GiantRideSumekoMPmessut
Sivu 1 / 11 1 2 3 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 317

Aihe: Vapaarattaiden huolto-ohjeita (Campagnolo, Shimano, DT, Mavic, jne...)

  1. #1
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510

    Vapaarattaiden huolto-ohjeita (Campagnolo, Shimano, DT, Mavic, jne...)

    ************************************************** **************
    * Kootaanpa tähän ketjuun keskitetysti erilaisia vapaarattaiden huolto-ohjeita.
    *
    * Tarkoitus on kerätä vapaarattaiden huolto-ohjeita ja muita asiaan liittyviä vinkkejä
    * tähän ketjuun.
    *
    * Tähän ketjuun liittyvän kommentointiketjun voi perustaa erikseen, jotta ohjeet
    * ja muut vinkit säilyvät helposti löydettävässä muodossa
    ************************************************** **************

    Historiallisista syistä johtuen Campagnolon kai sallitaan olla ensimmäisenä. Ketjuvaihteiden kehityksessä alkuvaiheen kisassa olivat mukana Simplex, Huret ja Campagnolo. Campagnolo toimii vielä itsenäisenä, joten siinä hyvä syy aloituspaikalle.

    Campagnolon kierrepakan purkamisohje löytyy tuolta:

    http://www.campyonly.com/history/cat...eel_manual.pdf

    Melkein kaikki kierteelliset rataspakat ja niiden vapaaratas toimii samalla periaatteella, eli tuota ohjetta voi soveltaen hyödyntää myös muiden valmistajien vastaaville tuotteille.

    Campagnolon vara-osaluetteloita, joista näkee tuoreempien vapaarattaiden rakennetta:

    http://www.campagnolo.com/jsp/en/doc/doccatid_3.jsp

    Shimanon vapaarattaan purkaminen ja huolto: (Kevyempi ohje löytyy hiukan alempaa)

    Kaikki vanhemman ajan fillaristihan muistavat kuinka helppoa oli Shimanon kasettipakkojen ja vapaarattaiden huolto silloin 5-6 lehtisten pakkojen aikaan. Kaiken sai purettua osiksi ja kaikki osat löytyi vara-osina.

    Siirryttäessä HG-systeemiin rataspakka oli purettavissa(ruuvit) jonkin aikaa, mutta sekin muuttui niitatuksi. Vapaarattaan pölysuoja muuttui huonosti irtoavaksi, eikä sitä saa irto-osana, jos sitä yrittää irroittaa. Joistakin vapaa-rattaista pölysuoja irtosi melko helposti. Nykyään se on aika hyvin kiinni. Pölysuojan alla olevaan vapaarattaan kasassa pitävää laakerikuppiin ei ole saanut työkalua(TL-FH20 tai TL-FH40) enää vuosiin.




    Tarvittavat työkalut:

    -sisäpuolinen ulosvedin
    -Shimano TL-FH20 vapaarattaan kuulakupin avaustyökalu
    -vapaarattaan huoltopenkki



    Kiinnitetään vapaaratas huoltopenkkiin.



    Laitetaan ulosvetäjä kiinni pölysuojaan. Vanhaa rataspakkaa voi kayttää ulosvetäjän jalkojen tukena.



    Vedetään pölysuoja pois ulosvetäjällä.



    Sisältä näkyy laakerikuppi, joka pitää koko vapaarattaan kasassa. Noihin hahloihin laakerikupin sivuissa sopii esim. Shimanon TL-FH20 -työkalu.



    Kuulakupin irroitustyökalu paikoilleen ja kiinni pultilla, ettei se nouse pois paikaltaan. Sen jälkeen vääntöä myötäpäivään ja kierretään kuulakuppi auki.



    Poistetaan kuulakuppi.



    Sisältä näkyy laakerit ja keskellä välyksen säätölevyt.



    Poistettaan vapaarattaan kuori ja sisäosat näyttävät tältä. Laakerit ja kynnet irti ja pesuun. Samoin pesu rungolle ja kuorelle. Laakereihin vaseliinia kynsiin öljyä niin ei palkkasella "jumita". Paketti kasaan käänteisessä järjestyksessä. Välystä voi säätää noilla ohuilla aluslevyillä.



    Pölysuoja paikoilleen ruuvipenkissä sopivaa aluslevyä apuna käyttäen.


    Shimano vapaarattaan kevyempi huolto:

    Vapaarattaan purkamisessa tarvittavia työkaluja ei välttämättä ole aina käsillä, joten seuraavassa vähän kevyempi huolto vapaarattaalle.

    Tarvitaan:

    -injektioruisku (20 ml)
    -injektioneula 0,8 mm
    -tiivisteen poisto työkalu (tai hakaneula, nuppineula, paperiliitin...)
    -vaseliinia
    -hammasharja
    -liuotinta
    -pulju/palju/astia

    Vapaaratas on melko hyvin suojattu, joten sinne ei monesti ole kulkeutunut kauheasti likaa, joten rasvaus/öljyäminen silloin tällöin antaa vapaarattaalle lisää toiminta-aikaa. Uudehkosta (2-4 v) vapaarattaasta öljy/rasva on aika vähissä, joten huolto monesti kannattaa niin välttyy ongelmilta jatkossa.

    Huollon periaate on: yleispuhdistus, navan puolen laakereiden puhdistus, vaseliinia laakereihin sekä öljyä kynsille ja hammaskehälle.

    Vapaarattaan sisälmyksethän ovat tämän näköiset:



    Eli navan puolelta alkaen; navan puolen laakerit ovat 2-3 mm päässä navan puolen reunasta, kynnet ja hammaskehä on n. 10 mm päässä navan puolen reunasta ja vapaarattaan ulommaiset laakerin ovat n. 20 mm päässä navan puolen reunasta (tuossa kohtaa, jossa noita renkaita on kierteen juuressa).

    Ensin vapaaratas kannattaa puhdistaa huolella ulkopuolelta, että likaa ei kulkeudu työn aikana vapaarattaan sisälle.




    Poistetaan navanpuolella oleva tiiviste sopivalla työkalulla. Myös oikaistu hakaneula tai nuppineulakin toimii. Työkalu kuljetetaan tiivisteen alle akselin puolelta, kuten kuvassa. Ulkokehällä on tiivisteen "huuli" ja se vaurioituu helpommin kun sisäkehä.




    Navan puolen laakerit näyttävät tältä. Rasva on aika vähissä.




    Pestään laakerin öljypohjaisella liuottimella, esim. poltto- tai dieselöljy. Öljypohjaisella siksi, että mahdolliset jäämät sekoittuvat öljyn ja vaseliinin kanssa ilman ongelmia. Vapaaratasta pitää pitää alaspäin koko ajan jotta liuotinta ei mene vapaarattaan sisälle.

    Jos sisällä tuntuu olevan likaa/hiekkaa sisälle voi kaataa liuotinta ja pyörittelemällä vapaaratasta pitäen sitä navan puolen laakerin alaspäin likaa saa pois. Myös paineilma auttaa puhdistustyössä.




    Laitetaan injektioruiskuun vaseliinia ja neula kiinni. 0,8 mm neula mahtuu vapaarataan sisään ja siitä vaseliini menee läpi joten kuten, 0,6 mm neulasta vaseliini menee jo huonommin. (muita kokoja en kokeillut, kun ne on varattu muuhun käyttöön )

    Työnnetään neulaa n. 20 mm vapaarattaan sisään. Väkisin ei kannata työntää. Sieltä löytyy melko helposti välit joista neulan kärjen saa työnnettyä ulommaisiin laakereihin asti. Sitten vaan painetaan vaseliinia laakereille 2-3:sta eri kohdasta ja pyöritetään vapaaratasta välillä.




    Laakerikuulia on tietenkin yksi vähemmän kuin kehälle mahtuu. Työnnetään laakerikuulat vaikka ruuvimeisselin kärjellä niin, että saadaan yhden kuulan väli esiin. (ehdin jo laittamaan laakereihin vaseliinia, mutta tässä vaiheessa noissa laakereissa ei pitäisi vielä olla vaseliinia!)




    Laitetaan välistä öljyä vapaarattaan sisään. Tämän tarkoituksena on valua sisään voitelemaan vapaarattaan kynsiä ja hammaskehää. Öljyä voi laitta 2-3:sta kohtaa muutaman tipan, välillä on taas hyvä pyöritellä vapaaratasta, jotta öljy menee sopiviin paikkoihin.




    Vaseliinia navan puolen laakereihin.




    Tiiviste takaisin paikoilleen.

    Shimanon vapaarattaa huollosta on keskustelua myös täällä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=35372) Em:sta löytyy myös linkki englanninkieliseen Shimanon vapaarattaan huoltokertomukseen, jossa on käytetty metallilevyn palaa vapaarattaan laakerikupin avaamiseen: http://www.recumbents.com/WISIL/jackshaft/jackshaft.htm


    Park Toolin vapaarattaan huolto-ohjeita (DT Hugi, Shimano, American Classic, Campagnolo, and Bontrager):

    http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=44
    yedi muokkasi tätä : 08.12.2009 at 17.02
    Suomen suomalainen

  2. #2
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510

    DT & Mavic

    DT:n napoihin ja vapaarattaisiin löytyy erittäin hyvät huolto-ohjeet tuolta:

    http://www.dtswiss.com/Service/Product-Documents.aspx

    Mavic:n vanha(2002) huolto-ohje löytyy tuolta:

    http://www.tech-mavic.com/tech-mavic...eplacement.pdf
    Suomen suomalainen

  3. #3
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.625
    Tässä linkki Novatecin napoihin. Mikäli oikein olen ymmärtänyt, niin Foxcompin myymät FCF-navat ovat Novatecin valmistamia. En ole kunnon purkukuvia noihin vielä löytänyt...

    http://www.novatec.com.tw/novatec/english/tec_m.php
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja nyt foorumitauolla.



  4. #4
    Chris Kingin napojen ja vapaarattaiden huolto-ohjeiden videot on katsottavissa tuolta:

    http://chrisking.com/tech/tech_movies
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  5. #5
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Näköjään Morningstar Tools (http://www.morningstartools.com/Index.html) niminen firma on tehnyt työkalun tai rasvaussovitteen Shimanon vapaarattaille, nimi on "Freehub Buddy".

    http://www.morningstartools.com/freehub_buddy1.html

    Tuollainen ei olisi paha tehdä itse, mutta haittana tuon käytössä on että laakerit ja vapaarattaan kynnet saa samanlaista rasvaa. Laakereille olisi vaseliini parempi vaihtoehto ja vapaarattaan kynsille öljy toimii paremmin kuin vaseliini.

    Sama firma tekee vapaarattaan pölysuojia, joka pitää irroittaa jos tekee perusteellisempaa huoltoa tai käyttää tuota Freehub Buddyä. Joskus pölysuoja menee irroittaessa huonoon kuntoon ja varaosa voi olla tarpeen. Firman omalta sivulta en löytänyt noita pölysuojia irtomyynnissä, mutta ainakin Loosescrews myy pölysuojia irto-osina:

    http://www.loosescrews.com/index.cgi...id=28917023777
    Suomen suomalainen

  6. #6
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    turku
    Viestit
    924

    Surullinen Mavic Cosmic Carbone SL (FTS-L napa) vaihdettavuus ?

    Tuli hankittua moiset Campan vapaa-rattaalla ja noista ohjeista tuli semmoinen olo että ei olisikaan ihan noin vaan vaihdettavissa Shimpalle (joka oli kyllä tarkoituksena): onko asia jollekkin hieman tutumpi?

  7. #7
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Suomi-Ruotsi
    Viestit
    171
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yedi Katso viesti
    Näköjään Morningstar Tools niminen firma on tehnyt työkalun tai rasvaussovitteen Shimanon vapaarattaille, nimi on "Freehub Buddy".

    Sama firma tekee vapaarattaan pölysuojia, joka pitää irroittaa jos tekee perusteellisempaa huoltoa tai käyttää tuota Freehub Buddyä. Joskus pölysuoja menee irroittaessa huonoon kuntoon ja varaosa voi olla tarpeen.
    Tuolta löytyi video, jossa kaveri käyttää Freehub Buddya:
    http://www.5min.com/Video/How-to-Ove...e-hub-66770627

    Ja tuolta löytyi käyttäjäkokemuksia:
    http://harriscyclery.net/product/mor...-buddy-559.htm

    Morningstar.com lähettää noita Suomeenkin. 41 USD oli hinta tuollaiselle kitille, eli Freehub Buddy + uudelleenkäytettävä Dust Cap + Freehub Soup voiteluaine 3-5 huoltoon (voi ostaa isommissakin annoksissa). Postimaksut oli 6,80 USD lisäksi ja voi kuulemma maksaa PayPal'in kautta.

    Voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto.
    Jula muokkasi tätä : 05.04.2010 at 11.36 Syy: ...

  8. #8
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Suomi-Ruotsi
    Viestit
    171
    Harkinnassa ois tilata tuollainen Morningstar Tool'in Freehub Buddy Shimano XT vapaarattaan huoltoon, mutta mietin, että onko järkeä tilata niiden Freehub Soup rasvaseosta.

    Hinnat sille sopalle on 20cc (3-5 huoltoon) = 12$, 35cc = $18 ja 60cc = $28. Plus postit ja tullit ja verot päälle. Ilman tuota soppaa vois se pelkkä Freehub Buddy ja pölysuoja tulla läpi ilman tulleja.

    Onko ideoita, mitä muuta rasvaa vois käyttää, jos haluais tuolleen "huuhdella" sillä rasvalla XT vapaarattaan? Eli se rasva ois sitten siellä ihan joka osassa.

    Olisikohan mahdollista yhdistellä itse joku vaseliinin ja öljyn seos? Vai onko jotain yllättäviä reaktioita luvassa? En ole mikään kemisti.

  9. #9
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.625
    Mistä tietää koska vapaaratas kaipaa huoltoa?

    29" maasturin takapäästä on alkanut kuulua ihmeellinen nakse, ja sen syy ei oikein selviä millään. Nakse alkoi pikkuhiljaa sen jälkeen, kun olin vaihtanut uudet ketjut ja rattaat, eli Deoren 12-36 pakan ja HG-93 ketjut. Ensin puhdistin kaikki kunnolla ja kävin säädöt tarkasti läpi, mutta ei vaikutusta. Nyt olen jo vaihtanut uuden XT Shadow takavaihtajan ja toisen XT 11-34 takapakan mutta nakse sen kuin jatkuu.

    Ja nyt mielessä on kaksi vaihtoehtoa, joko syy on noissa ketjuissa tai sitten takanapa on tullut tiensä päähän.

    Eli siis, kuinka tuo takanavan hajoaminen yleensä ilmenee, alkaako napa rivaamaan heti kerrasta? Polkimiin en tunne että mikään löisi mitenkään tyhjää, se vain naksuu ikävästi, pahimmillaan jopa kerran-kaksi poljinkierrosta kohti...
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja nyt foorumitauolla.



  10. #10
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.737
    ^
    Ohiampuja, mistä takanavasta on kyse?

    Mavic Crosmax alkaa oireilla kun vapaarattaan muovinen liukuhela kuluu väljäksi. 9-lehtisellä pakalla pieni välys ja siitä johtuva vapaarattaan/pakan lonksuminen ei juurikaan vaikuta säätöihin. 10- pakka on jo paljon ronkelimpi tuosta välyksestä. Kaveri alkoi ihmetellä pakan rapinaa joka ei säätämällä hävinnyt. Purkaminen paljasti 0.3 välyksen liukuhelassa. Omassa Crosmaxissa sama vika, mutta 9-pakka joten se vielä toimii. Koska napa oli jo valmiiksi levällään irrotin kuluneen helan ja sorvailin POM muovista uuden. Sitä en tiedä saako noita heloja kaupasta varaosina??



    Vanha hela irrotettuna


    Uusi hela asennettuna ja pari "varaosaa"



    TSI-rakentelijoille: Helan kuva "koticädillä" piirrettynä
    usko juntunen muokkasi tätä : 17.05.2010 at 21.04

  11. #11
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.625
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mistä tietää koska vapaaratas kaipaa huoltoa? 29" maasturin takapäästä on alkanut kuulua ihmeellinen nakse, ja sen syy ei oikein selviä millään...
    Siellähän se syy oli vapaarattaassa, kynsien kärkiin oli painunut selvät purseet. No, nyt on uusi kasetti tulossa linjuri-auton kyydissä.

    Mutta olikin hankala löytää tuo syy, se kun ilmeni samaan aikaan tuon ketju/ratas rempan yhteydessä. Minä jo luulin että syy on tuossa Deoren pakassa.

    Ps. Sitä Deoren pakkaa ei tosiaankaan kannata laittaa mihinkään kevennysnapaan. Pakalla on ajettu nyt noin 13 tuntia ja se oli tuossa ajassa syönyt sellaiset lovet kasettiin, että se piti tuurnan avulla lyödä irti.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja nyt foorumitauolla.



  12. #12
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.152
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Mavic Crosmax alkaa oireilla kun vapaarattaan muovinen liukuhela kuluu väljäksi. 9-lehtisellä pakalla pieni välys ja siitä johtuva vapaarattaan/pakan lonksuminen ei juurikaan vaikuta säätöihin. 10- pakka on jo paljon ronkelimpi tuosta välyksestä. Kaveri alkoi ihmetellä pakan rapinaa joka ei säätämällä hävinnyt. Purkaminen paljasti 0.3 välyksen liukuhelassa. Omassa Crosmaxissa sama vika, mutta 9-pakka joten se vielä toimii. Koska napa oli jo valmiiksi levällään irrotin kuluneen helan ja sorvailin POM muovista uuden. Sitä en tiedä saako noita heloja kaupasta varaosina??

    http://lh6.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/S_...ATAS%20002.jpg
    Vanha hela irrotettuna

    http://lh5.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/S_...ATAS%20003.jpg
    Uusi hela asennettuna ja pari "varaosaa"

    http://lh4.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/S_...ATAS%20006.jpg

    TSI-rakentelijoille: Helan kuva "koticädillä" piirrettynä
    Hienoa TSI-työtä!

    Noita Mavicin vapaarattaan liukupuslan tarvikeosia löytyy ebaysta useampaakin sorttia, on keraamista, kuulalaakeroituja ja sitten erilaisista muoveista värkättyjä. Laitoin itse tuon "john5w76" myyjän puslat normaalikoossa ja se muutti lonksuvan vapaarattaan napakaksi ja varastossa on vielä 0,003 tuumaa ylikokoinen malli tulevaisuuden varalle.
    Alkuperäinen vapaarataskin maksaa tosin vain 35 euroa halvimmista nettikaupoista ja siinä tulee se pusla mukana.

  13. #13
    Liittynyt
    11/2009
    Paikkakunta
    Suomi-Ruotsi
    Viestit
    171
    Avasin tuossa uutta Shimano XT takanapaa ja ajattelin lisätä samalla vapaarattaaseen rasvaa, mutta yllätyksekseni huomasin, että vapaarattaan irroittamiseen tarvittavan kuusioavaimen koko on 14mm. Eli ei löytynyt ihan mun 10mm asti menevässä standardinipussa. Naapurin ukolla oli 14mm hylsy- jne. setissä, mutta se oli liian paksu tai kärki oli liian lyhyt, niin ei ylettynyt kunnolla avaamaan.

    Mistä olette hommanneet sopivan avaimen? Haluaisin siis yhden jämerän avaimen, joka olisi tarpeeksi pitkä jotta ylettyisin sinne navan sisään. En tahtoisi ostaa jotain kokonaista settiä kaikenlaisia hylsyjä sun muita.

  14. #14
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Oikeista kunnon työkalukaupoista yleensä löytyy tommosia irtohylsyinä. Vaikkapa tästä http://tuotteet.etra.fi/main.html?no...3211885&path=1
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  15. #15
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    67

    Mavic Crossmax vapaarattaan laakerin irroitus

    Vinkkinä kaikille. Mavic Crossmaxin vapaarattaan laakeria ei kannata irrottaa Pikku-Jussilla. Ainakaan jos väärään suuntaan yrittää lyödä irti.



    Sen saa helpommin irti toiselta puolelta "korkin" avaamalla ja toiseen suuntaan naputtelemalla.

    Asiaan liittyen: osaisko joku sanoa mistä sais nopeasti Crossmax SL:än vapaarattaan? Ilmeisesti mallia FTS-X tjsp. Täytyy huomenna toki kysellä maahantuojalta. Ja eiköhän tuosta kuvassa näkyvästäkin vielä väliaikaisesti toimivan saa...
    Etäpohjalainen banaanijänis.

  16. #16
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    aautio: eka haet foorumilta Mavicin service sivuston tunnuksen ja salasanan ja käyt kattoo onko vapaarattaasi FTS-X vai FTS-L mallia. Veikkaan ensimmäistä. Samaisesta paikasta selviää kätevästi miten se pitää myös purkaa Oma kokemukseni on että Bike24.de sekä pedalon.co.uk molemmat toimittaa nopeasti Mavicin vapaarattaan runkoja että kynsiä.

    SUP:hen älä sotkeudu jos haluat kiekkosi saada tällä vuosituhannella toimimaan. nopeammin käyt aasilla ratsastaen osat saksasta.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  17. #17
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.097
    FTS-X ja FTS-L ovat yhteensopivia. FTS-X:ssä on paremmat tiivisteet ja erilaiset kynnet (Mavicin dokkarien mukaan).

    CRC:llä on tuota vanhempaa (FTS-L) alle 40 euroa ja varmaan tulee Royal Maililla muutamassa päivässä perille. Tiedä sitten kannattaako tuota ostaa jos kerran parempikin versio on saatavilla.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  18. #18
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Koillis-Vantaa
    Viestit
    211

    Hope pro II

    Hope pro II vapaarattaan huolto onnistuu hienosti näillä ohjeilla:
    http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=283367

    Vapaaratas irtoaa käsin vetämällä, eikä erikoistyökaluja tarvita.

  19. #19
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    499
    Onkos kellään kokemuksia miten vapaarattaan irrottaminen tapahtuu Hadley:n takanavasta??
    Gravity, what a heartless bitch.

  20. #20
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.997
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jula Katso viesti
    Avasin tuossa uutta Shimano XT takanapaa ja ajattelin lisätä samalla vapaarattaaseen rasvaa, mutta yllätyksekseni huomasin, että vapaarattaan irroittamiseen tarvittavan kuusioavaimen koko on 14mm. Eli ei löytynyt ihan mun 10mm asti menevässä standardinipussa. Naapurin ukolla oli 14mm hylsy- jne. setissä, mutta se oli liian paksu tai kärki oli liian lyhyt, niin ei ylettynyt kunnolla avaamaan.

    Mistä olette hommanneet sopivan avaimen? Haluaisin siis yhden jämerän avaimen, joka olisi tarpeeksi pitkä jotta ylettyisin sinne navan sisään. En tahtoisi ostaa jotain kokonaista settiä kaikenlaisia hylsyjä sun muita.
    Berner Pultti http://www.pultti.com/. Maksoi muutaman euron. 14 mm kuusiokolo avain on MYKISTÄVÄ ILMESTYS!
    On muuten haastavaa irroittaa XT-vapaaratas irtonaisesta navasta, sopivat otekohdat ovat vähissä...

  21. #21
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    minulta löytyy varastosta tarvittaessa lainaan todella harvinainen 11mm kuuskolo avain jota esim itse tarvitsin bontragerin takanavan kanssa...
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  22. #22
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Two-Shoes Katso viesti
    Onkos kellään kokemuksia miten vapaarattaan irrottaminen tapahtuu Hadley:n takanavasta??
    Auttaisiko tuo:

    http://www.sicklines.com/tech/howto/hadleyoverhaul/

    Tuostakin löytyy jotakin:

    http://www.rotorburn.com/forums/show...g&daysprune=-1

    Löytyivät hakkoneella "hadley freehub service"
    Suomen suomalainen

  23. #23
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.478
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laika Katso viesti
    Hope pro II vapaarattaan huolto onnistuu hienosti näillä ohjeilla:
    http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=283367

    Vapaaratas irtoaa käsin vetämällä, eikä erikoistyökaluja tarvita.
    Mulla on kaksi singlespeed/trials -versiota tuosta: toisesta lähti tosiaan käsin vetämällä, mutta toisen kanssa piti ensin työkaluavusteisesti kiskoa pölysuoja pois.

  24. #24
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    499
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yedi Katso viesti
    Auttaisiko tuo:

    http://www.sicklines.com/tech/howto/hadleyoverhaul/

    Tuostakin löytyy jotakin:

    http://www.rotorburn.com/forums/show...g&daysprune=-1

    Löytyivät hakkoneella "hadley freehub service"
    Kiitos paljon! Ensimmäinen linkki ainakin vaikutti varsin pätevältä!
    Gravity, what a heartless bitch.

  25. #25
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Osassa Commencaleista on ilmeisesti Formulan valmistamat navat Commencalin omalla nimellä/tarroilla.

    Tuota kuvaa tutkimalla sain vähän vinkkiä takanavan huoltoon vaikkakin napa oli vapaarattaan osalta vähän toisin toteutettu:

    http://www.formulahubs.com/popwindow/pop5.htm

    Tuolta löytyy yleisemmin asiaa Formulan navoista:

    http://www.formulahubs.com/
    Suomen suomalainen

  26. #26
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Käyttäjä Katso viesti
    Mainio opas, kiitokset yedille!
    Mikä on työkalun nimi, joka laajenee Shimanon vapaarattaan pölysuojan alla, mahdollistaen pölysuojan irti vetämisen?! Ja vielä tärkeämpi kysymys, mistä sellaisen saa hankittua?
    Työkalun nimi on kerrottu heti ensimmäisen kuvan alla olevassa tekstissä. Työkalua saa työkalukaupoista ja ehkä myös konehuijareilta(IKH), Motonetistä ja/tai vastaavista vähän edullisempia versioita harraste/TI-laatuisina.
    Suomen suomalainen

  27. #27
    Liittynyt
    08/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.348
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti yedi Katso viesti
    Työkalun nimi on kerrottu heti ensimmäisen kuvan alla olevassa tekstissä. Työkalua saa työkalukaupoista ja ehkä myös konehuijareilta(IKH), Motonetistä ja/tai vastaavista vähän edullisempia versioita harraste/TI-laatuisina.
    IKH:n luettelossa tommoinen värkki on nimeltään paisuntaholkki.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

  28. #28
    Käyttäjä Guest
    Työkalukaupat ovatkin niin halpoja asiointipaikkoja, IKH:lla pari kertaa käyneenä jäi mieleen paikan huiman korkeat hinnat. Motonetistä ja vastaavien valikoimista ko. työkalua ei löydy, joten olen ilman.

  29. #29
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vilhelm V Katso viesti
    IKH:n luettelossa tommoinen värkki on nimeltään paisuntaholkki.
    Koko ulosvetäjäyhdistelmän nimi on kai yleisesti sisäpuolinen ulosvetäjä. Tuosta päästä kai voinee käyttää nimeä "paisuntaholkki". Stahlwille:n luettelossa tuo osa on nimeltää "sisäpuolinen ulosvedin" ja veto-osa on nimeltään "vastakappale" (IKH:lla "vaste paisuntaholkeille"). Nimet vaihtelevat mutta käyttötarkoitus on sama...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Käyttäjä Katso viesti
    Työkalukaupat ovatkin niin halpoja asiointipaikkoja, IKH:lla pari kertaa käyneenä jäi mieleen paikan huiman korkeat hinnat. Motonetistä ja vastaavien valikoimista ko. työkalua ei löydy, joten olen ilman.
    IKH on monesti vielä keskihalpa kauppa, kun menee oikeaan työkalukauppaan niin hinnat "pomppaavat". Eli ostoksilla käydessä kannattaa aina kysellä alennuksia. Yleinen alennusprosentti on 25-30% ja jonkun firman nimellä saa alennusta 40-50%.
    Suomen suomalainen

  30. #30
    Käyttäjä Guest
    Voisikohan tuollaisen TL-FH20:n vastikkeen työstää sopivan kokoisesta voimahylsystä? Mitä mieltä raati on, kestääkö? Ei viittis alkaa dremelin kanssa tuhoamaan miljoonaa laikkaa turhan takia...
    Käyttäjä muokkasi tätä : 07.09.2010 at 14.26

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •