan mitä sattuu!!Olen tyytyväinen että muutama edelläni näyttää olevan asiallisilla lijoilla ja on todellakin ymmärtänyt tukemisen tarkoituksen järkevässä mielessä:)!!

Jotainhan siitä on vialla, jos asiakkaan pitää maksaa tupla tai triplahinta?! Kyllä vaan Suomen ja Saksan hinnoilla on tekemistä keskenään, jos kyseessä on sama tavara.
En sano, että kukaan olisi huijari. Mutta liian kovilla hinnoilla yrittävät liiketoimintaansa pyörittää. Ei se niin onnistu!
Ja minun rahoilla ei valitettavasti yrittäjää tueta. Tukeminen jo sanana kuulostaa jotenkin hyväntekeväisyydeltä jotain kurjia kokenutta kohtaan. Mielelläni ostan oman kaupungin kaupasta, jos sieltä ensinnäkin saa ja hintakin on edes lähellä oikeaa. En maksa liikaa. Sinä varmaan maksat bensastakin tuplahinnan, vaikka viereisesltä asemalta saa samaan tavaraa puolet halvemmalla??
Ja voithan tosiaan opastaa niitä tosiasioita, jos kerran en niistä ymmärrä... Ja sitäpaitsi sitä varten meidän valtio on liittynyt euroopan yhteisöön, että toimii vapaa kauppa, kilpailu ja työvoiman liikkuvuus...

OJ
14.01.2006, 12.06
Jotainhan siitä on vialla, jos asiakkaan pitää maksaa tupla tai triplahinta?! Kyllä vaan Suomen ja Saksan hinnoilla on tekemistä keskenään, jos kyseessä on sama tavara.
En sano, että kukaan olisi huijari. Mutta liian kovilla hinnoilla yrittävät liiketoimintaansa pyörittää. Ei se niin onnistu!
Ja minun rahoilla ei valitettavasti yrittäjää tuote. Mielelläni ostan oman kaupungin kaupasta, jos sieltä ensinnäkin saa ja hintakin on edes lähellä oikeaa. En maksa liikaa. Sinä varmaan maksat bensastakin tuplahinnan, vaikka viereisesltä asemalta saa samaan tavaraa puolet halvemmalla??
Ja voithan tosiaan opastaa niitä tosiasioita, jos kerran en niistä ymmärrä... Ja sitäpaitsi sitä varten meidän valtio on liittynyt euroopan yhteisöön, että toimii vapaa kauppa, kilpailu ja työvoiman liikkuvuus...
Suomalainen ja saksalainen kauppias maksavat osista aivan eri hintaa. Tämä johtuu siitä, että saksalainen kauppias saa ostaa osia alennetulla "pyörätehdas-hinnalla" sillä jokainen nettipuljuhan on myös pyörätehdas. Tuleeko esimerkiksi takavaihtajat samanlaisissa myyntipaketeissa kun ne ovat Suomalaisen kaupan hyllyllä? En tiedä koska en ole itse (vielä) saksasta mitään tilannut, mutta osia on kuulemma ainakin aikaisemmin tullut ilman mitään paketteja. Edut saksalainen kauppias on alunperin saanut suurilla volyymeillaan, joita kasvattavat myös ulkomaiset asiakkaat. Saksalaisten kauppiaiden ja tavaran valmistajien suhteissa asiakkaalla on aika suuri neuvotteluvoima. Lisäksi nettikaupalla on hivenen vähemmän kiinteitä kustannuksia kuin perinteisellä myynti- ja huoltotilat omistavalla tai vuokraavalla yrityksellä.

Eli vielä uudestaan. Kun tällä palstalla on aika monta IT-alalla työskentelevää, niin olisiko esimerkiksi heidän työpaikan siirtäminen Intiaan aivan oikea ratkaisu koska tyhmäähän suomalaiselle koodaajalle on maksaa ylihintaa koska Intialainen koodiapina tekee samat hommat paljon halvemmalla? Oikeastaan niiden, joilla on kaikista myönteisemmät asenteet "osta mistä halvimmalla saat" toimintaa kohtaan, voisivat mennä työnantajansa yhtiökokoukseen haukkumaan omistajia tyhmiksi kun maksavat tupla- tai triplahintaa työntekijöille.

p.s. Bensa-esimerkki sopii tähän tapaukseen erinomaisesti.

EDIT: Onko kenelläkään esittää jotain esimerkkiä saksan hintoihin nähden tupla- tai triplahintaisista tuotteista?

TJ
14.01.2006, 12.23
EDIT: Onko kenelläkään esittää jotain esimerkkiä saksan hintoihin nähden tupla- tai triplahintaisista tuotteista?Paljonkos esim. Shimpan PD-M520 polkusimet maksaa Suomessa? Halvimmat Saksasta taisi olla 16,99

OJ
14.01.2006, 12.33
Paljonkos esim. Shimpan PD-M520 polkusimet maksaa Suomessa? Halvimmat Saksasta taisi olla 16,99
Näyttäisi olevan 44€ Bikeplanetissa. Paljon maksaa postimaksut jos noi polkimet ostaa Saksasta? 10€? Voiko tilata vain noi polkimet vai pitääkö tilauksen arvon olla vähintään 50€ tai 100€ kuten joissain kaupoissa? Mistä muuten toi hinta löyty, voisin tilata itelle uudet polkimet ja kokeilla miltä Saksasta tilaaminen tuntuu.

TJ
14.01.2006, 12.36
Näyttäisi olevan 44€ Bikeplanetissa. Paljon maksaa postimaksut jos noi polkimet ostaa Saksasta? 10€? Voiko tilata vain noi polkimet vai pitääkö tilauksen arvon olla vähintään 50€ tai 100€ kuten joissain kaupoissa? Mistä muuten toi hinta löyty, voisin tilata itelle uudet polkimet ja kokeilla miltä Saksasta tilaaminen tuntuu.Toi taisi olla Bike-discountin hinta, mutta kyllä ne pariinkymppiin lähtee oikeastaan mistä vaan putiikista. Róseversandilta ainakin muistaakseni saa tilata ihan vähän kerrallaankin ja kulut luokkaa 12€... Eli kannattaa ehkä kattoa samaan tilaukseen joku muukin mukaan tai tilata jotain muutakin pientä... Esim. pakat ja ketjut ovat tuolla ihan kohtuuhinnoissa...

OJ
14.01.2006, 12.43
Toi taisi olla Bike-discountin hinta, mutta kyllä ne pariinkymppiin lähtee oikeastaan mistä vaan putiikista. Róseversandilta ainakin muistaakseni saa tilata ihan vähän kerrallaankin ja kulut luokkaa 12€... Eli kannattaa ehkä kattoa samaan tilaukseen joku muukin mukaan tai tilata jotain muutakin pientä... Esim. pakat ja ketjut ovat tuolla ihan kohtuuhinnoissa...
Olin tilata Shimanon valmiskiekot nastarenkaita varten tuolta Bike-Discountista, mutta niillä on hintaa se 70€, mutta tohon jos ottaisi Campan ketjut 20€ ja noi Shitmanon polkimet 20€, niin siinä ois sitten se satanen. Toisaalta kiekot saisi suomestakin samoihin hintoihin, mutta loput on sitten vähän kalliimpaa...pitää laskeskella.

china
14.01.2006, 14.27
EDIT: Onko kenelläkään esittää jotain esimerkkiä saksan hintoihin nähden tupla- tai triplahintaisista tuotteista?

Useat SRAM:in kamat. Syvärannan sivujen mukaan XO:n gripparit maksavat noin 55e kipale, ostin omani Saksasta 49e PARI. Saman luokan hintaeroja on myös monissa Shimanon tuotteissa, XT:n kammet on saksassa vähän yli satasen ja täällä yli 200e. Maantierenkaita pidetään monissa liikkeissä sisäänvetotuotteina ja esmes Proracea saa usein 20 euroon, kotimaassa hinta on lähes kolminkertainen.

Siinä olet oikeassa, että kaikki nuo ym. kamat ovat saapuneet minulle pahvilaatikoon sisällä muovipusseissa, joista tosin löytyvät ne normaalit ohjelippuset. En kuitenkaan kovin paljon ole niitä pahvilaatikoita kaivannut, niillä kun ei sitä pyörää ajeta.

TJ
14.01.2006, 14.29
Siinä olet oikeassa, että kaikki nuo ym. kamat ovat saapuneet minulle pahvilaatikoon sisällä muovipusseissa, joista tosin löytyvät ne normaalit ohjelippuset. En kuitenkaan kovin paljon ole niitä pahvilaatikoita kaivannut, niillä kun ei sitä pyörää ajeta.Saattavat muuten ottaa ne pahvit pois painon säästämiseksi... Se on kuitenkin kohtuullisen turhaa painoa ja isoissa volyymeissa etenkin lähettifirmojen kautta tuntuu jo lompakossa...

OJ
14.01.2006, 15.01
Useat SRAM:in kamat. Syvärannan sivujen mukaan XO:n gripparit maksavat noin 55e kipale, ostin omani Saksasta 49e PARI. Saman luokan hintaeroja on myös monissa Shimanon tuotteissa, XT:n kammet on saksassa vähän yli satasen ja täällä yli 200e. Maantierenkaita pidetään monissa liikkeissä sisäänvetotuotteina ja esmes Proracea saa usein 20 euroon, kotimaassa hinta on lähes kolminkertainen.

Siinä olet oikeassa, että kaikki nuo ym. kamat ovat saapuneet minulle pahvilaatikoon sisällä muovipusseissa, joista tosin löytyvät ne normaalit ohjelippuset. En kuitenkaan kovin paljon ole niitä pahvilaatikoita kaivannut, niillä kun ei sitä pyörää ajeta.
Mä en ole noita maastokamojen hintoja niinkään syynännyt, eli en nyt niitä muistanut ollenkaan. En kyllä muistanut renkaidenkaan hintoja vaikka ostin viime keväänä Vredesteinin Fortezzoja 12€/kpl, nyt vaan kaduttaa, että en ostanut niitä varastoon jotain kymmentä kappaletta kun ne on parhaimpia kumeja millä oon ajanut. Erityisesti Shimanon osien hintoihin suomalaisissa kaupoissa vaikuttaa se, että moni kauppias ostaa kamansa Hallmannilta joka taasen vetää välistä sen verran, että kotimainen kauppias ei teoriassakaan pysty kilpailemaan hinnoilla Günterin kanssa. Annoin kertoa itselleni viime keväänä Hollantiassa, että nämä halpiskaupat ostaa osat nimenomaan pyörien kasaamista varten ja saavat kamaa paljon halvemmalla kuin varaosakauppaa varten hankittaessa. Luonnollisesti lafkat myyvät osat sitten erikseen. Pyöräkaupassa jossa minä asioin, oli Ultegran takavaihtajat pakattu näppärästi isoon pahvilaatikkoon ja pakkauskoko oli kätevä 100kpl ja ympäristöasiatkin oli otettu huomioon koska vaihtajat eivät olleet edes muovipusseissa:D

Asiasta neljänteen. Olen muutaman vuoden ihmetellyt, miksi Suomi-lafkat eivät perusta omaa kauppiaiden osto-organisaatiota, joka ostaisi isoja eriä suoraan tehtaalta tai eurooppalaisilta tukkureilta tms. isoista puljuista. Yhteistyöllä pyöräliikkeet pystyisivät painamaan hintoja alemmas ja kamppailemaan ulkomaisia nettikauppoja vastaan. Eräskin putiikki alkaa olemaan sen verran iso toimija ainakin etelä-Suomessa, että resursseja luulisi pikkuhiljaa löytyvän, mutta uskallus taitaa puuttua, koska jos alkaa sooloilemaan, niin nämä pohjoismaiset pikkutukut saattavat tulla hyvinhyvin vihaisiksi.

GTCR
14.01.2006, 15.02
Suomalainen ja saksalainen kauppias maksavat osista aivan eri hintaa. Tämä johtuu siitä, että saksalainen kauppias saa ostaa osia alennetulla "pyörätehdas-hinnalla" sillä jokainen nettipuljuhan on myös pyörätehdas.
Eli vielä uudestaan. Kun tällä palstalla on aika monta IT-alalla työskentelevää, niin olisiko esimerkiksi heidän työpaikan siirtäminen Intiaan aivan oikea ratkaisu koska tyhmäähän suomalaiselle koodaajalle on maksaa ylihintaa koska Intialainen koodiapina tekee samat hommat paljon halvemmalla? Oikeastaan niiden, joilla on kaikista myönteisemmät asenteet "osta mistä halvimmalla saat" toimintaa kohtaan, voisivat mennä työnantajansa yhtiökokoukseen haukkumaan omistajia tyhmiksi kun maksavat tupla- tai triplahintaa työntekijöille.
EDIT: Onko kenelläkään esittää jotain esimerkkiä saksan hintoihin nähden tupla- tai triplahintaisista tuotteista?

Kerropa jokin esimerkki mitä suomalainen ja saksalainen kauppias tavarastaan maksaa? Ja mikä heillä on tuo "pyöränvalmistajan hinta"? Olisi tosiaankin kiinnostavaa kuulla. Onhan suomessakin pyöränvalmistajia... vaan eipä myy osian sen halvemmalla. Taitaa olla kotimaisten kauppiaiden propakandaa... Kaikellahan sitä huonosti hoidettua liiketoimintaa yritetään selitellä. Ainut todellinen ero on arvonlisäveron määrässä.
Jos jossain Suomessa on sellainen työnantaja joka suostuu maksamaan tehdystä työstä tupla- tai triplapalkkaa, niin kerro heti ihmeessä? Kiinnostaa kovasti laittaa sinne hakemus!
Esimerkkinä voit katsella vaikka SelleItalian Flite satulan hintoja Suomessa ja ulkomailla.
Tosin esimerkiksi vaattessa hintaeroa ei juurikaan ole. Vaan valikoima on laajempi.

GTCR
14.01.2006, 15.06
Asiasta neljänteen. Olen muutaman vuoden ihmetellyt, miksi Suomi-lafkat eivät perusta omaa kauppiaiden osto-organisaatiota, joka ostaisi isoja eriä suoraan tehtaalta tai eurooppalaisilta tukkureilta tms. isoista puljuista. Yhteistyöllä pyöräliikkeet pystyisivät painamaan hintoja alemmas ja kamppailemaan ulkomaisia nettikauppoja vastaan. Eräskin putiikki alkaa olemaan sen verran iso toimija ainakin etelä-Suomessa, että resursseja luulisi pikkuhiljaa löytyvän, mutta uskallus taitaa puuttua, koska jos alkaa sooloilemaan, niin nämä pohjoismaiset pikkutukut saattavat tulla hyvinhyvin vihaisiksi.

Niin... tällä tavalla tai jollain toisella tavalla kun järjestelee liiketoimintaansa, niin se voisi alkaa olla kilpailukykyistä. Mutta jos vaan valitetaan, että paskoja asiakkaita kun eivät suosi kotimaista, ja ollaan tekemättä mitään, ei muutostakaan synny. Kilpailuun pitää vastata!

china
14.01.2006, 15.52
Kerropa jokin esimerkki mitä suomalainen ja saksalainen kauppias tavarastaan maksaa? Ja mikä heillä on tuo "pyöränvalmistajan hinta"? Olisi tosiaankin kiinnostavaa kuulla. Onhan suomessakin pyöränvalmistajia... vaan eipä myy osian sen halvemmalla. Taitaa olla kotimaisten kauppiaiden propakandaa... Kaikellahan sitä huonosti hoidettua liiketoimintaa yritetään selitellä. Ainut todellinen ero on arvonlisäveron määrässä.

Tästä olen kyllä kanssasi eri mieltä. Minä _tiedän_, että monesti suomalainen kauppias maksaa esmes Shimanon kamoista tukkurille enemmän kuin ne maksavat kuluttajalle saksalaisessa nettikaupassa, eli erot ovat aika huimia koska täytyy sen sakemanninkin voittoa tehdä. Eli täällä mättää pikemminkin tuo tukkuporras. Se "pyöränvalmistajahinta" tarkoittaa OEM-pakattuja tuotteita, jotka on tarkoitettu siihen, että niitä käyttäen rakenneltaisiin pyöriä. Ne juuri ovat niitä osia muovipussissa ja huomattavasti halvempia kuin varsinaiseen kuluttajamyyntiin tarkoitetut yksittäispakatut osat. Syystä tai toisesti Shimano kuitenkin myy niitä osia halvalla suurimmille saksalaisille nettikaupoille.

Eli monissa tuotteissa suomalaisen kauppiaan nyt vain on mahdotonta päästä Saksan hintoihin, eikä vika löydy kauppiaasta. Siitä olen toisaalta samaa mieltä, ettei ole kuluttajan velvollisuus maksaa mistään ylimääräistä.

-bianchi-
14.01.2006, 15.56
Niin... tällä tavalla tai jollain toisella tavalla kun järjestelee liiketoimintaansa, niin se voisi alkaa olla kilpailukykyistä. Mutta jos vaan valitetaan, että paskoja asiakkaita kun eivät suosi kotimaista, ja ollaan tekemättä mitään, ei muutostakaan synny. Kilpailuun pitää vastata!

Tilanne nyt kumminkin on se että Suomen markkinoista puhutaan yhtenä kokonaisuutena ja Saksan markkinoista toisena asiana!Niillä on hyvin vähän tekemistä kekenään kun puhutaa mistätahansa rahaan ja talouteen liittyvästä asiasta!
On turha väittää että on suomen kauppiaiden huonoutta/tyhmyyttä että hinnat ovat eri tasolla!!!
Vaikka EU onkin olemassa niin ei se sitä tarkoita että sen maissa olisi mahdollista pitää samaa hinta-tasoa!!Mietitään nyt jo pelkästään kuinka paljon saksassa on asiakkaita/asukkaita suomea enemmän!!!!!

Tämähän on sama sia kun vaadittaisiin että halutaan henkilöautot samaan hintaan kun joissain halvoissa maissa!!!

Ja haukkuvatko kauppiaat tosiaan asiakkaitaan suomessa?ja luuletko että kauppiaat eivät haluaisi asiakkaille edullisempia hintoja ja samalla palvella asiakkaita hyvin!!Kyllä se nyt niin on maassa maan tavalla!!!

TJ
14.01.2006, 15.57
Syystä tai toisesti Shimano kuitenkin myy niitä osia halvalla suurimmille saksalaisille nettikaupoille.

Eli monissa tuotteissa suomalaisen kauppiaan nyt vain on mahdotonta päästä Saksan hintoihin, eikä vika löydy kauppiaasta. Siitä olen toisaalta samaa mieltä, ettei ole kuluttajan velvollisuus maksaa mistään ylimääräistä.Se johtuu volyymeistä. En nyt näkisi ihan mahdottomana sitäkään, että joku täkäläinen nettipulju voisi ajan kanssa päästä samalle tasolle noiden sakemannien kanssa. Internet on siinä mielessä aika tasa-arvoinen paikka. Eli kunnon ripeä palvelu, monikieliset sivut, helppo maksaminen ja luotettava kuljetus ovat hintojen ohella tekijöitä, jotka tekevät nettipuljusta suositun. Kyllä sen pitäisi tässäkin maassa olla toteutettavissa.

china
14.01.2006, 16.01
Se johtuu volyymeistä. En nyt näkisi ihan mahdottomana sitäkään, että joku täkäläinen nettipulju voisi ajan kanssa päästä samalle tasolle noiden sakemannien kanssa. Internet on siinä mielessä aika tasa-arvoinen paikka. Eli kunnon ripeä palvelu, monikieliset sivut, helppo maksaminen ja luotettava kuljetus ovat hintojen ohella tekijöitä, jotka tekevät nettipuljusta suositun. Kyllä sen pitäisi tässäkin maassa olla toteutettavissa.

Ah, pitipä jo tuohon omaan kirjoitukseen tulla lisäämään, että onnistuuhan se jo Suomessakin. ET-Sports tuo hintojen perusteella Shimano-osansa itse, sillä esimerkiksi vaihtajat sun muut ovat hintatasoltaan hyvin lähellä saksalaisen nettikaupan hintoja.

Nykytilanne tuskin on kestävä ja muutos tulee jossain sellaisessa muodossa, että kotimaisetkin kauppiaat asioivat suoraan isojen euroopalaisten tukkurien kanssa sen sijaan, että käyttäisivät näitä kohtuuttomia hintoja ylläpitäviä kotimaisia välikäsiä.

GTCR
14.01.2006, 16.06
Tästä olen kyllä kanssasi eri mieltä. Minä _tiedän_, että monesti suomalainen kauppias maksaa esmes Shimanon kamoista tukkurille enemmän kuin ne maksavat kuluttajalle saksalaisessa nettikaupassa, eli erot ovat aika huimia koska täytyy sen sakemanninkin voittoa tehdä. Eli täällä mättää pikemminkin tuo tukkuporras. Se "pyöränvalmistajahinta" tarkoittaa OEM-pakattuja tuotteita, jotka on tarkoitettu siihen, että niitä käyttäen rakenneltaisiin pyöriä. Ne juuri ovat niitä osia muovipussissa ja huomattavasti halvempia kuin varsinaiseen kuluttajamyyntiin tarkoitetut yksittäispakatut osat. Syystä tai toisesti Shimano kuitenkin myy niitä osia halvalla suurimmille saksalaisille nettikaupoille.

Eli monissa tuotteissa suomalaisen kauppiaan nyt vain on mahdotonta päästä Saksan hintoihin, eikä vika löydy kauppiaasta. Siitä olen toisaalta samaa mieltä, ettei ole kuluttajan velvollisuus maksaa mistään ylimääräistä.
Eiköhän se tarkoita sitten sitä, että tuo suomalainen tukkuri on järjestellyt liiketoimintansa aika kehnosti. Olisipa vaan kiva nähdä jotain todellisia lukuja... Sinällään hassua, että sillon tällöin jokunen suomalainen nettikauppias yrittää myydä halvalla. Kunnes sitten "ojennetaan" ja tavara onkin loppunut tms.
Eikä tuo halpuus koske pelkästään Shimanoa.
Jos minä olisin suomalainen fillarikauppias ja haluaisin myydä erikoisosia, niin tekisin esimerkiksi sopimuksen jonkin saksalaisen tukkurin kanssa tavaran toimittamisesta 2 päivässä Suomeen tilausten perusteella.

china
14.01.2006, 16.06
Tilanne nyt kumminkin on se että Suomen markkinoista puhutaan yhtenä kokonaisuutena ja Saksan markkinoista toisena asiana!Niillä on hyvin vähän tekemistä kekenään kun puhutaa mistätahansa rahaan ja talouteen liittyvästä asiasta!

Menee näköjään herralla ihan kokonaan huutamisen puolelle. Jos vaikka hengittäisit syvään ja ottaisit rauhallisesti ennen kuin kirjoittelet.

Näin nykyään meillä on tämä Euroopan unioni, jonka puitteissa siihen kuuluvien valtioiden pitäisi ainakin teoriassa muodostaan jonkinlainen yhteinen sisämarkkina-alue. Sen sisällä hintaerojen pitäisi pidemmällä aikavälillä tasaantua.

Ja kuten aikaisemmissa viesteissäni tuli jo ilmi, on kotimaisessa maahantuontipolitiikassa parantamisen varaa. Ymmärrät varmaan itsekin hyvin, että sen pienen suomilisän maksaa moni mielellään, mutta harva vapaaehtoisesti kaivaa kuvettaan tuplahintoihin. Itse kun rakentelin viimeisinä kisamaasturiani tilasin pääosan palikoista Saksasta. Esimerkiksi pelkän voimansiirron hankkiminen Suomesta olisi nostanut budjettia 300-400 euroa! Näin opiskelijan kukkarolle se on jo aika paljon rahaa. Tilanne tulee varmasti muuttamaan nyt kun noita liikkeitä tuntuu menevän nurin.

OJ
14.01.2006, 16.14
Kerropa jokin esimerkki mitä suomalainen ja saksalainen kauppias tavarastaan maksaa? Ja mikä heillä on tuo "pyöränvalmistajan hinta"? Olisi tosiaankin kiinnostavaa kuulla. Onhan suomessakin pyöränvalmistajia... vaan eipä myy osian sen halvemmalla. Taitaa olla kotimaisten kauppiaiden propakandaa... Kaikellahan sitä huonosti hoidettua liiketoimintaa yritetään selitellä. Ainut todellinen ero on arvonlisäveron määrässä.
Jos jossain Suomessa on sellainen työnantaja joka suostuu maksamaan tehdystä työstä tupla- tai triplapalkkaa, niin kerro heti ihmeessä? Kiinnostaa kovasti laittaa sinne hakemus!
Esimerkkinä voit katsella vaikka SelleItalian Flite satulan hintoja Suomessa ja ulkomailla.
Tosin esimerkiksi vaattessa hintaeroa ei juurikaan ole. Vaan valikoima on laajempi.
Mulla ei ole Hallmannin hinnastoa nyt saatavilla, mutta tein viime vuonna pienimuotoista vertailua. Joissain taisi muistaakseni olla kauppiaan veroton tukkuhintakin kalliimpi kuin saksalaisten nettikauppojen normaalihinta. Hollantikauppias olisi myynyt mulle Ultegran 6600 takavaihtajaa 40€ hintaan ja kauppias ei taatusti sitä tappiolla olisi myynyt. Hintalapussa luki 55€. mitäs toi Suomessa maksaa halvimmillaan? Mä löysin pari hintaa ko. vaihtajalle, Leppäsen pyörän hinnastossa yli 100€ ja Suomen Urheilupyörässä 80€. Leppäsen hinta on Hallmannin hinnaston mukaan, eli ehkäpä Hallmannin hinnatkin on aika suolaisia?

Mitä noihin palkkoihin tulee, niin vertailisin lähinnä suomalaisen koodaajan liksaa kauko-idän koodaajien palkkoihin...ero lienee aikamoinen.

GTCR
14.01.2006, 16.17
Tilanne nyt kumminkin on se että Suomen markkinoista puhutaan yhtenä kokonaisuutena ja Saksan markkinoista toisena asiana!Niillä on hyvin vähän tekemistä kekenään kun puhutaa mistätahansa rahaan ja talouteen liittyvästä asiasta!
On turha väittää että on suomen kauppiaiden huonoutta/tyhmyyttä että hinnat ovat eri tasolla!!!
Vaikka EU onkin olemassa niin ei se sitä tarkoita että sen maissa olisi mahdollista pitää samaa hinta-tasoa!!Mietitään nyt jo pelkästään kuinka paljon saksassa on asiakkaita/asukkaita suomea enemmän!!!!!

Tämähän on sama sia kun vaadittaisiin että halutaan henkilöautot samaan hintaan kun joissain halvoissa maissa!!!

Ja haukkuvatko kauppiaat tosiaan asiakkaitaan suomessa?ja luuletko että kauppiaat eivät haluaisi asiakkaille edullisempia hintoja ja samalla palvella asiakkaita hyvin!!Kyllä se nyt niin on maassa maan tavalla!!!

Kyllä molemmat maat kuuluvat euroopan yhteisöön. Markkinatalousjärjestelmämme ovat hyvinkin yhtenäiset. Toki asiakaskunnassa on eroa ja varmasti koko maan volyymeissa. Mutta myös kauppojen määrässä. Ja ymmärrän sen, jos täällä olisi hintataso esimerkiksi 10% korkeampi. Mutta tämänhetkiseen hintaeroon on kyllä jotein muita syitä, kuin annetaan ymmärtää.
Itse asiassa kun otit autot puheeksi, niin Suomessa pääsääntöisesti edelleenkin maahantuojat saavat autonsa merkittävästi edullisemmin tehtaalta kuin esimerkiksi saksalainen maahantuoja. Tehtaat kompensoivat Suomen erityisen korkeaa autoverotusta halvemmilla hinnoilla. Vaikka tietenkin täällähän on volyymit hirvittävän paljon korkeammat kuin Saksassa:D :D
Minä en luule vaan tiedän että kauppias ottaa tavarasta juuri niin kovan taihalvan hinnan kuin pystyy. Liiketoiminta perustuu ns. oikeaan hintaan oikeasa paikassa. Se ei ole hyväntekeväisyyttä.

MTB 50+
14.01.2006, 16.40
....

Nykytilanne tuskin on kestävä ja muutos tulee jossain sellaisessa muodossa, että kotimaisetkin kauppiaat asioivat suoraan isojen euroopalaisten tukkurien kanssa sen sijaan, että käyttäisivät näitä kohtuuttomia hintoja ylläpitäviä kotimaisia välikäsiä.


Tuolla aiemmin jo ihmettelin maahantuojatukkurin funktiota nykypäivänä. Kyllä kauppiaan on pärjätäkseen pakko ohittaa kaikki tarpeettomat välikädet.

Kävin katsomassa tänään tätä uutta turkulaista Velotemaa.Jututin töissä ollutta nuorta miestä. Liike näyttää ihan hyvältä ja asenne oikealta. Hintoja en kovin tarkasti vertaillut. Gary Fischerin ja Bianchin maastureita on heti myynnissä. Yksi Klein Attitudekin oli, ei ole enää. Crescentiäkin näyttää olevan. Maantiepelejä oli sitten runsaasti. Näistä Isaacin rungot ovat varsin kiinnostavia.

Toivotaan, että tämä liike pärjää valitsemallaan tiellä !

OJ
14.01.2006, 16.57
Tuolla aiemmin jo ihmettelin maahantuojatukkurin funktiota nykypäivänä. Kyllä kauppiaan on pärjätäkseen pakko ohittaa kaikki tarpeettomat välikädet.
Näinpä...Ongelmia suomalaisella pyöräkauppiaalla vain on, alkaen kielitaidottomuudesta ja päättyen resurssien vähyyteen. Tästä jos jatkan, niin osa porukasta saattaa vetää pussillisen herneitä nenäänsä, eli en viitsi jatkaa.

Jos pyöräkauppiaat kykenisivät jonkinlaiseen yhteistyöhön tavaranhankinnassa, niin yhdessä kauppiaat loisivat edes hieman vakavastiotettavan kysynnän ja saisivat myös lisää neuvotteluvoimaa. Jos pyöräkauppiaat saisivat tavaraa halvemmalla, niin siitä hyötyisivät kaikki markkinoilla toimivat osapuolet. Turhaahan tästä on paasata täällä foorumilla kun toinen puoli suomalaisista kauppiaista haukkuu toista puolta ja yhteistyötä muiden kauppiaiden kanssa ei voi edes harkita.

p.s. Tuhansien kateellisten paskojen maa

jeppe
15.01.2006, 01.41
Ah, pitipä jo tuohon omaan kirjoitukseen tulla lisäämään, että onnistuuhan se jo Suomessakin. ET-Sports tuo hintojen perusteella Shimano-osansa itse, sillä esimerkiksi vaihtajat sun muut ovat hintatasoltaan hyvin lähellä saksalaisen nettikaupan hintoja.

Nykytilanne tuskin on kestävä ja muutos tulee jossain sellaisessa muodossa, että kotimaisetkin kauppiaat asioivat suoraan isojen euroopalaisten tukkurien kanssa sen sijaan, että käyttäisivät näitä kohtuuttomia hintoja ylläpitäviä kotimaisia välikäsiä.

Meinasin jo jättää kirjoittamatta oman mielipiteeni ET-Sportsista maahantuojana, mutta kun siihen aiheeseen kerran päästiin.....

Olen kohtuu tyytyväinen ET-Sportsin toimintaan ja jokseenkin hintatasoonkin. Vaikuttaa sellaiselta liikkeeltä, jolla ei ole "jotain pahasti pielessä". Palvelukin on ollut todella hyvää.

Mutta...
On tullut luettua pelottavia kertomuksia toimitusajoista ja sähköpostitse jotain tiedustellessani olen saanut parin viikon arvioita ei-hyllytavaran toimitusajoista. Jos tosiaan Saksasta tilatessa tuote on perillä nopeammin ja edullisemmin, niin kyllä saa kahteen kertaan miettiä kummasta tilaa.
Taidan antaa ET:lle kuitenkin mahdollisuuden ja kun tulee aika tilata Hopen kamaa, tilaankin sen rajojen sisäpuolelta.

EDIT: Tosin taitaa mennä pahasti offariksi, kun _Turun_ pyöräkaupoistahan tässä keskustellaan. :rolleyes:

MTB 50+
15.01.2006, 09.09
...tiedustellessani olen saanut parin viikon arvioita ei-hyllytavaran toimitusajoista. Jos tosiaan Saksasta tilatessa tuote on perillä nopeammin ja edullisemmin...:

Tuo pari viikkoa johtuu ilmeisesti siitä, että ET tilaa tuotteen jostakin ensin omaan varastoonsa ja lähettää sen sieltä edelleen asiakkaalle.

Jos sopimukset ovat kunnossa alkuperäisen toimittajan kanssa, vois ET antaa lähettää tavaran suoraan loppuasiakkaalle ja toimia itse esim. provisiolla.

Olkeen ET nyt esimerkkinä vaikkei turkulainen olekaan. Muuten olen silloin tällöin käväissyt ET:ssä Joensuun suunnalla ollessani. Ihan asiallisen tuntuinen liike. Ja jos ET pystyy toimimaan taloudellisesti pinnan yläpuolella tuolla maan laidalla, niin miksi ihmeessä sama ei onnistuisi täällä Varsinaisessa Suomessa ?

WIMA
15.01.2006, 10.14
Taidan antaa ET:lle kuitenkin mahdollisuuden ja kun tulee aika tilata Hopen kamaa, tilaankin sen rajojen sisäpuolelta.

EDIT: Tosin taitaa mennä pahasti offariksi, kun _Turun_ pyöräkaupoistahan tässä keskustellaan. :rolleyes:

Tilaa sama tavara Turkulaisesta pyöräliikkeestä. Saat sen samaan hintaan, ja Turkulainen pyöräliike saa siitä itselleen katteen (varmaan pienen mutta kuitenkin.) Sitten vielä asennutat sen, tässä kyseisessä liikkeessä.

-bianchi-
15.01.2006, 12.26
[quote=china]Menee näköjään herralla ihan kokonaan huutamisen puolelle. Jos vaikka hengittäisit syvään ja ottaisit rauhallisesti ennen kuin kirjoittelet.

Rauhassa otan..:)
Näin nykyään meillä on tämä Euroopan unioni, jonka puitteissa siihen kuuluvien valtioiden pitäisi ainakin teoriassa muodostaan jonkinlainen yhteinen sisämarkkina-alue. Sen sisällä hintaerojen pitäisi pidemmällä aikavälillä tasaantua.


Tarkoitukseni oli vaan sanoa että tällä hetkellä tilanne on tämä.Niinkuin itsekkin sanoit sen pitäisi TEORIASSA toimia EU:ssa!!
Eli on tällä hetkellä kaksi vaihtoehtoa.Joko tilaa saksasta halvemmalla tai sitten ostaa suoraan suomesta jos hinnalla ei ole väliä.
Olen itsekkinb saksasta tilannut osia kun hinta-ero on ihan pilviin karannut mutta en jaksa aina niin tarkkaan seurata hintoja joten menen hakemaan sen paikalliselta kaupalta.

Eli lähinnä tarkoitan tämän hetken tilanteena on se että politiikka/verotus sanelee aika pitkälle hinnat suomen/saksan välillä vaikkakin ollaan Eu:ssa.

jeppe
15.01.2006, 13.36
Tilaa sama tavara Turkulaisesta pyöräliikkeestä. Saat sen samaan hintaan, ja Turkulainen pyöräliike saa siitä itselleen katteen (varmaan pienen mutta kuitenkin.) Sitten vielä asennutat sen, tässä kyseisessä liikkeessä.

A) Mistä?
B) Epäilen tuota hintaa. (ylimääräinen välikäsi)
C) Pidempi toimitusaika....sen sijaan että tavara tulisi suoraan minulle, se tuleekin paikalliseen liikkeeseen.
D) Ei ole tarvetta asennuttaa, jos itsekin osaa (ja ehkä jopa paremmin kuin liikkeessä....riippuu tietysti kohdasta A)

WIMA
15.01.2006, 17.00
Citypyörässä tämä on ainakin toteutunut. Valitettavasti ei kyllä varmaan tällä hetkellä. Mutta kyllä sielläkin jatko kuviot selviää lähiaikoina.

Munamankeli
15.01.2006, 20.50
Suomen ja esim, saksan hinnoilla ei ole, mitään tekemistä keskenään ja myös markkinatalousjärjestelmää sinun kannattaisi tutkia tarkemmin että voit asettaa kyseiset maat vastakkain!!!!:D


Molemmat maat kuuluvat EU:iin, joten niissä on sama talousjärjestelmä. Sen sijaan markkinoiden koossa on eroa. Myös liikevaihtovero voi erota hieman, mutta tuskin loppulukeman osoittamalla tavalla.
Vähemmän huutomerkkejä ja enemmän asiallisia perusteluita.

Tsemppiä Citypyörälle, Turun parhaalle fillarikaupalle, josta ole ostanut sekä maantiepyöräni että suurimman osan tarvikkeista. Ainoastaan tuubigummit, Sidin kengät ja Dura-Acen polkimet on hankittu saatavuuden takia Saksasta.

zippo
15.01.2006, 21.16
Saksan alv 16% toistaiseksi ,ovat nostamassa mahdollisesti 18%
Nettikaupassa ei tarvise ammattitaitoisia myyjiä,Tavarat kerätään numerokoodeilla eli ne alehinnathan voisi olla vaikkapa ostajan oma ammattitaidon hyvitys.
Ps,Paljonko on työntekijän välilliset kustannukset FIN contra GER?
Miksi Suomi ei voisi ottaa markkinoita Saksalta tai Englannilta ko alalta?
Työministerille vaan adressia.....:eek:
Ei vaan mä meen ottaa iltalääkkeet...
EDIT:Tajusin juuri että asun Uudellamaalla,enkä lähelläkään Turkua.:D

GTCR
15.01.2006, 21.25
Nettikaupassa ei tarvise ammattitaitoisia myyjiä,Tavarat kerätään numerokoodeilla eli ne alehinnathan voisi olla vaikkapa ostajan oma ammattitaidon hyvitys.

Tästä olen aika lailla eri mieltä. Nettikautta jos jokin vaatii ammattitaitoa ja huolellisuutta. Asiakkaan informoimista. On aika moinen kynnys lähteä tilaamaan 3000 euron osaa Saksasta. Se vaatii luottamusta ja myös myyjältä ammattitaitoa.
Syuomalaisen kauppiaan on aika paljon helpompaa sanoa, ei ooo, ei tuu, eikä tilata!:D :D

MTB 50+
15.01.2006, 22.04
... Nettikautta jos jokin vaatii ammattitaitoa ja huolellisuutta. Asiakkaan informoimista. On aika moinen kynnys lähteä tilaamaan 3000 euron osaa Saksasta. Se vaatii luottamusta ja myös myyjältä ammattitaitoa.
Syuomalaisen kauppiaan on aika paljon helpompaa sanoa, ei ooo, ei tuu, eikä tilata!:D :D

Tämä on surullista, mutta totta.

Jürgenin koulutus polkupyörämekaanikoksi kestää kolme vuotta ja sisältää myös kaupallista koulutusta. Eipä taida meiltä löytyä tuota koulutusta ?

Valitettavan usein pyöräkauppiaamme tietävät tuotteestaan vähemmän kuin asiakkaat. Tähän(kin) puoleen pitäisi kauppiaan pystyä panostamaan.

Haluasin kuitenkin tehdä kauppaa paikallisen yrittäjän kanssa, mutta katsokaapa taas tuota ensimmäistä viestiä.

Totta on sekin, että kun yrittäjä menee nurin on syy lähes aina yrittäjän omissa virheissä.

JaskaK
16.01.2006, 10.17
Pyöräkauppa on kovin kilpailtu ala varmaan turussakin. Markettien kanssa ei kannata kilpailla hinnan kanssa ja shimanon takavaihtajia myymällä ei lyö leiville. Syyt ovat tulleet täälläkin palstalla esille. Pyöräilyyn erikoistunut liike pärjää myymällä hieman erikoisempaa valmista pyörää, kuluvia osia, vaatteita ja tietenkin huolloilla. Eli palvelu on toiminnan perusta.

Hyvän palvelun antaminen ja noiden kalliiden pyörien myynti vaatii niin harrastuneisuutta kuin aikaakin. Kuten yksityisyrittäminen yleensäkin. Pikkufirman omistaja joutuu oikeasti omistautumaan alaan, jos meinaa pärjätä. Siitä pitää viimekädessä verottajakin huolta. Firmaa ei pyöritetä "vasemmalla kädellä" harrastusten ohella jos meinataan ihan oikeasti elää sillä. Vuosia yksin yrittäneenä tiedän, että se on raakaa peliä eikä aivot saa vaellella muualla.

Shimanon ja Sramin tilanne (siis hinnat) suomessa ja pohjoismaissa onkin oma juttunsa. Syyt ahdinkoon löytyy tuolta ruotsista, mutta me emme voi sille mitään.

MTB 50+
16.01.2006, 12.26
...

Shimanon ja Sramin tilanne (siis hinnat) suomessa ja pohjoismaissa onkin oma juttunsa. Syyt ahdinkoon löytyy tuolta ruotsista, mutta me emme voi sille mitään.

Kaipa tuonkin ongelman pystyy ja on pystytty ohittamaan. Siihen tavitsee hiukan enemmän osaamista, mutta varmasti onnistuu.

Munamankeli
16.01.2006, 13.50
Paljonko on työntekijän välilliset kustannukset FIN contra GER?


Enemmän kuin Suomessa
http://europa.eu.int/abc/doc/off/bull/fi/200301/p103037.htm
http://www.destatis.de/basis/e/logh/loghtab12.htm

zippo
16.01.2006, 16.31
Tästä olen aika lailla eri mieltä. Nettikautta jos jokin vaatii ammattitaitoa ja huolellisuutta. Asiakkaan informoimista. On aika moinen kynnys lähteä tilaamaan 3000 euron osaa Saksasta. Se vaatii luottamusta ja myös myyjältä ammattitaitoa.
Syuomalaisen kauppiaan on aika paljon helpompaa sanoa, ei ooo, ei tuu, eikä tilata!:D :D
Itse olen vaan klikanut tavaran ja määrän ostoskoriin,eipä ole tarvinnut tekniikasta mitään kysellä.Sivut kai laatii joku nörtti pyöränosa-asiantuntijan kanssa.Tuskin siellä varastossa on ammattimekaanikot pakkaamassa.
Firman myynti/toimitusehdoissa on kaikki kirjattu ylös,Visa firmojen kanssa olen ainoastaan asioinut ja homma toiminut OK.Se luottamuksesta.
Minä kun luulin että paikallisissa fillariliikeissä satsataan nimenomaan asiakaspalveluun hyvällä ammattitaidolla ja käytöksellä,sitähän tässä Citypyörä tapauksessa surkutellaan....
Kyläkauppa kun ei voi haalia uusia asiakkaita menetettyjen tilalle,kuten nettifirma vaikkapa pelkällä nimenvaihdolla.

zippo
16.01.2006, 16.36
Enemmän kuin Suomessa
http://europa.eu.int/abc/doc/off/bull/fi/200301/p103037.htm
http://www.destatis.de/basis/e/logh/loghtab12.htm
Hyvä linkki mutta mitenkäs nykypäivänä?
Tajusinko tutkimuspvm oikein?

jeppe
16.01.2006, 18.24
Tuskin siellä varastossa on ammattimekaanikot pakkaamassa.

Varastopojilleko sä sähköpostia kirjoittelet? ;)
Monet noista Saksalaisista liikkeistä ovat myös paikallisia pyöräliikkeitä, jotka tekevät kauppaa myös ulkomaille netin avulla.
Otetaan esimerkiksi vaikka Stenger.... jos oikein muistan lukeneeni, niin MTB 50- kävi paikanpäälläkin jollain reissulla. EDIT: muistan varmaan taas aivan väärin. No pikaisen etsinnän kanssa ainakin 'keppi ja porkkana' kävi paikanpäällä. Mitenkäs se ammattitaito ja asiakaspalvelu pelas paikanpäällä?

zippo
16.01.2006, 18.46
Ei klikatessa tarvitse edes osata kirjoittaa:D:D
Edit:Nyt mennään liian kauas Turusta...
Edit2:korjattu linkki

zippo
16.01.2006, 19.24
Tuo ylempi linkki on kai sitten sitä ammattitaitoa ja informointia,siihen ei kaikki pysty.;)
Edit: Aikamoinen KUNINGASidea.EI hipo ole enää välttämättä hipoa.:eek:
http://www1.hibike.de/main.php?&meth...el&menuID=2549 (http://www1.hibike.de/main.php?&method=m_mensel&menuID=2549)
Onnistuikohan tämä linkki nyt?Vai jatkuuko mun oma ammattitaidottomuus ja infokatkos.Osu nikkarointi omaan jalkaan.:D

keppi ja porkkana
17.01.2006, 19.21
Varastopojilleko sä sähköpostia kirjoittelet? ;)
Monet noista Saksalaisista liikkeistä ovat myös paikallisia pyöräliikkeitä, jotka tekevät kauppaa myös ulkomaille netin avulla.
Otetaan esimerkiksi vaikka Stenger.... jos oikein muistan lukeneeni, niin MTB 50- kävi paikanpäälläkin jollain reissulla. EDIT: muistan varmaan taas aivan väärin. No pikaisen etsinnän kanssa ainakin 'keppi ja porkkana' kävi paikanpäällä. Mitenkäs se ammattitaito ja asiakaspalvelu pelas paikanpäällä?


Joo käväsin siellä parikin eri kertaa ja voin suositella varauksetta. Palvelu mukavan rentoa ja sen jälkeen olen ostanut lisää osia ja mikä tietenkin parasta, kaikista rapasahtaa myös lisä-alennusta. Paikkahan on siis euroopan suurin Spessu jälleenmyyjä, joten sieltä löytyy joka mallia, suurin osa jopa siellä yläkerrassa näytillä.(suomessa näkyy vain kataloogissa....)

Monen mielestä on niin äärettömän vaikeaa ostaa ulkomailta mm. kun ei takuut yms toimi. Tässäpä oma kokemus: takaiskari, 5th element lopetti toiminnan ja kyselin asiasta stengeriltä, iskari irti ja postiin, tuli "vaihdossa" uusi - 06 mallin Fox 5.0 air, vaihto maksoi huimat 13€ eli postikulut.

Jos ja kun tilaan tulevaisuudessa spessun, on stenger todella vahvoilla ostopaikkaa valitessa. Kyselin kyllä hintoja myös suomesta, mutta vajaat 1000€ euroa oli silkkaa riistoa sekä stengeriltä jo ostaneiden hyvät kokemukset tuli sitten myös henkilökohtaisesti itse vahvistettua.

Hintavertailua: Lottovoitto suomi / saksa eräs härpäke, mihin olen törmännyt:

Spessu Kanipad suojat:
kyynerpää/polvi 120/139
Stenger:
49,90/59,90 ja näistä saa ainakin 15% alennusta...

ja näin lopuksi voisin todeta, että myös erittäin vaikeasti alle ovh:n saatavissa olevasta Lupinen lampusta lähti myös 20% pois ko. liikkeessä sitä tilatessani.

Minulla on rahoilleni muutakin käyttöä kuin tukea törkeää ylihintaa vedättäviä pk-fillari-kauppiaita, Eu:ssa kun kerran ollaan.

GTCR
17.01.2006, 19.43
Tuo ylempi linkki on kai sitten sitä ammattitaitoa ja informointia,siihen ei kaikki pysty.;)
Edit: Aikamoinen KUNINGASidea.EI hipo ole enää välttämättä hipoa.:eek:
http://www1.hibike.de/main.php?&meth...el&menuID=2549 (http://www1.hibike.de/main.php?&method=m_mensel&menuID=2549)
Onnistuikohan tämä linkki nyt?Vai jatkuuko mun oma ammattitaidottomuus ja infokatkos.Osu nikkarointi omaan jalkaan.:D

Niin no, kerro nyt mitä yrität tuoda esille?

zippo
17.01.2006, 19.55
Nettikaupan hyvää ammattitaitoa ja asiakkaiden informointia.

MTB 50+
18.01.2006, 05.50
[QUOTE=jeppe]...
Otetaan esimerkiksi vaikka Stenger.... jos oikein muistan lukeneeni, niin MTB 50- kävi paikanpäälläkin jollain reissulla. ..QUOTE]

Ei se ollut ollut Srenger vaan Zweirad Stadler Berliinissä. Aivan loistava kauppa. Valtava valikoima, sisätestirata erikseen maasto- ja maantiepyörille . Sellainen Kupittaan Cittarin kokoinen halli, joten eiköhän laiteta samanlaine pikkuliike tänne Turkuunkin. ;)

TJ
18.01.2006, 10.33
[quote=jeppe]...
Otetaan esimerkiksi vaikka Stenger.... jos oikein muistan lukeneeni, niin MTB 50- kävi paikanpäälläkin jollain reissulla. ..QUOTE]

Ei se ollut ollut Srenger vaan Zweirad Stadler Berliinissä. Aivan loistava kauppa. Valtava valikoima, sisätestirata erikseen maasto- ja maantiepyörille . Sellainen Kupittaan Cittarin kokoinen halli, joten eiköhän laiteta samanlaine pikkuliike tänne Turkuunkin. ;)Haluutteko tekin sen, ettei siellä voi maksaa luottokortilla? Tuli meinaan itsekin käytyä tuolla kesällä... Muuten tosiaan aika lailla täydellinen paikka, mutta maksupolitiikka aika joustamaton... Noh, ehkä se oli toisaalta ihan hyväkin...:D

MTB 50+
18.01.2006, 12.45
[quote=MTB 50-]Haluutteko tekin sen, ettei siellä voi maksaa luottokortilla? Tuli meinaan itsekin käytyä tuolla kesällä... Muuten tosiaan aika lailla täydellinen paikka, mutta maksupolitiikka aika joustamaton... Noh, ehkä se oli toisaalta ihan hyväkin...:D

Siinä Stadlerin kulman takaa saa seinästä rahaa ja sieltä käväisin hakemassa kahmalokaupalla. Sama juttu on muutoin aika yleinen teutoonien maassa. Von Haachtilla ( Hamburg ) ei kortti kelpaa. Rose Versandin Bike Townissa ( Bocholt ) taas kortti kelpaa.

Kun joutuu erikseen hakemaan rahaa, jähtyy ostointo matkalla ja rahaa säästyy. Ja se on hyvä.

Mutta takaisin Turkuun. Velotema vaikuttaa ottaneen hyvän alun, Ajopyörä on yhtä asiakassuuntautunut kuin aina, Citypyörä toivottavasti jollain tapaa selviää ja sitten niistä muista ei juuri ole harrastajan tarpeisiin.

Pave
18.01.2006, 17.56
Saario muuttaa helmikuun vaihtuessa Yliopistonkatu 8:n sisäpihaan.
Muuttorumba juuri käynnistymässä, haitannee yhdessä uusien tilojen varustamisen kanssa huolto- ja varaosamyyntitoimintaa jonkin verran tämän tammikuun lopun ajan ja vielä helmikuunkin.
Vielä eilen olivat kamat leviänä, mutta kohta laatikoissa, joten pikapikaa noutamaan, jos on jotain akuuttia tarvetta...

Ai niin, jos on vintage-osia haussa, niin niitä on syytä käydä metsästämässä samalla rip-rap-aikataululla, 'epäkuranttia' osaa on kuulemma menossa muuton yhteydessä poistoon rajulla kädellä...

china
18.01.2006, 21.36
Oliko puhetta meinaako Saario taas ruveta myymään pyöriäkin?

Pave
19.01.2006, 10.25
Ei suoranaisesti, mutta jäi kyllä sellainen kuva, että huoltotoiminta on prioriteetilla ykkösenä, jota varaosamyynti tukee. On kai vielä hieman epäselvää painotus näiden välilä. Micco kauppamiehenä tietysti haluaisi keskittyä enemmän osamyynnin puolelle, mutta tuntui siltä, että Retsin mielestä huolto tulisi olemaan selvä päätoimiala. Pyöräkaupasta ei mainittu sanallakaan, joten jäänevät Saariolta - ainakin toistaiseksi - rauhaan (?). Aika näyttänee...

pati72
19.01.2006, 11.25
http://i39.photobucket.com/albums/e161/pati72/100_0563.jpg


http://i39.photobucket.com/albums/e161/pati72/100_0004.jpg



Kävin vielä Mattia moikkaamassa aamulla.
Varastossa olevat kamat eivät tule konkurssimyyntiin, vaan menevät suoraan eteenpäin.....

Sääli että näin kävi, Turun alueen parhainta palvelua antavalle liikkeelle.

No, onhan meillä Velotema joka toivottavasti rupeaa myös "Maastopuolen" kilkkeitä varastossa pitämään.

fleGsuz
19.01.2006, 12.01
Suoraan sanottuna; voi -tun -tu. Tuossa liikkeessä palvelu tosiaan oli ensiluokkaista. Monta kertaa tuli pistäydyttyä ihan muuten vaan joutavia horisemassa. Eniten tässä nyppii se, että Matilta, Eskolta ja Tommilta meni duuni jalkojen alta.

Jos jollain on muuten Eskon puhelinnumeroa, niin mielelläni ottaisin sen yksityisviestinä vastaan. Olen yhdestä palikasta hänelle velkaa. Kiitos.

Ja jos on ideoita mihin viedä vastamaalattu runko "valmisteltavaksi" (mahd. kierteiden avaus, ohjainlaakerin+keskiön asennus ja maalin jyrsiminen pinnoilta sitä ennnen, jne.), niin ideoita otetaan vastaan. Citypyörään mun piti se viedä.

china
19.01.2006, 12.15
Toivottavasti Tommi saa jostain pyöräliikkeestä töitä, jos nyt edes enää haluaa. En tiedä kenelle pyöräni veisin. Tuollaista rungon preppausta voisi kysyä sieltä Velotemasta, ovat selkeästi maantiemiehiä.

Boot
19.01.2006, 12.58
Sillä lailla. Mistä turusta enää saa edes dh-sisäkumeja? No ei mistään. Kävin hakemassa ajopyörästä viimeiset 1,5 viikkoa sitten. Kimppatilaus jostain? Anyone?

jeppe
19.01.2006, 13.19
Nummen pyörästä olen DH-tuubeja jonkun kappaleen ostanut. Muutenkin oikein mukava liike.... täytyy sanoa että onneksi NP:n toimialaan kuuluu enemmän peruspyörät, sillä se taitaa olla ainoa kannattava pyöräbisnes tällä alueella. Muuttivat viime vuonna isompiin tiloihinkin, joten kyllä se kauppa taitaa käydä ihan mukavasti. Toivotaan että ainakin se pysyy pystyssä!

Ulla
19.01.2006, 13.27
... Toivotaan että ainakin se pysyy pystyssä!

Tämä ja Jepen allekirjoitus yhdistettynä = :)

filler
19.01.2006, 13.31
nooh, poijat...eipäs vielä heitetä kirvestä kaivoon. lapussahan lukee "toistaiseksi" ;)

MTB 50+
19.01.2006, 14.39
Jos siihen tulee joku erikoispyöriä osaamaaton yrittäjä, niin eipä paljon auta.

SalmineN?
19.01.2006, 20.46
Boot---> Saariolla oli JOTAIN Maxxiksen DH-kumeja hyllyssä ainakin viikko sitten..

Masse--> Oman uuden rungon keskiön kierteet avattiin Saariolla myös.. Ihan odotettaessa kierteiden avaus ja keskiön asennus alle 30min ja max 10e. On niillä kunnon ammattivälineet ja taidot touhuun, mulla ainakin täysi luotto.

Mä oon neljän pyöräni kanssa hyvin pärjännyt Saarion avuilla viimeiset 2 vuotta, aika paljon palikkaakin ostanut sieltä. Ainakin Sramin/RockShoxin kamppeet ja RaceFacen kamat hoituu sieltä helposti ja nopeasti ja hinnoista voi yleensä myös neuvotella.

...joo tuli taas aika saarion puolesta liputus, mut ei, ei ne maksa mulle tästä mitään. =)

fillaaja
20.01.2006, 10.50
Harmittaa kyllä vietävästi Matin ja poikien puolesta,pyöräkauppa on kova ala.
Itse sain hyvää palvelua ja nopeaa huoltoa omille vehkeilleni Citystä. Olen joskus joutunut Ajopyöräänkin turvautumaan,mutta Nummenpyörä,Velotema ja Saario ovat ne Turkulaiset liikkeet jotka pääsääntöisesti tulevat saamaan minun harraste varantoni. Näissä kaikissa on minun kokemukseni mukaan "hommat hoituneet"

Prot
20.01.2006, 15.27
Harmi tosiaan, sen muutaman kerran kun siellä kävin oli palvelu oikein hyvää. Itselläni Citypyörän käyttöä rajoitti sen sijainti, keskustassa kun asuu niin huollon tarpeessa fillari on helpompaa taluttaa Saariolle kuin alkaa viemään sitä Citypyörään. Ja "iso yleisö" varmaankin valitsi helpommin Ajopyörän jos sielläpäin oli, tuttua ja turvallista valita se sama liike josta se fillari tuli aikoinaan ostettua.

MakKe S
21.01.2006, 18.08
Jos siihen tulee joku erikoispyöriä osaamaaton yrittäjä, niin eipä paljon auta.

Hevosmiehet puhu että siihen tulee Ajopyörän _palvelupiste_. :D :D

Pikke
21.01.2006, 18.51
Hevosmiehet puhu että siihen tulee Ajopyörän _palvelupiste_. :D :D
Tuossa lauseessa on tosiaan jotain kovin kovin hassua.:D

MTB 50+
23.01.2006, 11.33
Hevosmiehet puhu että siihen tulee Ajopyörän _palvelupiste_. :D :D

Eipä ole Ajopyörä ja palvelu ennen toisiaan tavanneetkaan. Tuskinpa nytkään, vaikka semmoine palvelupiste tulisikin.

Sixx
23.01.2006, 12.11
Mikäs Citypyörän tilanne on? Onko kukaan puhunu Matin,Tommin tai Eskon kanssa mitä jatkossa aikovat?

Ajopyörässä ei oikeestaan ole muuta vikaa kuin se Svenkku tai mikä ihme liekään, joka siellä säheltää. Sehän kuvittelee omistavansa paikan. Omistaja itse on varsin rennon oloinen. Huollossa niillä on ne kolme tyyppiä, joista en paljoa osaa sanoa. Tai sitä yhtä ei ole siel vähään aikaan näkynyt, mut ne kaksi muuta ainakin ovat useasti siellä.

Mites joko Saario on aloittanut muuttonsa?

WIMA
23.01.2006, 19.30
Mikäs Citypyörän tilanne on?.....

.....Mites joko Saario on aloittanut muuttonsa?


Citypyörästä ei tietoa.

Vein tänään pyöräni Saariolle remonttiin. Muutto oli käynnissä (tai ainakin sen valmistelut). Tällä viikolla huolto vielä toimii. Mutta sen jälkeen, parilla seuraavalla viikolla, huoltohommia ei vissiin juurikaan tehdä.

MTB 50+
24.01.2006, 07.42
Uuden Klein Attituden vaihteet olivat aivan pieleen säädetyt ja ohjauslaakeri oli löysällä.

Etuvaihtajan häkki laahasi ketjuun isolla ja keskirattaalla. Ketju heitti pikkurattaalle edestä vaihdettaessa yli rattaan-stoppari säätämättä. Ohjauslaakerissa oli selvä klappi.

Sinänsä pieniä asioita, mutta kyllä tämmöiset perusasiat pitää olla kohdalleen säädettyinä uutta arvopyörää luovutettaessa ja tämmöiset pikkupuutteet valitettavasti antavat huonon kuvan osaamisesta.

Parantamisen varaa osaamisessa tai tarkkuudessa on !
Toivottavasti osaamiseen on halua ja varaa panostaa.

kramppi
24.01.2006, 21.38
[QUOTE=MTB 50-]Uuden Klein Attituden vaihteet olivat aivan pieleen säädetyt ja ohjauslaakeri oli löysällä.

Etuvaihtajan häkki laahasi ketjuun isolla ja keskirattaalla. Ketju heitti pikkurattaalle edestä vaihdettaessa yli rattaan-stoppari säätämättä. Ohjauslaakerissa oli selvä klappi.

Terve MTB50

Ikäviä uutisia jos ensi ostos uudesta erikoisliikkeestä johtaa tällaiseen "palveluun". Täytyykö uuden erikoispyörän/merkin takuuhuollot hoitaa jatkossa Helsingissä?

Nyt ei naurata edes ylämäessä:)

MTB 50+
25.01.2006, 06.37
[QUOTE=MTB 50-]Uuden Klein Attituden vaihteet olivat aivan pieleen säädetyt ja ohjauslaakeri oli löysällä.

Etuvaihtajan häkki laahasi ketjuun isolla ja keskirattaalla. Ketju heitti pikkurattaalle edestä vaihdettaessa yli rattaan-stoppari säätämättä. Ohjauslaakerissa oli selvä klappi.

Terve MTB50

Ikäviä uutisia jos ensi ostos uudesta erikoisliikkeestä johtaa tällaiseen "palveluun". Täytyykö uuden erikoispyörän/merkin takuuhuollot hoitaa jatkossa Helsingissä?

Nyt ei naurata edes ylämäessä:)

Toivottavasti todellakin panostavat osaamiseen ja varmistavat pyörän kunnon en luovutusta. Klein Attitude tuskin on kenenkään ensimmäinen maasturi ja todennäköinen ostaja selviää pienistä säädöistä ja huolloista itsekin.

Perusmaasturin hintaluokassa alta 1000,00 EUR ostaja saattaa olla aivan kokematon pyörän huollossa ja vain kummastella keulan kloksunaa, epämääräistä ajettavuutta ja vaihteiden hyppimistä, ketjujen laahausta häkkiin jne.

Täytyy yrittää rakentavassa hengessä käydä selvittämässä nämä jo korjaamani puutteet paikan päällä.

Toisaalta Klein Palominon Maverickin takaiskari kävi huollossa TFT:llä Englannissa. Reissu keski 8 vuorokautta ja iskari tuli uutta parempana takaisin. Arvelivat muuten, ettri tuo iskari pidä pikkupakkasista, joten pakkasella ajan Attitudella.

JaskaK
25.01.2006, 13.26
Citypyörän poistuessa katoaa siis myös aimo annos ammattitaitoa Turusta. Uskoisin kuitenkin Eskolle ja Tommille löytyvän alan työpaikka Turunkin seudulta. Jos ei sieltä, niin täälläpäin olisi varmasti jotain tarjolla. Toisaalta voisi olettaa motiivin olevan pojilla alhaalla kaikkien tapahtumien jälkeen. :(

Pave
25.01.2006, 14.02
[quote=kramppi]
... Perusmaasturin hintaluokassa alta 1000,00 EUR ostaja saattaa olla aivan kokematon pyörän huollossa ja vain kummastella keulan kloksunaa, epämääräistä ajettavuutta ja vaihteiden hyppimistä, ketjujen laahausta häkkiin jne...

Markettimaasturista siirtyvä tuntee vaan olonsa kotoisaksi?!? ;)

Shamus
25.01.2006, 15.57
Citypyörän poistuessa katoaa siis myös aimo annos ammattitaitoa Turusta. Uskoisin kuitenkin Eskolle ja Tommille löytyvän alan työpaikka Turunkin seudulta. Jos ei sieltä, niin täälläpäin olisi varmasti jotain tarjolla. Toisaalta voisi olettaa motiivin olevan pojilla alhaalla kaikkien tapahtumien jälkeen. :(
Mihinkäs se motiivi katoaisi...?

MakKe S
25.01.2006, 20.52
Toivottavasti todellakin panostavat osaamiseen ja varmistavat pyörän kunnon en luovutusta. Klein Attitude tuskin on kenenkään ensimmäinen maasturi ja todennäköinen ostaja selviää pienistä säädöistä ja huolloista itsekin.

Perusmaasturin hintaluokassa alta 1000,00 EUR ostaja...


Klein Yosemite?

ÄR1
25.01.2006, 22.26
Saako jokainen asiakas aina tasavertaista palvelua? Palvelenko omassa työssäni asiakkaita tasavertaisesti? Onko olemassa rasismia? Pärstäkerrointa? Huonoa päivää? Maanantaikappaletta? Tms.yms

Ei. En. On. On. On. On. Tms.yms.

Jos omaa työtäni, työskentelytapaani, edustamaani yritystä puitaisiin(varsinkin negatiiviseen sävyyn) nettifoorumeissa, miten siihen suhtautuisin? Jatkossa entistä pa_empaa palvelua? Kaikille? Tasapuolisesti? Kasvollisille/kasvottomille arvostelijoille? Vai miten?

MTB 50+
26.01.2006, 06.36
....

Jos omaa työtäni, työskentelytapaani, edustamaani yritystä puitaisiin(varsinkin negatiiviseen sävyyn) nettifoorumeissa, miten siihen suhtautuisin? Jatkossa entistä pa_empaa palvelua? Kaikille? Tasapuolisesti? Kasvollisille/kasvottomille arvostelijoille? Vai miten?


Olen tätä samaa miettinyt arvostellassani pyöräkauppoja yleisesti. Ihan kasvoton tuskin olen ainakaan paikallisille pyöräkauppiaille. Joillekin olen jopa kertonut, että tätä palstaa kannattaa kauppiaan kriittisesti seurata ja samalle olen myös kertonut oman nicini.

Asiaton arvostelu ja sellainen ...na, -keli, -ttu komentointi jää ja jääköönkin omaan arvoonsa, mutta asiallista arvostelua pitää kauppiaan kestää ja siitä yrittää parantaa suoritustaan.

graycat
26.01.2006, 21.25
Jep, ennemmin tilaan sisärenkaatkin Euroopasta kuin haen jäljelle jäävistä liikkeistä.... no ehkä Veloteema on kokeilun arvoinen?
Kipaisin Velotemassa ja liikehän näytti todella hyvältä. 2006 tuotteet jo rivissä ja palvelu ystävällistä. Oli ilo asioida

MakKe S
26.01.2006, 21.29
Asiaton arvostelu ja sellainen ...na, -keli, -ttu komentointi jää ja jääköönkin omaan arvoonsa, mutta asiallista arvostelua pitää kauppiaan kestää ja siitä yrittää parantaa suoritustaan.

MakKe S:n hyvän myyntityöntekijän luokitus. Kattaa kaikki mahdolliset alat:

* Kassahenkilölle riittää että on ystävällinen ja tietää mistä hyllystä tavara löytyy.
* Myyjän tulisi osata kartoittaa asiakkaan tarpeet ja löytää sopiva tuote.
* HYVÄ myyjä osaa kartoittaa myös asiakkaan piilevät tarpeet. Kertoo ne
asiakkaalle ja tämä iloitsee. On tosi mukavaa ostaa kun joku tarjoaa jotain "kivaa".


En ole pitkään aikaan yrittänyt ostaa "vaikeita" tuotteita, joten ei ole ollut MTB50-:n
tapaisia pulmia. Viime vuosina suurin osa fillaribudjetista on kannettu Ajopyörään.

china
26.01.2006, 23.03
Kipaisin Velotemassa ja liikehän näytti todella hyvältä. 2006 tuotteet jo rivissä ja palvelu ystävällistä. Oli ilo asioida

Niin, eikös ne myykin niitä sinun maahantuomiasi kamoja?

MTB 50+
27.01.2006, 06.47
Soittivat minulle eilen tuosta Kleinin myyneestä liikkeestä ja pahoittelivat tapahtunutta inhmillisystä virhettä.

Pyörään oli luovutushuolto joko unohtunut tehdä tai tehty huolimattomasti. Vaatii kauppiaalta aika paljon soittaa asiaakkaalle perään, myöntää ja pahoitella tehtyä virhettä. Lupasivat vielä korvata aiheuttamansa harmituksen.

Nyt ollaan oikealla tiellä ja tuolla asenteella liikkeellä on edellytykset tulla hyväksi paikalliseksi pyöräkaupaksi.

Ainakin minä kannan toistaiseksi pelimerkkini Velotemaan pyörälitarvikkeita hankkiessani.


MTB 50-

PS. Ärrä oli tuossa aiemmin oikeassa siinä, että kyllä minunkin olisi pitänyt antaa liikkeelle mahdollisuus korjata virheensä ennenkuin toin sen tänne muidenkin ihmeteltäväksi.

Immo Laine
27.01.2006, 13.21
Mietinnässä oli Cannarin osto kesäksi '06 Citypyörän kautta, mutta nyt taitaa "supply chain" ketju mennä uusiksi.

Saakohan mistään Turun liikkeesta Cannareita?

Tuskin ulkomailta saa toimitettuna paljoa halvemmalla, eikös valmistaja aika kovalla kädellä määrää tämänkin laatumerkin jm-hinnan?

Shamus
27.01.2006, 18.53
Niin, eikös ne myykin niitä sinun maahantuomiasi kamoja?

;) ;) ;)

MunkkiPuolikas
27.01.2006, 21.20
Niin, eikös ne myykin niitä sinun maahantuomiasi kamoja?
:D:D:D

Väiski
29.01.2006, 13.39
Missä täällä nyt uskaltaa asennuttaa ohjainlaakerin?? Ajopyörässä vai, hallitseeko velotema asennuspuolen jutskat????

fleGsuz
29.01.2006, 15.41
Missä täällä nyt uskaltaa asennuttaa ohjainlaakerin?? Ajopyörässä vai, hallitseeko velotema asennuspuolen jutskat????

Mä veisin Velotemaan.

jeppe
29.01.2006, 22.21
Mites Velotemassa komponenttipuoli? Pitäisi saada levariadapteri ja ne kaksi varteenotettavaa liikettä (Saario ja Citypyörä) on nyt poissa laskuista. Löytyykö Velotemasta tuollaisen tyylistä osaa, vai panostavatko johonkin ihan muuhun? Onko joku jo tilaillut Veloteman kautta jotain....

Janu
30.01.2006, 01.25
Tämä graycat tuntuu olevan kyllä melkoinen veijari. Muistan kyseisen henkilön esittäneen itsensä asiakasta jo ainakin miljoona kertaa ja joka kerta siitä on joku kuittaillut. Luulis jo pikkuhiljaa oppivan vai vieläkö ko. henkilö luulee tuon olevan ovelaa mainontaa? :seko: :D

Mikäköhän tämän erinomaista palvelua ja asiantuntemusta tarjonneen pyöräliikkeen sitten kaatoi? Hämmästyttää, että samaan aikaan ilmeisestikin huonompaa palvelua tarjoavat liikkeet pysyvät hengissä.

Joku mainitsi, että suomalaiset kauppiaat maksavat itse joistain osista enemmän kuin saksalaiset kuluttajat. Herää kysymys, että miksi suomalaiset kauppiaat sitten maksavat niin paljon? Hehän saisivat ne samat palikat tilattua halvemmalla saksalaisesta kuluttajakaupasta.

Muistan aikanaan maantiepyörääni tällä palstalla arponeeni ja siinä yhteydessä esittäneeni laskelmia miten kannattaisi tilata Campan osia saksalaisesta kuluttajakaupasta ja myydä niitä täällä eteenpäin kuluttajille, halvemmalla kuin kotimaiset kauppiaat ja silti huomattavalla katteella. Tässä yhtälössä on jotain pahasti vialla.

Jos suomalaiset kauppiaat ovat kertakaikkiaan niin tyhmiä, että maksavat tukkureille törkeitä hintoja ja siksi "joutuvat" hinnoittelemaan itsensä kilpailukyvyttömäksi niin aivan oikein jos menee putka nurin. Aivan turha alkaa perustelemaan kilpailukyvyttömyyttä moisilla. Se on pelkästään kauppiaan huonoutta jos asiakas saa samat osat halvemmalla kuin kauppias itse :D Ja toden totta; kotimaisten kauppiaiden pitäisi liittoutua ilkeitä ja ahneita tukkureita vastaan. Miksei näin tapahdu?

Liiketoiminnan ainoa tarkoitus on tuottaa rahaa. Jos joku saa liiketoiminnanharjoittajan huonosta menestyksestä jonkun Tukholma-syndroomaa muistuttavan mielenhäiriön ja kokee tehtäväkseen "tukea" ko. liiketoiminnanharjoittajaa niin siitä vaan. Minä en todellakaan niin tee. Erittäin mielelläni asioin paikallisessa pyöräliikkeessä, ei siinä mitään. Ja maksan palvelusta ja asiantuntemuksesta jos sellaista tarvitsen, ei siinäkään mitään. Mutta. En todellakaan maksa tasan samasta osaläjästä/fillarista n. 1kEUR enemmän paikalliselle liikkeelle kuin mitä maksaisin siitä esim. saksalaiselle. Nopeasti laskettuna säästöä on tullut kahdessa fillarissa vajaat pari tonnia kun olen tilannut osat ulkomailta verrattuna siihen, että olisin ostanut ne kotimaiselta kauppiaalta. Minä ainakin olen niin köyhä ettei ole varaa moisia summia antaa hyväntekeväisyyteen. Eikä ole minun velvollisuuteni huolehtia kauppiaan liiketoiminnan kannattavuudesta vaan kauppiaan itsensä. Maailma on paha paikka, kilpailuun on kyettävä vastaamaan. Suomi ei enää ole mikään kekkoslovakia vaan osa EU:ta koska kansa niin halusi. Siihen on vaan sopeuduttava jos meinaa pärjätä, ei auta mikään.

Mitä tulee koodiapinan hommien siirtämisestä intiaan niin siitä ei ainakaan minun työnantajallani eikä erään kotimaisen matkapuhelimia valmistavan asiakkaan eräillä henkilöillä ole erityisen positiivisia kokemuksia ainakaan niissä hommissa mihin itsekin olen sotkeentunut. Hinnat eivät käsittääkseni ole kovinkaan paljoa halvemmat ja kuulemani mukaan laadussakin on toivomisen varaa verrattuna kotimaiseen työhön. Työnantajani onkin nerokkaasti kääntänyt homman toisinpäin! Niitä halvemman työvoiman maiden osaajia on haalittu tänne meidän lottovoittajien paratiisiin :D

TimoF
30.01.2006, 01.44
Suomi ei enää ole mikään kekkoslovakia vaan osa EU:ta
= Eurostoliitossa ollaan...

JaskaK
30.01.2006, 12.49
Ikävä kyllä suomi on pieni maa ja kärsii siitä. Koko suomessa on vähemmän laatuosia ostavia pyöräilijöitä mitä yhdessä isossa saksalaisessa kaupungissa on ja se näkyy osien hinnoissa. Ja me ostamme siksi niin paljon ulkomailta. Tämän seurauksena monet kotimaiset laatuosakauppiaat lopettavat. Tämä on luonnonlaki ja sen me joudumme kestämään.

Tosin muutama liike ja liikkeenharjoittaja on keksinyt käyttää ulkomaalaisia liikeitä tavaran hankintaa ja pärjäävät sillä. Kuten täälläkin mainittu greycat ja muutama muu. Ikävä vaan, että tuollainen maailmalta osien haaliminen teettää paljon työtä ja moni kauppias ei jaksa muista rumpaa pitkään ja ne jotka jaksaa, ne menestyvät. Viitsiminen ja harrastuneisuus on tärkeitä asioita muissakin ammateissa. Muuten työt loppuvat.

MTB 50+
02.02.2006, 18.07
Laitanpa tämän viestin tännekin, kun kehuja jaetaan niin harvoin.

Kävin tuossa Velotemassa asioimassa ja tyrkkäsivät minulle nipun F-messujen lippuja kouraan. Lisää kuulemma löytyy tarvitsijoille. Itse pitää kyllä hakea paikan päältä :D

Lisäksi sain ketjuöljypullon vaivanpalkkaa, kun jouduin ihan itse säätämään uuden pyörän vaihteet ja ohjauslaakerin.


Tämä yritys näyttää hyvältä !

Prot
02.02.2006, 19.44
Samat sanat, kävin siellä joku aika sitten katsomassa ja palvelusta isoa plussaa, toivottavasti taso pysyy.

fsol77m
03.02.2006, 00.08
joko se citypyörä on ny virallisesti konkassa vai onko tilanne viel epäselvä ?

Markku N
03.02.2006, 15.29
L
Tämä yritys näyttää hyvältä !

Kun tässä nyt on pari kertaa käynyt sillä tavalla, että pyöräilyn harrastajan kannalta hyvä kauppa (täälläkin puheena olleista ongelmista huolimatta vähintäänkin tähän pyrkivät ja olivat siinä suhteessa paikallisista parhaita) sitten olikin yrittäjän kannalta huono kauppa (ei tuottanut riittävästi ja nurin meni niin toivotaan Velotemalle parempaa onnistumista näiden kahden asian yhdistämisessä.

Itse en ole vielä Velotemassa katsomassa käynyt, mutta pitää mennä.

MTB 50+
03.02.2006, 18.27
...

Itse en ole vielä Velotemassa katsomassa käynyt, mutta pitää mennä.

Käy katsomassa, ihan hyvältä näyttää. Toivotaan totisesti, että hyvä yritys onnistuu !

china
09.02.2006, 22.11
Joko ne saarion sedät on muuttaneet?

rikardo+
10.02.2006, 09.56
onkohan noilla saariob sedillä toimivaa puhelinnumeroa???

jeppe
10.02.2006, 21.12
Kävin Saariolla kyselemässä vähän aikaa takaperin. Sanoivat että pääsevät avaamaan varmaan joskus maaliskuussa, mutta välttämättömät huollot voidaan saada alkuun helmikuun puolivälin jälkeen.

Kyllähän nuo muut liikkeet yrittävät nyt sitten vähän kompensoida CP:n menettämisen aiheuttamaa tyhjiötä. Ainakin Nummen Pyörässä (joka painottuu vahvasti muuhun kuin erikoisempaan kamaan) yrittävät ainakin hieman lisätä valikoimaansa jotain uutta... tähän on kyllä syynä sekin, että tulee uusia merkkejä edustettavaksi ja niihin pitäisi jotain varaosaa löytyä - tai ainakin olla tarjolla tilattavaksi.

Eikös se Saarion vanha nro ole käytössä....ei ole vielä siirretty?

fleGsuz
10.02.2006, 21.18
Eikös se Saarion vanha nro ole käytössä....ei ole vielä siirretty?

No enpä ainakaan pari viikko sitten googlettamalla löytänyt mitään numeroa Saariolle. En varmastikaan vaan osaa. :)

fillaaja
10.02.2006, 23.36
Veloteemasta olen saanut aina keskimääräistä parempaa palvelua.Kyllä asiakkaana pitää joskus katsoa myös peiliin jos ei saa kunnon palvelua.
Me kaikki olemme ihmisiä ja erehdyksiä sattuu,mutta jos menee kaupoille viisastelu mielellä ja huonolla asenteella ei välttämättä saa parasta palvelua.
Myönnän että tämä on varsin karkeasti sanottu,mutta yleensä sitä saa mitä tilaa.
Asiallinen palaute on aina paikallaan, miten helkkarissa kukaan voi parantaa palvelua tai/ja valikoimaa jos ei kommentoida suoraan henk.koht.
Tämä tarkoittaa luonnollisesti sitä että kannetaan myös rahaa näihin liikkeisiin jotta ne pystyvät tätä valikoimaa yllä pitämään, kannustusta tästä Velolle joka nähdäkseni pyrkii näin tekemään.CP:llä ehkä loppui rohkeus ja rahkeet tässä raa`assa pudotus pelissä koska hyllyssä ei tavaraa ollut välttämättä "yllinkyllin".
On huomioitava sekin seikka Suomessa että sesonki on lyhyt ja lyhyempi kuin esim. Saksassa+harrastajien määrä pieni.Meitä ympäri vuoden ajavia "hulluja"
on kuitenkin suhteessa aika vähän.Oli muuten Velossa hyllyt täynnä uusia tuotteita tänään siellä varuste ostoksilla käydessäni, eli ei muuta kuin sinne vaan rohkeasti...

jeppe
11.02.2006, 16.41
No enpä ainakaan pari viikko sitten googlettamalla löytänyt mitään numeroa Saariolle. En varmastikaan vaan osaa. :)

Saarion nettisivut ovat ainakin olleet poissa käytöstä, mutta googlen välimuistista löysin jonkun numeron.
http://72.14.207.104/search?q=cache:BK0OZFS1y4EJ:www.saario.com/%3Fp%3Dcomps+saario+py%C3%B6r%C3%A4&hl=fi&gl=fi&ct=clnk&cd=6&lr=lang_fi

Sama numero löytyy tuolta http://www.kolumbus.fi/finmebli/kauppiaat.html

Sen lisäksi mulla on ollut sellainen numero kuin 02-2311191.

Ja tuolla vielä yksi:
http://www.yritysopas.com/tiedot/Turku/Pyora-Saario_Oy.html

Laika
13.02.2006, 12.53
Kävin Nummen pyörähuollossa irroituttamassa jumittuneen keskiön. Sain samalla mukaan pari lippua fillarimessuille ja kehotuksen tulla hakemaan lisää, jos tarvitsen. Kassalla niitä näytti olevan vielä aika iso pino (vihjevihje).

Liikkeeseen on myös tulossa piakkoin Timelessia ja Lapierre-maantiepyöriä ja he aikovat kuulemma lähteä kokeilemaan myös erikoisosien myyntiä ja osaltaan täyttämään Saarion ja Citypyörän jättämää tyhjiötä. Katsotaan miten käy...

Sane
14.02.2006, 14.05
Salosta löytyy Pyörä- ja urheiluvälinehuolto Salmiranta josta saa hommattua kaiken tarpeellisen ja hyllyissäkin on muutamia kappaleita lähes kaikkea aina.

Pave
15.02.2006, 20.54
Kävin tuossa Kakkosnelosasioissa Saariolla...

Muuttoon liittyvät remontti- ja järjestelytyöt kestävät vielä tovin. Huoltotöitä on tarkoitus alkaa ottaa varovasti vastaan parin viikon sisällä. Pyörähuollon 10-vuotisia on tarkoitus juhlistaa kaffella ja pullalla vielä tässä kevään aikana. Nettisivujen uusi runko on kuulemma jo valmiina, mutta julkaistaan vasta sitten, kun ovet ovat varsinaisesti avoinna asiakkaiden tulla. Osapuolella lupailtiin myöhemmin keväällä tarjolle mm. RFää ja Truvativia.

Lebako
18.02.2006, 12.45
Minne kannattaisi suunnata, kun pitäisi saada Cännärin F500:aan (2005-mallia) hydrauliset levyjarrut? Ostin pyöräni viime kesänä juuri Citypyörästä ja olisin vienyt sen nyt tulevana keväänä sinne tuunattavaksi.

Haen siis liikettä, josta saisin pakettihintaan levyjarrut+ ammattitaitoisen asennuksen. Länsikeskuksen alueella toimiva toinen pyöräliike ei tule kysymykseen :mad:.

china
18.02.2006, 13.45
Minä kysyisin levyjarruja tuolta Saariolta sitten kun saavat putiikin taas auki.

OkeOke
23.02.2006, 13.59
Salosta löytyy Pyörä- ja urheiluvälinehuolto Salmiranta josta saa hommattua kaiken tarpeellisen ja hyllyissäkin on muutamia kappaleita lähes kaikkea aina.

Ahahahhahbyahahaha!!!!:D:D:D:D

Viimeksi eilen käytiin toteamassa että eihän se ole koskaan auki...
Ja sillon kun on, tavaraa kyllä riittää, mutta myös hinta sen mukainen.

fleGsuz
23.02.2006, 19.58
Speks. Kävin tänään Velotemassa ostoksilla. Palvelu oli ystävällistä ja osto-/sovitustapahtuma muutenkin miellyttävä. :)

Shamus
28.02.2006, 11.00
Nyt myös Foxcomp Turku! Avaamme uuden myymälän Turussa maaliskuun alkupuolella.

Tuollaista pukkaa...Foxcompin sivuillakin asia kerrotaan!

Juha Jokila
28.02.2006, 11.56
Mikä noita Hesan fillariliikkeitä vaivaa, kun tänne Turkuun tunkevat. Täällä on vajaa bussikuormallinen pyöräilijöitä ja vakiintuneetkin liikkeet ovat joutuneet sulkemaan oviaan. Revitäänkö riutuvien sivuliikkeiden tappiot sitten katteita nostamalla. Yhteistyötä, suurempia liikkeitä ja edullisia hintoja täällä tarvitaan, eikä parin osan kellarikomeroita. Turkuun sopii yksi tai kaksi oikeaa fillarikauppaa - ehkä kaksi on parempi, että pieni kilpailu pitää hinnat kohdillaan. Todellinen kilpailu ei tänäpäivänä ole enää naapurikortteleiden kellarikomeroiden välillä, vaan ylittää eu-osavaltioiden rajat.

Lisäksi Turussa kaivataan näkyvää panostusta lajin pohjatyöhön, että harrastaja ja asiakaspohja laajenee riittävästi kannattavaan liiketoimintaan. Tätä harrastajapohjan laajennusta on viime aikoina ihan mukavasti tapahtunutkin MTB-Turun toimesta ja varmaan muidenkin, vaikka ei mun silmiin ole osunutkaan. Lisäksi aloittelijoille pitää saada laadukkaat, mutta edulliset pyörät alle, etteivät kyrpiinny koko lajiin. Pilateeman harjoittama pyöräilykulttuurin sabotointi pitäisi myös saada loppumaan.

MTB 50+
28.02.2006, 14.52
...

Lisäksi Turussa kaivataan näkyvää panostusta lajin pohjatyöhön, että harrastaja ja asiakaspohja laajenee riittävästi kannattavaan liiketoimintaan. Tätä harrastajapohjan laajennusta on viime aikoina ihan mukavasti tapahtunutkin MTB-Turun toimesta ja varmaan muidenkin, ....

Kyllä sama ilmiö on nähtävissä maantiepuolella. Vättern Rundaniin on lähdössä 33 kuskin harrastepyöräilijän ryhmä Turusta. Enemmäkin olisi ollut tulijoita, mutta kyytiin ei enää mahdu.

Kehitys on ollut positiivista !

filler
28.02.2006, 16.07
Mikä noita Hesan fillariliikkeitä vaivaa, kun tänne Turkuun tunkevat. Täällä on vajaa bussikuormallinen pyöräilijöitä ja vakiintuneetkin liikkeet ovat joutuneet sulkemaan oviaan. Revitäänkö riutuvien sivuliikkeiden tappiot sitten katteita nostamalla. Yhteistyötä, suurempia liikkeitä ja edullisia hintoja täällä tarvitaan, eikä parin osan kellarikomeroita. Turkuun sopii yksi tai kaksi oikeaa fillarikauppaa - ehkä kaksi on parempi, että pieni kilpailu pitää hinnat kohdillaan. Todellinen kilpailu ei tänäpäivänä ole enää naapurikortteleiden kellarikomeroiden välillä, vaan ylittää eu-osavaltioiden rajat.

Lisäksi Turussa kaivataan näkyvää panostusta lajin pohjatyöhön, että harrastaja ja asiakaspohja laajenee riittävästi kannattavaan liiketoimintaan. Tätä harrastajapohjan laajennusta on viime aikoina ihan mukavasti tapahtunutkin MTB-Turun toimesta ja varmaan muidenkin, vaikka ei mun silmiin ole osunutkaan. Lisäksi aloittelijoille pitää saada laadukkaat, mutta edulliset pyörät alle, etteivät kyrpiinny koko lajiin. Pilateeman harjoittama pyöräilykulttuurin sabotointi pitäisi myös saada loppumaan.

nooh, eikös tässä olla surkuteltu, että Citypyörä kuoppattiin ja sen mukana ensiluokkainen palvelu...silloinhan pitäisi nämä Foxcomp -uutiset olla enemmän kuin tervetulleita? Olkoonkin se Helsingin lafkan "haarakonttori", niin ainakin varaosien saanti pitäisi nyt olla huomattavan paljon paremmalla tolalla kuin aikoihin?
Ja kun puhutaan lajitietouden esille tuomisesta, niin näkisin sen tapahtuvan juuri alan yrittäjien kautta. Se voi olla vaikeaa saada organisoitua kovin kummoisia kissan ristiäisiä, ilman yritysten sponsoroimista ja aktiivista markkinointia.

Minä ainakin otan huojentuneena tämän Foxcomp uutisoinnin vastaan ja uskallan jopa toivoa, että Tommi olisi siellä jälleen ottamassa huollon tarpeessa olevat konkelit hoitoon...

Juha Jokila
28.02.2006, 16.40
nooh, eikös tässä olla surkuteltu, että Citypyörä kuoppattiin ja sen mukana ensiluokkainen palvelu...silloinhan pitäisi nämä Foxcomp -uutiset olla enemmän kuin tervetulleita? Olkoonkin se Helsingin lafkan "haarakonttori", niin ainakin varaosien saanti pitäisi nyt olla huomattavan paljon paremmalla tolalla kuin aikoihin?
Ja kun puhutaan lajitietouden esille tuomisesta, niin näkisin sen tapahtuvan juuri alan yrittäjien kautta. Se voi olla vaikeaa saada organisoitua kovin kummoisia kissan ristiäisiä, ilman yritysten sponsoroimista ja aktiivista markkinointia.

Minä ainakin otan huojentuneena tämän Foxcomp uutisoinnin vastaan ja uskallan jopa toivoa, että Tommi olisi siellä jälleen ottamassa huollon tarpeessa olevat konkelit hoitoon...

Foxcompissa on ollut kohtuulliset hinnat, paljon kamaa hyllyssä ja mukava palvelu aina. Jos jotain olen tilannut, niin matkahuolto on tuonut tavaran usein jo seuraavana päivänä. Mulle ei tee mitään eroa, onko liikehuoneisto lähellä vai ei. Jos "haarakonttori" osoittautuu tappiolliseksi, niin mahtaakohan se vaarantaa myös kantaliikkeen toiminnan ja sitä kautta aiemmin hyvin toimineen postimyynnin?

Tässä keskustelussa on välähdellyt monien Turkulaisten liikkeiden nimiä ja niiden aikeita laajentaa harrastepyöräilyyn. Lisäksi olikos se BikePlanet tulossa myös Turkuun. Voi tulla ahdasta. Hienoahan se olisi jos Kimmon putiikki pystyisi ottamaan Turkulaisen maastopyöräilyn omakseen ja keskittämään niin huoltotoiminnan osaamisen, komponenttien myynnin, kuin kokonaisten pyörienkin kasaamisen samaan paikkaan. Maantiepuolta ei Kimmolla taida paljoa olla, joten sille puolelle jää edelleen markkinarakoa - vai mistä Turkulaiset maantiepyörät tulevat nykyisin?

china
28.02.2006, 16.42
Minä ainakin otan huojentuneena tämän Foxcomp uutisoinnin vastaan ja uskallan jopa toivoa, että Tommi olisi siellä jälleen ottamassa huollon tarpeessa olevat konkelit hoitoon...

Ihan samanlaisia ajatuksia minullakin, toivon todellakin, että Tommi fiksaa pyöriä myös vastaisuudessa.

filler
28.02.2006, 17.28
Foxcompissa on ollut kohtuulliset hinnat, paljon kamaa hyllyssä ja mukava palvelu aina. Jos jotain olen tilannut, niin matkahuolto on tuonut tavaran usein jo seuraavana päivänä. Mulle ei tee mitään eroa, onko liikehuoneisto lähellä vai ei. Jos "haarakonttori" osoittautuu tappiolliseksi, niin mahtaakohan se vaarantaa myös kantaliikkeen toiminnan ja sitä kautta aiemmin hyvin toimineen postimyynnin?

Jaa a, noinkohan mahtaisi olla, että Foxcomp yleensä edes lisäsiipeä tänne Turkuun laittaisi, jos olisi suurempaa riskiä ajautua kokonaan kuoppaan. Mulle taas tekee paljonkin eroa se onko liike kartalla vaiko kartan ulkopuolella. On niin paljon mukavaa, kun saa viedä koko harrastusvälineen asiantuntevaan huoltoon, josta saa kätevästi tarvitsemansa varaosat ja asennuksen, voi sovittaa ajovarusteita ennen ostopäätöstä, yms. Saahan niitä osia toki tilattua itsekkin ja vaikka mertenkin takaa, mutta ei kaikilla riitä aikaa/mielenkiintoa/työkaluja/osaamista palikoiden kiinnittämiseen ja säätämiseen...ja kun muistaa vielä sen, ettei se ovh lappu paikallisen pyöräkauppiaan tuotteessa välttämättä ole se viimeinen hinta, vaan voi olla kysyttäessä hyvinkin lähellä aidan toisen puolen vihreän nurmikon hintoja.

MakKe S
28.02.2006, 17.36
JJ (hehee hauska uusi lempinimi Juhalle) tekstissä on kyllä järkeä.
Jos on kymmenen liikettä niin miten voisi niistä kenenkään hyllystä
löytyä mitään vähänkään erikoisempaa tavaraa? Sillä jos ei löydy
niin taas menee tilailuhommiksi. Ja hinnat/toimitusnopeus ei kilpaile
nettikauppojen kanssa.

Pyörähuoltamoita voi toki olla useampia, niin paljon kuin tuntityötä
Turun alueella riittää. Ja niissä myydään vain varaosia, joita huoltotyö
koskee.

WIMA
02.03.2006, 15.57
Foxcompista kyselin Turun pisteestä:
Liikkeen pitäisi aueta 15.3. mennessä. Tommi on kuvioissa mukana.

ai niin...
näin ollen. Ton otsikossa olevan hymiön suunpielet, voisi kääntää vaihteeksi ylöspäin -> MTB 50

china
02.03.2006, 18.08
Jee! Tosi hieno juttu, pyörässä onkin muutama huoltoa kaipaava kohta. ;)

MTB 50+
02.03.2006, 20.40
Foxcompista kyselin Turun pisteestä:
Liikkeen pitäisi aueta 15.3. mennessä. Tommi on kuvioissa mukana.

ai niin...
näin ollen. Ton otsikossa olevan hymiön suunpielet, voisi kääntää vaihteeksi ylöspäin -> MTB 50

Olen samaa mieltä ja yritän onnistua siinä hymiön vaihdossa.

Miten se vaihdetaan ??

jeppe
02.03.2006, 21.25
Muokkaat ensimmäistä viestiä ja sen otsikkoa.

Kannatetaan. :)

MTB 50+
02.03.2006, 21.57
Yritin onnistumatta, mitä seuraavaksi. Setä ei ole mikään antennipää bittinikkari.

jeppe
02.03.2006, 21.59
sori, sori, sori....mä neuvon nyt taas väärin.... siinä viestikentän alla on se hymiön valinta. 'Viesti-ikonit' -nimellä. Siitä se vaihdetaan.

MTB 50+
02.03.2006, 22.06
No ...tana. ei onnistu. Yritin kyllä kaikkia kevätjuhlaliikkeitäni, mutta ei vaan onnistunut.

jeppe
02.03.2006, 22.11
Jännä homma.... koitin itsekin yhteen toiseen ketjuun ja se kyllä vaihtuu, kun katsoo ensimmäistä viestiä, mutta alempien tasojen sivuilla se ei näy. Ylirajoittunutta touhua...

MTB 50+
03.03.2006, 05.54
Jännä homma.... koitin itsekin yhteen toiseen ketjuun ja se kyllä vaihtuu, kun katsoo ensimmäistä viestiä, mutta alempien tasojen sivuilla se ei näy. Ylirajoittunutta touhua...
Ihan sama juttu täällä. Aloitan uuden ketjun uudella hymiöllä.

hell_1990
17.04.2007, 13.18
Ahahahhahbyahahaha!!!!:D:D:D:D

Viimeksi eilen käytiin toteamassa että eihän se ole koskaan auki...
Ja sillon kun on, tavaraa kyllä riittää, mutta myös hinta sen mukainen.

kyllä loma pitää olla, jotta jaksaa palvella ns. kiireisiä ihmisiä jotka haluavat pyörän heti ja halvalla... valitettavasti tässä maassa laatu maksaa. itse pidän pyörä ja urheiluvälinenhuollon myyjistä...

Copyfighter
21.10.2009, 19.14
Forsport Naantalissa! Kiitos Tonille erinomaisesta palvelusta; käteen jäi Specialized Rockhopper Pro Disc 2009. http://www.evanscycles.com/products/specialized/rockhopper-pro-disc-2009-mountain-bike-ec016016?utm_source=awin&utm_medium=feed&utm_campaign=awin&utm_source=awin&utm_medium=affiliate&utm_campaign=awin

Hintakin enemmän kuin kohdillaan... :)

M270
04.04.2010, 15.39
Itse olen aina saanut hyvää palvelua Velotemasta. Tosin olen kyllä aina ollut hakemassa jotain ihan peruskamaa. Myös huolto on ollut ihan OK. Ei mitenkään erityisen hyvä, mutta eipä siitä mitään pahaakaan sanottavaa ole.

Ja miksi haluan käyttää paikallista liikettä: Asun n. 200 metrin päässä Velotemasta ja saan sieltä tarvitsemani perusosat suoraan hyllystä mukavan palvelun kera. Mitään näistä en saa nettikaupasta.

Copyfighter
08.04.2010, 15.45
Mistä Turusta MTB-pöksyt? Vai pitääkö tyytyä tilaamaan intternjetistä?

Eros
14.04.2010, 19.33
foxcomp ja se myllysillan liike :|

Amadeus
17.04.2010, 14.55
Meikäkäinen on vissiin saanut jonkinlaisen kanta-asiakkaan maineen tuolla Ajopyörässä kun minua jopa moikattiin kun astuin liikkeeseen sisään hakemaan osia maantiefiloon. :eek: Tosin olen kyllä kantanut rahojani aika ahkerasti kyseiseen liikkeeseen että on kyllä syytäkin. :D

FoMoCo
29.04.2010, 13.44
Hyvää palvelua olen saanut lähikuukausina Nextbikelta ja Ajopyörästä.
Molemmissa paikoissa sovittu työ valmistui etuajassa ja siitä ilmoitettiin heti.

Aceman87
15.05.2010, 12.03
Nummenpyörässä maksoi molempien kiekkojen rihtaus, katkenneen pinnan vaihto ja uusien Spectran X-5 kumien asennus ~50e. Sain osista sit erikseen 10% opiskelija-alea. Ei moittimisen sijaa ainakaan toistaiseksi :)

jojo^^
15.05.2010, 19.28
Mistäs mahtais löytyä DT Revolution pinnoja hopeisina suoraan hyllystä täällä päin?

Turnipsi
17.05.2010, 08.57
Täältä myös runsaat kehut Nextbiken suuntaan. Ehdottomasti parasta palvelua, mitä olen saanut missään liikkeessä Turussa. Asiallista alusta loppuun joka kerta.

Toisin kuin vuosia sitten eräässä toisessa, missä pyörää huoltoon viedessä kovaäänisesti todettiin: "Sulla on PASKA pyörä!". Joo, eihän se tosiaan mikään luxus olympos ollut mutta ihan toimiva ja perusajoon riittävä. Sitten alkoivat kauppaamaan Tuntureita.

skädäm
18.05.2010, 11.24
Kertokaapa Turussa asuskelevat mistä päin Turkua löytys esim. jotain 29" / normimaastopyöriä suht edulliseen hintaan? Olisi tarkoitus matkustella sinne päin tässä lähiaikoina ja vois käydä samalla katselemassa tarjontaa.

Niin ja löytyykö liikettä joka myy Specialized pyöriä?

Janmppa
18.05.2010, 11.42
Niin ja löytyykö liikettä joka myy Specialized pyöriä?

Foxcomp Turussa ja Forsport Naantalissa myy.

FoMoCo
21.05.2010, 08.12
Havaintoa Cannondale Lefty huollosta Turussa??
Foxcomp ei tee huoltoa Leftyyn.

Ca'Le
21.05.2010, 13.30
Visan Polkupyörähuolto lupasi hoitaa Leftyn kuntoon.

Janmppa
22.05.2010, 18.05
Löytyykö Kryptonite mini evo u-lukkoa mistään?

JaT
22.05.2010, 18.59
Löytyykö Kryptonite mini evo u-lukkoa mistään?
Olisinkohan Hansan Intersportissa tuollaisen nähnyt. Ainakin muita Kryptoniten lukkoja sieltä löytyy.

snowfake
22.05.2010, 19.38
Entäs Continentalin Mountain Kingejä mistään?

JaT
22.05.2010, 21.31
Entäs Continentalin Mountain Kingejä mistään?
Muistaakseni tuossa talvella Velotemassa olisin nähnyt. Saattoi tosin olla jotain muita kuninkaita.

Teemu
23.05.2010, 17.08
Mini evoa pitäisi olla Berggrenilla

snowfake
24.05.2010, 22.01
Hö, ei ollu mountain kingejä velotemallakaan. Taitaa mennä bike24-tilaukseksi sitten.

jo-nas
13.07.2010, 19.52
Millaisia kokemuksia Berggrenistä?

fsol77m
13.07.2010, 21.07
Millaisia kokemuksia Berggrenistä?

kaverini on huollattanut omia perus pyöriään siellä monesti... palvelu toimii ja hinnat ovat asialliset.
ei ehkä paras paikka pyörän huoltoon jos pyörä maksaa yli 1000e sillä tuo on wanha ja perinteinen polkupyörä korjaamo (siis osaamistaso on keskittynyt mummopyöriin yms)...

jo-nas
14.07.2010, 00.15
Jäi vaan siitä kaupasta hieman kummallinen olo käydessäni..