nyt kyrsiii... taas meni lenkillä kumi puhki! Mistä saa niitä pistosuojanauhoja sisäkumin ja ulkorenkaan väliin pks-seudulta?
nyt kyrsiii... taas meni lenkillä kumi puhki! Mistä saa niitä pistosuojanauhoja sisäkumin ja ulkorenkaan väliin pks-seudulta?
Orig. kyssäriin en osaa auttaa, mutta nastarankaat (W240) on pelittänyt hyvin myös sepeliä vastaan.
Onni onnettomuudessa on kaluston hajoaminen ennen kasaa loppukirissä
Schwalben Marathon Wintereissäkin pitäisi olla pistosuojaa... kolmannella lenkillä vainaa!
Jos ne noin helposti menee, niin sitten jurnutan menemään kaksnelikymppisillä - reikiä nolla. Tai winttereillä ja lisään sinne pistosuojanauhan. Aikanaan kesämarathoneilla ei tullut rikkoja ja plussamarathoneja on kehuttu. Nykyiset jäättömän kelin suprememarathonit ovat toistaiseksi olleet hyvät.
A Gentleman will walk but never run
Nokian w106 on kestänyt nyt pari talvea. Kuten myös marathon plussat - ikävät vain laittaa paikalleen. Bike-componentsista tilasin myös noita pistosuojanauhoja (7e pari), aika näytää kuinka toimivat.
Schwalben Marathon Supreme saa täältäkin suitsuketta osakseen. Viime "talvi" (Stadin) läpi samoilla kumeilla ilman rengasrikkoja aina tämän syksyn ensimmäisiin sepelöinteihin saakka. Ajo pääosin paljonpaheksuttua thöimatkaliikennettä välillä 00790 - 00100 eli matkalla reippaasti tappajasepelöityä™ asfalttia renkaalle haasteeksi.
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: Larunpyörä myy nauhoja merkki x hintaan jota en tarkasti muista, oisko ollut kuitenkin yli 20e. Väittivät puhelimessa olevansa Hesan ainoa p.s.nauhojen myyjä mutta ostin sitten itse Pyörähuolto.comin huollonpuolelta Panaracerin nauhaa. Siellä oli vain kaksi pakettia hyllyssä joista toisen ostin. Hinta oli muistaakseni 14 e ja siitä riitti yhteen kumiin.
Mielenkiitoista muuten tossa Panaracerin nauhassa on ulkonäkö: aivan kuin huonekalujen jalkoihin laitettavaa huopaa. Piti oikein kysyä, että onkohan tämä nyt varmasti oikea tuote. Kevlaria se kuitenkin paketin mukaan on.
kiitokset tiedosta; eipä sitä pelkkää nauhaa viitsisi kaukaa tilailla. Ja vinkiksi kauppiaille tämä sitten vaan...
Meikäläisellä ei Marathon Supreme kestänyt. Toisella 50 km lenkillä sepelinsiru kaivoi tiensä takarenkaan läpi ja päästi ilmat pihalle. Onko kukaan ostanut pk-seudulta Nokian uutta Rollspeed W:a?
Ainahan se on mielessä. Fillarin kevennys.
täytyy ihmetellä, miten niitä renkaita saa puhki. omassa työmatkakonkelissa
ollu samat renkaat jo varmaan 4-5 vuotta kesät talvet, eikä kertaakaan ole
tarvinnu paikkailla. renkaina siis joku 2,3 tuumainen continental edessä ja 2,2 nbx takana.
paineet mitä sattuu, mutta hyvin on kestäny, vaikka sepeliä kylvetään täälläkin ihan miehekkäästi teille.
ne särmät ovat niin pirullisen teräviä tässä sepelissä; pahimmillaan jyväset ovat pakkasella kun lunta ei ole.
Puuh. Viimeisen 60km saldo arkifixailua: 2 kertaa (ok, vanhasta) 28mm GP4Seasonista edessä läpi, 2 kertaa takana olevasta uudesta Nokian Ravagozzi krossirenkaasta. Tynpii! Tuolla GP4seasonilla on ajettu 11 maassa kaikenlaisen sälän keskellä ja tuntuvasti soralla, ja on tainnut aiemmin mennä kulutuspinnasta kerran läpi. Jotain kertoo tuosta asfaltti/veitsenreunasepelikombosta.
Onneksi kolme viikkoa vanhan satulalaukun kiinnitysklipsi halkesi kilometri viimeisen paikkauksen jälkeen sekin ja tipautti laukun maantielle. Sai lenkin lopettaa kesken ja tulla kotiin kaljalle.
EDIT: Ai niin, Mantis: hemmetin hyvää luettavaa toi sun kuvablogisi!
VesaL muokkasi tätä : 30.11.2008 at 22.28
Ajelin tässä loppusyksystä jonkin aikaa Marathon Wintereillä sellaisenaan ja viime viikolla tehtyjen teiden hiekoitusten jälkeen lisäsin sisään myös pistosuojanauhan. Saattaa johtua myös väsyneistä jaloistani, mutta mielestäni nauhojen lisääminen vei maratoonien ajotuntumaa jonkin verran lähemmäksi vanhoja Contin Nordic Spike nastarenkaitani. Lisäpainoahan nauhoista tulee jonkin verran, lisäksi rullaavuus tuntuisi hiukan heikentyneen.
Ei noille suojanauhoille kuitenkaan taida olla vaihtoehtoa täällä etelän sadekeleissä.
Rule #1: Obey The Rules
Vähän jännitti lähteä töihin kun alla on vieläkin Racing Ralphit. Onneksi matkasta suurin osa on asfaltoimatonta. Ensimmäinen kymppi sepeliajassa ilman puhkeamisia
Viimetalvena Continentalin Traffic kesti kohtalaisesti ajoa, vaikkei siinä paljon muuta suojaa kai ole, kuin tiheässä nappuloita maata vasten.
Itse ajoin viime sepelikaudella pari tuhatta kilometriä Tampereella mummiksella, jossa oli jotku satunnaiset pistosuojaamattomat halpis renkaat. Rengasrikkoja ei tullut.
Kovasti tuntuu vaihtelevan ihmisten kokemukset näiden renkaiden puhkeamisen kanssa. Toisilla renkaita paukkuu koko ajan, toisilla taasen ei ole mitään ongelmia. Löytyisiköhän tähän jotain systemaattista syytä?
Maxxis Locusteilla tuli ajettua viime talvi ilman ongelmia.
+ renkaan (kumiseoksen) ikä? Tämä on ihan mutua, mutta tuoreet renkaat on yleensä kovin notkeaa kumia. Tämähän on yleensä ihan hieno juttu pidon kannalta, mutta ei välttämättä sepelisietoisuuden osalta. Aikaa myöten kumit kovettuu (ja hapertuu) erinäisten ympäristötekijöiden vaikutuksesta. Olen tässä hiukan kehitellyt mielessäni teoriaa, että vanhempi hiukan kuivahtanut ja kovettunut rengas kestäisi sepeliä paremmin kuin suht tuore ja notkea. Osaako joku tyrmätä teoriani tieteellisillä todisteilla? Mulla on hieman, mutta toistaiseksi tilastollisesti aivan liian vähän, empiiristä näyttöä teoriani pätevyydelle...
www.kaupinkanuunat.net
Ei mullakaan ikinä ole maastorenkailla ollut mitään ongelmaa. Mutta 28" maantie/hybridi/jne. -tyyppiset renkaat on hyvin paljon kapeampia, isommilla paineilla (esim. 6-10 bar) ja ohuempia. Leveillä renkailla (esim. 2.2" rengas on about 55mm leveä) ja niiden kanssa tyypillisillä matalilla paineilla taitaa rengas joustaa sen verran enemmän sepelillä ajettaessa, että terävätkään kivet ei välttämättä kovin helposti runkeudu renkaaseen sisään. Niin ja ne paksut nappulat antaa myös suojaa. Miinuksena tietysti, että maastopyörän nakit on hemmetin raskaat polkea teillä.
Itse olen myös valmis uskomaan tuohon. Tänä vuonna mummiksessa oli talvella ikivanhat renkaat (2000km), jotka varmasti olivat kovat. Maantiepyörässäni taasen oli useampia vuosia vanhat Contin GP:t (3000km). Kummillakaan ei rengasrikkoja sattunut. Saapa nähdä miten käy nyt, kun uudessa hybridissä on jotku uudet kiinankumit ja pakkasen puolelle mentäessä alle menee uudet Marathon Winterit.
Autonrenkaisiinkaan sepeli tunnu porautuvan. Niissäkin seos on pyörän renkaita kovempaa.
Tappajasepeli voitti taas:
Lauantain pyörätielenkillä maasturin rengas puhki ja ensiavuksi oli pakko laittaa nastat alle koko pyörä-arsenaaliin.
MCT
Kyllä minä tuossa talvirenkaita kuukausi sitten alle vääntäessä katselin että kulutuspinnassa on runsaanlaisesti tappajasepeliä. Autonrenkaassa on vain kumia niin paljon, ettei se sentin mittainen kvartsikiila ylety kuin puoliväliin. Tämä ei aiheuta käytännön ongelmaa, itse asiassa siitä syntyy vain ylimääräinen nasta renkaaseen.
Riding straight ahead in a forward fashion.
Ei noilla autoteillä ole paljoa sepeliä. Ne kun aurataan puhtaaksi ja suolataan. Sen sepelin, mitä sinne levitetään, vie liikenne mennessään.
A Gentleman will walk but never run
Sepelinkestävyys ei ole renkaan paksuudesta kiinni. NBX imee sepeliä suoraan nappulasta läpi ja puhki menee. Kyse on kai enemmän kumin laadusta (pehmeydestä). Täälläkin on mummopyörän kumit kestäneet pisimpään (ajallisesti), mutta ajokilsoihin jos vertaa niin tilanne voi olla toinen. Nyt on citysinkulassa kovamaineiset schwalben marathon plussat. Saas nähdä miten kestävät satunnaista kaupunkiajoa sepelikaudella.
Ankka riitelee - Asiat eivät
Kirjanmerkit