PDA

Näytä tavallinen näkymä : Yleistä aloittelijan pohdintaa..

mpmasama
16.07.2012, 01.23
Heippa! Mulla on täs nyt vähän kaikenlaista mielen päällä maantiepyöräilyn alottamisesta, ja osaan näistä on olemassa varmasti jo paljon keskusteluja ja muuta sälää olemassa, mut en oikeen oo löytäny.. Eli jos on jo jotain samankaltasia ketjuja, nii linkatkaa vaan.. :o Noh ehkä mä nyt alotan. Oon siis alotellu tänä kesänä pyöräilemään vähän aktiivisemmin, pyörän lojuttua ensin yhen vuoden tallissa.. Alotin aika pienillä lenkeillä, ku peruskunto on lähempänä perskuntoa. Nyt pyöräilen suunnilleen 20-30 km lenkkejä 4-5 kertaa viikossa. Viikko sitten hankin lukkopoljinsysteemit ja nyt tuntuu olevan koko pyöräily ihan hukassa.. :( Yritän "pyörittää" mutta vanhasta tottumuksesta rupeen vaan polkemaan aina joissain väleissä lenkkiä.. Eli Miten saisin treenattua helpoiten tota oikeeta pyöritystekniikkaa? Ja mistä mä tiiän et teenks mä sen oikein :seko: Nii ja sit mietin et onks toi mun pyöräilytahti ihan ok, ja minkälaista muuta treeniä kannattais harjottaa pyöräilyn ohella ja kuinka paljon? Kiitti jo etukäteen vastauksista!

Risto Koivunen
16.07.2012, 02.09
Lukkopolkimista tuskin kannattaa odottaa ihmeitä ihan välittömästi. Alussa tärkeintä taitaa kuitenkin olla harjoitella polkimista irroittautumista ja kiinnittymistä kunnes se sujuu rutiininomaisesti. Varsinaisesta pyöritystekniikasta täällä taisi olla ennestään aika pitkä ketju, joka löytynee taaksepäin selailemalla.

Edit - tuoltahan se pyörittely-ketju löytyi: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37037

Millaisia kuntoilullisia tavoitteita sinulla on pyöräilyn suhteen?

H. Moilanen
16.07.2012, 06.20
Yritän "pyörittää" mutta vanhasta tottumuksesta rupeen vaan polkemaan aina joissain väleissä lenkkiä.. Eli Miten saisin treenattua helpoiten tota oikeeta pyöritystekniikkaa? Ja mistä mä tiiän et teenks mä sen oikein...

Niinhän se menee, että väsähtäessä tekniikka alkaa hajoamaan. Kun katsoo vaikka TdF:n vuoristoetappeja, ihan samalla tavalla ammattimiehillä nitkahtamisen tullen pyörittäminen muuttuu kammen painamiseksi.

Harjoittelumetodeja taitaa olla vain ja ainoastaan yksi: pyöritä. Ajamalla se tekniikka löytyy, mutta kuten Risto totesi, mitään yhden yön ihmettä ei kannata odottaa. Hyvä konsti nähdä onko pyörittäminen lähelläkään pyörittämistä on mennä sellaiselle salille jossa on WattBike. Se kertoo graafisesti voimantuoton koko kampikierroksen matkalla.

di luca
16.07.2012, 09.35
Yhdellä jalalla pyörittäminen kertoo myös paljon, miten tasaisesti pystyt polkemaan. Jos on traineri, niin sitä voi harjoitella erinomaisesti, mutta ajaessakin onnistuu. (siis toinen jalka irti polkimesta)

mpmasama
17.07.2012, 23.46
Kiitti linkistä, mitenköhän mä en tota huomannut.. :D joo, eikai siinä auta ku harjotella ja harjotella.. Oon muuten ajatellu tollasen trainerin ostamista talven ajaks.. mut hirvittää noi hinnat jotka voi olla jopa yli 500e, ja ei tälläsellä köyhällä opiskelijalla oo moisiin rahaa, mut biltemassa näytti olevan joku 100e :D onkohan kellään täältä kokemuksii sellasesta? Ja tavoitteita en oo kauheesti asettanu.. kuhan nyt saan kuntoo vähän nostettua, ja pidettyy yllä..

Seteh
17.07.2012, 23.54
Mulla on Bilteman traineri (ja senkin ostin käytettynä kaverilta). Kyllä se mulle on kelvannut, ajaa ihan hyvin asiansa. Trainerilla ajan kuitenkin vain talvikaudella pari kertaa viikossa. Jos käyttö olisi tiheämpää, niin saattaisin harkita jotain hifimpää mallia.

H. Moilanen
18.07.2012, 06.46
Halpis-trainereita löytyy myös oikeilta merkeiltä kuten Tacx ja Elite. Itse suosisin halpistrainereiden kohdalla näitä merkkejä mielummin kuin Pilateemaa.

tempokisu
18.07.2012, 14.00
Lohdutukseksi voin kertoa "pyörittämisestä"; olen aika kokenu kuski mielestäni ja joku kisakin voitettu, niin en taida osata pyörittää kuin jos oikein keskityn.
Kyllä se sillee tavallisestikin polkemalla sujuu, ei siittä kansii murehtia onko oikea tekniikka. Ylämäissä tulee helpommin se "nostaminen" ilmi, mutta se tulee kyllä ihan ittestään. Lukkopoljimiin tottuu nopeesti, kohta ei osaa muuten ajakaan!

Suosittelen myös talvella ihan ulko-pyöräilyä, en minä ainakaan ostaisi 500e raineria, kokeilee vaikka sillä edullisemmalla mallilla ensin jos välttämättä haluaa sisällä poljeskella...? kummiskii tunnin ulkoajelu on paljon hyödyllisempää kuin kolme tuntia sisällä, joka suhteessa kivempaakin.

VesaP
18.07.2012, 14.17
Heippa!

No heippa vaan!

Yritän "pyörittää" mutta vanhasta tottumuksesta rupeen vaan polkemaan aina joissain väleissä lenkkiä.. Eli Miten saisin treenattua helpoiten tota oikeeta pyöritystekniikkaa? Ja mistä mä tiiän et teenks mä sen oikein :seko:

Vaikka olisi ajanut kymmeniä tuhansia kilometreja, voi polkea silti väärin. Toki pyörä voi kulkea ja tuntuu että tekee kaiken oikein, mutta silti. Suosittelisin sinua etsimään jostain Wattbiken, jonka päällä ajat vaikka edes 10 minuuttia. Se kertoo sinulle miten ajat, ja miten PITÄÄ ajaa. Itse koin valaistuksen kun ekan kerran WB:n päälle istuin. Huomasin että ajan päin persettä. Vaikka reisissä oli ruutia ja kunto ei megapaska, niin silti oikealla tekniikalla ajaminen oli alussa todella vaikeaa. Muutaman minuutin pystyi pitämään tekniikan hallussa kunnes ajotietokone näytti taas pyörityksen muuttuneen päin sitä *ersettä. Siinä se kun muutaman kymmenen tuntia oli hieronut sitten ajoa wb:llä kohdalleen, niin huomasi että saman pyörityksenhän sitä pystyi pitämään ulkonakin ilman ajotietokoneen näyttöä. Ja tunteja kerrallaan, eikä enää vain minuutteja. Nyt sitten tulee ajettua puolen päivän brevettejä about oikealla tekniikalla. Toki jonkun 10 tunnin jälkeen ajo ei ole niin sulavaa enää jalkojen osalta mitä tuoreilla jaloilla, mutta kuitenkin, wanhaan poljintekniikkaan ei ole paluuta!

Santtu_Pasanen
18.07.2012, 15.42
No heippa vaan!

Vaikka olisi ajanut kymmeniä tuhansia kilometreja, voi polkea silti väärin. Toki pyörä voi kulkea ja tuntuu että tekee kaiken oikein, mutta silti. Suosittelisin sinua etsimään jostain Wattbiken, jonka päällä ajat vaikka edes 10 minuuttia. Se kertoo sinulle miten ajat, ja miten PITÄÄ ajaa. Itse koin valaistuksen kun ekan kerran WB:n päälle istuin. Huomasin että ajan päin persettä. Vaikka reisissä oli ruutia ja kunto ei megapaska, niin silti oikealla tekniikalla ajaminen oli alussa todella vaikeaa. Muutaman minuutin pystyi pitämään tekniikan hallussa kunnes ajotietokone näytti taas pyörityksen muuttuneen päin sitä *ersettä. Siinä se kun muutaman kymmenen tuntia oli hieronut sitten ajoa wb:llä kohdalleen, niin huomasi että saman pyörityksenhän sitä pystyi pitämään ulkonakin ilman ajotietokoneen näyttöä. Ja tunteja kerrallaan, eikä enää vain minuutteja. Nyt sitten tulee ajettua puolen päivän brevettejä about oikealla tekniikalla. Toki jonkun 10 tunnin jälkeen ajo ei ole niin sulavaa enää jalkojen osalta mitä tuoreilla jaloilla, mutta kuitenkin, wanhaan poljintekniikkaan ei ole paluuta!

Paljonko sait "oikealla" ajotekniikalla lisää tehoa (esim. FTP, 20min, 5min)?

VesaP
18.07.2012, 16.14
Paljonko sait "oikealla" ajotekniikalla lisää tehoa (esim. FTP, 20min, 5min)?

En ole ajanut vertailukelpoista testiä joten en osaa sanoa. Perstuntumalla nykyään se junttaavampi vanha ajotapa tuntuu tyhmältä ja ei niin jouhevasti etenevältä.

Santtu_Pasanen
21.07.2012, 12.17
En ole ajanut vertailukelpoista testiä joten en osaa sanoa. Perstuntumalla nykyään se junttaavampi vanha ajotapa tuntuu tyhmältä ja ei niin jouhevasti etenevältä.

Tutkimuksen valossa pyöräilyn mekaanista hyötysuhdetta ei voi käytännössä muuttaa polkemalla eri tavalla ja itseasiassa kovempaa polkevat pyörittävät "kantikkaammin/enemmän runttaamalla. (linkki (http://www.edb.utexas.edu/coyle/pdf%20library/(43)%20Kautz,%20Feltner,%20Coyle,%20Baylor,%20peda ling%20technique%20of%20elite%20endurance%20cyclis ts,%20changes%20with%20increasing%20workload%20at% 20constant%20cadence,%20Intl%20J%20of%20Sport%20Bi omechanics,%207,%2029-53,%201991.pdf)) Ihan hirveästi en kyllä pistäisi aikaa yhden jalan pyörittelyihin tai edes koko asian miettimiseen, ennen kuin joku voi osoittaa numeroiden valossa, että siitä olisi jotain hyötyä.

H. Moilanen
21.07.2012, 18.38
Pyörittämissä onkin kysymys voimapiikkien poistamisesta ja voiman tasaamisesta koko kierrokselle. Voimakkaasta polkaisusta ei kuitenkaan palaudu siinä ajassa kun pedaali nousee ylös takaisin.

E.T.
21.07.2012, 19.06
Tutkimuksen valossa pyöräilyn mekaanista hyötysuhdetta ei voi käytännössä muuttaa polkemalla eri tavalla ja itseasiassa kovempaa polkevat pyörittävät "kantikkaammin/enemmän runttaamalla. (linkki (http://www.edb.utexas.edu/coyle/pdf%20library/(43)%20Kautz,%20Feltner,%20Coyle,%20Baylor,%20peda ling%20technique%20of%20elite%20endurance%20cyclis ts,%20changes%20with%20increasing%20workload%20at% 20constant%20cadence,%20Intl%20J%20of%20Sport%20Bi omechanics,%207,%2029-53,%201991.pdf)) Ihan hirveästi en kyllä pistäisi aikaa yhden jalan pyörittelyihin tai edes koko asian miettimiseen, ennen kuin joku voi osoittaa numeroiden valossa, että siitä olisi jotain hyötyä.Jep! Ysärillä jo tutkittiin silloisten ammattimiesten "pyöritys"tekniikkaa, mm. Greg Lemond ja muita hemmoja. Melkoista runttaamista poljenta oli, ei tietoakaan mistään tasaisesta poljennasta. Melokoista soopaa koko pyörittäminen. Kannattaa keskittyä vaan löytämääm itselleen sopiva ajoasento. Kun pyörän päällä on hyvä olla, muu tulee itsestään. Ei pyörittämisellä kannata päätään vaivata...:)

varjoj
22.07.2012, 23.05
Muutaman päivän ja reilun 100 kilometrin rautaisella lukkopoljinsysteemikokemuksella en tosiaan ole itse pahemmin pyörittämisestä (vielä) huolestunut. Kunhan ensin aivot tottuisivat ajatukseen, ettei jalka irtoakaan valoissa painonapille kurottautuessa ja että satunnaiset tolpanhalaushetket ovat lähinnä tragikoomisia. Tehonlisäyksen olen itse ainakin huomannut, mutta sen alkuperä saattaa hyvin olla korvien välissä, eikä suinkaan alaraajoissa. Kivaa pientä buustia ylämäkiin, vastatuuleen tai muuten hapokkaisiin hetkiin lukot kyllä tuo, mutta mitenkään pitkäaikaisesta ja harkitun täsmällisestä "tekniikasta" en todellakaan ole itsekään kiinni saanut. Enkä nyt näillä kilometreilla sellaisesta haaveilekaan.

Ainut miinuspuoli on toistaiseksi ollut pikkuvarpaiden ahtaat oltavat ja jopa tunnottomiksi puutuminen, mutta eiköhän tossut tuosta muotoudu ja varpaat totu menoon hiljalleen.

Mielenkiinnolla otan kyllä kokeiluun mainitun yhdellä jalalla pyörittelyn jahka vähän varmuutta touhuun kertyy. Toistaiseksi meno on siis maittanut, kun on unohtanut stressata koivista ja antanut vain maisemien vaihtua.

xtrainer80
23.07.2012, 12.39
Löysin joskus mielenkiintoisen jutun liittyen poljentatekniikkaan, ja linkitänkin sen nyt tähän:

http://www.pponline.co.uk/encyc/cycling-training-can-your-pedalling-technique-make-you-a-more-efficient-rider-42241

Etenkin kappale "Foot action" on mielenkiintoista luettavaa:
"There are many ways that riders have attempted to improve cycling efficiency (the amount of power produced for a given level of oxygen consumption), most notably trying to pedal in a way that accentuates the upward lift of the foot, and varying the pitch of the ankle in various ways. The exact method, terminology and descriptions of this technique depend on whose interpretation you read. Suffice to say there is no evidence that these methods produce any significant improvements in efficiency over the normal, simple method of simply concentrating on the ‘press-down’ phase of each pedal revolution(1). The best riders push down harder than the slower riders and therefore go faster – it’s as simple as that!

Rule #1: push the pedals and don’t over-analyse any special foot action"

FillaRilla
23.07.2012, 21.26
Joo. Fillarilehden viimeisessä numerossa oli käsittääkseni perinteiseen tietoon ja lähes kaikkien Pyöräilijöiden (ite en joukkoon isolla P:llä kuulu, mutta olen jonkun nähny, ja ne pyörittää) tuntemaan teoriaan pyörityksestä perustuva asillinen juttu, joka kannattaisi lukea.
Itse olen asiaa opetellut ( ja aina silloin tällöin vieläkin tekniikan tarkistamiseksi) juurikin yhdellä jalalla. Siinä on tällaisen pöllömmänkin helppo huomata, jos kierroksella tulee "tyhjiä" jaksoja. Itsellä aluksi oli kammen kierroksella n. klo 10-14. Tämä poistuu, kun yhellä jalalla keskittyy.
Joo, ja kyllähän kait tässäkin yksi sunnuntaipyöräilija ihan selvästi "runttaa":seko:, http://www.youtube.com/watch?v=bqyyNrOIatU , tai sitten tuskin kumminkaan. On se kumma kun aina löytyy näitä, jotka aina tietää paremmin kuin muut asioita, jotka oikeestaan kaikki tietää. Pari vuottahan oli PK-keskustelu, jolloin oli samalla tavalla porukkaa, jotka tietää, ettei PK- harjoittelua tarvita. HUH!

AK-87
24.07.2012, 14.53
Oheistreenistä (enduropyöräilijänä) mainitsisin lihaskuntoharjoittelun. Varmaan se on tärkeää myös maantiepyöräilijälle. Etenkin keskivartalon lihasten on syytä olla hyvässä hapessa. Monipuolisia keskivartalon kestovoimaharjoituksia, dynaamisia ja staattisia laittaisin listalle ainakin. Crossfit-pojat ja -tytöt on aika kovia jumppaajia, heidän treeneistään voi kaivella vinkkejä erilaisista liikkeistä ja motivoida itseään pyrkimään vastaaviin suorituksiin :D

Jake_Kona
24.07.2012, 14.55
Pyörittäminen taitaa olla sekin uskon asia. Itse kun tuoreilla jaloilla olen yrittänyt pyörittää on se enemmänkin ollut työntämistä.
Ja työntäminenhän ei ole yhtä tehokasta kuin painaminen.
Sellainenkin vahva mielipide olisi ettei nopealla kadenssilla ehdi pyöritellä. Sitä suttailee minkä kerkiää.
Vai onko termi pyörittäminen enempikin kaarevaa polkemista klo 13.00-16.55
Eikä tämä tarkoitettu gentlemanniosastolle II ;)

tmile
24.07.2012, 15.36
kyllähän kait tässäkin yksi sunnuntaipyöräilija ihan selvästi "runttaa":seko:, http://www.youtube.com/watch?v=bqyyNrOIatU

Vääntää selvästi vartalolla, ihmettelin samanlaista vartalon venkulointia kun näin kanuuna-läskiperseeni vauhdissa eräällä videolla. ;)

Nämä ovat sitten vain omia mielipiteitäni, mutta pyöritystekniikkaan liittyvien lihasten kehittyminen kestää n. 1-2 vuotta aktiivista ajamista. Tasainen pyöritys on minusta hyvä lähinnä tietyssä pk/vk vauhdissa tai pidemmässä tempoajossa.

Ja jos haluaa mennä kovaa, pitää runtata, joka minusta tarkoittaa jalkojen ylös-alas pumppausta hengityksen tahtiin. Esim. jos ajetaan kisavauhtia vaikka n. 40km/h keskinopeudella, ja siirtyy vetovuoroon tai lähtee jonkinlaiseen kiriin, ei "tasaista" pyöritystä oikein kykene pitämään, täytyy runtata voimalla.

Ylämäissä keskityn lähinnä vetämään putkelta jalkoja ylöspäin isommalla vaihteella pienemmällä kadenssilla. Paitsi jos ei ole voimia, vaihdan pienelle vaihteelle ja isomman kadenssin pyöritykseen satulasta.

Tourin voittaja Wigginsillä on kivan näköinen pyörä (http://velonews.competitor.com/2012/07/news/tour-pro-bike-bradley-wiggins-pinarello-dogma2-a-bike-that-flies_230060), oikein shimanon biopacet ja kaikki. ;)

http://cdn2.media.cyclingnews.futurecdn.net/2011/03/23/2/1300804237339_1ppa3rs4pk1m1_600.jpg

Täytynee kokeilla tuollaisia runttausrieskoja seuraavaksi.

hannupulkkinen
24.07.2012, 15.58
Tuolla Vesan mainitsemala Watbikellä on helppo nähdä miten oma poljenta sujuu vai onko se pyöritystä. Jostain luin, että nykyisin ei enää tehdä sitä fillarilehden jutunkin mukaista kuopiasua vaan nilkka on melko liikkumaton.
Se näkyy myös tuossa edellä olevasssa Cansellara-videossa.
Ylämäkeen isolla välityksellä voi ihan itse kokeille eron runttaamisen ja tasaisemman pyörityksen välillä. Kun pitää kadenssin siinä 40-50 välillä niin kyllä pelkkä painaminen vie pyörää hitaammin eteenpäin kuin se, että keskittyy myös polkimen nostamiseen. Välineeksi tähän kokeeseen riittää ajotitetokone, jossa on kadenssi ja nopeusnäyttö.

Jake_Kona
24.07.2012, 16.03
Pitää jatkaa yksinpyöräilyä pimeässä. Silloin ei haittaa vaikka ei osaa pyörittää ja asu ei ole muodin mukainen;)

Jake_Kona
24.07.2012, 16.20
Ai.
Punaiset jarrupalat ovat sadekelille.
Minä kun olen hommaillut jarrupaloja ihan värin perusteelle.

Aina oppii uutta kun ihmisiä tapaa!

E.T.
24.07.2012, 18.25
Ylämäkeen isolla välityksellä voi ihan itse kokeille eron runttaamisen ja tasaisemman pyörityksen välillä. Kun pitää kadenssin siinä 40-50 välillä niin kyllä pelkkä painaminen vie pyörää hitaammin eteenpäin kuin se, että keskittyy myös polkimen nostamiseen. Välineeksi tähän kokeeseen riittää ajotitetokone, jossa on kadenssi ja nopeusnäyttö.Sokea usko kumoaa näköjään fysiikan laitkin. Ja ellei kumoa, niin ei kai sitten ole uskonut tarpeeksi.Tämä uskonkappale nyt on todella helppo ampua alas. Jos nyt todella ajaisin mäkeä vaikka 40 kadenssilla ylös, vauhti on aivan sama vaikka käyttäisin lukottomia polkimia ensimmäisellä kerralla ja toisella lukollisia, ja "keskittyisin vetämään poljinta ylös".

Täytynee kokeilla tuollaisia runttausrieskoja seuraavaksi.Tietääköhän joku, onko noilla joku periaatteellinen ero Q-ringeihin? Hurahtaisikohan sitä noihin seuraavaksi...:)

tmile
24.07.2012, 19.03
Tietääköhän joku, onko noilla joku periaatteellinen ero Q-ringeihin? Hurahtaisikohan sitä noihin seuraavaksi...:)

Tuo Wigginsin epäsymmetrinen ratas on varmaan tehty yksilöllisesti jonkun pyöritystehoanalyysin perusteella.

Tuolta blogista löytyi hyvä kuva:
http://fillarillalepikkoon.blogspot.fi/2012/06/sekuntiviisari-jatattaa-kadenssi.html

http://4.bp.blogspot.com/-NQZsy03E_Fs/T-h8cneua0I/AAAAAAAAA1E/39KXv-7-DtQ/s1600/pedalstrokePY%C3%96RITYSTEKNIIKKAlihakset.gif

Jos on rahaa niin tuollaiset polkimet vaan tilaukseen. :cool:
http://www.polar.fi/en/about_polar/news/Polar_and_LOOK_launch_together_power_pedals

FillaRilla
24.07.2012, 19.31
Pyörittäminen taitaa olla sekin uskon asia. Itse kun tuoreilla jaloilla olen yrittänyt pyörittää on se enemmänkin ollut työntämistä.
Ja työntäminenhän ei ole yhtä tehokasta kuin painaminen.
Sellainenkin vahva mielipide olisi ettei nopealla kadenssilla ehdi pyöritellä. Sitä suttailee minkä kerkiää.
Vai onko termi pyörittäminen enempikin kaarevaa polkemista klo 13.00-16.55
Eikä tämä tarkoitettu gentlemanniosastolle II ;)
Kaarevaa polkemistapa hyvinkin, mutta: jos vain poljetaan, tulee selkeä alakuolokohta, juuri siksi tarvitaan yläkuolokohtaa ennen eteenpäintyöntöä ja toisella jalalla, annen alakuolokohtaa, kuopaisua. Ja jos vain poljetaan, eikä nosteta, mikä tuo sen ylösnousevan jalan ylös. Pelkkä alaspainavan jalan voima! Ja jos vain painetaan, niin miksi lainkaan asentaa pyörään lukkopolkimia!?
Maastopyörälyssä myös selkeesti huomaa pyörityksen tehon jyrkissä mäissä. Paljon jyrkempiä pystyy hyvällä vauhdilla nousemaan lukoilla kierroksilla pyörittäen, kuin avopolkimilla survoen. Paljon aiemmin tulee sutaisun aiheuttama stoppi avokkailla tai liian isolla vaihteella painaessa.
Jos pyörittäminen tuntuu työntämiseltä, niin voiko olla mahdollista ettei osaa, ja pitäisi vielä opetella? (Maantie-)Pyöräilyn tekniikat on periaatteessa niin yksinkertaisia, mutta ennenkuin ne on täysin hermolihasjärjestelmässä, on takana paljon ajoa. Maastoilussa on tietty monenlaista teknistä osaamista lisäksi.
P.S. Ja tämä ei ole mitenkään henk.kohtaista. Asioista puhutaan. Itselle nämä em. asiat on takaraivossa päivänselvyyksinä, vaikka uupuessa tahtookin tekniikka joskus hukkua. Ja olosuhteet vaikuttaa ainaki mulla osaamiseen ja tekniikkaan etenkin tiellä muutenkin; ala/ ylämäki, vasta/myötätuuli.

hannupulkkinen
24.07.2012, 20.18
Sokea usko kumoaa näköjään fysiikan laitkin. Ja ellei kumoa, niin ei kai sitten ole uskonut tarpeeksi.Tämä uskonkappale nyt on todella helppo ampua alas. Jos nyt todella ajaisin mäkeä vaikka 40 kadenssilla ylös, vauhti on aivan sama vaikka käyttäisin lukottomia polkimia ensimmäisellä kerralla ja toisella lukollisia, ja "keskittyisin vetämään poljinta ylös".

Tietääköhän joku, onko noilla joku periaatteellinen ero Q-ringeihin? Hurahtaisikohan sitä noihin seuraavaksi...:)
Totta kai vauhti on samalla kadenssilla sama, mutta pyörittämällä jaksaa sitä kadenssiä pitää pidempään. Selitin siis huonosti ja mulle tuli aivopieru. :(

arctic biker
24.07.2012, 20.46
Olen Hannun kanssa samaa ikäluokkaa ja nyt rapiat 10v kun harrastanutkin oikein fillarointia niin olen tullut siihen tulokseen että hautaani asti poljen mitä poljen. Suattaapi olla pyöritys hiukka puutteellista mutta en anna asian häiritä.

Santtu_Pasanen
24.07.2012, 21.15
Totta kai vauhti on samalla kadenssilla sama, mutta pyörittämällä jaksaa sitä kadenssiä pitää pidempään. Selitin siis huonosti ja mulle tuli aivopieru. :(

Ja perustuen mihin? Tieteellistä tutkimusta? Omakohtaisia testejä? Vai ihanko vain "kaikkihan tämän tietävät" mutua?

rjrm
24.07.2012, 21.25
Trololololo

hannupulkkinen
24.07.2012, 21.37
Ja perustuen mihin? Tieteellistä tutkimusta? Omakohtaisia testejä? Vai ihanko vain "kaikkihan tämän tietävät" mutua?
No kyllä olen ihan itse kokeillut ja eri jyrkkyyksissä. Myös putkelta.

hannupulkkinen
24.07.2012, 21.39
Olen Hannun kanssa samaa ikäluokkaa ja nyt rapiat 10v kun harrastanutkin oikein fillarointia niin olen tullut siihen tulokseen että hautaani asti poljen mitä poljen. Suattaapi olla pyöritys hiukka puutteellista mutta en anna asian häiritä.
Ainahan sitä voi vuosista huolimatta kehittyä. Fyysisesti se on jo vaikeampaa, mutta teknisesti voi kyllä tehdä paljonkin. Eri asia on sitten onko sillä mitään väliä muuten kuin että se on kivaa.

Santtu_Pasanen
24.07.2012, 21.48
No kyllä olen ihan itse kokeillut ja eri jyrkkyyksissä. Myös putkelta.

Minkälaista testiaineistoa? Minkälainen testimetodologia?

Luitko sen aiemmin linkittämäni tutkimuksen, jossa todetaan, että pyöräilyn hyötysuhde on riippuvaista etupäässä nopeiden ja hitaiden lihassolujen suhteesta, eikä sitä voi mekaanisesti muuttaa?

Santtu_Pasanen
24.07.2012, 22.11
Tarkennuksena vielä, että toki ei voi sulkea pois mahdollisuutta, että tieteellinen tutkimus laahaa jäljessä ja etteikö jonkinlaisella pyöritystekniikalla voisi olla vaikutusta, mutta nykyisen tutkimuksen valossa (ja ihan yleisesti ymmärtämällä, mitä solutasolla tapahtuu ja mitkä ovat rajoittavia tekijöitä) vaikutus on niin pieni, että ainakin aloittelijan (ks. ketjun otsikko) kannattaa keskittyä ihan olennaiseen, eli pyörän ajamiseen.

UKK
24.07.2012, 22.22
Joo, ja kyllähän kait tässäkin yksi sunnuntaipyöräilija ihan selvästi "runttaa":seko:, http://www.youtube.com/watch?v=bqyyNrOIatU , tai sitten tuskin kumminkaan.

Eihän tuo videolla näkyvä ajo liene kaikkein taloudellisinta, mutta tehokasta (watteja). Jos kuitenkin haetaan taloudellista ajotapaa pitkälle matkalle ja mahdollisimman vähällä teholla, niin puhutaan ihan eri asiasta kuin tempoajossa. Taloudellisinta lienee "kevyt pyöritys". vrt. ei maratoonarinkaan askel ole samanlainen kuin mailerin.

kp63
24.07.2012, 23.40
Otetaans uusi näkökulma, joka voi olla ihan hanurista, kun se perustuu vaan mutuun ja omaan kokemukseen. Väitän että fiksuinta on ajaa sillä lihaskombinaatiolla, joka kuluttaa vähiten. Esimerkiksi pohjelihahaksen voima ja kestävyys yhdistettynä sen aika optimiin sijaintiin kannattaa kaiketi hyodyntää. Eipä ole koskaan itellä tempossa pohje tiltannut, mutta etureisi kyllä. Käsittääkseni lihasaktiivisuus ja kulutus ei ole lineaarinen vaan kulutus kasvaa enemmän kuin voimantuotto? Jos näin on, niin voisi kuvitella, että olisi viisasta tuottaa voima siten, ettei yksittäisen lihaksen rasitustaso olisi liian korkea. Mutta jos jaksaa tunnin vääntää anakynnyksellä wattien tippumatta, niin kai se on ihan sama miten runttaa.

Jan
24.07.2012, 23.50
Luitko sen aiemmin linkittämäni tutkimuksen, jossa todetaan, että pyöräilyn hyötysuhde on riippuvaista etupäässä nopeiden ja hitaiden lihassolujen suhteesta, eikä sitä voi mekaanisesti muuttaa?
Hannusta en tiedä, itse luin. En löytänyt aukkoja tutkimuksessa, kohteena 40km aika-ajo.

Jos optimoi 5% tehosta tuottavaa osa polkuliikkeestään, saa olla varovainen ettei sattumalta koske siihen 95%:iin - se näkyy vauhdissa.

Kritisoida voisi tietenkin ettei 40km aika-ajo ole tyypillistä kilpailua. Ei niin, mutta ei kannata meuhkata myöskään kevyestä rasituksesta. Voin vaihdella kadenssiani ja tyyliäni miten vain kun kevyesti rullaan peesissä, vaikka olen etana.

FillaRilla
25.07.2012, 02.59
Jos näin on, niin voisi kuvitella, että olisi viisasta tuottaa voima siten, ettei yksittäisen lihaksen rasitustaso olisi liian korkea. Mutta jos jaksaa tunnin vääntää anakynnyksellä wattien tippumatta, niin kai se on ihan sama miten runttaa.
Yksittäisen lihaksen rasitustaso: Siinäpä se. Pyöritä ja käytä samaan työhön useita lihaksia saavuttaen sama työ watteina. Siinäpä se. Yksittäiset lihakset rasittuu/ väsyy vähemmän. That´s the point.:) Tai sitten ei: Kohta taas joku keksii vasta-argumentin.:) tai:rolleyes:

FillaRilla
25.07.2012, 03.06
Ainahan sitä voi vuosista huolimatta kehittyä. Fyysisesti se on jo vaikeampaa, mutta teknisesti voi kyllä tehdä paljonkin. Eri asia on sitten onko sillä mitään väliä muuten kuin että se on kivaa.

Ja että voi ottaa.
Kuten hamasta menneisyydestä ehkä muistat.:) Mä oon ihan sairaan hauska tyyppi. Siis sairaan.

Santtu_Pasanen
25.07.2012, 09.55
Otetaans uusi näkökulma, joka voi olla ihan hanurista, kun se perustuu vaan mutuun ja omaan kokemukseen. Väitän että fiksuinta on ajaa sillä lihaskombinaatiolla, joka kuluttaa vähiten. Esimerkiksi pohjelihahaksen voima ja kestävyys yhdistettynä sen aika optimiin sijaintiin kannattaa kaiketi hyodyntää. Eipä ole koskaan itellä tempossa pohje tiltannut, mutta etureisi kyllä. Käsittääkseni lihasaktiivisuus ja kulutus ei ole lineaarinen vaan kulutus kasvaa enemmän kuin voimantuotto? Jos näin on, niin voisi kuvitella, että olisi viisasta tuottaa voima siten, ettei yksittäisen lihaksen rasitustaso olisi liian korkea. Mutta jos jaksaa tunnin vääntää anakynnyksellä wattien tippumatta, niin kai se on ihan sama miten runttaa.

Joo totta, laktaattituotanto, jota paremman puutteessa yleisesti käytetään mittarina lihasrasituksesta, kasvaa 3.9 potenssiin tehon noustessa. Mutta kun lihasväsymys (kun siis puhutaan nimenomaan pitkäkestoisesta suorituksesta, kireissä jne lyhytkestoisissa rykäisyissä isomman lihasmäärän aktivoinnista on selkeästi hyötyä) viimekädessä aiheutuu siitä, ettei sinne pystytä kuljettamaan happea riittävän nopeasti tai glykogeeni (hiilihydraattien varasto) loppuu, niin uusien lihaksien aktivointi tai eri lihasten vaihtelu ei auta. Vaikka saisit käsipyörän jotenkin näppärästi lisättyä fillariisi, niin et jaksaisi ajaisi sen kanssa yhtään kovempaa.

Santtu_Pasanen
25.07.2012, 10.02
Eihän tuo videolla näkyvä ajo liene kaikkein taloudellisinta, mutta tehokasta (watteja). Jos kuitenkin haetaan taloudellista ajotapaa pitkälle matkalle ja mahdollisimman vähällä teholla, niin puhutaan ihan eri asiasta kuin tempoajossa. Taloudellisinta lienee "kevyt pyöritys". vrt. ei maratoonarinkaan askel ole samanlainen kuin mailerin.

Muiden muuttujien pysyessä vakiona, teho on tismalleen sama, samalle vauhdille. Ajattele vaikka autoa ja hevosvoimia (yksi hevosvoima on 735w), samalla hevosvoimamäärällä auto kulkee tismalleen samaa vauhtia. Ts. et voi minimoida tehoa, vaan vastustavia voimia (ilmanvastus --> matala ja kapea ajoasento; maan vetovoima --> kevyt kuski ja pyörä; kitka --> hyvin rullaavat renkaat).

kp63
25.07.2012, 10.12
Yön yli nukuttuani lisää hanuritiedettä. Eihän me oikeasti lihastasolla mitää pyöritetä. Nilkka ja lantio mahdollistaa pystysuuntaisen ja polvi vaakasuuntaisen liikkeen, josta summana tämä "pyöritys". Eli jos ns pyrittää tulee yksinkertaistettuna 3x2 lihassupistusta / kierros. Mielenkiintoinen pohdittava on sitten takareiden tehokkain käyttö. Kannattaako ko lihaksella vain liikuttaa lantion niveltä (=runttaus alas) tai sitten myös polviniveltä (veto taakse). Polvinivelen liikuttelu ei rassaa etureittä samalla lailla kuin lantionivelen liikuttelu. On tää niin vaikeaa.

E.T.
25.07.2012, 10.31
Yksittäisen lihaksen rasitustaso: Siinäpä se. Pyöritä ja käytä samaan työhön useita lihaksia saavuttaen sama työ watteina. Siinäpä se. Yksittäiset lihakset rasittuu/ väsyy vähemmän. That´s the point.:) Tai sitten ei: Kohta taas joku keksii vasta-argumentin.:) tai:rolleyes:Ja tämä oli siis vain oma mielipiteesi/uskomuksesi? kö? Uskomukset eivät muutu todeksi hokemalla niitä kuin mantraa, lukuunottamatta joitain uskonnollisia piirejä. Ja silloinkin asia/ilmiö on totta vain heidän pikku päissään. Mitä jos väitän, että dinosaurukset kuolivat 5000 vuotta sitten? Uskotko?

Santtu on lyönyt kylmää faktaa pöytään. VesaP:n empiirisen tutkielman tiivistelmän voisi kiteyttää sanoihin tuntuu, perstuntuma. t-mile on esittänyt uskonsa vahvistukseksi kuvan ihmisen jalasta, joka kertoo vain, että jalassa on erilaisia lihaksia.

Tein vähän aamun työmatkalla Hannun tapaan tutkimusta pyörityksestä. Ihme juttu, sain aivan päinvastaisia tuloksia. Runttaamalla pyörä kulki kevyemmin ja pitempään. Toki ymmärrän, ettei näillä mutukokeilulla ole kuin viihdearvo edes tällä foorumilla.:)

Jake_Kona
25.07.2012, 10.46
Näin oikeasti aloittelevana pyöräilijänä on vielä tuoreessa muistissa viimekesältä miltä tuntui neitseellisillä jalkalihaksilla polkea "kovaa" ja "pitkälle".
Ööö................. No ei päässyt kovaa eikä pitkälle.
Jotain on siis muuttunut kun keskinopeus on parantunut 5 km/h ja 90km lenkkiltä palautuminen ei vie koko loppupäivää. Tasaisella toi rullaava poljentatekniikka voi säästää lihasten "energiaa", mutta mäissähän se vauhdin salaisuus ja kestävyys piilee. .....

...Nyt ei ole mitään sanottavaa kun ajatus katkesi tai sitä ei edes ollut...;)

Pitäisikö julkaista tämä kirjoitelma en poustannut osastolla

Kaikki muu on turhaa paitsi puutarhan hoito ja pyöräily.
Ja nekin ovat turhaa
Hyvää kesää. Ja tämä poika lähtee aurinkoon joko puutarhaan tai pyöräilemään

kp63
25.07.2012, 11.11
Joo totta, laktaattituotanto, jota paremman puutteessa yleisesti käytetään mittarina lihasrasituksesta, kasvaa 3.9 potenssiin tehon noustessa. Mutta kun lihasväsymys (kun siis puhutaan nimenomaan pitkäkestoisesta suorituksesta, kireissä jne lyhytkestoisissa rykäisyissä isomman lihasmäärän aktivoinnista on selkeästi hyötyä) viimekädessä aiheutuu siitä, ettei sinne pystytä kuljettamaan happea riittävän nopeasti tai glykogeeni (hiilihydraattien varasto) loppuu, niin uusien lihaksien aktivointi tai eri lihasten vaihtelu ei auta. Vaikka saisit käsipyörän jotenkin näppärästi lisättyä fillariisi, niin et jaksaisi ajaisi sen kanssa yhtään kovempaa.
taas sivistyin, kiitos. Joo kyllä ton tiedän eli polttoainerajoitteen. Kyseessä onkin mielestäni se, että käsipyörällä ei pääse niin kovaa kuin maantiepyörällä. Tai yhdellä jalalla polkien ei jaksa niin hyvin kuin kahdella. Tai että hiihdossa on helpompi mennä kovemmalla sykkeellä. Penkkipunnerusta ei kannata tehdä pelkillä rintalihaksilla tai ojentajilla. Eli koko kropan järkevä käyttö on mielestäni avain asia lajissa kuin lajissa.

timoe
25.07.2012, 11.35
En nyt koko ketjua kaikkine riitoinen jaksanut lukea läpi, mutta jos ei kokaan (siellä pyöritystekniikkakejussa varmaan sanottu kyllä) maininnut VAIHTEIDEN ELI VÄLITYKSEN JA PYÖRITYSNOPEUDEN ELI KADENSSIN MERKITYSTÄ NIIN:

Oletan etä ennen lukkopolkimia pyöritysnopeus oli alle 80/min, ja että visi koittaa pitää se pukkopolkimilla yli 90/min?
Ajatuksena että hivenen kevyempi välitys ja nopeampi pyöritys on vaikea ylläpitää pyörittämättä, siis rentoa pyöritystä 90-100 kadenssilla olisi ehdotukseni, ja joskus kokeeksi pikku jaksoja 100-120, niin ettei peppu pompi silti satulassa???

PS mulla oli 80 luvun alussa olmo jossa oli shimano osat (tunnustan syntini) ja siinä oli hivenen ovaali eturatas. ei kulkenut näillä ripakintuilla yhtään kovempaa. mutta meninkin sillä suorilla hpusuilla töihin :-> Ei sis mitään uutta auringon alla.

PSPS Off topic: mun sykemittari antaa juoksuindeksi nimisen lukeman, joka kuvaa JUOKSUN taloudellisuutta. Parhaat lukemat tule aina aerobisen kynnyksen alapuolella, täysin submaksimalisella, "reipas pk" tasolla, en tiedä syytä. Lyhyempi ja tiheämpi askel (vertaa kadenssi) antaa paremmat tulokset kuin pitkä ja loikkiva askel

Santtu_Pasanen
25.07.2012, 15.17
taas sivistyin, kiitos. Joo kyllä ton tiedän eli polttoainerajoitteen. Kyseessä onkin mielestäni se, että käsipyörällä ei pääse niin kovaa kuin maantiepyörällä. Tai yhdellä jalalla polkien ei jaksa niin hyvin kuin kahdella. Tai että hiihdossa on helpompi mennä kovemmalla sykkeellä. Penkkipunnerusta ei kannata tehdä pelkillä rintalihaksilla tai ojentajilla. Eli koko kropan järkevä käyttö on mielestäni avain asia lajissa kuin lajissa.

Käsipyörällä aktiivinen lihasmassa voi tosiaan olla niin pieni, ettei hapenkulutuksessa pääse rajamaille ja lisälihasten aktivointi lisäisi tehoa. Pyörällä, vähänkin treenannut kuski kuitenkin saavuttaa maksimaalisen hapenkulutuksen.

Koitapa joskus salilla soutuergoa ja vertaa tehoa pyöräilyn tehoon. Soutu aktivoi aika tehokkaasti kropan isoja lihaksia ja silloin tuotetun tehon pitäisi olla esittämäsi logiikan mukaisesti huomattavasti suurempi, kuin pyörällä. Jos et omista tai saa lainaan tehomittaria pyörään tai ole juuri hiljan käynyt pyöräergotestissä, josta näkisi kynnyswatteja, niin hyvin karkeana mittarina Suomessa kilpasarjassa tempotehot pyörivät 4w/kg ympärillä ja elitessä 5w/kg (heitin ihan hihasta). Ei ehkä ihan tieteellinen testi, mutta lopputulos saattaa yllättää ja antaa ajattelun aihetta.

tempokisu
25.07.2012, 15.57
Tarkennuksena vielä, että toki ei voi sulkea pois mahdollisuutta, että tieteellinen tutkimus laahaa jäljessä ja etteikö jonkinlaisella pyöritystekniikalla voisi olla vaikutusta, mutta nykyisen tutkimuksen valossa (ja ihan yleisesti ymmärtämällä, mitä solutasolla tapahtuu ja mitkä ovat rajoittavia tekijöitä) vaikutus on niin pieni, että ainakin aloittelijan (ks. ketjun otsikko) kannattaa keskittyä ihan olennaiseen, eli pyörän ajamiseen.

Niin, onneksi on sentäs joku mies joka tän sanoo, jos vaikka menisi perille.
Jake, niin, ensin sitä kehittyy, sitten jossain vaiheessa alkaa vauhti taas hiljentyä ja palautuminen hidastuu. Luonnon laki se.

Miksi kaikesta pitää tehdä jotain ihme "tieteellisten tutkimusten mukaan..." Sillä ne on monet juoksijatkin pilattu.
No, varmaan tietyt tekniset perusasiat on hyvä olla kunnossa alusta asti, mutta liikaa se ei saa hallita tekemistä, reeni on se tärkein.

mpmasama
25.07.2012, 16.39
Täällähän rupes käymään kuhina.. :D Taisin kyllä mennä vähän enemmän sekasin tästä hifistelystä :D Mut hei kuinka paljon noit harjotuksia kannattaa tehä? ja teenks mä niitä erikseen vai lenkkien ohessa?

Ja sitte tuli mieleen kysyy teidän mielipiteitä tästä asiasta.. Mä oon 161 cm pitkä ja mä menin ostamaan sillon kaks vuotta sitten tietämättömänä liian ison pyörän.. via nironen 53cm rungolla.. Nyt oon ruvennu miettiin että kandeeks mun vaihtaa k.o. pyörä pienempään? Kaikkien mittareitten ym mukaan toi on kyl liian iso pyörä mulle, mut en nyt mitään järisyttäviä ongelmia oo havainnu lenkeillä.. yks mikä vähän haittaa on se et mä en saa enää laskettuu ohjaustankoo satulaa alemmas, enkä satulaa nostettua paljoa penkkiä korkeemmalle, koska jalat menee sit suoraks.. Olisin menossa huomenna paikalliseen liikkeeseen kattoon jos niillä olis tarjota mitään sopivia pyöriä mihin voisin vaihtaa, et mitä mun kannattaa ottaa huomioon sit kaupassa, onks mitään hyvii tipsejä? :D

Leopejo
25.07.2012, 18.36
Koitapa joskus salilla soutuergoa ja vertaa tehoa pyöräilyn tehoon. Soutu aktivoi aika tehokkaasti kropan isoja lihaksia ja silloin tuotetun tehon pitäisi olla esittämäsi logiikan mukaisesti huomattavasti suurempi, kuin pyörällä.
Soutuergo laskee vain vastuksen kuluttaman tehon, muttei ota huomioon edestakaiseen liikkeeseen tarvittavan tehon (eli kun "soudat" ergolla ilman kapulaa). Siksi soutuergo aliarvioi todellista tehon kulutusta. Normaalilla "soutukadenssilla" ja soutajan painolla tuo ylimääräinen teho on n. 300 kcal/h, eli 80-90 W.

Ja niin yleisesti ottaen, en lähtisi soveltamaan tieteellisiä tutkimuksia suoraan harjoitukseen ja urheilusuoritukseen. Yleensä ammattilaisurheilijoiden menetelmät ovat tutkimuksia edellä.

FatBrolin
25.07.2012, 20.31
Onkohan tän berberin ihan luonnollista olla näin saakelin kipee heti kärkeen? :D Ridley X-Ride CC hankittu tossa männäviikolla, jolla tosin vasta kolme lenkkiä takana. Alkuun 10km, eilen 25km ja tänään kävin raapasin pelaamaan futista toiset 10km. Tunne on tällä hetkellä sellanen, et pienellä 5x5cm alueella kannikoiden mollemmilla puolilla on todella kipeät "pisteet", eli kipeytynyt alue on häilyvän pieni! :D En oo nyt paljo jaksanu lepäillä, tuskin se mitää sen kummempia hyödyttää. Ajoasento tsiigattiin kaupassa sopivaks.

Ei muuta kun kovaa ajoa, vai? :)

hannupulkkinen
25.07.2012, 20.46
Minkälaista testiaineistoa? Minkälainen testimetodologia?

Pyörittäminen on ihan eri asia kuin tuo lihassolusuhde. Teknisesti oikea tekeminen on aina väärää tekemistä tehokkaampaa ja siinä ei tarvita tutkimuksia. Kuten sanoin olen itse kokeilemalla mutututkimuksella havainnut, että pyörittämällä minä voin jatkaa samaa mäkeä ylöspäin samalla kadenssilla paremmin kuin runttaamalla. Kokeilujeni yleistettävyydestä voi olla sitten eri mieltä. Vielä sitten lihassolusuhteesta: suhdetta ei voi muuttaa, mutta on tutkimuksia(joita en nyt jaksa kaivaa) joiden mukaan nopeat solut oppivat toimimaan kestävämmin tietyssä skaalassa ja myös hitaat nopeammiksi. Tosin sprintteristä ei saada mäkikunkkua eikä päinvastoin, mutta sprintteri voi kehittyä kestävämmäksi ja mäkikunkku nopeammaksi.

arctic biker
25.07.2012, 21.55
No toki olen hieman pyöritystekniikkaan perehtynyt, ihan vähän vain. Huntannut niinkuin Hannu sanoikin että on siinä oma taikansa. Ei mun enää tarvii kaikkea osata. Kiistelkää ihan rauhassa.

hannupulkkinen
25.07.2012, 22.04
Ei muuta kun kovaa ajoa, vai? :) Ja lepoa ;) Berberi rupeaa kestämään kyllä muutaman satasen jälkeen, mutta jos ajohousut ovat huonot niin sitten ei auta muuta kuin kärsiä tai ostaa uusi. Sama koskee satulaa.

E.T.
26.07.2012, 00.02
Pyörittäminen on ihan eri asia kuin tuo lihassolusuhde. Teknisesti oikea tekeminen on aina väärää tekemistä tehokkaampaa ja siinä ei tarvita tutkimuksia. Siis tarkoitatko että ei ole tutkittu mikä on oikea ja väärä tekniikka, vai että polkemalla "oikealla" tavalla tehot kasvavat, vai oliko tuo lauseesi jonkin tutkimuksen yhteenveto? Vai vain uskot näin?

Itse en omissa "tutkimuksissani" ole saanut eroa mäkiä poljettaessa vaikka kuinka vetäisin poljinta. Jokin mättää nyt paketissasi, ehkä puutteellinen lihaskunto/tasapaino. Suosittelisin Sinulle flättipolkimilla harjoittelua, se on paras tapa oppia pyörittämään nopeasti. Noilla ajettiin ennen talvilenkkiä ja jalat pyöri kuin mummon ompelukone. Sitten kun homma sujuu niin voi siirtyä lukkopolkimiin. Flättipoljin ikäänkuin pakottaa paketin pysymään kasassa.

Kaikilla ei kuitenkaan motoriikka riitä flättipolkimilla ajoon, vaan homma karkaa ja menee isolla vääntämiseksi. Mutta kannattaa kokeilla.:)

kolistelija
26.07.2012, 00.11
Asiastahan voi väitellä maailman tappiin asti. Kuvittelisin kuitenkin että flättipolkimilla nouseva jalka hidastaa työntävää jalkaa kun "paketti pysyy kasassa".

Sitä on kuitenkin vaikea uskoa etteikö kuorman jakamisesta eri lihaksille olisi hyötyä.

juhoo
26.07.2012, 00.42
Yön yli nukuttuani lisää hanuritiedettä. Eihän me oikeasti lihastasolla mitää pyöritetä. Nilkka ja lantio mahdollistaa pystysuuntaisen ja polvi vaakasuuntaisen liikkeen, josta summana tämä "pyöritys". Eli jos ns pyrittää tulee yksinkertaistettuna 3x2 lihassupistusta / kierros. Mielenkiintoinen pohdittava on sitten takareiden tehokkain käyttö. Kannattaako ko lihaksella vain liikuttaa lantion niveltä (=runttaus alas) tai sitten myös polviniveltä (veto taakse). Polvinivelen liikuttelu ei rassaa etureittä samalla lailla kuin lantionivelen liikuttelu. On tää niin vaikeaa.

Katsohan tuolta edelliseltä sivulta tuo lihasten aktivointia pyöritysliikkeen eri vaiheissa hienosti havainnollistava kuva. Etu- ja takareiden lihaksilla ei ole juuri osaa lantion ojentamiseen/koukistamiseen vaan nimenomaan polven vääntelyyn. Lantiota liikuttavat pääosin lonkankoukistajat ja pakaralihakset. Tämän voit varsin helposti myös itse todeta.

hannupulkkinen
26.07.2012, 00.56
Mikä mättää ja mikä ei. Ihan tyytyväinen olen pyörittämiseeni. 110 kierrosta menee ihan puhtaasti pomppimatta.
Fläteillä olen kokeillut lähinnä spinningpyörällä. Ihan hyvää harjoitusta pyörittämiseen sekin. E.T ymmärtää aina tahallaan väärin tai sitten hän ei muutenkaan näe metsää puilta. Ihan selvää järkeähän siinä on, että mitä enemmän lihaksia on työssä mukana, sitä vähemmän yksittäinen lihas rasittuu.
Kun tulen mäkilenkiltä niin kyllä minulla huutavat kaikki alavartalon lihakset hoosiannaa.

Jos nyt muistetaan, että topikin otsikossa lukee aloittelija-sana, niin siitä näkökulmasta pyörittäminen/runnominen ei ole niitä ensimmäisiä asioita mitä pitää opetella.

Ensimmäiseksi pitää ajaa pyörällä.
Sitten pitää saada lihakset kuntoon, joko saliharoittelulla tai pyörän selässä. Molemmilla tämä onnistuu yhdessä tai erikseen. Ihan vain siksi, että jaksaa olla enemmän pyörän päällä.
Kaunis pyöritys on hyvä oppia vaikkapa sen estettisen näkökulman takia, mutta myös riittävän nopea kadenssi.

Runnomisen voi sitten jättää muihin tilanteisiin. Luulempa, että jätän tapauksen lepäämään, kun tästä nyt ei enää ole mitään uutta puserrettavissa.

Minä olen ajanut pyörällä 56 vuotta ja yli 40 kilpapyörällä. En siis ole aloittelija.

E.T.
26.07.2012, 06.14
^ Joo jätetään lepäämään kunnes joku voi osoittaa esim. wattbikellä että pyörittämisestä on hyötyä. Voi mennä kauan. Samaa mieltä että pitää vaan ajaa pyörällä. Kukin tulkoon sillä välin uskossaan autuaaksi.

kp63
26.07.2012, 09.25
Katsohan tuolta edelliseltä sivulta tuo lihasten aktivointia pyöritysliikkeen eri vaiheissa hienosti havainnollistava kuva. Etu- ja takareiden lihaksilla ei ole juuri osaa lantion ojentamiseen/koukistamiseen vaan nimenomaan polven vääntelyyn. Lantiota liikuttavat pääosin lonkankoukistajat ja pakaralihakset. Tämän voit varsin helposti myös itse todeta.
No, mulla takana punttivuosia ehkä reipas 30 eli jotain toivottavasti jäänyt korvien taa eri lihasten toiminnasta. Tossa wikipedian kopio hamstringin toiminnasta. Eli lyhyesti ko lihas osallistuu kahden nivelen liikutteluun ja kumpaa on viisaampi fillarilla liikuttaa? Tossa ihan kattava sivusto alkeiden perusteisiin :http://www.exrx.net/ ja yksi tehokkaimmista takareisiliikkeistä on suorin jaloin maastaveto, jossa polvinivel ei liiku !

The hamstrings cross and act upon two joints - the hip (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Hip) and the knee (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Knee).
Semitendinosus and semimembranosus extend the hip when the trunk is fixed; they also flex the knee and medially (inwardly) rotate the lower leg when the knee is bent.
The long head of the biceps femoris extends the hip as when beginning to walk; both short and long heads flex the knee and laterally (outwardly) rotates the lower leg when the knee is bent.
The hamstrings play a crucial role in many daily activities, such as, walking, running, jumping, and controlling some movement in the trunk. In walking, they are most important as an antagonist (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Antagonist_(muscle)) to the quadriceps (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Quadriceps) in the deceleration of knee extension

Jake_Kona
26.07.2012, 09.29
Pitäisi pohtia ja itsekkin muistella sitä miten sai itsensä ensi kertaa pitemmälle lenkille.
No en ollut silloin foorumilla speksailemassa vaan lähdin lenkille intoa puhkuen. Foorumin kautta
kiepatessa voi tieto lisätä tuskaa kun huomaa miten kaukana on "niistä kovista kavereista".
Se voi häiritä omaa harrastusta.
Pyöräily on välineurheilua siitä voi ja saa keskustella. Ehkä ei kuitenkaan liikaa jos ei mene poluille tai teille
pyöräilemään.
Nyt on paras aika vuodesta pyöräillä. Tee pieni lenkki ja vähän kerrallaan käyt eri reittejä läpi.
Siihen riittää pyörä ja juomapullo:)

BadM
26.07.2012, 11.03
Tältä foorumilta aloittelijan ei kannata kysyä juuri mitään. Puolivuosisataa polkeneetkin täysiä tolloja,perusasioistakin kova vääntö ja ko. asia vain mutkistuu... jotenkin narsismi ja minä "itte" paistaa läpi. Otan osaa (olemattoman) puolisonne puolesta,amen.

Jake_Kona
26.07.2012, 11.07
Asennevamma ei kylläkään auta asiaasi. Anteeksipyydettävää taitanut kasautua liiaksi.

AK-87
26.07.2012, 11.07
Tältä foorumilta aloittelijan ei kannata kysyä juuri mitään. Puolivuosisataa polkeneetkin täysiä tolloja,perusasioistakin kova vääntö ja ko. asia vain mutkistuu... jotenkin narsismi ja minä "itte" paistaa läpi. Otan osaa (olemattoman) puolisonne puolesta,amen.

Yllä lainatun kirjoittajan viestit ovat ehdottomasti parasta viihdettä tällä foorumilla! :)

BadM
26.07.2012, 11.24
Jos opettaja kysyy, se viittaa joka tietää ja yleensä tietää jtn. Sama pitäisi olla täällä, paitsi yleisissä jorinoissa voitte puhua kannikoittenne voitelusta...

Santtu_Pasanen
26.07.2012, 11.32
Tietämättä ja tuntematta tämän ketjun aloittajan henkilökohtaisia tavoitteita tai taustoja, joitakin yleisiä asioita aloittelijalle (joka esim. tähtää pyörätapahtumaan tai haluaa vain nostaa lenkkivauhtejaan):
- aja mahdollisimman usein. mielummin tunti päivässä, kuin kymmenen viikonlopussa
- sovita lenkkivauhti käytettävissä olevan treeniajan mukaan. Ts. jos kesälomalla voi viettää kaiken ajan pyörän päällä, ei kannata tappaa itseään vauhdilla. Toisaalta, jos talvella treenitunnit jäävät kouralliseen, ei matalatehoinen harjoitus riitä pitämään kuntoa yllä.
- juo riittävästi lenkillä. Nesteen tarve johtuu työskentelyn aiheuttaman lämmön jäähdyttämisestä, eikä kehoa voi totuttaa toimimaan vähemmällä nesteellä.
- tarkkaile omaa painoasi ja syömistäsi. Investointi kalliiseen ja kevyeen pyörään on (suorituskykymielessä) aika kyseenalainen, jos vyötäröllä on 10kg ylimääräistä. Vaikkei Suomi mikään alppimaa olekaan, niin kilometrin mittaisessa 7% nousussa 10kg on noin 15 sekunnin luokkaa, muiden asioiden pysyessä ennallaan.
- pidä kuitenkin huoli riittävästä hiilihydraattien saannista, eritoten välittömästi lenkin jälkeen.
- hae ensin mahdollisimman mukava asento pyörään, jolla voit ajaa pitkiä matkoja paikkojen kipeytymättä. Harjoituskilometrien karttuessa, mieti, voisitko saada asennosta aerodynaamisemman, esim. laskemalla ohjaustankoa, kaventamalla kyynärpäitä, jne. Pienillä muutoksilla, yksi kerrallaan. Tasaisella 40kmh vauhdissa n. 80-85% kaikesta vastuksesta on ilmanvastusta.

(edit) - liity pyöräseuraan ja lähde yhteilenkeille, joilla oppii porukassa ajamista, joutuu ehkä välillä vähän ylittämään itseään tai hakemaan rajojaan ja tietty on hauskaa sosiaalista toimintaa.

Lisätkää perään!

BadM
26.07.2012, 11.41
Tasaisella 40kmh vauhdissa n. 80-85% kaikesta vastuksesta on ilmanvastusta.

Heikko on ihminen ja heikompia olivat ennen,kun ajoivat lippahatut päässä (ilmanvastus)

VeeVee
26.07.2012, 11.54
Mä oon 161 cm pitkä ja mä menin ostamaan sillon kaks vuotta sitten tietämättömänä liian ison pyörän.. via nironen 53cm rungolla.. Nyt oon ruvennu miettiin että kandeeks mun vaihtaa k.o. pyörä pienempään? Kaikkien mittareitten ym mukaan toi on kyl liian iso pyörä mulle, mut en nyt mitään järisyttäviä ongelmia oo havainnu lenkeillä.. yks mikä vähän haittaa on se et mä en saa enää laskettuu ohjaustankoo satulaa alemmas, enkä satulaa nostettua paljoa penkkiä korkeemmalle, koska jalat menee sit suoraks.. Olisin menossa huomenna paikalliseen liikkeeseen kattoon jos niillä olis tarjota mitään sopivia pyöriä mihin voisin vaihtaa, et mitä mun kannattaa ottaa huomioon sit kaupassa, onks mitään hyvii tipsejä? :D

Tässä on aika monta linkkiä liittyen rungon/pyörän kokoon, mutta hyvin vähän mistään tietävänä sanoisin, että 53 cm:n runko on liian iso 161 cm pitkälle.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?46454-Rungon-koko-ja-mitoitus

Jake_Kona
26.07.2012, 12.24
+1:) Hauskaa työpäiväntäytettä. Uskovaisten kanssa väittely on toki turhaa, mutta pitää tappaa aikaa. Aina sama kaava: Tutkittua tietoa ei haluta hyväksyä, hoetaan mantraa ja lopulta uskovainen tempaistaan ylös polkimiensa lailla.

Mitä horiset? Ketä tarkoitit....:rolleyes:

Korppu
26.07.2012, 13.09
Yllä lainatun kirjoittajan viestit ovat ehdottomasti parasta viihdettä tällä foorumilla! :)
+1 :D Pitää muistaa, että hänen paikkakuntansa on velatonASUNTO ja hän käyttää ulkoiluvaatteita, koska on hetero! ugh!

Edit: Perusteet kaverilla kuitenkin kunnossa. Turha päänaukominen (varsinkin alottelijoille) sais jäädä tältäkin foorumilta pois.

kp63
26.07.2012, 19.25
Mä ajattelen sen niin, että jos joku saa helpotuksen ikävään oloonsa aukomalla päätä täällä, niin Forum on osaltaan parantanut mailmaa: muutoin ko hlö olisi saattanut tehdä jotain ikävämpää reaalimailmassa. Samoin pitää ajatella niiden autoilijoiden kanssa, jotka saa raivokohtauksia fillariporukoita ohittaessaan.

hannupulkkinen
27.07.2012, 00.33
E.T voisi tulla myös alas sieltä norsunluutornistaan. Kokeilin tänään lenkillä runtata eli keskittyä vain painamiseen.
Ihan syvältä. 10 kilsan nousuosuudella 50 ajetun kilsan jälkeen kokeilin useaan otteeseen ja ei siitä runttaamisesta mitään tullut. Kyllä hyvä pyörittäminen vie eteenpäin. Nyt sitten vaikenen tästä asiasta.

Markku Silvenius
27.07.2012, 09.11
Aloittelijalle keskeisimpiä sanoisin tämä Santtu Pasasen mielummin tunti päivässä, kuin kymmenen viikonlopussa. Eli alussa useasti pieniä paloja ja sitten myöhemmin hajontaa esim 2+1 tai 3+1 rytmitykseen = 2 kehittävämpää päivää ja yksi kevyt päivä tai sama kolmella.

Toinen on hyvä ajoasento suhteessa liikkuvuuteen sekä liikkuvuuden ylläpitäminen ja mahdollisesti kehittäminen parempaan suuntaan = matalampi aerompi asento vaikuttaa paljon matkavauhteihin eikä sitä tarvi varsinaisesti 'ostaa'.

Kolmas on liittyä seuraan jossa aktiivikuntoilijoita/kilpailijoita = sosiaalista kanssakäyntiä, lajitietämystä, kontakteja sekä tietenkin ryhmäajotaitoa.

Tärkeä mielestäni on tekniikkarullat. Niillä voi harjoitella sateisina, pimeinä, lumisina, pakkasjaksoina = ne tekevät hommasta ympärivuotisempaa. Mielestäni tekniikkarullat ovat ensimmäinen ostos ja traineri vasta toinen. Hyvässä tilanteessa suomessa pyöräiljällä on ne molemmat. Aloitteleva harrastelija voi optimoida pyöritystekniikkansa rullilla ja tehdä kombinaatioharjoituksia. Puntti + rullat, juoksu + rullat, hiihto + rullat, säbä + rullat jne. Tai pelkkää palauttavaa rullilla. Tai nopeuskoordinaatiota rullilla jne. Kultaiset kapistukset ovat ne. Traineri on toki hyvä lajivoimaan ym tehokkaampaan, mutta ne eivät aktivoi pikkulihaksia tasapainotukseen eikä yleistä lajikoordinaatiota mikä on aika keskeistä kun katsotaan vierekkäin kokenutta ajajaa ja vasta-alkajaa. Kokeneen ajajan eleettömyys ja rauhallisuus vs. aloittelijan levottomuus/nykivyys lähtee juuri täältä. Nopeuskoordinaatio (esim 10 sek maksimaaliset vedot pienimmällä vaihteella) opettaa erottamaan jalat ja 'ohjaamon' kokonaan toisistaan ja silleen se homma alkaa rauhoittumaan.

Viimeisenä ja tärkeimpänä tuuli- ja/tai sadeliivi; pyöräiljän ehkä tärkein vaatekappale (vitsi, muttei niin suuri vitsi..) :D

Santtu_Pasanen
27.07.2012, 16.08
Ei munkaan tekniikka mikään runttaava ole. Tässä kahinassa oli kyse siitä että noiden linkattujen tutkimusten mukaan ei ole olemassa mitään "oikeaa" tekniikkaa millä pyörä kulkee paremmin. Eli omaa tekniikkaa ei kannata ylianalysoida.

Ihan juuri nimenomaan näin.

Fillari-lehti
30.07.2012, 21.39
Tärkein asia aloittelijalle ja konkarille on hauskuus. Pyöräilyn pitää olla kivaa ja kivempaa se on kun jalat pyörivät. Mieluummin liian kovaa kuin hiljaa. Tein juuri aiheesta tieteellisen tutkimuksen, jonka todistusvoima on täysin aukoton.
Ajoin yhden neljänkympin peruslenkkini ensin kevyimmällä välityksellä (39/25). Jalat surrasivat niin perhanasti! Alamäet vapaalla ja mäet kevyesti penkistä. Ei paljoa hapottanut kun katselin maisemia, jotka kylläkin vaihtuivat normaalia hitaammin. Hiki kuitenkin tuli ja fiilis oli hyvä!
Seuraavaksi sama setti täydet päällä 53/11 välityksellä. Reisiä hapotti runtatessa, polvet paukkuivat ja sykkeet olivat tasaisellakin melkein tapissa. Ensimmäisessä jyrkässä nousussa jäin kammelle ja matka loppui siihen. Löin koiven suoraksi, heitin melkein kymppitonnilla hiilikuitua ja sähkövaihteita ojaan ja vitutti. En pyöräile enää ikinä. Fillarin saa joku nopea kampien pyörittäjä tai polkija hakea Nurmijärveltä ojan pohjalta! Hitaiden ei kannata vaivautua, sillä nopeat syövät ensin vai miten se meni?

E.T.
30.07.2012, 21.57
Ellei oo hauskaa hommasta ei tuu mittään mutta jos on hauskaa voi iskeä intohimo ja intohimo muuttua rakkaudeksi.:)

ilse.piili40
09.08.2012, 13.20
Oon aika vasta alkanut "tosissaan" pyöräilemään ja oon miettiny, että miten sitä talvella pitäis pyöräilykuntoa yllä? käyttekö esim spinningissä?
Oon yrittäny katella saleja, missä olis spinning tarjonta melko laajaa. Vaasassa oli tosi hyvät spinning tunnit, mutta täällä Helsingissä olen hiukan hukussa. Eli missä porukka käy treenaamassa talvella? Ja minkälaista lihaskuntoa on tärkeä vahvistaa pyöräilyä varten!? Netistä oon katellu ja ainaki spinningiä googlettamalla löyty esim töölöstä sali (http://www.foreverclub.fi) jolla näytti ainakin kalenterissa olevan melko paljon spinningejä...
Kertokaa vähän hyviä kokemuksia saleista?

askomiko
09.08.2012, 15.55
Aloittelijana pohdin että miten huono kunto voi ihmisellä olla?! Kolmenkympin keskaria voin pitää jokun 20km, viime syksynä ei sitäkään. Minuutin kova riipaisu ja syke on 180. :D Tai siis voi itku.

ppikkupe
09.08.2012, 18.53
Aloittelijana pohdin että miten huono kunto voi ihmisellä olla?! Kolmenkympin keskaria voin pitää jokun 20km, viime syksynä ei sitäkään. Minuutin kova riipaisu ja syke on 180. :D Tai siis voi itku.

Jos kone ottaa nopeasti kierroksia, niin sehän kertoo vain siitä, että se on äärimmäisen tiukaksi viritetty... ;)

...

Mutta tylsempänä asiana merkityksellistä on sekin, miten nopeasti ne kierrokset myös laskee...

AK-87
09.08.2012, 19.31
Oon aika vasta alkanut "tosissaan" pyöräilemään ja oon miettiny, että miten sitä talvella pitäis pyöräilykuntoa yllä? käyttekö esim spinningissä?
Oon yrittäny katella saleja, missä olis spinning tarjonta melko laajaa. Vaasassa oli tosi hyvät spinning tunnit, mutta täällä Helsingissä olen hiukan hukussa. Eli missä porukka käy treenaamassa talvella? Ja minkälaista lihaskuntoa on tärkeä vahvistaa pyöräilyä varten!? Netistä oon katellu ja ainaki spinningiä googlettamalla löyty esim töölöstä sali (http://www.foreverclub.fi) jolla näytti ainakin kalenterissa olevan melko paljon spinningejä...
Kertokaa vähän hyviä kokemuksia saleista?

Lihaskunnon osalta suosittelen monipuolista keskivartaloharjoittelua, sisältäen suoria liikkeitä, kiertoja, dynaamisia ja staattisia liikkeitä. Jalkatreeniksi sitten perusliikkeitä eli erilaisia kyykkyjä. Sarjapituudet kestovoiman kehittäminen mielessä, eli 15+ toistoa per sarja. Yläkroppaa kannattaa harjoittaa myös, vaikka jo pelkästään siksi että pysyy lihaksisto sopivasti balanssissa.

Vaihtaja
09.08.2012, 19.50

Jos pystyt todella ylläpitämään kolmenkympin keskaria 20 km ajan, et varmaankaan ole hirveässä rapakunnossa.

Velogi
09.08.2012, 20.29

Itse käyn talvella kerta viikkoon spinningissä että pysyy jonkinlainen vire yllä, lisäksi punttisalia ja hiihtoa. Keväällä sitten taas pyörän selässä viihtyy kun tekee välillä muutakin. Hauskaahan sen tosiaan pitää olla!

ilse.piili40
10.08.2012, 10.43
Kiitos vinkeistä! Niin tosiaan, totta tuokin, että vaihtelu virkistää. Netissä on niin miljoona kunto-ohjelmaa, että en koskaan tiedä oikein mikä olisi itselle sopiva. Mutta keskivartalo varmaan onkin se tärkeä juttu ja siinä riittää omalla kohdallani kyllä kehitettävää.

askomiko
10.08.2012, 18.48
Jos pystyt todella ylläpitämään kolmenkympin keskaria 20 km ajan, et varmaankaan ole hirveässä rapakunnossa.

Jee!
Viime syksynä 30-keskaria tavoitellessa tosiaan katto tuli vastaan 10km kohdalla, koska keskaria hakiessahan pitää ajaa ihan hirveetä kyytiä jos on mitään mutkia tai pientäkään ylämäkeä välissä. Ilokseni havaitsin että nyt pystyi ajamaan tasan 21km ennenkuin motivaatio loppui. Joku yllyttämään niin vielä menisi ehkä verenmaku suussa kilsa tai pari lisää. :) Eli kunto on enää varsin huono, hienoa, olen kehittynyt!

Feather
15.09.2012, 15.00
Hei! Ensimmäinen viestini tällä foorumilla... Kirjoitetaan vaikka tähän keskusteluun, aloittelijan pohdintaa minunkin asiani lienee. Voitte linkittää vastauksena sopivan ketjun, jos tällaista on kyselty aiemminkin.

Eli. Sain menneenä kesänä jonkinlaisen pyöräilykärpäsen pureman. Aiemmin en ole maantiepyöräilylle harrastuksena juuri lämmennyt, mutta nyt juoksemisen lisäksi innostuin käymään muutamalla pitkähköllä pyörälenkillä. Oma pyöräni on perus kolmivaihteinen Tunturi, ja olen nyt haaveillut joskus tulevaisuudessa (kun on rahaa) hankkivani paremman pyörän kuntoilutarkoitukseen.

Joten suosituksia, millaista pyörää kannattaa tavoitella. Luulen, että pääasiassa ajaisin lenkkini maanteillä/pyöräteillä. Olen jotenkin kuitenkin skeptinen sen suhteen, tarvitsenko rehellistä maantiepyörää, vai olisiko cyclocross tai jonkinlainen hybridi/fitnesspyörä soveliaampi hankinta. En haluaisi lenkeilläni kuitenkaan olla täysin kahlittu liikkumaan vain hyvin päällystetyillä maanteillä.

hannupulkkinen
15.09.2012, 15.56
Kun juokset millaisia lenkkareitä käytät? Jos käytät enemmän maastolenkkareita kun asfaltille tarkoitettuja niin osta maastopyörä tai cyclocrossari tai jos juokset enemmän asfaltilla niin hanki maantiepyörä.
Jos vain yhden pyörän hankit nii osta cc kaksisilla kiekoilla tai jos ajat vain asfaltilla ja hiekkateillä niin yksilläkin kiekoilla pärjää. Sopiva rengastus vain alle.

Hybridit ja fitnestsykät kannattaa unohtaa jos ajaa kuntoilumielessä.

Halloo halloo
15.09.2012, 20.59
Tervetuloa foorumille Feather. Hybridillä pääsee liikkeelle, jos budjetti on alle tonnin. Jos haluat varmistaa harrastuksen jatkuvuuden, niin satsaa pyörään ja varaa valuuttaa myös tarvikkeisiin (ajohousut, kengät...), niihin saa upotettua vaikka huru mycket. Lue aiheita, paljon on jo vastaavia keskusteluja ja kysy lisää neuvoja.

Feather
15.09.2012, 23.04
Kiitos! Ja kiitos vastauksista. Juostua tulee tosiaan enimmäkseen pyöräteillä (asfalttia ja soraa), harvemmin tulee pururadalle tai poluille mentyä. Pitääpä syventyä jo olemassa oleviin keskusteluihin. Täytyy hankkia tietoa ennen pyörän ostoa, ja tiedon hankintaan on aikaa, kun rahan keruu pyöräkassaan on vasta aluillaan.

joni33
28.09.2012, 13.00
Ensimmäinen syksy menossa mulla maastopyöräilyn parissa ja täytyy tunnustaa, että tosi haastavaa on ajella noissa litimärillä poluilla. Tänä aamunakin vähän väliä luistaa eturengas juurakoissa kun en osaa ajaa niitä oikealla tekniikalla. "Kivoja" yllätyksiä tarjoilee myös lehtien alla piilevät liukkaudet kuten kivet ja juuret.

No, olen kuitenkin huomannut viimeisen kahden viikon aikana tekniikkani hiukan kehittyneen, mutta kehitettävää löytyy vielä hurjan paljon.

Mutta hiton kivaa tuolla metsässä on ajella oli keli mikä tahansa! :)

Angelique
28.10.2012, 23.04
Ensimmäinen maantiekausi on nyt takanapäin ja olenkin miettinyt trainerin ostamista pyöräkunnon ylläpitämiseksi talvikaudella. Mitkä teidän palstalaisten kokemukset on trainer-harjoittelusta vs spinning-tunnit? Triathlon on lajini josta juoksu vahvin laji. Tulen talven aikana panostamaan pyöräilyyn ja kaipaan vinkkejä miten tehdä pyörä-treenit mahdollisimman tehokkaasti ja kehittävästi. Olin ajatellut esim. 2-3 krt pyöräilyä viikossa joista toinen vk-tyyppinen spinning-tunti ja toinen 2+ tuntia pk-treeniä trainerin päällä. Kertokaa te kokeneet ja viisaat mielipiteitänne :)

Jake_Kona
26.05.2013, 09.21
Jos edellisenä päivänä alla kohtalainen rasitus ja pikkaisen tuntuu jalkalihaksissa vielä "täydeltä". Onko hyvä vai huono polkea tänään jalat "loppuun"?

Teppo
26.05.2013, 09.40
No jos ei ole sen kummempia tavoitteita niin aina kannattaa ajaa kun vain kykenee. Lepoa sitten kun jalat/kroppa niin kertoo. Tietty sää on yksi ajopäätökseen vaikuttava tekijä, nimittäin jalkojen loppuun ajaminen pilvisenä päivänä voi harmittaa jos seuraavana päivänä aurinko paistaa ja on lämmintä.

Jake_Kona
26.05.2013, 10.07
Piti lähteä espoon giroon, mutta se jäi nyt kun en viitsi maksaa seittämääkymmentäviittä ecua juomapullojen täytöstä ja ajanotosta. Jotenkin on pääkaupunkiseudun tapahtumissa minun hinta/laatu-suhteella karattu liian kauas. Kai siellä kaikki maksaa enemmän.
Samalla rahalla vetäsen pihviaterian perheen kanssa ravintelissa kunhan on ensin lenkki tehty...

PatilZ
27.05.2013, 12.14
Jaloissa tuntuu, kannattaako lähteä polkemaan jalat "loppuun"?
- riippuu mitä tavoittelee, ei tuossa ole yksiselitteistä vastausta. Onko se kehittymisen kannalta sillä hetkellä olennaista vetää jalat loppuun?
- se, että jalat vetää "loppuun" tuoreilla jaloilla tai residuaalia väsymystä lihaksissa olevilla kintuilla, on vissiin yksi hailee sinänsä - jälkimmäisessä tapauksessa lopputuloksen saa aikaan helpommin tai nopeammin

Giro:
- rahalla saa myös ostettua tapahtumassa mukana olon ja siihen liittyvä fiiliksen, yksinpyöräily on halpaa (vrt. osallistumiset maratonille)
- pihvit voi vetäistä ravintelissa tapahtuman päälle tai grillata himassa
- nää on siis ihan puhtaasti valintakysymyksiä mihin rahansa laittaa

ps. en ollut eilen Girossa vaan kävin vetäisemässä 138km soololenkin ja grillasin sen päälle perheelle RUOKAA. Valinta tämäkin.

proileri
28.05.2013, 17.03
Jos edellisenä päivänä alla kohtalainen rasitus ja pikkaisen tuntuu jalkalihaksissa vielä "täydeltä". Onko hyvä vai huono polkea tänään jalat "loppuun"?

Rento palauttelulenkkihän o hyvä tommoseen. Vähän ku jättää nälkää että olis vielä voinu vähän kovempaaki mennä, ni sitä paremmi sitte lähtee seuraavalle lenkille.

sledgehammer
28.05.2013, 17.22
Jaloissa tuntuu, kannattaako lähteä polkemaan jalat "loppuun"?
Noi tuntemukset ei omalla kohdalla oikein kerro siitä, millainen seuraava lenkki tulee olemaan. Monesti koivet on lähtiessä tuntuneet vähän tukkoisilta, mutta 10min rauhallisen ajon jälkeen jalat ovat auenneet ja reeni kulkenu vaikka kuinka hyvin. Tänään kävi viimeksi niin. Lauantaina 190km lenkki. Tänään ajattelin lähteä hissukseen polkemaan töihin ja katsella mitä kroppa tuumaa. Ekan 10min ajoin niin, etten hengästynyt yhtään edes ylämäessa. Sittenjatkoin niin, että pyörittelin kevyesti tasaiset osuudet ja ylämäet ajelin putkelta. Hyvin lyhyitä kevyenpuoleisia pikku sprinttejä niin, ettei pahemmin hengästyttänyt. Heti mäen päällä satulaan ja taas kevyttä pyörittelyä. 20min jälkeen tuntui siltä, ettei viikonlopun lenkki painanut missään. Piti oikein takoa itselle päähän, että nyt ajetaan rauhassa. Menohaluja olisi ollut vaikka kuinka. Lopulta 25km työmatkan keskari oli 30km/h, eli pieleen meni. Tai en nyt sitten tiedä kuinka pieleen, kun ei tuntunut ollenkaan raskaalta, olisi voinut kiristää todella reilusti, mutta kotiin päin ajellaan kyllä tosi hiljaa.