VelosportTrekHuntteriCanyonElectrobikeVelobe
Sivu 2 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 230

Aihe: Miten polvet?

Minulla reistasi selkä aika pahasti tuossa pari kuukautta sitten. Sitten hellitti selkä, mutta kipu tuntui siirtyvän vasempaan jalkaan ja varsinkin sen ulkosyrjään.

Hieronassa olen nyt käynnyt useamman kerran ja parilla eri tyypillä ja molemmat ovat ihmetelleet miksi jalkojeni lihakset, ovat ulkosyrjästä aivan totaalisen jumissa mutta sisäsyrjässä ei juurikaan edes ole lihasta

Noita ylläolevia kuvia kun kattelin, niin ilmeisesti ongelmaani voisi auttaa Q-tehtaan kasvattaminen, eli siirtää klosseja lähemmäs kengän sisäsyrjää, jotta jalat olisi leveämmällä. Tätä harkitsin jo aikaisemmin, kun huomasin että polkiessa vasemman jalkani jalanpohjan ulkosyrjä rasittuu ja puutuu vähitelleen. Taitaa klossit tosiaan olla liian kapealla? Olenko oikeilla jäljillä?

Pakko koittaa jotain, sillä varsinkin pohkeet on todella kipeät ulkosyrjistään. Ajan siis maastossa.

Edit. Nyt kun asiaa oikein muistelee, niin vaihdoin 2007 vuonna ajokengät ja ongelmat on siitä lähtien pikkuhiljaa kasaantuneet. Muistelen myös, että aluksi klossit tuntuivat olevan vähän oudossa asennossa ja niitä uudelleen säätelinkin, mutta lopulta päätin vaan tottua hieman erilaiseen klossien asentoon kun täysin identtistä vanhoihin kenkiin verrattuna ei tuntunut millään saavan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TURISTI Katso viesti
    ...jalkojeni lihakset, ovat ulkosyrjästä aivan totaalisen jumissa mutta sisäsyrjässä ei juurikaan edes ole lihasta
    ..
    Minullekin fysioterapeutti sanoi sillai kiltisti, että sä olet tollainen jäntevä tyyppi (=sulla ei ole lihaksia )

......Q-tehtaan kasvattaminen, eli siirtää klosseja lähemmäs kengän sisäsyrjää, jotta jalat olisi leveämmällä.... Olenko oikeilla jäljillä?
    Mä olen taistellut polven kanssa jo puoltoista vuotta ja tuotakin kokeilin... ei auttanut minua. Kokeilla toki kannattaa.

Hankin Spessun ajokengät ja niihin vielä pohjalliset ja kiilat ylipronatoivalle jalalle. Tuntuis toimivan, eli siinä komppaan Kyrön Sakkea.

Pakko koittaa jotain, sillä varsinkin pohkeet on todella kipeät ulkosyrjistään.....
    Hierontaa ja venyttelyä. Kokeile päästä LPG-hoitoon jos sun paikkakunnalla on tarjolla. Pehmittää kummasti paikkoja

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sakari Kyrö Katso viesti
    Henkilökohtaisesti tein alussa sen virheen että yritin löytää sen "luonnollisen" jalkojen kulman. Istun pöydän päällä ja annoin jalkaterien roikkua rentona. Säädin klossit sen mukaan...
    Tunnustan nolona, että olin varsin tyytyväinen ja pyrin pysymään poissa turhista säätötoimenpiteistä alkuunsakin, koska arvelin sen olevan loputon tie, ja perheellisenä harrastukseen käytetty aika on muutenkin rajallinen. Lenkillä on mukavampaa nautiskella, kuin miettiä nautiskelisiko sitä ehkä enemmän, jos jalka olisi millin toisessa asennossa, tai satula puoli senttiä edempänä jne. Suurin virheeni lienee siis se, etten kipuilua ennen paljoa analysoinut jalan asentoa. Toisaalta vaikeaa on analysoida jotain, josta ei tiedä paljoakaan. Sehän taas on vain ja ainoastaan oman laiskuuteni syytä.

Kerran kun oltiin ryhmälenkillä, niin yksi vanhempi kisakuski sanoi että työnnän vaistomaisesti kantapäitä ulospäin kun vauhti nousee. Hän neuvoi ehkäisemään tämän liikkeen laittamalla kiinteät klossit (Look polkimissa mahdollista) ja aivan suoraan.
    Itselläni sama vika, ja kun polvi kipeytyi klossia säädettiin niin, että kantapää saisi vapaasti tehdä tämän liikkeen. Mutta kuten sanoin, ei siitä ollut apua. Ehkä siis tuo liikkeen ehdoton ehkäisy voisi auttaa? Pitänee tarkkailla, ja harkita polkimien vaihtoa. Täysin lukkiutuvat polkimet houkuttelevat, en tiedä osaanko korjata virheellisen noston varsinkaan väsyneenä ilman - tai kuinka pitkään menisi automatiikan opetteluun.

Pitää analysoida omaa pyöritttelyä tarkemmin, joskus kun väsyttää vähemmän kuin tänään. Hyvä kun pääsin tuulessa edes eteenpäin... Muistelinkin toisessakin ketjussa lukeneeni sun kommentin noista Spessun pohjallisista. Sopinevat SIDIn kenkiin siinä missä muihinkin? Onko jotain vinkkiä kokosuhteista?

Voinenkin vaihtaa illan leffan Body Geometry -filmien tuijotteluun. Rungon koossa ei ole valittamista, vaikka uuteenkaan ei kyllä olisi varaa. Mutta jospa saisin selville auttaisiko polkimien vaihto ja nuo pohjalliset. Olisin hurjan tyytyväinen, jos saisin kesän Alppireissulla keskittyä siihen nautiskeluun ja puhtaaseen lihaskipuun enemmän kuin polvista huolehtimiseen.

ITB-venyttelyn tärkeys on itsestäänselvyys polvivaivojen kanssa kamppailleena, samoin hyvä lihaskunto. Tosin näin kesäisin jää lihastreeni vähemmälle, kun sitä tuntuu tulevan itsestään jaloille aivan riittävästi. Tämän vuoksi ei ole polvi edestä tai sivulta kipuillutkaan vähään aikaan.

Oma polviongelmani tai ongelmapolveni syntyi siis lumilaudan kanssa leikkiessä - hypyn alastulo huolimattomasti aivan poskelleen ja polvi taipui lamppupylvästä vasten sivuttain 90 asteen kulmaan. Nivelsiteitä ei silloin voitu leikkauksessa kiristää, vaan löysättiin tasapuolisesti myös ulkosyrjältä. Hajonnut ulkokierukka poistettiin samalla. Kuitenkaan tämä kyseinen nivusvaiva ei ole aiemmin vaivannut.

Ajattelin, josko täältä löytyisi analysointiapua, kun takuulla samoja polvivaivoja on tarjolla pilvin pimein. Vaikeaa toisaalta analysoida jonkun kirjoituksen perusteella, kun tuo pyöritysliikkeen analysointi on itsellekin vaikeaa. Ehkä ennen varusteiden testailua teen juuri kuten parempi puolisko ehdotti: raahaan filon ja harjoitusvastuksen sinne söpön ortopedin luokse ja laitan hänet tekemään työnsä ja etsimään virheliikkeet ja siihen ratkaisun. Joskus vaan tuntuu, ettei ammattilaisiltakaan saa juuri sitä apua, mitä kaipaisi...

Minulla oli hankalia polvikipuja ensimmäisenä harrastusvuonna kun huonokuntoisena aloin pyöräillä suht paljon. Syy oli selvästi "liikaa liian nopeasti" -tylinen. Pyöräilyn aloittaminen kasvattaa lihasvoimia merkittävästi mutta nivelet yms eivät välttämättä ole yhtä nopeasti valmiita. Harjoittelun rauhoittaminen ja kampikierrosluvun lisääminen auttoi, mutta aikaa meni kyllä aika paljon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti wege Katso viesti
    Paljon hyviä neuvoja, pakko koettaa säätää rauhassa näidenkin oppien mukaan ja koettaa totutella kipeisiin koipiin. Lisähauskuutuksena oli tuo Sakari K:n

Voi kun olisikin niin paljon rahaa, että voisi vaihdella runkoja kunnes sopiva löytyy on entinenkin maksamatta!
    Itse asiassa siinä säästyi ihan kivasti rahaa kun myin Prinssin ja hankin tilalle tuon käytetyn Spessun rungon. Kerrankin niin että halvempi oli parempi.

Hitaasti hyvää tulee tämänkin asian suhteen. Viime viikolla alkoi taas vihloa polvia, ja pienen tarkistuksen jälkeen huomasin että satula oli valunut 2-3mm alaspäin, ja heti alkoi taas särkemään polven etuosaa, ja polkeminen tuntumaan tunnottomalta kun satulasta runnoi voimalla. Pieni korjaus satulan korkeuteen ja 5 minuuttia myöhemmin kipua ei enää ollut ja tehoja lähti enemmän.

Nyt pelottaa jokainen pieni muutos, joten kaikki mitat erittäin tarkkaan kirjattuna!

Surullinen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kokeile päästä LPG-hoitoon jos sun paikkakunnalla on tarjolla.
    No ei mulla mitään selluliittiä oo! Vai onko??

...huomasin että satula oli valunut 2-3mm alaspäin, ja heti alkoi taas särkemään polven etuosaa...
    Äijähän on kunnon kisakone kun toleranssitkin on kuin suoraan F1:stä!

Mutta joo, eilen kävin hieronnassa ja hieronnan jälkeen olo oli hyvä eikä jalkoja tai selkää särkenyt. Pidin välipäivän ja säädin vähän vasemman jalan klossia. No, tänään sitten herätessä kaikki mahdolliset paikat ihan totaalisen jumissa ja kävely taas semmosta +80vee töpöttelyä kun selkää, häntäluuta, reisiä ja pohkeita koskee. Kyynel.

Ehkä tän päivänen PH-cuppi avaa vähän paikkoja.

No ei mulla mitään selluliittiä oo! Vai onko??
    No niin no, käytetäänhän sitä mummoilla siihenkin, mutta myös lihaskireyden laukaisemiseen... kuin hierontaa, mutta enemmän tuloksia lyhyemmässä ajassa. Pyydä laittaa sitä sinne selkään kans

Ja hei, voihan sen ajatella niin, että ne vähätkin selluliitit lähtee siinä samalla

Äijähän on kunnon kisakone kun toleranssitkin on kuin suoraan F1:stä!
    Sanos muuta... Olen itsekin ihmetelly miten vaikeata homma välillä on.

Eilen kävin taas pitkästä aikaa maastolenkillä, ja kyllä sen kampien pituuseron ja q-factorin eron huomaa aika selkeästi. Oli pakko pitää kadenssit korkeina jotta paikkoja ei taas särkisi.

Nyt taas vaihtelun vuoksi polvet pärjäsivät hyvin, mutta oikea olkapää, jonka päälle kaaduin helmikuussa, oli lenkin loppua kohden ikävän vihlova. Nukkumaan mennessä asennon muuttaminen oli hankalaa kun oikean käden piti olla rentona jotta ei särkisi.

Ottaa kyllä päähän nämä kaikki pienet kolotukset ja kivut.

Seuraava projekti onkin löytää sopivat hartiaseudun venytysliikkeet, ja aloittaa yläkropan lihasten vahvistaminen.

Turistille jaksamista paranteluun!

Ei tässä mitään parannella vaan treenataan, enää kaksi viikkoa aikaa.
    Heinäkuussa sitten palautellaan ja parannellaan.

Deve Guest
    Alkaa olla vitsit vähissä täällä. En tajua miksi oikeaa polveani rupeaa särkemään lenkillä, nyt juuri tän takia pidin pari viikkoa jopa taukoa että jos selviäis mutta ei se sen paremmaksi muutu. Heti kun n. tunnin ollu pyörän päällä niin rupeaa tuntumaan.. Vasen polvi sen sijaan jaksaisi vetää niin kauan kun miehessä riittää potkua.

Nyt vedin ensimmäisen lenkin tosiaan pariin viikkoon, huimat 35 kilometriä, enempää ei pysty tällä polvella mikä risoo kun kuskissa ois voimaa enemmänkin. Voiko tuo yhden polven särkyily johtua liian alhaisesta satulasta..luulisi että tuntuis molemmissakin polvissa silloin mutta ei vaan näin ole. Pitääkö tässä alkaa olla vaan jäärä ja vetää vaikka vähän tekeekin kipeää. Ja se särky tulee tuohon tohon polven yläpuolelle.

Ei paljoa naurata kun pistäny pyörään ja välineisiin kivan summan rahaa ja nyt ei voi edes harrastaa kunnolla.
    Deve muokkasi tätä : 06.06.2009 at 18.56

Mulla auttoi jonkin verran polviongelmiin se, kun hieman tutkiskelin omaa pyöritystekniikkaani.

Huomasin alaspäin painaessani pitäväni nilkkaa hieman ojennettuna.
    Aloin pyörittämään enemmän kantapää edellä, jolloin kivut helpottivat.
    Samoin jalkojen ulkosyrjän säännöllinen venyttely on auttanut asiaan.

Olisiko kellään oikeaoppiseta pyöritystekniikasta jotain videomateriaalia, että voisi verrata omaan?

Tämä artikkeli auttoi minut vaivoistani... Ongelmista pääsin kun pistin Spessun Varus-wedge kiilat kenkiin, lisäsin q-factoria ja hankin täysin kiinteät klossit polkimiin.

Kiinteitä klosseja ei toisaalta kannata hankkia ennen kuin on täysin varma oikeasta asennosta.

http://www.bikeradar.com/fitness/art...e-part-2-17445

POLVEN TAKANA OLEVA KIPU

POLVEN EDESSÄ OLEVA KIPU

Nykyään en harrastaa mitään muuta liikuntaa kuin pyöräilyä ja polvilumpiot, jotka aikaisemmin osoittivat suoraan eteenpäin, osoittavat melko voimakkaasti ulospäin. Itse epäilen että johtuu suoraan siitä että reisien sisäpuolella olevat lihakset ovat paljon heikommat kuin ulkopuolella olevat lihakset. Sinänsä asia ei minua haittaa kun kipua ei ole, ja pyörä kulkee.
    Hyvä ketju, jota jatkan.

Minulla on esiintynyt kipua vasemman polven ulkosivussa ja taipeessa kipua tulee n. 30km jälkeen, välillä voimakkaampana, välillä heikompana. Haasteena on se että vasemman jalan/polven liikerata ei ole normaali johtuen synnynnäisestä jalan kasvuviasta. Tarkoitus on korjata vasemman jalan pyörityksen liikerataa niin ettei polveen aiheudu kireyttä, siten että kokeilen esimerkkikuvan ekaa vaihtoehtoa eli laittaa klossien asentoa pikkasen sisäänpäin. Kokeilen myös ajaa ilman vasemman jalan klossia että saan selvyyden että mihin asentoon jalka menee ns. luonnostaan. Oikean terveen jalan polvessa ei ole esiintynyt mitään vaivaa, varpaiden puutumista on ollut, mutta puutuminen on korjattavissa siirtämällä klossien paikkaa eteen tai taakse (?).

Rasituksen on syytä kasvaa melko tasaisesti, jotta polvet eivät valita. Mulla on ollut nyt ihan siinä rajoilla rupeaako oikea polvi kipeytymään. Olen saanut apua pitämällä polvet lämpiminä ja levittämällä Voltaren emulgel -tulehduskipulääkettä paikallisesti (plus tarvittaessa syömällä tulehduskipulääkettä tabletteina).

Pyöräilymäärät ja lenkkitehot ovat nousseet maaliskuun 100:sta ja huhtikuun 400:sta kilometristä aika rapsakasti toukokuun alusta lähtien (viikkokilometrit ja pisin lenkki):
    • 104 km (64 km)

• 270 km (143 km)

• 141 km (37 km)

• 373 km (138 km)

• 174 km (29 km)

• 345 km (134 km)

• 212 km (164 km)

• 486 km (211 km)
    10k-kerhon jäsen

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Deve Katso viesti
    Alkaa olla vitsit vähissä täällä. En tajua miksi oikeaa polveani rupeaa särkemään lenkillä, nyt juuri tän takia pidin pari viikkoa jopa taukoa että jos selviäis mutta ei se sen paremmaksi muutu. Heti kun n. tunnin ollu pyörän päällä niin rupeaa tuntumaan.. Vasen polvi sen sijaan jaksaisi vetää niin kauan kun miehessä riittää potkua.
    Deve, hoidathan venyttelyn hyvin? Sillä on iso merkitys. Ajoasento on syytä tarkistuttaa vaikkapa Velosportissa. Samoin polkiessa on syytä kuulostella miltä polvissa tuntuu, kun teet jaloilla työtä vähän eri tavoin (painamisen, pyörityksen ja mahdollisen vetämisen suhde). Samoin jalkaterän työasentoon on hyvä kiinnittää huomiota. Huomasin, että siirryttyäni uuteen pyörään kantapäät tuppaavat tippumaan alas ja jalkaterät jäämään ylös. Tämän korjaaminen auttoi.
    10k-kerhon jäsen

Raijkaard Guest
    Avaudun nyt joutessani, näin vapaapäivän kunniaksi. Koittakaa kestää.

Tämän harrastuksen ehkä suurin kummallisuus on mun mielestä välineiden hinnan ja niiden yhteensopivuuden epäsuhta erilaisten kehotyyppien kanssa. Fillari voi maksaa viisi kiloeuroa ja ainoa mukautus mitä siihen tehdään kuskia varten on että vaihdetaan kaupassa sentin lyhyempi stemmi. Entä hanurin leveys, kenkien sopivuus erilaisille pronaatioille jne jne? Moniko myyjä oikeasti ymmärtää niiden kamojen päälle mitä omasta hyllystä löytyy?

Mutta joo. Itse olin lopettamassa koko touhua, kun lukot ei toimineet oikein missään asennossa ja ITBt-tulehtui ja ukkoa vitutti. No, vaihdoin flätit polkimet maantiepyörään ja aloin seuraamaan jalkojen luonnollista liikettä. Huomasin, että omat jalat ja asento kärsii tietynlaisesta sivutuuliefektistä, eli mulla ns. tuulee koko ajan navakasti oikealta. Oikean jalan Q-faktori on pienempi kuin vasemman. Lopulta myös kengät kuluivat puhki jalkaterien ulkosyrjistä, eli jalkaterät ovat taipuvaisia kääntymään ulospäin. Ja vaikka satula näköttää luotilankojen mukaan oikeassa kohtaa, niin silti jalka haluaa mennä hieman päkiöitä pidemmälle suhteessa poljinakseliin. Percekin tuntui puutuvan yli 50 km lenkeillä.

Internetin ihmemaasta löysin Spessun kenollaan olevat popot ja tavan jopa mitata hanuriluita satulaa varten. Speedplayn polkimet klosseineen olen yrittänyt rukata siihen samaan asentoon jossa jalat oli fläteillä. Polvilinjat menevät nyt aika suoraan, sivutuulta pitää vielä vähän säätää, mutta aika lähellä hyvää ollaan jo. Ensimmäistä kertaa olen ajanut keväällä tonnin ilman tulehtumisia ja ajonestävää kipua, hanurikaan ei oireile ennen satasta, jonka lasken huonon kestävyyden syyksi. Innostus on palannut.

Summa summarum: joskus pitää ottaa reilusti askel taaksepäin ja miettiä omaa kroppaa ja hankkimiaan välineitä. Omalla kohdalla loputon klossien paikan haku sokkona, kivun analysoinnin mukaan ei vain toiminut, koska muuttujia oli liikaa. Halvimmaksihan tämä kaikki tulisi, jos siellä asiantuntevassa kaupassa olisi joku joka tajuaisi myymiensä varusteiden ja kuskin anatomian päälle jotain, mutta ainakaan toistaiseksi ei taida Suomesta löytyä..? Kuka uskaltaa korjata potin?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raijkaard Katso viesti
    ...kuskin anatomian päälle jotain, mutta ainakaan toistaiseksi ei taida Suomesta löytyä..? Kuka uskaltaa korjata potin?
    Joku mainosti tätä tuolla toisessa polvitopicissa...

Raijkaard Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Joku mainosti tätä tuolla toisessa polvitopicissa...
    Aaaa! Kiitokset!

Kerro sitten kuinka kävi

Jospa itkisin tännekin:
    magneettikuvien perusteella polvestani oli rikki vain sisäkierukka. Ennen leikkausta ortopedi väänteli jalkaa ja oli sitä mieltä, että eturistisidekin on hajalla. Ja niinhän se sitten oli, samoin kuin toinenkin kierukka. Ristisidettä ei korjattu sillä vakuutusyhtiön maksusitoomus oli vain kierukkakorjaukseen. Nyt olen sitten reilut kolme viikkoa toipunut tästä operaatiosta ja päähän mahtuu vain yksi asia - ristiside. Miten ihmeessä se siinä laiturilta jäälle hypyssä hajosi ja miten ihmeessä se ei muka magneetissa näkynyt
    Olen sentään saanut ajaa matalalla vastuksella pyöräteitä - täysjousto tuntuu olevan oiva kuntopyörä...

Ristisiteen korjaus mietityttää, kannattaako se korjauttaa täällä vai lähteä paljon urheilijoita korjanneelle ortopedille Helsinkiin??? Huoh, ei mäenlaskua ensi talvena

Howdy how,

Rikoin vuodenvaihteessa polveni Alpeilla, joka leikattiin heti kun pääsin takaisin Suomeen. Polven kierukkaan oli tullut suuria repeämiä joten sisempi kierukka (mediaali meniski) poistettiin tähystyksessä. Ortonilla operaation tehnyt kirurgi ei puhunut minulle oikeastaan mitään leikkauksen jälkeen joten epäilin että mitään hätää ei ole jatkon kannalta. Kevään mittaan polvi on kipeytynyt pienestäkin liikunnasta ja olen ihmetellyt mikä siinä on vikana. Olen kivun vuoksi käynyt haastattelemassa muutamaa ortopedia jotka sanoivat minulle että koska polven nivelpintoja suojaavaa kierukkaa ei ole lainkaan tallella tulevat polven nivelpinnat tuhoutumaan muutamassa vuodessa jos jatkan sen rasitusta. Tilanne olisi kuulemma ihan kohtuullinen jos kierukkaa olisi jäänyt edes 50% jäljelle mutta mulla poistettiin koko kierukka josta syystä ennuste on niin huono. Ortopedien mukaan en saa enää tehdä mitään polvea rasittavaa urheilua koska polvi menee vain päivä päivältä pahemmaksi eikä sitä voi korjata nykylääketieteen avuin. Mulle tulee vääjäämättä nivelrikko jonka takia minun pitää suojella polvea rasitukselta ja pitkittää tekonivelen asentamista. Ortopedit suosittelivat minulle ainoastaan vesijuoksua, uintia, melontaa ja kevyttä pyöräilyä sekä murtomaahiihtoa talvella. Olen huomannut että röykyttävä maastofillarointi on kierukattomalle polvelle aika rajua koska siinä tulee niin paljon vääntöjä ja iskuja. Tasaisella pinnalla fillarointi ei satu polveen lähellekään yhtä paljon.

Varsinainen kysymykseni on että miten teidän muiden polvet ovat kestäneet sporttista maasto-, ja maantiepyöräilyä ilman nivelkierukkaa? Oletteko keksineet jotain kikkoja millä vahvistaa lihaksia? Kannattaisiko minun yrittää muuttaa jotenkin jalkaterän asentoa esimerkiksi tuomalla painetta enemmän polven ulkosyrjälle?

Kiitoksia vinkeistä ja tsemppiä kaikille polvileikkauksien jälkeiseen kuntoutukseen!

Alla muutama liike jolla polvea ympäröiviä lihaksia voi vahvistaa ennen leikkausta ja sen jälkeen.

Jatkoa vielä edelliseeen. Oletteko kuulleet kokemuksia nivelkierukan korjaamisesta siirteellä? Näitä leikkauksia on tehty jo 4000 ja tulokset Suomessa ja Maailmalla ovat olleet lupaavia. Käytännössä ortopedi korvaa tähystyksessä rikkinäisen kierukan luovuttajalta saadulla ja ehjällä kierukalla. Yritän hakea jotain tietoa kyseisestä operaatiosta mutta jostain syystä en löydä yhtään artikkelia Suomesta. Perustietoa nivelkierukan korjauksesta siirteellä löytyy täältä muun muassa -> http://www.meniscustransplantation.org ja täältä http://www.stoneclinic.com/meniscuslinkspage .

Olen keskustellut ainakin Lauri Pasasen Destrasta ja Urho Väätäisen Kuopiosta kanssa ja he ovat tehneet lukuisia korjauksia siirteellä. Vanhimmat kierukan siirre leikkaukset on tehty onnistuneesti jo 20-vuotta sitten.

Alla olevassa kuvassa näkyy miten siirre kiinnitetään polven sisään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kenaattori Katso viesti
    Hyvä ketju, jota jatkan.

Minulla on esiintynyt kipua vasemman polven ulkosivussa ja taipeessa kipua tulee n. 30km jälkeen, välillä voimakkaampana, välillä heikompana. Haasteena on se että vasemman jalan/polven liikerata ei ole normaali johtuen synnynnäisestä jalan kasvuviasta. Tarkoitus on korjata vasemman jalan pyörityksen liikerataa niin ettei polveen aiheudu kireyttä, siten että kokeilen esimerkkikuvan ekaa vaihtoehtoa eli laittaa klossien asentoa pikkasen sisäänpäin. Kokeilen myös ajaa ilman vasemman jalan klossia että saan selvyyden että mihin asentoon jalka menee ns. luonnostaan. Oikean terveen jalan polvessa ei ole esiintynyt mitään vaivaa, varpaiden puutumista on ollut, mutta puutuminen on korjattavissa siirtämällä klossien paikkaa eteen tai taakse (?).
    Itsellä samantapaista kipua esiintyy oikean polven takana ulkoreunassa, juurikin 30-40 km paikkeilla. Ilman lukkokenkiä tätä ongelmaa ei koskaan esiintynyt, joten täytyy yrittää säätää palikoita näiden aiemmin mainittujen vinkkien avulla josko ongelma poistuisi.

Armeija-aikana todettiin vasemmassa polvessani tämä "juoksijan polvi" -ilmiö, muttei siitä ole ollut niin paljoa haittaa pyöräillessä kuin luulin.

Terde Guest
    Itsellä kanssa vasen polvi kipeytynyt lumpion yläpuolelta. Kun ostin pyörän meni ensimmäinen kuukausi ilman mitään vaivoja. Kun ajoin kahtena perättäisenä päivän 105km ja 110km pyörän ollessa lastattuna teltalla ja muulla retkikamalla kipeytyi polvi. Kahden viikon levon jälkeen tuntui hyvältä mutta sittemmin kipu on kyllä löytänyt tiensä takaisin. Matkat ovat olleet lyhyitä 30 - 50 km eikä ajon aikana ole juurikaan mitään tuntunut, vasta lenkin loputtua.

Liekö sitten säätöjen haku klosseista paras vaihtoehto. Jonkin verran niitä jo siirrellyt ja hakenut satulalle oikeaa korkeutta.

Tänään huomasin erinomaiseksi avuksi lämmön polviin. Ajelin aamusella töihin succikset jalassa ja kipu oli huomattavasti pienempi kuin aikaisemmin, lähes olematonta. Siinä ainakin pieni ratkaisu ennen kuin varsinainen vika löytyy.

Voiko tuo satulan korkeus / ajoasento vaikuttaa paljonkin tuohon kipuun? Polkiessa jalat pyörivät hyvin ja liike on tasainen eli jaat eivät heilu sivulta toiselle vaan ovat suorassa. Kun tuli joku aika sitten ajettua pyörä kotiin huollosta normikengillä kipu oli huomattava ja satual tuntui korkealta. Seuraavana päivänä pyöräilykenkien kanssa korkeus oli sitten taasen se juuri oikea. Hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa, mutta on vaan pakko ajaa kun se on niin hauskaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Terde Katso viesti
    Voiko tuo satulan korkeus / ajoasento vaikuttaa paljonkin tuohon kipuun? ...
    No se nimenomaan vaikuttaa. Ehkä kaikkein eniten. Voi olla milleistä kiinni. Ja kannattaa tosiaan pitää ne polvet myös lämpimänä.

..normikengillä kipu oli huomattava ja satual tuntui korkealta. Seuraavana päivänä pyöräilykenkien kanssa korkeus oli sitten taasen se juuri oikea...
    No eipä ihme, normikengissä matalampi pohja.

Vastaus otsikkoon: huonosti
    Toukokuun lopussa tehdyn kierukoitten siistimisoperaation jälkeen oli ohje tehdä kaikkea ja katsoa, kestääkö lähes kokonaan katkennut eturistiside - ei kestä. Olen menossa viikon päästä korjaukseen Diacoriin. Ainoa lohtu tässä on se, että veitsimies varmasti osaa hommansa ja lupasi "korjata kaiken mitä on toukokuun jälkeen hajonnut" ...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha74 Katso viesti
    Jatkoa vielä edelliseeen. Oletteko kuulleet kokemuksia nivelkierukan korjaamisesta siirteellä? Näitä leikkauksia on tehty jo 4000 ja tulokset Suomessa ja Maailmalla ovat olleet lupaavia. Käytännössä ortopedi korvaa tähystyksessä rikkinäisen kierukan luovuttajalta saadulla ja ehjällä kierukalla. Yritän hakea jotain tietoa kyseisestä operaatiosta mutta jostain syystä en löydä yhtään artikkelia Suomesta. Perustietoa nivelkierukan korjauksesta siirteellä löytyy täältä muun muassa -> http://www.meniscustransplantation.org ja täältä http://www.stoneclinic.com/meniscuslinkspage .

Olen keskustellut ainakin Lauri Pasasen Destrasta ja Urho Väätäisen Kuopiosta kanssa ja he ovat tehneet lukuisia korjauksia siirteellä. Vanhimmat kierukan siirre leikkaukset on tehty onnistuneesti jo 20-vuotta sitten.

Alla olevassa kuvassa näkyy miten siirre kiinnitetään polven sisään.

Aika mielenkiintoista..saisikohan salibandypelaaja uuden kierukan vanhan tilalle?
    Nooblar
    Hakuna Matata

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Raggari Katso viesti
    Aika mielenkiintoista..saisikohan salibandypelaaja uuden kierukan vanhan tilalle?
    Kyllä saisi. Mitä sun polvikierukalle on tapahtunut?

Tuossa siirre leikkauksessa pyritään siihen että potilas voi palata entiseen aktiiviseen elämäänsä ja että nivelpinnat ovat kierukoiden suojaamat. Muun muassa Dextrassa tehdään polvikierukan siirteitä. Selvitän juuri vakuutusyhtiöltä on minun mahdollista saada omaa leikkaustani matkavakuutuksen piikkiin. Mulla on kierukka poistettu oikeastaan kokonaan että saan nivelrikon jos siirrettä ei tehdä.

Moikka,

Olen ihmetellyt ja selvitellyt miksi toisille potilaille polvikierukan poiston aiheuttaa erittäin kipeän polven ja toisille taas ei. Oma polveni on jäänyt kierukan poiston jälkeen niin kipeäksi ettei sillä pysty enää edes kävelemään ja jäin aikalailla rammaksi.

Löysin muutaman tutkimuksen joissa todettiin että noin 80% potilaista ovat täysin oireettomia kierukan poiston jälkeen ja jäljellä jäävä 20% aiheuttaa kovaa kipua. Muutamassa artikkelissa käsiteltiin hoitokeinona osteotomiaa polvikierukan poiston jälkeen jolla pyritään parantamaan polven rasituskulmaa suoremmaksi ja sille puolelle jossa kierukka on vielä ehjä. Pyysin viime viikolla ottamaan kipeästä polvestani rasitus sekä akseli röntgenit. Kuvista selvisi että polven sisemmän puolen (mediaali meniski) nivelrako on selvästi kaventunut ja aiheuttaa kivun.

Onko jollekin täällä tehty osteotomia? Onko teillä ollut osteotomiasta hyötyä? Käytännössä osteotomiassa sääriluuni katkaistaan ja luudutetaan uudelleen sellaiseen asentoon että painoa tulee enemmän polven ulkosyrjälle (lateraali meniski). Aika hurja toimenpide mutta jos saisin sillä edes vähän kipua helpotettua niin operaatio olisi kannattaisi tehdä. Onkohan joku täällä perehtynyt jalan akselikulmiin?

Alla röntgen kuvat jotka aukeavat isompana niitä klikkaamalla.

Kaventunut nivelrako

Jalan akselikulma

Ajattelin kysäistä täältä kokeneemmilta, jotta mikä meni väärin. Kävin eilen 50km lenkin, joka ei ole mikään erityisen pitkä tai mitään, ihan tavallinen vähän pidempi lenkki. Vastatuuli oli puolet matkasta kova ja sivuttainen. Sen tähden vauhti oli hidasta ja meno raskasta. Takaisin oli kivampi ajella, sai kirittyä menetetyn ajan tehokkaasti myötätuuleen. Poljin koko matkan kolmella pienimmällä vaihteella ja korkealla kadenssilla a) mennessä, koska vastatuuli oli niin kova b) tullessa, tottuakseni nopeampaan pyöritykseen.

Tänä aamuna heräsin ennen herätyskelloa ja huomasin että oikea polvi on kipeä. Se on kipeä polvilumpion sisäsyrjän yläkulmasta, vähän sieltä lumpion "sisältä". Kipu heijastuu noin 15cm matkan ylöspäin reiteen. Ei se mitenkään järisyttävän kipeä ole, mutta sen verran kipeä että en saanut enää unta uudestaan ja en uskalla työmatkapyöräillä kuten suunnittelin(30km suuntaansa). Olis ollu niin nätti ilma ja kaikkee.. Tuskin kipu pyöräilyä estäisi, mutta en usko että se nopeuttaisi paranemista lainkaan.

Mitä tein väärin? Mitä voin tehdä ettei sama toistu? (ei se kerrasta hajoa, mutta jos kovin monesti toistuu niin voi kehittyä rasitusvamma. välttelen sitä viimeiseen asti.)
    Muoks. Se onkin vähän kipeämpi kuin luulin.. Liikkuminen sattuu, ojentaminen sattuu. Tänään pitäis olla päivä ulkohommissa. Siinä ja siinä onko saikkupäivä, vai buranapäivä.
    kivitatti muokkasi tätä : 10.09.2010 at 09.26
    All it takes is all you've got.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kivitatti Katso viesti
    Ajattelin kysäistä täältä kokeneemmilta, jotta mikä meni väärin. Kävin eilen 50km lenkin, joka ei ole mikään erityisen pitkä tai mitään, ihan tavallinen vähän pidempi lenkki. Vastatuuli oli puolet matkasta kova ja sivuttainen. Sen tähden vauhti oli hidasta ja meno raskasta. Takaisin oli kivampi ajella, sai kirittyä menetetyn ajan tehokkaasti myötätuuleen. Poljin koko matkan kolmella pienimmällä vaihteella ja korkealla kadenssilla a) mennessä, koska vastatuuli oli niin kova b) tullessa, tottuakseni nopeampaan pyöritykseen.

Tänä aamuna heräsin ennen herätyskelloa ja huomasin että oikea polvi on kipeä. Se on kipeä polvilumpion sisäsyrjän yläkulmasta, vähän sieltä lumpion "sisältä". Kipu heijastuu noin 15cm matkan ylöspäin reiteen. Ei se mitenkään järisyttävän kipeä ole, mutta sen verran kipeä että en saanut enää unta uudestaan ja en uskalla työmatkapyöräillä kuten suunnittelin(30km suuntaansa). Olis ollu niin nätti ilma ja kaikkee.. Tuskin kipu pyöräilyä estäisi, mutta en usko että se nopeuttaisi paranemista lainkaan.

Mitä tein väärin? Mitä voin tehdä ettei sama toistu? (ei se kerrasta hajoa, mutta jos kovin monesti toistuu niin voi kehittyä rasitusvamma. välttelen sitä viimeiseen asti.)
    Muoks. Se onkin vähän kipeämpi kuin luulin.. Liikkuminen sattuu, ojentaminen sattuu. Tänään pitäis olla päivä ulkohommissa. Siinä ja siinä onko saikkupäivä, vai buranapäivä.
    Minulle iski keväällä lumien sulattua samanlainen vaiva kun kävin muutaman pitemmän lenkin polkemassa. Alkuun en vaivasta välittänyt mut kipu paheni ja pitkittyi pyöräilystä sen verta nopeasti et piti alkaa selvitellä syytä ja aiheuttaja oli niinkin yksinkertainen kuin satulan väärä asento (minulle). Oli muistaakseni hieman kallellaan eteen.

Pistin satulan vaateriin ja lepäilin viikonlopun niin nyt on saanut vaivatta ainakin toistaiseksi polkea.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •