Jahas, kukaan ei ole vielä ehtinyt speksata, joten: tuvalta lähtö tasan klo 10:10, matkaa 200 km uuttamaata tampaten, keskari 28.
Jahas, kukaan ei ole vielä ehtinyt speksata, joten: tuvalta lähtö tasan klo 10:10, matkaa 200 km uuttamaata tampaten, keskari 28.
Olipa hieno lenkki! Kiitoksia Jari, Jan ja Teemu - olen pahoillani että roikkuin perässä koko ajan, tavoitteena oli pysyä joukossa, onnistui paitsi kertaa tai kahtaKilometriä tuli vähemmän, joka oli minulle varsin hyvä kun ehdin myös kotiasioihin, mutta keskarina 31.0 km/h GPSin mukaan.
Ainoat kuvat jaksoin tehdä kun rengas rikkoi (muina aikoina pystyin vain hengittämään):
![]()
Ja reitti (kuvana):
![]()
Ja minä kun olin päivällä bongaavinani Jarin tulossa Ikkalasta Karkkilan suuntaan noin klo 14 aikoihin? Taisi olla sittenkin joku muu? Itse olin liikkeellä autolla![]()
Joo, kyllä se mä varmaan olin. Jaettiin Lohjalla kahvitauon jälkeen porukka kahtia, eli minä jatkoin vielä pois päin kotoa kun olin suunnitellut pitempää lenkkiä. 200 km ja 7 tuntia tuli täyteen.
Vähän erikoinen juttu muuten tuo rengasrikko. En ole ennen saanut snakebiteä maantierenkaaseen. Aamulla laitoin renkaaseen painetta 7.5 baaria. Ehkä olisi pitänyt laittaa 8 kun aamupaino oli kolme kiloa enemmän kuin viime lenkillä. Konstantin epäili että ehkä renkaassa on toinenkin reikä joka on ensin tyhjentänyt rengasta. Pelkäsin että rengas menee uudestaan kun en löytänyt piikkiä tai sirua ulkorenkaasta. No, kotona etsin toista reikää mutta ei löytynyt. Maalarinteippi muuten peitti hyvin latex-renkaan ison reiän, kun etsiskelin sitä pienempää reikää.
Mites muuten Epsoon maasturimiehet? Olen nyt asunut Espoon Keskuspuiston laitamilla kuukauden ja tutustunut pari kertaa omatoimisesti lähialueen maastoreitteihin, mutta onko kellään tietoa Espoon maastoajoporukoista? Omilla lenkeilläni on vastaan tullut muutama yksittäinen maasturikuski, mutta ollaan vaan moikattu ohimennen.
Olis kiva joskus mennä jonkun pitempään alueella vaikuttaneen mukaan tutustumaan minulle uusiin reitteihin......vaikka löytäähän noita tietty itsekin renkaanjälkiä seuraamalla.
MTBCF ry:n porukkaa ajelee Espoossa silloin tällöin.
Tälläkin palstalla voisi tietty organisoida porukkalenkkiä keskuspuiston poluille. Saattaa löytyä uutta ajettavaa ja porukassa on aina mukavampi touhuta. Kiinnostuneita?
Mikään ongelma ei ole niin suuri ja monimutkainen, ettei sitä voi juosta karkuun
_o/ Hep! Mieluummin epävirallisen pikkuporukan kesken kuin maastopyöräseuran. Olin itseasiassa jokunen vuosi takaperin MTBCF:n jäsenkin (ajelinkohan yhteensä noin 10 kertaa klubikruisingissä ja yhdet viikkoajot päälle; kahden kesän aikana siis). Ihan kiva porukka, muttei ehkä mun juttu toi seuraan kuuluminen.
Omakin ajokaveriporukka kyllä löytyy, mutta eri aikataulut/asuinpaikat antavat melko huonosti periksi yhteislenkeille (vaikka oltiinhan me just Saariselällä ajelemassa 4 päivää).
Vähän kostealta näyttää mutta eiköhän sinne sekaan mahdu. Eli huomenna tuvalta kymmeneltä maantielenkille. Mulle näin vuosin "kaikki käy" matkan ja vauhdin suhteen, paitsi jos kastuu, niin vauhtia on laitettava lisää että pysyy lämpimänä.
Reittiehdotuksia:
Karkkila, Marttila, Sammatti, Karjalohja, Mustio: 204 km
Karkkila, Marttila, Sammatti, Lohja: 177 km
Karkkila, Marttila, Pusula, Vihti: 148 km
Paikalle saapuneen yksimielisellä päätöksellä valittiin tuo eka reittivaihtoehto.
Siirtymineen kilometrejä tuli 226 ja keskari 28.9.
Ensin oli ajoittain heikkoja sadekuuroja mutta iltapäivällä sää muuttui täydelliseksi. Sään kuivuessa ketjut kuivuivat myös ja piti käydä Karjalohjan Nesteeltä ostamassa ketjuöljyä kun ei kestänyt kuunnella sitä kitinää.
Aamulla juuri, kun piti lähteä kohti Bemböleä, reipas sadekuuro pääsi muuttamaan suunnitelmia. Hetken mielijohteesta lähdinkin lenkille CC-hyrrällä, kun siinä sattuivat olemaan lokasuojatkin paikallaan. Matkaa kertyi vain 160 km, mutta aikaa kyllä meni reilun 2-satasen verran (muutama soratiepätkä ei ainakaan nostanut keskinopeutta). Lähtiessä varauduin sadekeliin, mutta alkumatkan sadekuurojen jälkeen keli muuttui lähes kesäiseksi.
Oli aamulla jotenkin tukkoinen olo ja olisi Jarin mukana roikkuminen todennäköisesti ollut turhan rankkaa. CC-lenkin jälkeen oli pakko käydä maantiepyörällä tehomittarin kanssa kokeilemassa, että normaalitehot/-vauhti löytyvät - pakko todeta, että yli 30 mm CC-renkailla pistosuojan kanssa ei pyörä vaan liiku maantiekiekkojen tapaan.
Tänään 18.10 Bembölen kahvituvalle klo 10 ilmestyi vain yksi ajaja. Odottelin viime hetkeen, eli 10:10 asti, että kovassa luoteistuulessa pääsen ilmaiseksi toisten peesiin. Suunnitelmani ei toteutunut, kovaa motivaatiota ei löytynyt, jäin polkemaan "coasting kahvilasta kahvilaan" tyylillä 70km Nuuksion ympäri. No ainakin takamatkalla Ojakkalasta Espoonlahteen kiihdytin myötätuulessa 30+ km/h, juuri kuin olisin ryhmän keskellä![]()
KonstantinShemyak muokkasi tätä : 18.10.2008 at 20.31 Syy: kirjoitusvirheitä
Sorry, taidettiin tehdä sulle vähän jekkua. Ehdotin tuossa "Prologin maantielenkit" -ketjussa, että yhdistetään meidän, Prologin ja HePon porukat ja lähdetäänkin Maunulasta. No, eipä Maunulaankaan sitten tullut ainuttakaan Prologilaista tai HePolaista. Kolme Espoolaista ja yksi ulkomaanvahvistus kuitenkin saapui paikalle.
Ajettiin Hyrylän kautta Haimooseen ja Selkiin, josta jatkoin kotiin ja kaksi muuta jatkoi vielä Ojakkalaan päin. Ulkomaanvahvistus oli jo kääntynyt aikaisemmin takaisin.
Oliko tänään kukaan ajamassa? Näkyi olevan aikas hieno keli. Minulta jäi tänään (ja koko viikkona) pyöräily väliin, mutta huomenna on tarkoitus ajaa kelistä riippumatta.
Sunnuntaina klo 9:30 alkaa taas peruskuntokauden Iikoon yhteislenkit Mikkelän Essolta. Lenkeillä ajetaan maastureilla tai cyclocrossareilla Uudenmaan pikkuteitä. Joka kerta ajetaan eri reittejä. Yleensä lähdetään ensin vastatuuleen, jotta paluumatka on myötätuuleen. Talvilenkeillä kolutaan hauskoja päällystämättömiä pikkuteitä, joita ei tule kesälenkeillä ajettua. Välillä saatetaan poiketa autoteiden ulkopuolelle, esimerkiksi Nuuksion ulkoilureiteille tai tilanteen salliessa jopa jääteille. Lenkille ovat tervetulleita myös seuraan kuulumattomat.
Lenkit ajetaan tasavauhtisena PK:na, mutta koska kyseessä on yhteislenkki, niin PK-alue ei välttämättä toteudu kaikilla kuskeilla. Elitemieskuskeilla syke on PK:n alarajalla, ikureilla PK:n ylärajalla ja naisilla ja nuorilla syke saattaa mennä välillä VK:n puolelle. Aloittelijoilla syke saattaa hipoa MK-aluetta ainakin kun maasto on pehmeää tai epätasaista.
Elitekuskeille suositellaan mahdollisimman raskasta ajokalustoa, eli maastopyörää leveillä nastarenkailla ja vieläpä matalilla rengaspaineilla. Nuorille ja naisille suositellaan taas mahdollisimman kevyttä ajokalustoa kuten cyclocrossaria kapeilla hyvin rullaavilla renkailla ja kevyellä nastoituksella. Toisaalta tällaisella pelillä pahassa maastossa ajo vaatii hyvää tekniikkaa, mutta ainakin Laura L pysyi hyvin porukassa mukana tällaisella kalustolla viime vuonna. Valtaosa ajosta on kuitenkin tasaista ja hyvin rullaavaa tietä.
Varusteina kaikilla pitää olla kypärä, kaksi varasisärengasta ja renkaanvaihtovälineet. Pyörässä on syytä olla takalokari (takalokarittomat ajavat porukan viimeisinä). Talvella on hyvä olla nastarenkaat, jotta liukkaalla ajosta ei tule jäykkää jännittämistä.
Talvilenkeillä peesin tuoma hyöty on selvästi vähäisempi kuin kesäkelillä maantiepyörillä, vastatuuliosuuksia lukuunottamatta. Lenkin vetäjien pitää ottaa tämä huomioon. Siispä epätasaisella ja pehmeällä alustalla vetäjien täytyy pitää tehot kurissa, jotta nuorilla ja naisilla sykkeet ei nouse punaiselle alueelle.
Lähtö on tasan kello 9:30. Korkeintaan pari minuuttia saattaa lähtö myöhästyä.
Lenkkien kesto on aina vähintään 3 tuntia, mikä tarkoittaa sitä, että heti lenkin alusta alkaen pitää nauttia hiilihydraattia 50-70 g tunnissa, jotta lenkin lopussa ei tule seinä vastaan. Sipannutta ei kuitenkaan jätetä, ellei hän itse sitä vaadi. Sen sijaan tarjotaan tuplapeesiä ja työntöapua. Hätätapauksessa pidetään kahvitauko.
Lenkin aikana ei normaalisti pysähdytä kahvitauolle. Jossain neljän tunnin kohdalla pysähdytään juomapullojen täyttötauolle. Rengasrikon sattuessa kaveri voi jäädä auttamaan renkaanvaihdossa, mutta muu porukka ajaa viisi minuuttia eteenpäin ja palaa takaisin hakemaan korjausta tehneet mukaan.
Lenkit ajetaan tasavauhtisina, ja porukka pidetään kasassa. Alkukaudesta ei ajeta edes kunnanrajakirejä. Jos tasainen PK alkaa puuduttaa, niin sykkeen kohottamiseksi on suositeltavaa ottaa heikompikuntoisin työntöön ylämäessä. Jos mukana on ajureita, jotka haluavat ajaa lyhyemmän lenkin (esmes eivät halua ajaa 7 tuntia VK:ta), niin vetäjät pyrkivät suunnittelemaan reitin niin, että jossain kohdassa löytyy sopiva paluureitti lyhyemmän lenkin ajajille.
Lenkkien pakkasraja on henkilökohtainen. Käytännössä pakkasrajana on noin -10 astetta. Pakkasilla lämmitellään tarvittaessa välillä hetkeksi jalkautumalla. Pahimmillakin lumipyrykeleillä pyritään lähtemään lenkeille. Tällöin yritetään löytää ajokelpoisia aurattuja teitä. Turvallisuussyistä pyrykelillä pitää pyörässä olla takavalo.
Muutaman kerran talvessa sunnuntaiksi osuu ihanneolosuhteet, jolloin pakkasta on pari astetta, aurinko paistaa, ja tien pinnassa on tiukkaan painunut valkoinen lumikerros. Tällaisella kelillä on lähes pakko ajaa seiskatuntinen aamuhämärästä iltahämärään katsellen kuinka aurinko kiertää lenkin aikana taivaanrantaa.
Mahtavassa säässä ja mukavan vaihtelevissa maisemissa pk:ta 5 ja 1/2 tuntia neljän kuskin voimin. Itsellä kalustona maasturi ja semikorkeilla rengaspaineilla pysyi sykkeetkin pk-alueella. Tosiaankin kuten Jari tuossa kirjoittikin matka/aika kuluu mukavasti kun reitti meni reiteillä missä maantie/maastofillarilla ei tule kesäaikaan ajettua.
Jarin pedaalin sippaamisen lisäksi kalustorikoksi kirjattakoon, että pois lähtiessä peruutin autolla irtiolleen eturenkaani päällle parkkiksella.![]()
(ei onneksi hajonnut kuin pikalinkku. Kai.)
[quote=Jari Kulmala;1018966]Sunnuntaina klo 9:30 alkaa taas peruskuntokauden Iikoon yhteislenkit Mikkelän Essolta. Lenkeillä ajetaan maastureilla tai cyclocrossareilla Uudenmaan pikkuteitä.
...asianmukaisilla renkailla, tulen joku kerta mukaan, kun laittoi Jari noin kutsuvan viestin. Kuulostaa tosi hyvältä - kun tuo talvikausi on tosi pitkä odottaa taas kunnon lenkkejä - sisätreenit treinerillä kun eivät vastaa täysin todellisuutta ja raitista ilmaa kyllä kaipaa!!! Toivottavasti lupaus työntö- ja peesiavusta pitää![]()
Huomenna taas lenkille Mikkelästä klo 9:30.
Porukassa meno olisi hyvä ajatus ja ehdotankin epävirallista ja rapakuntoista xc-menoa, mitä kerkiäisi hyvinkin ajeleen viikonloppuisin. Lähtöpaikka voisi olla Kunikaantien lukio. Lukiolta löytyy myös punttis ja uimahalli jota voisi vaihtoehtoisesti hyödyntää lenkin korvikkeena. Punttis maksaa 5e. uimaan jotain 4e?
YV tai jamahome1 ät hotmail.com
Hyvää peekoota vaihtelevissa maisemissa.
Sopivat ajovarusteet näille keleille on meikäläisellä kyllä vielä hakusessa, sillä niin kädet kuin jalkaterät rupesi jäätymään. Kosteus tuli hanskoista läpi vaikka kuinka piti olla vedenpitävät.
Jos joku pohtii näin talvikaudella sunnuntaipäivilleen tekemistä, niin suosittelen kyllä saapumaan 9.30 Mikkelän Essolle Espooseen. (Tarkemmat speksit Jarin viestissä aiemmin).
Olin eilen tulossa Essolle, mutta ilmeisesti myöhästyin sen merkitsevän 2 min lähdöstä (ainakin Garminin satelliittiaika näytti 9:32 Esson risteyksessä). On niin aikainen tuo lähtö, ettei vanha näköjään ennätä mukaan (toisaalta ei harmita yhtään, kun tuli Garminin ideoimana varsin mielenkiintoinen reitti ajettua - porukalla ei tuollaisia viitsi lähteä kokeilemaan).
Kyllähän kaikki tulee tallennettua, mutta eihän kaikkea kannata julkaista - pitää yksityiselämääkin suojella
Tuosta löytyy viimeisen parin viikonlopun reitit. Esim. viime sunnuntaina tuo Veikkola-Ojakkala-väli ei ole aivan se tavallinen - tosin Ojakkala-Haimoo taitaa olla vieläkin eksoottisempi (Garminin kartalla mentiin kuitenkin ajokelpoista tietä pitkin, vaikka sitä ei maastossa huomannutkaan).
Varsin hauska 6,5 -tuntinen ajettiin tänäänkin (lämpötila +5, tuuli luoteesta 2 m/s, pilvistä ja lopussa sadetta).
Liikkeeelle lähdettiin seitsemän ajajan voimin. Täysmatkan ajoi viisi kuskia.
Ensin ajettiin hakemaan viime viikolla metsätien varteen korjaustauolla unohtamani ajolasit. Ihmeen hyvin Pasi muistaa noi maastokohdat. Sitten jatkettiin ajelemaan Porkkalanniemen pikkuteitä. Kilometrejä tuli siirtymineen 135, vaikkei tuon kauempana käyty.
Ketjujen kanssa oli ongelmia kahdellakin kuskilla. Onneksi Konstantinilla oli ketjutyökalu mukana, eikä kenenkään tarvinnut keskeyttää lenkkiä.
Jari Kulmala muokkasi tätä : 16.11.2008 at 21.57 Syy: Laskuvirhe, täyden matkan ajoi viisi kuskia
Todella kiva reissu, kiitoksia Pasille kaikista noista pikkuteistä, ja hatunnosto niille jotka ajoivat nastarenkailla!
Toiselle (eli minulle) sattui omituinen ketjujuttu, rinnakkaiset linkit taittuivat, minkä seurauksena ketju hyppäsi pois rattaalta heti kun osui tällä paikalla. Ei aavistustakaan mistä syystä näin voi käydä.
![]()
Mielenkiintoisia reittejä joita voi olla vaikea löytää ilman GPS:ää... Osa reiteistä näyttää kulkevan metsiä pitkin, onko tosiaan näin vai puuttuuko Googlen pohjasta pienimmät väylät? Kyselen lähinnä jos vaikka itsekin eksyisi vastaaville reiteille ilman Garmin:ia vain Nokian GPS mukana niin tietäisi mitä etsiä.
Ride and Smile!
Kirjanmerkit