ElectrobikeRideSumekoTrek
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 79

Aihe: Pyörän säilytys

  1. #1
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    257

    Pyörän säilytys

    Kumpi on parempi säilytyspaikka pyörälle, jolla ajetaan ympäri vuoden?

    1) Lämmin varasto
    2) Avonainen parveke (pyörä alumiinipressun alla)

    Olen kuullut, että lämpimässä varastossa pyörä ruostuu osiin kondensoituvan kosteuden vuoksi. Toisaalta ulkona parvekkeella pressun alla oleva fillari on alttiina kosteudelle koko ajan, eikä kosteus haihdu pressun alta helposti. Ilman pressua sade piiskaa pyörän märäksi jatkuvasti, mikä sekään ei ole hyvä vaihtoehto. Miten pyörää tulisi siis oikeaoppisesti säilyttää?

  2. #2
    tuntematon Guest
    Lämmin varasto tietysti. Rungon sisälle voi vetää ruosteenestot (framesaver, etc). Ilman ruosteenestoa teräsrunko kestää vain 20 vuotta.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Noksu
    Viestit
    116
    Lämmin varasto.

    Esim. tulet töistä/ lenkiltä loskakelissä -> pyörä ulkona-> yöllä pakkasta -> huono lähteä seuraavana aamuna töihin....

  4. #4
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.552
    Mulla on vain kylmä ulkovarasto, mutta tuon talvella filon sisään sulamaan pari tuntia ennen lähtöä.
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  5. #5
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.097
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    Lämmin varasto tietysti. Rungon sisälle voi vetää ruosteenestot (framesaver, etc). Ilman ruosteenestoa teräsrunko kestää vain 20 vuotta.
    Tämä oli hyvä tietää. Pitääpä käydä kertomassa faijalle, että se mökillä 30 vuotta ulkokatoksessa ollut pyörä ei enää oikeasti ole olemassa.

    Ihan oikeasti teräsrunko kestää normaalia ulkoilmaa järjettömän kauan ilman mitään käsittelyä jos ei ihan räystään alla seisoteta. Faijan vuonna 1976 tekemä peräkärry on ollut ja on edelleen pihalla ilman mitään sääsuojaa. Ei siihen mitään ruosteenestoa laitettu putkiin.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  6. #6
    tuntematon Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Tämä oli hyvä tietää. Pitääpä käydä kertomassa faijalle, että se mökillä 30 vuotta ulkokatoksessa ollut pyörä ei enää oikeasti ole olemassa.
    Voi *****, että sarkasmi voi olla vaikea laji. Mut mäpä lasken sen sun heikkoudeksi ja porskutan vaan.


    Sen verran haluan halkoa hiuksia, että kolmasti ohennetun kolumbuksen ja viemäriputkesta rakennetun pappapyörän ruosteensieto on ihan eri luokkaa. Toisessa putken paksuus on puoli milliä ja toisessa kaksi. Ohut putki kärsii ruosteesta paljon enemmän, kuin paksu. Jos ruostuminen jonkin pyörän omistajaa huolettaa, niin voidaan varmaan olettaa rungon materiaalin olevan lähempänä tuota ohutta (ja kallista). Kiinnostaako ketään jonkun Surlyn ruostuminen?

  7. #7
    Liittynyt
    11/2005
    Viestit
    1.510
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    Sen verran haluan halkoa hiuksia, että kolmasti ohennetun kolumbuksen ja viemäriputkesta rakennetun pappapyörän ruosteensieto on ihan eri luokkaa. Toisessa putken paksuus on puoli milliä ja toisessa kaksi. Ohut putki kärsii ruosteesta paljon enemmän, kuin paksu. Jos ruostuminen jonkin pyörän omistajaa huolettaa, niin voidaan varmaan olettaa rungon materiaalin olevan lähempänä tuota ohutta (ja kallista).
    Kannattaa myös muistaa, että vesijohtoputkirauta ruostuu paljon herkemmin kuin seosteräs. Joten putkien paksuus ei ainoastaan vaikuta korroosion määrään .
    Suomen suomalainen

  8. #8
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.097
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    Voi *****, että sarkasmi voi olla vaikea laji. Mut mäpä lasken sen sun heikkoudeksi ja porskutan vaan.
    G. Pula-Ahoa lainatakseni: Kaada ittelles vaan.

    Pannaan tähän nyt meidän molempien puolesta ne sarkasmihymiöt ja ollaan sitten tyytyväisiä eikä liekitetä toisiamme.




    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tuntematon Katso viesti
    Sen verran haluan halkoa hiuksia, että kolmasti ohennetun kolumbuksen ja viemäriputkesta rakennetun pappapyörän ruosteensieto on ihan eri luokkaa. Toisessa putken paksuus on puoli milliä ja toisessa kaksi.
    Kyllähän se ruoste kaikkia teräksiä vaivaa ulkoilmassa. Itse olen ruosteenestoa suihkuttanut lähinnä kotikärryjen ja muiden sellaisten putkiin, koska ne ovat juuri sitä viemäriputkea. Kuten täällä tuli jo ilmi, niin pyörien rungot ovat pääosin siis hyvää materiaalia, kun siis puhutaan joko riittävän vanhoista ja/tai laadukkaista pyöristä. Se 30 vuotta mökillä ulkona ollut filo on muuten paljon vanhempi, eikä ole viemäriosista tehty. Marketista kymmenen vuotta sitten ostettu teräsrunkoinen "polkupyörä" olisi tuossa käsittelyssä ruostunut jo pois kokonaan vaikka olisikin framesaveria käytetty.

    Jos nyt jäi epäselväksi, niin tuo yllä oleva kappale oli sitten ns. asiaa.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  9. #9
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Turku/Pansio
    Viestit
    278
    Mitä tuo "framesaver" on?? onko se jotain autojen kotelomassan tyylistä ainetta mitä suihkutetaan pillillä helman sisään.

  10. #10
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Amadeus Katso viesti
    Mitä tuo "framesaver" on?? onko se jotain autojen kotelomassan tyylistä ainetta mitä suihkutetaan pillillä helman sisään.
    Mutta foorumillahan on jo aiemmin huomioitu että framesaverin käyttö lisää pyörän painoa ja on sitävasten myös ikävää että tämä lisäpaino on löysähkösti rungossa liikkuvaa, joten esim. putkelta ajaminen vaikeutuu merkittävästi koska sivuttaisinertia lisääntyy ja sitä joutuu kompensoimaan lihastyön lisäpanoksella -> herkkyys ja kuskin kestävyys kärsivät, lenkki jää lyhyemmäksi ja reagointikyvyn heikentyessä myös onnettomuusalttius kasvaa, eikä ole enää kivaa kenelläkään!

  11. #11
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lempäälä
    Viestit
    2.175
    Mulla on pyörä sängyn vieressä, jos saan puunattua sen oikeen puhtaaks nukun joskus se kainalossa
    Vanha mutta lihava.

  12. #12
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti znood Katso viesti
    Mulla on pyörä sängyn vieressä, jos saan puunattua sen oikeen puhtaaks nukun joskus se kainalossa
    Sama täällä, mutta tuo kainalossa nukkuminen ei onnistu. Jos näin tekisin ei fillaria enää seuravana iltana löytyisi sängyn vierestä. Toisaalta en varmaan sänkyäkään löytäisi

  13. #13
    GSoutuka Guest
    mun rakkaassa vuosia vanhassa teräsrungossa on ollut pieni ruosteläiskä jo pitkään...eipä ole onneksi levinnyt...mutta mitä tuolle voisi tehdä....

  14. #14
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GSoutuka Katso viesti
    mun rakkaassa vuosia vanhassa teräsrungossa on ollut pieni ruosteläiskä jo pitkään...eipä ole onneksi levinnyt...mutta mitä tuolle voisi tehdä....
    Kovaa ajoa.
    Emmä nyt ainakaan sinne lähe

  15. #15
    Liittynyt
    10/2004
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.706
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GSoutuka Katso viesti
    mun rakkaassa vuosia vanhassa teräsrungossa on ollut pieni ruosteläiskä jo pitkään...eipä ole onneksi levinnyt...mutta mitä tuolle voisi tehdä....
    Ja tämä liittyy threadin otsikkoon... miten?
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

  16. #16
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    322
    Itselläni ainakin lämmin eteinen toimii hyvin. Pahimmat hiekat aina sadekelin jälkeen ravistaa pois ja jos on loskaa niin pariksi tunniksi lämpimään pyöräsuojan lattiaa likaamaan.

    Kyllä se lämmin tekee hyvää, ettei sitä vettä pääse sinne pyörimään vaan haihtuu mukavati ilmaan ja tekee kuivastakin kämpästä mukavamman elää

  17. #17
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Vihti
    Viestit
    1.248
    Lämmin varasto on hyvä jos se on todella niin lämmin että pyörä kuivuu siellä. Kosteus se on joka lisää korroosiota. Pakkasessahan ei korroosiota esiinny. Kyllä tietenkin kylmä parvekekin menettelee, mutta oikeasti voi olla muutamina aamuina paikat aika jäässä ja jäykkinä. Itse pidin muutaman talven kylmässä puuliiterissä ja kyllästyin vaijereiden jatkuvaan rassaamiseen ja tein lämpimään varastoon fillarin mentevän säilytyspaikan.
    No toisaalta ei mua toi korroosio paljoa hetkuta kun talvipyörässä on hiilikuiturunko :-)
    Don't ride faster than your guardian angel can fly!


    http://pd.kuvat.fi/

  18. #18
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Uurainen
    Viestit
    0
    Omat kokemukset puhuvat kylmän ulkovaraston puolesta. Ellei pyörä ehdi kuivua kunnolla lämpimässä, vaijereihin päässyt kosteus saa ne jumintumaan pakkaseen mentäessä.
    Jos huollat ja puunaat fillariasi oikein antaumuksella, ei tämä silloin kosketa sinua.
    Hupinsa kullakin!

  19. #19
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Turku/Pansio
    Viestit
    278
    Eikä tarvitse olla edes pakkasta kun vaijerit jäätyy. Viime syksynä kun alkoi oikeasti olla kylmempää niin olin sitten edellisenä päivänä pessyt pyörää ja vaijereiden ja kuorien väliin oli mennyt vettä. Seuraavana aamuna lämpöä oli sitten jotain 5-astetta ja jos koko ajan ei käyttänyt jarruja niin tuppasivat jäätymään ja menettämään toimintansa.

  20. #20
    Liittynyt
    01/2006
    Viestit
    1.209
    Tänään kyllä tuli jätettyä fillari minne sattui. Ei paljon näkyinyt niitä jotka olsi potkinut.
    Alkaa tämä Sinnemäen ei puhu toimimaan.
    Kuluttajakin voi olla oikeassa-ainakin paikassa.

  21. #21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mikrometri Katso viesti
    Tänään kyllä tuli jätettyä fillari minne sattui. Ei paljon näkyinyt niitä jotka olsi potkinut.
    Alkaa tämä Sinnemäen ei puhu toimimaan.
    Ilmeisesti tuli kännissä tehtyä jotain muutakin?
    Emmä nyt ainakaan sinne lähe

  22. #22
    Yuuhaw Guest
    Aihetta vähän liipaten...

    Mitä mieltä olette ei-talviajossa olevan maantiefillarin talvisäilytyksestä lasitetulla parvekkeella? Menee varmasti pakkasen puolelle välillä vaikka onkin lasit, kosteutta tiivistynee osiin, jne.

  23. #23
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.142
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Yuuhaw Katso viesti
    Aihetta vähän liipaten...

    Mitä mieltä olette ei-talviajossa olevan maantiefillarin talvisäilytyksestä lasitetulla parvekkeella? Menee varmasti pakkasen puolelle välillä vaikka onkin lasit, kosteutta tiivistynee osiin, jne.
    [OT]
    Esimerkkillästä toimintaa nöösiltä Et aloittanut suoraan uutta keskustelua, vaan etsit vanhan keskustelun Tuo oli varmaan syvällä kun viimeksi heinäkuussa päivitetty. Vihreä PYÖLIÖ matkalla.......
    [/OT]

    Lasitettu parveke toimii hyvin säilytyspaikkana. Muista kuitenkin välillä käydä katsomassa, puhdistelemassa sekä hinkkaamassa, niin ei tuosta kosteudesta pitäisi olla haittaa.

    Onko se muuten totta, että homesienet kasvaa hiilikuiturunkoihin? Periaatteessa kasvuympäristö(lasitetulla parvekkeella) olisi suotuisa
    Nappulakenka muokkasi tätä : 12.10.2009 at 15.16 Syy: punaisen pyöliön saattelemana, korjaus kuutio -> pyöliö :D
    Still rides with 26er

  24. #24
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    322
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nappulakenka Katso viesti
    [OT]
    Onko se muuten totta, että homesienet kasvaa hiilikuiturunkoihin? Periaatteessa kasvuympäristö(lasitetulla parvekkeella) olisi suotuisa
    oNSE, mekanismi on sama kuin puun homehtumisessa. Se hiili se on mikä homehtuu. Leivässäkin on siten pakko olla hiiltä.
    MOT.

  25. #25
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    Uudelleenkäytetäänpäs vanhaa ketjua, jos tästä keskustelua lähtisi taas

    Eli missä säilyttää pyörää kun tämän talouden Hallitus on yksimielisessä mutta kuitenkin niin demokraattisessa ja reilussa päätöksessään tullut tulokseen että fillaria eri säilytetä sisällä. Haluttaisi kuitenkin ostaa maastopyörä, eikä kalliimpaa pyörää viitsisi pyörävajassakaan säilyttää. Asun myös maantasalla, joten patiolle kiipeäminen ei ole mikään Amerikantemppu

    Miten muut ovat ongelman ratkaiseet? Kunnon betoniporsas patiolle ja fillari sinne? Kämpän huoneet ovat kyllä niin pirun korkeita että sen voisi vaikka kattoon ripustaa pystyasentoon ilman että päätä löisi, tämänkin idean tosin Hallitus ampui alas...

  26. #26
    Liittynyt
    03/2000
    Paikkakunta
    tre
    Viestit
    625
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfake Katso viesti
    Uudelleenkäytetäänpäs vanhaa ketjua, jos tästä keskustelua lähtisi taas

    Eli missä säilyttää pyörää kun tämän talouden Hallitus on yksimielisessä mutta kuitenkin niin demokraattisessa ja reilussa päätöksessään tullut tulokseen että fillaria eri säilytetä sisällä. Haluttaisi kuitenkin ostaa maastopyörä, eikä kalliimpaa pyörää viitsisi pyörävajassakaan säilyttää. Asun myös maantasalla, joten patiolle kiipeäminen ei ole mikään Amerikantemppu

    Miten muut ovat ongelman ratkaiseet? Kunnon betoniporsas patiolle ja fillari sinne? Kämpän huoneet ovat kyllä niin pirun korkeita että sen voisi vaikka kattoon ripustaa pystyasentoon ilman että päätä löisi, tämänkin idean tosin Hallitus ampui alas...
    hallitus vaihtoon ainakin täällä meni hiljaiseksi kun kuuli rosvosta :|
    “A boo is a lot louder than a cheer.”
    - Lance Armstrong

  27. #27
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.954
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfake Katso viesti
    Uudelleenkäytetäänpäs vanhaa ketjua, jos tästä keskustelua lähtisi taas

    Eli missä säilyttää pyörää kun tämän talouden Hallitus on yksimielisessä mutta kuitenkin niin demokraattisessa ja reilussa päätöksessään tullut tulokseen että fillaria eri säilytetä sisällä. Haluttaisi kuitenkin ostaa maastopyörä, eikä kalliimpaa pyörää viitsisi pyörävajassakaan säilyttää. Asun myös maantasalla, joten patiolle kiipeäminen ei ole mikään Amerikantemppu

    Miten muut ovat ongelman ratkaiseet? Kunnon betoniporsas patiolle ja fillari sinne? Kämpän huoneet ovat kyllä niin pirun korkeita että sen voisi vaikka kattoon ripustaa pystyasentoon ilman että päätä löisi, tämänkin idean tosin Hallitus ampui alas...

    johan on paha paikka kun pyörää ei saa ottaa sisälle meillä joskus töissä oli Lalli Köyliöstä ja sillä oli tapana tyhjentää renkaat pyöristä jos joku oli tuonut ne tehtaan seinien sisälle suojaan

    kolme pyörää saunan lauteiden alla ittellä ja hyvin ne sinne mahtuu....

  28. #28
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    1.133
    hmm saunaahan voisi tietenkin harkita jos sen saisi neuvoteltua...

  29. #29
    Eroksella lienee omistusasunto tai jotain...
    En ymmärrä miten joku voi kieltää säilyttämästä pyörää sisällä asunnossa??
    Itselläni on VVO:n vuokra-asunto ja kesällä on fillarit (isännän Olmo Kurva ja mun Atala Underground) olohuoneessa ja talvella ovat omassa verkkokellarissa,sielläkin vaijereilla seinään lukittuna.
    Yleiseen pyörävarastoon niitä ei voi viedä,sillä ainakin osat katoaa varmasti.
    Nuo pikalukot on varkaan taivas,helppo hankkia varaosia...

  30. #30
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    119
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti snowfake Katso viesti
    Uudelleenkäytetäänpäs vanhaa ketjua, jos tästä keskustelua lähtisi taas

    Eli missä säilyttää pyörää kun tämän talouden Hallitus on yksimielisessä mutta kuitenkin niin demokraattisessa ja reilussa päätöksessään tullut tulokseen että fillaria eri säilytetä sisällä...

    ...Kämpän huoneet ovat kyllä niin pirun korkeita että sen voisi vaikka kattoon ripustaa pystyasentoon ilman että päätä löisi, tämänkin idean tosin Hallitus ampui alas...
    Oletko kokeillut näyttää "hallituksellesi" kuvamateriaalia hyvin toteutetuista ratkaisuista pyörän säilytykseen kotona? Olen ainakin itse oman kokemukseni kautta kokenut, että joidenkin "hallitusten" on vaikea hahmottaa miltä kokonaisuus tulisi sitten näyttämään ja eivät näin osaa todeta muuta kuin ei.

    Samoja keskusteluja olen käynyt, mutta kun viimeisen kerran vein sen siihen, että näytin muutamia malleja (kuvia ratkaisuista) siitä mitä olin tekemässä ja ilmoitin, että kokeillaan. Pistän sovitun tilan tuohon käyttöön ja teen tarvittavat remontit. Jos sitten kuitenkin tuntuu siltä, että on ruma ja epäkäytännöllinen niin otetaan sitten pois. --> näin tehtiin ja nyt tilanne on se, että fillarit siististi kotona seinällä ja puolisokin pitää niitä jopa hienoina.

    Käytännön kannalta perustelin hommaa sillä ,että koska meilläkin lapsiperheessä on hommia kotona ihan riittämiin ja ainainen poissaolo kotoa ei ole se mukavin juttu omasta/hallituksen mielestä niin pyörien olelssa sisällä ei tarvitse myöskään mennä minnekään kellariin/pajalle/tms. tekemään korjailuja vaan voin olla kotona hälytettävissä nopeasti apuihin jos tarvitsee. Ja tämä oikeasti toimii. Sanomista tulee vain siitä, että lasten vaatteet ovat mustissa tahroissa tuolta kainaloiden seudulta kun muksuja nostelee ja pitää sylissä korjailujen ohessa

    Bonuksena tuli vielä tietysti määräys "hallitukselta" siitä, että pyörä on pidettävä puhtaana = lisää luvallista speksailuaikaa harrastuksen parissa
    hyötypyöräilyn puolesta!

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •