Minkälaisilla peleillä ajettiin tahkolla 60km kärjessä ja yleensä kärkiukkelit? jäykkäperällä vai täpöjoustoilla?
Huipputapahtuma kaikkaan, aika parani puoli tuntia 45 matkalla joten ens vuonna 60 matkalle. Kiitokset järjestäjille! Ruokaa riitti vielä puolen päivän jälkeen riittävästi ja oli hyvää!
Näinhän se on. Viestistäni puuttui tämä kuuluisa
-hymiö. Odotin jopa pahempaa. Sinänsä kantaminen ja työntäminen sopi minulle, koska silloin kuljin samaa vauhtia kuin muutkin samaa hommaa tekevät. Ajaessa jäin, lukuun ottamatta niitä maantiepätkiä, joissa minänkin pääsin pätemään.
Suosittelen Tahkoa kyllä muille, mutta itselleni yksi kerta riitti. Sen verran tuuria oli kaatumisissani tällä kertaa, etten onneani halua liikaa koetella.
Tankkausta on suoritettu näemmä perinteisin menetelmin ja hyvinhän se 180 km:n retkeily sitten menikin.
Mahtaakohan jossain olla 08 vuoden kuvia?
Tahkomtb:n sivuilla ei montaa ole, kait niitä kuvia joku on ottannu?
www.mckramppi.com
Pahoittelen, sekoitin topicin, kun kerta tuosta tän vuoden Tahkosta oli kaksi topicia.
Tahko MTB 2008 / Tahko Road 2008
Tässä linkit, nopeasti poimittuna:
Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.
Morjens,
pyöräilynoviisina tiedustelisin arvon harrastusväeltä, että millaisilla treenimäärillä ensi kesän Tahkolle uskaltaa lähteä? Tai siis lähden kyllä joka tapauksessa, mutta tavoitteena olisi päästä kunnialla maaliin, eikä edes ihan viimeisten joukossa.
Millaisia harjoitus/kuntoohjelmia pidätte yllä, ja millaisia aikoja olette Tahkonneet?
Nyt on pyörän hankinnasta kuukausi, ja ajokilometrejä takana 750. Viikonloput on menny mökkeillessä, joten pidemmät etapit on vielä kokeilematta, arkipäiväkilometrit vaihtelee 30-50 kilometrin välillä.
Jalat tuntuu toisinaan vähän tukkoisilta, mutta henki kulkee ja mieli on sangen iloinen :-)
Harjoittelu on ollut pääasiassa hiekkatietä (työmatkat ajan kanssa), mutta jonkun verran teknistä polkua ja nousu+laskusessioita Paloheinässä.
Mitä muuta kannattaisi huomioida harjoittelussa?
hyviä kelejä,
Jon
Itse olen päässyt nyt kahtena vuotena alla 4h seuraavanlaisella reseptillä.
Talvella hiihdän pk vauhtisia lenkkejä. Kestollisesti 1-2h. Ajan pyörällä vain työmatkan. Joskus jos hyvä sää sattuu olemaan niin talvella max 1h lenkkiä.
Kevättä ja Tahkoa kohden pyrin ajamaan väh. 2krt/viikossa n.2-4h lenkkejä. Viikothan voi jakaa eri alueisiin (pk, vauhti, tekniikka, yms.), mutta tietäähän sen kun pääsee kesälaitumille,niin syke väkisinkin nousee repiessä.
n.1kk ennen tahkoa pyrin ajamaan yhden ns. esikisan. Joko maracupista taikka sitten lenkkipoluilla kaverin kanssa.
HUOM! Tämä toimii tälläisellä harrastajalla, joka tahkolla ei tavoittele kärkisijoja. Ainut tavoite on ollut alittaa tuo 4h raja.
Sitten on olemassa niitä huippuja, joitten reeni ohjelmat tulet varmaan vielä täällä näkemään..![]()
On olemassa miesten työt ja yhteiset työt...
Kiitos, ihan täydellinen vastaus!
Kärkisijat voin varmastikin tässä elämässä unohtaa, mut yritän ettiä itelleni mahollisimman kovaa tavotetta ja kartoittaa vähän että mitä sen saavuttamiseksi vaaditaan.
Hiihto olisi mahtavaa talvitreeniä, mutta täällä kehä ykkösen sisäpuolella hiihtokelejä on enää isovanhempien saduissa :-(
Esikisa-ajatus on mainio, täytyypä tutkia kalentereita heti kun ensi vuoden päiviä sinne ilmaantuu.
Toimivaksi todettu alustus treeni tahkoa varten on ollut mtbSeikkailu. Tosin mtbSeikkailun jäljiltä on ainakin ilmoittauduttava vähintäin 120 matkalle ... 99% mtbSeikkailuun osallistuneista myös ajaa sen tai enemmän ...
Meille jotka kulkevat omia polkujaan
-- mtbSeikkailu 2016 --
toimivaksi havaittu se, että joka vuosi aloitetaan huhtikuun alussa ajamaan 15-20 tuntia viikossa ja tätä jatketaan koko kesän lokakuuhun saakka, talvella voi juoda olutta ... tällä tapaa 4h alittuu helposti, 3:30 ei onnistunut nesteytysongelmien takia
no ok .. otetaas tosissaansun pitää pystyä ajamaan 60km-100km lenkki sellain että jalat eivät kramppaa heti alkuunsa... toki vauhtihan sen määrää, mutta ei sielä loputtomiin voi 60km:lläkään olla vaikka joku sitäkin yrittänyt onnistumatta
Vanha mutta lihava.
znood, et kai vaan viittaa siihen että kesällä ei voisi juoda olutta!1!11+??? Oon aina pitäny touko-elokuuta hyvänä nestetankkaussesonkina, talvella pahimpia puutostiloja voi korvata viskeillä ja rommeilla :-)
Tota satasta oon ajatellu sellasena rajana, et jos sen jaksais ajaa "kovaa", niin 60 vois mennä "täysii". Voi olla vaan et vuoden treeni ei tuo ihan tollasia resursseja, mut jos satanenen menis "kelpo vauhtia" ni ehkä 60 menis "kovaa".
Jos tunnin, tai vähän yli, jaksaa ajaa täysii ja ylämäet jaksaa pyörittää kovalla kandenssilla ylös, niin kyllä se alle 4h menee sen kummempia treenaamatta.
3,5h on jo tiukka, mutta pienellä treenillä ei mahdoton. Tuossahan on kuitenkin vähintään 50% hiekkatietä ja ekat 20km menee alle tuntiin, joten jos vaan pystyy hiekkateillä vetämään hyvässä junassa semmosta kolmeekyppii ja siellä takasuoralla neljää kymppii, niin eihän siellä maastossa tartte ees yrittää ajaa
Nojoo. Mie ajan vaan netissä, ei tuu ees hiki.
Osallistu marathon cup sarjaan ja kierrät niitä kisoja, niin voit unohtaa koko Tahkon. Moni ajaja tekee sen virheen, että käy vain Tahkolla. Kun kokemusta ei ole, niin sitten tulee ketjuongelmia ja rengasrikkoja. Sitten taas vuosi odotellaan ja tarpeellista kokemusta ei kartu.
Ei vanhuus viisasta, vauhti vaan hidastuu.
Ennen tahkoa kannattaa ajaa muutama 4-5 h lenkki, jotta oppii jakamaan omat voimat. Ja myös väsyneenä ajamista kannattaa harjoitella (onnistuu samoilla lenkeillä). Maracupin tms. kisat toimivat myös, tai sitten 24 tunnin ajo.
Pari pitkää treenilenkkiä myös vahvistaa itseluottamusta, että tietää pystyvänsä ajamaan muutaman tunnin joka tapauksessa. Mutta kannattaa muistaa että Tahkon nousut ovat aika kovia.
Turistin kommenttiin en voi yhtyä tai sitten en vain tunnistanut tuosta postauksesta ironiaaAlkujaan tämän lähetti Turisti
Kuka tahansa jaksaa ajaa omiin voimiinsa nähden tunnin "täysiä", mutta harvempi kolmea-neljää tuntia esim. ilman kramppeja... paitsi tietysti jos on pohjakunto reilassa. Tarkoitinkin tässä ns. perustalliaista joka ei ole tehnyt esim. vähään aikaan mitään sen kummempaa pitkäaikaista liikuntaa. Ei tuo Tahkon 60 km ole missään nimessä helppo. Kun loppuaika alkaa hipoa viittä-kuutta tuntia, tulee selkä edellä vastaan kymmeniä täysin väsähtäneitä kuskeja!
Ja pyörän pitää olla myös reilassa. Mitään kummempaa muutosta ei kannata tehdä juuri ennen Tahkoa, mieluummin kaksi viikkoa ennen laittaa pyörän tiptop-kuntoon ja ajaa uudet osat sisään ja säätää toiminnan kohdilleen.
Eka vuosi kannattaa lähteä siltä pohjalta että ajaa vain läpi, ilman aikarajaa.
Alle 7h pitäisi mennä joka tapauksessa, jos on vähän harjoitellut.
Alle 6h menee jos mitään pahempaa ongelmaa ei tapahdu.
Alle 5h saa ajaa tosissaan.
Alle 4h on varattu ajokoirille.
Noh noh, eipäs viisastella! Kyllä Tahko on aina reissunsa väärti.
Voihan niitä ajella molempia, käy siellä martta-cupissa purkamassa niitä suorituspaineita, niin Tahkolla voi sitten keskittyä siihen "nautiskeluun" ja vohveleiden syöntiin.
Itse ajelen / hiihtelen määrällisesti samanlailla tuon Cujon kanssa, mutta meikeläiselle viiden tunnin alituskin ottaa koville. Meillä taitaa lähtötilanne olla hiukan toisenlainen...
XT-vaihtajia vuodesta -95, ja nyt foorumitauolla.
No, ehkä oma tarkoitukseni oli "hieman" kärjistäen purkaa Tahkon historiasta johtuvaa huippuvaativan reitin kuvaa. Ei se enää oo semmosta mutapainia ja selviytymistaistelua kuin joskus muutami vuosia sitten vielä oli. Ihan normi marahan se alkaa olemaan, pari pahempaa paikkaa ja tiukkoja ylämäkiä, mutta silti se 50% hiekkatietä.
Monet myös puhuu harjoittelevansa 7-15h viikossa, ajavansa hirveitä kilsamääriä ja pelkäävänsä etteivät selviä Tahkosta hengissä, noilla määrillä luulis menevän heittämällä alle nelosen. Tiedä sitten. Pitää varmaan itekki ruveta pitämään sykemittaria koirankusetus kävelyillä ja muissa "ei-treeni" liikuntasessioissa päällä, niin pääsen ehkä sen 2-3 kertaa vuodessa siihen +10h viikkotunti määrään...
Tietysti pyörää on tullut sotkettua monta vuotta ja hölkännytkin oon välillä, mutta ei se oma kunto kyllä mikään kova ole ja silti alle nelosen meni.
Viime vuonna kolme nimeltä mainitsematonta naista lähti 60km matkalle, he olivat ajaneet ehkä juuri ja juuri sen 10h (yhteenlaskettu kaikkien kolmen tunnit) maastoajoa enne Tahkoa ja kaikki pääsivät maaliin ja muistaakseni vielä 7-8h ajassa. Tänä vuonna vetivät uudellee, mutta taisivat treenata vielä vähemmän ennen Tahkoa, joten omissa silmissä Tahkon vaativuus on nopeudeiden kuskien ja pitkänmatkalaisten suusta kuultuna ihan oikeutettu kommentti, mutta jos sen ajelee vaikka 5-6h aikaa, niin eipä siinä mitään ihmeitä tarvita...
...mut tosiaan, mä ajan pääasiassa vaan virtuaalisesti netissä, joten ei mun horinoita kannata sen kummemmin välittää.
Mutta turha on jättää Tahkoa (suomen parasta pyöräilytapahtumaa) väliin sen takia, että pelkää ettei pääse maaliin, siis jos kuitenkin ihan harrastaa maastopyöräilyä...
10 vuoden tauon jälkeen ostin keväällä pyörän ja ennen Tahkoa kävin ehkä viis kertaa polkemassa n. parin tunnin lenkin. Ja sitten tahkoamaan. Aikaahan meni 6h, joista 1h merisuolaa syödessä taukopaikoilla, kun reidet oli jökissä 23 km -> 38 km. Mukana oli vielä kaveri, kellä yhtä runsas treenaus takana ilman minkäänlaista kokemusta teknisestä maastosta.
Nooh, maaliin päästiin kuitenkin ja positiivinen fiilis kyllä jäi!! Sen voi kyllä sanoo, että jos vähän treenais niin ens vuonna pystys jo ehkä nauttiinkin lenkistä.
Kattelin omasta treenikalenterista että huhti-touko-kesäkuussa tuli noin 29.5tuntia / 15 lenkkiä fillarin päällä.
Kesäkuussa tuli selkästi vähemmän kuin kevätkuukausina. mtb lenkkejen lisäksi on tullut, juostua,uitua ja salilla käytyä.
Tahko oli 80.s treenipäivä tänä vuonna.
Tällä pääsin reilun 5 tunnin aikaan jäykkäperäisellä, tosin pieniä ongelmia oli reitillä, tavoite oli 4.30 aika.
Suuren kiitoksen lähetän muutamalle kaverille, joitten kanssa saan välillä lenkkejä ajella. Nämä heput ovat sijoittuneet niin maracupissa, kuin tahkollakin (60Km) poikkeuksetta kympin sakkiin. Eli joskus on hyvä ajaa kovempien sällien kanssa ja käydä "kuolemassa" lenkillä. Harvemmin tulee yksin niin kovasti ajettua.
Menopelistä sen verta, että jäykkäperä ollut molemmissa 4h alituksissa alla. Selän se saa jumiin, mut kun ajelee seisaalteen mahdollisimman paljon niin sitäkin voi karttaa.
On olemassa miesten työt ja yhteiset työt...
Kirjanmerkit