************************************************** **************
* Kootaanpa tähän ketjuun keskitetysti erilaisia vapaarattaiden huolto-ohjeita.
*
* Tarkoitus on kerätä vapaarattaiden huolto-ohjeita ja muita asiaan liittyviä vinkkejä
* tähän ketjuun.
*
* Tähän ketjuun liittyvän kommentointiketjun voi perustaa erikseen, jotta ohjeet
* ja muut vinkit säilyvät helposti löydettävässä muodossa
************************************************** **************
Historiallisista syistä johtuen Campagnolon kai sallitaan olla ensimmäisenä. Ketjuvaihteiden kehityksessä alkuvaiheen kisassa olivat mukana Simplex, Huret ja Campagnolo. Campagnolo toimii vielä itsenäisenä, joten siinä hyvä syy aloituspaikalle.
Campagnolon kierrepakan purkamisohje löytyy tuolta:
http://www.campyonly.com/history/cat...eel_manual.pdf
Melkein kaikki kierteelliset rataspakat ja niiden vapaaratas toimii samalla periaatteella, eli tuota ohjetta voi soveltaen hyödyntää myös muiden valmistajien vastaaville tuotteille.
Campagnolon vara-osaluetteloita, joista näkee tuoreempien vapaarattaiden rakennetta:
http://www.campagnolo.com/jsp/en/doc/doccatid_3.jsp
Shimanon vapaarattaan purkaminen ja huolto: (Kevyempi ohje löytyy hiukan alempaa)
Kaikki vanhemman ajan fillaristihan muistavat kuinka helppoa oli Shimanon kasettipakkojen ja vapaarattaiden huolto silloin 5-6 lehtisten pakkojen aikaan. Kaiken sai purettua osiksi ja kaikki osat löytyi vara-osina.
Siirryttäessä HG-systeemiin rataspakka oli purettavissa(ruuvit) jonkin aikaa, mutta sekin muuttui niitatuksi. Vapaarattaan pölysuoja muuttui huonosti irtoavaksi, eikä sitä saa irto-osana, jos sitä yrittää irroittaa. Joistakin vapaa-rattaista pölysuoja irtosi melko helposti. Nykyään se on aika hyvin kiinni. Pölysuojan alla olevaan vapaarattaan kasassa pitävää laakerikuppiin ei ole saanut työkalua(TL-FH20 tai TL-FH40) enää vuosiin.
Tarvittavat työkalut:
-sisäpuolinen ulosvedin
-Shimano TL-FH20 vapaarattaan kuulakupin avaustyökalu
-vapaarattaan huoltopenkki
Kiinnitetään vapaaratas huoltopenkkiin.
Laitetaan ulosvetäjä kiinni pölysuojaan. Vanhaa rataspakkaa voi kayttää ulosvetäjän jalkojen tukena.
Vedetään pölysuoja pois ulosvetäjällä.
Sisältä näkyy laakerikuppi, joka pitää koko vapaarattaan kasassa. Noihin hahloihin laakerikupin sivuissa sopii esim. Shimanon TL-FH20 -työkalu.
Kuulakupin irroitustyökalu paikoilleen ja kiinni pultilla, ettei se nouse pois paikaltaan. Sen jälkeen vääntöä myötäpäivään ja kierretään kuulakuppi auki.
Poistetaan kuulakuppi.
Sisältä näkyy laakerit ja keskellä välyksen säätölevyt.
Poistettaan vapaarattaan kuori ja sisäosat näyttävät tältä. Laakerit ja kynnet irti ja pesuun. Samoin pesu rungolle ja kuorelle. Laakereihin vaseliinia kynsiin öljyä niin ei palkkasella "jumita". Paketti kasaan käänteisessä järjestyksessä. Välystä voi säätää noilla ohuilla aluslevyillä.
Pölysuoja paikoilleen ruuvipenkissä sopivaa aluslevyä apuna käyttäen.
Shimano vapaarattaan kevyempi huolto:
Vapaarattaan purkamisessa tarvittavia työkaluja ei välttämättä ole aina käsillä, joten seuraavassa vähän kevyempi huolto vapaarattaalle.
Tarvitaan:
-injektioruisku (20 ml)
-injektioneula 0,8 mm
-tiivisteen poisto työkalu (tai hakaneula, nuppineula, paperiliitin...)
-vaseliinia
-hammasharja
-liuotinta
-pulju/palju/astia
Vapaaratas on melko hyvin suojattu, joten sinne ei monesti ole kulkeutunut kauheasti likaa, joten rasvaus/öljyäminen silloin tällöin antaa vapaarattaalle lisää toiminta-aikaa. Uudehkosta (2-4 v) vapaarattaasta öljy/rasva on aika vähissä, joten huolto monesti kannattaa niin välttyy ongelmilta jatkossa.
Huollon periaate on: yleispuhdistus, navan puolen laakereiden puhdistus, vaseliinia laakereihin sekä öljyä kynsille ja hammaskehälle.
Vapaarattaan sisälmyksethän ovat tämän näköiset:
Eli navan puolelta alkaen; navan puolen laakerit ovat 2-3 mm päässä navan puolen reunasta, kynnet ja hammaskehä on n. 10 mm päässä navan puolen reunasta ja vapaarattaan ulommaiset laakerin ovat n. 20 mm päässä navan puolen reunasta (tuossa kohtaa, jossa noita renkaita on kierteen juuressa).
Ensin vapaaratas kannattaa puhdistaa huolella ulkopuolelta, että likaa ei kulkeudu työn aikana vapaarattaan sisälle.
Poistetaan navanpuolella oleva tiiviste sopivalla työkalulla. Myös oikaistu hakaneula tai nuppineulakin toimii. Työkalu kuljetetaan tiivisteen alle akselin puolelta, kuten kuvassa. Ulkokehällä on tiivisteen "huuli" ja se vaurioituu helpommin kun sisäkehä.
Navan puolen laakerit näyttävät tältä. Rasva on aika vähissä.
Pestään laakerin öljypohjaisella liuottimella, esim. poltto- tai dieselöljy. Öljypohjaisella siksi, että mahdolliset jäämät sekoittuvat öljyn ja vaseliinin kanssa ilman ongelmia. Vapaaratasta pitää pitää alaspäin koko ajan jotta liuotinta ei mene vapaarattaan sisälle.
Jos sisällä tuntuu olevan likaa/hiekkaa sisälle voi kaataa liuotinta ja pyörittelemällä vapaaratasta pitäen sitä navan puolen laakerin alaspäin likaa saa pois. Myös paineilma auttaa puhdistustyössä.
Laitetaan injektioruiskuun vaseliinia ja neula kiinni. 0,8 mm neula mahtuu vapaarataan sisään ja siitä vaseliini menee läpi joten kuten, 0,6 mm neulasta vaseliini menee jo huonommin. (muita kokoja en kokeillut, kun ne on varattu muuhun käyttöön )
Työnnetään neulaa n. 20 mm vapaarattaan sisään. Väkisin ei kannata työntää. Sieltä löytyy melko helposti välit joista neulan kärjen saa työnnettyä ulommaisiin laakereihin asti. Sitten vaan painetaan vaseliinia laakereille 2-3:sta eri kohdasta ja pyöritetään vapaaratasta välillä.
Laakerikuulia on tietenkin yksi vähemmän kuin kehälle mahtuu. Työnnetään laakerikuulat vaikka ruuvimeisselin kärjellä niin, että saadaan yhden kuulan väli esiin. (ehdin jo laittamaan laakereihin vaseliinia, mutta tässä vaiheessa noissa laakereissa ei pitäisi vielä olla vaseliinia!)
Laitetaan välistä öljyä vapaarattaan sisään. Tämän tarkoituksena on valua sisään voitelemaan vapaarattaan kynsiä ja hammaskehää. Öljyä voi laitta 2-3:sta kohtaa muutaman tipan, välillä on taas hyvä pyöritellä vapaaratasta, jotta öljy menee sopiviin paikkoihin.
Vaseliinia navan puolen laakereihin.
Tiiviste takaisin paikoilleen.
Shimanon vapaarattaa huollosta on keskustelua myös täällä: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ad.php?t=35372) Em:sta löytyy myös linkki englanninkieliseen Shimanon vapaarattaan huoltokertomukseen, jossa on käytetty metallilevyn palaa vapaarattaan laakerikupin avaamiseen: http://www.recumbents.com/WISIL/jackshaft/jackshaft.htm
Park Toolin vapaarattaan huolto-ohjeita (DT Hugi, Shimano, American Classic, Campagnolo, and Bontrager):
http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=44
Kirjanmerkit